Ik vond die bewaarde zoekopdracht bij makelaarsland maar traag. Via een gratis zoekertje bij lokale makelaars was ik minimaal een dag vroeger op de hoogte dan de mail van makelaarsland. Zeker die op move voor aangekondigd werden.stin00 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:07:
Zonder aankoopmakelaar krijg je geen Move voormeldingen te zien. Bij aanmelding op Move volgt normaliter na 1 werkdag de livegang op Funda. Je kan via een trucje wel woningen inzien die eigenlijk alleen nog op Move aangemeld zijn, ook zonder aankoopmakelaar.
1. Ga naar https://www.makelaarsland.nl/
2. Maak een account aan
3. Zoek woniningen in jouw regio (bijv: Utrecht) https://www.makelaarsland.nl/huis-kopen/
4. Je krijgt heel weinig resultaten te zien (stuk of 25)
5. Klik op de gele knop 'Bewaar zoekopdracht' en bevestig deze.
6. Zoek nogmaals op dezelfde regio (bijv: Utrecht), ineens heb je 700+ huizen.
Je moet ook niet wachten op de mail van Makelaarsland, maar regelmatig inloggen en op de website zelf kijken.Get!em schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Ik vond die bewaarde zoekopdracht bij makelaarsland maar traag. Via een gratis zoekertje bij lokale makelaars was ik minimaal een dag vroeger op de hoogte dan de mail van makelaarsland. Zeker die op move voor aangekondigd werden.
We hebben dus een huis gekocht, koopovereenkomst getekend etc.
Het huis stond al leeg en is van een handelaar daarom een snelle oplevering. Allemaal geen probleem volgens aankoopmakelaar en hypotheekadviseur, maar nu knijp ik m wel een beetje met de financiering, de adviseur zei dat de Rabobank een hele lange doorlooptijd heeft en via de ING bijv wel binnen een week alles konden regelen, alleen kunnen we dan niet profiteren van onze bestaande hypotheek met lage rente, dit zal ons netto 100 euro per maand meer kosten dan. Maar hij wou het wel proberen bij de Rabo…. Nu is gisteren pas de taxateur geweest voor onze huidige woning, en die levert hopelijk vandaag dan het rapport aan. Maar de financiering moet voor 8 september geregeld zijn en 15 september is de overdracht bij de notaris. Ik neem aan dat je dit niet lang kan rekken, als we niet op tijd een financiering hebben dan zitten we met het ontbinden en een boete. Wat een stress dit zeg. Heb er slapeloze nachten van.
Iemand nog soortgelijke ervaringen of geruststellende adviezen?
Het huis stond al leeg en is van een handelaar daarom een snelle oplevering. Allemaal geen probleem volgens aankoopmakelaar en hypotheekadviseur, maar nu knijp ik m wel een beetje met de financiering, de adviseur zei dat de Rabobank een hele lange doorlooptijd heeft en via de ING bijv wel binnen een week alles konden regelen, alleen kunnen we dan niet profiteren van onze bestaande hypotheek met lage rente, dit zal ons netto 100 euro per maand meer kosten dan. Maar hij wou het wel proberen bij de Rabo…. Nu is gisteren pas de taxateur geweest voor onze huidige woning, en die levert hopelijk vandaag dan het rapport aan. Maar de financiering moet voor 8 september geregeld zijn en 15 september is de overdracht bij de notaris. Ik neem aan dat je dit niet lang kan rekken, als we niet op tijd een financiering hebben dan zitten we met het ontbinden en een boete. Wat een stress dit zeg. Heb er slapeloze nachten van.
Overdracht is iets anders dan bankgarantie. Wanneer moet de bankgarantie geregeld zijn? Overdracht is meestal gewoon in overleg. Als je de definitieve financiering niet op tijd rond krijgt (maar wel de bankgarantie) kun je voorstellen 'm later te doen.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
Exact expert nodig?
De bankgarantie moet 8 september geregeld zijn en in de ontbindende voorwaarden staat ook 8 september voor het verkrijgen van de hypotheek. Er staat nergens dat als je te laat bent of je dan zou mogen ontbinden (indien verkoper de datum niet wilt uitstellen) De overdracht is 15 september.Crazy D schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:01:
[...]
Overdracht is iets anders dan bankgarantie. Wanneer moet de bankgarantie geregeld zijn? Overdracht is meestal gewoon in overleg. Als je de definitieve financiering niet op tijd rond krijgt (maar wel de bankgarantie) kun je voorstellen 'm later te doen.
Misschien ga ik altijd van het ergste uit hoor, dat het dus niet op tijd lukt bij de bank en de verkoper niet wilt uitstellen (handelaar dus belang bij snel geld). Zal vandaag ook wel de adviseur bellen hoe of wat.
Dat is wel wat krap, maar de hypotheek van mijn schoonouders bij de RABO was binnen een week rond na het tekenen van de aanvraag (en uploaden documenten). Ik zie op de sites dat er inderdaad een lange doorlooptijd genoemd wordt, maar het kan wel. Iets uitstel vragen is in de regel ook nooit een probleem.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
is gisteren pas de taxateur geweest voor onze huidige woning, en die levert hopelijk vandaag dan het rapport aan. Maar de financiering moet voor 8 september geregeld zijn en 15 september is de overdracht bij de notaris.
Je adviseur kan misschien alvast alles laten beoordelen en dan alleen nog het taxatierapport.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
Zorg dat je zoveel mogelijk informatie klaar hebt om in 1 keer alle bestanden aan te leveren. Ben je ondernemer hou dan rekekening met dat je doorloop tijd langer gaat zijn. Die handelaar heeft liever dat jij het huis koopt het is niet erg als je gewoon op tijd aangeeft dat het niet gaat lukken binnen de paar weekjes en dat je niet heel veel tijd meer nodig hebt. Maar gewoon genoeg.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
De bankgarantie moet 8 september geregeld zijn en in de ontbindende voorwaarden staat ook 8 september voor het verkrijgen van de hypotheek. Er staat nergens dat als je te laat bent of je dan zou mogen ontbinden (indien verkoper de datum niet wilt uitstellen) De overdracht is 15 september.
Misschien ga ik altijd van het ergste uit hoor, dat het dus niet op tijd lukt bij de bank en de verkoper niet wilt uitstellen (handelaar dus belang bij snel geld). Zal vandaag ook wel de adviseur bellen hoe of wat.
Ik had Loyds en die was rond binnen een week. Wel geen ondernemer en alles gewoon over de brug gegooit snelheid>privacy.
Als de handelaar uit is op geld en dit ook graag snel wil hebben, geeft hij jou wel een week uitstel.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
De bankgarantie moet 8 september geregeld zijn en in de ontbindende voorwaarden staat ook 8 september voor het verkrijgen van de hypotheek. Er staat nergens dat als je te laat bent of je dan zou mogen ontbinden (indien verkoper de datum niet wilt uitstellen) De overdracht is 15 september.
voordat hij door ontbinden de max 10 % van jou en het het huis aan iemand anders verkocht heeft is hij vele malen langer onderweg.
Gister te horen gekregen dat ons bod het niet was geworden, van de 6 biedingen totaal zaten er 2 boven ons. De verkopende makelaar wilde niet meteen kwijt waar het uiteindelijk voor gegaan is, maar als het goed is komt dat binnen een paar dagen op move te staan dus dan krijgen we het te zien. Eerste huis waar we daadwerkelijk op geboden hebben, voelt ergens goed om te horen dat we er niet compleet naast zaten qua bod
Ja maar in dit geval betekend uitstel ook gelijk uitstel van oplevering. En daar zijn mensen vaak (terecht) niet happig op.coazter schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Dat is wel wat krap, maar de hypotheek van mijn schoonouders bij de RABO was binnen een week rond na het tekenen van de aanvraag (en uploaden documenten). Ik zie op de sites dat er inderdaad een lange doorlooptijd genoemd wordt, maar het kan wel. Iets uitstel vragen is in de regel ook nooit een probleem.
Paar dagen? Dat duurt weken/maanden voor alle biedingen online komen in het logboek. Zelfs als een huis snel door de papieren heen is duurt het nog zeker ruim een maand.HikariMisako schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:02:
Gister te horen gekregen dat ons bod het niet was geworden, van de 6 biedingen totaal zaten er 2 boven ons. De verkopende makelaar wilde niet meteen kwijt waar het uiteindelijk voor gegaan is, maar als het goed is komt dat binnen een paar dagen op move te staan dus dan krijgen we het te zien. Eerste huis waar we daadwerkelijk op geboden hebben, voelt ergens goed om te horen dat we er niet compleet naast zaten qua bod
Alle logboeken die we hebben ontvangen duurde gemiddeld denk ik zo'n 2 maanden.
Oh, dan was ik te optimistisch. Dankje, dat wist ik niet.Justevo schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:28:
[...]
Paar dagen? Dat duurt weken/maanden voor alle biedingen online komen in het logboek. Zelfs als een huis snel door de papieren heen is duurt het nog zeker ruim een maand.
Alle logboeken die we hebben ontvangen duurde gemiddeld denk ik zo'n 2 maanden.
Het hangt er ook heel erg van af of er met een voorbehoud geboden is. Zolang de woning op 'Verkocht onder voorbehoud' staat, zal het logboek niet worden vrijgegeven. Pas als alles definitief is wordt het bod op Move geaccepteerd en kan het logboek openbaar gemaakt worden. Kan dus een paar weken zijn, maar soms ook 2 maanden.HikariMisako schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:32:
[...]
Oh, dan was ik te optimistisch. Dankje, dat wist ik niet.
Geen geruststelling, helaas. Wij hadden ook als eerste optie de Rabobank, 10 juli koopcontract getekend, 17 juli alle documentatie binnen bij de bank. Ons voorbehoud verliep op 21 augustus, de HA (we hebben een onafhankelijke) had ons al gewaarschuwd dat Rabo moeilijk deed, maar hield goede moed.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het gaat niet heel lekker daar. We willen er nog wel even op wachten omdat het voor ons 100 euro bruto pm zou schelen, maar ik moet zeggen dat ik niet veel fiducie heb in die club.
[ Voor 0% gewijzigd door ducoquelicot op 23-08-2023 15:27 . Reden: deel onder members only gezet ]
Die adviseur valt ook wel wat te verwijten zeg, met een beetje pech duurt het traject wat langer en als verkoper dan ook nog extra (boete)centen wil zien gaat dit je geld kosten.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
Daar heb je nu weinig aan, ik zou in ieder geval alvast verkoper op de hoogte brengen dat de termijn toch wat kort blijkt te zijn, zodat je nog enige goodwill kweekt, Verder zorgen dat je adviseur zsm het traject met de Rabobank ingaat. Als je nog van die adviseur af kan dan zou ik direct bellen met de Rabobank, dan zijn de lijntjes veel korter en de doorlooptijd mogelijk ook.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bedankt allen voor alle reacties, ik heb aangegeven bij de adviseur dat we er geen goed gevoel bij hebben, hij was helaas niet beschikbaar dus heb het op de mail gezet en nog reactie.
De hypotheek aanvraag is al gestart bij de Rabo want ik kreeg daar een week geleden een mail van, maar heb ook geopperd om eventueel bij een andere verstrekker een aanvraag te doen indien mogelijk (op twee paarden wedden).
Taxateur achter z’n broek aangezeten voor het rapport, dat zou dezelfde dag kunnen maar het is al weer een dag later en volgens hem moet het nog goedgekeurd worden door het NWWI, leuk al die afhankelijkheden en dan nog in vakantietijd…. Ondertussen hebben we ook 0 animo voor bezichtigingen voor ons huis ben er goed zuur van allemaal.
Hopelijk komt er snel een lichtpuntje.
De hypotheek aanvraag is al gestart bij de Rabo want ik kreeg daar een week geleden een mail van, maar heb ook geopperd om eventueel bij een andere verstrekker een aanvraag te doen indien mogelijk (op twee paarden wedden).
Taxateur achter z’n broek aangezeten voor het rapport, dat zou dezelfde dag kunnen maar het is al weer een dag later en volgens hem moet het nog goedgekeurd worden door het NWWI, leuk al die afhankelijkheden en dan nog in vakantietijd…. Ondertussen hebben we ook 0 animo voor bezichtigingen voor ons huis ben er goed zuur van allemaal.
Aanvraag doen bij een andere partij kan altijd, zeker als je een onafhankelijke adviseur hebt. Kan het verder ook alleen maar aanraden want het scheelt behoorlijk als je weet dat je niet van één verstrekker afhankelijk bent.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:04:
Bedankt allen voor alle reacties, ik heb aangegeven bij de adviseur dat we er geen goed gevoel bij hebben, hij was helaas niet beschikbaar dus heb het op de mail gezet en nog reactie.
Verwijderd
Een opleverdatum bepaal je op het moment van koop toch gewoon in overleg….rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
Het huis stond al leeg en is van een handelaar daarom een snelle oplevering.
dit zal ons netto 100 euro per maand meer kosten dan. Maar hij wou het wel proberen bij de Rabo….
Waarom heb je dan gekozen voor een datum waarbij je het risico loopt dat je financiering je zo duizenden tot tienduizende euro’s extra gaat kosten?
Omdat ons werd verteld dat het geen probleem is. Vervolgens is iedereen op vakantie en krijg ik de mededeling dat ze bij de Rabobank toch wel erg traag zijn.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Een opleverdatum bepaal je op het moment van koop toch gewoon in overleg….
Waarom heb je dan gekozen voor een datum waarbij je het risico loopt dat je financiering je zo duizenden tot tienduizende euro’s extra gaat kosten?
Verwijderd
Tja, veel kan je beperkt op plannen. Maar een vakantieperiode is toch wel een bekende vertragende factor… en als je zelf je huis nog niet hebt verkocht dan ontgaat mij voor jou de noodzaak van een snelle oplevering ook een beetje. Of je moet nog grote verbouwplannen hebben.rozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:45:
[...]
Omdat ons werd verteld dat het geen probleem is. Vervolgens is iedereen op vakantie en krijg ik de mededeling dat ze bij de Rabobank toch wel erg traag zijn.
Maar wellicht gaat het nu sneller. En anders zou ik toch eerder gaan voor het vragen van wat uitstel, eventueel met een kleine vergoeding, als je echt zoveel op het meenemen van je hypotheek kan besparen.
Wellicht ook even zelf bij de Rabo informeren, je bent er immers al klant, ipv alleen te luisteren naar tussenpersonen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2023 21:19 ]
Toevallig! Wij hebben min of meer hetzelfde probleem. Ons voorbehoud van financiering loopt tot 14 september. Vandaag pas het taxatie rapport gekregen van ons te verkopen huis. Onze aankoop makelaar berichtje ons dat de Rabo momenteel een doorlooptijd van 18(!) werkdagen hanteert voor goedkeuring van de financiering. Wij willen graag bij de Rabo blijven in verband met het meenemen van de bestaande hypotheek met zeer lage renterozuchu schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
Het zal er om spannen of 14 september wordt gehaald. Onze makelaar heeft nu op voorhand een mail naar de verkopende partij gestuurd met het verzoek de datum te verschuiven. Hopelijk gaan ze hiermee akkoord.
Kan jou makelaar ook niet in overleg gaan met de verkoper?
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Man man man, super irritant die WWFT gebeuren bij aankoop. Je wordt als hardwerkende eerlijke burger gelijk weggezet als fout persoon omdat je als persoon FATSOENLIJK met je geld om gaat. En dus cash geld hebt.
Je bent alleen een goede burger, wanneer je jezelf in de schulden steekt tegenwoordig.
Persoon 1: Geen rooie cent, leent tot de max: Volgens de staat: GOEDE BURGER !! TOP BURGER
Persoon 2: Spaargeld, assets en meer. Leent niet tot de max: Volgens de staat: CRIMINEEL !!! FOUT RED ALERT RED ALERT.
Wou toch even mijn frustratie kwijt. Wat een *piep* gedoe zeg. Waar gaat dit heen. Kan der kwaad om worden.
Je bent alleen een goede burger, wanneer je jezelf in de schulden steekt tegenwoordig.
Persoon 1: Geen rooie cent, leent tot de max: Volgens de staat: GOEDE BURGER !! TOP BURGER
Persoon 2: Spaargeld, assets en meer. Leent niet tot de max: Volgens de staat: CRIMINEEL !!! FOUT RED ALERT RED ALERT.
Wou toch even mijn frustratie kwijt. Wat een *piep* gedoe zeg. Waar gaat dit heen. Kan der kwaad om worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 24-08-2023 11:50 ]
Waar het naar toe gaat? Naar het Amerikaans systeem.Immutable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:48:
Man man man, super irritant die WWFT gebeuren bij aankoop. Je wordt als hardwerkende eerlijke burger gelijk weggezet als fout persoon omdat je als persoon FATSOENLIJK met je geld om gaat. En dus cash geld hebt.
Als jij veel leningen hebt (en ook goed afbetaald), dan kan daar prima nog een lening bij. Je hebt een "geschiedenis" van goed betalen van leningen. Heb je geen leningen of minimaal, tja wie gaat zeggen dat jij netjes die 1000-3000 per maand kan(gaat/wil) betalen?
Ik ben wel benieuwd waar jij specifiek tegen aanloopt.
Een huis waar wij mee bezig zijn geweest:
Leuk vrijstaand huis stond te koop, omgeving Amersfoort. Voor €1.195.000. Wij deden initieel een bod van €975k (Jun 2022). Vervolgens verkoper tegenbod van 1.185k.
Vervolgens zijn we meerdere keren heen en weer geweest met wij ophogen en verkoper naar beneden. Uiteindelijk was het "gelukt" om tussen neus en lippen te horen dat als wij een eindbod zouden doen van 1025k wij het winnend bod zouden hebben. Uiteindelijk gedaan(zou echt extreme max zijn geweest). Kwam er blijkbaar iemand tussen die een bieding had gedaan van 1075k... Bah, voorbij..
Uiteindelijk(5 maanden later) was die verkoop toch niet doorgegaan, of wij het nog wilde kopen. Mja, inmiddels was de rente weer hoger dus die €1025k zat er voor ons ook niet meer in.
Hebben ze het Mei dit jaar verkocht voor €945k.... Hoe verzin je het?!
Was overigens wel een huis waar over de jaren wel 2-3ton in moest gaan aan vernieuwingen. Een huis van 350m2(incl kelder) isoleren... oef.
Maar waarom specifiek in dit topic?Immutable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:48:
Als persoon 2 zijn zaakjes op orde heeft is er geen enkele reden om geen hypotheek te krijgen om, zoals het topic onderwerp, een huis te kopen?
Ook je gedachte dat iemand dan een crimineel is klopt van geen kanten, maar door de anti-witwas wetgeving zijn de financiële instellingen nou eenmaal strenger in de controles en dat is maar goed ook, je wilt als gewone burger niet de dupe zijn van mensen die vermogen verstoppen voor de staat. De belasting die daarover geint wordt is in het belang van ieder.
Extra editje - gezien je usericoon zal je wel veel spaargeld hebben opgebouwd vanuit Crypto? Gezien hier 0 grip op is vindt ik het fair dat je hier goeie papertrails voor moet aanleveren. Heb ik ook moeten doen en had 0 problemen ondervonden. Ook hier geldt - administratie op orde, hoofd op orde, niets aan de hand.
[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 24-08-2023 12:40 ]
Waar loop jij tegenaan? Ik had ook best wel wat spaargeld, zeker als je het vergelijkt met de koopsom. Ik moest gewoon 6maanden spaar+lopende rekening inleveren en toen zagen ze waar het geld vandaan kwam en vonden ze het best. Duurde 5 minuten en toen waren ze blij.Immutable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:48:
nav. mijn vorige vraag over het gebruiken van de overwaarde van ons huidige huis (dat al verkocht is) zijn we er toch uit en gaan we waarschijnlijk een appartement kopen in: https://www.parc-clinckenbergh.nl/
In de toren (bovenste render) en dan de hoek rechtsbovenin. We wonen nu in Amersfoort en gaan graag richting de veluwe en zitten daarbij ook nog aan de goede kant van Ede (Ede-Oost) en vlakbij station Ede-Wageningen en uiteraard op loopafstand van de Ginkelse Heide! Moet zeggen dat ik het wel spannender vind dan dat ik dacht, zo op de valreep voor het tekenen van het contract toch nog als een malle allerlei objecten aan het bekijken me als gedachte: 'wat als?'.. Naja, je weet het nooit natuurlijk, maar het appartement voelt wel goed! We hebben eerder in een appartement gewoond (nu in een rij) en willen bewust terug naar een appartement!
Het meest spannende is natuurlijk dat je de mate van overlast moeilijk in kunt schatten, in de buurt waar we nu zitten komen tuinfeestjes toch wel regelmatig voor, alsmede wat hangjongeren met zeer lawaaierige brommers/scooters. Ede oost is in zichzelf een rustige buurt, wat verkeer in de spits vinden we niet zo'n probleem. We gaan het meemaken! We hebben er wel zin in!
Wat ons het meeste trekt, is dat het een mooi hoek appartement is op de bovenste (7e) verdieping. Dus niet te hoog (nog contact met de grond), maar je kan redelijk vrij kijken! Daarnaast fietsen en wandelen we graag (ook met tent en weekendjes) en dat kan natuurlijk vanaf de voordeur! Ook zijn we met de trein en fiets zo in duitsland om daar een rondje te doen! Ook hebben we een klein campertje die net in de parkeergarage gaat passen, ook daarmee gaan we graag naar oost NL (we gaan liever niet naar west NL, sorry west NL bewoners
) en Duitsland, dus dat is ook super! Nadeel, 2 jaar wachten... Voordeel, volgend jaar maken we een reis van een jaar
In de toren (bovenste render) en dan de hoek rechtsbovenin. We wonen nu in Amersfoort en gaan graag richting de veluwe en zitten daarbij ook nog aan de goede kant van Ede (Ede-Oost) en vlakbij station Ede-Wageningen en uiteraard op loopafstand van de Ginkelse Heide! Moet zeggen dat ik het wel spannender vind dan dat ik dacht, zo op de valreep voor het tekenen van het contract toch nog als een malle allerlei objecten aan het bekijken me als gedachte: 'wat als?'.. Naja, je weet het nooit natuurlijk, maar het appartement voelt wel goed! We hebben eerder in een appartement gewoond (nu in een rij) en willen bewust terug naar een appartement!
Het meest spannende is natuurlijk dat je de mate van overlast moeilijk in kunt schatten, in de buurt waar we nu zitten komen tuinfeestjes toch wel regelmatig voor, alsmede wat hangjongeren met zeer lawaaierige brommers/scooters. Ede oost is in zichzelf een rustige buurt, wat verkeer in de spits vinden we niet zo'n probleem. We gaan het meemaken! We hebben er wel zin in!
Wat ons het meeste trekt, is dat het een mooi hoek appartement is op de bovenste (7e) verdieping. Dus niet te hoog (nog contact met de grond), maar je kan redelijk vrij kijken! Daarnaast fietsen en wandelen we graag (ook met tent en weekendjes) en dat kan natuurlijk vanaf de voordeur! Ook zijn we met de trein en fiets zo in duitsland om daar een rondje te doen! Ook hebben we een klein campertje die net in de parkeergarage gaat passen, ook daarmee gaan we graag naar oost NL (we gaan liever niet naar west NL, sorry west NL bewoners
[ Voor 21% gewijzigd door inXs op 24-08-2023 13:21 ]
superB
Geen idee wat je precies wilt aangeven maar echt 0,0 probleem mee gehad. Gewoon zeggen komt van sparen en dan je werkgever prefilteren en export sturen. Dan is het gelijk duidelijk.Immutable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:48:
Gefeliciteerd! Ze bouwen in Ede wel echt als een malle zeg. Volgens mij de enige gemeente in Nederland die wel de ruimte en mogelijkheid heeft om het allemaal te realiseren.inXs schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:49:
nav. mijn vorige vraag over het gebruiken van de overwaarde van ons huidige huis (dat al verkocht is) zijn we er toch uit en gaan we waarschijnlijk een appartement kopen in: https://www.parc-clinckenbergh.nl/
Members only:
Inloggen
ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:59:
***members only***
Members only:
Inloggen
Overigens weet ik niet of meer mensen dit hebben gemerkt, maar mij is het behoorlijk tegengevallen hoe zeer makelaars, taxateurs en anderen in het traject bij heterostellen zonder iets te vragen de man als eerste op alle contracten zetten (van koopovereenkomst tot taxatieopdracht) en daarbij ook nog eens alle communicatie alleen naar mijn vriend sturen, terwijl ik aanspreekpunt ben en alle administratie rondom de aankoop regel. Heel fijn als ik plotseling een appje krijg van mijn vriend met 'zeg, had jij de rekening van de taxateur al betaald?' en ik niet eens weet over welke rekening het gaat omdat ze mij niet in de cc hebben gezet. Het is 2023, er staan twee kopers op het contract, come on.
Ik snap zijn punt wel hoor. Ik woon zelf al heel wat jaren thuis en ben eindelijk toe aan het kopen van een huis. Nou ben ik bij verschillende hypotheekadviseurs langsgegaan voor een oriëntatie gesprek en bij 3 van de 4 werd er wel een beetje argwanend gedaan naar mijn spaarrekening. Eentje die zij bij voorbaat al dat we wel moesten gaan kijken waar al dat geld vandaan kwam en of het wel eerlijk verdiend was. Ik ben bij die man nooit meer terug gekomen. Woon nu al, na mijn studie (niet op kamers), 4 jaar thuis met een voltijd baan, zonder enige uitgave te hoeven doen. Dat tikt gewoon lekker aan op de spaarrekening maar omdat dat niet meer "normaal" is wordt je bij voorbaat al wel als een beetje crimineel gezien.helmmen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:53:
[...]
Geen idee wat je precies wilt aangeven maar echt 0,0 probleem mee gehad. Gewoon zeggen komt van sparen en dan je werkgever prefilteren en export sturen. Dan is het gelijk duidelijk.
In mijn familie is veel sparen en weinig uitgeven altijd al gewoon geweest. Maar sinds dit voor de meeste (waarschijnlijk) niet het geval is, zijn degene die goed gespaard hebben en zuinig geleefd hebben daar de dupe van. Tuurlijk, uiteindelijk kan ik alles gewoon onderbouwen. Het gaat dan ook vooral om de aannames die er automatisch gemaakt worden
We hebben net alles geupload in het portaal van de notaris, ik hoop dat dit afdoende is. Zo niet, dan ga ik deze tip zeker even gebruiken, dank!
Joh die financiële instellingen voeren ook gewoon de wet uit. Als je het gewoon uit salaris netjes bij elkaar gespaard hebt is het toch heel eenvoudig aan te tonen? Je hoeft echt niet je hele financiële huishouding op tafel te leggen maar laat bijv enkele jaaroverzichten zien waarop je spaarsaldo groeit en je salarisstortingen, dan ben je er waarschijnlijk al.OnionNebula schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Ik snap zijn punt wel hoor. Ik woon zelf al heel wat jaren thuis en ben eindelijk toe aan het kopen van een huis. Nou ben ik bij verschillende hypotheekadviseurs langsgegaan voor een oriëntatie gesprek en bij 3 van de 4 werd er wel een beetje argwanend gedaan naar mijn spaarrekening. Eentje die zij bij voorbaat al dat we wel moesten gaan kijken waar al dat geld vandaan kwam en of het wel eerlijk verdiend was. Ik ben bij die man nooit meer terug gekomen. Woon nu al, na mijn studie (niet op kamers), 4 jaar thuis met een voltijd baan, zonder enige uitgave te hoeven doen. Dat tikt gewoon lekker aan op de spaarrekening maar omdat dat niet meer "normaal" is wordt je bij voorbaat al wel als een beetje crimineel gezien.
In mijn familie is veel sparen en weinig uitgeven altijd al gewoon geweest. Maar sinds dit voor de meeste (waarschijnlijk) niet het geval is, zijn degene die goed gespaard hebben en zuinig geleefd hebben daar de dupe van. Tuurlijk, uiteindelijk kan ik alles gewoon onderbouwen. Het gaat dan ook vooral om de aannames die er automatisch gemaakt worden
Heb precies hetzelfde op dit moment. Ik regel op dit moment ook alles voor de aankoop van ons huis, ben het aanspreekpunt geweest, zit met iedereen aan de telefoon, doe de emails etc. maar toch gaat automatisch alles, maar dan ook alles als eerste naar mijn partner. Om dit extra lastig te maken spreekt hij geen vloeiend Nederlands dus als ze hem dan als eerste bellen voor vragen die ik gestuurd heb op de mail, moet hij met veel moeite uitleggen dat ze mij moeten bellen.ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
Overigens weet ik niet of meer mensen dit hebben gemerkt, maar mij is het behoorlijk tegengevallen hoe zeer makelaars, taxateurs en anderen in het traject bij heterostellen zonder iets te vragen de man als eerste op alle contracten zetten (van koopovereenkomst tot taxatieopdracht) en daarbij ook nog eens alle communicatie alleen naar mijn vriend sturen, terwijl ik aanspreekpunt ben en alle administratie rondom de aankoop regel. Heel fijn als ik plotseling een appje krijg van mijn vriend met 'zeg, had jij de rekening van de taxateur al betaald?' en ik niet eens weet over welke rekening het gaat omdat ze mij niet in de cc hebben gezet. Het is 2023, er staan twee kopers op het contract, come on.
Kan mij hier heel erg aan ergeren en vindt het ook zeker wel een beetje naar dat hier dus echt alleen maar wordt gekeken wie de man is in dit koppel.
Natuurlijk snap ik het, maar er is ook wel een verschil tussen de wet uitvoeren en daar professioneel mee omgaan en dus bij voorbaat iemand al een beetje als crimineel behandelen omdat hij bovengemiddeld spaargeld heeft.THM0 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Joh die financiële instellingen voeren ook gewoon de wet uit. Als je het gewoon uit salaris netjes bij elkaar gespaard hebt is het toch heel eenvoudig aan te tonen? Je hoeft echt niet je hele financiële huishouding op tafel te leggen maar laat bijv enkele jaaroverzichten zien waarop je spaarsaldo groeit en je salarisstortingen, dan ben je er waarschijnlijk al.
Ik ben uiteindelijk bij mijn 4e hypotheekadviseur gebleven omdat die hier verder geen enkel punt van maakte. Daar hadden die andere 3 wel wat meer moeite mee toen ik vertelde over mijn spaargeld :\
Ik denk dat dat misschien ook hetgene is waar Immutable last van heeft. We zullen het allemaal uiteindelijk wel op papier hebben, maar de negatieve aanname is al gedaan door vele
Gedeelde smart is halve smartOnionNebula schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:10:
[...]
Heb precies hetzelfde op dit moment. Ik regel op dit moment ook alles voor de aankoop van ons huis, ben het aanspreekpunt geweest, zit met iedereen aan de telefoon, doe de emails etc. maar toch gaat automatisch alles, maar dan ook alles als eerste naar mijn partner. Om dit extra lastig te maken spreekt hij geen vloeiend Nederlands dus als ze hem dan als eerste bellen voor vragen die ik gestuurd heb op de mail, moet hij met veel moeite uitleggen dat ze mij moeten bellen.
Kan mij hier heel erg aan ergeren en vindt het ook zeker wel een beetje naar dat hier dus echt alleen maar wordt gekeken wie de man is in dit koppel.
In dit topic, omdat de titel overduidelijk zegt: "Ervaring met huis kopen" dit is onderdeel van de ervaring.Vorkie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:38:
[...]
Maar waarom specifiek in dit topic?
Als persoon 2 zijn zaakjes op orde heeft is er geen enkele reden om geen hypotheek te krijgen om, zoals het topic onderwerp, een huis te kopen?
Ook je gedachte dat iemand dan een crimineel is klopt van geen kanten, maar door de anti-witwas wetgeving zijn de financiële instellingen nou eenmaal strenger in de controles en dat is maar goed ook, je wilt als gewone burger niet de dupe zijn van mensen die vermogen verstoppen voor de staat. De belasting die daarover geint wordt is in het belang van ieder.
Extra editje - gezien je usericoon zal je wel veel spaargeld hebben opgebouwd vanuit Crypto? Gezien hier 0 grip op is vindt ik het fair dat je hier goeie papertrails voor moet aanleveren. Heb ik ook moeten doen en had 0 problemen ondervonden. Ook hier geldt - administratie op orde, hoofd op orde, niets aan de hand.
Het gaat erom dat er steeds meer procedures komen, en ik had ook al iets per ongeluk fout ingevuld waardoor je dan weer buiten de procedure valt en alles enorm tot vertraging kan zorgen.
Wat ik wil aangeven zoals ik al zei: Ben je een persoon die gewoon enkel een hypotheek heeft en 100% PURE schuld aan gaat zijn de procedures simpel. Je vult het in, geen extra documentatie geen extra vragen niks! De persoon met veel schulden heeft het makkelijk.
De persoon zonder schulden, met wat vermogen. En nee, het vermogen wat ik heb is gewoon schoon. Maar, je moet omdat je dus wel goed om gaat met geld en wel bijvoorbeeld netjes spaart gelijk elke euro verantwoorden. Terwijl iemand die 100% schuld aan gaat dat niet hoeft en lekker simpele procedures heeft.
Wat ik wens: Dat een eerlijk persoon MET vermogen ook een simpele procedure krijgt, en geen kruisverhoor en hoe meer procedures des te groter de kans op menselijke fouten + kan het enorm vertraging hierdoor krijgen. Je zit bij een aankoop van een huis vaak wel gebonden aan bepaalde deadlines.
Heeft trouwens allemaal te maken met het aankopen van een huis dus ontopic lijkt me.
En het hondje is gewoon een shiba inu die zijn tong uitsteekt, vond ik gewoon grappig.
Omdat ik meerdere bronnen heb, moet ik die dus allemaal verantwoorden. Is veel werk, zoals een deel schenking ouders. Een groot deel gewoon spaargeld.Joe28965 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:38:
[...]
Waar loop jij tegenaan? Ik had ook best wel wat spaargeld, zeker als je het vergelijkt met de koopsom. Ik moest gewoon 6maanden spaar+lopende rekening inleveren en toen zagen ze waar het geld vandaan kwam en vonden ze het best. Duurde 5 minuten en toen waren ze blij.
Maar er zitten nogal wat grote koop/verkoop transacties. Dus zal wel een grote transactie geschiedenis mee sturen van 2 jaar. Kunnen ze dat allemaal maar uitpluizen.
En heb de onduidelijke vragenlijst die ik dus verkeerd heb ingevuld.(Waarvan ik persoonlijk vind dat het wel goed is ingevuld, het is maar net hoe je de zin leest die erin staat...) Zijn vast ook geen standaard formulieren voor. Iedereen doet dat op zijn eigen manier denk ik.
Het was ook niet duidelijk of het ging om de totale kosten, of de koopsom. Had echt zoveel vragen.
Kost me weer uren werk iig. Terwijl als ik gewoon puur 100% een lening had. Was gewoon invullen, Lening van X bedrag bij die en die hypotheek aanbieder. Done. 5 minuutjes werk, in plaats van heel veel uren er aan besteden om alle papieren bij elkaar te zoeken. Dingen ergens aan te vragen, weer wachten op papieren en bewijzen...
[ Voor 20% gewijzigd door Immutable op 24-08-2023 15:39 ]
Mijn hypotheekadviseur zegt als het echt een mooi huis is om jarenlang te wonen is doe dan echt je uiterst bod. Hier worden woningen nog steeds overboden en de nieuws fikt lekker alles weer aan.HikariMisako schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:02:
Eigenlijk noem je de oplossing zelf al. Indien mogelijk, kun je ook voor de maximale lening gaan en indien je huis daar (geheel) binnen past doe je dat dus al eerste. Nadat de hypotheek is gepasseerd, kun je vervolgens in (kleinere) delen aflossen. Dan nog zal er mogelijk een verzoek volgen voor bron, maar dan zit je niet meer in de stress voor goedkeuring financiering.Immutable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Omdat ik meerdere bronnen heb, moet ik die dus allemaal verantwoorden. Is veel werk, zoals een deel schenking ouders. Een groot deel gewoon spaargeld.
Maar er zitten nogal wat grote koop/verkoop transacties. Dus zal wel een grote transactie geschiedenis mee sturen van 2 jaar. Kunnen ze dat allemaal maar uitpluizen.
En heb de onduidelijke vragenlijst die ik dus verkeerd heb ingevuld.(Waarvan ik persoonlijk vind dat het wel goed is ingevuld, het is maar net hoe je de zin leest die erin staat...) Zijn vast ook geen standaard formulieren voor. Iedereen doet dat op zijn eigen manier denk ik.
Het was ook niet duidelijk of het ging om de totale kosten, of de koopsom. Had echt zoveel vragen.
Kost me weer uren werk iig. Terwijl als ik gewoon puur 100% een lening had. Was gewoon invullen, Lening van X bedrag bij die en die hypotheek aanbieder. Done. 5 minuutjes werk, in plaats van heel veel uren er aan besteden om alle papieren bij elkaar te zoeken. Dingen ergens aan te vragen, weer wachten op papieren en bewijzen...
Dan neem je 100% hypotheek en ga je zo snel mogelijk aflossen?Immutable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:27:
Bedank de criminelen die de huizenmarkt hebben ontdekt als een bron van witwassen maar.
Exact expert nodig?
Dat was dus ook exact mijn situatie, maar bij mijn hypotheekadviseur zei ik inderdaad gewoon dat ik al paar jaar bij mijn ouders woon en dus pakweg 80% van mijn netto salaris kon sparen. Het is wel echt raar inderdaad dat jouw hypotheekadviseur daar zo argwanend over doet. We zullen niet de enige mensen zijn die bij hun ouders wonen om goed te kunnen sparen toch?OnionNebula schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Ik snap zijn punt wel hoor. Ik woon zelf al heel wat jaren thuis en ben eindelijk toe aan het kopen van een huis. Nou ben ik bij verschillende hypotheekadviseurs langsgegaan voor een oriëntatie gesprek en bij 3 van de 4 werd er wel een beetje argwanend gedaan naar mijn spaarrekening. Eentje die zij bij voorbaat al dat we wel moesten gaan kijken waar al dat geld vandaan kwam en of het wel eerlijk verdiend was. Ik ben bij die man nooit meer terug gekomen. Woon nu al, na mijn studie (niet op kamers), 4 jaar thuis met een voltijd baan, zonder enige uitgave te hoeven doen. Dat tikt gewoon lekker aan op de spaarrekening maar omdat dat niet meer "normaal" is wordt je bij voorbaat al wel als een beetje crimineel gezien.
Mijn hypotheekadviseur nam trouwens ook het grootste gedeelte van WWFT geneuzel voor zijn rekening. Ik kreeg van hem gewoon de vraag om iets aan te leveren en hij vulde alles in.
Ik heb dus nu ook 4 hypotheekadviseurs gesproken geen enkel die raar opkeek. Ik ben een ondernemer in de ict en mijn IB zegt al genoeg voor ze.Joe28965 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Dat was dus ook exact mijn situatie, maar bij mijn hypotheekadviseur zei ik inderdaad gewoon dat ik al paar jaar bij mijn ouders woon en dus pakweg 80% van mijn netto salaris kon sparen. Het is wel echt raar inderdaad dat jouw hypotheekadviseur daar zo argwanend over doet. We zullen niet de enige mensen zijn die bij hun ouders wonen om goed te kunnen sparen toch?
Mijn hypotheekadviseur nam trouwens ook het grootste gedeelte van WWFT geneuzel voor zijn rekening. Ik kreeg van hem gewoon de vraag om iets aan te leveren en hij vulde alles in.
2 jaar geleden had ik een taxateur over de vloer en toen kwam ze (met moeite) op 285k (28m2 in hartje Amsterdam). Ivm de reële waarde voor de overbruggingsfinanciering heb ik haar weer uitgenodigd. Hele zakelijke vrouw, iemand die niet het achterste van haar tong laat zien en vond haar niet zo aardig (maar wel goedkoopste van wat ik kon vinden hier in de buurt). Dus ze was hier afgelopen dinsdag. Ik had verwacht dat ze ook wel weer op 285k zou uitkomen, dus ik had geprobeerd een duwtje richting 300k te geven met argumenten welke woning in de buurt is verkocht en waarvoor. Ze zei: "ja, en de markt heeft een dip gehad". Dus ik hield mijn hart al vast.
Net belde ze op en kwam ze op 335k.
Vanmorgen financieel adviseur gesproken en ik weet nu wat mijn uiterste budget is (we waren uitgegaan van 315k ipv 335k, dus dat geeft mij nu ook meer speelruimte). Heb voor volgende week een bezichtiging staan.
Spannund.
Net belde ze op en kwam ze op 335k.

Vanmorgen financieel adviseur gesproken en ik weet nu wat mijn uiterste budget is (we waren uitgegaan van 315k ipv 335k, dus dat geeft mij nu ook meer speelruimte). Heb voor volgende week een bezichtiging staan.
Spannund.
Ik heb gewoon een kopie van de aangifte schenkbelasting meegestuurd naar alles en iedereen. (Hypotheek adviseur, Notaris etc.) Dat was voor iedereen afdoende.
Ondanks dat ik geen belasting erover hoef te betalen toch netjes de aangifte gedaan. Dat was voor alle partijen goed genoeg. Hypotheek is rond zonder enige problemen (Aegon)
Ondanks dat ik geen belasting erover hoef te betalen toch netjes de aangifte gedaan. Dat was voor alle partijen goed genoeg. Hypotheek is rond zonder enige problemen (Aegon)
Mensen met schulden hebben het niet zo makkelijk om een hypotheek te krijgen, een kredietje links of rechts kan al voor heel wat gedoe zorgen. Geen bak eigen vermogen hebben is echter heel wat anders dan "veel schulden" hebbenImmutable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
De persoon met veel schulden heeft het makkelijk.
Geen idee wat je dan ingevuld hebt maar ik moest iets meer dan 2 ton verantwoorden waarvan ongeveer 150k uit verkoop oude woning kwam na een scheiding. En dat was met het invullen van 2 A4'tjes (misschien 3) en het aanleveren van wat verklarende tekst voldoende voor de notaris.De persoon zonder schulden, met wat vermogen. En nee, het vermogen wat ik heb is gewoon schoon. Maar, je moet omdat je dus wel goed om gaat met geld en wel bijvoorbeeld netjes spaart gelijk elke euro verantwoorden. Terwijl iemand die 100% schuld aan gaat dat niet hoeft en lekker simpele procedures heeft.
Wat ik wens: Dat een eerlijk persoon MET vermogen ook een simpele procedure krijgt, en geen kruisverhoor en hoe meer procedures des te groter de kans op menselijke fouten + kan het enorm vertraging hierdoor krijgen. Je zit bij een aankoop van een huis vaak wel gebonden aan bepaalde deadlines.
Zo rampzalig hoeft het dus niet te zijn en heel vreemd vind ik het allemaal niet dat men daar wat scherper op is bij dergelijke transacties (al zijn er makkelijkere manieren om van je "zwarte" geld af te komen
Ik heb uiteindelijk mijn beklag gedaan bij de Rabobank en we gaan met ons hele handeltje (inc bankrekeningen uiteraard) naar de ING. Grappig btw, de ‘dochter’ organisatie van Rabobank, Obvion, kan wel snel handelen trouwens…Aegle schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:35:
[...]
Toevallig! Wij hebben min of meer hetzelfde probleem. Ons voorbehoud van financiering loopt tot 14 september. Vandaag pas het taxatie rapport gekregen van ons te verkopen huis. Onze aankoop makelaar berichtje ons dat de Rabo momenteel een doorlooptijd van 18(!) werkdagen hanteert voor goedkeuring van de financiering. Wij willen graag bij de Rabo blijven in verband met het meenemen van de bestaande hypotheek met zeer lage rente.
Het zal er om spannen of 14 september wordt gehaald. Onze makelaar heeft nu op voorhand een mail naar de verkopende partij gestuurd met het verzoek de datum te verschuiven. Hopelijk gaan ze hiermee akkoord.
Kan jou makelaar ook niet in overleg gaan met de verkoper?
De adviseur vertelde dat de Rabo in een nieuwsbrief had aangekondigd dat de doorlooptijd nu 23 werkdagen bevatte. Dat gaan we never nooit halen want ze hebben het nog niet eens in behandeling genomen, geven ook geen gehoor aan dat we aangeven een lastige deadline te hebben. Uitstellen met een week of twee zou de verkoper vast nog wel mee akkoord gaan eventueel tegen een vergoeding maar dat geeft ook geen zekerheid en dan gooi ik nog meer geld over de balk. We hebben uiteindelijk flink kunnen afdingen van de vraagprijs ivm de snelle oplevering dus nouja die meevaller gaat dan deels op aan rente.
Zijn wij niet echt tegen aan gelopen, bijna alles loopt ook via platforms, Rabo hypotheekdossier, makelaar via move, taxateur ook via een of ander taxateurs platform etc etc.ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
Verwijderd
Tja…. Nou komt de aap uit de mouw. Dan had je daar natuurlijk ook gelijk op moeten acteren, zeker in de vakantieperiode.rozuchu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:08:
[...]
We hebben uiteindelijk flink kunnen afdingen van de vraagprijs ivm de snelle oplevering dus nouja die meevaller gaat dan deels op aan rente.
Wie zegt dat we dat niet hebben gedaan? NormaalVerwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:23:
[...]
Tja…. Nou komt de aap uit de mouw. Dan had je daar natuurlijk ook gelijk op moeten acteren, zeker in de vakantieperiode.
gesproken moet het geen probleem zijn en bij bijna elke verstrekker is het binnen een week geregeld. We hebben 4 augustus getekend en meteen de bal laten rollen.
Wat mij betreft leg je een claim neer bij de Rabobank. Zo maken ze het onmogelijk om op een normale manier gebruik te maken van de verhuisregeling. Echt slecht.rozuchu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:08:
[...]
Ik heb uiteindelijk mijn beklag gedaan bij de Rabobank en we gaan met ons hele handeltje (inc bankrekeningen uiteraard) naar de ING. Grappig btw, de ‘dochter’ organisatie van Rabobank, Obvion, kan wel snel handelen trouwens…
De adviseur vertelde dat de Rabo in een nieuwsbrief had aangekondigd dat de doorlooptijd nu 23 werkdagen bevatte. Dat gaan we never nooit halen want ze hebben het nog niet eens in behandeling genomen, geven ook geen gehoor aan dat we aangeven een lastige deadline te hebben. Uitstellen met een week of twee zou de verkoper vast nog wel mee akkoord gaan eventueel tegen een vergoeding maar dat geeft ook geen zekerheid en dan gooi ik nog meer geld over de balk. We hebben uiteindelijk flink kunnen afdingen van de vraagprijs ivm de snelle oplevering dus nouja die meevaller gaat dan deels op aan rente.
Verbazingwekkend genoeg hanteren ze ook nog een stunt tarief voor de variabele rente. Zie:
https://www.hypotheekrent...bele-rente/100/#overzicht
Ipv klanten afhouden met wat hogere tarieven zijn ze klanten naar zich toe aan het lokken...
Verwijderd
13-14 werkdagen inclusief een externe taxateur in de vakantieperiode klinkt mij nou niet echt extreem lang. Maar vooruit je hebt een flinke korting gekregen door de korte oplevering van 6 weken, dan kan het vast nog uit…..rozuchu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:47:
[...]
Wie zegt dat we dat niet hebben gedaan? Normaal
gesproken moet het geen probleem zijn en bij bijna elke verstrekker is het binnen een week geregeld. We hebben 4 augustus getekend en meteen de bal laten rollen.
Ja, dat snap ik want mij zijn ze kwijt.Laapo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:50:
[...]
Ipv klanten afhouden met wat hogere tarieven zijn ze klanten naar zich toe aan het lokken...
Over de rabo app, support chat, loyaliteit of waar ze in investeren/financieren zal ik al helemaal niet starten om het on-topic te houden.
[ Voor 9% gewijzigd door rubenos op 24-08-2023 20:06 ]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Zelf leg ik ook wat spaargeld in en ik krijg een schenking van mijn ouders. Bij de hypotheekverstrekker wel wat moeten aantonen (schenkingsovereenkomst, wat afschriften), maar eigenlijk naar verwachting en geen gedoe. Het zijn ook geen enorme bedragen ofzo.
Nu heb ik alleen blijkbaar een notaris die gewoon standaard van iedereen de hele administratie opvraagt zodra je ook maar een euro eigen middelen inlegt. Ik moet dus ook zeggen dat ik de hoeveelheid documenten die ze willen hebben echt te ver vind gaan. Ze vragen gewoon op voorhand alles op wat ze eventueel nodig zouden kunnen hebben (en doen net alsof de overheid een bepaalde lijst aan documenten verplicht stelt), terwijl het niet eens gaat om echt bijzondere bedragen. Nu ben ik bovendien nota bene zelf werkzaam op een KYC-afdeling, waardoor ik dagelijks met dergelijk klantonderzoek bezig ben en er dus ook echt wel begrip voor heb dat ze dingen willen weten en vanuit de wwft aan eisen moeten voldoen. Proportionaliteit valt echter ver te zoeken en ze vragen dus echt extreem veel meer op dan bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker.
Nu is het dat ik vastzit aan deze notaris omdat ‘ie door de verkoper als projectnotaris is aangewezen, maar anders zou ik echt naar een andere partij op zoek gaan…
Nu heb ik alleen blijkbaar een notaris die gewoon standaard van iedereen de hele administratie opvraagt zodra je ook maar een euro eigen middelen inlegt. Ik moet dus ook zeggen dat ik de hoeveelheid documenten die ze willen hebben echt te ver vind gaan. Ze vragen gewoon op voorhand alles op wat ze eventueel nodig zouden kunnen hebben (en doen net alsof de overheid een bepaalde lijst aan documenten verplicht stelt), terwijl het niet eens gaat om echt bijzondere bedragen. Nu ben ik bovendien nota bene zelf werkzaam op een KYC-afdeling, waardoor ik dagelijks met dergelijk klantonderzoek bezig ben en er dus ook echt wel begrip voor heb dat ze dingen willen weten en vanuit de wwft aan eisen moeten voldoen. Proportionaliteit valt echter ver te zoeken en ze vragen dus echt extreem veel meer op dan bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker.
Nu is het dat ik vastzit aan deze notaris omdat ‘ie door de verkoper als projectnotaris is aangewezen, maar anders zou ik echt naar een andere partij op zoek gaan…
Wat ik mij eens heb laten vertellen, is dat dat leeftijdsafhankelijk is. De oudste krijgt de post.ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
Dat is volgens mij toch eerder uitzondering dan standaard. Bij onder meer banken is het veelal gewoon ook bij rekeningaanvragen en dergelijke zo dat het afhangt van de volgorde die een medewerker hanteert om de personen op te voeren/te koppelen. En daar wordt vaak helaas (niet eens met opzet maar ook onbewust of uit gewoonte) gewoon standaard de man vooraan gezet.Iamthefish schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Wat ik mij eens heb laten vertellen, is dat dat leeftijdsafhankelijk is. De oudste krijgt de post.
Zo kan het dus ook!ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Gedeelde smart is halve smartbij het openen van onze gezamenlijke rekening hadden we een afspraak via beeldbankieren omdat alles in het honderd was gelopen via de digitale aanvraag (quod non), en toen de overigens zeer vriendelijke bankmedewerker aan ons vroeg wie als eerste op de rekening moest komen te staan, heb ik onmiddellijk en heel duidelijk 'IK' gezegd. Mijn vriend moest enorm lachen, hij begreep heel goed waar die vandaan kwam
Bij onze gezamenlijke rekening is mijn vrouw ook de eerste. Evenals bij wat andere zaken. Bij kinderopvang en school dan weer andersom , maar wel beide als aanspreek punt en dat gebeurt ook netjes.
Maar met gekoppelde zaken en evt voordelen (bijv rente voordeel) moet je wel oppassen dat dat niet afwijkt qua naamgeving. Dan is bijv de ook al eerder genoemde KYC veel lastiger . Bovendien willen gekoppelde verzekeringen (overlijdensrisicoverzekering bijv) nog wel eens verhuizen naar andere verzekeraars.
Maar met gekoppelde zaken en evt voordelen (bijv rente voordeel) moet je wel oppassen dat dat niet afwijkt qua naamgeving. Dan is bijv de ook al eerder genoemde KYC veel lastiger . Bovendien willen gekoppelde verzekeringen (overlijdensrisicoverzekering bijv) nog wel eens verhuizen naar andere verzekeraars.
Ik begrijp je irritatie en goed dat je je beklag doet, maar bedenk dat het ook heel goed zou kunnen dat de adviseur zijn werk niet goed heeft gedaan. Een bank pakt een beoordeling pas op als alle stukken goed en volledig zijn aangeleverd. Heeft de adviseur dat hier wel gedaan? Of had hij er financieel voordeel bij om jou naar ING te praten?rozuchu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:08:
[...]
De adviseur vertelde dat de Rabo in een nieuwsbrief had aangekondigd dat de doorlooptijd nu 23 werkdagen bevatte. Dat gaan we never nooit halen want ze hebben het nog niet eens in behandeling genomen,
Heel herkenbaar. Mijn dochter had vorig jaar hetzelfde. Zij regelde alles (haar vriend kwam uit een huurhuis), ze had ook de makelaar opdracht gegeven haar huis te verkopen. En toch nam de makelaar steeds contact op met haar vriend. Mijn dochter noemde het ook sexistisch.ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
Grappig, zij wilde ook bij de en/of rekening haar naam het eerst genoemd hebben.
Ik heb deze ervaring gelukkig niet gehad nu, taxateur die netjes aangaf dat het misschien kon zijn dat m’n vriend opeens bovenaan kwam te staan in de correspondentie omdat het systeem dat vaak automatisch doet maar bleek achteraf niet het geval. Makelaar en adviseur communiceren voornamelijk met mij, heb wel duidelijk aangegeven dat ik het aanspreekpunt ben. Onze oude woning hebben we wel meegemaakt dat mijn vriend automatisch het aanspreekpunt werd en dus zijn naam altijd overal als eerste, ondanks dat ik alles regelde, super onhandig als je dan continu zijn digid nodig hebt om bijvoorbeeld een gemeentelijke aanslag op te zoeken.ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
Heb btw wel meerdere malen gehad dat de belastingdienst voor toeslagen onze salarissen omdraaide, alsof ‘ze’ er vanuit gaan dat de man meer verdient. Vond ik ook erg frappant.
Lijkt me sterk dat de Belastingdienst daar achter zitrozuchu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:54:
[...]
Heb btw wel meerdere malen gehad dat de belastingdienst voor toeslagen onze salarissen omdraaide, alsof ‘ze’ er vanuit gaan dat de man meer verdient. Vond ik ook erg frappant.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ha, dat laatste is ook fijn. Ben benieuwd of ons dat ook gaat gebeuren, ben ook de meer-verdiener. Ik had van de week het notariskantoor aan de lijn om iets door te geven en toen werd het "Meneer ducoquelicot" terwijl ze me verdorie hoorde praten. Af en toerozuchu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:54:
[...]
Ik heb deze ervaring gelukkig niet gehad nu, taxateur die netjes aangaf dat het misschien kon zijn dat m’n vriend opeens bovenaan kwam te staan in de correspondentie omdat het systeem dat vaak automatisch doet maar bleek achteraf niet het geval. Makelaar en adviseur communiceren voornamelijk met mij, heb wel duidelijk aangegeven dat ik het aanspreekpunt ben. Onze oude woning hebben we wel meegemaakt dat mijn vriend automatisch het aanspreekpunt werd en dus zijn naam altijd overal als eerste, ondanks dat ik alles regelde, super onhandig als je dan continu zijn digid nodig hebt om bijvoorbeeld een gemeentelijke aanslag op te zoeken.

Long time lurker hier (sorry). Nu toch echt een account aangemaakt want dit zit me hoog haha. Verdient wellicht een eigen draadje? Het probleem gaat echt ver en treft mensen die in een kwetsbare positie zitten als koper/verkoper van een woning en afhankelijk zijn van de diensten van derden. Die hanteren met z'n allen nog een patriarchaal systeem. In 2023. Ik weet dat meer mensen hier op verschillende manieren tegenaan lopen, maar slechts weinig mensen maken er werk van.ducoquelicot schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
Zelf krijg ik het niet voor elkaar om NIET de man van een m/v echtpaar als 1e koper op te laten nemen in de akte van levering, en dat zo bij het kadaster te laten registreren, tenzij ik extra betaal. Gelukkig stuur de makelaar wel correspondentie naar beiden (hoop ik dan maar, haha).
Het betreft hier overigens (onbedoelde) seksediscriminatie, en je kunt een klacht indienen via het College voor de rechten van de mens: https://oordelen.mensenre...QFz8i6Mpb8o4SXxYAw#kop106
Blijkbaar zijn alle systemen niet ingericht op de moderne tijd. Volgens mij bouwen WIJ die systemen. Welke Tweaker kan hiermee aan de slag?

Spijtige is dat zo'n systeem vaak aan elkaar geknoopt is door adhoc veranderingen over de jaren heen.NotRobot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
Long time lurker hier (sorry). Nu toch echt een account aangemaakt want dit zit me hoog haha. Verdient wellicht een eigen draadje? Het probleem gaat echt ver en treft mensen die in een kwetsbare positie zitten als koper/verkoper van een woning en afhankelijk zijn van de diensten van derden. Die hanteren met z'n allen nog een patriarchaal systeem. In 2023. Ik weet dat meer mensen hier op verschillende manieren tegenaan lopen, maar slechts weinig mensen maken er werk van.
Zelf krijg ik het niet voor elkaar om NIET de man van een m/v echtpaar als 1e koper op te laten nemen in de akte van levering, en dat zo bij het kadaster te laten registreren, tenzij ik extra betaal. Gelukkig stuur de makelaar wel correspondentie naar beiden (hoop ik dan maar, haha).
Het betreft hier overigens (onbedoelde) seksediscriminatie, en je kunt een klacht indienen via het College voor de rechten van de mens: https://oordelen.mensenre...QFz8i6Mpb8o4SXxYAw#kop106
Blijkbaar zijn alle systemen niet ingericht op de moderne tijd. Volgens mij bouwen WIJ die systemen. Welke Tweaker kan hiermee aan de slag?
Valt bijna niet meer aan te passen.....
Maakt het juridisch uit wie er eerste en tweede staat? (Ik snap de morele achtergrond van de discussie, maar ben benieuwd of het dus ook gevolgen heeft die verder dan de moraal gaan.)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ja zeg, dat is wel heel makkelijk gezegd. Alles is aan te passen, je moet het alleen willen. Bovendien zijn er echtparen van gelijke sekse, en daar zet men de oudste op nr 1. Dat kan dus blijkbaar niet wanneer het een m/v paar betreft....jesha schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:27:
[...]
Spijtige is dat zo'n systeem vaak aan elkaar geknoopt is door adhoc veranderingen over de jaren heen.
Valt bijna niet meer aan te passen.....
Verwijderd
Nul…. Daarom is het ook een redelijk onzinnige discussie. Kadaster legt gewoon het eigendomspecentage vast per individu.ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:29:
Maakt het juridisch uit wie er eerste en tweede staat? (Ik snap de morele achtergrond van de discussie, maar ben benieuwd of het dus ook gevolgen heeft die verder dan de moraal gaan.)
Dat partijen niet in staat zijn om meer dan 1 aanspreekpunt / de eerste partij in het rijtje is natuurlijk een ander verhaal. Digitale communicatie zou natuurlijk een simpele moeten zijn om die naar alle partijen te sturen. Fysieke brieven en telefoontjes wordt natuurlijk al wat lastiger. Je kan natuurlijk niet jouw interne probleem van non-communicatie tussen partijen het probleem van een derde maken.
Goede vraag. Juridisch gezien weet ik niet, maar ik weet wel dat het financiële consequenties kan hebben, plus je bent er extra tijd mee kwijt. Dat lijkt me dan toch reden genoeg om problematisch te zijn, ook juridisch gezien? Maar wie weet is een jurist in de zaal? Zie ook mijn eerdere linkje naar de uitspraak van het College voor de rechten van de mens....ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:29:
Nou als de makelaar het aanspreekpunt zelf wijzigt vind ik dat zij het probleem creëren. Als de vrouw alles doet, moet de makelaar niet opeens de man (uitmacht der gewoonte) aanspreekpunt maken. Ze moeten gewoon de volgorde aanhouden van hoe de kopers het aanleveren.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Nul…. Daarom is het ook een redelijk onzinnige discussie. Kadaster legt gewoon het eigendomspecentage vast per individu.
Dat partijen niet in staat zijn om meer dan 1 aanspreekpunt / de eerste partij in het rijtje is natuurlijk een ander verhaal. Digitale communicatie zou natuurlijk een simpele moeten zijn om die naar alle partijen te sturen. Fysieke brieven en telefoontjes wordt natuurlijk al wat lastiger. Je kan natuurlijk niet jouw interne probleem van non-communicatie tussen partijen het probleem van een derde maken.
Het is op zich niet verkeerd wanneer één persoon wordt aangeschreven/op de "1e plaats" staat, maar vráág dan wie dat moet zijn, bepaal het random, of wat dan ook, maar hanteer een ander criterium dan sekse. Check maar eens hoeveel vrouwelijke huiseigenaren er zijn. Dan krijg je een vertekend beeld.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Nul…. Daarom is het ook een redelijk onzinnige discussie. Kadaster legt gewoon het eigendomspecentage vast per individu.
Vriendin van een collega (m) heeft HAAR (!) huis verkocht, en HIJ komt als eerste op de koopakte te staan! Plus krijgt alle documentatie. BUT WHY?! En men wil het niet aanpassen. Als je erover begint ben je lastig en moet je niet zeuren. (Had ik al gezegd dat het me hoog zat?
Weet je ook welke financiële consequenties dat zijn? Inderdaad, misschien verdient dit een eigen draadje. Ik ga namelijk meer inbrengen in het huis dan m'n vriend en dat gaan we ook zo bij de notaris laten vastleggen, dus ik ging er vanuit dat we op die manier het financiële deel juridisch hadden dichtgetimmerd. Als dat niet zo is, kan ik nog een paar keren extra in de telefoon gaan hangen.NotRobot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Goede vraag. Juridisch gezien weet ik niet, maar ik weet wel dat het financiële consequenties kan hebben, plus je bent er extra tijd mee kwijt. Dat lijkt me dan toch reden genoeg om problematisch te zijn, ook juridisch gezien? Maar wie weet is een jurist in de zaal? Zie ook mijn eerdere linkje naar de uitspraak van het College voor de rechten van de mens....
Waarom wordt zijn naam überhaupt op de koopakte gezet als het gaat om de verkoop haar huis? Hoe is die naam dan in beeld gekomen bij de notaris? Hij heeft toch niets te maken met de verkoop? Of stond het huis op beide namen? Dan was het niet haar huisNotRobot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:42:
[...]
Vriendin van een collega (m) heeft HAAR (!) huis verkocht, en HIJ komt als eerste op de koopakte te staan! Plus krijgt alle documentatie. BUT WHY?! En men wil het niet aanpassen. Als je erover begint ben je lastig en moet je niet zeuren. (Had ik al gezegd dat het me hoog zat?
Overigens zal ik even een pluim geven aan zowel mijn makelaar als onze hypotheekadviseur, die weten dat ze mij moeten hebben. En in de hypotheekofferte sta ik ook als eerste daardoor.ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:38:
[...]
Nou als de makelaar het aanspreekpunt zelf wijzigt vind ik dat zij het probleem creëren. Als de vrouw alles doet, moet de makelaar niet opeens de man (uitmacht der gewoonte) aanspreekpunt maken. Ze moeten gewoon de volgorde aanhouden van hoe de kopers het aanleveren.
Verwijderd
Het heeft nul juridische en ook nul financiële consequenties…… alle genoemde partijen zijn, in principe, gewoon hetzelfde. Dat derden het makkelijk vinden in de communicatie het rijtje gewoon af te lopen is wat anders.NotRobot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Juridisch gezien weet ik niet, maar ik weet wel dat het financiële consequenties kan hebben
Ik kan niet alle financiële consequenties overzien, maar mij werd door de notaris gezegd dat het me minimaal 60 + 30 + ik meen nog eens 30 euro zou kosten. Dit omdat de KIK-procedure niet kan worden gebruikt. Zie hier: https://www.kadaster.nl/z...ies/inschrijving/over-kikducoquelicot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:55:
[...]
Weet je ook welke financiële consequenties dat zijn? Inderdaad, misschien verdient dit een eigen draadje. Ik ga namelijk meer inbrengen in het huis dan m'n vriend en dat gaan we ook zo bij de notaris laten vastleggen, dus ik ging er vanuit dat we op die manier het financiële deel juridisch hadden dichtgetimmerd. Als dat niet zo is, kan ik nog een paar keren extra in de telefoon gaan hangen.
Het kan zijn dat die procedure in jouw geval sowieso niet kan worden gebruikt, en dan maakt dat dus geen financieel verschil. Wat de inschrijving van de akte betreft... Maar ik zou er minimaal één telefoontje aan wijden om uit te sluiten dat je er financieel nadeel van zult ondervinden. En stap s.v.p. ook naar het college voor de rechten van de mens. anders verandert er nooit iets!
Volgens mijn collega is het haar huis. Ze zijn een geregistreerd partnerschap aangegaan. Verdere details weet ik niet, wel dat er afspraken zijn en dat het dus echt NIET zijn huis is.Valorian schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
Waarom wordt zijn naam überhaupt op de koopakte gezet als het gaat om de verkoop haar huis? Hoe is die naam dan in beeld gekomen bij de notaris? Hij heeft toch niets te maken met de verkoop? Of stond het huis op beide namen? Dan was het niet haar huis..
Ik heb gebeld met de notaris met de vraag of ze onze namen wilden omdraaien in het systeem. We hebben 25 september een fysieke afspraak om de samenlevingsovereenkomst te bespreken, dus dan kan ik het nogmaals benoemen en controleren of alles goed gaat.NotRobot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:03:
[...]
Ik kan niet alle financiële consequenties overzien, maar mij werd door de notaris gezegd dat het me minimaal 60 + 30 + ik meen nog eens 30 euro zou kosten. Dit omdat de KIK-procedure niet kan worden gebruikt. Zie hier: https://www.kadaster.nl/z...ies/inschrijving/over-kik
Het kan zijn dat die procedure in jouw geval sowieso niet kan worden gebruikt, en dan maakt dat dus geen financieel verschil. Wat de inschrijving van de akte betreft... Maar ik zou er minimaal één telefoontje aan wijden om uit te sluiten dat je er financieel nadeel van zult ondervinden. En stap s.v.p. ook naar het college voor de rechten van de mens. anders verandert er nooit iets!
Ik kan me overigens helemaal vinden in je frustratie, want die deel ik (anders zou ik niet naar ervaringen van anderen gevraagd hebben haha). Ergens ook wel fijn om te zien dat het wat losmaakt hier, dat ik niet de enige ben die zich hieraan stoort.
Verwijderd
Zullen we weer even normaal doen…..NotRobot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:03:
[...]
En stap s.v.p. ook naar het college voor de rechten van de mens. anders verandert er nooit iets!
Dat instituut is opgericht voor dit soort dingen.
Dat jij het niet belangrijk vindt. prima. Maar het is een vorm van onbewuste discriminatie, en die kan alleen aangepakt worden als mensen zich er wel van bewust worden.
'Normaal' zou moeten zijn dat de keuze bij de kopers ligt wie eerste en tweede genoemd worden. Niet bij een makelaar of notaris.
[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 25-08-2023 09:27 ]
Verwijderd
“Normaal” is dat je eerst weet waarover het gaat…. En dat is hier duidelijk niet het geval met wat borrelpraat over financiële consequenties of annecdotes over collega’s die natuurlijk ook totale flauwekul zijn.ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:26:
[...]
Dat instituut is opgericht voor dit soort dingen.
Dat jij het niet belangrijk vindt. prima. Maar het is een vorm van onbewuste discriminatie, en die kan alleen aangepakt worden als mensen zich er wel van bewust worden.
'Normaal' zou moeten zijn dat de keuze bij de kopers ligt wie eerste en tweede genoemd worden. Niet bij een makelaar of notaris.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2023 09:29 ]
Eén fout in de argumentatie maakt nog niet alle argumentatie fout.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
“Normaal” is dat je eerst weet waarover het gaat…. En dat is hier duidelijk niet het geval met wat borrelpraat over financiële consequenties.
Deze discussie gaat in beginsel niet over de juridische gevolgen. Het gaat over het praktische handelen en de 'gewoonte' om de man standaard als eerste te plaatsen, ongeacht het handelen van de kopers.
Dit valt gewoon onder de reikwijdte van waar het college van de rechten van de mens voor bedoeld is. Of jij of ik dat een boeiende zaak vinden is totaal irrelevant.
Wat ik begrijp qua financiële consequenties die NotRobot bedoelt, gaat het om kosten die je maakt als je de volgorde van de kopers op de akte wil laten veranderen. Het verbaast me niet dat dat geld kost, juridische documenten zijn nogal star en met reden. Het is vooral zuur dat dat betekent dat je vaak maar te dealen hebt met hoe andere partijen bepalen dat de volgorde is. Terwijl dat initiatief inderdaad bij de kopers zou moeten liggen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
“Normaal” is dat je eerst weet waarover het gaat…. En dat is hier duidelijk niet het geval met wat borrelpraat over financiële consequenties of annecdotes over collega’s die natuurlijk ook totale flauwekul zijn.
In eerste instantie had ik er geen bezwaar tegen dat mijn vriend overal als eerste stond, behalve dat ik het een beetje flauw vond dat ze het niet even gevraagd hadden. Toen het consequenties begon te hebben voor informatievoorziening, werd het wel heel vervelend.
kleine tip over de communicatie:
Wat wij trouwens in het algemeen, maar zeker ook bij de aankoop van het huis doen is een gezamenlijk mailadres gebruiken. Op die manier heb je de gezamenlijke info altijd direct persoonlijk bij de hand.
Wat wij trouwens in het algemeen, maar zeker ook bij de aankoop van het huis doen is een gezamenlijk mailadres gebruiken. Op die manier heb je de gezamenlijke info altijd direct persoonlijk bij de hand.
Hee, dat is zeker een goede tip. We wonen op dit moment nog niet samenArthurMorgan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:47:
Members only:
dus onze levens zijn nog niet zo vervlochten dat dit in me op was gekomen, maar dat is absoluut een goed idee.
Inloggen
Het geeft een klein beetje "Truus en Harry delen een Facebookaccount" vibes maar die neem ik op de koop toe in de naam van pragmatisme.
Verwijderd
De verkoopovereenkomst wordt opgemaakt door de verkoopmakelaar…. Daar gebruiken ze meestal (ongevraagd) een standaard volgorde bij. Voor die getekend is zijn er vaak vele conceptversies bij iedereen langs gekomen en is een volgorde van namen eenvoudig en zonder enige kosten aan te passen. Als je veel later in het traject pas begint over aanpassingen wordt dat natuurlijk anders en zijn er wellicht meerkosten te verwachten. Kwestie van opletten dus voor je zelf iets tekent.ducoquelicot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:38:
[...]
Het is vooral zuur dat dat betekent dat je vaak maar te dealen hebt met hoe andere partijen bepalen dat de volgorde is. Terwijl dat initiatief inderdaad bij de kopers zou moeten liggen.
En zowel juridisch als financieel betekend de volgorde van namen helemaal niets, dat is gewoon een feit geen mening…
Blijft over het punt dat partijen er blijkbaar niet goed mee omgaan als iemand aangeeft dat er een specifieke contactpersoon zou moeten zijn. Vast heel onhandig, irritant, enz…. Maar wellicht is het college van de rechten van de mens bedoeld voor zaken met iets meer gewicht :-).
Verwijderd
Precies, open gewoon even bij iets als gmail een nieuw e-mail adres voor het huis/adres en zet iedereen die de info zou moeten krijgen daar gewoon in.ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:47:
Paar verhuizingen/kopen gedaan en dat is een simpele oplossing. Ook voor relevante zaken als contracten bij energieleverancies, verzekeringen, enz. Zelfs voor telefoonnummers zijn er eenvoudige opties te bedenken.
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid om info te delen met iedereen die op een contract staat.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2023 10:30 ]
Zoals gezegd, in eerste instantie maakte het me niet zo veel uit dat ik niet als eerste op de overeenkomst stond. Pas op het moment dat het consequenties heeft verderop in de keten, wordt het irritant.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:23:
[...]
De verkoopovereenkomst wordt opgemaakt door de verkoopmakelaar…. Daar gebruiken ze meestal (ongevraagd) een standaard volgorde bij. Voor die getekend is zijn er vaak vele conceptversies bij iedereen langs gekomen en is een volgorde van namen eenvoudig en zonder enige kosten aan te passen. Als je veel later in het traject pas begint over aanpassingen wordt dat natuurlijk anders en zijn er wellicht meerkosten te verwachten. Kwestie van opletten dus voor je zelf iets tekent.
En zowel juridisch als financieel betekend de volgorde van namen helemaal niets, dat is gewoon een feit geen mening…
Blijft over het punt dat partijen er blijkbaar niet goed mee omgaan als iemand aangeeft dat er een specifieke contactpersoon zou moeten zijn. Vast heel onhandig, irritant, enz…. Maar wellicht is het college van de rechten van de mens bedoeld voor zaken met iets meer gewicht :-).
Als je op dat moment de volgorde wil veranderen op de leveringsakte, om wat voor reden dan ook, is het vervelend dat dat geld kost. Overigens moet je met een samenlevingscontract alsnog een en ander juridisch dichttimmeren, bijvoorbeeld bij ongelijke inbreng. Daar is de koopovereenkomst alleen niet afdoende voor.
En blijkbaar denkt het college van de rechten van de mens daar zelf anders over, want ze hebben zich wel degelijk ontvankelijk verklaard voor de klacht in de link die NotRobot doorstuurde.
Het is zeker een goede tip. En het neemt niet weg dat het in 2023 gewoon mogelijk zou moeten zijn voor makelaars, taxateurs, hypotheekadviseurs en andere partijen om niet automatisch de mannelijke partner vooraan te zetten en alleen met de mannelijke partner the communiceren over zaken die beide kopers aangaan.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Precies, open gewoon even bij iets als gmail een nieuw e-mail adres voor het huis/adres en zet iedereen die de info zou moeten krijgen daar gewoon in.
Paar verhuizingen/kopen gedaan en dat is een simpele oplossing. Ook voor relevante zaken als contracten bij energieleverancies, verzekeringen, enz. Zelfs voor telefoonnummers zijn er eenvoudige opties te bedenken.
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid om info te delen met iedereen die op een contract staat.
Verwijderd
En dat kan natuurlijk ook gewoon als je het tijdig aangeeft. En dat bedrijven, vaak uit effieciency, niet alle partijen van een overeenkomst benaderen als dat niet nodig is kan toch ook geen verassing zijn. Degenen waar het echt omgaat zoals kadaster, notaris, enz doen dat gewoon altijd wel.ducoquelicot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
Het is zeker een goede tip. En het neemt niet weg dat het in 2023 gewoon mogelijk zou moeten zijn voor makelaars, taxateurs, hypotheekadviseurs en andere partijen om niet automatisch de mannelijke partner vooraan te zetten en alleen met de mannelijke partner the communiceren over zaken die beide kopers aangaan.
En ja, er zullen in de onroerend goed wereld en bouwwereld vast een aantal dino’s rondlopen die liever communiceren met de mannelijke betrokkene.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2023 10:38 ]
Ik wil een heel eind met je redenering meegaan, maar deze reactie vind ik een beetje kortzichtig. Onbewust seksisme is makkelijker af te doen als "efficiency" dan seksisme dat er duimendik bovenop ligt, maar laten we niet doen alsof het zo ontzettend veel efficiënter is om de man als eerste op de overeenkomst te zetten. Of alsof het zo veel efficiëntie scheelt als je twee e-mailadressen in je ontvangst-veld moet zetten.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
En dat kan natuurlijk ook gewoon als je het tijdig aangeeft. En dat bedrijven, vaak uit effieciency, niet alle partijen van een overeenkomst benaderen als dat niet nodig is kan toch ook geen verassing zijn. Degenen waar het echt omgaat zoals kadaster, notaris, enz doen dat gewoon altijd wel.
Jep dit dus. Ik heb een gmail aangemaakt van straat+huisnummer@gmail.com na aanschaf woning. Hierop louter contact over reparaties/facturen/contracten/verzekeringen mbt het huis. Dan heb je mooi alles centraal en na verkoop woning heb je het ook allemaal niet meer nodig.ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:47:
Je zou helemaal gelijk hebben. Als je geen ongelijk had.Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:23:
[...]
De verkoopovereenkomst wordt opgemaakt door de verkoopmakelaar…. Daar gebruiken ze meestal (ongevraagd) een standaard volgorde bij. Voor die getekend is zijn er vaak vele conceptversies bij iedereen langs gekomen en is een volgorde van namen eenvoudig en zonder enige kosten aan te passen. Als je veel later in het traject pas begint over aanpassingen wordt dat natuurlijk anders en zijn er wellicht meerkosten te verwachten. Kwestie van opletten dus voor je zelf iets tekent.
Ik heb de makelaar de namen in de koopakte al laten omdraaien. Daarom ook stom verbaasd toen de notaris dit weer teniet deed en kosten in rekening zegt te brengen wanneer ik de volgorde uit het koopcontract in de akte van levering wil aanhouden. En mij vervolgens gelijk gaf dat dit vreemd was, maar desondanks kosten in rekening wilde brengen. De notaris heeft nu toegezegd mijn klacht aan het Kadaster over te brengen. Ik kan daar niet zelf een klacht indienen, want ik neem een dienst af via de notaris dus moet ook de klacht via de notaris. Van de notaris mag ik het er ook niet meer over hebben. Zij kan het immers niet veranderen. Daar ben ik het niet mee eens, maar ik wil niet de koop van de woning saboteren dus ik hou me nu verder maar gedeisd. Als alles rond is kan ik alsnog naar het College stappen.
Je bent het er blijkbaar niet mee eens dat dit een probleem is. Dat is, zoals eerder door anderen aangegeven, je goed recht. Maar dat neemt niet weg dat dit soort praktijken in strijd is met de rechten van de mens. En ik vind het vreemd dat je het dan het vermelden waard vindt dat je een andere visie hebt.
Ben je je ervan bewust dat vrouwen in Nederland tot 1956 handelingsonbekwaam werden wanneer ze trouwden? (Of ben je het daar wellicht mee eens, vind je dat een goed idee?) En in veel andere landen hebben vrouwen überhaupt geen rechten. Dan lijkt het wellicht een klein en onzinnig issue wiens naam als eerste genoemd wordt. Maar dit soort praktijken werken door in de maatschappij. Meer mannen staan geregistreerd als (1e) eigenaar dan vrouwen. Waarom? Dat vraagt niemand zich af. Maar dit systeem zit er dus (deels) achter.
Ik zal verder ook maar niet meer op je input reageren, maar wilde dit toch nog even kwijt.
Minder Truus en Harry is een regel aanmaken in het emailaccount van de persoon die alles ontvangt, die er voor zorgt dat alle emails van notaris etc automatisch doorgestuurd worden naar de andere persoon.ducoquelicot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:54:
Het geeft een klein beetje "Truus en Harry delen een Facebookaccount" vibes maar die neem ik op de koop toe in de naam van pragmatisme.
[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 25-08-2023 11:45 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
R2D2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Mensen met schulden hebben het niet zo makkelijk om een hypotheek te krijgen, een kredietje links of rechts kan al voor heel wat gedoe zorgen. Geen bak eigen vermogen hebben is echter heel wat anders dan "veel schulden" hebben
[...]
Geen idee wat je dan ingevuld hebt maar ik moest iets meer dan 2 ton verantwoorden waarvan ongeveer 150k uit verkoop oude woning kwam na een scheiding. En dat was met het invullen van 2 A4'tjes (misschien 3) en het aanleveren van wat verklarende tekst voldoende voor de notaris.
Zo rampzalig hoeft het dus niet te zijn en heel vreemd vind ik het allemaal niet dat men daar wat scherper op is bij dergelijke transacties (al zijn er makkelijkere manieren om van je "zwarte" geld af te komen)
Members only:
Inloggen
[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 25-08-2023 11:54 ]
de notaris werkt natuurlijk in jouw opdracht, nadat je een aantal offertes opgevraagd had en de prijs en dienst die je aangeboden kreeg vergeleken hebt en daarna heb je je keuze voor notaris gemaakt.
Heb je daar geen rekening mee gehouden of je er niet in verdiept? Die WWFT wet is niet echt nieuw meer te noemen.... Verder staat het je vrij om met de notaris een gesprek te voeren over zijn offerte, de dienst en wat ie nu eigenlijk levert. Je kan ook gewoon overstappen, wie betaalt bepaalt - als je de consequenties accepteert tenminste-
en om op je edit te reageren: de GDPR noemt ook zoiets als gerechtvaardigde belang... het is niet een ding wat zegt 'niemand mag iets van mij weten'.
Heb je daar geen rekening mee gehouden of je er niet in verdiept? Die WWFT wet is niet echt nieuw meer te noemen.... Verder staat het je vrij om met de notaris een gesprek te voeren over zijn offerte, de dienst en wat ie nu eigenlijk levert. Je kan ook gewoon overstappen, wie betaalt bepaalt - als je de consequenties accepteert tenminste-
en om op je edit te reageren: de GDPR noemt ook zoiets als gerechtvaardigde belang... het is niet een ding wat zegt 'niemand mag iets van mij weten'.
[ Voor 12% gewijzigd door Bockelaar op 25-08-2023 11:52 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
De Notaris mag daar niks over kwijt.Bockelaar schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:51:
de notaris werkt natuurlijk in jouw opdracht, nadat je een aantal offertes opgevraagd had en de prijs en dienst die je aangeboden kreeg vergeleken hebt en daarna heb je je keuze voor notaris gemaakt.
Hallo mensen! Verkoop argument: Ik ga soepel met de WWFT om!
Nee, je mag niet zomaar overstappen. Ja het mag wel, maar dan moet de WWFT onderzoek alsnog afgerond worden + je moet de notaris alsnog betalen omdat je de opdracht geaccepteerd hebt. Dus je schiet er niks mee op. Dan moet je 2 notarissen betalen. En de WWFT onderzoek zal nog steeds gedaan worden door de eerste Notaris.
[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 25-08-2023 11:56 ]
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7