Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 303 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Het is op geen enkele manier bij te houden of mijn Move account van de aankoopmakelaar te maken heeft met onze "info" account. Er komen bij die huizen tientallen mensen kijken. Het is gewoon kolder dat ze dat weten, Twee totaal verschillende namen waarbij de "info" account ook niet eens bezichtigingen inpland.

Die info account heeft de naam Pietje Puk. Hoe wil jij weten wie Pietje is dan als die uberhaupt niet eens naar bezichtigingen komt?
Ja niet, maar dan is je statement waar ik op reageerde, dat de reputatie van een potentiële koper de verkopers niet boeit omdat het alleen om geld gaat, dus ook totaal irrelevant in deze discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweHamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-10 10:40
Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Knappe jongen als jij kan zien wie dat is van alle 36 bezichtigingen en dat je daar uberhaupt tijd aan gaat besteden. Die info account maakt ook geen afspraken en heeft een compleet andere naam.
Huh?! Ik dacht dat een huis pas werd toegevoegd aan 'jouw' move account als je een bezichtiging afspraak hebt. Dus dan maak je een bezichtigings afspraak onder een allias ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:47
BlauweHamer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Huh?! Ik dacht dat een huis pas werd toegevoegd aan 'jouw' move account als je een bezichtiging afspraak hebt. Dus dan maak je een bezichtigings afspraak onder een allias ofzo?
Exact.

Per huis hebben ze tientallen bezichtigingen, die makelaars gaan het echt niet bijhouden als er iemand niet op komt dagen of zo. Ik doe het nu al bijna 6 maanden en heb van 27 huizen in door ons gewilde wijken (inclusief een aantal echte biedingen van onze "eigen" account) de biedlogboeken. Nog nooit uberhaupt een telefoontje of berichtje gehad, het interesseert ze niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Hbeez schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Ja niet, maar dan is je statement waar ik op reageerde, dat de reputatie van een potentiële koper de verkopers niet boeit omdat het alleen om geld gaat, dus ook totaal irrelevant in deze discussie.
Helemaal niet irrelevant. Als ik tegen de verkopers zou zeggen dat ik dat deed om informatie in te winnen zodat ik voor hun huis een zo goed mogelijk bod kon doen.. denk jij dat ze dan zeggen "Oh nou dan willen wij die paar ton van jou liever niet"? Daar zullen ze geen seconde van wakker liggen als ze hun euro's tellen.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:52:
[...]

Helemaal niet irrelevant. Als ik tegen de verkopers zou zeggen dat ik dat deed om informatie in te winnen zodat ik voor hun huis een zo goed mogelijk bod kon doen.. denk jij dat ze dan zeggen "Oh nou dan willen wij die paar ton van jou liever niet"? Daar zullen ze geen seconde van wakker liggen als ze hun euro's tellen.

:+
Uhu, want jij komt in gesprek met je verkopers om uit te leggen waar je slechte reputatie vandaan komt? :+

De verkoopmakelaar legt de biedingen aan de verkoper voor, als er bij jouw alias een rode vlag naar voren komt moet je maar hopen dat je inderdaad qua euro's het verschil kan maken, maar de vraag is dan of je strategie je financieel voordeel opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

Exact.

Per huis hebben ze tientallen bezichtigingen, die makelaars gaan het echt niet bijhouden als er iemand niet op komt dagen of zo. Ik doe het nu al bijna 6 maanden en heb van 27 huizen in door ons gewilde wijken (inclusief een aantal echte biedingen van onze "eigen" account) de biedlogboeken. Nog nooit uberhaupt een telefoontje of berichtje gehad, het interesseert ze niets.
Maar die info heeft jouw aankoop makelaar toch ook? Toen wij zochten bestond het logboek nog niet, maar onze makelaar kon wel vertellen voor welke bedragen woningen recent waren verkocht. Ook van andere makelaars, ze komen elkaar allemaal tegen :).
En als je al 27x ergens bent gaan kijken zonder realistisch bod dan verlies je geloofwaardigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2023 19:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Sport_Life schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:33:
[...]

Maar die info heeft jouw aankoop makelaar toch ook? Toen wij zochten bestond het logboek nog niet, maar onze makelaar kon wel vertellen voor welke bedragen woningen recent waren verkocht. Ook van andere makelaars, ze komen elkaar allemaal tegen :).
En als je al 27x ergens bent gaan kijken zonder realistisch bod dan verlies je geloofwaardigheid.
Ik ben niet 27 keer gaan kijken, verre van. Bij het meerendeel alleen een afspraak gemaakt om een bod te kunnen uitbrengen. En zoals hierboven vermeld heb ik twee Move accounts, geloofwaardigheid is ook geen issue daardoor omdat we competitieve biedingen alleen via onze "echte" account doen. Gebruik die extra account al een half jaartje en geen haan die er naar kraait of vragen stelt.

De makelaar heeft niet al die info, soms krijgen ze wel eens te horen voor welk bedrag het huis "ongeveer" is verkocht. Alleen het winnende bod dus. Het is niet dat ze een heel logboek krijgen, wat je op je Move account wel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Ik wil graag mijn eerste woning gaan kopen.
ik ben ondertussen al 44 en heb altijd in een huurwoning gezeten, waarvan het laatste jaar in de vrije sector.
door shit in het verleden heb ik nooit een hypotheek kunnen krijgen, nu ben ik wel in een positie dat een hypotheek mogelijk is, maar heb 0 eigen geld (lang leve hoge huur vrije sector).

Ik wil graag weten wat de ervaringen zijn van anderen die ook geen eigen geld hadden, maar toch een woning wilden kopen. Wat zijn de mogelijkheden?
Top qua hypoyheek in mijn eentje zit op 300k+, heb iets leuks op het oog van 219k. geeft dit mogelijkheden om naast het maximale hypotheekbedrag de eigen kosten als persoonlijke lening te nemen? wat ik zo snel even berekend heb, komen mijn maandlasten incl persoonlijke lening lager uit dan mijn vrije sector huurwoning.

Of is de conclusie, ga eerst maar sparen en kijk later maar wat er mogelijk is? ( dat sparen is dus een issue met de hoge huurprijs nu)

Ik ga sowieso een afspraak maken bij een hypotheekverstrekker voor verdere info (tips welkom), maar wil graag wat beslagen ten ijs komen qua opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44
Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:00:
[...]

Ik ben niet 27 keer gaan kijken, verre van. Bij het meerendeel alleen een afspraak gemaakt om een bod te kunnen uitbrengen. En zoals hierboven vermeld heb ik twee Move accounts, geloofwaardigheid is ook geen issue daardoor omdat we competitieve biedingen alleen via onze "echte" account doen. Gebruik die extra account al een half jaartje en geen haan die er naar kraait of vragen stelt.

De makelaar heeft niet al die info, soms krijgen ze wel eens te horen voor welk bedrag het huis "ongeveer" is verkocht. Alleen het winnende bod dus. Het is niet dat ze een heel logboek krijgen, wat je op je Move account wel krijgt.
Een NVM makelaar kan de uiteindelijke koopsom gewoon inzien in het NVM systeem, maar pas v anaf het moment dat de woning is afgemeld (dwz op "verkocht" gezet in Funda). Duurt dus alleen een tijdje na de biedingen, zeker als er sprake is van een voorbehoud financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:05:
ik ben ondertussen al 44 en heb altijd in een huurwoning gezeten, waarvan het laatste jaar in de vrije sector.
door shit in het verleden heb ik nooit een hypotheek kunnen krijgen, nu ben ik wel in een positie dat een hypotheek mogelijk is, maar heb 0 eigen geld (lang leve hoge huur vrije sector).

Ik wil graag weten wat de ervaringen zijn van anderen die ook geen eigen geld hadden, maar toch een woning wilden kopen. Wat zijn de mogelijkheden?
Top qua hypoyheek in mijn eentje zit op 300k+, heb iets leuks op het oog van 219k. geeft dit mogelijkheden om naast het maximale hypotheekbedrag de eigen kosten als persoonlijke lening te nemen? wat ik zo snel even berekend heb, komen mijn maandlasten incl persoonlijke lening lager uit dan mijn vrije sector huurwoning.

Of is de conclusie, ga eerst maar sparen en kijk later maar wat er mogelijk is? ( dat sparen is dus een issue met de hoge huurprijs nu)

Ik ga sowieso een afspraak maken bij een hypotheekverstrekker voor verdere info (tips welkom), maar wil graag wat beslagen ten ijs komen qua opties.
Een persoonlijke lening is weer een (extra) schuldenlast wat op je leencapaciteit drukt.
Dat de maandlasten incl persoonlijke lening lager zijn dan de vrije sectorhuur, interesseert de banken werkelijk helemaal niets (wat overigens heel tenenkrommend is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
Wispe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Een persoonlijke lening is weer een (extra) schuldenlast wat op je leencapaciteit drukt.
Dat de maandlasten incl persoonlijke lening lager zijn dan de vrije sectorhuur, interesseert de banken werkelijk helemaal niets (wat overigens heel tenenkrommend is).
vandaar ook dat ik kijk naar woningen die ruim onder mijn max liggen. Het is sowieso krom dat ik wel x bedrag aan huur mag en kan betalen, maar een hypotheek aan bedrag x- een heel stuk, kan dan weer niet zonder issues.

ik snap nu wel dat starters (mij niet meegerekend gezien mijn leeftijd) het niet zo makkelijk hebben om iets te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-10 07:42

Persoonlijke lening zit vaak veel haken en ogen aan. Zonder ev sta je eigenlijk nergens. Je kan nl je kosten koper niet mee financieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

vandaar ook dat ik kijk naar woningen die ruim onder mijn max liggen. Het is sowieso krom dat ik wel x bedrag aan huur mag en kan betalen, maar een hypotheek aan bedrag x- een heel stuk, kan dan weer niet zonder issues.

ik snap nu wel dat starters (mij niet meegerekend gezien mijn leeftijd) het niet zo makkelijk hebben om iets te kopen
Jep, starters die geen een pappie en mammie hebben die een jubelton kunnen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Met 5k/maand moet je zelfs in de vrije sector huur nog wel kunnen sparen toch? Als je helemaal niet kan sparen moet je sowieso niet beginnen aan een eigen woning, want bij de 1e grote onderhoud ben je dan meteen aan de beurt.

Met de huidige hypotheekrente is kopen ook niet echt voordeliger dan huren. Je hebt wel wat meer keus qua woning, maar met je beoogde budget is niet veel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
Z___Z schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Met 5k/maand moet je zelfs in de vrije sector huur nog wel kunnen sparen toch? Als je helemaal niet kan sparen moet je sowieso niet beginnen aan een eigen woning, want bij de 1e grote onderhoud ben je dan meteen aan de beurt.

Met de huidige hypotheekrente is kopen ook niet echt voordeliger dan huren. Je hebt wel wat meer keus qua woning, maar met je beoogde budget is niet veel te koop.
Waar ik wil gaan wonen is genoeg te koop binnen budget (Friesland, waar de rest van familie ook woont), heb wel een spaarpotje, maar die is niet mega groot en bedoeld voor de oh shit momenten. ik heb het afgelopen jaar ook iet wat onverwacht mijn dochter inwonend, dus wat meer kosten per maand dan initieel verwacht had toen ik hier kwam te zitten in mijn eentje. Met een huur van 1300 + GWL gaat je salaris sneller down the drain dan dan je denkt.

(ik begrijp je reactie overigens en hij is ook 100% terecht als je de rest van de omstandigheden niet weet)

[ Voor 5% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 15-08-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:31
Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Het is wel degelijk geoordloofd, niets "illegaals" aan. Ik mag 1 euro op een woning bieden als ik dat wil. Daarnaast zijn de accounts op geen enkele manier te herleiden naar elkaar.

Jouw situatie is ook heel anders dan wat ik doe. Ik doe of een veel te laag bod puur voor de info, met een andere account, of we doen een competitief bod met onze makelaars account. Knappe jongen als jij kan zien wie dat is van alle 36 bezichtigingen en dat je daar uberhaupt tijd aan gaat besteden. Die info account maakt ook geen afspraken en heeft een compleet andere naam.

Typisch Nederlands vind ik het. Als het ook maar een beetje onorthodox gaat staat iedereen gelijk op z'n achterste poten.
Ik zeg niet dat het illegaal is, ik zeg alleen dat je jezelf potentieel in een negatief dachtlicht kan zetten voor het moment dat je wel een serieus bod wilt doen.
En je bekend raakt onder de makelaar die denkt het systeem te kunnen gamen.
Want zodra jij één v/d biedingen bent op een huis waar je wel werk van wilt maken, zal de makelaar (nogmaals) potentieel kunnen aangeven bij de verkopers wie je bent en ze adviseren voor de andere partij te gaan.
THM0 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Een NVM makelaar kan de uiteindelijke koopsom gewoon inzien in het NVM systeem, maar pas v anaf het moment dat de woning is afgemeld (dwz op "verkocht" gezet in Funda). Duurt dus alleen een tijdje na de biedingen, zeker als er sprake is van een voorbehoud financiering.

Kijk maar naar het verhaal die hier net gepost is door iemand die z'n woning ging verkopen.
Die wist dat diegene met het hoogste bod ook bij 2 andere woningen het hoogste bod had door de makelaar en is daardoor genegen om een iets lager bod te accepteren door een in zijn ogen betrouwbaardere partij.
Het gaat hem niet om de uiteindelijke koopsom maar om te kijken wat de markt doet. (aanname, dat zou mijn beweegreden zijn om dit te doen)
Zie je dat huizen waar je zelf interesse in hebt een tendens dat 3 biedingen rond de VP zijn en er één een flinke uitschieter naar boven is, dan kan je daar conclusies uit trekken.
Informatie die je niet zou verkrijgen door enkel het winnende bod te zien.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:17
Flix20 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:15:
[...]

Het gaat hem niet om de uiteindelijke koopsom maar om te kijken wat de markt doet. (aanname, dat zou mijn beweegreden zijn om dit te doen)
Zie je dat huizen waar je zelf interesse in hebt een tendens dat 3 biedingen rond de VP zijn en er één een flinke uitschieter naar boven is, dan kan je daar conclusies uit trekken.
Echt een oprechte vraag hoor. Even jouw voorbeeld. Stel er is geen biedlogboek, als er dan drie huizen verkocht worden voor een bod ver boven de vraagprijs (de uitschieter) dan is dat info die je hoort van de makelaar. Met een biedlogboek zie je dus dezelfde info alleen ook dat de andere biedingen rond de vraagprijs lagen.

Welke conclusie trek je daar dan uit die je niet kan doen zonder logboek? Dat als je bied rond de vraagprijs je kans maakt mits de 'ongewone' uitschieter er niet tussen niet? En dat je zonder logboek denkt dat je nog altijd ruim moet overbieden ofzo?

Ikzelf vind de tactiek om enkel biedingen te doen om het biedlogboek te zien grote onzin. Maar dat komt denk ik ook omdat ik dus niet echt de meerwaarde ervan zie. En wellicht ook omdat ik (gelukkig) niet in deze tijd een huis heb hoeven te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:00:
[...]

Ik vind het wel knap dat jij zoveel geschikte woningen vindt, zit je dan in een breed segment te kijken, groot gebied of kijk je ook bij woningen waar je nooit zal gaan wonen?

Ik denk dat je niet veel hebt aan een biedlogboek van een dorp als je in de stad zoekt of een 2 kapper als je een appartement zoekt.

Maar ik heb de 'luxe' niet van 27 woningen die ik potentieel zou kopen, eerder 1 of 2 per maand. (Ben trouwens niet op zoek hoor)

De makelaars kijken naar de m2 prijzen van recente verkopen, op basis daarvan kun je aardig de waarde inschatten. Als je er genoeg pakt dan middelt de uitschieters ook uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2023 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
Sport_Life schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Ik vind het wel knap dat jij zoveel geschikte woningen vindt, zit je dan in een breed segment te kijken, groot gebied of kijk je ook bij woningen waar je nooit zal gaan wonen?

Ik denk dat je niet veel hebt aan een biedlogboek van een dorp als je in de stad zoekt of een 2 kapper als je een appartement zoekt.

Maar ik heb de 'luxe' niet van 27 woningen die ik potentieel zou kopen, eerder 1 of 2 per maand. (Ben trouwens niet op zoek hoor)

De makelaars kijken naar de m2 prijzen van recente verkopen, op basis daarvan kun je aardig de waarde inschatten. Als je er genoeg pakt dan middelt de uitschieters ook uit.
Ik woon in Breda en de markt is hier nog steeds compleet uit z'n voegen aan het schieten. Wij zitten in de moeilijkste prijscategorie met de meeste concurrentie. In Januari zijn wij begonnen met zoeken en van die 27 woningen hebben we er 12 ook daadwerkelijk bezocht omdat we daar oprechte interesse in hadden. Een kleiner aantal daarvan hebben we ook een bod uitgebracht. Wij bezichtigen dus ook gemiddeld 2 huizen per maand, soms 3. (Van niet al die huizen hebben we de info, een deel is nog niet definitief verkocht dus nog geen logboek)

De andere 15 huizen zijn allemaal huizen die bijvoorbeeld net boven budget waren, niet helemaal wat wij zoeken, niet de wijk waar we willen wonen etc. Allemaal "net niet" huizen om het zo maar te zeggen. Van een huis wat bijvoorbeeld net boven budget is wil ik dan wel weten waar dit huis daadwerkelijk voor verkocht wordt en wat andere mensen daarvoor bieden. Dit kan mij een beeld geven van of de vraagprijs van het huis misschien te hoog of te laag was.

Bij die 15 huizen heb ik met een andere Move account, op een andere naam, een afspraak gemaakt waar we dan uiteindelijk ook niet gaan kijken, maar dat we wel een "bod" kunnen doen zodat we uiteindelijk inzage krijgen in het logboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Flix20 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:15:
[...]

Ik zeg niet dat het illegaal is, ik zeg alleen dat je jezelf potentieel in een negatief dachtlicht kan zetten voor het moment dat je wel een serieus bod wilt doen.
En je bekend raakt onder de makelaar die denkt het systeem te kunnen gamen.
Want zodra jij één v/d biedingen bent op een huis waar je wel werk van wilt maken, zal de makelaar (nogmaals) potentieel kunnen aangeven bij de verkopers wie je bent en ze adviseren voor de andere partij te gaan.
[...]
Er is geen potentieel negatieve kant omdat die Move account op een hele andere naam staat. Ons competitieve bod heeft dus helemaal niets te maken met die account en zijn ook niet aan elkaar te koppelen. Geen schijn van kans.
Exact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 18:49
Justevo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

De andere 15 huizen zijn allemaal huizen die bijvoorbeeld net boven budget waren, niet helemaal wat wij zoeken, niet de wijk waar we willen wonen etc. Allemaal "net niet" huizen om het zo maar te zeggen. Van een huis wat bijvoorbeeld net boven budget is wil ik dan wel weten waar dit huis daadwerkelijk voor verkocht wordt en wat andere mensen daarvoor bieden. Dit kan mij een beeld geven van of de vraagprijs van het huis misschien te hoog of te laag was.
Is het probleem met "net niet" huizen niet dat ze ook qua biedingen totaal zullen verschillen? Er zijn altijd een paar droomwoningen en daar gebeurde in mijn ervaring veel gekkere dingen dan bij de huizen waar iets mee was.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
NACrat schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Echt een oprechte vraag hoor. Even jouw voorbeeld. Stel er is geen biedlogboek, als er dan drie huizen verkocht worden voor een bod ver boven de vraagprijs (de uitschieter) dan is dat info die je hoort van de makelaar. Met een biedlogboek zie je dus dezelfde info alleen ook dat de andere biedingen rond de vraagprijs lagen.

Welke conclusie trek je daar dan uit die je niet kan doen zonder logboek? Dat als je bied rond de vraagprijs je kans maakt mits de 'ongewone' uitschieter er niet tussen niet? En dat je zonder logboek denkt dat je nog altijd ruim moet overbieden ofzo?

Ikzelf vind de tactiek om enkel biedingen te doen om het biedlogboek te zien grote onzin. Maar dat komt denk ik ook omdat ik dus niet echt de meerwaarde ervan zie. En wellicht ook omdat ik (gelukkig) niet in deze tijd een huis heb hoeven te kopen.
Stel je bent in de markt voor een woning van 500k.
Als je dan de biedingsloggen ziet van de laatste 5 verkochte vergelijkbare woningen en je ziet dat de meeste bieddingen in de range van -25k tot +25k zijn.
Dan kan je daarop je biedingsstrategie bepalen. Je weet dan dat je niet op +80k hoeft te gaan zitten maar zou +30k ook genoeg kunnen zijn.
Maar je kan nooit rekening houden met die wanhopige partij of die zo verliefd op het huis is geworden die er toch 50k+ tegenaan smijten.

Die info zou je dan niet hebben als je alleen de verkoopprijs zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Flix20 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Als je dan de biedingsloggen ziet van de laatste 5 verkochte woningen en je ziet dat de meeste biddingen in de range van -25k tot +25k zijn.
Dan kan je daarop je biedingsstrategie bepalen. Je weet dan dat je niet op +80k hoeft te gaan zitten maar zou +30k ook genoeg kunnen zijn.
Maar je kan nooit rekening houden met die wanhopige partij of die zo verliefd op het huis is geworden die er toch 50k+ tegenaan smijten.

Maar wel als je de verkoopprijs van meerdere soortgelijke woningen ziet.

Overigens wat hierboven gezegd wordt klopt ook wel, de uitschieters zitten bij woningen waar men verliefd op kan worden, met bijzondere kenmerken die niet gangbaar zijn. De 'zoveelste' doorsnee woning gaat nooit met 80k+ weg als de rest met 25k wordt overboden. (Bij dezelfde vraagprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Sport_Life schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Maar wel als je de verkoopprijs van meerdere soortgelijke woningen ziet.

Overigens wat hierboven gezegd wordt klopt ook wel, de uitschieters zitten bij woningen waar men verliefd op kan worden, met bijzondere kenmerken die niet gangbaar zijn. De 'zoveelste' doorsnee woning gaat nooit met 80k+ weg als de rest met 25k wordt overboden. (Bij dezelfde vraagprijs).
Heb het woordje vergelijkbaar inderdaad toegevoegd. Dat was mijn punt ook.
Je kan eigenlijk alleen soortgelijke huizen vergelijken.
In mijn ogen zijn vergelijkbare huizen zelfde wijk, grofweg vergelijkbare oppervlakte.
Als de ene kant van de straat een garage heeft en de andere kant weer niet dan gaat het vergelijken ook weer niet op. Met de garage heb je een hogere 'uitgelezen kans' gehalte. Althans bij ons in de omgeving.

Wij zitten nu toevallig ook in soortgelijke situatie waar we een bod hebben lopen en hopelijk z.s.m. uitsluitsel op hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Flix20 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Als je dan de biedingsloggen ziet van de laatste 5 verkochte vergelijkbare woningen en je ziet dat de meeste bieddingen in de range van -25k tot +25k zijn.

Dit is wel wat tegenstrijdig natuurlijk, je zegt enerzijds dat de extra informatie over biedingen alleen werkt als er meerdere biedingen met beperkte spreiding rondom de mediaan waren. Maar blijkbaar konden die andere bieders de woningwaarde dan ook goed inschatten zonder die extra informatie, door bv met makelaars te praten. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je er iets aan hebt, huizen kopen/verkopen is geen exacte wetenschap en dat moet je er m.i. ook niet van proberen te maken. Het risico is nml dat je teveel in je bubble van eigen gelijk komt en verschillende droomwoningen laat lopen (vooral in een markt die sneller hersteld dan verwacht) omdat je overtuigd bent dat het niet meer waard is. Los nog van het reputatie risico dat je m.i. wel degelijk loopt bij bezichtigingen gevolgd door onzinbiedingen, of doe je dan bij bezichtigingen een plaksnor en zonnebril op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Hbeez schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Dit is wel wat tegenstrijdig natuurlijk, je zegt enerzijds dat de extra informatie over biedingen alleen werkt als er meerdere biedingen met beperkte spreiding rondom de mediaan waren. Maar blijkbaar konden die andere bieders de woningwaarde dan ook goed inschatten zonder die extra informatie, door bv met makelaars te praten. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je er iets aan hebt, huizen kopen/verkopen is geen exacte wetenschap en dat moet je er m.i. ook niet van proberen te maken. Het risico is nml dat je teveel in je bubble van eigen gelijk komt en verschillende droomwoningen laat lopen (vooral in een markt die sneller hersteld dan verwacht) omdat je overtuigd bent dat het niet meer waard is. Los nog van het reputatie risico dat je m.i. wel degelijk loopt bij bezichtigingen gevolgd door onzinbiedingen, of doe je dan bij bezichtigingen een plaksnor en zonnebril op?
Voor de duidelijkheid, ikzelf doe ook niet van die onzin biedingen om achter het logboek aan te gaan.
Ik ben vooral van mening, zoals je zelf al aangeeft aan het einde, dat het je alleen maar in de weg kan zitten op het moment dat je wel serieus bent.
En anders denken is m.i. je kop in het zand steken. De bubbel van eigen gelijk waar je over spreekt.

Verder ben ik het deels met je eens. Een huis kopen is ook geen hogere wiskunde.
Er valt ook geen algoritme op de maken omdat er altijd emotie bij komt kijken.
Men weet vooraf wat hij/zij kan lenen en uiteindelijk is m.i. de maandlast het belangrijkst en of je het huis dat waard vindt. En dat is voor een ieder persoonlijk.

Maar de informatie helpt weldegelijk een beeld te krijgen wat de tendens is in de markt. zo was het absurde overbieden bij ons in de omgeving eventjes voorbij en gingen er zelfs woningen voor onder de VP weg. Maar ook dat lijkt weer omgekanteld te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Hbeez schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Dit is wel wat tegenstrijdig natuurlijk, je zegt enerzijds dat de extra informatie over biedingen alleen werkt als er meerdere biedingen met beperkte spreiding rondom de mediaan waren. Maar blijkbaar konden die andere bieders de woningwaarde dan ook goed inschatten zonder die extra informatie, door bv met makelaars te praten. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je er iets aan hebt, huizen kopen/verkopen is geen exacte wetenschap en dat moet je er m.i. ook niet van proberen te maken. Het risico is nml dat je teveel in je bubble van eigen gelijk komt en verschillende droomwoningen laat lopen (vooral in een markt die sneller hersteld dan verwacht) omdat je overtuigd bent dat het niet meer waard is.
De informatie is alleen bruikbaar voor huizen die redelijk vergelijkbaar zijn, klopt. Maar je kunt ook enkel de buurt a en b vergelijken en c en d weer afzonderlijk. Je kan in z'n totaliteit ook zien wat de markt een beetje doet. Je hebt er ook altijd wel mensen bij die zoveel gigantisch overbieden omdat het hun droomhuis is, maar daar kun je met of zonder die info toch nooit tegenop boksen.
Los nog van het reputatie risico dat je m.i. wel degelijk loopt bij bezichtigingen gevolgd door onzinbiedingen, of doe je dan bij bezichtigingen een plaksnor en zonnebril op?
Nogmaals, als je dit onder je eigen naam doet dan is dat niet handig nee. Maar het gaat hier om biedingen met een andere account en naam waarbij je ook uberhaupt niet gaat bezichtigen. Het staat compleet los van de move account die wij gebruiken om onze competitieve biedingen mee te doen.

Voorbeeld: dit gaat om twee huizen vlak bij elkaar in dezelfde staat met dezelfde vraagprijs. Voor ons waren het "net niet" woningen maar ik vind dit gewoon hele interessante en bruikbare data omdat de wijk wel onze voorkeur heeft.

1 Bod € 401.810,- kosten koper 1 Bod € 404.181,- kosten koper
2 Bod € 388.277,- kosten koper 2 Bod € 392.000,- kosten koper
3 Bod € 387.277,- kosten koper 3 Bod € 389.181,- kosten koper
4 Bod € 386.277,- kosten koper 4 Bod € 388.500,- kosten koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In principe kun je gewoon je hypotheek meenemen naar iedere andere bank hoor, tenzij er heel iets anders in jouw voorwaarden staan? Het is zeer gebruikelijk in ieder geval om de hypotheek mee te verhuizen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Enforcer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

In principe kun je gewoon je hypotheek meenemen naar iedere andere bank hoor, tenzij er heel iets anders in jouw voorwaarden staan? Het is zeer gebruikelijk in ieder geval om de hypotheek mee te verhuizen....
Maar die andere bank kan niet sleutelen aan de bestaande hypotheken. Lijkt mij toch? Dat kan de huidige hypotheek aanbieder wel.
En daarnaast is het wel fijn om alles onder 1 dak te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 16-08-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Gaat niet om de delta, maar de grens van 440k waar je dan overheen gaat m.b.t. de overdrachtsbelasting vrijstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 16:49
Smartbikers schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:37:
[...]

Persoonlijke lening zit vaak veel haken en ogen aan. Zonder ev sta je eigenlijk nergens. Je kan nl je kosten koper niet mee financieren
Je kan dus K.K. wél mee financieren, als het totaalbedrag maar onder de taxatiewaarde valt en je genoeg leencapaciteit hebt. (Heb zelf de helft van de K.K. meegefinanciert)

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Flix20 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Gaat niet om de delta, maar de grens van 440k waar je dan overheen gaat m.b.t. de overdrachtsbelasting vrijstelling
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 16-08-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Immutable schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Maar die andere bank kan niet sleutelen aan de bestaande hypotheken. Lijkt mij toch? Dat kan de huidige hypotheek aanbieder wel.
En daarnaast is het wel fijn om alles onder 1 dak te houden.
Jawel hoor, maar dat is meer iets voor een hypotheek/financieel adviseur die je daarbij kan helpen. Je neemt volgens mij gewoon de rente of de hypotheek vorm mee naar een andere hypotheekaanbieder. Als je nu bijvoorbeeld een aflossingsvrije hypotheek hebt bij je huidige bank, kan je die hypotheekvorm gewoon meenemen naar een andere bank, soms kan dat zelfs een voordeligere rente hebben dan bij je huidige bank. Misschien dat een eerste (gratis) kennismakingsgesprek met een adviseur je daarmee inzicht kan geven in de verschillende opties met het vergelijken van de (voordeligste/snelste) hypotheekaanbieder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Enforcer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Jawel hoor, maar dat is meer iets voor een hypotheek/financieel adviseur die je daarbij kan helpen. Je neemt volgens mij gewoon de rente of de hypotheek vorm mee naar een andere hypotheekaanbieder. Als je nu bijvoorbeeld een aflossingsvrije hypotheek hebt bij je huidige bank, kan je die hypotheekvorm gewoon meenemen naar een andere bank, soms kan dat zelfs een voordeligere rente hebben dan bij je huidige bank. Misschien dat een eerste (gratis) kennismakingsgesprek met een adviseur je daarmee inzicht kan geven in de verschillende opties met het vergelijken van de (voordeligste/snelste) hypotheekaanbieder...
Heb gewoon een adviseur. Lijkt me dat die verder op de hoogte is van alles, en de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Jawel hoor, maar dat is meer iets voor een hypotheek/financieel adviseur die je daarbij kan helpen. Je neemt volgens mij gewoon de rente of de hypotheek vorm mee naar een andere hypotheekaanbieder.
Weet je zeker dat dit nog zo is? Volgens mij is het in de huidige markt niet meer zo gewoon.
Je neemt de rente doorgaans mee naar een nieuwe hypotheek (andere woning) bij dezelfde hypotheekverstrekker. Zelfde rente voor de hoogte van de eerdere hypotheek, nieuwe rente voor toegevoegd deel van de hypotheek.
De structuur (vorm) kun je meenemen naar een andere hypotheekverstrekker, dat kan voordelen hebben voor je hypotheekrenteaftrek. Maar die nieuwe verstrekker neemt anno nu doorgaans niet de veel lagere rente van de afgelopen jaren over, want dat betekent verlies. Dus dit was aantrekkelijke optie toen de actuele rente veel lager was, maar dat is nu veelal niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44
[...]

Je rentetarief kun je natuurlijk niet meenemen naar een andere aanbieder. Dat is net de crux van de verhuis regeling, dat je je (gunstigere) rente tarief houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:36
Toke_gt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Weet je zeker dat dit nog zo is? Volgens mij is het in de huidige markt niet meer zo gewoon.
Je neemt de rente doorgaans mee naar een nieuwe hypotheek (andere woning) bij dezelfde hypotheekverstrekker. Zelfde rente voor de hoogte van de eerdere hypotheek, nieuwe rente voor toegevoegd deel van de hypotheek.
De structuur (vorm) kun je meenemen naar een andere hypotheekverstrekker, dat kan voordelen hebben voor je hypotheekrenteaftrek. Maar die nieuwe verstrekker neemt anno nu doorgaans niet de veel lagere rente van de afgelopen jaren over, want dat betekent verlies. Dus dit was aantrekkelijke optie toen de actuele rente veel lager was, maar dat is nu veelal niet meer zo.
Dat kan ik bevestigen.

Een lopende hypotheek incl. rente kan je prima meenemen naar de nieuwe woning, maar enkel bij dezelfde verstrekker en voor hetzelfde hypotheekdeel. Indien je extra ruimte nodig hebt voor de financiering ben je vrij in de keuze om dit bij dezelfde of een andere verstrekker te lenen tegen de huidige rentetarieven.

Indien je huidige hypotheekrente daarentegen hoger is dan de rentes op dit moment zal je de lopende schuld vast mee mogen nemen naar een andere verstrekker... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

3jaar geleden in ieder geval wel (eigen ervaring). En als ik op google zoek naar deze trefwoorden binnen het afgelopen half jaar dan is dat ook nog gewoon mogelijk (misschien niet bij iedere bank en mogelijk bepaalde voorwaarden). Maar een financieel adviseur heeft alle feiten en die heeft de vraagsteller al geraadpleegd dus dan zal de huidige vorm zoals zij die gekozen hebben wel de voordeligste, snelste en/of beste optie geweest zijn. Dan is het gewoon afwachten, die adviseur krijgt er voor betaald om de klant te helpen dus het zal dan wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Enforcer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

3jaar geleden in ieder geval wel (eigen ervaring). En als ik op google zoek naar deze trefwoorden binnen het afgelopen half jaar dan is dat ook nog gewoon mogelijk (misschien niet bij iedere bank en mogelijk bepaalde voorwaarden). Maar een financieel adviseur heeft alle feiten en die heeft de vraagsteller al geraadpleegd dus dan zal de huidige vorm zoals zij die gekozen hebben wel de voordeligste, snelste en/of beste optie geweest zijn. Dan is het gewoon afwachten, die adviseur krijgt er voor betaald om de klant te helpen dus het zal dan wel goed zijn.
Ik gok dat de rente drie jaar geleden lager/gelijk was dan de rente die je had? Dan is een hypotheekverstrekker wel geïnteresseerd om je als klant over te nemen. Maar dat is met de huidige rente van 4,6 niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Ik gok dat de rente drie jaar geleden lager/gelijk was dan de rente die je had? Dan is een hypotheekverstrekker wel geïnteresseerd om je als klant over te nemen. Maar dat is met de huidige rente van 4,6 niet meer zo.
Dat is voor iedereen natuurlijk weer anders, de rente van 3jaar geleden stond inderdaad natuurlijk redelijk op zijn historische laagste punt, maargoed om je gedeeltelijk inzicht te geven in mijn hypotheek:

Mijn Aflossingsvrije Hypotheek van +50k bij de Bank Of Schotland die ik in 2010 heb afgesloten tegen 4,7% (!) rente is in 2020 door Reaal overgenomen (vanwege aankoop andere woning) tegen een rente van 1,7%. De andere (annuïteit) is ook overgenomen tegen een rente van 1,5% en aangevuld met een nieuwe ook van 1,5%.

Gelet op dat iedere woningbezitter gemiddeld om de 10jaar gaat verhuizen zou ik zeggen dat degene die nu aan het doorstromen zijn een gelijke rente hebben ten opzichte van 2013 of eerder aangezien die toen ook al op +4% stond (even snel een historische hypotheekrente grafiek opgezocht).

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 16-08-2023 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Meeverhuizen is in alle gevallen bij dezelfde geldverstrekker. Afhankelijk van de voorwaarden kan dat alleen bij de aankoop van een andere woning.

Oversluiten is de hypotheekschuld bij een andere geldverstrekker onderbrengen. Dan lost de ene bank de andere af. Dit kan zonder te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Laapo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:26:
Meeverhuizen is in alle gevallen bij dezelfde geldverstrekker. Afhankelijk van de voorwaarden kan dat alleen bij de aankoop van een andere woning.

Oversluiten is de hypotheekschuld bij een andere geldverstrekker onderbrengen. Dan lost de ene bank de andere af. Dit kan zonder te verhuizen.
Dit is het correcte antwoord.
Ik vermoed dat @Enforcer oversluiten en meeverhuizen verward met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:50:
[...]

Dit is het correcte antwoord.
Ik vermoed dat @Enforcer oversluiten en meeverhuizen verward met elkaar.
Ik heb in 2020 gewoon een ander huis gekocht hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Enforcer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:53:
[...]
Mijn Aflossingsvrije Hypotheek van +50k bij de Bank Of Schotland die ik in 2010 heb afgesloten tegen 4,7% (!) rente is in 2020 door Reaal overgenomen (vanwege aankoop andere woning) tegen een rente van 1,7%. De andere (annuïteit) is ook overgenomen tegen een rente van 1,5% en aangevuld met een nieuwe ook van 1,5%.
Maar dan is dus de hypotheekstructuur (aflossingsvrij) overgenomen met een nieuwe rente. Oversluiten, en dat kan nog steeds. Alleen is dat voor @Immutable geen oplossing omdat de rente nu veel hoger is dan de 1,25 die hij/zij had. Dat was mijn punt. Verhuizen van de 1,25% rente naar een andere hypotheekverstrekker is geen optie, zeker niet in de huidige markt. Dus ja, hij/zij zit voor behoud van rente vast aan huidige hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Maar dan is dus de hypotheekstructuur (aflossingsvrij) overgenomen met een nieuwe rente. Oversluiten, en dat kan nog steeds. Alleen is dat voor @Immutable geen oplossing omdat de rente nu veel hoger is dan de 1,25 die hij/zij had. Dat was mijn punt. Verhuizen van de 1,25% rente naar een andere hypotheekverstrekker is geen optie, zeker niet in de huidige markt. Dus ja, hij/zij zit voor behoud van rente vast aan huidige hypotheekverstrekker.
Ik had over de 1,25% rente heen gelezen dus dan is het logisch inderdaad om bij die verstrekker te blijven (ook weer afhankelijk van hoelang die rente periode vast staat maar dat terzijde, neem aan dat dat heeft meegewogen in de beslissing).

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
Gisteren bezichtiging gehad op dit woning vraagprijs 550k kosten koper

https://www.funda.nl/koop...uis-42207075-tubadreef-2/

Ik heb 585k geboden waar ik alsnog door iemand anders overboden ben. Die heeft hem uiteindelijk gekregen. Ik wou niet verder gaan wordt te duur. Ik heb ook op 3 nieuwbouw projecten gereageerd op hoekwoningen kaal 485k 510k moet je denken. Dan was ik ook rond de 600k uit denk ik op het einde. Dit woning was 11 jaar oud. Het was een woonklaar woning hoek met eigenoprit ect. Wat vinden jullie van de woning?

[ Voor 29% gewijzigd door Routepr0bleem op 17-08-2023 09:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-10 22:22
Routepr0bleem schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:03:

Ik heb 585k geboden waar ik alsnog door iemand anders overboden ben. Die heeft hem uiteindelijk gekregen. Ik wou niet verder gaan wordt te duur. Ik heb ook op 3 nieuwbouw projecten gereageerd op hoekwoningen kaal 485k 510k moet je denken. Dan was ik ook rond de 600k uit denk ik op het einde. Dit woning was 11 jaar oud. Het was een woonklaar woning hoek met eigenoprit ect. Wat vinden jullie van de woning?
Mooi huis, nog mooie omgeving, wel jammer van de A28 in de achtertuin.
Onderhoudsvriendelijke voor- en achtertuin.
Pluspunt is 5(!) slaapkamers, een tweede badkamer en een hoekhuis. Badkamer en WC komen standaard uit de bouw, wat prima is, maar is wel minder mooi en lux dan een zelf geplaatste badkamer/wc. Overigens vind ik de huizen wel dicht op elkaar staan met de achtertuinen, of lijkt dit zo door het shot van de drone? Huis is instap klaar en ziet er netjes afgewerkt uit (al vertekenen foto's wel vaak).
Ik ken de prijzen in Harderwijk en omgeving niet, dus daar kan ik helaas niets zinnigs over zeggen.

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
*snip* smaken verschillen...

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 17-08-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gijsje22 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:39:
[mbr]*snip* smaken verschillen...[/]
Hij vraagt toch onze mening wat we van dit woning vinden…

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-10 15:44
Routepr0bleem schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:03:

Het huis zelf lijkt wel modern en goed afgewerkt, daar kan je zo in. Doordat je geen schuin dak hebt ook veel ' nuttige' vierkante meters en ruimtelijk gevoel. Groot nadeel in mijn optiek is dat dat perceel aan maar liefst 8 andere percelen grenst en je erg weinig privacy hebt in de tuin. Ik ben niet bekend met de prijzen in regio Harderwijk, maar circa 600k lijkt mij best veel voor wat het is

• Routepr0bleem
Er1k989 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Het huis zelf lijkt wel modern en goed afgewerkt, daar kan je zo in. Doordat je geen schuin dak hebt ook veel ' nuttige' vierkante meters en ruimtelijk gevoel. Groot nadeel in mijn optiek is dat dat perceel aan maar liefst 8 andere percelen grenst en je erg weinig privacy hebt in de tuin. Ik ben niet bekend met de prijzen in regio Harderwijk, maar circa 600k lijkt mij best veel voor wat het is
Yep 600k is best veel. Ik heb 3 kinderen qua kamers was het ideal. Op naar de volgende zoektocht. Gemiddelde hoekwoningen max 10 jaar oud die wat netjes afgewerkt zijn gaan rond de 540k 600k. Harderwijk is best duur...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Gijsje22 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Hij vraagt toch onze mening wat we van dit woning vinden…
Die kan je ook wel met wat nuance aangeven... ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Routepr0bleem schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Yep 600k is best veel. Ik heb 3 kinderen qua kamers was het ideal. Op naar de volgende zoektocht. Gemiddelde hoekwoningen max 10 jaar oud die wat netjes afgewerkt zijn gaan rond de 540k 600k. Harderwijk is best duur...
Ik zou naar een wat oudere woning kijken, die woning is 10 jaar oud dus je kunt er vanuit gaan dat je de komende 10 jaar ook weer mag gaan investeren in keukenapparatuur, cv ketel (warmtepomp) met pech het dak , etc. Daar is de prijs niet naar m.i.

Een iets oudere woning valt meer binnen je budget.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2023 18:46 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Long time lurker, first time poster, maar we hebben eindelijk de hypotheek rond dus nu mag het officieel "van ons" heten:

https://www.funda.nl/koop...88503041-schieweg-190-c3/

We zijn nog wel in traject met een andere geldverstrekker, omdat het 100 euro pm bruto zou schelen op de maandelijkse kosten, maar we zijn allang blij dat we het in principe voor elkaar hebben.

Overdracht is pas 28 december omdat de verkopers naar nieuwbouw gaan, maar dat geeft ons iig genoeg tijd om te oriënteren op nieuwe meubels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
Goedemorgen!

Ik heb een huis in de move voormelding gezien wat mij ontzettend aanspreekt. Staat nog niet op Funda. Hoe kan ik er achter komen welke makelaar 'm in de verkoop heeft, zonder een aankoopmakelaar in te schakelen? Kan iemand dat voor mij checken toevallig? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
BlauweHamer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:52:
Goedemorgen!

Ik heb een huis in de move voormelding gezien wat mij ontzettend aanspreekt. Staat nog niet op Funda. Hoe kan ik er achter komen welke makelaar 'm in de verkoop heeft, zonder een aankoopmakelaar in te schakelen? Kan iemand dat voor mij checken toevallig? O-)
Zie DM voor de verkopende makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Goedemorgen!

Hoe krijg jij move voormeldingen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zonder aankoopmakelaar krijg je geen Move voormeldingen te zien. Bij aanmelding op Move volgt normaliter na 1 werkdag de livegang op Funda. Je kan via een trucje wel woningen inzien die eigenlijk alleen nog op Move aangemeld zijn, ook zonder aankoopmakelaar.

1. Ga naar https://www.makelaarsland.nl/
2. Maak een account aan
3. Zoek woniningen in jouw regio (bijv: Utrecht) https://www.makelaarsland.nl/huis-kopen/
4. Je krijgt heel weinig resultaten te zien (stuk of 25)
5. Klik op de gele knop 'Bewaar zoekopdracht' en bevestig deze.
6. Zoek nogmaals op dezelfde regio (bijv: Utrecht), ineens heb je 700+ huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
@Wispe zoek profiel aanmaken via makelaar die zijn aankoopdiensten wil verkopen.

Mosterd, zie ik nu. Stin00 heeft een veel betere methode!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
stin00 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:07:
Zonder aankoopmakelaar krijg je geen Move voormeldingen te zien. Bij aanmelding op Move volgt normaliter na 1 werkdag de livegang op Funda. Je kan via een trucje wel woningen inzien die eigenlijk alleen nog op Move aangemeld zijn, ook zonder aankoopmakelaar.

2. Maak een account aan
3. Zoek woniningen in jouw regio (bijv: Utrecht) https://www.makelaarsland.nl/huis-kopen/
Tnx. _/-\o_ Gelukt idd.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 14:18
Goedemorgen!

Ik heb een move account via een makelaar in de regio die niet mijn aankoopmakelaar is, dus ik heb nu de super onhandige workflow om dan eerst die makelaar op te moeten bellen om er achter te komen welke makelaar dat huis wél verkoopt :+

Maar ik ga het ook via de info van @stin00 proberen!

Edit: bevestigingslink van makelaarsland werkt niet maar geen haast

[ Voor 4% gewijzigd door HikariMisako op 18-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
stin00 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:07:

2. Maak een account aan
Ik kan dit beamen. Nu heb ik ook voormeldingen via onze aankoopmakelaar maar toen we die nog niet hadden gebruikte ik ook Makelaarsland. In veel gevallen was ik de eerste die belde en soms kwamen ze pas 1 of 2 dagen later op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:10
Kan weg.

[ Voor 97% gewijzigd door champion16 op 18-08-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-10 22:31
Hoi! Vraagje, ik ben nu een aantal keer overboden, en heb via move nu mijn eerste biedlogboek ontvangen. Best nuttige info!

Is er eigenlijk al een openbare database waar ik deze data in kan gooien, zodat anderen er ook wat aan hebben? :)

Ik zie zo snel niet dat dit geheim dient te blijven (en daarnaast heb ik niks getekend vgm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
evanraalte schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:31:
Hoi! Vraagje, ik ben nu een aantal keer overboden, en heb via move nu mijn eerste biedlogboek ontvangen. Best nuttige info!

Is er eigenlijk al een openbare database waar ik deze data in kan gooien, zodat anderen er ook wat aan hebben? :)

Ik zie zo snel niet dat dit geheim dient te blijven (en daarnaast heb ik niks getekend vgm).
Dit is een mooi idee. Denk niet dat zoiets bestaat.

In het verleden heeft iemand dit wel geprobeerd met koopsommen van het Kadaster, maar kwam denk ik niet goed van de grond.

http://www.huizenmarkt-ze...oopsommen-opendata-maken/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evanraalte
Laapo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Dit is een mooi idee. Denk niet dat zoiets bestaat.

In het verleden heeft iemand dit wel geprobeerd met koopsommen van het Kadaster, maar kwam denk ik niet goed van de grond.

http://www.huizenmarkt-ze...oopsommen-opendata-maken/
working on it, even kijken hoe snel ik iets werkend krijg. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUsr5-HEhQ0r2pteuHx1Q5DwDHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JV9cY0AwGMNG2anC2KmO8NUs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 10:07
Ik denk dat het biedlogboek allemaal niet zo nuttig is voor het inzicht als koper. Daar komen alleen een paar officiële biedingen in, niet de mondelinge onderhandelingen van aankoop makelaar tot verkoop makelaar. En die laatste zijn nou juist de biedingen die er het meeste toe doen. Helaas houden ze dat niet netjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
ZenMonkey schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:29:
Ik denk dat het biedlogboek allemaal niet zo nuttig is voor het inzicht als koper. Daar komen alleen een paar officiële biedingen in, niet de mondelinge onderhandelingen van aankoop makelaar tot verkoop makelaar. En die laatste zijn nou juist de biedingen die er het meeste toe doen. Helaas houden ze dat niet netjes bij.
Als ik soms meegeboden heb doen soms makelaars moeilijk als ik vraag voor heoeveel die weg is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Gaat de aankoopmakelaar zelfs om het biedlogboek heen ja? Hoe werkt dat in praktijk dan? Wachten ze tot er biedingen binnen zijn, en laten ze dan aan de aankoopmakelaar weten wat iemand moet bieden om over het hoogste bod heen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Een van de huizen waarop wij hebben geboden (geen inschrijvingsprocedure), vroeg de verkoopmakelaar expliciet om het bod in te dienen via Move, voor het biedlogboek. Ik geloof best dat er makelaars zijn die het anders doen, maar in ieder geval zodra er een biedprocedure is, gaat alles "netjes" in Move.

Ons huis is uiteindelijk niet via een biedprocedure gegaan, wij waren het eerste bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 10:07
evanraalte schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Gaat de aankoopmakelaar zelfs om het biedlogboek heen ja? Hoe werkt dat in praktijk dan? Wachten ze tot er biedingen binnen zijn, en laten ze dan aan de aankoopmakelaar weten wat iemand moet bieden om over het hoogste bod heen te gaan?
Nou niet zo expliciet maar meerdere keren gehad dat mijn makelaar ging bellen met de verkoop makelaar, die dan wel even laat weten of er een ander bod is dat aantrekkelijker is. Wij dan daar weer overheen, en vervolgens die ander met zijn aankoop makelaar weer over ons heen. Dit soort biedingen gaan gewoon mondeling van makelaar tot makelaar en komen meestal niet in het logboek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04

Freakie1NL

Grote Baas

Freakie1NL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Goh hoe zou dat nou komen? Jaren lekker kunnen verzinnen wat je wilt, want toch bijna niemand die het kan nagaan. En dan kan men jou nu in ene nagaan. Tuurlijk vinden ze dat dan onzin.

Des te meer de reden waarom het wel een goed idee is.
Mmm totaal niet verwacht, niet integere makelaars. Ik ben geschokt. https://nos.nl/artikel/24...-louche-en-machtsmisbruik

|:( Wanneer grijpt men nou eens echt in.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Freakie1NL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

Mmm totaal niet verwacht, niet integere makelaars. Ik ben geschokt. https://nos.nl/artikel/24...-louche-en-machtsmisbruik

Het is ook een verrot "beroeps"groep.
Jammere is dat iedereen zichzelf makelaar kan noemen en degenen die geen NVM/VBO-lid ook gewoon op Funda huizen mogen/kunnen verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wispe op 19-08-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Zelfde geldt voor bouwkundige keurders, je wordt als consument aan alle kanten opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Zelfde geldt voor bouwkundige keurders, je wordt als consument aan alle kanten opgelicht.
Hoezo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Al vaker in dit topic aan de orde geweest maar hier een linkje https://www.onderzoekscol...ussen-keurder-en-makelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04

Freakie1NL

Grote Baas

Wispe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Jammere is dat iedereen zichzelf makelaar kan noemen en degenen die geen NVM/VBO-lid ook gewoon op Funda huizen mogen/kunnen verkopen.
Precies, en voor een beroepsgroep die (helaas) maatschappelijke zo relevant is, is het dus tijd voor een beschermde titel en daarbij behorende tuchtrecht.

Of te wel niet iedereen mag zich dan makelaar noemen en elke makelaar is onderhevig aan het tuchtrecht.

Lijkt mij de minimaal te nemen maatregel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
ZenMonkey schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:11:
[...]

Nou niet zo expliciet maar meerdere keren gehad dat mijn makelaar ging bellen met de verkoop makelaar, die dan wel even laat weten of er een ander bod is dat aantrekkelijker is. Wij dan daar weer overheen, en vervolgens die ander met zijn aankoop makelaar weer over ons heen. Dit soort biedingen gaan gewoon mondeling van makelaar tot makelaar en komen meestal niet in het logboek.
Dat is wel schofterig. Ik ben uit principe tegen dit soort praktijken, en ben daarom tot dusver (2 maanden) zonder aankoopmakelaar aan het kijken. Ik zal voor mezelf een harde deadline zetten om er toch op over te gaan, mocht mijn huidige aanpak nog steeds niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Al vaker in dit topic aan de orde geweest maar hier een linkje https://www.onderzoekscol...ussen-keurder-en-makelaar
Maar het topic beter lezen dan. ;)
Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

NVM is ook een tandeloze tijger, ze hebben zelf we eens gezegd dat ze ook aan hun ledenaantal moeten denken en zodoende eigenlijk minder royeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-10 22:27
[...]

Ze hebben iemand verkeerd geciteerd in dat artikel:
Het is louche en dit past niet in de makelaardij.
Moet natuurlijk zijn: Het is louche en dit past dus precies in de makelaardij. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:51
Waarom wil je een aankoopmakelaar? vind je het bieden spannend dan kan dit misschien een goede oplossing zijn. Wil je met een makelaar veel huizen bekijken dan lijkt me dit een wat minder geschikte route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Paranoïde. Het is vaak een extra dienstverlening. Dat ze je helpen bij het bod, proces en formaliteiten. Voor hun een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Op je punt 1 te komen. Of gewoon op je gevoel bieden zonder tussenpersonen? Van de week had ik ook een bezichtiging 550k k.k. de makelaar mocht het eigenlijk niet zeggen even goeie vrienden de woning was mondeling al 580k geboden waarbij de gene z.g.a. financiering ect al had geregeld. Ik dacht ook 1ste instatie van uitsloven om te hoog te gaan zitten uiteindelijk 585k geboden. Ik had die dag nog tot 17:00 tijd met de andere kopers om een nieuwe vootstel te doen. Uiteindelijk niet verhoogd de andere kopers wel en die hebben het ook gegunt gekregen.

Lang verhaal kort soms moet je gewoon mee gaan en geloven wat het is. Als het echt een ware huis is moet je uiterst je best doen om het gegunt te krijgen mitd je weet dat je de geld voor hebt....

[ Voor 3% gewijzigd door Routepr0bleem op 19-08-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:27

ViezeVis

Sample Text

Members only:

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:27

ViezeVis

Sample Text

Routepr0bleem schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Op je punt 1 te komen. Of gewoon op je gevoel bieden zonder tussenpersonen? Van de week had ik ook een bezichtiging 550k k.k. de makelaar mocht het eigenlijk niet zeggen even goeie vrienden de woning was mondeling al 580k geboden waarbij de gene z.g.a. fiannciering ect al haf geregeld. Ik dacht ook 1ste instatie van uitsloven om te hoog te gaan zitten uiteibdelijk 585k geboden. Ik had uiteindelijk nog tot 17:00 tijd die dag en de andere kopers om een nieuwe bod te doen. Uiteindelijk niet verhoogd de andere kopers wel en die hebben het ook gegunt gekregen.

Lang verhaal kort soms moet je gewoon mee gaan en geloven wat het is. Als het echt een ware huis is moet je uiterst je best doen om het gegunt te krijgen mitd je weet dat je de geld voor hebt....
In situatie van @champion16 kan ik me voorstellen dat dat wat ongemakkelijk is omdat 'ie geen ervaring heeft met het kopen van een huis. Dan snap ik wel dat je nog wat open staat voor een aankoopmakelaar. Zelf ook in die situatie gezeten vorig jaar :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ZenMonkey schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:11:
[...]

Daarnaast worden ook onderhandelingen niet meegenomen in het boek.

Stel dat iemand een bod doet van bedrag x op een huis met bedrag Y
Dat wordt afgewezen maar als tegenvoordstel komt y-5k
Daar komt een tegenbod op van x+15k
Ook deze wordt afgewezen en komt een tegenvoorstel van y-10k
Daar wordt de deal op gesloten.

Welk bod komt dan in het logboek?
Of komen ze allemaal als individuele biedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
Laapo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:03:
[...]

Paranoïde. Het is vaak een extra dienstverlening. Dat ze je helpen bij het bod, proces en formaliteiten. Voor hun een eitje.
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
ViezeVis schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

In situatie van @champion16 kan ik me voorstellen dat dat wat ongemakkelijk is omdat 'ie geen ervaring heeft met het kopen van een huis. Dan snap ik wel dat je nog wat open staat voor een aankoopmakelaar. Zelf ook in die situatie gezeten vorig jaar :)
Hey ik ben ook een starter dit was mn 6de bezichtiging. Mijn hypotheekadviseur heeft toevallig ook directe contacten met aantal makelaars.
Pagina: 1 ... 303 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7