Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 302 ... 357 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 21:05
Justevo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Raar vind ik dat. Emoties bij een huis waar je nooit meer zal komen en waar geen steen meer van jou is.
Mensen zijn niet rationeel, wen er maar aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik ben er ook wel van overtuigd dat in de meeste gevallen vooral het hebben van het hoogste bod er toe doet. Voor veel mensen is x duizend euro extra toch een hoop geld.

Als het echter allemaal dicht bij elkaar ligt of je toevallig net exact hetzelfde bod doet kan wel/geen voorbehoud financiering, wel/geen keuring, wel/geen motivatiebrief, wel/niet flexibel in datum overdracht etc allemaal net even het verschil maken of de woning gegund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Het verbaast mij absoluut niet.

Je loopt een half uur door een huis en gaat vervolgens 500k ophoesten. Verreweg de allergrootste aankoop én schuld van je leven aangaan en vervolgens biedt je zonder voorbehoud omdat je, op dit moment, er 99% zeker van bent dat je het geld kan krijgen. Als er vervolgens ook maar iéts gebeurt waardoor je financiële potitie sterk verzwakt dan mag je 10% ophoesten. Ja de kans is klein, maar ik vind het persoonlijk bizar dat niet elk bod waarbij een hypotheek komt kijken standaard van financieringsvoorbehoud wordt voorzien. Zou wat mij betreft wettelijk mogen worden vastgelegd, maargoed.

Ik heb meer tijd om na te denken over de online aanschaf van een kaasschaaf dan het kopen van een huis. Natuurlijk denk je vooraf al lang na over de aanschaf van een huis en check je al je financiële mogelijkheden, maar zodra het huis is gevonden gaat alles in stroomversnelling.

Maarja, als verkoper snap ik heel goed dat je liever zonder voorbehoud hebt.. Ik ga zelf binnenkort verkopen en wil het liefst iemand die zonder enig voorbehoud een mooi bod neerlegt.
In veel gevallen is de kans nog veel kleiner dan 1% dat het toch niet door zou kunnen gaan. En als je een huis echt graag wil en je weet voor 99,999% zeker dat je de financiering rond krijgt, waarom niet bieden zonder voorbehoud van financiering? Geeft je echt een veel grotere kans.

Daarbij, iedereen heeft het altijd over die 10%, maar dat is alleen als een verkoper het echt zo ver wil laten komen. Ik denk dat in een groot deel van de gevallen waarbij je ineens het huis niet kan betalen een verkoper echt wel coulant is, in ieder geval wel als het komt door plots overlijden of een ernstig ongeluk o.i.d. bij een van de kopers. Dus het risico dat je 10% kwijt bent is ook echt wel kleiner dan sommige je vaak doen geloven.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:01
miicker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

In veel gevallen is de kans nog veel kleiner dan 1% dat het toch niet door zou kunnen gaan. En als je een huis echt graag wil je je weet voor 99,999% zeker dat je de financiering rond krijgt, waarom niet bieden zonder voorbehoud van financiering? Geeft je echt een veel grotere kans.

Daarbij, iedereen heeft het altijd over die 10%, maar dat is alleen als een verkoper het echt zo ver wil laten komen. Ik denk dat in een groot deel van de gevallen waarbij je ineens het huis niet kan betalen een verkoper echt wel coulant is, in ieder geval wel als het komt door plots overlijden of een ernstig ongeluk o.i.d. bij een van de kopers. Dus het risico dat je 10% kwijt bent is ook echt wel kleiner dan sommige je vaak doen geloven.
En daarnaast, ik ken mensen die het 3(!) keer achter elkaar is overkomen dat de koop toch niet door kon gaan dankzij een voorbehoud. Mensen bieden dus gek, doen een voorbehoud en komen er later achter dat ze het toch niet kunnen betalen. Die mensen gingen dus uiteindelijk wel voor een bod wat iets lager was, maar er wel veel zekerheid was dat de financiering rond zou komen.

Een paar duizend euro extra is leuk, maar het kost ook veel om je huis maanden langer in de verkoop te hebben als het niet lukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartske op 03-08-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:41
Justevo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Ja zoals ik al zei kan ik alleen spreken voor wat wij zien. We hebben 6 keer een bod gedaan en bij het winnend bod zat geen enkele keer een technische keuring. Ook niet bij de 2e en 3e die een bod hebben gedaan.

Snel geteld gaat het hier om ongeveer 74 biedingen waar van ik er 3 tel met een voorbehoud technische keuring en alle 3 komen ze niet eens in de buurt van een winnen bod. Alle 3 ver onderaan de lijst.

Mijn conclusie is dan dat winnende biedingen met een bouwtechnische keuring een uitzondering zijn.
Wat ook nog kan is dat niet onder voorbehoud van bouwkundige keuring is geboden, maar dat kopers hebben gevraagd om tijdens de bedenktijd een keuring te laten doen. Ik neem aan dat het op die manier niet in het biedlogboek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
antidote schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Wat ook nog kan is dat niet onder voorbehoud van bouwkundige keuring is geboden, maar dat kopers hebben gevraagd om tijdens de bedenktijd een keuring te laten doen. Ik neem aan dat het op die manier niet in het biedlogboek komt.
Als verkoper ben je toch gewoon dom als je hierin meegaat? Ik zou dan te allen tijde zeggen: bouwkundige keuring is prima, maar wij kunnen helaas pas over een week.

Als iemand biedt zonder voorbehoud van bouwkundige keuring ga je als verkopen toch niet in de bedenktijd een bouwkundige keuring uit laten voeren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
miicker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Als verkoper ben je toch gewoon dom als je hierin meegaat? Ik zou dan te allen tijde zeggen: bouwkundige keuring is prima, maar wij kunnen helaas pas over een week.

Als iemand biedt zonder voorbehoud van bouwkundige keuring ga je als verkopen toch niet in de bedenktijd een bouwkundige keuring uit laten voeren..
Als je vertrouwen hebt in de staat van je huis en alles in de advertentie eerlijk is benoemd, waarom niet?
Als een verkoper de bouwkundige keuring tegenwerkt dan vind ik dat ook maar verdacht. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Satch schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Als je vertrouwen hebt in de staat van je huis en alles in de advertentie eerlijk is benoemd, waarom niet?
Als een verkoper de bouwkundige keuring tegenwerkt dan vind ik dat ook maar verdacht. ;)
Omdat je simpelweg niet alles kunt weten. Misschien komt er iets naar boven waar je zelf geen idee van had en wat veel gaat kosten. De kopers wurmen zich vervolgens onder de koop uit en jij hebt vervolgens de verplichting dit bij de volgende mogelijke kopers dit te melden. Nee, ik zou er dus nooit aan meewerken dit binnen de bedenktermijn te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 15:55
B-Real schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Doet mijn makelaar in principe ook standaard. Vond het eerst ook maar geldverspilling voor mij als verkoper, maar kwamen bij de vorige woning toch een paar dingen aan het licht die ik zelf ook echt niet wist.
Niet spannend en heeft niet tot issues geleidt, maar op die manier was de koper ook gewoon op de hoogte en heb je in elk geval geen gedoe.

De vorige woning heb ik ook zonder keuring gekocht, ik gok dat de "mankementen" er toen ook al waren maar dat heeft ook nooit tot problemen geleidt en de prijs was destijds ook scherp.

Huidige woning ook zonder keuring gekocht. Relatief jong en maniakaal onderhouden houden door de bewoners, dus dat durfde ik ook wel aan.

Zonder voorbehoud financiering koop ik nooit, ookal was het bij de huidige woning een formaliteit. Als er iets misloopt moet je wel 10% kunnen én willen aftikken, dat risico wilde ik niet nemen. In de motivatie richting verkoopmakelaar, zowel door mij als mijn eigen makelaar aangegeven dat financiering geen probleem was. Daarnaast nog een kort persoonlijk berichtje gestuurd.

Verkopers gaven later aan dat, naast het prima bod, het al met al toch een beter gevoel gaf dan een andere bieder die er zeer dichtbij zat.

[...]

Tsja, wat is daar nog balen aan? Als iemand 75.000eu boven jullie bod gaat zitten dan is het niet alsof je nipt een woning hebt misgelopen. Ik zou meer balen als het verschil 1000eu was :P
Het is meer balen dat de markt nog steeds zo werkt. Zeker bij een huis in die prijsklasse waarbij je nog zeker voor anderhalve ton moet verbouwen. Het is wat het is. Gelukkig woon ik in een mooie twee-onder-één kapper en ik hoef niet weg. Rustig blijven rondkijken, komt vast wel iets op termijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:19
(jarig!)
Justevo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:42:
[...]

Een motivatiebrief is ook echt een waste of time. Kan me niet voorstellen dat een verkoper denkt "wat een mooie brief, hiervoor leveren we graag geld in". Maar dat is mijn mening, ik zou hem als verkoper niet eens lezen.
Wij hebben een tijdje terug geboden op een woning die eigendom was van de rooms-katholieke kerk.
Ons bod was 10.000 onder het winnende bod. En wij hadden ook een hele mooie brief geschreven waarvan we dachten dat gaat wel lukken.

Maar inderdaad, er zullen weinig mensen zijn die 'gratis' geld weggeven aan een onbekende vanwege een motivatiebrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:17
Draakje5 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Wij hebben een tijdje terug geboden op een woning die eigendom was van de rooms-katholieke kerk.
Ons bod was 10.000 onder het winnende bod. En wij hadden ook een hele mooie brief geschreven waarvan we dachten dat gaat wel lukken.

Maar inderdaad, er zullen weinig mensen zijn die 'gratis' geld weggeven aan een onbekende vanwege een motivatiebrief.
Het idee achter die motivatiebrief is natuurlijk dat je het niveau 'onbekende' ontstijgt. Dat je niet de hoogte van je bod bent, maar dat leuke stelletje met een kinderwens, of de man die zo graag om de hoek van zijn hulpbehoevende ouders wil wonen, et cetera.

Nederlanders geven meer dan 2 miljard euro aan goede doelen per jaar. Als jij met een goed verhaal komt (wel aan de waarheid houden aub..) hebben genoeg mensen daar wat voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:08
Draakje5 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Of misschien had hoogste bieder ook een motivatiebrief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05 22:39

ViezeVis

Sample Text

stin00 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Het verbaast mij absoluut niet.

Je loopt een half uur door een huis en gaat vervolgens 500k ophoesten. Verreweg de allergrootste aankoop én schuld van je leven aangaan en vervolgens biedt je zonder voorbehoud omdat je, op dit moment, er 99% zeker van bent dat je het geld kan krijgen. Als er vervolgens ook maar iéts gebeurt waardoor je financiële potitie sterk verzwakt dan mag je 10% ophoesten. Ja de kans is klein, maar ik vind het persoonlijk bizar dat niet elk bod waarbij een hypotheek komt kijken standaard van financieringsvoorbehoud wordt voorzien. Zou wat mij betreft wettelijk mogen worden vastgelegd, maargoed.

Ik heb meer tijd om na te denken over de online aanschaf van een kaasschaaf dan het kopen van een huis. Natuurlijk denk je vooraf al lang na over de aanschaf van een huis en check je al je financiële mogelijkheden, maar zodra het huis is gevonden gaat alles in stroomversnelling.

Maarja, als verkoper snap ik heel goed dat je liever zonder voorbehoud hebt.. Ik ga zelf binnenkort verkopen en wil het liefst iemand die zonder enig voorbehoud een mooi bod neerlegt. Ik vind het hele verkoop/aankoop proces alleen erg bizar. Het bieden is een volledig black-box gebeuren met elkaar opnaaien via een inschrijving en je kan goed scoren door als koper jezelf 0 zekerheden te geven 8)7
Ik kan je onze ervaring delen.

Huis gekocht in omgeving Zwolle van ongeveer 325+. Geboden (en gekocht) zonder voorbehoud van financiering. Stabiel werk en inkomen. Onze aankoopmakelaar zei direct al 'ik adviseer om te kijken of bieden zonder voorbehoud mogelijk is'. Dat zou onze kansen aanzienlijk vergroten omdat verkopers dan per definitie al meer zekerheid hebben.

Zo gezegd zo gedaan. Bod neergelegd en geaccepteerd. Maar het waren wel de meest stressvolle weken die ik ooit heb gehad. De werkgever van mijn vriendin had een verkeerde datum op de werkgeversverklaring gezet. En dat werd ook niet opgemerkt door onze hypotheekadviseur. Met als gevolgd dat de bank de hypotheek +/- 1,5 week van te voren weigerde. Vervolgens via de werkgever nog met spoed een nieuwe verklaring moeten opvragen, die weer aanleveren aan de adviseur en de hypotheekaanvraag als spoedaanvraag laten behandelen.

We hebben heel erg dicht in de buurt gezeten van 10% ophoesten. Nu heb je nog een soort 'grace period' waarin je binnen X aantal dagen het rond moet maken, maar het geeft geen goed gevoel. Dus financieel hoeft 't niet eens te verzwakken. Er zijn wel meer factoren.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

miicker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Vervolgens komt een nieuwe koper zonder bouwkundige keuring je huis kopen en bij je aankloppen vanwege een verborgen gebrek omdat hij na de koop een nog een bouwkundige inschakelt. En zoiets kun je ook nog in overeenstemming met de kopers tot stand laten komen door bijvoorbeeld te zeggen: bij een bedrag hoger dan X euro vanuit de bouwkundige keuring dan doen we Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:41
miicker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Omdat je simpelweg niet alles kunt weten. Misschien komt er iets naar boven waar je zelf geen idee van had en wat veel gaat kosten. De kopers wurmen zich vervolgens onder de koop uit en jij hebt vervolgens de verplichting dit bij de volgende mogelijke kopers dit te melden. Nee, ik zou er dus nooit aan meewerken dit binnen de bedenktermijn te doen.
Dat kan ook gebeuren wanneer de bouwkundige keuring als voorbehoud in het bod is opgenomen. In dat geval gaat er meer tijd overheen: eerst het koopcontract tekenen, daarna moet de bouwkundige langskomen en een rapport opstellen. Als de koper op basis van de keuring wil heronderhandelen of van de koop afziet ben je wellicht al een aantal weken verder.
Bij een keuring binnen de bedenktijd moet de koper alles binnen drie dagen zien te regelen. Als de koop afketst kan de verkoper meteen door naar een volgende koper. Eigenlijk heeft de verkoper dus meer voordeel bij deze constructie dan de koper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sietsef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 18:36
Hier een reactie van de uitkomst nav mijn eigen post. En als reactie op de verschillende reageerders, waarvor dank. @MaartenLu @Toke_gt @Immutable @Laapo
sietsef schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:38:
Vandaag is ons bod op een huis geaccepteerd!
405.000, precies op de NHG grens.
Nu is het wel een renovatieproject. Alles werkt, maar is aan vervanging toe na 30 jaar nauwelijks onderhoud.
Dat betekent dat het een huis is zonder (goede) isolatie, soms nog enkelglas, oude badkamer, oude keuken.
Echte problemen zijn een lek ruit, een lekke dakkapel en paar kozijnen die zeker vervangen moeten worden.

Nu lees ik op de NHG website dat als uit het taxatierapport blijkt dat er kwaliteitsverbetering nodig is: "Het treffen van voorzieningen in verband met herstel van achterstallig onderhoud, verbetering en/of uitbreiding van de woning.", dat "alle in het taxatierapport genoemde kosten opgeteld te worden bij het laagste bedrag van koopsom of de getaxeerde marktwaarde"

Klopt het dat het dan dus zomaar kan dat er een aantal zaken uit het taxatierapport komen, enkel de noodzakelijke of zelfs de meer gewenste zaken als isolatie?
En als dat zo is het totaal boven de 405.000 uit kan komen, en de NHG dan niet meer mogelijk is?
Laapo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:58:
[...]

Enkel in de situatie dat er sprake is van direct te herstellen achterstallig onderhoud. Dan kan een bank verlangen dat het via het depot loopt om grip te houden en zekerheid te verkrijgen dat de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Toke_gt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:33:
[...]

En dan toch alleen als die kosten meer dan 10% van de taxatiewaarde zijn? Dan krijg je namelijk te maken met dat bouwkundig rapport waarin wordt vastgelegd welke kosten met herstel gemoeid zijn en die worden geoormerkt in het depot.
Zo lees ik het tenminste. Als het direct herstel maar 1% bedraagt gaat geen bank daar een depot voor inrichten. Bij >10% lopen ze aanmerkelijk risico dat het geld niet voor herstel wordt gebruikt waardoor waardeverlies dreigt. Bij huizen zonder NHG loop je zelf dat risico.
De taxatie is gedaan. Hoe het met die 10% regel zit, is me niet helemaal duidelijk geworden, maar daar neem ik jullie woord van aan. Maar ik had me niet zoveel zorgen hoeven maken. Het sleutelwoord is toch geworden het direct te herstellen achterstallig onderhoud. De taxateur heeft alle veroudering maar ook lek dakkapel en lek raam niet als direct te herstellen achterstallig onderhoud aangemerkt. Wel genoemd dat er sprake is van veroudering maar daarvan geen bedragen opgenomen. Wellicht moet het huis dan toch in mindere staat zijn, bijvoorbeeld onbewoonbaar. Of ik heb geluk gehad met de taxateur. Al met al is de taxatie op 405.000 gezet, en zonder noodzakelijk onderhoud. Daarmee voldeed het aan de NHG-eis. :D. Daarnaast konden we nog ca 24.000 bouwdepot aan energiebesparend budget mee financiëren, dat staat de NHG ook toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
sietsef schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:50:

De taxatie is gedaan. Hoe het met die 10% regel zit, is me niet helemaal duidelijk geworden, maar daar neem ik jullie woord van aan. Maar ik had me niet zoveel zorgen hoeven maken. Het sleutelwoord is toch geworden het direct te herstellen achterstallig onderhoud.
Goed te horen en fijn dat je het nog even laat weten. Hele geruststelling voor je, neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ViezeVis schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:28:
[...]

Vervolgens komt een nieuwe koper zonder bouwkundige keuring je huis kopen en bij je aankloppen vanwege een verborgen gebrek omdat hij na de koop een nog een bouwkundige inschakelt. En zoiets kun je ook nog in overeenstemming met de kopers tot stand laten komen door bijvoorbeeld te zeggen: bij een bedrag hoger dan X euro vanuit de bouwkundige keuring dan doen we Y.
Alles wat een bouwkundige kan ontdekken met een standaardkeuring kan je niet als verborgen gebrek op voeren. Want juist van dat risico heb je afgezien met je bieden zonder voorbehoud. In principe kan iedere persoon precies hetzelfde controleren als zo'n keurder zou doen. Dus je kan het zelf ook ontdekken (mits voldoende kennis).

Mensen overschatten nogal eens de bouwkundige keuring heb ik het idee. Het is handig voor leken op gebied van huizenbouw. Maar wat meer dan globale visuele inspecties is het ook niet. Ze mogen niks breken o.i.d.

Ik ben het eens met @miicker . Als je bied zonder voorbehoud, dan niet ineens middels een workaround proberen om het alsnog als een soort voorbehoud te doen. Ik zelf had als verkoper trouwens echt geen enkel probleem met die keurings voorbehouden. Ik wist de staat van mijn huis, en zoals ik al zei is zo'n keuring niet heel spannend / diepgaand.

[ Voor 5% gewijzigd door NACrat op 04-08-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:08
Justevo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Ja dat bedoel ik ook. Verkopers willen zo min mogelijk rompslomp en risico op gezeur van de kopers over kleine issues aan het huis.
Nee dat is dus niet wat ik zeg, je doet voorkomen dat het bod wint door het gebrek aan bouwkundige keuring. Maar als het ook al in euro’s het beste bod was, dan doet dat er al niet meer toe. Er gaat echt niemand een lager bod accepteren omdat dat lagere bod meer ontbindende voorwaarden heeft.

Bijvoorbeeld

Bod 1 +10% geen keuring
Bod 2+0% wel keuring

Bod 1 wint niet doordat er geen keuring op zit. Bod 1 wint doordat het simpelweg hoger is.

[ Voor 12% gewijzigd door trippelb op 04-08-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:01
NACrat schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Alles wat een bouwkundige kan ontdekken met een standaardkeuring kan je niet als verborgen gebrek op voeren. Want juist van dat risico heb je afgezien met je bieden zonder voorbehoud. In principe kan iedere persoon precies hetzelfde controleren als zo'n keurder zou doen. Dus je kan het zelf ook ontdekken (mits voldoende kennis).

Mensen overschatten nogal eens de bouwkundige keuring heb ik het idee. Het is handig voor leken op gebied van huizenbouw. Maar wat meer dan globale visuele inspecties is het ook niet. Ze mogen niks breken o.i.d.

Ik ben het eens met @miicker . Als je bied zonder voorbehoud, dan niet ineens middels een workaround proberen om het alsnog als een soort voorbehoud te doen. Ik zelf had als verkoper trouwens echt geen enkel probleem met die keurings voorbehouden. Ik wist de staat van mijn huis, en zoals ik al zei is zo'n keuring niet heel spannend / diepgaand.
Ze doen wel vochtmetingen, wat in de badkamer zeker wel handig kan zijn. Als je geen bouwkundige keuring doet zou ik in ieder geval zelf zo'n meting uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:57
sietsef schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:50:
Hier een reactie van de uitkomst nav mijn eigen post. En als reactie op de verschillende reageerders, waarvor dank. @MaartenLu @Toke_gt @Immutable @Laapo

[...]

[...]

[...]

De taxatie is gedaan. Hoe het met die 10% regel zit, is me niet helemaal duidelijk geworden, maar daar neem ik jullie woord van aan. Maar ik had me niet zoveel zorgen hoeven maken. Het sleutelwoord is toch geworden het direct te herstellen achterstallig onderhoud. De taxateur heeft alle veroudering maar ook lek dakkapel en lek raam niet als direct te herstellen achterstallig onderhoud aangemerkt. Wel genoemd dat er sprake is van veroudering maar daarvan geen bedragen opgenomen. Wellicht moet het huis dan toch in mindere staat zijn, bijvoorbeeld onbewoonbaar. Of ik heb geluk gehad met de taxateur. Al met al is de taxatie op 405.000 gezet, en zonder noodzakelijk onderhoud. Daarmee voldeed het aan de NHG-eis. :D. Daarnaast konden we nog ca 24.000 bouwdepot aan energiebesparend budget mee financiëren, dat staat de NHG ook toe.
Best mogelijke uitkomst. Veel succes met het verbouwen en verduurzamen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:02
trippelb schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Nee dat is dus niet wat ik zeg, je doet voorkomen dat het bod wint door het gebrek aan bouwkundige keuring. Maar als het ook al in euro’s het beste bod was, dan doet dat er al niet meer toe. Er gaat echt niemand een lager bod accepteren omdat dat lagere bod meer ontbindende voorwaarden heeft.

Bijvoorbeeld

Bod 1 +10% geen keuring
Bod 2+0% wel keuring

Bod 1 wint niet doordat er geen keuring op zit. Bod 1 wint doordat het simpelweg hoger is.
Dit is ook wel een onzinnig voorbeeld, als het verschil bijv maar 1500 euro is op een huis van 750k, dan zullen veel verkopers een bod zonder ontbindende voorwaarden (met name rondom financiering) veel aantrekkelijker vinden. Het is gewoon fijn als verkoper om zeker te weten dat de koop definitief is. Daar drie werkdagen ipv zes weken op wachten is best een beetje minder opbrengst waard. Maar geen 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bartske schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Ze doen wel vochtmetingen, wat in de badkamer zeker wel handig kan zijn. Als je geen bouwkundige keuring doet zou ik in ieder geval zelf zo'n meting uitvoeren.
Ow dat zeker. Ik zeg ook zeker niet dat wat een bouwkundige doet onzinnig is, allesbehalve. Maar het is ook geen hogere wiskunde :) Zo'n apparaat om vocht te meten bijvoorbeeld kan je prima zelf meenemen en zelf wat metingen doen.

Ik ben gewoon van mening dat als je een complete leek bent, je zeker een bouwkundige keuring moet laten doen. Maar als je zelf een beetje bouwkundig onderlegd bent je het ook gewoon zelf kritisch kan bekijken tijdens de bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

NACrat schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Je hebt gelijk idd. Ik was 't even vergeten dat je daar dan van afziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:54
ViezeVis schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:28:
[...]

Verborgen gebreken zijn het risico voor de koper. Je hebt alleen non conformiteits garantie. Wat zoveel wil zeggen dat je een dak boven je hoofd loopt. Zolang je huis niet flink blijkt te lekken of op instorten staat zijn alle gebreken risico koper.

Verkopers hebben wel een meldplicht voor bekende gebreken maar het is als koper vaak lastig aan te tonen dat een gebrek bekend was.

[ Voor 8% gewijzigd door HEY_DUDE op 04-08-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

NACrat schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:35:
[...]

Ow dat zeker. Ik zeg ook zeker niet dat wat een bouwkundige doet onzinnig is, allesbehalve. Maar het is ook geen hogere wiskunde :) Zo'n apparaat om vocht te meten bijvoorbeeld kan je prima zelf meenemen en zelf wat metingen doen.

Ik ben gewoon van mening dat als je een complete leek bent, je zeker een bouwkundige keuring moet laten doen. Maar als je zelf een beetje bouwkundig onderlegd bent je het ook gewoon zelf kritisch kan bekijken tijdens de bezichtiging.
Het probleem is dat je bij problemen moet aantonen dat je aan de onderzoeksplicht hebt voldaan. Dat is simpelweg makkelijker aan te tonen adhv een keuringsrapport.
Inhoudelijk heb je niet zoveel aan zo'n rapport, omdat ze alleen visueel inspecteren en maar max een uurtje tijd nemen.

Er was laatst wel een tweaker die een uitgebreid rapport had laten maken, kostte behoorlijk wat tijd (geld).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2023 21:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik heb een huis onder voorbehoud van financiering gekocht.

Ik ben inmiddels meer dan een maand op de Rabobank aan het wachten voor akkoord op de hypotheek. We hebben de termijn om de financiering rond te krijgen ook al uit moeten stellen.

Is dit een normale zaak of is dit best uitzonderlijk? Mijn hypotheekadviseur doet er heel rustig over, maar ik word er ongemakkelijk van...

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:36
coptician schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:19:

Ik ben inmiddels meer dan een maand op de Rabobank aan het wachten voor akkoord op de hypotheek. We hebben de termijn om de financiering rond te krijgen ook al uit moeten stellen.

Is dit een normale zaak of is dit best uitzonderlijk? Mijn hypotheekadviseur doet er heel rustig over, maar ik word er ongemakkelijk van...
Gemiddeld duurt het zes tot acht weken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 12:57

https://www.ikbenfrits.nl/doorlooptijd-hypotheek/

Doorlooptijden per aanbieder. Zou het x4 doen ivm heen en weer geschuif tussen de bank en adviseur. Ik vermoed dat er een bijzonderheid is waardoor het langer kan duren.

Je kan 2 dingen doen. Bij je adviseur aandringen om opheldering of vertrouwen op dat het goed komt en het afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Dit is best normaal. Maar heb je niet al een soort indicatie gekregen over de haalbaarheid? Ik denk dat je hypotheekadviseur daarom rustig is. Ik zou wel wat aandringen ivm financieel voorbehoud en misschien ook de bankgarantie? Heb je dat laatste al via de bank gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Nu online
Dank allen, zo te lezen is het niet zo uitzonderlijk.
Toke_gt schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Dit is best normaal. Maar heb je niet al een soort indicatie gekregen over de haalbaarheid? Ik denk dat je hypotheekadviseur daarom rustig is. Ik zou wel wat aandringen ivm financieel voorbehoud en misschien ook de bankgarantie? Heb je dat laatste al via de bank gekregen?
De haalbaarheid is zeer hoog gelukkig.

Ik heb inderdaad aangedrongen over beide onderwerpen. De hypotheekadviseur is ook met zekerheid betrouwbaar, want die ken ik via via, dus ook daar maak ik me niet veel zorgen om.

Bankgarantie is ook nog niet geregeld, maar zelfs als dat niet lukt is het geen groot probleem.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
coptician schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:57:
Ik heb inderdaad aangedrongen over beide onderwerpen. De hypotheekadviseur is ook met zekerheid betrouwbaar, want die ken ik via via, dus ook daar maak ik me niet veel zorgen om.

Bankgarantie is ook nog niet geregeld, maar zelfs als dat niet lukt is het geen groot probleem.
Dan gewoon rustig blijven ademhalen. Hypotheek hoeft niet rond te zijn als het financieel voorbehoud verloopt, als je maar weet dat je ‘m rondkrijgt. Bankgarantie heb je op enig moment wel nodig, maar als je daar ook zelf in kunt voorzien, is er nergens een probleem. Dat ziet de bank waarschijnlijk ook, dus geen hoge prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

coptician schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:57:
Dank allen, zo te lezen is het niet zo uitzonderlijk.

[...]

De haalbaarheid is zeer hoog gelukkig.

Snap niet zo goed dat je een (externe ) adviseur hebt voor de Rabobank , dan zit er weer een schakel tussen dat lijkt me niet handig?
En als het onverhoopt misgaat dan wijzen ze naar elkaar waarschijnlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:21
Sport_Life schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Snap niet zo goed dat je een (externe ) adviseur hebt voor de Rabobank , dan zit er weer een schakel tussen dat lijkt me niet handig?
En als het onverhoopt misgaat dan wijzen ze naar elkaar waarschijnlijk.
En ik snap dan weer niet dat je bij de Rabobank gaat gezien de rente percentages. En service kan je het nu ook weer niet noemen wat je daar krijgt.

Mijn advies gesprek daar was net alsof ik de adviseur zijn beste maat was zo amicaal probeerde hij te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Smartbikers schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

En ik snap dan weer niet dat je bij de Rabobank gaat gezien de rente percentages. En service kan je het nu ook weer niet noemen wat je daar krijgt.

Mijn advies gesprek daar was net alsof ik de adviseur zijn beste maat was zo amicaal probeerde hij te doen.
Adviseurs zijn idd niet allemaal even scherp dat klopt :9.

Ik begreep dat de Rabobank een lage variabele rente heeft, dat kan een argument zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024

N=1 maar bij ons ging het afgelopen weken vrij snel. Tussen bod geaccepteerd en hypotheek rond zat 3 weken. Allebei in loondienst met werkgeversverklaring klaar, geen bankgarantie. Vanaf het moment dat alle documenten bij de bank ingediend waren kregen we na 2 dagen reactie met verzoek nog wat aanvullende documenten, zelfde dag aangeleverd en 2 dagen later goedkeuring. Dit was bij MUNT hypotheken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coptician
  • Nu online
Smartbikers schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

De keuze voor de Rabo is alleen vanwege een bestaande hypotheek met veel lagere rente voor een paar jaar. Financieel is het dus de moeite meer dan waard om bij hen te blijven.

Anders was ik ook niet voor hen gegaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:25
Aftansert schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Als een huis maar kort te koop staat dan zijn er vooraf bezichtigingsdagen ingepland en kan de makelaar zelf de afspraken maken. Als het al zo lang te koop staat wordt er dus voor jou specifiek een dag gepland, en dan moet er natuurlijk eerst met de verkoper overlegd worden wanneer alles op orde kan zijn. Nu zo tijdens de vakantie (en in het algemeen when life gets in the way) kan dat iets langer duren. Helpt natuurlijk niet om je huis kwijt te raken, maargoed.

Ik zou gewoon nog een keer de makelaar bellen en je twijfel bij 'm neerleggen. Heeft 'ie vast een antwoord op.
Het lag inderdaad aan de verkoper, via makelaar begrepen dat hij al maanden eigenwijs vasthoudt aan zijn veel te hoge vraagprijs. Dus contact tussen beide is niet geweldig heb ik door. Inmiddels wel bezichtigd en een 1e bod neergelegd, wat 10% onder VP lag. (VP is al maanden hetzelfde). Ons openingsbod lag wel +/- 5% boven de gemiddelde m2 in de buurt (leek ons redelijk gezien groter perceel).

Makelaar heeft ons nu direct om een eindbod gevraagd omdat de man in het verleden ook niet tot onderhandeling te bewegen was. Wij zijn van plan eindbod neer te leggen van 7% onder de vraagprijs. De m2 prijs met dit bod ligt dan 10% boven de gemiddelde m2 prijs van de regio. En zelfs 5% boven de m2 prijs van 2 vergelijkbare recente verkopen die een nóg groter perceel hadden (1 zelfs 50+% groter perceel, wel mindere staat van onderhoud).

Heeft het zin om de woningen waar ik nu mee vergelijk door te geven bij mailen van het eindbod richting makelaar? De verkoper moet die woningen zeker ook kennen (geen grote stad). Of iemand anders nog tips hoe ik de verkoper de realiteit kan laten inzien? M.i. betalen we, omdat we enthousiast zijn al een hogere prijs per m2. En omdat we zien dat de huidige verkoper zowel tuin als woning keurig onderhouden heeft. (al zijn cv, keuken en badkamer ook 20+ jaar oud)

[ Voor 4% gewijzigd door rvrrr op 06-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Je kan natuurlijk een onderbouwing van je bod meesturen, maar of het echt zin heeft met zo'n verkoper is maar de vraag. Zo te horen heeft de makelaar ook wel door dat de VP te hoog is. De makelaar zal dan ook zijn best moeten doen de verkoper te overtuigen dat dit een goede prijs is.

Wij hebben afgelopen maand ook 3% onder VP geboden, omdat wij ook goed gekeken hadden naar verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in dezelfde wijk. We kregen een tegenbod van paar duizend hoger en toen was het rond. Dit huis stond ook al wat langer te koop dus dat zal zeker geholpen hebben. We hadden geen verdere motivatie meegestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:10

Heb ik ook last van, heeft beetje te maken met vakantie periode. We moesten ook de periode even verlengen, maar dat kwam ook omdat de casus een beetje lastig te taxeren is. En er gevraagd moest worden op wat voor manier de desbetreffende pand getaxeerd moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:10
Jackberry schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:59:
Wij hebben afgelopen maand ook 3% onder VP geboden, omdat wij ook goed gekeken hadden naar verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in dezelfde wijk. We kregen een tegenbod van paar duizend hoger en toen was het rond. Dit huis stond ook al wat langer te koop dus dat zal zeker geholpen hebben. We hadden geen verdere motivatie meegestuurd
Bij mij exact zo gelopen, deed een bod van dikke 3% onder de vraagprijs. Kreeg een tegenbod paar duizend hoger en toen was het rond. Stond 8 week te koop.

Maar goed een ander pand waar ik een bod op deed. (Vraagprijs) waren weer 6 koppeltjes boven mij die flink hadden overboden. 8)7

Je weet het nooit.....

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 06-08-2023 16:55 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 09:44
Lekker man. Hopelijk voor de kerst alles klaar en vier je kerst in een vers verbouwde woning wat jullie nieuwe thuis is!

Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
rvrrr schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Heeft het zin om de woningen waar ik nu mee vergelijk door te geven bij mailen van het eindbod richting makelaar?
Als jij je er prettig bij voelt kan je dat doen. Of het zin heeft is niet te zeggen.

Bij mijn laatste verkoop kreeg ik ook een heel verhaal om het bod van VP min 10 procent te rechtvaardigen. Uiteindelijk niet eens een tegenbod gedaan en ruim boven VP verkocht.

Kortom, gewoon je gevoel volgen en elke situatie is uniek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Laatst online: 13:07
rvrrr schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Makelaar heeft ons nu direct om een eindbod gevraagd omdat de man in het verleden ook niet tot onderhandeling te bewegen was. Wij zijn van plan eindbod neer te leggen van 7% onder de vraagprijs. De m2 prijs met dit bod ligt dan 10% boven de gemiddelde m2 prijs van de regio. En zelfs 5% boven de m2 prijs van 2 vergelijkbare recente verkopen die een nóg groter perceel hadden (1 zelfs 50+% groter perceel, wel mindere staat van onderhoud).
Waarom zou je je bod verhogen als de tegenpartij niet wil onderhandelen? Het is vanuit mijn positie natuurlijk makkelijk praten, maar ik zou de starheid van de verkoper niet belonen met een verhoging van je bod van -10% naar -7%. Ik zou de makelaar laten weten dat als de verkoper niet tot onderhandeling bereid is, je eindbod hetzelfde is als je openingsbod. Je kunt dat bod prima onderbouwen met wat je in je eerdere post vertelde qua m2 prijs etcetera, en complimenten over de goed onderhouden woning geven is natuurlijk nooit een slecht idee. :) Dat er zaken na 20 jaar aan vervanging toe zijn zou ik wel benoemen. Dat is geen kritiek op de verkoper, maar gewoon einde levensduur van die onderdelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
We Are Borg schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

Als jij je er prettig bij voelt kan je dat doen. Of het zin heeft is niet te zeggen.

Bij mijn laatste verkoop kreeg ik ook een heel verhaal om het bod van VP min 10 procent te rechtvaardigen. Uiteindelijk niet eens een tegenbod gedaan en ruim boven VP verkocht.

Kortom, gewoon je gevoel volgen en elke situatie is uniek :)
Thanks, uiteindelijk eergisteren het eindbod uitgebracht met een verkorte onderbouwing richting makelaar.
Helaas sindsdien nog niks gehoord (geldigheid loopt nog t/m morgen) dus ben benieuwd wanneer we wat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
Qoine schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Waarom zou je je bod verhogen als de tegenpartij niet wil onderhandelen? Het is vanuit mijn positie natuurlijk makkelijk praten, maar ik zou de starheid van de verkoper niet belonen met een verhoging van je bod van -10% naar -7%. Ik zou de makelaar laten weten dat als de verkoper niet tot onderhandeling bereid is, je eindbod hetzelfde is als je openingsbod. Je kunt dat bod prima onderbouwen met wat je in je eerdere post vertelde qua m2 prijs etcetera, en complimenten over de goed onderhouden woning geven is natuurlijk nooit een slecht idee. :) Dat er zaken na 20 jaar aan vervanging toe zijn zou ik wel benoemen. Dat is geen kritiek op de verkoper, maar gewoon einde levensduur van die onderdelen. :)
Omdat we het huis ook graag willen en we het 1e bod bewust lager hadden ingezet dan wat we het waard vonden. De makelaar gaf tijdens bezichtiging ook al aan dat hij het bord uit de tuin heeft gehaald omdat de verkoper blijft vasthouden aan zijn te hoge prijs. Hopelijk hebben we hem met ons eindbod genoeg gegeven om er wel beweging te krijgen. (al blijft het al bijna 3 dagen stil).

Het gaat ook om een huis van 6 ton dus snap ook wel dat 7% zakken met de vraagprijs niet iets is wat je binnen 1 dag beslist. Maar ik had op zijn minst wel een reactie verwacht :X

[ Voor 5% gewijzigd door rvrrr op 09-08-2023 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 14:19
Qoine schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Meh, je wilt een huiskopen als iemand niet bereid is tot onderhandeling vind ik stiekem de onderhandeling proberen aan te gaan gewoon een optie. Ik zou nou niet uit principe een huis laten schieten. Zelf ook moeilijke verkopers gehad op een gegeven moment moet je gewoon wat inleveren ook aan jou kant. Zou ook kunnen dat die financieel vast zit door domme overbruggingshypotheken. Niet jou probleem maar jij wilt wel zijn huis dus je moet iets.

Dit soort dingen maken het verschil of je straks wel of geen huis hebt.

• helmmen
rvrrr schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Het gaat ook om een huis van 6 ton dus snap ook wel dat 7% zakken met de vraagprijs niet iets is wat je binnen 1 dag beslist. Maar ik had op zijn minst wel een reactie verwacht :X
Lekker laten sudderen. Kijk of je manieren kan vinden om in contact te blijven met de huis eigenaar tot het kwartje gaat vallen. Misschien wat overtuigingstechnieken toepassen. Blijf wel weg van tijd dit soort mensen gaan niet magisch door een eindbod de streep over. Misschien als je het aandurft een fysieke onderhandeling voorstellen.

Edit: Ik lees nu dat dit je eindbod was.. Dan is de optie nog lekker bij houden op funda wachten op de volgende prijs daling en weer 10% onder bieden of het eerste bedrag wat je bood. Zorg dan ook dat je in de mailing komt van de makelaar mocht de VP zakken

[ Voor 16% gewijzigd door helmmen op 10-08-2023 10:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rvrrr
helmmen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Lekker laten sudderen. Kijk of je manieren kan vinden om in contact te blijven met de huis eigenaar tot het kwartje gaat vallen. Misschien wat overtuigingstechnieken toepassen. Blijf wel weg van tijd dit soort mensen gaan niet magisch door een eindbod de streep over. Misschien als je het aandurft een fysieke onderhandeling voorstellen.

Edit: Ik lees nu dat dit je eindbod was.. Dan is de optie nog lekker bij houden op funda wachten op de volgende prijs daling en weer 10% onder bieden of het eerste bedrag wat je bood. Zorg dan ook dat je in de mailing komt van de makelaar mocht de VP zakken
Thanks nog, je hebt idd gelijk. Net reactie gehad dat ze het eindbod alsnog te laag vinden en zelf niet met een tegenvoorstel komen, omdat het verschil te groot is. Jammer, maar zij zo. We hebben gelukkig een huis dus zoeken rustig verder

• Toke_gt
rvrrr schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

Thanks nog, je hebt idd gelijk. Net reactie gehad dat ze het eindbod alsnog te laag vinden en zelf niet met een tegenvoorstel komen, omdat het verschil te groot is. Jammer, maar zij zo. We hebben gelukkig een huis dus zoeken rustig verder
Ik zou vragen wat ze een acceptabel verschil vinden om tot overbrugging te komen. Kun je altijd nog beoordelen of je het de moeite waard vindt om te gaan onderhandelen.

• rvrrr
Toke_gt schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Ik zou vragen wat ze een acceptabel verschil vinden om tot overbrugging te komen. Kun je altijd nog beoordelen of je het de moeite waard vindt om te gaan onderhandelen.
Ja verkopers willen dus zelfs geeneens een tegenvoorstel noemen, volgens de medewerkster van kantoor die me belde. Meer wist zij ook niet. Ik word nog teruggebeld door makelaar zelf als het goed is (heb het idee dat de makelaar ook zo min mogelijk tijd in dit huis steekt omdat hij door heeft dat er met deze verkopers niet te praten valt).
Bezichtiging moest ik ook 2x achteraan bellen, en op terugkoppeling van het bod dus ook.

[ Voor 6% gewijzigd door rvrrr op 10-08-2023 12:54 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rvrrr schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Ja verkopers willen dus zelfs geeneens een tegenvoorstel noemen, volgens de medewerkster van kantoor die me belde. Meer wist zij ook niet. Ik word nog teruggebeld door makelaar zelf als het goed is (heb het idee dat de makelaar ook zo min mogelijk tijd in dit huis steekt omdat hij door heeft dat er met deze verkopers niet te praten valt).
Bezichtiging moest ik ook 2x achteraan bellen, en op terugkoppeling van het bod dus ook.
Bied dan wat ze willen hebben of laat het zitten. Volgens de laatste nvm/cbs berichten is er mogelijk weer sprake van een stijging, dat is overal in het nieuws geweest , dus heel eerlijk gezegd snap ik die mensen wel als ze recent een (dure) woning hebben gekocht. En als ze nog geen woning hebben dan nemen ze blijkbaar de tijd.

En als er genoeg alternatieven zouden zijn dan had jij niet al je zinnen hoeven zetten op deze woning .

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Bied dan wat ze willen hebben of laat het zitten. Volgens de laatste nvm/cbs berichten is er mogelijk weer sprake van een stijging, dat is overal in het nieuws geweest , dus heel eerlijk gezegd snap ik die mensen wel als ze recent een (dure) woning hebben gekocht. En als ze nog geen woning hebben dan nemen ze blijkbaar de tijd.

En als er genoeg alternatieven zouden zijn dan had jij niet al je zinnen hoeven zetten op deze woning .
Het is nog steeds schaarste dus inderdaad, veel alternatieven vrijstaande huizen heb ik niet voor het kiezen :-)
De verkoper woont alleen en heeft nog niks anders. Dus inderdaad genoeg tijd blijkbaar. Makelaar inmiddels gesproken en die is er ook klaar mee, staat inmiddels 10 maanden te koop en 50+ bezichtigen gehad waarvan niemand de vraagprijs heeft geboden. Dat zegt denk ik genoeg over hoe realistisch die is

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rvrrr schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Het is nog steeds schaarste dus inderdaad, veel alternatieven vrijstaande huizen heb ik niet voor het kiezen :-)
De verkoper woont alleen en heeft nog niks anders. Dus inderdaad genoeg tijd blijkbaar. Makelaar inmiddels gesproken en die is er ook klaar mee, staat inmiddels 10 maanden te koop en 50+ bezichtigen gehad waarvan niemand de vraagprijs heeft geboden. Dat zegt denk ik genoeg over hoe realistisch die is
Huis staat dus te koop voor 600k en jij biedt 42k (7%) onder en bent bereid nog een tegenbod te ontvangen. Laten we zeggen dat je in het midden uit wil komen, dus 21k 'teveel'.
Dat is bruto 100 euro per maand, waarvoor jij een (droom?)huis laat lopen.
Vrijstaand klinkt ook wel alsof je er voorlopig blijft zitten. Je moet zelf de keuze natuurlijk maken, maar als je het qua lasten heel makkelijk kunt dragen EN het is je droomhuis dan zou ik persoonlijk bepaalde principes opzij zetten.

Natuurlijk onder de voorwaarde dat je het makkelijk kunt betalen (overwaarde).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2023 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30
rvrrr schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

7% op 600k is niet niks, zou die eigenaar niet belonen met z'n stugheid en waanideeën over de waarde van z'n huis, er komt namelijk altijd wel weer een andere woning voorbij en zo te lezen heb jij ook geen haast. Het deel wat je nu teveel zou betalen is bovendien het deel waar je risico over loopt geen taxatie/financiering voor te kunnen krijgen, dus dan mag je 40k€+ uit eigen middelen betalen.

• miicker
  • Niet online
Vandaag was de eerste dag dat ons huis bezichtigd is. Van de 8 bezichtigingen hadden maar liefst 6 mensen een aankoopmakelaar bij zich.

Via de videodeurbel kon ik een beetje kijken wat er op af kwam, wat me erg opviel is dat er zeker iets van 3 expats tussen zaten (tenminste, dat vermoed ik). Ook 2 vermoedelijk Indische gezinnen waarbij 1 gezin geen Nederlands sprak. Toch wel benieuwd wat dat soort mensen gaan doen qua bieden en zo.

Vandaag was het slechts 1 middag, morgen nog een volledige dag met in totaal nog eens 18 bezichtigingen, in totaal 26 dus. Ben erg benieuwd wat er straks geboden gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:58
miicker schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:07:
Vandaag was de eerste dag dat ons huis bezichtigd is. Van de 8 bezichtigingen hadden maar liefst 6 mensen een aankoopmakelaar bij zich.

Via de videodeurbel kon ik een beetje kijken wat er op af kwam, wat me erg opviel is dat er zeker iets van 3 expats tussen zaten (tenminste, dat vermoed ik). Ook 2 vermoedelijk Indische gezinnen waarbij 1 gezin geen Nederlands sprak. Toch wel benieuwd wat dat soort mensen gaan doen qua bieden en zo.

Vandaag was het slechts 1 middag, morgen nog een volledige dag met in totaal nog eens 18 bezichtigingen, in totaal 26 dus. Ben erg benieuwd wat er straks geboden gaat worden.
Ga je zelf ook een nieuw huis kopen?

Je bericht vindt misschien meer tractie in het onderstaande topic:
Ervaringen met het verkopen van je woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
miicker schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:07:

Hier in Utrecht wordt de buurt overnemen elke Indiase gezinnen die een 30% regeling hebben en flink overbieden nog steeds. Hoor het van mijn collega’s ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Smartbikers schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:56:
[...]

Hier in Utrecht wordt de buurt overnemen elke Indiase gezinnen die een 30% regeling hebben en flink overbieden nog steeds. Hoor het van mijn collega’s ook.
Wat bedoel je met 30% regeling?
Ik woon nu ook vlak bij Utrecht (Nieuwegein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

miicker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Wat bedoel je met 30% regeling?
Ik woon nu ook vlak bij Utrecht (Nieuwegein).
Speciale regel mbt inkomstenbelasting

https://www.belastingdien...xtraterritoriale%20kosten.

[ Voor 43% gewijzigd door We Are Borg op 11-08-2023 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

In Amsterdam ook. Zie heel veel expats huizen opkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Omgeving Den Haag ook, expats kopen veel fatsoenlijke huizen waar niet veel aan geklust hoeft te worden. De onderwijzer of politie agent waar het altijd over gaat komt er niet aan te pas.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 11-08-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweHamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-05 12:24
Klopt, valt mij ook op. Althans in de wat groenere, 'vinex' locaties rond Utrecht. Leidsche Rijn sowieso, en daar valt vooral de toename van Indiers op. Hoor het ook wel van vrienden uit andere steden en zelfs van mijn ex uit Purmerend.

Het is dus nog lastiger om 'er tussen te komen' bij de 'nieuwere' huizen. Wat er is een nog groep -de expats- aan het meebieden op die huizen. En zij hebben vaak aanzienlijk meer bestedingsruimte, ivm de expat belasting regeling. En daarnaast is er de groep die overwaarde heeft en dus ook makkelijk(er) overbiedt..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sv3n
  • Laatst online: 12:49
De 30% regeling doet niks voor je hypotheek hoor. Mijn vriendin heeft ook 30% regeling, maar omdat het maar voor 5 jaar geldt heeft het geen invloed op hoeveel hypotheek je kunt krijgen.

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-05 12:24
Sv3n schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:59:
De 30% regeling doet niks voor je hypotheek hoor. Mijn vriendin heeft ook 30% regeling, maar omdat het maar voor 5 jaar geldt heeft het geen invloed op hoeveel hypotheek je kunt krijgen.
Ahh, okay.. dat wist ik niet. Dank. Dan lijken de expats gewoon een dikkere portemonnee te hebben en geen zin in jaren 30 huizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Hoorde vorige week na wat gesprekken met meerdere makelaars uit Utrecht dat expats altijd op zoek zijn naar een goed geïsoleerd en instapklaar nieuwbouwhuis. De jaren 30 woningen laten ze inderdaad allemaal liggen. Geen zin in (wat ik snap haha).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:28
Sinds 2006 werkzaam bij een grote international. Veel 30% regelingen hier. Dat het geen invloed heeft op je te verkrijgen hypotheek zou kunnen kloppen. Echter, het besteedbaar inkomen is hoger, er kan harder gespaard worden en bij veel van de regelingen betaald de werkgever ook nog een deel van de (ver)huis kosten, aangevuld met het feit dat (althans hier) de meeste ook een relatief hoge inschaling hebben. Denk ik inderdaad dat het absoluut niks doet voor een hypotheek.....

Die hebben vele hier nauwelijks nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Klopt, maar wel,voor het gedeelte eigen vermogen wat je mee kan nemen. Ik heb Indiase collega’s die als stelletje Nederland zijn komen wonen. Salaris tussen de 60k-100k. Dat zorgt wel snel voor een bak ev die je bovenop de taxatiewaarde kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Smartbikers schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Klopt, maar wel,voor het gedeelte eigen vermogen wat je mee kan nemen. Ik heb Indiase collega’s die als stemming Nederland zijn komen wonen. Salaris tussen de 60k-100k. Dat zorgt wel snel voor een bak ev die je bovenop de taxatiewaarde kan gooien.
Ik denk een auto-corretje? Maar wat bedoelde je met " als stemming Nederland "

Indiaanse collega's, komen die (toevallig) uit Mumbai of omgeving Kolkata? En is het bedrijfslogo blauw met zilvergrijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
tcw82 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Ik denk een auto-corretje? Maar wat bedoelde je met " als stemming Nederland "

Indiaanse collega's, komen die (toevallig) uit Mumbai of omgeving Kolkata? En is het bedrijfslogo blauw met zilvergrijs?
Stel* aangepast

Ik weet over welk bedrijf je hebt hebt maar dat is niet die. Zij betalen ook niet dat soort bedragen bij mijn weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Smartbikers op 11-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Smartbikers schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Stel* aangepast

Ik weet over welk bedrijf je hebt hebt maar dat is niet die. Zij betalen ook niet dat soort bedragen bij mijn weten.
Ligt een beetje aan de job denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:11

inXs

known as inXs

Ook wij begeven ons toch weer, zij het wat voorzichtig, op de kopersmarkt! Disclaimer, ergens in de week na 18 augustus (of de week erna) spreek ik onze hypotheekadviseur, die dan terug is van vakantie. Die gaat ons vast alle antwoorden gewoon geven, maar ik ben toch wel erg nieuwsgierig en bereid mij graag goed voor! Ofwel, we hebben wat vragen en dingen waar we tegenaan lopen en waar we benieuwd naar zijn. Ik zet wat gegevens in een membersonly tag, maar de vraag luidt:

Op dit moment hebben wij ons huis verkocht met flinke overwaarde, echter de overdracht is op 1 december. De kopers hebben de hypotheek ook rond, dus mochten ze er nog vanaf zien dan kost ze dat 10%. Omdat we volgend jaar een groot deel van het jaar gaan reizen hadden we altijd als idee, daarna kijken we weer verder, echter kriebelt het toch, ook omdat er wat nieuwbouwprojecten zijn die we toch interessant vinden, met oplevering eind volgend jaar. Echter ik kom er niet helemaal uit hoe het zit met de timing van geldstromen als we een nieuwbouwwoning zouden kopen. Ofwel, hoe zit het met het verkrijgen van een hypotheek voor een nieuwbouwwoning, in bijvoorbeeld september, terwijl de overwaarde pas vrij komt in december (die we dan weer willen investeren) en we nu nog een lopende hypotheek hebben. Kan dit en is dit gebruikelijk? Ik hoef geen advies over de kosten, gebruik overwaarde, hoogte hypotheek, etc. hier komen we wel uit! Hieronder wat getallen en data:

Members only:

Ofwel, is dit een 'normale' situatie, of is dit een ongebruikelijke situatie en hebben we gewoon te wachten tot december als ons huis overgedragen is, de overwaarde beschikbaar is en dat we dan pas gaan kijken voor een huis?

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Vrij normaal. Overwaarde gaat op basis van 90 procent (en zal je met taxatie moeten aantonen )

Het kunnen betalen van twee woningen (omdat tweede huis gebouwd wordt terwijl je nog woont in huidige woning) moet je ook kunnen aantonen. Maar dat is met jouw EV geen probleem (en hoef je niet te verkopen uiteraard)

[ Voor 53% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:32
De meeste mensen kopen eerst en verkopen daarna. Dus dat ik volkomen normaal. De bank wil natuurlijk wel weten of je huis het echt waard is. In jou geval geen probleem omdat je het al verkocht hebt.

Overigens hou wel rekening met extra kosten voor nieuwbouw (bouwrente en 15% - 20% bovenop de koopprijs aan vloeren, wanden, keuken, extra opties is ook niet vreemd).

[ Voor 30% gewijzigd door kw_nl op 12-08-2023 10:22 ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:02
We Are Borg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:03:
Vrij normaal. Overwaarde gaat op basis van 90 procent (en zal je met taxatie moeten aantonen )

Het kunnen betalen van twee woningen (omdat tweede huis gebouwd wordt terwijl je nog woont in huidige woning) moet je ook kunnen aantonen. Maar dat is met jouw EV geen probleem (en hoef je niet te verkopen uiteraard)
Kleine aanvulling die wel relevant is voor @inXs, als er een definitieve koopovereenkomst is mag je normaliter de hele overwaarde meerekenen voor een overbrugging. Je hoeft dan ook niet te taxeren, de overeengekomen verkoopprijs kan immers worden gehanteerd als woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 11:59
Dit is een normale gang van zaken. Je hebt al verkocht (getekend en voorbehouden verlopen) dus de bank gaat gewoon uit van het bedrag waar je voor verkocht hebt.
Met een overbruggingshypotheek kan je dit gat in tijd overbruggen.
Kosten vielen mij erg mee destijds voor de overbruggingshypotheek.
Dus volgens mij kan je gewoon je aankoop opstarten zonder dat je last hebt van het feit dat je je huidige woning pas in dec oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
inXs schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:00:Echter ik kom er niet helemaal uit hoe het zit met de timing van geldstromen als we een nieuwbouwwoning zouden kopen. Ofwel, hoe zit het met het verkrijgen van een hypotheek voor een nieuwbouwwoning, in bijvoorbeeld september, terwijl de overwaarde pas vrij komt in december (die we dan weer willen investeren) en we nu nog een lopende hypotheek hebben. Kan dit en is dit gebruikelijk?
Dit is zeker heel gebruikelijk (zie reacties hierboven), maar los daarvan gaat je hypotheek pas in als je bij de notaris komt bij de start van de bouw. Met wat ik lees over nieuwbouwprojecten gaat dat allemaal niet zo snel. Dikke kans dus dat de bouw nog helemaal niet gestart is in december en de hypotheek ook nog niet gaat lopen.
Mijn ervaring uit ver verleden: nieuwbouwwoning en hypotheek op papier akkoord in oktober, in februari naar notaris bij start bouw, maart jaar daarna de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:11

inXs

known as inXs

Dank voor de reacties tot dusver! Had al een vermoeden dat het wel meer voor moest komen. Ons huidige koophuis was ooit nieuwbouw, maar toen kwamen we uit een huurhuis! Dan weet ik in ieder geval dat we gewoon lekker door kunnen kijken!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Alic3 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:29:
De jaren 30 woningen laten ze inderdaad allemaal liggen. Geen zin in (wat ik snap haha).
Vanwaar de anti 30 jaren woning. Is het puur vanwege het onderhoud? Want nieuwbouw woning doen over het algemeen in grote wijken niks liever dan jaren 30 stijl na. Daarnaast liggen jaren 30 woning ook vaker op goede plekken en nieuwbouw wijken eerder in random weilanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
helmmen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

Vanwaar de anti 30 jaren woning. Is het puur vanwege het onderhoud? Want nieuwbouw woning doen over het algemeen in grote wijken niks liever dan jaren 30 stijl na. Daarnaast liggen jaren 30 woning ook vaker op goede plekken en nieuwbouw wijken eerder in random weilanden.
Onderhoud, energielabel, indeling en dat soort dingen. Ik snap dat mensen de looks willen van zo'n huis maar het comfort van nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Laatst online: 12:34
helmmen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

n=1 maar de meeste van deze huizen lijken vrij te komen na het overlijden van de huidige bewoner, meestal is er dan al 15+ jaar niks meer aan het huis gedaan.
Smaak valt eindeloos over te discussiëren en je kan ook een nieuwe keuken niet mooi vinden maar die kun je wel nog een paar jaar gebruiken. De meeste van deze oude woningen moet zoveel aan gebeuren (nog voordat je aan verduurzaming kan denken) dat het niet te betalen is en zeker niet meer in combinatie met de verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:59
FlyingCrow schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

n=1 maar de meeste van deze huizen lijken vrij te komen na het overlijden van de huidige bewoner, meestal is er dan al 15+ jaar niks meer aan het huis gedaan.
Smaak valt eindeloos over te discussiëren en je kan ook een nieuwe keuken niet mooi vinden maar die kun je wel nog een paar jaar gebruiken. De meeste van deze oude woningen moet zoveel aan gebeuren (nog voordat je aan verduurzaming kan denken) dat het niet te betalen is en zeker niet meer in combinatie met de verkoopprijs.
En die woningen zijn juist aantrekkelijk voor mensen die zelf veel kunnen doen en tijd hebben.
[generalisatie pet op] doorgaans zijn expats uit regio India werkzaam in de ICT sector en zijn hier voor een beperkte tijd.
Die hebben dan geen zin/tijd/vaardigheden om dan ook nog eens een volledig huis te verbouwen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Net de biedingen binnen gekregen op ons huis dat te koop staat. We hadden 26 bezichtigingen, 11 biedingen, variërend van exact de vraagprijs tot vraagprijs +7,75%

Nu is alleen de vraag: welk bod kiezen we. We begrepen van de makelaar dat degene met het hoogste bod ook een bod heeft gedaan op een ander huis dat bij hun in de verkoop staat, die bieding sluit vandaag om 12.00 uur en daarbij hebben ze tot nu toe ook het hoogste bod. De makelaar gaf aan dat het wel een risico is omdat de koper wellicht bij andere makelaars nog meer biedingen heeft uit staan en als de kopers bij meerdere huizen het hoogste bod hebben ze straks zelf kunnen gaan kiezen uit de huizen.

Het hoogste bod is uitgebracht onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs -12,5%.
Het een na hoogste bod is 4,5K lager dan het hoogste bod en is onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs -25% (dus hebben minder financiering nodig)
Het bod dat daarna komt is in totaal 11K lager dan het hoogste bod, dus al wat minder interessant. Wat dit bod dan wel weer interessanter maakt is dat deze koper slechts een financiering nodig heeft voor 42,5% van de vraagprijs.

Ik houd bewust de vraagprijs even vaag zodat eventuele kopers op dit forum niet meteen weten om welk huis het gaat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:02:
Net de biedingen binnen gekregen op ons huis dat te koop staat. We hadden 26 bezichtigingen, 11 biedingen, variërend van exact de vraagprijs tot vraagprijs +7,75%

Ik houd bewust de vraagprijs even vaag zodat eventuele kopers op dit forum niet meteen weten om welk huis het gaat :P
Mooi dat je zoveel biedingen binnen hebt. Maar past dit niet meer in ervaringen met verkopen van je woning?

Je zit nu te posten over je eigen verkoop in een kopers topic. Verder zou ik dan niet gaan voor het hoogste bod. Je kunt maar 1 woning echt kopen normaliter en als zij van het type zijn op 3 woningen het hoogste bieden zullen 2 woningen af gaan vallen. Dus hoeveel scheelt het met het een na hoogste bod? 4.5k nou voor dat bedrag zou ik meer zekerheid willen dan afwachten welke woning gekozen gaat worden. En gezien nr2 weinig financieringsvoorbehoud nodig heeft zou ik het wel weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Joosie200 op 15-08-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Mooi dat je zoveel biedingen binnen hebt. Maar past dit niet meer in ervaringen met verkopen van je woning?

Je zit nu te posten over je eigen verkoop in een kopers topic. Verder zou ik dan niet gaan voor het hoogste bod. Je kunt maar 1 woning echt kopen normaliter en als zij van het type zijn op 3 woningen het hoogste bieden zullen 2 woningen af gaan vallen. Dus hoeveel scheelt het met het een na hoogste bod? 4.5k nou voor dat bedrag zou ik meer zekerheid willen dan afwachten welke woning gekozen gaat worden. En gezien nr2 weinig financieringsvoorbehoud nodig heeft zou ik het wel weten.
Ah ik dacht dat ik al in dat topic zat. Bedankt, ik denk ook inderdaad dat we voor het een na hoogste bod gaat, al voelt het tegennatuurlijk om zo maar te bedanken voor 4,5K, maar op het volledige bedrag is het niet zo'n groot percentage natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:17
miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Ah ik dacht dat ik al in dat topic zat. Bedankt, ik denk ook inderdaad dat we voor het een na hoogste bod gaat, al voelt het tegennatuurlijk om zo maar te bedanken voor 4,5K, maar op het volledige bedrag is het niet zo'n groot percentage natuurlijk.
offtopic:
Zo keek ik er ook altijd naar, maar dat is maar 1 zijde van de medaille. Concreet betekent het waarschijnlijk ook (afhankelijk van je hypotheekopzet), dat je 4,5K minder bijgeschreven krijgt na verkoop van je woning. En zo bezien is het toch net even die overkapping die je misloopt, of vul iets anders in wat je voor 4,5K kan bekostigen.

Je kunt zien of je de nummer 1 onder druk kunt zetten om snel tot tekenen over te gaan en nummer 2 in de wachtruimte zetten (de makelaar kan hun bod afwijzen, maar toelichten dat er kans is dat de koop met partij #1 mogelijk niet doorgaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Laatst online: 12:34
Flix20 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

En die woningen zijn juist aantrekkelijk voor mensen die zelf veel kunnen doen en tijd hebben.
[generalisatie pet op] doorgaans zijn expats uit regio India werkzaam in de ICT sector en zijn hier voor een beperkte tijd.
Die hebben dan geen zin/tijd/vaardigheden om dan ook nog eens een volledig huis te verbouwen.
En geen kinderen hebben en een sterke relatie (help mijn man is een klusser) etc. etc.

Maar los van de generalisaties blijven zijn de kosten enorm, bouwmateriaal is er niet goedkoper op geworden.
en een volledige keuken en badkamer renovatie betekend ook dat je een tijdlang dubbele huisvesting blijft houden wat ook weer extra kosten meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:55
VidaR-9 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:44:
[...]
Niet geworden. Een flink stuk overboden, maar blijkbaar waren er twee partijen nóg enthousiaster :P We hebben er wel vrede mee, hebben ons uiterste bod gedaan, dus dan is het maar zo.

Wel benieuwd naar het bied logboek tzt.
Members only:

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Tering wat een bedrag zeg van degene die het meest heeft overboden.

En diegene die -100K bood wilde waarschijnlijk enkel het biedlogboek inzien. Of dacht: nooit geschoten is altijd mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 09:44
Je ziet toch wel heel duidelijk die crash gebeuren he.

100k overbieden, dan taxatie rondkrijgen. Zal wel forse overwaarde meenemen want 900k tegen 5% rente wegzetten, pfoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Laatst online: 27-05 20:45
miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Tering wat een bedrag zeg van degene die het meest heeft overboden.

En diegene die -100K bood wilde waarschijnlijk enkel het biedlogboek inzien. Of dacht: nooit geschoten is altijd mis :P
Doe ik ook, gewoon 100k onder de vraagprijs bieden puur voor de informatie die het biedlogboek oplevert. Wij bieden bijna op alles wat voor ons ook maar relevant kan zijn, ideaal zo'n Move account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Doe ik ook, gewoon 100k onder de vraagprijs bieden puur voor de informatie die het biedlogboek oplevert. Wij bieden bijna op alles wat voor ons ook maar relevant kan zijn, ideaal zo'n Move account.
En als je straks je droomhuis vind dan zegt de makelaar tegen jou dat de bezichtigingen vol zitten, omdat die denkt "daar is die flapdrol weer die overal 100K onder de vraagprijs biedt"

Hou er rekening mee dat je heel snel een slechte naam hebt in die wereld, en alle makelaars kennen elkaar onderling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

En als je straks je droomhuis vind dan zegt de makelaar tegen jou dat de bezichtigingen vol zitten, omdat die denkt "daar is die flapdrol weer die overal 100K onder de vraagprijs biedt"

Hou er rekening mee dat je heel snel een slechte naam hebt in die wereld, en alle makelaars kennen elkaar onderling.
We hebben twee Move accounts en een aankoopmakelaar waar onze "serieuze" account aan is gekoppeld. Makelaarskantoor maakt ook de afspraken voor ons.

En ook al was dat niet het geval zal dat een verkoper totaal niet interesseren als wij een competitief bod doen, want die doen we ook genoeg. Geld is geld.

In deze markt is alles geoorloofd, dit soort informatie kan je uiteindelijk een huis opleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Justevo op 15-08-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Justevo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

In deze markt is alles geoorloofd, dit soort informatie kan je uiteindelijk een huis opleveren.
Of je bied gewoon in 1 keer fastoenlijk gedraagd je en je krijgt sowieso de woning. Misschien wel zonder dat je hoogste bieder bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:59
[...]

We hebben twee Move accounts en een aankoopmakelaar waar onze "serieuze" account aan is gekoppeld. Makelaarskantoor maakt ook de afspraken voor ons.

En ook al was dat niet het geval zal dat een verkoper totaal niet interesseren als wij een competitief bod doen, want die doen we ook genoeg. Geld is geld.

Heb het hier al eens eerder aangegeven. Makelaars hebben onderling prima contact met elkaar.
Dan kan je nog een tweede logboek account hebben, ze zijn heus niet gek.

Heb ditzelfde gesprek met onze aan-/verkoop makelaar gevoerd.
Wij hadden een stel dat een bod hadden uitgebracht maar vervolgens complete radiostilte gaven.
Hoewel ze niet met naam en rugnummer benoemd worden in de 'regio-makelaars' groepsapp worden ze a.d.h.v. hun profiel snel duidelijk wie het zijn.

Dus nee, zeker niet alles is geoorloofd. Je moet vooral niet je kop boven het maaiveld steken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30
[...]
Maar dat is wel een wat naïeve aanname, het gaat de meeste verkopers niet alleen om geld maar ook om een stukje zekerheid (deels terug te vertalen naar geld). Als jij net 10 onzinbiedingen hebt gedaan dan zou ik er als verkoper wel 2x over nadenken voordat ik andere bieders zou afbellen om met jou in zee te gaan. Idem dito voor een hoog bod met voorbehoud van financiering wat het niet altijd wint van een lager bod zonder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
helmmen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Of je bied gewoon in 1 keer fastoenlijk gedraagd je en je krijgt sowieso de woning. Misschien wel zonder dat je hoogste bieder bent ;)
Vind dat een vrij naïeve houding eerlijk gezegd, maar ieder z'n ding natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Flix20 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Heb het hier al eens eerder aangegeven. Makelaars hebben onderling prima contact met elkaar.
Dan kan je nog een tweede logboek account hebben, ze zijn heus niet gek.

Heb ditzelfde gesprek met onze aan-/verkoop makelaar gevoerd.
Wij hadden een stel dat een bod hadden uitgebracht maar vervolgens complete radiostilte gaven.
Hoewel ze niet met naam en rugnummer benoemd worden in de 'regio-makelaars' groepsapp worden ze a.d.h.v. hun profiel snel duidelijk wie het zijn.

Dus nee, zeker niet alles is geoorloofd. Je moet vooral niet je kop boven het maaiveld steken.
Het is wel degelijk geoordloofd, niets "illegaals" aan. Ik mag 1 euro op een woning bieden als ik dat wil. Daarnaast zijn de accounts op geen enkele manier te herleiden naar elkaar.

Jouw situatie is ook heel anders dan wat ik doe. Ik doe of een veel te laag bod puur voor de info, met een andere account, of we doen een competitief bod met onze makelaars account. Knappe jongen als jij kan zien wie dat is van alle 36 bezichtigingen en dat je daar uberhaupt tijd aan gaat besteden. Die info account maakt ook geen afspraken en heeft een compleet andere naam.

Typisch Nederlands vind ik het. Als het ook maar een beetje onorthodox gaat staat iedereen gelijk op z'n achterste poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Hbeez schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Maar dat is wel een wat naïeve aanname, het gaat de meeste verkopers niet alleen om geld maar ook om een stukje zekerheid (deels terug te vertalen naar geld). Als jij net 10 onzinbiedingen hebt gedaan dan zou ik er als verkoper wel 2x over nadenken voordat ik andere bieders zou afbellen om met jou in zee te gaan. Idem dito voor een hoog bod met voorbehoud van financiering wat het niet altijd wint van een lager bod zonder voorbehoud.
Het is op geen enkele manier bij te houden of mijn Move account van de aankoopmakelaar te maken heeft met onze "info" account. Er komen bij die huizen tientallen mensen kijken. Het is gewoon kolder dat ze dat weten, Twee totaal verschillende namen waarbij de "info" account ook niet eens bezichtigingen inpland.

Die info account heeft de naam Pietje Puk. Hoe wil jij weten wie Pietje is dan als die uberhaupt niet eens naar bezichtigingen komt?
Pagina: 1 ... 302 ... 357 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7