Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

Dank voor alle gratis feedback. nemen we mee. Ons huis heeft meer handicaps voor de gemiddelde koper dan wij ons bewust van waren. Vrienden en familie zeggen blijkbaar nooit eerlijk wat ze vinden ;-)
En zelf hebben we blijkbaar een bord voor onze kop doordat we hier 7 jaar superfijn gewoon hebben en altijd complimenten van iedereen kregen over het huis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Even advocaat van de duivel. Als ik denk aan de doelgroep van dit soort woningen, de wat duurdere doorstroom-woningen, dan denk ik vooral aan gezinnen met puber-kinderen ....
Als ouder van pubers wil ik ook meer weten over de omgeving. Helemaal niks te beleven blijkbaar. Geen sportverenigingen? Middelbare school? Dan stappen in Nijmegen en pa/ma taxichauffeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:06
Chaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Als ouder van pubers wil ik ook meer weten over de omgeving. Helemaal niks te beleven blijkbaar. Geen sportverenigingen? Middelbare school? Dan stappen in Nijmegen en pa/ma taxichauffeur
Daar hebben ze een fiets voor uitgevonden. Niks verkeerd mee om die te gebruiken voor langere afstanden (10-20km)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50
de Peer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:54:
En zelf hebben we blijkbaar een bord voor onze kop doordat we hier 7 jaar superfijn gewoon hebben en altijd complimenten van iedereen kregen over het huis.
Begrijp me goed: ik zie van binnen een mooi afgewerkt ruim huis met bijbehorend aquarium :)

Niets mis mee en hetzelfde huis rond Utrecht had ik zo kunnen kopen ook al zijn de slaapkamers aan de kleine kant. Het is vooral de wijk, ligging en directe omgeving die mij persoonlijk afschrikt, weinig te doen in de omgeving (winkels, sport) en grote steden/OV te ver om te wandelen/fietsen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-06 08:13
Hoepla33 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:
Wij hebben ook stof tot nadenken gekregen. Situatie:

***members only***

Zelf regelen of makelaar? En in een koehandel-biedingen-situatie belanden, of gewoon een eindprijs neerleggen?
We vinden het allebei best spannend en zijn heel benieuwd met welk openingsbod ze binnenkort komen.
Wij hadden een vergelijkbare situatie. Ook nieuwbouw in het vooruitzicht. Een stel wist dat wij zouden gaan verkopen en informeerde bij ons of ze onderhands konden kopen. Verwachte vraagprijs rond de 730k. Als die mensen 800k geboden hadden, zou ik dat gelijk geaccepteerd hebben. Ik heb de makelaar gebeld en zijn reactie was: 1 koper is geen koper. Gewoon de markt op en mee laten bieden. Uiteindelijk zijn we wat later in de verkoop gegaan en hadden de kopers in de tussentijd een ander huis gevonden. Wij hadden niet veel later meerdere biedingen ruim (!) boven de 800k.

Lang verhaal kort: in een gekke markt gebeuren gekke dingen. Ik ben blij dat ik het niet onderhands verkocht heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:21
Crisis wat geeft een huis verkopen je stress. Mijn huis gaat morgen online op Funda, waarna we volgende week donderdag en vrijdag al de bezichtigingen hebben. Maar tyfus, alles verkoopklaar maken, rommel opruimen/weggooien/wegbrengen, en dan wachten tot je gaat horen wat de biedingen zijn... Schiet mij maar lek, hopelijk hoef ik dit niet snel weer te doen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Luco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:29:
Crisis wat geeft een huis verkopen je stress. Mijn huis gaat morgen online op Funda, waarna we volgende week donderdag en vrijdag al de bezichtigingen hebben. Maar tyfus, alles verkoopklaar maken, rommel opruimen/weggooien/wegbrengen, en dan wachten tot je gaat horen wat de biedingen zijn... Schiet mij maar lek, hopelijk hoef ik dit niet snel weer te doen.

***members only***
ik snap dus echt niet dat dat stressvol is. Je gaat het huis verkopen, en snel. dat is toch precies wat je wilde? waarom zou je daar stress van hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:55
de Peer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:54:
Dank voor alle gratis feedback. nemen we mee. Ons huis heeft meer handicaps voor de gemiddelde koper dan wij ons bewust van waren. Vrienden en familie zeggen blijkbaar nooit eerlijk wat ze vinden ;-)
Ik denk dat het niet zozeer de woning zelf is, maar dat het vooral is hoe het huis op de foto overkomt op een buitenstaander. Daarnaast is de tekst ook wat 'understated'.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat het niet zozeer de woning zelf is, maar dat het vooral is hoe het huis op de foto overkomt op een buitenstaander. Daarnaast is de tekst ook wat 'understated'.

***members only***
Bedankt, dat zijn allemaal goede tips waar ik iets mee kan en eerlijk gezegd zijn dit ook allemaal zaken die zelf al door mijn hoofd gingen toen ik de fundapresentatie voor het eerst te zien kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:59

***members only***
Hier ook alles in een sneltrein je komt er nu pas achter wat voor een rotzooi je heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Binnenkort gesprek met meerdere makelaars om huis te verkopen. Heb alleen wel moeite met de verhalen over makelaars die bewust laag inzetten en dan natuurlijk een flinke provisie willen over het meerdere.

Hoe kan ik zelf een realistische vraagprijs bepalen? Calcasa? Of gewoon de m2 prijs van huizen in de buurt op Funda gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
TheKerremenke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Daar hebben ze een fiets voor uitgevonden. Niks verkeerd mee om die te gebruiken voor langere afstanden (10-20km)
Een uur heen (20 km) en een uur terug is best lang. Voor mij was het een half uur naar school en iets verder naar het jeugdhonk. Hoor je mij niet over klagen, maar mijn ouders lieten mij daar 's nachts niet fietsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:36:
[...]

ik snap dus echt niet dat dat stressvol is. Je gaat het huis verkopen, en snel. dat is toch precies wat je wilde? waarom zou je daar stress van hebben?
Als 10k meer of minder overwaarde niet uitmaakt en de overdracht een paar maanden eerder of later evenmin, lijkt het me niet stressvol.
Ik had ongeveer hetzelfde schema: dag 1 Funda, dag 7 en 10 bezichtigingen. Daarna twee keer een 2e bezichtiging. Dag 14 deadline om 17 uur. Om 14 uur nog geen bod, wel een aankoopmakelaar met 100 vragen over de VvE waar ik het antwoord niet op wist. Meer adrenaline dan bloed in mijn aderen. Pas in de laatste 5 minuten 2 biedingen.
Voordeel: in 2 weken was de klus naar tevredenheid geklaard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef1978m
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:16
hoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Heb de woning ook bekeken (56 zonnepanelen was een hint... ;)) en herken me in het eerder genoemde.

Soms heb je ook pech met dingen die buiten je macht liggen: de foto's op google streetview zijn op een zwaar bewolkte dag gemaakt. De wijk en staten komen op mij nogal somber en krap over, geen plek waarvan ik denk 'wow wat leuk'...

Daarnaast zie ik tegenover je huis een nieuwbouwproject. Daar krijg je voor 617k een nieuw vrijstaand huis op een vergelijkbare kavel, dat zal imo de prijs ook drukken.
Maar wie wil er nu nog 56 zonnepanelen? De terugleverkosten zijn niet aantrekkelijk.
Maar ook een jaar tegenover een bouwproject wonen is niet erg aantrekkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef1978m

***members only***

Zelf regelen of makelaar? En in een koehandel-biedingen-situatie belanden, of gewoon een eindprijs neerleggen?
We vinden het allebei best spannend en zijn heel benieuwd met welk openingsbod ze binnenkort komen.
Ik zou eerst kijken met welk bod ze komen.
Natuurlijk wil je de hoofdprijs, maar over 3 maanden kan de hypotheekrente wel gestegen zijn en de economie op z'n gat liggen. In 2008 was er ook een groot tekort aan woningen en toch daalde de prijzen 5 jaar lang, gemiddeld zo'n 20 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 16:28

***members only***
100% eens!
Morgen sluit hier de bieding om 12:00.
11 bezichtigingen gehad, 4 daarvan zijn teruggekomen voor een 2e bezichtiging.

Spannend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stef1978m schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Maar wie wil er nu nog 56 zonnepanelen?
Dat is inderdaad een ding momenteel. Maar komt voort uit onwetendheid. Zeker bij een all electric huis en met 1 of 2 EV's is en blijft het zeer aantrekkelijk. Terugleverkosten betalen is een keuze. Ik doe daar niet aan. Op mijn nieuwe huis ga ik 80 panelen plaatsen.
Is dan ook niet aan de orde. Dat is een ander huis hier verderop.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 05-06-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:24
Chaki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Laag inzetten is wel de trend en dan 5-10% overbieden voorspellen. Dat wordt dan: 550.000-575.000. Vraagprijs: 575.000, moet je minder vaak opruimen voor een bezichtiging. Misschien betaalt iemand de vraagprijs, maar onderbieden kan ook, want ondertussen staat het misschien al een tijd te koop.

Maar normaal vraag je meerdere verkoopmakelaars. Bij mij kwamen ze alledrie op hetzelfde uit

[...]

Welke badkamer, welke vloer, 10 m2 meer of minder (serieus????) maakt helemaal niks uit

[...]

Waar is die verwachting op gebaseerd? In Flevoland wel? Hier vlakken de prijzen af
Zou meer zeggen waar jouw conclusie op gebaseerd, op een paar weken/maanden een iets minder harde stijging? Niemand heeft een glazen bol maar ik zie weinig aanleiding waarom de prijsstijgingen nu plots zouden stabiliseren. :9

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Stef1978m schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Een goeie verkoopmakelaar weet aan alles een mooie draai te geven: een charmant dorp met een karakteristieke kern krijgt een nieuw elan ... een en al levendigheid

De makelaar kan wat inspiratie halen uit hun teksten. Hoezo niks positiefs te melden over het dorp? Hoezo niks te doen? Alle voorzieningen om de hoek. En straks een heleboel jonge gezinnen. Hoeven die pubers ook geen eenzame fietsers te worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uebaz5eLJC-_0YtIFcNitK3douI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gez574Ry0INJegbtCljM128l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:21:
[...]

Dat is inderdaad een ding momenteel. Maar komt voort uit onwetendheid. Zeker bij een all electric huis en met 1 of 2 EV's is en blijft het zeer aantrekkelijk. Terugleverkosten betalen is een keuze. Ik doe daar niet aan. Op mijn nieuwe huis ga ik 80 panelen plaatsen.

[...]

Ik denk ook dat veel mensen die panelen op je huis niet mooi vinden cq overbodig. De meeste mensen weten niet beter dat een overschot boetes oplevert en weinig mensen hebben meerdere EV's.

Heb er zelf 26 en dat is genoeg voor een warmtepomp + electrische auto.

Uiteindelijk denk ik dat de prijs (veel) te hoog is , die panelen zullen weinig impact hebben (maar voegen ook niks toe).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2025 19:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Ik denk ook dat veel mensen die panelen op je huis niet mooi vinden cq overbodig. De meeste mensen weten niet beter dat een overschot boetes oplevert en weinig mensen hebben meerdere EV's.
Dat zou natuurlijk kunnen, dat mensen dat denken
Heb er zelf 26 en dat is genoeg voor een warmtepomp + electrische auto.
genoeg is het niet snel meer na afschaffen van de salderingsregeling. Maar dat is iets wat de meeste mensen niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:56:
[...]

Dat zou natuurlijk kunnen, dat mensen dat denken

[...]

genoeg is het niet snel meer na afschaffen van de salderingsregeling. Maar dat is iets wat de meeste mensen niet begrijpen.
Meeste mensen lezen dit soort berichten , of het klopt is niet zo relevant, mensen schrikken hier wel van.
Zonnepaneeleigenaren lopen het risico dat ze na afschaffing van de salderingsregeling netto moeten betálen voor zonnestroom die ze aan het elektriciteitsnet leveren. Dat blijkt uit antwoorden van het ministerie van Economische Zaken en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op vragen van Vereniging Eigen Huis. Zij roept de politiek op in actie te komen om dit te voorkomen.
https://www.eigenhuis.nl/...en-kan-straks-geld-kosten

Je had ze misschien beter eraf kunnen halen en op je nieuwe huis leggen:)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Meeste mensen lezen dit soort berichten , of het klopt is niet zo relevant, mensen schrikken hier wel van.

[...]

https://www.eigenhuis.nl/...en-kan-straks-geld-kosten

Je had ze misschien beter eraf kunnen halen en op je nieuwe huis leggen:)
Ja dat is helemaal waar. het is een stuk beeldvorming dat in ons nadeel is momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef1978m
FSSF schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Zou meer zeggen waar jouw conclusie op gebaseerd, op een paar weken/maanden een iets minder harde stijging? Niemand heeft een glazen bol maar ik zie weinig aanleiding waarom de prijsstijgingen nu plots zouden stabiliseren. :9
Dat is nou het mooie van veranderingen die zie je nooit aankomen, daarom zijn dalingen zo heftig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:12
de Peer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:21:
[...]

[...]

Welliswaar offtopic:
En welke goochel truc haal jij uit dan om de opwek van die 80 panelen zelf te verbranden ?
Hier ook 26 panelen, all electric huis (inclusief zwembad) met een behoorlijk energie vretende EV (E-tron 55 met 40k km per jaar) en zelfs ik krijg het niet op. Je zal stevige accu's moeten plaatsen om terug te gaan leveren straks op het moment dat het jouw ook netto echt wat gaat opleveren om de aanschaf van die panelen terug te verdienen.
Ik houd mij aanbevolen voor accu's met een gegarandeerde tvt korter dan 8 jaar. (hint: die zijn er (nog) niet)

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 06-06-2025 02:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:47:
[...]

Welliswaar offtopic:
En welke goochel truc haal jij uit dan om de opwek van die 80 panelen zelf te verbranden ?
Doe doe ik niet. dat is de verkeerde mindset die in Nederland heerst.
Wil je energiekosten reduceren, dan is het zaak om je verbruik te compenseren met zoveel mogelijk opwek, niet andersom.
Die opwek is in de zomer niets meer waard, dat hebben we te accepteren. Net zoals regenwater bij een stortbui, dat laten we ook weglopen omdat het (op dat moment) niets waard is.

Dan kom je voor een huis met aardig wat verbruik (in mijn geval, 2 EV's, all electric huis, groot aquarium) al snel tot de conclusie dat je veel panelen nodig hebt waarbij het dakoppervlak al snel de beperkende factor is. daarom: dak vol. Ja ook het noord-dak.
Dit geldt niet (meer) voor fossiele huizen waarbij de vaatwasser de grootverbruiker is, deze huishoudens hebben niet meer zoveel aan zonnepanelen na afschaffen salderen.
Hier ook 26 panelen, all electric huis (inclusief zwembad) met een behoorlijk energie vretende EV (E-tron 55 met 40k km per jaar) en zelfs ik krijg het niet op. Je zal stevige accu's moeten plaatsen om terug te gaan leveren straks op het moment dat het jouw ook netto echt wat gaat opleveren om de aanschaf van die panelen terug te verdienen.
Thuisaccu's zijn niet rendabel genoeg (vind ik) dus daar zou ik voorlopig niet snel aan beginnen. Zonnepanelen renderen veel beter. En die kosten nog maar 45 euro per stuk. Ja ik leg ze zelf (hobby).

Terugleverkosten zijn een keuze. Te ontwijken door:
1. juiste contract te kiezen. Die van mij loopt nog tot eind 2027 zonder terugleverkosten
2. overstappen op een dynamisch contract
3. export-only mode te kiezen of zelf maken waardoor je panelen niet meer opwekken dan je in huis verbruikt.
Ik houd mij aanbevolen voor accu's met een gegarandeerde tvt korter dan 8 jaar.
Ik ook, al staat het me nogal tegen dat ze totaal niet duurzaam zijn dus ik zal niet snel tot aanschaf overgaan.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 06-06-2025 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat dus. Het gaat er niet om of die dingen 365 dagen per jaar elke dag geld opleveren. Het gaat er om of de periode waarin ze meer opleveren dan je verbruikt lang genoeg is dat ze hun geld nog waard zijn. In de paar koude, donkere maanden leveren de panelen relatief weinig op en verbruik je juist relatief veel. In die maanden geldt waarschijnlijk ook voor het 56ste paneel dat je die energie nog zelf verbruikt in plaats van teruglevert. Ook al zou dat maar 3 maanden lang 20 kWh besparing per maand opleveren, dan levert dat nog steeds zo'n 25 euro besparing op op de electriciteit die je afneemt.

De 'terugverdientijd' is dan uiteraard langer dan voor paneel 1, maar de als de meerkosten voor 56 panelen in plaats van 55 panelen niet zo groot is, kan het toch rendabel zijn. Juist als het salderen straks afgelopen is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Exact, maar 99% van de bevolking begrijpt dit niet, en het valt ook niet eenvoudig uit te leggen.

Terug naar het huis. Iets wat (eigenlijk) een voordeel is voor het huis, zal door veel mensen als een nadeel gezien worden. Dat is wel frustrerend.
Evenals het gasloze. Toen ik de makelaar meldde dat de c.v. ketel 7 jaar terug uit het huis verwijderd is, was de 1e vraag of deze ook terug geplaatst kon worden 8)7

5-10 jaar terug speelde dat ook al op het gebied van energiezuinigheid, daar gaf ook niemand wat om. Een tochtig huis (maar wel sfeervol) deed het beter dan een Label A woning. Dat is intussen wel veranderd gelukkig. Label C of slechter wordt tegenwoordig echt wel als een groter nadeel gezien.

Achja, over een half jaar zit ik lekker in mijn nieuwe huis en denk ik er maar niet meer aan terug. Hoe je wilt wonen (en hoe niet) is toch erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
de Peer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:36:
[...]

De spanning zit vooral in de leuke kant van het verkopen: Hoe veel wordt er overboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:27:
Dat dus. Het gaat er niet om of die dingen 365 dagen per jaar elke dag geld opleveren. Het gaat er om of de periode waarin ze meer opleveren dan je verbruikt lang genoeg is dat ze hun geld nog waard zijn. In de paar koude, donkere maanden leveren de panelen relatief weinig op en verbruik je juist relatief veel. In die maanden geldt waarschijnlijk ook voor het 56ste paneel dat je die energie nog zelf verbruikt in plaats van teruglevert. Ook al zou dat maar 3 maanden lang 20 kWh besparing per maand opleveren, dan levert dat nog steeds zo'n 25 euro besparing op op de electriciteit die je afneemt.

De 'terugverdientijd' is dan uiteraard langer dan voor paneel 1, maar de als de meerkosten voor 56 panelen in plaats van 55 panelen niet zo groot is, kan het toch rendabel zijn. Juist als het salderen straks afgelopen is
De meerkosten zijn te hoog. Het is namelijk niet alleen dat ene paneel maar ook je omvormer/optimizers. Daar komt bij dat panelen in de winter maanden, zelfs 80, echt geen fluit opwekken tov je winter verbruik met een aquarium en 2 EV’s en je centrale verwarming. Die tvt die knalt dus met letterlijk jaren omhoog. Daarnaast plaatsen ze je op jaarbasis al in de staffel voor teruglevering afhankelijk van wat er op je dak ligt.
Dynamische contract heeft dezelfde uitdagingen straks, als iedereen oplevert is stroom goedkoop maar dat kan je nooit zelf direct verbruiken dus zal je het moeten opslaan. En in de winter is het relatief duur en dan heb je dus niet genoeg opwek.

Anyway voer voor een ander topic en niet hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:01
Volgende week donderdag komen ze bij ons foto's maken en dan hopelijk nog in juni online.
Hebben jullie nog tips over wat juist wel of niet doen?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luco
Vogels60 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:04:
Volgende week donderdag komen ze bij ons foto's maken en dan hopelijk nog in juni online.
Mijn makelaar zei heel duidelijk: Mensen moeten niet zien hoe jij er woont, ze moeten zien hoe zij er kunnen wonen. Dus alle echt persoonlijke dingen moeten even uit het zicht. Die didgeridoo uit Australië of die hoed uit Vietnam, die moeten tijdelijk ergens anders liggen. Zelfs de koelkastmagneten hebben we er maar vanaf getrokken. Foto's van jezelf mogen ook weg, net als foto's of dingen die aan huisdieren doen denken.

Maar je makelaar heeft vast een checklist voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:04:
[...]

De meerkosten zijn te hoog.
Je moet ook niet 'een paar panelen laten bijplaatsen' want dat is veel te duur. Mijn punt was en dat is al 5 jaar het advies op tweakers: gewoon in 1 x je dak vol en niet meer naar omkijken.
Het is namelijk niet alleen dat ene paneel maar ook je omvormer/optimizers.
optimizers zijn sowieso te duur. Je moet wel naar een kosteneffectieve installatie kijken, geen premium features.
Daar komt bij dat panelen in de winter maanden, zelfs 80, echt geen fluit opwekken tov je winter verbruik
dat is niet relevant. Er is namelijk geen alternatief. Bovendien is er natuurlijk ook nog de herfst, de vroege lente en de regenachtige/bewolkte dagen in de zomer. Op al die dagen profiteer je behoorlijk van veel panelen.
Die tvt die knalt dus met letterlijk jaren omhoog.
Nee, dan klopt je berekening niet. of je uitgangspunten.
Daarnaast plaatsen ze je op jaarbasis al in de staffel voor teruglevering.
Niet relevant ==> terugleverkosten zijn een keuze. daar hoef je niet aan mee te doen.
Dynamische contract heeft dezelfde uitdagingen straks, als iedereen oplevert is stroom goedkoop maar dat kan je nooit zelf direct verbruiken dus zal je het moeten opslaan.
Weer fout, je moet helemaal niet opslaan. Opslaan is veel te duur. je moet accepteren dat het waardeloos is en je energie steken in meer opwek op de minder zonnige momenten.
En in de winter is het relatief duur en dan heb je dus niet genoeg opwek.
Niemand claimt dat je 'genoeg' opwek moet hebben om al je verbuik af te dekken. Echter je wilt zo veel mogelijk van je dure verbruik afdekken met opwek.

Maargoed dit wordt dus inderdaad in de andere topics al uitgebreid besproken. De meeste mensen zijn echter compleet verslaafd geraakt aan het salderen en houden er een hele vreemde mindset op na die er vanuit blijft gaan dat elke opgewekte kWh waardevol is. Dat is niet zo. Hierdoor overwegen zelfs Henk en Ingrid met hun 6 zonnepanelen een thuisaccu te kopen 8)7 . Op die manier maak je het alleen maar erger door er nog eens een slechte investering overheen te gooien. Maar ze trappen er allemaal in.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-06-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GeeMoney schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:04:
[...]

De meerkosten zijn te hoog. Het is namelijk niet alleen dat ene paneel maar ook je omvormer/optimizers.
De meerkosten/marginale kosten bij aanleg van een extra paneel of van een omvormer die een slagje groter moet worden als je 10 extra panelen hebt zijn juist relatief laag. Dat is het hele punt. Maar je moet uiteraard niet apart een extra installatie gaan aanleggen voor 10 extra panelen, want dan heb je relatief hoge kosten voor die extra panelen.

Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met als je bv naar een nieuwe keuken kijkt en kiest voor een oven met of zonder snufje X. De over met snufje X is misschien 100 euro duurder en die meerprijs is het je dan wel waard. Maar als je in je nieuwe huis al een nette keuken hebt met een oven zónder dat snufje, dan ga je niet alleen voor dat snufje een compleet nieuwe oven kopen. De extra kosten voor een compleet nieuwe installatie zijn dan ook veel te hoog. En veel hoger dan de meerkosten van dat extra snufje als je toch al een nieuwe oven zou willen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
de Peer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:39:

Terug naar het huis. Iets wat (eigenlijk) een voordeel is voor het huis, zal door veel mensen als een nadeel gezien woorden
Wel goed om deze aanname proberen te onderzoeken op juistheid. Dit huis zou mij eerder niet aanspreken op de wat kille indruk van de binnenkant, dan de panelen op het dak. In combinatie met alle panelen denken mensen mogelijk dat het een heel koud huis is.
Evenals het gasloze. Toen ik de makelaar meldde dat de c.v. ketel 7 jaar terug uit het huis verwijderd is, was de 1e vraag of deze ook terug geplaatst kon worden 8)7
Bizar. Dat zou nou nooit in me opkomen, om in een huis dat zonder gas kan, weer een cvketel te plaatsen.
Exit makelaar, zou ik denken. Die ziet de sterke punten van het huis niet en kan het dus niet op waarde verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Toke_gt schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Wel goed om deze aanname proberen te onderzoeken op juistheid. Dit huis zou mij eerder niet aanspreken op de wat kille indruk van de binnenkant, dan de panelen op het dak. In combinatie met alle panelen denken mensen mogelijk dat het een heel koud huis is.
Ik claim ook niet dat we weinig bezichtigingen hebben door de zonnepanelen, maar dat de publieke opinie momenteel negatief is over zonnepanelen en dat dat (waarschijnlijk) niet in ons voordeel werkt. Uiteraard valt dit niet te bewijzen/onderzoeken, blijft een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:58

Crazy D

I think we should take a look.

Toke_gt schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Dat is echt het laatste waar ik aan denk bij veel zonnepanelen op het dak. Ik denk eerder: ha, grootverbruiker :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:06
Crazy D schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Dat is echt het laatste waar ik aan denk bij veel zonnepanelen op het dak. Ik denk eerder: ha, grootverbruiker :D
Of voorbereid op de toekomst. Voor als er ooit een warmtepomp of elektrische auto komt. Hier liggen er 15 panelen op, gewoon het hele dak vol laten leggen in 2022. Maar nog gewoon een cv. Aangezien de woning binnenkort te koop komt, mag de volgende erover nadenken hoe die ze wil gebruiken.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:00:
Ik claim ook niet dat we weinig bezichtigingen hebben door de zonnepanelen, maar dat de publieke opinie momenteel negatief is over zonnepanelen en dat dat (waarschijnlijk) niet in ons voordeel werkt. Uiteraard valt dit niet te bewijzen/onderzoeken, blijft een aanname.
Het zal niet in je nadeel werken, maar 56 of 16 panelen zal voor de gemiddelde koper weinig verschil maken.

Ik snap de frustratie, heb je tienduizenden euro's geinvesteerd blijkt de restwaarde bij verkoop vies tegen te vallen. Zou eerlijk gezegd ook huiverig zijn voor een all-electric huis, te veel onzekerheid met alle regelingen en terugleverboetes. Gas is in die zin redelijk voorspelbaar, vaste m2 prijs en gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Het zal niet in je nadeel werken, maar 56 of 16 panelen zal voor de gemiddelde koper weinig verschil maken.

Ik snap de frustratie, heb je tienduizenden euro's geinvesteerd blijkt de restwaarde bij verkoop vies tegen te vallen. Zou eerlijk gezegd ook huiverig zijn voor een all-electric huis, te veel onzekerheid met alle regelingen en terugleverboetes. Gas is in die zin redelijk voorspelbaar, vaste m2 prijs en gaan...
oh dat is de frustratie niet hoor. Ik ben 11.000 euro kwijt geweest in totaal maar de opbrengst ligt tot op heden al boven de 40k euro.

Frustratie is meer dat de meeste mensen de toegevoegde waarden van PV niet begrijpen, en door de negatieve berichtgeving in de media, men zelfs denkt dat de panelen ze geld zou kunnen gaan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Heb je meer specifieke vragen?
Meeste zul je toch wel weten: licht, ruim en schoon
- niets dat zichtlijnen beperkt, deuren open
- zo min mogelijk rommel
- zo min mogelijk persoonlijke spullen die de aandacht afleiden
- badkamer: geen handdoeken en een wastafel vol spullen
- bed strak opgemaakt, dekbed/sprei in lichte neutrale tint
- felle kleuren (kussens, keukenapparatuur) kunnen op foto nog feller overkomen
- gordijnen open en lampen aan
- geen kabels in het zicht
- planten (fris en groen), maar geen jungle
- uitnodigende entree en buitenruimte
Probeer ook een tijdstip af te spreken met de meest gunstige lichtinval in de woonkamer/eind van de middag met tuin op het westen
Waar ik nog niet uitgebreid over nagedacht had waren foto's van de omgeving en vanuit welke hoek die het best tot zijn recht kwam: park vlakbij, zicht over het water, etc. Dat gebeurde aan het eind van de sessie en de fotograaf had haast tegen die tijd. Dan is het handig om een top 3 te hebben en zonder aarzelen de snelste route te kiezen. Denk daarbij ook aan de doelgroep: voor jonge gezinnen het speeltuintje, maar basisschool aan de overkant zou ik niet in beeld brengen ivm herrie en parkeerproblemen. Vermijd dan ook dit tijdstip vol auto's in de straat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
de Peer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:39:
Exact, maar 99% van de bevolking begrijpt dit niet, en het valt ook niet eenvoudig uit te leggen.

Terug naar het huis. Iets wat (eigenlijk) een voordeel is voor het huis, zal door veel mensen als een nadeel gezien worden. Dat is wel frustrerend.

5-10 jaar terug speelde dat ook al op het gebied van energiezuinigheid, daar gaf ook niemand wat om. Een tochtig huis (maar wel sfeervol) deed het beter dan een Label A woning. Dat is intussen wel veranderd gelukkig. Label C of slechter wordt tegenwoordig echt wel als een groter nadeel gezien.

Achja, over een half jaar zit ik lekker in mijn nieuwe huis en denk ik er maar niet meer aan terug. Hoe je wilt wonen (en hoe niet) is toch erg persoonlijk.
Foto's:
- prima algemene nette indruk
- woonkamer wordt onaantrekkelijker door bureau en aquarium
- tuin oogt troosteloos (in verhouding met prima verzorgde woning, muv zolder waar best een kleed over de beschadigde vloer had gekund)

Tekst / beschrijving:
- afgrijselijke schrijfstijl
- op specifieke punten negatieve perceptie, bijvoorbeeld:
heeft wel ..., maar is ... en
(google knip)

Dat zou iets moeten zijn als:
De woning heeft energielabel A. De woning is voorzien van HR++ glas en 56 zonnepanelen. De woning wordt verwarmd met lucht-lucht warmtepompen / airco (gasaansluiting aanwezig). etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 06-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Rukapul schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:37:
Dat zou iets moeten zijn als:

[...]
Ik zou ook uitleggen waarom de woning 'maar' label A heeft, all-electric met 56 panelen uit 2007 zou gevoelsmatig A++ of beter moeten zijn. Voor mij persoonlijk iets om vragen over te stellen of toch door te klikken (of niet eens te zien, filteren in funda op A++ of beter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
hoevenpe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Ik zou ook uitleggen waarom de woning 'maar' label A heeft, all-electric met 56 panelen uit 2007 zou gevoelsmatig A++ of beter moeten zijn. Voor mij persoonlijk iets om vragen over te stellen of toch door te klikken (of niet eens te zien, filteren in funda op A++ of beter).
Het verschil tussen A en de +++ is meer comfort dan kosten dus who cares?

M.i. is het verwarmen van de begane grond met airco's een potentiele afknapper. Voor mij in elk geval wel en ik verwarm praktisch de hele bovenverdieping en zolder primair met airco's (5x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het gaat volgens mij niet (alleen) om de panelen, maar over eigenschappen van woningen in het algemeen. Voorbeeld "rustig en neutraal" kan positief zijn, maar kan ook uitkomen als saai, onpersoonlijk en kil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:27
@de Peer kan me aansluiten bij de feedback die reeds gegeven is. M.b.t. foto 15 en die op zolder van de technische installatie daar.
De loshangende fans bij de omvormers geven het voor mij een groot ‘hobby bob’ gehalte wat zonde is en potentiële kopers kan afschrikken. Idem met die loshangende slurven tbv geluidsdemping. Verwijder dat bij de bezichtigingen zou ik je adviseren. Nu lijkt het net alsof de installatie niet is afgerond.

Ook al waardeert een echte Tweaker zowel de fans als de geluidsdemping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Het verschil tussen A en de +++ is meer comfort dan kosten dus who cares?
Het verschil tussen A en A+++ is enorm, ongeveer 50 tot 70% verschil, ook in de maandelijkse kosten. A+++ en A zitten qua dat betreft in een andere league.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef1978m
Avvd schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Het verschil tussen A en A+++ is enorm, ongeveer 50 tot 70% verschil, ook in de maandelijkse kosten. A+++ en A zitten qua dat betreft in een andere league.
En Qua hypotheekrente is ook een verschil.
Ook kan je bij plus meer lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 08:22
[...]

Ik heb jullie huis ook even bekeken en vind het een nette 2-kapper. De zonnepanelen zou juist een + moeten zijn. Minder/weinig bezichtigingen heeft mijn inziens toch echt met de regio te maken (locatie, locatie, locatie). Mijn broer heeft hetzelfde meegemaakt (klein doprje bij Horst). Uiteindelijk wel prima verkocht maar wel weinig animo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Road-runner83 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb jullie huis ook even bekeken en vind het een nette 2-kapper. De zonnepanelen zou juist een + moeten zijn. Minder/weinig bezichtigingen heeft mijn inziens toch echt met de regio te maken (locatie, locatie, locatie). Mijn broer heeft hetzelfde meegemaakt (klein doprje bij Horst). Uiteindelijk wel prima verkocht maar wel weinig animo.
Dank je, ook wel eens fijn om te horen :)
Mijn eigen analyse is dat het een combinatie is van locatie maar daarnaast natuurlijk ook het commentaar dat hier gegeven is.

Ik hoor hier ook wel veel randstad versus platteland argumenten en perspectieven. Het gaat er in een dorpje zoals hier anders aan toe. En velen geven aan nog niet dood gevonden te willen worden in zo'n gehucht (of iets in die strekking) maar er is ook juist een groep mensen die dit juist aantrekt. En zeker mensen die nu al in de regio wonen zoeken ook in de regio omdat ze hier gebonden zijn en het prettig vinden. En in dat geval is het aanbod enigszins beperkt, zeker als de 'oude niet gerenoveerde' huizen niet een optie zijn en men liever in een wat nieuwere kindvriendelijke buurt wil wonen. en ja sommige mensen kiezen dan voor de nieuwbouwwoning (617k v.o.n.) maar dat is wel weer een heel ander traject dat je dan in gaat, dat wil ook niet iedereen.

Wij hebben tot en met December, dus wat dat betreft ook geen haast. Ik heb wel een verzoek tot aanpassing verkooptekst gedaan en verzoek om de foto met tuin naar voren laten halen. Dat is een kleine moeite. En dan maar eens afwachten de komende weken.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 06-06-2025 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:05
Ik heb jouw Limburgse woning ook even bekeken en ik vind het ook een nette duurzame en mooi afgewerkte woning. Die losse ventilatoren bij de omvormers waren mij niet eens opgevallen. Ik denk echter dat de grootte van slaapkamer 3 en de (beperkte) (on)mogelijkheid om op zolder een extra slaapkamer te realiseren wellicht afschrikt. Kan hier een bed in en kun je er dan je kont nog keren? Gezinnen met meer dan 1 kind zouden hier denk ik niet voor kiezen.
Verder lijkt mij de vraagprijs voor die regio toch wel fors. Ik heb zelf afgelopen najaar voor minder dan 1 ton extra een groter huis in het groene hart van de Randstad verkocht. Dit was mijn ouderlijk huis met sterk verouderde afwerking. Maar het was wel netjes onderhouden en verduurzaamd tot label A. In een andere markt was dit waarschijnlijk veel moeilijker te verkopen geweest.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
@peer Mooi huisje man niks mis mee ziet er beter uit dan de plaggenhut die ik moet verkopen _O-

Al heeft de makelaar er meer vertrouwen dan ik ( gelukkig wel) geeft altijd stress die zooi ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

We gaan wel heel erg in op details/analyse hoe of wat. Punt is dat de locatie voor de meeste mensen blijkbaar niet aantrekkelijk is. Dan hebben kopers ook de luxe om wat kritischer te zijn . (En jij waarschijnlijk ook bij de aankoop).
Even omgerekend naar m2 meter prijzen in de randstad zou exact dezelfde woning een vraagprijs hebben van 825k, en binnen 2 weken zijn verkocht. Dan hoor je ook niemand over 'teveel' pv panelen of een krappe woonkamer.

Even geduld hebben (en evt vraagprijs verlagen), mijn vader zegt altijd de koper is al geboren ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 08-06-2025 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:49
Sport_Life schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:43:
We gaan wel heel erg in op details/analyse hoe of wat. Punt is dat de locatie voor de meeste mensen blijkbaar niet aantrekkelijk is. Dan hebben kopers ook de luxe om wat kritischer te zijn. (En jij waarschijnlijk ook bij de aankoop).
Inderdaad, locatie is alles in deze. Je moet net iemand hebben uit het dorp of omgeving die zoiets zoekt. Wij verkochten ook in een dorp buiten de randstad, hadden 6 kijkers en die kwamen allemaal uit het dorp of omliggende dorpen. Ik woon hier heerlijk en zou niet weg willen, maar kan me heel goed voorstellen dat mensen van buitenaf hier niets te zoeken hebben.

Bij de duurdere woningen zie je dan wel weer meer kijkers van verder weg, omdat mensen dan hier een type huis (vrijstaand, groter perceel) kunnen kopen die ze ergens anders niet kunnen kopen. De stap qua woning is dan groter denk ik.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Inderdaad, locatie is alles in deze. Je moet net iemand hebben uit het dorp of omgeving die zoiets zoekt. Wij verkochten ook in een dorp buiten de randstad, hadden 6 kijkers en die kwamen allemaal uit het dorp of omliggende dorpen. Ik woon hier heerlijk en zou niet weg willen, maar kan me heel goed voorstellen dat mensen van buitenaf hier niets te zoeken hebben.

Bij de duurdere woningen zie je dan wel weer meer kijkers van verder weg, omdat mensen dan hier een type huis (vrijstaand, groter perceel) kunnen kopen die ze ergens anders niet kunnen kopen. De stap qua woning is dan groter denk ik.
Zeker, maar dit is geen vrijstaande woning op groot perceel waar randstedelingen naar op zoek zijn.
Terwijl de vraagprijs daar wel tegenaan schuurt. (Obv funda, ik ken de regio verder niet).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:45
Dat is waarschijnlijk ook het probleem. Je krijgt nu feedback van Tweakers uit het hele hand, niet zozeer geïnteresseerden in de regio.

Er zullen ongetwijfeld mensen op zoek zijn naar een huis in die regio en daarvoor ziet het huis er mooi en goed onderhouden uit.
De tendens in de media over zonnepanelen is wat negatief maar als je veel stroom verbruikt is er wel een doel voor.

Of de prijs dan hoog is voor de regio is zonder kennis daarvan lastig inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dutchgio schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:37:
Dat is waarschijnlijk ook het probleem. Je krijgt nu feedback van Tweakers uit het hele hand, niet zozeer geïnteresseerden in de regio.

Er zullen ongetwijfeld mensen op zoek zijn naar een huis in die regio en daarvoor ziet het huis er mooi en goed onderhouden uit.
De tendens in de media over zonnepanelen is wat negatief maar als je veel stroom verbruikt is er wel een doel voor.

Of de prijs dan hoog is voor de regio is zonder kennis daarvan lastig inschatten.
Precies, zo zie ik het ook. Daarnaast heb ik een half jaar de tijd om het te verkopen en is er dus ook nog tijd om de strategie (prijs) aan te passen mocht het nodig zijn.

En ja ik heb ook kunnen profiteren bij het aankopen van de nieuwe woning in deze regio, dat was ook een 'onverkoopbaar' huis dat 1,5 jaar te koop stond ondanks 2010, A++ label, vrijstaande villa (>300m2, perceel 1400m2) aan bosrand. Die stond (oorspronkelijk) voor 1300k te koop en hebben wij uiteindelijk voor 1100k aangekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Omdat het rendement van zonnepanelen onder druk staat door het afschaffen/afbouwen van de salderingsregeling en verlaging energiebelastingen, zou ik als koper er geen extra geld over hebben voor een huis met zonnepanelen. Sterker nog, het devalueert een woning op dit moment juist want ergens in de toekomst zullen de panelen verwijderd moeten worden voor onderhoud aan het dak. Als potentiële koper kijk je dus tegen extra kosten aan want het is maar zeer de vraag of het rendement van de panelen de arbeidskosten voor het verwijderen en afvoeren wel zullen dekken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ari3 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Omdat het rendement van zonnepanelen onder druk staat door het afschaffen/afbouwen van de salderingsregeling en verlaging energiebelastingen, zou ik als koper er geen extra geld over hebben voor een huis met zonnepanelen. Sterker nog, het devalueert een woning op dit moment juist want ergens in de toekomst zullen de panelen verwijderd moeten worden voor onderhoud aan het dak. Als potentiële koper kijk je dus tegen extra kosten aan want het is maar zeer de vraag of het rendement van de panelen de arbeidskosten voor het verwijderen en afvoeren wel zullen dekken.
Ik snap wat je zegt maar vind dit (voor dit huis) wel zwaar overdreven. Deze panelen liggen er net een paar jaar en dat dak hoeft pas over 30 jaar onderhouden te worden.

Tot die tijd gratis stroom (tijdens zonneschijn) is een gigantisch voordeel voor een all-electric huis en zeker met 1 of 2 EV's er bij.

Maargoed de feiten doen er hier niet toe. De perceptie bij de gemiddelde huizenkoper is meer op onderbuik gebaseerd waarschijnlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 16:28
de Peer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:11:
[...]

Ik snap wat je zegt maar vind dit (voor dit huis) wel zwaar overdreven. Deze panelen liggen er net een paar jaar en dat dak hoeft pas over 30 jaar onderhouden te worden.

Tot die tijd gratis stroom (tijdens zonneschijn) is een gigantisch voordeel voor een all-electric huis en zeker met 1 of 2 EV's er bij.

Maargoed de feiten doen er hier niet toe. De perceptie bij de gemiddelde huizenkoper is meer op onderbuik gebaseerd waarschijnlijk.
Het feit is dat het onderbuik gevoel van potentiële kopers het enige is wat er toe doet bij de verkoop van je huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-06 00:07
Het is niet eens zozeer de locatie denk ik. Het eerste wat ik altijd doe is de plattegronden bekijken, daarop zou ik het al afschieten helaas. Terwijl het er aan de buitenkant echt mooi uit ziet. Ik zou hier zeker op klikken als ik ook maar een beetje in deze regio zou zoeken. Ik zie echter maar 1 goede slaapkamer. Die met de wasmanden is een klein hok, de 2e heeft een rare vorm. Haal het babybed eruit en zet dat in de kleine kamer waar nu die wasmanden staan. Met het grote bed dat achterblijft (hoofdkussens toevoegen) lijkt het ruimer. Op zolder is die apparatuur heel onhandig geplaatst. Dat kan beter in die hoek staan die tegen het huis van de buren aan staat. Nu kun je geen goede slaapkamer maken.
Ook zie ik op het plafond in de woonkamer allemaal vreselijke vlekken. Het ziet er helaas slordig uit. Het huis van een doe-het-zelver. Haal ook het tafelkleed weg van de eettafel. En het bureau in de grote slaapkamer. Daardoor lijkt die ook weer groter. De eerste foto is een bos groen van de tuin. Zet daar de mooiste foto van de woonkamer neer. Met wat kleine dingen kun je al heel veel bereiken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MikaX schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:29:
Het is niet eens zozeer de locatie denk ik.
Ik denk dat het voor 90% locatie is.
Het eerste wat ik altijd doe is de plattegronden bekijken, daarop zou ik het al afschieten helaas. Terwijl het er aan de buitenkant echt mooi uit ziet. Ik zou hier zeker op klikken als ik ook maar een beetje in deze regio zou zoeken. Ik zie echter maar 1 goede slaapkamer. Die met de wasmanden is een klein hok, de 2e heeft een rare vorm.
De indeling, het is wat het is. dat klopt en is uiteraard bij ons bekend dat dat het grootste nadeel van de woning is als je bijv. meer dan 1 kind hebt.
Haal het babybed eruit en zet dat in de kleine kamer waar nu die wasmanden staan. Met het grote bed dat achterblijft (hoofdkussens toevoegen) lijkt het ruimer.
Ik begrijp je tips niet helemaal, wij wonen hier hè met een gezin? Of zijn je tips bedoeld voor als je foto's opnieuw zou laten maken door de fotograaf?
Op zolder is die apparatuur heel onhandig geplaatst. Dat kan beter in die hoek staan die tegen het huis van de buren aan staat. Nu kun je geen goede slaapkamer maken.
Een WTW-unit die daar al sinds de bouw zit verplaats je niet zo maar even he. Een warmtepompboiler ook niet. En nogmaals, wij wonen hier (naar volle tevredenheid). Het huis is niet ingericht voor een volgende bewoner, maar voor onszelf.
Ook zie ik op het plafond in de woonkamer allemaal vreselijke vlekken. Het ziet er helaas slordig uit. Het huis van een doe-het-zelver.
Dit is het zogenaame waaier-effect. halve maantjes. een stuc-techniek die destijds bij de bouw (vorige bewoner) is aangebracht. Ik zou het ook niet kiezen maar heb me er nooit aan gestoord eigenlijk. jammer dat het op de foto's als vlekken gezien wordt.
Haal ook het tafelkleed weg van de eettafel.
Achja het huis werd hier ook al kil genoemd, 1001 meningen. zonder tafelkleed nog minder 'warm' denk ik. Bovendien was er een reden voor het tafelkleed, de tafel heeft een beschadiging.
En het bureau in de grote slaapkamer. Daardoor lijkt die ook weer groter.
Daar zit wat in, maar bedenk dat al die spullen ook ergens heen moeten he. Was praktisch helaas niet haalbaar op de dag van de foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
de Peer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:17:

[...]

Dit is het zogenaame waaier-effect. halve maantjes. een stuc-techniek die destijds bij de bouw (vorige bewoner) is aangebracht. Ik zou het ook niet kiezen maar heb me er nooit aan gestoord eigenlijk. jammer dat het op de foto's als vlekken gezien wordt.
Foto’s zijn niet op ooghoogte gemaakt, daardoor komt het plafond wat nadrukkelijker in beeld.
[...]
Ik begrijp je tips niet helemaal, wij wonen hier hè met een gezin? Of zijn je tips bedoeld voor als je foto's opnieuw zou laten maken door de fotograaf?
Wat hier bedoeld wordt (denk ik) is dat het grote bed in de babykamer de indruk wekt dat je te weinig ruimte hebt voor een logeerbed. Wat niet zo is. Je huis is groot zat voor een gezin met twee kinderen. Ik zou zelf ook de kleinste kamer even als babykamertje hebben ingericht, maar daar moet je inderdaad allemaal maar tijd voor hebben. Een beetje koper kijkt daar wel doorheen.
Eerst maar eens afwachten wat er de komende weken gaat gebeuren. Restylen en nieuwe foto’s kan altijd nog.
Ik vind je tuin overigens top. Zag hierboven daar ook een opmerking over, maar die tuinen voor en achter zouden voor mij een enorm pluspunt zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Toke_gt op 08-06-2025 22:14 . Reden: Quote ingekort ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:34
de Peer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Ik denk dat het voor 90% locatie is.

[...]
Het huis is niet ingericht voor een volgende bewoner, maar voor onszelf.

[...]

Daar zit wat in, maar bedenk dat al die spullen ook ergens heen moeten he. Was praktisch helaas niet haalbaar op de dag van de foto's.
No offense, maar ik zie telkens een hoop 'uitleg' in je reacties waarom x-y-z is. Die achterliggende keuze/gedachte zal een koper aan z'n reet roesten. Die ziet enkel het resultaat en zal daar mee moeten dealen, wat uiteindelijk de interesse positief of negatief beïnvloed.

Zelf heb ik een groot deel van m'n boedel tijdelijk verplaatst/verhuisd voor de foto's. Alles wat persoonlijk was en ik misschien wel heel tof of handig vond -maar voor een koper enkel afleiding was- uit het zicht gehaald.
Daarnaast heb ik twee impressiefoto's laten maken waar ik van heel veel bekenden en de kopers zelf enorm verraste en positieve reacties heb gehad. "Oh dat je dat er van kan maken had ik niet verwacht. Ziet er heel tof uit". Een gemiddeld mens kan zelf heel moeilijk door bepaalde zaken heen kijken.

Oh, en vergeet onder de streep niet dat ieder mens z'n eigendommen een stuk hoger waardeert dan een potentiële koper. Nou scheelt het dat de markt nog steeds een redelijk gekkenhuis is, dus valt er altijd wel iemand te vinden met geld teveel..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Misschien dat het tijd wordt om te stoppen met het fileren van de funda advertentie van @de Peer en het commentaar geven op zijn reacties.

Dit is niet iets waar hij om gevraagd heeft. Een andere tweaker vond door slim zoeken zijn advertentie en vervolgens zijn we er allemaal mee aan de haal gegaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:47:
Misschien dat het tijd wordt om te stoppen met het fileren van de funda advertentie van @de Peer en het commentaar geven op zijn reacties.

Dit is niet iets waar hij om gevraagd heeft. Een andere tweaker vond door slim zoeken zijn advertentie en vervolgens zijn we er allemaal mee aan de haal gegaan...
You took the words right out of my mouth!
Achteraf gezien betreur ik het zeer dat ik de advertentie opgezocht heb, maar voor zover ik weet gaf ik alleen commentaar op de makelaar die een waardeloze tekst had geplaatst en niet op het huis zelf. Het staat pas op Funda en er is niet meer en niet minder belangstelling voor dan voor vergelijkbare huizen op die locatie. Een wanhoopskreet van @de Peer heb ik niet gehoord

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dank voor alle reacties (zowel positief als negatief). Mag nu wel stoppen inderdaad. voldoende feedback gehad en dat is altijd nuttig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:47:
Volgens mij waren de opmerkingen zeker niet bedoeld als fileren. Maar vooral een manier om aan te geven hoe een buitenstaander de advertentie/woning ziet of kan zien. Juist omdat je zelf vaak dingen op een bepaalde manier ziet, kan het verhelderend werken als iemand je er op wijst dat je het ook anders kunt zien.

Maar ik denk dat er inderdaad nu wel genoeg over deze woning geschreven is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikeweijer2
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 21:03
Een niet-common sense tip die ik ooit kreeg:
Zorg dat er nergens dingen bovenop (hoge) kasten liggen. Dat geeft de indruk dat er te weinig ruimte is voor een normale hoeveelheid bezittingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:10
Wij hebben ook een kast bij de CV ketel flink leeggehaald..(normaal slaan we daar oa de kerstspullen op) en staat dus best wel vol op de schappen. Waren bij verkoop dus practisch leeg ... (Idd ook om de indruk te wekken dat er voldoende opberg ruimte is...) Wat niet zo was...want plat dak dus geen zolder /of schuine wanden waar je iets kwijt kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 13:42
Donderdag komen ze bij ons foto's maken en aangezien we de rest allemaal hebben voorbereid willen we ons huis zodra we de foto's hebben ontvangen online zetten. Dit is nu de derde keer dat wij een huis verkopen, en toch is het elke keer weer spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:01:
Donderdag komen ze bij ons foto's maken en aangezien we de rest allemaal hebben voorbereid willen we ons huis zodra we de foto's hebben ontvangen online zetten. Dit is nu de derde keer dat wij een huis verkopen, en toch is het elke keer weer spannend!
Voor mij de 7e keer sinds 1987. Ik vond het vroeger veel minder spannend dan nu: je kreeg de vraagprijs. In 2008 was het onderbieden, maar ik was koper, geen verkoper. Nu kan het x% schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 13:42
Chaki schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Voor mij de 7e keer sinds 1987. Ik vond het vroeger veel minder spannend dan nu: je kreeg de vraagprijs. In 2008 was het onderbieden, maar ik was koper, geen verkoper. Nu kan het x% schelen
Ja nou precies! Het is tegenwoordig echt wat de gek er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Orkaan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:09:
Wij hebben ook een kast bij de CV ketel flink leeggehaald..(normaal slaan we daar oa de kerstspullen op) en staat dus best wel vol op de schappen. Waren bij verkoop dus practisch leeg ... (Idd ook om de indruk te wekken dat er voldoende opberg ruimte is...) Wat niet zo was...want plat dak dus geen zolder /of schuine wanden waar je iets kwijt kon.
Sowieso een algemene tip: huur een Shurgard of GreenBox, ruim je huis vooraf goed op en alles wat je niet direct nodig hebt (tijdelijk) het huis uit. Een vrijwel lege vliering of rommelhok verkoopt veel beter dan een volgepropt pakhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Sowieso een algemene tip: huur een Shurgard of GreenBox, ruim je huis vooraf goed op en alles wat je niet direct nodig hebt (tijdelijk) het huis uit. Een vrijwel lege vliering of rommelhok verkoopt veel beter dan een volgepropt pakhuis.
Niet volgepropt uiteraard, maar voor de berging geldt hetzelfde als voor een woning: leeg oogt ze kleiner (zo kocht ik ze). Als je het aantal dozen telt, zie je dat er héél veel in past. En door de lens van de fotograaf het dubbele 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSsUG9PQoAiTAdccQJ3SOMq8gzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtFK4THONT7Kzq3U9a9NNOdw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14

***members only***

Ze moeten met een écht heel hoog bod komen en anders gewoon wachten met de toezegging dat ze het hoogste bod in het verkoopproces mogen matchen. Wat is anders het voordeel voor jou? Ietsje minder opruimen en misschien €1,000 euro minder makelaarskosten? Opruimen ga je toch voordat je naar het nieuwe huis gaat en wat zijn die twee/drie dagen bezichtigen nou?

Om het in perspectief te plaatsen: zou je anders zomaar €10,000 of meer aan Unicef of ander goed doel overmaken? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuannguyen2
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:55
Gisteren onze woning op Funda gezet, het valt me tot nu toe een beetje tegen. Tot nu toe 870x bekeken, 22x opgeslagen en slechts 2 bezichtigingen gepland (na 1 dag). Makelaar zegt dat het mooie weer niet meehelpt.

De huizen in de wijk en straat zijn als warme broodjes over de toonbank gegaan. Het betreft een gasloze woning, bouwjaar 2018 met vrij uitzicht in een gewilde wijk. Is relatief laag in de markt gezet (onder taxatiewaarde).

Moet ik me zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-06 12:57
tuannguyen2 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:05:
Gisteren onze woning op Funda gezet, het valt me tot nu toe een beetje tegen. Tot nu toe 870x bekeken, 22x opgeslagen en slechts 2 bezichtigingen gepland (na 1 dag). Makelaar zegt dat het mooie weer niet meehelpt.

De huizen in de wijk en straat zijn als warme broodjes over de toonbank gegaan. Het betreft een gasloze woning, bouwjaar 2018 met vrij uitzicht in een gewilde wijk. Is relatief laag in de markt gezet (onder taxatiewaarde).

Moet ik me zorgen maken?
Sowieso helpt zorgen maken niet. Was het open op Funda of alleen voor de aankoopmakelaars zichtbaar?

Bij ons hadden we na de eerste dag (alleen voor aankoopmakelaars) 4 bezichtigingen. In totaal waren er rond 18 afspraken, ongeveer 16 daadwerkelijk gekomen, met 4 biedingen. 2 is inderdaad niet superveel, vooral als je laag in de markt staat. Wachten tot morgen is je enige optie eigenlijk.

Laag ten opzichte van de taxatiewaarde is wel fijn, maar relevanter is hoe laag je bent relatief tot huizen in de buurt. Is je huis vrij duur vanwege de uitzicht, kan het zijn dat je minder mensen trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Nee joh je geduld bewaren en niet te veel op Funda kijken

Mijn huis gaat er eerdaags ook op heb mij eigen voorgenomen mijn eigen niet te druk te maken daarover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuannguyen2
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:55
De advertentie staat open voor iedereen op Funda. In onze wijk staan er momenteel maar vier woningen te koop, waarvan 3 boven de miljoen en die van ons voor 498.000. Er is wat betreft weinig vergelijkingsmateriaal. 1,5 maand geleden is een huis 5 deuren verderop op Funda gezet en binnen 6 dagen verkocht voor 75.000 boven de vraagprijs.
Lastmanstanding schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:30:
[...]

Sowieso helpt zorgen maken niet. Was het open op Funda of alleen voor de aankoopmakelaars zichtbaar?

Bij ons hadden we na de eerste dag (alleen voor aankoopmakelaars) 4 bezichtigingen. In totaal waren er rond 18 afspraken, ongeveer 16 daadwerkelijk gekomen, met 4 biedingen. 2 is inderdaad niet superveel, vooral als je laag in de markt staat. Wachten tot morgen is je enige optie eigenlijk.

Laag ten opzichte van de taxatiewaarde is wel fijn, maar relevanter is hoe laag je bent relatief tot huizen in de buurt. Is je huis vrij duur vanwege de uitzicht, kan het zijn dat je minder mensen trekt.
Bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik wens je veel succes met de verkoop van je huis!
bie100 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Nee joh je geduld bewaren en niet te veel op Funda kijken

Mijn huis gaat er eerdaags ook op heb mij eigen voorgenomen mijn eigen niet te druk te maken daarover
Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.