Doe doe ik niet. dat is de verkeerde mindset die in Nederland heerst.
Wil je energiekosten reduceren, dan is het zaak om je verbruik te compenseren met zoveel mogelijk opwek, niet andersom.
Die opwek is in de zomer niets meer waard, dat hebben we te accepteren. Net zoals regenwater bij een stortbui, dat laten we ook weglopen omdat het (op dat moment) niets waard is.
Dan kom je voor een huis met aardig wat verbruik (in mijn geval, 2 EV's, all electric huis, groot aquarium) al snel tot de conclusie dat je veel panelen nodig hebt waarbij het dakoppervlak al snel de beperkende factor is. daarom: dak vol. Ja ook het noord-dak.
Dit geldt niet (meer) voor fossiele huizen waarbij de vaatwasser de grootverbruiker is, deze huishoudens hebben niet meer zoveel aan zonnepanelen na afschaffen salderen.
Hier ook 26 panelen, all electric huis (inclusief zwembad) met een behoorlijk energie vretende EV (E-tron 55 met 40k km per jaar) en zelfs ik krijg het niet op. Je zal stevige accu's moeten plaatsen om terug te gaan leveren straks op het moment dat het jouw ook netto echt wat gaat opleveren om de aanschaf van die panelen terug te verdienen.
Thuisaccu's zijn niet rendabel genoeg (vind ik) dus daar zou ik voorlopig niet snel aan beginnen. Zonnepanelen renderen veel beter. En die kosten nog maar 45 euro per stuk. Ja ik leg ze zelf (hobby).
Terugleverkosten zijn een keuze. Te ontwijken door:
1. juiste contract te kiezen. Die van mij loopt nog tot eind 2027 zonder terugleverkosten
2. overstappen op een dynamisch contract
3. export-only mode te kiezen of zelf maken waardoor je panelen niet meer opwekken dan je in huis verbruikt.
Ik houd mij aanbevolen voor accu's met een gegarandeerde tvt korter dan 8 jaar.
Ik ook, al staat het me nogal tegen dat ze totaal niet duurzaam zijn dus ik zal niet snel tot aanschaf overgaan.
[
Voor 8% gewijzigd door
de Peer op 06-06-2025 07:14
]