Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 223 224 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
JDFS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Oops, ik zit nog in een oude mindset met 'tuin op het zuiden' als in dat in de middag/avond daar de zon er vol op staat _O- Excuus, ik geef jullie helemaal gelijk.

Maar de zon staat er in ieder geval in de middag en avond goed op. Ik weet niet helemaal of ik de terminologie daarvoor goed hanteer.
Noord-west benoemt een makelaar zelden. Wel een mooi verhaaltje, genieten van de avondzon oid.
Nog wat: het is een hoekhuis, maar mist het grote voordeel van extra licht door blinde gevel

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:04
Chaki schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:47:
[...]
offtopic:
Denk je nou werkelijk dat alleenstaanden allemaal in 1-persoonsbedden slapen? 🤣🤣🤣
Absoluut niet. Maar ik geloof niet dat een alleenstaande op deze manier zowel in de zolderkamer als in de slaapkamer een bureau zal gebruiken. En ga er daarom vanuit dat er twee mensen wonen.

• Rubbergrover1
Marcel a schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:20:
@Rubbergrover1
Ze zijn niet mooi, maar soms is het één kamer die door een airco beter bruikbaar is geworden.
Ik kan me goed voorstellen dat je met een airco unit bijvoorbeeld een zolderkamer veel leefbaarder maakt. Maar in een verder nette woonkamer vind ik zo'n unit afbreuk doen aan de rustige en verzorgde uitstraling.

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:29
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je met een airco unit bijvoorbeeld een zolderkamer veel leefbaarder maakt. Maar in een verder nette woonkamer vind ik zo'n unit afbreuk doen aan de rustige en verzorgde uitstraling.
Tja het is maar waar je je aan stoort. Ik heb zelf een airco in de woonkamer geplaatst om mee te verwarmen. Het was dat of zonnepanelen maar die waren niet rendabel omdat er teveel schaduw op mijn dak valt door een boom op gemeente grond. Door de airco bespaar ik zo’n 500-600 m3 gas per jaar en ondanks dat ik het niet had verwacht gebruik ik hem toch ook nog wel om te koelen.

Kijkt het mooi? Nee. Maar na 1 dag zag ik het al niet meer.

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:30

Mickey77

Allround ICT-er

Wat mij in negatieve zin opvalt bij het huis in Zaltbommel is dat ik de woonkamer 'kil' vind. Een rommelig huis is slecht voor de verkoop, maar dit vind ik het tegenovergestelde. Ik zie geen enkel schilderij aan de muur??? Voeg persoonlijkheid toe, gezelligheid.

• Chaki
  • Niet online
rtownz251 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Tja het is maar waar je je aan stoort. Ik heb zelf een airco in de woonkamer geplaatst om mee te verwarmen. Het was dat of zonnepanelen maar die waren niet rendabel omdat er teveel schaduw op mijn dak valt door een boom op gemeente grond. Door de airco bespaar ik zo’n 500-600 m3 gas per jaar en ondanks dat ik het niet had verwacht gebruik ik hem toch ook nog wel om te koelen.

Kijkt het mooi? Nee. Maar na 1 dag zag ik het al niet meer.
Maar dat huis met 3 airco's heeft al zonnepanelen en vloerverwarming! Werkt de vloerverwarming niet goed?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:29
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:24:
[...]Maar in een verder nette woonkamer vind ik zo'n unit afbreuk doen aan de rustige en verzorgde uitstraling.
Tja of je het nou lelijk vind of niet ik kan niet zonder

Geld ook voor mijn vrouw btw

• Rubbergrover1
bie100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:53:
[...]

Tja of je het nou lelijk vind of niet ik kan niet zonder

Geld ook voor mijn vrouw btw
Prima, maar daar ging het niet om. De boodschap was alleen dat er ook mensen zijn die er anders tegenaan kijken. En het niet meteen als een groot pluspunt zien.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:04
Ons huis gaat naar waarschijnlijkheid binnenkort in de verkoop (standaard 2 onder 1 kapper). Maar ik begrijp dus dat ik alle Airco's even van de muur moet schroeven? :+

• bie100
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:17:
[...]

Prima, maar daar ging het niet om. De boodschap was alleen dat er ook mensen zijn die er anders tegenaan kijken. En het niet meteen als een groot pluspunt zien.
Nee maar goed dat geld voor alles lijkt me is het niet de airco dan is het de kleur wat op de muur zit of de tegeltjes op de muur in de keuken

Gelukkig zijn er ook mensen die daar door heen kijken

• Rubbergrover1
bie100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:08:
[...]

Nee maar goed dat geld voor alles lijkt me is het niet de airco dan is het de kleur wat op de muur zit of de tegeltjes op de muur in de keuken

Het gaat niet om het wel of niet er doorheen kunnen kijken. Of dat persoon A een voorkeur heeft voor X en persoon B een voorkeur voor Y. Het gaat er om dat JDFS dit als een van de positief onderscheidende aspecten van de woning benoemde. Dan is het goed om te weten dat er ook mensen zijn die het juist niet als een plus zien. En het misschien juist eerder tot negatieve gedachten kan leiden ('hé, is hier airo nodig? Dan is het vast niet te harden in de zomer').

Het is logisch dat je de keuzes zie je zelf maakt vooral als positieve keuzes ziet. Maar het lijkt mij juist wel handig om erop gewezen te worden dat misschien niet iedereen hetzelfde over bepaalde aspecten aan een woning denkt. Zodat bepaalde onderscheidende aspecten van een woning niet meteen waardeverhogend hoeven te zijn.

• Rubbergrover1
squashedraven schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:46:
Ons huis gaat naar waarschijnlijkheid binnenkort in de verkoop (standaard 2 onder 1 kapper). Maar ik begrijp dus dat ik alle Airco's even van de muur moet schroeven? :+
Haha, laat ze vooral gewoon zitten. Maar bedenk dat niet iedereen die dingen als waardeverhogend ziet ;) .

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:04
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
[...]

Haha, laat ze vooral gewoon zitten. Maar bedenk dat niet iedereen die dingen als waardeverhogend ziet ;) .
Ik heb verbouwingen ed. gedaan voor mijn eigen woonplezier niet voor een ander dus het zal me eigenlijk worst wezen O-)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 16:00

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Net zoals rolluiken. :r
Stond bij ons huis expliciet vermeld alsof het een USP was... We hebben ze daarna allemaal verwijderd!

• Rubbergrover1
W1LL3M schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:41:
[...]

Net zoals rolluiken. :r
Stond bij ons huis expliciet vermeld alsof het een USP was... We hebben ze daarna allemaal verwijderd!
Kunststof kozijnen is ook zo'n twistpunt :) .

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40
[...]

Zolang de taxateur het maar als waardevermeerderend ziet is het goed + hoger energielabel uiteraard ;)

SiberischeHusky Shepsky

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02
Wat een gezeik hier over de airco's :P het is overduidelijk dat de Tweakers onder ons allemaal geld hebben liggen en altijd gaan voor dure warmtepomp installaties met alles erop en eraan. Ik zou juist een huis met een airco prefereren wanneer een huis een tuin heeft op het zuiden, en al helemaal een hoekhuis.

Zonder natuurlijke zon blokkers zoals grote bomen staat op een hoekhuis de zon met een tuin op het zuiden de -hele- dag op het huis. Alles warmt op, hier is bijna niet tegen op te vechten. Hier heb ik een zonnescherm in de achtertuin wat veel tegen houdt maar meer kan je niet doen. De airco's zorgen op dagen dat het 30+ graden is dat het binnen een goede temperatuur is. Als ICT'er werk ik ook regelmatig thuis. Dan wil je niet zwetend in een overhemd achter de PC zitten

Dus nee nu en in de toekomst zou ik altijd een airco aanschaffen, tenzij het huis koel te houden is op een natuurlijke manier (of VVW koeling)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Rubbergrover1
hollandnick schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:53:
Zonder natuurlijke zon blokkers zoals grote bomen staat op een hoekhuis de zon met een tuin op het zuiden de -hele- dag op het huis. Alles warmt op, hier is bijna niet tegen op te vechten.
En als verkoper wil je nou net niet dat potentiële kopers met die gedachte naar je woning kijken. Dan wil je vooral dat die kopers denken aan positieve zaken als een fijne zomerse tuin en veel licht. En dat ze er pas na aankoop achter komen dat een tuin op het zuiden eigenlijk heel onhandig is.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een gezeik hier over de airco's :P het is overduidelijk dat de Tweakers onder ons allemaal geld hebben liggen en altijd gaan voor dure warmtepomp installaties met alles erop en eraan. Ik zou juist een huis met een airco prefereren wanneer een huis een tuin heeft op het zuiden, en al helemaal een hoekhuis.

Zonder natuurlijke zon blokkers zoals grote bomen staat op een hoekhuis de zon met een tuin op het zuiden de -hele- dag op het huis. Alles warmt op, hier is bijna niet tegen op te vechten. Hier heb ik een zonnescherm in de achtertuin wat veel tegen houdt maar meer kan je niet doen. De airco's zorgen op dagen dat het 30+ graden is dat het binnen een goede temperatuur is. Als ICT'er werk ik ook regelmatig thuis. Dan wil je niet zwetend in een overhemd achter de PC zitten

Dus nee nu en in de toekomst zou ik altijd een airco aanschaffen, tenzij het huis koel te houden is op een natuurlijke manier (of VVW koeling)
Specifiek dit huis heeft vloerverwarming en is goed geïsoleerd, een warmtepomp (en vloerkoeling icm zonwering ) voor een goed geïsoleerde kleine woning is ongeveer net zo duur als de 3 l/l airco's die er hangen welke in deze specifieke situatie veel beter zou passen (optioneel een boiler erbij en je hebt helemaal geen gas meer).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2026 09:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Ik heb een A+++ woning met overal vloerverwarming/-koeling, maar het wordt loeiheet in de zomer.. de vloerkoeling doet veel te weinig. Ook wel logisch, want al je muren worden knetterheet en de zon heeft vrij spel. Heb dus maar 9 stuks zonwering laten plaatsen + 2 airco's aangeschaft. Elke goed geisoleerde woning wordt gewoon te warm in de zomer, zeker als je thuis werkt is het vreselijk.

Als ik woningen op Funda zie zonder zonwering en airco's denk ik altijd: hier moet ik direct 10k tot 15k in stoppen om het behagelijk te maken.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:27:
[...]

En als verkoper wil je nou net niet dat potentiële kopers met die gedachte naar je woning kijken. Dan wil je vooral dat die kopers denken aan positieve zaken als een fijne zomerse tuin en veel licht. En dat ze er pas na aankoop achter komen dat een tuin op het zuiden eigenlijk heel onhandig is.
Wat adviseer jij verkoper dan in dit geval (huis in Zaltbommel)? De airco's verwijderen?

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:40:
[...]

Specifiek dit huis heeft vloerverwarming en is goed geïsoleerd, een warmtepomp (en vloerkoeling icm zonwering ) voor een goed geïsoleerde kleine woning is ongeveer net zo duur als de 3 l/l airco's die er hangen welke in deze specifieke situatie veel beter zou passen (optioneel een boiler erbij en je hebt helemaal geen gas meer).
Ik heb nu vloerkoeling in onze nieuwe (nieuwbouw) woning (A+++) en ik kan je vertellen dat dat echt in het niet valt bij zowat elke airco die ik in een woning heb meegemaakt qua koeling in de zomer. Ik werk overigens volledig vanuit huis en we zijn aan het kijken of de VVE toestemming kan geven voor het plaatsen van airco‘s want ik voel nu al dat het in de zomer akelig gaat zijn, ondanks de vloerverkoeling. Speelt ook mee dat er gigantische raampartijen zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

Kalentum schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:00:
[...]

Wat adviseer jij verkoper dan in dit geval (huis in Zaltbommel)? De airco's verwijderen?
Het ging over een mogelijke verklaring dat het niet storm loopt.
daadwerkelijk airco's verwijderen is nogal rigoureus en laat ook weer schade/gaten en lelijke plekken achter.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07
stin00 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:42:
[...]
Elke goed geisoleerde woning wordt gewoon te warm in de zomer, zeker als je thuis werkt is het vreselijk.
Dat kan je ook niet zeggen, mijn A++++ tussenwoning wordt niet warmer dan 22.5C in de zomer, zonder airco maar met vloerkoeling. (W/W warmtepomp)
En dan heb ik ook nog eens geen zonwering en wel glas op het zuiden.

/offtopic

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:59
Doel van je airco is toch ook ontvochtigen? Juist de klamme 25-30 graden met hoge luchtvochtigheid zijn killing. Vloerkoeling koelt alleen de ruimte en zorgt eerder.voor te hoge luchtvochtigheid in je ruimte.. zou daar nooit aanwillen

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:00:
[...]

Nee absoluut niet. Het gaat er ook totaal niet om of een airco (of wat voor andere eigenschap van een woning dan ook) 'fout' is. Het ging er om dat als woning A airco heeft en woning B geen airco heeft (of wat voor eigenschap dan ook), dat niet voor iedere potentiële koper betekent dat die woning A meer zal waarderen dan woning B.

Je ziet heel veel in dit topic verhalen voorbijkomen in de trant van "mijn woning heeft >eigenschap X< en een huis in de buurt niet, en toch is de verkoopprijs van mijn woning niet hoger". Vaak zit daar een behoorlijke bias in: jij hebt ooit die woning gekozen/verbouwd omdat jij >eigenschap X< belangrijk vond. Dus ga je er vanuit dat die eigenschap voor "iedereen" belangrijk en daarmee waardevermeerderend is.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-04 09:06
Ik vind de binnenunits van airco meestal lelijk als puisten op de muur. Nadeel van een achteraf-opbouw. Ik kan me absoluut voorstellen dat het in sommige huizen nodig is of de boel aangenaam maakt. Mijn schoonouders hebben er een met tuin op Zuiden en vrienden van ons ook. Het is comfortverhogend voor de hele warme dagen. Maar installatietechnisch en esthetisch lijkt het me beter dit onzichtbaar te integreren in bv. ventilatie. Als Funda-kijker associeer ik het met niet-mooi / het huis zal wel bloedheet worden. Alles dat je kunt doen om het huis überhaupt niet te warm te laten worden is beter dan het er later uit te moeten pompen natuurlijk. Strategisch geplaatste overstekken, leibomen, etc. Ohja en geen hele tegeltuin zeker niet op het Zuiden als je geen oven/hitte-eiland wilt.
Van airco’s als verwarming word ik persoonlijk ook niet vrolijk. Er is een reden dat dit niet meetelt voor je label. Voelt alsof de eigenaar verkeerde zuinigheid heeft toegepast. Ymmv.

Import van EVs

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDFS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:03:
[...]

Ik heb nu vloerkoeling in onze nieuwe (nieuwbouw) woning (A+++) en ik kan je vertellen dat dat echt in het niet valt bij zowat elke airco die ik in een woning heb meegemaakt qua koeling in de zomer. Ik werk overigens volledig vanuit huis en we zijn aan het kijken of de VVE toestemming kan geven voor het plaatsen van airco‘s want ik voel nu al dat het in de zomer akelig gaat zijn, ondanks de vloerverkoeling. Speelt ook mee dat er gigantische raampartijen zijn.
Hier ook A+++ met rondom (veel) glas en vloerkoeling werkt prima. Elke verdieping heeft vloerkoeling, dus de vloerkoeling van de eerste en tweede verdieping zorgt voor 'plafondkoeling' van de begane grond en eerste verdieping.
Daarnaast zonwering en goede dakisolatie (rc 6).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• JDFS
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:32:
[...]

Hier ook A+++ met rondom (veel) glas en vloerkoeling werkt prima. Elke verdieping heeft vloerkoeling, dus de vloerkoeling van de eerste en tweede verdieping zorgt voor 'plafondkoeling' van de begane grond en eerste verdieping.
Daarnaast zonwering.
Ik hoop van de zomer dat ik mijzelf ongelijk kan geven en jou gelijk. Zonwering is wel iets dat we zonder toestemming van de VVE mogen installeren, dus daar zijn we nu ook naar aan het kijken. Hopelijk kunnen we de warmte zo buiten houden, maar ik vrees nog steeds voor de luchtvochtigheid.

• Rubbergrover1
stin00 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:42:
[...]

Ik heb een A+++ woning met overal vloerverwarming/-koeling, maar het wordt loeiheet in de zomer.. de vloerkoeling doet veel te weinig. Ook wel logisch, want al je muren worden knetterheet en de zon heeft vrij spel. Heb dus maar 9 stuks zonwering laten plaatsen + 2 airco's aangeschaft. Elke goed geisoleerde woning wordt gewoon te warm in de zomer, zeker als je thuis werkt is het vreselijk.
Dat is lang niet altijd zo. Er zijn genoeg nieuwe woningen die niet loeiheet worden in de zomer. Maar dat hangt ook af van hoe de woning is gebouwd, de ligging (bv op het zuiden of niet), of je van de schaduw van bomen kunt profiteren en ga zo maar door.

Maar veel van die zaken zijn zaken waar je na de bouw (of na de aankoop) weinig meer aan kunt veranderen.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:20
@Rubbergrover1 Sterker nog: isolatie werkt bij elke temperatuur. Hoog of laag. Je moet alleen de zon wel uit je woning houden.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17

The Zep Man

🏴‍☠️

Het hoeft ook niet voor de gehele woning te gelden. Een schuin (zadel)dak op het zuiden? Ja, dat wordt warm op zolder, ongeacht hoeveel je isoleert. Dezelfde woning kan nauwelijks warm worden op de begane grond bij gebrek aan direct zonlicht.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Chaki
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:08:
[...]

Er doorheen kijken? Bar weinig!
Keuken, badkamer en toilet zijn neutraal. Geen gekke tegels/ kleuren op.de muren. Jij kijkt door alles heen en hebt 60k in je broekzak om alles te vervangen?
Als verkoper ben ik niet vies van geld voor alles. Je hoeft helemaal niks te veranderen aan de airco, maar als 50% van de potentiële kopers het spuuglelijk vindt, had je daar rekening mee kunnen houden met de vraagprijs.
Ik snap nog steeds niet, waarom die boven de startersvrijstelling moet vallen.
Je moet ze eerst naar binnen halen. Als ze er verliefd op zijn gaan ze hem niet laten schieten voor een airco die ze niet mooi vinden. Je sluit een enorme groep (needy starters) bij voorbaat uit.
Maar deze woning is inderdaad heel erg kil en kaal. In de leegte van de kamer valt het extra op. Hebben de buren geen grote plant die ze kunnen lenen?
Slaapkamer zou zonder werkplek moeten zijn. Dit is fancy, zo'n rek hebben ze boven staan. Niet dat ik dat daar neer zou zetten, maar het zegt: je kunt het ook als dressing gebruiken als je meer dan 3 kledingstukken hebt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het valt te overwegen om het te laten stylen zodat de "zolder" er als een slaapkamer uitziet.

Iemand zei: te weinig slaapkamers. Ik heb een derde slaapkamer gecreëerd, omdat ik 3 kinderen heb. Met het gemiddelde van 1,5 kind van nu heb je die helemaal niet nodig.

• bie100
Chaki schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:01:
[...]

Er doorheen kijken? Bar weinig!
Keuken, badkamer en toilet zijn neutraal. Geen gekke tegels/ kleuren op.de muren. Jij kijkt door alles heen en hebt 60k in je broekzak om alles te vervangen?
Als verkoper ben ik niet vies van geld voor alles. Je hoeft helemaal niks te veranderen aan de airco, maar als 50% van de potentiële kopers het spuuglelijk vindt, had je daar rekening mee kunnen houden met de vraagprijs.
Ik snap nog steeds niet, waarom die boven de startersvrijstelling moet vallen.
Je moet ze eerst naar binnen halen. Als ze er verliefd op zijn gaan ze hem niet laten schieten voor een airco die ze niet mooi vinden. Je sluit een enorme groep (needy starters) bij voorbaat uit.
Maar deze woning is inderdaad heel erg kil en kaal. In de leegte van de kamer valt het extra op. Hebben de buren geen grote plant die ze kunnen lenen?
Slaapkamer zou zonder werkplek moeten zijn. Dit is fancy, zo'n rek hebben ze boven staan. Niet dat ik dat daar neer zou zetten, maar het zegt: je kunt het ook als dressing gebruiken als je meer dan 3 kledingstukken hebt.

***members only***

Het valt te overwegen om het te laten stylen zodat de "zolder" er als een slaapkamer uitziet.

Iemand zei: te weinig slaapkamers. Ik heb een derde slaapkamer gecreëerd, omdat ik 3 kinderen heb. Met het gemiddelde van 1,5 kind van nu heb je die helemaal niet nodig.
Heb het ook niet specifiek over dit huis maar over het algemeen

Maar goed maak me verder ook niet druk hoe iemand zijn huis te koop zet :)

Maak me nergens druk om eerlijk gezegd :P

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:21
leuk topic geworden over airco's, vloerkoeling en rolluiken zelfs!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-04 11:22
Sport_Life schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:32:
[...]

Daarnaast zonwering en goede dakisolatie (rc 6).
Ik was zelfs bang er voor. Houtskelet woning dus warmte blijft er goed in. Wou toen ook airco's aanschaffen. Nou TOTAAL niet nodig. Die vloerkoeling werkt zelfs TE goed. Werkt echt wel paar keer beter dan ik had verwacht. Ideaal! Hoorde van die nep verhalen van "oh is maar top koeling". Onzin, je kan je woning er extreem goed mee koelen.

• Marcel a
@Chaki oke, jij denkt dat mensen een huis overslaan in verband met een airco en dat je daar in je vraagprijs rekening mee moet houden?
Het komt op mij toch over als spijkers op laag water zoeken…,,

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-04 16:24
JDFS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:03:
[...]

Ik heb nu vloerkoeling in onze ''nieuwbouw'' (2021) woning (A+++) en ik kan je vertellen dat dat echt in het niet valt bij zowat elke airco die ik in een woning heb meegemaakt qua koeling in de zomer. Ik werk overigens volledig vanuit huis en we zijn aan het kijken of de VVE toestemming kan geven voor het plaatsen van airco‘s want ik voel nu al dat het in de zomer akelig gaat zijn, ondanks de vloerverkoeling. Speelt ook mee dat er gigantische raampartijen zijn.
Onder het mom van tegengeluid, onze vloerkoeling werkt meer dan prima, ondanks 32+ graden buiten wordt het bij ons niet warmer dan 22 graden binnen. Wij hebben een W/W bodem warmtepomp, op elke verdieping vloerverwarming/koeling, screen aan de op zuid georienteerde ramenpartij. Ruim 190m2 oppervlakte. A++++. En natuurlijk kan een airco harder koelen, maar mijn vriendin zit regelmatig met een badjas/trui aan in de zomer binnen tijdens het thuiswerken omdat ze het TE koud vind worden.

Wat meer OT; bij mij in de omgeving zien we echt een hele duidelijk voorkeur ontstaan voor energiezuinige huizen (A+ en daarboven), ondanks dat er allemaal 2-kappers te koop staan voor ''normale opgeblazen'' prijzen staan die allemaal ruim een maand te koop terwijl een ''veel'' duurdere energiezuinige woning zo weg is. Het lijkt er toch op of mensen steeds bewuster met het energielabel (en dus energiekosten) bezig zijn.

MY '25

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:59
Immutable schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:35:
[...]

Ik was zelfs bang er voor. Houtskelet woning dus warmte blijft er goed in. Wou toen ook airco's aanschaffen. Nou TOTAAL niet nodig. Die vloerkoeling werkt zelfs TE goed. Werkt echt wel paar keer beter dan ik had verwacht. Ideaal! Hoorde van die nep verhalen van "oh is maar top koeling". Onzin, je kan je woning er extreem goed mee koelen.
Houtskelet zorgt toch juist dat er relatief weinig energie in het materiaal gaat zitten (weinig buffer). Als voordeel snel opgewarmd en afgekoeld en van nature al goed isoleert.

• Marcel a
@Arcenon je hebt screens. Dat vergeten mensen. Je moet niet verwachten dat je het binnen koel houdt als je enorme ramen op het zuiden hebt.
Stap 1: houdt de zon buiten stap 2: koel je huis.

• Rubbergrover1
Chaki schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:01:
Het gaat niet alleen om slaapkamers, maar ook om werkkamers. Ik denk dat best veel mensen minstens een thuiswerkkamer willen hebben. Zeker door het plaatsen van een bureau in de 'master bedroom' benadruk je dat het wel erg prettig is als je een aparte werkkamer hebt. En dat de woning wel ruimte heeft, maar dat je met twee kamers plus een afgetimmerde zolder misschien toch op korte termijn aan de klus wil om een extra kamer af te timmeren. Dan kiezen ze misschien toch liever voor de instapklare woningen met drie kamers op de eerste verdieping in plaats van deze woning.

• Chaki
  • Niet online
@JDFS Welke feedback gaven de mensen die het bezichtigden?

• JDFS
  • Niet online
Chaki schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:45:
@JDFS Welke feedback gaven de mensen die het bezichtigden?
Van wat ik begreep, allemaal positieve feedback maar net boven budget. Ergo, niemand heeft het achterste van hun tong laten zien - vandaar dat er nu via meerdere wegen feedback wordt gevraagd.

In de buurt zijn een aantal vergelijkbare woningen verkocht rond de vraagprijs en hoger, maar dit was wel januari/februari.

Maar wellicht is het handig om de prijs omlaag te brengen, ik zal dit als feedback doorgeven!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:41
Luiaard schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:24:
Ik vind de binnenunits van airco meestal lelijk als puisten op de muur. Nadeel van een achteraf-opbouw. Ik kan me absoluut voorstellen dat het in sommige huizen nodig is of de boel aangenaam maakt. Mijn schoonouders hebben er een met tuin op Zuiden en vrienden van ons ook. Het is comfortverhogend voor de hele warme dagen. Maar installatietechnisch en esthetisch lijkt het me beter dit onzichtbaar te integreren in bv. ventilatie. Als Funda-kijker associeer ik het met niet-mooi / het huis zal wel bloedheet worden. Alles dat je kunt doen om het huis überhaupt niet te warm te laten worden is beter dan het er later uit te moeten pompen natuurlijk. Strategisch geplaatste overstekken, leibomen, etc. Ohja en geen hele tegeltuin zeker niet op het Zuiden als je geen oven/hitte-eiland wilt.
Van airco’s als verwarming word ik persoonlijk ook niet vrolijk. Er is een reden dat dit niet meetelt voor je label. Voelt alsof de eigenaar verkeerde zuinigheid heeft toegepast. Ymmv.
Wij hebben een zuidmuur pal op de zon van 10 meter. Daar heb ik inmiddels groen tegenaan gezet en aan de binnenkant zit 20cm naisolatie.
Daarnaast slapen we op zolder, zadeldak en dakkapellen. Huis uit 1910. Je kan niet anders (of gewoon hard zweten als we weer een hittegolf hebben, dan airco ophangen. Op slaapkamer en in woonkamer.

Ik gebruik hem heel weinig, maar ik ben zo enorm blij dat ie er is wanneer je hem wel ‘nodig’ hebt.

Tuurlijk kan je een waaier neerzetten met een paar flessen water ervoor en in je onderbroek op de bank gaan zitten. Doe mij de airco maar. Ook in een eventueel volgend huis.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17

The Zep Man

🏴‍☠️

Luiaard schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:24:
Ik vind de binnenunits van airco meestal lelijk als puisten op de muur. Nadeel van een achteraf-opbouw. Ik kan me absoluut voorstellen dat het in sommige huizen nodig is of de boel aangenaam maakt. Mijn schoonouders hebben er een met tuin op Zuiden en vrienden van ons ook. Het is comfortverhogend voor de hele warme dagen. Maar installatietechnisch en esthetisch lijkt het me beter dit onzichtbaar te integreren in bv. ventilatie.
Dat klinkt allemaal mooi in theorie, maar niet elk huis van 40+ jaar oud heeft bestaande ventilatiesystemen om op aan te sluiten, of vloeren waarin vloerverwarming/-koeling in gevreesd kan worden.

Ik zit liever in de zomer koel en comfortabel met een apparaat dat sommige mensen "esthetisch" maar lelijk vinden, ook al wonen ze niet in de woning waar ik in woon.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 01-04-2026 19:25 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1 ... 223 224 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.