Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:40:
[...]

Binnen 2 a 3 weken was het geregeld. Hierbij zat ik er wel bovenop en heb vanaf het begin alles geregeld, dus inclusief taxatie en ORV.

Om je een indruk te geven: Je vult online de berekening in, daarna krijg je per email een offerte (paar dagen later in mijn geval). De hele mikmak aan documenten invullen/scannen en opsturen. Taxatieservice van Lloysbank gebruikt. Daarna wachten op akkoord per email.
Kan je zo vertellen welke documenten je allemaal moet aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:36
ed-oorklep schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:58:
Ons voorbehoud voor financiering liep vandaag af. Gelukkig gisteren de hypotheekofferte en bankgarantie getekend. Precies op tijd dus, nu kan er (bijna) niks meer mis gaan en krijgen we de 23e of de 1e de sleutel :)
Als je de hypotheekofferte en de bankgarantie gisteren pas hebt getekend, heb je toch nog geen finaal akkoord van de hypotheek verstrekker? De hypotheek is dan dus toch nog niet helemaal rond? Aangezien je voorbehoud voor financiering al wel is afgelopen..

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

anandus schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:32:
[...]
Dat weet ik niet precies, de hypo-adviseur heeft het geregeld.
De koopakte hebben we 8 februari getekend. Dus een maand?
Maar waarschijnlijk is-ie pas later aan de slag is gegaan, we hebben nog flink getwijfeld of we 20 of 30 jaar vast wilden, geloof dat we daar paar dagen (week?) later pas uit waren.

Het is ook allemaal wat krap, hoor. Weet ook niet precies waarom, want de overdracht is pas 22 juni.
Ik vermoed omdat de verkopers ook een huis willen kopen.
Oh dat is te doen, voor ons is het nieuwbouw dus wat minder last van verkopers die door willen en zelf willen kopen.

Maak ik me wat minder zorgen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:29
Bij ons is de hypotheek nu ook eindelijk rond!
We moeten nu enkel nog de waarborgsom overmaken en dan wachten totdat we in mei de sleutel krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Black_Mage schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:46:
Bij ons is de hypotheek nu ook eindelijk rond!
We moeten nu enkel nog de waarborgsom overmaken en dan wachten totdat we in mei de sleutel krijgen :D
Congrats! Fijn gevoel lijkt me! :*)

Munt toch? Wat was de totale doorlooptijd vanaf het moment dat je de offerte hebt aangevraagd?
Zelf wacht ik nu op taxatie die volgende week vrijdag plaats zal vinden. Woensdag kon ook maar op die dag was de verkopende partij verhinderd. Verder had de taxateur ook geen gaatje meer.. Druk druk druk overal volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 14:11
Mijn hypotheek is nu ook vrijwel rond! Direct afgesloten bij de ABN. Wou eerst afsluiten zonder advies, maar daar kwamen we niet uit, kon te weinig financieren. Toen maar met advies gedaan en was het wel mogelijk.
Tijdverloop (ongeveer):
-20 januari 1e oriëntatiegesprek via de webcam
-De weken erna allerlei documenten verzameld en opgestuurd
-10 feb concept adviesrapport / offerte ontvangen
-25 feb alles ondertekend en opgestuurd
-8 maart ligt alles bij de notaris en over 2 weken tekenen!

Heb voor mijn gevoel niet heel veel aan het adviesrapport (financiële gevolgen van hypotheek, overlijden, risico enz..). Maar verder prima geholpen en niet echt vertragingen opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:29
remzor schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:08:
[...]

Als je de hypotheekofferte en de bankgarantie gisteren pas hebt getekend, heb je toch nog geen finaal akkoord van de hypotheek verstrekker? De hypotheek is dan dus toch nog niet helemaal rond? Aangezien je voorbehoud voor financiering al wel is afgelopen..

Of zie ik iets over het hoofd?
Bij de Rabobank wordt alles al gechecked en doorgelicht voordat je de offerte krijgt, dus zodra een offerte betekend ook een finaal akkoord. Alleen nog tekenen en het is rond. Althans dat vertelde onze adviseur daar.
Overigens ligt de bankgarantie ook al bij de Notaris, op tijd, dus alles is geregeld ;)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
remzor schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:13:
[...]

Congrats! Fijn gevoel lijkt me! :*)

Munt toch? Wat was de totale doorlooptijd vanaf het moment dat je de offerte hebt aangevraagd?
Erg fijna ja we kunnen nu eindelijk echt beginnen met de voorpret.
De hypotheek hebben we bij Munt ja.
- 19 februari de offerte getekend.
- 26 februari taxatie rapport ontvangen
- 5 Maart akkoord ORV (laatste stuk wat we moesten aanleveren)
- 9 Maart akkoord Munt

Dus binnen 3 werkdagen na het aanleveren van het laatste stuk al het akkoord. We hebben alles via onze FA gedaan dus ik weet niet of Munt tussentijds de documenten al kreeg.

Edit: offerte zelf werd 16/17 februari aangevraagd

[ Voor 3% gewijzigd door Black_Mage op 09-03-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
ed-oorklep schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:41:
[...]

Bij de Rabobank wordt alles al gechecked en doorgelicht voordat je de offerte krijgt, dus zodra een offerte betekend ook een finaal akkoord. Alleen nog tekenen en het is rond. Althans dat vertelde onze adviseur daar.
Overigens ligt de bankgarantie ook al bij de Notaris, op tijd, dus alles is geregeld ;)
Aha, vandaar. Helder, bedankt :)
Black_Mage schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:47:
- 19 februari de offerte getekend.
- 26 februari taxatie rapport ontvangen
- 5 Maart akkoord ORV (laatste stuk wat we moesten aanleveren)
- 9 Maart akkoord Munt
Wow, vrij snel dan allemaal eigenlijk als ik dat zo lees. Ik heb alleen eerst een taxatierapport nodig alvorens ik de hypotheekofferte op kan vragen. Leek me eigenlijk ook vrij logisch, aangezien de hypotheekverstrekker toch moet weten wat de waarde van het huis is. Voor hetzelfde geld wordt die dus (ver) onder de verkoopprijs getaxeerd..
Bij jou kon je dus al wel de offerte aanvragen en tekenen zie ik. Misschien ook een verschil tussen een eigen FA en een partij als Hypotheek24?

Overigens heb ik de ontbindende voorwaarden tot 30 april lopen, dus vanaf half maart gaan de 'gebruikelijke' 6 weken pas in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

console schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:07:
[...]

Kan je zo vertellen welke documenten je allemaal moet aanleveren?
Dit verschilt natuurlijk per situatie, maar in elk geval had ik niet meer documenten nodig dan "gebruikelijk". (Check google). Wil je bijvoorbeeld NHG, dan moet je een ORV polis opsturen (check de eisen). Heb je een partner, dan moet diegene ook ID en dergelijke opsturen, formulieren ondertekenen etc. Is de lening gebaseerd op beide inkomens, dan moet ook je partner de benodigde werkdocumenten aanleveren, zoals loonstroken, werkgeversverklaring.

Anyway, in de eerste mail waarin je de offerte ontvangt, staat alles genoemd. Kom je er niet uit, gewoon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 07:33
Ik ben al 3 weken de overdrachts datum voorbij. Gelukkig ging verkoper akkoord met uitstel.
Vandaag bij de SVn de offerte starterslening getekend dus die is rond. Nu wachten tot alles bij de notaris ligt en dan volgende week eindelijk de overdracht.
Overigens ook de 1e hypotheek bij Munt afgesloten.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 16:49
Wij zijn ook bezig met het kopen van een huis. Voorlopig koopakte wordt a.s. zaterdag getekend.
Heeft iemand ervaring met het wel/niet laten voorregistreren (“Vormerkung”) van de koopakte.

Het is ter bescherming van de koper, vooral bij faillissement van de verkoper. Maar ook als er een nog een andere koper een hoger bedrag uitbrengt? HOe groot is de kans dat dit laatste gebeurd?

Volgens mij moet de verkoper dan wel een schadevergoeding betalen aan de koper?

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Crashman schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:59:
Wij zijn ook bezig met het kopen van een huis. Voorlopig koopakte wordt a.s. zaterdag getekend.
Heeft iemand ervaring met het wel/niet laten voorregistreren (“Vormerkung”) van de koopakte.

Het is ter bescherming van de koper, vooral bij faillissement van de verkoper. Maar ook als er een nog een andere koper een hoger bedrag uitbrengt? HOe groot is de kans dat dit laatste gebeurd?

Volgens mij moet de verkoper dan wel een schadevergoeding betalen aan de koper?
Zie dit topic voor dezelfde vraag: Woning gekocht, wel of niet inschrijven kadaster

En je koopactie is niet voorlopig zodra je hem tekent. En zodra er 2 handtekeningen onder staan kan de verkoper er niet meer onderuit zonder de boete van 10% te betalen. Dus een ander bod moet wel een heel stuk hoger zijn. Het mag trouwens wel voor tekening van de koopakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Vormerkung heeft niets te maken met een hoger bod. Vormerkung strekt tot bescherming van de koper tegen beschikkingsonbevoegdheid aan de zijde van de verkoper, o.a. door beslaglegging, faillissement en dergelijke. De opsomming in art. 7:4 lid 3 BW is ook limitatief, d.w.z. dat de Vormerkung echt alléén beschermt tegen wat daar letterlijk staat, niets méér en/of anders.

Zoals hierboven al is aangegeven, kan de verkoper niet meer (althans niet zonder de boete te verbeuren) van de koopvereenkomst af zodra koper en verkoper die beide hebben ondertekend. De koper heeft wel de bedenktijd van drie dagen na ondertekening.

[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 10-03-2016 16:16 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 16:59
Wij zijn ons ook maar eens aan het oriënteren.

Wanneer zijn jullie precies met de hypotheekadviseur om tafel gegaan? Want bij de Rabobank gaven ze telefonisch aan dat ik eerst maar eens een huis moest zoeken en online wel een indicatie voor maximale hypotheek kan opvragen, dit terwijl onze aankoopmakelaar juist adviseert en aandringt om eerst met een hypotheekadviseur om tafel te gaan.

Daarbij twijfel dus ook of ik niet allemaal zelf online ga doen, situatie is namelijk straight forward aangezien ik niet eerder een hypotheek heb gehad en mijn vrouw 2 jaar geleden haar woning heeft verkocht. Maar als ik dan weer kijk naar bijvoorbeeld Hypotheek24 dan moet je ook daar moet je eerst een voorlopige koopovereenkomst en taxatierapport sturen bij aanvraag. Kortom, als ik het graag vooraf allemaal wil regelen dan kom ik bijna altijd automatisch bij een "fysieke" hypotheekadviseur uit.

Verschilt verder het maximaal leenbare gedrag overigens veel tussen zo'n online tool en wat een adviseur regelt? Want dan zou dan nog een beweegreden kunnen zijn om het dus wel te gaan doen (stelling makelaar)

Hebben jullie verder enig idee per wanneer de studieschuld met nog openstaande ipv originele schuld wordt berekend? Ik weet dat D66 dat voorstel succesvol heeft gedaan echter zie ik overal nog steeds originele studieschuld staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Katseviool op 12-03-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Katseviool schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:47:
Hebben jullie verder enig idee per wanneer de studieschuld met nog openstaande ipv originele schuld wordt berekend? Ik weet dat D66 dat voorstel succesvol heeft gedaan echter zie ik overal nog steeds originele studieschuld staan.
Je krijgt toch een overzicht per 1 januari? Misschien is dat voldoende?

En anders is het een interessante vraag voor de webcare van de DUO.

[ Voor 1% gewijzigd door ANdrode op 12-03-2016 13:49 . Reden: DUO :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Sinds vorige week zijn we eigenaar van een woning.. bij de notaris hebben we de belasting voor waterschap naar rato van de tijd verrekend, maar ik heb ook zojuist een rekening gekregen van de gemeentelijke belasting voor waterschap voor mijn vorige huurwoning voor een heel jaar. Dit is blijkbaar een zogeheten tijdstipbelasting, degene die op 1 januari in de woning woont betaalt voor het hele jaar ongeacht gezinswijzigingen/verhuizingen.

De verkopers vertrekken deze maand naar een nieuwbouwwoning, waar ze waarschijnlijk geen waterschapslasten voor betalen aangezien ze er 1 januari niet woonden.

Wij hebben nu dus een dubbele rekening voor waterschapslasten (vorige appartement voor het hele jaar en nieuwe koophuis naar rato van tijd) en de verkopers helemaal geen rekening. Dit voelt niet als juist.. het gaat me niet zozeer om het bedrag, alhoewel het toch bijna 100 euro is, maar meer dat het eerlijk moet verlopen.

Had ik dan bij de notaris niet de waterschapslasten moeten verrekenen? Ik ga hier maandag achteraan bellen met de gemeente/notaris, maar advies is welkom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hbeez schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 19:26:

Had ik dan bij de notaris niet de waterschapslasten moeten verrekenen? Ik ga hier maandag achteraan bellen met de gemeente/notaris, maar advies is welkom..
Het is inderdaad gebruikelijk bij koopwoningen om deze lasten naar rato te verrekenen. Buiten deze gewoonte zit je vast aan de regel dat de gebruiker van het object op de peildatum voor het hele jaar dient te betalen.
Ja, niet geheel eerlijk, maar het is ongebruikelijker om deze verrekening niet te laten plaatsvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had hetzelfde. Kreeg eind februari de sleutel van een nieuw appartement en heb ook dubbel betaald. Al stelde de Regionale Belastinggroep dat het v.w.b. het koophuis om eigenarenbelasting ging, en v.w.b. mijn huurhuis om gebruikersbelasting. Tiens, het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Laatst online: 11-09 16:59
ANdrode schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:48:
[...]

Je krijgt toch een overzicht per 1 januari? Misschien is dat voldoende?

En anders is het een interessante vraag voor de webcare van de DUO.
Probleem zit hem met name bij de aanvraag waarbij de originele ipv huidige schuld wordt gevraagd. Dit terwijl er al een motie is aangenomen om de huidige schuld te laten meetellen:
https://d66.nl/voortaan-g...nd-bij-hypotheekaanvraag/

Ik zie dat alleen nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Katseviool schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:12:
[...]

Probleem zit hem met name bij de aanvraag waarbij de originele ipv huidige schuld wordt gevraagd. Dit terwijl er al een motie is aangenomen om de huidige schuld te laten meetellen:
https://d66.nl/voortaan-g...nd-bij-hypotheekaanvraag/

Ik zie dat alleen nergens terug.
Ben je ook al aan het aflossen (vanaf 2 jaar na de studie meestal), of nog niet? Zo niet, dan kun je er ook voor kiezen de studieschuld niet op te geven. Mag misschien niet maar doen velen met jou en is tot nog toe niet echt te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Ik heb om de hypotheek rond te krijgen mijn studieschuld volledig afgelost. Bedrag was ook niet zo hoog gelukkig.
Niet doorgeven is niet handig, het zijn namelijk wel kosten die je gewoon maandelijks hebt. En er wordt met de originele schuld gerekend omdat daar je terugbetaalbedrag op gebaseerd is, niet geheel onreeel dus. Maar in mijn ogen wordt de studieschuld wel te zwaar doorberekend.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Katseviool schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:47:
Wij zijn ons ook maar eens aan het oriënteren.

Wanneer zijn jullie precies met de hypotheekadviseur om tafel gegaan? Want bij de Rabobank gaven ze telefonisch aan dat ik eerst maar eens een huis moest zoeken en online wel een indicatie voor maximale hypotheek kan opvragen, dit terwijl onze aankoopmakelaar juist adviseert en aandringt om eerst met een hypotheekadviseur om tafel te gaan.
Ik zou zeggen dat het aan je situatie ligt. Hebben jullie beide simpelweg een fulltime baan met vast contract dan is er weinig spannends aan hoeveel je kan lenen. Helemaal als je niet tot het absolute max wil gaan van hoeveel je kan krijgen.

Zijn jullie ZZP'ers, of andere bijzondere omstandigheden (negatieve BKR registratie bijvoorbeeld), dan is het verstandiger om eerder om tafel te gaan. Persoonlijk was bij mij dat orienterende gesprek allemaal redelijk standaard waar je het meeste wel weet als je je een beetje hebt ingelezen.
Daarbij twijfel dus ook of ik niet allemaal zelf online ga doen, situatie is namelijk straight forward aangezien ik niet eerder een hypotheek heb gehad en mijn vrouw 2 jaar geleden haar woning heeft verkocht. Maar als ik dan weer kijk naar bijvoorbeeld Hypotheek24 dan moet je ook daar moet je eerst een voorlopige koopovereenkomst en taxatierapport sturen bij aanvraag. Kortom, als ik het graag vooraf allemaal wil regelen dan kom ik bijna altijd automatisch bij een "fysieke" hypotheekadviseur uit.
Als de Rabo voor je een optie is (ligt aan de hypotheekrente, voorwaarden, etc), die vond ik dat wel makkelijk doen. Je kan online bij hun al je documenten uploaden wanneer je er zin in hebt, zolang het maar een tijdje voor het echte gesprek is (diegene waar je voor betaald), zodat diegene dan de handel al bekeken kan hebben. En ze zijn behoorlijk goedkoop qua kosten, maar goed, ze vergelijken natuurlijk niet tussen verschillende banken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik ben de meerwerk lijst van onze nieuwbouw woning even aan het doorrekenen en zit met een paar "kleine" puntjes waar ik wat vragen over heb.

Het gaat over de kozijnen. Worden standaard als metalen uitvoering geleverd maar er is een optie tot hardhouten kozijnen voor opdek deuren.

Nu heb ik zelf meteen zoiets van dat moet je laten vervangen door hout gezien de uitstraling en geluid maar geen echte ervaring ermee. Is wel 170 per kozijn maal 9.

Volgende puntje is extra loze leidingen. Nu wil ik er sowieso in elke kamer 1 maar twijfel over op sommige punten 2 omdat ik mogelijk meerdere kabels wil trekken.
Hoeveel utp kabels kan ik door een buis trekken? Coax zal niet van toepassing zijn gezien we doorgaan met glasvezel en er geen coax meer zal zijn.
Ik ga er vanuit dat de leidingen flexleidingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:48:
Had hetzelfde. Kreeg eind februari de sleutel van een nieuw appartement en heb ook dubbel betaald. Al stelde de Regionale Belastinggroep dat het v.w.b. het koophuis om eigenarenbelasting ging, en v.w.b. mijn huurhuis om gebruikersbelasting. Tiens, het zij zo.
Ik had deze vraag toevallig vorige week gesteld aan onze notaris, die kwam met dit antwoord:

-----------
De gemeente-/waterschapsbelasting is op te delen in gebruikersbelasting en eigenarenbelasting.

De aanslag die u van de gemeente heeft ontvangen betreft de gebruikersbelasting. Deze belasting moet worden betaald door de persoon die op 1 januari de woning in gebruik heeft en verhuist mee naar het nieuwe adres. Voor de woning die u aan gaat kopen ontvangt u dit jaar voor wat betreft de gebruikersbelasting geen aanslag meer.

De eigenarenbelasting (dit is de onroerend zaak belasting en de watersysteemheffing gebouwd) wordt opgelegd aan degene die per 1 januari eigenaar is van de woning. Wordt de woning in de loop van het jaar verkocht dan verrekenen wij als notaris bij de verkoop van de woning de eigenarenbelasting met de nieuwe eigenaar. Ongeveer een week voor de overdracht van de woning ontvangt u van ons de nota van afrekening waarin de verrekening van de eigenarenbelasting is meegenomen.
------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rubman schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:40:
Nu heb ik zelf meteen zoiets van dat moet je laten vervangen door hout gezien de uitstraling en geluid maar geen echte ervaring ermee. Is wel 170 per kozijn maal 9.
Was dit ook een vraag? Ik vind hout mooier, maar in mijn huis zit ook ongeveer de helft staal; het was een bestaand huis en bij verbouwen geen zin om het te vervangen. Daar heb ik nu wel spijt van, maar al helemaal geen zin om het alsnog aan te passen.
Hoeveel utp kabels kan ik door een buis trekken? Coax zal niet van toepassing zijn gezien we doorgaan met glasvezel en er geen coax meer zal zijn.
Ik ga er vanuit dat de leidingen flexleidingen zijn.
Meestal kan je er wel twee kabels door heen trekken, maar dat ligt natuurlijk ook aan de manier waarop die leidingen zijn aangelegd. Cat5e dan wel, Cat6A is stugger en lastiger te trekken. Als je van te voren de kabels in de leiding kan trekken dan kan je zeker drie kabels er in krijgen en als je erg je best doet vier. Maar ik neem aan dat de aannemer dat niet gaat organiseren.

Het handigste werkt een trekkous om je kabel aan je trekveer te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

JeroenE schreef op maandag 14 maart 2016 @ 07:30:
[...]

Was dit ook een vraag? Ik vind hout mooier, maar in mijn huis zit ook ongeveer de helft staal; het was een bestaand huis en bij verbouwen geen zin om het te vervangen. Daar heb ik nu wel spijt van, maar al helemaal geen zin om het alsnog aan te passen.

[...]

Meestal kan je er wel twee kabels door heen trekken, maar dat ligt natuurlijk ook aan de manier waarop die leidingen zijn aangelegd. Cat5e dan wel, Cat6A is stugger en lastiger te trekken. Als je van te voren de kabels in de leiding kan trekken dan kan je zeker drie kabels er in krijgen en als je erg je best doet vier. Maar ik neem aan dat de aannemer dat niet gaat organiseren.

Het handigste werkt een trekkous om je kabel aan je trekveer te verbinden.
Kozijnen is inderdaad een vraag, denk zelf dat metaal te veel klinkt en hout mooier is. Het is alleen best een kostenpost erbij natuurlijk. Idealiter zou ik ook stompe deuren nemen, maar dat gaan we maar niet doen ivm kosten.

Wat betreft kabels trekken. Ik laat de aannemer geen kabels trekken voor €150,- per kabel 8)7 dat ga ik zelf doen.
Ben wel van plan om meteen overal een kabel extra in te leggen zodat ik mocht het nodig zijn enkel nog hoef te knijpen en niet hoef te kutten met extra kabels er achteraan trekken e.d.
Maar 2 per leiding zou geen probleem moeten zijn? en als ik alles in 1 keer trek moet 3 ook wel lukken?
Hoor namelijk over Flex leidingen dat die het best tricky maken af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:59
Rubman schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:18:
[...]

Kozijnen is inderdaad een vraag, denk zelf dat metaal te veel klinkt en hout mooier is. Het is alleen best een kostenpost erbij natuurlijk. Idealiter zou ik ook stompe deuren nemen, maar dat gaan we maar niet doen ivm kosten.

Wat betreft kabels trekken. Ik laat de aannemer geen kabels trekken voor €150,- per kabel 8)7 dat ga ik zelf doen.
Ben wel van plan om meteen overal een kabel extra in te leggen zodat ik mocht het nodig zijn enkel nog hoef te knijpen en niet hoef te kutten met extra kabels er achteraan trekken e.d.
Maar 2 per leiding zou geen probleem moeten zijn? en als ik alles in 1 keer trek moet 3 ook wel lukken?
Laatst nog geholpen bij een vriend.
5/8 buis: max 3x cat5e kabel ftp en dat gaat maar net met bochten en wat olie tegen de wrijving.. Maar dit is gedaan in etappes waarbij we stukken buis konden losmaken zodat je telkens korte stukken van een paar meter kon doen. Realistischer is 2 kabels per buis mits je gebruik maakt van flexibele utp en indien je gebruikt maakt van een stugge ftp cat6 kabel dan mag je blij zijn met 1 kabel.
3/4 buis: 2 stugge ftp cat6 kabels en 3 flexibele utp kabels met gemak :)

Dit zijn wel allemaal van die harde, gladde buizen. Flexibele leidingen zijn echt een pain in the ass met bochten en ribbels waarachter de kabel kan blijven steken.. Flexibel zul je als je geluk hebt maximaal 2 flexibele utp kabels doorheen krijgen

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

TankiEEE schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:45:
[...]

Laatst nog geholpen bij een vriend.
5/8 buis: max 3x cat5e kabel ftp en dat gaat maar net met bochten en wat olie tegen de wrijving.. Maar dit is gedaan in etappes waarbij we stukken buis konden losmaken zodat je telkens korte stukken van een paar meter kon doen. Realistischer is 2 kabels per buis mits je gebruik maakt van flexibele utp en indien je gebruikt maakt van een stugge ftp cat6 kabel dan mag je blij zijn met 1 kabel.
3/4 buis: 2 stugge ftp cat6 kabels.

Dit zijn wel allemaal van die harde, gladde buizen. Flexibele leidingen zijn echt een pain in the ass met bochten en ribbels waarachter de kabel kan blijven steken.. Flexibel zul je als je geluk hebt maximaal 2 flexibele utp kabels doorheen krijgen
Kijk dat is info waar ik wat mee kan, dat wordt dus even uitzoeken wat voor buizen ze gaan gebruiken (ik ben bang Flex)
Wil natuurlijk het liefst Cat6 door de buis duwen maar dan moet dat wel per 2 en idealiter 3 kunnen. Anders misschien toch kijken of er wat buizen bij moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rubman schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:18:
Wij kunnen natuurlijk ook verder weinig veranderen aan de prijs van de aannemer. Achteraf aanpassen is veel duurder.
Maar 2 per leiding zou geen probleem moeten zijn?
Tot nu toe is het me bijna altijd gelukt. 1 keer niet, maar later kwam ik er achter dat er 2 U bochten in de leiding zaten en dat werd het allemaal niet. Dat was trouwens gewone buis, niet eens flexibel.
en als ik alles in 1 keer trek moet 3 ook wel lukken?
In 1 keer drie kan wel, maar dan moet het een klein stukje zijn zonder al te veel bochten. Flexbuizen hebben die vaak wel (soms ook gewoon "per ongeluk" omdat het lastig is een flexbuis kaarsrecht te monterenen in bestaande situaties moet je er dus zeker niet op rekenen dat je dat kan trekken. Een beetje grafiet om te smeren kan soms net de truc zijn om het wel voor elkaar te krijgen.

Overal waar ik drie kabels in flexbuizen heb zitten heb ik eerst de kabel getrokken en daarna pas de buizen gemonteerd. Maar zoals ik al zei zal de aannemer wel niet organiseren dat jij wat kabeltjes in een buis maakt die hij vervolgens gaat monteren.

Ik denk dat dit gewoon een kwestie van uit proberen is. Als je echt per se ergens meerdere kabels wil hebben en je kan/wil dit niet oplossen op een andere manier (extra switch in die kamer bijvoorbeeld) dan kan je het beste op zeker spelen en een extra buis laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvanpol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 14:19
Me vriendin en ik hebben te horen gekregen dat ons bod op een appartement is geaccepteerd.. Nu moeten we alleen de keuzen maken voor een hypotheek. Nu weten we dat we voor maximaal 10 jaar in het appartement willen wonen. Wat is jullie mening over de keuze van de hypotheek?

Moeten we er één nemen van 10 jaar zodat de rente lager is, of de keuze om gelijk een hypotheek te nemen voor 30 jaar vast
Het is onze eerste koopwoning, dus we hebben er geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

dvanpol schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:45:
Me vriendin en ik hebben te horen gekregen dat ons bod op een appartement is geaccepteerd.. Nu moeten we alleen de keuzen maken voor een hypotheek. Nu weten we dat we voor maximaal 10 jaar in het appartement willen wonen. Wat is jullie mening over de keuze van de hypotheek?

Moeten we er één nemen van 10 jaar zodat de rente lager is, of de keuze om gelijk een hypotheek te nemen voor 30 jaar vast
Het is onze eerste koopwoning, dus we hebben er geen ervaring mee
Milmoor in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"
Mijn persoonlijke mening: kies onder de tien jaar als je je het kan veroorloven als het tegen zit. Kan je dat niet? Niet doen. Boven de tien jaar is voor als je geld minder belangrijk vind dan zekerheid. Tien jaar is nog te overzien qua periode in je leven. Langer vooruit proberen te kijken is koffiedik kijken. Dertig jaar vast is daarmee schijnzekerheid. Je geeft dan geld weg aan de bank. Kies dan vijftien of desnoods twintig. daarna ben je toch voornamelijk aan het aflossen, dus het percentage tikt dan niet meer aan. Vijf, tien en vijftien jaar zijn voor de gemiddelde kopers de beste keuze. Zelf ga ik voor een jaar omdat ik de financieel ruimte heb, en het gemiddeld gesproken lucratief is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Als je van plan bent er max 10 jaar te wonen zou ik de hypotheek ook niet langer vastzetten. Hypotheek meenemen naar een nieuwe woning klinkt leuk, maar komt volgens mij vrij weinig voor in de praktijk.
Dus heb je 'teveel' rente betaald omdat je een hoger tarief betaald.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
Vrijdag eindelijk de overdracht :)
Kan ik alvast zaken zoals gas water licht, TV,Internet etc regelen ? Of moet ik wachten tot de overdracht is geweest. Dat zou wel handig zijn aangezien je bij bv ziggo je pakket binnen 14 dagen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

DutchGamer schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:59:
Vrijdag eindelijk de overdracht :)
Kan ik alvast zaken zoals gas water licht, TV,Internet etc regelen ? Of moet ik wachten tot de overdracht is geweest. Dat zou wel handig zijn aangezien je bij bv ziggo je pakket binnen 14 dagen krijgt.
GWL moet je gewoon doen na de overdracht. Bij mij hebben de vorige eigenaar, de (verkoop)makelaar en ikzelf een handtekening gezet onder een formulier met de meterstanden. Daarna vraag je het gewoon zelf aan. Sowieso heb je de eindmeterstanden nodig bij het aanvragen van je GWL

Internet heb ik zelf ook voor de overdracht aangevraagd, heb wel even de huidige bewoners een seintje gegeven dat er mogelijk post van mij aankwam ivm internetaanvraag. Vonden ze prima. Maar misschien zit niet alle verkopers te wachten om eventuele pakketjes (het zou maar eens kunnen dat ziggo een doorwerkt :X ) aan te nemen voor de nieuwe bewoner als de sleuteloverdracht nog niet is geweest ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 14-03-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
Rmg schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:09:
[...]

GWL moet je gewoon doen na de overdracht. Bij mij hebben de vorige eigenaar, de (verkoop)makelaar en ikzelf een handtekening gezet onder een formulier met de meterstanden. Daarna vraag je het gewoon zelf aan. Sowieso heb je de eindmeterstanden nodig bij het aanvragen van je GWL

Internet heb ik zelf ook voor de overdracht aangevraagd, heb wel even de huidige bewoners een seintje gegeven dat er mogelijk post van mij aankwam ivm internetaanvraag. Vonden ze prima. Maar misschien zit niet alle verkopers te wachten om eventuele pakketjes (het zou maar eens kunnen dat ziggo een doorwerkt :X ) aan te nemen voor de nieuwe bewoner als de sleuteloverdracht nog niet is geweest ;)
Bedankt voor je reactie. Van de meterstanden opnemen met de verkoper en makelaar was ik op de hoogte idd.
Dat zal ik na de overdracht wel regelen. Morgen maar even ziggo bellen, Het zal vast wel mogelijk zijn om aan te geven dat ze pas na de overdracht gaan leveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:49
Guys, even een vraag. Ik weet het allemaal niet meer. Ik heb per mail een bod gedaan op een woning. De verkoop makelaar heeft deze geaccepteerd namens de verkopers. Bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Donderdag zouden wij een koopcontact ondertekenen. Vandaag krijg ik een mail dat de verkopers een hoger bod hebbeb ontvangen en geaccepteerd en dat ze dus niet verder met mij in zee willen. Kan dit zomaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staba
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 11:23
Weet iemand of je bij DUO ergens een PDF/Document kunt opvragen waar de oorspronkelijke studieschuld op staat?

Dit is nodig voor een hypotheek aanvraag, maar als ik inlog op 'Mijn DUO' kan ik alleen maar de jaarlijkse post vinden met de schuld van het huidige jaar en het jaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
poestoe schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:18:
Guys, even een vraag. Ik weet het allemaal niet meer. Ik heb per mail een bod gedaan op een woning. De verkoop makelaar heeft deze geaccepteerd namens de verkopers. Bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Donderdag zouden wij een koopcontact ondertekenen. Vandaag krijg ik een mail dat de verkopers een hoger bod hebbeb ontvangen en geaccepteerd en dat ze dus niet verder met mij in zee willen. Kan dit zomaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Klote man! Volgens mij is het zo dat als de verkopende partij heeft gereageerd op je bod zij niet meer in onderhandeling mogen gaan met anderen. Jij was niet meer in onderhandeling dus zeker weet ik dit niet.
Jammer dat je niet eerder het voorlopig koopcontract heb getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:49
Ja ik baal als een stekker, de verkoop makelaar geeft aan dat hij het ook anders had gezien. Maar volgens hem, heb ik geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:44
poestoe schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:45:
Ja ik baal als een stekker, de verkoop makelaar geeft aan dat hij het ook anders had gezien. Maar volgens hem, heb ik geen poot om op te staan.
http://blog.deleeuw.nl/20...-is-niet-altijd-afspraak/

Je hebt inderdaad geen poot om op te staan, helaas is dit echt een kwestie van door de zure appel heen bijten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Ik weet niet of iemand ervaring heeft met het kopen van een nieuwbouw huis, maar je hebt constant het idee dat de aannemer alles maal 2 doet of moeilijk doet over iets om er later 2x zoveel voor te vragen. De fundering staat er al, maar nog geen vloer en zeker geen plafond. Vroeg ik dus kan ik eerder willekeurig getekende lokaties van de 3 LEDs in de woonkamer iets verschuiven op de tekening.

" De LED lampen in de keuken kunnen niet meer wijzigen. In de vloer is hier rekening mee gehouden met de wapening en dit kan niet meer aangepast worden."

( er zit vloerverwarming op de begane grond en 1e etage). Ik vroeg hoe kan dat dan?

"

" De led lampen komen in de vloer (onderzijde vloer = plafond) en deze zijn al geproduceerd."

???

"De sparingen voor de led worden door de gehele vloer geboord anders kunnen we ze niet aansluiten.
Ik zal vragen aan de elektricien of hij een mogelijkheid ziet maar ik zie hem op dit moment niet."

??? WTF. Ik baal dat de aannemer in zo'n monopolie positie zit aangezien ik wel handtekening heb geplaatst om de opdracht uit te voeren, maar nimmer stond in het contract dat wijzigingen zijn voorbehouden. Heel vaag dat dat er zo moeilijk wordt gedaan voor het " fictief" verplaatsen van 3 LED's....

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat is inderdaad niet fijn. Heb je een definitieve tekening voor goedkeuring gekregen? Zo ja, dan had je toen (achteraf gezien) beter op moeten letten. Zo nee, dan is dit een erg vervelend punt. Ik heb net toevallig tekeningen van onze vloerplaten gezien en het toilet zat tegen de verkeerde wand. Dat had men achteraf ook niet willen herstellen. Nu was ik er nog op tijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Milmoor schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:39:
Dat is inderdaad niet fijn. Heb je een definitieve tekening voor goedkeuring gekregen? Zo ja, dan had je toen (achteraf gezien) beter op moeten letten. Zo nee, dan is dit een erg vervelend punt. Ik heb net toevallig tekeningen van onze vloerplaten gezien en het toilet zat tegen de verkeerde wand. Dat had men achteraf ook niet willen herstellen. Nu was ik er nog op tijd bij.
Ja ik heb meerdere versies gekregen en "goedgekeurd" . Probleem is je loopt pas tegen dingen aan, nadat je ook verder in jet proces zit. Het is echt onmogelijk alles precies tot in de puntjes te laten kloppen en zeker niet op de cm. Ik heb al weet niet hoeveel loze leidingen laten plaatsen omdat ik zag dat de tv boven de open haard niet genoeg aansluitingen had voor de receiver en speakers, tja en dan blijf je bezig... Maar ik snap gewoon de LED situatie niet, hoezo is de plafond al " geproduceerd" ... waar dan?? Ik zie hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

staba schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:19:
Weet iemand of je bij DUO ergens een PDF/Document kunt opvragen waar de oorspronkelijke studieschuld op staat?

Dit is nodig voor een hypotheek aanvraag, maar als ik inlog op 'Mijn DUO' kan ik alleen maar de jaarlijkse post vinden met de schuld van het huidige jaar en het jaar ervoor.
Nee, daarvoor moet je even bellen met DUO.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

CyberAmp schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:47:
[...]

Ja ik heb meerdere versies gekregen en "goedgekeurd" . Probleem is je loopt pas tegen dingen aan, nadat je ook verder in jet proces zit. Het is echt onmogelijk alles precies tot in de puntjes te laten kloppen en zeker niet op de cm. Ik heb al weet niet hoeveel loze leidingen laten plaatsen omdat ik zag dat de tv boven de open haard niet genoeg aansluitingen had voor de receiver en speakers, tja en dan blijf je bezig... Maar ik snap gewoon de LED situatie niet, hoezo is de plafond al " geproduceerd" ... waar dan?? Ik zie hem niet.
Bij ons worden die inderdaad van te voren besteld. Men wil nu de opties die dat gedeelte raken definitief hebben. Zie ook hier: Milmoor in "Ervaringen met het bouwen van een huis".

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 14-03-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Milmoor schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:03:
[...]

Bij ons worden die inderdaad van te voren besteld. Men wil nu de opties die dat gedeelte raken definitief hebben. Zie ook hier: Milmoor in "Ervaringen met het bouwen van een huis".
Tja, ik denk soms is het alles wel passen en meten (no pun intended), niets staat in steen zolang het nog niet gebouwd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DutchGamer schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:16:
[...]

Bedankt voor je reactie. Van de meterstanden opnemen met de verkoper en makelaar was ik op de hoogte idd.
Dat zal ik na de overdracht wel regelen. Morgen maar even ziggo bellen, Het zal vast wel mogelijk zijn om aan te geven dat ze pas na de overdracht gaan leveren. :)
Ik heb internet in november aangevraagd (overdracht was 4 januari) en kon bij Vodafone in elk geval een installatiedatum opgeven (dat was dus de eerste week van januari, zo snel mogelijk internet in m'n nieuwe huis).
Ik neem aan dat dat bij Ziggo ook wel kan, hooguit even bellen of ze de modem dan naar een oud adres kunnen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
DutchGamer schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:16:
[...]

GWL heb ik ook nog niet geregeld, bij Ziggo moet je bij een verhuisbericht de datum dat je verhuisd ook aangeven, en dan beloven ze om het eventuele installatiepakket niet voor die datum af te leveren op het nieuwe adres. Maar goed, hoe betrouwbaar zijn ze he 8)7 Ik herinner me wel nog dat ze minstens 2 weken nodig hebben om het allemaal te verwerken, dus in het ergste geval zou je 2 weken zonder internet ed zitten.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:13
ed-oorklep schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 00:14:
[...]
GWL heb ik ook nog niet geregeld, bij Ziggo moet je bij een verhuisbericht de datum dat je verhuisd ook aangeven, en dan beloven ze om het eventuele installatiepakket niet voor die datum af te leveren op het nieuwe adres. Maar goed, hoe betrouwbaar zijn ze he 8)7 Ik herinner me wel nog dat ze minstens 2 weken nodig hebben om het allemaal te verwerken, dus in het ergste geval zou je 2 weken zonder internet ed zitten.
Maakt dat eigenlijk nog uit als je van Ziggo naar Ziggo verhuist? Ik heb nu Ziggo, krijg 30 maart de sleutel en we willen 11 april over zijn, ik kan eigenlijk dus gewoon mijn apparatuur meenemen en daar aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Moet de verbinding daar wel actief zijn. Als de huidige bewoners geen ziggo hebben dan is dit niet het geval. Ik zou dit wel twee weken van te voren aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Ik verhuis inderdaad ook van Ziggo naar Ziggo, en het is inderdaad een kwestie van apparatuur meenemen aansluiten en klaar. Ik heb zelfs hier ergens gelezen dat er tussendoor niet afgesloten wordt, dus als het een weekje eerder of later zou worden dat je verhuist dan zou je gewoon internet houden. Maar pin me daar niet op vast :-).
Ik geloof dat het enige dat je moet achterlaten de 'doos' aan de muur is, de rest moet je meenemen. Dus ik ben ook heel benieuwd wat er uberhaubt in het 'installatiepakket' gaat zitten.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
staba schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:19:

Onder Mijn gegevens/Studieschuld/Terugbetalen studieschuld vind ik, naast de actuele, ook de originele hoogte van de schuld. Een printscreen hiervan was genoeg voor de hypotheekverstrekker.
CyberAmp schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:22:
[...]

Tja, ik denk soms is het alles wel passen en meten (no pun intended), niets staat in steen zolang het nog niet gebouwd is...
Waarschijnlijk gaat het om een prefab huis. Dat het nog niet gemonteerd is, wil nog niet zeggen dat de vloer of muren niet al ergens geproduceerd zijn, wachtende op transport.

[ Voor 26% gewijzigd door Melniek op 15-03-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wij zijn eruit gekomen met de verkoper :) Echter is de overdracht van de woning pas 31 december (=datum in koopakte), of zoveel eerder als hun nieuwbouwwoning toelaat.

Echter, wat zijn zaken waar ik op moet letten nu er veel tijd tussen de koopakte en levering zit? Ik zal natuurlijk bij de levering goed op moeten letten of ik alles ook geleverd krijg waar ik nu voor teken (ook de staat van de vloer etc.)

Ze hebben op eigen houtje al de waarborgsom/bankgarantie uit de het koopcontract gestreept. Op zich vind ik dat natuurlijk prima, maar is dat voor hen logisch om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
CyberAmp schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:22:
[...]

Dit is een van de grootste frustraties bij een bouwer ;)
Dan biedt men het aan om mee te nemen tegen hogere kosten, alleen al vanwege de grotere kans op een fout.

Is het een kanaal plaat of breedplaat vloer? Als dat zo is, is er vaak al veel tijd in de voorbereiding gestoken om alles op de juiste positie te krijgen.
Hiervoor zijn meerdere controlerondes geweest (waarbij vaak genoeg iets verschuift wat inde vorige ronde niet eens een opmerking was). Als het dan eindelijk 'definitief' is gaat het vaak zo snel mogelijk in de productielijn.

Duurt vaak ook ene week of 3 voordat deze daar doorheen zijn en geleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bartbh schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:10:
Wij zijn eruit gekomen met de verkoper :) Echter is de overdracht van de woning pas 31 december (=datum in koopakte), of zoveel eerder als hun nieuwbouwwoning toelaat.

Echter, wat zijn zaken waar ik op moet letten nu er veel tijd tussen de koopakte en levering zit? Ik zal natuurlijk bij de levering goed op moeten letten of ik alles ook geleverd krijg waar ik nu voor teken (ook de staat van de vloer etc.)

Ze hebben op eigen houtje al de waarborgsom/bankgarantie uit de het koopcontract gestreept. Op zich vind ik dat natuurlijk prima, maar is dat voor hen logisch om te doen?
Bereidstellingsprovisie is iets waar je bij het regelen van een hypotheek mogelijk tegenaan loopt, en wat eventueel je keus voor een geldverstrekker zou kunnen beinvloeden. En je zou kunnen overwegen om de koopakte in te schrijven bij het kadaster.... in 8 / 9 maanden kan mogelijk meer fout gaan bij verkopers dan je nu kunt overzien. Maar dat hangt natuurlijk ook van de situatie van verkopers af.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 15-03-2016 14:14 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 12:48
naitsoezn schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:13:
[...]

Bereidstellingsprovisie is iets waar je bij het regelen van een hypotheek mogelijk tegenaan loopt, en wat eventueel je keus voor een geldverstrekker zou kunnen beinvloeden. En je zou kunnen overwegen om de koopakte in te schrijven bij het kadaster.... in 8 / 9 maanden kan mogelijk meer fout gaan bij verkopers dan je nu kunt overzien. Maar dat hangt natuurlijk ook van de situatie van verkopers af.
Inschrijven bij kadaster is maar voor 6 maanden. Dus bekijk even goed of je dan de eerste 6 of laatste 6 maanden wil pakken.

Daarnaast zijn offertes vaak maar 3 maanden geldig en kost verlengen bij veel verstrekkers geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Rob-T6 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:12:
[...]

Dit is een van de grootste frustraties bij een bouwer ;)
Dan biedt men het aan om mee te nemen tegen hogere kosten, alleen al vanwege de grotere kans op een fout.

Is het een kanaal plaat of breedplaat vloer? Als dat zo is, is er vaak al veel tijd in de voorbereiding gestoken om alles op de juiste positie te krijgen.
Hiervoor zijn meerdere controlerondes geweest (waarbij vaak genoeg iets verschuift wat inde vorige ronde niet eens een opmerking was). Als het dan eindelijk 'definitief' is gaat het vaak zo snel mogelijk in de productielijn.

Duurt vaak ook ene week of 3 voordat deze daar doorheen zijn en geleverd kunnen worden.
Ja dit bevestigd wat ik al vermoedde. Het is geen feest inderdaad om de zoveelste ' definitieve' aanpassing door te geven, maar ik dacht dat LED's pas achteraf gemonteerd worden, dat is dus blijkbaar niet het geval. In mijn visie kan het nog steeds achteraf, maar dan wordt het niet mooi. Ik wacht 't af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ik heb nog een, waarschijnlijk vrij simpele, vraag m.b.t. de ontbindende voorwaarden. Tot 30 april staan deze voor ons, o.a. dus voorbehoud van financiering. Van de notaris ook bericht omtvangen dat uiterlik op deze datum de bankgarantie overlegd dient te worden.

Stel nu, we krijgen de financiering niet rond voor die datum. Maar zijn wel zo zeker van onze zaak dat het een week later waarschijnlijk wel rond zal zijn (dus puur vanwege drukte, achterstanden bij de verstrekker etc.). Dan is het toch ook 'prima'? Ik bedoel, ik snap dat we dan niet meer kunnen ontbinden en ik weet dat we eventueel ook uitstel aan kunnen vragen bij de verkopende partij, maar als ie rond komt voor de overdrachtsdatum is het toch goed? Alleen dus meer risico vanwege de verlopen vvo, toch? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
remzor schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:23:
Ik heb nog een, waarschijnlijk vrij simpele, vraag m.b.t. de ontbindende voorwaarden. Tot 30 april staan deze voor ons, o.a. dus voorbehoud van financiering. Van de notaris ook bericht omtvangen dat uiterlik op deze datum de bankgarantie overlegd dient te worden.

Stel nu, we krijgen de financiering niet rond voor die datum. Maar zijn wel zo zeker van onze zaak dat het een week later waarschijnlijk wel rond zal zijn (dus puur vanwege drukte, achterstanden bij de verstrekker etc.). Dan is het toch ook 'prima'? Ik bedoel, ik snap dat we dan niet meer kunnen ontbinden en ik weet dat we eventueel ook uitstel aan kunnen vragen bij de verkopende partij, maar als ie rond komt voor de overdrachtsdatum is het toch goed? Alleen dus meer risico vanwege de verlopen vvo, toch? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
Ja, zolang als je maar rekening houdt met de 10% boete die je verschuldigd bent als je toch moet ontbinden. Ik zou in jouw geval altijd even contact opnemen met de verkopend makelaar of de verkopers en een week uitstel vragen, meestal geven ze dat wel omdat ze zelf geen zin hebben weer opnieuw te moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
Heb ziggo maar besteld. Het duurt tog 2 weken en de overdracht is gelukkig vervroegd naar a.s vrijdag!
Dus ja dan meer even zonder internet en tv. In het begin ben je tog druk bezig met klussen en inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
remzor schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:23:

Volgens mij is het zo dat er een marge is van 8 Dagen. Deze dagen heeft de notaris soms nodig om alle papierwerk te verzorgen en gelden op te vragen.
Dus als je op de 30e te horen krijgt dat de hypotheek finaal akkoord is is er geen probleem.

En vraag optijd uitstel aan! Ik heb een week van te voren uitstel aangevraagd, Gewoon voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Oke, thanks! 30 april lopen onze voorwaarden af en overdracht zou 15 juni plaatsvinden, wordt nu vervroegd naar 1 juni (verkopers hebben hierom gevraagd en komt ons ook goed uit).

Ik ga ervan uit het op tijd rond te krijgen en na de taxatie van vrijdag alles echt in gang te kunnen zetten. Uitstel vragen doe ik eind april, mochten we nog geen finaal akkoord hebben tegen die tijd. Het ging er me meer om dat ook al zou de hypotheek pas 15 mei rond zijn er verder geen problemen zijn, als ie maar rond komt een week voor de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
remzor schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:42:
Oke, thanks! 30 april lopen onze voorwaarden af en overdracht zou 15 juni plaatsvinden, wordt nu vervroegd naar 1 juni (verkopers hebben hierom gevraagd en komt ons ook goed uit).

Ik ga ervan uit het op tijd rond te krijgen en na de taxatie van vrijdag alles echt in gang te kunnen zetten. Uitstel vragen doe ik eind april, mochten we nog geen finaal akkoord hebben tegen die tijd. Het ging er me meer om dat ook al zou de hypotheek pas 15 mei rond zijn er verder geen problemen zijn, als ie maar rond komt een week voor de overdracht.
Als je eenmaal alles hebt aangeleverd kan het heel snel gaan. Zorg dat je alle papieren vast verzameld bijv. de werkgeversverklaring etc. Als je eenmaal het taxatierapport en een levensrisicoverzekering hebt afgesloten is het zo geregeld. Succes de komende spannende tijd! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Tony schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:52:
[...]

Als je eenmaal alles hebt aangeleverd kan het heel snel gaan. Zorg dat je alle papieren vast verzameld bijv. de werkgeversverklaring etc. Als je eenmaal het taxatierapport en een levensrisicoverzekering hebt afgesloten is het zo geregeld. Succes de komende spannende tijd! 8)
Ja, dat lijkt me idd ook. Als ze dus gewoon snel de hypotheekaanvraag verwerken komt het ook zeker wel op tijd rond. Je hebt het alleen niet helemaal in eigen hand..
Werkgeversverklaringen, paspoorten, loonstroken, bankafachriften, getekende koopoverkomst, notaris etc. is allemaal al geregeld. Voor de ORV verwacht ik geen problemen aangezien we beide geen bijzonder mdisch verleden hebben, jong zijn en niet roken :)
En dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 13:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zucht. Beetje pissig. Morgen twee bezichtigingen ingepland, hadden er eigenlijk drie moeten zijn maar de laatste had spontaan geen tijd meer toen ik terugbelde voor bevestiging.
Nu net een telefoontje gehad dat er nóg eentje niet door kan gaan, want men is aan het verbouwen en is daar nog wel een maand mee bezig! :( Sta je dan, met je vrije dag.
Als ik uitgetierd ben nog maar even terugbellen wat ze nou precies aan het doen zijn, want het is wel meteen het leukste huis dat we op het oog hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

Kju

Vandaag bericht gehad van de notaris dat de stukken binnen zijn. Rabobank private banking garandeert dus geen snelle afwikkeling, wel goede service verder. De meeste vertraging zat in de postverwerking die schijnbaar centraal is geregeld en poststukken met gemak een week onderweg zijn. Koopakte was ook pas een maand na overeenstemming getekend, eerder kon ik ook niets aanvragen. Deels misschien ook gemakzucht van de bank omdat ik een heel lang financieringsvoorbehoud had bedongen. Koopsom overeengekomen op 13 januari, voorbehoud liep tot 14 maart.

[ Voor 32% gewijzigd door Kju op 16-03-2016 13:28 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:22
Even een vraagje aan de mensen met ervaring in het kopen van huizen in nog te bouwen nieuwbouwprojecten. Wij hebben nu een optie op een appartement in een project. Bij alle gesprekken werd steeds uitgegaan van een bouwperiode van 300-350 werkbare werkdagen, wat me al vrij lang leek. Nu hebben we de aannemingovereenkomst ontvangen (die eerder nog niet beshcikbaar was) en nu staat daar een bouwperiode van 420 werkbare werkdagen.

Is dat normaal/reëel? Op internet zoekend kom ik uit op een gemiddeld aantal werkbare dagen van 180 per jaar. Dan kan ik in theorie 2,5 jaar wachten op mijn nieuwe woning. Er werd steeds gesproken over oplevering in December 2017, maar met deze tijdsperiode zit je zomaar in December 2018.

Gezien het feit dat de grond direct afgetikt mag worden en de bouwkosten in fases zit ik dan 2,5 jaar met oplopende dubbele kosten. Nou hebben we daar wel een bedrag voor klaarstaan, maar of dat die gehele periode dekt vraag ik me af. Ik vond anderhalf jaar wachten al redelijk lang wachten, maar 2,5 jaar trekt me toch niet zo.

Iemand met ervaring die me hierin van advies kan voorzien?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is het ene niet de verwachtte bouwperiode en het ander de maximale bouwperiode. Als zij de laatste termijn overschrijden, heb jij recht op een schadevergoeding.

Bij ons stond overigens ook vermeld dat uiterlijk 3 maanden na ondertekenen overeenkomst er gestart moet worden met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik houd altijd 210 werkbare dagen per jaar aan; toevallig is 420 werkdagen dus precies 2 jaar. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Melniek schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:27:
Is het ene niet de verwachtte bouwperiode en het ander de maximale bouwperiode. Als zij de laatste termijn overschrijden, heb jij recht op een schadevergoeding.

Bij ons stond overigens ook vermeld dat uiterlijk 3 maanden na ondertekenen overeenkomst er gestart moet worden met de bouw.
Hierin staat dat ze moeten beginnen met de bouw als 70% van de appartementen verkocht is.

En het is niet een verschil van verwacht en maximal. Er is altijd gesproken over de maximale periode. Die nu 70 werkbare dagen langer wordt.
DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:42:
Ik houd altijd 210 werkbare dagen per jaar aan; toevallig is 420 werkdagen dus precies 2 jaar. ;)
Dan nog zit je met een verwachte bouwstart voor de bouwvak 2016 alsnog in de zomer van 2018 voordat het opgeleverd wordt. en een winter met strenge vorst brengt je zomaar naar december 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Zojuist bericht gehad dat mijn hypotheek finaal akkoord is gegeven. Vanaf de eerste bezichtiging een maand en 10 dagen precies. Over twee weken de sleutel, en dan 10 dagen om te verhuizen. Hoeft gelukkig weinig aan te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Malfunctions schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:10:
Even een vraagje aan de mensen met ervaring in het kopen van huizen in nog te bouwen nieuwbouwprojecten. Wij hebben nu een optie op een appartement in een project. Bij alle gesprekken werd steeds uitgegaan van een bouwperiode van 300-350 werkbare werkdagen, wat me al vrij lang leek. Nu hebben we de aannemingovereenkomst ontvangen (die eerder nog niet beshcikbaar was) en nu staat daar een bouwperiode van 420 werkbare werkdagen.

Is dat normaal/reëel? Op internet zoekend kom ik uit op een gemiddeld aantal werkbare dagen van 180 per jaar. Dan kan ik in theorie 2,5 jaar wachten op mijn nieuwe woning. Er werd steeds gesproken over oplevering in December 2017, maar met deze tijdsperiode zit je zomaar in December 2018.

Gezien het feit dat de grond direct afgetikt mag worden en de bouwkosten in fases zit ik dan 2,5 jaar met oplopende dubbele kosten. Nou hebben we daar wel een bedrag voor klaarstaan, maar of dat die gehele periode dekt vraag ik me af. Ik vond anderhalf jaar wachten al redelijk lang wachten, maar 2,5 jaar trekt me toch niet zo.

Ja gewoon een max. einddatum afspreken. Bij ons 4 maanden later gestart met de bouw, geen extra cent betaald. Gewoon goed bespreken. Uiteindelijk zijn ze (naar verwachting( iets eerder klaar dan de genoemde einddatum (dekken zich in door die extra marge te geven tegen evt. uitloop door onvoorziene omstandigheden). M.a.w. het kan naar alle waarschijnlijkheid meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:33
Vandaag alle stukken aangeleverd bij Bijbouwe. Offerte vorige week al getekend. Waarschijnlijk krijgen we vrijdag te horen of alles akkoord is. Spannende tijd!

Het moet nu wel een beetje gaan opschieten, eind maart lopen de ontbindende voorwaarden af. Half april de sleutel.

[ Voor 27% gewijzigd door endless90 op 16-03-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Laatst online: 18:08
Afgelopen week akkoord op het bod gekregen, volgende week tekenen voorlopig koopcontract.
Heb al eerder twee vrijblijvende gesprekken gehad bij twee landelijke grote tussenpersonen. Ik vond eerlijk gezegd het niveau zo laag; dat ik een klein beetje het vertrouwen kwijt ben in deze toko's.

Ik ben nu dus in twijfel om een execution only hypotheek te nemen of toch via een tussenpersoon te sluiten.
De uitgangspunten zijn niet zo moeilijk; eerste huis, zonder NHG en met een ruime som eigen geld mocht ik een betere rente krijgen.
Is er toevallig iemand die mij een financieel planner of tussenpersoon kan adviseren in omgeving Nijmegen? Mag even via pb, anders wordt het misschien reclame.

Of iemand die zegt; "joh, doe lekker execution only' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
Ik zit met een klein dilemma, of misschien wel een luxe-probleem. Heb ondertussen mijn eigen woning verkocht, maar nu is de vraag: wat gaan we weer kopen. Heb de keuze uit een nieuwbouw project of bestaande bouw.

De bestaande bouw zit in een woonwijk in Emmen welke volledig ontwikkeld is en voorziet in alle primaire voorzieningen; winkelcentra, goed openbaar vervoer, etc.. De nieuwbouw komt in een wijk welke al lange tijd in ontwikkeling is (>10jr), waarvan nog maar de vraag is of alle primaire voorzieningen er überhaupt gaan komen.

Om een idee te geven, waar het om gaat:
- bestaande bouw is bijvoorbeeld zoals dit: link 1 of link 2
- nieuwbouw is dit (nog exclusief uitbouw/ meerwerken): link

Nu zit ik met het dilemma: of kiezen we voor de nieuwbouw, met een risico dat er überhaupt geen primaire voorzieningen komen of gaan we toch kiezen voor bestaande bouw.... Nieuwbouw is eigenlijk wel het mooiste, omdat je alles conform de laatste maatstaven hebt, de eerste jaren geen onderhoud en alles precies zo kunt inrichten zoals je zelf wilt. Nadeel zou kunnen zijn de locatie. Terwijl bij de bestaande bouw de locatie weer beter is (qua woonwijk), maar je dan met de nadelen zit qua hoe de woning is ingericht, extra kosten voor een nieuwe keuken/ badkamer, etc....

Iemand van jullie tips of ideeen hoe dit dilemma aan te pakken?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

Kju

Een opknapper zoeken in de bestaande bouw die je zo goed als helemaal kan strippen, bij voorkeur nog iets wat na 2000 is gebouwd. Voordeel is dat zulke woningen vaak lang te koop staan en er meer af te dingen valt. Ik weet alleen niet of ze er ook zijn in jouw regio ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Die keukens en badkamers in je linkjes zien er prima uit dus ik zie niet in waarom je daar extra kosten aan zou hebben. Juist bij nieuwbouw heb je extra kosten zoals vloeren, tuin, zolderinrichting, etc.

En nieuwbouw moet vaak nog een jaar of wat drogen, met kans op schade aan stukwerk en zo door krimpen of uitzetten. En je loopt kans dat je nog jaren tussen de bagger en de bouwvakkers zit. Voordeel is wel dat iedereen daar nieuw is, wat soms een leuk contact met de buren geeft. Beetje het pioniers of camping gevoel zeg maar...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Malfunctions schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:10:

Volgende week wordt ons nieuwbouw (project) rijtjes woning opgeleverd, dus ik kan je wel vertellen hoe het bij ons ging.

Wij hadden al enkele maanden een optie op het project, ze konden pas beginnen als er 7 van de 12 woningen verkocht waren. Uiteindelijk moesten we 1 week voor de start bouw naar de notaris toe om te passeren. Toen pas kochten we dus ook de grond. Vanaf dat moment dus ook steeds een oplopende hypotheek gehad (bouwtermijnen etc..).

In onze KAO staat het volgende:
De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 240 (tweehonderdveertig) werkbare werkdagen na

het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer geheel voor bewoning gereed op te leveren

de Verkrijger in de zin van artikel 14 lid 4 van de Algemene Voorwaarden.
Nou de ruwe begane vloer lag er al een week of twee nadat de eerste heipalen erin gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik ga straks tekenen voor het nieuwbouwproject en de meerwerk lijst opstellen bij de makelaar.

We hebben zelf al heel grondig nagedacht over de meerwerk lijst en water wel en niet willen. Zitten met budget want willen binnen NHG blijven en er toch zoveel mogelijknin krijgen.
Zijn er nog dingen waar we echt op moeten ketten?

Bouwgarant woningborg is aanwezig en die papieren houden we in de gaten.
Zit alleen met het puntje dat er pas na gereed zijn van de ruwe begane grond gerekend wordt met maximaal aantal brouwdagen. Dus als de begane grond 3 jaar duurt hebben we pech zoals ik het lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Laatst online: 11-09 16:18
Bij ons staat in de aannemingovereenkomst een appart termijn voor het gereed maken / starten met bouwen na het vervallen van de opschortende voorwaarden. Echter als je alle termijnen bij elkaar op telt komen ook wij op ongeveer 2 jaar uit. Dit zou wel worst case scenario zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
Kju schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:32:
Een opknapper zoeken in de bestaande bouw die je zo goed als helemaal kan strippen, bij voorkeur nog iets wat na 2000 is gebouwd. Voordeel is dat zulke woningen vaak lang te koop staan en er meer af te dingen valt. Ik weet alleen niet of ze er ook zijn in jouw regio ;)
Goede tip! Echter, ik wil bij voorkeur een woning waar je zo in kunt, danwel waar je niet veel aan hoeft te renoveren. Een keer een andere keuken/ badkamer ok, maar geen volledige stripacties... Bij nieuwbouw heb je natuurlijk ook extra werkzaamheden, maar dat is geen probleem.
Fiber schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:48:
Die keukens en badkamers in je linkjes zien er prima uit dus ik zie niet in waarom je daar extra kosten aan zou hebben. Juist bij nieuwbouw heb je extra kosten zoals vloeren, tuin, zolderinrichting, etc.

En nieuwbouw moet vaak nog een jaar of wat drogen, met kans op schade aan stukwerk en zo door krimpen of uitzetten. En je loopt kans dat je nog jaren tussen de bagger en de bouwvakkers zit. Voordeel is wel dat iedereen daar nieuw is, wat soms een leuk contact met de buren geeft. Beetje het pioniers of camping gevoel zeg maar...
Correct, bij nieuwbouw heb je sowieso de extra kosten. Dat is allemaal geen probleem. Je hebt ook helemaal gelijk met het pioniers/ camping gevoel. Hartstikke goed, hartstikke mooi. Wel zit ik met het punt van nieuwbouw die jij ook al aangaf: het risico dat je nog jaren tussen de bouwvakkers zit, of in dit geval nog jaren tussen de bouwrijpe grond zonder enige vorm van voorzieningen. Ik acht dat in deze wijk vrij reeel, te meer daar de wijk al meer dan 10jr in ontwikkeling is.

Misschien ben ik ook wel op zoek naar spijkers op laag water of is er juist koud water vrees....

Kga daarom voor volgende week maar beide woningen eens bezichtigen. Dat zegt sowieso meer dan de fraaie plaatjes. En misschien valt het qua (binnen)ruimte en locatie van beide woningen wel juist heel erg mee. Ik wil namelijk voorkomen dat alle meubels en dergelijke opgepropt worden en er een nogal claustrofobisch geheel ontstaat ;)

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Oké ik weet na bespreken van het meerwerk en de bouwtekening dat de leidingen 19mm worden en uiteraard flex leidingen.
Zijn uitgegaan van 2 leidingen voor de cruciale punten voor bekabeling en dat de andere leidingen max 1 kabel kunnen huisvesten. En kan er dan 1 extra is is dat mooi meegenomen.
Denk dat dit redelijk is.

Uiteindelijk toch nog wat wijzigingen gedaan die we niet meegenomen hadden of dingen net wat anders of juist niet gedaan op aanraden makelaar. Maar de NHG blijft gewaarborgd en zeker haalbaar. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Laatst online: 05-09 10:55
Wellicht dat jullie nog tips hebben bij mijn onderstaande situatie?

Ik heb een huis op het oog dat nu nog eigendom is van een gescheiden stel.
De man woont er nog en heeft via de makelaar in principe mondeling akkoord gegeven op mijn bod.
De vrouw woont elders en heeft een bewindvoerder, die door de makelaar (al een ruime week) niet te pakken te krijgen is en wel ook eerst het voorlopige koopcontract moet zien (neem ik aan).

Kan ik hier nog wat mee, of is het vooral een kwestie van afwachten?
(waar ik in dit geval niet zo goed in ben, ivm een zeer gunstig aanbod en mogelijk andere kapers op de kust)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Rubman schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:46:
Oké ik weet na bespreken van het meerwerk en de bouwtekening dat de leidingen 19mm worden en uiteraard flex leidingen.
Zijn uitgegaan van 2 leidingen voor de cruciale punten voor bekabeling en dat de andere leidingen max 1 kabel kunnen huisvesten. En kan er dan 1 extra is is dat mooi meegenomen.
Denk dat dit redelijk is.

Uiteindelijk toch nog wat wijzigingen gedaan die we niet meegenomen hadden of dingen net wat anders of juist niet gedaan op aanraden makelaar. Maar de NHG blijft gewaarborgd en zeker haalbaar. O-)
Hoezo "uiteraard flex leidingen"?

Ik heb altijd maar één ding geleerd: gebruik GEEN flexbuizen, en al helemaal niet in holle ruimtes. Draad/kabel trekken door een flexbuis is een crime, en in holle ruimtes is de kans dat de flexbuis uit de doos schiet veel te groot. Starre buis heeft daar minder snel last van.

Voor de duidelijkheid: ik heb het over die geribbelde gele pvc buis.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:24:
[...]

Hoezo "uiteraard flex leidingen"?

Ik heb altijd maar één ding geleerd: gebruik GEEN flexbuizen, en al helemaal niet in holle ruimtes. Draad/kabel trekken door een flexbuis is een crime, en in holle ruimtes is de kans dat de flexbuis uit de doos schiet veel te groot. Starre buis heeft daar minder snel last van.

Voor de duidelijkheid: ik heb het over die geribbelde gele pvc buis.
Ja ik ga uit van het ergste en dat de uitvoerder de beste/makkelijkste optie kiest. Wat denk ik flex leidingen zullen zijn.
Nu hebben we nog een gesprek met de uitvoerder in de loop van de komende weken om wat meerwerk te bespreken waar de makelaar geen inzicht in had omdat dit anders ingetekend moest worden.
Dan ga ik het nog een keer vragen en weet ik waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:14

Tjark

DON'T PANIC

<rant>
Pfff, gaat tegenwoordig helemaal nergens meer over... Een bod van 303K voor een 100m2 huis in Haarlem met vraagprijs van nog geen 270k is niet meer genoeg :(
/rant

Zo, dat moest er even uit...

[ Voor 3% gewijzigd door Tjark op 18-03-2016 14:18 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Gaat inderdaad nergens meer over in sommige regio's...

Moet je voor de gein eens vergelijken met Leut in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" ...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:01:

Moet je voor de gein eens vergelijken met Leut in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" ...
Ik zag die prijzen en mijn onderkaak lag op de grond, zulke grote woningen voor zo'n lage prijs :)
Hier -Leiden- betaal je minimaal het dubbele (net even op Funda naar vergelijkbare huizen gekeken).

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 18-03-2016 15:05 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Fiber schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:01:

Als je in de randstad woont en op zoek bent naar een huis moet je dat juist niet doen. Daar wordt je depressief van.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
Malfunctions schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:55:
[...]

Als je in de randstad woont en op zoek bent naar een huis moet je dat juist niet doen. Daar wordt je depressief van.. ;(
En andersom geldt hetzelfde 8)

Als ik mijn woning ver boven de vraagprijs had kunnen verkopen, was alles nog gemakkelijker geweest en was er wellicht zelfs nog een nieuwe auto gekomen voor in de garage :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:14

Tjark

DON'T PANIC

Het is relatief, want je moet ook een huis weer terug kopen. Tenzij je van de randstad naar een gat gaat waar de huizenprijzen nog inderdaad in de min zitten.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
As week gaan wij het koopcontract van onze nieuwe woning tekenen. Verkopers willen in de zomer transporteren, dit ivm hun nieuwe huis.

Uiteraard zit er 6 weken financieringstermijn in het contract. Echter zijn de meeste offertes maar 3 of 4 maanden geldig. Dit betekent dat ik tegen een bereidstellingsprovisie aanloop, welke ik graag wil voorkomen.

Zijn er mensen die wel eens met dit bijltje gehakt hebben? Dus een praktische oplossing om deze provisie te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Djeen84 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:14:
Zijn er mensen die wel eens met dit bijltje gehakt hebben? Dus een praktische oplossing om deze provisie te voorkomen?
Wachten met het aanvragen van je offerte ;) of een geldverstrekker uitzoeken die een langere termijn hanteert.

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 21-03-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
naitsoezn schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:19:
[...]

Wachten met het aanvragen van je offerte ;) of een geldverstrekker uitzoeken die een langere termijn hanteert.
Ja dat kan tot op zekere hoogte, ik word natuurlijk wel geacht binnen 6 weken de financiering te hebben geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Wat is in de zomer ?

Als je nu je offertetraject start, duurt het toch een paar weken, dus houd even die 6 weken aan, dan zit je al aan eind april begin mei, plus 3 maanden is al eind juli.
Dus zo laat mogelijk je offerte tekenen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Djeen84 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:40:
[...]

Ja dat kan tot op zekere hoogte, ik word natuurlijk wel geacht binnen 6 weken de financiering te hebben geregeld.
Nee, je wordt geacht voor de overdracht de financiering te hebben geregeld ;) Staat je niets in de weg om het financieringsvoorbehoud te laten verlopen voordat je financiering rond is, mits je het geld maar hebt op de dag van de overdracht (en je de 10% bij de notaris hebt staan op de afgesproken datum) :)

Maar als alles in goed overleg gaat, en je wilt je voorbehoud niet laten verlopen, dan kun je toch in overleg gaan om een verlenging van die termijn? Dan moet je even kijken welke termijn de geldverstrekker van je keus hanteert (het is immers niet belangrijk wat de 'gemiddelde' termijn is, want je hoeft maar geld te krijgen van één partij; de termijn van die partij is relevant), en dan kun je kijken of het zinnig is om net even één week of twee te wachten, en met verkopers overleggen om het voorbehoud met die periode op te schuiven. Vier maanden van nu zit je al eind juli, wacht je nog twee weken dan zit je al begin augustus.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 21-03-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
ZeRoC00L schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:42:
Wat is in de zomer ?

Als je nu je offertetraject start, duurt het toch een paar weken, dus houd even die 6 weken aan, dan zit je al aan eind april begin mei, plus 3 maanden is al eind juli.
Dus zo laat mogelijk je offerte tekenen.
Precies 21 juli :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Dan niet voor 21 april je hypotheek offerte tekenen.
Lijkt me niet echt lastig, doorlooptijd van offertetraject is toch een paar weken.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
naitsoezn schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:45:
[...]

Nee, je wordt geacht voor de overdracht de financiering te hebben geregeld ;) Staat je niets in de weg om het financieringsvoorbehoud te laten verlopen voordat je financiering rond is, mits je het geld maar hebt op de dag van de overdracht (en je de 10% bij de notaris hebt staan op de afgesproken datum) :)

Maar als alles in goed overleg gaat, en je wilt je voorbehoud niet laten verlopen, dan kun je toch in overleg gaan om een verlenging van die termijn? Dan moet je even kijken welke termijn de geldverstrekker van je keus hanteert (het is immers niet belangrijk wat de 'gemiddelde' termijn is, want je hoeft maar geld te krijgen van één partij; de termijn van die partij is relevant), en dan kun je kijken of het zinnig is om net even één week of twee te wachten, en met verkopers overleggen om het voorbehoud met die periode op te schuiven. Vier maanden van nu zit je al eind juli, wacht je nog twee weken dan zit je al begin augustus.
Helder verhaal. Ik denk dat ik spijkers op laag water zoek. Morgenochtend gesprek net adviseur dan zullen we eens kijken waar we op uitkomen. Bedankt
Pagina: 1 ... 4 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7