Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 362 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-07 18:53
ZeRoC00L schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:57:
[...]

Dan niet voor 21 april je hypotheek offerte tekenen.
Lijkt me niet echt lastig, doorlooptijd van offertetraject is toch een paar weken.
Ik dacht dat de offerte datum (de de datum van aanmaak) en niet die van de ondertekening gold?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36

Kju

Djeen84 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:14:
As week gaan wij het koopcontract van onze nieuwe woning tekenen. Verkopers willen in de zomer transporteren, dit ivm hun nieuwe huis.

Uiteraard zit er 6 weken financieringstermijn in het contract. Echter zijn de meeste offertes maar 3 of 4 maanden geldig. Dit betekent dat ik tegen een bereidstellingsprovisie aanloop, welke ik graag wil voorkomen.

Zijn er mensen die wel eens met dit bijltje gehakt hebben? Dus een praktische oplossing om deze provisie te voorkomen?
Het gaat echt niet om astronomische bedragen bij die provisie, het is altijd minder dan wat je zou betalen als het al was gepasseerd. Ik zou het belangrijker vinden dat de laagste rente veilig zou worden gesteld als die tussentijds wijzigt ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:59
Djeen84 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:14:
As week gaan wij het koopcontract van onze nieuwe woning tekenen. Verkopers willen in de zomer transporteren, dit ivm hun nieuwe huis.

Uiteraard zit er 6 weken financieringstermijn in het contract. Echter zijn de meeste offertes maar 3 of 4 maanden geldig. Dit betekent dat ik tegen een bereidstellingsprovisie aanloop, welke ik graag wil voorkomen.

Zijn er mensen die wel eens met dit bijltje gehakt hebben? Dus een praktische oplossing om deze provisie te voorkomen?
Ik had ongeveer hetzelfde 'issue'. Onlangs een huis gekocht en als ik meteen een offerte op zou vragen zou die 4,5 maanden later dus niet meer geldig zijn, aangezien de geldigheidsduur 3 maanden was van de verstrekker die ik kies.
Ik heb 2 maanden financieringsbeding in het contract laten zetten (i.p.v. de gebruikelijke 6 weken) en dan zou ik vanaf 17 maart een offerte aan kunnen gaan vragen. Dit gaan we deze week dan dus ook doen, passeren valt dan dus binnen de 3 maanden.

Dus: langere duur van de voorwaarden voor ontbinding eisen of wachten met het aanvragen van een offerte of de offerte verlengen (kost je rond de 0,25% denk ik meestal) of een verstrekker kiezen die een lange geldigheidsduur kent van bijv. 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
remzor schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:39:
[...]

Ik had ongeveer hetzelfde 'issue'. Onlangs een huis gekocht en als ik meteen een offerte op zou vragen zou die 4,5 maanden later dus niet meer geldig zijn, aangezien de geldigheidsduur 3 maanden was van de verstrekker die ik kies.
Ik heb 2 maanden financieringsbeding in het contract laten zetten (i.p.v. de gebruikelijke 6 weken) en dan zou ik vanaf 17 maart een offerte aan kunnen gaan vragen. Dit gaan we deze week dan dus ook doen, passeren valt dan dus binnen de 3 maanden.

Dus: langere duur van de voorwaarden voor ontbinding eisen of wachten met het aanvragen van een offerte of de offerte verlengen (kost je rond de 0,25% denk ik meestal) of een verstrekker kiezen die een lange geldigheidsduur kent van bijv. 6 maanden.
Dat zijn inderdaad de scenario's. De makelaar heeft 5 weken na tekenen van de overeenkomst erin gezet (de week tot de tekenafspraak gold ook als een week). Ik zal het voorstellen om deze wat op te rekken naar 8 weken i.v.m. geldigheid offerte.

Offerte verlengen kan ook, in het gunstigste scenario is de rente gezakt tot onder de rente uit de offerte. Dan komt de provisie uiteraard te vervallen. In het slechtste geval kost het mij 0,25%. Das in mijn geval ongeveer E800,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-07 19:10
Djeen84 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:51:
[...]

Dat zijn inderdaad de scenario's. De makelaar heeft 5 weken na tekenen van de overeenkomst erin gezet (de week tot de tekenafspraak gold ook als een week). Ik zal het voorstellen om deze wat op te rekken naar 8 weken i.v.m. geldigheid offerte.

Offerte verlengen kan ook, in het gunstigste scenario is de rente gezakt tot onder de rente uit de offerte. Dan komt de provisie uiteraard te vervallen. In het slechtste geval kost het mij 0,25%. Das in mijn geval ongeveer E800,- per maand.
ik hoop dat 0,25% verschil van rente niet een verschil van 800 euro per maand betekend :? :X
zal wel typo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Nee.. dat zullen de kosten zijn om te verlengen bij een hypotheek van +- 320k zo uit mijn hoofd.

@Djeen84: in ieder geval succes gewenst, hopelijk krijg je e.e.a. geregeld zonder al te veel kosten! En al zou je moeten verlengen, valt allemaal best te overzien.. leuk is anders maar goed, voor niets gaat de zon op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
Bedankt! Je redenatie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Bij ons is de hypotheek inmiddels rond. 1.84% voor 10 jaar vast bij de ING.
Ik wil eigenlijk voor de gelden die aftrekbaar zijn mbt de aankoop vd woning (advieskosten, afsluitkosten, taxatie, notaris etc) alvast een voorlopige teruggaaf regelen, LOS van de maandelijkse hypotheekrenteaftrek.

Kan ik dit in 2x doen? Ik wil de HRA namelijk maandelijks ontvangen, en de rest eenmalig als geheel ontvangen en gebruiken voor de woning zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Nee. Je kunt niet vooraf alles (of een deel) ineens ontvangen, wel achteraf. Als je een voorlopige aangifte invult, krijg je de bedragen maandelijks gestort. Bij de aangifte moet je alles optellen en één bedrag invullen. Er is geen ruimte voor twee losse bedragen en de belastingdienst betaalt ook niet alles vooraf ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23
ZeRoC00L schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:57:
[...]

Dan niet voor 21 april je hypotheek offerte tekenen.
Lijkt me niet echt lastig, doorlooptijd van offertetraject is toch een paar weken.
Veel geldverstrekkers hebben tegenwoordig een vrij snelle doorlooptijd. Zo garandeert MUNT hypotheken je offertje binnen 3 werkdagen verwerkt te hebben. ING is ook snel als je de hypotheek bij ING zelf aanvraagt (48 uur).

Om even op mijn situatie terug te komen: wij hebben gister onze offertje getekend en opgestuurd. 2.03% 10 jaar vast bij MUNT. Dagrente geldt, dus hopelijk dat ze nog wat omlaag gaan voor 29 april (=passeerdatum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 13:03

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo. Ik ben weer hypotheekvrij. Nu het grote bekende dilemma: waar gaan we nu iets kopen?
Met werk in hartje Rotterdam, de wens om daar niet te wonen, een (kleine) basis vrienden in Vlaardingen/Schiedam en familie in Delft hebben we de filtering qua woonplaatsen wel gehad.

Delft: zomaar 30k meer voor een 100+m2 eengezinswoning (300+ ipv 275 voor op het gevoel vergelijkbare woningen) dan in de andere twee plaatsen. Wel een stad waar ikzelf vanuit het verleden een band mee heb, en vrouwlief houdt ook wel van een "echte" stad met historie.

Vlaardingen: zijn we nu een paar jaar bekend mee. Als we hier gaan kopen is het niet in de 2 wijken waar we tot nu toe hebben gewoond, maar de grote voordelen zijn het prijsniveau en hoe dicht we bij vrienden zijn.

Schiedam: dichtbij Vlaardingen en Delft, nog iets voordeliger geprijsd. Van wat we tot nu toe gezien hebben is het deel ten noorden van de A20 van Schiedam over het algemeen iets ruimer opgezet dan Holy (de Vlaardingse variant).
Bij Schiedam heb ik wel het gevoel van een compleet dood stadscentrum. Vlaardingen is ook geen hoogvlieger wat dat betreft, maar als je kijkt naar de leegstaande middenstand is Schiedam toch wel een stukje erger.

Mooie driehoek dus tussen locatie, prijs en vrienden :) Voor mijn gevoel gaat het breekpunt liggen in de aanwezigheid van groen en speelruimte (dan valt Delft bijna volledig af), en misschien toch de voorkeur voor een bepaalde basisschoolmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 08:37

Tripl3 D

Brother in Arms

@Pathogen: Ik woon zelf inmiddels 11 jaar in Schiedam en ben getrouwd met een Vlaardingse dus ik ben redelijk bekend.

Centrum Schiedam is inderdaad heel doods. We gaan dan ook vaker naar Vlaardingen Centrum. Daar is nog wel het nodige te vinden, maar ook daar last van de vele faillisementen van de laatste tijd.

Qua wonen gaat mijn voorkeur in Schiedam naar de buurten in de Woudhoek en in Vlaardingen naar de Holy. Maar let wel op verzakkingen (o.a. Ambachtenbuurt Schiedam ~5cm per jaar!!!). De Velden (Schiedam) was vroeger 10cm per jaar, maar dat lijken ze structureel opgelost te hebben met enorme piepschuim blokken. Eén van mijn kleine irritaties is ook de overkomende vliegtuigen naar Zestienhoven (vrij vertaald: Rotterdam - The Hague Airport). Zit je lekker in je tuintje komt weer zo'n kreng laag over. :)
Ach ja, zo is er altijd wel wat (een A4 die zowat door je achtertuin gebouwd wordt bijvoorbeeld)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 21:06
Heeft iemand een idee waar de aandachtspunten liggen als je een woning zonder tussenkomst van een makelaar wilt gaan kopen? Bij toeval in contact gekomen met een gezin dat hun huis te koop wilde gaan zetten. Aangegeven interesse te hebben en ze stellen het te koop zetten via de makelaar uit. Mochten we over de prijs eens worden, kunnen we dan gewoon een standaard nvm-koopcontract invullen? Zit een duidelijke uitleg bij incl. de in te vullen variabelen. Zie even niet wat er verder nog voor iets bij zou komen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Niek_ schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:35:
Heeft iemand een idee waar de aandachtspunten liggen als je een woning zonder tussenkomst van een makelaar wilt gaan kopen? Bij toeval in contact gekomen met een gezin dat hun huis te koop wilde gaan zetten. Aangegeven interesse te hebben en ze stellen het te koop zetten via de makelaar uit. Mochten we over de prijs eens worden, kunnen we dan gewoon een standaard nvm-koopcontract invullen? Zit een duidelijke uitleg bij incl. de in te vullen variabelen. Zie even niet wat er verder nog voor iets bij zou komen kijken?
Ik heb m'n huis zelf verkocht. Gewoon het NVM model koopcontract ingevuld, daar zit een zeer uitgebreide toelichting bij.

Het is vooral goed controleren of alles klopt. Is er niets aan de hand met het huis? Kloppen de opgegeven maten? Is de prijs goed?

Als het gewoon een normaal huis is (niets bijzonders, een bouwval, een monument, veel (on)verwachte kosten), dan is het allemaal niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
HuHu schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:43:
[...]

Ik heb m'n huis zelf verkocht. Gewoon het NVM model koopcontract ingevuld, daar zit een zeer uitgebreide toelichting bij.

Het is vooral goed controleren of alles klopt. Is er niets aan de hand met het huis? Kloppen de opgegeven maten? Is de prijs goed?

Als het gewoon een normaal huis is (niets bijzonders, een bouwval, een monument, veel (on)verwachte kosten), dan is het allemaal niet zo moeilijk.
Dank voor je reactie. Had dit gevoel zelf ook al. Mede doordat we ons eigen huis via Makelaarsland verkocht hebben en je daar goed ziet wat de makelaar nog toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Niek_ schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:35:
[...]

Dank voor je reactie. Had dit gevoel zelf ook al. Mede doordat we ons eigen huis via Makelaarsland verkocht hebben en je daar goed ziet wat de makelaar nog toevoegt.
Bij de aankoop van m'n nieuwe huis is ook geen makelaar aan de pas gekomen. Zowel aankoop als verkoop dus zonder. Mijns inziens voegen makelaars nauwelijks iets toe voor 99% van de huizen.

Wat wel kan is dat je alsnog een makelaar (of de notaris) alleen het papierwerk laat doen. Ik kreeg daar offertes voor van enkele honderden euro's. Veel minder dus dan voor een volledige verkoop en het neemt je wat werk uit handen.

Maar zo'n standaard contact is ook zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tripl3 D schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:40:
@Pathogen: Ik woon zelf inmiddels 11 jaar in Schiedam en ben getrouwd met een Vlaardingse dus ik ben redelijk bekend.

Centrum Schiedam is inderdaad heel doods. We gaan dan ook vaker naar Vlaardingen Centrum. Daar is nog wel het nodige te vinden, maar ook daar last van de vele faillisementen van de laatste tijd.

Qua wonen gaat mijn voorkeur in Schiedam naar de buurten in de Woudhoek en in Vlaardingen naar de Holy. Maar let wel op verzakkingen (o.a. Ambachtenbuurt Schiedam ~5cm per jaar!!!). De Velden (Schiedam) was vroeger 10cm per jaar, maar dat lijken ze structureel opgelost te hebben met enorme piepschuim blokken. Eén van mijn kleine irritaties is ook de overkomende vliegtuigen naar Zestienhoven (vrij vertaald: Rotterdam - The Hague Airport). Zit je lekker in je tuintje komt weer zo'n kreng laag over. :)
Ach ja, zo is er altijd wel wat (een A4 die zowat door je achtertuin gebouwd wordt bijvoorbeeld)
Bedankt voor de info! *zwaai naar regiogenoot* Onze voorkeur ligt ook in die buurten ja.

Ze zijn juist nu bij De Velden bezig met ophoging :) afgelopen week bij Laagland gekeken. Prachtig huis, wel flink verzakkingen in de straat, en vergeleken met Vlaardingen Centrum / Vettenoordse Polder komen de vliegtuigen wel nog een flink stuk lager over.

Over die verzakkingen, in het huis, de garage en de tuin zag je geen sporen dat de constructie daar onder te lijden heeft gehad, maar dat is zeker iets om goed op te letten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Gisteren gesprek gehad bij de derde(vierde) hypotheek adviseur.
Na de hypotheker Amsterdam (directe afknapper want gladde bal en achteraf veel onzin gehoord), de Hypotheekshop Hoorn rustige adviseur en op eerste gezicht duidelijke informatie (heel anders dan Hypotheker Amsterdam) en de Hypotheker Hoorn ook rustigere en minder gladde adviseur dan die in Amsterdam.
Gisteren een gesprek gehad met iemand van de Van Bruggen Adviesgroep die ons tot nu toe het duidelijkst en meest recht voor zijn raap overkomt.

Waar zowel de Hypotheker als de Hypotheekshop aangaven dat het mogelijk is tijdens de bouw van de nieuwbouwwoning die we willen geen aflossing te hebben op de hypotheek heeft de laatst genoemde heel duidelijk aangegeven dat dit echt niet kan want je moet het dan in het eerstvolgende jaar in gaan halen voor de belastingdienst. Kans is er dat het niet opgemerkt wordt, maar risico te groot dat het wel gebeurd.

Ben er na gisteren wel beetje pissig over dat je zoveel verschillende dingen hoort wat wel en niet kan, terwijl het toch allemaal gelijk zou moeten zijn qua informatie voorziening.

Ik denk/weet bijna zeker dat wij met de laatste persoon verder gaan op basis van een goed gevoel en dat ze sowieso het eerste jaar helpen met de belasting aangifte en de overige financiële rompslomp eromheen, wat toch erg prettig is. Ze zijn dan ook een financieel advies bureau en niet enkel hypotheker.
De kosten zijn marginaal (zeker als je bekijkt wat een huis kopen sowieso kost) meer maar heb het idee dat je er veel meer service voor terug krijgt ten opzichte van de Hypotheekshop danwel de Hypotheker.

Zijn er hier andere mensen die ervaring hebben met de Van Bruggen Adviesgroep?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 20:18
Niek_ schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:35:
[...]

Kleine tip van mijn kant.. zelf ook mijn huis aan het verkopen en veel notarissen willen gratis voor je de koopakte opstellen indien je ook daar de levering laat plaatsvinden. Niet echt moeilijk maar wel fijn om er zeker van te zijn dat het allemaal kloppend is.

Direct een vraag waar ik zelf geen 100% antwoord op kan vinden. Mijn huis is dadelijk verkocht en mijn hypotheek dient van het opgebrachte geld afgelost te worden. Voor zover ik weet, moet dit ook weer door de notaris geregeld worden, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:26:
[...]

Kleine tip van mijn kant.. zelf ook mijn huis aan het verkopen en veel notarissen willen gratis voor je de koopakte opstellen indien je ook daar de levering laat plaatsvinden. Niet echt moeilijk maar wel fijn om er zeker van te zijn dat het allemaal kloppend is.

Direct een vraag waar ik zelf geen 100% antwoord op kan vinden. Mijn huis is dadelijk verkocht en mijn hypotheek dient van het opgebrachte geld afgelost te worden. Voor zover ik weet, moet dit ook weer door de notaris geregeld worden, correct?
Klopt en de notaris regelt alles daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Pathogen schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:06:
[...]
Ze zijn juist nu bij De Velden bezig met ophoging :) afgelopen week bij Laagland gekeken. Prachtig huis, wel flink verzakkingen in de straat, en vergeleken met Vlaardingen Centrum / Vettenoordse Polder komen de vliegtuigen wel nog een flink stuk lager over.

Over die verzakkingen, in het huis, de garage en de tuin zag je geen sporen dat de constructie daar onder te lijden heeft gehad, maar dat is zeker iets om goed op te letten ja.
Constructie in huis hoeft er niet onder te lijden hebben gehad, dat valt wel mee, want de heipalen zijn lang genoeg om het huis wel op zijn plaats te houden.

Een oom van mijn vrouw heeft jarenlang in De Velden gewoont (huurhuis) en kan daar op een gegeven moment in de 'kruipkelder' recht overeind staan. Hij heet geen Van Velzen en is langer dan ik ben (ik ben 1,88 m). Dat kan nooit goed zijn voor je fundering lijkt mij......

Verder qua Ambachtenbuurt (waar ik zelf woon): Let op als je een leuk huis vlakbij de nieuwe A4 op het oog hebt: Ze pompen daar 1,5 miljoen liter grondwater per dag de Nieuwe Waterweg in.
Verwacht wordt dat dat uiteindelijk ook wel eens de nodige gevolgen gaat hebben voor de omliggende huizen. Dit is dan ook mede een reden, waarom ik daar zelf ook het liefste gisteren dan vandaag weg wil. Alleen staat mijn huis nu nog wel erg veel 'onder water' (pun not intended).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:37
Tripl3 D schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:28:
[...]

Constructie in huis hoeft er niet onder te lijden hebben gehad, dat valt wel mee, want de heipalen zijn lang genoeg om het huis wel op zijn plaats te houden.

Een oom van mijn vrouw heeft jarenlang in De Velden gewoont (huurhuis) en kan daar op een gegeven moment in de 'kruipkelder' recht overeind staan. Hij heet geen Van Velzen en is langer dan ik ben (ik ben 1,88 m). Dat kan nooit goed zijn voor je fundering lijkt mij......

Verder qua Ambachtenbuurt (waar ik zelf woon): Let op als je een leuk huis vlakbij de nieuwe A4 op het oog hebt: Ze pompen daar 1,5 miljoen liter grondwater per dag de Nieuwe Waterweg in.
Verwacht wordt dat dat uiteindelijk ook wel eens de nodige gevolgen gaat hebben voor de omliggende huizen. Dit is dan ook mede een reden, waarom ik daar zelf ook het liefste gisteren dan vandaag weg wil. Alleen staat mijn huis nu nog wel erg veel 'onder water' (pun not intended).
Ik heb ook een uitbouw aan de woonkamer waarbij tot op de kleilaag is afgegraven, zo tussen de 1.60 en 1.80. Hier kun je ook een bioscoop tussen de palen neerzetten, maar voor zover ik weet heeft dit geen nadelige gevolgen. Wellicht als er veel water bij komt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-07 21:04
ik meld me hier ook even als actieve zoeker.
heb recentelijk een salaris verhoging gehad waardoor ik op zoek ga naar een ander huis.
ik ben langs mijn huidige hypotheekverstrekker (rabo) geweest en die keek er wel positief tegen aan.

echter ben ik in loondienst bij het bedrijf van me ouders, dat is op zich geen probleem in eerste instantie.
maar omdat ik in de toekomst het bedrijf ga overnemen hebben wij 1,5 jaar geleden met de boekhouder in overleg besproken dat ik in loondienst ben ''zonder gezagsverhouding'', dit houd in dat ik me eigen pensioen moet opbouwen, geen recht op WW heb en hier dus ook geen premies voor betaal, alleen nog de normale loonheffing en zorgpremie.
nu was dit volgens de meneer van de rabo niet echt een probleem, maar hij keek nogal moeizaam toen ik het vroeg.

dus ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd of iemand hier er ervaring mee heeft of dit inderdaad geen probleem is, zit er namelijk niet op te wachten dat ik me huis heb verkocht en dan alsnog niet de gehoopte upgrade kan maken.
op google kan ik hier helaas weinig over vinden en me boekhouder kon me ook niet vertellen hoe banken hier tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Vaak ziet men je dan als zelfstandig ondernemer en gelden er andere regels. Let inderdaad goed op dat je niet een halve toezegging krijgt die later toch net anders uit pakt!

[ Voor 52% gewijzigd door Ray op 23-03-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ray schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:35:
feitelijk ben je dan zelfstandig ondernemer, dan gelden wel andere regels. Let inderdaad goed op dat je niet een halve toezegging krijgt die later toch net anders uit pakt!
ja er valt genoeg te vinden over hoe dat werkt, maar ik ben dus nog helemaal geen ondernemer.
ik heb dus geen eigen onderneming en kan helaas ook weinig vinden van vergelijkbare gevallen.
maar ga nog wel even verder googlen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

-

[ Voor 122% gewijzigd door Ray op 23-03-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Sh0ckTr00per schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:06:
[...]

Ik heb ook een uitbouw aan de woonkamer waarbij tot op de kleilaag is afgegraven, zo tussen de 1.60 en 1.80. Hier kun je ook een bioscoop tussen de palen neerzetten, maar voor zover ik weet heeft dit geen nadelige gevolgen. Wellicht als er veel water bij komt wel?
Grondwaterniveau in die buurt lag/ligt vrij hoog (was ik vergeten te vermelden), dus ja, dan is het een slecht ding.
Ik heb zelf een zandspuiter laten komen (want koophuis) om de boel op te laten spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 16:00
Weet iemand hoe het zit met gemeentelijke belasting als je verhuist van een huurwoning naar een koopwoning?

Ik heb in februari een huis gekocht, waarbij de notaris de gemeentelijke belastingen verrekende (ik betaal dus 11/12 van de gemeentelijke belastingen voor mijn nieuwe huis). Omdat ik in januari in Groningen woonde (huur) rekent de gemeente Groningen mij voor het hele jaar belasting. Kan ik dat op een of andere manier terugvragen, of is dat gewoon jammer?

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Dinsdag wezen kijken naar een huisje. Zag er mooi uit, dus gelijk maar even een afspraak gemaakt bij de hypotheekman voor de volgende dag. Toch heb ik wat langer na kunnen denken over dat huisje en een nachtje over geslapen en besloten daar niet mee verder te gaan.

Toch naar de hypotheekman geweest, want ja, ik had ook al heeeel lang verbouwplannen. Die blijken prima uitvoerbaar (financieel) en het gaat niet eens zoveel extra kosten per maand. Bovendien staat mijn huisje niet onder water, dus het levert ook wat op.

De hypotheekman is ook nog eens gaan kijken wat ik kon lenen zou ik wel verhuizen. Dat bedrag viel mij reuze mee. Dus nu moet ik voor mijzelf beslissen wat ik ga doen. Ik hoef daar niet weg. Ik wil daar alleen weg omdat het kriebelt om te gaan verhuizen en omdat ik het liefst wat centraler woon. Ik woon nu in een dorpje van 500 mensen, maar waar nog wel een bakker, kroeg, dorpshuis, school en jeugdhonk zit. Groter dorp met treinstation en supermarkten ligt op 5km afstand, dus 20 min op de fiets of 10 met de auto.

Maar nu de vraag (weet niet of hij hier thuishoort). Stel dat ik ga verbouwen...
Ik heb een droombadkamer in het hoofd met bad en aparte douche. Daar moet ik een slaapkamer voor opofferen. Ik kan echter ook de huidige badkamer upgraden met nieuwe tegels en sanitair en dan een dakkapel op het huis zetten en de ruimte waar ik dan eerst de badkamer had gepland ombouwen tot werk-/slaapkamer.

Wat is in de toekomst verkooptechnisch beter?
Een grote luxe badkamer of 3 slaapkamers ipv 2?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 09-07 15:12
3 kamers lijkt mij. Daar zou een gezin nog kunnen wonen met 2 kinderen. Een huis met 2 kamers verkoopt erg moeilijk omdat de markt hier klein voor is.

Zelf de laatste tijd 3 huizen bekeken, van 300K tot 350K, rondom het centrum en helaas niks geschikt kunnen vinden. Zoek een huis met 4 kamers, mooie keuken/badkamer en een normale tuin. Nu de zoektocht iets uitbreiden naar een wijk iets buiten het centrum. Hier wordt heel veel nieuwbouw gebouwd. Een relatief groot huis, 2 onder 1 kap voor rond de 250-300K voor 170m2, tuin is 15 meter diep. Groot voordeel is dat het echt je eigen smaak kan worden.

Even gekeken naar een stijl, combinatie van Scandinavisch i.c.m. industrieel vind ik erg mooi. Zie dit linkje http://remadewithlove.nl/...n-scandinavische-keukens/

Waar doen jullie inspiratie op voor nieuwbouw huizen? Nog handige sites voor de keuken/badkamer/vloer/tuin enz?

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 24-03-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Vond je me vraag zo stom of was je niet helemaal blij met je eigen reactie? :+

Ik heb nog wat verder gezocht, en zoals ik het nu zie rekenen ze als DGA je inkomen + je brutowinst voor je hypotheek.
Dus zou het an zich nog steeds moeten lukken.
Binnenkort maar even een afspraak maken met een onafhankelijke adviseur die verstand heb van dit soort zaken, want wil het wel zeker weten eigenlijk voor er een bord in me tuin komt.
rimave schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:36:
Wat is in de toekomst verkooptechnisch beter?
Een grote luxe badkamer of 3 slaapkamers ipv 2?
Dat ligt er aan wie je kopers zijn.
Maar over het algemeen verkoopt meer kamers gewoon beter, ook omdat je natuurlijk mensen mist die zoeken op 3 kamers en jouw niet vinden als je er maar 2 hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Denniz0229 op 24-03-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Denniz0229 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:29:
[...]

Vond je me vraag zo stom of was je niet helemaal blij met je eigen reactie? :+
dat laatste :)

feitelijk mis ik te veel informatie om een passend antwoord te geven dus dan beter geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ray schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:41:
[...]

dat laatste :)

feitelijk mis ik te veel informatie om een passend antwoord te geven dus dan beter geen reactie.
gelukkig maar, was al bang dat ik niet goed had gegoogled.
Maar wat voor info mis je dan? Want ik heb er geen moeite mee aan te geven wat ik verdien o.i.d. hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 09:27
Nou, oude huis is definitief verkocht. Nieuwe hypotheek is definitief rond, dus ook definitief gekocht... Nu wachten tot het klaar is... Blech.. Uiteindelijk zijn we op Aegon 2.75% met NHG voor 20 jaar vast uitgekomen... Ik ben nu 29 en dit is een huis waar we kinderen etc kunnen krijgen, dan is het denk ik wel lekker dat we 20 jaar vaste maandlasten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-07 15:15
Iemand hier ervaring met Hypotrust (icm hypotheek24)?

De goedkeuring van de hypotheek duurt langer dan een week, en met de feestdagen erbij duurt het allemaal zo verschrikkelijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:47
Iemand enig idee wat de termijn/looptijd is van oriëntatie tot aan tekenen hypotheek?

Wij hebben een leuke woning gezien, projectbouw van 8 woningen middenin een nieuwbouw wijk. 6 van de 8 moeten verkocht zijn voordat gestart wordt met de bouw. We zitten een beetje met de verlaging van de NHG grens per 1 juli. Dus ik ben benieuwd of mensen daar ervaringen mee hebben. De huidige grens ad EUR 231.000 kwam ons goed uit. Alleen als per 1 juli 2016 de grens naar EUR 212.000 gaat dan wordt het krapjes. We hopen dus eigenlijk dit nog te kunnen regelen voor 1 juli.
Is dit haalbaar/reëel?

[ Voor 6% gewijzigd door Trezzahn op 26-03-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Als je voor 1-6 de KAO tekent en je hebt een NHG hypotheek offerte van voor die datum dan maakt het niet zo zeer uit wanneer het transport is. Dus tijd genoeg!

overigens met de huidige informatie van NHG is de datum vd informatie offerte leidend onder de nieuwe MCD! regels (die formeel nog niet ingegaan zijn maar de meeste verstrekkers werken er al mee)

[ Voor 59% gewijzigd door Ray op 27-03-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:47
Bedankt voor je reactie!
Heb je ook een bron? Zou het namelijk graag zeker willen weten :)

Afgelopen week een "Go" gegeven dat we door willen en de makelaar gaat de KAO opstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36

Kju

Hij heeft het van een hypotheekadviseur ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 06:19

Galois

1811 - 1832

Volgens mij een eenvoudige vraag, maar ik kan 'm niet zo snel googlen :(

Is het mogelijk om de waarborgsom door een ander over te laten maken?

Een bankgarantie is een (belachelijke) 1%, terwijl als alles goed gaat (wat vrijwel altijd zo is), dit erg snel verdiend is.

Een vriendin wil een huis kopen van 150.000 euro en moet dus 1500 euro betalen voor de bankgarantie of 15.000 euro over maken naar de notaris, wat na afloop weer teruggestort wordt.

Zij heeft die 15.000 euro niet, maar kunnen deze 15.000 euro ook door een ander voldaan worden? Het is voor haar snel verdiend. En haar ouders zijn daar zeker toe bereid.

Maar mijn vraag was eigenlijk breder dan dat. Mag een willekeurig iemand de waarborgsom over maken?
(uiteraard zijn er risico's voor degene die de waarborgsom betaalt)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:31
1% voor een.bankgarantie is wel erg veel geld. Bij de abn zit het er gratis bij als je een hypotheek neemt. Kan mij niet voorstellen dat het meer dan 300 kost eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kalua schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:30:
1% voor een.bankgarantie is wel erg veel geld. Bij de abn zit het er gratis bij als je een hypotheek neemt. Kan mij niet voorstellen dat het meer dan 300 kost eigenlijk.
Oh!!! Ik lees het verkeerd!!!

Het is 1% van waar de bank voor garant staat! De bank moet voor 10% garant staan, dus is het 1% van die 10%... Dus 0,1% van het hypotheekbedrag...

Ik moet beter lezen... :-)

Maar dan blijft mijn vraag wel staan (ook al gaat het nu om nog maar 150 euro :)).

[ Voor 8% gewijzigd door Galois op 28-03-2016 13:35 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Lijkt me geen probleem. Bel even met de notaris en spreek af dat die het weer terugstort naar de rekening waar het vandaan kwam.

Andere oplossing: leen €15.000 aan die vriendin, die stort het aan de notaris en na de overdracht geeft ze het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij ons wilde de notaris geen storting van iemand anders accepteren. We kregen 10k van schoonouders en dachten dat het handiger was als zij dit bedrag naar de notaris overmaakten, en wij de rest. Maar hier stak de notaris een stokje voor, waardoor het geld eerst naar ons overgemaakt moest worden, en wij het bedrag vervolgens doorstorten naar de notaris. Zou kunnen dat het in dit geval een probleem was omdat die 10% dan van 2 verschillende rekeningen kwam, maar check het gewoon ff bij ze.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Op dit moment zijn we weer een stapje verder. We hebben een "advies"gesprek gehad bij de Rabobank. Zo heel veel bijzondere zaken kwamen daar niet uit. We zijn dan ook niet moeilijk: ngh, 1e huis, ruim onder de maximale leencapaciteit, 2 vaste contracten. Enige moeilijke is dat ze een 'nulverklaring' willen opstellen voor m'n eigen bedrijfje als controle dat er geen schulden in zitten.

We zitten nu voor de keuze om 60% 20 jaar en 40% 1 jaar vast te zetten (of 50/50 of 70/30). Een echt advies kunnen ze daar niet op geven, dus die keuze blijft nog aan ons.

Daarnaast de (verplichte) overlijdensrisicoverzekering voor het leenbedrag boven de 80% van de MW. Hier zijn we nog aan het kijken of we die annuitair of gelijkblijvend willen en eventueel een hoger bedrag.

Heeft iemand hier wat betreft ORV nog tips en zaken waar op te letten? Naast premie, bijkomende kosten (eenmalig/jaarlijks), en-bloc clausule.

Rabobank/Interpolis rekent bijvoorbeeld €55 afsluitkosten en €25/jaar onderhoudskosten per verzekering, wat ik vrij fors vind.

Zelf denk ik er nu over om zelf via Klaverblad ofzo een ORV af te sluiten en deze dan te verpanden aan de Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Morgen wil ik bellen voor een mooie nieuwbouw woning echter weet ik niet of dit nut heeft. 1 mei begin ik bij mijn nieuwe baan.1 juni ben ik dus uit de proeftijd. Het gaat om een jaarcontract echter een intentie verklaring verwacht ik wel te krijgen. Heeft het wel nut om morgrn te bellen voor de nieuwbouw woning? Of zouden jullie pas vanaf 1 juni reageren (het huis is dan wel weg verwacht ik?

[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 28-03-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:22:
Bij ons wilde de notaris geen storting van iemand anders accepteren. We kregen 10k van schoonouders en dachten dat het handiger was als zij dit bedrag naar de notaris overmaakten, en wij de rest. Maar hier stak de notaris een stokje voor, waardoor het geld eerst naar ons overgemaakt moest worden, en wij het bedrag vervolgens doorstorten naar de notaris. Zou kunnen dat het in dit geval een probleem was omdat die 10% dan van 2 verschillende rekeningen kwam, maar check het gewoon ff bij ze.
Dat is inderdaad vrij normaal. Immers kan anders dat geld later, bij een mislukte verkoop, weer opgeeisd worden omdat de persoon die het geld heeft overgemaakt geen partij is in de verkoop van het huis en dus geen betaalverplichting heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:29

wtu

WIj kijken naar een huis waar een keuken in zit die niet exact onze smaak is, maar die we ook niet meteen zouden vervangen. Probleem is alleen dat de hoogte van het aanrechtblad relatief hoog is, en mijn vrouw niet erg groot is.
Heeft iemand enige ervaring voor het verlagen van (de aanrechtbladhoogte) van een keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
Achter de plinten zitten stelpoten. Hiermee kan je de keuken verhogen en verlagen. Een paar cm is daarmee zeker mogelijk, alleen moet je dan wel de plint aanpassen.

Je krijgt dan natuurlijk ook te maken met de wand afwerking welke wellicht niet door loopt. Als hij wel door loopt, dan is er vrijwel zeker een kleur verschil zichtbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door TLer op 28-03-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 14:39

orf

TLer schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:28:
Achter de plinten zitten stelpoten. Hiermee kan je de keuken verhogen en verlagen. Een paar cm is daarmee zeker mogelijk, alleen moet je dan wel de plint aanpassen.
Maar niet zomaar: Vaak zijn de kastjes ook nog in de muur verankerd. Daarnaast heb je te maken met apparatuur. Het blad is waarschijnlijk gekit en vaak heb je te maken met een spatrand of achterwand die getegeld of verlijmd is. Dat kan niet zomaar meezakken. Vergeet ook de afvoer en waterleiding e.d. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet doen is mijn advies, dan een krukje voor je vrouw neerzetten of toch die nieuwe keuken. Hele keuken is ingemeten op die maat en bevestigd op die maat. Dat pas je niet zomaar aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:38

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht kun je de vloer wat ophogen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Wackmack schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:07:
Morgen wil ik bellen voor een mooie nieuwbouw woning echter weet ik niet of dit nut heeft. 1 mei begin ik bij mijn nieuwe baan.1 juni ben ik dus uit de proeftijd. Het gaat om een jaarcontract echter een intentie verklaring verwacht ik wel te krijgen. Heeft het wel nut om morgrn te bellen voor de nieuwbouw woning? Of zouden jullie pas vanaf 1 juni reageren (het huis is dan wel weg verwacht ik?
Ik heb hetzelfde gedaan/ben ik nu mee bezig.

Eind februari ingeschreven voor nieuwbouwwoning en 1 maart begonnen met nieuwe baan waarbij 1 maand proeftijd zit. Wel al van te voren aangegeven een intentie en werkgeversverklaring nodig te hebben en of dit mogelijk was (was geen probleem) inmiddels koopcontract getekend en bezig met de hypotheek. 1 april krijg ik werkgeversverklaring plus intentieverklaring en worden de offertes aangevraagd.
1 juni wordt er begonnen met de bouw en moet alles in orde zijn en dat gaat zeker lukken.

Ik zeg dus, zeker doen als je het wilt, als de baas geen ontzettend grote lul is moet het geen probleem zijn. Intentieverklaring heeft geen rechtsgeldige waarde dus je kan ze niet verplichten zich eraan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

bartbh schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:00:
We zitten nu voor de keuze om 60% 20 jaar en 40% 1 jaar vast te zetten (of 50/50 of 70/30). Een echt advies kunnen ze daar niet op geven, dus die keuze blijft nog aan ons.
Dat waren wij in eerste instantie ook van plan. Om één leningdeel relatief lang vast te zetten en de ander kort of zelf variabel. Uiteindelijk die keuze niet gemaakt, omdat 5 jaar vast of 1 jaar, was toentertijd exact gelijk :(
Maar ja, aan de andere kant hadden we het wel moeten doen, aangezien de rente alleen nog maar omlaag is gegaan.

Over 3 jaar loopt onze rentevaste periode af en dan gaan we weer nadenken hoe we dit willen doen. Ik denk nog steeds na over een deel lang en een deel kort. In ons geval is het zo dat we 40% aflossingsvrij hebben en 60% annuïtair. En welke ik dan 'lang' en welke 'kort' is nog lastig. Van de annuïtaire is de rente steeds minder, dus een schommeling in percentage heeft een kleinere invloed.

Zoals ik er nu over denk zou ik de aflossingvrije voor één jaar nemen en de annuïtaire voor een langere periode. Alles wat ik dan 'minder' betaal voor de aflossingvrije, gelijk gebruiken als aflossing. Zoiets...
Daarnaast de (verplichte) overlijdensrisicoverzekering voor het leenbedrag boven de 80% van de MW. Hier zijn we nog aan het kijken of we die annuitair of gelijkblijvend willen en eventueel een hoger bedrag.

Heeft iemand hier wat betreft ORV nog tips en zaken waar op te letten? Naast premie, bijkomende kosten (eenmalig/jaarlijks), en-bloc clausule.

Rabobank/Interpolis rekent bijvoorbeeld €55 afsluitkosten en €25/jaar onderhoudskosten per verzekering, wat ik vrij fors vind.

Zelf denk ik er nu over om zelf via Klaverblad ofzo een ORV af te sluiten en deze dan te verpanden aan de Rabo.
Wij hebben toen bewust gekozen voor annuïtair dalend en geen hoger bedrag. Wat je wil is dat er na overlijden geen financiële gevolgen zijn, maar alles afdekken en hypotheekvrij zijn oid, hoeft van mij niet (aangezien je nu een stuk meer betaalt).

Wij hebben voor TAF gekozen, was de goedkoopste. Geen onderhoudskosten. Afsluitkosten weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De verlaging van de NHG grens is van de baan. Maar is het ook mogelijk om een NHG hypotheek te combineren met een gewone hypotheek? Dus bijv € 245.000 NHG hypotheek + € 100.000 gewone hypotheek?
Anders krijg je toch erg veel concurrentie in woningen tot € 245.000 (of i.v.m. bijkomende kosten eigenlijk € 231.123)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
NHG kijkt naar de waarde van de woning, niet naar de hoogte van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, het gaat dus om een woningwaarde van 231K, daarboven kun je geen NHG meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

HuHu schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:57:
NHG kijkt naar de waarde van de woning, niet naar de hoogte van de hypotheek.
Waren er niet criteria voor zowel de woningwaarde als hypotheeksom? Ik kan me herinneren het een tijdje terug opgezocht te hebben.

https://www.eigenhuis.nl/...le-hypotheek-garantie-nhg
De belangrijkste voorwaarden zijn:

De maximale hypotheek inclusief bijkomende kosten voor aankoop is van 1 juli 2015 tot 1 januari 2017 € 245.000.
De maximale hypotheek bij oversluiten is € 245.000, inclusief bijkomende kosten
De maximale koopsom bij bestaande bouw en nieuwbouw is € 231.132 (per 1 juli 2015), exclusief 6 % bijkomende kosten.

De marktwaarde vrij van huur en gebruik van een bestaande woning moet blijken uit een taxatierapport dat is uitgebracht door tussenkomst van een gecertificeerd validatie-instituut.
Bij nieuwbouw moet er een waarborgcertificaat zijn afgegeven door een instelling aan wie Stichting GarantieWoning haar keurmerk heeft verleend.
Een hypotheek van €240k afsluiten omdat je nog ergens €50k hebt liggen en een woning van €290 wil financieren valt dus ook buiten het bootje van NHG.

[ Voor 6% gewijzigd door Pathogen op 29-03-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Rubman schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:32:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan/ben ik nu mee bezig.

Eind februari ingeschreven voor nieuwbouwwoning en 1 maart begonnen met nieuwe baan waarbij 1 maand proeftijd zit. Wel al van te voren aangegeven een intentie en werkgeversverklaring nodig te hebben en of dit mogelijk was (was geen probleem) inmiddels koopcontract getekend en bezig met de hypotheek. 1 april krijg ik werkgeversverklaring plus intentieverklaring en worden de offertes aangevraagd.
1 juni wordt er begonnen met de bouw en moet alles in orde zijn en dat gaat zeker lukken.

Ik zeg dus, zeker doen als je het wilt, als de baas geen ontzettend grote lul is moet het geen probleem zijn. Intentieverklaring heeft geen rechtsgeldige waarde dus je kan ze niet verplichten zich eraan te houden.
Klinkt goed! Wat heb je aan gegeven bij de bank/hypotheek adviseur? Straks gesprek en zal het voorleggen. Eerste concrete gesprek ooit voor een nieuwbouw woning. De woning is 299K echter is dit zonder meerwerk. Verwacht weinig meerwerk. Komt natuurlijk wel een keuken, vloer, badkamer enz. Schat dat ruim 50K genoeg moet zijn of is dit heel extreem?

Enig nadeel is dat ruw meerwerk niet meer kan omdat de bouw al begonnen is. Er is alleen nog een hoekwoning vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
Tehh schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:44:
De verlaging van de NHG grens is van de baan. Maar is het ook mogelijk om een NHG hypotheek te combineren met een gewone hypotheek? Dus bijv € 245.000 NHG hypotheek + € 100.000 gewone hypotheek?
Anders krijg je toch erg veel concurrentie in woningen tot € 245.000 (of i.v.m. bijkomende kosten eigenlijk € 231.123)?
Eigenlijk is dat hele NHG ding enorm marktverstorend en zou alleen al om die reden afgeschaft moeten worden mijn inziens. Als je dat toch wat zou willen doen kan je veel beter iets doen op de gezondheid van de lening i.p.v. de waarde van het huis.

Zo'n harde grens is nooit goed. Dat zie je ook bij de bijtelling grens op lease auto's. Elk jaar kon je op de vingers natellen welke fabrikant een goed jaar ging hebben en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Wackmack schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:28:
[...]

Klinkt goed! Wat heb je aan gegeven bij de bank/hypotheek adviseur? Straks gesprek en zal het voorleggen. Eerste concrete gesprek ooit voor een nieuwbouw woning. De woning is 299K echter is dit zonder meerwerk. Verwacht weinig meerwerk. Komt natuurlijk wel een keuken, vloer, badkamer enz. Schat dat ruim 50K genoeg moet zijn of is dit heel extreem?

Enig nadeel is dat ruw meerwerk niet meer kan omdat de bouw al begonnen is. Er is alleen nog een hoekwoning vrij.
Dat is jammer van het meerwerk, wij waren gelukkig op tijd (althans alles was binnen 10 min weg na openen van inbel loting)
wij proberen binnen de NHG te blijven en redden dat als we de keuken zelf betalen maar wel op de meerwerk lijst zetten en de vloerverwarming eraf laten tot de hypotheek geregeld is en dan de lijst weer aanpassen. (al overlegd met de makelaar en aannemer)

Wat betreft hypotheek adviseur gewoon aangeven dat je nog wacht op intentieverklaring maar deze wel is toegezegd. Werkgever moet zowel een werkgevers als een intentieverklaring afgeven. Is echt een ander dingetje, die eerste is voor loon check en de tweede dat je zicht hebt op vaste baan alleen kan je er als werknemer geen enkel recht aan ontlenen en is het dus een nutteloos papiertje in mijn ogen. Ik heb wel het contract meegenomen om het loon aan te kunnen geven.

Een werkgever kan in theorie beide verklaringen al afgeven in de proefperiode alleen moet het dan als extra erbij gezet worden dat aangenomen wordt dat deze goed doorstaan wordt.
Een geldverstrekker zal echter pas serieus worden als de proeftijd voorbij is dus moet je alsnog een maand wachten.

Hangt er dus een beetje vanaf wat de voorwaarden zijn van koop en financieringstijd. Bij mij was dit 2 maanden na tekenen koopcontract en zonder boete als financiering niet rond komt. Dit zijn dingen die je even goed moet nakijken voordat je straks met veel kosten zit die je niet wilt als het niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Super handig info, dank! Ga het zo bespreken en als het concreet wordt bel ik even mijn nieuwe werkgever. Krijg eerste een jaar contract en hierna een vast contract, staat zwart op wit dus intentie verklaring lijkt mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
TLer schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:31:
[...]

Eigenlijk is dat hele NHG ding enorm marktverstorend en zou alleen al om die reden afgeschaft moeten worden mijn inziens. Als je dat toch wat zou willen doen kan je veel beter iets doen op de gezondheid van de lening i.p.v. de waarde van het huis.

Zo'n harde grens is nooit goed. Dat zie je ook bij de bijtelling grens op lease auto's. Elk jaar kon je op de vingers natellen welke fabrikant een goed jaar ging hebben en welke niet.
Uit je opmerking dat de NHG marktverstorend is maak ik op dat je dus niet twee verschillende hypotheken (NHG en een niet NHG) kan combineren, of trek ik dan een voorbarige conclusie?
Zou je NHG hypo met een normale hypotheek kunnen combineren dan werkt het niet zo marktverstorend; 't is eigenlijk ook niets meer dan een soort verzekering, dat zou niet zo marktverstorend moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
naturalcool schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:47:
Iemand hier ervaring met Hypotrust (icm hypotheek24)?

De goedkeuring van de hypotheek duurt langer dan een week, en met de feestdagen erbij duurt het allemaal zo verschrikkelijk lang.
Ik had precies hetzelfde met Hypotrust, eerst de goedkeuring van de hypotheek die anderhalve week duurde en vervolgens duurde het nogal voor dat de notaris het geld binnen had. Dat was 29 december om 16:00 's smiddags ofzo dat de notaris belde met het verlossende nieuws, de volgende dag om half 10 ofzo stond de afspraak met de notaris.

Tijdens de kerstdagen was dat dus, vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
FastFred schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:57:
[...]

Ik had precies hetzelfde met Hypotrust, eerst de goedkeuring van de hypotheek die anderhalve week duurde en vervolgens duurde het nogal voor dat de notaris het geld binnen had. Dat was 29 december om 16:00 's smiddags ofzo dat de notaris belde met het verlossende nieuws, de volgende dag om half 10 ofzo stond de afspraak met de notaris.

Tijdens de kerstdagen was dat dus, vorig jaar.
Ik heb bij de eerste maal dat mijn dossier bij Hypotrust lag, rond 1 maart, ook 1.5 week moeten wachten.
Nu heb ik aanvullende documenten gestuurd, en ik wacht al bijna 2 weken. Ik weet dat er feestdagen tussen zijn gekomen, maar het is wel zwaar vervelend.
Ik wil namelijk zo snel mogelijk afspraak maken bij de notaris, want na een bepaalde datum moet ik bouwrente gaan betalen als ik niet op tijd de hypotheek binnen heb.
Als ik word afgewezen, dan moet ik dus zo snel mogelijk op zoek naar een andere hypotheek, wat dus alleen maar nog meer tijd kost.

De ORV markt is kleiner dan de hypotheek markt, en veel meer gesloten. Ik heb zelf een verzekering afgesloten bij TAF via geencentteveel.nl. Afhandeling is goed gegaan,en ben vriendelijk te woord gestaan door de medewerkers van geencentteveel.nl, maar heb geen idee of ik een goedkope verzekering heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Bij mij zat ik met de uiterste datum van de voorlopige koopovereenkomst. Voor die datum moest de hypotheek rond zijn anders ging het feest niet door en moest ik als 'boete' 10% van de koopprijs betalen (in dit geval was dat 'maar' 7.5k, dus dat is niet het einde van de wereld, maar is toch zonde).

Had al 1x verlenging aangevraagd om die datum te laten verzetten, moest bijna een 2e keer, maar op de valreep toch nog goedkeuring gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
FastFred schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:21:
Bij mij zat ik met de uiterste datum van de voorlopige koopovereenkomst. Voor die datum moest de hypotheek rond zijn anders ging het feest niet door en moest ik als 'boete' 10% van de koopprijs betalen (in dit geval was dat 'maar' 7.5k, dus dat is niet het einde van de wereld, maar is toch zonde).

Had al 1x verlenging aangevraagd om die datum te laten verzetten, moest bijna een 2e keer, maar op de valreep toch nog goedkeuring gekregen...
Nou, ik zal het verhaal nog erger maken dan, ik heb namelijk al 2x verlenging aangevraagd. Ik heb geen idee of ik ook een 3de verlenging kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:21:

Wat bedoel je met "uiterste datum"? De hypotheek moet rond zijn vóór de datum van eigendomsoverdracht. Het is handig als de hypotheek rond is voor het verlopen van de ontbindende voorwaarden betreffende financiering, maar dat is geen eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ontbindende voorwaarden, dat was het, en daar hingen volgens mij wel degelijk consequenties aan als voor die datum de hypotheek niet definitief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
HuHu schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:31:
[...]

Wat bedoel je met "uiterste datum"? De hypotheek moet rond zijn vóór de datum van eigendomsoverdracht. Het is handig als de hypotheek rond is voor het verlopen van de ontbindende voorwaarden betreffende financiering, maar dat is geen eis.
Nee klopt, de hypotheek zelf hoeft nog niet rond te zijn, maar je moet wel zeker weten dat je niet wordt afgewezen. Want krijg je de hypotheek (na de "uiterste" datum) niet rondt, en kan/wil je het huis toch niet betalen, dan moet je een boete van 10% van de woning betalen.

Dus essentie is, afwijzing krijgen is essentieel.

[edit: van 1% gewijzigd in 10%]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
1% ? Dacht dat het in mijn geval 10% was, maar kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:33:
Ontbindende voorwaarden, dat was het, en daar hingen volgens mij wel degelijk consequenties aan als voor die datum de hypotheek niet definitief is.
Nee hoor. Als je ná het verlopen van de ontbindende voorwaarden en vóór de eigendomsoverdracht geen hypotheek krijgt, dan heb je een probleem. Dan moet je om uitstel vragen of afzien van de aankoop; en in beide gevallen is de 10 % opeisbaar.

Aan het niet hebben van een hypotheek voor het verlopen van de ontbindende voorwaarden zitten geen gevolgen, behalve dat je er niet meer kosteloos vanaf kun na een afwijzing.

Als je niet het maximale probeert je lenen (gegeven je inkomen en vermogen), is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Even resumerend op mijn eigen verhaal de m2-prijzen erbij gepakt van onze kandidaatwoningen:
Vlaardingen: €2000/m2
Schiedam: €1870/m2
Delft: €2420/m2

Dat scheelt nogal! En die in Delft zijn ook nog eens de kleinste opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch :)

Ik ben sinds kort ook een woning eigenaar! Nu zijn er eenmalige posten die via de belasting teruggevraagd kunnen worden zoals iedereen weet, NHG kosten, taxatie,notariskosten etc.

Is het mogelijk deze al op korte termijn terug te ontvangen en wel in 1x d.m.v. de voorlopige teruggaaf? Zou een leuk extraatje zijn voor het inrichten van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:42
Thunder00x schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:32:
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch :)

Is het mogelijk deze al op korte termijn terug te ontvangen en wel in 1x d.m.v. de voorlopige teruggaaf? Zou een leuk extraatje zijn voor het inrichten van het huis.
Je hebt deze kosten in 2015 gemaakt? En je hebt inmiddels de voorlopige belastingaangifte ingevuld? Dan krijg je het volledige bedrag als het goed is voor halverwege juli terug. Welke maand precies? Geen idee, daarvoor zou je het beste de belastingdienst kunnen bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
tweakerdennis schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:57:
[...]

Je hebt deze kosten in 2015 gemaakt? En je hebt inmiddels de voorlopige belastingaangifte ingevuld? Dan krijg je het volledige bedrag als het goed is voor halverwege juli terug. Welke maand precies? Geen idee, daarvoor zou je het beste de belastingdienst kunnen bellen!
Nee, kosten in 2016 gemaakt. 30 minuten in de wacht hangen wou ik vermijden vandaar mijn vraag hier ;)

Maar zoals ik dacht zal het waarschijnlijk niet in 1x terugbetaald kunnen worden en ook niet op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:42
Thunder00x schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:59:
[...]

Nee, kosten in 2016 gemaakt. 30 minuten in de wacht hangen wou ik vermijden vandaar mijn vraag hier ;)

Maar zoals ik dacht zal het waarschijnlijk niet in 1x terugbetaald kunnen worden en ook niet op korte termijn.
Je kan die kosten dan op 1 maart 2017 bij je voorlopige belastingaangifte invullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
en je hebt die kosten dan met wat geluk ergens juli 2017 terug ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Net gesprek gehad over een nieuwbouwhuis. De woning is al enige tijd geleden gestart. Gevolg is dat de bouwrente met terugwerkende kracht moet worden terug betaald. De start was september dus als ik voor 1 juni zou tekenen zou het om bijna ,€8000,- netto gaan wat je niet kan aftrekken, is dit normaal? De kopers die op tijd waren konden alle kosten wel aftrekken, wat natuurlijk logisch is.

Zou juist verwachten dat de ontwikkelaar dit verlies neemt echter niet dus. Snap steeds meer waarom dit huis nog niet verkocht is. Was verder voor het grote meerwerk ook al te laat, dus de uitbouw was al te laat. Nu rusten wachten op een volgend project.

[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 29-03-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Tehh schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:47:
[...]

Uit je opmerking dat de NHG marktverstorend is maak ik op dat je dus niet twee verschillende hypotheken (NHG en een niet NHG) kan combineren, of trek ik dan een voorbarige conclusie?
Ik zou zeggen: lees de eerste 2 comments na je vraag en je ziet de antwoorden zo staan. Paar posts naar boven lezen dus ;)

Dus: Er wordt naar de woningwaarde gekeken dus 2 hypotheken met alsnog NHG kan dus niet nee.. :X

Zelf nu bezig met de hypotheekaanvraag via Hypotheek 24 en tot nu toe zeer tevreden. Moet zeggen dat we zelf al precies wisten welke hypotheek we wilden hebben en min of meer ook welke documenten we nodig hadden. Na het starten met ons dossier is het erg overzichtelijk wat we moeten uploaden. Alle documenten worden binnen een dag beoordeeld en we hebben dus ook binnen 24 uur alweer feedback. De offerte via Munt Hypotheken kregen we ook de volgende dag al binnen. Nu bezig met de ORV via Hypotheek 24 bij Generali; laatste dag voor Pasen aangevraagd, vandaag (dus eerste werkdag na de feestdagen) de medische vragenlijst etc. binnen. Hopelijk gaat het hele vervolg ook snel! :D

[ Voor 38% gewijzigd door remzor op 29-03-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 22:26

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tsurany schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:37:
Niet doen is mijn advies, dan een krukje voor je vrouw neerzetten of toch die nieuwe keuken. Hele keuken is ingemeten op die maat en bevestigd op die maat. Dat pas je niet zomaar aan.
Ik heb zelf mijn keuken zonder problemen verhoogd (ik ben juist langer dan gemiddeld). Natuurlijk hangt het er ook vanaf hoe kritisch je bent, maar bij mij ging het prima.
Wackmack schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:24:
Net gesprek gehad over een nieuwbouwhuis. De woning is al enige tijd geleden gestart. Gevolg is dat de bouwrente met terugwerkende kracht moet worden terug betaald. De start was september dus als ik voor 1 juni zou tekenen zou het om bijna ,€8000,- netto gaan wat je niet kan aftrekken, is dit normaal? De kopers die op tijd waren konden alle kosten wel aftrekken, wat natuurlijk logisch is.

Zou juist verwachten dat de ontwikkelaar dit verlies neemt echter niet dus. Snap steeds meer waarom dit huis nog niet verkocht is. Was verder voor het grote meerwerk ook al te laat, dus de uitbouw was al te laat. Nu rusten wachten op een volgend project.
Die € 8000 is in principe onderhandelbaar. Men zal presenteren dat dat niet kan, niet gebruikelijk is, etc. Maar het is en blijft een keuze van de projectontwikkelaar wat ze hiermee willen.

[ Voor 50% gewijzigd door Milmoor op 29-03-2016 21:01 . Reden: Tweede quote toegevoegd ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Ik kreeg een rekening van zo'n 500 euro voor 1 maand.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Iemand een idee of je een NWWI-taxatierapport (of in ieder geval het bedrag waarvoor een woning getaxeerd is) ergens kan opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met het rapportnummer en de postcode kan dat op de site van het NWWI. Dat bedoel je zeker niet?
Milmoor schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:51:
[...]

Ik heb zelf mijn keuken zonder problemen verhoogd (ik ben juist langer dan gemiddeld). Natuurlijk hangt het er ook vanaf hoe kritisch je bent, maar bij mij ging het prima.
Verhogen is makkelijker dan verlagen. In de regel wordt het aanrechtblad gemaakt, en vervolgens de achterwand afgewerkt. Als je dit aanrechtblad dan laat zakken, zit je met een stuk dat niet afgewerkt is. Vergeet ook niet dat de afvoer van je gootsteen (sifon op een bepaalde hoogte?) dan mogelijk aangepast moet worden, en dat je vaatwasser mogelijk niet veel lager kan.
Uiteraard, dat is allemaal aan te passen, maar makkelijk is anders.

Als je gaat verhogen, valt in het ergste geval een mooi stukje tegelwerk (of andere achterwand) achter het aanrechtblad. Bij de afvoer van de gootsteen zorgen dat het weer netjes aansluit, maar dat is hoogstens een kwestie van een langer stukje buis. Onder de onderkastjes de plint verhogen, en klaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Niek_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 06:57:
Iemand een idee of je een NWWI-taxatierapport (of in ieder geval het bedrag waarvoor een woning getaxeerd is) ergens kan opvragen?
Als je niet zelf betrokken bent bij de taxatie (lees: Je wilt het taxatie-rapport van anderen inzien), dan kan dit vziw alleen bij 'gratie' van die anderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:43

Soms is het onderhandelbaar, maar je kan het mogelijk ook mee financieren in de hypotheek.
Hierdoor is het wel deels aftrekbaar op basis wat je betaal aan hypotheek rente

https://www.hypotheker.nl...jst/huis-kopen/bouwrente/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Gisteren tweede gesprek gehad bij Van Bruggen en alle varianten zijn uitgelegd en de voorwaarden van Hypotheken doorgenomen.
Beetje afhankelijk van de voorwaarden wordt het Lloyds of Aegon voor 20 of 30 jaar.
Voorkeur voor Lloyds vanwege rente die mee kan zakken maar niet stijgen enkel stond bij financiering dat meerwerk 25% van koop-/aanneemsom meegefinancierd wordt maar of de grondprijs daar ook onder valt was niet duidelijk. Zo niet is die voor ons niet interessant omdat ons meerwerk meer dan 25% van de aankoopsom enkel woning is en gaan we voor de 0,05% duurdere Aegon waar de rente de offerterente is maar meerwerk gewoon 100% meegenomen wordt.

Nu moeten we nog de beslissing maken van 20 of 30 jaar vast, persoonlijke keuzen en geen van beide is slecht. Vind het desalniettemin moeilijk om de keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Laatst online: 17-07 21:51
Ook ik ben inmiddels van de partij, heb een voorlopig koopcontract getekend voor een huis afgelopen vrijdag! Erg blij mee, vooral omdat ik onder omstandigeden (verkopers moesten er snel vanaf) het huis bijna 30k onder de taxeerde waarde gekocht heb! Gelijk mooi de overwaarde dus!

Ik moet nu alleen nog een beslissing maken voor de hypotheek, ook ik heb het advies gekregen 20 jaar bij Aegon op 2.6%. Opzich prima, ik heb verder geen verstand van hypotheken, dus dinsdag bij het gesprek met de adviseur ga ik me alles laten uitleggen :).

PSN: bryanlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48
Ik ga maar eens meelezen. Volgende week afspraak met hypotheekadviseur die tevens aankoopmakelaar is. :)

Ik verwacht geen problemen aangezien ik ver onder mijn maximale leencapaciteit (<60% volgens de meeste berekeningen) wil gaan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-07 16:35
In dit topic is het al ergens naar boven geborreld, de woningmarkt in Nijmegen.

Ik ben sinds bijna een jaar op zoek naar een koopwoning in Nijmegen, budget is max € 300.000,-.
Dat zou op zich moeten lukken, in theorie, de praktijk is momenteel anders.

Het is me een aantal keer voorgekomen dat een woning op funda komt, ik bel die ochtend om 10 uur naar de makelaar om een afspraak in te plannen. Zeker 10x is het me al voorgevallen dat ik een aantal dagen later wordt teruggebeld dat de afspraak geannuleerd wordt omdat er een open huis van 2 dagen gehouden wordt vanwege het aantal bezichtingen.
Voorbeeld: Maandagochtend bellen + afspraak, woensdag afgebeld, open huis vrijdag en zaterdag (er loopt al snel 30 mensen rond op het enkele moment dat ik er ben!). Deze mensen wilden die zaterdag voor 16.00 alle biedingen hebben (eindbod) -> Dit gebeurt regelmatig
Voorbeeld 2: Maandagochtend bellen + afspraak voor vrijdag, donderdag afgebeld woning verkocht.
Ter plekke wordt geboden, minstens vraagprijs of erboven vaak.

Nu is het geval, ik heb een woning gevonden en tijdens de open huizen dag afgelopen zaterdag bekeken, vraagprijsd 270.000 euro voor bovenwoning. (woning kwam 2 dagen eerder op de markt).
Leuke woning, ik wil zeer waarschijnlijk een bod doen maar eigenlijk heb ik daarvoor aankoopmakelaar, maar de verkoopmakelaar kan pas vrijdag. Zijn assistente heeft me vermeld dat er voor die vrijdag nog 3 andere bezichtigingen staan (ook voor tweede keer).

Dus eigenlijk moet ik zelf het bod doen op basis van wat ik zaterdag heb gezien, tweede keer bezichtigen is praktisch niet mogelijk, behalve met het risico dat er al een bod gaat liggen.
Zeggen dit huis te skippen is een optie, maar het volgende huis gebeurt precies hetzelfde (is al eerder voorgkomen dus).

Eigenlijk, weet ik in dit geval echt niet meer zo goed wat ik moet doen.
Ik wil het huis graag, ik kan het betalen, maar wil ik het ten koste van alles? Het niet doen resulteert vrijwel zeker in een ander huis kopen in de toekomst voor uiteindelijk meer geld.

Ik ben benieuwd of iemand een idee of visie heeft op dit soort situaties, ook al is het vrij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Helemaal netjes is het misschien niet (maar sommige verkooppraktijken in een overspannen markt zijn dat ook niet) maar je zou kunnen overwegen om een bod te doen, en dan tóch de 2e bezichtiging laten doorgaan. Krijg je een tegenbod, ben je in onderhandeling. Wordt je bod onverhoopt geaccepteerd kun je altijd nog besluiten er vanaf te zien na je 2e bezichtiging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
naitsoezn schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:28:
Helemaal netjes is het misschien niet (maar sommige verkooppraktijken in een overspannen markt zijn dat ook niet) maar je zou kunnen overwegen om een bod te doen, en dan tóch de 2e bezichtiging laten doorgaan. Krijg je een tegenbod, ben je in onderhandeling. Wordt je bod onverhoopt geaccepteerd kun je altijd nog besluiten er vanaf te zien na je 2e bezichtiging :P
Heel eerlijk verwacht ik geen tegenbod, maar verwacht ik dat meerdere mensen hun eindbod direct neer gaan leggen. Dit is wat nu in veel gevallen lijkt te gebeuren.
(eindbod zou dan gewoon vraagprijs worden in mijn geval, minder bieden heeft naar verwachting geen zin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bender schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:59:
[...]

Heel eerlijk verwacht ik geen tegenbod, maar verwacht ik dat meerdere mensen hun eindbod direct neer gaan leggen. Dit is wat nu in veel gevallen lijkt te gebeuren.
(eindbod zou dan gewoon vraagprijs worden in mijn geval, minder bieden heeft naar verwachting geen zin)
Ach, een mondeling akkoord is ook nog niets waard als je een huis koopt dus m'n punt blijft staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

mijn ervaring is dat je in de gewilde gebieden zonder aankoopmakelaar (die de verkoopmakelaar kent) al vrijwel geen kans maakt. De voorselectie is al gemaakt uit kopers waarvan bekend is dat ze solvabel zijn (lees geen voorbehoud financiering vragen) en mogelijk boven vraagprijs bieden. Deze komen eerst aan bod (letterlijk) en vaak heeft iemand hierbuiten dan al het nakijken. Zoals ook uit dit verhaal weer blijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Ray schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:21:
mijn ervaring is dat je in de gewilde gebieden zonder aankoopmakelaar (die de verkoopmakelaar kent) al vrijwel geen kans maakt. De voorselectie is al gemaakt uit kopers waarvan bekend is dat ze solvabel zijn (lees geen voorbehoud financiering vragen) en mogelijk boven vraagprijs bieden. Deze komen eerst aan bod (letterlijk) en vaak heeft iemand hierbuiten dan al het nakijken. Zoals ook uit dit verhaal weer blijkt
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld 'zonder aankoopmakelaar', het probleem wat zich nu schetst is dat de aankoopmakelaar een vertragende factor kan zijn waardoor er te laat een bod gedaan wordt.

Of ga je er van uit dat een aankoopmakelaar het zoektraject doet, want ook die gebruiken eigenlijk vooral Funda en zijn daardoor niet eerdere tenzij ze ook direct de bezichtigingen doen zonder dat je het zelf al weet. Maar dat is in dit geval niet aan de orde vanwege de open huizen dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:38

Fiber

Beaches are for storming.

Een aankoopmakelaar die in de weg zit lijkt me niet handig inderdaad. Die is of niet goed bezig of jij hebt gewoon geen prioriteit voor hem.

Een goede aankoopmakelaar heeft een eigen netwerk en weet vaak al welke huizen er te koop komen voordat ze op Funda staan lijkt mij. Als die aankoopmakelaar dan weet wat je ongeveer zoekt en wat je budget is dan kan hij snel schakelen en direct een afspraak voor je regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fiber op 04-04-2016 18:36 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Datzelfde gaat waarschijnlijk ook op voor nieuwbouwprojecten? Zit al enige tijd te kijken en te zoeken via internet, maar als er weer een nieuw project is, staat nagenoeg alles direct, op dezelfde dag, al op optie/onder voorbehoud verkocht. Nou wordt er hier in Enschede al heel veel jaren amper gebouwd (nog steeds helaas), laat staan voor een voor mij betaalbaar bedrag en zo kom ik nooit aan wat anders. :P

Misschien toch maar eens bij een makelaar gaan informeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 04-04-2016 18:47 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Bastien schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:46:
Datzelfde gaat waarschijnlijk ook op voor nieuwbouwprojecten? Zit al enige tijd te kijken en te zoeken via internet, maar als er weer een nieuw project is, staat nagenoeg alles direct, op dezelfde dag, al op optie/onder voorbehoud verkocht. Nou wordt er hier in Enschede al heel veel jaren amper gebouwd (nog steeds helaas), laat staan voor een voor mij betaalbaar bedrag en zo kom ik nooit aan wat anders. :P

Nieuwbouw projecten staan eigenlijk altijd te laat op funda.
Je kan hiervoor beter inschrijven via makelaars op nieuwe en toekomstige projecten.
Zo zijn wij net op tijd geweest bij de woning waar wij mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Zo, wij zijn in ieder geval zo goed als rond! Hebben vandaag een bindende overeenkomst ontvangen van de geldverstrekker (Munt). Als we hem terugsturen krijgen we dus een finaal akkoord. Eigenlijk toch wel erg snel gegaan allemaal vind ik:

4 maart: koopcontract getekend en vanaf toen de nodige documenten verzameld
23 maart: taxatierapport ontvangen, hypotheekofferte aangevraagd
4 april: hypotheek (volledig) rond en bindende overeenkomst ontvangen

Eigenlijk dus binnen een maand na tekenen en zelfs binnen 2 weken na het aanvragen van een offerte :D
Onze ontbindende voorwaarden lopen zelfs tot 30 april..

[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 04-04-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Bastien schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:46:

Hier net zo in Apeldoorn. Alle leuke twee onder een kap zijn alweer uitverkocht. Heb sindskort een goede aankoop makelaar dus hopelijk komt er een mooi project langs.
Pagina: 1 ... 5 ... 362 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7