Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:02
Hoi, ik sta op het punt een woning te kopen en heb een offerte opgevraagd bij de notaris.
Nu word ik voor de keuze gesteld of ik de woning wil laten inschrijven bij Kadaster.

Een beetje onderzoeken levert me op dat inschrijven bij kadaster me het volgende oplevert:
- Beslag, er kan geen beslag op de woning wordt gelegd in de overbruggingstijd tot de overgang plaats heeft gevonden.
- Bescherming van verkoop aan een derde partij voordat de overdracht heeft plaatsgevonden.

Hoe wordt er hier gekeken naar het nut en noodzaak van het inschrijven?

Tot slot zie ik een paar vreemde regels terug in de offerte. Ben er nog niet aan toegekomen dit te overleggen maar in mijn ogen lijkt het allemaal erg dubbel.
De volgende kosten genoemd:
Tbv de koopovereenkomst:
- Kadastrale recherches levering 35
- Inschrijven kadaster, 170 euro
Tbv de hypotheekakte,
- inschrijving kadaster, 170 euro
En tot slot
- Registerverklaring 145 euro ex
- Inschrijfkosten 75 euro.

Iemand al eerder met dit bijltje gehakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Inschrijven van de koopovereenkomst zou ik zelf niet zo snel doen, maar of het nuttig is hangt sterk af van 2 factoren:
-Hoe stabiel zijn de verkopers? Hebben ze bijvoorbeeld een risicovolle onderneming? (=risico)
-Hoe hard heb je deze woning perse nodig op de afgesproken datum? (=impact)

Ik loop persoonlijk liever een miniem risico en koop er wat leuks voor zullen we maar zeggen.. :p

De kosten voor het inschrijven van een hypotheek zou ik ook liever niet aan beginnen, maar als je een lening van een bank nodig hebt ontkom je daar bijna niet aan. Het vervelende is ook nog: wil je de woning later verkopen, dan betaal je ook weer keer kosten om de hypotheek eraf te krijgen. En soms zelfs meerdere keren, als het meerdere hypotheken betreft. Deze kosten moeten normaal door de verkopende partij betaald worden.

De laatste 2 kun je niet onderuit als je een huis op je naam wil krijgen bij het kadaster.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In Amsterdam is het standaard dat de koop wordt ingeschreven bij het Kadaster, in de rest van Nederland niet.

De meeste mensen kopen dus zonder inschrijving, zelf ook gedaan, ondanks dat er bijna 6 maanden zat tussen koop en overdracht.

Ik vind het zelf ook een beetje onzin, echter, als het mis gaat, zit je met verkopers die kennelijk niet betrouwbaar zijn cq geen geld hebben, en zie dan maar eens een vergoeding van hen los te krijgen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:02
Lees eens een stukje in dit topic:
Ervaring met huis kopen - Deel 8

Daar is deze vraag al eerder langs gekomen.
Het korte antwoord, alleen doen als de situatie van de verkoper instabiel is (risico op beslag door derden)
In 99% van de gevallen is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:01
Zelf onlangs ook een huis gekocht waarvan de overdracht op 15 maart a.s. is, en ook zonder inschrijving bij het Kadaster gedaan. Ik vind 't zelf voornamelijk nuttig als blijkt dat de originele eigenaar bijvoorbeeld een schuld heeft, of nog andere uitstaande kosten heeft. Maar zodra van dit soort dingen geen sprake is gebruik ik dat geld liever voor de verbouwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

chrisborst schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:42:
Lees eens een stukje in dit topic:
Ervaring met huis kopen - Deel 8

Daar is deze vraag al eerder langs gekomen.
Het korte antwoord, alleen doen als de situatie van de verkoper instabiel is (risico op beslag door derden)
In 99% van de gevallen is het niet nodig.
Vervelende is: je kan niet in de portemonnee van de verkopers kijken, dus weet je niet hoe stabiel de situatie van de verkopers is. Kan best zijn dat ze het huis verkopen vanwege een scheiding, en 1 van beide partners uit wraak of rancune nog even fors wat schulden opbouwt in de tijd tussen verkoop en levering...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:02
Klopt, maar je zal al snel doorhebben of het een normale situatie is of dat er iets vreemd aan de hand is.
Daarnaast zal er niet snel beslag op een huis worden gelegd.
Zelf kocht ik mijn huis van een stel die moest verhuizen omdat ze iets groters nodig hadden. Geen enkele aanleiding om de woning bij het kadaster in te laten schrijven.

- Bescherming van verkoop aan een derde partij voordat de overdracht heeft plaatsgevonden.
In dat geval heb je recht op 10% van de koopprijs.

Feit blijft, enkel een expert die deze specifieke situatie kent zal je kunnen adviseren.

Het enige wat wij hier kunnen zeggen is dat het ongebruikelijk is en meestal weggegooid geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 12:23
Recht hebben <> recht krijgen.

Ik had mijn huis VERkocht aan iemand die even 'vergeten' was dat hij twee jaar ervoor failliet was gegaan en geen verplichtingen mocht aangaan. Dan kun je wel een procedure aanspannen om de vergoeding waar je recht op hebt op te eisen, maar uiteindelijk ben je de kosten voor het proberen de vergoeding te krijgen kwijt en heb je geen vergoeding. Ondanks alle handtekeningen en verstreken termijnen.

Kale kip etc...

Bij iemand die net zijn huis verkocht heeft is er natuurlijk wel meer kans dat er wat te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Pietervs schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:39:
[...]

Vervelende is: je kan niet in de portemonnee van de verkopers kijken, dus weet je niet hoe stabiel de situatie van de verkopers is. Kan best zijn dat ze het huis verkopen vanwege een scheiding, en 1 van beide partners uit wraak of rancune nog even fors wat schulden opbouwt in de tijd tussen verkoop en levering...
Fors wat schulden opbouwen tussen verkoop en levering gaat over het algemeen niks doen: er moet eerst een achterstand ontstaan. Deze achterstand moet in principe minimaal 3 maanden zijn voordat een rechter vonnis wil afgeven en pas met dat vonnis kan de schuldeiser beslag leggen op de woning.

Dus hoef je maar minimaal bang te zijn voor nieuwe schulden. Voor reeds bestaande schulden gaat dit niet op natuurlijk.
noppus schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:07:
Recht hebben <> recht krijgen.

Ik had mijn huis VERkocht aan iemand die even 'vergeten' was dat hij twee jaar ervoor failliet was gegaan en geen verplichtingen mocht aangaan. Dan kun je wel een procedure aanspannen om de vergoeding waar je recht op hebt op te eisen, maar uiteindelijk ben je de kosten voor het proberen de vergoeding te krijgen kwijt en heb je geen vergoeding. Ondanks alle handtekeningen en verstreken termijnen.

Kale kip etc...

Bij iemand die net zijn huis verkocht heeft is er natuurlijk wel meer kans dat er wat te halen valt.
Neuh, niet mee eens. Als dat huis onder water staat, heb je alsnog het nakijken... Huis niet geleverd, en geen kans die 10% ooit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:21
Altijd inschrijven. De mate van goederenrechtelijke bescherming die je daarvoor terugkrijgt, staat in geen verhouding tot de kosten. Daarbij kun je nooit daadwerlijke weten hoe het daadwerkelijk met je wederpartij staat en, misschien belangrijker, is dat niet het enige dat speelt. Want deels ligt het niet alleen aan de wederpartij of het misgaat. Wat nu als een crediteur van de wederpartij faillissement aanvraagt en dat wordt onverhoopt toegewezen? Zit je in een world of pain (= geen huis, geen geld terug) die je vrij makkelijk en goedkoop had kunnen vermijden. Of als zo een crediteur beslag legt op het huis (nog eerder dan faillissementsaanvraag)?

[ Voor 7% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 03-03-2016 16:10 . Reden: beslag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Betaal jij het? En ben jij dan ook verzekerd voor alles wat je je kan indenken? Want tsja, als er iets gebeurd, ben je wel je geld kwijt.

Bij het leven horen nu eenmaal risico's, en als koper ben je nauwelijks geld kwijt als er beslag wordt gelegd op het huis: de verkoper kan nl. niet leveren, en dus gaat de koop niet door. Meer kosten zijn er niet, dus je geld ben je niet kwijt (even afgezien van event. kosten voor hypotheekaanvraag/makelaar).

Slechts als je 100% zeker wil weten dat je dít huis wilt hebben omdat je nóóit meer zo'n mooi huis vindt, zou je van die optie gebruik moeten maken. Als je denkt "voor dit huis nog 10 anderen", lekker laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:30
Buiten dat je het wel/niet moet doen... Ik zou het bij dergelijke bedragen toch navragen bij een financieel adviseur welke je vermoed ik toch wel in arm zal nemen. Althans: Indien je deze vraag moet stellen op een forum lijkt het me niet raadzaam alles zelf te gaan regelen ;-)

Ik heb zelf een nieuwbouw situatie gehad dus daar lag e.e.a. anders. Betrof de 1e aankoop van een woning dus verder weet ik het zelf ook niet. Hoe dan ook alvast veel plezier van je nieuwe woning!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06
Ik zou het zelf persoonlijk nooit doen. Het moet echt heel ver komen wil de verkoop niet doorgaan. Zelfs in geval van faillissement laat de curator / rechter de koop gewoon doorgaan, om zoveel mogelijk geld er aan te verdienen. (Normale verkoop levert altijd meer op dan executie verkoop)

Het komt zo weinig voor dat je een heel duur loterij lot aan het kopen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Mag je dat zelf kiezen? Tien jaar geleden was dit standaard verplicht dacht ik- 1 a 2 maanden later krijg je een briefje van het Kadaster, dat je woning staat ingeschreven. Kosten ca. €125 toen (ongeveer.)
Je wilt toch weten waar de grenzen lopen en bij gezeik met je buren kun je dat aantonen?
Hoe wil je een woning niet inschrijven? Staat er dan in een rij huizen ineens een leeg vlakje, zonder perceelnummer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 132566 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 03:25:
Mag je dat zelf kiezen? Tien jaar geleden was dit standaard verplicht dacht ik- 1 a 2 maanden later krijg je een briefje van het Kadaster, dat je woning staat ingeschreven. Kosten ca. €125 toen (ongeveer.)
Je wilt toch weten waar de grenzen lopen en bij gezeik met je buren kun je dat aantonen?
Hoe wil je een woning niet inschrijven? Staat er dan in een rij huizen ineens een leeg vlakje, zonder perceelnummer :?
Dit gaat om het inschrijven van de koopovereenkomst. De woning zelf staat inderdaad altijd in het kadaster.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:55

Jiffy

God, you're ugly!

Asprine schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:28:

Tot slot zie ik een paar vreemde regels terug in de offerte. Ben er nog niet aan toegekomen dit te overleggen maar in mijn ogen lijkt het allemaal erg dubbel.
De volgende kosten genoemd:
Tbv de koopovereenkomst:
- Inschrijven kadaster, 170 euro
Tbv de hypotheekakte,
- inschrijving kadaster, 170 euro
En tot slot
- Registerverklaring 145 euro ex
- Inschrijfkosten 75 euro.

Iemand al eerder met dit bijltje gehakt?
toon volledige bericht
Ja, ik. Dit is m'n werk. ;)

De kosten die je noemt onder 'Tbv de koopovereenkomst' zijn niet voor de koopovereenkomst, maar voor de leveringsakte. Dat is wat anders. Met de leveringsakte word je eigenaar van de woning en geef je uitvoering aan de koopovereenkomst. De koopovereenkomst is dus 'dit gaan we doen', de leveringsakte is 'en nu doen we het'.

De leveringsakte en de hypotheekakte MOETEN worden ingeschreven bij het kadaster, daar ontkom je niet an.Dat kan tegen twee tarieven: 103 euro per akte of 168 euro per akte. Het lage tarief geldt als het kadaster de akte automatisch kan verwerken, het hoge tarief geldt als het kadaster de inhoud van de akte niet automatisch kan verwerken.

Die automatische verwerking is van een paar dingen afhankelijk. De notaris moet in ieder geval een modelakte gebruiken die geschikt is voor automatische verwerking ('KIK'). Als je aankoopt van een particulier en die verkopers zijn dezelfde personen als de eigenaren bij het kadaster, kan de leveringsakte normaliter via KIK worden gemaakt en ingediend bij het kadaster. Vraag dit na bij de notaris die de offerte uitbrengt: misschien gebruikt hij/zij nog geen KIK.

Voor de hypotheek geldt een vergelijkbaar verhaal, maar dan is het afhankelijk van welke bank je gebruikt voor de hypotheek: Rabobank, Florius, ING, ABN en nog een aantal banken hebben modelakten die geschikt zijn voor KIK. Quion,Argenta, Delta Lloyd en nog een heel rijtje kunnen echter weer niet via KIK en moeten dus ingeschreven worden tegen het hoge kadastertarief.

Die recherchekosten zijn gewoon de kosten voor de gebruikelijke (kadadtrale) onderzoeken die de notaris moet doen. Die onderzoeken kosten nu eenmaal geld. Gebruikelijk is dat het totaalbedrag van deze kosten gelijkelijk wordt verdeeld over de leverings- en hypotheekakte omdat ze voor beide akten bedoeld zijn. En ze worden gesplitst omdat de kosten voor de hypotheekakte in principe wel aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting en die voor de leveringsakte niet.

Die kosten voor de registerverklaring, inclusief inschrijving (de inschrijvingskosten daarvan zijn trouwens 44 euro bij KIK, 74 euro zonder KIK) zijn optioneel, dat is ivm het wel/niet inschrijven van je koopovereenkomst. Zoals Ardana al zei: in A'dam wordt dat standaard wel gedaan, in de rest van Nederland standaard niet. Bij mij op kanoor gebeurt het in, grof geschat, ongeveer 5% van de gevallen. Of het wel of niet zinvol is moet je zelf beslissen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

CyBeR schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 04:30:
[...]
Dit gaat om het inschrijven van de koopovereenkomst. De woning zelf staat inderdaad altijd in het kadaster.
Oh zo, aha. Ik dacht al...bijzonder. :')

Thnx!
Pagina: 1