Andersom geredeneerd zijn gevallen waar de financiering spannend wordt vaak mensen voor wie het lastig is om te kopen. 10% boete aftikken van je eigen inbreng, kan dan zo maar betekenen dat de ambitie om een huis te kopen een paar jaar de kast in moeten.de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:55:
[...]
Ik zou dat zeker wel aandurven, maar wees je gewoon bewust van de eventuele gevolgen. Stel je wordt ontslagen of de relatie is voorbij en je moet worst case de 10% boete betalen, hoe erg is dat dan?
Als je daardoor in de schulden belandt, dan moet je het niet doen.
Maar als je alleen wat geld kwijt bent, dan zou je het een acceptabel risico kunnen vinden.
ja precies, die mensen kunnen zich een dergelijk risico dus eigenlijk niet permitteren, tenzij je heel bewust bereid bent dat risico te lopen.Sempy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
Andersom geredeneerd zijn gevallen waar de financiering spannend wordt vaak mensen voor wie het lastig is om te kopen. 10% boete aftikken van je eigen inbreng, kan dan zo maar betekenen dat de ambitie om een huis te kopen een paar jaar de kast in moeten.
Ja, zonder financieel voorbehoud bieden geeft je inderdaad een grotere kans (even simpel gezegd, ieder voorbehoud verkleint je kans). Dit is puur persoonlijk, maar zelf zou ik hier nooit aan beginnen. Er kunnen nu eenmaal dingen gebeuren in het leven (en als je samen een huis koopt is het risico dat er iets gebeurt nog groter) waardoor je situatie er van de één op de andere dag compleet anders uit kan zien. Als je een huis grotendeels met eigen vermogen kunt kopen is het risico uiteraard kleiner, maar als het overgrote deel gefinancierd moet worden zou ik het persoonlijk niet aandurven om zonder voorbehoud te bieden.zunrob schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:18:
[...]
Duidelijk. Wij zijn al lang aan het zoeken naar ons eerste koophuis, we hebben ons nooit goed genoeg verdiept in kopen waardoor we nu al jaren gehuurd zitten.
Ik voel me er niet relaxed bij om hier bedragen te gaan noemen, maar we hebben een beetje kunnen sparen en we weten wat we aan max hypotheek kunnen krijgen. Om onze kans te vergroten overwegen wij als we bieden dit te doen zonder voorbehoud van financiering. Wat is jullie kijk hierop? Wanneer zouden jullie dit relaxed aandurven? Financiering op 1 salaris plus eigen vermogen? Bepaald percentage van de max? Vind dit zelf heel lastig inschatten, maar denk dat zonder voorbehoud een (veel) grotere kans geeft.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
je kan tegenwoordig ook een verzekering afsluiten op dit voorbehoud, waardoor je met minder risico zonder voorbehoud kan bieden.MiBe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:13:
[...]
Ja, zonder financieel voorbehoud bieden geeft je inderdaad een grotere kans (even simpel gezegd, ieder voorbehoud verkleint je kans). Dit is puur persoonlijk, maar zelf zou ik hier nooit aan beginnen. Er kunnen nu eenmaal dingen gebeuren in het leven (en als je samen een huis koopt is het risico dat er iets gebeurt nog groter) waardoor je situatie er van de één op de andere dag compleet anders uit kan zien. Als je een huis grotendeels met eigen vermogen kunt kopen is het risico uiteraard kleiner, maar als het overgrote deel gefinancierd moet worden zou ik het persoonlijk niet aandurven om zonder voorbehoud te bieden.
Ah, die kende ik nog niet. Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor prijskaartje zit er aan zo'n verzekering?gotfurrr schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
je kan tegenwoordig ook een verzekering afsluiten op dit voorbehoud, waardoor je met minder risico zonder voorbehoud kan bieden.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Klopt zie bijvoorbeeld https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/ kost je wel €850. Maar ivm een 10% boete is dat een schijntje. En toch leer mij verzekeringen kennen. Die vinden altijd wel iets in hun algemene voorwaarden om nauwelijks iets uit te keren. En juist die voorwaarden behorende bij die bied verzekering kan ik maar lastig boven tafel krijgen. Klinkt mij too good to be true in de oren.gotfurrr schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
je kan tegenwoordig ook een verzekering afsluiten op dit voorbehoud, waardoor je met minder risico zonder voorbehoud kan bieden.
ik meen dat het zo;n 400-600 euro was. Mijn indruk was dat het een interessant product is en best gunstig geprijsd.MiBe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:20:
[...]
Ah, die kende ik nog niet. Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor prijskaartje zit er aan zo'n verzekering?
Edit oh reactie hierboven had ik niet gelezen. Maar in die orde van grootte dus.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-08-2022 13:02 ]
ik bedoelde de verzekering die frits aanbiedt inderdaad, ik zou wel van tevoren goed informeren wat de voorwaarden nou precies zijn uiteraardMiBe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:20:
[...]
Ah, die kende ik nog niet. Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor prijskaartje zit er aan zo'n verzekering?
Dit idd. Een verzekering werkt meestal zo dat op het moment dat je een verzekering afsluit er geen reden is om aan te nemen dat er een verhoogd risico op uitkeren is. Je kan geen opstalverzekering afsluiten voor een huis dat al in brand staat of in brandgevaarlijke staat verkeerd. En daarnaast zijn er allerlei voorwaarden van toepassing die getoetst worden voordat wordt uitgekeerd. Meestal mag je niet je eigen huis in de fik steken om het verzekeringsgeld op te strijken.gotfurrr schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
ik bedoelde de verzekering die frits aanbiedt inderdaad, ik zou wel van tevoren goed informeren wat de voorwaarden nou precies zijn uiteraard
Ik vermoed dan ook dat zo'n 'biedverzekering' gepaard gaat met een strakke analyse van jouw financiële situatie zoals een bank of financieel adviseur dat zou doen voor de aanvraag van een hypotheek om vervolgens een bandbreedte in de voorwaarden op te nemen waarbinnen je zonder voorbehoud mag bieden. In feite ben je dan alleen verzekerd voor zaken die echt onvoorzien zijn na het tekenen van het koopcontract, zoals het verlies van baan, stuk gaan van relatie, want dat je het afgestemde bedrag hypothecair rond gaat krijgen in de uitgangssituatie is van tevoren al gecheckt.
Maar goed, het kan het waard zijn als je zonder voorbehoud kan/durft te bieden omdat verkopers veel sneller zekerheid wordt geboden dat de koop doorgaat (of 10% ontvangen), dus in dat opzicht een paar honderd euro voor een verzekering niet veel geld in een onderhandeling die over tonnen gaat.
There can be only fun
Niemand neemt blijkbaar de moeite om de informatie te lezensecret17 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Dit idd. Een verzekering werkt meestal zo dat op het moment dat je een verzekering afsluit er geen reden is om aan te nemen dat er een verhoogd risico op uitkeren is. Je kan geen opstalverzekering afsluiten voor een huis dat al in brand staat of in brandgevaarlijke staat verkeerd. En daarnaast zijn er allerlei voorwaarden van toepassing die getoetst worden voordat wordt uitgekeerd. Meestal mag je niet je eigen huis in de fik steken om het verzekeringsgeld op te strijken.
Ik vermoed dan ook dat zo'n 'biedverzekering' gepaard gaat met een strakke analyse van jouw financiële situatie zoals een bank of financieel adviseur dat zou doen voor de aanvraag van een hypotheek om vervolgens een bandbreedte in de voorwaarden op te nemen waarbinnen je zonder voorbehoud mag bieden. In feite ben je dan alleen verzekerd voor zaken die echt onvoorzien zijn na het tekenen van het koopcontract, zoals het verlies van baan, stuk gaan van relatie, want dat je het afgestemde bedrag hypothecair rond gaat krijgen in de uitgangssituatie is van tevoren al gecheckt.
Maar goed, het kan het waard zijn als je zonder voorbehoud kan/durft te bieden omdat verkopers veel sneller zekerheid wordt geboden dat de koop doorgaat (of 10% ontvangen), dus in dat opzicht een paar honderd euro voor een verzekering niet veel geld in een onderhandeling die over tonnen gaat.
Ze zeggen in simpele taal dat je eigenlijk bij hen al je hypotheekadvies moet doen want dan kunnen zij garant staan na analyse (en onderwater risicoberekening) of jij ook een biedverzekering kunt afnemen.
Voor ikbenfrits is het verdienmodel waarschijnlijk tweeledig: a) het is 850€ per keer dat een bieder de woning gegund krijgt en b) indirecte reclame voor hun hypotheekadvies.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Klopt. En het tarief voor een regulier advies als starter is bij Frits rond de 1750 euro. Tel er 850 bovenop en je zit op de prijs van een doorsnee grootbank. Waar Ikbenfrits op gokt en het verdienmodel is: zelfde prijs als grootbanken opstrijken voor dossiers waarbij de financiering toch wel rond komt. Is 850 extra in de pocket. En zeg dat het in 9/10 keer door hun eigen adviseurs lukt om de aanvraag rond te krijgen, 1/10 keer niet. Kan het prima uit.True schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
Niemand neemt blijkbaar de moeite om de informatie te lezen(https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/)
Ze zeggen in simpele taal dat je eigenlijk bij hen al je hypotheekadvies moet doen want dan kunnen zij garant staan na analyse (en onderwater risicoberekening) of jij ook een biedverzekering kunt afnemen.
Voor ikbenfrits is het verdienmodel waarschijnlijk tweeledig: a) het is 850€ per keer dat een bieder de woning gegund krijgt en b) indirecte reclame voor hun hypotheekadvies.
Lekkere aannameTrue schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
Niemand neemt blijkbaar de moeite om de informatie te lezen(https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/)
Maandag bezichtigen in een -op het oog- droomhuis. En de prijs ook binnen budget.
We zijn redelijk nieuw in de markt/regio dus voor zekerheid een aankoopmakelaar gevraagd om mee te gaan, hopelijk kan hij goed inschatten hoeveel er geboden moet worden.
We zijn redelijk nieuw in de markt/regio dus voor zekerheid een aankoopmakelaar gevraagd om mee te gaan, hopelijk kan hij goed inschatten hoeveel er geboden moet worden.
Ik heb eerder dit jaar een huis gekocht, onder meer met tips uit dit topic. Nu krijg ik een brief van de gemeente (Arnhem) dat ik de verkoopcijfers moet invoeren op de belastingen site. Er zit een hele paraghraaf in waarom ik daar wettelijk toe verplicht ben, maar iets in de toon van de brief is een soort van off. Wie heeft hier ervaring mee? Gewoon info verstrekken?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Je zou je gemeente kunnen bellen en vragen waar dit vandaan komt. Puur ter controle of het wel netjes van hen komt.MrAngry schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:02:
Ik heb eerder dit jaar een huis gekocht, onder meer met tips uit dit topic. Nu krijg ik een brief van de gemeente (Arnhem) dat ik de verkoopcijfers moet invoeren op de belastingen site. Er zit een hele paraghraaf in waarom ik daar wettelijk toe verplicht ben, maar iets in de toon van de brief is een soort van off. Wie heeft hier ervaring mee? Gewoon info verstrekken?
Nee, het komt van hen, daar maak ik me geen zorgen over. Het is meer het vage dreigement dat er in zit dat dit volgens de wet moet, maar vervolgens geen: Als u dit niet op tijd doorgeeft dan doen we sanctie x.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Lees de brief heel goed door. Ik heb ook zoiets gehad. Maar wettelijk hebben ze helemaal niks te eisen.MrAngry schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:02:
En een maand later kunnen ze de koopsom van kadaster krijgen.
Ze willen het graag hebben voor de WOZ waarde.
Een brief met vragen over wat de aankoopprijs was, of je hebt verbouwd (en voor hoeveel dan) etc? Die kreeg ik in mijn gemeente ook. Ik heb hem niet ingevuld en ook nooit meer iets van gehoord. WOZ is uiteindelijk op iets meer dan de aankoopprijs gezet.MrAngry schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:02:
Zonder extra informatie zetten ze de WOZ op ongeveer de aankoopprijs. Ze hebben geen enkele reden om 'm lager in te schatten, je aangeleverde informatie kan wel reden zijn om 'm (flink) hoger te zetten, bijvoorbeeld als je nog voor een ton verbouwd hebt.MrAngry schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:02:
Mochten ze echt reden hebben om aan te nemen dat de WOZ te laag is ingeschat dan sturen ze wel iemand langs, maar dat kost geld en moeite, dus dat doen ze liever niet.
Voor zo ver ik weet ben je niet verplicht dit in te vullen, maar als je het wel invult zou ik dat wel naar waarheid doen, anders kan het gezien worden als fraude, en dan heb je mogelijk wel een probleem.
WOZ is over VORIG jaar he.
Dus als jij dit jaar een huis hebt gekocht van 1 miljoen, dan hoef je ook niet per direct belasting over een miljoen te betalen.
Ik zie trouwens ook dat mijn buurman (die het huis 2 jaar geleden voor 400k heeft gekocht), dat zijn WOZ nu nog steeds maar 300k is.
Dus als jij dit jaar een huis hebt gekocht van 1 miljoen, dan hoef je ook niet per direct belasting over een miljoen te betalen.
Ik zie trouwens ook dat mijn buurman (die het huis 2 jaar geleden voor 400k heeft gekocht), dat zijn WOZ nu nog steeds maar 300k is.
Dat worst case scenario dek je met een voorbehoud van financiering in de meeste gevallen voor circa 6 weken af, daarna is het pech voor je. Ik denk dat je het beter in de risico's kan zoeken van net wel of net niet de financiering krijgen, dat lijkt me een stuk gangbaarder.de Peer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:55:
[...]
Ik zou dat zeker wel aandurven, maar wees je gewoon bewust van de eventuele gevolgen. Stel je wordt ontslagen of de relatie is voorbij en je moet worst case de 10% boete betalen, hoe erg is dat dan?
Als je daardoor in de schulden belandt, dan moet je het niet doen.
Maar als je alleen wat geld kwijt bent, dan zou je het een acceptabel risico kunnen vinden.
En je kan niet alle risico's uitsluiten, je kunt altijd met al je erfgenamen nu net in dat ene ongeluk zitten wat fataal afloopt.
Wat staat er in de paragraaf want ze kunnen zoveel zetten in de paragraaf, maar wellicht 'lullen' ze maar wat! Ik vraag mij af of ze dit zomaar kunnen vragen namelijk als dit ook via het kadaster is op te vragen.MrAngry schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:02:
Staat er ook iets in welk artikel uit het wetboek het komt? Zo nee zou ik dat navragen...
[ Voor 6% gewijzigd door spijkerhoofd op 21-08-2022 11:38 ]
Vragen staat meestal vrij. Maar via kadaster krijg je de koopsom niet de taxatiewaarde c.q. waarde van de woning na bijv. verbouwen wat voor de WOZ bijv. wel belangrijk is.spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Wat staat er in de paragraaf want ze kunnen zoveel zetten in de paragraaf, maar wellicht 'lullen' ze maar wat! Ik vraag mij af of ze dit zomaar kunnen vragen namelijk als dit ook via het kadaster is op te vragen.
Staat er ook iets in welk artikel uit het wetboek het komt? Zo nee zou ik dat navragen...
Volgens de Waarderingskamer is het wel verplicht:W1LL3M schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Zonder extra informatie zetten ze de WOZ op ongeveer de aankoopprijs. Ze hebben geen enkele reden om 'm lager in te schatten, je aangeleverde informatie kan wel reden zijn om 'm (flink) hoger te zetten, bijvoorbeeld als je nog voor een ton verbouwd hebt.
Mochten ze echt reden hebben om aan te nemen dat de WOZ te laag is ingeschat dan sturen ze wel iemand langs, maar dat kost geld en moeite, dus dat doen ze liever niet.
Voor zo ver ik weet ben je niet verplicht dit in te vullen, maar als je het wel invult zou ik dat wel naar waarheid doen, anders kan het gezien worden als fraude, en dan heb je mogelijk wel een probleem.
Ik had die brief ook en ik denk dat het eerder een neutraal of negatief effect heeft gehad op de WOZ waarde. Heb het wel ingevuld maar we hadden nog niets gedaan aan de woning wat de taxatie zou beïnvloeden.Maar gemeenten hebben ook de bevoegdheid inlichtingen te vragen aan bijvoorbeeld de eigenaar of gebruiker van een woning of bedrijfspand en die belanghebbende heeft dan de plicht de gevraagde informatie, als die van belang is voor de taxatie, te verstrekken. De gemeente kan de informatie opvragen via bijvoorbeeld een (digitaal) inlichtingenformulier.
crux: vragen. Vragen laat ruimte om 'nee' te antwoorden
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01Bockelaar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:39:
crux: vragen. Vragen laat ruimte om 'nee' te antwoorden
Ik weet het niet of dat nu wel zo'n goed advies is...
Dat is niet zo gek idee want ze moeten een tweede brief sturen bij geen gehoor.Rmg schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:08:
Beide keren is die brief linea recta de papierbak in gegaan. Nooit wat van gehoord.
Als je de brief negeert hoor je er niets meer van, heb inmiddels voor verschillende objecten al eens zo’n brief gekregen. Daarnaast, als het zo verplicht is, hoe willen ze dan bewijzen dat die brief ooit is aangekomen?Kalentum schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:19:
[...]
Volgens de Waarderingskamer is het wel verplicht:
[...]
Ik had die brief ook en ik denk dat het eerder een neutraal of negatief effect heeft gehad op de WOZ waarde. Heb het wel ingevuld maar we hadden nog niets gedaan aan de woning wat de taxatie zou beïnvloeden.
Als het echt belangrijk voor ze is dan sturen ze hem maar aangetekend.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 21-08-2022 13:45 ]
Inderdaad, daarom moeten ze een tweede sturen bij geen gehoor, en je moet de tijd krijgen want wie weet ben je wel voor een maand in de VS?Wolly schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:44:
[...]
Als je de brief negeert hoor je er niets meer van, heb inmiddels voor verschillende objecten al eens zo’n brief gekregen. Daarnaast, als het zo verplicht is, hoe willen ze dan bewijzen dat die brief ooit is aangekomen?
er is ook nog zoiets als persoonlijke levenssfeer. Het gaat de overheid niets aan wat jij achter de voordeur hebt gedaan ....Kalentum schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:49:
[...]
https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01
Ik weet het niet of dat nu wel zo'n goed advies is...
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Inderdaad, er wordt verder niet op gehandhaaft. Het gaat natuurlijk voor de gemeente verder nergens over, als je WOZ 50 000 te laag is dan loopt de gemeente (in mijn geval) 80 euro per jaar mis. Ze zullen er, zolang XX% van de mensen wel reageert, niet zoveel aan doen.Wolly schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:44:
[...]
Als je de brief negeert hoor je er niets meer van, heb inmiddels voor verschillende objecten al eens zo’n brief gekregen. Daarnaast, als het zo verplicht is, hoe willen ze dan bewijzen dat die brief ooit is aangekomen?
Neemt niet weg dat je wel verplicht bent om informatie aan te leveren als de gemeente daarom vraagt. En iedereen moet dan zelf maar uitmaken wat ze doen met dat verzoek.
Wat een onzin, ze mogen dit namelijk gewoon vragen en het is voor de administratie en vastelling van de WOZ ook van belang. Er staan ook vragen op of je het gekocht hebt van een gelieerde partij (familielid o.i.d), dan is de verkoopprijs niet altijd bruikbaar als Woz-waarde.Bockelaar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
er is ook nog zoiets als persoonlijke levenssfeer. Het gaat de overheid niets aan wat jij achter de voordeur hebt gedaan ....
Wolly schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:44:
[...]
Daarnaast, als het zo verplicht is, hoe willen ze dan bewijzen dat die brief ooit is aangekomen?
[...]
offtopic:
Zo werkt dat niet in Nederland
de bewijslast om te bewijzen dat jij als burger geen post hebt ontvangen van een bedrijf óf overheidsinstantie is dermate hoog dat je dit bijna niet gaat lukken.
Zie o.a.: https://www.dekoningadvoc...nooit-een-brief-ontvangen & https://www.binnenlandsbe...verheidspost-niet-aankomt
Zo werkt dat niet in Nederland
Zie o.a.: https://www.dekoningadvoc...nooit-een-brief-ontvangen & https://www.binnenlandsbe...verheidspost-niet-aankomt
prima. dan heb je dus niks in te vullen op dat formulier, behalve de koopprijs. De rest kan de gemeente zien door een taxatie (vanaf de openbare weg en met google) te doen. Is al vaker besproken, je hoeft er niet als braafste jongetje aan mee te werken en je hele hebben en houden aan te leveren.Gijsje22 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Wat een onzin, ze mogen dit namelijk gewoon vragen en het is voor de administratie en vastelling van de WOZ ook van belang. Er staan ook vragen op of je het gekocht hebt van een gelieerde partij (familielid o.i.d), dan is de verkoopprijs niet altijd bruikbaar als Woz-waarde.
Grappig dat een hoop mensen een hoop details in hun bezwaar opsturen naar de overheid op het moment dat ze denken dat hun woz taxatie niet klopt. Maar op het moment dat de overheid bijtijds om wat details vraagt om daarmee hun taxaties te verbeteren geeft er niemand thuis. En zo krijg je de overheid die je verdient.
En nee, er zitten geen sancties op, dus veel meer dan een vraag is het niet. En nee, na de koop van mijn eerste huis ooit kreeg ik ook zo'n brief en ik heb er toen niet op gereageerd. Van m'n huidige huis weet ik het niet meer of ik die vraag heb gehad.
En nee, er zitten geen sancties op, dus veel meer dan een vraag is het niet. En nee, na de koop van mijn eerste huis ooit kreeg ik ook zo'n brief en ik heb er toen niet op gereageerd. Van m'n huidige huis weet ik het niet meer of ik die vraag heb gehad.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik vind het altijd moeijk te begrijpen hoe een aankoopmakelaar dit zou moeten inschatten. Toch niets van te zeggen wat anderen bieden (zonder aankoopmakelaar) en ook andere aankoopmakelaars zullen geen open kaart spelen lijkt me. Snap dat je er 1 meeneemt hoor maar ik vraag me gewoon af hoe ze een bod bepalen, op welke basis.DHV schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:00:
Maandag bezichtigen in een -op het oog- droomhuis. En de prijs ook binnen budget.
het spel van onderhandelen kan best eng of intimiderend zijn omdat het over grote bedragen gaat. een aankoopmakelaar neemt die zorg uit handen. of dat ook het beste resultaat oplevert is maar helemaal de vraag. er speelt m.i. veel emotie bij zo'n keuze om alles uit te besteden aan een zgn. 'professional'.nextnext schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:37:
[...]
Ik vind het altijd moeijk te begrijpen hoe een aankoopmakelaar dit zou moeten inschatten. Toch niets van te zeggen wat anderen bieden (zonder aankoopmakelaar) en ook andere aankoopmakelaars zullen geen open kaart spelen lijkt me. Snap dat je er 1 meeneemt hoor maar ik vraag me gewoon af hoe ze een bod bepalen, op welke basis.
~
Een aankoopmakelaar wilt vooral de koper niet teveel laten betalen. Mijn aankoopmakelaar zei dat het maximale wat hij aanraad te bieden is marktprijs plus 10 procent qua overbieden. De rest is emotie wat je erin gooit en weggegooid geld. En ja wij zijn 2x fors overboden, maar de 3e x was raak. Een goede aankoopmakelaar hoort ook aan te voelen hoe met concurrentie is voor bepaalde woningen. Wij zaten net in het begin van de renteverhogingen waardoor onze makelaar zei dat de emotie uit de markt was omdat veel kopers waren afgehaakt. Dus wij hoefden toen al niet meer te overbieden.nextnext schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:37:
[...]
Ik vind het altijd moeijk te begrijpen hoe een aankoopmakelaar dit zou moeten inschatten. Toch niets van te zeggen wat anderen bieden (zonder aankoopmakelaar) en ook andere aankoopmakelaars zullen geen open kaart spelen lijkt me. Snap dat je er 1 meeneemt hoor maar ik vraag me gewoon af hoe ze een bod bepalen, op welke basis.
Nu is de situatie een beetje vreemd en onvoorspelbaar, een paar maanden geleden betekende 2 maanden wachten dat je voor een gemiddeld huis iets van 15k meer niets betalen. Dat kan ook nu nog gebeuren, het mag nu dan rustig zijn, niemand weet wat er na de vakantieperiode gaat gebeuren.Noxa schreef op dinsdag 9 februari 2016 @ 10:33:
[...]
Je moet je niet gek laten maken door de huizen markt. Over 2 maanden staan er ook nog huizen te koop en wie weet wel mooier dan wat je nu voor ogen hebt.
Leen nooit meer dan strikt noodzakelijk, liever nog leen zo min mogelijk. Dat is veiliger en goedkoper.
Oja... die brief heb ik ook gehad. En daarna glad vergeten.. ik heb er (nog) geen gevolgen van ondervonden een jaar later nu... nooit meer aan gedacht eigenlijk.MrAngry schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:02:
I have stability. The ability to stab.
Dat was ook maar een gok van de makelaar of een lokale situatie op basis van zijn verkopen in die periode.spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:02:
[...]
Een aankoopmakelaar wilt vooral de koper niet teveel laten betalen. Mijn aankoopmakelaar zei dat het maximale wat hij aanraad te bieden is marktprijs plus 10 procent qua overbieden. De rest is emotie wat je erin gooit en weggegooid geld. En ja wij zijn 2x fors overboden, maar de 3e x was raak. Een goede aankoopmakelaar hoort ook aan te voelen hoe met concurrentie is voor bepaalde woningen. Wij zaten net in het begin van de renteverhogingen waardoor onze makelaar zei dat de emotie uit de markt was omdat veel kopers waren afgehaakt. Dus wij hoefden toen al niet meer te overbieden.
Hier werd namelijk in diezelfde periode nog gewoon fors overboden.
Die marktwaarde is dan ook wel weer een beetje tricky, want voor zover ik weet is dat de taxatie waarde. En die wijkt nog wel eens af van de vraagprijs (niet iedereen laat taxeren vóór verkoop en niet iedereen gaat mee met de door de makelaar geadviseerde prijs).
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Onze makelaar is gespecialiseerd in aankopen en doet dat dagelijks, hij weet dus uit ervaring dat overbieden minder gebeurde in die tijd. Sowieso hadden wij een lange adem dus overgeboden worden was geen issue. Wel grappig dan dat wij binnen 1,5 maand een woning gekocht hebben onder de marktwaardeNnoitra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:41:
[...]
Dat was ook maar een gok van de makelaar of een lokale situatie op basis van zijn verkopen in die periode.
Hier werd namelijk in diezelfde periode nog gewoon fors overboden.
Die marktwaarde is dan ook wel weer een beetje tricky, want voor zover ik weet is dat de taxatie waarde. En die wijkt nog wel eens af van de vraagprijs (niet iedereen laat taxeren vóór verkoop en niet iedereen gaat mee met de door de makelaar geadviseerde prijs).
Je quote een bericht wat 6 jaar oud is. Op zich interessant om met de kennis van nu terug te blikken. De prijzen zijn inderdaad alleen maar omhoog gegaan in die afgelopen 6 jaar. Ook wij hebben ons huis goed kunnen verkopen.supersoco80 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:48:
[...]
Nu is de situatie een beetje vreemd en onvoorspelbaar, een paar maanden geleden betekende 2 maanden wachten dat je voor een gemiddeld huis iets van 15k meer niets betalen. Dat kan ook nu nog gebeuren, het mag nu dan rustig zijn, niemand weet wat er na de vakantieperiode gaat gebeuren.
Ik krijg echter nu wel de indruk dat de markt af koelt. Her en der zie ik huizen opnieuw op Funda verschijnen voor een lagere prijs, sign on the wall?
Noxa schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:53:
[...]
Ik krijg echter nu wel de indruk dat de markt af koelt. Her en der zie ik huizen opnieuw op Funda verschijnen voor een lagere prijs, sign on the wall?
/f/image/JX5NSgPSz892Ybp2NqOZ9um4.png?f=fotoalbum_large)
Net voor de vakantie ~150 huizen per dag in prijs verlaagd. Stel dat tempo houdt een hele maand vol, dan dalen van 4500 huizen de prijzen. Anders gezegd van ongeveer 1 op de 7 huizen die te koop staan. Die prijsdalingen zitten gemiddeld rond de 5%.
Maar tijdens de vakantie weinig veranderingen gezien en daarnaast werd het aanbod ook kleiner.
Horizontale lijn in aanbod komt omdat scraper tijdelijk kapot was.
[ Voor 33% gewijzigd door Masvic op 22-08-2022 17:47 ]
Mijn eerste huis ook zonder begeleiding gekocht, maar dat waren hele andere tijden, kon je nog naar beneden onderhandelen.nextnext schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:37:
[...]
De aankoopmakelaar kent de markt/regio, wij komen van 'buiten', hij heeft ervaring met bieden en weet wat gebruikelijk is in de markt, geeft daarnaast zelf ook een prijsindicatie. Nu de markt zo onvoorspelbaar is, is een extra mening van een expert wel fijn.
Tijdens bezichtiging stelt hij ook vragen die niet direct in mij zouden opkomen, bijv. over erfgrensafscheidingen, en heeft oog voor onderhoudszaken die mij niet direct opvallen tijdens een eerste bezichtiging, misschien tijdens een tweede wel, maar momenteel kun je meestal maar 1x komen kijken.
Anyway, vandaag 'het' huis bekeken, makelaar heeft wat referentiehuizen en hun waardes ernaast gelegd, wel lastig dat in dit specifieke dorp heel weinig vergelijkbaars te koop stond afgelopen tijd.
Vriendin en ik zijn beiden enthousiast, morgen bellen om biedingsstrategie overeen te komen en dan afwachten.
Bedankt voor je toelichting, duidelijk. Ben wel benieuwd hoe zo’n biedingsstrategie tot stand komt, interessant als je daar (later) nog wat van wilt delen. Kun je trouwens gewoon vrij bieden of is het op inschrijving?
Mja weet je wat het is, het feit dat je de tijd hebt om er over na te denken lijkt mij dat het wel mee valt met de druk op de markt daar. Vergelijk het even met 30 min de tijd hebben in een open huis in Amsterdam te bekijken 5 jaar geleden.DHV schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Mijn eerste huis ook zonder begeleiding gekocht, maar dat waren hele andere tijden, kon je nog naar beneden onderhandelen.
De aankoopmakelaar kent de markt/regio, wij komen van 'buiten', hij heeft ervaring met bieden en weet wat gebruikelijk is in de markt, geeft daarnaast zelf ook een prijsindicatie. Nu de markt zo onvoorspelbaar is, is een extra mening van een expert wel fijn.
Tijdens bezichtiging stelt hij ook vragen die niet direct in mij zouden opkomen, bijv. over erfgrensafscheidingen, en heeft oog voor onderhoudszaken die mij niet direct opvallen tijdens een eerste bezichtiging, misschien tijdens een tweede wel, maar momenteel kun je meestal maar 1x komen kijken.
Anyway, vandaag 'het' huis bekeken, makelaar heeft wat referentiehuizen en hun waardes ernaast gelegd, wel lastig dat in dit specifieke dorp heel weinig vergelijkbaars te koop stond afgelopen tijd.
Vriendin en ik zijn beiden enthousiast, morgen bellen om biedingsstrategie overeen te komen en dan afwachten.
Ik denk dat je in het hogere segment prima naar beneden kunt onderhandelen, wat je echter in kleine gemeenschappen niet kunt voorspellen is of er toevallig dorpsgenoten zijn die graag willen doorschuiven die zijn bereid verder te gaan.
Ik moet bekennen dat ik nog nooit de meerwaarde van een aankoopmakelaar heb begrepen maar ik kom uit een familie die allemaal krotten hebben opgekocht en opgeknapt. Dan neem je wellicht toch makkelijker de aannemers blik wat betreft wat wel en niet veel kosten en gedoe oplevert. Als je die ervaring niet hebt zou ik bij huis 1 al een aankoopmakelaar aanraden, dus ik snap je wel.
Ik hoop dat het wat wordt!
Dat heet kopers illusie, jouw geboden prijs is de marktwaarde niets meer niets minder. Het voelt altijd fijn om je aankoop meer te laten zijn dan het is maar de transactie prijs is marktwaarde van je huis.spijkerhoofd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Onze makelaar is gespecialiseerd in aankopen en doet dat dagelijks, hij weet dus uit ervaring dat overbieden minder gebeurde in die tijd. Sowieso hadden wij een lange adem dus overgeboden worden was geen issue. Wel grappig dan dat wij binnen 1,5 maand een woning gekocht hebben onder de marktwaarde
Dan is de marktprijs dus behoorlijk gedaald. Als ik in het taxatierapport kijk naar vergelijkbare woningen in de buurt, dus zelfde bouwjaar, zelfde wijk zelfde grootte is de markt waarde dus tussen de 30 en de 50K gedaald, want de taxatierapport laat de verkoopprijzen zien van verkochte woning tot een jaar geleden. Waar wij 500K betaald hebben, gingen woningen voor de kerst tussen de 530 tot zelfs 550K over de toonbank...sprhnk schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:22:
[...]
Dat heet kopers illusie, jouw geboden prijs is de marktwaarde niets meer niets minder. Het voelt altijd fijn om je aankoop meer te laten zijn dan het is maar de transactie prijs is marktwaarde van je huis.
Er is morgen nog een kijkdag, die wilden de verkopers sowieso afwachten, dus vandaar dat er wat tijd is om te bieden.sprhnk schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:00:
[...]
Mja weet je wat het is, het feit dat je de tijd hebt om er over na te denken lijkt mij dat het wel mee valt met de druk op de markt daar. Vergelijk het even met 30 min de tijd hebben in een open huis in Amsterdam te bekijken 5 jaar geleden.
Wat ik nog interessanter zou vinden is: Hoe lang staat een woning op Funda. Ik weet dat die cijfers wat scheef gaan zijn omdat sommige makelaars traag zijn in woningen van Funda afhalen, maar m.i. loopt dat voorop op een prijsdaling: Een woning staat eerste meerdere maanden op Funda en wordt dan in prijs verlaagd of er met een lagere prijs opnieuw opgezet. Het geeft een nog iets actueler beeld.Masvic schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
[Afbeelding]
Net voor de vakantie ~150 huizen per dag in prijs verlaagd. Stel dat tempo houdt een hele maand vol, dan dalen van 4500 huizen de prijzen. Anders gezegd van ongeveer 1 op de 7 huizen die te koop staan. Die prijsdalingen zitten gemiddeld rond de 5%.
Maar tijdens de vakantie weinig veranderingen gezien en daarnaast werd het aanbod ook kleiner.
Het valt me op dat er in mijn zoekregio en prijsklasse veel meer huizen veel langer opstaan dan begin dit jaar (zal misschien een klein beetje vakantie-effect in zitten). Langzaam aan beginnen die 1 voor 1 20 tot 50k in prijs te dalen.
mooie plaatjes. Ze zeggen niet veel: vergelijk dezelfde metingen eens over de afgelopen 5 jaar? Volgens mij is het in de zomer altijd wat kommer en kwel.Masvic schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
[Afbeelding]
Eens met jouw opmerking, maar dit topic heet "Ervaring met huis kopen - Deel 8", niet "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6", wellicht beter om daar verder te discussiëren .Bockelaar schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:22:
[...]
mooie plaatjes. Ze zeggen niet veel: vergelijk dezelfde metingen eens over de afgelopen 5 jaar? Volgens mij is het in de zomer altijd wat kommer en kwel.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Heb hier geen illusie over, een aankoopmakelaar wilt vooral dat de koper een huis koopt. Daar krijgt hij z'n commissie voor.spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:02:
[...]
Een aankoopmakelaar wilt vooral de koper niet teveel laten betalen. Mijn aankoopmakelaar zei dat het maximale wat hij aanraad te bieden is marktprijs plus 10 procent qua overbieden. De rest is emotie wat je erin gooit en weggegooid geld. En ja wij zijn 2x fors overboden, maar de 3e x was raak. Een goede aankoopmakelaar hoort ook aan te voelen hoe met concurrentie is voor bepaalde woningen. Wij zaten net in het begin van de renteverhogingen waardoor onze makelaar zei dat de emotie uit de markt was omdat veel kopers waren afgehaakt. Dus wij hoefden toen al niet meer te overbieden.
Dat dit dan ook nog voor de beste prijs is, is ondergeschikt aan bovenstaand.
PSN: Flix20-NL
Een goede! aankoopmakelaar wilt dat de koper een woning koopt voor een scherpe prijs, het maakt niet uit hoe lang het duurt, want het geld krijgt hij toch wel. Ik heb hem gevraagd binnen welke tijd hij verwacht dat we iets aan de haak slaan, zijn antwoord was tussen 2 en 6 maanden. Blijkt dus eerder te zijn. Overigens, mijn makelaar werkt niet op commissie maar op een vaste afgesproken prijs.Flix20 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:48:
[...]
Heb hier geen illusie over, een aankoopmakelaar wilt vooral dat de koper een huis koopt. Daar krijgt hij z'n commissie voor.
Dat dit dan ook nog voor de beste prijs is, is ondergeschikt aan bovenstaand.
Met no-cure/no-pay constructie?spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
Een goede! aankoopmakelaar wilt dat de koper een woning koopt voor een scherpe prijs, het maakt niet uit hoe lang het duurt, want het geld krijgt hij toch wel. Ik heb hem gevraagd binnen welke tijd hij verwacht dat we iets aan de haak slaan, zijn antwoord was tussen 2 en 6 maanden. Blijkt dus eerder te zijn. Overigens, mijn makelaar werkt niet op commissie maar op een vaste afgesproken prijs.
En krijgt dus betaald zodra jij je huis hebt. Ergo het doel is je zo snel mogelijk aan een huis helpen. Zeker als het trouwens niet op commissiebasis is, is elke prikkel om het voor een zo laag mogelijke prijs te doen helemaal weg.spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
Een goede! aankoopmakelaar wilt dat de koper een woning koopt voor een scherpe prijs, het maakt niet uit hoe lang het duurt, want het geld krijgt hij toch wel. Ik heb hem gevraagd binnen welke tijd hij verwacht dat we iets aan de haak slaan, zijn antwoord was tussen 2 en 6 maanden. Blijkt dus eerder te zijn. Overigens, mijn makelaar werkt niet op commissie maar op een vaste afgesproken prijs.
idem hier.
Zojuist overlegd, gaan bod uitbrengen. Zit nog een stuk onder onze maximale leencapaciteit, maar wel aan de bovenkant van de range die de makelaar heeft afgegeven voor hoe hij de marktwaarde inschat.
Er is een verschil om je klanten snel te helpen of goed te helpen ook al levert het minder op, blijkbaar is deze makelaar niet uit om veel geld in korte tijd te verdienen, ze bestaan dus! Zijn advies was letterlijk om max 10 procent boven de woningwaarde te bieden, want de rest is emotie. Aan de verkoopprijzen te zien in de buurt kwam ons bod op de woningen op de marktwaarde uit, rond de 500K.Gijsje22 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
En krijgt dus betaald zodra jij je huis hebt. Ergo het doel is je zo snel mogelijk aan een huis helpen. Zeker als het trouwens niet op commissiebasis is, is elke prikkel om het voor een zo laag mogelijke prijs te doen helemaal weg.
De definitie van commissie is een beloning na een prestatie.spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:55:
[...]
Wat bedoel je met commissie? De prijs was niet een x procent van de koopprijs, maar een vast bedrag ongeacht de koopprijs.
In dit geval dus de aanschaf van de woning.
Dus zoals ik al eerder zei; de drijfveer van de aankoopmakelaar is vooropgesteld de aankoop van een woning. Prijs is secundair want daar wordt hij niet voor beloond in €€
En zo te horen was het zeker een goede verkoper aankoopmakelaar omdat jij het gevoel hebt dat hij zich hard heeft gemaakt om voor jou de beste (in dit laagste) prijs heeft weten te onderhandelen.
Dat goede gevoel is ook wat waard.
Zeker! Het goede gevoel geven aan klanten is natuurlijk ook goed op lange termijn aangezien wij deze makelaar aanbevelen aan vrienden en familie die in de buurt willen kopen! Mond op mond reclame is de beste reclame die je kan krijgen!Flix20 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:07:
[...]
De definitie van commissie is een beloning na een prestatie.
In dit geval dus de aanschaf van de woning.
Dus zoals ik al eerder zei; de drijfveer van de aankoopmakelaar is vooropgesteld de aankoop van een woning. Prijs is secundair want daar wordt hij niet voor beloond in €€
En zo te horen was het zeker een goede verkoper aankoopmakelaar omdat jij het gevoel hebt dat hij zich hard heeft gemaakt om voor jou de beste (in dit laagste) prijs heeft weten te onderhandelen.
Dat goede gevoel is ook wat waard.
Rationeel heb je helemaal gelijk en heeft de makelaar een direct belang bij een transactie die zo snel mogelijk tot stand komt.Gijsje22 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
En krijgt dus betaald zodra jij je huis hebt. Ergo het doel is je zo snel mogelijk aan een huis helpen. Zeker als het trouwens niet op commissiebasis is, is elke prikkel om het voor een zo laag mogelijke prijs te doen helemaal weg.
Maar ook mijn ervaring is dat onze aankoopmakelaar helemaal niet zat te pushen op een knock-out bod om maar een deal te sluiten (wij hadden ook fixed price bemiddeling).
Werd gewoon geduldig mee bezichtigd iedere keer, bod netjes mee voorbereid, en daar werd ook gezegd: dit is het zo ongeveer waard in de huidige markt, maar als je het echt zeker wilt hebben moet je daar nog een stuk boven gaan zitten maar dan betaal je m.i. wel teveel voor het huis.
Dus wat is het huis je waard en hoe graag wil je er wonen?
En die afweging werd steeds bij ons neergelegd zonder druk. Makelaar vertelde gewoon de rationele aspecten, wat de emotie waard is mochten we zelf bepalen.
Ik lees hier eerlijk gezegd echt helemaal niets wat je niet zelf kan doen.THM0 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Rationeel heb je helemaal gelijk en heeft de makelaar een direct belang bij een transactie die zo snel mogelijk tot stand komt.
Maar ook mijn ervaring is dat onze aankoopmakelaar helemaal niet zat te pushen op een knock-out bod om maar een deal te sluiten (wij hadden ook fixed price bemiddeling).
Werd gewoon geduldig mee bezichtigd iedere keer, bod netjes mee voorbereid, en daar werd ook gezegd: dit is het zo ongeveer waard in de huidige markt, maar als je het echt zeker wilt hebben moet je daar nog een stuk boven gaan zitten maar dan betaal je m.i. wel teveel voor het huis.
Dus wat is het huis je waard en hoe graag wil je er wonen?
En die afweging werd steeds bij ons neergelegd zonder druk. Makelaar vertelde gewoon de rationele aspecten, wat de emotie waard is mochten we zelf bepalen.
Bezichtigen. Doe je sowieso zelf. Als je beetje technische kennis hebt kan je een hoop zelf al vinden. Eventueel een bouwkundige keuring. De eerste makelaar die meer relevante technische kennis dan ikzelf heb, moet ik nog tegenkomen.
Uitzoeken wat de markt is > Walterliving
Vervolgens bij jezelf nagaan wat je het huis waard vindt.
Ja het kost een beetje meer tijd en energie om het zelf uit te zoeken.
Maar om er een cliché tegenaan te gooien; het is geen pak melk dat je gaat kopen.
Je gaat een huis kopen. Daar mag je ook wel wat tijd en energie in steken.
Ik blijf bij alle verhalen die ik om me heen hoor, maar ook hier lees maar één reden, tussen de regels door, horen om een aankoopmakelaar onder de arm te nemen; onzekerheid.
Zelf zou ik maar in één situatie bedenken wanneer een aankoopmakelaar in te schakelen en dat is wanneer je naar een compleet onbekende regio gaat verhuizen.
Dat hij/zij je kan voorzien van informatie van de omgeving/buurt.
Ik vond zelf het voordeel van een aankoopmakelaar dat deze inzicht heeft in de meest recente verkoopprijzen. Walterliving heeft dat voor zover ik weet niet, ik zeg niet dat de modellen/data die ze gebruiken slecht zijn overigens.Flix20 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Ik lees hier eerlijk gezegd echt helemaal niets wat je niet zelf kan doen.
Bezichtigen. Doe je sowieso zelf. Als je beetje technische kennis hebt kan je een hoop zelf al vinden. Eventueel een bouwkundige keuring. De eerste makelaar die meer relevante technische kennis dan ikzelf heb, moet ik nog tegenkomen.
Maar om er een cliché tegenaan te gooien; het is geen pak melk dat je gaat kopen.
Ik blijf bij alle verhalen die ik om me heen hoor, maar ook hier lees maar één reden, tussen de regels door, horen om een aankoopmakelaar onder de arm te nemen; onzekerheid.
Zelf zou ik maar in één situatie bedenken wanneer een aankoopmakelaar in te schakelen en dat is wanneer je naar een compleet onbekende regio gaat verhuizen.
Hoe recenter je inzicht in de markt is, hoe beter je bod kan aansluiten bij de markt imho.
[ Voor 3% gewijzigd door gotfurrr op 23-08-2022 15:39 ]
Dat laatste verkoopprijzen heeft ook wel iets verneukeratiefs.
Als er 3 huizen achter elkaar te koop komen te staan waarde 500k en de eerste wordt verkocht voor 510k.
Bij de tweede zit er een wanhopig stel tussen die er 600k tegenaan gooit, dan gaat die 3e ook richting of over die 600k. En zo blijft de markt zich ook lekker ophitsen.
Als er 3 huizen achter elkaar te koop komen te staan waarde 500k en de eerste wordt verkocht voor 510k.
Bij de tweede zit er een wanhopig stel tussen die er 600k tegenaan gooit, dan gaat die 3e ook richting of over die 600k. En zo blijft de markt zich ook lekker ophitsen.
Maar dat geldt voor jou, heel veel andere mensen voelen dat toch echt anders. Juist omdat het om hun grootste uitgave ooit gaat, willen ze iemand erbij hebben die ze helpt en adviseert. En al helemaal zoals de markt tot voor kort was. Daar kwam je zonder aankoopmakelaar er niet eens tussen.Flix20 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Daarbuiten, veel mensen hebben geen idee hoe ze naar een huis moeten kijken (technisch). En dat is ook iets waar je verstand van moet hebben.
En Walterliving is ook maar een schatting op basis van wat er verkocht is...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Hoever reikt dat inzicht?gotfurrr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Ik vond zelf het voordeel van een aankoopmakelaar dat deze inzicht heeft in de meest recente verkoopprijzen. Walterliving heeft dat voor zover ik weet niet, ik zeg niet dat de modellen/data die ze gebruiken slecht zijn overigens.
Hoe recenter je inzicht in de markt is, hoe beter je bod kan aansluiten bij de markt imho.
Alle recente verkochte woningen? Zo ja; waar haalt ie die data vandaan?
Of, wat aannemelijker is, alle via zijn toko verkochte woningen?
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Hier ook recent een positieve ervaring met een aankoop makelaar. Ik had interesse in een huis en had zelf ongetwijfeld zelf iets boven de vraagprijs geboden. Aankoopmakelaar ingeschakeld en gekocht voor minder dan de vraagprijs. Daarna dezelfde makelaar ook als verkoopmakelaar ingezet en extra korting gekregen. Bijkomend voordeel dat je dan ook 1 vast aanspreekpunt hebt voor zowel je gekochte als verkochte woning.
Het zal vast niet in elke situatie of locatie een meerwaarde bieden maar het heeft mij uiteindelijk wel degelijk geholpen en geld bespaard. Een goede aankoop makelaar zou lijkt mij juist niet moeten pushen om zo snel mogelijk te kopen omdat hij weet dat de kans dat je dan later weer bij hem/haar aanklopt voor een volgende aan/verkoop groter is en de positieve ervaring ook deelt met je familie/kennissen/vrienden.
Het zal vast niet in elke situatie of locatie een meerwaarde bieden maar het heeft mij uiteindelijk wel degelijk geholpen en geld bespaard. Een goede aankoop makelaar zou lijkt mij juist niet moeten pushen om zo snel mogelijk te kopen omdat hij weet dat de kans dat je dan later weer bij hem/haar aanklopt voor een volgende aan/verkoop groter is en de positieve ervaring ook deelt met je familie/kennissen/vrienden.
Ik weet niet in hoeverre de data/api door de verschillende organisaties wordt gedeeld. Maar elke NVM makelaar heeft bijvoorbeeld inzicht in alle verkoopprijzen van door NVM makelaars verkochte woningen.Nnoitra schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:27:
[...]
Hoever reikt dat inzicht?
In de huidige markt is dat laatste waanzinnig belangrijk, dat is voor mij ook de belangrijkste reden om Walter Living stop te zetten.gotfurrr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Ik vond zelf het voordeel van een aankoopmakelaar dat deze inzicht heeft in de meest recente verkoopprijzen. Walterliving heeft dat voor zover ik weet niet, ik zeg niet dat de modellen/data die ze gebruiken slecht zijn overigens.
dit is gewoon hoe vraag en aanbod werkt lijkt me?Flix20 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:40:
Dat laatste verkoopprijzen heeft ook wel iets verneukeratiefs.
ik vind zelf het hele proces er om heen wel rot. Er is veel sprake van partijen die elkaar wat gunnen, waardoor er allemaal ondoorzichtige afhankelijkheden zijn die veelal helemaal niet in het voordeel van de klant zijn.
En daarnaast heb je dan ook nog de shitshow van het bieden via inschrijving.
Ik kan zelf ook koken, maar ga ook wel eens naar een restaurant.Flix20 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Ik kan zelf ook verven, maar laat de kozijnen toch door een professional doen.
Je kan zelf alles doen, maar je kan het ook een een professional over laten.
Wil je dat geld besparen, gewoon lekker zelf doen. Wil je professionele begeleiding (ook na verkoop met contracten even goed doornemen) en ook advies mocht de oude verkoper iets heel slechts achterlaten. Dan heb je een aankoopmakelaar die erbij kan helpen.
Een NVM makelaar kan alle transactieprijzen zien van huizen die op Funda op ‘verkocht’ zijn gezet. Wij kregen bij voorbereiding op een bod een overzicht van alle koopsommen in een bepaalde gemeente wat aan bepaalde criteria voldoet (vrijstaand, aantal kamers, etc) van de afgelopen 12 maanden. Dus niet de kadastertransacries maar alle woningen waarvoor een definitieve koopovereenkomst is gesloten.Nnoitra schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:27:
[...]
Hoever reikt dat inzicht?
Mja ok… uiteindelijk heeft onze makelaar een woning gevonden voor ons alvorens deze op Funda ging. Dat hebben we vervolgens tegen vraagprijs kunnen kopen. In november vorig jaar, dus toen was de markt nog volstrekt overspannen. Veel geluk mee gehad, maar dit was ook precies het scenario waar we een aankoop makelaar voor wilden. Gaat om een dorp in regio Utrecht.Flix20 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Dus laten we allemaal niet doen of een aankoop makelaar alleen voor onzekere mensen of debielen is die geld kwijt willen, het heeft echt wel waarde in veel gevallen als je de juiste kiest. Ik zie het net als een aannemer inhuren terwijl je het wellicht ook in de avonduren en weekenden allemaal voor minder geld zelf kan doen.
Ook heeft een makelaar gewoon toegang tot data die je niet anders kunt krijgen.
Ja precies dit. Ik heb er geen verstand van en ik koop 1x een huis, dan heb ik geen behoefte me zo enorm te gaan verdiepen om meer van dit onderwerp te gaan weten dan een makelaar. Bouwkundige keuring laat ik door een bouwkundige doen, niet door de makelaar, dus daar heb ik ook zeker niet de illusie dat ik meer weet. Ik wil hierin gewoon goed begeleid worden door iemand met verstand van huiskoopzaken. En dat is toevallig nou net een aankoopmakelaar.kx22 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:09:
[...]
Ik kan zelf ook koken, maar ga ook wel eens naar een restaurant.
Wil je dat geld besparen, gewoon lekker zelf doen. Wil je professionele begeleiding (ook na verkoop met contracten even goed doornemen) en ook advies mocht de oude verkoper iets heel slechts achterlaten. Dan heb je een aankoopmakelaar die erbij kan helpen.
Ik snap juist niet waarom je het per se allemaal zelf zou moeten doen. Die 1500 euro is peanuts op de kosten van een huis dus het is een kleine investering voor iets heel groots.
Je kan je zo veel verdiepen als je wilt, maar 1 ding ga je niet krijgen: ervaringSmurfLink schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:35:
[...]
Ja precies dit. Ik heb er geen verstand van en ik koop 1x een huis, dan heb ik geen behoefte me zo enorm te gaan verdiepen om meer van dit onderwerp te gaan weten dan een makelaar. Bouwkundige keuring laat ik door een bouwkundige doen, niet door de makelaar, dus daar heb ik ook zeker niet de illusie dat ik meer weet. Ik wil hierin gewoon goed begeleid worden door iemand met verstand van huiskoopzaken. En dat is toevallig nou net een aankoopmakelaar.
Ik snap juist niet waarom je het per se allemaal zelf zou moeten doen. Die 1500 euro is peanuts op de kosten van een huis dus het is een kleine investering voor iets heel groots.
Alleen:
- Voor de inspanningen die ertegenover staat vind ik de vergoedingen af en toe absurd hoog. Nu is inspanning alleen natuurlijk niet alleen prijsbepalende. Een goede aankoopmakelaar kan ook met weinig inspanning veel meerwaarde leveren, maar dan komen we bij het volgende punt
- Hoe vind je een goede aankoopmakelaar?Je hebt geen inzicht in zijn/haar netwerk, weer niet hoe hij/zij door haar collega's gezien wordt en weet ook niet in hoeverre de makelaar zich voor JOU gaat inspannen, of voor zichzelf (jou hoe dan ook zo snel mogelijk aan een huis helpen om de vergoeding op te strijken)
Dat laatste blijf ik heel erg op hangen.
Lees daar vooral voorbeelden van keuzes die gemaakt worden uit gemak.kx22 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:09:
[...]
Ik kan zelf ook koken, maar ga ook wel eens naar een restaurant.
Maar ook voorbeelden die naderhand goed meetbaar zijn of de prijs/kwaliteitsverhouding kloppen.
En daar zit mijn grootste knelpunt bij een aankoopmakelaar. Het is zo ontransparant als maar kan.
Er zijn er zoveel die roepen dat je niet zonder ze kan, maar toch zie je legio mensen die het zonder lukt.
Daarnaast is en blijft het een verkoper. Die er vooral baat bij heeft dat jij als klant tevreden bent tegen een zo min mogelijke inspanning van hem.
Ik krijg er heel erg een wolf in schaapskleding gevoel bij.
Overigens zou ik de contracten controleren vóór de verkoop, niet na.
Dus je koopt een huis en hebt er vervolgens nooit meer omkijken naar?SmurfLink schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:35:
[...]
Ja precies dit. Ik heb er geen verstand van en ik koop 1x een huis, dan heb ik geen behoefte me zo enorm te gaan verdiepen om meer van dit onderwerp te gaan weten dan een makelaar. Bouwkundige keuring laat ik door een bouwkundige doen, niet door de makelaar, dus daar heb ik ook zeker niet de illusie dat ik meer weet. Ik wil hierin gewoon goed begeleid worden door iemand met verstand van huiskoopzaken. En dat is toevallig nou net een aankoopmakelaar.
Of heb je dan nog steeds met onderhoud te maken
Kozijnen die kunnen rotten, een CV die niet werkt, een vloer die niet meer goed is, schilderwerk/behang werk dat niet meer oke is, keukendeuren die uit elkaar vallen, stopcontacten die niet meer werken om maar een greep te doen.
Allemaal kennis die je of al hebt, of vroeg of laat een keer nodig gaat hebben bij het bezitten van een woning maar ook dingen waar je op let bij een bezichtiging.
Daarnaast wat ik begrepen heb, is dat een makelaar nadrukkelijk erbij vermeld dat hij/zij geen bouwkundige is, dus wat hij/zij aangeeft mbt de status van een woning net zoveel weegt als jouw eigen mening.
In geval van een geschil
En dat 1500eu peunuts is op het bedrag van een woning vind ik een kul argument. JE geeft al ontzettend veel geld uit. Waarom zou je dan nog meer uitgeven voor iets wat eigenlijk maar een luxe iets is.
Trek dat eens los van de aanschafprijs van een woning. Dat is een hoop geld!
Als je een nieuwe baan hebt, zou je dan 1500eu betalen om iemand je contract te laten controleren?
Of is de reactie dan 'mijn god wat een geld'
Of als je een keuken gaat kopen of een nieuwe auto. Schakel je ook niet iemand in voor zo'n absurd bedrag om 'met je mee te kijken'
Als je een kijkje neemt in het nieuwe keuken of badkamer topic is ook de insteek van iedere keukenofferte die geplaatst wordt; hoe kan dit goedkoper?
Overigens heb ik ook bedragen van 2000-3500 voorbij zien komen.
In ons geval belde de aankoopmakelaar met de verkoopmakelaar van het huis dat we wilden en kregen zo inzicht in de biedingen die er al lagen en wat verkoper in zijn hoofd had als minimale prijs. Daar zijn we net iets onder gaan zitten met goede voorwaarden en hebben zo ons droomhuis kunnen kopen. Niets luxe, gewoon gebruik maken van het spelletje. Niet transparant? Klopt helemaal, maar voor ons als koper is die hele markt ook niet transparant.
Dat is inderdaad ook lastig. In mijn geval was het vrij simpel, netwerk. De zoon van mijn moeders beste vriendin was makelaar, die ken ik nog van vroeger dus dan weet ik dat ik in ieder geval niet genaaid word en hij zn best voor me ging doen. Als ik die connectie niet had gehad was ik bij vrienden en kennissen rond gaan vragen wat hun ervaringen zijn, want anders is het inderdaad zoeken naar de juiste boom in een compleet woud.supersoco80 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:46:
[...]
Je kan je zo veel verdiepen als je wilt, maar 1 ding ga je niet krijgen: ervaring
Alleen:
- Voor de inspanningen die ertegenover staat vind ik de vergoedingen af en toe absurd hoog. Nu is inspanning alleen natuurlijk niet alleen prijsbepalende. Een goede aankoopmakelaar kan ook met weinig inspanning veel meerwaarde leveren, maar dan komen we bij het volgende punt
- Hoe vind je een goede aankoopmakelaar?Je hebt geen inzicht in zijn/haar netwerk, weer niet hoe hij/zij door haar collega's gezien wordt en weet ook niet in hoeverre de makelaar zich voor JOU gaat inspannen, of voor zichzelf (jou hoe dan ook zo snel mogelijk aan een huis helpen om de vergoeding op te strijken)
Dat laatste blijf ik heel erg op hangen.
Allemaal kennis waar ik helemaal niets mee heb? Schilderwerk en kozijnen doet de schilder, CV wordt onderhouden, ik zie niet in hoe dit iets te maken heeft met een huis kopen. Ik heb die kennis ook simpelweg niet nodig, dat laat ik over aan mensen die er verstand van hebben.Flix20 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:54:
Dus je koopt een huis en hebt er vervolgens nooit meer omkijken naar?
Of heb je dan nog steeds met onderhoud te maken
Kozijnen die kunnen rotten, een CV die niet werkt, een vloer die niet meer goed is, schilderwerk/behang werk dat niet meer oke is, keukendeuren die uit elkaar vallen, stopcontacten die niet meer werken om maar een greep te doen.
Allemaal kennis die je of al hebt, of vroeg of laat een keer nodig gaat hebben bij het bezitten van een woning maar ook dingen waar je op let bij een bezichtiging.
Omdat ik dat huis wilde hebben. En zonder makelaar was die kans een stuk kleiner. De komende 10+ jaar kan ik hier met alle geluk leven en dat was me die 1500 euro dubbel en dwars waard. Zonder makelaar had ik dit huis niet gehad. Dus verre van een kulargument, het is een relatief klein bedrag wat voor mij gewoon inbegrepen zit bij een huis kopen. Net als de notaris, de taxatie en de bouwkundige keuring. Ik zie hier echt niet waarom je erop zou besparen. Alleen maar omdat je het zelf beter denkt te weten dan de mensen die er hun werk van hebben gemaakt.Daarnaast wat ik begrepen heb, is dat een makelaar nadrukkelijk erbij vermeld dat hij/zij geen bouwkundige is, dus wat hij/zij aangeeft mbt de status van een woning net zoveel weegt als jouw eigen mening.
In geval van een geschil
En dat 1500eu peunuts is op het bedrag van een woning vind ik een kul argument. JE geeft al ontzettend veel geld uit. Waarom zou je dan nog meer uitgeven voor iets wat eigenlijk maar een luxe iets is.
Trek dat eens los van de aanschafprijs van een woning. Dat is een hoop geld!
Als je een nieuwe baan hebt, zou je dan 1500eu betalen om iemand je contract te laten controleren?
Of is de reactie dan 'mijn god wat een geld'
Of als je een keuken gaat kopen of een nieuwe auto. Schakel je ook niet iemand in voor zo'n absurd bedrag om 'met je mee te kijken'
Als je een kijkje neemt in het nieuwe keuken of badkamer topic is ook de insteek van iedere keukenofferte die geplaatst wordt; hoe kan dit goedkoper?
Overigens heb ik ook bedragen van 2000-3500 voorbij zien komen.
Met een keuken heb ik absoluut iemand mee laten kijken. Ik heb het helemaal laten regelen, van wat bij elkaar past en het inmeten en inbouwen aan toe. Met een nieuwe auto neem ik zeker wel iemand mee met verstand van auto's. Dus ik snap je punt écht niet. Waarom zou je per se alles zelf moeten doen terwijl er overal mensen met verstand van zaken te vinden zijn? Ik deel die behoefte totaal niet.
Dit was bij mij ook het geval. Alle biedingen zaten bij elkaar, mijn makelaar kende de verkoopmakelaar van sport dus die belde aan het einde van de deadline even wat er lag, dus ik heb d'r letterlijk 1000 euro boven gezeten en omdat ze vertrouwen hadden in mijn financiele situatie (die ze aan mijn makelaar vroegen) kreeg ik het huis. Het is absoluut niet netjes, maar dat kan mij geen zier schelen, ik heb m'n droomhuis.coazter schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:00:
In ons geval belde de aankoopmakelaar met de verkoopmakelaar van het huis dat we wilden en kregen zo inzicht in de biedingen die er al lagen en wat verkoper in zijn hoofd had als minimale prijs. Daar zijn we net iets onder gaan zitten met goede voorwaarden en hebben zo ons droomhuis kunnen kopen. Niets luxe, gewoon gebruik maken van het spelletje. Niet transparant? Klopt helemaal, maar voor ons als koper is die hele markt ook niet transparant.
[ Voor 63% gewijzigd door SmurfLink op 24-08-2022 09:44 ]
Ik vind dit ongelooflijk onacceptabel en sterkt mij in mijn beeld dat de makelaars wereld 1 verrotte, corrupte bende bandieten is.coazter schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:00:
Mwah, de verkoopmakelaar heeft het voor de verkoper goed gedaan want verkocht voor een goede prijs (anders was verkoper niet akkoord gegaan). Ik weet niet of we veel meer geboden zouden hebben want de prijs was al best fors en de woning stond al een tijdje te koop, we overwogen in eerste instantie een lager bod. Veel meer had de verkoopmakelaar er voor de verkoper dan ook niet uit kunnen slepen. In dat opzicht misschien wel goed van de verkoopmakelaar dat er inzicht is gegeven zodat er een deal tot stand kon komen. Dat er onderling contact is, dat is algemeen bekend en toch niet te voorkomen.supersoco80 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:56:
[...]Ik vind dit ongelooflijk onacceptabel en sterkt mij in mijn beeld dat de makelaars wereld 1 verrotte, corrupte bende bandieten is.
Als iedereen die een bod had gedaan dat inzicht had hadden ze waarschijnlijk ook meer geboden en had de verkoopmakelaar er weldegelijk meer uit kunnen halen.coazter schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Mwah, de verkoopmakelaar heeft het voor de verkoper goed gedaan want verkocht voor een goede prijs (anders was verkoper niet akkoord gegaan). Ik weet niet of we veel meer geboden zouden hebben want de prijs was al best fors en de woning stond al een tijdje te koop, we overwogen in eerste instantie een lager bod. Veel meer had de verkoopmakelaar er voor de verkoper dan ook niet uit kunnen slepen. In dat opzicht misschien wel goed van de verkoopmakelaar dat er inzicht is gegeven zodat er een deal tot stand kon komen. Dat er onderling contact is, dat is algemeen bekend en toch niet te voorkomen.
Zeker niet transparant en alles er uit gehaald voor de verkoper.
Je kan niet weten of dat niet gebeurd is, de woning stond 3 maanden te koop dus aspirant kopers hebben alle tijd gehad hun niet geaccepteerde biedingen te verhogen, maar dat is niet gebeurd. Die bleven steken op 420k waar verkoper 440k wilde hebben (volgens onze aankoopmakelaar dan). Sterker nog, we zijn op vakantie door de verkoopmakelaar gevraagd of we een tweede bezichtiging wilden doen want de woning stond nog steeds te koop. Misschien was de 440k die verkoper wilde wel helemaal niet de wens van de verkoper maar wilde de verkoopmakelaar daar op uitkomen, kan ook een spelletje zijn om er zoveel mogelijk uit te halen. In dat geval zijn wij erin getrapt en heeft verkoopmakelaar er toch alles aan gedaan. Al met al nog steeds voldoende argumenten om het geheel transparant te maken, daar sluit ik me zeker bij aan.dutchgio schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:22:
[...]Zeker niet transparant en alles er uit gehaald voor de verkoper.
[ Voor 11% gewijzigd door coazter op 24-08-2022 10:39 ]
Of iemand had kunnen zien dat het bod wat hij/zij in gedachte had 15k hoger is dan het vorige bod en dat fors naar beneden bijschroeven.dutchgio schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:22:
[...]
Als iedereen die een bod had gedaan dat inzicht had hadden ze waarschijnlijk ook meer geboden en had de verkoopmakelaar er weldegelijk meer uit kunnen halen.
Zeker niet transparant en alles er uit gehaald voor de verkoper.
Hoe je het ook wendt of keert: Dit zijn smerige praktijken.
Ik heb momenteel een mogelijkheid om een bod te doen (bestaand huis in het noorden, 300k) vraagprijs (de vorige kon de financiering niet rondkrijgen, maar had wel meer dan de vraagprijs geboden weet ik); zijn er mensen met succes die bijv. 40k minder hebben geboden? Dus zeg maar 85% van de vraagprijs?
[ Voor 11% gewijzigd door lama83 op 24-08-2022 11:35 ]
De VP is in de huidige markt een marketingmiddel. Dus hiervoor zou eigenlijk niemand wat kunnen zeggen. Je zult de taxatiewaarde ook moeten noemen.lama83 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:35:
Ik heb momenteel een mogelijkheid om een bod te doen (bestaand huis in het noorden, 300k) vraagprijs (de vorige kon de financiering niet rondkrijgen, maar had wel meer dan de vraagprijs geboden weet ik); zijn er mensen met succes die bijv. 40k minder hebben geboden? Dus zeg maar 85% van de vraagprijs?
Maar ik vraag mij af of de verkopers niet tegen het zere been trapt door zo ver onder de VP te gaan zitten wanneer je denkt dat de vorige bieder boven de VP bood.
Ja, de makelaar zei wel (ook tegen andere kijkers in eerste ronde) "je kan altijd lager bieden". Of dat een stille hint was...True schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
De VP is in de huidige markt een marketingmiddel. Dus hiervoor zou eigenlijk niemand wat kunnen zeggen. Je zult de taxatiewaarde ook moeten noemen.
Maar ik vraag mij af of de verkopers niet tegen het zere been trapt door zo ver onder de VP te gaan zitten wanneer je denkt dat de vorige bieder boven de VP bood.
de WOZ waarde op 1-1-22 was 209k
Edit: kan je prima zelf. Even een proefaccount bij Walter Living aanmaken, adres invoeren en je ziet wat de biedingen doen in de regio voor dat type huis (wel wat oudere data vaak)lama83 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:35:
[ Voor 15% gewijzigd door supersoco80 op 24-08-2022 12:11 ]
WOZ is geen marktwaarde en geen taxatiewaarde.lama83 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:58:
[...]
Ja, de makelaar zei wel (ook tegen andere kijkers in eerste ronde) "je kan altijd lager bieden". Of dat een stille hint was...
de WOZ waarde op 1-1-22 was 209k
@supersoco80 Walter living loopt sowieso achter zonder het duurste abonnement en is inaccuraat. En met het abonnement loopt nog steeds achter maar is accurater.
@lama83 De WOZ-waarde kun je het beste naast je neerleggen, die ligt doorgaans aanzienlijk lager dan de verkoopprijs. Afwijkingen van een ton of meer zijn niet ongebruikelijk.
Of onder- of overbieden aan te raden is, kun je helaas niet zeggen obv de vraagprijs. Sommige mensen zetten die expres laag om meer aandacht te genereren. Dus die vragen 300k terwijl ze al weten dat ze met niet minder dan 320k akkoord gaan. Anderen zetten het juist hoog in, die vragen 300k terwijl ze met 280k ook akkoord zouden gaan. En weer anderen vragen gewoon precies wat ze zouden willen hebben.
Het is dus zaak om inzicht te krijgen in de echte marktwaarde van het pand. De beste manier is om de recente verkoopprijzen te vinden van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt. Een tool als Walter Living kan daarvoor handig zijn, je kan een maand het basisabonnement nemen. De waarde die zij inschatten zou ik met een korrel zout nemen, maar wat ik wel waardevol vind is om de gegevens te zien van de woningen waar zij zich op baseren. Daarvan kun je zien (of terugrekenen) voor hoeveel ze verkocht zijn.
Of onder- of overbieden aan te raden is, kun je helaas niet zeggen obv de vraagprijs. Sommige mensen zetten die expres laag om meer aandacht te genereren. Dus die vragen 300k terwijl ze al weten dat ze met niet minder dan 320k akkoord gaan. Anderen zetten het juist hoog in, die vragen 300k terwijl ze met 280k ook akkoord zouden gaan. En weer anderen vragen gewoon precies wat ze zouden willen hebben.
Het is dus zaak om inzicht te krijgen in de echte marktwaarde van het pand. De beste manier is om de recente verkoopprijzen te vinden van vergelijkbare woningen in dezelfde buurt. Een tool als Walter Living kan daarvoor handig zijn, je kan een maand het basisabonnement nemen. De waarde die zij inschatten zou ik met een korrel zout nemen, maar wat ik wel waardevol vind is om de gegevens te zien van de woningen waar zij zich op baseren. Daarvan kun je zien (of terugrekenen) voor hoeveel ze verkocht zijn.
Dank je wel. Ja, in die zin blijft het een beetje gissen. Ik weet wel de verkoopprijzen van een aantal andere objecten in die buurt (van buurtbewoners), maar ja, daar zitten ook prijzen van 2020, 2017, 2021 bijv. tussen. Dat maakt het lastig.SL104 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:04:
@lama83 De WOZ-waarde kun je het beste naast je neerleggen, die ligt doorgaans aanzienlijk lager dan de verkoopprijs. Afwijkingen van een ton of meer zijn niet ongebruikelijk.
Dat kan dus volgens mij dus niet, omdat WL met het basis abonnement gebruikt maakt van verwachtte waardes en niet Kadasterdata, waar het duurdere abonnement wel de daadwerkelijke koopsom meeneemt in de berekeningen.SL104 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
Daarvan kun je zien (of terugrekenen) voor hoeveel ze verkocht zijn.
Dat zou kunnen, ik heb al een paar maanden geen abonnement meer. Toen ik dat nog had, kon ik een lijst met referentiewoningen zien. Daar stond wat de vraagprijs was, en hoeveel procent hoger of lager de verkoopprijs was geweest. Daarmee kon je het makkelijk uitrekenen: vraagprijs 300k en 5% overboden, dus verkoopprijs ca 315k.True schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Dat kan dus volgens mij dus niet, omdat WL met het basis abonnement gebruikt maakt van verwachtte waardes en niet Kadasterdata, waar het duurdere abonnement wel de daadwerkelijke koopsom meeneemt in de berekeningen.
Het probleem is: https://walterliving.com/pricing dat het een door de CBS index geactualiseerd is. Lekker vaag, vertraagd en zeker niet helder: https://help.walterliving...de-koopsom-van-een-woningSL104 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Dat zou kunnen, ik heb al een paar maanden geen abonnement meer. Toen ik dat nog had, kon ik een lijst met referentiewoningen zien. Daar stond wat de vraagprijs was, en hoeveel procent hoger of lager de verkoopprijs was geweest. Daarmee kon je het makkelijk uitrekenen: vraagprijs 300k en 5% overboden, dus verkoopprijs ca 315k.
In Walter Plus vind je geactualiseerde verkoopsommen. In Walter Premium en Walter Alles-in-1 zie je zowel de geactualiseerde verkoopsommen als de daadwerkelijke koopsom. De geactualiseerde prijs is een correctie op de oorspronkelijke verkoopprijs op basis van de CBS Index.

Dat is waar, die geactualiseerde koopsom is lastig te interpreteren. Maar bij het basisabonnement werd gegeven:True schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
Het probleem is: https://walterliving.com/pricing dat het een door de CBS index geactualiseerd is. Lekker vaag, vertraagd en zeker niet helder: https://help.walterliving...de-koopsom-van-een-woning
* geactualiseerde koopsom, bijvoorbeeld 318k
* vraagprijs, bijvoorbeeld 300k
* percentage over/onderbieden, bijvoorbeeld 5%
Dus door alleen naar die laatste twee te kijken, kon je alsnog de verkoopprijs terughalen, dat was dan 1.05 * 300k = 315k (met een kleine marge door het afronden). Ook kon je het adres in kwestie opzoeken in hun database en dan de verkoopprijs wel gewoon zien.
Bij het premium abonnement krijg je de verkoopprijs direct, maar met een minimum aan rekenwerk kon je die dus ook bij het basisabonnement krijgen. Maar wellicht is dat inmiddels niet meer zo, ik vond het destijds wel gek dat er zo'n prijsverschil was tussen de abonnementen terwijl de informatie vrijwel hetzelfde was.
Ik ben sinds maart op zoek in de markt, naar woningen rond de 325k. Omdat ik nooit eerder een huis heb gekocht, en de woningmarkt niet de makkelijkste is heb ik dus een aankoopmakelaar in de arm genomen. Omdat ik geen haast heb voel ik ook geen druk om over te bieden op woningen, dus wil ik iemand hebben die mij kan vertellen wat de taxatiewaarde van woningen is. Wat voor gekken er dan overbieden kan de makelaar ook niets over zeggen.
Na zo'n 13 bezichtigingen en 7 boden heb ik van de week een bod neergelegd op een woning die geaccepteerd is. Ik had de week ervoor bij een andere woning gekeken waar meerdere kijkers waren geweest maar nog niemand een bod had uitgebracht. Daar heb ik direct de vraagprijs van 325.000 neergelegd. Omdat er nog een bezichtiging gepland stond is er toen niet meteen op mijn bod gereageerd. De verkoopmakelaar gaf wel aan dat mijn bod onder hun minimumbedrag lag. Na een week had ik nog steeds niets gehoord, dus mijn makelaar is weer gaan bellen. De andere bezichtiging ging geen bod uitbrengen. Maar... Er was nog een nieuwe bezichtiging erbij gekomen en daar wilden ze op wachten. Conclusie: Ik was de back-up, maar ze hoopten op meer.
Afgelopen donderdag ben ik bij een andere woning gaan kijken. Deze verkoopmakelaar had duidelijk niet zo'n zin in deze woning. Hij begeeft zich normaal in een ander segment en kwam erg ongeïnteresseerd over. Na 15 minuten zei hij dat ik alles wel gezien had en of we konden gaan. De woning is wel erg tof en kan nog veel gaver worden.
Op vrijdag werden we gebeld door de makelaar van het andere bod: Ze wilden toch met mij praten, het minimum van hen was 340.000. Mijn makelaar heeft gezegd dat we daar het weekend over na moesten denken.
Vrijdag om 17.15 zijn mijn makelaar en ik weer door de woning van donderdag gegaan. De verkoopmakelaar gaf hierbij aan dat hij "als het aan hem lag hier niet nog een keer kwam voor een bezichtiging". Al met al reden genoeg om direct een bod op tafel te leggen, iets onder de vraagprijs. Dit bod is om 17.35 de deur uit gegaan. Om 18:00 werd ik al gebeld door m'n makelaar dat de verkopers akkoord zijn. Bizar hoe snel deze woning opeens rond is gekomen. Morgen ga ik de koopovereenkomst al tekenen!
En die andere woning? Hun verkoopmakelaar vond het jammer, snapte ons, en hoopte dat het een les was voor haar verkopers dat wachten niet altijd tot een hoger bod leidt.
Na zo'n 13 bezichtigingen en 7 boden heb ik van de week een bod neergelegd op een woning die geaccepteerd is. Ik had de week ervoor bij een andere woning gekeken waar meerdere kijkers waren geweest maar nog niemand een bod had uitgebracht. Daar heb ik direct de vraagprijs van 325.000 neergelegd. Omdat er nog een bezichtiging gepland stond is er toen niet meteen op mijn bod gereageerd. De verkoopmakelaar gaf wel aan dat mijn bod onder hun minimumbedrag lag. Na een week had ik nog steeds niets gehoord, dus mijn makelaar is weer gaan bellen. De andere bezichtiging ging geen bod uitbrengen. Maar... Er was nog een nieuwe bezichtiging erbij gekomen en daar wilden ze op wachten. Conclusie: Ik was de back-up, maar ze hoopten op meer.
Afgelopen donderdag ben ik bij een andere woning gaan kijken. Deze verkoopmakelaar had duidelijk niet zo'n zin in deze woning. Hij begeeft zich normaal in een ander segment en kwam erg ongeïnteresseerd over. Na 15 minuten zei hij dat ik alles wel gezien had en of we konden gaan. De woning is wel erg tof en kan nog veel gaver worden.
Op vrijdag werden we gebeld door de makelaar van het andere bod: Ze wilden toch met mij praten, het minimum van hen was 340.000. Mijn makelaar heeft gezegd dat we daar het weekend over na moesten denken.
Vrijdag om 17.15 zijn mijn makelaar en ik weer door de woning van donderdag gegaan. De verkoopmakelaar gaf hierbij aan dat hij "als het aan hem lag hier niet nog een keer kwam voor een bezichtiging". Al met al reden genoeg om direct een bod op tafel te leggen, iets onder de vraagprijs. Dit bod is om 17.35 de deur uit gegaan. Om 18:00 werd ik al gebeld door m'n makelaar dat de verkopers akkoord zijn. Bizar hoe snel deze woning opeens rond is gekomen. Morgen ga ik de koopovereenkomst al tekenen!
En die andere woning? Hun verkoopmakelaar vond het jammer, snapte ons, en hoopte dat het een les was voor haar verkopers dat wachten niet altijd tot een hoger bod leidt.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7