Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 273 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanche777
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05-2024
Handig voor me om hier eens mee te lezen.

Mijn situatie: we gaan een huis bouwen, verwachte oplevering najaar/eind 2023. Grote vraag nu: wanneer ons huidige huis verkopen? Binnenkort, en dan tijdelijk ergens huren (= ook niet makkelijk en duur)? Of het wat langer uitzingen met een hopelijk 1 op 1 overgang. Risico: mogelijk een lagere verkoopopbrengst.

Huidige huis betreft een courante en instapklare gezinswoning, een tussenwoning van 130 m2 uit 2017 met tuin. In prima staat. In een populaire, rustige wijk op 5 minuten lopen van de binnenstad. Locatie: een studentenstad in het oosten (nu wel echt het oosten 😉).
Een makelaar adviseerde een vraagprijs van 395k, ik zou zelf liever nog net iets hoger gaan zitten. Vergelijkbare huizen in de buurt gaan wel voor boven de 400 weg.

Tja, keuzes... nu kiezen voor zekerheid of nog niet. In mijn beleving kiezen de meeste mensen die een huis bouwen toch al wel vrij snel voor verkoop en dan huren, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:34
Avalanche777 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:38:

Mijn situatie: we gaan een huis bouwen, verwachte oplevering najaar/eind 2023. Grote vraag nu: wanneer ons huidige huis verkopen? Binnenkort, en dan tijdelijk ergens huren (= ook niet makkelijk en duur)? Of het wat langer uitzingen met een hopelijk 1 op 1 overgang. Risico: mogelijk een lagere verkoopopbrengst.

Huidige huis betreft een courante en instapklare gezinswoning, een tussenwoning van 130 m2 uit 2017 met tuin. In prima staat. In een populaire, rustige wijk op 5 minuten lopen van de binnenstad. Locatie: een studentenstad in het oosten (nu wel echt het oosten 😉).
Een makelaar adviseerde een vraagprijs van 395k, ik zou zelf liever nog net iets hoger gaan zitten. Vergelijkbare huizen in de buurt gaan wel voor boven de 400 weg.

Tja, keuzes... nu kiezen voor zekerheid of nog niet. In mijn beleving kiezen de meeste mensen die een huis bouwen toch al wel vrij snel voor verkoop en dan huren, klopt dat?
Met die vraagprijs van 395 trek je de kopers aan die nog vrijgesteld zijn van de overdrachtsbelasting. Door hoger te gaan zitten heb je dat niet. Je boort daarmee een grotere markt aan. Wat zijn nu je maandlasten en kan je voor dat bedrag een huurwoning vinden? En wat voor verlies ben je bang voorin verkoopopbrengst, als je dat afzet tegen nu verkopen en vervolgens een jaar huren (Waarbij je feitelijk niets aflost en dus ook waarde verliest)?

Maar moet deze vraag niet in het Ervaringen met het verkopen van je woning topic?

[ Voor 8% gewijzigd door Luco op 24-08-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanche777
Luco schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Met die vraagprijs van 395 trek je de kopers aan die nog vrijgesteld zijn van de overdrachtsbelasting. Door hoger te gaan zitten heb je dat niet. Je boort daarmee een grotere markt aan. Wat zijn nu je maandlasten en kan je voor dat bedrag een huurwoning vinden? En wat voor verlies ben je bang voorin verkoopopbrengst, als je dat afzet tegen nu verkopen en vervolgens een jaar huren (Waarbij je feitelijk niets aflost en dus ook waarde verliest)?

Maar moet deze vraag niet in het Ervaringen met het verkopen van je woning topic?
Ja goed punt. Is maar net welke strategie je kiest, lijkt me. Nu het overbieden eraf lijkt te zijn, zou ik als koper eerder 'gewoon' de vraagprijs bieden indien mogelijk. Daarom iets hoger inzetten, was mijn redenering.

Maandlasten zijn nu laag (€650 ofzo) en een beetje fatsoenlijke huurwoning gaat zeker het dubbele kosten. Dus een jaar huren kost grofweg 10k t.o.v. huidige aflossing/rente.

Je hebt gelijk, excuus. Misschien kan een modje 'm verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:15
Avalanche777 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:38:

Tot voor kort kozen de meeste mensen voor lekker blijven zitten, zeker toen duidelijk werd begin corona dat de stijging enorm hard was.

Nu de rentes stijgen, de economie het moeilijker krijgt met inflatie etc etc, lijkt er een kentering te komen (die nog niet te zien was in de Q2 cijfers!), maar het zal er ongetwijfeld voor zorgen dat mensen nu sneller verkopen en dan in de tussentijd gaan huren nu.

Ik zou zelf de Q3 cijfers afwachten en als je dan inderdaad een daling ziet, is verkopen en huren wel een reele optie. Maar ook dat moet je gewoon even doorrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
Avalanche777 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Ja goed punt. Is maar net welke strategie je kiest, lijkt me. Nu het overbieden eraf lijkt te zijn, zou ik als koper eerder 'gewoon' de vraagprijs bieden indien mogelijk. Daarom iets hoger inzetten, was mijn redenering.

Maandlasten zijn nu laag (€650 ofzo) en een beetje fatsoenlijke huurwoning gaat zeker het dubbele kosten. Dus een jaar huren kost grofweg 10k t.o.v. huidige aflossing/rente.

Met de groei die stagneert (en geen daling in huizenprijzen) zou ik dan lekker blijven zitten en je huis pas over een jaar te koop zetten. Scheelt je 10k wat je anders hebt afgelost op je hypotheek en als overwaarde weer terugkomt in je woning.

• Avalanche777
Requiem19 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Tot voor kort kozen de meeste mensen voor lekker blijven zitten, zeker toen duidelijk werd begin corona dat de stijging enorm hard was.

Nu de rentes stijgen, de economie het moeilijker krijgt met inflatie etc etc, lijkt er een kentering te komen (die nog niet te zien was in de Q2 cijfers!), maar het zal er ongetwijfeld voor zorgen dat mensen nu sneller verkopen en dan in de tussentijd gaan huren nu.

Ik zou zelf de Q3 cijfers afwachten en als je dan inderdaad een daling ziet, is verkopen en huren wel een reele optie. Maar ook dat moet je gewoon even doorrekenen.
Ik neig inderdaad ook wel naar deze aanpak ja. En geen ongemak van twee keer verhuizen is toch ook wel heel fijn.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-08 09:00

DHV

Dinsdag bod uitgebracht nav kijkdag maandag.
Gister was er nog een kijkdag. Nog geen antwoord van de verkopend makelaar, irritant om in spanning te zitten.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:46
supersoco80 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Ik vind dit ongelooflijk onacceptabel en sterkt mij in mijn beeld dat de makelaars wereld 1 verrotte, corrupte bende bandieten is.
Is het ook, maar ze worden betaald om het beste bod binnen te halen. Niet op welke manier. Zelfs als er op INSCHRIJVING wordt verkocht, worden deze spelletjes gespeeld. Ik had 780 op een huis geboden en alle biedingen moesten om 12:00 uiterlijk binnen zijn. Om 11:50 belde mijn aankoopmakelaar mij dat iemand 800k had geboden. Als ik daaroverheen zou gaan, was de kans groot dat ik het huis kreeg.

Uiteindelijk niet gedaan. (2 maanden later 2 huisnummers verderop met betere voorzieningen voor 750k gekocht hehe)

• kx22
Luco schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Met de groei die stagneert (en geen daling in huizenprijzen) zou ik dan lekker blijven zitten en je huis pas over een jaar te koop zetten. Scheelt je 10k wat je anders hebt afgelost op je hypotheek en als overwaarde weer terugkomt in je woning.
Tenzij je een droomhuis voorbij ziet komen. De reden van verkopen is vaak omdat je iets nieuws wilt kopen. Niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Avalanche777 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Tot op heden kunnen we concluderen dat huizen aanhouden beter is dan snel verkopen voor lage prijzen.
In januari was de rente laag en toch zijn de vraagprijzen nu hoger dan in januari.
Ook bij de kopers is er paniek. Ze willen aan de ene kant wachten op lagere huizenprijzen, maar met de hogere rente hebben ze ook geen zin in risico.

Dat is alles wat we tot nu toe zeker weten.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vorige week een bezichtiging gehad van een mooi oud pand pal in de binnenstad rond 1600 gebouwd. Schots en scheef, slechts een slaapkamer vide idee, klein keukentje en een balkon formaat tuin omdat je die deelt als hoftuin met andere huizen. Al met al een prachtlocatie maar qua formaat niet echt toekomstbestendig.

Vanmiddag langs een andere woning geweest. De typische jaren 30 woning maar keurig bijgehouden door de woningbouw eenmalig groot gerenoveerd in de jaren 90. Dus elektra geaard, geen stoppenkast meer toen het nog sociale huur was. De bewoner heeft ook de keuken, badkamer netjes bij tijds gehouden. En zelfs fancy barn doors gebruikt. Keer wat anders dan die Gers taats deuren :P Praktisch twee andere woningen qua type en voor om en nabij dezelfde vraagprijs online gezet.

Op de laatste woning heb ik mijn uiterste maximum wat net iets meer dan de vraagprijs is geboden. Gezien vandaag bomvol zat qua bezichtigingen ga ik er niet vanuit het te worden. Maar wie weet. De bewoner gaat zelf verhuizen naar iets groters en misschien krijg ik na tig bezichtigen eens een woning gegund ipv men kiest voor het hoogste bod.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Joosie200 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:34:
Vorige week een bezichtiging gehad van een mooi oud pand pal in de binnenstad rond 1600 gebouwd. Schots en scheef, slechts een slaapkamer vide idee, klein keukentje en een balkon formaat tuin omdat je die deelt als hoftuin met andere huizen. Al met al een prachtlocatie maar qua formaat niet echt toekomstbestendig.

Vanmiddag langs een andere woning geweest. De typische jaren 30 woning maar keurig bijgehouden door de woningbouw eenmalig groot gerenoveerd in de jaren 90. Dus elektra geaard, geen stoppenkast meer toen het nog sociale huur was. De bewoner heeft ook de keuken, badkamer netjes bij tijds gehouden. En zelfs fancy barn doors gebruikt. Keer wat anders dan die Gers taats deuren :P Praktisch twee andere woningen qua type en voor om en nabij dezelfde vraagprijs online gezet.

Op de laatste woning heb ik mijn uiterste maximum wat net iets meer dan de vraagprijs is geboden. Gezien vandaag bomvol zat qua bezichtigingen ga ik er niet vanuit het te worden. Maar wie weet. De bewoner gaat zelf verhuizen naar iets groters en misschien krijg ik na tig bezichtigen eens een woning gegund ipv men kiest voor het hoogste bod.

Wordt vervolgd.
Is dat wel handig dat je je uiterste biedt? Ik zou toch altijd wel wat geld achterhouden (10k minstens). Tegenslagen heb je altijd (is 30 jaar geleden gerenoveerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Is dat wel handig dat je je uiterste biedt? Ik zou toch altijd wel wat geld achterhouden (10k minstens). Tegenslagen heb je altijd (is 30 jaar geleden gerenoveerd).
Als starter heb ik weinig andere keuze om all in te gaan. En zelfs dat is nu een jaar lang huizen bezichtigen nog te weinig na tien keer geboden te hebben op andere woningen. Wel heb ik een vast dienstverband en flink spaarvermogen qua salaris - uitgaven. Dus na een maand heb ik al weer geld om een tegenvaller van op te vangen.

Daarbij komt: de woning waar ik op geboden heb komt op mij niet over als moet asap gerenoveerd worden. Ik heb ook kluswoningen bekeken waar je meteen alles mag aanpakken. Ja dan vind ik het niet gek om een kapotte waterleiding, cv ketel of nog erger geiser die long overdue is nog los van gedateerde keuken en badkamer die op zijn te verwachten. En in die situatie vind ik het minder geschikt om all in te gaan.

Maar dan heb je het ook over energielabel F/G woningen. Deze heeft energielabel D. Gewoon dubbelglas, maar hang/sluitwerk vertoont geen achterstallig onderhoud. Geen dak/gevel/vloerisolatie en gezien jaren 30 bouw maar zien of ik spouwmuurisolatie zou kunnen toepassen. De basis is in elk geval in orde. Dan kan nog steeds op dag 1 de cv ketel stuk gaan, wc verstoppen, dak(goot) lekken. In dat geval hou ik wel een extra opruiming aan gadgets (dan maar geen Playstation 5, LG oled of dslr setup) om direct onderhoud te moeten aanpakken. Maar dat verwacht ik niet met deze woning. Zeg nooit nooit. Ik ga liever all in op een net onderhouden en voor mij instapklare woning dan bij een kluswoning.

[ Voor 47% gewijzigd door Joosie200 op 26-08-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:22
Joosie200 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Als starter heb ik weinig andere keuze om all in te gaan. En zelfs dat is nu een jaar lang huizen bezichtigen nog te weinig na tien keer geboden te hebben op andere woningen. Wel heb ik een vast dienstverband en flink spaarvermogen qua salaris - uitgaven. Dus na een maand heb ik al weer geld om een tegenvaller van op te vangen.

Daarbij komt: de woning waar ik op geboden heb komt op mij niet over als moet asap gerenoveerd worden. Ik heb ook kluswoningen bekeken waar je meteen alles mag aanpakken. Ja dan vind ik het niet gek om een kapotte waterleiding, cv ketel of nog erger geiser die long overdue is nog los van gedateerde keuken en badkamer die op zijn te verwachten. En in die situatie vind ik het minder geschikt om all in te gaan.

Maar dan heb je het ook over energielabel F/G woningen. Deze heeft energielabel D. Gewoon dubbelglas, maar hang/sluitwerk vertoont geen achterstallig onderhoud. Geen dak/gevel/vloerisolatie en gezien jaren 30 bouw maar zien of ik spouwmuurisolatie zou kunnen toepassen. De basis is in elk geval in orde. Dan kan nog steeds op dag 1 de cv ketel stuk gaan, wc verstoppen, dak(goot) lekken. In dat geval hou ik wel een extra opruiming aan gadgets (dan maar geen Playstation 5, LG oled of dslr setup) om direct onderhoud te moeten aanpakken. Maar dat verwacht ik niet met deze woning. Zeg nooit nooit. Ik ga liever all in op een net onderhouden en voor mij instapklare woning dan bij een kluswoning.
Als all in gaan je enigste optie is om een woning te kopen, dan moet je je afvragen of een huis kopen wel de juiste optie is op dat moment.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Als all in gaan je enigste optie is om een woning te kopen, dan moet je je afvragen of een huis kopen wel de juiste optie is op dat moment.
Mja kip/ei probleem met de woningmarkt. Als we nu drie jaar stagflatie houden beginnend vanaf vorig jaar (kunnen de centrale banken weinig tegen doen met hun anti cyclisch beleid) blijven bestaande woningen in trek nu het aantal nieuwbouw opleveringen terugloopt. De voorraad wordt niet groter dus blijf je meer bieders dan woningen hebben.

Voelt aan als dat speld artikel: tips om te starten? Wees een miljonair! De drempel is nu eenmaal hoog in je eentje zonder jubelton op zak. En ik heb al niet in 2013 (nog studerend) , 2016 (geen vast contract + laag inkomen) kunnen kopen dus ik kan nog met gemak zeg vier jaar doorsparen en wachten. Maar of je er dan makkelijker tussen komt valt te bezien. Als ik dat doe heb ik al de helft van de hypotheek wat ik nu maximaal kan krijgen bij elkaar gespaard. Beetje time in the market beats timing the market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Joosie200 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Mja kip/ei probleem met de woningmarkt. Als we nu drie jaar stagflatie houden beginnend vanaf vorig jaar (kunnen de centrale banken weinig tegen doen met hun anti cyclisch beleid) blijven bestaande woningen in trek nu het aantal nieuwbouw opleveringen terugloopt. De voorraad wordt niet groter dus blijf je meer bieders dan woningen hebben.

Voelt aan als dat speld artikel: tips om te starten? Wees een miljonair! De drempel is nu eenmaal hoog in je eentje zonder jubelton op zak. En ik heb al niet in 2013 (nog studerend) , 2016 (geen vast contract + laag inkomen) kunnen kopen dus ik kan nog met gemak zeg vier jaar doorsparen en wachten. Maar of je er dan makkelijker tussen komt valt te bezien. Als ik dat doe heb ik al de helft van de hypotheek wat ik nu maximaal kan krijgen bij elkaar gespaard. Beetje time in the market beats timing the market.
Groot gelijk.
Als je nu kan kopen moet je het kopen. Niet wachten op zogenaamde prijsdalingen. De prijsdalingen zin gefixeerd op rente. Dus een van de 2 gaat toch omhoog en de ander omlaag.
Alleen het idee is voor mij natuurlijk "eng" om all in te gaan. Maar jij kan jouw financiële kant beter bepalen dan ieder ander, dus ik duim voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ik snap het wel van @Joosie200. Mijn totale vermogen na aankoop en verbouwing huis was schrikbarend laag, nog maar zo'n 1k op het dieptepunt. Maar ook ik kon vanuit m'n salaris vrij snel de buffer weer vullen. Je neemt zeker een risico, maar er niet voor gaan is ook een risico: kom je er ooit nog tussen? Inmiddels zit ik in een financieel stabiele situatie, en was ik financieel slechter af geweest als ik was blijven huren.

Daarnaast heeft Joosie200 misschien wel een vangnet voor het geval dat het echt mis gaat. In mijn geval hadden mijn ouders bij kunnen springen als er echt iets onverwachts gebeurde.

Ik duim voor je dat je snel een fijne woning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

Wacht al sinds dinsdag op antwoord op ons bod. Onze aankoopmakelaar zit er achteraan maar zegt weinig hoogte te krijgen van de verkopende partij. Deze radiostilte geeft stress.

Daarnaast, iemand ervaring met kopen & ongelijke inbreng? Ik heb flinke overwaarde op mijn huis, m'n vriendin heeft geen koopwoning.

Als rekenvoorbeeld, huis kost 600k, ik breng 200k mee, de hypotheek van 400k betalen we 50/50. Ik zou dan 66% eigenaar zijn en zij 34%.
We zijn niet getrouwd en hebben (nog) geen kinderen. Inkomens zijn ongeveer gelijk.

Wat ik online vind is dat de opties zijn:

Ongelijke inbreng regelen in de koopakte (leveringsakte) --> Lijkt me onhandig want verplicht uitkopen bij uit elkaar gaan, en mocht je trouwen en daarna scheiden wordt het huis als 50/50 gezien. (niet dat je er van uit gaat dat je gaat scheiden ooit, maar ook zulke scenario's moet je rekening mee houden)

Ongelijke inbreng regelen met een schuldbekentenis --> Waardestijging/daling wordt niet meegenomen

Ongelijke inbreng regelen met een samenlevingscontract --> Klinkt als handigste optie, afspraken staan dan duidelijk op papier, ook over waardestijging/daling kun je afspraken maken.

[ Voor 4% gewijzigd door DHV op 26-08-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:12
Joosie200 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Voelt aan als dat speld artikel: tips om te starten? Wees een miljonair!
https://speld.nl/2018/07/...n-begin-niet-als-starter/
Juli 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:05:
[...]
Alleen het idee is voor mij natuurlijk "eng" om all in te gaan. Maar jij kan jouw financiële kant beter bepalen dan ieder ander, dus ik duim voor je!
Ergens wel, want ik heb sinds ik ben gaan werken mijn saldo nooit onder de 1k zien gaan. Kan dus met gemak alles vervangen moest het stuk gaan (witgoed, auto, fiets, tv, videokaart, PS5) en dan niet even niet meer. Tegelijkertijd weet ik dat ik de helft van mijn inkomen spaar. En nee als de cv ketel stuk gaat en de wasmachine en de auto wordt gestolen en het dak is kapot kan niet alles dan direct vernieuwd worden. Maar dan koop ik wel een afdanker wasmachine, auto barrel van 500 euro en stop ik het dak voor nu simpel dicht en krijgt de cv ketel voorrang.
SL104 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:07:
Daarnaast heeft Joosie200 misschien wel een vangnet voor het geval dat het echt mis gaat. In mijn geval hadden mijn ouders bij kunnen springen als er echt iets onverwachts gebeurde.
In het worst kaas scenario verpats ik zo mijn oled tv, Playstation 5, AMD RX 6800 XT, Fujifilm setup, Dyson V15 stofzuiger. Dat is wat ik bedoelde met gadgets. Ik heb mijn oude stofzuiger met zak nog op zolder, kan met mijn smartphone ook foto's maken, dan maar gamen op mijn inmiddels waardeloze xbox 360 op mijn oude tv. Kwestie van prioriteiten stellen. En mocht dat niet genoeg zijn kan ik via de familie zo wat lenen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Als starter gaat dit echt niet op. Ik heb het ook gedaan in 2017, letterlijk alles in dat huis gegooid. Want ik stond aan het begin van m'n carriére, ik wist dat er salarisverhogingen aan zaten te komen de jaren erna, en dat het huis in waarde zou stijgen leek ook realistisch.. Dus het was op dat moment juist wel een verstandige optie. Want 4 jaar later kon ik de overwaarde van die flat gebruiken om mijn huidige huis te kopen, en hier hoefde ik niet all in te gaan. Het was initieel toen een pittige periode met veel instant noodles om de maand door te komen tot het volgende salaris, maar ik zou het niet anders hebben gedaan als ik 't nu nog kon veranderen. Je moet ergens beginnnen, als je uitzicht hebt op betere tijden kan je prima het risico van krapzitten nemen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
SmurfLink schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Als starter gaat dit echt niet op. Ik heb het ook gedaan in 2017, letterlijk alles in dat huis gegooid. Want ik stond aan het begin van m'n carriére, ik wist dat er salarisverhogingen aan zaten te komen de jaren erna, en dat het huis in waarde zou stijgen leek ook realistisch.. Dus het was op dat moment juist wel een verstandige optie. Want 4 jaar later kon ik de overwaarde van die flat gebruiken om mijn huidige huis te kopen, en hier hoefde ik niet all in te gaan. Het was initieel toen een pittige periode met veel instant noodles om de maand door te komen tot het volgende salaris, maar ik zou het niet anders hebben gedaan als ik 't nu nog kon veranderen. Je moet ergens beginnnen, als je uitzicht hebt op betere tijden kan je prima het risico van krapzitten nemen.
Meen je dat echt dat je met instant noodles moest rondkomen?
Dat zegt dan echt wel wat over ons hypotheekverstrekkers systeem.
Blijkbaar waren je kosten door het huis zo hoog, dat je concessies moest doen in de meest primaire levensbehoefte....

Toen ik mijn eerste huis kocht konden mijn vrouw en ik 2 jaar niet op vakantie en gingen we ook een jaar lang nauwelijks uit eten (alleen met vrienden als er een feestje was), maar als wij op droog brood of instant noodles moesten rondkomen....nee dan hadden wij niet zo een risico genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
DHV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:23:
Wacht al sinds dinsdag op antwoord op ons bod. Onze aankoopmakelaar zit er achteraan maar zegt weinig hoogte te krijgen van de verkopende partij. Deze radiostilte geeft stress.

Daarnaast, iemand ervaring met kopen & ongelijke inbreng? Ik heb flinke overwaarde op mijn huis, m'n vriendin heeft geen koopwoning.

Als rekenvoorbeeld, huis kost 600k, ik breng 200k mee, de hypotheek van 400k betalen we 50/50. Ik zou dan 66% eigenaar zijn en zij 34%.
We zijn niet getrouwd en hebben (nog) geen kinderen. Inkomens zijn ongeveer gelijk.

Ongelijke inbreng regelen in de koopakte (leveringsakte) --> Lijkt me onhandig want verplicht uitkopen bij uit elkaar gaan, en mocht je trouwen en daarna scheiden wordt het huis als 50/50 gezien. (niet dat je er van uit gaat dat je gaat scheiden ooit, maar ook zulke scenario's moet je rekening mee houden)

Ongelijke inbreng regelen met een schuldbekentenis --> Waardestijging/daling wordt niet meegenomen

Ongelijke inbreng regelen met een samenlevingscontract --> Klinkt als handigste optie, afspraken staan dan duidelijk op papier, ook over waardestijging/daling kun je afspraken maken.
Wij hebben de laatste optie gedaan. Bij ons was het exact zo; ik nam overwaarde mee.
Op papier zijn we 50/50 eigenaar. Hypotheek is opgesplitst in 2 leningdelen (koopsom/2). Ik heb mijn overwaarde afgelost op mijn leningdeel. De overwaarde die ik mee heb gebracht is vastgelegd in het samenlevingscontract. Mocht onze relatie stuklopen, heb ik recht op mijn ingebrachte overwaarde. De rest van de overwaarde bij verkoop van ons huidige huis zal /2 gaan.

Zoiets. We zitten er diep in als we het regelen, daarna vergeet ik het bijna altijd weer haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Blijkbaar waren je kosten door het huis zo hoog, dat je concessies moest doen in de meest primaire levensbehoefte....

Toen ik mijn eerste huis kocht konden mijn vrouw en ik 2 jaar niet op vakantie en gingen we ook een jaar lang nauwelijks uit eten (alleen met vrienden als er een feestje was), maar als wij op droog brood of instant noodles moesten rondkomen....nee dan hadden wij niet zo een risico genomen.
Ik kwam vanuit de ouders, dus ik moest de gehele huisraad ook nog aanschaffen. Dat werd dus eerst de bare necessities en elke maand iets bijhalen. :+ En ja, instand noodles zijn 8 euro voor een doos van 40 stuks. Beetje diepvriesgroenten erdoorheen en je hebt een prima maaltje. Ik had ook gewoon kunnen eten, dan had het langer geduurd voor ik m'n huisraad bij elkaar had.

Dit was overigens voor de overdrachtsbelastingverlaging, dus dat kostte me nogal veel eigen geld. Ik had iets van 10k aan spaargeld liggen en dat ging volledig naar de notaris. Voor een alleenstaande starter was de markt toen al verrot, dat is nu alleen maar erger geworden. Maar uiteindelijk is het de moeite 100% waard geweest. Want ik had wel een huis en nu heb ik dankzij dat huis een beter huis gekregen. Ik zou het echt zo weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Klinkt wel extreem ja. Ik kocht m'n eerste huis dus alleen, LTV van 103% ofzo, de max van wat ik uberhaupt "mocht" lenen.
Vond dat best spannend, maar de enige concessie die ik deed was de spaarrekening wat legen voor inrichting en stoffering, maar heb echt nooit zorgen gemaakt over het eind van de maand halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

Giel schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Wij hebben de laatste optie gedaan. Bij ons was het exact zo; ik nam overwaarde mee.
Op papier zijn we 50/50 eigenaar. Hypotheek is opgesplitst in 2 leningdelen (koopsom/2). Ik heb mijn overwaarde afgelost op mijn leningdeel. De overwaarde die ik mee heb gebracht is vastgelegd in het samenlevingscontract. Mocht onze relatie stuklopen, heb ik recht op mijn ingebrachte overwaarde. De rest van de overwaarde bij verkoop van ons huidige huis zal /2 gaan.

Zoiets. We zitten er diep in als we het regelen, daarna vergeet ik het bijna altijd weer haha.
Ok, top. Gewoon alles tegelijk via notaris geregeld bij de koop? Of zijn dat aparte dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
SmurfLink schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

De huizenmarkt maar vooral ook de economie van 2017 tov nu is echt niet te vergelijken. Je zegt het zelf. Als er uitzicht is op betere tijden.
Toen was de sky the limit en was er geen enkel teken van potentieel regressie.
Volgens mij leefde toen het 'dit kan nooit lang zo goed gaan' sentiment van de laatste jaren zelfs nog niet.
Nu is dat toch wel echt anders.

En als je maand overhoudt aan het einde van je salaris, getuigt voor mij nou niet bepaald op verstandige financiële keuzes.
Dus je kan niet spreken van dat het toen de verstandige optie was. Alleen achteraf is het goed uitgepakt.

Overigens zou dat nooit door alleen je hypotheek kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

Flix20 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

De huizenmarkt maar vooral ook de economie van 2017 tov nu is echt niet te vergelijken. Je zegt het zelf. Als er uitzicht is op betere tijden.
Volgens mij leefde toen het 'dit kan nooit lang zo goed gaan' sentiment van de laatste jaren zelfs nog niet.
In 2017 misschien niet, maar in '19/'20 vond ik de waardestijgingen al belachelijk, daarna is het nog rustig ~50% doorgestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
DHV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Ok, top. Gewoon alles tegelijk via notaris geregeld bij de koop? Of zijn dat aparte dingen?
Samenlevingsovereenkomst is apart. Wel bij notaris idd. Sterker nog, wij hebben daar uit luiheid veel te lang mee gewacht. We kochten het huis 2,5 jaar geleden, die overeenkomst incl die overwaardeclausule hebben we 1/1,5 jaar geleden geregeld.

Moet zeggen, het is wel verstandig om dat er direct bij te doen en door te pakken. Als je eenmaal woont en alles is koek en ei, is het iets waarbij je snel denkt van "het komt ooit nog wel eens".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

En als je maand overhoudt aan het einde van je salaris, getuigt voor mij nou niet bepaald op verstandige financiële keuzes.
Dus je kan niet spreken van dat het toen de verstandige optie was. Alleen achteraf is het goed uitgepakt.

Overigens zou dat nooit door alleen je hypotheek kunnen komen.
Volgens mij verwar je 2017 met een aantal jaren ervoor. In 2016, toen ik begon met een huis zoeken, waren de prijzen al aan het stijgen, in 2017 stegen ze ook al flink. Zeker niet the sky is the limit, maar 'kan ik nog wel een huis kopen? en hoever stijgt het nog door?'. De huizenprijzen stegen toen al, dat is nu alleen maar erger geworden maar het is geen gigantisch andere situatie op dat vlak. Als ik het toen niet had gedaan had ik nu al helemaal niets kunnen kopen. Ik zou mijn eigen flat niet eens hebben kunnen kopen voor de prijs waarvoor ik deze verkocht heb..

Het was allemaal prima ingecalculeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
DHV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

In 2017 misschien niet, maar in '19/'20 vond ik de waardestijgingen al belachelijk, daarna is het nog rustig ~50% doorgestegen.
Dat klopt ook, maar daardoor was er in '17 nog geen enkele aanleiding om aan te nemen dat er mogelijk een daling in de markt aan zit te komen waardoor het risico minder kan zijn en daardoor makkelijker die beslissing te nemen om ervoor te kiezen om 'all in ' te gaan.
Want alle signalen stonden toen op groen en naar groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
SmurfLink schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Volgens mij verwar je 2017 met een aantal jaren ervoor. In 2016, toen ik begon met een huis zoeken, waren de prijzen al aan het stijgen, in 2017 stegen ze ook al flink. Zeker niet the sky is the limit, maar 'kan ik nog wel een huis kopen? en hoever stijgt het nog door?'. De huizenprijzen stegen toen al, dat is nu alleen maar erger geworden maar het is geen gigantisch andere situatie op dat vlak. Als ik het toen niet had gedaan had ik nu al helemaal niets kunnen kopen. Ik zou mijn eigen flat niet eens hebben kunnen kopen voor de prijs waarvoor ik deze verkocht heb..

Het was allemaal prima ingecalculeerd.
Hoe kan je zeggen dat het toen niet anders is dan nu?
Toen waren de huizenprijzen aan het stijgen, maar niet zoals we in '19/20/21 gezien hebben
Was er slechts 1.4% inflatie, geen oorlog op europees grensgebied, geen wereldwijde pandemie die net achter de rug lag.

Alle signalen stonden toen op groei, waardestijging.
Daar durf ik nu toch echt niet zo zeker van te zijn. Neem maar eens een kijkje in het huis verkopen topic hier op GoT.
Ook daar zie je hier en daar al wat paniek toenemen. En paniek is funest voor een economie.

[ Voor 11% gewijzigd door Flix20 op 26-08-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Trouwens even iets anders.....

Ik merk (n=3) dat uitvoerders/aannemers MEER tijd hebben.
Waar je een half jaar geleden overal hoorde: Nee we zitten al echt vol tot eind van het jaar. Merk ik nu op dat er overal gaten zijn voor verschillende uitvoerders.

Zo kan mijn vloer binnen 1,5 maand gelegd worden (in april moest ik t/m augustus wachten).
Toilet renovatie was eerst 6 maanden wachten, nu kan het in 3 maanden.

Dus er zijn weinig nieuwe opdrachten binnen gekomen sinds de laatste half jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:10:

Zo kan mijn vloer binnen 1,5 maand gelegd worden (in april moest ik t/m augustus wachten).

Maar als je in april te horen kreeg wacht 4 mnd. En nu wacht anderhalve maand = eind september. Had je beter in april kunnen toehappen en nu de vloer gehad niet? Toilet idem nu 4 mnd verder en nog 3 mnd moeten wachten = 7 mnd later de wc ipv in 6 mnd.

Verder zullen de klusbedrijven, loodgieters, stuccers en timmermannen liever werken met 125% ofwel overboeken van de orders. Gezien er altijd wel klussen teruggetrokken worden, juist nu handige Harry's de stijging in bouwkosten natuurlijk doorberekenen en in de offertebepaling de Oekraïne clausule vast gebruik is inmiddels. Kom je dan op 100% vol uit heb je in elk geval de maximale capaciteit benut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Joosie200 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Maar als je in april te horen kreeg wacht 4 mnd. En nu wacht anderhalve maand = eind september. Had je beter in april kunnen toehappen en nu de vloer gehad niet? Toilet idem nu 4 mnd verder en nog 3 mnd moeten wachten = 7 mnd later de wc ipv in 6 mnd.

Verder zullen de klusbedrijven, loodgieters, stuccers en timmermannen liever werken met 125% ofwel overboeken van de orders. Gezien er altijd wel klussen teruggetrokken worden, juist nu handige Harry's de stijging in bouwkosten natuurlijk doorberekenen en in de offertebepaling de Oekraïne clausule vast gebruik is inmiddels. Kom je dan op 100% vol uit heb je in elk geval de maximale capaciteit benut.
Toen had ik nog geen huis aangekocht.
Ik wou gewoon wat offertes opvragen zodat ik wist wat ik kwijt was aan een kleine renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wij hebben gaan dat laatste doen (volgende week). Gisteren toevallig het concept binnen gekregen. Omdat we al een samenlevingsovereenkomst hadden is het enkel een (goedkope :X) toevoeging (300€) .
Bijv. ik breng 30k in, zij 10k, ik dus 20k meer, verschil is 10k. Ik heb een vordering op haar van 10k. De waarde v.d. vordering blijft gelijk aan de relatieve woningwaarde stijging/daling.

In ons geval gaat het om tienduizenden, als het in jouw geval gaat om tonnen zou ik misschien toch even goed kijken naar de mogelijkheid m.b.t. leveringsakte. Let wel op dat je aflossing dan ook in dezelfde verhouding moet als je die verhouding wilt aanhouden. Ik denk wel dat samenlevingsovereenkomst met relatieve woningwaarde stijging/daling de meest makkelijke en duidelijke optie is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
True schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Wij hebben gaan dat laatste doen (volgende week). Gisteren toevallig het concept binnen gekregen. Omdat we al een samenlevingsovereenkomst hadden is het enkel een (goedkope :X) toevoeging (300€) .
Bijv. ik breng 30k in, zij 10k, ik dus 20k meer, verschil is 10k. Ik heb een vordering op haar van 10k. De waarde v.d. vordering blijft gelijk aan de relatieve woningwaarde stijging/daling.
Kopen jullie het huis samen, of is vordering losstaand iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
kx22 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

Tot op heden kunnen we concluderen dat huizen aanhouden beter is dan snel verkopen voor lage prijzen.
In januari was de rente laag en toch zijn de vraagprijzen nu hoger dan in januari.
Ook bij de kopers is er paniek. Ze willen aan de ene kant wachten op lagere huizenprijzen, maar met de hogere rente hebben ze ook geen zin in risico.

Dat is alles wat we tot nu toe zeker weten.....
Tenzij je een koper met vermogen bent, dan heb je liever lagere prijzen (en rente minder van belang).
Flix20 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Hoe kan je zeggen dat het toen niet anders is dan nu?
Toen waren de huizenprijzen aan het stijgen, maar niet zoals we in '19/20/21 gezien hebben
Was er slechts 1.4% inflatie, geen oorlog op europees grensgebied, geen wereldwijde pandemie die net achter de rug lag.

Alle signalen stonden toen op groei, waardestijging.
Daar durf ik nu toch echt niet zo zeker van te zijn. Neem maar eens een kijkje in het huis verkopen topic hier op GoT.
Ook daar zie je hier en daar al wat paniek toenemen. En paniek is funest voor een economie.
In de VS gaat het van dik hout momenteel; iBuyer en Zillow (verwant aan flippers) maken nu forse verliezen nu vastgoed daalt. Geen idee of dat ook doorzet naar NL.

[ Voor 32% gewijzigd door lama83 op 26-08-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

lama83 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Kopen jullie het huis samen, of is vordering losstaand iets?
We kopen samen en zijn 50/50 eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
True schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

We kopen samen en zijn 50/50 eigenaar.
Is het dan niet het handigste om een vordering van 100k op je partner te zetten die opeisbaar is bij uit elkaar gaan?

Dan betaal je feitelijk beide 300k aan de woning (jij 400k -100k van haar, zij 200k+100k), en bij uit elkaar gaan krijg je dat verschil weer terug. Dan is de investering van beiden gelijk, maar ben jij wel verzekerd van het verschil bij een eventuele (gedwongen) verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Luco schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Is het dan niet het handigste om een vordering van 100k op je partner te zetten die opeisbaar is bij uit elkaar gaan?

Dan betaal je feitelijk beide 300k aan de woning (jij 400k -100k van haar, zij 200k+100k), en bij uit elkaar gaan krijg je dat verschil weer terug. Dan is de investering van beiden gelijk, maar ben jij wel verzekerd van het verschil bij een eventuele (gedwongen) verkoop.
Ja .. dat is ook wat wij doen: True in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DHV

DHV

Pfoe, stressvolle dag. Na 4 dagen radiostilte van de verkopend makelaar kwam vanochtend de vraag of we interesse hadden in de items die op de Lijst van zaken stonden opgenomen, maar nog geen reactie op ons bod.

Half 5 belde onze aankoopmakelaar dat andere potentiële kopers een eindbod hadden gedaan dat hoger lag dan ons eerste bod, maar hij wist natuurlijk niet hoeveel. Hij kreeg wel het idee dat de verkoopmakelaar ons tegen elkaar uit probeerde te spelen, wat niet netjes is maar ze wil natuurlijk een zo hoog mogelijke prijs realiseren.

Na wat overleg besloten om ook een eindbod te doen. Even later belde onze makelaar dat het aan ons gegund wordt.

Nu nog al het papierwerk in orde krijgen en de financiering rondmaken, maar iig een goed begin van het weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
DHV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:53:
Pfoe, stressvolle dag. Na 4 dagen radiostilte van de verkopend makelaar kwam vanochtend de vraag of we interesse hadden in de items die op de Lijst van zaken stonden opgenomen, maar nog geen reactie op ons bod.

Half 5 belde onze aankoopmakelaar dat andere potentiële kopers een eindbod hadden gedaan dat hoger lag dan ons eerste bod, maar hij wist natuurlijk niet hoeveel. Hij kreeg wel het idee dat de verkoopmakelaar ons tegen elkaar uit probeerde te spelen, wat niet netjes is maar ze wil natuurlijk een zo hoog mogelijke prijs realiseren.

Na wat overleg besloten om ook een eindbod te doen. Even later belde onze makelaar dat het aan ons gegund wordt.

Nu nog al het papierwerk in orde krijgen en de financiering rondmaken, maar iig een goed begin van het weekend!
Maar dan hebben jullie de laatste mogelijkheid tot bieden gekregen... Als verkoper zou ik dan de ander ook weer een kans geven als je het maximale er uit wil halen, maar blijkbaar gebeurt dat dan weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
lama83 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Maar dan hebben jullie de laatste mogelijkheid tot bieden gekregen... Als verkoper zou ik dan de ander ook weer een kans geven als je het maximale er uit wil halen, maar blijkbaar gebeurt dat dan weer niet.
Of die andere kopers hadden al aangegeven dat ze niet hoger wilden/konden.
Of die andere kopers waren niet serieus en zijn gewoon "gebruikt" om de serieuze partij een hoger bod te laten doen.
We weten het niet :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Als er al een andere partij was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

[...]

Wij hebben een bod gedaan om de onderhandelingen te openen. Hoe vaak/veel de anderen geboden hebben weet ik niet, behalve dat de uiteindelijke overblijvers een "eindbod' gedaan hebben, waarna wij ook een eindbod gedaan hebben (dus onze max aangegeven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DHV

DHV

Nnoitra schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Of die andere kopers hadden al aangegeven dat ze niet hoger wilden/konden.
Of die andere kopers waren niet serieus en zijn gewoon "gebruikt" om de serieuze partij een hoger bod te laten doen.
We weten het niet :+
Je weet het idd niet, je kunt als koper het biedlogboek opvragen (dat schijnt sinds kort verplicht te zijn, tenminste vertelde de makelaar die ik gebruik bij de verkoop van mn huis), maar weet niet of je daar vrolijker van wordt als blijkt dat je idd fors hebt overboden om niks.

Nja, we hebben het huis voor een prijs die voor ons acceptabel is, dus we zijn blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:10:
Trouwens even iets anders.....

Ik merk (n=3) dat uitvoerders/aannemers MEER tijd hebben.
Waar je een half jaar geleden overal hoorde: Nee we zitten al echt vol tot eind van het jaar. Merk ik nu op dat er overal gaten zijn voor verschillende uitvoerders.

Zeker. Teken aan de wand zijn de teruglopende omzetcijfers bij de bouwmarkten. Na 2 jaren waarin iedereen alles aan zijn huis heeft gedaan ivm corona ook niet gek natuurlijk...

Collega van me heeft 2 weken geleden een nieuwe keuken besteld. Levering en montage : begin oktober. Niet zo lang geleden mocht je blij zijn dat je uberhaupt een verkoper mocht spreken die je meteen op het hart drukte dat ze voor de eerste 6 tot 8 maanden al vol zaten
.

In short, het sentiment slaat om.

https://www.rtlnieuws.nl/...n-consument-inflatie-dure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:33
DHV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

Nja, we hebben het huis voor een prijs die voor ons acceptabel is, dus we zijn blij.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-08 11:32
Ok, deze ervaring was nieuw voor ons. Ik had er toevallig een weekje ofzo eerder wat op Reddit over gelezen, maar niet gedacht dit zelf tegen te komen.

Gisteren een huis bekeken. Met de makelaar op de begane grond begonnen, bovenste verdieping geëindigd en haar haar gevraagd of we zelf rustig weer naar beneden mochten lopen zodat we wat dingen konden bespreken. Zij is vervolgens naar beneden gegaan waarna we op de bovenste verdieping het huis besproken hebben.
Toen we naar beneden liepen en de woonkamer in kwamen viel een klein schermpje naast de bank bij mij op. Dat schermpje had beeld van.... De kamer waarin wij net het huis besproken hadden. Het heel huis bleek vol te zitten met camera's. Soms wel erg overduidelijk, soms niet, maar ik heb daar gewoon niet op gelet in eerste instantie. Zoals de enorme IP camera naast de bank (compleet overheen gekeken, ik loop daar met een mindset dat ik door het interieur heen probeer te kijken). En daarnaast dus het schermpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa-iXjRKPAS2Fs-A6uDL7D2nqIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MDkLxiAqNmb6Nn06vviBpzvn.png?f=fotoalbum_large

Overigens stond die camera tijdens de bezichtiging (foto is van Funda) recht de kamer in gericht.

Wtf. De verkoper weet nu dus exact wat we van het huis en de prijs vinden, dat vern*kt je onderhandelingspositie aardig.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 27-08-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

supersoco80 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:03:
Ok, deze ervaring was nieuw voor ons. Ik had er toevallig een weekje ofzo eerder wat op Reddit over gelezen, maar niet gedacht dit zelf tegen te komen.

Gisteren een huis bekeken. Met de makelaar op de begane grond begonnen, bovenste verdieping geëindigd en haar haar gevraagd of we zelf rustig weer naar beneden mochten lopen zodat we wat dingen konden bespreken. Zij is vervolgens naar beneden gegaan waarna we op de bovenste verdieping het huis besproken hebben.
Toen we naar beneden liepen en de woonkamer in kwamen viel een klein schermpje naast de bank bij mij op. Dat schermpje had beeld van.... De kamer waarin wij net het huis besproken hadden. Het heel huis bleek vol te zitten met camera's. Soms wel erg overduidelijk, soms niet, maar ik heb daar gewoon niet op gelet in eerste instantie. Zoals de enorme IP camera naast de bank (compleet overheen gekeken, ik loop daar met een mindset dat ik door het interieur heen probeer te kijken). En daarnaast dus het schermpje:

[Afbeelding]

Overigens stond die camera tijdens de bezichtiging (foto is van Funda) recht de kamer in gericht.

Wtf. De verkoper weet nu dus exact wat we van het huis en de prijs vinden, dat vern*kt je onderhandelingspositie aardig.
Wij werden hiervoor al gewaarschuwd door onze aankoopmakelaar.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22

[Afbeelding]

Dan nu je strategie aanpassen. Maar waarom bespreek je het met partner/aankoopmakelaar IN het huis van een ander? Ik zou het lekker buiten doen.
Daarnaast, het schermpje is van een babyfoon. Ligt de camera daar neit toevallig gericht op een babybox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08 15:13

[Afbeelding]

Een vriend van me is makelaar en die vertelde me laatst dat het hoogst illegaal is om stiekum mee te kijken met bezichtigingen. Hij vertelde dat omdat wij bij onze verkoop ook wel eens gegluurd hebben op de buitencamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
dreams2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Een vriend van me is makelaar en die vertelde me laatst dat het hoogst illegaal is om stiekum mee te kijken met bezichtigingen. Hij vertelde dat omdat wij bij onze verkoop ook wel eens gegluurd hebben op de buitencamera.
Het is niet alleen illegaal om bij een bezichtiging mee te gluren, het is überhaupt illegaal om mensen in huis met camera’s te filmen zonder kennisgeving.
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft degene die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt
Artikel 139f Wetboek van Strafrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Flix20 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Het is niet alleen illegaal om bij een bezichtiging mee te gluren, het is überhaupt illegaal om mensen in huis met camera’s te filmen zonder kennisgeving.

[...]

Mag je je eigen huis niet meer beveiligen met cameras? Zal het dievengilde leuk vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Dan nu je strategie aanpassen. Maar waarom bespreek je het met partner/aankoopmakelaar IN het huis van een ander? Ik zou het lekker buiten doen.
Daarnaast, het schermpje is van een babyfoon. Ligt de camera daar neit toevallig gericht op een babybox?
We hebben niet onze strategie besproken, wel onze eerste indrukken, ook in relatie tot de vraagprijs. Dat geeft uiteindelijk wel een oneerlijk inzicht in ons standpunt als het tot onderhandeling zou komen (overigens hebben we al besloten niet verder te gaan met dit huis, ook zonder het camera verhaal)

En ik heb daarna verder gekeken: het hele huis hangt vol met camera's, er was geen babykamer. jongst kind was een jaar of 10 gok ik zo in het wilde weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
stylezzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Mag je je eigen huis niet meer beveiligen met cameras? Zal het dievengilde leuk vinden :)
Mag wel, als je een bordje neerzet dat er camera's hangen, als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
stylezzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Tekst even goed lezen. Je moet kenbaar maken dat je binnenshuis camera bewaking hebt.
Daarnaast als je onrechtmatig toegang tot het pand hebt verkregen (inbreken dus), dan vergeef je ook je recht op privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

We hebben niet onze strategie besproken, wel onze eerste indrukken, ook in relatie tot de vraagprijs. Dat geeft uiteindelijk wel een oneerlijk inzicht in ons standpunt als het tot onderhandeling zou komen (overigens hebben we al besloten niet verder te gaan met dit huis, ook zonder het camera verhaal)

En ik heb daarna verder gekeken: het hele huis hangt vol met camera's, er was geen babykamer. jongst kind was een jaar of 10 gok ik zo in het wilde weg.
Is dat die huis van 3000 per m2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Is dat die huis van 3000 per m2?
Nee. 4300 per m2 in een veel minder populair dorp. Weet je meteen waarom we geen bod gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
supersoco80 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Mag wel, als je een bordje neerzet dat er camera's hangen, als ik het zo lees.
Ahh zon sticker bij je voordeur die niemand ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Flix20 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Tekst even goed lezen. Je moet kenbaar maken dat je binnenshuis camera bewaking hebt.
Daarnaast als je onrechtmatig toegang tot het pand hebt verkregen (inbreken dus), dan vergeef je ook je recht op privacy.
Oh is dat zo? Vandaar dat we zelfs de namen onherkenbaar maken van verdachte criminelen? Volgens mij verspeel je absoluut niet het ene recht als je een ander overtreed.... maar goed, dit gaat wel offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreams2
  • Laatst online: 27-08 15:13
Flix20 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

[...]

Bij ons stond de wettelijke kennisgeving er wel (bordje), maar ook dan mag je er blijkbaar geen gebruik van maken bij bezichtigingen. Verdere uitleg kreeg ik ook niet overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43

[Afbeelding]

Volgende keer handig gebruik van maken. Doen alsof je de camera's niet ziet, en strategische dingen zeggen..

Bij een familielid hangen er brandmelders met ingebouwde camera's in huis. Die herken je niet gauw. Ga er maar van uit dat er altijd iemand mee kan luisteren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
[...]

Je laatste zinnetje snap ik niet helemaal. Het is wat off topic, maar ik snap niet hoe de vordering gelijk moet blijven aan de stijging/daling van de waarde. Zou je investering en veranderende waarde niet los van elkaar moeten zien?
Met de vordering trek je de investering gelijk, dus jij brengt 30K in, je partner 20K. Vordering is 10K.
Als de waarde daarna met 250% stijgt, stijgt die vordering toch niet ineens naar 25K? Bij een eventuele uitkoop breng jij 10K in mindering op 50% van de woningwaarde op dat moment, toch geen 25K?
Bij daling van de woningwaarde precies hetzelfde: zij draait op voor 50% van het verlies ten opzichte van de waarde bij aankoop, +10K.
Lees ik je zinnetje verkeerd en bedoel ik je dit ook, of werkt het anders en wat is daar dan de gedachte bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:55
Voor mij zou het wel klaar zijn met bieden als ik zag dat ik zojuist zonder aankondiging was opgenomen. Gewoon te irritant om nog zaken mee te willen doen, ongeacht hoe leuk het huis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:23
Stoffa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:14:
Voor mij zou het wel klaar zijn met bieden als ik zag dat ik zojuist zonder aankondiging was opgenomen. Gewoon te irritant om nog zaken mee te willen doen, ongeacht hoe leuk het huis was.
Wie heb je er mee dan? Want andere kijkers zijn het wellicht niet opgevallen of interesseren het niet en doen gewoon het winnend bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Je laatste zinnetje snap ik niet helemaal. Het is wat off topic, maar ik snap niet hoe de vordering gelijk moet blijven aan de stijging/daling van de waarde. Zou je investering en veranderende waarde niet los van elkaar moeten zien?
Met de vordering trek je de investering gelijk, dus jij brengt 30K in, je partner 20K. Vordering is 10K.
Als de waarde daarna met 250% stijgt, stijgt die vordering toch niet ineens naar 25K? Bij een eventuele uitkoop breng jij 10K in mindering op 50% van de woningwaarde op dat moment, toch geen 25K?
Bij daling van de woningwaarde precies hetzelfde: zij draait op voor 50% van het verlies ten opzichte van de waarde bij aankoop, +10K.
Lees ik je zinnetje verkeerd en bedoel ik je dit ook, of werkt het anders en wat is daar dan de gedachte bij?
Nee je maakt hier sowieso een denk of rekenfout. De vordering is de helft van het verschil niet het verschil.

Stel je koopt een woning van 400k, je hebt een hypotheek van 380k en je wilt nog voor 30k verbouwen dus heb je 430k nodig. Je legt dus samen 50k in, jij legt 30k in, je partner 20k. Het verschil is dus 10k. Je hebt dan een vordering van 5k op je partner zodat je op papier dus eigenlijk beiden 25k inlegt.
Na 10jr loopt je relatie op de klippen. Je kunt:
  1. de woning verkopen
  2. blijven wonen
  3. je partner blijft wonen
Indien a): koopsom van verkoop is bijv. 450k dus 20k overwaarde wat dus 4,65% meer waarde is. Dan los je eerst je nog openstaande hypotheek af (immers heeft de bank dat eerste recht), daarna krijg jij als tweede die 5k+4,65% dus 5232€ de rest wat nog over is, verdeel je 50-50.
Indien b) je taxeert gezamenlijk of onafhankelijk beide en neemt de middenweg (aannemend dat je fair speelt) bijv. 450k dan gaat er 5232€ af van dat bedrag (ik heb even niet scherp of dit er eerst af gaat of van de helft af gaat)
Indien c) omgekeerde van b) .
Indien de woningwaarde daalt verlies je t.o.v. het percentuele verlies dus ook geld.

De vordering stijgt dus wel degelijk mee wanneer de woning een hogere waarde krijgt op het moment dat je uit elkaar gaat (sec gezien zegt de notaris 'bij beëindigen van de gezamenlijke huishouding').
Ik vind dit het eerlijkste. Als ik immers niet mijn geld in de woning zou stoppen maar in een belegging, kan ik er ook van uitgaan dat mijn geld meer of minder waard wordt. Die 10k die je in het voorbeeld meer in de woning steekt is over 10jr ook meer (of minder) waard.
Een andere eerlijke oplossing zou zijn om het eigenaarschap niet 50-50 te doen maar in het voorbeeld van 430k die 10k meer direct mee te nemen. Dan kom je uit op een eigenaarschap van 51,16% - 48,83% ook dan heb je de stijging of daling in woningwaarde afgedekt.

Ik hoop dat ik het helder uitgelegd heb :) zoals onze notaris stelde: "In de regel is dit geen dagelijkse (lees) kost voor u vandaar dat wij u bij deze enige uitleg geven" :P

edit:
Nog even ter verduidelijking:
Dit stukje, ging om deze quote:
En in ons geval dus ook met bold meegenomen in onze samenlevingsovereenkomst.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 27-08-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
spijkerhoofd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Wie heb je er mee dan? Want andere kijkers zijn het wellicht niet opgevallen of interesseren het niet en doen gewoon het winnend bod.
Het gaat mij er niet om er "iemand mee te hebben". Heimelijk gefilmd worden is simpelweg een no-no die mij doet afhaken als koper. Jou wellicht niet, ook prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Stoffa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Het gaat mij er niet om er "iemand mee te hebben". Heimelijk gefilmd worden is simpelweg een no-no die mij doet afhaken als koper. Jou wellicht niet, ook prima.
Zoals iemand anders al zo mooi zei in dit topic. Met principes koop je geen woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Stoffa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Als het mijn droomhuis of de prijs is goed dan zal het mij niet afhaken nee. Ik keur het niet goed, verre van, maar ik zou het huis er niet om laten gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
True schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Zoals iemand anders al zo mooi zei in dit topic. Met principes koop je geen woning.
Dat is wat mijn makelaar ook zei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
Als je weet dat er gefilmd wordt, dan kun je, zeker als je wat vrienden kunt inschakelen (laat die ook bezichtigjngen plannen) met een paar afgestemde opmerkingen, de verkoper echt wel onzeker maken over een aantal dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Prachtige dooddoener inderdaad. Kun je oneindig veel varianten op verzinnen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

leonard_nl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:58:
Als je weet dat er gefilmd wordt, dan kun je, zeker als je wat vrienden kunt inschakelen (laat die ook bezichtigjngen plannen) met een paar afgestemde opmerkingen, de verkoper echt wel onzeker maken over een aantal dingen
Mja misschien in 2015 bij een woning die 3 maanden te koop stond met 1 kijker per maand. Een woning die nu net op de markt komt gaat vaak alsnog binnen een paar weken weg aan de hoogste bieder, kun je wel allerlei dingen roepen maar dat zal verkopers niet interesseren zolang er een goed bod ligt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DHV

DHV

8088 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Prachtige dooddoener inderdaad. Kun je oneindig veel varianten op verzinnen.
In principes kun je niet wonen :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV

DHV

Sport_Life schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Mja misschien in 2015 bij een woning die 3 maanden te koop stond met 1 kijker per maand. Een woning die nu net op de markt komt gaat vaak alsnog binnen een paar weken weg aan de hoogste bieder, kun je wel allerlei dingen roepen maar dat zal verkopers niet interesseren zolang er een goed bod ligt.
In 2015 was ik inderdaad de enige kijker en kon ik onderbieden.

Nu had ik dus binnen een week 8 kijkers en 5 (over)biedingen. Wel minder hoge bedragen dan de buren een paar maanden geleden, maar het is zeker nog geen kommer en kwel.

Het huis dat we kochten waren >20 bezichtigingen volgens de verkoopmakelaar, en ook een strijd qua bieden.

Beide wel instapklare woningen. Hoewel, hoor van vrienden die op zoek zijn naar een klushuis in Amsterdam Noord dat daar ook nog prima een ton overboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Is mij anders aardig gelukt. Huis tegen vraagprijs gekocht.
Principes > Ruggengraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoe gaan jullie om met een overdracht datum die pas definitief wordt wanneer de verkopers hun nieuwbouw hebben opgeleverd gekregen?

Prognose in april was eind juli/begin augustus, medio juli gingen we maar vragen of er al wat duidelijk was, toen werd ons verteld dat het verschoven was naar begin september.

Begin september is inmiddels in zicht, echter nog niets vernomen.

Nu heb ik dus zo iets van, wil niet blijven vragen.. maar aan de andere kant communiceren de verkopers werkelijk niets vanzelf, moet alles "eruit trekken"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
beyazz06 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:56:
Hoe gaan jullie om met een overdracht datum die pas definitief wordt wanneer de verkopers hun nieuwbouw hebben opgeleverd gekregen?

Prognose in april was eind juli/begin augustus, medio juli gingen we maar vragen of er al wat duidelijk was, toen werd ons verteld dat het verschoven was naar begin september.

Nu heb ik dus zo iets van, wil niet blijven vragen.. maar aan de andere kant communiceren de verkopers werkelijk niets vanzelf, moet alles "eruit trekken"..
Ze mogen zeker wel communiceren, want jij moet ook je verhuizers regelen. Ik zou ze benaderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou gewoon elke twee weken bellen. Tja als je meermaals er zelf achter moet komen is bij mij de maat snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:22

Sorry, maar dat is gewoon asociaal… zit de makelaar er nog tussen?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
[...]

Als iemand bereid is je recht op privacy te schenden hoe ver zouden ze dan verder nog bereid zijn te gaan?
Zouden ze, bijvoorbeeld, in staat zijn rotte kozijnen te verdoezelen door er nog even snel een kwast overheen te halen? Zouden ze de woning in nette staat overdragen, dus alle rotzooi eruit en net schoongemaakt? Zouden ze eerlijk zijn over dat de CV man vorig jaar heeft aangegeven dat de cv eigenlijk een nieuwe pakking nodig heeft, en dus in essentie al total loss is? Laten ze je weten dat het bitumen van de dakkapel zijn beste tijd heeft gehad en begint te lekken waardoor er vorig jaar wat houtrot moest worden weggekrabt en opgevuld?

Enfin, je snapt het punt: er zijn oneindig veel manieren waarop je een koper kunt naaien als verkopende partij als je oneerlijk bent. Je hoeft echt niet de illusie te hebben dat een bouwtechnische keuring alles opmerkt, of dat je bij verborgen gebreken na aankoop makkelijk even wat geld terughaalt.
Een partij die mij ongevraagd filmt is mijn vertrouwen in een verder ordentelijke overdracht verloren.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoffa op 27-08-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
Stoffa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Als iemand bereid is je recht op privacy te schenden hoe ver zouden ze dan verder nog bereid zijn te gaan?
Zouden ze, bijvoorbeeld, in staat zijn rotte kozijnen te verdoezelen door er nog even snel een kwast overheen te halen? Zouden ze de woning in nette staat overdragen, dus alle rotzooi eruit en net schoongemaakt? Zouden ze eerlijk zijn over dat de CV man vorig jaar heeft aangegeven dat de cv eigenlijk een nieuwe pakking nodig heeft, en dus in essentie al total loss is? Laten ze je weten dat het bitumen van de dakkapel zijn beste tijd heeft gehad en begint te lekken waardoor er vorig jaar wat houtrot moest worden weggekrabt en opgevuld?

Enfin, je snapt het punt: er zijn oneindig veel manieren waarop je een koper kunt naaien als verkopende partij als je oneerlijk bent. Je hoeft echt niet de illusie te hebben dat een bouwtechnische keuring alles opmerkt, of dat je bij verborgen gebreken na aankoop makkelijk even wat geld terughaalt.
Een partij die mij ongevraagd filmt is mijn vertrouwen in een verder ordentelijke overdracht verloren.
Je overdrijft nogal. De verkopers hebben blijkbaar een camera bij hun woning hangen. Je gaat bij hun woning kijken. Ergo je komt in beeld van de camera die daar hangt.
Zo was het bij ons ook. Helemaal geen sprake van opzet of schending van privacy. Zelfde als iemand een Rimg deurbel heeft hangen.

Je komt als wildvreemde rondkijken in het huis van de verkopers. Als iemand zorgen kan hebben over zijn/haar privacy dan denk ik niet direct aan jou…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
THM0 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Je overdrijft nogal. De verkopers hebben blijkbaar een camera bij hun woning hangen. Je gaat bij hun woning kijken. Ergo je komt in beeld van de camera die daar hangt.
Zo was het bij ons ook. Helemaal geen sprake van opzet of schending van privacy. Zelfde als iemand een Rimg deurbel heeft hangen.

Je komt als wildvreemde rondkijken in het huis van de verkopers. Als iemand zorgen kan hebben over zijn/haar privacy dan denk ik niet direct aan jou…
Toen we naar beneden liepen en de woonkamer in kwamen viel een klein schermpje naast de bank bij mij op. Dat schermpje had beeld van.... De kamer waarin wij net het huis besproken hadden. Het heel huis bleek vol te zitten met camera's.
Ik lees hier toch wat anders dan wat jij beschrijft. De vergelijking met een deurbelcamera lijkt mij een bagatellisatie als iemand het heeft over "het hele huis bleek vol te zitten met camera's". ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 27-08-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra

Zit je ook niet met de beperkte geldigheidsduur van je bindend (hypotheek)rente aanbod? De overdracht moet toch afgerond zijn voordat die termijn verloopt?
Alleen daarom zou ik er al bovenop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kx22 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:38:
[...]

Is mij anders aardig gelukt. Huis tegen vraagprijs gekocht.
Principes > Ruggengraat.
Dus jouw principe is om dat te betalen wat de vorige eigenaren/hun makelaar vinden dat ze kunnen vragen? ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nnoitra schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:50:
[...]

Zit je ook niet met de beperkte geldigheidsduur van je bindend (hypotheek)rente aanbod? De overdracht moet toch afgerond zijn voordat die termijn verloopt?
Alleen daarom zou ik er al bovenop zitten.
Ik snap hem niet helemaal. Het renteaanbod is van belang totdat je de koopovereenkomst hebt getekend. In je koopovereenkomst heb je vervolgens staan wat de overdrachtdatum zal zijn.

Als het goed is, is dit afgestemd op het renteaanbod zoals jij het noemt. Uiteindelijk zal dit, normaal gesproken, geen issue zijn.

Ga denk vandaag maar toch een bericht wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Laatst online: 25-02-2024
beyazz06 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Ik snap hem niet helemaal. Het renteaanbod is van belang totdat je de koopovereenkomst hebt getekend. In je koopovereenkomst heb je vervolgens staan wat de overdrachtdatum zal zijn.

Als het goed is, is dit afgestemd op het renteaanbod zoals jij het noemt. Uiteindelijk zal dit, normaal gesproken, geen issue zijn.

Ben benieuwd want ik ken alleen varianten waarin een rente aanbod een sluitingstermijn kennen in korte en langere varianten. De termijn van het aanbod staat los van je koopovereenkomst. Is de termijn van het rente aanbod over dan begin je opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Volgens mij verwar je hier koopovereenkomst en overdracht met elkaar ;) Elk renteaanbod (bij mijn weten in ieder geval) heeft een geldigheidsduur, en voor het einde van die periode moet de overdracht zijn geweest (op die datum heb je namelijk het beloofde geld van de bank nodig). Vaak is die geldigheidsduur drie of zes maanden, soms ook langer, en soms kun je verlengen tegen bepaalde vooraf vastgestelde voorwaarden en kosten. Maar je koopovereenkomst staat er verder los van (behalve dat je zonder koopovereenkomst überhaupt geen renteaanbod kunt krijgen)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 28-08-2022 09:58 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Stoffa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Zouden ze, bijvoorbeeld, in staat zijn rotte kozijnen te verdoezelen door er nog even snel een kwast overheen te halen? Zouden ze eerlijk zijn over dat de CV man vorig jaar heeft aangegeven dat de cv eigenlijk een nieuwe pakking nodig heeft, en dus in essentie al total loss is? Laten ze je weten dat het bitumen van de dakkapel zijn beste tijd heeft gehad en begint te lekken waardoor er vorig jaar wat houtrot moest worden weggekrabt en opgevuld?
Een aankoopmakelaar kan dat bij de bezichtiging al zien, en anders komt het naar boven met een bouwkundige keuring. Dus bieden met voorbehoud van een bouwkundige keuring is dan de manier om dit soort streken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
spijkerhoofd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Een aankoopmakelaar kan dat bij de bezichtiging al zien, en anders komt het naar boven met een bouwkundige keuring. Dus bieden met voorbehoud van een bouwkundige keuring is dan de manier om dit soort streken te voorkomen.
Zoals ik al zei: dat is de theorie, de praktijk is (zowel uit eigen ervaring als die binnen mijn sociale cirkel) vaak een stuk weerbarstiger.
Maar goed, jij bent het niet met me eens en laat je niet weerhouden te bieden op een huis vol met camera's. Helemaal prima joh, doe lekker je ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Stoffa schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Zoals ik al zei: dat is de theorie, de praktijk is (zowel uit eigen ervaring als die binnen mijn sociale cirkel) vaak een stuk weerbarstiger.
Maar goed, jij bent het niet met me eens en laat je niet weerhouden te bieden op een huis vol met camera's. Helemaal prima joh, doe lekker je ding :)
Als de woning zelf mijn droomhuis is zou ik mij daar niet door tegenhouden. Als ik leukere woningen gezien heb zou dit een breekpunt kunnen zijn. Maar wellicht zou het mij niet opvallen dat er camera's hangen met een tablet met beeld van de ruimtes.

Wel ben ik het mee eens dat dit idiote taferelen zijn en ik vind het ook stupide van de verkopers om de tablet in huis te houden. Maar wie weet gebeurt dat veel vaker met camera's die verstopt zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
https://www.at5.nl/artike...rs-willen-halve-ton-terug

Haha ja zit je dan met je te dure appartement waar je helemaal niet wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
kx22 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:13:

Haha ja zit je dan met je te dure appartement waar je helemaal niet wilt zitten.
385k voor 56 vierkante meter :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:15
Stoffa schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

De praktijk is dat mensen die geen camera plaatsen ook gebreken kunnen verdoezelen.

Je klinkt als iemand die niet veel ervaring heeft met de nare strijd op de woningmarkt, waarbij velen keer op keer overboden worden en langzaam maar zeker hun principes fluide laten worden.

We begonnen allemaal met een bak principes aan onze kooptocht. Iedere keer dat je naast een woning grijpt verdwijnt er 1 principe, net zo lang tot je er bijna geen meer over hebt.

Sure, dit gaat nu misschien veranderen. Maar de afgelopen jaren was jouw houding een heel goed recept veel tijd te steken in de woningmarkt met nul resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
naitsoezn schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Volgens mij verwar je hier koopovereenkomst en overdracht met elkaar ;) Elk renteaanbod (bij mijn weten in ieder geval) heeft een geldigheidsduur, en voor het einde van die periode moet de overdracht zijn geweest (op die datum heb je namelijk het beloofde geld van de bank nodig). Vaak is die geldigheidsduur drie of zes maanden, soms ook langer, en soms kun je verlengen tegen bepaalde vooraf vastgestelde voorwaarden en kosten. Maar je koopovereenkomst staat er verder los van (behalve dat je zonder koopovereenkomst überhaupt geen renteaanbod kunt krijgen)
Je beschrijft hier de (bindende) hypotheekofferte. Het rente aanbod komt daar aan vooraf en meestal zonder stukken te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Requiem19 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

De praktijk is dat mensen die geen camera plaatsen ook gebreken kunnen verdoezelen.

Je klinkt als iemand die niet veel ervaring heeft met de nare strijd op de woningmarkt, waarbij velen keer op keer overboden worden en langzaam maar zeker hun principes fluide laten worden.

We begonnen allemaal met een bak principes aan onze kooptocht. Iedere keer dat je naast een woning grijpt verdwijnt er 1 principe, net zo lang tot je er bijna geen meer over hebt.

Sure, dit gaat nu misschien veranderen. Maar de afgelopen jaren was jouw houding een heel goed recept veel tijd te steken in de woningmarkt met nul resultaat.
Klopt, ik heb mijn huis gekocht in 2016. Ik kan me inderdaad zeker voorstellen dat een zekere wanhoop op een gegeven moment je alles doet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
[...]

Zoals anderen ook al gereageerd hebben:

Op de hypotheekofferte staan twee geldigheidsdatums:

De offertedatum: Dit is de datum waarvóór je de hypotheekofferte moet ondertekenen.
De passeerdatum: Dit is de datum waarvóór je de hypotheek moet inschrijven bij de notaris (passeren). Dit doe je pas als de koop definitief is en je daadwerkelijk de sleutel van de woning krijgt. Je hebt hiervoor meestal 3 of 4 maanden de tijd, maar er zijn ook hypotheken waarbij de offerte standaard 6 of zelfs 12 maanden geldig is.

Als je niet vóór het verlopen van de passeerdatum bij de notaris zit, vervalt je bindend renteaanbod / offerte (met alle mogelijke gevolgen van dien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:22
kx22 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:13:

Interessant artikel en wederom lees je dat mensen (makelaars) gewoon niet te vertrouwen zijn. Zolang het niet 200% op zwart-wit staat qua vergunningen, heb je dus een extreme kans om iets te kopen waar je niet tevreden mee bent.
Pagina: 1 ... 273 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7