Hangt er natuurlijk ook vanaf om welke grens het koopbedrag zit.kx22 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:21:
Even een meninkje van jullie nodig.
Een maatje van mij is in onderhandeling met het kopen van een huis. Het bedrag zijn ze overeen gekomen, maar nu komt de verkoper nu met een voorstel van 15k minder op het huis, maar 15k voor overname van de spullen. De spullen zijn uiteraard geen 15k waard. Betaling van 15k per bank na notaris.
Nu wou mijn maatje sowieso al wat eigen geld inbrengen voor de hypotheek (ruim 50.000, dus nu 35.000), maar heeft dit nadelen voor hem? Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat lagere prijs, dus ook minder overdrachtsbelasting is.
Wellicht komt hij met 15k minder net onder de NHG grens (355k meen ik) en kan hij daardoor een lagere rente-tarief krijgen. Of komt hij daarmee net onder de grens voor de jubelton...
Linksom of rechtsom - dit kan alleen legaal (belastingontwijking) als er inderdaad 15k aan niet-roerende goederen in de transactie zitten (zoals hierboven - echte waarde, notaris moet overtuigd zijn en dit moet ook gedocumenteerd worden). In de andere gevallen is het gewoon een gevalletje belastingontduiking en dus niet legaal.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.