Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 271 ... 355 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:21:
Even een meninkje van jullie nodig.

Een maatje van mij is in onderhandeling met het kopen van een huis. Het bedrag zijn ze overeen gekomen, maar nu komt de verkoper nu met een voorstel van 15k minder op het huis, maar 15k voor overname van de spullen. De spullen zijn uiteraard geen 15k waard. Betaling van 15k per bank na notaris.
Nu wou mijn maatje sowieso al wat eigen geld inbrengen voor de hypotheek (ruim 50.000, dus nu 35.000), maar heeft dit nadelen voor hem? Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat lagere prijs, dus ook minder overdrachtsbelasting is.
Hangt er natuurlijk ook vanaf om welke grens het koopbedrag zit.
Wellicht komt hij met 15k minder net onder de NHG grens (355k meen ik) en kan hij daardoor een lagere rente-tarief krijgen. Of komt hij daarmee net onder de grens voor de jubelton...

Linksom of rechtsom - dit kan alleen legaal (belastingontwijking) als er inderdaad 15k aan niet-roerende goederen in de transactie zitten (zoals hierboven - echte waarde, notaris moet overtuigd zijn en dit moet ook gedocumenteerd worden). In de andere gevallen is het gewoon een gevalletje belastingontduiking en dus niet legaal.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Een maatje van mij is in onderhandeling met het kopen van een huis. Het bedrag zijn ze overeen gekomen, maar nu komt de verkoper nu met een voorstel van 15k minder op het huis, maar 15k voor overname van de spullen. De spullen zijn uiteraard geen 15k waard. Betaling van 15k per bank na notaris.
Nu wou mijn maatje sowieso al wat eigen geld inbrengen voor de hypotheek (ruim 50.000, dus nu 35.000), maar heeft dit nadelen voor hem? Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat lagere prijs, dus ook minder overdrachtsbelasting is.
15k is met 2% overdrachtsbelasting ook maar €300,- dus daar hoeft men het niet voor te doen lijkt me...

[ Voor 56% gewijzigd door Enforcer op 05-08-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:14

Hij geeft aan per bank, na notaris. Dus ook na de wettelijke overdracht.
Belangrijk is om te weten, gaat dit in de overeenkomst opgenomen worden?
Als dat namelijk niet het geval is, dan hoef je de notaris niet te overtuigen waar die 15k voor is, want de notaris weet er niets vanaf. Op papier althans.

Maar IANAL

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
De verkoper krijgt € 15.000 zwart/grijs geld en bespaart duizenden euro's op de verhuizing. Je maat krijgt er wat meubels voor terug, maar als de helft daarvan ongewenst is ben je daar ook weer veel tijd en geld aan kwijt om dat het huis uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:44
Als je toch al veel eigen geld zou gaan inleggen maakt het voor de hypotheek en taxatie dus niet uit?

Het lijkt er op dat je de verkoper helpt omdat hij alle(?) spullen die hij niet meer nodig heeft kan achterlaten in het huis omwille van die 15K betaling.

Tenzij er zaken tussen zitten die voor je interessant zijn schiet je er dus zelf eigenlijk niets mee op.
Zelfs dan zou je het waarschijnlijk beter alleen voor die spullen een normale prijs kunnen afspreken in plaats van 15K voor spullen die dat het niet waard zijn in een wat vage constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Enforcer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

15k is met 2% overdrachtsbelasting ook maar €300,- dus daar hoeft men het niet voor te doen lijkt me...
Niet iedereen betaalt 2% overdrachtsbelasting.

Lijkt mij trouwens niet relevant in deze omdat de verkoper de truc wilt toepassen (en een koper betaalt de overdrachtsbelasting).

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 05-08-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat wilde onze verkoper ook. Wij zijn hier niet in mee gegaan. Naderhand bleek dat verkopers gingen scheiden, toen begreep ik de reden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:31
Ja het gaat waarschijnlijk ook om een scheiding/splitsing van de verkopers.
Het is een huis met zonnepanelen, airco en wat spul als een cooker. Niet echt dingen die je gaat meenemen bij een verhuizing. De kasten en etc, die gaan sowieso eruit.

Aangezien hij toch al van plan was om eigen geld in te steken, kan hij dat nu ook op deze manier doen. Maargoed, als het bod van de koper op deze manier was ingericht, zou geen notaris vragen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:46:
Ja het gaat waarschijnlijk ook om een scheiding/splitsing van de verkopers.
Het is een huis met zonnepanelen, airco en wat spul als een cooker. Niet echt dingen die je gaat meenemen bij een verhuizing. De kasten en etc, die gaan sowieso eruit.

Aangezien hij toch al van plan was om eigen geld in te steken, kan hij dat nu ook op deze manier doen. Maargoed, als het bod van de koper op deze manier was ingericht, zou geen notaris vragen stellen.
Wacht, daar vragen ze nu extra geld voor ter overname? Dingen als panelen en airco zitten toch gewoon aan het huis vast en horen bij de aankoopprijs? Quooker kunnen ze nog eruit halen, maar ik zou voor dit soort zaken écht niet gaan betalen.. dat zit gewoon in m'n bod. Hoezo is het optioneel om over te nemen. Gaan ze het anders eruit slopen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
SmurfLink schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Wacht, daar vragen ze nu extra geld voor ter overname? Dingen als panelen en airco zitten toch gewoon aan het huis vast en horen bij de aankoopprijs? Quooker kunnen ze nog eruit halen, maar ik zou voor dit soort zaken écht niet gaan betalen.. dat zit gewoon in m'n bod. Hoezo is het optioneel om over te nemen. Gaan ze het anders eruit slopen?
Nee het verhaal is dat mijn maat een bod heeft gedaan op het huis INCL alles. Deze is geaccepteerd en vervolgens wilt de verkoper het huis verkopen voor 15k minder aan hem, maar die 15k wilt hij wel van hem na de notaris. Dus waarschijnlijk vanwege scheiding of dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Nee het verhaal is dat mijn maat een bod heeft gedaan op het huis INCL alles. Deze is geaccepteerd en vervolgens wilt de verkoper het huis verkopen voor 15k minder aan hem, maar die 15k wilt hij wel van hem na de notaris. Dus waarschijnlijk vanwege scheiding of dergelijk.
Ik vind het nog steeds een raar verhal. Ik zou het echt lekker doen zoals het geaccepteerd is en alles bij de notaris houden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:43
[...]

Is het voorlopig koopcontract al getekend? Dat krijgt de notaris ook, dus als de koopsom ineens 15k lager geprijsd is dan in de overeenkomst staat dan krijg je daar vragen over zou ik verwachten.

Koper bespaart 300 euro en gaat in ruil daarvoor een schimmige deal maken die uitgelegd kan worden als belastingontduiking, en dus met kans op een hoop gezeur. En dat alles om een probleem van verkoper op te lossen.

Ik zou het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:58
[...]

Nee het verhaal is dat mijn maat een bod heeft gedaan op het huis INCL alles. Deze is geaccepteerd en vervolgens wil de verkoper het huis verkopen voor 15k minder aan hem, maar die 15k wil hij wel van hem na de notaris. Dus waarschijnlijk vanwege scheiding of dergelijk.
Ik zou me dus niet mee laten zuigen in de problemen van de verkopers. Dat vechten ze maar lekker onderling uit.

offtopic:
het is "hij wil" en niet "hij wilt". Heb je quote alvast voor je verbeterd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Compuchip87 op 05-08-2022 16:51 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[x] Sleuteloverdracht. Flesje champagne gekregen van de verkoopmakelaar
[x] Huis kunnen betreden *O*
[x] Sleutels bij laten maken want maar 1 sleutel van de garage
[x] Meterstanden afgelezen. Gas meter zit buiten in een kastje, 90 graden gedraaid zodat aflezen alleen kan met een telefoon, of je moet je kop er helemaal insteken. Goede bouwers, die Britten.
[x] praatje gemaakt met naaste buren, komen vriendelijk over

Enige wat niet wil is de boiler. Voor het rapport wat ik heb laten opmaken, toen werkte de boiler wel, vandaag sprong 'ie niet aan. Helaas zit die op de zolder, die je alleen met zo'n uitschuifladder kunt bereiken, niet mijn favoriete activiteit. Wil toch alles laten testen voor veiligheid, dus laat ik een mannetje of vrouwtje voor komen :p

Nu zes weken om te verhuizen, huurpand volgens de afspraken achter te laten (extra eisen als je huisdieren hebt, vaak mag dat niet; Britse regels), en een vriezer. want de inbouwkoelkast is A) erg oud en B) geen vriesmogelijkheid, en C) keukenblad maakt het onmogelijk een full size koelvriezer daar neer te zetten. Dat gaat waarschijnlijk in het derde slaapkamertje van 2.1 bij 2.1 meter, samen met de droger ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
gambieter schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:26:
[x] Sleuteloverdracht. Flesje champagne gekregen van de verkoopmakelaar
[x] Huis kunnen betreden *O*
[x] Sleutels bij laten maken want maar 1 sleutel van de garage
[x] Meterstanden afgelezen. Gas meter zit buiten in een kastje, 90 graden gedraaid zodat aflezen alleen kan met een telefoon, of je moet je kop er helemaal insteken. Goede bouwers, die Britten.
[x] praatje gemaakt met naaste buren, komen vriendelijk over

Enige wat niet wil is de boiler. Voor het rapport wat ik heb laten opmaken, toen werkte de boiler wel, vandaag sprong 'ie niet aan. Helaas zit die op de zolder, die je alleen met zo'n uitschuifladder kunt bereiken, niet mijn favoriete activiteit. Wil toch alles laten testen voor veiligheid, dus laat ik een mannetje of vrouwtje voor komen :p

Nu zes weken om te verhuizen, huurpand volgens de afspraken achter te laten (extra eisen als je huisdieren hebt, vaak mag dat niet; Britse regels), en een vriezer. want de inbouwkoelkast is A) erg oud en B) geen vriesmogelijkheid, en C) keukenblad maakt het onmogelijk een full size koelvriezer daar neer te zetten. Dat gaat waarschijnlijk in het derde slaapkamertje van 2.1 bij 2.1 meter, samen met de droger ;)
Deed de boiler het bij de inspectie vóór de sleuteloverdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Compuchip87 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:34:
Deed de boiler het bij de inspectie vóór de sleuteloverdracht?
Ja. Zal waarschijnlijk een trigger of zoiets zijn, of een reset.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:54
gambieter schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Ja. Zal waarschijnlijk een trigger of zoiets zijn, of een reset.
Misschien een nachtstroomrelais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Citroentjuh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Misschien een nachtstroomrelais?
Zou ik wel als eerste even naar kijken.

Schakelen die altijd dag/nacht of eigenlijk vooral dal/normaal? En er waren netbeheerders die dat signaal uit gingen zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:54
Compuchip87 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Zou ik wel als eerste even naar kijken.

Schakelen die altijd dag/nacht of eigenlijk vooral dal/normaal? En er waren netbeheerders die dat signaal uit gingen zetten toch?
Ze schakelen tussen dal en normaal. Ik weet niet of dat signaal nog bestaat, maar toen ik 5 jaar geleden in een huur appartement woonde had ik nog zo’n relais en werkte het nog.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:36
Afgelopen vrijdag hebben wij de sleutel gekregen. Het begon met de schouwing, geen gekke dingen tegengekomen. Mijn makelaar en de verkopers incl. makelaar waren er ook, vriendelijke mensen trouwens, even een paar kleine tips en tricks van het huis meegekregen van de verkopers over de installaties enz. Toen naar de notaris om alles te regelen beide partijen tekenen, sleutels gekregen en zelf de woning ingestapt.

Fast foreward naar vandaag, alles is behangen en geschilderd. Volgende week maandag is de verhuizing.

Btw, geen fles champagne of bloemen van onze makelaar gekregen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:49

mwa

spijkerhoofd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:50:
Btw, geen fles champagne of bloemen van onze makelaar gekregen…
Ik zou de koop ongedaan maken en opnieuw Funda aanzwengelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-05 12:30
Tien dagen geleden de sleutel gekregen van ons huis en sindsdien volle bak aan het klussen gegaan. Eind deze maand gaan we verhuizen. Het moment bij de notaris was overigens zakelijk te noemen. :+
Flesje wijn van de makelaar gekregen ;)
Ook wel blij dat het hele tekenmoment voorbij is en het huis nu echt van ons is vanwege moeizame contact met verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhiko
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-10-2022
Even jullie ervaring over het volgende...

Ik wil samen met mijn ouders huis kopen zodat zij erin gaan wonen. Ja ja... het is voor de verandering andersom.

Zij betalen 200 k en ik 100 k zonder voorbehoud van financiering. Betekent dat ik 8% overdrachtsbelasting moet betalen over 100 k en zij 2% over 200 k aangezien zij erin gaan wonen? Kan dit omzeilen zodat ik ook 2% betaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ja, alleen als jij je ouders het geld (de 100k) leent en zij dan het hele bedrag betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
@kx22 Kun je ons een update geven met hoe het gaat? Ben benieuwd hoe het gaat.

Voor diegenen die zich afvragen waar ik het over heb, zie post 1 en 2

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• kx22
Hbeez schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:19:
@kx22 Kun je ons een update geven met hoe het gaat? Ben benieuwd hoe het gaat.

Voor diegenen die zich afvragen waar ik het over heb, zie post 1 en 2
3 minuten geleden gebeld en gekregen voor de vraagprijs. Mijn aankoopmakelaar heeft gezegd we trekken ons terug, want jullie willen afwachten en we gaan verder met een ander huis (bluf).
Toen belde ze 10 min later terug dat de verkopers niet willen wachten op de andere bezichtigers, want ze hebben zelf ook een deadline voor hun nieuwe huis.

Moet nog wel verbouwen, maar mijn verbouwingsbudget is +30k 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
kx22 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

3 minuten geleden gebeld en gekregen voor de vraagprijs. Mijn aankoopmakelaar heeft gezegd we trekken ons terug, want jullie willen afwachten en we gaan verder met een ander huis (bluf).
Toen belde ze 10 min later terug dat de verkopers niet willen wachten op de andere bezichtigers, want ze hebben zelf ook een deadline voor hun nieuwe huis.

Wat goed, well played & gefeliciteerd! Voor 30k kun je weinig uitbesteden maar wel een boel materialen & goede tools kopen ;)

Edit: verkeerd gelezen. +30k. Snel verdiend in 2 maanden! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Hbeez op 10-08-2022 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
Hbeez schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Wat goed, well played & gefeliciteerd! Voor 30k kun je weinig uitbesteden maar wel een boel materialen & goede tools kopen ;)
Nee ik had al een budget van 50k voor verbouwen, maar gezien de “korting” nu is het 80k.

Hoef alleen vloeren, toilet en badkamer te doen. Behang afhalen en verfen moet mij zelf wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
kx22 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Gefeliciteerd! Fijn dat het toch uitgespeeld kon worden!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11
Vandaag iets heel grappigs meegemaakt:

Ongeveer 2 maand geleden hadden we een bod gedaan op een huis, welke we toen niet gekregen hebben omdat de verkopers liever in zee gingen met mensen die een jaar wilden wachten tot overdracht (inmiddels weet ik dat het huis voor 30k minder verkocht is dan ons bod was).

Vervolgens hebben we 1 maand later alsnog in de stille verkoop een huis kunnen kopen van diezelfde makelaar (die had ons benaderd, omdat wij duidelijk hadden gemaakt zeer serieus te zijn).

Nu had mijn vrouw vandaag ineens een brief in haar postvak op het werk (ziekenhuis), de brief was van de buren enkele huizen verderop van het huis dat we 2 maand geleden misgelopen hadden. Deze mensen wilden ook gaan verkopen, en ze vroegen of wij nog interesse hadden in een huis in die straat, want zij wilden wel graag aan ons verkopen.

Echt bizar: In die specifieke wijk staan niet veel huizen te koop, en door toevalligheden hebben wij nu al de 2e keer kans een huis te bemachtigen die voor de doelgroep echt wel gewild is. Tegelijkertijd vind ik het ook ergens wel absurd dat die verkopers via een briefje mensen gaan benaderen om te kopen, klinkt als omgekeerde wereld.. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ze weten dat wij toendertijd zoveel overboden hadden, en dat ze hopen dat wij ook bij hun huis een dik bod zouden willen neerleggen.

Hoe dan ook: We gaan ze even netjes bellen om te vertellen dat we al een huis gekocht hebben, maar toch blijf ik het bizar vinden dat het in de tijd waar instapklare huizen nog steeds over de toonbank vliegen, het toch nog zo kan gaan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:57
ConQuestador schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:27:

Hoe dan ook: We gaan ze even netjes bellen om te vertellen dat we al een huis gekocht hebben, maar toch blijf ik het bizar vinden dat het in de tijd waar instapklare huizen nog steeds over de toonbank vliegen, het toch nog zo kan gaan.
Dat is wel bijzonder ja, had je bijna 2 huizen :9 . Maar weet je wel zo zeker dat 'de instapklare huizen nog steeds over de toonbank vliegen'? Zou toch es in de gaten houden hoe snel dat huis dan verkocht wordt want dat kan nog wel eens tegenvallen, heb je je eigen huis al in de verkoop?

• ConQuestador
nextnext schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Dat is wel bijzonder ja, had je bijna 2 huizen :9 . Maar weet je wel zo zeker dat 'de instapklare huizen nog steeds over de toonbank vliegen'? Zou toch es in de gaten houden hoe snel dat huis dan verkocht wordt want dat kan nog wel eens tegenvallen, heb je je eigen huis al in de verkoop?
Ik ga het zeker in de gaten houden, de reden dat ik denk dat het nog snel gaat is omdat we bij het 1e huis concurentie hadden van ongeveer 8 mensen. Bij het huis dat we gekocht hebben waren we de enigen die kans hadden, maar we hoorden later via-via dat mensen die het 1e huis ook misgegrepen hadden pissed waren op de makelaar, omdat die dat huis ook wel graag hadden willen kopen.

Tegelijkertijd staat het huis naast ons nieuwe huis nu al enkele weken te koop, en daar is totaal geen interesse voor (totaal niet instapklaar), het huis erachter staat ook al een tijdje te koop, en ook geen interesse (maar die kost 1,1M, moet nog veel aan gebeuren, en heeft vreemde indeling). Ik merk dus wel degelijk dat huizen niet meer wegvliegen, maar echt instapklaar heeft volgens mij niet veel moeite in onze omgeving.

wat betreft mijn eigen huis: Ik huur nu nog, lekker flexibel dus

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
ConQuestador schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Ik ga het zeker in de gaten houden, de reden dat ik denk dat het nog snel gaat is omdat we bij het 1e huis concurentie hadden van ongeveer 8 mensen. Bij het huis dat we gekocht hebben waren we de enigen die kans hadden, maar we hoorden later via-via dat mensen die het 1e huis ook misgegrepen hadden pissed waren op de makelaar, omdat die dat huis ook wel graag hadden willen kopen.

Tegelijkertijd staat het huis naast ons nieuwe huis nu al enkele weken te koop, en daar is totaal geen interesse voor (totaal niet instapklaar), het huis erachter staat ook al een tijdje te koop, en ook geen interesse (maar die kost 1,1M, moet nog veel aan gebeuren, en heeft vreemde indeling). Ik merk dus wel degelijk dat huizen niet meer wegvliegen, maar echt instapklaar heeft volgens mij niet veel moeite in onze omgeving.

wat betreft mijn eigen huis: Ik huur nu nog, lekker flexibel dus
Dus je gaat van een huurhuis naar een huis van ongeveer 1m. Haha das lekker goed gespaard :)

Maar inderdaad, alles wat NIET instapklaar is gewoon minder gewild. Aannemers zitten overvol en je mag blij zijn als je binnen half jaar een ploeg in je huis hebt om te verbouwen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik volg een aantal huizen een tijdje en merk niet echt verschil in gedateerde vs nieuwbouw woningen. Degene die lang te koop staan hebben vaak een 'mankement', vreemde indeling, nieuwbouw zonder uitbouw, of veel te hoge prijs.
Woningen waar nog tonnen in moeten (badkamer, keuken,..) zie ik ook nog verkocht worden binnen enkele weken. Terwijl sommige nieuwbouw al 2-3 maanden te koop staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2022 15:06 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zhiko schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:39:
Even jullie ervaring over het volgende...

Ik wil samen met mijn ouders huis kopen zodat zij erin gaan wonen. Ja ja... het is voor de verandering andersom.

Zij betalen 200 k en ik 100 k zonder voorbehoud van financiering. Betekent dat ik 8% overdrachtsbelasting moet betalen over 100 k en zij 2% over 200 k aangezien zij erin gaan wonen? Kan dit omzeilen zodat ik ook 2% betaal?
De vraag is op wiens naam het huis komt te staan, of het met het oog op erfbelasting handiger is alles op jouw naam te zetten, en of de bank het een goed idee vind jou een hypotheek te verstrekken waar iemand anders eigenaar van is.

Beetje warrig verhaal zonder die details.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• nextnext
Sport_Life schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:04:
Ik volg een aantal huizen een tijdje en merk niet echt verschil in gedateerde vs nieuwbouw woningen. Degene die lang te koop staan hebben vaak een 'mankement', vreemde indeling, nieuwbouw zonder uitbouw, of veel te hoge prijs.
Woningen waar nog tonnen in moeten (badkamer, keuken,..) zie ik ook nog verkocht worden binnen enkele weken. Terwijl sommige nieuwbouw al 2-3 maanden te koop staan.
Bedoel je met 'nieuwbouw' dan echt nieuw en VON? Of huizen van 1 a 3 jaar oud zeg maar? Ben wel benieuwd naar voorbeelden dan want een nieuw huis wat 3 maanden te koop staat vind ik toch wel bijzonder.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nextnext schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Bedoel je met 'nieuwbouw' dan echt nieuw en VON? Of huizen van 1 a 3 jaar oud zeg maar? Ben wel benieuwd naar voorbeelden dan want een nieuw huis wat 3 maanden te koop staat vind ik toch wel bijzonder.
Huizen van hooguit 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:44
ConQuestador schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:27:Echt bizar: In die specifieke wijk staan niet veel huizen te koop, en door toevalligheden hebben wij nu al de 2e keer kans een huis te bemachtigen die voor de doelgroep echt wel gewild is.
In je andere bericht schrijf je dat het huis naast jullie te koop is, daar achter ook te koop is, en de gene die jullie aangeboden hebben en gemist hebben tellen ook nog mij, dat klinkt als aardig wat woningen in een specifieke wijk of ben ik nou gek :)

Desalniettemin, gefeliciteerd met de nieuwe woning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
iketot schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

In je andere bericht schrijf je dat het huis naast jullie te koop is, daar achter ook te koop is, en de gene die jullie aangeboden hebben en gemist hebben tellen ook nog mij, dat klinkt als aardig wat woningen in een specifieke wijk of ben ik nou gek :)
Scherp ;)

Er staan inderdaad wel een aantal woningen te koop, maar niet vergelijkbaar. Die ernaast is uitgeleefd, en die erachter is duur en vreemd ingedeeld. Redenen voor genoeg mensen die links te laten liggen dus ;)

Alles draait gewoon om de staat van de woning op dit moment, ik volg de markt in onze omgeving nu een tijdje, en ik heb huizen gezien die na 4 maand maar weer van de markt gehaald worden, terwijl het huis van de buren in 2 weken verkocht wordt. Prijs nauwelijks anders, maar gewoon instapklaar vs moet-nog-wat-aan-gedaan-worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37
ConQuestador schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Scherp ;)

Er staan inderdaad wel een aantal woningen te koop, maar niet vergelijkbaar. Die ernaast is uitgeleefd, en die erachter is duur en vreemd ingedeeld. Redenen voor genoeg mensen die links te laten liggen dus ;)

Alles draait gewoon om de staat van de woning op dit moment, ik volg de markt in onze omgeving nu een tijdje, en ik heb huizen gezien die na 4 maand maar weer van de markt gehaald worden, terwijl het huis van de buren in 2 weken verkocht wordt. Prijs nauwelijks anders, maar gewoon instapklaar vs moet-nog-wat-aan-gedaan-worden.
Denk ook dat het met locatie te maken heeft. Ook woningen met zeer slecht label en waar nog veel aan moet gebeuren zijn op sommige plekken nog zeer gewild. zie hieronder bijvoorbeeld. Bezichtigingen zijn al vol.

https://www.funda.nl/koop...01737-hof-ter-weydeweg-7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:04
Poeh haha idd zeg. Kan je nog wel een 75k tegenaan gooien om m af te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

Poeh. Vanochtend de sleutel ingeleverd van onze oude (huur)woning na hier 3 dagen druk bezig te zijn geweest met het verwijderen van zaken als laminaat, etc, schoonmaken en oplevering van de woning.

Over het algemeen viel het mee, maar die kleine dingen bij elkaar, de tripjes naar de stort en het schoonmaken maakte het toch veel werk; ware het niet omdat woningcorperaties wel erg vlot zijn in het vragen van absurde bedragen voor (kleine) handelingen dat een tripple check erg verstandig was.

Sinds vorige week zondag hebben zijn wij ook daadwerkelijk verhuisd nadat onze badkamer, woonkamer en slaapkamer daadwerkelijk klaar en leefbaar was. Met nog circa 50 verhuisdozen (waren er 120) en diverse kasten te gaan hebben we nog redelijk wat werk aan de winkel. :X

Ondertussen hebben wij van diverse partijen vernomen dat eind augustus t/m september de meeste renovatie zaken (voegwerk, na-isolatie, plaatsen van de airco's en vervangen van de keuken) op de planning staat. Ondertussen is ons kantoor klaar en de walk-in ruimte/closet gaat dit weekend nog klaarkomen.

Ondanks alles gaat het voorspoedig, volgens planning (de meeste dingen doen wij zelf met hulp van onze familie en vrienden) en volgens budget. Maar holy crap, het geld vliegt eruit momenteel 8)7

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
120 verhuisdozen?!
Klinkt alsof er nog wel wat extra ritjes naar de stort gemaakt hadden kunnen worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
Blijkbaar wordt er weer een ouderwetse open huizen dag georganiseerd door het NVM. Kom dit voor het eerst weer tegen.

https://www.nvm.nl/wonen/nvm-open-huizen-dag/

Op 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 14:12
Laapo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:02:
Blijkbaar wordt er weer een ouderwetse open huizen dag georganiseerd door het NVM. Kom dit voor het eerst weer tegen.

https://www.nvm.nl/wonen/nvm-open-huizen-dag/

Op 1 oktober.
Was dit niet weg i.v.m. Covid?

Bericht van: 11 mrt. 2020
https://www.telegraaf.nl/...n-openhuizendag-om-corona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Ja, klopt inderdaad. Maar het leek er even naar dat het niet meer in de oorspronkelijke vorm zou worden georganiseerd. Nu weer terug van weggeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-05 13:26
Ik heb even wat perspectieven nodig. Huis staat te kopen voor 350. Is in de afgelopen 10 jaar niks aan gedaan. energielabel D. Badkamer is een hok met een douche meer niet. aanbouw is zelf geplaats 10 jaar geleden, maar heeft al een lekkend raam en ik het leek alsof ik een hint van optrekkend vocht bespeurde bij de bezichtiging. Heeft wat geld nodig voor modernisering.

Huis in de buurt ziet er precies hetzelfde uit, maar is duidelijk recent nog helemaal aangepakt. Badkamer verplaats naar een grotere kamer. Alle kamers zijn netjes afgewerkt. Duidelijk een instapklare woning. Stond voor dezelfde prijs te koop. Het perceel hiervan is echt een kwart kleiner.

Ik kan helaas niet zien voor welke prijs deze is gegaan nog, omdat het nog niet helemaal rond is.

Wat lijkt jullie een redelijk bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• md10
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-05 07:17
Huizen vliegen over de toonbank?
Ik heb mijn huis verkocht in Amersfoort Vathorst 26 april. Vandaag passeren van de akte. Absolute hoofdprijs. Hoefde niets aan te gebeuren, huis uit jan 2016. Mijn overbuurman heeft exact hetzelfde huis, huis verkocht eind juli. 50% minder kijkers, 65000 euro minder dan mijn huis en 100% vergelijkbaar.
Ja, instapklare huizen verkopen nog makkelijk, maar de prijzen staan fors onder druk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 07:39
Vrijdag een huis bekeken. De makelaar gaf ons aan alle kanten het idee dat we geen kans gaan maken, zeker na ons antwoord op haar rechtstreekse vraag of we nu huren. We willen desondanks wel bieden op het huis, maar het gaat weer een kansloos verhaal worden: dikke kans dat de makelaar het bod niets eens voorlegt (omdat we huren nu). Ik ben echt zo klaar met het proberen te kopen van een huis.

Ik denk erover de bewoners/verkopers rechtsreeks te benaderen zodat het bod in elk geval in beeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:21:
Vrijdag een huis bekeken. De makelaar gaf ons aan alle kanten het idee dat we geen kans gaan maken, zeker na ons antwoord op haar rechtstreekse vraag of we nu huren. We willen desondanks wel bieden op het huis, maar het gaat weer een kansloos verhaal worden: dikke kans dat de makelaar het bod niets eens voorlegt (omdat we huren nu). Ik ben echt zo klaar met het proberen te kopen van een huis.

Ik denk erover de bewoners/verkopers rechtsreeks te benaderen zodat het bod in elk geval in beeld is.
Waarom niet gewoon een goed bod neerleggen?

Huren wordt ook wel positief door korte aanvaardingstermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:55

Waarom ben je met huren kansloos?
Je bent niet afhankelijk van een verkoop, je weet hoeveel geld je zelf hebt en wat je kunt lenen, je bent waarschijnlijk flexibel in de datum van overdracht....

Gewoon bieden als het huis je iets lijkt!
Als jullie bod en de voorwaarden het best zijn gaat die makelaar daar echt wel op in. Die wil ook gewoon snel en makkelijk geld verdienen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat huren een nadeel zou zijn klinkt me ook vreemd in de oren. Ik heb nu net mijn derde huis met elke keer een huurperiode voorafgaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 22:50
Waarschijnlijk omdat je dan geen overwaarde meebrengt en daardoor het eigen geld (meer) moet aanspreken? Dat is het enige dat ik me kan bedenken.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Rukapul schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Waarom niet gewoon een goed bod neerleggen?

Huren wordt ook wel positief door korte aanvaardingstermijn.
Natuurlijk gaan we een goed bod neerleggen. Ik ga mijn tijd niet verdoen met bezichtigingen om geen goed bod neer te leggen.

We zijn er door 3 losse makelaars (2 aankoop, 1 verkoop) op gewezen dat we niet moeten vertellen dat we huren. Het is erg lastig voor makelaars om aan huizen te komen om te verkopen, dus ze verkopen liever aan iemand die zelf ook een huis te verkopen heeft in de hoop dat zij gekozen worden voor die verkoop. Er zijn dus makelaars die biedingen van huurders helemaal niet eens voorleggen aan de verkopende partij.

Deze makelaar was zo bot en zielloos dat we haar verdenken zo'n makelaar te kunnen zijn. Vandaar ook de overweging om de verkopers direct te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
3clectic schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:29:
Waarschijnlijk omdat je dan geen overwaarde meebrengt en daardoor het eigen geld (meer) moet aanspreken? Dat is het enige dat ik me kan bedenken.
We hebben haar duidelijk gemaakt dat we het huis dubbel zouden kunnen financieren (is ook zo) en dat we daarbovenop ook nog eigen vermogen inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een goed bod bij de makelaar gaat echt niet achtergehouden worden voor verkopers hoor*. Als dat uit komt, dan krijgt die makelaar nooit meer een klus (en als ie NVM-lid is, kan ie z'n lidmaatschap vaarwel zeggen). En dat het uitkomt is vrij waarschijnlijk, aangezien iedereen gewoon de uiteindelijke koopsom in het kadaster kan opvragen. Als je telkens achter het net vist, dan heb je gewoon telkens te weinig geboden en/of een 'te 'slecht' voorbehoud gesteld.

* Een kans van 99.99% dat verkopers je gewoon doorverwijzen naar hun makelaar omdat zij die daarvoor ingehuurd hebben. Als ik verkoper zou zijn geweest, had je daarna ook een minnetje achter je naam }:O

[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 15-08-2022 19:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Natuurlijk gaan we een goed bod neerleggen. Ik ga mijn tijd niet verdoen met bezichtigingen om geen goed bod neer te leggen.

We zijn er door 3 losse makelaars (2 aankoop, 1 verkoop) op gewezen dat we niet moeten vertellen dat we huren. Het is erg lastig voor makelaars om aan huizen te komen om te verkopen, dus ze verkopen liever aan iemand die zelf ook een huis te verkopen heeft in de hoop dat zij gekozen worden voor die verkoop. Er zijn dus makelaars die biedingen van huurders helemaal niet eens voorleggen aan de verkopende partij.

Deze makelaar was zo bot en zielloos dat we haar verdenken zo'n makelaar te kunnen zijn. Vandaar ook de overweging om de verkopers direct te benaderen.
Er zou een biedlogboek worden bijgehouden, maar lees net dat het gebruik vanaf 1 juli vrijwillig is en pas na 1 januari 2023 verplicht. Je zou hier naar kunnen informeren bij de makelaar. Die gaat 'm dan denk ik toch al knijpen..

Anders gewoon zo moeilijk mogelijk maken voor de makelaar om het bod achter te houden. Schriftelijk. Als het echt een uniek pand is wellicht ook het bod door de brievenbus doen met een kort begeleidend schrijven.

Denk overigens dat je angst best reëel is. Heb zelf een rare ervaring in het verleden gehad met een bod dat niet was 'aangekomen' en later het er op werd gegooid dat de makelaar corona had en zijn mail niet had gecheckt. Had wel een woning te verkopen maar buiten het werkgebied.

[ Voor 10% gewijzigd door Laapo op 15-08-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Ik weet het niet hoor, maar een makelaar mag geeneens een bod achterhouden voor de verkopers, dus ik vind dat maar een vreemde redenatie. De makelaar staat in dienst van de verkoper en als de verkoper aangeeft om geen biedingen onder een bepaald bedrag te accepteren om in onderhandeling te gaan dan moet je de verkoper daar de schuld van geven, niet de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
naitsoezn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:45:
Een goed bod bij de makelaar gaat echt niet achtergehouden worden voor verkopers hoor*. Als dat uit komt, dan krijgt die makelaar nooit meer een klus (en als ie NVM-lid is, kan ie z'n lidmaatschap vaarwel zeggen). En dat het uitkomt is vrij waarschijnlijk, aangezien iedereen gewoon de uiteindelijke koopsom in het kadaster kan opvragen. Als je telkens achter het net vist, dan heb je gewoon telkens te weinig geboden en/of een 'te 'slecht' voorbehoud gesteld.

* Een kans van 99.99% dat verkopers je gewoon doorverwijzen naar hun makelaar omdat zij die daarvoor ingehuurd hebben. Als ik verkoper zou zijn geweest, had je daarna ook een minnetje achter je naam }:O
Als 3 makelaars dat los van elkaar tegen mij zeggen geloof ik hen wat eerder dan jou, sorry. Ik heb dit echt niet zelf kunnen verzinnen.

Ik probeer bij te houden waar de huizen waar wij op geboden hebben voor weggegaan zijn, maar het Kadaster is gruwelijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Als 3 makelaars dat los van elkaar tegen mij zeggen geloof ik hen wat eerder dan jou, sorry. Ik heb dit echt niet zelf kunnen verzinnen.

Ik probeer bij te houden waar de huizen waar wij op geboden hebben voor weggegaan zijn, maar het Kadaster is gruwelijk traag.
Drie makelaars hebben jou gezegd dat ze biedingen achter houden voor verkopers? Sorry, I call bullshit.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:58:
Het kadaster is niet traag, het kadaster krijgt de informatie pas NADAT de overdracht daadwerkelijk is uitgevoerd bij de notaris (of eerder is ingeschreven maar dat kost geld). Dus als je op huizen hebt geboden die inmiddels de status "verkocht" hebben terwijl de overdracht pas op 1 September plaats gaat vinden, tsja, dan vind je die informatie niet natuurlijk. Er kan in de tussentijd nog van alles misgaan voor de overdracht.
Als een akte bij de notaris is ondertekend, stuurt de notaris deze naar het Kadaster ter inschrijving. De verkoopprijs is bekend zodra de akte is ingeschreven bij het Kadaster. Het is mogelijk dat een recente verkoopprijs nog niet zichtbaar is op het product Koopsominformatie. De koopsominformatie wordt maandelijks bijgewerkt. Rond de 20e van de kalendermaand zijn de gegevens van de maand ervoor beschikbaar.
Bron: https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie

[ Voor 27% gewijzigd door Enforcer op 15-08-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
naitsoezn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

Drie makelaars hebben jou gezegd dat ze biedingen achter houden voor verkopers? Bijzondere regio zoek jij. Sorry, I call bullshit.
Je called maar een eind weg.
- 1 verkopende makelaar nadat duidelijk was dat we geen interesse gingen hebben in het huis wat hij te verkopen hadden en het gesprek richting ons werkveld ging. Hij zei botweg: Weet je wat je fout deed? Je vertelde dat je huurt, nooit doen. En toen kwam de rest van het verhaal
- 1 verkopend makelaar die wij benaderden om aankoopmakelaar voor ons te worden, zelfde verhaal ongeveer als hierboven
- 1 verkoop makelaar, aangewezen door onze financieel adviseur. Die vroeg naar onze huidige zitiatie waarna weer hetzelfde verhaal volgde.

Waarom denk je dat dat biedingen logboek er komt?

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 15-08-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Enforcer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

Het kadaster is niet traag, het kadaster krijgt de informatie pas NADAT de overdracht daadwerkelijk is uitgevoerd bij de notaris (of eerder is ingeschreven maar dat kost geld). Dus als je op huizen hebt geboden die inmiddels de status "verkocht" hebben terwijl de overdracht pas op 1 September plaats gaat vinden, tsja, dan vind je die informatie niet natuurlijk. Er kan in de tussentijd nog van alles misgaan voor de overdracht.
Beetje van het 1, beetje van het ander. Ik ken het Kadaster al wat langer: Ze zijn ook gewoon traag met het vrijgeven van data.

Aanpassing nav jouw quote: Traag dus. Als ze het de 21ste binnen krijgen duurt het een maand.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 15-08-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Beetje van het 1, beetje van het ander. Ik ken het Kadaster al wat langer: Ze zijn ook gewoon traag met het vrijgeven van data.

Aanpassing nav jouw quote: Traag dus. Als ze het de 21ste binnen krijgen duurt het een maand.
Dat is niet traag, dat is gewoon hoe ze werken. Jij krijgt je salaris toch ook 1x in de maand ipv verdeeld over 30dagen een beetje? Weet je wat een administratie dat gaat geven...

Mijn ervaring is dat alle data gewoon netjes op tijd in het kadaster staat, en ik heb heel wat koopsominformatie opgevraagd in mijn leven. Daarnaast zal een notaris ook niet iedere dag alles naar het kadaster opsturen maar dit ook (2-)wekelijks of misschien wel 1x in de maand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Enforcer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Dat is niet traag, dat is gewoon hoe ze werken. Jij krijgt je salaris toch ook 1x in de maand ipv verdeeld over 30dagen een beetje? Weet je wat een administratie dat gaat geven...

Mijn ervaring is dat alle data gewoon netjes op tijd in het kadaster staat, en ik heb heel wat koopsominformatie opgevraagd in mijn leven. Daarnaast zal een notaris ook niet iedere dag alles naar het kadaster opsturen maar dit ook (2-)wekelijks of misschien wel 1x in de maand doen.
Tja, in de datawereld is dat traag. Zeker als een notaris het ook nog even laat liggen.

Verkoopinformatie van 4 maanden geleden is vrijwel onbruikbaar in de huidige markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Als de overdracht op de 1e was kan het nog veel langer duren. Pas de maand erop rond de 20ste wordt het bijgewerkt. Een ruime 7 weken.

Daarnaast hebben ze een heel naar kunstje uitgehaald. Voorheen kon je per postcode zien hoeveel koopsommen ze hadden voor aankoop. Dus bv postcode 1001AA 10 transacties. Als je dan een paar weken daarvoor nog een rapport had besteld met 10 transacties erop dan wist je dat er nog geen nieuwe transactie geregistreerd was. Kan nu niet meer. Met een beetje pech koop je nu meermaals hetzelfde rapport. Kadaster sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:43

Joh een verkoopmakelaar legt elk bod voor aan verkopers. Hij/zij zal misschien even populair doen en zeggen "nou dat ga ik niet eens voorleggen aan mijn client", en dan moet je gewoon nuchter en zakelijk en zonder emotie antwoorden dat hij zelf ook wel weet dat hij verplicht is alle biedingen voor te leggen, en dat je graag verneemt wat de reactie van verkopers is.

Dus daar hoef je geen zorgen over te maken. In plaats daarvan kun je beter kijken naar je bod en of dat wel kans maakt in de huidige markt qua bedrag en condities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:41:
[...]

We hebben haar duidelijk gemaakt dat we het huis dubbel zouden kunnen financieren (is ook zo) en dat we daarbovenop ook nog eigen vermogen inbrengen.
Maar je voelt je toch niet comfortabel om een bod te doen zonder voorbehoud van financiering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik ken het verhaal maar plaats er kanttekeningen bij. Veel makelaars proberen klandizie binnen te harken. Slechts een enkeling zal een bod achterhouden om genoemde redenen.
Blijft over de kleine kans om verkoper te sturen bij vergelijkbare biedingen. Maar dat kan ook andersom, namelijk een integere makelaar die wijst op de voordelen van huurders.
Laapo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Als de overdracht op de 1e was kan het nog veel langer duren. Pas de maand erop rond de 20ste wordt het bijgewerkt. Een ruime 7 weken.

Daarnaast hebben ze een heel naar kunstje uitgehaald. Voorheen kon je per postcode zien hoeveel koopsommen ze hadden voor aankoop. Dus bv postcode 1001AA 10 transacties. Als je dan een paar weken daarvoor nog een rapport had besteld met 10 transacties erop dan wist je dat er nog geen nieuwe transactie geregistreerd was. Kan nu niet meer. Met een beetje pech koop je nu meermaals hetzelfde rapport. Kadaster sucks.
Rapportje van Walterliving en je hebt ook de koopsommen.

Ik kwam laatst op een andere manier achter de koopsom van een nog niet gepasseerd huis: in de taxatie van de woning die we hadden gekocht waarbij de taxateur de verkoopprijs van afgemelde woningen kon raadplegen. In principe kan elke makelaar dat. (Blij toe dat we die eerdere woning op een haar na gemist hebben.)
Hbeez schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Maar je voelt je toch niet comfortabel om een bod te doen zonder voorbehoud van financiering?
Waarom? Als je weet dat je het ruim kunt financieren en evt ook de boete kunt betalen. Een voorbehoud heeft dan eerder een nadeel dan een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Rukapul schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:33:
Waarom? Als je weet dat je het ruim kunt financieren en evt ook de boete kunt betalen. Een voorbehoud heeft dan eerder een nadeel dan een voordeel.
Vandaar de vraag. Dat hij details deelt over z'n financiering klinkt alsof hij de verkoopmakelaar probeert te overtuigen dat de financiering laag risico is, dan ligt een bod zonder voorbehoud voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Joh een verkoopmakelaar legt elk bod voor aan verkopers. Hij/zij zal misschien even populair doen en zeggen "nou dat ga ik niet eens voorleggen aan mijn client", en dan moet je gewoon nuchter en zakelijk en zonder emotie antwoorden dat hij zelf ook wel weet dat hij verplicht is alle biedingen voor te leggen, en dat je graag verneemt wat de reactie van verkopers is.

Dus daar hoef je geen zorgen over te maken. In plaats daarvan kun je beter kijken naar je bod en of dat wel kans maakt in de huidige markt qua bedrag en condities.
Sorry, maar ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat dat zeker niet het geval is. Bij ons weet ik zeker dat tenminste 1x een bod niet is doorgegeven aan de verkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Rukapul schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:33:

Rapportje van Walterliving en je hebt ook de koopsommen.

Ik kwam laatst op een andere manier achter de koopsom van een nog niet gepasseerd huis: in de taxatie van de woning die we hadden gekocht waarbij de taxateur de verkoopprijs van afgemelde woningen kon raadplegen. In principe kan elke makelaar dat. (Blij toe dat we die eerdere woning op een haar na gemist hebben.)
Ik heb een WL abonnement, die zijn net zo afhankelijk van het kadaster. Makelaars kunnen binnen de eigen branchevereniging koopsommen nagaan zodra de koopovereenkomst definitief is dacht ik. Als eventuele voorwaarden verlopen zijn.

Wat dat betreft is het wel handig om goed in contact te blijven met een (NVM) makelaar. Die hebben een echte informatie voorsprong. Kijk zelf ook altijd uit naar hun kwartaalrapportages. Die zitten veel dichter op de huidige trends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-05 23:36
supersoco80 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Bij het bod direct vragen of de biedingen worden vastgelegd in een logboek. Zelfs als dat niet zo is zullen ze de druk voelen om het bod wel degelijk aan de verkopers voor te leggen. Ze nemen echt het risico niet, de gevolgen zijn te groot om het niet te delen.

Daarnaast de volgende keer gewoon in het midden laten of je zelf een woning hebt om te verkopen, maar daar was je zelf ook wel achter. Als ik zou je reacties lees ben je niet op je mond gevallen, dus dat zal vast geen probleem zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SmashCruiser schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Bij het bod direct vragen of de biedingen worden vastgelegd in een logboek. Zelfs als dat niet zo is zullen ze de druk voelen om het bod wel degelijk aan de verkopers voor te leggen. Ze nemen echt het risico niet, de gevolgen zijn te groot om het niet te delen.

Daarnaast de volgende keer gewoon in het midden laten of je zelf een woning hebt om te verkopen, maar daar was je zelf ook wel achter. Als ik zou je reacties lees ben je niet op je mond gevallen, dus dat zal vast geen probleem zijn. :+
Je kan iets niet voorleggen of je kan het voorleggen met de focus op bepaalde zaken :+

"Hallo, met jullie favoriete verkoopmakelaar. Ja,ik dacht ik bel even om de voortgang te melden.

Zoals jullie weten hebben we dus een kijker gehad, een stelletje. Ze waren aardig enthousiast en zeiden het ook prima te kunnen financieren, ook al zitten ze nu in een huurhuis en hebben ze dus geen overwaarde of vergelijkbare situatie qua lasten. Maar, zoals gezegd, zij waren erg overtuigd van hun eigen gelijk.

Jammer genoeg ken ik nogal wat kijkers die huurden en die bij andere objecten ook kwamen kijken en dat was toch vaak met teleurstellende afloop. Zozeer zelfs, dat mijn klanten het huis opnieuw in de verkoop moesten zetten omdat de financiering niet rondkwam ondanks dat het 'geen probleem' was. Dat is natuurlijk niet iets wat wij graag willen, zeker niet in deze markt waar het allemaal wat nauwer komt met financiering.

Volgens week heb ik trouwens weer een afspraak met andere kijkers!

O, trouwens, zal ik dat bod maar gelijk afwijzen?

Groetjes en fijn weekend."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik heb elke keer gezegd dat ik huur en dus super flexibel ben met de overdrachtsdatum. Nooit het idee gehad dat ik dan niet als serieuze partij wordt gezien ofzo, maar als je iets gelooft straal je het ook snel uit, dus straal gewoon uit dat je een rijke baas bent die een matig huis komt bekijken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

Flix20 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:58:
120 verhuisdozen?!
Klinkt alsof er nog wel wat extra ritjes naar de stort gemaakt hadden kunnen worden :+
Zeg dat tegen mijn vrouw, het grootste gedeelte bestond uit haar kleren collectie :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
nwagenaar schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Zeg dat tegen mijn vrouw, het grootste gedeelte bestond uit haar kleren collectie :+
Je kan in dat geval beter om vergeving dan om toestemming vragen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 00:51
Hbeez schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Misschien een domme vraag, maar dit snap ik niet zo goed? Als je na je gesprek met je hypotheekadviseur toch weet wat je kunt krijgen aan hypotheek, en je weet wat je eigen vermogen is, oftewel je weet wat de max is (en zeker als je daaronder biedt) waarom zou je dan een voorbehoud van financiering opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

zunrob schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:00:
[...]

Misschien een domme vraag, maar dit snap ik niet zo goed? Als je na je gesprek met je hypotheekadviseur toch weet wat je kunt krijgen aan hypotheek, en je weet wat je eigen vermogen is, oftewel je weet wat de max is (en zeker als je daaronder biedt) waarom zou je dan een voorbehoud van financiering opnemen?
Omdat de rente op dit moment zeer volatiel is. En ja je kunt een aanvraag bij de bank neerleggen direct na je bezichtiging. Maar er zijn er maar heel heel weinig die dat doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
True schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:04:
[...]

Omdat de rente op dit moment zeer volatiel is. En ja je kunt een aanvraag bij de bank neerleggen direct na je bezichtiging. Maar er zijn er maar heel heel weinig die dat doen.
Stel, je max hypotheek is 6 ton, je hebt samen 1 ton spaargeld, en je biedt 5 ton. Dan is er zelfs met de volatiliteit toch geen reden voor voorbehouden? Je hebt een marge van 2 ton imo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zunrob schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:00:
De meeste hypotheekverstrekkers zullen wel zelf een voorbehoud hebben als bij nader onderzoek nog wat aan het licht komt. Hier in Groot-Brittannie moest ik nog door allerlei hoepels springen en gegevens overleggen na het hypotheekaanbod en het accepteren van het bod (onder voorbehoud dat ik de hypotheek kreeg). En ik vroeg maar om 25% van de aankoopsom...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
zunrob schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:07:
[...]

Stel, je max hypotheek is 6 ton, je hebt samen 1 ton spaargeld, en je biedt 5 ton. Dan is er zelfs met de volatiliteit toch geen reden voor voorbehouden? Je hebt een marge van 2 ton imo...
- Evt ontslag van jezelf of partner
- arbeidsongeschiktheid
- Relatie die uitgaat
- (zeer) lage taxatie kan flink roet in het eten gooien. Ook al kun je 500k lenen op het inkomen, als de taxatie uitkomt op 450, zul je max 450 krijgen.

Maar in z’n algeneenheid eens dat als je veel eigen vermogen inbrengt je risico veel kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Requiem19 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

- arbeidsongeschiktheid
- Relatie die uitgaat
- (zeer) lage taxatie kan flink roet in het eten gooien. Ook al kun je 500k lenen op het inkomen, als de taxatie uitkomt op 450, zul je max 450 krijgen.

Maar in z’n algeneenheid eens dat als je veel eigen vermogen inbrengt je risico veel kleiner is.
Duidelijk. Wij zijn al lang aan het zoeken naar ons eerste koophuis, we hebben ons nooit goed genoeg verdiept in kopen waardoor we nu al jaren gehuurd zitten.
Ik voel me er niet relaxed bij om hier bedragen te gaan noemen, maar we hebben een beetje kunnen sparen en we weten wat we aan max hypotheek kunnen krijgen. Om onze kans te vergroten overwegen wij als we bieden dit te doen zonder voorbehoud van financiering. Wat is jullie kijk hierop? Wanneer zouden jullie dit relaxed aandurven? Financiering op 1 salaris plus eigen vermogen? Bepaald percentage van de max? Vind dit zelf heel lastig inschatten, maar denk dat zonder voorbehoud een (veel) grotere kans geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18-05 12:57
[...]

Shit can hit the fan. Je bank kan omvallen (DSB). Die ton krijg je terug, maar dat is misschien te laat voor de overdracht. Je relatie loopt plotseling op de klippen. Of je zit in 1 keer zonder werk.

Vroegah was een voorbehoud gewoon standaard. Je deed er dan ook een voorbehoud in dat je je eigen huis voor minimaal X verkocht kreeg. En dat werd allemaal geaccepteerd door verkopers. Veel minder risico voor kopers.
Sinds ongeveer 2018 is dat verleden tijd. Toen kwam de tijd van minimaal 10% overbieden zonder voorbehouden in verschillende steden of wijken. Anders kwam je niet eens in de top 5. Wie risico's durft te nemen wordt beloond.
Als de markt weer is afgekoeld en je als verkoper blij bent als je uberhaubt een serieus bod hebt gehad, dan komen de voorbehouden vanzelf terug.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18-05 12:57
zunrob schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:18:
[...]

Duidelijk. Wij zijn al lang aan het zoeken naar ons eerste koophuis, we hebben ons nooit goed genoeg verdiept in kopen waardoor we nu al jaren gehuurd zitten.
Ik voel me er niet relaxed bij om hier bedragen te gaan noemen, maar we hebben een beetje kunnen sparen en we weten wat we aan max hypotheek kunnen krijgen. Om onze kans te vergroten overwegen wij als we bieden dit te doen zonder voorbehoud van financiering. Wat is jullie kijk hierop? Wanneer zouden jullie dit relaxed aandurven? Financiering op 1 salaris plus eigen vermogen? Bepaald percentage van de max? Vind dit zelf heel lastig inschatten, maar denk dat zonder voorbehoud een (veel) grotere kans geeft.
Het is heel persoonlijk en ligt aan jouw risico tolerantie.
En de kans dat je relatie stukloopt of je je baan verliest kun je zelf het beste inschatten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:04
[...]

We hebben vorige maand een huis gekocht van zes ton met een voorbehoud van drie ton zodat in het geval dat mijn buitenlandse inkomen niet mee zou tellen we er nog onderuit zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Requiem19 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

- arbeidsongeschiktheid
- Relatie die uitgaat

Eens met je punten. Met betrekking tot taxatie kun je bijv. bij VEH een spoedtaxatie krijgen in de wettelijke bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:28
Wel of niet voorbehoud van financiering, hou er rekening mee dat de rente nogal sterk stijgt de laatste tijd.

Dit geeft een groot nadeel namelijk dat de datum dat je bij de notaris zit de datum is van de hoogte van de rente, en als die datum nou over een aantal maanden is en de rente is wederom flink gestegen, mag je hopen dat je niet de maximale hypotheek hebt opgenomen want dan kun je ineens flink minder lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Kees85 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 04:31:
Wel of niet voorbehoud van financiering, hou er rekening mee dat de rente nogal sterk stijgt de laatste tijd.

Dit geeft een groot nadeel namelijk dat de datum dat je bij de notaris zit de datum is van de hoogte van de rente, en als die datum nou over een aantal maanden is en de rente is wederom flink gestegen, mag je hopen dat je niet de maximale hypotheek hebt opgenomen want dan kun je ineens flink minder lenen.
De datum van de hypotheek offerte aanvragen bij de adviseur js de hoogte van de rente(+ paar dagen verwerkingstijd) niet de datum van passeren bij de notaris (al hadden sommige hypotheek verstrekkers wel in de papieren staan dat als de dagrente op de dag van passeren lager is, dat die lagere dagrente dan wordt gedaan. Geen idee of dat nu nog zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd

Bij de meeste verstrekkers kun je de rente van de offerte vastzetten tot Max een jaar. Sommige doen een kleine boete als het verlengd moet worden, maar dat is peanuts vergeleken met de rentestijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
President schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 06:20:
[...]

De datum van de hypotheek offerte aanvragen bij de adviseur js de hoogte van de rente(+ paar dagen verwerkingstijd) niet de datum van passeren bij de notaris (al hadden sommige hypotheek verstrekkers wel in de papieren staan dat als de dagrente op de dag van passeren lager is, dat die lagere dagrente dan wordt gedaan. Geen idee of dat nu nog zo is)
Klopt, bij ABN kun je op moment van passeren ook nog de actuele rente krijgen als die lager is (hoger mag vast ook ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
nextnext schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Klopt, bij ABN kun je op moment van passeren ook nog de actuele rente krijgen als die lager is (hoger mag vast ook ;))
Ook daar is het afhankelijk van welk hypotheek-product je kiest (bij de budget hypotheek van ABNAMRO geld dat namelijk niet).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Ook daar is het afhankelijk van welk hypotheek-product je kiest (bij de budget hypotheek van ABNAMRO geld dat namelijk niet).
Ja klopt en je betaalt 0.1% meer voor de Woning hypotheek dan de budget hypotheek, dus dit voordeel kost wel wat idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Los van het feit dat dit gewoon fout is zoals ook door anderen aangegeven: bij het verkrijgen van een hypotheekofferte staat de rente vast, meestal voor 6 of 12 maanden, langer is mogelijk met een kleine boete.

Maar hoe zou je dit hypothetische probleem überhaupt met een voorbehoud kunnen afschermen, want voorbehoud tot aan de tekendatum is niet iets wat een verkoper gaat accepteren hoor, die wil op een gegeven moment ook een bepaalde zekerheid.

Hiernaast is het juist de laatste tijd (zo'n 1,5 mnd) dat de rentes weer wat aan het dalen zijn. Het afnemen van een hypotheekproduct waarbij je de laagste rente krijgt (dagrente) bij passeren óf hypotheekofferte is hierom wel een mogelijk verstandige keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

[...]

Ik voel me er niet relaxed bij om hier bedragen te gaan noemen, maar we hebben een beetje kunnen sparen en we weten wat we aan max hypotheek kunnen krijgen. Om onze kans te vergroten overwegen wij als we bieden dit te doen zonder voorbehoud van financiering. Wat is jullie kijk hierop?
Ik zou dat zeker wel aandurven, maar wees je gewoon bewust van de eventuele gevolgen. Stel je wordt ontslagen of de relatie is voorbij en je moet worst case de 10% boete betalen, hoe erg is dat dan?
Als je daardoor in de schulden belandt, dan moet je het niet doen.
Maar als je alleen wat geld kwijt bent, dan zou je het een acceptabel risico kunnen vinden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
[...]

Ik heb bij de aankoop van mijn vorige huis geboden zonder voorbehoud. Dat heb ik enkel gedaan omdat mijn ouders/familie mij een hypotheek had kunnen verstrekken als dit bij de bank niet was gelukt. Als ik die zekerheid niet zou hebben zou ik het niet doen.

Het lijkt erop dat de markt wat aan het verschuiven is, er minder kijkers zijn en de huizen wat langer te koop staan. Dan zou je zeggen dat het minder belangrijk wordt om te bieden zonder voorbehoud, maar juist je zoektocht te intensiveren en op meer huizen te bieden. Dan ga je vanzelf ergens tegenaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
[...]

Ik kan hier twee dingen over zeggen:

1) Ja, het is inderdaad zo dat een bod zonder voorbehoud financiering veel meer kans maakt. Ik heb zelf ook meerdere keren een woning/appartement verkocht en als verkoper was ik veel sneller geneigd om een voor een bod zonder voorbehoud te gaan.

2) Je vraag over wat 'comfortabel' voelt is echt een heel persoonlijke vraag. Ik zou deze vraag hier niet stellen en dan je strategie baseren op wat je hier leest. Een huis kopen is een enorme beslissing en hoewel het in principe 98% van de keren goed gaat als je goed voorbereid bent, moet je nadenken over wat er gebeurt als je in die 2% zit waarbij er een kink in de kabel komt. Niemand staat in jullie schoenen en kan heel jullie situatie goed inschatten.

Ik zou een goede hypotheekadviseur (/financieel adviseur?) in de hand nemen, je persoonlijke situatie goed doorspreken en hem de scenario's laten schetsen. Op basis daarvan kun je een bepaalde strategie hanteren. Het beginpunt is dat het goed moet voelen voor jezelf en je partner.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 11:51

DHV

Iemand recente ervaringen met kopen in regio Den Bosch ( niet de stad zelf, maar omliggende dorpen)?
Kakt het daar ook een beetje in of genoeg vluchtende randstedelingen die de prijs opschroeven?

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

DHV schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:08:
Iemand recente ervaringen met kopen in regio Den Bosch ( niet de stad zelf, maar omliggende dorpen)?
Kakt het daar ook een beetje in of genoeg vluchtende randstedelingen die de prijs opschroeven?
Heb daar vorig jaar ook gezocht maar in een populair dorp als Rosmalen bijvoorbeeld liggen de prijzen ook vrij hoog merkte ik al wel. Weet niet hoe dicht je in de buurt van de stad wilt wonen maar je kunt dan ook overwegen om een iets grotere cirkel te pakken, bijvoorbeeld Oss, Uden of de gemeente Meijerijstad (Veghel, Schijndel, St. Oedenrode). Daar is het wel wat betaalbaarder vind ik hoewel ook daar volk vanuit bijvoorbeeld Eindhoven terecht komt.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 11:51

DHV

kazuka schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Heb daar vorig jaar ook gezocht maar in een populair dorp als Rosmalen bijvoorbeeld liggen de prijzen ook vrij hoog merkte ik al wel. Weet niet hoe dicht je in de buurt van de stad wilt wonen maar je kunt dan ook overwegen om een iets grotere cirkel te pakken, bijvoorbeeld Oss, Uden of de gemeente Meijerijstad (Veghel, Schijndel, St. Oedenrode). Daar is het wel wat betaalbaarder vind ik hoewel ook daar volk vanuit bijvoorbeeld Eindhoven terecht komt.
Oss en Veghel zijn idd betaalbaarder maar weer wat ver weg van familie (de reden dat we ‘terug’ willen is om die in de buurt te hebben), zij wonen richting Zaltbommel.
Pagina: 1 ... 271 ... 355 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7