Het moge duidelijk zijn dat mijn huiswerk nog niet af is, vanavond na werktijd maar verderShadowhawk00 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:17:
[...]
Of kijk of je wat groters kan kopen zodat je vriend bij jou in kan trekken.
Zij heeft nu een 1p huur appartement, dus de vraag is maar of je over 2 jaar iets kan vinden wat groot genoeg is of dat je toch op een 1p app uitkomt met 2 personen. Dan is koop vaak goedkoper dan huur.
Die 2 jaar is het risico dat het onder water komt groter dan op langere termijn maar de vraag is hoe veel en wat ben je kwijt aan huur, 2 jaar voor 1200per maand huren of 2 jaar voor 1200 kopen waarbij 600 aflossing is kan je 15k onder water staan om gelijk te spelen.
Kijk anders op funda is naar regio den bosch +15km, daar staan nog best wat grotere woningen in. Ik weet niet hoe plaatsgebonden je bent.
Let wel als je gaat huren gaan je maandlasten wel een stuk hoger zijn dan 1200.
Wat aanvullingen op de goede reacties hierboven:
• wat een aankoopmakelaar kan vragen kan je zelf ook vragen. Hooguit is de kans op antwoord kleiner
• naast kadaster is ook Walterliving nuttig met referentiewoningen (historische verkoopprijzen kun terugrekenen)
• door de vakantie is de markt op sommige plekken bijna dood met geen aanvragen voor bezichtigingen
Het is vandaag maandag dus een goed moment om markt te testen met een bod.
• wat een aankoopmakelaar kan vragen kan je zelf ook vragen. Hooguit is de kans op antwoord kleiner
• naast kadaster is ook Walterliving nuttig met referentiewoningen (historische verkoopprijzen kun terugrekenen)
• door de vakantie is de markt op sommige plekken bijna dood met geen aanvragen voor bezichtigingen
Het is vandaag maandag dus een goed moment om markt te testen met een bod.
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-08-2022 08:43 ]
Er is niks goeds of fouts aan een bod die je doet. Het is je eigen persoonlijke mening van wat je van het onderhoud, de staat waarin het verkeert en de ligging van het huis vindt. Probeer zelf een beetje research te doen door o.a.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:19:
Een aankoop makelaar kan idd ook altijd nuttig zijn. Maar zoals ik eerder aan gaf die heb ik momenteel niet omdat ik even gestopt was moet zoeken door alle ellende op de markt. Lees de overbiedingen waren zo extreem dat ik er niet in mee wilde gaan.
- De koopsommeninformatie van het Kadaster op te vragen (€2,80) zodat je weet wat er recentelijk verkocht is voor welke prijs in die straat/wijk
- Zoek de woning op op huispedia zodat je een geschatte marktwaarde hebt
- Zoek de woning op bij Calcasa (€27,95) voor een machinale taxatierapport
- Eventueel de huidige hypotheekinformatie (€2,80) zodat je weet waar men het destijds voor heeft gekocht (ingeschreven). Wellicht kun je nog meer informatie bij het kadaster vinden.
Probeer een waarde eraan vast te plakken die voor jou goed voelt en wat je financieel gezien kan dragen.
Ter illustratie:
Wij hadden 3jaar geleden een prachtig huis op het oog, hoefde echt niks aan gedaan te worden, stond te koop voor 289k op een gewilde locatie, het huis was zelf aan de redelijk kleine kant (90m2) maar wel luxe en modern ingericht, marktwaarde op calcasa was 280k. Koopsommenoverzicht gaf aan dat in die wijk voor het laatst in 2018 vergelijkbare woningen voor 250k zijn verkocht. De mensen zelf hadden de woning in 2011 voor 211k gekocht. Er waren genoeg bezichtigingen, uiteindelijk een 'normaal bod' gedaan van 285k zonder voorbehoud. Kreeg ik de volgende dag van de makelaar een telefoontje of er nog meer in zat omdat er biedingen waren die ver over de 3ton gingen (onder voorbehoud). Ik heb maar gewoon gezegd dat dit de waarde is die wij ervoor over hebben en dat er nog wel een klein beetje rek in zat maar niet veel. Officieel hadden we een budget van 350k maar zoveel geld ga ik voor dat kleine huis niet neertellen. Zoals verwacht is het huis niet naar ons gegaan en is uiteindelijk voor ver boven de 3ton verkocht.
Op dit moment wonen we in een huis met 40m2 meer woonoppervlak, hoekwoning en een grotere tuin voor ongeveer dezelfde waarde als waar destijds dat huis voor verkocht is. Kortom, laat je niet gek maken met "de overbieden-hype" tenzij je het geld hebt liggen en je echt persé graag dat huis zou willen hebben.
-edit-
Mijn persoonlijke ervaring met het huis waar we nu in wonen is als volgt:
375k was 1e vraagprijs september 2019
350k was 2e vraagprijs begin 2020 (dus reeds een aantal maanden op funda)
335k eerste bod gedaan
345k tegenbod ontvangen van verkoper
339k tweede bod gedaan
340k tegenbod ontvangen van verkoper en wij hebben dit geaccepteerd
[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 01-08-2022 08:41 ]
Als je er lang genoeg over blijft twijfelen, wordt de beslissing voor je genomen...
Wat ik nog niet gelezen heb is of je al bent wezen kijken? (kan zijn dat ik er overheen gelezen heb)
Dan raak je spraaks met de verkoopmakelaar en daar mag je best wat kritische vragen aan stellen.
Vraag maar gewoon waarom het huis, in de huidige markt, al 5 weken te koop staat.
Mocht je een bod willen doen zou ik niet te gek beginnen.
Gezien het al 5 weken te koop staat zal het niet storm lopen mbt andere bieders. Dat geeft je wat meer speelruimte. Je eerste bod hoeft niet direct je uiterste/beste bod te zijn. ga wat lager zitten en als dat echt te laag is, hoor je dat vanzelf wel in vorm van een tegenbod.
Als je als reactie krijgt dat het enkel is afgewezen dan kan je altijd om een tegenbod vragen.
Wat ik nog niet gelezen heb is of je al bent wezen kijken? (kan zijn dat ik er overheen gelezen heb)
Dan raak je spraaks met de verkoopmakelaar en daar mag je best wat kritische vragen aan stellen.
Vraag maar gewoon waarom het huis, in de huidige markt, al 5 weken te koop staat.
Mocht je een bod willen doen zou ik niet te gek beginnen.
Gezien het al 5 weken te koop staat zal het niet storm lopen mbt andere bieders. Dat geeft je wat meer speelruimte. Je eerste bod hoeft niet direct je uiterste/beste bod te zijn. ga wat lager zitten en als dat echt te laag is, hoor je dat vanzelf wel in vorm van een tegenbod.
Als je als reactie krijgt dat het enkel is afgewezen dan kan je altijd om een tegenbod vragen.
PSN: Flix20-NL
Verwijderd
Dan begin ik me af te vragen of je nu überhaupt deze stap moet gaan zetten. Zelfs huren zou ik niet aan beginnen als je nu al weet dat het maar voor 1 of 2 jaartjes is. Als je eens een poosje "op jezelf" zou willen proberen, dan kun je ook een paar maanden een vakantiebungalow huren in het winterseizoen. Dat valt qua kosten best mee en dan hoef je je nu niet druk te gaan maken om een heel tijdelijk onderkomen in te gaan richten voor een heel korte periode.BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:26:
[...]
Is ook zo! Het gaat meer om herlocaliseren, deze woning ligt niet op een gunstige locatie voor haar, zodoende dat er dan waarschijnlijk iets anders meer richting haar kant gezocht zal gaan worden.. Ik snap dat 83 meer dan genoeg is voor 2
Ik zie nu dat ik het enorm ongelukkig verwoord heb, het bericht waar je op reageert. Ik wekte daarin een beetje de verkeerde indruk
Tja dat is een beetje de struggle waar ik nu mee zit, beetje veel aan mijn hoofd de laatste tijd dus alles op een rijtje zetten valt niet mee moet ik zeggen. Vanavond wel een aantal uurtjes voor genomen om gewoon te gaan zitten met pen en papier..Verwijderd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Dan begin ik me af te vragen of je nu überhaupt deze stap moet gaan zetten. Zelfs huren zou ik niet aan beginnen als je nu al weet dat het maar voor 1 of 2 jaartjes is. Als je eens een poosje "op jezelf" zou willen proberen, dan kun je ook een paar maanden een vakantiebungalow huren in het winterseizoen. Dat valt qua kosten best mee en dan hoef je je nu niet druk te gaan maken om een heel tijdelijk onderkomen in te gaan richten voor een heel korte periode.
@BarendBotje Even een paar vragen, hoe oud zijn jullie, op welk termijn willen jullie/zij samenwonen? Kunnen jullie samenwonen in een van jullie huur appartementen?
Kijken naar mij zelf hadden we beiden een eigen sociale huur appartement waar ik na 2 jaar bij haar ben ingetrokken, 4 jaar bij haar samengewoond, flink gespaard en recentelijk een woning gekocht waar wij aankomende zaterdag de sleutel van krijgen. Kan deze route niet voor jullie? Overigens woonde wij na een jaar al praktisch samen omdat we schipperde van mijn huis naar haar huis en 5 dagen in de week samen waren. Maandag en vrijdag waren alone tijden!
Kijken naar mij zelf hadden we beiden een eigen sociale huur appartement waar ik na 2 jaar bij haar ben ingetrokken, 4 jaar bij haar samengewoond, flink gespaard en recentelijk een woning gekocht waar wij aankomende zaterdag de sleutel van krijgen. Kan deze route niet voor jullie? Overigens woonde wij na een jaar al praktisch samen omdat we schipperde van mijn huis naar haar huis en 5 dagen in de week samen waren. Maandag en vrijdag waren alone tijden!
Wij zijn 25(ik) en 23(zij). Wat mij betreft kunnen wij nu al samen wonen, echter wilt zij dit nog niet voor een jaar of 1/2. Wij wonen allebei nog thuis, zodoende dat ik dit niet echt als optie zie voor nu om daar samen in te trekkenspijkerhoofd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:19:
@BarendBotje Even een paar vragen, hoe oud zijn jullie, op welk termijn willen jullie/zij samenwonen? Kunnen jullie samenwonen in een van jullie huur appartementen?
Sociale huur kom ik niet aan (inkomen) en zij staat elke keer op plek 300 bij inschrijvingen, daar waar ze al 5 jaar ingeschreven staat. Na een jaar+ wilt ze toch echt iets zelf nu, dan maar de vrij markt waar ze achter gekomen is dat bovenstaand appartement vrijkomt. We gaan zien waar het op uitdraait, in ieder geval meer privacy! Qua kosten zal ik ook echt wel wat bijdragen als ik daar een aantal dagen in de week ben, zo kan er toch maximaal gespaard worden en gewacht op een hopelijke dip in de huizenmarkt.
Zeker gezien jullie leeftijd kan er in 2 jaar heel veel gebeuren, en ook het argument van ja dan moeten we dichter bij mij gaan wonen is prima maar dan moet je wel wat vinden wat voor beide acceptabel is en voor beide ook betaalbaar is. Er zij genoeg mensen die nog 1-2 jaar moeten wachten/zoeken voor een betaalbare huurwoning op de juiste locatie. Bij haar intrekken gaat geen mogelijkheid zijn vanwege de ruimte.BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:28:
[...]
Wij zijn 25(ik) en 23(zij). Wat mij betreft kunnen wij nu al samen wonen, echter wilt zij dit nog niet voor een jaar of 1/2. Wij wonen allebei nog thuis, zodoende dat ik dit niet echt als optie zie voor nu om daar samen in te trekkenZij heeft een appartement van 42 m^2 op het oog welke ze waarschijnlijk kan huren voor 820 excl gwl, vind ik zelf ook al aardig aan de prijs maargoed. Dit is een 1 kamer appartement, en met het feit dat ik 2/3 dagen thuis werk zal ik aan de keukentafel moeten werken(ansich niet een probleem), al denk ik dat 42m^2 een beetje aan de krappe kant is voor 2.
Sociale huur kom ik niet aan (inkomen) en zij staat elke keer op plek 300 bij inschrijvingen, daar waar ze al 5 jaar ingeschreven staat. Na een jaar+ wilt ze toch echt iets zelf nu, dan maar de vrij markt waar ze achter gekomen is dat bovenstaand appartement vrijkomt. We gaan zien waar het op uitdraait, in ieder geval meer privacy! Qua kosten zal ik ook echt wel wat bijdragen als ik daar een aantal dagen in de week ben, zo kan er toch maximaal gespaard worden en gewacht op een hopelijke dip in de huizenmarkt.
Als je nu wilt gaan huren gaat je dat zeker 800+ per maand aan huur kosten, als jij berekend hebt dat je met kopen maar 1200 per maand kwijt gaat zijn dan is dat waarschijnlijk minimaal 400 per maand aan aflossing dus dan ben je hetzelfde bedrag per maand kwijt.
Je woning is groot genoeg voor 2en dus als je wilt gaan samenwonen kan je dan "tijdelijk" bij jou samen gaan wonen en dan sparen om wat groters te gaan kopen. Tot die tijd bouw jij vermogen op.
En misschien kan je nu al een woning kopen die wat gunstiger ligt voor beide, ik bedoel kijk eens op funda besteed daar 1 uurtje aan.
De jubelton is een goede gelegenheid om erfbelasting te besparen, maar moet je wel afwegen tegen de risico's die er nu tegenover staan als je een woning koopt. Heb je ook geprobeerd om in nieuwbouwprojecten in te schrijven elders in de regio?BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:28:
[...]
Wij zijn 25(ik) en 23(zij). Wat mij betreft kunnen wij nu al samen wonen, echter wilt zij dit nog niet voor een jaar of 1/2. Wij wonen allebei nog thuis, zodoende dat ik dit niet echt als optie zie voor nu om daar samen in te trekkenZij heeft een appartement van 42 m^2 op het oog welke ze waarschijnlijk kan huren voor 820 excl gwl, vind ik zelf ook al aardig aan de prijs maargoed. Dit is een 1 kamer appartement, en met het feit dat ik 2/3 dagen thuis werk zal ik aan de keukentafel moeten werken(ansich niet een probleem), al denk ik dat 42m^2 een beetje aan de krappe kant is voor 2.
Misschien kan je ook wat concessies doen en minder stedelijk wonen. Ik woon nu liever minder stedelijk met meer rust om mij heen in deze tijden. Dat ik wat verder moet reizen met een auto neem ik voor lief, als ik beter kan wonen in rust.
Even om je een situatieschets te geven; vorig jaar oktober was het de beste moment om te tekenen voor een hypotheek. Nu zijn de rentes inmiddels drie keer over de kop gegaan, maar zijn de huizenprijzen nog niet echt gecorrigeerd. Maandlasten voor dezelfde leenbedrag van hypotheek is een stuk hoger dan voorheen. Praat je over honderden euro's.
Koop je ook nog eens een kluswoning, dan moet je ook nog eens heel wat investeren in verduurzaming, wat ook weer de uiteindelijke betaalde prijs voor je woning opdrijft.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Ja zo was dat ook tussen mijn vriendin en ik, ik wilde eerder, zij was er nog niet aan toe!BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:28:
[...]
830 is ook aan de prijs voor 1 kamer, maar goed het kan erger als ik collega's hoor in onze hoofdstad.
Waarom niet de stap maken en proberen om de woning te kopen? Ik weet niet of er een dip komt, ik weet ook niet of het nog gaat stijgen. Ik vraag mij af of er echt een dip komt want de economie draait bijzonder goed en er is een fors personeelstekort. Als je nu kan kopen zou ik het zeker doen voor de komende 5 jaren want jij gaat meer verdienen waarschijnlijk, en je maandlasten blijven het zelfde terwijl huur enkel duurder zal worden.Sociale huur kom ik niet aan (inkomen) en zij staat elke keer op plek 300 bij inschrijvingen, daar waar ze al 5 jaar ingeschreven staat. Na een jaar+ wilt ze toch echt iets zelf nu, dan maar de vrij markt waar ze achter gekomen is dat bovenstaand appartement vrijkomt. We gaan zien waar het op uitdraait, in ieder geval meer privacy! Qua kosten zal ik ook echt wel wat bijdragen als ik daar een aantal dagen in de week ben, zo kan er toch maximaal gespaard worden en gewacht op een hopelijke dip in de huizenmarkt.
Ik denk persoonlijk dat dit niet echt binnen je budget gaat vallen. De VP is 275k. zit je met je KK al tegen de 300k aan.BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:02:
Hallo allen,
Ik ben nu serieuzer aan het kijken naar een woning nu er wat meer op de markt lijkt te komen. Ik zit nogsteeds in dubio tussen huren en kopen. Mijn hypotheek hoogte is ongeveer 200.000, met mogelijk een jubelton en/of eigen investering. Het appertement dat ik gezien heb afgelopen week is de volgende:
https://www.funda.nl/koop...90-jan-krusemanstraat-42/
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, moet ik bang zijn om mogelijk onder water komen te staan, ik kom vanuit een thuis wonende situatie af. Ziet er ansich niet raar uit, alleen de servicekosten van 154 euro vind ik aardig flink. Met hypotheek en servicekosten zal ik 1200 euro vaste lasten krijgen als ik even snel de hypotheek via de rabobank bereken.
Alle tips welkom!
Je geeft aan een hypotheek van ca. 200k te kunnen krijgen. Stel dat je er de volle jubelton bij kan krijgen wordt het al krapjes. En dan hebben we het nog niet over het potentiële overbieden gehad.
Hoewel ik mij nu bedenk dat je natuurlijk geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen. Daar valt een hele kostenpost wel weg.
[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 01-08-2022 09:50 ]
Hoeveel word er nog overboden tegenwoordig? Ik hoor verschillende verhalen waarin de ene keer fors overboden word, en de andere keer je de vraagprijs kan betalen. Hiervoor kun je dus een aankoopmakelaar inhuren, die weet alles van de markt af en betaal je nooit teveel voor een woning! Dankzij onze makelaar hebben wij een woning gekocht voor 500K terwijl een half jaar eerder de woningen voor 530 tot uitschieters naar 560 gingen.Flix20 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Ik denk persoonlijk dat dit niet echt binnen je budget gaat vallen. De VP is 275k. zit je met je KK al tegen de 300k aan.
Je geeft aan een hypotheek van ca. 200k te kunnen krijgen. Stel dat je er de volle jubelton bij kan krijgen wordt het al krapjes. En dan hebben we het nog niet over het potentiële overbieden gehad.
Je kan als je het wilt altijd bieden, het is ook niet in de randstad of heel erg stedelijk waar hij wil gaan wonen. Heb even gekeken naar de linkFlix20 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Ik denk persoonlijk dat dit niet echt binnen je budget gaat vallen. De VP is 275k. zit je met je KK al tegen de 300k aan.
Vraag me af of er in die regio wel echt overboden word eigenlijk het is net ver genoeg van eindhoven dat je niet in de hotspot zit maar wel dicht genoeg bij dat het te doen is. ( mits je geen masochistische neiging hebt om het met OV te willen doen )
Overbieden is in deze regio inmiddels uit de mode. Tegenwoordig moet je in je handjes wrijven als je het voor de vraagprijs verkoopt, ik heb een aantal doorstromende collegas die hun huis niet verkocht krijgen, dit terwijl ze wel al in de nieuwe woning wonen. Nogal een kostenpost waar ze slapeloze nachten van ondervinden op het moment.Flix20 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Hoewel ik mij nu bedenk dat je natuurlijk geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen. Daar valt een hele kostenpost wel weg.
Reistijd op het moment is gelijk, woon er niet heel ver vandaan op het moment(werk in Eindhoven). Een half uur 100/80 kachelen op de snelweg is goed te doen en enorm zuinig. Met OV doe je er minimaal het dubbele over, niet de moeite waard.Shadowhawk00 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
Je kan als je het wilt altijd bieden, het is ook niet in de randstad of heel erg stedelijk waar hij wil gaan wonen. Heb even gekeken naar de link.
Vraag me af of er in die regio wel echt overboden word eigenlijk het is net ver genoeg van eindhoven dat je niet in de hotspot zit maar wel dicht genoeg bij dat het te doen is. ( mits je geen masochistische neiging hebt om het met OV te willen doen )
Ja ik ben het allemaal een beetje aan het uitdokteren, puur de input van in dit topic geeft me al een headstart waar ik allemaal naar moet kijken en denkstof. Is een grote stap, waar ik goed over nagedacht wil hebben alvorens ik het onderneem, zodoende dat ik graag ervaringsdeskundigen (welliswaar op het internet) raadpleeg.Monkeydancer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
De jubelton is een goede gelegenheid om erfbelasting te besparen, maar moet je wel afwegen tegen de risico's die er nu tegenover staan als je een woning koopt. Heb je ook geprobeerd om in nieuwbouwprojecten in te schrijven elders in de regio?
Misschien kan je ook wat concessies doen en minder stedelijk wonen. Ik woon nu liever minder stedelijk met meer rust om mij heen in deze tijden. Dat ik wat verder moet reizen met een auto neem ik voor lief, als ik beter kan wonen in rust.
Even om je een situatieschets te geven; vorig jaar oktober was het de beste moment om te tekenen voor een hypotheek. Nu zijn de rentes inmiddels drie keer over de kop gegaan, maar zijn de huizenprijzen nog niet echt gecorrigeerd. Maandlasten voor dezelfde leenbedrag van hypotheek is een stuk hoger dan voorheen. Praat je over honderden euro's.
Koop je ook nog eens een kluswoning, dan moet je ook nog eens heel wat investeren in verduurzaming, wat ook weer de uiteindelijke betaalde prijs voor je woning opdrijft.
Je hebt het over een ervaring in een prijsklasse of 2 hoger... daarnaast, iedereen die nu nét minder kan krijgen gaat dus ook een klasse lager en daarin overbieden.spijkerhoofd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
Hoeveel word er nog overboden tegenwoordig? Ik hoor verschillende verhalen waarin de ene keer fors overboden word, en de andere keer je de vraagprijs kan betalen. Hiervoor kun je dus een aankoopmakelaar inhuren, die weet alles van de markt af en betaal je nooit teveel voor een woning! Dankzij onze makelaar hebben wij een woning gekocht voor 500K terwijl een half jaar eerder de woningen voor 530 tot uitschieters naar 560 gingen.
En die aankoopmakelaar kost ook wat, samen met de kostenkoper dus een aardige hap uit het budget in een prijscategorie die nog steeds als warmte broodjes over de toonbank gaat.
Ben bang nu overhaast een woning te kopen waar ik misschien beter nog 6 maandjes kan wachten en voor duizenden euros minder te kopen of een lagere rente te hebben..spijkerhoofd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Ja zo was dat ook tussen mijn vriendin en ik, ik wilde eerder, zij was er nog niet aan toe!
830 is ook aan de prijs voor 1 kamer, maar goed het kan erger als ik collega's hoor in onze hoofdstad.
[...]
Waarom niet de stap maken en proberen om de woning te kopen? Ik weet niet of er een dip komt, ik weet ook niet of het nog gaat stijgen. Ik vraag mij af of er echt een dip komt want de economie draait bijzonder goed en er is een fors personeelstekort. Als je nu kan kopen zou ik het zeker doen voor de komende 5 jaren want jij gaat meer verdienen waarschijnlijk, en je maandlasten blijven het zelfde terwijl huur enkel duurder zal worden.
Duidelijk. Afwachten dus. Het is niet alsof je morgen dakloos bent als je deze woning laat lopen.BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Ben bang nu overhaast een woning te kopen waar ik misschien beter nog 6 maandjes kan wachten en voor duizenden euros minder te kopen of een lagere rente te hebben..Dilemmas
Helemaal niets mis met een halfjaar tot een jaar uitstellen. Dit is een best gek moment op de woningmarkt. Als je een jaar uitstelt en de woningen worden alsnog 10% duurder dan is dat pech, misschien kan je je werkgever nu alvast warm maken voor een verhoging om ook dat risico weg te nemen.
*Jubelton daargelaten.. weet even niet goed of dat nu al geschonken kan worden, onder de voorwaarde dat het binnen 2 of 3 jaar besteed wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Laapo op 01-08-2022 10:02 ]
Vandaar dat ik ook schrijf potentieel.spijkerhoofd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
Hoeveel word er nog overboden tegenwoordig? Ik hoor verschillende verhalen waarin de ene keer fors overboden word, en de andere keer je de vraagprijs kan betalen. Hiervoor kun je dus een aankoopmakelaar inhuren, die weet alles van de markt af en betaal je nooit teveel voor een woning! Dankzij onze makelaar hebben wij een woning gekocht voor 500K terwijl een half jaar eerder de woningen voor 530 tot uitschieters naar 560 gingen.
Daar durf ik op die locatie geen uitspraak over te doen. Ken de markt daar simpelweg gewoon niet.
Bij ons, midden nederland, zijn afgelopen 2 maanden 3 gelijke appartementen verkocht met overbiedingen tussen de 10 en 30k (vp 300k, 78m2).
Overigens lijkt deze discussie meer thuis te horen in het ervaring met woning kopen topic.
En ik denk dat @BarendBotje zelf al de beste optie heeft voorgedragen, nog even wachten.
Het klinkt niet heel erg alsof je al heel erg thuis bent bij wat allemaal komt kijken bij de aanschaf van een woning.
Ik zou beginnen met jezelf goed in te lezen en vooral ook kijken wat mogelijk is.
[ Voor 13% gewijzigd door Flix20 op 01-08-2022 10:09 ]
Er zit in januari een mooie (grote) stap aan te komen. Al zal ik niet perse deze stap meteen volledig in een huis willen stortenLaapo schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:01:
[...]
Duidelijk. Afwachten dus. Het is niet alsof je morgen dakloos bent als je deze woning laat lopen.
Helemaal niets mis met een halfjaar tot een jaar uitstellen. Dit is een best gek moment op de woningmarkt. Als je een jaar uitstelt en de woningen worden alsnog 10% duurder dan is dat pech, misschien kan je je werkgever nu alvast warm maken voor een verhoging om ook dat risico weg te nemen.
*Jubelton daargelaten.. weet even niet goed of dat nu al geschonken kan worden, onder de voorwaarde dat het binnen 2 of 3 jaar besteed wordt.
Qua jubelton, dit hebben mijn ouders even genoemd in een discussie als het niet mogelijk is zelf de financiering rond te krijgen, dus of ik er echt op wil rekenen weet ik zo net niet anders blijft het rijkrekenen
Ik zou wachten, je bent 25 nog vrij jong dus als huizenkoperBarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:06:
[...]
Er zit in januari een mooie (grote) stap aan te komen. Al zal ik niet perse deze stap meteen volledig in een huis willen storten![]()
Qua jubelton, dit hebben mijn ouders even genoemd in een discussie als het niet mogelijk is zelf de financiering rond te krijgen, dus of ik er echt op wil rekenen weet ik zo net niet anders blijft het rijkrekenen
Je hebt de tijd een beetje mee dat de enorme spanning van de woningmarkt af is, wat dat betreft een goed moment om het even aan te kijken welke kant het opgaat. Uiteindelijk is het beter samen een woning te kopen over een paar jaar, dan kun je de lasten delen.
Degene die mij een beetje kennen weten dat ik normaal altijd zou zeggen dat je beter kunt 'instappen', maar in dit geval zou ik het niet doen. En als je toch besluit te doen zorg dan dat je er minimaal 10 jaar kunt wonen, dwz als je <10 jaar grote plannen hebt
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2022 10:25 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Tja dat weet je nooit natuurlijk, je kan nu kopen en over 6 maanden zijn de prijzen lager maar ze kunnen ook hoger liggen. En ook kan je over 6 maanden nog kopen? Als de regels veranderen of de rente omhoog gaat ben je ook weer veel geld extra kwijt of kan je niet eens kopen.BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Ben bang nu overhaast een woning te kopen waar ik misschien beter nog 6 maandjes kan wachten en voor duizenden euros minder te kopen of een lagere rente te hebben..Dilemmas
Dus nu kopen kan niet slecht zijn. Maar misschien is goed kijken en meerdere woningen bezichtigen voordat je een huis koopt wel heel verstandig. Niet op 1 huis vastbijten maar gewoon goed informeren en op funda kijken wat er te koop is.
Qua appartementen een VVE heb ik redelijk wat ervaring dus zie mijn tips.
Laat je ouders eventueel ook meedenken en advies geven.
Het hoeft niet vandaag of morgen denk goed na, laat je goed informeren en beslis dan wat /of je wilt kopen. De toekomst weet niemand, wat de markt over 2-3 jaar doet en of je dan wel wilt verhuizen weet ook niemand dus laten leiden door angst voor de toekomst is niet het beste wat je kan doen. Maar gokken met hoop op winst in de toekomst is ook onverstandig.
Bedenk ook, als jou woning minder waard word dan word de woning die je gaat kopen ( die waarschijnlijk groter is ) ook minder waard.
Ik weet niet hoe oud je nu bent; ik zat bij mijn eerste hypotheek als starter ook rond de 800 euro, maar mijn starterssalaris van toen was ook een stuk lager dan een starterssalaris van nu. Die 400 euro verschil zegt dus niet zo veel imho zonder het in 'historische context' te plaatsen, je kunt het wat dat betreft beter uitdrukken als percentage van je inkomen.Sport_Life schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Ik zou wachten, je bent 25 nog vrij jong dus als huizenkoperen dan is 1200 lasten per maand een behoorlijk bedrag. Wij waren net zo oud bij onze eerste woning en zaten destijds aan 800 euro netto hypotheek met 2 startersinkomens en konden nog [...]
Verder wat @Shadowhawk00 hierboven zegt. Zonder de discussie te willen sturen naar of een woning nu wel of niet een beleggingsobject is en zou moeten zijn, zou ik ook op de woningmarkt in veel gevallen het adagium "time in the market beats timing in the market" willen toepassen. In de regel kun je stellen dat hoe sneller je een woning kunt kopen/bezitten hoeveel beter je op de lange termijn af bent. Of er moet op korte termijn een dikke crisis ontstaan waarbij de woningprijzen maximaal kelderen, dan wordt het een ander verhaal, maar dat is koffiedik kijken en een educated guess doen waar de markt heen beweegt. Volgens mij is de algemene opinie nog steeds dat de markt wel wat tempert, maar dat flinke prijsdalingen nog niet direct op de loer liggen...
[ Voor 33% gewijzigd door Harrie_ op 01-08-2022 10:33 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ja, dat gevoel kennen we allemaalBarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Er zijn verder altijd kennissen die het beter weten of het veel ‘slimmer’ zouden doen. Het zal wel.
Als je een huis gevonden hebt dat past, zou ik het gewoon kopen. ‘Bang’ is een slechte raadgever, en met die mindset koop je nooit wat. Dan ga je weer beseffen dat je kansen hebt laten liggen….
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik kon destijds zo'n 180k lenen bij 5,5% (toets) rente, redelijk vergelijkbaar. Dan vind ik 1.200 euro lasten erg hoog, als je nog een beetje leuke dingen wilt blijven doen die geld kosten (reizen, evt trouwen, auto etc).Harrie_ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:28:
[...]
Ik weet niet hoe oud je nu bent; ik zat bij mijn eerste hypotheek als starter ook rond de 800 euro, maar mijn starterssalaris van toen was ook een stuk lager dan een starterssalaris van nu. Die 400 euro verschil zegt dus niet zo veel imho zonder het in 'historische context' te plaatsen, je kunt het wat dat betreft beter uitdrukken als percentage van je inkomen.
Moet ieder voor zich betalen natuurlijk
Eens hoor, maar hij zit nu in een (vind ik) luxe positie dat de markt 2 kanten op kan gaan: doorsudderen of er komt een (kleine) correctie. Grote sprongen (zowel naar beneden als boven) verwacht ik niet op korte termijn dus wat dat betreft is eventjes toekijken hoe de woningvoorraad weer wat aandikt en na een paar jaar samen kopen IMO een verstandige keus.Verder wat @Shadowhawk00 hierboven zegt. Zonder de discussie te willen sturen naar of een woning nu wel of niet een beleggingsobject is en zou moeten zijn, zou ik ook op de woningmarkt in veel gevallen het adagium "time in the market beats timing in the market" willen toepassen. In de regel kun je stellen dat hoe sneller je een woning kunt kopen/bezitten hoeveel beter je op de lange termijn af bent. Of er moet op korte termijn een dikke crisis ontstaan waarbij de woningprijzen maximaal kelderen, dan wordt het een ander verhaal, maar dat is koffiedik kijken en een educated guess doen waar de markt heen beweegt. Volgens mij is de algemene opinie nog steeds dat de markt wel wat tempert, maar dat flinke prijsdalingen nog niet direct op de loer liggen...
Maar nogmaals , als hij zich prettig voelt bij 1.200 lasten per maand wie ben ik dan
De situatie was anders als hij tegen de 30 was, al jaren 1500 per maand huur betaalde en met z'n vriendin een woning op het oog heeft met 2 of 3 slaapkamers waarbij de lasten ook rond de 1.200 liggen , maar dan met een hoger (dubbel) inkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2022 10:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik had niet de hele voorgeschiedenis gelezen dus daar ging ik even aan voorbij...Sport_Life schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:47:
[...]
Ik kon destijds zo'n 180k lenen bij 5,5% (toets) rente, redelijk vergelijkbaar. Dan vind ik 1.200 euro lasten erg hoog, als je nog een beetje leuke dingen wilt blijven doen die geld kosten (reizen, evt trouwen, auto etc).
[...]
Eens hoor, maar hij zit nu in een (vind ik) luxe positie dat de markt 2 kanten op kan gaan: doorsudderen of er komt een (kleine) correctie. Grote sprongen (zowel naar beneden als boven) verwacht ik niet op korte termijn dus wat dat betreft is eventjes toekijken hoe de woningvoorraad weer wat aandikt en na een paar jaar samen kopen IMO een verstandige keus.
Maar nogmaals , als hij zich prettig voelt bij 1.200 lasten per maand wie ben ik dan.
Verder klopt het met die 'leuke dingen' die je noemt, maar daarvan zou ik persoonlijk al zeggen dat je aan trouwen zo min mogelijk geld moet uitgeven
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Daar sluit ik me bij aanSport_Life schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:47:
[...]
… hij zit nu in een (vind ik) luxe positie dat de markt 2 kanten op kan gaan: doorsudderen of er komt een (kleine) correctie. Grote sprongen (zowel naar beneden als boven) verwacht ik niet op korte termijn…
Mijn huis is slimmer dan ik...
1200 per maand aan huur betaal je al snel als je vrije sector moet huren, dan liever dat aan hypotheek betalen dan in een bodemloze put gooien! Daarnaast als de relatie standhoud is de 1200 euro ook maar tijdelijk want met samenwonen kun je alle kosten verdelen!Sport_Life schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:47:
[...]
Ik kon destijds zo'n 180k lenen bij 5,5% (toets) rente, redelijk vergelijkbaar. Dan vind ik 1.200 euro lasten erg hoog, als je nog een beetje leuke dingen wilt blijven doen die geld kosten (reizen, evt trouwen, auto etc).
[...]
Eens hoor, maar hij zit nu in een (vind ik) luxe positie dat de markt 2 kanten op kan gaan: doorsudderen of er komt een (kleine) correctie. Grote sprongen (zowel naar beneden als boven) verwacht ik niet op korte termijn dus wat dat betreft is eventjes toekijken hoe de woningvoorraad weer wat aandikt en na een paar jaar samen kopen IMO een verstandige keus.
Maar nogmaals , als hij zich prettig voelt bij 1.200 lasten per maand wie ben ik dan.
De situatie was anders als hij tegen de 30 was, al jaren 1500 per maand huur betaalde en met z'n vriendin een woning op het oog heeft met 2 of 3 slaapkamers waarbij de lasten ook rond de 1.200 liggen , maar dan met een hoger (dubbel) inkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door spijkerhoofd op 01-08-2022 11:12 ]
Makelaarskosten, overdrachtsbelasting voor wanneer hij weer gaat verhuizen, hypotheekadviseurkosten, notaris kosten, rente over de lening. Dit is ook allemaal geld wat je in een bodemloze put gooit. Ik denk dat voor een periode van 2 jaar huren altijd goedkoper uitvalt.spijkerhoofd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:11:
[...]
1200 per maand aan huur betaal je al snel als je vrije sector moet huren, dan liever dat aan hypotheek betalen dan in een bodemloze put gooien! Daarnaast als de relatie standhoud is de 1200 euro ook maar tijdelijk want met samenwonen kun je alle kosten verdelen!
Ben trouwens wel benieuwd hoe je aan die 1200 p/m bent gekomen.
Als ik nu 200k bij ikbenfrits invoer, kom ik op 950 p/m bruto uit. Met die 150 p/m servicekosten zit je op 1100 totaal.
Soortgelijk appartement zou in de randstad in de vrije sector snel richting de 1500p/m gaan
Als ik nu 200k bij ikbenfrits invoer, kom ik op 950 p/m bruto uit. Met die 150 p/m servicekosten zit je op 1100 totaal.
Soortgelijk appartement zou in de randstad in de vrije sector snel richting de 1500p/m gaan
Dat zijn allemaal dingen die je vrij eenvuodig kunt uitrekenen in een spreadsheet toch?xiangpo schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
Makelaarskosten, overdrachtsbelasting voor wanneer hij weer gaat verhuizen, hypotheekadviseurkosten, notaris kosten, rente over de lening. Dit is ook allemaal geld wat je in een bodemloze put gooit. Ik denk dat voor een periode van 2 jaar huren altijd goedkoper uitvalt.
Bij een annuitaire hypotheek van 200.000 (rente op 3.7%) is de aflossing in jaar 1 per maand 310 euro. De rente is 611 per maand, maar daar krijg je een leuk deel van terug van de belastingdienst. Bruto kom je op 921 euro, maar netto is 706 euro, waarvan dus 310 euro per maand aflossing.
In jaar 2 is het al 321 euro per maand aflossing. In 2 jaar tijd los je dus meer dan 7k af en betaal je netto iets meer dan 400 euro aan rente per maand.
Dan moet je behoorlijk goedkoop huren, zelfs als je in de vergelijking alle aankoopkosten meeneemt.
Dit klinkt beduidend gunstiger dan huren. Bedankt voor het voorrekenen, ik zal eens wat bouwen in excel en wat beter in funda neuzen vanavond.Requiem19 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Dat zijn allemaal dingen die je vrij eenvuodig kunt uitrekenen in een spreadsheet toch?
Bij een annuitaire hypotheek van 200.000 (rente op 3.7%) is de aflossing in jaar 1 per maand 310 euro. De rente is 611 per maand, maar daar krijg je een leuk deel van terug van de belastingdienst. Bruto kom je op 921 euro, maar netto is 706 euro, waarvan dus 310 euro per maand aflossing.
In jaar 2 is het al 321 euro per maand aflossing. In 2 jaar tijd los je dus meer dan 7k af en betaal je netto iets meer dan 400 euro aan rente per maand.
Dan moet je behoorlijk goedkoop huren, zelfs als je in de vergelijking alle aankoopkosten meeneemt.
Goed om te zien dat je niet meer van plan bent om te emigrerenBarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Dit klinkt beduidend gunstiger dan huren. Bedankt voor het voorrekenen, ik zal eens wat bouwen in excel en wat beter in funda neuzen vanavond.
En nu moeten we volgens mij met z'n allen weer over de woningmarkt hebben en kunnen adviesvragen over een nieuw huis kopen weer in het specifieke topic worden gesteld: Ervaring met huis kopen - Deel 8
Succes, ben je eindelijk van school af heb je ineens weer huiswerkBarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Dit klinkt beduidend gunstiger dan huren. Bedankt voor het voorrekenen, ik zal eens wat bouwen in excel en wat beter in funda neuzen vanavond.
Ja of je het beestje nu huiswerk of thuis werken noemt, (bijna) iedereen (moet)/doet hetShadowhawk00 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Succes, ben je eindelijk van school af heb je ineens weer huiswerk
Nu we meer dan 2 weken verder zijn ben ik wel benieuwd naar een update van deze grafiekenMasvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:06:
[Afbeelding]
Aanbod stijgt, prijs per m2 daalt. T.o.v. mei is de prijs per m2 gedaald met meer dan 1.5%, maar mijn data was toen nog niet compleet. Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.
Van de huizen die in prijs dalen, is de prijsdaling gemiddeld rond de 5%.
Nog meer cijfers die je wil zien? Ik hoor het graag.
Waarom vind je die servicekosten eigenlijk aardig flink? Een eigen huis komt nou eenmaal met een hoop extra kostenposten. Voor reservering voor onderhoud zul je bij een normale woning van meer dan een halve eeuw oud ook moeten rekenen op de orde van grootte van 1% van de woningwaarde per jaar. Dat kun je vast wel terugschroeven naar een basic ½% per jaar, maar daarmee zit je ook al boven de 100 euro per maand wat je voor onderhoud zou moeten rekenen.BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:02:
Ziet er ansich niet raar uit, alleen de servicekosten van 154 euro vind ik aardig flink. Met hypotheek en servicekosten zal ik 1200 euro vaste lasten krijgen als ik even snel de hypotheek via de rabobank bereken.
En in die servicekosten zitten bv. ook water (wat normaal ook iets van 25 euro per maand kost) en de opstalverzekering (reken daarvoor normaal ook maar op zo'n 30 euro per maand). Dan hou je nog zo'n 100 euro over aan gezamenlijke kosten en reservering voor onderhoud. Dat lijkt mij helemaal niet zo veel.
Met een appartement met (goede) VvE zul je juist niet zo snel met onverwachte hoge kosten te maken krijgen.tomtom901 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:14:
[...]
Dit zegt eigenlijk al genoeg, er zit dusdanig veel onzekerheid in dat je de flexibiliteit van huren waarschijnlijk beter kunt gebruiken nu. Dan weet je vooraf wat je kwijt bent elke maand, geen (grote) onverwachte kosten en je kan het altijd opzeggen om samen naar iets groters te gaan.
Water zit er niet altijd bij omdat je vaak een eigen watermeter hebt. Het water wat de VVE betaald is vaak alleen voor schoonmaak/onderhoud van gezamelijke delen en groen.Rubbergrover1 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:51:
[...]
Waarom vind je die servicekosten eigenlijk aardig flink? Een eigen huis komt nou eenmaal met een hoop extra kostenposten. Voor reservering voor onderhoud zul je bij een normale woning van meer dan een halve eeuw oud ook moeten rekenen op de orde van grootte van 1% van de woningwaarde per jaar. Dat kun je vast wel terugschroeven naar een basic ½% per jaar, maar daarmee zit je ook al boven de 100 euro per maand wat je voor onderhoud zou moeten rekenen.
En in die servicekosten zitten bv. ook water (wat normaal ook iets van 25 euro per maand kost) en de opstalverzekering (reken daarvoor normaal ook maar op zo'n 30 euro per maand). Dan hou je nog zo'n 100 euro over aan gezamenlijke kosten en reservering voor onderhoud. Dat lijkt mij helemaal niet zo veel.
[...]
Met een appartement met (goede) VvE zul je juist niet zo snel met onverwachte hoge kosten te maken krijgen.
Maar voor de servicekosten echt de gegevens van de VVE opvragen zodat je goed kan zien wat er gedaan word van de 154 euro en hoe de reserves erbij staan. 154 euro per maand klinkt niet als extreem veel maar ook niet als extreem weinig.
In de advertentie staat: "Servicekosten ca. €154,72 per maand (inclusief voorschot voor water, reservering groot onderhoud, opstalverzekering, schoonmaken gemeenschappelijke ruimte, elektra gemeenschappelijke ruimte en klein onderhoud)". Daaruit haalde ik dat het 'gewone' water in die servicekosten zit inbegrepen. Maar het is zeker verstandig om dit na te gaan. En om na te gaan hoe de VvE er verder uitziet.Shadowhawk00 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:54:
[...]
Water zit er niet altijd bij omdat je vaak een eigen watermeter hebt. Het water wat de VVE betaald is vaak alleen voor schoonmaak/onderhoud van gezamelijke delen en groen.
Maar voor de servicekosten echt de gegevens van de VVE opvragen zodat je goed kan zien wat er gedaan word van de 154 euro en hoe de reserves erbij staan. 154 euro per maand klinkt niet als extreem veel maar ook niet als extreem weinig.
Voor een flat uit de jaren '60 kun je wel redelijk wat kosten voor (groot) onderhoud verwachten, dus een wat hogere servicekosten lijken mij niet raar. Deze flat heeft in elk geval geen lift, wat volgens mij al een hoop scheelt in de kosten.
Verwijderd
Ik heb in een jaren 60 appartement gewoond tussen 2005 en 2010 (geen eigen watermeter, ging toevallig ook via de VvE). Dit bedrag is helemaal niet gek. Dat betaalde ik in 2010 volgens mij ook al wel.
@BarendBotje
Wat punten om op te letten.
Bestudeeer de Splitsingsakte + Huishoudelijk Reglement; wat staat daar in over vloerbedekking en aan welke eisen moet dat voldoen. Veel mensen leggen laminaatvloeren verkeerd langs de plinten (contactgeluid) en met goedkope ondervloer. Vraag hierover na bij de buren. Zoek ook of er ooit ruzies hierover zijn geweest. Veel ouderen klagen er overigens sneller over.
154 Euro incl VVE + verwarming is heel laag. Kan zijn dat ze hun zaakjes goed op orde hebben of dat er misschien (nog) geen DMJOP is. Bij een Splitsingsakte uit 2006 is een MJOP verplicht en deze moet om de 5 jaar worden geactualiseerd. Per 10 jaar moet deze geldig zijn. Waarschijnlijk is er een oudere Splitsingsakte.
Op een goede MJOP of onderhoudsplanning staat alles uitgesplitst tot de regenpijpen aan toe. Let ook op de begroting hiervan. Lees de VVE notulen hierover.
Energielabel D is niet zo goed vind ik. Voor bijv. Hybride Warmtepomp in een woonhuis is minstens C nodig. Er zit nu denk ik dubbelglas in. Wel kunststof kozijnen, maar zijn deze dik/sterk genoeg voor HR++ / Triple glas later? Triple glas is nagenoeg even duur als HR++ en gaat ca. 10 jr langer mee. (25 vs 35) Meestal hanteren ze op een MJOP 20 jaar voor dubbel glas. Gaan ze dan alles ineens vervangen? Zoek op de financiering hiervan + of er wordt afgeschreven hierop/gereserveerd.
Verder zijn er veel problemen (geweest) met de sensors op de radiators bij blokverwarming. Verkeerd verbruik geregistreerd. Veel mensen stookten niet veel en moesten enorme rekeningen betalen. Bij anderen werd de woning slecht warm. Vooral op de koudere kanten.
Wat zit eronder achter die witte deur? Is dat het vuilhok? Hoe vaak moeten ze daar zijn?
Is er een concierge of iemand die alles beetje in de gaten houdt?
Bestudeeer de Splitsingsakte + Huishoudelijk Reglement; wat staat daar in over vloerbedekking en aan welke eisen moet dat voldoen. Veel mensen leggen laminaatvloeren verkeerd langs de plinten (contactgeluid) en met goedkope ondervloer. Vraag hierover na bij de buren. Zoek ook of er ooit ruzies hierover zijn geweest. Veel ouderen klagen er overigens sneller over.
154 Euro incl VVE + verwarming is heel laag. Kan zijn dat ze hun zaakjes goed op orde hebben of dat er misschien (nog) geen DMJOP is. Bij een Splitsingsakte uit 2006 is een MJOP verplicht en deze moet om de 5 jaar worden geactualiseerd. Per 10 jaar moet deze geldig zijn. Waarschijnlijk is er een oudere Splitsingsakte.
Op een goede MJOP of onderhoudsplanning staat alles uitgesplitst tot de regenpijpen aan toe. Let ook op de begroting hiervan. Lees de VVE notulen hierover.
Energielabel D is niet zo goed vind ik. Voor bijv. Hybride Warmtepomp in een woonhuis is minstens C nodig. Er zit nu denk ik dubbelglas in. Wel kunststof kozijnen, maar zijn deze dik/sterk genoeg voor HR++ / Triple glas later? Triple glas is nagenoeg even duur als HR++ en gaat ca. 10 jr langer mee. (25 vs 35) Meestal hanteren ze op een MJOP 20 jaar voor dubbel glas. Gaan ze dan alles ineens vervangen? Zoek op de financiering hiervan + of er wordt afgeschreven hierop/gereserveerd.
Verder zijn er veel problemen (geweest) met de sensors op de radiators bij blokverwarming. Verkeerd verbruik geregistreerd. Veel mensen stookten niet veel en moesten enorme rekeningen betalen. Bij anderen werd de woning slecht warm. Vooral op de koudere kanten.
Wat zit eronder achter die witte deur? Is dat het vuilhok? Hoe vaak moeten ze daar zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Durant op 01-08-2022 14:14 ]
Ok vraag prijs geboden en de reactie is dat ze niet eens een tegenbod willen doen. Alleen als ik tussen de 30 en 45k meer wil bieden willen ze praten.
Dan dus niet want vind ik het niet waard.
Als je dat echt te gortig vindt worden maar vraagprijs +20k nog wel interessant vind kun je dat nog als tegenbod doen. Wederom voor één of twee dagen en laat maar pruttelen. Als het niet wordt kan het nog zomaar zijn dat ze je over een week of twee terugbellen.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:59:
Ok vraag prijs geboden en de reactie is dat ze niet eens een tegenbod willen doen. Alleen als ik tussen de 30 en 45k meer wil bieden willen ze praten.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ze willen niet een tegenbod bespreken als hij niet in de door hun aangegeven range valt. Dus hoger bieden heeft geen nut.True schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:02:
[...]
Als je dat echt te gortig vindt worden maar vraagprijs +20k nog wel interessant vind kun je dat nog als tegenbod doen. Wederom voor één of twee dagen en laat maar pruttelen. Als het niet wordt kan het nog zomaar zijn dat ze je over een week of twee terugbellen.
Ik heb het idee dat de makelaar niet eens het bod bij de verkoper heeft neergelegd omdat uit de reactie een heel duidelijk instructie van de verkopende partij lijkt te zitten: Alleen bij ons de verkopende partij neerleggen als het bod tussen x en y ligt. Anders meteen afwijzen.
Mee eens hoor, zijn waarschijnlijk gewoon verkopers die zich rijk hebben gerekend en wellicht voor hun toekomstige woning een iets te hoge geschatte overwaarde hebben genomen danwel voorgeschoteld gekregen. Want waarom geven ze anders een vraagprijs af waarbij ze niet eens willen komen praten als de vraagprijs geboden wordt?Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:59:
Als je ze echt nog ergens mee om de oren wil slaan en je wilt het geld er aan uitgeven dan zou je een online desktoptaxatie kunnen laten uitvoeren voor iets minder dan €100,-, dan heb je normaliter binnen 24uur een taxatierapport binnen (zonder fysieke taxatie) waarmee je dan tegen de makelaar kan zeggen. Hier, dit is mijn laatste bod op basis van deze taxatie...doe ermee wat je niet laten kunt.
Ja vind het ook bijzonder. Een prijs vragen, die prijs bieden en dan niet willen praten.Enforcer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:19:
[...]
Mee eens hoor, zijn waarschijnlijk gewoon verkopers die zich rijk hebben gerekend en wellicht voor hun toekomstige woning een iets te hoge geschatte overwaarde hebben genomen danwel voorgeschoteld gekregen. Want waarom geven ze anders een vraagprijs af waarbij ze niet eens willen komen praten als de vraagprijs geboden wordt?
Als je ze echt nog ergens mee om de oren wil slaan en je wilt het geld er aan uitgeven dan zou je een online desktoptaxatie kunnen laten uitvoeren voor iets minder dan €100,-, dan heb je normaliter binnen 24uur een taxatierapport binnen waarmee je dan tegen de makelaar kan zeggen. Hier, dit is mijn laatste bod op basis van deze taxatie...doe ermee wat je niet laten kunt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zijn pensionado’s die grote delen van het jaar in het Zuiden van Europa zitten en hier wachten op nieuwbouw.
[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 01-08-2022 14:28 ]
Dat gaat weinig uithalen. sterker nog, ik denk zelfs dat dat averechts zal werken.True schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:02:
[...]
Als je dat echt te gortig vindt worden maar vraagprijs +20k nog wel interessant vind kun je dat nog als tegenbod doen. Wederom voor één of twee dagen en laat maar pruttelen. Als het niet wordt kan het nog zomaar zijn dat ze je over een week of twee terugbellen.
Ik zou als verkoper zijnde dan ook zoiets hebben van van zoek het maar uit. Eerst probeer je me te lowballen en nu kom je weer met een te laag bod.
Ik denk persoonlijk dat het meer uit zal halen door bij de makelaar aan te geven dat mochten ze in gesprek willen, ze je altijd kunnen benaderen.
Is de vraagprijs bieden tegenwoordig al lowballen 🤣
Tripple glas kan meestal niet in bestaande kozijnen. Hebben niet de sponningdiepte.Durant schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:50:
@BarendBotje
Hoe durf je te bieden wat ik vraag? Het moet toch niet gekker worden zeg!mentalozzie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:37:
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Jammer dat je bod niet overweging is genomen, maar is blijft een rare markt dat ze zelfs niet willen praten als je de vraagprijs biedt. Dat is toch de reden van een vraagprijsDracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:22:
[...]
Ja vind het ook bijzonder. Een prijs vragen, die prijs bieden en dan niet willen praten.
***members only***
Zijn pensionado’s die grote delen van het jaar in het Zuiden van Europa zitten en hier wachten op nieuwbouw.
Lowballen? Wat is er lowballen aan de vraagprijs?Flix20 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:35:
[...]
Dat gaat weinig uithalen. sterker nog, ik denk zelfs dat dat averechts zal werken.
Ik zou als verkoper zijnde dan ook zoiets hebben van van zoek het maar uit. Eerst probeer je me te lowballen en nu kom je weer met een te laag bod.
Ik denk persoonlijk dat het meer uit zal halen door bij de makelaar aan te geven dat mochten ze in gesprek willen, ze je altijd kunnen benaderen.
De verkoper speelt gewoon een spelletje en dat mag het is tenslotte een vrij land maar de vraagprijs lowballen noemen is absurd als je het mij vraagt.
Ja dat dacht ik dus ook maar kennelijk is de vraagprijs dus een “lokkertje” en moet je daar dan uit opmaken dat als je die biedt je de verkoper beledigd door te “lowballen” zoals eerder genoemd.UTMachine schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:00:
[...]
Jammer dat je bod niet overweging is genomen, maar is blijft een rare markt dat ze zelfs niet willen praten als je de vraagprijs biedt. Dat is toch de reden van een vraagprijs
[ Voor 30% gewijzigd door Dracula op 01-08-2022 15:26 ]
Kom op, er is maar één iemand die dat hier zei en er zitten er gelijk twee op die het grappig/onzin vinden met meerdere thumbs up.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:13:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook maar kennelijk is de vraagprijs dus een “lokkertje” en moet je daar dan uit opmaken dat als je die biedt je de verkoper beledigd door te “lowballen” zoals eerder genoemd.
Relax.
Ik vind het niet netjes van de verkopende partij, want ze zitten je lekker te maken en JOUW tijd te verspelen en dan zo'n niet reeel antwoord geven als je een bod doet.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:13:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook maar kennelijk is de vraagprijs dus een “lokkertje” en moet je daar dan uit opmaken dat als je die biedt je de verkoper beledigd door te “lowballen” zoals eerder genoemd.
Als je daarna direct met 20k maar komt dan ja.mentalozzie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:37:
Raar. En verkopers zich maar afvragen waarom er geen biedingen binnenkomen.
- "Hey, makelaar, nog interesse?"
- "Nee, niets."
- "Oh, ok."
- "Hey, makelaar, nog interesse?"
- "Nee, niets."
- "Oh, ok."
Ik bedoelde het ook alleen maar sarcastisch dat lowballen dis als iemand daar problemen mee heeft was het niet verkeerd bedoeld.True schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Kom op, er is maar één iemand die dat hier zei en er zitten er gelijk twee op die het grappig/onzin vinden met meerdere thumbs up.
Relax.
Edit: gezien de reactie hier vlak boven vind iemand dit toch serieus raar om te doen dus ik neem mijn bericht hierboven terug en benoem het gewoon….
[ Voor 16% gewijzigd door Dracula op 01-08-2022 15:29 ]
oké, ik kijk er echt totaal anders naar maar gelukkig is niet iedereen hetzelfdeFlix20 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Als je daarna direct met 20k maar komt dan ja.
Snap ik niet? Je wil toch de beste prijs eruit slepen?Flix20 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Als je daarna direct met 20k maar komt dan ja.
Dus als je dan een eerste bod doet van de vraag prijs (lijkt mij helemaal niet vreemd aangezien ze dat vragen) en die word afgewezen maar je wil toch heel graag het huis hebben en je bied meer dan ben je een lowballer?
Volgens mij ben je gewoon aan het onderhandelen maar goed ieder zijn ding.
Ik zou het toch gewoon proberen met die 20k extra. Kleine moeite. 1 mailtje sturen.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:18:
[...]
Ze willen niet een tegenbod bespreken als hij niet in de door hun aangegeven range valt. Dus hoger bieden heeft geen nut.
Ik heb het idee dat de makelaar niet eens het bod bij de verkoper heeft neergelegd omdat uit de reactie een heel duidelijk instructie van de verkopende partij lijkt te zitten: Alleen bij ons de verkopende partij neerleggen als het bod tussen x en y ligt. Anders meteen afwijzen.
Lekker stoïcijns. Dit is ons bod.
Zelf een beetje controle houden ipv alles laten bepalen door anderen. Het is en blijft een spel.
Wie weet kantelt de markt over een paar weken en bellen ze toch terug.
Ik heb al aangegeven niet mee te gaan in hun prijs eisen en het hierbij te laten. Ik zat al aan de hoge kant van wat ik max wou bieden op een huis dus ik ga niet van mijn strategie afwijken.de Peer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
Ik zou het toch gewoon proberen met die 20k extra. Kleine moeite. 1 mailtje sturen.
Lekker stoïcijns. Dit is ons bod.
Zelf een beetje controle houden ipv alles laten bepalen door anderen.
Wie weet kantelt de markt over een paar weken en bellen ze toch terug.
Ik zeg niet dat de vraagprijs bieden lowballen is. Ik zeg dat ze het zo kunnen ervaren als je daarna direct met een bod van 20k hoger aan komt zetten.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Snap ik niet? Je wil toch de beste prijs eruit slepen?
Dus als je dan een eerste bod doet van de vraag prijs (lijkt mij helemaal niet vreemd aangezien ze dat vragen) en die word afgewezen maar je wil toch heel graag het huis hebben en je bied meer dan ben je een lowballer?
Volgens mij ben je gewoon aan het onderhandelen maar goed ieder zijn ding.
Onderhandelen is een heel delicaat iets.
Het is een spel waarin 2 partijen positie proberen te verkrijgen en krediet opbouwen.
Momenteel is het gewoon nog steeds een verkopersmarkt, dus je staat als koper altijd minstens 1-0 achter.
Zij hebben iets waar er voor jou op dat moment maar 1 van is. Zij hebben overduidelijk geen haast. Ze hebben een nieuwbouw woning waar ze op wachten meen ik, en ze verblijven langere tijd in het buitenland. Ze kunnen dus wachten tot het juiste bod.
Ze hebben dus een verwachting voor wat het huis moet opbrengen. Deze verwachting zal ongetwijfeld tot stand zijn gekomen in overleg met de makelaar.
Daarnaast zullen ze ook nog wel de verwachting van overbiedingen hebben want dat hebben ze de laatste 3 jaar alsmaar op het nieuws gehoord.
Met de vraagprijs zal je het dus nooit gered hebben. Dat heb je ook bevestigd gekregen.
Maar op dat moment is het nog geen 'lowballen'.
Als je vervolgens 'ineens' met 20k meer over de brug komt, dan zou dat wel als lowballen ervaren kunnen worden en dan heb je al je kaarten gespeeld en zullen ze ook niet meer naar jouw kant op bewegen in de onderhandelingen.
Het is toch nog steeds een verkopersmarkt? In een verkopersmarkt wordt er overboden, de vraagprijs een indicatie wat ze er minimaal voor denken te kunnen krijgen. Ik weet niet hoe lang het huis te koop staat, maar ik zou ook niet happen bij een bod op de vraagprijs als je huis net een week of 3 te koop staat. Wellicht hebben ze ook al hogere biedingen binnen.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Tsja dan nog blijft het raar om niet eens een gesprek aan willen te gaan als iemand de vraagprijs gaat bieden.kw_nl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:58:
Het is toch nog steeds een verkopersmarkt? In een verkopersmarkt wordt er overboden, de vraagprijs een indicatie wat ze er minimaal voor denken te kunnen krijgen. Ik weet niet hoe lang het huis te koop staat, maar ik zou ook niet happen bij een bod op de vraagprijs als je huis net een week of 3 te koop staat. Wellicht hebben ze ook al hogere biedingen binnen.
Maar goed we gaan verder zoeken misschien komen we een ander leuk huis tegen die een wat lagere vraagprijs heeft waardoor ik wat meer kan overbieden.
Ik zou niet alleen naar een lagere vraagprijs kijken. De relatie tussen vraagprijs en verwachtte opbrengst ligt niet vast. Ook de afgelopen twee jaar zijn er nog regelmatig huizen onder de vraagprijs verkocht. Soms omdat het huis minder courant was, en soms omdat men gewoon de vraagprijs te hoog had ingesteld of omdat de belangstelling tegen viel.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:13:
[...]
Tsja dan nog blijft het raar om niet eens een gesprek aan willen te gaan als iemand de vraagprijs gaat bieden.
Maar goed we gaan verder zoeken misschien komen we een ander leuk huis tegen die een wat lagere vraagprijs heeft waardoor ik wat meer kan overbieden.
Niet geschoten is altijd mis. Gewoon bieden wat je er voor over hebt, de vraagprijs geeft slechts een indicatie voor de prijsrange.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik weet niet waar je koopt, maar zijn er meer woningen te koop in de zelfde prijsklasse? Zo ja, lekker daar op focussen! Mijn makelaar zei altijd, je hebt de woning waarde, en daar Max 10k overheen gaan de rest is emotie en die emotie gaat rechtstreeks de zakken in van de verkopers! And so we did en hebben voor de woningwaarde een woning gekocht!Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:13:
[...]
Tsja dan nog blijft het raar om niet eens een gesprek aan willen te gaan als iemand de vraagprijs gaat bieden.
Zeggen ze nee op jouw bod of is er iemand die hoger is, jammer dan op naar de volgende! Wellicht komen ze kruipend terug!
Heel goed, dat wat de verkopend makelaar en de verkopers doen is onfatsoenlijk. Je kunt hooguit laten weten dat je open staat voor een concreet tegenbod en ondertussen verder opzoek gaat.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:28:
[...]
Ik heb al aangegeven niet mee te gaan in hun prijs eisen en het hierbij te laten. Ik zat al aan de hoge kant van wat ik max wou bieden op een huis dus ik ga niet van mijn strategie afwijken.
Als dat zo is kun je laten weten dat er al hogere biedingen binnen zijn. In deze casus ging het over een woning die meer dan 5 weken te koop stond. Daarnaast ook in Haarlem gaan nu lang niet alle huizen boven de 500k zo weg. Het is een grillige markt waarbij veel verkopers er nog steeds vanuit gaan dat er overboden wordt maar dat neemt af in de regio Haarlem( betekend niet dat je een huis kado krijgt)kw_nl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:58:
Toen ik een huis kocht kreeg ik van de makelaar een bos bloemen en de factuur....spijkerhoofd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:41:
Misschien een rare vraag, wij hebben een woning gekocht 3 maanden geleden, en aankomende vrijdag vind de sleuteloverdracht plaats alvorens eerst de inspectie door onze makelaar. Is het normaal om onze aankoopmakelaar een fles wijn te geven of een taart voor zijn diensten? Wij zien dat op de sociale media pagina's van de verkoopmakelaar voorbij komen als ze een koper aan ee huis geholpen hebben. Voor mijn vriendin is het klaar dat we de rekening betalen die wij verschuldigd zijn aan de makelaar als bedankje voor zijn dienstenIk twijfel eraan omdat ik ook niet cheap wil overkomen...
Verwijderd
Gewoon het spelletje mee gaan spelen. Het staat je vrij om over een paar weken een nieuw bod uit te brengen als het nog te koop staat. Principieel zou ik dan gewoon 1000 euro minder bieden en kijken wat er dan gebeurt. Daarnaast zoek je natuurlijk gewoon verder. Afhankelijk van de regio waar je zoekt kan dat overbieden best eens wat minder worden de komende tijd. Je zult geen mega-klapper maken waarschijnlijk, maar ik denk dat de kansen voor kopers wel langzaam wat beter worden.Dracula schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:13:
[...]
De komende weken gebeurt er echt weinig hoor. Er zal maar heel weinig nieuw aanbod op de markt komen en de interesse vanuit de kopers is in de zomervakantie altijd laag. Een paar dagen na het aflopen van de traditionele bouwvak komt het allemaal langzaam weer op gang.
Lekker doen wat goed voelt voor jezelf.spijkerhoofd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:41:
Misschien een rare vraag, wij hebben een woning gekocht 3 maanden geleden, en aankomende vrijdag vind de sleuteloverdracht plaats alvorens eerst de inspectie door onze makelaar. Is het normaal om onze aankoopmakelaar een fles wijn te geven of een taart voor zijn diensten? Wij zien dat op de sociale media pagina's van de verkoopmakelaar voorbij komen als ze een koper aan ee huis geholpen hebben. Voor mijn vriendin is het klaar dat we de rekening betalen die wij verschuldigd zijn aan de makelaar als bedankje voor zijn dienstenIk twijfel eraan omdat ik ook niet cheap wil overkomen...
Maar voel je zeker nergens tot verplicht
Zoals beloofd: De hypotheekgelden gaan ook in het VK direct naar de notaris. Ik ga morgenochtend het resterende bedrag, kosten van notaris en overdrachtsbelasting overmaken, sleuteloverdracht vrijdag maar wil geen risico nemen. Dat gaat niet een rib uit mijn lijf zijn, maar een ribbenkast
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Maar je krijgt er zoveel voor terug!gambieter schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:45:
[...]
Zoals beloofd: De hypotheekgelden gaan ook in het VK direct naar de notaris. Ik ga morgenochtend het resterende bedrag, kosten van notaris en overdrachtsbelasting overmaken, sleuteloverdracht vrijdag maar wil geen risico nemen. Dat gaat niet een rib uit mijn lijf zijn, maar een ribbenkast
Succes en veel woonplezier alvast!
*SPAM*
[ Voor 98% gewijzigd door FeaR op 03-08-2022 10:27 ]
Even vooruitkijkend: Wij hebben een bindende offerte getekend waarin staat dat je het in de eerste 6 maanden kosteloos kan annuleren. Wij hebben nog zo'n 2 maanden om de koopakte/hypotheekakte te ondertekenen. Als we het meer dan dat uitstellen moeten we rente betalen aan de bouwer.
Wat zijn de opties als de rente binnen die 2 maanden dermate daalt dat het loont om te annuleren een een nieuwe aan te vragen? Gewoon snel annuleren en een nieuwe aanvragen? Het wordt dan wel spannend allemaal. Maar worst case scenario is dat we te laat de koopakte ondertekenen waardoor we enkele maanden rente moeten betalen aan de bouwer?
Uiteraard heb je extra advieskosten etc. Maar stel de rente gaat naar 2% dan hebben we het over meer dan een ton dat je aan rente bespaart. Als je de extra kosten van af trekt ben je alsnog flink goedkoper uit.
Wat zijn de opties als de rente binnen die 2 maanden dermate daalt dat het loont om te annuleren een een nieuwe aan te vragen? Gewoon snel annuleren en een nieuwe aanvragen? Het wordt dan wel spannend allemaal. Maar worst case scenario is dat we te laat de koopakte ondertekenen waardoor we enkele maanden rente moeten betalen aan de bouwer?
Uiteraard heb je extra advieskosten etc. Maar stel de rente gaat naar 2% dan hebben we het over meer dan een ton dat je aan rente bespaart. Als je de extra kosten van af trekt ben je alsnog flink goedkoper uit.
Bank uitzoeken die laagste rentestand neemt moment van aanvragen of passeren bij notaris.ObiTewodros schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:45:
Even vooruitkijkend: Wij hebben een bindende offerte getekend waarin staat dat je het in de eerste 6 maanden kosteloos kan annuleren. Wij hebben nog zo'n 2 maanden om de koopakte/hypotheekakte te ondertekenen. Als we het meer dan dat uitstellen moeten we rente betalen aan de bouwer.
Dus ik heb nu te maken met een verkoopmakelaar die geen lijst van zaken en vragenlijst heeft van een woning die al 1,5 week te koop staat. Dat is toch iets standaards wat ze moeten invullen VOOR verkoop?
"Moeten" is erg sterk uitgedrukt - NVM makelaars zullen dit over het algemeen inderdaad voor de verkoop regelen om de verkoop zelf zo soepel mogelijk te laten verlopen (minder verrassingen voor eventuele koper).kx22 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:53:
Dus ik heb nu te maken met een verkoopmakelaar die geen lijst van zaken en vragenlijst heeft van een woning die al 1,5 week te koop staat. Dat is toch iets standaards wat ze moeten invullen VOOR verkoop?
Maar er is geen wet die dat voorschrijft en als de verkopers eigenwijs zijn kunnen ze hem ook in de verkoop gooien zonder "dat soort standaard lijsten".
En het zou ook kunnen dat de verkopend makelaar geen NVM makelaar is en zijn eigen werkwijze er op nahoud...
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
mja je kunt in elk geval lastig inschatten wat je wuil bieden voordat ze lijst a en b hebben ingevuld. Dat kun je kenbaar maken.kx22 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:53:
Ik heb tijdens de bezichtigingen een keer meegemaakt dat er geen lijst was omdat de nabestaanden(lees kinderen) en niks van wisten van de zaken omtrent te woning. Tja dat kan gebeuren!kx22 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:53:
Bij de offerte die we nu hebben is dat niet het geval. Dus je krijgt rente van het moment van tekenen. We hebben daarvoor gekozen omdat niemand vanuit ging dat de rente weer zou dalen. Nu lijkt dat steeds realistischer.Patox schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:54:
[...]
Bank uitzoeken die laagste rentestand neemt moment van aanvragen of passeren bij notaris.
Hehe dat zou ik ook zeggen, dit huis kun je kopen geen idee of iets werkt, wat we straks mee nemen ook geen idee, wat er achterblijft weten we ook niet, belasting en energie kosten nergens te vinden, energie label zal allemaal weel.spijkerhoofd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:21:
[...]
Ik heb tijdens de bezichtigingen een keer meegemaakt dat er geen lijst was omdat de nabestaanden(lees kinderen) en niks van wisten van de zaken omtrent te woning. Tja dat kan gebeuren!
Lijkt mij dat je veel prima kunt invullen ook als na bestaande.
Als je er kosteloos onderuit kunt, zeker doen. Maar dan zal de volgende aanvraag waarschijnlijk bij een andere partij moeten. Je adviseur moet daar ook zin in hebben/€€. Die bouwrente is peanuts lijkt me ten opzichte van de besparing. Neem er meteen een met een goede verhuisregeling, wie weet stijgt de rente later alsnog.ObiTewodros schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:45:
Als mij adviseur geen zin in heeft om mij meer dan een ton te besparen, dan lijkt het mij sowieso een goed idee om een ander adviseur te gaan zoeken.Laapo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:09:
[...]
Als je er kosteloos onderuit kunt, zeker doen. Maar dan zal de volgende aanvraag waarschijnlijk bij een andere partij moeten. Je adviseur moet daar ook zin in hebben/€€. Die bouwrente is peanuts lijkt me ten opzichte van de besparing. Neem er meteen een met een goede verhuisregeling, wie weet stijgt de rente later alsnog.
Gewoon annuleren een ergens anders weer solliciteren.
Het enige probleem is wel dat de overlijdensrisicoverzekering en dergelijke via de huidige adviseur is gegaan, dus misschien moet dat ook opnieuw.
Leuk, die laatste momenten voor de sleuteloverdracht morgen. Mijn hypotheekverstrekker vond blijkbaar dat ik recht heb op een gratis hartverzakking, en maakte niet de overeengekomen £110,000 over, maar £109,980. Oftewel, £20 te weinig. Dat had het kunnen laten falen.
Ik heb de £20 snel overgemaakt, maar hoe incompetent moet je zijn om £20 te weinig over te maken?
Ik heb de £20 snel overgemaakt, maar hoe incompetent moet je zijn om £20 te weinig over te maken?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zou nog kunnen dat de bank extra kosten in rekening gebracht heeft ofzo? Wel een beetje suf, gelukkig is het goed gekomen... alvast voorzichtig gefeliciteerd?gambieter schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:06:
Leuk, die laatste momenten voor de sleuteloverdracht morgen. Mijn hypotheekverstrekker vond blijkbaar dat ik recht heb op een gratis hartverzakking, en maakte niet de overeengekomen £110,000 over, maar £109,980. Oftewel, £20 te weinig. Dat had het kunnen laten falen.
Dan nog zijn ze incompetent, want dat moeten ze weten. Dit is hun dagelijks brood! Wat mogelijk is, is dat de <bliep> die het gedaan heeft een vinkje verkeerd heeft gezet, maar dan nog is dat geen excuus voor zo'n blunder.Compuchip87 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:24:
Zou nog kunnen dat de bank extra kosten in rekening gebracht heeft ofzo? Wel een beetje suf, gelukkig is het goed gekomen... alvast voorzichtig gefeliciteerd?
Even een meninkje van jullie nodig.
Een maatje van mij is in onderhandeling met het kopen van een huis. Het bedrag zijn ze overeen gekomen, maar nu komt de verkoper nu met een voorstel van 15k minder op het huis, maar 15k voor overname van de spullen. De spullen zijn uiteraard geen 15k waard. Betaling van 15k per bank na notaris.
Nu wou mijn maatje sowieso al wat eigen geld inbrengen voor de hypotheek (ruim 50.000, dus nu 35.000), maar heeft dit nadelen voor hem? Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat lagere prijs, dus ook minder overdrachtsbelasting is.
Een maatje van mij is in onderhandeling met het kopen van een huis. Het bedrag zijn ze overeen gekomen, maar nu komt de verkoper nu met een voorstel van 15k minder op het huis, maar 15k voor overname van de spullen. De spullen zijn uiteraard geen 15k waard. Betaling van 15k per bank na notaris.
Nu wou mijn maatje sowieso al wat eigen geld inbrengen voor de hypotheek (ruim 50.000, dus nu 35.000), maar heeft dit nadelen voor hem? Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat lagere prijs, dus ook minder overdrachtsbelasting is.
Voor beide is het inderdaad 'korting' op de overdrachtsbelasting.kx22 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:21:
Even een meninkje van jullie nodig.
Dat is niet altijd waar. De afgelopen 10 jaar was je het beste af geweest als je zo veel als mogelijk had geleend, en om het nog erger te maken was je ook nog eens het beste af geweest met een variabele rente.Noxa schreef op dinsdag 9 februari 2016 @ 10:33:
[...]
Je moet je niet gek laten maken door de huizen markt. Over 2 maanden staan er ook nog huizen te koop en wie weet wel mooier dan wat je nu voor ogen hebt.
Leen nooit meer dan strikt noodzakelijk, liever nog leen zo min mogelijk. Dat is veiliger en goedkoper.
Niet lenen en geen huis kopen was duurder (geeft geen garantie voor de toekomst).
Maar om het buiten de notaris om te doen lijkt me wel een risico. Je kan toch gewoon een bedrag voor roerende zaken opnemen in de koopovereenkomst?True schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Voor beide is het inderdaad 'korting' op de overdrachtsbelasting.
Vroeger kon je voor een twintig jaar oude wasmachine en verlepte gordijnen / vloerbedekking inderdaad wel een flink bedrag opvoeren bij de notaris.Compuchip87 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Maar om het buiten de notaris om te doen lijkt me wel een risico. Je kan toch gewoon een bedrag voor roerende zaken opnemen in de koopovereenkomst?
Tegenwoordig zal ook de notaris ervan overtuigd moeten zijn dat het bedrag in verhouding staat tot de waarde van de spullen.
Hoezo voor beide? Normaal gezien betaalt toch 1 van de partijen (meestal de koper) de overdrachtsbelasting?True schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Voor beide is het inderdaad 'korting' op de overdrachtsbelasting.
Volgens mij zijn de voordelen voor koper:
- Minder overdrachtsbelasting
- Eventueel binnen de NHG grens blijven
- Makkelijker hogere hypotheek krijgen (verkoopwaarde vs taxatie) - (door eigen geld minder van toepassing)
Voordeel verkoper dat ik kan verzinnen is:
- Minder eigen geld in het volgende huis moeten stoppen (aftrekbaarheid)
Maar misschien mis ik iets, of ga ik wel iets leren
Wel raar inderdaad, overdrachtsbelasting wordt ook niet geheven op die 15k als het de lijst van zaken is in het koopcontract. Dat gezegd hebbende zou het wel een papertrail worden waarbij die 15k volgens mij wel als inkomen opgegeven moet worden door de verkopers omdat het boven de drempelwaarde is. Maar voor je kennis/vriend, voor hem is het niet zo boeiend, vooral afspreken dat je het overmaakt of meeneemt ná het tekenen v.d. leveringsakte.Compuchip87 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Maar om het buiten de notaris om te doen lijkt me wel een risico. Je kan toch gewoon een bedrag voor roerende zaken opnemen in de koopovereenkomst?
Correct, het is meer m.b.t. belasting voor de overwaarde als je het in een nieuw huis stopt. Hiernaast is het ook nog een percentage op de (verkoop)makelaarskosten.Ero-Sensei schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:36:
[...]
Hoezo voor beide? Normaal gezien betaalt toch 1 van de partijen (meestal de koper) de overdrachtsbelasting?
Volgens mij zijn de voordelen voor koper:
- Minder overdrachtsbelasting
- Eventueel binnen de NHG grens blijven
- Makkelijker hogere hypotheek krijgen (verkoopwaarde vs taxatie) - (door eigen geld minder van toepassing)
Voordeel verkoper dat ik kan verzinnen is:
- Minder eigen geld in het volgende huis moeten stoppen (aftrekbaarheid)
Maar misschien mis ik iets, of ga ik wel iets leren
Misschien dat de verkopers uit elkaar gegaan zijn en dat de nog inwonende ook eigenaar is (geworden) v.d. inboedel en zo nog even een paar duizend van de ex-partner wilt verduisteren?
Was ook zo met de woning die ik nu gekocht heb. Lijst van zaken en vragenlijst kwam ergens tussen acceptatie bod en tekenen voorlopige koopovereenkomst.kx22 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:53:
De kans dat het een verschil had gemaakt was miniem, want het was evident een gevalletje 'alles eruit' en het belangrijkste was wel gevraagd.
De enige soort van verrassing had niet op die lijsten gestaan, want kwam te voorschijn toen men een boekenkast verwijderde bij het leegruimen: vocht en schimmel op een muur afkomstig van de erachter gelegen badkamer. Tja, dat gebeurt als de kitranden evident op zijn
Met dit soort zaken moet je handelen conform je eigen risicobereidheid. Je komt risicomijdend over en dus loop je bij zo'n huis weg. Ik maak een inschatting van het risico en besluit dan om het wel/niet te accepteren.
Ik vind het alleen maar mooi dat verkopers potentiele kopers afschrikken door dit soort basisdingen niet op orde te hebben
Punt is, dat als je het invult, het ook daar moet zijn.sprhnk schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Hehe dat zou ik ook zeggen, dit huis kun je kopen geen idee of iets werkt, wat we straks mee nemen ook geen idee, wat er achterblijft weten we ook niet, belasting en energie kosten nergens te vinden, energie label zal allemaal weel.
Lijkt mij dat je veel prima kunt invullen ook als na bestaande.
Meestal wordt er in gevallen van nabestaande een 'niet-zelfbewonings' clausule in de overeenkomst meegenomen.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7