Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 269 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
@Willem30 opzich vind ik het aanbod wel redelijk, maar desondanks zou ik daar niet zomaar akkoord mee gaan en het prijsverschil tov een nieuwe eisen. Sowieso al omdat dit blijkbaar niet het eerste is wat ze proberen te flikken.
Anders moeten ze maar een andere koper zoeken :P daar hebben ze in deze tijd ongetwijfeld ook geen zin in.

En als er dan toch een nieuwe in komt, wellicht kan je dan zelf naar inductie kijken ;) win-win.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 18:53
sprhnk schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Mja, ik zou er altijd vanuit gaan dat als je een huis koopt alles binnen nu-5 jaar stuk zou kunnen gaan. Alles in je huis is een 2handsje. Ik zou daarom ook niet moeilijk doen over een marktplaats variant, het enige dat je kunt voorstellen is dat ze het lekker laat zitten en jullie de montage en marktplaats prijs vergoed. Ze is jullie geen gloednieuwe plaat verschuldigd maar een werkende plaat.

Dat gezegd hebbende kost een nieuwe maximaal iets 500 euro in het top segment (minder kan ook) en heb je hem er zelf in 1-2 uurtjes in gezet. Kun je ook meteen de gaskabel vervangen die niemand na 5 jaar vervangd.
We eisen ook geen nieuwe maar een werkende plaat. Heb net rondje gebeld voor witgoedreparateur en met wat werk en 2 nieuwe onderdelen zou het ook te regelen moeten zijn tegen lage prijs en is het volgende week gefixt. Het is ook meer de nonchalance van de verkoopster die we ervaren en dat wij het vermoeden hebben dat verkoopster zelf niks heeft geprobeerd om te regelen en nu zegt dat het helaas niet gelukt is om het te repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:59
Tja het huis waar ik nu in woon liep de WC beneden om de week verstopt.
Onze buurman zei dat die inderdaad zag dat de vorige bewoner steeds met een ontstopper heen en weer liep vanaf de schuur.

Toen we een email daarover stuurde kregen we te horen dat ze niet hadden verwacht dat het ook bij ons zou gebeuren... (Nee ik heb magische poep...)

Loodgieter laten komen en het bedrag vergoed gekregen van vorige bewoners.

Zou me er niet teveel aan irriteren.. geniet vooral van je aankoop en als het goed is moet je nog genoeg andere zaken regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:56:
[...]
De meeste koopcontracten bevatten een nieuw-voor-oud bepaling. Komt er typisch op neer dat er een klein bedrag verschuldigd is.
Nog nooit gezien. Heb je een voorbeeld ?

Edit:
Wel gezien

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 27-07-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Een 2e handsje die bij de woning hoort kan ook misschien al snel kapot zijn.

Oftewel: Wat is het verschil precies?
Dat het zonde is van het geld en de moeite om die 2ehands plaat erin te gooien. Dan kunnen ze net zo goed dat bedrag direct aan de koper geven zodat hij 'm helemaal naar zijn smaak in kan richten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Dat het zonde is van het geld en de moeite om die 2ehands plaat erin te gooien. Dan kunnen ze net zo goed dat bedrag direct aan de koper geven zodat hij 'm helemaal naar zijn smaak in kan richten.
Het argument waar ik op reageerde ging niet over zonde van het geld.
We zitten niet te wachten op een 2ehandsje van marktplaats die misschien al snel kapot kan zijn.
Nu zag ik dat @Willem30 zelf al initiatief heeft genomen om bij een reparateur informeren en dat de kosten voor reparatie erg meevallen.

Gezien verkoopster in zijn ogen niet actief genoeg is zou het verstandig zijn als hij voorstelt om dat reparatiebedrag 50/50 op een bepaalde manier te verdelen. Dan is hij verzekerd van een werkende gasplaat en is verkoopster van haar probleem af.

[ Voor 1% gewijzigd door Wolly op 27-07-2022 10:43 . Reden: Kan natuurlijk ook zijn dat verkoopster de gehele reparatie betaalt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
Wolly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Gezien verkoopster in zijn ogen niet actief genoeg is zou het verstandig zijn als hij voorstelt om dat reparatiebedrag 50/50 op een bepaalde manier te verdelen. Dan is hij verzekerd van een werkende gasplaat en is verkoopster van haar probleem af.
Dat heb ik zojuist ook voorgesteld bij de verkoopmakelaar die het weer met de verkoopster ga bespreken. Lijkt me voor de verkoopster ook snelste en makkelijkste manier. Hoeft ze zelf geen moeite te doen wat bij haar past. Overmorgen mag ze tekenen en dan snel wegwezen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:50
Willem30 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Dat heb ik zojuist ook voorgesteld bij de verkoopmakelaar die het weer met de verkoopster ga bespreken. Lijkt me voor de verkoopster ook snelste en makkelijkste manier. Hoeft ze zelf geen moeite te doen wat bij haar past. Overmorgen mag ze tekenen en dan snel wegwezen. :D
Maar niet de reparatiekosten verdelen, die kosten zijn volledig voor haar. Huis is verkocht met werkende kookplaat en die moet opnieuw werken. Dan is het of reparatiekosten vergoeden, of een vergoeding waarmee jij een nieuwe kookplaat kunt kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
Toke_gt schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Maar niet de reparatiekosten verdelen, die kosten zijn volledig voor haar. Huis is verkocht met werkende kookplaat en die moet opnieuw werken. Dan is het of reparatiekosten vergoeden, of een vergoeding waarmee jij een nieuwe kookplaat kunt kopen.
Nee, verkoper moet zorgen dat de boel werkt en die wil dat faciliteren door een 2e handsje van Marktplaats te kopen.
Dan voldoet verkoper aan zijn/haar verplichting maar koper wil dat niet om de genoemde redenen. En in dat geval zal je samen tot een andere oplossing moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Aomi schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Nee, verkoper moet zorgen dat de boel werkt en die wil dat faciliteren door een 2e handsje van Marktplaats te kopen.
Dan voldoet verkoper aan zijn/haar verplichting maar koper wil dat niet om de genoemde redenen. En in dat geval zal je samen tot een andere oplossing moeten komen.
Kookplaat MP moet wel aan dezelfde eisen voldoen. Als reparatie dan goedkoper is… Maar het is een voorstel aan verkoper, die kan nee zeggen. Ik zou alleen niet voorstellen om de reparatie te delen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Willem30
Update: lang verhaal kort; verkoopster gaat nieuwe kookplaat betalen.
Die heeft ingezien dat ze wat verborgen had gehouden. Ik denk dat verkoopmakelaar haar op een zwarte lijst heeft gezet, want verkoopmakelaar is verkoopster ook beetje zat zo te merken aan de telefoon. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

gambieter schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 03:19:
Oftewel: het is weer een stap dichterbij gekomen...
(huisaankoop in Engeland, dus wat anders. Zie gambieter in "Ervaring met huis kopen - Deel 8").

Nou, het gaat nu echt gebeuren. Alles heeft erg lang geduurd, maar nu zetten ze er vaart in. De notaris (sollicitor) wil nu donderdag (vandaag) de contracten uitwisselen, wat betekent dat ik mijn 10% borg moet storten, en dan kan er volgende week sleuteloverdracht plaatsvinden. Vanwege de bank situatie en de max die per dag kan worden overgemaakt via internetbankieren betekent dat een ritje de stad in...

Eindelijk :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

gambieter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 02:04:
[...]

(huisaankoop in Engeland, dus wat anders. Zie gambieter in "Ervaring met huis kopen - Deel 8").

Nou, het gaat nu echt gebeuren. Alles heeft erg lang geduurd, maar nu zetten ze er vaart in. De notaris (sollicitor) wil nu donderdag (vandaag) de contracten uitwisselen, wat betekent dat ik mijn 10% borg moet storten, en dan kan er volgende week sleuteloverdracht plaatsvinden. Vanwege de bank situatie en de max die per dag kan worden overgemaakt via internetbankieren betekent dat een ritje de stad in...

Eindelijk :)
Hier ook toevallig vandaag de waarborgsom overgemaakt, nog een maandje tot de sleuteloverdracht :*) Had wel even van te voren het maximum over te boeken bedrag wat omhoog gegooid.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

True schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:28:
Hier ook toevallig vandaag de waarborgsom overgemaakt, nog een maandje tot de sleuteloverdracht :*) Had wel even van te voren het maximum over te boeken bedrag wat omhoog gegooid.
De hypotheekverstrekker is nu gevraagd de gelden over te maken (naar mij, als ik het goed begrijp). daar hebben ze normaal 5 werkdagen voor; de sleuteloverdracht is gepland voor volgende week vrijdag. Dat betekent dat ik volgende week weer naar de bank moet om 9x zoveel als vandaag over te maken :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

gambieter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:16:
[...]

De hypotheekverstrekker is nu gevraagd de gelden over te maken (naar mij, als ik het goed begrijp). daar hebben ze normaal 5 werkdagen voor; de sleuteloverdracht is gepland voor volgende week vrijdag. Dat betekent dat ik volgende week weer naar de bank moet om 9x zoveel als vandaag over te maken :+
1) Is dat niet gewoon een instelling in je bank-account, om het maximum (eenmalig / tijdelijk) te verhogen tot het benodigde bedrag?
2) Weet je zeker dat de bank het geld niet gewoon direct naar de notaris overmaakt? Of vertrouwen ze die Engelse notarissen daar niet zo? :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

naitsoezn schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:25:
1) Is dat niet gewoon een instelling in je bank-account, om het maximum (eenmalig / tijdelijk) te verhogen tot het benodigde bedrag?
2) Weet je zeker dat de bank het geld niet gewoon direct naar de notaris overmaakt? Of vertrouwen ze die Engelse notarissen daar niet zo? :P
1) nee, ivm fraude, witwassen etc controle mag het niet meer. En zo kunnen ze even wat extra kosten in rekening brengen (£17).
2) ik heb zoveel correspondentie gehad dat ik het niet meer zeker weet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
naitsoezn schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Bij de rabobank is dat ook wel een feest. Dan ga je naar de app, staat er dat je het bedrag tot max van 50k kan verhogen. Daarboven moet je bellen.
En als je belt, krijg je na een keuze menu te horen dat het in de app kan en wordt de verbinding verbroken 8)7 8)7

Lekker kastje>muur verhaal.

(nb: 2 jaar terug was het zo)

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:45
gambieter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Hier in Nederland gaat het inderdaad altijd via de notaris. Geldverstrekker betaalt de notaris, die doet de eindafrekening en betaalt jou. Misschien dat een sollicitor net anders is maar er zal wel iets van een escrow tussen zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

tomtom901

Moderator General Chat
Flix20 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Bij de rabobank is dat ook wel een feest. Dan ga je naar de app, staat er dat je het bedrag tot max van 50k kan verhogen. Daarboven moet je bellen.
En als je belt, krijg je na een keuze menu te horen dat het in de app kan en wordt de verbinding verbroken 8)7 8)7

Zo is het nog steeds, kan gewoon niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Nou heb gisteren de rekening van de notaris betaald, is voor mij de eerste keer dat ik een huis koop, dus het was best wel even spannend om zo een bedrag over te maken als je dat niet gewend ben.

Toch vandaag ook maar even gebeld of het wel correct ontvangen was.... :s

Maandag tekenen en dan klussen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Terence(x) schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:59:
Toch vandaag ook maar even gebeld of het wel correct ontvangen was.... :s
En ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Compuchip87 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:57:
Hier in Nederland gaat het inderdaad altijd via de notaris. Geldverstrekker betaalt de notaris, die doet de eindafrekening en betaalt jou. Misschien dat een sollicitor net anders is maar er zal wel iets van een escrow tussen zitten toch?
Ik laat het jullie weten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence(x)
Het was binnen gekomen, dus alles op groen :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Willem30
Vanmiddag, na 2,5 maand wachten, naar de notaris en de sleutels van het huis ontvangen. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence(x)
Willem30 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:05:
Vanmiddag, na 2,5 maand wachten, naar de notaris en de sleutels van het huis ontvangen. oOo
Veel plezier, moeten jullie nog veel klussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Terence(x) schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Veel plezier, moeten jullie nog veel klussen ?
Vooral schilderwerk binnen en nieuwe vloeren op begane en 1e verdieping. Verder gaat de badkamer vanaf komende week gerenoveerd worden, want die is in slechte staat. Eind Augustus verwachten we te kunnen verhuizen. We hebben wel kluswerk maar niet alles is direct nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Willem30 op 29-07-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
Nou, dat is mooi zeg.
Had op een huis met vraagprijs 700k geboden. Was op inschrijving en had gisteren nog nagevraagd bij de VERKOOPmakelaar, wat vind jij een goed bod. Hij noemde een bedrag op van 60k meer. Vond het veel overbieden voor deze tijd, maar gezien de situatie en ik nog veel voor mijn huis kan krijgen had ik zoiets van:
Prima.

Blijkt nu dat iemand RUIM meer heeft geboden dan ik.
Weet niet wat ruim is, maar dan ga ik toch vanuit dat het MEER dan 10k is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
kx22 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:46:
Nou, dat is mooi zeg.
Had op een huis met vraagprijs 700k geboden. Was op inschrijving en had gisteren nog nagevraagd bij de VERKOOPmakelaar, wat vind jij een goed bod. Hij noemde een bedrag op van 60k meer. Vond het veel overbieden voor deze tijd, maar gezien de situatie en ik nog veel voor mijn huis kan krijgen had ik zoiets van:
Prima.

Rot zeg, maar dat is nu nog het punt soms zit er nog iemand tussen die random 100k meer biedt. Soms is die er niet er valt geen peil op te trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nou, dat is mooi zeg.
Prima.

Vind alsjeblieft een aankoopmakelaar ... Je bent helemaal van de pot gerukt als je je eigen bod baseert op wat een verkoopmakelaar adviseert :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Vind alsjeblieft een aankoopmakelaar ... Je bent helemaal van de pot gerukt als je je eigen bod baseert op wat een verkoopmakelaar adviseert :?
Die heb ik en die heeft dat ook geadviseerd. Die vond de verwachting van de verkoopmakelaar ook niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Die heb ik en die heeft dat ook geadviseerd. Die vond de verwachting van de verkoopmakelaar ook niet slecht.
Dus bij de inschrijving had je (met aankoopmakelaar?) 700 geboden, toen belde je daarna en toen vonden zowel de aankoop- als verkoopmakelaar dat het 60k meer moest zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Wolly schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:56:
[...]

Dus bij de inschrijving had je (met aankoopmakelaar?) 700 geboden, toen belde je daarna en toen vonden zowel de aankoop- als verkoopmakelaar dat het 60k meer moest zijn :?
Nee de vraagprijs was 700k. Nagevraagd bij de verkoopmakelaar wat hij verwachte dat het zou worden. Vervolgens het antwoord overlegd met mijn aankoopmakelaar. Die vond het het genoemde nummer reeel en zei dat dit een goed bod was.

Maar zo gaat het altijd he. Mijn aankoopmakelaar (die op vakantie is) doet het ook altijd op deze manier. Die vraagt de verkoopmakelaar wat ze denken dat het gaat worden en vervolgens in overleg met mij of wij beiden dit waard vinden. Nu heb ik de rol van de aankoopmakelaar beetje op me genomen omdat zij met vakantie is.
Dus wel via app haar mening gevraagd, maar vond het ook wel leuk om eens zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@gambieter Ik heb al eens eerder gezien (in bepaalde huizenprogramma's op TV.. ) dat er idd een 'onward chain' kan zijn van transacties. Dan worden de transacties en sleutels allemaal uitgewisseld op dezelfde dag.

Lang geleden in Nederland ging het volgens mij ook zo. Maar inmiddels hebben we daar oplossingen voor bedacht. Zoals het overbruggingskrediet...

Kennen ze dat in de UK niet?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JanHenk schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:49:
@gambieter Ik heb al eens eerder gezien (in bepaalde huizenprogramma's op TV.. ) dat er idd een 'onward chain' kan zijn van transacties. Dan worden de transacties en sleutels allemaal uitgewisseld op dezelfde dag.

Lang geleden in Nederland ging het volgens mij ook zo. Maar inmiddels hebben we daar oplossingen voor bedacht. Zoals het overbruggingskrediet...

Kennen ze dat in de UK niet?
Niet dat ik weet. Het voegt allemaal onzekerheid toe, en de snelheid van de postkoets is dat van het langzaamste paard. En dan komt het erop aan of je een "cash buyer" bent, want dan kun je dreigen met weglopen omdat je niet afhankelijk bent van een hypotheek. Ik weet nog wel dat een goede vriend zijn dochter, echtgenoot en kleinkind een paar jaar had inwonen in hun veels te grote huis ( :p ), want die zaten in een keten, en de persoon die hun huis kocht had een erg goed bod gedaan, en dreigde met weglopen. Dus verkochten ze, verkortten daarmee de keten, en leefden bij opa en oma totdat hun verkoper en de rest van de keten in beweging kwam. Ik geloof dat het kleinkind heel welkom was, maar om nou de ouders er ook bij te hebben... :+

Het is gewoon een stress die je niet wilt hebben. Vandaar dat ik alleen naar ketenvrije huizen keek, de mijn stond al leeg, en zelfs daar heeft het dus nog meer dan 3 maanden gekost en dat is behoorlijk snel hier. De mensen bij de makelaars, banken etc zeggen allemaal dat het systeem verrot is, maar niemand doet er wat aan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:03:
[...]

Niet dat ik weet. Het voegt allemaal onzekerheid toe, en de snelheid van de postkoets is dat van het langzaamste paard. En dan komt het erop aan of je een "cash buyer" bent, want dan kun je dreigen met weglopen omdat je niet afhankelijk bent van een hypotheek. Ik weet nog wel dat een goede vriend zijn dochter, echtgenoot en kleinkind een paar jaar had inwonen in hun veels te grote huis ( :p ), want die zaten in een keten, en de persoon die hun huis kocht had een erg goed bod gedaan, en dreigde met weglopen. Dus verkochten ze, verkortten daarmee de keten, en leefden bij opa en oma totdat hun verkoper en de rest van de keten in beweging kwam. Ik geloof dat het kleinkind heel welkom was, maar om nou de ouders er ook bij te hebben... :+

Het is gewoon een stress die je niet wilt hebben. Vandaar dat ik alleen naar ketenvrije huizen keek, de mijn stond al leeg, en zelfs daar heeft het dus nog meer dan 3 maanden gekost en dat is behoorlijk snel hier. De mensen bij de makelaars, banken etc zeggen allemaal dat het systeem verrot is, maar niemand doet er wat aan... ;)
Leuk om te lezen hoe het in andere landen gaat.

Even voor de duidelijkheid, jij noemt een cash buyer iemand die geen hypotheek nodig heeft. Maar, een 'cash buyer' wil dan alleen zeggen dat de koper niet nog een woning te verkopen heeft (dat dan op dezelfde dag plaats moet vinden), toch? Want ook cash buyers (zoals jijzelf) kunnen prima een hypotheek nodig hebben, als op de datum van de transactie maar geen keten is ontstaan. Oftewel, de cash buyer komt uit een huurwoning of andere tijdelijke verblijfplaats...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JanHenk schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:12:
Even voor de duidelijkheid, jij noemt een cash buyer iemand die geen hypotheek nodig heeft. Maar, een 'cash buyer' wil dan alleen zeggen dat de koper niet nog een woning te verkopen heeft (dat dan op dezelfde dag plaats moet vinden), toch? Want ook cash buyers (zoals jijzelf) kunnen prima een hypotheek nodig hebben, als op de datum van de transactie maar geen keten is ontstaan. Oftewel, de cash buyer komt uit een huurwoning of andere tijdelijke verblijfplaats...
Nee, met een "cash buyer" wordt echt iemand bedoeld die geen hypotheek nodig heeft, en het geld al paraat heeft. Een hypotheek is verstrekt voor een specifiek pand, dus als je wegloopt ben je die hypotheek offerte kwijt.

Mijn vorige huis (in Norwich) kocht ik als cash buyer, en dat was belangrijk. De verkopers waren namelijk de boel aan het vertragen, achteraf bleek omdat ze zoveel troep hadden dat je de garage niet eens in kon stappen, en ze wilden dat heel rustig gaan doen. Ik heb toen gedreigd met weglopen (mijn bod intrekken) als er geen sleuteloverdracht binnen anderhalve maand zou gebeuren. En zo geschiedde; ik fietste op de dag voor de overdracht langs het huis en ze waren ijverig bezig de garage te legen :p

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 29-07-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
kx22 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Nee de vraagprijs was 700k. Nagevraagd bij de verkoopmakelaar wat hij verwachte dat het zou worden. Vervolgens het antwoord overlegd met mijn aankoopmakelaar. Die vond het het genoemde nummer reeel en zei dat dit een goed bod was.

Maar zo gaat het altijd he. Mijn aankoopmakelaar (die op vakantie is) doet het ook altijd op deze manier. Die vraagt de verkoopmakelaar wat ze denken dat het gaat worden en vervolgens in overleg met mij of wij beiden dit waard vinden. Nu heb ik de rol van de aankoopmakelaar beetje op me genomen omdat zij met vakantie is.
Dus wel via app haar mening gevraagd, maar vond het ook wel leuk om eens zelf te doen.
De verkoopmakelaar heeft in ieder geval de bieders tegen elkaar uitgespeeld en de verkopers de hoogst mogelijke prijs gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Flix20 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Je kunt tot 50K per keer overmaken, maar dat kun je zo vaak achter elkaar doen als nodig is. En dat kan inderdaad via de app (ook bij sommige andere banken werkt dat zo).

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 29-07-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Je kunt tot 50K per keer overmaken, maar dat kun je zo vaak achter elkaar doen als nodig is. En dat kan inderdaad via de app (ook bij andere banken werkt dat zo).
Nee hoor, bij de ING kun je via mijnING tot 50k overmaken per dag(maar dat moet je wel van te voren aanpassen +4u). Je kunt naar een ING kantoor om dit te verhogen boven 50k tot maximaal 1kk maar dat geldt dan enkel voor die dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is bij die apps een max per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Nee hoor, bij de ING kun je via mijnING tot 50k overmaken per dag(maar dat moet je wel van te voren aanpassen +4u). Je kunt naar een ING kantoor om dit te verhogen boven 50k tot maximaal 1kk maar dat geldt dan enkel voor die dag.
Ok, aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:48
True schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Let er wel op dat bij de ING die 50k opgeteld is van het verplaatsten van geld in de app (spaarrekening naar gewone rekening) alsmede ook extern, je kunt van de spaarrekening daardoor maar max 25k in een keer overmaken naar een andere rekening (25k van spaarrekening naar gewone rekening en dan 25k naar de notaris).

Ik heb bijv. het geld een dag van tevoren klaargezet op de lopende rekening omdat ik het anders niet kon overmaken in 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HensAanDek schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Let er wel op dat bij de ING die 50k opgeteld is van het verplaatsten van geld in de app (spaarrekening naar gewone rekening) alsmede ook extern, je kunt van de spaarrekening daardoor maar max 25k in een keer overmaken naar een andere rekening (25k van spaarrekening naar gewone rekening en dan 25k naar de notaris).

Ik heb bijv. het geld een dag van tevoren klaargezet op de lopende rekening omdat ik het anders niet kon overmaken in 1 dag.
Dat had ik inderdaad ook gedaan, eerst klaar gezet op de gezamenlijke betaalrekening en op de dag zelf overgemaakt. Maar ik mag toch hopen dat we niet klakkeloos dit soort informatie als waarheid aannemen vanuit een forum ;) en iedereen voor zulke zaken toch zelf even de site van zijn bank nazoekt voor zijn specifieke scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HensAanDek schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:56:

Ik heb met de ING en ABN app gewoon €50k van spaar naar betaal overgemaakt en dan de 50k overgemaakt naar een andere rekening, op dezelfde dag (binnen 10 minuten). Wat je zegt lijkt me dus niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

gambieter schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Ik heb met de ING en ABN app gewoon €50k van spaar naar betaal overgemaakt en dan de 50k overgemaakt naar een andere rekening, op dezelfde dag (binnen 10 minuten). Wat je zegt lijkt me dus niet correct.
Ik vind de informatie van de ING niet 100% helder: https://www.ing.nl/partic...voor-overmaken/index.html
Het bedrag dat je in Mijn ING maximaal digitaal kunt overmaken naar een andere betaalrekening is standaard € 5.000 per dag. Je wijzigt de limiet eenvoudig via Mijn ING tot maximaal € 50.000 per dag.
'Naar een andere betaalrekening', maar dat sluit dus niet uit dat er geen limiet zit op overmaken tussen betaal- en spaarrekeningen. Maar dat als aanname hebben om daarna de verkoper te moeten bellen met "ja komt morgen bij de notaris aan, is dat goed?" lijkt mij niet geheel wenselijk.
Helder is in mijn boekje wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Nou, dat is mooi zeg.
Prima.

Bij inschrijving weet je het nooit tot de biedingen binnen zijn.

Ik heb recent in tweede instantie een huis gekocht waarbij het winnende bod in eerste instantie 60k boven de vraagprijs lag, terwijl ik juist ruim had onderboden.

Ik weet zeker dat de verkoopmakelaar die opbrengst ook niet direct verwacht had. Via de makelaar had ik het idee dat de verkoper iets boven de vraagprijs in gedachten had.

Dan heb je dus al 4 serieuze partijen met elk hun waardering.

* Rukapul mag niet klagen dat banken hun ondernemende klanten soms laten stikken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:46
Misschien een rare vraag, wij hebben een woning gekocht 3 maanden geleden, en aankomende vrijdag vind de sleuteloverdracht plaats alvorens eerst de inspectie door onze makelaar. Is het normaal om onze aankoopmakelaar een fles wijn te geven of een taart voor zijn diensten? Wij zien dat op de sociale media pagina's van de verkoopmakelaar voorbij komen als ze een koper aan ee huis geholpen hebben. Voor mijn vriendin is het klaar dat we de rekening betalen die wij verschuldigd zijn aan de makelaar als bedankje voor zijn diensten :+ Ik twijfel eraan omdat ik ook niet cheap wil overkomen...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
spijkerhoofd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:41:
Misschien een rare vraag, wij hebben een woning gekocht 3 maanden geleden, en aankomende vrijdag vind de sleuteloverdracht plaats alvorens eerst de inspectie door onze makelaar. Is het normaal om onze aankoopmakelaar een fles wijn te geven of een taart voor zijn diensten? Wij zien dat op de sociale media pagina's van de verkoopmakelaar voorbij komen als ze een koper aan ee huis geholpen hebben. Voor mijn vriendin is het klaar dat we de rekening betalen die wij verschuldigd zijn aan de makelaar als bedankje voor zijn diensten :+ Ik twijfel eraan omdat ik ook niet cheap wil overkomen...
Ik zou eerder verwachten dat de makelaar jullie een flesje geeft. Om je te feliciteren met je nieuwe huis. (en de klap te verzachten als hij zijn rekening stuurt).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:46
RocketKoen schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:44:
[...]

Ik zou eerder verwachten dat de makelaar jullie een flesje geeft. Om je te feliciteren met je nieuwe huis. (en de klap te verzachten als hij zijn rekening stuurt).
Ik heb geen idee hoe dat meestal gaat want wij hebben geen ervaring hiervoor met het kopen van een huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rukapul schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Bij inschrijving weet je het nooit tot de biedingen binnen zijn.

Ik heb recent in tweede instantie een huis gekocht waarbij het winnende bod in eerste instantie 60k boven de vraagprijs lag, terwijl ik juist ruim had onderboden.

Ik weet zeker dat de verkoopmakelaar die opbrengst ook niet direct verwacht had. Via de makelaar had ik het idee dat de verkoper iets boven de vraagprijs in gedachten had.

Dan heb je dus al 4 serieuze partijen met elk hun waardering.

* Rukapul mag niet klagen dat banken hun ondernemende klanten soms laten stikken :X
Dus jouw bod lag iets boven de vraagprijs en de "winnaar" had 60k overboden en zich later teruggetrokken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
RocketKoen schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:44:
[...]

Dit. Die lui zijn gewoon dik betaald hun werk aan het doen. Mijn tandarts of automonteur geef ik toch ook geen fles wijn als ze klaar zijn?

Kleinigheidje (bloemetje, flesje wijn) vanuit hun kant als felicitatie/ bedankje voor de klandizie zie je vaker bij grote uitgaven. Bv keukens, nieuwe auto, etc…

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 30-07-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Charly schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Dit. Die lui zijn gewoon dik betaald hun werk aan het doen. Mijn tandarts of automonteur geef ik toch ook geen fles wijn als ze klaar zijn?

Kleinigheidje (bloemetje, flesje wijn) vanuit hun kant als felicitatie/ bedankje voor de klandizie zie je vaker bij grote uitgaven. Bv keukens, nieuwe auto, etc…
Dit doet me denken aan Balotelli (spits van beroep):
Ik juich niet als ik scoor, want een postbode juicht ook niet als hij een brief heeft bezorgd.

Maar niks is verplicht, als je hem/haar dankbaar bent is het een ander verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
kx22 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Dus jouw bod lag iets boven de vraagprijs en de "winnaar" had 60k overboden en zich later teruggetrokken?
Mijn eerste bod lag 60k onder de vraagprijs. Het winnende bod 60k boven de vraagprijs.

Nadat die partij de financiering niet rond kreeg verscheen het anderhalve maand later weer op de markt. Hierop heb ik direct een bod iets boven de oorspronkelijke vraagprijs gedaan om het van de markt te halen zonder weer in een biedingsstrijd te kunnen belanden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Waarom cheap overkomen? Je betaalt die man een godsvermogen om z'n werk te doen...

Ik zou het echt, echt heel gek vinden als je 'm ook nog een fles wijn toe gaat geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Hier was het ook andersom en kreeg ik een fles champagne van de aankoopmakelaar. De verkoopmakelaar had op haar beurt voor de verkoper een bos bloemen meegenomen (gebeurde tijdens de eindinspectie) dus nee, lijkt me inderdaad niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Doe maar niet. Staat zo raar om "flessen uit te wisselen". Ik vermoed dat de makelaar een flesje bij zich heeft voor je. Ik kreeg een fles rosé van onze aankoopmakelaar. Normaal zou ik die bij de notaris krijgen, maar vanwege COVID mocht ze daar niet naar binnen. Dus kregen we die al bij de inspectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36
Wij hadden geen aankoopmakelaar, maar kregen van de verkoopmakelaar netjes een flesje wijn bij de sleuteloverdracht. Terwijl we dus geen factuurrelatie hebben.

Vind ik overigens niet meer dan logisch. Voor hen is dit vaste prik. Je denkt toch niet dat een makelaar voor iedere woning een fles wijn krijgt? Dan staat na 1 week z’n kast al vol. En na een maand zit hij in de verslavingskliniek.

Voor hen is het niets bijzonders, (namelijk gewoon hun werk) maar voor jou een grote belangrijke stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nou ik kreeg niks van beide makelaars. Wel een huis vol troep van de verkopers, inclusief goedkoop bier en wijn nog in de koelkast en een flesje "bubbels" (ook goedkope troep, schokkend!). :+ Ach, ik was allang blij met het huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33
Nou, dat is mooi zeg.
Prima.

Sorry, maar: 'Vond het veel overbieden voor deze tijd'. Daar gaat het al mis. Dit baseer je misschien op berichten van NOS en Telegraaf maar de huizenprijzen zijn echt niet gedaald.

Waarvan ik het weet (N=1). Hier in Utrecht vorige maand nog een huis verkocht voor 125k boven de vraagprijs op een bedrag van 500k. En in regio Zeist 200k overboden op bedrag van 950k.

10k overbieden of meer is peaunuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
SmurfLink schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Als ze jou 10k toestoppen en jij die een paar weken later terugbetaalt, geen haan die ernaar kraait. De Belastingdienst kijkt op 31-12 wat er allemaal op jouw rekeningen staat, als daar opeens 10k bijstaat terwijl je het hele jaar werkloos bent zouden ze wellicht kunnen informeren maar dat bedrag is dusdanig klein dat het me sterk lijkt. Hoe dan ook, als je het voor 31-12 weer geregeld hebt, dikke prima.

Gaat het om grotere bedragen ga je richting een familiebank constructie, dat is een lening en dan moeten ze je de rente gaan terugschenken, mits dat bedrag onder de schenkingsvrijstelling zit. Anders is er nog de eenmalige vrijstelling maar de jubelton gaat er volgend jaar al flink omlaag en daarna uit.
Ik hoorde van iemand die wat handig is met belastingaangifte dat je wellicht ook gebruik kan maken van vorderingen (gewoon uitgeleend geld, geen schenking). Daarmee is het mogelijk om bijv. 30k van een familielid te (renteloos) te lenen waarbij die 30k bij het familielid als vordering bij mij staat terwijl ik een schuld in box 3 heb. Ik moet nog even uitzoeken hoe dat precies zit; mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag. Ik denk als je dan die 30k voor je hypotheekaanvraag op je bank hebt staan dat de verstrekker / hypotheeadviseur mogelijk niet moeilijk doet (omdat de peroon denkt dat het je eigen geld is wellicht) en dat het wellicht meer een belastingtechnisch iets wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:29
Hoe zijn momenteel de ervaringen mbt de markt en het overbied geweld?

Ik heb een woning op het oog waar we en bod op willen gaan doen, hij staat nu 5 weken te koop. De verkopende makelaar geeft aan dat er geen biedingen voor datum x ingeleverd hoeven te worden.

Mijn gevoel zegt dat er dus kennelijk of te veel voor de woning wordt gevraagd of dat de makelaar een spelletje speelt en de verkopers het onderste uit de kan willen.

Gaat om regio Haarlem. Verkoop prijs is 580k

Ik heb geen aankoop makelijk want ik was net een tijdje gestopt met zoeken toen deze ineens lang kwam en ik wel een bod zou willen doen. Alleen of ik dan idd vraagprijs moet / zal bieden of er onder of er boven is nog even de vraag.

Vandaar dus mijn interesse in andere ervaringen. Er komen de laatste tijd wel wat krantenartikelen langs dat de gekte een beetje aan het afnemen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
MaStar schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Sorry, maar: 'Vond het veel overbieden voor deze tijd'. Daar gaat het al mis. Dit baseer je misschien op berichten van NOS en Telegraaf maar de huizenprijzen zijn echt niet gedaald.

Waarvan ik het weet (N=1). Hier in Utrecht vorige maand nog een huis verkocht voor 125k boven de vraagprijs op een bedrag van 500k. En in regio Zeist 200k overboden op bedrag van 950k.

10k overbieden of meer is peaunuts.
Ja misschien wel, de vraagprijzen van dit jaar zitten ook een stuk hoger dan vorig jaar. Je ziet echter dat mensen nog steeds overbieden op grote huizen met energielabel a of b.
Maargoed, het is balen, maar aan de andere kant weet ik ook dat ik dan even pas op de plaats moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Dracula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:43:

Ik heb een woning op het oog waar we en bod op willen gaan doen, hij staat nu 5 weken te koop. De verkopende makelaar geeft aan dat er geen biedingen voor datum x ingeleverd hoeven te worden.

Mijn gevoel zegt dat er dus kennelijk of te veel voor de woning wordt gevraagd of dat de makelaar een spelletje speelt en de verkopers het onderste uit de kan willen.

Ik heb geen aankoop makelijk want ik was net een tijdje gestopt met zoeken toen deze ineens lang kwam en ik wel een bod zou willen doen. Alleen of ik dan idd vraagprijs moet / zal bieden of er onder of er boven is nog even de vraag.

Vandaar dus mijn interesse in andere ervaringen. Er komen de laatste tijd wel wat krantenartikelen langs dat de gekte een beetje aan het afnemen is.
Het ligt heel veel aan de locatie. Als jij het de vr pr waard vindt, zou ik dat gewoon bieden.

Als het een top locatie is waar het storm loopt zou je fors overboden kunnen worden. Jouw verhaal lezende is wss vr pr al prima voor de verkopers.

Kanttekening: wij hebben een keer 35k overboden maar vonden de verkopers niet genoeg en hebben het huis van de markt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Paralize_nl schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:59:
Kanttekening: wij hebben een keer 35k overboden maar vonden de verkopers niet genoeg en hebben het huis van de markt gehaald.
Dit is een nietszeggend statement zonder een vraagprijs én eigenlijk ook zonder een markt- c.q. taxatiewaarde.
Edit: en tevens locatie.
Edit2: en energielabel.
Edit3: en aantal kamers.
Edit4: en oppervlakte.
Edit5: en soort woning.
Er is wat nuance nodig bij dit soort statements.

[ Voor 19% gewijzigd door True op 31-07-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Paralize_nl schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Het ligt heel veel aan de locatie. Als jij het de vr pr waard vindt, zou ik dat gewoon bieden.

Als het een top locatie is waar het storm loopt zou je fors overboden kunnen worden. Jouw verhaal lezende is wss vr pr al prima voor de verkopers.

Tsja blijft een lastig en bizar "spel" de huizenmarkt in dit land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 15:36

Mits je geen gevoel hebt, "dit is de enigste woning die ik wil", dan zou ik bieden wat je het waard vindt. Dus oppassen met flink overbieden als je dat zelf niet wilt. Maar het blijft uiteindelijk een "gok" bod wat je doet, je moet de hoogste prijs hebben, juiste voorwaarden en de verkopende partij moet het maar accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
UTMachine schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:25:
[...]

Mits je geen gevoel hebt, "dit is de enigste woning die ik wil", dan zou ik bieden wat je het waard vindt. Dus oppassen met flink overbieden als je dat zelf niet wilt. Maar het blijft uiteindelijk een "gok" bod wat je doet, je moet de hoogste prijs hebben, juiste voorwaarden en de verkopende partij moet het maar accepteren.
Ja eens. De reden dat ik een beetje aan het twijfelen ben geraakt is dat tot op heden ik altijd een bod in moest leveren voor een bepaalde datum en dan fingers crossed en nu ineens kijk maar denk er goed over na en als u een bod wil doen horen we het graag.

En nee ik moet de woning niet hebben maar ik vind het wel erg leuk en zou hem graag kopen als het fatsoenlijk kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 15:36
Dracula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Ja eens. De reden dat ik een beetje aan het twijfelen ben geraakt is dat tot op heden ik altijd een bod in moest leveren voor een bepaalde datum en dan fingers crossed en nu ineens kijk maar denk er goed over na en als u een bod wil doen horen we het graag.

En nee ik moet de woning niet hebben maar ik vind het wel erg leuk en zou hem graag kopen als het fatsoenlijk kan.
Dan zou ik een fatsoenlijk bod (voor jou!) neerleggen en kijken hoe ze reageren. Indien ze het maximale van het maximale willen hebben, dan zou je weg kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online

Als jij al een tijdje zoekt dan kun je er toch prima een prijs op plakken die jij het waard vindt? Of dat meer of minder is dan de vraagprijs is niet relevant.

Vervolgens doe je een bod en wacht je op de respons. Na 5 weken is de kans op acceptatie of een tegenbod reëel.

Je valt nu in een valkuil: het staat langer te koop en dus zal er wel iets mis zijn. Maar dat hoeft dus niet te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Rukapul schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Als jij al een tijdje zoekt dan kun je er toch prima een prijs op plakken die jij het waard vindt? Of dat meer of minder is dan de vraagprijs is niet relevant.

Vervolgens doe je een bod en wacht je op de respons. Na 5 weken is de kans op acceptatie of een tegenbod reëel.

Je valt nu in een valkuil: het staat langer te koop en dus zal er wel iets mis zijn. Maar dat hoeft dus niet te zijn.
Ik ben niet zozeer bang voor er is iets mis mee maar vind het vooral opvallend dat dit huis nu al langer te koop staat en vraag mij dan dus af of ik dan inderdaad de vraagprijs zal bieden of zelf er onder ga zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Dracula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Ik ben niet zozeer bang voor er is iets mis mee maar vind het vooral opvallend dat dit huis nu al langer te koop staat en vraag mij dan dus af of ik dan inderdaad de vraagprijs zal bieden of zelf er onder ga zitten.
Zoals gezegd: dat maakt niet uit.

Wat wel kan helpen is informatie over eerdere biedingen. Ik had daarvoor een buur benaderd die ik van jaren terug kende. Die noemde een prijs die hij weer van een andere buur gehoord had en dicht in de buurt kwam van de prijs die de makelaar noemde (correct, bevestigd door latere schriftelijke info).

Het belangrijkste is dat je in elk geval biedt want daarmee net je marktkennis toe en behoud je het tijdvoordeel dat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Dracula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:31:
[...]

1.voortaan als een verkoper zegt lever voor datum x een bod in dan is dat geen wet, sterker nog je kunt juist beter toeslaan door eerder te bieden dan de deadline met de voorwaarde een reactie te krijgen voor de deadline. Zo forceer je een reactie, het is niet als of de biedingspolitie je dan op de vingers tikt je kunt doen en laten wat je wilt op dit vlak en zelf de spelregels maken. Je ziet vaker dat kopers met makelaars dit doen omdat zij minder braaf zijn.

2 als in Haarlem een gunstig huis meer dan 5 weken te koop staat is mogelijk ruimte om te onderhandelen, biedt onder de vraagprijs en kijk wat er gebeurd, je kunt altijd nog een keer bieden. Hoogstwaarschijnlijk krijg je een tegenbod. Stel een deadline voor een reactie in, en als de verkoopmakelaar zich er niet aan houdt stuur een reactie in de trend van jammer dat er geen interesse was.

3. Geef duidelijk aan dat je een betrouwbare koper bent, vaste baan eigenvermogen, flinke overwaarde laat het vallen tijdens de bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Toevoeging nog ik woon zelf in Haarlem en ken aardig wat mensen die hun huis hebben verkocht afgelopen periode. Er zit behoorlijk wat willekeur in het verloop van de verkoop, van onder de vraagprijs in de buitenwijken tot 100k er boven in mijn buurt (centrum).

Ik gok dat huizen boven de 500-550k eerder onderhandelbaar zijn omdat het buiten bereik van de meeste (haarlemse) starters is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33
kx22 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Ja misschien wel, de vraagprijzen van dit jaar zitten ook een stuk hoger dan vorig jaar. Je ziet echter dat mensen nog steeds overbieden op grote huizen met energielabel a of b.
Maargoed, het is balen, maar aan de andere kant weet ik ook dat ik dan even pas op de plaats moet maken.
Vraagprijzen zijn echt nog niet aan het dalen. Over de hele linie rondom Randstad zie je nog steeds dezelfde prijzen of hoger. Zal mogelijk wel per gebied verschillen.

Komende maanden zullen we met terugwerkende kracht zien wat de veranderingen echt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Dracula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Dat is een afweging maar het kan ook zijn dat men rekening houdende met vakanties of een late levering van hun nieuwe woning, de tijd neemt voor de verkoop. Als het huis leuk is en jij jezelf er ziet wonen dan zou ik een bod doen waar jij je goed bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
NovyH schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Dat is een afweging maar het kan ook zijn dat men rekening houdende met vakanties of een late levering van hun nieuwe woning, de tijd neemt voor de verkoop. Als het huis leuk is en jij jezelf er ziet wonen dan zou ik een bod doen waar jij je goed bij voelt.
Een verkoper wil er altijd zsm vanaf. Meestal is het ook aan die kant een spannend geheel, en in de huidige huizenmarkt worden huizen zelfs na 5 weken opnieuw op funda gezet. De kans is gewoon groot dat er dus een scherpere prijs voor geboden kan worden. Verkopers willen ook van de spanning af, het enige dat hen echt zal belemmeren is als ze een bepaalde prijs nodig hebben voor hun financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
sprhnk schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Een verkoper wil er altijd zsm vanaf. Meestal is het ook aan die kant een spannend geheel, en in de huidige huizenmarkt worden huizen zelfs na 5 weken opnieuw op funda gezet. De kans is gewoon groot dat er dus een scherpere prijs voor geboden kan worden. Verkopers willen ook van de spanning af, het enige dat hen echt zal belemmeren is als ze een bepaalde prijs nodig hebben voor hun financiering.
Kan, en wellicht in de meeste gevallen waar, maar het hoeft niet natuurlijk. Ik zei al dat het een overweging is en een koper kan altijd een bod onder de vraagprijs doen. Je hoort dan snel genoeg of men wil onderhandelen. Als dat laatste het geval is dan weet je dat ze er toch graag vanaf willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
NovyH schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:29:
[...]

Kan, en wellicht in de meeste gevallen waar, maar het hoeft niet natuurlijk. Ik zei al dat het een overweging is en een koper kan altijd een bod onder de vraagprijs doen. Je hoort dan snel genoeg of men wil onderhandelen. Als dat laatste het geval is dan weet je dat ze er toch graag vanaf willen.
En in het geval van niet, is het ook onderhandelen want dan kun je terug komen op de vraagprijs. Als ze dan nog niet willen dan weet je waarom dat huis langer dan 5 weken te koop staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NovyH
sprhnk schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:32:
[...]

En in het geval van niet, is het ook onderhandelen want dan kun je terug komen op de vraagprijs. Als ze dan nog niet willen dan weet je waarom dat huis langer dan 5 weken te koop staat.
Exact! Zo vullen we elkaar lekker aan ;) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
NovyH schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Exact! Zo vullen we elkaar lekker aan ;) _/-\o_
En ik raak alleen maar meer in de war :+

Vind het lastig en blijft lastig wat nu slim is.

Ik wil er graag wonen maar niet de hoofdprijs betalen en mee gaan in de gekte van overbieden.

Dus dan is de vraagprijs een optie. Maar zou het er ook onder kunnen of gooi ik dan gelijk mijn glazen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dracula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Ik wil er graag wonen maar niet de hoofdprijs betalen en mee gaan in de gekte van overbieden.

Dus dan is de vraagprijs een optie. Maar zou het er ook onder kunnen of gooi ik dan gelijk mijn glazen in.
Los van de vraagprijs: wat vind jij de woning waard ?
Vraagprijs zegt niet zoveel.

En met principes koop je geen woning, nu niet, nooit niet ;).

Wij hebben ook een goede prijs betaald (wel de vraagprijs die overigens absurd hoog was, waren ook de enige kijkers daardoor :+), maar keken naar wat wij t waard vonden (na verbouwing).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2022 21:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
[...]

Dan bied je gewoon de vraagprijs of iets eronder?Dan merk je vanzelf wel of ze terug komen met een tegenvoorstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Niet vergeten om bij het bieden aan te geven dat je bod voor X-uur of Y-dagen geldig is. Twee of drie dagen vind ik redelijk. Als je niets terughoort kun je hoger gaan zitten. Als je een aankoopmakelaar hebt kunnen die meestal wel even een één-tweetje doen om te kijken of er nog interessante bezichtigingen gepland staan en/of ze al andere biedingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
[...]

Slim is opvragen bij het kadaster wat de woningen in de buurt gedaan hebben en voor je biedt er een nachtje over slapen. Onthou, er is altijd weer een ander huis dat net zo mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
sprhnk schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:04:
[...]

Slim is opvragen bij het kadaster wat de woningen in de buurt gedaan hebben en voor je biedt er een nachtje over slapen. Onthou, er is altijd weer een ander huis dat net zo mooi is.
Slaap er al meerdere nachten over :)

En er zijn vast andere huizen alleen dit is wel eentje die er uit springt vergeleken met eerdere bezichtigingen.

En Kadaster kan idd alleen zijn er in die postcode niet veel woningen verkocht de laatste tijd (en volgens mij komt het ook pas na x maanden in het kadaster te staan wat de verkoop prijs was als ik mijn niet vergis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dracula schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:49:
[...]

En er zijn vast andere huizen alleen dit is wel eentje die er uit springt vergeleken met eerdere bezichtigingen.

En Kadaster kan idd alleen zijn er in die postcode niet veel woningen verkocht de laatste tijd (en volgens mij komt het ook pas na x maanden in het kadaster te staan wat de verkoop prijs was als ik mijn niet vergis)
Correct, het is de 20ste van de opvolgende maand ná de overdracht dat de kadasterdata geüpdatet wordt.
Bron: https://www.kadaster.nl/-/wanneer-is-de-verkoopprijs-bekend-

[ Voor 5% gewijzigd door True op 31-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
True schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Dit is een nietszeggend statement zonder een vraagprijs én eigenlijk ook zonder een markt- c.q. taxatiewaarde.
Edit: en tevens locatie.
Edit2: en energielabel.
Edit3: en aantal kamers.
Edit4: en oppervlakte.
Edit5: en soort woning.
Er is wat nuance nodig bij dit soort statements.
Nee hoor, punt dat ik maak is: soms is boven de vraagprijs bieden ook niet genoeg voor de verkopers.

Je moet het voor jezelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Als je ook een woning met wat overwaarde kan verkopen zou ik die 580k bieden en zsm je huidige woning verkopen.
En zonder overwaarde denk ik dat de kans aanwezig is dat er komende jaar of jaren nog wel meer voorbij komt , zoveel zal het niet verder stijgen. En 580k lening is een fors bedrag , zeker bij >90% ltv. Dus dan is het m.i. geen gek idee onder de vraagprijs te bieden met de kans dat je 'm misloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2022 00:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
[...]

Er is zoveel in Haarlem verkocht dat dit wel mee zal vallen. Ik denk dat je wel een redelijk beeld kunt maken. Waarschijnlijk kun je iets lager dan de kadaster euro/ m2 gaan zitten.

Ik zou verder nooit direct de vraagprijs bieden als je de ruimte hebt om hier zolang over na te denken. Als er nog geen bod ligt en je krijgt als antwoord “maar er staan nog wel bezichtigingen” dan weetje dat je prima een openingsbod kunt doen en niet perse op de vp hoeft te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@Dracula Zo heb ik mijn woning gekocht begin vorig jaar, in een oververhit gebied. De woning stond er 'al' 5 weken op. Ik heb 10k onder de vraagprijs geboden en heb het uiteindelijk voor 5k onder de vraagprijs gekregen.

Denk je erover een aankoopmakelaar in de arm te nemen? Die was bij mij wel essentieel. Heeft even gepolst bij de verkoopmakelaar hoe het liep met de belangstelling en of verkoper open stond voor biedingen onder de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Hallo allen,
Ik ben nu serieuzer aan het kijken naar een woning nu er wat meer op de markt lijkt te komen. Ik zit nogsteeds in dubio tussen huren en kopen. Mijn hypotheek hoogte is ongeveer 200.000, met mogelijk een jubelton en/of eigen investering. Het appertement dat ik gezien heb afgelopen week is de volgende:
https://www.funda.nl/koop...90-jan-krusemanstraat-42/
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, moet ik bang zijn om mogelijk onder water komen te staan, ik kom vanuit een thuis wonende situatie af. Ziet er ansich niet raar uit, alleen de servicekosten van 154 euro vind ik aardig flink. Met hypotheek en servicekosten zal ik 1200 euro vaste lasten krijgen als ik even snel de hypotheek via de rabobank bereken.

Alle tips welkom! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:02:
Hallo allen,
Ik ben nu serieuzer aan het kijken naar een woning nu er wat meer op de markt lijkt te komen. Ik zit nogsteeds in dubio tussen huren en kopen. Mijn hypotheek hoogte is ongeveer 200.000, met mogelijk een jubelton en/of eigen investering. Het appertement dat ik gezien heb afgelopen week is de volgende:
https://www.funda.nl/koop...90-jan-krusemanstraat-42/
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, moet ik bang zijn om mogelijk onder water komen te staan, ik kom vanuit een thuis wonende situatie af. Ziet er ansich niet raar uit, alleen de servicekosten van 154 euro vind ik aardig flink. Met hypotheek en servicekosten zal ik 1200 euro vaste lasten krijgen als ik even snel de hypotheek via de rabobank bereken.

Alle tips welkom! _/-\o_
Je koopt een appartement met VVE lijkt het. Vraag de stukken van de VVE op en kijk hier goed naar.
Belangrijke punten = hoeveel sparen ze per jaar, Wat zit er nu in de reservepot, wat is het groot onderhoud de komende jaren.
Dan weet je ook precies waar die 154 euro per maand aan besteed word goed informeren is bij een VVE belangrijk.
Zoek ook even net iets verder dus bijvoorbeeld rosmalen +10km, soms zijn er in de omliggende dorpen net wat groter huizen voor hetzelfde of net iets meer te koop.

Verder hoe lang denk je er te blijven wonen, de bevolking blijft groeien en op langere termijn volgen huizen altijd de inflatie. Als je 2-3 jaar wilt wonen is huren misschien beter maar op langere termijn wint kopen het bijna altijd wel. En bedenk wel dat onder water staan alleen maar iets uitmaakt als je daadwerkelijk verkoopt je maandlasten veranderen er niet door en die blijven relatief gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 01-08-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:07:
[...]

Je koopt een appartement met VVE lijkt het. Vraag de stukken van de VVE op en kijk hier goed naar.
Belangrijke punten = hoeveel sparen ze per jaar, Wat zit er nu in de reservepot, wat is het groot onderhoud de komende jaren.
Dan weet je ook precies waar die 154 euro per maand aan besteed word goed informeren is bij een VVE belangrijk.

Verder hoe lang denk je er te blijven wonen, de bevolking blijft groeien en op langere termijn volgen huizen altijd de inflatie. Als je 2-3 jaar wilt wonen is huren misschien beter maar op langere termijn wint kopen het bijna altijd wel. En bedenk wel dat onder water staan alleen maar iets uitmaakt als je daadwerkelijk verkoopt je maandlasten veranderen er niet door en die blijven relatief gelijk.
Thanks voor de tips!

Nou ja mijn vriendin wilt nog niet samen gaan wonen maar eerst even apart van elkaar wonen en uiteindelijk over een jaar of 1/2 samen wonen. Zij heeft zeer waarschijnlijk een 1p huurwoning te pakken gekregen, echter vult dat mijn gat niet dat ik eigenlijk ook wel weg wil. Nu zag ik mijn koop kansen niet heel reëel in, maar dit valt denk ik net binnen budget. Kans is dus wel groot dat ik het na 2 jaar weer zou verkopen om iets groters anders voor met zijn 2 te kopen op een gunstigere locatie. Zodoende het advies als ik jouw bericht lees om te gaan huren op de korte termijn 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:11:
[...]
Kans is dus wel groot dat ik het na 2 jaar weer zou verkopen om iets groter voor met zijn 2 te kopen. Zodoende het advies als ik jouw bericht lees om te gaan huren op de korte termijn 😁
Dit zegt eigenlijk al genoeg, er zit dusdanig veel onzekerheid in dat je de flexibiliteit van huren waarschijnlijk beter kunt gebruiken nu. Dan weet je vooraf wat je kwijt bent elke maand, geen (grote) onverwachte kosten en je kan het altijd opzeggen om samen naar iets groters te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Thanks voor de tips!

Nou ja mijn vriendin wilt nog niet samen gaan wonen maar eerst even apart van elkaar wonen en uiteindelijk over een jaar of 1/2 samen wonen. Zij heeft zeer waarschijnlijk een 1p huurwoning te pakken gekregen, echter vult dat mijn gat niet dat ik eigenlijk ook wel weg wil. Nu zag ik mijn koop kansen niet heel reëel in, maar dit valt denk ik net binnen budget. Kans is dus wel groot dat ik het na 2 jaar weer zou verkopen om iets groter voor met zijn 2 te kopen. Zodoende het advies als ik jouw bericht lees om te gaan huren op de korte termijn 😁
Of kijk of je wat groters kan kopen zodat je vriend bij jou in kan trekken.
Zij heeft nu een 1p huur appartement, dus de vraag is maar of je over 2 jaar iets kan vinden wat groot genoeg is of dat je toch op een 1p app uitkomt met 2 personen. Dan is koop vaak goedkoper dan huur.

Die 2 jaar is het risico dat het onder water komt groter dan op langere termijn maar de vraag is hoe veel en wat ben je kwijt aan huur, 2 jaar voor 1200per maand huren of 2 jaar voor 1200 kopen waarbij 600 aflossing is kan je 15k onder water staan om gelijk te spelen.

Kijk anders op funda is naar regio den bosch +15km, daar staan nog best wat grotere woningen in. Ik weet niet hoe plaatsgebonden je bent.

Let wel als je gaat huren gaan je maandlasten wel een stuk hoger zijn dan 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
tomtom901 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Dit zegt eigenlijk al genoeg, er zit dusdanig veel onzekerheid in dat je de flexibiliteit van huren waarschijnlijk beter kunt gebruiken nu. Dan weet je vooraf wat je kwijt bent elke maand, geen (grote) onverwachte kosten en je kan het altijd opzeggen om samen naar iets groters te gaan.
Ja ik heb nog nooit gehuurd op de vrije markt. Ik neem aan dat het 1e jaar een jaarcontract is daarna maandelijks opzegbaar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Thanks voor de tips!

Nou ja mijn vriendin wilt nog niet samen gaan wonen maar eerst even apart van elkaar wonen en uiteindelijk over een jaar of 1/2 samen wonen. Zij heeft zeer waarschijnlijk een 1p huurwoning te pakken gekregen, echter vult dat mijn gat niet dat ik eigenlijk ook wel weg wil. Nu zag ik mijn koop kansen niet heel reëel in, maar dit valt denk ik net binnen budget. Kans is dus wel groot dat ik het na 2 jaar weer zou verkopen om iets groter voor met zijn 2 te kopen. Zodoende het advies als ik jouw bericht lees om te gaan huren op de korte termijn 😁
Ho, wacht even. Waarom zou je, als starters, een appartement van 83 vierkante meter, wat gewoon groot genoeg gaat zijn, na 2 jaar weer verkopen als je samen zou gaan willen wonen? Dat appartement is meer dan groot genoeg voor met z'n 2-en. Mijn eerste woning was ook een appartement, maar dan 80 m2. Daar hebben we 5 jaar met 2 personen en 1 hondje gewoond. Met 2 kinderen erbij wil je waarschijnlijk wel iets groters. Maar wij hadden echt meer dan genoeg ruimte in dat appartement. 1 kind erbij was echt 0 probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
SL104 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:57:
@Dracula Zo heb ik mijn woning gekocht begin vorig jaar, in een oververhit gebied. De woning stond er 'al' 5 weken op. Ik heb 10k onder de vraagprijs geboden en heb het uiteindelijk voor 5k onder de vraagprijs gekregen.

Denk je erover een aankoopmakelaar in de arm te nemen? Die was bij mij wel essentieel. Heeft even gepolst bij de verkoopmakelaar hoe het liep met de belangstelling en of verkoper open stond voor biedingen onder de vraagprijs.
Een aankoop makelaar kan idd ook altijd nuttig zijn. Maar zoals ik eerder aan gaf die heb ik momenteel niet omdat ik even gestopt was moet zoeken door alle ellende op de markt. Lees de overbiedingen waren zo extreem dat ik er niet in mee wilde gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:19:
[...]

Ho, wacht even. Waarom zou je, als starters, een appartement van 83 vierkante meter, wat gewoon groot genoeg gaat zijn, na 2 jaar weer verkopen als je samen zou gaan willen wonen? Dat appartement is meer dan groot genoeg voor met z'n 2-en. Mijn eerste woning was ook een appartement, maar dan 80 m2. Daar hebben we 5 jaar met 2 personen en 1 hondje gewoond. Met 2 kinderen erbij wil je waarschijnlijk wel iets groters. Maar wij hadden echt meer dan genoeg ruimte in dat appartement. 1 kind erbij was echt 0 probleem geweest.
Helemaal mee eens, 80M2 is ruim voldoende voor 2 volwassenen.
Ken genoeg mensen die daar met 2 volwassenen en 2 kinderen wonen, en dat lukt ook wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:19:
[...]

Is ook zo! Het gaat meer om herlocaliseren, deze woning ligt niet op een gunstige locatie voor haar, zodoende dat er dan waarschijnlijk iets anders meer richting haar kant gezocht zal gaan worden.. Ik snap dat 83 meer dan genoeg is voor 2 ;)

Ik zie nu dat ik het enorm ongelukkig verwoord heb, het bericht waar je op reageert. Ik wekte daarin een beetje de verkeerde indruk 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door BarendBotje op 01-08-2022 08:27 ]

Pagina: 1 ... 269 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7