Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 268 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46
ColeJ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:59:
Onbegrijpelijk dat mensen nog steeds zoveel geld over hebben voor van die krotten uit het jaar kruik.

Kan er wel een dakopbouw op maar dat wordt er allemaal niet mooier op. Hier in de buurt zijn de eerste opbouwen een jaar of 10 geleden geplaatst. Als je er nu naar kijkt is het één grote shabby aan elkaar gebreid zooitje. Het ziet er werkelijk niet uit. Daarbij heb je in die krotten tegenwoordig een Vattenfalletje van 450 euro per maand.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk :)
Dat is niet vrijwillig hoor, je moet ergens wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
ColeJ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:59:
Onbegrijpelijk dat mensen nog steeds zoveel geld over hebben voor van die krotten uit het jaar kruik.

Kan er wel een dakopbouw op maar dat wordt er allemaal niet mooier op. Hier in de buurt zijn de eerste opbouwen een jaar of 10 geleden geplaatst. Als je er nu naar kijkt is het één grote shabby aan elkaar gebreid zooitje. Het ziet er werkelijk niet uit. Daarbij heb je in die krotten tegenwoordig een Vattenfalletje van 450 euro per maand.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk :)
Ben ik niet met je eens, de gemeente Haarlem heeft daar vrij duidelijke regels in tegenwoordig dus het straat beeld verbeterd. Het enige dat is soms nog wel jammer vind is dat de sier stenen niet dooriedereen worden doorgevoerd op de 1e verdieping.

https://www.funda.nl/koop...eneraal-joubertstraat-10/

Dit huis in bijvoorbeed is best prima gedaan maar alleen jammer dat de sierstenen van de bg niet in de eerste zitten.

Verder vallen die vattenvallentjes wel mee, ik woon zelf in een nog ouder en breder normaal huis in de binnenstad en dus wat groter en onze vattenval is 165 p/m en dan krijgen we meestal nog wel wat terug. Oud huis met slechte isolatie betekend niet perse hoge rekening heb ik gemerkt. Dat hangt ook erg samen met de ligging van je huis, die van ons staat pal op het zuiden, zelfs als het vriest en de zonschijnt warmt het huis door de slechte isolatie snel op, er is weinig wind door de beschutte ligging in de stad.

Ik zou altijd gewoon de energie rekening opvragen om daar een goed beeld van te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
Gijsje22 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:34:
Nou, ik sprak afgelopen week een bevriende makelaar uit Brabant en dit gaf aan dat het in de grote steden nog wel wil, maar alles daarbuiten compleet op zijn gat ligt qua bezichtigen en biedingen.
Die heeft de landelijke wijsheid ook niet in pacht.
Ook in de minder grote steden (45k) lopen de bezichtigingen nog wel redelijk en worden er huizen voor vraagprijs + 5-10% verkocht.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

Nou, ik sprak afgelopen week een bevriende makelaar uit Brabant en dit gaf aan dat het in de grote steden nog wel wil, maar alles daarbuiten compleet op zijn gat ligt qua bezichtigen en biedingen.
Helaas niet in het brabantse dorp van +- 10.000 inwoners waar ik graag wil wonen. Gewoon voor elk vrijstaand huis nog steeds 20 bezichtigingen en overbieden.
Enkel de super gare klushuizen voor de ultieme hoofdprijs blijven iets langer te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
steel123 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Helaas niet in het brabantse dorp van +- 10.000 inwoners waar ik graag wil wonen. Gewoon voor elk vrijstaand huis nog steeds 20 bezichtigingen en overbieden.
Enkel de super gare klushuizen voor de ultieme hoofdprijs blijven iets langer te koop.
Het grootste "probleem" waar ik nu ook tegenaan loop is dat er echt 0,0 boeiends online komt. Zal de zomerperiode wel zijn.

Zoek gebied ook wel zeer beperkt (dorpje 4-5K inwoners), dat helpt ook niet.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
VidaR-9 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Het grootste "probleem" waar ik nu ook tegenaan loop is dat er echt 0,0 boeiends online komt. Zal de zomerperiode wel zijn.

Zoek gebied ook wel zeer beperkt (dorpje 4-5K inwoners), dat helpt ook niet.
Het verloop is in zo'n dorpje is ook lager lijkt mij, als je daar settelt blijf je ook wel lijkt me. In de steden schuif je sneller door. Het gekke is hier in Haarlem zie ik wel vrij veel huizen in de categorie 600-800k vrij komen en maar weinig 400-450. Als of mensen in de categorie 600-800k niet op vakantie gaan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sprhnk schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Het verloop is in zo'n dorpje is ook lager lijkt mij, als je daar settelt blijf je ook wel lijkt me. In de steden schuif je sneller door. Het gekke is hier in Haarlem zie ik wel vrij veel huizen in de categorie 600-800k vrij komen en maar weinig 400-450. Als of mensen in de categorie 600-800k niet op vakantie gaan. :+
Zal dat niet ook te maken hebben met het feit dat 400-450 maar een zeer beperkte range is, en de range 600-800 zo ongeveer alle beschikbare eengezinswoningen in Haarlem bevat? O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
naitsoezn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Zal dat niet ook te maken hebben met het feit dat 400-450 maar een zeer beperkte range is, en de range 600-800 zo ongeveer alle beschikbare eengezinswoningen in Haarlem bevat? O-)
Haha goed punt ik zal het iets oprekken. 350-450 is een beetje het klassieke arbeidershuisje in Haarlem (al gaan die ook voor de hoofdprijs en de laatste tijd zelfs ook boven de 500k ), echter ik heb het idee dat prijsrange voor het zelfde type woning wat meer uit elkaar ligt in de 600-800 categorie (men vraagt maar wat). Op zich is wijkt het totaal aantal woningen tussen de 350-450 en 600-800 niet veel van elkaar af.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:49
Net bericht van de notaris dat alle documenten akkoord zijn. Alles klaar voor tekenmoment volgende week vrijdag.
Van de week de nota betalen. Grootste uitgave ooit. :'( maar wel voor iets moois. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Laatst online: 23:25
Woningzoekende meldt zich! In 2018 een rijtjeswoning komen wonen waar we nu op uitgekeken zijn. Huis is perfect, alleen we vinden de tuin te klein en zoeken wat meer rust om het huis.

Overweging is om in Amersfoort te blijven wonen of naar de betuwe te verhuizen. Dat laatste omdat mijn vriendin er vandaan komt.

Ik ben op zoek naar tips hoe een zoektocht te beginnen naar een woning een uur reizen verderop. Ik zou me natuurlijk aan kunnen melden voor een bezichtiging van een woning die op funda staat maar dan ben ik relatief veel tijd kwijt aan een bezichtiging terwijl ik nu nog niet meteen iets wil kopen. Ook kom ik dan terecht op een kijkdag waarop een makelaar van 12.30 tot 13.00 uur tijd voor jou heeft.

Ik zou dus op een handige manier (dus 's avonds of in het weekend) een dorp of stad willen leren kennen en eens wat huizen af willen gaan. Dus zo goed mogelijk de tijd gebruiken.
Vroeger had je een huizenroute waarbij je op een zaterdag meerdere huizen kan bekijken en kan proeven aan een buurt of straat. Helaas is die er niet meer.

Iemand tips op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
badkuip schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:34:
Woningzoekende meldt zich! In 2018 een rijtjeswoning komen wonen waar we nu op uitgekeken zijn. Huis is perfect, alleen we vinden de tuin te klein en zoeken wat meer rust om het huis.

Overweging is om in Amersfoort te blijven wonen of naar de betuwe te verhuizen. Dat laatste omdat mijn vriendin er vandaan komt.

Ik ben op zoek naar tips hoe een zoektocht te beginnen naar een woning een uur reizen verderop. Ik zou me natuurlijk aan kunnen melden voor een bezichtiging van een woning die op funda staat maar dan ben ik relatief veel tijd kwijt aan een bezichtiging terwijl ik nu nog niet meteen iets wil kopen. Ook kom ik dan terecht op een kijkdag waarop een makelaar van 12.30 tot 13.00 uur tijd voor jou heeft.

Ik zou dus op een handige manier (dus 's avonds of in het weekend) een dorp of stad willen leren kennen en eens wat huizen af willen gaan. Dus zo goed mogelijk de tijd gebruiken.
Vroeger had je een huizenroute waarbij je op een zaterdag meerdere huizen kan bekijken en kan proeven aan een buurt of straat. Helaas is die er niet meer.

Iemand tips op dit vlak?
Airbnb?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Hoe bedoel je?
Ik ben op zoek naar een koopwoning, niet naar een vakantiehuisje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

badkuip schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Hoe bedoel je?
Hij geeft antwoord op je vraag. Je kan daar in een vakantiehuis zitten om een paar dagen lang rond te rijden en bezichtigingen te plannen en de sfeer te proeven.

Je kan ook gewoon heen en weer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022

Iemand tips op dit vlak?
Ik zou eerst kijken waar je wel en absoluut niet zou willen wonen. Woonplaats, wijk enz.

Daarna zou ik als je iets ziet waar jullie echt heel blij van worden, gewoon gaan bezichtigen. Even tijd voor vrij maken en als het lukt heel vroeg of aan het eind van de dag.

Zo hebben wij het ook gedaan en dan hoef je niet oeverloos heen en weer.

Google street is trouwens ook heel handig. Kun je precies zien wat er rondom het huis staat. Kom je niet ineens tot je ongenoegen bij een huis met een spoorlijn o.i.d. voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
badkuip schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Hoe bedoel je?
Je schrijft dat je een manier zoekt om meer een beeld/idee te krijgen bij bepaalde buurten en zo efficient om te gaan met je tijd.
Je zou op Airbnb kunnen kijken of er toevallig huizen/appartementen te huur staan in de buurt waar je graag meer gevoel bij wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand tips op dit vlak?
Een uurtje valt toch wel mee?
Wij zijn ook 100km verderop gaan wonen en namen gewoon de tijd voor bezichtigingen. Kost dan 2 uur extra , maarja voor een woning..

En toen we eenmaal wisten wat (en vooral waar) we wilden en we kwamen de perfecte woning tegen een goed bod neergelegd zodat we 'm ook hadden.

Maar het kost gewoon heel veel tijd..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja wij gingen ook een uur verderop wonen. En een bezichtiging combineerden wij vaak met een wandeling en het alvast uitproberen van lokale restaurants om de sfeer te proeven. erg leuk was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@de Peer @NovyH @Flix20 @Sport_Life
Bedankt voor de tips. Een uurtje rijden is inderdaad niet onoverkomelijk.
Het liefste besteed ik de tijd nuttig en ga ik liever rijden voor een huis waarbij de kans heel groot is dat ik het wil kopen. Dat weet je van tevoren natuurlijk nooit 100% maar ik wil wel de kans zo groot mogelijk maken dat het een succes is.
Een paar dagen in een AirBnB zitten is inderdaad een optie, maar dan zou er ook wel voldoende aanbod moeten zijn om te bezichtigen.
Die tip van @Flix20 snapte ik niet, dus daarom vroeg ik wat hij bedoelde...

Welke bronnen gebruiken jullie voor het vooronderzoek naar of de wijk of buurt geschikt is. Ik heb de volgende in beeld:
  • Street view voor de straat en omgeving.
  • Googlen naar de naam van de wijk of de straat. Als daar (bij wijze van spreken) wordt ingebroken of auto's in de hens gezet worden, dan moet je daar niet zijn.
Nog meer bronnen die jullie aan zouden raden?
Het is evident dat je er langs moet gaan om echt een beeld te krijgen. Dus die tip hoeft niet meer gegeven worden, die snap ik wel..

[ Voor 6% gewijzigd door badkuip op 19-07-2022 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

badkuip schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:02:
Het liefste besteed ik de tijd nuttig en ga ik liever rijden voor een huis waarbij de kans heel groot is dat ik het wil kopen. Dat weet je van tevoren natuurlijk nooit 100% maar ik wil wel de kans zo groot mogelijk maken dat het een succes is.
Een paar dagen in een AirBnB zitten is inderdaad een optie, maar dan zou er ook wel voldoende aanbod moeten zijn om te bezichtigen.

Welke bronnen gebruiken jullie voor het vooronderzoek naar of de wijk of buurt geschikt is. Ik heb de volgende in beeld:
  • Googlen naar de naam van de wijk of de straat. Als daar (bij wijze van spreken) wordt ingebroken of auto's in de hens gezet worden, dan moet je daar niet zijn.
Het is evident dat je er langs moet gaan om echt een beeld te krijgen. Dus die tip hoeft niet meer gegeven worden, die snap ik wel..
https://www.leefbaarometer.nl/kaart/#kaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Toen ik mijn eerste huis ging kopen, had ik geen idee wat ik leuk vond en waar ik zou willen wonen. Ja, in de stad waar ik al woonde, maar waar dan precies? Mijn makelaar adviseerde me om gewoon heel veel te gaan bekijken. Ook de huizen die ik op voorhand eigenlijk al niks vond. Zo kreeg ik gevoel bij type huizen, buurtjes, ook in de dorpen om de stad heen.
In jouw geval zou ik mijn eigen huizenroute maken, met dat doel. Dus een dag lang zoveel mogelijk huizen af waarvan je weet dat die het qua huis waarschijnlijk niet gaan worden, maar zo kun je wel een jou niet zo bekend gebied verkennen. Je hoeft niet eens altijd binnen te kijken, maar gewoon sfeer proeven. Ergens gaan lunchen, supermarkt binnenlopen en kijken wat het met je doet.
Vervolgens maak je een eisenlijstje met wat je belangrijk vindt voor de woonomgeving (ruimte, grote tuin), wat er in ieder geval in de buurt moet zijn en wat een maximale afstand is naar familie, werk, vrienden etc. Met dat lijstje en je gevoel uit je huizenroute kun je vervolgens beter aanvoelen bij welk huis op funda je echt direct in de auto moet springen voor een bezichtiging.
En stel je vindt een dorp/stadje waar je echt graag wilt wonen, schakel dan een lokale aankoopmakelaar in. Voor dat dorpje/stad kun je dan ook wel onderzoeken hoe het zit met criminaliteit, vergrijzing, verloop, samenstelling bevolking etc.
Overigens kun je aan de m2-prijs ook wel aflezen wat populaire gebieden/wijken zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 19-07-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk

Iemand tips op dit vlak?
Nou je kunt een beetje voorsorteren.

1. Maak het wensen lijstje wat je wilt in een huis en kijk eens op funda of dat overal in die stad haalbaar is voor je budget. Zo niet dan weet je in elk geval dat je of op de buurt of op je huis een concessie moet doen.

2. Spreek met mensen die er wonen en een beetje dezelfde interesses hebben.

3. In tegenstelling tot het bovenstaande laat je niet sturen door m2 prijzen, hoog wil niet altijd iets nuttigs zeggen.In Haarlem hebben we de rozenpirieel super geliefd bij amsterdamse starters... Echter het is ook een hol vol dronken tokkies (heeft ook leuke straten), en ik garandeer je dat daar nu roodgebakken alcoholisten op een tuinstoel op straat zitten en eindigen met ruzies. Daar betaal je als nog 6-7k per m2 voor in een aantal andere buurten nabij het centrum heb je dat niet en dat moet je dus maar net weten. Dit heb je in andere steden vast ook dus probeer mensen te spreken die er al wonen

Daarna zou ik pas aan je tour beginnen in bezichtigingen zodat je gericht te werk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:41

Onze kinderen waren tijdens onze zoektocht 1 en 3 dus we werden wel gedwongen om efficiënt te werk te gaan. Hoop is al gezegd maar ik zou eerst duidelijk je zoekgebied gaan kaderen voor je gaat bezichtigen, dus in dit geval van ‘Betuwe’ terugbrengen tot 3 plaatsen in de Betuwe (voor grotere plaatsen dan liefst ook nog de wijken bepalen) waar jullie jezelf op basis van vooronderzoek en wellicht de ervaring van je vriendin zien wonen (en wat haalbaar is binnen je budget natuurlijk). Daarbij ook met elkaar bespreken welke voorzieningen je in je woonplaats wilt hebben. Aangezien je vanuit een stad met meer dan 150.000 inwoners komt ga je op bepaalde voorzieningen sowieso inleveren. Naast de bronnen die je noemt zou ik de wikipediapagina’s van de dorpen/gemeenten checken, gemeentelijke websites en allecijfers.nl om een beeld te krijgen van hoe of wat, ook van bevolkingssamenstelling, politieke voorkeur, geloofsovertuigingen, evenementenkalender e.d. Als je een paar plaatsen hebt waar de randvoorwaarden kloppen kun je huizen selecteren die aan je wensen voldoen, daarbij zou ik dan niet te streng zijn zodat je nog eens verrast kan worden. En als je gaat bezichtigen wat tijd voor of na vrijhouden om de buurt en plaats nog wat verder te verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Laatst online: 12-09 19:46
Vraagje: Hoe zit het als je een huis koopt dat bijvoorbeeld lekker vrij buiten de bebouwde kom ligt, je betaalt natuurlijk dik voor die vrije ligging, maar vervolgens veranderen de bestemmingsplannen en een paar jaar later ligt jouw voormalig vrijstaande huis midden in een woonwijk. Of wat minder extreem: je hebt geen vrij uitzicht meer in je vrije-uitzicht huis.

Wordt je voor zoiets gecompenseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
supersoco80 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:27:
Vraagje: Hoe zit het als je een huis koopt dat bijvoorbeeld lekker vrij buiten de bebouwde kom ligt, je betaalt natuurlijk dik voor die vrije ligging, maar vervolgens veranderen de bestemmingsplannen en een paar jaar later ligt jouw voormalig vrijstaande huis midden in een woonwijk. Of wat minder extreem: je hebt geen vrij uitzicht meer in je vrije-uitzicht huis.

Nou zoals gemeld, je betaald misschien voor dat vrije uitzicht, maar je koopt het niet. Als de bestemmingsplannen veranderen heb je pech.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat hierboven ook aangegeven wordt is dat je pech hebt.
Wat je kunt doen is met de hele straat het weiland, akker o.i.d. kopen en dan weer verhuren aan de akkerbouwer o.i.d. zoiets wordt zeer zelden nog wel gedaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

In de praktijk zijn er dan toch rechtzaken en planschade enzo, met kans op compensatie?
Hier wilde de gemeente dat voor zijn en hebben ze alle huizen met vrij uitzicht 15 m tuindiepte erbij gegeven als compensatie voor de nieuwe wijk die er bij kwam, ten koste van hun uitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 15-09 12:25
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:38:
In de praktijk zijn er dan toch rechtzaken en planschade enzo, met kans op compensatie?
Hier wilde de gemeente dat voor zijn en hebben ze alle huizen met vrij uitzicht 15 m tuindiepte erbij gegeven als compensatie voor de nieuwe wijk die er bij kwam, ten koste van hun uitzicht.
Dat kan zeker. Je kan bezwaar maken op een bestemmingsplan binnen de bezwaarperiode (moet je natuurlijk wel weten/in de gaten houden of er een bestemmingsplanprocedure wordt opgestart). En planschade kan van toepassing zijn, maar dan nog heb je je mooie uitzicht niet terug. Hier in mijn nieuwbouwwijk was ook een vrijstaand huis met enorm veel vrije ruimte rond het huis. Ondertussen worden er woningen rondom gebouwd en een appartementengebouw ernaast. Weg privacy/rust. En hij zal er wel voor gecompenseerd worden maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Dat ligt aan je juridische skills. Google maar op planschade.

Als je echt goed bent: https://www.ad.nl/rotterd...ctontwikkelaars~a98ffca9/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 12-09 22:02
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Hertog_Martin schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:49:
Is het mogelijk om zowel:
-de 470k hypotheek tegen rente van destijds over te verhuizen
Dat is niet bij alle geldverstrekkers hetzelfde, dan moet je even in de voorwaarden duiken.

Verder klinkt het allemaal logisch en haalbaar maar misschien wil je even langs een hypotheekadviseur. Eerste gesprek is altijd gratis en dan weet je het zeker(der).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Punt 1: als je ook een recente hypotheek hebt dan kan dat in 9 v.d. 10 gevallen. Hypotheek verhuizen is tegenwoordig vrijwel standaard opgenomen in de voorwaarden.
Punt 2: geen idee
Punt 3: dat is wel hoe men de goedkope rente meeneemt van een vorige woning ja hoeft geen probleem te zijn mits je besteedbaar inkomen hoog genoeg is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:17
Punt 1: kijk in de voorwaarden van de afgesloten hypotheek, niemand weet wat jouw voorwaarden zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Punt 1: staat in je hypotheekvoorwaarden
Punt 2: Overbruggingshypotheken zijn vaak voor 90% van de taxatiewaarde van het object, dus reken je niet rijk dat je de volle 250k kan gebruiken.
Punt 3: Een extra hypotheekdeel is zeker mogelijk en ook gebruikelijk, gezien je voor je huidige deel wellicht al HRA hebt ontvangen. Dat deel komt dan apart te staan met een kortere loopduur, en het nieuwe deel is weer voor 30 jaar.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 12-09 22:02
Bedankt allen, het ging mij met name om punt 3. En dan icm 1 en 2 die idd in voorwaarden staan maar wist zo niet of punt 3 een optie was daarnaast.

Zou het dan ook zo zijn voor berekenen maximale hypotheek, ofwel hoogte van het nieuwe deel, dat je kan rekenen met een gewogen gemiddelde hypotheekrente waarin de 470k tegen oude rente (1,95%) meeweegt?

Tegen huidige rentes kunnen we namelijk wel wat minder hypotheek voor ons inkomen krijgen dan destijds tegen 1,95.

Met gemiddelde rente van de twee delen van 2,5% zou er echter meer mogelijk zijn dan met huidige rentes van 4,5%.

Uiteraard nog even met adviseur spreken maar mss weet iemand dit zo en is t antwoord ook voor anderen interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 11:21
Hertog_Martin schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:41:
Bedankt allen, het ging mij met name om punt 3. En dan icm 1 en 2 die idd in voorwaarden staan maar wist zo niet of punt 3 een optie was daarnaast.

Zou het dan ook zo zijn voor berekenen maximale hypotheek, ofwel hoogte van het nieuwe deel, dat je kan rekenen met een gewogen gemiddelde hypotheekrente waarin de 470k tegen oude rente (1,95%) meeweegt?

Tegen huidige rentes kunnen we namelijk wel wat minder hypotheek voor ons inkomen krijgen dan destijds tegen 1,95.

Met gemiddelde rente van de twee delen van 2,5% zou er echter meer mogelijk zijn dan met huidige rentes van 4,5%.

Uiteraard nog even met adviseur spreken maar mss weet iemand dit zo en is t antwoord ook voor anderen interessant.
Let ook even op de voorwaarden die je huidige hypotheekverstrekker hanteert en de tijd die het kost tot de overdracht van de sleutel.

Ik heb recent een huis gekocht waarvan de huidige eigenaren graag begin Januari wilden overdragen, daar ben ik akkoord mee gegaan omdat dat ons ook wel goed uitkomt.

Alleen mijn huidige hypotheekverstrekker doet pas een aanbod voor het tweede hypotheekdeel vanaf 4 maanden voor overdracht en wijkt hier niet van af.

Dus ik heb nu de situatie dat ik morgen een offerte ga tekenen en dat we midden september nogmaals met de adviseur gaan zitten en als de huidige rente gunstig is we de aanvraag nogmaals doen bij de huidige hypotheekverstrekker die het meenemen van de hypotheek aanbiedt.

Dit kan toch weer wat tijd en extra geld kosten (tweede aanvraag gaat wel via gereduceerd tarief maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij hadden destijds een eerste kennismakingsgesprek met een lokale makelaar aangevraagd, om als aankoopmakelaar te dienen. Daar konden we even mee sparren over onze woonwensen, ons budget, en die heeft ons op basis van z'n kennis van de regio vervolgens een aantal buurten aangeraden of juist afgeraden.

Je zult in zo'n gesprek natuurlijk nooit alles op tafel kunnen krijgen en je moet altijd een beetje een slag om de arm houden wat betreft de info die zo'n makelaar geeft (of juist niet geeft), maar als je de info van die makelaar neerlegt naast de overige info die je hebt dan kun je toch een beter beeld krijgen van de regio.

Edit: Ik bedoel dus niet dat je een aankoopmakelaar moet nemen (mag natuurlijk wel, moet je zelf weten), maar gewoon een eerste kennismakingsgesprek aanvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 21-07-2022 08:56 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
Hertog_Martin schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:41:

Let er wel op dat het huidige rentecontract dat je wenst mee te verhuizen nog minimaal 10 jaar loopt. Anders wordt het fictief meegerekend tegen 5% waardoor het juist minder mogelijkheden biedt.

Als het wel uitkan dan blijft het een uitstekende optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
wann0wfhc schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Let ook even op de voorwaarden die je huidige hypotheekverstrekker hanteert en de tijd die het kost tot de overdracht van de sleutel.

Ik heb recent een huis gekocht waarvan de huidige eigenaren graag begin Januari wilden overdragen, daar ben ik akkoord mee gegaan omdat dat ons ook wel goed uitkomt.

Alleen mijn huidige hypotheekverstrekker doet pas een aanbod voor het tweede hypotheekdeel vanaf 4 maanden voor overdracht en wijkt hier niet van af.

Dus ik heb nu de situatie dat ik morgen een offerte ga tekenen en dat we midden september nogmaals met de adviseur gaan zitten en als de huidige rente gunstig is we de aanvraag nogmaals doen bij de huidige hypotheekverstrekker die het meenemen van de hypotheek aanbiedt.

Dit kan toch weer wat tijd en extra geld kosten (tweede aanvraag gaat wel via gereduceerd tarief maar toch).
Dus je hebt nu straks een bindend rente aanbod welke geldig is tot ergens januari?
En mogelijk ga je in september nogmaals een offerte aanvragen, voor hetzelfde deel/doel?
Zo ja; zit je dan niet met een boete voor je eerste aanvraag omdat je afziet van dat bindend aanbod?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 11:21
Nnoitra schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Dus je hebt nu straks een bindend rente aanbod welke geldig is tot ergens januari?
En mogelijk ga je in september nogmaals een offerte aanvragen, voor hetzelfde deel/doel?
Zo ja; zit je dan niet met een boete voor je eerste aanvraag omdat je afziet van dat bindend aanbod?
Nee, deze offerte is gratis te annuleren, hebben we speciaal uitgezocht met de adviseur om deze reden.

Deze offerte die nu getekend gaat worden is bij een andere verstrekker voor de gehele hypotheek.

De offerte in September zal zijn voor het 2e deel wat overblijft als ik mijn huidige hypotheek meeneem. (dat zou ook de eerste optie zijn om mee te nemen, maar omdat deze verstrekker vasthoudt aan een aanbod vanaf 4 maanden voor deel 2 is er geen andere mogelijkheid, ik mag deel 2 niet bij een andere partij financieren icm meenemen huidige hypotheek).

[ Voor 31% gewijzigd door wann0wfhc op 21-07-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:15

Baseman77

We move

Dit is heel erg afhankelijk van de omgeving.

Er worden op dit moment meer woningen aangeboden dan gebruikelijk, doordat de rente aan het stijgen is.
Mensen kunnen hierdoor minder lenen, waardoor de vraag afneemt.

Maar ik woon in de omgeving Eindhoven en bij ons worden de woningen desondanks nog steeds als warme broodjes verkocht. Ze komen 's morgens online, voor de hoofdprijs, binnen enkele uren zitten de bezichtigingen vol en na uiterlijk 2 weken is het verkocht, met een flinke overbieding. Zelfs de bouwvallen (grote huizen met een flinke tuin, maar enorm verouderd) vliegen eruit, ondanks de gigantische vraagprijzen en flinke bijkomende kosten voor modernisering.

En het helpt niet dat bijv. ASML maar blijft uitbreiden en daardoor extra personeel blijft aantrekken, waaronder weer veel expats die ergens in de omgeving moeten wonen en vaak geld zat hebben.
Huizen boven de 7 ton lopen wat minder hard, alles eronder gaat nog steeds in recordtijd voor belachelijke bedragen weg.

Vrienden en collega's die verder van Eindhoven af wonen merken wel dat de gekte aan het afnemen is. Al blijft de vraag hoger dan het aanbod.

[ Voor 7% gewijzigd door Baseman77 op 21-07-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Ik heb een vraag; in hoeverre kan je tegenwoordig even wat geld renteloos lenen van familie voor een hypotheek?
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door lama83 op 24-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
lama83 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:25:
Ik heb een vraag; in hoeverre kan je tegenwoordig even wat geld renteloos lenen van familie voor een hypotheek?

***members only***
Volgens mij is het vanuit de belastingdienst verplicht rente te vragen, wordt dan dus een onderhandse lening. ABN schrijft op hun website dat dit maximaal 20% van het hypotheek bedrag mag zijn, mogelijk hebben andere banken hier andere richtlijnen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Yaay schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is het vanuit de belastingdienst verplicht rente te vragen, wordt dan dus een onderhandse lening. ABN schrijft op hun website dat dit maximaal 20% van het hypotheek bedrag mag zijn, mogelijk hebben andere banken hier andere richtlijnen voor.
Ja al mag je elk jaar tot een bepaalde drempel belastingvrij schenken. Dus ze zouden je de rente die je betaalt terug kunnen schenken en dan is het effectief alsnog rentevrij. Hoe dat werkt qua hypotheek durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

***members only***
Ooit gehoord van de verhoogde vrijstelling schenkbelasting? Ook wel jubelton genoemd?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 13:16
fsfikke schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Ooit gehoord van de verhoogde vrijstelling schenkbelasting? Ook wel jubelton genoemd?
Daar zitten nog heel wat voorwaarden aan vast.
oa je moet tussen 18 en 40 jaar zijn

aankoop van een eigen woning
bouwtermijnen van een woning in aanbouw
verbouwing of onderhoud van uw eigen woning
afkoop van erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten van uw eigen woning
aflossing van uw hypotheek voor uw eigen woning
aflossing van uw restschuld voor de eigen woning
aflossing of kwijtschelding van een lening voor uw eigen woning bij bijvoorbeeld een familielid
De vrijstelling geldt niet voor bijkomende kosten
Bijkomende kosten zijn bijvoorbeeld:

taxatiekosten voor het krijgen van een hypotheek of lening
notariskosten
bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening
de kosten voor de Nationale Hypotheek Garantie
boeterente voor vervroegd aflossen
bouwrente
een lening die u hebt afgesloten om de bijkomende kosten te betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jannus66 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Daar zitten nog heel wat voorwaarden aan vast.
oa je moet tussen 18 en 40 jaar zijn

aankoop van een eigen woning
De username suggereert uit 1983 te zijn en het gaat om de aankoop van een huis. Welke haken en ogen zijn er dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 13:16
fsfikke schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:12:
[...]

De username suggereert uit 1983 te zijn en het gaat om de aankoop van een huis. Welke haken en ogen zijn er dan precies?
Ik zei geen haken en ogen, ik zei voorwaarden.
En die heb ik in het kort beschreven en zijn ook te vinden op belastingdienst.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Laatst online: 14-09 15:49
Ik weet niet of het je helpt, maar toevallig zijn wij ook sinds een paar maanden naar de Betuwe verhuisd, en het beavlt ons ontzettend goed. Rustige, vriendelijke mensen, schone lucht, natuur, lekker fruit. Ik ken Amersfoort ook vrij goed en dit is vrij goed in de buurt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

***members only***
Als ze jou 10k toestoppen en jij die een paar weken later terugbetaalt, geen haan die ernaar kraait. De Belastingdienst kijkt op 31-12 wat er allemaal op jouw rekeningen staat, als daar opeens 10k bijstaat terwijl je het hele jaar werkloos bent zouden ze wellicht kunnen informeren maar dat bedrag is dusdanig klein dat het me sterk lijkt. Hoe dan ook, als je het voor 31-12 weer geregeld hebt, dikke prima.

Gaat het om grotere bedragen ga je richting een familiebank constructie, dat is een lening en dan moeten ze je de rente gaan terugschenken, mits dat bedrag onder de schenkingsvrijstelling zit. Anders is er nog de eenmalige vrijstelling maar de jubelton gaat er volgend jaar al flink omlaag en daarna uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Laatst online: 05-09 17:33
fsfikke schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:02:
[...]

De jubelton doel ik niet op. Ook omdat het in 2022 voor het laatst is en het na 40 niet meer mag.
Yaay schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Bedankt... ik had al wat zitten kijken bij ING maar wellicht dat ABN meer info geeft.
SmurfLink schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Als ze jou 10k toestoppen en jij die een paar weken later terugbetaalt, geen haan die ernaar kraait. De Belastingdienst kijkt op 31-12 wat er allemaal op jouw rekeningen staat, als daar opeens 10k bijstaat terwijl je het hele jaar werkloos bent zouden ze wellicht kunnen informeren maar dat bedrag is dusdanig klein dat het me sterk lijkt. Hoe dan ook, als je het voor 31-12 weer geregeld hebt, dikke prima.

Gaat het om grotere bedragen ga je richting een familiebank constructie, dat is een lening en dan moeten ze je de rente gaan terugschenken, mits dat bedrag onder de schenkingsvrijstelling zit. Anders is er nog de eenmalige vrijstelling maar de jubelton gaat er volgend jaar al flink omlaag en daarna uit.
Wellicht iets langere terugbetaaltijd.

Members only:

[ Voor 81% gewijzigd door lama83 op 24-07-2022 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@lama83 Niet uit persoonlijke ervaring, maar zou dat niet eerder bij de notaris boven komen dan bij de Belastingdienst? Als je hypotheek niet het aankoopbedrag dekt, heb je 'eigen geld' nodig. Mogelijk vraagt de hypotheekverstrekker al aan te tonen dat je het geld hebt. Bij de notaris moet je aangeven uit welke bronnen je financiering komt. Bij eigen geld wordt naar de herkomst gevraagd. Bij een bedrag als 10k zal de notaris het al snel geloven als je zegt dat het spaargeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ik wil absoluut niet aanraden of suggereren dat iemand doelbewust de boel belazerd.
Maar die lening zal nergens geregistreerd zijn.
Voor een familie lening van 10k ga je niet echt naar een notaris. Althans, dat lijkt me niet.
Dus als de bank alleen maar 10k op je rekening ziet staan en nog nergens een afschrijving onder de noemer lening, zullen zij daar neit wakker van liggen.

En wat je laatste punt betreft, de belastingdienst heeft geen inzicht wat jouw maximale hypotheek kan zijn.
Daar staan zij volledig buiten en kijken ze dus ook niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
lama83 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:44:

Wellicht iets langere terugbetaaltijd.

***members only***
Op zich is het niet gek om 10k uit je eigen spaargeld te kunnen betalen. Maar dan moet het wel al op de rekening staan voordat je je bank dat screenshot deelt voor de hypotheekaanvraag.

In mijn geval heb ik het formeel gedaan. Schenking van de ouders omdat ik het net niet redde, voorschot op m'n erfenis, schenkingsconvenant opgesteld waarin ik afstand doe van eenzelfde bedrag bij de erfenis vanwege m'n zus, netjes aangifte schenkbelasting gedaan en bij de bank gemeld dat het een schenking van m'n ouders was. Geen belasting te betalen want eenmalige vrijstelling, en geen gezeik verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
Punt zit ook niet zozeer bij de belastingdienst of de eigen bank, maar bij de hypotheekverstrekkers. Als jij namelijk een lening gaat aanvragen willen ze een koopprijs, taxaties en eventueel eigen middelen zien. Die 10.000 euro moet bij de aanvraag dus al op je rekening staan. Tot zover prima, maar dan vragen ze een aantal maanden rekeningafschriften (zie wat draadjes hier). Dan zien ze twee weken eerder ineens "bij: 10.000€", en gaan ze vragen stellen. Dan willen ze dus of een schenkingsverklaring, of een leningsovereenkomst zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Aantal maanden rekeningafschriften wordt zeker niet bij alle verstrekkers naar gevraagd.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SL104 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:42:
Aantal maanden rekeningafschriften wordt zeker niet bij alle verstrekkers naar gevraagd.

***members only***
Heb je dan een deel v.d. koopsom gefinancierd met eigen geld? Zo nee, lijkt mij het ook niet een relevante vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Carnoustie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:27:
Punt zit ook niet zozeer bij de belastingdienst of de eigen bank, maar bij de hypotheekverstrekkers. Als jij namelijk een lening gaat aanvragen willen ze een koopprijs, taxaties en eventueel eigen middelen zien. Die 10.000 euro moet bij de aanvraag dus al op je rekening staan. Tot zover prima, maar dan vragen ze een aantal maanden rekeningafschriften (zie wat draadjes hier). Dan zien ze twee weken eerder ineens "bij: 10.000€", en gaan ze vragen stellen. Dan willen ze dus of een schenkingsverklaring, of een leningsovereenkomst zien.
Gewoon alles behalve het saldo zwart maken onder mom van privacy (sowieso wel verstandig). Het gaat de bank om saldo x , verder irrelevant waar het vandaan komt. Dus als je t printje maakt op de dag dat het salaris ontvangen is scheelt het weer een paar k.

Alleen de notaris wil bij grote bedragen de herkomst weten (ook bij overwaarde)

Maar ik snap sowieso niet waar hij moeilijk om doet voor een schenking van 10k, 2,5-5k per jaar is al belastingvrij, doe je december en januari is het 5-10k belastingvrij en over het restant moet dan 10% belasting worden betaald (dus bij schenking van derde 500 euro...).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2022 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
Het is voor de bank juist wel relevant waar het vandaan komt! Zeker met de huidige eisen m.b.t. witwassen en de uitgebreidde zorgplicht: bij "problemen" moeten zij aantonen dat ze zorgvuldig onderzoek gedaan hebben, en daar hoort onderzoek naar de herkomst van eigen middelen zeker bij!
Je mag zwartlakken wat je wilt, maar de hypotheekverstrekker wil echt een "logische" verklaring voor je saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SL104 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:42:

***members only***
Bij mij wilde toch echt zowel de hypotheekverstrekker als de notaris weten waar dat geld wat ik zelf zou inbrengen vandaan kwam. Iets met de WWFT enzo... Hypotheekverstrekker wilde omdat het om een schenking ging ook het convenant hebben en screenshot van de rekening van de dag waarop het bedrag overgemaakt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
Bij ons werd vanuit de bank gevraagd naar de eigen middelen, aantoonbaar. Dus saldo van de spaar ingestuurd. Ook in verband met dubbele lasten vanwege nieuwbouw.

De notaris wilde vervolgens weten wat de aard van het vermogen was dat we zelf in hebben gebracht. Daar voldeed enkel het invullen van een vragenlijst.

Nergens is ons gevraagd om een bankafschrift met alle transacties. Wel om een afschrift waar het saldo uit blijkt. September/oktober 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Carnoustie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:22:
Het is voor de bank juist wel relevant waar het vandaan komt! Zeker met de huidige eisen m.b.t. witwassen en de uitgebreidde zorgplicht: bij "problemen" moeten zij aantonen dat ze zorgvuldig onderzoek gedaan hebben, en daar hoort onderzoek naar de herkomst van eigen middelen zeker bij!
Je mag zwartlakken wat je wilt, maar de hypotheekverstrekker wil echt een "logische" verklaring voor je saldo.
Hoe zie je dat voor je dan, afschriften van afgelopen 5 jaar met alle transacties downloaden en opsturen..?

Bank vraagt laatste afschrift, als daar geen transactie op staat is het ook in orde.

Alleen als je afschrift van een Russische bank (of ander embargo land) is, ja dan heb je wat uit te leggen :P.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sport_Life schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:28:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan, afschriften van afgelopen 5 jaar met alle transacties downloaden en opsturen..?

Bank vraagt laatste afschrift, als daar geen transactie op staat is het ook in orde.

Alleen als je afschrift van een Russische bank (of ander embargo land) is, ja dan heb je wat uit te leggen :P.
Een volledig transactieoverzicht van de laatste twee maanden is wel iets wat frequent gevraagd wordt bij een hypotheekaanvraag. Ik verwacht dat de bank iets van een OCR readertje heeft die gebaseerd op wat filters wel of niet een mens er naar laat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:12
Het verschilt heel erg per bank heb ik gemerkt.
Wij hadden eerst een aanvraag bij ING. Daar had ik de bankafschrift overal zwart gemarkeerd behalve saldo en salaris. Kregen we bericht terug dat zij alles willen zien. Dus alle overboekingen van afgelopen 3 maanden. Ik zei daaag.
Adviseur zei dat ik toevallig werd uitgepikt als steekproef.
Daarna aanvraag bij Aegon gedaan. Daar vroegen ze alleen de laatste bankafschrift met de saldo en salaris. Binnen een week geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Banken willen vaak een volledige maand zien, om zo te zien dat het salaris binnenkomt en er bijvoorbeeld geen vreemde of onbenoemde leningen zijn. Denk aan een verzwegen studieschuld.

Overigens ook prima te omzeilen door inkomen op een andere rekening te laten binnenkomen en wat door te boeken als 'zakgeld', maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
Bij ons hoefde de bank/hypotheekadviseur alleen de spaarsaldi te zien (screenshot of afschrift). De notaris had een vragenlijst waarop je moest aangeven of je een Politiek Prominent Persoon bent en nog paar vragen over oa voorgenomen gebruik van de woning en ook de herkomst van de eigen middelen. Aan de hand van de herkomst van eigen middelen die je aangeeft moesten we bijbehorende bewijsstukken opleveren.

Dit is de toelichting voor de bewijslast die wij kregen van onze notaris. Ik had niet de indruk dat ze heel diepgravend onderzocht hebben overigens, terwijl we een niet al te lullig bedrag aan eigen middelen inbrachten.
Graag een schriftelijk bewijs van de verkrijging van de eigen middelen meesturen:
• bij verkrijging uit schenking: een kopie van de schenkingsakte of bankafschrift waarop de schenking
is vermeld
• bij verkrijging uit erfenis: een kopie-bankafschrift waarop de overboeking van de
erfenis is vermeld of een aangifte erfbelasting of een akte van verdeling
• bij spaargeld: een bankafschrift (van minimaal drie maanden terug) waaruit blijkt dat het bedrag op uw
spaarrekening stond
• bij lening uit eigen onderneming: kopie van de leningsovereenkomst
• bij verkoopopbrengst eigen woning: kopie van de verkoopafrekening
• bij anders: een schriftelijk bewijsstuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willem30
Net de eigen inleg overgemaakt naar de notaris voor de tekenafspraak as vrijdag. ;w
Maar je krijgt er zoveel voor terug. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-09 10:48
Ik ben nu voor de tweede keer bezig met een hypotheekaanvraag en ik stoor me een beetje aan hoe "serieel" het proces verloopt. Ik lever namelijk de door de hypotheekadviseur opgevraagde documenten aan. Die stuurt het door naar de hypotheekverstrekker ter beoordeling. Na een week krijg ik te horen dat er nog een document ontbreekt. Ik lever dat aan. Weer een week wachten. Krijg te horen dat er ook nog weer een ander document nodig is. Ik lever het aan. Week wachten. NOG WEER EEN ANDER DOCUMENT NODIG?! Aanleveren maar weer en wachten tot het volgende documentverzoekje. Lekker efficient.

Gaat dit bij anderen ook zo? ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Ja, maar een goede hypotheekadviseur helpt wel. Het kantoor waarbij wij zaten zat er echt bijna asociaal dicht op bij de bank. Die belde, mailde net zolang tot ze antwoord hadden.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 22:50
aljd3k schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:05:
Ik ben nu voor de tweede keer bezig met een hypotheekaanvraag en ik stoor me een beetje aan hoe "serieel" het proces verloopt. Ik lever namelijk de door de hypotheekadviseur opgevraagde documenten aan. Die stuurt het door naar de hypotheekverstrekker ter beoordeling. Na een week krijg ik te horen dat er nog een document ontbreekt. Ik lever dat aan. Weer een week wachten. Krijg te horen dat er ook nog weer een ander document nodig is. Ik lever het aan. Week wachten. NOG WEER EEN ANDER DOCUMENT NODIG?! Aanleveren maar weer en wachten tot het volgende documentverzoekje. Lekker efficient.

Yep, bij ons ook, maar dat was deels te wijten aan onszelf/ financieel adviseur.. werd er gek van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30

Nee, geen last van gehad. We waren in de afwachting op de vraag of er inderdaad nog een documentje aangeleverd kon worden toen we al bericht kregen dat de hypotheekaanvraag akkoord was. :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20

Dat ligt imo toch echt aan de hypotheekadviseur...
Die zou vooraf toch alles moeten doornemen of alles compleet is voor de aanvraag. o.a. daar betaal je hem/haar voor. En goed ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Slechte adviseur dan. Bij mij moest ik alle documenten in het portaal van de adviseur aanleveren en eigenlijk was alles direct al compleet. Er was geloof ik 1 document niet duidelijk genoeg die ik opnieuw moest aanleveren maar dat was het, ik dacht de werkgeversverklaring omdat m'n hypotheekverstrekker een eigen formulier had. De adviseur had genoeg ervaring met mijn hypotheekverstrekker om exact te weten wat er aangeleverd moest worden op bijna alle punten, dus eigenlijk ging het echt heel snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Nope. Bij mijn hypotheekadviseur hebben ze een portaal waarin ze aangeven welke documenten nodig zijn en waar je ze ook meteen kan uploaden. Die controleren ze ze eerst zelf en daarna sturen ze alles door naar de hypotheekverstrekker. Die laatste kreeg dus in 1x alle juiste documenten en ik had in 2 werkdagen m'n hypotheek rond. Lijkt me dus een gevalletje niet-optimale werkwijze van je adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52

ViezeVis

Sample Text

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Nope. Bij mijn hypotheekadviseur hebben ze een portaal waarin ze aangeven welke documenten nodig zijn en waar je ze ook meteen kan uploaden. Die controleren ze ze eerst zelf en daarna sturen ze alles door naar de hypotheekverstrekker. Die laatste kreeg dus in 1x alle juiste documenten en ik had in 2 werkdagen m'n hypotheek rond. Lijkt me dus een gevalletje niet-optimale werkwijze van je adviseur.
Ging bij ons ook zo. Wel werd bij ons om aanvullende documenten gevraagd omdat we een schenking hadden. Dan vragen ze een expliciet bewijsje waar 't geld vandaan komt etc. Dat portaal waar @SayWhatAgain! naar refereert bevat vaak per verstrekker ook de benodigde documenten. Voor de ene verstrekker heb je andere documenten en andere eisen dan voor de andere verstrekker.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 23:57
Daarnaast kon je in dat portaal (hypotheekshop) ook meekijken met de documenten. Dus las de geldverstrekker iets had goedgekeurd of nog iets nodig had kon je het daar al meteen zien. Dan kon je schakelen, of even wachten op het belletjes vanuit de hypotheekshop om actie te ondernemen.

-->toen het goedgekeurd was wist ik het ook al voordat ik gebeld werd. Enigszins zelf actief zijn kan dan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
AMARONE schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:02:
Daarnaast kon je in dat portaal (hypotheekshop) ook meekijken met de documenten. Dus las de geldverstrekker iets had goedgekeurd of nog iets nodig had kon je het daar al meteen zien. Dan kon je schakelen, of even wachten op het belletjes vanuit de hypotheekshop om actie te ondernemen.

-->toen het goedgekeurd was wist ik het ook al voordat ik gebeld werd. Enigszins zelf actief zijn kan dan ook helpen.
Dit was bij Vereniging Eigen Huis precies ook zo. Ik kon overal bij meekijken en alles zelf in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Ik heb maandag de overdracht bij de notaris, maar ik heb tot vandaag nog niks ontvangen van de notaris met betrekking tot het betalen van de kosten koper, vorige week wel even gebeld en het zou deze week komen, maar is het normaal dat het zo op het laatste moment allemaal gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Terence(x) schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:47:
Ik heb maandag de overdracht bij de notaris, maar ik heb tot vandaag nog niks ontvangen van de notaris met betrekking tot het betalen van de kosten koper, vorige week wel even gebeld en het zou deze week komen, maar is het normaal dat het zo op het laatste moment allemaal gaat ?
Ik kreeg precies een week van te voren een overzicht van de kosten koper, en de akte van levering en hypotheekakte al van de notaris. Is ook fijn om van te voren even te kunnen bekijken, zeker het overzicht met alle kosten, dus ik zou er wel achteraan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Flomoo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Ik kreeg precies een week van te voren een overzicht van de kosten koper, en de akte van levering en hypotheekakte al van de notaris. Is ook fijn om van te voren even te kunnen bekijken, zeker het overzicht met alle kosten, dus ik zou er wel achteraan gaan.
Toch maar even gedaan, blijkbaar door ziekte en vakantie waren ze wat achter met het versturen, maar ik zou het vandaag of anders morgenochtend in de mail moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:35
Ik heb morgen een bouwtechnische keuring via vereniging eigen huis. Ik ben al uitgebreid met de verkoper door de woning gegaan en hij heeft me elk detail aangewezen wat er mis kan zijn of wat hij zelf aan onderhoud zou doen als hij er zou blijven wonen, dus ik heb het idee dat ik het al redelijk goed weet.
Zijn er nog last-minute tips waar ik zelf op kan letten of dingen die ik zou moeten vragen aan de inspecteur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vincm schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:46:
Ik heb morgen een bouwtechnische keuring via vereniging eigen huis. Ik ben al uitgebreid met de verkoper door de woning gegaan en hij heeft me elk detail aangewezen wat er mis kan zijn of wat hij zelf aan onderhoud zou doen als hij er zou blijven wonen, dus ik heb het idee dat ik het al redelijk goed weet.
Zijn er nog last-minute tips waar ik zelf op kan letten of dingen die ik zou moeten vragen aan de inspecteur?
Ik had een maand geleden een bouwtechnische keuring via vereniging eigen huis. Erg prettig, de beste man liep met mij langs alles en vertelde alles wat hij zag. Wat hij wel of niet verwachte en in hoeverre het redelijkerwijs te verwachten was gebaseerd op de leeftijd v.d. woning de kant van het huis en van allerlei andere factoren.
Als jij ook zo iemand treft hoef je eigenlijk geen vragen te stellen ;)

Ik heb persoonlijk nog gevraagd wat zijn idee was over onderhoud aan het dak, schilderwerk en wat andere zaken waar ik geen verstand van heb. Zijn te verwachtte intervallen heb ik meegenomen zodat ik t.z.t. een expert kan vragen om daar naar te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Nu het afsluiten van mijn hypotheek gelukt is, adviseert mijn adviseur om een maandlastbeschermer te nemen. Dit zodat ik bij arbeidsongeschiktheid toch mijn hypotheek kan betalen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zitten er addertjes onder het gras? Of zijn er betere opties? Aanbod nu is specifiek die van TAF tussen de 20 en 30 euro per maand.

Op internet vind ik maar weinig (met name door verschillende benamingen) en wat ik vind is vrij oud <2010

[ Voor 13% gewijzigd door ORoces op 26-07-2022 18:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
ORoces schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:32:
Nu het afsluiten van mijn hypotheek gelukt is, adviseert mijn adviseur om een maandlastbeschermer te nemen. Dit zodat ik bij arbeidsongeschiktheid toch mijn hypotheek kan betalen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zitten er addertjes onder het gras? Of zijn er betere opties? Aanbod nu is specifiek die van TAF tussen de 20 en 30 euro per maand.

Op internet vind ik maar weinig (met name door verschillende benamingen) en wat ik vind is vrij oud <2010
Heeeeel goed de voorwaarden lezen. Met name onder welke voorwaarden welk bedrag uitgekeerd wordt gedurende welke periode. Je betaalt vaak heel veel geld voor een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vraag jezelf goed af wat je nu eigenlijk verzekert. Je krijgt in de meeste gevallen sowieso WW uitkering, evt ontslagvergoeding en er is ook nog het inkomen van de partner, ga ik even vanuit. En wie weet heb je ook nog een buffer (spaargeld) . Hoe essentieel is het dat je er niets op achteruit gaat?

Of in een worst case scenario zoals arbeidsongeschikt. Ben je dan sowieso niet bereid een stap terug te zetten zoals verhuizen of wil je per se de huidige levensstijl aanhouden?

Persoonlijk zou ik nooit 30 euro per maand betalen voor een verzekering die ik ten eerste niet nodig heb en ten tweede die maar een hele beperkte dekking heeft (specifieke situatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Een van de vele onzinnige verzekeringen. Als je ze nodig hebt gaan ze niet uitkeren, zit altijd wel een addertje onder het gras. Ik zou eens kijken of jouw adviseur commissie krijgt als hij die verzekeringen aan je verkoopt.. dat zou wel bijzonder kwalijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Zelf heb ik via een website een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten (geen werkeloosheid) die me maximaal 20 jaar lang €1000 uitkeert. Ze keren 100% uit vanaf 35% ongeschikt -de verdere mate van ongeschiktheid maakt niet uit- en er wordt alleen naar gelijkwaardig werk gekeken (beroepsarbeidsongeschiktheid). Kost me €21 per maand. Ze rekenen wel eenmalig €99, maar zijn ook weer €2 p/m goedkoper dan dezelfde verzekering via m'n hypotheekadviseur. Met een looptijd van 20 jaar scheelt dat snel €480 (minus die €99 dan). De hypotheekadviseur raadde zo'n verzekering wel aan.

Details kan ik via DM geven, ik wil hier geen reclame maken.

De enige reden dat ik zo'n verzekering neem is dat ik alleen ben, als je samen met een partner bent die ook een inkomen heeft is het risico kleiner. Ik heb ook wel NHG, maar wil voorkomen dat ik gedwongen m'n huis uit moet bij arbeidsongeschiktheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:41:
[...]

De hypotheekadviseur raadde zo'n verzekering wel aan.
Hij krijgt hoogstwaarschijnlijk commissie. Ik ben benieuwd of een onafhankelijk adviseur het ook zou aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Hij krijgt hoogstwaarschijnlijk commissie. Ik ben benieuwd of een onafhankelijk adviseur het ook zou aanraden.
Zij. Wellicht. Maar het maakte ze niks uit dat ik 'm zelf ergens anders afsloot en daar krijgen ze geen commissie voor. Sowieso geloof ik niet dat welke adviseur dan ook in de hele hypotheeksector onafhankelijk is, dus tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:49:
[...]

Zij. Wellicht. Maar het maakte ze niks uit dat ik 'm zelf ergens anders afsloot en daar krijgen ze geen commissie voor. Sowieso geloof ik niet dat welke adviseur dan ook in de hele hypotheeksector onafhankelijk is, dus tsja.
Zou kunnen. Als ik adviseur was zou ik dat ook zeggen (bluffen) wetende dat de meeste klanten graag alles bij elkaar en in 1x afhandelen, bij de hypotheekadviseur dus, die ze inmiddels vertrouwen en soms zelfs wat gunnen.
Maargoed jij blijkbaar niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Ik moet bekennen dat het pessimistische sentiment wat hier heerst over een aov, mij niet vreemd is. Echter lijkt het mij als alleenverdiener voor mijn gezin geen verkeerd vangnet. Ook al denk ik dat er een hoop kleine lettertjes zijn. Als je arbeidsongeschiktheid zou zijn, zie ik geen andere optie om de rekening te betalen.

Door mijn medische geschiedenis zullen er echter een hoop uitsluitingen zijn, dus of het de moeite waard is weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ORoces schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:25:
Ik moet bekennen dat het pessimistische sentiment wat hier heerst over een aov, mij niet vreemd is. Echter lijkt het mij als alleenverdiener voor mijn gezin geen verkeerd vangnet. Ook al denk ik dat er een hoop kleine lettertjes zijn. Als je arbeidsongeschiktheid zou zijn, zie ik geen andere optie om de rekening te betalen.

Door mijn medische geschiedenis zullen er echter een hoop uitsluitingen zijn, dus of het de moeite waard is weet ik niet.
Maar waarom dat vangnet in een verzekering? Ben je ZZPer dan? Anders gaat je werkgever (die in mijn geval de 70% van het UWV weer aanvul tot 90%) en het UWV dat toch opvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:49
SmurfLink schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Maar waarom dat vangnet in een verzekering? Ben je ZZPer dan? Anders gaat je werkgever (die in mijn geval de 70% van het UWV weer aanvul tot 90%) en het UWV dat toch opvangen?
Dat dekt je echter geen 20 jaar. Al vrees ik dat een dergelijke verzekeraar al snel een uitweg vind om niet te hoeven betalen. Althans, dat zegt mijn onderbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Zenomyscus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Dat dekt je echter geen 20 jaar. Al vrees ik dat een dergelijke verzekeraar al snel een uitweg vind om niet te hoeven betalen. Althans, dat zegt mijn onderbuik.
Ja er zullen oneindig veel haken en ogen zijn zodat ze niet hoeven uitkeren, of minder kunnen uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zenomyscus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Hangt van je werkgever af lijkt me? Bij mij zou je een arbeidsongeschiktheidspensioen krijgen en zou het pensioenfonds de pensioenpremie verder doorbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Toch nog klein dingetje 2 dagen voor ons tekenmoment; Verkoopmakelaar belde dat de verkoopster had aangegeven dat het na 4 weken niet gelukt was om iets in de keuken (2 van 5 gaspitten gaskookplaat werken niet) te repareren. Verkoopster wil daarom voorstel doen dat ze een gaskookplaat via marktplaats koopt en deze dan laat monteren of dat ze het verschil in aanschafprijs tussen nieuw prijs kookplaat en dagwaarde huidige kookplaat betaalt. We zitten niet te wachten op een 2ehandsje van marktplaats die misschien al snel kapot kan zijn.
We hebben niet een hele positieve band met de verkopende partij. Dat is gedurende dit hele proces ontstaan om een aantal redenen zoals achterhouden van informatie en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Willem30 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:18:
Toch nog klein dingetje 2 dagen voor ons tekenmoment; Verkoopmakelaar belde dat de verkoopster had aangegeven dat het na 4 weken niet gelukt was om iets in de keuken (2 van 5 gaspitten gaskookplaat werken niet) te repareren. Verkoopster wil daarom voorstel doen dat ze een gaskookplaat via marktplaats koopt en deze dan laat monteren of dat ze het verschil in aanschafprijs tussen nieuw prijs kookplaat en dagwaarde huidige kookplaat betaalt. We zitten niet te wachten op een 2ehandsje van marktplaats die misschien al snel kapot kan zijn.
We hebben niet een hele positieve band met de verkopende partij. Dat is gedurende dit hele proces ontstaan om een aantal redenen zoals achterhouden van informatie en zo.
Tweehandse zooi van marktplaats zou ik ook niet accepteren, gewoon een bedrag als vergoeding vragen waar beiden partijen tevreden mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Mja, ik zou er altijd vanuit gaan dat als je een huis koopt alles binnen nu-5 jaar stuk zou kunnen gaan. Alles in je huis is een 2handsje. Ik zou daarom ook niet moeilijk doen over een marktplaats variant, het enige dat je kunt voorstellen is dat ze het lekker laat zitten en jullie de montage en marktplaats prijs vergoed. Ze is jullie geen gloednieuwe plaat verschuldigd maar een werkende plaat.

Dat gezegd hebbende kost een nieuwe maximaal iets 500 euro in het top segment (minder kan ook) en heb je hem er zelf in 1-2 uurtjes in gezet. Kun je ook meteen de gaskabel vervangen die niemand na 5 jaar vervangd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
mentalozzie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Tweehandse zooi van marktplaats zou ik ook niet accepteren, gewoon een bedrag als vergoeding vragen waar beiden partijen tevreden mee zijn.
Tevreden is mooi, maar strikt genomen geen criterium.

De meeste koopcontracten bevatten een nieuw-voor-oud bepaling. Komt er typisch op neer dat er een klein bedrag verschuldigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een 2e handsje die bij de woning hoort kan ook misschien al snel kapot zijn.

Oftewel: Wat is het verschil precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik ken het gevoel.

Bij mijn appartement dat ik kocht bleek de oven niet te werken, terwijl dat niet aangegeven was. Kwamen we achter op het inspectiemoment bij overdracht.

Uiteindelijk bij de notaris afgesproken dat de verkoper de oven zou vervangen. Heeft de verkoper ook keurig gedaan en ik had een werkende oven.. MAAR, opeens werkte mijn kookplaat niet meer.

Ik was er wel klaar mee en heb die toen zelf vervangen. Achteraf had ik gewoon liever cash gehad, had ik het gelijk goed gedaan.

Punt is namelijk dat de verkoper geen incentive meer heeft om z'n best te doen. Huis is namelijk al verkocht en hij/zij gaat weer verder met zn leven.

KORTOM: zorg dat je een redelijk bedrag in cash krijgt en vervang alles zelf naar je eigen zin zodra je er woont. (een gaspit die niet werkt is ook iets anders dan een verborgen constructie gebrek etc, til er dus niet te zwaar aan).
Pagina: 1 ... 268 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7