Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 267 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
jantje 2 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:46:
Uit oude bronnen zie ik dat het gemiddeld zo'n 4-6 maanden duurt voordat je de woning kan betrekken na aankoop. Is dat ook de ervaring die jullie hierbij hebben?
Bij ons zat er twee maanden tussen. Vorige bewoner had al een nieuwe woning gekocht, verkoop had wat langer geduurd dan verwacht, en wilde graag de overdracht zo spoedig mogelijk.

Er is veel variatie, en vaak staat er in de advertentie al iets over. Dit is ook iets wat je aan de verkoopmakelaar kan vragen.

Is de woning een voormalig huurwoning, of wordt deze verkocht door erfgenamen, dan kan het vaak per direct en heb je hooguit een paar weken nodig om financiering en notaris te regelen.

Als de huidige bewoners wachten op nieuwbouw, kan de oplevering een stuk verder in de toekomst liggen, soms wel een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Heeft iemand een beetje een idee wat tegenwoordig de gemiddelde tijd is tussen het kopen van koopovereenkomst en aanvaarding/overdracht van de woning is?

Uit oude bronnen zie ik dat het gemiddeld zo'n 4-6 maanden duurt voordat je de woning kan betrekken na aankoop. Is dat ook de ervaring die jullie hierbij hebben?
Ik krijg 1 Augustus de sleutel, en ik heb het huis in November 2021 gekocht. Dus het kan ook langer, bewoners hadden een nieuwbouw gekocht, oorspronkelijk was het 1 September zelfs, maar ze kregen het iets eerder opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Heeft iemand een beetje een idee wat tegenwoordig de gemiddelde tijd is tussen het kopen van koopovereenkomst en aanvaarding/overdracht van de woning is?

Bij ons is het 6 maanden. Het huis dat we eerder bekeken hebben had een oplevering in Juli 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
sprhnk schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Dat is helemaal waar, en toch compleet irrelevant. Als je niet kunt onderscheiden dat je verliesnemen op mankementen doorgaans zowel inzet als middelen bespaard. Dat alleen omdat je uit principe je gelijk wilt halen. Dan handel je uit emotie. Dat is nobel maar levert in mijn ervaring zelden echt iets op. Zakelijke transacties zijn niet zo zwart wit, de wet en rechtsgang ook niet en naarmate je complexere mankementen aankaart wordt de uitkomst daarvan steeds onduidelijker.

Kraan kapot, stopcontact, tuin verrot, kozijn stuk allemaal prima makkelijk zelf te verhelpen zonder enig gedoe. Bovendien ga je meestal toch een ronde aan vernieuwingen aan in je huis bij aanvang, dan neem je dit meteen mee.

Constructie, lekkage en grotere dingen die het wonen echt onmogelijk maken pas dan zou deze overweging gaan spelen bij mij.
Je hebt toch gewoon een contract?
Dat jullie het niet doen omdat je het gedoe vindt is toch irrelevant?

Ik ben er niet bang voor bij de verkopers hoor bij ons huis maar ik haak in op de discussie die loopt.

Als verkoper kan je in ieder geval het fatsoen opbrengen om het contract te honoreren, want als jij die waarborgsom niet stort a 75k is die ook zomaar opeisbaar.

Ik honoreer het contract en verwacht dit ook van de verkoper. Een loszittende klink zal je me niet over horen, maar de hele keuken gestript van apparatuur krijg je t wel aan de stok, of ik nou wel of niet van plan was dit in de toekomst te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Paralize_nl schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:40:
[...]

Ik ben er niet bang voor bij de verkopers hoor bij ons huis maar ik haak in op de discussie die loopt.

Als verkoper kan je in ieder geval het fatsoen opbrengen om het contract te honoreren, want als jij die waarborgsom niet stort a 75k is die ook zomaar opeisbaar.

Ik honoreer het contract en verwacht dit ook van de verkoper. Een loszittende klink zal je me niet over horen, maar de hele keuken gestript van apparatuur krijg je t wel aan de stok, of ik nou wel of niet van plan was dit in de toekomst te doen.
Ik zou zeggen prijs jezelf gelukkig dat je niet zo vaak met juristen hoeft te werken :X Dat wat in een contract, in de wet staat en of uit jurisprudentie voortkomt altijd per context aan interpretatie onderhevig. Er is altijd een overschreidende casuistiek waarbij het wel de moeite waard is, maar kleine dingen ga je alleen ergenissen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
overigens eens op een gestripte keuken maar dat zijn dus extreme dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
sprhnk schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Ik zou zeggen prijs jezelf gelukkig dat je niet zo vaak met juristen hoeft te werken :X Dat wat in een contract, in de wet staat en of uit jurisprudentie voortkomt altijd per context aan interpretatie onderhevig. Er is altijd een overschreidende casuistiek waarbij het wel de moeite waard is, maar kleine dingen ga je alleen ergenissen winnen.
Zeker. Gelukkig is dat niet zo vaak het geval.

Kwa contract is er een lijst van zaken wat een goede leidraad is.

Ik vind het simpelweg frappant dat hier mensen verkopers maximaal respijt geven. Dus feitelijk hufterigheid goed praten omwille van de lieve vrede of ‘waar je elkaar later nog tegenkomt’

Zulke bizarre argumentatie dat ik er eigenlijk geen weerwoord op heb. Behalve dat men erop kickt zich af en toe te laten naaien terwijl je al uitgekleed bent bij de aankoop van betreffende woning.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57
Ons bod is geaccepteerd. Yes!! Volgende week alle stappen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
AMARONE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:09:
Wat fijn gefeliciteerd!

Waar ik nog benieuwd naar ben in het proces, je gaf aan boven de taxatie waarde te hebben geboden. Zou je later willen terug koppelen of de taxatie waarde op benodigde hoogte van je financiering wordt gezet straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:49
sprhnk schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:31:
[...]
Waar ik nog benieuwd naar ben in het proces, je gaf aan boven de taxatie waarde te hebben geboden. Zou je later willen terug koppelen of de taxatie waarde op benodigde hoogte van je financiering wordt gezet straks?
De taxatie waarde kan toch nooit meer aangepast worden en staat zelfs ergen in een register. (NWWI)
Enige mogelijkheid is een nieuwe taxatie, volgens mij kan de taxateur alleen de hogere waarde meenemen indien er een transactie is geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Paralize_nl schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:40:
[...]

Heb je zelf al wel eens een dergelijke situatie meegemaakt?
Of praat je op dit moment nog vooral vanuit een theoretisch standpunt?

Wat een aantal tweakers je probeert duidelijk te maken is dat er een groot verschil zit tussen recht hebben op iets en daadwerkelijk dat recht opeisen.

Ik heb niet het idee (maar ik kan er naast zitten) dat jij invoelt hoe emotioneel belastend en tijdslurpend procedures kunnen zijn om je gelijk te halen. Een boel mensen met wat meer ervaring wegen dus 'het recht hebben' af tegen de emotionele en tijdskosten. En soms is dat het gewoon niet waard.

Voelt dat goed? Absoluut niet. Maar bijvoorbeeld 2 jaar bezig moeten zijn met advocaten, brieven, ingebrekestellingen, rechtzaken etc etc om voor 1500 euro aan apparaten terug te krijgen is het mij niet waard.
Het leven is veel te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
AMARONE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:09:
He wat leuk! Gefeliciteerd. Wat was de winnende factor in je bod? De hoogte? Of aanvullend (of juist geen aanvullende voorwaarden)?

En nog even teruggebladerd; zo snel kan het dus toch ook echt gaan. Voor iedereen die nog zoekend is.
AMARONE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:52:
Vandaag een droomhuis misgelopen. Doet wel even pijn zeg en voornamelijk op 'onder voorbehoud van voorwaarden'.

Het gevoel is nu, zoiets gaat nooit meer op de markt komen wat haalbaar is binnen mijn budget en locatie.

[ Voor 41% gewijzigd door Toke_gt op 02-07-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
no1san schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:29:
[...]

De taxatie waarde kan toch nooit meer aangepast worden en staat zelfs ergen in een register. (NWWI)
Enige mogelijkheid is een nieuwe taxatie, volgens mij kan de taxateur alleen de hogere waarde meenemen indien er een transactie is geweest.
Voor de aanschaf moet je zelf altijd een taxatie laten uitvoeren, in mijn ervaring en mijn omgeving is die altijd precies wat je nodig hebt. Dat is een loophole in wetgeving. In mijn ervaring als je een huis koopt voor 650 is de taxatie vrijwel zeker 650 ook al is de vraagprijs 500 en de woz 500 ze gaan er heel creatief mee om zodat je de financiering rond krijgt. Zo boeit die Max 100% veel minder. Dit is een leuke casus omdat voorraad boven de taxatie is geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:38

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik ben aan het rondkijken voor een notaris voor de aankoop van een woning, maar maakt het eigenlijk uit waar die notaris (wel in NL) gevestigd is? Mijn huidige en nieuwe woonplaats liggen 130km uit elkaar, dus als ik net zo goed in de buurt naar een notaris kan vraag ik hier ook wat offertes op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Makkelijkst is wel in de buurt van het verkochte huis. Neem aan dat er nog een schouw is, kan je daarna nog 130 km de andere kant op rijden…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

no1san schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:29:
[...]

Hij had eerder aangegeven dat hij een bevriende taxateur gevraagd had een indicatietaxatie te geven, dat had hij gekregen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:49
True schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:31:
[...]

Hij had eerder aangegeven dat hij een bevriende taxateur gevraagd had een indicatietaxatie te geven, dat had hij gekregen.
10% overboden (5% boven de taxatiewaarde)
Je hebt een taxatie waarde (en registratie daarvan in het NWWI) en overige.
Dit is dus overige :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

no1san schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:47:
[...]

[...]

Je hebt een taxatie waarde (en registratie daarvan in het NWWI) en overige.
Dit is dus overige :-)
Ja schatting was een beter woord geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Toke_gt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:53:
[...]

He wat leuk! Gefeliciteerd. Wat was de winnende factor in je bod? De hoogte? Of aanvullend (of juist geen aanvullende voorwaarden)?

En nog even teruggebladerd; zo snel kan het dus toch ook echt gaan. Voor iedereen die nog zoekend is.

[...]
Dank je! Het was een combinatie van korte lijntjes tussen de hypotheekshop adviseur en de verkoopmakelaar, een mooie brief met wie wij zijn waarom het huis en dat we de verkopers stabiliteit gunnen en natuurlijk een bod die goed genoeg was.

Qua voorwaarden alleen onder voorbehoud financiering en dat de overdracht in januari voor ons prima is. Dus flexibel opgesteld. Maar we realiseren het nog niet helemaal haha.

Nu snel schakelen om de eigen woning te verkopen, geen idee hoe en wat nu verder en toxh nog angstig dat er een kink in de kabel komt ivm de verkoop van onze woning benodigd is voor de aankoop.

Maar inderdaad, er komt altijd weer een nieuwe kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
AMARONE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:34:
[...].
Nu snel schakelen om de eigen woning te verkopen, geen idee hoe en wat nu verder en toxh nog angstig dat er een kink in de kabel komt ivm de verkoop van onze woning benodigd is voor de aankoop.
Herkenbaar hoor, die angst. Maar je huis moet toch echt met stip terugkeren in het topic ‘wat er nu weer te koop staat’ wil het niet voor januari verkocht zijn. Dus rustig blijven ademen, het komt vast goed.
Wat is het voor een huis dat je gaat verkopen? Is er iets bijzonders mee wat verkoop kan beïnvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Toke_gt schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Herkenbaar hoor, die angst. Maar je huis moet toch echt met stip terugkeren in het topic ‘wat er nu weer te koop staat’ wil het niet voor januari verkocht zijn. Dus rustig blijven ademen, het komt vast goed.
Wat is het voor een huis dat je gaat verkopen? Is er iets bijzonders mee wat verkoop kan beïnvloeden?
Het is een appartement die goed onderhouden is (alles is vernieuwd binnen), ketel is nu 5 jaar oud. 60m2, balkon op het zuiden, regio Den Haag dus die zit in een markt die erg gewild is.

Het enige is dat er bij de nieuwe onderburen tijdens de bouwkundige keuring iets stond over de fundatie/vloer ofzo maar dat rapport moet ik nog lezen(en als het echt ernstig was hadden ze het dan nog gekocht?)
Maar in de vve vergadering staat daar nu groot als actie punt dat de palen rot zijn wat helemaal nog niet de conclusie is maar een interpretatie van een ouder persoon zonder verstand van zaken obv het verhaal van de onderburen.

Dus misschien schrikt dat kopers af. (woning tegenover mijne in slechte staat buiten en binnen is voor minimaal 250k gegaan, terwijl ons gebouw er keurig uitziet). Dus vandaar mijn lichte zorgen nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Dit weekend zijn we langs geweest bij ons nieuwe huis ,waar we over 4 weken de sleutel van krijgen, om alvast wat maten op te meten voor gordijnen en zo. Nu nemen we de keuken over incl. de apparatuur zoals koelkast, vaatwasser en 5 pits gasfornuis van het merk smeg. De verkoopster is nogal nonchalant en vertelde ineens dat 2 van de 5 pitten van het gasfornuis niet werken en ook de vaatwasser heeft blijkbaar een workaround om het goed te laten werken. Ze had dit niet eerder kenbaar gemaakt naar ons toe en zo stond het ook niet vermeld op de lijst van zaken. We hebben gelijk aangegeven dat we wel verwachten dat dit werkzaam is als wij de sleutel krijgen. Dit is toch geen vreemde verwachting?
De verkopende makelaar hebben we hier ook een bericht over gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Willem30 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:29:
Dit weekend zijn we langs geweest bij ons nieuwe huis ,waar we over 4 weken de sleutel van krijgen, om alvast wat maten op te meten voor gordijnen en zo. Nu nemen we de keuken over incl. de apparatuur zoals koelkast, vaatwasser en 5 pits gasfornuis van het merk smeg. De verkoopster is nogal nonchalant en vertelde ineens dat 2 van de 5 pitten van het gasfornuis niet werken en ook de vaatwasser heeft blijkbaar een workaround om het goed te laten werken. Ze had dit niet eerder kenbaar gemaakt naar ons toe en zo stond het ook niet vermeld op de lijst van zaken. We hebben gelijk aangegeven dat we wel verwachten dat dit werkzaam is als wij de sleutel krijgen. Dit is toch geen vreemde verwachting?
Niet handig van verkoper. Zelf zou ik dit altijd genoemd hebben. Waarschijnlijk zouden jullie dan hetzelfde bod gedaan hebben en was er niets aan de hand.

Vaak is er ook geen kwade bedoeling he. Verkoper verkoopt de boel gewoon zoals het is en als de makelaar niet specifiek vraagt naar de staat van alles, dan komt het nergens terug en kun jij het als koper niet weten.

Persoonlijk zou ik dit gewoon accepteren, maar ik begrijp het ook wel als je 200 of 300 euro compensatie zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Willem30 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:29:
Je zou zeggen dat de gebreken die je noemt essentiële punten zijn voor een werkbaar keuken. Bij ons was een vrieslade enigszins stuk, niet over gerept bij de verkoop; al wel vervangen met een nieuwe voor de overdracht..

M.i. heb je dan ook een punt, alhoewel jij de woning koopt en niet de keuken.

Just for the records; had je nog overgeboden oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Niet handig van verkoper. Zelf zou ik dit altijd genoemd hebben. Waarschijnlijk zouden jullie dan hetzelfde bod gedaan hebben en was er niets aan de hand.

Vaak is er ook geen kwade bedoeling he. Verkoper verkoopt de boel gewoon zoals het is en als de makelaar niet specifiek vraagt naar de staat van alles, dan komt het nergens terug en kun jij het als koper niet weten.

Persoonlijk zou ik dit gewoon accepteren, maar ik begrijp het ook wel als je 200 of 300 euro compensatie zou willen.
Verkopende partij is echt wel nonchalant hebben we ontdekt. Het kwam er van het weekend ook zo uit van; "ja, ik heb 5 pits gasfornuis maar ik gebruik maar 1 pit van de 5 omdat ik niet meer doe na een ei bakken". :+
beyazz06 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Je zou zeggen dat de gebreken die je noemt essentiële punten zijn voor een werkbaar keuken. Bij ons was een vrieslade enigszins stuk, niet over gerept bij de verkoop; al wel vervangen met een nieuwe voor de overdracht..

Kan dat nog een huis kopen zonder overbieden? ;)
Wij verwachten eigenlijk toch wel een werkende keuken. Uit reactie van verkoper maakten we op dat dit al langere tijd kapot is. Dit was pas de tweede keer dat we in het huis waren. Eerste keer waren we er slechts voor bezichtiging en moet je het verder doen met papierwerk zoals lijst van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 12:53
AMARONE schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:21:
[...]

Het is een appartement die goed onderhouden is (alles is vernieuwd binnen), ketel is nu 5 jaar oud. 60m2, balkon op het zuiden, regio Den Haag dus die zit in een markt die erg gewild is.

Het enige is dat er bij de nieuwe onderburen tijdens de bouwkundige keuring iets stond over de fundatie/vloer ofzo maar dat rapport moet ik nog lezen(en als het echt ernstig was hadden ze het dan nog gekocht?)
Maar in de vve vergadering staat daar nu groot als actie punt dat de palen rot zijn wat helemaal nog niet de conclusie is maar een interpretatie van een ouder persoon zonder verstand van zaken obv het verhaal van de onderburen.

Dus misschien schrikt dat kopers af. (woning tegenover mijne in slechte staat buiten en binnen is voor minimaal 250k gegaan, terwijl ons gebouw er keurig uitziet). Dus vandaar mijn lichte zorgen nu :)
Rotte funderingspalen zouden mij als potentieel koper wel afschrikken. Heeft de VVE dit verder onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Kathia schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:22:
[...]

Rotte funderingspalen zouden mij als potentieel koper wel afschrikken. Heeft de VVE dit verder onderzocht?
Ik moet eerst het rapport zien waar het nou echt over gaat. Misschien is het helemaal niet zo erg of is het een plank aan de vloer. Dus in de notulen staat het iets te hard nu. Een bouwkundige keuring is namelijk geen expert.

Als de vve het rapport heeft, gaan ze kijken wat er nodig is. De pot is goed gevuld en wat is het risico nou? 5 a 10k per bewoner maximaal volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Willem30 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Verkopende partij is echt wel nonchalant hebben we ontdekt. Het kwam er van het weekend ook zo uit van; "ja, ik heb 5 pits gasfornuis maar ik gebruik maar 1 pit van de 5 omdat ik niet meer doe na een ei bakken". :+

[...]

Wij verwachten eigenlijk toch wel een werkende keuken. Uit reactie van verkoper maakten we op dat dit al langere tijd kapot is. Dit was pas de tweede keer dat we in het huis waren. Eerste keer waren we er slechts voor bezichtiging en moet je het verder doen met papierwerk zoals lijst van zaken.
Volgens mij heb je al de juiste stappen gezet, contact met eigenaar als ook bericht naar verkopende makelaar. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Wel lastig dit, afhankelijk hoe de reacties zullen zijn uiteraard. Is dit een verborgen gebrek of niet? Vooral ook wat zijn je 'rechten' in deze? De verkoper heeft een meldplicht, koper heeft 'haal' plicht.. Lastig lastig..
Heb je toevallig een rechtsbijstand verzekering? Kan mogelijk van pas komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
beyazz06 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Waarom is dat laatste relevant?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Waarom is dat laatste relevant?
Just for the records; dus niet relevant :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

sprhnk schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Voor de aanschaf moet je zelf altijd een taxatie laten uitvoeren, in mijn ervaring en mijn omgeving is die altijd precies wat je nodig hebt. Dat is een loophole in wetgeving. In mijn ervaring als je een huis koopt voor 650 is de taxatie vrijwel zeker 650 ook al is de vraagprijs 500 en de woz 500 ze gaan er heel creatief mee om zodat je de financiering rond krijgt. Zo boeit die Max 100% veel minder. Dit is een leuke casus omdat voorraad boven de taxatie is geboden.
Hier wordt veel mee "gesjoemeld", maar er zitten ook echt wel grenzen aan. Als je te ver gaat met bieden boven de waarde zal de taxatiewaarde dus beneden je bieding uitvallen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 12:53
AMARONE schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Ik moet eerst het rapport zien waar het nou echt over gaat. Misschien is het helemaal niet zo erg of is het een plank aan de vloer. Dus in de notulen staat het iets te hard nu. Een bouwkundige keuring is namelijk geen expert.

Als de vve het rapport heeft, gaan ze kijken wat er nodig is. De pot is goed gevuld en wat is het risico nou? 5 a 10k per bewoner maximaal volgens mij.
Als de VVE actie onderneemt dan is heb je in ieder geval een goed verhaal en dat wekt vertrouwen. Maar er zijn legio VVE's waar het allemaal niet zo soepel verloopt en waar het altijd getouwtrek is over groot onderhoud en herstelwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Nu online
beyazz06 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Volgens mij heb je al de juiste stappen gezet, contact met eigenaar als ook bericht naar verkopende makelaar. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Wel lastig dit, afhankelijk hoe de reacties zullen zijn uiteraard. Is dit een verborgen gebrek of niet? Vooral ook wat zijn je 'rechten' in deze? De verkoper heeft een meldplicht, koper heeft 'haal' plicht.. Lastig lastig..
Heb je toevallig een rechtsbijstand verzekering? Kan mogelijk van pas komen..
Bij VEH vond ik dit:
Als verkoper heb je een mededelingsplicht. Dit betekent dat je voorafgaand aan de verkoop de gebreken aan je woning die bij jou bekend zijn aan de koper moet melden. Je mededelingsplicht weegt juridisch gezien zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. Als je willens en wetens gebreken aan je woning verzwijgt, kun je de koper niet verwijten dat hij onvoldoende onderzoek heeft verricht naar jouw woning.

Als de koper een gebrek vindt, dan kun je aansprakelijk zijn als je het hebt verzwegen. In dit geval heb je niet voldaan aan je mededelingsplicht en moet je actie ondernemen om het gebrek op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Willem30 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Bij VEH vond ik dit:
Als verkoper heb je een mededelingsplicht. Dit betekent dat je voorafgaand aan de verkoop de gebreken aan je woning die bij jou bekend zijn aan de koper moet melden. Je mededelingsplicht weegt juridisch gezien zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. Als je willens en wetens gebreken aan je woning verzwijgt, kun je de koper niet verwijten dat hij onvoldoende onderzoek heeft verricht naar jouw woning.

Als de koper een gebrek vindt, dan kun je aansprakelijk zijn als je het hebt verzwegen. In dit geval heb je niet voldaan aan je mededelingsplicht en moet je actie ondernemen om het gebrek op te lossen.
Een dergelijke tekst is leuk en aardig, alleen recht hebben en recht krijgen zijn andere zaken zoals wel vaker in dit topic ter sprake is gekomen. Je wil er eigenlijk gezamenlijk uitkomen, zonder al dat gedoe omtrent rechten etc. Dat kan namelijk lang duren voordat het uitkomst biedt.

Wel zou ik als ik jou was alvast nadenken wat je zou willen als de verkoper nu toch zegt van nee ik fix dit niet. Wil je dan vergoeding, of toch een werkend product (ik zou zeggen van niet, want je weet niet wat je krijgt en het begrip 'werkend' product kan ruim worden genomen) of wellicht nog een derde optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Nu online
beyazz06 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:58:
[...]

Een dergelijke tekst is leuk en aardig, alleen recht hebben en recht krijgen zijn andere zaken zoals wel vaker in dit topic ter sprake is gekomen. Je wil er eigenlijk gezamenlijk uitkomen, zonder al dat gedoe omtrent rechten etc. Dat kan namelijk lang duren voordat het uitkomst biedt.

Wel zou ik als ik jou was alvast nadenken wat je zou willen als de verkoper nu toch zegt van nee ik fix dit niet. Wil je dan vergoeding, of toch een werkend product (ik zou zeggen van niet, want je weet niet wat je krijgt en het begrip 'werkend' product kan ruim worden genomen) of wellicht nog een derde optie.
In de koopovereenkomst in paragraaf 6.3 staat ook een en ander beschreven over gebreken. Maar we wachten eerst nog op reactie van de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Ik kreeg hier als advies er niks mee te doen en dat je 1500 euro aan kosten beter voor lief kan nemen dan juridisch getouwtrek om niet werkende/missende apparatuur/lekke dakkapel, wat dan ook.

Het is spijtig maar de moeite blijkbaar niet waard.

Je hebt het gemeld en nu hopen dat ze iets willen compenseren en anders je verlies nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Misschien een domme vraag maar ik kan het antwoord niet vinden. Als je een voorbehoud financiering hebt, zeg 6 weken, en het lukt niet om de hypotheek te krijgen binnen die 6wk omdat de bank erg traag is. Wat is dan het gevolg? Dus niet een probleem qua financieren (kan geen probleem zijn) maar een traag proces en verkopers die niet willen verlengen (hypothetisch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
nextnext schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:58:
Misschien een domme vraag maar ik kan het antwoord niet vinden. Als je een voorbehoud financiering hebt, zeg 6 weken, en het lukt niet om de hypotheek te krijgen binnen die 6wk omdat de bank erg traag is. Wat is dan het gevolg? Dus niet een probleem qua financieren (kan geen probleem zijn) maar een traag proces en verkopers die niet willen verlengen (hypothetisch)?
Hypothetisch kunnen ze het opnieuw aanbieden en aan iemand anders verkopen meestal krijg je coulance er komt er een afspraak om het nog 1-2 weken te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Als ze niet willen verlengen en jij geen akkoord of afwijzing hebt van de bank, dan zit je eraan vast. Je kunt immers niet binnen de afgesproken termijn van x weken een (of als je dat afgesproken hebt, meerdere) afwijzing van financiering overleggen. Je voorbehoud verloopt dus na die x weken en je zit aan de koop vast. Het financieringsvoorbehoud gaat niet over het kunnen bewijzen dat je wel financiering kunt krijgen en dan pas gaat de koop door. Het is juist andersom: je krijgt x weken om te bewijzen dat je de financiering niet rondkrijgt, voor het geval dat zo uitpakt, dan kun je er kostenloos vanaf. Lukt dat niet, dan zit je eraan vast. Of je moet de koop afblazen zonder het voorbehoud in te roepen, dat kost je de afgesproken boete (meestal 10%).

[ Voor 42% gewijzigd door koksie op 04-07-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
koksie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:06:
Als ze niet willen verlengen en jij geen akkoord hebt van de bank, dan zit je eraan vast. Je kunt immers niet binnen de afgesproken termijn van x weken een (of als je dat afgesproken hebt, meerdere) afwijzing van financiering overleggen. Je voorbehoud verloopt dus na die x weken en je zit aan de koop vast.
Of je kunt dus aantonen dat je het niet kan financieren maar dat moet je dan optijd aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sprhnk schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Of je kunt dus aantonen dat je het niet kan financieren maar dat moet je dan optijd aangeven.
Vaak moet je dat bewijzen dmv 1 of meerdere afwijzingen van banken. Als je gekozen bank je dossier nog niet afgehandeld heeft waardoor je geen akkoord en geen afwijzing hebt binnen de afgesproken termijn, en de verkopers willen niet verlengen, dan zit je klem.

Dus: als de termijn van voorbehoud van financiering morgen verloopt, de verkopers willen niet verlengen en de bank komt een week later pas met een afwijzing, dan ben je de sigaar en moet je in theorie x% van de afgesproken koopsom betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door koksie op 04-07-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
koksie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:06:
Als ze niet willen verlengen en jij geen akkoord hebt van de bank, dan zit je eraan vast. Je kunt immers niet binnen de afgesproken termijn van x weken een (of als je dat afgesproken hebt, meerdere) afwijzing van financiering overleggen. Je voorbehoud verloopt dus na die x weken en je zit aan de koop vast.
Ok maar dat is prima, alleen ‘aan de koop vast’ dat betekend dat ik de hypotheek rond moet hebben voor het tekenen bij de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
koksie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Vaak moet je dat bewijzen dmv 1 of meerdere afwijzingen van banken. Als je gekozen bank je dossier nog niet afgehandeld heeft waardoor je geen akkoord en geen afwijzing hebt binnen de afgesproken termijn, en de verkopers willen niet verlengen, dan zit je klem.

Dus: als de termijn van voorbehoud van financiering morgen verloopt, de verkopers willen niet verlengen en de bank komt een week later pas met een afwijzing, dan ben je de sigaar en moet je in theorie x% van de afgesproken koopsom betalen.
Maar dat zou betekenen dat je trage bank kan zorgen voor 10% boete? Wat moet je dan doen als koper, voorbehoud van 10 weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
nextnext schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Ok maar dat is prima, alleen ‘aan de koop vast’ dat betekend dat ik de hypotheek rond moet hebben voor het tekenen bij de notaris?
Er zijn een aantal opties:
1. Je hebt de hypotheek netjes voor het tekenen rond. Niks aan de hand.
2. Je krijgt de hypotheek niet op tijd rond maar weet zeker dat je het wel rond gaat krijgen, alleen het proces duurt lang: tekenen proberen uit te stellen met medewerking van de verkopers.
3. Je krijgt de hypotheek niet op tijd rond en vreest voor een afwijzing of krijgt aan afwijzing: 10% betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
koksie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Vraag ik mij af ik ken alleen casuïstiek waarbij verlenging gegeven werd door de verkopende partij. Iemand ervaring waarbij de verkopers weigerde te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
nextnext schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Maar dat zou betekenen dat je trage bank kan zorgen voor 10% boete? Wat moet je dan doen als koper, voorbehoud van 10 weken?
In theorie: ja. In de praktijk loopt het zo'n vaart niet en bewegen de verkopers vaak wel mee, omdat het hele gedoe en de stress van opnieuw te koop zetten niet wenselijk is.
Bovendien: als de bank traag is verloopt je voorbehoud. Krijg je het na je voorbehoud en voor tekenen alsnog gewoon rond, dan is er niks aan de hand. Alleen als de termijn is verlopen en je krijgt nergens de financiering rond heb je een probleem. Maar dat is dan ook deels eigen schuld: niet goed genoeg gekeken hoe zeker je financiering is en een te krappe termijn van voorbehoud afgesproken. Harde woorden natuurlijk en er zijn veel meer nuances maar in de basis komt het hier wel op neer, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
koksie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:20:
[...]

In theorie: ja. In de praktijk loopt het zo'n vaart niet en bewegen de verkopers vaak wel mee, omdat het hele gedoe en de stress van opnieuw te koop zetten niet wenselijk is.
Bovendien: als de bank traag is verloopt je voorbehoud. Krijg je het na je voorbehoud en voor tekenen alsnog gewoon rond, dan is er niks aan de hand. Alleen als de termijn is verlopen en je krijgt nergens de financiering rond heb je een probleem. Maar dat is dan ook deels eigen schuld: niet goed genoeg gekeken hoe zeker je financiering is en een te krappe termijn van voorbehoud afgesproken. Harde woorden natuurlijk en er zijn veel meer nuances maar in de basis komt het hier wel op neer, naar mijn mening.
Helder! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sprhnk schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Vraag ik mij af ik ken alleen casuïstiek waarbij verlenging gegeven werd door de verkopende partij. Iemand ervaring waarbij de verkopers weigerde te ve nrlengen?
Ik niet, ik praat puur vanuit de theorie.

Ik kan me voorstellen dat het in een afkoelende markt al helemaal onwenselijk is voor de verkopers als het klapt: probeer de 10% maar eens daadwerkelijk te krijgen en je moet opnieuw de markt op met de kans dat de volgende biedingen een stuk lager zijn dan toen de markt nog oververhit was. En een huis dat na 3 maanden weer terug komt op funda wordt toch ook wel als damaged goods gezien: 'zo snel alweer te koop, er zal al wel iets mis mee zijn...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Wij gaan binnenkort weer een huis bezichtigen waar we op basis van de foto's weg van gecharmeerd zijn. Omgeving Venray. Aangezien we het lastig vinden zelf, zeker in deze markt, het huis op de juiste waarde te schatten lijkt het ons goed als een aankoopmakelaar en of bouwkundige meekijkt. Iemand tips voor een geschikte aankoopmakelaar en of bouwkundige, omgeving Venray?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
koksie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Er zijn een aantal opties:
1. Je hebt de hypotheek netjes voor het tekenen rond. Niks aan de hand.
2. Je krijgt de hypotheek niet op tijd rond maar weet zeker dat je het wel rond gaat krijgen, alleen het proces duurt lang: tekenen proberen uit te stellen met medewerking van de verkopers.
3. Je krijgt de hypotheek niet op tijd rond en vreest voor een afwijzing of krijgt aan afwijzing: 10% betalen.
Je vergeet echter de waarborgsom;
2. Je krijgt je hyp. niet op tijd rond; dat is jammer voor je voorbehoud wanneer verkopers termijn niet willen verlengen. Echter dien je wel alsnog een waarborgsom, vaak 10% van de koopovereenkomst, over te maken.

Doe je dit niet, of niet op tijd dan krijgt uiteindelijk de verkopende partij de mogelijkheid om de koop te ontbinden. Vooraf gaan hier uiteraard nog in gebreken stellingen etc vooraf, maar uiteindelijk is het wel mogelijk dat de koop wordt ontbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46
koksie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:24:
[...]

Ik niet, ik praat puur vanuit de theorie.

Ik kan me voorstellen dat het in een afkoelende markt al helemaal onwenselijk is voor de verkopers als het klapt: probeer de 10% maar eens daadwerkelijk te krijgen en je moet opnieuw de markt op met de kans dat de volgende biedingen een stuk lager zijn dan toen de markt nog oververhit was. En een huis dat na 3 maanden weer terug komt op funda wordt toch ook wel als damaged goods gezien: 'zo snel alweer te koop, er zal al wel iets mis mee zijn...'
Uit nieuwsgierigheid: Waarom zou het niet lukken om die 10% te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
supersoco80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:59:
[...]

Omdat de wereld niet zwart wit is en rechters (waar het vaak op uitloopt) dit ook meenemen in het geschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Juist.

En als er geen gestorte waarborgsom is maar een andere zekerheidsstelling (bankgarantie, garantstelling door een familielid, etc.) is afgesproken, dan is de uitwinning daarvan niet 1-2-3 gebeurd. Ook moet er eerst een ingebrekestelling met redelijke periode voor alsnog nakomen gestuurd worden. Die redelijke periode zal waarschijnlijk 14 dagen zijn en dan heb je dus alweer twee weken extra om de financiering geregeld te krijgen.
De 10% innen is in ieder geval niet zo eenvoudig als de notaris bellen en zeggen: 'ze zien er toch vanaf dus maak die waarborgsom maar naar me over'.

Er komen ook juridische kosten bij kijken. 10% is meestal dusdanig veel geld dat het ook voor de kopers de moeite loont zoveel mogelijk te rekken en te proberen er onderuit te komen. Een gang naar de rechter komt in dit soort gevallen denk ik best vaak voor.

[ Voor 18% gewijzigd door koksie op 05-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
supersoco80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:59:
Omdat men alles heel mooi schriftelijk op papier kan zetten en er een mooi contractje van weet te maken met een rode strik eromheen maar als het gaat om de naleving hiervan dan is partij A het niet eens met partij B en zal je toch echt bij de rechter je gelijk moeten halen.
Mocht dat gelijk er dan daadwerkelijk komen (wellicht nog een hoger beroep indien van toepassing) is nog steeds de vraag of je het geld wel krijgt. Dan komen er allerlei andere procedures in werking met o.a. in beslaglegging, onder curatele, loonbeslaglegging en ga zo maar door. Voordat jij je 10% daadwerkelijk binnen hebt ben je jaren verder.... Als iemand geen +10k op kan hoesten kan een rechter ook niet zoveel doen heh, zo werkt het hele rechtssysteem in Nederland (leerzaam: kijk eens naar tv programma's zoals Opgelicht, Undercover in Nederland, veel veroordelingen maar weinig terugbetalingen).

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 05-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willem30
  • Nu online
Paralize_nl schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:14:
Ik kreeg hier als advies er niks mee te doen en dat je 1500 euro aan kosten beter voor lief kan nemen dan juridisch getouwtrek om niet werkende/missende apparatuur/lekke dakkapel, wat dan ook.

Het is spijtig maar de moeite blijkbaar niet waard.

Je hebt het gemeld en nu hopen dat ze iets willen compenseren en anders je verlies nemen.
We hebben reactie van de verkopende makelaar gekregen en zij gaan de verkoper vragen om dit te repareren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Enforcer schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Omdat men alles heel mooi schriftelijk op papier kan zetten en er een mooi contractje van weet te maken met een rode strik eromheen maar als het gaat om de naleving hiervan dan is partij A het niet eens met partij B en zal je toch echt bij de rechter je gelijk moeten halen.
Mocht dat gelijk er dan daadwerkelijk komen (wellicht nog een hoger beroep indien van toepassing) is nog steeds de vraag of je het geld wel krijgt. Dan komen er allerlei andere procedures in werking met o.a. in beslaglegging, onder curatele, loonbeslaglegging en ga zo maar door. Voordat jij je 10% daadwerkelijk binnen hebt ben je jaren verder.... Als iemand geen +10k op kan hoesten kan een rechter ook niet zoveel doen heh, zo werkt het hele rechtssysteem in Nederland (leerzaam: kijk eens naar tv programma's zoals Opgelicht, Undercover in Nederland, veel veroordelingen maar weinig terugbetalingen).
Grootste verschil daar is echter dat in die programma's veelal kale kippen zijn, die niet meer te plukken zijn.
(kleine disclaimer; heb denk ik al geen 10 jaar meer dat soort shows gezien)
In dit geval gaat het om iemand die een huis gaat kopen. Dat zal dus veelal geen kale kip zijn en dus wel wat te behalen. Het verhalen zal niet het probleem gaan zijn.
Daadwerkelijk je recht halen om tot verhalen over te gaan, dat gaat de grootste uitdaging zijn.
Er is legio jurisprudentie dat die 10% niet gehonoreerd wordt door een rechter.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
Flix20 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:16:
[...]
Er is legio jurisprudentie dat die 10% niet gehonoreerd wordt door een rechter.
Volgens mij kwam dat er op neer dat die 10% niet een verdienmodel dient te zijn, maar meer als een schadevergoeding. Die 10% zul je waarschijnlijk eerder behalen als het nieuwe bod op het huis een stuk lager is dan wanneer het voor dezelfde prijs aan iemand anders verkocht wordt. Je schade is dat beperkt tot wat vertraging (mogelijk), extra makelaars kosten en zo nog wat zaken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Een aantal weken geleden postte ik in dit topic hoe ik geboden had op een huis, maar NET mis gegrepen had omdat er andere mensen waren die een jaar overbrugging accepteerden.

Onze aankoopmakelaar had toen heel duidelijk tegen de verkoop makelaar gezegd dat hij ons niet moest vergeten als hij weer een woning in de verkoop kreeg, aangezien wij serieuze kopers waren.

Vorige week belde de makelaar: Hij kreeg binnenkort een huis in de verkoop, maar hij had vooralsnog alleen een adres en een prijs, zo vers was het. We kenden de woning toevallig al omdat de verkoper het huis zelf al op huispedia had gezet als "binnenkort te koop", dus op basis van die foto's in combinatie met een youtube filmpje van toen het huis 3 jaar geleden verkocht was. Kon ik puur op het adres een zeer goede inschatting maken van het huis.

Al met al: We hebben een bezichtiging ingepland met de makelaar, en het huis uitvoerig bekeken. Even een nachtje er over nagedacht en vandaag een bod gedaan gelijk aan de vraagprijs.

Binnen een uur belde de makelaar terug: De verkopers zijn akkoord gegaan!
Zoals jullie snappen: Ik ben superblij dat ik nu degene ben die het "voor de markt" gekocht heeft :)

Het huis wat we nu gekocht hebben is slechts 20k duurder dan ons bod op het gemiste huis. Terwijl het maarliefst 100m2 groter is! Daar staat wel tegenover dat hier een nieuwe keuken in moet, en er nog wat "klusjes" moeten gebeuren (vrijwel alles stuken, vloerverwarming aanleggen tbv warmtepomp, nieuwe vloer, etc) . Er moet dus nog even 50k in geïnvesteerd worden. Maar dan hebben we een prachtige woning waar ik mezelf echt wel oud zie worden :)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Proficiat @ConQuestador

Is de overdracht op korte termijn en ga je dan direct aan de slag of wordt het een 'meerjarenplan'?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Harrie_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:51:
Proficiat @ConQuestador

Is de overdracht op korte termijn en ga je dan direct aan de slag of wordt het een 'meerjarenplan'?
Overdracht is oktober (vooralsnog). Mijn plan is te kijken of ik dan meteen een stukadoor kan vinden en een aannemer om een klein dragend muurtje te verwijderen.

Vloerbedekking op bovenste verdieping ga ik vervangen met waarschijnlijk click pvc (toch al snel 100m2)

Dan gaan we wonen en bedenken hoe we de keuken willen. Iets later wil ik dan vloerverwarming laten aanleggen in de woonkamers en een compleet nieuwe keuken.

Daarna wil ik kijken om van het gas te gaan met een warmtepomp.

Kortom: 2 fases, maar ik ga niet eindeloos in de rommel zitten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:28

nwagenaar

God, root. What's the differen

Nou, gisteren was het zover en hebben wij de overdracht van de sleutels gehad :Y Om en nabij 16:15 en na diverse handtekeningen bij de notaris kunnen wij nu officieel zeggen: we hebben een (eigen) huis! *O*

Onze hypoticaire dienstverlener (Obvion) maakte het nog een beetje spannend omdat we op vakantie gingen (op 1 juli) en er nog geen officiele offerte was of het voor 11 juli geregeld zou gaan worden ivm achterstand aan hun kant (ter verduidelijking: het betrof een hypotheek voor 75% financering, de rest zou uit eigen middelen gerealiseerd worden, praktisch gezien was er geen vuiltje aan de lucht ook gezien ons dossier en inkomsten).

Onze hypoticaire adviseur heeft geregeld dat we alsnog een spoed dossier zouden worden. Uiteindelijk hebben we tijdens de vakantie op 5 juli de officiele bevestiging gekregen, waarna we als een gek allerlei documenten (digitaal) hebben ondertekend om deze ook aan te leveren bij de notaris.

Uiteraard hebben we dit moment ook gebruikt om het (bescheiden) te gaan vieren. :+

Gisteravond direct al zaken afgeplakt en de (houten) vloer voorzien van goede kwaliteit bescherming zodat we vanavond met de echte #klusstress kunnen starten :P

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Bij ons op de hypotheekofferte staat een 'inschrijvingsbedrag' vermeld (X) die vele malen hoger is dan de hypotheeksom/schuld (Y). Destijds hebben wij hier denk ik volledig overheen gelezen. Het valt ons nu pas op nu het ook op de hypotheekakte staat vermeld:

'al hetgeen de Schuldenaar nu of in de toekomst verschuldigd is aan de Bank zoals hierna nader omschreven, een en ander tot maximaal X'.
....
'De Schuldenaar verklaart aan de Bank wegens de op heden ontvangen gelden schuldig te zijn de som van Y'.

Waarin X het hoge inschrijfbedrag is en Y de daadwerkelijke hypotheek waarmee de hypotheekofferte ook mee is doorgerekend.

Wat is jullie ervaring hierin? Is dit volkomen gebruikelijk?

Online lees ik dat dit als voordeel heeft dat je niet opnieuw naar de notaris hoeft zodra je extra geld wilt lenen van dezelfde bank voor bijv. een verbouwing. Ergens anders lees ik het advies om het inschrijvingsbedrag juist gelijk te houden aan de schuld, omdat een te hoog inschrijvingsbedrag ervoor kan zorgen dat een andere bank je geen lening meer wilt geven.

Dat laatste zou voor ons misschien een probleem kunnen zijn, aangezien wij een onderhandse lening willen aangaan bij SVN voor verduurzaming van onze woning... wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gautama schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:09:
Bij ons op de hypotheekofferte staat een 'inschrijvingsbedrag' vermeld (X) die vele malen hoger is dan de hypotheeksom/schuld (Y). Destijds hebben wij hier denk ik volledig overheen gelezen. Het valt ons nu pas op nu het ook op de hypotheekakte staat vermeld:

'al hetgeen de Schuldenaar nu of in de toekomst verschuldigd is aan de Bank zoals hierna nader omschreven, een en ander tot maximaal X'.
....
'De Schuldenaar verklaart aan de Bank wegens de op heden ontvangen gelden schuldig te zijn de som van Y'.

Waarin X het hoge inschrijfbedrag is en Y de daadwerkelijke hypotheek waarmee de hypotheekofferte ook mee is doorgerekend.

Online lees ik dat dit als voordeel heeft dat je niet opnieuw naar de notaris hoeft zodra je extra geld wilt lenen van dezelfde bank voor bijv. een verbouwing. Ergens anders lees ik het advies om het inschrijvingsbedrag juist gelijk te houden aan de schuld, omdat een te hoog inschrijvingsbedrag ervoor kan zorgen dat een andere bank je geen lening meer wilt geven.

Dat laatste zou voor ons misschien een probleem kunnen zijn, aangezien wij een onderhandse lening willen aangaan bij SVN voor verduurzaming van onze woning... wat is jullie advies?
Wij hebben met onze recente koop juist +75k opgenomen omdat we over een paar jaar mogelijk willen uitbouwen. Online kon ik er niets over vinden dat het nadelig zou zijn. Anders dan dat de notaris mogelijk een meerprijs rekent voor een verhoogde inschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:48

....

Ik begreep van onze hypotheekadviseur dat je hier in theorie in kan vullen wat je wil. Het voorkomt dat je voor een ophoging van je hypotheek naar de notaris moet om bedrag te laten aanpassen. Wij hebben +100k gedaan omdat 'je weet maar nooit' maar zag er ook niet direct de meerwaarde van.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:46

....

Ja best gebruikelijk. En voor toekomstige leningen wordt naar de maandlasten gekeken en niet naar wat er bij het Kadaster voor hypotheekbedrag staat geregistreerd. Dat zegt namelijk niet zoveel. En BKR registreert geen hypothecaire leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
Stufferdt schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Ik begreep van onze hypotheekadviseur dat je hier in theorie in kan vullen wat je wil. Het voorkomt dat je voor een ophoging van je hypotheek naar de notaris moet om bedrag te laten aanpassen. Wij hebben +100k gedaan omdat 'je weet maar nooit' maar zag er ook niet direct de meerwaarde van.
Het geeft de hypotheeknemer (de bank dus) ook het recht om meer te vorderen dan de kale restsom van de lening bij een gedwongen verkoop.
Als er langere achterstanden in betaling zijn opgebouwd kunnen zo ook gemiste rentebetalingen door de bank opgeeist worden uit de verkoopopbrengst alvorens evt andere schuldeisers aan de beurt komen. Dus een bank zal de inschrijving ook altijd hoger willen. Maar tonnen hoger is een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Oké, duidelijk.

In ons geval is de inschrijving ruim 150k hoger, dus dat kan een flinke verbouwing worden dan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Gautama schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:45:
Oké, duidelijk.

In ons geval is de inschrijving ruim 150k hoger, dus dat kan een flinke verbouwing worden dan :9
Maar dan niet alleen met SVN: daar is een limiet op het te lenen bedrag... en in ons geval was de hypotheekrente (1%) gunstiger dan die van SVN (1,6 %)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Willem30 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:11:
[...]

[...]

Wij hebben 10 jaar geleden ook zoiets meegemaakt. We kochten destijds een oud huisje, en aan de algemene staat van het onderhoud kon je wel zien dat niet meer alles op en top was. Echter, pas toen de koop officieel rond was en wij de financiën ook hadden geregeld, werden we uitgenodigd door de verkopers voor een borrel en om nog even wat 'details' door te nemen. We hadden aanvankelijk de indruk dat ze het goede bedoelden, maar het werd een sessie met allerlei kleine mankementen: oven werkte niet, licht in de schuur werkte niet (waarvan kabel diep onder de grond liep), riool lekte al jaren en was op sommige punten niet aangesloten, etc.

Omdat het allemaal relatief kleine dingen waren en wij toch al zoiets hadden van: we gaat dit en dat een keer vervangen/opknappen hebben we het er maar bij gelaten, maar het kwam heel erg op ons over alsof ze na de deal maar nog snel voor de overdracht/eindinspectie even wilde melden wat er allemaal mis was, zodat we niet bij de laatste inspectie of na de overdracht konden zeggen: dit wisten we niet. Maar het is eigenlijk, op de letter gezien, misleiding, want die dingen waar ze nu mee komen wisten ze natuurlijk al voordat je het bod uit bracht.

Moraal van het verhaal: als het je niet boeit omdat je bijvoorbeeld toch een andere keuken gaat zetten; lekker laten zitten. Maar als je het echt wilde gaan gebruiken zoals getoond en verkocht zou ik gewoon eisen dat ze het vervangen voor werkend spul of dat jij dat doet en de kosten declareert via de notaris ofzo.

PS: na de overdracht stond ons destijds nog een extra verrassing te wachten. Hij had namelijk tijdens die 'borrel' gevraagd of hij de blikken verf waarmee het huis aan de buitenkant geverfd was mocht achterlaten. Voor hem handig omdat hij het niet hoefde af te voeren, en voor ons handig dat we nog een restantje hadden in de kleur die was gebruikt, ook om eventueel bij te kopen van hetzelfde merk etc. Maar hij had die afspraak gebruikt om een hele kast met chemische middelen en halfvolle blikken verf, terpentine, kwasten etc achter te laten, waarvan wij 90% zelf hebben moeten afvoeren als klein chemisch afval omdat het echt waardeloos bleek. Sommige mensen proberen gewoon alle kantjes er vanaf te lopen...

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:47
secret17 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Wij hebben 10 jaar geleden ook zoiets meegemaakt. We kochten destijds een oud huisje, en aan de algemene staat van het onderhoud kon je wel zien dat niet meer alles op en top was. Echter, pas toen de koop officieel rond was en wij de financiën ook hadden geregeld, werden we uitgenodigd door de verkopers voor een borrel en om nog even wat 'details' door te nemen. We hadden aanvankelijk de indruk dat ze het goede bedoelden, maar het werd een sessie met allerlei kleine mankementen: oven werkte niet, licht in de schuur werkte niet (waarvan kabel diep onder de grond liep), riool lekte al jaren en was op sommige punten niet aangesloten, etc.

Omdat het allemaal relatief kleine dingen waren en wij toch al zoiets hadden van: we gaat dit en dat een keer vervangen/opknappen hebben we het er maar bij gelaten, maar het kwam heel erg op ons over alsof ze na de deal maar nog snel voor de overdracht/eindinspectie even wilde melden wat er allemaal mis was, zodat we niet bij de laatste inspectie of na de overdracht konden zeggen: dit wisten we niet. Maar het is eigenlijk, op de letter gezien, misleiding, want die dingen waar ze nu mee komen wisten ze natuurlijk al voordat je het bod uit bracht.

Moraal van het verhaal: als het je niet boeit omdat je bijvoorbeeld toch een andere keuken gaat zetten; lekker laten zitten. Maar als je het echt wilde gaan gebruiken zoals getoond en verkocht zou ik gewoon eisen dat ze het vervangen voor werkend spul of dat jij dat doet en de kosten declareert via de notaris ofzo.
En daarom zou ik ook nooit akkoord gaan met een algemene/algehele ouderdomsclausule; dan heb je namelijk geen poot om op te staan. Je bent gewoon de sjaak..

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Nnoitra schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:00:
[...]
En daarom zou ik ook nooit akkoord gaan met een algemene/algehele ouderdomsclausule; dan heb je namelijk geen poot om op te staan. Je bent gewoon de sjaak..
Zo werkt dat niet, bijna elk huis boven de 100 jaar heeft die clausule en laat die huizen vaak op net iets centralere plekken staan. Over het algemeen kom je verrassingen tegen in geuren en kleuren, of het nou nieuwbouw of oude huizen zijn. Je zult sowieso iets aan reserves moeten hebben wanneer je een huis koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
sprhnk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Zo werkt dat niet, bijna elk huis boven de 100 jaar heeft die clausule en laat die huizen vaak op net iets centralere plekken staan. Over het algemeen kom je verrassingen tegen in geuren en kleuren, of het nou nieuwbouw of oude huizen zijn. Je zult sowieso iets aan reserves moeten hebben wanneer je een huis koopt.
Zo werkt dat wel 🙂
Die clausule is vaak gekoppeld aan huizen van 20/25 jaar en ouder, locatie maakt niet uit.
Maar wat veel verkopers/makelaars doen, is een hele generieke versie in de koopakte opnemen. Met die variant, is de koper verantwoordelijk voor alles. Echt alles. Ook de verborgen gebreken en zelfs een constructie fout in de aanbouw van 2 jaar oud.
De klachten/gebreken hoeven niet eens ouderdom gerelateerd te zijn .

Je kunt wel een variant laten opnemen die wél toegespitst is op ouderdomszaken of waarbij je specifieke zaken buiten de verantwoordelijkheid van de verkoper houdt.

En ja, je moet wat reserves hebben en er van uitgaan dat je ze nodig gaat hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
Voorlopige koopakte ondertekend :)

Hopelijk snel de hypotheek rond en de huidige woning verkocht. Daarna even kijken hoe de verkopers te benaderen met de vraag of ik al met een installateur kan komen kijken (wil van het gas of icm een warmtepomp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AMARONE schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:47:
Voorlopige koopakte ondertekend :)

Hopelijk snel de hypotheek rond en de huidige woning verkocht. Daarna even kijken hoe de verkopers te benaderen met de vraag of ik al met een installateur kan komen kijken (wil van het gas of icm een warmtepomp)
Gefeliciteerd, maar volgens mij bestaat er helemaal niet iets als een voorlopige koopakte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
True schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Gefeliciteerd, maar volgens mij bestaat er helemaal niet iets als een voorlopige koopakte :P
Haha, nee, nja 5 dagen bedenktijd en voorbehoud financiën maakt het nog enigzins voorlopig.

Maar dat gaat wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Nnoitra schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:00:
[...]
Valt wel mee hoor. Er zijn wel wat uitspraken op rechtspraak.nl waarbij de ouderdomsclausule aan de kant werd geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Kalentum schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:21:
[...]

Valt wel mee hoor. Er zijn wel wat uitspraken op rechtspraak.nl waarbij de ouderdomsclausule aan de kant werd geschoven.
Een paar, en dat zijn vaak de vaag omschreven clausules.
Met de standaard voorbeeld tekst die vanuit de NVM komt, houdt veelal stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46
Vandaag een huis bezichtigd. Je ziet af en toe wel rare dingen hoor. Bij deze hadden de buren een forse grafsteen in de achtertuin staan (met een voor- en achternaam, geboorte- en sterfdatum).

Ook wel eens een huis gehad dat vol granaatscherven en andere tweede wereldoorlog meuk lag.

Huis van vanochtend was helaas, in tegenspraak met de advertentie, in een niet el te beste staat. Zelfs de vrij nieuwe dakkapel hing helemaal door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:34
Egeau schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Toch denk ik wel dat het kantelpunt er bijna aan zit te komen. Nu ik wat meer rondvraag in mijn omgeving en verkopers spreek (N=7 omgeving Ams, Utrecht) merk je toch echt wel dat het animo erg is afgenomen en dan de biedingen (als ze al komen) eerder rond de vraagprijs zitten of er onder.

De mensen die ik spreek en niet kopen/verkopen denken vooral nog dat de markt 'booming' is. Het zou mij niets verbazen als over een week de verkoopcijfers/verkoopprijzen van mei in het nieuws komen er toch wel veel nieuwsberichten komen dat de woningmarkt echt aan het afkoelen is. Combineer dit met de rente die vermoedelijk nog verder zal oplopen en dan denk ik dat het best even flink kan afkoelen op de huizenmarkt.
Ik heb hele andere ervaring in Utrecht. N=2. Allemaal flink boven de vraagprijs weg.

Het ligt denk ik echt aan het huis en wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20

....

Bij ons stond de hypotheeksom+verhoogde inschrijving+40% waar de bank aanspraak op kan maken. 3 bedragen dus. De verhoogde inschrijving is handig in geval van een onderhandse verhoging bij dezelfde bank. Die +40% is vooral handig voor de bank. Daar innen ze dan alle bijkomende kosten en achterstallige rente van in geval van gedwongen verkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
MaStar schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:32:
[...]

Ik heb hele andere ervaring in Utrecht. N=2. Allemaal flink boven de vraagprijs weg.

Eens, ik zie hier vooral> huis op funda> paar dagen er na bezichtigingen> aggressive koper kaapt het weg of het wordt inschrijving en gaat ook voor de hoofdprij, afgerond in 2-3 weken . Denk aan 75-100k opbod bij huizen van 400-450.

Het gaat gerust een keer kantelen maar blijkbaar niet nu of morgen en zeker niet in gewilde wijken in de steden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:52
sprhnk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Eens, ik zie hier vooral> huis op funda> paar dagen er na bezichtigingen> aggressive koper kaapt het weg of het wordt inschrijving en gaat ook voor de hoofdprij, afgerond in 2-3 weken . Denk aan 75-100k opbod bij huizen van 400-450.

Het gaat gerust een keer kantelen maar blijkbaar niet nu of morgen en zeker niet in gewilde wijken in de steden.
N=1 van vorige week:

Dit schattige tussenwoninkje in Nijmegen uit 1903 had een vraagprijs van 4 ton. Ons bod kwam niet in de buurt van de winnaar (~490k). De dag nadat 'ie op Funda verscheen was het niet meer mogelijk om bezichtigingen in te plannen, een week later was de inschrijving gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Fulgora schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:15:
[...]

N=1 van vorige week:

Dit schattige tussenwoninkje in Nijmegen uit 1903 had een vraagprijs van 4 ton. Ons bod kwam niet in de buurt van de winnaar (~490k). De dag nadat 'ie op Funda verscheen was het niet meer mogelijk om bezichtigingen in te plannen, een week later was de inschrijving gesloten.
Dat dus, hier in Haarlem net zo. Arbeiders huisjes uit 1900 in geliefde wijken met de potentie tot opbouw zijn erg geliefd, en mensen gaan daar rustig 75 a 100k overheen. Ik denk omdat ze in populaire wijken liggen maar ook omdat je altijd nog kan op en uitbouwen later. Ten opzichte van appartementen kun je eventueel dus mee groeien in je huis.

Al moet ik wel zeggen dat er ook een wat groter huis van ongeveer 1 mil in de wijk ook in 2 dagen weg was, dat had ik niet verwacht.

Mijn beeld op basis van onze buurt is dat het toch vooral nog storm loopt in de categorie 400-450, maar bij 500-550 moeilijker wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egeau
  • Laatst online: 15-09 17:44
MaStar schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:32:
[...]

Tuurlijk heb je helemaal gelijk dat het aan het huis en wijk ligt. Op papier zijn alle huizen huizen hier in de buurt nog prima overboden tov de vraagprijs maar als je doorvraagt en hoor wat de verwachtingen/schattingen waren dan valt het toch allemaal wel wat tegen. Voor de buitenwereld lijkt het nog wel snel en soepel te verkopen maar de echte gekte lijkt er toch wel uit.

Zijn overigens wel huizen tussen de 500/600k +-100m2, jaren 30 in Utrecht (prima buurtje maar geen toptop). Ergo; wat je zegt het ligt zeker aan het huis en de wijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Vraagje; ik heb een hypotheek aangevraagd die hoger is dan het voorbehoud van financiering.
D.w.z. mijn aanvraag is bijvoorbeeld 300.000 terwijl mijn voorbehoud van financiering 250.000 is.
Mocht ik deze 300.000 niet krijgen, kan ik dan nog steeds aanspraak maken op mijn voorbehoud?
Of is het advies om daarom een tweede aanvraag van 250.000 in te dienen.

Wie kan mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ORoces schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:03:
Vraagje; ik heb een hypotheek aangevraagd die hoger is dan het voorbehoud van financiering.
D.w.z. mijn aanvraag is bijvoorbeeld 300.000 terwijl mijn voorbehoud van financiering 250.000 is.
Mocht ik deze 300.000 niet krijgen, kan ik dan nog steeds aanspraak maken op mijn voorbehoud?
Of is het advies om daarom een tweede aanvraag van 250.000 in te dienen.

Wie kan mij hierbij helpen?
Nee dat kan zeker niet. Je moet om aanspraak te maken op je voorbehoud van financiering binnen de deadline van één (of zeer zelden meerdere) bank een antwoord hebben dat dat (x-bedrag opgenomen in je voorbehoud van financiering) niet mogelijk is in jouw situatie.
Als je bang bent dat dit niet gaat lukken én het mogelijk wel even kan duren door de doorlooptijden: https://www.ikbenfrits.nl/doorlooptijd-hypotheek/ dan doe je er wel goed aan dat tijdig aan te vragen.

NB. de doorlooptijd is nog zonder vertraging doordat jij iets moet opleveren en dat de bal bij jou ligt..

edit:
Jouw specifieke regeling staat in je koopcontract, je kunt eventueel dat stukje hier copy/pasten.
Je hypotheekadviseur >:) , maar ja die is nu niet bereikbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door True op 15-07-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
True schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Nee dat kan zeker niet. Je moet om aanspraak te maken op je voorbehoud van financiering binnen de deadline van één (of zeer zelden meerdere) bank een antwoord hebben dat dat (x-bedrag opgenomen in je voorbehoud van financiering) niet mogelijk is in jouw situatie.
Als je bang bent dat dit niet gaat lukken én het mogelijk wel even kan duren door de doorlooptijden: https://www.ikbenfrits.nl/doorlooptijd-hypotheek/ dan doe je er wel goed aan dat tijdig aan te vragen.

edit:
Jouw specifieke regeling staat in je koopcontract, je kunt eventueel dat stukje hier copy/pasten.
Bedankt voor je reactie.
Het klopt dus dat ik eigenlijk een tweede aanvraag moet indienen als ik gebruik zou willen maken van het voorbehoud. Nu heeft het eigenlijk geen zin... toch?

Gaat hier om het standaard NVM contract.
1. Deze koopovereenkomst kan door de verkoper worden indien uiterlijk:
Op datum x koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van 300.000, zegge driehonderdduizend geen bindend aanbod tot een hypocethaire lening van een geldverstrekker/bank ... heeft verkregen binnen de huidige geldende fiscale mogelijkheden.

Ik weet niet in hoeverre de doorlooptijden stroken met de werkelijkheid. Maar Munt Hypotheken geeft 2 dagen aan voor controle bank. Mijn adviseur geeft aan dat ik op 2-3 weken moet rekenen :?

[ Voor 14% gewijzigd door ORoces op 15-07-2022 19:19 . Reden: koopovereenkomst stuk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ORoces schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Het klopt dus dat ik eigenlijk een tweede aanvraag moet indienen als ik gebruik zou willen maken van het voorbehoud. Nu heeft het eigenlijk geen zin... toch?

Ik weet niet in hoeverre de doorlooptijden stroken met de werkelijkheid. Maar Munt Hypotheken geeft 2 dagen aan voor controle bank. Mijn adviseur geeft aan dat ik op 2-3 weken moet rekenen :?
Lees mijn post voor de zekerheid nog eens door, ik heb 'm drie keer geëdit, mea culpa.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met heeft geen zin? Tuurlijk wel, jij wil toch graag die 300k als hypotheek? Of wil je ook graag die stok achter de deur houden voor eventueel voorbehoud zodat je niet tot 10% v.d. koopsom moet gaan ophoesten omdat je de koop niet rond kan krijgen?
Als je die stok achter de deur wilt houden en serieus twijfelt over die 300k aanvraag .. Waarom eigenlijk? Je hypotheekadviseur heeft je daarin toch geholpen en een advies gegeven over wat mogelijk is? Als je met het oog op de rente bang wordt (kan ik mij voorstellen, ik kneep 'm vier weken geleden ook). Zou je kunnen overwegen een tweede aanvraag te doen bij een andere bank voor die 250k. Dat kost je (bij mij bij Frits was dat +400€) een paar centen, maar kan je wel veel gemoedsrust geven.

Anderzijds, als jij al vrij zeker weet dat je die 250k gaat halen en je die 50k die je mist wel uit eigen geld kan roggelen. Maakt het natuurlijk niet uit wanneer je de financiering rond hebt. Of dit nu morgen, twee dagen voor je deadline van voorbehoud van financiering of twee dagen voor het tekenen van de leveringsakte en hypotheekakte is. Mits je wel de waarborgsom/bankgarantie voor elkaar hebt indien dat in je koopcontract staat. Oh en ja, je notaris zal ook wel gaan jammeren dat ze eerder v.d. bank wat moeten horen en niet twee dagen voor de passeerdatum natuurlijk.

edit: M.b.t. de doorlooptijd, bij mij was Frits daarin zeer accuraat. Triodos was volgens de tabel iets van 7 dagen totaal en in inderdaad in 6 dagen was alles rond. Maar N=1 in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 15-07-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
True schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:16:
[...]

Lees mijn post voor de zekerheid nog eens door, ik heb 'm drie keer geëdit, mea culpa.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met heeft geen zin? Tuurlijk wel, jij wil toch graag die 300k als hypotheek? Of wil je ook graag die stok achter de deur houden voor eventueel voorbehoud zodat je niet tot 10% v.d. koopsom moet gaan ophoesten omdat je de koop niet rond kan krijgen?
Als je die stok achter de deur wilt houden en serieus twijfelt over die 300k aanvraag .. Waarom eigenlijk? Je hypotheekadviseur heeft je daarin toch geholpen en een advies gegeven over wat mogelijk is? Als je met het oog op de rente bang wordt (kan ik mij voorstellen, ik kneep 'm vier weken geleden ook). Zou je kunnen overwegen een tweede aanvraag te doen bij een andere bank voor die 250k. Dat kost je (bij mij bij Frits was dat +400€) een paar centen, maar kan je wel veel gemoedsrust geven.

Anderzijds, als jij al vrij zeker weet dat je die 250k gaat halen en je die 50k die je mist wel uit eigen geld kan roggelen. Maakt het natuurlijk niet uit wanneer je de financiering rond hebt. Of dit nu morgen, twee dagen voor je deadline van voorbehoud van financiering of twee dagen voor het tekenen van de leveringsakte en hypotheekakte is. Mits je wel de waarborgsom/bankgarantie voor elkaar hebt indien dat in je koopcontract staat. Oh en ja, je notaris zal ook wel gaan jammeren dat ze eerder v.d. bank wat moeten horen en niet twee dagen voor de passeerdatum natuurlijk.

edit: M.b.t. de doorlooptijd, bij mij was Frits daarin zeer accuraat. Triodos was volgens de tabel iets van 7 dagen totaal en in inderdaad in 6 dagen was alles rond. Maar N=1 in dit geval.
Ik heb hem ook ge-edit nu. Ik geloof mijn adviseur wel, die zegt dat alles goedkomt. Maar voor een stukje gemoedsrust, zou ik inderdaad wel die 400 euro willen betalen. Stuk beter dan 1% kans op 10% boete, snap je? Maar nu heb ik eigenlijk een voorbehoud waar ik geen aanspraak op kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ORoces schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Ik heb hem ook ge-edit nu. Ik geloof mijn adviseur wel, die zegt dat alles goedkomt. Maar voor een stukje gemoedsrust, zou ik inderdaad wel die 400 euro willen betalen. Stuk beter dan 1% kans op 10% boete, snap je? Maar nu heb ik eigenlijk een voorbehoud waar ik geen aanspraak op kan maken.
Ik snap je volledig, wat je kunt doen (als je de ruimte hebt in tijd) is even die dagen afwachten zoals Frits ze aangeeft in de tabel. Indien het dus Munt is, is dat komende woensdag al. En als het je toch te lang duurt, kun je je adviseur vragen of hij nog een aanvraag kan doen bij een andere (voor jou) courante bank voor het bedrag zoals het in het koopcontract staat met 10 jr rentevast (dat is het aantal vaste jaren waarin het hoogste bedrag te financieren is (althans meestal)) en dan bij voorkeur eentje die een korte doorlooptijd heeft volgens de tabel.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 15-07-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ORoces schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Al’s je 300k wil lenen, waarom heb je dan een voorbehoud van 250k laten opnemen in het koopcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
Z___Z schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Al’s je 300k wil lenen, waarom heb je dan een voorbehoud van 250k laten opnemen in het koopcontract?
Ik kan het zelf wel betalen, maar de taxatiewaarde was hoger uitgevallen. Dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 17:43
ORoces schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Ik kan het zelf wel betalen, maar de taxatiewaarde was hoger uitgevallen. Dus waarom niet.
Dan rustig afwachten.
Als de taxatiewaarde hoger dan de benodigde hypotheek is kan je dat afvinken, geen eigen geld benodigd voor financiëring.
Bedrag is laag genoeg om onder de nationale hypotheekgarantie te vallen.
Je hebt eigen geld voor nood achter de hand.
Als het goed is heeft je hypotheek adviseur allang al gekeken wat je aan maximale hypotheek kan krijgen en zolang die 30000 niet op de rand zit is er weinig aan de hand. Is het dat wel dan plan B voor omzetten tussen de 250000 en 30000 en eigen geld inzetten.

De kans dat je de hypotheek niet krijgt is erg laag. Wat wel kan is dat de termijn voor je voorbehoud gaat verlopen maar dan kan je altijd vragen om de termijn te verlengen. Heb je de aanvraag voor de hypotheek netjes een paar dagen na je bedenktijd aangevraagd en moeite gedaan om het proces goed in gang te zetten dan is dat geen onredelijk verzoek. Genoeg in het nieuws geweest dat het even wat langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Wij overwegen om voor de aankoop van een andere woning een aankoopmakelaar in te schakelen voor o.a. de onderhandelingen (zoeken doen we zelf). Aan welke grootheden moeten we denken qua kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TvanW schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:47:
Wij overwegen om voor de aankoop van een andere woning een aankoopmakelaar in te schakelen voor o.a. de onderhandelingen (zoeken doen we zelf). Aan welke grootheden moeten we denken qua kosten ?
Alles tussen de 1200 en 3000 is mogelijk.
Zoek even mijn posts terug in dit topic ik heb een paar weken geleden hier al wat over gepost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-09 13:31
Onbegrijpelijk dat mensen nog steeds zoveel geld over hebben voor van die krotten uit het jaar kruik.

Kan er wel een dakopbouw op maar dat wordt er allemaal niet mooier op. Hier in de buurt zijn de eerste opbouwen een jaar of 10 geleden geplaatst. Als je er nu naar kijkt is het één grote shabby aan elkaar gebreid zooitje. Het ziet er werkelijk niet uit. Daarbij heb je in die krotten tegenwoordig een Vattenfalletje van 450 euro per maand.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
ColeJ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:59:
Onbegrijpelijk dat mensen nog steeds zoveel geld over hebben voor van die krotten uit het jaar kruik.

Kan er wel een dakopbouw op maar dat wordt er allemaal niet mooier op. Hier in de buurt zijn de eerste opbouwen een jaar of 10 geleden geplaatst. Als je er nu naar kijkt is het één grote shabby aan elkaar gebreid zooitje. Het ziet er werkelijk niet uit. Daarbij heb je in die krotten tegenwoordig een Vattenfalletje van 450 euro per maand.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk :)
Over welke huizen heb je het nu? Het ontgaat me een beetje…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:34
sprhnk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Eens in Utrecht wordt nog volop overboden. Helaas maar wel waarheid. Weinig tekenen van afkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-09 13:31
kw_nl schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Over welke huizen heb je het nu? Het ontgaat me een beetje…
De doorsnee rijtjeshuis in de randstad met bouwjaar <1960.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nou, ik sprak afgelopen week een bevriende makelaar uit Brabant en dit gaf aan dat het in de grote steden nog wel wil, maar alles daarbuiten compleet op zijn gat ligt qua bezichtigen en biedingen.
Pagina: 1 ... 267 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7