Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

Toke_gt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Je opmerking ‘minder onder water’ begrijp ik niet goed. Een woning staat figuurlijk onder water als de hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde (dus als je bij verkoop een restschuld overhoudt). Maar dat is natuurlijk niet het geval bij koop, want je mag geen hypotheek meer afsluiten die hoger is dan de waarde van je huis.
Ik denk dat je iets anders bedoelt?
Waarde van je huis op dit moment. Je kan nog steeds onder water komen als de huizenprijs harder zakt dan je aflost.

Het is een stuk lastiger om een restschuld over te houden/hypotheken zijn veiliger. Maar als het tegenzit op meerdere fronten tegelijk kan je nog steeds een restschuld hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 27-06-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
[...]

Window om een huis van dit type met deze prijsstelling en deze rente te kopen. Je maakt uiteraard eigen keuzes, maar niets let jou om te kijken naar een huis in een lagere prijsklasse, dat evengoed groter en beter is dan het appartement dat je nu hebt. Per saldo kom je qua kosten hetzelfde uit. Wacht je, dan moet je misschien over twee jaar naar een huis in een nog langere prijsklasse.
Je beschrijving dat je het window hebt gemist, klopt dus wel, maar er gaat meteen weer een nieuw window open, waarbij je kunt kijken of die huizen naar wens zijn. Is dat niet zo, dan blijf je huren.

Je opmerking ‘minder onder water’ begrijp ik niet goed. Een woning staat figuurlijk onder water als de hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde (dus als je bij verkoop een restschuld overhoudt). Maar dat is natuurlijk niet het geval bij koop, want je mag geen hypotheek meer afsluiten die hoger is dan de waarde van je huis.
Wat RMG zegt. Hoe duurder je huis, hoe hoger je restschuld zal zijn, daarbovenop dat duurdere huizen ook procentueel wat harder zullen dalen vermoed ik, dus nog wat extra restschuld. Plus de maanden hypotheekaflossing die je dan eventueel achterloopt. Dat zijn geen zaken waar je nog even overheen komt met een jaartje wat harder werken.

We shoppen in een fors lagere prijsklasse dan we maximaal kunnen lenen omdat we niet over bepaalde maandlasten heen willen. Waar een garage en een forse tuin in januari nog heel ruim binnen dat budget vielen, is dat nu niet meer vanzelfsprekend, zeker niet. Dan is die window toch gewoon dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Rmg schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:37:
[...]

Waarde van je huis op dit moment. Je kan nog steeds onder water komen als de huizenprijs harder zakt dan je aflost.

Het is een stuk lastiger om een restschuld over te houden/hypotheken zijn veiliger. Maar als het tegenzit op meerdere fronten tegelijk kan je nog steeds een restschuld hebben.
Hoe is het lastiger geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
ANdrode schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:41:
[...]

HRA dempt maar ~1/3e van de gestegen rente. Als je voor jezelf de berekening maakt dan zie je dat de maandlasten bij maximale lening van "dit is goed te doen" naar "dit is best heftig" gegaan zijn.
Dat is relatief. Op een hypotheek van 300k scheelt het 130 pm netto tussen 1,4% en 4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Rmg schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:37:
[...]

Dat weet ik, maar @supersoco80 had het over minder onder water staan bij een lagere rente en lagere aankoopprijs. Dat is dan dus niet bij aankoop, maar als de waarde op enig moment gaat zakken. Bij de huidige hypotheken waarbij je direct begint met aflossen, is die kans veel kleiner. In de huizencrisis gebeurde dat vooral bij huizen met volledig aflossingsvrije hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:42:
[...]
Wat RMG zegt. Hoe duurder je huis, hoe hoger je restschuld zal zijn, daarbovenop dat duurdere huizen ook procentueel wat harder zullen dalen vermoed ik, dus nog wat extra restschuld. Plus de maanden hypotheekaflossing die je dan eventueel achterloopt. Dat zijn geen zaken waar je nog even overheen komt met een jaartje wat harder werken.

We shoppen in een fors lagere prijsklasse dan we maximaal kunnen lenen omdat we niet over bepaalde maandlasten heen willen. Waar een garage en een forse tuin in januari nog heel ruim binnen dat budget vielen, is dat nu niet meer vanzelfsprekend, zeker niet. Dan is die window toch gewoon dicht?
Zie ook wat ik hierboven schreef over aflossingen.
En ja dat window voor een huis met garage is dicht. Maar het window voor een huis zonder garage maar met carport is open. Of in een dorp verderop. Of iets minder instapklaar. Of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Dat weet ik, maar @supersoco80 had het over minder onder water staan bij een lagere rente en lagere aankoopprijs. Dat is dan dus niet bij aankoop, maar als de waarde op enig moment gaat zakken. Bij de huidige hypotheken waarbij je direct begint met aflossen, is die kans veel kleiner. In de huizencrisis gebeurde dat vooral bij huizen met volledig aflossingsvrije hypotheken.
Was toen financieren boven de taxatiewaarde niet ook een dingetje waardoor er veel huizen onder water stonden?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Hoe is het lastiger geworden?
O.a door de leenregels, 100% van de woningwaarde lenen maximaal, tenzij specifieke voorwaarden mbt duurzaamheidsverbetering.

En door de beperking van aflossingsvrije hypotheken. Toen < 2008 je nog ver boven de woningwaarde kon lenen en je 100% aflossingsvrij kon doen was een restschuld een veel groter risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
True schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Was toen financieren boven de taxatiewaarde niet ook een dingetje waardoor er veel huizen onder water stonden?
Klopt. De tophypotheken, en dan zonder aflossingsverplichting. Dan kom je bij (gedwongen) verkoop snel in de problemen.
Als je gewoon aflost en niet over de top gaat, kom je niet zo snel in de problemen. Een hypotheek niet betalen zet de boel wel op scherp, maar als je een huurhuis hebt, is huur niet betalen ook allesbehalve verstandig. Dus daar zou ik niet mee rekenen. Altijd zorgen dat je voldoende financiële ruimte hebt om onder pittige omstandigheden huur/hypotheek te kunnen blijven betalen, zodat je ook niet met restschuld hoeft te verkopen; je kunt dan betere tijden afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:22:
[...]

De prijzen zijn in Arnhem eo in mijn prijsklasse zeker niet gezakt sinds december. En dat is nog zonder overbieden. Even heel lomp in een grafiekje:

[Afbeelding]
Toch maar even de echte cijfers erbij gezocht van jouw regio.

Daling van 1,9% van de woningprijzen in Q1 2022 tov Q4 2021. Fair enough, prijs per m2 is nog 0,6% gestegen, met name van 2onder1kap. Voor tussen en hoekwoning is er een daling, ligt er dus ook maar net aan wat je zoekt. Als er al een stijging is, is deze echt heel klein geweest tov de afgelopen 2,5 jaar.

Let wel, dit was Q1, waarin de rente nog lager was en de effecten van de situatie in Oekraine pas voor ongeveer 1/3e meetellen. Over 2 weken krijgen we de cijfers van Q2. Ik denk dat deze trendwijziging, want dit is de eerste trendwijziging sinds begin corona, zich gaat doorzetten. Kijk maar eens naar het blauwe grafiekje van de prijsontwikkeling om te zien wat er aan de hand is... en yes, afgezien van de rente it's looking pretty good for you.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QKKRA7cVwFHLDU9uAyi1jsWSKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHmclwkeaB8VbEAgqFY6i1il.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 27-06-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Dat is relatief. Op een hypotheek van 300k scheelt het 130 pm netto tussen 1,4% en 4%.
Ik kom niet op dezelfde getallen. Waar rekende je mee?

Het verschil in rente in jaar nul is ~7200 euro. Natuurlijk wordt daar een deel van gesubsidieerd door de overheid, maar HRA gaat niet tegen 55 procent marginaal tarief maar is afgetopt, en percentage gaat jaarlijks omlaag.

Dit is bruto over de looptijd echt heel veel duurder geworden in een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ANdrode schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:33:
[...]

Ik kom niet op dezelfde getallen. Waar rekende je mee?

Het verschil in rente in jaar nul is ~7200 euro. Natuurlijk wordt daar een deel van gesubsidieerd door de overheid, maar HRA gaat niet tegen 55 procent marginaal tarief maar is afgetopt, en percentage gaat jaarlijks omlaag.

Dit is bruto over de looptijd echt heel veel duurder geworden in een paar maanden.
Berekenhet.nl spuugt deze cijfers uit.

- 300k hypotheek annuitair
- 300k woz
- 50k jaarinkomen

1,4% vergeleken met 4,0%. Dan mogen we toch blij zijn met HRA in Nederland, anders was het effect echt schrikbarend geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:37:
[...]

- 300k woz
- 50k jaarinkomen

1,4% vergeleken met 4,0%. Dan mogen we toch blij zijn met HRA in Nederland, anders was het effect echt schrikbarend geweest.
Als je bij 1,4% de helft aflossingsvrij had gefinancierd, omdat de HRA bij 1,4% toch bijna niks voorstelt, dan scheelt het al snel 400-500 euro/maand netto.

Een significant aantal mensen hebben dit gedaan. Kan geen absoluut percentage vinden...
https://www.rtlnieuws.nl/...s-populairder-niet-zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Z___Z schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Als je bij 1,4% de helft aflossingsvrij had gefinancierd, omdat de HRA bij 1,4% toch bijna niks voorstelt, dan scheelt het al snel 400-500 euro/maand netto.

Een significant aantal mensen hebben dit gedaan. Kan geen absoluut percentage vinden...
https://www.rtlnieuws.nl/...s-populairder-niet-zonder
Aflossingsvrij is op dit moment bijna geen optie meer inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 19:50
lees al een tijdje mee hier. Ik heb het idee dat we nu echt in een fase zitten waarin verkopers (nog) niet willen/kunnen accepteren dat de gekte met overbieden en tactisch laag inzetten van vraagprijzen voorbij is. In Utrecht zie ik nu heel veel woningen in de categorie 650k plus na een paar weken teruggetrokken worden.

Vandaag nog iets gekker gezien. Een woning met een vraagprijs van 700k eerst onder bod, daarna prijs "op aanvraag" gezet en vervolgens niet meer beschikbaar. En vandaag voor 800k terug online met mededeling dat het een vaste koopsom is vanwege "hectiek op de markt" bla bla. Denk dat de verkopers gewoon niet een bod hebben ontvangen dat in de buurt kwam van de verwachtingen. Ben erg benieuwd of en hoe lang het nu gaat duren voordat het voor deze prijs verkocht wordt. Idem voor een hoop andere woningen in deze prijscategorie in Utrecht momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Zolang verkopers denken: dan maar niet

Schiet niemand er iets mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat je met een lagere rente sneller aflost dus dat het risico dat je onder water komt sneller afneemt...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het lijkt wel of ik in het Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 topic ben gekomen 🤔😅

Wat ik wel mis in alle grafiekjes en glazen-bol voorspellingen hierboven - de inflatie is hoog en blijft waarschijnlijk hoog en dat is een groot nadeel voor huurders: de huur zal elk jaar stijgen en dat mag - voor vrije sector - met inflatie+1%. Dus hoe hoger de inflatie hoe hoger de prijsstijging.
Dus door (de hoge) inflatie blijft het aantrekkelijk om te kopen omdat je je maandlasten voor wonen vastzet (wat nu aan de top is van wat je wil/kan betalen is over 5 jaar makkelijker te dragen en over 10 jaar al helemaal). En/want door de hoge inflatie zie je ook een hoger dan gemiddelde loonstijging waardoor die hogere maandlasten prima te dragen zijn.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Harrie_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:16:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat je met een lagere rente sneller aflost dus dat het risico dat je onder water komt sneller afneemt...
Ik bedoel (even heel lomp versimpeld): Als je nu een huis koopt van 4ton of 1 van 8 ton en de markt kakt de komende maanden helemaal in. Het huis van 4 ton zal dan misschien 10% in waarde dalen (de helft van wat het in korte tijd gestegen is...), dat van 8 ton 15% (hoger segment = hardere klappen). Als je zelf niets ingebracht heb sta je dan met een paar maanden 40.000 of 120.000 onderwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:10:
[...]

Toch maar even de echte cijfers erbij gezocht van jouw regio.

Daling van 1,9% van de woningprijzen in Q1 2022 tov Q4 2021. Fair enough, prijs per m2 is nog 0,6% gestegen, met name van 2onder1kap. Voor tussen en hoekwoning is er een daling, ligt er dus ook maar net aan wat je zoekt. Als er al een stijging is, is deze echt heel klein geweest tov de afgelopen 2,5 jaar.

Let wel, dit was Q1, waarin de rente nog lager was en de effecten van de situatie in Oekraine pas voor ongeveer 1/3e meetellen. Over 2 weken krijgen we de cijfers van Q2. Ik denk dat deze trendwijziging, want dit is de eerste trendwijziging sinds begin corona, zich gaat doorzetten. Kijk maar eens naar het blauwe grafiekje van de prijsontwikkeling om te zien wat er aan de hand is... en yes, afgezien van de rente it's looking pretty good for you.

[Afbeelding]
Dank je! Het sluit niet aan bij mijn beleving, maar die gaat sowieso ook over veel kleinere aantallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Ik bedoel (even heel lomp versimpeld): Als je nu een huis koopt van 4ton of 1 van 8 ton en de markt kakt de komende maanden helemaal in. Het huis van 4 ton zal dan misschien 10% in waarde dalen (de helft van wat het in korte tijd gestegen is...), dat van 8 ton 15% (hoger segment = hardere klappen). Als je zelf niets ingebracht heb sta je dan met een paar maanden 40.000 of 120.000 onderwater.
Maar zolang je niet verkoopt, is dat niet erg. De markt trekt ook wel weer eens aan.
De huizen die tijdens de vorige crisis onder water stonden, staan dat nu ook niet meer.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Ja maar nu vergelijk je twee huizen in totaal verschillende prijsklasses. Het ging om een huis kopen een half jaar geleden tegen 1,5% en datzelfde huis nu kopen tegen 4%. Natuurlijk een beetje intrappen van een open deur, maar als je een half jaar geleden had gekocht ben je natuurlijk beter beschermd tegen 'onder water staan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Nnoitra schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Maar zolang je niet verkoopt, is dat niet erg. De markt trekt ook wel weer eens aan.
De huizen die tijdens de vorige crisis onder water stonden, staan dat nu ook niet meer.
Totdat je door die crisis dus je baan verliest.

Allemaal doomdenken, ik weet het, maar risico is kans x gevolg. Gezien de opeenstapeling van huidige crisis zie ik de kans niet eens als heel klein (zeker niet verwaarloosbaar) en de gevolgen zijn gewoon echt heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Harrie_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Ja maar nu vergelijk je twee huizen in totaal verschillende prijsklasses. Het ging om een huis kopen een half jaar geleden tegen 1,5% en datzelfde huis nu kopen tegen 4%. Natuurlijk een beetje intrappen van een open deur, maar als je een half jaar geleden had gekocht ben je natuurlijk beter beschermd tegen 'onder water staan'.
Ik vergelijk niets, ik noem twee voorbeelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:11
supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:59:
[...]

Ik verwacht helemaal niets, maar je moet wel realistisch zijn. De kans is nog steeds niet groot. Het risico is dat wel. De kans is overigens voor ons allemaal hier in dit topic fors groter geworden de laatste paar maanden.
Dit strijkt niet helemaal. Kans is klein, maar risico groot?
Risico = kans * impact.

Dus ondanks dat de impact mega kan zijn maar de kans is, zoals je aangeeft niet groot.
Ergo is het risico ook (nog) niet groot.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:01:
[...]

Ik vergelijk niets, ik noem twee voorbeelden
Prima, maar je reageert toch op mij? Ik snap de relevantie dan even niet met mijn post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Allemaal doomdenken, ik weet het, maar risico is kans x gevolg. Gezien de opeenstapeling van huidige crisis zie ik de kans niet eens als heel klein (zeker niet verwaarloosbaar) en de gevolgen zijn gewoon echt heel groot.
Wel heel erg doemdenken, vind ik. Zelfs als je door een crisis je baan verliest, hoef je niet meteen je huis te verkopen. Er bestaat nog zoiets als een uitkering en je zou je zekerheid kunnen vergroten door te sparen/af te lossen zolang er geen crisis is. Buffers zijn om allerlei redenen verstandig.
Je komt over als iemand die enorm veel zekerheden wil en eigenlijk geen enkel risico wil lopen. Daar is niets mis mee, maar denk dat je je voor je gemoedsrust dan beter kunt beperken tot huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
[...]

Je hebt toch sowieso 2 jaar WW? Neem toch aan dat je in die 2 jaar wel weer een baan kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
Toke_gt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Wel heel erg doemdenken, vind ik. Zelfs als je door een crisis je baan verliest, hoef je niet meteen je huis te verkopen. Er bestaat nog zoiets als een uitkering en je zou je zekerheid kunnen vergroten door te sparen/af te lossen zolang er geen crisis is. Buffers zijn om allerlei redenen verstandig.
Je komt over als iemand die enorm veel zekerheden wil en eigenlijk geen enkel risico wil lopen. Daar is niets mis mee, maar denk dat je je voor je gemoedsrust dan beter kunt beperken tot huren.
Banken hebben een zorgplicht. Deze werkt wel twee kanten op, maar als jij optijd aangeeft bij een bank; 'he ben mijn baan verloren en heb moeite met hypotheek te betalen' dan zijn er best wel mogelijkheden zoals tijdelijk geen aflossing te betalen, maar alleen rente etc...

Je moet niet wachten tot je een betalingsachterstand hebt voor je aan de bel trekt. Pro activiteit is daarin ook het sleutelwoord.

En als ze je het huis uitzetten, waar ga je dan wonen? 1200 eu huur, mijn hypotheek is lager. Dan is dat ook een probleem. Sociale huur = Wachttijd ander koophuis, kan ook niet, want geen inkomen.

Risico moet je ook afzetten tegen het alternatief/het gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

Paralize_nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Je hebt toch sowieso 2 jaar WW?
Nee. 1 maand per jaar dat je gewerkt hebt. En na 6 maanden worden de voorwaarden steeds strenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Nee. 1 maand per jaar dat je gewerkt hebt. En na 6 maanden worden de voorwaarden steeds strenger.
En een bijbaan vanaf je 16e telt ook al mee. Dus als je tijdens een studie hebt gewerkt kom je wel een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Ik heb via mn werkgever sowieso 2 jaar recht op ww (wga/wia) en weet ik t.

Betaal er premie voor maar heb wel ‘rust’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 11:55

hidde212

Free your mind...

Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:37:
[...]

- 300k woz
- 50k jaarinkomen

Het lijkt me niet bepaald reëel om alleen naar het eerste jaar te kijken vanwege de oplopende lasten bij een annuïtaire hypotheek. De netto maandlasten (via berekenhet) zijn gemiddeld over 30 jaar €989 bij 1,4% versus €1225 bij 4,0%. Dat is dus een verschil van €236 per maand. Netto.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
innova58 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:31:
Vandaag nog iets gekker gezien. Een woning met een vraagprijs van 700k eerst onder bod, daarna prijs "op aanvraag" gezet en vervolgens niet meer beschikbaar. En vandaag voor 800k terug online met mededeling dat het een vaste koopsom is vanwege "hectiek op de markt" bla bla. Denk dat de verkopers gewoon niet een bod hebben ontvangen dat in de buurt kwam van de verwachtingen.
Of er is heel hoog tegen elkaar opgeboden en kopers hebben zich vanwege hogere rente moeten terugtrekken. Met nu een vaste prijs ben je dat risico kwijt, al heb je er weer tal van andere voor terug.
Persoonlijk vind ik 8 ton voor dit rijtjeshuis (op deze plek) trouwens een absurd hoge vraagprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Zullen we het weer over de eigen aankoop van huizen hebben in plaats van de meta-discussies uit het woningmarkttopic hier te voeren?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Laatst online: 15-09 19:50
Toke_gt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Of er is heel hoog tegen elkaar opgeboden en kopers hebben zich vanwege hogere rente moeten terugtrekken. Met nu een vaste prijs ben je dat risico kwijt, al heb je er weer tal van andere voor terug.
Persoonlijk vind ik 8 ton voor dit rijtjeshuis (op deze plek) trouwens een absurd hoge vraagprijs.
Helemaal mee eens. M2 prijzen zijn daar echt helemaal door het dag gegaan het afgelopen 2 jaar. Met de lage rentes van afgelopen jaar zijn rijtjeshuizen daar wel voor rond de 8 ton weggegaan, maar nu is het toch anders. Blijkt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:54
Net bezichtiging gehad, de makelaar gaf aan dat er over 3 dagen zo'n 15 tot 20 kijkers zijn. Geen deadline voor de bieding dus als de verkopers denken dit is het dan is het klaar.

Geen idee of dat goed of ruk is juist. Hopelijk valt de taxatie waarde hoger uit, qua locatie en type huis willen wij eigenlijk maximaal gaan wat we kunnen maar uiteraard als minder nodig is om hem te kopen dan liever dat :p

Hopelijk laat de makelaar daarover wat los tov onze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:48
Ik ben op dit moment naast het verkopen van mijn huidige woning ook druk bezig met de hypotheek voor de nieuwe woning. maar ik zit nu wel met een vraagstuk waar ik graag jullie meningen over hoor.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
AMARONE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:14:
Net bezichtiging gehad, de makelaar gaf aan dat er over 3 dagen zo'n 15 tot 20 kijkers zijn. Geen deadline voor de bieding dus als de verkopers denken dit is het dan is het klaar.

Geen idee of dat goed of ruk is juist. Hopelijk valt de taxatie waarde hoger uit, qua locatie en type huis willen wij eigenlijk maximaal gaan wat we kunnen maar uiteraard als minder nodig is om hem te kopen dan liever dat :p

Niet bieden wat je maar maximaal kunt bieden, maar goed (laten) berekenen wat het huis waard is. Dan kom je misschien wel op hetzelfde uit, maar je hoeft je spaargeld nu ook weer niet zomaar weg te geven. Makelaar kan je daarbij helpen. Denk ook aan overige voorwaarden waarmee je bod mogelijk gunstiger is dan dat van anderen.
Op zich lijkt het me gunstig dat er niet al meteen een inschrijving wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
wann0wfhc schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:35:
Ik ben op dit moment naast het verkopen van mijn huidige woning ook druk bezig met de hypotheek voor de nieuwe woning. maar ik zit nu wel met een vraagstuk waar ik graag jullie meningen over hoor.

***members only***
Volgens mij moet je zo'n bindend aanbod binnen twee weken ofzo ondertekenen en terugsturen. Wachten tot september zit er dus niet in.

Ik zou, zonder het echt helemaal door te rekenen, voor Lot gaan 1,19% voor nog 18jr is gewoon tegek. Indien mogelijk kan je adviseur misschien wel een verstrekker alvast vastleggen waarbij je de offerte kunt cancellen zonder kosten tot die 4 maanden van Lot in zicht komt.

Vooraf goede afspraken maken met je adviseur en nagaan of ze wel kunnen bemiddelen voor Lot. Daarnaast gewoon pushen dat ze die verhuisoptie goed verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Toke_gt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Niet bieden wat je maar maximaal kunt bieden, maar goed (laten) berekenen wat het huis waard is. Dan kom je misschien wel op hetzelfde uit, maar je hoeft je spaargeld nu ook weer niet zomaar weg te geven. Makelaar kan je daarbij helpen. Denk ook aan overige voorwaarden waarmee je bod mogelijk gunstiger is dan dat van anderen.
Op zich lijkt het me gunstig dat er niet al meteen een inschrijving wordt gehouden.
Ik wil zeker niet maximaal gaan, dat zou 100k overbieden zijn wat misschien wat te gek is in de markt nu.

Qua overige voorwaarden zou je bijna zeggen een bouwtechnische keuring maar wat gaat die vinden van de fundatie bijvoorbeeld, is verder puur oppervlakkig toch? Dus twijfel om die op te nemen wat misschien kan afschrikken.

Geen taxateurs/makelaars hier die een schatting kunnen maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
AMARONE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Ik wil zeker niet maximaal gaan, dat zou 100k overbieden zijn wat misschien wat te gek is in de markt nu.

Qua overige voorwaarden zou je bijna zeggen een bouwtechnische keuring maar wat gaat die vinden van de fundatie bijvoorbeeld, is verder puur oppervlakkig toch? Dus twijfel om die op te nemen wat misschien kan afschrikken.

Geen taxateurs/makelaars hier die een schatting kunnen maken? :P
Overweeg bijvoorbeeld ook of je met een (flexibele) oplevertermijn de verkopers tegemoet kunt komen, eventueel overname spullen, laat een hypotheekverklaring opstellen etc. En check bij makelaar of bewoners eventueel gevoelig zijn voor een persoonlijke motivatie (mits je daar zelf ook voor voelt). Kan allemaal bijdragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@wann0wfhc Wel ironisch dat Lot Hypotheken een label is van NIBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:48
TheDeuce schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:56:
@wann0wfhc Wel ironisch dat Lot Hypotheken een label is van NIBC.
Nou inderdaad haha dat wist ik niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

Dit kun je afdekken met een verzekering als je er echt van wakker ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
AMARONE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:14:

Ik ging zelf op de overige "kijkdagen" nog wel eens langs een huis om te kijken of de makelaar een broodje aap verhaal aan het vertellen was of dat er daadwerkelijk veel animo was.

Afhankelijk van je "observatie" kan je ook enigszins bepalen a. of je gaat overbieden en b. zo ja hoeveel dat gaat worden.

Tegenwoordig zijn 15 / 20 kijkers mi namelijk toch wel een luxe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
beyazz06 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:07:
[...]

Ik ging zelf op de overige "kijkdagen" nog wel eens langs een huis om te kijken of de makelaar een broodje aap verhaal aan het vertellen was of dat er daadwerkelijk veel animo was.

Afhankelijk van je "observatie" kan je ook enigszins bepalen a. of je gaat overbieden en b. zo ja hoeveel dat gaat worden.

Hier is het zo dat als er 10 kijkers zijn en de helft is expat dat de kans groot is dat 1 van die expats all out gaat om het huis te krijgen. Het hangt er dus ook vanaf welke doelgroep gaat kijken en hoe hard ze bieden. Mijn beeld is dat nederlanders conservatiever bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Laatst online: 16:41
beyazz06 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:07:
[...]

Of laat een vriend bellen voor een kijkafspraak op 1 van die dagen en doe een beetje moeilijk over wanneer je kan. Zijn ze extreem flexibel dan weet je bijna zeker dat er weinig animo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-04-2024
supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:22:
[...]

De prijzen zijn in Arnhem eo in mijn prijsklasse zeker niet gezakt sinds december. En dat is nog zonder overbieden. Even heel lomp in een grafiekje:

[Afbeelding]
In de regio die je noemde zie ik best wat aanbod op funda.
In welke prijsklasse zoek je dan? En wat zijn je specifieke wensen qua type woning en slaapkamers enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Egeau schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Of laat een vriend bellen voor een kijkafspraak op 1 van die dagen en doe een beetje moeilijk over wanneer je kan. Zijn ze extreem flexibel dan weet je bijna zeker dat er weinig animo is
Wel ja, dat heb ik niet laten doen. Maar wel soortgelijks, waaruit naar boven kwam dat makelaars bijna altijd aangeven dat er maar 1 of 2 plekken beschikbaar zijn ondanks dat dit niet het geval is. M.i. puur om jouw theorie te verstoren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:14
Nog precies een maand wachten voor ons voordat we bij de notaris gaan tekenen voor het huis. Bij de huidige bewoners hebben we gevraagd of we komend weekend langs mogen komen om alvast wat dingen op te meten voor o.a. de gordijnen en zo. Dat mag gelukkig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totororo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-08 12:43
Hi Tweakers,

vraag, wat als er bij de eindinspectie blijkt dat het gras/gazon is overleden. Heeft koper dan recht op compensatie?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

totororo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:09:
Hi Tweakers,

vraag, wat als er bij de eindinspectie blijkt dat het gras/gazon is overleden. Heeft koper dan recht op compensatie?
Serieus? Je koopt een huis van een paar ton en dan beginnen over wat stukjes gras?
Vaak herstelt het overigens aardig als je weer water gaat geven. Dus vaststellen dat het overleden is, is ook best lastig.
en anders, zoden kosten 2 euro per vierkante meter. Dat wordt een flinke schadepost. Ik zou de rechtsbijstand alvast inschakelen. :D

ik vraag me dan altijd af, zou je ook 70 euro van je bod van 500k hebben afgetrokken als het gras bij de bezichtinging al dood was? :D

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 29-06-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:58
Willem30 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:50:
Nog precies een maand wachten voor ons voordat we bij de notaris gaan tekenen voor het huis. Bij de huidige bewoners hebben we gevraagd of we komend weekend langs mogen komen om alvast wat dingen op te meten voor o.a. de gordijnen en zo. Dat mag gelukkig. :P
Altijd leuk om in je nieuwe huis weer te lopen..

Wij zijn ook al druk met inmeten en alles te regelen, daarom al 3-4x bij de mensen langs geweest, gelukkig zijn ze niet de moeilijkste en zitten zelf ook in hetzelfde schuitje met hun nieuwe huis..

Komende week worden alle kozijnen ingemeten zodat deze in de week na de sleuteloverdracht gelijk geplaatst kunnen worden...

Overal zit tegenwoordig langere levertijd/planning op daarom is het wel fijn om nu al dingen in gang te kunnen zetten.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:45
totororo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:09:
Hi Tweakers,

Tsja, in principe moet het huis opgeleverd worden zoals het was toen je het bezichtigde. Of je daarvoor de eikel wilt zijn die officieel de verkopers in gebreke gaat stellen vlak voor de overdracht is je eigen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Compuchip87 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Tsja, in principe moet het huis opgeleverd worden zoals het was toen je het bezichtigde. Of je daarvoor de eikel wilt zijn die officieel de verkopers in gebreke gaat stellen vlak voor de overdracht is je eigen keus.
In de basis heb je natuurlijk gelijk - artikel uit het standaard model koopcontract:
artikel 6 Staat van de onroerend zaak. Gebruik.
6.1. De onroerende zaak zal aan koper in eigendom worden overgedragen in de staat waarin deze zich bij het tot stand komen van deze overeenkomst bevindt met alle daarbij behorende rechten en aanspraken, zichtbare en onzichtbare gebreken, heersende erfdienstbaarheden en kwalitatieve rechten, en vrij van hypotheken, beslagen en inschrijvingen daarvan.
Gras (planten) horen bij de onroerende zaken.

Maargoed - er zijn wat grensgevallen te bedenken bij de "in de staat waarin deze zich bij het tot stand komen van deze overeenkomst bevindt" en in hoeverre je je daar druk om wil maken.
Want de staat van een heleboel zaken veranderen (zei het niet zo veel) tussen verkoop en oplevering - wanneer maak je daar een probleem van?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 23:23
beyazz06 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Wel ja, dat heb ik niet laten doen. Maar wel soortgelijks, waaruit naar boven kwam dat makelaars bijna altijd aangeven dat er maar 1 of 2 plekken beschikbaar zijn ondanks dat dit niet het geval is. M.i. puur om jouw theorie te verstoren :+
Ze proberen ook die sloten zoveel mogelijk op elkaar te laten volgen. Efficiënter en beter voor de opbrengst (want lijkt heel druk). Pas als een dagdeel bijna vol zit komt er een dagdeel bij. Zo ging het bij onze verkoop in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Laatst online: 17:32
de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Serieus? Je koopt een huis van een paar ton en dan beginnen over wat stukjes gras?
Vaak herstelt het overigens aardig als je weer water gaat geven. Dus vaststellen dat het overleden is, is ook best lastig.
en anders, zoden kosten 2 euro per vierkante meter. Dat wordt een flinke schadepost. Ik zou de rechtsbijstand alvast inschakelen. :D

ik vraag me dan altijd af, zou je ook 70 euro van je bod van 500k hebben afgetrokken als het gras bij de bezichtinging al dood was? :D
Ik weet niet of je weet welk huis hij precies heeft gekocht, anders voorbarige conclusie, kan ook een lap grond bij zitten van 10.000 M2.. als daar als t gras ineens dood is.. is dat best kut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmalonl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-07-2023
Dag beste mensen, ik heb een vraag. Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis te kopen en dus bezig met een hypotheekaanvragen.
Nou heeft onze adviseur een werkgeversverklaring gevraagd, maar die kan ik niet op werk krijgen (ahold) ze werken namelijk met een systeem en ze komen er voor mij moeilijk in. Het duurt al 3 dagen en heb nog steeds geen werkgeversverklaring. Heeft mijn adviseur ook genoeg aan een uwv versie? Heb het aan hem nog niet gevraagd, dat zal ik morgen doen. Wat is jullie ervaring? Bij mijn vrouw was het binnen 5 min geregeld. Ik hoop op een beetje advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
elmalonl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:57:
Dag beste mensen, ik heb een vraag. Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis te kopen en dus bezig met een hypotheekaanvragen.
Nou heeft onze adviseur een werkgeversverklaring gevraagd, maar die kan ik niet op werk krijgen (ahold) ze werken namelijk met een systeem en ze komen er voor mij moeilijk in. Het duurt al 3 dagen en heb nog steeds geen werkgeversverklaring. Heeft mijn adviseur ook genoeg aan een uwv versie? Heb het aan hem nog niet gevraagd, dat zal ik morgen doen. Wat is jullie ervaring? Bij mijn vrouw was het binnen 5 min geregeld. Ik hoop op een beetje advies
Mijn ervaring is dat hypotheekverstrekkers vasthouden aan de modelverklaring, een beetje PZ/HR kan dat zo voor je regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

tomtom901 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:02:
[...]

Mijn ervaring is dat hypotheekverstrekkers vasthouden aan de modelverklaring, een beetje PZ/HR kan dat zo voor je regelen.
Sterker nog, bij mijn vriendin was er door haar werkgever een oud model gebruikt als werkgeversverklaring. Relevant-inhoudelijk waren alle zaken ingevuld waar nodig, maar oud model dus opnieuw invullen. En ik snap het volledig, model is er met een reden lekker makkelijk de processen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik dacht dat WG verplicht is deze af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57
Flix20 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Met de ouderdom geef je juist aan dat het een oudere woning is met de daarbij mogelijke mankementen en onderhoud punten.
Dus daarmee vang je juist een hoop verborgen gebreken op.
De ouderdomsclausule is in principe bedoeld om gebreken gerelateerd aan ouderdom af te vangen. Een gebrekkige constructie of aanleg, is niet ouderdom gerelateerd tenzij het destijds de norm was om het zo te doen .

Echter...
De "standaard" ouderdomsclausule die verkoopmakelaars momenteel veelal hanteren, dekt alles(!) af, zelfs constructie fouten. Het kan voor de koper echt enorm nadelig uitpakken.

Ga tijdens het onderhandelen dan ook het gesprek aan over deze clausule, zodat ie ingezet wordt waar die voor bedoeld is. Er is best veel ruimte om deze aan te passen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
Morgen aan de bel trekken bij je management en ieder die HR op hun flikker kan geven.

Niet werkende systemen is onzinnig. Dan vullen ze 'm met de hand in. Onbegrijpelijk dat ze zo nalatig kunnen zijn als het op dit soort belangrijke zaken aankomt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:16
Vraagje voor degenen die (zoals ik) in loondienst zijn bij een buitenlandse werkgever: hoe moeilijk is het om een hypotheek te krijgen voor een object in NL wanneer ik ingeschreven ben in Duitsland?
Het is de bedoeling dat ik in die Nederlandse woning ga wonen, maar m'n standplaats blijft officieel Berlijn terwijl ik remote werk (wat ik nu al vanuit Nederland doe). Ik heb geen woonlasten in Duitsland, heb een NL paspoort en m'n salaris is natuurlijk in euro's. Daarnaast woont/werkt mijn partner al in NL.

Volgens deze link is het beperkt mogelijk: LTV max 85%, looptijd max 20 jaar, minimaal 60k inkomen etc. Deze beperkingen zijn geen probleem voor ons. Heeft iemand ervaring met een hypotheeknemer die meedenkt met mensen met buitenlandse contracten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Fulgora Zolang je de Nederlandse nationaliteit hebt en zelf in het pand in Nederland gaat wonen, zou dat bij ABN AMRO geen probleem moeten zijn. Je kan daar een gratis oriëntatie gesprek aanvragen volgens mij, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Afgezien van het feit dat het een kul excuus is van ahold, kan er afhankelijk van de geldverstrekker ook gebruik gemaakt worden van het UWW Verzekeringsbericht. In dit geval wordt er (meen ik te herinneren) dan gekeken naar het gemiddelde van de afgelopen jaren. De geldverstrekker dient dit wel te accepteren.

Bijv. bij Argenta: https://www.argenta.nl/hy...komensbepaling-loondienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:32
beyazz06 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Afgezien van het feit dat het een kul excuus is van ahold, kan er afhankelijk van de geldverstrekker ook gebruik gemaakt worden van het UWW Verzekeringsbericht. In dit geval wordt er (meen ik te herinneren) dan gekeken naar het gemiddelde van de afgelopen jaren. De geldverstrekker dient dit wel te accepteren.

Bijv. bij Argenta: https://www.argenta.nl/hy...komensbepaling-loondienst
Voordeel hiervan is dat ook bruto uitbetaald overgebleven mobiliteitsbudget en bonussen worden meegenomen. Nadeel is dat ze dus naar het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar kijken. Als je dus in 3 jaar tijd flink gestegen in salaris kom je op een flink lagere hypotheek dan op een werkgeversverklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:14
verstappen33 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Altijd leuk om in je nieuwe huis weer te lopen..

Wij zijn ook al druk met inmeten en alles te regelen, daarom al 3-4x bij de mensen langs geweest, gelukkig zijn ze niet de moeilijkste en zitten zelf ook in hetzelfde schuitje met hun nieuwe huis..

Komende week worden alle kozijnen ingemeten zodat deze in de week na de sleuteloverdracht gelijk geplaatst kunnen worden...

Overal zit tegenwoordig langere levertijd/planning op daarom is het wel fijn om nu al dingen in gang te kunnen zetten.
Met de verkopers hebben we verder geen leuke klik of zo maar door inderdaad de levertijd is het wel fijn om alvast dingen te kunnen bestellen en aanschaffen.
Gelukkig hebben we iemand gevonden die gelijk de eerste week dat we de sleutel hebben kan beginnen met wat klussen. Dat was ook nogal een zoektocht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Als jij iemand weet die voor €70,- een gazon komt fixen krijg ik daar graag de contactgegevens van!

Ik vind de vraag niet zo gek. Stel dat bij de bezichtiging en op de fotos (waar uiteraard de disclaimer bij staat dat er geen rechten aan ontleent kunnen worden) een nette tuin staat maar 8 maanden later bij oplevering een rimboe of dorre bende.
Maar als alleen de tuin een puntje is, zou ik het er persoonlijk bij laten. MAar als er meer aan de hand is, neem je dat natuurlijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit bij ons er uit komt te zien. Tijdens de bezichtiging was het gazon mooi verzorgd en reed de robotmaaier rondjes. Tijdens de bouwtechnische keuring was het gras al een stuk hoger. We gaan zien wat er nog overblijft bij de aanvaarding na de zomermaanden ..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Als jij iemand weet die voor €70,- een gazon komt fixen krijg ik daar graag de contactgegevens van!

Ik vind de vraag niet zo gek. Stel dat bij de bezichtiging en op de fotos (waar uiteraard de disclaimer bij staat dat er geen rechten aan ontleent kunnen worden) een nette tuin staat maar 8 maanden later bij oplevering een rimboe of dorre bende.
Maar als alleen de tuin een puntje is, zou ik het er persoonlijk bij laten. MAar als er meer aan de hand is, neem je dat natuurlijk wel mee.
Tsja ik kijk daar toch echt anders naar. op een paar ton is dit gewoon gerommel in de marge. Wisselgeld. Wel eerst stoer doen met random overbieden, 20k meer of minder alsof het niets is, en dan gezeur over tientjeswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Tsja ik kijk daar toch echt anders naar. op een paar ton is dit gewoon gerommel in de marge. Wisselgeld. Wel eerst stoer doen met random overbieden, 20k meer of minder alsof het niets is, en dan gezeur over tientjeswerk.
Ik zie de correlatie tussen overbieden en de staat van oplevering en de daarover gemaakte afspraken niet. Dat zijn 2 afzonderlijke dingen.
Dat overbieden komt door de markt en is eigenlijk iets tussen jou en de andere woningzoekende.
De oplevering is, na het maken van een overeenkomst tussen jou en verkoper.

Sterker nog, eigenlijk zou een huis juist in een betere staat moeten zijn omdat je er zoveel meer voor betaald hebt.
Ik heb zojuist 60k boven je vraagprijs betaald. Zorg maar dat het huis er piek fijn bij staat!

Als je een auto koopt en dan betaal je 600-900eu 'rijklaar kosten' verwacht je toch ook dat de auto een beurt heeft gekregen en helemaal is doorgelopen en volgetankt.
Als je dan aankomt om je auto op de halen en er zit nog maar een kwart tank in, of je koplampen blijken niet te werken, terwijl dit bij de proefrit wel het geval was, dan maak je daar ook een punt van.

[ Voor 30% gewijzigd door Flix20 op 30-06-2022 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Ik zie de correlatie tussen overbieden en de staat van oplevering en de daarover gemaakte afspraken niet. Dat zijn 2 afzonderlijke dingen.
Dat overbieden komt door de markt en is eigenlijk iets tussen jou en de andere woningzoekende.
De oplevering is, na het maken van een overeenkomst tussen jou en verkoper.
Tuurlijk. Strict genomen is dat ook gewoon zo. Maar dat is ook juist het hele punt. Je 'recht' halen voor een paar tientjes, je moet het maar willen. Ik denk dat ik totaal ongeschikt zou zijn om bij een rechtsbijstandverzekering te werken ;)

Ik vind het andersom net zo hoor. Verkoper zou ook niet moeilijk moeten doen om eventueel iets te vergoeden. Die heeft flink verdiend.

Maar zowel koper als verkoper zouden niet zo pietluttig moeten doen over kleine bedragjes. Laat staan juridische stappen ondernemen of rechtsbijstand inschakelen.

Je hebt je prioriteiten dan nogal verkeerd liggen. Mensen kunnen niet meer met mini-tegenslagjes omgaan, die moeten allemaal wegverzekerd worden en anders juridisch aangevochten worden. Dit is ons droomhuis en het zal perfect zijn!

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Tuurlijk. Strict genomen is dat ook gewoon zo. Maar dat is ook juist het hele punt. Je 'recht' halen voor een paar tientjes, je moet het maar willen. Ik denk dat ik totaal ongeschikt zou zijn om bij een rechtsbijstandverzekering te werken ;)

Ik vind het andersom net zo hoor. Verkoper zou ook niet moeilijk moeten doen om eventueel iets te vergoeden. Die heeft flink verdiend.

Maar zowel koper als verkoper zouden niet zo pietluttig moeten doen over kleine bedragjes. Laat staan juridische stappen ondernemen of rechtsbijstand inschakelen.

Je hebt je prioriteiten dan nogal verkeerd liggen. Mensen kunnen niet meer met mini-tegenslagjes omgaan, die moeten allemaal wegverzekerd worden en anders juridisch aangevochten worden. Dit is ons droomhuis en het zal perfect zijn!
Je hebt het steeds over tientjes werk, maar ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Ik krijg de impressie dat je wellicht niet helemaal goed inschat wat de werkelijke kosten zullen zijn.
Vorige keer ging het geloof ik ook om een WC die niet werkte. Daar was je reactie ook 'niet zo zeiken' en 'wat maakt het uit op een woning waar je xxk hebt overboden'.

Maar waar ik het met je eens ben is dat niet voor iedere kleine poep en scheet werk van gemaakt hoeft te worden. Kosten baten afweging en boeren verstand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Je hebt het steeds over tientjes werk, maar ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Ik krijg de impressie dat je wellicht niet helemaal goed inschat wat de werkelijke kosten zullen zijn.
Vorige keer ging het geloof ik ook om een WC die niet werkte. Daar was je reactie ook 'niet zo zeiken' en 'wat maakt het uit op een woning waar je xxk hebt overboden'.

Maar waar ik het met je eens ben is dat niet voor iedere kleine poep en scheet werk van gemaakt hoeft te worden. Kosten baten afweging en boeren verstand gebruiken.
Ja ik overdrijf, het gaat wel eerder honderden euro's worden, zeker als je het ook nog eens uitbesteed.

Ik zeg: mensen wees blij dat je zo'n mooie fijne woning hebt kunnen kopen. Dat gras ben je over een paar weken weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Ja ik overdrijf, het gaat wel eerder honderden euro's worden, zeker als je het ook nog eens uitbesteed.

Ik zeg: mensen wees blij dat je zo'n mooie fijne woning hebt kunnen kopen. Dat gras ben je over een paar weken weer vergeten.
Dus als jij een huis hebt gekocht en je krijgt de sleutel, komt aan en dan blijkt dat de inbouw apparatuur uit de keuken is meegenomen denk jij ach, kleinigheidje?

Wat ik hiermee aan wil geven, is dat dit voor een ieder anders is. De een wilt absoluut krijgen waar hij/zij recht op heeft, daar heb je tenslotte de overeenkomst over bereikt en de ander denk ach..
Maar uiteindelijk heb je er wel recht op, en dat was de oorsprong van de vraag in deze kwestie.

[ Voor 22% gewijzigd door Flix20 op 30-06-2022 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Dus als jij een huis hebt gekocht en je krijgt de sleutel, komt aan en dan blijkt dat de inbouw apparatuur uit de keuken is meegenomen denk jij ach, kleinigheidje?
intentie/gedrag speelt ook wel een rol natuurlijk. Dat zou dan meer een principekwestie zijn, want dat is natuurlijk niet netjes.

Maar als er 1 apparaat kapot is of slecht werkend, zou ik daar geen ophef over veroorzaken en eerder denken: we zouden hem waarschijnlijk toch wel vervangen binnen X jaar.

Ik ben veel meer geneigd om te denken: dit is nu eenmaal wat ik gekocht heb. En ik zou er meer dan tevreden mee zijn. Zo leuk, een nieuw huis. Ga ik niet laten verpesten door zulk gezeur.

Toen ik een paar jaar terug mijn huidige huis kocht:
-Hele tuin lag (onverwacht) vol hondendrollen, omdat eigenaar vlak voor de overdracht een hond had gekocht en die buiten liet overdag. Tsja niet netjes en niet leuk, maar dat regent wel weg.
-Afzuiging bleek te blazen ipv zuigen in de WC. Gevolg: stank richting de gang en rest van het huis. Voormalig eigenaren heb ik daar niet eens over ingelicht, die hadden daar toch geen technisch benul van. Dat fix ik dan zelf wel.
-Afvalpas ontbrak, was zoek. Zelf dus even een nieuwe aanvragen (10 euro).
-Tuin in slechte staat. Maarja wie neemt de tuin nu letterlijk over, dus die sowieso zelf aangepakt en veranderd.
-Beveiligingscamera's bleken uit het jaar 0. UPS niet werkend. Tsja mooi moment om te upgraden/vervangen
-Klemmende deuren, uitgewoonde houten vloer. So be it, zo koop je het.
-Buitenkraan kapot, zelf gerepareerd voor 5 euro.
-Tuinverlichting die er uitklapt bij regen. Is een veel voorkomend probleem.

[ Voor 54% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
[...]

intentie/gedrag speelt ook wel een rol natuurlijk. Dat zou dan meer een principekwestie zijn, want dat is natuurlijk niet netjes.

Maar als er 1 apparaat kapot is of slecht werkend, zou ik daar geen ophef over veroorzaken en eerder denken: we zouden hem waarschijnlijk toch wel vervangen binnen X jaar.

Ik ben veel meer geneigd om te denken: dit is nu eenmaal wat ik gekocht heb. En ik zou er meer dan tevreden mee zijn. Zo leuk, een nieuw huis. Ga ik niet laten verpesten door zulk gezeur.
Eens, intentie speelt zeker een rol.
Als je merkt dat iemand bewust zulke grappen uithaalt dan gaan bij mij de messen ook geslepen worden.
Nu zal er hier zeker geen opzet in het spel zijn, maar nog kan jij niet voor een ander bepalen of het de moeite waard is om ergens wel of geen werk van te maken.
De vraag was; 'heb ik recht op compensatie?' Niet 'op hoeveel compensatie heb ik recht'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
Wij hebben weer een bod gedaan, 10% overboden (5% boven de taxatiewaarde) qua gevoel en locatie had ik nog wel verder willen gaan maar de vraagprijs zat al behoorlijk hoog in de boom per m2.

Hopelijk hebben we een acceptabel bod gedaan voor de verkopers en nemen ze zsm een besluit hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AMARONE schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:13:
Wij hebben weer een bod gedaan, 10% overboden (5% boven de taxatiewaarde) qua gevoel en locatie had ik nog wel verder willen gaan maar de vraagprijs zat al behoorlijk hoog in de boom per m2.

Hopelijk hebben we een acceptabel bod gedaan voor de verkopers en nemen ze zsm een besluit hierover.
Heb jij dan een opdracht tot taxatie gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:15:
[...]

Heb jij dan een opdracht tot taxatie gegeven?
Nee, maar via mijn adviseur een taxateur gebeld die even een eerste inschatting geeft. Dus dat geeft mij een goed gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
Flix20 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Wat ik hiermee aan wil geven, is dat dit voor een ieder anders is. De een wilt absoluut krijgen waar hij/zij recht op heeft, daar heb je tenslotte de overeenkomst over bereikt en de ander denk ach..
Maar uiteindelijk heb je er wel recht op, en dat was de oorsprong van de vraag in deze kwestie.
Tja het is ook de vraag, verspilde moeite vs principe. Bij ons eerste huis waren zelfs alle lamp fittingen mee genomen daarnaast als iets ouder is dan 10 jaar ga ik er sowieso vanuit dat het binnen een maand stuk kan zijn. Gelijk hebben en gelijk krijgen en de verspilde moeite die je kunt besparen door zelf iets apart te houden voor onvoorziene zaken spelen in de praktijk wel een rol natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sprhnk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Tja het is ook de vraag, verspilde moeite vs principe. Bij ons eerste huis waren zelfs alle lamp fittingen mee genomen daarnaast als iets ouder is dan 10 jaar ga ik er sowieso vanuit dat het binnen een maand stuk kan zijn. Gelijk hebben en gelijk krijgen en de verspilde moeite die je kunt besparen door zelf iets apart te houden voor onvoorziene zaken spelen in de praktijk wel een rol natuurlijk.
Ook zou ik liever de verstandhouding goed houden voor het geval er wel iets aan het licht komt waar overleg voor nodig is. Je staat al met 1-0 achter natuurlijk als jij die zeikerd van het gras bent. Er wordt je daarna niets meer gegund denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Ook zou ik liever de verstandhouding goed houden voor het geval er wel iets aan het licht komt waar overleg voor nodig is. Je staat al met 1-0 achter natuurlijk als jij die zeikerd van het gras bent. Er wordt je daarna niets meer gegund denk ik.
Gegund? Het is toch de finale inspectie voor de overdracht bij de notaris?

Je maakt de verkopers in 1klap schatrijk en je hebt het over gunnen?

Als je dik betaald en dik overbied omdat je een huis moet hebben mag je zeker verwachten dat alles tiptop is zoals het was. Je biedt niet fors over omdat je dat geld zo graag kwijt wil he, de markt vereist het.

Anders zeker flink zeiken en zeuren. Als ze dat al niet goed opleveren zou ik er zelfs gelijk een inspecteur bij halen om een nog veel grondigere bouwtechnische keuring te doen (dan de standaard) om verborgen gebreken boven tafel te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paralize_nl schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Zeker. Op het moment dat er een issue ontstaat dat opgelost moet worden gaat het over geven en nemen. Zo ga je met elkaar om.

Niet gelijk op achterste poten staan en dreigen met juridische stappen.
Als je dik betaald en dik overbied omdat je een huis moet hebben mag je zeker verwachten dat alles tiptop is zoals het was. Je biedt niet fors over omdat je dat geld zo graag kwijt wil he, de markt vereist het.
Nee overbieden geeft je geen extra rechten. Het is het bedrag (marktwaarde) waarvoor je de woning gekocht hebt. Niet meer, niet minder.
Al snap ik dat het anders voelt.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:47
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:41:
Nee overbieden geeft je geen extra rechten. Het is het bedrag (marktwaarde) waarvoor je de woning gekocht hebt. Niet meer, niet minder.
Dit. Overbieden is geen fooi ofzo die je geeft. Als je niet had overboden had je in de meeste gevallen het huis niet gehad. Het is dus gewoon de prijs en geeft je geen extra rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:41:
[...]

Zeker. Op het moment dat er een issue ontstaat dat opgelost moet worden gaat het over geven en nemen. Zo ga je met elkaar om.

Niet gelijk op achterste poten staan en dreigen met juridische stappen.

[...]

Je rechten zijn het huis krijgen in de staat tijdens de bezichtiging. Omdat ik heb overboden krijgen ze geen stuiver extra en mogen ze alles ophoesten wat er niet aan schort. Boeit mij die goeie voet nou? Zij leveren niet als beloofd. Dan zou ik strijden, ja ook voor een paar 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Citroentjuh schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Dit. Overbieden is geen fooi ofzo die je geeft. Als je niet had overboden had je in de meeste gevallen het huis niet gehad. Het is dus gewoon de prijs en geeft je geen extra rechten.
Het zijn toch ook geen -extra- rechten? Het zijn je gewone rechten, de verkopers worden schatrijk over jouw rug (ja dat is de markt) dan ga je toch je recht halen? Het is bespottelijk dat verkopers zelfs evt laks zo om zouden gaan met hetgeen ze voor een kapitaal hebben verkocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paralize_nl schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Je rechten zijn het huis krijgen in de staat tijdens de bezichtiging. Omdat ik heb overboden krijgen ze geen stuiver extra en mogen ze alles ophoesten wat er niet aan schort. Boeit mij die goeie voet nou? Zij leveren niet als beloofd. Dan zou ik strijden, ja ook voor een paar 100 euro.
Nou ik zou het dan liever aan een ander verkopen geloof ik, iemand die zaken en emoties wel gescheiden kan houden.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
Paralize_nl schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Anders zeker flink zeiken en zeuren. Als ze dat al niet goed opleveren zou ik er zelfs gelijk een inspecteur bij halen om een nog veel grondigere bouwtechnische keuring te doen (dan de standaard) om verborgen gebreken boven tafel te krijgen.
Ik vraag me af of het juridisch stand houd dat gras. Is een levend produkt…. Je kan dat nooit hetzelfde opleveren als aantal weken/maanden terug. Wellicht was het al dood aan het gaan.

Zeiken en zeuren levert weinig op. Ik heb zelf een procedure gevoerd over een verrotte verdiepingsvloer en na 2 jaar procederen, zijn de rechters wezen kijken en mocht er in de tussentijd niks aan de woning veranderd worden. Gelukkig bood de gemeente subsidie, want zij vonden het heel vervelend dat een gezichtsbepalend pand leeg stond. Dat leverde meer op dan de rechtszaak voortzetten.

En die inspecteur erbij halen had je vooraf moeten doen is dan de verdediging.

Het is makkelijk praten vanaf de zijlijn, het leverde destijds veel stress op. Je moet zelf elke keer scherp zijn op alle details, want een advocaat doet ook maar zijn interpretatie van het geheel. En bijna altijd gaat het om de details. Er zijn bij mij in ieder geval meer dan 200 pagina’s rechtswerk heen en weer gegaan. En was heel blij met de subsidie, want het was lang niet zeker dat ik zou winnen. Na de subsidie vaststelling is het geschikt voor 1500 euro. De totale kosten beliepen 125000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Nou ik zou het dan liever aan een ander verkopen geloof ik, iemand die zaken en emoties wel gescheiden kan houden.
Het is een zakelijke transactie waarbij jij niet levert wat je verkoopt, ik hou jou daar aan als koper.

Heeft niks met emotie te maken maar met een deal die we hebben gesloten.

Het is geen tafel op de weggeefhoek.

[ Voor 4% gewijzigd door Paralize_nl op 01-07-2022 00:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
Paralize_nl schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:59:
[...]

Het is een zakelijke transactie waarbij jij niet levert wat je verkoopt, ik hou jou daar aan als koper.

Heeft niks met emotie te maken maar met een deal die we hebben gesloten.

Het is geen tafel op de weggeefhoek.
Dat is helemaal waar, en toch compleet irrelevant. Als je niet kunt onderscheiden dat je verliesnemen op mankementen doorgaans zowel inzet als middelen bespaard. Dat alleen omdat je uit principe je gelijk wilt halen. Dan handel je uit emotie. Dat is nobel maar levert in mijn ervaring zelden echt iets op. Zakelijke transacties zijn niet zo zwart wit, de wet en rechtsgang ook niet en naarmate je complexere mankementen aankaart wordt de uitkomst daarvan steeds onduidelijker.

Kraan kapot, stopcontact, tuin verrot, kozijn stuk allemaal prima makkelijk zelf te verhelpen zonder enig gedoe. Bovendien ga je meestal toch een ronde aan vernieuwingen aan in je huis bij aanvang, dan neem je dit meteen mee.

Constructie, lekkage en grotere dingen die het wonen echt onmogelijk maken pas dan zou deze overweging gaan spelen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Toen ik een paar jaar terug mijn huidige huis kocht:
-Hele tuin lag (onverwacht) vol hondendrollen, omdat eigenaar vlak voor de overdracht een hond had gekocht en die buiten liet overdag. Tsja niet netjes en niet leuk, maar dat regent wel weg.
-Afzuiging bleek te blazen ipv zuigen in de WC. Gevolg: stank richting de gang en rest van het huis. Voormalig eigenaren heb ik daar niet eens over ingelicht, die hadden daar toch geen technisch benul van. Dat fix ik dan zelf wel.
-Afvalpas ontbrak, was zoek. Zelf dus even een nieuwe aanvragen (10 euro).
-Tuin in slechte staat. Maarja wie neemt de tuin nu letterlijk over, dus die sowieso zelf aangepakt en veranderd.
-Beveiligingscamera's bleken uit het jaar 0. UPS niet werkend. Tsja mooi moment om te upgraden/vervangen
-Klemmende deuren, uitgewoonde houten vloer. So be it, zo koop je het.
-Buitenkraan kapot, zelf gerepareerd voor 5 euro.
-Tuinverlichting die er uitklapt bij regen. Is een veel voorkomend probleem.
Dat zijn inderdaad hele kleine dingen die zelf met een dag gefixt zijn en je minder pijn/moeite kosten dan het te moeten gaan verhalen.
Maar daar komt dus de kosten/baten afweging bij kijken.

Toen ik mijn huis kocht had ik met de verkopers een mondelinge afspraak gemaakt dat ik de hordeur en wat raamdecoratie wel wou overnemen. Daar vroegen ze eerst een aardig bedrag voor, nadat de verkoper liep op te scheppen dat hij ze gratis van z'n werk mee heeft genomen omdat er kleine productie fouten in zaten. Hij werkte bij een raamdeco speciaalzaak.
Maar de vloer zouden ze ook achter laten terwijl deze ter overname op de lijst van zaken stond.
Dus ik heb toen voorgesteld prima, laat de vloer maar liggen, die haal ik er zelf uit als jullie de raam deco laten hangen. Zij zouden dat gaan vastleggen bij de makelaar.
Dit was zo'n 4 maanden voor oplevering.

Toen kreeg ik 2 weken voor oplevering een telefoontje van de makelaarsassistente of ik nog zaken wou overnemen. Daar kon zij nog niets van vinden. Dus ik was een beetje verbaasd en vertelde dus over de deal die we hadden. Daar was niets van bekend bij de makelaar. Daar heb ik toen wel mijn ongenoegen over uitgesproken dat een gemaakte deal niet gehonoreerd zou worden.
Toen werd ik paar dagen later door de makelaar gebeld dat hij gehoord had wat er gebeurt is en dat hij daar wel van schrok. Situatie nogmaals doorgenomen en toen had ik al zoiets van stik er maar in ook. Hou die zooi maar.
3 dagen voor de oplevering belde ik nogmaals met de makelaar over de lijst van zaken want ik had al zo'n voorgevoel. En ja hoor, de verkopers waren voornemens om de vloer te laten liggen.
Die hebben ze er op de laatste dag ook mooi wel uit kunnen halen. Toen was het een principekwestie geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Dat zijn inderdaad hele kleine dingen die zelf met een dag gefixt zijn en je minder pijn/moeite kosten dan het te moeten gaan verhalen.
Maar daar komt dus de kosten/baten afweging bij kijken.

Toen ik mijn huis kocht had ik met de verkopers een mondelinge afspraak gemaakt dat ik de hordeur en wat raamdecoratie wel wou overnemen. Daar vroegen ze eerst een aardig bedrag voor, nadat de verkoper liep op te scheppen dat hij ze gratis van z'n werk mee heeft genomen omdat er kleine productie fouten in zaten. Hij werkte bij een raamdeco speciaalzaak.
Maar de vloer zouden ze ook achter laten terwijl deze ter overname op de lijst van zaken stond.
Dus ik heb toen voorgesteld prima, laat de vloer maar liggen, die haal ik er zelf uit als jullie de raam deco laten hangen. Zij zouden dat gaan vastleggen bij de makelaar.
Dit was zo'n 4 maanden voor oplevering.

Toen kreeg ik 2 weken voor oplevering een telefoontje van de makelaarsassistente of ik nog zaken wou overnemen. Daar kon zij nog niets van vinden. Dus ik was een beetje verbaasd en vertelde dus over de deal die we hadden. Daar was niets van bekend bij de makelaar. Daar heb ik toen wel mijn ongenoegen over uitgesproken dat een gemaakte deal niet gehonoreerd zou worden.
Toen werd ik paar dagen later door de makelaar gebeld dat hij gehoord had wat er gebeurt is en dat hij daar wel van schrok. Situatie nogmaals doorgenomen en toen had ik al zoiets van stik er maar in ook. Hou die zooi maar.
3 dagen voor de oplevering belde ik nogmaals met de makelaar over de lijst van zaken want ik had al zo'n voorgevoel. En ja hoor, de verkopers waren voornemens om de vloer te laten liggen.
Die hebben ze er op de laatste dag ook mooi wel uit kunnen halen. Toen was het een principekwestie geworden.
Hoe een en ander verloopt is ook zeer afhankelijk van de makelaar. Zo stuurde bij ons de verkopende makelaar erg op, geef aan wat je wil overnemen zodat dit in de koopovereenkomst wordt gezet en dus vast staat. Wat uiteindelijk ook is gebeurd.

Toen ik mijn woning verkocht, via de dezelfde makelaarskantoor maar via een andere makelaar, was de strekking zaken die mogelijk overgenomen worden kan je het beste achteraf bespreken / afspreken..

Nu kan je van beiden wel iets vinden, echter achteraf gezien vind ik het wel fijn dat eea vast staat in de koopovereenkomst. De verkopers kunnen achteraf niet zeggen 'ja maar, dit dat sus zo'.

Het frappante vind ik overigens, weliswaar bij overbiedingen, dat men dus nog grof geld vraagt voor zaken die ter overname staan. Je hebt immers al veel meer gekregen dan wat je vraagprijs was voor de woning, dus waarom nog moeilijk doen over die paar zaken die overgenomen kunnen worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
beyazz06 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Hoe een en ander verloopt is ook zeer afhankelijk van de makelaar. Zo stuurde bij ons de verkopende makelaar erg op, geef aan wat je wil overnemen zodat dit in de koopovereenkomst wordt gezet en dus vast staat. Wat uiteindelijk ook is gebeurd.

Toen ik mijn woning verkocht, via de dezelfde makelaarskantoor maar via een andere makelaar, was de strekking zaken die mogelijk overgenomen worden kan je het beste achteraf bespreken / afspreken..

Nu kan je van beiden wel iets vinden, echter achteraf gezien vind ik het wel fijn dat eea vast staat in de koopovereenkomst. De verkopers kunnen achteraf niet zeggen 'ja maar, dit dat sus zo'.

Het frappante vind ik overigens, weliswaar bij overbiedingen, dat men dus nog grof geld vraagt voor zaken die ter overname staan. Je hebt immers al veel meer gekregen dan wat je vraagprijs was voor de woning, dus waarom nog moeilijk doen over die paar zaken die overgenomen kunnen worden..
In dit geval zeiden zij dus dat ze de afspraak naar de makelaar zouden mailen zodat hij dit kon vastleggen. Dat hebben ze dus nooit gedaan.

En wat je zegt, waarom nog honderden euro's vragen voor iets wat je zelf mogelijk niet eens meer kan gebruiken in je nieuwe huis terwijl je er iemand anders blij mee kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
beyazz06 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:03:
[...]Het frappante vind ik overigens, weliswaar bij overbiedingen, dat men dus nog grof geld vraagt voor zaken die ter overname staan. Je hebt immers al veel meer gekregen dan wat je vraagprijs was voor de woning, dus waarom nog moeilijk doen over die paar zaken die overgenomen kunnen worden..
Als je flink overbiedt op een huis kan je dat bod ook prima doen met inbegrip van alle over te nemen zaken. Dat hebben kopers bij ons ook gedaan. Ik had de nodige smart apparatuur ter overname, maar het bod was inclusief alles. Het lijkt me niet dat een (hoog) bod daar snel op stuk loopt dus waarom niet gelijk meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
coazter schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Als je flink overbiedt op een huis kan je dat bod ook prima doen met inbegrip van alle over te nemen zaken. Dat hebben kopers bij ons ook gedaan. Ik had de nodige smart apparatuur ter overname, maar het bod was inclusief alles. Het lijkt me niet dat een (hoog) bod daar snel op stuk loopt dus waarom niet gelijk meenemen.
Denk dat dit ook handiger is en het hangt er ook maar net vanaf of je er zin in hebt om te gaan marktplaatsen met je kopers. bij het laatste huis dat we kochten gaven de bewoners aan alle kasten achter te laten. Ik vond dat wel een slimme, want dan hoef je ze niet te verhuizen koop je zelf alles nieuw en voor ons was het handig dat er meteen overal wat was en dat wat we lelijk vonden voerden we af en we hoefden er verder niks over af te spreken. Ik heb met die overname dingen toch altijd een beetje het idee als of je over kruimels onderhandeld terwijl je een taart koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:24
Heeft iemand een beetje een idee wat tegenwoordig de gemiddelde tijd is tussen het kopen van koopovereenkomst en aanvaarding/overdracht van de woning is?

Uit oude bronnen zie ik dat het gemiddeld zo'n 4-6 maanden duurt voordat je de woning kan betrekken na aankoop. Is dat ook de ervaring die jullie hierbij hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
jantje 2 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:46:
Heeft iemand een beetje een idee wat tegenwoordig de gemiddelde tijd is tussen het kopen van koopovereenkomst en aanvaarding/overdracht van de woning is?

Uit oude bronnen zie ik dat het gemiddeld zo'n 4-6 maanden duurt voordat je de woning kan betrekken na aankoop. Is dat ook de ervaring die jullie hierbij hebben?
Bij mijn laatste huis was dit 2 maanden na de eerste bezichtiging en dat was vrij snel. In principe kan het super vlot gaan als je een saaie financiering wens hebt en je verkopers al ergens anders wonen (en de notaris tijd heeft).

Als je verkoper naar nieuw bouw oplevering in 2024 gaat dan zou het wel eens langer kunnen duren :+ . Kortom het is erg situatie gebonden aan zowel de verkopers als de kopers kant. Als alles snel kan dat is je enige tijdslimiet de doorloop van de financiering en notaris dat kan dus ook in 4-6 weken.
Pagina: 1 ... 266 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7