Prima tactiek, als die tegenpartij nog 20 van dezelfde Rolox-horloges heeft liggen en jou graag als klant heeft. Zoek de tien verschillen met de huizenmarkt :-)Wolly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:21:
[...]
Wat grappig, die taktiek gebruik ik altijd op de oude spullen marktjes in het buitenland als ik iets niet wil kopen. Steeds lager bieden als de tegenpartij niet naar mijn zin reageert.
En het werkt best vaak overigens
We wilde het huis "graag" hebben ten tijden van het eerste bod. Alleen vonden wij ons bod echt de max. De makelaar heeft het andere "bod" met ons besproken dit was lager. Echter door het uitblijven van enige reactie van de verkoper op ons bod (wat in mijn ogen zeer riant was 6500 euro per m2 (niet in een stad). Hebben wij de conclusie getrokken dat de verkoper dit te laag zou vinden.jeroenkb schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:16:
[...]
Fair enough...
Maar blijft de vraag: wil je het huis nu wel of niet? En wat was dan je logica om lager te bieden (binnen de context van het optimaliseren van je kans om het huis te krijgen)
Wij zijn hierop verder gaan kijken en hebben meerdere huizen bekeken, gezien die qua locatie minder waren maar qua budget, grote en afwerking beter waren. Wij hebben daarom net boven het andere bod geboden tijdens het gesloten envelop bieden. Met als gedachte is er iemand die met deze nieuwe ronde meer gaat bieden mag hij of zij het hebben we waren er dan toch niet uitgekomen.
Zie je wel in dat je beter een strakke einddatum bij je bod had kunnen meegeven?geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:45:
[...]
We wilde het huis "graag" hebben ten tijden van het eerste bod. Alleen vonden wij ons bod echt de max. De makelaar heeft het andere "bod" met ons besproken dit was lager. Echter door het uitblijven van enige reactie van de verkoper op ons bod (wat in mijn ogen zeer riant was 6500 euro per m2 (niet in een stad). Hebben wij de conclusie getrokken dat de verkoper dit te laag zou vinden.
Daar heb je een punt, wij hebben wel de afspraak gemaakt dat we de volgende dag een reactie zouden krijgen en dat is niet gebeurd.Wolly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Zie je wel in dat je beter een strakke einddatum bij je bod had kunnen meegeven?
En omdat je toen besloot af te wachten ging je aannames doen, terwijl juist jij de druk op de ketel had moeten houden.geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:57:
[...]
Daar heb je een punt, wij hebben wel de afspraak gemaakt dat we de volgende dag een reactie zouden krijgen en dat is niet gebeurd.
Zeker waar, mooi leer moment maar het is toch te bizar ik had verwacht dat je met aankopen van deze grote gewoon normaal een afspraak kan maken.Wolly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:59:
[...]
En omdat je toen besloot af te wachten ging je aannames doen, terwijl juist jij de druk op de ketel had moeten houden.
Ik snap je frustratie en vind ook dat het zo niet zou moeten gaan in een koop waar zoveel geld mee gemoeid is. Daar mag je de makelaar best op aanspreken. Die kan overigens ook wel wat overvallen zijn door de situatie van de verkoper, maar had het naar jullie toe veel netter kunnen afhandelen.geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:45:
[...] Wij hebben daarom net boven het andere bod geboden tijdens het gesloten envelop bieden. Met als gedachte is er iemand die met deze nieuwe ronde meer gaat bieden mag hij of zij het hebben we waren er dan toch niet uitgekomen.
Voor het verdere verloop van de verkoop maakt het volgens mij niet veel uit, alleen komt dat sentiment er nu bovenop. Maar stel je had na een dag al gehoord dat er twee (of meer) biedingen waren. Jullie hadden het hoogste bod, maar er komt toch een gesloten ronde, een dag later. Je biedt iets minder omdat je weet wat het bod van de ander was, en blijft daar boven. Dan had toch hetzelfde kunnen gebeuren als nu? Normaalgesproken verhoog je het bod iets om in de markt te blijven, en de enige reden om het nu te verlagen, lijkt me je irritatie over het proces?
Ik denk dus dat je emoties een rol zijn gaan spelen in het zakelijke biedingsproces, wat wel heel begrijpelijk is, maar wel jammer. Want nu ben je nog meer geïrriteerd doordat de koop is afgeketst.
Tip voor de volgende keer: probeer die emoties en het zakelijke proces van elkaar te scheiden. Blijf op een zakelijke manier naar je bod kijken en hoe je dat als beste bod kunt neerleggen. De boosheid/irritatie over het proces ebt vanzelf weer weg en als je later met een biertje in de tuin van je mooie nieuwe huis zit, lach je erom.
[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 24-06-2022 13:09 ]
Ja, zou je denken haha. Ik ga dinsdag kijken en wil er alles op alles voor zetten. Maar voor 550k heb je ook een moderne rijwoning ipv energielabel G.amboly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:26:
[...]
Ik zie inderdaad veel uitschieters. Als je de uitschieters even wegdenkt zie je dat de gemiddelde verkoopprijs zo rond de vraagprijs ligt (wonderbaarlijk dat het lijkt dat grotere woningen steeds relatief goedkoper worden). Als je dan nu incalculeert dat het extreme overbieden steeds minder wordt in de huidige markt zou een bod op of iets boven de vraagprijs niet gek zijn (schat ik in).
Dat is mijn motivatie op hoop dat andere mensen afhaken. Of de snelweg in de achtertuin
Succes! Ik heb het huis gevonden en ken de locatie erg goed (werk daar in het grote glazen kantoor aan de andere kant van het spoor) en ik vind het een super huis en locatie!AMARONE schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:15:
[...]
Ja, zou je denken haha. Ik ga dinsdag kijken en wil er alles op alles voor zetten. Maar voor 550k heb je ook een moderne rijwoning ipv energielabel G.
Dat is mijn motivatie op hoop dat andere mensen afhaken. Of de snelweg in de achtertuin
Hmm... Als ik kijk naar online sites wat betreft looptijden van offerte, 1e beoordeling en 2e beoordeling dan lijkt Obvion 3 tot 5 werkdagen nodig te hebben (bronnen: Hypotheek24 en ikbenfrits), maar vanuit de praktijk moet je daar niet echt veel waarde aan hechten.
Op dit moment wachten wij nog op het akkoord en definitieve bindende offerte vanuit onze hypotheekverstrekker (Obvion). Voorlopige offerte vanuit onze Financiele Dienstverlener was op 31 mei aangeleverd, direct akkoord bevonden en op 9 juni als volledig dossier ingediend (alle benodigde financiele gegevens, voorlopig koopcontract en taxatie was op 9 juni volledig) met de terugkoppeling (naar onze Financiele Dienstverlener) vanuit Obvion was dat men verwacht voor 20 juni uitsluitsel zouden geven.
Vanuit onze Financiele Dienstverlener heben wij vernomen dat ze ons dossier nog steeds niet in behandeling hebben genomen als gevolg van achterstand in lopende dossiers en te weinig personeel, daarbij kunnen ze niet aangeven hoe lang dat het nog gaat duren behalve dan dat wij volgende week in aanmerking kunnen komen als spoed.
Aankomende maandag moeten we 10% van de koopsom op de rekening van de notaris staan (geen probleem, dat kunnen wij uit eigen middelen doen) en 11 juli dus de sleutel overdracht.
Ondertussen zitten we op een doorlooptijd van 10 werkdagen zonder behandeling, hopelijk wordt het voor 1 juli geregeld aangezien we daarna op vakantie zijn....
Op dit moment wachten wij nog op het akkoord en definitieve bindende offerte vanuit onze hypotheekverstrekker (Obvion). Voorlopige offerte vanuit onze Financiele Dienstverlener was op 31 mei aangeleverd, direct akkoord bevonden en op 9 juni als volledig dossier ingediend (alle benodigde financiele gegevens, voorlopig koopcontract en taxatie was op 9 juni volledig) met de terugkoppeling (naar onze Financiele Dienstverlener) vanuit Obvion was dat men verwacht voor 20 juni uitsluitsel zouden geven.
Vanuit onze Financiele Dienstverlener heben wij vernomen dat ze ons dossier nog steeds niet in behandeling hebben genomen als gevolg van achterstand in lopende dossiers en te weinig personeel, daarbij kunnen ze niet aangeven hoe lang dat het nog gaat duren behalve dan dat wij volgende week in aanmerking kunnen komen als spoed.
Aankomende maandag moeten we 10% van de koopsom op de rekening van de notaris staan (geen probleem, dat kunnen wij uit eigen middelen doen) en 11 juli dus de sleutel overdracht.
Ondertussen zitten we op een doorlooptijd van 10 werkdagen zonder behandeling, hopelijk wordt het voor 1 juli geregeld aangezien we daarna op vakantie zijn....
Zeker ebt die irritatie weg, alleen hebben we al eerder een vreemde situatie gehad. Een maand geleden hebben wij een brochure en meer informatie gevraagd op een ander pand. Pand staat al geruime tijd te koop, we zouden informatie krijgen echter nooit gekregen. Pand staat tot op heden nog steeds te koop.Toke_gt schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:06:
[...]
Ik snap je frustratie en vind ook dat het zo niet zou moeten gaan in een koop waar zoveel geld mee gemoeid is. Daar mag je de makelaar best op aanspreken. Die kan overigens ook wel wat overvallen zijn door de situatie van de verkoper, maar had het naar jullie toe veel netter kunnen afhandelen.
Voor het verdere verloop van de verkoop maakt het volgens mij niet veel uit, alleen komt dat sentiment er nu bovenop. Maar stel je had na een dag al gehoord dat er twee (of meer) biedingen waren. Jullie hadden het hoogste bod, maar er komt toch een gesloten ronde, een dag later. Je biedt iets minder omdat je weet wat het bod van de ander was, en blijft daar boven. Dan had toch hetzelfde kunnen gebeuren als nu? Normaalgesproken verhoog je het bod iets om in de markt te blijven, en de enige reden om het nu te verlagen, lijkt me je irritatie over het proces?
Ik denk dus dat je emoties een rol zijn gaan spelen in het zakelijke biedingsproces, wat wel heel begrijpelijk is, maar wel jammer. Want nu ben je nog meer geïrriteerd doordat de koop is afgeketst.
Tip voor de volgende keer: probeer die emoties en het zakelijke proces van elkaar te scheiden. Blijf op een zakelijke manier naar je bod kijken en hoe je dat als beste bod kunt neerleggen. De boosheid/irritatie over het proces ebt vanzelf weer weg en als je later met een biertje in de tuin van je mooie nieuwe huis zit, lach je erom.
Wij vonden het huis niet meer waard dan ons eerste bod, daarop hebben wij geen antwoord gehad dus hebben wij gedacht dat dit voor de verkoper te laag was. Wij hebben toen gedacht als dit niet een directe klap is of iig een opening voor een gesprek dan zitten we ver uit elkaar. Wij weten dat we niet hoger gaan bieden, laten we dan het huis uit ons hoofd zetten en gewoon net boven het hoogste bod gaan zitten. Hebben we het niet dan hebben wij er vreden mee hebben we het wel of een gesprek dan is dat een mooie positie.
Toevallig! Wij zitten in exact dezelfde situatie bij Obvion. Ook ons dossier is op 9 juni volledig ingediend. We zouden eigenlijk uiterlijk vorige week woensdag uitsluitsel krijgen, maar inderdaad ook vertraagd door personeelsgebrek. Volgens onze hypotheekadviseur zijn gisteren dossiers behandeld die op 8 juni zijn ingediend. We hopen dus snel wat te horen. Vooral omdat we nu een desktoptaxatie hebben ingediend waarvan het nog niet zeker is of Obvion die accepteert (daar konden ze nog geen uitsluitsel over geven). Als er nog een gewone taxatie moet komen, wordt het ook krap want de verkopers zijn in juli op vakantie...nwagenaar schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:45:
Hmm... Als ik kijk naar online sites wat betreft looptijden van offerte, 1e beoordeling en 2e beoordeling dan lijkt Obvion 3 tot 5 werkdagen nodig te hebben (bronnen: Hypotheek24 en ikbenfrits), maar vanuit de praktijk moet je daar niet echt veel waarde aan hechten.
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt met de inzet van de hypotheekadviseur, maar ik snap het niet. Ik denk dat je een hypotheekadviseur niet het werk van de makelaar moet laten doen, al is het maar omdat de HA verder bij het vuur vandaan zit. Maar misschien vul ik het verkeerd in?AMARONE schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:20:
Dinsdag een bezichtiging bij een huis die ik wel echt heel graag wil hebben. Ik vrees alleen voor het overbieden.
Tot nu toe deed ik het via de hypotheekadviseur maar als het voordeel heeft om een aankoopmakelaar in te schakelen om een juist/winnend bod te doen moet ik dat snel regelen denk ik.
Dus voor dinsdag zou ik je inderdaad adviseren om een aankoopmakelaar mee te nemen. Of in ieder geval contact te zoeken met een aankoopmakelaar. Zodat je bij de verkoopmakelaar kunt aangeven wie jou in dit hele proces verder gaat helpen. De HA kan je helpen een bod te ondersteunen met bijv. een hypotheekverklaring, makelaar helpt je om het bod verder zo gunstig mogelijk te krijgen met andere voorwaarden (wel/geen bouwkundig onderzoek, opleverdatum, overname spullen, acceptatie as is, etc). En de makelaar kijkt ook met een kritisch oog naar het huis waar jij in al je enthousiasme mogelijk overheen kijkt.
Ik had van wat Google acties vernomen dat wij zeker niet de enige zijn.Ophuizenjacht schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Toevallig! Wij zitten in exact dezelfde situatie bij Obvion. Ook ons dossier is op 9 juni volledig ingediend. We zouden eigenlijk uiterlijk vorige week woensdag uitsluitsel krijgen, maar inderdaad ook vertraagd door personeelsgebrek. Volgens onze hypotheekadviseur zijn gisteren dossiers behandeld die op 8 juni zijn ingediend. We hopen dus snel wat te horen. Vooral omdat we nu een desktoptaxatie hebben ingediend waarvan het nog niet zeker is of Obvion die accepteert (daar konden ze nog geen uitsluitsel over geven). Als er nog een gewone taxatie moet komen, wordt het ook krap want de verkopers zijn in juli op vakantie...
Afgelopen maandag vernam ik vanuit onze hypotheek adviseur dat ze net bezig waren met de dossiers van 7 juni, via jou dus vernomen dat ze gisteren 8 juni hebben afgehandeld. In theorie zijn wij sinds vandaag aan de beurt en moeten we nog even geduld hebben dus..
Vreemd. Wij ook Obvion en was echt in 3 dagen rond ofzo na indienen alle documenten.nwagenaar schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:45:
Wanneer was dat?Paralize_nl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:35:
[...]
Vreemd. Wij ook Obvion en was echt in 3 dagen rond ofzo na indienen alle documenten.
N=1 natuurlijk, maar we hebben de hypotheek ook via Obvion en dat was binnen anderhalve week afgerond. Ingediend op 30 mei. Waarschijnlijk net voor de drukte geweest? Ik kan me voorstellen dat met de renteverhoging nu een hoop extra hypotheken worden verstrekt voordat het erger wordt.Toke_gt schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt met de inzet van de hypotheekadviseur, maar ik snap het niet. Ik denk dat je een hypotheekadviseur niet het werk van de makelaar moet laten doen, al is het maar omdat de HA verder bij het vuur vandaan zit. Maar misschien vul ik het verkeerd in?
Dus voor dinsdag zou ik je inderdaad adviseren om een aankoopmakelaar mee te nemen. Of in ieder geval contact te zoeken met een aankoopmakelaar. Zodat je bij de verkoopmakelaar kunt aangeven wie jou in dit hele proces verder gaat helpen. De HA kan je helpen een bod te ondersteunen met bijv. een hypotheekverklaring, makelaar helpt je om het bod verder zo gunstig mogelijk te krijgen met andere voorwaarden (wel/geen bouwkundig onderzoek, opleverdatum, overname spullen, acceptatie as is, etc). En de makelaar kijkt ook met een kritisch oog naar het huis waar jij in al je enthousiasme mogelijk overheen kijkt.
Edit: Ik wilde de persoon boven je quoten, maar blijkbaar kan ik niet goed gericht klikken.
[ Voor 3% gewijzigd door 3clectic op 24-06-2022 15:03 ]
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Ook ik heb hier wel dezelfde vraag: wilde je het huis eigenlijk wel hebben voor je oorspronkelijke bod? Indien ja, dan heb je je emoties het laten winnen van je verstand. Indien nee, dan kun je dat toch aangeven, ook zonder bedragen te noemen. Of zie ik iets over het hoofd hier?geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Snelle conclusies zonder de bedragen en bijvoorbeeld mijn gevoel etc te weten.
Mijn frustratie zit in het proces de makelaar die overal schijt aan heeft en de boel bedonderd niet dat we het huis niet hebben kunnen kopen.
Geen zin om met bedragen te smijten maar dat zou misschien wel meer mijn post kunnen verklaren.
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Toevallig! Wij zitten in exact dezelfde situatie bij Obvion. Ook ons dossier is op 9 juni volledig ingediend. We zouden eigenlijk uiterlijk vorige week woensdag uitsluitsel krijgen, maar inderdaad ook vertraagd door personeelsgebrek. Volgens onze hypotheekadviseur zijn gisteren dossiers behandeld die op 8 juni zijn ingediend. We hopen dus snel wat te horen. Vooral omdat we nu een desktoptaxatie hebben ingediend waarvan het nog niet zeker is of Obvion die accepteert (daar konden ze nog geen uitsluitsel over geven). Als er nog een gewone taxatie moet komen, wordt het ook krap want de verkopers zijn in juli op vakantie...
Kan gebeuren!3clectic schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:02:
[...]
N=1 natuurlijk, maar we hebben de hypotheek ook via Obvion en dat was binnen anderhalve week afgerond. Ingediend op 30 mei. Waarschijnlijk net voor de drukte geweest? Ik kan me voorstellen dat met de renteverhoging nu een hoop extra hypotheken worden verstrekt voordat het erger wordt.
Edit: Ik wilde de persoon boven je quoten, maar blijkbaar kan ik niet goed gericht klikken.
Ik heb het geprobeerd aan te passen met deze post, want anders ziet @Ophuizenjacht je reactie niet.
Nou wij zijn ook zo goed als rond met uitzondering van het wachten tot de aanvaarding
.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De HA heeft een aankoopservice, dus die belt met de makelaar, taxateur en geeft zijn mening maar gaat verder niet mee of iets. Soort 1/3e aankoopmakelaar.Toke_gt schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt met de inzet van de hypotheekadviseur, maar ik snap het niet. Ik denk dat je een hypotheekadviseur niet het werk van de makelaar moet laten doen, al is het maar omdat de HA verder bij het vuur vandaan zit. Maar misschien vul ik het verkeerd in?
Vraag mij af of ik hem aan de kant kan schuiven en op korte tijd al een aankoopmakelaar kan meenemen.
Gewoon bellen met een makelaar (die je kent of die je aanspreekt). Niet geschoten, altijd mis.AMARONE schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:11:
[...]
De HA heeft een aankoopservice, dus die belt met de makelaar, taxateur en geeft zijn mening maar gaat verder niet mee of iets. Soort 1/3e aankoopmakelaar.
Vraag mij af of ik hem aan de kant kan schuiven en op korte tijd al een aankoopmakelaar kan meenemen.
Gefeliciteerd!!True schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:27:
Nou wij zijn ook zo goed als rond met uitzondering van het wachten tot de aanvaarding.
***members only***
Welke regio?
True schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:27:
Nou wij zijn ook zo goed als rond met uitzondering van het wachten tot de aanvaarding.
***members only***
Members only:
Inloggen
Zo lang er nog niets op papier staat (en er getekend is) moet je je niet rijk rekenen. Dit kan gewoon.
Is wel tegen de nvm erecode maar misschien was het geen nvm makelaar. Als je zelf verkoopt bepaal je zelf de regels, binnen de wet uiteraard.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 23:40 ]
Dat weet ik, maar evengoed is het zuur als het je overkomt.de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Zo lang er nog niets op papier staat (en er getekend is) moet je je niet rijk rekenen. Dit kan gewoon.
Ja dat zeker!Toke_gt schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:39:
[...]
Dat weet ik, maar evengoed is het zuur als het je overkomt.
Een maat van mij ook meegemaakt. De NVM makelaar zei: Sorry, het spijt me echt, maar ik moet gewoon elk bod doorgeven aan de verkoper en die beslist...de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Is wel tegen de nvm erecode maar misschien was het geen nvm makelaar. Als je zelf verkoopt bepaal je zelf de regels, binnen de wet uiteraard.
Karma komt dan ook wel een keer om de hoek kijken
En volgens mij handelt hij daar in strijd met de NVM code.kx22 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Een maat van mij ook meegemaakt. De NVM makelaar zei: Sorry, het spijt me echt, maar ik moet gewoon elk bod doorgeven aan de verkoper en die beslist...
Weet ik niet, welke regel uit die code dan? Een makelaar moet elk bod doorgeven en pas bij getekend koopcontract ligt er iets vast.de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:34:
[...]
En volgens mij handelt hij daar in strijd met de NVM code.
Thanks, ik ben benieuwd. Ik wil eigenlijk vooral weten of de fundatie een probleem is ivm wat scheuren boven de kozijnen aan de voorkant.amboly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:28:
[...]
Succes! Ik heb het huis gevonden en ken de locatie erg goed (werk daar in het grote glazen kantoor aan de andere kant van het spoor) en ik vind het een super huis en locatie!
Gaan het zien dinsdag.
Je hebt gelijk, het bleek een aanname van mij. Ook een NVM makelaar mag dit gewoon doen.Kalentum schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:02:
[...]
Weet ik niet, welke regel uit die code dan? Een makelaar moet elk bod doorgeven en pas bij getekend koopcontract ligt er iets vast.
Kent iemand de wijk Orden in Apeldoorn een beetje? @Pindakaas misschien? Komende week heb ik daar een bezichtiging van een appartement en ik ben een beetje aan het lezen over de wijk. 5 jaar geleden leek het niet heel best (@Wackmack?), is dat sindsdien veranderd?
Ik woon nu in Delft, dus ik ben wel wat gewend
Voor werk hoef ik nog maar max. 2x per week naar kantoor, dus ik wil wat meer naar het oosten gaan wonen, maar wel met een goede treinverbinding naar Den Haag. In Amersfoort is het qua opties ook al een stuk lastiger met mijn budget (~325k).
Ik woon nu in Delft, dus ik ben wel wat gewend
Voor werk hoef ik nog maar max. 2x per week naar kantoor, dus ik wil wat meer naar het oosten gaan wonen, maar wel met een goede treinverbinding naar Den Haag. In Amersfoort is het qua opties ook al een stuk lastiger met mijn budget (~325k).
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Zowel verkoop- als aankoopmakelaar zijn NVM makelaars, beide denk ik dat ze qua naam tot de top 3 behoren in onze gemeente.de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Maar ook om die reden (dat wij kunnen 'kapen') vond ik het wel wat vervelend dat de verkopers nog bijna drie dagen hun eigen koopcontract niet tekenden (alles digitaal) terwijl wij dat al wel gedaan hadden.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Nog steeds niet heel best, ga de maar is een rondje rijden. Zou eerder voor het centrum gaan. Woon zelf in zuidbroek, heel mooi maar nu heel erg duur.SayWhatAgain! schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:38:
Kent iemand de wijk Orden in Apeldoorn een beetje? @Pindakaas misschien? Komende week heb ik daar een bezichtiging van een appartement en ik ben een beetje aan het lezen over de wijk. 5 jaar geleden leek het niet heel best (@Wackmack?), is dat sindsdien veranderd?
Ik woon nu in Delft, dus ik ben wel wat gewend![]()
Ik begin me inmiddels wel echt zorgen te maken. Wij zoeken in een groot gebied 20x20km met daarin 2 middelgrote steden en een hoop dorpen. Er zijn deze week 0 woningen bijgekomen die ook maar een héél klein beetje interessant waren voor ons en dan hebben we onze wensen al enorm naar beneden bijgesteld (om het aanbod op te rekken, de wensen zijn zeker niet onrealistisch). Helemaal niets. Ondertussen zijn we wel weer lomp overboden een week ervoor en staat de rente in de 4%.
Mijn man is er geboren, zijn ouders hebben er tot hoge leeftijd gewoond (Laan van Orden). Zij hebben er altijd heel plezierig gewoond.SayWhatAgain! schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:38:
Mijn zwager er schoonzus wonen op de Hobbemalaan, ook met veel plezier en fijne buurtjes. Zij hebben geen kinderen, weet dus niet hoe het met scholen enz. gesteld is.
Ligt een beetje aan de locatie in de wijk, maar je hebt daar een aantal appartementflats waar je echt niet wilt wonen. Is regelmatig gedonder en de bankstellen staan aan de weg. Daarentegen heb je ook weer hele aardige stukjes in Orden.Catanan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:24:
[...]
Mijn man is er geboren, zijn ouders hebben er tot hoge leeftijd gewoond (Laan van Orden). Zij hebben er altijd heel plezierig gewoond.
Mijn zwager er schoonzus wonen op de Hobbemalaan, ook met veel plezier en fijne buurtjes. Zij hebben geen kinderen, weet dus niet hoe het met scholen enz. gesteld is.
Als het gaat om de nieuwe flats die zijn gebouwd dan is alles waar het op uitkijkt minder, en alles wat erachter zit een stuk beter te doen.
Oops verkeerde gequoted.SayWhatAgain! schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:38:
Waar zoek je dan, maakt nogal wat uit. Wat ik hier in Haarlem zie is dat de rente vooral een rol lijkt t spelen in het hogere segment. Starterr Huizen nabij het centrum rond de 400k zijn binnen een dag weg.supersoco80 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:11:
Ik begin me inmiddels wel echt zorgen te maken. Wij zoeken in een groot gebied 20x20km met daarin 2 middelgrote steden en een hoop dorpen. Er zijn deze week 0 woningen bijgekomen die ook maar een héél klein beetje interessant waren voor ons en dan hebben we onze wensen al enorm naar beneden bijgesteld (om het aanbod op te rekken, de wensen zijn zeker niet onrealistisch). Helemaal niets. Ondertussen zijn we wel weer lomp overboden een week ervoor en staat de rente in de 4%.
Wat ik in Haarlem ook zie is dat het aanbod eerst één woning per week was in mijn zoek gebied, nu soms wel zeven. , Het aanbod lijkt wel toe te nemen rond de vier ton en drie kamers. Nog steeds heel veel geld en de afwerking verschilt nogal, lijkt de m2 prijs weinig te deren.sprhnk schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:29:
[...]
Waar zoek je dan, maakt nogal wat uit. Wat ik hier in Haarlem zie is dat de rente vooral een rol lijkt t spelen in het hogere segment. Starterr Huizen nabij het centrum rond de 400k zijn binnen een dag weg.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 26-06-2022 00:06 . Reden: typefouten ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik als toekomstig verkoper zou mijn woning nu ook niet te koop zetten t/m half september, i.v.m. het mislopen van potentiële verkopers door de vakantieperiode. Zou me er als ik jou was dus niet te druk om maken, vanaf september (na de vakantieperiode) zal het aanbod weer aantrekken verwacht ik.supersoco80 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:11:
Het neemt wel toe maar vooral in het dure segment niet onder de 400k. Staat van onderhoud zegt meer iets over hoeveel daar nog overheen geboden wordt. Van de recente verkopen die ik ken varieerde dat tussen de 30 en 60k. Maar in de 400k catergorie komt amper wat bij dat niet al op dag 1-2 al weg is maar nog op funda blijft staan. Althans ik weet dat in onze buurt alles al meteen verkocht is. Maar daar boven en dan met name in Haarlem noord daar komen elke dag veel huizen bijkomen tussen de 600-800k ik verwacht dat die groep wel onder druk staan.franssie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:03:
[...]
Wat ik in Haarlem ook zie is dat het aanbod eerst één woning per week was in mijn zoek gebied, nu soms wel zeven. , Het aanbod lijkt wel toe te nemen rond de vier ton en drie kamers. Nog steeds heel veel geld en de afwerking verschilt nogal, lijkt de m2 prijs weinig te deren.
Ik had eigenlijk verwacht dat de huizenmarkt door de rente in zijn geheel af zou koelen maar het lijkt er meer op dat koper gewoon een huisklasse afzakken door de blijvende vraag.
Die m2 prijs is inderdaad willekeurig hier en op emotie, glas in lood raam balkje her en der kan 7500k p/m2 betekenen zelfde huis in betere staat zonder details kan 5500 p/m2 doen.
Regio Nijmegen-Arnhem-Ede-Wageningen en alles ertussenin/omheen. Geen verder filter op ligging, wel op tuin + woonhuis.sprhnk schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:29:
[...]
Waar zoek je dan, maakt nogal wat uit. Wat ik hier in Haarlem zie is dat de rente vooral een rol lijkt t spelen in het hogere segment. Starterr Huizen nabij het centrum rond de 400k zijn binnen een dag weg.
1 van de (nouja, 2 dus?) pareltjes in dat gebied:
https://www.funda.nl/koop...88078713-polderstraat-12/
https://www.funda.nl/koop...078711-polderstraat-12-a/
[ Voor 17% gewijzigd door supersoco80 op 26-06-2022 09:01 ]
Weet je dat zeker? Gezien de huidige trend loop je dan het risico dat de rente tegen die tijd 6-8% is. Wij haken dan als koper echt hard af als de prijzen niet even hard mee dalen (en dat loopt altijd achter). Beide opties (dalende prijzen en afhakende kopers) lijkt me als verkoper niet echt wenselijk.praliwi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:17:
[...]
Ik als toekomstig verkoper zou mijn woning nu ook niet te koop zetten t/m half september, i.v.m. het mislopen van potentiële verkopers door de vakantieperiode. Zou me er als ik jou was dus niet te druk om maken, vanaf september (na de vakantieperiode) zal het aanbod weer aantrekken verwacht ik.
Ik weet het niet hoor, je komt op een gegeven moment voor doorstromers wel op het punt dat de mate van verbetering niet in verhouding staat tot de gestegen maandlasten. Dat ze de vraag doen afnemen en de prijzen doen dalen. Wellicht dat veel doorstromers de rente laag hebben vastgezet afgelopen jaren op hun huidige hypotheek en die nog mee kunnen verhuizen, dat zou een hoop schelen voor ze natuurlijk.sprhnk schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:09:
[...]
Ik had eigenlijk verwacht dat de huizenmarkt door de rente in zijn geheel af zou koelen maar het lijkt er meer op dat koper gewoon een huisklasse afzakken door de blijvende vraag.
De kapitaalmarktrente is juist weer aan het zakken de laatste dagen. Het is best mogelijk dat de hypotheekrente z'n top wel bereikt heeft. Maar wie weet.supersoco80 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Weet je dat zeker? Gezien de huidige trend loop je dan het risico dat de rente tegen die tijd 6-8% is. Wij haken dan als koper echt hard af als de prijzen niet even hard mee dalen (en dat loopt altijd achter). Beide opties (dalende prijzen en afhakende kopers) lijkt me als verkoper niet echt wenselijk.
https://www.homefinance.n...nomie/kapitaalmarktrente/
Tot de volgende onrust:praliwi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:11:
[...]
De kapitaalmarktrente is juist weer aan het zakken de laatste dagen. Het is best mogelijk dat de hypotheekrente z'n top wel bereikt heeft. Maar wie weet.
- Putin sluit Duitsland nu al helemaal af van het gas
- in oktober gaat het gasverbruik toenemen en dan blijkt dat het niet gaat lukken
- de markt komt er eindelijk achter dat deze olie en gasprijzen toch echt wel een probleem zijn
- Putin doet iets heel doms
- Belarus wordt meegesleept
Paar kleine, maar realistische voorbeelden.
Tja, zo zijn er ook voor de andere kant voorbeelden te bedenken natuurlijk.supersoco80 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:15:
[...]
Tot de volgende onrust:
- in oktober gaat het gasverbruik toenemen en dan blijkt dat het niet gaat lukken
- de markt komt er eindelijk achter dat deze olie en gasprijzen toch echt wel een probleem zijn
Klopt. Maar wil je als verkoper op basis van een paar dagen waarop het een beetje de goede kant op gaat die gok nemen?praliwi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:17:
[...]
Tja, zo zijn er ook voor de andere kant voorbeelden te bedenken natuurlijk.
Dank voor de reacties @Wackmack, @Catanan en @Rostares! Beetje wisselend beeld dus. Ik zal voor of na de bezichtiging ook even door de buurt lopen om een kleine indruk te krijgen, dat doe ik altijd. Het appartement maakt onderdeel uit van een complex gebouwd in 2008/2009 en ziet er netjes uit, dus ik verwacht niet dat het tot de 'probleemflats' behoort
Nou ja, ik verwacht niet dat de rente na de zomervakantie de 6-8% aantikt. Daarbij gaan verkopers zelf ook op vakantie, dus het is nou eenmaal een iets rustigere periode qua aanbod.supersoco80 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Klopt. Maar wil je als verkoper op basis van een paar dagen waarop het een beetje de goede kant op gaat die gok nemen?
Niemand kan ooit iets zeker weten m.b.t. de woningmarkt.supersoco80 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Weet je dat zeker? Gezien de huidige trend loop je dan het risico dat de rente tegen die tijd 6-8% is. Wij haken dan als koper echt hard af als de prijzen niet even hard mee dalen (en dat loopt altijd achter). Beide opties (dalende prijzen en afhakende kopers) lijkt me als verkoper niet echt wenselijk.
Maar historisch gezien is de periode rondom de zomervakantie altijd een rustigere periode.
Mensen zijn er even klaar met alle perikelen rondom de huizenmarkt en gaan zich focussen op een vakantie.
PSN: Flix20-NL
Loop anders een keer de lokale supermarkt in, dan krijg je ook een beeld van wat er in de buurt leeftSayWhatAgain! schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:37:
Dank voor de reacties @Wackmack, @Catanan en @Rostares! Beetje wisselend beeld dus. Ik zal voor of na de bezichtiging ook even door de buurt lopen om een kleine indruk te krijgen, dat doe ik altijd. Het appartement maakt onderdeel uit van een complex gebouwd in 2008/2009 en ziet er netjes uit, dus ik verwacht niet dat het tot de 'probleemflats' behoort
Ik denk dat mensen doorgaans praktische persoonlijke overwegingen maken en niet bezig zijn met de macro economie met het kopen dan wel verkopen van een huis. In de vakantieperiode zullen er gerust minder verkopers zijn en minder kopers, iets zegt me dat de druk evenredig blijft. Als je op vakantie bent verkoop/koop je op dat moment geen huis, maar andersom als het je lukt een leuk huis te vinden dan cancel je de vakantie.supersoco80 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Klopt. Maar wil je als verkoper op basis van een paar dagen waarop het een beetje de goede kant op gaat die gok nemen?
Plus veel mensen hebben loonsverhoging gekregen waardoor ze meer kunnen lenen.praliwi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:11:
[...]
De kapitaalmarktrente is juist weer aan het zakken de laatste dagen. Het is best mogelijk dat de hypotheekrente z'n top wel bereikt heeft. Maar wie weet.
Even een korte vraag die ik nog geen eigen topic waardig vind..
Wij hebben in april een woning aangekocht, alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen etc., dus het is nu wachten op de overdracht die begin november is..
Afgelopen week kwam ik bij de huidige bewoners over de vloer om wat dingen op te meten, toen vertelde de huidige bewoner dat ze lekkage hebben gehad in de garage..
De garage is helemaal afgetimmerd van binnen, en de schade wordt ook netjes gerepareerd, er komt een nieuw plafond in en de boel wordt weer in orginele staat terug gebracht zoals bij het aankoop moment..
Echter de oorzaak van de lekkage wordt niet hersteld..
De lekkage vond plaats bij de overgang van het huis naar de garage, hier is een loodslab ingemetseld...
Dit is bij de bouw van het huis gedaan, en dus niet achteraf..
Echter door hevige regenval 3-4 weken geleden is er water over het lood gekomen.. Inspectie gaf aan dat het lood verkeerd geplaatst is 36 jaar geleden, en dat het geheel vervangen moet worden en op de juiste manier terug geplaatst moet worden..
Dit was nooit te zien vanaf de buitenkant, en is dus ook niet bij een bouwkundige keuring naar boven gekomen.
Echter heeft het lood een leeftijd bereikt waar je "problemen" zou kunnen verwachten, en er zit een ouderdoms clausule in het koopcontract.
Daarnaast is het geen lekkage die optreed bij elke regenbui, alleen in extreme omstandigheden,
We staan op goede voet met de huidige bewoners en willen dit netjes op gaan lossen..
In hoeverre is de huidige eigenaar verantwoordelijk om deze oorzaak op te lossen?
Het betreft een reparatie van ongeveer 1500-2000 euro. De verzekering dekt namelijk alleen gevolg schade en niet om de oorzaak op te lossen.
Wij hebben in april een woning aangekocht, alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen etc., dus het is nu wachten op de overdracht die begin november is..
Afgelopen week kwam ik bij de huidige bewoners over de vloer om wat dingen op te meten, toen vertelde de huidige bewoner dat ze lekkage hebben gehad in de garage..
De garage is helemaal afgetimmerd van binnen, en de schade wordt ook netjes gerepareerd, er komt een nieuw plafond in en de boel wordt weer in orginele staat terug gebracht zoals bij het aankoop moment..
De lekkage vond plaats bij de overgang van het huis naar de garage, hier is een loodslab ingemetseld...
Echter door hevige regenval 3-4 weken geleden is er water over het lood gekomen.. Inspectie gaf aan dat het lood verkeerd geplaatst is 36 jaar geleden, en dat het geheel vervangen moet worden en op de juiste manier terug geplaatst moet worden..
Dit was nooit te zien vanaf de buitenkant, en is dus ook niet bij een bouwkundige keuring naar boven gekomen.
Echter heeft het lood een leeftijd bereikt waar je "problemen" zou kunnen verwachten, en er zit een ouderdoms clausule in het koopcontract.
Daarnaast is het geen lekkage die optreed bij elke regenbui, alleen in extreme omstandigheden,
We staan op goede voet met de huidige bewoners en willen dit netjes op gaan lossen..
In hoeverre is de huidige eigenaar verantwoordelijk om deze oorzaak op te lossen?
Het betreft een reparatie van ongeveer 1500-2000 euro. De verzekering dekt namelijk alleen gevolg schade en niet om de oorzaak op te lossen.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik heb 0,0 verstand van wie er verantwoordelijk is, maar is het misschien niet gewoon een idee om voor te stellen dat jullie het 50/50 betalen en dan op die manier oplossen ?verstappen33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:06:
Logisch dat de verzekering alleen de gevolgschade dekt maar is het niet zo dat de verzekerde verplicht is om de oorzaak aan te pakken? Lijkt me niet dat de verzekering nog een keer de gevolgschade zal vergoeden.verstappen33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:06:
Los daarvan denk ik dat een 50/50 oplossing het beste is. Voor beide niet leuk maar dat is denk ik wel de beste oplossing.
Voordat het een heel juridisch getouwtrek gaat worden zou ik een geste doen door aan te geven dat je bereid bent de rekening te splitten.verstappen33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:06:
Linksom of rechtsom moet je het sowieso oplossen. En de verzekering helpt al met het herstellen van de schade, dus worden er sowieso in die hoek werkzaamheden uitgevoerd. Dan kan je het meteen mee laten nemen.
Mocht verkoper hier helemaal niet verantwoordelijk voor zijn zit je alsnog met de kosten. Door het voor te zijn met een teken van goodwill kan je je kosten besparen.
Het is gelukkig ook geen wereld bedrag.
100% zeker weet ik het niet, maar gezien het niet bij een bouwtechnische keuring naar boven is gekomen en het voorbehoud daarmee verlopen zal je minder sterk doen staan.
Hoezo is dat lood niet te zien vanaf de buitenkant? Is er bij de bouwkundige keuring niet gekeken naar de staat van de loodslabben?verstappen33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:06:
Ik zie het eigenlijk een beetje als 'We hebben een oud dak en bij een zeer zware storm waaien de dakpannen eraf'. Kwestie van terugleggen en het vernieuwen van het oude dak mag de nieuwe eigenaar zelf oppakken.
Zou idd 50/50 voorstellen, dan mag je al blij zijn als dat lukt denk ik.
Tip: leg geen bedrag vast , maar 50% van de reparatie kosten. Ik schat in dat het weleens veel hoger kan zijn dan 2k
.
Tip: leg geen bedrag vast , maar 50% van de reparatie kosten. Ik schat in dat het weleens veel hoger kan zijn dan 2k
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Omdat de "fout" aan de binnenkant van de muur zit, lood moet omhoog afgewerkt worden achter de voeg, dit is niet gebeurd waardoor er dus water over het lood naar binnen kan lopen..Wolly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:26:
[...]
Hoezo is dat lood niet te zien vanaf de buitenkant? Is er bij de bouwkundige keuring niet gekeken naar de staat van de loodslabben?
Ik zie het eigenlijk een beetje als 'We hebben een oud dak en bij een zeer zware storm waaien de dakpannen eraf'. Kwestie van terugleggen en het vernieuwen van het oude dak mag de nieuwe eigenaar zelf oppakken.
Dit is niet te zien vanaf de buitenkant, behalve dat het lood wat ouder is, en geen zichtbare gebreken vertoonde.
//Edit
Verkoper heeft het netjes gemeld, ik heb het ter kennis aangenomen..
Geen kwaad woord over gesproken..
Echter zal het wel opgelost moeten worden om herhaling te voorkomen.
Hun zullen het ook niet voor de 2e keer kunnen melden bij de verzekeraar als ze over 4 weken weer waterschade hebben, dus hun hebben er net zoveel baat bij als ons..
Ik ga eens overleggen met hun wat de mogelijkheden zijn.
En als het voor mijn rekening komt, dan is het ook geen groot probleem..
[ Voor 24% gewijzigd door verstappen33 op 27-06-2022 11:56 ]
Ik vermoed dat je heel blij kunt zijn met elke euro die de verkoper meebetaalt. Tenzij je kunt aantonen dat dit probleem vooraf bekend was bij verkopers (en dan ga je alsnog een vervelend traject in met elkaar).
Splitten is heel schappelijk van verkopers lijkt me.
Splitten is heel schappelijk van verkopers lijkt me.
Zoals je zegt, niet zichtbaar, niet eerder gebeurd, dan is het een verborgen gebrek lijkt me. Al helemaal als er een ouderdomsclausule is gemaakt.
Hopen dat ze wat willen mee betalen, maar ik denk niet dat ze verplicht zijn.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Het is geen verborgen gebrek, toen het bekend werdt hebben ze het netjes gemeld, en de gevolgschade wordt netjes gerepareerd..kw_nl schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:56:
Zoals je zegt, niet zichtbaar, niet eerder gebeurd, dan is het een verborgen gebrek lijkt me. Al helemaal als er een ouderdomsclausule is gemaakt.
Mijn vraag was alleen "wie moet de oorzaak oplossen?", de huidige bewoners, of mogen ze dit laten zitten (met alle risico's van dien) tot ik op 1 november eigenaar ben.
Ik ben bereid om mee te betalen, dat is geen issue, maar ik zou het lullig vinden als achteraf toch blijkt dat hun dit netjes hadden moeten oplossen en mij ervoor hebben laten vliegen.
Uiteindelijk zijn hun tot de overdracht verantwoordelijk voor het huis, en dient het in "goede staat" zoals bij aankoopmoment overeengekomen is. Toen was er geen lekkage bekend, en zou dus ook opgeleverd moeten worden zonder "bekende" lekkage problemen..
Met de ouderdom geef je juist aan dat het een oudere woning is met de daarbij mogelijke mankementen en onderhoud punten.kw_nl schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:56:
Dus daarmee vang je juist een hoop verborgen gebreken op.
IANAL maar ik zou zeggen dat je het huis in principe gekocht heb in de staat waarin het was. Dan zijn er twee dingen die je kunt onderscheiden: De lekkage, en het onderliggende probleem. De lekkage is ontstaan nadat jullie het huis hebben gekocht en zal dus ook verholpen worden (moeten) door verkopers. Het onderliggende probleem was al onderdeel van het huis toen jullie die kochten (die is niet 'opeens' ontstaan ofzo) en dus in principle onderdeel van de koop.
Verkoper is verantwoordelijk als het gebrek normaal gebruik in de weg staat (lijkt me in dit geval geen sprake van) en/of als zij wisten van het gebrek maar dit verzwegen hebben (ook geen sprake van in dit geval). Simpele deductie zou mij leiden tot de conclusie dat jullie in principe zelf verantwoordelijk zijn.
Verkoper is verantwoordelijk als het gebrek normaal gebruik in de weg staat (lijkt me in dit geval geen sprake van) en/of als zij wisten van het gebrek maar dit verzwegen hebben (ook geen sprake van in dit geval). Simpele deductie zou mij leiden tot de conclusie dat jullie in principe zelf verantwoordelijk zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 27-06-2022 13:13 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Zo sta ik er ook nog in, was meer benieuwd naar jullie meningen..naitsoezn schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:12:
IANAL maar ik zou zeggen dat je het huis in principe gekocht heb in de staat waarin het was. Dan zijn er twee dingen die je kunt onderscheiden: De lekkage, en het onderliggende probleem. De lekkage is ontstaan nadat jullie het huis hebben gekocht en zal dus ook verholpen worden (moten) door verkopers. Het onderliggende probleem was al onderdeel van het huis toen jullie die kochten (die is niet 'opeens' ontstaan ofzo) en dus in principle onderdeel van de koop.
Ik heb verder weinig ervaring in woningen aankopen, en wil niet snel afgescheept worden zonder dat ik zelf onderzoek/navraag heb gedaan over mijn rechten/plichten..
Ik ga ze vanavond even opbellen, en ga de situatie bespreken om dit zsm op te lossen.
Financieel komen we er wel uit..
Het zijn geen voorbeelden, maar scenario's. En of die realistisch zijn weet je helemaal niet, jij kunt net zo min in de toekomst kijken als ik.supersoco80 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:15:
[...]
Tot de volgende onrust:
Nordstream 1 gaat deze zomer in onderhoud. Dikke kans dat Duitsland dan al (een tijdje) niets krijgt. Niemand kan in de toekomst kijken. ik kan niet garanderen dat de zon morgen op komt, de kans is alleen wel heel erg groot.amboly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:51:
[...]
Het zijn geen voorbeelden, maar scenario's. En of die realistisch zijn weet je helemaal niet, jij kunt net zo men in de toekomst kijken als ik.
Wij zetten onze zoektocht op een fors lager pitje.We hebben onze window gemist.
Is dat dan omdat je verwacht dat er een forse daling van de prijzen komt?supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Nordstream 1 gaat deze zomer in onderhoud. Dikke kans dat Duitsland dan al (een tijdje) niets krijgt. Niemand kan in de toekomst kijken. ik kan niet garanderen dat de zon morgen op komt, de kans is alleen wel heel erg groot.
Wij zetten onze zoektocht op een fors lager pitje.We hebben onze window gemist.
Want dan komt er vanzelf een nieuw window toch?
Het punt op dit moment is dat er voorlopig nog niet een echte daling verwacht wordt van de prijzen, terwijl de rentes wel al flink stijgen. Dus een beetje het slechtste van beiden.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:47:
[...]
Is dat dan omdat je verwacht dat er een forse daling van de prijzen komt?
Want dan komt er vanzelf een nieuw window toch?
Dit kan waar zijn, maar de beslissing om vandaag bewust niet te kopen is m.i. een denkfout:Citroentjuh schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Het punt op dit moment is dat er voorlopig nog niet een echte daling verwacht wordt van de prijzen, terwijl de rentes wel al flink stijgen. Dus een beetje het slechtste van beiden.
- De rentes kunnen nog verder stijgen zonder evenredig effect op de prijzen -> nog slechtere situatie dan nu
- De rentes kunnen zo blijven en de prijzen kunnen doorstijgen -> nog slechtere situatie dan nu
En belangrijkste: mits aan een aantal voorwaarden voldaan is, is de eventuele daling van de prijzen irrelevant voor een koper. Zolang je in je woning blijft wonen, is een lagere waarde alleen maar gunstig. Pas bij verkoop is het nadelig.
Als je koopt voor de lange termijn, je de hypotheek goed kunt dragen zonder groot risico op niet-betaling etc etc, maakt het niet uit in welke markt je koopt.
Als je nu concreet een huis op het oog hebt wat je ondanks de gestegen rente kunt betalen, ja dan snap ik dat. En ook als je gewoon een noodzaak hebt om op korte termijn te kopen. Maar als dat beide niet het geval is kan ik me voorstellen dat je je zoektocht gewoon even uitstelt.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:55:
[...]
Dit kan waar zijn, maar de beslissing om vandaag bewust niet te kopen is m.i. een denkfout:
- De rentes kunnen nog verder stijgen zonder evenredig effect op de prijzen -> nog slechtere situatie dan nu
- De rentes kunnen zo blijven en de prijzen kunnen doorstijgen -> nog slechtere situatie dan nu
En belangrijkste: mits aan een aantal voorwaarden voldaan is, is de eventuele daling van de prijzen irrelevant voor een koper. Zolang je in je woning blijft wonen, is een lagere waarde alleen maar gunstig. Pas bij verkoop is het nadelig.
Als je koopt voor de lange termijn, je de hypotheek goed kunt dragen zonder groot risico op niet-betaling etc etc, maakt het niet uit in welke markt je koopt.
Emotioneel kan ik me dat voorstellen, maar je mist een prima window om je volgende droomwoning in te kopen. Sterker nog, gelet op de onzekerheid van de toekomst is de kans zelfs groter dat je makkelijker een woning koopt dan pak hem beet 5 maanden geleden.Citroentjuh schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:58:
[...]
Als je nu concreet een huis op het oog hebt wat je ondanks de gestegen rente kunt betalen, ja dan snap ik dat. En ook als je gewoon een noodzaak hebt om op korte termijn te kopen. Maar als dat beide niet het geval is kan ik me voorstellen dat je je zoektocht gewoon even uitstelt.
Als je voor de financiering van je nieuwe woning afhankelijk bent van de verkoop van je eigen woning is er rationeel meer onzekerheid. Als je de woning volledig financieert met een hypotheek is dit window nog prima.
Ik denk dat nu een prima tijd is om een huis te kopen. Door de onzekerheid, hoge rente en het negatieve sentiment heb je minder concurrentie en meer kans op een goede prijs omdat de verkoper er graag vanaf wil. Ik verwacht dat het aantal verkopen de komende maanden kompleet inzakt. Als je je huis verkoopt, dan zijn dit niet de grafieken waar je blij van wordt:
/f/image/fYSg81Z5UYfG1LGU1BrIwEo6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fYSg81Z5UYfG1LGU1BrIwEo6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GrAEp8EPT6LYRlgUX9mhrMPr.png?f=fotoalbum_large)
Orden is westelijk van de laan van spitsbergen nog wel oke, de rest zou ik zelf niet zo snel aan beginnen.SayWhatAgain! schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:38:
Zuidbroek is inderdaad best duur momenteel, en ook wat verder van het station. Misschien in de Maten of de Heeze? Moet het een appartement zijn eigenlijk? (DM mag ook anders als je specifieke linkjes hebt)
don't mind me
Check, het appartement zit er net ten oosten van. Appartement of eengezinswoning is allebei prima. Voornaamste eisen zijn relatief modern met A/B/C label en een eigen parkeerplek. En het station relatief makkelijk te bereiken. Ik heb ook al eens gekeken bij een appartement aan de Burg. van Uffortlaan, maar die weg vind ik te druk.Pindakaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:18:
[...]
Orden is westelijk van de laan van spitsbergen nog wel oke, de rest zou ik zelf niet zo snel aan beginnen.
Zuidbroek is inderdaad best duur momenteel, en ook wat verder van het station. Misschien in de Maten of de Heeze? Moet het een appartement zijn eigenlijk? (DM mag ook anders als je specifieke linkjes hebt)
Ik heb sinds vorige week een aankoopmakelaar ingeschakeld, hopelijk helpt dat wat.
Het window is prima voor wie het redt nu. Maar er zullen genoeg mensen zijn voor wie het al krap was en die nu met de hogere rente zonder dalende prijzen het gewoon niet meer halen.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:01:
[...]
Emotioneel kan ik me dat voorstellen, maar je mist een prima window om je volgende droomwoning in te kopen. Sterker nog, gelet op de onzekerheid van de toekomst is de kans zelfs groter dat je makkelijker een woning koopt dan pak hem beet 5 maanden geleden.
Als je voor de financiering van je nieuwe woning afhankelijk bent van de verkoop van je eigen woning is er rationeel meer onzekerheid. Als je de woning volledig financieert met een hypotheek is dit window nog prima.
Je vergeet 1 heel belangrijk punt, voor mij in mijn sector dan: Een crisis ipv recessie gaat ons werkoverschot ombuigen naar een werknemersoverschot. Meer werkloosheid dus. Mijn werkgever heeft al aangekondigd te gaan bezuinigen op arbeid (wat niet per se iets voor mij hoeft te betekenen, maar ik ben wel 1 van de laatsten die erbij gekomen is). Als je werkloos wordt, je hypotheek niet meer kan betalen èn de huizenprijzen dalen ben je echt goed de Sjaak.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:55:
[...]
Dit kan waar zijn, maar de beslissing om vandaag bewust niet te kopen is m.i. een denkfout:
[ Voor 4% gewijzigd door supersoco80 op 27-06-2022 16:28 ]
Met alle respect, maar als je zoveel beren op de weg ziet, zou je er dan niet beter aan doen om gewoon lekker te gaan huren.supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:27:
[...]
Je vergeet 1 heel belangrijk punt, voor mij in mijn sector dan: Een crisis ipv recessie gaat ons werkoverschot ombuigen naar een werknemersoverschot. Meer werkloosheid dus. Mijn werkgever heeft al aangekondigd te gaan bezuinigen op arbeid (wat niet per se iets voor mij hoeft te betekenen, maar ik ben wel 1 van de laatsten die erbij gekomen is). Als je werkloos wordt, je hypotheek niet meer kan betalen èn de huizenprijzen dalen ben je echt goed de Sjaak.
Niemand kan je nu vertellen dat er 0,0 risico bij zal komen kijken en er zullen honderden scenario's te bedenken zijn welke risico's erbij zitten.
Het window voor starters die geen overwaarde meenemen is sowieso al erg krap en wat mij betreft vrijwel dicht nu. Zeker omdat de rentestijgingen gewoon niet terug te zien zijn ind e prijzen, hooguit in hoe lang een pand te koop staat. Dat gaat een tijd duren.Citroentjuh schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:24:
[...]
Het window is prima voor wie het redt nu. Maar er zullen genoeg mensen zijn voor wie het al krap was en die nu met de hogere rente zonder dalende prijzen het gewoon niet meer halen.
[ Voor 14% gewijzigd door supersoco80 op 27-06-2022 16:33 ]
M.i. is de hoge rente van +200% (nog) niet helemaal verdisconteerd in de prijzen die met 10% zijn gedaald sinds q4 2021 (= overbieden is eraf). En de impact van hoge lonen moeten nog volgen.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:55:
[...]
M'n glazen bol zegt daling 10% sinds q4 2021, dan stagnatie ergens in het najaar en stijging van 3-5% per jaar vanaf q1 2023 , mits de rente niet verder stijgt.
En als de rente daalt zijn we weer terug bij af
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 27-06-2022 16:36 ]
Dat is nu dan ook het plan. Blijven zitten in ons veel te kleine, veel te dure huurappartement. En kijken wat we met appartement 2 doen. Daar betaal ik nu de volledige huur voor, maar wordt bewoond door 2 Oekraïners. Dat is niet vol te houden voor mij.Flix20 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:29:
[...]
Met alle respect, maar als je zoveel beren op de weg ziet, zou je er dan niet beter aan doen om gewoon lekker te gaan huren.
Niemand kan je nu vertellen dat er 0,0 risico bij zal komen kijken en er zullen honderden scenario's te bedenken zijn welke risico's erbij zitten.
Ik kan je aanraden de podcasts van Boekestein en de Wijk te luisteren op BNR trouwens.
En als je de huur niet meer kunt betalen, wat gebeurt er dan?supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:27:
[...]
Je vergeet 1 heel belangrijk punt, voor mij in mijn sector dan: Een crisis ipv recessie gaat ons werkoverschot ombuigen naar een werknemersoverschot. Meer werkloosheid dus. Mijn werkgever heeft al aangekondigd te gaan bezuinigen op arbeid (wat niet per se iets voor mij hoeft te betekenen, maar ik ben wel 1 van de laatsten die erbij gekomen is). Als je werkloos wordt, je hypotheek niet meer kan betalen èn de huizenprijzen dalen ben je echt goed de Sjaak.
Dan wordt het iets goedkopers zoeken, intrekken bij anderen etc.. Je zit dan iig niet met ene te hoge hypotheek van een huis waar je zonder enorme restschuld niet vanaf komt.Sport_Life schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:37:
[...]
En als je de huur niet kunt betalen, wat gebeurt er dan?
Dat punt staat vrij duidelijk in mijn lijstje met voorwaarden die belangrijk zijn om nu verstandig te kunnen kopen:supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:27:
[...]
Als je een persoonlijk risico verwacht op inkomensverlies is de woningmarkt hoe dan ook niet een goed moment voor je. Je kunt je dan zelfs afvragen of je beter af was geweest als je eerder wel had gekocht, want dan was je de verplichting voor de maandelijkse betaling al aangegaan en was je nu onzeker geweest of je die kunt blijven voldoen....je de hypotheek goed kunt dragen zonder groot risico op niet-betaling
Ik verwacht helemaal niets, maar je moet wel realistisch zijn. De kans is nog steeds niet groot. Het risico is dat wel. De kans is overigens voor ons allemaal hier in dit topic fors groter geworden de laatste paar maanden.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Dat punt staat vrij duidelijk in mijn lijstje met voorwaarden die belangrijk zijn om nu verstandig te kunnen kopen:
[...]
Als je een persoonlijk risico verwacht op inkomensverlies is de woningmarkt hoe dan ook niet een goed moment voor je. Je kunt je dan zelfs afvragen of je beter af was geweest als je eerder wel had gekocht, want dan was je de verplichting voor de maandelijkse betaling al aangegaan en was je nu onzeker geweest of je die kunt blijven voldoen.
De huidige energieprijzen zijn nog nauwelijks verwerkt in de economie. Een abrupte stop van gas- en olieleverancies aan Duitsland, de motor van de Europese economie, gaat/zou een enorme economische dreun zijn. Daar gaan bedrijven van omvallen en dus mensen hun werk door verliezen.
Overigens: Dit alles omdat de sancties compleet verkeerd zijn aangepakt door mensen die beter hadden moeten weten, maar die gaan hier geen enkel gevolg van voelen. Zo werkt dat tegenwoordig: Als je hoog genoeg in de boom zit kan je zonder consequenties doen wat je wilt. Je zegt gewoon dat je per ongeluk wat SMS-jes gewist hebt, dat je toevallig vergeten bent waar het allemaal over ging of je wacht gewoon tot het uit het nieuws verdwenen is.
Kortom, in jouw wereldbeeld uberhaupt goed dat je niets gekocht hebt dan toch?supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:59:
[...]
Ik verwacht helemaal niets, maar je moet wel realistisch zijn. De kans is nog steeds niet groot. Het risico is dat wel. De kans is overigens voor ons allemaal hier in dit topic fors groter geworden de laatste paar maanden.
De huidige energieprijzen zijn nog nauwelijks verwerkt in de economie. Een abrupte stop van gas- en olieleverancies aan Duitsland, de motor van de Europese economie, gaat/zou een enorme economische dreun zijn. Daar gaan bedrijven van omvallen en dus mensen hun werk door verliezen.
Overigens: Dit alles omdat de sancties compleet verkeerd zijn aangepakt door mensen die beter hadden moeten weten, maar die gaan hier geen enkel gevolg van voelen. Zo werkt dat tegenwoordig: Als je hoog genoeg in de boom zit kan je zonder consequenties doen wat je wilt. Je zegt gewoon dat je per ongeluk wat SMS-jes gewist hebt, dat je toevallig vergeten bent waar het allemaal over ging of je wacht gewoon tot het uit het nieuws verdwenen is.
Sterker nog, misschien juist geluk gehad dat je niets gekocht hebt.
Hangt ervanaf. Een paar maanden geleden hadden we iets voor een lagere prijs met een lagere rente kunnen kopen. Dus minder onder water en véél meer kans dat we de maandlasten zouden kunnen betalen.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:09:
[...]
Kortom, in jouw wereldbeeld uberhaupt goed dat je niets gekocht hebt dan toch?
Sterker nog, misschien juist geluk gehad dat je niets gekocht hebt.
Nu zijn de prijzen, ondanks alles, fors hoger en de rente ook. Die paar honderd euro per maand tikken hard aan. Window gemist dus.
De prijzen zijn gezakt sinds december en de netto maandlasten schelen niet zo gek veel gelukkig, dank aan de HRA.supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Hangt ervanaf. Een paar maanden geleden hadden we iets voor een lagere prijs met een lagere rente kunnen kopen. Dus minder onder water en véél meer kans dat we de maandlasten zouden kunnen betalen.
Nu zijn de prijzen, ondanks alles, fors hoger en de rente ook. Die paar honderd euro per maand tikken hard aan. Window gemist dus.
Maar eens dat iedereen uiteindelijk z’n persoonlijke afwegingen moet maken, het is en blijft de grootste financiële commitment in je leven. En het moet ook goed voelen als je ervoor gaat.
De prijzen zijn in Arnhem eo in mijn prijsklasse zeker niet gezakt sinds december. En dat is nog zonder overbieden. Even heel lomp in een grafiekje:Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:19:
[...]
De prijzen zijn gezakt sinds december en de netto maandlasten schelen niet zo gek veel gelukkig, dank aan de HRA.
Maar eens dat iedereen uiteindelijk z’n persoonlijke afwegingen moet maken, het is en blijft de grootste financiële commitment in je leven. En het moet ook goed voelen als je ervoor gaat.
/f/image/NLzy4eXX7RE3RJpdVeRKTkIJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door supersoco80 op 27-06-2022 17:28 ]
HRA dempt maar ~1/3e van de gestegen rente. Als je voor jezelf de berekening maakt dan zie je dat de maandlasten bij maximale lening van "dit is goed te doen" naar "dit is best heftig" gegaan zijn.Requiem19 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:19:
[...]
De prijzen zijn gezakt sinds december en de netto maandlasten schelen niet zo gek veel gelukkig, dank aan de HRA.
Bovendien wordt 't afgebouwd, was bij 1% rente aflossingsvrij interessant (ANdrode schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:41:
[...]
HRA dempt maar ~1/3e van de gestegen rente. Als je voor jezelf de berekening maakt dan zie je dat de maandlasten bij maximale lening van "dit is goed te doen" naar "dit is best heftig" gegaan zijn.
Als het toch al openligt, fix het gelijk goed? Scheelt weer kosten en ze betalen via de verzekering al een stuk mee…verstappen33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:02:
[...]
Het is geen verborgen gebrek, toen het bekend werdt hebben ze het netjes gemeld, en de gevolgschade wordt netjes gerepareerd..
Mijn vraag was alleen "wie moet de oorzaak oplossen?", de huidige bewoners, of mogen ze dit laten zitten (met alle risico's van dien) tot ik op 1 november eigenaar ben.
Ik ben bereid om mee te betalen, dat is geen issue, maar ik zou het lullig vinden als achteraf toch blijkt dat hun dit netjes hadden moeten oplossen en mij ervoor hebben laten vliegen.
Uiteindelijk zijn hun tot de overdracht verantwoordelijk voor het huis, en dient het in "goede staat" zoals bij aankoopmoment overeengekomen is. Toen was er geen lekkage bekend, en zou dus ook opgeleverd moeten worden zonder "bekende" lekkage problemen..
Window om een huis van dit type met deze prijsstelling en deze rente te kopen. Je maakt uiteraard eigen keuzes, maar niets let jou om te kijken naar een huis in een lagere prijsklasse, dat evengoed groter en beter is dan het appartement dat je nu hebt. Per saldo kom je qua kosten hetzelfde uit. Wacht je, dan moet je misschien over twee jaar naar een huis in een nog langere prijsklasse.supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Hangt ervanaf. Een paar maanden geleden hadden we iets voor een lagere prijs met een lagere rente kunnen kopen. Dus minder onder water en véél meer kans dat we de maandlasten zouden kunnen betalen.
Je beschrijving dat je het window hebt gemist, klopt dus wel, maar er gaat meteen weer een nieuw window open, waarbij je kunt kijken of die huizen naar wens zijn. Is dat niet zo, dan blijf je huren.
Je opmerking ‘minder onder water’ begrijp ik niet goed. Een woning staat figuurlijk onder water als de hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde (dus als je bij verkoop een restschuld overhoudt). Maar dat is natuurlijk niet het geval bij koop, want je mag geen hypotheek meer afsluiten die hoger is dan de waarde van je huis.
Ik denk dat je iets anders bedoelt?
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7