Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 264 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:38
True schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:04:
[...]

[...]

Wat is er op tegen om ook nog een bod te doen bij een andere woning? Ja ethisch is anders, maar zij hebben al eens hun eigen deadline verzet.
Goed idee, daar is helemaal niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jss179
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-02-2024
Olivertwist278 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:27:
[...]

Bedankt voor je response! Mag ik vragen waar jou ebb uit bestaat en hoe lang dit geleden was?

Mijn ebb kan ik bijv alleen uitgeven aan vakantiedagen of uitbetalen
Dit was vorig jaar. Percentage van salaris wat je kan laten uitbetalen, vakantiedagen kopen of bijv. extra storting in pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:17:
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of iemand recentelijk een hypotheek heeft aangevraagd met IKB/EBB bij het salaris?

Ik heb zelf een ebb budget in mijn salaris die ik alleen kan laten uitbetalen of kan uitgeven aan vakantiedagen. Op mijn werkgeversverklaring wordt het aangegeven als een vast inkomen.

Ik weet dus dat hypotheekverstrekker het niet meerekenen als je er iets anders mee kan kopen, maar toch hoor en lees ik wel eens wisselende dingen van mensen die het wel is gelukt.

Iemand hier recent ervaring mee?
Mijn IKB is vorig jaar gewoon bovenop mijn jaarsalaris geteld. Op mijn werkgeversverklaring stond een opsomming onder 'inkomen', van bruto jaarsalaris, vakantietoeslag, vaste eindejaarsuitkering, overwerk en IKB etc en daaronder een totaal. Dat totaal is gehanteerd als jaarinkomen voor de hypotheek.

En mijn IKB kan ik laten uitbetalen, verlof mee kopen, een paar zaken zoals een e-bike belastingvrij aanschaffen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:30
AMARONE schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Gisteren om 1700, vandaag is er om 1500 nog contact geweest dat ze er nog niet uit zijn. En de deadline is al verplaatst van vrijdag naar gisteren. Ondanks een offerte voor een hypotheek met lagere rente overweeg ik al bijna om de stekker eruit te trekken en voor die eigenlijk veel leukere optie te gaan.
Nou die zijn een tweede ronde aan het doen met de top 2-3 bieders. Het is echt geen hele studie, het beste bod uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:17:
Ik weet dus dat hypotheekverstrekker het niet meerekenen als je er iets anders mee kan kopen, maar toch hoor en lees ik wel eens wisselende dingen van mensen die het wel is gelukt.
Van wie weet je dat?

Je geeft het antwoord zelf al, je hebt een werkgeversverklaring, naast je jaaropgave en laatste salarisstro(o)k(en) zijn dat de basisgegevens waar een hypotheekverstrekker mee werkt. Als op je werkgeversverklaring dat gewoon als inkomen meetelt dan is dat voor de bank dus ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:27
feddez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Mijn IKB is vorig jaar gewoon bovenop mijn jaarsalaris geteld. Op mijn werkgeversverklaring stond een opsomming onder 'inkomen', van bruto jaarsalaris, vakantietoeslag, vaste eindejaarsuitkering, overwerk en IKB etc en daaronder een totaal. Dat totaal is gehanteerd als jaarinkomen voor de hypotheek.

En mijn IKB kan ik laten uitbetalen, verlof mee kopen, een paar zaken zoals een e-bike belastingvrij aanschaffen etc.
Dat verschilt dan per geldverstrekker. Bij Rabobank en Argenta wilde men er niet aan beginnen, zelfs niet met volledige specificatie van per maand opgebouwd IKB ondertekend door de werkgever, waarbij ook nog is werd vermeld dat het budget ten alle tijden kan worden uitbetaald aan de werknemer.

Enige optie die ze hadden om het IKB mee te laten rekenen was dat je moet kunnen aantonen dat het structureel maandelijks werd uitbetaald.

Update: Fout aan mijn kant. Rabobank accepteerde dit uiteindelijk wel.

[ Voor 4% gewijzigd door NeonovA op 21-06-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

NeonovA schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:54:
[...]

Dat verschilt dan per geldverstrekker. Bij de Rabobank en Argenta wilde men er niet aan beginnen, zelfs niet met volledige specificatie van per maand opgebouwd IKB ondertekend door de werkgever waarbij ook nog is werd vermeld dat het budget ten alle tijden kan worden uitbetaald aan de werknemer.

Enige optie die ze hadden om het IKB mee te laten rekenen was dat je moet kunnen aantonen dat het structureel maandelijks werd uitbetaald.
Bij ons is IKB ook meegenomen , dat was bij de Rabobank.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
Sport_Life schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Dan ligt het er dus ook maar net aan wie de aanvraag beoordeeld. 8)7

N.v.m. zie bijgewerkte post

[ Voor 7% gewijzigd door NeonovA op 21-06-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
feddez schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Mooi om horen dat het was gelukt! Bij welke bank was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
NeonovA schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Dan ligt het er dus ook maar net aan wie de aanvraag beoordeeld. 8)7
Dat idee begin ik ook te krijgen dat dit een rol speelt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:22
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Als je bij zo'n belangrijke aankoop al niet eens een brochure leest

[...]

Mocht je er om persoonlijke redenen moeite mee hebben (dyslexie of je spreekt de nederlandse taal niet oid) ,)
Ik vind dit lompe op de man spelen echt niet kunnen. Je oordeelt over iemand die je helemaal niet kent, laat staan dat je de situatie precies kent. Bovendien impliceert je dat je zelf een soort superman die nooit een foutje maakt met wat dan ook, zoals een keer een paaltje raken tijdens het inparkeren of in je vinger snijdt tijdens het snijden van een ui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
Olivertwist278 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Dat idee begin ik ook te krijgen dat dit een rol speelt
Ik weet niet waar ik net zat met m’n hoofd maar de Rabobank had uiteindelijk wel m’n IKB meegenomen. Het was alleen Argenta die moeilijk deed. Bij de Rabobank moest het alleen worden vermeld in de werkgeversverklaring met een 3 als voetnoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
Ik heb morgen een gesprek met een adviseur over een mogelijke verhuizing. Niet de beste timing wellicht maar goed. :) Soms komt er iets op je pad.

Ik heb probeer wat info in te winnen inzake overbrugging.

Fictieve bedragen maar verhouding klopt wel aardig.

Eigen woning minimaal 300k opbrengst. (Geen hypotheek meer.)
Extra eigen geld dat we in de nieuwe woning willen stoppen zal iets van 150k zijn. Blijft dan nog een gezonde buffer over.
Nieuwe woning kunnen we krijgen voor 800k.
Maximale hypotheek obv inkomen 750k.

Nu kunnen we dus de 300k overbruggen of meteen een hypotheek van 650k afsluiten bij een verstrekker waar je onbeperkt mag aflossen. (Sowieso een pluspunt voor me.) Dan na de verkoop van onze woning de 300k aflossen en blijft er 350k over als hypotheek.

Dat laatste heeft gevoelsmatig mijn voorkeur. Geen gedoe met taxatie van huidige woning en tijdelijke overbrugging met extra rompslomp die waarschijnlijk maar heel kort (1-2 maand max) nodig is. Nadeel is wellicht dat ik niet de allerlaagste verstrekker kan krijgen.

Iemand tips, ervaringen of zaken die ik mis? Nogmaals, morgen een gesprek maar wil graag zelf ook goed voorbereid zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 22:32
big bang schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:21:
Een makelaar heeft ook een zorgplicht, en mag de grootste "onzichtbare" punten best wel eens benoemen naar mijn idee. Sterker nog, bij een bezichtiging die we ooit gedaan hebben speelde het zelfde en ook daar werd het door de makelaar benoemd.

Ik denk dat het ook voor de verkoper en de makelaar belangrijk is. Al komt men er pas tijdens het tekenen achter, dan trekt men zich mogelijk weer terug en dan zijn de figuurlijke rapen gaar.

P.s. in de situatie die wij bekeken hadden, was het een dealbreaker voor ons. Men liep over je terras, langs je badkamerraam naar de eigen achterdeur. Nee dank je.
Het is alweer even geleden dat ik huizen heb bezichtigd maar ik vond dit altijd een hele vervelende eigenschap van makelaars, het achterhouden van informatie. Ik heb huizen bezichtigd waar de makelaar duidelijk antwoord gaf en ook uit zichzelf een aantal punten onder de aandacht bracht die anders niet opgevallen waren. Zo was er een stukje gemeentegrond bij de tuin betrokken wat niet van de eigenaren was. Het was maar een klein stukje maar wel fijn om te weten voor je het aankoopt.

Maar ik heb ook wel eens een makelaar getroffen die vooral bezig was punten te verdoezelen. De sleutel van de meterkast met toegang tot de kruipruimte was zogenaamd kwijt. Ook rook het huis heel sterk naar parfum en vonden we weggemoffeld achter twee kasten vochtvreters. Volgens de makelaar omdat de eigenaren honden hadden die vaak zwommen en met een natte vacht binnen liepen. Bij de tweede bezichtiging aangedrongen op toch in de meterkast kijken. Daar stonden wel 5 vochtvreters en de kruipruimte stond vol water. Tegenwoordig staat er zoveel druk op snel een keuze maken dat ik het niet vreemd vind dat iets over het hoofd wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inspired schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:50:
Ik heb morgen een gesprek met een adviseur over een mogelijke verhuizing. Niet de beste timing wellicht maar goed. :) Soms komt er iets op je pad.

Extra eigen geld dat we in de nieuwe woning willen stoppen zal iets van 150k zijn. Blijft dan nog een gezonde buffer over.

Nu kunnen we dus de 300k overbruggen of meteen een hypotheek van 650k afsluiten bij een verstrekker waar je onbeperkt mag aflossen. (Sowieso een pluspunt voor me.) Dan na de verkoop van onze woning de 300k aflossen en blijft er 350k over als hypotheek.

Dat laatste heeft gevoelsmatig mijn voorkeur. Geen gedoe met taxatie van huidige woning en tijdelijke overbrugging met extra rompslomp die waarschijnlijk maar heel kort (1-2 maand max) nodig is. Nadeel is wellicht dat ik niet de allerlaagste verstrekker kan krijgen.

Iemand tips, ervaringen of zaken die ik mis? Nogmaals, morgen een gesprek maar wil graag zelf ook goed voorbereid zijn.
Je behoudt 350k over als hypotheek, dan zou ik kijken naar de beste aanbieder (goedkoopste rente met goede voorwaarden zoals hypotheek meenemen bij verhuizen) voor de rentevaste periode die je in gedachten hebt.
Vaak is de overbruggingsrente hoger dan de 1 of 2 jaarsrente, alhoewel dat tegenwoordig wellicht anders is. Op basis daarvan zou ik besluiten om 1 jaar vast te zetten of een overbrugging te nemen. Die taxatie kan vaak ook online tot 700k/800k geloof ik bij veel aanbieders (calcasa desktop), je kosten zitten in een overbrugging die bv 1% duurder is dan 1 jaar vast (1% van 300k per jaar).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2022 22:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iris1234 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:50:
[...] Tegenwoordig staat er zoveel druk op snel een keuze maken dat ik het niet vreemd vind dat iets over het hoofd wordt gezien.
Die ervaring hebben wij recent ook gehad.

Paar weken geleden bod gegund gekregen (als dat grammaticaal correct is), daarna direct een bouwtechnische keuring gepland. Samen met de bouwkundige nog voor het tekenen v.h. koopcontract wezen kijken, geen echte punten (< 2000€). Maar in de kruipruimte was er een rotte plank zichtbaar die ook met stempels ondersteund werd tegen de betonnen vloer aan (?). De bouwkundige heeft het pro memorie opgenomen in het rapport omdat hij erg bijzonder vond, een jaren 90 woning heeft allemaal beton dus waarom die plank. Hij vond het belangrijk dat we het zouden uitzoeken. Onze aankoopmakelaar drong aan op tekenen omdat ze anders wel naar een andere koper zouden gaan.
Uiteindelijk in de drie dagen bedenktermijn zelf de kruipruimte in gekropen en blijkt dat de tempex los is van een betonplaat en die waarschijnlijk al 30jr ondersteund wordt door een (inmiddels) rotte plank met wat stempels.

Je wilt een weloverwogen keuze maken en goed te voorkomen risico's mitigeren, maar de huidige markt laat dat simpelweg niet altijd even goed toe.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

True schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:59:
[...]

[..] Onze aankoopmakelaar drong aan op tekenen omdat ze anders wel naar een andere koper zouden gaan.
[..]
Neem aan dat je nu een andere aankoopmakelaar hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sport_Life schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:55:
[...]

Je behoudt 350k over als hypotheek, dan zou ik kijken naar de beste aanbieder (goedkoopste rente met goede voorwaarden zoals hypotheek meenemen bij verhuizen) voor de rentevaste periode die je in gedachten hebt.
Vaak is de overbruggingsrente hoger dan de 1 of 2 jaarsrente, alhoewel dat tegenwoordig wellicht anders is. Op basis daarvan zou ik besluiten om 1 jaar vast te zetten of een overbrugging te nemen. Die taxatie kan vaak ook online tot 700k/800k geloof ik bij veel aanbieders (calcasa desktop), je kosten zitten in een overbrugging die bv 1% duurder is dan 1 jaar vast (1% van 300k per jaar).
Waarom zou ik niet “gewoon” een hypotheek van 650k nemen voor de nieuwe woning en dan na verkoop van de huidige woning meteen aflossen tot 350k? Het zal ook wat afhangen van hoe snel eea te regelen is. Onze eigen woning staat bv nog niet te koop. Dat is volgens mij een vereiste voor overbrugging wat ik zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:24
Sport_Life schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Ik had er een van de Rabo aan de telefoon die stellig beweerde dat het IKB niet meegenomen kan worden. Na navraag bij zowel ABN als een willekeurige hypotheekshop kwam ik erachter dat je het IKB wel kan meenemen. Ze zouden dat toch moeten weten als hypotheekadviseur? ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sport_Life schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:03:
[...]

Neem aan dat je nu een andere aankoopmakelaar hebt?
Ik geloof niet dat ik er van af zou kunnen komen (contractueel) en daarnaast hebben we nu ook een prachtige woning door zijn advies. En hij had ook zeker een punt; hij bracht het iets genuanceerder overigens. Als je eerst tekent kun je in de bedenktijd wel gaan kijken en als ze dan moeilijk doen binnen die drie dagen weet je dat ze het heet onder de voeten hebben. C'est ça.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inspired schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:05:
[...]

Waarom zou ik niet “gewoon” een hypotheek van 650k nemen voor de nieuwe woning en dan na verkoop van de huidige woning meteen aflossen tot 350k? Het zal ook wat afhangen van hoe snel eea te regelen is. Onze eigen woning staat bv nog niet te koop. Dat is volgens mij een vereiste voor overbrugging wat ik zo lees.
Te koop zetten is (vaak?) geen vereiste, echter gaat de bank dan uit van 80 of 90% (Rabobank onder bepaalde voorwaarden 100%) van de taxatiewaarde. Misschien dat de bank een contract met een verkoopmakelaar vraagt, maar die is zo opgesteld ;).
Veel mensen nemen (denk ik) een overbrugging omdat je anders niet voldoende kunt lenen. Een overbrugging wordt daarin niet meegeteld.
En je loopt het risico dat je een boete moet betalen indien de rente inmiddels is gedaald,

Als bovenstaande geen probleem vormt zou ik de goedkoopste optie kiezen (qua rente).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2022 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20

Zoveel mogelijk op inkomen financieren geeft de meeste flexibiliteit. Bij een hoop aanbieders mag je de verkoopopbrengst van de huidige woning boetevrij aflossen. Dat staat dan los van de 10-20% aflosruimte. Daar kun je de adviseur naar vragen. Volgens mij kunnen ze dan wel verlangen dat het via de notaris verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online

Je hebt in dit geval sowieso een overbrugging nodig, je nieuwe woning kost meer (800k) dan wat je op je huidige inkomen kan lenen (750k). Dus is er extra geld nodig wat vrij komt uit de verkoop van je oude woning tenzij je 50k op je bankrekening kunt aantonen wat je beschikbaar stelt voor de aankoop. Dat geld moet dan dus ook bij de bank aangetoond worden d.m.v. een taxatie (voor hetzelfde geldt woon je in een krot wat nog geen 25k waard is, dat weet de bank toch niet?).
Oh ik lees over het stukje "eigen geld heen", is dit vrij beschikbaar momenteel of komt dat pas uit de verkoop van je oude woning?

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 22-06-2022 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 13:42
Inspired schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:05:
[...]

Je kan de 650 K hypotheek ook opknippen in minimaal 2 delen, 1 van 350 K met de voor jou meest gunstige langere termijn voorwaarden, en 1 van 300 K , eventueel aflosvrij om de maandlasten direct laag te houden, met telkens rente 1 jaar vast (of variabel). Bij de meeste aanbieders mag je na afloop rente periode namelijk boetevrij aflossen.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 22-06-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:52
AMARONE schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Gisteren om 1700, vandaag is er om 1500 nog contact geweest dat ze er nog niet uit zijn. En de deadline is al verplaatst van vrijdag naar gisteren. Ondanks een offerte voor een hypotheek met lagere rente overweeg ik al bijna om de stekker eruit te trekken en voor die eigenlijk veel leukere optie te gaan.
Officieel heb jij geen lopende bieding meer. Tenzij je het termijn hebt verlegd. Dus dit is misschien wel ideaal. Volgende huizen bezichtigen. Komen ze erop terug kan je altijd nog een bod uitbrengen (en na afhandeling heb je nog steeds 3 dagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Gisteren voor de aller eerste keer als potentieel koper een huis bezichtigd. Spannende ervaring. Ook omdat we nog geen aankoopmakelaar hebben genomen die ons een beetje wegwijs kan maken (donderdag eerste gesprek).

Anyways; toch erg leerzaam zo'n bezichtiging. In verband met het drukke werk zijn ik en mijn partner eigenlijk op zoek naar iets waar niet heel veel aan hoeft te gebeuren. Dan gaan we dus op zoek naar woningen met het label 'instapklaar'.

Wat kwamen we gisteren toch van een koude kermis thuis; huis uit 2017 maar 5 jaar in gewoond alsof het allemaal niks uitmaakt. Keuken eigenlijk al versleten (ook geen kwaliteit), muren vol met gaten die niet netjes zijn afgewerkt en vage kluswerkzaamheden in het huis waarbij men op het laatste moment besluit dat het "af" is terwijl het er echt niet uitziet.

Natuurlijk zie je dat allemaal niet op de foto's.

Achteraf proefde ik wat irritatie bij mijn partner. Ik stel dan toch een beetje veel vragen en druk op teveel knopjes "zit overal aan". Maar goed, ik koop niet elke dag een huis.

Uiteindelijk besloten om niets met dit huis te doen vanwege de buurt, gebrek aan privacy (de achterburen kijken zo je tuin/huis in) en staat van het huis na 5 jaar bewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
Werkt de Funda app nog goed bij jullie? Ik kan via de kaart geen huizen meer openen. Ik heb de app a verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkheksloot
  • Laatst online: 16-09 08:59
supersoco80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:52:
Werkt de Funda app nog goed bij jullie? Ik kan via de kaart geen huizen meer openen. Ik heb de app a verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar geen verschil.
Hier hetzelfde... Dan maar via de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjl
  • Laatst online: 16-09 08:31
supersoco80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:52:
Ze hebben storing krijg ik te zien als ik de Funda app open, met inderdaad onder meer Kaartweergave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jurjen_g schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:16:
[...]

Je kan de 650 K hypotheek ook opknippen in minimaal 2 delen, 1 van 350 K met de voor jou meest gunstige langere termijn voorwaarden, en 1 van 300 K , eventueel aflosvrij om de maandlasten direct laag te houden, met telkens rente 1 jaar vast (of variabel). Bij de meeste aanbieders mag je na afloop rente periode namelijk boetevrij aflossen.
Dit is inderdaad wel een goede optie. 300k op variabel aflossingsvrij nemen en 350k met langere rente en op aflossing. Na verkoop is de 300k af te lossen. Voor mijn gevoel is dit handiger dan overbrugging nemen met taxatie van huidige huis etc. Ook dank voor alle andere reacties. Vanmiddag eens kijken waar de adviseur mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
kx22 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Officieel heb jij geen lopende bieding meer. Tenzij je het termijn hebt verlegd. Dus dit is misschien wel ideaal. Volgende huizen bezichtigen. Komen ze erop terug kan je altijd nog een bod uitbrengen (en na afhandeling heb je nog steeds 3 dagen)
Je kunt toch gewoon meerdere biedingen tegelijkertijd hebben lopen? Is niet alsof je overal hoge kans hebt om het te worden. Ook als koper mag je gewoon de vrijheden gebruiken die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
lasharor schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:31:
Gisteren voor de aller eerste keer als potentieel koper een huis bezichtigd. Spannende ervaring. Ook omdat we nog geen aankoopmakelaar hebben genomen die ons een beetje wegwijs kan maken (donderdag eerste gesprek).

Anyways; toch erg leerzaam zo'n bezichtiging. In verband met het drukke werk zijn ik en mijn partner eigenlijk op zoek naar iets waar niet heel veel aan hoeft te gebeuren. Dan gaan we dus op zoek naar woningen met het label 'instapklaar'.

Wat kwamen we gisteren toch van een koude kermis thuis; huis uit 2017 maar 5 jaar in gewoond alsof het allemaal niks uitmaakt. Keuken eigenlijk al versleten (ook geen kwaliteit), muren vol met gaten die niet netjes zijn afgewerkt en vage kluswerkzaamheden in het huis waarbij men op het laatste moment besluit dat het "af" is terwijl het er echt niet uitziet.

Achteraf proefde ik wat irritatie bij mijn partner. Ik stel dan toch een beetje veel vragen en druk op teveel knopjes "zit overal aan". Maar goed, ik koop niet elke dag een huis.

Uiteindelijk besloten om niets met dit huis te doen vanwege de buurt, gebrek aan privacy (de achterburen kijken zo je tuin/huis in) en staat van het huis na 5 jaar bewoning.
De staat van de woning, zoals niet goed afgewerkte gaatjes in de muur (non issue) en een versleten keuken kan je prima meerekenen in je bod. 20k minder bijvoorbeeld.

Gebrek aan privacy weer niet. Als je daar flink aan hecht dan is dat gewoon een dealbreaker lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49

Even pure nieuwsgierigheid, welke woning was dit?

Maar inderdaad gerust alles vragen en eea testen, je hebt maar kort de tijd en je koop het zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 11:55

hidde212

Free your mind...

Leuk om te lezen, aangezien wij in precies hetzelfde traject zitten: maandag eerste huis bezichtigd, geen aankoopmakelaar, weinig tijd om te klussen dus op zoek naar (semi-)instapklaar.

Wij hebben overigens vooral gekeken bij iets oudere huizen, die van maandag had bouwjaar 1991. Onze ervaring was precies het tegenovergestelde. Het huis leek heel verzorgd, de 20 jaar oude keuken zag er nog erg netjes uit, net als de vloer en alle muren recent geschilderd (wel zelf gedaan). De verkoopmakelaar gebood ons ook juist om overal aan te zitten en ramen e.d. uit te proberen dus dat was overall een erg prettige ervaring. Ook waren de foto's erg in lijn met de werkelijkheid (qua kleur, lichtinval en ruimte). Wij gaan wel een bod doen dus :)

Heb jij (of anderen) nog tips voor wat goede standaardvragen zijn bij een bezichtiging, los van alles wat in de brochure/vragenllijst terug te vinden is? Wat ik zelf wel een goede tip vond is vragen naar de reden van verhuizen van de huidige eigenaars, en wat voor buren ernaast wonen.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22

Gelijk heb je, waarom mag je niet overal aan zitten. Anders volgende keer even niet met je partner samen gaan kijken. Weet nog een goeie: Mijn moeder ging vroeger ALTIJD naar de wc bij een bezichtiging. Vond mijn vader verschrikkelijk, maar op een of andere manier moest mijn moeder altijd even naar het toilet. Dat was geen opzet volgens haar haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

Juist vooral overal aanzitten!
Zet de douche eens aan om de waterdruk te checken, spoel de wc door, check of de verlichting werkt, met name in ruimtes die minder gebruikt worden.
Ik heb zelf ook een spanning tester mee die ik op willekeurige plekken in het stopcontact om te kijken of er stroom zit.
Zijn er kiep/draai ramen, test deze ook!

Heb ook wel eens de cv aangezet omdat ik daar over twijfelde.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Juist vooral overal aanzitten!
Zet de douche eens aan om de waterdruk te checken, spoel de wc door, check of de verlichting werkt, met name in ruimtes die minder gebruikt worden.
Ik heb zelf ook een spanning tester mee die ik op willekeurige plekken in het stopcontact om te kijken of er stroom zit.
Zijn er kiep/draai ramen, test deze ook!

Heb ook wel eens de cv aangezet omdat ik daar over twijfelde.
Het kan en mag allemaal.
Echter, als je 4 of 5 ton (of meer) voor een huis betaalt en sowieso al flink moet overbieden, dan is het verder niet erg relevant of de wc wel of niet lekker doorspoelt. je koopt het huis zoals het is.
60k overbieden maar ook eisen dat dat ene kiepraam nog hersteld wordt werkt niet in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

@Laapo Daar ben ik het ook wel mee eens; gaatjes in de muur of slechte of slechte afwerking kunnen we zelf fixen. Gaan klussen om een hele nieuwe keuken er in te zetten heeft niet onze voorkeur. Dan is "instapklaar" opeens toch niet zo instapklaar meer. We baseren onze keuze op de zaken die we niet kunnen aanpassen en daar was het gebrek aan privacy ook een van.
@hidde212 Topics zijn voor ons; ligging (zon/licht/privacy) onderhoud (Bekende gebreken/algeheel onderhoud van de woning specifiek badkamer en keuken), ruimte en indeling van kamers en als laatste enige privacy in de tuin.
@Flix20 Ik was erg trots op mijzelf toen ik ontdekte dat de afzuigkap niet helemaal meer functioneerde. Omdat je ook niet 2x mag komen kijken vind ik dat soort dingen wel belangrijk. Afhankelijk van de leeftijd van het huis verwacht je een bepaalde staat van apparatuur etc. Als iets dan na 5 jaar al niet meer goed werkt dan geeft dat mij weinig vertrouwen in de toekomst = extra kosten of lager bod.

Verwacht eerlijk gezegd ook niet dat we substantieel over zouden moeten bieden. De makelaar kwam zelf ook al met het verhaal dat de woningmarkt (noord brabant/noord limburg) buiten de grote steden wat minder heet was.

[ Voor 9% gewijzigd door lasharor op 22-06-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Het kan en mag allemaal.
Echter, als je 4 of 5 ton (of meer) voor een huis betaalt en sowieso al flink moet overbieden, dan is het verder niet erg relevant of de wc wel of niet lekker doorspoelt. je koopt het huis zoals het is.
60k overbieden maar ook eisen dat dat ene kiepraam nog hersteld wordt werkt niet in je voordeel.
Ik vind dit een logische gedachte het gaat rand stedelijk vaak niet echt op onderhoud status denk ik, omdat er gewoon sterke voorkeuren voor locaties zijn. Op de locatie Haarlem centrum waar wij wonen zijn al deze dingen totaal irrelevant, een huis op een mooie plek kwa locatie is schaars dus wat er ook mis mee is, nemen mensen op de koop toe. Dat kunnen ze nog aanpassen namelijk de plek niet. Prijs op locatie speelt een veel grotere rol dan prijs op status van de woning in dat soort wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Het kan en mag allemaal.
Het gaat er niet om dat je er vervolgens in de prijs iets mee doet, het gaat er om dat je weet wat je koopt en dat je vervolgens een afweging kunt maken van wat je wel / niet acceptabel vindt. En ja, die zal in een verkopersmarkt uiteraard anders uitpakken dan als je het als koper voor het uitzoeken hebt.

Voorbeeld van @lasharor wat betreft de keuken apperatuur. We wisten dat het bij het huis wat wij kochten oud was, maar in de 2 jaar dat we hier nu wonen is zo'n beetje alles er mee gekapt. Oven doet het niet goed meer, vaatwasser helemaal niet meer, inductieplaat heeft kuren, koelkast staat iedere x vol water omdat de afvoer ergens verstopt zit waar we niet bij kwamen.

Voor ons niet zo'n punt omdat we de vervanging al begroot hadden, maar stel dat je als starter op je max een huis koopt wel een aardige tegenvaller als je binnen 2 jaar al je apparatuur mag vervangen.

Ondertussen ook al een lekkage gehad en voor een paar 1000 euro aan zinkwerk laten vervangen. CV ketel vervangen omdat die brandgevaarlijk bleek.... Telt wel op. Nogmaals, dit alles binnen 2 jaar. Dan is het toch wel fijn als je dat aan ziet komen / daar in je financiële planning een beetje rekening mee kan houden.

[ Voor 36% gewijzigd door Charly op 22-06-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:42
In de avond gebeld en we zijn het niet geworden, de focus ligt al weer op een volgende woning. Eentje is met tuin en ligt 50k hoger als vraagprijs maar is wel helemaal opgeknapt, ze hebben 3 kijkdagen en het ligt qua locatie bijna in het centrum dus ik vrees voor veel kijkers en biedingen die er flink overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@lasharor

Goed dat je kritisch blijft.

Ik denk alleen wel dat de prijsklasse van het huis wel enige relatie heeft met de kwaliteit van de spullen die er in zitten. Verwacht niet zo snel een 60k keuken in een 200k huis.

En goedkope spullen gaan gemiddeld gezien natuurlijk eerder kapot / zien er eerder minder mooi uit.

Dus kans is er dat je bij elk huis dat je gaat bezichtigen je teleurgesteld bent over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:36
Je kan je ook afvragen hoe relevant een niet werkende afzuigkap (750 euro) ten opzichte de woning is (bijvoorbeeld 400K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
[...]

Het kan en mag allemaal.
Het is zeker wel relevant.
Misschien niet voor de prijs maar wel voor jezelf.
Een niet doorspoelende wc kan vele oorzaken hebben welke wel hersteld moeten worden als je er gaat wonen.
Als al je budget opgaat aan de aanschaf van de woning kan je daarna de wc niet meer fixen.
En dan gaat het nu niet over of het verstandig is om zo tegen het Max van je budget te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:29
Flix20 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:15:
[...]

Het is zeker wel relevant.
Misschien niet voor de prijs maar wel voor jezelf.
Een niet doorspoelende wc kan vele oorzaken hebben welke wel hersteld moeten worden als je er gaat wonen.
Als al je budget opgaat aan de aanschaf van de woning kan je daarna de wc niet meer fixen.
En dan gaat het nu niet over of het verstandig is om zo tegen het Max van je budget te kopen.
Vind ik ook - zoiets simpels als een WC die niet doorspoelt laat zien dat de vorige eigenaar niet met heel veel liefde met z'n woning is omgegaan.

Dan bekruipt mij snel het gevoel dat er nog wel meer kleine en wellicht grote problemen naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Vind ik ook - zoiets simpels als een WC die niet doorspoelt laat zien dat de vorige eigenaar niet met heel veel liefde met z'n woning is omgegaan.

Dan bekruipt mij snel het gevoel dat er nog wel meer kleine en wellicht grote problemen naar voren komen.
Het is gewoon een kostenpost waar je rekening mee moet houden.
Ik zou m’n huis niet eens in de verkoop durven te doen als de wc niet zou werken.
Waarschijnlijk gooi ik ook over alle muren nog even wat nieuwe latex etc.

En wat ie zegt. Als daar al niet de moeite voor genomen is, wat ga je nog meer tegen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:29
Flix20 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Ik zou m’n huis niet eens in de verkoop durven te doen als de wc niet zou werken.

En wat ie zegt. Als daar al niet de moeite voor genomen is, wat ga je nog meer tegen komen?
Ik heb bij de verkoop van m'n woning ook muren opnieuw gewit, een timmerman een middag ingehuurd om alle kleine puntjes netjes strak te trekken. Geinvesteerd om op het balkon van die mooie houten Ikea mini-vlonders te leggen (god, daar was ik lang mee bezig omdat er veel gezaagd moest worden).

Je wilt als verkoper aan de toekomstige koper toch het gevoel geven dat zij een pareltje van een woning kopen die tip-top in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Flix20 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Of: wat hebben ze te verbergen, als ze vlak voor de verkoop het huis helemaal verven? :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Crazy D schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Of: wat hebben ze te verbergen, als ze vlak voor de verkoop het huis helemaal verven? :X
Als het verder een uitgeleefde varkensstal zou zijn met maagdelijke schone ral 9010 muren dan ja.
Als de rest ook gewoon netjes netjes en strak is, vallen die muren ook niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Ik ben het ook wel eens met @Requiem19 tuurlijk, de waarde van een kapotte afzuigkap valt in het niet bij de waarde van de woning maar geeft mij wel een beetje het gevoel dat het een soort langdurige airbnb is geweest waar men geen enkel gevoel van verantwoordelijkheid heeft gehad met betrekking tot onderhoud etc.

Nu is dat bij een nieuwere woning natuurlijk minder relevant maar zeker als je kijkt naar wat oudere woningen zit je niet te wachten om een vorige eigenaar die jaren lang niets aan onderhoud heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:17

Gewoon overal aanzitten waaraan je normaalgesproken ook aanzit. Zolang je niet in nachtkastjes snuffelt, alles bekijken. Ook in kasten van een wastafel. Het voelt als schending privé, maar je mag best weten wat je koopt.
Mijn vrouw en ik hebben 1,5 jaar lang (tussen de 30 en 40 bezichtigingen) gezocht naar een woning en je wordt er op een gegeven moment erg bedreven in.
Ik merkte overigens ook dat mijn vrouw veel gereserveerder te werk ging dan ik.
Succes met de zoektocht en laat je niet gek maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:36
BvZwolle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Gewoon overal aanzitten waaraan je normaalgesproken ook aanzit. Zolang je niet in nachtkastjes snuffelt, alles bekijken. Ook in kasten van een wastafel. Het voelt als schending privé, maar je mag best weten wat je koopt.
Mijn vrouw en ik hebben 1,5 jaar lang (tussen de 30 en 40 bezichtigingen) gezocht naar een woning en je wordt er op een gegeven moment erg bedreven in.
Ik merkte overigens ook dat mijn vrouw veel gereserveerder te werk ging dan ik.
Succes met de zoektocht en laat je niet gek maken!
En uiteindelijk wel wat kunnen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
ColeJ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:40:
[...]

En uiteindelijk wel wat kunnen kopen?
Zekers! En ons huis debiel goed verkocht... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
lasharor schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:10:
Ik ben het ook wel eens met @Requiem19 tuurlijk, de waarde van een kapotte afzuigkap valt in het niet bij de waarde van de woning maar geeft mij wel een beetje het gevoel dat het een soort langdurige airbnb is geweest waar men geen enkel gevoel van verantwoordelijkheid heeft gehad met betrekking tot onderhoud etc.

Nu is dat bij een nieuwere woning natuurlijk minder relevant maar zeker als je kijkt naar wat oudere woningen zit je niet te wachten om een vorige eigenaar die jaren lang niets aan onderhoud heeft gedaan.
Het is ook je goed recht hè.
Als het niet goed voelt, gewoon niet doen.

Klinkt overigens vrij hyprocriet vanuit mij komende gezien onze perikelen afgelopen 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:53:
[...]
Je wilt als verkoper aan de toekomstige koper toch het gevoel geven dat zij een pareltje van een woning kopen die tip-top in orde is?
Nou nee, ik zou hem gewoon willen verkopen en transparant zijn over de staat zodat daar geen gezeik over komt.

In de huidige markt dan. 10 jaar terug was het een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 22-06-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:20
TheDeuce schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:26:
@AMARONE Ik zit in een vrij vergelijkbare situatie. Woon nu in een appartement met een F label en heb een twee onder één kap op het oog van €450.000. Overwaarde op het appartement is ongeveer €150.000. Altijd gedacht dat ik het appartement aan zou houden voor de verhuur, maar ik moet het appartement >= 10 jaar verhuren om evenveel over te houden als nu verkopen (begrijp dat de overwaarde behouden blijft bij verhuren), serieus verduurzamen voor 2030 (minimaal energielabel C verplicht) en heb dan maandlasten van ca. €700 hoger. Tenslotte ben ik van plan te overbieden, daar help de overwaarde enorm bij, had anders volledig met eigen geld gemoeten. Oftewel: ik verkies verkopen boven verhuren.

Succes met het bod!
Gisteren ca. 11% overboden zonder enig voorbehoud, maar er was helaas iemand die nog meer heeft geboden; regio Oost-Nederland :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
TheDeuce schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Gisteren ca. 11% overboden zonder enig voorbehoud, maar er was helaas iemand die nog meer heeft geboden; regio Oost-Nederland :-(
Ah balen, maar op naar de volgende. Ik heb nu alweer een bezichtiging staan van een huis die ik nog grager wil hebben. Het enige is dat die voor 475k staat in hartje Voorburg en er dus flink overboden gaat worden. Regionen 500-520 lijkt mij oké maar ik zou het bizar en jammer vinden als er toch iemand straks 100k boven vraagprijs gaat zitten.

Dit maakt het toch lastig, ik gebruik nu trouwens de hypotheekshop aankoopservice hiervoor maar zou een aankoopmakelaar meer voor elkaar krijgen of een vinger achter de deur krijgen wat te bieden om te winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AMARONE schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Ah balen, maar op naar de volgende. Ik heb nu alweer een bezichtiging staan van een huis die ik nog grager wil hebben. Het enige is dat die voor 475k staat in hartje Voorburg en er dus flink overboden gaat worden. Regionen 500-520 lijkt mij oké maar ik zou het bizar en jammer vinden als er toch iemand straks 100k boven vraagprijs gaat zitten.

Dit maakt het toch lastig, ik gebruik nu trouwens de hypotheekshop aankoopservice hiervoor maar zou een aankoopmakelaar meer voor elkaar krijgen of een vinger achter de deur krijgen wat te bieden om te winnen?
Soms gunnen ze elkaar de courtage. Even bellen 10 minuten voor de deadline. "Als je 530k biedt is die voor je klant."
2k voor een aankoopmakelaar op 500k is m.i. zo weinig dat het in de huidige overspannen markt wel waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
True schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:42:
[...]

Soms gunnen ze elkaar de courtage. Even bellen 10 minuten voor de deadline. "Als je 530k biedt is die voor je klant."
2k voor een aankoopmakelaar op 500k is m.i. zo weinig dat het in de huidige overspannen markt wel waard is.
Bij echt gewilde huizen is dit onzin, dan zijn er nog 5 bieders met makelaar dus heb je dat voordeel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
True schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:42:
[...]

En toch weet ik niet wat ik van dit soort uitspraken moet vinden.
Heb hier uiteindelijk nog nooit bewijs van gezien.
Het is natuurlijk ook wel heel makkelijk om te roepen als je achter het net hebt gevist; ja het ligt aan de makelaars die samenzweren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

Flix20 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Het is natuurlijk ook wel heel makkelijk om te roepen als je achter het net hebt gevist; ja het ligt aan de makelaars die samenzweren...
Aan den lijve ondervonden dat dit echt gebeurt.
Aankoopmakelaar werd netjes verteld wat de boden waren tot dusver, heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:08
Flix20 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Ik heb er nogal moeite mee, in principe beschuldig je hiermee makelaars van illegale activiteiten. Het mag vanuit de NVM ook echt niet, als ze betrapt worden kunnen ze worden geschorst. En ik vraag me ook af of het ook zo werkt. Wat als een andere makelaar ook wel wil betalen om het hoogste bod te weten?

Ik vind het een beetje het niveau de pakketjes bezorger heeft m’n pakketje gestolen of de schoonmaker zou het wel gestolen hebben.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
kw_nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Ik heb er nogal moeite mee, in principe beschuldig je hiermee makelaars van illegale activiteiten. Het mag vanuit de NVM ook echt niet, als ze betrapt worden kunnen ze worden geschorst. En ik vraag me ook af of het ook zo werkt. Wat als een andere makelaar ook wel wil betalen om het hoogste bod te weten?

Ik vind het een beetje het niveau de pakketjes bezorger heeft m’n pakketje gestolen of de schoonmaker zou het wel gestolen hebben.
Het probleem is dusdanig groot dat de politiek zich genoodzaakt voelt om via een open biedlogboek transparantie te bieden aan (ver)kopers die er nu niet is. Uit de brief aan de kamer van minister Ollongren:
Makelaars spelen een belangrijke rol in het aankoopproces omdat ze vraag en
aanbod van woningen bij elkaar brengen. Verkoopmakelaars helpen de verkoper
in het adverteren van het huis, organiseren het bezichtigings- en biedingsproces
en zorgen voor een correcte vastlegging van de verkoop. Aankoopmakelaars
helpen kopers in het zoeken van huizen die passen bij hun wensen en
ondersteunen in het bieden van een reële prijs. Het is daarbij belangrijk dat een
koper of verkoper ervan op aan kan dat de makelaar integer handelt. In de
huidige markt ontstaat het risico dat deze integriteit onder druk komt te staan.
Dit wordt bevestigd door de recente berichten in de media over wanpraktijken
onder makelaars.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:21
Morgen tekenen van het hypotheekaanbod. En dan is het hele spulletje eindelijk rond :)

korte tijdslijn:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Binnenkort nog eens regelen dat we het huis mogen bekijken opnieuw. Willen wat opmeten en foto's maken van alle kleuren (vloer, keuken, badkamer, muren) zodat we nog wat gerichter kunnen zoeken en matchen met meubels en stoffering.

Merk wel dat het toch stress gaf. Maar einde is in zicht :9

[ Voor 1% gewijzigd door Stufferdt op 23-06-2022 11:43 . Reden: Typfoutje eruit. ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
Stufferdt schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:25:
Morgen tekenen van het hypotheekaanbod. En dan is het hele spulletje eindelijk rond :)

korte tijdslijn:

***members only***

Binnenkort nog eens regelen dat we het huis mogen bekijken opnieuw. Willen wat opmeten en foto's maken van alle kleuren (vloer, keuken, badkamer, muren) zodat we nog wat gerichter kunnen zoeken en matchen met meubels en stoffering.

Merk wel dat het toch stress gaf. Maar einde is in zicht :9
Gefeliciteerd! Wii hebben een paar huizen gezien met de overdracht bijna een jaar verder. Ik heb daar wel moeite mee, januari 2023 vind ik ook echt heel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
helaas, NET misgegrepen:

We hadden geboden op een huis die voldeed aan bijna al onze eisen. We hadden een serieus goed bod neergelegd zonder enig voorbehoud.

Zojuist gehoord dat we wel het hoogste bod hadden, alleen waren er andere bieders die een bod hadden gedaan die in de buurt kwam, maar die accepteerden een overdracht in juni/juli 2023. Wij hadden aangegeven flexibel te zijn, maar later dan december zagen we echt niet zitten.

Ik snap de verkopers volledig, die gaan nieuwbouwen, en kunnen nu lekker in hun eigen huis blijven zitten. De kopers daarentegen ... die moeten het huis wel HEEL graag willen.

Waar ik misschien nu wel het meeste van baal is niet zozeer dat ik dit huis mis loop, in de funda historie kan ik in het afgelopen jaar enkele andere huizen vinden die ik minimaal even mooi vind. Waar ik vooral van baal is dat ik persoonlijk geloof dat de hypotheekrente door blijft knallen, onder de streep gaat het dus nog duurder worden :/

[ Voor 21% gewijzigd door ConQuestador op 23-06-2022 13:23 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
supersoco80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Gefeliciteerd! Wii hebben een paar huizen gezien met de overdracht bijna een jaar verder. Ik heb daar wel moeite mee, januari 2023 vind ik ook echt heel erg lang.
Dankjewel!
Ja ik ook. Het wringt persoonlijk nog wel wat in m'n hoofd dat het nog 7 maanden wachten is. Maar stiekem gaat de tijd ook best wel snel. We zijn weeral een maand verder. Meubels duren sowieso een week of 12 om te maken en dan nog makkelijk 2 weken voordat ze zijn geleverd. Dus we hebben nu tijd dit soort zaken uit te zoeken, voor de huidige prijzen alles nog vast te leggen en meteen ook in te plannen in februari. Dus ergens is het qua planning niet zo slecht. We zitten tot november sowieso nog vast aan ons huidige huurappartement, dus eerder had wellicht dubbele lasten tot gevolg gehad.

We zitten momenteel nog redelijk goedkoop (1050 kaal) en hebben vrijwel geen energiekosten (25 euro gemiddeld per maand). De komende winter nog in een goed geisoleerd appartementje doorbrengen met lage energielasten heeft ook weer z'n voordelen :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ConQuestador schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:22:
Waar ik misschien nu wel het meeste van baal is niet zozeer dat ik dit huis mis loop, in de funda historie kan ik in het afgelopen jaar enkele andere huizen vinden die ik minimaal even mooi vind. Waar ik vooral van baal is dat ik persoonlijk geloof dat de hypotheekrente door blijft knallen, onder de streep gaat het dus nog duurder worden :/
Balen man. Ik deel dat sentiment. Als starter moeten wij zo'n 90% financieren. In ons segment even 5k meerbieden is eigenlijk goedkoper dan evenveel bieden voor een vergelijkbare woning waarbij een hypotheek nog geen twee weken later wordt aangevraagd.
3,07% op 10 jr of 3,80% op 10 jr het is gekkenwerk. Zo'n 80€/mnd meer voor wat rente. Dat heb je er uit in enkele jaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
helaas, NET misgegrepen:

We hadden geboden op een huis die voldeed aan bijna al onze eisen. We hadden een serieus goed bod neergelegd zonder enig voorbehoud.

Zojuist gehoord dat we wel het hoogste bod hadden, alleen waren er andere bieders die een bod hadden gedaan die in de buurt kwam, maar die accepteerden een overdracht in juni/juli 2023. Wij hadden aangegeven flexibel te zijn, maar later dan december zagen we echt niet zitten.

Ik snap de verkopers volledig, die gaan nieuwbouwen, en kunnen nu lekker in hun eigen huis blijven zitten. De kopers daarentegen ... die moeten het huis wel HEEL graag willen.

oeff... en jaar, met de huidige stijgende rentes met potentiële gevolgen voor de markt.... zou ik ook laten lopen ja.
En dan is de vraag nog of de verkopers al wat marge voor hun nieuwbouw hebben ingecalculeerd.
Geloof dat ik van de nieuwbouwprojecten om me heen van niet één gehoord heb dat die optijd geleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
helaas, NET misgegrepen:

Dat is balen :-(
Weet ook niet hoeveel hoger jullie zaten maar ik zou als verkoper wel even rekenen of ik daarvan een paar maanden wat leuks kan huren en eventueel nog een tegenbod doen. Maar ja, uiteindelijk hun goed recht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Compuchip87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Dat is balen :-(
Weet ook niet hoeveel hoger jullie zaten maar ik zou als verkoper wel even rekenen of ik daarvan een paar maanden wat leuks kan huren en eventueel nog een tegenbod doen. Maar ja, uiteindelijk hun goed recht natuurlijk.
Nou twee keer verhuizen is bepaald geen pretje. Zou mij best wat waard zijn als ik dat tot 1x kon beperken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
helaas, NET misgegrepen:

Zojuist gehoord dat we wel het hoogste bod hadden, alleen waren er andere bieders die een bod hadden gedaan die in de buurt kwam, maar die accepteerden een overdracht in juni/juli 2023.
Dat is zuur. Ik zou ook geen jaar later pas een overdracht accepteren. Als verkoper snap ik hem wel, maar als koper hou je toch onzekerheid tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Joosie200 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Dat is zuur. Ik zou ook geen jaar later pas een overdracht accepteren. Als verkoper snap ik hem wel, maar als koper hou je toch onzekerheid tot die tijd.
precies dit: Ik snap het heel goed van de verkoper ( wel een beetje zuur dat de makelaar aangaf dat de verkopers oktober-november in gedachten hadden toen we er naar vroegen bij de bezichtiging). Ik vind het vooral gedurfd van de kopers..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
(..)
Waar ik vooral van baal is dat ik persoonlijk geloof dat de hypotheekrente door blijft knallen, onder de streep gaat het dus nog duurder worden :/
Jammer, als je het hoogste bod neerlegt en toch misgrijpt.
Paar tips/overwegingen die je een volgende keer misschien helpen:
- Wat maakt dat je een overdracht langer dan een half jaar echt niet ziet zitten? De rente die hoger is als je langer dan een jaar moet wachten? Angst dat er nog iets met het huis gebeurt? Iets anders?

- Laat een berekening maken bij een hypotheekverstrekker waarin je met enkele rentescenario’s rekening houdt.
Stel je moet nu een iets hoger rentepercentage accepteren omdat je huis pas volgend jaar wordt opgeleverd. Wat betekent dat dan per saldo. Hoeveel minder bied je dan om per saldo gelijk uit te komen en toch een goed inhoudelijk bod neer te leggen?
En ook: je loopt dit huis mis, moet nu langer wachten op een volgende kans. Ondertussen stijgt de rente en de prijs van het huis. Laat dat eens uitrekenen en kijk waar je dan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Toke_gt schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:59:
[...]

Jammer, als je het hoogste bod neerlegt en toch misgrijpt.
Paar tips/overwegingen die je een volgende keer misschien helpen:
- Wat maakt dat je een overdracht langer dan een half jaar echt niet ziet zitten? De rente die hoger is als je langer dan een jaar moet wachten? Angst dat er nog iets met het huis gebeurt? Iets anders?

- Laat een berekening maken bij een hypotheekverstrekker waarin je met enkele rentescenario’s rekening houdt.
Stel je moet nu een iets hoger rentepercentage accepteren omdat je huis pas volgend jaar wordt opgeleverd. Wat betekent dat dan per saldo. Hoeveel minder bied je dan om per saldo gelijk uit te komen en toch een goed inhoudelijk bod neer te leggen?
En ook: je loopt dit huis mis, moet nu langer wachten op een volgende kans. Ondertussen stijgt de rente en de prijs van het huis. Laat dat eens uitrekenen en kijk waar je dan staat.
Toevoeging: een hypotheekadviseur kan prima meenemen in de bereking dat er pas over een jaar wordt gepasserd. Bij mij (ING) is het zo dat het aanbod een half jaar geldig is en daarna nog eens voor 6 maanden geldig is tegen 0% boete. Dus als je het handig speelt met aanvragen etc, moeten zulke dingen kunnen passen. Het is dan wel zaak je eigen situatie helder te hebben; wat kan ik lenen, tegen welke voorwaarden en hoe lang precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Stufferdt schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Toevoeging: een hypotheekadviseur kan prima meenemen in de bereking dat er pas over een jaar wordt gepasserd. Bij mij (ING) is het zo dat het aanbod een half jaar geldig is en daarna nog eens voor 6 maanden geldig is tegen 0% boete. Dus als je het handig speelt met aanvragen etc, moeten zulke dingen kunnen passen. Het is dan wel zaak je eigen situatie helder te hebben; wat kan ik lenen, tegen welke voorwaarden en hoe lang precies.
Maar als je ook je eigen huis moet verkopen maak je het wel iets ingewikkelder. Zeker in de huidige situatie met oplopende rentes.
Tenzij je openstaat om 6 maanden oid iets te huren natuurlijk en gewoon snel kan verkopen. Dan kun je altijd nog zien of er een koper te vinden is die openstaat voor langere termijn tot levering. Makelaar kan dat wel laten vallen tijdens bezichtigingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
Hallo allemaal,

Mijn partner en ik hebben onlangs een huis gekocht en daarom wil ik nu ook graag mijn ervaringen met jullie delen. Here we go.

We zijn begin februari begonnen te kijken naar huizen omdat ik het nare voorgevoel had dat de prijzen niet gingen dalen, maar vooral de hypotheekrente wel eens heel snel zou kunnen oplopen. Vrij snel hadden we een eerste bezichtiging van een schattig, ietwat te klein huis. Maar omdat er familie letterlijk tegenover woonde, hebben we toch geboden op dat huis. Daarin hebben we ons laten meeslepen door emoties, waardoor we uiteindelijk, naar onze eigen smaak, veel te veel boden. Achteraf hebben we, tot onze opluchting, dit huis niet gekregen, omdat er iemand maar liefst €15.000 meer had geboden dan wij (en we hadden al pakweg €40.000 euro overboden).

Dit was het moment dat ik besloot dat we per direct een aankoopmakelaar nodig hadden. Die hebben we in de arm genomen en daar hebben we geen moment spijt van gehad. Inmiddels hadden we twee nieuwe bezichtigingen gepland staan, waarbij één huis heel onpersoonlijk en vrij duur was, dus daar hebben we niet op geboden.

Op het andere huis hebben we wel geboden. En op advies van de makelaar hebben we ons bod toen nog eens met €5000 verhoogd omdat het heel dicht bij elkaar zou liggen. Na een paar stressvolle dagen kregen we te horen dat ons bod geaccepteerd was. We hebben uiteindelijk €50.000 overboden, maar het bod lag 'maar' €15.000 boven de taxatiewaarde, hetgeen het vermoeden bevestigde dat het wel echt vrij laag in de markt wordt gezet.

Dit was eind maart. Toen hebben we vliegensvlug een financieel adviseur in de arm genomen die meteen na het eerste gesprek een offerte aanvroeg en daarmee konden we nog 30 jaar vast krijgen voor 2,3%.

Op het moment van schrijven is het 3,56%. Dus ik ben heel blij met wat we hebben kunnen afsluiten. Inmiddels staat de verhuizing voor de deur en kan ik echt iedereen aanraden een aankoopmakelaar en een financieel adviseur te nemen. Vooral die laatste heeft zichzelf al 5x terugverdiend. Het mooie is dat hij ons ook nog zal helpen bij de belastingaangifte de komende twee jaar, om in te spelen op de veranderende situatie van ons als huizenbezitters.

Beide services kosten wat, maar halen ook heel veel stress weg en bieden heel veel overzicht en inzicht. Ik kan ze iedereen aanraden, zeker als het om de aanschaf van je eerste huis gaat (in ons geval ging het hierom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
NeonovA schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:54:
[...]

Dat verschilt dan per geldverstrekker. Bij Rabobank en Argenta wilde men er niet aan beginnen, zelfs niet met volledige specificatie van per maand opgebouwd IKB ondertekend door de werkgever, waarbij ook nog is werd vermeld dat het budget ten alle tijden kan worden uitbetaald aan de werknemer.

Update: Fout aan mijn kant. Rabobank accepteerde dit uiteindelijk wel.
Wellicht, ik heb die ervaring niet en spreek dus ook alleen over mijn eigen ervaring.
Olivertwist278 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:06:
[...]

Mooi om horen dat het was gelukt! Bij welke bank was dit?
NIBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

leonard_nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:44:
Achteraf hebben we, tot onze opluchting, dit huis niet gekregen, omdat er iemand maar liefst €15.000 meer had geboden dan wij (en we hadden al pakweg €40.000 euro overboden).

...

We hebben uiteindelijk €50.000 overboden, maar het bod lag 'maar' €15.000 boven de taxatiewaarde, hetgeen het vermoeden bevestigde dat het wel echt vrij laag in de markt wordt gezet.
Ten eerste gefeliciteerd :)

Ik hoor dit in mijn omgeving ook nog erg veel. De afschuw om 'over te bieden boven vraagprijs', het punt is dat de vraagprijs voor het gros v.d. woningen (lees die met volle bezichtigingsdagen) op dit moment puur een marketingtechnisch instrument is om a) aandacht te trekken en b) mensen tegen elkaar op te laten bieden.
Maar inderdaad als je het uiteindelijk laat taxeren, kan het soms er 'meevallen' hoeveel er 'over geboden' is t.o.v. de taxatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
True schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Ten eerste gefeliciteerd :)

Ik hoor dit in mijn omgeving ook nog erg veel. De afschuw om 'over te bieden boven vraagprijs', het punt is dat de vraagprijs voor het gros v.d. woningen (lees die met volle bezichtigingsdagen) op dit moment puur een marketingtechnisch instrument is om a) aandacht te trekken en b) mensen tegen elkaar op te laten bieden.
Maar inderdaad als je het uiteindelijk laat taxeren, kan het soms er 'meevallen' hoeveel er 'over geboden' is t.o.v. de taxatiewaarde.
Dank je. Ja in de huidige markt komt het vaak op overbieden neer. Het probleem is alleen dat als je niet veel eigen geld hebt, je een beetje in het duister tast voor wat betreft je eigen mogelijkheden. De taxatiewaarde bepaald immers voor een groot deel hoeveel je kunt (over)bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Persoonlijk ben ik niet van overbieden, maar als het een huis is die ik heel graag zou willen, dan ben ik dat wel bereid te doen. Net als dat ik bereid ben om tegen scalperprijzen een playstation 5 te kopen omdat al mijn vrienden al een hebben en ik zodoende niet mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

leonard_nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Dank je. Ja in de huidige markt komt het vaak op overbieden neer. Het probleem is alleen dat als je niet veel eigen geld hebt, je een beetje in het duister tast voor wat betreft je eigen mogelijkheden. De taxatiewaarde bepaald immers voor een groot deel hoeveel je kunt (over)bieden.
Taxatiewaarde omhoog is niet echt zo'n groot probleem, daar is meestal wel een mouw aan te passen (van wat ik gezien en gehoord heb alhans).
NTS, via Vereniging Eigen Huis heeft bijvoorbeeld ook een service (+75€) om binnen de bedenktijd te taxeren (iemand op locatie (geen desktop dus)) zodat je zonder voorbehoud van financiering (c.q. bepaalde taxatiewaarde) kunt ontbinden.
kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:59:
Persoonlijk ben ik niet van overbieden, maar als het een huis is die ik heel graag zou willen, dan ben ik dat wel bereid te doen. Net als dat ik bereid ben om tegen scalperprijzen een playstation 5 te kopen omdat al mijn vrienden al een hebben en ik zodoende niet mee kan doen.
Het zou zo de ondertitel van dit topic kunnen zijn: "met principes koop je geen huis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
True schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:22:

Het zou zo de ondertitel van dit topic kunnen zijn: "met principes koop je geen huis".
Zeggen alleen mensen die huizen misgelopen zijn en dan wanhopig overal op overbieden.
Je gaat mij niet vertellen dat ook in een oververhitte markt je geen huis tegen vraagprijs kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Zeggen alleen mensen die huizen misgelopen zijn en dan wanhopig overal op overbieden.
Je gaat mij niet vertellen dat ook in een oververhitte markt je geen huis tegen vraagprijs kan krijgen.
Je drie dubbele ontkenning maakt je zin wat lastig te begrijpen; ik interpreter dat jij aangeeft dat je zeker wel een huis kunt krijgen in een oververhitte markt ook met enkel de vraagprijs bieden. Het ligt wel een beetje aan de regio, locatie en marktsegment waar je in zoekt tezamen met geluk hebben. Als je een starterswoning zoekt en je hebt geen of weinig eigen geld om iets op te knappen denk ik dat je het heel moeilijk gehad hebt de afgelopen twee jaar in heel veel regio's. Om even de woningen te vergeten welke t.o.v. de rest van de markt een vraagprijs hadden die gewoon 25% te hoog lag, want die ben ik ook tegen gekomen.

Principes met een huis kopen is natuurlijk veel meer dan enkel overbieden over de vraagprijs. In mijn geval een aankoopmakelaar die wellicht niet 100% ethisch handelt, maar wel voor mij handelt en ik daarom voordeel heb t.o.v. andere bieders. Bij anderen kan het zijn om een principe van achterstallig onderhoud te accepteren omdat de woning toch op een bepaalde plek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Dinsdag een bezichtiging bij een huis die ik wel echt heel graag wil hebben. Ik vrees alleen voor het overbieden.

Tot nu toe deed ik het via de hypotheekadviseur maar als het voordeel heeft om een aankoopmakelaar in te schakelen om een juist/winnend bod te doen moet ik dat snel regelen denk ik.

Hoe kijken jullie naar de animo/overbieden van huizen van voor 1900 in prima afwerkingsniveau binnen? Regio Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
AMARONE schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:20:
Dinsdag een bezichtiging bij een huis die ik wel echt heel graag wil hebben. Ik vrees alleen voor het overbieden.

Tot nu toe deed ik het via de hypotheekadviseur maar als het voordeel heeft om een aankoopmakelaar in te schakelen om een juist/winnend bod te doen moet ik dat snel regelen denk ik.

Hoe kijken jullie naar de animo/overbieden van huizen van voor 1900 in prima afwerkingsniveau binnen? Regio Den Haag.
Als recent verkoper van zo'n huis in Den Haag kan ik zeggen dat de interesse en overbieden exponentieel toeneemt met afwerkingsniveau en isolatie. Goed afgewerkte huizen in de goede wijken met die mooie neo Renaissance stijl zijn nog steeds extreem populair.

Correctie: wat ik hier overbieden noem is eigenlijk de verkoopprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door amboly op 24-06-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
amboly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Als recent verkoper van zo'n huis in Den Haag kan ik zeggen dat de interesse en overbieden exponentieel toeneemt met afwerkingsniveau en isolatie. Goed afgewerkte huizen in de goede wijken met die mooie neo Renaissance stijl zijn nog steeds extreem populair.
Als iemand 20% zou overbieden zou die op 570k komen. Dat is wel heel veel voor 90m2.

Het blijft lastig, mijn voordeel is dat de woning energielabel G heeft dus misschien schrikt dat mensen nog af. Plus een enkele scheur in het voegwerk aan de voorgevel.

De markt van afgewerkte woningen en 400k lijkt wel veel drukker te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
AMARONE schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Als iemand 20% zou overbieden zou die op 570k komen. Dat is wel heel veel voor 90m2.

Het blijft lastig, mijn voordeel is dat de woning energielabel G heeft dus misschien schrikt dat mensen nog af. Plus een enkele scheur in het voegwerk aan de voorgevel.

De markt van afgewerkte woningen en 400k lijkt wel veel drukker te zijn.
Overbieden is geen goed criterium. Huizen in mijn wijk werden allemaal verkocht voor een vierkantemeterprijs tussen de 5 en 5,25k, ongeacht de vraagprijs. Dus als je de vierkantemeterprijs van verkochte woningen in de wijk waar jij kijkt kan achterhalen weet je ongeveer waar je met je bod moet gaan zitten. In jouw geval dus (vanwege de goede afwerking) aan de bovenkant van de range.

[ Voor 4% gewijzigd door amboly op 24-06-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:47
Even mijn frustratie spuwen😁, vorige week een bod gedaan op een woning. Wij zouden dezelfde avond of de volgende ochtend uitslag krijgen. Je raad het al niks ontvangen. Na diverse telefoontjes toch contact gekregen en werd er dood leuk gezegd dat we een dag later reactie zouden krijgen, helaas ook nu weer niet het geval. Na diverse telefoontjes eindelijk een Whatsapp terug dat het 5 dagen later een beslissing zou worden genomen omdat de verkoper in het buitenland zat. (Wel vermelding jullie hebben het hoogste bod.) 5 dagen later voor het eerst op afspraak gebeld, alleen met de mededeling dat het een gesloten envelop bieding zou worden.

Omdat wij dit absoluut niet netjes vonden hebben wij een lager bod gedaan met als opmerking, we staan nog steeds open voor een onderhandeling. Einduitslag bod afgeketst en verkocht aan iemand anders.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• amboly
geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:04:
Even mijn frustratie spuwen😁, vorige week een bod gedaan op een woning. Wij zouden dezelfde avond of de volgende ochtend uitslag krijgen. Je raad het al niks ontvangen. Na diverse telefoontjes toch contact gekregen en werd er dood leuk gezegd dat we een dag later reactie zouden krijgen, helaas ook nu weer niet het geval. Na diverse telefoontjes eindelijk een Whatsapp terug dat het 5 dagen later een beslissing zou worden genomen omdat de verkoper in het buitenland zat. (Wel vermelding jullie hebben het hoogste bod.) 5 dagen later voor het eerst op afspraak gebeld, alleen met de mededeling dat het een gesloten envelop bieding zou worden.

Omdat wij dit absoluut niet netjes vonden hebben wij een lager bod gedaan met als opmerking, we staan nog steeds open voor een onderhandeling. Einduitslag bod afgeketst en verkocht aan iemand anders.
Uit frustratie een lager bod gedaan en in plaats van de verkoper een lesje te leren alleen jezelf genaaid. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb ook eens 5 dagen zitten wachten op een reactie op mijn bod. Uiteindelijk toch maar de verkoopmakelaar opgebeld. Die vertelde doodleuk dat ze al lang (gelijk 1 dag na ons bod) aan mijn vriendin telefonisch had laten weten dat het bod afgewezen was. Dus ik zei direct dat ze dan misschien de verkeerde gebeld had want wij wisten van niets. Bleef die verkoopmakelaar doodleuk volhouden dat ik dan toch echt maar even bij mijn vriendin moest navragen want ze had haar toch echt gesproken....
dan ben je wel erg overtuigd van je gelijk zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
amboly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Uit frustratie een lager bod gedaan en in plaats van de verkoper een lesje te leren alleen jezelf genaaid. Tja...
Knap dat je weet dat ik gefrustreerd was ten tijden van mijn bod, maar nog knapper dat je denkt dat ik mijzelf heb genaaid.

[ Voor 3% gewijzigd door geldermalsen op 24-06-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

In mijn optiek zijn de enige twee opties:
  • leg jezelf er bij neer dat dit het niet wordt en ga lekker verder kijken bij wat anders (voor de een wat makkelijker dan de ander), geen communicatie nodig
  • geef aan dat je bod geldig is tot x datum
Met elke andere optie schiet je jezelf in de voet door je kaarten weg te spelen richting de verkopende partij. Lager bod maar wel onderhandeling mogelijk is simpelweg te interpreteren als jullie willen snel reactie en het vorige bod staat eigenlijk ook nog. Maar tevens geef je hiermee aan dat jullie misschien wat minder betrouwbaar kunnen zijn dan een andere bieder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Knap dat je weet dat ik gefrustreerd was ten tijden van mijn bod, maar nog knapper dat je denkt dat ik mijzelf heb genaaid.
Je begint je post met: even mijn frustraties uiten.

En ten aanzien van tweede punt: wilde je het nog huis hebben? Vanuit welke logica is een lager bod dan een zinvolle actie?

Dus ja, gefrustreerd en jezelf genaaid (als je het huis nog wilde hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
amboly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Overbieden is geen goed criterium. Huizen in mijn wijk werden allemaal verkocht voor een vierkantemeterprijs tussen de 5 en 5,25k, ongeacht de vraagprijs. Dus als je de vierkantemeterprijs van verkochte woningen in de wijk waar jij kijkt kan achterhalen weet je ongeveer waar je met je bod moet gaan zitten. In jouw geval dus (vanwege de goede afwerking) aan de bovenkant van de range.
Ja precies, als ik even via Walter kijk dan lijkt zelfs een extreme m2 prijs binnen mijn range te vallen maar ik vraag mij af of er boven de 6000/m2 geboden gaat worden. Want 'ziet er als nieuw uit' gaat denk niet op voor een woning met label G, wat scheuren voegwerk, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Uku6n9Y-8vnsfH0DRtdfdmP3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gerIHZrJANLyT81jmtsmjsau.jpg?f=fotoalbum_large

Nja, hierbij kan een aankoopmakelaar wel helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door AMARONE op 24-06-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
jeroenkb schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Je begint je post met: even mijn frustraties uiten.

En ten aanzien van tweede punt: wilde je het nog huis hebben? Vanuit welke logica is een lager bod dan een zinvolle actie?

Dus ja, gefrustreerd en jezelf genaaid (als je het huis nog wilde hebben)
Snelle conclusies zonder de bedragen en bijvoorbeeld mijn gevoel etc te weten.

Mijn frustratie zit in het proces de makelaar die overal schijt aan heeft en de boel bedonderd niet dat we het huis niet hebben kunnen kopen.

Geen zin om met bedragen te smijten maar dat zou misschien wel meer mijn post kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Mijn frustratie zit in het proces de makelaar die overal schijt aan heeft en de boel bedonderd niet dat we het huis niet hebben kunnen kopen.

Geen zin om met bedragen te smijten maar dat zou misschien wel meer mijn post kunnen verklaren.
Heel eerlijk gezegd blijft de enige vraag of je het huis wel of niet wilde hebben. Want door dat lagere bod, samen met die melding van onderhandelingen erbij, zet je jezelf gewoon buitenspel.

Voor de makelaar en de verkoper maakt het geen bal uit (huis is toch verkocht), dus de enige die hierbij nadeel zou kunnen hebben ben je zelf.

Als je het huis wilde hebben, had je beter een einddatum aan je bod kunnen stellen. En als je er toch al geen zin meer in had, had je beter je bod in kunnen trekken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
geldermalsen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Fair enough...

Maar blijft de vraag: wil je het huis nu wel of niet? En wat was dan je logica om lager te bieden (binnen de context van het optimaliseren van je kans om het huis te krijgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wat grappig, die taktiek gebruik ik altijd op de oude spullen marktjes in het buitenland als ik iets niet wil kopen. Steeds lager bieden als de tegenpartij niet naar mijn zin reageert.

En het werkt best vaak overigens 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
AMARONE schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Ja precies, als ik even via Walter kijk dan lijkt zelfs een extreme m2 prijs binnen mijn range te vallen maar ik vraag mij af of er boven de 6000/m2 geboden gaat worden. Want 'ziet er als nieuw uit' gaat denk niet op voor een woning met label G, wat scheuren voegwerk, etc.

[Afbeelding]

Nja, hierbij kan een aankoopmakelaar wel helpen.
Ik zie inderdaad veel uitschieters. Als je de uitschieters even wegdenkt zie je dat de gemiddelde verkoopprijs zo rond de vraagprijs ligt (wonderbaarlijk dat het lijkt dat grotere woningen steeds relatief goedkoper worden). Als je dan nu incalculeert dat het extreme overbieden steeds minder wordt in de huidige markt zou een bod op of iets boven de vraagprijs niet gek zijn (schat ik in ;)).
Pagina: 1 ... 264 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7