Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 263 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 09:57
Hoe dan ook: We willen het huis graag en gaan bieden. We weten nog niet exact wat... Dit is dus de eerste keer dat het niet op inschrijving. Ik heb eigenlijk niet eens een heel goed beeld bij hoe dat werkt. We willen wel vaart maken met die rentestijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

supersoco80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:32:
Hoe dan ook: We willen het huis graag en gaan bieden. We weten nog niet exact wat... Dit is dus de eerste keer dat het niet op inschrijving. Ik heb eigenlijk niet eens een heel goed beeld bij hoe dat werkt. We willen wel vaart maken met die rentestijgingen.
Als er geen inschrijving is, dan geef je je bod altijd een geldigheidsduur mee. Je wil inderdaad niet weken gaan zitten wachten op een eerste reactie op je bod. Zelf nog nooit meegemaakt dat een verkoper die termijn laat verlopen overigens. Ik stel meestal dat het bod 1 week staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even wat ervaringen delen vwb hypotheekadviseurs:

Goed opletten bij "online hypotheekadviseurs". Bij mij hadden ze EN een losse factuur gestuurd EN de kosten ook nog laten doorrekenen via de geldverstrekker. Kwam verdekt naar voren via de nota van de notaris. En dan die reactie "Ow dat is raar". En dat inclusief de slechte back-office en de meerdere fouten in het aanvraagproces (verkeerde hoogte bouwdepot bijv.) die gemaakt zijn, betekent voor mij nooit meer een online partij waar je zo slecht iemand te pakken krijgt.

#IkBenFrits #Fail

[ Voor 3% gewijzigd door Ferra op 19-06-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ferra schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:01:
Even wat ervaringen delen vwb hypotheekadviseurs:

Goed opletten bij "online hypotheekadviseurs". Bij mij hadden ze EN een losse factuur gestuurd EN de kosten ook nog laten doorrekenen via de geldverstrekker. Kwam verdekt naar voren via de nota van de notaris. En dan die reactie "Ow dat is raar". En dat inclusief de slechte back-office en de meerdere fouten in het aanvraagproces (verkeerde hoogte bouwdepot bijv.) die gemaakt zijn, betekent voor mij nooit meer een online partij waar je zo slecht iemand te pakken krijgt.

#IkBenFrits #Fail
Beetje een vergelijkbare ervaring hier. Maar wel fijn dat je met de calculator en de scenarios lekker zelf alles inzichtelijk hebt. Maar daar houdt het dan wel zo'n beetje op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 00:22
Stel voor jezelf vast wat jij het waard vind en wat je er max voor wil geven. Als je je daar aan houdt, ga je in ieder geval niet je principes voorbij. Hou ook voet bij stuk als het tot een onderhandeling komt en helemaal als je iets hebt overboden. Je kan ook een openingbod neerleggen maar zo werkt het momenteel niet helemaal.
Dus is de vr pr. reeel en hoe is de evt toekomstige doorverkoopbaarheid (stel je moet verhuizen) en trek even de kadasterdata uit de straat (kost 2x 5 piek ofzo), dan zie alle verkoopprijzen van alle huizen en jouw evt nieuwe adres. Neem die ook mee in je bodhoogte bepaling.

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:03
Paralize_nl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Stel voor jezelf vast wat jij het waard vind en wat je er max voor wil geven.
En hou daarbij ook je maandlasten in de gaten. Wat je het huis waard vindt is één ding, wat je daadwerkelijk kan lenen is een ander ding, maar wat je dan per maand is uiteindelijk wat je het meeste voelt. Misschien is 700k voor dit specifieke huis een koopje maar voel je je ook ok als je er elke maand 1000, 2000 of 3000 euro van je inkomen in moet storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-06 15:55
Compuchip87 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:44:
[...]

En hou daarbij ook je maandlasten in de gaten. Wat je het huis waard vindt is één ding, wat je daadwerkelijk kan lenen is een ander ding, maar wat je dan per maand is uiteindelijk wat je het meeste voelt. Misschien is 700k voor dit specifieke huis een koopje maar voel je je ook ok als je er elke maand 1000, 2000 of 3000 euro van je inkomen in moet storten?
Wij houden +-35% van ons netto inkomen aan qua maandelijkse hypotheeklasten, dat is naar mijn mening zeer veilig.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Bschnitz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Wij houden +-35% van ons netto inkomen aan qua maandelijkse hypotheeklasten, dat is naar mijn mening zeer veilig.
Wij ook zoiets, iets lager, en bruto nog wat lager ;-).
Wel aan begin van nieuwe hypotheek, dus hopelijk snel versnel die schuld naar beneden brengen door bonussen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Paralize_nl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Wij ook zoiets, iets lager, en bruto nog wat lager ;-).
Wel aan begin van nieuwe hypotheek, dus hopelijk snel versnel die schuld naar beneden brengen door bonussen over te maken.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je een annuïteiten hypotheek hebt en daarom de netto hypotheeklast gedurende de duur van de hypotheek omhoog gaan en je dit wilt compenseren door versnelt af te lossen?
Als je wat anders bedoelt hoor ik het graag, want dan ben ik wel benieuwd wat je precies bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-06 15:55
True schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:33:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een annuïteiten hypotheek hebt en daarom de netto hypotheeklast gedurende de duur van de hypotheek omhoog gaan en je dit wilt compenseren door versnelt af te lossen?
Als je wat anders bedoelt hoor ik het graag, want dan ben ik wel benieuwd wat je precies bedoelt.
Denk dat die extra aflossing bedoeld of lagere hypotheek risico klasse. Wij hebben hier ook rekening mee gehouden met het kopen van ons huis.

20 jaar 1.55% en we gaan volgend jaar de resterende 19 jaar naar 1.35% door onder 67,5% te komen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Compuchip87 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Wij sturen eigenlijk alleen op de maandlasten die we willen. We kunnen >1.5 keer de vraagprijs van dat huis lenen als we conservatief lenen. Als we de grens opzoeken nog wat meer. Maar we hebben gewoon niet meer nodig dan we voor dit geld kunnen krijgen, we willen leuke dingen kunnen blijven doen en we houden sowieso niet van op het randje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
True schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:33:
[...]

Exact. Netto maandlast proberen gelijk te houden ongeacht HRA (nu profiteer ik nog veel, straks niet meer)

Daarnaast wil ik elke keer in andere risico klasse komen zodat we straks ook elke keer minder rente betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Paralize_nl op 19-06-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Bij veel geldverstrekkers kan de risico klasse worden aangepast naar de WOZ of via een Calcasa rapport.

Dan ben je er misschien al zonder extra aflossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:56
Wij gaan morgen waarschijnlijk een bod uitbrengen. Lang in twijfel geweest om mijn huidige woning aan te houden maar met alle veranderende regels en verduurzamen denk ik dat het verstandig is om die gewoon te verkopen met hopelijk 100k aan overwaarde. Dat kunnen we dan grotendeels in een nieuwe woning steken van zo'n 430k die we dan qua hypotheek omlaag brengen en meteen verduurzamen(nieuwe elektra, warmtepomp, nieuwe kozijnen).

Jammer van de hogere rente, qua woningwaarde enigzins angst in de toekomst maar met het verduurzamen en dan na wat sparen een dakterras gaat de waarde denk flink omhoog. Wij gaan dan ook niet op de top zitten maar gaan wel 2x zoveel betalen als dat we nu doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:55
@AMARONE Ik zit in een vrij vergelijkbare situatie. Woon nu in een appartement met een F label en heb een twee onder één kap op het oog van €450.000. Overwaarde op het appartement is ongeveer €150.000. Altijd gedacht dat ik het appartement aan zou houden voor de verhuur, maar ik moet het appartement >= 10 jaar verhuren om evenveel over te houden als nu verkopen (begrijp dat de overwaarde behouden blijft bij verhuren), serieus verduurzamen voor 2030 (minimaal energielabel C verplicht) en heb dan maandlasten van ca. €700 hoger. Tenslotte ben ik van plan te overbieden, daar help de overwaarde enorm bij, had anders volledig met eigen geld gemoeten. Oftewel: ik verkies verkopen boven verhuren.

Succes met het bod!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@AMARONE @TheDeuce

Als ik zo vrij mag zijn om het te vragen: waar komt dan precies de keus vandaan om te shoppen in de prijsklasse 450k. Kennelijk bevinden jullie je in de luxe positie dat het een optie is om de oude woning aan te houden; hier staat weliswaar huur tegenover maar je moet ook het risico financieel kunnen dragen dus ik ga er even gemakshalve vanuit dat er wel 'wat ruimte is'. Terug naar m'n oorspronkelijke vraag: vanwaar de keuze voor 450k; is dit dan je 'eindwoning', ga je ervan uit dat je over een x aantal jaar nog een keer gaat upgraden, of zit er financieel gewoon niet veel meer in? Ik heb trouwens ook geen idee in welke leeftijdscategorie jullie je bevinden, dat speelt natuurlijk ook mee met zoiets...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
@Harrie_ Zeker mag je dat vragen. Ik woon nu in een appartement met een geschatte marktwaarde van €300k. Ik wil graag wat meer ruimte, meer wooncomfort, een duurzamer huis en een tuin + schuurtje voor m’n motor. €450k is een prijsklasse dat goed past op basis van mijn inkomen (ook zonder overwaarde). Goedkopere woningen zit weinig tussen wat me aanspreekt. Duurdere woning zou kunnen maar wil liever geen tophypotheek en 150m2 is groot genoeg voor mij alleen (nu nog). Ik kies niet specifiek voor een bepaalde prijsklasse, of misschien ook wel gezien voorgaande. Ik ben begin 30 dus zie dit zeker niet als m’n eindwoning. Aanhouden appartement is inderdaad financieel haalbaar, maar heb om eerdergenoemde argumenten besloten het te verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
Harrie_ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:02:
@AMARONE @TheDeuce

Als ik zo vrij mag zijn om het te vragen: waar komt dan precies de keus vandaan om te shoppen in de prijsklasse 450k. Kennelijk bevinden jullie je in de luxe positie dat het een optie is om de oude woning aan te houden; hier staat weliswaar huur tegenover maar je moet ook het risico financieel kunnen dragen dus ik ga er even gemakshalve vanuit dat er wel 'wat ruimte is'. Terug naar m'n oorspronkelijke vraag: vanwaar de keuze voor 450k; is dit dan je 'eindwoning', ga je ervan uit dat je over een x aantal jaar nog een keer gaat upgraden, of zit er financieel gewoon niet veel meer in? Ik heb trouwens ook geen idee in welke leeftijdscategorie jullie je bevinden, dat speelt natuurlijk ook mee met zoiets...
Wij zijn rond de 30 maar willen niet tot het gaatje gaan qua wat wij kunnen lenen. Tevens met het oog op dat we groter willen gaan wonen, geen bovenburen, 3 slaapkamers komen we in de regio Den Haag al snel uit op 400k qua woningen.

Verhuren is puur op de hele lange termijn interessant. Maar onze woning zit nu zo'n 130k boven de waarde waarvoor ik het gekocht heb, 60m2,energielabel F en heeft dan ook echt een verduurzamingsslag te maken. Tevens weet ik niet of ik de risico's van verhuur kan en wil dragen. Dus door dan te verkopen, tussen de 400 en 450k te blijven voor een andere woning en dan meteen die verzuurzaming door te voeren (triple glas, warmtepomp, eventueel pv panelen) om zo weer minimaal 5 a 10 jaar vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:54
Man man man, kopen van een huis zou een feestje moeten zijn wij zijn er al goed ziek van geworden.

Leuk huis gezien bod gedaan en de makelaar komt nu al 2 keer haar afspraken niet na en zegt nu dat ze het over een week in behandeling nemen omdat ze misschien nog een hoger bod krijgen. We staan open voor een onderhandeling maar gewoon geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
geldermalsen schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:23:
Man man man, kopen van een huis zou een feestje moeten zijn wij zijn er al goed ziek van geworden.

Leuk huis gezien bod gedaan en de makelaar komt nu al 2 keer haar afspraken niet na en zegt nu dat ze het over een week in behandeling nemen omdat ze misschien nog een hoger bod krijgen. We staan open voor een onderhandeling maar gewoon geen reactie.
Geldigheidsduur meegegeven met je bod? Als niet, kan dat nog een optie zijn om de druk wat op te voeren. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Klinkt als een zwak bod zonder einddatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

Helaas is een huis kopen nooit een feestje geweest. Het is verdraaid stressvol en kan zeer frustrerend zijn.

Er zijn ook mensen die er psychologische problemen aan over houden (met name afgelopen 2 booming jaren).

Sorry to say, maar verwacht niet dat het leuker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87

Zou het in dit geval dan hard spelen en zeggen "dat moet je doen, dit bod is geldig tot a.s. dinsdag 17:00 uur. Ik hoor het wel als jullie interesse hebben".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:54
Het is op dit moment nog het hoogste bod.
Makelaar was ook alles behalve professioneel.

Had wel iets anders verwacht bij zo'n grote aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Laapo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:05:
Bij veel geldverstrekkers kan de risico klasse worden aangepast naar de WOZ of via een Calcasa rapport.

Dan ben je er misschien al zonder extra aflossing.
Goeie tip, nice! Al is de woz bijna net zo hoog als de hypotheek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Helaas is een huis kopen nooit een feestje geweest. Het is verdraaid stressvol en kan zeer frustrerend zijn.

Er zijn ook mensen die er psychologische problemen aan over houden (met name afgelopen 2 booming jaren).

Sorry to say, maar verwacht niet dat het leuker wordt.
Het is bittere ellende tot je daadwerkelijk verhuisd bent en alles klaar is. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
:+ Mijn huis is nooit klaar, 't jouwe wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
SmurfLink schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:22:
[...]

:+ Mijn huis is nooit klaar, 't jouwe wel?
Nee ik dacht dat jij zei van wel, vandaar mijn reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Compuchip87 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:35:
[...]

Nee ik dacht dat jij zei van wel, vandaar mijn reactie.
Dat was de grap. :P Ik heb overigens echt nog nooit gehoord van iemand die het proces van een huis kopen en verhuizen leuk vond. Dan moet daar toch wel een flinke steek los bij zitten. Uiteindelijk mag je tevreden zijn als het nieuwe huis bevalt en alles, maar echt een leuk proces kan ik het niet noemen.

[ Voor 22% gewijzigd door SmurfLink op 20-06-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:20
Flix20 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:21:
Bijzonder hoe het kan lopen wat betreft het (potentiel) kopen van een woning.

Heb 2 jaar geleden een appartement gekocht met het idee van over 5 jaar zien we wel.
We zijn eigenlijk helemaal niet actief in de markt. Zo nu en dan funda even open klappen om toch een beetje 'gevoel' bij de markt te blijven houden en voor hetzelfde geld zit er wat tussen.

Woensdag appt m'n vriendin een Funda link door met een huis waar ze het 'ja dit is 'm' gevoel.
Ik was ook wel gecharmeerd en zie het opzich ook wel zitten.
Het huis is maandag op funda gekomen dus ik zei gekscherends van bel de makelaar maar om een bezichtiging in te planne. Ik dacht dat lukt nooit, die zal al lang en breed vol zitten maar dan ben ik igg niet de boeman.
Half uurtje later gaat m'n telefoon; we kunnen donderdag einde dag langs.

Dus we zijn gister wezen kijken en zij is helemaal in go mode. Zelf ben ik er ook wel enthousiast over, alleen de ruimte viel me wel iets tegen. Even veel kamers en m² als we nu in het appartement hebben, alleen ligt een flinke achtertuin met tuinhuis van nog eens 20m² bij.

VP 495 maar de makelaar geeft aan te verwachten dat de prijs richting de 550-580 gaat zijn.
Vanmiddag moet een bod uitgebracht zijn.
Verhaal heeft nog wel een staartje gekregen.
Vrijdag hebben we een bod uitgebracht waar wij ons goed bij voelen.
Toevallig hadden we vridjag avond in hetzelfde dorp een BBQ dus 's avonds terug toch nog even langs het huis gefietst om er 's avonds een gevoel bij te krijgen. Daar troffen we de buurvrouw aan die de hond ging uitlaten. Aardige dame, even mee staan babbelen.
Het eerste wat ze zei; weten jullie van het recht van overpad?
Nou daar wisten wij dus niets van, blijkt dat je aan de buren recht van overpad moet geven in de achtertuin. Alleen de deuren zitten dus direct aan de achtergevel. Dus ze lopen door het begin v/d tuin ipv achterin.
Dat vind ik persoonlijk toch best een inbreuk op de privacy.
En parkeren was, zoals verwacht ook een drama.

Ook wist ze te vertellen dat de huidige 'bewoners' het huis in 2021 gekocht hebben. In de advertentie staat ook 2021 verbouwt. Enerzijds heb ik beetje moeite met het idee van huizen flippers, maar in princiepes kan je niet wonen dus die kan ik wel overboord gooien.

Vandaag 12u is de bedoeling dat we feedback krijgen. Mochten wij het niet geworden zijn prima, dan ga ik er niets meer aan doen.
Mochten wij wel het hoogste bod hebben, dan moeten we er nog flink over na denken. Dat recht van overpad zit me toch niet helemaal lekker.
Wellicht bod intrekken en een nieuw bod van 30k lager (ca 5%).

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Nou daar wisten wij dus niets van, blijkt dat je aan de buren recht van overpad moet geven in de achtertuin. Alleen de deuren zitten dus direct aan de achtergevel. Dus ze lopen door het begin v/d tuin ipv achterin.

Een huis met dergelijk inbreuk op mijn privacy zou ik eerlijk gezegd nog niet eens gratis willen hebben. Lekker elke dag meerdere keren vanuit je woonkamer / keuken zwaaien naar de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:44
[...]

Toevallig hadden we vridjag avond in hetzelfde dorp een BBQ dus 's avonds terug toch nog even langs het huis gefietst om er 's avonds een gevoel bij te krijgen. Daar troffen we de buurvrouw aan die de hond ging uitlaten. Aardige dame, even mee staan babbelen.

Ook wist ze te vertellen dat de huidige 'bewoners' het huis in 2021 gekocht hebben. In de advertentie staat ook 2021 verbouwt. Enerzijds heb ik beetje moeite met het idee van huizen flippers, maar in princiepes kan je niet wonen dus die kan ik wel overboord gooien.

Vandaag 12u is de bedoeling dat we feedback krijgen. Mochten wij het niet geworden zijn prima, dan ga ik er niets meer aan doen.
Mochten wij wel het hoogste bod hebben, dan moeten we er nog flink over na denken. Dat recht van overpad zit me toch niet helemaal lekker.
Dat is wel een zeer kwalijke omissie. Staat echt nergens in de brochure of vragenlijst iets vermeld over een recht van overpad? Of heb je de stukken gewoon niet goed genoeg bestudeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 12:25
[...]

Je zou eventueel ook met de buurman (is het niet achterbuurman, want wat moet de buurman naast jou langs jouw tuin?) kunnen bespreken hoeveel ruimte van overpad hij nodig heeft en daar wat schotten plaatsen.

Bij mijn zakelijke pand hebben wij ook recht op overpad, maar de buurman heeft een hek neergezet. Samen om tafel gezeten en hij heeft hek zo gezet dat zij genoeg privacy hebben en ik er net langs kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Recht van overpad voor de buren heb ik altijd teruggevonden in de vragenlijst en brochure. Was ook de reden waarom ik 1 huis liet schieten. Je had praktisch geen tuin. Je kon geen tuinbankje in de tuin zetten want die moest vrij blijven zodat buren links en rechts met hun fiets bij jou langs richting de achterom kunnen gaan om de openbare weg te bereiken. Maar dat wist ik dus vantevoren en toen heb ik besloten geen bod te doen.

Op de foto net doen alsof je een zonovergoten tuin hebt maar die blijkt praktisch niet bruikbaar. Zelfs je kliko's zouden de weg versperren kortom wel een tuin als buffer maar ook meteen als kruispunt. Lopen dus continu de buren door jouw achtertuin heen en weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
TheDeuce schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:37:
@Harrie_ Zeker mag je dat vragen. Ik woon nu in een appartement met een geschatte marktwaarde van €300k. Ik wil graag wat meer ruimte, meer wooncomfort, een duurzamer huis en een tuin + schuurtje voor m’n motor. €450k is een prijsklasse dat goed past op basis van mijn inkomen (ook zonder overwaarde). Goedkopere woningen zit weinig tussen wat me aanspreekt. Duurdere woning zou kunnen maar wil liever geen tophypotheek en 150m2 is groot genoeg voor mij alleen (nu nog). Ik kies niet specifiek voor een bepaalde prijsklasse, of misschien ook wel gezien voorgaande. Ik ben begin 30 dus zie dit zeker niet als m’n eindwoning. Aanhouden appartement is inderdaad financieel haalbaar, maar heb om eerdergenoemde argumenten besloten het te verkopen.
Mijn rekensom voor verhuur is het volgende.
In 20 jaar moet de huur de huidige waarde "verslaan" = rendement 5% (exclusief waardestijging)

Huidige waarde huis is 300k
huur per maand 1250 euro x 12maanden en x20 jaar = 300k.
Ik ga niet uit van indexering en ook niet van onderhoud (wat elkaar wegstreept),
Tevens ga ik niet uit van momenten dat het leeg staat, maar ook niet uit van waardestijging (wat echt wel gebeurd in 20 jaar).

De grote vraag is, wil je wel dat je geld 20 jaar vast zit en krijg je voor jouw appartement wel 1250. Is het antwoord beide ja, zou ik het zeker aanhouden. Is het nee. Dan verkopen.
Mijn huis ga ik verkopen omdat de verkoopwaarde hoger is dan de verhuurwaarde. Bij mij gaat het zowat om 26-27 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51
Bij het recht van overpad speelt ook nog mee hoe vaak ze er gebruik van maken. Mijn buurvrouw heeft dat recht in mijn tuintje en loopt er eens per week doorheen met een kliko, dus ook nog voorspelbaar qua tijdstip.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-06 17:19
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Tevens ga ik niet uit van momenten dat het leeg staat, maar ook niet uit van waardestijging (wat echt wel gebeurd in 20 jaar).
De reden waarom mensen zoveel geld hebben gemaakt de afgelopen jaren met het verhuur van een woning is vanwege de stijging van de prijzen van vastgoed. Als je daar geen rekening mee houdt (terecht of niet), is het niet echt waardevol om in NL te verhuren.

In 2008 heb ik een woning gekocht en daar tot 2011 gewoond. Vanaf 2011 in de verhuur gezet. Waarde van de woning in 2011 was tussen 275 en 300K, eerder denk ik aan de lage kant omdat het geen goede markt was en we haast hadden bij vertrek (naar werk in buitenland). Per jaar (ongeveer) netto winst was 10K (na makkelaarskosten, onderhoud, hypotheek). Misschien op de dieptepunt van 2013 was het woning maar 250K waard. Het huis is 10 jaar in de verhuur, dus ongeveer 100K winst gemaakt op de oorspronkelijke koopprijs van 290K. Dat is 3% rendement, niet erg spectactulaar.

Maar het huis was een maand geleden verkocht voor 450K. Zo hebben we meer dan 7% rendement per jaar, wat prima is eigenlijk.

Niemand heeft een glazen bol, maar als je rekent op verhuur zonder groei van de waarde van vastgoed, is het bijna nooit de moeite waarde. Op een andere manier gezegd, met dalende huizenprijzen, maak je normall gesproken geen winst op verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Lastmanstanding schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:32:
[...]

De reden waarom mensen zoveel geld hebben gemaakt de afgelopen jaren met het verhuur van een woning is vanwege de stijging van de prijzen van vastgoed. Als je daar geen rekening mee houdt (terecht of niet), is het niet echt waardevol om in NL te verhuren.

In 2008 heb ik een woning gekocht en daar tot 2011 gewoond. Vanaf 2011 in de verhuur gezet. Waarde van de woning in 2011 was tussen 275 en 300K, eerder denk ik aan de lage kant omdat het geen goede markt was en we haast hadden bij vertrek (naar werk in buitenland). Per jaar (ongeveer) netto winst was 10K (na makkelaarskosten, onderhoud, hypotheek). Misschien op de dieptepunt van 2013 was het woning maar 250K waard. Het huis is 10 jaar in de verhuur, dus ongeveer 100K winst gemaakt op de oorspronkelijke koopprijs van 290K. Dat is 3% rendement, niet erg spectactulaar.

Maar het huis was een maand geleden verkocht voor 450K. Zo hebben we meer dan 7% rendement per jaar, wat prima is eigenlijk.

Niemand heeft een glazen bol, maar als je rekent op verhuur zonder groei van de waarde van vastgoed, is het bijna nooit de moeite waarde. Op een andere manier gezegd, met dalende huizenprijzen, maak je normall gesproken geen winst op verhuur.
Nee je hebt gelijk. In 20 jaar gaat de waarde ONGETWIJFELD stijgen.
Echter zonder waardestijging (en daling) omdat ik nu geen % aan kan geven (we weten niet wat de markt doet). Heb je bij verhuur een zo goed als vastgestelde 5% rendement. Nu is 5% rendement gewoon goed in de tijd dat rente enorm laag is. Dus je pakt al 4-5% winst tov langdurig sparen.
Ik durf te stellen dat jouw rendement veel hoger is dan 7%...

Je huis van 450k nu is waarschijnlijk in 2008 gekocht voor de helft.
Je hebt per jaar 10k gepakt op 225k. Dat is een rendement van 5,4% jaarlijks.
+ je winst van verkoop a 225k is naar schatting een rendement van 10+ % totaal incl verhuur.

Vanaf 2008 gekocht voor 225
Eindstand 2022
11 jaar verhuur = 110000
Verkoop = 450000
560000 - 225000 = 335k winst in 14 jaar.
Per jaar 24k winst

Eigenlijk is dit een heel goed voorbeeld.
In 2009-2010 kregen we de woningcrisis en afgelopen 3 jaar hadden we de "bubbel". Je hebt dus alles meegemaakt in 14 jaar.
Kijk je over de laatste 50 jaar, is de waardestijging gemiddeld 7-8% per jaar. Dus vergelijkbaar (excl huur).

[ Voor 10% gewijzigd door kx22 op 20-06-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-06 17:19
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Nee je hebt gelijk. In 20 jaar gaat de waarde ONGETWIJFELD stijgen.
Echter zonder waardestijging (en daling) omdat ik nu geen % aan kan geven (we weten niet wat de markt doet). Heb je bij verhuur een zo goed als vastgestelde 5% rendement. Nu is 5% rendement gewoon goed in de tijd dat rente enorm laag is. Dus je pakt al 4-5% winst tov langdurig sparen.
Ik durf te stellen dat jouw rendement veel hoger is dan 7%...

Je huis van 450k nu is waarschijnlijk in 2008 gekocht voor de helft.
Je hebt per jaar 10k gepakt op 225k. Dat is een rendement van 5,4% jaarlijks.
+ je winst van verkoop a 225k is naar schatting een rendement van 10+ % totaal incl verhuur.

Vanaf 2008 gekocht voor 225
Eindstand 2022
11 jaar verhuur = 110000
Verkoop = 450000
560000 - 225000 = 335k winst in 14 jaar.
Per jaar 24k winst

Eigenlijk is dit een heel goed voorbeeld.
In 2009-2010 kregen we de woningcrisis en afgelopen 3 jaar hadden we de "bubbel". Je hebt dus alles meegemaakt in 14 jaar.
Kijk je over de laatste 50 jaar, is de waardestijging gemiddeld 7-8% per jaar. Dus vergelijkbaar (excl huur).
Mijn nummers kloppen, maar zijn misschien iets te conservatief.

De verkoopwaarde inclusief KK was 293K (eind 2007 eigenlijk), dus wel echt meer dan waar je zelf meerekent. Ook hebben we heel veel geld betaald aan de makelaar, omdat we in buitenland woonden en konden het niet zelf regelen. Ook bij elke wisseling van huurder, ben je minimaal een maand huur kwijt.

Dus 7 tot 8% is de rendement, niet hoger. Prima, hoor. De beslissing om in 2011 niet te verkopen was een goede, en ik ga zien of verkopen in 2022 een goede beslissing was.

Inderdaad heb ik een hoop meegemaakt, en het laat zien dat time in the market beats timing the market. Koop een huis waar je een aantal jaar wil wonen, en grofweg komt het goed. Verhuur heeft risico's, maar met vastgoed waardestijging is het de moeite waard. Zonder stijging ben je beter af met beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:01:
[...]

Dat is wel een zeer kwalijke omissie. Staat echt nergens in de brochure of vragenlijst iets vermeld over een recht van overpad? Of heb je de stukken gewoon niet goed genoeg bestudeerd?
Vreemd inderdaad.

Wellicht heeft de buurvrouw, de koper of de verkoper iets verkeerd begrepen (of alledrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Je zou eventueel ook met de buurman (is het niet achterbuurman, want wat moet de buurman naast jou langs jouw tuin?) kunnen bespreken hoeveel ruimte van overpad hij nodig heeft en daar wat schotten plaatsen.

Bij mijn zakelijke pand hebben wij ook recht op overpad, maar de buurman heeft een hek neergezet. Samen om tafel gezeten en hij heeft hek zo gezet dat zij genoeg privacy hebben en ik er net langs kan.
Het is naaste de buurman/vrouw. De tuin grens op de achterzijde aan en weiland en ligt een sloot direct achter de erfgrens.
Nu is de tuin 30 meter diep en dmv de schuur zodanig ingericht dat je zelf prima in de tuin kan zitten zonder last te hebben van het overpad. Alleen het idee dat iemand met z'n kliko langs komt lopen terwijl jij met je blote slurf door het huis aan het rennen bent...

Het klinkt cliché maar als dit een standaard rijtjeshuis in een woonwijk had geweest had dit een non issue geweest, dan had ik direct de stekker eruit getrokken.
Gezien dit huis dat niet is en de locatie ook vrij uniek is, moeten we er toch goed over nadenken.
Stiekem zou het mooi zijn als we zo horen dat we het niet worden, dan is de beslissing voor ons genomen.

Zijn we het wel, dan gaan we kijken of we met betreffende buurman/vrouw even langs kunnen om een bakkie te doen om zo te kijken hoe hun ervaring is verpakt in een kennismaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
Flix20 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Het is naaste de buurman/vrouw. De tuin grens op de achterzijde aan en weiland en ligt een sloot direct achter de erfgrens.
Nu is de tuin 30 meter diep en dmv de schuur zodanig ingericht dat je zelf prima in de tuin kan zitten zonder last te hebben van het overpad. Alleen het idee dat iemand met z'n kliko langs komt lopen terwijl jij met je blote slurf door het huis aan het rennen bent...

Het klinkt cliché maar als dit een standaard rijtjeshuis in een woonwijk had geweest had dit een non issue geweest, dan had ik direct de stekker eruit getrokken.
Gezien dit huis dat niet is en de locatie ook vrij uniek is, moeten we er toch goed over nadenken.
Stiekem zou het mooi zijn als we zo horen dat we het niet worden, dan is de beslissing voor ons genomen.

Zijn we het wel, dan gaan we kijken of we met betreffende buurman/vrouw even langs kunnen om een bakkie te doen om zo te kijken hoe hun ervaring is verpakt in een kennismaking.
Had je al aan de verkoopmakelaar gevraagd over het recht van overpad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
UTMachine schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Had je al aan de verkoopmakelaar gevraagd over het recht van overpad?
Ging vandaag pas om 10u open.
Maar heb nu zoiets van laten we eerst maar horen of we er überhaupt nog energie in moeten steken.
Als we nu al overboden zijn hebben alle als dit dan dat scenario's geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
Flix20 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Maar heb nu zoiets van laten we eerst maar horen of we er überhaupt nog energie in moeten steken.
Het is een lastige keuze om te maken, gelukkig heb je nog steeds 3 dagen bedenktijd als ze je bod zouden accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
UTMachine schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Het is een lastige keuze om te maken, gelukkig heb je nog steeds 3 dagen bedenktijd als ze je bod zouden accepteren.
Nog wel paar dagen meer.
Voordat het voorlopig koopcontract binnen is. Daar zou je evt. nog een dag of wat kunnen rekken, dan de 3 dagen bedenktijd.
Ik verwacht dat, mochten wij het winnend bod hebben, we tot volgende week maandag hebben voordat het definitief is.
Dat heb ik vooraf ook beetje ingecalculeerd met het doen van het eerste bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Je hebt toch wel in alle documentatie gecontroleerd of het niet genoemd is? Staat nogal lullig als je het als argument gaat gebruiken en er niets van waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Vrijdagochtend bekeken. Dit weekend een bod+motivatie opgesteld na overleg met onze financieel adviseur. Wil ik net het bod opsturen: Staat het huis als 'onder bod' op Funda? Er was helemaal geen termijn van biedingen oid?

Ik vind dit echt heel raar, we hebben ons bod nog niet eens een werkdag na bezichtiging in willen dienen (we hebben het alsnog gemaild, maar goed) :|

Update: Makelaar gebeld. Er is vrijdag een dermate ('onrealistich') hoog bod binnen gekomen dat de verkopende partij daar al mee in zee is gegaan. Begrijpelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door supersoco80 op 20-06-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17
Flix20 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Bod intrekken dus. Je twijfelt nu al, en "stiekem hopen" dat iemand anders de beslissing voor je neemt... zegt genoeg toch?

Er komt wel een keer iets beters op je pad.
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Niet doen. Die afspraken gelden dan tussen jou en de huidige eigenaar, een opvolgend eigenaar heeft misschien andere wensen en beroept zich daarmee op het recht van overpad en als dat recht anders of ruimer is geformuleerd dan de individuele afspraken die je met de huidige eigenaar hebt gemaakt dan kan je de boel weer gaan afbreken.

Een recht van overpad is een ijzersterk recht en er is als dienend erf juridisch zo goed als niet van af te komen zonder medewerking van het heersend erf. Dé reden waarom ik er nooit aan zou beginnen, zeker niet als het je achtertuin is dat het dienend erf is.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Vrijdagochtend bekeken. Dit weekend een bod+motivatie opgesteld na overleg met onze financieel adviseur. Wil ik net het bod opsturen: Staat het huis als 'onder bod' op Funda? Er was helemaal geen termijn van biedingen oid?

Ik vind dit echt heel raar, we hebben ons bod nog niet eens een werkdag na bezichtiging in willen dienen (we hebben het alsnog gemaild, maar goed) :|
Ok dat is dan wel echt een snelle makelaar....
Meestal doen die 1-2 weken erover om iets op ONDER BOD te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Glenfiddich schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:29:

Niet doen. Die afspraken gelden dan tussen jou en de huidige eigenaar, een opvolgend eigenaar heeft misschien andere wensen en beroept zich daarmee op het recht van overpad en als dat recht anders of ruimer is geformuleerd dan de individuele afspraken die je met de huidige eigenaar hebt gemaakt dan kan je de boel weer gaan afbreken.

Een recht van overpad is een ijzersterk recht en er is als dienend erf juridisch zo goed als niet van af te komen zonder medewerking van het heersend erf. Dé reden waarom ik er nooit aan zou beginnen, zeker niet als het je achtertuin is dat het dienend erf is.
ja das waar, want bij elke andere eigenaar moet je weer afspraken maken. Dan inderdaad wegblijven ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-06 12:53
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:32:
[...]

ja das waar, want bij elke andere eigenaar moet je weer afspraken maken. Dan inderdaad wegblijven ervan.
Dat ligt er maar net aan. Een recht van overpad kan een afspraak zijn tussen de verkopers en de huidige buren. Zolang die afspraken niet notarieel zijn vastgelegd en een kettingbeding kennen, ben je daar als nieuwe eigenaren niet aan gebonden. Je kan in dat geval nieuwe afspraken maken met de buren, maar je kan de buren ook weigeren nog gebruik te maken van de tuin. Als er sprake is van een notariele erfdienstbaarheid (recht van overpad), dan wordt het anders en ben je eraan gebonden. Het moet dan te vinden zijn in de eigendomsinformatie bij het Kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17
Ophuizenjacht schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Dat ligt er maar net aan. Een recht van overpad kan een afspraak zijn tussen de verkopers en de huidige buren. Zolang die afspraken niet notarieel zijn vastgelegd en een kettingbeding kennen, ben je daar als nieuwe eigenaren niet aan gebonden. Je kan in dat geval nieuwe afspraken maken met de buren, maar je kan de buren ook weigeren nog gebruik te maken van de tuin. Als er sprake is van een notariele erfdienstbaarheid (recht van overpad), dan wordt het anders en ben je eraan gebonden. Het moet dan te vinden zijn in de eigendomsinformatie bij het Kadaster.
Dan is het geen recht van overpad ;)

edit: maar, als het de buurvrouw is die er over begint, dan kan het natuurlijk ook zijn dat zij het zo noemt terwijl het niet zo is, in een poging de koper aan niet-afdwingbare afspraken te houden die zij met de verkoper had. Hoe dan ook wel goed om even uit te zoeken wat de werkelijk status is van dat recht van overpad.

Maar is het inderdaad een recht van overpad: dan zou ik er van wegblijven om de redenen die ik hierboven schreef.

[ Voor 23% gewijzigd door Glenfiddich op 20-06-2022 13:42 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-06 12:53
Glenfiddich schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Dan is het geen recht van overpad ;)

edit: maar, als het de buurvrouw is die er over begint, dan kan het natuurlijk ook zijn dat zij het zo noemt terwijl het niet zo is, in een poging de koper aan niet-afdwingbare afspraken te houden die zij met de verkoper had. Hoe dan ook wel goed om even uit te zoeken wat de werkelijk status is van dat recht van overpad.

Maar is het inderdaad een recht van overpad: dan zou ik er van wegblijven om de redenen die ik hierboven schreef.
Precies dat inderdaad! In de volksmond worden ook persoonlijke afspraken een recht van overpad genoemd. Het is voor niet-juristen dan lang niet altijd duidelijk dat ze er dan niet aan zijn gebonden. Goed dus om het volledig uit te zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
Glenfiddich schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Bod intrekken dus. Je twijfelt nu al, en "stiekem hopen" dat iemand anders de beslissing voor je neemt... zegt genoeg toch?

Er komt wel een keer iets beters op je pad.
We waren dus ook helemaal niet op zoek, maar toch laat je je wel beetje meeslepen als je dus eenmaal 'wat op het pad' tegekomt.

Maargoed, kogel is door de kerk, er waren meerdere biedingen hoger dus we mochten nog wel een extra bod uitbrengen maar daar voor bedankt.
Ook wel even meegegeven dat ik niet echt te spreken was van de manier waarop het ging.
Heb het stukje van overpad wel teruggevonden in de brochure bij de vragenlijst.

Het was vooral de manier waarop het niet duidelijk gemaakt werd bij de bezichtiging, en hoe het op de foto's ook bewust de tweede deur niet op de foto was gezet.
Ik denk dat dat me meer dwars zat dan uiteindelijk daadwerkelijk het overpad gedeelte.
M'n vriendin was helemaal verkocht en ik zag mezelf er ook wel wonen en de kinderwens zagen we daar ook wel goed zitten.

Stiekem wel wat teleurgesteld maar ach, we hebben een prima dak boven het hoofd en nu blijven de lasten lekker laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Flix20 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:21:
[...]

We waren dus ook helemaal niet op zoek, maar toch laat je je wel beetje meeslepen als je dus eenmaal 'wat op het pad' tegekomt.

Maargoed, kogel is door de kerk, er waren meerdere biedingen hoger dus we mochten nog wel een extra bod uitbrengen maar daar voor bedankt.
Ook wel even meegegeven dat ik niet echt te spreken was van de manier waarop het ging.
Heb het stukje van overpad wel teruggevonden in de brochure bij de vragenlijst.

Het was vooral de manier waarop het niet duidelijk gemaakt werd bij de bezichtiging, en hoe het op de foto's ook bewust de tweede deur niet op de foto was gezet.
Ik denk dat dat me meer dwars zat dan uiteindelijk daadwerkelijk het overpad gedeelte.
M'n vriendin was helemaal verkocht en ik zag mezelf er ook wel wonen en de kinderwens zagen we daar ook wel goed zitten.

Stiekem wel wat teleurgesteld maar ach, we hebben een prima dak boven het hoofd en nu blijven de lasten lekker laag.
Nu je daar toch niet wilt gaan wonen, wil je de link delen?
Kijken of ik het stukje op de foto kan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:25:
[...]

Ben ik de enige die 30 meter tuin behoorlijk vindt? Als je er dan ook nog iets van een heg voor zet, dan moet de inkijk toch wel minimaal zijn? Ik zou er zelf niet zo'n groot punt van maken. Maar goed, is persoonlijk.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
Morgen bod uitbrengen. De markt lijkt wat af te koelen, maar gezien het grote aantal bezichtigingen (~20), de niet al te hoog ingezette vraagprijs (aldus een bevriende makelaar) en het feit dat er vrij weinig aan de woning hoeft te gebeuren ben ik toch van plan ~10% te overbieden. Mede mogelijk gemaakt door m’n eigen overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat soort dingen kun je toch van tevoren uitzoeken? Voor een paar tientjes kun je de koopovereenkomst van de huidige bewoners opvragen (daar staat waarschijnlijk ook iets over het overpad) en voor euro heb je de koopprijs + transactie datum.

Hoeft niet bij iedere bezichtiging, maar als je 600k uitgeeft ..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
ik vraag me toch altijd hoe KOPEN ZONDER KIJKEN, hele huizen weet te transformeren voor 20-30k....
https://www.ad.nl/wonen/k...s-op-deze-markt~ad2a56c2/

Als ik een vloertje, nieuwe keuken, nieuwe badkamer ga doen....ben ik toch minstens 50-60k verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:49:
ik vraag me toch altijd hoe KOPEN ZONDER KIJKEN, hele huizen weet te transformeren voor 20-30k....

Als ik een vloertje, nieuwe keuken, nieuwe badkamer ga doen....ben ik toch minstens 50-60k verder.
Sponsoren, vandaar de reclame in de uitzendingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
de Peer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:55:
[...]

Sponsoren, vandaar de reclame in de uitzendingen
Misschien moeten wij dan ook maar inschrijven hehe
Vind dat ze altijd enorm veel huis krijgen voor wat ze betalen.
Maar kanttekening is wel dat de afleveringen 2 jaar achter lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18

Aflevering van zojuist ging er 110k tegenaan. Kregen ze ook wel een uitbouw voor over twee woonlagen, een nieuwe keuken en badkamer etc..

Sponsoren is denk ik maar een deel van het verhaal. Met goede contacten en geen aannemers die je uitwringen maar eerlijke prijzen hanteren is iedere verbouwing opeens 30% goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31

Arbeid zal wel gratis zijn.

Ik zit alleen al aan de ~25k met puur materialen(keuken, isolatie, vloerverwarming, etc). Dat moet toch richting de ton gaan als je alles laat doen.

Met zulke programma's(en huisjesflippers) heb ik altijd het idee dat ze het voor de looks leuk maken, maar je het achteraf weer mag strippen om de isolatie op orde te krijgen..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:00:
[...]
Maar kanttekening is wel dat de afleveringen 2 jaar achter lopen.
Geen twee jaar hoor. Meeste zijn van eind vorig jaar tot begin dit jaar.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:21
Bij mij gaan alle signalen op rood als ik te maken hem met een "huizenflipper".
Iemand die iets koopt, verbouwt en verkoopt met enkel en alleen winstoogmerk, geefr een gegarandeerd succes op verborgen ellende achter de muren/plafond/vloer

[ Voor 55% gewijzigd door barry86 op 21-06-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:21

Die vraag wordt veel gesteld en ik las daar onlangs een heel interview over met die "bob".
Ze blijven zeggen dat er geen eurocent van het programma komt en 100% geld van de eigenaars is.
De voordelen worden gehaald aan reclames en scherp inkopen door naamsbekendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 20:02
barry86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:15:
[...]

Die vraag wordt veel gesteld en ik las daar onlangs een heel interview over met die "bob".
Ze blijven zeggen dat er geen eurocent van het programma komt en 100% geld van de eigenaars is.
De voordelen worden gehaald aan reclames en scherp inkopen door naamsbekendheid.
Ja daar is niks aan gelogen :') Ze kunnen dan waarschijnlijk tegen hele, hele lage prijzen inkopen door sponsoring, ofwel naamsbekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
kx22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:25:
[...]

De wil is er opzich nog wel.
Waar we het gister ook over gehad hebben thuis was vallen we écht over het stukje recht van overpad, of is het de manier waarop we erachter zijn gekomen en we daardoor van een mug een olifant maken. Als ik het gevoel heb(keyword!) dat me onrecht is aangedaan weet ik van mezelf dat ik dan lastig objectief kan blijven.

Link hier neergooien wil ik nog heel even mee wachten. We kijken deze week nog even aan of het huis definitief van de markt is.
Sport_Life schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:42:
[...]

Dat soort dingen kun je toch van tevoren uitzoeken? Voor een paar tientjes kun je de koopovereenkomst van de huidige bewoners opvragen (daar staat waarschijnlijk ook iets over het overpad) en voor euro heb je de koopprijs + transactie datum.

Hoeft niet bij iedere bezichtiging, maar als je 600k uitgeeft ..
Vooropgesteld dat ik het compleet met je eens bent, je moet vooraf gewoon erg goed je huiswerk doen. Het is een flinke uitgave die je doet.

Echter is dit een beetje vanuit het niets gekomen. We waren niet opzoek naar een huis alleen kwamen we deze zo plots op het pad.
Zoals hier eerder gepost had m'n vriendin 'm bij toeval gezien en had ik persoonlijk nooit verwacht dat we er tussen zouden komen. Dat was wel ineens en een dag later stonden we er al. Een hele korte aanloop tijd en ik stond dus helemaal niet in huiszoek modus.

Ondertussen hebben we de stukken nog eens goed doorgelezen en stond het inderdaad in de vraaglijst ergens tussen vermeld.

Die zullen heus niet de volle mep betalen voor alles. De bedrijven die daar komen leveren staan altijd heel uitgebreid met naam en al in beeld. Daar zal heus wat voor tegenover staan.
Daarnaast las ik van de week toevallig ook een stuk waarin die interieur miep dus een eigen budget krijgt.
Dus dat komt naast het budget wat ze in beeld laten zien wat voor het huis gebruikt wordt.

Volgens mij heeft die notaris ook extra sponsorship betaald dit seizoen want ineens moet zij ook ineens vooraf bij het tekenen ook ineens wat extra screentime krijgen. "weten jullie het zeker?!?!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Het zou ze sieren als ze de verbouw rekening publiceren. Weet je meteen wat een haalbare verbouw prijs is, als je alles laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
barry86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:15:
[...]

Die Bob is ook niet gratis. Maar goed, voor een badkamer + keuken + opnieuw inrichten zal je normaal gesproken ook geen Bob nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:44
Flix20 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:53:
[...]

Waar we het gister ook over gehad hebben thuis was vallen we écht over het stukje recht van overpad, of is het de manier waarop we erachter zijn gekomen en we daardoor van een mug een olifant maken. Als ik het gevoel heb(keyword!) dat me onrecht is aangedaan weet ik van mezelf dat ik dan lastig objectief kan blijven.

Link hier neergooien wil ik nog heel even mee wachten. We kijken deze week nog even aan of het huis definitief van de markt is.

[...]
Maar als het in de vragenlijst staan hebben ze aan hun informatieplicht voldaan. Dus denk dat je gevoel niet helemaal strookt met de situatie.
Ik snap wel dat de makelaar er niet zelf over begint. Dat hoeft ie ook helemaal niet te doen. Het is vermeld, en als er onduidelijkheden zijn kun je daar vragen over stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:43
Z___Z schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Het zou ze sieren als ze de verbouw rekening publiceren. Weet je meteen wat een haalbare verbouw prijs is, als je alles laat doen.
Nee, dat weet je dan nog niet.

Want geheid dat er veel tegen vriendenprijsjes geleverd wordt. En dat er bij verbouwingen met klein budget bijvoorbeeld de een ex-showroom keuken in gaat en/of vloeren en tegels uit een restpartijtje wat de sponsor-leverancier nog heeft liggen.

Ga je zelf echt spullen uitzoeken naar eigen smaal, dan kom je aan materiaal snel twee keer zo duur uit. Ja, je kan daar ook op bezuinigen door zelf op zoek te gaan naar die showroomkeuken of restpartijtje badkamertegels. Maar wil je dat? En is dat dan echt een reële prijs voor de verbouwing?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:31
[...]
Heel erg herkenbaar. Ook al staat het in de brochure, ik zou het prettiger vinden als de makelaar me er actief op attendeert.
Verder begrijp ik dat je al overboden bent, maar mocht het huis weer terugkomen, kijk dan ook of het pad wel op die plek moet. Recht voor je huis langs, of langs een pad achterin de tuin maakt nogal wat uit. Dus wees creatief als je zulke dingen tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Ik heb het gezien en het is erger dan we ons allemaal kunnen voorstellen....

Zie het als een rijtjeshuis waarin de linkerbuurman EN je rechterbuurman naar elkaar kunnen/mogen lopen VLAK voor jouw schuifdeuren. Dus 0,0 privacy en dat op ELK gangbare moment.
Als een van hen een feestje geeft....nou dan ben jij de lul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:24:
[...]

ik zou het prettiger vinden als de makelaar me er actief op attendeert.

[...]
De makelaar heeft hem er ook op geattendeerd: middels de brochure. In brochures en aanverwante documenten staan zoveel belangrijke punten dat de makelaar ze niet ook nog eens bij de bezichtiging kan benoemen (want nu vinden jullie dit een belangrijk punt waarvan jullie vinden dat het extra aandacht vraagt, iemand anders vind dat een oude CV nog een keer extra gemeld moet worden en weer iemand anders vind dat weer iets anders zo belangrijk is dat het nogmaals gemeld moet worden).

Als je bij zo'n belangrijke aankoop al niet eens een brochure leest, dan kan je inderdaad voor verrassingen komen te staan... Dat ligt niet aan de makelaar.
(een brochure is in begrijpelijke taal opgesteld... Als die al lastig is om te lezen, wacht dan maar tot je het koopcontract leest. Of wordt die ook zonder te lezen ondertekend?)

Mocht je er om persoonlijke redenen moeite mee hebben (dyslexie of je spreekt de nederlandse taal niet oid) dan is het wellicht het overwegen waard om een aankoopmakelaar mee te laten kijken - die kan jou er nog wel extra op wijzen natuurlijk,

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:36
Z___Z schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Even snel googlen levert de volgende linkjes op:
Keuken castricum kost je 7950.
Wat je exact krijgt weet niemand. Staat geen specificatie bij.

Badkamer kost je 6950: badkamer Castricum.

Slopen hebben ze natuurlijk gratis laten doen door vrienden.

Maar voor die 20k zal dus puur voor badkamer en keuken zijn geweest, omdat je die kan meefinancieren?

Overige zaken (meubels, verven, tuinmeubels) zullen inderdaad wel een los potje zijn.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:39:
[...]

De makelaar heeft hem er ook op geattendeerd: middels de brochure. In brochures en aanverwante documenten staan zoveel belangrijke punten dat de makelaar ze niet ook nog eens bij de bezichtiging kan benoemen
Tja, volgens die redenering hoeft een verkoopmakelaar niks te doen, want alles staat in de brochure.
Ik heb ook ooit een huis bekeken met recht van overpad, dat werd keurig bij de bezichtiging toegelicht. En nee, niet verplicht, maar ik gaf hierboven ook aan dat ik het prettiger zou vinden als verkoopmakelaar er actief op wijst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:36
Je hebt toch een onderzoeksplicht als koper? Dan is stap 1 de brochure gronding doornemen lijkt me. Stap 2 is benoemde zaken in de brochure die je opvielen/raar aanvoelden/niet kon vinden verifieren bij de makelaar (simpele eindvraag: zijn er nog bijzonderheden die ik als potentiele koper moet weten?). Stap 3 is dingen die later nog in je opkomen telefonisch/per mail vragen aan de verkoopmakelaar.

Op die manier moet recht van overpad altijd wel ter sprake worden denk ik dan.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
kx22 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Ik heb het gezien en het is erger dan we ons allemaal kunnen voorstellen....

Zie het als een rijtjeshuis waarin de linkerbuurman EN je rechterbuurman naar elkaar kunnen/mogen lopen VLAK voor jouw schuifdeuren. Dus 0,0 privacy en dat op ELK gangbare moment.
Als een van hen een feestje geeft....nou dan ben jij de lul.
Off topic
Gewoon nieuwsgierig, verder totaal niet relevant voor de discussie: waarom is dit zo aangelegd en zou het anders kunnen? Als ze aan de achterkant over een paadje naar elkaar kunnen lopen zou ik het al minder erg vinden. Maar wat is het nut ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:57:
[...]

maar ik gaf hierboven ook aan dat ik het prettiger zou vinden als verkoopmakelaar er actief op wijst.
Snap ik - maar de verkoopmakelaar is in dienst van (en wordt betaald door) de verkopend partij. De verkopend partij is er niet mee gediend als de verkoopmakelaar alle negatieve punten van de woning gaat uitlichten en accentueren.
Tja, volgens die redenering hoeft een verkoopmakelaar niks te doen
Jawel, de verkoopmakelaar heeft globaal gezien de opdracht meegekregen om de woning binnen redelijke termijn met redelijke inspanning voor een zo hoog mogelijk bedrag te verkopen.
Alles wat hij doet is dus in het licht van die opdracht.
Alles wat die opdracht in de weg staat (zoals negatieve punten extra belichten) zal hij dus nalaten.

Edit - vandaar ook mijn eerdere opmerking: overweeg anders een aankoopmakelaar, die staat wel in dienst van (en wordt betaald door) jou en zal dus alles doen om jouw belangen te behartigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 21-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Het zou eens fijn zijn om bij een inschrijving na sluiting openheid van zaken te geven. Mijn hoogste bod was niet het hoogste wat geboden was en ook niet het gunstigste bod. Leuk maar daar kan ik niks mee. Laat dan weten: hij is voor x boven je bod zonder voorbehoud weggegaan.

Ik heb in elk geval het voor mij maximale haalbare geboden met hogere marktrentes + eigen budget. Wat 10% boven de vraagprijs lag. Kennelijk zal de vraagprijs bewust laag ingestoken zijn en blijft Deventer populair voor mensen die geld over hebben.

Ging om deze: https://www.funda.nl/koop...40204-diepenveenseweg-49/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Laatst online: 19-06 07:09
Mij lijkt dit een prijsklasse dat het percentueel iets harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:28:

[...] Kennelijk [...] blijft Deventer populair voor mensen die geld over hebben.

Ging om deze: https://www.funda.nl/koop...40204-diepenveenseweg-49/
Uit ervaring weet ik dat "zelfs" Deventer nog onder invloed ligt van kopers uit het westen van het land: huurders uit Utrecht die oostelijker in het land kijken omdat ze Utrecht / Amersfoort niet kunnen (willen) betalen wat op hun beurt dan de vraag (en dus de prijs) in Deventer weer opdrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
AnthonyR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:41:
Mij lijkt dit een prijsklasse dat het percentueel iets harder gaat.
Zelfs al gaat de marktrente nog wat harder. Kennelijk wel. Op de open dag zelf zag ik ook een variatie aan kijkers voorbij komen. Starterstelletjes, pa/ma met zoon/dochter.
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Uit ervaring weet ik dat "zelfs" Deventer nog onder invloed ligt van kopers uit het westen van het land: huurders uit Utrecht die oostelijker in het land kijken omdat ze Utrecht / Amersfoort niet kunnen (willen) betalen wat op hun beurt dan de vraag (en dus de prijs) in Deventer weer opdrijft.
Deventer is goed te bereizen vanuit Amersfoort. Dus het verbaast me niks, bovendien een leuke stad. Ik werk in Amersfoort (althans das de kantoorlocatie) maar woon liever in Deventer en met mij tig anderen.

Ik woon nu in Zwolle, maar dat is net als Utrecht, Amersfoort niet te doen in deze prijsklasse. Als er al iets voorbij komt is het een studentenkamer, tweekamerappartement of klassieke kluswoning die volledig gestript kan worden. Deventer biedt in hetzelfde segment meer keuze. Dus snap wel dat er meer mensen op af komen. Sta dus niet te kijken dat ik overboden ben. Het is desondanks wel fijn om een indicatie te hebben: huis is in de regio van 250-275k weggegaan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Joosie200 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:28:
en blijft Deventer populair voor mensen die geld over hebben.
Ik begreep van onze verkoopmakelaar dat alles in het buitengebied van Apeldoorn werd (half jaar terug) opgekocht door Randstedelingen, en met name Amsterdammers. Deventer is natuurlijk maar een paar minuten verderop. Overigens zie ik hier in Apeldoorn een heel wisselend beeld. Huizen die binnen een paar dagen verkocht zijn, maar ook ogenschijnlijk prima huizen die 2+ maand te koop staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flix20
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:39:
[...]

De makelaar heeft hem er ook op geattendeerd: middels de brochure. In brochures en aanverwante documenten staan zoveel belangrijke punten dat de makelaar ze niet ook nog eens bij de bezichtiging kan benoemen (want nu vinden jullie dit een belangrijk punt waarvan jullie vinden dat het extra aandacht vraagt, iemand anders vind dat een oude CV nog een keer extra gemeld moet worden en weer iemand anders vind dat weer iets anders zo belangrijk is dat het nogmaals gemeld moet worden).

Als je bij zo'n belangrijke aankoop al niet eens een brochure leest, dan kan je inderdaad voor verrassingen komen te staan... Dat ligt niet aan de makelaar.
(een brochure is in begrijpelijke taal opgesteld... Als die al lastig is om te lezen, wacht dan maar tot je het koopcontract leest. Of wordt die ook zonder te lezen ondertekend?)

Mocht je er om persoonlijke redenen moeite mee hebben (dyslexie of je spreekt de nederlandse taal niet oid) dan is het wellicht het overwegen waard om een aankoopmakelaar mee te laten kijken - die kan jou er nog wel extra op wijzen natuurlijk,
Het is natuurlijk makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Je trekt nu een aantal conclusies die vrij zwart wit zijn, die in de echte wereld natuurlijk niet zo klinkklaar zijn.

Zoals aangegeven gingen we van niet zoekend naar ineens bij een bezichtiging staan.
Die avond hebben wij de brochure pas ontvangen dus hadden toen we daar waren hadden we nog niets gelezen. Ik kan zeggen hadden we nog niets kunnen lezen, maar de brochure stond ook op de website van de makelaar dus die vlieger gaat niet op.
Maar omdat we op zulk kort termijn moesten schakelen is in eerste instantie alle aandacht naar het financiele aspect gegaan. Je kan jezelf wel helemaal verlekkeren met een woning maar als deze helemaal niet betaald kan worden schiet je er nog niets mee op.

Ik ben zelf wel van mening dat de makelaar er iets van had moeten zeggen ipv het tijdens een bezichtiging zoveel mogelijk weg te schoffelen. Het afdoen van hij heeft je geïnformeerd dmv de vragenlijst vind ik erg kort door de bocht.
In de Funda advertentie benoemt ie wel de net vernieuwde CV ketel. Waarom doet ie dat wel, heb ik toch ook in de vragenlijst kunnen lezen?

Heb je formeel gelijk, ja. Is het netjes? nee. En dat is nou mijn hele punt.
Maar, ik moet inderdaad ook hand in eigen boezem steken, ik had het kunnen lezen ja.
Het is gewoon heel veel wat ineens op je pad komt. Een punt waar ik ook veel tijd in heb gestoken was het weiland achter het erf.
Of daar bijvoorbeeld een bestemming voor is afgegeven. Dat je nu vrij uitzicht hebt maar over 3 jaar ineens appartementencomplex van 5 hoog staan zat ik ook niet op te wachten.

Moet zeggen dat ik het nogal ver gezocht en buitengewoon onbeschoft vind om op basis van dat ene gemiste punt maar moet roepen dat iemand (wij in dit geval) misschien wel dyslectisch of buitenlands zijn (of tussen de regels achterlijk) en maar hulp moeten zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Flix20 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:05:
[...]
Moet zeggen dat ik het nogal ver gezocht en buitengewoon onbeschoft vind om op basis van dat ene gemiste punt maar moet roepen dat iemand (wij in dit geval) misschien wel dyslectisch of buitenlands zijn (of tussen de regels achterlijk) en maar hulp moeten zoeken.
Heel bot gezegd: ja dat je hulp moet zoeken mag van je verwacht worden als je het om welke reden dan ook allemaal niet in korte tijd helder kan overzien. Het is de grootste uitgave in je leven. Een bedragje voor een externe deskundige kan er dan toch wel vanaf om je voor een miskoop te behoeden?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:12
Een makelaar heeft ook een zorgplicht, en mag de grootste "onzichtbare" punten best wel eens benoemen naar mijn idee. Sterker nog, bij een bezichtiging die we ooit gedaan hebben speelde het zelfde en ook daar werd het door de makelaar benoemd.

Ik denk dat het ook voor de verkoper en de makelaar belangrijk is. Al komt men er pas tijdens het tekenen achter, dan trekt men zich mogelijk weer terug en dan zijn de figuurlijke rapen gaar.

P.s. in de situatie die wij bekeken hadden, was het een dealbreaker voor ons. Men liep over je terras, langs je badkamerraam naar de eigen achterdeur. Nee dank je.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of iemand recentelijk een hypotheek heeft aangevraagd met IKB/EBB bij het salaris?

Ik heb zelf een ebb budget in mijn salaris die ik alleen kan laten uitbetalen of kan uitgeven aan vakantiedagen. Op mijn werkgeversverklaring wordt het aangegeven als een vast inkomen.

Ik weet dus dat hypotheekverstrekker het niet meerekenen als je er iets anders mee kan kopen, maar toch hoor en lees ik wel eens wisselende dingen van mensen die het wel is gelukt.

Iemand hier recent ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jss179
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-02-2024
Olivertwist278 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:17:
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of iemand recentelijk een hypotheek heeft aangevraagd met IKB/EBB bij het salaris?

Ik heb zelf een ebb budget in mijn salaris die ik alleen kan laten uitbetalen of kan uitgeven aan vakantiedagen. Op mijn werkgeversverklaring wordt het aangegeven als een vast inkomen.

Ik weet dus dat hypotheekverstrekker het niet meerekenen als je er iets anders mee kan kopen, maar toch hoor en lees ik wel eens wisselende dingen van mensen die het wel is gelukt.

Iemand hier recent ervaring mee?
Mijn ervaring is dat bij Aegon het EBB budget gewoon wordt meegenomen als salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
big bang schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:21:
Een makelaar heeft ook een zorgplicht, en mag de grootste "onzichtbare" punten best wel eens benoemen naar mijn idee. Sterker nog, bij een bezichtiging die we ooit gedaan hebben speelde het zelfde en ook daar werd het door de makelaar benoemd.

Ik denk dat het ook voor de verkoper en de makelaar belangrijk is. Al komt men er pas tijdens het tekenen achter, dan trekt men zich mogelijk weer terug en dan zijn de figuurlijke rapen gaar.

P.s. in de situatie die wij bekeken hadden, was het een dealbreaker voor ons. Men liep over je terras, langs je badkamerraam naar de eigen achterdeur. Nee dank je.
Maar voor die zorgplicht/informatieplicht is er dus juist de brochure vol belangrijke feiten over het aanbod. De verkoper van een snelle sportwagen zal ook niet het hoge benzineverbruik bovenaan in de advertentie zetten of melden dat de achterbank alléén geschikt is voor kinderen tot 6 jaar waarvan de benen geamputeerd zijn. Het brandstofverbruik en de 'beperkte' beenruimte staan wel bij de technische details achterin de folder. Vooraan gaat het vooral over het mooie design en de geweldige prestaties.

Wel is het natuurlijk zo dat als er recht van overpad is, de makelaar niet moet gaan melden dat er een tuin is met "bijzonder veel privacy" zonder direct daar achteraan iets over het recht van overpad te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:18
kan me niet voorstellen dat dat recht op overpad VOOR DE GEVEL afgedwongen kan worden. Je kan dus ook gewoon achterin, de laatste mete voor de sloot, vrijmaken en laten voor dat recht en de rest van je tuin dichtmaken en de privacy waarborgen

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bockelaar schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:26:
kan me niet voorstellen dat dat recht op overpad VOOR DE GEVEL afgedwongen kan worden. Je kan dus ook gewoon achterin, de laatste mete voor de sloot, vrijmaken en laten voor dat recht en de rest van je tuin dichtmaken en de privacy waarborgen
Mr Frank Visser: VOLLEDIGE UITSPRAAK FIJNAART

Mijn moeder kijkt altijd naar Mr Frank Visser, en deze herhaling kwam recent langs. Gaat over echt van overpad, slecht vastgelegd, nieuwe buren, overerfbaarheid enzovoort.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
jss179 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:36:
[...]

Mijn ervaring is dat bij Aegon het EBB budget gewoon wordt meegenomen als salaris.
Bedankt voor je response! Mag ik vragen waar jou ebb uit bestaat en hoe lang dit geleden was?

Mijn ebb kan ik bijv alleen uitgeven aan vakantiedagen of uitbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Bod gedaan gisteren, niets gehoord nog vandaag. Maar 4% overboden want hoger wou ik niet gaan. Nu zie je langzaam in dezelfde regio wat huizen verschijnen die wel duurder zijn maar compleet af zijn terwijl waarop mijn bod nu zit er genoeg gedaan moet worden. Als ze voor de vraagprijs gaan zou ik er zo inspringen maar die zullen ook nog wel overboden worden.

Lastig zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-06 21:37
AMARONE schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:45:
Bod gedaan gisteren, niets gehoord nog vandaag. Maar 4% overboden want hoger wou ik niet gaan. Nu zie je langzaam in dezelfde regio wat huizen verschijnen die wel duurder zijn maar compleet af zijn terwijl waarop mijn bod nu zit er genoeg gedaan moet worden. Als ze voor de vraagprijs gaan zou ik er zo inspringen maar die zullen ook nog wel overboden worden.

Lastig zeg :)
Wat was de deadline voor het bieden? Vaak geef je je bod door en hoor je na de deadline of je het geworden bent.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
3clectic schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:05:
[...]

Wat was de deadline voor het bieden? Vaak geef je je bod door en hoor je na de deadline of je het geworden bent.
Gisteren om 1700, vandaag is er om 1500 nog contact geweest dat ze er nog niet uit zijn. En de deadline is al verplaatst van vrijdag naar gisteren. Ondanks een offerte voor een hypotheek met lagere rente overweeg ik al bijna om de stekker eruit te trekken en voor die eigenlijk veel leukere optie te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 20:02
AMARONE schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Gisteren om 1700, vandaag is er om 1500 nog contact geweest dat ze er nog niet uit zijn. En de deadline is al verplaatst van vrijdag naar gisteren. Ondanks een offerte voor een hypotheek met lagere rente overweeg ik al bijna om de stekker eruit te trekken en voor die eigenlijk veel leukere optie te gaan.
Doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AMARONE schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Wat is er op tegen om ook nog een bod te doen bij een andere woning? Ja ethisch is anders, maar zij hebben al eens hun eigen deadline verzet.

Ivow85 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:12:
dat de achterbank alléén geschikt is voor kinderen tot 6 jaar waarvan de benen geamputeerd zijn.
*proest* _O-

Pagina: 1 ... 263 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7