Het kan alle kanten nog op natuurlijk. Ik denk dat een verder stijgende rente wel problematisch kan worden. Hoe de nieuwbouwprijzen nog omlaag kunnen is mij wel een raadsel. Dat kan denk ik alleen nog van de kavelprijzen af, maar een beetje projectontwikkelaar laat z'n kostbare kaveltjes met hetzelfde gemak onontwikkeld tot betere tijden.real_tweety schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:07:
[...]
Maar de lonen stijgen, prijs bouw materialen en de salarissen van bouwvakkers. Hoe kunnen dan de prijzen dalem?
Laapo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:28:
[...]
Het kan alle kanten nog op natuurlijk. Ik denk dat een verder stijgende rente wel problematisch kan worden. Hoe de nieuwbouwprijzen nog omlaag kunnen is mij wel een raadsel. Dat kan denk ik alleen nog van de kavelprijzen af, maar een beetje projectontwikkelaar laat z'n kostbare kaveltjes met hetzelfde gemak onontwikkeld tot betere tijden.
Laapo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:28:
[...]
Het kan alle kanten nog op natuurlijk. Ik denk dat een verder stijgende rente wel problematisch kan worden. Hoe de nieuwbouwprijzen nog omlaag kunnen is mij wel een raadsel. Dat kan denk ik alleen nog van de kavelprijzen af, maar een beetje projectontwikkelaar laat z'n kostbare kaveltjes met hetzelfde gemak onontwikkeld tot betere tijden.
Volgens mij kopen projectomtwikkekaars niet altijd (soms wel) zelf de grond maar via een A B C formule wordt het verkoop project door de gemeente overgedragen.Laapo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:28:
[...]
Het valt mij op dat dubbel modaal nu 400K hypotheek oplevert. Was dit eerder niet 500K of vergis ik me?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
modaal ink =38k en levert x2 375k op echter telt daar je vakantie geld nog niet mee en dat wisselt per branche voor je hypotheek telt het wel mee en zo kom je idd op 400k uit.sdk1985 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:47:
Het valt mij op dat dubbel modaal nu 400K hypotheek oplevert. Was dit eerder niet 500K of vergis ik me?
Eerst was dat hoger maar belangrijker nog je lasten op basis van dat bedrag zijn fors toegenomen ongeveer 1700 bruto p/m tel daar je gwl verzekering tv int mobiel bij op en je zit ruim boven de 2-2,5k vaste lasten met twee modale inkomens, heb je kinderen dan loopt dat snel hoger op.
netto verdiend modaal iets van 2300-2400 euro volgens mij.
Het zal dan misschien mijn beperkte regio zijn, maar ik zie nogal eens wat nieuwbouw-woningen op funda komen op k.k.-basis, die al doorverkocht worden door particulieren nog voordat ze opgeleverd worden. Door een scheiding bijvoorbeeld. En zonder uitzondering gaan deze allemaal voor meer dan de von-prijs + opties weg. Dan heb ik het dus niet over de von-prijs, die kan best belachelijk zijn, maar over het feit dat die woningen dus niet onder water staan als je er bij doorverkoop al meer voor kunt krijgen dan je zelf betaald hebt.Kju schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:52:
[...]
Het is niet zo onzinnig wat hij zegt. De meeste nieuwbouw die ik tegen kom is minder waard dan de v.o.n-prijs+opties. In vergelijking met bestaande bouw is nieuwbouw ten tijde van de aankoop inderdaad vaak 'onder water'. Ontwikkelaars en makelaars kunnen niet eens verklaren hoe ze aan hun koopsommen zijn gekomen. Uiteindelijk zegt de makelaar 'we hebben overgenomen wat de ontwikkelaar vraagt', de ontwikkelaar zegt 'eigenlijk doen we maar wat, als het maar zo veel mogelijk oplevert'.
Dat die nieuwbouwtransacties gewoon doorgaan is omdat de banken doorgaans niet laten taxeren. Af en toe vertrouwen ze het niet en eisen ze wel een taxatie, dan vallen ze door de mand. Soms zijn er wel projecten waar de koopsommen redelijk of zelfs te laag zijn. Dat is dan vaak omdat er veel vertraging heeft gezeten tussen publicatie en daadwerkelijk moment van verkoop. De markt heeft de prijs dan al ingehaald.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
"Onder water staan" = de verkoopwaarde van een woning is lager dan de hypotheek die er op rust.naitsoezn schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:26:
[...]
maar over het feit dat die woningen dus niet onder water staan als je er bij doorverkoop al meer voor kunt krijgen dan je zelf betaald hebt.
"Een woning" an sich kan dus sowieso niet onder water staan. Het hangt er namelijk maar helemaal vanaf hoe hij gefinancierd is (je weet niet of - en zo ja, hoeveel - "eigen geld" er gebruikt is voor de aankoop). Daarnaast - zoals vaker aangegeven - begin je tegenwoordig ook direct met aflossen van de hypotheek, waardoor de kans op "onder water staan" heel erg reduceert.
Losse pols-berekening: met 6 ton hypotheek annuïtair aflossen heb je na 2 jaar al weer meer dan 24k afgelost (en is er van je hypotheek dus minder dan 576k over). Stel dat de woningwaarde dan 4% daalt, sta je nogsteeds niet onder water: je kan je woning verkopen en hebt geen restschuld over.
(en bij nieuwbouw begin je al met aflossen zodra de grond overgedragen is - ruim voordat de woning opgeleverd word dus).
Maar dit begint meer een "theoretische" discussie over de woningmarkt te worden i.p.v. "Ervaring met een huis kopen", dus wellicht dat die discussie verder plaats kan vinden in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Daarom schrijf ik ooknaitsoezn schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:26:
[...]
Het zal dan misschien mijn beperkte regio zijn, maar ik zie nogal eens wat nieuwbouw-woningen op funda komen op k.k.-basis, die al doorverkocht worden door particulieren nog voordat ze opgeleverd worden. Door een scheiding bijvoorbeeld. En zonder uitzondering gaan deze allemaal voor meer dan de von-prijs + opties weg. Dan heb ik het dus niet over de von-prijs, die kan best belachelijk zijn, maar over het feit dat die woningen dus niet onder water staan als je er bij doorverkoop al meer voor kunt krijgen dan je zelf betaald hebt.
De woningen die k.k. worden verkocht zijn dan mogelijk al genoeg waard of worden niet volledig gefinancierd.Dat die nieuwbouwtransacties gewoon doorgaan is omdat de banken doorgaans niet laten taxeren. Af en toe vertrouwen ze het niet en eisen ze wel een taxatie, dan vallen ze door de mand.
[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 03-06-2022 09:58 ]
PSN: Kjujay
Ongeveer wel ja het is bruto factor x1,7 of zo plus stijging overige vaste lasten inflatie kom je een eind in de richting van 1,5 tot 2x zo veel in absolute netto lasten voor hetzelfde bedrag.ANdrode schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:21:
[...]
Er is 30-50K aan maximale leenruimte verdwenen terwijl de bruto kosten bijna verdubbeld zijn?
Daarom is het ook ongeloofwaardig dat de huizenprijzen nog hard zullen stijgen dit jaar, eerder vlakke lijn/ daling en dat is gok ik de reden dat het aanbod toeneemt en bezichtigingen en over biedingen afnemen.
De verstandige starter kijkt het even aan en de verstandige doorstromer zet zo snel mogelijk zijn huis in de verkoop om een zo hoog mogelijke overwaarde te pakken.
Goedemorgen,
Mogelijk ga ik volgende week een bod uitbrengen op een huis. Ik ben een alleenstaande starter. Voor het gat tussen mijn maximale hypotheek en de uiteindelijke taxatiewaarde, wil ik de starterslening inzetten bij de gemeente.
Als ik een bod doe, heb ik dus eigenlijk 2 voorbehouden: voorbehoud van financiering (hypotheek), en voorbehoud verkrijgen starterslening. Heeft er iemand hier ervaring met dat tweede voorbehoud opstellen in de brief/mail met je bod en zodadelijk in de voorlopige koopakte? Of kan ik dit bijvoorbeeld het beste aan een notaris vragen om op te stellen?
Voordat ik de toewijzing van de gemeente binnen heb ben ik al 2-8 weken verder, en dan moet ik hem nog officieel aanvragen bij de SVn. Die doorlooptijd is ongeveer een week. Dus moet je dan ook vermelden dat je +/- 3 maanden nodig hebt om de starterslening te verkrijgen?
Mogelijk ga ik volgende week een bod uitbrengen op een huis. Ik ben een alleenstaande starter. Voor het gat tussen mijn maximale hypotheek en de uiteindelijke taxatiewaarde, wil ik de starterslening inzetten bij de gemeente.
Als ik een bod doe, heb ik dus eigenlijk 2 voorbehouden: voorbehoud van financiering (hypotheek), en voorbehoud verkrijgen starterslening. Heeft er iemand hier ervaring met dat tweede voorbehoud opstellen in de brief/mail met je bod en zodadelijk in de voorlopige koopakte? Of kan ik dit bijvoorbeeld het beste aan een notaris vragen om op te stellen?
Voordat ik de toewijzing van de gemeente binnen heb ben ik al 2-8 weken verder, en dan moet ik hem nog officieel aanvragen bij de SVn. Die doorlooptijd is ongeveer een week. Dus moet je dan ook vermelden dat je +/- 3 maanden nodig hebt om de starterslening te verkrijgen?
De toewijzingsbrief van de gemeente had ik binnen vijf werkdagen in huis. Hoe snel de SVN kan werken weet ik niet want ik was met starterslening nog 50k overboden. Maargoed ik had bij mijn bod met voorbehoud gedaan van X aan hypotheek. Met toewijzingsbrief van de gemeente weet je dat als je qua inkomen en hoogte bod aan de starterslening voorwaarden voldoet de SVn die zal verstrekken.
Goedemiddag, ik ben aan het twijfelen over de juiste aanpak/strategie voor een woning die ik op het oog heb. Situatie is als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zou juist wel een eenmalig bod doen en ze X dagen geven om erover na te denken. Heb je niets mee te verliezen toch?TheDeuce schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:55:
Goedemiddag, ik ben aan het twijfelen over de juiste aanpak/strategie voor een woning die ik op het oog heb. Situatie is als volgt:
***members only***
Als ze er niet in meegaan kan je altijd nog meebieden met de rest.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb ooit van een nichtje van mijn moeder gekocht, en het andersom gedaan. Wel eerst een informele bezichtiging, daarna geheel formeel gegaan en afgesproken dat we pas weer familie waren als mijn bod geaccepteerd zou worden.TheDeuce schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:55:
***members only***
En dat is belangrijk. Er bleek bijvoorbeeld een Manta/Kwaaitaal (betonrot-risico) vloer in te zitten, iets wat mijn aankoopmakelaar zag in de kleine lettertjes. Als ik informeel was gegaan, was dat misschien nooit opgevallen. Het bleek geen probleemvloer te zijn, gelukkig en ik heb er 8.5 jaar met tevredenheid gewoond en leuk doorverkocht.
Ik zou dat hier ook doen. Die gunfactor is hun probleem en ik zou er niet op rekenen. Ik zou als ik hun was alles via verkoopmakelaar spelen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Een bod doen kan altijd, en als het voor hun goed is kan de makelaar de andere bezichtigingen afzeggen. Ik denk dat de verkopende makelaar juist blij mee is want dat scheelt 1 of 2 dagen werken voor het object.TheDeuce schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:55:
***members only***
Als lid van VEH zat ik er aan te denken om gebruik te maken van hun diensten met betrekking tot Hypotheekadvies. Iemand goede ervaringen met de adviestak van VEH? Ik las op de website dat hun adviestak 100% dochter is van VEH.
Een goede makelaar maakt van dat bod de vraagprijs als het op funda komt, en verteld bij de bezichtigingen dat de vraagprijs al geboden is. Als de verkopers het op de markt willen zetten is dat hun goed recht natuurlijk. Als ze het onderhands simpel en makkelijk hadden willen houden hadden ze een bedrag genoemd. Het risico voor hen is natuurlijk dat straks niemand het bedrag biedt dat ze voor ogen hadden en dan ben jij weer spekkoper.spijkerhoofd schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:20:
[...]
Een bod doen kan altijd, en als het voor hun goed is kan de makelaar de andere bezichtigingen afzeggen. Ik denk dat de verkopende makelaar juist blij mee is want dat scheelt 1 of 2 dagen werken voor het object.
Succes ermee, persoonlijk lijkt het mij leuker om aan mensen te verkopen die via via kent. Geef ook de verkopers een beeld van wat iemand met het huis gaat doen en zo. Hangt er maar net vanaf hoe je er in staat, mij zou 20k meer of minder niet zo veel boeien als het leuke kopers zijn maar de meeste mensen vragen zelfs geld als iemand in hun huis gaat zitten als ze op vakantie zijn dus ja.
Met leuke kopers bedoel je ook vreemden via via? Dan boeit 20k je niet?sprhnk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:58:
[...]
Een goede makelaar maakt van dat bod de vraagprijs als het op funda komt, en verteld bij de bezichtigingen dat de vraagprijs al geboden is. Als de verkopers het op de markt willen zetten is dat hun goed recht natuurlijk. Als ze het onderhands simpel en makkelijk hadden willen houden hadden ze een bedrag genoemd. Het risico voor hen is natuurlijk dat straks niemand het bedrag biedt dat ze voor ogen hadden en dan ben jij weer spekkoper.
Succes ermee, persoonlijk lijkt het mij leuker om aan mensen te verkopen die via via kent. Geef ook de verkopers een beeld van wat iemand met het huis gaat doen en zo. Hangt er maar net vanaf hoe je er in staat, mij zou 20k meer of minder niet zo veel boeien als het leuke kopers zijn maar de meeste mensen vragen zelfs geld als iemand in hun huis gaat zitten als ze op vakantie zijn dus ja.
Edit: voegt niks toe.
[ Voor 90% gewijzigd door PLAE op 06-06-2022 19:00 ]
Wij hebben in 2016 een hypotheek afgesloten via de adviseur van Eigen Huis. Wat ons zelf niet lukte, een hypotheek rechtstreeks bij de ING (niet mogelijk omdat een deel van ons inkomen uit een niet-vast contract kwam tenzij we 40k eigen geld in konden leggen), lukte de adviseur wel.CarbonCopy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:38:
Als lid van VEH zat ik er aan te denken om gebruik te maken van hun diensten met betrekking tot Hypotheekadvies. Iemand goede ervaringen met de adviestak van VEH? Ik las op de website dat hun adviestak 100% dochter is van VEH.
Omdat hij alle checks deed kon hij wel voor ons de hypotheek bij de ING onderbrengen. Blijkbaar hebben ze een goede naam bij de bank. Concurrerende tarieven, eerlijk verhaal (héél anders dan bij de Hypotheker, die ongevraagd adviseerde om de studieschuld niet op te geven...) en goed contact.
N=1 natuurlijk maar ik zou het van harte aanraden. Mocht je in de regio Haaglanden wonen kun je me wel een PM sturen voor de naam van de adviseur. Succes!
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Heb ze nu 2x gebruikt, in 2017 en 2021, en beide keren werkelijk niks op aan te merken gehad. Prima service, nu is het zelfs met beeldbellen nog relaxter, vond het echt helemaal prima.CarbonCopy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:38:
I have stability. The ability to stab.
Ik heb wel eens een bouwinspectie en een taxatie laten doen via veh ook beide prima.SmurfLink schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:26:
[...]
Heb ze nu 2x gebruikt, in 2017 en 2021, en beide keren werkelijk niks op aan te merken gehad. Prima service, nu is het zelfs met beeldbellen nog relaxter, vond het echt helemaal prima.
mja dan ook, een goede vriend heeft bewust 50k laten vliegen bij verkoop van zijn appartement in Amsterdam omdat hij liever een startend stel had als kopers dan een investeerder die iedereen de markt af kan drukken. Ik snap dat wel. Speelt mee overigens dat hij zich kapot ergerde aan korte termijn expats en airbnb verhuur waar hij veel overlast van had gehad. Het gaat er bij sommige mensen ook om hoe je het wil achterlaten voor de buurt.praliwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Met leuke kopers bedoel je ook vreemden via via? Dan boeit 20k je niet?Als je dat bedrag nu bij elkaar moet sparen en bedenkt hoe lang je daarover doet nog steeds niet?
Wij hebben in ons geval een goede relatie met al onze buren, en als ik hier ooit weg ga hou ik daar bij verkoop ook rekening mee maar dat moet ieder voor zich beslissen. Ik zou ook niet aan een potentiële verhuurder verkopen. Dan boeit die 20k echt niet, en laten we eerlijk wezen iedereen die 5 jaar of langer geleden gekocht heeft, is praktisch gezien staatsloterij winnaar dus het hoeft ook niet.
Toch maar eens een afspraak maken dan.SmurfLink schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:26:
[...]
Heb ze nu 2x gebruikt, in 2017 en 2021, en beide keren werkelijk niks op aan te merken gehad. Prima service, nu is het zelfs met beeldbellen nog relaxter, vond het echt helemaal prima.
Vind het heel nobel hoor. Maar ik en heel veel mensen moeten erg lang sparen voor 20k, laat staan 50k. Voor mij is het onvoorstelbaar. Als je sowieso al veel geld hebt zal het vast anders zijn. Voor de starters die op die manier iets gegund wordt is het natuurlijk top.sprhnk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:37:
[...]
mja dan ook, een goede vriend heeft bewust 50k laten vliegen bij verkoop van zijn appartement in Amsterdam omdat hij liever een startend stel had als kopers dan een investeerder die iedereen de markt af kan drukken. Ik snap dat wel. Speelt mee overigens dat hij zich kapot ergerde aan korte termijn expats en airbnb verhuur waar hij veel overlast van had gehad. Het gaat er bij sommige mensen ook om hoe je het wil achterlaten voor de buurt.
Wij hebben in ons geval een goede relatie met al onze buren, en als ik hier ooit weg ga hou ik daar bij verkoop ook rekening mee maar dat moet ieder voor zich beslissen. Ik zou ook niet aan een potentiële verhuurder verkopen. Dan boeit die 20k echt niet, en laten we eerlijk wezen iedereen die 5 jaar of langer geleden gekocht heeft, is praktisch gezien staatsloterij winnaar dus het hoeft ook niet.
Ik persoonlijk vind dit hetzelfde als je huis niet verkopen en 20k no strings attached aan een onbekende starter geven die op zoek is naar een huis, en dat zou ik ook nooit doen
Dit klinkt nogal vrijblijvend. Je beseft wel dat als je een bod doet, je het huis ook echt moet kopen voor dat bedrag als het bod geaccepteerd wordt? En dat je 10% betaalt als je er vanaf ziet of de financiering niet rond krijgt?
Ik lees op https://bieb.knab.nl/hypo...-huis-is-jouw-bod-bindend :m2011 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Dit klinkt nogal vrijblijvend. Je beseft wel dat als je een bod doet, je het huis ook echt moet kopen voor dat bedrag als het bod geaccepteerd wordt? En dat je 10% betaalt als je er vanaf ziet of de financiering niet rond krijgt?
Volgens de wet ben je pas verplicht het huis te kopen op het moment dat dit zwart-op-wit staat in het koopcontract en jij je handtekening hieronder zet. Ben je dus van gedachten veranderd en heb je nog niks getekend? Dan is er niks aan de hand en kun je jouw bod nog intrekken.
nee, dat werkt niet zo en dat moet je dus niet blijven herhalen. Dingen zijn bindend als je contracten afsluit, met een handtekening en dan nog 3 dagen bedenktijd enzo. Dus ja, een bod is nogal vrijblijvend ja.Zoals de persoon boven me ook al schrijft zie ik.m2011 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Waar komt toch dat idee vandaan dat een bod op een huis meteen een contract in bloed is
[ Voor 23% gewijzigd door Fr33z op 06-06-2022 20:50 ]
I stand corrected; juridisch was dit onjuist. Meer vanuit emotiebeheersing zou ik toch willen zeggen dat "een bod doen kan altijd" riskant kan zijn.Fr33z schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:49:
[...]
nee, dat werkt niet zo en dat moet je dus niet blijven herhalen. Dingen zijn bindend als je contracten afsluit, met een handtekening en dan nog 3 dagen bedenktijd enzo. Dus ja, een bod is nogal vrijblijvend ja.Zoals de persoon boven me ook al schrijft zie ik.
Waar komt toch dat idee vandaan dat een bod op een huis meteen een contract in bloed isHet is gewoon netjes omschreven: het enige dat telt is een schriftelijke koopovereenkomst met handtekeningen van beide partijen en daarna heeft de koper nog 72 uur om er zonder opgaaf van reden vanaf te zien.
Als je in die flow zit en snel daarna een voorlopig koopcontract tekent en niet in die 72 uur iets laat horen zit je er toch aan vast. En dus kopen of 10% betalen als je niet zelf actief een uitsluiting hebt geformuleerd.
Voor de volledig rationele koper geen probleem, maar er zijn genoeg mensen de goot in geraakt zijn door te makkelijk te denken over een grote financiële beslissing.
Daarom zet je er ook een voorbehoud van financiering in, anders ben je niet heul slim bezig mocht er onverhoopt iets gebeuren waardoor je de financiering niet rond krijgt.m2011 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Alhoewel ik maar een 25% hypotheek nodig heb (rest komt uit de spaartegoeden), heeft het toch ruim anderhalve maand geduurd voordat de hypotheekverstrekker het "aandurft". Intussen weten ze alles over me, op het aantal gaten in mijn ondergoed en schoenmaat nagambieter schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 03:10:
Vinden mensen het leuk als er ook over aankoop van huizen in andere landen wordt gesproken? Ik ben nu begonnen met de huisaankoop in Engeland, en het systeem is heel anders dan in Nederland.
...
Ik heb vorige week een bod geaccepteerd gekregen op een 3-slaapkamer woning met garage op 15 minuten fietsen van mijn werk. En ik woon in Guildford, dat is bijna net zo duur als London, aangezien het binnen de forenzenring zit, waar mensen huizen in de provincie Surrey kopen en met de trein naar het werk gaan in London. Omdat we ook een universiteit hebben, zijn woningen duur en vliegen ze als hete broodjes weg, tenminste, degenen met no chain.
Oftewel: het is weer een stap dichterbij gekomen...
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Na tijdenlang meelezen, mag ik eindelijk actief meedoen in dit topic: De huizenjacht is geopend.
Ik ga komende donderdag kijken bij een relatief nieuw vrijstaand huis (2010) in veghel, prijscategorie ~800.000
Als je op funda kijkt staan er in de 800+ range meerdere woningen in Veghel welke al lange tijd te koop staan, zelfs een vrijstaande nieuwbouw van 725 kk die al 5 weken te koop staat.
Desondanks ben ik bang dat net dit huis wel heel erg in trek gaat zijn, en ik alsnog in een "biddingwar" terecht kom. Ik heb vanochtend gebeld voor een afspraak (het huis is vrijdag op Funda gekomen), en de makelaar zei meteen al dat er erg veel interesse was.
Ik ben er van overtuigt dat de markt gaat stagneren of zelfs zakken (persoonlijke overtuiging), maar zal je net zien dat het huis dat ik wil tegen de stroom in zwemt. Eerst donderdag maar eens bezichtigen, en dan kijken hoe gek ik het wil maken met bieden.
Ik ga komende donderdag kijken bij een relatief nieuw vrijstaand huis (2010) in veghel, prijscategorie ~800.000
Als je op funda kijkt staan er in de 800+ range meerdere woningen in Veghel welke al lange tijd te koop staan, zelfs een vrijstaande nieuwbouw van 725 kk die al 5 weken te koop staat.
Desondanks ben ik bang dat net dit huis wel heel erg in trek gaat zijn, en ik alsnog in een "biddingwar" terecht kom. Ik heb vanochtend gebeld voor een afspraak (het huis is vrijdag op Funda gekomen), en de makelaar zei meteen al dat er erg veel interesse was.
Ik ben er van overtuigt dat de markt gaat stagneren of zelfs zakken (persoonlijke overtuiging), maar zal je net zien dat het huis dat ik wil tegen de stroom in zwemt. Eerst donderdag maar eens bezichtigen, en dan kijken hoe gek ik het wil maken met bieden.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Het is mooi als je dat probleemloos kunt doen. Voor de meeste mensen is 20 of 50k wel echt heel heel veel geld, wat je niet zomaar even weg kunt gooien (want dat is wat je doet...). En juist als je wilt doorgroeien naar een volgende woning is die overwaarde wel superfijn. Je hebt het over een complete verbouwing van je badkamer en keuken die je weggooit! Maar heel mooi dat als je dat op die manier kunt missen, het gebaar is wel nobel.sprhnk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:37:
[...]
mja dan ook, een goede vriend heeft bewust 50k laten vliegen bij verkoop van zijn appartement in Amsterdam omdat hij liever een startend stel had als kopers dan een investeerder die iedereen de markt af kan drukken. Ik snap dat wel. Speelt mee overigens dat hij zich kapot ergerde aan korte termijn expats en airbnb verhuur waar hij veel overlast van had gehad. Het gaat er bij sommige mensen ook om hoe je het wil achterlaten voor de buurt.
Wie m'n huis koopt boeit mij echt niet. Ik vertrek, en m'n buurtjes gaan ook ooit een keer verhuizen. Zit ik leuk rekening te houden met een superleuk koppel, zodat m'n buren leuke mensen hebben als nieuwe buren. Blijken zij geen klik te hebben

Exact expert nodig?
Verschil tussen een huis van 725 of van 800k kunnen kopen is dankzij de hogere rente een dingetje.... Niet onvoorspelbaar dat die van 725 wat meer in trek zal zijn. Maar, duimen! je weet het toch nooit.ConQuestador schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:11:
Na tijdenlang meelezen, mag ik eindelijk actief meedoen in dit topic: De huizenjacht is geopend.
Exact expert nodig?
Ja het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar gebruik je boeren verstand en bied datgene wat jij denkt dat het waard is.ConQuestador schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:11:
De reactie van de makelaar zou ik met een korreltje zout nemen; toen de taxateur langs kwam vroeg die aan mijn verkoopmakelaar "hoe was de interesse", reactie verkoopmakelaar "wij hebben het heel druk gehad, veel interesse". Realiteit was dat wij maar 11 kijkers hadden. Nu is dat opzich ook goed, maar als je het vergelijkt met een halfjaar terug waarbij je 20+ kijkers had..
Wij zijn nu naar een huis aan het kijken van rond een miljoen en onze aankoopmakelaar en taxateur hebben aangegeven dat ze adviseren een bod te doen van 100-125k onder vraagprijs. Ik zou misschien nog wel met 175-200k onder de vraagprijs willen beginnen.
Ik vind het heel lastig bieden in deze tijd. Ik geloof heilig dat de markt verder naar beneden gaat. Anderzijds willen we het huis gewoon graag kopen. Lastig lastig.
De verkopende makelaar geeft aan "tja, het is een vraagprijs" en "er zijn veel bezichtigingen". Alleen beide keren hebben we echt ruim een uur kunnen bezichtigen en moest hij komen voor onze bezichtiging en vertrok ook weer direct daarna.
Het is een vrij specifiek huis met een groot souterrain(120+m2) waar lang niet iedereen op zit te wachten volgens mij. Terwijl het mij juist leuk lijkt om daar onze kantoren/studie te maken en een mooie (soundproof)thuisbioscoop. Daarnaast een E label waardoor je makkelijk 600-800pm aan gas en elektra kwijt bent. ook weer een extra reden waardoor het waarschijnlijk minder in trek zal zijn(is mijn verwachting).
Ik vind het heel lastig bieden in deze tijd. Ik geloof heilig dat de markt verder naar beneden gaat. Anderzijds willen we het huis gewoon graag kopen. Lastig lastig.
De verkopende makelaar geeft aan "tja, het is een vraagprijs" en "er zijn veel bezichtigingen". Alleen beide keren hebben we echt ruim een uur kunnen bezichtigen en moest hij komen voor onze bezichtiging en vertrok ook weer direct daarna.
Het is een vrij specifiek huis met een groot souterrain(120+m2) waar lang niet iedereen op zit te wachten volgens mij. Terwijl het mij juist leuk lijkt om daar onze kantoren/studie te maken en een mooie (soundproof)thuisbioscoop. Daarnaast een E label waardoor je makkelijk 600-800pm aan gas en elektra kwijt bent. ook weer een extra reden waardoor het waarschijnlijk minder in trek zal zijn(is mijn verwachting).
Ik ben ook aan het kijken naar woningen van rond een miljoen. En ik geloof dat er op dit moment vaak een ton te veel voor wordt gevraagd. En stiekem vind ik sommige ook idd wel 200k te hoog geprijsd. Dus ook ik speel met het idee om zeker een ton lager te bieden.sbmuc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:57:
... huis ... van rond een miljoen ... adviseren een bod te doen van 100-125k onder vraagprijs. Ik zou misschien nog wel met 175-200k onder de vraagprijs willen beginnen.
Ben benieuwd naar de reacties als je 175k lager biedt. Hou ons op de hoogte.
Ik vind een souterrain fantastisch. Als het tenminste echt een souterrain is, en niet een kelder zonder ramen. Levert een hoop extra ruimte op.sbmuc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:57:
... met een groot souterrain(120+m2) ...
[ Voor 112% gewijzigd door Compuhair op 07-06-2022 12:03 ]
Morgen zit ik met een financieel(hypotheek) adviseur om exact te bespreken wat we maximaal kunnen krijgen aan hypotheek. Als we een bod gaan doen zal dat voor het weekend zijn.
souterrain heeft idd ramen
souterrain heeft idd ramen
[ Voor 7% gewijzigd door sbmuc op 07-06-2022 12:05 ]
Members only:
Inloggen
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Bij twijfel niet doen en naar ander gaan. Anders blijf je in het hele traject met de vraag klopt het wel zitten.True schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:27:
***members only***
Members only:
Inloggen
Apart om nu al te lezen dat men 1 a 2 ton onder de vraagprijs wilt bieden. Een half jaar geleden moest je nog 1 a 2 ton overbieden.. Gaat het zo snel in de prijsklasse van 1 miljoen?
True schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:27:
***members only***
Members only:
Inloggen
Ja, ik snap dat ook niet zo. Mijn gunfactor verdwijnt direct als ik me realiseer dat ik ruim 3 jaar élke maand een hele 500€ opzij moet leggen om 20k te krijgen. Zelfs als het dikke vrienden zijn. Ik ben niet achterlijkpraliwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Met leuke kopers bedoel je ook vreemden via via? Dan boeit 20k je niet?Als je dat bedrag nu bij elkaar moet sparen en bedenkt hoe lang je daarover doet nog steeds niet?

Het gaat echt om enorme bedragen.
Dit dus.
Echt, meen je dit? 20k boeit je niet?sprhnk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Ik mag mezelf dan misschien wel staatsloterijwinnaar noemen volgens jou (al staat er nog geen handtekening onder het (ver)koopcontract) maar 20k blijft enorm veel.
Ja, ik gun mijn buren ook graag leuke nieuwe buren en als het gaat over 1, 2, of 3k dan gaat de gunfactor echt wel meespelen maar bij 5k verschil tussen het beste bod en het 2e beste bod kijk ik niet meer naar wie mijn huis koopt.

Nu heb ik misschien makkelijk praten omdat ik in een rustige nieuwbouwwijk woon waar over het algemeen keurige nette gezinnen wonen en waar vrijwel geen investeerders, criminelen en overlastgevers zich op de markt bevinden dus in theorie is de kans hier toch al klein dat ik mijn buren vervelende nieuwe buren schenk. Maar kom op, 20k, dat is een hele leuke occasion, nieuwe keuken of een warmtepomp met zonnepanelen. Ik weet wel voor wie ik kies.
[ Voor 18% gewijzigd door Aomi op 07-06-2022 16:27 ]
Je kunt altijd nog aan je buren vragen of ze er 5k voor over hebben omdat je toevallig ter ore is gekomen dat het hoogste bod van een investeerder komt en het 2e beste bod van een jong starterskoppelAomi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Echt, meen je dit? 20k boeit je niet?![]()
Ik mag mezelf dan misschien wel staatsloterijwinnaar noemen volgens jou (al staat er nog geen handtekening onder het (ver)koopcontract) maar 20k blijft enorm veel.
Ja, ik gun mijn buren ook graag leuke nieuwe buren en als het gaat over 1, 2, of 3k dan gaat de gunfactor echt wel meespelen maar bij 5k verschil tussen het beste bod en het 2e beste bod kijk ik niet meer naar wie mijn huis koopt.
Dit dus.
Vergeef me, ik kom niet uit de randstad, maar wat is er eigenlijk mis met een investeerder?FunkyTrip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:28:
[...]
Je kunt altijd nog aan je buren vragen of ze er 5k voor over hebben omdat je toevallig ter ore is gekomen dat het hoogste bod van een investeerder komt en het 2e beste bod van een jong starterskoppel
Even kijkend naar mijn eigen huis, als iemand dit in de vrije sector wil verhuren hangt daar een prijskaartje aan waar ook niet echt vervelende mensen op afkomen (lijkt mij).
Verder is het ook geen woning waar met een verbouwing flink op verdient kan worden want het is 100% instapklaar.
En een jong starterskoppel kan ook elk weekend feestjes geven met harde muziek. Het wil niet perse zo zijn dat dat zulke voorbeeldige buren zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Aomi op 07-06-2022 16:31 ]
Ik vind beide keuzes begrijpelijk hoor maar, sommige mensen (zoals ik) staan er gewoon anders in. Dat kan meerdere redenen hebben, ik zou mij er gewoon niet lekker bij voelen mijn buren achter te laten met een investeerder als nieuwe buurman wetende dat er overlast aan kan hangen. Er zijn ook regio's zoals volendam waarbij het er soms nog strenger aan toe gaan voor nieuwe kopers. Ik heb ook nul begrip voor mensen die hun huis extra verhuren via airbnb, ook dat kan veel opleveren maar hebben ook veel mensen geen zin in om bepaalde redenen. Ik kan me zo voorstellen dat je zelf ook ergens een grens hebt waarbij ook iets niet of wel doet ook al kost het je wat omdat je je er beter over voelt.FunkyTrip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Ja, ik snap dat ook niet zo. Mijn gunfactor verdwijnt direct als ik me realiseer dat ik ruim 3 jaar élke maand een hele 500€ opzij moet leggen om 20k te krijgen. Zelfs als het dikke vrienden zijn. Ik ben niet achterlijk
Het gaat echt om enorme bedragen.
Rond het westland is de kans aanzienlijk dat daar ineens 4 polen wonen dan. Mijn nieuwe buren werden 3 wiet-rokende studenten toen het koppeltje wegtrok uit die woning en het huis verkocht aan een investeerder. Dat werd zelfs nog een dingetje met de bezichtigingen. Een buurvrouw die haar huis verkocht had zo bieders gemist omdat de hele gang sterk naar wiet rook. Ik moest dus expliciet vragen of ze even op datum X even niet wilden blowen omdat ik de bezichtigingen niet in de wietlucht wilde doen.Aomi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:30:
[...]
Vergeef me, ik kom niet uit de randstad, maar wat is er eigenlijk mis met een investeerder?
Even kijkend naar mijn eigen huis, als iemand dit in de vrije sector wil verhuren hangt daar een prijskaartje aan waar ook niet echt vervelende mensen op afkomen (lijkt mij).
Verder is het ook geen woning waar met een verbouwing flink op verdient kan worden want het is 100% instapklaar.
Dit dus.
Maar hoe bepaal je op voorhand wat voor koper wel geschikt is?sprhnk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:32:
[...]
Ik vind beide keuzes begrijpelijk hoor maar, sommige mensen (zoals ik) staan er gewoon anders in. Dat kan meerdere redenen hebben, ik zou mij er gewoon niet lekker bij voelen mijn buren achter te laten met een investeerder als nieuwe buurman wetende dat er overlast aan kan hangen. Er zijn ook regio's zoals volendam waarbij het er soms nog strenger aan toe gaan voor nieuwe kopers. Ik heb ook nul begrip voor mensen die hun huis extra verhuren via airbnb, ook dat kan veel opleveren maar hebben ook veel mensen geen zin in om bepaalde redenen. Ik kan me zo voorstellen dat je zelf ook ergens een grens hebt waarbij ook iets niet of wel doet ook al kost het je wat omdat je je er beter over voelt.
Mogen dat alleen jonge Nederlandse heterokoppels zijn die ergens tussen de 20 en 30 jaar oud zijn en allebei 40 uur per week werken? Die kunnen geen overlast geven?
Of een leuk motivatiebriefje overtuigt je dat het rustige, nette mensen zijn?
Ik vind het lastig.
Mja tuurljk maar doorgaans niet elk weekend en er is dat en er is verhuur op airbnb waarbij er elke avond ook doordeweeks vrijgezellen feesten met dronken engelsen waar je overheen moet stappen en de trappenhuis elke week wel een keer wordt ondergekotst (dit gebeurde dus bij een vriend van ons die nu is vertrokken uit amsterdam).Aomi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:30:
[...]
Vergeef me, ik kom niet uit de randstad, maar wat is er eigenlijk mis met een investeerder?
En een jong starterskoppel kan ook elk weekend feestjes geven met harde muziek. Het wil niet perse zo zijn dat dat zulke voorbeeldige buren zijn.
De constructie die ook veel voorkwam was deels aan expats voor 6-9 maanden en dan in de zomermaanden vakantie verhuur. De meeste gemeente zijn hier gelukkig nu wat strenger op. Maar onderschat niet hoe ellendig dit kan zijn als dit naast je gebeurd dag in dag uit het is echt wel relaxter als je buren net iets meer binding met het gebied hebben.
~45K bruto. Toch wel een paar maanden werken voor de meeste lezers hier.Aomi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Echt, meen je dit? 20k boeit je niet?![]()
Bij dit soort bedragen zou ik terughoudend zijn met gunfactor (gun je de koper een gratis tweedehands cabrio?)
Haha zo nou hoef je het ook niet te nemen maar ik weet dat het voor verschillende verkopers mee speelt wie er ongeveer koopt om verschillende redenen.Aomi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:35:
[...]
Maar hoe bepaal je op voorhand wat voor koper wel geschikt is?
Mogen dat alleen jonge Nederlandse heterokoppels zijn die ergens tussen de 20 en 30 jaar oud zijn en allebei 40 uur per week werken? Die kunnen geen overlast geven?
Of een leuk motivatiebriefje overtuigt je dat het rustige, nette mensen zijn?
Ik vind het lastig.
Ah oke. Nou, vergeef me mijn naïviteit, het zou me verbazen als er toeristen bestaan die mijn huis willen huren voor een paar dagen (of een investeerder die denkt mijn huis te kunnen verhuren aan toeristen).sprhnk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:42:
[...]
Mja tuurljk maar doorgaans niet elk weekend en er is dat en er is verhuur op airbnb waarbij er elke avond ook doordeweeks vrijgezellen feesten met dronken engelsen waar je overheen moet stappen en de trappenhuis elke week wel een keer wordt ondergekotst (dit gebeurde dus bij een vriend van ons die nu is vertrokken uit amsterdam).
De constructie die ook veel voorkwam was deels aan expats voor 6-9 maanden en dan in de zomermaanden vakantie verhuur. De meeste gemeente zijn hier gelukkig nu wat strenger op. Maar onderschat niet hoe ellendig dit kan zijn als dit naast je gebeurd dag in dag uit het is echt wel relaxter als je buren net iets meer binding met het gebied hebben.
Zal wel een verschilletje zijn met de randstad tov hier.
sprhnk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:44:
[...]
Haha zo nou hoef je het ook niet te nemen maar ik weet dat het voor verschillende verkopers mee speelt wie er ongeveer koopt om verschillende redenen.
Members only:
Inloggen
Zo moet je eigenlijk niet rekenen. Als je 500-1000 euro opzij kunt zetten per maand is het járen werken voor de meeste lezers hier.ANdrode schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:42:
[...]
~45K bruto. Toch wel een paar maanden werken voor de meeste lezers hier.
Bij dit soort bedragen zou ik terughoudend zijn met gunfactor (gun je de koper een gratis tweedehands cabrio?)
Dit dus.
Succes met 1000 per maand opzij zetten als je particulier huurt. Of 500 al.... dat haal je met een modaal salaris niet, zeker niet alleenstaand of met kinderen.FunkyTrip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Zo moet je eigenlijk niet rekenen. Als je 500-1000 euro opzij kunt zetten per maand is het járen werken voor de meeste lezers hier.
Ik snap sowieso niet hoe je op 2 sub-modale salarissen in de randstad kunt overleven als je ook nog eens kinderen hebt/wilt. Hoe doe je dat?
Dat ook. Het zijn bedragen die je als je niet extreem vermogend bent eigenlijk niet weg kan geven.FunkyTrip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Zo moet je eigenlijk niet rekenen. Als je 500-1000 euro opzij kunt zetten per maand is het járen werken voor de meeste lezers hier.
En de andere kant op is het dus een bonus van veel maanden werk die je weggeeft aan de koper. Of een paar maanden aan gekochte vakantiedagen.
Het is heel aardig voor de koper in ieder geval
We moeten natuurlijk nog zien dat zo'n laag bod ook het winnende bod wordt, maar in het algemeen heb je in die prijsklasse wel vrij veel kopers die in dat segment kunnen shoppen door overwaarde in eigen huis. Zeg maar gratis geld wat er afgelopen vijf jaar is bijgekomen. Als dat ineens onder druk staat (of in ieder geval onzeker is), en de maandlasten voor de hypotheek zijn fors hoger, dan kan ik me zo voorstellen dat een substantieel deel van de kandidaat kopers in dat segment een stap terug moet doen.Reiziger88 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:05:
Apart om nu al te lezen dat men 1 a 2 ton onder de vraagprijs wilt bieden. Een half jaar geleden moest je nog 1 a 2 ton overbieden.. Gaat het zo snel in de prijsklasse van 1 miljoen?
Maar dat gaat niet direct met 100-200k lijkt me.
Ik hoef niet te verhuizen.Reiziger88 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:05:
Als het te duur wordt wacht ik wel op de kavels die over een paar weken worden aangeboden in een ander deel van de wijk.
En eigenlijk vind ik dat een vrijstaande woning de waarde heeft van de grondprijs + bouwkosten + keuken + badkamer + een klein beetje locatie.
Dus ik weiger veel meer te betalen voor een bestaande woning.
Ik denk ook dat de huidige prijzen niet houdbaar zijn. Dus ik weiger mee te gaan in de gekte. Dus wie weet heb ik geluk en wordt een laag bod geaccepteerd. Wie weet heb ik geluk en heb ik straks een kavel.
En anders blijf ik lekker zitten waar ik zit.
100-200k onder de vraagprijs is best fors, kom je dan niet in de buurt van beduidend kleinere/minder mooie woningen?sbmuc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:57:
Wij zijn nu naar een huis aan het kijken van rond een miljoen en onze aankoopmakelaar en taxateur hebben aangegeven dat ze adviseren een bod te doen van 100-125k onder vraagprijs. Ik zou misschien nog wel met 175-200k onder de vraagprijs willen beginnen.
Bij ons kost 2 kap bv 800k (nu nog steeds), dus dan heeft het weinig zin om 800-850k voor een vrijstaande woning te bieden.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het eerste bericht hier was dat de huizen al onder water staan, nu gaat ie bieden op een huis van bijna een miljoen en adviseren ze hem 150k onder de vraagprijs te bieden, maar moet nog wel praten met een adviseur wat mogelijk is.Sport_Life schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:08:
[...]
100-200k onder de vraagprijs is best fors, kom je dan niet in de buurt van beduidend kleinere/minder mooie woningen?
Bij ons kost 2 kap bv 800k (nu nog steeds), dus dan heeft het weinig zin om 800-850k voor een vrijstaande woning te bieden.
Ik vindt 150k eronder fors en klinkt ook wel als een gok.
Oh ja ik zie het nu hehe. Dat lijkt me wel een groot nadeel van deze tijd je woning verkopen, van die lui die komen kijken bij een woning die net op de markt is en dan 200k onder de vraagprijs biedenVorkie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Het eerste bericht hier was dat de huizen al onder water staan, nu gaat ie bieden op een huis van bijna een miljoen en adviseren ze hem 150k onder de vraagprijs te bieden, maar moet nog wel praten met een adviseur wat mogelijk is.

Maak je daar je hele huis voor schoon...
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2022 21:06 ]
Tja net nieuw jaarcijfers, als ondernemer zijnde werkt het wat anders dan in loondienst. We willen het huis graag, maar we wonen hier ook prima. Alleen dit is een rijtjeshuis 135m2, dat vrijstaand 350m2 huis 800+m2 grond. Ach we gaan het zien, ik ga mij er niet te druk over makenVorkie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Het eerste bericht hier was dat de huizen al onder water staan, nu gaat ie bieden op een huis van bijna een miljoen en adviseren ze hem 150k onder de vraagprijs te bieden, maar moet nog wel praten met een adviseur wat mogelijk is.
En omdat we comfortabel wonen kan ik ook een beetje brutaal zijn in het bieden. Wij hebben geen haast.
En ja, ik geloof echt dat iedereen die afgelopen maanden heeft gekocht ‘onder water staat’. Maar dat is meer voor het huizenmarkt ontwikkelingen topic..
Ook wij zouden onder water staan als we dit gaan kopen, maar dat vind ik prima. Ik kan het goed betalen, dat ik een vergelijkbaar huis over 1-2 jaar voor 1-2 ton minder zou kunnen kopen maakt over een periode van 30 jaar niks uit voor ons. Echter de mensen die een ‘tussenhuis’ gekocht hebben of gaan kopen…
Wij hebben december 2021 gekocht (en verkocht) en ik weet 100% zeker dat we niet onder water staan.. Als dat wel zou zijn zou ik meteen 2 woningen erbij kopen voor de verhuursbmuc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:17:
[...]
En ja, ik geloof echt dat iedereen die afgelopen maanden heeft gekocht ‘onder water staat’. Maar dat is meer voor het huizenmarkt ontwikkelingen topic..
Ik denk dat je bedoelde dat de waarde inmiddels lager is dan de aankoopprijs? Dat denk ik wel, geldt overigens ook voor de woning die we verkochten
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2022 22:00 ]
Als het niet erg is als je de woning misloopt kun je altijd significant lager bieden. Er zit lucht in de markt, waarbij met name in dat segment de verkoopsnelheid al wat lager is. Dat in combinatie met stijgende rente en wat onrust over welke kant de markt op gaat kan een verkoper best wel toe zetten om genoegen te nemen met wat minder overwaarde. Maar je loopt wel het risico dat je volstrekt ongeloofwaardig overkomt en ze het direct afkappen.Compuhair schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:00:
[...]
Ik ben ook aan het kijken naar woningen van rond een miljoen. En ik geloof dat er op dit moment vaak een ton te veel voor wordt gevraagd. En stiekem vind ik sommige ook idd wel 200k te hoog geprijsd. Dus ook ik speel met het idee om zeker een ton lager te bieden.
Ben benieuwd naar de reacties als je 175k lager biedt. Hou ons op de hoogte.
[...]
Ik vind een souterrain fantastisch. Als het tenminste echt een souterrain is, en niet een kelder zonder ramen. Levert een hoop extra ruimte op.
Zelf kijk ik ook al een tijdje naar een prachtig huis in die range, staat al lang te koop, erfgenamen verkopen zonder enige vorm van hypotheek. Kans is groot dat ik daar ook maar eens 150k onder de vraagprijs biedt, want energie technisch een dramatisch huis. Lukt het niet, prima want zit hier niet op de wipstoel. Lukt het wel dan baal ik want dan moet ik flink aan de klus
Idd, marktwaarde onder hypotheek bedrag. Het zou ook heel gezond zijn voor de markt.
Dat je na 2 dagen op funda de makelaar belt voor een bezichtiging er al geen plek meer is natuurlijk gekkenhuis.
Je merkt(merkte) dat makelaars lui werden. We hebben er ook eentje gehad die 15 minuten te laat was, wij bezichtiging doen. En na 30 minuten of we konden opschieten want de volgende is er bijna. Oh ja, je moet binnen 2 dagen een bod doen anders heb je geen kans. Fijne dag verder… Ik koop geen fiets…
Nu zie ik dingen zoals e-mails van makelaars dat de markt aan het afkoelen is. Makelaars die meer tijd voor je maken. Huizen die opnieuw op de markt worden gezet voor een lager bedrag. Je ziet ook in het verkoop topic dat de bezichtigen een stuk minder zijn. Op korte termijn zullen de mensen die vaak hebben mis gegrepen toch nog een hoog bod doen terwijl dit niet/minder snel nodig is. Maar ook dat zal snel afgelopen zijn.
Het probleem is ook natuurlijk dat de cijfers voor huizen heel erg achterlopen. Het kan er nu nog rooskleurig uitzien terwijl de markt in de werkelijkheid dicht zit. Wij kunnen het niet weten.. Time will tell. Het is ook natuurlijk maar een (educated) guess.
Dat je na 2 dagen op funda de makelaar belt voor een bezichtiging er al geen plek meer is natuurlijk gekkenhuis.
Je merkt(merkte) dat makelaars lui werden. We hebben er ook eentje gehad die 15 minuten te laat was, wij bezichtiging doen. En na 30 minuten of we konden opschieten want de volgende is er bijna. Oh ja, je moet binnen 2 dagen een bod doen anders heb je geen kans. Fijne dag verder… Ik koop geen fiets…
Nu zie ik dingen zoals e-mails van makelaars dat de markt aan het afkoelen is. Makelaars die meer tijd voor je maken. Huizen die opnieuw op de markt worden gezet voor een lager bedrag. Je ziet ook in het verkoop topic dat de bezichtigen een stuk minder zijn. Op korte termijn zullen de mensen die vaak hebben mis gegrepen toch nog een hoog bod doen terwijl dit niet/minder snel nodig is. Maar ook dat zal snel afgelopen zijn.
Het probleem is ook natuurlijk dat de cijfers voor huizen heel erg achterlopen. Het kan er nu nog rooskleurig uitzien terwijl de markt in de werkelijkheid dicht zit. Wij kunnen het niet weten.. Time will tell. Het is ook natuurlijk maar een (educated) guess.
Een beetje leuk huis is binnen 1 dag Funda weg hoor, dat gebeurt nog steeds veel. Wij krijgen overigens vrijwel altijd maar 20 minuten om te kijken. Ook niet zeldzaam: Donderdagmiddag kijken, vrijdag voor 12:00 uur moet het bod binnen zijn.sbmuc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:34:
Idd, marktwaarde onder hypotheek bedrag. Het zou ook heel gezond zijn voor de markt.
Vraagje: Waarom doen makelaars dit:
En met dit bedoel ik natuurlijk: Foto's extreem oprekken. We letten er nu extra op, maar we zijn al een paar keer fors teoleurgesteld. Dat je aankomt en direct ziet dat de woonkamer lang niet zo ruim is als het op de foto's leek en de tuin lang niet zo diep. Huizen kopen is een groot deel emotie, we hebben veel meer biedingen (en hogere) gedaan op huizen die enorm meevielen en 0 biedingen op huizen die tegenvielen. Ik snap dat ze het groter willen laten lijken dan het is, maar ik denk dat ze daarmee de plank hard mis slaan. Erg zuiver vind ik het ook niet, maar goed, de makelaarswereld is sowieso niet erg zuiver.
https://www.funda.nl/koop...ompidousingel-21/#foto-24
![]() | ![]() |
En met dit bedoel ik natuurlijk: Foto's extreem oprekken. We letten er nu extra op, maar we zijn al een paar keer fors teoleurgesteld. Dat je aankomt en direct ziet dat de woonkamer lang niet zo ruim is als het op de foto's leek en de tuin lang niet zo diep. Huizen kopen is een groot deel emotie, we hebben veel meer biedingen (en hogere) gedaan op huizen die enorm meevielen en 0 biedingen op huizen die tegenvielen. Ik snap dat ze het groter willen laten lijken dan het is, maar ik denk dat ze daarmee de plank hard mis slaan. Erg zuiver vind ik het ook niet, maar goed, de makelaarswereld is sowieso niet erg zuiver.
Precies wat je zegt, het lokt jou om te komen bezichtigen. In jouw geval zit de nood niet hoog dus doe je er niks mee, maar bij andere mensen komt de emotionele investering er dan bij kijken, een veel voorkomende drogreden. Ik ben nu al hier en heb het al bezichtigd, dus tja dat het iets kleiner lijkt maakt dan wat minder uit, nu moet ik wel een bod doen.supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:10:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Verwijderd
Dingen mooier laten zijn dan ze zijn, is niet voorbehouden aan makelaars hoor. Dat is een vaker voorkomend trekje onder mensen die iets moeten verkopen. Dit is op zich best een ruime woning (helaas wel de standaard balzaal als woonkamer in een verder niet heel groot huis) en dat wil die makelaar natuurlijk maximaal benutten. Perceel is ook niet echt klein te noemen voor een dergelijk huis.supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:10:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zullen best mensen op afhaken, maar er zullen er ook genoeg zijn die de foto's al met deze wetenschap in het achterhoofd bekijken en dus met lagere verwachtingen aankomen.
12 jaar geleden kochten wij onze vorige woning. Dan ga je dus voorkeurslijstjes maken voor het plannen van bezichtigingen (ja, in die tijd kon je gewoon overal gaan bezichtigen). Dat doe je op basis van de advertenties op Funda. Van een kennis kregen wij heel laat in het proces een "tip" binnen. "Daar moet je eens gaan kijken, dat is echt iets voor jullie." Dat was dus precies de woning die echt helemaal onderaan ons voorkeurslijstje bungelde en waarvan we zoiets hadden van "als we nog wat tijd over hebben, gaan we daar misschien ook wel even kijken". 3x raden welk huis we gekocht hebben.....
Dat ligt wel aan de locatie / prijs natuurlijk. Huizen van 8ton - 1,2 miljoen waar wij naar kijken merk ik dat we wel iets meer tijd krijgen. Daaronder idd minder tijd en meer bezichtingen.supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:04:
[...]
Een beetje leuk huis is binnen 1 dag Funda weg hoor, dat gebeurt nog steeds veel. Wij krijgen overigens vrijwel altijd maar 20 minuten om te kijken. Ook niet zeldzaam: Donderdagmiddag kijken, vrijdag voor 12:00 uur moet het bod binnen zijn.
Mede om die reden hebben wij zelfs een koop afgeketst. Enorm onder druk gezet voelen toch bieden, winnen, dan spijt krijgen want: wat hebben we in vredesnaam gekocht?supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:04:
[...]
Een beetje leuk huis is binnen 1 dag Funda weg hoor, dat gebeurt nog steeds veel. Wij krijgen overigens vrijwel altijd maar 20 minuten om te kijken. Ook niet zeldzaam: Donderdagmiddag kijken, vrijdag voor 12:00 uur moet het bod binnen zijn.
Maar huizen gaan nog steeds als warme broodjes. De markt koelt wat af en we zullen voorlopig geen +20% per jaar zien. Lijkt me niet zo erg. Afvlakken en wat in al eerder zei dat vraagprijzen weer vraagprijzen zijn ipv vr pr +50k moet je minimale startbod zijn, is een gezonde ontwikkeling.
Tekorten zijn er, rentes zijn nog steeds laag - ik zet m nu ook 15/20 jaar vast want bij een stijging naar 8% kan ik de hypotheek gewoon meenemen naar volgend huis, dan ben in spekkoper, ook in deze dure markt.
Ergens bizar toch, dat je klantvriendelijker geholpen wordt bij de aanschaf van een koffiezetapparaat dan bij het uitgeven van een miljoen...sbmuc schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:41:
Dat ligt wel aan de locatie / prijs natuurlijk. Huizen van 8ton - 1,2 miljoen waar wij naar kijken merk ik dat we wel iets meer tijd krijgen. Daaronder idd minder tijd en meer bezichtingen.
Ben meerdere keren uitgeloot nog nieuwbouw, complexe financiële analyses moeten inleveren en er kan niet eens een gepersonaliseerde afwijzing vanaf.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Helemaal eens, als we gepushed worden dan zijn we ook snel weg bij zo een makelaar. Ik ga niet na 1 bezichting van 30 minuten 7 ton uitgeven. Dat is hoe je vergissingen maakt met het kopen van je huis..hoevenpe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:46:
[...]
Ergens bizar toch, dat je klantvriendelijker geholpen wordt bij de aanschaf van een koffiezetapparaat dan bij het uitgeven van een miljoen...
Ben meerdere keren uitgeloot nog nieuwbouw, complexe financiële analyses moeten inleveren en er kan niet eens een gepersonaliseerde afwijzing vanaf.
Ik knap hier echt direct op af. De makelaarswereld is toch al erg schimmig, ik verdenk een makelaar die dit soort foto's plaats er automatisch van dat ze daar goed tussen passen. Kijken kost waanzinnig veel tijd, dit soort advertenties ga ik geen energie in steken.SmurfLink schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:34:
[...]
Precies wat je zegt, het lokt jou om te komen bezichtigen. In jouw geval zit de nood niet hoog dus doe je er niks mee, maar bij andere mensen komt de emotionele investering er dan bij kijken, een veel voorkomende drogreden. Ik ben nu al hier en heb het al bezichtigd, dus tja dat het iets kleiner lijkt maakt dan wat minder uit, nu moet ik wel een bod doen.
Mijn vriendin en ik huren allebei, we hebben nu al van een aantal makelaars gehoord dat we hierover moeten liegen. Waarom? De verkoper is gebaat bij huurders, makkelijk/snel/flexibel opzeggen namelijk, maar de makelaar niet. De koper heeft zelf geen huis om te verkopen en is dus geen potentiële klant. Er zijn dus blijkbaar makelaars die een bod van ons gewoon niet aan een verkoper voorleggen, hoe hoog ook, als er een bod is van mensen die een huis te verkopen hebben.
Ik gok dat er een andere reden was om erover te liegen. Namelijk dat je behoorlijk spaargeld nodig hebt (of had) om het verschil tussen vraagprijs en koopprijs te overbruggen.supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:12:
[...]
Ik knap hier echt direct op af. De makelaarswereld is toch al erg schimmig, ik verdenk een makelaar die dit soort foto's plaats er automatisch van dat ze daar goed tussen passen. Kijken kost waanzinnig veel tijd, dit soort advertenties ga ik geen energie in steken.
Mijn vriendin en ik huren allebei, we hebben nu al van een aantal makelaars gehoord dat we hierover moeten liegen. Waarom? De verkoper is gebaat bij huurders, makkelijk/snel/flexibel opzeggen namelijk, maar de makelaar niet. De koper heeft zelf geen huis om te verkopen en is dus geen potentiële klant. Er zijn dus blijkbaar makelaars die een bod van ons gewoon niet aan een verkoper voorleggen, hoe hoog ook, als er een bod is van mensen die een huis te verkopen hebben.
Dat gaat wat makkelijker met overwaarde uit de woning.
Hoewel de koopprijs nu dichter bij de taxatiewaarde zit denk ik.
Nee, dit was de reden die de makelaars (2x aankoop, 1x verkoop) zelf gaven. Het is nog steeds erg moeilijk voor makelaars om huizen te vinden om te verkopen, dus ze hopen kopende partijen aan zich te verbinden in de hoop dat ze ook hun huis bij hen verkopen.Sport_Life schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:25:
[...]
Ik gok dat er een andere reden was om erover te liegen. Namelijk dat je behoorlijk spaargeld nodig hebt (of had) om het verschil tussen vraagprijs en koopprijs te overbruggen.
Dat gaat wat makkelijker met overwaarde uit de woning.
Hoewel de koopprijs nu dichter bij de taxatiewaarde zit denk ik.
VBO of NVM makelaars? Lijkt mij dat je dit in elk geval moet melden. Het doorgeven van biedingen is zo ongeveer het belangrijkste wat een makelaar moet doen.supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Nee, dit was de reden die de makelaars (2x aankoop, 1x verkoop) zelf gaven. Het is nog steeds erg moeilijk voor makelaars om huizen te vinden om te verkopen, dus ze hopen kopende partijen aan zich te verbinden in de hoop dat ze ook hun huis bij hen verkopen.
Ik heb twee keer vanuit huur een woning gekocht maar ik heb dit nog nooit gehoord.
Ik zou trouwens ook nooit mijn woning verkopen bij een makelaar waar ik een huis heb gekocht. Stel dat je een geschil krijgt na aankoop van je woning, dan heb je dus ruzie met je verkoopmakelaar.
Dit werd ons 2x telefonisch verteld (informeren voor een aankoopmakelaar) en 1x door de verkopende makelaar bij een bezichtiging.Kalentum schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:57:
[...]
VBO of NVM makelaars? Lijkt mij dat je dit in elk geval moet melden. Het doorgeven van biedingen is zo ongeveer het belangrijkste wat een makelaar moet doen.
Ik heb twee keer vanuit huur een woning gekocht maar ik heb dit nog nooit gehoord.
Ik zou trouwens ook nooit mijn woning verkopen bij een makelaar waar ik een huis heb gekocht. Stel dat je een geschil krijgt na aankoop van je woning, dan heb je dus ruzie met je verkoopmakelaar.
Ik hou voor de huizen waar we op geboden hebben bij, voor zover er iets werkt bij het Kadaster, bij waarvoor ze uiteindelijk weggegaan zijn. Ik ben data-analyst en dat vertel ik ook bij elke bezichtiging tegenwoordig incl het bijhouden waar huizen voor gaan. Met name 1 klushuis waar we 35k op verboden hadden geloof ik namelijk gewoon niets van. Maar het duurt erg lang, de SMS methode van het Kadaster werkt sowieso niet en wat dan? We krijgen het huis er niet alsnog mee.
Of dat je denkt dat alles rond is, maar een excel zegt dat het 10eu goedkoper kan op een bedrag van 600.000 en daarmee de koop afblaast.Sport_Life schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Oh ja ik zie het nu hehe. Dat lijkt me wel een groot nadeel van deze tijd je woning verkopen, van die lui die komen kijken bij een woning die net op de markt is en dan 200k onder de vraagprijs bieden.
Maak je daar je hele huis voor schoon...
PSN: Flix20-NL
Verwijderd
Waarom vertel jij de makelaar van een ander hoe je je huisvesting momenteel regelt? Dat gaat hem kort gezegd geen bal aan. Ik hang altijd gewoon een kletsverhaal op als ze dat soort dingen gaan vragen. Je doet gewoon hetzelfde als de makelaar; maak er een mooi verhaaltje van.supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:28:
[...]
Dit werd ons 2x telefonisch verteld (informeren voor een aankoopmakelaar) en 1x door de verkopende makelaar bij een bezichtiging.
Ik hou voor de huizen waar we op geboden hebben bij, voor zover er iets werkt bij het Kadaster, bij waarvoor ze uiteindelijk weggegaan zijn. Ik ben data-analyst en dat vertel ik ook bij elke bezichtiging tegenwoordig incl het bijhouden waar huizen voor gaan. Met name 1 klushuis waar we 35k op verboden hadden geloof ik namelijk gewoon niets van. Maar het duurt erg lang, de SMS methode van het Kadaster werkt sowieso niet en wat dan? We krijgen het huis er niet alsnog mee.
Koopsommen bijhouden om te kijken of de makelaar jouw bod wel doorgeeft is redelijk zinloos. Prijs is maar 1 factor. Wie weet had een ander een lager bod met betere voorwaarden. Toen we laatst de erfenis van de opa van mijn vrouw moesten afhandelen, is ook niet voor het hoogste bod gekozen. Volgens mij is dat zelfs het op 2 na hoogste bod geworden (lagen wel redelijk dicht bij elkaar), omdat die mensen boden zonder enig voorbehoud (hadden ook geen hypotheek nodig) en de datum van overdracht werd bepaald door de snelheid van de notaris. Geld lag gewoon klaar, als het aan de kopers lag: morgen.
Dat vertelden we in het begin omdat ernaar gevraagd werd en liegen/eromheen draaien niet in onze aard zit. Tegenwoordig verwoorden we het gewoon wat creatiever.Verwijderd schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:45:
[...]
Waarom vertel jij de makelaar van een ander hoe je je huisvesting momenteel regelt? Dat gaat hem kort gezegd geen bal aan. Ik hang altijd gewoon een kletsverhaal op als ze dat soort dingen gaan vragen. Je doet gewoon hetzelfde als de makelaar; maak er een mooi verhaaltje van.
Koopsommen bijhouden om te kijken of de makelaar jouw bod wel doorgeeft is redelijk zinloos. Prijs is maar 1 factor. Wie weet had een ander een lager bod met betere voorwaarden. Toen we laatst de erfenis van de opa van mijn vrouw moesten afhandelen, is ook niet voor het hoogste bod gekozen. Volgens mij is dat zelfs het op 2 na hoogste bod geworden (lagen wel redelijk dicht bij elkaar), omdat die mensen boden zonder enig voorbehoud (hadden ook geen hypotheek nodig) en de datum van overdracht werd bepaald door de snelheid van de notaris. Geld lag gewoon klaar, als het aan de kopers lag: morgen.
En dat laatste klopt, maar als het verschil te groot is, is het wel een belletje naar de verkopende partij waard.
Als je je zo zorgen maakt of het bod wel doorgegeven wordt, zet je het toch op een briefje en mik je die in de brievenbus met de kantnotitie dat je hoopt dat de makelaar dit bod ook doorgegeven heeft.
Wel mooi dat in dit topic (of was het het verkopen-topic) eerst wordt gezegd dat mensen best 1000'en euro's minder willen vangen voor een huis, als de mensen die het huis willen koper "leuker zijn". Maar als dat wellicht andersom gebeurt, is het opeens onbetrouwbaar?supersoco80 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:54:
[...]
Dat vertelden we in het begin omdat ernaar gevraagd werd en liegen/eromheen draaien niet in onze aard zit. Tegenwoordig verwoorden we het gewoon wat creatiever.
En dat laatste klopt, maar als het verschil te groot is, is het wel een belletje naar de verkopende partij waard.
Exact expert nodig?
Even een vraagje wat mij niet helemaal duidelijk is. Ik heb nu een huis met een verwachte overwaarde van circa 1,5 ton. Via online calculators zie ik dat een bedrag van circa 5 ton op onze salarissen kan lenen.
Kan ik bij een volgend huis deze verwachte 1,5 ton overwaarde er simpelweg bij rekenen of is dat de tekort door de bocht? Online valt er genoeg te lezen, echter zie je soms door de bomen het bos niet meer.
Kan ik bij een volgend huis deze verwachte 1,5 ton overwaarde er simpelweg bij rekenen of is dat de tekort door de bocht? Online valt er genoeg te lezen, echter zie je soms door de bomen het bos niet meer.
als je bereid bent eerst te verkopen (en cashen) en dan te kopen: jaSerudian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:08:
Even een vraagje wat mij niet helemaal duidelijk is. Ik heb nu een huis met een verwachte overwaarde van circa 1,5 ton. Via online calculators zie ik dat een bedrag van circa 5 ton op onze salarissen kan lenen.
In andere gevallen rekenen de banken meestal een percentage van de te verwachten overwaarde. bijvoorbeeld 75% (dat was enkele jaren geleden). Dus in jouw geval zou je dan met 112k mogen rekenen.
Maar verschilt echt per geldverstrekker.
Meestal 90% van de overwaarde (taxatiewaarde minus hypotheek x 90%).Serudian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:08:
Al zou ik vanuit risico aversie uitgaan van 100k als 150k idd de overwaarde is, dus 600k minus k.k. = ~580k koopprijs.
Dank beide, duidelijk.
Die 90% kwam ik al tegen inderdaad.
Die 90% kwam ik al tegen inderdaad.
Als je al een huis hebt dan is je leen capaciteit lager omdat je beperkter bent in je HRA, er zijn ook nog andere dingen zoals mocht je rente vaste periode binnen 10 jaar aflopen dan is de toetsrente 5% e.d. Je hebt verkoop kosten, aankoopt kosten ob, financieringskosten.Serudian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:08:
Dus waarschijnlijk kun je geen huis van 650k kopen zonder extra middelen in te zetten.
Je zal je huis moeten taxeren. Als dan blijkt dat daar inderdaad 1,5 ton overwaarde uitkomt dan kan je rekenen met zo'n 90% van die 1,5 ton (verschilt per aanbieder). Je kan dan een hypotheek van 5 ton nemen plus een overbrugginshypotheek van 90% van 1,5 ton.Serudian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:08:
Dan heb je dus een totale hypotheek van 6,35 ton waarbij je 1,35 ton, de overbruggingshypotheek, direct aflost bij verkoop huidige woning (wanneer het huis nog meer opbrengt kan je die extra overwaarde ook naar wens nog kosteloos inbrengen).
Let ook op, dat als je wil overbruggen je tijdelijk (1 jaar, misschien straks weer 2) dubbele hypotheeklasten moet kunnen betalen. De bank kijkt dus niet enkel naar de waarde van de woning(en), maar zeker ook naar de betaalbaarheid. Met twee huizen een jaar lang kan dat een behoorlijk bedrag zijn wat je wel even moet kunnen aantonen.
Of je financieert de dubbele lasten mee in de overbruggingshypotheek, dan betaal je iets extra rente over die overbruggingshypotheek maar hoef je er geen spaargeld voor in te zettencoazter schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:38:
Let ook op, dat als je wil overbruggen je tijdelijk (1 jaar, misschien straks weer 2) dubbele hypotheeklasten moet kunnen betalen. De bank kijkt dus niet enkel naar de waarde van de woning(en), maar zeker ook naar de betaalbaarheid. Met twee huizen een jaar lang kan dat een behoorlijk bedrag zijn wat je wel even moet kunnen aantonen.
Het gaat over twee totaal verschillende dingen. Als de makelaar een serieus bod niet voorlegt aan de verkopende partij, dan is deze zeker onbetrouwbaar.Crazy D schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:45:
[...]
Wel mooi dat in dit topic (of was het het verkopen-topic) eerst wordt gezegd dat mensen best 1000'en euro's minder willen vangen voor een huis, als de mensen die het huis willen koper "leuker zijn". Maar als dat wellicht andersom gebeurt, is het opeens onbetrouwbaar?
Ik heb dit verhaal helaas niet zelf verzonnen, het zijn makelaars zelf die dit zeggen he
Wat is jullie ervaring met de kosten die aankoopmakelaars tegenwoordig rekenen?
Ik was gewend dat dit zo’n 1250-2500€ was, beetje afhankelijk van het service niveau.
Maar krijg nu 1% om mij oren, exclusief BTW 🤯 en dan praat ik niet over de aankoop van een garagebox, maar over een 1-gezinswoning in de randstad. Wel op no-cure-no-pay basis.
Makelaar beloof dat die pro actief op zoek gaat, maar mijn ruime zoek gebied komt alles toch op funda lijkt mij?
Ook adviseerde die vaak mee te bieden om een beeld te krijgen bij de markt, en als het echt interessant is er een agressieve strategy op na de houden (time pressure knock out offer).
Even naast de forse prijs voor zijn diensten, voelde de voorgestelde aanpak vooral als het zorgen dat er zoveel mogelijk kopers tegen elkaar opbieden in de markt. Of dat in mijn belang is???
Dus hoeveel kost een aankoopmakelaar als vooral zelf woningen bezichtigt en pas bij een bod hem/haar inschakelt
Ik was gewend dat dit zo’n 1250-2500€ was, beetje afhankelijk van het service niveau.
Maar krijg nu 1% om mij oren, exclusief BTW 🤯 en dan praat ik niet over de aankoop van een garagebox, maar over een 1-gezinswoning in de randstad. Wel op no-cure-no-pay basis.
Makelaar beloof dat die pro actief op zoek gaat, maar mijn ruime zoek gebied komt alles toch op funda lijkt mij?
Ook adviseerde die vaak mee te bieden om een beeld te krijgen bij de markt, en als het echt interessant is er een agressieve strategy op na de houden (time pressure knock out offer).
Even naast de forse prijs voor zijn diensten, voelde de voorgestelde aanpak vooral als het zorgen dat er zoveel mogelijk kopers tegen elkaar opbieden in de markt. Of dat in mijn belang is???
Dus hoeveel kost een aankoopmakelaar als vooral zelf woningen bezichtigt en pas bij een bod hem/haar inschakelt
American Express vraagbaak
Mijn recente ervaring in Twente was tussen de 1300€ (en elke bezichtiging na de 3e +125€) en 2500€ ex. btw (Stinger_Ventura schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:00:

Exclusief btw? Consumentenprijzen moeten altijd inclusief btw zijn. Vreemde makelaars.
[ Voor 51% gewijzigd door Compuhair op 08-06-2022 20:29 ]
Vorig jaar 3500 euro, no cure no pay, regio Amsterdam. Deed eigenlijk alles, inclusief meegaan naar alle bezichtigingen, behalve het zoeken naar woningen, dat moesten we zelf doen. Vond het nog steeds een fors bedrag, maar hij was het wel dubbel en dwars waard.Stinger_Ventura schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:00:
Vorig jaar 1900, no cure no pay. Deed alles behalve de eerste reactie op de woning die ik nu heb. Kreeg wel early access op makelaarsportaal dus had de eerste bezichtiging.
Dank allemaal, vergelijkbare regio als hier boven. Maar ex BTW ben ik bij hem het dubbele kwijt als jij!SL104 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:39:
[...]
Vorig jaar 3500 euro, no cure no pay, regio Amsterdam. Deed eigenlijk alles, inclusief meegaan naar alle bezichtigingen, behalve het zoeken naar woningen, dat moesten we zelf doen. Vond het nog steeds een fors bedrag, maar hij was het wel dubbel en dwars waard.
Mooi beroep makelaar;
Slechte markt- hoge courtage door beperkte verkoopresultaten
Goede markt- Hogere courtage door veel vraag naar makelaars
overspannen markt- Extreme courtage door beperkte verkoop tegen hoge prijs ..
Wat houdt makelaarsportaal in?SmurfLink schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:43:
Vorig jaar 1900, no cure no pay. Deed alles behalve de eerste reactie op de woning die ik nu heb. Kreeg wel early access op makelaarsportaal dus had de eerste bezichtiging.
Heb op funda een zoekprofiel staan, en krijg dan in de ochtend een mail welke woningen online zijn gekomen.
Maar als in dat profiel de dag ervoor al ververs dan komen er gedurende de dag die woningen bij. Staat dus amper wat nieuws tussen.
Is dat early movers advantage echt zo’n groot voordeel?
[ Voor 30% gewijzigd door Stinger_Ventura op 08-06-2022 20:46 ]
American Express vraagbaak
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7