Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 258 ... 368 Laatste
Acties:

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-11 18:54
THM0 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Alternatief is om het uit de belastingpot te halen. Moet toch ergens van betaald worden.
Waarom? Die gegevens zijn gewoon beschikbaar. Men kiest er alleen voor het commercieel in te schieten, maar waarom? Niemand weet het.

SiberischeHusky Shepsky

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-11 23:27
Wat is gemiddeld het verschil tussen de WOZ waarde en de verkoopsprijs of moet ik dat helemaal los van elkaar zien?

Ik snap dat de markt moeilijk is, wij hebben interesse in een pand waarvan de WOZ waarde de helft is van de vraagprijs.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:36

de Peer

under peer review

geldermalsen schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:04:
Wat is gemiddeld het verschil tussen de WOZ waarde en de verkoopsprijs of moet ik dat helemaal los van elkaar zien?

Ik snap dat de markt moeilijk is, wij hebben interesse in een pand waarvan de WOZ waarde de helft is van de vraagprijs.
Daar is echt niets over te zeggen. Hangt ook veel van het type huis af en recente ontwikkelingen.
Het heeft in ieder geval geen zin om naar de WOZ waarde te kijken voor het bepalen van je bod.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 24-05-2022 16:11 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Kunnen een paar redenen voor zijn, bijv.:
- Woning die net een paar jaar oud is
- Gemeente die traag is met WOZ verhogen, of eigenaar die WOZ heeft weten te verlagen
- Recente verbouwing (bijv extra woonruimte gecreerd) waardoor WOZ over oude en wellicht kleiner oppervlak gaat.
- Absurd hoge vraagprijs

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-11 18:54

WOZ zegt helemaal niets met de gekte van nu. WOZ loopt echt jaren achter op de huidige waarde. Ons huis heeft nu een WOZ van 250K (aankoop 270K, maar HAD een WOZ van 200K. Dat scheelt dus gewoon 70K oftewel 30-40% op de daadwerkelijke prijs die wij hebben betaald.

SiberischeHusky Shepsky

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Alleen als voorbeeld erbij: WOZ waarde van een huis wat ik net gekocht is 300k, verkoopprijs was 350k, getaxeerd was het op 385k, en ik heb het voor 383k gekocht. Dus ja :')

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55

nwagenaar

God, root. What's the differen

Zoals eerder aangegeven waren wij nog in afwachting van een bouwtechnische keuring omtrent onze (potentiele) nieuwe woning.

Ons vermoeden was dat er wat Hand-en-spandiensten moest gebeuren (wat kit bijwerken, etc) maar dat het meeste werk zou zitten in verfen, sauzen en behangen. Gezien dat de woning uit 1977 komt, leek het mij erg verstandig om dit te verifieren met een bouwtechnische keuring.

De bouwtechnische keuring verliep via Vereniging Eigen Huis, de man in kwestie heeft mij netjes geinformeerd tijdens de zijn ronde door de woning, bijbouw en om de woning met hier en daar punten van aandacht; al met al was na 1,5 uur zijn conclusie dezelfde als die van ons!

Nu nog even wachten op het verlossende telefoontje van de makelaar voor het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar dat zou vandaag of vrijdag duidelijk moeten zijn :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:06
nwagenaar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:55:
Zoals eerder aangegeven waren wij nog in afwachting van een bouwtechnische keuring omtrent onze (potentiele) nieuwe woning.

Ons vermoeden was dat er wat Hand-en-spandiensten moest gebeuren (wat kit bijwerken, etc) maar dat het meeste werk zou zitten in verfen, sauzen en behangen. Gezien dat de woning uit 1977 komt, leek het mij erg verstandig om dit te verifieren met een bouwtechnische keuring.

De bouwtechnische keuring verliep via Vereniging Eigen Huis, de man in kwestie heeft mij netjes geinformeerd tijdens de zijn ronde door de woning, bijbouw en om de woning met hier en daar punten van aandacht; al met al was na 1,5 uur zijn conclusie dezelfde als die van ons!

Nu nog even wachten op het verlossende telefoontje van de makelaar voor het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar dat zou vandaag of vrijdag duidelijk moeten zijn :)
Hier ook een koper van jaren 70 huis en naar tevredenheid vorige maand een keuring heeft laten doen door VEH. Erg goed rapport leverde het op zoals dingen die de verkoper niet had verteld. :P

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:46
Willem30 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Hier ook een koper van jaren 70 huis en naar tevredenheid vorige maand een keuring heeft laten doen door VEH. Erg goed rapport leverde het op zoals dingen die de verkoper niet had verteld. :P
Vaak is het niet zozeer dat de verkoper het niet verteld maar gewoon niet weet. En soms word er iets 'vergeten' te zeggen...

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Net een nieuwe woning voorbij zien komen in Deventer op Funda. Klein maar fijn, vlakbij de binnenstad. In de categorie moet opgeknapt worden maar goed als de basics oké zijn kan het ook gespreid. Zeker nu bouwmateriaal en klusbedrijven lastig te regelen is. Wel de moeite waard om te gaan kijken. Ben benieuwd naar de opkomst en verwachtingen van de verkopers. Als die nog zich rijk rekenen met 25% tov de vraagprijs bij een kluswoning wens ik ze veel succes.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:41
spijkerhoofd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Vaak is het niet zozeer dat de verkoper het niet verteld maar gewoon niet weet. En soms word er iets 'vergeten' te zeggen...
Als het zichtbaar was voor de keurder hoeft de verkoper het ook niet te vertellen, want zichtbaar. :P ;)

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-11 16:10
Welke courtage is een beetje normaal voor een makelaar in deze huizen gekte?

[ Voor 6% gewijzigd door de schompen op 26-05-2022 17:40 ]

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

de schompen schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:28:
Welke courtage is een beetje normaal voor een verkopende makelaar in deze huizen gekte?
Voor de koper? 0% :P Probeer het hier eens: Ervaringen met het verkopen van je woning

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Aankoopmakelaar?

Courtage rond de 1500 was het bij mij vorig jaar, maar dat was met korting omdat hij ook mijn verkoopmakelaar werd. Hoor veel gemixte bedragen, tot 2500 of een percentage aan toe. Voor aankoop zou ik nooit een percentage doen iig.

I have stability. The ability to stab.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een aankoopmakelaar is geen verkopend makelaar ;) Of ten minste: Niet in dezelfde transactie :+

• SmurfLink
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:18:
[...]

Een aankoopmakelaar is geen verkopend makelaar ;) Of ten minste: Niet in dezelfde transactie :+
Ah ik zie nu dat de post geëdit was. Toen ik 'm las stond er al geen verkopend meer.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:52
VidaR-9 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:24:
Vandaag een droomhuis te koop gekomen. We wisten al dat het te koop ging komen want het staat hemelsbreed 50m van mijn vriendins huis, maar nu de specificaties en foto’s erbij staan kan het gewoon niet beter. Echt helemaal af, perfecte locatie, mooi.. Vrijdag mogen we kijken, maar we zijn nu al verliefd.

Het “nadeel” is dat het eigenlijk te vroeg komt, dus als het echt zo perfect is zal het nog wel erg spannend worden óf en hoe we het mogelijk kunnen maken.
En dan ga je kijken. En dan is alles inderdaad perfect afgewerkt, compleet, top, ruim.. En tóch mis je het wauw gevoel.. Ik was bang dat ik echt verliefd zou worden, maar tot nu toe is dat gevoel er niet. En bijzonder genoeg bij mijn vriendin ook niet. Eigenlijk snappen we beiden niet waarom.

Anyway, dit huis is zó weg, denk dat 90% van de kijkers gaat bieden (inschrijving).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:05
VidaR-9 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:45:
[...]

En dan ga je kijken. En dan is alles inderdaad perfect afgewerkt, compleet, top, ruim.. En tóch mis je het wauw gevoel.. Ik was bang dat ik echt verliefd zou worden, maar tot nu toe is dat gevoel er niet. En bijzonder genoeg bij mijn vriendin ook niet. Eigenlijk snappen we beiden niet waarom.

Anyway, dit huis is zó weg, denk dat 90% van de kijkers gaat bieden (inschrijving).

***members only***
Je deelt de tuin wel met de buren zo te zien :+ . Voor dat geld zou ik minder inkijk willen. Verder ziet er heel netjes uit. Maar wel een beetje kil?

• VidaR-9
noslen schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:29:
[...]
Je deelt de tuin wel met de buren zo te zien :+ . Voor dat geld zou ik minder inkijk willen. Verder ziet er heel netjes uit. Maar wel een beetje kil?
Ja wel beetje kil. Is wel wat aan te doen natuurlijk. Tuin valt wel mee hoor, daar valt ook wel makkelijk iets aan te doen. En die buren zijn prima.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

***members only***
Als dit in de Randstad was zou het makkelijk voor het dubbele gaan 8)7

Maar ook in Arnhem-Nijmegen regio zou het in Arnhem of Nijmegen zelf een stuk duurder zijn. Wat dat betreft niet verkeerd. Succes met je afweging.

• VidaR-9
Z___Z schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:55:
[...]

Als dit in de Randstad was zou het makkelijk voor het dubbele gaan 8)7

Maar ook in Arnhem-Nijmegen regio zou het in Arnhem of Nijmegen zelf een stuk duurder zijn. Wat dat betreft niet verkeerd. Succes met je afweging.
I know. Ik woon zelf nog midden in de randstad. Is het voordeel als je beiden graag rustig in dorpje woont waar vriendin ook nog eens sociaal netwerk in de omgeving heeft.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

***members only***
Veel te wit en kil. Ik denk als er een donkere vloer in komt of donkere wanden met zware gordijnen het al veel gezelliger is.

Jammer dat er pvc ligt, parket zou je kunnen schuren en oliën.

Qua duurzaamheid wel fijn huis trouwens , derhalve Tweaker waardig ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2022 21:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:50
[...]

***members only***
Lekker natuurlijk om op de begane grond te slapen, maar dan de inloopkledingkast op de 1e verdieping? Die snap ik niet helemaal. Met de andere posters ben ik 't ook eens, de woning is best kil qua vloer en wanddecoratie. De tuin helpt ook niet mee, want kunstgras heeft wel een andere uitstraling dan echt gras. Het exterieur is kwalitatief top (hardstenen dorpels, hardhouten kozijnen), maar eigenlijk weinig om de woning onderscheidend te maken.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

***members only***
Neem in ieder geval thuisbezorgd mee in je afweging :+

(kom zelf uit een dorp verderop)

Maar er zijn mooiere te vinden hier in de omgeving, richting Arnhem/Nijmegen. Dodewaard is Neder-Betuwe, dan kom je uit in gemeente Overbetuwe (Elst, Heteren, Herveld, Oosterhout) en zit je vaak nog nét even wat lekkerder bij Arnhem / Nijmegen.

• VidaR-9
@fonsoy die kamer beneden vind ik juist net zonde. Ik had liever een extra grote woonkamer gehad, deze is nagenoeg even groot als m’n huidige woonkamer.

@Voggy mijn vriendin komt uit Dodewaard/Opheusden. Familie en vrienden van haar ook daar met uitloop naar Kesteren en Zetten. Dus we kennen de omgeving. Dodewaard bevalt mij juist prima. Lekker rustig, maar wel de basisvoorzieningen als basisscholen en supermarkt. Voor de bakker/slager/etc rij ik wel even naar eerder genoemde dorpen. En horeca zoeken wij graag op in Rhenen. Arnhem en Nijmegen komen wij nooit en is voor ons ook verkeerde kant op qua co ouderschap ed.

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

ColeJ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:29:
De enige reden waarom ik een aankoopmakelaar heb gehad is omdat ik wilde dat hij het bod zou doen. Ik weet namelijk zeker dat als een verkoper twee identieke biedingen krijgt waarbij 1 bieding van een aankoopmakelaar komt en de ander van een particulier, de woning verkocht wordt aan de makelaar. Op deze manier gunt de verkopende makelaar de woning aan de andere makelaar.... volgende week hetzelfde spelletje maar dan andersom. Zo vullen ze elkaar met courtage, slimme jongens. Tevens moet je nog maar hopen dat alle biedingen zonder makelaar wel worden doorgegeven aan de verkoper.

Een woning taxeren lijkt me vrij simpel, daar heb je geen makelaar voor nodig. Walter Living of een Calcasa rapport.
Ik heb het idee dat het ook sterk afhangt van hoe serieus je als partij overkomt. Dan bedoel ik niet alleen of je een bandenschopper bent, maar ook of je een realistisch beeld hebt van hoe je het plaatje rond gaat krijgen. Een makelaar meenemen helpt daarbij, maar verder ook hoeveel informatie je ingewonnen hebt, hoe zeker je financiering is, welke voorwaarden je wel of niet stelt en vooral ook waarom. Verkopende makelaars willen toch vooral gewoon verkopen, en niet achteraf weer terug moeten omdat iemand zichzelf voorbij gelopen is.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 18:28
ColeJ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:29:
[...]

De enige reden waarom ik een aankoopmakelaar heb gehad is omdat ik wilde dat hij het bod zou doen. Ik weet namelijk zeker dat als een verkoper twee identieke biedingen krijgt waarbij 1 bieding van een aankoopmakelaar komt en de ander van een particulier, de woning verkocht wordt aan de makelaar. Op deze manier gunt de verkopende makelaar de woning aan de andere makelaar.... volgende week hetzelfde spelletje maar dan andersom. Zo vullen ze elkaar met courtage, slimme jongens. Tevens moet je nog maar hopen dat alle biedingen zonder makelaar wel worden doorgegeven aan de verkoper.
Helaas houd je het desbetreffende smerige spelletje daarmee indirect wel in stand. Wat dat betreft is het net als scalping met bijvoorbeeld videokaarten, zolang mensen er gebruik van blijven maken (ondanks dat ze eigenlijk weten dat ze genaaid worden) blijft het lucratief en blijft het dus gebeuren.
XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Ik heb het idee dat het ook sterk afhangt van hoe serieus je als partij overkomt. Dan bedoel ik niet alleen of je een bandenschopper bent, maar ook of je een realistisch beeld hebt van hoe je het plaatje rond gaat krijgen. Een makelaar meenemen helpt daarbij, maar verder ook hoeveel informatie je ingewonnen hebt, hoe zeker je financiering is, welke voorwaarden je wel of niet stelt en vooral ook waarom. Verkopende makelaars willen toch vooral gewoon verkopen, en niet achteraf weer terug moeten omdat iemand zichzelf voorbij gelopen is.
Je hebt geen aankoopmakelaar nodig om serieus over te komen als partij. Het is vooral dat er moedwillig kopers buitenspel gezet worden omdát ze geen aankoopmakelaar hebben (want als je je collega makelaar nu voortrekt is de kans groot dat hij straks bij jou hetzelfde doet), zelfs als ze alles perfect op orde hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door MiBe op 30-05-2022 10:55 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• XOR

XOR

MiBe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:52:
Je hebt geen aankoopmakelaar nodig om serieus over te komen als partij. Het is vooral dat er moedwillig kopers buitenspel gezet worden omdát ze geen aankoopmakelaar hebben (want als je je collega makelaar nu voortrekt is de kans groot dat hij straks bij jou hetzelfde doet), zelfs als ze alles perfect op orde hebben.
Dat is dan wel in het theoretische geval van exact gelijke biedingen. In de praktijk zal een bod toch vaak hoger liggen of betere voorwaarden hebben dan een ander bod en dan krijgt dat toch vaak de voorkeur, tenzij het verschil toch al niet zoveel uitmaakte.

Er wordt vast onderling wel eens wat geregeld, maar de klant in relevante mate benadelen door bijvoorbeeld een bod niet door te geven is uiteindelijk een enorm risico voor een makelaar. In de huidige markt is het makkelijk geld verdienen voor makelaars. In de huidige markt is de kans erg groot dat een bod gewoon niet hoog genoeg was.

• Hendrik1987
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-03-2023
Uiteraard afhankelijk van meerdere factoren maar wat zou een goed startbod zijn voor deze woning.
Het is al onder bod en ik ga deze week bezichtigen. Ik heb geen aankoopmakelaar maar wil wel netjes overkomen.

https://www.funda.nl/koop...333-albert-cuypstraat-34/

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:46
Hendrik1987 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:31:
Uiteraard afhankelijk van meerdere factoren maar wat zou een goed startbod zijn voor deze woning.
Het is al onder bod en ik ga deze week bezichtigen. Ik heb geen aankoopmakelaar maar wil wel netjes overkomen.

Lijkt mij heel lastig on te zeggen, want los van wat de woning in de markt precies waard is (dat wil zeggen: wat er waarschijnlijk nu al op geboden is) hangt het antwoord op jouw vraag ook af van hoe graag jij de woning wilt hebben. Is het je droomwoning of heb je veel haast, dan ligt het startbod veel hoger dan wanneer je het een prima woning vindt maar denkt dat er komende tijd nog genoeg soortgelijks langskomt. Verder betekent “onder bod” in een nette wereld dat iemand er gewoon al een optie op heeft, dus als je daar een wig tussen wilt zetten met jouw bod ben je per definitie al niet meer “netjes bezig”. Geen waardeoordeel overigens, maar de combi “net overkomen” en “alsnog een woning willen wegkapen die al gegund is aan iemand” lijkt niet helemaal rijmbaar ;)

Wat waarde betreft: geen idee, ken de regio niet. Wat je kan helpen is even 9 euro betalen voor een maandje Walter Living, dan zie je wat er voor soortgelijke huizen tot nu toe betaald werd, en hoeveel overboden. Dat geeft een heel goed m2-prijs-idee. Met als enige kanttekening dat de markt mógelijk op een kantelpunt zit en de transacties altijd even duren dus je zult geen verkopen gaan zien van afgelopen 2 maanden. Maar het helpt je wel denk ik.

Verder blijft wat de markt doet koffiedik kijken natuurlijk, al zijn er in dit soort topics af en toe mensen die claimen glazen bol te hebben staan thuis 😀

• sprhnk
  • Laatst online: 25-02-2024

Als het al onder bod is en ze accepteren nog bezichtigingen dat weet je in elk geval dat de prijs die ze er voor willen hebben niet geboden is. Ik zou dit aan de verkopend makelaar aangeven en gewoon vragen waarom dat bod niet is geaccepteerd. Meestal komt er dan wel iets uit dat het te laag was met een hint, of ze zijn op zoek naar biedingen om het eerste bod hoger te krijgen,

Ik ken je regio verder niet dus dus kwa hoogte laat ik het aan een ander over.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:36
Had nog geen grote haast maar na 1 bezichtiging en een net gemist bod nu toxh weer misgegrepen bij een woning welke sinds 2 weken op Funda staat(die ik eerst niet super vond ogen). Jammer dat als een woning verkocht is ze de websites niet sneller updaten.

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Hoe zit het met afsluiten van nieuwe energiecontracten? Bij ons is de sleuteloverdracht op 5 juli, kan ik nu alvast een energiecontract afsluiten met als ingangsdatum 5 juli? En wanneer geef je de meterstanden door? Op 5 juli meteen of kan dat ook de volgende dag pas?

edit: dit wordt mijn eerste woning, dus ik neem geen energiecontracten mee van het huidige huis.

[ Voor 15% gewijzigd door Morika op 30-05-2022 23:00 ]

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:44
Morika schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:59:
Hoe zit het met afsluiten van nieuwe energiecontracten? Bij ons is de sleuteloverdracht op 5 juli, kan ik nu alvast een energiecontract afsluiten met als ingangsdatum 5 juli? En wanneer geef je de meterstanden door? Op 5 juli meteen of kan dat ook de volgende dag pas?

edit: dit wordt mijn eerste woning, dus ik neem geen energiecontracten mee van het huidige huis.
- Uiterlijk twee weken voor de verhuizing geef je het nieuwe adres door aan je leverancier. Dit kun je telefonisch of online bij de leverancier doen.

- Binnen vijf dagen na de sleuteloverdracht geef je de meterstanden door. Heb je een slimme meter dan gebeurt dit automatisch.

- Het nieuwe termijnbedrag wordt door de leverancier bepaald. Zij doen dit op basis van het historisch verbruik in de woning. Controleer daarom de eerste paar maanden of dit geschatte verbruik overeenkomt met wat je werkelijk verbruikt.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is het normaal om twee dagen te krijgen voor het uitbrengen van een bod (en de dag erna wordt het winnende bod aangekondigd)? Gaat om regio Leiden en een huis rond de 900k.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49

Denk dat je hier niet echt een eenduidig antwoord daarop gaat krijgen omdat het gewoon heel persoonlijk is.
Belangrijkste vraag is wat jij ervoor over hebt. En of je dat financieel kan dragen.

En wat bedoel je precies met netjes overkomen?

PSN: Flix20-NL

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 09:07
XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:44:
[...]
Er wordt vast onderling wel eens wat geregeld, maar de klant in relevante mate benadelen door bijvoorbeeld een bod niet door te geven is uiteindelijk een enorm risico voor een makelaar. In de huidige markt is het makkelijk geld verdienen voor makelaars. In de huidige markt is de kans erg groot dat een bod gewoon niet hoog genoeg was.
Het zit hem juist in het dikgedrukte stukje.
(verkoop)makelaar tegen (aankoop)makelaar. "Als jouw klant er even 5k bij doet heeft die het huis."
Dat zal een verkoopmakelaar vrijwel nooit tegen een particulier zeggen.

Zo werkt het in de praktijk.

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53
ErnstH schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:47:
Is het normaal om twee dagen te krijgen voor het uitbrengen van een bod (en de dag erna wordt het winnende bod aangekondigd)? Gaat om regio Leiden en een huis rond de 900k.
Of het normaal is weet ik niet. De verkoper mag echter zijn verkoopstrategie bepalen.

In dit geval geeft de verkoper duidelijke tijdlijnen voor plaatsen van een bod en geeft hij zelfs al aan wanneer hij zijn beslissing maakt en bekend maakt. Niks mis mee.

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 06:25
Bij de woningen waar ik ben wezen kijken (oosten van het land) was het vaak ook twee dagen na de tweede bezichtigingsdag.

• Flix20
Wellicht zat je aan het einde van de bezichtingsperiode?
PLAE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:52:
[...]

(verkoop)makelaar tegen (aankoop)makelaar. "Als jouw klant er even 5k bij doet heeft die het huis."

Weinig weerhoudt je om dit al particulier ook te doen. Een telefoontje plegen met de verkopende makelaar in welke regio het winnende bod gaat liggen. Of je daar een eerlijk of uberhaupt antwoord op gaat krijgen is een tweede.

• PLAE
Flix20 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:56:
[...]

[...]

Weinig weerhoudt je om dit al particulier ook te doen. Een telefoontje plegen met de verkopende makelaar in welke regio het winnende bod gaat liggen. Of je daar een eerlijk of uberhaupt antwoord op gaat krijgen is een tweede.
En het wordt nooit ons kent ons. De kans dat de verkoopmakelaar je helemaal gelijkwaardig aan zijn collega gaat behandelen is ongeveer 0. Neem aan dat we het daar wel over eens zijn?

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39
[...]

[...]

Dit heb ik vaker geprobeerd. Kreeg meestal niets te horen of iets vaags als 'het bod moet met een 5 beginnen', eindstand verkoopprijs 589. Heb ik niks aan.

Twee keer van twee verschillende makelaars, na mijn bod te hebben gedaan en het niet te zijn geworden te horen gekregen dat er: 'een leuke auto' tussen zat aan verschil. Op mijn vraag of we het over een nieuwe auto hebben of een tweedehandsje wilde er een niets zeggen en de ander gaf aan dat het een Tesla was. :+

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001

nwagenaar

God, root. What's the differen

Wat ik heb vernomen is dat er (vanaf 2023?) nieuwe regelgeving gaat komen dat alle biedingen op woningen openbaar gemaakt moet worden, mede ook zodat potentiele kopers kunnen anticiperen op soortgelijke woningen en de (potentiele) marktwaarde bij het uitbrengen van een bod.

Dat gezegd hebbende heb ik van diverse personen vernomen dat een aankoopmakelaar het bodproces een stuk makkelijker maakt als het gaat om reeele biedingen voor een huis. Praktisch gezien zal dat zeker ook op basis van insider-informatie zijn, immers hebben makelaren ook onderlinge contacten, en met een aankoopmakelaar is de kans op succes een stuk hoger dan zonder in bepaalde regio's.

Maar ja, marktwaarde is niet gelijk aan de daadwerkelijke taxatiewaarden en wordt bepaald wat de gek ervoor geeft en zelfs nu nog hoor ik diverse wild west taferelen in het bod en de daadwerkelijke taxatiewaarde (zelfs bij gebruik van een aankoopmakelaar) waar de uiteindelijke hypotheek op gebaseerd is.

Een voorbeeld die wij zelf hadden ging om een woning die deze maand uiteindelijk voor de daadwerkelijke vraagprijs van 325k is verkocht/ Dit terwijl de buren hun huis 3 maanden terug hadden verkocht voor 280k (zelfde inhoud, grootte van de tuin, zelfde verbeteringen op gebied van energieduurzaamheid, etc, etc) en die ondertussen al soortgelijke verbeteringen hebben moeten aanbrengen die wij ook moesten doen voor om en nabij de 75k (dus extra). De nieuwe inwoners zijn bekenden van mijn schoonfamilie en via hun hebben wij vernomen dat de woning in maart 2022 was getaxeerd op 280k.

Ons bod van 295K (welke ik persoonlijk al te hoog vond gezien de taxatie waarde uit maart 2022, maar we wilden hem toch graag hebben) in mei 2022 was uiteindelijk niet hoog genoeg. Aangezien dat ik niet verwacht dat de taxatie veel zal gaan verschillen dient de nieuwe koper sowieso al 45K aan eigen geld neer te leggen buiten de kosten voor verbeteringen, imho belachelijk voor deze woning.

Maar goed, ondanks dat hebben wij nu een mooie woning gekocht waarbij ons bod ook is als taxatiewaarde is bepaald. Notaris is geregeld, financiele zaken zijn zo goed als geregeld en de overdracht gaat op 11-7 plaats vinden :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• XOR

XOR

PLAE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:52:

Ik krijg toch ook wel het idee dat veel mensen dit zichzelf graag voorhouden, in plaats van het zoeken in dat de markt gewoon echt lastig is en hun biedingen simpelweg niet hoog genoeg. Mensen zoeken nu eenmaal graag een verklaring voor hun problemen bij een ander en de druk en frustratie bij de woningmarkt is levensgroot.

• XOR

XOR

Ook dan is het belachelijk kort. Je hebt het niet over een pak suiker. Ik heb daar één keer aan meegedaan, en er verder voor bedankt. Die twee of drie dagen extra maakt voor de verkoper echt niets uit en je moet ook gewoon de tijd krijgen een goed overwogen bod te formuleren, en je kunnen bedenken of dit huis nou echt bij je past.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:41
XOR schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:16:
[...]

Ook dan is het belachelijk kort. Je hebt het niet over een pak suiker. Ik heb daar één keer aan meegedaan, en er verder voor bedankt. Die twee of drie dagen extra maakt voor de verkoper echt niets uit en je moet ook gewoon de tijd krijgen een goed overwogen bod te formuleren, en je kunnen bedenken of dit huis nou echt bij je past.
Dan is dit niet de tijd om te kopen. Afgelopen tijd 2 woningen verkocht uit mijn omgeving. Beide erg courant en gewild. Er waren gewoon veel biedingen waarom zou je als verkoper dan wachten? Kans dat een ‘twijfelaar’ hoger biedt is niet zo groot.

Het is nu eenmaal nog een verkopers markt. Dus verkoper bepaald tijdlijn. Niet leuk als koper, maar wanneer je niet mee speelt mis je zo in zo woningen.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-11 15:33
[...]

Anderzijds wil je ook niet dat er veel tijd tussen zit want dan heb je weer kans dat potentiële kopers ineens een ander huis tegenkomen en dan daar hun aandacht op focussen.

Ik ben wel eens 3 weken na een afgewezen bod opgebeld door de verkopend makelaar dat wij alsnog het winnende bod hadden omdat de eerste kopers zich terug hadden getrokken (de reden weet ik niet).

In die 3 weken stonden er plots 2 andere hele interessante huizen op Funda waar we zijn wezen kijken en daarom hebben we toch nee gezegd tegen de makelaar.
(overigens zijn die andere 2 huizen het ook niet geworden).

Hadden we in eerste instantie het winnende bod, dan hadden we daar nu gewoond (en waarschijnlijk ook zonder spijt) :P

Overigens ben ik ook van mening dat als je na 2 dagen nog niet weet of je een bod uit wil brengen, je beter geen bod uit kunt brengen. Alle keren dat wij een bod uitbrachten waren we er binnen een paar uur wel uit (en soms zelfs op het moment dat we weer naar buiten liepen na de bezichtiging) :+

[ Voor 11% gewijzigd door Aomi op 31-05-2022 21:47 ]

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:22
[...]

De keren dat ik een huis heb gekocht (is ook weer niet zo vaak), wist ik eigenlijk al direct dat we het huis zouden willen kopen. Uiteraard denk je even na over een goed bod, maar ik zou er zelf geen twee dagen nodig voor moeten hebben.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• SmurfLink
  • Niet online
kw_nl schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:20:
[...]

De keren dat ik een huis heb gekocht (is ook weer niet zo vaak), wist ik eigenlijk al direct dat we het huis zouden willen kopen. Uiteraard denk je even na over een goed bod, maar ik zou er zelf geen twee dagen nodig voor moeten hebben.
Bij mij idem. Ik wist toen ik er rondliep al dat ik daar absoluut wel wou wonen. Het bod heb ik aan de makelaar overgelaten maar hebben we eigenlijk op de parkeerplaats voor het huis al besproken. :+ Hij wachtte tot het laatste moment met het indienen maar we waren er binnen no time wel uit.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 20:15

Ik zou liever geen bod uitbrengen op een huis dat al onder bod staat. Dat bod is geaccepteerd. Die gaan ze alleen doorstrepen als jij er zwaar overheen zit. Daarnaast gaan ze dit kunstje ook bij jou flikken.

• Flix20
[...]

Ben het met je eens hoor, dat het nogal kort is gezien het inderdaad geen pak suiker is.
Maar dit is momenteel nou wel eenmaal de markt en ja, ik weet dat dat een ontzettende dooddoener is.
kx22 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:48:
[...]

Ik zou liever geen bod uitbrengen op een huis dat al onder bod staat. Dat bod is geaccepteerd. Die gaan ze alleen doorstrepen als jij er zwaar overheen zit. Daarnaast gaan ze dit kunstje ook bij jou flikken.
Daarom is het zo belangrijk om zsm een voorlopig koopcontract te ondertekenen. Dan kunnen ze dat kunstje niet bij je flikken.
En is het netjes? nee, maar op dit moment is het nou eenmaal dog eat dog wereld op de woningmarkt momenteel.

• PLAE
XOR schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:13:
[...]

Ik krijg toch ook wel het idee dat veel mensen dit zichzelf graag voorhouden, in plaats van het zoeken in dat de markt gewoon echt lastig is en hun biedingen simpelweg niet hoog genoeg. Mensen zoeken nu eenmaal graag een verklaring voor hun problemen bij een ander en de druk en frustratie bij de woningmarkt is levensgroot.
Ik ben alleen niet op zoek naar een woning en heb dat de afgelopen 5 jaar ook niet gedaan. Ik beweer dit vanuit een positie zonder problemen en met makelaars in mijn privé omgeving.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-11 15:33
PLAE schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Ik ben alleen niet op zoek naar een woning en heb dat de afgelopen 5 jaar ook niet gedaan. Ik beweer dit vanuit een positie zonder problemen en met makelaars in mijn privé omgeving.
Waar is je bewering dan op gebaseerd? Borrelpraat op een verjaardag? :+

• PLAE
Aomi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Waar is je bewering dan op gebaseerd? Borrelpraat op een verjaardag? :+
Verwacht je academisch onderzoek?
Als jij denkt dat het niet uitmaakt wie je kent in deze wereld, be my guest :+

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:06
Prijzen van een nieuwbouwplan in Leeuwarden waar we interesse in hadden zijn bekend. Althans, de vanafprijs van €385.000 voor een huis van 118m2 op een perceel(tje) van 125m2 met de tuin op het noorden. En dat is kaal, dus exclusief opties/keuken/badkamer/vloer/tuin/etc.. Prijzen per bouwnummer volgen morgen. Het was de bedoeling dat hier ook starters een huis konden kopen. Nou, niet dus. We gaan steeds meer richting Randstad prijzen hier. Denk dat er voor ons niets anders meer op zit dan huren.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
ArjenIsM3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:22:
Prijzen van een nieuwbouwplan in Leeuwarden waar we interesse in hadden zijn bekend. Althans, de vanafprijs van €385.000 voor een huis van 118m2 op een perceel(tje) van 125m2 met de tuin op het noorden. En dat is kaal, dus exclusief opties/keuken/badkamer/vloer/tuin/etc.. Prijzen per bouwnummer volgen morgen. Het was de bedoeling dat hier ook starters een huis konden kopen. Nou, niet dus. We gaan steeds meer richting Randstad prijzen hier. Denk dat er voor ons niets anders meer op zit dan huren.
Dan ken je de randstad prijzen nog niet :+

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Hier in Utrecht Rijvliet, 665.000 von voor 127m2 op 150m2 grond. Al met al lijkt me dat boven wel een koopje :)

Oh en het is nog indicatief op dit moment

[ Voor 16% gewijzigd door Louwke op 01-06-2022 15:39 ]

Untappd: Louwke80

• S4b0
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier in de regio (Delft, Pijnacker, Berkel en Rodenrijs, dus buiten de grote steden) liggen de prijzen voor dit soort woningen ook tussen de 500k en 595k.

Deze "relatief lage prijzen" zijn alleen te vinden in wijken waarin ook veel sociale huur wordt geplaatst, anders ga je meer richting de 600k als vanaf prijs.

Als je naar de projectplannen kijkt bij de gemeentes, zie je wel terug dat de verwachte verkoopwaarde van zo'n woning in 2018 rond de 400k lag. Flink extra rendement in 4 jaar tijd (los van de gestegen bouwkosten).

• ArjenIsM3
ColeJ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Jawel hoor. Ik geef dan ook aan dat we die richting op gaan, niet dat we er al zijn. Feit is wel dat dit geen prijzen meer zijn voor starters. Mijn vrouw en ik gaan zijn beide achterin de 20, werken al zo'n 5 jaar en hebben een prima baan maar kunnen dit bedrag niet lenen. Sparen doen we al jaren meer dan prima, maar de huizenprijzen stijgen harder dan wij kunnen sparen. Dus dat schiet ook niet op.
S4b0 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:52:
Hier in de regio (Delft, Pijnacker, Berkel en Rodenrijs, dus buiten de grote steden) liggen de prijzen voor dit soort woningen ook tussen de 500k en 595k.

Deze "relatief lage prijzen" zijn alleen te vinden in wijken waarin ook veel sociale huur wordt geplaatst, anders ga je meer richting de 600k als vanaf prijs.

Als je naar de projectplannen kijkt bij de gemeentes, zie je wel terug dat de verwachte verkoopwaarde van zo'n woning in 2018 rond de 400k lag. Flink extra rendement in 4 jaar tijd (los van de gestegen bouwkosten).
Het gaat hier ook om een compleet nieuwe wijk waar ook veel sociale huur zou komen. Of dat nog doorgaat weet ik niet, want in de naastgelegen nieuwbouwwijk is laatst ook een blok huizen die voor sociale huur bestemd waren in de vrije huursector beland omdat sociale huur "door gestegen bouwkosten niet meer uitkon".

Vrienden hebben (als starters) in 2018 in de naastgelegen nieuwbouwwijk een hoekwoning gekocht die zowel qua woonoppervlakte als perceel een stuk groter is dan de woningen waar ik het over heb, voor 250k inclusief opties/keuken/badkamer/vloer/tuin/etc.. Die is nu ook 450k waard. Prima rendement ja, dat dan weer wel.

• sprhnk
ArjenIsM3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Jawel hoor. Ik geef dan ook aan dat we die richting op gaan, niet dat we er al zijn. Feit is wel dat dit geen prijzen meer zijn voor starters. Mijn vrouw en ik gaan zijn beide achterin de 20, werken al zo'n 5 jaar en hebben een prima baan maar kunnen dit bedrag niet lenen. Sparen doen we al jaren meer dan prima, maar de huizenprijzen stijgen harder dan wij kunnen sparen. Dus dat schiet ook niet op.

[...]

Het gaat hier ook om een compleet nieuwe wijk waar ook veel sociale huur zou komen. Of dat nog doorgaat weet ik niet, want in de naastgelegen nieuwbouwwijk is laatst ook een blok huizen die voor sociale huur bestemd waren in de vrije huursector beland omdat sociale huur "door gestegen bouwkosten niet meer uitkon".

Vrienden hebben (als starters) in 2018 in de naastgelegen nieuwbouwwijk een hoekwoning gekocht die zowel qua woonoppervlakte als perceel een stuk groter is dan de woningen waar ik het over heb, voor 250k inclusief opties/keuken/badkamer/vloer/tuin/etc.. Die is nu ook 450k waard. Prima rendement ja, dat dan weer wel.
Ik zou daarom als starter momenteel even aankijken wat het doet, stijgingen zo extreem als dat we afgelopen jaren hebben gezien zijn wel over.

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
in de randstad, bijv. omgeving Den Haag, 140m2 met geen tuin maar 24 m2 terras op het noorden (geen zonlicht aan een hofje, geen privacy) is de prijs snel 700.000 en dan caso. Zie Bruijnings Ingenhoeslaan 279, Voorburg.

[ Voor 3% gewijzigd door real_tweety op 01-06-2022 19:38 ]

• real_tweety
Ik heb een vraag over de hypotheek. Kan de adviseur nadat de definitieve offerte is uitgebracht nog wijzigingen laten doen? Hij zei van wel maar ik wacht al een week op de nieuwe offerte...

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 12:52
nwagenaar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:16:

Een voorbeeld die wij zelf hadden ging om een woning die deze maand uiteindelijk voor de daadwerkelijke vraagprijs van 325k is verkocht/ Dit terwijl de buren hun huis 3 maanden terug hadden verkocht voor 280k (zelfde inhoud, grootte van de tuin, zelfde verbeteringen op gebied van energieduurzaamheid, etc, etc) en die ondertussen al soortgelijke verbeteringen hebben moeten aanbrengen die wij ook moesten doen voor om en nabij de 75k (dus extra). De nieuwe inwoners zijn bekenden van mijn schoonfamilie en via hun hebben wij vernomen dat de woning in maart 2022 was getaxeerd op 280k.

Ons bod van 295K (welke ik persoonlijk al te hoog vond gezien de taxatie waarde uit maart 2022, maar we wilden hem toch graag hebben) in mei 2022 was uiteindelijk niet hoog genoeg. Aangezien dat ik niet verwacht dat de taxatie veel zal gaan verschillen dient de nieuwe koper sowieso al 45K aan eigen geld neer te leggen buiten de kosten voor verbeteringen, imho belachelijk voor deze woning.

Maar goed, ondanks dat hebben wij nu een mooie woning gekocht waarbij ons bod ook is als taxatiewaarde is bepaald. Notaris is geregeld, financiele zaken zijn zo goed als geregeld en de overdracht gaat op 11-7 plaats vinden :)
Zo werkt het qua taxatie niet. 1 woning bepaalt niet direct de gehele taxatiewaarde. Daarnaast zit er toch weer 3 maanden tussen wat weer effect heeft op de prijs.
Verder is taxeren geen precieze wetenschap.
Een afwijking tot 10% wordt vaak nog geaccepteerd. Dus grote kans dat die kopers weinig zelf hoeven in te leggen als ze de aankoopprijs qua inkomen kunnen lenen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Louwke schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:39:
Hier in Utrecht Rijvliet, 665.000 von voor 127m2 op 150m2 grond. Al met al lijkt me dat boven wel een koopje :)

Oh en het is nog indicatief op dit moment
En dan heb je nog geen eens een WP (stadsverwarming) 8)7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Je moet het relativeren aan de prijzen van bestaande huizen in dezelfde regio. Je kan voor veel minder vraagprijs een bestaand huis kopen, dus in dat opzichte is de nieuwbouw in Leeuwarden wel erg duur.
https://www.funda.nl/koop...s-88171868-de-fennen-388/

Maar ook in de Randstad kan je voor 400k prima woningen kopen van 120m2 met 120m2 kavel. Misschien niet in de grote steden, maar zeker wel in de kleinere steden.
https://www.funda.nl/koop...2700353-marokkostraat-86/

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-10 04:51
We hebben eindelijk een huis weten te bemachtigen. Het kost een bak geld, maar dan heb je ook wat.
We wachten nu een week op offertes van twee hypotheekverstrekkers die onze hypotheekadviseur vorige week dinsdagavond heeft opgevraagd. Hoe lang duurt het gebruikelijk voordat deze binnen zijn? Ik wil de adviseur niet te vroeg bellen, maar wat mij betreft mag de vaart erin blijven.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:37
Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:13:
We hebben eindelijk een huis weten te bemachtigen. Het kost een bak geld, maar dan heb je ook wat.
We wachten nu een week op offertes van twee hypotheekverstrekkers die onze hypotheekadviseur vorige week dinsdagavond heeft opgevraagd. Hoe lang duurt het gebruikelijk voordat deze binnen zijn? Ik wil de adviseur niet te vroeg bellen, maar wat mij betreft mag de vaart erin blijven.
Wij wachten op de ING momenteel en kregen 12 tot 16 werkdagen terug als doorlooptijd. Dit is momenteel vrij gangbaar door drukte én tekorten.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Ophuizenjacht
Stufferdt schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Wij wachten op de ING momenteel en kregen 12 tot 16 werkdagen terug als doorlooptijd. Dit is momenteel vrij gangbaar door drukte én tekorten.
Pfoee dat is wel heel lang. En in die tussentijd wordt een rentestijging dus ook nog gewoon doorberekend omdat er nog geen offerte ter ondertekening ligt? Wij wachten op ABN AMRO en Obvion. In de mail stond dat de offerte binnen 3 tot 5 werkdagen werd verwacht. Een groot verschil met ing zeg, al is deze toezegging bij ons ook niet gehaald.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
Je wilt geen bestaande bouw?

Welk nieuwbouwplan is dit? Dat bijzondere wonen bij de school in de Klamp of is dit Middelsee?

Wij bouwen momenteel in de Klamp fase 2. Moeten onze huidige woning nog verkopen trouwens :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• real_tweety
Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Pfoee dat is wel heel lang. En in die tussentijd wordt een rentestijging dus ook nog gewoon doorberekend omdat er nog geen offerte ter ondertekening ligt? Wij wachten op ABN AMRO en Obvion. In de mail stond dat de offerte binnen 3 tot 5 werkdagen werd verwacht. Een groot verschil met ing zeg, al is deze toezegging bij ons ook niet gehaald.
Nee hoor het rentevoorstel wordt uitgebracht naar het tarief geldend op de dag dat de offerte werd aangevraagd..

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
real_tweety schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
[...]

in de randstad, bijv. omgeving Den Haag, 140m2 met geen tuin maar 24 m2 terras op het noorden (geen zonlicht aan een hofje, geen privacy) is de prijs snel 700.000 en dan caso. Zie Bruijnings Ingenhoeslaan 279, Voorburg.
Lekker straatje, dat is ongeveer de beruchtste straat in Voorburg 8)7

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:37
Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Zoals hierboven terecht benoemd, je krijgt een aanbod met de rente die je op de dag van aanvragen ook hebt gezien. Gelukkig is dit zo, rente doet rare dingen momenteel. 11 mei rekenden we tijdens gesprek 1 met 3,01% voor 10 jaar vast en op 18 mei was dit al 3,23% (dit is het ook geworden als het goed is dus). Per 13 mei gingen veel aanbieders met ~ 0,2% omhoog…

Btw: ik mail bij vragen onze adviseur plat. Beste man kost 2,5k dus mag z’n best er ook voor doen :w

[ Voor 6% gewijzigd door Stufferdt op 01-06-2022 23:27 . Reden: Onder = boven ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• sprhnk
XOR schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:13:
[...]

Nee hoor makelaars zijn over het algemeen zakelijk klerelijers maar dat is ook hun baan. Als je al een tijdje mee gaat ken je het riedeltje wel. Bezichtigen kunnen alleen op 1 dag, zitten net te krap op elkaar, en dan mag iedereen een uiterste bod uitbrengen voor tijdstip x en laat je lekker gek maken 8)7

Voor corona had je ook dat er aangegeven werd dat er geen bezichtigingen gehouden konden worden maar wel een kijk dag om zo een ramvol huis te maken, totaal niet nodig. Of de interesse is te groot we doen geen bezichtigingen meer. Dan moet je eens aangeven dat je dan gaat aanbellen en vragen of de verkopers dat ook weten en dat is er altijd wel een gaatje, allemaal onzin om mensen van hun stuk te brengen.

Het is echt geen dog eat dog situatie meer op de woningmarkt, van wat ik zie is dat compleet omgeslagen. Geen 30 bezichtigen meet maar 5-10 met als de verkoper mazzel heeft een paar mensen die nog denken dat het nodig is om all out te bieden maar dat is eigenlijk gewoon niet meer waar.

• Ophuizenjacht
real_tweety schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:09:
[...]

Nee hoor het rentevoorstel wordt uitgebracht naar het tarief geldend op de dag dat de offerte werd aangevraagd..
Ah bedankt, dat wist ik niet. Dat neemt veel onzekerheid weg. Fijn!

• Flix20
Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:13:
https://www.ikbenfrits.nl/doorlooptijd-hypotheek/

Hier kan je zien wat de actuele (gemiddelde) doorlooptijden van de hypotheekverstrekkers zijn.

• real_tweety
Wolly schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Lekker straatje, dat is ongeveer de beruchtste straat in Voorburg 8)7
Berucht? Waarom? In welke zin?Ik heb dir woning bezichtigd en gevraagd naar verschil met Leidschendam/ omgeving Damlaan en de mKelaar zei dat de meeste Voorburg beter vinden..

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
real_tweety schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Berucht? Waarom? In welke zin?Ik heb dir woning bezichtigd en gevraagd naar verschil met Leidschendam/ omgeving Damlaan en de mKelaar zei dat de meeste Voorburg beter vinden..
Hopelijk was dat dan de verkoopmakelaar :o

In het kort:
Avondwinkel die elke keer werd overvallen
Drugshandel en vuurwapens
Auto's (Savallelaan, net erachter) en fietsen die in de fik worden gezet
Vandalisme door opstandige jeugd.

Gelukkig hebben ze cameratoezicht om die "jeugd"in de gaten te houden :+

• ArjenIsM3
Kees_frl schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:57:
[...]

Je wilt geen bestaande bouw?

Welk nieuwbouwplan is dit? Dat bijzondere wonen bij de school in de Klamp of is dit Middelsee?

Wij bouwen momenteel in de Klamp fase 2. Moeten onze huidige woning nog verkopen trouwens :)
Jawel hoor, maar daar komen we ook al jaren niet tussen.

Gaat hier om Middelsee. Wetterhiem heet het volgens mij. En dan de rijtjeshuizen.

Mooi dat het is gelukt om wat te kopen. Was er een loting? En waar wonen jullie nu?

• real_tweety
Wolly schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Hopelijk was dat dan de verkoopmakelaar :o

In het kort:
Avondwinkel die elke keer werd overvallen
Drugshandel en vuurwapens
Auto's (Savallelaan, net erachter) en fietsen die in de fik worden gezet
Vandalisme door opstandige jeugd.

Gelukkig hebben ze cameratoezicht om die "jeugd"in de gaten te houden :+
Dat wist ik allemaal niet eens. Het was inderdaad de verkoopmakelaae. En bij Damlaan, nieuwbpuw. Is het daar wel rustiger?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
ArjenIsM3 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Jawel hoor, maar daar komen we ook al jaren niet tussen.

Gaat hier om Middelsee. Wetterhiem heet het volgens mij. En dan de rijtjeshuizen.

Mooi dat het is gelukt om wat te kopen. Was er een loting? En waar wonen jullie nu?
Dankjewel. Ja een loting, we zijn al bezig met lotingen vanaf Wiarda. 6 keer uitgeloot helaas, ook nu voor de Klamp maar de eerste optanten zijn afgehaakt.

Middelsee wordt wel erg leuk volgens mij, een stuk stedelijker.

We wonen nu, en dat gaan we erg missen, een straatje achter de Huizumerlaan. Dus met 5 minuutjes op de Schrans en 10 lopend in het centrum. Zal vanuit de Klamp wat verder worden en op de fiets :P

Voor mij had de Klamp ook niet echt gemoeten, vind het natuurlijk wel leuk. Maar vriendin wilde mega graag. Maar ga dus zelf de stad wel missen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• XOR

XOR

perspectivebass schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:13:
Dan is dit niet de tijd om te kopen. Afgelopen tijd 2 woningen verkocht uit mijn omgeving. Beide erg courant en gewild. Er waren gewoon veel biedingen waarom zou je als verkoper dan wachten? Kans dat een ‘twijfelaar’ hoger biedt is niet zo groot.

Het is nu eenmaal nog een verkopers markt. Dus verkoper bepaald tijdlijn. Niet leuk als koper, maar wanneer je niet mee speelt mis je zo in zo woningen.
Het gaat niet om 'twijfelaars'. Het gaat erom dat iemand zijn huiswerk fatsoenlijk kan doen en echt een overtuigd bod kan neerzetten. Juist door de beslissingstermijn zo krap te maken maak je de kans groter dat mensen afhaken, omdat ze niet alle aspecten van de situatie goed overwogen hebben en er eigenlijk maar gewoon een bod ingooien.

Nogmaals, die drie dagen extra kost niemand wat. Als koper heb je de keuze of je meedoet aan de waanzin of niet, en na de eerste keer heb ik er voor bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door XOR op 02-06-2022 11:59 ]

• XOR

XOR

Aomi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:44:
Anderzijds wil je ook niet dat er veel tijd tussen zit want dan heb je weer kans dat potentiële kopers ineens een ander huis tegenkomen en dan daar hun aandacht op focussen.

Ik ben wel eens 3 weken na een afgewezen bod opgebeld door de verkopend makelaar dat wij alsnog het winnende bod hadden omdat de eerste kopers zich terug hadden getrokken (de reden weet ik niet).

In die 3 weken stonden er plots 2 andere hele interessante huizen op Funda waar we zijn wezen kijken en daarom hebben we toch nee gezegd tegen de makelaar.
(overigens zijn die andere 2 huizen het ook niet geworden).

Hadden we in eerste instantie het winnende bod, dan hadden we daar nu gewoond (en waarschijnlijk ook zonder spijt) :P

Overigens ben ik ook van mening dat als je na 2 dagen nog niet weet of je een bod uit wil brengen, je beter geen bod uit kunt brengen. Alle keren dat wij een bod uitbrachten waren we er binnen een paar uur wel uit (en soms zelfs op het moment dat we weer naar buiten liepen na de bezichtiging) :+
Of je een bod uitbrengt of niet weet je vaak wel rap, maar bij het doen van een goed bod komt natuurlijk meer kijken. Fatsoenlijk onderzoek naar de woningen in de buurt, faciliteiten, specifieke zaken (bouwvergunningen e.d.) in de omgeving en meer. Tenzij je heel specifiek in een extreem klein zoekgebied zoekt en dus precies weet waar je naar kijkt, kost daar goed naar kijken toch gewoon echt wat tijd. Maar goed, de meeste mensen doen natuurlijk maar gewoon wat en dan zijn twee dagen wellicht wel genoeg.

Drie weken is inderdaad wel erg lang, maar twee dagen dan weer erg kort. Ik zou zeggen dat je met een (werk)week mensen toch gewoon een fatsoenlijke kans geeft om hun ding te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door XOR op 02-06-2022 12:02 ]

• Flix20
XOR schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Het gaat niet om 'twijfelaars'. Het gaat erom dat iemand zijn huiswerk fatsoenlijk kan doen en echt een overtuigd bod kan neerzetten. Juist door de beslissingstermijn zo krap te maken maak je de kans groter dat mensen afhaken, omdat ze niet alle aspecten van de situatie goed overwogen hebben en er eigenlijk maar gewoon een bod ingooien.

Nogmaals, die drie dagen extra kost niemand wat. Als koper heb je de keuze of je meedoet aan de waanzin of niet, en na de eerste keer heb ik er voor bedankt.
En probeer het nu eens te bekijken vanuit de verkoper. Het is momenteel tenslotte een sellers-market.

Er is een (gevoel) krapte op de markt.
Kopers weten dat het dringen is om een bezichtiging geplanned te krijgen.
Ze weten/vermoeden ook dat ze flink moeten overbieden want, veel concurrentie.
Ze hebben al 10 keer net achter het net gevist.
Als dan vervolgens ook nog eens de druk opgevoerd wordt door binnen 3 dagen te moeten beslissen zullen er vast en zeker mensen bij zitten er klaar mee zijn dus maar de hoofdprijs bieden.

En kassa. Je hebt tenslotte maar één 'gek' nodig.

Denk dat je het een beetje kan vergelijken met de malafide praktijken van de keukenzaken.
Als je nu beslist krijg je 40% korting.
Daar zijn ook nog hordes aan mensen die daar in tuinen.

[ Voor 7% gewijzigd door Flix20 op 02-06-2022 12:11 ]

• XOR

XOR

Flix20 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:34:
Ben het met je eens hoor, dat het nogal kort is gezien het inderdaad geen pak suiker is.
Maar dit is momenteel nou wel eenmaal de markt en ja, ik weet dat dat een ontzettende dooddoener is.
Als koper heb je de keuze om er aan mee te doen, of niet. Op een gegeven moment hoorde je her en der wel dat mensen uit wanhoop bijvoorbeeld ook maar helemaal geen voorwaarden meer stelden, zonder dat ze dat op een andere manier afgedekt hadden. Dan heb je het inmiddels toch echt over een zichzelf versterkende hysterie.

Uiteindelijk is het ook aan de koper om de eigen grenzen te stellen, ook om te voorkomen dat je jezelf het schip in rommelt. Je zult nog jaren met je beslissingen verder moeten.

• XOR

XOR

Flix20 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:10:
En probeer het nu eens te bekijken vanuit de verkoper. Het is momenteel tenslotte een sellers-market.

Er is een (gevoel) krapte op de markt.
Kopers weten dat het dringen is om een bezichtiging geplanned te krijgen.
Ze weten/vermoeden ook dat ze flink moeten overbieden want, veel concurrentie.
Ze hebben al 10 keer net achter het net gevist.
Als dan vervolgens ook nog eens de druk opgevoerd wordt door binnen 3 dagen te moeten beslissen zullen er vast en zeker mensen bij zitten er klaar mee zijn dus maar de hoofdprijs bieden.

En kassa. Je hebt tenslotte maar één 'gek' nodig.

Denk dat je het een beetje kan vergelijken met de malafide praktijken van de keukenzaken.
Als je nu beslist krijg je 40% korting.
Daar zijn ook nog hordes aan mensen die daar in tuinen.
Als verkoper wil ik de boel vooral verkopen. Onderdeel daarvan is het huis gunnen aan iemand die met volle overtuiging biedt en het gebodene ook voor elkaar krijgt, en niet één of andere gelukszoeker die op goed geluk maar een bod naar binnen smijt. Zelfs als je juridisch sterk staat is het een bak gedonder waar je niet op zit te wachten.

• Flix20
XOR schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Als koper heb je de keuze om er aan mee te doen, of niet. Op een gegeven moment hoorde je her en der wel dat mensen uit wanhoop bijvoorbeeld ook maar helemaal geen voorwaarden meer stelden, zonder dat ze dat op een andere manier afgedekt hadden. Dan heb je het inmiddels toch echt over een zichzelf versterkende hysterie.

Uiteindelijk is het ook aan de koper om de eigen grenzen te stellen, ook om te voorkomen dat je jezelf het schip in rommelt. Je zult nog jaren met je beslissingen verder moeten.
Je hebt daar als koper soort van de keuze om aan mee te doen.
Alleen is die keuze op dit moment gewoon meedoen, of geen huis kopen.

• XOR

XOR

Flix20 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:16:
Je hebt daar als koper soort van de keuze om aan mee te doen.
Alleen is die keuze op dit moment gewoon meedoen, of geen huis kopen.
Op basis van mijn eigen ervaring is dat absoluut niet het geval. Dat is dan ook nog in een vrij populair stukje van Nederland. Ja, het is momenteel spannend, maar mensen praten het zichzelf ook gewoon aan.

[ Voor 12% gewijzigd door XOR op 02-06-2022 12:28 ]

• ArjenIsM3
Kees_frl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Dankjewel. Ja een loting, we zijn al bezig met lotingen vanaf Wiarda. 6 keer uitgeloot helaas, ook nu voor de Klamp maar de eerste optanten zijn afgehaakt.

Middelsee wordt wel erg leuk volgens mij, een stuk stedelijker.

We wonen nu, en dat gaan we erg missen, een straatje achter de Huizumerlaan. Dus met 5 minuutjes op de Schrans en 10 lopend in het centrum. Zal vanuit de Klamp wat verder worden en op de fiets :P

Voor mij had de Klamp ook niet echt gemoeten, vind het natuurlijk wel leuk. Maar vriendin wilde mega graag. Maar ga dus zelf de stad wel missen.
Poeh, 6 keer uitgeloot. Die lotingen zijn ook niet bepaald leuk nee. Maar goed, het is jullie gelukt.

Middelsee lijkt mij ook wel leuk ja, hoewel de buurt mij verder wat minder uitmaakt. De Klamp, Techum, Goutum Sud, Wiarda, ik vind het allemaal prima. Qua bestaande bouw kijken we ook naar Aldlan, Camminghaburen, Zuiderburen en Goutum. Zo'n beetje alles aan de zuid- en oostkant van Leeuwarden dus. Ook dorpen zoals Wirdum, Wergea en Grou kijken we wel naar. Maar het wordt helaas allemaal te duur voor ons. Misschien toch maar weer eens bij de baas zeuren om een hoger salaris ;)

Ik snap dat je die plek gaat missen ja. Het is wel fijn om zo dichtbij het centrum te wonen. Vanuit De Klamp is dat inderdaad een stuk verder fietsen. Voor ons zou overigens hetzelfde gelden. Wij wonen in een straatje achter de Tweebaksmarkt. De Nieuwestad is voor mij nu maar een paar minuten lopen. Merk alleen dat ik daar eigenlijk te weinig gebruik van maak. Mijn vrouw iets meer maar ook niet dagelijks ofzo. Vandaar dat een buitenwijk voor ons wel prima is.

• sprhnk
ArjenIsM3 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Poeh, 6 keer uitgeloot. Die lotingen zijn ook niet bepaald leuk nee. Maar goed, het is jullie gelukt.
Om mij heen wordt ineens iedereen ingeloot vanuit meerdere bouw projecten, misschien wordt het wel beter. Komt denk ik ook omdat veel mensen zich voor vanalles en nog wat hebben aangemeld.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:49
Mensen zullen zich ook hier en daar afmelden. Al die VON prijzen zijn ook sky-high gegaan. Alles wat je nu (en tot een jaar geleden) koopt staat “onder water’

• Vorkie
  • Niet online
sbmuc schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:28:
Mensen zullen zich ook hier en daar afmelden. Al die VON prijzen zijn ook sky-high gegaan. Alles wat je nu (en tot een jaar geleden) koopt staat “onder water’
Onder water? Waar? Hoe? Ik kwam niets tegen hierover de laatste berichten?

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sbmuc schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:28:
Onzin. Er komen nog steeds tal van "nieuwbouw-woningen" op de markt die al weer doorverkocht worden voordat ze af zijn, en die woningen gaan k.k. zeker niet voor minder dan de v.o.n.-prijs + opties.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:49
naitsoezn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Onzin. Er komen nog steeds tal van "nieuwbouw-woningen" op de markt die al weer doorverkocht worden voordat ze af zijn, en die woningen gaan k.k. zeker niet voor minder dan de v.o.n.-prijs + opties.
Ik zeg ook niet dat ze niet verkocht gaan worden. Maar je zal gewoon hier en daar mensen hebben die zich terug(moeten) trekken omdat de beoogde hypotheek met de huidige rente niet meer mogelijk is. En idd, die gaat naar de volgende die het(te hoge) bedrag wel voor kan en wil neerleggen. Die v.o.n. bedragen zijn vaak al maanden bekend. Echter toen was de rente veel lager.
Vorkie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:34:
[...]
Onder water? Waar? Hoe? Ik kwam niets tegen hierover de laatste berichten?
Die berichten komen pas over een maand of 2-3. De cijfers van de huizenmarkt lopen altijd heel erg achter.

[ Voor 18% gewijzigd door sbmuc op 02-06-2022 20:35 ]

• Laapo
sbmuc schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Die berichten komen pas over een maand of 2-3. De cijfers van de huizenmarkt lopen altijd heel erg achter.
En daarom is het voorbarig om nu al te stellen dat alles onder water staat.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11 16:54

Kju

naitsoezn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Het is niet zo onzinnig wat hij zegt. De meeste nieuwbouw die ik tegen kom is minder waard dan de v.o.n-prijs+opties. In vergelijking met bestaande bouw is nieuwbouw ten tijde van de aankoop inderdaad vaak 'onder water'. Ontwikkelaars en makelaars kunnen niet eens verklaren hoe ze aan hun koopsommen zijn gekomen. Uiteindelijk zegt de makelaar 'we hebben overgenomen wat de ontwikkelaar vraagt', de ontwikkelaar zegt 'eigenlijk doen we maar wat, als het maar zo veel mogelijk oplevert'.
Dat die nieuwbouwtransacties gewoon doorgaan is omdat de banken doorgaans niet laten taxeren. Af en toe vertrouwen ze het niet en eisen ze wel een taxatie, dan vallen ze door de mand. Soms zijn er wel projecten waar de koopsommen redelijk of zelfs te laag zijn. Dat is dan vaak omdat er veel vertraging heeft gezeten tussen publicatie en daadwerkelijk moment van verkoop. De markt heeft de prijs dan al ingehaald.

PSN: Kjujay

• Laapo
Kju schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Het is niet zo onzinnig wat hij zegt. De meeste nieuwbouw die ik tegen kom is minder waard dan de v.o.n-prijs+opties. In vergelijking met bestaande bouw is nieuwbouw ten tijde van de aankoop inderdaad vaak 'onder water'. Ontwikkelaars en makelaars kunnen niet eens verklaren hoe ze aan hun koopsommen zijn gekomen. Uiteindelijk zegt de makelaar 'we hebben overgenomen wat de ontwikkelaar vraagt', de ontwikkelaar zegt 'eigenlijk doen we maar wat, als het maar zo veel mogelijk oplevert'.
Dat die nieuwbouwtransacties gewoon doorgaan is omdat de banken doorgaans niet laten taxeren. Af en toe vertrouwen ze het niet en eisen ze wel een taxatie, dan vallen ze door de mand. Soms zijn er wel projecten waar de koopsommen redelijk of zelfs te laag zijn. Dat is dan vaak omdat er veel vertraging heeft gezeten tussen publicatie en daadwerkelijk moment van verkoop. De markt heeft de prijs dan al ingehaald.
Tot een jaar terug betekent ook dat een deel nog aanneemsommen heeft van voor de grote prijsstijgingen in bouwmaterialen. Die staan ten opzichte van recent aangeboden nieuwbouw niet onder water. Daarnaast heeft recent opgeleverde nieuwbouw vaak een stevigere stijging mee dan bestaande oudere woningen.

• Vorkie
  • Niet online
Ben even gedoken in de rentestanden door de “onder water” opmerking.

Ik kwam deze tegen, spreekt natuurlijk voor zich.

https://www.hypotheekshop...storische-hypotheekrente/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZM1LtV0FKKkRz7mmkkq6eGWLUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F8sgutplkJW9eoiIWqf72ruR.webp?f=fotoalbum_large

• Laapo
Vorkie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:28:
Ben even gedoken in de rentestanden door de “onder water” opmerking.

Ik kwam deze tegen, spreekt natuurlijk voor zich.

https://www.hypotheekshop...storische-hypotheekrente/

[Afbeelding]
Ik verwacht zelf wel een daling van de prijzen, maar zet hier ook graag iets anders tegenover:

https://www.nu.nl/economi...tijgen-ongekend-hard.html

Het is nog geen gedane zaak.

• real_tweety
Laapo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Ik verwacht zelf wel een daling van de prijzen, maar zet hier ook graag iets anders tegenover:

https://www.nu.nl/economi...tijgen-ongekend-hard.html

Het is nog geen gedane zaak.
Maar de lonen stijgen, prijs bouw materialen en de salarissen van bouwvakkers. Hoe kunnen dan de prijzen dalem?

• sprhnk
anandus schreef op dinsdag 9 februari 2016 @ 09:17:
Even een vraagje over taxateurs (voor de hypotheek):
Zolang het een NWWI-taxateur is maakt het verder niet uit, toch? Gewoon de goedkoopste nemen, lijkt me?
Of zijn er nog (kwaliteits)verschillen?
Hangt er vanaf wat je nodig hebt als je een taxateur neemt van je financieel bemiddelaar krijg je vaak op een of andere magische wijze precies de taxatie die je nodig hebt. :+
Pagina: 1 ... 258 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7