Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 257 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:27
Gek genoeg wordt daar dan wel weer gesproken over een "gemeenschappelijke binnentuin", dat impliceert in mijn optiek dat hij niet openbaar is.

@real_tweety Ik weet niet hoe dat in de andere documenten is omschreven, maar dat is misschien iets dat je mee zou kunnen nemen in je telefoontje met de rechtsbijstand. Al gaat dit wellicht wel iets zijn waar over te twisten valt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
MiBe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Dus zelfs voor deze totale uithoek in Nederland moet je dus al een bovengemiddeld bedrag neertellen om iets dergelijks te kunnen kopen (om nog maar niet te spreken over de werkgelegenheid in die regio,
In die "uithoek" is anders, net als in de rest van NL werk zat....je moet wel je nek (durven) uit te steken.
Maar in vind het prima hoor als ex randstedeling.

[ Voor 17% gewijzigd door TvanW op 16-05-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:27
TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:56:
[...]

In die "uithoek" is anders, net als in de rest van NL werk zat....je moet wel je nek (durven) uit te steken.
Dat hangt er echt maar net vanaf in welke sector je zit. Je moet het hebben van buren wel héél erg vinden wil je er qua werk iets totaal anders voor gaan doen bijvoorbeeld.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
MiBe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:09:
[...]

Dat hangt er echt maar net vanaf in welke sector je zit. Je moet het hebben van buren wel héél erg vinden wil je er qua werk iets totaal anders voor gaan doen bijvoorbeeld.
Werk in alle sectoren, maar als je het beter weet prima zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Werk in alle sectoren, maar als je het beter weet prima zo ;)
Maar hoeveel van die sectoren betalen genoeg voor een €600.000,- hypotheek?

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 16-05-2022 18:24 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Het zal ongetwijfeld prachtig wonen zijn, als die regio met betreffende karakteristieken bij jou passen.
Maar om te zeggen dat een woning in die regio een alternatief is voor iemand die in de randstad wilt wonen is als vroeger aan je moeder te vragen om bij een Italiaanse pizzeria te gaan eten maar dat moeders dan zegt we hebben thuis nog pizza. En dat er dan zo'n flauwe Dr.Oetker voor je neus gezet wordt.
Ja, het is deeg in een ronde vorm met kaas erop... maar om nou te zeggen dat het hetzelfde is...

[ Voor 6% gewijzigd door Flix20 op 16-05-2022 18:22 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:19:
[...]

Maar hoeveel van die sectoren betalen genoeg voor een €800.000,- hypotheek?
Daar koop je hier een half kasteel voor, dus waar praat je over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Het zal ongetwijfeld prachtig wonen zijn, als die regio met betreffende karakteristieken bij jou passen.
Maar om te zeggen dat een woning in die regio een alternatief is voor iemand die in de randstad wilt wonen is als vroeger aan je moeder te vragen om bij een Italiaanse pizzeria te gaan eten maar dat moeders dan zegt we hebben thuis nog pizza. En dat er dan zo'n flauwe Dr.Oetker voor je neus gezet wordt.
Ja, het is deeg in een ronde vorm met kaas erop... maar om nou te zeggen dat het hetzelfde is...
Dan moet je in die mierenhoop blijven wonen en.....ervoor betalen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Daar koop je hier een half kasteel van, dus waar praat je over.
Ik praat over de sectoren die je een dusdanig bedrag als hypotheek geven. Dat leek me vrij duidelijk. €600K is een fors bedrag. Zeker als er ook nog wat aan de woning of grond gedaan moet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 16-05-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Ik praat over de sectoren die je een dusdanig bedrag als hypotheek geven. Dat leek me vrij duidelijk.
Dat heb je hier niet nodig, dat lijkt mij ook duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:29:
[...]

Dat heb je hier niet nodig, dat lijkt mij ook duidelijk.
TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Ligt eraan waar je wat zoekt, hier (Westerwolde) kan je met 500k - 600k goed uit de voeten voor een relatief jonge woning met 1500m2 grond.
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
En jij hebt het over 800k ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

€600K. Ik heb mijn typo geëdit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:26:
[...]

Tja dat is en afweging. We zijn al 40+. Hebben hier ons netwerk, werk en schoolgaand kind. We kunnen voor dit bedrag bijna 750.000€ zeker ook elders in het land terecht. Maar we willen in deze omgeving blijven. Dan maar mierenhoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:32:
€600K. Ik heb mijn typo geëdit.
Tja, ik heb het over jou eerder genoemde 800k.
Overigens zijn hier in de prijsklasse 300k+ aardig wat vrijstaande woningen te vinden en zoals gezegd werk zat in alle sectoren.

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 16-05-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
MiBe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Gek genoeg wordt daar dan wel weer gesproken over een "gemeenschappelijke binnentuin", dat impliceert in mijn optiek dat hij niet openbaar is.

@real_tweety Ik weet niet hoe dat in de andere documenten is omschreven, maar dat is misschien iets dat je mee zou kunnen nemen in je telefoontje met de rechtsbijstand. Al gaat dit wellicht wel iets zijn waar over te twisten valt.
Je hebt gelijk. Op die site wordt over semi openbare tuin gesproken. Het is dat we nu via google dat zien. Ik neem het mee naar de rechtsbijstand. Ik vermoed eigenlijk dat de rechtsbijstand zal zeggen, niks aan te doen. Dan zijn ze er ook meteen vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
real_tweety schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Tja dat is en afweging. We zijn al 40+. Hebben hier ons netwerk, werk en schoolgaand kind. We kunnen voor dit bedrag bijna 750.000€ zeker ook elders in het land terecht. Maar we willen in deze omgeving blijven. Dan maar mierenhoop.
Ach wij zijn 60+, en wat zijn afstanden in NL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:26:
[...]

Zoals ik zeg, als die regio bij je past, wat ik uit deze reactie kan opmaken dat dat zeker het geval is, is het absoluut een top optie om ergens in een Schubbekutteveen te gaan zitten ver weg van de samenleving.

Maar laten we nou niet doen alsof dat voor iedereen een reële optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je sociale leven zich afspeelt in de randstad, dan is verhuizen naar oost Groningen hetzelfde als verhuizen naar Curaçao. Het is gewoon te ver om zelfs wekelijks met je vrienden af te spreken. In Curaçao heb je dan tenminste elke dag mooi weer en zijn woningen nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
Z___Z schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:18:
Als je sociale leven zich afspeelt in de randstad, dan is verhuizen naar oost Groningen hetzelfde als verhuizen naar Curaçao. Het is gewoon te ver om zelfs wekelijks met je vrienden af te spreken. In Curaçao heb je dan tenminste elke dag mooi weer en zijn woningen nog goedkoper.
Woningen goedkoop op Curaçao?
Als je beetje leuke plek zit en leuk huis zijn ze ook daar rete duur..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:30
Een kleine update, de hypotheek die donderdag is aangevraagd is gister goedgekeurd, dus niks staat ons meer in de weg op dit vlak. Tevens woensdag avond een 2e bezichtiging bij ons toekomstige woning om nogmaals er doorheen te gaan en te kijken wat er nog moet worden gedaan, en dan afwachten tot 5 augustus voor de sleuteloverdracht en tekenen bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 19-09 00:01
Vandaag een droomhuis misgelopen. Doet wel even pijn zeg en voornamelijk op 'onder voorbehoud van voorwaarden'.

Het gevoel is nu, zoiets gaat nooit meer op de markt komen wat haalbaar is binnen mijn budget en locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
AMARONE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:52:
Vandaag een droomhuis misgelopen. Doet wel even pijn zeg en voornamelijk op 'onder voorbehoud van voorwaarden'.

Het gevoel is nu, zoiets gaat nooit meer op de markt komen wat haalbaar is binnen mijn budget en locatie.
Als het alleen op het voorbehoud stuk liep dan zat je er wel dichtbij, en de huidige koper die zonder voorbehoud heeft geboden is van de markt af.

Nu alleen maar hopen dat er heel snel een soortgelijke woning te koop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:26
spijkerhoofd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:18:
Een kleine update, de hypotheek die donderdag is aangevraagd is gister goedgekeurd, dus niks staat ons meer in de weg op dit vlak. Tevens woensdag avond een 2e bezichtiging bij ons toekomstige woning om nogmaals er doorheen te gaan en te kijken wat er nog moet worden gedaan, en dan afwachten tot 5 augustus voor de sleuteloverdracht en tekenen bij de notaris.
Dan is dan toch mooi snel voor elkaar. @AMARONE lees het verhaal van @spijkerhoofd even terug. Ter bemoediging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:30

Ik heb het zelfde meegemaakt, eerst een woning fors overboden waarvan we dachten zo'n huis gaan we niet meer zien voor deze prijs, een paar weken later een zelfde soort woning toch te koop zien staan, zelfs nog beter dan het 'vorige' droomhuis, namelijk 8 jaar jonger en een betere tuin. Daar op geboden, ook daar waren we overboden, niet eens zoveel achteraf. Wij weer balen, 2 dagen later een telefoontje van onze makelaar, ja de kopers zien er vanaf en jullie hadden het 2 na beste bod, dus 10 K meer en je hebt hem. Wij dat dus doen, en ja hoor wij hebben de woning nu gekocht.

Het kan zomaar zijn dat er of een zelfde soort huis te koop komt te staan, of je word gebeld met de vraag of je nog geïnteresseerd bent want de hoogste bieders stappen uit. Het is niet gek als mensen meerdere biedingen tegelijk doen op woningen vanwege de stijgende rentes en dat met 2 winnende biedingen ze voor hun favo huis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26

Heb je niet gevraagd wat je moet bieden om t wel te hebben? Ik zou altijd poging wagen..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Laapo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Als het alleen op het voorbehoud stuk liep dan zat je er wel dichtbij, en de huidige koper die zonder voorbehoud heeft geboden is van de markt af.

Nu alleen maar hopen dat er heel snel een soortgelijke woning te koop komt.
Jammer! Maar.. ik heb mijzelf al een paar maal betrapt op dit gevoel en vervolgens kwam er toch een gelijkwaardig huis of zelfs beter te koop!
Het is een onzeker periode waar geduld flink op de proef wordt gesteld, maar er komt echt een nieuwe kans 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 19-09 00:01
VidaR-9 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Heb je niet gevraagd wat je moet bieden om t wel te hebben? Ik zou altijd poging wagen..
Stom maar eigenlijk niet inderdaad. Zou die vraag stellen morgen nog zin hebben?

Ik zat in de top 4 van hoogste bieders, uiteindelijk was er een hoger en zonder financiering onder voorbehoud.
spijkerhoofd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Ik heb het zelfde meegemaakt, eerst een woning fors overboden waarvan we dachten zo'n huis gaan we niet meer zien voor deze prijs, een paar weken later een zelfde soort woning toch te koop zien staan, zelfs nog beter dan het 'vorige' droomhuis, namelijk 8 jaar jonger en een betere tuin. Daar op geboden, ook daar waren we overboden, niet eens zoveel achteraf. Wij weer balen, 2 dagen later een telefoontje van onze makelaar, ja de kopers zien er vanaf en jullie hadden het 2 na beste bod, dus 10 K meer en je hebt hem. Wij dat dus doen, en ja hoor wij hebben de woning nu gekocht.

Het kan zomaar zijn dat er of een zelfde soort huis te koop komt te staan, of je word gebeld met de vraag of je nog geïnteresseerd bent want de hoogste bieders stappen uit. Het is niet gek als mensen meerdere biedingen tegelijk doen op woningen vanwege de stijgende rentes en dat met 2 winnende biedingen ze voor hun favo huis gaan.
Ja precies. Bedankt voor de oppepper :) Het was ook wel van geen huis zoeken naar deze zien, bezichtig en bieding in 3 dagen tijd.

Maar hoekwoningen met groot dakterras van rond de 450k in de regio Rijswijk zie je niet zo vaak :)

[ Voor 60% gewijzigd door AMARONE op 17-05-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
AMARONE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:41:
[...]

Stom maar eigenlijk niet inderdaad. Zou die vraag stellen morgen nog zin hebben?

Ik zat in de top 4 van hoogste bieders, uiteindelijk was er een hoger en zonder financiering onder voorbehoud.

[...]

Ja precies. Bedankt voor de oppepper :) Het was ook wel van geen huis zoeken naar deze zien, bezichtig en bieding in 3 dagen tijd.

Maar hoekwoningen met groot dakterras van rond de 450k in de regio Rijswijk zie je niet zo vaak :)
Als je niet schiet, mis je sowieso. /dijenkletser

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Stufferdt schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:18:
Hier woensdag onze allereerste bezichtiging op een huis. Spannend wel. We weten wat we kunnen lenen en wat er financieel mogelijk is. Nu scherp krijgen wat we wel/niet zoeken. We zoeken in het segment tot 400k.

We waren voornemens een aankoopmakelaar in de arm te nemen, maar na contact met de gewenste partij dit even gelaten voor wat het is. Aan de telefoon klonken ze overigens niet heel enthousiast om zich te binden als aankoopmakelaar. Mochten we een huis gezien hebben en graag een makelaar mee willen nemen, kon dit altijd (mits ze het niet zelf verkopen). Dus kreeg het gevoel dat ze liever tijd steken in verkopen.

Mochten we interesse hebben/concreet worden, overweeg ik (na wat tips van collega's/vrienden) de aankoopmakelaar helemaal te skippen en eventueel bij een tweede bezichting een bouwkundige mee te nemen.

Wijk is bekend, dus dat scheelt. En verder gaan we het wel zien. Zit niet op een schopstoel :)

[...]

Poh. Zoek zelf ook op de Veluwe. Zie wel veel verschillende tactieken tussen makelaars. Sommige huizen lijken (heel) laag in de markt te worden gezet, dus dan red je 10% erboven wel.
edit: andere quote er ook nog even bij.
Stufferdt schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:21:
Even in tags het hele verhaaltje :)

***members only***
En een update. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Stufferdt op 18-05-2022 09:39 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
beyazz06 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Wij hebben op 28 maart rente aanbod gevraagd, 7 april voorstel ontvangen, die moest aangepast worden, zodoende 13 april weer een voorstel ontvangen. Dezelfde dag ondertekent en terug gestuurd. 15 april taxatie rapport ontvangen en gedeeld. 20 april is het volledig dossier ingediend. Sindsdien wacht ik op de 1e beoordeling..
Nou vandaag dan eindelijk het verlossende mail ontvangen; bindende hypotheek aanbod ontvangen!
Dat wordt tekenen en gaan met die banaan! Nu alleen nog verkopen van de eigen woning.. Een zorg minder iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
beyazz06 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Nou vandaag dan eindelijk het verlossende mail ontvangen; bindende hypotheek aanbod ontvangen!
Dat wordt tekenen en gaan met die banaan! Nu alleen nog verkopen van de eigen woning.. Een zorg minder iig!
Dat is wel een flinke periode, is dit gangbaar momenteel dat het zo lang duurt? Dit zijn meer dan 7 weken waarbij je aan jouw kant snel bent geweest met de handelingen. Mij lijkt 4 weken voor de beoordeling best lang? Of zaten er veel moeilijke factoren in?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Stufferdt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Dat is wel een flinke periode, is dit gangbaar momenteel dat het zo lang duurt? Dit zijn meer dan 7 weken waarbij je aan jouw kant snel bent geweest met de handelingen. Mij lijkt 4 weken voor de beoordeling best lang? Of zaten er veel moeilijke factoren in?
Bij sommige geldverstrekker is dat momenteel helaas normaal, zoals Argenta in mijn geval. Andere geldverstrekkers schijnen volgens https://www.viisi.nl/hypotheekadvies/doorlooptijd-hypotheek/ kortere doorlooptijden te kennen.

Voor Argenta kan ik dus iig bevestigen dat het lang duurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
beyazz06 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Bij sommige geldverstrekker is dat momenteel helaas normaal, zoals Argenta in mijn geval. Andere geldverstrekkers schijnen volgens https://www.viisi.nl/hypotheekadvies/doorlooptijd-hypotheek/ kortere doorlooptijden te kennen.

Check, slaan we die over :+

Morgen hypotheekgesprek met aansluitend ook meteen het tekenen van het voorlopig koopcontract. Alle documenten al volledig aangeleverd tijdens het eerste (verkennende) gesprek. Toen kwam BLG wonen eruit rollen, maar kan weeral gewijzigd zijn natuurlijk.

We hebben 6 weken opgenomen als periode voor rondkrijgen zak met geld.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:11
Ik durf het bijna niet te geloven maar we (mijn vrouw en ik) hebben ons eerste huis gekocht. oOo
Om een paar redenen was het nog spannend maar we hebben de hypotheek met NHG rond gekregen.
Notaris is ingepland eind Juli om te tekenen en krijgen we de sleutels. :)
Huis( jaren 70 woning met beetje kluswerk) is niet online te koop geweest maar via verkoopmakelaar (waar we al meerdere huizen van hadden bekeken) werden we geattendeerd op de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Willem30 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:41:
Ik durf het bijna niet te geloven maar we (mijn vrouw en ik) hebben ons eerste huis gekocht. oOo
Om een paar redenen was het nog spannend maar we hebben de hypotheek met NHG rond gekregen.
Notaris is ingepland eind Juli om te tekenen en krijgen we de sleutels. :)
Huis( jaren 70 woning met beetje kluswerk) is niet online te koop geweest maar via verkoopmakelaar (waar we al meerdere huizen van hadden bekeken) werden we geattendeerd op de verkoop.
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vorige week een bod gedaan op een woning. Uiteindelijk met twee andere stellen rond de 350 geëindigd waar de vraagprijs op 330 lag, is er eentje die meer dan 380 geboden had 8)7 . Zo is er geen zak aan natuurlijk ;( (omgeving Twente).

Onze aankoopmakelaar kon geen bezichtiging plannen bij een woning, zat al helemaal vol, ik vraag mij af waarom we dan een aankoopmakelaar hebben. Bij diezelfde verkoopmakelaar konden wij de vorige keer nog zonder een aankoopmakelaar wel zelf een bezichtiging plannen, ik geloof niet dat het qua bezichtigingen ineens zo veel drukker geworden is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-08 19:13
True schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:52:
Vorige week een bod gedaan op een woning. Uiteindelijk met twee andere stellen rond de 350 geëindigd waar de vraagprijs op 330 lag, is er eentje die meer dan 380 geboden had 8)7 . Zo is er geen zak aan natuurlijk ;( (omgeving Twente).
Lijkt heel erg op mijn ervaring nu. Zelfde regio. Laatst een bod van 370 gedaan op een huis van vraagprijs 350. Kreeg te horen dat we op de tweede plek eindigden. Hoogste bod was 399 :+.

Paar maanden terug hetzelfde scenario. Er hoeft er maar 1 te zijn met veel eigen geld en je bent gelijk kansloos. Achja, gewoon blijven proberen en jezelf niet gek laken maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Major op 20-05-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
beyazz06 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Hier idem bij Argenta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Hoe komt het dat het zo lang duurt bij Argenta??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
True schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:52:

Onze aankoopmakelaar kon geen bezichtiging plannen bij een woning, zat al helemaal vol, ik vraag mij af waarom we dan een aankoopmakelaar hebben. Bij diezelfde verkoopmakelaar konden wij de vorige keer nog zonder een aankoopmakelaar wel zelf een bezichtiging plannen, ik geloof niet dat het qua bezichtigingen ineens zo veel drukker geworden is.
Wij hebben ook getwijfeld over wel of geen aankoopmakelaar. Gelukkig zonder wel een huis gevonden maar ook niet echt voordelen er van gezien zeker als je ziet wat je een aankoopmakelaar betaalt. Uiteindelijk gaat het toch over wie het hoogste bod heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Morika schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:27:
Hoe komt het dat het zo lang duurt bij Argenta??
Niet enkel bij Argenta, meerdere aanbieders kennen momenteel een lange doorlooptijd. Er is veel aanbod van oversluiters en personeelstekort speelt overal, ik kan me voorstellen ook bij banken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Willem30 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Wij hebben ook getwijfeld over wel of geen aankoopmakelaar. Gelukkig zonder wel een huis gevonden maar ook niet echt voordelen er van gezien zeker als je ziet wat je een aankoopmakelaar betaalt. Uiteindelijk gaat het toch over wie het hoogste bod heeft.
Om mijn keuze te verdedigen. Onze aankoopmakelaar is ook taxateur en we willen liever niet 20x bieden om telkens (voor ons) comfortabel iets hoger te gaan zitten totdat we de sweetspot hebben voor de markt. Hij kan ons vertellen hoeveel een woning getaxeerd zal worden (belangrijk voor onze hypotheek) en vertelt ons of de sweetspot de woning waard is. Iets waar we als starters 30 jaar kunnen wonen is natuurlijk anders dan een jaren '60 rijtjeswoning waar we over een jaar of 3-5 weer weg willen, het heeft een ander perspectief. Daarnaast krijg je wel iets meer informatie m.b.t. bieden hoewel ik deze praktijken afschuwelijk vind (je betaalt deels voor de connecties en het lullen van een makelaar) heeft het voor ons wel meerwaarde.

In dit geval is het 2400€ indien we een woning kopen, als we geen woning kopen en na een aantal maanden zeggen we zijn niet langer op zoek kunnen we er volledig van af zien. Uiteindelijk is die 2,4k niets bij een woning van 300k+ en zeker als we daardoor niet 30k moeten overbieden op het 2e bod 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
True schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Om mijn keuze te verdedigen. Onze aankoopmakelaar is ook taxateur en we willen liever niet 20x bieden om telkens (voor ons) comfortabel iets hoger te gaan zitten totdat we de sweetspot hebben voor de markt. Hij kan ons vertellen hoeveel een woning getaxeerd zal worden (belangrijk voor onze hypotheek) en vertelt ons of de sweetspot de woning waard is. Iets waar we als starters 30 jaar kunnen wonen is natuurlijk anders dan een jaren '60 rijtjeswoning waar we over een jaar of 3-5 weer weg willen, het heeft een ander perspectief. Daarnaast krijg je wel iets meer informatie m.b.t. bieden hoewel ik deze praktijken afschuwelijk vind (je betaalt deels voor de connecties en het lullen van een makelaar) heeft het voor ons wel meerwaarde.

In dit geval is het 2400€ indien we een woning kopen, als we geen woning kopen en na een aantal maanden zeggen we zijn niet langer op zoek kunnen we er volledig van af zien. Uiteindelijk is die 2,4k niets bij een woning van 300k+ en zeker als we daardoor niet 30k moeten overbieden op het 2e bod 8)7 .
De enige reden waarom ik een aankoopmakelaar heb gehad is omdat ik wilde dat hij het bod zou doen. Ik weet namelijk zeker dat als een verkoper twee identieke biedingen krijgt waarbij 1 bieding van een aankoopmakelaar komt en de ander van een particulier, de woning verkocht wordt aan de makelaar. Op deze manier gunt de verkopende makelaar de woning aan de andere makelaar.... volgende week hetzelfde spelletje maar dan andersom. Zo vullen ze elkaar met courtage, slimme jongens. Tevens moet je nog maar hopen dat alle biedingen zonder makelaar wel worden doorgegeven aan de verkoper.

Een woning taxeren lijkt me vrij simpel, daar heb je geen makelaar voor nodig. Walter Living of een Calcasa rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ColeJ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:29:
[...]

De enige reden waarom ik een aankoopmakelaar heb gehad is omdat ik wilde dat hij het bod zou doen. Ik weet namelijk zeker dat als een verkoper twee identieke biedingen krijgt waarbij 1 bieding van een aankoopmakelaar komt en de ander van een particulier, de woning verkocht wordt aan de makelaar. Op deze manier gunt de verkopende makelaar de woning aan de andere makelaar.... volgende week hetzelfde spelletje maar dan andersom. Zo vullen ze elkaar met courtage, slimme jongens. Tevens moet je nog maar hopen dat alle biedingen zonder makelaar wel worden doorgegeven aan de verkoper.
Tja smerig spelletje ..
Een woning taxeren lijkt me vrij simpel, daar heb je geen makelaar voor nodig. Walter Living of een Calcasa rapport.
Wij hebben Walter Living Plus, maar die zit er nog behoorlijk ver van af als ik naar onze laatste bezichtigingen kijk en het vergelijk met wat onze aankoopmakelaar adviseert. Mogelijk een regionaal dingetje hier in het Oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Ferra schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:10:
[...]

Hier idem bij Argenta.
Dat is wel heel anders dan toen ik me Hypotheek in November regelde bij Argenta, holy smokes, was binnen 3 dagen gefixed.

[ Voor 4% gewijzigd door Terence(x) op 20-05-2022 16:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:35
ColeJ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:29:
[...]

De verkopend makelaar gunt helemaal niks, de verkoper gunt. De makelaar doet gewoon wat hem gezegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
jannus66 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:43:
[...]

De verkopend makelaar gunt helemaal niks, de verkoper gunt. De makelaar doet gewoon wat hem gezegd wordt.
En de verkoper doet gewoon wat de makelaar hem adviseert. Dan nog maar de vraag of je alle info krijgt van je makelaar...

Ja ik ben wantrouwend, maar dat is nodig in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
True schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Wij hebben Walter Living Plus, maar die zit er nog behoorlijk ver van af als ik naar onze laatste bezichtigingen kijk en het vergelijk met wat onze aankoopmakelaar adviseert. Mogelijk een regionaal dingetje hier in het Oosten.
Hier ook, in de hoofdstad. Ze hebben het een tijdlang gewoon niet kunnen bijbenen. Ik gebruik het dan ook voornamelijk om koopsommen na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Vandaag een droomhuis te koop gekomen. We wisten al dat het te koop ging komen want het staat hemelsbreed 50m van mijn vriendins huis, maar nu de specificaties en foto’s erbij staan kan het gewoon niet beter. Echt helemaal af, perfecte locatie, mooi.. Vrijdag mogen we kijken, maar we zijn nu al verliefd.

Het “nadeel” is dat het eigenlijk te vroeg komt, dus als het echt zo perfect is zal het nog wel erg spannend worden óf en hoe we het mogelijk kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
True schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Tja smerig spelletje ..

[...]

Wij hebben walterliving vergeleken met de rapporten van het kadaster en schrokken een beetje. Hier in haarlem centrum oost zaten ze er op de sommige adressen in hun rapport meer dan 50k hoger dan de daadwerkelijke transactie prijs. Kortom hun rapport met gegeven transactie prijzen klopt hier in haarlem niet. Er staan dat woning x is zoveel maanden verkocht voor 560 en het kadaster geeft dan 495. Ook was er een huis ook in onze woonplaats Haarlem waar van we weten dat vrienden het voor 635 gekocht hebben, maar een advies bod kreeg van 700k van walterliving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sprhnk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:57:
[...]

Wij hebben walterliving vergeleken met de rapporten van het kadaster en schrokken een beetje. Hier in haarlem centrum oost zaten ze er op de sommige adressen in hun rapport meer dan 50k hoger dan de daadwerkelijke transactie prijs. Kortom hun rapport met gegeven transactie prijzen klopt hier in haarlem niet. Er staan dat woning x is zoveel maanden verkocht voor 560 en het kadaster geeft dan 495. Ook was er een huis ook in onze woonplaats Haarlem waar van we weten dat vrienden het voor 635 gekocht hebben, maar een advies bod kreeg van 700k van walterliving.
Heb je plus of premium? Met premium zou dat niet moeten gebeuren, met plus is het geactualiseerd op verwachting, niet op accurate Kadaster data. Verschil is 40€ /mnd overigens :|

Maar hier in Twente is het dus ook zo dat Plus het toch wel eens overschat t.o.v. de echte prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Het kadaster kijkt naar welk bedrag is ingeschreven als hypotheek volgens mij. Als er dus een ton eigen geld inzit zie je dat niet terug, en walter living krijgt de data van de makelaarsvereniging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36
True schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:10:
[...]
Heb je plus of premium? Met premium zou dat niet moeten gebeuren, met plus is het geactualiseerd op verwachting, niet op accurate Kadaster data. Verschil is 40€ /mnd overigens :|
Met plus heb je nog steeds de vraagprijs en het percentage overbieding, dus daarmee is de transactiewaarde makkelijk te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
CrazyOne schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:02:
Het kadaster kijkt naar welk bedrag is ingeschreven als hypotheek volgens mij. Als er dus een ton eigen geld inzit zie je dat niet terug, en walter living krijgt de data van de makelaarsvereniging.
Als je bij het Kadaster een koopsom opvraagt is dat gewoon het hele bedrag, dat heeft niks te maken met de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Eärendil schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:17:
[...]

Als je bij het Kadaster een koopsom opvraagt is dat gewoon het hele bedrag, dat heeft niks te maken met de hypotheek.
Dat dus, zoals ik het zie zit er vervuiling in de stamdata van de verkoop prijzen van Walterliving. Die zouden ze prima uit het kadaster moeten kunnen inladen daarom vind ik die mismatch her en der vreemd. Dat werkt waarschijnlijk door in hun overige gegevens, het percentage prijs per m2, of verschil vraag en transactie die kloppen dan automatisch ook niet.

Het idee erachter is wel leuk maar ik zou het dus erg voorzichtig toepassen en ook naar de gegevens van het kadaster zelf kijken. Verder is er hier een Haarlem ook geen rationele benadering te maken. De bandbreedte van gerealiseerde transacties voor gelijkwaardige woningen ligt soms tot wel 100k uit elkaar. m2 prijzen van de transacties in het zelfde gebied lopen in 6 maanden uit elkaar van 4700 tot 7600 per m2 8)7. Lijkt te varen op pure emotie en niet op rationele adviezen van taxateurs makelaars of data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
sprhnk schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Dat dus, zoals ik het zie zit er vervuiling in de stamdata van de verkoop prijzen van Walterliving. Die zouden ze prima uit het kadaster moeten kunnen inladen daarom vind ik die mismatch her en der vreemd. Dat werkt waarschijnlijk door in hun overige gegevens, het percentage prijs per m2, of verschil vraag en transactie die kloppen dan automatisch ook niet.

Het idee erachter is wel leuk maar ik zou het dus erg voorzichtig toepassen en ook naar de gegevens van het kadaster zelf kijken. Verder is er hier een Haarlem ook geen rationele benadering te maken. De bandbreedte van gerealiseerde transacties voor gelijkwaardige woningen ligt soms tot wel 100k uit elkaar. m2 prijzen van de transacties in het zelfde gebied lopen in 6 maanden uit elkaar van 4700 tot 7600 per m2 8)7. Lijkt te varen op pure emotie en niet op rationele adviezen van taxateurs makelaars of data.
Een ander probleem is de vertraging tussen moment van tekenen koopovereenkomst en de daadwerkelijke transactie in het kadaster. De afgelopen jaren stegen de prijzen zo hard, waarbij vooral door makelaars werd gewezen op wat er recent in de buurt verkocht was. WalterLiving en ook Calcasa zien de verkoopprijzen pas als de woning gepasseerd is bij de notaris en de koopsom is verwerkt door het kadaster. Er kan zo 6 maanden tussen aankoop en levering zitten, terwijl makelaars (en dus hun klanten) letterlijk weten wat er gisteren verkocht is en voor welke bedragen (en die huizen komen dan dus paar maanden later pas bij de notaris en kadaster).
Wij hebben in maart ons huis verkocht in regio Utrecht, dat is voor 100k meer verkocht dan de waarde die zowel WalterLiving als Calcasa berekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
VidaR-9 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:24:
Vandaag een droomhuis te koop gekomen. We wisten al dat het te koop ging komen want het staat hemelsbreed 50m van mijn vriendins huis, maar nu de specificaties en foto’s erbij staan kan het gewoon niet beter. Echt helemaal af, perfecte locatie, mooi.. Vrijdag mogen we kijken, maar we zijn nu al verliefd.

Het “nadeel” is dat het eigenlijk te vroeg komt, dus als het echt zo perfect is zal het nog wel erg spannend worden óf en hoe we het mogelijk kunnen maken.
Als je wist dat het te koop zou komen, heb je de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd de woning voor de markt uit te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

THM0 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Een ander probleem is de vertraging tussen moment van tekenen koopovereenkomst en de daadwerkelijke transactie in het kadaster. De afgelopen jaren stegen de prijzen zo hard, waarbij vooral door makelaars werd gewezen op wat er recent in de buurt verkocht was. WalterLiving en ook Calcasa zien de verkoopprijzen pas als de woning gepasseerd is bij de notaris en de koopsom is verwerkt door het kadaster. Er kan zo 6 maanden tussen aankoop en levering zitten, terwijl makelaars (en dus hun klanten) letterlijk weten wat er gisteren verkocht is en voor welke bedragen (en die huizen komen dan dus paar maanden later pas bij de notaris en kadaster).
Wij hebben in maart ons huis verkocht in regio Utrecht, dat is voor 100k meer verkocht dan de waarde die zowel WalterLiving als Calcasa berekenden.
Wat dan een nadeel kan zijn, is zoals het nu is(?) dat de markt iets inzakt en mensen wat voorzichtiger bieden. Een aankoopmakelaar dit ook adviseert en er nog gekken tussen zitten zonder makelaar die alsnog woningen voor 30k+ over de tweede bieders heen overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:17
Eärendil schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:17:
[...]

Als ik dat doe met een huis in mijn wijk die vorig jaar zomer verkocht is ( van de makelaar wist ik dat het verkoop bedrag rond de 575.000 was), dan zie ik geen verkoopprijs. Ik vermoed dat ze met eigen geld gekocht hebben. Het is ook een wat ouder stel. Maar ik zie wel de verkoopprijs van toen het huis nieuw was (2011) en dat is ook maar een fractie van het echte bedrag (110.000 euro vs 325.000 euro). Nu ken ik de (inmiddels oud) bewoners, ik weet dat ze best vermogend zijn (in elk geval de familie). Het lijkt er dus op dat ik alleen het hypotheekbedrag zie en niet de daadwerkelijke verkoopprijs.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
Als het huis in 2011 nieuw is gekocht was die €110.000 misschien de aankoop van het perceel. De overige €215.000 was dan voor de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Flix20 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Als je wist dat het te koop zou komen, heb je de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd de woning voor de markt uit te kopen?
Volgens mijn vriendin (die woont er in de hoek) moest het wel wat opgeknapt worden van binnen. Nu blijkt dat de vorige bewoners dat juist allemaal gedaan hebben en nog veel meer.

Maar was een kans geweest idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59
VidaR-9 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Volgens mijn vriendin (die woont er in de hoek) moest het wel wat opgeknapt worden van binnen. Nu blijkt dat de vorige bewoners dat juist allemaal gedaan hebben en nog veel meer.

Maar was een kans geweest idd.
Fixeer je aub niet teveel op 1 huis.
Zo heb ik mijn droomhuis verloren. Ik had natuurlijk een max budget en kwam er al gauw achter dat het niet haalbaar was, want iemand was bereid om 40k daaroverheen te bieden. Heb geprobeerd om alles uit de kast te halen om daar overheen te gaan, maar heel logisch gedacht was het onzin. Totaal zouden we bijna 100k over de vraagprijs moeten bieden, waarmee het huisje dan 2x zo duur was al alle huizen omheen (dit was uiteraard wel een helemaal gestript en modern gerenoveerde huis).

Advies van mijn verkoop makelaar:
Koop nooit de duurste huis in de straat, er kom een moment komen dat jij moet verkopen en dan wil je echt niet degene zijn die het meest verlies gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
raar advies. Prijs is een momentopname. Als in die buurt nauwelijks verkocht wordt en men er allemaal al lekker 10+ jaar woont en je luistert naar dat advies vindt je nooit een huis

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
kx22 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Zo heb ik mijn droomhuis verloren. Ik had natuurlijk een max budget en kwam er al gauw achter dat het niet haalbaar was, want iemand was bereid om 40k daaroverheen te bieden. Heb geprobeerd om alles uit de kast te halen om daar overheen te gaan, maar heel logisch gedacht was het onzin. Totaal zouden we bijna 100k over de vraagprijs moeten bieden, waarmee het huisje dan 2x zo duur was al alle huizen omheen (dit was uiteraard wel een helemaal gestript en modern gerenoveerde huis).

Advies van mijn verkoop makelaar:
Koop nooit de duurste huis in de straat, er kom een moment komen dat jij moet verkopen en dan wil je echt niet degene zijn die het meest verlies gaat maken.
bijna 100k over vraagprijs en daarmee 2x zo duur.

dat zou betekenen dat de prijs van het huis 100k, nu 200k en de huizen eromheen 100k?
Waar is dit dan? een challet park ofzo?!

Beetje raar advies van de verkoop makelaar ook.
Er al vanuit gaan dat een woning verlies gaat maken. Dat is een glazen bol waar niemand in kan kijken.
En er ook vanuit gaan dat er verkocht moet worden. Lekker boeiend dat je het duurste huis uit de straat hebt. Als het het huis is wat je zoekt, je kan het betalen en wellicht het belangrijkste, je hebt het geld er voorover... waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Flix20 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:47:
[...]

dat zou betekenen dat de prijs van het huis 100k, nu 200k en de huizen eromheen 100k?

Er al vanuit gaan dat een woning verlies gaat maken. Dat is een glazen bol waar niemand in kan kijken.
En er ook vanuit gaan dat er verkocht moet worden. Lekker boeiend dat je het duurste huis uit de straat hebt. Als het het huis is wat je zoekt, je kan het betalen en wellicht het belangrijkste, je hebt het geld er voorover... waarom niet?
Nee de huizen omheen waren verkocht voor ongeveer 450-500k. Echter wel in oude staat/opknappers.
Dit huisje van 108m2 was helemaal verbouwd, letterlijk alles gestript en had de vraagprijs van 700t.
Ik wou wel tot 740 gaan, maar de winnende bod zat tegen de 8t aan volgens de verkoopmakelaar. Dus als ik overheen wilde was het al gauw 8t.

https://www.funda.nl/koop...2763707-patrijzenlaan-17/

Sterker nog,
Ik ging 2 weken later naar de verkoopmakelaar om te polsen of de koop is afgerond. Mochten ze financien niet gereed kunnen krijgen, was ik wel bereid om mijn bod iets op te hogen. Kreeg gelijk te horen dat er een 2e partij was die ruim 8t wilde betalen hiervoor als de huidige het niet voor elkaar kreeg.

Ja het is een dure buurt, maar alles is hier ook flink omhoog gegaan. Ook mijn eigen huis is afgelopen 5 jaar x2,25 gegaan volgens mijn makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:21
Flix20 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Euhm nee je rekent verkeerd, of althans je deduceert verkeerd uit zijn verhaal. Hij zegt 100K over de vraagprijs en daarmee wordt de woning tweemaal zo duur als de huizen er omheen. Dat kan dus ook bijv zijn: vp 200k huizen eromheen 150k. Of andere bedragen, dit is een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Bockelaar schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:39:
raar advies. Prijs is een momentopname. Als in die buurt nauwelijks verkocht wordt en men er allemaal al lekker 10+ jaar woont en je luistert naar dat advies vindt je nooit een huis
Tuurlijk niet, dus als 1 straat 10 jaar lang geen huis heeft verkocht, dan wil jij zeggen dat de huizen dezelfde waarde hebben als 10 jaar terug? Je kijkt ook naar de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:39:
Wat in de vastgoed wereld bedoelt wordt met koop niet het duurste huis van de straat is dat de waarde van huizen gekoppeld zijn aan de locatie. Dus investering technisch kan je het beste het lelijkste/goedkoopste huis in een dure straat kopen, dan het duurste huis in een goedkope straat. Die heeft weinig potentieel om in prijs te stijgen, terwijl die eerste je makkelijk kan opkrikken naar het gemiddelde van de straat door wat slimme verbouwingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Nee de huizen omheen waren verkocht voor ongeveer 450-500k. Echter wel in oude staat/opknappers.
Dit huisje van 108m2 was helemaal verbouwd, letterlijk alles gestript en had de vraagprijs van 700t.
Ik wou wel tot 740 gaan, maar de winnende bod zat tegen de 8t aan volgens de verkoopmakelaar. Dus als ik overheen wilde was het al gauw 8t.

https://www.funda.nl/koop...2763707-patrijzenlaan-17/

Sterker nog,
Ik ging 2 weken later naar de verkoopmakelaar om te polsen of de koop is afgerond. Mochten ze financien niet gereed kunnen krijgen, was ik wel bereid om mijn bod iets op te hogen. Kreeg gelijk te horen dat er een 2e partij was die ruim 8t wilde betalen hiervoor als de huidige het niet voor elkaar kreeg.

Ja het is een dure buurt, maar alles is hier ook flink omhoog gegaan. Ook mijn eigen huis is afgelopen 5 jaar x2,25 gegaan volgens mijn makelaar.
Tja, smaken verschillen natuurlijk.

Maar ik denk dat je blij moet zijn dat je het niet geworden bent. Als ik de foto's zo zie heb je echt nul privacy. Het huis steekt af tegens de rest van de wijk en staat een beetje los van de rest maar wordt er wel door 'omringt'. Van alle kanten ogen op je. brrrrrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

jeroenkb schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Tja, smaken verschillen natuurlijk.

Maar ik denk dat je blij moet zijn dat je het niet geworden bent. Als ik de foto's zo zie heb je echt nul privacy. Het huis steekt af tegens de rest van de wijk en staat een beetje los van de rest maar wordt er wel door 'omringt'. Van alle kanten ogen op je. brrrrrr.
Daar is de prijs ook naar. Als de kavel 3x zo groot was (wat meer gebruikelijk is voor vrijstaand) dan was de vp ook veel hoger.

Maar sommige mensen wonen graag vrijstaand, ook al is de kavel veel te klein (m.i.).

Verder weinig toekomst bestendig verbouwd met label C , maak t op z'n minst dan WP ready .

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2022 08:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mienjoossen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-05-2023
Bij een huis waar we hebben gekeken is de overdrachtsdatum pas over 6 maanden. Hoe zit het dan met betalen van de kosten koper? Moet je dat gewoon overmaken naar de notaris zodra je de hypotheek rond hebt (binnen circa 6 weken) of pas als je daadwerkelijk de sleutels krijgt bij de notaris (dus over 5/6 maanden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Mienjoossen schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:16:
Bij een huis waar we hebben gekeken is de overdrachtsdatum pas over 6 maanden. Hoe zit het dan met betalen van de kosten koper? Moet je dat gewoon overmaken naar de notaris zodra je de hypotheek rond hebt (binnen circa 6 weken) of pas als je daadwerkelijk de sleutels krijgt bij de notaris (dus over 5/6 maanden)?
Datum van sleuteloverdracht (dus passeren bij notaris) is leidend. Dit jaar is het tot 400k 0%, per 1-1-2023 is die grens 425k. Daarom passeren wij op 31-01-2022.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Ik heb het laatste jaar gemerkt dat brutaal zijn (kan) helpen. Daar waar we steeds het hoogste bod hadden maar met voorwaarden of andersom, hebben we afgelopen week na een jaar zoeken eindelijk een huis gekocht. Geen biedingsprocedure waarbij vermeld werd dat bij een goed bod de verkopers waarschijnlijk niet zouden wachten op wat beters. 's Ochtends bezichtiging, rond het middaguur een bod uitgebracht zonder voorwaarden en tegen etenstijd hadden we bericht dat we het waren geworden.

Wat hier hoogstwaarschijnlijk nog heeft meegeholpen is onze aankoopmakelaar. Vanwege de connecties misschien toch wat meer overtuigingskracht en heeft ons uiteindelijk geld bespaard omdat ons bod lager was op advies van de aankoopmakelaar. Ze kosten wel geld maar gezien mijn ervaring met de onze in het laatste jaar absoluut het geld waard geweest.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36

nwagenaar

God, root. What's the differen

Zelfs nu nog is het mijn ervaring dat ondanks de hogere inflatie, hogere gasprijs en hoge rente dat verkopers toch hoge verwachtingen als het gaat om verwachte biedingen (en overbiedingen). Een aankoopmakelaar was mijn intentie mocht onze zoektocht voor 1-6 niet praktisch lukken.

Net voor het vorige wekeend hebben wij een 3-tal locaties bezocht ter bezichtiging (Kampen) in de prijs range van 300K t/m 350K om daarna 2 formele biedingen gedaan. Beide onder de daadwerkelijke vraagprijs en afgelopen vrijdag hebben wij vernomen dat ons bod voor één is geaccepteerd.

De andere niet want het huis zou veel meer waard zijn (vraagprijs: 320K voor een C-label, wij hebben 295K geboden) ondanks dat hetzelfde huis (zowel qua m2 en m3) naast deze verkopende partij 2 maand eerder is verkocht voor 280K. Zonder een bouwtechnische keuring vernamen wij al het volgende:

- Rotte kozijnen op zolder en in slaapkamers
- Enkele beglazing op zolder en slaapkamers
- Lekkende HR++ ramen in de woonkamer
- Traditionele stoppenkast uit de jaren 70 met 3 groepen
- Warmtewerende platen in de garage gebruikt met asbest
- Verzakte dak op de garage
- Voegen moeten worden vervangen

De andere woning is een B-klasse label, maar uitstekend onderhouden (zowel binnen als buiten), voorzien van een houtkachel, zonnepanelen, airco, grote tuin, etc. Vraagprijs 320K, we hebben 305K geboden en verdomd: we hebben vernomen dat wij het zijn geworden.

In afwachting van de bouwtechnische keuring (morgen) lijkt het op een gevalletje nieuw likje verf aan de binnenkant (muur) en behang vervangen voor glasvezel behang. Verdere zaken zoals formele handtekening en financiering zal aankomende vrijdag gebeuren, met een beetje mazzel is augustus een reele mogelijkheid dat we de sleutels krijgen van onze nieuwe woning :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
kx22 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Ga voor het gemak al nergens meer vanuit. M’n vriendin heeft even met de huidige eigenaar staan praten en de belangstelling is erg groot. Ook veel mensen vanuit de randstad (en we praten over klein dorpje in de Betuwe waar niks te doen is).

De makelaar belde mij eerder vandaag al op omdat ze met de bezichtigingen aan t schuiven en inkorten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
VidaR-9 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Ga voor het gemak al nergens meer vanuit. M’n vriendin heeft even met de huidige eigenaar staan praten en de belangstelling is erg groot. Ook veel mensen vanuit de randstad (en we praten over klein dorpje in de Betuwe waar niks te doen is).

De makelaar belde mij eerder vandaag al op omdat ze met de bezichtigingen aan t schuiven en inkorten waren.
Is het een huis in de range onder of boven de 6t?
Boven de 6t stagneert toch een beetje met biedingen.

Ik vandaag ook weer teleurgesteld.
Een huisje die ik woensdag zou bezichtigen, maar nee hoeft niet meer. Er is zoveel overheen geboden dat de verkoper heeft gezegd, stop maar met bezichtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
kx22 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:26:
[...]

Is het een huis in de range onder of boven de 6t?
Boven de 6t stagneert toch een beetje met biedingen.

Ik vandaag ook weer teleurgesteld.
Een huisje die ik woensdag zou bezichtigen, maar nee hoeft niet meer. Er is zoveel overheen geboden dat de verkoper heeft gezegd, stop maar met bezichtigen.
Staat voor 675K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Mensen uit de randstad bieden trouwens ook niet altijd meer.
Iedereen zoekt een huis binnenin zijn capaciteit. Ze zijn misschien makkelijker met bieden (omdat daar wel 15-20% overboden wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Van de notaris kregen we de vraag of wij de koopakte ook willen inschrijven bij het kadaster. Dit kost dan weer paar honderd euro en dekt bepaalde risico's af. Onze adviseur geeft aan dat het niet verplicht is en niet vaak gedaan wordt.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Willem30 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:56:
Van de notaris kregen we de vraag of wij de koopakte ook willen inschrijven bij het kadaster. Dit kost dan weer paar honderd euro en dekt bepaalde risico's af. Onze adviseur geeft aan dat het niet verplicht is en niet vaak gedaan wordt.
Hangt heel erg af van wat voor mensen je het koopt.

Is het een gedwongen verkoop?
Is het van een bejaarde?
Is het van een zelfstandig ondernemer?
Is het van een kuch, probleem gezin?

Of is het gewoon Jan Modaal met al z'n zaakjes op orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Vooral handig als je zorgen hebt dat verkopers het 2x proberen te verkopen of failliet verklaard kunnen worden. Kadaster accepteert geen leveringen aan iemand anders dan de ingeschreven koopakte dacht ik.
Normaal gesproken heb je dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Vorkie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:58:
[...]
Hangt heel erg af van wat voor mensen je het koopt.

Is het een gedwongen verkoop?
Is het van een bejaarde?
Is het van een zelfstandig ondernemer?
Is het van een kuch, probleem gezin?

Of is het gewoon Jan Modaal met al z'n zaakjes op orde?
De verkoper is een zelfstandig ondernemer die in dezelfde plaats een goed bekend staand bedrijf heeft.

Maar stel in ergste geval dat de verkoper het dan ineens aan iemand anders verkoopt, hoe loopt het dan met de hypotheek die wij geregeld hebben op basis van dat huis? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Willem30 op 24-05-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Willem30 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:00:
[...]

De verkoper is een zelfstandig ondernemer die in dezelfde plaats een goed bekend staand bedrijf heeft.
Kijk, als jij niet verwacht dat ie op de fles gaat en goed aangeschreven staat hoef je die paar 100 niet uit te geven.

Heb je toch twijfels bij zijn continuïteit van zijn bedrijf, schrijf je hem wel in.

Zoals mijn adviseur aangaf:
Als de verkoper niet in financiele problemen zit dient het geen doel.
/edit
De notaris, een makelaar of de koper en verkoper stellen een koopovereenkomst op. De koopovereenkomst kan worden ingeschreven bij het Kadaster.

Het voordeel van inschrijving is dat de koper 6 maanden beschermd is. De woning kan dan worden overgedragen zonder nadelige gevolgen voor de koper. Dit wordt Vormerkung (uit het Duits) genoemd. De koper is dan bijvoorbeeld beschermd tegen:
  • verkoop van de woning aan een hogere bieder
  • faillissement van de verkoper
  • latere beslaglegging op de gekochte woning

[ Voor 34% gewijzigd door Vorkie op 24-05-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
[...]

Maar stel in ergste geval dat de verkoper het dan ineens aan iemand anders verkoopt, hoe loopt het dan met de hypotheek die wij geregeld hebben op basis van dat huis? :?
Dan krijg je geen hypotheek. Als jij geen huis koopt, dan zal de bank geen hypotheek verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Vorkie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Kijk, als jij niet verwacht dat ie op de fles gaat en goed aangeschreven staat hoef je die paar 100 niet uit te geven.
Heb je toch twijfels bij zijn continuïteit van zijn bedrijf, schrijf je hem wel in.
Zoals mijn adviseur aangaf:

[...]

/edit

[...]
Dan ga ik dat inschrijven niet doen. We kenden de verkoper eerder niet maar in ons netwerk zitten mensen die de verkoper blijkbaar al wel kenden toen we vertelden dat we het huis hadden gekocht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]
Het gaat er niet per se om dat verkoper opeens aan iemand anders verkoopt, maar bijvoorbeeld als een schuldeiser beslag legt op het huis. Dan mag verkoper niet verkopen, en zal de notaris niet meewerken. Je hypotheekakte zal dan ook niet passeren (want: Dat gebeurt tegelijkertijd) en door de vertraging die dit oplevert zal je mogelijk / waarschijnlijk een nieuwe hypotheek moeten aanvragen (met alle mogelijke gevolgen van dien).

De kans hierop is vaak niet zo groot, maar de gevolgen als het gebeurt kunnen wel gigantisch zijn. Die inschattingen (hoe groot is de kans + hoe groot zijn de gevolgen) kun alleen jij zelf maken.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 24-05-2022 11:14 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:24:

Van de 10 "droomwoningen" die we obv Funda hebben gezien vielen er 9 IRL ontzettend tegen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
Mijn ervaring daarmee heb ik gedeeld in dit topic :P
Richh in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Dat is ongeveer wat er maximaal fout kan gaan volgens mij :+
Die kans is enorm klein, terwijl je van een paar honderd euro ook leuke dingen kan doen. Ondanks de ellende die wij er mee hebben gehad denk ik niet dat ik het de volgende keer wel zou doen.

Tenzij je nu al ellende voorziet misschien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 24-05-2022 11:34 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
naitsoezn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Het gaat er niet per se om dat verkoper opeens aan iemand anders verkoopt, maar bijvoorbeeld als een schuldeiser beslag legt op het huis. Dan mag verkoper niet verkopen, en zal de notaris niet meewerken. Je hypotheekakte zal dan ook niet passeren (want: Dat gebeurt tegelijkertijd) en door de vertraging die dit oplevert zal je mogelijk / waarschijnlijk een nieuwe hypotheek moeten aanvragen (met alle mogelijke gevolgen van dien).

De kans hierop is vaak niet zo groot, maar de gevolgen als het gebeurt kunnen wel gigantisch zijn. Die inschattingen (hoe groot is de kans + hoe groot zijn de gevolgen) kun alleen jij zelf maken.
We weten toevallig ook welk nieuw huis de verkoper in dezelfde plaats heeft gekocht. Groter huis van bijna 6 ton. Je zou denken dat je zoiets niet koopt als er iets financieel aan de hand zou zijn. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Willem30 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:33:
[...]

We weten toevallig ook welk nieuw huis de verkoper in dezelfde plaats heeft gekocht. Groter huis van bijna 6 ton. Je zou denken dat je zoiets niet koopt als er iets financieel aan de hand zou zijn. :P
Ze zullen niet de eerste zijn die de kop in het zand steken voor hun eigen problemen :+

Maar goed, zoals gezegd: Vaak gebeurd er niets, en merk je er niets van dat je niet hebt ingeschreven. Heeeeeel soms wel, die inschatting zul je zelf moeten maken. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Willem30 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:33:
[...]

En dan blijkt het een zzp'er te zijn zonder goede verzekering, die opeens een dikke claim krijgt. Ik heb het wel gedaan, levering 7 maanden verder er kan een hoop gebeuren (en dat gebeurde: corona brak uit). En voor een paar 100 euro kun je best leuke dingen doen, maar het neemt toch ergens een risico weg. Ik vond het dat waard. En op de totale kosten van het hele huis en de verhuizing is dat bedrag ook wel een beetje verwaarloosbaar. Maar dat zal iedereen voor zichzelf moeten besluiten. Hoe graag wil je het huis, hoe vervelend is het als het toch niet doorgaat. In het geval van de prijzenstijging van de afgelopen 2 jaar: hadden we in mei 2020 niet de sleutel gehad, maar een ander huis moeten zoeken, was zal dat huis 1000'en euro's duurder geweest zijn. Dus hogere hypotheek, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Crazy D schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:04:
[...]

En dan blijkt het een zzp'er te zijn zonder goede verzekering, die opeens een dikke claim krijgt. Ik heb het wel gedaan, levering 7 maanden verder er kan een hoop gebeuren (en dat gebeurde: corona brak uit). En voor een paar 100 euro kun je best leuke dingen doen, maar het neemt toch ergens een risico weg. Ik vond het dat waard. En op de totale kosten van het hele huis en de verhuizing is dat bedrag ook wel een beetje verwaarloosbaar. Maar dat zal iedereen voor zichzelf moeten besluiten. Hoe graag wil je het huis, hoe vervelend is het als het toch niet doorgaat. In het geval van de prijzenstijging van de afgelopen 2 jaar: hadden we in mei 2020 niet de sleutel gehad, maar een ander huis moeten zoeken, was zal dat huis 1000'en euro's duurder geweest zijn. Dus hogere hypotheek, etc.
Tuurlijk is het erg vervelend als het misloopt. We zitten 2 maanden voor sleuteloverdracht.
Het is net als een verzekering ergens voor afsluiten. Het zou iets van 377Euro gaan kosten. Doe ik het wel en blijk ik het nodig te hebben dan is het goede keuze. Doe ik het wel en heb ik niet nodig gehad dan had ik het geld beter kunnen besteden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Willem30 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Tuurlijk is het erg vervelend als het misloopt. We zitten 2 maanden voor sleuteloverdracht.
Het is net als een verzekering ergens voor afsluiten. Het zou iets van 377Euro gaan kosten. Doe ik het wel en blijk ik het nodig te hebben dan is het goede keuze. Doe ik het wel en heb ik niet nodig gehad dan had ik het geld beter kunnen besteden. :P
Maar heb je in de tussentijd wel rustig(er) geslapen :)

Hier was ook de tip: niet doen, tenzij je koopt van ondernemers.

Eigen status:
Bedenktijd is verlopen (afgelopen nacht), hypotheek is vanmorgen aangevraagd (hypotheekdossier ingediend). Taxatie is vanmorgen ook gedaan als het goed is.

Nu komt het grote wachten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

sprhnk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:57:
[...]

Je kijkt met Plus naar de geindexeerde transactieprijs, niet de originele koopsom. In de huidige markt is die geindexeerde koopsom dus fors hoger dan de originele koopsom, en ook nuttiger in je vergelijkingen dan een originele koopsom van een jaar geleden.
CrazyOne schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:02:
Wij ontvangen elke maand alle definitieve koopsommen van het Kadaster. Wij krijgen geen voorlopige koopsommen van makelaarsverenigingen.

Het kadaster weet zowel de hypotheken als de koopsom voor een huis. Dat zijn 2 aparte producten van het Kadaster. Als je koopsommen opvraagt bij het kadaster krijg je de koopsom van de akte te zien (bij Walter Premium ook).
Hypotheekgegevens opvragen kan soms handig zijn als je kan onderhandelen, dan weet je of er uberhaupt ruimte is.
sprhnk schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Dat dus, zoals ik het zie zit er vervuiling in de stamdata van de verkoop prijzen van Walterliving. Die zouden ze prima uit het kadaster moeten kunnen inladen daarom vind ik die mismatch her en der vreemd.
Er zou dus geen mismatch moeten zijn als je kijkt naar de originele koopsommen (ipv geindexeerde), deze komen rechtstreeks van het kadaster.
THM0 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Wat je bij tools als Calcasa, Walter Living of andere rapporten moet beseffen is dat deze gaan over de geautomatiseerde verwachte marktwaarde van een huis, niet de voorspelde verkoopprijs. Daar zit in de huidige markt gewoon nog steeds een fors verschil in. Veel mensen zijn bereid om meer te betalen dan de marktwaarde (wat dan uiteindelijk weer wel de nieuwe marktwaarde wordt), en het risico te nemen dat een taxatie lager uit gaat pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door Kanarie op 24-05-2022 14:50 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Kanarie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Je kijkt met Plus naar de geindexeerde transactieprijs, niet de originele koopsom. In de huidige markt is die geindexeerde koopsom dus fors hoger dan de originele koopsom, en ook nuttiger in je vergelijkingen dan een originele koopsom van een jaar geleden.

[...]

Wij ontvangen elke maand alle definitieve koopsommen van het Kadaster. Wij krijgen geen voorlopige koopsommen van makelaarsverenigingen.

Het kadaster weet zowel de hypotheken als de koopsom voor een huis. Dat zijn 2 aparte producten van het Kadaster. Als je koopsommen opvraagt bij het kadaster krijg je de koopsom van de akte te zien (bij Walter Premium ook).
Hypotheekgegevens opvragen kan soms handig zijn als je kan onderhandelen, dan weet je of er uberhaupt ruimte is.

[...]

Er zou dus geen mismatch moeten zijn als je kijkt naar de originele koopsommen (ipv geindexeerde), deze komen rechtstreeks van het kadaster.
Best bizar dat wij moeten betalen om transacties van huizen te kunnen inzien. Zou het best weleens willen weten van onze wijk. Jammer dat het een commerciële insteek heeft.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

CryptoNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Best bizar dat wij moeten betalen om transacties van huizen te kunnen inzien. Zou het best weleens willen weten van onze wijk. Jammer dat het een commerciële insteek heeft.
Koopsommen van woningen zijn helaas geen (gratis) openbare data zoals WOZ dat bijvoorbeeld wel is. Het kadaster rekent hier aan consumenten een bedrag voor per huis of per postcode6. Vandaar ook de veel hogere prijs voor ons Premium abonnement.

[ Voor 6% gewijzigd door Kanarie op 24-05-2022 14:42 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Kanarie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Koopsommen van woningen zijn helaas geen (gratis) openbare data zoals WOZ dat bijvoorbeeld wel is. Het kadaster rekent hier aan consumenten een bedrag voor per huis of per postcode6. Vandaar ook de veel hogere prijs voor ons Premium abonnement.
Ja toch is dat bizar. Waarom moet dat een commerciële insteek hebben?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
CryptoNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Ja toch is dat bizar. Waarom moet dat een commerciële insteek hebben?
Alternatief is om het uit de belastingpot te halen. Moet toch ergens van betaald worden.
Pagina: 1 ... 257 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7