Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 256 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:46
miicker schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:09:
@Toke_gt @perspectivebass
Probleem is alleen ook dat ik dus binnen nu en twee weken ga trouwen en nog bezig ben met de laatste voorbereidingen, voor die tijd lukt het me niet om hier zaken voor uit te gaan zoeken. Na de bruiloft gaan we 2 weken op huwelijksreis, ik denk niet dat ze bij zo'n project zin hebben om zo lang op ons te gaan wachten, want dan zouden we pas na die tijd contact kunnen opnemen met een financieel- of hypotheekadviseur.

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, hoe groot is de kans dat je voor een dergelijk huis (prijs van 650K) zo snel wordt ingeloot? Ons geeft het nu ook wel een beetje het idee van: als het nu lukt, zal het een volgende keer misschien ook wel lukken. Waar ik van te voren dacht dat het juist jaren kon duren.
Bij ons in omgeving meer rond Den Haag/Rotterdam worden nieuwbouwprojecten 150-200% overschreven kwa inschrijving.

Veghel onder rook van Eindhoven is wat ik van collega’s uit die omgeving hoor niet veel ‘beter’.

En bedenk afspraak met een adviseur kost een uurtje. En kan tegenwoordig vaak telefonisch vanuit huis. Hier zijn de meeste opties op nieuwbouw max 2 weken na gesprek met de verkoop makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25
perspectivebass schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:20:
[...]

Bij ons in omgeving meer rond Den Haag/Rotterdam worden nieuwbouwprojecten 150-200% overschreven kwa inschrijving.

Veghel onder rook van Eindhoven is wat ik van collega’s uit die omgeving hoor niet veel ‘beter’.

En bedenk afspraak met een adviseur kost een uurtje. En kan tegenwoordig vaak telefonisch vanuit huis. Hier zijn de meeste opties op nieuwbouw max 2 weken na gesprek met de verkoop makelaar.
Het laatste nieuwbouwproject in Eindhoven waar ik mij op had ingeschreven had meer dan 800 inschrijvingen voor 73 woningen, price range zat tussen de 360k-600k, dit was in november (link: https://www.woneninwiele.nl/kaart/).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 23:27
Laatst ingeschreven voor kavels van 400k-500k. Waren er 13 beschikbaar. We hadden 160 aanmeldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Morika schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:49:
Ik heb een adviesrapport vandaag gekregen van mijn hypotheekadviseur, echter begrijp ik niet helemaal hoe de bedragen tot stand zijn gekomen...en ik heb hem geprobeerd te bellen maar hij nam niet op 8)7 Morgen dus weer een poging, maar ik hat niet lagen liggen....snapt iemand deze berekening wel?

***members only***
Voor diegenen die zich het eea nog afvroegen...

Mysterie opgelost, ze hebben daar "alvast" de servicekosten van het appartement bij opgeteld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefke0611
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-02-2024
Nog even een vraag. Hebben eergisteren een concept verkoopovereenkomst ontvangen. Gisteravond belde de makelaar dat de kopers de bankgarantie/waarborgsom geschrapt willen zien in de overeenkomst. Reden weet ik nog niet.

Is het verstandig om hiermee akkoord te gaan? Wij beslissen uiteindelijk al verkopende partij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
Chefke0611 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:54:
Nog even een vraag. Hebben eergisteren een concept verkoopovereenkomst ontvangen. Gisteravond belde de makelaar dat de kopers de bankgarantie/waarborgsom geschrapt willen zien in de overeenkomst. Reden weet ik nog niet.

Is het verstandig om hiermee akkoord te gaan? Wij beslissen uiteindelijk al verkopende partij.
Beetje rare actie. Willen ze na het verlopen van voorbehoud financiering termijn (als ze die als voorwaarde hebben) er nog onderuit kunnen zonder boete betalen? Want als ze dat geld daarvoor niet hebben liggen, succes met dat geld zien te krijgen als ze geen waarborgsom/bankgarantie hebben.

Ik zou er als verkoper in ieder geval niet mee akkoord gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
Snap ook niet zo goed waarom ze die eruit willen slopen.
Dat is juist voor hun bescherming...

Of mis ik iets?

Oh het gaat hier om de kopers.
In dit topic denk ik juist vanuit het perspectief van de kopers.
Maar jij bent in deze dus verkopende partij. Dan nee, zeker niet mee akkoord gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Flix20 op 12-05-2022 10:03 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefke0611
Er niet mee akkoord gaan lijkt mij inderdaad ook de beste/veiligste optie.

Zoals gezegd heb ik gevraag naar de reden waarom ze dat niet willen, wacht nog op antwoord.

Enigste voorbehoud is de financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Chefke0611 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:01:

Zoals gezegd heb ik gevraag naar de reden waarom ze dat niet willen, wacht nog op antwoord.

Waarschijnlijk willen ze er vanaf omdat het geld kost. Maar de kosten zijn te overzien en vallen in het niet bij de overige kosten koper, dus ik zou er niet mee akkoord gaan. We zitten nog steeds in een verkopersmarkt dus ik neem aan dat ze daar wel mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:36
Flomoo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Waarschijnlijk willen ze er vanaf omdat het geld kost. Maar de kosten zijn te overzien en vallen in het niet bij de overige kosten koper, dus ik zou er niet mee akkoord gaan. We zitten nog steeds in een verkopersmarkt dus ik neem aan dat ze daar wel mee akkoord gaan.
Bankgarantie is relatief duur, maar als ze het uit eigen middelen kunnen betalen rekent de notaris waarschijnlijk iets van 20 - 30 euro aan negatieverentevergoeding. Voor dat bedrag zou ik niet actief het vertrouwen van de verkopers in mij gaan beschadigen. Maar hoort dit niet in het 'verkoop je huis'-topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Chefke0611 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:01:

Een bankgarantie kost meen ik ~1% van de bankgarantie zelf, dus bij 50k is dat 500 euro. Of ze moeten zelf het bedrag willen/moeten ophoesten, waarom weet ik niet.

Voor jou als koper, vooral in deze tijd, is dat wel een soort verzekering mocht de koop niet doorgaan en de markt zakken je dus in feite 'safe' zit.

Als verkoper zou ik er dan ook niet akkoord mee gaan en de bankgarantie behouden.

Maarr nogmaals... waarom stel je deze vragen niet in het verkoop topic??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Regelen jullie bij de koop van de woning nog wat voor de verkopende partij? Iets als een presentje o.i.d?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:46
ViezeVis schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:16:
Regelen jullie bij de koop van de woning nog wat voor de verkopende partij? Iets als een presentje o.i.d?
Voor geld (en waarschijnlijk overwaarde) wat je nu voor woning betaald mogen ze jou wel een presentje geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou het eerder andersom verwachten :+ Maar wij hebben, toen wij kennis gingen maken iets lekkers meegenomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 17:30
Een schandalig hoog bedrag genaamd de verkoopprijs. Als dat niet genoeg cadeau is weet ik het ook niet.

Ze krijgen bij een hand bij de notaris en dat is het denk ik :)

Om boudewijn te quoten:

Kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
Gewoon doen als jij dat op z'n plaats vindt toch? Ik heb zelf alleen ervaring met nieuwbouw, maar kan me voorstellen dat je de verkopers nog een bedankje wilt geven mocht er een gunfactor hebben meegespeeld, je tussentijds langs kon om te meten of met een aannemer, termijn ontbindende voorwaarden mocht verlengen, ze je tegemoet zijn gekomen met de opleverdatum etc etc etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Mijn dankje was dat ik in de eerste maanden de post voor ze bewaarde en ze een seintje gaven dat er wat lag.
Verder hebben ze al het vel al over m'n neus getrokken.

[ Voor 13% gewijzigd door Flix20 op 12-05-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:33
miicker schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:34:
Erg jammer, want het is een prachtig huis, voor ons echt een droomhuis waar we heel wat jaren zouden willen wonen. Nu maar hopen dat als we straks echt serieus gaan kijken we niet jaren staan ingeschreven :P
Hier ga je spijt van krijgen...

Is het echt niet mogelijk, de huizenmarkt wordt alleen maar krapper en de prijs die je nu moet betalen ga je voor nieuwbouw met de huidige grondstofproblemen niet meer zien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De verkoper? Die krijgt een bizarre sloot met geld, dat vind ik wel kado genoeg. Ik kreeg iets van een hele goedkope set mousserende 'wijn' met 2 glazen, nou prima, bedankt. En een teringgrote hoop oude meuk in de schuur en boven die ze hadden achtergelaten want het paste niet in de bus. :')

Voor mijn koper had ik wel een doosje chocolade gehaald, maar dat was meer om te bedanken dat de verkoop een maand kon opschuiven. Gezien alles fout ging in het nieuwe huis wat fout kon gaan had ik die maand echt nodig dus daar vond ik een bedankje wel op z'n plek.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefke0611
Flix20 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:01:
Snap ook niet zo goed waarom ze die eruit willen slopen.
Dat is juist voor hun bescherming...

Of mis ik iets?

Oh het gaat hier om de kopers.
In dit topic denk ik juist vanuit het perspectief van de kopers.
Maar jij bent in deze dus verkopende partij. Dan nee, zeker niet mee akkoord gaan.
Excuus. Heb de vraag inderdaad gesteld in het verkeerde topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morika
hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Hier ga je spijt van krijgen...

Is het echt niet mogelijk, de huizenmarkt wordt alleen maar krapper en de prijs die je nu moet betalen ga je voor nieuwbouw met de huidige grondstofproblemen niet meer zien.
Eens. Je moet natuurlijk zelf weten wat je wil en wat je speelruimte is, maar na mijn ervaringen en pech met lotingen zou ik die kans echt grijpen. Huwelijksreis en alles kan altijd later, maar echt een droomhuis....hoe vaak kom je die tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Morika schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:12:
[...]

Eens. Je moet natuurlijk zelf weten wat je wil en wat je speelruimte is, maar na mijn ervaringen en pech met lotingen zou ik die kans echt grijpen. Huwelijksreis en alles kan altijd later, maar echt een droomhuis....hoe vaak kom je die tegen?
True, al is de huwelijksreis zeker niet goedkoop en al volledig betaald :P

Maar goed, al jullie opmerkingen hebben ons wel aan het denken gezet. Voor nu een afspraak staan met de makelaar een dag voordat we op huwelijksreis gaan. Normaal heb je na dat gesprek een week de tijd om te bedenken of je het wil of niet, dat kon hij dan wel wat uitstellen.

Daarna moet er (voor zover ik het goed begrepen heb) getekend worden en dan zouden we 2 maanden de tijd hebben om de financiering te regelen. Ik weet nog altijd niet of we het echt gaan doorzetten, maar ik heb het in ieder geval niet meteen afgeslagen.

De grootste zaken waar we tegenaanlopen zijn op dit moment het volgende:
- Volgens een snelle berekening zouden we een hypotheek van ongeveer 575-600K kunnen krijgen (afhankelijk op welke site je onze gegevens invult);
- Het huis kost 650K, zonder extra's, en als ik de optielijst bekijk van 20 pagina's wordt ik niet heel blij van alle bedragen :P
- Ons huidige huis, zou in de huidige markt een overwaarde hebben van +- 100-150K (ik ga even van 100K uit);
- We hebben 25K afgelost op ons huidige huis.

Als ik een snel rekensommetje maak dan zou het betekenen dat we wel wat speling hebben, mits we niet veel extra's doen, maar ook weer niet heel veel. Dan zit je met maandlasten die hoger worden, al denk ik dat dit op zich mee valt, zeker omdat dit een gasloos huis is met warmtepomp en we nu stadsverwarming hebben waar we alleen al €240 per maand voor betalen. Maar het zal sowieso iets van 700-800 netto per maand in woonlasten omhoog gaan gok ik.

Wat ik echter erg onzeker vindt is: heeft ons huis ten tijde van de verkoop ook nog een dergelijke overwaarde, want die gaan we wel echt nodig hebben. Wat doet de rente verder? Misschien is die over een paar maanden, ten tijden van het regelen van de financiering wel weer hoger, waardoor we minder hypotheek kunnen krijgen.

Een ander dingetje is dat ik volgens mij bij het inschrijven voor de woning niet heb aangevinkt dat we het huis willen kopen onder voorbehoud van financiering. Dat lijkt me gezien de situatie wel een groot risico, zou zoiets nog te bespreken zijn om dit toch nog op te nemen? Of werkt dit anders bij nieuwbouw?

Het probleem is ook een beetje dat we er echt nog niet op voorbereid waren om meteen ingeloot te worden, dus ik heb zelf nog vrij weinig research gedaan omtrent het kopen van een nieuwbouw woning.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
miicker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Maar goed, al jullie opmerkingen hebben ons wel aan het denken gezet. Voor nu een afspraak staan met de makelaar een dag voordat we op huwelijksreis gaan. Normaal heb je na dat gesprek een week de tijd om te bedenken of je het wil of niet, dat kon hij dan wel wat uitstellen.

Daarna moet er (voor zover ik het goed begrepen heb) getekend worden en dan zouden we 2 maanden de tijd hebben om de financiering te regelen. Ik weet nog altijd niet of we het echt gaan doorzetten, maar ik heb het in ieder geval niet meteen afgeslagen.

- Volgens een snelle berekening zouden we een hypotheek van ongeveer 575-600K kunnen krijgen (afhankelijk op welke site je onze gegevens invult);
- Het huis kost 650K, zonder extra's, en als ik de optielijst bekijk van 20 pagina's wordt ik niet heel blij van alle bedragen :P
- Ons huidige huis, zou in de huidige markt een overwaarde hebben van +- 100-150K (ik ga even van 100K uit);

Als ik een snel rekensommetje maak dan zou het betekenen dat we wel wat speling hebben, mits we niet veel extra's doen, maar ook weer niet heel veel. Dan zit je met maandlasten die hoger worden, al denk ik dat dit op zich mee valt, zeker omdat dit een gasloos huis is met warmtepomp en we nu stadsverwarming hebben waar we alleen al €240 per maand voor betalen. Maar het zal sowieso iets van 700-800 netto per maand in woonlasten omhoog gaan gok ik.

Wat ik echter erg onzeker vindt is: heeft ons huis ten tijde van de verkoop ook nog een dergelijke overwaarde, want die gaan we wel echt nodig hebben. Wat doet de rente verder? Misschien is die over een paar maanden, ten tijden van het regelen van de financiering wel weer hoger, waardoor we minder hypotheek kunnen krijgen.

Een ander dingetje is dat ik volgens mij bij het inschrijven voor de woning niet heb aangevinkt dat we het huis willen kopen onder voorbehoud van financiering. Dat lijkt me gezien de situatie wel een groot risico, zou zoiets nog te bespreken zijn om dit toch nog op te nemen? Of werkt dit anders bij nieuwbouw?

Het probleem is ook een beetje dat we er echt nog niet op voorbereid waren om meteen ingeloot te worden, dus ik heb zelf nog vrij weinig research gedaan omtrent het kopen van een nieuwbouw woning.
Ik vraag me af, hebben jullie dan wel iets aan een makelaar in dit geval? Kan een hypotheek/financieel adviseur jullie in dit geval beter helpen? Gezien jullie vragen voornamelijk over financiering gaan?

Maar ja, als het budget er niet eenmaal is, dan is die er niet, maar als die er wel is (ook al is die krap misschien), zou ik er persoonlijk alsnog voor gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
miicker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Droomhuis of niet, ik lees toch een hoop rode vlaggen qua risico obv je beschrijving. Hoeveel waardedaling van de huizenmarkt kun je je veroorloven voordat je slecht gaat slapen en hoeveel mag het dalen voordat je echt te weinig geld hebt? Dan heb je ook nog het risico dat de bouwkosten hoger uitvallen, wat staat daarover in de overeenkomst?
Inderdaad slim om even tijd te kopen, kun je er rustig over nadenken.

Voorbehoud financiering alsnog toevoegen lijkt me kansloos (nou ja je kunt het vragen natuurlijk). Maar grote kans dat je de eerste schifting uberhaupt bent doorgekomen omdat je geen voorbehoud financiering had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Morika schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Ik vraag me af, hebben jullie dan wel iets aan een makelaar in dit geval? Kan een hypotheek/financieel adviseur jullie in dit geval beter helpen? Gezien jullie vragen voornamelijk over financiering gaan?

Maar ja, als het budget er niet eenmaal is, dan is die er niet, maar als die er wel is (ook al is die krap misschien), zou ik er persoonlijk alsnog voor gaan.
We hebben dan een gesprek met de verkopende makelaar. Dan stellen we ons akkoord wat langer uit, en dan bij terugkomst van vakantie willen we een gesprek plannen met een hypotheekadviseur.
Is zo'n gesprek vrijblijvend, of betaal je daar meteen voor trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morika
miicker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:27:
[...]

We hebben dan een gesprek met de verkopende makelaar. Dan stellen we ons akkoord wat langer uit, en dan bij terugkomst van vakantie willen we een gesprek plannen met een hypotheekadviseur.
Ah ja, dat is inderdaad duidelijker. Eerste (oriënterend) gesprek is altijd gratis. (of in ieder geval alle adviseurs die ik heb gesproken waren dat wel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:49
miicker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Eerste gesprek met adviseur is meestal gratis.
In jouw geval zou ik zeker ook even naar de laatste reacties in het huis verkopen topic kijken en polsen hoe de actuele situatie in de eigen buurt is onder mensen die verkopen. Ik vind dat hier nogal makkelijk geroepen wordt dat je het maar moet doen op een moment dat er gewoon veel aanwijzingen zijn dat we op een omslagpunt in de markt zitten. Persoonlijk geloof ik ook niet zo in het begrip droomhuis (zeker als het nog gebouwd moet worden) en dat dit een once in a lifetime opportunity zou zijn. Houd ook in je achterhoofd dat ook hypotheekadviseurs een belang hebben om vooral met je mee te denken hoe iets mogelijk te maken (een nieuwe klant te closen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
THM0 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Droomhuis of niet, ik lees toch een hoop rode vlaggen qua risico obv je beschrijving. Hoeveel waardedaling van de huizenmarkt kun je je veroorloven voordat je slecht gaat slapen en hoeveel mag het dalen voordat je echt te weinig geld hebt? Dan heb je ook nog het risico dat de bouwkosten hoger uitvallen, wat staat daarover in de overeenkomst?
Inderdaad slim om even tijd te kopen, kun je er rustig over nadenken.

Voorbehoud financiering alsnog toevoegen lijkt me kansloos (nou ja je kunt het vragen natuurlijk). Maar grote kans dat je de eerste schifting uberhaupt bent doorgekomen omdat je geen voorbehoud financiering had.
Sluit me hier inderdaad bij aan. Als je dit zo op een rijtje zet vind ik het financieel al spannend klinken.
Nou heb ik zelf geen ervaring met nieuwbouw, maar wat ik om me heen heb gehoord is dat een huis onder aan de streep zelden kost wat er op de advertentie staat.
Dingen om na te gaan als keuken, badkamer, aanbouw etc etc.
Zou ook even goed het nieuwbouw topic hier doorakkeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Jean-Bob schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Persoonlijk geloof ik ook niet zo in het begrip droomhuis
Ik hoor deze term in NL vaker dan in Duitsland, hoewel in Nederland gemiddeld iedere 7 jaar verhuisd wordt, wat in Duitsland met zekerheid een stuk langer is. Die dromen zijn dan toch regelmatig bedrog....

In dit geval imo sowieso niet van wezenlijk belang, omdat het financieel veel te krap is. 650k v.o.n. is de "basisprijs" waar flink wat bij komt, zelfs zonder of met weinig opties. Dat wordt minstens 700k na verhuizing. Overwaarde 100k + aflossing 25k + hypotheek 575k = 700k
Als er ergens iets tegenvalt (bijv overwaarde 20k minder en huis 30k duurder) dan loopt het financieel spaak.
Mij lijkt het risico veel te groot, waarbij het uiteraard ook allemaal goed kan gaan. Maar als het tegenzit heb je daar niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
THM0 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:26:
Hier was dat juist andersom bij nieuwbouw. Ik was zo brutaal om bij de inschrijving zonder voorbehoud van financiering aan te vinken om mijn kansen te vergroten. Eenmaal ingeloot en een leuk gesprek met de makelaar verder heb ik gezegd wel graag een voorbehoud van financiering te willen. Was, zoals ik al dacht, geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

miicker schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:04:
Tja, wij hebben drie jaar geleden ons huis gekocht. Dat vonden we toen al veel geld. Nu kunnen we het huis (van toen nog geen drie ton) makkelijk voor 4 ton verkopen. Daarnaast hebben we beide nu een hoger inkomen. Als we max zouden gaan lenen (wat we niet gaan doen) en de overwaarde van ons huis meenemen kom je op een aardig bedrag uit (rond de 750k, maar we willen max 650k gaan uitgeven). 3 jaar terug hadden we daar (650k) echt een droomhuis van kunnen kopen. Nu koop je er in onze regio misschien een 2 onder 1 kap voor waar je dan ook nog van alles aan moet doen.
Dat red je niet..
Als je max op 750k zit dan is 650k von te veel. Zelfs al zou je het met 100k meerwerk redden dan zit je aan de max hypotheek waarbij je geen tegenvallers kunt opvangen.

In het verleden heeft zo'n risico vaak goed uitgepakt met stijgende prijzen, maar ik vrees dat je huidige woning niet hard zal stijgen..

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-05-2022 17:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
Sowieso moet je altijd even met een adviseur/bank etc. praten voor je leencapaciteit.

Websites zijn maar een indicatie.
Veel dingen zijn bepalend:
- Inkomen waar je mee rekent is dat bruto met of zonder variabel/bonus component?
- In loondienst?
- Krijg je werkgeversverklaring evt met intentieverklaring?
- Verwacht je een salarisstijging komende 6 maanden en zoja krijg je dat op papier?
- Je hebt het over een energiezuinige woning. Soms kan je daar extra voor lenen (15 tot 25k zie nhg)

Kan zijn dat je veel minder of meer kan lenen dan via zo'n tool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Vanoverdegrens schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Ik hoor deze term in NL vaker dan in Duitsland, hoewel in Nederland gemiddeld iedere 7 jaar verhuisd wordt, wat in Duitsland met zekerheid een stuk langer is. Die dromen zijn dan toch regelmatig bedrog....

In dit geval imo sowieso niet van wezenlijk belang, omdat het financieel veel te krap is. 650k v.o.n. is de "basisprijs" waar flink wat bij komt, zelfs zonder of met weinig opties. Dat wordt minstens 700k na verhuizing. Overwaarde 100k + aflossing 25k + hypotheek 575k = 700k
Als er ergens iets tegenvalt (bijv overwaarde 20k minder en huis 30k duurder) dan loopt het financieel spaak.
Mij lijkt het risico veel te groot, waarbij het uiteraard ook allemaal goed kan gaan. Maar als het tegenzit heb je daar niks aan.
Dit is ook wel hoe ik er in sta, maar ben toch benieuwd wat er uit een gesprek met een adviseur komt, waarschijnlijk hetzelfde, maar we zien het wel. Ik zit er nog steeds in met het idee dat de kans 95% is dat we het toch niet gaan doorzetten, maar wel fijn om dergelijke ervaring al eens gehad te hebben voor een volgend nieuwbouwproject. Misschien komt er wel uit het gesprek dat we ons budget 50-100K naar beneden moeten bijstellen (of dus als eigen geld ter beschikking moeten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Vanoverdegrens schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Ben dan wel benieuwd naar wat de cijfers zijn in Duitsland waar huizenkopers geen subsidie krijgen.

Verhuizen zegt eigenlijk ook niet zoveel. Met bijvoorbeeld ouderlijk huis -> studentenkamer -> huurappartement -> starterswoning -> "droomhuis" zit je al op 4x verhuizen. Voeg na de droomwoning nog een verhuizing toe naar een woning voor ouderen en je zit al op 5x. Dan zijn er nog mensen die pech hebben in de huurmarkt met jaarcontracten, scheidingen, antikraak, wijzigingen in werksituatie, etc.

Een droomhuis is sowieso ook situatie afhankelijk. Als single heb je misschien behoefte aan een leuk appartement in het centrum, dat is op dat moment een droomhuis, maar zodra bijvoorbeeld een partner en kinderen in het leven komen is een vrijstaand huis met tuin van minimaal 1000m2 opeens een droomhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 19:59
Nou mooie boel...

Afgelopen maandag een woning wezen bezichtigen voor een vriend. Huis beviel en omdat de huis tegen bedrag X niet werd verkocht, haalde ze de prijs naar beneden. Dus bod uitgebracht voor de vraagprijs. Mondeling akkoord gekregen nadat de verkoper heeft gesproken met de makelaar.

Ze zouden alle bezichtigingen afbellen.
Dag later.....werd er gebeld dat de verkoper toch aan iemand anders gaat verkopen die die ochtend heeft gebeld met een hogere bod.

Mondeling akkoord bevestigd door makelaar, wel 5x excuses gemaakt, maarja daar koop je niks voor.
Ook per mail een bevestiging van akkoord, maar geen koop overeenkomt.

Staan dus helaas niet sterk.
Erg lullig voor maatje, want die is al een tijdje op zoek, maar ruzie met de makelaar wil je ook niet, want zij hebben de grootste portefeuille in de regio waar hij wilt wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:20:
Nou mooie boel...

Afgelopen maandag een woning wezen bezichtigen voor een vriend. Huis beviel en omdat de huis tegen bedrag X niet werd verkocht, haalde ze de prijs naar beneden. Dus bod uitgebracht voor de vraagprijs. Mondeling akkoord gekregen nadat de verkoper heeft gesproken met de makelaar.

Ze zouden alle bezichtigingen afbellen.
Dag later.....werd er gebeld dat de verkoper toch aan iemand anders gaat verkopen die die ochtend heeft gebeld met een hogere bod.

Mondeling akkoord bevestigd door makelaar, wel 5x excuses gemaakt, maarja daar koop je niks voor.
Ook per mail een bevestiging van akkoord, maar geen koop overeenkomt.

Staan dus helaas niet sterk.
Erg lullig voor maatje, want die is al een tijdje op zoek, maar ruzie met de makelaar wil je ook niet, want zij hebben de grootste portefeuille in de regio waar hij wilt wonen.
Natuurlijk niet heel chique, maar de verkoper staat in zijn volste recht. Totdat er een voorlopig koopcontract is getekend, kan de verkoper met een andere partij in zee gaan. Dus "ruzie maken met de makelaar" heeft alleen veel frustratie tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44
miicker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:40:
[...]

Dit is ook wel hoe ik er in sta, maar ben toch benieuwd wat er uit een gesprek met een adviseur komt, waarschijnlijk hetzelfde, maar we zien het wel. Ik zit er nog steeds in met het idee dat de kans 95% is dat we het toch niet gaan doorzetten, maar wel fijn om dergelijke ervaring al eens gehad te hebben voor een volgend nieuwbouwproject. Misschien komt er wel uit het gesprek dat we ons budget 50-100K naar beneden moeten bijstellen (of dus als eigen geld ter beschikking moeten hebben).
Maar tot de tijd dat de nieuwe woning wordt opgeleverd kun je waarschijnlijk ook nog weer een aardig bedrag bij elkaar sparen... die hogere woonlasten is een gegeven als je wil verhuizen naar een groter mooier droomhuis. Als je dat nu of over 5 jaar doet, dat staat vast. Nu kun je nog voor een relatief goede rente je hypotheek afsluiten.
Is tijdelijk huren geen optie? dan kun je de onzekerheid weghalen van het later verkopen, en weet je waar je aan toe bent. Ik zou de kans niet laten lopen, je hebt je niet voor niets ingeschreven toch?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 17:30
Even in tags het hele verhaaltje :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

Chefke0611 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:54:

Het is een risico, wij hebben als kopers ook verzocht om de waarborg er uit te halen en de verkopers zijn daar mee akkoord gegaan, scheelde ons gewoon geld.

In ons geval was het wel een onderhandse verkoop en hebben we de verkopers laten zien/overtuigd dat er geen problemen te verwachten waren bij het verkrijgen van een hypotheek en hebben we ook geen bouwkundigekeuring laten doen en hadden we ook geen financieel voorbehoud. Wij hadden al best een hoop 'gegeven' dus.

Een waarborgsom is ook niet gratis, dus dat scheelde toch een paar honderd euro die je aan leukere dingen kan besteden.

Maar dan heb je wel een situatie waar het echt geven en nemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
BonJonBovi schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Natuurlijk niet heel chique, maar de verkoper staat in zijn volste recht. Totdat er een voorlopig koopcontract is getekend, kan de verkoper met een andere partij in zee gaan. Dus "ruzie maken met de makelaar" heeft alleen veel frustratie tot gevolg.
Ja, maar een mondelinge overeenkomst is ook een rechtsgeldige overeenkomst. En qua bewijs, ja dat heb je, want de bevestiging ligt al in de mail.
Dus het is wmb raar dat een mondelinge overeenkomst in de huizenmarkt niet een definitieve overeenkomst is.
Maar zoals ik al zei: je wilt geen ruzie met de makelaar, want die heb je nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
[...]

Bij het programma "kijken zonder kopen" hadden ze zelfs meegemaakt dat het voorlopige koopcontract 2 dagen na ondertekening werd ontbonden door de verkopende partij.
Ik vond het goed dat ze dit wel uitzonden, omdat dit een scenario is waar niemand op hoopt, maar wel in ogenschouw moet worden genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
barry86 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Bij het programma "kijken zonder kopen" hadden ze zelfs meegemaakt dat het voorlopige koopcontract 2 dagen na ondertekening werd ontbonden door de verkopende partij.
Ik vond het goed dat ze dit wel uitzonden, omdat dit een scenario is waar niemand op hoopt, maar wel in ogenschouw moet worden genomen.
Mag dit zomaar? Volgens mij mag alleen de kopende partij een bedenktijd van 3 dagen waarin het zonder consequenties ontbonden kan worden. Voor zover ik weet geldt dit niet voor de verkopende partij.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Ja, maar een mondelinge overeenkomst is ook een rechtsgeldige overeenkomst. En qua bewijs, ja dat heb je, want de bevestiging ligt al in de mail.
Dus het is wmb raar dat een mondelinge overeenkomst in de huizenmarkt niet een definitieve overeenkomst is.
Maar zoals ik al zei: je wilt geen ruzie met de makelaar, want die heb je nog nodig.
Mondelinge overeenkomst is inderdaad een rechtsgeldige overeenkomst (hoofdregel verbintenissenrecht).

Echter de koopovereenkomst van een woning is specifiek geregeld in de wet. Het is denk ik bedacht als bescherming van de koper (dat je niet wordt gehouden aan je mondeling uitgebrachte bod), maar het werkt natuurlijk ook andersom.

Zie art. 7:2 BW.

PS: Dit artikel regelt ook de bedenktijd van 3 dagen. Overigens geldt de bedenktijd dan weer alleen voor de koper en niet voor de verkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 13-05-2022 11:58 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:38
MiBe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Mag dit zomaar? Volgens mij mag alleen de kopende partij een bedenktijd van 3 dagen waarin het zonder consequenties ontbonden kan worden. Voor zover ik weet geldt dit niet voor de verkopende partij.
Het is niet zomaar wettelijk geregeld, maar wel te regelen in de overeenkomst natuurlijk. Als daar in staat "zowel koper als verkoper hebben het recht om..." dan kan ik me voorstellen dat je dat bij het tekenen niet meteen door hebt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
big bang schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Het is niet zomaar wettelijk geregeld, maar wel te regelen in de overeenkomst natuurlijk. Als daar in staat "zowel koper als verkoper hebben het recht om..." dan kan ik me voorstellen dat je dat bij het tekenen niet meteen door hebt.
Dat lijkt me in strijd met artikel 7:2 lid 2 BW, ik denk niet dat je dit zomaar op mag nemen in de overeenkomst en als het er al in staat lijkt het me niet rechtsgeldig.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
MiBe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Dat lijkt me in strijd met artikel 7:2 lid 2 BW, ik denk niet dat je dit zomaar op mag nemen in de overeenkomst en als het er al in staat lijkt het me niet rechtsgeldig.
Volgens deze site mag dat gewoon:
Bedenktijd voor verkopers?

Deze wettelijke bedenktijd geldt echter alleen voor particuliere kopers. Zolang de koopovereenkomst niet is getekend heeft de (particuliere) verkoper weliswaar de mogelijkheid om van de verkoop af te zien, maar zodra deze is getekend is hij in principe gebonden aan de verkoop. Wel heeft een verkoper de mogelijkheid om een beding in de koopovereenkomst op te nemen die zegt dat óók de verkoper bedenktijd krijgt. Een voor de hand liggende reden voor de verkoper om een dergelijk beding op te nemen is dat in de huidige huizenmarkt de verkoper regelmatig later alsnog een hoger bod ontvangt. Mits de koper maar akkoord gaat met een dergelijk beding is het dan ook toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
big bang schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Volgens deze site mag dat gewoon:

[...]
Hmm, apart. Ik weet wel dat ik als kopende partij hier nooit mijn handtekening onder zou zetten. Hoe graag ik het huis ook zou willen, dan wordt het een principekwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Tsja, het kan wel of niet in strijd zijn met bepaalde wetgeving maar 99,99% van de mensen hebben geen zin in procederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ColeJ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:25:
Tsja, het kan wel of niet in strijd zijn met bepaalde wetgeving maar 99,99% van de mensen hebben geen zin in procederen.
Denk dat stel de verkoper trekt zich terug en jij een aangetekende brief waarin je dreigt te gaan procederen in de meeste gevallen ook al genoeg gaat zijn om de verkoper zich aan de getekende overeenkomst te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
MiBe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Hmm, apart. Ik weet wel dat ik als kopende partij hier nooit mijn handtekening onder zou zetten. Hoe graag ik het huis ook zou willen, dan wordt het een principekwestie.
Ik snap niet waarom. Nu ik dit lees wil ik dit ook wel in het koopcontract (als verkoper)
Is toch wel zo eerlijk dat je dan beide 3 dagen bedenktijd hebt. Ja koper heeft risico van een hoger bod. Maar andersom heb je als verkoper nu risico dat koper ergens anders op heeft geboden/nog aan het kijken is.
Dus kwestie van risico delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:36
[...]

Je kan natuurlijk wel hetzelfde trucje uithalen. Mits je bereid bent hoger te gaan zitten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 23:27
MiBe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Dat artikel regelt dus de bescherming voor de koper. Dat je het aanvult met verkoper is niet tegenstrijdig met de wet. Enkel als de bedenktijd van de koper was geschrapt zou het tegen de wet zijn.

Ik zou het als verkoper ook hebben opgenomen. Waarom zou de koper wel mogen afzeggen en de verkoper niet.

[ Voor 10% gewijzigd door F4c2Q op 13-05-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Frankvbr schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Ik snap niet waarom. Nu ik dit lees wil ik dit ook wel in het koopcontract (als verkoper)
Is toch wel zo eerlijk dat je dan beide 3 dagen bedenktijd hebt. Ja koper heeft risico van een hoger bod. Maar andersom heb je als verkoper nu risico dat koper ergens anders op heeft geboden/nog aan het kijken is.
Als verkoper zou ik het ook willen. Als koper niet.
Zou toch wel flink narrig zijn als het na 2 jaar met de huidige markt eindelijk gelukt zou zijn om een woning te scoren, je denkt dat alles in kan en kruik is en dan op dag 3 krijg je ineens bericht 'jammer, gaat niet door, toch iemand die er nog 10k bovenop gezet heeft'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
Kan de koper eerst tekenen en dan de verkoper pas na drie dagen? Of gaan die bedenkdagen pas lopen nadat beide handtekeningen op papier staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Laapo schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:35:
Kan de koper eerst tekenen en dan de verkoper pas na drie dagen? Of gaan die bedenkdagen pas lopen nadat beide handtekeningen op papier staan?
Looptijd begint pas te lopen wanneer beide een kopie hebben die door beide ondertekend zijn.
Volgens mij is het gebruikelijk dat eerst verkoper tekent, en daarna de koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Flix20 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Looptijd begint pas te lopen wanneer beide een kopie hebben die door beide ondertekend zijn.
Volgens mij is het gebruikelijk dat eerst verkoper tekent, en daarna de koper.
Klopt, die volgorde is gebruikelijk maar kan ook andersom. Ik heb daar bij mijn verkoop op aangedrongen omdat het niet zo opschoot met de akte bij de kopers. Als verkoper moet je dan nog vijf dagen na zelf tekenen wachten voordat je met een andere partij iets kunt sluiten. Aangezien je de kopers nooit heb gesproken moet je maar zien dat ze niet nog drie biedingen hebben lopen etc. En je verliest ook weer het momentum met andere bieders.
Idealiter teken je het gewoon tegelijkertijd, weet iedereen waar ie aan toe is.
Wij zaten overigens niet te wachten op bedenktijd voor onszelf. Verkocht is verkocht. Als mensen zich zo laat in het traject nog met een beter bod melden kun je je afvragen hoe serieus dat is. Best wel kans dat het afketst.

[ Voor 7% gewijzigd door THM0 op 14-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
THM0 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Klopt, die volgorde is gebruikelijk maar kan ook andersom. Ik heb daar bij mijn verkoop op aangedrongen omdat het niet zo opschoot met de akte bij de kopers. Als verkoper moet je dan nog vijf dagen na zelf tekenen wachten voordat je met een andere partij iets kunt sluiten. Aangezien je de kopers nooit heb gesproken moet je maar zien dat ze niet nog drie biedingen hebben lopen etc. En je verliest ook weer het momentum met andere bieders.
Idealiter teken je het gewoon tegelijkertijd, weet iedereen waar ie aan toe is.
Wij zaten overigens niet te wachten op bedenktijd voor onszelf. Verkocht is verkocht. Als mensen zich zo laat in het traject nog met een beter bod melden kun je je afvragen hoe serieus dat is. Best wel kans dat het afketst.
Er zullen 101 redenen zijn om iets juist wel of niet te willen doen.
Ik kreeg zelf vanuit mijn hypotheek adviseur het advies om altijd zsm te zorgen dat het VKC getekend wordt om de kans van kapers op de kust te minimaliseren. We hebben hierboven gelezen waarom.

Heb zelf nu 2 keer op woensdag getekend, enerzijds omdat dat m'n vrije dag was, maar anderzijds heb je daardoor ook nog een extra dag bedenktijd ivm het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Flix20 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Er zullen 101 redenen zijn om iets juist wel of niet te willen doen.
Ik kreeg zelf vanuit mijn hypotheek adviseur het advies om altijd zsm te zorgen dat het VKC getekend wordt om de kans van kapers op de kust te minimaliseren. We hebben hierboven gelezen waarom.

Heb zelf nu 2 keer op woensdag getekend, enerzijds omdat dat m'n vrije dag was, maar anderzijds heb je daardoor ook nog een extra dag bedenktijd ivm het weekend.
Nou dat dachten wij dus ook, maar er kwam maar geen reactie op het concept. Aangezien je de andere partij eigenlijk niet spreekt ga je dan allerlei dingen verzinnen. Misschien hebben ze nog andere biedingen lopen op huizen die ze mooier vinden, misschien willen ze eerst de financiering rond hebben aangezien geen voorbehoud financiering, misschien twijfelen ze nog, etc. Uiteindelijk wel allemaal goed gekomen, maar je bent zo twee weken verder en dan moet je maar zien dat de andere geïnteresseerden nog steeds zo enthousiast zijn. Zeker hoe het afgelopen tijd was, mensen moeten in 30 minuten een beeld vormen over significante aankopen. Je besteedt meer tijd aan de overweging welke telefoon je moet kopen…

Maar volgende keer zou ik in een inschrijving opnemen dat koopakte binnen twee werkdagen na mondelinge overeenkomst getekend wordt. Weet iedereen wat de verwachtingen zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:13
Ik heb woensdag mijn koopcontract getekend :)
Desktoptaxatie gedaan die de woningwaarde schatte op 236k (ik betaal 227) en die bleek goed genoeg voor de aanvraag (max 90% LTV), dus de hypotheekaanvraag loopt.

Rentes stijgen hard en ik hoor signalen dat de markt wat minder overspannen lijkt te worden. Ik denk dat mijn woning straks niet echt meer in waarde zal toenemen de komende jaren of misschien wel zal dalen. Maar goed, het is me nu in ieder geval gelukt een eigen huis te kunnen krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

@Sjurm Gefekiciteerd, Waarde vab je woning is pas echt relevant als je wilt (of erger moet) verhuizen/verkopen, Gezien het tekort aan woonruimte in NL zou ik mij daar verder nog niet teveel zorgen over maken, geniet ervan!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Frankvbr schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Van mij hoeft het aan de kant van de koper ook niet (je dient er naar mijn mening goed over nagedacht te hebben vóórdat je je handtekening zet) maar die bedenktijd is wettelijk nu eenmaal zo geregeld. Als een verkoper na het tekenen van de overeenkomst nog open wil blijven staan voor andere biedingen hoef ik geen zaken met die persoon te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
MiBe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:17:
[...]

Van mij hoeft het aan de kant van de koper ook niet (je dient er naar mijn mening goed over nagedacht te hebben vóórdat je je handtekening zet) maar die bedenktijd is wettelijk nu eenmaal zo geregeld. Als een verkoper na het tekenen van de overeenkomst nog open wil blijven staan voor andere biedingen hoef ik geen zaken met die persoon te doen.
Dus je principe gaat voor ook al kan je daardoor je gewenste woning niet kopen?
Terwijl het uiteindelijk alleen maar betekent dat je 3 dagen extra onzekerheid hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
Frankvbr schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:49:
[...]

Dus je principe gaat voor ook al kan je daardoor je gewenste woning niet kopen?
Terwijl het uiteindelijk alleen maar betekent dat je 3 dagen extra onzekerheid hebt.
Jep, dat gaat in mijn geval dan zeker voor. Net zoals ik principieel geen aankoopmakelaar wilde, dat had er ook voor kunnen zorgen dat ik misgreep. Een aantal 'praktijken' weiger ik simpelweg aan mee te werken, zelfs als het in mijn eigen nadeel kan werken (en daar ben ik me zeker bewust van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
Wij hebben eind april getekend voor een nieuwbouw. Na het verstrijken van de bedenktijd kregen we een brief met een kettingbeding. Het huis ligt in een hof met een gemeenschappelijke binnentuin waar we gemeenschappelijik eigenaar van zijn en via de VVE voor onderhoud zorgen en betalen.
Nu staat er in de brief dat in de leveringsakte op verzoek van de gemeente komt te staan dat niet bewoners ook de binnentuin op mogen. Als we dat niet toestaan moet voor elke dag 100 euro betaald worden. En als dat niet gebeurt 50.000 euro boete.
Wij hadden dit gekocht ook voor de rust. Want een openbaar park voor de deur heb ik nu ook met gillende kinderen. De vraag is wat kan ik nu doen?Ik wil niet van de koop af. Maar een schadevergoeding?Is de woning wel die 650.000 waard als ik dat had geweten. En bij verkoop zit de koper er wel op te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
real_tweety schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:24:
Wij hebben eind april getekend voor een nieuwbouw. Na het verstrijken van de bedenktijd kregen we een brief met een kettingbeding. Het huis ligt in een hof met een gemeenschappelijke binnentuin waar we gemeenschappelijik eigenaar van zijn en via de VVE voor onderhoud zorgen en betalen.
Nu staat er in de brief dat in de leveringsakte op verzoek van de gemeente komt te staan dat niet bewoners ook de binnentuin op mogen. Als we dat niet toestaan moet voor elke dag 100 euro betaald worden. En als dat niet gebeurt 50.000 euro boete.
Wij hadden dit gekocht ook voor de rust. Want een openbaar park voor de deur heb ik nu ook met gillende kinderen. De vraag is wat kan ik nu doen?Ik wil niet van de koop af. Maar een schadevergoeding?Is de woning wel die 650.000 waard als ik dat had geweten. En bij verkoop zit de koper er wel op te wachten?
Ze doelen, lijkt mij, op bezoek van bewoners, dat die van de tuin gebruik mogen maken. Door dit van tevoren vast te leggen kan daar geen gezeur over ontstaan. Of had je gehoopt dat er echt alleen bewoners zelf gebruik van mochten maken? Dat lijkt me niet zo realistisch. Een schadevergoeding lijkt mij dus niet op z'n plaats.

Als je er echt een punt van maakt kun je vast nog van de koop afzien.

En ik zou niet verwachten dat compleet vreemden vrolijk van de tuin gebruik gaan maken eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
@real_tweety
De reden die @praliwi geeft is denk ik de meest waarschijnlijke.
Je kan ook nog even de gemeente bellen en vragen wie ze onder "niet bewoners" verstaan. Als ze daar echt iedereen onder verstaan, dan ook even vragen of hun de onderhoudkosten op zich nemen, aangezien het dan gewoon een openbaar gebied is. Als het alleen bewoners en aanverwanten zijn, dan kan je ook nog even vragen of ze dat zwart op wit willen sturen.

Edit: hoe zijn de kavels dan verdeeld? En als een deel van die binnentuin onder jouw kavel valt, staat er iets van het gebruik daarvan door anderen in de koopakte?

[ Voor 16% gewijzigd door Bucephalus op 15-05-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:26
Heeft vast te maken met de verplichte hoeveelheid openbaar groen inde wijk. Je mag de tuin dan niet permanent afsluiten of een bordje ‘verboden toegang’ ophangen. Wel mag je bezoektijden aangeven. Bijvoorbeeld niet na zonsondergang, of alleen tussen 07 en 21 uur. Dat voorkomt hangjeugd. En je kunt uiteraard aangeven dat bezoekers van de tuin de privacy van bewoners moeten respecteren en dus op de paden moeten blijven, of bepaalde zones niet mogen betreden (x-meter van de woningen of zo).
Begint de binnentuin bij je achterdeur of heb je ook een eigen tuin die je kunt afbakenen? In het eerste geval lijkt me de beveiliging wat in het gedrang komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
inderdaad tussen zonsopkomst en zonsondergang moet het toegankelijk zijn. Er is een poort/ hek. Die gaat 's avonds op slot. Maar overdag mag dat van de gemeente niet.
We hebben wel een afgebakend stukje tuin/ terras
Het plattegrond is te zien via
https://u8cms.bpd.nl/medi...CnCK6EtfnMxRoCYxIQAvD_BwE

Schadevergoeding zou ik op z'n plaats vinden, omdat wij het onderhoud betalen voor iets waarvan de gemeente vindt dat het voor publiek toegankelijk moet zijn.
Zo'n definitie niet bewoners zullen ze bij de gemeente denk ik niet telefonisch geven. Onder niet-bewoners versta ik degene die niet aan het hofje wonen of vergezeld worden door iemand die daar wel woont. Dus echt extern. Er is wel een deur die dan overdag open staat. Je moet maar net de brutaliteit hebben om daar elke dag te komen zitten met een groepje.

[ Voor 6% gewijzigd door real_tweety op 15-05-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:00
real_tweety schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:19:
inderdaad tussen zonsopkomst en zonsondergang moet het toegankelijk zijn. Er is een poort/ hek. Die gaat 's avonds op slot. Maar overdag mag dat van de gemeente niet.
We hebben wel een afgebakend stukje tuin/ terras
Het plattegrond is te zien via
https://u8cms.bpd.nl/medi...CnCK6EtfnMxRoCYxIQAvD_BwE

Schadevergoeding zou ik op z'n plaats vinden, omdat wij het onderhoud betalen voor iets waarvan de gemeente vindt dat het voor publiek toegankelijk moet zijn.
Zo'n definitie niet bewoners zullen ze bij de gemeente denk ik niet telefonisch geven. Onder niet-bewoners versta ik degene die niet aan het hofje wonen of vergezeld worden door iemand die daar wel woont. Dus echt extern. Er is wel een deur die dan overdag open staat. Je moet maar net de brutaliteit hebben om daar elke dag te komen zitten met een groepje.
Ik denk dat je geen recht hebt op een schadevergoeding aangezien je niet hoeft te tekenen of het hoeft te kopen. Ik weet niet waar jullie gaan wonen, maar in de grote stad is het vrij normaal dat hofjes openbaar zijn voor iedereen, en ja, het kan er vooral in de zomermaanden druk zijn met toeristen die de hofjes bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
spijkerhoofd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat je geen recht hebt op een schadevergoeding aangezien je niet hoeft te tekenen of het hoeft te kopen. Ik weet niet waar jullie gaan wonen, maar in de grote stad is het vrij normaal dat hofjes openbaar zijn voor iedereen, en ja, het kan er vooral in de zomermaanden druk zijn met toeristen die de hofjes bezoeken.
Ik moet wel voor tekenen, het komt in de leveringsakte. En ik moet wel kopen, want de koop akte is getekend en de bedenktijd is verstreken. Net een week daarna kreeg ik deze informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:00
real_tweety schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Ik moet wel voor tekenen, het komt in de leveringsakte. En ik moet wel kopen, want de koop akte is getekend en de bedenktijd is verstreken. Net een week daarna kreeg ik deze informatie.
Ik zou hiervoor eerder de verkopende makelaar op aanspreken, die moet hiervan weten wat de spelregels zijn. De gemeente heeft dit voordat er ook maar een schop in de grond is gezet als eis neergezet bij de projectleiding of makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
spijkerhoofd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Ik zou hiervoor eerder de verkopende makelaar op aanspreken, die moet hiervan weten wat de spelregels zijn. De gemeente heeft dit voordat er ook maar een schop in de grond is gezet als eis neergezet bij de projectleiding of makelaar.
ja klopt en het was al bekend bij de makelaar en die makelaar zegt, als je het expliciet had gevraagd had ik het je wel gezegd. ja ik ben er van uit gegaan dat het alleen voor bewoners toegankelijk is ook omdat er een hek is afgebeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Wij hebben eind april getekend voor een nieuwbouw. Na het verstrijken van de bedenktijd
Wij hadden dit gekocht ook voor de rust. Want een openbaar park voor de deur heb ik nu ook met gillende kinderen.
Er grenzen letterlijk tientallen woningen aan het hofje. Wie zegt dat de andere bewoners of hun bezoekers geen kinderen hebben? Ga dan niet aan zo'n hofje wonen als je je zo snel ergert aan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Stap 1: bepalen welke juridische rechten je hebt. Heb je een rechtsbijstand verzekering? Even bellen om hen hiernaar te laten kijken.

Ik ben geen civielrecht expert, maar het gegeven dat jij dit niet wist / niet geinformeerd bent bij koop kan er een ander licht op werpen.

Stap 2: nu je weet wat je juridische situatie is de volgende stappen bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
real_tweety schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:19:
Of het een schadevergoeding moet zijn, weet ik niet, maar betalen voor iets wat geacht wordt openbaar te zijn, is wel een dingetje. Wie draait op voor schade als dat door ongenode bezoekers wordt aangericht? Dat vraagt een extra verzekeringsvoorwaarde en mogelijk hoger tarief. Dus toch moeite waard om even uit te zoeken hoe het precies zit.
Zelf denk ik dat het met de overlast wel meevalt. Je kunt er als VVE een hek inzetten, dat ‘s nachts op slot gaat (regel iets met automatisch open/sluiten!). Overdag is het dicht, maar niet op slot. Het zou werkelijk niet in me op komen om daar dan naar binnen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Requiem19 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:58:
Stap 1: bepalen welke juridische rechten je hebt. Heb je een rechtsbijstand verzekering? Even bellen om hen hiernaar te laten kijken.

Ik ben geen civielrecht expert, maar het gegeven dat jij dit niet wist / niet geinformeerd bent bij koop kan er een ander licht op werpen.

Stap 2: nu je weet wat je juridische situatie is de volgende stappen bepalen.
Ja ik ben wel jurist maar fiscaal gespecialiseerd en ook geen civiel recht expert. Zal morgen bellen met de rechtsbijstand.
volgende stap, de koop ontbinden obv dwaling wil ik niet omdat de rente nu laag is vast geklikt. Dat ga ik de komende tijd voor een andere woning niet meer voor elkaar krijgen.Maar als ik het had geweten had mijn afweging anders kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Toke_gt schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:34:
[...]

Of het een schadevergoeding moet zijn, weet ik niet, maar betalen voor iets wat geacht wordt openbaar te zijn, is wel een dingetje. Wie draait op voor schade als dat door ongenode bezoekers wordt aangericht? Dat vraagt een extra verzekeringsvoorwaarde en mogelijk hoger tarief. Dus toch moeite waard om even uit te zoeken hoe het precies zit.
Zelf denk ik dat het met de overlast wel meevalt. Je kunt er als VVE een hek inzetten, dat ‘s nachts op slot gaat (regel iets met automatisch open/sluiten!). Overdag is het dicht, maar niet op slot. Het zou werkelijk niet in me op komen om daar dan naar binnen te lopen.
Ja eigenlijk zou de gemeente dan mee boeten betalen voor onderhoud.
ik denk ook niet dat er veel mensen binnenlopen om daar te zitten. Maar qua kosten en verzekeringen is het wel een dingetje als het openbaar moet zijn. Kijk als ik bezoek krijg en ik ga met hen daar zitten en er wordt schade veroorzaakt, dan weet ik wie het doet en kan je de verzekeraar van mij of mijn bezoeker aanspreken. Maar publiek die we niet kennen is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
real_tweety schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Ja eigenlijk zou de gemeente dan mee boeten betalen voor onderhoud.
ik denk ook niet dat er veel mensen binnenlopen om daar te zitten. Maar qua kosten en verzekeringen is het wel een dingetje als het openbaar moet zijn. Kijk als ik bezoek krijg en ik ga met hen daar zitten en er wordt schade veroorzaakt, dan weet ik wie het doet en kan je de verzekeraar van mij of mijn bezoeker aanspreken. Maar publiek die we niet kennen is anders.
Denk dat je dat te rooskleurig ziet. Als je buren straks kinderen hebben, die daar spelen gaat er vast iets kapot, zonder dat iemand je gaat vertellen wie het kapot heeft gemaakt. Maar tenzij dit het enige stukje groen in de wijk is, lijkt me niet dat er veel mensen gaan komen.
Denk overigens dat er wel veel kinderen gaan spelen. Ik zou ook eerder een huis aan een hofje kopen als ik jonge kinderen had. Die kinderen hebben ook klasgenootjes, dus denk dat als het een leuke plek is voor kinderen dan je overdag sowieso veel kinderen daar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Z___Z schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Denk dat je dat te rooskleurig ziet. Als je buren straks kinderen hebben, die daar spelen gaat er vast iets kapot, zonder dat iemand je gaat vertellen wie het kapot heeft gemaakt. Maar tenzij dit het enige stukje groen in de wijk is, lijkt me niet dat er veel mensen gaan komen.
Denk overigens dat er wel veel kinderen gaan spelen. Ik zou ook eerder een huis aan een hofje kopen als ik jonge kinderen had. Die kinderen hebben ook klasgenootjes, dus denk dat als het een leuke plek is voor kinderen dan je overdag sowieso veel kinderen daar krijgt.
Mag de VVE zelf bepalen wat er in het hofje komt? Zoja, ik zou er geen riante speeltuin van maken. Want dat is echt een uitnodiging voor de hele wijk, inclusief kinderdagverblijven en bso’s. Dat wil je echt niet.
Wees ook terughoudend met moestuintjes en zo. Dan liever iets wat mensen niet zomaar kunnen meenemen (honing in bijenkast, of een afsluitbaar deel binnen de tuin).
Wel heel leuk, zo’n binnentuin. Hopelijk heeft iedereen daar ook bewust voor gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
real_tweety schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Ja ik ben wel jurist maar fiscaal gespecialiseerd en ook geen civiel recht expert. Zal morgen bellen met de rechtsbijstand.
volgende stap, de koop ontbinden obv dwaling wil ik niet omdat de rente nu laag is vast geklikt. Dat ga ik de komende tijd voor een andere woning niet meer voor elkaar krijgen.Maar als ik het had geweten had mijn afweging anders kunnen zijn.
Maar is het echt onacceptabel voor je, of hoop je er nog een slaatje uit te slaan? Netjes is het niet van de makelaar/ontwikkelaar om het niet te melden. Maar grote kans dat je optie doorschuift naar een ander als je er een punt van gaat maken. En zoals eerder gezegd: deze opzet is niet ongebruikelijk in stedelijk gebied.

Had je het echt niet gekocht als je dit vooraf had geweten?
Het is vooral ruk als het ineens een hangplek wordt overdag en er geen grond is om op te handhaven. Qua geluid ben je toch het haasje als er veel kinderen aan het hofje wonen. Als je geen last van buren wilt hebben moet je ergens gaan wonen waar je geen buren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
THM0 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:52:
[...]

Had je het echt niet gekocht als je dit vooraf had geweten?
Het is vooral ruk als het ineens een hangplek wordt overdag en er geen grond is om op te handhaven. Qua geluid ben je toch het haasje als er veel kinderen aan het hofje wonen. Als je geen last van buren wilt hebben moet je ergens gaan wonen waar je geen buren hebt.
Dat is inderdaad de grote vraag.
Als je dit van te voren had geweten, had je het dan wel of niet gekocht?

Aan de andere kant, je kan wel alles gaan "slikken" omdat we een oververhitte markt hebben, maar waar trek je de grens.

Ik zie trouwens wel meer nieuwbouw met een "hofje". Kan me echter ook niet voorstellen dat je een moeder met een kindje gaat wegsturen omdat ze daar niet wonen. En wat zeg je dan: Ja wij betalen dus wij bepalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• real_tweety
Er komen niet veel gezinnen met jonge kinderen. Het zijn veel appartementen. Veel gezinnen willen dat niet. Wel veel ouderen.
De eengezinswoningen zijn redelijk aan de prijs. 650.000-1000.0000 EURO en hoger. Jonge gezinnen verwacht ik daar niet. De makelaar zei vooral doorstromers van middelbare leeftijd.
Binnentuin wordt wat beplanting, water fontein of iets en bankjes. Geen speeltuin, geen moestuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
kx22 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:02:
[...]

Dat is inderdaad de grote vraag.
Als je dit van te voren had geweten, had je het dan wel of niet gekocht?

Aan de andere kant, je kan wel alles gaan "slikken" omdat we een oververhitte markt hebben, maar waar trek je de grens.

Ik zie trouwens wel meer nieuwbouw met een "hofje". Kan me echter ook niet voorstellen dat je een moeder met een kindje gaat wegsturen omdat ze daar niet wonen. En wat zeg je dan: Ja wij betalen dus wij bepalen?
Waarschijnlijk had ik het niet gekocht. Toen ik de optie had, had ik ook de optie om te kopen op 2 andere nieuwbouwprojecten. Dat was wel in februari met een lagere rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begrijp je angst want je zoekt een perfecte plek, maar ik denk dat het wel mee zal vallen met de overlast en het is denk ik ook niet waarde verminderend. (Die vve constructie mogelijk wel maar dat staat er los van).

Ik heb de plattegrond even bekeken en vind het eigenlijk best een leuk parkje. Je kijkt vanuit je tuin/woning op groen ipv achtertuin van je achterburen vol tegels en kunstgras :P of auto's. Rijd maar eens door een willekeurige nieuwbouwwijk, dan begrijp je wat ik bedoel..

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2022 22:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
THM0 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:52:
[...]
Als je geen last van buren wilt hebben moet je ergens gaan wonen waar je geen buren hebt.
Ik zou best een woning zonder buren willen, maar daar hangt toch echt een iets ander prijskaartje aan dan een appartement of tussenwoning. Het al dan niet hebben van buren is helaas niet altijd een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real_tweety
bedankt, ik vind zo'n groene binnentuin ook wel iets hebben. Auto's moeten in de parkeergarage.
En inderdaad zonder buren wonen, kunnen we ons in de randstad niet permitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
MiBe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:11:
[...]

Ik zou best een woning zonder buren willen, maar daar hangt toch echt een iets ander prijskaartje aan dan een appartement of tussenwoning. Het al dan niet hebben van buren is helaas niet altijd een keuze.
Er is nog wel een verschil tussen wel/geen buren of gaan wonen aan een hofje wonen dat wordt omschreven als
In deze waterbergende binnentuin verschillende sport- en spelplekken
en dan achteraf klagen over een dusdanige derving van woongenot dat het potentieel een schadevergoeding rechtvaardigt vanwege gillende kinderen. Met een budget van 650k-1000k valt genoeg te kiezen in de Randstad waarbij je hier minder last van hebt, zelfs vrijstaand. Overigens valt het sowieso nauwelijks te handhaven met de tientallen woningen die aan dit hofje grenzen, tenzij je kinderen gaat aanspreken en vragen op welk nummer ze wonen..

@real_tweety had je eigenlijk nog achterhaald waarom de gemeente nu met deze brief komt en wie ze bedoelen met niet-bewoners (bezoekers of extern) ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 16-05-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Ligt eraan waar je wat zoekt, hier (Westerwolde) kan je met 500k - 600k goed uit de voeten voor een relatief jonge woning met 1500m2 grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Hbeez schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Er is nog wel een verschil tussen wel/geen buren of gaan wonen aan een hofje wonen dat wordt omschreven als

[...]
Mijn quote was echter op de uitspraak "Als je geen last van buren wilt hebben moet je ergens gaan wonen waar je geen buren hebt.", dat is een vrij zwart/witte benadering.
TvanW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Ligt eraan waar je wat zoekt, hier (Westerwolde) kan je met 500k - 600k goed uit de voeten voor een relatief jonge woning met 1500m2 grond.
Zelfs met een dubbel modaal inkomen kom je nog niet eens in de buurt van een dergelijk budget, tenzij je een bak overwaarde uit een vorige woning of een jubelton meeneemt. Dus zelfs voor deze totale uithoek in Nederland moet je dus al een bovengemiddeld bedrag neertellen om iets dergelijks te kunnen kopen (om nog maar niet te spreken over de werkgelegenheid in die regio, wat het voor veel mensen natuurlijk al helemaal onbereikbaar maakt). Een woning zonder directe buren is voor veel mensen - en al helemaal de wat jongere generatie - simpelweg buiten bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
MiBe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Mijn quote was echter op de uitspraak "Als je geen last van buren wilt hebben moet je ergens gaan wonen waar je geen buren hebt.", dat is een vrij zwart/witte benadering.

[...]
Ja dat was mijn quote :)
Dacht dat de strekking wel duidelijk was (zei het ietwat plat opgeschreven): als je je gaat ergeren aan mensen die overdag gaan verblijven op zo'n hofje tot op het punt dat je vindt dat er van schadevergoeding sprake moet zijn, dan doe je er wellicht beter aan om uberhaupt niet aan zo'n dichtbebouwd hofje te gaan wonen. Dan kun je beter wat concessies doen aan andere eisen die je hebt en op een plek gaan wonen waar je wat meer ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
real_tweety schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Nu ben ik helemaal geen jurist, maar staat dit echt nergens in de kleine lettertjes die je toegestuurd zijn? Ik kan me namelijk voorstellen dat men onder de onderzoeksplicht bij een uitgave van 600K+, er wel vanuit gaat dat je de geleverde documentatie grondig hebt doorgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
THM0 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:50:
[...]

Dacht dat de strekking wel duidelijk was (zei het ietwat plat opgeschreven): als je je gaat ergeren aan mensen die overdag gaan verblijven op zo'n hofje tot op het punt dat je vindt dat er van schadevergoeding sprake moet zijn, dan doe je er wellicht beter aan om uberhaupt niet aan zo'n dichtbebouwd hofje te gaan wonen. Dan kun je beter wat concessies doen aan andere eisen die je hebt en op een plek gaan wonen waar je wat meer ruimte hebt.
Ik heb al getekend, dus advies om beter elders te wonen heb ik niets aan.
Schadevergoeding is voor jou niet een twee drie zomaar te zeggen of en in hoeverre dat aan de orde moet zijn.
En ja er is wel wat te koop voor die prijs, maar we willen centraal wonen op paar km van DEN HAAG centraal station en dan is in de huidige markt de keuze niet zo groot en al helemaal niet vrijstaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real_tweety
big bang schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Nu ben ik helemaal geen jurist, maar staat dit echt nergens in de kleine lettertjes die je toegestuurd zijn? Ik kan me namelijk voorstellen dat men onder de onderzoeksplicht bij een uitgave van 600K+, er wel vanuit gaat dat je de geleverde documentatie grondig hebt doorgelezen.
Ik heb na het tekenen en vlak na het verstrijken van de bedenktermijn deze informatie gekregen. Dus hoe grondig ik ook zou hebben doorgelezen, in de geleverde documentatie stond het niet. De makelaar en de ontwikkelaar wisten het wel, en eigenlijk hadden zij ons die informatie voor het tekenen moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
THM0 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:50:
[...]

Ah ja, dat ben ik overigens volledig met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:28
@real_tweety Het kan zijn dat ik eroverheen lees, maar in de concept-leverings-akte, welke te downloaden is op de site van het project, zie ik niets van dit alles terug.
Als dit bekend zou zijn lijkt me dat dit ook meegenomen wordt in het concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
BernardV schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:22:
@real_tweety Het kan zijn dat ik eroverheen lees, maar in de concept-leverings-akte, welke te downloaden is op de site van het project, zie ik niets van dit alles terug.
Als dit bekend zou zijn lijkt me dat dit ook meegenomen wordt in het concept.
Dat klopt. De informatie is afgelopen week met een brief meegedeeld na het tekenen van de koop overeenkomst. Dus het komt in de leveringsakte bij de notaris. De concepten die op de website staan zijn de versie de we hadden kunnen lezen voordat we gingen tekenen en daar stond het nog niet in maar was wel bekend bij de ontwikkelaar want de gemeente heeft het afgedwongen (ik denk bij de omgevingsvergunning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
real_tweety schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:28:
[...]
*knip*
... maar was wel bekend bij de ontwikkelaar want de gemeente heeft het afgedwongen (ik denk bij de omgevingsvergunning)....
Dan kun je er misschien wel iets mee, want in de (concept)-koopovereenkomst staat dat de verkoper alle informatie die jij nodig hebt heeft verstrekt. Dit is blijkbaar niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
BernardV schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:34:
[...]

Dan kun je er misschien wel iets mee, want in de (concept)-koopovereenkomst staat dat de verkoper alle informatie die jij nodig hebt heeft verstrekt. Dit is blijkbaar niet het geval.
Dat is precies waar ik mee zit. Zij hebben niet alle informatie verstrekt, terwijl het wel (redelijkerwijs) bekend was. In dit geval wel relevant. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
[...]

Weet je nog waar je de informatie: "In deze waterbergende binnentuin verschillende sport- en spelplekken" vandaan hebt. Ik kan het zo niet snel terug vinden in de officiële stukken. Waterbergend is het wel, maar de verschillende sport en spelplekken.. niet want zo groot is het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
real_tweety schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Weet je nog waar je de informatie: "In deze waterbergende binnentuin verschillende sport- en spelplekken" vandaan hebt. Ik kan het zo niet snel terug vinden in de officiële stukken. Waterbergend is het wel, maar de verschillende sport en spelplekken.. niet want zo groot is het eigenlijk niet.
Die zin in Google geeft me de volgende site: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=51410
Pagina: 1 ... 256 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7