Morika schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:12:
[...]
Eens. Je moet natuurlijk zelf weten wat je wil en wat je speelruimte is, maar na mijn ervaringen en pech met lotingen zou ik die kans echt grijpen. Huwelijksreis en alles kan altijd later, maar echt een droomhuis....hoe vaak kom je die tegen?
True, al is de huwelijksreis zeker niet goedkoop en al volledig betaald
Maar goed, al jullie opmerkingen hebben ons wel aan het denken gezet. Voor nu een afspraak staan met de makelaar een dag voordat we op huwelijksreis gaan. Normaal heb je na dat gesprek een week de tijd om te bedenken of je het wil of niet, dat kon hij dan wel wat uitstellen.
Daarna moet er (voor zover ik het goed begrepen heb) getekend worden en dan zouden we 2 maanden de tijd hebben om de financiering te regelen. Ik weet nog altijd niet of we het echt gaan doorzetten, maar ik heb het in ieder geval niet meteen afgeslagen.
De grootste zaken waar we tegenaanlopen zijn op dit moment het volgende:
- Volgens een snelle berekening zouden we een hypotheek van ongeveer 575-600K kunnen krijgen (afhankelijk op welke site je onze gegevens invult);
- Het huis kost 650K, zonder extra's, en als ik de optielijst bekijk van 20 pagina's wordt ik niet heel blij van alle bedragen

- Ons huidige huis, zou in de huidige markt een overwaarde hebben van +- 100-150K (ik ga even van 100K uit);
- We hebben 25K afgelost op ons huidige huis.
Als ik een snel rekensommetje maak dan zou het betekenen dat we wel wat speling hebben, mits we niet veel extra's doen, maar ook weer niet heel veel. Dan zit je met maandlasten die hoger worden, al denk ik dat dit op zich mee valt, zeker omdat dit een gasloos huis is met warmtepomp en we nu stadsverwarming hebben waar we alleen al €240 per maand voor betalen. Maar het zal sowieso iets van 700-800 netto per maand in woonlasten omhoog gaan gok ik.
Wat ik echter erg onzeker vindt is: heeft ons huis ten tijde van de verkoop ook nog een dergelijke overwaarde, want die gaan we wel echt nodig hebben. Wat doet de rente verder? Misschien is die over een paar maanden, ten tijden van het regelen van de financiering wel weer hoger, waardoor we minder hypotheek kunnen krijgen.
Een ander dingetje is dat ik volgens mij bij het inschrijven voor de woning niet heb aangevinkt dat we het huis willen kopen onder voorbehoud van financiering. Dat lijkt me gezien de situatie wel een groot risico, zou zoiets nog te bespreken zijn om dit toch nog op te nemen? Of werkt dit anders bij nieuwbouw?
Het probleem is ook een beetje dat we er echt nog niet op voorbereid waren om meteen ingeloot te worden, dus ik heb zelf nog vrij weinig research gedaan omtrent het kopen van een nieuwbouw woning.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.