ShitHappens schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:56:
Pfoe, zou me niet voor willen stellen hoe 't was ons eerste huis te kopen, zonder aankoopmakelaar. Ondanks dat we ons huiswerk gedaan hadden, al zoveel mogelijk informatie uitgezocht, was het toch fijn iemand te hebben die ons kon begeleiden. Er zijn zoveel dingen te regelen en om aan te denken. En was fijn toch wat zaken uit handen te kunnen geven, om niet alles zelf te hoeven doen.
Maar wát heeft de aankoopmakelaar nou écht geregeld wat je zelf niet had kunnen doen?
Juist bij een eerste huis kopen is het vrij recht toe recht aan.
Het is uiteindelijk gewoon een stukje (schijn)zekerheid.
Want het voordeel van een aankoop makelaar is ook meteen weer teniet gedaan als er 5 man op een huis bieden die allemaal een makelaar onder de arm hebben genomen.
SmurfLink schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:57:
[...]
Tja waarom zou je een timmerman betalen om je huis te bouwen als je dat zelf vast ook wel kan?
Omdat het hun werk is en ze er dus beter in zijn. In dit geval, de makelaar kent de markt, weet hoe je moet bieden en kan vaak onderling nog meer info van de andere makelaar krijgen die jij niet krijgt. Daarnaast heb je dus voordelen als dat makelaarsportaal en andere zaken die je zonder makelaar niet krijgt. Een aankoopmakelaar hebben heeft mij al 2x een huis opgeleverd, dus ik snap niet waarom mensen die 2000 euro daar niet voor over hebben.
Omdat een timmerman een product levert, geen dienst.
En ook dat laatste kan ik hem ook gewoon weer omdraaien.
Ik heb in 2020 2 huizen een voorlopig koopcontract voor gehad, (waarvan ikzelf de eerste heb afgeblazen, de 2e woon ik nu in) zonder aankoopmakelaar. Ik snap niet waarom mensen denken dat een aankoopmakelaar echt een must is.
Dit zeg ik absoluut niet om mezelf op de borst te slaan want naast mij zijn er hier tal van voorbeelden die het 'gewoon' zonder makelaar gelukt is.
Zeker voor starters is het, buiten de betaalbaarheid c.q. huisprijzen, echt prima te doen zonder.
En een percentage based overeenkomst met een aankoopmakelaar zou ik helemaal achterlijk vinden. Wat is voor hem dan de meerwaarde om prijstechnisch voor de koper het beste bod neer te leggen?
Hoe hoger het aankoop bedrag, hoe hoger zijn courtage.
Ik geloof heus wel dat aankoopmakelaars van eventuele meerwaarde kunnen zijn voor sommige mensen.
Mensen met weinig tijd die niet bij 10 huizen kunnen kijken voordat ze een keer een bod willen uitbrengen en dat dan de aankoopmakelaar als filter tussen gaat zitten dan ja zeker doen.
Maar het sentiment van 'ik snap niet waarom mensen het niet doen', gaat er bij mij niet in.
[
Voor 4% gewijzigd door
Flix20 op 09-06-2022 09:28
]