Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 260 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:44:

Wat houdt makelaarsportaal in?
Heb op funda een zoekprofiel staan, en krijg dan in de ochtend een mail welke woningen online zijn gekomen.
Maar als in dat profiel de dag ervoor al ververs dan komen er gedurende de dag die woningen bij. Staat dus amper wat nieuws tussen.
Is dat early movers advantage echt zo’n groot voordeel?
Dat huizen daarop komen een dag voor ze op Funda komen. Early access die alleen mensen met toegang tot het makelaarsportaal hebben, dus je hebt een soort fast pass voor de attractie. Ik kocht vorig jaar tijdens de gekte, dan telt elke seconde zolang je maar bij die eerste paar plekken voor de bezichtiging kan komen. Anders heb je geen kans om te bezichtigen en een bod uit te brengen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:24
Er zijn wel meer makelaars die een percentage vragen, vaak rond de 1-1,5% inderdaad. Lijkt mij een hele slechte insteek. Ik wil graag zo goedkoop mogelijk een mooi huis kopen, dan is het onwenselijk dat zij meer verdienen hoe meer ik ervoor betaal. Ik ga dan toch twijfelen hoe oprecht zo iemand is als hij zegt "doe er nog maar 30k bij voor de zekerheid". Gelukkig zijn er ook genoeg die dus wel een vast bedrag vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:34
Niet alle links van de OP werken meer, daarom toch even hier de vraag. Het is niet de bedoeling om lui over te komen, maar om een goede start te kunnen maken!

Wij zijn al een hele tijd op zoek naar onze eerste koopwoning, eigenlijk vooral via Funda. Tot nu toe zijn we nog niet hét huis tegengekomen waar we op wilden bieden. Waarschijnlijk ook omdat we er niet genoeg bovenop zaten.
Nu is dat huis er mogelijk wel; volgende week gaan we bezichtigen. We hebben wat vragen over dit proces, hopelijk kunnen jullie wat inzicht/tips geven.

1) We gaan zelf bezichtigen, dus geen aankoopmakelaar o.i.d.. Waar let je op, anders dan de "gezond verstand" zaken?
2) Stel wat wij zien bevalt ons, dan is de volgende stap het uitbrengen van een bod. We weten wat we aan maximale hypotheek kunnen krijgen. Hoe bepaal je een reëel bod? Ik lees dat er soms alweer onder de vraagprijs geboden wordt, maar ik heb geen idee hoe dat in te schatten/te bepalen. Neem je daarvoor dan een aankoopmakelaar in de arm? En moet die dan meteen mee bezichtigen?
3) Als je een bouwtechnische keuring uit wilt laten voeren, wanneer vindt dat plaats?
4) Welke goede vragen vergeet ik nu te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Stinger_Ventura schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:44:
Wat houdt makelaarsportaal in?
Heb op funda een zoekprofiel staan, en krijg dan in de ochtend een mail welke woningen online zijn gekomen.
Maar als in dat profiel de dag ervoor al ververs dan komen er gedurende de dag die woningen bij. Staat dus amper wat nieuws tussen.
Is dat early movers advantage echt zo’n groot voordeel?
Ik wil naast Funda ook https://www.makelaarsland.nl/ adviseren, die is bij mij net zo snel als de zoekfunctie van mijn aankoopmakelaar, ook alles komt hier op voor zo ver ik het weet. Enkel hebben ze de mailservers degelijk ingericht en kun je push mails krijgen bij één woning i.p.v. één samenvattingsmail per dag.
Houd ook de social media in de gaten van makelaars in je regio, meestal komt er nog een preview (voordat het op een site komt) dan kun je dan al een afspraak maken 8)7 .
C'est ça ..
zunrob schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:05:
Niet alle links van de OP werken meer, daarom toch even hier de vraag. Het is niet de bedoeling om lui over te komen, maar om een goede start te kunnen maken!

Wij zijn al een hele tijd op zoek naar onze eerste koopwoning, eigenlijk vooral via Funda. Tot nu toe zijn we nog niet hét huis tegengekomen waar we op wilden bieden. Waarschijnlijk ook omdat we er niet genoeg bovenop zaten.
Nu is dat huis er mogelijk wel; volgende week gaan we bezichtigen. We hebben wat vragen over dit proces, hopelijk kunnen jullie wat inzicht/tips geven.

1) We gaan zelf bezichtigen, dus geen aankoopmakelaar o.i.d.. Waar let je op, anders dan de "gezond verstand" zaken?
2) Stel wat wij zien bevalt ons, dan is de volgende stap het uitbrengen van een bod. We weten wat we aan maximale hypotheek kunnen krijgen. Hoe bepaal je een reëel bod? Ik lees dat er soms alweer onder de vraagprijs geboden wordt, maar ik heb geen idee hoe dat in te schatten/te bepalen. Neem je daarvoor dan een aankoopmakelaar in de arm? En moet die dan meteen mee bezichtigen?
3) Als je een bouwtechnische keuring uit wilt laten voeren, wanneer vindt dat plaats?
Lees je in bij eigenhuis.nl die hebben best veel goede informatie. Ja soms is de informatie wat conservatief t.o.v. de markt (doe een bouwkundige keuring voor je een bod doet :9 ), maar ze hebben veel informatie en ik heb ze nog niet op fouten kunnen betrappen.

M.b.t. onder de vraagprijs bieden dat ligt ook compleet aan de woning en regio. Verderop in de straat was een mooie vrijstaande jaren 30 woning waarvan er niet bijster veel zijn in onze stad. Ze hadden maar vier kijkers. Amper twee weken geleden kon ik niet bezichtigen voor een twee-onder-één-kap omdat twee bezichtigingsdagen al vol waren. Het verschilt enorm.

[ Voor 50% gewijzigd door True op 08-06-2022 23:30 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Waarom wil je per se geen aankoopmakelaar? Die kan al deze vragen voor je beantwoorden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:36

Ik zou zelf ook adviseren om gewoon naar huizen te gaan kijken en ervaring op te doen met het bezichtigen.
Iedere bezichtiging leer je weer wat nieuws. Bijvoorbeeld hoe een rot kozijn klinkt/voelt, hoe een lekke ruit eruit ziet, hoe vocht plekken etc eruit zien.
Maar ook wat je wel/niet mooi vind in huizen.

Hoeveel bezichtigingen je doet hangt natuurlijk beetje vanaf hoeveel tijd je beschikbaar hebt. Ik snap dat het minder wenselijk is om maar voor iedere poep en scheet die op de markt komt vrij te nemen.
Maar om vast een paar bezichtigingen achter de rug te hebben wanneer jullie wel dát huis tegenkomen is waardevol.
SmurfLink schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:42:
[...]

Waarom wil je per se geen aankoopmakelaar? Die kan al deze vragen voor je beantwoorden namelijk.
LAten we 'm omdraaien; waarom zou je een makelaar betalen om antwoorden te geven die je zelf kan vinden?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Pfoe, zou me niet voor willen stellen hoe 't was ons eerste huis te kopen, zonder aankoopmakelaar. Ondanks dat we ons huiswerk gedaan hadden, al zoveel mogelijk informatie uitgezocht, was het toch fijn iemand te hebben die ons kon begeleiden. Er zijn zoveel dingen te regelen en om aan te denken. En was fijn toch wat zaken uit handen te kunnen geven, om niet alles zelf te hoeven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:51:

LAten we 'm omdraaien; waarom zou je een makelaar betalen om antwoorden te geven die je zelf kan vinden?
Tja waarom zou je een timmerman betalen om je huis te bouwen als je dat zelf vast ook wel kan?

Omdat het hun werk is en ze er dus beter in zijn. In dit geval, de makelaar kent de markt, weet hoe je moet bieden en kan vaak onderling nog meer info van de andere makelaar krijgen die jij niet krijgt. Daarnaast heb je dus voordelen als dat makelaarsportaal en andere zaken die je zonder makelaar niet krijgt. Een aankoopmakelaar hebben heeft mij al 2x een huis opgeleverd, dus ik snap niet waarom mensen die 2000 euro daar niet voor over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
ShitHappens schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:56:
Pfoe, zou me niet voor willen stellen hoe 't was ons eerste huis te kopen, zonder aankoopmakelaar. Ondanks dat we ons huiswerk gedaan hadden, al zoveel mogelijk informatie uitgezocht, was het toch fijn iemand te hebben die ons kon begeleiden. Er zijn zoveel dingen te regelen en om aan te denken. En was fijn toch wat zaken uit handen te kunnen geven, om niet alles zelf te hoeven doen.
Maar wát heeft de aankoopmakelaar nou écht geregeld wat je zelf niet had kunnen doen?
Juist bij een eerste huis kopen is het vrij recht toe recht aan.

Het is uiteindelijk gewoon een stukje (schijn)zekerheid.
Want het voordeel van een aankoop makelaar is ook meteen weer teniet gedaan als er 5 man op een huis bieden die allemaal een makelaar onder de arm hebben genomen.
SmurfLink schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Tja waarom zou je een timmerman betalen om je huis te bouwen als je dat zelf vast ook wel kan?

Omdat het hun werk is en ze er dus beter in zijn. In dit geval, de makelaar kent de markt, weet hoe je moet bieden en kan vaak onderling nog meer info van de andere makelaar krijgen die jij niet krijgt. Daarnaast heb je dus voordelen als dat makelaarsportaal en andere zaken die je zonder makelaar niet krijgt. Een aankoopmakelaar hebben heeft mij al 2x een huis opgeleverd, dus ik snap niet waarom mensen die 2000 euro daar niet voor over hebben.
Omdat een timmerman een product levert, geen dienst.

En ook dat laatste kan ik hem ook gewoon weer omdraaien.
Ik heb in 2020 2 huizen een voorlopig koopcontract voor gehad, (waarvan ikzelf de eerste heb afgeblazen, de 2e woon ik nu in) zonder aankoopmakelaar. Ik snap niet waarom mensen denken dat een aankoopmakelaar echt een must is.
Dit zeg ik absoluut niet om mezelf op de borst te slaan want naast mij zijn er hier tal van voorbeelden die het 'gewoon' zonder makelaar gelukt is.
Zeker voor starters is het, buiten de betaalbaarheid c.q. huisprijzen, echt prima te doen zonder.

En een percentage based overeenkomst met een aankoopmakelaar zou ik helemaal achterlijk vinden. Wat is voor hem dan de meerwaarde om prijstechnisch voor de koper het beste bod neer te leggen?
Hoe hoger het aankoop bedrag, hoe hoger zijn courtage.

Ik geloof heus wel dat aankoopmakelaars van eventuele meerwaarde kunnen zijn voor sommige mensen.
Mensen met weinig tijd die niet bij 10 huizen kunnen kijken voordat ze een keer een bod willen uitbrengen en dat dan de aankoopmakelaar als filter tussen gaat zitten dan ja zeker doen.
Maar het sentiment van 'ik snap niet waarom mensen het niet doen', gaat er bij mij niet in.

[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 09-06-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Het is een klein bedrag op de kosten van het huis en bespaart jou een hoop tijd en moeite. Ik zie nog steeds niet waarom je het niet zou doen. Leuk dat jij het zelf kan, genoeg mensen die er 0 interesse in hebben die kennis op te gaan doen die je verder in je leven amper zal gebruiken. Zinloze excercitie, ik laat het liever doen door iemand die er meer verstand van heeft dan ik ooit zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Ik begrijp ook niet waarom je dat geld zou uitgeven aan een aankoopmakelaar, kun je een mooie OLED voor kopen. Uiteindelijk is het ook gewoon een goed (hoog) bod en goede voorwaarden die je aan een huis helpen, doet de aankoopmakelaar niks aan, die weet ook niet wat de anderen gaan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:09
nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:36:
Ik begrijp ook niet waarom je dat geld zou uitgeven aan een aankoopmakelaar, kun je een mooie OLED voor kopen. Uiteindelijk is het ook gewoon een goed (hoog) bod en goede voorwaarden die je aan een huis helpen, doet de aankoopmakelaar niks aan, die weet ook niet wat de anderen gaan bieden.
Wij hebben bewust ervoor gekozen geen aankoopmakelaar te nemen. Ik vind de woningen vaak eerder dan de makelaar zelf en ik gebruik Walter living om mij te helpen met het bepalen van de bieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• md10
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 10:29
Aankoopmakelaar is wel degelijk nuttig. Die kan bepalen wat een huis waard is, veel beter inschatten wat je moet bieden om een goede kans te maken zonder teveel te bieden. Ziet ook echt veel meer zaken in een huis als dat je zelf kan zien. En uiteraard met makelaar ben je 1-3 werkdagen eerder op de hoogte van nieuw aanbod dan zonder makelaar. Voor 2k heeft mijn aankoopmakelaar fluitend zijn geld opgebracht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:36:
Onze aankoopmakelaar wees ons op een aantal gebreken die we zelf niet zo snel zagen (onderkant kozijnen rot e.d.). Misschien zien jullie zulke zaken wel, maar wij niet. Daarnaast heeft onze aankoopmakelaar contact gezocht met verkoopmakelaar en gevraagd naar reeds gedane biedingen en hoe verkoper hier in stond. Er was geen sprake van bezichtigingsdagen en stond al even te koop. Misschien niet helemaal netjes, maar we wisten zo wel wat er aan biedingen lag en el tegen welke prijs koper overstag zou gaan. Daardoor ons droomhuis nog onder de vraagprijs kunnen kopen, waar we zonder écht niet zouden weten wat we hadden geboden, vermoedelijk een stukje boven de vraagprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

supersoco80 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Wij hebben bewust ervoor gekozen geen aankoopmakelaar te nemen. Ik vind de woningen vaak eerder dan de makelaar zelf en ik gebruik Walter living om mij te helpen met het bepalen van de bieding.
Good luck, met Walter Living had ik in onze regio ook beide bezichtigingen kunnen kopen, dan wel 20k boven de uiteindelijke prijs 8)7
Prima om dat soort tooling te gebruiken voor een globaal idee, maar 2k voor een makelaar als je er daarmee 10k+ mee bespaard op een bod in een veel te overspannen markt is het m.i. waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Het enkele feit dat je überhaupt een aankoopmakelaar hebt zal de kans op het accepteren van je bod doen toenemen. Ook al doet de makelaar maar weinig. Het geeft de verkopende partij namelijk een stukje zekerheid dat de geïnteresseerde partij een beetje fatsoenlijk wordt begeleid en dat ze serieus zijn. Dit maakt de kans dat het stukloopt in een later stadium een stukje kleiner. Ik heb er achteraf veel profijt van gehad. Mijn bod was lager, maar omdat ik een aankoopmakelaar had en de andere partij niet, nam de verkoopmakelaar contact op met mijn aankoopmakelaar dat ze meer vertrouwen in mij hadden en als ik het andere bod kon matchen (2.5k verschil) dat mijn bod dan geaccepteerd zou worden. Aldus geschiedde.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Natuurlijk kun je een huis kopen zonder aankoopmakelaar, maar bij mijn eerste woning had het wel veel voordelen om de makelaar erbij te hebben. Bij bezichtigingen wees hij op allerlei zaken die ik zelf niet opgemerkt had. Hij dacht mee met wat er allemaal kon in een huis, en wat aanpassingen ongeveer zouden kosten. Na geaccepteerd bod handelde hij snel en regelde hij taxatie, bouwkundige keuring en notaris vanuit zijn netwerk.

Maar het allerbelangrijkste was de onderhandeling over de prijs. Zonder hem had ik het huis ook kunnen kopen, maar dan zou ik boven de vraagprijs hebben geboden, omdat dat toen de norrm was hier. Dankzij mijn makelaars inzicht in de markt en contact met de verkoopmakelaar heb ik het uiteindelijk 5k onder de vraagprijs gekregen. Dus hij heeft me geld bespaard op de aankoopprijs en daarnaast veel zorgen/stress weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
coazter schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Er was geen sprake van bezichtigingsdagen en stond al even te koop.
In deze situatie zie ik dan ook wel meerwaarde voor een aankoopmakelaar, maar nu gaan 9 van de 10 huizen met enkele bezichtingsdagen en wint het hoogste bod, een aankoopmakelaar kan/mag niet weten wat de rest heeft geboden of ben ik dan naïef en speelt de verkoopmakelaar die door..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
coazter schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Onze aankoopmakelaar wees ons op een aantal gebreken die we zelf niet zo snel zagen (onderkant kozijnen rot e.d.). Misschien zien jullie zulke zaken wel, maar wij niet. Daarnaast heeft onze aankoopmakelaar contact gezocht met verkoopmakelaar en gevraagd naar reeds gedane biedingen en hoe verkoper hier in stond. Er was geen sprake van bezichtigingsdagen en stond al even te koop. Misschien niet helemaal netjes, maar we wisten zo wel wat er aan biedingen lag en el tegen welke prijs koper overstag zou gaan. Daardoor ons droomhuis nog onder de vraagprijs kunnen kopen, waar we zonder écht niet zouden weten wat we hadden geboden, vermoedelijk een stukje boven de vraagprijs.
Daar wil ik wel een kanttekening bij kijken, over het algemeen zijn makelaars verkopers met een commerciele economie opleiding.
Die paar makelaars die ik gezien/gesproken en uit privé kring ken zijn ook allemaal zo technisch als een potlood.
Ja, door ervaring zullen ze een best een hoop zien/herkennen en weten waar ze even naar moeten kijken.
Maar uiteindelijk zal je vrij weinig rechten aan hun bouwtechnische 'keuring' kunnen ontlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53
a) let op de zaken die je zelf echt belangrijk vindt: Zijn alle ruimtes te benutten waarvoor je ze in gedachten hebt, zijn/voelen ze zo groot als je denkt?
b) de staat: Kozijnen, isolatie, glastype, mogelijkheden voor verdere besparingen op gas bv. Moet de keuken of badkamer vervangen? Ben je tevreden over de huidige keuken of badkamer etc etc. Wel even doorprikken van bepaalde visuele zaken, soms ziet het er slecht uit, maar is dat te fiksen met een likje verf, dat is een voordeel.
Ik heb zelf een tijdje rondgelopen met het idee dat ik een reeel bod moest doen, maar uiteindelijk wil je het huis gewoon hebben en is een reeel bod dus meer dan anderen bieden. Soms lukt dat gewoon niet omdat er een partij komt die er belachelijk ver boven gaat zitten, soms gaat dat prima, dat weet je niet van te voren. Je krijgt er een beetje een gevoel voor na een paar keer meebieden. Soms ook uit het gesprek met de makelaar dat hangt van de makelaar af, je hoorst soms weleens dat ie wat gefrustreerd is dat er de hele dag alleen toeristen geweest zijn, mensen die toch niet gaan bieden.
Ik zou me gewoon afvragen wat mijn maandlasten gaan worden en of ik me daar comfortabel bij voel gezien wat ik er voor terug krijg (en dan doe je er een beetje bij).
Direct, in de bedenkperiode, die moet je dus van te voren oplijnen, zodat je iemand klaar hebt staan.
HarmoniousVibe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:56:
Het enkele feit dat je überhaupt een aankoopmakelaar hebt zal de kans op het accepteren van je bod doen toenemen. Ook al doet de makelaar maar weinig. Het geeft de verkopende partij namelijk een stukje zekerheid dat de geïnteresseerde partij een beetje fatsoenlijk wordt begeleid en dat ze serieus zijn. Dit maakt de kans dat het stukloopt in een later stadium een stukje kleiner. Ik heb er achteraf veel profijt van gehad. Mijn bod was lager, maar omdat ik een aankoopmakelaar had en de andere partij niet, nam de verkoopmakelaar contact op met mijn aankoopmakelaar dat ze meer vertrouwen in mij hadden en als ik het andere bod kon matchen (2.5k verschil) dat mijn bod dan geaccepteerd zou worden. Aldus geschiedde.
Deze zekerheid kan je zelf ook geven door gewoon aan te geven dat je al hebt uitgezocht dat je het kan lenen, je kan bijvoorbeeld in je bod schrijven dat je een zorgvuldig persoon bent die niet over een nacht ijs gaat en dit huis echt wilt hebben en alles al klaar heeft staan voor aktie.

[ Voor 21% gewijzigd door MrAngry op 09-06-2022 10:02 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:57:
[...]

In deze situatie zie ik dan ook wel meerwaarde voor een aankoopmakelaar, maar nu gaan 9 van de 10 huizen met enkele bezichtingsdagen en wint het hoogste bod, een aankoopmakelaar kan/mag niet weten wat de rest heeft geboden of ben ik dan naïef en speelt de verkoopmakelaar die door..?
;(

Het zijn vieze spelletjes en ze gunnen elkaar de courtage soms waardoor ze nog weleens wat meer kwijt willen dan ze ethisch gezien mogen. Dus ja, je bent wat naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:04
SL104 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:57:
... Hij dacht mee met wat er allemaal kon in een huis, en wat aanpassingen ongeveer zouden kosten. ...
Wel heel erg uitkijken met de verwachting van de kostenplaatje van de aankoopmakkelaar. Dat kan erg afwijken van de realiteit (met 50% in de verkeerde richting in de ervaring van vrienden van mij, die in 2020/2021 ging verbouwen en echt niet dure smaak hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
MrAngry schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Deze zekerheid kan je zelf ook geven door gewoon aan te geven dat je al hebt uitgezocht dat je het kan lenen, je kan bijvoorbeeld in je bod schrijven dat je een zorgvuldig persoon bent die niet over een nacht ijs gaat en dit huis echt wilt hebben en alles al klaar heeft staan voor aktie.
Klopt, maar iedereen kan dat zeggen. Ik ben het met je eens dat je zelfstandig ook goed beslagen ten ijs kunt komen, maar sommige verkoopmakelaars zullen gewoon blij zijn met dat "vinkje".

Ik heb zelf dan ook een goedkope aankoopmakelaar gebruikt (Libero). Want het meeste kon ik inderdaad ook gewoon zelf. Het voordeel van Libero is dat er een relatief klein vast bedrag voor staat en dat de variabele beloning een percentage is van het deel dat ze onder de vraagprijs weten te komen. Ze doen ook geen verkoopactiviteiten dus er is geen sprake van handjeklap met de verkopende partij omdat ze de volgende keer misschien wel aan de andere kant van de tafel zouden kunnen zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-06-2022 10:16 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:18
Aankoopmakelaar is ook wel situatie afhankelijk. Ben jezelf heel goed geinformeerd en betreft het een relatief nieuw huis dan kan je vaak wel zonder. Ga je voor een wat ouder huis en / of buiten je eigen woongebied zou ik altijd voor een (lokale) aankoop makelaar gaan. Die kent de markt en de huizen veel beter.

En 1500-3000 euro op dit soort bedragen is niet veel en zal in veel gevallen geld besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

Wij hadden ons voorgenomen om per 1-6 een aankoopmakelaar te nemen simpelweg omdat we in de 3 maanden daarvoor te maken hadden met een behoorlijk overhitte markt qua overbiedingen, vaak bijbehorende korte bezichtegingsperiode waardoor we geen bezichtegingen konden krijgen voor potentiele woningen en woningen met een aanvaardatum van meer dan 6 maanden zodat de verkoper nog even kon cashen (Kampen, ook onze huidige woonplaats).

Het feit is dat je met een aankoopmakelaar iets eerder mogelijkheden krijgt waardoor je eerder nieuws krijgt over een potentiele woning dat te koop aangeboden wordt al dan niet van te voren een beter idee krijgt van de te maken bieding op een woning (al dan niet op basis van de staat). Ook heb ik het idee dat er ook handjeklap praktijken plaats vinden tussen de verschillende makelaars waardoor je eerder kans krijgt (is een mening, geen feit).

In die 3 maanden hebben wij circa 9-10 woningen bekeken, waarvan bij 5 ook daadwerkelijk een bod hebben uitgebracht (via move.nl) zonder een aankoopmakelaar.

Het geluk wilde dat we in de afgelopen maand in een redelijk goede periode zitten van hoge inflatie, hoge hypotheekrente en hoge gasprijzen waardoor diverse woningen (die wij eerder links hebben laten liggen vanwege de vraagprijs) voor een lager bedrag weer op Funda kwamen, hierdoor hebben we ons nieuwe woning voor een goed bedrag kunnen krijgen zonder absurde overbieding: vraagprijs was 300k, 310K geboden welke is geaccepteerd, kreeg gisteren te horen dat ie is getaxeerd op 325k.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 12:22
Het is ook prima om een aankoopmakelaar te nemen, het probleem is dat je het in deze markt zonder aankoopmakelaar bijna geen kans maakt. Toen het nog een kopersmarkt was had bijna niemand een aankoopmakelaar, alleen als je koudwatervrees, veel stress bij het biedingsproces of het geld over hebt voor een stukje ontzorgen.

Dat de aankoopmakelaar let op verrotte kozijnen is prima, maar het is natuurlijk geen bouwkundige keuring waar hele kostbare reparaties uit kunnen komen. Dat er onderling vriendjespolitiek is en dat biedingen doorgegeven worden is natuurlijk kenmerkend voor de sjoemelende NVM boevenbende. Als huizenzoeker zonder makelaar wordt je zoveel mogelijk buiten de deur gehouden. Je hebt geen Move account, dus achteraan in de lijst met bezichtigen, het huis is pas later op funda te zien. Biedingen worden gewoon doorgespeeld naar andere aankoopmakelaars en als de biedingen gesloten zijn nog even bellen of degene met aankoopmakelaar toch niet een hoger bod wil doen. De gunning is natuurlijk het perfecte afweer voor de makelaars, heb je een bouwkundige keuring of financieel voorbehoud dan val je natuurlijk gelijk af. Voor hoeveel het huis uiteindelijk verkocht is laten ze je natuurlijk niet weten, om je bij het volgende huis nog meer te laten overbieden. Intussen wordt de verkoopprijs gedeeld in de whatsapp groep van de lokale makelaarskliek natuurlijk.

Er zijn een paar simpele ingrepen die dit allemaal beter maken, maar de NVM heeft helaas een sterke lobby bij de overheid. Verplichte bouwkundige keuring en financieringsvoorbehoud, geen onderling uitwisselingssysteem wat een oneerlijke voorsprong geeft en een transparant biedingsproces gefaciliteerd door een onafhankelijke partij. Hoe moeilijk kan het zijn, maar we leven in een land waar de landsadvocaat ook fraudeert, dus dan weet je genoeg... Maar goed, ik zie uit naar de tijden waarin je weer gewoon kunt onderhandelen over de prijs,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Flix20 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Maar wát heeft de aankoopmakelaar nou écht geregeld wat je zelf niet had kunnen doen?
Simpel, het geeft wat vertrouwen bij de verkopers, en heb je in sommige gevallen een streepje voor mocht je gaan bieden. Aankoopmakelaar (meestal dan) kijkt ook even naar je financiële situatie. Dat weet de verkoper ook, en dat deze niet te maken krijgt met iemand die maar wat biedt, om pas daarna te gaan kijken of het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:24
TwiSteD1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:32:
Het is ook prima om een aankoopmakelaar te nemen, het probleem is dat je het in deze markt zonder aankoopmakelaar bijna geen kans maakt. Toen het nog een kopersmarkt was had bijna niemand een aankoopmakelaar, alleen als je koudwatervrees, veel stress bij het biedingsproces of het geld over hebt voor een stukje ontzorgen.
Toen het een kopersmarkt was, kreeg de aankoopmakelaar vaak een percentage van het verschil tussen koopsom en vraagprijs. Jij het gevoel dat je geld verdiend hebt, hij daadwerkelijk geld verdiend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
renegrunn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Simpel, het geeft wat vertrouwen bij de verkopers, en heb je in sommige gevallen een streepje voor mocht je gaan bieden. Aankoopmakelaar (meestal dan) kijkt ook even naar je financiële situatie. Dat weet de verkoper ook, en dat deze niet te maken krijgt met iemand die maar wat biedt, om pas daarna te gaan kijken of het wel kan.
Mja daar ben ik het toch mee on eens, dat is helemaal niet iets wat in mijn oriëntatie gesprekken met aankoopmakelaars naar voor voren is gekomen, ik kreeg ook een offerte van 2500 euro en 1% bij een makelaar, en toen hebben we er voor maar gekozen om het zelf te doen, ik denk dat we 15 huizen hebben gezien, 3x een bod uitgebracht en komende augustus krijgen we de sleutel.

Ging perfect zonder aankoopmakelaar, er is genoeg informatie te vinden over waar op te letten en welke vragen te stellen, en dat op de achtergrond handjeklap daar kan ik niks aan veranderen dat misschien bij de eerste 2 biedingen misschien heeft plaatsgevonden.

En even voor de duidelijkheid ik heb me huis in November gekocht en toen was het nog een gekkenhuis met bezichtigingen en overbieden, heb ruim onder het gemiddeld qua overbieden me huis gekocht. (5% tov 10-15% rond die tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
TwiSteD1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:32:
Het is ook prima om een aankoopmakelaar te nemen, het probleem is dat je het in deze markt zonder aankoopmakelaar bijna geen kans maakt.
Dat je misschien een streepje voor heb kant hebt akkoord. Maar dat je niet zonder kan, niet mee eens.
Toen het nog een kopersmarkt was had bijna niemand een aankoopmakelaar, alleen als je koudwatervrees, veel stress bij het biedingsproces of het geld over hebt voor een stukje ontzorgen.
Dat is nu nog steeds exact hetzelfde.
Ontzorging en stukje eigen onzekerheid afdekken.
[...]

Mijns inziens is het juist het tegenovergestelde.
Het geeft vertrouwen en een stukje (schijn) zekerheid aan de kopers.

[ Voor 30% gewijzigd door Flix20 op 09-06-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Terence(x) schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Mja daar ben ik het toch mee on eens, dat is helemaal niet iets wat in mijn oriëntatie gesprekken met aankoopmakelaars naar voor voren is gekomen, ik kreeg ook een offerte van 2500 euro en 1% bij een makelaar, en toen hebben we er voor maar gekozen om het zelf te doen, ik denk dat we 15 huizen hebben gezien, 3x een bod uitgebracht en komende augustus krijgen we de sleutel.

Ging perfect zonder aankoopmakelaar, er is genoeg informatie te vinden over waar op te letten en welke vragen te stellen, en dat op de achtergrond handjeklap daar kan ik niks aan veranderen dat misschien bij de eerste 2 biedingen misschien heeft plaatsgevonden.

En even voor de duidelijkheid ik heb me huis in November gekocht en toen was het nog een gekkenhuis met bezichtigingen en overbieden, heb ruim onder het gemiddeld qua overbieden me huis gekocht. (5% tov 10-15% rond die tijd)
Het staat ook niet vast, maar stel jij verkoopt een huis. Er liggen 2 biedingen met dezelfde voorwaarden. De een met, de ander zonder aankoopmakelaar. Jouw verkoopmakelaar verteld: ik heb even contact gehad met de aankoopmakelaar van bieder 1, financieel zit het goed.

Wie kies jij als verkoper?

De andere partij moet je maar op hun 'blauwe ogen' geloven. De aankoopmakelaar staat voor aap, mocht het stuklopen, en dat wil die persoon niet. Daar zit het subtiele, maar vaak niet onbelangrijke verschil in.

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 09-06-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
[...]

Een aankoopmakelaar heeft toch geen inzicht in al je financien? Je kunt ook een brief bij je bod voegen met een verklaring van je financiele adviseur, dat heeft dan meer waarde lijkt me. In andere landen is het gewoon om van tevoren je financien rond te hebben voordat je mag bieden. Eigenlijk moet de overheid mensen beschermen tegen het bieden zonder financieel voorbehoud wanneer ze een tijdelijk contract hebben bijvoorbeeld.
Compuchip87 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Toen het een kopersmarkt was, kreeg de aankoopmakelaar vaak een percentage van het verschil tussen koopsom en vraagprijs. Jij het gevoel dat je geld verdiend hebt, hij daadwerkelijk geld verdiend :-)
Ja, dan krijg je het spelletje dat ze het laag in de markt willen zetten voor een extra bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
Terence(x) schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:40:
[...]Mja daar ben ik het toch mee on eens, dat is helemaal niet iets wat in mijn oriëntatie gesprekken met aankoopmakelaars naar voor voren is gekomen
Dat kan zijn, maar ik heb in de laatste drie jaar drie maal toe inzicht gekregen in hoe makelaars met elkaar omgaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
TwiSteD1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Een aankoopmakelaar heeft toch geen inzicht in al je financien? Je kunt ook een brief bij je bod voegen met een verklaring van je financiele adviseur, dat heeft dan meer waarde lijkt me. In andere landen is het gewoon om van tevoren je financien rond te hebben voordat je mag bieden. Eigenlijk moet de overheid mensen beschermen tegen het bieden zonder financieel voorbehoud wanneer ze een tijdelijk contract hebben bijvoorbeeld.
Niet direct, maar die komen wel degelijk ter sprake in worden ingezien is mijn ervaring. Verder geheel eens hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]
Ik mag bij God hopen dat je als koper van tevoren uit gaat zoeken wat je daadwerkelijk te besteden hebt als het gaat om de financering en financiele ruimte bij je nieuwe woning, al is het alleen maar om geen vinkje te zetten bij "onder voorbehoud van financien" ;)

Dit hebben wij halverwege maart ook gedaan waarbij het hypotheekadvies gebaseerd op een rente van 3% (lineair, 15 jaar vast) terwijl die op dat moment rond de 2% stond als ik het goed had.

Hiervoor hebben we diverse documenten aangeleverd en verschillende fianciele ruimte laten berekenen op basis van ons inkomen (alles op mijn, max 50% erbij van mijn vrouw en als we allebei volledig in zouden gaan). Dit koste - afgezien van 1 uurtje vrijnemen - ons niets bij de Financiele dienstverlener.

Dezelfde persoon regelt nu alles voor ons wat betreft de hypotheek. Dat hij een dossier en al circa 95% van alle informatie heeft is erg lekker voor het verkrijgen van de goedkeuring en het regelen van de taxatie: dit kost ons 2000 euro incl. taxatie.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
nwagenaar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Ik mag bij God hopen dat je als koper van tevoren uit gaat zoeken wat je daadwerkelijk te besteden hebt als het gaat om de financering en financiele ruimte bij je nieuwe woning, al is het alleen maar om geen vinkje te zetten bij "onder voorbehoud van financien" ;)
Zeker.

Echter, mijn zwager werkt bij een hypotheekverstrekker (hogere segment) en kan er maandelijks een boek over schrijven. Van het vergeten van een prive-lease auto mee te nemen tot aan andere schulden of andere zaken, komt elke keer weer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
renegrunn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Zeker.

Echter, mijn zwager werkt bij een hypotheekverstrekker (hogere segment) en kan er maandelijks een boek over schrijven. Van het vergeten van een prive-lease auto mee te nemen tot aan andere schulden of andere zaken, komt elke keer weer voorbij.
Wordt het dan vaak met "maatwerk" opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
TwiSteD1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Maatwerk naar een ander huis in een lager segment kijken verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
TwiSteD1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Nope, dikke pech en vaak boze of teleurgestelde mensen aan de andere kant van de tafel. Echter, dat zijn wel de meer extreme situaties, maar komen regelmatig voorbij.
Flix20 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Maatwerk naar een ander huis in een lager segment kijken verwacht ik.
Precies, wordt gewoon naar ander huis gaan kijken (en verkopers van het eerste huis teleurstellen).

[ Voor 30% gewijzigd door renegrunn op 09-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
renegrunn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Precies, wordt gewoon naar ander huis gaan kijken (en verkopers van het eerste huis teleurstellen).
Daar waarschuwde mijn hypotheek adviseur ook voor.
Hoeveel mensen er toch onbewust een BKR registratie hebben. Blijkt het rood kunnen staan, of die creditcard toch meer impact te hebben dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Flix20 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Juist bij een eerste huis kopen is het vrij recht toe recht aan.

Het is uiteindelijk gewoon een stukje (schijn)zekerheid.
Want het voordeel van een aankoop makelaar is ook meteen weer teniet gedaan als er 5 man op een huis bieden die allemaal een makelaar onder de arm hebben genomen.

[...]

Omdat een timmerman een product levert, geen dienst.

En ook dat laatste kan ik hem ook gewoon weer omdraaien.
Ik heb in 2020 2 huizen een voorlopig koopcontract voor gehad, (waarvan ikzelf de eerste heb afgeblazen, de 2e woon ik nu in) zonder aankoopmakelaar. Ik snap niet waarom mensen denken dat een aankoopmakelaar echt een must is.
Dit zeg ik absoluut niet om mezelf op de borst te slaan want naast mij zijn er hier tal van voorbeelden die het 'gewoon' zonder makelaar gelukt is.
Zeker voor starters is het, buiten de betaalbaarheid c.q. huisprijzen, echt prima te doen zonder.

En een percentage based overeenkomst met een aankoopmakelaar zou ik helemaal achterlijk vinden. Wat is voor hem dan de meerwaarde om prijstechnisch voor de koper het beste bod neer te leggen?
Hoe hoger het aankoop bedrag, hoe hoger zijn courtage.

Ik geloof heus wel dat aankoopmakelaars van eventuele meerwaarde kunnen zijn voor sommige mensen.
Mensen met weinig tijd die niet bij 10 huizen kunnen kijken voordat ze een keer een bod willen uitbrengen en dat dan de aankoopmakelaar als filter tussen gaat zitten dan ja zeker doen.
Maar het sentiment van 'ik snap niet waarom mensen het niet doen', gaat er bij mij niet in.
Laat ik voorop stellen dat ik ook absoluut geen fan ben van (aankoop)makelaars, maar wat we de afgelopen 2 jaar natuurlijk heel veel gezien hebben in 'overhitte' regio's is dat er bij veel aanloop gewoon kijkers gepakt worden met aankoopmakelaar, volgens de verkoopmakelaar natuurlijk omdat dat serieuze, potentiële kopers zijn (want mensen zonder aankoopmakelaar die zijn natuurlijk niet serieus genoeg 8)7). Op sommige plekken heb/had je dus wel degelijk een aankoopmakelaar nodig om ertussen te komen.

Edit: ik had wat nieuwe posts gemist en zie dat dit inmiddels al min of meer door anderen is benoemd.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Toen wij kochten (op het hoogtepunt van de gekte denk ik, achteraf gezien) was ik maar al te blij met mijn aankoopmakelaar, alleen al vanwege het move.nl portal waarin we huizen aangeboden kregen nog voordat deze op social media en/of Funda verschenen en zodoende eigenlijk altijd een bezichtiging konden plannen wanneer wij dat wilden.

Nu heeft mijn aankoopmakelaar me uiteindelijk niks gekost omdat we ons huis toevallig ook bij hen gekocht hebben, anders was het 500 euro geweest en die had ik nog lachend betaald gezien de service die ze verleend hebben (actief meezoeken en opbellen als er iets aangeboden werd wat aan onze wensen voldeed, zelfs als het op het randje was waardoor we achteraf toch positief verrast waren. Maar ook meegaan naar bezichtigingen, soms kortdag, en voorzien van goed advies).

Maar als ik prijzen zie van 3k+ of 1-1,5% dan weet ik niet meer hoe ik erin zou staan.

Het ligt ook een beetje aan de regio en hoe 'zuiver' de makelaars daar zijn, in ons zoekgebied kreeg ik in elk geval niet het idee dat er 'vieze' makelaars meededen in het spel. Maar wat er zich achter de schermen afspeelt weet je natuurlijk nooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Aomi op 09-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
True schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Good luck, met Walter Living had ik in onze regio ook beide bezichtigingen kunnen kopen, dan wel 20k boven de uiteindelijke prijs 8)7
Prima om dat soort tooling te gebruiken voor een globaal idee, maar 2k voor een makelaar als je er daarmee 10k+ mee bespaard op een bod in een veel te overspannen markt is het m.i. waard.
ik gebruik het vooral voor de ruwe data die ze ophalen, hoef ik niet zelf bij dat kl*te Kadaster aan te kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
renegrunn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Het staat ook niet vast, maar stel jij verkoopt een huis. Er liggen 2 biedingen met dezelfde voorwaarden. De een met, de ander zonder aankoopmakelaar. Jouw verkoopmakelaar verteld: ik heb even contact gehad met de aankoopmakelaar van bieder 1, financieel zit het goed.

Wie kies jij als verkoper?

De andere partij moet je maar op hun 'blauwe ogen' geloven. De aankoopmakelaar staat voor aap, mocht het stuklopen, en dat wil die persoon niet. Daar zit het subtiele, maar vaak niet onbelangrijke verschil in.
Dat is inderdaad hoe het bij mij 2x is gelopen. In 2017 was de markt redelijk rustig en was ik de enige met een aankoopmakelaar. Toen is mij het huis gegund ten opzichte van het andere bod wat ongeveer even hoog was, omdat ik dankzij de aankoopmakelaar het meest serieus overkwam, dus grootste kans dat ik het rond zou krijgen.
Vorig jaar idem, mijn aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar bleken elkaar te kennen dus die verkoopmakelaar ging vissen wat ik precies deed qua werk en of ik het wel kon betalen. Daar kon mijn aankoopmakelaar garant voor staan en die zet z'n naam niet ten grabbel dus dat nam de verkoopmakelaar serieus. En tja, dat vieze onderhandse spelletje is absoluut waar. Ik wist welk bod er lag en heb daar 1500 euro overheen geboden na het verstrijken van de deadline. Zonder aankoopmakelaar had ik geen schijn van kans gemaakt op dit huis. Het is vies, het mag niet, maar het gebeurt constant. Ik laat mijn principes graag even varen voor het huis waar ik de komende 30 jaar gelukkig in kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door SmurfLink op 09-06-2022 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:43:

Nu heeft mijn aankoopmakelaar me uiteindelijk niks gekost omdat we ons huis toevallig ook bij hen gekocht hebben, anders was het 500 euro geweest en die had ik nog lachend betaald gezien de service die ze verleend hebben (actief meezoeken en opbellen als er iets aangeboden werd wat aan onze wensen voldeed, zelfs als het op het randje was waardoor we achteraf toch positief verrast waren. Maar ook meegaan naar bezichtigingen, soms kortdag, en voorzien van goed advies).
Voor 500 of zelfs 1500 euro had ik het nog wel overwogen, maar 1% was bij waar wij naar keken rond de 3500-4000 euro of 2500 vast, ik vond het gewoon veel te veel voor wat mij voorgespiegeld werd wat ik zou krijgen voor dit bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
SmurfLink schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:52:
[...]Daar kon mijn aankoopmakelaar garant voor staan en die zet z'n naam niet ten grabbel dus dat nam de verkoopmakelaar serieus.
Dat gaf bij ons bod ook de doorslag. Onze situatie was nogal ongunstig omdat we boden met 100% financieringsbehoud waarbij we in die tijd ook nog ons eigen huis moesten verkopen. We hebben om 7 weken tijd gevraagd voor de financiering, dus langer dan gebruikelijk. Normaal gesproken zou dat een flink risico zijn voor elke verkoper, maar onze makelaar kon garanderen dat ons huis in no time verkocht zou zijn, en ook met flinke overwaarde. Dat gaf uiteindelijk ook een heel gunstig beeld voor onze financiering, want per saldo een veel lagere hypotheek nodig dan de vraagprijs, en dat kon de makelaar allemaal goed onderbouwen. Als we zelf een bod zouden doen met zo'n constructie (komt feitelijk neer op een voorbehoud van verkoop eigen woning, ook al hoef je dat niet te vertellen) zonder aankoopmakelaar kan je het natuurlijk wel vergeten, zeker in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-01-2024
Terence(x) schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Voor 500 of zelfs 1500 euro had ik het nog wel overwogen, maar 1% was bij waar wij naar keken rond de 3500-4000 euro of 2500 vast, ik vond het gewoon veel te veel voor wat mij voorgespiegeld werd wat ik zou krijgen voor dit bedrag.
Kijk vooral goed naar de verdienmodel van aankoopmakelaars, want dat zijn verschillend:

Wil je perse een bepaald huis wilt kopen, dan kies je liever een aankoopmakelaar voor vast bedrag. (Dan is meest gunstigst voor ze om in 1 keer te slagen en op naar volgende).

Als je meer een huis zoekts waarbij je financieel plaatje belangrijker is, dan zoek je aankoopmakelaars die % rekent van vraagprijs - verkoopprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
coazter schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Dat gaf bij ons bod ook de doorslag. Onze situatie was nogal ongunstig omdat we boden met 100% financieringsbehoud waarbij we in die tijd ook nog ons eigen huis moesten verkopen. We hebben om 7 weken tijd gevraagd voor de financiering, dus langer dan gebruikelijk. Normaal gesproken zou dat een flink risico zijn voor elke verkoper, maar onze makelaar kon garanderen dat ons huis in no time verkocht zou zijn, en ook met flinke overwaarde. Dat gaf uiteindelijk ook een heel gunstig beeld voor onze financiering, want per saldo een veel lagere hypotheek nodig dan de vraagprijs, en dat kon de makelaar allemaal goed onderbouwen. Als we zelf een bod zouden doen met zo'n constructie (komt feitelijk neer op een voorbehoud van verkoop eigen woning, ook al hoef je dat niet te vertellen) zonder aankoopmakelaar kan je het natuurlijk wel vergeten, zeker in deze tijd.
Ja in mijn geval was mijn aankoopmakelaar ook mijn verkoopmakelaar dus die kon garant staan dat mijn flatje met idiote (100k)overwaarde verkocht zou worden. Wat uiteindelijk ook gebeurde, dus dat kon ik mooi in de overbruggingshypotheek stoppen om m'n max hypotheek lager dan het volledige bedrag te krijgen.

Het hielp ook dat ik korting kreeg én omdat hij mijn vorige huis ook had aangekocht (wat ik nu verkocht) én omdat ik zowel aankoop als verkoop afnam. Aankoop was uiteindelijk maar 1250 euro, verkoop wel een percentage maar zeker geen 1%.

[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 09-06-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
https://www.funda.nl/koop...2713661-laan-van-hout-41/

Een nieuwbouw huis van zelfde type als huizen in dit project:
https://www.funda.nl/nieu...42780861-parkrijk-fase-3/

Binnen dat project alle huizen al verkocht of onder optie. Terwijl het huis dat los te koop is al 2 weken op Funda staat.

Dat huis is (inclusief uitbouw) qua prijs vergelijkbaar met de prijzen van de huizen in het project(exclusief uitbouw). En het wordt ook nog eens eerder opgeleverd omdat de bouw al gestart is.

Hoe komt het dat het niet allang als verkocht is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ObiTewodros schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:27:

Binnen dat project alle huizen al verkocht of onder optie. Terwijl het huis dat los te koop is al 2 weken op Funda staat.

Dat huis is (inclusief uitbouw) qua prijs vergelijkbaar met de prijzen van de huizen in het project(exclusief uitbouw). En het wordt ook nog eens eerder opgeleverd omdat de bouw al gestart is.

Hoe zo allang? Twee weken op Funda is volgens mij niet bijster lang. Dan krijg je nog onder bod (als de verkopend makelaar zich daar netjes aanhoudt). Ik denk dat ik je gedachtegang niet helemaal volg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:21
True schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Hoe zo allang? Twee weken op Funda is volgens mij niet bijster lang. Dan krijg je nog onder bod (als de verkopend makelaar zich daar netjes aanhoudt). Ik denk dat ik je gedachtegang niet helemaal volg.
Het heeft natuurlijk al eerder te koop gestaan via het nieuwbouwproject.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
True schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Voor het nieuwbouwproject hadden zich veel meer mensen ingeschreven dan de hoeveelheid woningen. Dat betekent waarschijnlijk honderden mensen die precies dat huis wilden kopen maar niet ingeloot zijn. Dus honderden geïnteresseerden in dat huis. Dan zou ik verwachten dat het binnen no time in ieder geval onder bod staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

kw_nl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Ja en het is nu kosten koper en niet vrij op naam. Is die dan niet al eens eerder volledig verkocht en nu weer in de verkoop door mensen die er alsnog van af willen (verhuizen/scheiden/whatever?)?
Mogelijk mogen ze er niet meer voor vragen door bepaalde zelfbewoningsplicht /bedingen, waardoor die prijs relatief laag zou kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ObiTewodros
kw_nl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Als ik de beschrijving zo lees was dat huis binnen het project verkocht. Maar de oorspronkelijke kopers willen het blijkbaar niet meer en dus is het alvast op Funda gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi

Ik word getriggerd door deze zin:
- Voordeel overdrachtsbelasting voor verkoper
Wat is dat voor onzin? Of interpreteer ik deze zin verkeerd? Die vrijstelling van belasting is toch voor de kopers? Sowieso geldt die vrijstelling toch maar tot 400k (of 430k volgend jaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:10:
[...]

[...]

Wat is dat voor onzin? Of interpreteer ik deze zin verkeerd? Die vrijstelling van belasting is toch voor de kopers? Sowieso geldt die vrijstelling toch maar tot 400k (of 430k volgend jaar)?
Geen idee, daar heb ik geen koek van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
ObiTewodros schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Als ik de beschrijving zo lees was dat huis binnen het project verkocht. Maar de oorspronkelijke kopers willen het blijkbaar niet meer en dus is het alvast op Funda gezet.
Ik heb idd over de KK gelezen.

Wellicht dat ze al in scheiding liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
kw_nl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:33:
[...]

Ik heb idd over de KK gelezen.

Wellicht dat ze al in scheiding liggen.
Hoeft niet persé.
Ik heb ook een maat die een nieuwbouw appartement gekocht heeft en deze bij oplevering direct heeft doorverkocht met een slordige 60k+ winst.
Die zat tijdens de bouw bij z'n broer in een huur woning en dat is zo bevallen dat ie dacht fuck dat appartement.
Valt niet tegenop te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:39:
[...]

Hoeft niet persé.
Ik heb ook een maat die een nieuwbouw appartement gekocht heeft en deze bij oplevering direct heeft doorverkocht met een slordige 60k+ winst.
Die zat tijdens de bouw bij z'n broer in een huur woning en dat is zo bevallen dat ie dacht fuck dat appartement.
Valt niet tegenop te sparen.
En wat is dan de logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:43:
[...]

En wat is dan de logica?
Met een jaartje tijd een slordige 60k in de zak steken?
Er zijn dagen dat ik het niet heb liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
Flix20 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:51:
[...]

Ach ja, hij kan er ruim 3 jaar huur van betalen. Daarna mag hij weer hopen op een huis, die met wat pech een stuk duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:51:
[...]

Lijkt me alleen interessant als je de komende jaren niet meer wil gaan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:10:
[...]

[...]

Andere regeling:
"Als u eigenaar wordt van een onroerende zaak binnen 6 maanden nadat de verkoper daarvan eigenaar werd, betaalt u minder belasting. De verkoper daarentegen krijgt geen geld van ons terug. Het kan zijn dat de verkoper met u afspreekt dat u de door hem betaalde overdrachtsbelasting aan hem vergoedt. Dan zien wij die vergoeding als deel van de koopsom. Dit betekent dat u ook over de vergoeding overdrachtsbelasting betaalt."

Zie: https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
MXMaster schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:24:
[...]

Andere regeling:
"Als u eigenaar wordt van een onroerende zaak binnen 6 maanden nadat de verkoper daarvan eigenaar werd, betaalt u minder belasting. De verkoper daarentegen krijgt geen geld van ons terug. Het kan zijn dat de verkoper met u afspreekt dat u de door hem betaalde overdrachtsbelasting aan hem vergoedt. Dan zien wij die vergoeding als deel van de koopsom. Dit betekent dat u ook over de vergoeding overdrachtsbelasting betaalt."

Zie: https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak
Ah oke. Ik dacht dat het idd over de vrijstelling overdrachtsbelasting ging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17

Er staat in de tekst dat men tot 6 juni interesse kon tonen, daarna volgt een gesprek op het makelaarskantoor omdat de woning niet te bezichtigen is. Vervolgens start de verkoopprocedure pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Dilemma: huis bekeken. Exact op de plek die we willen. Het afwerkniveau is niet wat we willen, maar dat is te overkomen. Het huis is ook lastig fatsoenlijk te isoleren, maar goed. Waar we echt mee zitten: Het is een hoekhuis, einde van een rijtje van ca. 15 woningen, doodlopend straatje. De 3 woningen ernaast hadden alle 3 wappienation (ik had er nog niet eerder van gehoord) posters achter het raam.

Ik heb daar wel moeite mee en we overwegen dan ook om die reden niet te gaan bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
supersoco80 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:03:
Dilemma: huis bekeken. Exact op de plek die we willen. Het afwerkniveau is niet wat we willen, maar dat is te overkomen. Het huis is ook lastig fatsoenlijk te isoleren, maar goed. Waar we echt mee zitten: Het is een hoekhuis, einde van een rijtje van ca. 15 woningen, doodlopend straatje. De 3 woningen ernaast hadden alle 3 wappienation (ik had er nog niet eerder van gehoord) posters achter het raam.

Ik heb daar wel moeite mee en we overwegen dan ook om die reden niet te gaan bieden.
Haha wappienation. Ieder zijn ding...
Kun je er in ieder geval vanuit gaan dat er geen 5g mast in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17

Lastige situatie. Je kan er vanuit gaan dat mensen redelijk fanatiek zijn op het moment dat ze blijkbaar zelfs in passieve staat graag willen uitdragen dat ze 'kritisch denken'. Dan zou je je conclusies kúnnen trekken maar je zou ook zomaar een heel leuk huis kunnen mislopen vanwege voorbarige conclusies.

Excuus, ik maak het niet makkelijker. :X

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ren.

Het is een sociaal risico voor je als je geen aansluiting hebt in zo'n doodlopend straatje. Het correleert ook met lagere sociale mobiliteit en andere extreme politieke uitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17

Wie hangt er nou een poster voor het raam in een doodlopende straat? Niet echt een hoop views zo. Ga er maar van uit dat die postertjes er voor jou hangen. Misschien zit er wel een koper tussen die daar heel enthousiast van wordt. Zo niet, dan kan het nog wel een koopje worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55

Poeh, die kritische denkers houden ook wel van tuinfeestjes tot diep in de nacht. Bankje in de voortuin en met de hele buurt buiten zitten en drinken ;)
Heel gezellig maar dat moet je wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024

Ik snap je overweging en ik zou er persoonlijk ook niet aanbeginnen tenzij je wekelijks wil aanhoren hoe iedereen gebrainwasht wordt door de mainstreammedia en dat bewezen dat Bill Gates via 5g masten Corona verspreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 18:34
SmurfLink schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:42:
[...]

De vraag aan jullie is juist of en waarom ik een aankoopmakelaar zou willen. Tot nu toe hebben we behoefte nog niet gehad. Nu allicht wel. Bedankt iedereen voor de reacties, het is duidelijk dat iedereen er op zijn eigen manier naar kijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 09-06-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:47
de Peer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Lijkt me alleen interessant als je de komende jaren niet meer wil gaan kopen.
Of pas wilt kopen als je met zen 2en bent.
Naar mijn mening loont het echt NIET om alleen een huis te kopen. Gemiddeld kost een huis 400k. Met 2x modaal a 36-38k kan je een gemiddelde huis kopen.
Als je als alleenstaande bovengemiddeld verdient a 50k per jaar, kan je pas een huis van 240k kopen. Vind daar maar eens een serieuze huis voor, terwijl je toch wel een redelijk goed salarisje verdient.

En die 60k nu in je zakken stoppen is natuurlijk ook niet erg. Want voor het volgende project heeft hij al een startkapitaal. Of hij wilt helemaal niet in NL blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22

Lol hahah
Ik weet niet of je kinderen hebt of daaraan wilt beginnen, maar dan weet je dat ze op een dag thuiskomen met een alu hoedje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Toevallig vandaag 4x gebeld door 2 verschillende nieuwbouwprojecten in het oosten van het land.
Ik had me enkele weken geleden aangemeld bij 2 projecten. Daarnaast nog eens 2x aangemeld voor mijn ouders met mijn telefoonnummer.
Tijdens de loting is geen een huis ons toegewezen. Echter werd ik vandaag gebeld dat zowel voor mij als mijn ouders een huis beschikbaar is.
Half uurtje later ook gebeld door ander project!

Nu weet niet ik of de markt echt op zen gat zit, maar heel eerlijk gezegd vond ik de projecten ook iets te duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
kx22 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:11:
Toevallig vandaag 4x gebeld door 2 verschillende nieuwbouwprojecten in het oosten van het land.
Ik had me enkele weken geleden aangemeld bij 2 projecten. Daarnaast nog eens 2x aangemeld voor mijn ouders met mijn telefoonnummer.
Tijdens de loting is geen een huis ons toegewezen. Echter werd ik vandaag gebeld dat zowel voor mij als mijn ouders een huis beschikbaar is.
Half uurtje later ook gebeld door ander project!

Nu weet niet ik of de markt echt op zen gat zit, maar heel eerlijk gezegd vond ik de projecten ook iets te duur voor wat je krijgt.
Reken maar dat mensen hun financiering niet rond krijgen met de hogere rente. Plus dat er altijd wel inschrijvers zijn die totaal niet serieus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
kw_nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:32:
[...]

Reken maar dat mensen hun financiering niet rond krijgen met de hogere rente. Plus dat er altijd wel inschrijvers zijn die totaal niet serieus zijn.
Dat hoor ik van meer mensen 1,5 jaar kwamen ze er niet tussen bij nieuw bouw en afgelopen maand bij meer dan 6 projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
sprhnk schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 04:56:
[...]

Dat hoor ik van meer mensen 1,5 jaar kwamen ze er niet tussen bij nieuw bouw en afgelopen maand bij meer dan 6 projecten.
Snap ik wel. Kosten erg hoog en onvoorspelbaar (hoor links en rechts clausules dat prijsstijgingen van materialen etc doorberekend worden) en je zit met je oude huis. Ga dat maar 2+ jaar aanhouden tot je kunt verhuizen. Wat is het dan waard? En tussentijds verhuizen naar huurwoning moet je ook maar zin in hebben om dat risico af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Yikes. Huis niet perfect dus ren weg! Je buren heb je nog minder invloed op dus als het een kliekje is van mensen die totaal anders denken dan jij en dat duidelijk uitdragen.... nee daar zou ik echt niet tussen willen wonen. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supersoco80
SmurfLink schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:54:
[...]

Yikes. Huis niet perfect dus ren weg! Je buren heb je nog minder invloed op dus als het een kliekje is van mensen die totaal anders denken dan jij en dat duidelijk uitdragen.... nee daar zou ik echt niet tussen willen wonen. :X
Ik pik deze er even uit: Huis niet perfect. Dat is het hem een beetje. Perfect en bijna perfect bestaan in deze markt gewoon niet, hoeveel concessies je doet om toch een kans te maken op een huis vind ik erg lastig.

Maar we hebben na lang beraad besloten niet voor dit huis te gaan, inderdaad grotendeels vanwege de buren. Verder speelde de late overdracht (december) ook mee. Jammer, want we hadden het gevoel dat er weinig kijkers waren en we dus een goede kans maken en het is wel een leuk huis/leuke tuin/leuke ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

supersoco80 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:28:
[...]

Ik pik deze er even uit: Huis niet perfect. Dat is het hem een beetje. Perfect en bijna perfect bestaan in deze markt gewoon niet, hoeveel concessies je doet om toch een kans te maken op een huis vind ik erg lastig.

Maar we hebben na lang beraad besloten niet voor dit huis te gaan, inderdaad grotendeels vanwege de buren. Verder speelde de late overdracht (december) ook mee. Jammer, want we hadden het gevoel dat er weinig kijkers waren en we dus een goede kans maken en het is wel een leuk huis/leuke tuin/leuke ligging.
wat zijn dan je verwachtingen van je buren? dat hoeven toch niet je vrienden te worden? ik ben vooral tevreden als ik geen overlast heb van de buren (geluid, stank, huisdieren, kinderen of parkeerproblemen).
Maar verder zou het mij een biet zijn, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur, geslacht, politieke voorkeur.
Dat hele wappie gebeuren was een reactie op het coronobeleid, en dat is nu wel de deur uit zo ongeveer.

d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• supersoco80
JJ Le Funk schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:35:
[...]

wat zijn dan je verwachtingen van je buren? dat hoeven toch niet je vrienden te worden? ik ben vooral tevreden als ik geen overlast heb van de buren (geluid, stank, huisdieren, kinderen of parkeerproblemen).
Maar verder zou het mij een biet zijn, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur, geslacht, politieke voorkeur.
Dat hele wappie gebeuren was een reactie op het coronobeleid, en dat is nu wel de deur uit zo ongeveer.
Ik sta daar helemaal hetzelfde in, maar er zit een verschil tussen mensen die een LGBTQ vlag of een poster van de VVD achter het raam hebben hangen en mensen met wappie-posters of 'jezus leeft' plakletters. Die laatste categorie is in mijn ervaring namelijk vaak op een confrontatie uit en/of zendelingenwerk voor hun geloof. En het huis bood niet bijzonder veel privacy richting de buren. De eerste categorie wil laten zien waar ze voor staan, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Nou ja het is meer, al is het huis niet perfect, als de buurt goed is en de imperfecties aan te pakken zijn kan je daar alsnog prima leven. Nu is het huis niet perfect, de buurt waarschijnlijk ook niet, dus dan zou ik het absoluut niet doen. Je kan nog alles in je huis aanpakken om een paleisje te maken, dan investeer je klauwen met geld erin... en dan zijn je buren wappies die je het leven zuur maken. Zonde van de investering en je mentale gezondheid. Dan liever elders wat opknappen waar de buurt wel gelijkgestemd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn buren mogen vinden wat ze willen. Maar ik denk ook aan momenten dat ik wel die zonnepanelen op mijn huis wil leggen, dat ik wel gewoon anderhalve meter en een mondkapje wil opdoen als ik buiten loop tijdens een nieuwe opleving. Vrienden met de buren zijn hoeft inderdaad niet, maar ik zou echt twijfelen of ik ook gewoon mijn manier van leven zonder discussies zou kunnen doen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Laatst online: 12:44

mwa

ANdrode schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Ren.

Het is een sociaal risico voor je als je geen aansluiting hebt in zo'n doodlopend straatje. Het correleert ook met lagere sociale mobiliteit en andere extreme politieke uitingen.
"Lagere sociale mobiliteit". Die ga ik onthouden als ik ergens weer tokkies of asocialen wil tikken. Dit klinkt toch wel wat fijner!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
Mijn buren mogen vinden wat ze willen. Maar ik denk ook aan momenten dat ik wel die zonnepanelen op mijn huis wil leggen, dat ik wel gewoon anderhalve meter en een mondkapje wil opdoen als ik buiten loop tijdens een nieuwe opleving. Vrienden met de buren zijn hoeft inderdaad niet, maar ik zou echt twijfelen of ik ook gewoon mijn manier van leven zonder discussies zou kunnen doen.
Ja dat inderdaad. Een beetje zoals met het geloof, iedereen mag van mij geloven wat je wilt, zolang je mij ook respecteert. Ik hoef écht geen Jehova's als buren of buurtbewoners die mij komen lastigvallen. Prima dat jij dat gelooft, maar laat mij met rust. Dus ik zou niet bewust in een straat gaan wonen waar een kerk van de Jehova's bij zit, tenzij het huis zó perfect is dat ik daar echt ontzettend graag wil wonen en het voor lief ga nemen dat ik lastiggevallen ga worden. Ik vermoed dat mensen met dit soort posters ook het type zijn die hun mening komen opdringen, dus laat maar zitten dan. Ik zou verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:23
[...]

Dit gaat waarschijnlijk de beste beslissing zijn in die je in je leven hebt gemaakt..

Ik zou er ook voor geen goud naast willen wonen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Laapo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Er staat in de tekst dat men tot 6 juni interesse kon tonen, daarna volgt een gesprek op het makelaarskantoor omdat de woning niet te bezichtigen is. Vervolgens start de verkoopprocedure pas.
Oke, maar waarom staat het dan nog op funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ObiTewodros schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Oke, maar waarom staat het dan nog op funda.
Omdat die pas verkocht is, als die verkocht is :> . Ooit die borden in tuinen gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door True op 10-06-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Je moet aantoonbaar kunnen maken dat je dan de koopsom niet kan lenen, terwijl je hypotheekoffertes aan gaat vragen voor 90% van de koopsom. Feitelijk laat je dan dus niet zien wat er gevraagd wordt.

Anderzijds denk ik dat dat wel moet voldoen, als je 90% al niet rond kan krijgen gaat 100% uiteraard helemaal niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Aangezien je laatste vraag nog niet beantwoord is:
Je kan het meeste lenen als je de rente 10 jaar vast zet.
Langer vast zetten betekent een hogere rente, dus hogere maandlasten, dus een lager maximum.
Korter dan 10 jaar verplicht de bank om rekening te houden met het risico van rente stijging, waardoor je minder mag lenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
Hou er wel rekening mee dat als je maar 10 jaar vastzet, en over 10 jaar de rente flink gestegen is, je maandelijkse kosten ineens explosief kunnen stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:17
RocketKoen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:47:
[...]

Aangezien je laatste vraag nog niet beantwoord is:
Je kan het meeste lenen als je de rente 10 jaar vast zet.
Langer vast zetten betekent een hogere rente, dus hogere maandlasten, dus een lager maximum.
Korter dan 10 jaar verplicht de bank om rekening te houden met het risico van rente stijging, waardoor je minder mag lenen.
Inderdaad, onder RVP 10 jaar geldt een toetsrente van 5% die is voorgeschreven door de AFM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Wel een leuke in mijn persoonlijke omgeving die ik volg is dat een van mijn beste vrienden nu op huizenjacht is n=1. Gister bracht hij een bod uit met een deadline ergens volgende week op een huis dat al een tijdje staat kreeg hij vandaag een reactie van de makelaar dat de verkopend makelaar en zijn collega's eigenlijk vrij zijn en of ze afhaken als de deadline komende week verloopt, zonder reactie...

Het zou je verkoopmakelaar maar zijn.. Ik heb gezegd ik zou maar alvast verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees al een poosje mee maar meer lurking verder niet echt actief, vandaag dan toch met alle info online/vrienden en dit topic dag eindelijk aangebroken en sleuteloverdracht aangebroken met uiteraard alle bijgaande notariële overdracht afhandeling.

Nu was de laatste inspectie prima en was alles prima in orde en eigenaren ook voor eerst gezien waren goed behulpzaam, goed na terugkomst komen wij bij het weggooien van eerste afval tot onze stomme verbazing erachter dat de groene, grijze en oranje container tot randje vol zitten met allerlei afval van sloopafval, electronica, verfblikken gemengd met ordinair huisvuil (voor zover ik van bovenaf kon zien). Nu heb ik de makelaar meteen even gebeld en naast dat die net zo verbaasd was als ik zei die meteen eracht oplossing aan te gaan en kijken of dit mogelijk verborgen gebrek is. Heb online en in dit topic gezocht maar vroeg me af of iemand met soortgelijke situatie te maken heeft gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:07:
Ik lees al een poosje mee maar meer lurking verder niet echt actief, vandaag dan toch met alle info online/vrienden en dit topic dag eindelijk aangebroken en sleuteloverdracht aangebroken met uiteraard alle bijgaande notariële overdracht afhandeling.

Nu was de laatste inspectie prima en was alles prima in orde en eigenaren ook voor eerst gezien waren goed behulpzaam, goed na terugkomst komen wij bij het weggooien van eerste afval tot onze stomme verbazing erachter dat de groene, grijze en oranje container tot randje vol zitten met allerlei afval van sloopafval, electronica, verfblikken gemengd met ordinair huisvuil (voor zover ik van bovenaf kon zien). Nu heb ik de makelaar meteen even gebeld en naast dat die net zo verbaasd was als ik zei die meteen eracht oplossing aan te gaan en kijken of dit mogelijk verborgen gebrek is. Heb online en in dit topic gezocht maar vroeg me af of iemand met soortgelijke situatie te maken heeft gehad?
Mag je best wat van laten weten.
Ik snap best dat de oude eigenaren nog wel wat willen weggooien bij het verhuizen, maar om dan alle vuilnisbakken vol te pleuren met dingen die niet in de juiste bakken horen....Dat is asociaal.
Laat ze maar weten dat jij een container gaat huren en dat zij dit mogen betalen.
6 kuub is al gauw 500 euro. Kijken of ze niet zelf willen afhalen!
Aso's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:07:

Wat is er dan verborgen aan ?
Het is niet heel netjes.. (al waren wij ook vergeten de kliko te legen..), maat om nou meteen je hakken in 't zand te zetten?!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Sport_Life schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 00:58:
[...]

Wat is er dan verborgen aan ?
Het is niet heel netjes.. (al waren wij ook vergeten de kliko te legen..), maat om nou meteen je hakken in 't zand te zetten?!
Het is geen verborgen gebrek, maar enorm asociaal om de Groen en Karton bak vol te gooien met allerlei afval wat niet daarin mag.
De nieuwe eigenaar mag nu dus zelf een container huren om daar alles in te gooien.

------------------
In dit topic las ik nog een discussie of een aankoopmakelaar echt een meerwaarde is.

Wist je dat de makelaars op funda konden zien hoeveel bezichtigingen zijn gepland via Funda?
Dus dat gaat uiteindelijk ook wel een rol spelen in je bieding.
Ik ben naar een huis gaan kijken waar de buurman zijn huis vorig jaar voor 800k is verkocht bij een vraagprijs vraagprijs van 700k. Nu staat deze huis op 750k vraagprijs. Mijn aankoopmakelaar heeft gisteren gezegd dat we niet teveel moeten bieden, want zij zag dat er maar 4 bezichtigingen waren.

Nu zegt dit ook niet alles, want er zou maar net 1 gestoorde tussen kunnen zitten.
Pagina: 1 ... 260 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7