Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 261 ... 367 Laatste
Acties:

Verwijderd

Sport_Life schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 00:58:
[...]

Wat is er dan verborgen aan ?
Het is niet heel netjes.. (al waren wij ook vergeten de kliko te legen..), maar om nou meteen je hakken in 't zand te zetten?!
Weet niet of ik jouw vraag helemaal kan plaatsen? Zou kunnen dat laatste stuk van comment ontschoten was maar naast dat ik zonder tussen het huisafval tussendoor te spitten geen idee heb wat er nog meer in is beland (ik ben echt beroemdste niet als op schappelijke manier is wat troep af te handelen) ben ik er eerlijk gezegd meer huiverig voor dat als ik de kliko's zo aan de weg zou zetten ik zelf risico loop op boete met afval regels hier in de gemeente.
kx22 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Mag je best wat van laten weten.
Ik snap best dat de oude eigenaren nog wel wat willen weggooien bij het verhuizen, maar om dan alle vuilnisbakken vol te pleuren met dingen die niet in de juiste bakken horen....Dat is asociaal.
Laat ze maar weten dat jij een container gaat huren en dat zij dit mogen betalen.
6 kuub is al gauw 500 euro. Kijken of ze niet zelf willen afhalen!
Aso's
Ben benieuwd (makelaar spreek ik maandag pas) hoe andere kopende Tweakers met onverwachtse verrassing zoals deze om is gegaan. Bij voorkeur zou ik met factuur zwaaien willen voorkomen, heb het eerst even bij de makelaar neergelegd en hoop dat dit de juiste ingeving was. Ik ken de beste mensen niet ken en eerlijk gezegd na hun eerste (nouja 3 stuks) visitekaartje leek mij direct contact niet echt veel op te gaan lossen.

In ieder geval een les om bij controle ook echt even alles te checken ook in de steeg kliko's in sommige gevallen.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39
kx22 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 05:41:
[...]
In dit topic las ik nog een discussie of een aankoopmakelaar echt een meerwaarde is.

Wist je dat de makelaars op funda konden zien hoeveel bezichtigingen zijn gepland via Funda?
Dus dat gaat uiteindelijk ook wel een rol spelen in je bieding.
Ik ben naar een huis gaan kijken waar de buurman zijn huis vorig jaar voor 800k is verkocht bij een vraagprijs vraagprijs van 700k. Nu staat deze huis op 750k vraagprijs. Mijn aankoopmakelaar heeft gisteren gezegd dat we niet teveel moeten bieden, want zij zag dat er maar 4 bezichtigingen waren.

Nu zegt dit ook niet alles, want er zou maar net 1 gestoorde tussen kunnen zitten.
Nooit geweten. Dat is natuurlijk wel waardevolle/gevoelige informatie. Vraag me wel af of het 100% waterdicht is. Hoe weet Funda of ik gebeld heb en een afspraak heb gemaakt?

Als de verkoopmakelaar dit soort informatie terugkoppelt en inzicht geeft aan collega's dan is het echt de vraag of dit wel in het belang van de klant is. Anyhow, doe er je voordeel mee! Als je hier en daar ook leest over afzeggingen dan zijn er misschien nog wel minder mensen wezen kijken.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:08:
[...]
Ben benieuwd (makelaar spreek ik maandag pas) hoe andere kopende Tweakers met onverwachtse verrassing zoals deze om is gegaan. Bij voorkeur zou ik met factuur zwaaien willen voorkomen, heb het eerst even bij de makelaar neergelegd en hoop dat dit de juiste ingeving was.
Mijn verkoper had het niet zo verborgen, maar bij oplevering ook in de berging dingen achtergelaten die daar niet hoorden, en best wat moeite gingen kosten om te verwijderen. Ik heb toen kort met mijn makelaar overlegd en hij adviseerde het erbij te laten, dat het veel energie kon kosten om er een punt van te maken, en dat een goede relatie met de verkoper ook wat waard was. Ik vond het stom, en kon een extra klus er niet goed bij hebben toen, maar heb het erbij gelaten en denk terugkijkend dat dat wel het beste was.

Ik zou terughoudend zijn met het een verborgen gebrek noemen, dan gaan de hakken waarschijnlijk meteen in het zand. Het zou goed kunnen dat dit een wat lompe oplossing is voor tijdgebrek. Vanuit dat idee zou je kunnen vragen of de verkopers nog even het afval komen verwijderen, omdat ze daar blijkbaar geen tijd voor hadden.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:16
kx22 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 05:41:
[...]

Het is geen verborgen gebrek, maar enorm asociaal om de Groen en Karton bak vol te gooien met allerlei afval wat niet daarin mag.
De nieuwe eigenaar mag nu dus zelf een container huren om daar alles in te gooien.

------------------
In dit topic las ik nog een discussie of een aankoopmakelaar echt een meerwaarde is.

Wist je dat de makelaars op funda konden zien hoeveel bezichtigingen zijn gepland via Funda?
Dus dat gaat uiteindelijk ook wel een rol spelen in je bieding.
Ik ben naar een huis gaan kijken waar de buurman zijn huis vorig jaar voor 800k is verkocht bij een vraagprijs vraagprijs van 700k. Nu staat deze huis op 750k vraagprijs. Mijn aankoopmakelaar heeft gisteren gezegd dat we niet teveel moeten bieden, want zij zag dat er maar 4 bezichtigingen waren.

Nu zegt dit ook niet alles, want er zou maar net 1 gestoorde tussen kunnen zitten.
Dit zegt sowieso niet alles, want de afspraken die ik heb gemaakt waren sowieso direct met de makelaar en niet via Funda.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 20:15
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:14:
[...]

Dit zegt sowieso niet alles, want de afspraken die ik heb gemaakt waren sowieso direct met de makelaar en niet via Funda.
Dat klopt het zegt zeker niet alles, maar het is wel een indicatiepunt.
Als Funda deze cijfers openbaar maakt voor makelaars, kan jouw aankoopmakelaar ook zeker wel een beetje inschatten hoe populair de woning is.
Als jij een enig data hebt dat een huis 15 bezichtigingen heeft of 5 dan kan je jij je bod strategie aanpassen.

Daarnaast zijn dit gegevens die blijkbaar toch wel iets toe doen, want anders zou Funda het niet delen.
En elke data telt bij het bepalen van een strategie.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:07:
Heb online en in dit topic gezocht maar vroeg me af of iemand met soortgelijke situatie te maken heeft gehad?
Ja, vergelijkbare situatie met wandmeubel in berging waar nog verfblikken etc in stonden. Leek de bewoner handig voor mij als ik ergens iets in juiste kleur wilde bijwerken. Goedbedoeld, maar via makelaar toch maar gevraagd om het hele meubel met inhoud te verwijderen. Is ook gebeurd.
In ander huis bleek bij inspectie alle oude vloerbedekking nog aanwezig, terwijl we die niet wilden overnemen. Maar dat was bij inspectie, dus die kon er nog op tijd uit.
In beide gevallen via makelaar aan verkopers/hun makelaar gevraagd, dus je bewandelt de goede weg. Mocht het niks opleveren, zet die bakken dan niet met deze inhoud aan de weg, maar bel grof vuil en laat het ophalen. Eventuele kosten (soms kan dat gratis) naar makelaar verkoper sturen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 06:08:
Ben benieuwd (makelaar spreek ik maandag pas) hoe andere kopende Tweakers met onverwachtse verrassing zoals deze om is gegaan. Bij voorkeur zou ik met factuur zwaaien willen voorkomen, heb het eerst even bij de makelaar neergelegd en hoop dat dit de juiste ingeving was. Ik ken de beste mensen niet ken en eerlijk gezegd na hun eerste (nouja 3 stuks) visitekaartje leek mij direct contact niet echt veel op te gaan lossen.

In ieder geval een les om bij controle ook echt even alles te checken ook in de steeg kliko's in sommige gevallen.
In mijn geval waren ze nog niet eens klaar met het huis leeghalen toen de inspectie gepland stond :') Hele huis nog vol zooi, schuur vol zooi... het zou opgelost zijn als ik getekend had bij de notaris 2 uur later. Nou.. mooi niet hé. Er was veel meer achtergelaten dan afgesproken, de rest op een storthoop voor de deur die de dag erna opgehaald zou worden.

Gezien mijn oude bewoners naar Polen gingen rijden direct die dag had het voor mij geen zin hier achteraan te gaan. Maar mijn makelaar was wel redelijk perplex, dit had hij nog nooit meegemaakt in al die jaren. Als ze niet direct waren geëmigreerd had hij hier wel een vergoeding voor willen eisen gezien het huis niet conform afspraak was opgeleverd. In jouw geval zou dat wellicht een optie zijn. Het is geen verborgen gebrek maar ook niet hoe het hoort.

In mijn geval heb ik een maat gebeld en zijn we die stortstapel maar gaan bijvullen. Werd ook uiteindelijk woensdag pas opgehaald, ipv dinsdag. En in de schuur ligt nog steeds zooi die ik naar de stort moet brengen, maar daar had ik deze winter geen zin in. :+
Toke_gt schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Ja, vergelijkbare situatie met wandmeubel in berging waar nog verfblikken etc in stonden. Leek de bewoner handig voor mij als ik ergens iets in juiste kleur wilde bijwerken. Goedbedoeld, maar via makelaar toch maar gevraagd om het hele meubel met inhoud te verwijderen. Is ook gebeurd.
Dat deden ze hier dus ook. Verfblikken van 10 jaar oud, alsof die nog bruikbaar zijn terwijl ze al geopend waren geweest... :') het eerste wat ik nota bene heb gedaan is alles een andere kleur geven...Heb hierdoor overigens wel geleerd dat uitgedroogde verfblikken bij het restafval mogen hier. :+ Dus dat scheelde. Die waar nog een restje verf inzat maar gewoon naar de milieustraat gebracht.

[ Voor 18% gewijzigd door SmurfLink op 11-06-2022 09:08 ]

I have stability. The ability to stab.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Toke_gt schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:03:
[...]

In ander huis bleek bij inspectie alle oude vloerbedekking nog aanwezig, terwijl we die niet wilden overnemen. Maar dat was bij inspectie, dus die kon er nog op tijd uit.
In beide gevallen via makelaar aan verkopers/hun makelaar gevraagd, dus je bewandelt de goede weg. Mocht het niks opleveren, zet die bakken dan niet met deze inhoud aan de weg, maar bel grof vuil en laat het ophalen. Eventuele kosten (soms kan dat gratis) naar makelaar verkoper sturen.
Alles wat ik bij mn vorige huis wilde laten staan (tijdens het opruimen) deed ik allemaal in overleg met nieuwe bewoners.

• Toke_gt
Paralize_nl schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Alles wat ik bij mn vorige huis wilde laten staan (tijdens het opruimen) deed ik allemaal in overleg met nieuwe bewoners.
En zo hoort dat natuurlijk ook. Een huis lever je schoon en leeg op. Dat eerste is ook nog vaak wel een dingetje. Ik weet ook niet wat ik erger vind: andermans zooi opruimen of andermans vuil schoonmaken (toilet, douche).

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:32
SmurfLink schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:07:
[...]

Dat deden ze hier dus ook. Verfblikken van 10 jaar oud, alsof die nog bruikbaar zijn terwijl ze al geopend waren geweest... :') het eerste wat ik nota bene heb gedaan is alles een andere kleur geven...Heb hierdoor overigens wel geleerd dat uitgedroogde verfblikken bij het restafval mogen hier. :+ Dus dat scheelde. Die waar nog een restje verf inzat maar gewoon naar de milieustraat gebracht.
Ik was bijzonder blij met de oude (ook zoiets qua leeftijd) blikken. De kleurcodes etc. Bleken bijzonder handig bij het kopen van nieuwe verf.

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Laapo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:26:
[...]

Nooit geweten. Dat is natuurlijk wel waardevolle/gevoelige informatie. Vraag me wel af of het 100% waterdicht is. Hoe weet Funda of ik gebeld heb en een afspraak heb gemaakt?

Als de verkoopmakelaar dit soort informatie terugkoppelt en inzicht geeft aan collega's dan is het echt de vraag of dit wel in het belang van de klant is. Anyhow, doe er je voordeel mee! Als je hier en daar ook leest over afzeggingen dan zijn er misschien nog wel minder mensen wezen kijken.
Buiten dat, je kunt ook niet hoe vaak een huis bekeken is op funda en hoe vaak bewaard. Mijn beeld is dat het aantal bewaringen door ongeveer 4 kunt delen voor het aantal daadwerkelijke bezichtigingen.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:33
sprhnk schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Buiten dat, je kunt ook niet hoe vaak een huis bekeken is op funda en hoe vaak bewaard. Mijn beeld is dat het aantal bewaringen door ongeveer 4 kunt delen voor het aantal daadwerkelijke bezichtigingen.
Wij hebben meer bezichtigingen gepland staan dan het aantal keer dat ie bewaard is op Funda. :+

Denk dat je er echt niks over kan zeggen.

• kx22
Aomi schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:48:
[...]

Wij hebben meer bezichtigingen gepland staan dan het aantal keer dat ie bewaard is op Funda. :+

Denk dat je er echt niks over kan zeggen.
als jij 20 bezichtigingen hebt met 5 bewaard dan is het inderdaad krom en klopt de data van Funda niet (want meestal klik je eerst op bewaard en vervolgens op bellen/bezichtiging inplannen)
Heb jij 20 bezichtigingen met 15-19x bewaard dan is het nog wel te verklaren.

Misschien kan jij het navragen bij je verkoopmakelaar, of hij ook de aantal ingeplande bezichtigingen via Funda kan zien.

• Aomi
kx22 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:06:
[...]

als jij 20 bezichtigingen hebt met 5 bewaard dan is het inderdaad krom en klopt de data van Funda niet (want meestal klik je eerst op bewaard en vervolgens op bellen/bezichtiging inplannen)
Heb jij 20 bezichtigingen met 15-19x bewaard dan is het nog wel te verklaren.

Misschien kan jij het navragen bij je verkoopmakelaar, of hij ook de aantal ingeplande bezichtigingen via Funda kan zien.
Hoe moet die dat in hemelsnaam zien?

Een deel van de bezichtigingen stond al gepland voordat we op Funda stonden (alleen op de social media en eigen website van makelaar).

Dat die mensen later niet alsnog op Funda hebben gekeken en het huis 'bewaard' hebben, wie zal het weten?

Overigens heb ik zelf nog nooit op de bewaarknop gedrukt bij Funda, terwijl ik toch behoorlijk wat bezichtigd heb.

Het zegt gewoon niks.

• kx22
Aomi schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:11:
[...]

Hoe moet die dat in hemelsnaam zien?

Een deel van de bezichtigingen stond al gepland voordat we op Funda stonden (alleen op de social media en eigen website van makelaar).

Dat die mensen later niet alsnog op Funda hebben gekeken en het huis 'bewaard' hebben, wie zal het weten?

Overigens heb ik zelf nog nooit op de bewaarknop gedrukt bij Funda, terwijl ik toch behoorlijk wat bezichtigd heb.

Het zegt gewoon niks.
Omdat daar gewoon een knop voor is bij zijn Funda account.
Dat het jou niks zegt, betekend niet dat het er niet is....

Jij geloofd zeker ook niet in reclame, want ja hoe kom je nou ooit erachter dat het bijdraagt aan meer omzet.

[ Voor 7% gewijzigd door kx22 op 11-06-2022 17:07 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op Funda gebruik ik juist de bewaar knop. Om in de stroom aan nieuw aanbod die ik bij langs ga een woning apart later nog eens te kunnen bekijken als eerste selectiefilter. Woningen die mij vervolgens niks lijken gooi ik dan weer van de bewaarfunctie af. Dus in zoverre heeft het weinig toegevoegde waarde om je daar als verkoper op te focussen. Zorg voor goede foto's, regel twee bezichtigingsdagen met volle agenda en klaar.

• Aomi
kx22 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Jij geloofd zeker ook niet in reclame, want ja hoe kom je nou ooit erachter dat het bijdraagt aan meer omzet.
Je belt de makelaar toch met een telefoon? Hoe moet je dan weten dat dat via Funda is gegaan?

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-11 19:01
kx22 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Ik heb al tig huizen bezichtigd, dat rechtstreeks via de makelaar geregeld en nog nooit op de bewaarknop van Funda gedrukt.

• sprhnk
praliwi schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Ik heb al tig huizen bezichtigd, dat rechtstreeks via de makelaar geregeld en nog nooit op de bewaarknop van Funda gedrukt.
Oke laten we hem zo stellen er is geen 1 op 1 relatie maar wel een correlatie tussen het aantal bezoekers op een funda pagina en het aantal bewaarde woning en de mate waarin een woning gewild is.

• kx22
sprhnk schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:29:
[...]

Oke laten we hem zo stellen er is geen 1 op 1 relatie maar wel een correlatie tussen het aantal bezoekers op een funda pagina en het aantal bewaarde woning en de mate waarin een woning gewild is.
Dat dus,
Maar nu nog een stap verder.
Als jij een huis wilt bezichtigen en dit aanvraagt VIA funda, dan zien andere makelaars jou als een 1.
Het is zeker niet een gegeven dat iedereen via funda aanvraagt, maar als ze op funda zien dat het maar 4 zijn. Dan kunnen ze concluderen dat de woning niet al te populair is. Het is puur data wat je wel hebt, maar om te stellen dat het nutteloze data is nee.

Een aankoopmakelaar heeft daar natuurlijk meer feeling bij. Als alle woningen in de straat 20+ aanvragen hebben, maar 1 of 2 huizen niet...dan kan hij concluderen dat hier minder vraag naar is.

Alles is om een strategie te bepalen van inzet. Mijn aankoopmakelaar vond 4 aanvragen via funda (ja dat zien zij) erg weinig. Haar conclusie is dus, zet niet te hoog in. Is nu nergens voor nodig.
Zag zij dat er 20 mensen waren, had ze geadviseerd om of hoger in te zetten, ondanks dat niet elke bezichtiging tot een bod leidt.

Maar blijkbaar geloven mensen dit niet en is natte vingerwerk belangrijker dan data.

• sprhnk
kx22 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Dat dus,
Als jij een huis wilt bezichtigen en dit aanvraagt VIA funda, dan zien andere makelaars jou als een 1.
Het is zeker niet een gegeven dat iedereen via funda aanvraagt, maar als ze op funda zien dat het maar 4 zijn. Dan kunnen ze concluderen dat de woning niet al te populair is. Het is puur data wat je wel hebt, maar om te stellen dat het nutteloze data is nee.

Een aankoopmakelaar heeft daar natuurlijk meer feeling bij. Als alle woningen in de straat 20+ aanvragen hebben, maar 1 of 2 huizen niet...dan kan hij concluderen dat hier minder vraag naar is.

Alles is om een strategie te bepalen van inzet. Mijn aankoopmakelaar vond 4 aanvragen via funda (ja dat zien zij) erg weinig. Haar conclusie is dus, zet niet te hoog in. Is nu nergens voor nodig.
Zag zij dat er 20 mensen waren, had ze geadviseerd om of hoger in te zetten, ondanks dat niet elke bezichtiging tot een bod leidt.

Maar blijkbaar geloven mensen dit niet en is natte vingerwerk belangrijker dan data.
Het is sowieso leuk ook om zelf met data te rommelen, ik vind die automatische websites als walter living nog erg mis schieten.

• kx22
sprhnk schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Het is sowieso leuk ook om zelf met data te rommelen, ik vind die automatische websites als walter living nog erg mis schieten.
Als in?
Ik gebruik WL om vooral te kijken naar wat de huizen in de straat hebben opgebracht.

• Aomi
kx22 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Dat dus,

Ik weet 't niet joh. Een huis waar vooral senioren op af komen, waarschijnlijk worden daar 0 aanvragen via funda ingediend maar belt misschien 30 man ouderwets via een telefoon naar de makelaar.

Dan ziet jouw aankoopmakelaar 'hah, geen aanvragen via Funda! Niemand is geïnteresseerd' terwijl er 2 dagen ramvol gepland staan.

Anderzijds kunnen 5 man via funda een aanvraag indienen, maar misschien zijn dat dan ook gelijk de enige 5 bezichtigingen die er zijn.

Volgens mij heeft jouw makelaar je een mooi verhaaltje verteld want eerlijk gezegd vind ik niet dat het aantal funda aanvragen heel veel zegt over de interesse in de woning.

Tuurlijk kun je altijd vergelijken met vergelijkbare objecten in de buurt, maar zelfs dan is de kans nog aanwezig dat het helemaal niks zegt.

• Maliepaard
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07-2022
Goedemorgen allemaal,

Ik lees nu een paar dagen mee, en ik zou graag onze situatie voorleggen. Wie weet kunnen jullie hier je licht op schijnen.

We wonen nu ongeveer 5 jaar in onze huidige koopwoning, waar we veel aan verbouwd hebben. Recent is er nog een grote verbouwing afgerond, we hoeven dus helemaal niet weg.

Maar... nu staat er al een tijdje een woning te koop op onze droomlocatie. Huis is qua potentie ideaal, moet wel weer veel aan gebeuren. We twijfelen nu dus om een bod te doen flink onder de vraagprijs, mocht het wat worden: super, mocht het niks worden: ook geen man over boord en dan hebben we het iig geprobeerd.

Toch voelt het ook wel heel spannend om in de huidige marktsituatie een huis te kopen (stuk duurder dan ons huidige huis, ook qua maandlasten dus gezien de rente).

We verwachten een overwaarde van +/- 3 ton op onze woning (krap genomen). Maar hoe zit dit met het berekenen van de max hypotheek en de bijbehorende maandlasten, aangezien we nu al 5 jaar een eigen woning op onze naam hebben staan?

Vanzelfsprekend laten we dit ook nog goed doorrekenen van te voren, maar ik zou graag zien of ik al ergens een indicatie kan krijgen.

Betekent dit dat we onze nieuwe woning in 25 jaar zouden moeten aflossen, of kunnen we opnieuw een hypotheek afsluiten voor 30 jaar waarbij we de laatste 5 jaar de rente niet mogen aftrekken? Wat betekent dit voor de huidige maandlasten, en de totaal mogelijke hypotheek? En weet iemand hoeveel aantoonbaar spaargeld je moet kunnen laten zien aan de hypotheekverstrekker, om te kunnen bewijzen dat je de dubbele lasten van de overbruggingshypotheek kunt dragen?

Kortom, veel vragen! Hopelijk heeft iemand hier meer info.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Maliepaard schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:57:
Betekent dit dat we onze nieuwe woning in 25 jaar zouden moeten aflossen, of kunnen we opnieuw een hypotheek afsluiten voor 30 jaar waarbij we de laatste 5 jaar de rente niet mogen aftrekken? Wat betekent dit voor de huidige maandlasten, en de totaal mogelijke hypotheek? En weet iemand hoeveel aantoonbaar spaargeld je moet kunnen laten zien aan de hypotheekverstrekker, om te kunnen bewijzen dat je de dubbele lasten van de overbruggingshypotheek kunt dragen?
Hangt een beetje af van de voorwaarden van je huidige hypotheek. Wij hadden een meeneemregeling, dus het oude hypotheekdeel kon mee naar de nieuwe woning tegen de oorspronkelijke rente en looptijd. Voor wat we tekortkwamen kregen we een nieuw hypotheekdeel met de toenmalige rente en 30 jaar looptijd.

Voor de overbrugging moesten we 12 keer de maandlast van de oude hypotheek laten zien.

Overwaarde werd berekend als: 90% van getaxeerde waarde, en daar dan de openstaande hypotheek vanaf.

Er zit wel enige variatie in hoe dit werkt per hypotheekverstrekker. In zo'n gratis oriëntatiegesprek met een hypotheekadviseur kun je al goede antwoorden krijgen op je vragen.

• Aomi
Goedemorgen allemaal,

Ik lees nu een paar dagen mee, en ik zou graag onze situatie voorleggen. Wie weet kunnen jullie hier je licht op schijnen.

We wonen nu ongeveer 5 jaar in onze huidige koopwoning, waar we veel aan verbouwd hebben. Recent is er nog een grote verbouwing afgerond, we hoeven dus helemaal niet weg.

Maar... nu staat er al een tijdje een woning te koop op onze droomlocatie. Huis is qua potentie ideaal, moet wel weer veel aan gebeuren. We twijfelen nu dus om een bod te doen flink onder de vraagprijs, mocht het wat worden: super, mocht het niks worden: ook geen man over boord en dan hebben we het iig geprobeerd.

Toch voelt het ook wel heel spannend om in de huidige marktsituatie een huis te kopen (stuk duurder dan ons huidige huis, ook qua maandlasten dus gezien de rente).

We verwachten een overwaarde van +/- 3 ton op onze woning (krap genomen). Maar hoe zit dit met het berekenen van de max hypotheek en de bijbehorende maandlasten, aangezien we nu al 5 jaar een eigen woning op onze naam hebben staan?

Vanzelfsprekend laten we dit ook nog goed doorrekenen van te voren, maar ik zou graag zien of ik al ergens een indicatie kan krijgen.

In ons geval namen we de bestaande hypotheek mee naar een nieuwe hypotheekverstrekker met nieuwe rente, maar dat bestaande leningdeel moest nog wel binnen 24 jaar afgelost worden (6 jaar geleden afgesloten dus). Het nieuwe 'aanvullende' hypotheek deel heeft een gewone looptijd van 30 jaar.

Bij het overbruggingskrediet moet je volgens mij aan kunnen tonen dat je uit eigen middelen 2 jaar lang de extra lasten kunt dragen. Ik weet niet hoeveel je nodig hebt,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
Goedemorgen allemaal,

Je huidige hypotheek schuift eigenlijk mee naar het nieuwe huis, maar dan tegen de dan geldende rente (tenzij je meeneem classuele in je contract hebt staan)

Wat bedoel ik hiermee:
Laten we zeggen:
Huidige hypotheek was 300k
Hiervan staat nog 200k open tegen 2% rente.
Loopt nu 5 jaar.

Je verkoopt je huis voor 500k
300k gaat naar jou, 200k gaat naar de hypotheek verstrekker

Nieuwenhuis kost 700k
Eigen vermogen 300k
Hypotheek deel 1: 200k rente 3%, af te lossen in 25 jaar.
Hypotheek deel 2: 200k rente 3%, af te lossen in 30 jaar

Omdat je eerste deel in 25 jaar afgelost moet zijn, kun je dus minder lenen dan de max hypotheek berekeningen je bij hypotheek vertrekkers kan vinden.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:40
@badboyqxy Que? Als je de bestaande hypotheek van €200k aflost, dan heb je toch €400k nodig die je opnieuw in 30 jaar mag aflossen?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

TheDeuce schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:47:
@badboyqxy Que? Als je de bestaande hypotheek van €200k aflost, dan heb je toch €400k nodig die je opnieuw in 30 jaar mag aflossen?
Dat kun je kiezen, maar je krijgt niet opnieuw hypotheekrenteaftrek voor 30 jaar. Daarom kiezen sommige mensen ervoor een kortere duur te kiezen, maar dan met HRA.

• Maliepaard
Dank voor de uitleg! We hebben op onze huidige woning twee hypotheken zitten, ik had inderdaad zoiets gelezen (in de algemene voorwaarden van onze huidige hypotheek) dat we die kunnen meenemen naar een evt nieuw huis. Hoe zou dit dan gaan bij twee hypotheekdelen?

Situatie: hypotheekdeel 1: 200.000 vast voor 2,5% rente
hypotheekdeel 2: 100.000 vast voor 1,5% rente

Evt nodig: 3e hypotheekdeel 250.000

Zou ik de evt nieuwe lasten dan kunnen berekenen door de lasten van onze huidige hypotheek op te tellen bij die van 250.000 euro, af te lossen in 30 jaar?

We hebben onze hypotheken tot nu toe execution only afgesloten, dus geen adviseur betrokken.

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
Wij wonen momenteel in Nijmegen in een sociale huurwoning en wilden de stad uit met een beperkt budget (onder 300k).

Binnen een week hadden we een woning gevonden voor ongeveer 225k in een klein dorpje op een acceptabele afstand van Nijmegen waaraan alles moet gebeuren. Gekocht, want het is een mooi huis en hadden koopvoorrang. En we konden een bouwdepot van 50k erbij financieren.

Overdracht is in de week na 1 juli. We kopen het van een woningcorporatie. Toen we gingen bezichtigen was er geen rookmelder op de eerste verdieping, maar zijn zij verplicht die vanaf 1 juli (dus voor de overdracht) in het huis op te hangen? Of moet ik daar als koper voor zorgen?

• Maliepaard
Ik neem aan dat je hier als koper voor moet zorgen, aangezien de woning na de overdracht van jou is en je hem hebt gekocht zoals je hem hebt gezien. Tenzij er een rookmelder is opgenomen in de lijst van zaken zou ik ervan uit gaan dat je er zelf voor dient te zorgen dat die wordt opgehangen.

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-11 19:22
Schaakpower schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:13:
Wij wonen momenteel in Nijmegen in een sociale huurwoning en wilden de stad uit met een beperkt budget (onder 300k).

Binnen een week hadden we een woning gevonden voor ongeveer 225k in een klein dorpje op een acceptabele afstand van Nijmegen waaraan alles moet gebeuren. Gekocht, want het is een mooi huis en hadden koopvoorrang. En we konden een bouwdepot van 50k erbij financieren.

Overdracht is in de week na 1 juli. We kopen het van een woningcorporatie. Toen we gingen bezichtigen was er geen rookmelder op de eerste verdieping, maar zijn zij verplicht die vanaf 1 juli (dus voor de overdracht) in het huis op te hangen? Of moet ik daar als koper voor zorgen?
Ik zou me niet zoveel zorgen maken over een rookmelder. Onder de 20 euro heb je genoeg aanbod.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:50
F4c2Q schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:08:
[...]

Ik zou me niet zoveel zorgen maken over een rookmelder. Onder de 20 euro heb je genoeg aanbod.
Zou ook even kijken tot wanneer de rookmelders die er wél hangen nog mee kunnen. Je moet ze sowieso elke vijf tot tien jaar (gewoonlijk) helemaal vervangen. Misschien is zo'n setje van drie bij de bouwmarkt wel een efficiënter idee in dat geval.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06

Rmg

Schaakpower schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:13:

Uiteindelijk is het jouw huis en jouw verantwoordelijkheid.

Het nut van een rookmelder in een leeg huis is beperkt. Ook zou ik, zeker met verbouwingen in t vooruitzicht liever helemaal niet hebben dat een woningbouw nog iets toevoegt.

Hang ze liever op plekken die ik zelf uitkies, dan dat een woningbouw ze ergens ophangt waar het hun uitkomt.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:04
F4c2Q schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:08:
[...]

Ik hoorde onlangs dat de rookmelders van een paar eu van de AC Tion heel goed uit de test kwamen bij de consumentenbond.
Heb dit niet kunnen fact checken maar doe er je voordeel mee.

PSN: Flix20-NL

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:34
We hebben nu een huis gekocht en eind Juli gaan we bij de notaris tekenen.
Is het gebruikelijk om kort voor het tekenmoment bij de notaris samen met de verkopende partij nog in het huis oa de lijst van zaken door te nemen als laatste controle?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Willem30 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:49:
Is het gebruikelijk om kort voor het tekenmoment bij de notaris samen met de verkopende partij nog in het huis oa de lijst van zaken door te nemen als laatste controle?
Ja, bij alle huizen die ik gekocht hebt had ik eerst een rondje door de woning, meterstanden noteren, checklijstje afronden en daarna met z'n allen naar de notaris.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Absoluut. Je wil toch wel zeker weten dat alles is zoals afgsproken. Het is ook het moment waar je samen de meterstanden vaststelt.

• Compuchip87
En niet alleen de lijst van zaken, maar ook even checken of overal nog warm water uit de kraan komt, cv warm wordt en de buitenverlichting het nog doet. Dat soort zaken.

• Flix20
En kijk of er bijvoorbeeld dingen opgeknapt lijken en maak daar melding van.
Mochten ze iets hebben proberen te verbergen heb je er voor de overdracht al een opmerking over gemaakt. Sta je ook wat sterker mee.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:36

mwa

Check ook of de containers leeg zijn, de toiletten doorspoelen en eventueel overgenomen apparatuur (vaatwasser, koelkast etc) het nog doen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hier intussen ook de aankoop van een woning rond gekregen in een dorp gelegen tussen Den Bosch en Eindhoven met een aanvaarding van eind september. Een vrijwel nieuwe hoekwoning die begin vorig jaar is opgeleverd (gasloos, zonnepanelen, etc.) inclusief tuin met vrij uitzicht op weiland, voor iets onder de vraagprijs kunnen kopen. En ik vermoed dat dit lukte omdat de plaatsing van de keuken minder gangbaar is. Deze is meer betrokken bij de woonkamer en de oorspronkelijke keukenhoek is omgeturnd tot thuiskantoor. Voor mijzelf ideaal maar ik denk dat voor met name gezinnen met kinderen dit een afknapper kan zijn.

Zonder aankoopmakelaar had ik zelf denk ik toch wel voorzichtig overboden, dus wat dat betreft heeft het zich makkelijk terugverdiend. Tevens vind ik het wel makkelijk en praktisch dat mijn aankoopmakelaar tevens mijn verkoopmakelaar gaat zijn, kreeg ik ook nog wat extra korting op de aankoopbegeleiding en courtage bij verkoop, plus je hebt 1 aanspreekpunt voor zowel je toekomstige woning als de nog te verkopen huidige woning.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:03
sbmuc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:57:
Wij zijn nu naar een huis aan het kijken van rond een miljoen en onze aankoopmakelaar en taxateur hebben aangegeven dat ze adviseren een bod te doen van 100-125k onder vraagprijs. Ik zou misschien nog wel met 175-200k onder de vraagprijs willen beginnen.

Ik vind het heel lastig bieden in deze tijd. Ik geloof heilig dat de markt verder naar beneden gaat. Anderzijds willen we het huis gewoon graag kopen. Lastig lastig.

De verkopende makelaar geeft aan "tja, het is een vraagprijs" en "er zijn veel bezichtigingen". Alleen beide keren hebben we echt ruim een uur kunnen bezichtigen en moest hij komen voor onze bezichtiging en vertrok ook weer direct daarna.

Het is een vrij specifiek huis met een groot souterrain(120+m2) waar lang niet iedereen op zit te wachten volgens mij. Terwijl het mij juist leuk lijkt om daar onze kantoren/studie te maken en een mooie (soundproof)thuisbioscoop. Daarnaast een E label waardoor je makkelijk 600-800pm aan gas en elektra kwijt bent. ook weer een extra reden waardoor het waarschijnlijk minder in trek zal zijn(is mijn verwachting).
Inmiddels hebben wij een eindbod gedaan 2 ton onder vraagprijs. De verkopers lijken iig wel met 150k akkoord te gaan maar wij hebben alsnog aangegeven we tot max 2 ton onder vraagprijs willen gaan.
De verkopende makelaar geeft aan dat er nog een stel een 2e bezichtiging heeft deze week, onze aankoopmakelaar betwijfelt of dat waar is.

Toch bijzonder dat er inmiddels 150k vanaf is gepraat. Ik had niet verwacht dat dit zo snel zou gaan.

Anyway, wij gaan sowieso niet meer bieden... We gaan het zien ;)

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 12:03
sbmuc schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:43:
[...]

Inmiddels hebben wij een eindbod gedaan 2 ton onder vraagprijs. De verkopers lijken iig wel met 150k akkoord te gaan maar wij hebben alsnog aangegeven we tot max 2 ton onder vraagprijs willen gaan.
De verkopende makelaar geeft aan dat er nog een stel een 2e bezichtiging heeft deze week, onze aankoopmakelaar betwijfelt of dat waar is.

Toch bijzonder dat er inmiddels 150k vanaf is gepraat. Ik had niet verwacht dat dit zo snel zou gaan.

Succes!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-10 00:09
[...]

Wauw!
2 ton onder de vraagprijs?
Wat is de vraagprijs dan Vraag ik me af.

Ben benieuwd! Zou geweldig zijn als jullie het voor elkaar krijgen.

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:53
Bouwnrzoveel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:06:
[...]

Wauw!
2 ton onder de vraagprijs?
Wat is de vraagprijs dan Vraag ik me af.

Ben benieuwd! Zou geweldig zijn als jullie het voor elkaar krijgen.
Woning van rond de miljoen zei hij/zij eerder :-)

• kx22
[...]

Hoe lang staat het huis al te koop?
Want 2 ton op een huis van ongeveer 1 miljoen is 20% eronder.
Ik zit ongeveer ook op 8t, maar durf echt niet naar huizen van 1 miljoen te kijken.

• sbmuc
Nog maar 5 weken. Mocht het officieel wel/niet doorgaan zal ik alle details delen

[ Voor 67% gewijzigd door sbmuc op 13-06-2022 18:13 ]

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 12:03
Compuhair schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar woningen van rond een miljoen. En ik geloof dat er op dit moment vaak een ton te veel voor wordt gevraagd. En stiekem vind ik sommige ook idd wel 200k te hoog geprijsd. Dus ook ik speel met het idee om zeker een ton lager te bieden.
Bod gedaan.

Situatie:
Woning ongeveer 200m2
Bouwjaar 1970, moet volledig op de schop.
Perceel 1000m2
Vraagprijs: 1 miljoen
Staat 2 weken te koop.
Buurhuis is verkocht voor 950k, maar is iets groter.

Heb 150k lager geboden. Kreeg antwoord dat er al een aantal hogere biedingen waren en er overeenstemming met een koper is bereikt.

Ik heb deze strategie gekozen omdat ik de woning niet echt wilde hebben, maar voornamelijk weer eens wilde meemaken hoe het is om een bod uit te brengen, en er wat van te leren.

Niet echt een goeie strategie als je het huis echt wil hebben en het kort te koop staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Compuhair op 13-06-2022 18:12 ]

• kx22
Compuhair schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Bod gedaan.

Situatie:
Woning ongeveer 200m2
Perceel 1000m2
Staat 2 weken te koop.

Heb 150k lager geboden. Kreeg antwoord dat er al een aantal hogere biedingen waren en er overeenstemming met een koper is bereikt.

Ik heb deze strategie gekozen omdat ik de woning niet echt wilde hebben, maar voornamelijk weer eens wilde meemaken hoe het is om een bod uit te brengen, en er wat van te leren.

Niet echt een goeie strategie als je het huis echt wil hebben en het kort te koop staat.
Wel netjes dat ze terugantwoorden met dat er al hogere biedingen waren.
Bij mij zeggen ze alleen nee is al overeenstemming bereikt.
Mijn aankoopmakelaar moet echt steeds doorvragen voordat we een goede indicatie hebben.

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-10 00:09
iketot schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:08:
[...]

Woning van rond de miljoen zei hij/zij eerder :-)
Ah ok thnks! Heb ik gemist!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Compuhair schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Bod gedaan.

Situatie:
Woning ongeveer 200m2
Perceel 1000m2
Staat 2 weken te koop.

Aan de andere kant: Woning uit jaren 70 van 1m welke nog 150-200k verbouwd moet worden (als je zelf handig bent), rente van ~3% en desondanks blijkbaar binnen 2 weken verkocht. Gezien de perceel grootte zal het ook niet op een A locatie staan.

Zoiets wordt (denk ik) komende jaren alleen maar minder waard. Als je van een rijwoning van 3ton naar een vrijstaande van 1m+ gaat zou ik nog eventjes wachten, zonde van je geld..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• kx22
Verkoopmakelaar:
Ja ik verwacht dat de huis tegen vraagprijs verkocht wordt, want de markt is veranderd.

Doe ik dan een bod tegen de vraagprijs gaat hij 4-5 dagen (ok zit weekend tussen) wachten. Appt hij zondagavond: Nee wij verwachten morgen een bod van 2% hoger. Dus ik gezegd, dan ben ik bereid om 3% boven vraagprijs te betalen. Vanuitgaande dat het dan klaar is.

Appt hij gisteravond mijn aankoopmakelaar: Ja er zijn 3 gegadigde en we gaan toch met inschrijving het doen. Iedereen krijgt 14 juli tot 12:00 de tijd om een finaal bod uit te brengen.....

Nou ik dacht dat we dit soort constructies wel voorbij waren in de "nieuwe" markt.
Ik heb gewoon mijn hoogste bod uitgebracht. 3% boven de vraagprijs. Anders blijf ik lekker doorzoeken!
Ergens moet ik principes stellen!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:08
Nieuwe advertentie erbij op Funda,vannacht geplaatst, direct bij opening van het kantoor gebeld: Bezichtigingen vol. Overigens hebben ze in de advertentie (en vraagprijs...) de 40m2 kelder zonder ramen vrolijk meegerekend als woonoppervlak en veel te positieve (weer) tuinfoto's geplaatst (opgerekt). Ik denk dat er heel veel mensen binnen 1 minuut van de bezichtigingen al afhaken, maar goed. Eens kijken hoe lang het op Funda staat.

Kwartier erna wordt ik door een andere makelaar gebeld: Huis staat sinds begin april op Funda, 0 bezichtigingen. ik kon dag en tijd kiezen. Het afwerkniveau van dat huis is dan wel weer slecht en dat is misschien niet voldoende terug te zien in de vraagprijs, maar de ligging is weer erg goed.

Oftewel: Het wisselt echt heel sterk per huis.

• Aomi
kx22 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:10:
Verkoopmakelaar:
Ja ik verwacht dat de huis tegen vraagprijs verkocht wordt, want de markt is veranderd.

Doe ik dan een bod tegen de vraagprijs gaat hij 4-5 dagen (ok zit weekend tussen) wachten. Appt hij zondagavond: Nee wij verwachten morgen een bod van 2% hoger. Dus ik gezegd, dan ben ik bereid om 3% boven vraagprijs te betalen. Vanuitgaande dat het dan klaar is.

Appt hij gisteravond mijn aankoopmakelaar: Ja er zijn 3 gegadigde en we gaan toch met inschrijving het doen. Iedereen krijgt 14 juli tot 12:00 de tijd om een finaal bod uit te brengen.....

Nou ik dacht dat we dit soort constructies wel voorbij waren in de "nieuwe" markt.
Ik heb gewoon mijn hoogste bod uitgebracht. 3% boven de vraagprijs. Anders blijf ik lekker doorzoeken!
Met principes koop je geen huizen, wel met geld. :+

• kx22
Aomi schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Met principes koop je geen huizen, wel met geld. :+
Maar dankzij deze principes doe ik geen dingen waar ik spijt van krijg. Als ik nu 5-10k meer bied maar me niet lekker bij voel, dan zal ik er ook niet gelukkig mee zijn.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:08
Ok. Volgende. Meh huis, fantastische tuin, wordt ook zo aangeprezen op Funda (de tuin dan). Afspraak gemaakt. Lees ik in de vragenlijst: deel tuin is van de gemeente, hier zijn afspraken over gemaakt. Verder leert een snelle analyse dat de berging in de tuin een halve meter over de erfgrens ligt. Dus: makelaar mailen met de vraag wat voor afspraken, welk deel van de tuin en hoe zit het met de berging. Antwoord: berging staat goed (nee), tuin en afspraken vertel ik bij de bezichtiging wel.

Ik haat dit. Tuin is HET sellingpoint, maar geen idee wat je nu krijgt. Als er geen harde afspraken op papier staan hebben we gewoon geen interesse. Makelaars doen echt nog steeds 0 moeite.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11
supersoco80 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:18:
Ok. Volgende. Meh huis, fantastische tuin, wordt ook zo aangeprezen op Funda (de tuin dan). Afspraak gemaakt. Lees ik in de vragenlijst: deel tuin is van de gemeente, hier zijn afspraken over gemaakt. Verder leert een snelle analyse dat de berging in de tuin een halve meter over de erfgrens ligt. Dus: makelaar mailen met de vraag wat voor afspraken, welk deel van de tuin en hoe zit het met de berging. Antwoord: berging staat goed (nee), tuin en afspraken vertel ik bij de bezichtiging wel.

Ik haat dit. Tuin is HET sellingpoint, maar geen idee wat je nu krijgt. Als er geen harde afspraken op papier staan hebben we gewoon geen interesse. Makelaars doen echt nog steeds 0 moeite.
Het is natuurlijk geen kattenpis wat je moet betalen voor een woning, de makelaars horen zich hierna te gedragen. Ik heb ook niet zomaar 500k+ over op mijn rekening (en wat ik aan een huis zou willen besteden :+ )

• Flix20

Jammere is, is dat 75% (gevoel, geen hard bewijs voor) echt geen idee heeft wat er allemaal bij komt kijken en hier dus geen vragen over zal stellen.

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:06

Heb dit ook gehad inderdaad (wel toen de markt nog drukker dan druk was), maar daar zei de makelaar zelfs tijdens de bezichtiging: "Ze hebben inderdaad een stukje van de gemeente gehuurd, maar de precieze voorwaarden wisten ze niet meer en konden ze niet meer vinden.". Ok. Dus ik moet een bod doen met een overeenkomst, waarvan ik niet eens weet of die in stand blijft als ik het huis van jou koop? Tegen welke huur? Indexatie? Helemaal niks? 8)7

En dan was het het stukje waarmee je via de achtertuin het park in kon lopen achter het huis, wat ook echt als een heel belangrijk verkooppunt stond, maar als de gemeente daarna dus ineens kan besluiten dat dat stuk toch weer sloot moet worden (zoals achter de rest van het perceel) ;w. Nou ja, onbegrijpelijk.

• kx22
Verkoopmakelaar:

Nou principes of niet. Iemand heeft besloten om even 30k over mijn bod heen te leggen. Dat gaat mij sowieso niet lukken. Dus had allemaal toch niet uitgemaakt.

• UTMachine
paulds schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Heb dit ook gehad inderdaad (wel toen de markt nog drukker dan druk was), maar daar zei de makelaar zelfs tijdens de bezichtiging: "Ze hebben inderdaad een stukje van de gemeente gehuurd, maar de precieze voorwaarden wisten ze niet meer en konden ze niet meer vinden.". Ok. Dus ik moet een bod doen met een overeenkomst, waarvan ik niet eens weet of die in stand blijft als ik het huis van jou koop? Tegen welke huur? Indexatie? Helemaal niks? 8)7

En dan was het het stukje waarmee je via de achtertuin het park in kon lopen achter het huis, wat ook echt als een heel belangrijk verkooppunt stond, maar als de gemeente daarna dus ineens kan besluiten dat dat stuk toch weer sloot moet worden (zoals achter de rest van het perceel) ;w. Nou ja, onbegrijpelijk.
Dat zou voor mij ook een nogo zijn, want als ze niets kunnen vinden, bestaat het dus gewoon niet (als ik het simpel bekijk).

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:39
UTMachine schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Dat zou voor mij ook een nogo zijn, want als ze niets kunnen vinden, bestaat het dus gewoon niet (als ik het simpel bekijk).
En de makelaar zal zich ook niet branden aan vage afspraken opschrijven in de mail. Vandaar dat ie denk ik ook zegt: kom maar langs.
Kan ie mooi verhaal afsteken, je hoeft je helemaaaaaaal geen zorgen te maken etc. Tot de gemeente ineens anders beslist en je hebt geen poot om op te staan.

• UTMachine
THM0 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:04:
[...]

En de makelaar zal zich ook niet branden aan vage afspraken opschrijven in de mail. Vandaar dat ie denk ik ook zegt: kom maar langs.
Kan ie mooi verhaal afsteken, je hoeft je helemaaaaaaal geen zorgen te maken etc. Tot de gemeente ineens anders beslist en je hebt geen poot om op te staan.
Dat is wel jammer in deze wereld, dat je niet alle informatie krijgt om tot een goede beslissing te komen. Zeker tot recent, de makelaars een supermakkelijke verkoop konden scoren (aka: er trapt heus wel iemand in - dus bonus is binnen).

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Verkoopmakelaar:

Er is geen nieuwe markt hoor. Voordat je flink kan gaan onderbieden omdat er zat te koop is of 6+ maanden, zijn we nog wel even onderweg.

Overigens zie ik hier in Utrecht allemaal huizen ‘nieuw’ te koop. Veel met lagere vr pr waarvan sommigen al een 2e daling, wat wel opvalt is dat ze wel heel hoog het huis in de markt hadden gezet.

Anderen die in 2019 en in 2020 hebben geprobeerd te verkopen voor 560 en het nu voor 725 te koop zetten :+)

Joh, gewoon proberen haha.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020

Heeft niet met moeite te maken, die gasten proberen iets te verkopen dat niet van hen is. Ik zou hiervoor oppassen. Geen lulkoek maar papieren, anders niet doen.

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Paralize_nl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Er is geen nieuwe markt hoor. Voordat je flink kan gaan onderbieden omdat er zat te koop is of 6+ maanden, zijn we nog wel even onderweg.

Overigens zie ik hier in Utrecht allemaal huizen ‘nieuw’ te koop. Veel met lagere vr pr waarvan sommigen al een 2e daling, wat wel opvalt is dat ze wel heel hoog het huis in de markt hadden gezet.

Anderen die in 2019 en in 2020 hebben geprobeerd te verkopen voor 560 en het nu voor 725 te koop zetten :+)

Joh, gewoon proberen haha.
You weren't kidding: 31 huizen in Utrecht bijgekomen, waarvan 10 (!) al kortgeleden op Funda stonden. Sommige huizen voor dezelfde prijs, maar met name met een verlaagde vraagprijs. Twee zelfs voor de tweede keer in prijs verlaagd.

Huizen met een verlaagde vraagprijs werden met gemiddeld 20k verlaagd.

[ Voor 5% gewijzigd door Deewop op 15-06-2022 07:57 ]

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:27
Vandaag een bod gedaan op een huis via mijn aankoopmakelaar met voorbehoud van financiering. Mijn bod was hoger dan een andere geïnteresseerde maar helaas is het toch aan deze partij gegund, omdat ze dus zonder voorbehoud van financiering een iets lager bod gedaan hebben.

• Compuchip87
qwasd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:33:
Vandaag een bod gedaan op een huis via mijn aankoopmakelaar met voorbehoud van financiering. Mijn bod was hoger dan een andere geïnteresseerde maar helaas is het toch aan deze partij gegund, omdat ze dus zonder voorbehoud van financiering een iets lager bod gedaan hebben.
Awwh dat is balen. Maar wel verstandig dat je het voorbehoud opneemt.

Toch nog even meedenken: hoe zeker ben je ervan dat je de financiering rondkrijgt? Want als het een soort formaliteit is zou je aankoopmakelaar dat misschien nog eens met de verkoopmakelaar kunnen overleggen. "We hebben wel een voorbehoud maar ik ken de situatie van qwasd en ik denk dat het wel goed komt... waarom laat jouw klant x k (bv. Een nieuwe auto aan harde euros) liggen?" Dat is toch (mede) waarom je hem betaalt?

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:02
Compuchip87 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Awwh dat is balen. Maar wel verstandig dat je het voorbehoud opneemt.
In hoeverre is het "verstandig" als je 100% zeker weet dat je de hypotheek rond krijgt.

Wij zijn bezig met een huis, en gaan zonder voorbehoud bieden. We kunnen met ons inkomen de hypotheek x2 krijgen, dus ik gebruik die zekerheid graag om een voetje voor te hebben bij de verkopers.

Iets anders: Ik baal als een stekker van de stijgende hypotheekrente. Het huis waar wij op willen bieden heeft komende week maandag een 2e bezichtigingsronde (als in: alle geinteresseerden hebben de kans een 2e bezichtiging te doen). Ik verwacht dat daarna een biedingronde komt met deadline.
Al met al ben je zo 2 weken verder, en als de hypotheek in die 2 weken 0,3% gestegen is, dan kost me dat gewoon 30k over de hele 30 jaar.
Ik heb wel zitten twijfelen nu te bellen en dus een bod van 20k hoger op tafel te gooien dan ik waarschijnlijk van plan ga zijn, maar ik ben bang dat de doorlooptijd dan alsnog net wat te lang gaat zijn waardoor ik EN 0,2% meer hypotheek betaal, en 20k meer betaald heb dan ik van plan was.
Kortom: Ik voel me gefrustreerd, en ben tot de conclusie dat gewoon maar afwachten en zien hoe duur het wordt het verstandigste is :X

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:08
Hier hadden we in overleg met de bank ook zonder voorbehoud van financiering geboden en misschien wel mede daardoor het huis aangezien alle biedingen dicht op elkaar zaten.
Verder vertelde de bank ons dat financieringen geen gegronde rede zouden zijn om hierop de koop te annuleren aangezien we het met onze lonen prima zouden kunnen betalen, dus dan zouden we er sowieso al geen gebruik van kunnen maken.

Vanaf vandaag staat ons eigen huis te koop dus ben benieuwd in hoeverre de markt veranderd is.
Als we de vraagprijs krijgen dan ben ik al heel tevreden, is het minder dan gaat dat van het bouwdepot af en dan komt de keuken wel een andere keer.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• sbmuc
ConQuestador schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
[...]

In hoeverre is het "verstandig" als je 100% zeker weet dat je de hypotheek rond krijgt.

Wij zijn bezig met een huis, en gaan zonder voorbehoud bieden. We kunnen met ons inkomen de hypotheek x2 krijgen, dus ik gebruik die zekerheid graag om een voetje voor te hebben bij de verkopers.

Iets anders: Ik baal als een stekker van de stijgende hypotheekrente. Het huis waar wij op willen bieden heeft komende week maandag een 2e bezichtigingsronde (als in: alle geinteresseerden hebben de kans een 2e bezichtiging te doen). Ik verwacht dat daarna een biedingronde komt met deadline.
Al met al ben je zo 2 weken verder, en als de hypotheek in die 2 weken 0,3% gestegen is, dan kost me dat gewoon 30k over de hele 30 jaar.
Ik heb wel zitten twijfelen nu te bellen en dus een bod van 20k hoger op tafel te gooien dan ik waarschijnlijk van plan ga zijn, maar ik ben bang dat de doorlooptijd dan alsnog net wat te lang gaat zijn waardoor ik EN 0,2% meer hypotheek betaal, en 20k meer betaald heb dan ik van plan was.
Kortom: Ik voel me gefrustreerd, en ben tot de conclusie dat gewoon maar afwachten en zien hoe duur het wordt het verstandigste is :X
Maar je had (en kan nog steeds) toch gewoon een hypotheekofferte aanvragen? Dan staat je rente iig vast voorlopig.. De rente blijft voorlopig omhoog gaan, het zal mij niets verbazen als we eind dit jaar op 5-6%+ zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door sbmuc op 15-06-2022 09:11 ]

• ConQuestador
sbmuc schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Maar je had (en kan nog steeds) toch gewoon een hypotheekofferte aanvragen? Dan staat je rente iig vast voorlopig.. De rente blijft voorlopig omhoog gaan, het zal mij niets verbazen als we eind dit jaar op 5-6%+ zitten.
Kan je nu al een hypotheek aanvragen voor een huis waar je volgende week woensdag pas op gaat bieden?? Accepteren banken dat? Want dan zou men toch eindeloos offertes blijven aanvragen bij een stijgende markt?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• sbmuc
ConQuestador schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Kan je nu al een hypotheek aanvragen voor een huis waar je volgende week woensdag pas op gaat bieden?? Accepteren banken dat? Want dan zou men toch eindeloos offertes blijven aanvragen bij een stijgende markt?
Hij is natuurlijk beperkt geldig ;) En als je een langere geldigheid wil dan betaal je daar voor. Maar ja, je kan nu een offerte aanvragen waar je volgende week op gaat bieden. Volgens mij standaard 2 weken geldig oid.

https://www.eigenhuis.nl/...advies/hypotheekofferte#/

• Toke_gt
ConQuestador schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Sommig banken en hypotheekverstrekkers kunnen je een officiële hypotheekverklaring geven met een rente-aanbod dat drie weken geldig is. Precies bedoeld voor de situatie die je beschrijft: met meer zekerheid een bod op tafel leggen, zonder zorgen over een stijgende rente.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sbmuc schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Hij is natuurlijk beperkt geldig ;) En als je een langere geldigheid wil dan betaal je daar voor. Maar ja, je kan nu een offerte aanvragen waar je volgende week op gaat bieden. Volgens mij standaard 2 weken geldig oid.

https://www.eigenhuis.nl/...advies/hypotheekofferte#/
"Standaard" zul je toch echt een koopovereenkomst moeten overleggen bij de aanvraag van een hypotheekofferte ;) Er zijn zoals @Toke_gt zegt inmiddels partijen die hier op inspringen door bepaalde producten aan te bieden, maar da's niet hetzelfde als een hypotheekofferte.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• F4c2Q
naitsoezn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:27:
[...]

"Standaard" zul je toch echt een koopovereenkomst moeten overleggen bij de aanvraag van een hypotheekofferte ;) Er zijn zoals @Toke_gt zegt inmiddels partijen die hier op inspringen door bepaalde producten aan te bieden, maar da's niet hetzelfde als een hypotheekofferte.
Niet bij de aanvraag. Eerst dien je een aanvraag in daarna vraagt de hypotheekverstrekker om documentatie. Loonstrook, werkgeversverklaring, koopovereenkomst etc.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
F4c2Q schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Niet bij de aanvraag. Eerst dien je een aanvraag in daarna vraagt de hypotheekverstrekker om documentatie. Loonstrook, werkgeversverklaring, koopovereenkomst etc.
Volgens mij krijg je bij alleen de aanvraag geen renteaanbod.

• F4c2Q
jannus66 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Ik zit nu in het traject van hypotheekaanvraag. Bewust vroeg de aanvraag gedaan om rente vast te zetten.

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
jannus66 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Ik kreeg een rentevastzetting. Waarbij ik binnen 10 werkdagen de documenten moest aanleveren en anders verviel de rentevastzetting.

Het aanleveren was voldoende.. er zijn naderhand nog 2 documenten afgekeurd op kleinigheidjes maar dit had geen effect meer op het verloop van de rentevastzetting.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:27
ConQuestador schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
[...]

Ik zou het makkelijk kunnen lenen alleen hoe zit het dan met het verschil taxatiewaarde? En ik heb niet even 10% van de waarde liggen als het toch niet lukt. Mijn huis verwacht ik te verkopen voor 240k waar nog een resthypotheek op zit van 112k. Het nieuwe huis heb ik een bod gedaan van 290k. Volgens mijn hypotheekadviseur kan ik gaan tot een koop van 320k.

[ Voor 4% gewijzigd door qwasd op 15-06-2022 12:14 ]

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
qwasd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Ik zou het makkelijk kunnen lenen alleen hoe zit het dan met het verschil taxatiewaarde? En ik heb niet even 10% van de waarde liggen als het toch niet lukt. Mijn huis verwacht ik te verkopen voor 240k waar nog een resthypotheek op zit van 112k. Het nieuwe huis heb ik een bod gedaan van 290k. Volgens mijn hypotheekadviseur kan ik gaan tot een koop van 320k.
Je hebt toch geld uit de overwaarde die dan loskomt? Dat kan je met een overbruggingshypotheek voor laten schieten.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:48

lasharor

7 december 2004

supersoco80 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:31:
Nieuwe advertentie erbij op Funda,vannacht geplaatst, direct bij opening van het kantoor gebeld: Bezichtigingen vol. Overigens hebben ze in de advertentie (en vraagprijs...) de 40m2 kelder zonder ramen vrolijk meegerekend als woonoppervlak en veel te positieve (weer) tuinfoto's geplaatst (opgerekt). Ik denk dat er heel veel mensen binnen 1 minuut van de bezichtigingen al afhaken, maar goed. Eens kijken hoe lang het op Funda staat.

Kwartier erna wordt ik door een andere makelaar gebeld: Huis staat sinds begin april op Funda, 0 bezichtigingen. ik kon dag en tijd kiezen. Het afwerkniveau van dat huis is dan wel weer slecht en dat is misschien niet voldoende terug te zien in de vraagprijs, maar de ligging is weer erg goed.

Oftewel: Het wisselt echt heel sterk per huis.
Snap het ook niet zo goed; vandaag meerdere makelaars gebeld maar huizen die er 1 a 2 dagen opstaan hebben al geen ruimte meer om te bezichtigen en/of zijn al onder optie/bod etc.

Heb sterk het gevoel dat ik al te laat ben op het moment dat het huis op funda staat.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:56

M-ThijZ

Riding on Rails

Hoe kijken jullie aan tegen het wonen langs een hoogspanningskabel (met kinderen)? Ik heb een woning gezien die op zich potentie heeft, echter op 50m afstand van een 380kV-lijn ligt.

De indicatieve magneetveldzone is 95 meter…

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:02
M-ThijZ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:46:
Hoe kijken jullie aan tegen het wonen langs een hoogspanningskabel (met kinderen)? Ik heb een woning gezien die op zich potentie heeft, echter op 50m afstand van een 380kV-lijn ligt.

Randstad?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06

Rmg

lasharor schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Heb sterk het gevoel dat ik al te laat ben op het moment dat het huis op funda staat.
Ja dit is wel de norm inderdaad. Vaak komen huizen eerder op makelaars eigen platformen zoals move. Waar je via een aankoopmakelaar weer een account kan krijgen.

Als je er over twijfelt zou ik het niet doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Rmg op 15-06-2022 13:51 ]

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27

Is voor mij persoonlijk een absolute no-go geweest vanwege gezondheidsrisico's. De bewijzen zijn niet heel hard, maarja, dien maar eens een onderzoeksvoorstel in om het bewust te onderzoeken/ bewijzen.. ;) Nog los van complexiteit door de lange incubatietijd.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04

Dat is precies op het randje. Je mag geen woningen hebben op minder dan de helft van de magneetveldzone.

Mijn grootouders hebben ook op vergelijkbare afstand gewoond. En die hadden een hele goede reden. Je weet zeker dat er in de 100m voor je huis niets gebouwd wordt.
Toen ze er gingen wonen was er aan de voorkant enkel weiland. Maar intussen staat er een hele woonwijk. Maar hun hadden een grasveld van 100m breed voor de deur.

TheS4ndm4n#1919

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nog los van de magnetische stralen vind ik het gezoem van die draden irritanter..

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Dikke no go. Als het een beetje vochtig in de lucht is maakt het echt een takkengeluid.

I have stability. The ability to stab.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

@M-ThijZ bijkomend iets is dat de voltages en/of capaciteit op die lijnen momenteel worden opgehoogd zodat er meer energie over getransporteerd kan worden. Dus wat nu op de grens zit, kan over vijf of tien jaar eroverheen zijn. Al zegt Tennet dat het wel meevalt. Zie ook https://bbb380kv.nl/
Daarnaast doet het de courantheid van de woning geen goed wanneer je het weer wilt verkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 15-06-2022 14:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:56

M-ThijZ

Riding on Rails

Dank voor jullie reacties. Heb er zelf ook niet zo'n goed gevoel bij. Jammer, want het huis lijkt verder goed bij onze wensen te passen.

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-11 11:18
Nu de markt over z'n piek heen is (althans schijn wekt) ben ik voorzichtig begonnen met het zoeken van een gepaste woning. Nu wil ik iets van 80 vierkante meter met een tuintje in Delft en omgeving scoren.

Maar dan zie ik dit voorbij komen: https://www.funda.nl/koop...ent-42744193-veenkade-45/ Weet niet welke makelaar dit heeft wijs gemaakt, maar als deze woning voor die prijs weggaat ga ik weer in mijn hol kruipen voor de komende maanden.

• ConQuestador
Error404! schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:45:
Maar dan zie ik dit voorbij komen: https://www.funda.nl/koop...ent-42744193-veenkade-45/ Weet niet welke makelaar dit heeft wijs gemaakt, maar als deze woning voor die prijs weggaat ga ik weer in mijn hol kruipen voor de komende maanden.
4 april stond ie er op voor 485.. Hij heeft dus al moeten zakken, dus "men" zal het toch wel te duur vinden.
Ik vrees dat dit gewoon een flipper is die nog even maximaal wil scoren. Want het staat totaal niet in verhouding tot de WOZ of wat dan ook.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

Nu de markt over z'n piek heen is (althans schijn wekt) ben ik voorzichtig begonnen met het zoeken van een gepaste woning. Nu wil ik iets van 80 vierkante meter met een tuintje in Delft en omgeving scoren.

Ik ken de markt in Voorburg niet, maar het lijkt wel netjes gedaan zo op de foto's. Op één dingetje na, als je kookt moet je langs de drie slaapkamer(tje)s en zelf kook ik soms vrij kruidig, lijkt me niet fijn. Bijzondere indeling.
Maar randstad met een tuin ga je denk ik ook niet voor 4000/m2 (waar de tuin dan niet inzit dus dat maakt vergelijken lastiger) vinden.
En we zitten op de piek van de golf misschien, niet al in een dal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Error404!
franssie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:00:
[...]

Ik ken de markt in Voorburg niet, maar het lijkt wel netjes gedaan zo op de foto's. Op één dingetje na, als je kookt moet je langs de drie slaapkamer(tje)s en zelf kook ik soms vrij kruidig, lijkt me niet fijn. Bijzondere indeling.
Maar randstad met een tuin ga je denk ik ook niet voor 4000/m2 (waar de tuin dan niet inzit dus dat maakt vergelijken lastiger) vinden.
En we zitten op de piek van de golf misschien, niet al in een dal.
Huis is zeker netjes afgewerkt, duidelijk een investeerder die de middelen hiervoor heeft. Deze woning is naar mijn inziens minimaal 50.000 te hoog als je kijkt naar de omgeving.

Ik heb in februari 2021 voor het laatst een bod gedaan op een soortgelijke woning in dezelfde buurt paar straten verder (94m2) en dat was toen geaccepteerd voor 275.000. Helaas dacht ik toen dat ik teveel zou betalen en gecanceld 8)7 |:(

• Flix20
Gezien het bouwjaar zal het ook wel een lekker gehorig hok zijn zo met bovenburen.

• sbmuc

Als de markt gaat afkoelen zal de markt het pas "weten" wanneer de officiële cijfers uit zijn en iedereen het echt weet. Als we "pech" hebben kan dat zo nog 2-3 kwartalen duren. Huizenmarkt verschuift langzaam.

Tot nu toe is het gewoon van "mijn buurman heeft zijn huis verkocht voor 450k dus dan ga ik dat ook doen(proberen) en liever nog meer. En zolang de "gek" het er voor over heeft blijft dit ook wel.

Maar de markt is aan het afkoelen. Er zijn veel(wekelijks merk je het al) meer woningen beschikbaar dan voorheen, rente gaat bijna wekelijks omhoog en inflatie. Dus inderdaad het kan bijna niet anders dat de prijzen naar beneden gaan. Maar betekend dat:
- I.v.m. tekorten de prijzen alsnog naar boven gaan?(lijkt mij extreem onwaarschijnlijk..)
- Er niet meer extreem wordt overboden en er gewoon vraagprijzen worden betaald?
- Of dat het met 20-30% omlaag gaat?

Het laatste lijkt mij de meest waarschijnlijke scenario. Er is te lang gratis geld geweest, en die kraan gaat (te)langzaam dicht.

En vraagprijs is vraagprijs he, niet geschoten is altijd mis.

Zoals eerder ook vermeld zijn wij bezig met een koopwoning. De verkopers hebben nu officieel aangegeven prima 150k onder de vraagprijs willen te zitten echter wij hebben 200k onder vraagprijs geboden. Huis zit rond(iets boven) een miljoen... Huis staat inmiddels 6 weken te koop.

Overigens heb ik wel ook aangegeven bij onze aankoopmakelaar dat ons bod nog maar kort zal staan gezien stijgende hypotheek rente....

• Error404!
sbmuc schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:06:
[...]

Zoals eerder ook vermeld zijn wij bezig met een koopwoning. De verkopers hebben nu officieel aangegeven prima 150k onder de vraagprijs willen te zitten echter wij hebben 200k onder vraagprijs geboden. Huis zit rond(iets boven) een miljoen... Huis staat inmiddels 6 weken te koop.

Overigens heb ik wel ook aangegeven bij onze aankoopmakelaar dat ons bod nog maar kort zal staan gezien stijgende hypotheek rente....
Hoop voor jullie dat het lukt, ik zit zelf in een lager segment. Mijn vriendin en ik kunnen wel een prima hypotheek krijgen (rond de 500k), maar gaan graag voor een woning tussen de 350 en 400. Vooralsnog durf ik niet naar een woning van 450 te kijken en vervolgens 400 te bieden.

Heb het gevoel dat ze me dan direct blokkeren op move :P
Pagina: 1 ... 261 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7