Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 240 ... 367 Laatste
Acties:

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:18:
@leeuwtje1 Een financieel advisieur zal (bijna) altijd adviseren om te bieden met voorbehoud.
Het hangt helemaal van je situatie af. Even vanuit risico management gedachten.

Bepaal eerst de likelihood dat je een afwijzing krijgt:

[...]

Door vooraf veel uit te zoeken kun je je (residual) risk bepalen en een aantal risicos zo goed als wegstrepen.
Als je bv 200.000 eigen geld hebt, dan is een taxatie gat zo goed als geen risico meer.

Dan de impact, die is max 10% van de som. Laten we zeggen een 30-50K.
Dus heb je een high of low risk op kosten van 30-50K

Dan de risk reward :P
Afhankelijk van het huis en de verkoper, kan het betekenen dat een lager bod zonder financieel voorbehoud eerder zal worden geaccepteerd dan een hoger bod met financieel voorbehoud. Niet per definitie, kan.
Het kan dus helpen om het huis (voor een lager bedrag) te krijgen.

Persoonlijk vind ik bieden zonder technische keuring spannender. Voor mijn gevoel kan ik die risicos een stuk minder vooraf wegnemen. Als een aankoopmakelaar met bouwkundige kennis mee is kan dat wel een stuk helpen.

Het draait dus allemaal om:
- Risk (likelihood x impact)
- Risk reward (wat levert het op om het risico te lopen)
- Risk appetite (hoeveel risico durf je te lopen)

Een aantal jaar geleden bestond de risk reward bijna niet want je was meestal toch de enige koper. Logisch dat mensen dan geen risico gaan lopen :) Nu snap ik het wel
Laten wij het dan eens hebben over de risk reward :9

- Ik ben van plan een bod van 651.000 uit te brengen op een woning met vraagprijs 585.000.
- Bijkomende kosten 17.000 (kk, notaris en etc.)
- Mijn eigen/huidige woning is getaxeerd op 540.000
- Huidige hypotheekschuld is 200.000

Dan nu het rekensommetje:
- 651.000 + 17.000 = 668.000 (totaal)
- 540.000 (taxatie) - 200.000 (hypotheekschuld) = 340.000 en 90% van 340.000 = 306.000
- 668.000 - 306.000 = 362.000

Op basis van enkel mijn inkomen is een hypotheek van ~380.000 mogelijk (10 jaar vast). Dit betekent dus dat er nog een ruimte is van 18.000.

Enige wat hier nog niet bekend is m.i. de taxatie van de koopwoning. Wat mogelijk effect kan hebben op de LTV c.q. maandlasten. Mis ik dan nog iets?

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:04

Hupske

AFCA

Mijn vriendin en ik zijn ongeveer 1,5 jaar bezig geweest om een huis te kunnen kopen in onze regio. (Achterhoek en specifiek in 1 plaats, want de kerktoren moet in zicht blijven)

Meermaals een bod op een huis gedaan, waarbij we met regelmaat 20-25k overboden. Telkens was er een gek die 40k + overbood op een huis.
De moed hadden we al een klein beetje opgegeven en al bedacht om dat nog maar een tijd in het huurhuis te blijven zitten, aangezien die al van top tot teen was opgeknapt door de verhuurder en we dus er wel goed in zitten.

Tot we 2 weken geleden een bericht kregen via via, dat mensen het ouderlijk huis wilden verkopen zonder een makelaar.
Een week later mochten we het huis gaan bezichtigen en de dag erna hebben we telefonisch een bod gedaan. Ons bod werd direct geaccepteerd.

Vraagprijs: 250.000, want daarop was hij getaxeerd door een makelaar (volgens hun)
bod: 250.000 onder voorbehoud van financiering en onder voorbehoud van taxatie.

Vooral voor de taxatie gekozen omdat we er ongeveer 50k aan willen verspijkeren om het huis naar onze smaak in te richten. Valt de taxatie lager uit, moet je het uit eigen zak bij betalen wat voor een gat in de begroting zorgt en we eventueel ons bod eventueel kunnen verlagen.

Voorbehoud van financiering maken wij ons niet druk om, mogen tenslotte tot 360.000 een huis kopen :)

Inmiddels zijn we druk bezig om alles rond te krijgen. Taxatie is vandaag geweest, maar daar hebben we nog geen bericht over ontvangen.
De verkopers alvast gevraagd om een koopovereenkomst op te stellen.
Hypotheek en dergelijke laten we door een verzekeraar regelen en die heeft ons gisteren al inzicht gegeven in onze maandelijkse lasten (870,- bruto, 1,45% rente). Echter kunnen ze de echte aanvraag pas doorzetten als er een koopovereenkomst is.
Datum van overdracht moet nog bepaald worden, maar zal rond 1 mei uitkomen.
Notaris zijn we persoonlijk al wel uit, alleen komt die pas iets later in het stappenplan naar voren.

Moet zeggen dat er toch wel een hoop opeens op je af komt bij zoiets. Ons eerste huis en tevens geen hulp van een makelaar erbij maakt het wel dat ik persoonlijk beetje zoekende ben hoe het nu allemaal zit :9 Al helpt de verzekeraar wel goed mee in begeleiden van het proces en heeft mijn vriendin gelukkig iets meer het overzicht dan ik.

In ieder geval zijn we erg blij met dat we een huis 'hebben' gevonden, zeker gezien het bedrag wat we er uiteindelijk voor betalen.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Gefeliciteerd @Hupske, wat fijn dat het is gelukt! Inderdaad is het veel de eerste keer een huis kopen, maar zo te lezen hebben jullie de grote stappen al gezet.

Taxatierapport kan zo twee weken duren tot je het in handen hebt, vaak willen ze wel al mondeling doorgeven op welk bedrag ze uit gaan komen zodat je dat alvast aan de hypotheekadviseur kan laten weten.

Misschien willen jullie nog een bouwkundige keuring laten doen? Ook als je het niet als voorbehoud had, kan het fijn zijn een professionele blik te hebben op de staat van het huis en te verwachten kosten. Bij zo'n keuring kun je als koper gewoon erbij zijn, dus dan weet je meteen hoe en wat.

Het is even een drukke tijd, maar een mooie wervelwind om in te zitten!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

beyazz06 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:01:
[...]

- Ik ben van plan een bod van 651.000 uit te brengen op een woning met vraagprijs 585.000.

- 540.000 (taxatie) - 200.000 (hypotheekschuld) = 340.000 en 90% van 340.000 = 306.000

Op basis van enkel mijn inkomen is een hypotheek van ~380.000 mogelijk (10 jaar vast). Dit betekent dus dat er nog een ruimte is van 18.000.

Enige wat hier nog niet bekend is m.i. de taxatie van de koopwoning. Wat mogelijk effect kan hebben op de LTV c.q. maandlasten. Mis ik dan nog iets?
Enige dat ik mis is een stukje spaargeld, de bank zal dat eisen om de dubbele hypotheek te betalen.
En voor jezelf ook wel prettig omdat niet alle kosten uit de hypotheek lening kunnen.

Denk aan minimaal 20k.

Wat ik niet begrijp is waarom je überhaupt wil verhuizen, je huidige woning is 540k waard en de nieuwe 585k, met alle kosten en risico's erbij vraag ik me af of het allemaal wel loont.
Kan natuurlijk een goede reden voor zijn :).

Ik zou in deze tijd alleen verhuizen als je echt een stap maakt (appartement > eengezinswoning of andere locatie die beter past).
Als de markt wat rustiger is heb je veel meer keuze, qua (over)waarde maakt het ook weinig uit in jouw geval, je huidige woning laveert mee.

En de oude woning enige tijd aanhouden kan heel lucratief zijn (als je dat bedoelt met 'risk reward'), maar de markt kan ook ieder moment omslaan, ik zou zelf daar geen risico in nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2022 23:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:04

Hupske

AFCA

SL104 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:24:
Gefeliciteerd @Hupske, wat fijn dat het is gelukt! Inderdaad is het veel de eerste keer een huis kopen, maar zo te lezen hebben jullie de grote stappen al gezet.

Taxatierapport kan zo twee weken duren tot je het in handen hebt, vaak willen ze wel al mondeling doorgeven op welk bedrag ze uit gaan komen zodat je dat alvast aan de hypotheekadviseur kan laten weten.

Misschien willen jullie nog een bouwkundige keuring laten doen? Ook als je het niet als voorbehoud had, kan het fijn zijn een professionele blik te hebben op de staat van het huis en te verwachten kosten. Bij zo'n keuring kun je als koper gewoon erbij zijn, dus dan weet je meteen hoe en wat.

Het is even een drukke tijd, maar een mooie wervelwind om in te zitten!
Bedankt! :D

Van het taxatie rapport waren we inderdaad al op de hoogte dat het even ging duren. Echter net als jij al mede deelt, zal er al wel mondeling een indicatie gegeven worden, maar dat zullen we vanzelf horen.

Bouwkundige keuring hebben we ook in gedachte gehad, maar als er echt grote dingen zijn zullen we dat ook wel van de taxateur te horen krijgen (uiteraard kijkt die met een ander oog).
Huis is over het algemeen erg netjes onderhouden door de bewoners. Ketels jaarlijks controle, elektra van genoeg groepen voorzien en veel stopcontacten (bijvoorbeeld in de schuur een extra stoppenkast en groot stroom aansluiting. Tevens was de bewoner een elektricien :+ ), groten deels kozijnen al vervangen en andere kozijnen vrij recent geschilderd. Voor de rest zijn we op de hoogte gesteld van een kleine lekkage rondom een balkon.
Vanwege het goede onderhoud van de bewoners vinden we een bouwkundig keuring niet nodig. Tevens hebben we ook al 5k begroot voor onvoorziene kosten bij het verbouwen van alles. (Overigens hebben we alles ruim begroot, dus er zal nog wel iets meer overblijven).

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10 15:20
Sport_Life schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Enige dat ik mis is een stukje spaargeld, de bank zal dat eisen om de dubbele hypotheek te betalen.
En voor jezelf ook wel prettig omdat niet alle kosten uit de hypotheek lening kunnen.

Denk aan minimaal 20k.

Wat ik niet begrijp is waarom je überhaupt wil verhuizen, je huidige woning is 540k waard en de nieuwe 585k, met alle kosten en risico's erbij vraag ik me af of het allemaal wel loont.

Ik zou in deze tijd alleen verhuizen als je echt een stap maakt (appartement > eengezinswoning of andere locatie die beter past).
Als de markt wat rustiger is heb je veel meer keuze, qua (over)waarde maakt het ook weinig uit in jouw geval, je huidige woning laveert mee.

En de oude woning enige tijd aanhouden kan heel lucratief zijn (als je dat bedoelt met 'risk reward'), maar de markt kan ook ieder moment omslaan, ik zou zelf daar geen risico in nemen.
De markt kan omslaan. Dat lees ik vaker. Ben altijd benieuwd hoe men dat dan voor zich ziet. Hoe zie jij dat? Stel je hebt een rijtjes woning (in een stad buiten de Randstad) die nu 400.000 waard is. Hoe zij jij de waarde van die woning zich ontwikkelen in een 'ineens omslaande markt'?

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:42:
De markt kan omslaan. Dat lees ik vaker. Ben altijd benieuwd hoe men dat dan voor zich ziet. Hoe zie jij dat? Stel je hebt een rijtjes woning (in een stad buiten de Randstad) die nu 400.000 waard is. Hoe zij jij de waarde van die woning zich ontwikkelen in een 'ineens omslaande markt'?
Dan heb jij kennelijk de kredietcrisis niet meegemaakt...
Huizencrisis (2008-2013): Huizen worden amper verkocht, prijzen dalen met 21%
Het effect van de recessie was vrijwel meteen zichtbaar op de Nederlandse huizenmarkt. De huizenprijzen stegen al sinds 1995, maar door de kredietcrisis moesten banken nu zware eisen stellen aan kredietverlening. Tel daarbij op de onzekerheid over de toekomst van de hypotheekrenteaftrek, de hogere werkloosheid en vooral een historisch laag consumentenvertrouwen. De uitkomst van het hele verhaal was een woningmarkt die op slot ging. Huizen werden amper nog verkocht, terwijl ze steeds meer ‘onder water’ kwamen te staan. In augustus 2008 lag de gemiddelde huizenprijs nog op € 261.900. Op het dieptepunt in juni 2013 lag dat bedrag ruim 21% lager op € 206.100.
Bron: https://www.kop-munt.nl/m...ssie-na-de-kredietcrisis/

-edit-
En met deze corona-pandemie had het dus ook zomaar de andere kant op kunnen gaan, misschien weer banken die zwaardere eisen stellen aan de kredietverlening, immers in coronatijd weet je niet of je in dat "kleine bedrijfje" wel een toekomst hebt. Meer ontslagen, meer crisis, striktere regels omtrent bezichtigingen, wellicht zelfs alleen maar online-video-bezichtigingen, etc...ec.. gelukkig heeft het allemaal geen/weinig invloed gehad op de huidige woningmarkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Enforcer op 09-02-2022 07:13 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 18:25
[...]

Bekijk even wat jouw huis momenteel aan prijsstijging heeft gedaan sinds 2008.
Nou dat zou dan weg kunnen zijn.

PSN: Flix20-NL

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Bij die 400k zit ongeveer 50-100k "speculatie-geld". Mensen bieden 100k over, want met de huidige stijgingen is dat met een jaar wel weer rechtgetrokken. Zodra dat speculatieve (FOMO) eraf is, en daarmee het vertrouwen op een stijging daalt, is het denk ik heel snel afgelopen met de pret. En dan is zo'n huisje van 400k buiten de randstad het eerst de klos. Dan sta je daar met je taxatieverslag van 400k, kan ook de prullenbak in.

Maargoed het feest kan misschien nog wel 10 jaar doorgaan, of het is morgen afgelopen, niemand weet het. Maar om dan met geleend geld zulke risico's te nemen zou ik afraden.

Recent is de rente iets gestegen, als je kijkt naar de beurs heeft dat direct effect op groeiaandelen die het van de lage rente moeten hebben. De woningmarkt is ook sterk afhankelijk van de hoogte van de rente..

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2022 09:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10 15:20
Enforcer schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:05:
[...]

[...]

-edit-
En met deze corona-pandemie had het dus ook zomaar de andere kant op kunnen gaan, misschien weer banken die zwaardere eisen stellen aan de kredietverlening, immers in coronatijd weet je niet of je in dat "kleine bedrijfje" wel een toekomst hebt. Meer ontslagen, meer crisis, striktere regels omtrent bezichtigingen, wellicht zelfs alleen maar online-video-bezichtigingen, etc...ec.. gelukkig heeft het allemaal geen/weinig invloed gehad op de huidige woningmarkt.
Dat klopt, heb ik inderdaad niet bewust meegemaakt. Maar vind het nu interessant om de situatie te volgen. Heb zelf ook een huis dat binnen nu en een jaar de verkoop in gaat i.v.m. nieuwbouw, maar kan een daling van 25% t.o.v. huidige 'marktwaarde' prima dragen.

Je noemt banken die wellicht zwaardere eisen gaan/moeten stellen aan kredietverlening. Maar alle banken zelf voorspellen een stijging van ca. 10% in 2022 en een stijging van ca. 5% in 2023. Ofwel, een afvlakking. Hoe serieus moet je dat dan nemen? Ze hebben zelf ook een groot belang in het hoog blijven van de huizenprijzen lijkt me.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
praliwi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Dat klopt, heb ik inderdaad niet bewust meegemaakt. Maar vind het nu interessant om de situatie te volgen. Heb zelf ook een huis dat binnen nu en een jaar de verkoop in gaat i.v.m. nieuwbouw, maar kan een daling van 25% t.o.v. huidige 'marktwaarde' prima dragen.

Je noemt banken die wellicht zwaardere eisen gaan/moeten stellen aan kredietverlening. Maar alle banken zelf voorspellen een stijging van ca. 10% in 2022 en een stijging van ca. 5% in 2023. Ofwel, een afvlakking. Hoe serieus moet je dat dan nemen? Ze hebben zelf ook een groot belang in het hoog blijven van de huizenprijzen lijkt me.
- Banken hebben 0.0% idee van de toekomst v/d woningmarkt. Ze zitten er constant flink naast. Wat op zichzelf al best knap is
- Bij de vorige crisis ging de daling v/d prijzen geleidelijk en duurde ongeveer 4 jaar.
- in totaal waren de prijzen ongeveer 25% gezakt, dus gemiddeld 6% per jaar
- Voor een acute prijsdaling zal er een big event nodig zijn (bank die failliet gaat, oorlog, bizarre nieuwe corona variant, etc).

Meest waarschijnlijke (IMO) is een afname v/d stijging v/d prijzen en dan langzame daling / gelijke prijzen.

Grootste vraag hierin is wanneer de ECB de rente echt gaat verhogen.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:51
Je zag in de vorige daling eerst een oplopende verkooptermijn. Verkopers willen dan nog niet zakken met de prijzen, dus staan woningen langer te koop. Als je snel wilt verkopen, moet je dan gaan zakken met de prijs. Dat zet dan langzaamaan de toon.

Dus het is eerst wachten op oplopende doorlooptijden.

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:27
millerman_sf schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:30:
Je zag in de vorige daling eerst een oplopende verkooptermijn. Verkopers willen dan nog niet zakken met de prijzen, dus staan woningen langer te koop. Als je snel wilt verkopen, moet je dan gaan zakken met de prijs. Dat zet dan langzaamaan de toon.

Dus het is eerst wachten op oplopende doorlooptijden.
Precies dit, dat je een 25% daling van de prijs kunt dragen. Wil nog steeds niet zeggen dat je het huis uberhaupt verkocht krijgt. In het ergste geval staat het 2-3 jaar te koop zonder bezichtigingen.

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Eerder werd hier (danwel in een andere topic) genoemd om een technische keuring binnen de 3 dagen bedenktermijn te laten plaatsvinden en dus zonder dit als ontbindende voorwaarde te laten opnemen bij je bod.

Hoe moet ik dit voor me zien? Een technische keuring heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik neem aan dat er dan alsnog toestemming moet zijn van de bewoners om deze keuring te laten plaatsvinden, immers, iemand zal de beste man moeten binnen laten, toch?

Iemand hier ervaring mee?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gautama schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:18:
Hoe moet ik dit voor me zien? Een technische keuring heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik neem aan dat er dan alsnog toestemming moet zijn van de bewoners om deze keuring te laten plaatsvinden, immers, iemand zal de beste man moeten binnen laten, toch?

Gewoon even afstemmen met de verkoopmakelaar. Bouwtechnische keuring is vrij gebruikelijk.

Toen ik 3 jaar geleden een woning kocht, wilde ik het als ontbindende voorwaarde opnemen. Telefoontje van verkoopmakelaar dat dat redelijk ongebruikelijk was. Mijn argument: ik kon niemand voor het verlopen van de bedenktijd vinden (het tekenmoment stond vast). Verkoopmakelaar heeft toen haar netwerk ingezet en toch iemand voor mij kunnen vinden. Ik had mijn bouwtechnische keuring en verkoopmakelaar kon de ontbindende voorwaarde laten vallen. Iedereen blij.

[ Voor 32% gewijzigd door Skyaero op 09-02-2022 11:24 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:50
beyazz06 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Volgens mij maak je een rekenfout bij de maximale hoogte van het overbruggingskrediet. Normaliter neem je 90% van de taxatiewaarde van je huidige woning, en vervolgens trek je daar de resthypotheek vanaf. Het restant is je maximale overbrugging.

In jouw geval dus (90%*540.000) - 200.000 = 286.000,-- Dat scheelt dus 20k met jouw berekening.

Ik weet niet of je huis al getaxeerd is, maar je moet die waarde echt aantonen. Dat kan vaak met een 'simpele' desktoptaxatie maar wel de vraag of ie de echte marktwaarde goed inschat. Dat kun je op de site prima vaststellen door het formulier in te vullen zoals eerder besproken in dit topic.

• Flix20
Eerder werd hier (danwel in een andere topic) genoemd om een technische keuring binnen de 3 dagen bedenktermijn te laten plaatsvinden en dus zonder dit als ontbindende voorwaarde te laten opnemen bij je bod.

Je zal dit dan inderdaad met de verkoper moeten kortsluiten. Of diegene er mee akkoord gaat om het niet in de voorwaarde mee te laten nemen, maar wel laat uitvoeren in het wettelijke bedenktijd.

Vervolgens moet je een inspecteur vinden die de keuring op die datum kan uitvoeren én binnen 2 dagen het rapport kan opstellen.
Je kan het hiermee makkelijker voor jezelf en hem maken door het voorlopige koopcontract op een woensdag te tekenen. Dat geeft je een extra dag omdat het weekend als 1 dag telt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:52:
[...]

Bekijk even wat jouw huis momenteel aan prijsstijging heeft gedaan sinds 2008.
Nou dat zou dan weg kunnen zijn.
Met 2% “gezonde” inflatie per jaar kom je uit op 28% als gezond. Dus die moet je er wel even afhalen.

• beyazz06
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Denk aan minimaal 20k.

Je hebt hier een punt, voor ons is het iedere keer ook afwegen. Wat zijn de + wat zijn de - punten, wegen de + op de - etc. Het bekende verhaal.

Wanneer wij kijken naar de twee woningen:
- mijn eigen woning: 113 m2 op 103 m2 grond, tuin op NO
- woning op het oog: 142 m2 op 170 m2 grond, tuin op ZO

Wij zijn dan ook van mening dat een 'stap' vooruit is; je krijgt immers 30m2 aan woonruimte erbij en 67m2 aan grond en de tuin heeft ook een betere ligging.

Wat betreft het wachten; voor ons als doorstromer maakt het volgens mij niet heel veel uit. Immers de waarde van onze eigen woning zal altijd mee-groeien/dalen. Wat een verschil kan maken is de hypotheek, die zou lager kunnen uitvallen wanneer de prijzen dalen. Je ziet echter dat de rente omhoog gaat, tijdens het tikken van deze bericht kwam er weer een mail binnen; rente gaat weer omhoog met 0,15%.
Ofwel, grote kans dat je onder de streep op hetzelfde uitkomt (nu meer hypotheek, lage rente vs lage hypotheek hogere rente).

Overigens had ik de spaargeld wel meegenomen, maar vergeten aan te geven.. Goed punt!
THM0 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Volgens mij maak je een rekenfout bij de maximale hoogte van het overbruggingskrediet. Normaliter neem je 90% van de taxatiewaarde van je huidige woning, en vervolgens trek je daar de resthypotheek vanaf. Het restant is je maximale overbrugging.

In jouw geval dus (90%*540.000) - 200.000 = 286.000,-- Dat scheelt dus 20k met jouw berekening.

Ik weet niet of je huis al getaxeerd is, maar je moet die waarde echt aantonen. Dat kan vaak met een 'simpele' desktoptaxatie maar wel de vraag of ie de echte marktwaarde goed inschat. Dat kun je op de site prima vaststellen door het formulier in te vullen zoals eerder besproken in dit topic.
Thnx! Dat wist ik niet! Dan kom ik uit op 382.000 en zou het in feite niet met 1 inkomen kunnen rondkrijgen.
Overigens is de woning reeds getaxeerd (vorige week) door een erkend taxateur met NWWI validatie.

[ Voor 18% gewijzigd door beyazz06 op 09-02-2022 11:39 ]

• SL104

Ja, dat was ik denk ik, en ik heb ook zoiets gedaan. Inderdaad moet je dit wel met de verkoper afstemmen.

Bij een 'standaard' voorbehoud bouwkundige keuring hoort een bedrag. Bijvoorbeeld dat je de koop kan ontbinden als er uit het bouwkundig rapport blijkt dat er minstens 10k aan kosten op korte termijn zullen zijn. Zo'n voorbehoud is voor een verkoper ongunstig, vooral omdat het een paar weken kan duren tot er duidelijkheid is of de koop doorgaat. In een constructie waarbij binnen de bedenktijd besloten moet worden, heeft de verkoper veel minder risico.

Wij wilden graag een bouwkundige keuring. Onze makelaar raadde toen aan bij het bod een voorwaarde op te nemen dat zelfs nog voor het tekenen van het koopcontract de keuring zou worden gedaan. Zo hadden zowel verkoper als wij snel duidelijkheid. Onze makelaar heeft iemand uit zijn netwerk ingeschakeld die snel kon komen. Als koper mag je daar ook bij zijn, dus we wisten direct wat we konden verwachten (het rapport heeft wel nog een week oid geduurd). Vooraf gaf onze makelaar ook aan dat we, tenzij er een heel kostbare verrassing uit de keuring kwam, de keuring beter niet konden gebruiken om opnieuw te onderhandelen in deze markt. Dus na de keuring beslissen: ofwel doorgaan met het geaccepteerde bod, of de koop niet door laten gaan.

Dus in zo'n constructie doe je je bod met voorwaarde dat verkoper meewerkt aan bouwkundige keuring binnen bedenktijd (of zelfs nog voor tekenen contract). Je makelaar of hypotheekadviseur kan vast helpen met iemand uit hun netwerk, of wellicht kun je zelf een keurder vinden die spoedklussen accepteert. Indien de verkoper akkoord gaat, ga je mee naar de keuring en besluit je dan of je doorgaat met de aankoop.

• Gautama
@SL104 Bedankt voor de verduidelijking. Geeft stof tot nadenken voor de woning die wij a.s. zaterdag gaan bezichtigen.

Op wat voor een manier breng je dan eigenlijk het bod uit? Ook al heeft de makelaar mondeling toegezegd dat technische keuring binnen bedenktermijn mogelijk is, neem ik aan dat je dit ook als zodanig opneemt in de voorwaarde van het bod, toch?

Daarnaast vraag ik me af, in hoeverre is het belangrijk dat binnen die paar dagen ook het rapport aanwezig is? De keurder zal ter plekke waarschijnlijk al aan mij kunnen vertellen wat de eventuele kosten ongeveer kunnen zijn, toch? Dan weet ik waar ik op moet letten bij het eventueel vinden van een keurder die spoedklussen accepteert.
Flix20 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Je kan het hiermee makkelijker voor jezelf en hem maken door het voorlopige koopcontract op een woensdag te tekenen. Dat geeft je een extra dag omdat het weekend als 1 dag telt.
Bedenktermijn begint toch te tellen vanaf de eerstvolgende dag vanaf 00:00 uur, nadat je de koopovereenkomst hebt ontvangen? Dus ongeacht wanneer ikzelf teken. De dag waarop ik de koopovereenkomst ontvang zal ik denk ik niet veel invloed op kunnen uitoefenen.

• THM0
Gautama schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:22:
@SL104 Bedankt voor de verduidelijking. Geeft stof tot nadenken voor de woning die wij a.s. zaterdag gaan bezichtigen.
Daarnaast vraag ik me af, in hoeverre is het belangrijk dat binnen die paar dagen ook het rapport aanwezig is? De keurder zal ter plekke waarschijnlijk al aan mij kunnen vertellen wat de eventuele kosten ongeveer kunnen zijn, toch? Dan weet ik waar ik op moet letten bij het eventueel vinden van een keurder die spoedklussen accepteert.
Normaal gesproken heb je dat rapport nodig om de kosten aan te te tonen op basis waarvan je gebruik maakt van de ontbindende voorwaarde. Als je binnen je bedenktijd van de koop afziet heb je strikt genomen inderdaad geen rapport nodig. Wel heb je dan kleine kans dat het rapport toch anders uitpakt dan gedacht en dan heb je juridisch geen poot meer om op te staan.

• SL104

Op wat voor een manier breng je dan eigenlijk het bod uit? Ook al heeft de makelaar mondeling toegezegd dat technische keuring binnen bedenktermijn mogelijk is, neem ik aan dat je dit ook als zodanig opneemt in de voorwaarde van het bod, toch?

Onze makelaar heeft het bod telefonisch bij de verkoopmakelaar uitgebracht, dus ik weet niet precies hoe het geformuleerd is. Maar inderdaad zou ik het dan wel opnemen als voorwaarde, iets als 'verkoper werkt mee aan bouwkundige keuring voor verstrijken bedenktijd' oid. Als je het zonder makelaar doet, zou ik het ook nog even telefonisch toelichten bij de verkoopmakelaar.

Bij ons kwam het rapport pas nadat de bedenktijd al verlopen was, persoonlijk had ik die voor mijn beslissing niet nodig. De keurder liep door het huis en wees alles aan wat hem opviel, met daarbij een schatting van de herstelkosten. Ik vond het zelfs informatiever om daarbij te zijn dan om later het rapport te lezen. Wonderlijk genoeg kwamen de directe kosten in dat rapport net op 4990 euro uit, mogelijk voor het geval we een voorbehoud van 5k hadden gedaan? In elk geval, als je iemand zoekt zou ik vragen hoe hij/zij te werk gaat, en dan vooral of diegene ook al tijdens de keuring een indicatie geeft van de herstelkosten.

• Flix20

Zodra je het in het koopcontract meeneemt, moet je er een waarde aan hangen.
Dat voorkom je dus om het juist niet op te nemen in het contract.
Het is beetje handjeklap waar de verkopers aan mee moeten willen werken. Willen ze dat niet, sta je voor de keuze. Accepteren dat er geen technische keuring gaat komen, of er vanaf zien.
De inspecteur zal dat niet doen.
Hij stelt een rapport op met 'realistische' (lees te hoge) bedragen omdat je hem inhuurt om daar een raming voor te geven. Als hij ter plekke iets roept, wat achteraf zeker niet blijkt te kloppen kan je hem daar op aanspreken. Dat zal hij niet doen.

[...]
Bedenktermijn begint toch te tellen vanaf de eerstvolgende dag vanaf 00:00 uur, nadat je de koopovereenkomst hebt ontvangen? Dus ongeacht wanneer ikzelf teken. De dag waarop ik de koopovereenkomst ontvang zal ik denk ik niet veel invloed op kunnen uitoefenen.
Op basis waarvan zullen ze dat afdwingen dan? Je hebt tenslotte geen overeenkomst dus niets waar ze je op kunnen wijzen.
Je wordt geacht op kort termijn, zsm het getekende contract zsm getekend retour te sturen. Het is natuurlijk ook netjes dit binnen 24u te doen, maar ze kunnen het niet dwingen. Helemaal als je de handtekening van de verkoper al hebt, gaan de 3 dagen bedenktijd in zodra beide partijen de overeenkomst getekend hebben.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27

Ik heb dat zelf op verschillende manieren gedaan afhankelijk van het vertrouwen dat ik had in de bouwkundige staat ;) Weleens onder voorbehoud van het resultaat v/d bouwtechnische keuring 'max 10.000 euro aan direct noodzakelijk herstel' maar in m'n laatste bod een wat zachter voorbehoud namelijk alleen die van de uitvoer van een bouwtechnische keuring. Ik had het verwoord zoiets als "onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring tussen acceptatie en voor de 3 dagen bedenktijd zodat we vast kunnen inventariseren wat we willen aanpakken". Ik vond dat wat transparanter dan er niks over zeggen en het alsnog 'afdwingen' na acceptatie voordat de bedenktijd was verstreken.

• Gautama
Flix20 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:38:
[...]

Zodra je het in het koopcontract meeneemt, moet je er een waarde aan hangen.
Dat voorkom je dus om het juist niet op te nemen in het contract.
Het is beetje handjeklap waar de verkopers aan mee moeten willen werken. Willen ze dat niet, sta je voor de keuze. Accepteren dat er geen technische keuring gaat komen, of er vanaf zien.
Ik wilde het dan graag als voorwaarde opnemen bij mijn bod, zonder dat het in de koopovereenkomst vermeld hoeft te worden, aangezien ik het dan dus van plan zou zijn binnen de bedenktermijn. Maargoed, nu ik erover nadenk heeft dat juridisch gezien geen nut natuurlijk.

Immers, mocht mijn bod geaccepteerd worden en ik krijg een koopovereenkomst onder mijn neus geschoven, maar ik mag plots toch niet meer langskomen met de technische keurder, dan kan ik alsnog onder het koopcontract uit onder de drie dagen bedenktermijn ookal is mijn bod geaccepteerd.
De inspecteur zal dat niet doen.
Hij stelt een rapport op met 'realistische' (lees te hoge) bedragen omdat je hem inhuurt om daar een raming voor te geven. Als hij ter plekke iets roept, wat achteraf zeker niet blijkt te kloppen kan je hem daar op aanspreken. Dat zal hij niet doen.
Zoals SL104 aangeeft in zijn post, zal dit dan denk ik een gevalletje zijn van de 'juiste' technische keurder uitzoeken die bij mijn vraag past. Als de technische keurder in zijn rapport twee à drie duizend euro afwijkt van wat hij heeft geroepen tijdens te keuring, dan ben ik nog tevreden. Ik bedoel, ik neem aan dat hij tijdens het schrijven van zijn rapport niet ineens pas asbestvorming gaat vinden :P
Op basis waarvan zullen ze dat afdwingen dan? Je hebt tenslotte geen overeenkomst dus niets waar ze je op kunnen wijzen.
Je wordt geacht op kort termijn, zsm het getekende contract zsm getekend retour te sturen. Het is natuurlijk ook netjes dit binnen 24u te doen, maar ze kunnen het niet dwingen. Helemaal als je de handtekening van de verkoper al hebt, gaan de 3 dagen bedenktijd in zodra beide partijen de overeenkomst getekend hebben.
Goed punt. Zojuist dit ook kunnen verifiëren op de website van Rijksoverheid. Praktisch gezien is er dus zelfs circa 4 dagen bedenktijd. Ik zie op de website van eigenhuis dat een keuring binnen 'enkele' dagen ingepland kan worden, waarbij het rapport binnen 48 uur na keuring wordt toegestuurd.

Mochten wij gaan bieden en we hebben het 'winnende' bod, dan ga ik ervan uit dat ik dan nog een paar dagen heb voordat ik een koopovereenkomst ontvang en dus in de tussentijd al een keurder zou kunnen inplannen.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Ik heb WalterLiving weer geaboneerd.
Als iemand wilt dat ik met mijn excel kunnen helpen, doe maar een PB.
Ik heb 2 personen hier geholpen.

PS: Oeps, dit basic abonnement van WL is sheeet, de belangrijk info (verkoop datum) is verkeerd (notaris datum), de Pro versie (vanwege mijn suggestie naar WL) heeft de funda verkoop datum.

Sorry allemaal, ik kon voor 1 persoon helpen en heb gestuurd, het koste mij 50 minuten per woning met dit sheet basic abonnement van WL.

Ik ga nu dit WL weer de-aboneren. Ik heb hem niet meer nodig.

[ Voor 59% gewijzigd door noucmen op 09-02-2022 21:19 ]

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• beyazz06
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:53:
Je komt als geroepen, ben wel benieuwd wat je excel zal adviseren. Ik heb je een pb verstuurd!

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

beyazz06 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Je komt als geroepen, ben wel benieuwd wat je excel zal adviseren. Ik heb je een pb verstuurd!
Ik heb jou de gecalculeerd info gestuurd

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:58
Enforcer schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:05:
[...]

[...]

-edit-
In de kredietcrisis waren de huizenprijzen inderdaad fors gedaald, maar het kwam natuurlijk voor een groot deel ook door de noodrem waar de wetgever aan trok. Daarmee bedoel ik dan het hard ingrijpen als het gaat om de leningsmogelijkheden, in een markt die al slecht was. Dit maakte het van kwaad tot erger. Een van de redenen dat de huizenprijzen in de landen om ons heen relatief weinig daalde.

Historisch gezien zijn er eigenlijk 2 momenten geweest dat de huizenprijzen een klap kregen, waarbij de kredietcrisis nog maar een hobbeltje was vergeleken bij de jaren 70/80. Feit blijft dat huizenprijzen in principe altijd stijgen.

Overigens vind ik dat een huis is om in te wonen, niet om aan te verdienen maar het is natuurlijk net knap lullig als je gedwongen moet verkopen op het verkeerde moment.

[ Voor 14% gewijzigd door FrankoNL op 09-02-2022 22:55 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:39

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

...de belangrijk info (verkoop datum) is verkeerd (notaris datum), de Pro versie (vanwege mijn suggestie naar WL) heeft de funda verkoop datum.
Het is de funda verkoopdatum als we die weten, en de passeerdatum als we die verkoopdatum niet weten. Los van abonnementsvorm.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanarie op 09-02-2022 22:51 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Kanarie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Het is de funda verkoopdatum als we die weten, en de passeerdatum als we die verkoopdatum niet weten. Los van abonnementsvorm.
Bvb: dit is in mijn gedownload Excel van een basic abonnement, terwijl Hoflandendreef 375 een funda verkoopdatum van 22 maart 2021 heeft https://www.funda.nl/koop...97903-hoflandendreef-375/

Address Type Living area Date
Hoefslagendreef 57 row house 128 2021-07-30
Hoflandendreef 375 row house 170 2021-10-29
Vrouw Rijssensloot 7 row house 148 2021-08-16
Vrouw Rijssensloot 52 row house 130 2021-09-01
Vrouw Rijssensloot 24 row house 134 2021-07-21
Vrouw Rijssensloot 48 row house 129 2021-08-02
Vrouw Rijssensloot 46 row house 147 2021-07-21
Kristalweg 104 row house 125 2021-12-20
Noweetuinen 7 row house 136 2021-10-15
Van Paassenkade 7 row house 141 2021-09-01
Van Paassenkade 70 row house 145 2021-06-01
Molensingel 22 row house 148 2021-07-27
Moutmolen 8 row house 149 2021-09-20
Vrouw Rijssensloot 10 row house 129 2021-03-25
Leehoeve 46 row house 119 2021-03-30
Groene Zoom 7 row house 144 2021-08-02
Korenmolen 16 row house 169 2021-03-22
Oogstlaan 2 row house 167 2021-12-01
Winterpad 4 row house 169 2021-02-26
Henry Dunantlaan 20 row house 155 2021-11-26

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:39

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

noucmen schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:02:
[...]

Bvb: dit is in mijn gedownload Excel van een basic abonnement, terwijl Hoflandendreef 375 een funda verkoopdatum van 22 maart 2021 heeft https://www.funda.nl/koop...97903-hoflandendreef-375/
Hmm daar lijkt iets mis te gaan (maakt niet uit of je plus of premium hebt, de notaris datum staat er voor die woning). Zal ik morgen even uitzoeken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:04

yay

Ik vroeg mij af of mijn ervaring met de notaris bij het kopen van mijn huis normaal is. Graag jullie reactie.

Ik heb in januari een offerte opgevraagd. En die via mail ontvangen. Een paar dagen later heb ik deze via mail bekrachtigd richting de notaris.

Intussen de koopakte getekend en het was inmiddels een week verder. Dus maar eens gebeld hoe het er voor stond want ik wist nu niets. Gaf de dame aan de telefoon aan dat ze zonder getekende koopakte en kopie paspoort van mij en mijn partner niets deden. Ik had dat ook niet van de verkopende makelaar vernomen oid. Dus ik direct de gevraagde papieren opgestuurd.

Na weer een week had ik nog steeds niets gehoord. Dus ik maar eens bellen: 'Ja we zijn er mee bezig. Binnen enkele dagen hoort u iets van ons.' Na vijf dagen belt de verkopende makelaar me dat ze van de verkopers gehoord had dat er contact geweest vanuit het onderzoek dat de notaris doet. Dus toen wist ik dat men er mee bezig was. En prompt kreeg ik de volgende dag een mail van de notaris waarin bevestigd werd dat men een dossier aangelegd had en dat mij nog wat informatie gevraagd werd almede een opdrachtbevestiging.

Direct de mail van de notaris beantwoord en de opdracht bevestigd. Weer geen reactie vanuit hun kant...! :(

Daarop had ik op internet gelezen dat de notaris het getekende 'verklaring overdrachtsbelasting laag tarief 2%'voor het passeren van de akte behoort te hebben. Dus ik die formulieren ingevuld en gestuurd. Weer geen reactie!!! :(

Ik vraag me af of dit normaal is? Hebben jullie vergelijkbare ervaringen?
Ik wordt er goed sacherijnig van. Ik betaal goed geld aan deze gerenommeerde notaris en normale communicatie kunnen ze niet! Ik ga in deze fase van het proces niet meer overstappen want dat kost alleen maar meer geld. :(

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:38

PS: Oeps, dit basic abonnement van WL is sheeet, de belangrijk info (verkoop datum) is verkeerd (notaris datum), de Pro versie (vanwege mijn suggestie naar WL) heeft de funda verkoop datum.

Sorry allemaal, ik kon voor 1 persoon helpen en heb gestuurd, het koste mij 50 minuten per woning met dit sheet basic abonnement van WL.

Ik ga nu dit WL weer de-aboneren. Ik heb hem niet meer nodig.
Zoek even op wat nu de prijs is van Oirschotsedijk 3, 5651GB Eindhoven is please? Ben wel benieuwd wat WL daar van zegt.. :+

It's time to play the music, it's time to light the lights

• beyazz06
  • Niet online
Heren, lets get back to on-topic?

• beyazz06
  • Niet online
Ondertussen zit ik flink te analyseren, rekenen m.b.t. het bod dat ik wil uitbrengen. Wanneer ik het gemiddelde neem van wat er is geboden (%) binnen dit gebied, dan kom ik uit op ~7,5% Uiteraard zegt dit niet veel, daar de woningen niet alle vergelijkbaar zijn. Thans lijkt 7,5% aan de lage kant (hoe krom het ook klinkt, aangezien alles boven de vraagprijs eigenlijk voldoende zou moeten zijn).

Kijk ik naar de € per m2, dan kom ik weer uit op vraagprijs + 15% oid.. Wat ik weer teveel vind.. Wellicht moet ik ergens tussen in zitten en maar afwachten welke kant het kwartje gaat vallen.. Meer dan dit kan je eigenlijk ook niet..

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 12:53
@Beyazz06, wij zijn ook op zoek en ik krijg bij iedere bezichtiging van onze makelaar een aankoopanalyse. Eigenlijk niet meer dan een soort WalterLiving rapportje, met daarin een door de computer gemaakte prijsanalyse van recentelijk verkochte panden in het gebied. Dat geeft dan een bandbreedte (zoals Funda doet als je de waarde van je eigen woning opvraagt) met een 90% waarschijnlijkheid dat de marktwaarde in die bandbreedte valt. Daarnaast maakt onze makelaar dan ook nog een nauwkeuriger eigen analyse op basis van 4 of 5 door hemzelf geselecteerde panden die er qua lokatie het meest op lijken. Deze worden geïndexeerd en daar rolt dan een waarde uit die je af kunt wegen tegen de vraagprijs. Dit gaat dus allemaal op basis van transactieprijs per m2.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35
Modbreak:Over het hoe en waarom van studieschuld en hypotheken mogen jullie verder in: Studieschulden en hypotheekaanvragen. Hele batterij berichten die kant op.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2022 16:52 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• beyazz06
  • Niet online
Kathia schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:13:
@Beyazz06, wij zijn ook op zoek en ik krijg bij iedere bezichtiging van onze makelaar een aankoopanalyse. Eigenlijk niet meer dan een soort WalterLiving rapportje, met daarin een door de computer gemaakte prijsanalyse van recentelijk verkochte panden in het gebied. Dat geeft dan een bandbreedte (zoals Funda doet als je de waarde van je eigen woning opvraagt) met een 90% waarschijnlijkheid dat de marktwaarde in die bandbreedte valt. Daarnaast maakt onze makelaar dan ook nog een nauwkeuriger eigen analyse op basis van 4 of 5 door hemzelf geselecteerde panden die er qua lokatie het meest op lijken. Deze worden geïndexeerd en daar rolt dan een waarde uit die je af kunt wegen tegen de vraagprijs. Dit gaat dus allemaal op basis van transactieprijs per m2.
Heb zelf ook een dergelijk rapport opgevraagd (calcasa) waarin inderdaad eenzelfde informatie in staat zoals jij ook aangeeft. Hiernaast ook via makelaarsland waardebepaling uitgevoerd, beiden zitten dicht bij elkaar.

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, hoe ga je om met een dergelijk advies van je aankoopmakelaar; stelt hij een onder- bovengrens vast met daarbij de marktwaarde cq is dit ook het bod dat jullie uitbrengen?

• Kathia
beyazz06 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Heb zelf ook een dergelijk rapport opgevraagd (calcasa) waarin inderdaad eenzelfde informatie in staat zoals jij ook aangeeft. Hiernaast ook via makelaarsland waardebepaling uitgevoerd, beiden zitten dicht bij elkaar.

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, hoe ga je om met een dergelijk advies van je aankoopmakelaar; stelt hij een onder- bovengrens vast met daarbij de marktwaarde cq is dit ook het bod dat jullie uitbrengen?
Het is eigenlijk een soort proces waar we dan samen doorheen gaan. Wij hebben hem natuurlijk vooraf gebriefd over waar we naar op zoek zijn en hij houdt ons scherp daarin. Als we dan besluiten dat dit inderdaad is wat we willen, dan adviseert hij ons welk bod we het beste kunnen doen. Het rapport dient daarbij als onderbouwing en geeft ons inzicht dat hij niet zomaar wat roept.

We betalen hem een vast bedrag van 2400 euro inclusief drie bezichtigingen. Iedere volgende bezichtiging kost honderd euro extra. Ik vind dat prima, het dwingt ons om gericht te zoeken. Hij helpt ons een weloverwogen beslissing te nemen en dat betekent wat mij betreft ook dat er geen teleurstelling is als we een huis mislopen. Het is mij het geld wel waard.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:34
Kathia schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Het is eigenlijk een soort proces waar we dan samen doorheen gaan. Wij hebben hem natuurlijk vooraf gebriefd over waar we naar op zoek zijn en hij houdt ons scherp daarin. Als we dan besluiten dat dit inderdaad is wat we willen, dan adviseert hij ons welk bod we het beste kunnen doen. Het rapport dient daarbij als onderbouwing en geeft ons inzicht dat hij niet zomaar wat roept.

We betalen hem een vast bedrag van 2400 euro inclusief drie bezichtigingen. Iedere volgende bezichtiging kost honderd euro extra. Ik vind dat prima, het dwingt ons om gericht te zoeken. Hij helpt ons een weloverwogen beslissing te nemen en dat betekent wat mij betreft ook dat er geen teleurstelling is als we een huis mislopen. Het is mij het geld wel waard.
Deze makelaar lijkt me vrij prijzig!?

• Gautama
[...]

Is jouw ervaring dat de aankoopmakelaar ook de technische staat van de woning enigszins weet te beoordelen, waar je met je bod rekening mee kan houden?
amboly schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Deze makelaar lijkt me vrij prijzig!?
Ik ben zelf aan het overwegen om een aankoopmakelaar in te schakelen en kosten 2k tot 3k is hetgeen wat ook bij mij bekend is.

• amboly
Gautama schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:44:

Ik ben zelf aan het overwegen om een aankoopmakelaar in te schakelen en kosten 2k tot 3k is hetgeen wat ook bij mij bekend is.
Ja dat is wel normaal, maar de prijs loopt vrij snel op als er meer bezichtigingen nodig zijn, wat niet onwaarschijnlijk is in de huidige markt.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 11:29
Ze kunnen vragen wat ze willen volgens mij. Wij hebben meerdere makelaars uitgevraagd in provincie Utrecht en ze zaten in geen enkel geval onder de 3500 euro. Waarschijnlijk onderling afgesproken

• beyazz06
  • Niet online
[...]

Tot nu toe zijn jullie zo te lezen ook nog niet geslaagd.. Enig idee waarom 😬 Bieden jullie te laag of zijn de voorwaarden minder gunstig oid? Of gewoon nog niet "de" woning tegengekomen?

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 10:27
Struikrover schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:53:
Ze kunnen vragen wat ze willen volgens mij. Wij hebben meerdere makelaars uitgevraagd in provincie Utrecht en ze zaten in geen enkel geval onder de 3500 euro. Waarschijnlijk onderling afgesproken
Ook mijn ervaring. Een wou zelfs 1,2% rekenen. Hetzelfde tarief dat ze ook voor verkoop hanteren.

• Kathia

Is jouw ervaring dat de aankoopmakelaar ook de technische staat van de woning enigszins weet te beoordelen, waar je met je bod rekening mee kan houden?
Ja zeker. Al is hij natuurlijk geen bouwkundige.

• Kathia
amboly schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Ja dat is wel normaal, maar de prijs loopt vrij snel op als er meer bezichtigingen nodig zijn, wat niet onwaarschijnlijk is in de huidige markt.
Dat risico is er, maar dan nog vind ik het eigenlijk wel meevallen. We gaan een een groot bedrag uitgeven, ik vind het prima om iemand te betalen die mijn belangen behartigt en die ook scherp is op lukraak bezichtigen. Maar goed, wij zoeken ergens in het buitengebied in een segment met wat minder concurrentie. In de Randstad in een starterssegment zie ik zo'n constructie ook niet werken nee.

• Kathia
beyazz06 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Tot nu toe zijn jullie zo te lezen ook nog niet geslaagd.. Enig idee waarom 😬 Bieden jullie te laag of zijn de voorwaarden minder gunstig oid? Of gewoon nog niet "de" woning tegengekomen?
Dat laatste, we hebben "de" woning nog niet gevonden.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:51
yay schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:55:
Ik vroeg mij af of mijn ervaring met de notaris bij het kopen van mijn huis normaal is. Graag jullie reactie.

Ik heb in januari een offerte opgevraagd. En die via mail ontvangen. Een paar dagen later heb ik deze via mail bekrachtigd richting de notaris.

Intussen de koopakte getekend en het was inmiddels een week verder. Dus maar eens gebeld hoe het er voor stond want ik wist nu niets. Gaf de dame aan de telefoon aan dat ze zonder getekende koopakte en kopie paspoort van mij en mijn partner niets deden. Ik had dat ook niet van de verkopende makelaar vernomen oid. Dus ik direct de gevraagde papieren opgestuurd.

Na weer een week had ik nog steeds niets gehoord. Dus ik maar eens bellen: 'Ja we zijn er mee bezig. Binnen enkele dagen hoort u iets van ons.' Na vijf dagen belt de verkopende makelaar me dat ze van de verkopers gehoord had dat er contact geweest vanuit het onderzoek dat de notaris doet. Dus toen wist ik dat men er mee bezig was. En prompt kreeg ik de volgende dag een mail van de notaris waarin bevestigd werd dat men een dossier aangelegd had en dat mij nog wat informatie gevraagd werd almede een opdrachtbevestiging.

Direct de mail van de notaris beantwoord en de opdracht bevestigd. Weer geen reactie vanuit hun kant...! :(

Daarop had ik op internet gelezen dat de notaris het getekende 'verklaring overdrachtsbelasting laag tarief 2%'voor het passeren van de akte behoort te hebben. Dus ik die formulieren ingevuld en gestuurd. Weer geen reactie!!! :(

Ik vraag me af of dit normaal is? Hebben jullie vergelijkbare ervaringen?
Ik wordt er goed sacherijnig van. Ik betaal goed geld aan deze gerenommeerde notaris en normale communicatie kunnen ze niet! Ik ga in deze fase van het proces niet meer overstappen want dat kost alleen maar meer geld. :(
Ik heb vorig jaar ook een klein vermogen aan onze notaris betaald...
Hen een aantal keren moeten corrigeren;
Een oplossing voor een financiele correctie aangedragen waar ze zelf niet aan hadden gedacht
Hen moeten herinneren aan bepaalde afspraken

En ze daar ook duidelijk op gewezen! Betaal je duizenden euro's en zit een of andere assistent (met de beste wil van de wereld!) het werk te doen en dat wordt niet gecontroleerd. Het is gewoon een rotte business waar ze gewoon grof geld harken voor een matig resultaat...

• Kathia

We waren bij een woning waar nogal wat achterstallig onderhoud was. Hij ziet dan niet alleen zaken als betonrot enzo, maar hij kan ook een inschatten wat een renovatie gaat kosten in mijn ervaring.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:58
Misschien een beetje doem-denken dit, of enigzins onrealistisch, maar ik lees zojuist dit:

https://www.ad.nl/buitenl...an-binnenvallen~ad0bb69a/

Even los van de discussie of dit waar is ... stel dat het waar is, wat voor gevolgen gaat dat hebben voor de woningmarkt in Nederland? De wereldeconomie zal immers een oplawaai van jewelste krijgen.

ikzelf zit bijvoorbeeld in een tussensituatie, heb een woning aangekocht en mijn eigen woning staat sinds vandaag te koop. Zou toch knap vervelend zijn als de boel opeens de pan uit escaleert.

[ Voor 19% gewijzigd door FrankoNL op 11-02-2022 20:54 ]

• big bang
Dat weet geen mens. Je zou denken dat een pandemie ook de huizenprijzen zou doen kelderen. Inmiddels weten we allemaal hoe dat gegaan is…

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-10 23:39
FrankoNL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:53:
Misschien een beetje doem-denken dit, of enigzins onrealistisch, maar ik lees zojuist dit:

https://www.ad.nl/buitenl...an-binnenvallen~ad0bb69a/

Even los van de discussie of dit waar is ... stel dat het waar is, wat voor gevolgen gaat dat hebben voor de woningmarkt in Nederland? De wereldeconomie zal immers een oplawaai van jewelste krijgen.

ikzelf zit bijvoorbeeld in een tussensituatie, heb een woning aangekocht en mijn eigen woning staat sinds vandaag te koop. Zou toch knap vervelend zijn als de boel opeens de pan uit escaleert.
Er is momenteel een woningtekort in Nederland, dat is de voornaamste reden dat de prijzen stijgen. (veel vraag, weinig aanbod). De reden daarvoor is dat er na de crisis te weinig huizen zijn gebouwd en de bevolkingssamenstelling is veranderd afgelopen jaren. Daarnaast zijn de rentes laag waardoor mensen veel kunnen lenen.

Er moet wel een gigantische shock komen op de wereldmarkt om de huizenmarkt te beïnvloeden. ( Ik zie niet hoe) En dat zal dan tijdelijk zijn, want dat lost het woningtekort niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door leeuwtje1 op 11-02-2022 23:04 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-10 18:51
leeuwtje1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:03:
[...]

Er is momenteel een woningtekort in Nederland, dat is de voornaamste reden dat de prijzen stijgen. (veel vraag, weinig aanbod). De reden daarvoor is dat er na de crisis te weinig huizen zijn gebouwd en de bevolkingssamenstelling is veranderd afgelopen jaren. Daarnaast zijn de rentes laag waardoor mensen veel kunnen lenen.

Er moet wel een gigantische shock komen op de wereldmarkt om de huizenmarkt te beïnvloeden. ( Ik zie niet hoe) En dat zal dan tijdelijk zijn, want dat lost het woningtekort niet op.
Toen de kredietcrisis in Amerika begon en daar zijn effecten op de woningmarkt had, riepen alle experts ook dat de Nederlandse woningmarkt daar niet gevoelig voor was vanwege woningtekorten. Een paar jaar later waren de huizenprijzen toch met 25-30% gedaald. En dit is nog maar 10-15 jaar geleden!

Het woningtekort is een feit, maar is op zichzelf niet de hoofdreden van de explosieve prijsstijgingen of het in stand blijven van die prijzen.

De prijsstijgingen komen vooral door wat 'de gek' er voor kán en geven en durft lenen. Door een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten is de werkzekerheid hoog. Tel daar de lage rente bij op waardoor de maandlasten van zo'n lening laag blijven en mensen durven daardoor 'maximaal' te lenen. Er is weinig angst voor inkomensterugval op korte en middellange termijn en het maandbedrag is lager dan voor een huur appartement in de vrije sector. Leg er een jubelton bovenop voor starters en een overwaarde feestje voor doorstromers en de je hebt verklaard waarom de prijzen zo hoog zijn.

Als één van de factoren voor de hoge prijzen wegvalt, zal dat zeker een stagnerend effect hebben. Een wereldwijde crisis kan voor velen grote onzekerheid brengen wat betreft de werkgelegenheid en het inkomen, waardoor men niet meer, of in elk geval niet meer maximaal durft te lenen. Een deel potentiële kopers tegen de huidige prijzen valt dan weg. En daarmee ook een deel van de huidige prijsdruk.

Daar tegenover staat op dit moment natuurlijk wel de inflatie. Om 'evenveel waard te blijven' ten opzichte van het gemiddelde van andere goederen en diensten, is op dit moment al een prijsstijging van 7% nodig. Een prijsstijging van minder dan 7% zou nu feitelijk een waardedaling zijn. Alleen eentje die niet voor problemen zorgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 12-02-2022 08:41 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• leeuwtje1
Ivow85 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Toen de kredietcrisis in Amerika begon en daar zijn effecten op de woningmarkt had, riepen alle experts ook dat de Nederlandse woningmarkt daar niet gevoelig voor was vanwege woningtekorten. Een paar jaar later waren de huizenprijzen toch met 25-30% gedaald. En dit is nog maar 10-15 jaar geleden!

Het woningtekort is een feit, maar is op zichzelf niet de hoofdreden van de explosieve prijsstijgingen of het in stand blijven van die prijzen.

De prijsstijgingen komen vooral door wat 'de gek' er voor kán en geven en durft lenen. Door een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten is de werkzekerheid hoog. Tel daar de lage rente bij op waardoor de maandlasten van zo'n lening laag blijven en mensen durven daardoor 'maximaal' te lenen. Er is weinig angst voor inkomensterugval op korte en middellange termijn en het maandbedrag is lager dan voor een huur appartement in de vrije sector. Leg er een jubelton bovenop voor starters en een overwaarde feestje voor doorstromers en de je hebt verklaard waarom de prijzen zo hoog zijn.

Als één van de factoren voor de hoge prijzen wegvalt, zal dat zeker een stagnerend effect hebben. Een wereldwijde crisis kan voor velen grote onzekerheid brengen wat betreft de werkgelegenheid en het inkomen, waardoor men niet meer, of in elk geval niet meer maximaal durft te lenen. Een deel potentiële kopers tegen de huidige prijzen valt dan weg. En daarmee ook een deel van de huidige prijsdruk.

Daar tegenover staat op dit moment natuurlijk wel de inflatie. Om 'evenveel waard te blijven' ten opzichte van het gemiddelde van andere goederen en diensten, is op dit moment al een prijsstijging van 7% nodig. Een prijsstijging van minder dan 7% zou nu feitelijk een waardedaling zijn. Alleen eentje die niet voor problemen zorgt.
Punt blijft wel dat de gek ervoor blijft geven omdat hij dat huis wil hebben, en omdat er nog 10 anderen in de rij staan. Structureel is er een tekort, daarnaast zijn er extra aandrijvende factoren.

Natuurlijk kunnen de prijzen wel (tijdelijk) dalen bij een crisis, maar dat is heel erg afhankelijk van de soort crisis en de grootte daarvan. Ik verwacht eerder dat de prijzen enigzins zullen stabiliseren op korte termijn ipv kelderen.

Maar uiteindelijk is het koffiedik kijken...

• Laapo
Vraagje:

Weet iemand hoe het zit met de opschortende voorwaarden in de praktijk? In mijn kao staan 9 maanden + 3 maanden verlenging. Nu is er sprake van een lopende bezwarenprocedure tegen de omgevingsvergunning waardoor die 9 maanden vermoedelijk niet worden gehaald.
Indien en zodra de Ondernemer vermoedt dat één of meerdere van de in lid 1 van dit artikel genoemde opschortende voorwaarden niet zal / zullen zijn vervuld binnen de daartoe gestelde termijn, heeft de Ondernemer het recht de Verkrijger vóór afloop van de in lid 1 van dit artikel bedoelde termijn schriftelijk, bij voorkeur middels aangetekende brief, het verzoek tot verlenging van maximaal 3 maanden te doen. De Verkrijger zal alsdan vóór afloop van de meergenoemde termijn, indien zulks door Verkrijger is gewenst, het verzoek tot verlenging ondertekenen en aan de Ondernemer, bij voorkeur middels aangetekende brief, retourneren. Wanneer het verzoek tot verlenging ná de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn, door de Verkrijger wordt getekend, heeft dat geen enkele waarde. Alsdan wordt geacht dat de onderhavige overeenkomst niet tot stand is gekomen.
Stel de 9 maands termijn verloopt 1 maart, en ik ontvang voor 1 maart het verzoek tot verlenging, mag in dat dan in de loop van die 3 maanden verlenging terugsturen of moet dat op voorhand voordat de 9 maands termijn is verlopen?

De twee dikgedrukte delen lijken elkaar tegen te spreken.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-10 20:38
Vandaag toch maar weer bij een huis wezen kijken.
Niet in onze huidige woonplaats maar een dorpje op 20 minuten rijden ( dus niet meer binnen 5 minuten met de fiets naar het werk)

Het gaat om : https://pasthendriksstraat26.nl/
Grote voordeel, veel meer grond dan nu, en vooral praktischer in te delen. Nette (2018) badkamer, rustig dorpje
Grote nadeel, het is limburg :+ geen garage ( maar wel mogelijkheid tot) en toch wel wat zaken die aangepakt mogen worden.
Bijvoorbeeld :
Er is een 2017 CV ketel aanwezig, maar alleen op de 1e verdieping zitten radiatoren
De zolder is wel afgewerkt als slaapkamer, maar geen dakkapel of verwarming.
begane grond aparte woonkamer en eetkamer, waarbij ook weer dus geen CV maar allebei de ruimtes met een gaskachel. Achterzijde van begane grond geen dubbel glas, geen spouwmuur isolatie. Keuken is ook niet onze smaak/verouderd.
Al met al zeker wel potentie, maar ook best wel wat bijkomende kosten om alles in orde te maken.

Onze wensen om alles op orde te maken zouden dan zijn:
De eetkamer op de begane grond gewoon over de hele breedte meepakken voor meer bruikbare ruimte.
CV op begane grond en zolder
Dakkapel op zolder
Spouwmuur isolatie
Garage langs het huis.
Keuken te zijner tijd.

we zijn net wezen kijken en zoals overal meer dan 25 bezichtigingen. We mogen tot volgende week dinsdag een bod uitbrengen ( oftewel de vraagprijs gaat hem niet worden :( )
Maar gezien alle extra kosten die we nog moeten maken en we geen flauw idee hebben wat ons huidige huis oplevert waren we niet van plan echt met belachelijke bedragen te overbieden.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:04

yay

ybos schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Ik heb vorig jaar ook een klein vermogen aan onze notaris betaald...
Hen een aantal keren moeten corrigeren;
Een oplossing voor een financiele correctie aangedragen waar ze zelf niet aan hadden gedacht
Hen moeten herinneren aan bepaalde afspraken

En ze daar ook duidelijk op gewezen! Betaal je duizenden euro's en zit een of andere assistent (met de beste wil van de wereld!) het werk te doen en dat wordt niet gecontroleerd. Het is gewoon een rotte business waar ze gewoon grof geld harken voor een matig resultaat...
Bedankt voor je reactie. Jammer dat het zo gegaan is, maar voor mij wel een opsteker dat het niet per se aan mij ligt.

• Gautama
@harley Toevallig zijn wij ook in regio Noord-Limburg aan het kijken, omdat omgeving Eindhoven simpelweg écht niet betaalbaar is. In Limburg schijnen sommige woningen nog wel tegen de vraagprijs te worden verkocht, maar na wat onderzoek blijkt dit vooral de opknappers te zijn. Wij zijn nu daarom dus ook vooral voor de huizen aan het kijken die we hieronder classificeren. Wij hopen dan niets meer te hoeven overbieden en dat geld te kunnen gebruiken om de boel op te kunnen knappen. Voor 30k-40k kun je heel wat versleutelen aan je woning en dan is het wel helemaal je eigen. En laten we eerlijk zijn, meestal doe je dat verbouwen toch wel, ongeacht de staat van de gekochte woning.

Een paar weken terug hebben wij een bod uitgebracht op een mooi afgewerkt huis in een dorp waar de rest van Nederland nog nooit van heeft gehoord, maar ook daar was het hoogste bod ruim 50k bovenop de vraagprijs (circa +15%). Wijzelf hadden +30k op de vraagprijs overboden en volgens de makelaar was dit in lijn met de meerderheid van de biedingen. Maar goed, ook voor dat huis gold: 20 bezichtigingen, dus de kans is zeer aanwezig dat er een "gekke" koper tussen zit. Uit het gesprek met de makelaar maakte ik overigens op dat er twee bieders waren met rond +50k.

• amboly
harley schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:05:
Vandaag toch maar weer bij een huis wezen kijken.
Niet in onze huidige woonplaats maar een dorpje op 20 minuten rijden ( dus niet meer binnen 5 minuten met de fiets naar het werk)

Het gaat om : https://pasthendriksstraat26.nl/
Wat een leuk huis, prachtige tuin en mooie omgeving!
Maar gezien alle extra kosten die we nog moeten maken en we geen flauw idee hebben wat ons huidige huis oplevert waren we niet van plan echt met belachelijke bedragen te overbieden.
Dat lijkt me wel handig om paraat te hebben, de kennis hoeveel je eigen huis ongeveer op gaat brengen... Toch een keer een makelaar over de vloer halen?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laapo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:15:
De twee dikgedrukte delen lijken elkaar tegen te spreken.
"Meergenoemd" is een onduidelijke verwijzing, maar aangezien er maar naar 1 termijn specifiek wordt verwezen (namelijk die in lid 1) zou ik er van uitgaan dat het iedere keer om dezelfde termijn gaat.

De ondernemer wil natuurlijk ook gewoon op tijd weten dat de verkrijger akkoord gaat met de verlenging van die termijn uit lid 1. Die ondernemer wil niet 2,98 maanden afwachten of de verkrijger in die 3 maanden verlenging akkoord gaat geven over die 3 maanden verlenging.

• harley
Klopt, we hebben enkele maanden terug een bod op een huis 2 straten verderop van waar we nu wonen gedaan. Echt een klushuis waar 30 jaar niks aan gedaan was, maar wel grote tuin en garage met vrije achterom. Prijs was BIEDEN vanaf 300K, uiteindelijk is daar tegen de 4 ton op geboden, en dan moet je nog beginnen met ALLES te vervangen. Echt totaal niet reeel.
amboly schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:39:

Dat lijkt me wel handig om paraat te hebben, de kennis hoeveel je eigen huis ongeveer op gaat brengen... Toch een keer een makelaar over de vloer halen?
Geen flauw idee is natuurlijk niet helemaal waar, er staat een zelfde bouwjaar/stijl tussenwoning te koop op dit moment 2 straten verderop maar wel wat uitgebouwd aan de achterzijde en van binnen luxer/moderner afgewerkt dan die van ons, wij hebben dan weer een hoekwoning met garage en wat meer grond. Ook is het huis in 2017 nog getaxeerd en heb ik een WOZ waarde dus heb wel een idee van wat het minimaal moet kunnen opleveren. Als ik die taxatie aanhoud + gemiddelde waardestijging sindsdien kom ik wel een stuk hoger uit dan dat andere huis 2 straten verderop.

Stel ons huis levert op wat het andere huis nu als vraagprijs heeft en als ik dan de verbouwingen (gedeeltelijk ) meetel in wat we maximaal per maand willen uitgeven dan kan 10k boven de vraagprijs bieden, Gaat ons huis voor meer weg dan kunnen we ook meer overbieden. Makelaar voor volgende week laten langskomen gaat niet lukken wegens enorme drukte bij hun.

[ Voor 25% gewijzigd door harley op 14-02-2022 15:21 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 12:11
harley schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:02:
Stel ons huis levert op wat het andere huis nu als vraagprijs heeft en als ik dan de verbouwingen (gedeeltelijk ) meetel in wat we maximaal per maand willen uitgeven dan kan 10k boven de vraagprijs bieden, Gaat ons huis voor meer weg dan kunnen we ook meer overbieden. Makelaar voor volgende week laten langskomen gaat niet lukken wegens enorme drukte bij hun.
Wat wij hebben gedaan is eerst de financiële adviseur vragen voor hoeveel we kunnen gaan kijken/bieden.

Hiervoor hebben we wel eerst 2 makelaars langs laten lopen voor 'waardebepaling' (geen taxatie dus), beiden kwamen tot ong. dezelfde bedrag.

Hierdoor kon de financiële adviseur een maximum bedrag geven (een voorzichtige, dus niet de echte max, want dat is afhankelijk van teveel factoren en dat wilden wij niet).

Hiermee hebben we dus kunnen bieden op de huizen. Elke euro extra voor ons eigen koophuis is dan mooi meegenomen voor de verbouwing en/of inbreng in de nieuwe hypotheek om lagere maandlasten te krijgen.

Als je een bod op een ander huis nu al laat afhangen van wat je voor je huis kan krijgen, dan heb je nog geen gezonde financiële positie.

• harley
Het is niet of we het kunnen. Het is meer wat we maximaal willen uitgeven... Klein verschil. Mocht het huidige meer opleveren dan kan dat linea recta in het nieuwe huis maar we hebben een bepaald idee qua maximale maandlasten wat we willen uitgeven. Als we daar niet aan kunnen voldoen dan blijven we lekker (en zeker goedkoper) zitten.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
harley schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:23:
Het is niet of we het kunnen. Het is meer wat we maximaal willen uitgeven... Klein verschil. Mocht het huidige meer opleveren dan kan dat linea recta in het nieuwe huis maar we hebben een bepaald idee qua maximale maandlasten wat we willen uitgeven. Als we daar niet aan kunnen voldoen dan blijven we lekker (en zeker goedkoper) zitten.
Je kunt zelf wel proberen te rekenen met bepaalde waardes maar als je het zeker wil weten is er eigenlijk maar 1 optie. Zelf een taxatie laten uitvoeren op je eigen woning. Daarbij kun je kiezen voor:
1) Een desktoptaxatie (dus er wordt online gekeken/vergeleken naar de waarde van de woning), deze is het goedkoopst
2) Een echte fysieke taxatie, deze is het duurst maar dan heb je wel zekerheid en kun je eventueel ook gebruiken als onderbouwing bij je overbrugging (binnen een bepaald termijn).

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat de bank in de meeste gevallen maar 90% van de taxatiewaarde aanhoudt als maximale waarde EN dien je daarnaast minimaal 1jaar spaargeld aan te kunnen tonen om eventuele dubbele lasten te kunnen dragen.

Kortom, ook al verwacht/denk je dat je huis 400.000euro gaat opbrengen zal de bank nog steeds je taxatiewaarde zetten op max 360.000euro, dan kun je met die waarde dus zelf je overwaarde berekenen maar dien je nog steeds middels je spaargeld/overwaarde aan te kunnen tonen dat je dubbele lasten kan dragen. Alles wat je eventueel later nog aan overwaarde zal krijgen zal gewoon als aflossing in worden gebracht op je nieuwe toekomstige hypotheek.

• Laapo
JeroenE schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:44:
[...]
"Meergenoemd" is een onduidelijke verwijzing, maar aangezien er maar naar 1 termijn specifiek wordt verwezen (namelijk die in lid 1) zou ik er van uitgaan dat het iedere keer om dezelfde termijn gaat.

De ondernemer wil natuurlijk ook gewoon op tijd weten dat de verkrijger akkoord gaat met de verlenging van die termijn uit lid 1. Die ondernemer wil niet 2,98 maanden afwachten of de verkrijger in die 3 maanden verlenging akkoord gaat geven over die 3 maanden verlenging.
Lijkt me ook het meest logisch. Hoopte ergens dat die drie maanden aan onze kant volledig vrijblijvend zouden zijn.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:42
Gautama schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:23:
@harley Toevallig zijn wij ook in regio Noord-Limburg aan het kijken, omdat omgeving Eindhoven simpelweg écht niet betaalbaar is. In Limburg schijnen sommige woningen nog wel tegen de vraagprijs te worden verkocht, maar na wat onderzoek blijkt dit vooral de opknappers te zijn. Wij zijn nu daarom dus ook vooral voor de huizen aan het kijken die we hieronder classificeren. Wij hopen dan niets meer te hoeven overbieden en dat geld te kunnen gebruiken om de boel op te kunnen knappen. Voor 30k-40k kun je heel wat versleutelen aan je woning en dan is het wel helemaal je eigen. En laten we eerlijk zijn, meestal doe je dat verbouwen toch wel, ongeacht de staat van de gekochte woning.

Een paar weken terug hebben wij een bod uitgebracht op een mooi afgewerkt huis in een dorp waar de rest van Nederland nog nooit van heeft gehoord, maar ook daar was het hoogste bod ruim 50k bovenop de vraagprijs (circa +15%). Wijzelf hadden +30k op de vraagprijs overboden en volgens de makelaar was dit in lijn met de meerderheid van de biedingen. Maar goed, ook voor dat huis gold: 20 bezichtigingen, dus de kans is zeer aanwezig dat er een "gekke" koper tussen zit. Uit het gesprek met de makelaar maakte ik overigens op dat er twee bieders waren met rond +50k.
Vergis je niet in de huizenprijzen in de kleinere dorpen is mijn advies. Er staan over het algemeen vrij weinig huizen te koop en veel van de inwoners willen niet weg uit de dorpen dus zullen daarom ook niet nalaten te overbieden. Wellicht niet zo'n gekkenhuis als in de grotere steden maar het is niet zo dat je er voor een appel en ei wat kunt krijgen.

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10 21:02
Iemand enig idee welke info walter living nou geeft mbt de verkoopprijs? Er is de gratis variant, de plus en premium, wat zijn de verschillen? Ik had een paar weken geleden de gratis variant en daar zag ik wel iets staan van verkoopprijzen, maar volgens de website van WL heeft alleen premium de verkoopprijs per adres? En zou dit dan de prijs zijn zoals die bij de makelaar is gepasseerd?

• big bang
floriz87 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:34:
Iemand enig idee welke info walter living nou geeft mbt de verkoopprijs? Er is de gratis variant, de plus en premium, wat zijn de verschillen? Ik had een paar weken geleden de gratis variant en daar zag ik wel iets staan van verkoopprijzen, maar volgens de website van WL heeft alleen premium de verkoopprijs per adres? En zou dit dan de prijs zijn zoals die bij de makelaar is gepasseerd?
Hier staan enkele voorbeelden op hun site.

• floriz87
big bang schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Hier staan enkele voorbeelden op hun site.

Bedankt, ik heb even het bovenste voorbeeld genomen. Je kan dan de volgende info vinden, zie afbeelding hieronder. Tegelijkertijd lees ik op hij website dat ze geen koopsom informatie per adres geven, maar dat doen ze dan toch wel (zie ss)?
Walter living
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j671TnHCAMjKFBXyzhh-C8Hy_JM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XEzibPYFuoYE3jUYkz7ElKwc.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6NcBgw4hJXAyZjzOHHwLljiHfg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/sHt0UzWgrYcGsLub4LHG3j01.png?f=fotoalbum_small

• Gautama
Dat vind ik dus ook nog steeds verwarrend bij Walter Living. Dit is ook eerder ter sprake gekomen in dit topic. Kennelijk zie je bij de Premium de werkelijke koopsom, terwijl je bij de Plus alleen het % overbieden ziet. Ik snap dan alsnog de meerwaarde van Premium niet... scheelt me alleen de rekensom van vraagprijs + % overbieden.

• Laapo
Gautama schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:10:
Dat vind ik dus ook nog steeds verwarrend bij Walter Living. Dit is ook eerder ter sprake gekomen in dit topic. Kennelijk zie je bij de Premium de werkelijke koopsom, terwijl je bij de Plus alleen het % overbieden ziet. Ik snap dan alsnog de meerwaarde van Premium niet... scheelt me alleen de rekensom van vraagprijs + % overbieden.
Ik heb plus en zie wel gewoon een rijtje met koopsommen. Daarnaast nog een rijtje met geïndexeerde koopsommen. Maar ik ben al een tijdje geabonneerd en heb wellicht nog een 'oud' account waarbij dat standaard werd aangeboden.

• leeuwtje1
Gautama schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:10:
Klopt, met een exelletje kom je zo op de werkelijke koopsom. Premium geeft je wel nog een aantal andere opties, waaronder advies voor een bod.

• Gautama
Wij willen binnenkort een bod gaan uitbrengen op een huis met vraagprijs EUR 400.000. We willen met maar EUR 5.000 overbieden, omdat het hier gaat om een echte opknapper. Het huis willen we wel graag en we hopen dat de rest van de biedingen op vraagprijs zit of onder vraagprijs.

Om toch te kunnen voldoen aan de vrijstelling voor overdrachtsbelasting, willen wij bij het bod opnemen dat wij EUR 399.500 bieden voor het huis en EUR 5.500 voor de zonnepanelen. De zonnepanelen zijn simpelweg op het dak gemonteerd. Ik verwacht dat de zonnepanelen daarom als roerende zaken beschouwd kunnen worden.

Is dit verstandig?

[ Voor 12% gewijzigd door Gautama op 15-02-2022 09:29 ]

• Flix20
Gautama schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:24:
Wij willen binnenkort een bod gaan uitbrengen op een huis met vraagprijs EUR 400.000. We willen met maar EUR 5.000 overbieden, omdat het hier gaat om een echte opknapper. Het huis willen we wel graag en we hopen dat de rest van de biedingen op vraagprijs zit of onder vraagprijs.

Om toch te kunnen voldoen aan de vrijstelling voor overdrachtsbelasting, willen wij bij het bod opnemen dat wij EUR 399.500 bieden voor het huis en EUR 5.500 voor de zonnepanelen. De zonnepanelen zijn simpelweg op het dak gemonteerd. Ik verwacht dat de zonnepanelen daarom als roerende zaken beschouwd kunnen worden.

Is dit verstandig?
Ik zou zeker willen weten dat de zonnepanelen als roerende zaken beschouwd kunnen worden.
Zou me namelijk niets verbazen als dat niet zo is, net zoals een keuken dat niet is.

• THM0

Is dit verstandig?
Je kunt het op beide manieren uitleggen. Echter zijn de zonnepanelen overduidelijk bedoeld om duurzaam ter plaatse te blijven dus je hebt hier wel kans op discussie. Ja je kunt ze verwijderen, maar dat is natuurlijk niet reeel.
Ik vraag me af of een notaris hieraan zou meewerken, laat staan een verkoper. Als je meerdere vergelijkbare biedingen hebt liggen als verkoper is dit het soort gekloot waar ik in ieder geval niet op zou zitten te wachten.

• floriz87
leeuwtje1 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:42:
[...]

Klopt, met een exelletje kom je zo op de werkelijke koopsom. Premium geeft je wel nog een aantal andere opties, waaronder advies voor een bod.
Maar je hebt zelfs die berekening niet nodig, zo lijkt het. Je hebt inderdaad de tabel met vraagprijs en percentage van het bod (+ of - x procent) en dan kan je je berekening maken. Maar je kunt ook gewoon naar beneden scrollen en dan bij kopje prijsgeschiedenis de verkoopprijs aflezen. Is zelfs nog nauwkeuriger. Zie bijv https://walterliving.com/...rt52ac6uem63p9g2zr5/start.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-10 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

Flix20 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Ik zou zeker willen weten dat de zonnepanelen als roerende zaken beschouwd kunnen worden.
Zou me namelijk niets verbazen als dat niet zo is, net zoals een keuken dat niet is.
Even googelen leert dat er gen 100% uitsluiting over is maar de tendens lijkt onroerend. Het zit immers flink aan het huis verankerd.... Ja, het is los t halen, maar een raam incl kozijn is ook uit een huis te halen. Een muur ook. Maar dat zijn ook onroerende zaken.

Exact expert nodig?

• beyazz06
  • Niet online

Is dit verstandig?
Niet om je te ontmoedigen oid, maar je leest al vaker in dit topic dat ook op klus woningen worden overboden. Zodoende 5000 meer op een vraagprijs van 400.000 met nog eens een ingewikkelde clausule, acht ik de kans op slagen zeer klein..

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:52
diverse hits op google:
"Zonnepanelen die zonder beschadiging kunnen worden weggenomen zijn roerend."

Dit komt van met name juridische sites.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:13

de Peer

under peer review

En dan is het misschien ook nog de vraag of 5500 niet wat veel geld is voor wat zonnepanelen. Tegenwoordig betaal je ongeveer 150 euro per paneel, nieuwwaarde dus.
Een paneel van een paar jaar oud is niets meer waard.

Maar misschien kom je er mee weg.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
Maar je moet je ook even verplaatsen in de verkopers. Ik zou al snel denken "wat een moeilijk gedoe" en voor een ander bod gaan.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Gautama
@beyazz06 Wij denken daar hetzelfde over, maar tegelijkertijd zien we in de directe omgeving twee andere opknappers staan met een lagere vraagprijs maar met verder nagenoeg exact dezelfde eigenschappen (echter bij deze twee woningen is de keuken wel aan vervanging toe). De ene woning staat al twee maanden op Funda, de andere ruim een maand, zonder dat er nog sprake is van 'onder bod'. Dat is in deze tijd toch redelijk lang... daarom denken we dat we wel een kans maken met een dergelijk bod.

@MrAngry Zou ik me kunnen voorstellen, maar tegelijkertijd voor EUR 5.000 wellicht de moeite waard voor de verkoper? Tegelijkertijd, we nemen een voorbehoud van financiering op voor EUR 399.500. Je zou dan dus zeggen dat er voor de verkoper geen risico is; immers, indien wij een hypotheek kunnen krijgen voor EUR 399.500 moeten wij wel doorgaan met de koop van het huis, ongeacht of de zonnepanelen wel of niet in de berekening voor overdrachtsbelasting worden meegenomen... of zie ik dit verkeerd?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:13

de Peer

under peer review

Gautama schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:53:
@beyazz06 Wij denken daar hetzelfde over, maar tegelijkertijd zien we in de directe omgeving twee andere opknappers staan met een lagere vraagprijs maar met verder nagenoeg exact dezelfde eigenschappen (echter bij deze twee woningen is de keuken wel aan vervanging toe). De ene woning staat al twee maanden op Funda, de andere ruim een maand, zonder dat er nog sprake is van 'onder bod'. Dat is in deze tijd toch redelijk lang... daarom denken we dat we wel een kans maken met een dergelijk bod.

@MrAngry Zou ik me kunnen voorstellen, maar tegelijkertijd voor EUR 5.000 wellicht de moeite waard voor de verkoper? Tegelijkertijd, we nemen een voorbehoud van financiering op voor EUR 399.500. Je zou dan dus zeggen dat er voor de verkoper geen risico is; immers, indien wij een hypotheek kunnen krijgen voor EUR 399.500 moeten wij wel doorgaan met de koop van het huis, ongeacht of de zonnepanelen wel of niet in de berekening voor overdrachtsbelasting worden meegenomen... of zie ik dit verkeerd?
Ik denk dat je alsnog teveel vanuit je zelf redeneert. Als iemand anders 405 biedt of 408 , 410 zonder verder gedoe. Is dat veel makkelijker.

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:56

Als het zo lang te koop staat en je bent de enige bieder dan gebruik je die ruimte toch en bied je gewoon de vraagprijs. Heb je ook die clausule zonnepanelen niet nodig.
Als het dan tot onderhandelen komt dan kun je er altijd nog iets bij doen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
Ja precies, het klinkt nu alsof je rekening houdt met andere bieders, maar als erop gedrukt wordt dan zijn ze er niet, dan zou ik juist eens beginnen met (onder) de vraagprijs bieden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• THM0
Nou dat is nogal veel risico voor de verkoper. Als de taxatie net iets lager uitvalt dan je bod kun je er al onderuit.
Dit is het soort bod wat alleen winnend gaat zijn als het het enige bod is vrees ik voor je…

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:26

ChUcKiE

Dus........

Daarnaast kun je vooraf toch al vlot helder hebben wat echt haalbaar is qua hypotheek?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• beyazz06
  • Niet online
Zo, zojuist (weer) een bod uitgebracht.. Ben benieuwd!
Wij zijn er dit keer, in mij/ons ogen er 'vol' in gegaan. To be continued :9

• Gautama
THM0 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Nou dat is nogal veel risico voor de verkoper. Als de taxatie net iets lager uitvalt dan je bod kun je er al onderuit.
Dit is het soort bod wat alleen winnend gaat zijn als het het enige bod is vrees ik voor je…
Okay, wellicht dat ik de aparte clausule voor zonnepanelen dan maar beter kan vergeten; te veel haken en ogen en te veel onzekerheid.

Je meld 'als de taxatie net iets later uitvalt dan je bod kun je er al onderuit'; is het gebruikelijk/aanbevolen om dan een voorbehoud van financiering op te nemen t.w.v. EUR 380k terwijl het huis voor EUR 400k te koop staat? Waarbij ik dan dus in het ergste geval 20k uit eigen middelen moet opnemen...

Ook al is mijn hypotheek al volledig doorgerekend door een hypotheekadviseur, wil ik wel graag onder voorbehoud van financiering bieden, voor het geval dat.

Zoals te lezen is ben ik aan het twijfelen over de juiste strategie voor het uitbrengen van een bod, omdat wij écht niet teveel willen overbieden aangezien er nog zoveel moet gebeuren aan het huis.

• THM0
Gautama schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Okay, wellicht dat ik de aparte clausule voor zonnepanelen dan maar beter kan vergeten; te veel haken en ogen en te veel onzekerheid.

Je meld 'als de taxatie net iets later uitvalt dan je bod kun je er al onderuit'; is het gebruikelijk/aanbevolen om dan een voorbehoud van financiering op te nemen t.w.v. EUR 380k terwijl het huis voor EUR 400k te koop staat? Waarbij ik dan dus in het ergste geval 20k uit eigen middelen moet opnemen...

Ook al is mijn hypotheek al volledig doorgerekend door een hypotheekadviseur, wil ik wel graag onder voorbehoud van financiering bieden, voor het geval dat.

Zoals te lezen is ben ik aan het twijfelen over de juiste strategie voor het uitbrengen van een bod, omdat wij écht niet teveel willen overbieden aangezien er nog zoveel moet gebeuren aan het huis.
Ik ken je financiele situatie niet, dus dan is het ook lastig te zeggen wat verstandig is. Ik ben persoonlijk van mening dat je ook jezelf moet beschermen, en daar is een voorbehoud financiering voor.

Maar als een koper meerdere biedingen heeft, dan ga je kiezen tussen de beste voorwaarden. Een bod waarbij er een reeel risico is dat de financiering niet rondkomt, staat dan niet bovenaan de lijst.
Je ziet in deze markt dat veel kopers helemaal geen voorbehoud financiering opvoeren, of een stuk overwaarde en spaargeld hebben waardoor het voorbehoud veel lager ligt dan de verkoopprijs. Dan weet je als verkoper in ieder geval dat het niet stuk loopt op een taxatie die even 10k lager uitvalt. Of iemand de leencapaciteit heeft weet je nooit zeker als verkoper.

Maar samenvattend: als je spaargeld hebt, dan zou ik dat in mindering brengen op je voorbehoud om je kansen te vergroten, tenzij je dat geld echt nodig hebt voor verbetering van de woning. En vergeet de kosten koper niet natuurlijk.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

We zijn ook al een tijd aan het kijken en merk dat voor langere rentevaste periodes voor hypotheken de rente gigantisch is gestegen. Dit resulteert in een aanzien verschil in maandbedrag op een hypotheek van tussen de 450-550k. Nu vinden financiele adviseurs dat het allemaal wel te betalen is, maar ik denk daar toch anders over.

Dat resulteert toch in een beperktere mogelijkheid van overbieden en daarmee kansverlaging.

@THM0 Wat je zegt klopt deels en is afhankelijk van je persoonlijke situatie, maar wij hebben zelf het volgende: Ik wil niet boven bedrag X lenen omdat er niet comfortabel bij voel, maar het opgeven als financieel voorbehoud heeft geen zin, want ik kan het wel lenen. Het financiele voorbehoud beschermt mij als koper dus niet, want ik kan meer lenen dan ik nodig heb. of ik doe het financiele voorbehoud zo hoog, dat de kans op acceptatie van het bod een heel stuk kleiner wordt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gautama schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Niemand wilt teveel overbieden :)
Omdat je niet weet wat anderen bieden moet je aan zelfbescherming doen en gewoon stellen: Dit is het huis ons waard met in gedachte het budget dat we nodig hebben om het eigen te maken. Daar ga je niet overheen en dan moet je je verlies nemen als je het niet hebt. Dan mocht het niet zo zijn.
(Ja makkelijk praten in deze markt, maar ik zit ook in dat straatje. Net gisteren ook weer gehoord dat een huis het niet werd. )

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 11:29
beyazz06 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:21:
Spannend. Er 'vol voor gaan' betekent dus flink overbieden en zonder voorbehoud? ;)

• beyazz06
  • Niet online
Struikrover schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Spannend. Er 'vol voor gaan' betekent dus flink overbieden en zonder voorbehoud? ;)
Dat eerste klopt, mja de vraag is 'wat is vol voor gaan' =].
Dat laatste was ik wel van plan maar op het laatste moment toch van afgezien. Ondanks dat ik het financieel totaal plaatje met verschillende adviseurs tig keer heb doorberekend, de risico's op een rijtje heb gezet. Vraag mij niet waarom, dan zeg ik namelijk; ze zeggen bij twijfel niet doen en ik twijfelde.. :+

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:12
Weet iemand hoe snel die sms dienst van het kadaster voor het opvragen van een koopsom meestal reageert? Heb iets meer dan een half uur geleden naar 8118 gesmst, en had eigenlijk direct antwoord verwacht.

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Flamesz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:07:
Weet iemand hoe snel die sms dienst van het kadaster voor het opvragen van een koopsom meestal reageert? Heb iets meer dan een half uur geleden naar 8118 gesmst, en had eigenlijk direct antwoord verwacht.
Doorgaans binnen een minuut.

• beyazz06
  • Niet online
beyazz06 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:21:
Helaas, mis gegrepen :F

Mijn bod (651.000) was uiteindelijk ~11,3% bovenop de vraagprijs (585.000) en begreep uit de woorden van de verkopende makelaar dat van de 15 biedingen 3 nog meer dan mij heeft geboden, waarbij het verschil uiteindelijk met het winnend bod zo een 20k bedroeg. Ofwel ~14,5% overboden op de vraagprijs.

Wat overigens betekent dat deze woning met kk ca. 700.000 heeft gekost :D
Pagina: 1 ... 240 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7