Ja wij hebben dat gebruikt om de overbruggingsfinanciering te regelen. Kwam wel lager uit dan de daadwerkelijke woningwaarde zoals ik die zou verwachten. Het is in principe een Calcasa rapport met wat rekenwerk eromheen voor de overbrugging.Sjurm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:48:
Heeft iemand ervaringen met een desktop taxatie? Ik lees dat mag worden gebruikt wanneer je 90% van de woningwaarde wilt lenen van de bank. Van te voren weet je echter toch niet wat er uit die taxatie komt en of dit dan ook van toepassing is?
Ik ben van plan een bod van 230k te doen, waarvan 200k financiering met hypotheek. Als dit huis wordt getaxeerd op 230k, dan zou mogelijk een desktop taxatie voldoende zijn
Je kunt in de aanvraag invullen hoeveel je dient te overbruggen en hoeveel resthypotheek je nog hebt, en dan geeft het formulier al aan of je dan met een desktop taxatie uit kunt. Dus als je het goed invult krijg je oftewel de melding dat je de overbrugging niet kan onderbouwen met een desktop taxatie, ofwel je kunt dan het rapport bestellen en betalen. Werd probleemloos geaccepteerd door ABN AMRO.
Ze nemen inderdaad 90% van de berekende marktwaarde, daar tellen ze de resthypotheek vanaf en het restant is dan wat je krijgt als overbruggingsruimte. Door een beetje te spelen met het formulier (dus de grens opzoeken tussen wel/niet rapport kunnen aanvragen) kun je wel uitvogelen wat ongeveer de marktwaarde is in het Calcasa systeem.
Edit: nog een kleine aanvulling: die 90% is wat bijvoorbeeld ABN AMRO als regel hanteert. Dus als je een officiele NWWI taxatie zou doen, dan zou je van dat taxatiebedrag ook weer 90% moeten nemen en daar de resthypotheek van aftrekken.
[ Voor 7% gewijzigd door THM0 op 02-02-2022 11:26 ]