Zoals je er ook rekening mee kunt houden dat andere kopers andere voorwaarden stellen, misschien even aanbellen voor een kennismaking met de buren of zelfs bij verkopers zelf. Onmogelijk om dat zelf ook allemaal te doen en ook onwenselijk als dat tegen je eigen gevoel ingaat. Dus doe wat je denkt dat goed is. Ook voor de verkopers geldt immers dat de een zulke acties waardeert en de ander puur voor hoogste bod gaat.Gautama schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:29:
[...]
Poh, is dat voortaan ook al de norm: een persoonlijke brief erbij sturen? Ik lees en hoor het steeds vaker. Wordt hierin beschreven waarom je graag de woning zou willen kopen?
Verschrikkelijk; niet bepaald mijn ding. Ik snap dat ik het niet hoef te doen en dat in de meeste gevallen simpelweg het hoogste bod zal gelden, maar ik als mogelijke koper zal dus rekening moeten houden met dat andere kopers deze brief waarschijnlijk wél schrijven.
Maar een huis met vraagprijs 450 overbieden tot 500, of een vraagprijs van 500 en de vraagprijs bieden, het komt even duur uit... Wat een huis waard is, is per definitie "de hype" want de werkelijke grondkosten + de prijs van de stenen is een huis nooit.....beyazz06 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:00:
[...]
Het gaat mij niet zozeer om de onderwaarde; heb het voordeel dat mijn eigen woning een flinke overwaarde heeft waardoor ik nog flink kan incasseren voordat ik "onderwater" kom.
Het knelt bij mij voornamelijk om het "mee doen met de hype" van de gekke woningmarkt.
Wellicht ben ik wel voorbarig, tot nu toe hebben wij namelijk biedingen uitgebracht waarvan wij vonden dat het waard was, zonder mee te doen met de hype.
Klinkt cliché, maar deze woning kan de woning worden waar wij ons zelf oud zien worden. Wat het voor mij/ons lastig maakt om nu niet mee te doen met de hype..
Als verkoper zou ik denken, als je het huis zo graag wilt, laat dat maar blijken uit je bod. Mooi dat sommigen het verhaal van de kopers mee laten spelen, maar dat zou ik hooguit doen als het prijsverschil echt minimaal is. Als iemand 10k meer biedt, kun je nog zo'n zielig/mooi/lief/schattig verhaal ophangen, maar dat vind ik serieus geld. En daarbij, als je een beetje goed bent met verhalen vertellen kun je een mooi lulverhaal in die brief ophangen wat misschien niet eens de werkelijkheid is...Gautama schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:29:
Verschrikkelijk; niet bepaald mijn ding. Ik snap dat ik het niet hoef te doen en dat in de meeste gevallen simpelweg het hoogste bod zal gelden, maar ik als mogelijke koper zal dus rekening moeten houden met dat andere kopers deze brief waarschijnlijk wél schrijven.
Exact expert nodig?
Aan de overkant van de tunnel zijn ook sociale woningen. In Parkwijk meer dan in Langerak. In Terwijde ook veel.innova58 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:17:
[...]
Snap hem beter nu. Hogeweide is daardoor ook niet mijn meest favoriete wijk. Maar ondanks dat wat jij noemt stijgen de prijzen toch de pan uit daar. De delen aan de rand die iets hogerop liggen zijn volgens mij wel ok. Meeste sociale woningen zijn in de lagere gedeelten gebouwd volgens mij.
Hoge Weide en het stuk direct tegenover het nieuwe winkelcentrum staan bij mij toch wel als de beste plekken van alles voorbij het kanaal.
De gebieden die er het langst staan, van rond 2000 zullen denk ik heel rustig worden. De eerste bewoners hebben nu allemaal een empty nest, waar de nieuwe delen met een paar jaar bomvol tieners zitten.
Wij twijfelen weer over de woning dat wij gekocht hebben, nadat wij nu al zijn in een tijdlijke woning. in de regio.
Stellen we voor dat wij een iets betere woning kunnen winnen (is nog erg moeiiljk, maar misschien minder moeilijk dan Oktober 2021), zijn wij nu benieuwd of de volgend plan goedwerkt: het verkopen voor de passeer datum.
Wat wij zullen verliezen
- Aankoopmakelaar's kosten rond 2750 (netto ook 2750)
- Hypotheekadviseur kosten 2750 bruto (netto rond 1700)
- Taxatie kosten (bruto 450, netto rond 300)
- Bouwkundig keuring (bruto 375, netto ook 375)
- Notaris kosten voor de hypotheek (bruto rond 500, netto rond 350)
- Ook verkoopmakelaar's kosten: rond 5500 voor een woning van 610k ?
- Verschil van hogere hypotheekrente voor 5 jaar: 2800 netto
---------- TOTAAL: 13800 --------------------
Als wij niet kunnen verkopen voor passeerdatum, dan zullen wij nog de notaris kosten voor de akte van passering ook verliezen: rond 650.
Een alternatief: doorgaan met het kopen en daar 3-5 jaar wonen, dit 14k zullen wij gebruiken voor het verbeteren van de woning (is moeilijk vanwege het tekorte van ruimte in keuken, berging en fietsen berging).
Stellen we voor dat wij een iets betere woning kunnen winnen (is nog erg moeiiljk, maar misschien minder moeilijk dan Oktober 2021), zijn wij nu benieuwd of de volgend plan goedwerkt: het verkopen voor de passeer datum.
Wat wij zullen verliezen
- Aankoopmakelaar's kosten rond 2750 (netto ook 2750)
- Hypotheekadviseur kosten 2750 bruto (netto rond 1700)
- Taxatie kosten (bruto 450, netto rond 300)
- Bouwkundig keuring (bruto 375, netto ook 375)
- Notaris kosten voor de hypotheek (bruto rond 500, netto rond 350)
- Ook verkoopmakelaar's kosten: rond 5500 voor een woning van 610k ?
- Verschil van hogere hypotheekrente voor 5 jaar: 2800 netto
---------- TOTAAL: 13800 --------------------
Als wij niet kunnen verkopen voor passeerdatum, dan zullen wij nog de notaris kosten voor de akte van passering ook verliezen: rond 650.
Een alternatief: doorgaan met het kopen en daar 3-5 jaar wonen, dit 14k zullen wij gebruiken voor het verbeteren van de woning (is moeilijk vanwege het tekorte van ruimte in keuken, berging en fietsen berging).
[ Voor 17% gewijzigd door noucmen op 29-01-2022 19:09 ]
Daarom die 2% was niet in mijn calculatieRmg schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:04:
Als je binnen t half jaar verkoopt scheelt t ook nog overdrachtsbelasting.
Ik pak de popcorn en ook een paar blikjes coca cola er al vast bij

[ Voor 4% gewijzigd door 964C2 op 29-01-2022 15:34 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Een woning win je niet, die koop je.noucmen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:50:
Een woning kun je pas verkopen na passeren want dan pas heb je het eigendomsrecht verkregen.
A-B-C transacties staan nogal onder een vergrootglas.
Door de bijkomende kosten door jouw begroot op 11k is een woning kopen iets anders dan een auto/mobiel/pc kopen. Die kosten ben je kwijt en verdien je niet zo makkelijk terug. Of je moet dus in 2016/2017 gekocht hebben, dan zul je ze onderhand wel terugverdiend hebben.
Ik heb gemerkt tussen september en nu dat het aanbod flink terugloopt in de categorie 175-225k. Tussen augustus en oktober heb ik aardig wat woningen nog kunnen bezichtigen. Maar tussen november en januari nauwelijks. Zie wel een woning die al twee weken lang op Funda staat zonder 'bezichtigingen zijn volgepland - u komt op de reservelijst' of 'onder voorbehoud verkocht' of 'onder optie' Staat als kluswoning te boek, maar ik zie wel de mogelijkheden. En wat ik er van kan zien vooral de standaard zaken: muren sauzen, nieuwe vloer leggen. Dus ik ga na een pauze wederom op voor een bezichtiging.
Al neem ik mee dat er wss echt iets aan markeert. Want anders staat ie niet al twee weken lang op Funda.
Hoe wil je iets verkopen dat je nog niet hebt?noucmen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:50: zijn wij nu benieuwd of de volgend plan goedwerkt: het verkopen voor de passeer datum.
Als je het toch niet wilt kopen, is het slimmer te rekenen met wat het kost als je nu van de koop afziet.
(10% koopsom + extra kosten).
Maar dat is echt geld weggooien, want niet alleen betaal je deze kosten, maar ook is een nieuw te zoeken huis tegen die tijd weer minstens 10% duurder dan nu.
Wat is er mis met je nieuwe huis?
Ik wil niet zeggen: I told everybody so, maar toch wel bijna:964C2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:33:
Ik pak de popcorn en ook een paar blikjes coca cola er al vast bij![]()
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69059558
Let the fun begin...........(again)
Dit gaat leuk worden! Klein probleem is het laten bezichtigen in een huis wat je nog niet gekocht hebt, maar ach dat is slechts een detail...
Lurk pas sinds recent, maar waar vind ik een recap van deze saga?
Ja en een koopovereenkomst tekenen van een huis wat niet van jou is. Of een makelaar vinden die die opdracht aanneemt terwijl uit het verplichte onderzoek blijkt dat het huis niet van opdrachtgever is.Gijsje22 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:18:
Dit gaat leuk worden! Klein probleem is het laten bezichtigen in een huis wat je nog niet gekocht hebt, maar ach dat is slechts een detail...
Maar verder goed plan hoor! In deze markt een huis verkopen wat helemaal niet van jou is. Dat wij dat allemaal niet hebben bedacht!
Ervaring met huis kopen - Deel 8floriz87 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:27:
Enjoy!
Hij hoopt natuurlijk dat zijn toekomstige huis al meer waard is geworden. Die waardestijging gaat anders naar de verkoper.Toke_gt schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:50:
[...]
Hoe wil je iets verkopen dat je nog niet hebt?
Als je het toch niet wilt kopen, is het slimmer te rekenen met wat het kost als je nu van de koop afziet.
(10% koopsom + extra kosten).
Maar goed, verder zal, net als de vorige 100 keren, onze adviezen absoluut nul nut hebben.
Tegen beter weten in, @noucmen, bemoei je er totaal niet mee en laat je vrouw het regelen, dit soort keuzes kan jij niet aan.
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 29-01-2022 19:33 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik moet zeggen dat ik vaak jaloers ben op mensen die eerder zijn geboren waardoor ze zich (zonder hoog inkomen) wel in de koopmarkt kunnen mengen, maar deze saga wens je niemand toe. Ik zit toch liever in mijn huurappartement van ruim 1000€/maand, dan gegijzeld te worden door je gedachtes over koophuizen.
De markt is volledig opgedroogd, een jaar geleden stonden er nog tientallen leuke tweekappers tussen 700k-1m te koop stonden is dat nu vrijwel nul.beyazz06 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:23:
İk had het idee dat de markt min of meer aan het stabiliseren cq weer dalende was. Er kwam echter onlangs een woning te koop, vraagprijs van eerdere woningen in dezelfde straat zaten zo rond de 5ton. De vraagprijs van deze woning is tegen de 6ton.
Voor zo'n bedrag is redelijk nieuw met 5 kamers, binnenruimte 160m2+ en een kavel van 350m2+ toch niet teveel gevraagd? Blijkbaar wel in Utrecht en directe omgeving...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Indrukwekkende saga inderdaad. Zie het punt van doorverkopen niet als je zelf daarna ook weer iets moet kopen. En als dat van hetzelfde kaliber moet zijn, is dat eveneens in prijs gestegen.
Maargoed, ik lurk hier omdat ik zelf ook verhuisplannen heb. Aangezien we naar andere woonplaats willen (op ongeveer 80km van huidige woning) , en ik met mijn vrouw 3 kleine kinderen heb, is een bezichtiging niet zo eenvoudig gepland. Hebben jullie nog tips voor zo'n situatie?
En wat zijn (behalve Funda) de plekken waar jullie kijken?
Maargoed, ik lurk hier omdat ik zelf ook verhuisplannen heb. Aangezien we naar andere woonplaats willen (op ongeveer 80km van huidige woning) , en ik met mijn vrouw 3 kleine kinderen heb, is een bezichtiging niet zo eenvoudig gepland. Hebben jullie nog tips voor zo'n situatie?
Een aankoopmakelaar in de hand nemen en je ook bij lokale makelaars inschrijven voor een gratis zoekopdracht. Zo leer je al wat namen in de buurt kennen en soms hebben die ook facebook/instagram pagina's.
Daarbij krijg je dan vaak een move account en dan heb je al 2 dagen vóór de boel op Funda komt te staan een bezichtiging ingeplanned. Ook is het wel eens zo dat die makelaars dan trots aankondigen foto's te hebben mogen maken van een pand wat de markt op gaat. Dat is dan weer een paar dagen vóór de toevoeging op move. Of je krijgt een seintje van je aankoopmakelaar dat die zelf een huis in de verkoop gaat doen die bij jouw zoekopdracht past.
Omdat je met een afstand zit is het meest handige bezichtigingen te combineren op 1 dag en kijken of je die dag de kinderen bij een oppas kunt laten.
Daarbij krijg je dan vaak een move account en dan heb je al 2 dagen vóór de boel op Funda komt te staan een bezichtiging ingeplanned. Ook is het wel eens zo dat die makelaars dan trots aankondigen foto's te hebben mogen maken van een pand wat de markt op gaat. Dat is dan weer een paar dagen vóór de toevoeging op move. Of je krijgt een seintje van je aankoopmakelaar dat die zelf een huis in de verkoop gaat doen die bij jouw zoekopdracht past.
Omdat je met een afstand zit is het meest handige bezichtigingen te combineren op 1 dag en kijken of je die dag de kinderen bij een oppas kunt laten.
[ Voor 24% gewijzigd door Schuey op 29-01-2022 20:27 ]
Noucmen's saga om een huis te kopenfloriz87 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:27:
Deze is beter
I have stability. The ability to stab.
Makelaarslandfloriz87 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:20:
Funda
Zoekopdracht ingeven en je krijgt dagelijks mail.
Check makelaars in de plaatsen waar je voorkeur naar uit gaat. Genoeg die nog aan nieuwsbrieven of eigen zoekopdrachten doen en je zo op de hoogte brengen. Dan krijg je een seintje en met bezichtigen vaak al stukken via je eigen move account.
Zoek die makelaars vervolgens op social media op. Daar posten ze de nieuwste taxaties, daags voor ie op move en twee dagen voor ie op Funda verschijnt wat ze net binnen hebben gekregen.
Verder: marktplaats (ja er is een rubriek en ja gelet op de laatste aflevering van Sander Schimmelpennick de kloof werkt het voor huisjesmelkers) nvmonlinebieden.nvm.nl, degratismakelaar.nl, homematching.nl zijn sites die ik nog wel eens controleer.
Op die manier heb ik in meerdere plaatsen zoekopdrachten uitstaan en is het makkelijker gelukt om een bezichtiging te regelen.
In de huidige markt zal je waarschijnlijk toch weinig te bezichtigen hebben, dus zou me daar niet al te druk om maken. En de bezichtigingen die er wel zijn heb je waarschijnlijk maar te accepteren en regelen zoals de verkopende makelaar het wilt.floriz87 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:20:
Indrukwekkende saga inderdaad. Zie het punt van doorverkopen niet als je zelf daarna ook weer iets moet kopen. En als dat van hetzelfde kaliber moet zijn, is dat eveneens in prijs gestegen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Eens, maar wij wonen hier helemaal niet zo slecht. Vlakbij een station, op 10 minuten afstand van Leidsche Rijn Centrum, 15 minuten fietsen naar Utrecht Centrum, 3 minuten fietsen naar Máximapark. Om ons heen allemaal flinke vrijstaande woningen en we hebben vrij uitzicht.Laapo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:44:
[...]
Aan de overkant van de tunnel zijn ook sociale woningen. In Parkwijk meer dan in Langerak. In Terwijde ook veel.
Hoge Weide en het stuk direct tegenover het nieuwe winkelcentrum staan bij mij toch wel als de beste plekken van alles voorbij het kanaal.
De gebieden die er het langst staan, van rond 2000 zullen denk ik heel rustig worden. De eerste bewoners hebben nu allemaal een empty nest, waar de nieuwe delen met een paar jaar bomvol tieners zitten.
Uiteindelijk heb je soms tijdens een proces pas door dat je het helemaal niet zo slecht hebt. Het gevoel van ongemak kun je dan beter relativeren en daarom het besluit genomen op dit moment nog niet te vertrekken.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
@noucmen je kan niets verkopen wat niet van jou is. Na overdracht verkopen kan altijd. Lekkere slimme actie weer
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Afgelopen jaar 105 kilometer verderop gaan wonen met twee kinderen en vrouw zwanger van #3.floriz87 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:20:
Volg de sociale mediakanalen van makelaars in potentieel interessante plaatsen.
Wij hadden een aankoopmakelaar in de arm genomen, dat heeft ons ook enorm geholpen.
Mits jullie beide flexibel zijn met werk en weinig eisen hebben is verhuizen naar het oosten van het land een optie. Ik heb zelf zonder aankoopmakelaar een eerste woning aangekocht in de buurt van Nijmegen voor onder 300K.floriz87 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:20:
Zowel op Funda als Makelaarsland zoekopdrachten gemaakt en bij iedere notificatie snel gekeken en bezichtiging ingepland.
Nogmaals de markt is heel klein maar als je flexibel bent dan heb je keuze genoeg!
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Ik heb de sleutel nog niet, maar ik heb wel "het recht om te kopen".mevrouwKees_1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:07:
@noucmen je kan niets verkopen wat niet van jou is. Na overdracht verkopen kan altijd. Lekkere slimme actie weer
Maar goed, mijn vrouw en ik hebben besloten om niet meer te twijfelen, dit 14k zullen wij gebruiken om de woning te verbeteren. Dit verbetering maakt de woning ook meer waarde.
Eind verhaal (voor nu : -) )
Er is meer in je leven dan alleen het huis. Na dat je er zo veel tijd, zo veel energie in hebt gestoken, zou ik er gewoon eens lekker gaan wonen en genieten van het moois dat het leven te bieden heeft. Want uiteindelijk is dat waarom je een huis koopt. Maak je niet druk om de waarde van het huis en ga pas denken aan verhuizen als daar een goede aanleiding voor is. Van all die twijfels wordt je simpelweg niet gelukkiger.noucmen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:07:
[...]
Maar goed, mijn vrouw en ik hebben besloten om niet meer te twijfelen,
[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 31-01-2022 21:36 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Maar wat moet hij dan met zijn tijd en excel skills?big bang schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:36:
[...]
Er is meer in je leven dan alleen het huis. Na dat je er zo veel tijd zo veel energie in hebt gestoken, zou ik er gewoon eens lekker gaan wonen en genieten van het moois dat het leven te bieden heeft. Want uiteindelijk is dat waarom je een huis koopt. Maak je niet druk om de waarde van het huis en ga pas denken aan verhuizen als daar een goede aanleiding voor is. Van all die twijfels wordt je simpelweg niet gelukkiger.
Wellicht al eerder voorbij gekomen c.q. bekend.
Het viel mij echter op dat wanneer ik een verkopende makelaar bel voor een bezichtiging, altijd leek alsof ik de laatste spotje te pakken had. Er was immers maar 1 of 2 tijdsloten nog beschikbaar. Toch had ik mijn twijfels hieraan.
Zodoende bij deze woning de proef op de som genomen; 4/5 dagen nadat ik een afspraak heb ingepland, mijn vrouw laten bellen met de vraag of er nog plek was voor bezichtiging. Guess what.. Hetzelfde liedje, enkel 2 tijdsloten beschikbaar
Het viel mij echter op dat wanneer ik een verkopende makelaar bel voor een bezichtiging, altijd leek alsof ik de laatste spotje te pakken had. Er was immers maar 1 of 2 tijdsloten nog beschikbaar. Toch had ik mijn twijfels hieraan.
Zodoende bij deze woning de proef op de som genomen; 4/5 dagen nadat ik een afspraak heb ingepland, mijn vrouw laten bellen met de vraag of er nog plek was voor bezichtiging. Guess what.. Hetzelfde liedje, enkel 2 tijdsloten beschikbaar
Je bent pas eigenaar als de overdracht is geweest en geld is betaald. Tot die tijd is er niets van jounoucmen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:07:
[...]
Ik heb de sleutel nog niet, maar ik heb wel "het recht om te kopen".
Maar goed, mijn vrouw en ik hebben besloten om niet meer te twijfelen, dit 14k zullen wij gebruiken om de woning te verbeteren. Dit verbetering maakt de woning ook meer waarde.
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Succes ook, met het regelen van bezichtigingen, als de vorige bewoners er nog wonen

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Correctie huis er nog niet staatnaitsoezn schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:48:
Succes ook, met het regelen van bezichtigingen, als de vorige bewoners er nog wonen![]()
Untappd: Louwke80
Typisch, maar goed om te weten!beyazz06 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:43:
Wellicht al eerder voorbij gekomen c.q. bekend.
Het zou natuurlijk kunnen dat in de tussentijd mensen zich hebben afgemeld. Daar kan ik me wel in vinden. Onze ervaring is dat er al snel écht geen plekken meer beschikbaar zijn voor een bezichtiging, ook al is het huis echt nét op Funda gezet.
We hebben ons bij diverse makelaarskantoren ingeschreven zodat we net iets eerder de notificatie krijgen van een nieuw huis in de verkoop, maar wij voelen ons nu genoodzaakt om binnen een uur de knoop door te hakken om een bezichtiging in te plannen, zodat we i.i.g. een plekje gereserveerd hebben. We hebben dan nog geen eens de tijd gehad om even door de buurt te rijden of wat onderzoek te doen...
Als gevolg hiervan hebben we inmiddels twee ingeplande bezichtigingen (van de in totaal vier) afgezegd, omdat we ook zonder bezichtiging al kunnen melden dat het huis bij nader inzien niets voor ons is (één huis lag langs een hondenkennel dat nog niet op Google maps zichtbaar was, het andere huis hebben we uit emotie te snel gebeld; zeer mooie afwerkingen van binnen, maar rationeel gezien is het huis toch te klein).
Heel herkenbaar!Gautama schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Typisch, maar goed om te weten!
Het zou natuurlijk kunnen dat in de tussentijd mensen zich hebben afgemeld. Daar kan ik me wel in vinden. Onze ervaring is dat er al snel écht geen plekken meer beschikbaar zijn voor een bezichtiging, ook al is het huis echt nét op Funda gezet.
We hebben ons bij diverse makelaarskantoren ingeschreven zodat we net iets eerder de notificatie krijgen van een nieuw huis in de verkoop, maar wij voelen ons nu genoodzaakt om binnen een uur de knoop door te hakken om een bezichtiging in te plannen, zodat we i.i.g. een plekje gereserveerd hebben. We hebben dan nog geen eens de tijd gehad om even door de buurt te rijden of wat onderzoek te doen...
Als gevolg hiervan hebben we inmiddels twee ingeplande bezichtigingen (van de in totaal vier) afgezegd, omdat we ook zonder bezichtiging al kunnen melden dat het huis bij nader indien niets voor ons is (één huis lag langs een hondenkennel dat nog niet op Google maps zichtbaar was, het andere huis hebben we uit emotie gebeld; zeer mooie afwerkingen van binnen, maar rationeel gezien is het huis toch te klein).
Makelaarsland stuurt berichten mbt nieuwe koopwoningen al voordat het op funda en soms zelfs op de website van de makelaar zelf online komt. Hierdoor hebben wij ook na plannen van bezichtigingen enkele weer geannuleerd.
In dit geval was de woning nog niet op funda/website van de makelaar toen ik een afspraak voor bezichtiging wilde inplannen. Ofwel ik was er best snel bij, vandaar dat ik het vreemd vond dat ze maar 2 tijdsloten hadden..
Afgezien of er kandidaten zijn afgevallen.. De woning staat al een paar dagen op funda. Ik kan mij vorig jaar nog herinneren, dat wanneer een woning op funda terecht kwam je eigenlijk al te laat c.q. geen mogelijkheid meer was tot bezichtiging. Blijkbaar is er verandering in de markt. Op zich niet onlogisch..
Ik krijg vooral het idee dat men het beu is om tientallen bezichtigingen te gaan doen voor woningen waar je toch niet genoeg op kunt bieden. Sommige mensen hebben zich maar neergelegd bij een zekere situatie, voor nu.beyazz06 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:03:
[...]
Blijkbaar is er verandering in de markt. Op zich niet onlogisch..
Een auto kopen? Aanbod is oneindig alsmede het aantal financieringsopties. Daar kan je wel even mee vooruit.SmurfLink schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:41:
[...]
Maar wat moet hij dan met zijn tijd en excel skills?
Tot over 2 wekennoucmen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:07:
[...]
Ik heb de sleutel nog niet, maar ik heb wel "het recht om te kopen".
Exact expert nodig?
Zag laatst een woning te koop staan waarbij vermeld stond dat je een goed bedrag spaargeld of overwaarde nodig had om überhaupt een bezichtiging te krijgen. Alles erom heen (heb even op WL gekeken) is met 15-35% boven de vraagprijs verkocht.big bang schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:12:
[...]
Ik krijg vooral het idee dat men het beu is om tientallen bezichtigingen te gaan doen voor woningen waar je toch niet genoeg op kunt bieden. Sommige mensen hebben zich maar neergelegd bij een zekere situatie, voor nu.
De markt is nu wel helemaal gek geworden.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Is ook niet zo gek dat de markt steeds gekker wordt... ik hou op Funda onze oude buurt en nieuwe in de gaten met wat er te koop staat. Als ik zie dat het beperkte aanbod alleen maar beperkter is geworden, ziet het er naar uit dat hier alles compleet op slot zit. Vorige week kwam er toevallig een woning bij, nu alweer verkocht onder voorbehoud. En die woningen zijn in 3.5 jaar dus gewoon over de kop gegaan...Sport_Life schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:08:
[...]
Zag laatst een woning te koop staan waarbij vermeld stond dat je een goed bedrag spaargeld of overwaarde nodig had om überhaupt een bezichtiging te krijgen. Alles erom heen (heb even op WL gekeken) is met 15-35% boven de vraagprijs verkocht.
Life is what happens while you're busy making other plans
Best kans dat deze woning al verkocht was voordat deze op Funda kwam maar de makelaar voor z'n statistieken de woning nog wel even op Funda heeft gezet.frumper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:18:
[...]
Is ook niet zo gek dat de markt steeds gekker wordt... ik hou op Funda onze oude buurt en nieuwe in de gaten met wat er te koop staat. Als ik zie dat het beperkte aanbod alleen maar beperkter is geworden, ziet het er naar uit dat hier alles compleet op slot zit. Vorige week kwam er toevallig een woning bij, nu alweer verkocht onder voorbehoud. En die woningen zijn in 3.5 jaar dus gewoon over de kop gegaan...
PSN: Flix20-NL
Dat klopt, maar als de makelaar verwacht dat er zeker 100k overboden gaat worden en je wilt 'kaf en koren' scheiden , zet dan de vraagprijs 100k hoger zou ik zeggen..frumper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:18:
[...]
Is ook niet zo gek dat de markt steeds gekker wordt... ik hou op Funda onze oude buurt en nieuwe in de gaten met wat er te koop staat. Als ik zie dat het beperkte aanbod alleen maar beperkter is geworden, ziet het er naar uit dat hier alles compleet op slot zit. Vorige week kwam er toevallig een woning bij, nu alweer verkocht onder voorbehoud. En die woningen zijn in 3.5 jaar dus gewoon over de kop gegaan...
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is toch niet zo heel gek? Hier staat dat verkopers niet geinteresseerd zijn in een bod met een heel hoog bedrag aan voorbehoud financiering. Als verkoper wil je in deze markt alleen maar serieuze kijkers en is het juist wel prettig als de makelaar enigszins qualificeert bij de kijkers of een tijdslot voor bezichtiging zinvol is.Sport_Life schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:08:
[...]
Zag laatst een woning te koop staan waarbij vermeld stond dat je een goed bedrag spaargeld of overwaarde nodig had om überhaupt een bezichtiging te krijgen. Alles erom heen (heb even op WL gekeken) is met 15-35% boven de vraagprijs verkocht.
Ik vind het verdomd spannend in ieder geval deze huizen markt.
Overweeg mijn huis te verkopen over +/- 5 maanden ( Midden Limburg ) en te verhuizen naar Midden Brabant, (Regio Tilburg)
Eerst verkopen en gaan huren lijkt op dit moment het enige verstandige. Dan heb je zekerheid over de overwaarde (daadwerkelijke opbrengst) van huidige huis en kun je kopen zonder voorbehoud van financiering en je kan overbieden.
Overweeg mijn huis te verkopen over +/- 5 maanden ( Midden Limburg ) en te verhuizen naar Midden Brabant, (Regio Tilburg)
Eerst verkopen en gaan huren lijkt op dit moment het enige verstandige. Dan heb je zekerheid over de overwaarde (daadwerkelijke opbrengst) van huidige huis en kun je kopen zonder voorbehoud van financiering en je kan overbieden.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Nou ik vind dat ook nogal een risico. Je stapt uit de huizenmarkt en hoopt dan maar dat je er weer terug in kunt stappen. Het zou niet mijn voorkeur hebben. maargoed hangt er wel vanaf of je 50k overwaarde hebt of 500k natuurlijk.Capo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:50:
Ik zie geen andere oplossing? behalve blijven wonen waar ik woonde Peer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Nou ik vind dat ook nogal een risico. Je stapt uit de huizenmarkt en hoopt dan maar dat je er weer terug in kunt stappen. Het zou niet mijn voorkeur hebben. maargoed hangt er wel vanaf of je 50k overwaarde hebt of 500k natuurlijk.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Nou ja, afhankelijk van hoe concreet en definitief je plannen zijn om je boeltje op te pakken is het alternatief natuurlijk om het 'gewoon' op dezelfde manier te doen als (praktisch) alle andere doorstromersCapo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Ik zie geen andere oplossing? behalve blijven wonen waar ik woon
[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 01-02-2022 09:59 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Het is echt niet zo dat je niet meer zonder voorbehoud van financiering iets kunt kopen. Sowieso gaat een bank je ook beperken in de hoogte van het overbruggingskrediet, normaliter wordt dat berekend op 90% van taxatiewaarde. Dus daar zit al een buffer in voor een marktdaling.Capo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Ik zie geen andere oplossing? behalve blijven wonen waar ik woon
Als je echt helemaal wilt uitmaxen op je budget dan kun je beter eerst verkopen inderdaad omdat je anders onvoldoende zekerheid hebt over je budget. Als je gewoon wat ruimte kunt laten in je hypotheek tov inkomen is het risico beperkt. Je koopt en verkoopt normaliter ook redelijk dicht op elkaar. Ja het kan dat de markt net omslaat in die tussenliggende periode. Maar gezien de huidige fundamentals (lage rente, extreem veel vraag, nagenoeg geen aanbod) zou het wel erg opmerkelijk zijn als er binnen de kortste keren 20% prijsdaling is.
Dat was in de financiele crisis ook niet, het duurde heel lang voordat prijzen begonnen te zakken.
In de afgelopen paar weken weer een stuk of 5 bezichtigingen gedaan en 2 keer en bod uitgebracht, helaas allebei niet geworden. Begonnen weer aardig moedeloos te worden maar gisteren toch weer bij een huis wezen kijken waar we best wel positief over zijn. De vorige twee biedingen veelal gebaseerd op vierkante meter prijs op Walter Living waarbij we echt wel in de buurt kwamen/net boven de prijzen die daarin aan werden gegeven. Nu heb ik echter een huis wat een vraagprijs heeft van €350.000 die op Walter Living echt een stuk lager uitkomt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/EIUxNJrAyRYfYgJIywRULuJH.png?f=user_large)
Beneden is (bijna) alles gerenoveerd in 2020, maar qua afwerking/trappen/badkamer/enkel glas/kozijnen en waarschijnlijk nog asbest op het dak van de berging moet er dus nog echt wel wat geld in. Toch heb ik het gevoel dat de verwachting is dat er flink overboden wordt. Heeft iemand een idee waarom dit zo laag uitkomt en hoe ik hier mijn bod voor kan bepalen?
Alvast bedankt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EIUxNJrAyRYfYgJIywRULuJH.png?f=user_large)
Beneden is (bijna) alles gerenoveerd in 2020, maar qua afwerking/trappen/badkamer/enkel glas/kozijnen en waarschijnlijk nog asbest op het dak van de berging moet er dus nog echt wel wat geld in. Toch heb ik het gevoel dat de verwachting is dat er flink overboden wordt. Heeft iemand een idee waarom dit zo laag uitkomt en hoe ik hier mijn bod voor kan bepalen?
Alvast bedankt.
Waarom gebruik jij WL? Pure interesse.aeroblast schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:14:
In de afgelopen paar weken weer een stuk of 5 bezichtigingen gedaan en 2 keer en bod uitgebracht, helaas allebei niet geworden. Begonnen weer aardig moedeloos te worden maar gisteren toch weer bij een huis wezen kijken waar we best wel positief over zijn. De vorige twee biedingen veelal gebaseerd op vierkante meter prijs op Walter Living waarbij we echt wel in de buurt kwamen/net boven de prijzen die daarin aan werden gegeven. Nu heb ik echter een huis wat een vraagprijs heeft van €350.000 die op Walter Living echt een stuk lager uitkomt:
[Afbeelding]
Beneden is (bijna) alles gerenoveerd in 2020, maar qua afwerking/trappen/badkamer en waarschijnlijk nog asbest op het dak van de berging moet er dus nog echt wel wat geld in. Toch heb ik het gevoel dat de verwachting is dat er flink overboden wordt. Heeft iemand een idee waarom dit zo laag uitkomt en hoe ik hier mijn bod voor kan bepalen?
Alvast bedankt.
Wij hebben drie woningen bezocht en middels online waarde-calculators en Kadaster informatie biedingen uitgebracht. Zowel het tweede als het derde huis hadden wij prijs met een overbieding a 10% (Gemeente Zevenaar en Gemeente Heumen).
Wellicht heb jij dat al gedaan maar check eens bij het Kadaster voor welk bedrag ander huizen zijn weggegaan in diezelfde straat in dat kwartaal. Maak je bieding iets hoger en dan lukt het wel
[ Voor 6% gewijzigd door aapjuh99 op 01-02-2022 10:19 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
De prijzen in midden Limburg liggen wel wat lager dan in midden Brabant, al maakt het in regio Tilburg nog wel een beetje uit waar je wilt zitten. Ten oosten van Tilburg is net wat duurder dan ten westen daarvan; al is dat verschil wel wat aan het verdwijnen.Capo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:50:
Vergis je er ook niet in dat de huren ook heel hoog zijn, er moet best wat gebeuren voordat je huis €1250 per maand minder waard wordt (het kan wel).
[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 01-02-2022 10:19 ]
Ik probeer van zoveel mogelijk plekken data vandaan te halen maar vind Walter Living vaak het meest complete beeld geven. Ik snap ook wel dat het allemaal niet 100% betrouwbaar is, maar zeker de vergelijking met huizen in de buurt/historische prijsstijgingen zitten ze er (voor mijn gevoel) niet ver naast. Heb jij wat voorbeelden van andere waarde-calculators die je gebruikt?aapjuh99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:17:
[...]
Waarom gebruik jij WL? Pure interesse.
Wij hebben drie woningen bezocht en middels online waarde-calculators en Kadaster informatie biedingen uitgebracht. Zowel het tweede als het derde huis hadden wij prijs met een overbieding a 10% (Gemeente Zevenaar en Gemeente Heumen).
Wellicht heb jij dat al gedaan maar check eens bij het Kadaster voor welk bedrag ander huizen zijn weggegaan in diezelfde straat in dat kwartaal. Maak je bieding iets hoger en dan lukt het wel
Enkele voorbeelden:aeroblast schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:20:
[...]
Ik probeer van zoveel mogelijk plekken data vandaan te halen maar vind Walter Living vaak het meest complete beeld geven. Ik snap ook wel dat het allemaal niet 100% betrouwbaar is, maar zeker de vergelijking met huizen in de buurt/historische prijsstijgingen zitten ze er (voor mijn gevoel) niet ver naast. Heb jij wat voorbeelden van andere waarde-calculators die je gebruikt?
https://www.kadasterdata....de/wat-is-mijn-huis-waard
https://www.degratismakelaar.nl/woningwaarde-berekenen
https://www.friswonen.nl/woningwaarde-calculator/
https://www.wegwijs.nl/berekenen/wat-is-mijn-huis-waard
https://watismijnhuiswaar...e-calculator/#cta-request
Gebruik voor het invullen van de formulieren een wegwerp-email anders wordt je doodgespamt naderhand.
Zojuist de waarde gecontroleerd voor een woning die wij vrijdag gaan bezichtigen.aapjuh99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Enkele voorbeelden:
Gebruik voor het invullen van de formulieren een wegwerp-email anders wordt je doodgespamt naderhand.
Vraagprijs: 350k
Walter Living: 327k (bij goed onderhoud)
Kadasterdata: 449k
Hoe meer tijd ik besteed op dergelijke datagedreven platformen, hoe meer ik begin te twijfelen over wat ik in godsnaam moet gaan overbieden

Ik zou er echt niet veel waarde aan hechten. Zelf prijzen van recente transacties checken en dan zelf beoordelen hoe dat zich vertaald in de waarde van het pand waar jij naar kijkt.Gautama schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Zojuist de waarde gecontroleerd voor een woning die wij vrijdag gaan bezichtigen.
Hoe meer tijd ik besteed op dergelijke datagedreven platformen, hoe meer ik begin te twijfelen over wat ik in godsnaam moet gaan overbieden
Ik heb net eens voor de grap mijn huis bij Kadasterdata ingevuld, de 'marktwaarde' die zij aangeven ligt 3 ton onder de WOZ waarde

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 01-02-2022 11:24 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik kom met al deze tools ook rond de 320-340k uit. Hmmaapjuh99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Enkele voorbeelden:

Het is eigenlijk simpel; ik blijf van mening houden dat jij een bod doet wat voor jou een goed bod is. Ik laat me niet leiden door al die websites die de waarde van het huis zouden weten te bepalen. Ik geef ervoor wat ik het zelf waard vind.
Wij hebben ook steeds achter het net gevist, elke keer maximaal 10k overbieden, behalve eentje, met 30k.
Uiteindelijk hebben we door de gunfactor (motivatiebrief) een huis gekocht, waar we 10k boven de vraagprijs hebben geboden. Diezelfde huis die nu volgens al die sites minstens 50k meer waard is.
Wij hebben ook steeds achter het net gevist, elke keer maximaal 10k overbieden, behalve eentje, met 30k.
Uiteindelijk hebben we door de gunfactor (motivatiebrief) een huis gekocht, waar we 10k boven de vraagprijs hebben geboden. Diezelfde huis die nu volgens al die sites minstens 50k meer waard is.
[ Voor 23% gewijzigd door Lelletje op 01-02-2022 11:32 ]
In lijn met de andere opmerkingen, wij hebben een calcasa rapport gebruikt met de recente verkopen waarbij we wisten dat we rond de 10% zouden moeten overbieden t.o.v. vp.aeroblast schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Walter Living kwam stukken lager uit (vp was iets hoger t.o.v. wat in walter living stond).
En zoals de rest zegt: bieden wat je het waard vindt, je kunt 10 tools uittrekken om het te finetunen en onderste uit de kan te halen, alleen blijft dat giswerk.
Uiteindelijk ga je (als het goed is) ook op een leuke plek wonen en krijg je er woongenot voor terug.
Zoals anderen hier ook al vermelden wat is de woning jou waard? Zaken zoals: Waar is is de woning gelegen, bevalt je de wijk, reistijd naar voorzieningen en werk, maar het belangrijkste wat wil jij er maximaal aan uitgeven etc. spelen mee in jouw bod.Gautama schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Zojuist de waarde gecontroleerd voor een woning die wij vrijdag gaan bezichtigen.
Ik zal je mijn situatie wat verder toelichten.
Ik, wonende in Zuid Holland wou verhuizen naar het Oosten vanwege de rust. Ik werk in de IT dus ik kan thuiswerken.
Ik schrijf “wij” als in samen met mijn vriendin, maar ik neem de hypotheek op mijn naam. Wij zochten als starter een woning onder de 250K.
De drie woningen die wij bekeken hebben waren allemaal erg mooi en gelegen aan de natuur.
De uiteindelijk gekochte woning (tussenwoning, 116m2 met voor-achtertuin en eigen garage) in de gemeente Heumen had een vraagprijs van 225K.
Bij het Kadaster rapport opgevraagd koopprijs van andere woningen in 2021 Q4 in die buurt. Simpele rekensom gaf aan dat koopsommen met een overbieding van 7% was. Vervolgens woningwaardes vergeleken mbv die tooltjes. De woningwaarde zou rond de 240/245K liggen.
Uiteindelijk besloten om met 10% te overbieden zodat wij op 247.500€ uitkwamen. Dit vonden wij te riskant, dus besloten wij het CBS-nummer er nog bovenop te gooien als geluksgetal.
Taxatie kwam uiteindelijk op 242K uit. Dus het was er niet veel naast.
Het is gissen zoals anderen al zeiden, maar zie het als een leuk spelletje.
[ Voor 15% gewijzigd door aapjuh99 op 01-02-2022 12:29 ]
Walter living geeft toch ook gewoon de bedragen waar huizen voor verkocht zijn? Dan hoef je dat toch niet ook nog bij kadaster op te vragen (en betalen)?
Ik heb deze strategie ook eerder geopperd maar de meesten vinden dat je dan toch een te groot risico neemt. Terwijl juist het daadwerkelijk realiseren van een verkoop echt munitie geeft voor serieus knock out bod. Wellicht je eigen woning te koop zetten met een overdracht na 6 maanden en in de tussentijd als een malle proberen een andere woning te vinden. Dan hoef je maar een klein stukje te overbruggen of niet eens. Moet de plek waar je heen verhuist wel voldoende aanbod hebben. (Elke week minstens 3 geschikte woningen ofzo?)Capo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:50:
Misschien zijn er om de ene of andere reden problemen met taxeren. Dat ze dus al aan de voorkant weten dat er maar een x deel van de waarde gefinancierd kan worden. 35% boven de vp is wel echt crazy. Ongeacht of het nou veel te goedkoop is ingestoken. Het idee alleen al dat je 35% overbiedt wauw.Sport_Life schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:08:
[...]
Aankoopmakelaar is goud waard in deze tijden.Gautama schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Dat hebben de verkopers van mijn appartement ook gedaan.Laapo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Ik heb deze strategie ook eerder geopperd maar de meesten vinden dat je dan toch een te groot risico neemt. Terwijl juist het daadwerkelijk realiseren van een verkoop echt munitie geeft voor serieus knock out bod. Wellicht je eigen woning te koop zetten met een overdracht na 6 maanden en in de tussentijd als een malle proberen een andere woning te vinden. Dan hoef je maar een klein stukje te overbruggen of niet eens. Moet de plek waar je heen verhuist wel voldoende aanbod hebben. (Elke week minstens 3 geschikte woningen ofzo?)
Overdacht 7 maanden na overeenkomst.
die zitten nu, 14 maanden later nog bij de ouders op zolder en is de woning 25% in waarde gestegen.
Die zijn niet zo happy.
PSN: Flix20-NL
Ik zal mezelf maar weer eens quoten.. 
Kju schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:59:
[...]
Kijk alleen uit. Modelwaarderapporten zijn niet betrouwbaar bij erfpacht en appartementen. Bij woonhuizen kan je er nog wel wat voordeel uit halen.
Edit: Nu het aantal transacties daalt en de modelwaarden voornamelijk met steeds oudere transacties rekening houden zal de afwijking t.o.v. de werkelijke prijzen veel groter worden naar mate het aantal transacties verder daalt. De prijsstijgingen gaan in veel buurten veel harder dan indexering doet vermoeden. Modelwaarden indexeren vaak op transportdatum en taxateurs op koopaktedatum. Daardoor vallen modelwaarden regelmatig lager uit.
PSN: Kjujay
WalterLivings algoritme heeft het ook wel eens foutaeroblast schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Uiteindelijk is het helaas toch 'waard' wat de gek er voor geeft.
Ik zou daar vooral niet teveel waarde aan hechten, en vooral op je eigen gevoel kijken wat het 'waard' is. Je hebt al meerdere bezichtigingen gedaan, wellicht heb je meegekregen waar ze ongeveer voor zijn weggegaan. Wellicht kan je dat anders vinden in WalterLiving.
Ik scroll zelf altijd direct door naar de prijstabel, sorteer die op meest recent en kijk wat écht vergelijkbaar is.
Bepaal op basis daarvan zelf wat het waard is
Omdat WalterLiving voor 9 euro per maand je héél veel informatie kan geven. Soms staat de informatie er eerder op, dan dat Kadaster ervan weet (kadaster = na overdracht, walterliving weet het soms al van de makelaars als het eerder definitief is).
De online waarde calculators lopen altijd achter, en kadaster rapporten zijn duurder dan een maandje walterliving, waar je onbeperkt adressen mag opvragen.
Ik zou dat dus via Walterliving doen, dat scheelt je bakken met geld en je bent er eerder bij.Wellicht heb jij dat al gedaan maar check eens bij het Kadaster voor welk bedrag ander huizen zijn weggegaan in diezelfde straat in dat kwartaal. Maak je bieding iets hoger en dan lukt het wel
Een garantie voor succes is dat laatste overigens zeker niet, die tactiek hebben wij 2 jaar volgehouden met ruim 50 bezichtigingen. Pas afgelopen september is het bij ons gelukt, ironisch genoeg bij een woning waar we vanuit gingen dat we 'm toch niet zouden krijgen met een lager bod dan volgens die logica zou passen...
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ja, das pijnlijk. Maar wie weet hebben ze het wel heel gezellig op die zolder. Ik heb een tijd geleden mijn woning laten taxeren, kort daarna is een woning hier verkocht na lange tijd. Verschil was 130k. Als ik dat had geweten had ik allang mijn droom woning gescoord.Flix20 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:04:
[...]
Dat hebben de verkopers van mijn appartement ook gedaan.
Overdacht 7 maanden na overeenkomst.
die zitten nu, 14 maanden later nog bij de ouders op zolder en is de woning 25% in waarde gestegen.
Die zijn niet zo happy.
Wij zijn zelf dik een jaar geleden verhuisd van Midden limburg (Echt) naar Midden Brabant (Oirschot). Vanwege de onzekere situatie moesten we wel gaan huren, omdat het onbekend is hoelang we hier "moeten" blijven.Capo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:50:
Zoals al eerder gezegd is: Brabant is gewoon een aardig stukje duurder dan midden limburg. Als ik kijk wat wij voor ons huis gekregen hebben, en waar soortgelijke huizen nu voor weg gaan in Limburg. En dat vergelijk met hier in de omgeving, dan schat ik in dat het toch snel 1,5x duurder is hier.
Ondanks dat, is de vraag vooral wat je zelf wil: Wil je langere tijd hier gaan wonen, dan zou ik persoonlijk ten alle tijden gaan kopen, huren is gewoon erg duur. En ook niet onbelangrijk: Het vinden van een huurwoning is niet veel makkelijker dan het vinden van een koopwoning (wij hadden geluk omdat de huurder ons inschatte als zeer laag risico voor hem, dus trok hij ons voor tov andere wachtenden)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik begrijp de opmerkingen hier over de waarde van een huis dat deze 'persoonlijk' is en derhalve dient men niet teveel waarde te hechten aan die waarderingstools... maar laten we eerlijk zijn, in deze tijd doet iedereen concessies bij het zoeken van een woning binnen het budget. Hierdoor slaat (vooral bij mij) de twijfel steeds toe. Of er moet nog veel te veel aan de woning gebeuren, of de woning is aan de kleine kant, of de woning is ver van ons werk vandaan... ofwel, geen enkele woning is de woning van mijn dromen waar ik al mijn geld voor over heb. En daarbij, niemand wil natuurlijk teveel overbieden vooral niet in een markt die al erg ver is opgeblazen.
De woning die wij nu op het vizier hebben (moeten nog bezichtigen; vrijdag kan maar niet snel genoeg komen) zorgt ervoor dat ik en mijn vriendin beide een enkele reistijd van 50min hebben naar het werk. Thuiswerken is voor ons beide maar max één dag in de week mogelijk van de vijf dagen.
Overigens; wat is een normale wachttijd voor een Calcasa rapport? Gistermiddag om 15:00 uur heb ik via de ING bank een Calcasus rapport opgevraagd (dan kostte het kennelijk maar EUR 14 i.p.v. EUR 28) en ik heb dit rapport nog steeds niet in mijn mailbox gekregen... Na betaling kreeg ik een melding op mijn scherm dat dit max 4 werkuren zou duren. Telefonisch krijg ik ze niet te pakken...
De woning die wij nu op het vizier hebben (moeten nog bezichtigen; vrijdag kan maar niet snel genoeg komen) zorgt ervoor dat ik en mijn vriendin beide een enkele reistijd van 50min hebben naar het werk. Thuiswerken is voor ons beide maar max één dag in de week mogelijk van de vijf dagen.
Overigens; wat is een normale wachttijd voor een Calcasa rapport? Gistermiddag om 15:00 uur heb ik via de ING bank een Calcasus rapport opgevraagd (dan kostte het kennelijk maar EUR 14 i.p.v. EUR 28) en ik heb dit rapport nog steeds niet in mijn mailbox gekregen... Na betaling kreeg ik een melding op mijn scherm dat dit max 4 werkuren zou duren. Telefonisch krijg ik ze niet te pakken...
[ Voor 4% gewijzigd door Gautama op 01-02-2022 14:25 ]
Ik had de Calcasa rapport binnen 1 werkdag binnen (om 19:00 oid besteld en volgende ochtend was ie binnen), wel wat meer betaald.. ik dacht 69 euro oid?Gautama schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:19:
Ik begrijp de opmerkingen hier over de waarde van een huis dat deze 'persoonlijk' is en derhalve dient men niet teveel waarde te hechten aan die waarderingstools... maar laten we eerlijk zijn, in deze tijd doet iedereen concessies bij het zoeken van een woning binnen het budget. Hierdoor slaat (vooral bij mij) de twijfel steeds toe. Of er moet nog veel te veel aan de woning gebeuren, of de woning is aan de kleine kant, of de woning is ver van ons werk vandaan... ofwel, geen enkele woning is de woning van mijn dromen waar ik al mijn geld voor over heb. En daarbij, niemand wil natuurlijk teveel overbieden vooral niet in een markt die al erg ver is opgeblazen.
Wat betreft het bieden tja.. Het blijft inderdaad iets persoonlijks. Woningen waar wij op hebben geboden zijn soms nog met eens 30/40k erboven verkocht, waarvan wij denken van wtf.. Overigens hoeft er uiteraard maar 1 gek tussen te zitten..
Ik kan aanraden zo’n gratis webinar van Walter Living te volgen. ‘Bieden als een baas’ noemen ze het. Aan de hand van een woning op funda leggen ze dan het systeem uit en aan het eind laten ze een functie van WL premium zien waarbij je drie adviesbedragen krijgt om een bieding te doen. Een scherp bod, een goed bod met redelijke kans om het te winnen en een all-in bod waarmee je volgens hen een echt goede kans zou moeten maken. Dat all-in bod lag volgens mij op vraagprijs + percentage dat gemiddeld werd overboden + nog een procentje geloof ik (heb helaas niets genoteerd of een screenshot gemaakt). Vraagprijs lag in dat geval volgens mij rond ‘looks new’ inschatting van WL en all in bod 16% daarboven. Ook een voordeel is dat je tijdens de sessie al je vragen kan stellen over hun systeem.aeroblast schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Herkenbaar. Zo bezochten we een uitgeleefde woning waarvan de trapleuningen op de grond gevallen waren en de ramen scheef in de verrotte houten kozijnen hingen. Alles was geel en bedekt in spinnenwebben, en alles in me zag me dit huis nooit kopen. Wel bouwjaar 1997 dus echt achterstallig onderhoud maar ook weer geen kluswoning. Vraagprijs was 440k, en er moest toch nog wel heel veel bij, alles naar wens toch wel 90k. Gerekend, 440+90=540k voor een huis dat (na verbouwing) rond de 500k waard zou zijn. We hadden wel wat overwaarde om erin te stoppen, maar in alles voelde het als een slechte investering.Gautama schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:19:Of er moet nog veel te veel aan de woning gebeuren, of de woning is aan de kleine kant, of de woning is ver van ons werk vandaan... ofwel, geen enkele woning is de woning van mijn dromen waar ik al mijn geld voor over heb.
Lang verhaal kort, huis is getaxeerd op 510k, de woonkamer is net gestukt, over 3 weken gaan we erin, kozijnen komen in april, de badkamer in mei en de keuken in juli. Huis naar eigen wens kunnen maken, bouwkundig is er niets mis, we hebben zelfs nog iets onder de vraagprijs kunnen bieden en we hebben een ruime woning met garage voor een maandlast die niet veel hoger ligt dan de tussenwoning van nu. Wat ik eigenlijk wil zeggen, staar je niet blind op de investering of klussen. Maar als het gevoel er echt niet is, dan houdt het inderdaad wel een keer op.
Vind je?SmurfLink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:48:
[...]
Aankoopmakelaar is goud waard in deze tijden.
Toen wij huizen gingen bekijken had mijn aankoopmakelaar meerdere klanten voor dezelfde woning

Kan me niet voorstellen in de huidige markt dat een aankoopmakelaar maar 1 klant voor een woning heeft...
Net even die bovenste link ingevuld. Het huis naast ons is bijna identiek aan de onze en vorig jaar zomer getaxeerd op 350.000. Volgens die bovenste link is onze woning 414.800. Dat lijkt mij enigszins overdreven.aapjuh99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Enkele voorbeelden:
Het valt mij ook op dat het aanbod wel heel erg opdroogt nu. In mijn wijk met ongeveer 2500 huizen staat er nu maar 1 te koop. En dat is een vreemd ingedeeld huis met maar 2 slaapkamers voor 350.000.
Nou hier is dat zeker niet het geval. Genoeg makelaars voor het beschikbare aanbod. En ze hebben prima advies gegeven op het bieden en me een woning opgeleverd. Dus ik ben best tevreden.ColeJ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:31:
[...]
Vind je?
Toen wij huizen gingen bekijken had mijn aankoopmakelaar meerdere klanten voor dezelfde woning![]()
Kan me niet voorstellen in de huidige markt dat een aankoopmakelaar maar 1 klant voor een woning heeft...
Ik verwacht geen prijs dalingTHM0 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:03:
[...]
Het is echt niet zo dat je niet meer zonder voorbehoud van financiering iets kunt kopen. Sowieso gaat een bank je ook beperken in de hoogte van het overbruggingskrediet, normaliter wordt dat berekend op 90% van taxatiewaarde. Dus daar zit al een buffer in voor een marktdaling.
Als je echt helemaal wilt uitmaxen op je budget dan kun je beter eerst verkopen inderdaad omdat je anders onvoldoende zekerheid hebt over je budget. Als je gewoon wat ruimte kunt laten in je hypotheek tov inkomen is het risico beperkt. Je koopt en verkoopt normaliter ook redelijk dicht op elkaar. Ja het kan dat de markt net omslaat in die tussenliggende periode. Maar gezien de huidige fundamentals (lage rente, extreem veel vraag, nagenoeg geen aanbod) zou het wel erg opmerkelijk zijn als er binnen de kortste keren 20% prijsdaling is.
Dat was in de financiele crisis ook niet, het duurde heel lang voordat prijzen begonnen te zakken.
Het is meer met volle zekerheid en munitie op de markt kunnen stappen. Ik kan aardig wat lenen en aardige overwaarde. Ik wil echter bijlange na niet maxen en de tijd hebben om een verstandig besluit te kunnen maken.
Is een optie. Ga dat alsnog een keer onderzoeken. Ook dat is een risico vind ik persoonlijk, gezien er niet veel op de markt komt en ik wel wat eisen heb als 2 onder 1 kap-vrijstaand-hoek van blok en een garage.naitsoezn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:57:
[...]
Nou ja, afhankelijk van hoe concreet en definitief je plannen zijn om je boeltje op te pakken is het alternatief natuurlijk om het 'gewoon' op dezelfde manier te doen als (praktisch) alle andere doorstromers, dwz de huurfase overslaan en gewoon van koophuis naar koophuis doorstromen. Taxatie regelen van je huidige huis, een gedegen inschatting (laten) maken van je financiele situatie, de markt in je nieuwe zoekgebied in kaart brengen, eventueel aankoopmakelaar inschakelen, en bieden maar.
Dat is het idd, er zijn niet elke week 3 geschikte woningen. Of ze gaan boven de 550/600k en dat wil ik niet.Laapo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Ik heb deze strategie ook eerder geopperd maar de meesten vinden dat je dan toch een te groot risico neemt. Terwijl juist het daadwerkelijk realiseren van een verkoop echt munitie geeft voor serieus knock out bod. Wellicht je eigen woning te koop zetten met een overdracht na 6 maanden en in de tussentijd als een malle proberen een andere woning te vinden. Dan hoef je maar een klein stukje te overbruggen of niet eens. Moet de plek waar je heen verhuist wel voldoende aanbod hebben. (Elke week minstens 3 geschikte woningen ofzo?)
Zoek gebied is wel al uitgebreid.
Ik woon vlakbij Echt en wil ergens richting Udenhout, Berkel Enschot, Goirle of evt. Reeshof (laatste keuze)ConQuestador schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:08:
[...]
Wij zijn zelf dik een jaar geleden verhuisd van Midden limburg (Echt) naar Midden Brabant (Oirschot). Vanwege de onzekere situatie moesten we wel gaan huren, omdat het onbekend is hoelang we hier "moeten" blijven.
Zoals al eerder gezegd is: Brabant is gewoon een aardig stukje duurder dan midden limburg. Als ik kijk wat wij voor ons huis gekregen hebben, en waar soortgelijke huizen nu voor weg gaan in Limburg. En dat vergelijk met hier in de omgeving, dan schat ik in dat het toch snel 1,5x duurder is hier.
Ondanks dat, is de vraag vooral wat je zelf wil: Wil je langere tijd hier gaan wonen, dan zou ik persoonlijk ten alle tijden gaan kopen, huren is gewoon erg duur. En ook niet onbelangrijk: Het vinden van een huurwoning is niet veel makkelijker dan het vinden van een koopwoning (wij hadden geluk omdat de huurder ons inschatte als zeer laag risico voor hem, dus trok hij ons voor tov andere wachtenden)
Ook Riel is prachtig, maar ligt geen supermarkt.
Als ik mijn huidige hypotheek + overwaarde doe, dan ga ik van vrijstaand naar 2 onder 1 kap of hoek van een blok kopen, wel waar badkamer en keuken in moet en alle vloeren nieuw.
Iets meer hypotheek en iets minder overwaarde erin, dan is verbouwing snel betaald (deels laten doen, deels zelf)
Voor de prijs van de verbouwing + wat extra, koop je het vrijwel geheel vernieuwd.
Is een afweging, want naar je eigen smaak maken is wel mooi.
Mijn vriendin heeft een klein appartement. Niet groot genoeg voor 2 maar voor paar maanden wel te doen. We zijn al aan het kijken of we iets groter kunnen vinden in hetzelfde appartementen blok, is maar klein bedrag per maand extra. Dan ga ik op kantoor werken iedere dag ipv thuis werken en het zo oplossen. Opslag huren voor stukje inboedel en garage inhoud.
Op die manier heb ik het uit bedacht om het te overbruggen.
Mag ik vragen, waarom van Echt naar Oirschot? Oud Oirschot is trouwens prachtig om op het terras te zitten
Oirschot is inderdaad een prachtig dorp, maar ook bovengemiddeld duur t.o.v. omliggende dorpen. We zijn hierheen verhuisd vanwege "het werk", zoals dat zo vaak gaat. We wilden in 30 minuten rij-afstand van tilburg zitten, en in Oirschot konden we een huurhuis krijgen, dus we hadden geluk daarin.Capo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:37:
Mag ik vragen, waarom van Echt naar Oirschot? Oud Oirschot is trouwens prachtig om op het terras te zittenWandelen in de omgeving ook!
Daarom zeg ik ook dat huren niet makkelijk is: Wij hadden een straal van 30 minuten om Tilburg, en konden 1 huis bemachtigen in 2 maand zoektijd.
Terug naar jouw situatie: Ik begrijp dat je met wat noodsprongen tijdelijk bij je vriendin kan wonen. Dat zou nog een optie kunnen zijn dan: Huis verkopen, spullen in opslag, en tijdelijk heel klein wonen. Enige risico is dat de aankoop van een nieuwe woning niet zo snel gaat als je wilt, en je een jaar of nog langer in die situatie blijft hangen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Toevallig weet ik dat daar wel een supermarkt zit, alleen niet van een bekende keten. Ben er één keer geweest en toen hadden ze wat ik nodig had.
Kijk ook een naar Rijen bijvoorbeeld, daar liggen de prijzen al weer wat lager (Gilze is dan wel weer wat duurder)
[ Voor 14% gewijzigd door big bang op 01-02-2022 16:00 ]
Dank voor Riel!!big bang schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:59:
[...]
Toevallig weet ik dat daar wel een supermarkt zit, alleen niet van een bekende keten. Ben er één keer geweest en toen hadden ze wat ik nodig had.
Kijk ook een naar Rijen bijvoorbeeld, daar liggen de prijzen al weer wat lager (Gilze is dan wel weer wat duurder)
Ik wil Zuiden van Tilburg of Oosten. Ben al niet echt een fan van Reeshof en meer richting westen liever niet. Dan misschien door naar Bavel, maar vooralsnog focus op zuiden of oosten.
Ik heb voorkeur voor Berkel Enschot.
Dank!
Ik zou je aanraden om eens echt in elke plaats een uitgebreid rondje te doen, inclusief restaurant bezoek etc. Zo kwamen wij uiteindelijk tot de conclusie dat we prima in Gilze kunnen wonen, maar Rijen beviel ons dan weer minder. Udenhout heeft een leuk centrum, maar dat kan ik ook zeggen van Moergestel en Oisterwijk bijvoorbeeld. Maar Oisterwijk is dan weer niet te betalen.
Ik zat in dezelfde regio te zoeken, en makkelijk is het niet. Uiteindelijk hebben we nu een kavel kunnen kopen waardoor we zelf aan de slag kunnen, maar ook de kavels zijn erg dun gezaaid.
Vlak ook Tilburg zelf niet uit, momenteel liggen de prijzen van de dorpen om Tilburg heen bijna net zo hoog als in Tilburg zelf.
Ik zat in dezelfde regio te zoeken, en makkelijk is het niet. Uiteindelijk hebben we nu een kavel kunnen kopen waardoor we zelf aan de slag kunnen, maar ook de kavels zijn erg dun gezaaid.
Vlak ook Tilburg zelf niet uit, momenteel liggen de prijzen van de dorpen om Tilburg heen bijna net zo hoog als in Tilburg zelf.
[ Voor 10% gewijzigd door big bang op 01-02-2022 16:27 ]
Ik weet niet helemaal of dit het goede topic is, maar vooruit:
Mijn vriendin en ik zijn nu zo'n 1,5 jaar samen en wonen ondertussen 4 maanden in mijn koopappartement. We hadden afgesproken in de loop van 2022 verder te gaan kijken, oftewel een huis samen te gaan zoeken. Dat verder kijken is wat sneller gekomen dan verwacht want we zijn tegen een mooi huis aangelopen en ons bod is geaccepteerd.
Even vooropgesteld: De relatie loopt goed. We werken allebei thuis, zitten dus 24/7 op elkaars lip en zelfs nu gaat het hartstikke soepel. Het probleem is: Ik kan een ontzettende zenuwpees / doemdenker zijn.
Wat is nu de situatie:
Ik heb een koopappartement. Hier zit een forse overwaarde op. Wij gaan nu samen een nieuwe woning kopen. We zijn het eens over hoe we omgaan met de overwaarde die ik inbreng. Die blijft namelijk, bij verkoop van de nieuwe woning, van mij. Dit gaan we ook laten vastleggen in een samenlevingscontract bij dezelfde notaris die de akte passeert. Dat zou dus geregeld moeten zijn. Verder verdienen we allebei ongeveer 1,5 tot 2 keer modaal, dus er is ook wat financiele gerustheid.
Ik zit nu heel erg in de "what if". Ik heb vertrouwen in de hele gang van zaken maar ben als de dood dat wanneer de relatie onverhoopt toch klapt, ik in deze markt nergens meer woonruimte kan vinden. Die "angst" blijft me om een of andere reden achtervolgen. Nu zit ik "veilig". Om van een mogelijke waardedaling van de nieuwe woning nog maar te zwijgen ... je betaalt nu immers al veel te veel.
Ik vraag me dan ook af wat de ervaringen zijn momenteel met de aankoop van woningen, maar dan niet als stel. Is dit nog te doen in deze markt, of loopt men tegen de grenzen op? Er staat op Funda echt nauwelijks nog wat te koop.
Mijn vriendin en ik zijn nu zo'n 1,5 jaar samen en wonen ondertussen 4 maanden in mijn koopappartement. We hadden afgesproken in de loop van 2022 verder te gaan kijken, oftewel een huis samen te gaan zoeken. Dat verder kijken is wat sneller gekomen dan verwacht want we zijn tegen een mooi huis aangelopen en ons bod is geaccepteerd.
Even vooropgesteld: De relatie loopt goed. We werken allebei thuis, zitten dus 24/7 op elkaars lip en zelfs nu gaat het hartstikke soepel. Het probleem is: Ik kan een ontzettende zenuwpees / doemdenker zijn.
Wat is nu de situatie:
Ik heb een koopappartement. Hier zit een forse overwaarde op. Wij gaan nu samen een nieuwe woning kopen. We zijn het eens over hoe we omgaan met de overwaarde die ik inbreng. Die blijft namelijk, bij verkoop van de nieuwe woning, van mij. Dit gaan we ook laten vastleggen in een samenlevingscontract bij dezelfde notaris die de akte passeert. Dat zou dus geregeld moeten zijn. Verder verdienen we allebei ongeveer 1,5 tot 2 keer modaal, dus er is ook wat financiele gerustheid.
Ik zit nu heel erg in de "what if". Ik heb vertrouwen in de hele gang van zaken maar ben als de dood dat wanneer de relatie onverhoopt toch klapt, ik in deze markt nergens meer woonruimte kan vinden. Die "angst" blijft me om een of andere reden achtervolgen. Nu zit ik "veilig". Om van een mogelijke waardedaling van de nieuwe woning nog maar te zwijgen ... je betaalt nu immers al veel te veel.
Ik vraag me dan ook af wat de ervaringen zijn momenteel met de aankoop van woningen, maar dan niet als stel. Is dit nog te doen in deze markt, of loopt men tegen de grenzen op? Er staat op Funda echt nauwelijks nog wat te koop.
[ Voor 4% gewijzigd door FrankoNL op 01-02-2022 17:45 ]
Het leven is vol risico's. Relatiebreuk is duur maar meestal komt het allemaal wel goed, zeker als jullie allebei ruim boven modaal verdienen.FrankoNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:23:
Wat is nu de situatie:
Ik heb een koopappartement. Hier zit een forse overwaarde op. Wij gaan nu samen een nieuwe woning inbrengen. We zijn het eens over hoe we omgaan met de overwaarde die ik inbreng. Die blijft namelijk, bij verkoop van de nieuwe woning, van mij. Dit gaan we ook laten vastleggen in een samenlevingscontract bij dezelfde notaris die de akte passeert. Dat zou dus geregeld moeten zijn. Verder verdienen we allebei ongeveer 1,5 tot 2 keer modaal, dus er is ook wat financiele gerustheid.
Je kan evt overwegen om je hypotheek lineair af te lossen en zo wat beter ingedekt te zijn tegen waardedaling.
@FrankoNL Niemand weet hoe de markt zal zijn als onverhoopt je relatie toch stukloopt. Ook is je vraag nogal afhankelijk van wat voor woning je acceptabel vindt, en in welke regio je zoekt. Wel is het zo dat je hoe dan ook een goede uitgangspositie hebt, met de buffer via je woningwaarde, een inkomen van 1,5 a 2x modaal, en het feit dat je ook in je nieuwe woning 'meebeweegt' met de markt.
Als de relatie uitgaat op een moment dat de woningmarkt is gedaald, zal een nieuw aan te kopen woning ook goedkoper zijn geworden. Je buffer van je huidige overwaarde kan zo te lezen best wat klappen opvangen.
Als de relatie uitgaat op een moment dat de woningmarkt verder is gestegen, heb je waarschijnlijk op jullie gezamelijke woning ook waardestijging.
Wat ik me wel zou afvragen: geven deze angsten aan dat je eigenlijk nog niet zeker genoeg bent van de relatie om samen een huis te kopen?
Als de relatie uitgaat op een moment dat de woningmarkt is gedaald, zal een nieuw aan te kopen woning ook goedkoper zijn geworden. Je buffer van je huidige overwaarde kan zo te lezen best wat klappen opvangen.
Als de relatie uitgaat op een moment dat de woningmarkt verder is gestegen, heb je waarschijnlijk op jullie gezamelijke woning ook waardestijging.
Wat ik me wel zou afvragen: geven deze angsten aan dat je eigenlijk nog niet zeker genoeg bent van de relatie om samen een huis te kopen?
Dat is waar. Een en ander beweegt in dat kader natuurlijk met elkaar mee.SL104 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:48:
@FrankoNL Niemand weet hoe de markt zal zijn als onverhoopt je relatie toch stukloopt. Ook is je vraag nogal afhankelijk van wat voor woning je acceptabel vindt, en in welke regio je zoekt. Wel is het zo dat je hoe dan ook een goede uitgangspositie hebt, met de buffer via je woningwaarde, een inkomen van 1,5 a 2x modaal, en het feit dat je ook in je nieuwe woning 'meebeweegt' met de markt.
Nee de relatie heb ik geen twijfels over. Ik zie mezelf niet met iemand anders zijn of iets dergelijks. Het is denk ik meer dat mijn karakter er een is van het afdekken van de risico's. Dat is denk ik een eigenschap van een jurist
Ik denk dat het grootste probleem niet eens de prijzen zijn, maar het gegeven dat er nagenoeg niets meer op de markt komt.
Geen goed advies.Kalentum schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:44:
[...]
Je kan evt overwegen om je hypotheek lineair af te lossen en zo wat beter ingedekt te zijn tegen waardedaling.
Kun je beter annuïtair aflossen en maandelijks naar eigen inzicht iets extra aflossen. Dan blijf je flexibel en leg je je maandlasten niet vast op een hoger niveau.
Lineair is alleen voor mensen zonder discipline.
Ik zou de what-if scenario van daling op de huizenmarkt ook vastleggen. Stel je hebt nu 100k overwaarde en je gaat uit elkaar met een overwaarde van 50k op je nieuwe huis. Ga je dan de missende 50k van jouw 100k ingebrachte overwaarde verhalen op je ex-partner? Lijkt mij niet zo tof als ex-partner zijnde.FrankoNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:23:
Wat is nu de situatie:
Nee klopt. We gaan het verlies 50/50 delen, evenals de waardevermeerdering. Dat is wel zo eerlijk. Aflossing verdelen we naar rato van de onderlinge draagplicht die we gaan afspreken.Z___Z schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:40:
[...]
Ik zou de what-if scenario van daling op de huizenmarkt ook vastleggen. Stel je hebt nu 100k overwaarde en je gaat uit elkaar met een overwaarde van 50k op je nieuwe huis. Ga je dan de missende 50k van jouw 100k ingebrachte overwaarde verhalen op je ex-partner? Lijkt mij niet zo tof als ex-partner zijnde.
Dus in principe hebben we financieel wel over e.e.a nagedacht.
[ Voor 14% gewijzigd door FrankoNL op 01-02-2022 19:21 ]
Ja altijd lastig dit soort dingen. Makkelijkste zou zijn als je de nieuwe hypotheek volledig op jouw inkomen kunt dragen mocht dat nodig zijn. Mocht de relatie verbroken worden, dan neem jij de hypotheek en het huis over en moet je mogelijk nog een kleine verrekening doen van reeds gedane aflossing en verandering van woningwaarde.FrankoNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:23:
Wat is nu de situatie:
Ander aspect om rekening mee te houden: je schrijft dat de overwaarde van jou blijft. Maar wat als je uit elkaar gaat en de woning is bijv 15% in waarde gedaald? Gaat dat dan eerst van jouw overwaarde af? Of neemt ieder de helft daarvan voor zijn rekening? Hoe je dat nu vastlegt bepaalt ook of er in dat geval overdrachtsbelasting betaalt moet worden. En kan je vriendin in zo'n geval ook uberhaupt wel haar deel van de waardedaling 'uitkopen'?
Voor de rest maakt waardedaling normaliter niet zoveel uit. Diezelfde daling ga je ook op de overwaarde van je huidige woning zien als je niet verhuist. Dus dat zou ik niet aangrijpen als argument om niet te verhuizen. Je hebt exposure op de woningmarkt, of je nou verhuist of niet.
Ja ik had het verhaal met betrekking tot verlies / overwaarde niet vermeld in mijn post, wel in een post daarna. Het idee is dat we zowel overwaarde als waardeverlies voor 50/50 delen.THM0 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:04:
[...]
Ja altijd lastig dit soort dingen. Makkelijkste zou zijn als je de nieuwe hypotheek volledig op jouw inkomen kunt dragen mocht dat nodig zijn. Mocht de relatie verbroken worden, dan neem jij de hypotheek en het huis over en moet je mogelijk nog een kleine verrekening doen van reeds gedane aflossing en verandering van woningwaarde.
Ander aspect om rekening mee te houden: je schrijft dat de overwaarde van jou blijft. Maar wat als je uit elkaar gaat en de woning is bijv 15% in waarde gedaald? Gaat dat dan eerst van jouw overwaarde af? Of neemt ieder de helft daarvan voor zijn rekening? Hoe je dat nu vastlegt bepaalt ook of er in dat geval overdrachtsbelasting betaalt moet worden. En kan je vriendin in zo'n geval ook uberhaupt wel haar deel van de waardedaling 'uitkopen'?
Voor de rest maakt waardedaling normaliter niet zoveel uit. Diezelfde daling ga je ook op de overwaarde van je huidige woning zien als je niet verhuist. Dus dat zou ik niet aangrijpen als argument om niet te verhuizen. Je hebt exposure op de woningmarkt, of je nou verhuist of niet.
Helaas is een hypotheek volledig op een enkel salaris dragen tegenwoordig nauwelijks meer te doen als het gaat om een eensgezinswoning in de randstad. Zelfs met sommige appartementen wordt dat kiele-kiele.
Het is dat aflossingsvrije hypotheken (bijna) niet meer bestaan, want anders hadden we op een financiele ramp afgekoerst in dit land.
[ Voor 4% gewijzigd door FrankoNL op 01-02-2022 20:29 ]
Ik deel je mening over aflossingsvrij niet helemaal. Volgens mij worden die juist heel erg veel afgesloten, het punt is dat je maximaal 50% aflossingsvrij mag financieren. Hierdoor komt dat deel vrijwel nooit onder water te staan en levert het bij verkoopt dus veel minder snel een probleem op.FrankoNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:28:
[...]
Ja ik had het verhaal met betrekking tot verlies / overwaarde niet vermeld in mijn post, wel in een post daarna. Het idee is dat we zowel overwaarde als waardeverlies voor 50/50 delen..
Helaas is een hypotheek volledig op een enkel salaris dragen tegenwoordig nauwelijks meer te doen als het gaat om een eensgezinswoning in de randstad. Zelfs met sommige appartementen wordt dat kiele-kiele.
Het is dat aflossingsvrije hypotheken (bijna) niet meer bestaan, want anders hadden we op een financiele ramp afgekoerst in dit land.
O ja die had ik nog niet gezien. Maar je investeert niet 50/50 gezien jouw overwaarde die je inbrengt, dus strikt genomen is het niet logisch om winst/verlies dan vervolgens wel 50/50 te delen.FrankoNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:28:
[...]
Ja ik had het verhaal met betrekking tot verlies / overwaarde niet vermeld in mijn post, wel in een post daarna. Het idee is dat we zowel overwaarde als waardeverlies voor 50/50 delen..
Stel dat het huis 80k in waarde is gedaald en jullie hebben samen inmiddels 30k afgelost op de hypotheek. Dan gaan jullie uit elkaar.
Dan krijg jij dus nog 25k van je vriendin als je zelf in het huis blijft wonen. Kan ze dat betalen, wetende dat ze dat bedrag niet kan financieren?
Hoe ver zit je van de max hypotheek die jij kunt krijgen af? Je gaat natuurlijk iedere maand aflossen dus je zou wel kunnen kijken hoe lang de horizon is tot je de hypotheek wel helemaal zelf kunt dragen.
Nouja we investeren natuurlijk wel 50/50, alleen financiert zij dat in het geheel en ik niet. Zo kan je het ook zien. Maar ben het met je eens dat verlies haar harder zou raken dan mij. Daar moeten we dus even naar kijken.THM0 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:40:
[...]
O ja die had ik nog niet gezien. Maar je investeert niet 50/50 gezien jouw overwaarde die je inbrengt, dus strikt genomen is het niet logisch om winst/verlies dan vervolgens wel 50/50 te delen.
Stel dat het huis 80k in waarde is gedaald en jullie hebben samen inmiddels 30k afgelost op de hypotheek. Dan gaan jullie uit elkaar.
Dan krijg jij dus nog 25k van je vriendin als je zelf in het huis blijft wonen. Kan ze dat betalen, wetende dat ze dat bedrag niet kan financieren?
Hoe ver zit je van de max hypotheek die jij kunt krijgen af? Je gaat natuurlijk iedere maand aflossen dus je zou wel kunnen kijken hoe lang de horizon is tot je de hypotheek wel helemaal zelf kunt dragen.
Op dit moment zitten we nog wel een stuk af van wat ik kan dragen, maar dat gaat inderdaad naar beneden en mijn salaris Max schaal is nog niet bereikt. Blijft natuurlijk wel feit dat ik haar dan zal moeten uitkopen, wat lastig zal worden.
Maar goed dat is natuurlijk wel als we ervan uitgaan dat het mis gaat, dat doe ik in principe niet natuurlijk
Je kan overal wel een risico incalculeren. Is er bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering? Heb je er bijvoorbeeld aan gedacht dat wanneer jezelf overlijdt je partner in het huis kan blijven wonen met het geld wat jij er in "geïnvesteerd" hebt, zijn daar afspraken over gemaakt (inclusief medeweten van de erfgenamen)?FrankoNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:05:
[...]
Nouja we investeren natuurlijk wel 50/50, alleen financiert zij dat in het geheel en ik niet. Zo kan je het ook zien. Maar ben het met je eens dat verlies haar harder zou raken dan mij. Daar moeten we dus even naar kijken.
Op dit moment zitten we nog wel een stuk af van wat ik kan dragen, maar dat gaat inderdaad naar beneden en mijn salaris Max schaal is nog niet bereikt. Blijft natuurlijk wel feit dat ik haar dan zal moeten uitkopen, wat lastig zal worden.
Maar goed dat is natuurlijk wel als we ervan uitgaan dat het mis gaat, dat doe ik in principe niet natuurlijk.
Ik zou zeggen, geniet gewoon van het leven, overal kleeft er wel ergens een risico aan, dat kun je nooit 100% uitsluiten, misschien rijdt een dronkelap je morgen wel aan met alle gevolgen van dien. En het is sowieso iets wat jullie samen moeten besluiten. Wie betaalt de boodschappen, wie betaalt de verzekeringen en andere uitgaven, gaan beide inkomens naar een verzamelrekening, etc..etc..
Maar betaalt je vriendin dan ook het overgrote deel van de hypotheeklasten?FrankoNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:05:
[...]
Nouja we investeren natuurlijk wel 50/50, alleen financiert zij dat in het geheel en ik niet. Zo kan je het ook zien. Maar ben het met je eens dat verlies haar harder zou raken dan mij. Daar moeten we dus even naar kijken.
Maar goed dat is natuurlijk wel als we ervan uitgaan dat het mis gaat, dat doe ik in principe niet natuurlijk.
Ik zou je echt even goed laten adviseren door de notaris rondom je mogelijkheden en wat dat betekent mocht je uit elkaar gaan.
Gaan we ook zeker doen!THM0 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:05:
[...]
Maar betaalt je vriendin dan ook het overgrote deel van de hypotheeklasten?
Ik zou je echt even goed laten adviseren door de notaris rondom je mogelijkheden en wat dat betekent mocht je uit elkaar gaan.
Heeft iemand ervaringen met een desktop taxatie? Ik lees dat mag worden gebruikt wanneer je 90% van de woningwaarde wilt lenen van de bank. Van te voren weet je echter toch niet wat er uit die taxatie komt en of dit dan ook van toepassing is?
Ik ben van plan een bod van 230k te doen, waarvan 200k financiering met hypotheek. Als dit huis wordt getaxeerd op 230k, dan zou mogelijk een desktop taxatie voldoende zijn
Ik ben van plan een bod van 230k te doen, waarvan 200k financiering met hypotheek. Als dit huis wordt getaxeerd op 230k, dan zou mogelijk een desktop taxatie voldoende zijn
Wij zijn zo erg aan het stoeien met onze max aan overbieden. Maar dit lijkt zo afhankelijk te zijn van waar een taxatie op uit zal komen. Hoe gaan jullie hier mee om?
Is jullie uitgangspunt bij overbieden: vraagprijs = taxatie, derhalve de vraagprijs kan worden gefinancierd en alles wat daar boven komt door overbieden en kosten koper, komt uit eigen spaarrekening?
Wij zijn namelijk aan het kijken naar woningen met een vraagprijs van circa 70%-80% van onze max. hypotheek. We hebben circa 45k aan eigen inbreng, zonder eigen woning met overwaarde. Deze eigen inbreng is dus redelijk beperkt als ik het zo vergelijk met anderen, dus onze voorkeur heeft het om een deel van het bedrag dat wij overbieden mee te nemen in de hypotheek, maar hiervoor zal een taxatie dus wel hoger moeten uitkomen dan de vraagprijs.
Stel wij gaan 60k overbieden met de gok dat de taxatie hoger uitkomt... als blijkt dat deze toch op de vraagprijs uitkomt dan kunnen we ons alsnog beroepen op de 'onder voorbehoud van financiering', toch? Het is alleen de vraag of ons bod aantrekkelijk genoeg is dan voor de koper, aangezien wij dan een voorbehoud opnemen met een koopsom die hoger ligt dan de vraagprijs. Of zie ik dit verkeerd?
Is jullie uitgangspunt bij overbieden: vraagprijs = taxatie, derhalve de vraagprijs kan worden gefinancierd en alles wat daar boven komt door overbieden en kosten koper, komt uit eigen spaarrekening?
Wij zijn namelijk aan het kijken naar woningen met een vraagprijs van circa 70%-80% van onze max. hypotheek. We hebben circa 45k aan eigen inbreng, zonder eigen woning met overwaarde. Deze eigen inbreng is dus redelijk beperkt als ik het zo vergelijk met anderen, dus onze voorkeur heeft het om een deel van het bedrag dat wij overbieden mee te nemen in de hypotheek, maar hiervoor zal een taxatie dus wel hoger moeten uitkomen dan de vraagprijs.
Stel wij gaan 60k overbieden met de gok dat de taxatie hoger uitkomt... als blijkt dat deze toch op de vraagprijs uitkomt dan kunnen we ons alsnog beroepen op de 'onder voorbehoud van financiering', toch? Het is alleen de vraag of ons bod aantrekkelijk genoeg is dan voor de koper, aangezien wij dan een voorbehoud opnemen met een koopsom die hoger ligt dan de vraagprijs. Of zie ik dit verkeerd?
@Gautama soortgelijke situatie gehad hier ruim een jaar terug, al liggen de verhoudingen van de bedragen wel iets anders. Ik heb december 2020 een bod gedaan van 450k op huis met vraagprijs van 425k. Ik had ongeveer 200k eigen vermogen van verkoop appartement in 2019, en nog wat "normaal" spaargeld.
Mijn bod gedaan met voorbehoud financiering van 300k, terwijl mijn max te krijgen hypotheek op dat moment ongeveer 280k was. Voorbehoud was laag genoeg om verkopers aan te geven dat er eigen vermogen beschikbaar was, en hoog genoeg dat ik makkelijk afwijzingen kon krijgen van financiers om van het voorbehoud gebruik te maken. (het gaf me net even wat langer bedenktijd dan die paar dagen na tekenen voorlopig koopcontract).
Mijn uitgangspunt bij het overbieden was wat mijn aankoopmakelaar aangaf waarvoor het waarschijnlijk verkocht zou worden, en wat ik zelf bereid was om te betalen. Dit zat wel aan mijn max wat ik bereid was te betalen om mezelf niet helemaal financieel klem te zetten. Huis had alles wat ik zocht, en ik zie mezelf hier langere tijd wonen, dus dat scheelt ook.
Koop is trouwens gewoon doorgegaan, en nu woon ik hier al bijna een jaar met veel plezier.
Mijn bod gedaan met voorbehoud financiering van 300k, terwijl mijn max te krijgen hypotheek op dat moment ongeveer 280k was. Voorbehoud was laag genoeg om verkopers aan te geven dat er eigen vermogen beschikbaar was, en hoog genoeg dat ik makkelijk afwijzingen kon krijgen van financiers om van het voorbehoud gebruik te maken. (het gaf me net even wat langer bedenktijd dan die paar dagen na tekenen voorlopig koopcontract).
Mijn uitgangspunt bij het overbieden was wat mijn aankoopmakelaar aangaf waarvoor het waarschijnlijk verkocht zou worden, en wat ik zelf bereid was om te betalen. Dit zat wel aan mijn max wat ik bereid was te betalen om mezelf niet helemaal financieel klem te zetten. Huis had alles wat ik zocht, en ik zie mezelf hier langere tijd wonen, dus dat scheelt ook.
Koop is trouwens gewoon doorgegaan, en nu woon ik hier al bijna een jaar met veel plezier.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7