Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 241 ... 354 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
Hmm, met die informatie, en dat het kadaster zegt alleen kosten in rekenening te brengen als ze de informatie beschikbaar hebben, heb ik maar een 2e sms gestuurd. Lijkt nu na 10 minuten ook onbeantwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Flamesz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:07:
Weet iemand hoe snel die sms dienst van het kadaster voor het opvragen van een koopsom meestal reageert? Heb iets meer dan een half uur geleden naar 8118 gesmst, en had eigenlijk direct antwoord verwacht.
Weet je zeker dat je de gegevens juist invoert? Ik heb dit eerder ook gehad maar toen stuurde ik wel de postcode en huisnummer maar niet het woord 'koopsom' erbij oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
Laapo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:19:
[...]

Weet je zeker dat je de gegevens juist invoert? Ik heb dit eerder ook gehad maar toen stuurde ik wel de postcode en huisnummer maar niet het woord 'koopsom' erbij oid.
Ik stuurde beide keren de SMS exact zoals ze het voorbeeld geven op de website van het kadaster, behalve dat ik geen letter toevoeging invoer, gezien die er niet is.
Ik heb het net ook op de telefoon van een ander geprobeerd, maar die krijgt direct antwoord dat dat telefoonnummer geblokkeerd is voor abonnementsdiensten via payinfo. Als ik daar mijn eigen nummer check is er niks geblokkeerd.

Edit: met de 4e telefoon van de 3e persoon ben ik er inmiddels. Was iig niet de tekst die werd verzonden en ik ben weer wat beter geïnformeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Flamesz op 15-02-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
beyazz06 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Helaas, mis gegrepen :F

Mijn bod (651.000) was uiteindelijk ~11,3% bovenop de vraagprijs (585.000) en begreep uit de woorden van de verkopende makelaar dat van de 15 biedingen 3 nog meer dan mij heeft geboden, waarbij het verschil uiteindelijk met het winnend bod zo een 20k bedroeg. Ofwel ~14,5% overboden op de vraagprijs.

Wat overigens betekent dat deze woning met kk ca. 700.000 heeft gekost :D
Damn. Zo zie je maar, nergens garanties. Wij beginnen bijna met biedingen uitbrengen, heb er niet zo veel zin in vanwege deze reden (starter, zoek iets 400-500K, maar geen oneindig grote spaarrekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
Laatst op een appartementje geboden (in het oosten van het land) . Vraagprijs 175K.

Via Walter Living gekeken waar vergelijkbare appartementen voor weggegegaan zijn laatste half jaar: zo rond de 185 a 195.

Ik heb net iets boven de 2 ton geboden, maar er waren nog zeker 5 biedingen boven mij (van particuliere beleggers, ik was de hoogste die zelf er wilde wonen) en begreep dat het appartement voor rond de 220K !! weg is gegaan.

Ik heb het vermoeden dat dit extreme overbieden op zo'n appartement (50K op 175K) mogelijk te maken heeft met neigende zelfbewoningsregels (nog niet aangekondigd hier maar wordt wel over gesproken) is er iemand die soortgelijke ervaring heeft of hier een kijk op heeft?

Morgen nieuwe poging , bezichtiging , deze keer van een huis ipv een appartement, hopelijk minder beleggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:59
beyazz06 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Helaas, mis gegrepen :F

Mijn bod (651.000) was uiteindelijk ~11,3% bovenop de vraagprijs (585.000) en begreep uit de woorden van de verkopende makelaar dat van de 15 biedingen 3 nog meer dan mij heeft geboden, waarbij het verschil uiteindelijk met het winnend bod zo een 20k bedroeg. Ofwel ~14,5% overboden op de vraagprijs.

Wat overigens betekent dat deze woning met kk ca. 700.000 heeft gekost :D
Welke regio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Vraagje! Wij hebben een nieuwbouwhuis te koop zien staan die bijna is afgebouwd maar nog niet is opgeleverd. Na de oplevering willen de huidige eigenaren hem verkopen en leveren.

Nu worden wij in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen over de woning. We kunnen hem uiteraard niet bezichtigen. Willen jullie eens meedenken welke vragen we kunnen stellen? Het gaat mij met name om de afwerking en welke keuzes er zijn gemaakt tijdens de bouw om een inschatting te kunnen maken welke kosten we nog kunnen krijgen.
Ik ga uiteraard vragen stellen over welke keuken en badkamer er al is gekozen, maar ook hoe de wanden zijn afgewerkt en waar de binnen- en buitenunit van de waterpomp zijn geplaatst. Willen jullie eens meedenken?

Ook ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met het kopen van een nieuwbouwwoning. Aan welk gemiddeld bedrag moeten we denken aan de afwerking binnen en het aanleggen van de tuin? De badkamer en keuken worden meegeleverd.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ophuizenjacht schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:11:
Vraagje! Wij hebben een nieuwbouwhuis te koop zien staan die bijna is afgebouwd maar nog niet is opgeleverd. Na de oplevering willen de huidige eigenaren hem verkopen en leveren.

Nu worden wij in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen over de woning. We kunnen hem uiteraard niet bezichtigen. Willen jullie eens meedenken welke vragen we kunnen stellen? Het gaat mij met name om de afwerking en welke keuzes er zijn gemaakt tijdens de bouw om een inschatting te kunnen maken welke kosten we nog kunnen krijgen.
Ik ga uiteraard vragen stellen over welke keuken en badkamer er al is gekozen, maar ook hoe de wanden zijn afgewerkt en waar de binnen- en buitenunit van de waterpomp zijn geplaatst. Willen jullie eens meedenken?

Ook ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met het kopen van een nieuwbouwwoning. Aan welk gemiddeld bedrag moeten we denken aan de afwerking binnen en het aanleggen van de tuin? De badkamer en keuken worden meegeleverd.

Bedankt!
Je kunt de technische documentatie opvragen, daar staat alles in. Plus een lijst van meer/minder (!) werk.
Zit er een uitbouw bij en zo ja hoe groot?

Qua afwerking hangt af van de grootte, maar wij waren excl. meerwerk aannemer ca 100k nog kwijt. Maar tuin was vrij klein, reken bij een grote tuin met oprit op 30-40k extra.
Je kunt het zo gek maken als je wilt eigenlijk.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Struikrover schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Damn. Zo zie je maar, nergens garanties. Wij beginnen bijna met biedingen uitbrengen, heb er niet zo veel zin in vanwege deze reden (starter, zoek iets 400-500K, maar geen oneindig grote spaarrekening)
Moet je nagaan.. Starter 400-500k, 6/7 jaar geleden kocht ik mijn huidige woning als starter voor 200.000 :o

Ik zou als tip overigens mee willen geven, bied wat jij denkt dat het waard is. Mocht je het niet worden, dan heb je (wij iig) niet zo iets van balen/shit hadden wij maar meer geboden en kan je het makkelijker los laten cq verder gaan.
Regio Haaglanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
beyazz06 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:34:
[...]

Moet je nagaan.. Starter 400-500k, 6/7 jaar geleden kocht ik mijn huidige woning als starter voor 200.000 :o

Ik zou als tip overigens mee willen geven, bied wat jij denkt dat het waard is. Mocht je het niet worden, dan heb je (wij iig) niet zo iets van balen/shit hadden wij maar meer geboden en kan je het makkelijker los laten cq verder gaan.
Thanks voor de tip, is zeker een goede, ook de enige manier om niet ontmoedigd te worden als je niet opschuift IMO.
De prijzen zijn wel absurd ja, moet ik wel aan wennen. Gelukkig kunnen m'n partner en ik het goed dragen qua hypotheek. Wat ook mee speelt is dat we nu vanuit een vrij ruim huur-appartement komen, dus we schuiven niet alleen lateraal de huizenmarkt op maar willen ook in grootte een stap maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Flamesz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:07:
Weet iemand hoe snel die sms dienst van het kadaster voor het opvragen van een koopsom meestal reageert? Heb iets meer dan een half uur geleden naar 8118 gesmst, en had eigenlijk direct antwoord verwacht.
Bel even met je provider, grote kans dat 'betaalde sms-diensten' uit staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Tehh op 16-02-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

Bedankt!
Ik zou vooral ook vragen waarom de woning verkocht wordt.
Hoe de bouw verloopt, of er bijzonder-/ benoemingswaardigheden etc zijn rondom de bouw.

Een maat van mij wilt z'n nieuwbouw woning ook verkopen omdat deze ondertussen al 3 jaar bezig zijn.
Het laatste half jaar staat een half afgebouwd huis helemaal weg te rotten. Ondertussen de ene constructie fout na de ander. Geld van de aannemer is eigenlijk op voor dit project dus zit steeds te wachten op een betaling ronde van de andere projecten zodat hij weer wat materiaal voor dit project kan kopen.
één en al drama.
Er zijn al 3 bouwopzichters versleten en ze staan allemaal niet garant voor het werk van de vorige.
Zo is bijvoorbeld de regenpijn in de muren weggewerkt zodat je deze niet aan de buitenkant ziet. Mooi ontwerp, alleen is deze niet vastgezet. Dus als de wind er goed opstaat heb je best kans dat je ineens een klapperende regenpijp in je muur hebt waar je niet bij kan. Dat soort dingen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:40

Bedankt!
Wij hebben ook een nieuwbouwhuis overgenomen direct na oplevering, ook met keuken, badkamer en toilet erin, de rest hebben we zelf moeten doen. Huis is 147m2.

Wij waren ongeveer 40K-50K nog kwijt voor dingen als vloer (parket beneden + trap, PVC 1e en zolder), een Velux dakkapel, muren (renovlies), voor & achtertuin (klein 5m x 6-7m) verder hebben we alles laten schilderen, alle muren, plafonden, trappen, 1 deur laten verwijderen, een glasplaat laten plaatsen, plafonden stucen..

We hebben niet persé bezuinigd, maar ook niet overdreven uitgegeven. We hebben het mooi gemaakt zoals wij wilden.

Vloeren had ik mazzeltje want is een vriend die het heeft gelegd, en de aannemer was een hele goede en betaalbare.

We hadden overigens wel een bouwtechnische keuring gedaan waar 16 (!) mankementen uit voortkwamen, wel kleine dingen, maar met veel tegenstribbelen van hun kant, en gezeur van onze kant heeft de bouwer alles gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Dank allemaal! Hier heb ik veel aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Nu ik de rentes zie stijgen, prijs ik mijzelf opeens gelukkig.. Ben benieuwd of (hoeveel) kopers hierdoor geraakt worden; stel je hebt het winnend bod, in de tussentijd dat je het koopcontract hebt getekend stijgen de rentes.. Daar gaat je calculatie dan. Voor kopers die echt tot het limiet zijn gegaan, wel een probleem denk ik zo. Voor andere wellicht minder.

Bij AEGON inmiddels 2% voor 20 jaar vast (NGH, 50<)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 16:32
Stilletjes dit topic gevolgd en, na 4 keer overboden te zijn, nu bij de 5e keer raak!

Vrijstaande woning in Friesland (stad / groot dorp), via Funda gevonden. Bieden op inschrijving. Stond voor €420.000 op de markt, uiteindelijk rond de €450k geboden en geaccepteerd.

Geen ontbindende voorwaarden, wel een persoonlijke noot (wat, na praten met de verkoopmakelaar, zeker ook van invloed was) en zonder zak overwaarde geboden (1e woning ooit, inmiddels in de 30).

Ben hier zelf erg tevreden mee; waarde wordt rond de €440k geschat (aankoopmakelaar met ervaring bij taxatiebureau) en ik zit budgettair gezond.

Wat mij opviel:
- Online services werken m.i. prima voor aankoopmakelaars en hypotheekadviseurs. Ik werk (via Vereniging Eigen Huis) met een aankoopmakelaar en gebruik IkBenFrits voor de hypotheekadviseur. Zeer te spreken over allebei.
- Uiteindelijke bod was ~€5.000 hoger dan de hoogste waarde die Walter Living Premium gaf.
- Waarde van de persoonlijke noot (3-4 regels)
- Waarde van de aankoopmakelaar-service via VvE is 50/50; ik had in principe het zelfde bod gedaan en de communicatie had ik ook het zelfde gedaan, maar het nam toch een stuk onzekerheid en een beetje stress weg. Ik zou het in de toekomst wel weer gebruiken (het is ook een stuk goedkoper dan 'een echte aankoopmakelaar').

W.b.t. geen ontbindende voorwaarden; dit was een gecalculeerd risico om mij aantrekkelijker te maken. De algehele staat van de woning, het bouwjaar en de kwaliteit van de inbouwapparatuur geeft mij een goed gevoel dat áls er iets mis was, dit door de vorige eigenaren wel opgelost was. Nu zijn er altijd onzichtbare gebreken maar ik laat sowieso een bouwtechnische keuring uitvoeren voor eigen rekening.

Qua financiering heb ik vantevoren al veel info ingewonnen en zit ik een flink deel onder mijn max, dus zelfs als de taxatie heel slecht uitvalt is het geen probleem om het deel dat ik heb overboden apart te financieren (liever niet natuurlijk).

[ Voor 39% gewijzigd door Sparta op 16-02-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-04 20:27
Gefeliciteerd, @Sparta! Zo te horen heb je je goed voorbereid, en heb je nu een mooi aankoop kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparta
SL104 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:53:
Gefeliciteerd, @Sparta! Zo te horen heb je je goed voorbereid, en heb je nu een mooi aankoop kunnen doen.
Dankje! Nu snel de rente vast zetten en alles triple-checken want dat stemmetje in m'n hoofd zegt nog steeds dat ik vast iets vergeten ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
[b]robrt in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"Qua financiering heb ik vantevoren al veel info ingewonnen en zit ik een flink deel onder mijn max, dus zelfs als de taxatie heel slecht uitvalt is het geen probleem om het deel dat ik heb overboden apart te financieren (liever niet natuurlijk).
Bedoel je dan dat je eigen middelen achter de hand hebt? Want financieren klinkt als lenen, en dat kan nogal van invloed zijn op je leencapaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:45

wtu

Gautama schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:10:
Dat vind ik dus ook nog steeds verwarrend bij Walter Living. Dit is ook eerder ter sprake gekomen in dit topic. Kennelijk zie je bij de Premium de werkelijke koopsom, terwijl je bij de Plus alleen het % overbieden ziet. Ik snap dan alsnog de meerwaarde van Premium niet... scheelt me alleen de rekensom van vraagprijs + % overbieden.
Nog een tip voor WL: ik kon met de gratis versie wel de werkelijke koopsommen achterhalen. Echter deed ik dit dan door per huis/adres te zoeken en een "rapport" te laten maken. Dan stond het wel bij het staatje met waardeontwikkeling.
Dus helaas niet het gemak van een mooi overzicht, maar in mijn ervaring wel op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparta
coazter schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Bedoel je dan dat je eigen middelen achter de hand hebt? Want financieren klinkt als lenen, en dat kan nogal van invloed zijn op je leencapaciteit.
Een beetje van beide. Tot €5.000 extra kan ik zelf wel betalen, maar mocht het al te gek lopen en de taxatiewaarde vast lopen op oorspronkelijke vraagprijs dan kan ik de rest bij lenen inderdaad.

En ja, daar is budgettair en qua leencapaciteit rekening mee gehouden. Aangezien taxatiewaarde tot nu toe een schatting is en het niet vast staat heb ik in ieder geval de mogelijkheden op een rijtje gezet. Ik verwacht het niet nodig te hebben, maargoed.

[ Voor 10% gewijzigd door Sparta op 16-02-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Sparta schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:31:
[...]En ja, daar is budgettair rekening mee gehouden in geval het nodig is. Aangezien taxatiewaarde tot nu toe nog altijd een schatting is en het niet vast staat heb ik in ieder geval de mogelijkheden op een rijtje gezet.
Maar bedoel je dan dat je bijvoorbeeld € 15.000 kan lenen en die extra maandlasten kan dragen, of heb je er ook rekening mee gehouden dat een lening van € 15.000 er toe kan leiden dat je € 75.000 minder hypotheek kan krijgen en dat ingecalculeerd is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparta
coazter schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:41:
[...]

Maar bedoel je dan dat je bijvoorbeeld € 15.000 kan lenen en die extra maandlasten kan dragen, of heb je er ook rekening mee gehouden dat een lening van € 15.000 er toe kan leiden dat je € 75.000 minder hypotheek kan krijgen en dat ingecalculeerd is?
Het laatste (max. hypotheek is ~€675.000).
Bedankt voor het meedenken overigens; dat zijn precies de dingen waar een foutje makkelijk gemaakt is.

[ Voor 14% gewijzigd door Sparta op 16-02-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
beyazz06 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:30:
Nu ik de rentes zie stijgen, prijs ik mijzelf opeens gelukkig.. Ben benieuwd of (hoeveel) kopers hierdoor geraakt worden; stel je hebt het winnend bod, in de tussentijd dat je het koopcontract hebt getekend stijgen de rentes.. Daar gaat je calculatie dan. Voor kopers die echt tot het limiet zijn gegaan, wel een probleem denk ik zo. Voor andere wellicht minder.

De rente-stijging doet wel even pijn aan de virtuele portemonnee inderdaad. Ik merk dat ik daardoor wel overweeg om 10 jaar vast te zetten in plaats van 20 jaar. Zal nog een kwestie worden van op het laatste moment beslissen adhv de rente op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:54
beyazz06 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:30:

Pfoe, inderdaad zeg. Een maand geleden hebben wij onze hypotheekofferte ondertekend en daarmee definitief gemaakt, 1,55% met 20 jaar vast en 70% gefinancierd. Diezelfde hypotheek staat nu bij diezelfde aanbieder (waar wij redelijk aan gebonden waren ivm offertegeldigheid die een jaar moest zijn) voor 1,80% in de tabel.

Dat scheelt (even vlug uitgerekend) 72 euro per maand aan rente in ons geval. En dat 20 jaar lang. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aomi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Pfoe, inderdaad zeg. Een maand geleden hebben wij onze hypotheekofferte ondertekend en daarmee definitief gemaakt, 1,55% met 20 jaar vast en 70% gefinancierd. Diezelfde hypotheek staat nu bij diezelfde aanbieder (waar wij redelijk aan gebonden waren ivm offertegeldigheid die een jaar moest zijn) voor 1,80% in de tabel.

Dat scheelt (even vlug uitgerekend) 72 euro per maand aan rente in ons geval. En dat 20 jaar lang. :o
Wij hebben ook een maand geleden de hypotheekofferte getekend. Rentevaste periode 2,10 en 20 jaar.
Van het deel van 2 jaar gaan we nu laten aanpassen naar 15 of 20 jaar, als het goed is kunnen we nog gebruik maken van de tarieven van de oude offerte, dat scheelt 0,4% O-). (box 3 dus bruto = netto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Dag mede-Tweakers, goedenavond.

10 februari de concept koopovereenkomst ontvangen en afgelopen maandag heb ik als eerste de definitieve koopovereenkomst moeten tekenen (dit doen ze blijkbaar altijd om zeker van te zijn) en gisteren de allerlaatste bladzijde erbij getekend, omdat ik het vergeten was.

Prima.. nu is mijn vraag: hoe lang duurt het voordat de verkopers ook hun handtekening erbij zetten? Zo lang hoeft het niet te duren lijkt me, toch? Ik vind het niet erg om te wachten, gezien ik ook nog moet wachten voor de taxatie, vve stukken en een getekend koopovereenkomst van de partijen voordat ik alles naar de geldverstrekker via de hypotheekadviseur kan opsturen ter beoordeling.

Het maakt me alleen een beetje zenuwachtig allemaal... of is het allemaal onnodig en gewoon rustig blijven en afwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MilesKiss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:43:

Het maakt me alleen een beetje zenuwachtig allemaal... of is het allemaal onnodig en gewoon rustig blijven en afwachten?
Wat wou je anders doen? Die mensen lastigvallen? Dat werkt meestal niet in je voordeel als je iets van hen nodig hebt...

Bij mij tekende ik ook eerst, de verkopers tekenden een aantal dagen later. Maar die moesten sowieso op mijn versie wachten. Het moest opeens per se op papier en ik heb geen printer dus dat kon pas maandag op kantoor, had het document vrijdag laat ontvangen. De verkopers tekenden de donderdag erna oid. Wel bijzonder onpraktisch nog op papier, bij de verkoop van mijn eigen woning ging alles digitaal, stuk sneller.

[ Voor 36% gewijzigd door SmurfLink op 16-02-2022 20:37 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:40
Bij ons hadden de verkopers als eerste getekend en wij als kopers dezelfde dag of de dag erna. Dus dat kan best snel gaan, hangt een beetje van de partijen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Pino112 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:25:
Bij ons hadden de verkopers als eerste getekend en wij als kopers dezelfde dag of de dag erna. Dus dat kan best snel gaan, hangt een beetje van de partijen af.
Ik zou ook verwachten dat het op deze manier gaat. Immers de verkopende partij wil (zsm?) verkopen c.q. zou geen baat hebben van een lang(ere) doorlooptijd? Of zeg ik nu iets geks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 17:52
Heb zelf ook wel eens paar dagen moeten wachten op verkopers voor tekenen. Kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:54
Wij tekenden tegelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andere partij moet binnen 5 dagen tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:07
Sport_Life schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:37:
Ik dacht dat ook maar kan er niets over vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparta
Sport_Life schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:37:
Ja, in mijn geval is het: zodra de eerste partij getekend heeft moet de andere partij binnen 5 dagen tekenen. Dat kan dus eerst verkoper of koper zijn.
quote: NVM: Model koopovereenkomst voor een bestaande eengezinswoning (model 2021).
17.2. De partij die deze koopovereenkomst als eerste ondertekent, doet dit onder voorbehoud dat hij uiterlijk op de 5de werkdag nadat hij de koopovereenkomst ondertekend heeft (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
MilesKiss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:43:
Dag mede-Tweakers, goedenavond.

10 februari de concept koopovereenkomst ontvangen en afgelopen maandag heb ik als eerste de definitieve koopovereenkomst moeten tekenen (dit doen ze blijkbaar altijd om zeker van te zijn) en gisteren de allerlaatste bladzijde erbij getekend, omdat ik het vergeten was.

Prima.. nu is mijn vraag: hoe lang duurt het voordat de verkopers ook hun handtekening erbij zetten? Zo lang hoeft het niet te duren lijkt me, toch? Ik vind het niet erg om te wachten, gezien ik ook nog moet wachten voor de taxatie, vve stukken en een getekend koopovereenkomst van de partijen voordat ik alles naar de geldverstrekker via de hypotheekadviseur kan opsturen ter beoordeling.

Duurt soms wat langer, bij ons was het zo’n online ondertekening waarbij het een en ander niet goed ging en het weer opnieuw moest. Met heen en weer sturen etc duurde het daardoor wat langer…
Komt vast goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Ik heb een concept koopovereenkomst gehad. Daar nog wat opmerkingen op gestuurd (ze hadden de datum voor het voorbehoud financiering op 6 dagen gezet ipv 6 weken). Een paar dagen later belde de verkopend makelaar dat ik bij hem op kantoor kon komen om te tekenen. Verkopers hadden al getekend. Werd daar meteen ingescand en naar alle partijen gemailed.

Al was dat wel pre-covid. Dus misschien dat op kantoor langskomen nu minder gewoon is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:07
Je hebt sowieso een weekend in je wachttijd als ze deze week tekenen. Dus voor verkopers maakt het niet uit of ze vandaag of morgen tekenen.
Wat is je zorg? Dat ze nog onderhandelen met een andere partij?
Daar zal hun makelaar niet aan meewerken mag je vanuit gaan (ja het telt pas als het getekend is maar een makelaar bekommert zich normaliter echt wel enigszins om zijn reputatie). Komt vanzelf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
THM0 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:00:
Je hebt sowieso een weekend in je wachttijd als ze deze week tekenen. Dus voor verkopers maakt het niet uit of ze vandaag of morgen tekenen.
Wat is je zorg? Dat ze nog onderhandelen met een andere partij?
Daar zal hun makelaar niet aan meewerken mag je vanuit gaan (ja het telt pas als het getekend is maar een makelaar bekommert zich normaliter echt wel enigszins om zijn reputatie). Komt vanzelf goed.
De makelaar moet het belang van de verkoper behartigen en moet dus een last minute bod gewoon doorgeven. Niet netjes maar het moet wel.

Maar goed, een verkoper wil zekerheid dus ook die wil zo snel mogelijk een getekend koopcontract hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:07
Kalentum schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:28:
[...]

De makelaar moet het belang van de verkoper behartigen en moet dus een last minute bod gewoon doorgeven. Niet netjes maar het moet wel.

Maar goed, een verkoper wil zekerheid dus ook die wil zo snel mogelijk een getekend koopcontract hebben.
Ja maar niet nadat je op een bod bent ingegaan en de koopakte is opgemaakt en verstuurd ter ondertekening. Dan gaat een makelaar echt zeggen: joh je moet doen wat je wilt, maar ik heb mijn werk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Over koopovereenkomsten gesproken, wij zijn met verkoper mondeling overeengekomen dat de overdracht een maand eerder plaatsvindt dan wat er in de koopovereenkomst staat. Is her gebruikelijk dat dit middels een addendum oid wordt vastgelegd of is een bericht van de notaris aan verkoper met bevestiging nieuwe datum voldoende?

We hebben al wat gezeur met de verkoper gehad , hij is niet echt betrouwbaar en ik wil de mogelijkheid hebben verkoper in gebreke te stellen indien levering niet conform afspraak is. (Zowel datum als leeg opleveren).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2022 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
THM0 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Ja maar niet nadat je op een bod bent ingegaan en de koopakte is opgemaakt en verstuurd ter ondertekening. Dan gaat een makelaar echt zeggen: joh je moet doen wat je wilt, maar ik heb mijn werk gedaan.
Zolang er geen getekend koopcontract ligt kan er nog van alles gebeuren. Een verkoopmakelaar kan echt niet een last minute bod verzwijgen

[ Voor 18% gewijzigd door Kalentum op 16-02-2022 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 22:17
Sport_Life schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:32:
Over koopovereenkomsten gesproken, wij zijn met verkoper mondeling overeengekomen dat de overdracht een maand eerder plaatsvindt dan wat er in de koopovereenkomst staat. Is her gebruikelijk dat dit middels een addendum oid wordt vastgelegd of is een bericht van de notaris aan verkoper met bevestiging nieuwe datum voldoende?

We hebben al wat gezeur met de verkoper gehad , hij is niet echt betrouwbaar en ik wil de mogelijkheid hebben verkoper in gebreke te stellen indien levering niet conform afspraak is. (Zowel datum als leeg opleveren).
Bij ons wordt de overdracht ook naar voren gehaald. De notaris heeft een mail aan verkopers en ons gestuurd met bevestiging hiervan. Lijkt mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:33

ChUcKiE

Dus........

Wij willen het ook graag een maand naar voren halen. De kopers zijn er ook mee akkoord.
Volgens onze makelaar is het verder niet veel meer dan zorgen dat de notaris ook een maand eerder kan en daar de afspraak maken.
In de stukken zal de notaris dan natuurlijk ook een andere datum moeten invoegen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Bij mij ging de verkoop een maand later, dit werd via de notaris gewoon rondgestuurd en dat was dat. Geen addendum ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

Zou dit voor de zekerheid even bij de notaris of wellicht indien van toepassing hypotheekadviseur of aankoopmakelaar checken.
Zeker als je al niet de beste band hebt met verkoper en je verwacht dat het wellicht niet allemaal helemaal soepel zou kunnen verlopen zou ik zeker willen weten dat je juridisch sterk staat.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Niet te moeilijk denken. Mail opstellen naar notaris met verkoper in de CC dat er in overleg met de verkoper is besloten de overdracht een maand eerder te laten plaatsvinden en het verzoek om een afspraak hiervoor in te plannen. Notaris zal dan de afspraak op datum xx bevestigen en de gewijzigde stukken doen toekomen...

-edit-
Vergeet ook de aan/-verkoopmakelaar niet mee te nemen in de mailwisseling.... de verkoopmakelaar moet namelijk ook een tijdstip daarvoor afspreken om de meterstanden op te nemen met beide partijen en kijken of de woning (leeg) opgeleverd wordt conform afspraak.

[ Voor 11% gewijzigd door Enforcer op 17-02-2022 09:44 ]

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 07:12
Interessante woning gezien, echter :

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 17-02-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MaStar schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:52:

***members only***
Mijn eigen ervaring: kinderen als erfgenamen verkochten de ouderlijke woning. Zoon stond onder curatele/bewind en dus moet de curator/bewindvoerder goedkeuring krijgen van de rechter om de koopovereenkomst namens zoon te kunnen tekenen.

Kost tijd om het te fixen maar wordt niet snel geweigerd. Zo vertelde de makelaar mij althans. Het is dat ik makkelijk voor 100k kon verspijkeren aan de woning en de makelaar liet blijken dat andere mensen het als belegging overwogen. Ergo: dik overboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

***members only***
Google? Hint: Verkoper staat onder bewind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:04

de Peer

under peer review

***members only***
Wij hebben dit ook gehad. Vader des huizes overleden. Kind (6jaar) was erfgenaam en de moeder voogd.

Rechter moest toen toestemming geven om toe te zien dat verkoop in belang van kind was.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024

***members only***
Vrienden van me hadden een soort gelijke situatie. In dit geval was de verkoper opgenomen in een verzorgingshuis en kon zelf geen beslissingen meer nemen.

Op zich wel goed dat een rechter is zo'n situatie even mee kijkt of het huis niet voor een belachelijk lage prijs ofzo verkocht wordt. Als er geen sprake is van een vies spelletje dan is de ervaring dat de rechter de verkoop goedkeurt.

Edit: Dik huis trouwens :), ook een mooi perceel. Ik zou wel iets meer energie in de koop van dit huis willen steken.

[ Voor 9% gewijzigd door RuudvandeBeeten op 18-02-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
RuudvandeBeeten schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Edit: Dik huis trouwens :), ook een mooi perceel. Ik zou wel iets meer energie in de koop van dit huis willen steken.
Ja, mooi huis, hangt ook wel een prijskaartje aan in Zeist ;) Zeker omdat er nog wat verbouwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik kennissen heb die overwegen naar Nederland te verhuizen vanuit België, maar als ik zo hoor voor welke prijzen de woningen in Nederland verkocht worden... Kan er iemand mij uitleggen hoe jullie in godsnaam een lening krijgen voor een woning van een half tot drie kwart miljoen? Zijn Nederlanders dan echt zo rijk? Soit, op basis van de huizenprijzen die ik zie passeren zal mijn advies aan die kennis zijn: blijf in België als je geen schoendoos wilt voor de prijs van een luxevilla in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:23:
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik kennissen heb die overwegen naar Nederland te verhuizen vanuit België, maar als ik zo hoor voor welke prijzen de woningen in Nederland verkocht worden... Kan er iemand mij uitleggen hoe jullie in godsnaam een lening krijgen voor een woning van een half tot drie kwart miljoen? Zijn Nederlanders dan echt zo rijk? Soit, op basis van de huizenprijzen die ik zie passeren zal mijn advies aan die kennis zijn: blijf in België als je geen schoendoos wilt voor de prijs van een luxevilla in België.
2 goede inkomens dan lukt dat wel hoor. En de overwaarde uit een vorig huis helpt ook natuurlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
de Peer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:26:
[...]

2 goede inkomens dan lukt dat wel hoor. En de overwaarde uit een vorig huis helpt ook natuurlijk.
2 goede inkomens... Ik heb 3 goede inkomens maar kan in België toch niet meer dan 500.000 euro hypotheek los krijgen. Is er een verschil in de hypotheekvorm tussen Nederland en België? Want die overwaarde is ook zoiets dat ik niet goed begrijp en weinig info over vind.

Belgisch systeem: U gaat naar de bank, vraagt een lening van 500.000 euro. De bank zegt: ok. U betaalt 25 jaar lang 1920 euro af. Na 25 jaar is dat huis van u. Wil u tussendoor van woning veranderen, kan u een deel van het afbetaald kapitaal heropvragen of een extra hypotheek nemen, of u betaalt met de winst uit verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:32:
[...]

2 goede inkomens... Ik heb 3 goede inkomens maar kan in België toch niet meer dan 500.000 euro hypotheek los krijgen. Is er een verschil in de hypotheekvorm tussen Nederland en België? Want die overwaarde is ook zoiets dat ik niet goed begrijp en weinig info over vind.

Belgisch systeem: U gaat naar de bank, vraagt een lening van 500.000 euro. De bank zegt: ok. U betaalt 25 jaar lang 1920 euro af. Na 25 jaar is dat huis van u. Wil u tussendoor van woning veranderen, kan u een deel van het afbetaald kapitaal heropvragen of een extra hypotheek nemen, of u betaalt met de winst uit verkoop.
wat de verschillen NL B zijn weet ik niet.
https://www.ing.nl/partic...heek-berekenen/index.html
Voer hier maar eens 2 inkomens in en zie hoeveel je kunt lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
de Peer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:36:
[...]

wat de verschillen NL B zijn weet ik niet.
https://www.ing.nl/partic...heek-berekenen/index.html
Voer hier maar eens 2 inkomens in en zie hoeveel je kunt lenen.
Op basis van deze info weet ik welk advies ik moet geven. Er is geen bestaande woning te verkopen en gebaseerd op hun inkomen blijven ze duidelijk beter in België als ze waarde voor hun geld willen. Het enige waar ze aan winnen is de kosten koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@OneLeggedIdiot Overwaarde is wat het huis meer waard is dan de hypotheek. Dus als je een hypotheek hebt van 300k en de taxatie van je huis is 400k dan heb je 100k overwaarde. Als je een hypotheek hebt van 300k en je huis is maar 200k waard dan heb je dus een negatieve overwaarde van -100k. Men zegt dan ook wel "het huis staat onder water". Je overwaarde zal dus steeds fluctueren, al naar gelang je aflost (of niet) en wat er gebeurd met de marktwaarde van je huis.

Totdat je het huis daadwerkelijk verkoopt is het een fictieve waarde, maar kan natuurlijk wel belangrijk zijn als je een ander huis wil kopen. Er is nogal een verschil tussen 50k of 300k netto overhouden als je huis is verkocht. Dat geld kan je immer gebruiken voor de aankoop van een nieuw huis en als je op basis van je inkomen 300k kan lenen kan je in het ene geval een ander huis kopen van 350k en in het andere geval 600k. Even versimpeld natuurlijk, je hebt ook kosten koper, makelaarskosten en dat soort zaken waar je rekening mee moet houden.

Ik weet niet hoe men in België winst uit verkoop definieert. Kijk je dan enkel naar de aankoopprijs en de verkoopprijs en is het verschil de winst (of verlies)? Dat staat dan verder los van je hypotheek, neem ik aan? Of houdt men toch ook rekening met de hypotheek en wat je dus netto over houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:22

Crazy D

I think we should take a look.

En huiswaarde t.o.v. hypotheek kan gevolgen hebben voor rente (lagere rente) en als je wilt bijlenen voor een verbouwing. Maar normaal is die idd virtueel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:46:
Op basis van deze info weet ik welk advies ik moet geven. Er is geen bestaande woning te verkopen en gebaseerd op hun inkomen blijven ze duidelijk beter in België als ze waarde voor hun geld willen. Het enige waar ze aan winnen is de kosten koper.
Ik weet niet wat de reden is dat ze in Nederland willen gaan wonen, maar er zijn vast veel meer plekken waar je nog meer waar voor je geld krijgt. De vraag is dan natuurlijk wel of je daar wil wonen qua familie, werk, school, overheid, milieu en noem maar op.

Zelf in Nederland is er al een groot verschil tussen wonen in Amsterdam of een klein dorpje ergens "ver weg".

Ik neem aan dat in België er ook verschil zal zijn tussen Antwerpen of een klein dorpje in de Ardennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
JeroenE schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:47:
@OneLeggedIdiot Overwaarde is wat het huis meer waard is dan de hypotheek. Dus als je een hypotheek hebt van 300k en de taxatie van je huis is 400k dan heb je 100k overwaarde. Als je een hypotheek hebt van 300k en je huis is maar 200k waard dan heb je dus een negatieve overwaarde van -100k. Men zegt dan ook wel "het huis staat onder water". Je overwaarde zal dus steeds fluctueren, al naar gelang je aflost (of niet) en wat er gebeurd met de marktwaarde van je huis.

Totdat je het huis daadwerkelijk verkoopt is het een fictieve waarde, maar kan natuurlijk wel belangrijk zijn als je een ander huis wil kopen. Er is nogal een verschil tussen 50k of 300k netto overhouden als je huis is verkocht. Dat geld kan je immer gebruiken voor de aankoop van een nieuw huis en als je op basis van je inkomen 300k kan lenen kan je in het ene geval een ander huis kopen van 350k en in het andere geval 600k. Even versimpeld natuurlijk, je hebt ook kosten koper, makelaarskosten en dat soort zaken waar je rekening mee moet houden.

Ik weet niet hoe men in België winst uit verkoop definieert. Kijk je dan enkel naar de aankoopprijs en de verkoopprijs en is het verschil de winst (of verlies)? Dat staat dan verder los van je hypotheek, neem ik aan? Of houdt men toch ook rekening met de hypotheek en wat je dus netto over houdt?
Die uitleg is zeer helder. Toen wij ons huis verkochten om een ander te kopen heeft men nooit gevraagd naar de overwaarde. Wij zjin naar de bank gegaan met de mededeling: dit is ons huidig krediet. We komen dit bedrag te kort voor een andere woning, en we willen dit bijlenen voor de aankoop van een andere woning.
Het enige waar men naar keek was dat onze totale hypotheek niet over de 90% van de woningwaarde ging. Of we het oude huis nu met winst of verlies verkochten kon de bank niets schelen. Vandaar dat dit onbekend terrein is voor mij. Maar men komt nogal vaak naar mij voor financiële en fiscale informatie, dus wil ik daar natuurlijk correct advies in geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
JeroenE schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:54:
[...]
Ik weet niet wat de reden is dat ze in Nederland willen gaan wonen, maar er zijn vast veel meer plekken waar je nog meer waar voor je geld krijgt. De vraag is dan natuurlijk wel of je daar wil wonen qua familie, werk, school, overheid, milieu en noem maar op.

Zelf in Nederland is er al een groot verschil tussen wonen in Amsterdam of een klein dorpje ergens "ver weg".

Ik neem aan dat in België er ook verschil zal zijn tussen Antwerpen of een klein dorpje in de Ardennen.
De man is van Nederland (maar kent niets van financiën, ouders leven in de bijstand) en de vrouw van België. En ze willen dus dichter bij de man zijn familie gaan wonen.

Er is inderdaad in België ook een verschil, maar dat betreft dan €300.000 voor een appartement in Antwerpen tegenover €300.000 voor een mooie openstaande bebouwing in Limburg. In België spreekt men niet over 799.000 euro voor een te renoveren halfopen bebouwing van 145m². En als ik dan zulke prijzen zie voorbij komen lijkt er mij toch een gigantisch verschil te moeten zijn in de manier waarop banken een hypotheek uitgeven, of is het aantal starters op de markt gigantisch klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:00:
[...]

De man is van Nederland (maar kent niets van financiën, ouders leven in de bijstand) en de vrouw van België. En ze willen dus dichter bij de man zijn familie gaan wonen.

Er is inderdaad in België ook een verschil, maar dat betreft dan €300.000 voor een appartement in Antwerpen tegenover €300.000 voor een mooie openstaande bebouwing in Limburg. In België spreekt men niet over 799.000 euro voor een te renoveren halfopen bebouwing van 145m². En als ik dan zulke prijzen zie voorbij komen lijkt er mij toch een gigantisch verschil te moeten zijn in de manier waarop banken een hypotheek uitgeven, of is het aantal starters op de markt gigantisch klein.
Er is uiteraard geen eenduidig antwoord te geven. Er spelen immers meerdere factoren mee betreffende deze gekke markt in Nederland; lage rente (wat langzamerhand maar zeker toch gaat stijgen), krapte in de huizenmarkt, kopers die gewoon 15 tot 20% over de vraagprijs bieden en etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@OneLeggedIdiot Maar wat bedoel je dan met winst of verlies op je huis?

In Nederland ligt een bank daar ook niet per se wakker van. Stel je hebt ooit een huis gekocht voor 600k. Je hebt nu nog een hypotheek van 300k (aflossingen etc). Je huis is nu 500k waard. In Nederland zou je zeggen dat je dan 200k over waarde hebt. Dat bedrag hou je in handen als je het huis verkoopt en de bestaande lening aflost. Als je dan een nieuw huis wil kopen voor 700k dan heb je dus een hypotheek nodig van 500k en die moet je dan natuurlijk wel kunnen betalen.

Als je puur kijkt naar de aankoop en verkoop van dat eerste huis heb je dus geen winst, maar 100k verlies geleden. Dat is voor de volgende lening niet echt interessant, anders dan wanneer je wel winst had gehad je minder zou hoeven te lenen voor het tweede huis.

Je schreef eerder dat men in België wel kijkt naar de "winst bij verkoop". Wat zou die dan zijn in dit voorbeeld en waar wordt het dan voor gebruikt?
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:00:
En ze willen dus dichter bij de man zijn familie gaan wonen.
Dat kan dus een veel grotere invloed hebben dan dat je elders meer waard voor je geld krijgt. De locatie schijnt toch belangrijk te zijn.
En als ik dan zulke prijzen zie voorbij komen lijkt er mij toch een gigantisch verschil te moeten zijn in de manier waarop banken een hypotheek uitgeven
In Nederland werkt het vast anders dan in veel landen, er is natuurlijk een reden waarom er vanuit Europa vaak veel kritiek is op deze markt in Nederland. Als je het echt wil weten zijn er denk ik wel betere topics over, maar in Nederland kan je meer hypotheek krijgen (dus 100% van de woningwaarde ipv blijkbaar 90% in België) en de betaalde rente kan je aftrekken van de belasting waardoor je dus (zonder het helemaal nauwkeurig uit te rekenen) bijvoorbeeld jaarlijks 5k euro aan rente betaald je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen zodat dit netto maar 3k euro kost. Hoe dat precies uitpakt is voor iedereen anders want het ligt ook aan de waarde van je huis, wat je exacte verdient en dat soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:23:
1. Hypotheek: In Nederland kan je veel geld lenen (hypotheek). Met 2 prima inkomens (boven modaal) kan je al zo'n 750.000 euro lenen. De rente is laag, dat is het voordeel.

2. Overwaarde: in Nederland hebben doorstromers ook een forse overwaarde gezien de prijsstijgingen. Als je dus ook nog eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
JeroenE schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:13:
@OneLeggedIdiot Maar wat bedoel je dan met winst of verlies op je huis?

In Nederland ligt een bank daar ook niet per se wakker van. Stel je hebt ooit een huis gekocht voor 600k. Je hebt nu nog een hypotheek van 300k (aflossingen etc). Je huis is nu 500k waard. In Nederland zou je zeggen dat je dan 200k over waarde hebt. Dat bedrag hou je in handen als je het huis verkoopt en de bestaande lening aflost. Als je dan een nieuw huis wil kopen voor 700k dan heb je dus een hypotheek nodig van 500k en die moet je dan natuurlijk wel kunnen betalen.

Als je puur kijkt naar de aankoop en verkoop van dat eerste huis heb je dus geen winst, maar 100k verlies geleden. Dat is voor de volgende lening niet echt interessant, anders dan wanneer je wel winst had gehad je minder zou hoeven te lenen voor het tweede huis.

Je schreef eerder dat men in België wel kijkt naar de "winst bij verkoop". Wat zou die dan zijn in dit voorbeeld en waar wordt het dan voor gebruikt?

[...]
Dat kan dus een veel grotere invloed hebben dan dat je elders meer waard voor je geld krijgt. De locatie schijnt toch belangrijk te zijn.

[...]
In Nederland werkt het vast anders dan in veel landen, er is natuurlijk een reden waarom er vanuit Europa vaak veel kritiek is op deze markt in Nederland. Als je het echt wil weten zijn er denk ik wel betere topics over, maar in Nederland kan je meer hypotheek krijgen (dus 100% van de woningwaarde ipv blijkbaar 90% in België) en de betaalde rente kan je aftrekken van de belasting waardoor je dus (zonder het helemaal nauwkeurig uit te rekenen) bijvoorbeeld jaarlijks 5k euro aan rente betaald je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen zodat dit netto maar 3k euro kost. Hoe dat precies uitpakt is voor iedereen anders want het ligt ook aan de waarde van je huis, wat je exacte verdient en dat soort zaken.
toon volledige bericht
De locatie is belangrijk, in het opzicht dat het nog wat discussie is. Ze willen dichter bij zijn ouders wonen want gratis kinderopvang gezien de ouders in de bijstand leven. Haar ouders hebben ook voorgesteld de opvang te regelen, maar gezien zij wel werken is dat iets moeilijker te plannen.

Van de overwaarde had ik dan toch begrepen en is dus wel gewoon hetzelfde als in België. Verkoop je met winst: leuk, maar de bank gaat zich er niet op baseren.

In België hebben we lang de woonbonus gekend welke ook recht gaf op fiscaal voordeel. Die is nu weggevallen, maar uiteindelijk is ook in België de rente zo laag dat ze niks voorstelt. Wijzelf zitten aan een hypotheek met een rente van 0,86%. Dus of dat belastingvoordeel een grote rol zal spelen weet ik niet.
Die 100% hypotheek kan wel een belangrijke factor zijn. Handig om mee te nemen in mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 21:21
Weet iemand wat het betekent als het waterschap mee staat ingeschreven bij het kadaster?

Bij een woning die ik wil aankopen staat het volgende:

Zakelijk recht als bedoeld in artikel 5, lid 3, onder b, van de Belemmeringenwet
Privaatrecht op gedeelte van perceel
Inschrijfdatum: 1991.
Woning is 15 jaar daarna pas gebouwd.

Er staat niets vermeld over erfpacht..
Heb het waterschap alvast gemaild, maar is natuurlijk nog de vraag of zij goed informatie kunnen aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
MaStar schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:20:
[...]

1. Hypotheek: In Nederland kan je veel geld lenen (hypotheek). Met 2 prima inkomens (boven modaal) kan je al zo'n 750.000 euro lenen. De rente is laag, dat is het voordeel.

2. Overwaarde: in Nederland hebben doorstromers ook een forse overwaarde gezien de prijsstijgingen. Als je dus ook nog eens
Maar die lage rente kan toch niet de grootste factor zijn? 750.000 euro? Ik ga even een rare link leggen: wij hebben 275.000 euro geleend en betalen daar 30.000 euro rente over. 750.000 / 275.000 = 2,7. 30.000 x 2,7 = 81.818. Afgerond 85.000 euro. Dan zit je op 835.000 euro te betalen hypotheek. Over 25 jaar is dat een maandlast van 2785 euro. Dan moet je al serieus bovenmodaal verdienen om dat te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Frankvbr schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:54:
Weet iemand wat het betekent als het waterschap mee staat ingeschreven bij het kadaster?

Bij een woning die ik wil aankopen staat het volgende:

Zakelijk recht als bedoeld in artikel 5, lid 3, onder b, van de Belemmeringenwet
Privaatrecht op gedeelte van perceel
Inschrijfdatum: 1991.
Woning is 15 jaar daarna pas gebouwd.

Er staat niets vermeld over erfpacht..
Heb het waterschap alvast gemaild, maar is natuurlijk nog de vraag of zij goed informatie kunnen aanleveren.
Zo te zien heeft het Waterschap ergens recht op.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001936/2010-11-01

Ligt het pand aan een dijk of water?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:49
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Maar die lage rente kan toch niet de grootste factor zijn? 750.000 euro? Ik ga even een rare link leggen: wij hebben 275.000 euro geleend en betalen daar 30.000 euro rente over. 750.000 / 275.000 = 2,7. 30.000 x 2,7 = 81.818. Afgerond 85.000 euro. Dan zit je op 835.000 euro te betalen hypotheek. Over 25 jaar is dat een maandlast van 2785 euro. Dan moet je al serieus bovenmodaal verdienen om dat te kunnen leggen.
Klopt het gaat ook om de leennormen die vrij ruim zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:50:
[...]

De locatie is belangrijk, in het opzicht dat het nog wat discussie is. Ze willen dichter bij zijn ouders wonen want gratis kinderopvang gezien de ouders in de bijstand leven. Haar ouders hebben ook voorgesteld de opvang te regelen, maar gezien zij wel werken is dat iets moeilijker te plannen.

Van de overwaarde had ik dan toch begrepen en is dus wel gewoon hetzelfde als in België. Verkoop je met winst: leuk, maar de bank gaat zich er niet op baseren.

In België hebben we lang de woonbonus gekend welke ook recht gaf op fiscaal voordeel. Die is nu weggevallen, maar uiteindelijk is ook in België de rente zo laag dat ze niks voorstelt. Wijzelf zitten aan een hypotheek met een rente van 0,86%. Dus of dat belastingvoordeel een grote rol zal spelen weet ik niet.
Die 100% hypotheek kan wel een belangrijke factor zijn. Handig om mee te nemen in mijn advies.
De bank baseert zich niet op overwaarde, maar de bank wil de overwaarde wel voorschieten.

Dus stel:
- Hypotheek op je huidige woning is 400.000
- Getaxeerde waarde van je huidige woning is 600.000
=> overwaarde is 200.000

-> Op basis van de huidige salarissen van jou en je partner kun je 500.000 lenen bij de bank.
-> De bank zal dan het volgende aan je willen lenen:
=>500.000 op basis van je salaris
=>85% van de overwaarde -> 200.000x0,85 => 170.000 (dat noemen we een overbrugginshypotheek)
Totaal budget voor nieuwe woning ==>> 500.000+170.000 => 670.000

Zodra je je huidige woning verkoopt zul je direct de 170.000 moeten aflossen bij de bank uit de verkoop van je huidige woning.

huidige woning heeft een getaxeerde waarde van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
bombadil schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Zo te zien heeft het Waterschap ergens recht op.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001936/2010-11-01

Ligt het pand aan een dijk of water?
Dijk op een afstand van 200 meter waar aardig wat woningen nog tussen staan.
Je zou zeggen dat waterschap daar geen onderhoud hoeft uit te voeren.
Ligt een platsoen naast waar wellicht soms wat water in staat, maar lijkt me ook niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
Citroentjuh schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Klopt het gaat ook om de leennormen die vrij ruim zijn.
Daar zal dan het grootste verschil zitten. Prijzen zjin hoger, maar je kan 100% lenen, de bank is soepeler voor een krediet en de kosten koper liggen lager. Dan moeten ze enkel de prijzen van de regio waar ze willen kopen (weet de exacte naam niet, maar is in Noord-Brabant ergens tussen Tilburg, Brabant en Baarle-Hertog) vergelijken met deze van Hoogstraten (in België dus). En dan kan ik verder puzzelen met de andere kosten (zorg, auto, belastingen...) om een correct financieel verschil voor te leggen.

Thanks voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:55:
Over 25 jaar is dat een maandlast van 2785 euro. Dan moet je al serieus bovenmodaal verdienen om dat te kunnen leggen.
Dat is dan wel "bruto", in Nederland betaal je dus uiteindelijk minder omdat er via de inkomstenbelasting nog.

Ik weet verder de juiste antwoorden ook niet, maar als je gaat emigreren spelen er natuurlijk ook nog een heleboel andere belastingvraagstukken. Ik ben nog uit de tijd dat "de rijken" juist in België (Brasschaat?) gingen wonen om minder belasting te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is al veel vaker langsgekomen hier, hoe er toch redelijk veel mensen een huis van 750k kunnen betalen. Grootste groep heeft zelf ook een flinke overwaarde, waardoor het sommetje al niet opgaat van 2785 euro / maand (die sowieso veel te kort door de bocht is, al was het maar omdat 30jr standaard is en geen 25jr, maar soit).

Als je maar 450k 'hoeft' te lenen ipv 750k omdat je 300k overwaarde hebt op je huidige woning, dan wordt het sommetje al heel anders. Tel daar bij op dat aflossingsvrij tegenwoordig vaak gekozen wordt (geen belastingvoordeel meer, maar met 1 or 1.5% rente heb je het dan over heel andere maandlasten), eventuele schenkingen van ouders die het hypotheekbedrag nogmaals met maximaal 100k kunnen drukken, en je hebt gewoon een heel grote groep (2 x een modaal inkomen kan al genoeg zijn, wanneer je wat overwaarde meeneemt en een schenking) die 'makkelijk' 750k kan neertellen voor een gemiddeld rijtjeshuis.

Een heel grote groep ook niet, maar jah.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 18-02-2022 14:13 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
JeroenE schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:57:
[...]
Dat is dan wel "bruto", in Nederland betaal je dus uiteindelijk minder omdat er via de inkomstenbelasting nog.

Ik weet verder de juiste antwoorden ook niet, maar als je gaat emigreren spelen er natuurlijk ook nog een heleboel andere belastingvraagstukken. Ik ben nog uit de tijd dat "de rijken" juist in België (Brasschaat?) gingen wonen om minder belasting te betalen.
Met de overige belastingen ben ik nog aan het puzzelen, maar dat is zeer afhankelijk van het inkomen, fiscale voordelen, aantal kinderen etc. Moeilijk vraagstuk. Het deel over de zorgverzekering en de autokosten is veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
naitsoezn schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:11:
Het is al veel vaker langsgekomen hier, hoe er toch redelijk veel mensen een huis van 750k kunnen betalen. Grootste groep heeft zelf ook een flinke overwaarde, waardoor het sommetje al niet opgaat van 2785 euro / maand (die sowieso veel te kort door de bocht is, al was het maar omdat 30jr standaard is en geen 25jr, maar soit).

Als je maar 450k 'hoeft' te lenen ipv 750k omdat je 300k overwaarde hebt op je huidige woning, dan wordt het sommetje al heel anders. Tel daar bij op dat aflossingsvrij tegenwoordig vaak gekozen wordt (geen belastingvoordeel meer, maar met 1 or 1.5% rente heb je het dan over heel andere maandlasten), eventuele schenkingen van ouders die het hypotheekbedrag nogmaals met maximaal 100k kunnen drukken, en je hebt gewoon een heel grote groep (2 x een modaal inkomen kan al genoeg zijn, wanneer je wat overwaarde meeneemt en een schenking) die 'makkelijk' 750k kan neertellen voor een gemiddeld rijtjeshuis.

De rekensom is absoluut simplistisch. Wij hebben ook maar de helft van ons huis via hypotheek gekocht. Maar bij starters is overwaarde een factor die niet meegeteld kan worden.

In België is (voor zover ik weet) 30 jaar niet meer mogelijk. Maar da's dus wel iets wat ik moet meenemen in het vergelijkingsproces. 400.000 euro op 25 jaar of 450.000 euro op 30 jaar geeft dezelfde maandlast.

Wat is aflossingsvrij lenen? Je zit toch altijd met het geleende bedrag dat terugbetaald moet worden? Geen enkele bank geeft cadeaus zou ik denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:21:
[...]

De rekensom is absoluut simplistisch. Wij hebben ook maar de helft van ons huis via hypotheek gekocht. Maar bij starters is overwaarde een factor die niet meegeteld kan worden.

In België is (voor zover ik weet) 30 jaar niet meer mogelijk. Maar da's dus wel iets wat ik moet meenemen in het vergelijkingsproces. 400.000 euro op 25 jaar of 450.000 euro op 30 jaar geeft dezelfde maandlast.

Wat is aflossingsvrij lenen? Je zit toch altijd met het geleende bedrag dat terugbetaald moet worden? Geen enkele bank geeft cadeaus zou ik denken.
In Nederland mag je 50% van je hypotheekbedrag aflossingsvrij lenen. Dus alleen rente en geen aflossing.

Na 30 jaar is je schuld dus nog gelijk en moet je a) of je schuld afbetalen of b) je schuld opnieuw financieren (nieuwe hypotheek voor dat gedeelte).

Ik wil niet heel onaardig zijn, maar dit zijn voor de NL hypotheekmarkt echt basiszaken. Ik denk dat het enorm zou helpen om een vrijblijvende afspraak te maken met een Nederlandse hypotheekadviseur die je de basisbeginselen van de NL hypotheekmarkt- en regels kan uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
Requiem19 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:24:
[...]

In Nederland mag je 50% van je hypotheekbedrag aflossingsvrij lenen. Dus alleen rente en geen aflossing.

Na 30 jaar is je schuld dus nog gelijk en moet je a) of je schuld afbetalen of b) je schuld opnieuw financieren (nieuwe hypotheek voor dat gedeelte).

Ik wil niet heel onaardig zijn, maar dit zijn voor de NL hypotheekmarkt echt basiszaken. Ik denk dat het enorm zou helpen om een vrijblijvende afspraak te maken met een Nederlandse hypotheekadviseur die je de basisbeginselen van de NL hypotheekmarkt- en regels kan uitleggen.
Ahzo, zoals bij een autofinanciering wel eens gedaan wordt. Vandaar dat zoveel Nederlanders in België een villa kunnen betalen met een arbeidersloon en na 30 jaar weer verkopen om een klein appartementje te kopen.

Zo te horen lijkt me dat inderdaad de verstandigste optie. Want op deze manier gaan vergelijken gaat het niet worden, en die mensen zelf sturen wordt een ramp, want dan komen ze nadien alsnog langs en weet ik zelf nog steeds van niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:28:
[...]
Want op deze manier gaan vergelijken gaat het niet worden, en die mensen zelf sturen wordt een ramp, want dan komen ze nadien alsnog langs en weet ik zelf nog steeds van niets.
En toch help je die mensen er niet mee door ze 'dom' te houden door hun alles uit hun handen te nemen. Het is juist de taak van een financieel adviseur om mensen te helpen door wel alle regels te kennen. Die heeft juist de taak om alle 'domme vragen' van mensen te beantwoorden. Die kennissen van jou hebben er absoluut geen baat bij om van een Belgische vriend met goede bedoelingen halfslachtig advies te krijgen wat gebaseerd is op Belgische kennis vertaald naar de Nederlandse situatie op basis van halve feiten die opgedaan zijn op een internetforum. Nofi.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 12:51
naitsoezn schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:11:

Wij zijn de markt ook al een tijdje in de gaten aan het houden voor de volgende stap; we wonen nu 2-onder-1-kap maar willen vrijstaand gaan wonen. Sowieso naar een duurzame woning, zou een nieuwbouwwoning kunnen zijn, maar liefst een kavel en 'zelf' bouwen. Dan kom je in onze regio al snel in de buurt van 1.2M+. Het zal je verbazen hoe snel die categorie loopt, echt niet normaal... Gelukkig hebben we geen haast, kunnen we even de kat uit de boom kijken en doorsparen. Maar wat je zegt: alle huizenbezitters golven mee op de golven die in de huizenmarkt bewegen, dus uiteindelijk blijft de betaalbaarheid van middenklasse en duurdere woningen voor degenen die een stap 'omhoog' willen maken min of meer hetzelfde...

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
secret17 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:33:
Dan kom je in onze regio al snel in de buurt van 1.2M+. Het zal je verbazen hoe snel die categorie loopt, echt niet normaal... Gelukkig hebben we geen haast, kunnen we even de kat uit de boom kijken en doorsparen.
Regio Utrecht: op vrijdagochtend een leuke tweekapper op de markt voor 1M, maandag 9u05 gebeld en bezichtiging was niet meer mogelijk. 15+ reacties in 24u en inmiddels 'onder bod', zelfs met 100k overbieden hadden we waarschijnlijk achter het net gevist...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
hoevenpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Regio Utrecht: op vrijdagochtend een leuke tweekapper op de markt voor 1M, maandag 9u05 gebeld en bezichtiging was niet meer mogelijk. 15+ reacties in 24u en inmiddels 'onder bod', zelfs met 100k overbieden hadden we waarschijnlijk achter het net gevist...
Klopt. Op dat soort tweekapper huizen in regio Utrecht (Bilthoven, Zeist) is vraagprijs van 1M 150-200k overbieden al aan de orde om een huis te bemachtigen. En moet je direct bellen voor een bezichtiging.

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 18-02-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MaStar schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:39:
En moet je direct bellen voor een bezichtiging.
Was wel een eye-opener, had niet verwacht dat het in dit segment ook zulk gekkenwerk zou zijn. Ben nog van de generatie waarvoor 2,2 miljoen gulden een hoop geld is... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
hoevenpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Was wel een eye-opener, had niet verwacht dat het in dit segment ook zulk gekkenwerk zou zijn. Ben nog van de generatie waarvoor 2,2 miljoen gulden een hoop geld is... ;)
Ja, door lage rente en overwaarde uit stad zijn dit soort huizen voor doorstromers binnen handbereik.

Als je zelf een woning verkoopt in Utrecht of Amsterdam met 300-400k overwaarde, kan je dat prima inleggen op zo'n huis van 1M en nog fors meebieden . Het is gekkenwerk, maar begreep van de makelaar wel dat dit vaak zo gaat....

Heb je een aankoopmakelaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Sowieso is een dag later bellen ongeacht de regio niet handig. Ook in de "regio Utrecht" (lees een dorpje onder Veenendaal) was ons nieuwe huis binnen twee uur volgeboekt voor 30+ kijkers. Wij stonden op de reservelijst maar hebben geluk gehad dat een kijker afbelde.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 18-02-2022 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MaStar schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:44:
Het is gekkenwerk, maar begreep van de makelaar wel dat dit vaak zo gaat....

Heb je een aankoopmakelaar?
Nope, we zijn niet 'wanhopig' en eigenlijk best gelukkig in onze vinex-rijtjeswoning. Het is meer dat de badkamer, keuken, vloer, etc. na 20 jaar 'op' zijn en tegen een grote verbouwing zitten aan te hikken.

Dachten dat alleen het 500k segment van ons vrijwel afbetaalde eigen huis gestoord was, we met een groots gebaar de vraagprijs zonder voorbehoud financiering konden neerleggen... :P

Eens kijken of verbouwen net zo'n drama is, in 2025 de eerste waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
naitsoezn schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:51:
[...]

En toch help je die mensen er niet mee door ze 'dom' te houden door hun alles uit hun handen te nemen. Het is juist de taak van een financieel adviseur om mensen te helpen door wel alle regels te kennen. Die heeft juist de taak om alle 'domme vragen' van mensen te beantwoorden. Die kennissen van jou hebben er absoluut geen baat bij om van een Belgische vriend met goede bedoelingen halfslachtig advies te krijgen wat gebaseerd is op Belgische kennis vertaald naar de Nederlandse situatie op basis van halve feiten die opgedaan zijn op een internetforum. Nofi.
Ik had hen naar een financieel adviseur gestuurd, maar die heeft ze naar mij teruggestuurd. Mijn schoonvader is financieel adviseur en vlak af gezegd: "de verschillen tussen België en Nederland zijn te groot om in beiden gespecialiseerd te zijn. Je kan beter zelf de basis opzoeken en hen adviseren, dan dat ik het moet doen, want dan wordt de kost te groot."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
Iemand tips voor digitaal ondertekenen van koopcontract?
We werken beide zonder makelaar en ook nog één in het buitenland.
Zou graag digitaal via idin ondertekenen maar ik zie alleen makelaars die dit aanbieden of zakelijke aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
hoevenpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Nope, we zijn niet 'wanhopig' en eigenlijk best gelukkig in onze vinex-rijtjeswoning. Het is meer dat de badkamer, keuken, vloer, etc. na 20 jaar 'op' zijn en tegen een grote verbouwing zitten aan te hikken.

Dachten dat alleen het 500k segment van ons vrijwel afbetaalde eigen huis gestoord was, we met een groots gebaar de vraagprijs zonder voorbehoud financiering konden neerleggen... :P

Eens kijken of verbouwen net zo'n drama is, in 2025 de eerste waarschijnlijk.
Een aankoopmakelaar neem je ook niet omdat je wanhopig bent ;) Die had je alleen kunnen voorzien van dit info.

En in de prijsklasse vanaf 1M wordt juist per 25k geboden terwijl het in de klasse eronder nog per 10-20k omhoog gaat. Kortom, sprongen zijn hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:22
OneLeggedIdiot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Ik had hen naar een financieel adviseur gestuurd, maar die heeft ze naar mij teruggestuurd. Mijn schoonvader is financieel adviseur en vlak af gezegd: "de verschillen tussen België en Nederland zijn te groot om in beiden gespecialiseerd te zijn. Je kan beter zelf de basis opzoeken en hen adviseren, dan dat ik het moet doen, want dan wordt de kost te groot."
Vrees dat het mogelijk nog ingewikkelder wordt.
Waar zijn de inkomsten uit salaris. België, Nederland of een mix van beiden. Dat bepaalt ook waar het beste een hypotheek kan worden aangevraagd.

Als startpunt voor je
https://www.eigenhuis.nl/...ienteren-en-budgetteren#/
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/
https://www.hypotheekshop.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Frankvbr schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:06:
Zou graag digitaal via idin ondertekenen maar ik zie alleen makelaars die dit aanbieden of zakelijke aanbieders.
Adobe PDF kan je een handtekening in maken. Ik heb dit gebruikt op alle officiéle documenten die per se met pen ondertekend moesten worden. :+ Geen haan die er naar kraaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
D-dark schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Vrees dat het mogelijk nog ingewikkelder wordt.
Waar zijn de inkomsten uit salaris. België, Nederland of een mix van beiden. Dat bepaalt ook waar het beste een hypotheek kan worden aangevraagd.

Als startpunt voor je
https://www.eigenhuis.nl/...ienteren-en-budgetteren#/
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/
https://www.hypotheekshop.nl/
De puzzel ligt zeer moeilijk. Dat klopt. Daarom ga ik toch maar eens langs een kredietverstrekker in NL voor duidelijkheid. Dan kan ik die mensen alles correct voorleggen. Ik had het gemakkelijker verwacht. Grensarbeid is een eenvoudiger dossier dan een woning kopen. Wel bedankt voor de links. Daar kan ik al wat extra info op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:22
Frankvbr schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:06:
Anders gewoon ouderwets uitprinten, handtekening zetten en inscannen.
Dat is hoe ik mijn koopcontract heb ondertekend in Corona tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Docusign kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:37
Voelen potentiële kopers hier de rentestijging? Is het reden om juist snel nog een huis te kopen of valt het wel mee?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Struikrover
Gister een bod gedaan in provincie Utrecht die vervolgens een paar uur later geaccepteerd is. Het was het eerste bod dat wij deden...

Nu is het hele circus in gang gezet, fingers crossed dat de uitkomst positief gaat zijn over een paar dagen.

Edit: zodra e.e.a. wat zekerder is zal ik nog wat details melden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Struikrover op 19-02-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Grotbewoner schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:25:
Voelen potentiële kopers hier de rentestijging? Is het reden om juist snel nog een huis te kopen of valt het wel mee?
Voor mij valt het wel mee. Zijn tienden. Nog steeds historische laag ten opzichte van 10 jaar geleden.
Pagina: 1 ... 241 ... 354 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7