Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 242 ... 368 Laatste
Acties:

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-11 15:52
Grotbewoner schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:25:
Voelen potentiële kopers hier de rentestijging? Is het reden om juist snel nog een huis te kopen of valt het wel mee?
Wel enigszins, met name doordat je toch wel wat minder kunt lenen. Is zo in een dikke maand tijd van 192K naar 182K gezakt (ongeveer modaal inkomen, 20 jaar vast zonder NHG). Dat neem je mee in de bieding natuurlijk

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:31

Hupske

AFCA

Inmiddels zijn wij alweer een hoop stappen verder.

Vrij kort na dit hypotheek gesprek(7 feb) kwam de mededeling dat hypotheek rente ging wijzingen en flink ook. Dus 2 dagen na ons gesprek(9 feb) heeft de adviseur al de aanvraag de deur uitgedaan, zodat we nog van de lagere rente gebruik konden maken. (1,45%, anders was het 1,59%)
Gelukkig kregen we ook te horen dat de taxatie op 250k gezet kon worden door de taxateur.

Na de aanvraag hebben we ook direct contact gezocht(8 feb) met met een notaris om een koopovereenkomst op te stellen en te ondertekenen. Afgelopen maandag (14 feb) konden we al bij de notaris terecht en de verkopers konden op dat moment ook. Overeenkomst door genomen met elkaar en gelijk die dag kunnen tekenen.
Enigste wat nu nog moet gebeuren om goedkeuring te krijgen voor de hypotheek is het wachten op het taxatie rapport en dan is ons dossier volledig.

En vanaf dan is het dus eventjes wachten of ze het echt goedkeuren en zo ja, dan is er eigenlijk tot de sleutel overhandigen weinig anders meer te doen dan alvast een keuken en badkamer uit te kiezen :+

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-11 08:53
indifined1 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Wel enigszins, met name doordat je toch wel wat minder kunt lenen. Is zo in een dikke maand tijd van 192K naar 182K gezakt (ongeveer modaal inkomen, 20 jaar vast zonder NHG). Dat neem je mee in de bieding natuurlijk
Mogelijk zorgt het ook voor een demping van de huizenprijzen. Zie ook hier, fomo wordt wel gecreëerd.

https://www.telegraaf.nl/...e-rente-het-is-gekkenwerk

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-11 15:52
MaStar schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Mogelijk zorgt het ook voor een demping van de huizenprijzen. Zie ook hier, fomo wordt wel gecreëerd.

Ja dat verwacht ik wel idd. Niet geheel toevallig dat de gemiddelde woningprijs IN Nederland ongeveer is wat je met 2 modale salarissen kunt lenen vermoed ik..

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voelen potentiële kopers hier de rentestijging? Is het reden om juist snel nog een huis te kopen of valt het wel mee?
Ik voel geen reden om nu snel te handelen. Niet wanneer de tendens: alles rond 175/180k in september staat nu voor 200/210k in vier maanden tijd + drooglegging qua aanbod gewoon doorgaat. Het maakt dan niks uit of ik een hypotheekrente kan vast pinnen op 1.4/1.5/1.6% bij gebrek van aanbod.

Pas als het aanbod weer in de buurt komt van augustus/september ga ik natuurlijk merken dat mijn maximale lening omlaag duikt. Betekent simpelweg minder financiering, dus meer eigen inbreng nodig dus minder marge voor overbieden. Maargoed ken vrienden met dubbele jubelton op zak en die zien zich in een hogere klasse ook dik overboden worden. Zij kunnen nog niet putten uit overwaarde èn jubelton en leggen het dus af tegen stelletjes met overwaarde en een jubelton.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-11 13:20
Rente grafiek maakt net als een aandelenkoers pieken en dalen. We zitten nu in een piekje, dat neemt binnen een maand of 2 weer af.

Iemand liet me laatst de grafiek zien, weet niet meer hoe die index heet, wellicht iemand hier.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaStar schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Volgens mij hebben veel CAO's een loonstijging van 3-5% in 1-1,5 jaar tijd, dat zal komende jaren gezien de economische groei + inflatie vaak voorkomen denk ik. Als men gemiddeld 3-5% meer kan lenen zal een rentestijging van 0,4% weinig invloed hebben.

Het wordt pas problematisch als de werkeloosheid flink stijgt, zoals in 2009-2013.

Voorbeeld gemeente CAO, 3,9% in 5 maanden tijd..
De salarissen stijgen per 1 december 2021 met 1,5% en per 1 april 2022 met 2,4%.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2022 11:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• MaStar
  • Laatst online: 09-11 08:53
Sport_Life schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Volgens mij hebben veel CAO's een loonstijging van 3-5% in 1-1,5 jaar tijd, dat zal komende jaren gezien de economische groei + inflatie vaak voorkomen denk ik. Als men gemiddeld 3-5% meer kan lenen zal een rentestijging van 0,04% weinig invloed hebben.

Het wordt pas problematisch als de werkeloosheid flink stijgt, zoals in 2009-2013.

Voorbeeld gemeente CAO, 3,9% in 5 maanden tijd..

[...]
Precies. Ook deze:
De cao gaat in met terugwerkende kracht per 1 juli 2021. De 200.000 ziekenhuismedewerkers gaan er minimaal 2% structureel op vooruit, maar driekwart van de medewerkers kan rekenen op een hoger percentage

Als je werkgever de loonsverhoging kan bevestigen en binnen 6 maanden start, kan je deze bij sommige geldverstrekkers ook al meenemen in je leenruimte.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Frankvbr schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:06:
Iemand tips voor digitaal ondertekenen van koopcontract?
We werken beide zonder makelaar en ook nog één in het buitenland.
Zou graag digitaal via idin ondertekenen maar ik zie alleen makelaars die dit aanbieden of zakelijke aanbieders.
DocuSign werkte prima hier. Verkoopmakelaar regelde dat natuurlijk allemaal, dus wij hoefden er niks voor te doen. Ik zou gewoon de vraag stellen aan de aankoopmakelaar, vanwege Covid zullen de meesten het momenteel wel digitaal doen.

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-11 20:26
Joosie200 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Ik voel geen reden om nu snel te handelen. Niet wanneer de tendens: alles rond 175/180k in september staat nu voor 200/210k in vier maanden tijd + drooglegging qua aanbod gewoon doorgaat. Het maakt dan niks uit of ik een hypotheekrente kan vast pinnen op 1.4/1.5/1.6% bij gebrek van aanbod.

Pas als het aanbod weer in de buurt komt van augustus/september ga ik natuurlijk merken dat mijn maximale lening omlaag duikt. Betekent simpelweg minder financiering, dus meer eigen inbreng nodig dus minder marge voor overbieden. Maargoed ken vrienden met dubbele jubelton op zak en die zien zich in een hogere klasse ook dik overboden worden. Zij kunnen nog niet putten uit overwaarde èn jubelton en leggen het dus af tegen stelletjes met overwaarde en een jubelton.
Toeval of niet. Wij hebben in oktober ons appartement met 2 vingers in de neus verkocht. Nu staat een beter afgewerkt appartement voor dezelfde prijs te koop in het complex, echter was er maar 1 bod, met veel mensen die niet kwamen opdagen, en het bod was onder de vraagprijs. Woon randstad en merk de laatste weken dat er best veel woningen soms wel 1-2 maanden op funda staan zonder verkocht te raken, was midden vorig jaar echt ondenkbaar.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dalive schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Toeval of niet. Wij hebben in oktober ons appartement met 2 vingers in de neus verkocht. Nu staat een beter afgewerkt appartement voor dezelfde prijs te koop in het complex, echter was er maar 1 bod, met veel mensen die niet kwamen opdagen, en het bod was onder de vraagprijs. Woon randstad en merk de laatste weken dat er best veel woningen soms wel 1-2 maanden op funda staan zonder verkocht te raken, was midden vorig jaar echt ondenkbaar.
In een verkopersmarkt als de huidige is elke type woning zonder teveel moeite wel snel verkocht. En de randstad is een groot gebied. Als dat appartement niet in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam ligt heeft het al minder bekijks lijkt mij. Zelfs al zit je met bijv Schiedam, Rijswijk of Purmerend ook zo bij een van de drie.

Dus je hebt het appartement onder de vraagprijs kunnen krijgen? Of ben je nog zoekende?

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:15
Dalive schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:03:
[...]

1 tot 2 maanden betekent te koop gezet in december / januari. Dat was een rustigere periode, herken ik ook. Inmiddels is het alweer flink aangetrokken.

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-11 20:26
Joosie200 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:26:
[...]

In een verkopersmarkt als de huidige is elke type woning zonder teveel moeite wel snel verkocht. En de randstad is een groot gebied. Als dat appartement niet in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam ligt heeft het al minder bekijks lijkt mij. Zelfs al zit je met bijv Schiedam, Rijswijk of Purmerend ook zo bij een van de drie.

Dus je hebt het appartement onder de vraagprijs kunnen krijgen? Of ben je nog zoekende?
Wij hebben ons nieuwe huis vorig jaar al gekocht en oude (wat dus nog een appartement was) verkocht. Maar de appartementen hier gaan normaal als zoete broodjes, centrum, meeste is 3 kamers, lift, net complex. Misschien gewoon ongelukkig maar de komende maanden zullen het leren of de vraag inderdaad terugloopt. Het verbaasde me gewoon in deze markt, vond het wel opvallend.

@praliwi Ok, dat is ook weer waar idd :)

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:54
Zijn mensen hier bekend met Cribb? Mensen zetten daar een huis op met een latente verkoop behoefte. De spelregels zijn ‘officieel’ dat je alleen je huis mag aanbieden als je ook een een latente koop behoefte hebt. Nu weet ik dat er al makelaars zijn die het daar niet zo nauw bij nemen. Maar het is dan ook een site door een makelaar opgericht.

Ik had er nog niet van gehoord tot mijn broer zijn huis daar aanbood. Dit doet hij omdat hij al een huis heeft gekocht maar geen haast heeft want nieuwbouw en zo eigenlijk een (semi) stille verkoop heeft. Vraagprijs is nu dan ook gewoon nog hoog.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:23
perspectivebass schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:30:
Zijn mensen hier bekend met Cribb? Mensen zetten daar een huis op met een latente verkoop behoefte. De spelregels zijn ‘officieel’ dat je alleen je huis mag aanbieden als je ook een een latente koop behoefte hebt. Nu weet ik dat er al makelaars zijn die het daar niet zo nauw bij nemen. Maar het is dan ook een site door een makelaar opgericht.

Ik had er nog niet van gehoord tot mijn broer zijn huis daar aanbood. Dit doet hij omdat hij al een huis heeft gekocht maar geen haast heeft want nieuwbouw en zo eigenlijk een (semi) stille verkoop heeft. Vraagprijs is nu dan ook gewoon nog hoog.
Ziet er zo vluchtig beetje uit als tinder voor huizen.

PSN: Flix20-NL

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vorige week een huis gekocht... Op een wat bizarre manier...

Wij waren bezig met het voorbereiden van een bod op een andere manier woning totdat vrijdagavond ons droomhuis op Funda verscheen. Maandagochtend meteen gebeld voor het plannen van een bezichting. Dat was alleen niet mogelijk, omdat bezichtigen pas mogelijk was nádat de deadline voor het inleveren van een bod voor die andere woning verstreken was.

Daar uitgebreid met de verkopende makelaar over kunnen spreken, duidelijk aangegeven dat wij financieel alles in orde hebben en vrij snel kunnen schakelen. Uiteindelijk mochten wij twee dagen voor de reguliere bezichtingen al komen kijken, en als wij diezelfde dag een goed bod zouden doen zou het huis voor ons zijn. Waarbij ik over de telefoon al gesproken had met de makelaar wat een goed bod zou zijn... En dat werd tijdens de bezichting nog even herhaald door de makelaar: "als jullie vandaag X bieden, is de woning voor jullie en annuleer ik de geplande bezichtingen"..

Bezichtiging gedaan samen met onze aankoopmakelaar. Die heeft direct de woning getaxeerd om het bod even te valideren, maar dat was geen probleem. Woensdagavond nog akkoord bereikt, en de bezichtingsdagen zijn gecancelled...

Bizar, als de woning op inschrijving verkocht zou worden zou die naar onze mening veel meer opgebracht hebben dan het bod wat wij gedaan hebben. Bezichtigingsdagen waren compleet volgepland...

Morgen gesprek met de financieel adviseur over de hypotheek, dan kan dat ook allemaal in gang gezet worden... En dan nog lang wachten tot december... Op zich ook niet heel erg, aangezien wij nog niet samenwonen en nog twee woningen moeten verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 21-02-2022 11:43 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Question Mark schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:34:
Vorige week een huis gekocht... Op een wat bizarre manier...

Wij waren bezig met het voorbereiden van een bod op een andere manier woning totdat vrijdagavond ons droomhuis op Funda verscheen. Maandagochtend meteen gebeld voor het plannen van een bezichting. Dat was alleen niet mogelijk, omdat bezichtigen pas mogelijk was nádat de deadline voor het inleveren van een bod voor die andere woning verstreken was.

Daar uitgebreid met de verkopende makelaar over kunnen spreken, duidelijk aangegeven dat wij financieel alles in orde hebben en vrij snel kunnen schakelen. Uiteindelijk mochten wij twee dagen voor de reguliere bezichtingen al komen kijken, en als wij diezelfde dag een goed bod zouden doen zou het huis voor ons zijn. Waarbij ik over de telefoon al gesproken had met de makelaar wat een goed bod zou zijn... En dat werd tijdens de bezichting nog even herhaald door de makelaar: "als jullie vandaag X bieden, is de woning voor jullie en annuleer ik de geplande bezichtingen"..

Bezichtiging gedaan samen met onze aankoopmakelaar. Die heeft direct de woning getaxeerd om het bod even te valideren, maar dat was geen probleem. Woensdagavond nog akkoord bereikt, en de bezichtingsdagen zijn gecancelled...

Bizar, als de woning op inschrijving verkocht zou worden zou die naar onze mening veel meer opgebracht hebben dan het bod wat wij gedaan hebben. Bezichtigingsdagen waren compleet volgepland...

Morgen gesprek met de financieel adviseur over de hypotheek, dan kan dat ook allemaal in gang gezet worden... En dan nog lang wachten tot december... Op zich ook niet heel erg, aangezien wij nog niet samenwonen en nog twee woningen moeten verkopen.
Ik vraag maar meteen even wat vrijwel iedereen denkt bij het lezen van jouw verhaal: het voorstel van de makelaar om X te bieden; hoeveel % was dit boven de vraagprijs en hoeveel % boven de taxatie van jullie makelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Gautama op 21-02-2022 11:52 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gautama schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Ik vraag maar meteen even wat vrijwel iedereen denkt bij het lezen van jouw verhaal: het voorstel van de makelaar om X te bieden; hoeveel % was dit boven de vraagprijs en hoeveel % boven de taxatie van jullie makelaar?
Vraagprijs van de woning was 695K, wij hebben 725K geboden. Taxatie van onze makelaar kwam uit op 690K.

Veel geld, maar het is wél ons droomhuis... En uiteindelijk vind ik een koopprijs niet zo heel intressant. Ik vind de maandlasten veel belangrijker. Wij kunnen met de maandlasten die we gaan krijgen nog steeds alle reserveringen doen (onderhoud woning/auto, studiefonds kids en alles) plús nog meer sparen per maand dan wat we eigenlijk zouden willen. Het scheelt wel dat wij twee woningen gaan verkopen en dus flink wat overwaarde meenemen.

De andere woning waar wij mee bezig waren zou met wat verbouwingen op ong. 730K uitkomen, maar zou dan nog géén garage hebben. Voor ons was het dan ook een no-brainer.

edit:
Wij houden de markt in deze regio (drachten) al een tijd in de gaten en hebben al aardig wat woningen bezichtigd. Wij hadden de indruk dat de betreffende woning wel eens voor 740K á 750K verkocht zou worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 21-02-2022 12:07 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gautama
Question Mark schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Vraagprijs van de woning was 695K, wij hebben 725K geboden. Taxatie van onze makelaar kwam uit op 690K.

Veel geld, maar het is wél ons droomhuis... En uiteindelijk vind ik een koopprijs niet zo heel intressant. Ik vind de maandlasten veel belangrijker. Wij kunnen met de maandlasten die we gaan krijgen nog steeds alle reserveringen doen (onderhoud woning/auto, studiefonds kids en alles) plús nog meer sparen per maand dan wat we eigenlijk zouden willen. Het scheelt wel dat wij twee woningen gaan verkopen en dus flink wat overwaarde meenemen.

De andere woning waar wij mee bezig waren zou met wat verbouwingen op ong. 730K uitkomen, maar zou dan nog géén garage hebben. Voor ons was het dan ook een no-brainer.

edit:
Wij houden de markt in deze regio (drachten) al een tijd in de gaten en hebben al aardig wat woningen bezichtigd. Wij hadden de indruk dat de betreffende woning wel eens voor 740K á 750K verkocht zou worden.
Bedankt voor de info. Ik heb geen flauw idee om wat voor een huis het gaat, maar nog geen 5% overbieden klinkt in deze tijd als een goede deal. Verrassend dat de verkopende makelaar dit dan ook direct als het winnende bod beschouwd, zonder af te wachten op andere biedingen.

Anderzijds puur beredeneerd vanuit de verkopende makelaar is het logisch dat hij hierop stuurt. Immers, met bezichtigingen is hij wellicht twee à drie volle werkdagen kwijt voor een bod dat wellicht enkele duizenden euro's hoger kan zijn, wat waarschijnlijk in een courtage voor hem resulteert van misschien EUR 100.

En daarbij, onlangs hoorde ik het weer van een verkoopmakelaar: in de huidige woningmarkt krijg je dan misschien wel direct alle bezichtigingen volgepland, maar dat leidt niet direct tot ook meer geïnteresseerde dan voorheen. Omdat het aanbod zo beperkt is, zijn mensen ook veel minder kritisch bij het inplannen van een bezichtiging.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vanuit de makelaar begrijp ik het zeker. Van alle kijkers zal er misschien maar een klein percentage heel serieus zijn én ook financieel al zover zijn dat ze in de startblokken staan.

En voor hetzelfde geld hadden de verkopers geen zin in bezichtingen en alle drukte die dat met zich meebrengt. Misschien rekenden ze met een minimale opbrengst die ze nodig zijn, en lag ons bod daar al boven.

Wie zal het zeggen?

Taxeren van woningen is sowieso al ontzettend natte vingerwerk tegenwoordig. De transactieprijzen stijgen harder dan waar de taxatie modellen vanuitgaan. Elk huis waar wij het afgelopen jaar mee bezig waren is voor meer verkocht dan uit de taxaties kwam.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:57
MaStar schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:20:
[...]

1. Hypotheek: In Nederland kan je veel geld lenen (hypotheek). Met 2 prima inkomens (boven modaal) kan je al zo'n 750.000 euro lenen. De rente is laag, dat is het voordeel.
Prima inkomens is best wel een lastige en subjectieve definitie natuurlijk. Mijn vriendin en ik verdienen samen ongeveer 2x modaal (bij elkaar opgeteld dus, bij bijna gelijke salarissen) en zouden op dit moment zo'n 400k kunnen lenen (op basis van geen studieschuld en/of andere schulden). Om 750k te kunnen lenen zouden we (wederom op basis van min of meer gelijke inkomens) zo'n 64k per jaar moeten verdienen.

Even ter vergelijking, een modaal salaris ligt in Nederland anno 2022 op 38k. We zouden dus allebei 26k boven (vanuit mijn oogpunt dus heel ver boven) modaal moeten verdienen om een dergelijke hypotheek te kunnen krijgen. Nu is het ongetwijfeld afhankelijk uit wat voor milieu je komt maar voor mij gaat dat toch echt wel een stapje verder dan '2 prima inkomens' :+

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Een tip voor mensen die huren en binnen dezelfde gemeente een woning kopen: Let op het verrekenen van de gemeentelijke- en waterschapsbelasting.

Ik heb vorig jaar mijn sociale huurwoning verruilt voor een koopwoning. Gezien je deze belastingen het hele jaar vooruitbetaalt, via de notaris het bedrag wat de verkoper teveel had betaald moeten vergoeden (logisch). Ik had voor mijn huurwoning natuurlijk ook het hele jaar vooruit betaald, maar verder niet bij stilgestaan ervanuit gaande dat dit automatisch wel weer verrekend zou worden. De gemeente zou immers zien dat ik mij op een ander adres had ingeschreven.

Maar er wordt helemaal niks verrekend. Mijn gemeente / waterschap kijkt alleen naar wie er op 1 januari staat ingeschreven. Dat er ergens in het jaar een nieuwe bewoner komt maakt niet uit, want de vorige bewoner heeft al betaald. M.a.w. ik werd doorverwezen naar de woningbouw. Die verwijst me naar de gemeente, want het innen van deze belastingen gaat volledig buiten hun om.

Ik ben ongeveer 200 euro kwijt. Te voorkomen als je verhuurder dit meeneemt in de eindafrekening of je met de nieuwe huurder wat kan uitonderhandelen. Ik kom er achteraf pas achter, maar misschien dat mensen hier hun voordeel ermee kunnen doen.

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Thijskoman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:37:
Een tip voor mensen die huren en binnen dezelfde gemeente een woning kopen: Let op het verrekenen van de gemeentelijke- en waterschapsbelasting.

Ik heb vorig jaar mijn sociale huurwoning verruilt voor een koopwoning. Gezien je deze belastingen het hele jaar vooruitbetaalt, via de notaris het bedrag wat de verkoper teveel had betaald moeten vergoeden (logisch). Ik had voor mijn huurwoning natuurlijk ook het hele jaar vooruit betaald, maar verder niet bij stilgestaan ervanuit gaande dat dit automatisch wel weer verrekend zou worden. De gemeente zou immers zien dat ik mij op een ander adres had ingeschreven.

Maar er wordt helemaal niks verrekend. Mijn gemeente / waterschap kijkt alleen naar wie er op 1 januari staat ingeschreven. Dat er ergens in het jaar een nieuwe bewoner komt maakt niet uit, want de vorige bewoner heeft al betaald. M.a.w. ik werd doorverwezen naar de woningbouw. Die verwijst me naar de gemeente, want het innen van deze belastingen gaat volledig buiten hun om.

Ik ben ongeveer 200 euro kwijt. Te voorkomen als je verhuurder dit meeneemt in de eindafrekening of je met de nieuwe huurder wat kan uitonderhandelen. Ik kom er achteraf pas achter, maar misschien dat mensen hier hun voordeel ermee kunnen doen.
Is er in het jaar dat je er kwam wonen dan wel verrekend dat je nog een deel bij hebt moeten betalen wat de vorige bewoner al had betaald?

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:48
precies dat ^^^ andere optie: pas per 1-1 verhuizen voortaan :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Bianca schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Is er in het jaar dat je er kwam wonen dan wel verrekend dat je nog een deel bij hebt moeten betalen wat de vorige bewoner al had betaald?
Ja ik heb destijds voor november en december een naheffing gehad van zowel gemeente als waterschap, waarschijnlijk omdat de vorige bewoner kwijtschelding kreeg en ik daar geen recht op had.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wat is de beste manier om op de hoogte te blijven van startende nieuwbouwprojecten? Volgens mij als je bij Funda op nieuwbouw zoekt ben je vaak al veel te laat, of heb ik het mis?

We hebben een redelijk duidelijk beeld van wat we kunnen (en wat we willen) lenen. Ik lees dat wanneer je je inschrijft en je wordt ingeloot dat je de mogelijkheid hebt om er toch van af te zien, klopt dat? Dat wil je natuurlijk niet zomaar zonder reden doen, dan wordt je de volgende keer minder serieus genomen lijkt me. Maar stel dat er ineens onverwachts iets in de situatie veranderd in de tijd dat je staat ingeschreven waardoor je het huis niet meer wil of kunt kopen, dan kun je (kosteloos) onder de koop uit lijkt me. Klopt dat?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
miicker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:26:
Wat is de beste manier om op de hoogte te blijven van startende nieuwbouwprojecten? Volgens mij als je bij Funda op nieuwbouw zoekt ben je vaak al veel te laat, of heb ik het mis?

We hebben een redelijk duidelijk beeld van wat we kunnen (en wat we willen) lenen. Ik lees dat wanneer je je inschrijft en je wordt ingeloot dat je de mogelijkheid hebt om er toch van af te zien, klopt dat? Dat wil je natuurlijk niet zomaar zonder reden doen, dan wordt je de volgende keer minder serieus genomen lijkt me. Maar stel dat er ineens onverwachts iets in de situatie veranderd in de tijd dat je staat ingeschreven waardoor je het huis niet meer wil of kunt kopen, dan kun je (kosteloos) onder de koop uit lijkt me. Klopt dat?
Op de site van je gemeente staan meestal de nieuwbouwplannen wel aangekondigd. De projectsites bestaan vaak ook al waar je je kan inschrijven van de nieuwsbrief. Sommige grote steden hebben ook een eigen website 'nieuwbouwin...nl'.

Als je wordt ingeloot is je bouwnummer altijd in optie (bedenktijd). Dan kan je er nog van af. Je hebt dan eerst een afspraak met een financieel adviseur en/of de makelaar van het project om je er meer over te vertellen. Pas als je tekent zit je er def aan vast.

In mijn huidige project kon ik een aanbetaling doen om het bouwnummer direct in optie te nemen in de 'pre-sale'. Geloof niet dat dit een standaardpraktijk is, maar daardoor waren we wel de massa voor.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-11 14:55
miicker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:26:

Je zit er pas aan vast als je het koopcontract tekent. Verder nemen de grote ontwikkelaars je niet meer of minder serieus als je een optie laat vervallen. Die loten op basis van vooraf gestelde criteria zoals voorrang bij een financiële check oid. Niet of je in het verleden een optie hebt laten vallen.

Niet meer voor nodig dan een telefoontje dat je er vanaf ziet.

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 12:52
r0b schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:15:
[...]

DocuSign werkte prima hier. Verkoopmakelaar regelde dat natuurlijk allemaal, dus wij hoefden er niks voor te doen. Ik zou gewoon de vraag stellen aan de aankoopmakelaar, vanwege Covid zullen de meesten het momenteel wel digitaal doen.
Er is geen aankoopmakelaar.
Bij zakelijk vind ik het duidelijk, daar heb je een duidelijk persoonlijk emailadres.
Bij consumenten moet je er dus maar vanuitgaan dat het e-mailadres behoort tot de werkelijke eigenaar. Papieren ondetekening is natuurlijk ook niet perfect, maar ondertekenen via idin leek mij ideaal.
Helaas is versturen van documenten met idin als check dus (nog) niet mogelijk.

• Gautama
Wij bevinden ons pas slechts enkele maanden op deze woningmarkt, maar we zijn nu al moedeloos.

Op de eerste woning 10% overboden, maar het bod was alsnog bij lange na niet toereikend genoeg.

Op de tweede woning 0% overboden, omdat vrijwel nog alles aan de woning gedaan moest worden. De vraagprijs was daarbij al echt aan de hoge kant. Ook daar blijkt dat op de woning toch fors is overboden. Gekke werk dit.

Ik zit er aan te denken om uit deze rollercoaster te stappen en maar te blijven huren waar we nu wonen. Deze markt forceert je echt om grote risico's te nemen wil je aan een huis komen. We merken ook bij ons zelf dat er allang geen sprake meer is van een (potentiële) droomwoning waar we een bod op uitbrengen.

• Darkfoxie
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-08-2023
Gautama schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:03:
Wij bevinden ons pas slechts enkele maanden op deze woningmarkt, maar we zijn nu al moedeloos.

Op de eerste woning 10% overboden, maar het bod was alsnog bij lange na niet toereikend genoeg.

Op de tweede woning 0% overboden, omdat vrijwel nog alles aan de woning gedaan moest worden. De vraagprijs was daarbij al echt aan de hoge kant. Ook daar blijkt dat op de woning toch fors is overboden. Gekke werk dit.

Ik zit er aan te denken om uit deze rollercoaster te stappen en maar te blijven huren waar we nu wonen. Deze markt forceert je echt om grote risico's te nemen wil je aan een huis komen. We merken ook bij ons zelf dat er allang geen sprake meer is van een (potentiële) droomwoning waar we een bod op uitbrengen.
Als starter is het inderdaad heel moeilijk.. Persoonlijk vind het aankoop/verkoop proces zo ontransparant als wat. Zou ook aan mij kunnen liggen omdat ik dit niet dagelijks doe..

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18

Ik snap je gevoel, maar je moet je ook afvragen of het realistisch is dat je als starter gelijk je droomwoning kan kopen. Ik ken jullie financiële situatie (en jullie beeld van "droomwoning") niet, maar voor de meeste starters is dat niet heel realistisch, denk ik.
En het risico, ja, dat is er natuurlijk. Maar vergeet niet dat áls de prijzen dalen, een duurdere woning waarschijnlijk harder daalt (in absolute zin) dan de goedkopere starterswoning.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:17
Kurma schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Maar vergeet niet dat áls de prijzen dalen, een duurdere woning waarschijnlijk harder daalt (in absolute zin) dan de goedkopere starterswoning.
Ik ben daar nog niet zo zeker van.. Appartementen die in 2014 voor 75.000 gingen, gaan nu voor 250.000. Gedeeltelijk is het de onderkant van de markt die het meest overspannen is.

Natuurlijk kan een woning van 250k niet meer dan 250k zakken, en een woning van 750k kan meer zakken, maar het is vooral in de appartementen etc waar men tot waanzin gedreven wordt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• MiBe

Mijn ervaring (heb vorig jaar als starter een woning gekocht) is dat het zelfs binnen dezelfde regio enorm kan verschillen van plaats tot plaats. In het dorp dat bovenaan mijn lijstje stond (Bavel) was het ook niet te doen om als starter op de woningmarkt te komen. Uiteindelijk 10 km verderop (in Rijen) een woning gekocht die in Bavel minstens 80 à 100k meer had gekost. In Rijen zelfs een huis iets onder de vraagprijs kunnen kopen (terwijl die eigenlijk al niet eens zo gek was). Dat was in Bavel echt compleet ondenkbaar geweest, al helemaal in deze prijsklasse (binnen NHG limieten). Heb er achteraf totaal geen spijt van, ook hier is het heerlijk wonen en die 10 km stelt voor mij persoonlijk weinig voor.

Nu weet ik niet precies wat / waar jullie momenteel zoeken maar ik kan zeker aanraden om iets breder te kijken dan jullie initieel misschien van plan waren. Als starter naar een droomwoning zoeken zou ik trouwens sowieso snel uit je hoofd zetten, dat gaat de zoektocht niet leuker en/of makkelijker maken (tenzij je de staatsloterij wint natuurlijk). Het huis dat wij hebben gekocht is een enorm fijn huis, maar ik zou het niet als mijn droomwoning bestempelen. Het is echter wel een enorme upgrade ten opzichte van de huurwoning waar we zaten en daarbij is huren een bodemloze put, dat geld ben je simpelweg kwijt. Voor ons was het dus een no-brainer.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• miicker
  • Niet online
Tja, wij hebben drie jaar geleden ons huis gekocht. Dat vonden we toen al veel geld. Nu kunnen we het huis (van toen nog geen drie ton) makkelijk voor 4 ton verkopen. Daarnaast hebben we beide nu een hoger inkomen. Als we max zouden gaan lenen (wat we niet gaan doen) en de overwaarde van ons huis meenemen kom je op een aardig bedrag uit (rond de 750k, maar we willen max 650k gaan uitgeven). 3 jaar terug hadden we daar (650k) echt een droomhuis van kunnen kopen. Nu koop je er in onze regio misschien een 2 onder 1 kap voor waar je dan ook nog van alles aan moet doen.

Het is jammer maar het is niet anders. Ik ben natuurlijk allang blij dat we in ieder geval in een koopwoning zitten. Het is alleen zo jammer dat je niet zo snel kan sparen als dat de woningprijzen stijgen. En dan heb je ook nog eens de hypotheekrente die weer omhoog gaat waardoor we het toch redelijk somber inzien. Daarom ook maar wat meer de peilen gericht op nieuwbouw, met name zodat we niet mee hoeven te doen aan het circus waarbij 10% overbieden niet de standaard is geworden.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51

Heel vervelend inderdaad, instappen is niet makkelijk. Ik zou niet te zeer focussen op hoeveel je overbiedt. Overbieden betekent niet noodzakelijk dat je teveel betaalt. Je ziet in deze markt ook vaak dat mensen al bewust een te lage vraagprijs stellen, waarvoor ze het huis niet eens zouden verkopen.

Een betere houvast dan de vraagprijs is de recente vierkantemeterprijs voor woningen met een vergelijkbaar oppervlak. Als huizen van 100 m2 in de regio voor 5000 euro de m2 gaan, dan is een prijs van 5000*100 = 500.000 euro realistisch, misschien een beetje meer. Maar je ziet dat zulke huizen dan voor 450.000 worden aangeboden. Het is een rare toestand.

In jullie situatie zou een aankoopmakelaar van meerwaarde kunnen zijn, die kan goed inschatten wat voor woningen mogelijk zijn met jullie budget, en vervolgens helpen zo'n woning te krijgen.

Wij hebben trouwens als starters ook niet onze droomwoning (gezinswoning met tuin, liefst met zo min mogelijk buren) gekocht, maar een wat ouder appartementje. Dat bleek nu de enige manier te zijn om te wonen op de locatie die we wilden, en we zijn blij dat we het hebben gedaan. Nu hebben we in elk geval de rust dat we geen torenhoge huur meer betalen, en alvast op de goede plek zitten, in een woning die niet ideaal is, maar wel van ons en groot genoeg dat we er best lang kunnen blijven als het moet. Vanuit hier is het een stuk comfortabeler om verder te zoeken naar wat wel onze droomwoning is.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 23:30
Kurma schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Ik snap je gevoel, maar je moet je ook afvragen of het realistisch is dat je als starter gelijk je droomwoning kan kopen. Ik ken jullie financiële situatie (en jullie beeld van "droomwoning") niet, maar voor de meeste starters is dat niet heel realistisch, denk ik.
Tegelijkertijd moet je je afvragen of dit het moment is om een woning te kopen waarvan je weet dat je er na 5 jaar uit 'moet', bijvoorbeeld omdat er geen ruimte is voor gezinsuitbreiding en je dit wel wil.

Een grote reden achter de huizenprijsstijging in de afgelopen 40 jaar is de rente icm stijgende inkomens. Wie vroeger tegen 10% rente een woning financierde, kon door oversluiten van de hypotheek en gevormde overwaarde (omdat anderen door stijgende inkomens en dalende rentes meer geld mochten lenen voor dezelfde woning) mooie stappen maken op de 'woningmarktladder'.

Ondertussen lijkt het toch steeds meer op dat de rente zijn dieptepunt wel heeft gehad. Ook zijn gemiddelde inkomens de afgelopen paar jaar redelijk gestabiliseerd (al kan inflatie -> stijgende lonen dit 'redden'). Sterker nog: je ziet dat de hoger opgeleide jongeren in gewilde vakgebieden in het begin van hun carrière al direct grote stappen zetten in salaris, en zo al eerder over loonstijging beschikken waar vroeger 10-20 jaar over werd gedaan.

Als je dan nu een bijna maximale hypotheek met z'n 2en gaat afsluiten op een appartement, en de rente stijgt, dan sta je zo een ton onderwater. Dan heb je veel spaargeld nodig (want momenteel zijn huizen heel duur geworden door die lage rente) - want je restschuld financieren wil niet als de rente hoger is geworden, en je al een schuld had die tegen lage rente al een hoge LTI had. Heel veel starters gaan nu voor een hypotheek met 100% LTI (niet zo gek ook, lasten zijn relatief acceptabel en de rente is lager dan inflatie).

Natuurlijk is die vrijstaande droomwoning in hartje Amsterdam voor bijna iedere starter volledig onrealistisch. Tegelijkertijd lijkt het me ook zwaar onverstandig om starters dezelfde 'woningmarkt stappen' te laten doorlopen die 'vroeger' voor welvaart konden zorgen.
áls de prijzen dalen, een duurdere woning waarschijnlijk harder daalt (in absolute zin) dan de goedkopere starterswoning.
Het draait allemaal om de maandlasten en financieringsmogelijkheden. Vrijwel niemand betaalt het absolute verschil uit eigen zak.

Een woningbezitter profiteert dubbel van rentedaling (meer leenruimte, lagere lasten, prijsstijging -> overwaarde) en komt dubbel in de knel bij rentestijging (minder leenruimte, hogere lasten, prijsdaling -> onderwaarde).

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 23-02-2022 11:23 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Gautama
Bedankt allen voor de bemoedigende woorden.

Wij zijn ook nog niet zo lang aan het zoeken, maar het voelt slopend omdat we het écht als een rollercoaster ervaren. Bij iedere woning waar we een bod op uitbrengen, wonen we al praktisch in (in ons hoofd). Want dat is (althans, voor ons) de enige manier om ook echt tot de beslissing te komen of je wel of geen bod wil uitbrengen: fantaseren hoe het zou zijn om er te wonen.

'Droomwoning' was wellicht wat sterk uitgedrukt in mijn vorige post, maar we zijn wel echt op zoek naar iets waar we ons grofweg 10 jaar lang wel in kunnen vermaken; een woning met potentie zegmaar.

Locatie was voor ons eerst Eindhoven, maar nu zijn we dus (a.g.v.. de woonprijzen in regio Eindhoven) gaan zoeken in Noord-Limburg, waarbij we ook zeker verder kijken dan de hotspots.

We voelen hierbij ook enigszins wat druk wegens de stijgende hypotheekrentes. Voor hetzelfde bedrag aan hypotheek zijn we nu inmiddels EUR 100 pmnd (bruto) meer kwijt dan een paar maanden terug toen we begonnen met zoeken. Dit kan ook zijn effect hebben op de huizenprijzen, maar ik verwacht dat dit pas echt veel later in de markt zichtbaar wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Gautama op 23-02-2022 11:21 ]

• MiBe
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Tegelijkertijd moet je je afvragen of dit het moment is om een woning te kopen waarvan je weet dat je er na 5 jaar uit 'moet', bijvoorbeeld omdat er geen ruimte is voor gezinsuitbreiding en je dit wel wil.
Toch zit er wat mij betreft (maar dat is natuurlijk subjectief) een groot verschil tussen een een droomwoning of een zogenaamde 'toekomstbestendige' woning om er maar eens zo'n lekkere makelaarsterm tegenaan te slingeren. Wij hebben vorig jaar een woning gekocht die ik niet als mijn droomwoning zou bestempelen, maar hij is ruim genoeg voor als we bijvoorbeeld gezinsuitbreiding zouden willen, we 'moeten' dus nergens heen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:35
Gautama schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:19:
Bedankt allen voor de bemoedigende woorden.

Wij zijn ook nog niet zo lang aan het zoeken, maar het voelt slopend omdat we het écht als een rollercoaster ervaren. Bij iedere woning waar we een bod op uitbrengen, wonen we al praktisch in (in ons hoofd). Want dat is (althans, voor ons) de enige manier om ook echt tot de beslissing te komen of je wel of geen bod wil uitbrengen: fantaseren hoe het zou zijn om er te wonen.

'Droomwoning' was wellicht wat sterk uitgedrukt in mijn vorige post, maar we zijn wel echt op zoek naar iets waar we ons grofweg 10 jaar lang wel in kunnen vermaken; een woning met potentie zegmaar.

Locatie was voor ons eerst Eindhoven, maar nu zijn we dus (a.g.v.. de woonprijzen in regio Eindhoven) gaan zoeken in Noord-Limburg, waarbij we ook zeker verder kijken dan de hotspots.

We voelen hierbij ook enigszins wat druk wegens de stijgende hypotheekrentes. Voor hetzelfde bedrag aan hypotheek zijn we nu inmiddels EUR 100 pmnd (bruto) meer kwijt dan een paar maanden terug toen we begonnen met zoeken. Dit kan ook zijn effect hebben op de huizenprijzen, maar ik verwacht dat dit pas echt veel later in de markt zichtbaar wordt.
Heb je een aankoopmakelaar? Dat kan heel erg helpen.

Helaas worden er veel spelletjes gespeeld tussen de makelaars onderling. Als je echt een woning wilt kan het helpen om mee te doen....

Zo kregen wij vlak voor sluiting te horen van onze makelaar min of meer te horen wat hij dacht dat er nodig was om de woning te krijgen. Ik had het idee dat hij het vrij redelijk wist op een of andere manier.

Uiteindelijk zijn we daar toen niet in mee gegaan en hadden we de woning ook niet.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 09:11

Gelukkig afgelopen maand een jaren 30 tobe-droom huis kunnen kopen in Nijmegen rand binnenstad (4% overboden <3).
Maar ik leef met je mee, we hebben in 1,5 jaar tijd iets van 25 bezichtigingen gehad. Iets van 12 keer geboden, altijd over de vraagprijs. Ondertussen bleven de prijzen maar stijgen, je krijg het gevoel dat je moet instappen. De markt is gewoon bizar, iedereen wil een koopwoning. Maar inmiddels is dat voor velen onbereikbaar.

Ik ben tevens bang voor de toekomst. Komt er een crash? wanneer komt de crash? Mogelijk onderwater?
Gelukkig nog met redelijk lage rente de hypotheek kunnen afsluiten. We wachten rustig af.
miicker schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:04:
.....

Het is jammer maar het is niet anders. Ik ben natuurlijk allang blij dat we in ieder geval in een koopwoning zitten. Het is alleen zo jammer dat je niet zo snel kan sparen als dat de woningprijzen stijgen. En dan heb je ook nog eens de hypotheekrente die weer omhoog gaat waardoor we het toch redelijk somber inzien. Daarom ook maar wat meer de peilen gericht op nieuwbouw, met name zodat we niet mee hoeven te doen aan het circus waarbij 10% overbieden niet de standaard is geworden.
De nieuwbouw prijzen gaan haast nog sneller omhoog dan de overbieding huizen prijzen :X
Bij verschillende nieuwbouwprojecten afgelopen 2 jaar ingeschreven geweest, altijd uitgeloot. Maar de prijs van een rijtjes "herenhuis" was 2 jaar geleden een vrij staande woning.

• Richh
MiBe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Toch zit er wat mij betreft (maar dat is natuurlijk subjectief) een groot verschil tussen een een droomwoning of een zogenaamde 'toekomstbestendige' woning om er maar eens zo'n lekkere makelaarsterm tegenaan te slingeren. Wij hebben vorig jaar een woning gekocht die ik niet als mijn droomwoning zou bestempelen, maar hij is ruim genoeg voor als we bijvoorbeeld gezinsuitbreiding zouden willen, we 'moeten' dus nergens heen.
Eens. Dat is uiteindelijk ook exact de woning die wij vorig jaar hebben gekocht :)

Ik krijg altijd een beetje jeuk van de opmerking 'eisen verlagen' omdat de risico's nu gewoon echt heel anders zijn dan een paar jaar geleden :P
Net als de opmerking 'wij vonden huizen ook duur toen we kochten en nu hebben we een ton overwaarde'. Dat is enkel olie op het FOMO-vuur en hoewel het waar kan worden, kan het net zo goed anders lopen.

@Gautama sterkte. Uiteindelijk went het wel een beetje hoor :P wij zijn zo'n 50 keer afgewezen. Laat je niet gek maken, zelfs ons is het wonder boven wonder gelukt.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 23-02-2022 11:34 ]

• Flix20
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:32:
[...]

Ik krijg altijd een beetje jeuk van de opmerking 'eisen verlagen' omdat de risico's nu gewoon echt heel anders zijn dan een paar jaar geleden :P
Ja en nee.
Tuurlijk mag je voor jezelf bepaalde wensen/eisen hebben. MAar deze moeten ook wel realistisch zijn.
Daarmee maak je ook enkel jezelf gek.
Je kan tenslotte ook geen Ferrari kopen met een Golf budget.

• miicker
  • Niet online
[...]

Net als de opmerking 'wij vonden huizen ook duur toen we kochten en nu hebben we een ton overwaarde'. Dat is enkel olie op het FOMO-vuur en hoewel het waar kan worden, kan het net zo goed anders lopen.

[...]
Ik gok dat je daarmee (o.a.) op mij doelt. Even ter verduidelijking: ja ik had het idee dat we veel te veel betaalde en ik vond het absurd dat we 10K (nog geen 5%) moesten overbieden. Als ik daaraan terug denk was het toen nog een normale markt. Maar op dat moment werd het overbieden in dit topic ook nog ten zeerste afgeraden, dat zie je hier nu niet meer gebeuren.

Maar inderdaad, dit wil niet zeggen dat de huizenprijzen zullen blijven stijgen. Je loopt gewoon een (groot) risico als je nu een huis koopt dat het huis over een aantal jaar behoorlijk onderwater staat.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:14:
[...]
...
Als je dan nu een bijna maximale hypotheek met z'n 2en gaat afsluiten op een appartement, en de rente stijgt, dan sta je zo een ton onderwater.
Ik ben het echt niet geheel met je oneens, maar "zo een ton onderwater" is echt wel heel pessimistisch. De gemiddelde koopsom in 2008 was EUR 255k, dat zakte toen in 8 jaar naar het dieptepunt van EUR 228k. Natuurlijk, resultaten uit het verleden enz. enz., maar de claim dat een (nota bene starterswoning) maar zo een ton in waarde daalt is gewoon uit de lucht gegrepen.
...
Het draait allemaal om de maandlasten en financieringsmogelijkheden. Vrijwel niemand betaalt het absolute verschil uit eigen zak.
Klopt. Daarom is het ook niet heel interessant om alleen naar de hoogte van de huizenprijzen te kijken. Waarmee ik niet betoog dat dit soort hoge prijzen geen enkel probleem is, verre van.
Een woningbezitter profiteert dubbel van rentedaling (meer leenruimte, lagere lasten, prijsstijging -> overwaarde) en komt dubbel in de knel bij rentestijging (minder leenruimte, hogere lasten, prijsdaling -> onderwaarde).
Dat laatste klopt doorgaans niet. Als jouw huis 10% in waarde zakt, en het huis waarmee je een volgende stap wil zetten ook, ben je per saldo beter af. 10% daling van je eigen huis van 3 ton is 30k, maar als je volgende huis 5 ton kost en 50k daalt, ben je gewoon beter af. Maar inderdaad, moet je als het even kan wel de restschuld kunnen financieren.

• MiBe
[...]

Dat ben ik in zekere zin met je eens. Het valt me ook op dat veel starters slecht het onderscheid maken in praktische eisen en (in mijn optiek) 'luxe' wensen. Ja, die karakterloze jaren '90 huizen zien er inderdaad een stuk minder leuk uit dan zo'n sfeervolle jaren '30 woning, maar ze hebben vaak wel net die extra kamer die je in de toekomst wellicht nodig gaat hebben (en ze zijn doorgaans een klap beter geïsoleerd, maar dat even terzijde). Wij zijn dus voor zo'n karakterloos jaren '90 huis gegaan, maar hij is wel lekker praktisch.

Komt ook altijd mooi aan het licht in het RTL-programma 'Kopen zonder kijken'. Komen starters aan met een waslijst aan eisen, waarmee ze altijd al snel teruggefloten worden door de makelaar die het huis voor ze moet gaan kopen, en in plaats van dat ze het sfeervolle jaren '30 karakter van hun eisenlijstje afstrepen gaat er een streep door de extra slaapkamer 8)7 Zie deze tendens in mijn eigen omgeving ook geregeld voorbij komen.

• Richh
Flix20 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Ja en nee.
Tuurlijk mag je voor jezelf bepaalde wensen/eisen hebben. MAar deze moeten ook wel realistisch zijn.
Daarmee maak je ook enkel jezelf gek.
Je kan tenslotte ook geen Ferrari kopen met een Golf budget.
Ik denk dat dat vanzelfsprekend is.

Er zijn ook stellen die ipv een tussenwoning maar een klein appartement kopen, en ik denk dat daar groter risico's aan verbonden zijn.

Om in je beeldspraak mee te gaan: je kan geen Golf kopen met het budget van een scooter. Het probleem is dat mensen nu maar een scooter kopen zodat ze kunnen "profiteren van de prijsstijgingen" zodat ze later wel een Golf kunnen kopen. Dat is echt een recept voor ellende als je 50km moet reizen naar je werk met je voertuig.
Misschien kan je dan nog beter even gebruik maken van de huurauto en hopen op betere tijden ;)
miicker schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Ik gok dat je daarmee (o.a.) op mij doelt. Even ter verduidelijking: ja ik had het idee dat we veel te veel betaalde en ik vond het absurd dat we 10K (nog geen 5%) moesten overbieden. Als ik daaraan terug denk was het toen nog een normale markt. Maar op dat moment werd het overbieden in dit topic ook nog ten zeerste afgeraden, dat zie je hier nu niet meer gebeuren.

Maar inderdaad, dit wil niet zeggen dat de huizenprijzen zullen blijven stijgen. Je loopt gewoon een (groot) risico als je nu een huis koopt dat het huis over een aantal jaar behoorlijk onderwater staat.
Zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor, begrijp me goed. Je ziet dergelijke overal, ook buiten de topics op Tweakers. Het is logisch dat we er vanuit gaan dat als iets in waarde stijgt, dat dat nog wel even door gaat zetten. En wie weet is dat ook wel zo, niemand weet het :)

Zolang de risico's voor starters maar duidelijk zijn, dat is het belangrijkste.

• Gautama
Requiem19 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Heb je een aankoopmakelaar? Dat kan heel erg helpen.

Helaas worden er veel spelletjes gespeeld tussen de makelaars onderling. Als je echt een woning wilt kan het helpen om mee te doen....

Zo kregen wij vlak voor sluiting te horen van onze makelaar min of meer te horen wat hij dacht dat er nodig was om de woning te krijgen. Ik had het idee dat hij het vrij redelijk wist op een of andere manier.

Uiteindelijk zijn we daar toen niet in mee gegaan en hadden we de woning ook niet.
Wij hebben geen aankoopmakelaar. Zijn we nog wel aan het overwegen... maar voor ons gevoel kunnen we die paar duizend euro die we daaraan kwijt zijn, beter gebruiken om mee te kunnen overbieden. Maar goed, wellicht kunnen we de aankoopmakelaar juist op dat vlak beter zien als een investering.

Ik ken de vele voordelen van een aankoopmakelaar inmiddels, maar de regio waarvoor wij aan het kijken zijn lijkt redelijk opgedroogd op dit moment. Soms lees ik hier wel wat verhalen over aankoopmakelaars die met een huis aankomen zetten die niet online staat, maar dat lijkt me echt een zeldzaamheid... vooral omdat ik daar de reden vanuit de verkoper zelf niet in kan begrijpen.

• Lelletje
  • Laatst online: 07-11 12:37
Gautama schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Ik ken de vele voordelen van een aankoopmakelaar inmiddels, maar de regio waarvoor wij aan het kijken zijn lijkt redelijk opgedroogd op dit moment. Soms lees ik hier wel wat verhalen over aankoopmakelaars die met een huis aankomen zetten die niet online staat, maar dat lijkt me echt een zeldzaamheid... vooral omdat ik daar de reden vanuit de verkoper zelf niet in kan begrijpen.
Ik wel, de verkopers hadden al een 2e huis waar ze hun laatste dagen willen slijten en wilden geen gedoe met allemaal kijkers over de vloer etc... Hoefden ook niet het hoogste bod voor te krijgen.

• Flix20
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:47:
[...]

Ik denk dat dat vanzelfsprekend is.

Er zijn ook stellen die ipv een tussenwoning maar een klein appartement kopen, en ik denk dat daar groter risico's aan verbonden zijn.

Om in je beeldspraak mee te gaan: je kan geen Golf kopen met het budget van een scooter. Het probleem is dat mensen nu maar een scooter kleinere wat oudere Panda kopen zodat ze kunnen "profiteren van de prijsstijgingen" zodat ze later wel een Golf kunnen kopen. Dat is echt een recept voor ellende als je 50km moet reizen naar je werk met je voertuig.
Misschien kan je dan nog beter even gebruik maken van de huurauto en hopen op betere tijden ;)

[...]
Heb je vergelijking iets aangepast om het bij appels te houden ipv er een peer bij te halen om lekker in de analogies te blijven.

Echter kan je er wel voor kiezen om toch die panda te kopen om zo de komende jaren nog droog en sneller naar je werk te komen. Wellicht valt de afschrijving mee en kan je de doorverkoop gebruiken om je Golf te financieren.
Als je nu persé die Golf wilt en dus besluit deze te gaan huren weet je zeker dat je je kapitaal vernietigd.

Maar dat is nu net de crux. We weten niet wat de afschrijving gaat zijn dus is dat de risico analyse die je moet maken.

Maar wat me hier ook wel opvalt, dat de tendens is om de aanschaf van een woning puur als beleggingsobject te blijven zien. Wat doet de waarde? omhoog/omlaag?
Ik denk dat we de oorspronkelijke waarde van een woning daarmee uit het oog verliezen; een dak boven het hoofd.
Zolang je de woning niet gedwongen hoeft te verkopen maakt het onderwater staan geen bal uit. Dan kan je nog steeds voor een lager bedrag dan huur wonen. En als je de storm kan uitzitten kom je er aan de andere kant weer beter uit, zie maar de mensen die in de jaren 90 gekocht hebben. Die zagen het 10-15 jaar geleden ook niet meer zitten met de woningmarkt. Terwijl dat nu de mensen zijn die zwemmen in de theoretische overwaarde.

[ Voor 20% gewijzigd door Flix20 op 23-02-2022 11:55 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:35
[...]

Wij hebben geen aankoopmakelaar. Zijn we nog wel aan het overwegen... maar voor ons gevoel kunnen we die paar duizend euro die we daaraan kwijt zijn, beter gebruiken om mee te kunnen overbieden. Maar goed, wellicht kunnen we de aankoopmakelaar juist op dat vlak beter zien als een investering.

Je gaat dit spelletje heel moeilijk winnen zonder (goede) aankoopmakelaar denk ik.

Die paar duizend euro voelen nu als veel, maar als 2000 euro het verschil is tussen 2 jaar lang geen woning hebben omdat je er elke keer net naast zit en over 3 maanden wel een woning hebben, heb je het verschil al makkelijk terugverdiend in a) tijd die je er in steekt (tijd=geld) en b) eventuele stijging van de woningen in de tussentijd...

• MiBe
[...]

Zelf wilde ik principieel geen aankoopmakelaar omdat ik het 'elkaar toeschuiven van huizen' zonder ze publiekelijk op de markt te brengen een beetje een smerig spelletje vind. Ik snap dat ze in een opdrogende huizenmarkt graag aan werkverschaffing doen (want dan verdienen en immers twee makelaars aan dat ene huis) om hun werkgelegenheid op die manier 'veilig te stellen', maar zelf ben ik meer van de transparantie. Maargoed, ik realiseerde me zeker dat mijn principes me buitenspel hadden kunnen zetten waardoor het me in potentie wellicht meer kostte dan het me uitspaarde, maar het is wel dusdanig tegen mijn principes dat ik het die gok waard vond. Wij hebben het dus gewoon op eigen houtje zonder aankoopmakelaar gedaan.

• Richh
Kurma schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik ben het echt niet geheel met je oneens, maar "zo een ton onderwater" is echt wel heel pessimistisch. De gemiddelde koopsom in 2008 was EUR 255k, dat zakte toen in 8 jaar naar het dieptepunt van EUR 228k. Natuurlijk, resultaten uit het verleden enz. enz., maar de claim dat een (nota bene starterswoning) maar zo een ton in waarde daalt is gewoon uit de lucht gegrepen.
Ik weet niet hoor, maar een paar posts boven je staat nog een opmerking over een startersappartement van 75k die nu >200k kosten. Heel flauw gezegd: als iets in 5 jaar (?) zo ver omhoog kan, kan het ook in 5 jaar zo ver omlaag.

Als de rente naar 3-4% stijgt en de 'FOMO' uit de markt is en de trend 'nu maar snel instappen anders mis ik de boot' veranderd in 'mwah, volgend jaar is hetzelfde huis misschien wel 5k goedkoper' dan denk ik dat het heel hard kán gaan. Waarbij het zeker de vraag is of we ooit dergelijke rentes gaan terug zien.

In 2008 deed de rente weinig geks. Het consumentenvertrouwen kelderde, baanzekerheid was een issue en dat had impact. Oh, en we deden wat aan de leennormen.

Ik kijk liever naar de jaren 80, oliecrisis (energielasten die de pan uit rijzen, oei). Langdurige prijsstijging door stijgende inkomens en dalende rentes, toen steeg opeens de rente naar >10% en daalden huizenprijzen in 4 jaar met 45%. Nu kan je je afvragen of een inflatiegolf zoals we nu zien nu weer opgelost gaat worden met dergelijke rentes, en of dat überhaupt kan. Maar zo pessimistisch vind ik het helemaal niet als het in de afgelopen 4 jaar net +50% heeft gedaan. 2008 is niet echt vergelijkbaar met wat er nu gebeurt.
Klopt. Daarom is het ook niet heel interessant om alleen naar de hoogte van de huizenprijzen te kijken. Waarmee ik niet betoog dat dit soort hoge prijzen geen enkel probleem is, verre van.
De hoge prijzen zorgen enkel voor een belemmering als je zou willen doorstromen in andere economische tijden, of als je noodgedwongen moet verkopen. De maandlasten zijn daar tegenover juist relatief laag, het is geen wonder dat starters voor 100% LTI gaan.
Dat laatste klopt doorgaans niet. Als jouw huis 10% in waarde zakt, en het huis waarmee je een volgende stap wil zetten ook, ben je per saldo beter af. 10% daling van je eigen huis van 3 ton is 30k, maar als je volgende huis 5 ton kost en 50k daalt, ben je gewoon beter af. Maar inderdaad, moet je als het even kan wel de restschuld kunnen financieren.
Het klopt dat het absolute bedrag lager is. Maar echt: bijna niemand betaalt dit van zijn spaargeld. Het draait allemaal om financieren en hypotheken.

Stel iemand kocht een woning van 200k en mocht 225k financieren. Nu is de woning 300k waard, en het stel mag 350k financieren (licht gestegen inkomen, gedaalde rente). Die gaan nu op zoek naar een woning van 400-425k en hebben daarvoor vergelijkbare maandlasten als dat ze in het verleden hadden. Dan profiteer je wel degelijk 'dubbel'.

Stel iemand kocht een woning van 400k en sloot daarvoor een maximale hypotheek af van eveneens 400k. Nu is de woning (-10%) 360k waard, tegelijkertijd mag men door gestegen rente maar 350k financieren. De doorstroomwoning is nu ipv 500k, maar 450k. Jij zegt fijn: het absolute prijsverschil is inderdaad gedaald van 100k naar 90k. Echter: het te financieren bedrag is nog maar 350k, dus men komt nog steeds 100k financieringsruimte tekort, wat niet gefinancierd kan worden omdat je de oude hypotheek nooit met nieuwe rentes kan aflossen. Ook stijgen de maandlasten aanzienlijk áls je het kon betalen, 'dubbel' nadeel.

Dat is natuurlijk heel kort door de bocht (aflossingscomponent is aanzienlijk tegenwoordig), maar 'doorgaans' klopt het denk ik wel wat ik stelde. Zeker als de prijzen -20% of -45% zouden doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 23-02-2022 12:25 ]

• Richh
Flix20 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Heb je vergelijking iets aangepast om het bij appels te houden ipv er een peer bij te halen om lekker in de analogies te blijven.

Echter kan je er wel voor kiezen om toch die panda te kopen om zo de komende jaren nog droog en sneller naar je werk te komen. Wellicht valt de afschrijving mee en kan je de doorverkoop gebruiken om je Golf te financieren.
Als je nu persé die Golf wilt en dus besluit deze te gaan huren weet je zeker dat je je kapitaal vernietigd.

Maar dat is nu net de crux. We weten niet wat de afschrijving gaat zijn dus is dat de risico analyse die je moet maken.
Nouja, gebrek aan slaapkamers en wel een kinderwens vind ik dichter bij een scooter staan :+
Maar ja, als die risico's maar duidelijk zijn. Als je uitgaat van een prijsdaling maandlastendaling door wat voor reden dan ook, is het overigens nooit kapitaalvernietiging. Al betwijfel ik zelf of dat het geval zal worden.
Maar wat me hier ook wel opvalt, dat de tendens is om de aanschaf van een woning puur als beleggingsobject te blijven zien. Wat doet de waarde? omhoog/omlaag?
Ik denk dat we de oorspronkelijke waarde van een woning daarmee uit het oog verliezen; een dak boven het hoofd.
Ja, helemaal mee eens. Helaas is de woning een soort 'spaarpot' geworden waar huurders nooit wat uit kunnen halen. En inderdaad een beleggingsobject. Dat zou niet zo moeten zijn, maar helaas is het nou eenmaal bizar bepalend voor je mogelijkheden en kansen in de tweede helft van je leven.
Zolang je de woning niet gedwongen hoeft te verkopen maakt het onderwater staan geen bal uit. Dan kan je nog steeds voor een lager bedrag dan huur wonen. En als je de storm kan uitzitten kom je er aan de andere kant weer beter uit, zie maar de mensen die in de jaren 90 gekocht hebben. Die zagen het 10-15 jaar geleden ook niet meer zitten met de woningmarkt. Terwijl dat nu de mensen zijn die zwemmen in de theoretische overwaarde.
Klopt.

• Gautama
Flix20 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Dit vind ik een goed punt.

Ik betrap me er zelf ook op dat ik me continu afvraag: wat als deze woning over een paar jaar ineens minder waard is? Maar tegelijkertijd woon ik een gehuurd appartement met 11k aan kosten per jaar.

Mocht dezelfde woning dus over drie jaar ineens 30k minder waard zijn, dan ben ik er alsnog niets op achteruitgegaan.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gautama schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Ik betrap me er zelf ook op dat ik me continu afvraag: wat als deze woning over een paar jaar ineens minder waard is? Maar tegelijkertijd woon ik een gehuurd appartement met 11k aan kosten per jaar.

Mocht dezelfde woning dus over drie jaar ineens 30k minder waard zijn, dan ben ik er alsnog niets op achteruitgegaan.
Nou dat is best een goeie vraag. Want wat boeit het nou eigenlijk als je huis minder waard is geworden? Dat is toch alleen relevant bij verkoop? Of mis ik hier iets.. Ik zie niet in hoe dit een reden is om je tegen te houden een huis te kopen.

I have stability. The ability to stab.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Gautama schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Daarnaast moet je verplicht aflossen, waardoor je positie elke maand financieel robuuster wordt. Er zijn doemscenario's waardoor de prijzen kunnen dalen, alhoewel het imo ook wel wat zegt dat er 40 jaar oude voorbeelden bij worden gehaald. Maar dat de prijzen blijven stijgen is imo een net zo groot risico voor een starter die moet concurreren met bv andere starters met (dubbele) jubelton.

• big bang
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet hoor, maar een paar posts boven je staat nog een opmerking over een startersappartement van 75k die nu >200k kosten. Heel flauw gezegd: als iets in 5 jaar (?) zo ver omhoog kan, kan het ook in 5 jaar zo ver omlaag.
Ik schreef er zelfs bij, 2014 vs nu. Da's acht jaar, en geen vijf. Inflatie gecorrigeerd zou die €75000 nu zo'n €85500 zijn.

Reken er echter op dat je voor het huren van die flat anno 2022 ook al snel €800 per maand kwijt bent. Da's na acht jaar ook ca €75000 (zonder indexatie nog). Gaan we er nog even vanuit dat je ook onderhoudskosten hebt a €25000 in die acht jaar, is dat nog steeds €50000 down the drain.

Conclusie, indien je appartement van €250000 daalt naar €85000, in acht jaar tijd, dan is je feitelijke verlies over die periode (250k-85k-50k=115k) na acht jaar, genomen naar het grootst mogelijke verschil uit de recente geschiedenis. Die 115k is over acht jaar minder waard dan nu, maar hoe veel precies valt niet te zeggen.

Nog steeds heel veel geld.

Ik denk echter dat dit niet voor alle appartementen en woningen gaat gelden. Ik denk dat de energiekosten een steeds groter deel gaan uitmaken van onze maandelijkse kosten, en daarmee ook de prijs van woningen sterk gaat beïnvloeden. Zo sterk zelfs, dat ik denk dat je op niet al te lange termijn, voor een energiezuinige woning bij de bank een stuk meer kunt lenen dan voor een woning die slecht geïsoleerd is. Het maakt voor de bank nogal uit namelijk of je €25 of €250 per maand kwijt bent aan energie.

• Richh
SmurfLink schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Nou dat is best een goeie vraag. Want wat boeit het nou eigenlijk als je huis minder waard is geworden? Dat is toch alleen relevant bij verkoop? Of mis ik hier iets.. Ik zie niet in hoe dit een reden is om je tegen te houden een huis te kopen.
We hebben het waarschijnlijk over een generatie waarbij pensioenen onzeker zijn. De eigen woning is een mooie manier van vermogensopbouw. De spaarrente is bizar laag, van compound interest is geen sprake meer. De aflosfactor is enorm en wellicht een van de weinige mogelijkheden om vermogen op te bouwen.

Starters kunnen niet hun 'droomwoning' kopen, maar willen deze wel ooit bemachtigen. Vermogensopbouw in de eigen woning en overwaarde kan bepalend zijn in je kansen en mogelijkheden op de woningmarktladder, om zo toch dichterbij die droomwoning te komen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:49:
[...]

We hebben het waarschijnlijk over een generatie waarbij pensioenen onzeker zijn. De eigen woning is een mooie manier van vermogensopbouw. De spaarrente is bizar laag, van compound interest is geen sprake meer. De aflosfactor is enorm en wellicht een van de weinige mogelijkheden om vermogen op te bouwen.

Starters kunnen niet hun 'droomwoning' kopen, maar willen deze wel ooit bemachtigen. Vermogensopbouw in de eigen woning en overwaarde kan bepalend zijn in je kansen en mogelijkheden op de woningmarktladder, om zo toch dichterbij die droomwoning te komen.
Alleen relevant bij verkoop dus. Dus als je een huis koopt om daar in te blijven wonen de komende 30 jaar is het een stuk minder een probleem dan bij doorstromers die max 5 jaar willen blijven zitten.

Ik heb er eigenlijk geen seconde over nagedacht, maar ik heb deze woning dan ook gekocht om er oud te worden. Dus tja, of het nou meer of minder waard wordt, de hypotheek betaal ik af en dan vind ik het wel prima.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 23-02-2022 12:52 ]

I have stability. The ability to stab.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@Gautama Zeer begrijpelijk dat je liever spaargeld bewaart voor kosten die je niet kan financieren. Toch kan een aankoopmakelaar zich ook snel terugverdienen. De onze kostte 3k en heeft een woning voor ons aangekocht voor 5k onder de vraagprijs. Zonder hem zouden we minimaal de vraagprijs hebben geboden, waarschijnlijk nog wel wat meer.

Onze makelaar zocht geen woningen voor ons. We moesten ze zelf vinden en hij ging dan mee naar bezichtigingen. De meerwaarde zat in zijn kennis van de markt, en het contact dat hij kon hebben met de verkoopmakelaar. Hij peuterde daar allerlei informatie los en zorgde dat wij geïnformeerd zouden worden als iemand zou bieden terwijl wij nog nadachten.

Een vriend van ons heeft nu een vergelijkbare ervaring met een andere aankoopmakelaar. Die heeft een bod geadviseerd 20k onder wat vriend zelf wilde doen, en daarmee de woning gekregen. De aankoopmakelaar vond de vraagprijs veel te hoog, gaf dat aan bij verkoopmakelaar. Verkoopmakelaar gaf aan dat verkopers op dat moment waarschijnlijk niet open stonden voor een lager bod, maar misschien over een week wel. Een week later werd het lagere bod inderdaad geaccepteerd.

Als jullie mis blijven grijpen, is het misschien toch het overwegen waard een makelaar in de arm te nemen. Sommigen werken ook op 'no cure, no pay' basis. De onze rekende zo'n 300 euro opstartkosten en de rest alleen als we met hem een huis kochten.

• Richh
SmurfLink schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Alleen relevant bij verkoop dus. Dus als je een huis koopt om daar in te blijven wonen de komende 30 jaar is het een stuk minder een probleem dan bij doorstromers die max 5 jaar willen blijven zitten.
Dan moet je dus wel dat huis kopen (en vooral: kunnen kopen) waar je XX jaar kan en wil blijven zitten :)

Veel starters hebben nu de keuze uit een klein appartement of een misschien mini rijwoning zonder veel toekomstperspectief, waar ze zichzelf niet met 2 puberende kinderen zien. Het is niet heel gek dat zij kijken naar de 'investeringskant' van de medaille.
Hbeez schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Is het inzicht dat je hier deelt dat ze beter gelijk een eengezinswoning kunnen kopen? ;) Wel een goede tip.
Ik kan ook niet in de toekomst kijken en ik geef liever geen financieel advies als het gaat om beleggingsproducten :+ maar ik zou zelf gezien de huidige omstandigheden nu inderdaad een woning kopen waar je lang kan blijven zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door Richh op 23-02-2022 13:03 ]

• Hbeez
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Dan moet je dus wel dat huis kopen (en vooral: kunnen kopen) waar je XX jaar kan en wil blijven zitten :)

Veel starters hebben nu de keuze uit een klein appartement of een misschien mini rijwoning zonder veel toekomstperspectief, waar ze zichzelf niet met 2 puberende kinderen zien. Het is niet heel gek dat zij kijken naar de 'investeringskant' van de medaille.
Is het inzicht dat je hier deelt dat ze beter gelijk een eengezinswoning kunnen kopen? ;) Wel een goede tip.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 12:20

Kju

Er is een heel ander topic over ontwikkelingen op de huizenmarkt :P Uiteindelijk moet je doel zijn om in een afgelost huis te zitten als je met pensioen gaat, dat is pas rond je 65e of eerder als je FIRE gaat. Tot die tijd maakt het niet zo heel veel uit wat de huizenprijzen doen. Doorstromers hebben hun overwaarde meegenomen. Als de huizenprijzen dalen dan daalt niet alleen de prijs van de te verkopen woning maar daalt ook de prijs van de aan te kopen woning.. Als je het kan betalen ga je groter wonen, als je het niet kan betalen blijf je zitten waar je zit. Alleen als je starter bent liggen je kaarten anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 23-02-2022 13:06 ]

PSN: Kjujay

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:56

de Peer

under peer review

[...]

Nee het inzicht is dat starters niet de mogelijkheid hebben om nu hun droomhuis te kopen en dus ontkom je er aan om je huis als beleggingsobject te zien, want je zult de markt weer op moeten over 5-10 jaar.

• Hbeez
de Peer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Nee het inzicht is dat starters niet de mogelijkheid hebben om nu hun droomhuis te kopen en dus ontkom je er aan om je huis als beleggingsobject te zien, want je zult de markt weer op moeten over 5-10 jaar.
Ja, de vraag is of dat een hele bijzondere, recente ontwikkeling is. Volgens mij is het van alle tijden dat je je wooncarrière als starter begint in een appartement.

• Flix20
Richh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Nouja, gebrek aan slaapkamers en wel een kinderwens vind ik dichter bij een scooter staan :+
Maar ja, als die risico's maar duidelijk zijn. Als je uitgaat van een prijsdaling maandlastendaling door wat voor reden dan ook, is het overigens nooit kapitaalvernietiging. Al betwijfel ik zelf of dat het geval zal worden.
Maar je hebt een jaren 30 woning met 2 slaapkamers of een ruim appartement met 4 slaapkamers...
Dus dan is de concessie geen jaren 30 woning maar een appartement.

Als ik naar mezelf kijk, ik heb anderhalf jaar geleden een appt. gekocht .
Toen heb mijn partner en ik het erover gehad dat dit voor een paar jaar is maar als we voor kinderen willen we wel naar wat groters willen.
Ondertussen merk ik thuis het geklapper van de eierstokken.
We hebben wel de luxe dat we 3 slaapkamers hebben welke nu fungeren als slaapkamer, wasruimte en kantoor. Daar is er prima één om te bouwen tot kinderkamer en zo hebben we na productie proces en levertijd en toch wel een prima basis om te starten.
Ondertussen is de woning bijna 30% meer waard, is de hypotheek die erop staat 50% van onze max dus wij durfde het wel aan om eerst eens te gaan proefwonen in 'maar een appartement'.
big bang schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Ik schreef er zelfs bij, 2014 vs nu. Da's acht jaar, en geen vijf. Inflatie gecorrigeerd zou die €75000 nu zo'n €85500 zijn.

Reken er echter op dat je voor het huren van die flat anno 2022 ook al snel €800 per maand kwijt bent. Da's na acht jaar ook ca €75000 (zonder indexatie nog). Gaan we er nog even vanuit dat je ook onderhoudskosten hebt a €25000 in die acht jaar, is dat nog steeds €50000 down the drain.
Maak die huur maar 50% hoger in de randstad.

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:39
[...]

Tsja het helpt niet mee dat de gemiddelde starter ieder jaar ouder is wanneer hij/zij pas een eerste woning koopt. Hierdoor worden de eisen voor een eengezinswoning ook steeds groter t.o.v. een appartement. De meeste mensen die net 0-5 jaar werken kunnen geen appartement meer kopen

• big bang
Flix20 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Maak die huur maar 50% hoger in de randstad.
Is niet van toepassing op het appartement in kwestie. De huur zou momenteel ook zo maar €1050 kunnen zijn, maar het zou ook qua punten de liberalisatiegrens wel eens niet kunnen halen, vandaar een "middenweg" schatting van €800 per maand, om het rekenvoorbeeld behapbaar te houden.

• Richh
Flix20 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Maar je hebt een jaren 30 woning met 2 slaapkamers of een ruim appartement met 4 slaapkamers...
Dus dan is de concessie geen jaren 30 woning maar een appartement.

Als ik naar mezelf kijk, ik heb anderhalf jaar geleden een appt. gekocht .
Toen heb mijn partner en ik het erover gehad dat dit voor een paar jaar is maar als we voor kinderen willen we wel naar wat groters willen.
Ondertussen merk ik thuis het geklapper van de eierstokken.
We hebben wel de luxe dat we 3 slaapkamers hebben welke nu fungeren als slaapkamer, wasruimte en kantoor. Daar is er prima één om te bouwen tot kinderkamer en zo hebben we na productie proces en levertijd en toch wel een prima basis om te starten.
Ondertussen is de woning bijna 30% meer waard, is de hypotheek die erop staat 50% van onze max dus wij durfde het wel aan om eerst eens te gaan proefwonen in 'maar een appartement'.
Een appartement met 3 slaapkamers is al heel wat anders dan een appartement (of kleine rijwoning, vorm van het huis maakt weinig uit, gaat om oppervlakte en kamers) met 1 of 2 slaapkamers.
Een LTI van 50% is ook heel wat anders dan een LTI van ~100% wat ik als voorbeeld noemde en waar veel starters voor gaan.

Maar ja, jouw situatie had ik 1.5 jaar geleden inderdaad niet aangedurf, omdat je niet kon weten dat het nog 30% door zou stijgen. Dat had anders kunnen lopen (en kan in de toekomst ook anders lopen, het verleden biedt geen garantie voor de toekomst...). Zeker icm een hogere LTI kan dat behoorlijk beperkend werken.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-10 20:42
Hbeez schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Ja, de vraag is of dat een hele bijzondere, recente ontwikkeling is. Volgens mij is het van alle tijden dat je je wooncarrière als starter begint in een appartement.
Hangt er wel vanaf wat je als starter bedoelt. In de huizenmarkt is iedereen die nog geen huis heeft, en zijn/haar eerste huis koopt, een starter. Voor de overheid is een starter daarnaast jonger dan 35. Voor een werk-carrière is een starter iemand die net een aantal jaar werkt. Vaak is er overlap, maar niet altijd.

Ikzelf ben starter in de woningmarkt, maar geen starter in m'n carrière. Daarom stap ik straks niet in een appartement in (die huur ik nu), maar in een tussenwoning. Voor de overheid nog wel een starter, maar helaas kan ik niet profiteren van het kwijtschelden van overdrachtsbelasting, doordat de koopsom te hoog is.

[ Voor 8% gewijzigd door Struikrover op 23-02-2022 14:06 ]

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 22:10
Moet even wat van mij afschrijven,

Wij zijn de laatste maanden een beetje intensiever op zoek gegaan naar een ander huis.
Na een aantal bezichtigingen gehad te hebben en ook een aantal keer een bod op een huis te hebben gedaan, ben ik echt zeer verbaasd over de onkunde en louche praktijken van makelaars hier wat voorbeelden:

Ik bel een makelaar op of ik een bezichtiging kon doen toen was het antwoord het zat vol, ik kon wel op de wachtlijst. Via de mail toch gevraagd of ik in ieder geval meegenomen kon worden in het bieding process en toen was er binnen een minuut toch een plaatsje over.

Bij een bezichtiging wordt er gemeld dat er asbest achter de meterkast zit, maar de makelaar zei als essent de slimme meter wil plaatsen dan verwijderden ze dat asbest wel. Nou zijn er in mijn stad nogal wat huizen met asbest achter de meterkast en is dit dus ook een groot probleem, maar essent neemt hier echt de kosten niet voor op, regel rechte leugen(geschatte kosten 2500 euro).

Onkunde, diverse makelaars iets dieper gevraagd over de staat van het huis, maar daar weten ze dan niks van alleen wat op funda of in brochure staat weten ze. De brochures en de vragenlijsten kloppen 9 van de 10 ook niet en missen gewoon veel relevante informatie die je in de huidige huizenmarkt toch graag van te voren wil weten.

Ben ik de enige met deze ervaring of heb ik gewoon pecht gehad.

• Rmg
  • Laatst online: 11:41

Rmg

boeke209 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:55:
Moet even wat van mij afschrijven,

Ben ik de enige met deze ervaring of heb ik gewoon pecht gehad.
T eerste geval vind ik niet zo opmerkelijk, je laat zien dat je heel erg serieus bent en dan kan er tijd voor je vrij gemaakt worden. Of het professioneel gedrag is kan je over discussiëren.

2e is wel echt kwalijk vind ik, wij zijn toen we nog zochten (voor zover we weten) niet zo lomp voorgelogen.

Wel een algehele desinteresse over het huis ja, wel vaak gehoord "geen idee", "voor zover ik weet niet" en "ja volgende week tussen 0845 en 0900 kunt u de bouwtekening inzien en verder staat alles in de brochure"

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb t stuk gelezen, maar niet wijzer van geworden.. Ziet iemand hier de voordelen van in?
https://nos.nl/artikel/24...-online-voor-doorstroming

Oh en de rentes gaan weer omhoog.. Ben echt benieuwd wat dit gaat doen met het "bied" gedrag.

[ Voor 19% gewijzigd door beyazz06 op 24-02-2022 12:25 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@beyazz06 Ik neem aan dat het hier om draait:
Van de woningeigenaren wil driekwart de woning aanmelden bij 'aankomend aanbod', ook om alvast de interesse in hun huis te peilen.
Maar eerlijk gezegd vraag ik me dan af welke mensen er nu zijn die denken dat er geen interesse zou zijn in hun huis. Zonder meer informatie kan je als geïnteresseerde er toch ook weinig mee aanvangen?

Uit het artikel van de NVM lijkt een ander belang naar voren te komen. Ze willen graag dat meer mensen hun eigen huis te koop zetten voor ze een nieuwe woning hebben gevonden. Dit aankomende aanbod moet die mensen er dan van overtuigen dat er echt wel een geschikte woning voor ze in de verkoop komt.

Maar eerlijk gezegd zou dat voor mij niet genoeg zijn als ik nog geen ander huis had en er niet van overtuigd was dat er iets op de markt zou komen en dan ook nog eens zou kunnen bemachtigen.

Ik gok dat er ondanks de hoge huizenprijzen makelaars minder verdienen dan voorheen enkel doordat er niet genoeg huizen zijn die verkocht kunnen worden. M.a.w. je kan beter 1% provisie hebben over 10 huizen van 2 ton dan 2% provisie over 2 huizen van 4 ton.

• Flix20
JeroenE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:55:
[...]
Maar eerlijk gezegd vraag ik me dan af welke mensen er nu zijn die denken dat er geen interesse zou zijn in hun huis. Zonder meer informatie kan je als geïnteresseerde er toch ook weinig mee aanvangen?

Uit het artikel van de NVM lijkt een ander belang naar voren te komen. Ze willen graag dat meer mensen hun eigen huis te koop zetten voor ze een nieuwe woning hebben gevonden. Dit aankomende aanbod moet die mensen er dan van overtuigen dat er echt wel een geschikte woning voor ze in de verkoop komt.

Maar eerlijk gezegd zou dat voor mij niet genoeg zijn als ik nog geen ander huis had en er niet van overtuigd was dat er iets op de markt zou komen en dan ook nog eens zou kunnen bemachtigen.

Ik gok dat er ondanks de hoge huizenprijzen makelaars minder verdienen dan voorheen enkel doordat er niet genoeg huizen zijn die verkocht kunnen worden. M.a.w. je kan beter 1% provisie hebben over 10 huizen van 2 ton dan 2% provisie over 2 huizen van 4 ton.
Ik zou zelf inderdaad ook niet m'n huis te koop zetten zonder een vorm van zekerheid te hebben dat ik wat nieuws heb.
Wat daar wellicht een optie zou zijn is een flexibele opleverdatum. Maargoed, zou je daar als koper mee akkoord gaan is dan weer te vraag.

• beyazz06
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Ik lees hem iets anders; mensen die hun huis willen kopen zetten deze online met "intentie" voor verkoop. Dit wil zeggen dat de woning "ooit" te koop komt te staan, wat mogelijke kopers perspectief moet bieden in de huidige markt.

Mja, zo een "intentie" zegt naar mijn mening dus helemaal niets en zie ik zo 123 dus ook geen voordeel/perspectief voor kopers. Immers weet je nog steeds niet wanneer, wellicht ook niet waar en als kers op de taart mogelijk zelfs geen prijs indicatie..

• badboyqxy
  • Laatst online: 12-10 05:29
@beyazz06 wat ik toen heb gedaan, is aangeven bij verschillende aankoopmakelaars dat mijn huis rond periode x te koop kwam te staan. Toen die definitief te koop kwam te staan, heb ik ze de definitieve gegevens gegeven.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:57
beyazz06 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Ik lees hem iets anders; mensen die hun huis willen kopen zetten deze online met "intentie" voor verkoop. Dit wil zeggen dat de woning "ooit" te koop komt te staan, wat mogelijke kopers perspectief moet bieden in de huidige markt.

Mja, zo een "intentie" zegt naar mijn mening dus helemaal niets en zie ik zo 123 dus ook geen voordeel/perspectief voor kopers. Immers weet je nog steeds niet wanneer, wellicht ook niet waar en als kers op de taart mogelijk zelfs geen prijs indicatie..
Ik heb ook het idee dat het vooral een marketing instrument is voor de verkopende makelaars zelf. Als koper en verkoper heb je er weinig aan, de verkopend makelaar mag immers geen enkele actie ondernemen maar wel zijn logo'tje laten zien.
Denk dat het voor verkopers eigenlijk niet zo gewenst is: als blijkt dat er binnen een paar maanden veel soortgelijke huizen (qua basiseigenschappen) op de markt lijken te komen wordt de FOMO mogelijk minder bij potentiele kopers.

• Struikrover
Ons koopcontract is ondertekend, kan inmiddels melden dat we succesvol een woning hebben aangekocht :).
Het is een tussenwoning in provincie Utrecht, de vraagprijs was 410K en we hebben uiteindelijk 18% (!) overboden om op 480K uit te komen (taxatie 470). Het is snel gegaan, eind januari gaf ik de opdracht aan onze aankoopmakelaar en vandaag 1 week geleden werd het bod geaccepteerd.

We hebben zonder voorbehoud geboden, in de wetenschap dat dit kon na goed overleg met de hypotheekadviseur (we zitten flink onder max hypotheek en hebben genoeg eigen geld). Dit heeft volgens verkoopmakelaar het verschil gemaakt, wat dus impliceert dat er minstens 1 bod was dat nog hoger lag.

Nu nog even wachten op de laatste formaliteiten :*)

• JeroenE
  • Niet online
beyazz06 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:41:
Ja, maar het idee daarachter is dus dat ze graag willen dat mensen hun huis al daadwerkelijk te koop gaan zetten omdat ze kunnen zien dat er "binnenkort" wel geschikte huizen te koop komen.
Precies, daarom denk ik ook niet dat het (veel) mensen over de streep zal trekken.

Ik begrijp wel een beetje waar ze op hopen. Stel er zijn 10 mensen die willen verhuizen. Die willen allemaal eerst een ander huis kopen voor ze gaan verkopen. Dan zijn ze dus allemaal "op elkaar" aan het wachten en gebeurd er niets. Als een makelaar er dan 1 van kan overtuigen het huis wel te koop te zetten kan bij wijze van spreken iedereen omstebeurt een huis van elkaar kopen en is iedereen gelukkig.

Het is natuurlijk geen waterdicht voorbeeld want er zal vast 1 iemand ergens anders gaan wonen, een tweede die een totaal ander type huis wil dan de huizen die potentieel te koop komen te staan of als iedereen "een stap omhoog" wil doen dan heeft de eerste pech want die is er niet en de laatste ook, want niemand wil dat huis hebben. Dus je kan hier genoeg gaten in schieten.

De vraag is dus of jij dan toch de gok wil nemen. In een markt met veel meer aanbod is de kans natuurlijk wel groter dat je iets vind wat je leuk vind, dus als de markt weer op gang komt dan is de kans wel groot dat het gaat lukken. Maar ik vraag me af of een paar verkopers die zo'n gok durven nemen dan genoeg zouden zijn om het sentiment daadwerkelijk te veranderen.

Misschien zie ik het verkeerd en komt er ineens wel een vloedgolf van huizen in de verkoop, dat kan natuurlijk ook.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:57
JeroenE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Ja, maar het idee daarachter is dus dat ze graag willen dat mensen hun huis al daadwerkelijk te koop gaan zetten omdat ze kunnen zien dat er "binnenkort" wel geschikte huizen te koop komen.

[...]
De vraag is dus of jij dan toch de gok wil nemen. In een markt met veel meer aanbod is de kans natuurlijk wel groter dat je iets vind wat je leuk vind, dus als de markt weer op gang komt dan is de kans wel groot dat het gaat lukken. Maar ik vraag me af of een paar verkopers die zo'n gok durven nemen dan genoeg zouden zijn om het sentiment daadwerkelijk te veranderen.

Misschien zie ik het verkeerd en komt er ineens wel een vloedgolf van huizen in de verkoop, dat kan natuurlijk ook.
Maar het aanbod wordt niet groter hierdoor, je kunt alleen wat verder vooruit kijken. En dan nog is de informatie heel basaal, ik vind het aangezicht van een huis bijvoorbeeld best belangrijk, maar ook de afwerking. Dat ga je allemaal niet zien in die vooraankondiging. Als ik naar onze eigen zoektocht keek, dan waren er heeeeeeel veel huizen die op de basis specs zouden voldoen maar waar we niet eens gaan kijken, en en een enkele woning waar je wel een bezichtiging doet.

Dus al met al kun je eigenlijk heel weinig met de informatie. Wellicht de makelaar bellen of die toch wat meer informatie kan verstrekken.
Je hebt dus nog steeds precies dezelfde situatie voor doorstromers dat je niet weet of er interessant aanbod op de markt komt, je weet dat je de volle mep betaalt voor je volgende woning en je moet maar vertrouwen hebben dat de markt niet instort in de periode tussen aan- en verkoop van je nieuwe en huidige woning.
Ik zou het risico nog steeds niet gaan lopen in ieder geval.

• JeroenE
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:37:
Maar het aanbod wordt niet groter hierdoor, je kunt alleen wat verder vooruit kijken.
Nouja, het aanbod kan nu wel groter worden (of in ieder geval lijken) dan het is. Als je daarmee kan stimuleren dat (veel) meer mensen hun huis te koop zetten zal er wellicht nog veel meer bijkomen omdat mensen dan wel zien dat er genoeg te koop is en ze dus niet per se hoeven te wachten met hun eigen huis in de verkoop zetten.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens. Ik denk ook niet dat het echt zal helpen. Ik zou als potentiële verkoper (die eerst een ander huis wil kopen) ook geen acht slaan op mensen die hun huis misschien te koop gaan zetten. Zeker niet als je al gewend ben dat je nummer 68 bent bij de bezichtigingen en dat je maar moet hopen dat er geen 'gek' tussen zit die er veel voor wil betalen.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:08
Struikrover schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:23:
Ons koopcontract is ondertekend, kan inmiddels melden dat we succesvol een woning hebben aangekocht :).
Het is een tussenwoning in provincie Utrecht, de vraagprijs was 410K en we hebben uiteindelijk 18% (!) overboden om op 480K uit te komen (taxatie 470). Het is snel gegaan, eind januari gaf ik de opdracht aan onze aankoopmakelaar en vandaag 1 week geleden werd het bod geaccepteerd.

We hebben zonder voorbehoud geboden, in de wetenschap dat dit kon na goed overleg met de hypotheekadviseur (we zitten flink onder max hypotheek en hebben genoeg eigen geld). Dit heeft volgens verkoopmakelaar het verschil gemaakt, wat dus impliceert dat er minstens 1 bod was dat nog hoger lag.

Nu nog even wachten op de laatste formaliteiten :*)
Gefeliciteerd, wij hopen komende week onze slag te slaan in regio Twente.
Zitten in dezelfde situatie, ver onder de max hypotheek en genoeg eigen geld/overwaarde.

Wordt onze eerste bezichtiging en bieding als het bevalt. We kennen die huizen al goed, want het is 300m van ons huidige huis.
Dus het is alleen de staat bekijken, en als die goed is dan is het gewoon bieden.

Ik heb alleen geen idee wat de markt hier doet qua overbieden.
We hebben afgelopen week een gesprek gehad met een makelaar voor waardebepaling voor ons huis, en toen kwam het er op neer dat de vermoedelijke opbrengst ongeveer 10% hoger zou liggen dan de vraagprijs.

Dus ik hoop zelf ook voor 10-15% boven de vraagprijs uit te komen voor het huis wat we op het oog hebben.
Onze verkoopmakelaar zal ook de aankoop gaan doen voor ons nieuwe huis.
Maar het gaat nu zo snel (huis kwam vrijdagmiddag online) en heb verder nog geen contact kunnen leggen met onze makelaar.

Vraagprijs is daar 369k dus dat zou dan max 425 worden (15%).

Heb je in de huidige markt nog kans op een 2e bod uit te brengen als je wordt overboden?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• beyazz06
  • Niet online
verstappen33 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Gefeliciteerd, wij hopen komende week onze slag te slaan in regio Twente.
Zitten in dezelfde situatie, ver onder de max hypotheek en genoeg eigen geld/overwaarde.

Wordt onze eerste bezichtiging en bieding als het bevalt. We kennen die huizen al goed, want het is 300m van ons huidige huis.
Dus het is alleen de staat bekijken, en als die goed is dan is het gewoon bieden.

Ik heb alleen geen idee wat de markt hier doet qua overbieden.
We hebben afgelopen week een gesprek gehad met een makelaar voor waardebepaling voor ons huis, en toen kwam het er op neer dat de vermoedelijke opbrengst ongeveer 10% hoger zou liggen dan de vraagprijs.

Dus ik hoop zelf ook voor 10-15% boven de vraagprijs uit te komen voor het huis wat we op het oog hebben.
Onze verkoopmakelaar zal ook de aankoop gaan doen voor ons nieuwe huis.
Maar het gaat nu zo snel (huis kwam vrijdagmiddag online) en heb verder nog geen contact kunnen leggen met onze makelaar.

Vraagprijs is daar 369k dus dat zou dan max 425 worden (15%).

Heb je in de huidige markt nog kans op een 2e bod uit te brengen als je wordt overboden?
Gezien de stijging van de rente, zou ik er niet 123 van uitgaan dat er met 10% wordt overgeboden. Ik bedoel mijn laatste bod was 651.000 gebaseerd op 1,20% voor 20 jaar vast. Inmiddels zitten de meeste op/boven de 2% voor 20 jaar vast, m.i. een behoorlijk verschil. Indien ik nu weer zou bieden opdezelfde woning, zal dat toch lager zijn dan die 651.000.

Mogelijkheid tot 2e bod is overigens zeer afhankelijk van de verkopende makelaar. Zou je dus tijdens de bezichtiging na moeten vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door beyazz06 op 27-02-2022 17:59 ]

• verstappen33
beyazz06 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:58:
[...]

Gezien de stijging van de rente, zou ik er niet 123 van uitgaan dat er met 10% wordt overgeboden. Ik bedoel mijn laatste bod was 651.000 gebaseerd op 1,20% voor 20 jaar vast. Inmiddels zitten de meeste op/boven de 2% voor 20 jaar vast, m.i. een behoorlijk verschil. Indien ik nu weer zou bieden opdezelfde woning, zal dat toch lager zijn dan die 651.000.

Mogelijkheid tot 2e bod is overigens zeer afhankelijk van de verkopende makelaar. Zou je dus tijdens de bezichtiging na moeten vragen.
Geen idee hoe het werkt.
Laatste keer dat ik een huis kocht moest je nog afdingen ipv overbieden.
Ik laat mijn makelaar de andere partij wel uithoren tijdens de bezichtiging en bedenk dan samen wel een strategie.
Liefst hoor ik van hun waar mee hun gelijk akkoord zouden gaan, ipv maar een blind bod te geven en hopen dat je de hoogste bent..
En overbieden vind ik geen probleem, maar moet niet te gek worden.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:53
Ingeloot voor onze nieuwbouw huis in Amersfoort!
Ongelooflijk vet en duurzaam huis. Zo blij.

Gaan maximaal uitbouw doen, een heerlijke grote woonkamer 😄

https://www.nieuwbouwinva...025LHkGQAW/bouwnummer-310

[ Voor 13% gewijzigd door mentalozzie op 27-02-2022 21:17 ]

• Struikrover
mentalozzie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:14:

Gefeliciteerd! Flink aan de prijs met 4250/m2 maar mooi huis :)

• badboyqxy
  • Laatst online: 12-10 05:29

slaapkamer 3 is met 5,148m exact net binnen het bouwbesluit van een kamer. als je de muren gaat stucen moet je dus wel oppassen dat die niet minder dan 5m wordt anders mag je het later niet meer als slaapkamer benoemen maar moet je het als berging benoemen.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:41
Struikrover schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Ik las dat bij ons ook een nieuw project binnenkort in de verkoop gaat, ook met een vanaf prijs van 500k voor 124m2. Blijkbar is dat de nieuwe standaard aan het worden in bepaalde wijken in populaire steden.

Life is what happens while you're busy making other plans

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

badboyqxy schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:32:
[...]

slaapkamer 3 is met 5,148m exact net binnen het bouwbesluit van een kamer. als je de muren gaat stucen moet je dus wel oppassen dat die niet minder dan 5m wordt anders mag je het later niet meer als slaapkamer benoemen maar moet je het als berging benoemen.
Ik zou er een inloopkast van maken, een kamertje van 2x2 heb je nou net niks aan of het nou een slaapkamer is of een berging volgens de regels.

Hebben we bij onze nieuwbouwwoning ook gedaan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2022 12:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• big bang
Sport_Life schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Ik zou er een inloopkast van maken, een kamertje van 2x2 heb je nou net niks aan of het nou een slaapkamer is of een berging volgens de regels.

Hebben we bij onze nieuwbouwwoning ook gedaan ;)
Voor mij zou het groot genoeg zijn als thuiskantoor, voor iemand die structureel thuis werkt lijkt het me ook daar te klein voor inderdaad.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:53
Struikrover schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Dankjewel! Prijs is inderdaad belachelijk.... gelukkig is mijn overwaarde ook belachelijk.. dat geluk heb ik. We zijn van appartement (flink overwaarde) naar huidige huis (ook weer flink overwaarde) naar nieuwbouw. Hierdoor kunnen we eventueel direct veel aflossen.

Als het mijn eerste huis zou zijn... auw wat een maandlasten.
Ook is Amersfoort nu eenmaal duur... vooral Vathorst. Er wordt standaard met een ton overboden hier.

(door de aanbouw wordt de verhouding prijs/m2 wel wat kleiner :+ )
[...]

Goed advies voor als we het huis weer willen verkopen. Maar het wordt een werkkamer voor mijn vriendin die 1-2 dagen in de week thuis werk.

[ Voor 8% gewijzigd door mentalozzie op 28-02-2022 13:07 ]

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 22:44

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Vandaag krijgen we sleutels van ons huis!
Na 9 maanden wachten is het wel het wachten waard, en vanaf morgen lekker klussen:

o.a.
  • cv leidingen en radiators verwijderen
  • parket en tegelvloer verwijderen
  • badkamer verwijderen
Met andere woorden, genoeg te doen!

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Idem hier. Na meerdere keren inschrijven (4) eindelijk ingeloot. Gaat om een nieuwbouwwoning van 4 verdiepingen, 174m2. We hebben nu 130m2 en met name onze woonkamer en de ruimtes om thuis te werken waren redenen op zoek te gaan naar iets groter. Morgen gaan we langs de makelaar om de laatste vragen te stellen en dan moeten we een keuze maken. Had het nooit gedacht ingeloot te worden in deze markt.

Iemand nog tips voor vragen die ik niet moet vergeten? Het is voor ons alweer een tijdje geleden 😁

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ferra schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:25:
[...]

Idem hier. Na meerdere keren inschrijven (4) eindelijk ingeloot. Gaat om een nieuwbouwwoning van 4 verdiepingen, 174m2. We hebben nu 130m2 en met name onze woonkamer en de ruimtes om thuis te werken waren redenen op zoek te gaan naar iets groter. Morgen gaan we langs de makelaar om de laatste vragen te stellen en dan moeten we een keuze maken. Had het nooit gedacht ingeloot te worden in deze markt.

Iemand nog tips voor vragen die ik niet moet vergeten? Het is voor ons alweer een tijdje geleden 😁
Er is een heel topic voor ervaringen en vragen met nieuwbouw, wellicht daar even snuffelen ;) .

Gefeliciteerd - wij zijn ruim anderhalf jaar geleden ook ingeloot (oplevering 2e helft van dit jaar) en kennen je gevoel: we voelen ons erg gelukkig dat we in deze markt ingeloot zijn *O* .

Tips voor vragen voor de makelaar... Tsja, in deze fase van het traject is het vooral beslissen: wil ik het inderdaad. Dus denk vooral na over "dealbrekers" voor jou en eventuele vragen die je daar over hebt. Ik vermoed dat je daarna pas de contracten krijgt - die moet je goed doorlezen natuurlijk.

Het echte werk begint daarna pas om alle opties te kiezen / bepalen, aanpassingen door te voeren en leidingwerk (loze leidingen) te bepalen.

Bij ons was de eerste - optimistische - voorspelling dat oplevering eind 2021 zou zijn. Dit is ondertussen al vertraagd naar eind dit jaar. Maar houd er rekening mee dat je vanaf de grondoverdracht (die bij ons in april 2021 was) dubbele lasten hebt en dat dat doorloopt tot de overdracht (in het contract staan vermoedelijk iets van 300 werkbare dagen - dat is 1 jaar 8 maand vanaf begin bouw - begin bouw was bij ons een paar maand later dan de grondoverdracht dus dan zit je "zo" aan 2 jaar dubbele lasten).
(we hebben een WhatsApp groep met de toekomstig bewoners van de wijk en een aantal daarvan schrok van de uiteindelijke tijd die de aannemer had voor de bouw... Ondanks dat ze zelf het contract met de benoemde termijnen getekend hadden 8)7 )

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• verstappen33
Update, gisteren een bezichtigings afspraak kunnen maken voor ons gewenste huis.
Onze aankoop makelaar heeft ons op de lijst gekregen, want de animo was groot..
Voor de gein zelf ook met de verkoop makelaar gebeld (2 uur na onze afspraak bevestiging), met de vraag of we nog konden bezichtigen, en de lijst was vol.

Blijkbaar werken ze met 2 bezichtigings dagen en maximaal 16 uitnodigingen (tijdsloten van een uur).

Mijn aankoop makelaar vraagt nu alle informatie op van het huis zoals kadaster etc, zodat we optimaal voorbereid zijn..
Komende donderdag zal het spel beginnen en hopen we dat alles naar wens is..

Ondertussen heb ik zelf al het hele financiele plaatje in orde, volgende week gesprek bij de financieel adviseur om te toetsen of dit inderdaad zo is, maar ik verwacht eigenlijk geen issues omdat we nog lang niet aan de maximale hypotheek zitten en qua hypotheek ook ver onder de vraagprijs zitten.
Dus het is meer een verificatie, en als het bod geaccepteerd wordt, dan is het gewoon aftikken met de definitieve cijfers.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
[...]

Bouwbesluit is niet van toepassing bij verkoop maar alleen bij (ver)bouw. Maakt ook alleen onderscheid tussen verblijfsruimte-/gebied en gebruiksoppervlakte en kent de benaming slaapkamer feitelijk niet.

Als je bij verkoop gewoon conform NEN2580 de oppervlaktes bepaalt (of laat bepalen, meetinstructie NVM is hiervan een afgeleide) is er niks aan de hand en mag je het noemen hoe je het wil zolang het binnen de definitie van 'gebruiksoppervlakte wonen' valt.

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
Tip: nooit te optimistisch zijn, dan kan het alleen maar meevallen.
verstappen33 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:45:
Update, gisteren een bezichtigings afspraak kunnen maken voor ons gewenste huis.
Onze aankoop makelaar heeft ons op de lijst gekregen, want de animo was groot..
Voor de gein zelf ook met de verkoop makelaar gebeld (2 uur na onze afspraak bevestiging), met de vraag of we nog konden bezichtigen, en de lijst was vol.

Blijkbaar werken ze met 2 bezichtigings dagen en maximaal 16 uitnodigingen (tijdsloten van een uur).

Mijn aankoop makelaar vraagt nu alle informatie op van het huis zoals kadaster etc, zodat we optimaal voorbereid zijn..
Komende donderdag zal het spel beginnen en hopen we dat alles naar wens is..

Ondertussen heb ik zelf al het hele financiele plaatje in orde, volgende week gesprek bij de financieel adviseur om te toetsen of dit inderdaad zo is, maar ik verwacht eigenlijk geen issues omdat we nog lang niet aan de maximale hypotheek zitten en qua hypotheek ook ver onder de vraagprijs zitten.
Dus het is meer een verificatie, en als het bod geaccepteerd wordt, dan is het gewoon aftikken met de definitieve cijfers.

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 ... 242 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7