Eerder Amsterdamse prijzen met 8500 euro per m3Sport_Life schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:21:
[...]
140m3 joh, dat zijn Manhattan prijzen!
Ben wel benieuwd welke woning het betreft:).
***members only***
Mag toch aannemen dat ze ook een appartement in Utrecht met 300-500k overwaarde kunnen verkopen, anders verklaar ik ze voor gekMaStar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Eerder Amsterdamse prijzen met 8500 euro per m3bizar inderdaad. De markt zit echt op slot en er heerst FOMO
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ja met zulke posts draag je ook wel bij aan de FOMO. Mensen aanraden om zonder voorbehoud te bieden omdat je anders geen kans maakt op een koophuis en geld mis zou lopen met iedere dag die je wacht om in te stappen. Wat mij betreft een goed voorbeeld van hoe we elkaar gek kunnen maken in deze markt.MaStar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Eerder Amsterdamse prijzen met 8500 euro per m3bizar inderdaad. De markt zit echt op slot en er heerst FOMO
Mijn vriendin en ik zijn ook in voorbereiding om ons met frisse tegenzin in de huizenjacht op een eerste huis te storten (oftewel 2 ton overwaarde voor een doorstromer te financieren
Wij gaan dus zeker niet zomaar zonder voorbehouden en/of x% boven de vraagprijs bieden om maar in te kunnen stappen. Tuurlijk, als het een mooie plek lijkt is waar we een tijd lekker kunnen wonen dan doen we een goed bod maar het moet wel verantwoord blijven. Volgens mij zijn de stijgingen ook niet heel lang meer houdbaar, grote delen van de bevolking worden inmiddels uit de markt geprijsd en op een gegeven moment is het potentieel aan nieuwe instromers dat de tonnen overwaarde kan/wil financieren wel uitgeput.
Wellicht om wat context te geven:Toke_gt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Tegelijkertijd: ik keek laatst na wat tips hier eens op walterliving voor mijn buurtje. Allemaal doorsneewoningen in een rij, wel in populair deel van MidNL. En waar ik al eerder van stoel viel van woz en vraagprijs, zag ik nu hoeveel er boven de vraagprijs van 475-525K werd betaald. Dat loopt op tot ruim meer dan een ton. Absurd. Vier geleden was de woz maar net de helft van de vraagprijs.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door HensAanDek op 18-01-2022 18:51 ]
Dan ben ik heel benieuwd hoe je er over een jaar voor staat. Wat is verstandig? Huren is ook onzeker met hoge maandbedragen. En wie zegt dat de markt uitput? 4 jaar geleden schreven ze dat ook in dit topic.Jean-Bob schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:05:
[...]
Wij gaan dus zeker niet zomaar zonder voorbehouden en/of x% boven de vraagprijs bieden om maar in te kunnen stappen. Tuurlijk, als het een mooie plek lijkt is waar we een tijd lekker kunnen wonen dan doen we een goed bod maar het moet wel verantwoord blijven. Volgens mij zijn de stijgingen ook niet heel lang meer houdbaar, grote delen van de bevolking worden inmiddels uit de markt geprijsd en op een gegeven moment is het potentieel aan nieuwe instromers dat de tonnen overwaarde kan/wil financieren wel uitgeput.
ABN Amro kondigde aan dat de prijzen ook dit jaar weer zo'n 12.5% stijgen. Betekent op een huis van 500k toch weer 50k. Kan je beter een keer goed overbieden dan 2 jaar 30% aan prijsstijging missen.
Het is geen FOMO, maar realiteit. Twee Tweakers gaven hierbij ook aan dat ze het niet waren geworden ivm bieden met voorbehoud. Dat heeft genoeg aan.
De verkoopmakelaars die ik heb gesproken ivm een aankoop gaven aan dat het inmiddels weer zo'n gekkenhuis is als vorig jaar. En als je denkt dat dit niet zo is, ga even in gesprek.
Als je maar half gaat, wordt je het niet in deze koopmarkt. Zeer akelig, maar wel zoals het is.
Joh, over 2 jaar lach je om deze prijzen, en wordt dit allemaal geboden in zo'n wijk. Op dit soort bedragen is dit soort biedingen gewoon reëel, en iedereen die 't winnende bod heeft, heeft in min of meerdere mate hoog moeten overbieden. Anders wordt je het niet. Zo is dat.HensAanDek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:47:
[...]
Wellicht om wat context te geven:
***members only***
Zoals mijn oom zegt:' de gek van een jaar geleden, is nu de spekkoper met zijn woning'.
Loslaten en lekker genieten van je aankoop! Rente is nog laag.
[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 18-01-2022 19:36 ]
Het is niet alleen gek maken, maar ook realiteit.Jean-Bob schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:05:
[...]
Ja met zulke posts draag je ook wel bij aan de FOMO. Mensen aanraden om zonder voorbehoud te bieden omdat je anders geen kans maakt op een koophuis en geld mis zou lopen met iedere dag die je wacht om in te stappen. Wat mij betreft een goed voorbeeld van hoe we elkaar gek kunnen maken in deze markt.
Het gemiddelde bedrag dat in 2021 werd overboden steeg zelfs met 277%, een recordhoogte.
https://vastgoedjournaal....n-nederlandse-woningmarkt
Woningzoekers zijn 2022 ingegaan met een iets gestegen koopvertrouwen.
Overigens is iedereen met een eigen huis zwaar in het voordeel en voor starters een oneerlijke strijd met spaargeld. Dat is wel heel triest eigenlijk en lastig stappen te maken. Sterker nog, lastig instappen met mensen die 5 jaar geleden hun eerste huis kochten.
Dat begrijp ik volkomen.
Dat begrijp ik volkomen.
Manhattan? Gewoon Nederland hoor. Halverwege september 9500m3, een krot in Amsterdam.Sport_Life schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:21:
[...]
140m3 joh, dat zijn Manhattan prijzen!
Ben wel benieuwd welke woning het betreft:).
***members only***
https://www.funda.nl/koop...2422597-buiksloterweg-13/
Vraagprijs....zo gaat dat inmiddels helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 18-01-2022 21:03 ]
Dit koop je ook voor de locatie. 700m2 grond zonder erfpacht op steenworp afstand van Amsterdam centrum.MaStar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:02:
[...]
Manhattan? Gewoon Nederland hoor. Halverwege september 9500m3, een krot in Amsterdam.
Klopt. En 105m3. Maar koop je niet alles voor locatie? Ook regio Utrecht en het Oosten inmiddels. Of Londen en New York. Daarom kan je ook niet zeggen dat iets 'duur' of ' goedkoop' is, er zijn veel factoren. Locatie, locatie, locatie.Z___Z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:07:
[...]
Dit koop je ook voor de locatie. 700m2 grond zonder erfpacht op steenworp afstand van Amsterdam centrum.
[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 18-01-2022 21:18 ]
Op die plek een stuk grond zonder erfpacht waarop je een huis naar wens kunt bouwen?MaStar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:02:
[...]
Manhattan? Gewoon Nederland hoor. Halverwege september 9500m3, een krot in Amsterdam.
Is niet duur.
Jij praat steeds over inhoud (m3), maar je bedoelt m2MaStar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:18:
[...]
Klopt. En 105m3. Maar koop je niet alles voor locatie? Ook regio Utrecht en het Oosten inmiddels. Of Londen en New York. Daarom kan je ook niet zeggen dat iets 'duur' of ' goedkoop' is, er zijn veel factoren. Locatie, locatie, locatie.
140m3 is een klein huisje
MaStar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:08:
Mijn zus heeft vanochtend met haar partner een huis gekocht in de Randstad (midden Nederland). +140m3 - vraagprijs voor de woning 950k en verkoopprijs 1.155.000. Kortom, 190.000 euro overboden. Huis was helemaal af en animo zeer groot. Meer dan 15 biedingen.
Take-away: zo is de markt dus (nog) momenteel. Je hebt slagkracht nodig en moet kunnen overbieden. Anders ben je kansloos. En dat dus ook durven doen
Zoals zij zeiden ' wat is te duur' - > dit is de huidige markt en met de lage rente hebben ze een huis voor de komende 10-20 jaar.
[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2022 21:48 ]
Ook niet voor € 9.524 per per m²?Rzaan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:30:
[...]
Op die plek een stuk grond zonder erfpacht waarop je een huis naar wens kunt bouwen?
Is niet duur.
Dan moet je nog alles bouwen.
Maargoed. Daarom zeg ik ook, wat is duur...
nee, je hebt een stuk grond van 700 M2 waar je een huis kunt bouwen.MaStar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:37:
[...]
Ook niet voor € 9.524 per per m²?
Dan moet je nog alles bouwen.
Maargoed. Daarom zeg ik ook, wat is duur...
Je zult misschien wel het bestaande huis als basis moeten houden, maar je krijgt echt wel vergunning om daar een huis van te maken van 200 of 250 M2.
Dan kost natuurlijk wel pegels, maar dan zit je voor 1.5 tot 2 miljoen in een machtig huis met nog steeds 500M2 tuin, eigen parkeerplaatsen en met het pontje binnen een kwartier op Centraal Station.
Dat huis wat er nu staat is totaal onbelangrijk.
Ik snap de focus van toekomstige koper over de vraagprijs nooit zo. En daarmee met het aantal k€ dat overboden wordt. Dat is ook maar een getal dat een verkoper en makelaar bepalen als strategie. Je kunt beginnen met een lage vraagprijs in de hoop dat er flink veel kijkers komen, of juist heel hoog in de hoop dat er een idioot is die het gaat bepalen.
Uiteindelijk is €/m2 in combinatie met locatie, voorzieningen en staat van de woning toch het meest belangrijk?
Uiteindelijk is €/m2 in combinatie met locatie, voorzieningen en staat van de woning toch het meest belangrijk?
Zo de gok gewaagd en verloren 
helaas moeten wij u berichten dat onze opdrachtgever er voor heeft gekozen de woning aan een andere kandidaat te verkopen. Reden hiervoor ligt in de geboden prijs en voorwaarden.
helaas moeten wij u berichten dat onze opdrachtgever er voor heeft gekozen de woning aan een andere kandidaat te verkopen. Reden hiervoor ligt in de geboden prijs en voorwaarden.
Balen! Toch een voorbehoud erin gezet? Snap ik overigens ook wel voor zulke bedragen...beyazz06 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:59:
Ik heb idd met voorbehoud van financiering geboden. Je weet het maar nooit, enige zekerheid/fallback is zodoende wenselijk.HensAanDek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:34:
[...]
Balen! Toch een voorbehoud erin gezet? Snap ik overigens ook wel voor zulke bedragen...
Mijn bod was overigens vraagprijs + 6%.
Bedenk dat ze deze afweging naar iedereen sturen en dat het best zo kan zijn dat degene met het winnende bod alleen een hoger bedrag had, of voor een lager bedrag een voorbehoud financiering.HensAanDek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:34:
[...]
Balen! Toch een voorbehoud erin gezet?
Andersgezegd: @beyazz06 hier kun je dus niet zoveel mee. Blijf bij je eigen gevoel.
Jammer! Weet je meer over het verschil? Kan handig zijn als je aankoopmakelaar dat even achterhaalt... Voor de volgende bieding.beyazz06 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:59:
Daar zijn we weer, bod gedaan op een huis maar het helaas niet geworden dus de zoektocht weer vervolgd. Ik kwam zojuist een huis tegen wat er best wel goed uit ziet maar hierin staat het volgende:
- De woning is onderdeel van een uitpondingsproject. De notariskeuze van de levering en hypotheek is voorbehouden aan de verkoper en vormt een wezenlijk onderdeel van de overeenkomst.
Ik begrijp niet zo goed wat ze hiermee bedoelen, het gaat dus om een voormalige huurwoning, maar ik begrijp de tweede zin niet. Wat houdt dit in?
- De woning is onderdeel van een uitpondingsproject. De notariskeuze van de levering en hypotheek is voorbehouden aan de verkoper en vormt een wezenlijk onderdeel van de overeenkomst.
Ik begrijp niet zo goed wat ze hiermee bedoelen, het gaat dus om een voormalige huurwoning, maar ik begrijp de tweede zin niet. Wat houdt dit in?
Dat ze de hele zaak (dus alle verkopen) bij dezelfde notaris neerleggen, en dat je als koper dus niet zelf je notaris kan kiezen voor zowel leverings- als hypotheekakte. Je gaat met je bod impliciet akkoord hiermee en waarschijnlijk ook met de tarieven die die notaris hanteert.aeroblast schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:44:
Daar zijn we weer, bod gedaan op een huis maar het helaas niet geworden dus de zoektocht weer vervolgd. Ik kwam zojuist een huis tegen wat er best wel goed uit ziet maar hierin staat het volgende:
Heb geen aankoopmakelaar, eerlijkheidshalve heb ik er ook geen behoefte aan. Wij willen namelijk in de wijk verhuizen en horen/zien al heel snel wat er gaat komen. Ook worden de verkoopprijzen al snel gedeeld.. Tot nu toe ook altijd kunnen bezichtigen.. 🤷♂️MaStar schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:50:
[...]
Jammer! Weet je meer over het verschil? Kan handig zijn als je aankoopmakelaar dat even achterhaalt... Voor de volgende bieding.
Maar toch lukt het je (nog) niet om te kopen?beyazz06 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:29:
[...]
Heb geen aankoopmakelaar, eerlijkheidshalve heb ik er ook geen behoefte aan. Wij willen namelijk in de wijk verhuizen en horen/zien al heel snel wat er gaat komen. Ook worden de verkoopprijzen al snel gedeeld.. Tot nu toe ook altijd kunnen bezichtigen.. 🤷♂️
Hoeveel zat je er nu naast?
Aankoopmakelaars weten onderling wel wat er binnenkomt.
Ik hoop niet dat ik met mijn vraag dit topic vervuil. Zo ja, dan mag mijn post verwijderd worden. Mijn vriendin en ik zijn (tegen alle verwachtingen in) ingeloot voor een nieuwbouwproject. De prijs voor het huis bedraagt 925K v.o.n. en uiteraard hebben we op voorhand vast laten stellen dat we financieel in staat zijn om ervoor te gaan. Ons huidige huis hebben hebben we 7,5 jaar geleden gekocht voor 271K en zal nu ongeveer 700K opbrengen. Voor ons zijn dit nogal absurde bedragen en hoewel we enthousiast zijn over het project, twijfelen we toch enorm of wij er wel goed aan doen om voor zoveel geld een huis te kopen. Niemand kan uiteraard in de toekomst kijken, maar er heerst nog twijfel of we misschien nu op een hoogtepunt van de markt zitten en of het dan verstandig is om hiervoor te gaan? Hopelijk heeft iemand wat zinnige input? Iedereen heeft zijn/haar eigen vakgebied, maar de huizenmarkt valt voor ons niet in die categorie.
Some infinities are bigger than others.
Aangezien je het financieel aan kan zou ik zeggen kijk niet naar die details. De huizenmarkt is sowieso een glazen bol. Er loopt een andere topic over de ontwikkelingen daarover. Die zou je kunnen doorspitten.Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
Ik hoop niet dat ik met mijn vraag dit topic vervuil. Zo ja, dan mag mijn post verwijderd worden. Mijn vriendin en ik zijn (tegen alle verwachtingen in) ingeloot voor een nieuwbouwproject. De prijs voor het huis bedraagt 925K v.o.n. en uiteraard hebben we op voorhand vast laten stellen dat we financieel in staat zijn om ervoor te gaan. Ons huidige huis hebben hebben we 7,5 jaar geleden gekocht voor 271K en zal nu ongeveer 700K opbrengen. Voor ons zijn dit nogal absurde bedragen en hoewel we enthousiast zijn over het project, twijfelen we toch enorm of wij er wel goed aan doen om voor zoveel geld een huis te kopen. Niemand kan uiteraard in de toekomst kijken, maar er heerst nog twijfel of we misschien nu op een hoogtepunt van de markt zitten en of het dan verstandig is om hiervoor te gaan? Hopelijk heeft iemand wat zinnige input? Iedereen heeft zijn/haar eigen vakgebied, maar de huizenmarkt valt voor ons niet in die categorie.
Ik zou als ik jou was naar je prive/werk aspecten kijken en daar jezelf wat vragen over stellen. Zet die op een rijtje en bekijk de voor en nadelen.
een flinke stijging trouwens met je huidige woning
Ik zou zelf nooit teveel richting mijn max hypotheek gaan zitten. In het verleden ook nooit gedaan, maar dat is enkel mijn mening. Of dat hier het geval is kan ik niet beoordelen natuurlijk.Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
Je hebt in ieder geval veel overwaarde dus zal je huis qua LTV redelijk goed zitten. Als je daar van plan bent lang te blijven wonen zou ik me over de huidige markt niet te druk maken.
429K overwaarde, dan hou je met een bouwdepot van 75k nog een hypotheek van 571k over. Dat worden wel fors hogere maandlasten natuurlijk, je aflossing verdubbelt. Je woonlasten zullen fors stijgen. Word het huis ook veel groter/beter (700k vs 925k hoeft geen groot verschil te zijn?)Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
Bedankt voor je reactie. Ik heb ook eventjes getwijfeld of ik hier wel moest posten gezien de absurde stijging in waarde van ons huidige huis. Het klinkt ongeloofwaardig en wij snappen het ook niet, maar het zijn kennelijk hele 'normale' prijzen op het moment. Een gelijkwaardig huis is onlangs voor 745K verkochtdcell schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:51:
[...]
Aangezien je het financieel aan kan zou ik zeggen kijk niet naar die details. De huizenmarkt is sowieso een glazen bol. Er loopt een andere topic over de ontwikkelingen daarover. Die zou je kunnen doorspitten.
Ik zou als ik jou was naar je prive/werk aspecten kijken en daar jezelf wat vragen over stellen. Zet die op een rijtje en bekijk de voor en nadelen.
een flinke stijging trouwens met je huidige woning![]()
Tja of we op een piek zitten of niet kan niemand je vertellen. Je gaat met zo'n nieuwbouw project een dubbele exposure aan op de woningmarkt omdat er best wel wat tijd zit tussen tekenen voor de nieuwbouwwoning en de daadwerkelijke oplevering daarvan. Als de markt dan in elkaar klapt, gaat dat er bij beide woningen vanaf (en bij stijging ben je natuurlijk spekkoper). Zit je dan nog steeds goed? Op zich weten we allemaal dat er nog heul veul goedkoop geld is in de wereld en dat er in Nederland veel meer vraag dan aanbod is. Maar het blijft toch ook een markt die geleid wordt door sentiment.Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
Als je de nieuwe woning graag wilt maar niet zo lang zo'n risico wilt lopen, dan kun je natuurlijk je huidige woning eerder verkopen en tijdelijk iets huren. De evt waardedaling in de nieuwe woning zou je dan ook ervaren als je niet koopt en in je huidige woning blijft wonen.
En inderdaad wel lekkere waardestijging gerealiseerd!
Zolang andere huizen ook zakken maakt het niet veel uit toch? je hebt overwaarde die weer verdampt maar je hypotheek staat niet onder water? Je hebt een hypotheek van 6 ton op een huis van 1 mill.Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:59:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik heb ook eventjes getwijfeld of ik hier wel moest posten gezien de absurde stijging in waarde van ons huidige huis. Het klinkt ongeloofwaardig en wij snappen het ook niet, maar het zijn kennelijk hele 'normale' prijzen op het moment. Een gelijkwaardig huis is onlangs voor 745K verkochtWaar wij vooral bang voor zijn is dat de markt in elkaar stort en we straks met een woning van 925K zitten die dan misschien nog 'maar' 600K waard is bijvoorbeeld. Met onze huidige woning zou dat allemaal niet zoveel uitmaken. Maar misschien zien we teveel spoken?
aflossing gaat wel van 700 naar 1600 per maand ofzo.
Aan de max gaan we niet zitten (ons inkomen ziet er anders uit dan 7 jaar geleden) en zullen we ook nooit doen. Het gaat ons er meer om of het nu verstandig is om een huis te kopen. Het is niet dat we weg moeten. We wonen verder prima naar ons zin, al is het nieuwe huis weer wat leuker. Met name de tuin die 4x zo groot is al nu het geval is.VidaR-9 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:56:
[...]
Ik zou zelf nooit teveel richting mijn max hypotheek gaan zitten. In het verleden ook nooit gedaan, maar dat is enkel mijn mening. Of dat hier het geval is kan ik niet beoordelen natuurlijk.
Je hebt in ieder geval veel overwaarde dus zal je huis qua LTV redelijk goed zitten. Als je daar van plan bent lang te blijven wonen zou ik me over de huidige markt niet te druk maken.
Bedankt voor het meedenken. De maandlasten worden inderdaad hoger, maar onze vorige hypotheek is met een veel hogere rente afgesloten. Uiteindelijk is het verschil te overzien.BasvanS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:59:
[...]
429K overwaarde, dan hou je met een bouwdepot van 75k nog een hypotheek van 571k over. Dat worden wel fors hogere maandlasten natuurlijk, je aflossing verdubbelt. Je woonlasten zullen fors stijgen. Word het huis ook veel groter/beter (700k vs 925k hoeft geen groot verschil te zijn?)
Bedankt voor je reactie. Het overbruggen van ongeveer 2 jaar is inderdaad een risico, dat weegt ook mee voor ons. Eerder verkopen is zeker een overweging, maar de markt kan natuurlijk ook blijven groeien. En zo blijf je twijfelen ;-)THM0 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Tja of we op een piek zitten of niet kan niemand je vertellen. Je gaat met zo'n nieuwbouw project een dubbele exposure aan op de woningmarkt omdat er best wel wat tijd zit tussen tekenen voor de nieuwbouwwoning en de daadwerkelijke oplevering daarvan. Als de markt dan in elkaar klapt, gaat dat er bij beide woningen vanaf (en bij stijging ben je natuurlijk spekkoper). Zit je dan nog steeds goed? Op zich weten we allemaal dat er nog heul veul goedkoop geld is in de wereld en dat er in Nederland veel meer vraag dan aanbod is. Maar het blijft toch ook een markt die geleid wordt door sentiment.
Als je de nieuwe woning graag wilt maar niet zo lang zo'n risico wilt lopen, dan kun je natuurlijk je huidige woning eerder verkopen en tijdelijk iets huren. De evt waardedaling in de nieuwe woning zou je dan ook ervaren als je niet koopt en in je huidige woning blijft wonen.
En inderdaad wel lekkere waardestijging gerealiseerd!
Al maanden hier aan het mee lezen, ook al maanden aan het proberen een huis te kopen in het zelfde dorp als waar wij nu wonen. Maar constant vallen wij buiten de boot. Wij waren altijd aan het kijken naar huizen tussen de 300k en 375k maar het lijkt wel of je reageert op een sociale huurwoning zoveel intresse is er.
Na 5x overboden te zijn op 5 verschillende huizen hadden we eigenlijk besloten om er maar mee te kappen.
Afgelopen maandag toch nog een keer met een adviseur wezen praten en die heeft ons aanbevolen om is wat hoger te gaan kijken kwa prijs klasse. Dit mede omdat we het gewoon kunnen betalen maar we dan misschien ook meer kans hebben.
Gisteren bezichtiging gehad bij een huis 3 straten verder op, en een bod gedaan. Vanochtend te horen gekregen dat ze akkoord gaan met ons bod. We hebben altijd in die wijk willen wonen en dat is duus eindelijk gelukt.
We kunnen ons geluk niet op nu we eindelijk uit onze 84m2 huurwoning kunnen, wordt toch wat krap met 2 kinderen.
Na 5x overboden te zijn op 5 verschillende huizen hadden we eigenlijk besloten om er maar mee te kappen.
Afgelopen maandag toch nog een keer met een adviseur wezen praten en die heeft ons aanbevolen om is wat hoger te gaan kijken kwa prijs klasse. Dit mede omdat we het gewoon kunnen betalen maar we dan misschien ook meer kans hebben.
Gisteren bezichtiging gehad bij een huis 3 straten verder op, en een bod gedaan. Vanochtend te horen gekregen dat ze akkoord gaan met ons bod. We hebben altijd in die wijk willen wonen en dat is duus eindelijk gelukt.
We kunnen ons geluk niet op nu we eindelijk uit onze 84m2 huurwoning kunnen, wordt toch wat krap met 2 kinderen.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Je hebt een overwaarde van ruim 400kMajor_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:59:
Waar wij vooral bang voor zijn is dat de markt in elkaar stort en we straks met een woning van 925K zitten die dan misschien nog 'maar' 600K waard is bijvoorbeeld.
Blijf je zitten en stort de huizenmarkt in? Ook dan verdampt die overwaarde...
Ik zie niet echt een verschil in risico tussen beide. Sterker nog; een goede, nieuwe moderne woning zal vast beter waarde vasthouden, denk ik dan...Met onze huidige woning zou dat allemaal niet zoveel uitmaken.
Zou vooral ook je huidige hypotheek tegen het licht houden, de rentes zijn nu erg laag en kan voor extra voordeel zorgen. Ook je energierekening is mogelijk lager. Aan de andere kant kunnen de gemeentelijke lasten stijgen. Dat is in een excelletje goed te berekenen
Als je risico-avers wilt zijn, zou ik verhuizen en een lange rentevaste termijn icm de lage risicoklasse uitzoeken.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Wat goed zeg, gefeliciteerd! En goed dat je na het opgeven tóch niet hebt opgegeven! "De aanhouder wint."Magnetronkip schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:12:
Al maanden hier aan het mee lezen, ook al maanden aan het proberen een huis te kopen in het zelfde dorp als waar wij nu wonen. Maar constant vallen wij buiten de boot. Wij waren altijd aan het kijken naar huizen tussen de 300k en 375k maar het lijkt wel of je reageert op een sociale huurwoning zoveel intresse is er.
Ook erg bedankt voor je reactie. Dit soort inzichten nemen we graag meeRichh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:17:
[...]
Je hebt een overwaarde van ruim 400kStel dat hij nog 'maar' 600k oplevert, dan heb je nog altijd een hypotheek van 'slechts' 525k op die woning zitten en sta je nog altijd niet onder water.
Blijf je zitten en stort de huizenmarkt in? Ook dan verdampt je overwaarde...
[...]
Ik zie niet echt een verschil in risico tussen beide. Sterker nog; een goede, nieuwe moderne woning zal vast beter waarde vasthouden, denk ik dan...
Zou vooral ook je huidige hypotheek tegen het licht houden, de rentes zijn nu erg laag en kan voor extra voordeel zorgen. Aan de andere kant kunnen de gemeentelijke lasten stijgen. Dat is in een excelletje goed te berekenen
Als je risico-avers wilt zijn, zou ik verhuizen en een lange rentevaste termijn icm de lage risicoklasse uitzoeken.
Ik heb hier ooit eerder iets over geschreven, wat ik helaas zo snel niet kan terugvinden. Maar: Er van uitgaande dat de hogere kunt dragen zou ik me vooral goed af vragen wat je hoopt te winnen met een verhuizing en die punten vervolgens afpellen, dus:Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
- In geval van fijnere woning? Is dit nieuwe huis dan ook echt wat je zoekt? - En zijn die extra kosten je dat waard?
- Betere investering? - Is dit dan inderdaad de beste/handigste investering die je op dit moment kunt doen?
- Hoe zien we de komende jaren voor ons? - passen die hogere maandlasten daar in?
Wij hebben 2 jaar terug bewust niet op onze max gekocht omdat we tot de conclusie kwamen dat een duurder huis ons niet gelukkiger ging maken. Dat maakt weer ruimte voor andere opties als nadenken over minder werken als er bv een kindje komt en/of vroeger met pensioen gaan... Wat wijsheid is hangt daarbij denk ik vooral van je persoonlijke prioriteiten af.
Dankjewel. Allemaal goede punten waar wij ook over nadenken. Vooral of de meerprijs voor een evenredige mentale meerwaarde zorgt. De kinderen zijn er al (bijna 7 en 3 jaar jong) en deze twee zijn écht genoegCharly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Ik heb hier ooit eerder iets over geschreven, wat ik helaas zo snel niet kan terugvinden. Maar: Er van uitgaande dat de hogere kunt dragen zou ik me vooral goed af vragen wat je hoopt te winnen met een verhuizing en die punten vervolgens afpellen, dus:
- In geval van fijnere woning? Is dit nieuwe huis dan ook echt wat je zoekt? - En zijn die extra kosten je dat waard?
- Betere investering? - Is dit dan inderdaad de beste/handigste investering die je op dit moment kunt doen?
- Hoe zien we de komende jaren voor ons? - passen die hogere maandlasten daar in?
Wij hebben 2 jaar terug bewust niet op onze max gekocht omdat we tot de conclusie kwamen dat een duurder huis ons niet gelukkiger ging maken. Dat maakt weer ruimte voor andere opties als nadenken over minder werken als er bv een kindje komt en/of vroeger met pensioen gaan... Wat wijsheid is hangt daarbij vooral van je persoonlijke prioriteiten af.
Tsja, het is gewoon een enorm risico. Vooral dat je met twee woningen zit. Er zal maar een crisis uitbreken en beide woningen doen -25%. Je moet denk ik voor jezelf en vooral ook samen indien er sprake is van een partner accepteren dat ook dat een scenario is. Als je daar mee kan leven dan zou ik het voor een droom woning gewoon wagen. Zie de overwaarde als een enorme demper mocht het mis gaan.Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
Toevoeging: je hebt ook de kans dat alles nog +25% doet...
Members only:
Inloggen
Bedoel meer te zeggen: Je koopt een huis dan in de huidige markt 30% meer waard is. Maar je moet 120% meer aflossen per maand. Je gaat veel meer betalen voor iets meer huis.Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:04:
[...]
Bedankt voor het meedenken. De maandlasten worden inderdaad hoger, maar onze vorige hypotheek is met een veel hogere rente afgesloten. Uiteindelijk is het verschil te overzien.
Eens. In ons geval gaan wij zondag een handtekening zetten onder een contract voor een nieuwbouwwoning. We gaan er een klein beetje op vooruit, in elk geval qua woonoppervlakte en tuin op het zuiden.VidaR-9 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:56:
[...]
Ik zou zelf nooit teveel richting mijn max hypotheek gaan zitten. In het verleden ook nooit gedaan, maar dat is enkel mijn mening. Of dat hier het geval is kan ik niet beoordelen natuurlijk.
We hebben 5 jaar geleden onze huidige nieuwbouwwoning gekocht voor 255.000 euro. Inmiddels volgens een makelaar ongeveer 650.000 euro waard. De nieuwe woning kost inclusief het meerwerk zo'n 550.000 euro. De maandlasten zakken (netto) van 950 euro naar ongeveer 600 euro.
De keuze is in ons geval: zelfde soort huis, iets ruimer, meer voordelen én 25% lagere maandlasten. Je kunt ook denken: ik kan hetzelfde maandelijks betalen, dus waarom niet vrijstaand of twee onder één kap? Is geheel persoonlijk, die wens hebben wij (nog) niet. En als de nieuwe nieuwbouwwoning wederom gaat stijgen, kan dat altijd nog. Bovendien willen wij koste wat kost de hypotheek van één salaris kunnen betalen in het geval dat.
Het is een keuze die je maakt, maar ik ben blij dat de maandlasten dalen, zeker met alle kosten die gaan komen die voortvloeien na de crisis van de afgelopen jaren, denk aan energie, brandstof, zorgkosten en duurdere boodschappen.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Als je groter gaat wonen voor minder geld veranderd er wel wat aan je locatie? Of aan je perceel oppervlakte? Beetje valse vergelijking dan.THE_BASE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:04:
[...]
Eens. In ons geval gaan wij zondag een handtekening zetten onder een contract voor een nieuwbouwwoning. We gaan er een klein beetje op vooruit, in elk geval qua woonoppervlakte en tuin op het zuiden.
We hebben 5 jaar geleden onze huidige nieuwbouwwoning gekocht voor 255.000 euro. Inmiddels volgens een makelaar ongeveer 650.000 euro waard. De nieuwe woning kost inclusief het meerwerk zo'n 550.000 euro. De maandlasten zakken (netto) van 950 euro naar ongeveer 600 euro.
De keuze is in ons geval: zelfde soort huis, iets ruimer, meer voordelen én 25% lagere maandlasten. Je kunt ook denken: ik kan hetzelfde maandelijks betalen, dus waarom niet vrijstaand of twee onder één kap? Is geheel persoonlijk, die wens hebben wij (nog) niet. En als de nieuwe nieuwbouwwoning wederom gaat stijgen, kan dat altijd nog. Bovendien willen wij koste wat kost de hypotheek van één salaris kunnen betalen in het geval dat.
Het is een keuze die je maakt, maar ik ben blij dat de maandlasten dalen, zeker met alle kosten die gaan komen die voortvloeien na de crisis van de afgelopen jaren, denk aan energie, brandstof, zorgkosten en duurdere boodschappen.
Beetje onzinnig om hier met maandlasten te strooien zonder een inkomen erbij te vermelden.. Ik zou onderaan de streep kijken of je de (extra) maandlasten waard vindt en obv je (toekomstig) inkomen kunt betalen, misschien is 600 euro netto al te hoog gegrepen of kun je makkelijk 1.200 netto missen.
Klopt, maar er is geen haast. Huidige woning is prima. De volgende stap moet een vooruitgang zijn willen wij er -vol- voor gaan.MaStar schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:45:
[...]
Maar toch lukt het je (nog) niet om te kopen?
Hoeveel zat je er nu naast?
Aankoopmakelaars weten onderling wel wat er binnenkomt.
Wat tot nu toe 1 x is voorgekomen. Op het laatste moment echter alsnog met 30k overboden 😂 diegene hebben bijna 20% van de vraagprijs geboden, absurd in mijn ogen.. Daar boks je met een aankoopmakelaar ook niet tegen op.
Uiteraard, we gaan Utrecht uit en naar een middelgrote stad. Maar de essentie van het verhaal is dat ik nooit op mijn max zou willen lenen.BasvanS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:28:
[...]
Als je groter gaat wonen voor minder geld veranderd er wel wat aan je locatie? Of aan je perceel oppervlakte? Beetje valse vergelijking dan.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Haha, nou, we verdienen beiden boven modaal als je die informatie graag wilt weten. We kunnen veel meer lenen voor de hypotheek dan nodig.Sport_Life schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:33:
Beetje onzinnig om hier met maandlasten te strooien zonder een inkomen erbij te vermelden.. Ik zou onderaan de streep kijken of je de (extra) maandlasten waard vindt en obv je (toekomstig) inkomen kunt betalen, misschien is 600 euro netto al te hoog gegrepen of kun je makkelijk 1.200 netto missen.
Maar zoals gezegd en misschien zijn wij daar raar in: we willen ruimer wonen, maar lagere maandlasten zijn mooi meegenomen. En we kunnen ook naar een twee onder één kap, alleen die behoefte is er niet. Ik spaar liever en geef graag geld uit aan leukere dingen dan aan de bank.
Je bedoelt 20% overboden?beyazz06 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:36:
[...]
Klopt, maar er is geen haast. Huidige woning is prima. De volgende stap moet een vooruitgang zijn willen wij er -vol- voor gaan.
Wat tot nu toe 1 x is voorgekomen. Op het laatste moment echter alsnog met 30k overboden 😂 diegene hebben bijna 20% van de vraagprijs geboden, absurd in mijn ogen.. Daar boks je met een aankoopmakelaar ook niet tegen op.
Ik zal iets concreter - wellicht duidelijker - reageren dan mijn vorige reactie.Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
Even rekenkundig: Bij een nieuwbouwwoning van 925von zul je 100-150k extra kosten hebben, en dan heb je nog niet per se veel luxe. Sterk afhankelijk of het een stadswoning/appartement is of een vrijstaande woning met 600m2 tuin (tuin 50k) en uitbouw (20-30k). Dus reken ruim op 150k extra bovenop de 925k = 1.075k. Je hebt 429k overwaarde dus de lening zal ongeveer 650k zijn. Op diverse tools op internet kun je uitrekenen wat de lasten dan zijn bij verschillende rente vaste periodes en/of delen aflossingsvrij (kom ik zo op). We weten je inkomen niet en dat gaat ons ook niets aan, maar je kunt zelf best een inschatting maken of de uitgaven stroken met je overige uitgaven en inkomen. Mijn persoonlijke mening is dat je minimaal 4 of 5x modaal gezinsinkomen zal moeten hebben om lekker te kunnen blijven leven (en evt parttime in de toekomst), maar ik denk dat dat ook wel van toepassing is in jouw situatie. Tevens zou mijn advies zijn om een deel (bijv 20%) aflossingsvrij te nemen. Dat biedt je veel meer vrijheid, aflossen mag natuurlijk altijd, maar het is geen verplichting. Ik denk dat het in de toekomst fiscaal ook gunstig is om een deel aflossingsvrij te hebben (box 3).
Dan is de vraag wat voor woning heb je nu. Als het een oude woning met cv is ga je makkelijk 100-150 euro per maand besparen op energie, onderhoudskosten heb je bij nieuwbouw ook veel minder in de eerste 5-10 jaar en ik denk persoonlijk dat de waarde van nieuwbouw naar verhouding hoger is/wordt dan van bestaande bouw.
Members only:
Inloggen
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2022 08:55 ]
THE_BASE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:04:[...]We hebben 5 jaar geleden onze huidige nieuwbouwwoning gekocht voor 255.000 euro. Inmiddels volgens een makelaar ongeveer 650.000 euro waard.
ja Utrecht he. Dat haal je in Apeldoorn niet, al zijn de prijzen in Apeldoorn tegenwoordig ook niet mals
Ja, tegen zo'n overwaarde kunnen weinig mensen opbieden. In ieder geval niet met spaargeld.THE_BASE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:04:
[...]
We hebben 5 jaar geleden onze huidige nieuwbouwwoning gekocht voor 255.000 euro. Inmiddels volgens een makelaar ongeveer 650.000 euro waard.
Wel ideaal voor stappen op de woningmarkt.... Uiteindelijk is dat ook een carrière waar je kan doorstromen...
Allereerst: gefeliciteerd!Major_ton schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:34:
Tja, ik lees veel onzekerheid in je post en zaken waar niemand je écht een antwoord op kan geven. De huizenmarkt is gerelateerd aan o.a. het woningtekort (zal niet per direct opgelost zijn) en de hypotheekrentes (zullen niet direct sky-high gaan). Maar niemand weet wat er binnen nu en 2 jaar gaat gebeuren.
Een aantal uitgangspunten zijn mogelijk relevant:
- Met 500k overwaarde heb je een enorme waarde wat je in nieuwe huis kan inleggen. Deze overwaarde zal niet binnen 2 jaar verdampt zijn. Dat gebeurde ook niet in 2009-2014 periode, toen ging dat zeer geleidelijk. En de situatie nu, 10 jaar later, is compleet anders waarbij mensen juist op zoek zijn naar woningen;
- Met de overwaarde heb je een enorme luxepositie. Er zijn veel mensen die dit niet hebben en dus moeten lenen. Jullie hebben dit gewoon al in hangen;
- Hoogtepunt van de huizenmarkt? Zeg het maar. Dat weet je pas over 10 jaar. De markt komt 'qua gevoel' misschien wat onder druk, maar ik hoorde dit argument ook in 2020 net voor Corona. Toen kwam er ook berichtgeving "We komen in de diepste recessie ooit" terecht. Is dat uitgekomen? Nee, het tegenovergestelde gebeurde. Kortom - je kan het niet voorspellen. De ABN-Amro doet overigens wel een poging en voorspelt een 12.5% prijsstijging voor woningen dit jaar (2022). En een stijging volgend jaar (5%). Kortom - het vlakt af , maar vindt je het gek met zo'n enorme stijging van de afgelopen 5 jaar. 1% stijging zou ook al mooi zijn. Sterker nog, 5% daling zou nog geen ramp zijn met jullie overwaarde.
- Volgens mij moet je dus vooral kijken naar de maandlasten in bepaalde scenario's. Hoe je dat nu kan betalen, en hoe dat is als de huizenprijzen niet meer stijgen. Je kan het best met een somber scenario rekenen, dan valt het niet tegen.
- De hypotheekrente staat nog historisch laag. Wat dat betreft is dat weer een enorm voordeel om juist nu te kopen en het 20 jaar vast te zetten. Zeker als ook bijvoorbeeld een deel aflossingsvrij mogelijk is.
- Uiteindelijk moet je een goede afweging maken met hoeveel je kan lenen en hoeveel overwaarde je kan inleggen. Stel dat je maximale overwaarde moet inleggen om je maximale hypotheek aan te vullen, is het een ander risico dan dat je al 800k zou kunnen lenen - indien de overwaarde lager uitvalt dan gedacht;
Wat als je dit laat gaan? Dan moet je straks boven de 1.000.000 een woning kopen,terwijl de prijzen mogelijk verder zijn gestegen. Je weet het niet
[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 21-01-2022 12:08 ]
Dit is volgens mij precies het probleem.beyazz06 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:36:
[...]
1. De vraagprijs wordt vaak veel en veel lager ingestoken door makelaars om kijkers gegenereren. Dus een percentage ten opzichte van de vraagprijs (overbieden) is dus geen goede graadmeter. Stel, de vraagprijs van 50k hoger gemaakt, dan was het percentage overbieden ook lager geweest. Was het dan wel correct? Nee.
2. Je noemt het absurd, maar je moet er naar kijken dat dit de markt is waar we zitten. Volgend jaar is mogelijk nog hoger. Is het bedrag dan nog steeds absurd, of wen je eraan?
Zelf weet ik dat in 2015 een huis kocht en mijn vriendin en ik ook echt dachten: jeee, wat als de huizenprijzen dalen? Dit is écht een hoog bedrag wat we nu bieden, moeten we dit doen? Dit huis was toen 250k en is nu 550k waard. Ja...... Je weet het dus niet
Ter aanvulling:MaStar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:04:
[...]
Allereerst: gefeliciteerd!
Tja, ik lees veel onzekerheid in je post en zaken waar niemand je écht een antwoord op kan geven. De huizenmarkt is gerelateerd aan o.a. het woningtekort (zal niet per direct opgelost zijn) en de hypotheekrentes (zullen niet direct sky-high gaan). Maar niemand weet wat er binnen nu en 2 jaar gaat gebeuren.
Een aantal uitgangspunten zijn mogelijk relevant:
- Met 500k overwaarde heb je een enorme waarde wat je in nieuwe huis kan inleggen. Deze overwaarde zal niet binnen 2 jaar verdampt zijn. Dat gebeurde ook niet in 2009-2014 periode, toen ging dat zeer geleidelijk. En de situatie nu, 10 jaar later, is compleet anders waarbij mensen juist op zoek zijn naar woningen;
- Met de overwaarde heb je een enorme luxepositie. Er zijn veel mensen die dit niet hebben en dus moeten lenen. Jullie hebben dit gewoon al in hangen;
- Hoogtepunt van de huizenmarkt? Zeg het maar. Dat weet je pas over 10 jaar. De markt komt 'qua gevoel' misschien wat onder druk, maar ik hoorde dit argument ook in 2020 net voor Corona. Toen kwam er ook berichtgeving "We komen in de diepste recessie ooit" terecht. Is dat uitgekomen? Nee, het tegenovergestelde gebeurde. Kortom - je kan het niet voorspellen. De ABN-Amro doet overigens wel een poging en voorspelt een 12.5% prijsstijging voor woningen dit jaar (2022). En een stijging volgend jaar (5%). Kortom - het vlakt af , maar vindt je het gek met zo'n enorme stijging van de afgelopen 5 jaar. 1% stijging zou ook al mooi zijn. Sterker nog, 5% daling zou nog geen ramp zijn met jullie overwaarde.
- Volgens mij moet je dus vooral kijken naar de maandlasten in bepaalde scenario's. Hoe je dat nu kan betalen, en hoe dat is als de huizenprijzen niet meer stijgen. Je kan het best met een somber scenario rekenen, dan valt het niet tegen.
- De hypotheekrente staat nog histroisch laag. Wat dat betreft is dat weer een enorm voordeel om juist nu te kopen en het 20 jaar vast te zetten. Zeker als ook bijvoorbeeld een deel aflossingsvrij mogelijk is.
Wat als je dit laat gaan? Dan moet je straks boven de 1.000.000 een woning kopen,terwijl de prijzen mogelijk verder zijn gestegen. Je weet het niet
- De overwaarde is 429k als ik het goed begrijp
- In de nieuwe woning heb je een 'buffer' van 429k (als je die overwaarde volledig inbrengt).
Stel je koopt de nieuwe woning:
925k von + 175k meerwerk (ik heb al 175k meerwerk bij een woning van 595k VON), dan zit je op 1.1 miljoen. Insane inderdaad en ook prijzig qua EWF belasting
MAAR, als de prijzen dalen en je 1.1 miljoen nieuwbouw woning is gedaald naar 800k waarde, sta je nog steeds 130k in de plus.
Nu het scenario dat je blijft wonen waar je woont: als de markt daalt zal ook deze woning minder waard worden en verdampt ook je 'overwaarde'. Ws wel iets minder, omdat een 10% daling voor een woning van 1,1 mio harder gaat dan een woning van 700k. Maar toch, blijven wonen in je eigen woning heeft ook het risico op een daling en 'verlies van opgebouwd vermogen'
Zoals @MaStar zegt: het gaat om de betaalbaarheid van de maandlasten. Een hypotheek van 700k tikt behoorlijk aan in ieder geval...
Ik zou zeggen: gefeliciteerd ermeeTHE_BASE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:04:
We hebben 5 jaar geleden onze huidige nieuwbouwwoning gekocht voor 255.000 euro. Inmiddels volgens een makelaar ongeveer 650.000 euro waard.
Maar wat een voorbeeld weer van de huidige woningmarkt
Overigens vandaag gekeken naar een woning in ons budget. Aankoop zou wel lukken maar het bleek toch meer een opknapper te zijn dan op de foto's
Ik heb in 2019 een nieuwbouw appartement gekocht voor 2018 prijs 90m2 op de 14e verdieping voor 340.000 euro. Hij is nu getaxeerd op 565.000 en hier in de buurt (Almere Duin) wordt gemiddeld met een ton overboden. Wij zijn op zoek naar een groter nieuwbouw appartement omdat er een kleine op komst is. In de zomer komt een mooi project te koop en ik denk dat we voor uiterlijk 800.000 een gewenst appartement kunnen bemachtigen echter is bouwtijd 2 jaar wat ik toch wel gevaarlijk vind. Wij mogen onze huidige woning pas juli 2023 verkopen. Wat denken jullie gelijk verkopen volgend jaar of afwachten?
Het overbieden is niet absurd. De prijzen die uiterlijk gevraagd (en dus ruim betaald) worden zijn absurd. Ik geloof niet dat ik eraan zal wennen dat kleine appartementjes voor een paar ton verkocht worden.MaStar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:12:
[...]
Dit is volgens mij precies het probleem.
1. De vraagprijs wordt vaak veel en veel lager ingestoken door makelaars om kijkers gegenereren. Dus een percentage ten opzichte van de vraagprijs (overbieden) is dus geen goede graadmeter. Stel, de vraagprijs van 50k hoger gemaakt, dan was het percentage overbieden ook lager geweest. Was het dan wel correct? Nee.
2. Je noemt het absurd, maar je moet er naar kijken dat dit de markt is waar we zitten. Volgend jaar is mogelijk nog hoger. Is het bedrag dan nog steeds absurd, of wen je eraan?
Zelf weet ik dat in 2015 een huis kocht en mijn vriendin en ik ook echt dachten: jeee, wat als de huizenprijzen dalen? Dit is écht een hoog bedrag wat we nu bieden, moeten we dit doen? Dit huis was toen 250k en is nu 550k waard. Ja...... Je weet het dus niet![]()
@Major_ton Wat aangaat een huis van 1,1 miljoen na verbouwen: je weet het nooit. Maar de meesten kopen een huis niet voor 3 jaar, en ook niet zozeer als investering maar gewoon, om te wonen (hoewel dat misschien tegenwoordig ouderwets is...). Je wilt wonen in een leuk huis op een leuke locatie. Als dat na meerwerk neerkomt op een huis van 1,1 miljoen dan is dat zo. En als de markt instort en over 2 jaar je huis 8 ton waard is... tjah. Moet je dan droog brood eten? Waarde daling of stijging is pas een issue als je gaat verkopen. Als je intentie is om er 10+ jaar te blijven wonen, en je kunt het betalen, go for it. De markt kan altijd stijgen en dalen. Dankzij je overwaarde nu gaat het in ieder geval wel even duren voordat je onder water staat qua hypotheek. En mocht de markt in een paar jaar gaan dalen, is de kans aannemelijk dat die daarna weer gaat aantrekken, Kijk naar het verleden, uiteindelijk gaat het altijd zo. Nogmaals, het is pas een probleem als je moet verhuizen. Nu kan niemand dat voorspellen uiteraard, maar als je huidige situatie stabiel lijkt waarom zou je je dan druk gaan maken of je huis over 2 jaar 10% minder waard is? Het kan ook nog doorstijgen en 20% meer waard worden (of nou ja, waard.. "kunnen opleveren"). Ga je dan toch verkopen of blijf je er dan ook gewoon wonen?
Exact expert nodig?
Dit zijn de vragen waar iedereen mee zit die nu een nieuwbouwhuis koopt en al een koophuis heeft, en die niemand voor je kan beantwoorden. Wat je vooral voor jezelf moet nagaan: kom ik in de problemen als mijn huidige huis een stuk in waarde daalt?jasperko schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:26:
Ik heb in 2019 een nieuwbouw appartement gekocht voor 2018 prijs 90m2 op de 14e verdieping voor 340.000 euro. Hij is nu getaxeerd op 565.000 en hier in de buurt (Almere Duin) wordt gemiddeld met een ton overboden. Wij zijn op zoek naar een groter nieuwbouw appartement omdat er een kleine op komst is. In de zomer komt een mooi project te koop en ik denk dat we voor uiterlijk 800.000 een gewenst appartement kunnen bemachtigen echter is bouwtijd 2 jaar wat ik toch wel gevaarlijk vind. Wij mogen onze huidige woning pas juli 2023 verkopen. Wat denken jullie gelijk verkopen volgend jaar of afwachten?
Het moment bepalen waarop je je huis verkoopt is deels speculatief. Je financiële ruimte bepaald hoeveel risico je daar mee kunt nemen.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Klopt, als ik de hypotheker mag geloven kunnen wij op basis van ons inkomen 950.000 hypotheek krijgen. We hebben dus wel wat ruimte echter is het spannend hoeveel eigen geld je kan inbrengen middels de verkoop van de oude woning.big bang schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Dit zijn de vragen waar iedereen mee zit die nu een nieuwbouwhuis koopt en al een koophuis heeft, en die niemand voor je kan beantwoorden. Wat je vooral voor jezelf moet nagaan: kom ik in de problemen als mijn huidige huis een stuk in waarde daalt?
Het moment bepalen waarop je je huis verkoopt is deels speculatief. Je financiële ruimte bepaald hoeveel risico je daar mee kunt nemen.
Dit dus!big bang schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Dat is altijd spannend. Ook zonder nieuwbouwproject. En blijft voor iedereen altijd een onzekerheid. Reken dus voorzichtig, dan valt het altijd mee....jasperko schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:44:
[...]
Klopt, als ik de hypotheker mag geloven kunnen wij op basis van ons inkomen 950.000 hypotheek krijgen. We hebben dus wel wat ruimte echter is het spannend hoeveel eigen geld je kan inbrengen middels de verkoop van de oude woning.
'Absurd', ik snap wat je zegt maar dit is precies perceptie. Het is subjectief en ten opzichte van het verleden. Kijk eens naar historische en feitelijke data en zoom uit.Crazy D schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:30:
[...]
Het overbieden is niet absurd. De prijzen die uiterlijk gevraagd (en dus ruim betaald) worden zijn absurd. Ik geloof niet dat ik eraan zal wennen dat kleine appartementjes voor een paar ton verkocht worden.
Vorig jaar waren de prijzen 20% lager dan nu.
In 1995 was de gemiddelde huizenprijs 93.750 euro.
https://www.homefinance.n...ijzen-historisch-bekeken/
De Bitcoin was 11 jaar geleden ook 1 dollar waard, en ooit 1000 dollar voor een Bitcoin 'absurd'. Nu vinden we 38.000 dollar ineens 'laag' ten opzichte van 60.000 dollar van 9 maanden geleden. Straks is 100k weer 'absurd' en die 1000 zien we nooit meer.
Wat ik ermee wil zeggen. Die 1.000.000 van nu voelt hoog en 'absurd' maar als je uitzoomt, zal je zien dat dit bedrag over 10-20 jaar niet zo absurd is zoals je nu denkt. Dit op basis van 50 jaar huizenprijzen historie.
Je moet er wel lang wonen en niet in crisis verkopen.
De gek van nu is de spekkoper over 10 jaar
Ik en partner zoeken een huis en willen daarbij juist zoveel mogelijk kopen voor wat we kunnen lenen. Hiermee vergaren we vermogen om over 10-20 jaar weer een verdere stap te maken. Uiteraard moet de hypotheek wel goed te betalen zijn, maar de waarde is ook gewoon vermogen op termijn wat naar je toe komt.
[ Voor 16% gewijzigd door MaStar op 21-01-2022 15:21 ]
Maar dat werkt natuurlijk ook de andere kant op: een stijging van 10% van 1,1mio gaat harder dan 10% van 700k.Requiem19 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Ws wel iets minder, omdat een 10% daling voor een woning van 1,1 mio harder gaat dan een woning van 700k. Maar toch, blijven wonen in je eigen woning heeft ook het risico op een daling en 'verlies van opgebouwd vermogen'.
De wet van de grote getallen.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2022 15:07 ]
Eens. Alsmede de Wet van de psychologie:Sport_Life schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:59:
[...]
Maar dat werkt natuurlijk ook de andere kant op: een stijging van 10% van 1,1mio gaat harder dan 10% van 700k.
De wet van de grote getallen.
Mensen bieden bij bedragen van boven de 1.000.000 eerder met 25.000 euro per eenheid over dan met 10.000 euro.
[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 21-01-2022 15:20 ]
En toen sloeg dit weekend de twijfel toe bij beiden, we zijn naar de locatie gereden en een rondje gewandeld door de nieuwbouwwijk. En alhoewel er mooie woningen staan, voelde het niet direct goed.THE_BASE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:04:
[...]
Eens. In ons geval gaan wij zondag een handtekening zetten onder een contract voor een nieuwbouwwoning. We gaan er een klein beetje op vooruit, in elk geval qua woonoppervlakte en tuin op het zuiden.
Voor m’n partner gaat de afstand tot station van 5 minuten lopen naar 15 minuten fietsen en voor mij gaat de reistijd naar werk van 7 minuten naar 35 minuten met de auto.
Het voordeel weegt voor ons niet voldoende om de keuze op dit moment te maken. We voelen teveel twijfel en een twijfel is een nee. Hoe goed het aanbod van onze huidige woning en lage rente ook is. Er komt vast nog een ander woning voorbij waarbij we wél dat yes!-gevoel hebben.
Onlangs toch onze nod ingetrokken op een appartement van 83m3, 2 slaapkamers, wel recent gebouwd (2019) en van binnen top. Alleen waren wij de enige met een bod na 6 weken op funda, na het accepteren gingen we toch twijfelen hoelang we er in kunnen blijven als er een kleine komt (hopen binnen 2 jaar) en je ziet dat in de buurt juist mensen hun soortgelijke verkopen om groter te gaan. Dan lees je telegraaf vanochtend dikgedrukt met 15% duurder en dan denk ik toch had ik het maar niet moeten doen
Als ik de Telegraaf lees krijg ik ook altijd het gevoel dat ik dat beter niet had kunnen doen.sacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:36:
Onlangs toch onze nod ingetrokken op een appartement van 83m3, 2 slaapkamers, wel recent gebouwd (2019) en van binnen top. Alleen waren wij de enige met een bod na 6 weken op funda, na het accepteren gingen we toch twijfelen hoelang we er in kunnen blijven als er een kleine komt (hopen binnen 2 jaar) en je ziet dat in de buurt juist mensen hun soortgelijke verkopen om groter te gaan. Dan lees je telegraaf vanochtend dikgedrukt met 15% duurder en dan denk ik toch had ik het maar niet moeten doen
Komt morgen wel weer een andere woning te koop.
De woning zelf is nog steeds niet verkocht, dus dacht er nog aan om eventueel te bellen... alleen, weet niet of het slim is met het oog op een kleine, waarbij de kleine slaapkamer 2.3 bij 2,3 is, om dit alsnog te kopen als je er misschien na 5/6 jaar uit moet.. maar al die berichten met huizenprijzen denk ik steeds moet maar instappen voordat ik helemaal niks kan kopenLaapo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:54:
[...]
Als ik de Telegraaf lees krijg ik ook altijd het gevoel dat ik dat beter niet had kunnen doen.
Komt morgen wel weer een andere woning te koop.
Grappig, ik kan me wel een beetje inleven. Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwproject en zijn afgelopen weekend naar de locatie gereden om daar een stukje te gaan wandelen. Ook niet meteen een gevoel van 'wow, dit wordt fantastisch'. Ten eerste omdat het een bouwput is, totaal sfeerloos. Ten tweede omdat het heerlijk grauw en grijs troosteloos weer is in plaats van een mooie lentedag waar alles in bloei staat. En dan besef je opeens weer dat je het met je huidige woning toch zeker niet slecht hebt.THE_BASE schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:48:
[...]
En toen sloeg dit weekend de twijfel toe bij beiden, we zijn naar de locatie gereden en een rondje gewandeld door de nieuwbouwwijk. En alhoewel er mooie woningen staan, voelde het niet direct goed.
Voor m’n partner gaat de afstand tot station van 5 minuten lopen naar 15 minuten fietsen en voor mij gaat de reistijd naar werk van 7 minuten naar 35 minuten met de auto.
Het voordeel weegt voor ons niet voldoende om de keuze op dit moment te maken. We voelen teveel twijfel en een twijfel is een nee. Hoe goed het aanbod van onze huidige woning en lage rente ook is. Er komt vast nog een ander woning voorbij waarbij we wél dat yes!-gevoel hebben.
Plottwist: wij gaan waarschijnlijk wél tekenen.
Mijn jongste dochter is nu 2 en heeft een slaapkamertje van 2.5 bij 3m. Daar staat dan een ledikant, een commode en een kledingkastje. Kan prima hoor. Het enige nadeel is wel dat ze er niet kan spelen. Dat doet ze dan ook bij dr zus op dr kamer of in de woonkamer. Als er mogelijkheden zijn om wat met muren te schuiven is er vast wel iets op te verzinnen. Als die slaapkamer de enige optie is zul je waarschijnlijk al het speelgoed moeten opslaan in je woonkamer.sacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:56:
[...]
De woning zelf is nog steeds niet verkocht, dus dacht er nog aan om eventueel te bellen... alleen, weet niet of het slim is met het oog op een kleine, waarbij de kleine slaapkamer 2.3 bij 2,3 is, om dit alsnog te kopen als je er misschien na 5/6 jaar uit moet.. maar al die berichten met huizenprijzen denk ik steeds moet maar instappen voordat ik helemaal niks kan kopen
Keuzes keuzes.... 450 voor een 2 slaapkamer appartement.... hypotheek van nabij 340..... ik blijf maar bang wat als de markt klaptDexter24 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Mijn jongste dochter is nu 2 en heeft een slaapkamertje van 2.5 bij 3m. Daar staat dan een ledikant, een commode en een kledingkastje. Kan prima hoor. Het enige nadeel is wel dat ze er niet kan spelen. Dat doet ze dan ook bij dr zus op dr kamer of in de woonkamer. Als er mogelijkheden zijn om wat met muren te schuiven is er vast wel iets op te verzinnen. Als die slaapkamer de enige optie is zul je waarschijnlijk al het speelgoed moeten opslaan in je woonkamer.
Ja. Maar men steekt ook zo laag in om een hoger courtage te pakken volgens mij. Vaak hebben ze dan een of andere incentive ingebouwd in het contract met de verkoper dat als de woning voor meer dan x bedrag verkocht wordt, dat de makelaar dan een extra half of driekwart procent pakt. Makkelijk scoren en de verkoper gaat erin mee want die krijgt ook dollartekens in de ogen van de zo langzamerhand duizelingwekkende bedragen.MaStar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:12:
[...]
Dit is volgens mij precies het probleem.
[ ... ]
Precies dát. Het smoelt nog niet. Maar daar moet je natuurlijk doorheen kunnen kijken. Maar factoren als reistijd en ligging wijzigen niet. Overigens betreft dit Amersfoort Vathorst. Het wordt ongetwijfeld een leuke buurt, maar alle voorzieningen zijn niet op loopafstand. We zijn nu gewend dat alles makkelijk bereikbaar is.Dexter24 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Grappig, ik kan me wel een beetje inleven. Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwproject en zijn afgelopen weekend naar de locatie gereden om daar een stukje te gaan wandelen. Ook niet meteen een gevoel van 'wow, dit wordt fantastisch'. Ten eerste omdat het een bouwput is, totaal sfeerloos. Ten tweede omdat het heerlijk grauw en grijs troosteloos weer is in plaats van een mooie lentedag waar alles in bloei staat. En dan besef je opeens weer dat je het met je huidige woning toch zeker niet slecht hebt.
Plottwist: wij gaan waarschijnlijk wél tekenen.
Wij hebben net een huis gekocht waarbij de hypotheek maar iets hoger ligt t.o.v. de destijds gevraagde vraagprijs, het gevoel van het klappen van de markt ken ik.sacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
[...]
Keuzes keuzes.... 450 voor een 2 slaapkamer appartement.... hypotheek van nabij 340..... ik blijf maar bang wat als de markt klapt
Na het krijgen van de bindende offerte van de hypotheker denk je wel, pfoe, veel geld.
Niemand heeft een glazen bol, echter is het wel een risico om nu een huis te kopen en te moeten verhuizen omwille van een (of twee) kleintjes in een korte tijd. Mogelijk kost dat je geld.
Dan lijkt mij toch de conclusie: Wachten op een betere kans. Ook al stijgen de prijzen (of niet), je wilt denk ik niet in een situatie komen dat je te klein bent gaan wonen voor je gezin.
Dan ga je eigenlijk twee risico's aan.
Daarom hebben wij gekozen voor een woning waarin we in ieder geval (mogelijk) 2 kinderen kunnen nemen en dus even vooruit kunnen. We hadden eerder ook interesse in een kleinere woning, dichter bij het centrum, echter was die niet future proof voor een gezin van 4.
Lastig om met je mee te denken als we je huidige situatie niet kennen. Ga je er uberhaupt op vooruit t.o.v. je huidige woonruimte? Heb je al eens de terugverdientijd uitgerekend (lagere maandlasten+aflossing t.o.v. kosten rente / kosten koper)? Dan kun je het element waardestijging/daling even buiten beschouwing laten, misschien helpt dat je gedachteproces.sacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
[...]
Keuzes keuzes.... 450 voor een 2 slaapkamer appartement.... hypotheek van nabij 340..... ik blijf maar bang wat als de markt klapt
Dat is een groot dillemma ja. Wij hebben 8 jaar geleden een huis gekocht met 3 slaapkamers. Maar inmiddels hebben we 2 kinderen en een kamer nodig om thuis te werken. De kinderen slapen dus bij elkaar op de kamer (en alhoewel ze het onwijs leuk vinden houden ze elkaar erg veel wakkersacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:56:
[...]
De woning zelf is nog steeds niet verkocht, dus dacht er nog aan om eventueel te bellen... alleen, weet niet of het slim is met het oog op een kleine, waarbij de kleine slaapkamer 2.3 bij 2,3 is, om dit alsnog te kopen als je er misschien na 5/6 jaar uit moet.. maar al die berichten met huizenprijzen denk ik steeds moet maar instappen voordat ik helemaal niks kan kopen
Dan moet je er wat langer blijven wonensacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
[...]
Wat wel gewoon simpel de waarheid is. Ik heb in 2008 net voor de crisis een appartement gekocht. Na bijna 5 jaar hoorde ik natuurlijk diverse collega's die met veel lagere rentes hypotheken konden verlengen. Adviseur die over de vloer kwam om dat te bepraten was na 5 minuten weg: Appartement is niet genoeg waard, dus tenzij je zelf 100k hebt liggen, kan ik geen enkele hypotheek krijgen voor het benodigde bedrag.
(bij verkoop 7 jaar later ook nog de leuke verrassing dat de hypotheek die we hadden waarbij 'een mooi spaarpotje opgebouwd zou worden' al-dan-niet-dankzij-de-crisis eerder een fooi dan 'spaarpot' genoemd mocht worden...)
Maar als je daar bang voor bent, moet je wachten op een crisis zoals in 2008. Maar de kans dat je je eigen huis voor een goede prijs weet te verkopen is ook niet zo groot dan. Ik denk dat je gewoon moet kijken naar een huis dat naar je zin is, voldoet aan de eisen en wensen van nu plus de wensen die je hebt binnen nu en enkele jaren (als jullie een kindje hopen te krijgen binnen een paar jaar is het niet handig om nu iets te kopen dat je eigenlijk te klein vind...). Je weet natuurlijk nooit hoe dingen gaan lopen maar als je nu al twijfelt over de grootte van de woning, dan is ie te klein. Sim-pel.
En de prijzen? Zolang je geen tophypotheek hebt maar 'gewoon' goed met jouw/jullie inkomsten op t hoesten is, moet je je daar niet druk over maken. Dat ga je pas voelen bij verkoop en de meeste huizen koop je voor 5 - 10 jaar (of langer, als de woning en de plek gewoon goed is).
[ Voor 8% gewijzigd door Crazy D op 24-01-2022 11:48 ]
Exact expert nodig?
Ik ken de regio in Almere niet precies, maar het moet daar toch wel mogelijk zijn om een tussenwoning met >3 slaapkamers en tuintje te vinden voor dat bedrag? Met een kinderwens zou ik niet in een 2 slaapkamer appartement gaan wonen. En als je de rente lang vast zet hoef je je ook niet echt druk te maken over een waardedeling.sacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
[...]
Imo heb je met kinderen nooit genoeg ruimte/kamers
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2022 12:54 ]
Kent iemand de details van de vrijstelling voor overdrachtsbelasting? Zowel mijn partner als ik zijn jonger dan 35 jaar en hebben beide nog niet eerder een woning gekocht. Maar de volgende voorwaarde m.b.t. de EUR 400.000 grens roept bij mij vragen op.
Op de site van Rijksoverheid wordt gesproken over 'de woning mag niet duurder zijn dan EUR 400.000' en andere sites vermelden een gelijkwaardige variant 'de marktwaarde van de woning mag... etc.'.
Ons budget is tussen de 350k en 400k. Op dit moment hebben wij serieuze interesse in een woning met een vraagprijs van EUR 398k. Naar verwachting zullen wij hier nog eens EUR 30k op overbieden. Komen wij nog in aanmerking voor de vrijstelling van overdrachtsbelasting?
De vraagprijs is immers <400k. Overbieden nemen wij logischerwijs ook niet mee in de hypotheek.
Volgens mij is een taxatie een vereiste voor de hypotheek... als de waarde die hieruit voortkomt leidend is dan is dat dus best wel een risico, aangezien ik dan reeds een bod heb uitgebracht op de woning.
Op de site van Rijksoverheid wordt gesproken over 'de woning mag niet duurder zijn dan EUR 400.000' en andere sites vermelden een gelijkwaardige variant 'de marktwaarde van de woning mag... etc.'.
Ons budget is tussen de 350k en 400k. Op dit moment hebben wij serieuze interesse in een woning met een vraagprijs van EUR 398k. Naar verwachting zullen wij hier nog eens EUR 30k op overbieden. Komen wij nog in aanmerking voor de vrijstelling van overdrachtsbelasting?
De vraagprijs is immers <400k. Overbieden nemen wij logischerwijs ook niet mee in de hypotheek.
Volgens mij is een taxatie een vereiste voor de hypotheek... als de waarde die hieruit voortkomt leidend is dan is dat dus best wel een risico, aangezien ik dan reeds een bod heb uitgebracht op de woning.
[ Voor 17% gewijzigd door Gautama op 24-01-2022 12:59 ]
Als je meer dan 400k betaalt kom je niet in aanmerking.Gautama schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:56:
Kent iemand de details van de vrijstelling voor overdrachtsbelasting? Zowel mijn partner als ik zijn jonger dan 35 jaar en hebben beide nog niet eerdere een woning gekocht. Maar de volgende voorwaarde m.b.t. de EUR 400.000 grens roept bij mij vragen op.
Tja. 'Wat als ". Er is nu zoveel vraag dat de markt echt niet snel klapt...sacaji schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
[...]
@Gautama Het gaat voor de overdrachtsbelasting om de koopsom van de onroerende zaak.
Als die een klein beetje boven de 400K zit, wordt er nog wel eens wat gespeeld met een deel wat voor overname roerende zaken zou zijn (mits gespecificeerd). Bijvoorbeeld; koopsom 404K, waarvan 5K voor overname roerende zaken. Dus koopsom onroerende zaak 399K. Dan heb je mogelijk nog een vrijstelling te pakken. Met bijv. 430K is dat kansloos, dan ben je gewoon 2% overdrachtsbelasting verschuldigd.
E.e.a. staat volledig los van de financiering.
Als die een klein beetje boven de 400K zit, wordt er nog wel eens wat gespeeld met een deel wat voor overname roerende zaken zou zijn (mits gespecificeerd). Bijvoorbeeld; koopsom 404K, waarvan 5K voor overname roerende zaken. Dus koopsom onroerende zaak 399K. Dan heb je mogelijk nog een vrijstelling te pakken. Met bijv. 430K is dat kansloos, dan ben je gewoon 2% overdrachtsbelasting verschuldigd.
E.e.a. staat volledig los van de financiering.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Het te betalen bedrag is dus leidend... Naar jullie kennis en ervaring heeft een eventuele taxatie achteraf dus ook geen enkele invloed op het wel/niet voldoen aan die EUR 400k grens voor overdrachtsbelasting?
[ Voor 4% gewijzigd door Gautama op 24-01-2022 13:57 ]
Ja ze kijken gewoon naar datgene wat er bij het kadaster geregistreerd wordt als transactieprijs voor bepaling van de overdrachtsbelasting. Dat is altijd leidend voor bepaling van de overdrachtsbelasting.Gautama schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:56:
Het te betalen bedrag is dus leidend... Naar jullie kennis en ervaring heeft een eventuele taxatie achteraf dus ook geen enkele invloed op het wel/niet voldoen aan die EUR 400k grens voor overdrachtsbelasting?
Het zou ook vreemd zijn als je bijv 425k betaalt en dan vervolgens stelt dat de marktwaarde lager zou zijn. Als jij bereid bent 425k te betalen is dat toch de marktwaarde?
[ Voor 14% gewijzigd door THM0 op 24-01-2022 14:03 ]
Duidelijk, maar wel spijtig... is toch weer 8k impact op mijn spaarrekening.
Wat is jullie ervaring met taxaties na de aankoop? De regel is; overbieden komt uit je eigen spaarrekening, maar in mijn omgeving hoor ik steeds meer mensen die hun nieuw gekocht huis hebben kunnen laten taxeren op de waarde incl. het overboden bedrag, waardoor het volledige bedrag alsnog in de hypotheek meegenomen kan worden. Lijkt me nogal een gok.
Wat is jullie ervaring met taxaties na de aankoop? De regel is; overbieden komt uit je eigen spaarrekening, maar in mijn omgeving hoor ik steeds meer mensen die hun nieuw gekocht huis hebben kunnen laten taxeren op de waarde incl. het overboden bedrag, waardoor het volledige bedrag alsnog in de hypotheek meegenomen kan worden. Lijkt me nogal een gok.
[ Voor 198% gewijzigd door Gautama op 24-01-2022 14:14 ]
Nee.Gautama schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:56:
Maatstaf van heffing bij de overdrachtsbelasting is; art. 9 BRV
De maatstaf van heffing is ten minste gelijk aan de tegenprestatie (lees; de koopsom). Die krijg je met een taxatie niet lager, dus.De belasting wordt berekend over de waarde van de onroerende zaak of het recht waaraan deze is onderworpen, waarop de verkrijging betrekking heeft. De waarde is ten minste gelijk aan die van de tegenprestatie.
Ongeacht de gehanteerde terminologie, de wet is hier wel duidelijk in.
Dat is een gok, maar uit N=1 ervaring (mijn eigen) kan ik je mededelen dat mijn woning zelfs hoger getaxeerd werd dan de koopsom. En dat terwijl ik al had overboden t.o.v. vraagprijs. Ik had de taxateur niets medegedeeld, bewust niet.Gautama schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:11:
Duidelijk, maar wel spijtig... is toch weer 8k impact op mijn spaarrekening.
Wat wel meehielp; referentieobjecten waren er nauwelijks en er was sprake van stille verkoop. Verder blijft het inderdaad een gok.
Ik begrijp je uitleg. Vanuit mijn optiek als mogelijke koper van een eerste woning vind ik het wel echt een groot risico om de gok te nemen of het overboden bedrag wel/niet meegenomen kan worden in de hypotheek. Mijn spaarrekening is niet oneindig, terwijl de hypotheek die ik zou kunnen krijgen een heel stuk hoger ligt dan de vraagprijs waarvoor ik nu aan het kijken ben. Ik vraag me af hoe de rest hier mee om gaat?JanHenk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Dat is een gok, maar uit N=1 ervaring (mijn eigen) kan ik je mededelen dat mijn woning zelfs hoger getaxeerd werd dan de koopsom. En dat terwijl ik al had overboden t.o.v. vraagprijs. Ik had de taxateur niets medegedeeld, bewust niet.
Wat wel meehielp; referentieobjecten waren er nauwelijks en er was sprake van stille verkoop. Verder blijft het inderdaad een gok.
Tja als je dat risico niet wilt nemen kun je een voorbehoud van financiering opnemen, daar is het voor bedoeld. Maar hou er dan ook rekening mee dat de verkoper je bod wat lager zal waarderen, omdat er bij een iets lager uitvallende taxatie meteen ontbonden kan worden door de koper.Gautama schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:24:
[...]
Ik begrijp je uitleg. Vanuit mijn optiek als mogelijke koper van een eerste woning vind ik het wel echt een groot risico om de gok te nemen of het overboden bedrag wel/niet meegenomen kan worden in de hypotheek. Mijn spaarrekening is niet oneindig, terwijl de hypotheek die ik zou kunnen krijgen een heel stuk hoger ligt dan de vraagprijs waarvoor ik nu aan het kijken ben. Ik vraag me af hoe de rest hier mee om gaat?
Vaak gaat het wel goed, de marktwaarde is tenslotte het hoogste bod wat ook gestand gedaan wordt. Je kunt een account aanmaken bij Walter Living en kijken wat daaruit komt of een Calcasa rapport opvragen. Dat geeft wel een idee (maar geen garanties) bij de ondergrens van de taxatie.
Wellicht een domme vraag. Ik heb een rentevoorstel gekregen op basis van een waarde van 400k. Nadat ik dit rentevoorstel heb getekend, is er een taxatie uitgevoerd en nu is het huis getaxeerd op 440k. De LTV is hierdoor gezakt, en ik zak hierdoor naar een lagere risico klasse (de aangevraagde hypotheek som blijft hetzelfde). Wordt dit meegenomen in het definitieve rente aanbod op basis van de risicoklassen van het oorspronkelijke rentevoorstel?
Zeer waarschijnlijk wel. Het zou bij verschillende aanbieders anders kunnen werken, maar over het algemeen geldt dat je een afspraak maakt over een basisrente en een opslagen-/kortingenstructuur. De basis is dan meestal gelijk het NHG-tarief. Vervolgens heb je bepaalde opslagen voor bepaalde risicocategorieën vanuit de LTV. Kortingen kunnen bijvoorbeeld voor woningen met een energielabel A gelden.
Wellicht dat de mensen in dit topic hier weet van hebben, aangezien iedereen druk is met het kopen van een woning.
Als ik een nieuwe taxatie laat uitvoeren, om in renteopslag risicoklasse naar beneden te gaan, is deze taxatie dan ook nog steeds aftrekbaar?
edit/
een hele tijd vind je niets, en dan toch opeens het goede antwoord: deze kosten zijn inderdaad aftrekbaar.
Als ik een nieuwe taxatie laat uitvoeren, om in renteopslag risicoklasse naar beneden te gaan, is deze taxatie dan ook nog steeds aftrekbaar?
edit/
een hele tijd vind je niets, en dan toch opeens het goede antwoord: deze kosten zijn inderdaad aftrekbaar.
[ Voor 18% gewijzigd door t14wo op 24-01-2022 16:31 ]
Mits de rente betrekking heeft op een schuld die wordt aangemerkt als "eigenwoningschuld" (dus box 1, met dito renteaftrek), dan JA.t14wo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:29:
Wellicht dat de mensen in dit topic hier weet van hebben, aangezien iedereen druk is met het kopen van een woning.
Waarom bel je de bank niet even?twin93 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:27:
Wellicht een domme vraag. Ik heb een rentevoorstel gekregen op basis van een waarde van 400k. Nadat ik dit rentevoorstel heb getekend, is er een taxatie uitgevoerd en nu is het huis getaxeerd op 440k. De LTV is hierdoor gezakt, en ik zak hierdoor naar een lagere risico klasse (de aangevraagde hypotheek som blijft hetzelfde). Wordt dit meegenomen in het definitieve rente aanbod op basis van de risicoklassen van het oorspronkelijke rentevoorstel?
Tuurlijk dat kan ook. Maar het lijkt me geen situatie die zeldzaam is dus het leek me iets efficiënter om het hier te vragen.
Niet zeldzaam, maar wel volledig bankafhankelijk hoe ze er mee om gaan. Waarschijnlijk gaat het allemaal automatisch. Zo niet kun je ze er actief op wijzen. En als je pech hebt moet je later zelf op de officiele manier een verzoek tot verlaging rente doen, maar dat verwacht ik niet.twin93 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Tuurlijk dat kan ook. Maar het lijkt me geen situatie die zeldzaam is dus het leek me iets efficiënter om het hier te vragen.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7