Bieden zonder voorbehoud kan zonder hoge risico's, maar dat hangt volledig af van je situatie. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat men dat niet durft te adviseren. Ga je voor de absolute max, dan neem je toch wel een risico. Dan kan een kleine rentestijging net voor je een hypotheek aanvraagt ineens de financierbaarheid onder druk zetten. En zonder flink pak eigen geld (overwaarde uit vorige woning) kan een tegenvallende taxatie ook spannend worden.D-dark schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:50:
[...]
Het probleem is dat er erg weinig huizen zijn op dit moment en de prijzen alleen nog maar stijgen.
560 is een goed bod maar als je tegen iemand opbied die al een hele tijd ernaast grijpt en besluit dan maar flink overtebieden daar helpt weinig tegen. Plus, kans is groot dat over een half jaar met de stijgende huizenprijzen dat dat het nieuwe normaal is.
Wat betreft Bieden zonder Voorbehoud. Dat kan niemand je adviseren met 100% garantie.
Men accepteert vermoedelijk het minieme risico dat er iets mis kan gaan.
En daarom is het in deze markt zo gevaarlijk om al je kaarten op 1 woning te zetten.
Je ziet zelf hoe krap de markt is en hoe weinig aanbod er is.
Het 100% perfecte huis bestaat niet en als die al bestaat dan vind je over een jaar wel iets wat beter kan.
Maar een 80% huis kan je evt met wat kleine aanpassingen naar een 90% goed huis brengen en wil je toch wat anders dan kan je evt over een paar jaar altijd nog verder kijken of je inschrijven voor een nieuwbouw woning.
Dus heb je eindelijk een winnend bod op een huis wat aan het meerendeel van je eisen voldoet wees blij en trek het boek dicht. Trakteer je vrouw op een gezellig restaurant bezoek en zeg alle verdere bezichtigingen af want je hebt een huis.
Ik ken deze persoon natuurlijk niet, maar - hoe oneerlijk het ook is - ik kan me voorstellen dat als deze persoon bijvoorbeeld uit Iran afkomstig is en er geldstromen die kant op bestaan, dit als risico gezien kan worden. Ze kunnen best om afschriften en saldi van je bankrekeningen vragen bijvoorbeeld. Als ze daar dan rare dingen op zien.... komen er vragen en gaan ze pas verder als e.e.a. opgehelderd is.