Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 202 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D-dark schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:50:
[...]

Het probleem is dat er erg weinig huizen zijn op dit moment en de prijzen alleen nog maar stijgen.
560 is een goed bod maar als je tegen iemand opbied die al een hele tijd ernaast grijpt en besluit dan maar flink overtebieden daar helpt weinig tegen. Plus, kans is groot dat over een half jaar met de stijgende huizenprijzen dat dat het nieuwe normaal is.

Wat betreft Bieden zonder Voorbehoud. Dat kan niemand je adviseren met 100% garantie.
Men accepteert vermoedelijk het minieme risico dat er iets mis kan gaan.

En daarom is het in deze markt zo gevaarlijk om al je kaarten op 1 woning te zetten.
Je ziet zelf hoe krap de markt is en hoe weinig aanbod er is.
Het 100% perfecte huis bestaat niet en als die al bestaat dan vind je over een jaar wel iets wat beter kan.

Maar een 80% huis kan je evt met wat kleine aanpassingen naar een 90% goed huis brengen en wil je toch wat anders dan kan je evt over een paar jaar altijd nog verder kijken of je inschrijven voor een nieuwbouw woning.

Dus heb je eindelijk een winnend bod op een huis wat aan het meerendeel van je eisen voldoet wees blij en trek het boek dicht. Trakteer je vrouw op een gezellig restaurant bezoek en zeg alle verdere bezichtigingen af want je hebt een huis.
Bieden zonder voorbehoud kan zonder hoge risico's, maar dat hangt volledig af van je situatie. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat men dat niet durft te adviseren. Ga je voor de absolute max, dan neem je toch wel een risico. Dan kan een kleine rentestijging net voor je een hypotheek aanvraagt ineens de financierbaarheid onder druk zetten. En zonder flink pak eigen geld (overwaarde uit vorige woning) kan een tegenvallende taxatie ook spannend worden.

Ik ken deze persoon natuurlijk niet, maar - hoe oneerlijk het ook is - ik kan me voorstellen dat als deze persoon bijvoorbeeld uit Iran afkomstig is en er geldstromen die kant op bestaan, dit als risico gezien kan worden. Ze kunnen best om afschriften en saldi van je bankrekeningen vragen bijvoorbeeld. Als ze daar dan rare dingen op zien.... komen er vragen en gaan ze pas verder als e.e.a. opgehelderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
noucmen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:59:
Geen hypotheek adviseur durft mijn te adviseren om zonder voorbehoud te doen, hun argumenten:
<kip>
- Of mijn BKR niet schoon is <--- Ik heb wel alle schulden in 2020 afgelossen.

Dus om beter te kunnen voorbereiden, weet ik het niet
Dat is onzin, je BKR kan je als consument zijnde gewoon gratis inzien, dus dat lijkt me sterk dat ze dat als argument opvoeren. Gewoon broodje aap dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Enforcer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:16:
[...]

Dat is onzin, je BKR kan je als consument zijnde gewoon gratis inzien, dus dat lijkt me sterk dat ze dat als argument opvoeren. Gewoon broodje aap dus...
Ehm, zeker in geval van "zijn situatie" zou ik dit soort stellingen niet zo hard neergooien (noucmen heeft al "trust issues", dus "we" zijn al blij dat hij eindelijk naar advies van iemand die er verstand van heeft luistert).

Ten eerste kan er een interpretatie-verschil zitten tussen wat de adviseur heeft gezegd en wat noucmen nu hier opschrijft. Daarnaast is "inzien" en "registratie interpreteren" nog een groot verschil (als je nu schulden-vrij bent maar in het verleden een betalingsachterstand hebt gehad, kan dat invloed hebben).

En als laatste: het bekijken van iemand zijn BKR registratie is een momentopname - er is een risico (ja, dat heb je zelf in de hand, maar er is een risico) dat tussen het bekijken en het aanvragen van de hypotheek er alsnog een BKR-registratie komt welke roet in het eten gooit.

Er zijn veel variabelen en onbekenden, en _daarom_ zullen adviseurs nooit adviseren om zonder voorbehoud te bieden. Wat dat betreft helemaal eens met Verwijderd in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" .

noucmen - mijn advies: luister niet teveel naar deze forum-gebruiker maar luister naar je adviseurs, die hebben een veel beter beeld van jouw situatie en mogelijkheden dan wij zullen kunnen krijgen.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:10
Deze dan, in 2017 voor 350k verkocht
https://www.google.com/ur...Vaw33g6lXMevldoDRRaK4uWA-

Nu te koop voor 600k (en waarschijnlijk wordt overboden)
https://www.google.com/ur...Vaw3_anCw5Wep64LnUY0t7Xay

Zoek de verschillen.. Gaat nergens meer over. Ik had gelezen de komende 5 jaar bleef de gekte aanhouden.. dan blijven we maar hier zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:20:
Deze dan, in 2017 voor 350k verkocht
https://www.google.com/ur...Vaw33g6lXMevldoDRRaK4uWA-

Nu te koop voor 600k (en waarschijnlijk wordt overboden)
https://www.google.com/ur...Vaw3_anCw5Wep64LnUY0t7Xay

Zoek de verschillen.. Gaat nergens meer over. Ik had gelezen de komende 5 jaar bleef de gekte aanhouden.. dan blijven we maar hier zitten.
Kleine nuance, hij was in 2017 voor €375k verkocht (kadasterdata), €350k was de vraagprijs die je op die site ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Richh Hoe staat het ermee? :)

[ Voor 54% gewijzigd door JanHenk op 13-07-2021 10:42 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
[MAUS] schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:04:
Wat hierboven ook al werd gezegd t.a.v. de zakelijkheid ben ik het volkomen mee eens. Natuurlijk is het erg prettig als je een stel kunt 'helpen', maar in deze markt weet je echt pas wat je huis waard is als je een aantal biedingen hebt gehad.

Bij de verkoop van ons huis lag de vraagprijs namelijk al zo'n 20k hoger dan we vooraf zelf hadden ingeschat. Vervolgens verwachtten we (op basis van makelaar, walterliving etc.) een overbieding van ca. 5-7,5%. Stiekem hoopten we op 10%, maar dachten dat dit niet realistisch zou zijn. Uiteindelijk is het weggegaan voor 12,5% boven de vraagprijs en waren er meerdere biedingen boven de 10%.

TL:DR, als wij op basis van onze eigen inschattingen of zelfs op basis van de inschattingen van onze (lokale) makelaar ons huis hadden verkocht waren we zo'n 20-30k mis gelopen. Zou dus zeker niet zomaar een huis verkopen op basis van zo'n briefje.
Ik heb met hem afgesproken dat wij de lijntjes kort houden en bij verandering elkaar op de hoogte houden.

Qua prijs heb ik nog geen idee, ik zie af en toe wel een huis weg gaan in de straat, maar geen idee wat mijn huis echt waard is.
Hiervoor heb je natuurlijk de gratis waardebepalingen van makelaars. Laat 2-3 makelaars bekijken waarvoor hun het huis te koop zouden zetten en wat hun verwachten dat de opbrengst zal zijn, en dan kun je daar op gaan middelen en de onderhandeling met de gegadigde starten..

Als ik laatste 2 jaar hier in de straat de vraagprijs zie, dan zitten we al 40-50% boven mijn aanschafprijs in 2017, dus winst is er wel.
Daarnaast besparen beide partijen op makelaarskosten etc.

Daarnaast heb ik nog een makelaar in de familie zitten, die zal het huis niet gaan verkopen, maar die kan wel juridisch adviseren met de evt koopcontracten..

Ik heb zelf maar 1 wens, en dat is dat de opbrengst voldoende is om een volgend huis aan te kunnen kopen, een makelaar zou er misschien meer uit kunnen halen, maar die doen alles voor wat extra commissie en maakt de netto winst voor mij misschien gelijk..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
verstappen33 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:04:
Ik heb met hem afgesproken dat wij de lijntjes kort houden en bij verandering elkaar op de hoogte houden.

Qua prijs heb ik nog geen idee, ik zie af en toe wel een huis weg gaan in de straat, maar geen idee wat mijn huis echt waard is.
Hiervoor heb je natuurlijk de gratis waardebepalingen van makelaars. Laat 2-3 makelaars bekijken waarvoor hun het huis te koop zouden zetten en wat hun verwachten dat de opbrengst zal zijn, en dan kun je daar op gaan middelen en de onderhandeling met de gegadigde starten..

Als ik laatste 2 jaar hier in de straat de vraagprijs zie, dan zitten we al 40-50% boven mijn aanschafprijs in 2017, dus winst is er wel.
Daarnaast besparen beide partijen op makelaarskosten etc.
Eigenlijk is dat vrij simpel te bepalen door een onafhankelijk taxatierapport aan te vragen (+/- €500/600) in opdracht van zowel de koper als verkoper. Zodat de kopende partij deze kan gebruiken voor hun hypotheekaanvraag en jij als verkopende partij deze eventueel kan gebruiken om de restschuld/overwaarde te berekenen voor je volgende financiering. Plus het feit dat je dan samen (neem ik aan) een waarde gebruikt die voor beiden acceptabel is te noemen.

Dan zou ik zeggen ongeveer 1/3e betaal jij en 2/3e betaalt de koper (deze kosten zijn aftrekbaar dus krijgt de kopende partij daar ook weer een deel van terug).

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 13-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:42
fsfikke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:56:
[...]

Je zit in een redelijk populair gebied te bieden op goed betaalbare woningen en biedt zo dat je hoopt niet te veel te betalen. Op die manier kies je er gewoon voor om dit proces minimaal 20 keer te doorlopen. Als je een keer een woning vindt die je echt wilt hebben moet je ook bieden alsof je hem wilt hebben. 30k op 530k is gewoon absoluut geen sure thing maar hopen op een lucky shot.
Ja, 30k overbieden op 530k vraagprijs is niks op dit moment, alleen dat in de zelfde straat eind Feb 2021 een similaire huis verkocht is op 500k naar 4 maanden met vraagprijs 515k.

Het lijkt me op dat de persoon die 600k heeft geboden heeft geen verse geheugen over die 500k huis op Feb 2021, of hij wist de buurt niet goed genoeg. Jammer voor hem, maar als woningprijs nog gemiddeld 5% per jaar vanaf 2021 tot 2025 zal oplopen, dan is zijn teveel overbieden ook niks.

Ik begrijp wel dat vanaf dit moment, moet ik niet terug kijken naar een paar maanden geleden. Ik moet ook gek genoeg zijn in mijn biedingen, anders zit ik weer te regreten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:11

CeesKees

I rest my Kees

Met overbieden moet je ook niet naar het bedrag kijken, maar naar het percentage.

Als een huis 550k vraagprijs bieden vanaf prijs heeft, en je biedt 7% over, dan heb je het over 588.500

Laten we nu naar die 600k kijken op eenzelfde vraagprijs dan hebben we het over 9% overbieden.

In het geval van @noucmen hebben we het over respectievelijk 5,7% van zijn bod en 13,2% van het bod waarmee er overeenstemming is.

Kijk 12 maanden verder en het huis is het verschil al in waarde gestegen.

Je zal toch maar een geaccepteerd bod zelf annuleren met deze wetenschap.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

noucmen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Ja, 30k overbieden op 530k vraagprijs is niks op dit moment, alleen dat in de zelfde straat eind Feb 2021 een similaire huis verkocht is op 500k naar 4 maanden met vraagprijs 515k.

Het lijkt me op dat de persoon die 600k heeft geboden heeft geen verse geheugen over die 500k huis op Feb 2021, of hij wist de buurt niet goed genoeg. Jammer voor hem, maar als woningprijs nog gemiddeld 5% per jaar vanaf 2021 tot 2025 zal oplopen, dan is zijn teveel overbieden ook niks.

Ik begrijp wel dat vanaf dit moment, moet ik niet terug kijken naar een paar maanden geleden. Ik moet ook gek genoeg zijn in mijn biedingen, anders zit ik weer te regreten.
Of die persoon die nu 600k heeft geboden, die is gewoon blij met zijn aankoop zonder telkens maar in te zitten over een paar duizend te veel :> Als je een huis koopt om te wonen en niet om winst te maken, dan kun je die paar duizend ook gewoon afschrijven onder de noemer "woongenot" / 'levensgeluk' ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

Kju

Ik zou me niet zo blind staren op de vraagprijzen en bieden vanaf prijzen. Doe je huiswerk. Had deze week weer eentje. Vraagprijs 300k, koopsom 311k met 150k inbreng van paps en mams. Kopers heel trots want ze hoefden niet veel te overbieden en ze vonden dat ze het best goed hadden gedaan. Getaxeerde marktwaarde € 265.000 :F

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 02:43
Kju schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:52:
Ik zou me niet zo blind staren op de vraagprijzen en bieden vanaf prijzen. Doe je huiswerk. Had deze week weer eentje. Vraagprijs 300k, koopsom 311k met 150k inbreng van paps en mams. Kopers heel trots want ze hoefden niet veel te overbieden en ze vonden dat ze het best goed hadden gedaan. Getaxeerde marktwaarde € 265.000 :F
Is dat de taxatie die de kopers na hun bod zelf hebben laten uitvoeren? Meestal ligt de verkoopprijs toch in de buurt van de taxatiewaarde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Tja, zo gaat dat nu nou eenmaal momenteel in de markt.
Je kan wel een taxatie van 265.00 euro hebben, maar als er 10 man in de rij staat om 300k+ te betalen, dan krijg je het huis gewoon niet als je naar taxatie waarde gaat bieden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@blackshelve ik was de taxateur die werd ingeschakeld door de koper. De koopsom komt tot stand in de markt, de getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties. Die hoeven niet altijd dicht bij elkaar te liggen.

@dragonhaertt Dat ligt toch echt genuanceerder. Ik zie de biedingen daadwerkelijk voorbij komen. Op een marktwaarde van 265k met 10 bieders zitten ze echt niet allemaal rond 300k+. Een ruime meerderheid doet z'n huiswerk en zit rond of iets boven de marktwaarde. Er zijn dan wat uitschieters die aan paniekvoetbal doen en door FOMO te veel bieden of een paar idioten die x% boven de vraagprijs bieden "want dat is wat hun neef had aangeraden.." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Kju schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:59:
@blackshelve ik was de taxateur die werd ingeschakeld door de koper. De koopsom komt tot stand in de markt, de getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties. Die hoeven niet altijd dicht bij elkaar te liggen.

@dragonhaertt Dat ligt toch echt genuanceerder. Ik zie de biedingen daadwerkelijk voorbij komen. Op een marktwaarde van 265k met 10 bieders zitten ze echt niet rond 300k+. Een ruime meerderheid doet z'n huiswerk en zit rond of iets boven de marktwaarde. Er zijn dan wat uitschieters die aan paniekvoetbal doen en door FOMO te veel bieden of een paar idioten die x% boven de vraagprijs bieden "want dat is wat hun neef had aangeraden.." :+
Zolang er op praktisch elk huis een aantal van die mafkezen tussen zitten, ga je dit houden.
Ook al zit de meerderheid rond de taxatiewaarde, marktwaarde is toch echt wat er voor betaald wordt. Het is natuurlijk ook niet voor niks dat de WOZ waarde met 8+ procent per jaar omhoog gaat, volgens de trend van de stijgende huizenprijzen.

Na een aantal bezichtigingen en meermalen overboden worden kan ik ook wel inzien als iemand zelf met dat soort biedingen mee zal gaan.

Het is gewoon een hele lastige markt op het moment in bepaalde prijssegmenten.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 13-07-2021 14:08 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
@Kju

Hoe reageerden de kopers op je taxatie? Best een groot gat tussen koopsom en potentieel hypotheek die genomen kan worden tot taxatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@dragonhaertt Dat is intussen in ieder geval in mijn werkgebied (en dus ook in @noucmen 's zoekgebied :+) inderdaad de situatie.. Ik ben inmiddels op het punt dat ik voorlopig zo min mogelijk aankoopbegeleiding doe en als ik dat wel doe, ik de grens bij 40k trek. Als een koper minder eigen geld heeft zoeken ze maar een andere aankoopmakelaar.

De WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft niets met marktwaarde te maken.

@blackshelve Ze waren zuur maar ze gingen er toch voor. Onbegrijpelijk. 45K is voor mij het verschil tussen een Skoda Enyaq of een hele leuke Audi E-tron.. niet dat er iets mis is met die Skoda..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26
blackshelve schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:11:
@Kju

Hoe reageerden de kopers op je taxatie? Best een groot gat tussen koopsom en potentieel hypotheek die genomen kan worden tot taxatiewaarde.
Met die 150k eigen inbreng zal de hypotheekverstrekker het een worst zijn dat er 45k boven de taxatiewaarde betaald is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
big bang schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Met die 150k eigen inbreng zal de hypotheekverstrekker het een worst zijn dat er 45k boven de taxatiewaarde betaald is.
Best vermogende ouders dan. Een fijn gevoel zeker als je een jubelton kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[b]Kju in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"Dat is intussen in ieder geval in mijn werkgebied (en dus ook in @noucmen 's zoekgebied :+)
Ben jij een aankoopmakelaar ?
Heb jij je eigen makelaardij, of werk jij voor een bekend makelaardij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Als je een huis koopt om te wonen en niet om winst te maken, dan kun je die paar duizend ook gewoon afschrijven onder de noemer "woongenot" / 'levensgeluk' ;)
Makkelijker gezegd dan gedaan,
Wil jij ook 600 gaan bieden als jij denk dat misschien, ja, "misschien" gaat de 2e hoogste bieder alleen maar 565k bieden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Wil jij ook 600 gaan bieden als jij denk dat misschien, ja, "misschien" gaat de 2e hoogste bieder alleen maar 565k bieden ?
Je moet voor jezelf een bedrag kiezen waarmee jij nog steeds blij zou zijn om er te wonen. Jij zit nog steeds te denken aan wat andere mensen misschien wel gaan doen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Als jij het maximaal 575 waard vind, biedt je dat. Heb je er 600 voor over, is dat je hoogste bod. Niet kijken naar wat de rest biedt want dat weet je toch niet. Gaat erom wat jij er voor over hebt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Crazy D schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Als jij het maximaal 575 waard vind, biedt je dat. Heb je er 600 voor over, is dat je hoogste bod. Niet kijken naar wat de rest biedt want dat weet je toch niet. Gaat erom wat jij er voor over hebt.
FOMO heeft ook een prijskaartje ;)
Ook ik wilde niet meedoen met het overbieden en eigenlijk belachelijk dat in veel gevallen de Funda-prijs ineens een vanaf-prijs is geworden. Ik heb me er met hand en tand proberen tegen te verzetten en uiteindelijk 1,5% meer geboden dan de vraagprijs. :P

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:11

CeesKees

I rest my Kees

[...]

Who cares wat die 2e heeft geboden?

Jij hebt het huis. Die 2e niet. En over een jaar is je huis toch al genoeg in waarde gestegen om dit verschil goed te maken.

Daarnaast. Die 20-40k is met de huidige rente ook niet de wereld qua maandbedrag.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 06-09 15:35
Laapo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:49:
[...]

Bleken ook (hele verre) bekenden van mij te zijn. Genoeg goodwill dus. We hadden het volgende afgesproken, zij zouden hun woning gewoon op de markt aanbieden, ik mocht me ontrekken aan het bieden op inschrijving. Zij zouden mij de gelegenheid geven om tegen de gelijke prijs te kopen als het hoogste bod.
Zoiets hebben wij ook op de planning staan, maar waarom zou je jezelf onttrekken aan de inschrijving? Ons idee is ons bod te doen met de inschrijving op het huis van vrienden, en als dan later blijkt dat er een hoger bod is (na de inschrijving), dat we die dan kunnen matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
Vanaf heden doen wij ook mee aan de rat-race. De eerste twee huizen waar we op geboden hebben, bleef het overbieden beperkt tot 5%. Nu hebben we ruim 15% bovenop de vraagprijs gegooid.

Maar als we gaan rekenen, komen we bij dit huis onderaan de streep alsnog niet hoger uit als bij de andere huizen. Simpelweg omdat dit huis op de zolder na volledig afgewerkt én naar onze smaak is. Bij de eerdere huizen hielden we rekening met zaken als nieuwe keuken, badkamer, vloer met vloerverwarming stucwerk. In de huidige markt zit je dan zo aan 50k verbouwingskosten. Voor ons allemaal zaken om rekening mee te houden. We hebben nu een huis wat 'af en naar onze smaak' is. Dat willen we in het nieuwe huis ook, zonder dat we daar eerst jaren zelf voor moeten sparen en klussen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

AceAceAce schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:08:
[...]

Zoiets hebben wij ook op de planning staan, maar waarom zou je jezelf onttrekken aan de inschrijving? Ons idee is ons bod te doen met de inschrijving op het huis van vrienden, en als dan later blijkt dat er een hoger bod is (na de inschrijving), dat we die dan kunnen matchen.
Maar dan kan het dus zijn dat je bijv. 400k biedt terwijl degene die onder je zit slechts 380k heeft geboden. Met de 'methode' van @Laapo heb je dus de kans om het bod van 380k te matchen; potentieel kan het dus wel een aardig centje schelen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 06-09 15:35
Harrie_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Maar dan kan het dus zijn dat je bijv. 400k biedt terwijl degene die onder je zit slechts 380k heeft geboden. Met de 'methode' van @Laapo heb je dus de kans om het bod van 380k te matchen; potentieel kan het dus wel een aardig centje schelen...
Dat idee snap ik, maar ik was benieuwd of @Laapo misschien een andere reden heeft dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

AceAceAce schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Dat idee snap ik, maar ik was benieuwd of @Laapo misschien een andere reden heeft dan dat
Je vraagt letterlijk dit:
[...] maar waarom zou je jezelf onttrekken aan de inschrijving? [...]
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

noucmen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ben jij een aankoopmakelaar ?
Heb jij je eigen makelaardij, of werk jij voor een bekend makelaardij ?
Ja, ik heb een bedrijf waarin wij naast onze hoofdactiviteiten ook makelaardij en taxatiediensten aanbieden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
PM in 3...2...1...

Succes. Je gaat het nodig hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door Flix20 op 13-07-2021 16:27 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Neuh, hij zoekt een makelaar bij een groot makelaarskantoor die ook bekend staat als groot makelaarskantoor. Ik heb geen traditioneel makelaarskantoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En je bent je al bewust van de risico’s ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-09 12:53
Kju schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:15:
@dragonhaertt Ze waren zuur maar ze gingen er toch voor. Onbegrijpelijk. 45K is voor mij het verschil tussen een Skoda Enyaq of een hele leuke Audi E-tron.. niet dat er iets mis is met die Skoda..
Voor hun was het verschil wel of geen huis. Dat is iets groter dan het verschil tussen een Skoda en een Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
fsfikke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:46:
[...]

Je moet voor jezelf een bedrag kiezen waarmee jij nog steeds blij zou zijn om er te wonen. Jij zit nog steeds te denken aan wat andere mensen misschien wel gaan doen.
Je moet eigenlijk net wat verder gaan. Het moet ongemakkelijk voelen, misschien zelfs een beetje pijn doen. Dan maak je misschien een beetje kans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
En je hebt dan niet dat ze naar een andere taxateur gaan met die zit op 265 en we moeten zeker naar de 3 ton?
Met zo'n verschil loont zelfs een bonus voor een gunstige taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Dat kan ook. Het is maar net wat je afspreekt. Ik zou in deze situatie het ook een beetje van de verkoper laten afhangen waar zijn voorkeur naar uit gaat. Je eigen bod moet je wel echt stil houden tot aan het sluitingsmoment. Anders wordt het de basis voor alle andere biedingen. Zeker als het verre bekenden zijn oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

sambalbaj schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:57:
[...]

En je hebt dan niet dat ze naar een andere taxateur gaan met die zit op 265 en we moeten zeker naar de 3 ton?
Met zo'n verschil loont zelfs een bonus voor een gunstige taxatie.
Dat was niet nodig want NHG en taxatie lag ruim boven het te lenen bedrag. Maar dan nog, dat moet een hele knappe taxateur zijn die na mij op een 45k hogere waarde zou komen en dat door het NWWI heen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:07:
Dat was niet nodig want NHG en taxatie lag ruim boven het te lenen bedrag. Maar dan nog, dat moet een hele knappe taxateur zijn die na mij op een 45k hogere waarde zou komen en dat door het NWWI heen krijgt.
45k is misschien een beetje overdreven inderdaad maar we weten allemaal dat de taxatiewaardes een beetje naar de hand van de opdrachtgever wordt gezet, dus daar kan best wel wat verschillen ontstaan van +/- 10-30k (of meer) in het voordeel van de opdrachtgever.

Ik heb hier echt letterlijk twee taxatierapporten in handen van dezelfde woning:
1) Datum 07-11-2019 - taxatiewaarde 360k (in opdracht van de verkopende partij)
2) Datum 21-04-2020 - taxatiewaarde 350k (in opdracht van mij als kopende partij)

Daar zit toch echt een verschil van 10k in waardevermindering op in nog geen half jaar tijd terwijl er niks met de woning is gebeurd en er ook geen vergelijkbare woningen in de wijk zijn verkocht waardoor het waardepeil naar beneden zou zijn gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Enforcer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:22:
[...]

45k is misschien een beetje overdreven inderdaad maar we weten allemaal dat de taxatiewaardes een beetje naar de hand van de opdrachtgever wordt gezet, dus daar kan best wel wat verschillen ontstaan van +/- 10-30k (of meer) in het voordeel van de opdrachtgever.

Ik heb hier echt letterlijk twee taxatierapporten in handen van dezelfde woning:
1) Datum 07-11-2019 - taxatiewaarde 360k (in opdracht van de verkopende partij)
2) Datum 21-04-2020 - taxatiewaarde 350k (in opdracht van mij als kopende partij)

Daar zit toch echt een verschil van 10k in waardevermindering op in nog geen half jaar tijd terwijl er niks met de woning is gebeurd en er ook geen vergelijkbare woningen in de wijk zijn verkocht waardoor het waardepeil naar beneden zou zijn gehaald.
Ik vind +/-10k op 360k wel heeeeel iets anders dan +/-40k op 265k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Zulke prijsverschillen kan je inderdaad hebben. Dat kan met meer te maken hebben, misschien verschillen in m2's, verschillen in referenties, verschillen in wijze van indexeren. En inderdaad, er zijn taxateurs die mee willen denken bij de afronding, maar is dat nou echt zo erg? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag weer een woning bezichtiging gehad.
Redelijk dichtbij het stadscentrum, kleine winkelstraat op 5 minuten lopen met supermarkten, Blokker, Kruidvat, enz.
Friettent om de hoek.. 8)
Maar 2 straten verderop is het wel echt een volksbuurtje met alleen maar kleine sociale huurwoningen.

Het huis zelf was echt een tof pand, waar ook echt veel moet gebeuren.
Verkoop door de erven, vrouw des huizes vorig jaar overleden, man begin dit jaar. 4 kinderen die het nu in de verkoop hadden.
De oude bewoners hebben het huis goed verzorgd en netjes gehouden. Maar wel echt verouderd, duidelijk dat ze er bijna 40 haar hebben gewoond.

Grof geschat 40 tot een 50 duizend om het naar 2021 te krijgen.
Ook wel echt wat serieuze ingrepen zoals nieuwe kozijnen met dubbelglas, nieuwe keuken, alles opnieuw stuken, overal nieuwe vloeren (laminaat of pvc).

Vraagprijs is al fors voor de staat, maar goed: zieke markt.
Onze aankoop makelaar schatte in dat een bod van 50 tot 60 over de vraagprijs te verwachten was.
Maar hij was ook realistisch genoeg om aan te geven dat er altijd kans is dat er iemand ineens nog extreem veel meer over de vraagprijs gaat zitten.
Die 50 a 60k overbieden gaat ons ook al te ver, gezien het werk en onze financiële wensen willen we tot max 35k overbieden.

Wij gaan er eens wat nachtjes over slapen.
Morgen weer een bezichtiging, vraagprijs een stuk hoger maar zo op de brochure afgaand wel echt helemaal af.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2021 18:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:25:
Zulke prijsverschillen kan je inderdaad hebben. Dat kan met meer te maken hebben, misschien verschillen in m2's, verschillen in referenties, verschillen in wijze van indexeren. En inderdaad, er zijn taxateurs die mee willen denken bij de afronding, maar is dat nou echt zo erg? :*)
Neuh ik vind het niet erg hoor, gelukkig maar zou ik bijna zeggen in de huidige markt. Anders zouden er heel wat kopende partijen misschien net hun financiering niet rond kunnen krijgen vanwege tegenvallende taxaties en is de verkoper weer een x aantal weken verder voordat hij met de 2e partij in zee kan gaan, het levert alleen maar ellende en frustraties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Zolang metingen niet gestandaardiseerd worden zullen er altijd gekke verschillen blijven. Mijn appartement is er 1 van velen. En toch zijn de appartementen die verkocht zijn nooit helemaal even groot. De ene is een m2 meer, de ander eentje minder. 8)7

Maar hetzelfde huis dat in de huidige markt in korte tijd minder waard wordt? 🤷🏻‍♂️

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag weer een woning bezichtigd, valt me eigenlijk niks tegen dat we bijna altijd wel een bezichtiging weten te krijgen.

Op deze woning waren een stuk minder reacties.
Voor nu een 10 tot 15 bezichtigingen gepland vertelde de verkopende makelaar.
Ook geen sprake van inschrijving. *O*
Gezien de vraagprijs, die echt aan de hoge kant zit ook wel te verwachten.
De wat mindere interesse sloot ook aan bij de verwachting van onze aankoop makelaar.

Zowel ik als mijn vrouw zijn super enthousiast. :)
Huis is op wat punten na helemaal klaar voor ons om er zo in te trekken.
Boven aan de achterzijde waren de 2 slaapkamers niet van dubbel glas voorzien, wel goede degelijke kozijnen dus HR++ glas kan er zo in geplaatst worden.
Een tapijtje op de trap en een laminaat vloer in de slaapkamer op de begane grond zijn niet onze smaak.
Her en der wat tex werk en er zit geen vaatwasser in de keuken..?? hoe dan..??
Maar goed dat is allemaal zo naar onze hand te zetten en kost ook allemaal niet extreem veel.
Oh wacht en 2 ramen beneden waarvan het HR glas lek was en er een lichte condens vorming in zat.

Onze verkoop makelaar vertelde ons al dat hij een paar weken terug ook in dit pand was geweest en een lagere verkoop prijs had geadviseerd. Vervolgens is het aan een andere makelaar gegund en die heeft het geheel wel hoog in de markt gezet.

Helaas kon onze makelaar nu niet mee met de bezichtiging maar we hebben in de loop van vandaag een aantal keer kort telefonisch met hem gesproken.
Dadelijk belt hij voor een overleg zodat we vervolg stappen kunnen plannen.
We gaan hier zeker een bod op doen, vraagprijs is voor ons echter wel het uiterste wat we willen betalen.

Nu maar hopen dat we de eerste zijn met een bod en dat het in behandeling wordt genomen zodat we er met de verkoper aan uitkomen in de komende dagen.
We hebben de mogelijkheid om zonder al te veel voorwaarden een bod neer te leggen, financieel komt het grootste deel uit eigen gelden.
Aanvaarding zijn we vrij in, ons huidige huis hebben we zo verkocht.
Dus als de overdracht dichtbij is durf ik het ook nog wel aan zonder voorbehoud van financiering.
We hebben er een goed gevoel bij en sturen goede energie die richting op.. _/-\o_

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

* Ethirty stuurt jullie nog wat extra goede energie :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:30
Bommes schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:14:
We gaan hier zeker een bod op doen, vraagprijs is voor ons echter wel het uiterste wat we willen betalen.
Wat spannend! Benoem bij je bod vooral al die ramen die je echt moet vervangen om het op een hoger energielevel te krijgen, dat rechtvaardigt dat je (net) niet de vraagprijs biedt en ook niet overbiedt. Zeker niet als het toch al hooggeprijsd is. Wie weet helpt het?
Veel succes!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BeaM-R

Powerrrrr

Vanaf januari serieus op zoek naar een andere woning. Na 2x mis gegrepen te hebben bij 2 andere woningen vorige week te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd! Hebben wel 38.5k moeten overbieden op een vraagprijs van 389k. Uiteindelijk nog erg spannend geweest. De eerste 3 (er waren 6 bieders en ging met biedingsformulier) lagen slechts een paar 100 euro uit elkaar.
Afgelopen zaterdag voorlopig koopcontract getekend. Helemaal happy!

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Toke_gt schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Wat spannend! Benoem bij je bod vooral al die ramen die je echt moet vervangen om het op een hoger energielevel te krijgen, dat rechtvaardigt dat je (net) niet de vraagprijs biedt en ook niet overbiedt. Zeker niet als het toch al hooggeprijsd is. Wie weet helpt het?
Veel succes!
Thanks, we hebben gisterenavond laat nog met de aankoopmakelaar overlegd.
Hij gaat deze ochtend nog de lijst met zaken en vragenlijst opvragen van de woning en daarbij aangeven dat we een bod overwegen.
In de loop van vandaag gaan we een bod doen.
Hij heeft het betreffende huis een paar weken geleden het huis beoordeeld voor de verkoop.
Daarbij kwam hij op een vraagprijs die 64 duizend lager was dan dat het huis nu voor aangeboden is.

We doen nu een bod wel net over de 5 ton maar wel 30 duizend onder de vraagprijs.
Daarbij inderdaad wat zaken benoemen die we willen aanpakken om het huis te verduurzamen.
Maar het lijkt mij ook wel interessant om te benoemen wie wij zijn. Een gezinnetje met een klein baby'tje wat graag een mooie toekomst op wil opbouwen in dit huis.
Er was wel belangstelling voor de woning maar de benen hingen nou weer niet niet buiten.
Erg spannende dag dus vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:44:
[...]

Thanks, we hebben gisterenavond laat nog met de aankoopmakelaar overlegd.
Hij gaat deze ochtend nog de lijst met zaken en vragenlijst opvragen van de woning en daarbij aangeven dat we een bod overwegen.
In de loop van vandaag gaan we een bod doen.
Hij heeft het betreffende huis een paar weken geleden het huis beoordeeld voor de verkoop.
Daarbij kwam hij op een vraagprijs die 64 duizend lager was dan dat het huis nu voor aangeboden is.
Hebben makelaars geen geheimhoudingsplicht? Hij gebruikt nu informatie die hij voor een andere (potentiele) opdracht heeft vergaard om de huidige opdracht uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wolly Nee, waarom denk je dat ze een geheimhoudingsplicht hebben? Het hele idee achter een makelaar is juist dat die beter inzicht heeft in de markt. Dan kan je niet verwachten dat een makelaar voor iedere (ver)koper op 0 begint en alles helemaal opnieuw moet uitzoeken/beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:53:
@Wolly Nee, waarom denk je dat ze een geheimhoudingsplicht hebben? Het hele idee achter een makelaar is juist dat die beter inzicht heeft in de markt. Dan kan je niet verwachten dat een makelaar voor iedere (ver)koper op 0 begint en alles helemaal opnieuw moet uitzoeken/beoordelen.
De beoordeling die @Bommes nu te horen krijgt is gebaseerd op vertrouwelijke gesprekken met de verkoper.

Als een makelaar vertrouwelijke gesprekken voert met een potentiele klant dan mag die klant er wat mij betreft vanuit gaan dat de inhoud ook vertrouwelijk blijft, ongeacht of het tot een opdracht leidt.
Het NVM-lid en de NVM-Makelaar/Taxateur komen naar beste vermogen tegemoet aan reële verwachtingen die opdrachtgevers van hen mogen hebben. Zij beschermen en bevorderen hun belangen. Vertrouwelijke informatie houden zij voor zich totdat een rechter, arbiter of bindend adviseur hen noodzaakt die informatie prijs te geven.
In geval het verlenen van een dienst aan de ene opdrachtgever in strijd is met het belang van een andere opdrachtgever, treedt een NVM-lid slechts in het belang van één van die opdrachtgevers op. Vorenstaande neemt niet weg dat twee NVM-Makelaars/Taxateurs die werkzaam zijn voor verschillende vestigingen van een lid mogen optreden voor opdrachtgevers met tegenstrijdige belangen, mits zij vooraf uitdrukkelijke toestemming hebben verkregen van de opdrachtgevers en de belangen van die opdrachtgevers hierbij niet geschaad worden.
NVM Erecode/gedragscode

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 15-07-2021 08:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:57:
[...]

De beoordeling die @Bommes nu te horen krijgt is gebaseerd op vertrouwelijke gesprekken met de verkoper.

Als een makelaar vertrouwelijke gesprekken voert met een potentiele klant dan mag die klant er wat mij betreft vanuit gaan dat de inhoud ook vertrouwelijk blijft, ongeacht of het tot een opdracht leidt.

[...]

[...]

NVM Erecode/gedragscode
Het is nooit een klant geweest van die makelaar, dan kan er imho ook geen sprake zijn van een geschonden NVM-code. Om nog maar te zwijgen over de vraag of er uberhaupt sprake is van vertrouwelijke informatie.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 15-07-2021 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:57:
[...]

[...]

[...]

NVM Erecode/gedragscode
Maar de verkopers zijn geen opdrachtgevers voor deze makelaar (integendeel...). Er heeft een kennismakingsgesprek plaatsgevonden. Daarbij heeft deze makelaar denk ik ook niets te horen gekregen dat hij niet tijdens een/de bezichtiging had kunnen achterhalen.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wolly Ik ben het volkomen met je eens als het om privacy gevoelige informatie betreft, maar dit gaat om de waardebepaling van een huis. Dat is toch helemaal geen vertrouwelijke informatie. Als die makelaar niet eerder in dat huis was geweest en langs was gegaan vanwege een aankoopbezichtiging dan was zijn oordeel over de "juiste prijs" toch hetzelfde geweest?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:49:
[...]

Hebben makelaars geen geheimhoudingsplicht? Hij gebruikt nu informatie die hij voor een andere (potentiele) opdracht heeft vergaard om de huidige opdracht uit te voeren.
Zoals al gereageerd door ander:
Hij heeft nu informatie gedeeld die hij als goede makelaar ook had kunnen vergaren door het huis te bezichtigen samen met ons.
Hij heeft geen taxatie gemaakt van het pand dus het is een inschatting van een prijs die hij heeft gegeven die volgens hem realistisch is.
De verkoper is geen klant van hem geworden dus is er ook geen contract gesloten, neemt niet weg dat er natuurlijk wel enige vorm van geheimhouding zou horen te zijn voortkomend uit de gesprekken die hij heeft gevoerd.
In dit geval lijkt er mij niet veel mis met het delen van deze info.
Had hij de verkoper niet eerder gesproken had hij een zelfde inschatting gemaakt nu als die hij een aantal weken heeft gemaakt over de marktwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:08:
[...]

Zoals al gereageerd door ander:
Hij heeft nu informatie gedeeld die hij als goede makelaar ook had kunnen vergaren door het huis te bezichtigen samen met ons.
Hij heeft geen taxatie gemaakt van het pand dus het is een inschatting van een prijs die hij heeft gegeven die volgens hem realistisch is.
De verkoper is geen klant van hem geworden dus is er ook geen contract gesloten, neemt niet weg dat er natuurlijk wel enige vorm van geheimhouding zou horen te zijn voortkomend uit de gesprekken die hij heeft gevoerd.
In dit geval lijkt er mij niet veel mis met het delen van deze info.
Had hij de verkoper niet eerder gesproken had hij een zelfde inschatting gemaakt nu als die hij een aantal weken heeft gemaakt over de marktwaarde.
Het is niet mijn bedoeling om jouw makelaar nu specifiek af te kraken, ik denk dat het overal gebeurt in het vak. Echter krijg je als makelaar natuurlijk meer informatie los bij een vertrouwelijk gesprek dan bij een bezichting met een aankopende klant.

Als voorbeeld, de persoonlijke en financiele omstandigheden krijg je bij een bezichtiging immers niet (in detail) te horen :P

Draai het eens om, als jij besluit niet verder te gaan met deze makelaar en hij straks aan de verkopende kant de klant gaat informeren over alles hetgeen jij hem in vertrouwen hebt verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:05:
@Wolly Ik ben het volkomen met je eens als het om privacy gevoelige informatie betreft, maar dit gaat om de waardebepaling van een huis. Dat is toch helemaal geen vertrouwelijke informatie. Als die makelaar niet eerder in dat huis was geweest en langs was gegaan vanwege een aankoopbezichtiging dan was zijn oordeel over de "juiste prijs" toch hetzelfde geweest?
Ik ga ervan uit (aanname, misschien foutief) dat er bij een aankoopbezichtiging ook wel e.e.a. besproken wordt over bijkomende persoonlijke redenen en financiele zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Sowieso is het even de vraag of de NVM Erecode wel opgaat. Wie zegt dat deze makelaar is aangesloten bij de NVM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Ik ga ervan uit (aanname, misschien foutief) dat er bij een aankoopbezichtiging ook wel e.e.a. besproken wordt over bijkomende persoonlijke redenen en financiele zaken.
Wat heeft de makelaar te maken met mijn financiële zaken? Tenzij ik niet meer mijn hypotheek kan betalen en het huis verkocht moét worden dan is er misschien extra druk. Maar in welke andere gevallen heeft de makelaar iets aan mijn persoonlijke redenen en financiële zaken? In 9 van de 10 gevallen is de reden voor verkoop van het ene huis de aankoopt van een ander huis lijkt me. En de taak van de makelaar is een zo goed/hoog mogelijk bod op tafel krijgen. Of ik het geld nu 'hard' nodig heb of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:13:
Dat zou kunnen, maar lijkt mij dan niet zo slim van de verkoper. Maar er blijkt toch nergens uit dat dit hier is gebeurd? Het gaat enkel om wat de makelaar van het huis vind.

Wij hebben bij ons vorige huis ook verschillende verkoopmakelaars gehad, maar in het eerste gesprek hebben wij het zeker niet gehad over zaken als "indien iemand x euro bied zeggen we gelijk ja". Al was het maar omdat we eerst eens wilden weten wat ze allemaal dachten dat het huis waard zou zijn en wij bedrag x dus helemaal niet wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik snap wel wat je bedoeld @Wolly in dit geval gaat het om een naar zijn mening realistische verkoop prijs.
Die heeft hij toen gebaseerd op een bezichtiging en natuurlijk omgeving, historische verkoop waardes in de buurt, enz, enz.
Deze prijs heeft hij nu met ons besproken.

Dinsdag zijn we samen met hem naar een ander huis wezen kijken.
Na die bezichtiging zijn we naar zijn kantoor gegaan en hebben we de bezichtiging geëvalueerd.
Tijdens dat gesprek heeft hij een zelfde prijs indicatie gemaakt voor het toen bezichtigde pand.
Ik zie dit wat hij nu doet weer geven van een volgens hem realistische prijs, niet hele anders.

Onze aankoopmakelaar is overigens wel een NVM makelaar

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 15-07-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:25:
[...]
Dat zou kunnen, maar lijkt mij dan niet zo slim van de verkoper. Maar er blijkt toch nergens uit dat dit hier is gebeurd? Het gaat enkel om wat de makelaar van het huis vind.
Nogmaals, het gaat mij niet zozeer om dit ene voorbeeld.
Wij hebben bij ons vorige huis ook verschillende verkoopmakelaars gehad, maar in het eerste gesprek hebben wij het zeker niet gehad over zaken als "indien iemand x euro bied zeggen we gelijk ja". Al was het maar omdat we eerst eens wilden weten wat ze allemaal dachten dat het huis waard zou zijn en wij bedrag x dus helemaal niet wisten.
Er zullen ook genoeg mensen zijn die in tranen de makelaar ontvangen omdat de partner is overleden, de verkoper of zijn kinderen in grote schulden zitten of een hevige vechtscheiding meemaken.

Of mensen die aangeven een bepaalde overwaarde 'nodig' te hebben omdat ze dat huis aan de Steenstraat zo graag willen kopen, en passant de makelaar ook nog eens polsen om daar als aankoopmakelaar op te trden.

Allemaal informatie die je niet op straat wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Nogmaals, het gaat mij niet zozeer om dit ene voorbeeld.

[...]

Er zullen ook genoeg mensen zijn die in tranen de makelaar ontvangen omdat de partner is overleden, de verkoper of zijn kinderen in grote schulden zitten of een hevige vechtscheiding meemaken.

Of mensen die aangeven een bepaalde overwaarde 'nodig' te hebben omdat ze dat huis aan de Steenstraat zo graag willen kopen, en passant de makelaar ook nog eens polsen om daar als aankoopmakelaar op te trden.

Als het je niet om dit ene voorbeeld gaat, wat is dan precies je punt?

Je blijft bovendien voorbij gaan aan het punt dat er geen enkele zakelijke relatie is / was. Als je een makelaar voor een offerte over de vloer krijgt, dan ben je nog geen opdrachtgever.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 15-07-2021 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:30:
[...]

En wat is dit voor belangrijke informatie?
De grootste onbekende factor is nog steeds hoeveel andere mensen geinteresseerd zijn in de aankoop van het huis, en hoe dik hun portefeuille is.

Of het nu het huis is van de grootouders, of het eigen huis, het spaarpotje voor ze vertrekken naar hun woning in Spanje bepaalt echt niet wat het uiteindelijk verkoopbedrag zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wolly Als je als verkoper niet wil dat dit op straat ligt dan moet je het ook niet vertellen aan iedereen die langs komt.

Iedereen kan zich makelaar noemen en dingen als de NVM erecode gelden ook alleen maar als je daadwerkelijk opdrachtgever van die makelaar wordt.

Het zou heel goed kunnen dat dit wel gebeurd, maar het antwoord op je vraag is dus dat dit niet verboden is, anders dan algemene regels als de GPDR.

Voor mij als koper zijn de reden om te verkopen niet per se van belang (wel als je weg gaat vanwege die vervelende buurman bijvoorbeeld). Dat mensen een bepaalde prijs willen hebben kan ook wel interessant zijn, maar als jij die prijs bied en iemand anders die prijs + 10k dan heb je alsnog dat huis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Wolly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om jouw makelaar nu specifiek af te kraken, ik denk dat het overal gebeurt in het vak. Echter krijg je als makelaar natuurlijk meer informatie los bij een vertrouwelijk gesprek dan bij een bezichting met een aankopende klant.

Als voorbeeld, de persoonlijke en financiele omstandigheden krijg je bij een bezichtiging immers niet (in detail) te horen :P

Draai het eens om, als jij besluit niet verder te gaan met deze makelaar en hij straks aan de verkopende kant de klant gaat informeren over alles hetgeen jij hem in vertrouwen hebt verteld.
Ben het wel met je eens, ik vind het ook maar wat grijs gebied.
Ja, de makelaar had zonder het gesprek ook wel een bepaalde inschatting kunnen maken op basis van ervaring en openbare informatie.
Maar in een oriënterend gesprek om als verkoopmakelaar aangesteld te worden zullen er heus wat ins en outs besproken worden waar je anders niet achter zou komen.

Kan een makelaar overigens als zowel verkoop en aankoop makelaar dienen wanneer dit toevallig zo uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wordt misschien wel lastig om dan maar met de eerste makelaar waarmee je praat in zee te gaan "omdat anders de anderen te veel weten".

En dan nog, als een andere makelaar 3 vergelijkbare huizen heeft verkocht dan heeft hij ook "voorkennis" over die andere woning.

Dus nogal flink grijs gebied.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Daarnaast zal dat niet tot nauwelijks te reguleren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Flix20 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Kan een makelaar overigens als zowel verkoop en aankoop makelaar dienen wanneer dit toevallig zo uitkomt?
Ik heb uiteindelijk het winnende bod gehad op een woning die mijn aankoopmakelaar in de verkoop had.
Wel heb in het kader van integriteit met hem vooraf afgesproken dat wanneer deze situatie zich voor zou doen, hij de ' pet' van de verkopende partij op zou hebben. M.a.w. ik moest woningen die bij hem in de verkoop waren zonder aankoopmakelaar doen.

Ik weet niet of het gebruikelijk is, maar ik snapte het wel volledig. Er zullen vast makelaars zijn die hier anders mee omgaan. Al had ik deze makelaar gekozen om zijn nuchtere en integere kijk op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Pctje91 Op zich begrijpelijk, maar de belangrijkste vraag: heb je ook nog wat af moeten tikken voor zijn diensten als 'aankoopmakelaar'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Pctje91 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Ik heb uiteindelijk het winnende bod gehad op een woning die mijn aankoopmakelaar in de verkoop had.
Wel heb in het kader van integriteit met hem vooraf afgesproken dat wanneer deze situatie zich voor zou doen, hij de ' pet' van de verkopende partij op zou hebben. M.a.w. ik moest woningen die bij hem in de verkoop waren zonder aankoopmakelaar doen.

Ik weet niet of het gebruikelijk is, maar ik snapte het wel volledig. Er zullen vast makelaars zijn die hier anders mee omgaan. Al had ik deze makelaar gekozen om zijn nuchtere en integere kijk op de markt.
Normaliter krijg je een concu-collega toegewezen door je aankoopmakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Harrie_ schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:23:
@Pctje91 Op zich begrijpelijk, maar de belangrijkste vraag: heb je ook nog wat af moeten tikken voor zijn diensten als 'aankoopmakelaar'?
Nee, dit hadden wij ook zo afgesproken. Uiteindelijk dus volledig gratis van zijn dienst gebruik kunnen maken.
Hij krijgt nog wel een goede fles wijn van me als dank voor zijn hulp. Maar dat is een keuze die ik zelf heb gemaakt om te geven :+

[ Voor 15% gewijzigd door Pctje91 op 15-07-2021 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Net contact gehad met onze aankoopmakelaar.
Er was al een bod uitgebracht, zijn advies om ons bod iets naar boven bij te stellen en ook in te dienen.
De verkoop makelaar heeft de verkoper zijn voicemail ingesproken om te overleggen over de 2 biedingen.

Heel spannend dus.
Flix20 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:03:
[...]
Dit heeft onze aankoopmakelaar met ons besproken.
Indien het een pand betreft dat hij in de verkoop bemiddeling heeft kan hij ons niet bijstaan, niet 2 petten tegelijk op dus.
Hoe dan te handelen met zijn rekening hebben we eigenlijk niet besproken..
In onze situatie niet van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nog geen reactie van de verkoper.
Geen nieuws goed nieuws hopen we maar.
Voor zover we weten is er naast ons bod nog een bod uitgebracht.

Afwachten dus maar... Erg spannend.

Edit:
Reactie via de aankoopmakelaar:
De verkoper wil eerst met de eerste partij die een bod uitgebracht heeft gaan praten en niet op een inschrijving aansturen. Jullie zijn de 2e partij. Het eerste bod was significant hoger.

:'( :|

[ Voor 40% gewijzigd door Bommes op 16-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:58
Meestal is lang niets horen geen goed teken, tenminste uit de ervaringen die ik nu opgedaan heb dan.
Maar klote voor je zeg, maar blijf volhouden ook komt vanzelf iets voorbij.

Zelf ook vandaag wezen kijken naar een huis, deel zoveel. Huis is erg groot kleinere tuin, maar met name optisch door de indeling. Al met al viel het allemaal reuze mee. Helaas geen plek op eigen grond om te parkeren maar voor de carport, die nu als zit hoek in gebruik is en zal blijven ook. Hier door is de tuin ok meteen wat groter. Huis verder tip top in orde. Geen zonnepanelen, maar dat is geen punt om het niet op te kopen. Wel overal vloervewarming en UTP aansluitingen in elke kamer, zelfs in de tuin bij de carport! Zie je niet vaak maar iemand naar mijn hart heeft hier het meer werk bepaald _/-\o_

Al met al dadelijk bellen met de aankoop makelaar en kijken wat we gaan bieden.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:29:
Nog geen reactie van de verkoper.
Geen nieuws goed nieuws hopen we maar.
Voor zover we weten is er naast ons bod nog een bod uitgebracht.

Afwachten dus maar... Erg spannend.

Edit:
Reactie via de aankoopmakelaar:
De verkoper wil eerst met de eerste partij die een bod uitgebracht heeft gaan praten en niet op een inschrijving aansturen. Jullie zijn de 2e partij. Het eerste bod was significant hoger.

:'( :|
Dat is even zuur.. :-(

De huizenjacht is tegenwoordig een behoorlijk emotionele rollercoaster. Je stort je op iedere (potentiële) woning, steeds wikken en wegen en je voelt je ook onder druk gezet om een bod te doen. Als je eenmaal zover bent om (afgewogen en wel) een bod te doen, zie je jezelf er ook al gauw wonen en dan is ieder niet-geaccepteerd bod een teleurstelling.

Als ik naar mezelf kijk, is het echt een proces; ook ik heb meerdere biedingen gedaan, de ene keer zat ik dichterbij het "winnende bod" dan de andere keer. Ik ben zelfs twee keer afgebeld door de verkoopmakelaar omdat het huis al was verkocht voor ik het heb kunnen bezichtigen. Iedere keer ben je best enthousiast en iedere keer is het ook een teleurstelling. Uiteindelijk ben ik heel blij met de de woning die we nu wél hebben 'gewonnen' en ben ik achteraf ook blij dat de anderen het juist niet zijn geworden.

Na het zuur, komt het zoet! :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja inderdaad, het is veel emotie dat er bij komt kijken.
Op dit moment is de markt gewoon echt niet tof als koper.
We dachten hier geluk te hebben. Niet super veel bezichtigingen, geen inschrijving.
Maar ja net niet de eerste met ons bod en ook overboden.
Waren we wel de eerste geweest was de verkoper natuurlijk ook verder gegaan met het hogere bod.
Spijtige is dat we bereid zijn de vraagprijs te betalen.. hadden we die meteen geboden waren wij misschien nu wel de potentiële kopers aan de tafel met de verkoper geweest.

En inderdaad, we zagen ons er al wonen, het tikte alle boxes. Per toeval zagen we dat er zelfs een speeltuin om de hoek lag dat was het enige "min punt" wat er nog open stond.
Het was af, netjes, niet te groot maar meer dan ruim genoeg voor ons 3en. Garage, oprit, goede tuin zowel achter als voor. Rustige straat, winkels en scholen op loopafstand.
Nou ja perfect voor ons.. ;(

[ Voor 26% gewijzigd door Bommes op 16-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:40
Bommes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:58:
We dachten hier geluk te hebben. Niet super veel bezichtigingen, geen inschrijving.
Waren we wel de eerste geweest was de verkoper natuurlijk ook verder gegaan met het hogere bod.
Spijtige is dat we bereid zijn de vraagprijs te betalen.. hadden we die meteen geboden waren wij misschien nu wel de potentiële kopers aan de tafel met de verkoper geweest.
Op dit moment is bijna iedereen bereid de vraagprijs te betalen op de woningmarkt. De vraag is doorgaans eerder hoeveel meer je bereidt bent te betalen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Requiem19 klopt, in dit geval was de vraagprijs ons maximaal te besteden budget.
Daarnaast gaf dus onze aankoopmakelaar aan dat het huis echt te hoog in de markt was gezet
Daarop hebben we gedacht onder de vraagprijs te kunnen bieden.
Nou ja dat blijkt dus zeker te kunnen maar het resultaat is niet wat we hadden gehoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Bommes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:58:

En inderdaad, we zagen ons er al wonen, het tikte alle boxes. Per toeval zagen we dat er zelfs een speeltuin om de hoek lag dat was het enige "min punt" wat er nog open stond.
Het was af, netjes, niet te groot maar meer dan ruim genoeg voor ons 3en. Garage, oprit, goede tuin zowel achter als voor. Rustige straat, winkels en scholen op loopafstand.
Nou ja perfect voor ons.. ;(
Mja, 2/3 deel wordt boven de vraagprijs verkocht... Dus zelfs met een bod van de vraagprijs had je mogelijk verloren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Mja, 2/3 deel wordt boven de vraagprijs verkocht... Dus zelfs met een bod van de vraagprijs had je mogelijk verloren...
Nu blijf ik dat een beetje een rare vergelijking vinden aangezien heel veel huizen ook een vraagprijs hebben die onder de waarde zit, puur om veel mensen te lokken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:58
Vraagprijs op het moment is absoluut niet de waarde. Onze verkoop makelaar zegt dat ook. In dit geval bv woning zou 300k op kunnen leveren maar vraagprijs zou zijn 275k. Dit om meer mensen te trekken. Zou je zeggen 300k komen er minder mensen op af.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Bommes Jammer!

Je aankoopmakelaar heeft dan wel slecht de markt ingeschat helaas. Kan gebeuren. Op naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Louwke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:29:
Vraagprijs op het moment is absoluut niet de waarde. Onze verkoop makelaar zegt dat ook. In dit geval bv woning zou 300k op kunnen leveren maar vraagprijs zou zijn 275k. Dit om meer mensen te trekken. Zou je zeggen 300k komen er minder mensen op af.
Dat ligt er volgens mij ook een beetje aan in welke regio je zit.

In de randstad zie je volgens mij vaker inderdaad dat makelaars de woning bewust wat lager in de markt zetten, terwijl het verder van de randstad (in ieder geval tot mid vorig jaar) zo was dat de vraagprijs dichter bij de prijs zit die de verkoper in z'n hoofd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Bommes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:03:
@Requiem19 klopt, in dit geval was de vraagprijs ons maximaal te besteden budget.
Daarnaast gaf dus onze aankoopmakelaar aan dat het huis echt te hoog in de markt was gezet
Daarop hebben we gedacht onder de vraagprijs te kunnen bieden.
Nou ja dat blijkt dus zeker te kunnen maar het resultaat is niet wat we hadden gehoopt.
Ai.. balen. Er komen sowieso nog wel andere huizen te koop die minstens net zo voldoen. En van deze koper, die blijkbaar significant meer heeft geboden ben je af. Die gaat je bij de volgende bieding niet in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nog een keer gebeld door onze makelaar.
Het eerste bod dat er lag was over de vraagprijs heen. Daarnaast was er nog voor ons onbekend 3de bod gedaan.

Aangezien wij niet over deze vraagprijs heen wilde gaan hadden we het dus toch niet gehad, of we nu wel of niet de eerste bieder waren geweest.

Jammer maar weer door, opzoek naar de volgende.
Maandag een dinsdag hebben we weer bezichtigingen.
Maandag in een huis waar ruim 80 reacties op waren en daarop volgend iets van 50 bezichtigen gepland zijn. Bieden volgens Inschrijven dus.
Eigenlijk bizar want het was echt een heel klein huisje wat toch voor 420 op Funda staat. Waarschijnlijk vanwege het grond oppervlak en dus de mogelijkheid flink uit te bouwen.

Dinsdag is in de basis wel wat groter, redelijke tuin, garage en centrum van de stad op loopafstand. Maar daar moet nog wel wat gemoderniseerd worden. Ook daar mega veel reacties..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 00:54
Vorkie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:36:
@Bommes Jammer!

Je aankoopmakelaar heeft dan wel slecht de markt ingeschat helaas. Kan gebeuren. Op naar de volgende.
Of de andere bieder kan natuurlijk de markt verkeerd hebben ingeschat en gaat daardoor veel te veel betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mesque schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:09:
[...]

Of de andere bieder kan natuurlijk de markt verkeerd hebben ingeschat en gaat daardoor veel te veel betalen. ;)
De koper is de markt :)

Je huis is de waren, schijnbaar stond ie dus te laag te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:30
Bommes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:47:

Aangezien wij niet over deze vraagprijs heen wilde gaan hadden we het dus toch niet gehad, of we nu wel of niet de eerste bieder waren geweest.
(…)
Jammer maar weer door, opzoek naar de volgende.
Dit was toch het huis dat al hoog in de vraagprijs zat? Als er dan ook nog eens overboden is, heb je nog wel kans dat financiering niet rond komt.
En wel jammer, maar toch ook verstandig. Overbieden op een vraagprijs die toch al hoog is; alleen doen als het je alles waard is om daar te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja klopt, voor wat het is is de prijs ook in deze tijden al wel echt hoog.
Onze aankoop makelaar vroeg tot 2 keer toe of we wel heel zeker wisten dat we de vraagprijs wilde bieden.
Natuurlijk kan hij er ook vreselijk langs zitten. Maar in vergelijking met alles wat we tot nu toe voorbij hebben zien komen vonden ook wij het wel erg heftig geprijsd.

Krijg het idee dat mensen gewoon kijken wat ze maximaal kunnen financieren, daar hun overwaarde of ander eigen geld bij op tellen en dat gewoon bieden op huizen.
Dat dus ook vaak losstaand van wat een pand werkelijk waard is.
Als de markt over een jaar of weet ik veel wat weer wat rustiger wordt leveren die panden nooit meer op wat er nu voor betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Bommes schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:24:
Ja klopt, voor wat het is is de prijs ook in deze tijden al wel echt hoog.
Onze aankoop makelaar vroeg tot 2 keer toe of we wel heel zeker wisten dat we de vraagprijs wilde bieden.
Natuurlijk kan hij er ook vreselijk langs zitten. Maar in vergelijking met alles wat we tot nu toe voorbij hebben zien komen vonden ook wij het wel erg heftig geprijsd.

Krijg het idee dat mensen gewoon kijken wat ze maximaal kunnen financieren, daar hun overwaarde of ander eigen geld bij op tellen en dat gewoon bieden op huizen.
Dat dus ook vaak losstaand van wat een pand werkelijk waard is.
Als de markt over een jaar of weet ik veel wat weer wat rustiger wordt leveren die panden nooit meer op wat er nu voor betaald wordt.
Dat laatste denken we al een paar jaar.. :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat niet alleen, als je het over 20-30 bekijkt valt het allemaal nog best mee.

Mijn ouders kochten ruim 25j geleden een huis voor 400k gulden, dat is nu minimaal 800k euro. Mijn eigen appartement is ong 15j geleden in een paar jaar 50k meer en daarna weer minder waard geworden. En nu is het 2x over de kop.

Het zal best een keer afremmen of inzakken, maar daarna gaat het ook wel weer omhoog. Je moet dan alleen wat meer geduld hebben als je weg wil. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vorkie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:01:
[...]

De koper is de markt :)

Je huis is de waren, schijnbaar stond ie dus te laag te koop.
De koper is niet de markt.

Een koper kan prima meer betalen dan de marktwaarde.

offtopic:
Verder: Bij een taxatie heb je, in theorie, in een perfecte markt, ook een kans van 50% om boven (of juist onder) de echte marktprijs uit te komen. Komen de taxaties vrijwel altijd op of boven de marktprijs uit dan zit er een systematische fout ergens in het systeem.
Ethirty schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:34:
Mijn ouders kochten ruim 25j geleden een huis voor 400k gulden, dat is nu minimaal 800k euro. Mijn eigen appartement is ong 15j geleden in een paar jaar 50k meer en daarna weer minder waard geworden. En nu is het 2x over de kop.

Het zal best een keer afremmen of inzakken, maar daarna gaat het ook wel weer omhoog. Je moet dan alleen wat meer geduld hebben als je weg wil. :)
In de tussentijd is er:
  • bevolkingsgroei geweest
  • geen tot amper verhoogde belastingdruk op vermogen
  • lage rente/inflatie
  • verder meetellen tweede inkomen
  • starterslening (+20K elke woning)
  • geen overdrachtsbelasting onder 35 (+4% elke woning < 400K)
  • gestegen krapte
Prikkels de andere kant op (omlaag) - die in theorie omgedraaid kunnen worden:
  • HRA (omlaag en vrijwel zeker op weg naar nul)
  • Mogelijke fiscalisering eigen woning
  • Leenruimte (van 130% naar 100% - wat internationaal nog hoog is
Ik zie eigenlijk alleen bij hoge inflatie een pad waarbij de prijsstijging doorzet zoals in het recente verleden. Alle andere paden zijn beperkt.
offtopic:
En als Nederland bijvoorbeeld geld uit Europese steunfondsen wil dan zal er op een moment fiscaal ingegrepen moeten worden op de woningmarkt. De harde lijn tegen Griekenland/Italië krijg je op een gegeven moment terug :+

[ Voor 56% gewijzigd door ANdrode op 17-07-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@ANdrode noem dan ook dat we van - wat was het ook alweer - 120 / 130% financiering naar 100% zijn gegaan en inmiddels verplicht 50% aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:05:
@ANdrode noem dan ook dat we van - wat was het ook alweer - 120 / 130% financiering naar 100% zijn gegaan en inmiddels verplicht 50% aflossen.
Ik noemde ruimte voor groei naar boven toe. Maar deze twee factoren hebben inderdaad de prijsgroei geremd.

Terug naar 130% financiering en terug naar aflossingsvrij (icm HRA) zie ik niet gebeuren. Maar heb ze toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
ANdrode schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Ik noemde ruimte voor groei naar boven toe. Maar deze twee factoren hebben inderdaad de prijsgroei geremd.

Terug naar 130% financiering en terug naar aflossingsvrij (icm HRA) zie ik niet gebeuren. Maar heb ze toegevoegd.
Ga er maar van uit dat een volgende regering ongetwijfeld maatregelen zal treffen als de prijzen dreigen in te storten. De kosten koper vriendelijk meefinancieren zal een hoop extra vraag aanwakkeren. Zo zijn er nog talloze dingen te bedenken..

Verder is mijn theorie dat de afschaffing van de HRA juist het volgende rondje aan prijsstijgingen zal inluiden. De aflosvrije hypotheek wordt dan een volwaardig alternatief voor de hypotheekvormen met een verplichte aflossing. Als men dat beseft en op maandlasten een besluit neemt kan het dak er pas echt af.
Pagina: 1 ... 202 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7