Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 201 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeliaria
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Enforcer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:05:
[...]

Dat zijn prima zaken die je via Google kan opzoeken. Zoals dit artikel: https://financieel.infonu...-onder-de-woz-waarde.html

In mijn persoonlijke ervaring kan ik je mededelen dat je bijvoorbeeld de volgende constructie kunt toepassen (fictieve waarden):
- WOZ Waarde = 275k
- Koopsom = 275k
- Belastingvrije schenking via notaris regelen van 50k, dan koop je de woning effectief voor 225k met een 50k schenking (de waarde van de schenking zit hem 'in de stenen')

Een notaris of financieel adviseur kun je meer vertellen over deze constructie.
Bedankt voor de reactie, maar dit is niet waar ik naar opzoek ben.

Bij mijn weten kan de prijs van de woning / perceel gedrukt worden (zonder dat dit als schenking gezien wordt) omdat mijn ouders hier de komende 20 jaar ook nog gebruik van maken.

Maar over deze specifieke regels kan ik dus niks gevonden krijgen, maar zou ik graag zelf wat meer over willen weten als alleen blind op een notaris af te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Bommes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:49:
No offence taken.. ;)
Want ik heb werkelijk geen idee waarom dat dit niet de juiste vragen/overwegingen zijn.
Ik zou je los van jouw vragen willen adviseren om een aankoopmakelaar in te schakelen, als er inderdaad veel interesse is in de woning. Je komt er zonder makelaar moeilijk tussen en de verkoper en zijn makelaar doen waarschijnlijk ook liever zaken met iemand die zelf een makelaar meeneemt. Dat geeft verkoper iets meer zekerheid over jouw daadwerkelijke interesse en financiële draagkracht. Maar het voorkomt ook dat je onnodig te ver boven vraagprijs biedt.
Verder kun je nog kijken of je in je bod meeneemt flexibele opleveringsdatum, overname roerende goederen (vaak lijst beschikbaar in brochure) en soms helpt een persoonlijke motivatie voor huis/locatie of simpelweg een beschrijving van jullie als toekomstige bewoners.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bommes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:49:
No offence taken.. ;)
Want ik heb werkelijk geen idee waarom dat dit niet de juiste vragen/overwegingen zijn.
De reden waarom je niets aan een gemiddelde hebt, is omdat jij maar 1 huis koopt ;) Bij elk gemiddelde heb je afwijkingen naar boven en naar beneden, en het huis waar jij een oogje op hebt kan overal zitten in de 'range'. Als je inderdaad zelf niet kunt inschatten hoeveel je voor een specifiek huis moet neertellen is het advies voor een aankoopmakelaar helemaal niet zo slecht. Maar ook dat is geen garantie oid. Je hebt altijd de kans dat er iemand wanhopiger is dan jullie en er een extra smak geld tegenaan gooit.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:27
Aeliaria schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Bij mijn weten kan de prijs van de woning / perceel gedrukt worden (zonder dat dit als schenking gezien wordt) omdat mijn ouders hier de komende 20 jaar ook nog gebruik van maken.

Maar over deze specifieke regels kan ik dus niks gevonden krijgen, maar zou ik graag zelf wat meer over willen weten als alleen blind op een notaris af te gaan.
De waarde in verhuurde staat is fiscaal lager dan de normale marktwaarde. Je ouders zouden dan hun eigen woning (deels) terughuren. Maar ik weet niet of dit van toepassing is als je er zelf ook gaat wonen. Het kan ook zo zijn dat alles dan in box drie valt en dan mis je een hoop fiscale voordelen die een eigen woning normaal gesproken kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Aeliaria schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:15:

Heeft iemand hier ervaring mee, of zou iemand mij hier een link kunnen verschaffen naar documentatie zodat ik me zelf kan inlezen? Ik kreeg hier zelf namelijk weinig over gevonden.

Alvast bedankt
Hi
Misschien heb je iets aan deze link?
Ik lees hier dat je kunt rekenen met WOZ-waarde in verhuurde staat, die lager is dan gewone WOZ, en wat daar dan de consequenties van zijn bij overlijden. Die kunnen wel fors zijn, (zie voorbeeld op die pagina), dus reken dat goed door. Je kunt een en ander compenseren door je ouders huur te laten betalen (weet niet of dat je plan was).
Als je zoekt op hypotheek met mantelzorgwoning of kangoeroehypotheek kom je wel wat verder.
Een collega van mij heeft een vergelijkbare situatie doorlopen en had veel aan financieel adviseur (van bank). Er zijn veel valkuilen op zo’n route, blijkbaar.

Mooi trouwens, dat jullie dit kunnen doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
naitsoezn schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:03:
[...]

De reden waarom je niets aan een gemiddelde hebt, is omdat jij maar 1 huis koopt ;) Bij elk gemiddelde heb je afwijkingen naar boven en naar beneden, en het huis waar jij een oogje op hebt kan overal zitten in de 'range'. Als je inderdaad zelf niet kunt inschatten hoeveel je voor een specifiek huis moet neertellen is het advies voor een aankoopmakelaar helemaal niet zo slecht. Maar ook dat is geen garantie oid. Je hebt altijd de kans dat er iemand wanhopiger is dan jullie en er een extra smak geld tegenaan gooit.
En zelfs als je de verdeling van hoeveel men overbied weet dan weet je nog niet hoeveel mensen er gaan inschrijven.

Dit blind bieden is geen overbieden maar een loterij. Behalve bij contact onder de tafel tussen aankoop- en verkoopmakelaar. Dan is het on-brand voor makelaars alswel moreel minimaal dubieus.

In dit geval zouden de kopers dus zelfs voor 5.1 kunnen verkopen bij een open veiling... maar omdat het blind is wil je niet blind zo hoog gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Bommes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:42:
Misschien vraag ik naar de bekende weg, of is er eigenlijk gewoon geen antwoord op mogelijk.

Hoe zorg je voor een correct en ook nog eens winnend bod op een huis met verkoop op inschrijving ?

Vraagprijs 4,2 we hebben ruimte om tot 5,1 te gaan. Maar we willen natuurlijk niet "te veel" betalen.

We hebben het betreffende huis nog niet bekeken dus of het echt iets is waar we op willen bieden weten we nog niet.
Op de foto's en na wat verkenning in de straat/wijk lijkt het precies wat we zoeken.
Even daarop gebaseerd, uitgaande van een positieve bezichtiging, willen we dus een goed maar realistisch bod doen.

Is er een gemiddelde te benoemen van het overbieden?
Of is het werkelijk gewoon geluk hebben?

Wat ik min of meer bedoel:
We bieden bijvoorbeeld 4,6. Dan overbieden we 40 duizend. We hebben dan nog ruimte over maar we willen ook niet onnodig te veel betalen.
Maar als er iemand 4,65 bied kunnen en willen we daar gerust overheen gaan.
Maar niet onnodig dus zeg maar.
Dat is natuurlijk een beetje het moeilijke van de huidige markt. Wil je zeker kopen, dan biedt je 5,1. En dan nog, in een markt waar mensen tussen de 40 en >100 overbieden op bepaalde woningen is de component geluk ook een hele belangrijke.

Je kan het proberen met een persoonlijke motivatie, sommige verkopers zijn daar gevoelig voor. Het lastige is dat je in veel gevallen maar 1 kans krijgt, dus je bod bijstellen op een ander is vrijwel niet te doen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
@Bommes en anderen,
Wat ook nog kan helpen bij een bod op een huis waarvan de bewoner is overleden, is dat je aanbiedt dat ze alles mogen laten staan en dat jij het huis leeg laat halen. Vaak zien nabestaanden daar enorm tegen op. Als buitenstaander hoef je niet alles door je handen te laten gaan, maar regel je een opkoper die alles meeneemt en het huis totaal leeg achterlaat. En ja, dat kunnen nabestaanden zelf ook doen, maar het kan je ook net een pluspunt bezorgen ten opzichte van andere bieders. Kosten zijn variabel, wij betaalden 7 jaar geleden ca 750 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

Bommes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:42:

Hoe zorg je voor een correct en ook nog eens winnend bod op een huis met verkoop op inschrijving ?

Is er een gemiddelde te benoemen van het overbieden?
Of is het werkelijk gewoon geluk hebben?
Aankoopmakelaar, Walterliving abbonementje, koopsommenoverzicht van het kadaster bestellen en naast de Funda links leggen en gewoon brutale vragen stellen aan de verkoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:47
Enforcer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Schimmige praktijken, je hebt 15k aan persoonlijke lening lopen en 30k cash, hoe dan? Waarom los je je lening niet af?
Omdat met de 4% krijg ik rond 1.6% terug (belasting aftrekbaar), en mijn 30k cash was om iets anders te doen (mogelijk een auto te kopen, die ging niet door, of ergen te gaan investeren met > 5% per jaar rendement).

Dit 15k persoonlijke lening was 30k in Feb 2018, toen ik bijna absolute nul Euro in mijn bank heb gehad (bought the dip in crypto !!!)

Eind 2020 heb ik alle die 15k afgelossen, om mijn BKR "schoon" te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door noucmen op 11-07-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ok, andere optie zou ook kunnen zijn co-eigenaarschap, dus jullie dragen een deel bij aan hun huidige hypotheek, geen idee hoe dat precies werkt maar je kan natuurlijk een huis op naam van meerdere eigenaren laten zetten waarbij ieder zo zijn deel van de hypotheekschuld betaald. Ik heb hier geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat zo'n constructie kan bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 17:40
Excuus, verkeerde topic..

[ Voor 96% gewijzigd door Bao_mi1 op 11-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:19
noucmen schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Omdat met de 4% krijg ik rond 1.6% terug (belasting aftrekbaar), en mijn 30k cash was om iets anders te doen (mogelijk een auto te kopen, die ging niet door, of ergen te gaan investeren met > 5% per jaar rendement).

Dit 15k persoonlijke lening was 30k in Feb 2018, toen ik bijna absolute nul Euro in mijn bank heb gehad (bought the dip in crypto !!!)

Daar heb je dan mazzel aangehad.
Want regel 1. Ga nooit maar dan ook nooit beleggen met geleend geld!
Zit het mee dan heb je geluk maar gaat het mis dan heb je niets en nog steeds een schuld

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Grappig dat Noucmen wel durft om 100% van zijn kapitaal in crypto te steken, maar als het over vastgoed gaat, hij een enorme schijterd is en twijfelt over de toekomstige waarde/ROI :')
.
Snap ook echt niet waarom zijn vriendin hem gewoon laat doen.. zoiets doe je toch met zijn tweeën?
Jullie praten hier blijkbaar helemaal niet over tegen elkaar, wat volgens mij betekent dat jij de enige bent, die weg wilt uit het huidige huis.
Leuk gezellig koppel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
[...]

De term die je zoekt is vruchtgebruik.
De belastingdienst heeft een hele tabel die precies aangeeft hoeveel waarde je daar aan moet hangen:
https://www.belastingdien...om-periodieke-uitkeringen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 14:48

Bommes

Capo del formaggio

Thanks voor de reacties zover.
Maandag ga ik even een kort rondje bellen, opzoek naar een aankoop makelaar.

Eerste optie kan dan zijn de makelaar die ons huidige huis voor de vorige eigenaar heeft bemiddeld en daarop volgend mijn vorige huis ook heeft "verkocht".
Dat is een "lokale" makelaar met goede omgeving kennis.

Het is inderdaad niet iets wat je elke paar jaar doet Okay wij dan wel nu toevallig, ons huidige huis 3 jaar terug gekocht.
Maar toen was de markt nog iets anders.
Toen ging het ook wel hard, maar was er iets meer tijd ook rustig te bezichtigen en overbieden/inschrijvingen waren toen niet dagelijkse kost.
Ons huidige huis hebben we zelfs onder de vraagprijs kunnen aankopen.

Evengoed, niet mijn vak en kennis gebied maar wel erg belangrijk.
Expert inschakelen dus.
En voor door specifieke huis hopen dat we op zijn minst bij de bezichtigingen kunnen/mogen zijn.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Het is natuurlijk altijd makkelijk oordelen op basis van een paar posts. Maar dat jouw vrouw jou nog iets laat doen wat met financiën te maken heeft verbaasd bij enorm :X Je doet zo ongeveer alles wat niet handig is.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 12-07-2021 10:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Bommes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:30:
Eerste optie kan dan zijn de makelaar die ons huidige huis voor de vorige eigenaar heeft bemiddeld en daarop volgend mijn vorige huis ook heeft "verkocht".
Dat is een "lokale" makelaar met goede omgeving kennis.

En voor door specifieke huis hopen dat we op zijn minst bij de bezichtigingen kunnen/mogen zijn.
Voor het huis dat je al op het oog hebt, zou je morgen kunnen bellen, met mededeling dat je een makelaar meeneemt. Dan is er al een afspraak en kun je iets rustiger een makelaar zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

fsfikke schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Het is natuurlijk altijd makkelijk oordelen op basis van een par posts. Maar dat jouw vrouw jou nog iets laat doen wat met financiën te maken heeft verbaasd bij enorm :X Je doet zo ongeveer alles wat niet handig is.
Het enige positieve is zijn uitgebreide verslag hier :). Kunnen wij wat van leren ons amuseren.

Zonder gekheid: ik vind het best interessant om eens mee te kijken over de schouder van een woningzoekende.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2021 17:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Toke_gt schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:41:
[...]

Voor het huis dat je al op het oog hebt, zou je morgen kunnen bellen, met mededeling dat je een makelaar meeneemt. Dan is er al een afspraak en kun je iets rustiger een makelaar zoeken.
Huis is vrijdag einde dag of zaterdagochtend op Funda gekomen.
Wij zagen het in de middag staan en hebben meteen gebeld naar de verkoop makelaar die op zaterdag de voicemail aanhad staan.
Deze ingesproken dat we graag een bezichtiging willen.
Maandag om 9 uur gaan ze open en bel ik ze meteen weer op voor de zekerheid.
Daarna een rondje bellen voor de aankoop makelaar.

We hebben trouwens zaterdag ochtend ook voor een ander huis en bezichtiging aan gevraagd. Toevallig bij de zelfde verkoop makelaar. Dat is echter 120 duizend euro duurder.
Dat zou net lukken maar bij dit wat "goedkopere" huis hebben we met ruimte om het vervolgens nog maar onze eigen wensen aan te passen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bommes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:30:
Het is inderdaad niet iets wat je elke paar jaar doet Okay wij dan wel nu toevallig, ons huidige huis 3 jaar terug gekocht.
Maar toen was de markt nog iets anders.
Dan zou ik wel goed nadenken over of je volgende huis wel goed aansluit bij je huidige en toekomstige wensen, als je er zo snel al uitgegroeid bent. ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Bommes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:33:
[...]

Huis is vrijdag einde dag of zaterdagochtend op Funda gekomen.
Wij zagen het in de middag staan en hebben meteen gebeld naar de verkoop makelaar die op zaterdag de voicemail aanhad staan.
Deze ingesproken dat we graag een bezichtiging willen.
Maandag om 9 uur gaan ze open en bel ik ze meteen weer op voor de zekerheid.
Daarna een rondje bellen voor de aankoop makelaar.

We hebben trouwens zaterdag ochtend ook voor een ander huis en bezichtiging aan gevraagd. Toevallig bij de zelfde verkoop makelaar. Dat is echter 120 duizend euro duurder.
Dat zou net lukken maar bij dit wat "goedkopere" huis hebben we met ruimte om het vervolgens nog maar onze eigen wensen aan te passen.
Als ze je proberen af te serveren dat de bezichtigingen vol zijn, mag je best volhardend zijn bij serieuze interesse. Ik heb bij ons huis gewoon gezegd dat we willen bezichtigen en zeer waarschijnlijk kopen met een goed bod. De makelaar was namelijk wat afhoudend voor bezichtigingen en zei dat er maar een paar dagen mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Ethirty schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:55:
[...]

Dan zou ik wel goed nadenken over of je volgende huis wel goed aansluit bij je huidige en toekomstige wensen, als je er zo snel al uitgegroeid bent. ;)
Een huis koop je naar mijn mening voor nu en de nabije toekomst. Ik weet niet hoe mijn leven er over 3 jaar uit ziet. Waar werk ik, wat is de gezinssamenstelling, etc. Kan je wel een gezinswoning kopen maar wat als je geen kinderen kan krijgen bijvoorbeeld. Zit je dan met je 4 slaapkamers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ethirty schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:55:
[...]

Wij zijn 3,5 jaar samen, vriendin (nu vrouw) woonde in een huurflatje ik in het huis waar ik mijn ex uitgekocht had (ff korte versie).
Ik wilde niet een nieuwe relatie beginnen in een huis waar ik dik 15 jaar met mijn ex had gewoond.
In het huurflatje van mijn vriendin was het echt te klein en niet iets om samen lang te blijven hangen.
Even gezocht en ons huidige huis gekocht.
Zo van: lukt het samen niet dan slaan we een te koop bord in de tuin en zien we wel weer verder.
Wens toen was dus vooral samen starten ergens.
Ondertussen hebben we een kleintje terwijl dat volgens de artsen bij mijn vrouw niet mogelijk was en een kindvriendelijke omgeving en woning dus geen zoek criteria was.

Nou ja je leven kan dus best snel ineens veranderen.
We wonen nu meer dan ruim genoeg voor ons 3en. Daarom dus geen Huizenjacht nu.
Maar ons huis staat aan een redelijk drukke weg, niet een super grote tuin en in kan mijn motoren niet fatsoenlijk kwijt. Laat staan straks een skelter, bolderkar of wat dan ook.

We hoeven niet meteen nu weg, ons dochtertje is pas 4 maanden oud. Voordat die kleine tuin en drukke weg en issue wordt zijn we wel een paar jaar verder.
Echter hebben we nu wel de wens, en financieel en enorme dikke meevaller gehad pas geleden.

Ik weet het, lang verhaal en misschien niet echt iets voor dit topic.
Maar ik wilde graag voor de geïnteresseerde uitleggen hoe en waarom we in de markt zijn op dit moment. En hoe je woon wensen kunnen veranderen zo in best een korte tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt uiteraard helemaal gelijk dat het leven in een paar jaar volledig 180 graden kan omkeren.

Ik klonk wellicht wat kort door de bocht.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aeliaria
Toke_gt schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Hi
Misschien heb je iets aan deze link?
Ik lees hier dat je kunt rekenen met WOZ-waarde in verhuurde staat, die lager is dan gewone WOZ, en wat daar dan de consequenties van zijn bij overlijden. Die kunnen wel fors zijn, (zie voorbeeld op die pagina), dus reken dat goed door. Je kunt een en ander compenseren door je ouders huur te laten betalen (weet niet of dat je plan was).
Als je zoekt op hypotheek met mantelzorgwoning of kangoeroehypotheek kom je wel wat verder.
Een collega van mij heeft een vergelijkbare situatie doorlopen en had veel aan financieel adviseur (van bank). Er zijn veel valkuilen op zo’n route, blijkbaar.

Mooi trouwens, dat jullie dit kunnen doen!
thnx voor de hulp, ik ga me zelf maar eens goed laten informeren door mensen die zeggen dat ze er verstand van hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Vrijdag een bod uitgebracht op een woning. Door een nette overwaarde op onze huidige woning, een goed bod zonder voorbehoud van financiering uit kunnen brengen. Vanmiddag horen we meer maar man, wat is dit ontzettend spannend!

We hebben in principe niet de gehele overwaarde nodig om de hypotheek rond te krijgen dus we hebben nu eigenlijk de optie om de gehele overwaarde in mindering te brengen op de nieuwe hypotheek of we kunnen ervoor kiezen om de hypotheek hoger te houden en de overwaarde te 'cashen'. Gezien de lage rente neig ik naar het cashen van de overwaarde, aan de andere kant neig ik naar het verminderen van de nieuwe hypotheek met als gevolg relatief lage maandlasten. Iemand hier ervaringen mee of tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
cakebp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:05:
Vrijdag een bod uitgebracht op een woning. Door een nette overwaarde op onze huidige woning, een goed bod zonder voorbehoud van financiering uit kunnen brengen. Vanmiddag horen we meer maar man, wat is dit ontzettend spannend!

We hebben in principe niet de gehele overwaarde nodig om de hypotheek rond te krijgen dus we hebben nu eigenlijk de optie om de gehele overwaarde in mindering te brengen op de nieuwe hypotheek of we kunnen ervoor kiezen om de hypotheek hoger te houden en de overwaarde te 'cashen'. Gezien de lage rente neig ik naar het cashen van de overwaarde, aan de andere kant neig ik naar het verminderen van de nieuwe hypotheek met als gevolg relatief lage maandlasten. Iemand hier ervaringen mee of tips?
Kijk ook naar hypotheekrenteaftrek mocht dat van toepassing zijn :) als je het niet in je huis/hypotheek stopt, vervalt de HRA over dat gedeelte.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cakebp
Martinusz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:07:
[...]

Kijk ook naar hypotheekrenteaftrek mocht dat van toepassing zijn :) als je het niet in je huis/hypotheek stopt, vervalt de HRA over dat gedeelte.
Hier heb ik het met een aantal vrienden over gehad. De HRA is natuurlijk leuk meegenomen maar theoretisch zou je meer rendement dan de HRA kunnen behalen als je de overwaarde gaat beleggen. Gezien de lage rente is dit natuurlijk een realistisch beeld maar blijf het wel spannend vinden om zeg € 50.000 over te maken naar een beleggingsplatform.
Lagere maandlasten en HRA is natuurlijk gegarandeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Of een deel in een bouwdepot stoppen als er dingen zijn die je toch wilt aanpakken?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Notna schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Of een deel in een bouwdepot stoppen als er dingen zijn die je toch wilt aanpakken?
Vooralsnog geen plannen om echt grote dingen aan te pakken. De keuken en badkamer zijn recent vernieuwd en toevallig helemaal onze smaak. Het enige wat wij graag aan willen pakken is de vloeren (donker laminaat beneden en hoogpolig bruine vloerbedekking op de eerste verdieping :+ ). Op termijn mogelijk nog een uitbouw (mits dit mogelijk is natuurlijk) maar dat staat niet voor nu op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

cakebp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Hier heb ik het met een aantal vrienden over gehad. De HRA is natuurlijk leuk meegenomen maar theoretisch zou je meer rendement dan de HRA kunnen behalen als je de overwaarde gaat beleggen. Gezien de lage rente is dit natuurlijk een realistisch beeld maar blijf het wel spannend vinden om zeg € 50.000 over te maken naar een beleggingsplatform.
Lagere maandlasten en HRA is natuurlijk gegarandeerd
Speeltip 6: Spreid je kansen ;) Why not both? Voor een deel kiezen voor lagere maandlasten (die paar euro per maanddie je daarmee wint, heb je 30 jaar lang elke maand plezier van), voor een deel beleggen. 25k / 25k of 30k / 20k ofzo. Het voordeel van het verlagen van de hypotheek is ook nog dat je niet in de verleiding kunt komen om het theoretische voordeel van beleggen vooral theoretisch te laten zijn (als in: 50k op de bank is voor sommigen té verleidelijk om iets leuks mee te doen, waardoor een groot deel in sommige gevallen de beleggingsrekening nooit bereikt :P )

Ik heb zelf veel meer met lagere maandlasten :)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 12-07-2021 09:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2021 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Aeliaria schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:15:
Hi alle,

Wij willen graag de woning / perceel van mijn ouders kopen, en hun op het erf in een mantelzorg woning laten wonen.

Omdat ze op zich nog relatief "jong" zijn kan het dus goed zijn dat ze misschien wel 20 jaar op ons erf wonen en dele van het erf gebruiken. De vraagprijs van de woning zou om die reden dan ook een stuk lager kunnen zijn als de huidige WOZ waarde.

Heeft iemand hier ervaring mee, of zou iemand mij hier een link kunnen verschaffen naar documentatie zodat ik me zelf kan inlezen? Ik kreeg hier zelf namelijk weinig over gevonden.

Alvast bedankt
Ik kan me even geen goed beeld vormen bij de situatie; is er sprake van het gezamenlijk wonen onder één dak? Of komen er als het ware "meerdere" daken en staan de woningen dus los van elkaar (dus ook los te verkopen/over te dragen)? Dat maakt nogal een groot verschil namelijk.

Ik ben een fiscalist en geen notaris, maar uitgangspunt moet hier niet zijn het besparen van belasting (daar lijk je op te hinten), maar het uitgangspunt moet hier zijn dat het juridisch netjes in elkaar zit. Van wie is welk deel van het bezit of is het gezamenlijk? Zijn de risico's voldoende in kaart gebracht, wat gaat er gebeuren bij overlijden van jou of juist je ouder(s)? Wat als jij arbeidsongeschikt raakt, moet je dan noodgedwongen verkopen, incl. een eventueel vruchtgebruik? Etc. etc.

Ik heb veel vragen bij de constructie an sich, de gevolgen voor de belastingheffing kan ik je dan wel scheppen en eventueel ook hints geven om e.e.a. wellicht anders vorm te geven. Iedere keuze heeft echter een voor- en nadeel en ik vind persoonlijk dat fiscale besparingen hier geen uitgangspunt moeten vormen, de zaken goed regelen en de risico's in kaart brengen en tackelen staan hier voorop.

Begin daarom bij een notaris en leg je situatie en de wensen van alle partijen voor. Kijk of je eruit kunt komen.

Dan even inhoudelijk antwoord op je vrij simpele vraag, waarbij ik even aanneem dat jij in je ééntje de woning van je beide ouders koopt onder het recht van een vruchtgebruik én er daarna niet zelf gaat wonen:
- Uitgangspunt voor de waarde van een woning onder de successiewet is de WOZ-waarde.
- Bereken de waarde van het (te vestigen) vruchtgebruik volgens de successiewet. Dit is afhankelijk van de leeftijd van je beide ouders, immers geldt het vruchtgebruik tot ze (beide) zijn overleden. Door de belastingdienst zijn hier rekenregels voor opgesteld;
- Trek de waarde van het vruchtgebruik af van de WOZ-waarde, dit is de waarde van het bloot eigendom.

Koop je vervolgens het bloot eigendom van de woning van je ouders (overdracht bij notaris), betaal ook daadwerkelijke de waarde van het bloot eigendom volgens de successiewet, dan is er namelijk geen heffing voor de successiewet. Eventueel kun je dan nog een (eenmalig verhoogde of reguliere) vrijstelling toepassen.

Je hebt nu het bloot eigendom van de woning gekocht. Er is echter nog een heel belangrijk addertje onder het gras; artikel 10 van de successiewet (fictiebepaling) stelt dat de waarde van de woning bij overlijden van (een van je) ouders wordt betrokken in de heffing van erfbelasting, wanneer deze is overgedragen onder het recht van vruchtgebruik (anti-misbruik bepaling). Tenzij, je ouders je een jaarlijks bedrag betalen voor het vruchtgebruik...

Veel haken en ogen, kortom.

Daarnaast wordt deze constructie wellicht doorkruist door:
- Zijn er nog andere erfgenamen? Zijn die het er mee eens?;
- Je gaat nu zelf ook in de woning wonen waar je ouders het volledige vruchtgebruik over hebben, daar gaat iets niet helemaal goed?;
- Etc.

Nogmaals, laat je goed voorlichten door een notaris.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het systeem in Nederland is dan ook nodeloos ingewikkeld met uitzondering op uitzondering.Soms vraag ik me nog steeds af of aflossen nu echt de slimste route is. Het is ook bijna niet uit te rekenen.

Straks gaat de HRA er misschien aan, maar die belasting op bezit komt er ook nog wel. Met rond de 1% rente en een inflatie die hoger is, is lenen misschien nog wel goedkoper dan aflossen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ethirty op 12-07-2021 10:05 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Kijk ook even naar hoe je denkt dat je leven er de komende jaren uit gaat zien. (Kinderen die geboren worden of juist gaan studeren, vroeg pensioen, verzin het maar.) Stukje cash achter de hand houden / in aandelen of deposito's geeft je wellicht iets meer flexibiliteit dan als je alles in je huis hebt zitten.

Wij hebben er zelf wel voor gekozen om een deel vd overwaarde in aandelen te steken. Hypotheekrenteaftrek stelt met de huidige rentestand niet zo heel veel meer voor en ik verwacht eerlijk gezegd dat die regeling zn langste tijd ook wel gehad heeft.

En je hoeft natuurlijk niet 10duizenden euro's naar een beleggingsplatform over te maken. Je kunt ook gewoon lekker bij je grootbank fondsen kopen. Niks mis mee als je daar rustiger van slaapt. (Doen wij ook) Wat je denk ik vooral niet moet doen, is cashen en het vervolgens op je rekening laten staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 12-07-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
Charly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Kijk ook even naar hoe je denkt dat je leven er de komende jaren uit gaat zien. (Kinderen die geboren worden of juist gaan studeren, vroeg pensioen, verzin het maar.) Stukje cash achter de hand houden / in aandelen of deposito's geeft je wellicht iets meer flexibiliteit dan als je alles in je huis hebt zitten.

Wij hebben er zelf wel voor gekozen om een deel vd overwaarde in aandelen te steken. Hypotheekrenteaftrek stelt met de huidige rentestand niet zo heel veel meer voor en ik verwacht eerlijk gezegd dat die regeling zn langste tijd ook wel gehad heeft.

En je hoeft natuurlijk niet 10duizenden euro's naar een beleggingsplatform over te maken. Je kunt ook gewoon lekker bij je grootbank fondsen kopen. Niks mis mee als je daar rustiger van slaapt. (Doen wij ook) Wat je denk ik vooral niet moet doen, is cashen en het vervolgens op je rekening laten staan.
hier hebben we ook over nagedacht inderdaad. In de nabije toekomst (3-5 jaar) hopen wij kinderen te krijgen (als dit ons gegund wordt uiteraard). Momenteel werk ik 40 uren en mijn partner 32-36 uren. Met het verlagen van de maandlast nu, zou er dan ruimte ontstaan om minder te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Het systeem in Nederland is dan ook nodeloos ingewikkeld met uitzondering op uitzondering.Soms vraag ik me nog steeds af of aflossen nu echt de slimste route is. Het is ook bijna niet uit te rekenen.

Straks gaat de HRA er misschien aan, maar die belasting op bezit komt er ook nog wel. Met rond de 1% rente en een inflatie die hoger is, is lenen misschien nog wel goedkoper dan aflossen.
@Sport_Life stelt dat je gestraft zou worden om af te lossen. Zo ver wil ik niet gaan, maar je wordt er in ieder geval ook niet voor beloond...

Reken er maar op dat de HRA zelf verder wordt afgebouwd (even de hoofdlijnen van het regeerakkoord afwachten, als ze daar nog tijd voor hebben in de politiek..).

Verder denk ik dat men überhaupt iets wil doen aan renteaftrek, maar ook aan schuldenaftrek. Nu is er een vrij perverse prikkel om schulden aan te houden als tegengewicht van de belasting op het bezit, dat moet er m.i. ook gewoon uit. Rente moet niet aftrekbaar zijn, maar schulden moeten ook niet aftrekbaar zijn. Dus simpelweg belasting op het bezit (of dat nu een tweede huis of aandelen zijn). Dan heb je in ieder geval geen fiscale prikkel om schulden aan te houden en kun je die dus alsnog beter afbouwen. Beter voor de stabiliteit in het systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
cakebp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:20:
[...]

hier hebben we ook over nagedacht inderdaad. In de nabije toekomst (3-5 jaar) hopen wij kinderen te krijgen (als dit ons gegund wordt uiteraard). Momenteel werk ik 40 uren en mijn partner 32-36 uren. Met het verlagen van de maandlast nu, zou er dan ruimte ontstaan om minder te werken.
Heel goed, dat zijn vooral de belangrijke vragen denk ik. Want maximaal rendement is leuk op papier, maar van dit soort vrijheid wordt je uiteindelijk (denk ik) veel gelukkiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

Heel aantrekkelijk. Puur om te beleggen oid vind ik net teveel financieel gegoochel. Doe dat dan gewoon met een deel van wat je normaal gesproken kan sparen. Dat lijkt mij meer in balans.

Je kunt dat deel vast aflosvrij financieren met een hele korte rentevast periode, dan hoeft het qua maandlasten niet veel te doen. En, je kunt het dan desnoods na een jaar of twee weer aflossen zonder boeterente mocht je er geen doel voor hebben gevonden.

Ik ga er even van uit dat je financiële discipline ijzersterk is en dat je het sowieso nuttig besteed.

Toevoeging: als je het wel hebt besteed, de renteperiode lang vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 06:41
noucmen schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Goed punt, ook @Caelorum .

Hoe kan ik dit beste aanpakken ?
Bieden zonder ook maar 1 enkel voorbehoud.
Voor 60k zou ik als verkoper wel een risico durven nemen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JanHenk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:34:
[...]

@Sport_Life stelt dat je gestraft zou worden om af te lossen. Zo ver wil ik niet gaan, maar je wordt er in ieder geval ook niet voor beloond...

Reken er maar op dat de HRA zelf verder wordt afgebouwd (even de hoofdlijnen van het regeerakkoord afwachten, als ze daar nog tijd voor hebben in de politiek..).

Verder denk ik dat men überhaupt iets wil doen aan renteaftrek, maar ook aan schuldenaftrek. Nu is er een vrij perverse prikkel om schulden aan te houden als tegengewicht van de belasting op het bezit, dat moet er m.i. ook gewoon uit. Rente moet niet aftrekbaar zijn, maar schulden moeten ook niet aftrekbaar zijn. Dus simpelweg belasting op het bezit (of dat nu een tweede huis of aandelen zijn). Dan heb je in ieder geval geen fiscale prikkel om schulden aan te houden en kun je die dus alsnog beter afbouwen. Beter voor de stabiliteit in het systeem :)
Ik betaal IB, overdrachtsbelasting en BTW en 30 jaar rente voor ik überhaupt een huis heb.

Het belasting betalen over iets wat ik gekocht heb met wat ik overhoud na belasting betalen zou wat mij betreft per direct afgeschaft mogen worden. Maar dat is een andere discussie (en gaat nooit gebeuren) :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeliaria
JanHenk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:03:
[...]

Ik kan me even geen goed beeld vormen bij de situatie; is er sprake van het gezamenlijk wonen onder één dak? Of komen er als het ware "meerdere" daken en staan de woningen dus los van elkaar (dus ook los te verkopen/over te dragen)? Dat maakt nogal een groot verschil namelijk.

Ik ben een fiscalist en geen notaris, maar uitgangspunt moet hier niet zijn het besparen van belasting (daar lijk je op te hinten), maar het uitgangspunt moet hier zijn dat het juridisch netjes in elkaar zit. Van wie is welk deel van het bezit of is het gezamenlijk? Zijn de risico's voldoende in kaart gebracht, wat gaat er gebeuren bij overlijden van jou of juist je ouder(s)? Wat als jij arbeidsongeschikt raakt, moet je dan noodgedwongen verkopen, incl. een eventueel vruchtgebruik? Etc. etc.

Ik heb veel vragen bij de constructie an sich, de gevolgen voor de belastingheffing kan ik je dan wel scheppen en eventueel ook hints geven om e.e.a. wellicht anders vorm te geven. Iedere keuze heeft echter een voor- en nadeel en ik vind persoonlijk dat fiscale besparingen hier geen uitgangspunt moeten vormen, de zaken goed regelen en de risico's in kaart brengen en tackelen staan hier voorop.

Begin daarom bij een notaris en leg je situatie en de wensen van alle partijen voor. Kijk of je eruit kunt komen.

Dan even inhoudelijk antwoord op je vrij simpele vraag, waarbij ik even aanneem dat jij in je ééntje de woning van je beide ouders koopt onder het recht van een vruchtgebruik én er daarna niet zelf gaat wonen:
- Uitgangspunt voor de waarde van een woning onder de successiewet is de WOZ-waarde.
- Bereken de waarde van het (te vestigen) vruchtgebruik volgens de successiewet. Dit is afhankelijk van de leeftijd van je beide ouders, immers geldt het vruchtgebruik tot ze (beide) zijn overleden. Door de belastingdienst zijn hier rekenregels voor opgesteld;
- Trek de waarde van het vruchtgebruik af van de WOZ-waarde, dit is de waarde van het bloot eigendom.

Koop je vervolgens het bloot eigendom van de woning van je ouders (overdracht bij notaris), betaal ook daadwerkelijke de waarde van het bloot eigendom volgens de successiewet, dan is er namelijk geen heffing voor de successiewet. Eventueel kun je dan nog een (eenmalig verhoogde of reguliere) vrijstelling toepassen.

Je hebt nu het bloot eigendom van de woning gekocht. Er is echter nog een heel belangrijk addertje onder het gras; artikel 10 van de successiewet (fictiebepaling) stelt dat de waarde van de woning bij overlijden van (een van je) ouders wordt betrokken in de heffing van erfbelasting, wanneer deze is overgedragen onder het recht van vruchtgebruik (anti-misbruik bepaling). Tenzij, je ouders je een jaarlijks bedrag betalen voor het vruchtgebruik...

Veel haken en ogen, kortom.

Daarnaast wordt deze constructie wellicht doorkruist door:
- Zijn er nog andere erfgenamen? Zijn die het er mee eens?;
- Je gaat nu zelf ook in de woning wonen waar je ouders het volledige vruchtgebruik over hebben, daar gaat iets niet helemaal goed?;
- Etc.

Nogmaals, laat je goed voorlichten door een notaris.
Bedankt voor je (uitgebreide ;) ) reactie!!

Om een beter beeld van de situatie te schetsen, het gaat hier om een perceel van 3600m2 die ik volledig wil kopen zodat wij (mijn gezin) in het orginele woonhuis gaan wonen, en mijn ouders in een mantelzorg woning op het erf komen te wonen. Een mantelzorg woning moet na overlijden officeel ook altijd weer gesloopt worden of terug gebracht worden naar de orginele staat (indien er bijv. een garage is omgebouwd). Dit is dus ook nooit los te verkopen / over te dragen).

Uiteindelijk zullen mijn ouders dus een (groot) deel van het erf voor eigen gebruik hanteren daarnaast zal ook een deel onder gezamelijk gebruikt vallen, bijv. de garage gezien mijn vader graag klust en hobbyt. Maar ook de inrit etc.

Daarnaast gaat het mij hier absoluut niet om belasting te besparen, maar willen wij wel graag uitzoeken of we kosten kunnen besparen op de aanschaf prijs van de woning / perceel (omdat mijn ouders dus een groot deel blijven gebruiken) maar willen wij het aan de andere kant wel waterdicht hebben voor de toekomst mochten ze komen te overlijden dat wij niet in de problemen komen bij de belastingdienst.

Een afspraak bij de Notaris stond zo ie zo op de planning, maar zoals ik al in een andere post aangaf vind ik het persoonlijk ook fijn om vooraf wat kennis op te doen zodat ik al een beetje weet waar hij over praat zeg maar ;)

in iedergeval nogmaals bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ethirty schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:01:
[...]

Ik betaal IB, overdrachtsbelasting en BTW en 30 jaar rente voor ik überhaupt een huis heb.

Het belasting betalen over iets wat ik gekocht heb met wat ik overhoud na belasting betalen zou wat mij betreft per direct afgeschaft mogen worden. Maar dat is een andere discussie (en gaat nooit gebeuren) :+
Je betaalt in principe óf btw (nieuwbouw) óf overdrachtsbelasting (bestaande bouw). Maar het zal normaalgesproken niet dubbelop zijn.

Maar je punt is terecht, voor je het geld kan uitgeven aan je huis heb je daar al IB over betaald en als je gespaard hebt met het geld, wellicht ook al box 3. Er zit wel redelijk wat accumulatie van belastingen in Nederland.

Daar tegenover is het toch allemaal wel behoorlijk goed georganiseerd hier. Ik was dit weekend nog heel even over de grens met België, maar dan zie je binnen 2 minuten toch wel het verschil qua infrastructuur :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb je daar 2 minuten voor nodig ? :P

(Heb een tijdje in België gewerkt- reed ik 's morgens om 7.30 de grens over, was meteen wakker ;))

[ Voor 58% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Dat voel je toch al direct de eerste paar meters 'snelweg'!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
bottom line schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:54:
Grappig dat Noucmen wel durft om 100% van zijn kapitaal in crypto te steken, maar als het over vastgoed gaat, hij een enorme schijterd is en twijfelt over de toekomstige waarde/ROI :')
.
Snap ook echt niet waarom zijn vriendin hem gewoon laat doen.. zoiets doe je toch met zijn tweeën?
Jullie praten hier blijkbaar helemaal niet over tegen elkaar, wat volgens mij betekent dat jij de enige bent, die weg wilt uit het huidige huis.
Leuk gezellig koppel
Mooie veronderstelling !
Mijn kapitaal heeft in 2018 meestal in vastgoed geliggen (kavels + hypotheek aflossing)

[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 12-07-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ha @noucmen , hoe is het met je bod afgelopen? Heb je een huis? En heb je nog aangebeld met een hoger bod, of toch maar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:04:
Ha @noucmen , hoe is het met je bod afgelopen? Heb je een huis? En heb je nog aangebeld met een hoger bod, of toch maar niet?
Ik ben aan het twijfellen of ik de eigenaar zal whatsappen, hij heeft mij zijn nummer gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:24
Gewoon doen! Elke 5 minuten een herinnering als die nog niet antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Aeliaria schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Bedankt voor je (uitgebreide ;) ) reactie!!

Om een beter beeld van de situatie te schetsen, het gaat hier om een perceel van 3600m2 die ik volledig wil kopen zodat wij (mijn gezin) in het orginele woonhuis gaan wonen, en mijn ouders in een mantelzorg woning op het erf komen te wonen. Een mantelzorg woning moet na overlijden officeel ook altijd weer gesloopt worden of terug gebracht worden naar de orginele staat (indien er bijv. een garage is omgebouwd). Dit is dus ook nooit los te verkopen / over te dragen).

Uiteindelijk zullen mijn ouders dus een (groot) deel van het erf voor eigen gebruik hanteren daarnaast zal ook een deel onder gezamelijk gebruikt vallen, bijv. de garage gezien mijn vader graag klust en hobbyt. Maar ook de inrit etc.

Daarnaast gaat het mij hier absoluut niet om belasting te besparen, maar willen wij wel graag uitzoeken of we kosten kunnen besparen op de aanschaf prijs van de woning / perceel (omdat mijn ouders dus een groot deel blijven gebruiken) maar willen wij het aan de andere kant wel waterdicht hebben voor de toekomst mochten ze komen te overlijden dat wij niet in de problemen komen bij de belastingdienst.

Een afspraak bij de Notaris stond zo ie zo op de planning, maar zoals ik al in een andere post aangaf vind ik het persoonlijk ook fijn om vooraf wat kennis op te doen zodat ik al een beetje weet waar hij over praat zeg maar ;)

in iedergeval nogmaals bedankt voor je reactie!
Een overdracht onder het recht van bewoning (lees; een vruchtgebruik) klinkt m.i. als een reële optie. Ook kan dan een lagere koopsom worden betaald voor de woning. (Zie mijn eerdere post).

Er zijn, nogmaals, wel wat haken en ogen aan het geheel en van geval tot geval moet bekeken worden of het een goede/reële optie is. Het hangt onder andere af van:
- Wat is de uitstaande hypotheekschuld van ouders;
- Wil een bank je het bloot eigendom financieren (vaak niet i.v.m. het gevestigde vruchtgebruik op het onderpand);
- Is er, zo niet, voldoende eigen middelen om dit te betalen of;
- Is het een optie om de koopsom schuldig te blijven en een reële rente en aflossing te betalen;

Daarnaast is de woning voor geen van alle bewoners een "eigen woning" in de zin van de Wet IB, dus de beide bezittingen / rechten vallen in box 3. Is dat wenselijk, of juist niet?

Tevens moet je rekening houden met de antimisbruikbepaling artikel 10 van de successiewet, waardoor je mogelijk alsnog erfbelasting verschuldigd bent over de waarde van de woning bij overlijden van ouder(s). Vaak is de betaling hiervan een probleem, omdat je het object niet kunt of wilt verkopen (je woont er immers in). Iets om rekening mee te houden.

Een optie kan, afhankelijk van de financiële situatie, ook zijn om gewoon de zakelijke prijs (minimaal WOZ-waarde) te betalen en geen bijzonder recht te vestigen. Wellicht in jouw/jullie testamenten een recht van bewoning toekennen aan je ouders bij overlijden van één van jullie...

Genoeg stof om voor te leggen aan de notaris, lijkt me... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vanochtend meteen gebeld naar de makelaar die 2 panden in de verkoop heeft die wij willen bezichtigen.
We hadden er zaterdag de voicemail al voor ingesproken maar voor de zekerheid maar ff gebeld.
Pand 1 waren al 40 reacties op gekomen, wij waren op tijd en konden nog bezichtigen.
Pand 2 waren 80....!! reacties op gekomen, ook daar waren we op tijd en konden we op de eerste bezichtigingsdag terecht.

Aansluitend een rondje gegoogled voor een aankoop makelaar en de eerste hier in de buurt gebeld, konden we meteen om 11:30 uur terecht voor een kennismakingsgesprek.
Dat voelde goed en met no-cure no pay gaat hij ons bij de 3 huizen die we nu gepland hebben staan voor bezichtiging bijstaan.
Mocht het bij 1 van deze panden niet lukken of niet naar onze zin zijn dan zijn er dus geen kosten aan verbonden, lukt het wel is er een vast tarief afgesproken.
Hij kan ook helpen met het zoeken, dan zijn de kosten iets hoger maar ook een vast tarief.
Laten we hem ook ons huis in de verkoop bemiddelen dan worden alle nu gemaakte kosten in mindering gebracht van zijn courtage dan.

Hij gaat in ieder geval morgen mee bezichtigen, a.s. woensdag had hij helaas geen tijd echter kende hij dat pand want hij was ook gevraagd voor de verkoop er van. Maar dat was hem niet gegund, meteen ook duidelijk waarom want hij vond de vraag prijs echt veel te hoog.
Volgende week maandag de 3de en voor nu laatst geplande bezichtiging kon hij wel mee.
Ook dat pand kende hij, was hij ruim een half jaar geleden al geweest om eventueel te verkopen, ook die mensen hebben een andere verkoop makelaar gekozen. Die vraag prijs vond hij dan wel weer realistisch.
Voor zo ver er nog iets realistisch was nu op dit moment in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeliaria
JanHenk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Een overdracht onder het recht van bewoning (lees; een vruchtgebruik) klinkt m.i. als een reële optie. Ook kan dan een lagere koopsom worden betaald voor de woning. (Zie mijn eerdere post).

Er zijn, nogmaals, wel wat haken en ogen aan het geheel en van geval tot geval moet bekeken worden of het een goede/reële optie is. Het hangt onder andere af van:
- Wat is de uitstaande hypotheekschuld van ouders;
- Wil een bank je het bloot eigendom financieren (vaak niet i.v.m. het gevestigde vruchtgebruik op het onderpand);
- Is er, zo niet, voldoende eigen middelen om dit te betalen of;
- Is het een optie om de koopsom schuldig te blijven en een reële rente en aflossing te betalen;

Daarnaast is de woning voor geen van alle bewoners een "eigen woning" in de zin van de Wet IB, dus de beide bezittingen / rechten vallen in box 3. Is dat wenselijk, of juist niet?

Tevens moet je rekening houden met de antimisbruikbepaling artikel 10 van de successiewet, waardoor je mogelijk alsnog erfbelasting verschuldigd bent over de waarde van de woning bij overlijden van ouder(s). Vaak is de betaling hiervan een probleem, omdat je het object niet kunt of wilt verkopen (je woont er immers in). Iets om rekening mee te houden.

Een optie kan, afhankelijk van de financiële situatie, ook zijn om gewoon de zakelijke prijs (minimaal WOZ-waarde) te betalen en geen bijzonder recht te vestigen. Wellicht in jouw/jullie testamenten een recht van bewoning toekennen aan je ouders bij overlijden van één van jullie...

Genoeg stof om voor te leggen aan de notaris, lijkt me... :)
Heel erg bedankt voor de reactie hier heb ik zeker wat aan!

Een andere vraag:
Sinds jou eerste post heb ik wat zitten denken maar zou het een mogelijkheid zijn om de hele constructie wat te vereenvoudige en in de toekomst erfbelasting uit te sluiten door het op de volgende manier te doen:

Fictieve bedragen:
De WOZ waarde is 400.000, wij spreken gezamelijk af dat wij 200.000 een reeël bedrag vinden om het geheel te kopen met het recht dat hun daar zolang hun leven blijven wonen en gebruik van mogen maken.

Omdat ik het voor 200.000 koop Schenken ze mij dus in principe een totaal van 200.000 (de jubelton + 100.000 extra) de eerste 100.000 is belasting vrij, en ik betaal vervolgens over die laatste 100.000, 10% schenkbelasting? Ben ik dan van heel het "gezeik" af?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:00
Ons allereerste bod dat we ooit op een huis hebben gedaan, is tot onze verbazing ook meteen geaccepteerd. Moest mezelf even knijpen toen de makelaar dit vertelde aan telefoon vanochtend haha, opleveringsdatum is volgend jaar Maart/April dus hebben nog rustig de tijd om de voorbereidingen te gaan treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 15:35
Aeliaria schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:13:
[...]
Ben ik dan van heel het "gezeik" af?
Een situatie als deze kent zo veel randvoorwaarden en specifieke details (die je ook niet hier wilt delen), dat hier maar één goed advies past: Schakel een goede adviseur in.

Die adviseurs zijn niet goedkoop, maar dit zelf uit gaan zoeken is in deze een duidelijk geval "penny wise, pound foolish". Goed advies verdient zichzelf absoluut terug in deze situaties.

Daarnaast dien je dan ook de geldende wet- en regelgeving in de gaten te houden en bijvoorbeeld twee keer per jaar te kijken of er zaken zijn die voor jullie veranderen. Meeste regels omtrent dit soort zaken veranderen per 1 januari of 1 juli, dus je hoeft er echt niet elke week mee bezig te zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Aeliaria Ik denk dat er vooral een groot verschil zit tussen "normaal" vruchtgebruik waarbij een woning (deels) eigendom is van de erfgenamen maar nog bewoond wordt, en jouw situatie waar de woning NIET bewoond wordt door je ouders. Jij zou immers de hoofdgebruiker/bewoner worden. Er kan vast nog wel sprake van vruchtgebruik zijn maar dat is dan wel van een andere orde. Simpel gezegd: vertegenwoordigt het feit dat je ouders op het erf wonen werkelijk een waardevermindering van 200k voor jou als eigenaar?

Daarnaast sluit ik me natuurlijk aan bij het advies om hierover met een professional te spreken.

[ Voor 9% gewijzigd door mddd op 12-07-2021 14:38 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeliaria
mddd schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:37:
@Aeliaria Ik denk dat er vooral een groot verschil zit tussen "normaal" vruchtgebruik waarbij een woning (deels) eigendom is van de erfgenamen maar nog bewoond wordt, en jouw situatie waar de woning NIET bewoond wordt door je ouders. Jij zou immers de hoofdgebruiker/bewoner worden. Er kan vast nog wel sprake van vruchtgebruik zijn maar dat is dan wel van een andere orde. Simpel gezegd: vertegenwoordigt het feit dat je ouders op het erf wonen werkelijk een waardevermindering van 200k voor jou als eigenaar?

Daarnaast sluit ik me natuurlijk aan bij het advies om hierover met een professional te spreken.
De (Fictieve) 200K uit mijn laatste post heeft dan weer niks met vruchtgebruik te maken maar wordt een schenking, dat was een nieuwe vraag van mij.

Verder (zoals ik ook al reeds genoemd hebt) staat er een gesprek met de notaris gepland, maar vind ik het ook fijn om zelf het een en ander uit te zoeken zodat ik vooraf een beetje weet hoe of wat ;)

maar ik dank iedereen in iedergeval voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Een andere vraag:
Sinds jou eerste post heb ik wat zitten denken maar zou het een mogelijkheid zijn om de hele constructie wat te vereenvoudige en in de toekomst erfbelasting uit te sluiten door het op de volgende manier te doen:

Fictieve bedragen:
De WOZ waarde is 400.000, wij spreken gezamelijk af dat wij 200.000 een reeël bedrag vinden om het geheel te kopen met het recht dat hun daar zolang hun leven blijven wonen en gebruik van mogen maken.

Omdat ik het voor 200.000 koop Schenken ze mij dus in principe een totaal van 200.000 (de jubelton + 100.000 extra) de eerste 100.000 is belasting vrij, en ik betaal vervolgens over die laatste 100.000, 10% schenkbelasting? Ben ik dan van heel het "gezeik" af?

Alvast bedankt!
Dat was eigenlijk de tweede optie uit mijn vorige post. De woning overdragen voor de WOZ-waarde en daarnaast tevens (gelijktijdig, maar in principe losstaand) een schenking uitvoeren. Je doet dan na afloop van het jaar een aangifte schenkbelasting voor € 200.000 met een beroep op de jubelton, waarbij je over het restant schenkbelasting betaalt.

Mogelijk is dat het beste advies, maar dat is weer afhankelijk van hoe je die resterende € 200.000 die je moet betalen wilt gaan financieren... Als je dat bij een bank wilt doen, is het moeilijk om aan te komen met het (te vestigen) vruchtgebruik. Daarnaast; als er nu nog een hypotheek rust op de woning, kun je die gaan aflossen?

Blijft maatwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeliaria
JanHenk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:40:
[...]

Dat was eigenlijk de tweede optie uit mijn vorige post. De woning overdragen voor de WOZ-waarde en daarnaast tevens (gelijktijdig, maar in principe losstaand) een schenking uitvoeren. Je doet dan na afloop van het jaar een aangifte schenkbelasting voor € 200.000 met een beroep op de jubelton, waarbij je over het restant schenkbelasting betaalt.

Mogelijk is dat het beste advies, maar dat is weer afhankelijk van hoe je die resterende € 200.000 die je moet betalen wilt gaan financieren... Als je dat bij een bank wilt doen, is het moeilijk om aan te komen met het (te vestigen) vruchtgebruik. Daarnaast; als er nu nog een hypotheek rust op de woning, kun je die gaan aflossen?

Blijft maatwerk :)
Oke thnx ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Een andere vraag:

Fictieve bedragen:

Alvast bedankt!
Als je de WOZ waarde gebruikt als koopsom zal de BD je wel wat vragen willen stellen. Deze waarde loopt immers een jaar achter en is niet te koppelen aan een marktprijs.

Gewoon een taxateur inschakelen als je geen gezeur wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:44:
[...]

Als je de WOZ waarde gebruikt als koopsom zal de BD je wel wat vragen willen stellen. Deze waarde loopt immers een jaar achter en is niet te koppelen aan een marktprijs.

Gewoon een taxateur inschakelen als je geen gezeur wilt.
Dat valt wel mee... Volgens de successiewet is het uitgangspunt van de waarde van onroerende zaken de WOZ-waarde (art. 21 lid 5 SW), naar keuze het meest recente peildatum of één jaar terug.

Bij overdracht voor een bedrag onder de WOZ-waarde en waar sprake is van een (bewuste) bevoordeling en derhalve een schenking voor het verschil van de WOZ-waarde en de koopsom. Daar moet dan een aangifte schenkbelasting voor worden gedaan.

Als er andere erfgenamen zijn (broers, zussen, etc.) die je niet wilt benadelen, is een taxateur inschakelen wel aan te raden (dus ongeacht hetgeen de successiewet stelt voor de belastingheffing..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
Ik kreeg afgelopen weekend een brief in de brievenbus van een potentiele koper..
Het bleek van starters te zijn die niet kunnen slagen op de woningmarkt en de makelaars/funda etc voor proberen te zijn.

Het was echt een gerichte brief op mij persoonlijk, de redenen sloegen ook op mijn huis en was dus zeker geen random algemeen briefje..

Aangezien wij wel zitten te overwegen om met 1-2 jaar te willen verhuizen heb ik er gisteren naar toe ge-appt en later gebeld..

Ze wilden perse in deze hoek van de wijk wonen (en het liefst in mijn straat) en aangezien er heel weinig beschikbaar komt grijpen ze steeds mis, of ze zijn te laat, of de prijs wordt flink opgedreven..
Ze hebben ook alleen bij enkele huizen een briefje in de bus gedaan waar hun graag wilden wonen.

Ik vond het een positief gesprek en wanneer we komend jaar echt besluiten om weg te gaan hebben we mogelijk al een potentiele koper zonder dat ik er wat voor hoefde te doen. :)

We zullen komende maanden eens bekijken wat er uit komt en of er iets geschikts voor ons langs komt op de markt..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@verstappen33 ga je dan als je gaat verhuizen je woning eerst aan dit stel aanbieden?

Zou wel heel goed zijn en dan help je ook echt deze starters. Maar puur zakelijk gezien, is de kans groter dat je een hogere verkoopprijs hebt als je de woning via een makelaar laat aanbieden op Funda....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Laatst online: 11-04 15:50
@verstappen33 Wij hebben op dezelfde manier ons huis verkocht. Hadden voor onszelf bedacht voor welk bedrag we het huis niet op de markt zouden zetten. We weten dat we nu niet het maximale eruit hebben gehaald, maar vonden het mooi om een jong stel de kans te bieden.
Ik vond het zelf lastig om ons huis te verkopen; we zijn aan het bouwen maar ik ben niet volledig enthousiast over de nieuwe plek (ondanks flink grotere kavel dichter op elkaar gebouwd dan waar we nu bouwen, minder voorzieningen direct in de buurt, ander soort buren). Ik had nog behoefte aan de gedachte van een escape ('als het echt niets is verkopen we de nieuwe plek en blijven we hier wonen'). Wat de doorslag gaf was dat deze mensen in afwachting van onze reactie diverse keren door de wijk liepen en duidelijk heel graag hier wilden wonen. Hadden ook prettige gesprekken met ze.
Ik begrijp je dus wel. Scheelt ook wel opruimen en eventueel verven en dergelijke, geen foto's op Funda, niet paar dagen je huis uit voor bezichtigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
verstappen33 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:27:
Ik kreeg afgelopen weekend een brief in de brievenbus van een potentiele koper..
Het bleek van starters te zijn die niet kunnen slagen op de woningmarkt en de makelaars/funda etc voor proberen te zijn.

Het was echt een gerichte brief op mij persoonlijk, de redenen sloegen ook op mijn huis en was dus zeker geen random algemeen briefje..

Aangezien wij wel zitten te overwegen om met 1-2 jaar te willen verhuizen heb ik er gisteren naar toe ge-appt en later gebeld..

Ze wilden perse in deze hoek van de wijk wonen (en het liefst in mijn straat) en aangezien er heel weinig beschikbaar komt grijpen ze steeds mis, of ze zijn te laat, of de prijs wordt flink opgedreven..
Ze hebben ook alleen bij enkele huizen een briefje in de bus gedaan waar hun graag wilden wonen.

Ik vond het een positief gesprek en wanneer we komend jaar echt besluiten om weg te gaan hebben we mogelijk al een potentiele koper zonder dat ik er wat voor hoefde te doen. :)

We zullen komende maanden eens bekijken wat er uit komt en of er iets geschikts voor ons langs komt op de markt..
Is wel de bedoeling om het aan hun aan te bieden.
Ikzelf hou de nieuwbouw en bouwkavels al jaren in de gaten, maar aanbod is schaars of niet naar onze zin.
Ook wij lopen tegen hetzelfde probleem aan.

Kijken wel hoe het komende maanden verloopt.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leuk artikel vandaag in het AD:
Huis kopen? Wees beducht voor deze slinkse trucs
Ze was meer dan tevreden met een bod van 375.000 euro op haar woning in Hillegersberg, vertelt de Rotterdamse die niet met haar naam in het AD wil. Maar haar makelaar hield haar tegen. Hij had de woning expres ‘goedkoper’ in de markt gezet, zodat er meer potentiële kopers zouden komen. De aankoopmakelaars lichtte hij in dat er hoge biedingen op tafel lagen en dat hun cliënten meer moesten bieden. Haar huis werd uiteindelijk verkocht voor 410.000 euro. Winst voor de Rotterdamse, maar of ze er blij mee is? Niet echt. Ze moet nu zélf de ondoorzichtige kopersmarkt op.
Het is wel duidelijk dat je als koper de speelbal bent van de makelaardij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Boinkie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:27:
Gewoon doen! Elke 5 minuten een herinnering als die nog niet antwoord!
Eigenaar heeft besloten om zijn huis onder vraagprijs naar mij te verkopen, met de conditie dat ik hem stop met bericht sturen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ja, dat snap ik wel ;). Nu de vraag, welk huis is het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Wat hierboven ook al werd gezegd t.a.v. de zakelijkheid ben ik het volkomen mee eens. Natuurlijk is het erg prettig als je een stel kunt 'helpen', maar in deze markt weet je echt pas wat je huis waard is als je een aantal biedingen hebt gehad.

Bij de verkoop van ons huis lag de vraagprijs namelijk al zo'n 20k hoger dan we vooraf zelf hadden ingeschat. Vervolgens verwachtten we (op basis van makelaar, walterliving etc.) een overbieding van ca. 5-7,5%. Stiekem hoopten we op 10%, maar dachten dat dit niet realistisch zou zijn. Uiteindelijk is het weggegaan voor 12,5% boven de vraagprijs en waren er meerdere biedingen boven de 10%.

TL:DR, als wij op basis van onze eigen inschattingen of zelfs op basis van de inschattingen van onze (lokale) makelaar ons huis hadden verkocht waren we zo'n 20-30k mis gelopen. Zou dus zeker niet zomaar een huis verkopen op basis van zo'n briefje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:03:
Ja, dat snap ik wel ;). Nu de vraag, welk huis is het?
Maakt het wel uit ? Ik ga weer annuleren :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ja idd ik vind het nogal wat. Eigenlijk geef je dan gewoon 20-30k weg aan wildvreemden. In andere situaties wordt dat bizar gevonden. En ik vind het persoonlijk ook in deze situatie bizar! Maar ik ben dam ook vrij feitelijk en rationeel ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Ik heb recent ook een aantal van die briefjes door de bus gehad, maar hoe weet je zeker dat je het echt verkoopt aan een stel dat lastig aan een huis komt? Straks blijken het gewoon investeerders te zijn en heb jij er uiteindelijk geld mee misgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 11:54
de Peer schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:09:
Ja idd ik vind het nogal wat. Eigenlijk geef je dan gewoon 20-30k weg aan wildvreemden. In andere situaties wordt dat bizar gevonden. En ik vind het persoonlijk ook in deze situatie bizar! Maar ik ben dam ook vrij feitelijk en rationeel ingesteld.
Wij hebben dat geluk ook gehad. Een stel wat graag aan ons wilde verkopen op basis van een Facebook bericht. We hebben een goede prijs, zij kunnen nog een tijd tijdens de bouw van hun nieuwbouw er in blijven zitten en wij kunnen rustig alles plannen met de aannemer, keukenboer etc.

Ze hadden wel een stuk meer kunnen krijgen uiteraard. Maar mij hoor je niet klagen. Wij hebben er straks een prachtig eerste koophuis aan en blij dat we bij dit huis niet in een biedingsoorlog zaten. Alles mooi onderhands kunnen regelen zonder aankoop/verkoopmakelaar.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
de Peer schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:09:
Wie zegt dat? Ook met funda moet je nog maar afwachten wat er binnen komt.

Maar wat je in ieder geval kunt doen; is aangeven dat het stel bij voorbaat al een plek tussen de bezichtigingen krijgt etc. Zo weten ze zeker dat ze mee kunnen doen met het proces.

Uiteraard kun je ook aangeven dat ze onderhands een bod mogen doen voor dat het naar de makelaar gaat. Als dat een bedrag oplevert dat ca de makelaars kosten onder de te verwachten opbrengst ligt dan hoeft het je ook niets te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 11:54
Luc45 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:12:
Ik heb recent ook een aantal van die briefjes door de bus gehad, maar hoe weet je zeker dat je het echt verkoopt aan een stel dat lastig aan een huis komt? Straks blijken het gewoon investeerders te zijn en heb jij er uiteindelijk geld mee misgelopen.
Ga een paar keer met ze om tafel zitten. Wij zijn er een paar keer geweest, rustig kunnen kijken. Ouders een keer meegenomen. Bij een investeerder prik je daar denk ik wel wat sneller doorheen.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Luc45 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:12:
Anti speculatie beding en eventueel zelfbewoningsplicht opnemen in het koopcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
big bang schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:15:
[...]

Anti speculatie beding en eventueel zelfbewoningsplicht opnemen in het koopcontract?
Kan jij later echt controleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Nu ja, als je opneemt dat opbrengsten uit verhuur en (meerprijs)verkoop de eerste drie jaar voor de oud eigenaar zijn dan heb je een behoorlijke motivatie om dat uit te zoeken >:)

Maar vooral voor een investeerder zal dat een onoverkomelijk probleem zijn (die heeft geen zin om drie jaar met een huis te zitten waar hij niets mee kan), voor starters zal het veel minder een "big deal" zijn.

Gaan ze scheiden of krijgen ze een zesling kun je altijd nog besluiten daar geen beroep op te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De tip nu is "kijk niet naar de prijzen van woningen in de buurt die voor Jan 2021 op Funda waren gekomen", het lijkt me op dat de markt is op full speed van FOMO sinds Maart.

Bij een woning die een bekend makelaar van de buurt mij adviseerd heeft om niet meer dan 560k te bieden, heeft de hoogst bod van 600k, hoewel er minder dan 12 bezichtigen zijn gewest.

In de vakantie period, zijn er minder kopers, maar ook minder verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
verstappen33 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:27:

Ik zou op deze wijze dolgraag een huis kopen. Maar mijn eigen huis zou ik nooit op die wijze verkopen. De redenen waarom zijn al gegeven door anderen.

Een halfjaar terug ben ik via een collega in contact gekomen met mensen die hun woning zouden gaan verkopen ivm aanstaande oplevering van hun nieuwbouw huis. Bleken ook (hele verre) bekenden van mij te zijn. Genoeg goodwill dus. We hadden het volgende afgesproken, zij zouden hun woning gewoon op de markt aanbieden, ik mocht me ontrekken aan het bieden op inschrijving. Zij zouden mij de gelegenheid geven om tegen de gelijke prijs te kopen als het hoogste bod.

Dat bod lag uiteindelijk 50k boven wat ik had willen bieden. (Prijscategorie 600-800k).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
noucmen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:30:
De tip nu is "kijk niet naar de prijzen van woningen in de buurt die voor Jan 2021 op Funda waren gekomen", het lijkt me op dat de markt is op full speed van FOMO sinds Maart.

Bij een woning die een bekend makelaar van de buurt mij adviseerd heeft om niet meer dan 560k te bieden, heeft de hoogst bod van 600k, hoewel er minder dan 12 bezichtigen zijn gewest.

In de vakantie period, zijn er minder kopers, maar ook minder verkopers.
Er zit natuurlijk een verschil in wat een huis waard is en wat iemand ervoor over heeft.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Flix20 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:02:
[...]

Er zit natuurlijk een verschil in wat een huis waard is en wat iemand ervoor over heeft.
De "waard" is alleen een equilibrium tussen vraag en aanbod.
Mijn aankoopmakelaar is de nummer 2 van de stad, die heeft een inschatting dat 560k is "een hele goed bod", i.e. veel boven de gemiddeld van wat de markt wil voor dit woning betalen. Toch is er iemand 600k ervoor over heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 12-07-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
noucmen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:16:
[...]

Kan jij later echt controleren ?
Dat hoort een notaris te doen. En anders is het makkelijk om vlak voor de afloop van de termijn een aanvraag te doen bij het kadaster, of aan te bellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
RocketKoen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Dat hoort een notaris te doen. En anders is het makkelijk om vlak voor de afloop van de termijn een aanvraag te doen bij het kadaster, of aan te bellen.
Ja, maar helpt dit anti-speculatie clausule de verkoper wel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
noucmen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Ja, maar helpt dit anti-speculatie clausule de verkoper wel ?
Als je je woning aan iemand wilt verkopen die het hard nodig heeft in plaats van aan een investeerder, dan is het een manier om niet misbruikt te worden. Als je koper het huis dan toch heeft geflipt, kun jij de behaalde winst opeisen.

Het komt redelijk vaak voor bij woningen die onderhands worden verkocht. Bijvoorbeeld bouwvereniging woningen die aan de huurder worden verkocht, of nieuwbouw woningen die op basis van loting toegekend zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Laapo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:49:
Ik zou op deze wijze dolgraag een huis kopen. Maar mijn eigen huis zou ik nooit op die wijze verkopen. De redenen waarom zijn al gegeven door anderen.
Dat is natuurlijk wel vreemd.. :/
Je wil zelf wel de voordelen maar een ander gun je die niet?

Ik heb het nog niet met mijn vrouw besproken maar als ons huis straks de verkoop in gaat (zodra we zelf een andere woning hebben) wil ik gerust eerst kijken/polsen in onze omgeving of er interesse is.
Via buren, familie, vrienden iemand de kans bieden om voor de funda gekte toe te kunnen slaan.
Nee dan heb je niet de maximale kansen van een inschrijving/bieding frenzy.
Maar dat zal toch ergens doorbroken moeten worden.
Beter milieu begint bij je zelf zeg maar.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
Een beter milieu begint bij jezelf maar dat betekent niet dat je direct filantroop hoeft te zijn. Je kunt ook bij de inschrijving vragen of de bieders er een begeleidend briefje bij willen doen. Zo kun je kiezen voor diegene aan wie jij het gunt en tegen een goede prijs.

Je kunt je tegenwoordig overigens afvragen of het niet gewoon discriminatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Bommes schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Ik heb het nog niet met mijn vrouw besproken maar als ons huis straks de verkoop in gaat (zodra we zelf een andere woning hebben) wil ik gerust eerst kijken/polsen in onze omgeving of er interesse is.
Via buren, familie, vrienden iemand de kans bieden om voor de funda gekte toe te kunnen slaan.
Dat is helemaal niet vreemd... ik kan me ook niet voorstellen dat je een vreemde zo maar een voordeel geeft van enkele tienduizenden euro's, maar als iemand het mij biedt zeg ik ook geen nee. Ik denk dat de meesten net zo denken... en er meestal in dit soort situaties niet zo zeer sprake is van een ander groot financieel voordeel gunnen maar geen zin hebben in het gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Tsja, ik probeer te benadrukken hoe je jezelf zou benadelen in die situatie. De kans dat ik op die wijze een woning koop is niet bestaand. Ik verspreid geen briefjes om een woning voor de markt uit te pakken te krijgen.

Mensen in je omgeving laten weten dat je je woning gaat verkopen en een beetje een voorsprong geven is heel normaal. Maar ik zou de markt wel ten alle tijden zijn werk laten doen. Als je duizenden euro's gaat weggeven dan zijn er vast nog veel nobelere doelen voor te bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laapo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:30:
Tsja, ik probeer te benadrukken hoe je jezelf zou benadelen in die situatie.
Het ligt aan het type verkoper en woning natuurlijk. Niet iedereen woont in een redelijk nieuwstaat woning die in de huidige markt binnen 3daagse bezichtigingen meerdere biedingen aangeboden krijgt, er staan genoeg woningen die al langer dan een maand te koop staan. Niet alleen dat maar denk ook aan de type verkopers die:
- Geen zin hebben in gedoe in 1-2-3daagse bezichtigingen waarbij je 1-2-3 volle dagen niet in je eigen huis kunt bivakkeren, hou hierbij ook rekening met huisdieren en/of opgroeiende kids.
- Geen zin hebben in het opruimen, schoonmaken danwel schoonhouden van het huis voor foto's en bezichtigingen (ook hierbij rekening houdend met huisdieren en opgroeiende kids die er een zooitje van kunnen maken iedere dag).
- Geen courtage/verkoopmakelaarskosten van 1a2% vd koopsom
- Niet die onzekerheid en dat verkoop traject willen.

Kortom, als je het als verkoper zijnde met iemand uit je familie-/(vage)kennissen/zakelijke investeerders kring zo kan oplossen, waarom zou je die personen dan niet tegemoet komen? Ik zou daar best 5k of misschien wel 10k voor over hebben (ten op zichtte van de verwachte verkoopprijs) als ik daarmee snel en makkelijk tot een deal kan komen en daarbij gewoon zekerheid heb dat het huis is verkocht (zonder voorbehouden dus). Als ze die zekerheid niet kunnen bieden dan mogen ze natuurlijk gewoon achteraan sluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Laapo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:30:
Als je duizenden euro's gaat weggeven dan zijn er vast nog veel nobelere doelen voor te bedenken.
Je kunt er zelfs over filosoferen/discussiëren of je die duizenden euro's eigenlijk wel weg geeft.
Je hebt ze nooit gehad en als de markt nu niet zo bizar ziek zou zijn zou je ze ook nooit krijgen.

Nee ik ben niet zo naïef dat ik denk dat ik de markt in mijn eentje veranderd krijg.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er aan mee moet werken om deze absurde "over bieden" markt in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bommes schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:22:
[...]

Je kunt er zelfs over filosoferen/discussiëren of je die duizenden euro's eigenlijk wel weg geeft.
Je hebt ze nooit gehad en als de markt nu niet zo bizar ziek zou zijn zou je ze ook nooit krijgen.
Je moet ze helaas wel hebben voor je volgende huis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:38
[...]

Mja, toen die van ons bij de makelaar er alleen op stond direct die middag een bod van de vraagprijs.. die man kwam later met dochter nog langs, wilde er eventueel nog 10k cash bovenop gooien..

Uiteindelijk voor 35k boven vraagprijs verkocht na bezichtigingen via Funda...

Dan toch liever via Funda hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Weer verloren, naar iemand die 40k hoger heeft geboden, zonder voorbehoud financiering (ik 80% voorbehoud)
Mijn batterij van huizen jacht is bijna op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
President schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Dan toch liever via Funda hoor
Ja, ik begrijp nog niet de kopers die tijd verliezen naar de binnenkort-te-koop process (nog niet op Funda), bvb https://www.olsthoornmakelaars.nl/binnenkort-te-koop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:44:
Weer verloren, naar iemand die 40k hoger heeft geboden, zonder voorbehoud financiering (ik 80% voorbehoud)
Mijn batterij van huizen jacht is bijna op.
Onze batterij ook. Leer nou eens duidelijk te communiceren. 40k boven wat? Vraagprijs, of jouw bod? Op basis van welke verkoopprijs? Etc…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

fsfikke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Onze batterij ook. Leer nou eens duidelijk te communiceren. 40k boven wat? Vraagprijs, of jouw bod? Op basis van welke verkoopprijs? Etc…
Eerlijk? Liever stopt het gewoon helemaal. Het voegt echt helemaal niks meer toe aan dit topic.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
fsfikke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Vraagprijs 530, mijn bod 560 (geadviseerd door een Nr 2 makelaardij van de regio), winning bod 600k.
Mijn voorbehoud financiering is 430k, winning bod is NUL.

Geen hypotheek adviseur durft mijn te adviseren om zonder voorbehoud te doen, hun argumenten:
- Of uw de baan verliezen <--- Nee dat verwacht ik 0.001%
- Of er witwas is geweest mbt uw financiele activiteiten <--- Nee dat denk ik niet dat er banken die dat zullen denken. Ik heb wel geld naar mensen opgestuurd maar puur naar familie / vrienden
- Of mijn BKR niet schoon is <--- Ik heb wel alle schulden in 2020 afgelossen.

Dus om beter te kunnen voorbereiden, weet ik het niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:19
noucmen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Vraagprijs 530, mijn bod 560 (geadviseerd door een Nr 2 makelaardij van de regio), winning bod 600k.

Geen hypotheek adviseur durft mijn te adviseren om zonder voorbehoud te doen, hun argumenten:
- Of uw de baan verliezen <--- Nee dat verwacht ik 0.001%
- Of er witwas is geweest mbt uw financiele activiteiten <--- Nee dat denk ik niet dat er banken die dat zullen denken. Ik heb wel geld naar mensen opgestuurd maar puur naar familie / vrienden
- Of mijn BKR niet schoon is <--- Ik heb wel alle schulden in 2020 afgelossen.

Dus om beter te kunnen voorbereiden, weet ik het niet
Het probleem is dat er erg weinig huizen zijn op dit moment en de prijzen alleen nog maar stijgen.
560 is een goed bod maar als je tegen iemand opbied die al een hele tijd ernaast grijpt en besluit dan maar flink overtebieden daar helpt weinig tegen. Plus, kans is groot dat over een half jaar met de stijgende huizenprijzen dat dat het nieuwe normaal is.

Wat betreft Bieden zonder Voorbehoud. Dat kan niemand je adviseren met 100% garantie.
Men accepteert vermoedelijk het minieme risico dat er iets mis kan gaan.

En daarom is het in deze markt zo gevaarlijk om al je kaarten op 1 woning te zetten.
Je ziet zelf hoe krap de markt is en hoe weinig aanbod er is.
Het 100% perfecte huis bestaat niet en als die al bestaat dan vind je over een jaar wel iets wat beter kan.

Maar een 80% huis kan je evt met wat kleine aanpassingen naar een 90% goed huis brengen en wil je toch wat anders dan kan je evt over een paar jaar altijd nog verder kijken of je inschrijven voor een nieuwbouw woning.

Dus heb je eindelijk een winnend bod op een huis wat aan het meerendeel van je eisen voldoet wees blij en trek het boek dicht. Trakteer je vrouw op een gezellig restaurant bezoek en zeg alle verdere bezichtigingen af want je hebt een huis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Je zit in een redelijk populair gebied te bieden op goed betaalbare woningen en biedt zo dat je hoopt niet te veel te betalen. Op die manier kies je er gewoon voor om dit proces minimaal 20 keer te doorlopen. Als je een keer een woning vindt die je echt wilt hebben moet je ook bieden alsof je hem wilt hebben. 30k op 530k is gewoon absoluut geen sure thing maar hopen op een lucky shot.

Pagina: 1 ... 201 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7