Aeliaria schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:15:
Hi alle,
Wij willen graag de woning / perceel van mijn ouders kopen, en hun op het erf in een mantelzorg woning laten wonen.
Omdat ze op zich nog relatief "jong" zijn kan het dus goed zijn dat ze misschien wel 20 jaar op ons erf wonen en dele van het erf gebruiken. De vraagprijs van de woning zou om die reden dan ook een stuk lager kunnen zijn als de huidige WOZ waarde.
Heeft iemand hier ervaring mee, of zou iemand mij hier een link kunnen verschaffen naar documentatie zodat ik me zelf kan inlezen? Ik kreeg hier zelf namelijk weinig over gevonden.
Alvast bedankt
Ik kan me even geen goed beeld vormen bij de situatie; is er sprake van het gezamenlijk wonen onder één dak? Of komen er als het ware "meerdere" daken en staan de woningen dus los van elkaar (dus ook los te verkopen/over te dragen)? Dat maakt nogal een groot verschil namelijk.
Ik ben een fiscalist en geen notaris, maar uitgangspunt moet hier niet zijn het besparen van belasting (daar lijk je op te hinten), maar het uitgangspunt moet hier zijn dat het juridisch netjes in elkaar zit. Van wie is welk deel van het bezit of is het gezamenlijk? Zijn de risico's voldoende in kaart gebracht, wat gaat er gebeuren bij overlijden van jou of juist je ouder(s)? Wat als jij arbeidsongeschikt raakt, moet je dan noodgedwongen verkopen, incl. een eventueel vruchtgebruik? Etc. etc.
Ik heb veel vragen bij de constructie an sich, de gevolgen voor de belastingheffing kan ik je dan wel scheppen en eventueel ook hints geven om e.e.a. wellicht anders vorm te geven. Iedere keuze heeft echter een voor- en nadeel en ik vind persoonlijk dat fiscale besparingen hier geen uitgangspunt moeten vormen, de zaken goed regelen en de risico's in kaart brengen en tackelen staan hier voorop.
Begin daarom bij een notaris en leg je situatie en de wensen van
alle partijen voor. Kijk of je eruit kunt komen.
Dan even inhoudelijk antwoord op je vrij simpele vraag, waarbij ik even aanneem dat jij in je ééntje de woning van je beide ouders koopt onder het recht van een vruchtgebruik én er daarna niet zelf gaat wonen:
- Uitgangspunt voor de waarde van een woning onder de successiewet is de WOZ-waarde.
- Bereken de waarde van het (te vestigen) vruchtgebruik volgens de successiewet. Dit is afhankelijk van de leeftijd van je beide ouders, immers geldt het vruchtgebruik tot ze (beide) zijn overleden. Door de belastingdienst zijn hier rekenregels voor
opgesteld;
- Trek de waarde van het vruchtgebruik af van de WOZ-waarde, dit is de waarde van het bloot eigendom.
Koop je vervolgens het bloot eigendom van de woning van je ouders (overdracht bij notaris), betaal ook daadwerkelijke de waarde van het bloot eigendom volgens de successiewet, dan is er namelijk geen heffing voor de successiewet. Eventueel kun je dan nog een (eenmalig verhoogde of reguliere) vrijstelling toepassen.
Je hebt nu het bloot eigendom van de woning gekocht. Er is echter nog een heel belangrijk addertje onder het gras; artikel 10 van de successiewet (fictiebepaling) stelt dat de waarde van de woning bij overlijden van (een van je) ouders wordt betrokken in de heffing van erfbelasting, wanneer deze is overgedragen onder het recht van vruchtgebruik (anti-misbruik bepaling). Tenzij, je ouders je een jaarlijks bedrag betalen voor het vruchtgebruik...
Veel haken en ogen, kortom.
Daarnaast wordt deze constructie wellicht doorkruist door:
- Zijn er nog andere erfgenamen? Zijn die het er mee eens?;
- Je gaat nu zelf ook in de woning wonen waar je ouders het volledige vruchtgebruik over hebben, daar gaat iets niet helemaal goed?;
- Etc.
Nogmaals, laat je goed voorlichten door een notaris.