Ethirty schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:45:
[...]
Een voorbehoud is voor als je nog twijfelt of de bank gaat meewerken.
Als je vooraf al aangeeft dat je niet zeker weet of je 300k kan lenen moet je niet naar een huis van 600k gaan kijken. Zo zou ik het als verkoper zien.
Een algemeen voorbehoud zonder specifiek bedrag zou ik niet van opkijken.
Als verkoper heb je in beide gevallen dezelfde kans op een geslaagde transactie: 50/50
Dan is denk ik het probleem de 'interpretatie' van wat een voorbehoud veronderstelt. Als je er van uit gaat dat mensen er mee bedoelen dat ze het 'niet zeker weten' dan kan ik je volgen. Zoals ik aangaf is het voorbehoud volgens mij (o.b.v. toelichtingen 2 verschillende makelaars) vooral voor onverwachte problemen, zoals op staande voet ontslagen worden de dag na je bod of arbeidsongeschikt raken etc. waardoor je alsnog de financiering niet kunt krijgen. In dat voorbehoud geef je dus niet aan wat je maximaal kunt lenen (waarom zou je die informatie geven als koper aan verkoper), maar wat je maximaal
nodig hebt. Dat is namelijk nuttige informatie voor de verkoper. Dus het wil niet zeggen dat de mensen twijfelen om EUR 300k te kunnen lenen, ze geven met het voorbehoud aan dat ze maar 300k hoeven te lenen omdat ze sowieso EUR 360k zelf in kunnen brengen. Misschien dat ze het volledige bedrag wel kunnen financieren, dat weet je niet.
Zo is bij de verkoop van ons huis (rijtje in de randstad in 2021, dus bijna een half miljoen

) het winnende bod een bod met voorbehoud van 150k doordat de kopers in dezelfde regio al een koopwoning hadden en dus niet zo veel
nodig hebben. O.b.v. de profielschets van de verkoopmakelaar (incl. achtergrond) werk, moeten zij makkelijk 400k+ hebben kunnen lenen. Het feit dat de deal dus alleen af kan ketsen als ze die 150k niet kunnen lenen geeft ons als verkoper dus juist extreem veel zekerheid, dat lukt ze waarschijnlijk zelfs op één salaris.
Als verkoper geeft een lager bedrag dus echt meer zekerheid en juist 'een algemeen voorbehoud' zoals jij schetst zou ik niet mee akkoord gaan als verkoper. Als de taxatie dan wat te laag uitvalt kunnen ze er opeens vanaf omdat ze geen specifiek bedrag hebben opgenomen.
Overigens gaf onze verkoopmakelaar aan (als tip richting onze nieuwe woning) dat ze eigenlijk altijd adviseren met voorbehoud te bieden. Ze zien het zelf als onnodig groot risico om zonder te bieden terwijl een 'goed' voorbehoud met een zo laag mogelijk bedrag ook prima werkt.