JanHenk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:33:
Ik heb het idee dat iedereen maar op ieder huis reageert/een bezichtiging aanvraagt en dan pas later gaat kijken of het wel écht iets voor ze is. Dan sta je in ieder geval op de agenda.
Tegenwoordig komt het (volgens mij) ook best vaak voor dat er na 20 bezichtigingen maar twee of drie biedingen liggen. De "kwaliteit" van de bezichtigingen is dus steeds lager aan het worden, een gek bijeffect van de huidige markt.
Stijgende prijzen creëren meer vraag, ('je moet er nu bij zijn') maar als puntje bij paaltje komt ziet het grootste deel af van ofwel de bezichtiging ofwel het doen van een bod na de bezichtiging.
Volgens mij klopt dit volledig. Als ik naar onze situatie kijk: de funda alerts staan natuurlijk aan en ik heb wat notificatie-systemen op Facebook en bij makelaars zelf lopen. Soms is mijn vriendin nog aan het werk, maar als ik weet dat het in ons straatje past, dan reageer ik toch maar direct... dan doen we in ieder geval mee met de loterij en soms kan je zelfs uit meer dan 2 tijdslots kiezen
Ik weet niet of het aantal biedingen echt afloopt, ik vraag het wel altijd achteraf, maar volgens mij is dat relatief stabiel hier.
Vorige week hebben we ergens gekeken, was uiteindelijk toch niet helemaal wat we ervan hadden verwacht, tijdens de bezichtiging waren we niet bijzonder enthousiast. Dus ook niet geboden. Als we langere beslistijd hadden voor de bezichtiging, hadden we overigens zoals je zegt wellicht helemaal niet gekeken.
Biedingstermijn liep trouwens tot 12:00 vandaag. Krijg ik om 13:00 toch een telefoontje van de makelaar 'klopt het dat jullie geen bod hebben gedaan?'
"Ja dat klopt, of mag ik nu alsnog een bod doen?"
Daar kreeg ik niet echt een concreet antwoord op. Ben enorm benieuwd waar die woning uiteindelijk voor weg is gegaan

Als verkoopmakelaar zou ik proberen om wat een betere voorselectie te maken uit alle aanvragen: niet de eerste 20 bellers maar inplannen voor een bezichtiging, maar pas gaan plannen na een week o.i.d. Zorg dat mensen wat tijd hebben om echt na te denken of ze het, op basis het beschikbare materiaal, echt willen bekijken.
Denk dat dat bijzonder lastig inschatten is voor de verkoopmakelaar. En een langere doorloopperiode willen ze vaak niet, er moet wel binnen 2 weken een 'verkocht' vlaggetje bij kunnen toch?
Wij hadden laatst 2 bezichtigingen uitstaan in hetzelfde blok. Een hoekwoning en enkele dagen later een tussenwoning. De hoekwoning aan de andere kant was recent (maart) verkocht voor 360k, dus dat geeft een mooie indicatie waar het heen moet. Op de hoekwoning geboden (401k), welke uiteindelijk volgens de makelaar voor 420k wegging... Hierop heb ik de makelaar van de tussenwoning (met dezelfde vraagprijs) gebeld: ons budget voor die woning gaat niet veel hoger dan 400k, heeft het überhaupt wel nut om langs te komen?
Ja hoor, was geen enkel probleem, zij wisten ook niet waar het heen zou gaan. Nou oke, dan komen we wel kijken, zelfde 401k geschreven, want tja...
Woning is verkocht voor 'meer dan 420k'