Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 198 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:01
Pannencouque schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:59:
[...]
Poeh, dat zou ik niet verwachten. Als jullie geen al te idiote voorwaarden hadden, zou ik het voor 20k toch wel proberen.
Mja, ligt eraan voor welke ltv de voorwaarde was.

Ons huis is voor 420k verkocht, de kopers hadden een aankoopmakelaar en onder voorbehoud financiering van 300k. Dat is een risico dat ik prima wil nemen. Hadden de kopers onder voorbehoud van 400k gewild dan had ik daar weinig vertrouwen in.

Al met al moet je duidelijk zien te maken met een voorbehoud dat het financieel geen probleem zal worden om het rond te krijgen, maar dat je gezien de huidige onzekere corona tijd het toch verstandig vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Exo81 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:50:
[...]

Er is geen causaal verband tussen straling magneetvelden van hoogspanning en kinderkanker (leukemie). Wel is het zo dat bij kinderen die leukemie hebben ze vaker in buurt van hoogspanning wonen maar het is waarschijnlijker dat het andere oorzaken heeft dan straling. Op dit moment wordt gewerkt met een voorzorgsbeleid van 0,2 microtesla. Het nieuwe beleid gaat afstanden bevatten maar zal geen 80 meter zijn, eerder 20 meter. Dus wat dat betreft zit je goed. Vraag is alleen, voelen jij en je gezin er prettig bij?
We zijn er daar straks even langs gereden (Brabants voor: we zijn naar het betreffende huis gaan kijken :P )
Ok deze was in werkelijkheid kleiner dan we van de foto's en maten op Funda hadden ingeschat.
Maar vooral: Brom toon voor het huis hoorbaar van het grote net verdeel station een paar honderd meter verderop.
Recht voor het huis liepen de 150kV leidingen op ongeveer 25 meter voor de gevel voorbij. Op een kleine honderd meter de 380kV.
Na nog 3 minuten en beetje rond het huis kijken zegt mijn vrouw: Laat maar zitten ik krijg hoofdpijn van die draden.
Zij voelt de energie in bepaalde stenen al, dus ik ga hierover geen discussie aan :D :+

Ook deze dus afgevallen, zoektocht gaat verder.

Over de voorwaarden:
Door flink wat eigen vermogen hoeven we in ons gewenste huizen budget maar ongeveer 150 tot 200 duizend middels een hypotheek bij te lenen.
Denk dat als het op een bod aankomt er dus financiering niet als ontbindende voorwaarden mee zouden nemen.
Beetje afhankelijk van de staat van het huis, zou ik ook het bouwkundig onderzoek laten vervallen.
Blijft nog steeds staan dat het meestal gesloten bieden is. Er hoeft maar iemand net een paar k meer te bieden en je vist achter het net als de voorwaarden gelijk zijn.
Terwijl we misschien wel de ruimte hebben om over dat bod te gaan.

Spannende tijden, zeker met deze gekte op de markt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:01
Bommes schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:25:
[...]
Blijft nog steeds staan dat het meestal gesloten bieden is. Weer hoeft maar iemand net een paar k meer te bieden en je vist achter het net als de voorwaarden gelijk zijn.

Mja, dan krijg je een veiling idee waarbij je tegen elkaar op gaat bieden en je bod dus niet goed overwogen is maar één seconde beslissing is.. Wel halen verkopers er op die manier meer geld uit, maar er is helaas geen ideaal systeem voor de huizenmarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:59
....en je vist achter het net als de voorwaarden gelijk zijn.
Is het een idee om direct met de koper te spreken (aanbellen dus), met een afspraak "als mijn bod nog niet de hoogte is, dan graag mij laten wete zo dat ik meer kan bieden" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zou ik als verkoper niet willen, daar heb je een makelaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op maandag 5 juli 2021 @ 01:54:
[...]

Is het een idee om direct met de koper te spreken (aanbellen dus), met een afspraak "als mijn bod nog niet de hoogte is, dan graag mij laten wete zo dat ik meer kan bieden" ?
Nee, een huis koop je niet door bij mensen aan te bellen, of via de Facebook van een buurman.

Als de makelaar jouw aankoopmakelaar opbelt om te zeggen dat je het niet geworden bent kan jouw aankoopmakelaar wel een hoger bod doen. Dat vinden ze niet leuk, maar de verkoopmakelaar moet dat bod wel doorgeven.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Pannencouque schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:59:
[...]
Poeh, dat zou ik niet verwachten. Als jullie geen al te idiote voorwaarden hadden, zou ik het voor 20k toch wel proberen.
Geen gekke dingen, onder voorbehoud van financiering en de 5k bij de bouwkundige keuring. Van een aantal zaken waren we op de hoogte zoals twee lekkende dakramen. Die moesten vervangen worden en ondanks dat het dak er goed uitzag, wilde ik toch eerst met een keuring zien dat het niet al tijden ernstig naar binnen aan het lekken was.

Wat betreft kostenplaatje had het ook zonder de voorwaarden gekund en ja het risico dat er iets in de tussentijd misgaat is klein, maar ik ben niet bereid om mijn 50% van ons spaargeld af te dragen mocht er wel iets gebeuren.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:07
Die bouwkundige keuring was mss net teveel voor de verkoper?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:15

Rmg

Sowieso is een bouwkundigekeuring met 5K een soort "get out of jail free card". Zeker als je weet dat er al 2 dakramen met problemen zijn. Dat zou ik als verkoper ook niet serieus genomen hebben.
blackshelve schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Platforms zoals walter living raden het wel aan om een bouwkundige keuring te laten doen. Vooral als je zonder voorbehoud van financiering gaat bieden. Tijdens hun webinars raden ze meestal aan om minstens 5k als limiet te nemen.
Ja minstens, ik zeg ook niet dat het een slecht idee is, maar de grens op 5k is gewoon te laag om serieus te nemen zeker icm met 2 dakramen waar je van weet dat je ze moet vervangen.

Zo'n keuring met dat limiet komt dan gewoon over als ik wil er nog even over denken en dan makkelijk van af kunnen.

Zet je het op 10k of 15k, of desnoods 5k waarbij de vervang-kosten van de dakramen niet mee worden gerekend. Dat geeft IMO aan dat je serieus bent, maar wel even wil kijken naar echte grote gebreken.

[ Voor 69% gewijzigd door Rmg op 05-07-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:19
Rmg schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:37:
Sowieso is een bouwkundigekeuring met 5K een soort "get out of jail free card". Zeker als je weet dat er al 2 dakramen met problemen zijn. Dat zou ik als verkoper ook niet serieus genomen hebben.
Platforms zoals walter living raden het wel aan om een bouwkundige keuring te laten doen. Vooral als je zonder voorbehoud van financiering gaat bieden. Tijdens hun webinars raden ze meestal aan om minstens 5k als limiet te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36
Ik snap ook wel dat de verkoper geen zin heeft om na de biedingen (hoogstwaarschijnlijk) nog te moeten onderhandelen over de herstelkosten op korte termijn. Als er al 2 dakramen vervangen moeten worden, dan zijn er vast nog wel andere zaken waarmee het opgeteld ruim boven de 5k uitkomt. Je zou deze kosten dan al kunnen meenemen in je bod, of de kosten op korte termijn op 10k zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
blackshelve schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Ja 5k dus als ondergrens - maar als je weet dat er problemen zijn (dakramen moeten vervangen worden) dan zou ik de limiet hoger zetten als koper. Hiermee probeer je dan aan de verkoper te laten merken/weten:
ik weet / zie dat er problemen zijn en alleen als er onverwacht hele hoge kosten zijn wil ik er wellicht onderuit...

Nu was het inderdaad wel een erg lage grens en je geeft op deze manier bij de verkoper aan: als er meer dan 5k aan kosten zijn gaat de koop direct niet door. En 5k is - zeker in dit geval - al snel gehaald, dus dan snap ik dat de verkoper voor een andere koper gaat.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:20

Sen

<-->

3clectic schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Wat betreft kostenplaatje had het ook zonder de voorwaarden gekund en ja het risico dat er iets in de tussentijd misgaat is klein, maar ik ben niet bereid om mijn 50% van ons spaargeld af te dragen mocht er wel iets gebeuren.
Oke en wat als je arbeidsongeschikt raakt 1 dag nadat de ontbindende voorwaarden zijn verlopen en jij dat moet melden aan de hypotheek verstrekker waar je een offerte van hebt en de hypotheek word gecandeld?

Wil je dat risico wel lopen?

Als je van te voren had geweten dat je 20k minder had hoeven te bieden om 50k mogelijk risico te lopen dan zou ik het wel weten helaas weet je dat niet.

Ook als je 100k aan eigen geld heb zou ik dat wel melden bij je bod dus -100k financiering nodig dan maak je meer kans. Dan gewoon onder voorbehoud van financiering.

[ Voor 10% gewijzigd door Sen op 05-07-2021 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je de grens op 5k zet, dan zeg je effectief: "Er mag *niets* uit de keuring komen wat direct opgepakt moet worden, volgens de keurmeester". Want 5k zit je al heel snel aan. Als je die keuring dan zo nodig wilt opnemen, moet je gewoon realistisch nadenken over een correct bedrag. Als je bijvoorbeeld niet wilt wilt kopen als het dak op korte termijn vervangen moet worden, dan zit je al snel aan bedragen als 15k of 20k te denken (of meer, afhankelijk van wat er precies aan het dak moet gebeuren). Of als je zekerheid wilt dat de fundering goed is, dan zit je aan veel hogere bedragen. Die 5k zit je al praktisch aan als het schilderwerk aan de buitenkant langer dan 5jr geleden is gedaan, bij wijze van spreken.... Dus ja: Een bouwkundige keuring met een max van 5k is vrij kansloos in deze markt.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 05-07-2021 10:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

Wij hadden 20k opgenomen en daar zaten we al snel aan. Achterstallig schilderwerk buiten kwam al bijna op 10k uit.

Maar omdat het zaken waren die bij onze geplande verbouwing toch aangepakt zouden worden, was het voor ons uiteindelijk geen deal-breaker. Als het bijv in de fundering had gezeten hadden we wellicht anders besloten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:02
President schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Mja, dan krijg je een veiling idee waarbij je tegen elkaar op gaat bieden en je bod dus niet goed overwogen is maar één seconde beslissing is.. Wel halen verkopers er op die manier meer geld uit, maar er is helaas geen ideaal systeem voor de huizenmarkt...
Van tevoren kan je toch prima bepalen hoe ver je zou willen gaan? Voor mij zou zo'n systeem als koper alleen maar geld kunnen besparen. Ik betwijfel dan ook of je er als verkoper meer geld uit haalt. Wij zijn regelmatig tweede geworden van ~10 biedingen, waarbij er dan 1 koper +10.000 euro boven ons zit. Met een veiling zou de winnende koper 9.500 minder betalen denk ik :P

Ook haal je in 1 klap heel wat 'smeergeld' naar de aankoopmakelaar uit het systeem :+
ANdrode schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:55:
Zou jij hoger durven bieden in een Vickrey auction?
Vind ik ook een interessant concept :) Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik daar persoonlijk op zou reageren. Ik denk niet dat ik veel hoger zou bieden.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 05-07-2021 10:58 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Maestro.mosjuh schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Nu was het inderdaad wel een erg lage grens en je geeft op deze manier bij de verkoper aan: als er meer dan 5k aan kosten zijn gaat de koop direct niet door. En 5k is - zeker in dit geval - al snel gehaald, dus dan snap ik dat de verkoper voor een andere koper gaat.
En dan kan de verkoper nog steeds de eerste 20K aan bouwkundige kosten aan korting geven om op hetzelfde bedrag uit te komen.

Er zit een forse prikkel voor makelaars om dat bod zonder voorwaarden te accepteren. Ik denk dat dit misschien meer meespeelt dan het echte afbreukrisico.
Richh schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:50:
[...]
Van tevoren kan je toch prima bepalen hoe ver je zou willen gaan? Voor mij zou zo'n systeem als koper alleen maar geld kunnen besparen. Ik betwijfel dan ook of je er als verkoper meer geld uit haalt. Wij zijn regelmatig tweede geworden van ~10 biedingen, waarbij er dan 1 koper +10.000 euro boven ons zit. Met een veiling zou de winnende koper 9.500 minder betalen denk ik :P

Ook haal je in 1 klap heel wat 'smeergeld' naar de aankoopmakelaar uit het systeem :+
Zou jij hoger durven bieden in een Vickrey auction?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
naitsoezn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:43:
Als je de grens op 5k zet, dan zeg je effectief: "Er mag *niets* uit de keuring komen wat direct opgepakt moet worden, volgens de keurmeester". Want 5k zit je al heel snel aan. Als je die keuring dan zo nodig wilt opnemen, moet je gewoon realistisch nadenken over een correct bedrag. Als je bijvoorbeeld niet wilt wilt kopen als het dak op korte termijn vervangen moet worden, dan zit je al snel aan bedragen als 15k of 20k te denken (of meer, afhankelijk van wat er precies aan het dak moet gebeuren). Of als je zekerheid wilt dat de fundering goed is, dan zit je aan veel hogere bedragen. Die 5k zit je al praktisch aan als het schilderwerk aan de buitenkant langer dan 5jr geleden is gedaan, bij wijze van spreken.... Dus ja: Een bouwkundige keuring met een max van 5k is vrij kansloos in deze markt.
Zoals@Rmg al aangeeft is een grens van 5k een beetje een wassen neus voorwaarden.
Zeker met een wat ouder (>30+) huis zitten er gewoon wat onderhoud dingen aan te komen, die ook in dat rapport opgenomen zullen worden.
Hout aan de buitenzijde? (houten kozijnen/boeidelen) daar heb je je 5k al op je rapport.

Ik heb hier wel eens een bouwkundig rapport van mij gedeeld en deze zat al ruim aan de 30k. En dat was van een appartement van 100m2. Daar waren de keuken en badkamer zwaar verouderd dus deze werden ook in het rapport meegenomen. Dan gaat de teller snel lopen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:49
Wij boden in eerste instantie met financieel voorbehoud van 2/3 van het bod, maar na een tijd hebben we besloten dat we dat risico op die 10% boete kunnen dragen, dus sinds een 5tal biedingen hebben we geen voorbehoud op financiering.
Wel nog een bouwkundige keuring in de bedenktijd 'voor algeheel beeld', iets waar onze aankoopmakelaar op stond omdat hij dat als verkoopmakelaar ook altijd wel wilde om gezeik achteraf te voorkomen.

Afgelopen week 3x gehoord dat we het niet zijn geworden, waarvan 2 serieuze biedingen. Zelfs in wijken waar 5 jaar geleden niemand wilde wonen en waar binnen 1km geen serieuze voorzieningen zijn, worden nu huizen van ~85 m2 voor 5800+/m2 verkocht. Iedereen loco jochie, mijn aankoopmakelaar zei ook "dit moet ik ook even verwerken".

[ Voor 4% gewijzigd door AceAceAce op 05-07-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[b]AceAceAce in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Afgelopen week 3x gehoord dat we het niet zijn geworden, waarvan 2 serieuze biedingen. Zelfs in wijken waar 5 jaar geleden niemand wilde wonen en waar binnen 1km geen serieuze voorzieningen zijn, worden nu huizen van ~85 m2 voor 5800+/m2 verkocht. Iedereen loco jochie, mijn aankoopmakelaar zei ook "dit moet ik ook even verwerken".
Te gek, is het in Amsterdam / Utrecht ? Iedereen is totaal FOMO op dit moment.

Ik moet de komende dagen ook overwegen met/zonder voorbehoud financiering.

Bvb een huis met bj 2012, met 520k vraagprijs, verwacht rond 555k verkocht, en hier is mijn bod:
- voorbehoud financiering 425k
- zonder bouwkeuring (omdat het huis nog nieuw is).

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 05-07-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vandaag heb ik via Whatsapp een bericht gestuurd naar een grote Verkoopmakelaar die ik al een keer een bod geanuleerd heb:
- Een "belofte dat ik ga serieus bieden, omdat nu ik zeker ben over scholen van mijn kinderen"
- Screenshot van mijn opzet hypotheek, waar de maximale bedrag 600k is genoemd, om te vertonen dat wij "geen" problem zullen hebben voor huizen met hypotheek lager dan 600k

Ik weet niet of dit doom/slim is, maar anders "kan ik geen huizen kopen van dit verkoopmakelaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
"Oplevering in overleg" !!!!

Daar ben ik klaar mee, dit lijkt me een technique van verkoopmakelaar om zo hoog mogelijk de bodden te krijgen.

Mijn voorkeur is z.s.m., maar in dit markte moet ik de voorkeur van eigenaar respecteren. Van 8 over 10 keer vraag ik dit direct van eigenaren, dan vertellen ze mij meestal alles. Ook vaak zijn eigenaren verbaasd dat de verkoopmakelaar dit niet wist !!!!

De markt is kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:47
Wat is jullie mening over onderstaande kwestie;

Ik heb afgelopen week een bod uitgebracht op een woning, waarvan in de omschrijving stond dat het het op de begane grond een PVC-vloer van 47m2 zou liggen. Ik heb na mijn bod vernomen dat het niet om een PVC-vloer gaat, maar een normale laminaat vloer is.

Hoeveel invloed zou zoiets voor jullie hebben op het reeds uitgebrachte bod? Als ik de gemiddelde prijzen per m2 aan houdt, kom ik op ~ 1400 euro uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flix20
joostmakaay schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:14:

Ik heb afgelopen week een bod uitgebracht op een woning, waarvan in de omschrijving stond dat het het op de begane grond een PVC-vloer van 47m2 zou liggen. Ik heb na mijn bod vernomen dat het niet om een PVC-vloer gaat, maar een normale laminaat vloer is.

Hoeveel invloed zou zoiets voor jullie hebben op het reeds uitgebrachte bod? Als ik de gemiddelde prijzen per m2 aan houdt, kom ik op ~ 1400 euro uit.
Maakt de vloer op het huis uit?
Hoe graag wil je het huis, of wil je dit op 1400eu laten klappen? zo nee, gewoon niets over zeggen. hooguit achteraf even aanmerken. Eerst het winnende bod maar eens zien te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:31

0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
noucmen schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:00:
[...]
Te gek, is het in Amsterdam / Utrecht ?
Iedereen loco jochie, dat is Utrecht :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joostmakaay
noucmen schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Te gek, is het in Amsterdam / Utrecht ? Iedereen is totaal FOMO op dit moment.

Ik moet de komende dagen ook overwegen met/zonder voorbehoud financiering.

Bvb een huis met bj 2012, met 520k vraagprijs, verwacht rond 555k verkocht, en hier is mijn bod:
- voorbehoud financiering 425k
- zonder bouwkeuring (omdat het huis nog nieuw is).
Denk dat enige zelfreflectie wel op zijn plaats is, hoeveel makelaars (kunnen ze zelf ook heel erg goed overigens) heb je ondertussen aan het lijntje gehouden om vervolgens toch 180 graden te draaien in je plannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
[b]joostmakaay in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Als het een winnende bod was, dan ga ik die 1400 niet gek maken.
In deze markt verliezen de koper iedere maand 3000-5000 Euro afhanklijk van de segment / regio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:09

mwa

Dat zou echt helemaal niks uitmaken. Die kosten zijn verwaarloosbaar op het hele plaatje, en daarna zou het zonde zijn als je het hierop laat klappen. Kan je volgende maand een huis kopen die voor meer dan 1400 is gestegen in een maand tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
noucmen schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Als het een winnende bod was, dan ga ik die 1400 niet gek maken.
In deze markt verliezen de koper iedere maand 3000-5000 Euro afhanklijk van de segment / regio.
Nou ja, je hebt al een paar keer een winnend bod gehad en bent ingeloot voor een nieuwbouw woning en iedere keer afgehaakt, dus als iemand zich wel gek laat maken ;).

Nog een reactie teruggehad van de verkoopmakelaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006

Uh niks denk ik, wil je de vloer uberhaupt wel houden? (vaak is een vloer toch wat versleten of kleurverschil op plekken waar bijvoorbeeld kasten staan, zul je net zien dat jij daar geen kast neer zet bijvoorbeeld ;) )

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
Flix20 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Maakt de vloer op het huis uit?
Hoe graag wil je het huis, of wil je dit op 1400eu laten klappen? zo nee, gewoon niets over zeggen. hooguit achteraf even aanmerken. Eerst het winnende bod maar eens zien te worden.
Zit een beetje rond de NHG-grens vandaar mijn vraag, die 1400 euro kan ik natuurlijk met andere roerende goederen compenseren, maar zou natuurlijk ideaal zijn als dat niet nodig zou zijn.

Ik ga het inderdaad zeker niet laten klappen op 1400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
Martinusz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:44:
[...]

Uh niks denk ik, wil je de vloer uberhaupt wel houden? (vaak is een vloer toch wat versleten of kleurverschil op plekken waar bijvoorbeeld kasten staan, zul je net zien dat jij daar geen kast neer zet bijvoorbeeld ;) )
Vloer is +- 10 jaar oud, op het eerste oog zag deze er ook nog prima uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
joostmakaay schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Kun je eigenlijk pas zien als alle spullen eruit zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
joostmakaay schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Niks meer waard dus, economisch afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Nou ja, je hebt al een paar keer een winnend bod gehad en bent ingeloot voor een nieuwbouw woning en iedere keer afgehaakt, dus als iemand zich wel gek laat maken ;).

Nog een reactie teruggehad van de verkoopmakelaar?
Zo stoom was ik, jaar, maar het is terug kijken.

En de moeite van mij was omdat er bestaat geen "goed genoeg maar met een redelijk prijs" woning (in mijn mening) in de regio Haaglanden. Plus dat de smaak van mijn vrouw is heel anders dan van mij.

Straks zal ik een huis kopen die 40k duurder is dan een "bijna similaire huis" die ik zou ik kunnen kopen 130 dagen geleden. Erg stoom kwa geld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Bommes schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:25:
[...]
<knip>
Ook deze dus afgevallen, zoektocht gaat verder.
<knip>
De woning waar ik over schreef dit weekend was vrijdag einde middag op Funda gekomen.
Zondag rond het middag uur heb ik via Funda een bezichtig aangevraagd.
Vanochtend een reactie van de makelaar dat van wege de hoeveelheid reacties geen bezichtigingen meer in gepland zullen worden.
Dus vanaf vrijdag avond tot zondag zeg 12 uur zijn er zo veel reacties geweest dat ze de max hebben bereikt.
Wat is het nut van Funda nog in deze makt, je bent in sommige gevallen dus al te laat als het daarop komt te staan.
Ons kent ons, zoek opdrachten uitzetten bij makelaars dat soort zaken kan nog helpen misschien.

In dit geval doet het er niet zo toe want we hadden toch al geen interesse meer ivm de hoogspanningsleidingen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Bommes schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:15:
[...]

De woning waar ik over schreef dit weekend was vrijdag einde middag op Funda gekomen.
Vanochtend een reactie van de makelaar dat van wege de hoeveelheid reacties geen bezichtigingen meer in gepland zullen worden.
Dus vanaf vrijdag avond tot zondag zeg 12 uur zijn er zo veel reacties geweest dat ze de max hebben bereikt.
Wat is het nut van Funda nog in deze makt, je bent in sommige gevallen dus al te laat als het daarop komt te staan.
Ons kent ons, zoek opdrachten uitzetten bij makelaars dat soort zaken kan nog helpen misschien.

In dit geval doet het er niet zo toe want we hadden toch al geen interesse meer ivm de hoogspanningsleidingen.
Als je via Funda de bezichtiging aanvraagt loop je sowieso al achter de feiten aan.
Je zal proactief de telefoon moeten oppakken en direct de makelaar bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb het idee dat iedereen maar op ieder huis reageert/een bezichtiging aanvraagt en dan pas later gaat kijken of het wel écht iets voor ze is. Dan sta je in ieder geval op de agenda.

Tegenwoordig komt het (volgens mij) ook best vaak voor dat er na 20 bezichtigingen maar twee of drie biedingen liggen. De "kwaliteit" van de bezichtigingen is dus steeds lager aan het worden, een gek bijeffect van de huidige markt.

Stijgende prijzen creëren meer vraag, ('je moet er nu bij zijn') maar als puntje bij paaltje komt ziet het grootste deel af van ofwel de bezichtiging ofwel het doen van een bod na de bezichtiging.

Als verkoopmakelaar zou ik proberen om wat een betere voorselectie te maken uit alle aanvragen: niet de eerste 20 bellers maar inplannen voor een bezichtiging, maar pas gaan plannen na een week o.i.d. Zorg dat mensen wat tijd hebben om echt na te denken of ze het, op basis het beschikbare materiaal, echt willen bekijken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

JanHenk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:33:
Ik heb het idee dat iedereen maar op ieder huis reageert/een bezichtiging aanvraagt en dan pas later gaat kijken of het wel écht iets voor ze is. Dan sta je in ieder geval op de agenda.
Ja wij (mn vrouw en ik) hadden samen een lijstje met wensen en eisen, en als een huis grotendeels voldeed belden we de makelaar en lieten het dan pas aan elkaar weten :+

Je moet wel anders krijg je te horen dat het vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Schriftelijk reageren voor een bezichtiging met korte motivatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
"Alleen kijkers met aankoopmakelaars toestaan een bezichtiging te plannen". Of een alternatief wat je ook vaak ziet: Dag 1 is voor stellen met aankoopmakelaar, dag 2 is voor de rest en wat niet op dag 1 past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
sambalbaj schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:38:
En hoe denk je dat jouw situatie uniek is dan die van de rest?

Dit meer om aan te geven dat waarom denk je dat ze je daarom wel zullen uitnodigen?
Als het vol zit, zit het nou eenmaal vol. En dat komt inderdaad ook door bovenstaande geschetste situaties.
Heb dit zelf ook gedaan. Een huis waarvan ik vooraf al wist dat het 'm niet ging worden, maar wel gaan kijken om a) ervaring op te doen in bezichtigen en b) inspiratie op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
sambalbaj schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:38:
In een brief? Per post? Handgeschreven? Ik vind het eigenlijk niet eens zo'n gek idee. Geen hoge drempel maar genoeg om serieuze belangstellenden te filteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh

Tegenwoordig komt het (volgens mij) ook best vaak voor dat er na 20 bezichtigingen maar twee of drie biedingen liggen. De "kwaliteit" van de bezichtigingen is dus steeds lager aan het worden, een gek bijeffect van de huidige markt.

Stijgende prijzen creëren meer vraag, ('je moet er nu bij zijn') maar als puntje bij paaltje komt ziet het grootste deel af van ofwel de bezichtiging ofwel het doen van een bod na de bezichtiging.
Volgens mij klopt dit volledig. Als ik naar onze situatie kijk: de funda alerts staan natuurlijk aan en ik heb wat notificatie-systemen op Facebook en bij makelaars zelf lopen. Soms is mijn vriendin nog aan het werk, maar als ik weet dat het in ons straatje past, dan reageer ik toch maar direct... dan doen we in ieder geval mee met de loterij en soms kan je zelfs uit meer dan 2 tijdslots kiezen :)

Ik weet niet of het aantal biedingen echt afloopt, ik vraag het wel altijd achteraf, maar volgens mij is dat relatief stabiel hier.

Vorige week hebben we ergens gekeken, was uiteindelijk toch niet helemaal wat we ervan hadden verwacht, tijdens de bezichtiging waren we niet bijzonder enthousiast. Dus ook niet geboden. Als we langere beslistijd hadden voor de bezichtiging, hadden we overigens zoals je zegt wellicht helemaal niet gekeken.
Biedingstermijn liep trouwens tot 12:00 vandaag. Krijg ik om 13:00 toch een telefoontje van de makelaar 'klopt het dat jullie geen bod hebben gedaan?' 8)7

"Ja dat klopt, of mag ik nu alsnog een bod doen?"

Daar kreeg ik niet echt een concreet antwoord op. Ben enorm benieuwd waar die woning uiteindelijk voor weg is gegaan :)
Als verkoopmakelaar zou ik proberen om wat een betere voorselectie te maken uit alle aanvragen: niet de eerste 20 bellers maar inplannen voor een bezichtiging, maar pas gaan plannen na een week o.i.d. Zorg dat mensen wat tijd hebben om echt na te denken of ze het, op basis het beschikbare materiaal, echt willen bekijken.
Denk dat dat bijzonder lastig inschatten is voor de verkoopmakelaar. En een langere doorloopperiode willen ze vaak niet, er moet wel binnen 2 weken een 'verkocht' vlaggetje bij kunnen toch? ;)

Wij hadden laatst 2 bezichtigingen uitstaan in hetzelfde blok. Een hoekwoning en enkele dagen later een tussenwoning. De hoekwoning aan de andere kant was recent (maart) verkocht voor 360k, dus dat geeft een mooie indicatie waar het heen moet. Op de hoekwoning geboden (401k), welke uiteindelijk volgens de makelaar voor 420k wegging... Hierop heb ik de makelaar van de tussenwoning (met dezelfde vraagprijs) gebeld: ons budget voor die woning gaat niet veel hoger dan 400k, heeft het überhaupt wel nut om langs te komen?
Ja hoor, was geen enkel probleem, zij wisten ook niet waar het heen zou gaan. Nou oke, dan komen we wel kijken, zelfde 401k geschreven, want tja...

Woning is verkocht voor 'meer dan 420k' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

Bommes schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Nut is er in een overspannen markt nauwelijks, anders dan dat je in Nederland bijna geen andere sites hebben waar huizen aangeboden worden. Sommige woningen komen zelfs alleen maar voor de vorm op Funda omdat ze al verkocht zijn: "voor de statistieken" of "omdat de klant er toch voor betaald heeft".
Nieuwbouw projecten die al bijna af zijn die er nog op staan alsof er nog 10+ woningen zijn, het is gewoon de nieuwe realiteit helaas.

Protip: zie je iets, BEL de makelaar. Liefst binnen een paar uur, anders kan je het in populaire gebieden al snel schudden. Ja, inderdaad, sommige woningen zijn al in een paar uur helemaal volgeboekt.

Niet via Funda, die komen waarschijnlijk in de overvolle info-box van de makelaar en mag je blij zijn dat ze die überhaupt lezen.

Dat is inderdaad een ongewenst bij-effect, maar wel de huidige realiteit. Dus dan kan je maar beter meedoen en zorgen dat je mag kijken. Niet kijken is niet bieden, of je moet veel lef hebben.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flix20
Zucht… die wekelijkse briefjes in de brievenbus van ik koop graag uw woning op beginnen me echt m’n strot uit te komen…
De eerste paar waren nog wel prima en leken oprecht. Maar worden nu ook steeds meer en meer ‘pandjes opkopers’ die erbij zitten.

Nu weer een hele sympathieke brief in de bus van iemand die schrijft haastig op zoek te zijn naar een woning. Moeilijk voor starters, grote krokodillentranen…
Zoek je even op z’n naam, natuurlijk snel gevonden en ja hoor. Een vastgoed bemiddelaar. En dan niet eens eentje uit de buurt maar 80km verderop…

Z’n persoonlijke Gmail account (voornaamachternaam@gmail.com) en telefoonnummer staan erbij.
Toch wel erg verleidelijk om m voor allemaal nieuwsbrieven/spam mails in te schrijven. Hij doet het zelf tenslotte ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04

Het huis waar wij laatst op geboden hebben, waren 6 biedingen op binnengekomen van de totaal 20 kijkers. Maar wij zoeken nog niet zo lang en hebben pas 2 biedingen gedaan, dus ik weet niet wat 'normaal' is binnen ons zoekgebied en onze prijsklasse.

Voor wat betreft de afspraken maken: ja daar is zeker sprake van FOMO. Want je weet dat je niet kunt bezichtigen wanneer je niet zo snel mogelijk nadat de woning online komt een afspraak regelt. Dus wanneer je in je koffiepauze op het werk even Funda opent op je mobieltje is er geen tijd te verliezen. Amper mogelijkheden voor overleg met partner omdat die ook druk aan het werk is en je moet maar afgaan op die kleine fotootjes op je telefoon.

's avonds thuis zie je dan op de foto's misschien dingen die je niet aanstaan. Of weet je partner of een vriend te vertellen dat die lokatie niet zo geweldig is om te wonen vanwege hangjongeren of parkeeroverlast op zaterdag vanwege de sportclub om de hoek of wat dan ook.

Dus ja, er zullen best wel wat afspraken voor bezichtigingen gemaakt worden die men niet zou maken wanneer er veel minder druk op de woningmarkt zou staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wolly schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Niks meer waard dus, economisch afgeschreven.
Een goede PVC vloer ziet er na 10 jaar nog prima uit bij normaal gebruik en een slechte laminaat vloer is na 10 jaar volledig afgeschreven.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
Sport_Life schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:34:
[...]

Een goede PVC vloer ziet er na 10 jaar nog prima uit bij normaal gebruik en een slechte laminaat vloer is na 10 jaar volledig afgeschreven.
Prima uitzien en economisch afgeschreven zijn 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Flix20 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:33:
Zucht… die wekelijkse briefjes in de brievenbus van ik koop graag uw woning op beginnen me echt m’n strot uit te komen…
De eerste paar waren nog wel prima en leken oprecht. Maar worden nu ook steeds meer en meer ‘pandjes opkopers’ die erbij zitten.

Nu weer een hele sympathieke brief in de bus van iemand die schrijft haastig op zoek te zijn naar een woning. Moeilijk voor starters, grote krokodillentranen…
Zoek je even op z’n naam, natuurlijk snel gevonden en ja hoor. Een vastgoed bemiddelaar. En dan niet eens eentje uit de buurt maar 80km verderop…

Z’n persoonlijke Gmail account (voornaamachternaam@gmail.com) en telefoonnummer staan erbij.
Toch wel erg verleidelijk om m voor allemaal nieuwsbrieven/spam mails in te schrijven. Hij doet het zelf tenslotte ook.
Hier ook een gehad. Nu staat er een ander huis in de straat te koop door een makelaar die toevallig dezelfde naam heeft als die wanhopige huizenzoeker die briefjes in de deur stopte. Op de funda foto's is het huis compleet leeg.
Volgens kadaster is het huis een paar maanden geleden nog verkocht. Voor 25% minder als wat er nu voor gevraagd wordt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:00:
[...]
Dat is inderdaad een ongewenst bij-effect, maar wel de huidige realiteit. Dus dan kan je maar beter meedoen en zorgen dat je mag kijken. Niet kijken is niet bieden, of je moet veel lef hebben.
Ik snap niet waarom de makelaars niet aan voorselectie doen (buiten via vrindjes voorrang geven).

Je kan prima wat uitvragen maar de prikkels zijn er gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Flix20 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:35:
[...]

Precies, dus als er een kwalitatief goede PVC vloer ligt is dat meer waard dan een laminaat vloer... ;).

Denk alleen dat het verschil nihil is op een koopprijs van enkele tonnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2021 17:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
Nog een klein vraagje, kan ik ervanuit gaan dat er geen vloerverwarming aanwezig is (huis van medio 2010) indien dit niet expliciet in de brochure staat vermeldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
joostmakaay schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:05:
Nog een klein vraagje, kan ik ervanuit gaan dat er geen vloerverwarming aanwezig is (huis van medio 2010) indien dit niet expliciet in de brochure staat vermeldt?
Je ziet nergens radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
Das een flinke jongen. Waarschijnlijk ligt er in geen vloerverwarming als hoofdverwarming. Als er echt geen andere radiatoren aanwezig zijn, is er mogelijk vloerverwarming als bijverwarming aangelegd.

In 2010 was vloerverwarming in elk geval nog niet standaard.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:54:
[...]

Precies, dus als er een kwalitatief goede PVC vloer ligt is dat meer waard dan een laminaat vloer... ;).
Gevoelsmatig zal het meer waard zijn, echter als je bij de bezichtiging het verschil al niet ziet na 10 jaar dan zal het laminaat ook wel van goede kwaliteit zijn geweest.
Denk alleen dat het verschil nihil is op een koopprijs van enkele tonnen.
100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Flix20 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:32:
[...]

Als je via Funda de bezichtiging aanvraagt loop je sowieso al achter de feiten aan.
Je zal proactief de telefoon moeten oppakken en direct de makelaar bellen.
Veel van de makelaars in deze regio hebben in (in irritante hoofdletters) de Funda advertenties bijstaan dat bezichtigingen alleen via Funda aangevraagd kunnen worden.
In dit geval zag ik de woning pas zondagochtend.
Bellen was meteen antwoord apparaat, inspreken uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
ANdrode schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:48:
[...]

Ik snap niet waarom de makelaars niet aan voorselectie doen (buiten via vrindjes voorrang geven).

Je kan prima wat uitvragen maar de prikkels zijn er gewoon niet.
Oh, maar dat doen ze.
Zorgen dat er een stuk of 3 a 6 van hun kantoor of andere makelaars aanwezig zijn met hun financiën goed op orde en de rest is vulling. Dan kan je aan de verkoper laten zien dat ze genoeg mensen hebben uitgenodigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Bommes schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Veel van de makelaars in deze regio hebben in (in irritante hoofdletters) de Funda advertenties bijstaan dat bezichtigingen alleen via Funda aangevraagd kunnen worden.
In dit geval zag ik de woning pas zondagochtend.
Bellen was meteen antwoord apparaat, inspreken uitgeschakeld.
Yep, tegenwoordig is dat hier ook zo. Ik zie juist woningen ook om 18:00 online komen waarna je ze alleen via email kan bereiken.

Erg irritant maar jammer genoeg hoe het werkt.

Paar tips (te laat, maar toch: goed bedoeld!):
- Volg alle regionale makelaars op Facebook en/of Instagram. Vaak delen ze daar iets eerder de woningen.
- Plaats zoekopdrachten. Dit is vaak gratis. Veel makelaars zijn aangesloten bij Move, zo krijg ik van 1 toko ook regelmatig woningen van een andere makelaar. Ook hiermee loop je 1-2 dagen voor.
- Funda doet ook pushmeldingen! Soms lopen ze wel een beetje achter, maar er kan maar zo een makelaar uit een ander gebied jouw woning aanbieden...
- Spam ze liever 3 mails dan 1 die te laat komt. Via Funda, via hun eigen site/formulier, WhatsApp... :P tenzij je kan bellen, natuurlijk: dan altijd bellen.

Zonder aankoopmakelaar is de bezichtiging bereiken zo prima mogelijk, al kan die aankoopmakelaar natuurlijk ook een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-09 23:08
Een tip de site huispedia. Hier kan je kijken welke mensen misschien overwegen het huis in de verkoop te doen.
Je kan dan zelf die mensen benaderen, sommige staan open voor bod hebben nog geen makelaar en sommige willen hem binnenkort in de verkoop doen.

Een vriend van mij heeft zo een huis gekocht die mensen zelf benaderd via huispedia. je moet alleen zelf even uitzoeken waar huizen voor zijn verkocht in de wijk. Huispedia is redelijk nauwkeurig qua prijs. Alleen in grotere steden is de locatie erg belangrijk en daar doet de site het minder vindt ik. Bijv een 2onder 1 kap in een goeie wijk heeft maar iets hogere prijs dan in een achterstandswijk. Terwijl het verschil wel behoorlijk is in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 15:25
Richh schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:31:
[...]

- Plaats zoekopdrachten. Dit is vaak gratis. Veel makelaars zijn aangesloten bij Move, zo krijg ik van 1 toko ook regelmatig woningen van een andere makelaar. Ook hiermee loop je 1-2 dagen voor.
Waar kunnen wij deze zoekopdrachten plaatsen? Hebben jullie hiervoor gewoon wat makelaars benaderd? Ik lees dat je alleen via een aankoopmakelaar een account kunt krijgen voor move.nl.

Wij zijn nog aan het oriënteren, mochten we onze droomwoning ergens tegenkomen willen we snel schakelen. Aankoopmakelaar hebben we niet, vinden we ook niet echt nodig aangezien men tegenwoordig de onderhandelingsfase overslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:01
Voggy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Waar kunnen wij deze zoekopdrachten plaatsen? Hebben jullie hiervoor gewoon wat makelaars benaderd? Ik lees dat je alleen via een aankoopmakelaar een account kunt krijgen voor move.nl.

Wij zijn nog aan het oriënteren, mochten we onze droomwoning ergens tegenkomen willen we snel schakelen. Aankoopmakelaar hebben we niet, vinden we ook niet echt nodig aangezien men tegenwoordig de onderhandelingsfase overslaat.
Via een makelaar inderdaad. Vaak is dit nog gratis ook, tenminste opzetten van de opdracht was gratis. Als je wil dat hij je belangen behartigd dan kost het geld.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:46

thof

FP ProMod
Louwke schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Via een makelaar inderdaad. Vaak is dit nog gratis ook, tenminste opzetten van de opdracht was gratis. Als je wil dat hij je belangen behartigd dan kost het geld.
Ik ontvang ook berichten gratis van een makelaar, via Move. Het is inderdaad net ietsje sneller dan funda, maar meestal slechts 0.5 a 1 dag. Merk ook dat niet alles via Move komt en er toch nog andere woningen op funda komen. Wel fijn, daar niet van. :)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 13:16

FreakNL

Well do ya punk?

Flix20 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:35:
[...]

En zelfs economisch afgeschreven en uitgewoond is natuurlijk geen factor, zeker niet in de huidige markt. Wie laat er nou een woning schieten omdat er een aftandse laminaat vloer inligt?

Sterker nog, ik ken er genoeg (met wat minder geld) die een 15 jaar oude laminaatvloer gewoon laten liggen, inclusief krassen en kale plekken.

Overigens is mijn laminaatvloer uit 2014 en die ziet er nog bijna als nieuw uit.. En als we geen kind hadden gehad was hij als nieuw (er zit ergens een kras van een hobbelpaard (moet je wel weten) en er zit een soort vetvlek die je in bepaald licht ziet (ik denk zonnebrand), die ik er niet meer uitkrijg.. Je hebt laminaat en laminaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Voggy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Ja, gewoon makelaars benaderd. Uiteindelijk zal blijken dat er een paar via dezelfde systemen werken (waar Move.nl dus eentje van is) en kan je eventueel een zoekopdracht bij een paar makelaars stopzetten, anders krijg je dubbele mailtjes.

De onderhandelingsfase overslaan is iets waar wij 2 jaar geleden 'last' van hadden, tegenwoordig zie ik dat eigenlijk niet meer gebeuren. Dit jaar helemaal niet meer.
Vanuit verkopend perspectief snap ik ook wel dat je het altijd op een inschrijving laat uitlopen, dat werkt toch het meest prijsopdrijvend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
thof schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Ik ontvang ook berichten gratis van een makelaar, via Move. Het is inderdaad net ietsje sneller dan funda, maar meestal slechts 0.5 a 1 dag. Merk ook dat niet alles via Move komt en er toch nog andere woningen op funda komen. Wel fijn, daar niet van. :)
De Makelaarsland-app werkt voor mij wel goed. Soms komen woningen bijna een week voordat ze op funda komen online. De makelaars reageren dan ook verbaasd wanneer ik bel voor voor een bezichtiging. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
Mawlana schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:13:
[...]

De Makelaarsland-app werkt voor mij wel goed. Soms komen woningen bijna een week voordat ze op funda komen online. De makelaars reageren dan ook verbaasd wanneer ik bel voor voor een bezichtiging. :+
Sterker nog, ik had in december een bezichtiging geregeld via Makerlaarsland toen we nog geen aankoopmakelaar hadden, en tijdens de bezichtiging wa de verkoopmakelaar helemaal verbaasd dat we geen aankoopmakelaar hadden. Bleek dat ze maar 6 bezichtigingen gepland had voor bevriende makelaars, voordat ze in Q1 2021 het op Funda zouden gooien als er niet genoeg interesse was.

Maar het verhaal wordt nog absurd: De vraagprijs was toen 420k. Toen ik telefonisch 406k aanbood en wilde beginnen met mijn motivatie ervoor, werd ik had afgekapt 'dat onderbieden niet de bedoeling is'...... Flabbergasted liet ik het daarbij. Vervolgens krijg ik een keer een belletje van de backoffice of we een bod hadden uitgebracht, waarbij ik refereerde naar dat rare belletje met de verkoopmakelaar, en het bedrag. De backoffice van de aankoopmakelaar vroeg me vervolgens om direct contact op te namen met die aankoopmakelaar, maar dat lukte niet, heel raar.
Fast forward een half jaar, en ik zie hetzelfde pand in de statistieken van Walter Living (lees: kadaster) voorbij komen, waarschijnlijk na de Funda verkoop. Verkoopprijs 399k, verkoopsom 399k 8)7 8)7 . Ik vraag me nog steeds af of dit een klacht richting VEH/NVM waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
AceAceAce schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Sterker nog, ik had in december een bezichtiging geregeld via Makerlaarsland toen we nog geen aankoopmakelaar hadden, en tijdens de bezichtiging wa de verkoopmakelaar helemaal verbaasd dat we geen aankoopmakelaar hadden. Bleek dat ze maar 6 bezichtigingen gepland had voor bevriende makelaars, voordat ze in Q1 2021 het op Funda zouden gooien als er niet genoeg interesse was.

Maar het verhaal wordt nog absurd: De vraagprijs was toen 420k. Toen ik telefonisch 406k aanbood en wilde beginnen met mijn motivatie ervoor, werd ik had afgekapt 'dat onderbieden niet de bedoeling is'...... Flabbergasted liet ik het daarbij. Vervolgens krijg ik een keer een belletje van de backoffice of we een bod hadden uitgebracht, waarbij ik refereerde naar dat rare belletje met de verkoopmakelaar, en het bedrag. De backoffice van de aankoopmakelaar vroeg me vervolgens om direct contact op te namen met die aankoopmakelaar, maar dat lukte niet, heel raar.
Fast forward een half jaar, en ik zie hetzelfde pand in de statistieken van Walter Living (lees: kadaster) voorbij komen, waarschijnlijk na de Funda verkoop. Verkoopprijs 399k, verkoopsom 399k 8)7 8)7 . Ik vraag me nog steeds af of dit een klacht richting VEH/NVM waard is.
Tsja, hoe concreet heb je dit op papier staan?
Anders gaat het vooral een he said she said verhaal worden wat uiteindelijk alleen maar jou frustratie gaat opleveren ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:23
Tip voor mensen die wanhopig worden van het bepalen van een goed bod: het gaat niet alléén om de prijs en weglaten van financierings- of bouwkundige voorwaarden. Het kan ook heel relevant zijn voor de verkopers om flexibel te zijn met je wens voor opleverdatum (bijvoorbeeld wachten tot hun nieuwe huis klaar is) of door een motivatie te geven bij je bod. (Waarom wil je op die plek wonen, wat vind je leuk aan het huis). Soms maakt dat net het verschil, weet ik uit positieve ervaring van 1,5 jaar terug. Je wilt immers opvallen tussen die andere biedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:35
[...]

.... Ik vraag me nog steeds af of dit een klacht richting VEH/NVM waard is.
Kort gezegd: ja.

Hetzelfde als aangifte doen bij de politie van kleine misdrijven/verdenkingen, meestal heb je er zelf niets aan, maar als iedereen dat denkt en niets meld dan gaat er ook nooit iets aan gedaan worden, omdat de omvang van het probleem niet zichtbaar is.
Eventueel ook nog even het meldpunt van de Vereniging Eigen Huis melden, kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-08 07:53
Vandaag bouwkundige keuring bijgewoond van een rijtjeshuis (bouwjaar 1980). Er kwamen een paar kleine dingen uit, maar geen 'dealbreakers'. Enige vreemde was dat de kruipruimte vol is gegooid met zand (door de bewoners die er in woonden voor de huidige bewoners/verkopers). Daardoor kon de man die de keuring uitvoerde hier natuurlijk niet in kijken, en bijvoorbeeld zaken als betonrot ook niet uitsluiten. Strekking v/h verhaal was dat de man die de keuring uitvoerde hier geen serieus punt van zorg in zag. Het alternatief zou kunnen zijn om de ruimte leeg te laten zuigen, om alsnog volledig inzicht te kunnen krijgen, maar dat komt dan wel voor eigen rekening. Iemand hier ervaring mee en/of suggesties/tips hoe hiermee om te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sebastiaan89 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:25:
[...]

Kort gezegd: ja.

Hetzelfde als aangifte doen bij de politie van kleine misdrijven/verdenkingen, meestal heb je er zelf niets aan, maar als iedereen dat denkt en niets meld dan gaat er ook nooit iets aan gedaan worden, omdat de omvang van het probleem niet zichtbaar is.
Eventueel ook nog even het meldpunt van de Vereniging Eigen Huis melden, kan ook geen kwaad.
@AceAceAce Met ^^ eens.
Misschien dat ze er niet direct iets mee kunnen maar als er meer klachten binnenkomen gaat het wel opvallen. Dan moeten die klachten natuurlijk wel binnenkomen.
Sowieso een prutser van een makelaar die geen bod noteert. Ik ben zelfs nagebeld door makelaars (in deze markt) voor huizen waar ik geen bod wilde uitbrengen omdat er teveel werk in zat. Leuk 5k per m2 maar als er dan XX-k werk in zit en ik kan het pand in die tijd niet bewonen (dus dubbele lasten) trek ik van de vraagprijs af. Bij een paar panden was dat verschil dermate groot dat ik niet niet netjes vond om te bieden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:01
Steinhemmer schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:10:
[....] Iemand hier ervaring mee en/of suggesties/tips hoe hiermee om te gaan?
Geen ervaring, maar is het geen optie om een deel weg te halen, zodat je de onderkant een meter of anderhalf van het gat kan zien? Ik denk dat je dat nog best zelf zou kunnen doen met een schep.
Dan nog is het maar afwachten of alles goed gaat verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klagen staat je vrij, je zal er niks mee opschieten. Misschien is het pand wel (alsnog) verkocht aan vrienden/familie voor minder dan de vraagprijs. Of is het pand verkocht aan een handelaar die zonder enig voorbehoud dit heeft geboden waar ze alsnog mee akkoord zijn gegaan.

Daarnaast is het pand al weg, dus je schiet er niks mee op om te blijven hangen in het verleden maar dat is mijn mening...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:48
[...]

Je doet geen bod boven 400K. Je bied op inboedel boven de 400K. Denk dat je wel snapt why.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:56

Osxy

Holy crap on a cracker

Bschnitz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:05:
[...]

Je doet geen bod boven 400K. Je bied op inboedel boven de 400K. Denk dat je wel snapt why.
Als je het kan verantwoorden, dat lukt je niet altijd.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06
Vandaag bouwkundige keuring bijgewoond van een rijtjeshuis (bouwjaar 1980). Er kwamen een paar kleine dingen uit, maar geen 'dealbreakers'. Enige vreemde was dat de kruipruimte vol is gegooid met zand (door de bewoners die er in woonden voor de huidige bewoners/verkopers). Daardoor kon de man die de keuring uitvoerde hier natuurlijk niet in kijken, en bijvoorbeeld zaken als betonrot ook niet uitsluiten. Strekking v/h verhaal was dat de man die de keuring uitvoerde hier geen serieus punt van zorg in zag. Het alternatief zou kunnen zijn om de ruimte leeg te laten zuigen, om alsnog volledig inzicht te kunnen krijgen, maar dat komt dan wel voor eigen rekening. Iemand hier ervaring mee en/of suggesties/tips hoe hiermee om te gaan?
Mijn kruipruimte (rijtjeshuis 1926) was ook niet goed toegankelijk waardoor er geen zich was op kwaliteit houten balken. Heb uiteindelijk een afgewogen risico genomen en afgaand op reactie keurder (“als er schimmel of houtrot is ruik je het meestal wel, dus ik verwacht dat de staat ok is, maar kan niets garanderen”) gewoon gekocht. Voor jouw huis zijn er natuurlijjk weer andere afwegingen. Als de verkopers mee willen werken staat het je vrij om iets voor te stellen, bijvoorbeeld dat je op jouw kosten de kruipruimte toegankelijk maakt maar dat als daar uit komt dat er betonrot is de kosten van herstel van de woningprijs afgaan (of: de kosten van toegankelijk maken ruimte teruggegeven worden aan jou en de koop ongedaan). Maar of ze daar mee akkoord gaan hangt natuurlijk helemaal af van hoeveel animo er is voor de woning.

PS: weet je wel of er gebouwd is met beton gevoelig voor die rot (uit mijn hoofd: kwaaitaal en iets met een m, manta ofzo)? Of is je mogelijke vrees alleen gedragen door het feit dat er met beton gebouwd is. Als het een rijwoning is zou je ook een expert op dat gebied wens kunnen vragen om advies, misscjien kan die bijv aan de hand van een blik in kruipruimte buren ook een goede inschatting doen. Zelf geen ervaring met beton overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:48
Osxy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:03:
[...]

Als je het kan verantwoorden, dat lukt je niet altijd.
Mja, je kan heel wat overnemen tot 20K zonder daadwerkelijk wat mee te nemen :p iemand die onder de KK uit wilt komen is tot alles bereid.

-kasten
-tv of andere shizzle
-bank
-vloer
-tafel en stoelen
-zooi in de schuur
-tuin zooi
-zelfs planten!
-etc.

Je deelt het op in 4 betalingen en geen hond die wat merkt. Iedereen doet dat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:18
Het wordt niet ontzettend helder of die vrijstelling geldt op basis van de koopsom, of de woningwaarde. De informatie daarover is nogal vaag: dan gaat het weer over “woningwaarde” en dan weer over “niet duurder dan”.

Bij voorkeur taxeert de taxateur de woning niet voor meer dan 400k (voor verbouwing), dan zitten we sowieso veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:56

Osxy

Holy crap on a cracker

hatsa schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:14:
Het wordt niet ontzettend helder of die vrijstelling geldt op basis van de koopsom, of de woningwaarde. De informatie daarover is nogal vaag: dan gaat het weer over “woningwaarde” en dan weer over “niet duurder dan”.

Bij voorkeur taxeert de taxateur de woning niet voor meer dan 400k (voor verbouwing), dan zitten we sowieso veilig.
Lijkt erop dat het taxatie of koopsom is, net welke hoger is.
https://www.taxlive.nl/nl...ing-overdrachtsbelasting/

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Grote kans dat de buurt verhoogd is (qua bestrating)

Dan is het een advies om je kruipruimte vol te gooien vanwege de tegendruk vanuit buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

3 bezichtigingen gepland gekregen, bam!
Donderdag de 1ste, goedkoopste huis dat ook al bijna 2 maanden te koop staat.
De locatie en oppervlakte van het huis is goed, denk alleen wel dat er flink wat werk in zit.
Toch verbaast het me dat met deze markt het nog niet weg is, flippers genoeg die er brood mee verdienen.
Wat ik zo op de foto's zag; alles opnieuw stucen, bovenste verdieping nog enkel glas, schilderwerk kozijnen, ik zag een krui[ruimte luik in de huiskamer dus waarschijnlijk vloer isolatie, keuken + badkamer moet vernieuwd, toiletten beide vernieuwen, schuur te klein dus moet een grotere of uitbreiding gebouwd worden.
Flink veel werk dus waarvan we niet weten of we daar op zitten te wachten.
Maar we willen toch kijken, voor de sfeer, het gevoel van het huis om een beetje routine te krijgen in dat bezichtigen.

Vrijdag 2 andere, eerste in een wijk waar we het niet helemaal tof vinden maar het huis ziet er wel echt tof uit.
De 2de die dag tikt heel veel boxes, inclusief loop afstand tot centrum stad en zelfs dan nog een achter tuin van 17,5 meter diep.
Deze beide zijn wel aan de top van het budget, ruimte voor overbieden is er wel maar wordt dan richting krap zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:11:
3 bezichtigingen gepland gekregen, bam!
Donderdag de 1ste, goedkoopste huis dat ook al bijna 2 maanden te koop staat.
De locatie en oppervlakte van het huis is goed, denk alleen wel dat er flink wat werk in zit.
Toch verbaast het me dat met deze markt het nog niet weg is, flippers genoeg die er brood mee verdienen.
Wat ik zo op de foto's zag; alles opnieuw stucen, bovenste verdieping nog enkel glas, schilderwerk kozijnen, ik zag een krui[ruimte luik in de huiskamer dus waarschijnlijk vloer isolatie, keuken + badkamer moet vernieuwd, toiletten beide vernieuwen, schuur te klein dus moet een grotere of uitbreiding gebouwd worden.
Flink veel werk dus waarvan we niet weten of we daar op zitten te wachten.
Maar we willen toch kijken, voor de sfeer, het gevoel van het huis om een beetje routine te krijgen in dat bezichtigen.

Vrijdag 2 andere, eerste in een wijk waar we het niet helemaal tof vinden maar het huis ziet er wel echt tof uit.
De 2de die dag tikt heel veel boxes, inclusief loop afstand tot centrum stad en zelfs dan nog een achter tuin van 17,5 meter diep.
Deze beide zijn wel aan de top van het budget, ruimte voor overbieden is er wel maar wordt dan richting krap zeg maar.
Succes!

Insteek; niet op de schopstoel zitten.

Extra info: Raar dat huis 1 al 2 maanden te koop staat in deze markt, goedkoopste in je zoektocht, dat is al een reden voor een bouwtechnische keuring. Hier in de buurt stond er, jaren 60 woning, ook 1 zo lang te koop, daar zijn de nieuwe kopers nu de fundering aan het vernieuwen (en is voor onder de prijs verkocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-08 07:53
Vorkie schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 07:01:
[...]

Grote kans dat de buurt verhoogd is (qua bestrating)

Dan is het een advies om je kruipruimte vol te gooien vanwege de tegendruk vanuit buiten.
Dank voor je reactie. En moet ik dan maar voor lief nemen dat er niet kan worden gecheckt of er bijvoorbeeld sprake is van betonrot? Normaliter is dat toch iets wat je wel zou willen weten als je een huis koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Steinhemmer schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:30:
[...]

Dank voor je reactie. En moet ik dan maar voor lief nemen dat er niet kan worden gecheckt of er bijvoorbeeld sprake is van betonrot? Normaliter is dat toch iets wat je wel zou willen weten als je een huis koopt?
Dat zeg ik niet, geef alleen aan dat het waarschijnlijk die reden heeft, dus niet eventueel de insteek om betonrot te verbergen :)

Je kan eens, gratis, aanbellen bij buren met dezelfde woningen en vragen of je bij hun "ff" onder het huis mag kijken? (rare vraag, maar stel je dan even voor als potentiele koper haha....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Osxy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Lijkt erop dat het taxatie of koopsom is, net welke hoger is.
https://www.taxlive.nl/nl...ing-overdrachtsbelasting/
Klopt helemaal.

Uitgangspunt voor de overdrachtsbelasting is "waarde in het economische verkeer". Uitgangspunt is dat de koopsom gelijk is aan de waarde in het economische verkeer. Maar als niet helemaal zakelijk is gehandeld o.i.d., en dus de koopsom lager is dan de waarde in het economische verkeer (dus hetgeen uit de taxatie zou volgen) dan geldt die laatste.

Waar de nuance ligt, is dat de koopsom van een huis opgesplitst kan zijn in verschillende delen, dus een deel voor de onroerende zaak en een deel voor overname van de roerende zaken. Over de laatste is geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Dit wordt dan overigens ook als zodanig opgenomen in de koopovereenkomst.

Iedereen kan echter wel aanvoelen, een notaris gaat niet meewerken aan een koopsom voor de onroerende zaak van € 100.000 en overname roerende zaken voor € 400.000 (even een extreem voorbeeld, om het punt duidelijk te maken). De "afsplitsing" van de roerende zaken die worden overgenomen moeten wel enigszins onderbouwd kunnen worden. Als in; wat eronder valt en wat de waarde is van hetgeen daar onder valt. € 10.000 voor roerende zaken is m.i. al aardig veel.

Persoonlijk heb ik er bij het tekenen van de koopovereenkomst er niet eens meer aan gedacht, maar wij nemen bijvoorbeeld een sauna over en nog wat dingen die best afgesplitst hadden kunnen worden van de totale koopsom; € 10.000 * 2% had mij toch weer € 200 bespaard... :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Laatst online: 01-07 13:33
Steinhemmer schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:30:
[...]Dank voor je reactie. En moet ik dan maar voor lief nemen dat er niet kan worden gecheckt of er bijvoorbeeld sprake is van betonrot? Normaliter is dat toch iets wat je wel zou willen weten als je een huis koopt?
Zou je dat nadien niet onder een verborgen gebrek kunnen claimen, mocht dat zo zijn? Je hebt een onderzoeksplicht, maar wel tot in het redelijke. Dit controleren lijkt me praktisch onmogelijk. Let ook wel op dat verkopers de gevulde kruipruimte niet aanprijzen als vloerisolatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Goede morgen,

Denken jullie dat als een woning die snel (6 tot 10 weken) kan opgevelerd worden, dan is de competitie minder dan gemiddeld ?

- Dat de eigenaar heeft een kleine beetje druk om snel te moeten verkopen
- Dat niet zo veel potentiele kopers kunnen snel aanvaarden

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• mwa

mwa

noucmen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:43:
Goede morgen,

Denken jullie dat als een woning die snel (6 tot 10 weken) kan opgevelerd worden, dan is de competitie minder dan gemiddeld ?

Wat vind je vrouw van het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Hoe gaat het met de andere 2 woningen A en B, of zijn die ook al afgevallen?

Oh en dan moet de hypotheek ook in korte termijn geregeld zijn, kan in jou geval nog wel wat lastig worden met een al bestaande hypotheek met een verhuurde woning (weet de bank dat al?) en de WIA uitkering.

[ Voor 58% gewijzigd door Gijsje22 op 07-07-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

noucmen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:43:
Goede morgen,

Lastig, als jij wel snel kan aanvaarden kan dat inderdaad wel een voordeel zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:46:
Hoe gaat het met de andere 2 woningen A en B, of zijn die ook al afgevallen?

Oh en dan moet de hypotheek ook in korte termijn geregeld zijn, kan in jou geval nog wel wat lastig worden met een al bestaande hypotheek met een verhuurde woning (weet de bank dat al?) en de WIA uitkering.
- Woning A heb ik gemist, de winnaar heeft rond 1% boven mij geboden
- Woning B is nog te koop, maar ik heb geen haast want de competitie is minimaal en het is nog niet mijn vrouw's voorkeur
- Woning is niet meer "verhuurd"
- WIA uitkering is nooit mee gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
mwa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Wat vind je vrouw van het huis?
Zij is niet tegen mij als ik dit kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

noucmen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Zij is niet tegen mij als ik dit kan kopen.
Weet je het zeker? Is ze van dit huis op de hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
mwa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Weet je het zeker? Is ze van dit huis op de hoogte?
Ja wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:01
Ik weet serieus niet of we hem wel helpen als we reageren op zijn posts. Het is zo'n puinhoop geworden dat ik me afvraag of enig advies wel wordt gebruikt en toepasbaar is op zijn situatie. Er zijn in het verleden wel vaker ineens dingen naar boven gekomen die toch best relevant waren, zoals het verhuren van zijn koopwoning zonder toestemming van de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Caelorum schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:37:
Ik weet serieus niet of we hem wel helpen als we reageren op zijn posts. Het is zo'n puinhoop geworden dat ik me afvraag of enig advies wel wordt gebruikt en toepasbaar is op zijn situatie. Er zijn in het verleden wel vaker ineens dingen naar boven gekomen die toch best relevant waren, zoals het verhuren van zijn koopwoning zonder toestemming van de hypotheekverstrekker.
Heb ik ondertussen ook al meerdere keren proberen aan te geven.
Hoe goed bedoeld al onze adviezen ook zijn, werkt het alleen maar averechts hier en moeten we het gewoon niet doen.
We kunnen alleen maar meer kwaad dan goed doen naast de overduidelijke trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Flix20 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Heb ik ondertussen ook al meerdere keren proberen aan te geven.
Hoe goed bedoeld al onze adviezen ook zijn, werkt het alleen maar averechts hier en moeten we het gewoon niet doen.
We kunnen alleen maar meer kwaad dan goed doen naast de overduidelijke trollen.
Ik waardeer alle hulp en advies hier. Nee ik ben geen trol.

Alleen dat het moeilijk is met
- mijn gedachten (het is niet voor niets dat ik in WIA uitkering zit)
- het kopen van een woning in NL die 80% niet mijn smaak is
- het verschil tussen de wens van mijn vrouw en van ik.

Ik heb ook hulp gezocht op professionele partijen, en ik moet zelf de advies van hun filteren, omdat of die partij niet genoeg weet, of die partij genoeg weet maar probeer mij mis te leiden om iets te verkopen (bvb duurder hypotheek pakket)
Pagina: 1 ... 198 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7