Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gewoon via kadaster.nl, kadasterdata is een commerciële partij
Kadasterdata handelt niet voor of namens het Kadaster,
maar verwerkt de gegevens in eigen producten.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 29-06-2021 19:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:59
naitsoezn schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Gewoon via kadaster.nl, kadasterdata is een commerciële partij

[...]
Dit https://www.kadaster.nl/producten/woning/eigendomsinformatie geeft mij maar:
  • wie de eigenaar is
  • wie gebruik mag maken van het geheel of een deel ervan
  • welke beperkingen voor het gebruik gelden (bijvoorbeeld of het pand een monument is)
  • wat de oppervlakte is (niet bij appartementen)
  • de verkoopprijs uit de laatste verkoopakte (als deze bekend is)
Nog geen huidige adres van de eigenaar, of ben ik verkeerd ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:05

kaanmijo

Picobello B.V.

Waarom zou je in hemelsnaam het huidige adres van de eigenaar van een woning die je eventueel zou gaan kopen willen weten? Als de eigenaar ergens anders woont, kan je dit voor zover ik weet inzien, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In een voorbeeld-uitdraai staat gewoon een adres van de eigenaar maar geen idee waarom je het adres zou willen weten van de eigenaar als de woning momenteel verhuurt is. Bovendien zijn alle adresgegevens natuurlijk slechts zo nauwkeurig als dat ze bijgehouden worden.

je bent vast weer naar iets vaags aan het vissen op basis van één of ander rare aanname. Laat dit ajb gewoon achterwege.

[ Voor 44% gewijzigd door naitsoezn op 29-06-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
naitsoezn schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:55:
In een voorbeeld-uitdraai staat gewoon een adres van de eigenaar maar geen idee waarom je het adres zou willen weten van de eigenaar als de woning momenteel verhuurt is. Bovendien zijn alle adresgegevens natuurlijk slechts zo nauwkeurig als dat ze bijgehouden worden.

je bent vast weer naar iets vaags aan het vissen op basis van één of ander rare aanname. Laat dit ajb gewoon achterwege.
Ik heb wel besteld, en wel gezien.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

Ga… nou… eens… hulp… zoeken…!

No offense, maar volgens mij spoor je echt niet hoor.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:11:
Ga… nou… eens… hulp… zoeken…!

No offense, maar volgens mij spoor je echt niet hoor.
Hulp heb ik gezocht, en op dit moment ben ik al verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
noucmen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:45:
Terwijl ik "toevalig/per ongeluk" een bod heb uitgebracht (via een klik van Move) op huis C zonder met haar te overleggen.
Je hebt wát gedaan?!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nou gewoon, klikkerdeklik..600.000 euro invullen en een paar keer op Akkoord en OK klikken.

Net zoals kinderen wel eens een in-app purchase doen voor een extra skin :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Nou gewoon, klikkerdeklik..600.000 euro invullen en een paar keer op Akkoord en OK klikken.

YOLO :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
[...]

Ik heb jou "per ongeluk" 600.000 euro gestuurd, kan jij mij terug sturen ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:31

CeesKees

I rest my Kees

noucmen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:12:
[...]

Hulp heb ik gezocht, en op dit moment ben ik al verder.
Ik ga nu ook vol mee met deze trol..

Ik denk dat er naar een ander soort hulp wordt verwezen.

Ik wens alle verkopers die met jou/jullie van doen krijgen veel succes.

Verder pak ik lekker de popcorn erbij en zie hoe dit verder (af)loopt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb jou "per ongeluk" 600.000 euro gestuurd, kan jij mij terug sturen ? :)
Sorry, de drie dagen bedenktijd zijn al verstreken :w

Over bedenktijd gesproken, wat is de status nu en mogen wij als behulpzame Tweakers een stukje bewijs zien van al deze taferelen? Anders wordt het misschien tijd om een eigen topic te maken in een forum voor beginnende auteurs in fictie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Modbreak:Zullen we het e.e.a. wat laten bekoelen? @noucmen niet elk hersenspinsel hoef je hier neer te zetten, overleg voor de verandering eens met je vrouw ipv GoT.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Modbreak:Zullen we het e.e.a. wat laten bekoelen? @noucmen niet elk hersenspinsel hoef je hier neer te zetten, overleg voor de verandering eens met je vrouw ipv GoT.

[ Voor 108% gewijzigd door Outerspace op 30-06-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wolly schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Sorry, de drie dagen bedenktijd zijn al verstreken :w

Over bedenktijd gesproken, wat is de status nu en mogen wij als behulpzame Tweakers een stukje bewijs zien van al deze taferelen? Anders wordt het misschien tijd om een eigen topic te maken in een forum voor beginnende auteurs in fictie.
Huis C al geanuleerd,

Hypotheek een belangrijke stap verder, nu is mijn hypotheek veel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maar ook al voortgang voor huis A of B? En wat vond de makelaar van t annuleren?

Tip: probeer te zorgen dat je voor t schooljaar weer van start gaat een huis te hebben daar, voor kinderen is het veel fijner om aan t begin van het jaar op een nieuwe school te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:26:
Maar ook al voortgang voor huis A of B? En wat vond de makelaar van t annuleren?

Tip: probeer te zorgen dat je voor t schooljaar weer van start gaat een huis te hebben daar, voor kinderen is het veel fijner om aan t begin van het jaar op een nieuwe school te beginnen.
Huis A en B nog een bod uit te brengen, huis C dacht de makelaar zelf dat ik niet serieus was, dus hij heeft dat zelf geanuleerd.

En ja om in August / Sept te beginnen is beste.

[ Voor 8% gewijzigd door noucmen op 30-06-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:31

CeesKees

I rest my Kees

noucmen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Huis A en B nog een bod uit te brengen, huis C dacht de makelaar zelf dat ik niet serieus was, dus hij heeft dat zelf geanuleerd.

En ja om in August / Sept te beginnen is beste.
Ah. Je hebt het al voor elkaar dat de makelaar jou en de verkopers in bescherming neemt. Goede zaak!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Recent hebben wij een huis gevonden wat al onze boxjes tikte. Mooi, nieuw, toekomstbestendig, groot, mooie tuin. Noem maar op. Met Walterliving uiteindelijk een weloverwogen bod gedaan. Zonder voorbehoud van financiering - een financieel adviseur heeft ons reeds verzekerd van wat wij kunnen dragen.

Uiteindelijk 2e geworden. De verkoopmakelaar vond het wel een erg goed bod. Echter nummer 1 zat toch wel ruim boven ons. Zonder al te sentimenteel te doen, het voelt toch wel als een soort minirouwproces oid. Je ziet jezelf er al helemaal wonen en dan is het sprookje ineens klaar. Misschien herkenbaar.

Op naar het volgende huis. Zouden jullie sowieso een aankoopmakelaar in deze tijden aanbevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
CeesKees schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:01:
[...]

Ah. Je hebt het al voor elkaar dat de makelaar jou en de verkopers in bescherming neemt. Goede zaak!
I call BS

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
@noucmen ga dit huis eens snel kopen, en dan willen we je niet meer horen!

https://www.funda.nl/koop...uder-fischerplantsoen-23/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
Atomius schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:33:
Zouden jullie sowieso een aankoopmakelaar in deze tijden aanbevelen?
Ja, want dat kan nou net het verschil zijn als biedingen dicht bij elkaar liggen. Neemt je ook nadat het bod geaccepteerd is veel werk uit handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
Recent hebben wij een huis gevonden wat al onze boxjes tikte. Mooi, nieuw, toekomstbestendig, groot, mooie tuin. Noem maar op. Met Walterliving uiteindelijk een weloverwogen bod gedaan. Zonder voorbehoud van financiering - een financieel adviseur heeft ons reeds verzekerd van wat wij kunnen dragen.

Uiteindelijk 2e geworden. De verkoopmakelaar vond het wel een erg goed bod. Echter nummer 1 zat toch wel ruim boven ons. Zonder al te sentimenteel te doen, het voelt toch wel als een soort minirouwproces oid. Je ziet jezelf er al helemaal wonen en dan is het sprookje ineens klaar. Misschien herkenbaar.

Op naar het volgende huis. Zouden jullie sowieso een aankoopmakelaar in deze tijden aanbevelen?
Ons bod is het inmiddels ook niet geworden.
Makelaar nog gevraagd wat het "winnende" bod was maar dat wilde ze niet geven. Heb ze maar even doodleuk op hun eigen voorwaarden gewezen waarin staat dat alle biedingen openbaar gemaakt worden na de sluitingsdatum.... >:) Dat bleek een foutje in de standaard voorwaarden te zijn die uitgesloten hadden moeten worden voor hun kantoor...... 8)7
Makelaar heeft inmiddels wel terug gebeld en een globale aanwijzing gegeven en over drie dagen zouden we het exact mogen weten als we dat nog wilden.

Het ging om
https://www.funda.nl/koop...meester-van-houtlaan-49-a

Bieden was vanaf €300.000 laatst bekende WOZ waarde in 2020 was €221000 pand is eigendom van de gemeente helmond. Wij hadden een bod van 311500 gedaan en vonden dit al aan de hoge kant gezien de staat van de woning waar toch wel alles verouderd en versleten was. Ook de garage is leuk met 56m² maar niet in spouw gemetseld ofzo.
Uiteindelijk winnende bod bleek 350000+ geweest te zijn met diverse andere biedingen tussen het winnende bod en dat van ons. Makelaar zelf vond ons bod helemaal niet verkeerd gezien de staat maar er zijn blijkbaar mensen met geld teveel zoals ze zelf zei.

We blijven met een schuin oog nog wel op Funda kijken, maar ik denk dat we op deze verhitte markt, maar lekker blijven waar we zitten zonder hogere kosten 8)

[ Voor 3% gewijzigd door harley op 30-06-2021 19:49 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Ja, dat snap ik wel. Maar zonder overleg met je wederhelft. Ik zou compleet uit m'n stekker gaan als ze dat zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:01
Ook hier weer nieuws van de makelaar. Zijn het niet geworden. Hadden een stevig bod gezet. Ander bod was 15k meer, maar met voorbehoud.
Is en blijft een lastig verhaal zo. Je wil niet te veel betalen eigenlijk. Want wat is het waard. Als de makelaar al aanbeveelt 50k te gaan zitten onder het winnende bod wat kun je dan verwachten..
Maar goed wij vonden het niet meer waar dus kan ik er mee leven voor nu weer. Op naar het volgende huis, het is niet anders. Komt vanzelf wel een keer goed ben ik van overtuigd.

Positief was geen inschrijving deze keer. Weinig kijkers en dus maar 2 mensen geboden.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zouden jullie sowieso een aankoopmakelaar in deze tijden aanbevelen?
Met dank aan de avonturen van oa @noucmen is een aankoopmakelaar wel wat waard ja. Als verkoper wil je (meer) zekerheid.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

@Louwke ik deel je ervaring, wij hebben van de week ook voor de 4e keer achter het net gevist :(.

Volgens de Realworks overzichten die wij gekregen hadden van onze makelaar gingen (zelfs dit jaar) ongeveer de helft van de vergelijkbare woningen nog onder de vraagprijs weg, terwijl de andere helft tussen de € 1.000 en € 15.000 erboven zat. Wij dachten met € 17.500 boven de vraagprijs wel kans te maken maar blijkbaar had er toch iemand bedacht om z'n overwaarde/jubelton op te maken en € 60.000 boven de vraagprijs te bieden :+ 8)7

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Herkenbaar, het is een heel proces. Jammer en op naar de volgende. Er wordt voldoende gehandeld, dus er komen nog genoeg kansen.

Een aankoopmakelaar kán nuttig zijn. Afhankelijk van de omgeving waar in woont en zoekt.

Zo heb ik tijdens mijn zoektocht ook meerdere woningen bezichtigd die door dezelfde makelaar werden verkocht. Die makelaar kent mijn ouders van vroeger, weet wie ik ben en wat ik doe en wat wij wilden. Toen ie weer een huis in de verkoop had, waar we op reageerden, wist ie precies wat ie aan ons had als potentiële kopers.

Zoals @Sport_Life ook zegt; In deze tijd willen verkopers graag weten wat ze aan een bod hebben. Dan is het fijn dat je óf een aankoopmakelaar hebt, óf reeds een beetje bekend staat bij de regionale makelaars.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:45

Dit hele woning gebeuren begint echt zeer emotioneel te worden zie ik. Het is echt een soort fear of missing out en pure wanhoop aan het worden. Weet niet of dit te vergelijken was met de vorige gigantische huizenstijging waarbij iedereen als een gek ging kopen. Maar dit keer lijkt het wel erger. Ben je niet bang dat deze signalen er voor zorgen dat je straks diep onderwater staat + scheiding?

(Ik heb namelijk een huis gekocht van mensen die het huis in hoogtij dagen gekocht hadden(zoiets als NU), en zijn gescheiden en toen 40K+ onder de aankoopprijs hebben verkocht aan mij...)

Waarom gaat iedereen dit risico aan? Lenen tot de MAX met 2 Personen, en wetende volgens CBS statistiek dat 40% uit elkaar gaat. Wat als je dan op de top koopt, markt zakt in en relatie vervalt?
Waarom zijn mensen zo emotioneel, je statistiek en feiten zijn veel betrouwbaarder dan emotie.

Ik zou even rustig afstand nemen, en rationeel naar dingen kijken. Zorg dat je Emotie even uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Immutable schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:58:
[...]

Dit hele woning gebeuren begint echt zeer emotioneel te worden zie ik. Het is echt een soort fear of missing out en pure wanhoop aan het worden. Weet niet of dit te vergelijken was met de vorige gigantische huizenstijging waarbij iedereen als een gek ging kopen. Maar dit keer lijkt het wel erger. Ben je niet bang dat deze signalen er voor zorgen dat je straks diep onderwater staat + scheiding?

(Ik heb namelijk een huis gekocht van mensen die het huis in hoogtij dagen gekocht hadden(zoiets als NU), en zijn gescheiden en toen 40K+ onder de aankoopprijs hebben verkocht aan mij...)

Waarom gaat iedereen dit risico aan? Lenen tot de MAX met 2 Personen, en wetende volgens CBS statistiek dat 40% uit elkaar gaat. Wat als je dan op de top koopt, markt zakt in en relatie vervalt?
Waarom zijn mensen zo emotioneel, je statistiek en feiten zijn veel betrouwbaarder dan emotie.

Ik zou even rustig afstand nemen, en rationeel naar dingen kijken. Zorg dat je Emotie even uitschakelt.
Toch is het makkelijk praten. Ik ga met je mee voor mensen die prima zitten, maar sommige mensen "moeten" iets. Wachten tot de bubbel klapt lijkt onbegonnen werk.

Als ik de verhalen lees ben ik oprecht blij dat wij vorig jaar zonder overbieding een redelijk geprijsd huis hebben kunnen bemachtigen. Ook deze is natuurlijk vrolijk meegestegen de laatste jaren maar er was niet ook nog eens tientallen duizenden euro's overbieding nodig. Eventuele klappen moeten daarom redelijk beperkt blijven.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:45
Ebayzo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:05:
[...]
Toch is het makkelijk praten. Ik ga met je mee voor mensen die prima zitten, maar sommige mensen "moeten" iets. Wachten tot de bubbel klapt lijkt onbegonnen werk.

Als ik de verhalen lees ben ik oprecht blij dat wij vorig jaar zonder overbieding een redelijk geprijsd huis hebben kunnen bemachtigen. Ook deze is natuurlijk vrolijk meegestegen de laatste jaren maar er was niet ook nog eens tientallen duizenden euro's overbieding nodig. Eventuele klappen moeten daarom redelijk beperkt blijven.
Maar ik zie echt NIEMAND rekening houden met de volgende statistieken van het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...onge-leeftijd-uit-elkaar/
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ail/83519NED?q=huwelijken

Waarbij iedereen maar gretig hypotheken tot de MAX op 2 personen nemen. Echter, zolang de markt omhoog gaat is het geen probleem. Dat is exact ook wat ik "delusion" noem. Het is pure "greed"/"Delusion" fase waar we in zitten.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hackernoon.com/hn-images/1*i2FV1ATMpRqk1KldgiMnzg.png

Dit in combinatie met veel relatiebreuken statistisch gezien. Zie ik dat de mensen die NU en straks hoger op de top kopen... wanneer de rente omhoog gaat. Want dat was de OPLOSSING in 1971 destijds voor exact hetzelfde probleem waar we nu voor staan met de geldprinter going brrrr. Die oplossing komt straks weer, rente gaat hard omhoog. Prijzen zakken in, mensen gaan scheiden. Moeten huis verkopen, omdat lenen tot de max met 2 mensen. En moeten dus weer verkopen voor een veel lagere prijs dan ze hadden gekocht.

De vraag naar huizen zal het niet aan liggen, dat de markt qua prijs instort. Het is de RENTE die straks omhoog gaat die alles gaat nekken. Maar iedereen weigert statistiek te volgen, en zegt... "Nee, mijn relatie is supersterk en veel beter als andere relaties" Ja ja totdat....

(Ben zelf immers zo aan een huis gekomen, wat een moetje was. En waarbij de verkopers 40K verlies moesten nemen.)

Dat is mijn visie.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 01-07-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Dit is natuurlijk allemaal makkelijk praten voor mensen die niet weg "moeten" of al een koopwoning hebben.

Wij hebben een prima (gehuurd) dak boven ons hoofd, maar gezien dat dak slechts 1 slaapkamer heeft is gezinsuitbreiding op z'n zachtst gezegd lastig. Ongeacht of dat de relatie stand houdt (daar gaan we uiteraard allemaal op voorhand van uit :+), wij "moeten" dus verhuizen als we iets willen.

Dat "iets" zou dan toch bij voorkeur 3 slaapkamers moeten hebben, en als je dan ziet dat dat hier in de regio op 1 inkomen gewoon niet te betalen is dan ga je al snel naar een hypotheek op 2 inkomens. Natuurlijk staan er hier ook gezinswoningen te koop die in theorie op 1 inkomen gekocht zouden kunnen worden, maar dat zijn woningen die in een normale markt voor max. 200k aangeboden zouden worden in de "mindere" wijken.

Diezelfde woningen hebben nu echter een vraagprijs van 250 - 275k en gaan vervolgens voor 350k weg. En dan moet je toch je best doen om dat op 1 inkomen gefinancierd te krijgen dus dat mensen "max op 2 hypotheken" gaan zitten is niet zo raar. Of het verstandig is is vers 2, maar tenzij we met z'n allen stoppen met op iedere willekeurige blokkendoos 50k+ te overbieden zie ik dit niet snel veranderen :9

[ Voor 3% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 01-07-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Immutable schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:13:
[...]

Maar ik zie echt NIEMAND rekening houden met de volgende statistieken van het CBS:

Waarbij iedereen maar gretig hypotheken tot de MAX op 2 personen nemen. Echter, zolang de markt omhoog gaat is het geen probleem. Dat is exact ook wat ik "delusion" noem. Het is pure "greed"/"Delusion" fase waar we in zitten.
[Afbeelding]

Dit in combinatie met veel relatiebreuken statistisch gezien. Zie ik dat de mensen die NU en straks hoger op de top kopen... wanneer de rente omhoog gaat. Want dat was de OPLOSSING in 1971 destijds voor exact hetzelfde probleem waar we nu voor staan met de geldprinter going brrrr. Die oplossing komt straks weer, rente gaat hard omhoog. Prijzen zakken in, mensen gaan scheiden. Moeten huis verkopen, omdat lenen tot de max met 2 mensen. En moeten dus weer verkopen voor een veel lagere prijs dan ze hadden gekocht.

De vraag naar huizen zal het niet aan liggen, dat de markt qua prijs instort. Het is de RENTE die straks omhoog gaat die alles gaat nekken. Maar iedereen weigert statistiek te volgen, en zegt... "Nee, mijn relatie is supersterk en veel beter als andere relaties" Ja ja totdat....

(Ben zelf immers zo aan een huis gekomen, wat een moetje was. En waarbij de verkopers 40K verlies moesten nemen.)

Dat is mijn visie.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en je waarschuwing is juist. Maar sommige betalen veel huur waar je voor hetzelfde bedrag een hypotheek van 400k kan betalen. Of mensen willen een gezin starten. Dat gaat "lastig" op een twee kamer appartement.

Plus ik denk dat je aan de verkeerde partijen richt. Zoals zovaak moet de consument worden beschermd, men kan niet rationeel blijven nadenken. Je wordt beïnvloed, Fomo en waarschijnlijk nog tientallen andere prikkels die er voor zorgen dat je niet rationeel blijft nadenken. Dat is gewoon menselijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 18:12
[...]

[Afbeelding]

Dat is mijn visie.
Snel verhuizen dan, heb je nog de lagere rente die je graag wilt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 14-09 14:55
[...]

Dat is mijn visie.
Kan je in je glazen bol kijken wanneer de crash begint? Dan zeg ik mijn afspraak bij de notaris af.
Zo nee, heeft dit weinig zin voor de mensen die moeten verhuizen vanwege gezinsuitbreiding, werk, etc. Dat jij op een dieptepunt hebt kunnen kopen is heel fijn voor jou, maar de meesten kunnen niet bepalen wanneer ze instappen. Waarbij ik niet zeg dat een tophypotheek met een prille relatie een verstandig idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

soganta schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:44:
[...]

Kan je in je glazen bol kijken wanneer de crash begint? Dan zeg ik mijn afspraak bij de notaris af.
Mijn glazen bol zegt over 2-3 jaar.
Noteer deze post , je mag me er tzt op attenderen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:25
[...]
Ik ben het redelijk met je eens dat de economie momenteel een redelijke bubbel is. Je laat de crisis van 2008 achterwege, maar wat mij betreft zitten we dar nog steeds in. Alleen waren het in 2008 vooral de banken die overleveraged waren, nu is het het gehele bedrijfsleven.

Wat de rente betreft; die gaat al 50 jaar naar beneden (sinds het loslaten van de goudstandaard). Sure, zo af en toe stijgt deze eventjes, maar de lange termijn is een daling. Daarnaast speelt er naast de financierbaarheid nog iets mee in de huizenprijzen, namelijk de vraag/aanbod-factor.

Een andere oplossing kan zijn dat de (CPI) inflatie (al dan niet tijdelijk) hard stijgt. Daarvoor hoeven de huizenprijzen niet te dalen, maar inflatteren de schulden weg.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@Sport_Life als de prijzen dan tot die tijd met 10% per jaar blijven stijgen zoals nu én je lost zo'n € 10.000,- per jaar af dan is er toch niks aan de hand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:01
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:23:
Dit is natuurlijk allemaal makkelijk praten voor mensen die niet weg "moeten" of al een koopwoning hebben.

Wij hebben een prima (gehuurd) dak boven ons hoofd, maar gezien dat dak slechts 1 slaapkamer heeft is gezinsuitbreiding op z'n zachtst gezegd lastig. Ongeacht of dat de relatie stand houdt (daar gaan we uiteraard allemaal op voorhand van uit :+), wij "moeten" dus verhuizen als we iets willen.

Dat "iets" zou dan toch bij voorkeur 3 slaapkamers moeten hebben, en als je dan ziet dat dat hier in de regio op 1 inkomen gewoon niet te betalen is dan ga je al snel naar een hypotheek op 2 inkomens. Natuurlijk staan er hier ook gezinswoningen te koop die in theorie op 1 inkomen gekocht zouden kunnen worden, maar dat zijn woningen die in een normale markt voor max. 200k aangeboden zouden worden in de "mindere" wijken.

Diezelfde woningen hebben nu echter een vraagprijs van 250 - 275k en gaan vervolgens voor 350k weg. En dan moet je toch je best doen om dat op 1 inkomen gefinancierd te krijgen dus dat mensen "max op 2 hypotheken" gaan zitten is niet zo raar. Of het verstandig is is vers 2, maar tenzij we met z'n allen stoppen met op iedere willekeurige blokkendoos 50k+ te overbieden zie ik dit niet snel veranderen :9
Dit dus ook wij hebben het probleem dat we op 52m wonen met 1 slaapkamer en gezinsuitbreiding is de bedoeling komende maanden. Gelukkig hebben we dan nog eventjes :) Een baby kan nog wel maar op het moment dat ze ouder worden houd het op hier. Hebben nu al in de gaten dat het met 2 al lastig is soms op deze kleine oppervlakte.
Nu hoeven wij door de overwaarde geen max hypotheek te nemen, maar een die ik in mijn eentje nog kan betalen. Al met al ff doorbijten maar we willen gewoon simpel weg niet de hoger dan een 50/50 in waarde. Dus 50% eigen geld en 50% hypotheek. Nog steeds een erg stevig budget dat wel, maar ook daar is het nog lastig. 500K+ in dit geval dus.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
[...]

Als je in die situatie komt (huis onder water en relatie loopt niet lekker) is het misschien dan juist het moment om de emotie even uit te schakelen. Als in 'we kunnen niet uit elkaar want dat kost veel te veel geld, laten we er het beste van proberen te maken'. Dat mensen dan een soort kosten-batenanalyse maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 14-09 14:55
Sport_Life schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Hoeveel geld durf je erop in te zetten? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Waarbij iedereen maar gretig hypotheken tot de MAX op 2 personen nemen.
Nogal een boute veronderstelling dat niemand nadenkt over hun financiële keuzes en maar yolo tot het gaatje gaat. Als je er vanuit gaan dat je over een paar jaar uit elkaar gaat zou je sowieso niet op zoek moeten zijn naar een koopwoning, onafhankelijk van de marktsituatie. En als iemand een bod boven de vraagprijs uitbrengt (wat nu standaard is) betekent dat niet automatisch dat ze meer lenen dan ze aankunnen. Dus als jouw geweldige ingeving is dat mensen niet meer moeten lenen dan ze aankunnen en rekening moeten houden met alle eventualiteiten heb je natuurlijk helemaal gelijk. Bravo.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 01-07-2021 11:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
[...]

[Afbeelding]

Dat is mijn visie.
Ik snap je punt hoor en ik baal ook van de huidige woningmarkt. En ook van die statistieken over echtscheidingen. Je voorbeeld van mensen die met 40k+ verlies hebben moeten verkopen is natuurlijk schrijnend. Echter zijn er natuurlijk ook genoeg voorbeelden van stellen die dat niet hebben hoeven doen omdat hun relatie wel goed gaat. Garanties heb je niet in het leven. Wat nu zeker lijkt kan over een jaar of over 30 jaar ineens anders zijn. Dat is wat het is. Of zeg je dat je geen risico moet nemen? Want dan kan ik je wel volgen, anders niet.

We lenen iig niet de max en we hebben goed nagedacht over de te dragen maandlasten, als dat je geruststelt :)

Wat ik zei over "minirouwproces" moet je ook niet te zwaar opvatten. Het was 2 dagen even zuur. Inmiddels is de appel echter doormidden en verwerkt. Door naar de volgende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
[...]

[Afbeelding]

Dat is mijn visie.
Wat je eigenlijk wil zeggen is dat men eigenlijk maar in 2013 had moeten kopen en anders nu maar de markt af moeten gaan wachten. Dat het eventueel betekent dat je blijft zitten in een huis waar je geen kinderen kan laten opgroeien of de komende 5 jaren nog op 50 M2 zit zonder tuin moet je maar voor lief nemen. Dus mensen moeten maar gaan hopen dat ze over enkele jaren naar meer woongenot kunnen. En dan nu huren voor dezelfde prijs als een hypotheek, want de huren slaan ook nergens op.

Leuk om te zien dat jij denkt dat mensen dezelfde afwegingen kunnen maken als jij in de goede tijd, maar er is gewoon geen keuze voor diegene met 2x modaal of minder. Anders geven ze dezelfde lasten aan de huurbaas voor waarschijnlijk een minder mooi huis.
Dus ja, klinkt leuk, maar zolang de overheid de huren niet gaat reguleren is er geen goed alternatief.

En qua rente, jij hebt ook al een rondje Italië gedaan ga ik vanuit? Om daar wat vastgoed in te slaan als het land failliet gaat door een hogere rente. We doen net alsof de rente iets is wat onafhankelijk beweegt, maar tegenwoordig is het gewoon een politiek instrument.

Conclusie, het is totaal begrijpelijk dat mensen in deze tijd huizen willen. Het is de overheid die ervoor moeten zorgen dat de koopwoning niet meer zaligmakend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41

Kju

Ik zou die discussie maar verplaatsen naar het juiste topic en dit topic laten voor de mensen die wel een huis willen kopen :+ Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-09-2021
Een woningcrisis zoals in 2008-2013 zal niet voorkomen onder de huidige omstandigheden. Je kan wachten en als de bubbel barst dan is het mogelijk dat er minder kapers op de kust zijn en dat woningen weer langer in de verkoop gaan. Maar de woningen kunnen ook weer 5-10% duurder zijn tegen die tijd.

Maar met deze lage rente is er ook geen druk bij de meeste mensen om te verkopen. De meeste mensen zullen hun rente nu lang hebben vastgezet en als je dat nog niet heb gedaan zou ik het wel doen. Dit in vergelijk met de crisis, waar de meeste mensen een rente tarief hadden van 5-6%.

Met de huidige rente en mijn woonlasten, zou ik het op dit moment 5 jaar kunnen uitzingen op basis van mijn reserves zonder inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29

Rmg

[...]

60% blijft dus bij elkaar, voor meer dan de helft van de stellen is het statistisch gezien de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:05
Heeft een van jullie ervaring met een zoekopdracht via een makelaar? Ik heb er een paar benaderd, maar de prijzen varieren tussen de €3500 en €4500 euro. En ze beloven eigenlijk hetzelfde op no cure no pay basis en je moet een bedrag van ongeveer €500,- betalen als je met ze stopt. Ze gaan voor deze bedragen mee naar bezichtigingen en hebben nauw contact met andere makelaars over woningen die beschikbaar komen. Zijn dit "normale" prijzen of heb ik toevallig 2 dure jongens benaderd?
En de grote vraag hierbij, is het 't geld waard?

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Paul01 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:48:
Heeft een van jullie ervaring met een zoekopdracht via een makelaar? Ik heb er een paar benaderd, maar de prijzen varieren tussen de €3500 en €4500 euro. En ze beloven eigenlijk hetzelfde op no cure no pay basis en je moet een bedrag van ongeveer €500,- betalen als je met ze stopt. Ze gaan voor deze bedragen mee naar bezichtigingen en hebben nauw contact met andere makelaars over woningen die beschikbaar komen. Zijn dit "normale" prijzen of heb ik toevallig 2 dure jongens benaderd?
En de grote vraag hierbij, is het 't geld waard?
Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:05

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:43
Ik zou je aanraden zelf te zoeken. De aankoopmakelaar kan gratis een account voor je maken op het 'vroege' aanbod van move.nl, waardoor de woningen die aan je criteria voldoen je toegemaild worden. Dan hoeft de makelaar alleen nog maar mee naar echt kansrijke bezichtigingen. Dit kan meestal voor een lagere prijs dan als de makelaar ook het zoeken moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:18
Ik denk dat het een redelijk gangbaar tarief is. Zeker als er geen limiet is aan het aantal bezichtigingen en biedingen.

Ik vind het wel veel geld, maar ik ben wel er wel blij mee dat ik er wel met een in zee ben gegaan. Ondanks dat ik uiteindelijk zelf een woning heb gevonden en het meeste contact direct met de verkoper heb gehad. Vooral dat het wat ontzorgt. Terwijl de aankoopmakelaar allemaal dingen rond het koopcontract aan het regelen was, hebben wij een hypotheek uitgezocht.

Voordelen:
* regelt bezichtigingen en kan vaak ook nog wel wat regelen als het "vol" zit
* gaat mee met bezichtigingen en kijkt objectief naar het huis
* heeft contact met verkoopmakelaar bij bieden met inschrijving (niet zo netjes, wel handig)
* doet alles rond koopcontract
* doet laatste check bij oplevering

Nadelen:
* kost veel geld dat je niet mag aftrekken van je inkomstenbelasting

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:31
Sport_Life schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Tsja, als het in 1 klap met 25% "instort" terwijl het de afgelopen jaren lekker met 10+% is doorgestegen wat maakt het dan uit? Ja, dat je een hogere rente moet gaan betalen met waarschijnlijk nog minder HRA.

Noteer deze post ook maar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ColeJ op 01-07-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 12-09 16:45

TMC

*knip*
Tel dan even tot 10 en ga niet op de man reageren.

[ Voor 118% gewijzigd door tweakduke op 02-07-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 12-09 16:45

TMC

Atomius schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Ik snap je punt hoor en ik baal ook van de huidige woningmarkt. En ook van die statistieken over echtscheidingen. Je voorbeeld van mensen die met 40k+ verlies hebben moeten verkopen is natuurlijk schrijnend. Echter zijn er natuurlijk ook genoeg voorbeelden van stellen die dat niet hebben hoeven doen omdat hun relatie wel goed gaat. Garanties heb je niet in het leven. Wat nu zeker lijkt kan over een jaar of over 30 jaar ineens anders zijn. Dat is wat het is. Of zeg je dat je geen risico moet nemen? Want dan kan ik je wel volgen, anders niet.

We lenen iig niet de max en we hebben goed nagedacht over de te dragen maandlasten, als dat je geruststelt :)

Wat ik zei over "minirouwproces" moet je ook niet te zwaar opvatten. Het was 2 dagen even zuur. Inmiddels is de appel echter doormidden en verwerkt. Door naar de volgende.
Ik neem liever 40k verlies dan dat ik mijn leven op pauze zet. Alsof een schuld het einde van de wereld is. Zijn allemaal risicoafwegingen. Immutable doet me denken aan zo'n InfoSec IT'er die elke medewerker 5 minuten laat inloggen met 40 passwords om hun vrije dagen in te zien omdat anders de Chinezen misschien de bakker om de hoek gaan hacken. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Eens in de zoveel tijd komt er weer iemand hier een discussie over de markt/top/bottom opstarten.. daar zijn al topics voor.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Is het gebruikelijk om de cilinders van de sloten te laten vervangen na overdracht?

Persoonlijk zou dat het eerste zijn wat ik laat doen, maar ik hoor er van anderen eigenlijk nooit iets over. Wat is jullie mening daarover?

In navolging op mijn eerdere vraag: inmiddels zijn mijn nieuwe hypotheken rond en liggen alle gegevens bij de notaris. Die heeft nu het initiatief genomen om zowel mij als de verkoper en de notaris te informeren van de geplande passering (datum en tijd). Zonder tegenbericht zal dit wel definitief worden. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:37:
Is het gebruikelijk om de cilinders van de sloten te laten vervangen na overdracht?

Persoonlijk zou dat het eerste zijn wat ik laat doen, maar ik hoor er van anderen eigenlijk nooit iets over. Wat is jullie mening daarover?
Eerst je eigen klussers hun werk laten doen met de opgeleverde cylinders, als die klaar zijn inderdaad je eigen cylinders erin zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

JanHenk schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:37:

In navolging op mijn eerdere vraag: inmiddels zijn mijn nieuwe hypotheken rond en liggen alle gegevens bij de notaris. Die heeft nu het initiatief genomen om zowel mij als de verkoper en de notaris te informeren van de geplande passering (datum en tijd). Zonder tegenbericht zal dit wel definitief worden. :)
Egh het is slim maar persoonlijk heb ik het pas na een jaar of 3 gedaan en uiteindelijk was de reden om te vervangen alles gelijksluitend te maken.

In principe zijn de meeste mensen geen criminelen en hebben ze helemaal geen zin of belang om nog even langs te komen in hun oude huis :+ in ieder geval, daar ga ik vanuit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Setje van 4/5 kost, met een degelijk merk en afwijkend type in de wijk (ff rondkijken :P ) zit je op 300/400 euro.

Lijkt mij een nobrainer na een paar ton uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14
(jarig!)
Vorkie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:41:
Setje van 4/5 kost, met een degelijk merk en afwijkend type in de wijk (ff rondkijken :P ) zit je op 300/400 euro.

Lijkt mij een nobrainer na een paar ton uitgeven.
Inderdaad, dan is je geld op en kun je dit net zo goed wat later doen ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Inderdaad, dan is je geld op en kun je dit net zo goed wat later doen ;)
Tja, ik moet er niet aan denken dat je sloten / beveiliging geen prioriteit maakt, maar wel een taatsdeur, 2 nieuwe switches, 6 wifi punten, alle schilderen, nieuwe vloer, tuin laten aanleggen en elke dag afhaal, want druk met klussen :+ etc...

Elk huis waar ik/wij in komen wonen gaan nieuwe sloten in. In de stad, want stad, in het dorp, want halve dorp heeft mogelijk je sleutel, koop, huur, maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:20

Sen

<-->

Ik heb bij elk huis wat ik ooit gekocht heb altijd tijdens het verbouwen de huidige cilinders er in laten zitten zodat ik sleutels kon geven aan de stucadoor etc. En zodra het klaar was alles vervangen naar gelijkstuitende cilinders zodat ik nog maar 1 sleutel nodig heb voor heel het huis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ColeJ
Ik geef er niet zoveel om, heb nog nooit sloten vervangen. Als ze binnen willen komen dan komen ze toch wel binnen. Hetzij met sleutels, hetzij aanbellen met een PostNL outfit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wij ook niet. En ken ook niemand die dat wel heeft gedaan. En ken ook niemand bij wie na oplevering is ingebroken met behulp van een nagemaakte sleutel. Vraag me af of het vaak voorkomt. Maar als het je een geruster gevoel geeft natuurlijk altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:26:
Ik geef er niet zoveel om, heb nog nooit sloten vervangen. Als ze binnen willen komen dan komen ze toch wel binnen. Hetzij met sleutels, hetzij aanbellen met een PostNL outfit.
Dank, ook een tegengeluid. Ik denk dat niet eens veel mensen het doen, inderdaad.

Je argumentatie is overigens wel wat een glijdende schaal, want je kan ook gewoon de deuren niet op slot doen. Of waarom niet gewoon open laten staan?

offtopic:
Een goede vriend van mij doet het overigens wel zo. Die doet de deuren in z'n huis nooit op slot, iedereen kan daar zo binnenlopen. Als je hem vraagt waarom ie dat doet, haalt ie z'n schouders op en zegt ie; dan hoef ik ook niet al die sleutels mee, die ik dan weer kwijt raak... Zo kan het dus ook. :+

Voor mijn gevoel is het huis pas echt van ons als de cilinders zijn vervangen en mijn vriendin en ik de enige zijn met een sleutel. Maar dat is meer emotie dan ratio. Rationeel gezien, zal het waarschijnlijk niet eens zoveel uitmaken. Nog maar eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

JanHenk schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Je argumentatie is overigens wel wat een glijdende schaal, want je kan ook gewoon de deuren niet op slot doen. Of waarom niet gewoon open laten staan?
Omdat je in het geval van het ene je deur open laat voor een beperkt groepje onbekenden, en de andere letterlijk voor de hele wereld :+

Vooral het gemak van alles gelijksluitend is het al waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Alles gelijksluitend is leuk maar als zoveel haarde hecht aan nieuwe sloten dan is dit ook weer een gevaar. Als je dan een sleutel kwijt raakt kun je weer alles vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 02-07-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Sleutel kwijtraken is over het algemeen alleen een probleem als je er een adres oid aan hebt hangen. Anders is het voor de vinder zoeken naar een enkele speld in een aantal hooibergen. Het is makkelijker even naar het slot op de deur te kijken en dan online de juiste tools te kopen om hem open te maken. Paar minuten werk.
Sloten vervangen zou ik wel doen gezien buren makkelijk de sleutel kunnen hebben gekregen. Al moet ik zeggen dat ik het zelf in ons pas gekochte huis ook nog even moet doen. Ik heb dan wel een camera hangen, dus ik ben er niet direct bang voor dat iemand het huis inloopt.

[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 02-07-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
[...]

Dank, ook een tegengeluid. Ik denk dat niet eens veel mensen het doen, inderdaad.

offtopic:
Een goede vriend van mij doet het overigens wel zo. Die doet de deuren in z'n huis nooit op slot, iedereen kan daar zo binnenlopen. Als je hem vraagt waarom ie dat doet, haalt ie z'n schouders op en zegt ie; dan hoef ik ook niet al die sleutels mee, die ik dan weer kwijt raak... Zo kan het dus ook. :+

Voor mijn gevoel is het huis pas echt van ons als de cilinders zijn vervangen en mijn vriendin en ik de enige zijn met een sleutel. Maar dat is meer emotie dan ratio. Rationeel gezien, zal het waarschijnlijk niet eens zoveel uitmaken. Nog maar eens over nadenken.
In ons oude huis was onze achterdeur een kromgetrokken waardoor deze niet meer in het slot ging. Deze heeft dus driekwart jaar niet op slot gezeten. Ook toen we op vakantie waren :+ Nooit ingebroken. En wij hadden een inbraakgevoelig huis. (hoekwoning met achterom zonder al te veel verlichting) Uiteindelijk was de deur vervangen en ging die natuurlijk weer netjes op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

We hebben ook een offerte aangevraagd voor sloten van alle deuren. €630,- dus nog even over nadenken. Nu hebben we voor elke deur een aparte sleutel, dan hebben we alles gelijk. Het is echter wel best een klap geld en sommige van die deuren wil ik tzt sowieso vervangen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Eerst je eigen klussers hun werk laten doen met de opgeleverde cylinders, als die klaar zijn inderdaad je eigen cylinders erin zetten.
Ik laat momenteel ook alles gefaseerd vervangen met tijdelijke nieuwe cylinders en beslag met weet-ik-voor-wat-beveiliging allemaal. Over een poosje moet er nog 1 kozijn+deur gedaan worden en dan zijn alle deuren met slot in principe nieuw of opgeknapt. Als dat allemaal klaar is, koop ik wel een setje cylinders voor alle sloten ofzo. Bewaar ik die nieuwe "tijdelijke" cylinders gewoon als reserve, voor als er eens 1 stuk gaat ofzo. Ik heb er 7 nodig dan. De voordeur zal wel een uitdaging worden (en duur). :)

Maar ik vervang die dingen zelf wel dan. Zo moeilijk is het allemaal niet. Alleen even zorgen dat je de juiste cylinders bestelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-09 08:02
Wilf schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:07:
We hebben ook een offerte aangevraagd voor sloten van alle deuren. €630,- dus nog even over nadenken. Nu hebben we voor elke deur een aparte sleutel, dan hebben we alles gelijk. Het is echter wel best een klap geld en sommige van die deuren wil ik tzt sowieso vervangen…
€630? Hoeveel sloten zijn dat?
Kijk eens online voor cilindersloten. Is een kwestie van tientjes per stuk. En vervangen is letterlijk 1 schroefje losdraaien.

Het enige waar je op moet letten is dat je even alle cilinders uit de deuren haalt en opmeet hoe lang ze zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

RocketKoen schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:49:
[...]

€630? Hoeveel sloten zijn dat?
Kijk eens online voor cilindersloten. Is een kwestie van tientjes per stuk. En vervangen is letterlijk 1 schroefje losdraaien.

Het enige waar je op moet letten is dat je even alle cilinders uit de deuren haalt en opmeet hoe lang ze zijn.
2 normale deuren, 1 garagedeur, 1 voordeur uit de 17e eeuw met opbouw (moet speciaal gemaakt). Allemaal dan wel ‘inbraakveilig’ (iets met niet kunnen uitboren en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-09 08:02
Wilf schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:35:
[...]
2 normale deuren, 1 garagedeur, 1 voordeur uit de 17e eeuw met opbouw (moet speciaal gemaakt). Allemaal dan wel ‘inbraakveilig’ (iets met niet kunnen uitboren en zo).
Is dit inclusief beslag dan? Dat zou de prijs een stuk logischer maken.
Voor alleen cilinders vervangen is het veel te duur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
In het huidige huis heb ik het niet vervangen. Doorsnee woning in doorsnee wijk.
In het nieuwe huis ga ik het wel vervangen als alle klussers klaar zijn. Nieuwbouw, we zitten in de duurdere huizen van de wijk. Dat geeft aantrekkingskracht, dus ik wil geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

[...]

[Afbeelding]

Dat is mijn visie.
Interessante analyse.

Zelf zit ik in een studentenhok met campuscontract (= binnen 6 maanden na beëindigen studie moet je eruit) en ik ben afgestudeerd. Ik heb geen relatie. Ik sta al 11+ jaar ingeschreven voor sociale woningbouw. Een koophuis in de randstad gaat 'm niet worden met een modaal salaris en 11 jaar wachttijd is voor verhuur schijnbaar ook nog te lang. Nog tips?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Ik zou als een malle gaan reageren op iedere sociale huurwoning die ik tegenkwam, zelfs als dit iets buiten de regio lag, kleiner was als wat ik eigenlijk zou willen of in een wat mindere buurt lag (nee: geen achterstandswijk). Wellicht dat er zelfs iets van urgentie mogelijk is gezien de situatie, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Maar je zou het wel eens na kunnen vragen bij de gemeente natuurlijk. Qua reageren zou ik dan sowieso buiten de regio kijken, ook al zit je dan 20 - 25 minuten in de auto/bus/trein om bij vrienden/familie te komen, de kansen zijn daar over het algemeen echt wel fors groter. Althans, in ieder geval hier in de regio Nijmegen.

Een klein startersflatje of samen met een vriend/vriendin/studiegenoot iets kopen kan natuurlijk ook nog een optie zijn, maar ook daarbij zou ik dan niet te veeleisend zijn, het is maar dat je een dak boven je hoofd hebt en bij voorkeur liever vandaag dan morgen. Ook allemaal weer verre van ideaal, maar wellicht dat je (bij samen kopen) jouw aandeel t.z.t. aan een ander over kan dragen die in het zelfde schuitje zit, of kunnen jullie het samen verkopen voor (hopelijk) een beetje extra als de koopsom minus aflossing. Bij een solo aankoop heb je dat geneuzel natuurlijk niet, maar met jou ongetwijfeld 10.000 andere net afgestudeerden die ook binnen 3 maanden hun studentenkamer uit moeten.

Particuliere/vrije sector huur - als je daar al voor in aanmerking komt - zou ik in ieder geval zo lang mogelijk vermijden. Als je al aan de inkomenseis voldoet om € 1000 - € 2000 per maand aan kale huur te betalen dan kun je waarschijnlijk geen drol meer sparen, en dan zit je met een beetje geluk tot sint juttemis vast aan zo'n net-wel-net-niet situatie. Als je dergelijke bedragen überhaupt al vrij opneembaar zou hebben voor de huur dan zou ik terug naar mijn ouders gaan en gaan sparen, dan heb je met een jaar of 2 toch wat geld waarmee je (voorzichtig naar nu blijkt) kan gaan bieden op een woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
Rente gaat niet zomaar weer stijgen, snap niet dat men dar blijft roepen. De rente wordt door heel wat meer bepaald dan de huizenprijzen in Nederland. Een stijgende rente is wereldwijd een zeer slecht iets momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 16:29

Bommes

Capo del formaggio

Een vraag die indirect te maken heeft met het kopen van een huis.

Wij hebben een pand gezien waarbij er voor de deur hoogspanningslijnen lopen.
Afstand als ik het een beetje gemeten krijg op maps is iets van 25/30 meter tot dichtstbijzijnde leiding.
Via de geodata kaart van het rivm http://geodata.rivm.nl/netkaart.html had ik al gevonden dat het een 150KV leiding is.
Ik lees op diverse plekken dat 80 meter vrije ruimte ten opzichte van een 150KV lijn de huidige norm is.
Bij ondergrondse kabels 40 meter.

Is dat een afstand om je zorgen om te maken?
Speeltuintje recht voor de deur is direct onder die kabels, met een klein dochtertje toch iets om rekening mee te houden.
De gezondheidsrisico's zouden behoorlijk kunnen zijn, verbaast me dat er dan nog "recente" bouw (jaren 90) zo dichtbij die leidingen staat/gezet is.
Vond nog een onderzoek van de betreffende gemeente, diverse "knel punten" maar na een kosten baten analyse is besloten om het niet aan te passen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Bommes schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:08:

Afstand als ik het een beetje gemeten krijg op maps is iets van 25/30 meter tot dichtstbijzijnde leiding.
Via de geodata kaart van het rivm http://geodata.rivm.nl/netkaart.html had ik al gevonden dat het een 150KV leiding is.
Ik lees op diverse plekken dat 80 meter vrije ruimte ten opzichte van een 150KV lijn de huidige norm is.

Speeltuintje recht voor de deur is direct onder die kabels, met een klein dochtertje toch iets om rekening mee te houden.
De gezondheidsrisico's zouden behoorlijk kunnen zijn, verbaast me dat er dan nog "recente" bouw (jaren 90) zo dichtbij die leidingen staat/gezet is.
Vond nog een onderzoek van de betreffende gemeente, diverse "knel punten" maar na een kosten baten analyse is besloten om het niet aan te passen.
Tjah al die onderzoeken vinden allemaal mogelijk iets maar kunnen het nooit echt 1 op 1 verbinden aan hoogspanningslijnen.

Maar als je twijfelt zou ik verder zoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

Als je een keuze hebt zou ik er nooit pal naast gaan wonen. Wel of niet schadelijk, het lijkt me niet prettig voor je uitzicht en het idee.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je het zelf niet prettig vind, dan maakt het toch weinig uit wat welk onderzoek zegt? En een volgende koper zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde twijfels hebben dus voor de verkoopbaarheid zal het ook niet handig zijn (dan heb ik het niet over de prijs, want daar kun je prima voor corrigeren, maar puur hoeveel aanloop je zult hebben). Wat precies de waarheid is, is dan van ondergeschikt belang imho.

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 04-07-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Het is veel speculatie en mogelijkheden. Maar het zou mijn keuze ook niet zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Pannencouque op 04-07-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als je er over twijfelt, zeker niet doen. Anders leef je de rest van de tijd met een knagend gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3clectic
  • Laatst online: 05-09 20:32
Afgelopen week tweede keus geworden helaas. Wel het hoogste bod maar met ontbindende voorwaarden. De nummer twee had ongeveer 20k minder geboden maar zonder voorwaarden. Ik merk dat het me in dit soort gevallen waar het op de voorwaarden wordt beslist minder stoort dat we het niet geworden zijn. Ik zal op een huis van rond de vijf ton nooit voor geen voorwaarden gaan.

De zoektocht gaat verder

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:28
Bommes schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:08:

Er is geen causaal verband tussen straling magneetvelden van hoogspanning en kinderkanker (leukemie). Wel is het zo dat bij kinderen die leukemie hebben ze vaker in buurt van hoogspanning wonen maar het is waarschijnlijker dat het andere oorzaken heeft dan straling. Op dit moment wordt gewerkt met een voorzorgsbeleid van 0,2 microtesla. Het nieuwe beleid gaat afstanden bevatten maar zal geen 80 meter zijn, eerder 20 meter. Dus wat dat betreft zit je goed. Vraag is alleen, voelen jij en je gezin er prettig bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:20
3clectic schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:29:
Afgelopen week tweede keus geworden helaas. Wel het hoogste bod maar met ontbindende voorwaarden. De nummer twee had ongeveer 20k minder geboden maar zonder voorwaarden. Ik merk dat het me in dit soort gevallen waar het op de voorwaarden wordt beslist minder stoort dat we het niet geworden zijn. Ik zal op een huis van rond de vijf ton nooit voor geen voorwaarden gaan.

De zoektocht gaat verder
Wel bijzonder. Voor 20k zou ik die voorwaarden wel accepteren denk.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

offtopic:

Er zijn ook merken die je cilinders kunnen behouden en toch de sleutels veranderen. Mul-T-Lock kan dat.

Dat scheelt misschien iets in de kosten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
3clectic schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:29: Ik zal op een huis van rond de vijf ton nooit voor geen voorwaarden gaan.
Dat hangt van je eigen situatie af... Als je 2 ton verdient dan kun je alles wel financieren, bij wijze van spreken.

Staar je niet blind op de vraagprijs/koopsom, maar schat de risico's in op basis van je persoonlijke maximale financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
VidaR-9 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:54:
[...]

En dus kans maken dat je het hele proces opnieuw moet doorgaan?

Als je zonder het geld kan, akkoord. Maar niet iedereen verkoopt een huis omdat ze toch geld genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
JanHenk schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:05:
[...]

Dat hangt van je eigen situatie af... Als je 2 ton verdient dan kun je alles wel financieren, bij wijze van spreken.

Staar je niet blind op de vraagprijs/koopsom, maar schat de risico's in op basis van je persoonlijke maximale financiering.
Niet indien je een 5 dagen na tekenen van de voorlopige koopovereenkomst een ongeval met blijvende invaliditeit krijgt. Of één van beide partners komt te overlijden waardoor een flink deel van dat hoge inkomen wegvalt.

Hoe klein de kans wellicht ook is, er zijn genoeg scenario's te bedenken waarom die hypotheek die ruim binnen de normen valt toch ineens niet meer rond te krijgen is.
Dan ga je toch mooi voor tienduizenden euro's het schip in.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:54:
[...]

Ik zou eerst de voorwaarden moeten weten.

Als het op een huis is van 5 ton en dan een voorwaarde bouwkundige keuring max 5000 dan heb ik al een mening gevormd over de aanstaande kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:13:
[...]

Niet indien je een 5 dagen na tekenen van de voorlopige koopovereenkomst een ongeval met blijvende invaliditeit krijgt. Of één van beide partners komt te overlijden waardoor een flink deel van dat hoge inkomen wegvalt.

Hoe klein de kans wellicht ook is, er zijn genoeg scenario's te bedenken waarom die hypotheek die ruim binnen de normen valt toch ineens niet meer rond te krijgen is.
Dan ga je toch mooi voor tienduizenden euro's het schip in.
Dat zijn gebeurtenissen waarvan je de kans en de impact moet inschatten. Het risico dus.

(Tijdelijke) Arbeidsongeschiktheid in loondienst? Loondoorbetaling e/o uitkering. Overlijden? ORV. Je kan van alles wel bedenken. Je kunt nooit alle risico's uitsluiten in het leven.

Dan nog is de vraag of je wel een boete verschuldigd zou zijn.

Ik pleit er niet voor dat iedereen maar zonder voorbehoud moet bieden, absoluut niet. Maar je laten leiden door allerhande rampscenario's die je kunt bedenken, zou ik ook niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

:D Als je dat soort rampscenario's wilt uitsluiten kun je beter helemaal geen huis kopen! Het risico op een onvoorziene kostenpost van tienduizenden euro's is vele malen groter wanneer je eenmaal eigenaar bent van een huis dan in de korte periode tussen tekenen koopcontract en finaal akkoord van je bank op de financiering.

[ Voor 56% gewijzigd door naitsoezn op 04-07-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
Juist met een degelijke bouwkundige keuring in de voorwaarden van je bod, dek je het risico op onverwachtse kosten aardig af.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Ivow85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:57:
Juist met een degelijke bouwkundige keuring in de voorwaarden van je bod, dek je het risico op onverwachtse kosten aardig af.
Veel mensen nemen bewust die risico's om op die manier een pootje voor te hebben op de concurentie. En zolang dat het geval is zal het stuk lastiger zijn om een huis te kopen MET dergelijke voorwaarden.

[ Voor 13% gewijzigd door Osxy op 04-07-2021 20:33 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
3clectic schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:29:

De zoektocht gaat verder
Poeh, dat zou ik niet verwachten. Als jullie geen al te idiote voorwaarden hadden, zou ik het voor 20k toch wel proberen.
Pagina: 1 ... 197 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7