Met een inkomen op de sociale huurgrens kun je nu max 180k financieren idd. Maar goed, ze zullen specifiek scheefhuurders willen weglokken.TrueGamer schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:37:
De ***** en dat komt van de woningbouw?![]()
De huizen hier gaan zeker niet verder dan 180k - 250k en dat is voor 9 vd 10 sociale huurders al wel ook echt de max lijkt me.
En neem aan dat er nog een aardige duit in opknappen mag gaan zitten? (Als ik die woningen voorbij zie komen tenminste)Quadcheck schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:33:
Qua cijfers, nu €650 huur per maand, huis is in de range 350-400k in het midden van het land (provincie Utrecht)
Zit in eenzelfde soort situatie... scheefhuurder maar alleenstaand (ook in Utrecht).
Aan het rondkijken en hou ook de verkoop van sociale woningen in de gaten, an sich qua prijs ok (de prijs is ook gewoon as is) maar vaak echt opknappers dus extra kosten en meestal niet bepaald de locaties die ik normaal zou kiezen. Als ik met funda prijzen vergelijk zijn ze niet eens zo voordelig, maar bij funda mag je er dus 10-20 procent bij optellen (hier ben je denk ik max 10% kwijt aan opknappen... nieuwe keuken, badkamer, etc).
Betaal zelf ~620 aan huur en kan max een huis van ~375k kopen, zit nu ook op een heel fijne locatie en ok qua woning zelf (flat).
Wil wat voor mezelf maar ook enorme twijfel of dit nou het moment is, ook omdat ik mijn budget max moet oprekken om iets interessants te kunnen kopen.
Mag ik vragen waar dat huis wat jullie evt willen kopen staat?
[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 11-03-2021 12:05 ]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het bij oude sociale huurwoning ook gewoon een bied oorlog is. Blijkbaar is ook dan 12.000 overbieden niet genoegm0ridin schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:03:
[...]
En neem aan dat er nog een aardige duit in opknappen mag gaan zitten? (Als ik die woningen voorbij zie komen tenminste)
Zit in eenzelfde soort situatie... scheefhuurder maar alleenstaand (ook in Utrecht).
Aan het rondkijken en hou ook de verkoop van sociale woningen in de gaten, an sich qua prijs ok (de prijs is ook gewoon as is) maar vaak echt opknappers dus extra kosten en meestal niet bepaald de locaties die ik normaal zou kiezen. Als ik met funda prijzen vergelijk zijn ze niet eens zo voordelig, maar bij funda mag je er dus 10-20 procent bij optellen (hier ben je denk ik max 10% kwijt aan opknappen... nieuwe keuken, badkamer, etc).
Betaal zelf ~620 aan huur en kan max een huis van ~375k kopen, zit nu ook op een heel fijne locatie en ok qua woning zelf (flat).
Wil wat voor mezelf maar ook enorme twijfel of dit nou het moment is, ook omdat ik mijn budget max moet oprekken om iets interessants te kunnen kopen.
Mag ik vragen waar dat huis wat jullie evt willen kopen staat?
Eh, whut? Volgens de voorwaarden is de prijs vast en bij meerdere geinteresseerden wordt er geloot...barriie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:23:
[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het bij oude sociale huurwoning ook gewoon een bied oorlog is. Blijkbaar is ook dan 12.000 overbieden niet genoegedit: vraagprijs was 200.000
Maar misschien gaat dat anders bij andere corporaties? (En hierbij bedoel ik dan de 2 weken voordat de woning op funda komt, je hebt als huurder 2 weken voorrang waarna hij alsnog in de vrije verkoop gaat.. dan is overbieden weer de standaard idd.)
Huh? Meestal worden die woningen toch in verhuurbare staat opgeleverd? (schoon, kaal, met werkend sanitair en keuken) Of worden in Utrecht alleen de panden verkocht die door minder fatsoenlijke huurders zijn gesloopt?m0ridin schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:03:
En neem aan dat er nog een aardige duit in opknappen mag gaan zitten? (Als ik die woningen voorbij zie komen tenminste)
Oh dat met de oude huurders durf ik niet te zeggen. Hier komen ze vaak kaal op CorpoWonen te staan. Met een beetje geluk ligt er nog wat laminaat. Dit is natuurlijk wel onderaan de markt.m0ridin schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:42:
[...]
Eh, whut? Volgens de voorwaarden is de prijs vast en bij meerdere geinteresseerden wordt er geloot...
Maar misschien gaat dat anders bij andere corporaties? (En hierbij bedoel ik dan de 2 weken voordat de woning op funda komt, je hebt als huurder 2 weken voorrang waarna hij alsnog in de vrije verkoop gaat.. dan is overbieden weer de standaard idd.)
Er kan besloten worden om een loting te doen, maar van wat ik heb gehoord is het over het algemeen gewoon bieden.
Ik heb hier op geboden: https://www.corpowonen.nl.../sinopelstraat-28-tilburg (WonenBreburg)
Mwah, misschien kan je het theoretisch nog gebruiken maar als ik een woning zou kopen zou ik dat toch zsm vervangen allemaalCVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Huh? Meestal worden die woningen toch in verhuurbare staat opgeleverd? (schoon, kaal, met werkend sanitair en keuken) Of worden in Utrecht alleen de panden verkocht die door minder fatsoenlijke huurders zijn gesloopt?
Bivoorbeeld:
https://www.mitrosverkoop...n-tuyllkade-23-bis-3553aa
https://www.mitrosverkoop...echt/cederstraat-5-3552rj
Hier in de omgeving worden voormalig woningbouw/corp woningen zo kaal als mogelijk opgeleverd.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Huh? Meestal worden die woningen toch in verhuurbare staat opgeleverd? (schoon, kaal, met werkend sanitair en keuken) Of worden in Utrecht alleen de panden verkocht die door minder fatsoenlijke huurders zijn gesloopt?
Voorbeeldje; https://www.funda.nl/koop...1181246-banckertlaan-259/
PSN: Flix20-NL
@Flix20 Maar in dit geval gaat het toch om een woning waar de vraagsteller zelf nu in woont? Dan wordt het gewoon opgeleverd in de huidige staat toch?
Zou wat zijnValorian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
@Flix20 Maar in dit geval gaat het toch om een woning waar de vraagsteller zelf nu in woont? Dan wordt het gewoon opgeleverd in de huidige staat toch?
Ja je mag kopen, volgende week komen wij het sanitair, keuken, badkamer en tuin leeghalen
@Vorkie Nou ja, gezien de staat van de gemiddelde woningbouwkeuken en badkamer zou zo'n gratis "weghaalservice" niet eens perse nadelig zijn
Mijn ex-woningbouw woning was vrij kaal:CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Huh? Meestal worden die woningen toch in verhuurbare staat opgeleverd? (schoon, kaal, met werkend sanitair en keuken)
- Nergens vloerbedekking (wel tegels in toilet en badkamer)
- Wasbak in keuken, anderhalve meter metaalplaat aanrecht en keukenkastjes uit 1992
- Wasbak en douchekop in badkamer (geen douchecabine of gordijn)
- Plafonds waren gewit
- Alle muren waren voorzien van nieuwe gipsplaten, gestuct, verder kaal (geen voorstrijk / verf)
- Alle deuren en kozijnen knalgeel door nicotine
Voordat ik de woning kocht werd de woning 25 jaar lang door kettingrokers gehuurd, met schrootjes op de muren. Voor de verkoop heeft de woningbouw het ergste verholpen (gipsplaten + stuc, plafonds gewit). Maar ik heb toendertijd (2015) ook woningen gezien waar de woningbouw alles overliet aan de koper en er niet eens een bezem door elke kamer werd gehaald voor de bezichtiging.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 11-03-2021 13:16 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Volgens mij is dat nu niet het geval en gaat het om een andere woning waar ze optie hebben om te kopen.Valorian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
Althans, zo interpreteerde ik de casus.
Zo zo, uit 1992, modern voor de woningbouw dus!Gizz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:14:
[...]
Mijn ex-woningbouw woning was vrij kaal:Niet helemaal direct verhuurbaar, imho.
- Nergens vloerbedekking (wel tegels in toilet en badkamer)
- Wasbak in keuken, anderhalve meter metaalplaat aanrecht en keukenkastjes uit 1992
- Wasbak en douchekop in badkamer (geen douchecabine of gordijn)
- Plafonds waren gewit
- Alle muren waren voorzien van nieuwe gipsplaten, gestuct, verder kaal (geen voorstrijk / verf)
- Alle deuren en kozijnen knalgeel door nicotine
Voordat ik de woning kocht werd de woning 25 jaar lang door kettingrokers gehuurd, met schrootjes op de muren. Voor de verkoop heeft de woningbouw het ergste verholpen (gipsplaten + stuc, plafonds gewit). Maar ik heb toendertijd (2015) ook woningen gezien waar de woningbouw alles overlieten aan de koper.
Daar heb je een punt, maar dan hoop ik dat, wanneer je de onderhandelingen in gaat, je hier misschien nog wat mee kan. (en dat je hopelijk daar allang wat mee hebt gedaan)Valorian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:12:
@Vorkie Nou ja, gezien de staat van de gemiddelde woningbouwkeuken en badkamer zou zo'n gratis "weghaalservice" niet eens perse nadelig zijn
Het gaat bijna altijd om oude huurwoningen die om wat voor reden dan ook de verkoop in gaan, keuken en sanitair wat er in zit is dan meestal 15-20+ jaar oud en de rest (vloer, behang, etc) is afwezig danwel mag je zelf afhalen...Valorian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
Je eigen huurwoning overnemen is bijna nooit mogelijk volgens mij
Bij de tweede lijkt het sanitair me eigenlijk het minst van de problemen, daar zou ik advies inwinnen bij een bouwkundige over de herstelkosten op middellange termijn.
Maar de eerste is inderdaad zoals een sociale huurwoning ook aan huurders wordt opgeleverd. Je bent niet echt genoodzaakt daar nog een keuken/badkamer aan te leggen.
Ook dat is niet helemaal correct.m0ridin schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:16:
[...]
Je eigen huurwoning overnemen is bijna nooit mogelijk volgens mij
Is best veel voorgekomen dat mensen die al x aantal jaar in een sociale huurwoning wonen de mogelijkheid krijgen om de woning tegen een marktconforme prijs over te kopen.
Maar dit zijn veelal mensen die al geruime tijd in de woning zitten en de huurprijs op dusdanig laag prijspunt zit dat het voor de woningbouw niet meer interessant is om deze als verhuur aan te houden.
Nah, niet echt misschien... maar toch. Denk voor veel mensen toch iets om te vervangen (zien er uit als 10-15 jaar uit allemaal). En true wat betreft woning 2, was ook meer als voorbeeld op de vraag of het allemaal niet 'verhuurklaar' geleverd wordtCVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:26:
[...]
Bij de tweede lijkt het sanitair me eigenlijk het minst van de problemen, daar zou ik advies inwinnen bij een bouwkundige over de herstelkosten op middellange termijn.
Maar de eerste is inderdaad zoals een sociale huurwoning ook aan huurders wordt opgeleverd. Je bent niet echt genoodzaakt daar nog een keuken/badkamer aan te leggen.
Ah, I stand corrected... Ik baseer me vooral op de enkele ervaringen van mensen om me heen.Flix20 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:31:
[...]
Ook dat is niet helemaal correct.
Is best veel voorgekomen dat mensen die al x aantal jaar in een sociale huurwoning wonen de mogelijkheid krijgen om de woning tegen een marktconforme prijs over te kopen.
Maar dit zijn veelal mensen die al geruime tijd in de woning zitten en de huurprijs op dusdanig laag prijspunt zit dat het voor de woningbouw niet meer interessant is om deze als verhuur aan te houden.
Je hoort mij zeker niet klagen. Juist fijn dat het lekker kaal was en ik gooide in m'n eentje zonder problemen de 'keuken' naar buiten.Flix20 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:16:
[...]
Zo zo, uit 1992, modern voor de woningbouw dus!
Dit blanke canvas van 70m2 binnen de ring van Amsterdam met een tuin op het zuiden kostte mij €173.000. Dat waren nog eens tijden (eind 2014) .. /opa vertelt
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dit hebben wij kunnen doen. In 2014. In Amsterdam.Flix20 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:31:
[...]
Ook dat is niet helemaal correct.
Ja mijn ex schoonouders hebben het ook gedaan. Woning is ondertussen in waarde verdubbeld.Eefje020 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Dit hebben wij kunnen doen. In 2014. In Amsterdam.
Daarnaast profiteren ze nog steeds mee aan het collectief onderhoud van de woningbouw.
Flink deel van de woningen in de straat zijn nog van de woningbouw. Toen 5 jaar geleden alle kozijnen werden vervangen konden zij ook meedoen voor de projectprijzen.
Voordat ze instemde hadden ze zelf een offerte uitgevraagd en daar gaven 2 aannemers al direct aan om lekker mee te doen met het collectief. Tegen die prijzen kunnen zij niet concurreren en wordt het doorgaans ook goed gedaan.
Wij ook, in 2012 ook in Amsterdam. Vorig jaar verkocht, voor een hele leuke prijs.Eefje020 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Dit hebben wij kunnen doen. In 2014. In Amsterdam.
Was gewoon onze huidige woning. Kwam de woningbouwvereniging op een gegeven moment met de optie om te kopen. Gedaan, en nooit spijt van gehad.
Wat is de wereld toch eerlijk denk je danFlix20 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Ja mijn ex schoonouders hebben het ook gedaan. Woning is ondertussen in waarde verdubbeld.
Daarnaast profiteren ze nog steeds mee aan het collectief onderhoud van de woningbouw.
Flink deel van de woningen in de straat zijn nog van de woningbouw. Toen 5 jaar geleden alle kozijnen werden vervangen konden zij ook meedoen voor de projectprijzen.
Voordat ze instemde hadden ze zelf een offerte uitgevraagd en daar gaven 2 aannemers al direct aan om lekker mee te doen met het collectief. Tegen die prijzen kunnen zij niet concurreren en wordt het doorgaans ook goed gedaan.

Die meerwaarde heb je pas echt wat aan wanneer je gaat verhuizen naar een gebied dat niet dezelfde prijsstijging heeft ondergaan. Tot dat moment is het fictieve winst (waar je WOZ over betaalt).Santee schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:08:
[...]
Wat is de wereld toch eerlijk denk je danIk misgun die mensen niks hoor, het ligt meer aan de verziekte markt waar we momenteel in zitten.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Zeker waar, alleen in A'dam is het natuurlijk wel exorbitant hard gegaan. Dus op zich een mooie kans voor iemand die na jaren randstad een iets rustigere plek wil opzoeken. Als je naar wat groters gaan verhuizen in dezelfde straat heb je er inderdaad niet zoveel aan. Ging meer om de mogelijkheid om je eigen (sociale) huurwoning over te kopen. Langdurig sociaal kunnen huren is in de huidige markt als best wel een voorrecht gezien de wachtrijen. Je 'eigen' woning kunnen kopen is dan extra mooi meegenomen.sdk1985 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Die meerwaarde heb je pas echt wat aan wanneer je gaat verhuizen naar een gebied dat niet dezelfde prijsstijging heeft ondergaan. Tot dat moment is het fictieve winst (waar je WOZ over betaalt).
Dat is inderdaad opletten bij ex-coorporatie woningen de Koopgarant etc. constructies.Quadcheck schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:29:
Geen verkoop het terug regeling gelukkig
Wij hebben ook onze toenmalige huurwoning kunnen kopen voor een heel schappelijke prijs. Twee jaar later biedt de corporatie exact dezelfde woningen al voor 30k meer aan.
Waar ik nog wel mee zit is of het met het oog op verkoop/verhuur over 2/3 jaar juist zin heeft om de WOZ hoog of laag te hebben?
Zit sowieso nog vrij laag maar loopt qua procentuele stijging veel meer op dan meerdere buren (zelfde gebouw, ook koop).
Scheelt qua belasting iets om het omlaag te hebben, maar ik ben niet helemaal overtuigd van de meerwaarde bij verkoop en ook bij verhuur gaat WOZ minder meetellen qua punten.
Het is trouwens geen opknapper. 10 jaar oud, alleen kozijnen moeten direct gedaan worden. Keuken en badkamer kunnen nog wel 5-10 jaar mee.
Energielabel A. Dus niet de standaard rommel die je normaal voorbij ziet komen. Zulke hele uitgeleefde troep is het niet.
Maar ik ben er net nog een keer geweest en heb mezelf al overtuigd dat dit een kans is die we niet moeten laten schieten.
Energielabel A. Dus niet de standaard rommel die je normaal voorbij ziet komen. Zulke hele uitgeleefde troep is het niet.
Maar ik ben er net nog een keer geweest en heb mezelf al overtuigd dat dit een kans is die we niet moeten laten schieten.
Met de voetnoot dat een ieder die geen huis heeft, ook die vermogensstijging (zowel reëel als "eigenlijk fictief") niet heeft... doe mij maar 10x "eigenlijk fictieve winst"sdk1985 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Die meerwaarde heb je pas echt wat aan wanneer je gaat verhuizen naar een gebied dat niet dezelfde prijsstijging heeft ondergaan. Tot dat moment is het fictieve winst (waar je WOZ over betaalt).
Nice, congrats!Quadcheck schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:32:
Het is trouwens geen opknapper. 10 jaar oud, alleen kozijnen moeten direct gedaan worden. Keuken en badkamer kunnen nog wel 5-10 jaar mee.
Idd bij mij in de buurt (ook in Hilversum) gaan ze vaak in slechte staat voor een flinke prijs weg... niet het gevoel dat je daarmee gematst wordt.Flix20 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:06:
[...]
Hier in de omgeving worden voormalig woningbouw/corp woningen zo kaal als mogelijk opgeleverd.
Voorbeeldje; https://www.funda.nl/koop...1181246-banckertlaan-259/
Klinkt een stuk beter dan de jaren 50/60 flatjes die vaak worden uitgepond omdat opknappen/vergroenen te duur is. Succes!!Quadcheck schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:32:
Samen met me vriendin hebben we een bod uitgebracht op een huis en die is geaccepteerd.
Ik zit zelf met de vraag wanneer een taxatie rapport uitgevoerd wordt?
Kan dit nog voor de koop overeenkomst of is dat er na?
Als ik ernaar zoek op internet dan wordt dit altijd gedaan na de koop overeenkomst.
Als ik ernaar zoek op internet dan wordt dit altijd gedaan na de koop overeenkomst.
Gefeliciteerd!Erazher schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:58:
Samen met me vriendin hebben we een bod uitgebracht op een huis en die is geaccepteerd.
Meestal heb je het nodig om je financiering rond te krijgen. Dat is meestal na koop overeenkomst. Waarom wil je het voor overeenkomst uit laten voeren?Erazher schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:58:
Geboden met of zonder ontbindende voorwaarden?Erazher schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:58:
Het is gebruikelijk dat na de overeenkomst te doen. Het doen van een inspectie / taxatie vóór het aflopen van de bedenktijd kan soms gezien worden als een verkapte bouwkundige keuring.Erazher schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:58:
Ik zou wel z.s.m. een taxateur uitkiezen en er een overeenkomst mee sluiten.
In de basis kun je natuurlijk wel vermogen opbouwen als je scheef woont. Als jij voor 540 euro kunt wonen en voor dat geld ook ál je onderhoud inclusief renovatie keuken/badkamer worden geregeld dan ben je per maand goedkoper uit dan wanneer je zelf 20 jaar eigenaar bent van een vergelijkbare woning en naast je aflossing/rente ook kosten voor onderhoud én renovatie moet neerleggen. Met name in de tijden dat het even wat minder gaat met de woningmarkt zit die groep in een betere positie (2016 vorige keer?). Je krijgt zelfs een vergoeding als jij even niet thuis kunt douchen ivm je badkamer renovatie.RzrBck schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:32:
[...]
Met de voetnoot dat een ieder die geen huis heeft, ook die vermogensstijging (zowel reëel als "eigenlijk fictief") niet heeft... doe mij maar 10x "eigenlijk fictieve winst"
Maar goed als je woning in een paar jaar verdubbeld in waarde wordt het natuurlijk een ander verhaal

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Krijg net de mail voor de afspraak van de eind inspectie
Er lopen wat voorbeeldcases door elkaar: woco’s kunnen huizen openbaar verkopen en dan zal je waarschijnlijk wel kunnen (over)bieden en is het mogelijk oude troep.
Onderhands kunnen er huizen aan verhuurders aangeboden worden. Die staan dan niet op de markt en dus hebben heel andere regels.
Onderhands kunnen er huizen aan verhuurders aangeboden worden. Die staan dan niet op de markt en dus hebben heel andere regels.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ligt ook een beetje aan de tijd en wat je huur is en tegen welke prijs je koopt.Wilf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:46:
***members only***
Als je huur pm 500 per maand is KAN je bijna niet veel goedkoper zitten aangezien je gemiddeld ook 300 per maand op zij (zou) moet(en) leggen voor onderhoud aan je koopwoning. Bij huren zit je daar echt veilig mee.
Bij een hogere huur gaat het voordeel als snel richting de koopwoning. Zeker met maximale geliberaliseerde huurprijs. En vrije sector huren is echt altijd duurder dan kopen.
Hier ook twee positieve verhalen met kopen van de woningbouwvereniging. Een vriend van mij kocht in 2013 zijn sociale huurwoning over van de woningbouwvereniging na er één jaar gewoond te hebben. Groot hoekhuis en een gedeelte was net gerenoveerd (nieuwe elektra en kunsstofkozijnen).
Ik heb zelf ook gekocht, wel met een koopgarant constructie. Het soort huis dat ik wilde kopen in een nette wijk kon ik eigenlijk niet betalen. Met koopgarant kreeg ik die optie wel. Dat betekent wel dat als ik weer verkoop ik 40 procent van de winst dan wel verlies met de woningbouw deel. Ik had liever geen koopgarant gehad maar de keuze was voor mij of in mijn kleine sociale huurflat blijven, of duur particulier huren (wat lastig was met de inkomensgrens), of een wat groter appartement in een slechte wijk kopen. Uiteindelijk woon ik nu in een ruime, uitgebouwde eengezinswoning van 10 jaar oud in de duurste wijk van de stad, voor minder dan ik aan mijn sociale huurwoning kwijt was. Het positieve is wel dat ik later altijd koopgarant weer af kan kopen en dan af ben van de terugverkoop regeling. Hier verkoopt de woningbouw in ieder geval niet alleen maar afgeleefde huizen. Ik denk dat het erg wisselt per stad.
Ik heb zelf ook gekocht, wel met een koopgarant constructie. Het soort huis dat ik wilde kopen in een nette wijk kon ik eigenlijk niet betalen. Met koopgarant kreeg ik die optie wel. Dat betekent wel dat als ik weer verkoop ik 40 procent van de winst dan wel verlies met de woningbouw deel. Ik had liever geen koopgarant gehad maar de keuze was voor mij of in mijn kleine sociale huurflat blijven, of duur particulier huren (wat lastig was met de inkomensgrens), of een wat groter appartement in een slechte wijk kopen. Uiteindelijk woon ik nu in een ruime, uitgebouwde eengezinswoning van 10 jaar oud in de duurste wijk van de stad, voor minder dan ik aan mijn sociale huurwoning kwijt was. Het positieve is wel dat ik later altijd koopgarant weer af kan kopen en dan af ben van de terugverkoop regeling. Hier verkoopt de woningbouw in ieder geval niet alleen maar afgeleefde huizen. Ik denk dat het erg wisselt per stad.
Ben ik toch wel benieuwd naar de voorwaarde van die terugkoop regeling hoe dat er in de praktijk uitziet.Iris1234 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:14:
Het positieve is wel dat ik later altijd koopgarant weer af kan kopen en dan af ben van de terugverkoop regeling.
Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Uiteraard hoef je niet in de persoonlijke details te treden!
Hier ook wel benieuwd naar. Vooral naar het bedrag waar je deze voor kunt afkopen en of hier nog verdere voorwaarden aan zittenFlix20 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:18:
[...]
Ben ik toch wel benieuwd naar de voorwaarde van die terugkoop regeling hoe dat er in de praktijk uitziet.
Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Uiteraard hoef je niet in de persoonlijke details te treden!

Dat wil ik wel delen hoor. Koopgarant is in het verleden vaak negatief in het nieuws geweest. Dat kwam naar mijn mening door verschillende oorzaken. Ik denk dat een gedeelte van de mensen de voorwaarden niet zo goed snapten. Je koopt het huis met korting, maar bij terugverkoop wordt die korting ook weer verrekend. Daarnaast zijn er een aantal zaken geweest waarbij de taxatiewaarde van de woning gunstig was voor de woningbouwvereniging. De woningbouwvereniging laat namelijk de woning taxeren. Bij het verkopen waren de woningen duur getaxeerd en bij aankoop goedkoop. Deze woningbouwverenigingen zijn hier later voor op de vingers getikt en er zijn andere regels opgesteld voor het laten taxeren van de woning. In mijn koopcontract staat bijvoorbeeld opgenomen dat de woningbouwvereniging een taxateur aanstelt die de waarde bepaald als ik het huis wil verkopen. Ben ik het niet met de taxatie eens dan kan ik zelf een andere taxateur aanstellen. Gezamenlijk zoeken zij nog een derde taxateur en met zijn drieën bepalen zij vervolgens de waarde.Flix20 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:18:
[...]
Ben ik toch wel benieuwd naar de voorwaarde van die terugkoop regeling hoe dat er in de praktijk uitziet.
Het huis wat ik heb gekocht was voorheen ook gekocht door de vorige bewoners. Ik heb met deze mensen om tafel gezeten om te kijken hoe bij hun het aan en verkoopproces was gegaan en of de woningbouw een beetje eerlijk was over de prijs die zij aan de vorige bewoners hadden betaalt. De taxatie waarop ze in mijn geval de prijs hadden gebaseerd, was de waarde uit het taxatierapport dat gebruikt was bij de verkoop van de vorige bewoners.
Ik heb het huis gekocht voor 80% van de taxatiewaarde. Als ik het weer wil verkopen ben ik verplicht het aan de woningbouwvereniging te verkopen. Zij kopen het terug voor 80% van de taxatiewaarde. Daarnaast delen we de winst dan wel het verlies voor 60/40 procent, 60% voor mij, 40% voor de woningbouwvereniging. Wat hier niet bij in zit zijn verbeteringen die ik zelf aan het huis heb doorgevoerd die waardevermeerdererd zijn. Die worden los getaxeerd en dat bedrag is voor mij. De vorige bewoners hadden bijvoorbeeld een uitbouw geplaatst, die staat los vermeld in het taxatierapport. Uiteindelijk bouw ik met dit huis dus minder snel vermogen op dan met een huis wat wel vrij op naam is. Als ik het huis helemaal vrij wil kopen dan wordt het opnieuw getaxeerd en betaal ik de resterende 20%.
Voor mij was het een gunstige regeling aangezien ik weinig kon kopen voor mijn budget. Toen ik dit huis kocht verdiende ik net boven modaal, en kon ik maximaal 175.000 aan hypotheek krijgen. Daar kon je ook een paar jaar geleden niet zoveel leuks voor kopen. Mijn sociale huurflat werd wat te klein, en ik betaalde daar ondertussen ook al bijna 700 euro per maand aan huur, meer dan ik nu betaal aan hypotheek. In de afgelopen paar jaar is mijn salaris behoorlijk toegenomen. Toch zou ik nu nog steeds dit huis niet kunnen kopen op de vrije markt. Toen ik het kocht was de taxatiewaarde 240.000. Het huis aan de overkant staat nu te koop voor 310.000, en dat is kleiner qua woonoppervlakte en perceel, minder gunstig gelegen, en een stuk minder luxe. Ik kan nu iets minder dan 3 ton lenen heb ik laatst berekend. Nog steeds te weinig dus voor een niet hele bijzondere tussenwoning in een niet hele bijzondere woonplaats.
Voor wie het interessant vind, dit is de formule die hiervoor gebruikt wordt:
:strip_exif()/f/image/XutLRDy6mN53NALdGDt4TkGx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Iris1234 op 12-03-2021 10:19 ]
Ben benieuwd of hier mensen zijn met de ervaring: een huis kopen voor een (gepensioneerde) ouder.
Met vergrijzing, enorm gebrek aan passende sociale huurwoningen is dit geen gekke situatie (ik heb er veel bezichtigd voor een ouder, verschrikkelijk gewoon (Amsterdam eo). Je krijgt sowieso alleen een huis met 1 enkele slaapkamer, al zit je in je huidige stad in een 2-3 slaapkamer woning).
Situatie: ouder woont in het zuiden van het land 4 trappen hoog en binnenshuis ook 2 trappen, dat begint echt z'n tol te eisen. Via WoningNet (even los van de bizarre wachttijd) lastig om iets passends te vinden. Soms staat ze heel hoog op de lijst, nr 2 soms zelfs. Maar paar dagen na reageren ineens 182. En de woningen waar je wel kan bezichtigingen hebben bizarre gebreken, soms helemaal geen slaapkamer (de entreehal noemen ze weleens slaapkamer, geen grap) of geen eigen energie/gas meter waardoor je dus erg duur uit bent als je een kleine verbruiker bent. Of het is gewoon ontzettend armoedig. Ze woont al 27 jaar in een heerlijk gerenoveerde woning, grote moderne keuken etc. De kids zijn allang weg dus de woning is natuurlijk veel te groot, maar de corporatie heeft nooit willen meewerken om een passende woning te vinden.
Een 2e huis kopen waar je ouder in kan wonen is lang niet zo makkelijk als het omgekeerde: een ouder die wat voor een kind koopt. Ik begrijp echt niet waarom.
https://financieel.infonu...-uw-ouders-dure-zaak.html
Als ik dit zo lees kan het zelfs vreselijk vervelend uitpakken met de belastingdienst als je niet uitkijkt.
Ik ben daarom erg benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, die:
1. Flinke overwaarde op eigen huis
2. een lekker lage huidige hypotheeklast (tov inkomen)
3. Nog ruimte hebben om 100k aflosvrij (max 50% van de woningwaarde) te lenen,
één van deze of alle drie gebruiken om dus een 2e huis te kopen waar een ouder in kan wonen, al dan niet door te verhuren aan de ouder tegen marktconforme huur (anders ben je echt de sjaak).
Ik zocht naar een mogelijkheid om te profiteren van het feit dat ook een gepensioneerde nog 100-200k hypotheek kan krijgen. Dan kan je samen een huis kopen. Zeker met de huidige prijzen kan het zelfs noodzakelijk zijn dat de ouder ook hypotheeklening neemt. Maar dit lijkt helemaal lastig: je wordt beide eigenaar, er is vaak een woonplicht voor (alle?) kopers.
Mijn eigen financieel adviseur waar ik al 11 jaar bij kom lijkt nu niet zo bereid mee te denken.. misschien omdat hij er geen ervaring mee heeft. Of teveel werk vind, hij heeft genoeg opdrachten tegenwoordig.
Met vergrijzing, enorm gebrek aan passende sociale huurwoningen is dit geen gekke situatie (ik heb er veel bezichtigd voor een ouder, verschrikkelijk gewoon (Amsterdam eo). Je krijgt sowieso alleen een huis met 1 enkele slaapkamer, al zit je in je huidige stad in een 2-3 slaapkamer woning).
Situatie: ouder woont in het zuiden van het land 4 trappen hoog en binnenshuis ook 2 trappen, dat begint echt z'n tol te eisen. Via WoningNet (even los van de bizarre wachttijd) lastig om iets passends te vinden. Soms staat ze heel hoog op de lijst, nr 2 soms zelfs. Maar paar dagen na reageren ineens 182. En de woningen waar je wel kan bezichtigingen hebben bizarre gebreken, soms helemaal geen slaapkamer (de entreehal noemen ze weleens slaapkamer, geen grap) of geen eigen energie/gas meter waardoor je dus erg duur uit bent als je een kleine verbruiker bent. Of het is gewoon ontzettend armoedig. Ze woont al 27 jaar in een heerlijk gerenoveerde woning, grote moderne keuken etc. De kids zijn allang weg dus de woning is natuurlijk veel te groot, maar de corporatie heeft nooit willen meewerken om een passende woning te vinden.
Een 2e huis kopen waar je ouder in kan wonen is lang niet zo makkelijk als het omgekeerde: een ouder die wat voor een kind koopt. Ik begrijp echt niet waarom.
https://financieel.infonu...-uw-ouders-dure-zaak.html
Als ik dit zo lees kan het zelfs vreselijk vervelend uitpakken met de belastingdienst als je niet uitkijkt.
Ik ben daarom erg benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, die:
1. Flinke overwaarde op eigen huis
2. een lekker lage huidige hypotheeklast (tov inkomen)
3. Nog ruimte hebben om 100k aflosvrij (max 50% van de woningwaarde) te lenen,
één van deze of alle drie gebruiken om dus een 2e huis te kopen waar een ouder in kan wonen, al dan niet door te verhuren aan de ouder tegen marktconforme huur (anders ben je echt de sjaak).
Ik zocht naar een mogelijkheid om te profiteren van het feit dat ook een gepensioneerde nog 100-200k hypotheek kan krijgen. Dan kan je samen een huis kopen. Zeker met de huidige prijzen kan het zelfs noodzakelijk zijn dat de ouder ook hypotheeklening neemt. Maar dit lijkt helemaal lastig: je wordt beide eigenaar, er is vaak een woonplicht voor (alle?) kopers.
Mijn eigen financieel adviseur waar ik al 11 jaar bij kom lijkt nu niet zo bereid mee te denken.. misschien omdat hij er geen ervaring mee heeft. Of teveel werk vind, hij heeft genoeg opdrachten tegenwoordig.
[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 13-03-2021 18:47 ]
Hier ook woning met koopgarant-regeling. Net andere voorwaarden dan jij, maar eveneens positief over de constructie. Levert bij verkoop weliswaar 'slechts' 25k meerwaarde op in plaats van 40k (voorzichtige schatting nu), maar geeft ook zekerheid. Woningcoöperatie is namelijk verplicht de woning binnen drie maanden terug te kopen. Dit geeft flexibiliteit/zekerheid die in te zetten is bij biedingen, wat ik dan ook doe uiteraard (nog zonder succes helaas).Iris1234 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:59:
[...]
Dat wil ik wel delen hoor. Koopgarant is in het verleden vaak negatief in het nieuws geweest. Dat kwam naar mijn mening door verschillende oorzaken. Ik denk dat een gedeelte van de mensen de voorwaarden niet zo goed snapten. Je koopt het huis met korting, maar bij terugverkoop wordt die korting ook weer verrekend. Daarnaast zijn er een aantal zaken geweest waarbij de taxatiewaarde van de woning gunstig was voor de woningbouwvereniging. De woningbouwvereniging laat namelijk de woning taxeren. Bij het verkopen waren de woningen duur getaxeerd en bij aankoop goedkoop. Deze woningbouwverenigingen zijn hier later voor op de vingers getikt en er zijn andere regels opgesteld voor het laten taxeren van de woning. In mijn koopcontract staat bijvoorbeeld opgenomen dat de woningbouwvereniging een taxateur aanstelt die de waarde bepaald als ik het huis wil verkopen. Ben ik het niet met de taxatie eens dan kan ik zelf een andere taxateur aanstellen. Gezamenlijk zoeken zij nog een derde taxateur en met zijn drieën bepalen zij vervolgens de waarde.
Het huis wat ik heb gekocht was voorheen ook gekocht door de vorige bewoners. Ik heb met deze mensen om tafel gezeten om te kijken hoe bij hun het aan en verkoopproces was gegaan en of de woningbouw een beetje eerlijk was over de prijs die zij aan de vorige bewoners hadden betaalt. De taxatie waarop ze in mijn geval de prijs hadden gebaseerd, was de waarde uit het taxatierapport dat gebruikt was bij de verkoop van de vorige bewoners.
Ik heb het huis gekocht voor 80% van de taxatiewaarde. Als ik het weer wil verkopen ben ik verplicht het aan de woningbouwvereniging te verkopen. Zij kopen het terug voor 80% van de taxatiewaarde. Daarnaast delen we de winst dan wel het verlies voor 60/40 procent, 60% voor mij, 40% voor de woningbouwvereniging. Wat hier niet bij in zit zijn verbeteringen die ik zelf aan het huis heb doorgevoerd die waardevermeerdererd zijn. Die worden los getaxeerd en dat bedrag is voor mij. De vorige bewoners hadden bijvoorbeeld een uitbouw geplaatst, die staat los vermeld in het taxatierapport. Uiteindelijk bouw ik met dit huis dus minder snel vermogen op dan met een huis wat wel vrij op naam is. Als ik het huis helemaal vrij wil kopen dan wordt het opnieuw getaxeerd en betaal ik de resterende 20%.
Voor mij was het een gunstige regeling aangezien ik weinig kon kopen voor mijn budget. Toen ik dit huis kocht verdiende ik net boven modaal, en kon ik maximaal 175.000 aan hypotheek krijgen. Daar kon je ook een paar jaar geleden niet zoveel leuks voor kopen. Mijn sociale huurflat werd wat te klein, en ik betaalde daar ondertussen ook al bijna 700 euro per maand aan huur, meer dan ik nu betaal aan hypotheek. In de afgelopen paar jaar is mijn salaris behoorlijk toegenomen. Toch zou ik nu nog steeds dit huis niet kunnen kopen op de vrije markt. Toen ik het kocht was de taxatiewaarde 240.000. Het huis aan de overkant staat nu te koop voor 310.000, en dat is kleiner qua woonoppervlakte en perceel, minder gunstig gelegen, en een stuk minder luxe. Ik kan nu iets minder dan 3 ton lenen heb ik laatst berekend. Nog steeds te weinig dus voor een niet hele bijzondere tussenwoning in een niet hele bijzondere woonplaats.
Voor wie het interessant vind, dit is de formule die hiervoor gebruikt wordt:
[Afbeelding]
Ik heb in het verleden ook zo'n koop-garant constructie gehad. Gekocht net voor de crisis in 2007 en met zo'n €8000 verlies verkocht in 2013 (dieptepunt van de crisis?).
Dit kwam voornamelijk door de vernieuwingen die ik had gedaan zoals keuken en badkamer. De waren meegefinancieerd in de hypotheek. Deze schrijven redelijk hard af waardoor je daar nog een klein bedrag voor terug krijgt.
Daar zat dus in mijn geval een groot deel van het afschrijven/ verlies. Financieel gezien had ik er beter helemaal niks aan kunnen doen.
Het voordeel is idd dat de WoCo binnen 3 maanden terug koopt waardoor jezelf snel kan schakelen bij aankoop nieuwe woning.
Dit kwam voornamelijk door de vernieuwingen die ik had gedaan zoals keuken en badkamer. De waren meegefinancieerd in de hypotheek. Deze schrijven redelijk hard af waardoor je daar nog een klein bedrag voor terug krijgt.
Daar zat dus in mijn geval een groot deel van het afschrijven/ verlies. Financieel gezien had ik er beter helemaal niks aan kunnen doen.
Het voordeel is idd dat de WoCo binnen 3 maanden terug koopt waardoor jezelf snel kan schakelen bij aankoop nieuwe woning.
[ Voor 12% gewijzigd door Marcel-k op 15-03-2021 13:23 ]
Eens. Ik heb een woning gekocht met koopcomfort-regeling (terugkoopplicht door Woco, maar waardestijging volledig voor mij). Verkoop van de woning vond plaats via loting. De woning heb ik aan moeten kopen voor de taxatiewaarde, maar als dit een volledig vrije sectorwoning was geweest had ik het zeker niet kunnen kopen. Dus wat dat betreft ben ik zeer tevreden. Maar, nog niet verkocht uiteraard.mefjoew schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:22:
[...]
Hier ook woning met koopgarant-regeling. Net andere voorwaarden dan jij, maar eveneens positief over de constructie. Levert bij verkoop weliswaar 'slechts' 25k meerwaarde op in plaats van 40k (voorzichtige schatting nu), maar geeft ook zekerheid. Woningcoöperatie is namelijk verplicht de woning binnen drie maanden terug te kopen. Dit geeft flexibiliteit/zekerheid die in te zetten is bij biedingen, wat ik dan ook doe uiteraard (nog zonder succes helaas).
Ben overigens wel benieuwd hoe de woco's dit nu vormgeven v.w.b. de overdrachtsbelasting. Wanneer de woco namelijk het pand terugkoopt, zullen ze 8% overdrachtsbelasting betalen. Als het pand daarna aan een nieuwe particuliere eigenaar wordt verkocht, is 0% of 2% overdrachtsbelasting verschuldigd (afgezien van de vermindering ovb binnen 6 maanden, uiteraard). Iemand praktische ervaring hiermee sinds begin dit jaar?
Ik heb een "leuke" vraag over verborgen gebreken.
Mijn vrouw en ik hebben in januari dit jaar een jaren '30 huis gekocht. Er heeft een bouwkundig inspectie plaatsgevonden. We hadden geen aankoopmakelaar. We hebben twee cv onderhoudsbedrijven gevraagd of ze onze cv ketel in onderhoud willen nemen. Beide wilden dat niet en de laatste gaf aan:
Nu lijkt mij dit een verborgen gebrek.
Is er iemand met juridische kennis of ervaring in iets soortgelijks die mij tips kan geven? We hebben een rechtsbijstandsverzekering. Moeten we de verkopers een brief sturen waarin wij ze beschuldigen van een verborgen gebrek? Kunnen/moeten we de inspecteur die de bouwkundige inspectie heeft uitgevoerd verwittigen dat hij nagelaten heeft te constateren dat de cv installatie niet goed is aangesloten? Moeten we onze rechtsbijstandsverzekering nu al inschakelen? Moeten we de verkoopmakelaar op de hoogte stellen?
Mijn vrouw en ik hebben in januari dit jaar een jaren '30 huis gekocht. Er heeft een bouwkundig inspectie plaatsgevonden. We hadden geen aankoopmakelaar. We hebben twee cv onderhoudsbedrijven gevraagd of ze onze cv ketel in onderhoud willen nemen. Beide wilden dat niet en de laatste gaf aan:
Na de eerste afwijzing hebben we al gevraagd hoe de verkopers dat altijd deden. Dat bleek een vriend te zijn die de cv ketel voor hun onderhield. Nu vraag ik me af wie de ketel heeft geplaatst...Ze willen de ketel niet in onderhoud nemen. De ketel hangt veel te hoog. De luchttoevoer is niet goed. Rookgasafvoer niet. Het is niet volgens de regels aangelegd. Dus ze beginnen er niet aan.
Is er iemand met juridische kennis of ervaring in iets soortgelijks die mij tips kan geven? We hebben een rechtsbijstandsverzekering. Moeten we de verkopers een brief sturen waarin wij ze beschuldigen van een verborgen gebrek? Kunnen/moeten we de inspecteur die de bouwkundige inspectie heeft uitgevoerd verwittigen dat hij nagelaten heeft te constateren dat de cv installatie niet goed is aangesloten? Moeten we onze rechtsbijstandsverzekering nu al inschakelen? Moeten we de verkoopmakelaar op de hoogte stellen?
Make music, not war
Verkoopmakelaar gaat je niet helpen. Die is er voor de verkopers niet voor jou.musiman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Na de eerste afwijzing hebben we al gevraagd hoe de verkopers dat altijd deden. Dat bleek een vriend te zijn die de cv ketel voor hun onderhield. Nu vraag ik me af wie de ketel heeft geplaatst...
Je kunt de casus altijd aan de verzekering voorleggen. Maar gezien je een inspectie hebt laten uitvoeren en in beginsel zichtbaar is denk ik niet dat verkopers veel te verwijten is.
Ik zou aan die bedrijven vragen wat het kost om op te lossen zodat ze het in onderhoud nemen, want dan weet je ook wat de schade is. Dat zal de verzekering ook willen weten.
@perspectivebass Oke, thanks. Ik kan ze vragen wat het kost om een degelijke installatie uit te voeren. Ik zit er wel mee, dat de cv ketel in een keukenkast is ingebouwd en een deel van de keuken gesloopt zal moeten worden. <zucht>
Make music, not war
Ik weet niet of dit onder geborgen gebrek valt (inderdaad - leg de casus voor bij de verzekering) maar heb nog wel een inzicht-stukje:musiman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Na de eerste afwijzing hebben we al gevraagd hoe de verkopers dat altijd deden. Dat bleek een vriend te zijn die de cv ketel voor hun onderhield. Nu vraag ik me af wie de ketel heeft geplaatst...
Volgens mij is het zo dat bedrijven die een ketel in onderhoud nemen de installatie tegen de _nu_ geldende normen aanhouden (want daar kunnen zij ook voor aansprakelijk gehouden worden) - het kan dus best zo zijn dat hij bij installatie wel aan de normen voldeed, maar dat de normen ondertussen zo aangepast zijn dat het volgens de huidige normen niet meer voldoet. En als dat het geval is hoeft het natuurlijk niet een verborgen gebrek te zijn.
Leg het ook eens voor aan het bedrijf dat de bouwkundige inspectie heeft gedaan: dit gebrek is immers niet verborgen in de zin dat het gewoon zichtbaar is - als het echt een gebrek is, zouden zij het dan niet ook moeten hebben geconstateerd?
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Ik zou dan zeker ook overwegen om de ketel ergens anders te plaatsen. Als vervanging van de ketel leidt tot sloop van een deel van de keuken dan lijkt me dat die ketel inderdaad niet goed geïnstalleerd is...musiman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:06:
@perspectivebass Oke, thanks. Ik kan ze vragen wat het kost om een degelijke installatie uit te voeren. Ik zit er wel mee, dat de cv ketel in een keukenkast is ingebouwd en een deel van de keuken gesloopt zal moeten worden. <zucht>
@Maestro.mosjuh Die inspecteur had het er nog over, dat de cv ketel van een heel goed merk was, bla bla. Hij heeft niks gezegd over de manier hoe die was aangesloten. 
Ik zal jouw inzicht-stukje meenemen. Thanks!!!
@Kalentum Ja, dat had ik zelf ook al bedacht.
Zou een cv ketel in de kelder mogen hangen?

@Kalentum Ja, dat had ik zelf ook al bedacht.
[ Voor 18% gewijzigd door musiman op 17-03-2021 15:33 ]
Make music, not war
Of het mag in de kelder weet ik niet, maar weet wel dat je er waterdruk mee gaat verliezen ivm langere leidingen / langere weg omhoog.musiman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:32:
@Maestro.mosjuh Die inspecteur had het er nog over, dat de cv ketel van een heel goed merk was, bla bla. Hij heeft niks gezegd over de manier hoe die was aangesloten.
@Kalentum Ja, dat had ik zelf ook al bedacht.Zou een cv ketel in de kelder mogen hangen?
Helaas zijn niet alle keurders even goed.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ja het mag wel. Er moet waterafvoer zijn, lucht van buiten aangevoerd kunnen worden en rookgassen afgevoerd.musiman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:32:
@Kalentum Ja, dat had ik zelf ook al bedacht.Zou een cv ketel in de kelder mogen hangen?
Hoezo is dat een verborgen gebrek? De ketel hangt open en bloot en zelfs de bouwkundige kon hem zien zitten. Dat hij vervolgens niet ziet dat het niet aan de eisen voldoet, tsja.
Neem trouwens wel aan dat je even hebt gekeken of er ook stickers van onderhoudsbedrijven op de ketel zitten? Of heeft je aankoopmakelaar die je niet had hier niet op gewezen?
Overigens hoe oud is deze ketel? Maar wees mas alvast voorbereid, je hebt een oud huis gekocht, zal nog wel meer tevoorschijn komen.
En ja, ik vindt dat je zeikt en muggezift.
Neem trouwens wel aan dat je even hebt gekeken of er ook stickers van onderhoudsbedrijven op de ketel zitten? Of heeft je aankoopmakelaar die je niet had hier niet op gewezen?
Overigens hoe oud is deze ketel? Maar wees mas alvast voorbereid, je hebt een oud huis gekocht, zal nog wel meer tevoorschijn komen.
En ja, ik vindt dat je zeikt en muggezift.
[ Voor 19% gewijzigd door CrazyOne op 17-03-2021 17:48 ]
Persoonlijk vind ik het geen verborgen gebrek, immers doet het apparaat wat het moet doen. Hoe oud is de ketel want dit had je natuurlijk al kunnen voorzien. Als deze al 15jaar oud is dan weet je dat binnenkort de ketel vervangen moet gaan worden en dat er 15jaar geleden een andere norm gehanteerd werd dan tegenwoordig. Een nieuwe ketel zal over het algemeen ook andere aansluitingen (nodig) hebben dus zal er altijd wel iets aangepast moeten worden en dan is het niet zo handig als dat nu zo ver zit ingebouwd/weggestopt dat je er niet meer bij kan.musiman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:28:
Of was je van plan om de gehele keuken te slopen en dan bij de vorige eigenaren een claim in te dienen voor het vervangen van de CV ketel (onder de noemer verborgen gebrek - niet goed geïnstalleerd) met daarbij een (groot) deel van de kosten om de keuken gelijk te vervangen? Zo hebben we laatst ook een topic gehad "Forse claim verborgen gebrek, hoelang aansprakelijk?"

ben ook wel benieuwd wie je zou kunnen aanspreken op deze situatie. Je hebt iemand ingehuurd voor de inspectie waarmee je erkend zelf niet kundig te zijn dus wat dat betreft treft je geen blaam. De inspecteur had misschien beter moeten weten, dan lijkt het mij dat je de 'professional' kan aanspreken op de 'schade'.
@dimi_v Daar zit ik ook inderdaad aan te denken.
@Enforcer De aansluiting is niet goed. Wanneer hier een gevarensetting zou zijn, dan is dat denk ik toch wel een puntje. De vorige eigenaars hadden een vriend die bij Energiewacht werkte en de cv ketel onderhield. Geen stickers van onderhoud. Deze info hebben ze ons na de koop van het huis via whatsapp laten weten. En nee, niet de hele keuken slopen.
De ketel is op leeftijd maar nog zeker niet afgeschreven. De inspecteur die de inspectie deed, zei dat ook expliciet: deze ketel zou volgens hem nog heel goed zijn.
@CrazyOne Graag een wat genuanceerdere reactie. Ik ben er niet van gediend dat iemand mij uitmaakt voor zeiken.
@Kalentum Dank voor de info!
@_eLMo_ Op dit moment is de waterdruk naar boven inderdaad nog goed. Als de leidingen het aankunnen, dan zou een extra hydrofoorpomp een oplossing kunnen bieden, maar dan laat ik mij uiteraard wel goed voorlichten door een expert.
Mijn vrouw zei dat een cv ketel ook aan de buitenkant van een huis kan worden geplaatst. Heeft iemand daar ervaring mee?
@
@Enforcer De aansluiting is niet goed. Wanneer hier een gevarensetting zou zijn, dan is dat denk ik toch wel een puntje. De vorige eigenaars hadden een vriend die bij Energiewacht werkte en de cv ketel onderhield. Geen stickers van onderhoud. Deze info hebben ze ons na de koop van het huis via whatsapp laten weten. En nee, niet de hele keuken slopen.
@CrazyOne Graag een wat genuanceerdere reactie. Ik ben er niet van gediend dat iemand mij uitmaakt voor zeiken.
@Kalentum Dank voor de info!
@_eLMo_ Op dit moment is de waterdruk naar boven inderdaad nog goed. Als de leidingen het aankunnen, dan zou een extra hydrofoorpomp een oplossing kunnen bieden, maar dan laat ik mij uiteraard wel goed voorlichten door een expert.
Mijn vrouw zei dat een cv ketel ook aan de buitenkant van een huis kan worden geplaatst. Heeft iemand daar ervaring mee?
@
Make music, not war
Kun je foto's plaatsen van hoe het eruit ziet? Wellicht is het een cv met een open systeem, deze worden niet meer geproduceerd en er zullen vast veel onderhoudsbedrijven zijn die dit systeem niet (meer) in onderhoud willen nemen. Maar om dan per definitie vast te stellen dat het destijds (met de geldende normen van toen) onjuist is geïnstalleerd lijkt me heel erg sterk.musiman schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:47:
@Enforcer De aansluiting is niet goed. Wanneer hier een gevarensetting zou zijn, dan is dat denk ik toch wel een puntje. De vorige eigenaars hadden een vriend die bij Energiewacht werkte en de cv ketel onderhield. Geen stickers van onderhoud. Deze info hebben ze ons na de koop van het huis via whatsapp laten weten. En nee, niet de hele keuken slopen.De ketel is op leeftijd maar nog zeker niet afgeschreven. De inspecteur die de inspectie deed, zei dat ook expliciet: deze ketel zou volgens hem nog heel goed zijn.
-edit-
Er zijn ook onderhoudsbedrijven die helemaal geen cv ketels meer in onderhoud willen nemen omdat er door de regering is besloten om van het gas af te gaan, dus dan smeren ze je een warmtepomp aan.
Onderhoud is ook niet per definitie noodzakelijk natuurlijk, uiteraard is het wel aan te raden. Als ik zelf 'een mannetje' ken die hem ff schoon wil maken of misschien ben ik zelf wel technisch genoeg om hem uit elkaar te halen en schoon te maken dan ga ik er ook geen sticker opplakken natuurlijk. Zoiets weet je in principe ook van te voren als je een woning koopt dat er allerlei dingetjes zullen zijn geërfd van de vorige eigenaren. Dan had je maar nieuwbouw moeten gaan wonen dan had je het helemaal zelf naar je hand kunnen zetten. Zo kan je op iedere slak wel zout leggen, een kalkzeefje van al je kranen moet je ook om de zoveel tijd nakijken, etc..etc..musiman schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:47:
Geen stickers van onderhoud. Deze info hebben ze ons na de koop van het huis via whatsapp laten weten.
Mijn CV ketel is ook niet in onderhoud en laat ik 1x in de 3jaar ofzo een keer nakijken tenzij deze echt problemen gaat geven...
-edit2-
Ohja ik had ook een soortgelijk dingetje in mijn vorige woning, ketel was uit <2000 ben er zelf in 2011 gaan wonen maar kennelijk was de condens afvoer van de cv altijd aangesloten op de hemelwaterafvoer (regenpijp). Toen ik in 2017 de ketel ging vervangen kwam ik ineens ook met een extra kostenpost om een nieuwe afvoer naar de riolering te laten leggen. Tsja....... om dan nu maar de vorige eigenaren aansprakelijk te stellen voor een verborgen gebrek lijkt me ook een beetje ver gezocht.
[ Voor 48% gewijzigd door Enforcer op 18-03-2021 09:48 ]
Even de definitie van een verborgen gebrek bekeken:
Overigens, nog steeds geen antwoord ontvangen op hoe oud deze ketel is. Zoals al aangegeven, je koopt een jaren 30 woning, hier mag (moet?) je ook gebreken bij incalculeren vanwege de leeftijd. Wij hadden in onze woning ook een ketel van 25 jaar oud die het volgens de bouwkundig inspecteur nog prima was, deze echter wel zsm vervangen door een nieuwe ketel. Sommige dingen moet je gewoon incalculeren, als je een huis met een ketel van zeg 20 jaar oud koopt, moet je er hoe dan ook rekening mee houden dat je deze beter redelijk rap vervangt.
Maar wat is de rest van de staat van het huis, verouderd en bruikbaar, of recentelijk opgeknapt. Bij een verouderd huis kun je hier ook meer rekening mee houden. Mocht de boel net geflipt zijn mag je op meer rekenen (de gemiddelde flip gezien mag je erop rekenen, maar vaak is het alleen cosmetisch). Bovendien had bijvoorbeeld een aankoopmakelaar hier makkelijk op kunnen doorvragen, deze hebben vaak ook wel enige kennis van generale dingen. Maar jullie hebben besloten om zo'n oud huis zonder makelaar te kopen en komen nu dingen tegen die een goede makelaar er wel uit zou hebben gehaald (die van ons wist de kosten van een nieuwe CV eraf te lullen + nog wat meer). En nu kijken jullie tegen een (extra) kostenpost van 1500 euro. Dat is ook eigen woning bezit.
https://www.consumentenbond.nl/huis-kopen/verborgen-gebreken"Verborgen gebreken zijn gebreken die je pas na de koop van het huis ontdekt. Denk aan een ernstige lekkage in de badkamer. Als eigenaar ben je hiervoor zelf verantwoordelijk. In principe komen alle kosten voor het oplossen van (verborgen) gebreken na de overdrachtsdatum voor jouw rekening."
Overigens, nog steeds geen antwoord ontvangen op hoe oud deze ketel is. Zoals al aangegeven, je koopt een jaren 30 woning, hier mag (moet?) je ook gebreken bij incalculeren vanwege de leeftijd. Wij hadden in onze woning ook een ketel van 25 jaar oud die het volgens de bouwkundig inspecteur nog prima was, deze echter wel zsm vervangen door een nieuwe ketel. Sommige dingen moet je gewoon incalculeren, als je een huis met een ketel van zeg 20 jaar oud koopt, moet je er hoe dan ook rekening mee houden dat je deze beter redelijk rap vervangt.
Maar wat is de rest van de staat van het huis, verouderd en bruikbaar, of recentelijk opgeknapt. Bij een verouderd huis kun je hier ook meer rekening mee houden. Mocht de boel net geflipt zijn mag je op meer rekenen (de gemiddelde flip gezien mag je erop rekenen, maar vaak is het alleen cosmetisch). Bovendien had bijvoorbeeld een aankoopmakelaar hier makkelijk op kunnen doorvragen, deze hebben vaak ook wel enige kennis van generale dingen. Maar jullie hebben besloten om zo'n oud huis zonder makelaar te kopen en komen nu dingen tegen die een goede makelaar er wel uit zou hebben gehaald (die van ons wist de kosten van een nieuwe CV eraf te lullen + nog wat meer). En nu kijken jullie tegen een (extra) kostenpost van 1500 euro. Dat is ook eigen woning bezit.
Als de ketel niet aan vervanging toe is, vragen aan de vorige bewoners of hun mannetje ook bij jullie de ketel wil doen omdat bedrijven er voor bedanken. Kun je over zoveel jaar alsnog de ketel op een andere plek laten installeren, of tzt vervangen door warmtepomp.
Altijd dat spannende gedoe over dat een ketel al bv 10 jaar oud is, hoeft helemaal niks te zeggen. Ik zou er vanuit gaan dat je ketel nog heel wat jaartjes mee kan gaan en als je jezelf er niet aan stoort waar deze hangt lekker laten zitten.
Altijd dat spannende gedoe over dat een ketel al bv 10 jaar oud is, hoeft helemaal niks te zeggen. Ik zou er vanuit gaan dat je ketel nog heel wat jaartjes mee kan gaan en als je jezelf er niet aan stoort waar deze hangt lekker laten zitten.
Trouwens, hebben mensen hier tips over hoe ik buurten/gemeenten waar ik niet bekend mee ben kan inschatten qua leeftbaarheid? Als in, overlast, criminialiteit, etc...
Ik ken de leefbaarometer.nl en zoek wat algemeen op "overlast" icm naam wijk ed. Maar zijn er andere handige sites waar ik gericht kan kijken, andere indicatoren? (Behalve huis x is daar 3 keer zo in wijk a tov wijk b
)
Waar mogelijk ga ik ook in buurten kijken, maar als er ook andere tips zijn zou dat fijn zijn.
Ik ken de leefbaarometer.nl en zoek wat algemeen op "overlast" icm naam wijk ed. Maar zijn er andere handige sites waar ik gericht kan kijken, andere indicatoren? (Behalve huis x is daar 3 keer zo in wijk a tov wijk b
Waar mogelijk ga ik ook in buurten kijken, maar als er ook andere tips zijn zou dat fijn zijn.
Google maps door de wijken heen lopen dan kun je vaak wel inschatten hoe het er ongeveer zal zijn.m0ridin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:50:
Trouwens, hebben mensen hier tips over hoe ik buurten/gemeenten waar ik niet bekend mee ben kan inschatten qua leeftbaarheid? Als in, overlast, criminialiteit, etc...
Ik ken de leefbaarometer.nl en zoek wat algemeen op "overlast" icm naam wijk ed. Maar zijn er andere handige sites waar ik gericht kan kijken, andere indicatoren? (Behalve huis x is daar 3 keer zo in wijk a tov wijk b)
Ah ja, dat doe ik idd ook al wel (lang leve streetview)Slapstick schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:53:
[...]
Google maps door de wijken heen lopen dan kun je vaak wel inschatten hoe het er ongeveer zal zijn.
Wij gingen destijds gewoon regelmatig een tour-tochtje maken. Paar adressen van huizen mee zodat je een paar richtpunten hebt (maar staar je niet blind op die huizen), auto ergens parkeren en een kwartiertje rondlopen. Pak een paar verschillende tijden ('s weekends, 's avonds doordeweeks, overdag) en je krijgt een aardig beeld van een wijk. Naar mijn mening een beter beeld dan statistiekjes van websites, want jij moet je er prettig voelen en jouw plezier kan makkelijk niet uit de statistieken komen.m0ridin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:50:
Ik ken de leefbaarometer.nl en zoek wat algemeen op "overlast" icm naam wijk ed. Maar zijn er andere handige sites waar ik gericht kan kijken, andere indicatoren? (Behalve huis x is daar 3 keer zo in wijk a tov wijk b)
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat is inderdaad de beste methode mijns inziens.naitsoezn schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:59:
[...]
Wij gingen destijds gewoon regelmatig een tour-tochtje maken. Paar adressen van huizen mee zodat je een paar richtpunten hebt (maar staar je niet blind op die huizen), auto ergens parkeren en een kwartiertje rondlopen. Pak een paar verschillende tijden ('s weekends, 's avonds doordeweeks, overdag) en je krijgt een aardig beeld van een wijk. Naar mijn mening een beter beeld dan statistiekjes van websites, want jij moet je er prettig voelen en jouw plezier kan makkelijk niet uit de statistieken komen.
Echter is het nu misschien niet de beste tijd gezien corona.
In 'normale' tijden ging ik inderdaad een keer doorgeweeks overdag en savonds, en een keer in het weekend langs.
Gooi de wijk gewoon eens door Google. Dan kom je er vanzelf achter of de wijk een slechte naam heeft.m0ridin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:50:
Maar dat zegt echt niet alles. Ik heb in een wijk gewoond die als heel slecht bekend staat. Maar daar is de laatste jaren echt gigantisch veel veranderd. Ik heb hier echt altijd met zeer veel plezier gewoond. Je moet het gewoon treffen. En de ene straat is de andere niet in de wijk. De ene straat kan ellende zijn terwijl die ernaast prima wonen is.
Ik keek ook altijd naar de voortuintjes. Als deze netjes zijn dan zegt dat toch iets over de mensen die er wonen. Maar ook dat zegt niet zo heel veel. Als je een vervelende buurman/vrouw naast je hebt kan dit al je woonplezier verstoren.
Lastig puntje is dat ik (nog) geen auto heb dus eea met OV en fiets moet doen... Wel komende week een paar dagen vrij genomen om dit oa eens te doen. Gewoon naar enkele wijken/buurten toe en even rondlopen/fietsen.
Maar verder zal het daar idd op neer komen, beetje in google maps kijken, rondgooglen en zelf ervaren. Tnx
Maar verder zal het daar idd op neer komen, beetje in google maps kijken, rondgooglen en zelf ervaren. Tnx
Een kennismakingsgesprek met een potentiele aankoopmakelaar kan ook heel verhelderend (of bevestigend) zijn trouwens. Zelfs als je geen aankoopmakelaar wilt, kun je natuurlijk best wel bij twee of drie makelaars op de koffie komen (al-dan-niet virtueel) waarin je je zoektocht verduidelijkt. Het is misschien een beetje nasty, maar doe gewoon alsof het wel een serieuze optie is om een aankoopmakelaar in de arm te nemen en kijk wat ie vind van jouw eisen, wensen en zoektocht in relatie tot je zoekgebied....
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
@Enforcer @CrazyOne De ketel is uit 2006. Ik heb hier een paar foto's.
:strip_exif()/f/image/j3Dk2dJT1Qq4ahNyktrgcgZG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CmPGF9v0CAMrAy4fL0Jj9HBS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHCR9GozMa00UGhKu07demdF.jpg?f=fotoalbum_large)
@m0ridin Jij wil toch in Utrecht een woning kopen? Of ergens daar in de buurt? Heb je geen familie/kennissen/vrienden die ergens wonen, waar je aan kunt vragen hoe het in die wijken is?
:strip_exif()/f/image/j3Dk2dJT1Qq4ahNyktrgcgZG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CmPGF9v0CAMrAy4fL0Jj9HBS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHCR9GozMa00UGhKu07demdF.jpg?f=fotoalbum_large)
@m0ridin Jij wil toch in Utrecht een woning kopen? Of ergens daar in de buurt? Heb je geen familie/kennissen/vrienden die ergens wonen, waar je aan kunt vragen hoe het in die wijken is?
[ Voor 7% gewijzigd door musiman op 18-03-2021 11:50 ]
Make music, not war
@musiman
Klopt, in/rond Utrecht... en kan van hier en daar wel vragen maar ook delen waar ik niemand ken en zelf ook geen (of een outdated misschien) beeld bij heb. En ach, hoe meer mogelijkheden hoe beter toch?
Klopt, in/rond Utrecht... en kan van hier en daar wel vragen maar ook delen waar ik niemand ken en zelf ook geen (of een outdated misschien) beeld bij heb. En ach, hoe meer mogelijkheden hoe beter toch?
Lijkt er op dat de luchtaanvoer niet zit zoals het hoort, maar dan zou een installateur toch kunnen aangeven dat daar juist een probleem zit? Had een beetje inspecteur ook moeten zienmusiman schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:33:
@Enforcer @CrazyOne De ketel is uit 2006. Ik heb hier een paar foto's.
[Afbeelding]
Wat staat er in het bouwkundig rapport betreffende de CV installatie?musiman schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:28:
Welke luchtaanvoer?dimi_v schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:35:
[...]
Lijkt er op dat de luchtaanvoer niet zit zoals het hoort, maar dan zou een installateur toch kunnen aangeven dat daar juist een probleem zit? Had een beetje inspecteur ook moeten zien
Ik zie alleen de afvoer....
Wij hebben heel NH doorgereden en alle mogelijke opties uitgebreid proef-ondervindelijk geresearched.m0ridin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:50:
Belangrijkste check was voor ons de lokale supermarkt (als die er al was). Als je daar even een half uurtje doorheen slentert heb je vrij snel een idee van de demografie van de wijk
Verder rondjes rijden, stuk lopen in het wijkje en paar cafés / restaurantjes bezoeken (nu moeilijker) en praatje aanknopen aldaar....
Ten slotte heb je ook nog wat hardere data:
https://www.politie.nl/mijn-buurt/misdaad-in-kaart
@Requiem19 Thanks! Grappige tip van de supermarkt ook
Goeie...
Ik kan dit natuurlijk niet te hard zeggen, maar er zijn oprecht een paar dorpjes afgevallen door de supermarkt testm0ridin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:52:
@Requiem19 Thanks! Grappige tip van de supermarkt ookGoeie...
Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.
De supermarkt kan echter ook wel een vertekend beeld geven.
Als jij een half uurtje in de lokale AH hebt gelopen, terwijl er paar honderd meter verderop een Lidl/Aldi zit zal je beeld van de AH niet geheel representatief zijn.
Als jij een half uurtje in de lokale AH hebt gelopen, terwijl er paar honderd meter verderop een Lidl/Aldi zit zal je beeld van de AH niet geheel representatief zijn.
Eh ja, uiteraard pak je die dan ook even mee. Maar in de dorpjes waar wij keken was het al heel wat als er 1 supermarkt was.Flix20 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:54:
Haha, nee maar het geeft in ieder geval wel weer een beeld van een deel van de bewoners... had er gewoon nog niet aan gedacht op die manierRequiem19 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:54:
[...]
Ik kan dit natuurlijk niet te hard zeggen, maar er zijn oprecht een paar dorpjes afgevallen door de supermarkt test.
Is ook, toch is het wel een deel van de bewoners van de buurt... Maar het is gewoon 1 van de delen van 'sfeer proeven'Flix20 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:54:
Ik kom meelezen. Vorirg jaar in februari een appartement met aardig wat overwaarde verkocht. Nu aan het huren voor 1450 euro per maand. :’) Ik verwachtte eigenlijk dalende prijzen, maar het omgekeerde is het geval.
Gisteren gesprek gehad met hypotheekadviseur die tevens de aankoopbegeleiding zal verzorgen. Deze adviseur had ik vijf jaar geleden ook toen ik voor het eerst een woning kocht, beviel me goed. Hij zal ook namens mij het bod uitbrengen wanneer het zo ver is.
Op zoek naar een eengezinswoning in regio Haarlem, +/- 425k. Good luck.
Ik heb een Walter Living abonnement gefixt vandaag om de koopsom van vergelijkbare objecten in te kunnen zien. In veel gevallen was 10% overbieden min of meer de norm.
Gisteren gesprek gehad met hypotheekadviseur die tevens de aankoopbegeleiding zal verzorgen. Deze adviseur had ik vijf jaar geleden ook toen ik voor het eerst een woning kocht, beviel me goed. Hij zal ook namens mij het bod uitbrengen wanneer het zo ver is.
Op zoek naar een eengezinswoning in regio Haarlem, +/- 425k. Good luck.
En toen kwam opeens onze droomwoning voorbij.
Echt een mooi jaren 30 huis op een hele goede locatie/wijk waarvan ik nooit had gedacht dat wij zo'n woning op zo'n plek zouden kunnen betalen.
En ik heb meteen naar jullie geluisterd en een aankoopmakelaar ingeschakeld. Wij gaan niet weer in dezelfde valkuilen trappen natuurlijk.
Dinsdagochtend gaan we de woning bezichtigen. Hopelijk is het in het echt net zo mooi als de foto's.
Deze aankoopmakelaar heeft ons meteen aangegeven dat ze schrok dat we nauwelijk ondersteuning van onze adviseur hebben gehad aangezien we een flinke overwaarde hebben op onze woning in Amsterdam. Deze moet je slim inzetten want je wil natuurlijk een waardevaste aankoop doen. Dat zouden we niet hebben gehad bij de voorgaande woning dus ik ben nu al enorm blij met haar. Nu dus op zoek naar een goed financieel adviseur die ons een beter inzicht geeft bij onze aankoop.
Echt een mooi jaren 30 huis op een hele goede locatie/wijk waarvan ik nooit had gedacht dat wij zo'n woning op zo'n plek zouden kunnen betalen.
En ik heb meteen naar jullie geluisterd en een aankoopmakelaar ingeschakeld. Wij gaan niet weer in dezelfde valkuilen trappen natuurlijk.
Dinsdagochtend gaan we de woning bezichtigen. Hopelijk is het in het echt net zo mooi als de foto's.

Deze aankoopmakelaar heeft ons meteen aangegeven dat ze schrok dat we nauwelijk ondersteuning van onze adviseur hebben gehad aangezien we een flinke overwaarde hebben op onze woning in Amsterdam. Deze moet je slim inzetten want je wil natuurlijk een waardevaste aankoop doen. Dat zouden we niet hebben gehad bij de voorgaande woning dus ik ben nu al enorm blij met haar. Nu dus op zoek naar een goed financieel adviseur die ons een beter inzicht geeft bij onze aankoop.
[ Voor 36% gewijzigd door Eefje020 op 19-03-2021 09:42 ]
Maar hebben jullie nu een goed financieel advies liggen zodat je precies weet wat jullie financiële situatie is en daarmee de hypotheek bandbreedte?Eefje020 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:38:
En toen kwam opeens onze droomwoning voorbij.
En ik heb meteen naar jullie geluisterd en een aankoopmakelaar ingeschakeld. Wij gaan niet weer in dezelfde valkuilen trappen natuurlijk.![]()
Ja, dat wel. We weten precies hoe we ervoor staan maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zoals onze aankoopmakelaar zei, je hebt bedrijven waar je een hypotheek kunt afsluiten, zij berekenen en leveren. That's it.Flix20 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:48:
[...]
Maar hebben jullie nu een goed financieel advies liggen zodat je precies weet wat jullie financiële situatie is en daarmee de hypotheek bandbreedte?
In ons geval adviseerde ze dus beter te kijken naar hoe je het op de juiste manier besteed en dus voelen wij ons beter bij een goed adviseur die ons daarbij kan helpen. Ik ga er vanuit dat het plaatje van maximale hypotheek hiermee niet zoveel zal veranderen.
Dan zou ik toch wel willen aanraden om dat echt ZSM te gaan doen.Eefje020 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:52:
[...]
Ja, dat wel. We weten precies hoe we ervoor staan maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zoals onze aankoopmakelaar zei, je hebt bedrijven waar je een hypotheek kunt afsluiten, zij berekenen en leveren. That's it.
In ons geval adviseerde ze dus beter te kijken naar hoe je het op de juiste manier besteed en dus voelen wij ons beter bij een goed adviseur die ons daarbij kan helpen. Ik ga er vanuit dat het plaatje van maximale hypotheek hiermee niet zoveel zal veranderen.
Straks komt er toch iets boven water (zou zo 123 niet weten wat maar toch) waardoor je financiele ruimte een stuk(je) kleiner is dan jullie verwacht hadden.
Het zou dan heel zuur zijn als je jezelf helemaal ingesteld hebt op huizen uit een bepaalde prijsklasse en dat achteraf toch niet haalbaar blijkt.
Ik wil dat toch even mee geven want ik heb het bij een bekende zien gebeuren.
Die wist zeker met zijn salaris dat hij een hypotheek kon krijgen waarmee hij in een 2 onder 1 kap of een vrijstaand huis kon terecht komen.
Uiteindelijk waren er toch wat dingen boven water gekomen waardoor ze uiteindelijk meer in ruitjeshuizen moesten gaan zoeken. Toen was het heel moeilijk een huis te vinden die aan hun volwachtingen voldeed en zoeken nu 3 jaar later nog.
Bedankt hiervoor. Ik begrijp dat als je dat meemaakt je een flinke domper krijgt.Flix20 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:56:
[...]
Dan zou ik toch wel willen aanraden om dat echt ZSM te gaan doen.
Straks komt er toch iets boven water (zou zo 123 niet weten wat maar toch) waardoor je financiele ruimte een stuk(je) kleiner is dan jullie verwacht hadden.
Het zou dan heel zuur zijn als je jezelf helemaal ingesteld hebt op huizen uit een bepaalde prijsklasse en dat achteraf toch niet haalbaar blijkt.
Ik wil dat toch even mee geven want ik heb het bij een bekende zien gebeuren.
Die wist zeker met zijn salaris dat hij een hypotheek kon krijgen waarmee hij in een 2 onder 1 kap of een vrijstaand huis kon terecht komen.
Uiteindelijk waren er toch wat dingen boven water gekomen waardoor ze uiteindelijk meer in ruitjeshuizen moesten gaan zoeken. Toen was het heel moeilijk een huis te vinden die aan hun volwachtingen voldeed en zoeken nu 3 jaar later nog.
Wij zijn alleen niet op zoek naar een woning in een hoge prijscategorie die je schetst.
Deze woning staat voor 340.000 te koop. Met 195.000 euro overwaarde (gebaseerd op de WOZ. We hebben één makelaar gesproken die al aangaf dat de verkoopprijs hoger zal zijn maar we spelen even op safe. Alle extra overwaarde stoppen we mooi in de hyptheek.) zie ik niet de problemen die je bekende heeft ervaren. Bovendien hebben we al besloten om niet boven de 400.000 euro te gaan zoeken. Ook al kunnen we veel meer lenen, het blijft een lening en we willen het wel leuk houden en niet 900 euro in de maand gaan betalen. Dus als we voor deze woning zouden willen gaan zou dit zelfs nog op 1 salaris kunnen. Een fijne gedachte.
dimi_v schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:35:
[...]
Lijkt er op dat de luchtaanvoer niet zit zoals het hoort, maar dan zou een installateur toch kunnen aangeven dat daar juist een probleem zit? Had een beetje inspecteur ook moeten zien
De inspecteur gaf wel aan dat de ketel op den duur vervangen moet worden. Hij heeft echter niks gezegd over de aansluiting en de plaats van de ketel. Dit is wat er in het inspectierapport staat (negeer de vloerverwarming van de badkamer):Enforcer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:43:
[...]
Wat staat er in het bouwkundig rapport betreffende de CV installatie?
Omdat de cv ketel verkeerd aangesloten is, moet die verplaatst worden. Gisteren gaf een medewerker van een CV onderhouds- en installatiebedrijf aan dat verplaatsen naar de zolder al gauw op 2000 Euro zit. Dat komt dus bovenop de 2000 Euro voor een nieuwe cv ketel.Inspectiewijze
De bouwtechnische keuring is géén veiligheidsonderzoek conform NEN 1078 – 3028 /
GAVO. De inspectie beperkt zich tot een beoordeling van de aanwezige visueel
waarneembare leidingen en registratie van de installatie zoals warmtebron en
warmwatervoorziening. Voor de juiste werking van de installatie volgens de voorschriften
verwijzen wij u naar een installateur.
Aanwezig is een cv-installatie.
Merk cv-ketel: Intergas
Bouwjaar afgelezen: 2006
Combi-ketel: ja
Onderhoudscontract: nee, onderhoud op afroep
Warmteafgifte middels: radiatoren.
- De toegepaste cv-ketel is een hoog rendement ketel.
- Laatste onderhoud uitgevoerd: 6-11-2019.
- Het cv-leidingwerk in de kruipruimte is voorzien van buisisolatie.
- Elektrische vloerverwarming in de badkamer aanwezig.
Keuringsresultaten:
# Voor zover aanwezig is het ondergrondse leidingwerk of het
leidingwerk achter voorzetwanden en/of achter betimmeringen
visueel niet waarneembaar en niet geïnspecteerd.
# De cv-ketel is verouderd en nadert het einde van de technische
levensduur. Rekening houden met vervanging op termijn, stelpost
€ 2.000,00.
# Roestvorming/beschadiging verfwerk radiator badkamer.
Bewerken, koperskeuze.
# Elektrische vloerverwarming is niet getest.
Dat de ketel uit 2006 is, dat wisten we. Het zit mij dwars dat de ketel niet conform de regels is aangesloten en ben bang voor een eventuele gevarensetting EN vraag me af wat de verzekering zou zeggen wanneer het huis af zou fikken. Zijn we dan nog wel verzekerd met een ondeugdelijk aangelegde cv installatie?
[ Voor 3% gewijzigd door musiman op 19-03-2021 10:37 ]
Make music, not war
Wat is het exacte type van de cv ketel?musiman schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:34:
Omdat de cv ketel verkeerd aangesloten is, moet die verplaatst worden. Gisteren gaf een medewerker van een CV onderhouds- en installatiebedrijf aan dat verplaatsen naar de zolder al gauw op 2000 Euro zit. Dat komt dus bovenop de 2000 Euro voor een nieuwe cv ketel.
Dat de ketel uit 2006 is, dat wisten we. Het zit mij dwars dat de ketel niet conform de regels is aangesloten en ben bang voor een eventuele gevarensetting EN vraag me af wat de verzekering zou zeggen wanneer het huis af zou fikken. Zijn we dan nog wel verzekerd met een ondeugdelijk aangelegde cv installatie?
Het lijkt me namelijk gewoon een "open systeem CV ketel" dus hij zuigt de lucht aan vanuit de ruimte, daar is verder niks mis mee vermoed ik, 15jaar geleden werden die inderdaad zo verkocht en aangesloten. In het bouwbesluit 2012 zijn pas die normen opgenomen dacht ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 19-03-2021 10:47 ]
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga even op zoek naar het boekje.Enforcer schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Wat is het exacte type van de cv ketel?
Het lijkt me namelijk gewoon een "open systeem CV ketel" dus hij zuigt de lucht aan vanuit de ruimte, daar is verder niks mis mee vermoed ik, 15jaar geleden werden die inderdaad zo verkocht en aangesloten. In het bouwbesluit 2012 zijn pas die normen opgenomen dacht ik.
edit: op de voorkant van het boekje staat:
Kombi Kompakt
HR 22
HR 28
edit 2:
De Intergas Kombi Kompakt Hoog Rendement gaswandketel is een gesloten toestel.
...
De luchttoevoer en verbrandingsgasafvoer kunnen door middel van twee aparte leidingen op het toestel aangesloten worden. Een concentrische aansluiting kan op aanvraag geleverd worden. Het toestel is in-combinatie met de Intergas combidoorvoer gekeurd, maar het toestel kan ook aangesloten worden op combidoorvoeren die voldoen aan de universele keuringseisen voor combidoorvoeren en voorzien zijn van een gaskeur.
[ Voor 38% gewijzigd door musiman op 19-03-2021 10:57 ]
Make music, not war
En waarom zou hij perse verplaatst moeten worden?
Even verderop in het boekje staat iets over concentrische adapterset, dat wil zeggen maar 1 pijp naar buiten, geen idee of dit in jouw geval zo is maar anders zou je inderdaad hier te maken kunnen hebben met een 'verborgen gebrek'.musiman schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:51:
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga even op zoek naar het boekje.
edit: op de voorkant van het boekje staat:
Kombi Kompakt
HR 22
HR 28
-edit-
Dat zei je al na de edit
[ Voor 20% gewijzigd door Enforcer op 19-03-2021 11:54 ]
Dit snap ik niet helemaal, wat heeft het doen van een waardevaste aankoop (whatever that may be) te maken met de bron van de middelen? Maakt het als je een huis cash aftikt niet uit of het een goede investering is?Eefje020 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:38:
Deze moet je slim inzetten want je wil natuurlijk een waardevaste aankoop doen. Dat zouden we niet hebben gehad bij de voorgaande woning dus ik ben nu al enorm blij met haar. Nu dus op zoek naar een goed financieel adviseur die ons een beter inzicht geeft bij onze aankoop.
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 19-03-2021 11:33 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Volgens de expert van het cv installatie- en onderhoudsbedrijf hangt hij te hoog, is die verkeerd aangesloten en mag die niet op deze manier in de keuken hangen. Tja, als cv-ketel leek neem ik dat dan maar aan.hammy87 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:02:
En waarom zou hij perse verplaatst moeten worden?
Letterlijk zei hij: "De ketel hangt veel te hoog. De luchttoevoer is niet goed. Rookgasafvoer niet. Het is niet volgens de regels aangelegd." Daarna gaf hij telefonisch aan dat het veel beter is om de ketel op zolder te plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door musiman op 19-03-2021 11:34 ]
Make music, not war
Nee hoor. Maar Waalwijk heeft gewoon wijken waarbij je weet dat de woning eerder in waarde zal gaan dalen dan stijgen. Als het dan je eigen geld is verdampt het letterlijk.fsfikke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:33:
[...]
Dit snap ik niet helemaal, wat heeft het doen van een waardevaste aankoop (whatever that may be) te maken met de bron van de middelen? Maakt het als je een huis cash aftikt niet uit of het een goede investering is?
Wij zouden naar een woning gaan kijken in zo'n wijk en eigenlijk heeft onze aankoopmakelaar gezegd dat we gek waren om geld in die woning te pompen.
En als het geld geleend is zegt de bank zeker "Nou, je huis is minder waard geworden dus laat dat terugbetalen maar zitten hoor"Eefje020 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:40:
[...]
Nee hoor. Maar Waalwijk heeft gewoon wijken waarbij je weet dat de woning eerder in waarde zal gaan dalen dan stijgen. Als het dan je eigen geld is verdampt het letterlijk.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dus als geleend geld verdampt is dat niet erg maar eigen geld wel? En hoe zit dat dan als je rendement maakt?Eefje020 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:40:
[...]
Nee hoor. Maar Waalwijk heeft gewoon wijken waarbij je weet dat de woning eerder in waarde zal gaan dalen dan stijgen. Als het dan je eigen geld is verdampt het letterlijk.
Wij zouden naar een woning gaan kijken in zo'n wijk en eigenlijk heeft onze aankoopmakelaar gezegd dat we gek waren om geld in die woning te pompen.(
Haha nee. Maar bijna 2 ton overwaarde is eigen bezit. Dat moet je niet in ieder willekeurig huis gaan stoppen en daar dus goed over nadenken. Geldt uiteraard ook voor het nemen van een hypotheek.fsfikke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:42:
[...]
En als het geld geleend is zegt de bank zeker "Nou, je huis is minder waard geworden dus laat dat terugbetalen maar zitten hoor"![]()
Zeker. Maar je wilt natuurlijk wel bij de koop van een huis een goede investering doen en proberen te zorgen dat je geld meer waard wordt ipv minder toch?Sen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:44:
[...]
Dus als geleend geld verdampt is dat niet erg maar eigen geld wel? En hoe zit dat dan als je rendement maakt?
Daarnaast, als we een woning van 260.000 zouden aankopen en dus een kleine hypotheek zouden afsluiten dan zit je over een paar jaar met het probleem dat je woning is afbetaald en dan ga je alleen nog maar betalen over je bezit bij de belasting.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7