Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30
illuvattarr schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:07:
[...]

@RzrBck Krijg je dat overzicht van walterliving als je 1 rapport koopt voor 3 euro voor huizen in de buurt? Of hoort dit overzicht bij het maandelijkse abonnement? Aangezien ik dus wel gegevens bij het kadaster had opgevraagd maar daar was de laatste verkoop uit 2017... totaal nutteloos dus.
Die 8.99 zijn het zeker waard. Ze hebben ook een add-on ("betrap de makelaar") voor firefox, die je bij funda huizen gelijk de woz van de afgelopen 4 jaar laat zien + of een huis al eerder op de markt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
RzrBck schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:40:
[...]

Die 8.99 zijn het zeker waard. Ze hebben ook een add-on ("betrap de makelaar") voor firefox, die je bij funda huizen gelijk de woz van de afgelopen 4 jaar laat zien + of een huis al eerder op de markt was.
De add-on is er ook voor chrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
naitsoezn schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:23:
[...]

Een bouwkundige keuring kun je prima laten doen (en is ook zeker aan te raden), maar het als voorwaarde stellen bij je bod is niet echt handig, tenzij je al vermoedens hebt van een gebrek (bv een dak dat er nogal shabby uit ziet of een bekend probleem bij huizen in dezelfde wijk ofzo)

[...]

Voorwaarde bouwkundige keuring is doorgaans de eerste voorwaarde die mensen laten vallen, vooral ook omdat je er geen wonderen van moet verwachten. Je zult in zo'n rapport alleen maar dingen tegenkomen die zichtbaar zijn voor iedereen als je weet waar je op moet letten (en niet alleen een bouwkundige keurder weet waar die op moet letten).
Ik heb het bij mijn bod (vorig jaar november) wel in de voorwaarden gehad, maar ik heb het vervolgens uit laten voeren voordat de verkoopmakelaar de verkoopovereenkomst gemaakt had... dus officieel heb ik de voorwaarde laten vallen.

De keuring heb laten doen ik door een bouwkundige via VEH (Soms is VEH goedkoop, soms niet, in dit geval wel). Als je dat goed aanpakt kun je het ook prima in de 3 dagen afkoeltijd laten doen. Bevalt het resultaat niet, dan kun je zonder opgaaf van reden ontbinden.

Ik weet er zeker wel nuttige zaken door, op korte termijn weinig mis, maar ook een idee van wat er in de toekomst, en op welke termijn moet gebeuren.

Misschien had ik mazzel, maar de persoon die ik trof was trots op zijn vak, en wilde mij gewoon zoveel mogelijk leren over de woning. Ging veel verder dan een aankoopmakelaar doorgaans kan doen. Heeft ook meer tijd genomen dan je bij de gemiddelde bezichtiging hebt, zeker nu... Prima ervaring dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:10

Videopac

Rommelt wat aan.

illuvattarr schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:19:
Ik ben al even op zoek naar een huis in Den Bosch en ik vroeg me af of iemand hier recente ervaring heeft met overbieden en hoeveel overbieden. Ik zoek namelijk in een wijk rondom/nabij het centrum, wat natuurlijk erg gewild is momenteel. Ook in Den Bosch is er flinke gekte op de woningmarkt waar bezichtigingen binnen een paar uur vol zijn en waar de vraagprijs een 'bieden vanaf' prijs is, in ieder geval voor de gewilde huizen om de locaties waar ik naar op zoek ben.

Heeft iemand hier een idee hoeveel procent ongeveer overboden wordt in de categorie die ik beschreef in Den Bosch en met prijsniveau tussen de 250k en 350k? Ik weet dat 'procent boven de vraagprijs' natuurlijk geen perfecte maatstaf is omdat de vraagprijs lang niet altijd de waarde weergeeft, maar het geeft me wel een idee.
Ik heb al koopsommen voor huizen vergelijkbaar met degene die ik op het oog heb opgevraagd bij het kadaster, maar daar was de meest recente data uit 2017 :/ compleet nutteloos dus.

Hopelijk kan iemand me hier wat meer inzicht in geven!
Je kunt ook een aankoopmakelaar overwegen. Jaam is goed.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was bij de bouwkundige keuring die de kopers van ons huis hebben laten doen. Ik vond het niet heel indrukwekkend. Natuurlijk, als je zelf echt 0 inzicht hebt, dan is het fijn dat iemand even uitlegt dat bij een Velux raam de gootjes weleens verstopt kunnen raken, dat veel mos op de pannen i.c.m. vorst de pannen kan beschadigen en dat een CV ketel van 15 jaar oud mogelijk niet heel lang meer mee gaat.... Heb zelf een huis gekocht waar ook zo'n rapport voor gemaakt was. Het rapport houdt op waar het juist interessant wordt. Mijn aannemer heeft voor de koop een keer een rondje door het huis gedaan en daar kwamen tenminste echt concrete adviezen uit en wat meer realistische kosten indicaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

RzrBck schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:39:
[...]

Mijn ervaring van de aankoopmakelaar is dat hij recent verkochte woningen erbij pakt in de buurt. Dit doet walterliving ook zie:
[Afbeelding]

Daar kun je vaak kijken als je sorteert op recent (afgelopen 2-3mnd) wat de vraagprijs was en het winnende bod. Dan kun je beter inschatten wat het % of de m2 prijs gaat zijn.

Abo kost je 8.99 p/m, evt kun je me een dm sturen - dan kan ik je ze ook zo doorsturen.
Lunetten de gekste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kofcaf
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:40
Bij de verkoop van ons huis (nu 2 jaar geleden) wilde de verkopers ook een bouwkundige keuring binnen de drie dagen termijn doen. Dat lukte uiteindelijk net niet, maar formeel nog niet getekend dus vooruit dan maar.

Blijkt dat ze inderdaad de overenthousiaste keurder hadden die alles deed wat de ARBO verboden heeft (onder de vloer waar krap 30 cm. tussen houtenbalken en cementen onderlaag was, en vanuit het raam op de tweede verdieping naar buiten waar je eigenlijk bijna direct naar beneden lazert). Dus je kan het treffen of niet, maar als verkoper snap ik nu wel dat dat een risico is wat je mogelijkerwijs niet neemt als je iets te kiezen hebt. Bij ons kwam er uiteindelijk iets van rot onder de vloer uit, ik baalde dat ik indertijd zelf de toegang tot de kruipruimte gefixt had, maar dat was wel handig voor het wegwerken van de kabels ;-). Dus toen moest er nog wat van de prijs af. Uiteindelijk materiaal kosten eraf gehaald maar niet het arbeidsloon en eruit gekomen.

Wat maar wil zeggen dat dit soort zaken meer van toeval aan elkaar hangt. En die drie dagen termijn is inderdaad een hele slimme, want die hadden we ook voor ons nieuwe huis gedaan, dan zit je ook niet met het geëmmer van bedragen waar je wel of niet overheen gaat, want die voelen best arbitrair.

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
Is dat dan wel goed te doen, zo'n bouwtechnische keuring nog laten uitvoeren in die 3 dagen bedenktermijn? Dat moet je maar net wel geluk hebben dat ze niet vol zitten op die dagen of dat je het rapport te laat krijgt?

Ik neem aan dat je hier de kopers ipv verkopers bedoelde?
kofcaf schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:25:
Bij de verkoop van ons huis (nu 2 jaar geleden) wilde de verkopers ook een bouwkundige keuring binnen de drie dagen termijn doen. Dat lukte uiteindelijk net niet, maar formeel nog niet getekend dus vooruit dan maar.

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
illuvattarr schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:19:
Ik ben al even op zoek naar een huis in Den Bosch en ik vroeg me af of iemand hier recente ervaring heeft met overbieden en hoeveel overbieden. Ik zoek namelijk in een wijk rondom/nabij het centrum, wat natuurlijk erg gewild is momenteel. Ook in Den Bosch is er flinke gekte op de woningmarkt waar bezichtigingen binnen een paar uur vol zijn en waar de vraagprijs een 'bieden vanaf' prijs is, in ieder geval voor de gewilde huizen om de locaties waar ik naar op zoek ben.

Heeft iemand hier een idee hoeveel procent ongeveer overboden wordt in de categorie die ik beschreef in Den Bosch en met prijsniveau tussen de 250k en 350k? Ik weet dat 'procent boven de vraagprijs' natuurlijk geen perfecte maatstaf is omdat de vraagprijs lang niet altijd de waarde weergeeft, maar het geeft me wel een idee.
Ik heb al koopsommen voor huizen vergelijkbaar met degene die ik op het oog heb opgevraagd bij het kadaster, maar daar was de meest recente data uit 2017 :/ compleet nutteloos dus.

Hopelijk kan iemand me hier wat meer inzicht in geven!
Ik denk dat je een woning in de Muntel bedoelt? Stuur even een DM, dan kan ik je wat vertellen over mijn (geslaagde) aanpak.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

illuvattarr schreef op donderdag 10 december 2020 @ 01:09:
Is dat dan wel goed te doen, zo'n bouwtechnische keuring nog laten uitvoeren in die 3 dagen bedenktermijn? Dat moet je maar net wel geluk hebben dat ze niet vol zitten op die dagen of dat je het rapport te laat krijgt?
[...]
Er zijn meer partijen dan één die zo'n keuring kunnen uitvoeren, dus als één zegt vol te zitten dan gewoon verder bellen naar de volgende. En je hebt het rapport natuurlijk niet nodig om te weten wat er ongeveer in komt te staan: Kwestie van meelopen met de bouwkundige en op het eind vragen welke grote dingen hij / zij gezien heeft. Een paar honderd euro voor een kapotte steen in de zijgevel of een verstopte goot (bij wijze van spreken) zal geen breekpunt zijn mag ik hopen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
illuvattarr schreef op donderdag 10 december 2020 @ 01:09:

Ik neem aan dat je hier de kopers ipv verkopers bedoelde?

[...]
Weet niet of je met een hypotheek adviseur werkt, maar deze kunnen het ook voor je regelen.
Ik heb in 2 jaar tijd twee maal zo'n keuring laten uitvoeren en deze was steeds met een week uitgevoerd, beide binnen de 3(of 4 als je goed timed) dagen wettelijke bedenktijd (eerste koop overigens door andere oorzaak laten ontbinden).

Eerste woning was een opknapper waarvan ik wist dat er wat geld in gestoken moest worden om het te laten opknappen (denk aan keuken,badkamer,toilet allemaal verouderd etc).
Dit ook bij de keuring aangegeven en die voerde daar 30k voor op in de bouwtechnische keuring.
Stel dat ik in de koopovereenkomst als voorwaarde had laten zetten dat ik de koop mag ontbinden wanneer er meer dan 30k kosten uit komen, dan had ik daar bij puur (semi) cosmetische aanpassingen.
Daar zit een verkoper natuurlijk niet op te wachten.

PSN: Flix20-NL

• eljerro
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 14:59
illuvattarr schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:36:
Ik heb dus een bod gedaan op het huis in Den Bosch dat ik op het oog had. Vraagprijs was 319k en 345k geboden. Financiering heb ik al rond dus dat voorbehoud speelde niet mee. Ook de overdrachtsdatum was ik flexibel in. Ik heb alleen een voorbehoud gemaakt van een bouwtechnische keuring waar geen grote gebreken uit voortkomen. Huis dus niet gekregen en makelaar liet weten dat het te maken heeft met de voorwaarden. Saywhat? Is een bouwtechnische keuringen echt iets wat mensen laten schieten en een huis kopen zonder dat je zeker weet dat het niet in elkaar stort na een maand?

Ik twijfel erover een aankoopmakelaar in te schakelen. Heeft iemand misschien goede ervaringen met eentje in Den Bosch?
Wij liepen tegen het zelfde probleem aan in Den Bosch (ons zoek gebied was Zuid, Aawijk, Muntel, Orthen, Hintham en Boschveld). Met behulp van een aankoopmakelaar is het uiteindelijk wel gelukt. Stuur maar een DM als je wat meer wilt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

Flix20 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:30:
Eerste woning was een opknapper waarvan ik wist dat er wat geld in gestoken moest worden om het te laten opknappen (denk aan keuken,badkamer,toilet allemaal verouderd etc).
Dit ook bij de keuring aangegeven en die voerde daar 30k voor op in de bouwtechnische keuring.
Stel dat ik in de koopovereenkomst als voorwaarde had laten zetten dat ik de koop mag ontbinden wanneer er meer dan 30k kosten uit komen, dan had ik daar bij puur (semi) cosmetische aanpassingen.
Daar zit een verkoper natuurlijk niet op te wachten.
Maar als koper moet je dat wel goed kunnen inschatten, en tenzij je een keuring mag uitvoeren voordat je een bod doet, is er anders niet echt een manier om dat goed af te vangen. Je zal toch ook geld genoeg moeten hebben voor de verbouwing, en uiteraard schat je dat wel een beetje in (met 30K budget voor verbouwen op een huis waar Stevie Wonder nog wel van ziet dat verbouwen 100K kost is gewoon dom). En als het echt een opknapper is, is het ook maar de vraag hoeveel biedingen er zijn. Als er verder geen biedingen zijn geweest zal een koper daar eerder mee in gaan dan wanneer ze genoeg keus hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Crazy D schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:41:
[...]

Maar als koper moet je dat wel goed kunnen inschatten, en tenzij je een keuring mag uitvoeren voordat je een bod doet, is er anders niet echt een manier om dat goed af te vangen. Je zal toch ook geld genoeg moeten hebben voor de verbouwing, en uiteraard schat je dat wel een beetje in (met 30K budget voor verbouwen op een huis waar Stevie Wonder nog wel van ziet dat verbouwen 100K kost is gewoon dom). En als het echt een opknapper is, is het ook maar de vraag hoeveel biedingen er zijn. Als er verder geen biedingen zijn geweest zal een koper daar eerder mee in gaan dan wanneer ze genoeg keus hebben.
Is niet helemaal de context hoe ik het bedoelde.

Om de uitkomst van de technische keuring als ontbindende factor in je koopcontract laat opnemen, moet je hier voorwaarden aan stellen.
Dus wanneer de kosten boven bedrag X komen, dan mag je gebruik maken van die voorwaarde.

De kosten die in zo'n rapport naar gesteld worden zijn heel ruim genomen. Dus je zit al heel snel aan het bedrag wat in de voorwaarden staat.
Met die kennis zou ik zelf als verkoper ook niet zo heel happig zijn op een bod waarin de bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde staat.

In mijn geval stond de keuken voor +/- €18.000 en de badkamer +/- €15.000,-.
Waar ikzelf al wist dat ik de verbouwing grotendeels zelf zou doen en ik voor die twee posten voor rond de 15k klaar zou kunnen zijn.
Was niet van plan om een keuken van 15k in een appartement te gooien waar ik van plan was 3-6 jaar te gaan wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door Flix20 op 10-12-2020 11:09 ]

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Flix20 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:06:
[...]

Is niet helemaal de context hoe ik het bedoelde.

Om de uitkomst van de technische keuring als ontbindende factor in je koopcontract laat opnemen, moet je hier voorwaarden aan stellen.
Dus wanneer de kosten boven bedrag X komen, dan mag je gebruik maken van die voorwaarde.

De kosten die in zo'n rapport naar gesteld worden zijn heel ruim genomen. Dus je zit al heel snel aan het bedrag wat in de voorwaarden staat.
Met die kennis zou ik zelf als verkoper ook niet zo heel happig zijn op een bod waarin de bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde staat.

Waar ikzelf al wist dat ik de verbouwing grotendeels zelf zou doen en ik voor die twee posten voor rond de 15k klaar zou kunnen zijn.
Was niet van plan om een keuken van 15k in een appartement te gooien waar ik van plan was 3-6 jaar te gaan wonen.
Pfoe, wij hebben onze badkamer, hele huis stucen, (wel zelf alles eruit gehaald + plafond platen erin gezet+ laminaat gelegd+ texen)
Hebben wij 12 k voor betaald.
Jij bent gigantisch genept lijkt mij , veel geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mark31 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:55:
[...]

Pfoe, wij hebben onze badkamer, hele huis stucen, (wel zelf alles eruit gehaald + plafond platen erin gezet+ laminaat gelegd+ texen)
:?

Hoe kan je dat nou zo stellen of zelfs überhaupt tot die conclusie komen zonder zijn situatie te kennen?

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Vorkie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:33:
[...]

:?

Hoe kan je dat nou zo stellen of zelfs überhaupt tot die conclusie komen zonder zijn situatie te kennen?
18 k badkamer en 12 k keuken is echt heel veel geld, veel kan je ook zelf doen waarbij je dat de kosten kan beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Mark31 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:55:
[...]

Denk dat je 'm verkeerd interpreteert.
Dat stond in de bouwtechnische keuringsrapport. Dat stelt die keuring dus aan kosten voor het moderniseren van de ruimtes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Mark31 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:44:
[...]

18 k badkamer en 12 k keuken is echt heel veel geld, veel kan je ook zelf doen waarbij je dat de kosten kan beperken.
En als iemand het niet zelf kan of wil doen? Of als de badkamer 12m2 is? Je trekt conclusies zonder de informatie te hebben.

Ontopic: bouwkundige keuring moet je inderdaad alleen als voorwaarde opnemen voor dealbrekende zaken. Aan jezelf om te bepalen wat dat is. Bij ons moest keuken en badkamer ook vervangen maar dat konden we zelf ook wel zien. Geen zin dus om dit als voorwaarde van de keuring op te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

In een nieuwbouwappartement (ok penthouse) waar we vorig jaar op geboden hebben was een stelpost van €100k opgenomen voor de keuken, badkamer & toilet. Het hangt allemaal van je standaard af ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Dat zijn tegenwoordig echt de minimale bedragen waarvoor je iets in je nieuwbouw appartement/huis zet.
Maar zoals gezegd: ligt aan de afmetingen, afwerking en je standaard. En vooral hoeveel je zelf doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:02:

Goed, dit is natuurlijk een ontzettend n=1 verhaal, maar als ik eens mijn woning verkoop en ik heb een bod met voorbehoud en een (iets) lager bod zonder voorbehoud dan kies ik wellicht - met dit verhaal in mijn achterhoofd - ook voor het bod zonder voorbehoud.
Recent ons huis verkocht en wij redeneerde ook zo hoor: het allerhoogste bod sloegen we af ivm 100% financiering onder voorbehoud. Bod zat naar ons idee behoorlijk boven de taxatiewaarde en dat gaat dan niet altijd lukken.

Tweede bod (bijna 10K lager) lager ook afgeslagen ivm bouwtechnische keurig als voorwaarde (financiering zo'n 95%). Derde bod (minder dan 1000 lager dan dan tweede bod) stelde geen voorwaarden en hoefde minder dan 60% te financieren.

Een no-brainer naar ons idee. Staar je als koper dus niet blind op het geldbedrag. De voorbehouden zijn minstens zo belangrijk.

Met die voorwaarden kun je ook wel een beetje spelen: zo houden wij ons spaargeld liever apart voor verbouwingen, maar in de ontbindende voorwaarden zijn we wel uitgegaan van de inzet van het spaargeld. De kans dat we het daadwerkelijk moeten inzetten is zeer klein, maar zo is ons bod wel aantrekkelijker voor de verkoper.

Bouwkundige keuring hebben wij als koper niet laten doen (vrij recente woning), maar anders zou ik die - zoals hierboven gesuggereerd - inderdaad van te voren proberen te regelen zodat die in de bedenktijd (of misschien al tijdens de bezichtiging) aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

NielsFL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:30:
Tweede bod (bijna 10K lager) lager ook afgeslagen ivm bouwtechnische keurig als voorwaarde (financiering zo'n 95%). Derde bod (minder dan 1000 lager dan dan tweede bod) stelde geen voorwaarden en hoefde minder dan 60% te financieren.
Dat is een inschatting. Aangezien zo ongeveer altijd de taxatie gewoon het aankoopbedrag is, hoeft 100% financiering geen enkel probleem te zijn, maar 60% financiering kan vermoed ik ook wel wat sneller door de hypotheek-molen vliegen waardoor dat sneller zeker is. Dan snap ik die keuze.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambow215
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-08 21:06
Stel vraagprijs is 400k, jij hebt 450k geboden en bent bang dat je niet kan financieren door lagere taxatie.

Dan bel je toch gewoon een taxateur en zegt dat je minimiaal 440k (oid) taxatie nodig hebt en of dat te regelen valt? Tenzij je echt crazy hebt geboden zal dit never nooit een probleem zijn want anders zoek je wel een andere taxateur die dit wel wil doen.

Tegenwoordig gaat dit altijd zo, niemand is erbij gebaat dat jij de woning niet kan financieren door te lage taxatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:05
Rambow215 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:47:
...
Tegenwoordig gaat dit altijd zo, niemand is erbij gebaat dat jij de woning niet kan financieren door te lage taxatie.
De huizenmarkt zelf zou er wel bij gebaat zijn als taxateurs wat onafhankelijker waren. Dit leidt tot bubbel vorming en drijft prijzen kunstmatig op. Maar wel de realiteit inderdaad. Doe er niet aan mee als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

soganta schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:46:
[...]

De huizenmarkt zelf zou er wel bij gebaat zijn als taxateurs wat onafhankelijker waren. Dit leidt tot bubbel vorming en drijft prijzen kunstmatig op. Maar wel de realiteit inderdaad. Doe er niet aan mee als het even kan.
Maar dat doet geen enkele taxateur dus komt ie zonder werk. Cirkeltje. En de banken vinden het ook wel best, zolang je maar enigszins genoeg verdient om de hypotheek te kunnen betalen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:43

Rzaan

Altijd zoekende

NielsFL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:30:

Recent ons huis verkocht en wij redeneerde ook zo hoor: het allerhoogste bod sloegen we af ivm 100% financiering onder voorbehoud. Bod zat naar ons idee behoorlijk boven de taxatiewaarde en dat gaat dan niet altijd lukken.

Een no-brainer naar ons idee. Staar je als koper dus niet blind op het geldbedrag. De voorbehouden zijn minstens zo belangrijk.
Had je niet toch het 1ste bod kunnen accepteren, en als het alsnog niet gelukt was, in zee kunnen gaan met het 3de bod?
Dan had je als het 1ste bod wel gelukt was 11K meer gehad. Als het 1ste bod niet gelukt was, had je alsnog naar de 3de bieder kunnen gaan. Natuurlijk wel met het risico dat die inmiddels voorzien was van een ander huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Ruudzaan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:26:
[...]

Had je niet toch het 1ste bod kunnen accepteren, en als het alsnog niet gelukt was, in zee kunnen gaan met het 3de bod?
Dan had je als het 1ste bod wel gelukt was 11K meer gehad. Als het 1ste bod niet gelukt was, had je alsnog naar de 3de bieder kunnen gaan. Natuurlijk wel met het risico dat die inmiddels voorzien was van een ander huis.
Dat had gekund. Althans, dat hadden we kunnen proberen. Maar in dit geval kiezen we liever voor meer zekerheid en een snellere afhandeling. (100% zeker is uiteraard niets.) Het geaccepteerde bod voldoet verder aan de verwachtingen die we vooraf hadden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:19
Ook hier in september gekozen voor het 2de bod. Eerste bod was ook 100% financierings voorbehoud. Bod 2 was ong 10k lager met maar 75% financieringsvoorbehoud. Had voor dat geld geen zin in onzekerheid, en evt rompslomp. Zeker omdat de markt door Corona in september natuurlijk echt alle kanten op kon.
Inmiddels alles rond en morgen de sleutel van het nieuwe huis ophalen.
Komende week ff knallen met verven etc en hopelijk volgend weekend al over zodat we kerst in het nieuwe huis kunnen vieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Gisteren, nog net voor de lockdown dus. Even met mijn 2 zoons het huis bezocht wat ik gekocht heb. Pas in April is de overdracht, en hun hadden het nog niet gezien. Gelukkig een leuk stel die een gezellige rondleiding gaven. Ik heb er tenslotte maar een half uurtje eerder rond gelopen maar alles was nog top.

En ik ben er nog heel blij mee :P Kan zo maar eens tegenvallen naderhand.

Tevens de overname besproken van de gordijnen, en de shutters die voor de ramen zitten. Spul is 2 jaar oud, op maat gemaakt voor de ramen en eigenlijk precies zoals ik het zou kopen.

Woonkamer en 3 ramen slaapkamers hebben gordijnen op maat gemaakt, en shutters voor 4 ramen ook maatwerk. 400 euro..DEAL! :) fijne prijs denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:40:
Gisteren, nog net voor de lockdown dus. Even met mijn 2 zoons het huis bezocht wat ik gekocht heb. Pas in April is de overdracht, en hun hadden het nog niet gezien. Gelukkig een leuk stel die een gezellige rondleiding gaven. Ik heb er tenslotte maar een half uurtje eerder rond gelopen maar alles was nog top.

En ik ben er nog heel blij mee :P Kan zo maar eens tegenvallen naderhand.

Tevens de overname besproken van de gordijnen, en de shutters die voor de ramen zitten. Spul is 2 jaar oud, op maat gemaakt voor de ramen en eigenlijk precies zoals ik het zou kopen.

Woonkamer en 3 ramen slaapkamers hebben gordijnen op maat gemaakt, en shutters voor 4 ramen ook maatwerk. 400 euro..DEAL! :) fijne prijs denk ik zo.
K moet ook nog achter de gordijnen aan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:07:
[...]

K moet ook nog achter de gordijnen aan denk ik.
Gewoon even de stoute schoenen aan doen en een belletje doen!

Ik heb dit in het nieuwe huis dus overal. Smaak gebonden natuurlijk maar ik vind het netjes.
En ik vind het rond shoppen voor dit soort spul ook niet fijn eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S529qhdQlRwA5qMvQAuo1bXbdgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P30eCHDSbGDtMjetLGiu92Z2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:16:
[...]

Gewoon even de stoute schoenen aan doen en een belletje doen!

Ik heb dit in het nieuwe huis dus overal. Smaak gebonden natuurlijk maar ik vind het netjes.
En ik vind het rond shoppen voor dit soort spul ook niet fijn eigenlijk.

[Afbeelding]
oh mooi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Maar dan niet gelijk bod gedaan inclusief alles ter overname?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
VidaR-9 schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:25:
ja heb bij het bod geschreven dat ik graag de gordijnen over wilde nemen maar zonder prijs. Niks meer over gehoord. misschien moet je gelijk een prijs zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
VidaR-9 schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:25:
Als je de vraag aan mij stelt. Ik heb gister daar dus ook even over gesproken met de bewoners. Ondanks dat er in 5 dagen 16 bezichtigingen geweest zijn in dat huis, en er 4 mensen mij overboden hadden.

Hebben ze voor mijn bod gekozen, omdat er geen "gezeur" aam vast zat. Ik heb mij heel los opgesteld. Geen specifieke overdracht datum. Geen dingen roepen, ik bied - maar dan wil ik de gordijnen. En een vrij makkelijke financiering heeft daar ook bij geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:34:
[...]

Als je de vraag aan mij stelt. Ik heb gister daar dus ook even over gesproken met de bewoners. Ondanks dat er in 5 dagen 16 bezichtigingen geweest zijn in dat huis, en er 4 mensen mij overboden hadden.

Hebben ze voor mijn bod gekozen, omdat er geen "gezeur" aam vast zat. Ik heb mij heel los opgesteld. Geen specifieke overdracht datum. Geen dingen roepen, ik bied - maar dan wil ik de gordijnen. En een vrij makkelijke financiering heeft daar ook bij geholpen.
Is het gebruikelijk dat je je bod dan inclusief bv de gordijnen doet? Geen idee eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:36:
[...]

Is het gebruikelijk dat je je bod dan inclusief bv de gordijnen doet? Geen idee eigenlijk
Ik heb ook geen idee, maar ik denk het niet. Ik heb er voor gekozen, om er naderhand het er over te hebben. De verkopers schaarde het ook onder "vervelend". Een bod van 350k maar wel die gordijnen van 3000 euro erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:54:
[...]

Ik heb ook geen idee, maar ik denk het niet. Ik heb er voor gekozen, om er naderhand het er over te hebben. De verkopers schaarde het ook onder "vervelend". Een bod van 350k maar wel die gordijnen van 3000 euro erbij!
Ja zo klinkt het idd raar :p

en hoe ga je het betalen? Via notaris of maak je het direct naar de mensen over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:57:
[...]

Ja zo klinkt het idd raar :p

en hoe ga je het betalen? Via notaris of maak je het direct naar de mensen over?
Een tikkie was goed :) Het hoeft toch niet allemaal heel ingewikkeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:58:
[...]

Een tikkie was goed :) Het hoeft toch niet allemaal heel ingewikkeld te zijn.
Nee :D Ja geen idee allemaal dus daarom vraag ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:00:
[...]

Nee :D Ja geen idee allemaal dus daarom vraag ik het.
Tja, het is een beetje mijn mening, Ik weet ook niet precies of dit een normale gang van zaken is. Maar ik denk dat het vooral belangrijk is om zelf in te schatten of dingen eerlijk en open geregeld worden. Ik probeer zelf meestal mijzelf wel open en makkelijk op te stellen. Eigenlijk heeft dit altijd wel een fijn resultaat. Geen gedoe en stress en openheid van zaken.

Gaan dingen dan mis, kan ik altijd nog in de vecht houding gaan staan :) Gelukkig zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 18-09 23:38
Inderdaad gewoon bod doen inclusief de overnemen goederen.
Soms is het een truc van de makelaar/huidige bewoners om nog wat extra's te verdienen.

Paar jaar geleden ook bod gedaan inclusief, de kachel, lamellen, vitrage, werkbank, lampen etc.

Denk ook niet dat je naderhand nog een keer wil onderhandelen of cherry picking wil doen. Gewoon duidelijk in 1x :-)
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:36:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
basjuhh schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:06:
Inderdaad gewoon bod doen inclusief de overnemen goederen.
Soms is het een truc van de makelaar/huidige bewoners om nog wat extra's te verdienen.

Paar jaar geleden ook bod gedaan inclusief, de kachel, lamellen, vitrage, werkbank, lampen etc.

Denk ook niet dat je naderhand nog een keer wil onderhandelen of cherry picing wil doen. Gewoon duidelijk in 1x :-)

[...]
hmm ja dan is dat bij mij niet helemaal goed gegaan :P Maar kan de verkopend makelaar nog vragen toch wat ze voor de gordijnen zouden willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:07:
[...]

hmm ja dan is dat bij mij niet helemaal goed gegaan :P Maar kan de verkopend makelaar nog vragen toch wat ze voor de gordijnen zouden willen hebben?
Wat is er nou mis met een belletje naar de huidige bewoners ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:08:
[...]

Wat is er nou mis met een belletje naar de huidige bewoners ?
Uhm niks behalve dat ik dat niet zo durf :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 18-09 23:38
niet bang zijn er voor, waarschijnlijk zijn ze allang blij dat je ze over wilt nemen. meeste mensen kunnen het niet gebruiken en kosten om ze passend te maken in een ander huis is ook kostbaar en veel gedoe.
m.a.w. zou er ook zeker de hoofdprijs niet voor geven ;-)
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:09:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
bitterbal_mayo schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:09:
[...]

Oke, dat kan ik wel begrijpen. Ik was ook ietwat zenuwachtig. Maar ik trof een fijn stel. Waar ik eerst ook geen inschatting van kon maken. Wellicht is het dan een idee om de verkopende makelaar een mailtje te sturen met de vraag of de verkopers het op prijs stellen of ze door jou benaderd worden.

Is dat een een "ja natuurljk" dan is die drempel al weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:12:
[...]

Oke, dat kan ik wel begrijpen. Ik was ook ietwat zenuwachtig. Maar ik trof een fijn stel. Waar ik eerst ook geen inschatting van kon maken. Wellicht is het dan een idee om de verkopende makelaar een mailtje te sturen met de vraag of de verkopers het op prijs stellen of ze door jou benaderd worden.

Is dat een een "ja natuurljk" dan is die drempel al weg :)
Das slim van je. Idd wat bang dat ze geen contact willen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
basjuhh schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:12:
niet bang zijn er voor, waarschijnlijk zijn ze allang blij dat je ze over wilt nemen. meeste mensen kunnen het niet gebruiken en kosten om ze passend te maken in een ander huis is ook kostbaar en veel gedoe.
m.a.w. zou er ook zeker de hoofdprijs niet voor geven ;-)

[...]
Ja dat denk ik ook dat ze liever verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Wees er maar zeker van dat ze blij met jou zijn als koper :)

Maar misschien tref je wel een heel vervelend type. Die eigenlijk helemaal daar niet weg wilt, en het je dus dan ook niet makkelijk maakt. En heel schofterig doet.

Naja, dan hops naar de praxis en gordijnen bestellen toch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

ppeterr schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:16:
Naja, dan hops naar de praxis en gordijnen bestellen toch :P
Nu even niet ;)

Maar je deal voor €400 is kassa! Als ik zie welke offerte ik zelf heb liggen voor wat raambekleding....

[ Voor 22% gewijzigd door Ebayzo op 14-12-2020 18:35 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ebayzo schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:35:
[...]
Nu even niet ;)

Maar je deal voor €400 is kassa! Als ik zie welke offerte ik zelf heb liggen voor wat raambekleding....
Ow shit - over 5 weken naar de gamma dan maar :)

Ja 400, ik vind het een mooi gebaar. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar vermoed dat als ik het zou moeten aanschaffen. Het rond de 2000 euro zou zijn. En natuurlijk fijn dat het er al hangt bij het intrekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:32
Flix20 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:06:

Wat ik niet snap is waarom keuken en badkamer in een bouwtechnische keuring werden besproken. Of ging het echt om een casco opgeleverd appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

CVTTPD2DQ schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:59:
[...]

Wat ik niet snap is waarom keuken en badkamer in een bouwtechnische keuring werden besproken. Of ging het echt om een casco opgeleverd appartement?
Ik heb een bouwkundig rapport waarin een schade aan het aanrechtblad wordt genoemd... Je moest wel een blinde vink zijn om dat niet te zien. En in het rapport van onze oude woning werd genoemd dat de afzuiger van de douche niet goed werkt en eigenlijk op de verkeerde plek zit. (prima, verplaats je m toch lekker, ik gebruikte dat ding nooit, deed gewoon het raam open :P).

Qua overnemen van spullen: wel even netjes om via de makelaar te vragen of je ze direct mag benaderen over het overnemen van zaken (weet niet of die dingen ook op de lijst ter overname al stonden), maar idd vaak ben je allang blij dat als je iets achter kunt laten. Tenzij het natuurlijk in je nieuwe woning goed past, of zoals bij ons, de gordijnen waren nog redelijk nieuw, om nou 1500 euro op gordijnen van 2500 euro in 2 jaar af te schrijven vonden we iets te gortig, dus die hangen nu alweer een half jaar in ons nieuwe huis, niet perfect maar het voldoet prima. En sowieso handig om gewoon direct contact te hebben. Kun je makkelijker nog een keer afspreken om nog wat dingen op te meten, nog een keertje te komen kijken om alvast meer gevoel te krijgen waar je dingen wilt laten, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:59:
[...]

Kan het er wel bijpakken;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Flix20 op 15-12-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Crazy D schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:30:
[...]
En in het rapport van onze oude woning werd genoemd dat de afzuiger van de douche niet goed werkt en eigenlijk op de verkeerde plek zit. (prima, verplaats je m toch lekker, ik gebruikte dat ding nooit, deed gewoon het raam open :P).
Op zich snap ik dat wel, op de lange termijn is dat iets dat schade kan opleveren (door schimmel of houtrot bij houten vloeren).
Typisch. Die keuken ziet er (in ieder geval uiterlijk) een stuk beter uit dan m'n huidige keuken. Daar was de spoelbak met tape gerepareerd (die is ook inmiddels vervangen, dat zijn de kosten niet), maar geen bouwkundig defect, dus werd daar geen stelpost voor opgenomen. Kookafzuiging was niet aanwezig, idem.

Het gaf me allemaal de indruk dat bouwtechnische keuringen betrekking hebben op de structurele aspecten van de woning, en niet op de afwerking ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:41:
[...]

Op zich snap ik dat wel, op de lange termijn is dat iets dat schade kan opleveren (door schimmel of houtrot bij houten vloeren).

[...]

Typisch. Die keuken ziet er (in ieder geval uiterlijk) een stuk beter uit dan m'n huidige keuken. Daar was de spoelbak met tape gerepareerd (die is ook inmiddels vervangen, dat zijn de kosten niet), maar geen bouwkundig defect, dus werd daar geen stelpost voor opgenomen. Kookafzuiging was niet aanwezig, idem.

Het gaf me allemaal de indruk dat bouwtechnische keuringen betrekking hebben op de structurele aspecten van de woning, en niet op de afwerking ervan.
Deze foto's doen de keuken niet echt recht.
Hier en daar de happen eruit, deur hing scheef in z'n scharnier. Oven was ronduit ranzig en aan de bovenkasten zat de schimmel.
Staat was hoe dan ook "vervangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
Momenteel zijn wij bezig met aankoop van een huis uit eind jaren '40.

We hebben reeds een bezichtiging gehad en momenteel aan het bieden (er zijn meerdere gegadigden). Als ontbindende voorwaarde hebben we (uiteraard) opgenomen de financiering.

Twijfel is er over om als ontbindende voorwaarde een bouwkundig rapport op te nemen. Tijdens de bezichtiging zag het huis er prima uit. Wel betreft het natuurlijk een ouder huis waarbij er geen vloerisolatie is en tevens geen muurisolatie (Spauwmuren).

Na wat wikken en wegen stellen we ons de volgende vragen:
- Wat heeft het als voordeel voor ons een bouwkundig rapport
- Heeft een bouwkundig rapport toegevoegde waarde
- Wat is aantrekkelijk voor de verkopers (wonen 3 jaar in dit huis en hebben zelf toendertijd geen bouwkundig rapport opgenomen)

Hoor graag jullie reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12
ik zou opnemen dat er uit een bouwkundig rapport geen extra kosten ter waarde van een x bedrag uitkomt, zo dek je jezelf in mocht opeens toch de hele vloer eruit moeten. Maar als het lukt kan je ook een bouwkundige keuring plannen in je wettelijke bedenktijd (als je dat gaat lukken). Dan kun je er nog vanaf zonder reden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een bouwkundige keuring heeft twee voordelen:
  • Er wordt een niet-destructieve keuring uitgevoerd die jou meer duidelijkheid moet geven over de staat van het huis en de mogelijke problemen. Bijvoorbeeld houtrot in kozijnen, schilderwerk, vocht,...
  • Je staat sterker bij verborgen gebreken omdat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Indien het tijdens een keuring niet ontdekt is sta je sterker omdat het gebrek dan echt verborgen was. Let wel, dat is lang niet altijd voldoende reden voor compensatie.
Zeker bij een ouder huis kan een keurder potentiële gebreken zien die jou niet waren opgevallen en kan het je behoeden voor veel kosten. Echter blijkt er na de keuring helemaal niks aan de hand te zijn zal het natuurlijk voelen als weggegooid geld.

Er is een grote kans dat een bouwkundige keuring als voorwaarde betekent dat je het huis mis gaat lopen. Er hoeft maar een enkele andere bieder te zijn die hetzelfde bedrag biedt zonder die voorwaarde en ze kiezen voor hem. Daarnaast verlies je het ook direct als een ander geen financiering als voorbehoud neemt en op dezelfde prijs uit komt, dan gaan ze ongetwijfeld voor safe.

Dus hoe minder voorbehouden je op neemt des te beter het is voor jouw kansen. Echter wil je geen onnodig risico lopen. Bepaal dus goed voor jezelf waar de grens ligt, ben je handig of heb je redelijke reserves die je des noods aan wilt spreken dan kan je er voor kiezen om geen bouwkundige keuring op te nemen als voorbehoud. Wil je toch het hele huis gaan isoleren, de vloer vervangen, nieuwe kozijnen plaatsen en wat muren veranderen dan zijn er al minder risico's en is de mogelijkheid tot herstel groter omdat het huis toch open ligt. Kan je dat echter financieel niet opvangen en/of ben je zelf niet handig genoeg dan loop je wel een groot risico. De kans dat er iets mis is hoeft niet groot te zijn maar als er wat mis is dan kan de impact aardig groot zijn.

Je kan dan in het midden gaan zitten, wel een bouwkundige keuring maar met een minimum van bijvoorbeeld vijf- of tienduizend euro voor direct herstel. Komen de kosten daaronder dan ga je alsnog door met de aankoop. Maar dan moet je wel dat geld in je bezit hebben.

Het is dus echt een afweging, wil je meer risico lopen om je kansen te vergroten of speel je liever op safe met de kans het mis te lopen als iemand anders dat risico wel neemt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:14
Laat je adviseren door een aankoopmakelaar. In sommige gebieden waar huizen makkelijk verkocht worden, zet je jezelf wellicht buitenspel door de ontbindende voorwaarde van een bouwkundige keuring op te nemen. Dan moet je gaan afwegen, wil je het huis heel graag en neem je een risico of wil je geen enkel risico lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Bartske schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:40:
ik zou opnemen dat er uit een bouwkundig rapport geen extra kosten ter waarde van een x bedrag uitkomt, zo dek je jezelf in mocht opeens toch de hele vloer eruit moeten.
Bij een jaren '40 huis is dat niet eens zo'n onwaarschijnlijk idee. Of een verrot dak, scheuren op plaatsen die je niet wil.

Waar ben je het meeste bang voor? Dat je misgrijpt bij het kopen van het huis, of dat je 10 (20, 30...)K kwijt bent aan asbest saneren, vloeren herstellen en stalen electriciteitsbuizen opruimen?

Of heb je al een grote verbouwing ingecalculeerd in je bod?

Ook zou ik eens goed rondkijken naar een goede keurder. Ik heb ze van een aantal mensen gezien, en volgens mij zit er behoorlijk wat verschil tussen hoe grondig mensen te werk gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Nou, overdrachtsbelasting aanpassingen ook door de eerste kamer :Y)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Ebayzo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:02:
Nou, overdrachtsbelasting aanpassingen ook door de eerste kamer :Y)
Betekent het dat het dan definitief is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

bitterbal_mayo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:03:
[...]

Betekent het dat het dan definitief is?
Het belastingplan is nu, incl. wijzigingen, door beide kamers goedgekeurd. Dus nu is het wel definitief ja.

https://www.eerstekamer.n...eerste_kamer_stemt_in_met

[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 15-12-2020 18:08 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Een voorwaarde dat een bouwkundig rapport maximaal x aan noodzakelijke reparaties aan bod brengt kan waardevol zijn. Maar kan je bod ook minder aantrekkelijk maken.
Wij hebben in een kopersmarkt zonder bouwkundig rapport gekocht. Een bouwkundig rapport had makkelijk 50k aan kosten getoond (plat dak vervangen à 60m², alle boeien vervangen, alle kozijnen vervangen, dakgoot vervangen). Toch zijn niet al die punten direct noodzakelijk. Tevens toont een bouwkundig rapport echt geen verborgen gebreken (die zijn immers verborgen) en zitten ze er qua prijs ook wel eens fors naast.

Overigens kan je ook zonder die ontbindende voorwaarde binnen 3 dagen nog bedanken.

"Een koper heeft op grond van de wet een bedenktijd van drie dagen. Gedurende deze drie dagen kan de koper, zonder opgave van redenen, de koopovereenkomst ontbinden."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12
Tehh schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:26:
Een voorwaarde dat een bouwkundig rapport maximaal x aan noodzakelijke reparaties aan bod brengt kan waardevol zijn. Maar kan je bod ook minder aantrekkelijk maken.
Wij hebben in een kopersmarkt zonder bouwkundig rapport gekocht. Een bouwkundig rapport had makkelijk 50k aan kosten getoond (plat dak vervangen à 60m², alle boeien vervangen, alle kozijnen vervangen, dakgoot vervangen). Toch zijn niet al die punten direct noodzakelijk. Tevens toont een bouwkundig rapport echt geen verborgen gebreken (die zijn immers verborgen) en zitten ze er qua prijs ook wel eens fors naast.

Overigens kan je ook zonder die ontbindende voorwaarde binnen 3 dagen nog bedanken.

"Een koper heeft op grond van de wet een bedenktijd van drie dagen. Gedurende deze drie dagen kan de koper, zonder opgave van redenen, de koopovereenkomst ontbinden."
Bij mijn bouwkundige keuring hebben ze bijv ook het vocht in de muur vd badkamer gemeten, dus dat kan zeker wel een verborgen gebrek aantonen. En het is ook goed te weten of een dak binnen een paar jaar vervangen moet worden toch? Tenzij je er zelf veel verstand van hebt zou ik altijd zo'n keuring bij een ouder huis laten doen. Maar het is inderdaad niet zaligmakend, maar kan ook voorkomen dat je met een roze bril naar je aankoop kijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Altijd een bouwkundige keuring vragen waar je zelf een onafhankelijk bedrijf kiest alsook een ontbindende voorwaarde voor de verzekering aan je verwachte kost te verkrijgen, als de verkoper dat niet wil, dan weet je toch genoeg.

Je kunt na de keuring ook nog aanpassingen vragen, ik had een ouder huis (jaren 50) laat een keuring doen vindt die uit dat de zekeringskast te oud was om goed te zijn, gevraagd om te laten vervangen (grofweg EUR 1000-2000 aan kosten).

De verkoop maar blijven uitstellen, want de verkoper wou geen geld uitgeven en ik had al gedacht, misschien niet balen over een kleine kost, uiteindelijk komt mijn verzekering (die doen ook hun eigen meer oppervlakkige keuring) zeiden dat ze het huis niet wouden verzekeren vanwege brandrisico, blijkbaar was dat merk een van de eerste automatische schakelaars en die hadden blijkbaar een probleem dat ze zichzelf soms intern vastlassen.

Een ander huis zat er een CO lek in de warmteketel, er is altijd wel iets dat ze vinden dat moet hersteld worden en dan kun je nog beslissen of je het zelf wilt doen of een aanpassing vragen. Je kunt misschien wel een huis goedkoper of sneller bieden zonder, maar als je een fundering moet herstellen ben je alle besparingen toch kwijt.

De reden dat makelaars dit niet graag doen en soms zelfs afwijzen, is omdat voorwaarden tot vertraging leiden of zelfs de verkoop laten afspringen en dat is voor hun grotere kans dat ze (een deel) van de commissie mislopen. De makelaars zeggen dan wel dat ze voor jouw werken, maar ze werken altijd voor zichzelf (en dus liever een snelle, gemakkelijke verkoop), 1-2% van de aankoopprijs is hun deel en dus drijven ze liever de prijs op en de kosten neer.

Makelaars bieden dan soms ook keuringsbedrijven aan die soms eens het een en ander laten varen, want die krijgen dan ook commissie, daarmee dat ik zeg: je eigen persoon zoeken, niet laten aanbieden van de verkoper of de makelaar(s). Ik heb zelf iemand gevonden die al 3 kopen/verkopen over de laatste 10 jaar gedaan heeft voor mij, mooi rapport, in ~14 pagina's alles goed gedocumenteerd en je kan die ook bellen als je vragen hebt en je kunt erbij zijn en hij geeft ook goed advies voor opties al je zelf kan/wil herstellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Guru Evi op 15-12-2020 20:55 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet of er van bovenstaande mensen daadwerkelijk iemand is die een bouwkundige keuring hebben laten uitvoeren, maar mijn ervaring was met een verkoop van een jaren 30 woning het volgende:
1) Hij is letterlijk 5minuten binnen geweest, veel gepraat en even globaal rondgekeken naar de staat van het huis
2) Hij is letterlijk 5minuten buiten geweest, veel gepraat en goed rondgekeken naar scheuren en de dakgoot
3) Hij haalt echt geen planken, behang of andere dingen los om te kijken wat er allemaal 'mis' kan zijn achter deze constructies. Als verkopende partij kun je dus altijd dingen goed verbloemen door er nog even overheen te witten waar je dus later als kopende partij dan ineens merkt dat er vochtplekken zijn of iets dergelijks. Ook zal hij (bij mijn weten en mijn ervaring) geen metingen verrichten of er ergens een gaslek of wat dan ook is wat hierboven geschetst wordt, ons huis stond ook schots en scheef maar er is geen meetlat gebruikt of gaten gegraven om naar de fundering te kijken. Misschien had ik wel een lui persoon hoor maar dat is mijn ervaring en ik denk echt dat het zo 9 van de 10x zo gaat.

Kortom, persoonlijk vind ik het een wassen neus maar dat is op basis van 1 ervaring met de verkoop van mijn eigen jaren 30woning waarvan ik weet dat er heel veel aan moest gebeuren (nauwelijks isolatie, energielabel F, etc), maar dat was ook al bekend bij de verkopende partij dus niet heel schokkend maar vond het persoonlijk wel zonde van het geld dat ze die keuring hebben gedaan. Zoals verwacht is er niks spannends uitgekomen anders dan dat het gewoon opgeknapt moest worden naar de moderne standaard.

Zeker als je een wat ouder huis koopt kun je verwachten dat je wel dingen tegen gaat komen die een bouwkundige keuring 'over het hoofd heeft gezien'. Ik weet niet of je dan 'sterker' staat om eventueel nog bij de koper aan te kloppen qua financiele consequenties want je koopt immers gewoon een huis waarvan je in feite weet dat er wat aan moet gebeuren (ieder huis wat niet in de jaren 2000/10/20's is gebouwd daar moet wat aan gedaan worden omdat de normen en eisen ieder jaar aangescherpt worden, dus een meterkast uit 1990 zal in 2020 waarschijnlijk als 'moet worden opgeknapt' opgenomen worden in de bouwkundige keuring omdat er nu eenmaal strengere eisen aan worden gesteld).

-edit-
Als je je eigen financiële situatie goed kent en kan inschatten dat je weinig risico loopt kun je ook overwegen om ZONDER financieringsvoorbehoud je bod uit te brengen. Dat zou ik (als verkopende partij) goed kunnen waarderen omdat je dan enigzins zekerheid kan bieden aan de verkopende partij nog voordat er 'uit onderhandeld is' en dan zou je bij mij in ieder geval al een streepje voor hebben.

-edit2-
Je moet jezelf ook de vraag stellen, wat verwacht je van een bouwkundige keuring? Ze gaan echt niet het hele huis van top tot teen, binnen en buiten, boven en onder inspecteren. Waar denk je zelf tegenaan te lopen als onvoorziene kosten die je voor de koop niet nu al naar boven kan halen? Als kopende partij van een ouder huis weet je dat er (vroeg of laat) altijd onderhoud moet gebeuren maar die kan je vooraf al inschatten. Een houten dakkapel gaat bijvoorbeeld volgens de bouwkundigen zo'n 25jaar mee (heb ik me laten vertellen), dus mocht deze er zijn en hij is in de jaren 90 gebouwd dan kun je er donder op zeggen dat deze in het bouwkundige rapport terug komt als zijnde extra kostenpost, maar dit soort dingen kun je vooraf al inschatten (ook al gaat een houten dakkapel misschien constructief veel langer mee).

[ Voor 37% gewijzigd door Enforcer op 15-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
Basti84 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:38:
Als ontbindende voorwaarde hebben we (uiteraard) opgenomen de financiering.
Uiteraard? Ik zou dat idd heroverwegen. Het hangt wellicht van de locatie af, maar de krapte op de huizenmarkt zorgt ervoor dat praktisch iedereen die kans wil maken zonder dit voorbehoud biedt. Het feit dat er meer gegadigden zijn lijkt me een teken dat dat bij jou in de regio niet anders gaat zijn...

Denk sowieso eerst na hoe graag je het huis wil (welke risico's) en hoe snel je je huidige woning uit wil (hoe groot is de must om te verhuizen). Mocht de urgentie niet zo hoog zijn en dit niet je droomhuis zijn, dan kun je eens proberen om de markt wat af te tasten. Als het je droomhuis is, dan zou ik wel wat risico nemen, al hoop ik dat je wat financieel advies hebt ingewonnen. Anders wordt het wellicht krap, qua tijd, want het circus draait in hoog tempo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Door de krapte kun je in sommige steden het beste je voorbehouden zo klein mogelijk houden.

Een bouwkundig voorbehoud zou je kunnen vermijden door te inspecteren tijdens de bezichtiging, of voor je bied, of uiterlijk in je bedenktijd. (Dat laatste vind ik zelf wat minder netjes.) Is even wat heen er weer bellen kwa planning, maar wel echt een voordeel, vooral als de verkoper zelf al verwacht dat er wel eea gevonden gaat worden.

Een financieringsvoorbehoud zo laag mogelijk houden. Als je niet voor 100% hoeft te financieren heb je een voordeel op mensen die dat wel moeten. Helemaal weglaten zou ik echt alleen doen als je heel zeker bent van je hypotheek kansen, of als je het boete bedrag kunt missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aankoopmakelaar is een aanrader. Die van mij was zijn gewicht in goud waard :)
Doen ook veel meer, en omdat ze hun factuur onder taxatie laten vallen kun je het meestal nog van de belasting aftrekken ook.

Verder protip: doe je bod inclusief de zaken die op de lijst over te nemen roerende goederen staan. Dan heb je daar achteraf geen discussie over met potentieel een extra contractaanpassing of whatever. Bij dat laatste vaart de verkopend makelaar wel, en kost dus niet alleen jou maar ook de verkopende partij potentieel extra. Meestal is het spul toch al afgeschreven en de verkoper zet ze er niet voor niks op, dus die is er niet aan gehecht. Weggooien kan nog altijd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:36:
Aankoopmakelaar is een aanrader. Die van mij was zijn gewicht in goud waard :)
Doen ook veel meer, en omdat ze hun factuur onder taxatie laten vallen kun je het meestal nog van de belasting aftrekken ook.
Even deels offtopic misschien:
Ik snap alle aanraders omtrent de aan-/verkoopmakelaars op dit forum, maar ook hier vind ik het persoonlijk zonde van het geld. Wat zou een aankoopmakelaar meer kunnen bieden dan dat wij op dit forum bespreken? Tuurlijk zijn deskundigheid en ervaring op dit gebied, maar juist op dit forum is het belangrijk om eigen ervaringen en meningen te delen met anderen. Als iedereen gaat roepen bij dit soort discussies om een aankoopmakelaar in handen te nemen dan kunnen we het forum wel opdoeken zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Zaken als vriendjespolitiek. Sons kom je er zonder helemaal niet aan bod. Mogelijk dat de gang van zaken in dit topic de andere kant belicht ;)
Ontevreden met verkoopmakelaar

Door de krapte heb ik het gevoel dat een aankoopmakelaar in de meeste gevallen ook niet veel voor je kan betekenen overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Guru Evi schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:36:
mijn verzekering (die doen ook hun eigen meer oppervlakkige keuring)
Goed idee, maar in Nederland doen ze dat niet. Maar misschien komt TS ook uit België.
Guru Evi schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:36:
Een ander huis zat er een CO lek in de warmteketel, er is altijd wel iets dat ze vinden dat moet hersteld worden
Voor controle van een ketel zou ik in Nederland een CV-monteur bellen. Dat is overigens sowieso niet zo'n slecht idee.
Enforcer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:57:
2) Hij is letterlijk 5minuten buiten geweest, veel gepraat en goed rondgekeken naar scheuren en de dakgoot
Scheuren kunnen cosmetisch zijn, of een flinke schadepost. Een bouwkundige weet als het goed is het verschil. Ze kennen ook de gebreken van de bouwstijl uit bepaalde bouwjaren, en misschien zelfs de gebreken van identieke huizen in de buurt.

Als je een goed idee hebt van hoe een jaren '30-'40 huis gebouwd is is het wellicht niet zo indrukwekkend, maar als je idee van een gebrek is dat de spouwmuur niet geïsoleerd is, heb je denk ik een tekort aan fantasie.
Enforcer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:57:Als je je eigen financiële situatie goed kent en kan inschatten dat je weinig risico loopt kun je ook overwegen om ZONDER financieringsvoorbehoud je bod uit te brengen. Dat zou ik (als verkopende partij) goed kunnen waarderen omdat je dan enigzins zekerheid kan bieden aan de verkopende partij nog voordat er 'uit onderhandeld is' en dan zou je bij mij in ieder geval al een streepje voor hebben.
De toon van adviezen valt me wel op. "Doe geen dingen die je meer zekerheid geven of geld besparen, maar geef wel geld uit aan zaken (zoals een aankoopmakelaar in een andere opmerking) die de kans op een koop verbeteren."

Hier is een andere invalshoek: juist in een tijd waarin je als koper de grenzen van je leencapaciteit moet opzoeken, kan het handig zijn voorzichtig te zijn. Beter een huis mis te lopen, dan de bieding te "winnen" om te moeten concluderen dat je een peperdure bouwval hebt gekocht, en niet het geld hebt om iets te kunnen herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Sefa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:56:
Laat je adviseren door een aankoopmakelaar. In sommige gebieden waar huizen makkelijk verkocht worden, zet je jezelf wellicht buitenspel door de ontbindende voorwaarde van een bouwkundige keuring op te nemen. Dan moet je gaan afwegen, wil je het huis heel graag en neem je een risico of wil je geen enkel risico lopen.
Het is beter om buiten spel te staan dan om iets aan te kopen met een verrotte fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De keuring in de periode van de drie dagen bedenktijd uit laten voeren. Geen contractuele voorwaarde nodig maar je hebt hem wel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:28
Wij hebben bij de aankoop van een jaren 30 woning in 2018 wel een bouwkundige keuring laten uitvoeren en tot een x bedrag als ontbindende voorwaarde laten opnemen. Op advies van onze financieel adviseur de uitvoerder van de keuring gekozen. Die had daar goede ervaringen mee. Uiteindelijk bleef de keuring onder het bedrag van de contractuele voorwaarde voor de hypotheek. We zijn echter dik tevreden met de uitgebreide rapportage die we hebben ontvangen, inclusief foto's, suggesties en kostenramingen voor korte en lange termijn. Dat rapport hebben we veel gebruikt om in de eerste twee jaar dat er hier wonen onderhoudswerkzaamheden te plannen. Dat is echt ontzettend waardevol gebleken. Als je een partij vindt die dus een fatsoenlijke rapportage maakt dan is het ongeacht de consequentie voor de koop m.i. een goede investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bij geen keuring vooraf koop je dus vooral een onbekend item met een bekende prijs. |:(

Bij jaren '40 kan er zoveel zooi fout zijn... vloer, dak, metselwerk, riool, elektrische bedrading, aarding, wespennesten, zink van de goten, en ga zo nog maar een tijdje door. Als je van al die items de status niet weet... dan gaat dat een flinke hap kosten om te fixen als het allemaal gaar is. Allemaal dingen die je niet zo op het oog ziet.

Sowieso werden huizen eind jaren '40 meer op kwantiteit dan kwaliteit gebouwd...
een meterkast uit 1990 zal in 2020 waarschijnlijk als 'moet worden opgeknapt' opgenomen worden in de bouwkundige keuring omdat er nu eenmaal strengere eisen aan worden gesteld).
Zelfs bij jaren '70 spul zonder aardlekbeveiliging staat dat er vaak nog niet in ;)

[ Voor 41% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-12-2020 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Wij hebben vijf jaar geleden van een aankoop afgezien omdat er veel (voorziene) kosten uit de bouwkundige keuring kwamen. Als ik nu een huis zou kopen dan zou ik weer een keuring willen:
  • Als ontbindende voorwaarde en dan eerst zelf ervaren dat je daardoor achter het net vist. Verwacht ik ook, maar dan wil ik het ook zien gebeuren.
  • Tijdens bedenktermijn (goede tip van hierboven)
Het lijkt me lastig om nu een huis te kopen en misschien moet je daarvoor wensen achterwege laten of dingen anders doen, maar dat moet wel op een tempo dat voor jullie comfortabel is. (Dus ik zou liever eerst achter het net vissen en dan heroverwegen dan bij voorbaat niet doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 10:04

HPX

Wij hebben bij de aankoop van ons huis (bouwjaar '60, gekocht sept dit jaar) wel een voorbehoud van financiering opgenomen, maar geen bouwkundige keuring.
Dit omdat we het hele huis drastisch verbouwen, en we naar mijn idee bij een bouwkundige keuring sowieso een hoog bedrag aan direct nodige werkzaamheden zouden krijgen. (Welke we toch al gaan uitvoeren)
Hierdoor was er naar ons idee geen meerwaarde om dit te laten doen. (Zelf wel kritisch gekeken uiteraard, en het helpt mee dat ik zelf bouwkundig ben opgeleid)

Bij de verkoop van ons huis (bouwjaar '30) hebben we uiteindelijk een bod geaccepteerd onder voorbehoud van financiering (lager bedrag dan bod) en voorbehoud van bouwkundige keuring (alle achterstallige onderhoud van toen we hem kochten is door ons gedaan)

Beetje dus zoals hierboven ook al een paar keer aangegeven.
Ga je het huis wat je gaat kopen volledig aanpakken, is naar mijn idee een bouwkundige keuring minder relevant om te laten doen. Heb je geen volledige financiering nodig qua bod, doe dan een voorbehoud met het bedrag wat je aan hypotheek nodig gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Enforcer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:49:
[...]

Ik snap alle aanraders omtrent de aan-/verkoopmakelaars op dit forum, maar ook hier vind ik het persoonlijk zonde van het geld. Wat zou een aankoopmakelaar meer kunnen bieden dan dat wij op dit forum bespreken? Tuurlijk zijn deskundigheid en ervaring op dit gebied, maar juist op dit forum is het belangrijk om eigen ervaringen en meningen te delen met anderen. Als iedereen gaat roepen bij dit soort discussies om een aankoopmakelaar in handen te nemen dan kunnen we het forum wel opdoeken zo.
Kennis van de lokale huizenmarkt. Je kan ook medisch advies vragen op een forum maar ik ga toch liever naar een dokter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

GENETX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:15:
[...]

Uiteraard? Ik zou dat idd heroverwegen. Het hangt wellicht van de locatie af, maar de krapte op de huizenmarkt zorgt ervoor dat praktisch iedereen die kans wil maken zonder dit voorbehoud biedt. Het feit dat er meer gegadigden zijn lijkt me een teken dat dat bij jou in de regio niet anders gaat zijn...

Denk sowieso eerst na hoe graag je het huis wil (welke risico's) en hoe snel je je huidige woning uit wil (hoe groot is de must om te verhuizen). Mocht de urgentie niet zo hoog zijn en dit niet je droomhuis zijn, dan kun je eens proberen om de markt wat af te tasten. Als het je droomhuis is, dan zou ik wel wat risico nemen, al hoop ik dat je wat financieel advies hebt ingewonnen. Anders wordt het wellicht krap, qua tijd, want het circus draait in hoog tempo door!
Inderdaad. Ik denk dat je meer voordeel hebt door geen financerings voorbehoud in je voorstel te zetten dan een bouwkundige keuring. Veel mensen bieden nu zonder voorbehoud van financiering!

Wij hebben net een jaren 50 woning gekocht, en de verkoopmakelaar begon zelf over de bouwkundige keuring. Wij hadden deze zonder bedrag opgegeven, maar binnen de wettelijke bedenktermijn.

Overigens vond ik een bouwkundige keuring best wel handig. Hij heeft een uurtje binnen en buiten alles behoorlijk bekeken (zonder dingen stuk te maken of verplaatsen) en er kwamen wel een aantal punten uit die ik (of onze aankoopmakelaar) niet hadden gezien.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

[...]

Ik denk dat verkopers wat gek staan te kijken als iedereen hier mee gaat met een bezichtiging ;)

Aankoopmakelaar was voor mij het geld meer dan waard. Kennis van de lokale markt, bekend met de trucs van de verkopende makelaars, wist meerdere keren van huizen die op de markt zouden komen voor ze op funda stonden. Kon ook adviseren voor iemand voor bouwkundige keuring, want inderdaad, veel lopen een rondje door het huis en kloppen eens op een kozijn en dienen dan de rekening in. Maar waar het mij uiteindelijk in 2 gevallen echt het geld waard was... de onderhandelingen. In beide gevallen heeft de aankoopmakelaar veel meer van de prijs af weten te praten dan ik zelf had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:03

Don Quijote

El Magnifico

Het ligt er ook maar net aan wat het doel is. Wij hebben recent wel een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Niet omdat ik verwacht dat zo’n persoon iets nieuws ziet (zien ze echt bijna niet, enige wat we niet zelf al hadden gezien was wat vocht achter de muur met de douche), maar wel om ons nog wat extra onderhandel ruimte te geven. Hij kwam bij ons op 12k aan extra kosten, voornamelijk mbt schilderwerk en kozijnen. Dit hadden we al meegenomen in het bod, maar uiteindelijk is 6k daarvan ook weer van de verkoopprijs afgegaan.

Dus die keuring heeft zichzelf goed terugverdiend.

Dit werkt overigens natuurlijk niet als je in de prijscategorie shopt waar momenteel 50 mensen komen kijken en 30 mensen een bod uitbrengen.

[ Voor 10% gewijzigd door Don Quijote op 16-12-2020 08:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
Mag ik iedereen hartelijk bedanken voor hun eigen verhalen, inzichten en reacties?

Wij mogen vanmiddag een tweede bod uitbrengen op de woning en zijn voornemens om toch te kiezen voor een bouwkundig rapport als ontbindende voorwaarde op te nemen in de koopovereenkomst tot een x bedrag direct herstel.

Zijn er nog voor- of nadelen om de bouwkundige keuring in de koopovereenkomst en/of deze vragen van te voren al uit te mogen voeren (mede gezien door de ogen van de verkoper)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Nadeel van vantevoren: lukt het je een partij binnen die korte termijn te regelen én een rapport uit te laten brengen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Basti84 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:34:
Mag ik iedereen hartelijk bedanken voor hun eigen verhalen, inzichten en reacties?

Wij mogen vanmiddag een tweede bod uitbrengen op de woning en zijn voornemens om toch te kiezen voor een bouwkundig rapport als ontbindende voorwaarde op te nemen in de koopovereenkomst tot een x bedrag direct herstel.

Zijn er nog voor- of nadelen om de bouwkundige keuring in de koopovereenkomst en/of deze vragen van te voren al uit te mogen voeren (mede gezien door de ogen van de verkoper)?
een potentieel nadeel: je zou bij mij niet binnenkomen voor een keuring zonder handtekening op een koopcontract (het is niet voor niets een ontbindende voorwaarde)
je kan daar natuurlijk wel mazzel in hebben, maar voel je vooral niet geschoffeerd als je vriendelijk wordt verzocht om op een later moment pas te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Nadeel van vantevoren: lukt het je een partij binnen die korte termijn te regelen én een rapport uit te laten brengen?
Bij mij duurde het nog wat heen en weer gemail, destijds ook kerstperiode, dus genoeg tijd om een bouwkundige keurder in te schakelen. :) Niet verkeerd om in ieder geval vooraf te informeren.
dyrc schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:45:
[...]
een potentieel nadeel: je zou bij mij niet binnenkomen voor een keuring zonder handtekening op een koopcontract (het is niet voor niets een ontbindende voorwaarde)
je kan daar natuurlijk wel mazzel in hebben, maar voel je vooral niet geschoffeerd als je vriendelijk wordt verzocht om op een later moment pas te komen :)
Of je laat het doen in de drie dagen bedenktijd :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet jezelf ook de vraag stellen, wat verwacht je van een bouwkundige keuring? Ze gaan echt niet het hele huis van top tot teen, binnen en buiten, boven en onder inspecteren.
Jij huurt die persoon in, jij geeft hem de opdracht tot een keuring. Dan kan je gewoon eisen stellen met betrekking tot de nauwkeurigheid van die keuring. Als jij een bouwkundige keurder wilt die de kruipruimte in gaat, de dakgoten bekijkt, elke muur nauwkeurig meet op vocht, leidingdruk controleert, de CV ketel nameet en nog veel meer dan moet je zo'n persoon zoeken en inhuren, er zijn er genoeg die op deze wijze voor je willen keuren. De kans is dan wel dat je meer betaald dan voor een wat oppervlakkige keuring.

Daarnaast kan je ook al je verbouw wensen aangeven en dan kan de bouwkundige daar ook rekening mee houden met betrekking tot haalbaarheid en potentiële problemen. Het enige wat ze niet kunnen is beschadigingen maken tijdens de keuring zoals behang er af trekken of laminaat los trekken.

Maar als jij enkel aangeeft dat je een bouwkundige keuring wilt zonder de details te bespreken, en dan ook nog de goedkoopste partij neemt, kan je achteraf natuurlijk geen eisen stellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
gorgi_19 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:25:

[...]

Of je laat het doen in de drie dagen bedenktijd :)
Dan zou je er bij mij dus niet in komen. Je kan het opnemen in je ontbindende voorwaarden, en dan kan ik een keuze maken of ik met jou in zee wil of met een van de tig andere bieders die zonder ontbindende voorwaarden bieden. Niet opnemen in je ontbindende voorwaarden en het wel willen doen is gewoon sneaky, en met zo'n persoon doe ik liever geen zaken.

Dit kan natuurlijk wel alleen als je in een geliefde wijk woont waar er genoeg kopers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 13:30

Onbekend

...

Die bouwkundige keuring gewoon opnemen in de ontbindende voorwaarden, met daarbij dat je het mag ontbinden als de gevonden gebreken meer dan 20k gaat kosten om op te lossen.

De huidige eigenaar weet zelf wel dat het geen 20k gaat kosten en vind die extra voorwaarde geen enkel probleem.
Aan de andere kant wil je die woning zelf ook helemaal niet hebben als er ineens 20k aan kosten bij zullen gaan komen.

Maken jou die extra kosten helemaal niets uit en wil je het huis gewoon echt hebben, laat dan de voorwaarde voor die bouwkundige keuring achterwege. En laat deze pas doen nadat je het huis in het bezit hebt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou eerder het voorbehoud financiering laten vallen dan de bouwkundige keuring bij een dergelijk oud huis. Financiering kun je vooraf goed uitzoeken. Mocht je echt bang zijn dat je de financiering mogelijk niet voor elkaar krijgt omdat je redelijk aan het randje zit, dan moet je je afvragen of je het risico wilt lopen op een fikse kostenpost vanwege een bouwkundig gebrek.

[ Voor 5% gewijzigd door Janoz op 16-12-2020 10:05 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
Thomas18GT schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:51:
[...]

Dan zou je er bij mij dus niet in komen. Je kan het opnemen in je ontbindende voorwaarden, en dan kan ik een keuze maken of ik met jou in zee wil of met een van de tig andere bieders die zonder ontbindende voorwaarden bieden. Niet opnemen in je ontbindende voorwaarden en het wel willen doen is gewoon sneaky, en met zo'n persoon doe ik liever geen zaken.

Dit kan natuurlijk wel alleen als je in een geliefde wijk woont waar er genoeg kopers zijn.
Hoezo sneaky, je kan dit als koper toch ook gewoon meenemen in je bod? (bod onder voorwaarde dat keuring binnen bedenktijd kan worden uitgevoerd). Scheelt je als verkoper ook weer een paar weken onzekerheid, als men iets met de uitkomsten van de keuring wil dan moet dat immers in de bedenktijd en hoef je niet te wachten tot het rapport er ligt/tot de termijn van de ontbindende voorwaarde is verstreken.

Overigens kan het in de praktijk natuurlijk ook nog wel eens overlappen, zowel bij de aankoop van ons huidige als toekomstige huis hebben wij de keuring als ontbindende voorwaarde opgenomen, maar hadden we de resultaten van de keuring al voor het verstrijken van de wettelijke bedenktijd. Een door beide partijen ondertekende koopakte ligt er ook niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

De kans om überhaupt aan tafel te komen in sommige regio's? Zonder het portaal van de aankoopmakelaar had ik bij ieder huis mooi achteraan mogen sluiten voor de bezichtiging.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bieden onder voorbehoud financiering én bouwkundige inspectie is in deze tijd killing.. dan moet je wel echt fors meer bieden dan diegene onder je, anders gaan ze nooit met je in zee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:29
En TS heeft een eerste bod gedaan zonder bouwkundige inspectie te noemen. Denk als je beide nu doet je toch een stuk minder kans maakt bij de verkoper, of je bod moet zo goed zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zou inderdaad een bouwkundige keuring opvoeren. Ik mag hopen dat de verkopende partij een net en goed onderhouden huis achterlaat en dan ook niet tegen zo'n keuring opkijkt. Het lijkt me niet meer dan logisch bij een huis van deze leeftijd eigenlijk. Maar ik heb daar geen ervaring mee.

Mogelijk grijp je mis, maar het lijkt me sowieso wijs om dan wat meer huizen te bezichtigen om een gevoel voor de markt te krijgen.
DizzyWeb schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:45:
[...]

Ik denk dat verkopers wat gek staan te kijken als iedereen hier mee gaat met een bezichtiging ;)

Aankoopmakelaar was voor mij het geld meer dan waard. Kennis van de lokale markt, bekend met de trucs van de verkopende makelaars, wist meerdere keren van huizen die op de markt zouden komen voor ze op funda stonden. Kon ook adviseren voor iemand voor bouwkundige keuring, want inderdaad, veel lopen een rondje door het huis en kloppen eens op een kozijn en dienen dan de rekening in. Maar waar het mij uiteindelijk in 2 gevallen echt het geld waard was... de onderhandelingen. In beide gevallen heeft de aankoopmakelaar veel meer van de prijs af weten te praten dan ik zelf had gekund.
Maar wanneer en waar heb je het huis gekocht? Momenteel is er niet veel ruimte voor onderhandeling, bij de 10-20 bezichtigingen voor ieder huis heb je er altijd wel iemand tussen zitten die, na een paar keer mis te hebben gegrepen, nu vol voor een huis gaat en dat zonder aankoopmakelaar flink over de vraagprijs gaat...

En verder kost het je wellicht wat meer tijd, maar er zijn meerdere sites en kanalen om in de gaten te houden om er tussen te komen. Pas als je echt constant te laat bent voor een bezichtiging zou ik het wel overwegen, maar zolang je zelf proactief zo snel mogelijk belt kom je er echt nog wel tussen voor een bezichtiging is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik had een bod uitgebracht op een huis, met als enige ontbindende voorwaarde: "onder voorbehoud van financiering". Dacht dat dat redelijk standaard was. Huis was uit 1995, bouwkundige keuring leek me niet nodig.
Werd ik gebeld door de makelaar: "je hebt het hoogste bod uitgebracht, maar het huis wordt verkocht aan iemand anders. Want die had geen ontbindende voorwaarden in zijn bod..." 8)7

Bouwkundige keuring zou ik (zoals velen al aangeven) wel laten doen op een huis van die leeftijd. En inderdaad afhankelijk van de regio en het aantal potentiële kopers een bedrag voor opnemen in het bod. Liever een bod dat afketst dan dat je er vervolgens achterkomt dat er voor een halve ton verspijkerd moet worden aan het huis.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1 ... 162 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7