Ontevreden met verkoopmakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:07
Hi,
Wij hebben een contract getekend met een makelaar voor de verkoop van ons huis - echter valt het vertrouwen in hem volledig weg.

Nu driemaal heeft hij ons toegezegd het huis op funda te zetten maar het is nog steeds niet gebeurt. Ik moet er steeds zelf achteraan omdat ik niets hoor.
Zaterdag ochtend zou het klaar zijn voor controle, echter niets gedeeld en ook niet gehoord, toen maandag zelf maar contact opgenomen en uiteindelijk hadden we het concept later op de dag. Aantal wijzigingen doorgegeven en het zou volgende ochtend verwerkt worden en online gaan, dit is niet gebeurt - dus weer gebeld. Het zou nu in de avond (vandaag) online staan. Ook niet gebeurt en ook niet de gewijzigde tekst ontvangen.

Het gaat overigen over maar enkele dagen, maar ik begrijp niet goed waarom je zelf met een moment komt en het dan meermaals niet waar maakt. Ook geen berichtje of telefoontje - zeer gebrekkige communicatie.
(hij komt overigens dus zelf met die ETA’s)

Eigenlijk zijn wij het vertrouwen in hem wel kwijt en zijn we ook bang dat deze werkwijze ons ook kopers gaat kosten. Kan me zo voorstellen dat het voor kopers nog lastiger is om in contact te komen en afspraken te maken.

Het liefst zou ik het hele verhaal ontbinden en naar een ander stappen. Maar hoe pak je dat aan zonder dat ik hem nog courtage kan betalen? Waar sta ik juridisch?

Foto’s etc zaten in een apart opstart pakketje, dus ik zou het nog wel redelijk vinden dat ik dat betaal en deze dan ook ontvang en kan gebruiken in de verdere verkoop.

Bedankt voor de hulp alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:55
Mogelijke optie/aanname: Wellicht is jouw makelaar in gesprek of aan het polsen bij zijn 'vriendjes' de aankoopmakelaars.
Dan is het voor de verkopende makelaar beter om de plaatsing op Funda nog heel even uit te stellen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
DonJunior schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:44:
Mogelijke optie/aanname: Wellicht is jouw makelaar in gesprek of aan het polsen bij zijn 'vriendjes' de aankoopmakelaars.
Dan is het voor de verkopende makelaar beter om de plaatsing op Funda nog heel even uit te stellen.
Maar waarom zou hij mij dit niet vertellen? Waarom dan zelf aangeven ‘morgen’, ‘vanavond’ - en vervolgens niets doen / niet communiceren.
Ik kan me daarom niet helemaal vinden in deze optie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:22
Ik zou vast beginnen met de verschillende punten waarin hij te kort schiet op een rijtje te zetten (dossiervorming). Je makelaar heeft een inspanningsverplichting, formele weg is dan aan te tonen dat de inspanning die hij levert niet conform afspraak is.
Wellicht... Maar dan zou je toch verwachten dat hij dat in ieder geval even meldt. Niet dat het zomaar stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Nee dat ben ik ook helemaal met je eens, ik. vind het zelfs ronduit asociaal. Maar ik dacht even een andere visie aandragen. Heb je hem zelf al met zijn gedrag geconfronteerd of het bedrijf waar hij voor werkt?

*sowieso

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Dit deed een belletje rinkelen:
Muggenstift in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Lees de case @Muggenstift maar eens door in dat topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
DonJunior schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:52:
Nee dat ben ik ook helemaal met je eens, ik. vind het zelfs ronduit asociaal. Maar ik dacht even een andere visie aandragen. Heb je hem zelf al met zijn gedrag geconfronteerd of het bedrijf waar hij voor werkt?
Nou enkel nog soft als in ‘het zou online staan toch?’.
Bewust gisteravond even niet gezegd kijken of hij zelf ergens mee komt - maar nee helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
GENETX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:08:
Dit deed een belletje rinkelen:
Muggenstift in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Lees de case @Muggenstift maar eens door in dat topic...
Gelezen, dat kwam iig goed. Als er ook een deal boven ons doel uitkom kan ik het ook vergeven, maar op dit moment voelt het aan alsof hij helemaal geen tijd heeft om ons huis te verkopen.

Straks even bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Een ETA in deze context ken ik niet, hij vertelt toch niet hoe laat hij aankomt....., maar niks irritanter dan mensen die beloftes doen en die niet nakomen in zakelijke context.

Zonder formeel juridisch gelijk te hebben kun je natuurlijk even vragen wat hij allemaal aan het doen is, waarom zijn zelf gestelde deadlines niet gehaald worden en stellen dat je zo niet verder wilt. Kijken wat het oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
in mijn verkoopcontract met een NVM makelaar stond toendertijd een afkoopsom van €350 ex btw + aantoonbaar gemaakte kosten. wat staat er in jouw contract?

[ Voor 10% gewijzigd door PetervdM op 16-12-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het gaat niet om wat beter is voor de verkopende makelaar maar wat beter is voor de verkoper.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:38:
Nu driemaal heeft hij ons toegezegd het huis op funda te zetten maar het is nog steeds niet gebeurt. Ik moet er steeds zelf achteraan omdat ik niets hoor.

[...]

Het gaat overigen over maar enkele dagen, maar ik begrijp niet goed waarom je zelf met een moment komt en het dan meermaals niet waar maakt. Ook geen berichtje of telefoontje - zeer gebrekkige communicatie.
(hij komt overigens dus zelf met die ETA’s)
Als het een groter kantoor is, dan doet hij dat allemaal niet zelf.
Misschien is het je al opgevallen, maar er is zoiets als Covid-19, waardoor er veel mensen thuiswerken. Dat maakt het een stuk lastiger om werk te plannen.
Vraag anders wie het uitvoert, kun je rechtstreeks afstemmen. Een goed/druk kantoor zal niet zitten te wachten totdat er eindelijk iemand een keertje belt.
Eigenlijk zijn wij het vertrouwen in hem wel kwijt en zijn we ook bang dat deze werkwijze ons ook kopers gaat kosten. Kan me zo voorstellen dat het voor kopers nog lastiger is om in contact te komen en afspraken te maken.
Ik neem aan dat je daar afspraken over hebt?
Op dit moment heb je zo tientallen geïnteresseerden, wat is de aanpak? Hoe zorg je voor alleen kijkers die ook een (goed) bod doen?
Ga je bezichtigingen afbellen bij een goed bod? Of heeft iedereen de mogelijkheid een bod te doen? Ga je liever met een koper in zee die alle voorbehouden laat varen, is het hoogste bod doorslaggevend of is een klik met de koper ook iets waard?

Als je tijdens je onderzoek naar een makelaar die vragen hebt gesteld aan de verschillende kandidaten, dan zou een paar dagen vertraging toch niks uitmaken, dan waren er veel meer redenen om voor deze makelaar te kiezen!
Het liefst zou ik het hele verhaal ontbinden en naar een ander stappen. Maar hoe pak je dat aan zonder dat ik hem nog courtage kan betalen? Waar sta ik juridisch?
Zet dat maar uit je hoofd.
Of nu gewoon aftikken, of gewoon even geduld, misschien een idee om je verwachtingen even aan te passen. Het is lastig dat hij de verkeerde dingen zegt, maar als het standaard een dag langer duurt, dan tel er zelf een dag bij.
Op welke dag zet je hem op funda? Ik zou hem op vrijdagmiddag plaatsen, dan staat maandagochtend de telefoon roodgloeiend. Een paar dagen vertraging is pas een probleem als je de dag mist dat hij online moet.

Ik heb nu een architect die standaard een week later levert. Wij tellen gewoon een week erbij en dan is hij altijd op tijd :+
Alternatief is iemand die standaard een week extra erbij pakt. Echt sneller zal het niet gaan en aannemers hebben toch geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
evilution schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:49:
[...]

Het gaat niet om wat beter is voor de verkopende makelaar maar wat beter is voor de verkoper.
Ja dat snap ik toch? Ik praat het toch ook nergens goed? Ik geef alleen aan wat er zou kunnen spelen zoals @GENETX ook een dergelijke tip geeft.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:39
Je gevoel is heel begrijpelijk. Als hij afspraken naar jullie niet nakomt dan doet hij dat waarschijnlijk richting kopers ook niet. Kopers gaan ook jou hierop aankijken (de makelaar werkt immers voor jou). En daarbij, misschien haakt die koper met een heel goed bod hierdoor wel af.

Spreek uit naar de makelaar wat je dwars zit, hou een dossier bij en geef aan dat als dit zo doorgaat je de overeenkomst gaat ontbinden.

Overigens, als je de overeenkomst nu wil ontbinden kun je dat ook gewoon zeggen. Kleine kans dat de makelaar naar de rechter gaat om zijn gelijk te halen voor die paar honderd euro die hij tot nu verdiend zou hebben. Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken, ook voor makelaars.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:31
TheGhostInc schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:20:
[...]

Als het een groter kantoor is, dan doet hij dat allemaal niet zelf.
Misschien is het je al opgevallen, maar er is zoiets als Covid-19, waardoor er veel mensen thuiswerken. Dat maakt het een stuk lastiger om werk te plannen.
Vraag anders wie het uitvoert, kun je rechtstreeks afstemmen. Een goed/druk kantoor zal niet zitten te wachten totdat er eindelijk iemand een keertje belt.
Dat Covid-19 excuus hoor je overal. Wordt er een beetje kriebelig van. Als je afspraken maakt moet je die gewoon nakomen en anders moet je jezelf ademruimte geven. Een belletje plegen naar een collega duurt niet langer als een fysiek overleg. Zeker voor wat betreft dit soort zaken.

Ik zou me ook erg irriteren aan de betreffende makelaar, maar zou zelf toch even afwachten en kijken hoe de verkoop gaat. Als het dan nog niet lekker zit kun je altijd nog actie ondernemen. In de tussentijd inderdaad even alles goed noteren, zodat je hem ook gegrond kunt aanspreken (of meer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Nu online
Ik zou dit aankaarten in je volgende gesprek, ik wil dat je je afspraken nakomt anders hierbij melding dat ik onze overeenkomst wil ontbinden. Je bent al x keer je afspraken niet nagekomen en ik heb geen enkel zicht op dat er werk is verricht dat is toegezegd.

Kijk maar wat de reactie is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
@Koptelefoontje: Sorry, ik heb erg slechte ervaringen met makelaars. Na er het afgelopen jaar contact te hebben gehad met verschillende makelaars - zowel verkoop als aankoop - is mijn indruk er één van bedroevendheid. Alles wijst mij er op dat ze op zoek zijn naar zoveel mogelijk geld, met een zo laag mogelijke inspanning. Geld is echt werkelijk de enige motivatie die ik ben tegengekomen bij de makelaardij, en ongeveer alles mag daar voor wijken.

Hou ze bij voorkeur zo kort mogelijk. Houden ze zich niet aan de afspraken? Bel gewoon op en zeg: "We hebben hier afspraken over gemaakt. Als je voor [datum] de woning nog niet op Funda hebt staan, dan voelen wij ons genoodzaakt onze opdracht naar elders mee te nemen." Vraag ze of dat lukt. Als dat het geval is, vraag dan om bevestiging per email. Zoniet dan denk ik dat je vrij bent om te gaan, met de opmerking "dan begrijp ik dat u de opdracht terug geeft. Even goede vrienden, maar dan bent u niet de makelaar naar welke wij op dit moment op zoek zijn". Drie dagen lijkt mij voldoende voor zo'n posting.

Veel succes!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Thanks allemaal.
Het staat nu online, gelukkig. Allemaal nog steeds wat rommelig, ook de advertentie. Had ik zelf beter gedaan.

@Helixes , ja ze hebben volledige controle en verkoopprijs 20k meer of minder maakt hen ook niet uit. Al denk ik dat het wel reflecteert in je recensies en toekomstige opdrachten.
Ik ga hem goed kort houden :)

• Zebby
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:05:
Thanks allemaal.
Het staat nu online, gelukkig. Allemaal nog steeds wat rommelig, ook de advertentie. Had ik zelf beter gedaan.

@Helixes , ja ze hebben volledige controle en verkoopprijs 20k meer of minder maakt hen ook niet uit. Al denk ik dat het wel reflecteert in je recensies en toekomstige opdrachten.
Ik ga hem goed kort houden :)
Ligt eraan, veel verdienen met een % van de (ver)koop. Sowieso hou jij natuurlijk het volmacht, en in deze markt is het helaas voor de makelaar zo makkelijk verdienen, huizen verkopen zichzelf, dus de kracht zit erin om 't laatste uit de ton weten te krijgen.

Ik heb gelukkig een goede makelaar gevonden en ook gelijk gehouden, want bij bezichtigingen herken ik hetgeen dat gezegd is helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb iets vergelijkbaars gehad in het verleden. Op Funda zetten ging prima op tijd, maar veel fouten, knullige tekst, en toen de woningmarkt oververhit begon te raken en alle huizen in de straat zo weg waren, in 6 maanden 2 kijkers. Ik heb een brief geschreven met de mededeling dat ik de samenwerking stop en niet bereid ben om intrekkingskosten te betalen. Is hij mee akkoord gegaan. Bij de makelaar, die ik daarna de opdracht gaf, was het huis in 2 weken verkocht voor vraagprijs. Uiteindelijk heeft het mij alleen 500 euro gekost voor opstartkosten, maar ik geloof niet dat de eerste makelaar het huis ooit zou hebben verkocht voor de vraagprijs.

Mijn tip zou zijn niet te lang aanmodderen.

[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 17-12-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Je makelaar heeft waarschijnlijk laten vallen dat die persoon de eerste kijker was en andere pas volgende week komen. Anders zouden die echt geen bod doen met één dag geldigheid. Wat een prutser die makelaar.

Edit: deze reactie berust op een reeks aannames. Garantie tot de deur

[ Voor 9% gewijzigd door colvano op 19-12-2020 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
colvano schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:12:
[...]

Je makelaar heeft waarschijnlijk laten vallen dat die persoon de eerste kijker was en andere pas volgende week komen. Anders zouden die echt geen bod doen met één dag geldigheid. Wat een prutser die makelaar.

Edit: deze reactie berust op een reeks aannames. Garantie tot de deur
Mwah ik denk dat je het hier toch wel juist hebt. We gaan het zien, ik hoop dat hij nog een beetje strijdlust laat zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
Koptelefoontje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:19:
[...]

Mwah ik denk dat je het hier toch wel juist hebt. We gaan het zien, ik hoop dat hij nog een beetje strijdlust laat zien.
Je zou een tegenbod kunnen overwegen ipv afwijzen. Bijvoorbeeld 10k hoger geldig tot zondagavond. Dezelfde druk “tegen” de koper gebruiken. Ligt helemaal aan welke prijs je wilt natuurlijk maar zoiets kan je overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
colvano schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:22:
[...]

Je zou een tegenbod kunnen overwegen ipv afwijzen. Bijvoorbeeld 10k hoger geldig tot zondagavond. Dezelfde druk “tegen” de koper gebruiken. Ligt helemaal aan welke prijs je wilt natuurlijk maar zoiets kan je overwegen.
Thanks, ik ga die voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
De 10k was maar een voorbeeld he ;)
Kijk even goed waar je heel blij van zou worden mbt prijs. De eerste kijker heeft het voordeel van de eerste kijker, maar ook de druk om direct te overtuigen voor andere bezichtigingen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe gewild is je woning? Want ik zou niet zomaar met de eerste de beste in zee gaan, het is een verkopersmarkt (en niet zo'n beetje ook)....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 23:45

Part

Helemaal niets.....

Wacht eerst wat kijkers af.
Eerste bod is zelden het hoogste.

Nadat de eerste kijkers zijn geweest heb je een veel betere indruk hoe de woning in de markt staat.

Let ook op dat de makelaar waarschijnlijk het aantal bezichtigen zal beperken tot bv 4 ook al zijn er 20 aanmeldingen.
Vraag daarom ook altijd hoeveel aanmeldingen er zijn voor bezichtiging.

Makelaar wil het liefst dat je een koper kiest uit de eerste bezichtigingsronde. Dat is minder werk voor hem.
Wil je een hogere prijs en er zijn genoeg aanmeldingen dan aandringen op een tweede bezichtigingsronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Afwachten kan altijd. Maar ik zou altijd een prijs in je hoofd houden waar je meer dan tevreden mee bent. Vooral als je al een andere woning hebt aangekocht. Dan heb je een goede prijs en zekerheid. Afwachten is zeker geen garantie voor een beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Part schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:17:
Wacht eerst wat kijkers af.
Eerste bod is zelden het hoogste.

Nadat de eerste kijkers zijn geweest heb je een veel betere indruk hoe de woning in de markt staat.

Let ook op dat de makelaar waarschijnlijk het aantal bezichtigen zal beperken tot bv 4 ook al zijn er 20 aanmeldingen.
Vraag daarom ook altijd hoeveel aanmeldingen er zijn voor bezichtiging.

Makelaar wil het liefst dat je een koper kiest uit de eerste bezichtigingsronde. Dat is minder werk voor hem.
Wil je een hogere prijs en er zijn genoeg aanmeldingen dan aandringen op een tweede bezichtigingsronde.
Ja dit idee krijg ik nu ook, dat nieuwe aanvragen niet ingepland worden. Lekker makkelijk een paar duizend verdienen..

Ik spreek hem in een paar minuten als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46
En let ook op met een hoger tegenbod. De vraagprijs is de prijs die je vraagt. Daarop plussen bij het eerste bod vind ik not done.

Ik krijg t idee dat de makelaar deze al heeft geregeld voor die op funda staat, probeert hem erdoor te krijgen voor het weekend en geen zin in lockdown bezichtigingen heeft...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
caspervc schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:24:
En let ook op met een hoger tegenbod. De vraagprijs is de prijs die je vraagt. Daarop plussen bij het eerste bod vind ik not done.

Ik krijg t idee dat de makelaar deze al heeft geregeld voor die op funda staat, probeert hem erdoor te krijgen voor het weekend en geen zin in lockdown bezichtigingen heeft...
Nou toch is het redelijk normaal om boven de vraagprijs te verkopen, dan is het toch ook niet zo gek om te zeggen dat als ze de koop voor andere bezichtigingen al willen sluiten - er ook een extra prijs betaald moet worden.

En ik heb zelf de aankoop makelaar doorgestuurd naar mijn makelaar... lekker makkelijk allemaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
En nog steeds komt meneer zijn afspraken niet na, gister na de bezichtiging zou hij bellen als ze klaar waren - niet gehoord en dus onnodig lang gewacht om naar huis te gaan.
Nu zou hij mij in de ochtend bellen, ik heb hem gebeld en een bericht gestuurd - maar geen reactie terug..
Asociaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
caspervc schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:24:

Of je wijst het af vanwege de geldigheid of je komt met een tegenbod. De geïnteresseerde heeft het privilege om alleen te onderhandelen op dit moment en je mag best een prijs daar tegenover zetten IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 10:13
colvano schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:41:
[...]

Of je wijst het af vanwege de geldigheid of je komt met een tegenbod. De geïnteresseerde heeft het privilege om alleen te onderhandelen op dit moment en je mag best een prijs daar tegenover zetten IMO.
Allebei iets voor te zeggen, maar kijkers laten komen lijkt me toch de makkelijkste oplossing. Verkoopmakelaar wil zo snel mogelijk deal en door naar de volgende.

PVO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:55
Gewoon melden dat je de opdracht intrekt ivm niet nakomen van afspraken. Meneer komt blijkbaar consequent geen afspraken na en voor jou is dit een van de grootste transacties die je gaat doen in je leven. Een goed gevoel hierbij is dus extra belangrijk en dat lijkt hem niet te interesseren. Luister hierbij na je gevoel anders blijf je na de verkoop alsnog met twijfels zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 22:28
Prutsertje13 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:12:
Gewoon melden dat je de opdracht intrekt ivm niet nakomen van afspraken. Meneer komt blijkbaar consequent geen afspraken na en voor jou is dit een van de grootste transacties die je gaat doen in je leven. Een goed gevoel hierbij is dus extra belangrijk en dat lijkt hem niet te interesseren. Luister hierbij na je gevoel anders blijf je na de verkoop alsnog met twijfels zitten.
Moet je wel durven, confrontatie vermijden de meesten.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:51
Hou daarbij ook in het oog dat de extra kosten die je evt moet maken omdat je de opdracht intrekt, waarschijnlijk niet significant zullen zijn, t.o.v. een procentje of wat mislopen op je verkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:22

Rzaan

Altijd zoekende

Geen idee wat de beste verkoopstrategie is.
Maar als een makelaar bij mij niet levert wat afgesproken is (keer op keer) stuur ik een mailtje dat ik elders mijn heil zoek.
Facturen die dan nog komen, gaan linea recta in de shredder.
Wel zal ik hem steeds een mailtje sturen dat ik niet ga betalen omdat er niets geleverd is.
Voor die paar honderd euro gaat hij echt niet procederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als ik je topic zo lees krijg ik een beetje het idee dat je het lastig vindt om je makelaar te vragen naar waarvoor je hem-haar hebt ingehuurd. Klopt dat? Durf je het gesprek aan? Durf je te zeggen dat je hem-haar niet meer hoeft?

Een huis (ver)kopen gaat om een boel geld en er zijn allerlei beroepsgroepen/ondernemingen bij betrokken die veel geld vragen (makelaar, notaris, aannemer, et cetera). Als je een laptop koopt verwacht je dat die doet wat beloofd wordt. Zo niet dan ga je terug naar de winkel. Ook de mensen die ik hiervoor noem moeten doen wat zij beloven. Durf daarom te vragen en indien nodig afscheid van hen te nemen. Jij bent de klant.

Het is een gigantische verkopersmarkt. Maak daar gebruik van. Mensen willen jouw huis (als het een beetje courant is natuurlijk). Haast hebben is dan ook onverstandig. En als je dat wel hebt: laat dat dan niet blijken ;) Dat kost je namelijk simpelweg geld. Laat maar een flink aantal mensen je woning bezichtigen. Een aantal zal een bod doen en de één wil meer bieden dan de ander. In ieder geval neem ik aan dat je niet eens in onderhandeling gaat met mensen die (ruim) onder de vraagprijs bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
makelaars...

Zowel aan de kopende als verkopende kant van alles meegemaakt:
- diverse malen dingen beloven en niet doen;
- totaal verkeerde data opnemen in (ver)koopcontract;
- terwijl termijn ontbindende voorwaarden verlopen zijn een mail sturen in dwingende stijl "hierbij zijn de ontbindende voorwaarden met 2 weken verlengd, graag akkoord" (niet gedaan natuurlijk)
- documenten achterhouden wat ons zeker had doen twijfelen om tot aankoop over te gaan! (gelukkig achteraf geen spijt, maar in de basis is het gewoon fraude!)
blij dat alles achter de rug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:41:
En nog steeds komt meneer zijn afspraken niet na, gister na de bezichtiging zou hij bellen als ze klaar waren - niet gehoord en dus onnodig lang gewacht om naar huis te gaan.
Nu zou hij mij in de ochtend bellen, ik heb hem gebeld en een bericht gestuurd - maar geen reactie terug..
Asociaal
Stuur een formeel briefje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:32:
En ik heb zelf de aankoop makelaar doorgestuurd naar mijn makelaar... lekker makkelijk allemaal zo.
Standaard tactieken van makelaars. De verkoper 'per ongeluk' direct benaderen. Nu 'weet' je van deze kopers en hoopt de aankoopmakelaar dat jij gaat navragen, hoeft de aankoopmakelaar niet eens zelf te bellen.
Onthoud nu: makelaars zijn als autoverkopers, ze weten net iets meer dan de gemiddelde consument, een beetje bravour en ze zijn koning in het landen van de blinden.

Een tip: Speel het SPEL
Je bent je druk aan het maken over details en je hebt geen strategie. Begin nu eens met tacktisch na te denken, die makelaar is maar een pion (niet eens een paard/loper/toren).

Mijn 'gameplan' zou zijn:
Communicatie direct naar mij wordt direct afgekapt. Een aankoopmakelaar is ook een pion, die kan zich lekker vermaken met mijn makelaar.
Biedingen die 1 dag geldig zijn? Ik sta toch niet op de markt? Ik maak een afspraak ná de bezichtigingen met de makelaar om de kandidaten/biedingen door te spreken. Biedingen die niet meer geldig zijn, jammer, hadden ze blijkbaar zoveel opties dat het een ander huis is geworden. Een koper heeft altijd bedenktijd, dus een bod kan altijd meer dan 1 dag geldig zijn.
(Als je gaat trouwen wil je niet dat een van de twee nog de bruidsmeisjes aan het checken is, 'misschien is die wel beter', dus als de kopers al een bod gedaan hebben ergens anders, moeten ze daar voor gaan. Want dat spel kun je blijven doen, tekenen ze het koopcontract en binnen de bedenktijd weer door)

NVM makelaars hebben de afspraak maar met 1 partij te onderhandelen. Maar er staat niks je in de weg om bij een bod, dit bod te melden bij de andere bieders.
Helemaal als jij op dinsdag pas met de makelaar gaat zitten en op maandag komt bij jouw makelaar een bod binnen.... dan mag jouw makelaar best even laten weten dat er een ander bod ligt. Als dat bod er gewoon ligt is er niks mis.
En misschien is het bod iets lager, maar zonder ontbindende voorwaarden en 'hoopt' de andere partij dat dat het verschil maakt. Of ze hopen op de gunfactor, komen uit de stad en zijn zo'n lief stel.
Makelaars kunnen informeel gewoon even kletsen. 'Wij willen €415k bieden', 'Er ligt een bod van €430k, maar dat is 'Henk de belegger' en eigenlijk willen de verkopers dat niet', 'Ik bel je zo terug...'.
Pas bij een tegenbod ben je in onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@TheGhostInc , prima posting.

Stippel je eigen plan uit en volg dat. De makelaar is handig om zo toegang tot de markt te hebben, maar handelt niet altijd in jouw belang. Uiteindelijk ben je als verkoper degene die iets op de markt zet en daar de voor- of nadelen van heeft. De makelaar gaat die paar duizend euro die je misgelopen bent omdat je klakkeloos bij het kruisje tekent bij het eerste bod niet aanvullen. Blijf zelf nadenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 20-12-2020 12:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Update:
Eerste bod afgewezen en bezichtigingen afgewacht. Alle kijkers (op 1 na) hadden interesse en uiteindelijk middels inschrijving een prachtige prijs gekregen van 10% boven de vraagprijs. Ik woon niet in Amsterdam, en hier is dat toch echt zeer goed te noemen.
Al met al zeer tevreden :) bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 09:23
Makkelijkste baantje van de wereld, zeker in deze tijden. En oh wat voelen ze zich belangrijk. Gewoon harde eisen stellen en anders het of zelf doen of een ander zoeken.
Pagina: 1