Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:36
Antonius schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:08:
[...]

Leuk huis om de hoek te koop zien staan, contact opnemen met makelaar en horen: "het is al voorlopig verkocht", daarna nog doodleuk 6 tot 8 weken zonder indicatie van "onder bod" of "verkocht" op Funda. Allemaal dat soort dingen. Het zijn rare tijden om een huis te kopen.
Heb het bij mijn huis ook gezien hoor. Nadat we akkoord hadden over de voorwaarden ging het huis pas een paar dagen later op 'onder bod' op funda. Na het ondertekenen van het koopcontract duurde het nog een week voordat de status wijzigde naar 'Verkocht ovb' en pas 6 weken later nadat ik de 10% aanbetaling had gedaan mochten de verkopers pas het bord te koop van de gevel halen en duurde het nog een week voordat de status op Funda naar verkocht ging.

Wat de gekkenhuis betreft herken ik bovenstaande verhalen ook.
Het huis wat ik uiteindelijk gekocht heb, kwam op vrijdag om 11u op Funda. Toen belde ik zelf rond 14:00 en kon ik alleen nog maandag om 10:45 bezichtingen. Dat moest dan in 10 minuten gebeuren want 11:00 stond de volgende voor de stoep. Dat ging met m'n werk gewoon niet lukken en ik wil ook geen huis kopen na deze maar 10 minuten hebben kunnen bezichtigen.
Avond bezichtigingen zaten er niet in.

Toevallig waren de verkopers bekende kwam ik dat weekend achter en kon ik maandag avond privé langskomen om te kijken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
Flix20 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:40:
[...]

Heb het bij mijn huis ook gezien hoor. Nadat we akkoord hadden over de voorwaarden ging het huis pas een paar dagen later op 'onder bod' op funda. Na het ondertekenen van het koopcontract duurde het nog een week voordat de status wijzigde naar 'Verkocht ovb' en pas 6 weken later nadat ik de 10% aanbetaling had gedaan mochten de verkopers pas het bord te koop van de gevel halen en duurde het nog een week voordat de status op Funda naar verkocht ging.

Wat de gekkenhuis betreft herken ik bovenstaande verhalen ook.
Het huis wat ik uiteindelijk gekocht heb, kwam op vrijdag om 11u op Funda. Toen belde ik zelf rond 14:00 en kon ik alleen nog maandag om 10:45 bezichtingen. Dat moest dan in 10 minuten gebeuren want 11:00 stond de volgende voor de stoep. Dat ging met m'n werk gewoon niet lukken en ik wil ook geen huis kopen na deze maar 10 minuten hebben kunnen bezichtigen.
Avond bezichtigingen zaten er niet in.

Toevallig waren de verkopers bekende kwam ik dat weekend achter en kon ik maandag avond privé langskomen om te kijken.
Ligt misschien ook aan de makelaar zelf he hoe snel iets wordt aangepast op funda.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Pilome243
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-09 07:39
Nadat mijn vriendin en ik in september bij de financieel adviseur zijn geweest, zijn wij op zoek naar een starterswoning. Door het meelezen hier, een afgeketst bod (+7% op vraagprijs), het kijken naar Kopen zonder Kijken, bezichtigingen die binnen een uur vol zitten, zakte ons de moed in de schoenen. Toch nog maar weer een keer aangemeld voor een bezichtiging en warempel, we mochten komen kijken. Leuk huisje, fijne ligging, aardige makelaar.
Tegen beter weten in ook maar bod gedaan (+9% op vraagprijs). Echter, op advies van mijn vriendin, in het mailtje met het bod onszelf goed verkocht. We zijn jong, starters, willen een gezin starten, enzovoorts. Met een foto van ons erbij zelfs.
En dat heeft dus schijnbaar de doorslag gegeven. Ons bod is geaccepteerd. De biedingen lagen dicht bij elkaar, maar wij hadden de gunfactor, aldus de makelaar.

Dus aan allen hier die de hoop bijna verloren zijn; je weet het maar nooit, alles is mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Pilome243 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:44:
Nadat mijn vriendin en ik in september bij de financieel adviseur zijn geweest, zijn wij op zoek naar een starterswoning. Door het meelezen hier, een afgeketst bod (+7% op vraagprijs), het kijken naar Kopen zonder Kijken, bezichtigingen die binnen een uur vol zitten, zakte ons de moed in de schoenen. Toch nog maar weer een keer aangemeld voor een bezichtiging en warempel, we mochten komen kijken. Leuk huisje, fijne ligging, aardige makelaar.
Tegen beter weten in ook maar bod gedaan (+9% op vraagprijs). Echter, op advies van mijn vriendin, in het mailtje met het bod onszelf goed verkocht. We zijn jong, starters, willen een gezin starten, enzovoorts. Met een foto van ons erbij zelfs.
En dat heeft dus schijnbaar de doorslag gegeven. Ons bod is geaccepteerd. De biedingen lagen dicht bij elkaar, maar wij hadden de gunfactor, aldus de makelaar.

Dus aan allen hier die de hoop bijna verloren zijn; je weet het maar nooit, alles is mogelijk!
Oh wat vet :D Gefeliciteerd :D Wanneer mogen jullie er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilome243
Half februari ongeveer. Voor ons gevoel al best snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Pilome243 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:48:
Half februari ongeveer. Voor ons gevoel al best snel
Wat leuk :D En je huidige woning verkopen of was dat huur?

maar je hebt gelijk. Je moet de moed idd niet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilome243
We zitten nu gehuurd. Wellicht dat het heeft meegespeeld dat wij dus geen te verkopen woning hebben. Ook was voor ons de overdracht volledig flexibel. Kan ook meespelen als voordelige voorwaarde voor de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pilome243 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:58:
We zitten nu gehuurd. Wellicht dat het heeft meegespeeld dat wij dus geen te verkopen woning hebben. Ook was voor ons de overdracht volledig flexibel. Kan ook meespelen als voordelige voorwaarde voor de verkoper.
Dat zal zeker meegespeeld hebben. Zeke rin deze tijd is elke gunstige voorwaarde voor de verkoper eentje die je goed moet benadrukken. Ben je zelf flexibel dan is dat altijd handig om in het bod op te nemen, wellicht wilt de verkoper naar een woning die ook nog niet helemaal zeker is, als hij dan weet dat hij eenvoudig een maandje kan schuiven kan dat een reden zijn om een lager bod te accepteren of een gelijkwaardig bod voorrang te geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ligt het aan mij of kon ik op Funda tot voor kort zien hoe vaak een huis was bekeken / opgeslagen en nu niet meer?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
VidaR-9 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:02:
Ligt het aan mij of kon ik op Funda tot voor kort zien hoe vaak een huis was bekeken / opgeslagen en nu niet meer?
Denk dat het aan jou ligt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 14:13
Ligt niet aan jou. Ik zie het soms wel en soms niet. Heb me al af gevraagd of het ligt aan het feit of je wel of niet ingelogd bent op Funda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:44

mwa

Pilome243 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:44:
Echter, op advies van mijn vriendin, in het mailtje met het bod onszelf goed verkocht. We zijn jong, starters, willen een gezin starten, enzovoorts. Met een foto van ons erbij zelfs.
Gefeliciteerd!

Hebben wij ook gedaan, motivatiebrief erbij (goede scholen, jong gezin etc) met foto's erbij. Het verkopende oudere echtpaar was hier wel van gecharmeerd, en hebben ons bod (niet het hoogste, maar bijna) gekozen _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:29
Kan vaak pas na een (of meerdere) dagen. Op dag1 staat die info er sowieso niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Vind het toch een rare ontwikkeling om een brief van jezelf en foto er bij te moeten doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Het is wel begrijpelijk, als je als starter uberhaupt kans wil maken op een leuke woning.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de verkopers liever geen doorstromers hebben als er starters zijn die graag een huisje willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het gaat natuurlijk om de persoonlijke touch, hoe tastbaarder iets wordt en hoe persoonlijker je bekend raakt. In het beste geval identificeert de verkoper zich met je op bepaalde vlakken en wordt het je meer gegund.

Als het anoniem blijft wordt de keuze sowieso veel meer tot een meer strikt zakelijke gereduceerd.

Kan natuurlijk ook in je nadeel werken :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Lelletje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:04:
Het is wel begrijpelijk, als je als starter uberhaupt kans wil maken op een leuke woning.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de verkopers liever geen doorstromers hebben als er starters zijn die graag een huisje willen kopen.
Ja begrijp het wel maar ben blij dat het mij bespaart is gebleven. Had namelijk echt geen idee wat in de brief te moeten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:00

Bob Popcorn

Plop!

Dat briefje met foto heeft mij en zo'n beetje m'n hele kennissenkring iig altijd geholpen bij huur- en koopwoningen. :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:32
bitterbal_mayo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:02:
Vind het toch een rare ontwikkeling om een brief van jezelf en foto er bij te moeten doen :P
Ach, een wat persoonlijkere noot toevoegen vind ik niet heel gek, een foto erbij zou ik zelf niet zo doen. Het ligt er ook aan hoe het contact is geweest, is dit alleen van makelaar tot makelaar, of heb je de mensen zelf ook gezien/gesproken.
In ons geval zo'n 2 jaar geleden had de verkoper geen makelaar ingeschakeld en wij hadden ook geen aankoopmakelaar (was in die tijd en in deze regio totaal niet nodig). Ik weet niet wat ervan waar was, maar wij kregen het huis uiteindelijk, terwijl de verkoper zei "ja er was nog een andere gegadigde, maar die waren zulke rare dingen met het huis van plan". Of dit klopt weet ik niet (betwijfel eerlijk gezegd of er nog een andere koper was), maar het was wel duidelijk dat er een klik was tussen ons en de verkoper. De ideeen over de indeling en kleine modificaties die wij hadden sloten aan bij wat hij nog had willen doen en wij kochten het huis "op de groei", niet om even te verbouwen en weer door te verkopen. Dat stond hem wel aan.

Ik zie het in die zin ook niet heel vreemd in, bij een sollicitatiegesprek geef je ook een motivatiebrief mee. Nu is het wel zo dat je bij een sollicitatie (en eventueel dienstverband daarna) daarna meer met elkaar te maken gaat krijgen, dus een klik/band is van meer waarde, maar toch. Je wilt jezelf in beide gevallen "verkopen" als zijnde de beste koper. Over het algemeen doe je dat door het beste bod uit te brengen met de meeste zekerheid, maar wanneer er daar tussen verschillende biedingen weinig verschil zit moet je op een andere manier jezelf onderscheiden. Een briefje met toelichting vind ik dan heel onschuldig, het is niet alsof je mensen enorm gaat zitten paaien met cadeau's.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Bij mij is de gunning ook doorslaggevend geweest.

Bekende van me (beter gezegd van m'n ex maar toch), persoonlijk gesproken en ze vonden het leuk om een andere starter hetzelfde van het huis te kunnen laten genieten als hoe zij dat gedaan hebben.

Wat alleen onnodig was is dat ze wel meerdere malen nadrukkelijk heeft benoemd dat ze het 'echt wel op gunning had gedaan' en dat ze het mij 'echt zo gunde'.

En achteraf hadden ze er spijt van want 2 maanden later is eenzelfde woning voor 15% meer verkocht en hebben zij tot noch toe geen nieuwe woning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

Gunnen is leuk, maar money in the pocket meestal nog leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ruudzaan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:08:
Gunnen is leuk, maar money in the pocket meestal nog leuker.
Dit idd, de gunfactor zou ik alleen mee laten wegen bij vergelijkbaar bod en voorwaarden!

Wel kan een verkoper iemand die hij het gunt natuurlijk voorzien van extra informatie (over andere bieders) en zo diegene toch helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door W1LL3M op 02-12-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Zou mij persoonlijk ook echt een worst wezen wie in de toekomst mijn huis overneemt als ik daardoor de verbouwing van de keuken kan bekostigen.

Maar gelukkig zijn er andere wel gevoelig voor een persoonlijke touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Moi_in_actie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:51:
[...]

Ach, een wat persoonlijkere noot toevoegen vind ik niet heel gek, een foto erbij zou ik zelf niet zo doen. Het ligt er ook aan hoe het contact is geweest, is dit alleen van makelaar tot makelaar, of heb je de mensen zelf ook gezien/gesproken.
In ons geval zo'n 2 jaar geleden had de verkoper geen makelaar ingeschakeld en wij hadden ook geen aankoopmakelaar (was in die tijd en in deze regio totaal niet nodig). Ik weet niet wat ervan waar was, maar wij kregen het huis uiteindelijk, terwijl de verkoper zei "ja er was nog een andere gegadigde, maar die waren zulke rare dingen met het huis van plan". Of dit klopt weet ik niet (betwijfel eerlijk gezegd of er nog een andere koper was), maar het was wel duidelijk dat er een klik was tussen ons en de verkoper. De ideeen over de indeling en kleine modificaties die wij hadden sloten aan bij wat hij nog had willen doen en wij kochten het huis "op de groei", niet om even te verbouwen en weer door te verkopen. Dat stond hem wel aan.

Ik zie het in die zin ook niet heel vreemd in, bij een sollicitatiegesprek geef je ook een motivatiebrief mee. Nu is het wel zo dat je bij een sollicitatie (en eventueel dienstverband daarna) daarna meer met elkaar te maken gaat krijgen, dus een klik/band is van meer waarde, maar toch. Je wilt jezelf in beide gevallen "verkopen" als zijnde de beste koper. Over het algemeen doe je dat door het beste bod uit te brengen met de meeste zekerheid, maar wanneer er daar tussen verschillende biedingen weinig verschil zit moet je op een andere manier jezelf onderscheiden. Een briefje met toelichting vind ik dan heel onschuldig, het is niet alsof je mensen enorm gaat zitten paaien met cadeau's.
Ja ik begrijp het als je de verkopers ook hebt ontmoet maar als je alleen daar 20 min binnen bent met een verkoop makelaar? Je weet dan ook niks van de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

bitterbal_mayo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:44:
[...]

Ligt misschien ook aan de makelaar zelf he hoe snel iets wordt aangepast op funda.
Bij mij stond het dezelfde dag nog op 'onder bod' en de dag er na op verkocht onder voorbehoud dus het ligt inderdaad aan de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Metro2002 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
[...]

Bij mij stond het dezelfde dag nog op 'onder bod' en de dag er na op verkocht onder voorbehoud dus het ligt inderdaad aan de makelaar.
bij mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Rohem schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:14:
[...]

Ligt niet aan jou. Ik zie het soms wel en soms niet. Heb me al af gevraagd of het ligt aan het feit of je wel of niet ingelogd bent op Funda.
Dit inderdaad. Heel vervelend. Zou het een opt-in voor de makelaar/verkoper en dus extra euro's voor Funda zijn?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:16
Wij staan op het punt om de voorlopige koopovereenkomst te tekenen van onze nieuwe woning, echter liep ik tegen het volgende aan:

De huidige bewoner heeft een C.V met leasecontract voor nog de komende 9 jaar, a 30,- per maand,
Er wordt geacht dat de koper dit contract overneemt bij de aankoop van de woning.

Maar dit zit mij niet helemaal lekker, ja ik wil graag de woning kopen, nee ik wil niet een extra financiele verplichting aan, ook al is dit "maar" 26,- per maand ( 2808,- tot de hele looptijd ).

Wat zijn hier in mijn opties?
- Contract overnemen ( liever niet ).
- Afkopen ( Door mij zelf ( maar waarom? ), of door de verkopende partij ).
- C.V weg laten halen, en zelf een nieuwe plaatsen zonder enig contract.

Mis ik een optie?

Na contact te hebben gehad met de verkoopmakelaar gaat men nu onderzoeken wat de afkoopprijs zal zijn van de CV ketel.

Dit is onze eerste koopwoning, dus hebben we niet zoveel ervaring met dit soort zaken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat het meest gangbare is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:05
raar heh? Wat als het geen CV zou zijn maar een stel gordijnen of zo? Ikzelf zit in de modus: 'wil ik niet, laat hangen of haal weg, maar betalen doe ik er niet voor'.

Is dit iets wat je al wist of is dit iets wat na overeenkomst op komt borrelen? In het laatste geval is het een probleem van de verkoper.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:16
Bockelaar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:54:
raar heh? Wat als het geen CV zou zijn maar een stel gordijnen of zo? Ikzelf zit in de modus: 'wil ik niet, laat hangen of haal weg, maar betalen doe ik er niet voor'.

Is dit iets wat je al wist of is dit iets wat na overeenkomst op komt borrelen? In het laatste geval is het een probleem van de verkoper.
Het is dat ik de (tijdelijke) koopovereenkomst nader heb bekeken voordat wij deze gingen ondertekenen ( is dus niet ondertekend! ), anders had ik het nooit geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Kelnarath schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:59:
[...]

Het is dat ik de (tijdelijke) koopovereenkomst nader heb bekeken voordat wij deze gingen ondertekenen ( is dus niet ondertekend! ), anders had ik het nooit geweten.
Heb je niet eerst de documenten al gezien? Bv de vragenlijst. Of lijst van zaken, staan volgens mij ook lease dingen in vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
dat wordt dan een leuke discussie. ikzelf zou gaan voor afkopen door verkoper, maar of je dat gaat lukken ....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Eens met bovenstaande reacties. Als dit niet duidelijk van tevoren is gemeld, dan verwacht je als koper toch een huis te kopen met een werkende CV-ketel (eigendom). Een huis met een leaseketel is nou eenmaal niet de standaard.

Zou dus in principe het probleem van de verkoper moeten zijn, dat hij moet zorgen voor een huis met een CV-ketel in eigendom (tenzij hij natuurlijk duidelijk van tevoren anders heeft vermeld).

Eerst maar eens afwachten wat het moet kosten volgens de leverancier van die ketel. Dan weet je over welk bedrag je praat en dat onderhandelt wel wat prettiger. Ik zou er inderdaad op inzetten dat de verkoper dat bedrag betaalt aan de leverancier van die ketel, of dat bijvoorbeeld van de verkoopprijs afhaalt en dan kun je het zelf oplossen met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:46
Kelnarath schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:48:
Wij staan op het punt om de voorlopige koopovereenkomst te tekenen van onze nieuwe woning, echter liep ik tegen het volgende aan:

De huidige bewoner heeft een C.V met leasecontract voor nog de komende 9 jaar, a 30,- per maand,
Er wordt geacht dat de koper dit contract overneemt bij de aankoop van de woning.

Maar dit zit mij niet helemaal lekker, ja ik wil graag de woning kopen, nee ik wil niet een extra financiele verplichting aan, ook al is dit "maar" 26,- per maand ( 2808,- tot de hele looptijd ).

Wat zijn hier in mijn opties?
- Contract overnemen ( liever niet ).
- Afkopen ( Door mij zelf ( maar waarom? ), of door de verkopende partij ).
- C.V weg laten halen, en zelf een nieuwe plaatsen zonder enig contract.

Mis ik een optie?

Na contact te hebben gehad met de verkoopmakelaar gaat men nu onderzoeken wat de afkoopprijs zal zijn van de CV ketel.

Dit is onze eerste koopwoning, dus hebben we niet zoveel ervaring met dit soort zaken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat het meest gangbare is.
Ik had eenzelfde situatie. Ik heb uiteindelijk de afkoopsom betaald aan de verkopers, dit was 477 euro in mijn geval. Het leasecontract had anders over acht jaar ruim 2500 euro gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

Ik zou het niet te hoog spelen om eerlijk te zijn. Een andere gek die wel die ketel over neemt is zo gevonden in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Rmg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:20:
Ik zou het niet te hoog spelen om eerlijk te zijn. Een andere gek die wel die ketel over neemt is zo gevonden in deze tijd.
Dat mag zo zijn, maar beide partijen hebben al tijd en kosten in de koop van het huis gestoken. Zo zal bijvoorbeeld de verkoopmakelaar ook liever zien dat het onderling geregeld wordt, ipv een andere gek te vinden, want dat kost extra tijd en dus geld.

Voor een rug of 2, zou ik als verkoper toch eerder schikken dan het risico te nemen dat het anders een langdurig proces gaat worden met een nieuwe kopende partij (die dan alsnog evenveel moet willen betalen voor het huis en ook zo gek moet zijn om die ketel over te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Is niet erg netjes dat de verkopende partij (verkopers zelf of de verkopende makelaar)er niets over vermeld heeft.

In de situaties die ik gezien heb dat er een lease/huur CV ketel hangt, is de verkoper vaak bereid dit contract af te kopen.
Zou beginnen door het bij de verkoop makelaar aan te kaarten dat je die CV niet wenst en wat ze als oplossing aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

Op de 'lijst van zaken' staat een vraag of er lopende contracten zijn die meegenomen mogen of moeten worden. Daar zou dat bij moeten staan, niet pas in het voorlopig koopcontract. Ik zou het ook niet te hoog spelen. Je hebt een ketel nodig, en als je slim bent, laat je die ook af en toe onderhouden. Ik zou grofweg rekenen wat dat apparaat nieuw kost, wat kost elke paar jaar een beurt, en het verschil met het restant van de looptijd proberen te verrekenen (oftewel dat zij wat geld betalen :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Ik weet niet of die ketel van goud is ofzo, maar ik heb hier net een nieuwe op laten hangen voor ongeveer de helft van dat bedrag en dat was nog niet eens de goedkoopste. :X

Lijkt me niet iets om de koop van een huis op te laten klappen in deze markt, maar ik zou er allicht een telefoontje / belletje aan wagen om te kijken of je er gunstig vanaf kunt.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 03-12-2020 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
Charly schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:27:
Ik weet niet of die ketel van goud is ofzo, maar ik heb hier net een nieuwe op laten hangen voor ongeveer de helft van dat bedrag en dat was nog niet eens de goedkoopste. :X

Lijkt me niet iets om de koop van een huis op te laten klappen in deze markt, maar ik zou er allicht een telefoontje / belletje aan wagen om te kijken of je er gunstig vanaf kunt.
is dat incl de jaarlijkse beurt voor de aankomende jaren? Ruwweg 8-9 jaar kost je ook een kleine 1000, dus tel je die even mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Beetje out of the box: Je neemt het contract over en als je het huis hebt, zeg je tegen het verwarmingsbedrijf dat je niet meer betaalt. Of iets soortgelijks. Dat je een deal wil.
Want ze zullen het waarschijnlijk niet op een rechtszaak laten aankomen.
Nog minder als jij aangeeft dat je door de overspannen woningmarkt je onder druk akkoord gegaan bent.
Geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ruudzaan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:09:
Beetje out of the box: Je neemt het contract over en als je het huis hebt, zeg je tegen het verwarmingsbedrijf dat je niet meer betaalt. Of iets soortgelijks. Dat je een deal wil.
Want ze zullen het waarschijnlijk niet op een rechtszaak laten aankomen.
Nog minder als jij aangeeft dat je door de overspannen woningmarkt je onder druk akkoord gegaan bent.
Geen garantie.
:? waarom zou je die ellende aangaan?

Die oude eigenaar heeft vast een kleine 60-80k overwaarde gemaakt op die woning, daar kan 1000 afkoop van een keteltje wel af om de kopers tegemoet te komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tuurlijk.
Als de verkopers het betalen... de allerbeste oplossing natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Bockelaar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:05:
[...]

is dat incl de jaarlijkse beurt voor de aankomende jaren? Ruwweg 8-9 jaar kost je ook een kleine 1000, dus tel je die even mee?
Had ik nu niet meegenomen, maar als ik dat wel gedaan had had ik ook nog weer korting op mn ketel gekregen. In dat geval wordt het verschil idd wel kleiner.

Ik heb zelf trouwens geen contract afgesloten. Zelf om het jaar iemand bellen voor onderhoud scheelde de helft met de onderhoudscontracten die ik gezien heb. Da's is snel bespaard met een terugkerend agenda itempje....

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 03-12-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Eh, zoals gezegd de onderhoudsbeurten zitten er in maar ook alle reparatiekosten en zo nodig een vervangende.
Nu is gisteren mijn ketel aan het donderen gegaan met nogal wat mogelijkheden wat het p[robleem kan zijn, en dan schrik je echt van de onderdelenprijzen. En dan komt de arbeid nog,
Lijkt erg veel, maar zo erg veel om een koop niet door te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Financieel is het inderdaad minder dan het lijkt. Een los onderhoudscontract, of losse beurten+reparaties komen ook een eind in die richting. Maar 9 jaar is erg lang. Misschien wil je op enig moment van het gas af, of simpelweg een betere ketel, en dan mag je het alsnog gaan afkopen.

Gezien de verkoper dit min of meer verborgen heeft gehouden zou ik die vragen om het af te kopen. En als dat niet gaat zou ik het waarschijnlijk zelf dan maar doen. Lijkt me niet voldoende reden om een woning te laten schieten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:37
Even ons verhaal hier delen omdat ik het altijd wel leuk vond om hier mee te lezen.
Een huis vinden viel in ons geval mee, we zitten in de categorie tot 4k en zochten in plaatsen tussen Arnhem en Nijmegen (dus geen stad maar wel eisen qua tuin, garage en oprit). Het betreffende huis stond 2 weken te koop maar omdat de vraagprijs onze max. was, zou overbieden dus uitgesloten zijn. Toch een bezichtiging ingepland ergens aan het einde van de 3e week, maar we hadden een telefoontje verwacht dat het in de tussentijd verkocht zou zijn. Dat was niet zo en de bezichtiging beviel ons erg goed dus de aankoopmakelaar erop gezet. De vraagprijs zat 7-8k boven de Calcasa en Walter Living berekeningen dus eigenlijk waar je zou uitkomen als je het huis wat lager had geprijsd en mensen zouden gaan overbieden. Deze vraagprijs was volgens de aankoopmakelaar niet irreëel gezien vergelijkbare huizen in de buurt maar omdat het 'al' 3 weken te koop stond, besloten om 10k onder de vraagprijs te bieden... Beetje gok maar onze max is onze max dus niet geschoten was sowieso mis. De verkopers deden een tegenbod en uiteindelijk het verschil tussen ons bod en hun vraagprijs gemiddeld dus om en nabij de Calcasa waarde uitgekomen en iets onder onze max :)

Ergens verwacht ik wel dat de prijzen zullen gaan dalen volgend jaar, maar voorlopig hoeven we nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
soganta schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:24:
Even ons verhaal hier delen omdat ik het altijd wel leuk vond om hier mee te lezen.
Een huis vinden viel in ons geval mee, we zitten in de categorie tot 4k en zochten in plaatsen tussen Arnhem en Nijmegen (dus geen stad maar wel eisen qua tuin, garage en oprit). Het betreffende huis stond 2 weken te koop maar omdat de vraagprijs onze max. was, zou overbieden dus uitgesloten zijn. Toch een bezichtiging ingepland ergens aan het einde van de 3e week, maar we hadden een telefoontje verwacht dat het in de tussentijd verkocht zou zijn. Dat was niet zo en de bezichtiging beviel ons erg goed dus de aankoopmakelaar erop gezet. De vraagprijs zat 7-8k boven de Calcasa en Walter Living berekeningen dus eigenlijk waar je zou uitkomen als je het huis wat lager had geprijsd en mensen zouden gaan overbieden. Deze vraagprijs was volgens de aankoopmakelaar niet irreëel gezien vergelijkbare huizen in de buurt maar omdat het 'al' 3 weken te koop stond, besloten om 10k onder de vraagprijs te bieden... Beetje gok maar onze max is onze max dus niet geschoten was sowieso mis. De verkopers deden een tegenbod en uiteindelijk het verschil tussen ons bod en hun vraagprijs gemiddeld dus om en nabij de Calcasa waarde uitgekomen en iets onder onze max :)

Ergens verwacht ik wel dat de prijzen zullen gaan dalen volgend jaar, maar voorlopig hoeven we nergens heen.
wanneer was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
Maand geleden. Maar kan me voorstellen dat dit niet werkt in de (rand)stad of in de prijs categorie tot NHG óf de markt is aan het afkoelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
soganta schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:58:
[...]

Maand geleden. Maar kan me voorstellen dat dit niet werkt in de (rand)stad of in de prijs categorie tot NHG óf de markt is aan het afkoelen ;)
Toch nog recent :P Wel tof voor jullie. Gefeliciteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:50
soganta schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:24:

Toch mooi een gratis nieuwe woning en nog 1k erbij gekregen ook ook (4k min 50% van 10k). Ons is dat in dezelfde regio niet gelukt. Sorry, flauw ;)

Gefeliciteerd! Zo zie je maar weer dat vraagprijs niet per se de marktwaarde (/reële prijs) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
cryptapix schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:15:
[...]

Toch mooi een gratis nieuwe woning en nog 1k erbij gekregen ook ook (4k min 50% van 10k). Ons is dat in dezelfde regio niet gelukt. Sorry, flauw ;)

Gefeliciteerd! Zo zie je maar weer dat vraagprijs niet per se de marktwaarde (/reële prijs) is.
Oeps ja 400k ;) Inderdaad, er zijn mensen die hun huis te duur in de markt zetten, het kan lonen om het dan een paar weken af te wachten en onder de vraagprijs te bieden (wel aantrekkelijk genoeg om een tegenbod te krijgen). Hoewel mijn aankoopmakelaar wel waarschuwde voor het feit dat als meerdere mensen gaan onderbieden je uiteindelijk toch weer dicht bij de vraagprijs uitkomt, of iemand die er even tussendoorkomt en de vraagprijs betaalt. Dus alleen doen als het je het huis kan missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

soganta schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:13:
[...]

Oeps ja 400k ;) Inderdaad, er zijn mensen die hun huis te duur in de markt zetten, het kan lonen om het dan een paar weken af te wachten en onder de vraagprijs te bieden (wel aantrekkelijk genoeg om een tegenbod te krijgen). Hoewel mijn aankoopmakelaar wel waarschuwde voor het feit dat als meerdere mensen gaan onderbieden je uiteindelijk toch weer dicht bij de vraagprijs uitkomt, of iemand die er even tussendoorkomt en de vraagprijs betaalt. Dus alleen doen als het je het huis kan missen.
En de koper heeft lekker het gevoel dat ie toch "in deze belachelijke markt" wat van de prijs af heeft gekregen 8) (terwijl voor de verkoper waarschijnlijk het resultaat hetzelfde is).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soganta schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:13:
[...]

Het hangt van zoveel factoren af. Buiten de Randstad of andere heel populaire plekjes kan er soms best nog wat van de vraagprijs af, helemaal als de huidige eigenaren om welke reden dan ook van het huis af moeten.

Wij hebben in juli gekocht en bijna 20k onder de vraagprijs betaald. Combinatie van factoren. Net boven NHG grens, persoonlijke omstandigheden verkopers, geen hyperpopulaire streek, veel werk aan het huis....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
Crazy D schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:24:
[...]

En de koper heeft lekker het gevoel dat ie toch "in deze belachelijke markt" wat van de prijs af heeft gekregen 8) (terwijl voor de verkoper waarschijnlijk het resultaat hetzelfde is).
Precies, wat dat betreft kan ik Calcasa en Walter Living aanraden (naast een aankoopmakelaar) om een ijkpunt te hebben van een prijs. Onze hypotheekverstrekker rekent trouwens ook met de Calcasa taxatiewaarde indien de betrouwbaarheid van het rapport "hoog" is dus je kunt met grotere zekerheid van te voren berekenen of je de hypotheek wel/niet kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
soganta schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:46:
[...]

Precies, wat dat betreft kan ik Calcasa en Walter Living aanraden (naast een aankoopmakelaar) om een ijkpunt te hebben van een prijs. Onze hypotheekverstrekker rekent trouwens ook met de Calcasa taxatiewaarde indien de betrouwbaarheid van het rapport "hoog" is dus je kunt met grotere zekerheid van te voren berekenen of je de hypotheek wel/niet kan krijgen.
Hoe verhouden de Calcasa en Walter Living taxaties zich tot elkaar? Zit er veel verschil in of kan je met Walter Living al een aardige inschatting krijgen? €9 p/m onbeperkt of €28 per huis is toch wel een verschil... Ook al is het peanuts bij de aanschafwaarde van een huis...

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Waus26 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:10:
[...]

Hoe verhouden de Calcasa en Walter Living taxaties zich tot elkaar? Zit er veel verschil in of kan je met Walter Living al een aardige inschatting krijgen? €9 p/m onbeperkt of €28 per huis is toch wel een verschil... Ook al is het peanuts bij de aanschafwaarde van een huis...
Bij walter krijg je niet alle recente verkoopcijfers. Al is het opzich wel oke wat je krijgt voor die prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
Waus26 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:10:
[...]

Heb slechts enkele huizen met zowel Calcasa als Walter Living rapport (want Calcasa duur), scheelde maar paar duizend euro op de geschatte marktwaarde dus mijn gevoel zegt dat ze akelig goed overeen komen. Calcasa geeft een onder- en bovengrens en Walter Living werkt met staat van onderhoud. Ik zou zeggen als je in de verkenningsfase zit, sowieso een Walter Living abo nemen en serieuze kandidaten door Calcasa halen. Tenslotte, als je lid bent van VEH kost een Calcasa rapport 17,95 en een groot aantal hypotheekverstrekkers financieren 90% van de Calcasa marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
soganta schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:30:
[...]

Heb slechts enkele huizen met zowel Calcasa als Walter Living rapport (want Calcasa duur), scheelde maar paar duizend euro op de geschatte marktwaarde dus mijn gevoel zegt dat ze akelig goed overeen komen. Calcasa geeft een onder- en bovengrens en Walter Living werkt met staat van onderhoud. Ik zou zeggen als je in de verkenningsfase zit, sowieso een Walter Living abo nemen en serieuze kandidaten door Calcasa halen. Tenslotte, als je lid bent van VEH kost een Calcasa rapport 17,95 en een groot aantal hypotheekverstrekkers financieren 90% van de Calcasa marktwaarde.
Ik ben niet bekend met deze twee diensten. Ik zie dat je bij Walter Living ook een enkel rapport voor 2,99 kunt kopen. Als ik het voorbeeld zo lijkt mij dat iets uitgebreider dan de koopsom informatie via het kadaster (2.95). Zie ik dat goed? Dan lijkt mij deze dienst zeker interessant.

Daarnaast noem je dat veel hypotheek versterkers 90% van Calcasa marktwaarde financieren. Begrijp ik het goed dat dit dan als taxatierapport wordt geaccepteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Bumpy_NL schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:12:
[...]

Daarnaast noem je dat veel hypotheek versterkers 90% van Calcasa marktwaarde financieren. Begrijp ik het goed dat dit dan als taxatierapport wordt geaccepteerd?
Ja. Rabobank bijvoorbeeld. Hoewel maar de vraag is of ze dat blijven doen na deze uitspraak: [hypotheek] uitspraak Kifid, en nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
Bumpy_NL schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:12:
[...]

Ik ben niet bekend met deze twee diensten. Ik zie dat je bij Walter Living ook een enkel rapport voor 2,99 kunt kopen. Als ik het voorbeeld zo lijkt mij dat iets uitgebreider dan de koopsom informatie via het kadaster (2.95). Zie ik dat goed? Dan lijkt mij deze dienst zeker interessant.

Walter Living heeft een plus abo van 8,99 euro p.m. daarmee kan je onbeperkt aanvragen.

Ja sommige geldverstrekkers zien een Calcasa rapport als taxatierapport. Twee dingen om rekening mee te houden: je mag slechts 90% van de Calcasa-marktwaarde financieren (bij een echt taxatierapport 100%) en het rapport moet een bepaalde betrouwbaarheid hebben.

Zie hier: https://www.hypotheek24.nl/informatie/calcasa

En inderdaad wat cryptapix zegt lijkt hier wel een einde aan te komen: https://www.nrc.nl/nieuws...straks-niet-meer-a4009654

Overigens onwenselijk want wat wil je nou liever als leningverstrekker? 90% van een objectieve statistisch berekende waarde financieren of 100% van een taxateur die van te voren weet wat de koopsom is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
soganta schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:38:
[...]

Overigens onwenselijk want wat wil je nou liever als leningverstrekker? 90% van een objectieve statistisch berekende waarde financieren of 100% van een taxateur die van te voren weet wat de koopsom is :X
Hoewel er natuurlijk veel op de werkwijze van taxateurs is aan te merken, is jouw redenatie ook wat kort door de bocht. Er is simpelweg niet 1 marktwaarde. Zoals ook niet elke loodgieter, metselaar, supermarkt, autogarage etc. even duur is voor hetzelfde product/dezelfde dienst. Ook voor woningwaarde is er een bandbreedte. Die “objectieve” waarde van calcasa zal ook niet altijd gelijk zijn aan die van andere aanbieders zoals Walterliving.

Nagenoeg altijd zal je een gevalideerd taxatierapport moeten inleveren en de taxateur die die validatie uitvoert geeft echt geen goedkeuring op evident te hoge (of te lage) taxaties. En dat is precies waar het om gaat, excessen eruit halen. De marktwaarde is immers sowieso een momentopname. Over 5 jaar kan de markt er volledig anders uitzien.

Ik denk dat met beide systemen te werken is.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 06-12-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
cryptapix schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:00:
[...]

Hoewel er natuurlijk veel op de werkwijze van taxateurs is aan te merken, is jouw redenatie ook wat kort door de bocht. Er is simpelweg niet 1 marktwaarde. Zoals ook niet elke loodgieter, metselaar, supermarkt, autogarage etc. even duur is voor hetzelfde product/dezelfde dienst. Ook voor woningwaarde is er een bandbreedte. Die “objectieve” waarde van calcasa zal ook niet altijd gelijk zijn aan die van andere aanbieders zoals Walterliving.
Er is een bandbreedte inderdaad maar menselijk taxateurs doen aan systematische overwaardering. Dat is niet mijn gevoel of sentiment maar door DNB onderzocht: DNBulletin: Woningtaxaties overgewaardeerd.
Dus ja bij 1 huis maakt het niet uit want de taxateur zit binnen de bandbreedte, maar als bij 100 huizen een taxateur altijd aan de hoge kant zit, is er wel sprake van systematische overwaardering, hier zullen modelmatige taxaties geen last van hebben want die zijn niet bevooroordeeld door de koopsom/vraagprijs. Modelmatige bepalingen hebben weer andere nadelen omdat ze niet naar staat van onderhoud kijken e.d. dus ja je hebt beide nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door soganta op 06-12-2020 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Overigens, wie bankiert bij ING en wat rentepunten heeft verzameld, kan via de rentepuntenwinkel lid worden van de Vereniging Eigen Huis. 500 punten + € 15,- (in plaats van € 29,95)
Het was points only enkele weken geleden (1.000 points) Misschien komt dit aanbod weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Bockelaar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:05:
[...]

Dit dus. Zit zeker ook gelijk een onderhoudscontract bij in. Die kost mij al 20 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:16:
[...]

Ja. Rabobank bijvoorbeeld. Hoewel maar de vraag is of ze dat blijven doen na deze uitspraak: [hypotheek] uitspraak Kifid, en nu?
Een taxateur is iets duurder maar komt, in mijn ervaring, bijzonder vaak precies uit op de gewenste waarde. (Tenzij je echt een absurd bod hebt gedaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
NielsFL schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:58:
[...]
Een taxateur is iets duurder maar komt, in mijn ervaring, bijzonder vaak precies uit op de gewenste waarde. (Tenzij je echt een absurd bod hebt gedaan.)
Dus? Wat wil je ermee zeggen? Dat er een bandbreedte is waarbinnen de makelaars de waarde kunnen “kiezen”? Klopt, dat zei ik.

De geldgever heeft daar ook geen probleem mee. Die moet gewoon een papiertje hebben waaruit blijkt hoeveel risico hij loopt. Dat komt echt niet op 5.000 euro bij dit koopsommen van enkele tonnen.
mierenfokker schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:14:
[...]
Dit dus. Zit zeker ook gelijk een onderhoudscontract bij in. Die kost mij al 20 euro per maand.
Misschien eens verder zoeken. Dat van mij kost 95 euro per jaar incl. jaarlijkse controle.

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 06-12-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
cryptapix schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:57:
[...]

[...]

Misschien eens verder zoeken. Dat van mij kost 95 euro per jaar incl. jaarlijkse controle.
Zit ook schoonmaken centrale afzuiging en onze halfbakken WTW installatie bij :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:03

Zeeuw

5.6

Hoe hebben jullie de juiste notaris gekozen?

Ik heb van een aantal notarissen een offerte voor hypotheek- en leveringsakte ontvangen, maar ik kan het moeilijk met elkaar vergelijken.
De een hanteert een pakketprijs aan van 1300 maar met daaronder; exclusief BRP, kantoorkosten en BTW.
De ander heeft het over tarieven met of zonder KIK met vanaf prijzen van 1450 euro.
Dan heb je nog 'budget" notarissen die het onder de 1000 euro doen, maar daarvan verwacht ik weer een adertje onder het gras.

Ik wil best iets extra's betalen voor service en een korte reistijd, die budget notaris is 30 minuten rijden.

Wat zijn een beetje de gangbare tarieven?

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:57:
[...]

Dus? Wat wil je ermee zeggen?

[...]
Ik wilde ermee zeggen dat een taxateur in sommige gevallen de voorkeur geniet boven Calcasa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
mierenfokker schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:02:
[...]
Zit ook schoonmaken centrale afzuiging en onze halfbakken WTW installatie bij :’)
Ah ja, ik betaal 1700 per maand, maar daar zit ook m’n auto en hypotheek bij :+
Zeeuw schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:26:

Ik heb van een aantal notarissen een offerte voor hypotheek- en leveringsakte ontvangen, maar ik kan het moeilijk met elkaar vergelijken.
De een hanteert een pakketprijs aan van 1300 maar met daaronder; exclusief BRP, kantoorkosten en BTW.
De ander heeft het over tarieven met of zonder KIK met vanaf prijzen van 1450 euro.
Dan heb je nog 'budget" notarissen die het onder de 1000 euro doen, maar daarvan verwacht ik weer een adertje onder het gras.

Ik wil best iets extra's betalen voor service en een korte reistijd, die budget notaris is 30 minuten rijden.

Onze notaris was mijn werkgever :+

Tarieven van rond de 500-600 per akte (incl. alle bijkomende kosten) zijn goedkoop tot redelijk goedkoop. Iedere notaris moet je een totaalprijs kunnen geven. Of ze dat nou al doen in de prijs of de bijkomende kosten separaat vermelden maakt niet uit.

KIK is overigens wel iets goedkoper, maar niet elke hypotheeknemer werkt hiermee.

Ik zie geen addertje bij budget notarissen als je een recht toe recht aan transactie hebt en geen maatwerk nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
NielsFL schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:39:
[...]

Ik wilde ermee zeggen dat een taxateur in sommige gevallen de voorkeur geniet boven Calcasa.
Calcasa kijkt niet achter de voordeur dus bij oudere huizen waar het onderhoud een groot deel van de prijs bepaalt zal je een taxateur nodig hebben. En als je per sé 100% LTV gefinancierd moet krijgen dan moet je ook voor een taxateur gaan, die komen opvallend vaak precies op de koopsom uit ;) Of dit gezond is voor de huizenmarkt is een tweede en of het gezond is dat je financiering afhangt van 100% LTV van je koopsom is een derde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
Ik ben al even op zoek naar een huis in Den Bosch en ik vroeg me af of iemand hier recente ervaring heeft met overbieden en hoeveel overbieden. Ik zoek namelijk in een wijk rondom/nabij het centrum, wat natuurlijk erg gewild is momenteel. Ook in Den Bosch is er flinke gekte op de woningmarkt waar bezichtigingen binnen een paar uur vol zijn en waar de vraagprijs een 'bieden vanaf' prijs is, in ieder geval voor de gewilde huizen om de locaties waar ik naar op zoek ben.

Heeft iemand hier een idee hoeveel procent ongeveer overboden wordt in de categorie die ik beschreef in Den Bosch en met prijsniveau tussen de 250k en 350k? Ik weet dat 'procent boven de vraagprijs' natuurlijk geen perfecte maatstaf is omdat de vraagprijs lang niet altijd de waarde weergeeft, maar het geeft me wel een idee.
Ik heb al koopsommen voor huizen vergelijkbaar met degene die ik op het oog heb opgevraagd bij het kadaster, maar daar was de meest recente data uit 2017 :/ compleet nutteloos dus.

Hopelijk kan iemand me hier wat meer inzicht in geven!

[ Voor 10% gewijzigd door illuvattarr op 08-12-2020 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Volgens mij is dat niet te zeggen.
Er worden namelijk andere tactieken gebruikt door verschillende makelaars.
De ene gat dicht bij de gehoopte verkoopprijs zitten, de andere gaat er een stuk vanaf zitten.
Een vriend van me bood (als ik het me goed herinner) 35% boven de vraagprijs en greep nog mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Ruudzaan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:48:
Volgens mij is dat niet te zeggen.
Er worden namelijk andere tactieken gebruikt door verschillende makelaars.
De ene gat dicht bij de gehoopte verkoopprijs zitten, de andere gaat er een stuk vanaf zitten.
Een vriend van me bood (als ik het me goed herinner) 35% boven de vraagprijs en greep nog mis.
Ja maar een keer bieden op een woning zegt verder niets over de strategie toch? Het kan maar net een verkopend stel zijn wat echt een voorkeur geeft aan een stelletje met minder geld dan iemand die er met 35% eroverheen gaat :P

Ik denk enige wat je kan doen is bv door walter zoveel mogelijk recente verkopen te bekijken. Bij Walter zie je ook nog wat er boven of onder is geboden en daar dan in de buurt blijven. En proberen de meest gunstige voorwaarden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20

Heb zelf een 5 tal offertes opgevraagd.
3 kwamen met een lager tarief maar met een sloot aan meerkosten in geval van xyz
Heb uiteindelijk voor een notaris gekozen welke a om de hoek zag en b een all in tarief hanteerde.
Kwam iets boven de 3 variabele offertes uit, maar ik zag al wel gebeuren dat je daar alsnog duurder mee had uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

illuvattarr schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:19:
Ik ben al even op zoek naar een huis in Den Bosch en ik vroeg me af of iemand hier recente ervaring heeft met overbieden en hoeveel overbieden. Ik zoek namelijk in een wijk rondom/nabij het centrum, wat natuurlijk erg gewild is momenteel. Ook in Den Bosch is er flinke gekte op de woningmarkt waar bezichtigingen binnen een paar uur vol zijn en waar de vraagprijs een 'bieden vanaf' prijs is, in ieder geval voor de gewilde huizen om de locaties waar ik naar op zoek ben.

Heeft iemand hier een idee hoeveel procent ongeveer overboden wordt in de categorie die ik beschreef in Den Bosch en met prijsniveau tussen de 250k en 350k? Ik weet dat 'procent boven de vraagprijs' natuurlijk geen perfecte maatstaf is omdat de vraagprijs lang niet altijd de waarde weergeeft, maar het geeft me wel een idee.
Ik heb al koopsommen voor huizen vergelijkbaar met degene die ik op het oog heb opgevraagd bij het kadaster, maar daar was de meest recente data uit 2017 :/ compleet nutteloos dus.

Ik weet dat een tweaker een leuk huisje te koop had staan van z'n moeder/schoonmoeder in Den Bosch, volgens mij ook rond die prijsklasse (of iets erboven). In het centrum, er waren nog geen biedingen (toen) ;).

Ff goed zoeken hier en misschien kun je een bod doen (met voorkennis :P )_

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

Ik heb: degoedkoopstenotaris.nl/ gebruikt. Daar de 3 goedkoopste geselecteerd, en eenofferte opgevraagd via de site. 2 daarvan reageerden daarvan de goedkoopste gepakt. Totaal €900 kwijt. Notaris deed wat die moest doen, op een, naar mijn zeer gelimiteerde ervaring, prima manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33

www.degoedkoopstenotaris.nl. Voor standaard aktes zie ik niet in waarom er zoveel prijsverschil zou moeten zijn.

Edit: zie mijn voorganger hierboven. Ik heb ook offertes opgevraagd en de goedkoopste op fatsoenlijke afstand gekozen.

[ Voor 12% gewijzigd door coazter op 09-12-2020 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
coazter schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:39:
[...]

www.degoedkoopstenotaris.nl. Voor standaard aktes zie ik niet in waarom er zoveel prijsverschil zou moeten zijn.
Een ander alternatief, dat ik gebruikt heb, is de notaris opbellen (Die vrienden ook gebruikt hadden) en gezegd dat vrienden het >1 jaar geleden met goedkoper konden doen, en dat ik dit ook wilde. Binnen 5 minuten een paar honderd euro bespaard.
Het kan dus lonen om een notaris op te bellen en aan te geven dat je de prijs wilt bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zit net even te kijken, maar ik zou gewoon even rondbellen voor wat offertes :X Heb net voor iets anders (ongerelateerd aan het kopen van een huis) een notaris nodig en gisteren twee offertes gekregen die allebei flink goedkoper zijn dan de goedkoopste optie via die site :z

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Rondbellen is net als offertes opvragen natuurlijk altijd een goed idee als je prijzen wilt vergelijken. Maar de site laat wel zien wat ongeveer de tarieven zijn, handig als je echt geen flauw idee hebt. Daarnaast is het natuurlijk maar net welke notarissen bij deze site zijn aangesloten. Het zal je niet per definitie de laagste prijs laten zien maar het is een mooi startpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@bitterbal_mayo Ik wilde met die 35% overbieden alleen maar aangeven, dat er geen peil op te trekken is hoeveel je in bepaalde regio moet overbieden. Want 10% komt in diezelfde regio ook voor. En 20% ook.
Zoveel makelaars, zoveel tactieken.
Beter is om te kijken (bij het Kadaster) waarvoor recent huizen zijn verkocht, en dit te vergelijken met de vraagprijzen (op Funda) van die huizen. Dan loop je wel steeds wat achter, maar krijg je een goede indicatie.

Verkopers die de voorkeur geven aan een stelletje met minder geld, boven iemand die 35% overbiedt, hoop ik in de toekomst tegen te komen. Maar denk dat je die met een lampje moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Ruudzaan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:30:
@bitterbal_mayo Ik wilde met die 35% overbieden alleen maar aangeven, dat er geen peil op te trekken is hoeveel je in bepaalde regio moet overbieden. Want 10% komt in diezelfde regio ook voor. En 20% ook.
Zoveel makelaars, zoveel tactieken.
Beter is om te kijken (bij het Kadaster) waarvoor recent huizen zijn verkocht, en dit te vergelijken met de vraagprijzen (op Funda) van die huizen. Dan loop je wel steeds wat achter, maar krijg je een goede indicatie.

Verkopers die de voorkeur geven aan een stelletje met minder geld, boven iemand die 35% overbiedt, hoop ik in de toekomst tegen te komen. Maar denk dat je die met een lampje moet zoeken.
Toevallig hebben mijn buren hier voor gekozen. Een jonge starter verkozen boven een investeerder die meer bood. En ken nog iemand die een bod accepteerde van een vrouw die al de hele tijd overal werd overboden.

Maar ja denk ook niet dat men dat doet als het verschil bv 20 duizend is nee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben dol op goedheid, maar er zijn grenzen. Vooral als je weet dat du moment dat in de tijd dat je het hele verkooptraject hebt doorlopen, het huis al weer 0.5 % meer waard is geworden.
Bij een gelijk bedrag, vind ik gunnen leuk. Vanaf € 250 is gunnen voorbij en wint de koopman in mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ruudzaan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:39:
Ik ben dol op goedheid, maar er zijn grenzen. Vooral als je weet dat du moment dat in de tijd dat je het hele verkooptraject hebt doorlopen, het huis al weer 0.5 % meer waard is geworden.
Bij een gelijk bedrag, vind ik gunnen leuk. Vanaf € 250 is gunnen voorbij en wint de koopman in mij.
Dat dus.
Iemand wat gunnen, is leuk, maar daar kan ik niet op zitten. Die €2000 meer die de andere partij bood levert mij wel een nieuw bankstel op.

En ja, zo ben je zeker onderdeel van het probleem.
Maar jij in je eentje gaat er zeker geen verschil in de huizenmarkt maken op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
ik zou ook voor het geld gaan hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Over welke wijken praten we en wat voor woningen? In den Bosch gaan tussenwoningen op dit moment in de courante wijken al lang niet meer voor onder de 300k, Veel woningen in courante wijken die voor pak 'm beet 350k te koop worden met nog eens 20k tot 30k overboden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RzrBck
  • Laatst online: 12:30

Mijn ervaring van de aankoopmakelaar is dat hij recent verkochte woningen erbij pakt in de buurt. Dit doet walterliving ook zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAg-5FTWSx7ksFACHdJaIqX-KAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48qtaOY6nKNWv4oASlyWWMD4.jpg?f=fotoalbum_large

Daar kun je vaak kijken als je sorteert op recent (afgelopen 2-3mnd) wat de vraagprijs was en het winnende bod. Dan kun je beter inschatten wat het % of de m2 prijs gaat zijn.

Abo kost je 8.99 p/m, evt kun je me een dm sturen - dan kan ik je ze ook zo doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Flix20 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:03:
[...]Dat dus.
Iemand wat gunnen, is leuk, maar daar kan ik niet op zitten. Die €2000 meer die de andere partij bood levert mij wel een nieuw bankstel op.
Het is alleen wel zo dat je je overwaarde niet in je hand krijgt om te consumeren maar in de regel inbrengt inbrengt als eigen middelen voor je nieuwe hypotheek. Die € 2.000 scheelt je met 1,5% rente dan € 2,50 bruto per maand. Natuurlijk snap ik de beweegredenen, het blijft toch € 2.000 die je linksom of rechtsom verdient. Ik ben zelf overigens wel blij dat ons huis ons gegund is door de vorige bewoners. Het bejaarde stel vond een jong gezin een aanwinst voor de buurt, dat gaf de doorslag voor ze. Misschien hadden we wel het hoogste bod overigens, dat weet ik niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Ik heb dus een bod gedaan op het huis in Den Bosch dat ik op het oog had. Vraagprijs was 319k en 345k geboden. Financiering heb ik al rond dus dat voorbehoud speelde niet mee. Ook de overdrachtsdatum was ik flexibel in. Ik heb alleen een voorbehoud gemaakt van een bouwtechnische keuring waar geen grote gebreken uit voortkomen. Huis dus niet gekregen en makelaar liet weten dat het te maken heeft met de voorwaarden. Saywhat? Is een bouwtechnische keuringen echt iets wat mensen laten schieten en een huis kopen zonder dat je zeker weet dat het niet in elkaar stort na een maand?

Ik twijfel erover een aankoopmakelaar in te schakelen. Heeft iemand misschien goede ervaringen met eentje in Den Bosch?

[ Voor 17% gewijzigd door illuvattarr op 09-12-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
illuvattarr schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:36:
Ik heb dus een bod gedaan op het huis in Den Bosch dat ik op het oog had. Vraagprijs was 319k en 345k geboden. Financiering heb ik al rond dus dat voorbehoud speelde niet mee. Ook de overdrachtsdatum was ik flexibel in. Ik heb alleen een voorbehoud gemaakt van een bouwtechnische keuring waar geen grote gebreken uit voortkomen. Huis dus niet gekregen en makelaar liet weten dat het te maken heeft met de voorwaarden. Saywhat? Is een bouwtechnische keuringen echt iets wat mensen laten schieten en een huis kopen zonder dat je zeker weet dat het niet in elkaar stort na een maand?

Ik twijfel erover een aankoopmakelaar in te schakelen. Heeft iemand misschien goede ervaringen met eentje in Den Bosch?

@RzrBck Krijg je dat overzicht van walterliving als je 1 rapport koopt voor 3 euro voor huizen in de buurt? Of hoort dit overzicht bij het maandelijkse abonnement? Aangezien ik dus wel gegevens bij het kadaster had opgevraagd maar daar was de laatste verkoop uit 2017... totaal nutteloos dus.
Das wel erg zuur maar misschien is er dan wel een reden om dit niet te accepteren. Iets wat uit de keuring naar boven zou komen? Ik vind het wel verdacht dat dit de reden is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

@RzrBck Krijg je dat overzicht van walterliving als je 1 rapport koopt voor 3 euro voor huizen in de buurt? Of hoort dit overzicht bij het maandelijkse abonnement? Aangezien ik dus wel gegevens bij het kadaster had opgevraagd maar daar was de laatste verkoop uit 2017... totaal nutteloos dus.
Stel jij zou een huis verkopen en je krijgt 3 biedingen:

- 1) 350k met voorbehoud financiering en voorbehoud technische keuring
- 2) 350k met voorbehoud technische keuring
- 3) 350k zonder enig voorbehoud

Welke zou jij dan kiezen? :) Het is niet leuk, maar zo werkt de huidige markt. Als verkoper ga je dan bijna altijd voor het laatste bod. Want je weet zelf ook niet wat er naar boven komt bij een funderingscheck of oid.

Stel dat er uit die keuringen een paar gebreken komen die 15k kosten om te maken, maar met genoeg grond om het koopcontract te ontbinden, dan krijg je mss een bod van 335 van diezelfde persoon etc etc.

Maar als jouw bod bijv 10k hoger was geweest dan de rest, had je weer meer kans gemaakt etc... it's a strange world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@illuvattarr ik sluit me aan bij @Requiem19 hierboven en in tegenstelling tot wat @bitterbal_mayo zegt vind ik het totaal niet verdacht. Ik durf zelfs wel te stellen dat het zomaar kan zijn dat er een lager bod was (2k of 3k lager bijvoorbeeld) zonder enig voorbehoud, dan willen de kopers misschien gewoon op safe spelen, gewoon geen enkel risico nemen.

Ik weet ook niet hoe oud de woning is, maar als het een oudere woning is dan kun je altijd wel een waslijst verzinnen met dingen die er mis mee zouden kunnen zijn. Een vriend van mij verkocht een jaar of 2 terug zijn woning aan de hoogste bieder onder voorbehoud van bouwtechnische keuring. Vervolgens duurde het wéken voordat die bouwtechnische keuring plaats vond (koper had iedere keer een excuus), toen de bouwtechnische keuring eindelijk had plaatsgevonden kwam er een hele waslijst uit met 'gebreken', koper wilde daarop de koop afbreken of toch nog even 10k van de vraagprijs af. Die vriend van mij is daar toen niet mee akkoord gegaan en heeft o.b.v. die keuring de koop af laten breken, maar inmiddels stond het huis al wel een paar maanden op Funda. Weinig aanloop meer, andere bieders waren inmiddels afgehaakt. Uiteindelijk heeft het hij het huis verkocht voor 4k minder dan het originele bod van de eerste 'koper'.

Goed, dit is natuurlijk een ontzettend n=1 verhaal, maar als ik eens mijn woning verkoop en ik heb een bod met voorbehoud en een (iets) lager bod zonder voorbehoud dan kies ik wellicht - met dit verhaal in mijn achterhoofd - ook voor het bod zonder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 14:19

Weet niet of met 'voorwaarden' altijd enkel daarop gedoeld wordt. Wij hebben recent geboden zonder enig voorbehoud en met flexibele overdrachtsdatum. Kregen terug dat we het niet zijn geworden omdat een andere partij betere voorwaarden bood. Kan imo alleen prijs zijn dan (wij overboden 15k op vraagprijs van 315), tenzij ik ergens compleet aan voorbij ga? Doet mij trouwens ook neigen naar een aankoopmakelaar..

Moet de makelaar nog spreken om na te gaan wat nu precies de reden was, voor zover ze dat wil vertellen, maar dit was de strekking uit het voicemailbericht van gisteravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Harrie_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:02:
@illuvattarr ik sluit me aan bij @Requiem19 hierboven en in tegenstelling tot wat @bitterbal_mayo zegt vind ik het totaal niet verdacht. Ik durf zelfs wel te stellen dat het zomaar kan zijn dat er een lager bod was (2k of 3k lager bijvoorbeeld) zonder enig voorbehoud, dan willen de kopers misschien gewoon op safe spelen, gewoon geen enkel risico nemen.

Ik weet ook niet hoe oud de woning is, maar als het een oudere woning is dan kun je altijd wel een waslijst verzinnen met dingen die er mis mee zouden kunnen zijn. Een vriend van mij verkocht een jaar of 2 terug zijn woning aan de hoogste bieder onder voorbehoud van bouwtechnische keuring. Vervolgens duurde het wéken voordat die bouwtechnische keuring plaats vond (koper had iedere keer een excuus), toen de bouwtechnische keuring eindelijk had plaatsgevonden kwam er een hele waslijst uit met 'gebreken', koper wilde daarop de koop afbreken of toch nog even 10k van de vraagprijs af. Die vriend van mij is daar toen niet mee akkoord gegaan en heeft o.b.v. die keuring de koop af laten breken, maar inmiddels stond het huis al wel een paar maanden op Funda. Weinig aanloop meer, andere bieders waren inmiddels afgehaakt. Uiteindelijk heeft het hij het huis verkocht voor 4k minder dan het originele bod van de eerste 'koper'.

Goed, dit is natuurlijk een ontzettend n=1 verhaal, maar als ik eens mijn woning verkoop en ik heb een bod met voorbehoud en een (iets) lager bod zonder voorbehoud dan kies ik wellicht - met dit verhaal in mijn achterhoofd - ook voor het bod zonder voorbehoud.
Ja ging er net niet echt van uit dta andere biedingen misschien idd zo dichtbij het bod van illuvattarr lagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Harrie_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:02:

Zeker snap ik de argumenten om het niet als voorwaarde te stellen aangezien je jezelf ermee op achterstand zet. Ik kon me gewoon nauwelijks voorstellen dat andere kopers dat niet zo doen, zeker als het om een wat ouder huis gaat. Het ging namelijk om een woning uit de jaren 30 en ik ben er toch wel huiverig op om zo'n groot bedrag neer te leggen zonder dat je zeker weet dat er niks mis is met de woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
RzrBck schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:39:
[...]

Mijn ervaring van de aankoopmakelaar is dat hij recent verkochte woningen erbij pakt in de buurt. Dit doet walterliving ook zie:
[Afbeelding]

Daar kun je vaak kijken als je sorteert op recent (afgelopen 2-3mnd) wat de vraagprijs was en het winnende bod. Dan kun je beter inschatten wat het % of de m2 prijs gaat zijn.

Abo kost je 8.99 p/m, evt kun je me een dm sturen - dan kan ik je ze ook zo doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

illuvattarr schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:07:
[...]

Zeker snap ik de argumenten om het niet als voorwaarde te stellen aangezien je jezelf ermee op achterstand zet. Ik kon me gewoon nauwelijks voorstellen dat andere kopers dat niet zo doen, zeker als het om een wat ouder huis gaat. Het ging namelijk om een woning uit de jaren 30 en ik ben er toch wel huiverig op om zo'n groot bedrag neer te leggen zonder dat je zeker weet dat er niks mis is met de woning...
Ja en geloof het of niet; mensen gooien vlot 350k, 400k neer voor een woning van 100 jaar oud zonder enige vorm van inspectie.

Veel mensen realiseren zich ook niet dat de 'buitenkant' geen maatstaf is voor de 'binnenkant'. Ik ben al vaker in de praktijk tegengekomen dat mensen een woning kopen met een mooi vloertje, strak gestucte wanden en een prachtige moderne keuken. Vervolgens blijkt wel dat er rode en groene draden achter de (ongeaarde) wandcontactdozen schuilen en dat er ijzeren waterleiding door de kruipruimte loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

illuvattarr schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:07:
[...]

Een bouwkundige keuring kun je prima laten doen (en is ook zeker aan te raden), maar het als voorwaarde stellen bij je bod is niet echt handig, tenzij je al vermoedens hebt van een gebrek (bv een dak dat er nogal shabby uit ziet of een bekend probleem bij huizen in dezelfde wijk ofzo)

Bovendien zijn er voldoende mensen die eenzelfde soort inschatting kunnen maken als een bouwkundige keurder (maar dan zonder het bijbehorende rapport), bijvoorbeeld een goede aankoopmakelaar of ander technisch onderlegde kennis. Dan heb je niet de kennis en kunde op het niveau van een bouwkundige keurder (voor wat dat waard mag zijn) maar heb je in ieder geval iets. Zo'n aankoopmakelaar kan bovendien helpen om die bouwkundige keuring binnen drie dagen na het tekenen van het koopcontract te laten plaatsvinden, zodat je bij een nare verrassing altijd nog onder de koop uit kunt.

Voorwaarde bouwkundige keuring is doorgaans de eerste voorwaarde die mensen laten vallen, vooral ook omdat je er geen wonderen van moet verwachten. Je zult in zo'n rapport alleen maar dingen tegenkomen die zichtbaar zijn voor iedereen als je weet waar je op moet letten (en niet alleen een bouwkundige keurder weet waar die op moet letten).

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 09-12-2020 17:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 ... 161 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7