@bitterbal_mayo Ik heb geen idee van de regels mbt verhuren icm overdrachtsbelasting etc. Maar als je aan VRH wilt ontkomen moet je zorgen dat je geen vermogen hebt. Maar een 2e woning (waar je dus niet in woont) is ook vermogen en valt ook in box 3, dus ik betwijfel of je aan belasting ontkomt door de woning al in 2021 verwerven van de woning.
Ja ik dacht dat je dan de woz aanslag betaalde en niet belasting nog over vermogen op je rekening. Maar alleen daarvoor is het wat veel gedoe. Maar volgend jaar gaat de overdrachtsbelasting voor een 2e woning die niet jouw hoofdverblijf wordt van 2% naar 6%. Maar niemand weet hoelang het je hoofdverblijf moet zijn.cryptapix schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:17:
@bitterbal_mayo Ik heb geen idee van de regels mbt verhuren icm overdrachtsbelasting etc. Maar als je aan VRH wilt ontkomen moet je zorgen dat je geen vermogen hebt. Maar een 2e woning (waar je dus niet in woont) is ook vermogen en valt ook in box 3, dus ik betwijfel of je aan belasting ontkomt door de woning al in 2021 verwerven van de woning.
Ja de WOZ-aanslag betaal je sowieso. Daarnaast vermogensbelasting over de waarde van de woning: https://www.belastingdien.../uw_bezittingen/2e_woningbitterbal_mayo schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:21:
[...]
Ja ik dacht dat je dan de woz aanslag betaalde en niet belasting nog over vermogen op je rekening. Maar alleen daarvoor is het wat veel gedoe. Maar volgend jaar gaat de overdrachtsbelasting voor een 2e woning die niet jouw hoofdverblijf wordt van 2% naar 6%. Maar niemand weet hoelang het je hoofdverblijf moet zijn.
Ah oke.cryptapix schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:25:
[...]
Ja de WOZ-aanslag betaal je sowieso. Daarnaast vermogensbelasting over de waarde van de woning: https://www.belastingdien.../uw_bezittingen/2e_woning
Zou de 2e woning dan mee gaan tellen in de plannen om de grens voor de vermogensbelasting te verhogen naar 4 ton dacht ik in 2022?
Die vraag begrijp ik niet.bitterbal_mayo schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:29:
[...]
Ah oke.
Zou de 2e woning dan mee gaan tellen in de plannen om de grens voor de vermogensbelasting te verhogen naar 4 ton dacht ik in 2022?
Omdat er nauwelijks rente wordt gegeven op je spaargeld is het plan om vanaf 2022 de grens waarboven je belasting moet betalen te verhogen naar 400 duizend euro. Zou dat dat dan voor box 3 gelden?
Ik had hier nog niet van gehoord en blijkbaar is het al van de baan.bitterbal_mayo schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:36:
[...]
Omdat er nauwelijks rente wordt gegeven op je spaargeld is het plan om vanaf 2022 de grens waarboven je belasting moet betalen te verhogen naar 400 duizend euro. Zou dat dat dan voor box 3 gelden?
https://www.businessinsid...ox-3-2022-gaat-niet-door/
Maar in dat 'plan' zou dat 400 duizend verhaal alleen voor spaargeld gelden en niet voor andere bezittingen.
OkeKalentum schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:44:
[...]
Ik had hier nog niet van gehoord en blijkbaar is het al van de baan.
https://www.businessinsid...ox-3-2022-gaat-niet-door/
Maar in dat 'plan' zou dat 400 duizend verhaal alleen voor spaargeld gelden en niet voor andere bezittingen.
Jammer wel want nu gaan ze er sowieso vanuit dat je sowieso geld verdient met je spaargeld.
Ach je gaat de hele Nederlandse samenleving ook niet afschepen met kijk maar eens in de gevangenis, dan weet je genoeg, toch?pizzacabonara schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:55:
[...]
Tuurlijk dat kan ook dat lijkt mij een prima buurman. Maar kijk maar eens naar de Rijdende Rechter dan weet je genoeg.
Ik heb meerdere offertes aangevraagd van notarissen. De negatieve rente wisselt per kantoor. Sommige rekenen gewoon idd die 0.5 procent over het gehele bedrag en andere bv maar 15 euro. Gigantisch verschil dat ik bijna het idee heb iets over het hoofd te zien.
-Gezien de negatieve rente die de banken thans hanteren wordt per 1 april 2020 een forfaitair bedrag in rekening gebracht van vijftien euro €.15,00.
Telefonisch hebben ze dit ook bevestigd
-Gezien de negatieve rente die de banken thans hanteren wordt per 1 april 2020 een forfaitair bedrag in rekening gebracht van vijftien euro €.15,00.
Telefonisch hebben ze dit ook bevestigd
[ Voor 5% gewijzigd door bitterbal_mayo op 23-11-2020 10:46 ]
Nou na vele keren overboden te zijn of misgegrepen te hebben was ik vandaag een keer op tijd met bieden (stonden alweer nieuwe bezichtigers klaar). En het mooie, ons bod is geaccepteerd voor de vraagprijs.
Toen de makelaar terugbelde klonk het ook alsof hij een goed woordje voor ons had gedaan bij de verkoper, deze makelaar kent ons namelijk nog van een paar jaar geleden toen hij ons huis had verkocht, we hadden dit huis ook al enige tijd geleden bezichtigd nog voor het op funda kwam (we waren toen voor een ander huis aan het kijken in diezelfde straat)
Zit nu te wachten op de bevestiging en dan kan ons eigen huis in de verkoop
Toen de makelaar terugbelde klonk het ook alsof hij een goed woordje voor ons had gedaan bij de verkoper, deze makelaar kent ons namelijk nog van een paar jaar geleden toen hij ons huis had verkocht, we hadden dit huis ook al enige tijd geleden bezichtigd nog voor het op funda kwam (we waren toen voor een ander huis aan het kijken in diezelfde straat)
[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 23-11-2020 12:42 ]
Ik duim voor jeMetro2002 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:40:
Nou na vele keren overboden te zijn of misgegrepen te hebben was ik vandaag een keer op tijd met bieden (stonden alweer nieuwe bezichtigers klaar). En het mooie, voor de vraagprijs.
Toen de makelaar terugbelde klonk het ook alsof hij een goed woordje voor ons had gedaan bij de verkoper, deze makelaar kent ons namelijk nog van een paar jaar geleden toen hij ons huis had verkocht.
Was er vergeten bij te zetten dat ons bod geaccepteerd was
Oh wat vetMetro2002 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:42:
[...]
Was er vergeten bij te zetten dat ons bod geaccepteerd was![]()
Wat je wellicht over het hoofd ziet is dat die percentages in het algemeen op jaarbasis zijn, net als de rentepercentages van de banken. En dat ze dit naar rato berekenen over de tijd dat het geld bij ze staat. Dus ½% over 4 ton is dan wel 2.000 per jaar, maar als je het geld gewoon een paar dagen voor de overdracht naar de notaris overmaakt, dan staat het misschien 3 dagen op zijn rekening. En dan kom je ook uit op iets van twee tientjes aan kosten.bitterbal_mayo schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:43:
Ik heb meerdere offertes aangevraagd van notarissen. De negatieve rente wisselt per kantoor. Sommige rekenen gewoon idd die 0.5 procent over het gehele bedrag en andere bv maar 15 euro. Gigantisch verschil dat ik bijna het idee heb iets over het hoofd te zien.
(Tenzij je natuurlijk nog steeds in de veronderstelling verkeert dat je VRH kunt ontlopen door het voor einde van het jaar naar de notaris over te maken. Maar ik neem aan dat je inmiddels weet dat dat niet werkt? Anders nog even verder googlen; je kunt hierover genoeg mooie rechtszaken vinden...)
Het dikgedrukte laat ik gaan.Rubbergrover1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:02:
[...]
Wat je wellicht over het hoofd ziet is dat die percentages in het algemeen op jaarbasis zijn, net als de rentepercentages van de banken. En dat ze dit naar rato berekenen over de tijd dat het geld bij ze staat. Dus ½% over 4 ton is dan wel 2.000 per jaar, maar als je het geld gewoon een paar dagen voor de overdracht naar de notaris overmaakt, dan staat het misschien 3 dagen op zijn rekening. En dan kom je ook uit op iets van twee tientjes aan kosten.
(Tenzij je natuurlijk nog steeds in de veronderstelling verkeert dat je VRH kunt ontlopen door het voor einde van het jaar naar de notaris over te maken. Maar ik neem aan dat je inmiddels weet dat dat niet werkt? Anders nog even verder googlen; je kunt hierover genoeg mooie rechtszaken vinden...)
Maar ik heb het aan een kantoor gevraagd of het uitmaakt hoelang het er staat en toen zei ze van niet. Vroeg haar of het 0.5 procent bleef van het totale bedrag als het er bv ook maar een dag staat en zei ze ja...
Is "ze" de notaris zelf? Van een willekeurige kantoormedewerker zou ik niet per se verwachten dat ze dit soort details goed begrijpen. Althans, in mijn ervaring is de eerste lijn meer bezig met het vergaren van documenten dan met het doorgronden daarvan.bitterbal_mayo schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:08:
[...]
Het dikgedrukte laat ik gaan.Teveel gedoe en het gingmij meer om de overdrachtsbelasting van 2%.
Maar ik heb het aan een kantoor gevraagd of het uitmaakt hoelang het er staat en toen zei ze van niet. Vroeg haar of het 0.5 procent bleef van het totale bedrag als het er bv ook maar een dag staat en zei ze ja...
Ja was denk ik een kantoor medewerker maar de laatste die ik sprak wist het weer wel.NielsFL schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:25:
[...]
Is "ze" de notaris zelf? Van een willekeurige kantoormedewerker zou ik niet per se verwachten dat ze dit soort details goed begrijpen. Althans, in mijn ervaring is de eerste lijn meer bezig met het vergaren van documenten dan met het doorgronden daarvan.
Dat is dan wel opmerkelijk. Dan zou ik inderdaad wel twee keer bedenken of ik daarheen zou gaan. Al kan het onder de streep natuurlijk alsnog wel de goedkoopste blijken te zijn.bitterbal_mayo schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:08:
[...]
Het dikgedrukte laat ik gaan.Teveel gedoe en het gingmij meer om de overdrachtsbelasting van 2%.
Nee die doe ik natuurlijk niet. Heb die van 15 euro gekozenRubbergrover1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:41:
[...]
Dat is dan wel opmerkelijk. Dan zou ik inderdaad wel twee keer bedenken of ik daarheen zou gaan. Al kan het onder de streep natuurlijk alsnog wel de goedkoopste blijken te zijn.
Als die voor passeren etc. geen al te hoge prijs vraagt...bitterbal_mayo schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:45:
[...]
Nee die doe ik natuurlijk niet. Heb die van 15 euro gekozen
Honorarium leveringsakte * € 350,00Rubbergrover1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:50:
[...]
Als die voor passeren etc. geen al te hoge prijs vraagt...
Inschrijving Kadaster leveringsakte € 82,50
Recherche leveringsakte * € 25,00
Wettelijke bijdrage Kwaliteitsfonds * € 8,22
Subtotaal € 465,72
21% BTW over * gemerkte posten (€ 383,22) € 80,48
Totaal € 546,20
Toevallig hier net ook de waarborg som overgeboekt. Doet beetje pijn 
Wat wel even raar was, ik dacht ik bel eerst even het kantoor. Om de rekening te checken en dergelijke. Krijg ik de receptie aan de lijn. Die mij niks kon vertellen, de rest werkte thuis. Toen maar zonder bevestiging er uitgestuurd. Hopelijk komt het goed aan
Maak niet dagelijks grote bedragen over.
Wat wel even raar was, ik dacht ik bel eerst even het kantoor. Om de rekening te checken en dergelijke. Krijg ik de receptie aan de lijn. Die mij niks kon vertellen, de rest werkte thuis. Toen maar zonder bevestiging er uitgestuurd. Hopelijk komt het goed aan
[ Voor 68% gewijzigd door ppeterr op 23-11-2020 16:31 ]
Ik heb net de concept koopovereenkomst gehad. Moet woensdag akkoord hebben gehad en dan gaan die 3 dagen bedenktijd in toch? Als dat is gedaan stuurt de makelaar het dan naar de notaris?ppeterr schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:28:
Toevallig hier net ook de waarborg som overgeboekt. Doet beetje pijn
Wat wel even raar was, ik dacht ik bel eerst even het kantoor. Om de rekening te checken en dergelijke. Krijg ik de receptie aan de lijn. Die mij niks kon vertellen, de rest werkte thuis. Toen maar zonder bevestiging er uitgestuurd. Hopelijk komt het goed aanMaak niet dagelijks grote bedragen over.
Ja dat soort bedragen overmaken is stressvol
[ Voor 3% gewijzigd door bitterbal_mayo op 23-11-2020 16:41 ]
Ik doe nog een deel hypotheek, dus mijn adviseur heeft alles doorgezet naar de notaris. Maar in jou geval lijkt het mij logisch dat je aankoop makelaar de schakel is naar de notaris. Vraag het hen even na zou ik zeggen.bitterbal_mayo schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:40:
[...]
Ik heb net de concept koopovereenkomst gehad. Moet woensdag akkoord hebben gehad en dan gaan die 3 dagen bedenktijd in toch? Als dat is gedaan stuurt de makelaar het dan naar de notaris?
Ja dat soort bedragen overmaken is stressvol
@bitterbal_mayo Althans, bovenstaande kan ik niet eens met zekerheid zeggen
[ Voor 17% gewijzigd door ppeterr op 23-11-2020 16:45 ]
Ja zal het vragen. Ben bang dat het wat domme vragen zijnppeterr schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:43:
[...]
Ik doe nog een deel hypotheek, dus mijn adviseur heeft alles doorgezet naar de notaris. Maar in jou geval lijkt het mij logisch dat je aankoop makelaar de schakel is naar de notaris. Vraag het hen even na zou ik zeggen.
Joh, ik vraag altijd alles wat ik wil weten. Het is niet mijn vakgebiedbitterbal_mayo schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:46:
[...]
Ja zal het vragen. Ben bang dat het wat domme vragen zijn
@bitterbal_mayo Het gaat wel bizar vlot bij jou ook, zo van "weer overboden" en nu al in de weer met een notaris. Ik was toen mijn bod geaccepteerd was 3 dagen in shock
[ Voor 22% gewijzigd door ppeterr op 23-11-2020 16:53 ]
Nou ja het is idd bizar snel.ppeterr schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:48:
[...]
Joh, ik vraag altijd alles wat ik wil weten. Het is niet mijn vakgebiedDus dat zijn zeker geen domme vragen.
@bitterbal_mayo Het gaat wel bizar vlot bij jou ook, zo van "weer overboden" en nu al in de weer met een notaris. Ik was toen mijn bod geaccepteerd was 3 dagen in shock
Heb 5 woningen bezichtigd. Bij de 3e woning dus voor het eerst een bod gedaan op inschrijving. Idd flnk overboden. Bezichtiging aangevraagd voor een woning op een locatie waar ik dacht nah gebeurd het zelfde, al nieuwe bezichtiging gepland omdat ik toch wel overboden zou worden en dan heb ik het beste bod
Denk geluk gehad.
@bitterbal_mayo Niet helemaal meegekregen hier op het forum hoe jij dat nou geregeld hebt. Maar ik heb even navraag gedaan wat de negatieve rente kosten zijn op de waarborg som.
Voor mij is dat tot 1 april, over 34k: € 59,15
ze rekenen gewoon 15 euro als negatieve rente.ppeterr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:13:
@bitterbal_mayo Niet helemaal meegekregen hier op het forum hoe jij dat nou geregeld hebt. Maar ik heb even navraag gedaan wat de negatieve rente kosten zijn op de waarborg som.
Gezien de negatieve rente die de banken thans hanteren wordt per 1 april 2020 een forfaitair bedrag in rekening gebracht van vijftien euro €.15,00.
Aha, nou daar schiet ik dan een paar tientjes bij inbitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:16:
[...]
ze rekenen gewoon 15 euro als negatieve rente.
[...]
ja of moet het verkeerd hebben begrepen... Maar aan de telefeoon zeiden ze dat het echt maar 15 euro is.ppeterr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:18:
[...]
Aha, nou daar schiet ik dan een paar tientjes bij in
Ik ben er net wel achter gekomen, dat rond shoppen voor de goedkoopste zeker niet altijd werkt.bitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:19:
[...]
ja of moet het verkeerd hebben begrepen... Maar aan de telefeoon zeiden ze dat het echt maar 15 euro is.
De notaris die de akte's rond het huis gaat regelen, had ik ook een offerte voor een testament laten opsturen. Die presteert het gewoon om de offerte prijs x 4 te maken tijdens het introductie gesprek.

Even naar de concurentie gebeld die een offerte had van een paar tientjes duurder, en die voert hem wel voor de aangegeven prijs door.
Ow ow....notarissen zijn grote boeven!
Dan werkt shoppen toch wel?ppeterr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:58:
[...]
Ik ben er net wel achter gekomen, dat rond shoppen voor de goedkoopste zeker niet altijd werkt.
De notaris die de akte's rond het huis gaat regelen, had ik ook een offerte van een testament laten opsturen. Die presteert het gewoon om de offerte prijs x 4 te maken tijdens het introductie gesprek.![]()
Even naar de concurentie gebeld die een offerte had van een paar tientjes duurder, en die voert hem wel voor de aangegeven prijs door.
Ow ow....notarissen zijn grote boeven!
Ja, het werkt wel. maar ik heb een pittige discussie gevoerd hierover met desbetreffende notaris. Als je nou wat minder sterk in je schoenen staat denk ik maar zo dat het gewoon geaccepteerd wordt.bitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:59:
[...]
Dan werkt shoppen toch wel?Maar ze mogen dus hun eigen tarieven bepalen
Hopelijk gaan de kosten verder daar voor de overige akte's niet over de kop.
als ik geen bijzondere dingen heb afgesproken dan is zon concept koopovereenkomst toch gewoon vrij standaart?
Zou je denken ja. Ik heb bijvoorbeeld al de eerste extra kosten erbij. De rente over het borgbedragbitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:08:
als ik geen bijzondere dingen heb afsgesproken dan is zon concept koopovereenkomst toch gewoon vrij standaart?
In april gaan we het mee maken.
Dit is wat ik betaal per offerte voor 2 akte's
Honorarium leveringsakte * € 254,00
Recherche leveringsakte * € 10,00
Honorarium hypotheekakte * € 254,00
Inschrijving Kadaster hypotheekakte € 82,50
Recherche hypotheekakte * € 10,00
afwikkelingskosten * € 7,00
kosten betalingsverkeer per overboeking * € 2,50
Persoonsgebonden recherches p.p. * € 15,50
Wettelijke bijdrage Kwaliteitsfonds * € 16,44
Subtotaal € 734,44
21% BTW over * gemerkte posten (€ 569,44) € 119,58
Totaal € 854,02
Honorarium leveringsakte * € 254,00
Recherche leveringsakte * € 10,00
Honorarium hypotheekakte * € 254,00
Inschrijving Kadaster hypotheekakte € 82,50
Recherche hypotheekakte * € 10,00
afwikkelingskosten * € 7,00
kosten betalingsverkeer per overboeking * € 2,50
Persoonsgebonden recherches p.p. * € 15,50
Wettelijke bijdrage Kwaliteitsfonds * € 16,44
Subtotaal € 734,44
21% BTW over * gemerkte posten (€ 569,44) € 119,58
Totaal € 854,02
Ja bij de notaris bedoel je? Maar ik bedoeld concept koopovereenkomst van de woningppeterr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:13:
[...]
Zou je denken ja. Ik heb bijvoorbeeld al de eerste extra kosten erbij. De rente over het borgbedrag
In april gaan we het mee maken.
Ow....ja, wel goed doorlezen!!!! Zo had de verkoper hier het termijn van financiering op 3! weken gezet.bitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:15:
[...]
Ja bij de notaris bedoel je? Maar ik bedoeld concept koopovereenkomst van de woning
Is mij wel gelukt, maar er kunnen zomaar kleine details anders zijn.
Ah dankje. Daar zal ik op letten.ppeterr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:17:
[...]
Ow....ja, wel goed doorlezen!!!! Zo had de verkoper hier het termijn van financiering op 3! weken gezet.
Is mij wel gelukt, maar er kunnen zomaar kleine details anders zijn.
k zie zo snel niets over een bepaald termijn staan over de betaling
artikel 3 Betaling
De betaling van de koopsom, kosten en belastingen vindt plaats via de notaris bij het passeren van de akte van levering.
Verkoper stemt er mee in dat de notaris de koopsom onder zich houdt totdat zeker is dat de onroerende zaak wordt geleverd vrij
van hypotheken, beslagen en inschrijvingen daarvan.
Wel dat ik voor 23 dec. 10% moet hebben overgemaakt op de rekening van de notaris.
Dus neem aan dat ik moet wachten totdat de notaris de akte heeft laten passeren en ik dan betaal?
artikel 3 Betaling
De betaling van de koopsom, kosten en belastingen vindt plaats via de notaris bij het passeren van de akte van levering.
Verkoper stemt er mee in dat de notaris de koopsom onder zich houdt totdat zeker is dat de onroerende zaak wordt geleverd vrij
Wel dat ik voor 23 dec. 10% moet hebben overgemaakt op de rekening van de notaris.
Dus neem aan dat ik moet wachten totdat de notaris de akte heeft laten passeren en ik dan betaal?
Je krijgt van de notaris kort voor de datum waarop de overdracht gepland staat een zgn. 'Nota van afrekening' waarop staat hoeveel je nog moet betalen (incl. kosten voor de notaris, verrekening van de OZB etc). Het te betalen bedrag moet dan op het tijdstip van ondertekenen van de akte van levering bij de notaris staan. Bij onze overdracht destijds kon je zelfs ook ter plekke met PIN betalen, maar daar heb ik het maar niet van af laten hangenbitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:51:
artikel 3 Betaling
Wel opletten, de verkopende makelaar kan er inzetten wat hij wil. Zo probeerden ze er bij ons een ouderdomsclausule in te fietsen die zo ruim genomen was, dat alle toekomstige (verborgen) gebreken (ook evt gebreken die niets met ouderdom te maken zouden hebben) voor het risico van ons als kopers zouden zijn. In de basis is het waarschijnlijk een model-overeenkomst (als het goed is krijg je ook een toelichting op de modelovereenkomst meegestuurd), maar kijk even goed welke bepaling evt. zijn doorgehaald, aangepast of toegevoegd.bitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:08:
als ik geen bijzondere dingen heb afgesproken dan is zon concept koopovereenkomst toch gewoon vrij standaart?
Gefeliciteerd!bitterbal_mayo schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:17:
[...]
Nou ja het is idd bizar snel.
Heb 5 woningen bezichtigd. Bij de 3e woning dus voor het eerst een bod gedaan op inschrijving. Idd flnk overboden. Bezichtiging aangevraagd voor een woning op een locatie waar ik dacht nah gebeurd het zelfde, al nieuwe bezichtiging gepland omdat ik toch wel overboden zou worden en dan heb ik het beste bod![]()
Denk geluk gehad.
Weer een nieuwe plaatsgenoot erbij
Rotterdam Noord is erg leuk. Bezoek er vaak leuke restaurantjes (nu voor ophalen dan..) en mijn stamkroeg zit er ook.
Ja ga er vanuit dat als de bednektijd voor dit is verstreken de notaris contact met mij opneemt.LuzzBightyear schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:41:
[...]
Je krijgt van de notaris kort voor de datum waarop de overdracht gepland staat een zgn. 'Nota van afrekening' waarop staat hoeveel je nog moet betalen (incl. kosten voor de notaris, verrekening van de OZB etc). Het te betalen bedrag moet dan op het tijdstip van ondertekenen van de akte van levering bij de notaris staan. Bij onze overdracht destijds kon je zelfs ook ter plekke met PIN betalen, maar daar heb ik het maar niet van af laten hangenzou bovendien ook niet helemaal lekker zijn gegaan ivm paslimiet denk ik. Maar als het goed is legt het notariskantoor waar je mee in zee gaat dit ook gewoon aan je uit.
Heb het nu 4 keer gelezen maar zie niks raars
Ah leukjelke1992 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:14:
[...]
Gefeliciteerd!
Weer een nieuwe plaatsgenoot erbij![]()
Rotterdam Noord is erg leuk. Bezoek er vaak leuke restaurantjes (nu voor ophalen dan..) en mijn stamkroeg zit er ook.
Jij tikt gewoon de hele zooi af vlak voor de overdrachtbitterbal_mayo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:51:
artikel 3 Betaling
Notariële akte's ik ben ze ondertussen wel zat eigenlijk, laatste 2 jaar iets teveel onder mijn neus gehad. En kost echt ontzettend veel moeite om ze te ontcijferen.
Ja taalgebruik ook he. Vind het voor een leek lastig te lezen.ppeterr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:23:
[...]
Jij tikt gewoon de hele zooi af vlak voor de overdrachtIk heb gewoon nog deels een hypotheek nodig. De afspraak was 4 tot 5 weken. En in het koop contract stond een datum met maar 3 weken te gaan. Gelukkig pakte de Rabobank dat zeer goed en vlot op.
Notariële akte's ik ben ze ondertussen wel zat eigenlijk, laatste 2 jaar iets teveel onder mijn neus gehad. En kost echt ontzettend veel moeite om ze te ontcijferen.
Ik ben door scheiding gedwongen om met mijn hyptoheek aan de slag te gaan, en na een rondje kennismaken voor een kantoor gekozen die een goede offerte had voor de nieuwe vorm.
Dan moet je een opdracht geven waarmee je een forse rekening aan ze betaald. Nu blijkt al tot 3x toe de offerte die ik had geaccepteerd niet te 'kunnen' en ook zijn de geschetste voorwaarden aan de nieuwe hypotheek anders dan de adviseur had aangegeven (schriftelijk per mail) waardoor ik toch best een hogere rente moet betalen dan zijn eerste voorstel.
Kan ik ze daarvoor aansprakelijk stellen? Zo kan ik ook iedereen lokken met mooie offertes en later een heel ander verhaal ervan maken.
Dan moet je een opdracht geven waarmee je een forse rekening aan ze betaald. Nu blijkt al tot 3x toe de offerte die ik had geaccepteerd niet te 'kunnen' en ook zijn de geschetste voorwaarden aan de nieuwe hypotheek anders dan de adviseur had aangegeven (schriftelijk per mail) waardoor ik toch best een hogere rente moet betalen dan zijn eerste voorstel.
Kan ik ze daarvoor aansprakelijk stellen? Zo kan ik ook iedereen lokken met mooie offertes en later een heel ander verhaal ervan maken.
Heb je de offerte getekend?superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:43:
Ik ben door scheiding gedwongen om met mijn hyptoheek aan de slag te gaan, en na een rondje kennismaken voor een kantoor gekozen die een goede offerte had voor de nieuwe vorm.
Zo ja, waarom als het niet klopt?
Zo nee, zoek een andere adviseur of vraag offerte zoals afgesproken.
Overigens is een offerte van de bank bindend, maar ik vermoed dat je offerte van de adviseur zelf is?
[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 24-11-2020 17:56 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Denk niet dat je er een aansprakelijkheid aan kan vast pinnen. Je hebt niet getekend voor wat er geboden wordt. Dus op zoek naar een andere adviseur.superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:43:
Een paar post's hierboven vertel ik een verhaal over een offerte van een notaris, die de prijs even 3x opvoerde tijdens het oriëntatie gesprek naar aanleiding van de offerte. Nou ik kan je zeggen, ik ben een vrij beleefd persoon. Maar niet erg netjes voor mijn gevoel heb ik afscheid genomen van die notaris.
als ik naar een andere adviseur ga moet ik 750 betalen vanwege niet afsluiten.. En ik heb het advies akkoord gegeven, maar bij het omzetten van advies naar offerte (van de geldverstrekker) gaat het dus steeds mis.Martinusz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:55:
[...]
Heb je de offerte getekend?
Zo ja, waarom als het niet klopt?
Zo nee, zoek een andere adviseur of vraag offerte zoals afgesproken.
Overigens is een offerte van de bank bindend, maar ik vermoed dat je offerte van de adviseur zelf is?
vanwege de scheiding, en andere zaken is het van belang het dit jaar nog af te ronden, maar zo wordt dat steeds moeilijker. Laat staan als ik helemaal opnieuw zou moeten beginnen.
[ Voor 13% gewijzigd door superduper op 24-11-2020 18:06 ]
Dat is onder de noemer "wan prestatie" misschien nog wel weg te strepen. Maar ik kan je daar geen goed advies in geven verder. Lastige zaak. Hopelijk weet iemand meer.superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:04:
[...]
als ik naar een andere adviseur ga moet ik 750 betalen vanwege niet afsluiten.. En ik heb het advies akkoord gegeven, maar bij het omzetten van advies naar offerte (van de geldverstrekker) gaat het dus steeds mis.
vanwege de scheiding, en andere zaken is het van belang het dit jaar nog af te ronden, maar zo wordt dat steeds moeilijker. Laat staan als ik helemaal opnieuw zou moeten beginnen.
Hoe is die offerte die je hebt getekend tot stand gekomen? Ik ben ook wel benieuwd wat er dan in staat en waarom het mis gaat. Een adviseur gaat toch niet zelf een offerte knutselen en jou laten tekenen? De geldgever stelt de offerte toch op? Dus wat heb je heb eigenlijk getekend?superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:43:
Ik ben dus 'binnengehaald' met een voorstel, waarin alles wordt uitgerekend qua maandlasten en setup van de hypotheek. Eén van de opties heb ik akkoord gegeven en getekend voor de opdracht van advies. Maar bij het omzetten van dit advies in een offerte gaat het mis.cryptapix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:18:
[...]
Hoe is die offerte die je hebt getekend tot stand gekomen? Ik ben ook wel benieuwd wat er dan in staat en waarom het mis gaat. Een adviseur gaat toch niet zelf een offerte knutselen en jou laten tekenen? De geldgever stelt de offerte toch op? Dus wat heb je heb eigenlijk getekend?
- bepaalde aflossingstappen nieuwe hypotheek blijkt niet mogelijk te zijn ondanks uitdrukkelijke beschrijving van de adviseur
- inbreng eigen middelen wordt niet geaccepteerd bij aflossing oude bank. Had de adviseur mi moeten nakijken voordat hij dit in zijn advies verwerkt en meerekent.
Hierdoor moet ik hoger lenen, en blijf ik met eigen geld 'zitten' waardoor mijn rente en dus maandlasten
hoger blijven. Zo'n 200 bruto/maand op 750
Waar wil je ze voor aansprakelijk stellen? Je hebt ze opdracht gegeven om een hypotheek voor je te regelen, de bank komt met de eisen waar je aan moet voldoen. Daar gaat een andere adviseur niet beter bij helpen. In mijn ogen heb je dan ook geen schade, tenzij je kunt aantonen dat je door deze adviseur andere (slechtere) voorwaarden hebt / krijgt dan je via een andere adviseur zou (kunnen) krijgen.superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:43:
Ik begrijp wel dat het vertrouwen beschadigd is, maar zonder de details te kennen kan niemand inschatten of dit terecht is. Drie keer niet door de check van de bank komen doet me vermoeden dat er meer aan de hand is dan een slechte adviseur...
[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 24-11-2020 18:27 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Nou, als mijn adviseur een voorstel had gedaan wat haalbaar zou moeten zijn en hij kan het uiteindelijk niet rond boksen. Ligt dat toch echt aan de adviseur.
Als het via een andere adviseur wel zou lukken zou ik het met je eens zijn. Die kans lijkt me alleen bijzonder klein. Het is de adviseur te verwijten dat ie je lekker maakte met een aanbod dat niet realistisch bleek te zijn, maar daar heb je vooral ergernis van en geen schade imho.ppeterr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:27:
Nou, als mijn adviseur een voorstel had gedaan wat haalbaar zou moeten zijn en hij kan het uiteindelijk niet rond boksen. Ligt dat toch echt aan de adviseur.
Als een adviseur zijn eigen advies niet kan waarmaken is dat gewoon een wan prestatie. Er gaat een traject aan vooraf waar hij wordt geïnformeerd over de situatie en maakt als het goed is een behoorlijke analyse op het in te dienen voorstel bij de financiering maatschappij.naitsoezn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:33:
[...]
Als het via een andere adviseur wel zou lukken zou ik het met je eens zijn. Die kans lijkt me alleen bijzonder klein. Het is de adviseur te verwijten dat ie je lekker maakte met een aanbod dat niet realistisch bleek te zijn, maar daar heb je vooral ergernis van en geen schade imho.
Ik zelf ben behoorlijk lang in de weer geweest om een juiste adviseur te vinden voor mijn situatie. Die heeft specifiek voorwerk gedaan en een goed profiel opgezet waar uiteindelijk na jaren gekloot wel een hypotheek uit is voortgekomen waar menig adviseurs direct nee op zouden hebben gezegd.
Dat gezegd hebbende, we weten natuurlijk niet precies wat er speelt.
Einde jaar zal krap worden, maar gezien de voorwaarden wat allemaal niet mag, is de geldverstrekker een goedkope aanbieder? Is het niet slim om naar een bank zelf te gaan? Heb je nu al een hypotheek? Kan die geldverstrekker niet je nieuwe hypotheek regelen?superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:24:
[...]
Ik ben dus 'binnengehaald' met een voorstel, waarin alles wordt uitgerekend qua maandlasten en setup van de hypotheek. Eén van de opties heb ik akkoord gegeven en getekend voor de opdracht van advies. Maar bij het omzetten van dit advies in een offerte gaat het mis.
- bepaalde aflossingstappen nieuwe hypotheek blijkt niet mogelijk te zijn ondanks uitdrukkelijke beschrijving van de adviseur
- inbreng eigen middelen wordt niet geaccepteerd bij aflossing oude bank. Had de adviseur mi moeten nakijken voordat hij dit in zijn advies verwerkt en meerekent.
Hierdoor moet ik hoger lenen, en blijf ik met eigen geld 'zitten' waardoor mijn rente en dus maandlasten
hoger blijven. Zo'n 200 bruto/maand op 750
Daarnaast zeg je 750,- ben je kwijt als je weggaat, maar 200,- per maand hogere hypotheek dan voorgesteld is nog veel erger
Ik heb even contact gehad en het lijkt met een sisser af te lopen. De constructie kán nog wel en moet via een uitzondering die diep op pagina 35 van de voorwaarden staat gemeld. Het staat alleen dus niet zo duidelijk in de offerte en was met wat verwarring tussen afdelingen bij de adviseur gemeld.
Oke, behoorlijk verwarrend. Maar je hebt vast genoeg gezeik deze periode, dus fijn dat dit wel opgelost kan worden!superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:09:
Ik heb even contact gehad en het lijkt met een sisser af te lopen. De constructie kán nog wel en moet via een uitzondering die diep op pagina 35 van de voorwaarden staat gemeld. Het staat alleen dus niet zo duidelijk in de offerte en was met wat verwarring tussen afdelingen bij de adviseur gemeld.
Maar je gaat wel 200,- euro per maand meer betalen dan het eerder advies?superduper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:09:
Vage bedoeling allemaal
Wij wonen nu in een tussenwoning en zijn vanwege gezinsuitbreiding nu op zoek naar een grotere woning in dezelfde wijk, liefst vrijstaand. Nu valt dat niet mee ivm het kleine aanbod hier.
Gisteren weer eens een woning bekeken. Staat te koop voor 477.500. Aankoopsom in juni 2017 was 336.000 en er is weinig aan gedaan sindsdien.. Stijging is wel in lijn met het andere aanbod, dus op zich is de vraagprijs stevig maar marktconform. Wel ontbreekt er nog wel wat aan om het naar onze wens te maken.
Vandaag een bod gedaan van 485.000, zonder voorbehoud en met de door de verkopers gewenste oplevingsdatum. Met de kanttekening dat het ons ultieme bod was en deze geldig is tot en met donderdag. Ik weet dat er zo'n 15 bezichtigingen zijn geweest tot heden. Werd einde van de dag teruggebeld door de makelaar; ze maken er toch een inschrijving van. Vrijdag 12:00 is de "deadline".
Omdat ik een naar gevoel heb bij die prijsopdrijvende spelletjes, overweeg ik nu mijn bod nog wat te verhogen naar 487.500 met de voorwaarde dat deze nog steeds staat tot en met donderdag as. Indien geen akkoord, wens ik niet mee te doen met de inschrijving.
Het is een beetje pokeren... Maar ik weet wie de verkopers zijn en hoop dat er ook een kleine gunfactor aanwezig is. Zo niet, wil ik ze veel succes wensen. Meer is het me ook niet waard.
Iemand ervaring met deze tactiek? Zou het werken?
Gisteren weer eens een woning bekeken. Staat te koop voor 477.500. Aankoopsom in juni 2017 was 336.000 en er is weinig aan gedaan sindsdien.. Stijging is wel in lijn met het andere aanbod, dus op zich is de vraagprijs stevig maar marktconform. Wel ontbreekt er nog wel wat aan om het naar onze wens te maken.
Vandaag een bod gedaan van 485.000, zonder voorbehoud en met de door de verkopers gewenste oplevingsdatum. Met de kanttekening dat het ons ultieme bod was en deze geldig is tot en met donderdag. Ik weet dat er zo'n 15 bezichtigingen zijn geweest tot heden. Werd einde van de dag teruggebeld door de makelaar; ze maken er toch een inschrijving van. Vrijdag 12:00 is de "deadline".
Omdat ik een naar gevoel heb bij die prijsopdrijvende spelletjes, overweeg ik nu mijn bod nog wat te verhogen naar 487.500 met de voorwaarde dat deze nog steeds staat tot en met donderdag as. Indien geen akkoord, wens ik niet mee te doen met de inschrijving.
Het is een beetje pokeren... Maar ik weet wie de verkopers zijn en hoop dat er ook een kleine gunfactor aanwezig is. Zo niet, wil ik ze veel succes wensen. Meer is het me ook niet waard.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Bod in elk geval terugtrekken. Dan bij je zelf ten rade gaan en eventueel het bod vrijdag 11:58 nog een keer indienen, dan wel met die twee duizend er bij op. Op die manier kan de verkoop makelaar niet gaan hinten welk bedrag ze moeten 'overbieden'.JanHenk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:35:
Wij wonen nu in een tussenwoning en zijn vanwege gezinsuitbreiding nu op zoek naar een grotere woning in dezelfde wijk, liefst vrijstaand. Nu valt dat niet mee ivm het kleine aanbod hier.
Voor de rest, wat vind je het waard, kan je het opbrengen, en voel je je zelf er goed bij.
Ik geloof zelf heel erg in 'je moet niet dreigen als je het niet ook wilt waarmaken'. Als ze niet accepteren voor donderdag, maar zeggen: Dank voor je bod, nadat de inschrijving gesloten is hoor je meer. Trek je dan je bod in? Of laat je hem gewoon staan om 24u te wachten? In dat laatste geval kun je net zo goed dat bod doen zonder de voorwaardeJanHenk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:35:
Hier hetzelfde gehad, met vergelijkbare bedragen en aantallen bezichtigingen. Ook vrij snel bieden op inschrijving geworden.JanHenk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:35:
Ik heb meegedaan met bieden op inschrijving alleen heb ik mijn kaarten op de borst gehouden tot 1 minuut voor de sluitingstijd van de bieding. Zo weet je zeker dat je bod niet onderling wordt doorverteld zodat een andere bevriende (aankoop)makelaar toch nog nèt iets hoger kan gaat zitten voor zijn client.
Ik heb uiteindelijk bijna 7% overboden, motivatiebrief met foto meegestuurd, geen bouwkundige keuring, een voorbehoud van financiering van max. 4 weken opgenomen en een flexibele overdrachtsdatum Je kan het wel raden, mijn bod is geaccepteerd. Misschien heb ik teveel betaald, maar dit heb ik er - maximaal - voor over. Ik kan (en wil) financieel ook niet hoger gaan. Wel heel erg blij mee natuurlijk
Een “gelukje”, overdracht staat voor 1 april gepland dus geen overdrachtsbelasting
Zou kunnen werken. Ons geval was niet helemaal vergelijkbaar, maar ook wij hebben een (goed onderbouwd) bod gedaan met eigen deadline en alle praatjes van de makelaar (over X dagen kijkers, dan bieden, blabla) verder genegeerd. En dat heeft goed uitgepakt. Verkoper deed vrij snel een tegenbod (nog geen 1000 euro verschil) en daar zijn we mee akkoord gegaan.JanHenk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:35:
Dat is een andere optie die ik overweeg inderdaad. Maar op één of andere manier vrees ik dat dat niet genoeg gaat zijn.Tales schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:42:
[...]
Bod in elk geval terugtrekken. Dan bij je zelf ten rade gaan en eventueel het bod vrijdag 11:58 nog een keer indienen, dan wel met die twee duizend er bij op. Op die manier kan de verkoop makelaar niet gaan hinten welk bedrag ze moeten 'overbieden'.
Voor de rest, wat vind je het waard, kan je het opbrengen, en voel je je zelf er goed bij.
Ik heb nog een ander ijzer in het vuur namelijk (net niet verteld). Ik weet dat de verkopers nog op zoek zijn naar een fatsoenlijke huurwoning voor een jaar, omdat ze gaan nieuwbouwen. Ik heb in het eerste bod ook aangetekend dat ik een mooie woning voor ze heb waar ze per datum van oplevering kunnen intrekken. (In de familie) in deze wijk. Dit als gebaar, als ze mijn bod accepteren kan ik ze die woning aanbieden.
Ik weet eigenlijk niet of ze daar waarde aan hechten, maar het is wel iets.
Met voorgaande in gedachten wil ik er ook zeker voor staan. Dan trek ik hem dus inderdaad in. Dan is het jammer voor ons, wachten we weer af.naitsoezn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:43:
[...]
Ik geloof zelf heel erg in 'je moet niet dreigen als je het niet ook wilt waarmaken'. Als ze niet accepteren voor donderdag, maar zeggen: Dank voor je bod, nadat de inschrijving gesloten is hoor je meer. Trek je dan je bod in? Of laat je hem gewoon staan om 24u te wachten? In dat laatste geval kun je net zo goed dat bod doen zonder de voorwaarde
@Ad Hox 7% is wel fors. Die kant wil ik absoluut niet op.
De vraagprijs wordt meestal afgestemd op het verwachtte over-bod. Makelaars nemen dat gewoon mee in hun waarde-inschatting. Als in een bepaalde straat/wijk meermaals 7% overboden wordt mag je er vanuit gaan dat de te koop komende woningen daar een prijs tonen die 7% onder het verwachtte bod zit.JanHenk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:51:
[...]
@Ad Hox 7% is wel fors. Die kant wil ik absoluut niet op.
Anders gezegd: in de ene wijk kan 7% schappelijk zijn terwijl een wijk verder 3% al veel te hoog is. Ik zou me dus niet blind staren op een specifiek percentage, maar kijken wat andere huizen in de wijk hebben gedaan en dan zelf de juiste prijs uitrekenen.
@NielsFL Dat ben ik met je eens hoor. De vierkante meter prijs in de vraagprijs is verhoudingsgewijs aan de hoge kant al. In deze wijk is ook geen sprake van 7% overbiedingen is mijn ervaring (meer 2 a 3), daarom wil ik die kant ook niet op.
Ik wil eigenlijk wel op die 2% gaan zitten, maar niet meedoen met die inschrijving.. Zó wanhopig zijn we (nog lang) niet.
Ik wil eigenlijk wel op die 2% gaan zitten, maar niet meedoen met die inschrijving.. Zó wanhopig zijn we (nog lang) niet.
Wat heb je in die brief geschreven?Ad Hox schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:43:
[...]
Hier hetzelfde gehad, met vergelijkbare bedragen en aantallen bezichtigingen. Ook vrij snel bieden op inschrijving geworden.
Ik heb meegedaan met bieden op inschrijving alleen heb ik mijn kaarten op de borst gehouden tot 1 minuut voor de sluitingstijd van de bieding. Zo weet je zeker dat je bod niet onderling wordt doorverteld zodat een andere bevriende (aankoop)makelaar toch nog nèt iets hoger kan gaat zitten voor zijn client.
Ik heb uiteindelijk bijna 7% overboden, motivatiebrief met foto meegestuurd, geen bouwkundige keuring, een voorbehoud van financiering van max. 4 weken opgenomen en een flexibele overdrachtsdatum Je kan het wel raden, mijn bod is geaccepteerd. Misschien heb ik teveel betaald, maar dit heb ik er - maximaal - voor over. Ik kan (en wil) financieel ook niet hoger gaan. Wel heel erg blij mee natuurlijk![]()
Een “gelukje”, overdracht staat voor 1 april gepland dus geen overdrachtsbelasting
Wel grappig dat je zo lang hebt gewacht
Sluitingstijd was 1230. Denk dat ze er niet vanuit ging nog een bod binnen te krijgen.
Overigens is de vraag natuurlijk over je brief en foto of dat nou net het zetje voor je was of dat je het ook had gekregen met alleen de vraagrpijs en de rest van je bod.
Ik vind het echt een nare ontwikkeling dat je tegenwoordig een soort van smeekbede er bij moet stoppen om een huis te mogen kopen.
[ Voor 22% gewijzigd door bitterbal_mayo op 24-11-2020 21:21 ]
In navolging op voorgaand. Heb besloten tot optie 3: intrekken van het bod én niet meedoen aan de inschrijving.
Ik heb de verkopers een uitstekend bod gedaan, zelfs een handreiking gedaan voor een ander probleem (een huurwoning voor ze ter overbrugging).
Dat ze daarna mij mede hebben gedeeld dat de verkoop is gewijzigd naar een inschrijving, geeft aan dat ze het niet serieus nemen. Is hun goed recht natuurlijk, om de bodem van ieders portemonnee te onderzoeken. Maar wij doen niet meer mee
.
Wachten rustig af op wat er nog meer beschikbaar komt.
Ik heb de verkopers een uitstekend bod gedaan, zelfs een handreiking gedaan voor een ander probleem (een huurwoning voor ze ter overbrugging).
Dat ze daarna mij mede hebben gedeeld dat de verkoop is gewijzigd naar een inschrijving, geeft aan dat ze het niet serieus nemen. Is hun goed recht natuurlijk, om de bodem van ieders portemonnee te onderzoeken. Maar wij doen niet meer mee
Waarom doe je niet jezelfde bod voor de inschrijving?JanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:03:
In navolging op voorgaand. Heb besloten tot optie 3: intrekken van het bod én niet meedoen aan de inschrijving.
Dat ze daarna mij mede hebben gedeeld dat de verkoop is gewijzigd naar een inschrijving, geeft aan dat ze het niet serieus nemen. Is hun goed recht natuurlijk, om de bodem van ieders portemonnee te onderzoeken. Maar wij doen niet meer mee.
@bitterbal_mayo
Omdat ze pokeren met mijn bod. Ik heb bij mijn eerste bod aangegeven dat deze staat tot en met donderdag 26 november. Ze denken waarschijnlijk dat ik dat niet heb gemeend en het wel wil verlengen..
Ik ken de makelaar, die doet nagenoeg alle woningen in mijn wijk. Ze flikken dit trucje steeds (eerst kijken of er een paar biedingen zijn, dan alsnog wijzigen naar een inschrijving). Het voelde in ieder geval niet goed, want ik hád al een ultiem bod gedaan, dus ik heb de stekker eruit getrokken. Inschrijving is prima, maar zeg dat dan meteen vooraf. Dan had ik m'n kaarten wat langer tegen de borst gehouden en kunnen houden.
Het feit dat ik een dak boven m'n hoofd heb waar we ook met een groter gezin ook nog wel kunnen wonen, helpt voor mij wel mee.
Omdat ze pokeren met mijn bod. Ik heb bij mijn eerste bod aangegeven dat deze staat tot en met donderdag 26 november. Ze denken waarschijnlijk dat ik dat niet heb gemeend en het wel wil verlengen..
Ik ken de makelaar, die doet nagenoeg alle woningen in mijn wijk. Ze flikken dit trucje steeds (eerst kijken of er een paar biedingen zijn, dan alsnog wijzigen naar een inschrijving). Het voelde in ieder geval niet goed, want ik hád al een ultiem bod gedaan, dus ik heb de stekker eruit getrokken. Inschrijving is prima, maar zeg dat dan meteen vooraf. Dan had ik m'n kaarten wat langer tegen de borst gehouden en kunnen houden.
Het feit dat ik een dak boven m'n hoofd heb waar we ook met een groter gezin ook nog wel kunnen wonen, helpt voor mij wel mee.
Vind het top dat je er zo principieel instaat en daar ook op acteert. Hopelijk helpt het iets om dit soort fratsen op de lange termijn een halt toe te roepen.JanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:14:
@bitterbal_mayo
Omdat ze pokeren met mijn bod. Ik heb bij mijn eerste bod aangegeven dat deze staat tot en met donderdag 26 november.
Tegelijkertijd zal het inderdaad niet voor iedereen weggelegd zijn. Soms "moet" je verhuizen, en als het aanbod dan beperkt is heb je weinig keus.
Ja die strategie heb ik ook meegemaakt. Zodra je in de woning staat is er ineens besloten dat het op inschrijving gaat. Heb gelezen dat als dat vooraf bekend is kijkers dus afschrikt, begrijpelijk.JanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:14:
@bitterbal_mayo
Maar de verkopers kunnen nog steeds kiezen voor jouw bod toch als je meedoet met he huidige bod?
In dit geval is het nog erger. Ze deelden mij mede dat de vraagprijs al was geboden (op dag 1). Ik heb nog gevraagd of we weer een inschrijving gaan doen of niet. Nee was het antwoord. Was het antwoord "Ja" geweest, dan had ik in ieder geval een aantal dagen goed kunnen nadenken wat ik wilde bieden.bitterbal_mayo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:18:
[...]
Ja die strategie heb ik ook meegemaakt. Zodra je in de woning staat is er ineens besloten dat het op inschrijving gaat. Heb gelezen dat als dat vooraf bekend is kijkers dus afschrikt, begrijpelijk.
Maar de verkopers kunnen nog steeds kiezen voor jouw bod toch als je meedoet met he huidige bod?
Op dag 2 doe ik nu mijn ultieme bod, omdat haast was geboden.
Eind van dag 2 toch nog ("verrassing") een telefoontje: we doen toch nog een inschrijving. Wil je je bod laten staan tot die tijd of wellicht nog verhogen?
De timing van dat besluit is belachelijk. Ze kijken letterlijk eerst of er een paar biedingen binnen komen, Ze laten de kijkers weten dat je snel moet acteren. Dus krijgen ze snel een aantal biedingen. Daarna gaan we al die mensen opbellen om te vermelden dat ze nog even hun bod kunnen verhogen, deadline dag 5 12:00.
Welkom in de trucendoos van makelaars.JanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:24:
[...]
In dit geval is het nog erger. Ze deelden mij mede dat de vraagprijs al was geboden (op dag 1). Ik heb nog gevraagd of we weer een inschrijving gaan doen of niet. Nee was het antwoord. Was het antwoord "Ja" geweest, dan had ik in ieder geval een aantal dagen goed kunnen nadenken wat ik wilde bieden.
Eind van dag 2 toch nog ("verrassing") een telefoontje: we doen toch nog een inschrijving. Wil je je bod laten staan tot die tijd of wellicht nog verhogen?
De timing van dat besluit is belachelijk. Ze kijken letterlijk eerst of er een paar biedingen binnen komen, Ze laten de kijkers weten dat je snel moet acteren. Dus krijgen ze snel een aantal biedingen. Daarna gaan we al die mensen opbellen om te vermelden dat ze nog even hun bod kunnen verhogen, deadline dag 5 12:00.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Tja ik zou hetzelfde bod bij de inschrijving neerleggen, in deze markt kosten principes gewoon geld (namelijk iedere maand stijgen prijzen verder.. > indien je reeds een koopwoning hebt is het verschil kleiner maar wel aanwezig).
Bovendien, als dit echt een woning is die zeer goed aansluit bij je wensen , is de vraag of je nog wat anders vindt
.
Bovendien, als dit echt een woning is die zeer goed aansluit bij je wensen , is de vraag of je nog wat anders vindt
[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 25-11-2020 10:28 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Das niet tofJanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:24:
[...]
In dit geval is het nog erger. Ze deelden mij mede dat de vraagprijs al was geboden (op dag 1). Ik heb nog gevraagd of we weer een inschrijving gaan doen of niet. Nee was het antwoord. Was het antwoord "Ja" geweest, dan had ik in ieder geval een aantal dagen goed kunnen nadenken wat ik wilde bieden.

Als ik dit allemaal zo lees word ik langzaam toch wat wanhopig om de markt op te gaan om te gaan kopen.
Wat word het volgende, weer ouderwets de makelaar 1000 euro onderhands geven om wat geregeld te krijgen?
Wat word het volgende, weer ouderwets de makelaar 1000 euro onderhands geven om wat geregeld te krijgen?
Die vraag is twee keer negatief. Er zijn nog genoeg dingen aan deze woning die ik aan zou willen passen, wat ook weer extra had gekost. Bovendien zou ik van bouwjaar 2015 naar bouwjaar 2002 gaan. Een achteruitgang qua energielasten en comfort, iets wat ik mettertijd heel veel ben gaan waarderen.Sport_Life schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:26:
Tja ik zou hetzelfde bod bij de inschrijving neerleggen, in deze markt kosten principes gewoon geld (namelijk iedere maand stijgen prijzen verder.. > indien je reeds een koopwoning hebt is het verschil kleiner maar wel aanwezig).
Bovendien, als dit echt een woning is die zeer goed aansluit bij je wensen , is de vraag of je nog wat anders vindt.
Dus; ik had voor mijn gevoel al een top bod neergelegd.
(Daarnaast denk ik dat de top wel bereikt is in onze wijk of in ieder geval de stijgingen niet meer zo extreem gaan zijn.)
Vrijwel elke keer als wij een huis bezichtigden vroeg de verkopende makelaar of wij onze eigen woning al hadden verkocht. Antwoord je met "nee, nog niet" dan gaat er een boekje open over de gebruikte strategie.Releases schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:28:
Het is misschien niet letterlijk een onderhandse 1000 euro, maar komt er toch wel dichtbij naar mijn smaak. Maar goed, in beide gevallen moet je er wel rekening mee houden dat de koper van jouw woning vervolgens hetzelfde kan doen.
@JanHenk Het staat iedereen vrij om te staan voor z'n eigen principes natuurlijk, maar in deze markt is er imho op die manier weinig te halen. 'Opvoeden' gaat je in ieder geval niet lukken
. Ieder z'n eigen strategie natuurlijk, maar als je een bepaald bedrag voor die woning over hebt, dan begrijp ik persoonlijk niet waarom je niet gewoon dat bod laat staan voor de inschrijving. Nee heb je, ja kun je krijgen. Die 24u maken het verschil ook niet natuurlijk. In 'andere tijden' zou het een onderhandelingstactiek kunnen zijn, maar in de huidige markt weet je gewoon dat verkopers dan wel een ander bod zullen accepteren. /my two cents
@JanHenk of je doet gewoon een iets lager bod
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Omdat ik naar mijn idee iets extra's te bieden had, namelijk een oplossing voor een probleem van ze. Voor de tijd dat ze hun woning gaan nieuwbouwen, kon ik een huurwoning aanbieden waar toevallig een huurder vertrekt (een woning van de familie). Ik nam aan dat ze daar wel interesse in hadden, gezien de woning in dezelfde wijk is. Uiteraard niet vrijstaand, maar wel zeer courant en een nette prijs.naitsoezn schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:45:
@JanHenk Het staat iedereen vrij om te staan voor z'n eigen principes natuurlijk, maar in deze markt is er imho op die manier weinig te halen. 'Opvoeden' gaat je in ieder geval niet lukken. Ieder z'n eigen strategie natuurlijk, maar als je een bepaald bedrag voor die woning over hebt, dan begrijp ik persoonlijk niet waarom je niet gewoon dat bod laat staan voor de inschrijving. Nee heb je, ja kun je krijgen. Die 24u maken het verschil ook niet natuurlijk. In 'andere tijden' zou het een onderhandelingstactiek kunnen zijn, maar in de huidige markt weet je gewoon dat verkopers dan wel een ander bod zullen accepteren. /my two cents
Ik heb alle kaarten al op tafel gelegd, een goed bod gedaan met iets unieks.
Daar mee pokeren geeft mij het gevoel dat ze het niet serieus nemen. Ik realiseer me heel goed dat principieel opstellen in dit geval betekent dat wij daar niet wonen volgend jaar. Maar daar kan ik heel goed mee leven.
Was dit het eerste huis waar je een bod op deed?JanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:36:
[...]
Omdat ik naar mijn idee iets extra's te bieden had, namelijk een oplossing voor een probleem van ze. Voor de tijd dat ze hun woning gaan nieuwbouwen, kon ik een huurwoning aanbieden waar toevallig een huurder vertrekt (een woning van de familie). Ik nam aan dat ze daar wel interesse in hadden, gezien de woning in dezelfde wijk is. Uiteraard niet vrijstaand, maar wel zeer courant en een nette prijs.
Ik heb alle kaarten al op tafel gelegd, een goed bod gedaan met iets unieks.
Daar mee pokeren geeft mij het gevoel dat ze het niet serieus nemen. Ik realiseer me heel goed dat principieel opstellen in dit geval betekent dat wij daar niet wonen volgend jaar. Maar daar kan ik heel goed mee leven.
@bitterbal_mayo
Nee, de tweede. Twee keer in de verkoop via dezelfde makelaar en twee keer hetzelfde trucje.
De eerste keer heb ik mijn bod laten staan en ben ik het uiteraard niet geworden. De tweede keer (nu dus) heb ik de boel ingetrokken.
Ik ben nu pas wijzer geworden. Na bezichtiging kun je beter aangeven dat je geen bod gaat doen (of gewoon de vraagprijs, ook al is dat al geboden), maar wanneer ze besluiten tot een inschrijving, dat je graag op de hoogte wordt gehouden.
Dan hou je in ieder geval je kaarten tegen de borst tot de deadline en kun je in tussentijd nog een aankoopmakelaar inschakelen. Zo ga ik het een eventuele volgende keer doen.
Nee, de tweede. Twee keer in de verkoop via dezelfde makelaar en twee keer hetzelfde trucje.
De eerste keer heb ik mijn bod laten staan en ben ik het uiteraard niet geworden. De tweede keer (nu dus) heb ik de boel ingetrokken.
Ik ben nu pas wijzer geworden. Na bezichtiging kun je beter aangeven dat je geen bod gaat doen (of gewoon de vraagprijs, ook al is dat al geboden), maar wanneer ze besluiten tot een inschrijving, dat je graag op de hoogte wordt gehouden.
Dan hou je in ieder geval je kaarten tegen de borst tot de deadline en kun je in tussentijd nog een aankoopmakelaar inschakelen. Zo ga ik het een eventuele volgende keer doen.
OkeJanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:57:
@bitterbal_mayo
Ik heb ook aangeven dat de verkopend makelaar mijn huis mocht verkopen, als ik het zou worden. Ik weet niet of je dan een streepje voor hebt, want volgens mij kijken ze puur naar het hoogste bod en daarna pas de voorwaarden, maar de makelaar adviseert de verkoper, en heeft misschien toch wel enige invloed.. i.c.m. de overige voorwaarden en overbieden ben ik het dus geworden. Dit is misschien een succes story, maar heb wel alles uit de kast moeten trekken!NielsFL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:37:
[...]
Vrijwel elke keer als wij een huis bezichtigden vroeg de verkopende makelaar of wij onze eigen woning al hadden verkocht. Antwoord je met "nee, nog niet" dan gaat er een boekje open over de gebruikte strategie.
Het is misschien niet letterlijk een onderhandse 1000 euro, maar komt er toch wel dichtbij naar mijn smaak. Maar goed, in beide gevallen moet je er wel rekening mee houden dat de koper van jouw woning vervolgens hetzelfde kan doen.
Zojuist de nota ontvangen van de notaris. Woning overdracht is volgende week. Tot mijn verbazing krijgen wij geld terug bij de aanschaf van de woning. Ik snap ook niet goed waarom.. de overdracht van onze verkochte woning is pas begin januari, daar verwacht ik wel geld van te krijgen, maar bij de aankoop van de nieuwe woning had ik niet verwacht iets te krijgen. De bank leent je toch het bedrag wat je nodig hebt, en niet teveel?
[ Voor 13% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 25-11-2020 14:25 ]
Op de nota staat neem ik aan wat je terugkrijgt?Piet_Piraat7 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:24:
Zojuist de nota ontvangen van de notaris. Woning overdracht is volgende week. Tot mijn verbazing krijgen wij geld terug bij de aanschaf van de woning. Ik snap ook niet goed waarom.. de overdracht van onze verkochte woning is pas begin januari, daar verwacht ik wel geld van te krijgen, maar bij de aankoop van de nieuwe woning had ik niet verwacht iets te krijgen. De bank leent je toch het bedrag wat je nodig hebt, en niet teveel?
Ik meen mij te herinneren dat wij ook wat terugkregen omdat we bepaalde zaken al hadden betaald die waren meegenomen met de financiering (hypotheekadvies e.d.). Zou dit niet het geval kunnen zijn?
Waarborgsom zelf betaald? Die krijg je dan nu terug met aftrek kosten koper.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:24:
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ik denk het ja. Op de nota staan die zaken niet specifiek, de bank heeft een X bedrag overgemaakt en dat bleek meer dan nodig te zijn. Waarschijnlijk omdat de taxateur en bouwkundige keuring meegerekend werden maar die hebben wij zelf al betaald. Dat zal het dan moeten zijn.Koekfabriek schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:38:
[...]
Op de nota staat neem ik aan wat je terugkrijgt?
Ik meen mij te herinneren dat wij ook wat terugkregen omdat we bepaalde zaken al hadden betaald die waren meegenomen met de financiering (hypotheekadvies e.d.). Zou dit niet het geval kunnen zijn?
Leuk om je verloop te lezen. Dit uiteraard los van de uitkomst voor je.JanHenk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:57:
@bitterbal_mayo
Wat ik deed bij een ultiem bod van mijn kant en er kwam een tegenbod of duidelijk werd dat ze nog beter wilden, een nieuw bod neerleggen wat lager was met een korte looptijd.
Kwamen ze dan weer met een tussenbod of akkoord na de afloop van de termijn dan weer een lager bod.
Precies hetzelfde gevoel leefde dan bij mij als ik bij jou beluister: Ik was er al klaar mee en beantwoorde de blufpoker. Soms met geweldig resultaat, alsnog en goedkoper of woedende mensen
Edit: Lik op stuk geven heet dat volgens mij.
print nu het contract uit om te tekenen en weer in te scannen
Uhm lekker old fashionbitterbal_mayo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:04:
print nu het contract uit om te tekenen en weer in te scannen
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7