Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 367 Laatste
Acties:

Verwijderd

IceM schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:20:
Wanneer je de hypotheek onder NHG voorwaarden wilt hebben: NHG premie (1%, aftrekbaar). Bij sommige hypotheekadviseurs betaal je ook nog apart advieskosten voor een ORV (verplicht bij NHG dacht ik). BIj de hypotheker is dit iets van 500,- euro.
9 van de 10 keer mag je gewoon zelf een ORV regelen.

Wij zitten zelf bij Generali. Tussenpersoon was Independer. Mijn broertje heeft in hypotheek via Hypotheek24 gedaan. Daar kostte het niets.
IceM schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:08:
[...]

Ja, het zou ook 250 kunnen zijn en 250 voor wat anders, ik weet het niet meer precies, het is al een tijdje geleden dat ik daar op gesprek ben geweest. Ik weet wel dat je er bij hen apart voor moet betalen en ik vond het toen vrij veel voor iets wat 2 tientjes aan premie per maand koste.
Stevig maand bedrag. Wij betalen voor 2x 150K ORV nog geen 6 euro per maand per persoon.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2016 09:33 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-11 16:26
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:32:
[...]

9 van de 10 keer mag je gewoon zelf een ORV regelen.

Wij zitten zelf bij Generali. Tussenpersoon was Independer. Mijn broertje heeft in hypotheek via Hypotheek24 gedaan. Daar kostte het niets.
Ik zeg ook, bij sommige hypotheekadviseurs moet je apart betalen voor advies over de ORV.
[...]
Stevig maand bedrag. Wij betalen voor 2x 150K ORV nog geen 6 euro per maand per persoon.
Of dat stevig is of niet hangt nogal af van de voorwaarden en het verzekerde bedrag. Het verzekerde bedrag was bij ons een stuk hoger (en ik rook, dat helpt ook nooit mee :P ).

...

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-10 08:57

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

Goeiemiddag Tweakers!

Op dit moment hebben we serieuze interesse in een appartement in Amsterdam. Maar er zijn een aantal vragen die we niet beantwoord krijgen online, of waar onderling discussie over is.

Voor onszelf hebben we een maximum prijs in ons hoofd wat we willen betalen voor het huis. Daar zullen we geen euro overheen gaan. Raden jullie alsnog aan om een aankoopmakelaar te nemen?
We hebben de woning al tweemaal gezien met de verkoop makelaar.

Er wordt enorm getwijfelt of er een aankoopmakelaar nodig is. Ikzelf denk van niet. We hebben een goede notaris die de stukken door kan lezen en een vriend van me zit ook in de financiele wereld. Mede door de hoge kosten (1750) voor de aankoopmakelaar denk ik dat het nodig is en het zeker niet waard.

Hebben jullie nog tips voor het onderhandelen van de prijs? We beginnen natuurlijk lager dan de vraag prijs. Maar misschien uit ervaring tips die goed werken. (bijvoorbeeld meteen beginnen met je maximum prijs, een take it or leave it bod)

Hopelijk wordt ik hier wat wijzer en kunnen we sneller over gaan tot de koop vna het huis :)

Groetjes,
Robin

https://techrvw.com/

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-11 07:36

Galois

1811 - 1832

Een aankoopmakelaar is niet noodzakelijk, dat klopt. Maar ze hebben er wel verstand van en kunnen je een hoop ellende besparen. Maar als jij bereid bent je overal goed over in te lezen en het vertrouwen hebt dat jij een goede prijs kunt bedingen, dan kun je dat inderdaad zelf.

Ik heb mijn eerste appartement ook zelf aangekocht. Dat was een eenvoudig iets: een appartement binnen een goede VvE. Dat maakt het wat makkelijker allemaal. Je hebt voldoende vergelijkinsmateriaal.

Het huis waar we nu in wonen (2-onder-1-kap uit 1920) daar hebben we wel een aankoopmakelaar voor genomen. Uiteraard hadden we dat ook zelf gekund, maar zo'n man heeft er gewoon zicht op en kan je veel tips geven.

Ik vergelijk het maar met een schilder. Ook dat kun je heel goed zelf. Als je bereid bent je goed in te lezen hoe je moet voorbehandelen, welke verf voor welke ondergrond, hoe aan het brengen, enz en voldoende tijd hebt, dan lukt dat vast goed zelf. Maar ik denk dat een (goede) schilder het sneller, beter en met een hogere levensduur kan.
Wat je zeker niet zelf kunt, is je eigen (of die van je vrouw) blindedarmontsteking opereren. Daar moet je echt iemand voor betalen :)

Voor het onderhandelen bestaan er eigenlijk geen tips (of beter gezegd: er zijn zoveel tips dat je er niets aan hebt :)).

Het blijft een spel en als de verkoper het gevoel heeft dat er meer te halen is bij jou, dan zal hij dat zeker proberen, ook al is hij al tevreden met een bepaald bod.

Ons appartement heeft bijna 3 jaar te koop gestaan. Onze makelaar had een 'vanafprijs' voorgesteld. Prima. Op een gegeven moment hadden we een geïnteresseerde die de vanafprijs bood. Verkopen! dacht ik gelijk. Maar mijn makelaar hield het hoofd koel en had het gevoel dat er wel wat meer uit te halen was en deed een tegenbod van 5000 euro meer. Daar ging de koper mee akkoord... Nog nooit zo makkelijk 5000 euro verdiend :)

Het probleem van het biedproces is dat je, hoe goed je ook in bieden bent, je altijd te betrokken bent. Je wilt dat huis graag, want anders doe je geen bod en bent toch altijd wel wat gespannen. Zoals je nu zegt dat je een maximumprijs in je hoofd hebt en daar geen euro overheen zult gaan, daar geloof ik niets van.
Als jij dat huis graag wilt en de verkoper doet een uiterst laagste bod van 1000 euro meer dan jouw maximumprijs, daar ga jij vast mee akkoord... :)

In mijn ogen de fout die veel mensen maken, is het bod 'onderbouwen'. Dat moet je volgens mij nooit doen. Om in mijn ogen verschillende redenen waar er één van is dat de verkoper je 'leert kennen'. Dus beter in kan schatten of hij die extra 5000 euro er wel uit krijgt.

Volgens mij moet je een bod doen, zonder verder te communiceren. Geen reden of gevoel of trucs zoals je wel vaker hoort 'dit is echt onze uiterste prijs'... Een goede makelaar prikt daar vast doorheen. Niets eenvoudiger dan onderhandelen met iemand die er 100x zo weinig ervaring mee heeft denk ik maar...

Succes!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zegt niets... Mijn man betaald voor 150K ORV de komende vier jaar 120 euro per maand, daarna 25 per maand. Zonder achtergrond is er werkelijk niets over een ORV te zeggen

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Verwijderd

leejoow schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:31:
[...]

Zegt niets... Mijn man betaald voor 150K ORV de komende vier jaar 120 euro per maand, daarna 25 per maand. Zonder achtergrond is er werkelijk niets over een ORV te zeggen
8)7

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:30
leejoow schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:31:
[...]

Hier 2x170k voor 12 euro per maand, geen medische bijzonderheden en we roken en drinken ook niet

Voor 120 euro per maand zullen er wel medische bijzonderheden zijn, zonder die vermelding zegt het idd niks

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:12
Kort vraagje, we hebben inmiddels een bindende hypotheekofferte binnen en gaan rond 1 september de koopakte tekenen. Nu is de kans aanwezig dat ik dan voor werk in het buitenland ben. Ik had in eerste instantie begrepen dat ik dan iemand van het notariskantoor kan machtigen om voor mij te tekenen, maar mijn notaris geeft aan dat dat niet kan als we een hypotheek aanvragen? Mensen die hier ervaring mee hebben?

• President
Kan je niet gewoon wat dagen ervoor of erna tekenen?

• DRAFTER86
tweakerdennis schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:34:
Kan je niet gewoon wat dagen ervoor of erna tekenen?
Wellicht, maar ik kan nu nog niet echt inschatten van wanneer tot wanneer ik weg ben...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:28

Shunt

Boe

Wij hebben in het weekend een reactie gekregen van de makelaar, insert korreltje zout modus.
Wij hadden 255 geboden op een huis dat voor 275 te koop staat. Uiteindelijk hebben zij een definitief tegenbod gedaan van 265 vijfduizend meer dan onze droom prijs vijf duizend minder dan wat wij er maximaal voor wouden geven. We hebben nog even overwogen om te hinten dat 265 te veel zou zijn en we meer richting de 260 wouden maar de huidige eigenaar heeft geen directe nootzaak om te verhuizen en dus waren we bang dat ze dan het hele boeltje af zouden kappen.

We zijn dus gewoon gegaan voor de 265 en het koop contract is nu in de maak. We zouden als alles goed gaat er op 1 november in trekken / sleutel krijgen. Deze week maar eens wat serieuzer gaan kijken naar keukens en hypotheken. Ik vraag me af of mensen hier ervaringen hebben met een "groene" hypotheek waar je 106% kan lenen voor zonnepanelen of andere bezuinigende maatregelen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
DRAFTER86 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:06:
Kort vraagje, we hebben inmiddels een bindende hypotheekofferte binnen en gaan rond 1 september de koopakte tekenen. Nu is de kans aanwezig dat ik dan voor werk in het buitenland ben. Ik had in eerste instantie begrepen dat ik dan iemand van het notariskantoor kan machtigen om voor mij te tekenen, maar mijn notaris geeft aan dat dat niet kan als we een hypotheek aanvragen? Mensen die hier ervaring mee hebben?
Het heeft misschien iets te maken met dat het notaris kantoor al iemand gemachtig heeft om names de geld verstrekker te tekenen en dan krijg een gemachtige feestje misschien geen idee.

bij ons was het zo dat het notaris kantoor iemand gemachtigd had voor de hypotheek en een voor de eigennaren omdat die niet aanwezig waren voor de overdracht 8)7 Echt raar als je een huis koopt en niemand van de vorige bewoners zijn aanwezig behalve een de makelaar die niet echt prettig was. :( Zeker toen er nog wat issues waren kan je dus niets afstemmen en hup voor ons was de dag zo weg pas laat kunnen tekenen. :X Alles is goed gegaan uiteindelijk maar prettig is anders.

Maar het is wel super belangrijk om aanwezig te zijn bij de overdracht als is het alleen voor het afschouwen want er na wordt het wel heel lastig om iets nog recht te zetten.

• Rubman
  • Laatst online: 19:08

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Shunt schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:44:
Wij hebben in het weekend een reactie gekregen van de makelaar, insert korreltje zout modus.
Wij hadden 255 geboden op een huis dat voor 275 te koop staat. Uiteindelijk hebben zij een definitief tegenbod gedaan van 265 vijfduizend meer dan onze droom prijs vijf duizend minder dan wat wij er maximaal voor wouden geven. We hebben nog even overwogen om te hinten dat 265 te veel zou zijn en we meer richting de 260 wouden maar de huidige eigenaar heeft geen directe nootzaak om te verhuizen en dus waren we bang dat ze dan het hele boeltje af zouden kappen.

We zijn dus gewoon gegaan voor de 265 en het koop contract is nu in de maak. We zouden als alles goed gaat er op 1 november in trekken / sleutel krijgen. Deze week maar eens wat serieuzer gaan kijken naar keukens en hypotheken. Ik vraag me af of mensen hier ervaringen hebben met een "groene" hypotheek waar je 106% kan lenen voor zonnepanelen of andere bezuinigende maatregelen.
106% is toch überhaupt niet meer mogelijk, ik dacht dat de max tegenwoordig op 102% staat

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• MeZZiN
Als je zonnepanelen of andere besparende middelen mag je het iets oprekken dacht ik. Maar goed even terug op de vraag vanuitgaande dat het mag.

Altijd doen de rente kosten op de panelen is altijd minder dan de opbrengst dus gewoon doen :) Ervaring nee maar wel met zonnepanelen en dat bevalt prima goede investering.

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-11 19:50
DRAFTER86 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:06:
Ik kreeg van de notaris de optie om iemand van het kantoor te machtigen. Kostte wel weer 70€. Bank en verkoper hadden ook een machtiging afgegeven. Uiteindelijk wel gewoon zelf gegaan, maar het kan dus wel volgens mij. Zat ik daar in mijn eentje, met een plaatsvervangend(!) notaris en haar secretaresse.

[ Voor 5% gewijzigd door exponential op 19-07-2016 09:36 ]

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
exponential schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:34:
[...]

Ik kreeg van de notaris de optie om iemand van het kantoor te machtigen. Kostte wel weer 70€. Bank en verkoper hadden ook een machtiging afgegeven. Uiteindelijk wel gewoon zelf gegaan, maar het kan dus wel volgens mij. Zat ik daar in mijn eentje, met een plaatsvervangend(!) notaris en haar secretaresse.
Bij ons zaten wij ook met de notaris en 2 secretaresses. Nogal een anticlimax eigenlijk na al dat geregel.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-11 12:08
Wij zijn nu ook in de positie beland waar we een bod kunnen gaan doen op een huis. Qua hypotheek zal het niet zo'n probleem zijn, we hebben een mooi sommetje eigen geld, dus willen +/- 40k + kk zelf inleggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• MeZZiN
Gewoon laag beginnen en zien of ze happen ze kunnen ook nee zeggen en niet verder willen praten. De makelaar weet ook wat het waard is maar een bod van 20k lager is niet raar of extrem gewoon proberen lijkt me als je 290 bied heb je gelijk dat hij er tussen in wilt zitten.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-10 22:38
Je kunt altijd laag inzetten. Als er dan geen interesse komt van andere partijen zal de verkoper automatisch met jou verder gaan.

Het blijft natuurlijk maar de vraag welke prijs de verkoper in gedachten heeft, en hoe graag deze wil of moet verhuizen.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-11 15:06
Goed, bod gedaan(180k vp 220k) op een klushuis(in handen van een project ontwikkelaar die in de tuin daarvan 5 huizen neer gaat zetten, nog niet echt openbaar in de verkoop) en we krijgen geen tegenbod maar wel de vraag om bouwkundige keuring + taxatie te gaan doen(waren een ontbindende voorwaarde van ons bod. Want de onderhandeling komen we dan wel uit..

Bod was bewust gedaan voor de keuring om geen kosten te maken. Nu willen we wel de keuring gaan doen maar de hoop is natuurlijk om niet verder te gaan dan 200k in de onderhandeling. Die keuring + taxatie, is voor zover ik nu zie, gewoon ons kostenplaatje wat we mogelijk voor niets doen.. toch?

• greg-a
  • Registratie: November 2007
Roboafca schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:05:
Goeiemiddag Tweakers!

Op dit moment hebben we serieuze interesse in een appartement in Amsterdam. Maar er zijn een aantal vragen die we niet beantwoord krijgen online, of waar onderling discussie over is.

Voor onszelf hebben we een maximum prijs in ons hoofd wat we willen betalen voor het huis. Daar zullen we geen euro overheen gaan. Raden jullie alsnog aan om een aankoopmakelaar te nemen?
We hebben de woning al tweemaal gezien met de verkoop makelaar.

Er wordt enorm getwijfelt of er een aankoopmakelaar nodig is. Ikzelf denk van niet. We hebben een goede notaris die de stukken door kan lezen en een vriend van me zit ook in de financiele wereld. Mede door de hoge kosten (1750) voor de aankoopmakelaar denk ik dat het nodig is en het zeker niet waard.

Hebben jullie nog tips voor het onderhandelen van de prijs? We beginnen natuurlijk lager dan de vraag prijs. Maar misschien uit ervaring tips die goed werken. (bijvoorbeeld meteen beginnen met je maximum prijs, een take it or leave it bod)

Hopelijk wordt ik hier wat wijzer en kunnen we sneller over gaan tot de koop vna het huis :)

Groetjes,
Robin
Hoe staat her ervoor Robin?

Ik vind het interessant om te lezen dat je wilt gaan onderbieden op een appartement in Amsterdam. Welke region van Adam heb je 't gezien? Ik ben zelf ook ah kijken naar een appartement in Amsterdam/Amstelveen en dat is niet te doen. Huizen met een vraagprijs van 200k gaan voor >230k over de kop!!! (Buitenveldert, 60m2, kaal huis)! Dus wat dat betreft zou ik zeggen, ga niet onder de vraagprijs zitten. Tenzij het huis nog niet op funda e.d. staat. Dan valt de concurrentie wellicht nog mee...

Hoor graag meer van je.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
la_fusion schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:31:
Die keuring + taxatie, is voor zover ik nu zie, gewoon ons kostenplaatje wat we mogelijk voor niets doen.. toch?
ja :)

als in: het geeft je inzicht in de staat van het pand en de waardeschatting ervan, dus niet helemaal voor niets :)

[ Voor 20% gewijzigd door Bockelaar op 20-07-2016 11:07 . Reden: toelichting > ja :) ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-10 08:57

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

darryl schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:04:
[...]

Hoe staat her ervoor Robin?

Ik vind het interessant om te lezen dat je wilt gaan onderbieden op een appartement in Amsterdam. Welke region van Adam heb je 't gezien? Ik ben zelf ook ah kijken naar een appartement in Amsterdam/Amstelveen en dat is niet te doen. Huizen met een vraagprijs van 200k gaan voor >230k over de kop!!! (Buitenveldert, 60m2, kaal huis)! Dus wat dat betreft zou ik zeggen, ga niet onder de vraagprijs zitten. Tenzij het huis nog niet op funda e.d. staat. Dan valt de concurrentie wellicht nog mee...

Hoor graag meer van je.
We gaan straks de mail versturen met het bod, dat is inderdaad 24k onder de vraag prijs.

Het appartement wat we gezien hebben ligt naast de Molenwijk in Amsterdam-Noord. Hier is de huizen gekte nog niet zo erg als in andere delen van de stad. Het appartement staat ook al enige tijd te koop, dus overbieden heeft in dit geval geen zin.

Als we kijken naar de staat van het huis, gebouwd in 2006, mist er toch nog veel en moet er veel aan gebeuren. Zo zit er bijvoorbeeld geen vaatwasser in de keuken, is de badkamer spuug lelijk (persoonlijk vinden we dat dan ;)) en is de afwerking va de woning het net niet. Er zit dus nog zeker wat ruimte in de prijs. We hebben voor het appartement sowieso een maximum prijs in ons hoofd waar we niet overheen gaan. Dus accepteren ze dit bod niet? Dan doen we een tegenbod totdat we aan onze maximum bod zitten. Is dat nog niet voldoende voor de eigenaar? Dan zoeken we verder :)

https://techrvw.com/

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-11 15:06
Bockelaar schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:06:
[...]

ja :)

als in: het geeft je inzicht in de staat van het pand en de waardeschatting ervan, dus niet helemaal voor niets :)
Ik bedoelde meer in de zin van dat het mogelijk kosten zijn die we als verloren kunnen beschouwen mocht het toch niet aan onze verwachting voldoen of als we er toch niet uitkomen qua onderhandeling. Nu is het bedrag het probleem niet maar wel jammer als we het voor niets uitgeven ;)

• greg-a
  • Registratie: November 2007
Roboafca schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:12:
[...]

We gaan straks de mail versturen met het bod, dat is inderdaad 24k onder de vraag prijs.

Het appartement wat we gezien hebben ligt naast de Molenwijk in Amsterdam-Noord. Hier is de huizen gekte nog niet zo erg als in andere delen van de stad. Het appartement staat ook al enige tijd te koop, dus overbieden heeft in dit geval geen zin.

Als we kijken naar de staat van het huis, gebouwd in 2006, mist er toch nog veel en moet er veel aan gebeuren. Zo zit er bijvoorbeeld geen vaatwasser in de keuken, is de badkamer spuug lelijk (persoonlijk vinden we dat dan ;)) en is de afwerking va de woning het net niet. Er zit dus nog zeker wat ruimte in de prijs. We hebben voor het appartement sowieso een maximum prijs in ons hoofd waar we niet overheen gaan. Dus accepteren ze dit bod niet? Dan doen we een tegenbod totdat we aan onze maximum bod zitten. Is dat nog niet voldoende voor de eigenaar? Dan zoeken we verder :)
Duidelijk. In Adam-Noord is de huizenmarkt inderdaad (nog) niet (zo) oververhit als in elders van Adam. In ieder geval veel success en hoop dat je 'm binnenkrijgt!

• BasvanS
  • Laatst online: 02-11 12:15
Na zelf een huis te hebben gekocht (eerste huis) is nu mijn zwager bezig met het kopen van een nieuwbouwhuis.

Ze hebben een Bank-spaarHypotheek met 3.7 % rente, die nog 10 jaar mee moet. Het eerste advies van de bank was behouden en een extra hypotheek voor de extra kosten van het nieuwe huis.

Dit leek mij nogal sterkt toch, ze hebben een hypotheek van ongeveer 170k en daar zou na de verkoop een 30-35k uit komen. (Bank-spaar + meerwaarde).

Als deze 35 word ingebracht als eigenvermogen in het nieuwe huis (265k). Dan zouden ze 10 jaar vast kunnen zetten voor rond de 2%.

Het rente voordeel is hier toch altijd hoger dan het belastingvoordeel van de bank-spaar?

Wellicht niet het juiste discussie topic (kon geen andere vinden) en vond het wat overbodig een nieuwe topic te openen.

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-11 12:08
harmen1987 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:09:
Wij zijn nu ook in de positie beland waar we een bod kunnen gaan doen op een huis. Qua hypotheek zal het niet zo'n probleem zijn, we hebben een mooi sommetje eigen geld, dus willen +/- 40k + kk zelf inleggen.

[....]
Nou, dat ging snel, ook een andere geïnteresseerde die een eerste bod had uitgebracht, en was flink hoger dan ons bod. Dus ze gaan vooralsnog door met de andere bieder.
En wij kunnen weer lekker verder kijken :)

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het rendement op een SEW is netto, de rente is bruto. Het loont zich dus dit in een goed advies pakket door te rekenen. In veel gevallen is behoud van een SEW voordeliger maar uitzonderingen zijn er altijd.

bovendien is het afkopen van een sew binnen 15 jaar fiscaal belast als er winst is gemaakt (mits tenzij er onderwaarde is op de woning maar dat is hier niet de case lees ik)

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 21-07-2016 15:36 ]

• BasvanS
Ray schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 18:35:
het rendement op een SEW is netto, de rente is bruto. Het loont zich dus dit in een goed advies pakket door te rekenen. In veel gevallen is behoud van een SEW voordeliger maar uitzonderingen zijn er altijd.

bovendien is het afkopen van een sew binnen 15 jaar fiscaal belast als er winst is gemaakt.
Dat heb ik ook meteen aangeraden, met een excel krijg ik het niet even snel berekend.

Kunnen ze aansprak maken op een rente korting voor de extra ton die gefinancierd moet worden, Of word het geld in de SEW gezien als eigen inbreng?

1,7% rente verschil op 1.5 ton is netto iets meer dan EUR 100 per maand.
Van mijn eigen hypotheek weet ik dat het netto verschil ongeveer 5 tientjes is tussen jaar 1 en 10 (aftrek).

dat is 2,8% op 2.3 ton...

• Ray

Ray

LTV inschaling ivm waarde SEW verschilt per verstrekker.

Wat je wil uitrekenen is verschil totaal en fiscaal tussen SEW die opbouwt naar eindkapitaal tegen hogere rente, waarbij rekening houden met een aanpassing na rvp versus afkopen en dit restant deel bijvoorbeeld annuitair aflossen over dezelfde restant periode

Dat is in excel mogelijk maar als je de hele IB tabellen en afbouw hiervan mee wilt nemen dan kom je aardig aan het klussen :)

Als dit via een adviseur loopt lijkt het me niet meer dan logisch dat deze twee varianten inzichtelijk gemaakt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 20-07-2016 18:48 ]

• BasvanS
Ik heb al gepast, maar ik vond het advies van de bank om alles te laten zoals het is en een ton via een extra annuitaire hypotheek te financeren, zonder daarvoor een berekening te laten zien wat te kort door de bocht...

te veel variabelen om zelf wat nuttigs te kunnen zeggen. En verder gaat het me vooral om het eerste stuk, de komende 10 jaar. Daarna is alles weer open.

• Ray

Ray

Je had natuurlijk ook de SEW tegen de huidige lage rente fiscaal voort kunnen zetten (nu dus meer spaarinleg) en die als extra optie vergelijken.

Dan had je zeer waarschijnlijk voordeliger uitgekomen dan gewoon regulier aflossen omdat naar ik vermoed de opbouw ook nog niet zo veel was.

Daarna had je mooi kunnen spelen met extra storten en inkorten vd looptijd.

vuistregel is dat een SEW over de hele looptijd voordeliger uitpakt dan de huidige vormen. Daarom is hij door blok ook om zeep geholpen.....

bovenstaande vergelijking maak ik overigens altijd. Hoe moet ik anders weten wat ik de klant kan adviseren ???

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 20-07-2016 19:07 ]

• BasvanS
Dat leek mij ook, het betrof hier dan ook niet echte adviseur, maar gewoon de contactpersoon van de desbetreffende bank waar de oorspronkelijk hypotheek al bij was afgesloten.

Ze hebben overigens nog geen keuze gemaakt, ze gaan op mijn advies maar eens gaan babbelen met een een hypotheekadviseur die wellicht wat meer duidelijkheid kan verschaffen.

Het is toch niet mogelijk om de SEW zo aan te passen dat ze nu bijv 2% rente vast leggen, het was destijds niet voor niets 20 jaar vast...??

• Ray

Ray

Dat kan dus wel en dan heet het een geruisloze fiscale voortzetting. Feitelijk stop je dan met spaarpot a en gaat verder in b. Dit kan ook bij een andere verstrekker zijn.
Dit is de hele simpele uitleg. Er zijn natuurlijk wel een aantal spelregels.

Maarja je kan dus de sew behouden en alsnog een lage rente nemen. Of dat voordeel geeft moet je bereken

• MeZZiN
Of je stapt gewoon wel lekker over naar een normale aflossing hyptheek met een aflossings vrij deel is vaak stukken goedkoper zeker met de 3,7% plus je kan al je dure spaar hypotheek potje waarschijnlijk aflossen met de huidige woning en dus de rest stoppen in je nieuw huis met inbreng eigenvermongen/ verbouwing. Tevens heb je geen ORV meer perse nodig en deze is extreeeeeem veel goedkoper op dit moment.

Members only:

Mijn advies ga na een goede tussen persoon laat het uitzoeken lap die 1000-2500 euro maar trek het af van de belastingen en waarschijnlijk ben je per maand goedkoper uit. Kan haast niet anders met die bagger producten van vroeger die gewoon 2-3x zoduur zijn. Zeker die ORV die is nu super goedkoop geworden. Tevens hoeft die niet meer aan een hypotheek gekoppeld te zijn meer (in de meeste gevallen)

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor ons gaat het om verkopen, maar omdat het koopaspect belangrijker is in deze de vraag toch maar hier stellen.

Ons huis staat niet te koop maar we hebben wel een potentiele koper. Ze hebben hun huis te koop staan. Hun huidige hypotheek is qua bedrag 20K hoger dan onze vraagprijs. Ze zijn na het verkrijgen van deze hypotheek echter parttime gaan werken waardoor ze nu een veel lagere hypotheek zouden kunnen krijgen, niet genoeg om ons huis te financieren. In dat geval zitten ze sowieso klem want ze gaan er dan nooit op vooruit, ongeacht welk huis ze kopen.

De financieel adviseur had ze verteld dat het wellicht mogelijk is om de bestaande hypotheek na verkoop van hun eigen huis mee te nemen naar ons huis. Mogelijk is dit qua rente niet interessant voor ze maar wel qua maximale leencapaciteit omdat ze dan wel ons huis kunnen financieren.

Ik zou dit scenario graag toetsen hier. Iemand hiermee bekend?

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:49
Volgens mij gaat dit niet op. Als de hypotheek meegaat wordt er weer opnieuw getoetst en dan komen ze alsnog leencapaciteit tekort. Of begrijp ik de vraagstelling verkeerd?

• Ray

Ray

bij elke aankoop is er weer een LTI / LTV toets onder de huidige regels.

domweg een hypotheek omzetten. ergo van onderpand laten wisselen is niet mogelijk

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:18

Reinier

\o/

Ray schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 18:35:
bovendien is het afkopen van een sew binnen 15 jaar fiscaal belast als er winst is gemaakt (mits er onderwaarde is op de woning maar dat is hier niet de case lees ik)
Bedoel je niet tenzij? Of begrijp ik het gewoon niet? :)

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
JornA schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:29:
Deze week een tweede bezichtiging gehad bij een woning die we graag willen hebben.
Situatie:
Vorige week 1e bezichtiging, deze week de 2e gehad.
Vraagprijs 229.000,-
Meer dan een jaar te koop
Verkoopmakelaar heeft aangegeven dat hun bodemprijs 215.000 is. (hoogste bod dat ze afgewezen hebben tot nu toe is 212.500,-)

Wij hebben geen aankoopmakelaar,
Wij willen graag beginnen met een bod van 208.000 en uiteindelijk uitkomen op max. 215.000.
- Is dit verstandig (om onder hun bodemprijs te bieden)? of hoger/lager?
- Hoelang raden jullie aan om te wachten met een bieding te doen (1/2/3/4 dag(en) na bezichtiging))?

Edit:
Betekent de bodemprijs dat die voor dat bod ook geaccepteerd wordt?
We hebben afgelopen maandag (18-7) ons openingsbod van 211.000,- k.k. gedaan
Dit is dezelfde dag nog geaccepteerd, wij hebben dus een huis gekocht! :D
Tegen onze verwachtingen in, en een klein beetje met een dubbel gevoel, hoeveel lager hadden we kunnen bieden? Maar toch nog onder ons begrote bedrag van 215k.

Nu moeten we nog allerlei dingen regelen (sneller dan verwacht!):
Hypotheek
Notaris
ORV
etc.

De verkoopmakelaar maakt het voorlopig koopcontract op, hiervoor heeft hij onze gegevens ontvangen. Hij vraagt ook de naam van onze notaris, komt dit in het koopcontract of wilt hij het laten registreren bij de notaris?
Hoelang is gebruikelijk voor het ondertekeningen van het voorlopig koopcontract na het accepteren van het bod?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat komt ook in het koopcontract. Gewoon even een goedkope notaris in de buurt zoeken en voila. Je kan het ook nog later doorgeven, dan laten ze het nog leeg.

Tekenen wordt meestal snel gedaan omdat er dan formeel een koopovereenkomst is. Het is dan ook geen voorlopig koopcontract maar gewoon een definitief koopcontract met wat voorbehouden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:49
JornA schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:34:
[...]
De verkoopmakelaar maakt het voorlopig koopcontract op, hiervoor heeft hij onze gegevens ontvangen. Hij vraagt ook de naam van onze notaris, komt dit in het koopcontract of wilt hij het laten registreren bij de notaris?
Hoelang is gebruikelijk voor het ondertekeningen van het voorlopig koopcontract na het accepteren van het bod?
Ik heb 3 weken geleden net mijn eerste huis gekocht, dus ik weet hoe jij nu zit.

Bij mij maakte de verkoopmakelaar (ook de enige makelaar in deze situatie, ik heb geen makelaar) de koopcontract op. Die moest binnen 10 werkdagen na de verkoper getekend worden, dit omdat de verkopers niet mogen onderhalen met andere partijen zolang mijn bod geaccepteerd was.
Afgelopen vrijdag heb ik de koopcontract getekend. Sinds gisteravond is mijn bedenktijd nu verlopen :) Nu nog wachten op het bericht van de bank en dan kan ik feest vieren! :D

• Ray

Ray

Reinier schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:33:
[...]

Bedoel je niet tenzij? Of begrijp ik het gewoon niet? :)
Je begrijpt het prima! het moet inderdaad tenzij zijn. bij deze aangepast.

1 vd mogelijkheden voor het vervallen van de tijdsklemmen is het aflossen van een restschuld bij verkoop

even opmerking over het stuk hierboven (onder voor mij :) )

een bod is pas bindend als beide partijen getekend hebben (waarna koper nog 3 dagen heeft). Een mondelinge overeenkomst kan niet afgedwongen worden. Verkopers hadden dus wel degelijk een ander bod nog kunnen accepteren als dit hoger was
Dat dit niet netjes etc is staat even buiten deze discussie maar wettelijk is er voor onroerend goed een schriftelijkheid vereiste.

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 21-07-2016 15:45 ]

• exponential
Members only:

• DRAFTER86
Inmiddels gaat het hard hier, hypotheek getekend en goedgekeurd, zijn nu de overdracht aan het plannen.
Hier wordt het voor mij wel een beetje onduidelijk; het is mij niet helemaal helder wat er nu gebruikelijk is.
Er speelt het volgende:

- Notaris wil de overdracht graag een paar dagen voor de 1e van de maand, op de 1e is het altijd heel druk terwijl hier volgens hem geen reden voor is (klopt dit?)
- Verkopers hebben per 1 sept al hun abbonnementen/verzekeringen etc opgezegd
- Ik kan zelf waarschijnlijk niet aanwezig zijn en ga de overdracht laten doen per notariële volmacht
- Verkopers zijn waarschijnlijk ook niet aanwezig

Wat zijn hier nu de geldende principes? Is de passeerdatum altijd de datum waarop de koopakte getekend wordt (al dan niet per volmacht)? Wat is er nu op tegen om het op bijv. de 29e te doen?
Ik heb het idee dat de medewerkster van het notariskantoor hier ook niet heel erg in thuis is (al behoorlijk wat telefoontjes gepleegd...), wellicht zitten er hier wat mensen die e.e.a. kunnen verhelderen?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-11 11:25

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oh ik vind onduidelijke voorwaarden echt zó fijn! Kreeg vorige week (redelijk op het laatste moment, ontbindende voorwaarden zouden vandaag verlopen) toch nog even te horen dat ik als flexwerker word gezien door ABN, omdat ik nog geen 5 maanden in dienst ben (jaarcontract per mei, daarvoor 8 jaar bij één werkgever gewerkt, hoe bedoel je flex?)
Jammer, dan kan ik nét niet lenen wat ik zou willen, last minute naar een andere verstrekker gezocht en gevonden, nu zenuwachtig wachten op de offerte... Duurt lang!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DRAFTER86 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:41:
- Notaris wil de overdracht graag een paar dagen voor de 1e van de maand, op de 1e is het altijd heel druk terwijl hier volgens hem geen reden voor is (klopt dit?)
Er is geen reden om het perse op de eerste van de maand te doen. Het zal voor velen wellicht makkelijker klinken.
- Verkopers hebben per 1 sept al hun abbonnementen/verzekeringen etc opgezegd
Prima, zorg enkel dat jouw verzekeringen in gaan bij passeren. Dus eerder passeren is een eerdere ingangsdatum.
- Ik kan zelf waarschijnlijk niet aanwezig zijn en ga de overdracht laten doen per notariële volmacht
- Verkopers zijn waarschijnlijk ook niet aanwezig
Lekker makkelijk :)
Wat zijn hier nu de geldende principes? Is de passeerdatum altijd de datum waarop de koopakte getekend wordt (al dan niet per volmacht)?
Nee. De koopakte is allang getekend, dat heb je bij de makelaar gedaan. Wat je bij de notaris tekent is onder andere de leveringsakte. En dat moet op de passeerdatum.
Wat is er nu op tegen om het op bijv. de 29e te doen?
Ik heb het idee dat de medewerkster van het notariskantoor hier ook niet heel erg in thuis is (al behoorlijk wat telefoontjes gepleegd...), wellicht zitten er hier wat mensen die e.e.a. kunnen verhelderen?
Niks, gewoon de 29e nemen. Alleen zorgen dat dan ook al jouw verzekeringen dan al in gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
Pathogen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:03:
Oh ik vind onduidelijke voorwaarden echt zó fijn! Kreeg vorige week (redelijk op het laatste moment, ontbindende voorwaarden zouden vandaag verlopen) toch nog even te horen dat ik als flexwerker word gezien door ABN, omdat ik nog geen 5 maanden in dienst ben (jaarcontract per mei, daarvoor 8 jaar bij één werkgever gewerkt, hoe bedoel je flex?)
Jammer, dan kan ik nét niet lenen wat ik zou willen, last minute naar een andere verstrekker gezocht en gevonden, nu zenuwachtig wachten op de offerte... Duurt lang!
Leuk he die banken :( Zijn echt veel te streng. Dat ze zoiets anno 2016 nog zeggen in een dynamische markt.

Gisteren te horen gekregen Attens Hypotheken onze casus wil accepteren (ouders tekenen voor enkele % mee) Damn zo blij! Zelf toevallig net nieuwe baan en mijn vriendin heeft deze maand net 12 uur erbij gekregen. Betere timing is er niet. Voorlopig koopcontract pas over 3 weken tekenen en dan hebben we nog 2 maanden om de hypotheek te regelen.

Al het papierwerk ligt al bij de adviseur dus wij hopen snel te schakelen. De bouw begint in december en dan oplevering rond september dus het duurt nog even. Langzaam maar zeker begint het ergens te komen. Ook mooi hoeveel geluksmomentje je kan hebben in zo'n traject :9

• Ryur
  • Registratie: December 2007
Pathogen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:03:
Members only:

Laat maar :)

[ Voor 30% gewijzigd door Ryur op 22-07-2016 15:51 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ryur schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:40:
[...]

Members only:

Laat maar :)
Sorry! :P
Nog één missende handtekening (zojuist een financieel overzicht van de vorige hypotheek moeten opgraven uit 2012) en dan moet vandaag toch écht de offerte binnen zijn!

Ik ben zó blij dat we een adviseur hebben ingeschakeld.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
ThatsHollywood schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:58:
Phoe he,

Vorig jaar hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht... Na ruim een jaar wachten kwam twee maanden geleden het bericht dat er eindelijk gebouwd gaat worden... een maand gelden meteen een afspraak met de notaris gemaakt om te passeren.. die afspraak zou morgen zijn.

Omdat wij maar niets hoorden gisterenochtend meteen gebeld... Om een lang verhaal kort te maken: de notaris zegt de afspraak af omdat de stukken niet compleet zijn: een strook op ons perceel is nog van de gemeente en dus kan de notaris de afspraak om te tekenen niet door laten gaan, omdat er niet iets verkocht kan worden wat niet van hun is...

Projectontwikkelaar reageert traag of nauwelijks... bellen niet terug ed. Per 1 juni zou er bouwrente betaald moeten worden... ziet er naar uit dat we dat niet halen. Iemand tips hoe hier mee om te gaan of welke stappen te ondernemen? zitten een beetje met de handen in het haar..
Hoe is het hiermee afgelopen?

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:44:
[...]

Hoe is het hiermee afgelopen?
Ondertussen nog niet getekend... Grond moest nog overgedragen worden vanuit 3(!) partijen. Afspraak om te passeren is wel gemaakt ivm aflopen hypotheekofferte.. lijkt erop dat de datum gehaald wordt. Ondertussen geen bouwrente gerekend gekregen én geen dubbele lasten 3 maanden... dat dan weer wel :)

• MeZZiN
Dat is dan weer netjes maar succes!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje voordat ik het gesprek met de hypotheek-adviseur aanga, waar ik niet helemaal uitkom.

Ik heb momenteel vanaf 2010 een hypotheek met een bankspaardeel (177,5K, 17,5k ingelegd) en een aflossingsvrij deel (147,5k).

We zijn ons aan het oriënteren op het bouwen van een huis. Nieuwe hypotheek daarvoor zal rond de 700k liggen. Vraag is nu; hoe werkt het meenemen van die hypotheken? Vind er vrij weinig over terug.

- Moet ik de hypotheken in geheel meenemen, met bijbehorend (hoge) rentepercentages?
- Kan ik voor de ingeschreven bedragen een nieuwe bankspaar en/of aflossingsvrije hypotheek aangaan, en het restant annuitair/lineair aanvullen?

Wil eigenlijk de resterende funding ook 50/50 meenemen, annuïtair/lineair.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 26-07-2016 13:22 ]

• PoweRoy
  • Laatst online: 00:42

PoweRoy

funky!

MikeyMan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:05:
Vraagje voordat ik het gesprek met de hypotheek-adviseur aanga, waar ik niet helemaal uitkom.

Ik heb momenteel vanaf 2010 een hypotheek met een bankspaardeel (177,5K, 17,5k ingelegd) en een aflossingsvrij deel (147,5k).

We zijn ons aan het oriënteren op het bouwen van een huis. Nieuwe hypotheek daarvoor zal rond de 700k liggen. Vraag is nu; hoe werkt het meenemen van die hypotheken? Vind er vrij weinig over terug.

- Moet ik de hypotheken in geheel meenemen, met bijbehorend (hoge) rentepercentages?
- Kan ik voor de ingeschreven bedragen een nieuwe bankspaar en/of aflossingsvrije hypotheek aangaan, en het restant annuitair/lineair aanvullen?

(Onafhankelijke) Hypotheek adviseur raadplegen :>

Wij hebben nu 50% spaarhyptoheek en 50% aflossingsvrij (bij de spaar hyptotheek zit een verzekeringrekening met een leuk bedrag).

Wat onze adviseur zei:
- Je nieuwe hypotheek mag een aflossingsvrij gedeelte (met HRA) als je dit nu ook hebt. Je mag hiervoor 50% van de waarde van nieuwe huis gebruiken
- Het meenemen van hyptoheek is dacht ik mogelijk, of je kiest ervoor om je spaardeelpotje + verkoopprijs van huidige huis om je hypotheek af te lossen.
- Voor ons is onze adviseur het na aan t rekenen wat goedkoper is. Spaarhypotheek is gustiger ivm HRA, waar je bij lin/annu natuurlijk steeds aflost.
- Verder over de HRA: je hebt nu 6 jaar genoten van HRA van je huidige hyptoheek. Je nieuwe hypotheek is alleen de meerwaarde weer 30 HRA. Voorbeeld: huidige hypotheek 300k, nieuwe 700k. Je kan van je nieuwe hyptotheek nog 24 jaar HRA krijgen over 300k. Van de resterende 400k heb je weer 30 jaar.

Ik zou als ik jou was naar een kennismakingsgesprek gaan met een onafhankelijke adviseur en uit laten leggen wat mogelijk is een de geschatte kosten/rente etc.

[This space is for rent]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, ik ga ook naar een onafhankelijk adviseur toe, maar de vorige keer zijn er nogal wat fouten gemaakt door een andere adviseur. Vandaar dat ik nu wel even driedubbel beslagen ten ijs wil komen.

Gaat mij er vooral om of het mee te nemen gedeelte de hypotheek an sich is (met bijbehorende rente) of de hypotheekvorm (en dus nieuwe rentepercentages).
Voor het aflossingsvrije deel niet zo spannend, maar voor de Bankspaar wel handig om te weten.

Ik meen vanuit de informatie van de belastingdienst te begrijpen dat het gaat om het 'recht' en niet zozeer de hypotheek zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 26-07-2016 13:49 ]

Verwijderd

Een vraagje aan de beste medetweakertjes alhier.

Mijn neef heeft vorige week een huis gekocht (donderdag gepasseerd).

In de advertentie en omschrijving van het huis stond vermeld dat de keuken een natuurstenen blad heeft. Vandaag kom ik er voor hem achter dat het keuken blad gewoon van kunststof is.

Zou hij dit nog kunnen verhalen op de vorige bewoner, of heeft hij gewoon pech en geen poot om op te staan.

Ter info: hij heeft de woning 2x voor oplevering gezien, en het betreft een woning van 3 jaar oud, dus er is geen technische keuring geweest.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, wat wil je ermee...? Paar honderd euro eisen? Wat is het reeële waardeverschil?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:06:
Een vraagje aan de beste medetweakertjes alhier.

Mijn neef heeft vorige week een huis gekocht (donderdag gepasseerd).

In de advertentie en omschrijving van het huis stond vermeld dat de keuken een natuurstenen blad heeft. Vandaag kom ik er voor hem achter dat het keuken blad gewoon van kunststof is.

Zou hij dit nog kunnen verhalen op de vorige bewoner, of heeft hij gewoon pech en geen poot om op te staan.

Ter info: hij heeft de woning 2x voor oplevering gezien, en het betreft een woning van 3 jaar oud, dus er is geen technische keuring geweest.
Als je gepasseerd hebt lijkt me dit gewoon een stukje eigen onderzoeksplicht. Het blad is gewoon te zien en te voelen geweest bij de bezichtigingen en eindinspectie.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 14:38

bonyuri

Investigator!

Waarschijnlijk is de bewoner ook "bedonderd" door de keukenboer omdat het als natuursteen verkocht is :p
Geen verborgen gebrek iig

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• exponential
Waarschijnlijk staat er in die advertentie/omschrijving ook wel een disclaimer dat ze niet kunnen garanderen dat de info correct is... en dat je er geen rechten aan kunt ontlenen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je zelf hebt kunnen controleren maar dat hebt nagelaten kun je je natuurlijk achteraf nooit meer beroepen op wat dan ook. Als jij dit direct kon zien, kon een willekeurig iemand anders dit ook zien; nofi naar jou of je neef toe. Hetzelfde geldt overigens voor vierkante meters: als de advertentie het heeft over x m2, dan kun je daar nooit naderhand op terugvallen want je had het zelf kunnen opmeten...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Oeh nu mag ik me ook melden in dit topic. Afgelopen Maandag samen gaan kijken naar een huis. En eigenlijk beviel ons dat zo goed dat we de dag erop meteen een bod uitgebracht hebben. Na wat onderhandeling toch op een prijs uitgekomen en nu is het Maandag tekenen van het voorlopig koopcontract.

Nu zijn we vandaag ook meteen even langs gegaan bij onze financiële kerel en door een werknemerskorting
kunnen we tegen 2,25% de rente 20 jaar vast zetten. Is dat een beetje goed qua percentage? Want de beste man stond ervan versteld maar ik vraag me af of dat niet gewoon een trucje is.

Members only:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:54

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tha_T schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:43:
Oeh nu mag ik me ook melden in dit topic. Afgelopen Maandag samen gaan kijken naar een huis. En eigenlijk beviel ons dat zo goed dat we de dag erop meteen een bod uitgebracht hebben. Na wat onderhandeling toch op een prijs uitgekomen en nu is het Maandag tekenen van het voorlopig koopcontract.

Nu zijn we vandaag ook meteen even langs gegaan bij onze financiële kerel en door een werknemerskorting
kunnen we tegen 2,25% de rente 20 jaar vast zetten. Is dat een beetje goed qua percentage? Want de beste man stond ervan versteld maar ik vraag me af of dat niet gewoon een trucje is.

Members only:
Dat is een mooi percentage, zie hier: http://www.hypotheekrente...-rentevast/nhg/#overzicht.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
2,25% voor 20 jaar met NHG staat hier genoemd: https://www.hypotheker.nl/rentestanden/
Is dus waarschijnlijk een hypotheek via SKP, gelieerde firma van de Hypotheker. Wel echt een bizar lage rente voor 20 jaar.

edit: excuus, gaat om een werknemerskorting zie ik nu. Zal waarschijnlijk dus niet over bovenstaande partij gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Sdreeg op 27-07-2016 13:35 ]

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 14:38

bonyuri

Investigator!

Is werknemerskorting niet gevaarlijk? Was het niet bij de Rabobank zo dat de korting alleen geld zolang je ook daadwerkelijk medewerker bent? Dus bij ontslag: weg korting?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Tha_T
bonyuri schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:52:
Is werknemerskorting niet gevaarlijk? Was het niet bij de Rabobank zo dat de korting alleen geld zolang je ook daadwerkelijk medewerker bent? Dus bij ontslag: weg korting?
We hebben dat de financieel adviseur laten nabellen en volgens hem was het toetsingsmoment bij afsluiten en daarna maakte het niet meer uit.
Sdreeg schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:31:
[...]

2,25% voor 20 jaar met NHG staat hier genoemd: https://www.hypotheker.nl/rentestanden/
Is dus waarschijnlijk een hypotheek via SKP, gelieerde firma van de Hypotheker. Wel echt een bizar lage rente voor 20 jaar.

edit: excuus, gaat om een werknemerskorting zie ik nu. Zal waarschijnlijk dus niet over bovenstaande partij gaan.
Negatief, het gaat in deze om een reguliere lineaire hypotheek van de ABN AMRO. Maar ik merk aan de reacties dat dit wel redelijk goed is. Wordt het besluit wat makkelijker ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je voor 10 jaar gaat heb je dus 1,6% bij de ABN AMRO. Let wel op dat ABN standaard de huisbank korting mee telt dus als je daar niet al zit moet je wel even overstappen naar de ABN. Maar als het goed is krijg je dan ook werkgeverskorting op je betaalpakket.

Verwijderd

naitsoezn schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 18:11:
Als je zelf hebt kunnen controleren maar dat hebt nagelaten kun je je natuurlijk achteraf nooit meer beroepen op wat dan ook. Als jij dit direct kon zien, kon een willekeurig iemand anders dit ook zien; nofi naar jou of je neef toe. Hetzelfde geldt overigens voor vierkante meters: als de advertentie het heeft over x m2, dan kun je daar nooit naderhand op terugvallen want je had het zelf kunnen opmeten...
Neefje belde net dat zijn rechtsbijstand wel heil ziet in de zaak en het dus op gaat pakken.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Woeptiedoe! Financiering is bijna rond :) Gaat allemaal wat sneller dat verwacht gelukkig. De verkoper heeft een voorbehoud dat de koop doorgaat als hij zijn nieuwe woning gefinancierd krijgt. Echter, zijn bank geeft pas een definitieve offerte als wij afgezien hebben van al onze voorbehouden (of hebben laten verlopen). Ben toch blij dat we meteen met de financiering zijn gestart en niet hebben gewacht totdat de verkoper zijn financiering rond had (dit werd ons wel aangeraden om niet het risico te lopen op advieskosten als de aankoop toch niet door zou gaan).

Huidige huis is na vier dagen te koop staan ook verkocht.

Ons nieuwe huisje:
Members only:

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:18

Reinier

\o/

Geen verkeerd huis leejoow!

En in vier dagen je huis verkocht... het mijne gaat over drie weken in de verkoop maar ik gok dat het wel een half jaartje gaat duren.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Helaas gisteren gebeld door de makelaar, dat de koper toch nog even willen komen kijken naar een lekkage die op de vragenlijst stond. Maar goed, staat de aankoop in elk geval niet in de weg. Ben toch blij dat ik de adviseur heb laten rekenen met het scenario dat we tijdelijk twee huizen hebben en dat ons huidige nog niet verkocht is. Geeft toch een stuk meer rust nu :)

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

bonyuri schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:52:
Onze Hypo adviseur gaf ons ook aan of we eventueel ook hypotheken willen zien waar je extra korting bent als je bv klant bent. ING gaf bv 0.25% korting op de hypotheek, moet je dus wel 30 jaar klant blijven 8)7

Liever een hypotheek zonder fratsen

[This space is for rent]

• President
PoweRoy schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:33:
[...]

Onze Hypo adviseur gaf ons ook aan of we eventueel ook hypotheken willen zien waar je extra korting bent als je bv klant bent. ING gaf bv 0.25% korting op de hypotheek, moet je dus wel 30 jaar klant blijven 8)7

Liever een hypotheek zonder fratsen
Bankrekening openen, kijken hoeveel geld er op moet staan om 30 jaar lang de kosten van de rekening te betalen en dat erop zetten? Dat is waarschijnlijk minder dan die 0,25% rente over een looptijd van 30 jaar/

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11 11:38
Mijn vriendin en ik zijn van plan een huis te kopen in Roermond bij een nieuwbouw project. Waren we vorige week bij de makelaar langs geweest en alles was prima. Optie genomen op een van de huizen en met een goed gevoel weer vertrokken.

Kreeg ik gister een belletje van de makelaar dat hij de verkeerde optielijst had geopend, en dat een paar dagen voor ons gesprek het huis waar we een optie op hebben genomen al vergeven was. Iemand anders had dus een paar dagen voor ons al een optie op dat huis genomen. Vervelende is nu dat geen van de huizen die wij willen nog beschikbaar is, inmiddels zit overal een optie op. Makelaar heeft aangegeven dat wij nu eerste op de lijst staan voor beide typen huis die we graag willen maar dat een eerste belronde bevestigd heeft dat iedereen met een optie nog steeds voor hun huis wil gaan. Lijkt er dus op dat we toch geen huis van (de huidige fase) van het project kunnen kopen :(

Fouten maken is natuurlijk menselijk, maar hier na een week achter komen is wel echt zuur. Gelukkig heeft het project nog een 2e fase met ongeveer dezelfde huizen. De makelaar heeft ook aangegeven dat zodra er met die fase wordt begonnen we eerste keus hebben. Dit zorgt er wel voor dat onze timeline ineens een half jaar opschuift. Ben echt flink aan het balen hier! :( (sorry, moest gewoon even ventileren)

WoT stats

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

tweakerdennis schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:44:
[...]

Bankrekening openen, kijken hoeveel geld er op moet staan om 30 jaar lang de kosten van de rekening te betalen en dat erop zetten? Dat is waarschijnlijk minder dan die 0,25% rente over een looptijd van 30 jaar/
Salaris moet er gestort op worden en hypotheek eraf.

[This space is for rent]

• Valorian
  • Laatst online: 22:41
PoweRoy schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:50:
[...]

Salaris moet er gestort op worden en hypotheek eraf.
Als je eenmaal een hypotheek hebt afgesloten kan de ING je onmogelijk dwingen je salaris daar te laten blijven binnenkomen. Je kan dus ook daarna je salaris gewoon weer op een andere rekening laten binnenkomen en zorgen dat er wel maandelijks genoeg op staat voor de hypotheek. En als je daar toch over twijfelt kan je zelfs je salaris wel laten binnenkomen maar automatisch alles behalve de hypotheekkosten maandelijks een dag later laten overmaken naar je andere rekening ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 28-07-2016 08:55 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-11 16:26
Valorian schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:54:
[...]

Als je eenmaal een hypotheek hebt afgesloten kan de ING je onmogelijk dwingen je salaris daar te laten blijven binnenkomen. Je kan dus ook daarna je salaris gewoon weer op een andere rekening laten binnenkomen en zorgen dat er wel maandelijks genoeg op staat voor de hypotheek. En als je daar toch over twijfelt kan je zelfs je salaris wel laten binnenkomen maar automatisch alles behalve de hypotheekkosten maandelijks een dag later laten overmaken naar je andere rekening ;)
Je krijgt vzviw een korting op je hypotheekrente wanneer je een betaalrekening bij de ING opent en daar je salaris op laat storten (Rabo etc werken ook op deze manier). Een van de voorwaarden om die korting te krijgen is het storten van het salaris. Doe je dat niet meer dan vervalt je korting en betaal je het normale tarief.

...

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 17:13

Richard

Kuru Kuru Kururin

IceM schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:24:
[...]

Je krijgt vzviw een korting op je hypotheekrente wanneer je een betaalrekening bij de ING opent en daar je salaris op laat storten (Rabo etc werken ook op deze manier). Een van de voorwaarden om die korting te krijgen is het storten van het salaris. Doe je dat niet meer dan vervalt je korting en betaal je het normale tarief.
Dit dus (Uit een Standaard Hypotheekofferte):
Wilt u het krediet dat in dit formulier staat? Dan moet u alle afspraken die in de offerte en voorwaarden staan nakomen. Bijvoorbeeld:

- Een betaalrekening bij ons openen en aanhouden en op deze rekening moet uw inkomen binnenkomen en van deze rekening moet u uw hypotheeklasten betalen. Als u aan al deze voorwaarden voldoet, krijgt u een betaalpakketkorting zoals omschreven in de offerte.
en
In de hierboven genoemde rentekorting zit een betaalpakketkorting van 0,2 procentpunt. De betaalpakketkorting krijgt u tijdens de door u gekozen periode zolang de lasten van het leningdeel afgeschreven worden van een betaalrekening bij de Rabobank en u ons daarvoor een volmacht heeft gegeven. Op deze betaalrekening moet uw inkomen binnenkomen.

Worden de lasten van het leningdeel niet meer automatisch afgeschreven van een betaalrekening bij de Rabobank? Of komt uw inkomen niet meer binnen op de betaalrekening bij de Rabobank? Dan kan de betaalpakketkorting vervallen.

20*350ZO45°

• Valorian
  • Laatst online: 22:41
IceM schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:24:
[...]

Ah, helder. Wist niet dat er na de initiële afsluiting van de hypotheek nog die verplichting bleef, maar klinkt inderdaad wel logisch. Maar als je dus echt wilt kan je alsnog je salaris de dag na het storten automatisch laten overboeken naar je andere rekening (minus het bedrag wat nodig is voor de hypotheek-afschrijving), komt het op hetzelfde neer.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Salaris laten storten, hypotheekbedrag erop laten staan en de rest automatisch naar de gewenste bank sluizen?
edit: spuit XI

[ Voor 6% gewijzigd door Pathogen op 28-07-2016 11:22 ]

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Pathogen schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:21:
Salaris laten storten, hypotheekbedrag erop laten staan en de rest automatisch naar de gewenste bank sluizen?
edit: spuit XI
En daar zit het nu juist. Ondanks dat ik niet rood kan staan; gaat een hypotheek incasso altijd door.

voorbeeldberekening:

Je hypotheekbedrag is E500 en je Salaris E1000

In Januari komt je salaris binnen en je sluist dat allemaal weg naar je andere rekening
De Hypotheekincasso gaat gewoon door dus kom je op -500 te staan.
In Februari komt je salaris weer binnen en dan kom je automatisch in +500 te staan.

Het is een soort van extra zekerheid voor de bank en daar geven ze je dan ook een rentekorting voor.

Dit is ook wel een leuke quote uit een Hypotheekofferte:
U geeft ons, Rabobank en Rabohypotheekbank N.V.,

hierbij een volmacht om uw rekening met IBAN/rekeningnummer NLxx RABO 0xxx xxxx xx te gebruiken. Of om een andere rekening op uw naam bij een Rabobank te gebruiken. Dit kan ook een rekening zijn die mede op uw naam staat. We mogen de rekening ook gebruiken als u rood staat op de rekening.

Wij mogen uw rekeningen bij een Rabobank gebruiken om alles wat u op basis van de offerte, overeenkomst en algemene voorwaarden voor de lening verschuldigd bent, daarmee aan ons te betalen.

Deze volmacht is onherroepelijk. Wij mogen deze volmacht aan een ander geven. Bijvoorbeeld aan een andere Rabobank of een incassobureau.

20*350ZO45°

• SpeciesXX
  • Laatst online: 02-11 11:11
hoi allen,

we hebben momenteel een leuk huis op het oog. Het kost 209000. Echter kunnen we maar 185000 lenen. We hebben nog wat spaargeld wat we kunnen inzetten naast de k.k. Dat is ongeveer 5000 euro.
Komen we rond de 190000 euro.
Als uitwijk zouden we nog mijn werkgever een intentieverklaring kunnen vragen voor de loonsopslag aan het einde van het jaar. Volgens de bank kan dit tot 6 maanden van te voren.
Andere mogelijkheid is paar duizend euro lenen van ouders.

Mijn vrouw heeft nu werk, enkel is het 0 uren contract. Mondeling is 15 uur per week toegezegd. Hoe zit dat precies met een hypotheek? Als ze op de intentieverklaring 15 uur per week invullen, is dat voldoende? Dan maakt een contract niet uit?

Verder de vraag wat een goede strategie is bij het uitbrengen van een bod. We willen sowieso niet tig keer op en neer bieden. Eerst een bod van 190000 neerleggen en duidelijk zijn dat het onze max is?
Paar duizend is nog wel te regelen, maar meer dan 5000 is niet reeel denk ik.

Any tips?

• Tha_T
Ik ben uiteraard geen grote ervaringsdeskundige (Net bezig met aanschaf eerste huis) maar hou je er rekening mee dat een lening niet alles is? Ongeacht de staat van het object zul je minimaal moeten verhuizen en wellicht moeten verven.
Nog even afgezien van andere (duurdere) verzekering en andere hogere lasten. Weet je zeker dat je dat huis kan betalen? Er zit immers niet voor niets een limiet op wat je mag lenen....

Ik ken natuurlijk niet de staat van het object maar een verschil van € 24.000 is niet gering

[ Voor 11% gewijzigd door Tha_T op 28-07-2016 13:27 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klinkt inderdaad op het eerste gezicht als een wel heel krappe budgettering.
Wat wil je nog gaan doen aan het huis?

• SpeciesXX
Tha_T schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:25:
Ik ben uiteraard geen grote ervaringsdeskundige (Net bezig met aanschaf eerste huis) maar hou je er rekening mee dat een lening niet alles is? Ongeacht de staat van het object zul je minimaal moeten verhuizen en wellicht moeten verven.
Nog even afgezien van andere (duurdere) verzekering en andere hogere lasten. Weet je zeker dat je dat huis kan betalen? Er zit immers niet voor niets een limiet op wat je mag lenen....

Ik ken natuurlijk niet de staat van het object maar een verschil van € 24.000 is niet gering
Thanks voor de reactie. De woning is zo goed als instapklaar. Nette vloeren, nette gestucte wanden etc. Keuken badkamer wc en dergelijke zijn ook in orde. Tuin ligt er zeer netjes bij. Dus we verwachten de komende tijd daar geen kosten aan. (al doen we zeker wel een bouwtechnische keuring).
Blijft inderdaad verhuizen en hier en daar wat verf over. Hiervoor hebben we nog een apart potje gereserveerd van pakweg 1500.
(moet er meer aan gebeuren, dan wordt het uhm niet, zo realistisch zijn we dan ook weer).

We zijn er van bewust dat de vaste lasten iets hoger gaan worden dan momenteel, maar dat zal minder zijn dan wat mijn vrouw momenteel verdient met haar 15 uur in de week. Verder krijg ik aan het eind van het jaar zeker een degelijke loonsverhoging. 100-150 euro erbij scheelt alweer flink per maand.
We verwachten met de huidge vaste kosten tot aan het einde van het jaar 1000 euro in de maand te kunnen sparen. Daarna zo'n 600-700 euro per maand. Binnen 1 jaar verwachten we toch wel 10000 euro te kunnen sparen.

Het valt of staat natuurlijk allemaal met hoeveel de verkopers willen zakken in prijs. Als ze maar 5000 willen zakken dan houdt het snel op. Maar willen ze rond de 205000-210000 195000-200000 uitkomen, dan is het wellicht wel mogelijk. Het is en blijft krap, dat weten we. Maar het huis lijkt perfect (morgen gaan we kijken :))

En er mag natuurlijk geen baan wegvallen, maar dat is bij een andere woning ook een uitdaging. Wellicht iets minder wanneer de hypotheek lager is.

Edit: typefoutje met bedragen

[ Voor 9% gewijzigd door SpeciesXX op 28-07-2016 14:08 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou zeggen; doe een bod van 185/190k, vertel dat je echt niets meer kunt betalen. Als ze het niet accepteren, lekker zoeken naar iets wat wel binnen budget valt.

• President
SpeciesXX schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:48:
[...]

En er mag natuurlijk geen baan wegvallen, maar dat is bij een andere woning ook een uitdaging. Wellicht iets minder wanneer de hypotheek lager is.
Er mag geen baan wegvallen, de wasmachine mag niet kapot gaan, de auto mag niet kapot gaan, je vrouw mag haar been niet breken waardoor ze niks krijgt (immers, 0-uren contract)... Geen idee hoe lang jullie al samen zijn, hoe zuinig jullie nu al leven, of er bij financiële tegenvallers iemand is welke jullie kan ondersteunen, etc.

Overigens; als je het bedrag vergelijkt met je huur van nu dan gaat het je met alle (gemeentelijke) belastingen nog wel tegen vallen :9

Al met al is het verstandiger om nog een paar jaar te gaan sparen voordat je wat koopt

• Tha_T
SpeciesXX schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:48:
[...]

Thanks voor de reactie. De woning is zo goed als instapklaar. Nette vloeren, nette gestucte wanden etc. Keuken badkamer wc en dergelijke zijn ook in orde. Tuin ligt er zeer netjes bij. Dus we verwachten de komende tijd daar geen kosten aan. (al doen we zeker wel een bouwtechnische keuring).
Blijft inderdaad verhuizen en hier en daar wat verf over. Hiervoor hebben we nog een apart potje gereserveerd van pakweg 1500.
(moet er meer aan gebeuren, dan wordt het uhm niet, zo realistisch zijn we dan ook weer).

We zijn er van bewust dat de vaste lasten iets hoger gaan worden dan momenteel, maar dat zal minder zijn dan wat mijn vrouw momenteel verdient met haar 15 uur in de week. Verder krijg ik aan het eind van het jaar zeker een degelijke loonsverhoging. 100-150 euro erbij scheelt alweer flink per maand.
We verwachten met de huidige vaste kosten tot aan het einde van het jaar 1000 euro in de maand te kunnen sparen. Daarna zo'n 600-700 euro per maand. Binnen 1 jaar verwachten we toch wel 10000 euro te kunnen sparen.

Het valt of staat natuurlijk allemaal met hoeveel de verkopers willen zakken in prijs. Als ze maar 5000 willen zakken dan houdt het snel op. Maar willen ze rond de 205000-210000 195000-200000 uitkomen, dan is het wellicht wel mogelijk. Het is en blijft krap, dat weten we. Maar het huis lijkt perfect (morgen gaan we kijken :))

Edit: typefoutje met bedragen
Je hebt er in ieder geval over nagedacht en dat is goed uiteraard :). Maar het blijft vrij krap. Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid of ziekte?
MikeyMan schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:03:
Ik zou zeggen; doe een bod van 185/190k, vertel dat je echt niets meer kunt betalen. Als ze het niet accepteren, lekker zoeken naar iets wat wel binnen budget valt.
Helemaal mee eens. Je kunt maar beter "eerlijk" zijn tijdens je biedingen.

Nog even voor de bezichtiging morgen;
Maar het huis lijkt perfect (morgen gaan we kijken :))
Het lijkt perfect nu inderdaad maar foto's kunnen en zullen bedrieglijk zijn (Daar heb ik dan weer wel ervaring mee lol).
Wat op zich ook wel fijn is de bezichtiging checklist van eigen huis. Wij hebben hem nooit meegenomen tijdens bezichtiging maar wel altijd achteraf even ingevuld. Maakt het vergelijken van woningen veel makkelijker.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:43
tweakerdennis schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:13:
Overigens; als je het bedrag vergelijkt met je huur van nu dan gaat het je met alle (gemeentelijke) belastingen nog wel tegen vallen :9
Hoezo? Het enige wat je buiten de hypotheek + ORV hebt is toch een opstalverzekering (paar euro p/m) en OZB aan de gemeente toch?

Althans als huurder betaal ik ook gewoon afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting e.d. Dus zo ontzettend veel komt er toch niet bij?

HD4Life @ Full-HD

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Davidshadow13 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:30:
[...]

Hoezo? Het enige wat je buiten de hypotheek + ORV hebt is toch een opstalverzekering (paar euro p/m) en OZB aan de gemeente toch?
Opstalverzekering is geen paar euro p/m hoor... Verder heb je nog waterschap, eigen woningforfait, en onderhoud bijvoorbeeld. Volgens VEH toch gemiddeld 300 per maand. Nou is dit een gemiddelde en je hebt het niet elke maand, maar het is wel slim om elke maand een reservering te doen voor je onderhoud. Iemand anders gaat het immers niet voor je betalen als het eenmaal nodig is, zoals bij een huurhuis ;)

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 28-07-2016 14:52 ]

• SpeciesXX
Als ik de huur vergeljk met de netto hypotheeklasten dan zit ik op minder dan 75 euro verschil.
Komt inderdaad wel een paar honderd euro per jaar bij wat betreft de belastingen.

Qua onderhoud heb ik ooit gehoord om per jaar 1% te sparen van je waarde van het huis. Dat zou dus rond de 175 euro per maand zijn. Allemaal geen probleem (verwachten we :)).

Wat ik spannender vind is de buffer van spaargeld die een tijdje weg tot erg klein zal zijn.
Want bij ziekte etc wordt het wel erg spannend.

Maar... de hypotheek is enkel om mijn salaris. Van mij vrouw tellen we daarin niet mee. Dat is zo rond de 500 euro per maand. Geen super bedrag, maar het helpt wel. Zeker met opnieuw opbouwen van de buffer.

Denk dat we morgen eerst gaan kijken. Als we echt het gevoel hebben van 'dit is het' dan zsm gaan praten op het werk en kijken of ze mee willen werken wat betreft de verklaring voor het verwachte loon in december.
En dan kunnen we het eventuele lenen van ouders als uiterste nood achter de hand houden.

(tot nu toe hebben we rekening gehouden met de rente van 1.9 van de rabo, omdat we daar op gesprek zijn geweest. Ik zie nu bij de ing rente van 1.79 dat scheelt ook weer zo'n 3000 euro. Wellicht dat de Rabo mee wil gaan naar 1.79?)

Thanks voor alle input zover :).

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-11 10:58
naitsoezn schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:43:
[...]

Opstalverzekering is geen paar euro p/m hoor...
Naja, ik heb bijv. een woonpakketverzekering bij Klaverblad en ben nog geen 30eu p.m. kwijt. Dit is dus incl. opstal, inboedel en particuliere aansprakelijkheid. Valt mij dus reuze mee eigenlijk. Het hangt natuurlijk ook wel af van wat voor soort pand je verzekert, en hoeveel inboedel etc. Ik heb vrij goede voorwaarden in ieder geval verder.

Wij hebben besloten om de bruto hypotheeklasten maandelijks aan te houden en eens per jaar de hypotheek rente af te trekken. We kunnen het nu missen en het geld dat er dan ineens vrij komt kan wellicht dan nuttig besteedt worden aan 'iets duurs' :)

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

MikeyMan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:05:

Even een update (gisteren met onze eigen hypotheek adviseur gepraat)

Ze had voor ons uitgerekend of het financieel voordelig is je huidige hypotheek mee kan nemen.
- Je moet bij dezelfde organisatie blijven (wij dus bij de ASR)
- Je krijgt een nieuwe rente (is namelijk 'gewoon' een nieuwe hypotheek

Bij ons is het super nadelig, omdat ASR bij 20jaar een rente percentage van 3.8% oid heeft, en bij 30jaar 4.5% 8)7

Is voor ons na 30jaar bijna 100.000 duurder vergeleken met een nieuwe hypotheek (met andere samenstelling en bij hypotrust: 3.4% en 3.8%). 360k vs ~460k

Dus korte vraag het kan, maar moet dus nagerekend worden.

[This space is for rent]

Verwijderd

Vanwege het huis dat ik gekocht heb dit jaar heb ik een brief gekregen van de gemeente met "marktonderzoek" om een waardebepaling te doen. Na wat uigezocht te hebben begrijp ik dat je redelijk moet meewerken met de gemeente om dit te kunnen.

<theoretische modus>
Echter de eigenwijze tweaker dat ik ben, vraag ik me af wat er gebeurt als je geheel niet reageert. Ik zou kunnen beweren dat ik nooit een brief heb ontvangen, of iets dergelijks. Wat gebeurt er met de WOZ waarde? Zou die dan klakkeloos verhoogd worden naar de transactieprijs of blijft de oude in stand?
</theoretische modus>

Praktisch gezien, hebben mensen simpele tips om binnen de legale grenzen het formulier zo in te vullen dat de WOZ waarde zo laag mogelijk blijft? Wat ik oprecht lastig vind is de waarde van de roerende zaken in te schatten, terwijl ik me kan voorstellen dat dit wel een zwaarwegend veld is.

Alvast dank.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:58:
Vanwege het huis dat ik gekocht heb dit jaar heb ik een brief gekregen van de gemeente met "marktonderzoek" om een waardebepaling te doen. Na wat uigezocht te hebben begrijp ik dat je redelijk moet meewerken met de gemeente om dit te kunnen.

<theoretische modus>
Echter de eigenwijze tweaker dat ik ben, vraag ik me af wat er gebeurt als je geheel niet reageert. Ik zou kunnen beweren dat ik nooit een brief heb ontvangen, of iets dergelijks. Wat gebeurt er met de WOZ waarde? Zou die dan klakkeloos verhoogd worden naar de transactieprijs of blijft de oude in stand?
</theoretische modus>

Praktisch gezien, hebben mensen simpele tips om binnen de legale grenzen het formulier zo in te vullen dat de WOZ waarde zo laag mogelijk blijft? Wat ik oprecht lastig vind is de waarde van de roerende zaken in te schatten, terwijl ik me kan voorstellen dat dit wel een zwaarwegend veld is.

Alvast dank.
Ik weet zeker dat deze identiek zelfde vraag "hier" in Algemene Zaken al eens voorbij is gekomen (alleen waar staat ie nu toch weer). Volgens mij was toen de uitkomst --> brief verscheuren en niet meewerken; uiteraard wel bezwaar indienen tegen een te hoge WOZ als ze met "nattevingerwerk" te hoog zijn gaan zitten.

20*350ZO45°

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Richard schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:29:
[...]

Ik weet zeker dat deze identiek zelfde vraag "hier" in Algemene Zaken al eens voorbij is gekomen (alleen waar staat ie nu toch weer). Volgens mij was toen de uitkomst --> brief verscheuren en niet meewerken; uiteraard wel bezwaar indienen tegen een te hoge WOZ als ze met "nattevingerwerk" te hoog zijn gaan zitten.
Bijna goed ;), het was in WI: WOZ bepaling: verplicht taxatierapport bij te leveren?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PoweRoy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Even een update (gisteren met onze eigen hypotheek adviseur gepraat)

Ze had voor ons uitgerekend of het financieel voordelig is je huidige hypotheek mee kan nemen.
- Je moet bij dezelfde organisatie blijven (wij dus bij de ASR)
- Je krijgt een nieuwe rente (is namelijk 'gewoon' een nieuwe hypotheek

Bij ons is het super nadelig, omdat ASR bij 20jaar een rente percentage van 3.8% oid heeft, en bij 30jaar 4.5% 8)7

Is voor ons na 30jaar bijna 100.000 duurder vergeleken met een nieuwe hypotheek (met andere samenstelling en bij hypotrust: 3.4% en 3.8%). 360k vs ~460k

Dus korte vraag het kan, maar moet dus nagerekend worden.
Volgens mij kun je toch de hypotheekvorm meenemen ipv de hypotheek zelf?
Dan kun je deze opnieuw afsluiten. Of niet?

Volgens mij hoef je daar, aangezien je het huis verkoopt, niet voor bij dezelfde organisatie te blijven toch?

Mits natuurlijk minder dan 50% van de verkoopwaarde van het huis.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2016 11:41 ]

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

MikeyMan schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:34:
[...]

Volgens mij kun je toch de hypotheekvorm meenemen ipv de hypotheek zelf?
Dan kun je deze opnieuw afsluiten. Of niet?

Volgens mij hoef je daar, aangezien je het huis verkoopt, niet voor bij dezelfde organisatie te blijven toch?
Bij onze spaarhypotheek zit een verzekering component (rekening?) Wij konden het in ieder geval niet. Geen idee of dat via het verzekering gedeelte niet kon, of algemeen niet.

[This space is for rent]

Verwijderd

Dat andere WOZ topic had ik inderdaad al gezien, maar leek vrij specifiek te gaan over de vraag om wel of geen taxatierapport mee te sturen. In mijn geval lijkt de gemeente er niet om te vragen, dus dat is in die zin irrelevant. Taxatierapport waarde is in mijn geval hoger dan de huidige WOZ waarde.
Pagina: 1 ... 16 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7