Een aankoopmakelaar is niet noodzakelijk, dat klopt. Maar ze hebben er wel verstand van en kunnen je een hoop ellende besparen. Maar als jij bereid bent je overal goed over in te lezen en het vertrouwen hebt dat jij een goede prijs kunt bedingen, dan kun je dat inderdaad zelf.
Ik heb mijn eerste appartement ook zelf aangekocht. Dat was een eenvoudig iets: een appartement binnen een goede VvE. Dat maakt het wat makkelijker allemaal. Je hebt voldoende vergelijkinsmateriaal.
Het huis waar we nu in wonen (2-onder-1-kap uit 1920) daar hebben we wel een aankoopmakelaar voor genomen. Uiteraard hadden we dat ook zelf gekund, maar zo'n man heeft er gewoon zicht op en kan je veel tips geven.
Ik vergelijk het maar met een schilder. Ook dat kun je heel goed zelf. Als je bereid bent je goed in te lezen hoe je moet voorbehandelen, welke verf voor welke ondergrond, hoe aan het brengen, enz en voldoende tijd hebt, dan lukt dat vast goed zelf. Maar ik denk dat een (goede) schilder het sneller, beter en met een hogere levensduur kan.
Wat je zeker niet zelf kunt, is je eigen (of die van je vrouw) blindedarmontsteking opereren. Daar moet je echt iemand voor betalen
Voor het onderhandelen bestaan er eigenlijk geen tips (of beter gezegd: er zijn zoveel tips dat je er niets aan hebt

).
Het blijft een spel en als de verkoper het gevoel heeft dat er meer te halen is bij jou, dan zal hij dat zeker proberen, ook al is hij al tevreden met een bepaald bod.
Ons appartement heeft bijna 3 jaar te koop gestaan. Onze makelaar had een 'vanafprijs' voorgesteld. Prima. Op een gegeven moment hadden we een geïnteresseerde die de vanafprijs bood. Verkopen! dacht ik gelijk. Maar mijn makelaar hield het hoofd koel en had het gevoel dat er wel wat meer uit te halen was en deed een tegenbod van 5000 euro meer. Daar ging de koper mee akkoord... Nog nooit zo makkelijk 5000 euro verdiend
Het probleem van het biedproces is dat je, hoe goed je ook in bieden bent, je altijd te betrokken bent. Je wilt dat huis graag, want anders doe je geen bod en bent toch altijd wel wat gespannen. Zoals je nu zegt dat je een maximumprijs in je hoofd hebt en daar geen euro overheen zult gaan, daar geloof ik niets van.
Als jij dat huis graag wilt en de verkoper doet een uiterst laagste bod van 1000 euro meer dan jouw maximumprijs, daar ga jij vast mee akkoord...
In mijn ogen de fout die veel mensen maken, is het bod 'onderbouwen'. Dat moet je volgens mij nooit doen. Om in mijn ogen verschillende redenen waar er één van is dat de verkoper je 'leert kennen'. Dus beter in kan schatten of hij die extra 5000 euro er wel uit krijgt.
Volgens mij moet je een bod doen, zonder verder te communiceren. Geen reden of gevoel of trucs zoals je wel vaker hoort 'dit is echt onze uiterste prijs'... Een goede makelaar prikt daar vast doorheen. Niets eenvoudiger dan onderhandelen met iemand die er 100x zo weinig ervaring mee heeft denk ik maar...
Succes!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.