Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 367 Laatste
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De belastingdienst zegt het volgende:
Afgesloten voor 1 januari 2013

Hebt u een hypotheek of lening afgesloten voor 1 januari 2013, en gaat u deze oversluiten? Dan gelden tot het bedrag van uw eigenwoningschuld op 31 december 2012 de oude regels, en bent u dus niet verplicht om af te lossen.

Leent u een extra bedrag bij voor uw eigen woning? Dan moet het extra bedrag binnen 360 maanden (30 jaar) en ten minste annuïtair worden afgelost.

Annuïtair aflossen betekent dat u maandelijks een vast bedrag betaalt, dat bestaat uit rente en aflossing. Aan het begin van de looptijd betaalt u meer rente dan aflossing en aan het eind van de looptijd lost u meer af en betaalt u minder rente. De renteaftrek wordt daardoor ieder jaar minder.

Ook als u lineair in maximaal 30 jaar aflost, hebt u recht op renteaftrek. U betaalt dan maandelijks een vast bedrag aan aflossing. Omdat u iedere maand een deel van uw lening aflost, betaalt u iedere maand minder rente. Uw totale maandlasten (aflossing en rente) worden hierdoor steeds lager.

U kunt met het hulpmiddel Aflossing annuïteitenlening kijken of u aan de aflossingsvoorwaarden voldoet.
Ze hebben het expliciet over 'het bedrag'.
Volgens mij heeft de oude hypotheekverstrekker bij verhuizen er niets meer mee te maken. Tenzij je je spaarhypotheek inclusief spaarbedrag mee wilt nemen.

Wat voor hypotheek heb je en wat wil je precies meenemen?

Ik zit te denken aan het oversluiten van de aflossingsvrije hypotheek én de bankspaarhypotheek.
Het spaarbedrag wat er tot nu toe in staat, mag dan vervallen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2016 11:54 ]

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:13

Richard

Kuru Kuru Kururin

MikeyMan schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:52:
De belastingdienst zegt het volgende:

[...]

Ze hebben het expliciet over 'het bedrag'.
Volgens mij heeft de oude hypotheekverstrekker bij verhuizen er niets meer mee te maken. Tenzij je je spaarhypotheek inclusief spaarbedrag mee wilt nemen.
Zelfs dan ook niet; want je mag je spaarhypotheek dan gewoon op ene bepaalde rekening "on hold" laten staan; dan een nieuwe hypotheekverstrekker regelen; en die dat bedrag van die tijdelijke rekening te laten halen.

20*350ZO45°

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Precies de reden dat ik al die lui dus voor geen centimeter vertrouw :X

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-11 09:48

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Kju schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:36:
[...]

Nog even geduld. Grote kans dat de druk er in juli afgaat omdat iedereen met vakantie is en je niet achter in de rij hoeft aan te sluiten. Ik heb afgelopen week bemiddeld bij een aankoop voor een cliënt waar ik sinds augustus al een opdracht heb. Twee keer eerder ketste een onderhandeling af maar hij had gelukkig wel het geduld om rustig af te wachten en geen rare sprongen te maken. Ik heb nog wat andere cliënten die ongeduldig zijn/worden maar ik hoop dat ze geen rare sprongen maken.
Nou het is ons uiteindelijk toch nog gelukt :o

Na een ander huis bekeken te hebben (wat helemaal niks was) waren we inmiddels 2 maanden verder.. toen viel het ons op dat het huis toch nog steeds in de verkoop stond; Onze concurrent-bieders die wel meer geboden hebben en daarmee gekocht onder voorbehoud, hebben de koop blijkbaar ontbonden.

Vorige week contact gehad met onze aankoopmakelaar, en die heeft geinformeerd, gisteren een voorstel van ze gehad om te middelen tussen hun 'absolute minimum' en ons bod. Omdat de prijzen langzaam maar zeker toch weer aan het stijgen zijn en er geen andere huizen bij zijn gekomen, waren we langzamerhand al bereid om gewoon hun prijs te bieden. Niet verwacht dat ze nog verder zouden zakken :) (ook al ging het om 1500 euro)

Overdracht is over 3 maanden; Hebben dus nog ruim de tijd voor eea.
Nu het hele circus in met verzekering/financiering, en ons eigen appartement doorschuiven naar mijn zwager, daar heb ik stiekem toch ook wel een beetje de zenuwen over. Voor m'n gevoel mag de champagne pas open zodra ik de sleutels in mn handen heb, en mijn zwager die van ons.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• JeroenE
  • Niet online
PoweRoy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:43:
Bij onze spaarhypotheek zit een verzekering component (rekening?) Wij konden het in ieder geval niet. Geen idee of dat via het verzekering gedeelte niet kon, of algemeen niet.
De meeste verstrekkers doen dit namelijk wel cq zijn het verplicht vanuit hun branchevereniging. Ik denk dat je adviseur het verkeerd heeft, want de ASR is gewoon aangesloten bij het verbond van verzekeraars

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:11
Vandaag optie tot koop op huis gekregen. Volgende week 2de bezichtiging en dan het spel in van bieden.
Hoop dat alles gaat lukken. Huis is instapklaar, dus durven wel wat hoger te gaan. Maar niet te hoog :).

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-10 07:36

Qon

Weet iemand toevallig wanneer het woningaanbod op Funda ververst wordt?
Op de website staat 'Het streven is dat nieuw aanbod binnen 24 uur op de site te vinden is.'

Kan er verder niks over vinden.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
In de nacht.

• Chiron

Chiron

's nachts. Meestal krijg ik hun mailtjes van nieuwe huizen binnen mijn zoekopdracht in de ochtend, tussen 7 en 8.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Qon

Qon

Chiron schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:26:
's nachts. Meestal krijg ik hun mailtjes van nieuwe huizen binnen mijn zoekopdracht in de ochtend, tussen 7 en 8.
Thx! Helpt met snel reageren in deze turbulente periode.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:24
Qon schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:50:
[...]

[...]

Thx! Helpt met snel reageren in deze turbulente periode.
Als je je aanmeld bij een makelaar krijg je de huizen 24 uur van te voren voordat het op Funda staat. Dat kan ook goed werken. Gevolg is dat tig mensen gaan bellen voor een populair huis. Ik had eens een mooi huis gezien welke ik kreeg op zondag. De makelaar de volgende ochtend gebeld. De makelaar had al 20 klanten gesproken voor dit huis 8)7 De markt is redelijk overspannen ja.

• Qon

Qon

Wackmack schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:52:
[...]

Als je je aanmeld bij een makelaar krijg je de huizen 24 uur van te voren voordat het op Funda staat. Dat kan ook goed werken. Gevolg is dat tig mensen gaan bellen voor een populair huis. Ik had eens een mooi huis gezien welke ik kreeg op zondag. De makelaar de volgende ochtend gebeld. De makelaar had al 20 klanten gesproken voor dit huis 8)7 De markt is redelijk overspannen ja.
Ik heb ook al accounts en sta op alle mailing lijsten van alle relevante makelaars in mijn buurt.
Huizen zijn alsnog vaak verkocht voordat ze maar aangekondigd worden. Ik vermoed vriendjes politiek en aankoopmakelaars...

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:16
makelaarsland.nl, huizen staan hier direct op en wachten niet op de verversing van funda.

• HuHu
  • Niet online
niek87 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:13:
makelaarsland.nl, huizen staan hier direct op en wachten niet op de verversing van funda.
Daar staan alleen de huizen op van die makelaar, niet van andere makelaars.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Richard schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:58:
[...]

Zelfs dan ook niet; want je mag je spaarhypotheek dan gewoon op ene bepaalde rekening "on hold" laten staan; dan een nieuwe hypotheekverstrekker regelen; en die dat bedrag van die tijdelijke rekening te laten halen.
Maar wat zijn nu precies de regels dan? Heb ik deze dan bovenstaand goed begrepen?

Dus wel je vorm (/huidige bedrag) meenemen, maar niet perse de hypotheek zelf?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

MikeyMan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

Maar wat zijn nu precies de regels dan? Heb ik deze dan bovenstaand goed begrepen?

Dus wel je vorm (/huidige bedrag) meenemen, maar niet perse de hypotheek zelf?
Stel je had op 31dec 2012 een spaarhypotheek staan van 300.000 en nu is dat 50.000 waard en je zit bij ING; maar bent nu helemaal niet meer tevreden over ING; maar wel met de hypotheekvorm "spaarhypotheek" en je hebt je huis verkocht; dan kies je ervoor om bij de ING de hypotheek stop te zetten maar de 50.000 Euro op een speciaal rekening te laten plaatsen.

Je geeft dan bij je nieuwe hypotheekverstrekker aan dat je een spaarhypotheek wilt en dat je al een deel nog ergens op die speciale rekening hebt staan; en met polisnummer van je nieuwe hypotheekverstrekker kun je dat geld dan door de ING over laten boeken (het mag dus nooit op een privé rekening van jezelf zijn geweest).
Hebt u in 2013 of daarna een lening afgesloten voor een eigen woning? Dan mag u de rente alleen aftrekken als u de lening aflost. U moet de lening aflossen in maximaal 30 jaar (360 maanden), en ten minste annuïtair.
Je kunt er dus ook voor kiezen die spaarhyp om te zetten in een aflossingsvrije; maar dan moet je wel "iets" regelen met die 50.000. (en dat kan bijvoorbeeld ook zijn dat je die vrij laat komen en je er Inkomstenbelasting over betaal)

20*350ZO45°

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Richard schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:22:
[...]

Stel je had op 31dec 2012 een spaarhypotheek staan van 300.000 en nu is dat 50.000 waard en je zit bij ING; maar bent nu helemaal niet meer tevreden over ING; maar wel met de hypotheekvorm "spaarhypotheek" en je hebt je huis verkocht; dan kies je ervoor om bij de ING de hypotheek stop te zetten maar de 50.000 Euro op een speciaal rekening te laten plaatsen.

Je geeft dan bij je nieuwe hypotheekverstrekker aan dat je een spaarhypotheek wilt en dat je al een deel nog ergens op die speciale rekening hebt staan; en met polisnummer van je nieuwe hypotheekverstrekker kun je dat geld dan door de ING over laten boeken (het mag dus nooit op een privé rekening van jezelf zijn geweest).

[...]

Je kunt er dus ook voor kiezen die spaarhyp om te zetten in een aflossingsvrije; maar dan moet je wel "iets" regelen met die 50.000. (en dat kan bijvoorbeeld ook zijn dat je die vrij laat komen en je er Inkomstenbelasting over betaal)
En ING mag (in dit voorbeeld) dit niet blokkeren? Zie hierover niets in de voorwaarden van mijn huidige hypotheekverstrekker.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

MikeyMan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

En ING mag (in dit voorbeeld) dit niet blokkeren? Zie hierover niets in de voorwaarden van mijn huidige hypotheekverstrekker.
Zoals in dit specifieke geval; zal de ING (bij het opheffen van de spaarhyp) aan jou moeten vragen wat er met die 50.000 in je spaarpot moet gebeuren. Er zijn dan 3 opties:

-Op je privérekening storten (rekening houdend dat dit belastingtechnisch oninteressant kan zijn)
-Meteen doorzetten naar een nieuwe hypotheekverstrekker (naam hypotheekverstrekker, rekeningnummer hypotheekverstrekker en hypotheeknummer benoemen)
-"Parkeren" op een rekening van ING totdat je voor keuze 2 kiest.

20*350ZO45°

• nii3k
HuHu schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:10:
[...]

Daar staan alleen de huizen op van die makelaar, niet van andere makelaars.
Zeker niet, ik had gewoon een eigen account. Geen invloed van een makelaar en kreeg van alle makelaars de huizen binnen voor regio Utrecht.

• HuHu
  • Niet online
niek87 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:54:
[...]

Zeker niet, ik had gewoon een eigen account. Geen invloed van een makelaar en kreeg van alle makelaars de huizen binnen voor regio Utrecht.
Ah oké. Zonder account en via https://www.makelaarsland.nl/huis-zoeken vind je alleen huizen van henzelf.

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:46
niek87 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:54:
[...]

dan mag je mij uitleggen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
via zoeken krijg je inderdaad alleen huizen die via makerlaarsland worden aangeboden..

aanmaken van een account lukt alleen als je een huis wilt verkopen.

edit: NVM gratis zoekopdracht kun je aanmaken via: https://www.makelaarsland.nl/huis-zoeken/gratis-zoekopdracht
edit2: krijg bij alles wat ik probeer: 'Er is een probleem opgetreden bij het bewaren van het object.' :/

[ Voor 18% gewijzigd door El_V op 01-08-2016 15:15 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik meld me ook in dit topic, handige links in de TS. Vanavond daar eens even wat tijd aan besteden.

Mijn vriendin (23) en ik (25) huren nu een appartement onder de leegstandswet, staat te duur in de markt maar inmiddels komen er wekelijks twee bezichtigingen waardoor we er ons niet meer fijn bij voelen. :( (Wij willen namelijk niet dat het wordt verkocht, en toch moet je elke keer weer alles opruimen wat veel tijd kost.)

We hebben inmiddels allebei een goede baan waarbij een werkgeversverklaring geen probleem is. Met onze inkomsten kom ik met verschillende rekentools op een hypotheek van maximaal +/- 290k uit met enkele uitschieters tot 310k. Dit vinden we beide wat te veel, en hebben als budget een huis van rond de 200k +/- 10%. Dan hebben we nog wat ruimte om wat dingen aan te pakken en hoeven we bijvoorbeeld ons spaargeld niet aan te raken.

Volgende week staat er een gesprek met de ING gepland, daarnaast wil ik nog een gesprek plannen met een of twee andere hypotheekverstrekkers. Ik zit nog wel met een aantal vragen, voor welke aanbieder kan ik het beste gaan? Bijvoorbeeld de laagste op FX.nl, of gewoon naar De Hypotheker? Daarnaast twijfel ik nog over de periode waarover ik de rente wil vastzetten, zelf denk ik aan 20 jaar. Maar hoeveel zin heeft dat?

Ik ga dit topic in ieder geval aandachtig volgen, en verder doornemen. Daarnaast zal ik mijn ervaringen delen. :)

• nii3k
El_V schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:09:
[...]

dan mag je mij uitleggen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
via zoeken krijg je inderdaad alleen huizen die via makerlaarsland worden aangeboden..

aanmaken van een account lukt alleen als je een huis wilt verkopen.

edit: NVM gratis zoekopdracht kun je aanmaken via: https://www.makelaarsland.nl/huis-zoeken/gratis-zoekopdracht
Inderdaad, hier je zoekopdracht invullen >:)

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-11 19:50
FiXeR.nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:16:
Ik meld me ook in dit topic, handige links in de TS. Vanavond daar eens even wat tijd aan besteden.

Mijn vriendin (23) en ik (25) huren nu een appartement onder de leegstandswet, staat te duur in de markt maar inmiddels komen er wekelijks twee bezichtigingen waardoor we er ons niet meer fijn bij voelen. :( (Wij willen namelijk niet dat het wordt verkocht, en toch moet je elke keer weer alles opruimen wat veel tijd kost.)

We hebben inmiddels allebei een goede baan waarbij een werkgeversverklaring geen probleem is. Met onze inkomsten kom ik met verschillende rekentools op een hypotheek van maximaal +/- 290k uit met enkele uitschieters tot 310k. Dit vinden we beide wat te veel, en hebben als budget een huis van rond de 200k +/- 10%. Dan hebben we nog wat ruimte om wat dingen aan te pakken en hoeven we bijvoorbeeld ons spaargeld niet aan te raken.

Volgende week staat er een gesprek met de ING gepland, daarnaast wil ik nog een gesprek plannen met een of twee andere hypotheekverstrekkers. Ik zit nog wel met een aantal vragen, voor welke aanbieder kan ik het beste gaan? Bijvoorbeeld de laagste op FX.nl, of gewoon naar De Hypotheker? Daarnaast twijfel ik nog over de periode waarover ik de rente wil vastzetten, zelf denk ik aan 20 jaar. Maar hoeveel zin heeft dat?

Ik ga dit topic in ieder geval aandachtig volgen, en verder doornemen. Daarnaast zal ik mijn ervaringen delen. :)
Bij een hypotheekproces zijn er grofweg twee smaken: execution only en advies+afsluiten. Execution only is het goedkoopst (600-800€) , advies+ afsluiten kost je grofweg ergens tussen de 1100€ en 3000€.

Bij advies heb je dan weer de smaken, adviseur == geldverstrekker of adviseur == tussenpersoon. De eerste variant zijn eigenlijk alle banken, advies bij ING leidt tot hypotheek bij ING, zelfde voor Rabo en ABN. De adviseurs doen met meerder geldverstrekkers zaken en daar heb je dus meer keuze. Dit kan handig zijn als je niet overal geaccepteerd wordt.

Jouw geval lijkt redelijk standaard want: je bent starter, leent lang niet maximaal, hebt spaargeld voor bijkomende kosten, en je beoogde huis valt in de NHG categorie.

Mijn advies: Lees jezelf goed in, ga dan bij een aantal banken/adviseurs op gesprek (1e gesprek is toch gratis) en sluit dan uiteindelijk execution only ergens een hypotheek af. Natuurlijk niet blind gaan op de laagste rente, maar ook zeker kijken naar de overige voorwaarden.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10 09:26

PoweRoy

funky!

FiXeR.nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:16:

In iedergeval niet naar De Hypotheker, zo veel problemen er al van gehoord te hebben. "Eerst handtekening praktijk voordat we uberhaubt ergens over gaan praten" praktijken en papier werk niet op orde waardoor bijna de ontbindende termijn verstreken was.

Ga naar een onafhankelijke adviseur, vraag rond in je omgeving. Het lijkt meer te kosten (2000 euro +), maar dat je vergeleken met een 'gewone' bank er zo uit, namelijk andere hypotheek verstrekkers met ongetwijfeld betere percentages.

Vraag eerste gesprek aan, kijk hoe ze met je mee denken.

Over de rente vastzetten, dat kan een adviseur mooi voor je uitrekenen. Wij gaan waarschijnlijk zelfs voor 30 jaar vast (anders 20), mede omdat de rente laag staat. Wil geen risico lopen dat over 15 jaar de rente is verdubbeld. En dat kan de adviseur ook mooi uitrekenen.

[This space is for rent]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
PoweRoy schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:40:
[...]

In iedergeval niet naar De Hypotheker, zo veel problemen er al van gehoord te hebben. "Eerst handtekening praktijk voordat we uberhaubt ergens over gaan praten" praktijken en papier werk niet op orde waardoor bijna de ontbindende termijn verstreken was.

....
bijzonder. Wij waren ERG te spreken over de lokale Hypotheker, die man heeft ons serieus veel geld bespaard.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• exponential
Bockelaar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:52:
[...]

bijzonder. Wij waren ERG te spreken over de lokale Hypotheker, die man heeft ons serieus veel geld bespaard.
Inderdaad, laten we het gewoon even bij de feiten houden ipv de Hypotheker zwart te maken. Ook bij de hypotheker is het eerste gesprek gratis en wordt je heel duidelijk uitgelegd wat ze voor je doen en wat daarvan de kosten zijn.

Feit is wel dat de Hypotheker een van de duurdere is met ca 3000,- totaal. Ja ze zullen een betere deal voor je kunne krijgen dan bij je huisbank, maar een andere adviseur die voor 1500-2000 dezelfde deal regelt is ook mogelijk.

• PoweRoy
  • Laatst online: 31-10 09:26

PoweRoy

funky!

Bockelaar schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:52:
[...]

Sorry, zal het even nuanceren: niet naar de Hypotheker in Venray :) 4 kennissen die hier met een vieze smaak uit eindelijk een hypotheek hebben genomen. Kan natuurlijk niks zeggen over andere vestigingen.

Ik denk dat elke adviseur die niet direct aan een bank gekoppeld is je geld zal besparen. Het ging meer op de gang van zaken er om heen.

[ Voor 13% gewijzigd door PoweRoy op 02-08-2016 08:00 ]

[This space is for rent]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gaat hij je geld besparen vergeleken met wanneer je het zelf doet? Want vergeleken met een internet aanbieder moet hij een behoorlijke verlaging op de maandlasten realiseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 20:48

Shunt

Boe

Bij ons hadden we wel een goed gevoel bij de persoon bij de Hypotheker (het bedrijf) echter hebben wij helemaal nul interesse in het hele pakket en alle andere onzin wat je er bij krijgt. Wij willen geen analyse over hoe wij leven en hoe we kunnen besparen dat doen we al lang zelf. We hebben helemaal geen interesse in abonnement vormen voor hypotheek, verzekering en belasting advies. Wij willen gewoon hulp bij het inzichtelijk krijgen welke bank/verstrekker aan onze eisen voldoet en hulp bij het aanvragen van de levensverzekering. De reden dat we het niet zelf doen is omdat je als consument niet alle banken / verstrekkers en verzekeringen zelf kunt aanvragen.

Verder vraag ik mij af of mensen met name kijken naar de korte termijn (lees 5 tot 10 jaar) besparingen bij het afsluiten van een hypotheek of ook kijkt naar lange termijn zoals het stukje risico klasse's en het wel of niet kunnen wisselen in klasse's binnen de rente vaste periode. (Dus wanneer je rest waarde van je hypotheek onder een bepaald percentage van de woning waarde komt). Wat wij zo zagen is dat er maar weinig banken/verstrekkers zijn die dit überhaupt binnen de rente vaste periode doen en nog veel minder die dit automatisch doen.

Ik lees met name van mensen dat er gekeken wordt naar het primaire rente voordeel dat je oploopt bij het afsluiten maar als je 10 / 20 jaar dat percentage betaald terwijl als je over 5 jaar al onder de 80% zit je een half procent minder gaat betalen en na 10 jaar 70% een procent enz enz enz dan kun je met een op het moment duurdere hypotheek uit eindelijk een heeel stuk goedkoper uit zijn.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hier ook hele goede ervaringen met de hypothekeer(Leiden, Alphen AD Rijn) Geen verkoopverhaal maar gewoon goed advies voor de korte en lange termijn. Constructie met onze restschuld was niet recht toe recht aan en dat advies hadden we wel nodig.

Het verschilt waarschijnlijk per adviseur. In 2009 een hele slechte ervaring met iemand van de hypotheek shop...

Ons huis is in April binnen twee weken verkocht. Halverwege september de sleutels van ons nieuwe huis. Spannende tijden :)

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 18:23
Shunt schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:22:
Bij ons hadden we wel een goed gevoel bij de persoon bij de Hypotheker (het bedrijf) echter hebben wij helemaal nul interesse in het hele pakket en alle andere onzin wat je er bij krijgt. Wij willen geen analyse over hoe wij leven en hoe we kunnen besparen dat doen we al lang zelf. We hebben helemaal geen interesse in abonnement vormen voor hypotheek, verzekering en belasting advies. Wij willen gewoon hulp bij het inzichtelijk krijgen welke bank/verstrekker aan onze eisen voldoet en hulp bij het aanvragen van de levensverzekering. De reden dat we het niet zelf doen is omdat je als consument niet alle banken / verstrekkers en verzekeringen zelf kunt aanvragen.

Verder vraag ik mij af of mensen met name kijken naar de korte termijn (lees 5 tot 10 jaar) besparingen bij het afsluiten van een hypotheek of ook kijkt naar lange termijn zoals het stukje risico klasse's en het wel of niet kunnen wisselen in klasse's binnen de rente vaste periode. (Dus wanneer je rest waarde van je hypotheek onder een bepaald percentage van de woning waarde komt). Wat wij zo zagen is dat er maar weinig banken/verstrekkers zijn die dit überhaupt binnen de rente vaste periode doen en nog veel minder die dit automatisch doen.

Ik lees met name van mensen dat er gekeken wordt naar het primaire rente voordeel dat je oploopt bij het afsluiten maar als je 10 / 20 jaar dat percentage betaald terwijl als je over 5 jaar al onder de 80% zit je een half procent minder gaat betalen en na 10 jaar 70% een procent enz enz enz dan kun je met een op het moment duurdere hypotheek uit eindelijk een heeel stuk goedkoper uit zijn.
Ik heb een online hypotheekadviseur en dat bevalt prima, je kunt zelf aangeven of je ook advies over verzekeringen wilt en wilt afsluiten. Na het ter sprake brengen van risico klassen heb ik bij mijn adviseur daar meer informatie over gekregen. Hij heeft een overzicht gemaakt van verschillende hypotheken en de maandlasten daarbij wanneer je extra aflost en na een aantal jaar in een andere risico klasse komt. Per hypotheekverstrekker verschillen de percentages van de risco klassen, hoogte van de rentekorting en of je automatisch in een lagere risico klasse komt. In zo'n overzicht kun je dan goed vergelijken wat extra aflossen met het totale hypotheekbedrag en maandlasten doet.

Het klopt dat er niet veel aanbieders zijn die dit doen, maar in ons geval waren er twee interessante hypotheken die dit wel doen. Ik denk wel dat risico opslag minder van belang is bij een hypotheek met een korte rentevaste periode.

[ Voor 4% gewijzigd door TwiSteD1 op 02-08-2016 10:33 ]

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-10 10:48
Weinig constructieve post, maar ik moet heel even m'n ei kwijt :P

Markt lijkt inderdaad erg overspannen. Gister eerste bezichtiging bij een huis gehad, vanochtend vraagprijs geboden, maar helaas, woning is al onder bod. Nee, niet in Amsterdam, maar een klein dorpje in Zuid Limburg. Nu al de tweede keer dat we meteen de vraagprijs bieden na een eerste bezichtiging, en dat dat al niet snel genoeg is.

Lijkt mijn inziens erg op een bubble, mensen kopen voor mijn gevoel op dit moment niet meer rationeel. Maar ja, wat doe je eraan als starter die eindelijk eens vermogen wil gaan opbouwen, huren is geen alternatief want vaak nog duurder dan de maandlasten van een betere koopwoning.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardbeg10 op 03-08-2016 16:31 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Shunt schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:22:

Voor sommige mensen/gezinnen is de kortere termijn nou eenmaal ook belangrijk. Die hebben die maandelijkse ruimte gewoon nodig.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:46
Ik zag nu ook al minder "goedkope" woningen. Maar ik denk ook dat het meer ligt aan de periode van het jaar. Ik denk (hoop) dat veel mensen nog wachten totdat de vakantie voorbij is, voordat ze hun huis in de verkoop doen.
Anders is de tijd van het kopen van een woning op een enkele salaris voorbij. (of we verdienen veel te weinig)

let the past be the past.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-11 20:26
Ardbeg10 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:25:
Weinig constructieve post, maar ik moet heel even m'n ei kwijt :P

Markt lijkt inderdaad erg overspannen. Gister eerste bezichtiging bij een huis gehad, vanochtend vraagprijs geboden, maar helaas, woning is al onder bod. Nee, niet in Amsterdam, maar een klein dorpje in Zuid Limburg. Nu al de tweede keer dat we meteen de vraagprijs bieden na een eerste bezichtiging, en dat dat al niet snel genoeg is.

Lijkt mijn inziens erg op een bubble, mensen kopen voor mijn gevoel op dit moment niet meer rationeel. Maar ja, wat doe je eraan als starter die eindelijk eens vermogen wil gaan opbouwen, huren is geen alternatief want vaak nog duurder dan de maandlasten van een betere koopwoning.
Als dat dorpje Ulestraten heet zeg ik alvast sorry :P

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SPee schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:46:
Anders is de tijd van het kopen van een te hoge eisen stellen aan een woning op een enkele salaris voorbij.
ftfy. Zijn nog voldoende huizen te koop hoor voor minder dan 170k ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:25

Pathogen

Shoop Da Whoop

Eens. De woning van mijn ouders had ik best kunnen betalen op een enkel salaris, ook als deze 30 jaar nieuwer zou zijn. Niet te vergeten dat zij ook gewoon een klap spaargeld hebben ingelegd toendertijd.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:59

Grvy

Bot

naitsoezn schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:13:
[...]

ftfy. Zijn nog voldoende huizen te koop hoor voor minder dan 170k ;)
Moet het minder dan 170k zijn dan? ik heb net een huis gekocht voor 170k op 1 salaris! :o

Dit is een account.

• Ardbeg10
Tha_T schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:09:
[...]

Als dat dorpje Ulestraten heet zeg ik alvast sorry :P
Haha, no worries was niet in Ulestraten. Wel gefeliciteerd met je woning!

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-08 17:52
Ardbeg10 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:16:
[...]

Haha, no worries was niet in Ulestraten. Wel gefeliciteerd met je woning!
Hoop ook niet in elsloo :D

• Wackmack
Net het voorlopig koopcontract getekend, voelt goed! Deze week alle standaard documenten al ingeleverd bij de hypotheek adviseur. Wij gaan het bij Attents inleveren. Hopelijk gaat dit geen weken duren, wat ik mij ook niet kan voorstellen. Als het allemaal echt zeker is kan de champagne open 😀

Ga voor nieuwbouw dus dan komen er allemaal maar leuke tijden aan zoals vloeren kiezen, keuken, badkamer, enz.

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Bluebe

Roar

Wackmack schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:11:
Net het voorlopig koopcontract getekend, voelt goed! Deze week alle standaard documenten al ingeleverd bij de hypotheek adviseur. Wij gaan het bij Attents inleveren. Hopelijk gaat dit geen weken duren, wat ik mij ook niet kan voorstellen. Als het allemaal echt zeker is kan de champagne open 😀

Ga voor nieuwbouw dus dan komen er allemaal maar leuke tijden aan zoals vloeren kiezen, keuken, badkamer, enz.
Gefeliciteerd! Bedoel je Attens Hypotheken? Zo ja, dan hebben wij daar ook net een aantal weken terug de hypotheek afgesloten, was voor ons voordeligst :) 3.1% voor 20 jaar vast op een bestaande woning.

• Wackmack
Bluebe schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 07:52:
[...]

Gefeliciteerd! Bedoel je Attens Hypotheken? Zo ja, dan hebben wij daar ook net een aantal weken terug de hypotheek afgesloten, was voor ons voordeligst :) 3.1% voor 20 jaar vast op een bestaande woning.
Ja deze, wij doen precies hetzelfde. Hoe snel vond je de afhandeling? Je doet natuurlijk niet direct met hun zaken maar lees eigenlijk alleen maar goede verhalen. Toch handig zo'n IT baan in een ziekenhuis :+

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Bluebe

Roar

Wackmack schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 07:56:
[...]

Ja deze, wij doen precies hetzelfde. Hoe snel vond je de afhandeling? Je doet natuurlijk niet direct met hun zaken maar lees eigenlijk alleen maar goede verhalen. Toch handig zo'n IT baan in een ziekenhuis :+
Wat ik had begrepen dat je daar alleen een hypotheek kon afsluiten via een inkoop organisatie, dat vond ik dan wel weer minder want boven op onze kosten voor de hypotheekadviseur konden we nog zo'n 400,- aftikken voor de inkooporganisatie. Al met al was het wel goedkoper dan een andere hypotheek nemen die weer een paar punt procenten hoger lag.

Toen wij alles hadden ingeleverd en onze hypotheekadviseur alles had overgedragen was het eigenlijk binnen een week geregeld. Geen enkele problemen gehad, al moet ik wel zeggen dat het bij ons simpel was beide werkend met vast contract, geen bijzonderheden noem maar op. Dus ben eigenlijk wel positief.

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wackmack schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 07:56:
[...]

Bij ons was het bij Attens binnen 5 werkdagen goedgekeurd :) Zo compleet en uitgebreid mogelijk alles aangeleverd via de Hypotheker. Ook 3.1% voor 20 jaar.

Ik was in elk geval erg blij dat we niet allerlei extra documenten moesten aanleveren. Bij ons ook geen bijzonderheden, dat scheelt.

[ Voor 3% gewijzigd door maurice_l op 05-08-2016 08:34 ]

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 15:46
Ik zal me hier ook melden.

Wij hebben altijd gehuurd, ook door mijn verleden was kopen niet mogelijk.
Inmiddels zijn alle opties open en hebben we een nieuwbouwhuis gekocht uit een project.
Dit was de laatste woning die nog verkocht moest worden.

Wij zijn eerst bij de Hypotheker geweest en hadden er geen prettig gevoel aan over gehouden.
Kosten vond ik erg hoog en de service vond ik bij ons kantoor in Hengelo (OV) erg tegenvallen.

Via een collega bij Mimaan uitgekomen.
Het verschil met een grote organisatie vind ik persoonlijk fijn. Kan hem altijd bellen, komt bij ons thuis en is helder in de afspraken. Gewoon geen gedoe er om heen en weet waar ze over praten.
Kosten werden alleen berekend bij het afsluiten van een hypotheek en hier vragen ze 1795 euro voor.

We hebben vorige week het akkoord gekregen (NN had nu 8 werkdagen nodig voor het beoordelen) op onze hypotheek aanvraag en gaan naar NN voor 30 jaar hebben we een annuïteiten hypotheek voor 2.9% afgesloten met NHG, koopsom woning is 220k.
Hierin ook de gunstige voorwaarde zoals hypotheek mee kunnen nemen naar een eventuele andere woning enz.

[ Voor 11% gewijzigd door Thaimaster op 05-08-2016 08:48 ]

Pizza!

• Wackmack
maurice_l schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:33:
[...]

Bij ons was het bij Attens binnen 5 werkdagen goedgekeurd :) Zo compleet en uitgebreid mogelijk alles aangeleverd via de Hypotheker. Ook 3.1% voor 20 jaar.

Ik was in elk geval erg blij dat we niet allerlei extra documenten moesten aanleveren. Bij ons ook geen bijzonderheden, dat scheelt.
Goed om te horen. Wij moeten wel iets meer inleveren omdat mijn ouders garant staan echter heb ik alle documenten vandaag al ingeleverd. Nu is het wachten. Ach ja, het huis is pas in september 2017 af dus ik heb nog even :+

• BasvanS
  • Laatst online: 12:15
Thaimaster schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:42:
We hebben vorige week het akkoord gekregen (NN had nu 8 werkdagen nodig voor het beoordelen) op onze hypotheek aanvraag en gaan naar NN voor 30 jaar hebben we een annuïteiten hypotheek voor 2.9% afgesloten met NHG, koopsom woning is 220k.
Hierin ook de gunstige voorwaarde zoals hypotheek mee kunnen nemen naar een eventuele andere woning enz.
Hoe zit dat nou met het meenemen van een hypotheek met NHG garantie. We hebben gekocht met NHG, maar met de dalende NHG grens en de sterk stijgende huizenprijs is ons volgende huis waarschijnlijk boven de NHG grens. Wat gebeurd er dan met de rente?

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:38

bonyuri

Investigator!

Voor ons nieuwe huis (zonder NHG, want boven 245k) is de rente nu iets hoger, want geen NHG.
Onze huidige hypotheek was met NHG, maar deze was niet interessant meer, omdat we daar iets van 5.5% rente over hadden. Het bestaande leningdeel (met NHG) dus meenemen was kostentechnisch niet interessant...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 16:41
Ik ben sinds enkele maanden op zoek naar een leuke koopwoning. Daarbij blijf ik graag in het dorp wonen waar ik nu ook woon (ouders), aangezien mijn kantoor ook in het dorp staat. Gemak dient de mens, zeg ik altijd maar. ;)

Samen met mijn vriendin hebben we twee huizen één keer bezocht, maar dat bleek 't toch net allemaal niet te zijn. Inmiddels zijn we een derde huis tegengekomen en daar zijn we afgelopen woensdag voor de tweede keer wezen kijken. Het is echt helemaal ons ding. Lekker ruim, voldoende slaapkamers en een hoog wooncomfort.

De vraagprijs van de woning was 8 maanden geleden (toen het huis voor 't eerst aangeboden werd) €262.500,-. Dit is twee maanden geleden gezakt naar €249.500,-. Vermoedelijk omdat er totaal geen animo was voor dat bedrag.

Ik heb een bod uitgebracht van €224.000,-. Dat is ongeveer 90% van de huidige vraagprijs. Als je het mij vraagt is dat een serieus bod. Het bod heb ik per e-mail gedaan omdat de verkoopmakelaar op vakantie is. Hieronder zie je de reactie.
Dank voor je reactie. Ik heb het e.e.a. besproken met mijn opdrachtgeefster. Zij doet helaas geen tegenvoorstel. De vraagprijs is scherp, vooral gezien de verkoop onlangs, van de niet uitgebouwde woning op nummer 55 voor € 230.000,- kk. Deze is een maand geleden overgedragen en de prijs is na te zien via het kadaster.
Ik was echt compleet verrast door het feit dat de verkopende partij er helemaal niets mee doet. Ik voel me gewoon totaal niet serieus genomen. Lastig om dat gevoel goed uit te leggen. Toch maar even een nette e-mail retour gestuurd richting de makelaar. Omdat er voor €249.500 compleet nieuwe woningen aangeboden worden dacht ik een stok achter de hand te hebben, maar dat blijkt tegen te vallen. Qua inhoud zo'n 15% kleiner en uiteraard casco opgeleverd, dus er komen zeker nog wel wat kosten bij.
Aangezien mevrouw geen tegenvoorstel wil doen ontstaat er een patstelling. Graag hadden we in gesprek gegaan daar we serieuze interesse hebben in deze woning. Echter is de vraagprijs die er nu staat in uw ogen scherp, in acht genomen dat er voor dezelfde prijs nieuwbouw te koop is vinden we de huidige vraagprijs toch te hoog. Graag zouden we in gesprek raken om er toch uit te komen. Ik denk dat het wijs is om dit na uw vakantie te plannen.
Ik kreeg enkele minuten later deze, in mijn ogen, toch wel erg botte e-mail terug van de makelaar.
Dank voor je mail. Een gesprek vind ik prima, alleen de verkoopster zal daarna niks doen. Misschien dat er heel iets rek in de prijs zit, maar ik verwacht dat we de € 5.000,- max misschien halen of misschien zelfs iets minder.

Vergelijk met nieuwbouw is altijd lastig. De nieuwbouw tegenwoordig heeft vaak minder inhoud en minder perceel. Daarnaast moet na de oplevering vaak nog 20% geteld worden voordat de woning helemaal 'af' is (keuken, badkamer, vloer, sturen, tuin enz.). Vooral door de overdrachtsbelasting die nu nog maar 2% is, zie je dat nieuwbouw relatief duur is geworden.
Tot zover het e-mail verkeer. Ik heb hier expres nog even niet op gereageerd, vooral ook omdat ik niet precies weet hoe ik er mee om moet gaan (dit is mijn eerste uitgebrachte bod, compleet nieuw op de koopmarkt, etc.). Mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundigen is als volgt:

Hoe kan ik dit verder op een goede manier aanpakken?

Kan ik een 'flauw' bod van €224.500 plaatsen, ondanks dat de makelaar zegt dat er geen onderhandelingsruimte is (wat mij echt direct aan een autoverkoper doet denken, nare manier van werken)? Ik heb een budget van €235.000 waar ik mee kan werken, er moet ook nog het eea. ingericht gaan worden natuurlijk. ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15
Je interpreteert te veel en leest te weinig.

Ga er maar gerust vanuit dat op dit moment men de woning gewoon iets onder de genoemde vraagprijs wil trachten te verkopen.

• TTLCrazy
  • Laatst online: 09:16

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik vind dat ze nog vrij goed reageren. Het verschil is gewoon te hoog, ook omdat ze al gezakt zijn in de prijs. Je moet gewoon afvragen wat je echt wil uitgeven voor de woning, zonder er later spijt van te krijgen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Ardbeg10
Heb ondertussen met zo'n tien verschillende makelaars te maken gehad, en ik kan zeggen dat zonder enige uitzondering het allemaal ratten zijn. De een weliswaar meer dan de ander, maar mijn ervaring is altijd hetzelfde: Aardige gast bij een rondleiding en zo gauw blijkt dat er ook maar de minste interesse van onze kant is weten ze je heel goed het gevoel te geven dat jij de onbeschofte vlerk bent, dat je niet moeilijk moet doen en gewoon de vraagprijs bieden en dat ze echt niet gaan onderhandelen. Dit alles uiteraard als het even kan op een behoorlijk botte en onbeschofte manier. Letterlijk elke keer hetzelfde verhaal. Natuurlijk allemaal onderdeel van het spel dat ze spelen, zo ook hierboven.

Anyway, het "flauwe" bod van 224,5K zou ik niet plaatsen, lijkt me dat dit niet in goede aarde zal vallen. Mijn advies: leg een EINDbod neer van bijvoorbeeld 229K, zeg expliciet dat dit jullie laatste bod is en er voor jullie geen rek meer in zit. Wellicht krijg je dan een redelijker tegenbod.
Ik denk overigens dat je elk bod dat je plaatst moet brengen als een eindbod, zeker als het je eerste bod op een woning is en je op dat moment de enige bieder bent.

Overigens, met een grens voor NHG van 231K is er vrijwel geen huis dat voor 232K wordt verkocht, dit weet de makelaar donders goed. Het alternatief voor mvr zou dus zijn nog maanden te wachten voor hoogstens 2000 euro meer (dit uiteraard niet vermelden bij het bod).

[ Voor 12% gewijzigd door Ardbeg10 op 05-08-2016 14:20 ]

• Basszje
  • Laatst online: 13:52

Basszje

Reisvaap!]

Als er een zelfde huis is verkocht voor 230k dan biedt je dat toch gewoon :? Zeggen ze nee, dan loop je weg - simpel as that.

Recent ook een bijna perfect huis opgegeven vanwege de onmogelijke voorwaarden van de verkoper die niet wilde meedenken over transactie en geen water bij de wijn doen ( was iets van 1% oid ) , dus dan niet. Daarna een ander huis gekocht waar ik achteraf gezien eigenlijk meer tevreden mee ben ( vooral locatie ).

Kortom jezelf niet volstrekt vastpinnen op deze optie, tenzij je voornemens bent om het hele bedrag te lappen als ze de poot stijfhouden.

Hoe lang staat het huis al koop? Dat kan ook meespelen met de overwegingen van de verkopers. Als het niet al te lang is kan je zo gewoon een tijdje in het sop laten koken en zeggen dat ze mogen langskomen als je bereid zijn je bod te accepteren.

De beste afdingingsmethode is weglopen :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Heb je zelf geen makelaar?

Als je zelf reageert dan zijn ze een stuk sluwer.
Een een bod van een andere makelaar wordt vaak toch wel wat serieuzer genomen.
En het kan gewoon zo zijn dat je erg onder hun minimum bedrag zit.

Plaats een bod waarvan wat jij wilt betalen met wat speelruimte naar boven en als men dat niet genoeg vindt dan op naar de volgende zou ik zeggen.

De huizenmarkt trekt weer aan vandaar dat men minder zakt als een paar jaar geleden.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:21
Met een "flauw" bod ga je er niet komen. Ik zou bij een dergelijke actie als verkoper zelfs je het niet eens gunnen.

Dus anders aanpakken.

Je geeft zelf aan dat je rek hebt tot 235.000. En de makelaar geeft aan dat er 1 verkocht is voor 230.000 (blijkbaar de prijs die kopers bereid zijn te betalen). Dan zou ik de makelaar vriendelijk bellen, en zeggen dat je oprecht geïnteresseerd bent, maar geen zin hebt in de onderhandelingen en een final bod doet van rond de 230.000.

Scheelt ook voor de tegenpartij namelijk, die heeft dan een take it or leave it verhaal voorgeschoteld.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:18
90% van de vraagprijs is een normaal bod, de verkoopster zal wrs nu ze de vraagprijs verlaagd heeft nog moeten wennen dat ze niet krijgt wat ze eigenlijk wil.
Je kunt twee dingen doen;
Een vriendelijk mailtje dat je een tegenbod afwacht maar in de tussentijd verder kijkt.
Een bod verhogen zonder dat je een tegenbod hebt gekregen moet je eigenlijk niet doen, tenminste niet meteen, of je maakt er een eindbod van zoals hierboven is voorgesteld.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ardbeg10 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:42:
Heb ondertussen met zo'n tien verschillende makelaars te maken gehad, en ik kan zeggen dat zonder enige uitzondering het allemaal ratten zijn. De een weliswaar meer dan de ander, maar mijn ervaring is altijd hetzelfde: Aardige gast bij een rondleiding en zo gauw blijkt dat er ook maar de minste interesse van onze kant is weten ze je heel goed het gevoel te geven dat jij de onbeschofte vlerk bent, dat je niet moeilijk moet doen en gewoon de vraagprijs bieden en dat ze echt niet gaan onderhandelen. Letterlijk elke keer hetzelfde verhaal.
Heh, ik zou je bijna vragen de namen hier op te schrijven zodat als ik nog een keer een makelaar nodig heb ik direct naar hun toe ga. Volgens mij mis je namelijk hier wie de makelaar betaald: De verkoper. Die makelaar is dus ook betaald om te belangen van de verkoper te behartigen, niet om de koper te helpen met een goede deal, maar om zoveel mogelijk geld eruit te trekken voor de verkoper.
Mijn advies: leg een EINDbod neer van bijvoorbeeld 229K, zeg expliciet dat dit jullie laatste bod is en er voor jullie geen rek meer in zit. Ik denk overigens dat je elk bod dat je plaatst moet brengen als een eindbod, zeker als het je eerste bod op een woning is en je op dat moment de enige bieder bent.
Als je elk bod toch gaat doen als eindbod dan zijn er twee opties: Of ze accepteren je allereerste bod (wat niet vaak gebeurd, vooral als je zoals je adviseert nog ruim onder je max gaat zitten), of ze nemen je opmerkingen over eindbod nooit meer serieus. Bij het vierde eindbod wat je doet gaan ze het waarschijnlijk grappig vinden.

Wat is het huis waard is de vraag. Vind jij dat het eigenlijk wel 240k waard is, maar je budget 235k is, zou ik dat gewoon neerleggen als eindbod. Gaan ze daar niet mee akkoord, dan jammer maar helaas, meer geld heb je niet.

• Ardbeg10
Sissors schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:57:
[...]

Heh, ik zou je bijna vragen de namen hier op te schrijven zodat als ik nog een keer een makelaar nodig heb ik direct naar hun toe ga. Volgens mij mis je namelijk hier wie de makelaar betaald: De verkoper. Die makelaar is dus ook betaald om te belangen van de verkoper te behartigen, niet om de koper te helpen met een goede deal, maar om zoveel mogelijk geld eruit te trekken voor de verkoper.
Helemaal waar.
[...]

Als je elk bod toch gaat doen als eindbod dan zijn er twee opties: Of ze accepteren je allereerste bod (wat niet vaak gebeurd, vooral als je zoals je adviseert nog ruim onder je max gaat zitten), of ze nemen je opmerkingen over eindbod nooit meer serieus. Bij het vierde eindbod wat je doet gaan ze het waarschijnlijk grappig vinden.
Als jij vier keer een nieuw bod neerlegt ben je sowieso niet erg goed aan het onderhandelen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mailen dat je het geld niet voor het huis over hrbt en dat je een eindbod neer wil leggen van 231k en dat dat aanbod 48 uur staat. Eventueel oplevering dan uiterlijk 31 december. Mogelijk wordt het afgewezen, je weet niet of de verkoper haast heeft en of ze het huis 'goedkoper' mag verkopen.

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 15:46
guppie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Hoe zit dat nou met het meenemen van een hypotheek met NHG garantie. We hebben gekocht met NHG, maar met de dalende NHG grens en de sterk stijgende huizenprijs is ons volgende huis waarschijnlijk boven de NHG grens. Wat gebeurd er dan met de rente?
Goede vraag :X
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. Mijn adviseur is nog een week op vakantie, daarna ga ik het vragen.
Verwacht dat je bijvoorbeeld naar 10 jaar best wat afgelost hebt dus dat je nieuwe hypotheek onder de NHG grens kan blijven.

Pizza!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 20:27

Mojo

The Power Within

Zo werkt het niet. NHG kijkt naar de koopprijs van de woning, niet naar de benodigde hypotheek.

Grens is dus, volgens de voorwaarden:
NHG rekent standaard 6% voor deze bijkomende kosten. Dit betekent dat het aankoopbedrag van uw woning, inclusief eventuele verbouwingskosten, maximaal € 231.132 mag zijn. Ook als de bijkomende kosten in uw geval lager zijn dan 6% of u over eigen middelen beschikt, blijft het maximale aankoopbedrag om een hypotheek met NHG af te sluiten € 231.132.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• BasvanS
Mojo schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:45:
Zo werkt het niet. NHG kijkt naar de koopprijs van de woning, niet naar de benodigde hypotheek.

Grens is dus, volgens de voorwaarden:

[...]
Precies, maar wat gebeurd er nu als ik na 10 jaar een woning van 300K koop, NHG rente is voor mj 2.8, 20 jaar vast.

Blijft het NHG deel dan bestaan met de bijbehorende rente?

• Ardbeg10
guppie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Precies, maar wat gebeurd er nu als ik na 10 jaar een woning van 300K koop, NHG rente is voor mj 2.8, 20 jaar vast.

Ligt helemaal eraan: Staat in de voorwaarden van je hypotheek dat bij verkoop van je huidige woning je huidige hypotheek eerst afgelost moet worden? En mag je bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek je huidige rente behouden? Houd ook rekening met eventuele boetes die je hiervoor moet betalen.

• Rubman
  • Nu online

Rubman

Retarded or just overjoyed!

guppie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Dat hangt van de geldverstrekker af, vaak blijft het restbedrag van de huidige hypotheek staan met de geldende rente en gaat er een nieuw stuk bij met een op dat moment geldende rente.
Mits je bij dezelfde geldverstrekker blijft, als je hem helemaal oversluit vervalt het helemaal en gaat het allemaal naar de nieuwe rente dacht ik.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• ANdrode
  • Niet online
Beunhaas91 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:32:
[...]
Hoe kan ik dit verder op een goede manier aanpakken?
Je hebt een de-facto tegenbod gehad van 245k.

Met jouw bod geef je aan dat je 225k kan betalen. Hierdoor is het erg aannemelijk dat je ook het NHG maximum kan bieden.

Met de prijs waarop de woning in de markt is gezet lijkt het er op dat de verkoper een transactieprijs boven de NHG drempel zoekt. Ik gebruik bewust het woord drempel, veel meer kandidaten kunnen 231k betalen dat 232k...

Is er in dat huis erg recent geld besteed aan energiebesparende maatregelen?
Kan ik een 'flauw' bod van €224.500 plaatsen, ondanks dat de makelaar zegt dat er geen onderhandelingsruimte is (wat mij echt direct aan een autoverkoper doet denken, nare manier van werken)? Ik heb een budget van €235.000 waar ik mee kan werken, er moet ook nog het eea. ingericht gaan worden natuurlijk. ;)
Zit je met bijkomende kosten bij een transactie op 225k niet al boven die 235k?

• BasvanS
Wel of geen NHG scheelt nogal.. 0.7-0.8% bij de meeste geldschieters (even uitgaande van 100% MW).

0.8% per jaar scheelt je alleen het eerste jaar al minimaal (51% aftrek) EUR 900 en bijna EUR 1100 bij 41%

Dat over 10 jaar (rente vaste periode?) is toch zon 8-9K!

Gewoon aangeven dat je niet hoger kan/wil dan 231k. Daarn akun je eventueel nog happen op een iets hoger bod door te spelen me roerende goederen van 4K om op je 235K max uit te komen.

De verkopers weten echt wel van die NHG grens af en wat de gevolgen hierval zijn!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 18:23
ANdrode schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:00:
[...]

Je hebt een de-facto tegenbod gehad van 245k.

Met jouw bod geef je aan dat je 225k kan betalen. Hierdoor is het erg aannemelijk dat je ook het NHG maximum kan bieden.

Met de prijs waarop de woning in de markt is gezet lijkt het er op dat de verkoper een transactieprijs boven de NHG drempel zoekt. Ik gebruik bewust het woord drempel, veel meer kandidaten kunnen 231k betalen dat 232k...

Is er in dat huis erg recent geld besteed aan energiebesparende maatregelen?

[...]

Zit je met bijkomende kosten bij een transactie op 225k niet al boven die 235k?
Elke makelaar zal het zo spelen, zeggen dat er geen rek meer in de prijs zit, maar die is er wel natuurlijk. Ik heb ook al te maken gehad met meerdere makelaars en heb ondervonden dat het doen van een eindbod en daar bij blijven vaak resultaat heeft. Dan moet je wel durven weg te lopen en wachten tot de makelaar terugkomt met een lager bod. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je verliefd bent op een huis of wanneer huizen binnen een dag verkocht worden in je regio. O-) Ik denk dat de makelaar niet veel verder dan 240 wil zakken met het argument dat ze al heel veel gezakt zijn en dat het een hele scherpe prijs is, maar veel succes. ;)

• Beunhaas91
Ik wil iedereen graag bedanken voor de input die gegeven is, wordt erg gewaardeed. Mijn idee was inderdaad ook om 231.000 te gaan bieden en er bij aan te geven dat er niet meer ruimte is en het daarbij mijn eindbod is. Take it or leave it. Het zou vreselijk zonde zijn wanneer het niet door zou gaan, maar hé, dan wacht ik nog maar even en misschien kom ik dan nog wat leukers tegen! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Beunhaas91 op 05-08-2016 15:33 ]

• BasvanS
Beunhaas91 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:33:
Ik wil iedereen graag bedanken voor de input die gegeven is, wordt erg gewaardeed. Mijn idee was inderdaad ook om 231.000 te gaan bieden en er bij aan te geven dat er niet meer ruimte is en het daarbij mijn eindbod is. Take it or leave it. Het zou vreselijk zonde zijn wanneer het niet door zou gaan, maar hé, dan wacht ik nog maar even en misschien kom ik dan nog wat leukers tegen! :)
Succes, houd ons op de hoogte!

p.s gewoon € 231.132 bieden. Zonder daarbij verder iets te melden. Dan snappen ze het wel ;)!

[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 05-08-2016 16:19 ]

• Beunhaas91
Dat zal het inderdaad gaan worden. Bedankt!

• runner83
  • Laatst online: 18-08 17:52
maurice_l schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:33:
[...]

Bij ons heeft attens 2 weken geduurd net eindelijk offerte gekregen.
allemaal gedoe over informatie die nodig zou zijn en dit werd elke keer gewijzigd. en na 2 weken kwamen ze erachter dat ze alle informatie al hadden :S
even toevoegen wordt om 4 uur gebeld dat iets dient te worden aangepast en 20 min later wordt ik weer gebeld dat de hypotheek is goedgekeurd zonder dat het document is aangepast:S
wij hebben ook 3.1% voor 20 jaar

[ Voor 11% gewijzigd door runner83 op 05-08-2016 17:08 ]

• Batata007
  • Laatst online: 26-10 18:43
Mede-tweakers,

Al een tijdje zijn wij ons aan het orienteren op een koopwoning. Dit zou onze eerste koopwoning zijn. Voorkeur gaat uit naar een nieuwbouwwoning. Vorige week te horen gekregen dat er een interessant nieuwbouwproject komt in de omgeving. We hebben ons dan ook ingeschreven. Verkoop zou starten in het najaar.
V.o.n prijzen zouden starten vanaf 235.000. Voor NHG is de max. koopsom 231.000. Nu vind ik het vreemd als de makelaars/verkopers voor "maar" 4000 euro ons de NHG laten mislopen. Renteverschil tussen NHG en net-niet NHG is fors.
Of verwachten jullie dat de verkopers anticiperen op wijzigen van NHG regels per 2017, en hiermee de woningen wel binnen NHG grens komen te vallen?

Ik lees op de site van de NHG het volgende:
In februari van dit jaar was de gemiddelde huizenprijs volgens het Kadaster € 234.830. Dat is hoger dan de maximale prijs van € 231.132 die bij een kostengrens van € 245.000 mogelijk is. (Bij een NHG-hypotheek wordt standaard rekening gehouden met bijkomende kosten).
Ik neem dus aan dat de koppeling aan de gemiddelde huizenprijs gaat inhouden dat de maximale koopsom gekoppeld is aan de gemiddelde huizenprijs, en niet de maximale hypotheeksom. Op de site van het kadaster kon ik overigens geen recentere data vinden dan februari. Iemand anders wel?

[ Voor 30% gewijzigd door Batata007 op 06-08-2016 13:53 . Reden: Toevoeging quote NHG. ]

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-11 11:48
Vraag is ook even of je zo dicht bij de NHG grens kan blijven met een dergelijke koopsom. Meerwerk, keuken, vloer etc. zijn vaak zaken die je ook mee kan/wil financieren vanuit je hypotheek. Dan zit je toch al een stukje boven de NHG grens

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Inderdaad, als de som v.o.n al rond de NHG-grens zit, ga je daar dorgaans ruim overheen als je meerwerk meerekent. Bovendien krijg ik nou niet de indruk dat er zo weinig vraag is naar nieuwbouw, dus er zullen genoeg mensen overblijven die wel voldoende ruimte hebben om een niet-NHG-huis te kopen....

• ANdrode
  • Niet online
Batata007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:40:
Ik neem dus aan dat de koppeling aan de gemiddelde huizenprijs gaat inhouden dat de maximale koopsom gekoppeld is aan de gemiddelde huizenprijs, en niet de maximale hypotheeksom. Op de site van het kadaster kon ik overigens geen recentere data vinden dan februari. Iemand anders wel?
Goede data over de woningmarkt wordt 'verstopt' door de partijen die er over beschikken. Dit gebeurt op meerdere manieren.

Je ziet is dat gegevens niet vrijgegeven worden, verkeerd bewerkte gegevens vrijgegeven worden, misleidende presentaties gedaan worden door steeds een andere analyse te doen of dat dezelfde gegevens meerdere keren gebruikt worden:
  • In februari de NVM over gestegen verkoop prijzen, daarna
  • in mei de NVM weer over kwartiel 1 dat als geheel gestegen is, zonder te vertellen dat bijvoorbeeld maart instortte, later
  • in mei het kadaster over gestegen transactie prijzen in april, en
  • uiteindelijk in Juli het kadaster over kwartaal twee.
Dan heb je dus vier keer positief nieuws aan de hand van één effect :+

Wat ik hier in de uitspraak van het kadaster zie is dat er (bewust?) gekozen is voor een slechte summary statistic. Het verschuift namelijk door een paar dure huizen die verkocht worden, terwijl de prijs van het 'meest verkochte soort huis' (mediaan) er niet door veranderd.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-11 20:26
Ik snap het even niet. Nadat we afgelopen week het koopcontract getekend hebben komt natuurlijk de financiering kant en ik heb daar toch graag de controle over (ondanks dat het prima gedaan wordt door onze financiële man).

Nu heb ik bij het BKR even mijn gegevens opgevraagd en bij de 3 kredieten die geregistreerd staan staat geen code of een A of een H. Er staat echter wel een werkelijke einddatum van vorige maand (En dat klopt want toen heb ik dat allemaal opgezegd).

Wordt dit nu meegenomen als beperking op je leenvermogen of niet? Want zoals ik het lees zijn ze gewoon opgeheven zonder rare codes of achterstanden en dat lijkt mij niet meetellen in je krediettoets?

Kan online heel veel vinden over mensen met een A of een H code en dat mag uiteraard gewoon meetellen. Maar kan niets vinden over mensen die géén codes hebben in combinatie met een hypotheek

[ Voor 12% gewijzigd door Tha_T op 06-08-2016 15:40 ]

• Batata007
  • Laatst online: 26-10 18:43
naitsoezn schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:30:
Inderdaad, als de som v.o.n al rond de NHG-grens zit, ga je daar dorgaans ruim overheen als je meerwerk meerekent. Bovendien krijg ik nou niet de indruk dat er zo weinig vraag is naar nieuwbouw, dus er zullen genoeg mensen overblijven die wel voldoende ruimte hebben om een niet-NHG-huis te kopen....
Meerwerk zou je buiten de financiering kunnen laten en met eigen middelen kunnen betalen toch? Of hoogt dit altijd per definitie de koopsom op?

We hebben voldoende ruimte om een niet-NHG woning te laten financieren. Dus dat is het probleem niet direct. Het gaat er mij juist om, om zo weinig mogelijk te moeten lenen/rente te betalen, maar wel een woning te kopen waar wij de komende 20 jaar prettig in kunnen wonen. Een nieuwbouwwoning net onder de NHG-grens past daar, volgens mij, het beste bij.

Ik snap dat als er genoeg vraag is, zij niet perse de potentiele doelgroep hoeven te vergroten. Maar dan hadden ze toch makkelijk 10/15 K meer kunnen vragen? Nu zit het net over de grens.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Batata007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:56:
[...]

Meerwerk zou je buiten de financiering kunnen laten en met eigen middelen kunnen betalen toch? Of hoogt dit altijd per definitie de koopsom op?
Niet per definitie, maar standaard wel (als je begrijpt wat ik met het verschil bedoel).... NHG gaat niet om wat je voor financiering nodig hebt, maar kijkt naar de woningwaarde. Als je dus (zoals standaard is) het meerwerk direct laat doen door de projectontwikkelaar, dan verhoogt dit de waarde van je woning (en heeft dus invloed op je nhg, ongeacht of je dat geld zelf op de bank hebt staan of niet). Als je het meerwerk later laat doen (buiten de projectontwikkelaar om) zou het mogelijk misschien anders zijn.... Maar een klein beetje meerwerk zit je al snel aan (ik noem een paar extra leidingen laten trekken of een extra stopcontact op een andere hoogte ofzo), dus ik geloof nooit dat je weg kunt komen met 0 euro meerwerk.....

Sommigen houden geloof ik als vuistregel zo'n 20% aan meerwerkkosten aan. Laat het eens 5% of 10% zijn (of 5 of 10k wat dat betreft), als je de von-prijs op de nhg-drempel zet, ga je daar direct overheen. Dus het gaat in jouw project niet om 4k, maar om een significant bedrag wat ze lager zouden moeten gaan zitten om de huidige nhg-drempel haalbaar te maken. Daar komt bij dat ze: 1) de woningwaarde niet uit de lucht grijpen, dus niet zomaar een paar k hoger of lager kunnen gaan zitten. Daar zijn alllerlei modellen op los gelaten. En 2) Dat de nhg-drempel ook vrij willekeurig is wat dat betreft, en je daar geen beleid op kunt/moet maken. Die planning van de nieuwbouw loopt wss al langer dan de definitieve nhg-drempels bekend zijn...

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 06-08-2016 16:33 ]

• exponential
Tha_T schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:39:
Ik snap het even niet. Nadat we afgelopen week het koopcontract getekend hebben komt natuurlijk de financiering kant en ik heb daar toch graag de controle over (ondanks dat het prima gedaan wordt door onze financiële man).

Nu heb ik bij het BKR even mijn gegevens opgevraagd en bij de 3 kredieten die geregistreerd staan staat geen code of een A of een H. Er staat echter wel een werkelijke einddatum van vorige maand (En dat klopt want toen heb ik dat allemaal opgezegd).

Wordt dit nu meegenomen als beperking op je leenvermogen of niet? Want zoals ik het lees zijn ze gewoon opgeheven zonder rare codes of achterstanden en dat lijkt mij niet meetellen in je krediettoets?

Kan online heel veel vinden over mensen met een A of een H code en dat mag uiteraard gewoon meetellen. Maar kan niets vinden over mensen die géén codes hebben in combinatie met een hypotheek
Volgens mij is het inderdaad zo als jij zegt dat het is. Zodra het BKR zegt dat het krediet beeindigd is telt het niet meer mee in de berekening van de leencapaciteit. (Er even vanuit gaande dat je nooit betalingsachterstanden etc. gehad hebt). Ik bleek 1K euro rood te mogen staan op de betaalrekening, was ik vergeten te melden omdat ik het nooit gebruik. Daar was de geldverstrekker achter gekomen via BKR. Vervolgens krediet meteen opgezegd, bevestiging doorgemaild naar de geldverstrekker en een dag later had ik de hypotheekofferte.

Verwijderd

FF vraagje.

Neefje heeft hypotheek met NHG, dus lage rente), de hypotheek is overdraagbaar en heeft een rentevaste periode van 20 jaar.

Hij wil eem nieuw huis kopen van ~400K. Hij kan dus zijn hypotheek met NHG meenemen, maar blijft hij de lage rente houden die bij de NHG hypotheek verstrekt is?

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-11 11:48
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:23:
FF vraagje.

Neefje heeft hypotheek met NHG, dus lage rente), de hypotheek is overdraagbaar en heeft een rentevaste periode van 20 jaar.

Hij wil eem nieuw huis kopen van ~400K. Hij kan dus zijn hypotheek met NHG meenemen, maar blijft hij de lage rente houden die bij de NHG hypotheek verstrekt is?
Als zijn totale hypotheekbedrag de 245k niet overstijgt wel (en hij dus 155k eigen middelen inbrengt) of evt. een additionele hypotheek afsluit voor het meerdere (daar zal NHG dan niet op gelden)

zie ook http://blog.eyeopen.nl/hu...nemen-hoe-zit-dat-met-nhg

[ Voor 15% gewijzigd door hutch op 08-08-2016 10:55 ]

Verwijderd

hutch schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:52:
[...]

Als zijn totale hypotheekbedrag de 245k niet overstijgt wel (en hij dus 155k eigen middelen inbrengt) of evt. een additionele hypotheek afsluit voor het meerdere (daar zal NHG dan niet op gelden)

zie ook http://blog.eyeopen.nl/hu...nemen-hoe-zit-dat-met-nhg
Dus tot 245K houd hij de lage rente, alles daarboven betaald hij de niet-nhg rente?

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 11:56
Bij het zoeken naar woningen zie ik vaak vrij lage energie labels (bijv E), omdat veel appartement toch voor 1980 gebouwd zijn. Is dit een serieus issue? Zijn die woningen ook gehoriger?

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:06:
Bij het zoeken naar woningen zie ik vaak vrij lage energie labels (bijv E), omdat veel appartement toch voor 1980 gebouwd zijn. Is dit een serieus issue? Zijn die woningen ook gehoriger?
Ik ben bezig met het verkopen van een appartement uit de jaren 70. De voorgevel is geïsoleerd en ik heb hr+++ glas in de woonruimtes en slaapruimtes + kunstof kozijnen. Ik betaal 50 euro per maand aan gas en elektra. Mijn energielabel aangevraagd, en dat is ook E. Dus je kan er altijd je vraagtekens bij zetten.

Ik woon in een winkelstraat, waar je met de ramen open ook wel wat geluid van opvangt. Maar door het geïsoleerde glas is het compleet stil als de ramen dicht zijn. Ik denk dus niet dat je op basis van het energielabel kan inschatten of een woning gehorig is :)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ardbeg10 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:42:
Anyway, het "flauwe" bod van 224,5K zou ik niet plaatsen, lijkt me dat dit niet in goede aarde zal vallen. Mijn advies: leg een EINDbod neer van bijvoorbeeld 229K, zeg expliciet dat dit jullie laatste bod is en er voor jullie geen rek meer in zit. Wellicht krijg je dan een redelijker tegenbod.
Ik denk overigens dat je elk bod dat je plaatst moet brengen als een eindbod, zeker als het je eerste bod op een woning is en je op dat moment de enige bieder bent.
Als iemand mij een eindbod geeft, dan heeft het geen zin meer om een tegenbod te doen...
Dus als je eindbod noemt, moet dat het m.i. ook echt zijn.
Overigens, met een grens voor NHG van 231K is er vrijwel geen huis dat voor 232K wordt verkocht, dit weet de makelaar donders goed. Het alternatief voor mvr zou dus zijn nog maanden te wachten voor hoogstens 2000 euro meer (dit uiteraard niet vermelden bij het bod).
Maar mevrouw wil er blijkbaar minimaal 245 voor hebben, dus wat heeft heel deze stelling met de NHG maximum te maken?
Basszje schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:44:
Recent ook een bijna perfect huis opgegeven vanwege de onmogelijke voorwaarden van de verkoper die niet wilde meedenken over transactie en geen water bij de wijn doen ( was iets van 1% oid ) , dus dan niet. Daarna een ander huis gekocht waar ik achteraf gezien eigenlijk meer tevreden mee ben ( vooral locatie ).
Ik heb het recent bij de buren gezien vanaf de andere kant.
Staat voor 295.000 te koop en hij wilde er minimaal 280.000 voor hebben. Vervolgens komen er mensen die bieden en met over en weer tegenbieden en bieden komt er een bod van 278.000, vanuit de potentiële kopers. Tja, mijn buurman vond het maar lastig, zijn ondergrens was 280.000 en je kunt dit vanuit twee kanten zien.
- Wat een stomme koper die om 2000 euro een huis afketst
- Wat een stomme verkoper die om 2000 euro zijn huis niet verkoopt

Wie heeft er gelijk?
De bezichtigingen gingen als een trein, redelijk veel animo en een week later is het alsnog verkocht voor zijn minimale waarde van 280.000.

Het hangt ook heel sterk van de situatie af. Op dit moment zou ik persoonlijk ook wachten. Prognose is dat de prijzen ook dit jaar weer stijgen, dus wachten zou een hoger bod kunnen opleveren. Aan de andere kant, liever 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht...
Wicked-Game schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:55:
Met een "flauw" bod ga je er niet komen. Ik zou bij een dergelijke actie als verkoper zelfs je het niet eens gunnen.

Dus anders aanpakken.

Je geeft zelf aan dat je rek hebt tot 235.000. En de makelaar geeft aan dat er 1 verkocht is voor 230.000 (blijkbaar de prijs die kopers bereid zijn te betalen). Dan zou ik de makelaar vriendelijk bellen, en zeggen dat je oprecht geïnteresseerd bent, maar geen zin hebt in de onderhandelingen en een final bod doet van rond de 230.000.

Scheelt ook voor de tegenpartij namelijk, die heeft dan een take it or leave it verhaal voorgeschoteld.
Klopt, als je het echt wil hebben, doe je een finaal eindbod. Maar reken dan niet meer op een tegenbod, dus finaal is ook echt finaal.
TwiSteD1 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:31:
Elke makelaar zal het zo spelen, zeggen dat er geen rek meer in de prijs zit, maar die is er wel natuurlijk. Ik heb ook al te maken gehad met meerdere makelaars en heb ondervonden dat het doen van een eindbod en daar bij blijven vaak resultaat heeft.
Proberen kan altijd, maar het hangt helemaal van de situatie van de verkoper af.
Mijn buurman had voor zichzelf zelfs al 3 jaar uitgetrokken als maximum duur voor de verkoop.
Een ander moet snel uit het huis en zal liever wat verlies pakken, je weet het niet...
Batata007 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:56:

We hebben voldoende ruimte om een niet-NHG woning te laten financieren. Dus dat is het probleem niet direct. Het gaat er mij juist om, om zo weinig mogelijk te moeten lenen/rente te betalen, maar wel een woning te kopen waar wij de komende 20 jaar prettig in kunnen wonen. Een nieuwbouwwoning net onder de NHG-grens past daar, volgens mij, het beste bij.

Ik snap dat als er genoeg vraag is, zij niet perse de potentiele doelgroep hoeven te vergroten. Maar dan hadden ze toch makkelijk 10/15 K meer kunnen vragen? Nu zit het net over de grens.
Ik denk dat de doelgroep bij deze prijsstelling eerder tot 250k zit... Inderdaad die meerwerk meefinancieren.

Youtube: DashcamNL

• ANdrode
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:05:
[...]
Het hangt ook heel sterk van de situatie af. Op dit moment zou ik persoonlijk ook wachten. Prognose is dat de prijzen ook dit jaar weer stijgen, dus wachten zou een hoger bod kunnen opleveren. Aan de andere kant, liever 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht...
Dat hangt heel erg af van het segment waarin de woning zit en de ontwikkelingen op de beurzen. En of de beginnende recessie/dalende vastgoed prijzen in de UK bijvoorbeeld Nederland raken. Stijgende prijzen zijn geen feit en daarop gokken is speculeren, geen zekerheid.

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-10 17:04
dfrenner schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:05:
[...]

Als iemand mij een eindbod geeft, dan heeft het geen zin meer om een tegenbod te doen...
Dus als je eindbod noemt, moet dat het m.i. ook echt zijn.

[...]
Recente ervaring van mijn kant:
Woning voor 234k te koop
Startbod 200k
na wat heen en weer legt verkoper eindbod van 225k neer
Wij konden niet hoger dan 220k maar wilden wel andere zaken "weggeven" zoals opleverdatum.
Uitgebreid bod gedaan met uitleg en het aanbod van 220k. Uiteindelijk voor 220 van ons :D
N=1 maar het kan soms wel.

Gezien jouw ervaring en de reactie van verkoper tot nog toe acht ik de kans wel wat kleiner

• BlakHawk
ANdrode schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:34:
Dat hangt heel erg af van het segment waarin de woning zit en de ontwikkelingen op de beurzen. En of de beginnende recessie/dalende vastgoed prijzen in de UK bijvoorbeeld Nederland raken. Stijgende prijzen zijn geen feit en daarop gokken is speculeren, geen zekerheid.
Daarom zeg ik, het valt of staat met de persoonlijke situatie van de verkoper.
UK is vooralsnog even een geval apart met de Brexit, maar dit zou zomaar invloed kunnen hebben inderdaad.

Als ik de verkoper zou zijn, zou ik gezien de huidige situatie de gok wagen. Dat is het enige wat ik aangeef.
magicstar schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:36:
Recente ervaring van mijn kant:
Woning voor 234k te koop
Startbod 200k
na wat heen en weer legt verkoper eindbod van 225k neer
Wij konden niet hoger dan 220k maar wilden wel andere zaken "weggeven" zoals opleverdatum.
Uitgebreid bod gedaan met uitleg en het aanbod van 220k. Uiteindelijk voor 220 van ons :D
N=1 maar het kan soms wel.

Gezien jouw ervaring en de reactie van verkoper tot nog toe acht ik de kans wel wat kleiner
Dat is de andere kant, laat je een koper gaan voor 5k, die echt niet hoger kan gaan?
Als er veel animo is naar de woning kun je dat laten gaan, zo niet zou het verstandiger zijn om het bod te pakken.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-10 13:16
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:06:
Nee, mijn advies: staar je niet blind op het energie label.
Wat veel mensen doen en wat makelaars adviseren is om het initieel gewoon te laten voor wat het is of gewoon doorklikken op de site van de overheid.(accepteren standaard label)
Zodra je makelaar een brochure heeft gemaakt, kun je die brochure gebruiken om een hoger label aan te vragen mocht je dat willen. Echter staat dan wel vaak je huis al op Funda.
Maar voor de verkoop zelf is er wel een hoger label.

Die labels zelf gaan namelijk helemaal nergens over, dus je kunt beter zelf goed onderzoek doen dan afgaan op een label.
yeehaw schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:25:
[...]

Ik ben bezig met het verkopen van een appartement uit de jaren 70. De voorgevel is geïsoleerd en ik heb hr+++ glas in de woonruimtes en slaapruimtes + kunstof kozijnen. Ik betaal 50 euro per maand aan gas en elektra. Mijn energielabel aangevraagd, en dat is ook E. Dus je kan er altijd je vraagtekens bij zetten.

Ik woon in een winkelstraat, waar je met de ramen open ook wel wat geluid van opvangt. Maar door het geïsoleerde glas is het compleet stil als de ramen dicht zijn. Ik denk dus niet dat je op basis van het energielabel kan inschatten of een woning gehorig is :)
Dat is wel heel beroerd, ik heb een appartement (jaren 60) met gewoon dubbel glas overal en verder extra isolatie of zo en ik kom al op een C. Is die E echt je definitieve label? Of heb je er gewoon geen moeite in gestoken?

[ Voor 34% gewijzigd door Meekoh op 09-08-2016 10:19 ]

Computer says no

• Meekoh
Sorry dubbelpost :X

[ Voor 97% gewijzigd door Meekoh op 09-08-2016 10:19 ]

Computer says no

• BlakHawk
Meekoh schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:55:
Nee, mijn advies: staar je niet blind op het energie label.
Wat veel mensen doen en wat makelaars adviseren is om het initieel gewoon te laten voor wat het is of gewoon doorklikken op de site van de overheid.(accepteren standaard label)
Zodra je makelaar een brochure heeft gemaakt, kun je die brochure gebruiken om een hoger label aan te vragen mocht je dat willen. Echter staat dan wel vaak je huis al op Funda.
Maar voor de verkoop zelf is er wel een hoger label.

Die labels zelf gaan namelijk helemaal nergens over, dus je kunt beter zelf goed onderzoek doen dan afgaan op een label.
Nou dat is wel heel kort door de bocht.
Wij hebben een A label en we merkten het echt wel toen we hier kwamen wonen.

78 euro per maand voor 130m2

Nu met kinderen is dat wat hoger, maar nog steeds een stuk lager dan mijn ouder in een kleiner 1986 huis, terwijl die maar met zijn tweeën zijn.

• Meekoh
dfrenner schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:43:
[...]

Nou dat is wel heel kort door de bocht.
Wij hebben een A label en we merkten het echt wel toen we hier kwamen wonen.

78 euro per maand voor 130m2

Nu met kinderen is dat wat hoger, maar nog steeds een stuk lager dan mijn ouder in een kleiner 1986 huis, terwijl die maar met zijn tweeën zijn.
Je merkt niets van het label, wel van de stroom/gas besparende maatregelen die zijn aangebracht in je woning ;)
Echt het hele proces om die energielabels heen gaat nergens over. Dus lees mijn post nog eens, ik geef aan dat je beter zelf onderzoek kunt doen naar de aangebrachte maatregelen, in plaats van afgaan op het label. Veel huizen op funda hebben gewoon geen definitief label aangevraagd (doen ze uiteindelijk bij de verkoop wel), dat is nu eenmaal een feit (mijn zus is makelaar).

Voorbeeldje: Alleen al met bijv. dubbel glas in de hele woning ging ik van een G naar een C 8)7

edit: Het enige wat een A label zegt is dat er zonnepanelen zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 09-08-2016 10:59 ]

Computer says no

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:52

Reinier

\o/

Ik wacht al een paar dagen op mijn definitieve energielabel (B). Binnen 8 uur had ik hem moeten hebben :D
Kosten: twee hele euro's.

[ Voor 11% gewijzigd door Reinier op 09-08-2016 10:59 ]

• BlakHawk
Meekoh schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:56:
Je merkt niets van het label, wel van de stroom/gas besparende maatregelen die zijn aangebracht in je woning ;)
Echt het hele proces om die energielabels heen gaat nergens over. Dus lees mijn post nog eens, ik geef aan dat je beter zelf onderzoek kunt doen naar de aangebrachte maatregelen, in plaats van afgaan op het label. Veel huizen op funda hebben gewoon geen definitief label aangevraagd (doen ze uiteindelijk bij de verkoop wel), dat is nu eenmaal een feit (mijn zus is makelaar).

Voorbeeldje: Alleen al met bijv. dubbel glas in de hele woning ging ik van een G naar een C 8)7

edit: Het enige wat een A label zegt is dat er zonnepanelen zijn...
Oh zo :+
Ja dat hele label kan mij gestolen worden.

• Chiron

Chiron

Gisteravond lange avond gehad met de hypotheekadviseur, en vanmorgen het voorlopig koopcontract getekend bij de makelaar, weer een stapje verder dus.

Wie heeft er ervaring met het laten registreren van het koopcontract door de notaris? En heeft dat echt nut?

• ImagineMeAndYou
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-02-2022
Chiron schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:47:
Gisteravond lange avond gehad met de hypotheekadviseur, en vanmorgen het voorlopig koopcontract getekend bij de makelaar, weer een stapje verder dus.

Wie heeft er ervaring met het laten registreren van het koopcontract door de notaris? En heeft dat echt nut?
Ik heb een koopcontract bij de notaris getekend, dat schijnt in Amsterdam normaal gebruik te zijn terwijl dat in het grootste deel van Nederland buiten de notais om gaat. Dit zou onder andere te maken hebben met het feit dat in Amsterdam nog veel sprake is van erfpacht en een koopcontract daarom uitgebreider is dan wanneer je landelijk gaat kijken.

Het laten registren van een koopcontract bij kadaster doe je in principe alleen als een van beide partijen twijfelt aan de andere partij. Als de verkopende partij bijvoorbeeld veel schulden heeft kan je er voor kiezen om het koopcontract te registreren bij kadaster om er voor te zorgen dat er geen beslag meer op gelegd kan worden in de tijd die zit tussen het tekenne van het koopcontract en de uiteindelijke datum van levering. ook als je het vermoeden hebt dat de verkoper tussen nu en de leveringsdatum zomaar ineens naar het buitenland zou kunnen vertrekken kan je het koopcontract laten registreren, dan kan de levering zelfs zonder aanwezigheid van de verkoper doorgaan bij de notaris.

Als je gewoon vertrouwen hebt in de verkoper dan is er eigenlijk gee reden om het koopcontract extra te registreren.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb een huis gekocht deze week. Zaterdag gekeken, zelfde dag akkoord gegeven (beviel zo). Vraagprijs betaald, wel proberen te onderhandelen, maar gezien het de vorige keer op mis. Persoon kreeg ook nog twee andere bezichtigingen. Ik wou om 10.000 euro geen gezeur of teleurstelling hebben *O*, uiteindelijk is het verschil 40 euro netto per maand. Dat kunnen we makkelijk missen doordat dit huis nu nog totaal 90k goedkoper is dan het vorige waar we naar keken. Financiële situatie is dus nu nog een stuk gezonder. Helaas nog lang niet bij het NHG level, maargoed.

Nu is het van ons! Koopakte al binnen, gaat supervlot. En alles wat we zochten:
- Vrijstaand
- Vrijwel nieuw
- Energielabel A
- Grote en luxe keuken
- Grote en luxe badkamer
- 5 Slaapkamers
- Inpandige garage
- Ruimte tuin
- Eigen oprit

* Kecin is a happy camper!
Begin volgend jaar trekken we erin, kwestie van schoonmaken en klaar! Alles blijft, nieuwe vloeren, gordijnen, verlichting, kasten, alles! Keurige spullen, dure merken, helemaal blij!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:25

Pathogen

Shoop Da Whoop

ImagineMeAndYou schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:10:
[...]

Ik heb een koopcontract bij de notaris getekend, dat schijnt in Amsterdam normaal gebruik te zijn terwijl dat in het grootste deel van Nederland buiten de notais om gaat. Dit zou onder andere te maken hebben met het feit dat in Amsterdam nog veel sprake is van erfpacht en een koopcontract daarom uitgebreider is dan wanneer je landelijk gaat kijken.

Het laten registren van een koopcontract bij kadaster doe je in principe alleen als een van beide partijen twijfelt aan de andere partij. Als de verkopende partij bijvoorbeeld veel schulden heeft kan je er voor kiezen om het koopcontract te registreren bij kadaster om er voor te zorgen dat er geen beslag meer op gelegd kan worden in de tijd die zit tussen het tekenne van het koopcontract en de uiteindelijke datum van levering. ook als je het vermoeden hebt dat de verkoper tussen nu en de leveringsdatum zomaar ineens naar het buitenland zou kunnen vertrekken kan je het koopcontract laten registreren, dan kan de levering zelfs zonder aanwezigheid van de verkoper doorgaan bij de notaris.

Als je gewoon vertrouwen hebt in de verkoper dan is er eigenlijk gee reden om het koopcontract extra te registreren.
Ik denk niet dat de erfpacht de voornaamste reden is. Hier ook een erfpachtwoning gekocht, niet in Amsterdam, maar toch echt gewoon zonder notaris het koopcontract getekend.
Ik zou vermoeden dat het eerder te maken heeft met de markt aldaar. Al zou ik niet weten of een notarieel bekrachtigd koopcontract enige juridische meerwaarde heeft...
Pagina: 1 ... 17 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7