De belastingdienst zegt het volgende:
Volgens mij heeft de oude hypotheekverstrekker bij verhuizen er niets meer mee te maken. Tenzij je je spaarhypotheek inclusief spaarbedrag mee wilt nemen.
Wat voor hypotheek heb je en wat wil je precies meenemen?
Ik zit te denken aan het oversluiten van de aflossingsvrije hypotheek én de bankspaarhypotheek.
Het spaarbedrag wat er tot nu toe in staat, mag dan vervallen.
Ze hebben het expliciet over 'het bedrag'.Afgesloten voor 1 januari 2013
Hebt u een hypotheek of lening afgesloten voor 1 januari 2013, en gaat u deze oversluiten? Dan gelden tot het bedrag van uw eigenwoningschuld op 31 december 2012 de oude regels, en bent u dus niet verplicht om af te lossen.
Leent u een extra bedrag bij voor uw eigen woning? Dan moet het extra bedrag binnen 360 maanden (30 jaar) en ten minste annuïtair worden afgelost.
Annuïtair aflossen betekent dat u maandelijks een vast bedrag betaalt, dat bestaat uit rente en aflossing. Aan het begin van de looptijd betaalt u meer rente dan aflossing en aan het eind van de looptijd lost u meer af en betaalt u minder rente. De renteaftrek wordt daardoor ieder jaar minder.
Ook als u lineair in maximaal 30 jaar aflost, hebt u recht op renteaftrek. U betaalt dan maandelijks een vast bedrag aan aflossing. Omdat u iedere maand een deel van uw lening aflost, betaalt u iedere maand minder rente. Uw totale maandlasten (aflossing en rente) worden hierdoor steeds lager.
U kunt met het hulpmiddel Aflossing annuïteitenlening kijken of u aan de aflossingsvoorwaarden voldoet.
Volgens mij heeft de oude hypotheekverstrekker bij verhuizen er niets meer mee te maken. Tenzij je je spaarhypotheek inclusief spaarbedrag mee wilt nemen.
Wat voor hypotheek heb je en wat wil je precies meenemen?
Ik zit te denken aan het oversluiten van de aflossingsvrije hypotheek én de bankspaarhypotheek.
Het spaarbedrag wat er tot nu toe in staat, mag dan vervallen.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2016 11:54 ]