Ik heb mijn eerste woning gekocht. Ik was al een tijd aan het zoeken in Amsterdam, maar kwam er toch wel achter dat huren in Amsterdam niet echt een optie is. Op een gegeven moment de keuze gemaakt om voor koopwoningen te gaan kijken, aangezien dat toch wel een stuk betaalbaarder is. Maar ook dan is het moeilijk om iets binnen de A10 ring te vinden. Wat gekeken naar de wijken buiten de A10 en tot de conclusie gekomen dat gemeente Diemen een goede optie is. In Diemen heb je 2 treinstations, 1 metro station en een tram naar het centrum van Amsterdam. Ook is het dicht bij de snelweg en de A2 (ik kom uit het zuiden van het land). Buiten dat zijn de woningen daar nog enigszins betaalbaar. Zo ligt er alleen een snelweg tussen Diemen en watergraafsmeer/betondorp, maar zijn de verschillen in prijzen aanzienlijk.
De woning die het is geworden is een appartement met 3 slaapkamers, garage en berging. Verder is het niet lang geleden heel mooi opgeknapt en ziet alles er erg mooi uit. We gaan er met z'n 2en wonen, dus 3 slaapkamers is handig voor een pc kamer/kantoor en voor opslag.
Ik was al naar meerdere woningen gaan kijken in dezelfde wijk en ik kwam er al snel achter dat je een woning nooit zal hebben als je niet boven de vraagprijs biedt. De woning die ik uiteindelijk heb gekocht had veel bekijks. 2 bezichtigingsdagen helemaal vol en hoewel er voor iedereen 15min was gepland was er flink wat overlap tussen de mensen die kwamen kijken. Door de grote belangstelling werd gemeld dat er slechts 1 biedingsronde zou zijn en dat er dan een bod werd uitgekozen. Uiteindelijk 7.500 euro boven de vraagprijs geboden en uit 3 soortgelijke biedingen is mijn bod uitgekozen.
De vorige woning waar ik op bood ligt in dezelfde wijk en had 1 slaapkamer en 1 berging minder. Ook zag het er minder netjes uit en moest er wat meer aan worden gedaan. Met een bod van zo'n 20k minder dan wat ik nu betaal had ik de woning niet. 1 slaapkamer en 1 berging en minder opknapwerkzaamheden voor Max. 20k meer vind ik best een goede deal.
Het laatste gesprek met de hypotheekadviseur wees uit dat ik niet eens een starterslening nodig heb, terwijl ik daar wel rekening mee had gehouden. Zonder starterslening is het een stuk goedkoper, aangezien je het te lenen bedrag zelf niet mag kiezen en waarschijnlijk met een lening van 40k met 3% rente komt te zitten.
Afgelopen week bij de notaris geweest en het voorlopige koopcontract getekend. Ik vind het erg spannende allemaal, maar eigenlijk gaat het allemaal vanzelf. De verkoopsmakelaar en hypotheekadviseur vertellen me precies wat er wanneer moet gebeuren en ik hoef alleen maar wat beslissingen te nemen (zoals welke hypotheek).
[
Voor 12% gewijzigd door
aicaramba op 13-08-2016 16:24
]