Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Kecin schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:18:
Ik heb een huis gekocht deze week. Zaterdag gekeken, zelfde dag akkoord gegeven (beviel zo). Vraagprijs betaald, wel proberen te onderhandelen, maar gezien het de vorige keer op mis. Persoon kreeg ook nog twee andere bezichtigingen. Ik wou om 10.000 euro geen gezeur of teleurstelling hebben *O*, uiteindelijk is het verschil 40 euro netto per maand. Dat kunnen we makkelijk missen doordat dit huis nu nog totaal 90k goedkoper is dan het vorige waar we naar keken. Financiële situatie is dus nu nog een stuk gezonder. Helaas nog lang niet bij het NHG level, maargoed.

Nu is het van ons! Koopakte al binnen, gaat supervlot. En alles wat we zochten:
- Vrijstaand
- Vrijwel nieuw
- Energielabel A
- Grote en luxe keuken
- Grote en luxe badkamer
- 5 Slaapkamers
- Inpandige garage
- Ruimte tuin
- Eigen oprit

* Kecin is a happy camper!
Begin volgend jaar trekken we erin, kwestie van schoonmaken en klaar! Alles blijft, nieuwe vloeren, gordijnen, verlichting, kasten, alles! Keurige spullen, dure merken, helemaal blij!
Proficiat!

Funda/makelaar linkje toevallig? Je maakt ons nieuwsgierig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:40
Ik ga morgen bij een appartement kijken die te koop staat met 'bieden vanaf 1 ton'. Wat is wijsheid als die bevalt? Precies een ton bieden? Ik heb geen zin om maar lukraak er boven te gaan zitten. Eigenlijk vind ik het maar een irritante verkooptaktiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:59:
Ik ga morgen bij een appartement kijken die te koop staat met 'bieden vanaf 1 ton'. Wat is wijsheid als die bevalt? Precies een ton bieden? Ik heb geen zin om maar lukraak er boven te gaan zitten. Eigenlijk vind ik het maar een irritante verkooptaktiek.
Tjah wat is de waarde van het appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:58
Meekoh schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:55:

[...]

Dat is wel heel beroerd, ik heb een appartement (jaren 60) met gewoon dubbel glas overal en verder extra isolatie of zo en ik kom al op een C. Is die E echt je definitieve label? Of heb je er gewoon geen moeite in gestoken?
Ik heb netjes overal foto's van gemaakt en het is ook geaccepteerd. Blijkbaar zijn dit niet de zuinigheids investeringen die ze willen zien bij de overheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:43
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:59:
Een vraagprijs van 1.5 ton waar je na heen en weer bieden op 1.4 uitkomt vind je niet irritant? Het gaat er niet om wat het huis waard is, of wat de kopers ervoor willen hebben, het gaat erom wat jij het waard vind. Wat is wijsheid? Doe je huiswerk, liefst voordat je gaat kijken.

Een hint:
http://blog.eyeopen.nl/hu...arde-bepalen-hoe-gaat-dat

Maar er is nog veel meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:27
Wij hebben ook een energielabel moeten regelen voor de verkoop van onze woning. Er kan inderdaad veel mee gesjoemeld worden.

Je moet onder andere kunnen aantonen dat het dak een bepaalde isolatiewaarde heeft. Heb je geen aankoopbewijzen (wat op zichzelf al niet waterdicht is), kun je ook foto's toesturen waarin je met een liniaal de dikte kunt aantonen (ook niet waterdicht). Als iemand de boel wil flessen dan lukt dat.

Ik vind het ook raar dat de uiteindelijke controle van de gegevens door een commerciele partij wordt gedaan. Die zal er voordeel bij hebben dat zijn bureau veel verzoeken goedkeurt.

Het energielabel is daarom niet meer dan een ruwe schatting.

Hou je ogen open bij de bezichtiging. Een energielabel C betekent tenminste dat de wanden, vloeren en daken redelijk goed geïsoleerd moeten zijn en de boel redelijk kierdicht is. Dat is vaak goed te controleren met je ogen en door even door te vragen tijdens de bezichtiging. Immers de verkoper claimt wat (een energielabel "X").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dirtbiter schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:55:
[...]

Proficiat!

Funda/makelaar linkje toevallig? Je maakt ons nieuwsgierig :)
Ik wil daar even mee wachten totdat ik zeker weet dat alles compleet helemaal rond is :).
Daarnaast komt dan mijn openbare adres op T.net :o

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand het wel eens meegemaakt dat de makelaar een bepaald bedrijf weigert om een bouwtechnische keuring uit te laten voeren?

Het gaat om een oud pand waarvan ik voor de zekerheid een keuring wil laten verrichten. De makelaar geeft aan dat alle keurders welkom zijn, behalve van één specifiek bedrijf. Met dat bedrijf heeft hij namelijk slechte ervaringen waardoor geïnteresseerden alsnog een tweede keuring door een ander bedrijf moeten laten doen om een goed beeld van het toekomstige onderhoud te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:16
Ik zou dat bedrijf bellen en ernaar vragen. Misschien weet dit bedrijf meer over dit pand. Vertrouw nooit een makelaar die je niet betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:05:
Heeft iemand het wel eens meegemaakt dat de makelaar een bepaald bedrijf weigert om een bouwtechnische keuring uit te laten voeren?

Het gaat om een oud pand waarvan ik voor de zekerheid een keuring wil laten verrichten. De makelaar geeft aan dat alle keurders welkom zijn, behalve van één specifiek bedrijf. Met dat bedrijf heeft hij namelijk slechte ervaringen waardoor geïnteresseerden alsnog een tweede keuring door een ander bedrijf moeten laten doen om een goed beeld van het toekomstige onderhoud te krijgen.
Nee, nog niet eerder gehoord, maar kan heel prima natuurlijk gewoon een persoonlijke ("bedrijfsmatige") vete / ruzie zijn. Is uiteindelijk maar een klein wereldje natuurlijk ;) . Als je geen bijzondere reden hebt om precies dát bedrijf in te willen schakelen zou ik gewoon een andere bouwkundige kiezen, want volgens mij (als er nog niets getekend is) weinig om op te staan qua eisen. Als ie het uiteindelijk niet aan jou wil verkopen, dan gaat het immers over.

offtopic:
Een collega van mij kocht laatst een huis en mocht een notaris kiezen, maar werd door de verkoopmakelaar afgeraden om één specifieke notaris te nemen. Die notaris bleek uiteindelijk één van de goedkoopste te zijn, dus hij nam hem toch. Z'n aankoop is inmiddels afgerond, maar hij heeft nog steeds spijt van die notariskeuze (redenen te over). Een verkoopmakelaar hoeft dus niet per se een dubbele agenda te hebben ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:53

Don Quijote

El Magnifico

Toen ik mijn huis ging kopen hadden we iets soortgelijks. Huis uit 1900, waarbij de verkopende makelaar/partij aangaf in principe geen keuring door de keurder van de Vereniging Eigen Huis toe te staan. Uiteraard reden genoeg voor ons om achterdochtig te worden.
Verder geen punt van gemaakt omdat we toch al een andere keurder hadden aangeschreven. Uiteraard dit nog wel even aan de keurder voorgelegd om hem op het hart te drukken nog maar eens extra goed te kijken (waarop de keurder begrijpelijk licht geirriteerd reageerde, omdat ik eigenlijk insinueerde dat hij normaal dus niet 100% degelijk te werk ging).

Uiteindelijk kwamen er enkele punten (~5k) uit de keuring die de verkopende partij allemaal op hun kosten heeft opgelost. Nu zo'n vier jaar verder hebben we nog geen grote gebreken geconstateerd, dus het lijkt goed te zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik ga vanmiddag bij onderstaande woning kijken, zijn er misschien zaken waar ik op moet letten die jullie aan de Funda advertentie kunnen zien? Nog geen ervaring met koop :). Hypotheek ligt ruim binnen budget, woning zou voor zo'n 5 jaar zijn. Woon nu vrij duur gehuurd alleen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:15
Bepaalde verbouwingen in de planning komende 5 jaar en genoeg reserve daarvoor? Er staat bij de check list dat er reserve is, maar wat dat dekt is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

Voor 5 jaar zou ik proberen minder duur te huren, ook in de opkrabbelende huizenmarkt van nu. Wie weet, wordt straks Trump president, klapt de economie in elkaar en zit je over 5 jaar met de gebakken peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat appartement kost iets van 175 euro aan rente per maand (bruto), daarnaast nog VVE kosten van 60 euro en dan nog eigen onderhoud van 50 euro per maand en wat verzekering en hogere belasting . Dat komt neer op minder dan 350 euro per maand aan kosten. Stel dat je voor 800 euro huurt, dan scheelt koop 450 per maand. Dat loopt in vijf jaar op tot 27.000 euro. En dan negeer ik dat de huur elk jaar stijgt.

Dan moet de woningmarkt wel heel erg instorten wil kopen onvoordeliger zijn dan huren....

PS aflossen heb ik niet meegenomen, dat zijn wel maandlasten, maar dat is wel iets dat in opbouw van vermogen (aflossen schuld) gaat, dus dat zijn geen kosten. Voor de business case kijk ik naar kosten, voor je maandelijkse rondkomen moet je uiteraard wel naar lasten kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 10-08-2016 09:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
DivWhis schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:59:
[...]
Toen ik mijn huis ging kopen hadden we iets soortgelijks. Huis uit 1900, waarbij de verkopende makelaar/partij aangaf in principe geen keuring door de keurder van de Vereniging Eigen Huis toe te staan.
Wat DivWhis zegt heb ik ook meegemaakt. De makelaar wilde geen keuring door VEH toestaan.
Blijkbaar had hij daar slechte ervaringen mee...

Een vriend had erg goede ervaringen met een niet-VEH bedrijf, dus dan zou ik het die gedaan laten hebben. (uiteindelijk niet tot bod overgegaan).

Als je een goed alternatief hebt (een andere goede keurder op het oog dus) zou ik me niet te druk maken om die voorwaarde. Pas als de makelaar je tot 1 bepaalde keurder wil verplichten, dan zou ik bezwaar maken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

JvS schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:33:
Dat appartement kost iets van 175 euro aan rente per maand (bruto), daarnaast nog VVE kosten van 60 euro en dan nog eigen onderhoud van 50 euro per maand en wat verzekering en hogere belasting . Dat komt neer op minder dan 350 euro per maand aan kosten. Stel dat je voor 800 euro huurt, dan scheelt koop 450 per maand. Dat loopt in vijf jaar op tot 27.000 euro. En dan negeer ik dat de huur elk jaar stijgt.

Dan moet de woningmarkt wel heel erg instorten wil kopen onvoordeliger zijn dan huren....

PS aflossen heb ik niet meegenomen, dat zijn wel maandlasten, maar dat is wel iets dat in opbouw van vermogen (aflossen schuld) gaat, dus dat zijn geen kosten. Voor de business case kijk ik naar kosten, voor je maandelijkse rondkomen moet je uiteraard wel naar lasten kijken.
Bedankt voor de rekensom, maar dan ga je er vanuit dat je over 5 jaar daadwerkelijk iemand vindt die je appartement wil kopen. Ook als je op 75% van je aankoopprijs gaat zitten heb je een koper nodig. En als die er niet is, zit je gewoon vast.
En dan nog moet je dus, in het ergste geval, wel even 27.000 opzij hebben gezet, want kun je je onderwaarde niet betalen, dan kun je gewoon niet verkopen.

Ik heb ook 5 jaar langer dan gewenst een appartement gehad. Dat waren dan wel echt de daljaren van de huizenmarkt, maar ik zou nooit meer overwegen om voor zo'n korte termijn iets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Pathogen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:57:
[...]
En dan nog moet je dus, in het ergste geval, wel even 27.000 opzij hebben gezet, want kun je je onderwaarde niet betalen, dan kun je gewoon niet verkopen.
Maar bij een huis van een ton, hoeveel kan de waarde werkelijk zakken? Overigens ook gelet op woningen in hetzelfde appartementencomplex; de vorige ging voor 125k weg en was snel verkocht.

Het is absoluut een stuk flexibiliteit die ik ga inleveren, maar het is even kijken in hoeverre dat opweegt tegen de voordelen van kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 10-08-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:21:
Voor 5 jaar zou ik proberen minder duur te huren, ook in de opkrabbelende huizenmarkt van nu. Wie weet, wordt straks Trump president, klapt de economie in elkaar en zit je over 5 jaar met de gebakken peren.
Mooi toch! Dan kan hij over 5 jaar een nieuw, groter, huis voor een prikkie kopen. Ervanuitgaande dat er geen grote problemen zijn, kan je tegen zulk soort hypotheekbedragen echt niet huren. En misschien is het in Arnhem anders, maar toen ik keek naar particuliere huur (dat heeft hij toch nodig als hij op redelijke termijn nog wat anders wil vinden) dan kon je ook nog eens een hele smak reserveren om het woonbaar te krijgen, en dat ging dan over appartementen van meer dan 800 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb een daling van 20% mogen meemaken. @Sissors: je kunt geen huis kopen zolang je je koophuis niet verkocht krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:33:
[...]
En misschien is het in Arnhem anders, maar toen ik keek naar particuliere huur (dat heeft hij toch nodig als hij op redelijke termijn nog wat anders wil vinden) dan kon je ook nog eens een hele smak reserveren om het woonbaar te krijgen, en dat ging dan over appartementen van meer dan 800 euro per maand.
Particuliere huren zijn hier ook ~800, ik huur zelf tegen 720 exclusief wat volgend jaar 745 wordt. Met een huis van een ton op een goede locatie (vlakbij snelweg en winkels, 10 minuten van centrum) met twee slaapkamers kan ik mij niet voorstellen dat de waarde zó ver kan dalen. Maar goed, ik loop vooruit op de zaken :) vanmiddag eerst maar eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:25:
Ik heb een daling van 20% mogen meemaken. @Sissors: je kunt geen huis kopen zolang je je koophuis niet verkocht krijgt...
Het is niet helemaal zo zwart-wit, maar als jij je prijs 30% moet verlagen om hem verkocht te krijgen, moet diegene van het huis wat jij wil kopen waarschijnlijk hetzelfde doen. Zolang je prijs laag genoeg is zal het (bijna) altijd wel verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het is uiteraard een risico afweging vs een kosten afweging.

Ik heb nog eens wat beter zitten kijken en zitten rekenen op berekenhet.nl enzo (ff ontspanningsmomentje op werk :P).

Ik ga uit van 110.000 euro hypotheek, 1,8% rente (tien jaar vast), 35.000 inkomen, belastingaftrek, EWF, annuitair aflossen, 60E VVE, 50E eigen onderhoud, 50E aan extra belasting bij koop vergeleken met 800 euro per maand huur en een jaarlijkse huurverhoging van 2,5%. Dan kom je uit op:

Huur kosten totaal = 61.322 euro
Koop kosten totaal = 16.272
Koop aflossing totaal = 14.664

Dus in 5 jaar heb je dan 14k afgelost, 30k lagere woonlasten en dus 45k minder kosten gemaakt totaal 8)7. Daar kan je huis flink van in waarde zakken...

[ Voor 95% gewijzigd door JvS op 10-08-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:38:
[...]

Het is niet helemaal zo zwart-wit, maar als jij je prijs 30% moet verlagen om hem verkocht te krijgen, moet diegene van het huis wat jij wil kopen waarschijnlijk hetzelfde doen. Zolang je prijs laag genoeg is zal het (bijna) altijd wel verkopen.
Dan nog, moet je wel óf al goed afgelost hebben, óf je restschuld mee kunnen nemen in de financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JvS schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:00:
Het is uiteraard een risico afweging vs een kosten afweging.

Ik heb nog eens wat beter zitten kijken en zitten rekenen op berekenhet.nl enzo (ff ontspanningsmomentje op werk :P).

Ik ga uit van 110.000 euro hypotheek, 1,8% rente (tien jaar vast), 35.000 inkomen, belastingaftrek, EWF, annuitair aflossen, 60E VVE, 50E eigen onderhoud, 50E aan extra belasting bij koop vergeleken met 800 euro per maand huur en een jaarlijkse huurverhoging van 2,5%. Dan kom je uit op:

Huur kosten totaal = 61.322 euro
Koop kosten totaal = 16.272
Koop aflossing totaal = 14.664

Dus in 5 jaar heb je dan 14k afgelost, 30k lagere woonlasten en dus 45k minder kosten gemaakt totaal 8)7. Daar kan je huis flink van in waarde zakken...
Je vergeet de kosten die je maakt / moet maken als je een huis koopt en verkoopt ;) maar met deze rentes (en die woningwaarde uiteraard; een duurdere woning kan uiteraard ook dieper in waarde dalen) is het al snel voordeliger om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
ja je hebt gelijk. Kosten aankopen zijn iets van 6000 euro en kosten verkopen schat ik in op 2000, die moet je meenemen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
JvS schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:21:
ja je hebt gelijk. Kosten aankopen zijn iets van 6000 euro en kosten verkopen schat ik in op 2000, die moet je meenemen uiteraard.
Ik zou die kosten nog iets hoger schatten :) Maar goed, zelfs als je die 10k hoger inschat (bij wijze van) is kopen nog goedkoper lijkt me.

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
2000 belasting, 2000 advies, 1000 notaris en 1000 de rest (taxatie, bouwkundige keuring en eventueel een waarborgsom en afsluit premie verzekering) kom je met aankopen een heel eind. Verkopen kan al voor 1000 euro als je het zelf doet.

Welke kosten zou je hoger schatten? Ik snap dat alles duurder kan, maar daar ga ik bij kosten bewust aankopen niet vanuit.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 10-08-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb hier even een snelle vraag, wanneer je een appartement wil kopen staan er meestal servicekosten bij (ong. 100 - 150 euro p/maand gemiddeld) voor gas/water/elektriciteit. Betekent dit dat de kosten voor G/W/E hier allemaal onder vallen of moet je bovenop de servicekosten elke maand nog voor G/W/E betalen? Ik heb even een opheldering nodig. Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

servicekosten bij het kopen van een appartement zijn o.a. voor het g/w/l van de gemeenschappelijke ruimtes. Je eigen g/w/l zul je uiteraard zelf moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:07:
Hallo,

Ik heb hier even een snelle vraag, wanneer je een appartement wil kopen staan er meestal servicekosten bij (ong. 100 - 150 euro p/maand gemiddeld) voor gas/water/elektriciteit. Betekent dit dat de kosten voor G/W/E hier allemaal onder vallen of moet je bovenop de servicekosten elke maand nog voor G/W/E betalen? Ik heb even een opheldering nodig. Dankje.
Je regelt je eigen G/W/E.

De servicekosten zijn doorgaans wel voor meer dan alleen G/W/E (gas zal de VvE alleen hebben ingeval van blokverwarming) van de VvE. Je betaalt doorgaans ook voor de schoonmaak van de algemene ruimtes als entree, trappenhuis etc. Verder betaal je bij een goede VvE een bedrag t.b.v. het groot onderhoud (spaarpotje zeg maar). Als het beheer is uitbesteed dan betaal je daar ook voor. Idem voor het onderhoud van een lift als die er is, dat is doorgaans een aardig deel van de servicekosten.

Tip: zodra je een appartement op het oog hebt, vraag die gegevens op bij de makelaar. Laatste jaarrekening, laatste notulen ledenvergadering en het MJOP. Bij een VvE die er beroerd voor staat qua financiën zou ik nog wel een paar keer nadenken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Piet_Piraat7
Hm gisteren de bezichtiging gehad, vond het huis mooi. Hij heeft eerder online gestaan voor 124k en niet verkocht, nu staat die online voor '100k bieden vanaf'. Die 100k is die absoluut waard, maar daarom waren er ook 6 bezichtigingen in 2 dagen. Hier werd al eerder de tip gegeven 'wat vind je het zelf waard', meer dan ~107.500 zou ik niet gaan. Met zoveel bezichtigingen zal die ongetwijfeld voor meer weg gaan helaas.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Slimme manier van verkopen vind ik dat. Ik zou gewoon je max bieden die je het waard vindt en kijken of je wint.

Als ik mijn huis verkoop doe ik het ook zo. Lekker goedkoop aanbieden, veel kijkers en bieders en ze dan allemaal 1 bod laten doen.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34
Ik weet niet helemaal of dit wel het juiste topic is, aangezien het voornamelijk over financiering van het huis gaat.

Op het moment ben ik aan het rondkijken naar een huis of appartement. Met betrekking tot onderhoud zijn appartementen over het algemeen in goede staat (VvE werk). Maar huizen vaak wat minder.

Mijn vraag aan jullie eigenlijk, wat zijn nou echte maak of breek punten bij het aanschaffen van een huis, Prijs buiten schot gelaten.

Aanleiding van mijn vraag is, ik heb een heel leuk huis gezien. Echter zit er vocht in de muren, na wat spookverhalen gehoord te hebben, ben ik toch bang om het te kopen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• President
Mijn breekpunten:
- huis vind ik fijner voor gezin, zie appartement meer voor een kinderloos stel
- ik wilde een huis met bouwjaar na 2001
- staat van onderhoud
- afwerking en additionele kosten vloer, muur, keuken, badkamer, etc
  • Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Goldman schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:23:
Mijn vraag aan jullie eigenlijk, wat zijn nou echte maak of breek punten bij het aanschaffen van een huis, Prijs buiten schot gelaten.

Aanleiding van mijn vraag is, ik heb een heel leuk huis gezien. Echter zit er vocht in de muren, na wat spookverhalen gehoord te hebben, ben ik toch bang om het te kopen.
Tja, dat is natuurlijk nogal persoonlijk. Er zijn mensen die per sé nieuwbouw willen, of zoals poster boven mij, alleen kijken vanaf een bepaald bouwjaar Waarschijnlijk omdat dat impliceert dat er weinig tot geen gebreken zullen zijn.

Er zijn ook mensen die totaal niet schrikken van schimmel/vocht/betonrot/boktor/etc omdat ze toch gaan klussen of verbouwen. En daar tussenin zit nog een heel groot gebied.

Van veel zaken is wel een goede indicatie te krijgen van wat de kosten zullen zijn voor het verhelpen. Het is aan jou om te bepalen of je die prijs + moeite daar ook voor over hebt.

Verwijderd

Bastien schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:17:
[...]

Tip: zodra je een appartement op het oog hebt, vraag die gegevens op bij de makelaar. Laatste jaarrekening, laatste notulen ledenvergadering en het MJOP. Bij een VvE die er beroerd voor staat qua financiën zou ik nog wel een paar keer nadenken.
Sterker nog, er zijn hypotheekverstrekkers die geen lening verstrekken bij een brakke of slapende VVE waar meerjarig onderhoud niet goed geplanned is. Een collega liep hier tegenaan.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Sterker nog, er zijn hypotheekverstrekkers die geen lening verstrekken bij een brakke of slapende VVE waar meerjarig onderhoud niet goed geplanned is. Een collega liep hier tegenaan.
vanaf 2017 is voor nhg een MJOP verplicht. veel verstrekkers gaan nu al, ook voor niet nhg, die kant op inderdaad

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:26:
[...]

vanaf 2017 is voor nhg een MJOP verplicht. veel verstrekkers gaan nu al, ook voor niet nhg, die kant op inderdaad
Dit gaat voor huisverkopers nog wel een probleem geven. Mijn collega liep hier tegenaan toen ze een appartment boven een winkel/opslag van een particulier wilde kopen. Officieel was er een VVE, samen met de eigenaar van de beganegrond. Echter was deze slapend en volgens de verkoopmakelaar nooit aanwezig / gaf weinig om zijn eigendom (Wel eerlijk).

Als je dus tegen zo'n situatie loopt in het segment dat recht heeft op NHG is dat dus een stevige issue.

• Ray

Ray

Ik kan zo snel de bekendmaking niet terugvinden maar het heeft te maken met wetgeving vanaf 2017

http://www.ad.nl/economie...sparen-voor-vve~a82a191d/

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

n.b. dit wordt ons eerste koopwoning samen....
M'n vriendin hebben meerdere woningen bezichtigd die allen 6+ maanden (meestal minimaal 2 jaar) te koop staan.
Er zitten een paar 'leuke' bij waar we graag noo een keer terug zouden willen gaan. Echter vragen we ons af hoe het kan dat die huizen (in de huidige markt) nog te koop staan. Op dit moment is bijn alles wat aangeboden wordt binnen 1a2 maanden weg.......

Zijn dit dan in principe allemaal huizen met enorme 'gebreken'?

• Seraphin
  • Laatst online: 16:16

Seraphin

Meep?

Goed kritisch naar dergelijke huizen kijken en (altijd) een bouwtechnische keuring laten uitvoeren / opnemen als (ontbindende) voorwaarde.

Er hoeft niets heel raars aan de hand te zijn (misschien zijn de keuken / badkamer gewoon verouderd en zijn de meeste mensen in de lokale markt alleen geïnteresseerd in "instapklare" huizen, of de indeling is gewoon onhandig), maar een beetje goed opletten is altijd op zn plaats. Heb je vrienden / familie die al wat vaker op huizenjacht zijn geweest en/of zou je een aankoopmakelaar de moeite waard vinden?

[ Voor 59% gewijzigd door Seraphin op 11-08-2016 14:19 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:51

Chiron

Moderator Discord
Als ze zo lang te koop zijn, zijn ze te duur. Al dan niet vanwege een gebrek (wat wel op te lossen valt, maar uiteraard -dik- geld kost).

In mijn omgeving heb ik inmiddels gemerkt dat de nette/interessantere huizen binnen 2-3 weken weg zijn. Alles wat langer dan 3 maanden staat is iets mee (prijs, danwel gebrek).

[ Voor 39% gewijzigd door Chiron op 11-08-2016 14:18 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• DC Vogelaar
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-03-2021
Is het trouwens niet zo dat de gebreken dan aangegeven dienen te worden voordat er een overeenkomst tot koop afgesloten wordt?

• Seraphin
  • Laatst online: 16:16

Seraphin

Meep?

DC Vogelaar schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:19:
Is het trouwens niet zo dat de gebreken dan aangegeven dienen te worden voordat er een overeenkomst tot koop afgesloten wordt?
Daar zitten wat spelregels aan vast die ook inzet van de koper vragen (onderzoeksplicht). Verborgen gebreken waar de verkoper van op de hoogte is, dienen pro-actief gemeld te worden. De kwaliteit van het houtwerk aan de buitenkant (om maar iets te noemen) moet de koper gewoon zelf inspecteren.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Dat wel, maar daar gaat het niet om; Als er heel kort door de bocht een huis voor 2 ton te koop staat, maar het kost 50k om het probleem op te lossen, ga je natuurlijk geen 2 ton bieden, maar maximaal 150k. Iets waar de verkoper nooit mee akkoord gaat, en dus blijft het te koop staan. Het wachten is op iemand die wel de hoge prijs biedt, of de verkoper die toch gaat zakken met zijn prijs.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Chiron schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:17:
Als ze zo lang te koop zijn, zijn ze te duur. Al dan niet vanwege een gebrek (wat wel op te lossen valt, maar uiteraard -dik- geld kost).

In mijn omgeving heb ik inmiddels gemerkt dat de nette/interessantere huizen binnen 2-3 weken weg zijn. Alles wat langer dan 3 maanden staat is iets mee (prijs, danwel gebrek).
Ja daarom, ik vind het allemaal nogal zorgelijk als ik dan zie alle huizen, waar wij qua 'look en feel' ECHT interesse in hebben, staan er al enige maanden :/....
Ik ben zelf totaal niet technisch (als in bouwvak technisch) en zie dat soort details ook niet.

Is het nogmaal om bij een keuring afspraken te maken rondom gebreken en bedragen?
Ik zou het niet chill vinden om een bouwkundig rapport te krijgen waarin staat dat het ongeveer een ton extra gaat kosten als wij al bedrag X moeten neerleggen.

Heeft er verder ook iemand met de aanleg van kelders :)???
Voor ons is een kelder echt een must..... Hoe 'makkelijk' is het om een kelder erbij te plaatsen?
Ik heb gegoogled, maar ik kom alleen maar verkooppraatjes tegen....

• Dirtbiter
Squishie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:31:
[...]

Ja daarom, ik vind het allemaal nogal zorgelijk als ik dan zie alle huizen, waar wij qua 'look en feel' ECHT interesse in hebben, staan er al enige maanden :/....
Ik ben zelf totaal niet technisch (als in bouwvak technisch) en zie dat soort details ook niet.

Is het nogmaal om bij een keuring afspraken te maken rondom gebreken en bedragen?
Ik zou het niet chill vinden om een bouwkundig rapport te krijgen waarin staat dat het ongeveer een ton extra gaat kosten als wij al bedrag X moeten neerleggen.

Heeft er verder ook iemand met de aanleg van kelders :)???
Voor ons is een kelder echt een must..... Hoe 'makkelijk' is het om een kelder erbij te plaatsen?
Ik heb gegoogled, maar ik kom alleen maar verkooppraatjes tegen....
Het hoeft niet altijd een gebrek te zijn. Een huis kan ook op een plek staan die niet veel mensen trekt, maar voor jullie ideaal is. Of het huis is simpelweg te duur vergeleken met anderen. Dan kan zo'n huis na 2 maanden ook wat verder weggezakt zijn op funda en in krantjes, en wordt het gewoon vergeten.

Normaal gesproken koop je een huis onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring, en geef je bij het doen van je bod al aan hoeveel kosten je accepteert uit het rapport. Afhankelijk van wat je zelf gezien hebt, kan dat ieder bedrag zijn. Dat kan ook maar een paar duizend euro zijn. Dit is ook iets waarover te onderhandelen valt tussen verkoper en koper.

Volgens mij is het aanleggen van een kelder onder een bestaand huis een hels karwei, en verschrikkelijk duur. Je zult mogelijk de fundering van je huis aan moeten passen, en dat is lastig omdat er een heel huis bovenop staat. :X
Als een kelder een absolute must voor jullie is, scheelt dat denk ik al lekker in het aantal opties. Ik zou never nooit niet een kelder onder een bestaand huis aan laten leggen.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Dirtbiter schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Het hoeft niet altijd een gebrek te zijn. Een huis kan ook op een plek staan die niet veel mensen trekt, maar voor jullie ideaal is. Of het huis is simpelweg te duur vergeleken met anderen. Dan kan zo'n huis na 2 maanden ook wat verder weggezakt zijn op funda en in krantjes, en wordt het gewoon vergeten.

Normaal gesproken koop je een huis onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring, en geef je bij het doen van je bod al aan hoeveel kosten je accepteert uit het rapport. Afhankelijk van wat je zelf gezien hebt, kan dat ieder bedrag zijn. Dat kan ook maar een paar duizend euro zijn. Dit is ook iets waarover te onderhandelen valt tussen verkoper en koper.

Volgens mij is het aanleggen van een kelder onder een bestaand huis een hels karwei, en verschrikkelijk duur. Je zult mogelijk de fundering van je huis aan moeten passen, en dat is lastig omdat er een heel huis bovenop staat. :X
Als een kelder een absolute must voor jullie is, scheelt dat denk ik al lekker in het aantal opties. Ik zou never nooit niet een kelder onder een bestaand huis aan laten leggen.
Bedankt voor deze tips, ja onder een bestaand huis had ik al zo'n gevoel dat het bijna onmogelijk is, maar bijvoorbeeld bij een mogelijke aanbouw?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Chiron schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:22:
Dat wel, maar daar gaat het niet om; Als er heel kort door de bocht een huis voor 2 ton te koop staat, maar het kost 50k om het probleem op te lossen, ga je natuurlijk geen 2 ton bieden, maar maximaal 150k. Iets waar de verkoper nooit mee akkoord gaat, en dus blijft het te koop staan. Het wachten is op iemand die wel de hoge prijs biedt, of de verkoper die toch gaat zakken met zijn prijs.
Dat is wel heel kort door de bocht, want als het huis vervolgens voor 1,5ton te koop staat en er moet nog steeds 50k aan verbouwd worden, dan denkt de volgende zeker ook "ik ga natuurlijk geen 150k bieden, maar maximaal 100k" :P. Zo werkt het natuurlijk niet helemaal ;).

Waar het vaak op neer komt, is dat een huis wat in goede staat 250k waard zou zijn, maar waar voor 50k aan geklust moet worden om hem in die staat te krijgen, niet voor 200k verkocht wordt, omdat mensen er nu eenmaal geen zin in hebben en omdat je het vaak ook niet zo goed gefinancieerd krijgt.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
JvS schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:22:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht, want als het huis vervolgens voor 1,5ton te koop staat en er moet nog steeds 50k aan verbouwd worden, dan denkt de volgende zeker ook "ik ga natuurlijk geen 150k bieden, maar maximaal 100k" :P. Zo werkt het natuurlijk niet helemaal ;).
Natuurlijk niet; Je moet natuurlijk wel naar de realistische waarde kijken van het huis. Als het huis na prijsverlaging 1.5 ton vraagprijs heeft, in een wijk staat waar de rest 2 ton waard is, en het kost 50k om het in die staat te krijgen, dan is dat gewoon een reeele prijs en zal het ook sneller verkocht zijn dan toen het nog 2 ton vraagprijs was.
Waar het vaak op neer komt, is dat een huis wat in goede staat 250k waard zou zijn, maar waar voor 50k aan geklust moet worden om hem in die staat te krijgen, niet voor 200k verkocht wordt, omdat mensen er nu eenmaal geen zin in hebben en omdat je het vaak ook niet zo goed gefinancieerd krijgt.
En dat is dus weer maar net wat voor zoeker je hebt. Iemand die best bereid is om wat te investeren en te klussen, of iemand die een kant-en-klaar huis verwacht.

En een 'huis wat 250k waard zou zijn, maar waar voor 50k aan verbouwd moet worden', noem ik inderdaad heel kort door de bocht dus maar 200k waard, en zou ook niet meer bieden dan dat. Dingen als eventuele unieke ligging en dergelijke buiten beschouwing gelaten.

In de praktijk kom je heel vaak tegen dat mensen simpelweg niet kunnen zakken vanaf die 250k, omdat het gewoon nog dik onder water staat.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:27
Squishie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

Bedankt voor deze tips, ja onder een bestaand huis had ik al zo'n gevoel dat het bijna onmogelijk is, maar bijvoorbeeld bij een mogelijke aanbouw?
Ook een kelder naast een bestaand huis is duur omdat er een groot gat gegraven moeten worden. Vaak is de stand van het grondwater hoger dan de onderkant van de kelderbak.

Om het effect van een nieuwe kelder naast een bestaand huis te weten te komen, zal er eerst het nodige onderzoek en rekenwerk gedaan moeten worden.

Daaruit kan bijvoorbeeld voortvloeien dat het noodzakelijk is om (tijdelijk) damwanden te aan te brengen om verzakking van belendende gebouwen te voorkomen. Dat is kostbaar.

Meestal moet het grondwater ook worden weggepompt tijdens de aanleg. Ook dat is kostbaar.

Kortom er is een goede reden waarom er nauwelijks kelders worden gebouwd in nieuwbouw, laat staan bij bestaande bouw. ;)

• Ray

Ray

als je genoeg grond rond de woning hebt van redelijke kwaliteit is het vaak wel te doen. Ik heb een klant die gewoon in een woonwijk achter zijn huis een prefab kelder heeft laten plaatsen van 4 x 6. gat weer dicht. straatwerk erop en dat is nu weer terras.

later onder! de woning aanbrengen is te doen maar enorm prijzig. (zie de uitleg van Fornoo)
heb je soms speciale hobby's dat je perse een kelder nodig hebt.......... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 11-08-2016 17:23 ]

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
Goldman schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:23:
Ik woon in een wijk met vochtproblemen. En het verschilt enorm. Wij hadden nergens last van, onze overburen des te meer. Grote vraag is waar het vocht vandaag komt. Uit de grond, dus optrekkend vocht? Misschien door beperkte ventilatie? Dan zou ik goed naar de vloer laten kijken. Als deze van hout is, kan je schimmels en zwammen krijgen. Dat wil je echt niet.

En mbt de keuring: ik heb dit niet als voorbehoud in het voorlopig koopcontract laten opnemen. Juist omdat je dan weer voorwaarden mag gaan opnemen. Ik heb de keuring uit laten voeren tijdens de 3 dagen bedenktijd. Let er dan wel op dat je dat goed plant en ook zelf bij bent. En afspreekt dat de keurder het rapport snel kan aanleveren. Je kan in dat geval niet nog een paar dagen op een rapport gaan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Ik heb mijn eerste woning gekocht. Ik was al een tijd aan het zoeken in Amsterdam, maar kwam er toch wel achter dat huren in Amsterdam niet echt een optie is. Op een gegeven moment de keuze gemaakt om voor koopwoningen te gaan kijken, aangezien dat toch wel een stuk betaalbaarder is. Maar ook dan is het moeilijk om iets binnen de A10 ring te vinden. Wat gekeken naar de wijken buiten de A10 en tot de conclusie gekomen dat gemeente Diemen een goede optie is. In Diemen heb je 2 treinstations, 1 metro station en een tram naar het centrum van Amsterdam. Ook is het dicht bij de snelweg en de A2 (ik kom uit het zuiden van het land). Buiten dat zijn de woningen daar nog enigszins betaalbaar. Zo ligt er alleen een snelweg tussen Diemen en watergraafsmeer/betondorp, maar zijn de verschillen in prijzen aanzienlijk.

De woning die het is geworden is een appartement met 3 slaapkamers, garage en berging. Verder is het niet lang geleden heel mooi opgeknapt en ziet alles er erg mooi uit. We gaan er met z'n 2en wonen, dus 3 slaapkamers is handig voor een pc kamer/kantoor en voor opslag.

Ik was al naar meerdere woningen gaan kijken in dezelfde wijk en ik kwam er al snel achter dat je een woning nooit zal hebben als je niet boven de vraagprijs biedt. De woning die ik uiteindelijk heb gekocht had veel bekijks. 2 bezichtigingsdagen helemaal vol en hoewel er voor iedereen 15min was gepland was er flink wat overlap tussen de mensen die kwamen kijken. Door de grote belangstelling werd gemeld dat er slechts 1 biedingsronde zou zijn en dat er dan een bod werd uitgekozen. Uiteindelijk 7.500 euro boven de vraagprijs geboden en uit 3 soortgelijke biedingen is mijn bod uitgekozen.

De vorige woning waar ik op bood ligt in dezelfde wijk en had 1 slaapkamer en 1 berging minder. Ook zag het er minder netjes uit en moest er wat meer aan worden gedaan. Met een bod van zo'n 20k minder dan wat ik nu betaal had ik de woning niet. 1 slaapkamer en 1 berging en minder opknapwerkzaamheden voor Max. 20k meer vind ik best een goede deal.

Het laatste gesprek met de hypotheekadviseur wees uit dat ik niet eens een starterslening nodig heb, terwijl ik daar wel rekening mee had gehouden. Zonder starterslening is het een stuk goedkoper, aangezien je het te lenen bedrag zelf niet mag kiezen en waarschijnlijk met een lening van 40k met 3% rente komt te zitten.

Afgelopen week bij de notaris geweest en het voorlopige koopcontract getekend. Ik vind het erg spannende allemaal, maar eigenlijk gaat het allemaal vanzelf. De verkoopsmakelaar en hypotheekadviseur vertellen me precies wat er wanneer moet gebeuren en ik hoef alleen maar wat beslissingen te nemen (zoals welke hypotheek).

[ Voor 12% gewijzigd door aicaramba op 13-08-2016 16:24 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik meld me even in dit topic, want ik heb een vraag over het afsluiten van een hypotheek icm met een proeftijd.

Mijn vriendin gaat in opleiding tot specialist en ook al blijft ze dan op dezelfde plek werken, ze wisselt dan wel van werkegever en die hanteert een proeftijd. Ze start 1 september, dus 1 oktober proeftijd voorbij. De nieuwe werkgever is niet bereid om af te zien van de proeftijd.

Dat betekent dat we in september geen hypotheek gaan krijgen voor het huis waarvan we vrijdag een akkoord hebben gesloten met de verkopers.

Tot zover is me alles duidelijk en ik snap het ook (proeftijd betekent gewoon onzekerheid mbt baan).

Nu lees ik op internet 2 verschillende ervaringen hiermee en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met uit te vogelen wat kan:

1: de hypotheek kan pas 1 oktober aangevraagd worden en met een doorlooptijd van 4-6 weken ergens in november rond zijn, dus ook overdracht van het huis in november.

2: hypotheek kan nu gewoon al aangevraagd worden, waarbij de hypotheekverstrekker dan een voorbehoud in de offerte zal opnemen dat se offerte pas geldig is wanneer de proeftijd is verstreken. Dat betekent eerste week van oktober hypotheek rond en in oktober dan ook overdracht.

Ik hoop natuurlijk dat optie 2 mogelijk is, maar kom er met speuren op i-net niet uit. Morgen hebben we weer contact met onze hypotheekadviseur, maar ik wil me even goed voorbereiden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:39
Raymond schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:12:
Ik meld me even in dit topic, want ik heb een vraag over het afsluiten van een hypotheek icm met een proeftijd.

Mijn vriendin gaat in opleiding tot specialist en ook al blijft ze dan op dezelfde plek werken, ze wisselt dan wel van werkegever en die hanteert een proeftijd. Ze start 1 september, dus 1 oktober proeftijd voorbij. De nieuwe werkgever is niet bereid om af te zien van de proeftijd.

Dat betekent dat we in september geen hypotheek gaan krijgen voor het huis waarvan we vrijdag een akkoord hebben gesloten met de verkopers.

Tot zover is me alles duidelijk en ik snap het ook (proeftijd betekent gewoon onzekerheid mbt baan).

Nu lees ik op internet 2 verschillende ervaringen hiermee en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met uit te vogelen wat kan:

1: de hypotheek kan pas 1 oktober aangevraagd worden en met een doorlooptijd van 4-6 weken ergens in november rond zijn, dus ook overdracht van het huis in november.

2: hypotheek kan nu gewoon al aangevraagd worden, waarbij de hypotheekverstrekker dan een voorbehoud in de offerte zal opnemen dat se offerte pas geldig is wanneer de proeftijd is verstreken. Dat betekent eerste week van oktober hypotheek rond en in oktober dan ook overdracht.

Ik hoop natuurlijk dat optie 2 mogelijk is, maar kom er met speuren op i-net niet uit. Morgen hebben we weer contact met onze hypotheekadviseur, maar ik wil me even goed voorbereiden :)
Wij zaten vorige maand in dezelfde situatie, huis gekocht met proeftijd van vriendin die ook nog niet begonnen was bij haar werkgever. De geld verstrekker accepteert echt niet dat er een proeftijd is en dit moet dus ook niet aangegeven zijn op de werkgevers verklaring.

Wij hebben uiteindelijk een bod gedaan met 10 weken financiering termijn, (4 weken voor dat de proeftijd was afgelopen en dan 6 weken voor de uiteindelijke financiering). Om snelheid in het proces te houden heeft eye-open een paar weken voor het aflopen van de proeftijd een offerte aangevraagd die 3 maanden geldig was, ondertussen ook alle stukken ingeleverd en laten controleren door eye-open. De offerte opvragen kan zonder werkgeversverklaring. Op het moment dat de proeftijd verstreken was hebben we de offerte getekend en is alles ingeleverd bij munt samen met de nieuwe werkgevers verklaring, daarna was het binnen 4 dagen geregeld.

Je kunt dus op dit moment al een offerte opvragen, bij munt was deze 3 maanden geldig. Let vooral op dit laatste, onze overdracht is op 1 oktober en omdat we de offerte op 15 juni hebben aangevraagd 'verloopt' deze op 15 september en zit er een gat van 2 weken. Dit is geen probleem bij munt maar als de rente stijgt dan moet je een bereidstellingsprovisie betalen, nu is gelukkig de rente nog verder gedaald en het ziet er naar uit dat dit geen probleem gaat zijn maar anders kon het ons zo 500 euro extra kosten voor die 2 weken... Hier kwam ik later pas achter en als ik het geweten had dan had ik de offerte gewoon 2 weken later aangevraagd.

Jullie definitieve aanvraag kan dus pas op 1 oktober en met veel geluk kan het daarna binnen een week of 2 geregeld zijn maar als iets niet klopt of het blijft liggen zit je inderdaad halverwege november..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:41

Tripl3 D

Brother in Arms

Zo, ik meld me ook maar eens in dit topic.

Sinds een paar maanden geinteresseerd in de 3e fase van een nieuwbouwproject in Vlaardingen.
Inschrijving voor de verkoop zou 30 juni starten, waarbij we wisten dat mensen die een financiële haalbaarheidscheck hadden gedaan voorrang zouden krijgen tov geinteresseerden die dat niet hadden gedaan.

Dus een telefonsiche afspraak gemaakt met NHP (Nationaal Hypotheek Platform) die zowel op Independer als op Advieskeuze een dikke 9 krijgt met honderden reviews.
Lekker op je eigen bank dit soort dingen regelen beviel ons wel.
Eerste gesprek liep super en binnen nog geen 2 dagen hadden we de 1e analyse al in onze mail.
Zelfs toen we zaterdag 25 juni de 1e werkgeversverklaring opstuurden kregen we binnen een paar uur een update (ze werken daar ook op zaterdag!).
27 en 28 juni weer meer info (o.a. 2e werkgversverklaring) gestuurd, maar nu kwam geen reactie.
1 en 2 juli maar gaan bellen en pas na de zoveelste poging eindelijk contact.
Bleek dat onze mails uberhaupt nog niet eens gelezen waren.
Maar goed, dat kan. Op basis van het telefoongesprek weer een update van het rapport gehad en de gewenste financiële haalbaarheidscheck.

Zodoende de aanvraag kunnen doen.
12 juli kregen we het goede nieuws dat we onze 2e keuze hadden toegewezen gekregen en hebben dit de dag erna aan NHP laten weten.
We werden gebeld met de afspraak dat we na onze vakantie (we zaten in de Dordogne) op 25 juli contact zouden hebben.
Tijdens het gesprek op de 25e gaven we aan we het 1e gesprek met de makelaar nog moesten hebben (19 augustus gepland), maar dat we graag zsm de ORV wilden aanvragen ivm medische historie. NHP beloofde de dag erna alle benodigde documenten op te sturen.

En toen ging het fout. 28 juli een eerste mail met de vraag waar de informatie bleef, gevolgd door een mail op 1 augustus.
In de dagen erna maar gaan bellen en diverse terugbelopdrachten voor de adviseur achter gelaten.

Pas op 4 augustus kreeg ik de aviseur na diverse pogingen te pakken. Hij gaf aan dat er ivm vakantieperiode maar 7 van de 16 collega's waren, waardoor het allemaal nogal hectisch was. Hij zou echter diezelfde dag of de dag erna de documenten opsturen.
Maar helaas!!!

Dus toen we op 9 augustus maar een mail stuurden dat als die dag voor 17:00 uur niet zouden reageren, we ervan uit gingen dat ze ons niet meer als klant wilden, maar dat we er van uitgingen dat dit slechts incidenten waren hadden we verwacht nog uberhaupt iets terug te horen.
Maar tot op de dag van vandaag is doodstil.

Dus op 10 augustus maar een afspraak gemaakt met Hypotheek Platform in Rotterdam. Daar zaten we dan gisteravond en toen bleek dat we ineens 5000 euro minder konden lenen! NHP pushte ons (ook al zo raar) naar Florius met een hypotheekrente van 2.528% (toetsrente) voor 10 jaar vast. Maar ondanks de laagste rente van 2.33% kwam hij dus 5000 euro lager uit. Dat was dus een beetje een bittere pil, na al het gedoe wat we hadden met NHP, want we waren ons budget al aan het opstellen op basis van de gegevens van NHP.

Wat we overigens ook raar vonden was dat NHP zei dat we het eigen geld wat we hebben voor de woning aan de inrichting konden besteden, maar dat de adviseur van Hypotheek Platform aangaf dat de bak dat als een zekerheid wil zien, voor als we onze huidige woning niet verkocht krijgen. Anders kon de hypotheek zelfs afketsen.
Dat is bij NHP nooit ter sprake gekomen. En hierdoor valt ons budget nog veel verder tegen.

Echt heel bizar verschil (bijna dag en nacht) en we hebben daarom voor de zekerheid morgen een afspraak bij Blauw en Florijn om te kijken waar de waarheid nu het dichtste bij in de buurt ligt. We houden in ieder geval rekening met het slechts mogelijke scenario, maar vooralsnog ben ik de vreugde van de nieuwe woning een beetje verloren, omdat we dachten dat we alles nu echt helemaal naar onze smaak konden inrichten, maar nu waarschijnlijk alsnog flinke concessies moeten doen.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Tripl3 D schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:20:
Wat we overigens ook raar vonden was dat NHP zei dat we het eigen geld wat we hebben voor de woning aan de inrichting konden besteden, maar dat de adviseur van Hypotheek Platform aangaf dat de bak dat als een zekerheid wil zien, voor als we onze huidige woning niet verkocht krijgen. Anders kon de hypotheek zelfs afketsen.
Hm, ik vind dit wel een raar verhaal. Hoe zou dit dan moeten werken? Moet je je geld verpanden aan de bank? Bij hun storten op een geblokkeerde rekening? Krijg je daar dan wel een vet rentepercentage voor? Dus niet de gebruiken nul komma bijna niets wat je nu op een standaard spaarrekening krijgt maar hetzelfde als je eigen hypotheekrente bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

JeroenE schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 05:33:
[...]
Hm, ik vind dit wel een raar verhaal. Hoe zou dit dan moeten werken? Moet je je geld verpanden aan de bank? Bij hun storten op een geblokkeerde rekening? Krijg je daar dan wel een vet rentepercentage voor? Dus niet de gebruiken nul komma bijna niets wat je nu op een standaard spaarrekening krijgt maar hetzelfde als je eigen hypotheekrente bijvoorbeeld.
Zoals ik het begreep moet je het als een soort van garantstelling achter houden totdat je oude woning verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Tripl3 D schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 07:31:
Zoals ik het begreep moet je het als een soort van garantstelling achter houden totdat je oude woning verkocht is.
Als in "gewoon op je eigen rekening laten staan"? Dat is juist toch het hele vage aan dit verhaal. Welke garantie heeft die bank dan dat jij morgen geen andere auto gaat kopen van dat geld? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Aantonen eigen middelen verkoopverlies is een hele normale eis van (bijna) elke verstrekker. En inderdaad net zoals de controle op inkomen is dit een moment opname. Op het toetsmoment moet het geld aantoonbaar beschikbaar zijn, wat er een dag later mee gebeurd is de verantwoordelijkheid van de klant zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:55:
wat er een dag later mee gebeurd is de verantwoordelijkheid van de klant zelf
Dus een wassen neus die nergens op slaat dus. Iemand nog een paarse krokodil gezien toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JeroenE schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:08:
[...]
Dus een wassen neus die nergens op slaat dus. Iemand nog een paarse krokodil gezien toevallig?
Beetje overdreven.... Als je dat geld niet hebt op dat moment is de kans natuurlijk een stuk kleiner dat je het wel hebt op het moment dat het nodig is, dan wanneer je wel aantoonbaar genoeg geld hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Tripl3 D schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:20:

Dus op 10 augustus maar een afspraak gemaakt met Hypotheek Platform in Rotterdam. Daar zaten we dan gisteravond en toen bleek dat we ineens 5000 euro minder konden lenen! NHP pushte ons (ook al zo raar) naar Florius met een hypotheekrente van 2.528% (toetsrente) voor 10 jaar vast. Maar ondanks de laagste rente van 2.33% kwam hij dus 5000 euro lager uit. Dat was dus een beetje een bittere pil, na al het gedoe wat we hadden met NHP, want we waren ons budget al aan het opstellen op basis van de gegevens van NHP.
Waarom ga je ook niet eens met een ''echte'' bank samenzitten. Zit best veel onderhandelruimte(al zeggen ze van niet). Florius is bv van de ABN Amro en geloof me, er blijft altijd iets ergens hangen, en dat moet ergens berekend worden en ze krijgen toch provisie... Dus hoe onafhankelijk zijn ze echt?

[ Voor 3% gewijzigd door Awesomo4k op 17-08-2016 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 17:40
Bedenk dat hypo-verstrekkers gewoon aan een aantal regels moeten voldoen. Ze moeten gewoon een lijst met eisen afwerken en achter elke eis moet een vinkje staan. Allemaal onder het mom van zorgplicht. En sommige dingen zijn inderdaad een wassen neus. Ze vragen een hoop papieren maar 1 telefoontje naar iemand van PZ zal meer zekerheid geven maar dat kan je niet in een dossier stoppen.
De bank kan aantonen dat een check hebben gedaan naar de eigen middelen van een klant, dus weer een vinkje.

@Tripl3 D, ik blijf het grappig vinden dat mensen voor een paar ton een huis gaan kopen maar dan geen geld willen uitgeven voor een goed financieel advies. Nu loop je het risico dat je een bepaald huis niet kan kopen of dat je een paar jaar later er achterkomt dat je een veel slimmere keus had kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JeroenE schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:08:
Hetzelfde geldt voor rood staan en creditcards.
Beide hebben we tijdelijk moeten opzeggen, voor het verkrijgen van een hypotheek.

Rood staan hebben we nooit meer geactiveerd, maar credit card is hard nodig al je met de auto op vakantie gaat...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dfrenner schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:44:
[...]

Beide hebben we tijdelijk moeten opzeggen, voor het verkrijgen van een hypotheek.

Rood staan hebben we nooit meer geactiveerd, maar credit card is hard nodig al je met de auto op vakantie gaat...
Die creditcard is ook geen probleem zolang je daar geen 'gespreide betalings' optie op hebt zitten. Is het gewoon een card die direct verrekend wordt staat hij ook niet in je BKR.

maar inderdaad ik ken genoeg klanten die de roodstand van hun rekening eraf halen en zodra ze bij de notaris naar buiten lopen die er weer op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ray schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:47:
Die creditcard is ook geen probleem zolang je daar geen 'gespreide betalings' optie op hebt zitten. Is het gewoon een card die direct verrekend wordt staat hij ook niet in je BKR.

maar inderdaad ik ken genoeg klanten die de roodstand van hun rekening eraf halen en zodra ze bij de notaris naar buiten lopen die er weer op zetten.
Oh, ik heb toch echt een gewone credit card. En in het buitenland ook echt nodig gehad. Leaseauto ging kapot en bij Hertz autoverhuur krijg je zonder CC gewoon geen auto mee...

Roodstaan was ons idee ook, om weer aan te zetten, maar eigenlijk de afgelopen 8 jaar nooit de moeite genomen. Gaat eigenlijk wel prima zónder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

In het BKR staan toch echt alleen leningen geregistreerd. Een CC zonder optie tot gespreid betalen is geen lening en staat dus niet in het BKR. Ik kan er niets anders van maken :)

wellicht dat je oude card dit (onbewust) wel had......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ray schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:00:
In het BKR staan toch echt alleen leningen geregistreerd. Een CC zonder optie tot gespreid betalen is geen lening en staat dus niet in het BKR. Ik kan er niets anders van maken :)

wellicht dat je oude card dit (onbewust) wel had......
Nou ja, de hypotheker zei dit gewoon, er is nooit iets nagekeken bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn adviseur wil ook mijn 500 euro roodstaan faciliteit laten opheffen. Grappenmaker :+
Dat is bij mijn weten ook geen schuld, aangezien dat standaard rond de 25ste wordt afgelost (indien ik rood sta), met het storten van salaris. Er zit ook geen gespreid betalen optie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Awesomo4k schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:25:
[...]

Waarom ga je ook niet eens met een ''echte'' bank samenzitten. Zit best veel onderhandelruimte(al zeggen ze van niet). Florius is bv van de ABN Amro en geloof me, er blijft altijd iets ergens hangen, en dat moet ergens berekend worden en ze krijgen toch provisie... Dus hoe onafhankelijk zijn ze echt?
Omdat ik o.a. in dit topic had gelezen dat de bank liever wil dat het via een financieel adviseur gaat zodat je je goed hebt laten informeren. Dan scheen je meer korting te krijgen of zoiets. Er waren in ieder geval ervaringen dat je via een onafhankelijk financieel adviseur meer korting kreeg dan rechtstreeks via de bank
chrisborst schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:27:@Tripl3 D, ik blijf het grappig vinden dat mensen voor een paar ton een huis gaan kopen maar dan geen geld willen uitgeven voor een goed financieel advies. Nu loop je het risico dat je een bepaald huis niet kan kopen of dat je een paar jaar later er achterkomt dat je een veel slimmere keus had kunnen maken.
Ik begrijp je niet. Waarom zou ik volgens jou geen geld uit willen geven voor een goed financieel advies? NHP wordt beoordeeld met een 9 door honderden mensen en kost me ook nog bijna 2500 euro. Hypotheek Platform was ook zo'n 2200 euro en krijgt zelfs een 9,5 (wel maar enkele tientallen reviews).

Zelf heb ik meerdere slechte ervaringen met de Hypotheker.

En het bank-verhaal onderbouw ik hierboven.

Welke optie mis ik volgens jou dan? Een financieel planner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
Het belangrijkste verschil tussen hypotheekadvies bij een bank of bij een onafhankelijk hypotheekadviseur is het aanbod. Natuurlijk zal de bankbediende je uitleggen hoeveel het kost bij zijn bank in plaats van een lijstje met meerdere aanbieders geven. Aangezien je eerste gesprek gratis is zou ik ook bij je eigen bank gaan en de Rabo, want die doen normaal niet meer in de lijstjes van de ''onafhankelijke''.
Het kan je zomaar op het einde van de looptijd duizenden euro's schelen en ze bieden toch enkel lineair of annuiteit aan... dus echt spannend zijn de producten niet meer tov vroeger.

Denk er ook goed aan... Een ORV & opstal mogen ze verplicht stellen... Maar je hebt de vrij keuze waar. Meestal die ze zelf aanbieden is duur :) Andere verzekeringen zijn optioneel.

Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exponential
Raymond schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:21:
Mijn adviseur wil ook mijn 500 euro roodstaan faciliteit laten opheffen. Grappenmaker :+
Dat is bij mijn weten ook geen schuld, aangezien dat standaard rond de 25ste wordt afgelost (indien ik rood sta), met het storten van salaris. Er zit ook geen gespreid betalen optie op.
Die gespreid betalen optie zit er dus wel op. Je lost hem wel elke maand af met jouw salaris, maar dat is jouw keuze. Wat als je besluit je salaris op een andere rekening te storten? Dan hoef je die 500e niet af te lossen. En dus staat het geregistreerd bij BKR als krediet. Of je dat daadwerkelijk gebruikt (en dus schuld hebt) doet er niet toe. Dus komt het naar boven bij een check van je hypotheek verstrekker.
Tripl3 D schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:40:
[...]

Omdat ik o.a. in dit topic had gelezen dat de bank liever wil dat het via een financieel adviseur gaat zodat je je goed hebt laten informeren. Dan scheen je meer korting te krijgen of zoiets. Er waren in ieder geval ervaringen dat je via een onafhankelijk financieel adviseur meer korting kreeg dan rechtstreeks via de bank

[...]

Ik begrijp je niet. Waarom zou ik volgens jou geen geld uit willen geven voor een goed financieel advies? NHP wordt beoordeeld met een 9 door honderden mensen en kost me ook nog bijna 2500 euro. Hypotheek Platform was ook zo'n 2200 euro en krijgt zelfs een 9,5 (wel maar enkele tientallen reviews).

Zelf heb ik meerdere slechte ervaringen met de Hypotheker.

En het bank-verhaal onderbouw ik hierboven.

Welke optie mis ik volgens jou dan? Een financieel planner?
"Echte banken" geven ook advies, dat zijn ze zelfs verplicht. Een bank zal echter alleen eigen hypotheken adviseren. Het voordeel van een adviseur is dat je offertes van meerdere banken kan krijgen. Over het algemeen zit er volgens mij niet heel veel verschil tussen een offerte direct van Rabo en eenzelfde offerte van Rabo via een tussenpersoon.

De tussenpersoon mag geen provisie meer ontvangen van de geldverstrekker. (Dus NHP ontvangt geen geld van Florius), daarom zijn de advieskosten ook zo hoog.

Als ik jou was zou ik nog wat meer druk zetten op de adviseur (voor zover je dat al niet doet.) Voor €2500,- mag je wel van een adviseur verwachten dat hij meerdere offertes opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
exponential schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:58:
[...]

Die gespreid betalen optie zit er dus wel op. Je lost hem wel elke maand af met jouw salaris, maar dat is jouw keuze. Wat als je besluit je salaris op een andere rekening te storten
Dit is een bankrekening waarbij ik mijn salaris moet laten storten op die rekening, daar hangen een aantal zaken mee samen (waaronder creditcard en roodstaan). Geen salaris laten storten -->geen CC en roodstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
exponential schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:58:

De tussenpersoon mag geen provisie meer ontvangen van de geldverstrekker. (Dus NHP ontvangt geen geld van Florius), daarom zijn de advieskosten ook zo hoog.

Als ik jou was zou ik nog wat meer druk zetten op de adviseur (voor zover je dat al niet doet.) Voor €2500,- mag je wel van een adviseur verwachten dat hij meerdere offertes opvraagt.
Dit is nieuw tov 5 jaar geleden, weer iets geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Raymond schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:03:
[...]

Dit is een bankrekening waarbij ik mijn salaris moet laten storten op die rekening, daar hangen een aantal zaken mee samen (waaronder creditcard en roodstaan). Geen salaris laten storten -->geen CC en roodstaan.
Als je meer dan genoeg financiele ruimte hebt in je berekening dan kan dit normaal wel blijven staan met een beetje aandringen. Het is gewoon een algemene richtlijn dat je geen schuldmogelijkheden mag hebben bij het afsluiten van je hypotheek. Anders gewoon laten dichtgooien en meteen weer aanvragen, zal denk ik ook geen probleem zijn voor de bank je het is actief binnen enkele dagen :)
Lijkt me wel niet gezond dat je maandelijks je roodstand nodig hebt om de maand door te komen? Of maak je teveel geld over naar je spaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:17:
Beetje overdreven.... Als je dat geld niet hebt op dat moment is de kans natuurlijk een stuk kleiner dat je het wel hebt op het moment dat het nodig is, dan wanneer je wel aantoonbaar genoeg geld hebt ;)
Het ligt er ook een beetje aan om hoeveel geld het gaat, maar het slaat in ieder geval nergens op als ze dit niet afdwingen. Het zal best komen omdat ze dan aan hun "zorgplicht" hebben voldaan, maar het blijft natuurlijk niet iets wat afgedwongen is (terwijl dat wel makkelijk zou kunnen).

Aan de andere kant is het natuurlijk ook mooi voor de originele vraagsteller. Blijkbaar 1 keer een screenshotje maken van je online bankieren en klaar. En als je dan je huidige huis hebt verkocht (definitief) dan weet je dus ook of je dat geld nodig hebt of dat je toch die parketvloer, bubbelbad of whatever kan bestellen.
dfrenner schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:44:
Ja, ik weet dat er meer van dat soort dingen zijn. Werkgeversverklaring is ook zo'n mooie. Het betekent niets want wat er in staat is nietszeggend. Maar oei, als je hem niet hebt. Nou, vergeet het dan maar.

Ze zullen best wel een keer iemand er uit vissen die net met zijn werkgever aan het ruziën is voor de rechtbank en dus binnenkort op straat staat. Net zoals ze ook wel eens iemand er uit zullen vissen die 80k doorlopend krediet heeft of wat dan ook. Maar de rest is natuurlijk vage onzin.
Raymond schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:03:
Het is niet alsof je niet ergens anders een credit card kan aanschaffen. Dus dat jij dit niet wil gaan doen om die reden zegt helemaal niets dat het niet kan. Bovendien kan je ook gewoon je heel salaris overschrijven naar een andere rekening en dan sta je alsnog weer rood.

Hetzelfde is voor een credit card. Dat jij altijd alles de volgende maand betaald wil niet zeggen dat je geen gebruik kan maken van de gespreid betalen mogelijkheid. Dus als het er op zit zit het er op en dus gaan ze er van uit dat je het kan gebruiken.

Maar goed, regeltjes zijn regeltjes en missende vinkjes zijn missende vinkjes en jij wil geld van hun dus je moet je aan hun regels houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Ik heb specifiek mijn creditcard opgezegd op het moment dat ik de hypotheek aangevraagd heb. op het moment dat ik de sleutel in mijn handen heb vraag ik hem direct weer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:32
Reloader schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:17:
Ik heb specifiek mijn creditcard opgezegd op het moment dat ik de hypotheek aangevraagd heb. op het moment dat ik de sleutel in mijn handen heb vraag ik hem direct weer aan!
Ik heb gewoon een belletje gedaan en de gespreid betalen optie eraf laten halen. Hij is dan niet meer geregistreerd bij BKR, zoals ook al eerder is gezegd in dit topic.
Lijkt me stukken minder werk dan opzeggen en vervolgens later weer een nieuwe aanvragen.

Denk dat ik het maar zo laat ook :)

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 17-08-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
InZane schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:30:
[...]

Ik heb gewoon een belletje gedaan en de gespreid betalen optie eraf laten halen. Hij is dan niet meer geregistreerd bij BKR, zoals ook al eerder is gezegd in dit topic.

Denk dat ik het maar zo laat ook :)
had ik niet gelezen en ook niet aangedacht... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik ben wezen speuren naar huizen in het Oosten van het land. Lekker in een nieuwbouwwijk aan een of ander dorp lijkt mij wel wat. De titel maakt ook niet zoveel uit. Echter de nieuwbouwprijzen rijzen nu de pan uit (Borne). Of het is zo verkocht voor de prijs van mijn budget en kom ik aan als spuit 11.

Ik snap dat ik nu beter kan denken aan bijvoorbeeld een Makelaar in de hand te nemen. Zijn er nog ervaringen en tips waar je naar zou moeten kijken. Behalve dat iemand met een NVM-logo betrouwbaar is. Want ik heb hier geen ervaring mee.

Probleem is, zoals gezegd, maakt het mij niet zoveel uit in welk dorp. Vanaf de Weerribben via Almelo Dedemsvaart Zeewolde Borne tot aan 'S Hertogenbosch.. Moet ik dan meerdere Makelaars inschakelen. Of pak je zoiets anders aan?

[ Voor 8% gewijzigd door SoundByte op 17-08-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wil je perse nieuwbouw? Dan zou ik beginnen (heb ik eerder dit jaar ook gedaan) om je bij zoveel mogelijk relevante makelaars in te schrijven als geïnteresseerde voor nieuwbouw. Kost niets maar je wordt dan wel geïnformeerd als het goed is als er iets is. Je kunt op Funda zoeken naar nieuwbouwprojecten (in plaatsen, provincies) en dan kijken welke makelaars betrokken zijn. Mogelijk kom je al wat tegen, anders kom je er zo in ieder geval achter welke makelaars nieuwbouw verkopen; dat doen ze niet allemaal. Die kun je dan benaderen. Let wel, niet alles wordt altijd via makelaars verkocht, soms doen de ontwikkelaars/aannemers dat ook zelf. Maar dat weten makelaars dan ook wel.

Heb onlangs getekend voor mijn nieuwbouwwoning, erg veel mazzel gehad. Geloof dat er gemiddeld 20-40 reacties per woning waren en er werd geloot. Je hebt ook projecten waar opties worden toegewezen op basis van volgorde van aanmelden. Je moet dan dus direct bij presentatie al inschrijven anders ben je waarschijnlijk bij voorbaat te laat om eerste te zijn. Dan is het dus zaak dat je je budget (incl. het nodige voor meerwerk) goed weet om een goede keuze te kunnen maken. Een optie teruggeven kan altijd nog natuurlijk.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Dank je wel voor dat uitgebreide advies.

Mijn hoofd tolt wel een beetje van al dat geneus op internet (naar een woning).

[ Voor 7% gewijzigd door SoundByte op 17-08-2016 20:31 ]

• ImagineMeAndYou
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-02-2022
Voor mij is met het terugkomen van vakantie vorige week het aftellen echt begonnen. 30 augustus is het zo ver, dan krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen appartement. Ik ben nu alleen nog aan het wachten op de afrekening van de notaris zodat ik die netjes op tijd kan gaan betalen. Wanneer kan je die ongeveer verwachten?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54
Wanneer is het beste moment dat ik g/w/l en tv en internet aan kan vragen? Ik krijg als het goed is 16 september de sleutel van mijn appartement maar de finianciering is waarschijnlijk pas eind augustus rond. Nu verwacht ik daar geen problemen mee, maar wanneer hebben jullie dit soort dingen aangevraagd? Ik heb nu zelf geen contracten oid dus ik sluit alles nieuw af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bartske schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:30:
Wanneer is het beste moment dat ik g/w/l en tv en internet aan kan vragen? Ik krijg als het goed is 16 september de sleutel van mijn appartement maar de finianciering is waarschijnlijk pas eind augustus rond. Nu verwacht ik daar geen problemen mee, maar wanneer hebben jullie dit soort dingen aangevraagd? Ik heb nu zelf geen contracten oid dus ik sluit alles nieuw af.
De laatste keer wilde ik alles graag ruim op tijd geregeld hebben, en toen ik 2 week van te voren met de energieleverancier belde (had nog wat vraagjes en waren wat onduidelijkheden) zei ze:"O, U bent er ruim op tijd bij! :D ". Ergens rond de 15e is wss vroeg genoeg dus :P

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:11

Qon

Volgens mij kun je de verhuizing beter al wel op tijd aangeven bij je internet/telefoon/tv provider.
Neem aan dat je al gecheckt hebt of je huidige abonnement nog doorgezet kan worden?

Misschien heb je glasvezel maar kan je geen glasvezel krijgen op de nieuwe locatie of andersom, dan moeten ze (wellicht) je abonnement omzetten.

• Bartske
Qon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:58:
[...]

Volgens mij kun je de verhuizing beter al wel op tijd aangeven bij je internet/telefoon/tv provider.
Neem aan dat je al gecheckt hebt of je huidige abonnement nog doorgezet kan worden?

Misschien heb je glasvezel maar kan je geen glasvezel krijgen op de nieuwe locatie of andersom, dan moeten ze (wellicht) je abonnement omzetten.
Zoals ik in mn post zei heb ik op het moment nog geen contracten en moet dus alles nieuw afsluiten. Er hoeft dus niks doorgezet te worden. Helaas geen glasvezel beschikbaar trouwens maar dat is een ander onderwerp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bartske schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:04:
Zoals ik in mn post zei heb ik op het moment nog geen contracten en moet dus alles nieuw afsluiten. Er hoeft dus niks doorgezet te worden. Helaas geen glasvezel beschikbaar trouwens maar dat is een ander onderwerp..
Internet lijkt mij het belangrijkste ;) Als je hetzelfde neemt als de huidige bewoners kan je dat waarschijnlijk nog niet eens doen voor dat zij hun abonnement hebben opgezegd (of aangeven te gaan verhuizen). Het is handig om dat dus met hen te coördineren en te vragen of ze eventuele pakjes willen aannemen en laten liggen (zoals: een modem, brief met gegevens etc). Ook al neem jij iets anders (ADSL ipv kabel of andersom) dan is het handig al sje dit al van te voren kan aanvragen zodat het modem er is op het moment dat jij het huis krijgt.

Als je TV erg belangrijk vind en dit is geen combi met internet dan moet je dat ook op tijd regelen, net zoals internet.

Gas/water/elektriciteit kan je ook achteraf doen. Je hebt sowieso de meterstanden nodig die je samen met de huidige bewoner opschrijft op de dag van overdracht. Dit soort dingen wordt normaal gesproken niet afgesloten dus het is eigenlijk alleen administratief.

• Bartske
JeroenE schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:14:
[...]
Internet lijkt mij het belangrijkste ;) Als je hetzelfde neemt als de huidige bewoners kan je dat waarschijnlijk nog niet eens doen voor dat zij hun abonnement hebben opgezegd (of aangeven te gaan verhuizen). Het is handig om dat dus met hen te coördineren en te vragen of ze eventuele pakjes willen aannemen en laten liggen (zoals: een modem, brief met gegevens etc). Ook al neem jij iets anders (ADSL ipv kabel of andersom) dan is het handig al sje dit al van te voren kan aanvragen zodat het modem er is op het moment dat jij het huis krijgt.

Als je TV erg belangrijk vind en dit is geen combi met internet dan moet je dat ook op tijd regelen, net zoals internet.

Gas/water/elektriciteit kan je ook achteraf doen. Je hebt sowieso de meterstanden nodig die je samen met de huidige bewoner opschrijft op de dag van overdracht. Dit soort dingen wordt normaal gesproken niet afgesloten dus het is eigenlijk alleen administratief.
De huidige bewoonster woont er al niet meer en tijdens de bezichtiging was tv en internet niet aangesloten dus neem aan dat dat opgezegd is. Zal Ziggo (wat ik ga nemen waarschijnlijk) eens bellen hoe dat zit. Een modem zullen ze ook wel op mn huidige adres kunnen afleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bartske schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:32:
De huidige bewoonster woont er al niet meer en tijdens de bezichtiging was tv en internet niet aangesloten dus neem aan dat dat opgezegd is. Zal Ziggo (wat ik ga nemen waarschijnlijk) eens bellen hoe dat zit. Een modem zullen ze ook wel op mn huidige adres kunnen afleveren.
Soms kan dat, wel opletten als op je huidige adres nu ook Ziggo is dat de contracten niet door elkaar gaan lopen (maw jij verhuist, oude huis geen internet meer). En anders kan je ook vragen of ze het een dag of twee voor je verhuizing opsturen. Dan ligt het pakje bij een van je nieuwe buren of anders op het postkantoor. Ook in dat geval wel even kortsluiten zodat het papiertje om af te kunnen halen niet door de huidige eigenaresse bij het oud papier wordt gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
"Als je vandaag bestelt, zorgen wij dat je binnen 2 weken onze diensten kunt gebruiken. Binnen die periode gaan we je pakket leveren en activeren. Mocht je je diensten op een latere datum willen activeren, dan geef je dit gewoon aan ons door."

Hier zit altijd marge in... dus gewoon bestellen als je zeker weet dat de financiering rond is :) TV signaal is meestal actief... en internet kun je in het uiterste geval wel een dagje zonder, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exponential
ImagineMeAndYou schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:22:
Voor mij is met het terugkomen van vakantie vorige week het aftellen echt begonnen. 30 augustus is het zo ver, dan krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen appartement. Ik ben nu alleen nog aan het wachten op de afrekening van de notaris zodat ik die netjes op tijd kan gaan betalen. Wanneer kan je die ongeveer verwachten?
Ik kreeg hem een week van tevoren ongeveer.
GWL heb ik pas geregeld toen ik al een week de sleutel had. Vond het wel raar dat ik Gas en Licht niet met terugwerkende kracht kon laten ingaan. Wel netjes de meterstanden van de dag van overdracht opggeven, maar geen idee wie nu die 2 weken vaste kosten tussen overdrachtsdatum en ingangsdatum contract betaald.

Ik sloot overigens ook alles nieuw af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Op de dag van de sleuteloverdracht regel je het water. Ziek alvast uit wie de leverancier is

Gas en Electra kan je eind augustus aanvragen voor per 16 september, wacht nog even definitief rondkrijgen af

• Bartske
Bedankt allemaal voor jullie hulp! Het is me duidelijk zo!

Verwijderd

Hallo, weer even een snelle vraag.

Als ik kijk naar woningen op funda.nl bijvoorbeeld zie ik bijna altijd servicekosten (50 t/m 200 euro) voor appartementen maar niet bij woonhuizen. Wat komt er bovenop de de hypotheek van een woonhuis meestal? Ook servicekosten net als bij appartementen of zijn de extra kosten bovenop peanuts? Ben je dan per maand goedkoper uit als je een woonhuis koopt?

Appartement van 80.000: ong. 275 eu p/maand hypotheek + 75-200 eu servicekosten p/maand
Woonhuis van 100.000: ong. 330 eu p/maand hypotheek + ???

Ik moet even opheldering hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2016 17:29 ]

• Sdreeg
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:10:
Hallo, weer even een snelle vraag.

Als ik kijk naar woningen op funda.nl bijvoorbeeld zie ik bijna altijd servicekosten (50 t/m 200 euro) voor appartementen maar niet bij woonhuizen. Wat komt er bovenop de de hypotheek van een woonhuis meestal? Ook servicekosten net als bij appartementen of zijn de extra kosten bovenop peanuts? Ben je dan netto goedkoper uit als je een woonhuis koopt?

Appartement van 80.000: ong. 275 eu p/maand hypotheek + 75-200 eu servicekosten p/maand
Woonhuis van 100.000: ong. 330 eu p/maand hypotheek + ???

Ik moet even opheldering hebben.
Servicekosten betaal je voor bijvoorbeeld de schoonmaak en het onderhoud van algemene ruimten, dak, onderhoud aan een eventuele lift, etc. Dit wordt doorgaans betaald aan de Vereniging van Eigenaren.

Een woonhuis heeft geen VVE, daar ben je dus zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Niet persé goedkoper, maar hangt uiteraard af van de staat van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Met servicekosten bedoelt men bij appartementen de VVE-bijdrage en/of de kosten van de gemeenschappelijke ruimten (schoonmaak gang, glazenwassser) en/of de kosten van warm water en/of verwarming. Afhankelijk van de regio kan die anders worden aangeduid.
Bij woonhuizen is er geen sprake van gemeenschappelijke delen of gemeenschappelijk onderhoud, dan is er dus geen VVE, geen bijdrage en moet je zelf wat opzij leggen.

Dit is best basic kennis voor een starter. Zoek even rond op internet naar info voor starters over het kopen van een woning.

[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 18-08-2016 17:31 ]

PSN: Kjujay

Pagina: 1 ... 18 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7