Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Argh! Aankoop van ons nieuwe huis is ontbonden... De verkoper krijgt de financiering van zijn nieuwe woning niet rond. Zag er allemaal goed uit, maar op het laatste moment toch alles mislukt.

Redelijke uitdaging, aangezien onze huidige woning al definitief verkocht is (overdracht op 31-1).

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:10:
Hallo, weer even een snelle vraag.

Als ik kijk naar woningen op funda.nl bijvoorbeeld zie ik bijna altijd servicekosten (50 t/m 200 euro) voor appartementen maar niet bij woonhuizen. Wat komt er bovenop de de hypotheek van een woonhuis meestal? Ook servicekosten net als bij appartementen of zijn de extra kosten bovenop peanuts? Ben je dan per maand goedkoper uit als je een woonhuis koopt?

Appartement van 80.000: ong. 275 eu p/maand hypotheek + 75-200 eu servicekosten p/maand
Woonhuis van 100.000: ong. 330 eu p/maand hypotheek + ???

Ik moet even opheldering hebben.
Aanvullend op de vorige antwoorden: dat betekent dat er meer andere kosten op een woonhuis komen. Onderhoud is een voorbeeld, daar wordt vaak als indicatie 1% van de woningwaarde per jaar voor genomen maar hangt erg af van het huis (nieuwbouw minder, 200 jaar oud met achterstallig onderhoud veel meer).
leejoow schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:56:
Argh! Aankoop van ons nieuwe huis is ontbonden... De verkoper krijgt de financiering van zijn nieuwe woning niet rond. Zag er allemaal goed uit, maar op het laatste moment toch alles mislukt.

Redelijke uitdaging, aangezien onze huidige woning al definitief verkocht is (overdracht op 31-1).
Je zou nog eens kijken of ze de juiste voorwaarden hebben opgenomen in je koopovereenkomst. Deze voorwaarden beschermen vaak de koper maar vaak niet de verkoper.

[ Voor 22% gewijzigd door ph4ge op 19-08-2016 10:22 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:10:
Hallo, weer even een snelle vraag.

Als ik kijk naar woningen op funda.nl bijvoorbeeld zie ik bijna altijd servicekosten (50 t/m 200 euro) voor appartementen maar niet bij woonhuizen. Wat komt er bovenop de de hypotheek van een woonhuis meestal? Ook servicekosten net als bij appartementen of zijn de extra kosten bovenop peanuts? Ben je dan per maand goedkoper uit als je een woonhuis koopt?

Appartement van 80.000: ong. 275 eu p/maand hypotheek + 75-200 eu servicekosten p/maand
Woonhuis van 100.000: ong. 330 eu p/maand hypotheek + ???

Ik moet even opheldering hebben.
Gemiddeld zal je 1% van je huiswaarde opzij moeten zetten voor onderhoud. Dus bij een huis van 1 ton is dat 1000 euro per jaar (83 p/m). Bedenk wel dat dit een gemiddelde is. Een monumentaal pand uit 1800 zal meer kosten hebben dan een huis uit 2005.
Laat sowieso een bouwkundige keuring uitvoeren voor aankoop. Daar komt meestal wel een goede indicatie uit wat je de komende jaren kan verwachten. Als je zelf handig ben kan je een hoop geld besparen en dat voordeel heb je in een VVE bijv. niet.
Het is los van de kosten ook een afweging tussen zelf regelen (huis) of het laten regelen (Appartement,VVE). Sommige mensen vinden het super relaxt dat alles gedaan wordt voor ze en dat je per maand een vast bedrag kwijt bent. Wel goed onderzoeken of de VVE gezond is en dat ze hun zaakje op orde hebben. Andere willen alles zelf in de hand hebben en dat heb je enkel bij een eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07

Was dat wel een bindende voorwaarde voor de verkoper? En is daar ook een boetebeding aan gekoppeld?
Wat hierboven ook al gezegd wordt: Dit is een bepaling die expliciet moet zijn afgesproken tussen jou en de verkoper, want het is niet een standaard bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:39

Dat is toch niet jouw probleem? Mits jullie dit duidelijk samen zijn overeengekomen.. of zie ik iets over het hoofd?
edit: ah oke, ik ben niet de enige die dat denkt zie ik :P

[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 19-08-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik ben heel heel erg benieuwd wat het antwoord gaat zijn op de vragen van Raymond, remzor & ph4ge.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
leejoow schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:19:
Woeptiedoe! Financiering is bijna rond :) Gaat allemaal wat sneller dat verwacht gelukkig. De verkoper heeft een voorbehoud dat de koop doorgaat als hij zijn nieuwe woning gefinancierd krijgt. Echter, zijn bank geeft pas een definitieve offerte als wij afgezien hebben van al onze voorbehouden (of hebben laten verlopen). Ben toch blij dat we meteen met de financiering zijn gestart en niet hebben gewacht totdat de verkoper zijn financiering rond had (dit werd ons wel aangeraden om niet het risico te lopen op advieskosten als de aankoop toch niet door zou gaan).
Wat voor termijn zat er op de ontbindende voorwaarden? Als er maar één termijn is afgesproken die verlopen is en de verkoper geen uitstel heeft gevraagd/gekregen heeft dan lijkt het mij redelijk als de verkoper e overeenkomst gewoon moet nakomen.

Dan werkend die boete clausules een keer de andere kant op...
Veel sterkte met de stress de komende periode en met de zoektocht :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Er was expliciet opgenomen dat dit ook de kant van de verkoper op werkte. Helaas is dat een trent die je in de omgeving van Eindhoven veel ziet gebeuren. Wij hadden het ook op de verkoop van ons huidige huis zitten, maar daar hebben we nu bewust voor gekozen om toch de verkoop door te laten gaan.

Verkoper kwam op de laatste dag netjes met afwijzingsbrieven, geheel zoals in het contract stond opgenomen. Gezien zijn ingewikkelde financiele situatie vind ik ook dat de verantwoording bij de adviseur ligt die fouten heeft gemaakt. Zodra bekend werd dat er iets rammelde werd dit ook direct gemeld en is er goed contact over geweest. Neemt niet weg dat het nog steeds behoorlijk balen is.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat als het gebruikelijk is in de regio Eindhoven dat je zelf ook deze bepaling in je contract hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:32:
Ik neem aan dat als het gebruikelijk is in de regio Eindhoven dat je zelf ook deze bepaling in je contract hebt staan?
Zegt ie toch? ;)
Wij hadden het ook op de verkoop van ons huidige huis zitten, maar daar hebben we nu bewust voor gekozen om toch de verkoop door te laten gaan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owh, blind :X Nou is eind januari op zich nog ver weg dus ook weer niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Ik wil me ook even melden!

7 jaar geleden hebben we een nieuwbouw appartement gekocht. Inmiddels een kleintje gekregen en zijn we toch op zoek naar iets anders. Nieuwbouw is ons dermate goed bevallen, dat we inmiddels deze woning gekocht hebben. Precies onder de NHG-grens, tegenover een park en aan een autoluwe straat. Ons appartement staat nu te koop, voor de geinteresseerden.

Members only: Huidig
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:41

Tripl3 D

Brother in Arms

Kan iemand mij met het volgende helpen?

Wij gaan een nieuwbouwwoning kopen en bij de financiering moet je het meerwerk specificeren met bedragen. Omdat de bouw pas januari volgend jaar begint hebben we alles nog niet perfect uitgezocht (nog geen keuken uitgezocht bijvoorbeeld dus dat is gewoon een gok). We moeten ook nog tekenen, maar daarna moet de financiering wel binnen een paar maanden rond zijn.

Moet je voor die tijd alles helemaal uitgezocht hebben, dus badkamer uitzoeken, keuken uitzoeken, vloerbedekking uitzoeken, verf uitzoeken, of zijn indicaties genoeg en kun je dan na afronding van de financiëring nog schuiven met de bedragen.

Bijvoorbeeld:

Budget badkamer: 4000 euro
Budget Behang + verf: 2000 euro
Budget Vloeren: 8000 euro
Totaal: 14.000 euro

Achteraf blijken de daadwerkelijke kosten:
Badkamer: 5500 euro
Behang + verf: 2500 euro
Vloeren: 6000 euro
Totaal: 14.000

Wat krijg je dan vergoed van de geldverstrekker? 14.000, of maar 12.000 euro?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

meestal is dat geen enkel probleem (al helemaal niet bij nieuwbouw aangezien daar het meerwerk standaard 1:1 meetelt)
Dan hoef je zelfs geen aanpassing te doen van je opgave en is het domweg de nota insturen. In een enkel geval moet er een aangepaste opzet aangeleverd worden

edit. eea is dus voornamelijk afhankelijk van de keuze van je geldverstrekker. Je adviseur weet precies hoe men daar mee omgaat ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 19-08-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Bij mijn nieuwbouw heb ik een opgaaf gemaakt van het meerwerk dat ik wil meefinancieren in de hypotheek, namelijk precies het verschil tussen de NHG grens en de koopsom met als vermelding "Vloer - plavuizen". Vond de bank al prima.

Let wel op dat je met meerwerk bij de hypotheekaanvraag niet boven de eventuele NHG grens komt, dat is nogal ongelukkig, ook al wil je het niet financieren. Weet je adviseur wel. :z

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2016 00:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
Beetje vreemd situatie hier. Anderhalve week geleden een huis bezichtigd met 'bieden vanaf een ton'. Huis was mooi en absoluut de ton waard, maar er waren ook veel kijkers. Makelaar belde wat ik er van vond. Gaf aan dat ik positief was maar of de communicatie aub over de mail kan verlopen aangezien ik in het buitenland zat, daarna niks meer van hem vernomen.

Is dat deel van het spelletje? Om aan te tonen dat er genoeg gegadigden zijn en hij niet zo haast hoeft te maken met vragen naar mn bod? En wat is de volgende stap eigenlijk? (geen ervaring met kopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Tripl3 D schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:00:
Kan iemand mij met het volgende helpen?

Wij gaan een nieuwbouwwoning kopen en bij de financiering moet je het meerwerk specificeren met bedragen. Omdat de bouw pas januari volgend jaar begint hebben we alles nog niet perfect uitgezocht (nog geen keuken uitgezocht bijvoorbeeld dus dat is gewoon een gok). We moeten ook nog tekenen, maar daarna moet de financiering wel binnen een paar maanden rond zijn.

Moet je voor die tijd alles helemaal uitgezocht hebben, dus badkamer uitzoeken, keuken uitzoeken, vloerbedekking uitzoeken, verf uitzoeken, of zijn indicaties genoeg en kun je dan na afronding van de financiëring nog schuiven met de bedragen.

Bijvoorbeeld:

Budget badkamer: 4000 euro
Budget Behang + verf: 2000 euro
Budget Vloeren: 8000 euro
Totaal: 14.000 euro

Achteraf blijken de daadwerkelijke kosten:
Badkamer: 5500 euro
Behang + verf: 2500 euro
Vloeren: 6000 euro
Totaal: 14.000

Wat krijg je dan vergoed van de geldverstrekker? 14.000, of maar 12.000 euro?
Zit in dezelfde situatie als jij. Al ben ik een paar stappen verder in het proces (hypotheek bijna rond). Vaak kan je bij de koop al wat meerwerk meenemen (zoals een uitbouw, dakkapel, stopcontact extra). Deze prijzen zijn vast dus hier veranderd niet zoveel aan. Vaak moet dit ook meteen al helemaal duidelijk zijn. In mijn geval is alles prefab, dus nadien nog een leiding verleggen kan niet echt.

Het meerwerk wat je tijdens de bouw al doet kan je dus redelijk precies uitrekenen (en verplaatst voor de zekerheid een paar stopcontacten extra zodat je iets aan buffer hebt).

Voor het overige meerwerk is het was lastiger. Maar schuiven in potjes is echt geen probleem. De geldverstrekker wil meer een idee of het meerwerk in verhouding staat met het huis (een keuken voor 50k in een huis van 200k mag je zelf betalen).

Dus neem een realistisch totaal bedrag en ga dan anders onder verdelen. Doe voorzichtig met potjes 'overig' en 'onvoorzien' want daar houden geldverstrekkers echt niet van.

Als je trouwens te ruim rekent en je houd wat geld over aan het einde kan je dit meteen aflossen. Dus geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:26:
Gaf aan dat ik positief was maar of de communicatie aub over de mail kan verlopen aangezien ik in het buitenland zat, daarna niks meer van hem vernomen.
Wat verwacht je nu nog van hem? Dat hij komt bedelen of je een bod wil doen ofzo?

Ik weet natuurlijk verder ook niet wat je tegen hem gezegd hebt, maar ik kan me best voorstellen dat hij a) zit te wachten op jouw mail met bod en/of b) met andere kijkers wel telefonisch aan het onderhandelen is en geen zin heeft in "moeilijk gedoe" met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Beetje vreemd situatie hier. Anderhalve week geleden een huis bezichtigd met 'bieden vanaf een ton'. Huis was mooi en absoluut de ton waard, maar er waren ook veel kijkers. Makelaar belde wat ik er van vond. Gaf aan dat ik positief was maar of de communicatie aub over de mail kan verlopen aangezien ik in het buitenland zat, daarna niks meer van hem vernomen.

Is dat deel van het spelletje? Om aan te tonen dat er genoeg gegadigden zijn en hij niet zo haast hoeft te maken met vragen naar mn bod? En wat is de volgende stap eigenlijk? (geen ervaring met kopen)
Tja jij hebt dus niets meer van je laten horen / geen bod uitgebracht begrijp ik hieruit terwijl er veel kijkers waren ?

Dan is de kans groot dat hij inmiddels al verkocht is aan een ander die wel pro actief is geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hij heeft al gevraagd naar je bod waarschijnlijk: Vaak is er na zo'n kijkdag al een deadline voor het indienen van een bod (de datum/tijd daarvoor wordt meegedeeld op die kijkdag, of staat in de advertentie oid. Is vaak echt wel duidelijk bekend gemaakt). De makelaar gaat niet iedereen daarvoor afbellen: Als je interesse hebt, had je je bod al kunnen indienen.

Het leest alsof je hier een kans hebt laten lopen.
Hoewel het wel zo is dat wanneer je met een goed bod komt, er vaak nog genoeg te regelen valt (Die "makelaarsetiquette" is nogal relatief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als jij een huis wilt kopen moet jij een bod gaan uitbrengen. Denk je echt dat een makelaar iedereen die een huis bezichtigd gaat vragen om een bod uit te brengen? Genoeg mensen die dat daags na de bezichtiging zelf al gedaan hebben. Wellicht moet je een aankoopmakelaar inschakelen, dat lijkt mij in dit geval wel verstandig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 10:52

Heb je eigenlijk iets van huiswerk gedaan om je bod te bepalen? VVE gegevens opgevraagd? Kadaster gegevens gevraagd? Vergelijkbare huizen in de buurt gezocht? Los van hoe de tegenpartij handelt moet je zelf ook initiatief nemen. Hierdoor vergroot je je kansen in 'het spel'. Zoals hierboven al gezegd, een aankoopmakelaar kan je daar bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb bod op een appartement gedaan en is geaccepteerd. Toen heb ik gesproken met een hypotheekadviseur en toen werd er gevraagd naar een meerjarenplan onderhoud plan (MJOP) vanuit de VVE. Maar blijkbaar is is dat niet aanwezig en vrijwel alle hypotheekverstrekkers blijken dat te vereisen. :( Alleen de Rabobank schijnt het (nog) niet te vereisen. Nu lijkt het er op dat ik alleen kans maak op een hypotheek bij de Rabobank... Heeft iemand dit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn koper gelukkig niet, anders was er een probleem geweest :P

Zo'n ding is toch met een uurtje in elkaar geflanst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:00
Raymond schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:03:

zo'n ding is denk ik niet in een uurtje in elkaar geflanst dit is een pak papier die overigens door de VVE moet gedaan worden dus dan moet de VVE dit regelen en dan moet er dus eerst ook een controle van het hele pand dat onder de VVE valt dus,

Ontopic: keuzes is dus idd of rabobank of ander appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Er zijn er nog genoeg die het (nog) niet verplicht stellen. Een beetje adviseur weet deze te vinden. Bij de nieuwe budget aanbieders hoef je het niet te proberen.....

Ben nu zelf ook met zo'n zaak bezig en die gaat echt niet naar de Rabo :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 22-08-2016 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je zou je echter wel af moeten vragen waarom er geen MJOP is.

Kijk heel goed de vergaderstukken en financiën na wat (groot) onderhoud betreft: wat is er geregeld daarvoor en hoe. Je kunt bij niet sparen in een reservefonds voor (groot) onderhoud anders voor (terugkerende) hoge kosten komen te staan.

Het reservefonds is wel een verplichting binnenkort (of het moet nog worden afgeschoten) en als je dat goed in wilt richten is een MJOP wel zo handig.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:03:

Helaas niet. :/
Catmandos schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:12:
[...]
Dat zou jammer zijn. Als het bij de Rabobank afketst zou het betekenen dat ik helemaal geen keuze heb.
Ray schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:34:
Er zijn er nog genoeg die het (nog) niet verplicht stellen. Een beetje adviseur weet deze te vinden. Bij de nieuwe budget aanbieders hoef je het niet te proberen.....
Budget aanbieders van hypotheken? Ook ING en ABN lijken dit verplicht te stellen..
Ray schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:34:
Ben nu zelf ook met zo'n zaak bezig en die gaat echt niet naar de Rabo :)
Kan je daar meer over vertellen? :)
Bastien schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:46:
Je zou je echter wel af moeten vragen waarom er geen MJOP is.

Kijk heel goed de vergaderstukken en financiën na wat (groot) onderhoud betreft: wat is er geregeld daarvoor en hoe. Je kunt bij niet sparen in een reservefonds voor (groot) onderhoud anders voor (terugkerende) hoge kosten komen te staan.

Het reservefonds is wel een verplichting binnenkort (of het moet nog worden afgeschoten) en als je dat goed in wilt richten is een MJOP wel zo handig.
Interessant! Ik zal even goed over inlezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Onder andere Florius en Aegon doen er niet moeilijk over op dit moment. Vanaf 2017 gaat dit wel een probleem worden icm NHG in ieder geval

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 22-08-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddj01
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:06
Vandaag mijn eerste echte huisje gekocht. Heeft iemand tips waar ik op moet letten bij het zoeken naar inboedel verzekering en energie leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
ddj01 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:47:
Vandaag mijn eerste echte huisje gekocht. Heeft iemand tips waar ik op moet letten bij het zoeken naar inboedel verzekering en energie leverancier?
Even kijken of je via werkgever korting krijgt (hoeft dan nog steeds niet de beste deal te zijn. Maar het controleren waard)

Daarnaast, bedenk even goed wat je mee wilt verzekeren. Bijvoorbeeld glas (als je hr glas hebt kan dit het wel waard zijn (kookplaat valt er onder)

En je zit bij tweakers.net. Ik heb een inboedel verzekering met buitenshuis dekking ;) ook niet verkeerd als je met al je gadgets rondloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 12:59
Ik heb gister een huis bekeken. Wij waren eigenlijk aan het wachten op nieuwbouw maar die plannen laten maar op zich wachten en dus zijn we ondertussen gaan kijken naar wat bestaande bouw bij ons in de buurt.
Nu was dit een heel leuk huis, maar er was so wie so 1 ding wat we even moesten weten.
Hij vertelde dat een deel van de achterstraat op de grond van de buren ligt, namelijk 80CM. Eerst zat hier een heel klein stukje tussen wat een rommel hoekje was, hij heeft toen gevraagd of hij dat er bij mocht pakken zodat hij een wat bredere entree had naar zijn achterstraat, dit vonden de buren toen niet erg. Hier is echter geen contract of wat dan ook voor opgesteld, zelfs niets op papier. Dit is echter al wel 15 jaar terug, hoe zit it voor mij als koper? Ik geloof dat na een x aantal jaar de grond dan gewoon bij het huis hoort maar ik weet niet precies hoe dit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verjaringstermijn in zo'n geval is 20 jaar, die termijn is gaan lopen vanaf het moment dat het stukje tuin in bezit is genomen.

Maar als beide bewoners hier nog steeds achter staan, zou ik dit gewoon bij de notaris laten regelen voordat je het huis koopt (of als voorwaarde in het koopcontract opneemt). Kan nog een hoop gebeuren in vijf jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Misschien dat je het van de buren erbij kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
inboelverzekering afsluiten via independer.nl en energie via easyswitch.nl
Verder gewoon elk jaar overstappen van energie leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Catmandos schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:12:
[...]

zo'n ding is denk ik niet in een uurtje in elkaar geflanst dit is een pak papier die overigens door de VVE moet gedaan worden dus dan moet de VVE dit regelen en dan moet er dus eerst ook een controle van het hele pand dat onder de VVE valt dus,

Een MJOP wordt door de ledenvergadering vastgesteld.
Als je dat zelf in een uurtje gaat maken dan riekt het wat mij betreft naar (hypotheek)fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:54
Hier vandaag bouwtechnische keuring gehad. Blijkt dat nokbalk is verzakt (kleine 10cm) door het verwijderen van een spantbalk tijdens het zetten van een dakkapel en 2 velux ramen een paar jaar geleden. Daarna is de hele zolder afgetimmerd. Inspecteur is ook dak op gegaan en geeft aan dat hierdoor ook continue water staat (3cm) op het dak van de dakkapel. Eerste laag dakpannen was helemaal kapot dus deze moeten vervangen worden. Hij denkt echter dat de dak niet verder zal doorzakken aangezien er geen scheuren in het pleisterwerk te zien zijn en adviseert om enkel de eerste rij dakpannen te herstellen. Het rechtzetten van de balk komt neer op het volledig slopen van de bovenverdieping en dat is het volgens hem niet waard. Eindconclusie was dat het een prima huis is en dat er wat herstelwerkzaamheden nodig zijn, maar dat het dak volgens hem geen showstopper is.

Probleem is alleen dat wij het wel even benauwd kregen, het huis is echt top, alleen ik blijf nu steeds die verzakking in het dak zien als ik buiten of op de zolder sta :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt helemaal af van waar "hier" is.

Als we het hebben over Amsterdam binnen de ring kun je ervan uitgaan dat het huis verkocht is op de dag zelf voor meer dan de vraagprijs en mag je je gelukkig prijzen dat de makelaar je nog een kans gaf om mee te bieden.
Betreft het daarentegen ergens tussen Delfzijl en Slochteren, dan is kans dat er echt andere kijkers zijn minimaal en is het inderdaad een manier om jou het idee te geven dat het aantrekkelijker is en beetje peper in je reet te doen om op te schieten.

Iig is 'volgende stap' na bezichtigen een bod doen. Je kunt ook ervoor kiezen om nog een keer te komen kijken. Maar totdat je een bod doet ben je niet in onderhandeling en kan het vrolijk aan een ander verkocht worden. Als je een bod doet heb je recht op een reactie.
Pinata schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:51:
[...]

Interessant! Ik zal even goed over inlezen. :)
Nogal ja. Niet dat een MJOP heilig is, maar een VVE zonder lange-termijnplan kan opeens een erg dure grap worden :X

M'n ouders hebben jaren terug nipt een extra kostenpost van DFL 60k (wat anno nu richting een ton in EUR zou gaan :o ) vermeden door net op tijd huis te verkopen. Bleek dat alle daken van het complex (wat erg veel daken had) vervangen moesten worden en flink deel van de hang- en sluitwerk op tientallen ramen. Had je kunnen zien aankomen na 25j, sterker nog, had m'n vader zich destijds hard voor gemaakt in VVE om geld voor te reserveren. Toen dat steeds weggestemd werd heeft hij het in de verkoop gezet.

Ik zou iig erg goed nadenken of je wel zo'n riskante woning wilt kopen. Als je niet 100% overtuigd bent door de VVE notulen zou ik aanraden om de offerte bij een paar banken af te laten ketsen zodat je gebruik kunt maken van de ontbindende voorwaarden en zo op zoek kunt naar een woning waar de boel wel op orde is :o

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 23-08-2016 23:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Katseviool schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:42:
Hier vandaag bouwtechnische keuring gehad. Blijkt dat nokbalk is verzakt (kleine 10cm) door het verwijderen van een spantbalk tijdens het zetten van een dakkapel en 2 velux ramen een paar jaar geleden. Daarna is de hele zolder afgetimmerd. Inspecteur is ook dak op gegaan en geeft aan dat hierdoor ook continue water staat (3cm) op het dak van de dakkapel. Eerste laag dakpannen was helemaal kapot dus deze moeten vervangen worden. Hij denkt echter dat de dak niet verder zal doorzakken aangezien er geen scheuren in het pleisterwerk te zien zijn en adviseert om enkel de eerste rij dakpannen te herstellen. Het rechtzetten van de balk komt neer op het volledig slopen van de bovenverdieping en dat is het volgens hem niet waard. Eindconclusie was dat het een prima huis is en dat er wat herstelwerkzaamheden nodig zijn, maar dat het dak volgens hem geen showstopper is.

Probleem is alleen dat wij het wel even benauwd kregen, het huis is echt top, alleen ik blijf nu steeds die verzakking in het dak zien als ik buiten of op de zolder sta :|
Tja je moet maar durven, weet niet wat de achtergrond van de 'bouw technisch inspecteur' is maar die zou van beste huize moeten komen (:+) wil ik er vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:58:
[...]
Maar totdat je een bod doet ben je niet in onderhandeling en kan het vrolijk aan een ander verkocht worden. Als je een bod doet heb je recht op een reactie.
Even iets nuanceren. Je bent in onderhandeling als je een reactie op je bod krijgt in de vorm van een tegenbod. En die reactie is geen recht. Het enige "recht" dat je hebt is dat de gedragscode van de NVM aangeeft dat er met slechts 1 partij tegelijk onderhandeld mag worden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 24-08-2016 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

JvS schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:53:
[...]

Even iets nuanceren. Je bent in onderhandeling als je een reactie op je bod krijgt in de vorm van een tegenbod. En die reactie is geen recht. Het enige "recht" dat je hebt is dat de gedragscode van de NVM aangeeft dat er met slechts 1 partij tegelijk onderhandeld mag worden.
Ahum..
Vinden er onderhandelingen plaats met meer dan één kandidaat voor een bepaald object, dan maakt hij dit aan betrokkenen kenbaar.
Erecode

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 24-08-2016 09:06 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen?
Situatie:
Huidige hypotheek 232000 waarvan 132000 spaarhypotheek en 100000 aflossingsvrij. Afgesloten in 2009

Wij willen ons huis verkopen en een nieuw huis (bestaande bouw of nieuw bouw) kopen. Nu is ons inkomen dusdanig gestegen dat we volgens alle hypotheeksites makkelijk 400000 (zelfs 450000) kunnen lenen. Echter zijn de laatste jaren de regels dusdanig aangepast dat ik niet helemaal meer begrijp wat nu mogelijk is.

Zoals gezegd hebben wij in 2009 een hypotheek van 232000 afgesloten. Echter verwacht ik ons huis niet voor meer dan 210000 te kunnen verkopen (en dan probeer ik nog wat positief te zijn). Dus zeg dat we een restschuld hebben van rond de 15000

Nu willen we een huis kopen van max 325000. Is dit nu "zomaar" mogelijk of moet ik hier een hoop eigen geld in steken omdat je niet meer boven de 100% (102% nu nog geloof ik) kan financieren en we een restschuld hebben. Aangezien hier nu dan je restschuld, overdrachtsbelasting etc niet kan meefinancieren.
Of kan ik "gewoon" een hogere hypotheek krijgen waarin deze restschuld verwerkt zit. We zitten met 325000 volgens mij ruim onder wat we eventueel zouden kunnen krijgen.

We willen graag verhuizen maar zijn een beetje bang dat het niet mogelijk is ivm de restschuld en een tekort aan spaargeld (op dit moment rond de 22500). Dus probeer nu uit te vogelen of het geen probleem gaat zijn, ik nog flink moet door sparen totdat ik X bedrag heb of misschien bij familie moet aankloppen voor een onderhandse lening of iets dergelijks.
Alle advies en tips zijn welkom!

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
Dat moet, volgens mij, gewoon kunnen.. Ik heb net een soortgelijke situatie achter de rug, met iets andere bedragen.

Mijn vorige hypotheek was 162.000, daarvan was 50% spaar en 50% aflossingsvrij, van dat spaar deel zat er ongeveer 10k in een pot. Het huis is verkocht voor 135.000, dus bleef er een restschuld van 19.000 over (incl makelaar etc). Wij konden twee dingen doen, een nieuw huis kopen en de restschuld apart financieren, of hem meefinancieren. De vorige hypotheek had geen NHG en we wilden dat nu wel, dus hebben er voor gekozen om de restschuld apart te financieren. We hebben nu een huis gekocht met hypotheek van 231.000, bij ons allemaal nog iets lastiger omdat mijn vriendin nog in haar Fase A uitzendcontract zat dus het gemiddelde van 3 jaar moest genomen worden, terwijl ze pas 2 jaar aan het werk was. Voor ons was dit dus redelijk krap.

In jullie geval gaat NHG natuurlijk sowieso niet op, maar van wat ik destijds begreep keek mijn adviseur naar de volgende tabel:
https://www.nibud.nl/wp-c...6-niet-AOW-gerechtigd.pdf

Als het goed is mag dat percentage je woonlasten zijn, deel je die dus door 12 dan kom je aardig in de buurt van wat je hypotheek per maand mag kosten of bijvoorbeeld je hypotheek + restschuld financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

vziw kun je soms een restschuld (beperkt) meefinancieren (bij ABN lees ik dat ze bv tot 115% van de nieuwe woning willen financieren tbv je restschuld, met een max van 75k), maar 'ze' kunnen wel moeilijk doen als ten tijde van de aankoop van je nieuwe huis je oude huis nog niet is verkocht... 'k Weet uit eigen kring bijvoorbeeld dat er om bewijs (dmv spaargeld) gevraagd kan worden dat je een X periode de dubbele lasten kunt dragen.
Dus zeg dat we een restschuld hebben van rond de 150000
Flinke restschuld voor een woning met een hypo van 232k :+ :P

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 24-08-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Ik neem ook aan dat het 15k moet zijn en als je 22,5k op je spaarrekening hebt zou ik aanraden om je restschuld lekker niet te financieren en gewoon af te lossen met je spaargeld.. maar goed, thats me :)

Ik zou gewoon naar een adviseur gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:20
Wij hebben zeer recent een hypotheek afgesloten waar wij ook een restschuld van onze verkochte woning in mee hebben gefinancieerd als apart hypotheekdeel (ca. 29k).

We hebben meerdere hypotheekdelen (ook 1 aflossingsvrij omdat vorige hypotheek deze ook had) maar het komt er op neer dat we 102% van waarde van het huis hebben gefinancieerd, en daarnaast dus als apart hypotheekdeel de restschuldfinanciering. Dit deel heeft wel uiteraard een iets hogere rente dan de "normale" hypotheekdelen en wordt ook in 15 jaar afgelost.

Net als jullie zitten wij ook nog een stuk onder onze leencapaciteit (op ca. 90%). Wij hebben de hypotheek afgesloten bij de Rabobank. Het deel restschuld is bij ons ongeveer 9% van de waarde van het nieuwe huis (dus ex. eventuele belastingen en kosten). Wij hebben voor de restschuldfinanciering niet vooraf spaargeld in hoeven leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door diabyte op 24-08-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
Scr33x0r schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:38:
Ik neem ook aan dat het 15k moet zijn en als je 22,5k op je spaarrekening hebt zou ik aanraden om je restschuld lekker niet te financieren en gewoon af te lossen met je spaargeld.. maar goed, thats me :)

Ik zou gewoon naar een adviseur gaan :)
en dan vervolgens de overige 7,5k gebruiken voor de 4% kosten koper en dan een nieuwe woning hebben met 0,0 euro op de bank.
Lijkt mij niet de slimste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op independer gekeken voor zowel energie als verzekeringen.

Energie gewoon de goedkoopste met 1 jaar vast. In mijn geval Greenchoice. Voor verzekeringen een compleet pakket afgesloten voor opstal, inboedel en aansprakelijkheid. (in mijn geval bij Aegon, waar ik ook mijn bank en hypotheek heb). Dingen waar je op kunt letten is eigen risico en verzekerd bedrag. Met inboedel kun je je snel verkijken, je hebt meer dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ok. Naja misschien moet ik dan gewoon de stap eens gaan maken en mijn huis te koop zetten. Hoor dat het snel gaat maar geen idee hoe een redelijk normale eengezinswoning het op de markt gaat doen.

Ben redelijk recent nog langs de hypotheekshop geweest en daar kwam het te lenen bedrag wel een stuk lager uit dan op de website maar ben daar de details al wel weer van vergeten. Wel meen ik mij nog te herinneren dat je de restschuld x2.2 moest doen voor een bedrag dat je minder kan lenen max.
Dus als je restschuld 20k is en je wilt dit meefinancieren dan kan je 44k minder lenen van je max. Dus als je max 400k is en je een restschuld hebt van 20k kan je max een hypotheek krijgen van 356k.

Het was inderdaad 15k restschuld ipv 150k ;)

En aflossen met mijn (al) spaargeld en dan geen spaargeld meer overhouden voor een verhuizing/verbouwing etc lijkt mij niet een heel slim idee :)
Scr33x0r schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:53:
Wij konden twee dingen doen, een nieuw huis kopen en de restschuld apart financieren, of hem meefinancieren. De vorige hypotheek had geen NHG en we wilden dat nu wel, dus hebben er voor gekozen om de restschuld apart te financieren.
Ik begrijp niet helemaal waarom je het niet gewoon kon meefinancieren en ook gebruik maken van de NHG. Dat gaat toch tot hypotheken van 245k

[ Voor 59% gewijzigd door thewizard2006 op 24-08-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
thewizard2006 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:20:

Ik begrijp niet helemaal waarom je het niet gewoon kon meefinancieren en ook gebruik maken van de NHG. Dat gaat toch tot hypotheken van 245k
We hebben nieuwbouw gekocht, dus de max is dan 231. Dat hadden we dus ook nodig voor het huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:08
Wij hebben afgelopen jaar een nieuwbouwwoning gekocht, terwijl ons toenmalig appartement (met restschuld) nog niet verkocht was. Dit was overigens een bewuste keuze, wij wilden niet twee keer verhuizen en gezien de aantrekkende markt hebben wij hier achteraf goed aan gedaan.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat er, in ieder geval bij de verzekeraars, je hiermee dubbel benadeeld wordt. Enerzijds moesten wij een waardebepaling afgeven van ons niet verkochte appartement. De makelaar gaf een vrij conservatieve schatting af van de verkoopopbrengst. Hypotheekverstrekker rekende vervolgens weer met 85% hiervan. Het verschil tussen dit bedrag en de schuld moesten wij met eigen middelen kunnen voldoen (of via een persoonlijk krediet, wat je leencapaciteit weer verlaagd).

Al met al moesten wij voor 50k aan eigen middelen achter de hand hebben, terwijl uiteindelijk iets meer dan de helft bij de notaris mochten aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ja een echt nieuwbouw huis twijfel ik ook heel erg over. Mede doordat je daar over het algemeen toch nog wel wat meer kosten aan hebt (lees meer spaargeld nodig) omdat alles gedaan moet worden. Al begrijp ik dat je ook weer een heleboel daarvan kan laten meefinancieren (of zijn dan alleen dingen als de badkamer, keuken en dakkapel maar niet zaken als vloerverwarming, tegels, etc.

[ Voor 22% gewijzigd door thewizard2006 op 24-08-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Melniek schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:37:
Wij hebben afgelopen jaar een nieuwbouwwoning gekocht, terwijl ons toenmalig appartement (met restschuld) nog niet verkocht was. Dit was overigens een bewuste keuze, wij wilden niet twee keer verhuizen en gezien de aantrekkende markt hebben wij hier achteraf goed aan gedaan.
Hebben wij nu ook voor gekozen. Nu nog verkopen. Huren is duurder dan de eigen huidige hypotheek.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat er, in ieder geval bij de verzekeraars, je hiermee dubbel benadeeld wordt. Enerzijds moesten wij een waardebepaling afgeven van ons niet verkochte appartement. De makelaar gaf een vrij conservatieve schatting af van de verkoopopbrengst. Hypotheekverstrekker rekende vervolgens weer met 85% hiervan. Het verschil tussen dit bedrag en de schuld moesten wij met eigen middelen kunnen voldoen (of via een persoonlijk krediet, wat je leencapaciteit weer verlaagd).

Al met al moesten wij voor 50k aan eigen middelen achter de hand hebben, terwijl uiteindelijk iets meer dan de helft bij de notaris mochten aftikken.
Wow, dat is wel ff anders. Het enige wat wij moesten aantonen is genoeg eigen middelen om een jaar lang dubbele lasten te dragen. Verder was een inschatting van de makelaar van de verkoopprijs (welke 10k boven de hypotheek lag) genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Laatst online: 20:08
thewizard2006 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:43:
Ja een echt nieuwbouw huis twijfel ik ook heel erg over. Mede doordat je daar over het algemeen toch nog wel wat meer kosten aan hebt (lees meer spaargeld nodig) omdat alles gedaan moet worden. Al begrijp ik dat je ook weer een heleboel daarvan kan laten meefinancieren (of zijn dan alleen dingen als de badkamer, keuken en dakkapel maar niet zaken als vloerverwarming, tegels, etc.
Wij konden al het meerwerk vanuit de aannemer meefinancieren. Daarnaast konden wij bij de hypotheekverstrekker ook alles wat nagelvast aan het huis, zelfs een laminaatvloer, en de tuininrichting uit het bouwdepot financieren. Vooraf via excel per onderdeel een stelpost opnemen was voldoende.

Uiteindelijk hier ruim onder gebleven, omdat wij ruim gebudgetteerd hadden en ook besloten sommige kosten zelf te dragen.
Mojo schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:03:
[...]
Wow, dat is wel ff anders. Het enige wat wij moesten aantonen is genoeg eigen middelen om een jaar lang dubbele lasten te dragen. Verder was een inschatting van de makelaar van de verkoopprijs (welke 10k boven de hypotheek lag) genoeg.
Denk dat dat het verschil is tussen wel/geen verwachtte restschuld. Die jaar lang hypotheeklasten was ik alweer vergeten, dat werd er ook bij betrokken.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Idem hier.
Wij moesten bij Nationale Nederlanden bijna 60K aantonen(gelukt met hulp van ouders). Wij hebben ook gekocht terwijl ons appartement nog niet verkocht was.
Dat was incl. jaar dubbele hypotheek lasten waarbij zowel de nieuwe als de oude hypotheek bij elkaar opgeteld werden :? Alsof er nu geen geld meer binnen komt.....
We verwachten uiteindelijk 20K bij de notaris te moeten aftikken.
Binnenkort beginnen ze met bouwen dus we hebben nog even mijn appartement te verkopen.
Aangezien we vandaag 3 bezichtigingen hebben staan, waarvan er 2 al voor de 2e keer komen heb ik goede hoop :+

• Mojo

Mojo

The Power Within

Magicw00b schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:47:
Aangezien we vandaag 3 bezichtigingen hebben staan, waarvan er 2 al voor de 2e keer komen heb ik goede hoop :+
Pft, dat dacht ik ook. 7 Bezichtigingen in 3 weken waarvan 3 voor de 2e keer terug kwamen. 2 daarvan hebben de huizen van m'n buren gekocht. :(

Naja, scheelt concurrentie. En ik heb geen haast.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Wij zijn al een tijdje onderweg, 17 bezichtigingen verder, 1x verkocht maar kreeg de financiering niet rond. En inmiddels staat er in het complex niets ander meer te koop. Ter vergelijk, een half jaar geleden stonden er 6 te koop, welliswaar in een lagere prijsklasse. Ik hou de goede hoop erin. ;-)

• icemotion
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-06-2022
Ik heb onlangs ook mijn vorige woning verkocht. Uitgegaan van een lang traject van vergelijkbare flats stonden vaak maanden zo niet jaren te koop.. maar uiteindelijk binnen 2 maanden op Funda verkocht.

Nu zit ik in een tijdelijke woning en hebben we de dag na de overdracht van mn flat het koopcontract getekend voor een nieuw huis.

Volgende stap; hypotheek regelen. De afspraak staat al. Taxatie is uitgezet, dus dat loopt allemaal vrij voorspoedig tot dusver.

Wat fijn is is dat ik een restschuld had, deze heb ik nu gefinancierd met een persoonlijke lening. Maar via de telefoon kreeg ik al te horen dat deze mogelijk nu alsnog in mijn hypotheek mee kan financieren. Zou wel een mooie optie zijn, scheelt toch weer een paar procent rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Interesant topic! Ben zelf samen met mijn vrouw langzaam aan het oriënteren om een huis te kopen. Budget? 175-200.000 Ik weet dat het volgens veel mensen "bizar laag is" en dat je onder de 225.000 gewoon moet blijven huren, maar we willen naar buiten de randstad. Dan kelderen de prijzen al snel.

Binnenkort hopelijk een gesprek bij de Hypotheker, en misschien de ING. Gewoon ter orientatie.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
corset schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:01:
. Budget? 175-200.000 Ik weet dat het volgens veel mensen "bizar laag is" en dat je onder de 225.000 gewoon moet blijven huren,
Wat is dat nou weer voor een onzin :')

[ Voor 11% gewijzigd door Lensent op 26-08-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Lensent schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:11:
[...]

Wat is dat nou weer voor een onzin :')
Iets wat in mijn omgeving zeer normaal is om te horen. Maar ja, dat is Zoetermeer e.o. dus dan zit je al snel aan dat soort kosten

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Sterker nog, als je onder de 200.000 euro een huis kan kopen waar je je erg fijn in voelt is dat alleen maar aan te raden. Lekker lage maandlasten en veel minder risico op enorme schommelingen.

Wellicht dat de huizen in Zoetermeer van onder de 225.000 euro binnen een paar jaar uit elkaar vallen van ellende. Kan ik me persoonlijk niet voorstellen. Zoetermeer is weliswaar ellendig maar niet door de bouwkwaliteit :+

Tenzij Zoetermeer zo overgewaardeerd is dat die huizen niet geschikt zijn om lang in te blijven wonen? Met twee mensen met kinder wens is een twee kamer appartement niet geschikt om te kopen. Maar dat heeft niks met prijs te maken maar met woningtype.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Tsurany schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:19:
Zoetermeer is weliswaar ellendig maar niet door de bouwkwaliteit :+
Holy shit, nog nooit zo'n waarheid over de stad gehoord (en ja ik kom zelf uit Zoeterminder).

Nee, we zitten gewoon lekker te kijken richting Zeeland, West Noord Brabant etc. Beetje rustige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan kan ik me niet voorstellen wat er mis is met kopen voor 175.000 euro. Daar kan je zeker buiten de grote steden prima huizen voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Prijsklasse tot € 200.000 is in Zottermeer/Zoetermeer toch wel 'tokkie-niveau-met-flinterdun-laagje-beschaving'. Dit zie je aan de wijken waarin deze huizen te koop staan. Het zijn vaak 'uit-de-verhuur-huizen' die ze verkopen in die prijsklasse. Zelden qua onderhoud/isolatie goed onderhouden.

Indien jullie de keus hebben zou ik rustig verder buiten Zottermeer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Bi-zonder schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:46:
Prijsklasse tot € 200.000 is in Zottermeer/Zoetermeer toch wel 'tokkie-niveau-met-flinterdun-laagje-beschaving'. Dit zie je aan de wijken waarin deze huizen te koop staan. Het zijn vaak 'uit-de-verhuur-huizen' die ze verkopen in die prijsklasse. Zelden qua onderhoud/isolatie goed onderhouden.

Dat is ook zeker het plan. Woon 30 jaar in zoetermeer, en dat is toch al wat jaren teveel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Niet online
corset schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:47:
Dat is ook zeker het plan. Woon 30 jaar in zoetermeer, en dat is toch al wat jaren teveel :D
Ohhhhh, 30 jaar in 'tokkie-verachtelijke-sujetten-dorp', dat je nog leeft! :D

Ik zoek al 2 jaar rondom Zottermeer, maar zelfs rondom Zottermeer is lastig. Ik houd vooral nieuwbouw projecten in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Bi-zonder schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:46:

Dat zijn dan toch tokkies met aardig wat inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Niet online
Lensent schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:09:
[...]Dat zijn dan toch tokkies met aardig wat inkomen.
Hypotheek € 175.000 - € 200.000 van jaren geleden is veel goedkoper dan vrije sectorhuur (met huidige rentestand nog goedkoper). Tussen die prijsklasse koopwoningen wonen relatief veel mensen met huurtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:05

St@m

@ Your Service

Wat zouden jullie doen.

Er is gisteren een huis te koop gekomen in onze "droomwijk". Afgelopen anderhalf jaar hebben er drie huizen te koop gestaan.

Huis 1: Vraagprijs was € 300.000 - Ongeveer even groot - Verkocht voor € 290.000 (in april 2015, 43 dagen te koop gestaan)
Huis 2: Vraagprijs was € 295.000 - Iets kleiner (geen opbouw op de garage - Verkocht voor € 287.500 (4 weken geleden, ongeveer 3 maanden te koop gestaan)
Huis 3: Vraagprijs was € 299.500 - Ongeveer even groot - Verkocht voor € 290.000 (10 dagen geleden, ongeveer 2 maanden te koop gestaan)

Huis 4, waar wij dus interesse in hebben is de grootste van het stel, scheelt 8m2 (164m2 in totaal). Vraagprijs € 309.000
We weten eigenlijk al dat we het huis willen kopen en het maximale bedrag is 292.500 / 300.000 wat we willen uitgeven.

Dus we gaan maandag kijken en als het goed voelt willen we direct een bod uitbrengen (onder voorbehoud van verkoop eigen woning, die komt morgen op Funda, en verwachten we binnen een maand kwijt te zijn. (maar je weet maar nooit).

Mijn vrouw heeft het over € 285.000 bieden en dan uitkomen ergens tussen de 290/300. Ik denk dat het theoretisch wel zou kunnen, maar de verkopers weten als het goed is ook wel voor hoeveel de andere huizen zijn verkocht. Ze weten ook dat hun huis groter is, dus ik denk niet dat ze het voor minder dan 290 willen verkopen. Daarom denk ik aan direct 290 bieden of misschien wel 292.500.

Daarbij komt ook dat het de laatste tijd echt in een moordend tempo gaat hier in de buurt. Huizen staan nog niet op Funda of ze zijn al verkocht. Dit is wel een kans om te wonen waar we echt willen wonen. Als er geen huis te koop zou staan in die wijk weet ik niet of we überhaupt een ander huis zouden willen kopen, dan wordt het waarschijnlijk tijdelijk huren (waar ik niet echt op zit te wachten). Ik wil dus het maximale uit de kast halen, maar het moet zeker niet meer worden dan 300, want dat kunnen we gewoon niet betalen.

Wat zouden jullie doen.. :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 13-09 13:27

Shunt

Boe

Zo wij hebben nu alles rond.
Hypotheek: Done
Levens verzekering: Done
Zenuwachtig zijn: Done
Niet kunnen wachten: Done

Nu nog wachten tot 1 november en dan kunnen wij in ons huisje trekken.
We zijn nu nog met plannetjes bezig met de keuken maar dat vinden we alle twee erg lastig omdat we nog nooit echt bezig zijn geweest met keukens.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Even een kort vraagje,
Members only:

Iemand? :)

[ Voor 0% gewijzigd door naitsoezn op 27-08-2016 15:35 . Reden: Spoiler tags vervangen door mo tags. Die eerste doen vrij weinig in dit topic ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 13-09 13:27

Shunt

Boe

vosss schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:41:
Even een kort vraagje,
Members only:

Geen idee waarom je text in spoiler tags staat maar ok.

Die rest schuld geen idee of je die zo eventjes weg kunt moffelen (lijkt me niet anders zou iedereen die rest schuld zou hebben dat even doen)
Ga er maar gerust vanuit dat als je je huis over een jaar verkoopt en het dan in eens 20k meer waard is de rest van de huizen ook met 20k zijn gestegen. Kan ik er vanuit gaan dat je het appartement zo rond 2008 hebt gekocht gezien de waarde daling?

Naast de kosten koper komen er natuurlijk veel meer kosten kijken met een huisje kopen zoals onderhoud, eventuele keuken of andere opknap werkzaamheden. En gezien je rest schuld zou ik niet al te veel extra bij gaan lenen in bijvoorbeeld een bouwdepot.

Bereken eventjes op de reguliere hypotheek websites zoals die van je bank wat je maximaal kunt lenen dan krijg je een goed beeld.

[ Voor 0% gewijzigd door naitsoezn op 27-08-2016 15:36 . Reden: Spoiler tags uit oorspronkelijke post vervangen door mo tags ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

vosss schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:41:
Even een kort vraagje,
Members only:

Restschuld financieren is wel lastig bij veel banken. Vooral met zo een groot bedrag.

Vroeg of laat moet je het bedrag een keer terug betalen. Ik zou even nagaan wat je nu kan lenen met 40k restschuld incl. herfinanciering en wat je in het fictieve scenario kan lenen als je restschuld nog 20k of 0k is. Want dat kan best drukken op je leencapaciteit!

[ Voor 0% gewijzigd door naitsoezn op 27-08-2016 15:37 . Reden: Spoiler tags - > mo tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Op korte termijn ben ik van plan een huis te kopen. Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op alles met betrekking tot de huizenmarkt en me vooral veel aan het inlezen. Met deze post zou ik graag willen weten of jullie bij het zoeken/kopen van een huis rekening houden met de grondsoort van de locatie waar je een huis zoekt en de staat van de fundering van het huis.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik onlangs hierover meer informatie opving in een gesprek en zelf op onderzoek uit ging. Vóórdat ik dieper op de materie van de huizenmarkt in ging, raadpleegde ik willekeurige sites gevonden mbv de zoektermen "huis kopen", "woning kopen aandachtspunten" en soortgelijke varianten. Echter, bijna alle websites over het kopen van een huis weergeven vrij oppervlakkige informatie. Er worden tips gegeven over het letten op de wijk, lichtinval, locatie op de kaart, hypotheek, bijkomende kosten van verbouwing en letten op punten met betrekking tot de staat van het huis (kozijnen, in de kruipruimte "kijken", etc.). Voor een voorbeeld van wat ik bedoel, zie:
1. https://www.eigenhuis.nl/...estaande-bouw/bezichtigen
2. http://blog.eyeopen.nl/hu...en-waar-moet-je-op-letten
3. http://www.checklijst.nl/huiskopen.htm
4. https://www.eigenhuis.nl/...ff0b003b89c6.pdf?sfvrsn=4 (voorbeeld van een bouwkundig inspectierapport)

Letten op de financiële aspecten van het kopen van een woning lijkt mij vrij logisch en is per indidivu verschillend. Sites zoals 1 t/m 3 hierboven geven naar mijn mening zeer oppervlakkige tips. Een bouwtechnische keuringsrapport geeft al iets meer informatie, maar is naar mijn mening niet grondig genoeg.

Kijkt een koper bijvoorbeeld niet naar de grondsoort waarop het huis is gebouwd, de soort fundering die toegepast is, de dichtbijzijnde grondwatermetingen van de afgelopen 20-30 jaar (of voor zover de metingen geregistreerd werden) in verband met mogelijk houtrot van de fundering indien bepaalde balken niet onder water staan als gevolg van langdurig een te laag grondwaterniveau (dit is bijvoorbeeld een probleem in bepaalde gebieden in Rotterdam), of er lekkages aanwezigzijn in de leidingen (óók in de kruipruimte, bijv. controleren door rook in de leidingen te blazen), etc.?
Immers, je gaat een product kopen van een paar ton. Dan lijkt het me toch logisch dat je ieder aspect van het product precies hoort te weten, inclusief de voor- en nadelen per aspect? Zoals het nu op me over komt door het lezen van 'informatie' van de meeste sites, is alsof men bij het kopen van het huis voornamelijk let op 'form over function', dus minder naar specifieke, technische aspecten van hoe een huis gebouwd is, inclusief de grond waarop het gebouwd is.

In hoeverre hebben jullie gekeken naar zulke technische aspecten?

[ Voor 11% gewijzigd door 8x4 op 27-08-2016 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Als je al bepaald hebt in welke regio je wilt wonen, heeft het opzoeken van de grondsoort weinig zin. Pas als je "binnen 100km van Utrecht wilt wonen" is het zeker goed om echt naar veel meer zaken te kijken.

Ook is het natuurlijk erg afhankelijk of je een huis uit 1900 koopt, of uit 2010. Bij dat laatste mag je er echt vanuit gaan dat de fundering met de meest recentste kennis is ontworpen en aangelegd. Ook problemen zal je nu ook niet direct tegen komen.
Als je een rijtjeshuis uit 1970 koopt, is het bijvoorbeeld verstandig om bij mensen (met keurig onderhouden huizen) eens na te vragen of ze tegen problemen zijn tegen gekomen tijdens onderhoud. (Er komt bijvoorbeeld betonrot voor, of verzakkingen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Dank voor de reactie Onbekend. Ik heb nog niet bepaald in welke regio ik ga wonen. Ook wil ik niet een woning van > 20 jaar oud. BTW: Wat zijn nog meer zaken waar je op kunt letten als de locatie in NL nog niet vast staat voor het kopen van een huis? Ik bedoel hiermee geen persoonsgebonden zaken, zoals locatie van werk en mogelijke reistijd naar werk etc.

[ Voor 47% gewijzigd door 8x4 op 27-08-2016 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
8x4 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:24:
Dank voor de reactie Onbekend. Ik heb nog niet bepaald in welke regio ik ga wonen. Ook wil ik niet een woning van > 20 jaar oud. BTW: Wat zijn nog meer zaken waar je op kunt letten als de locatie in NL nog niet vast staat voor het kopen van een huis? Ik bedoel hiermee geen persoonsgebonden zaken, zoals locatie van werk en mogelijke reistijd naar werk etc.
- Bouwtechnische keuring
- Niet op het randje van je max. hypotheek kopen
- Onderzoek of de maandelijks/jaarlijkse gemeentelijke belastingen hoog zijn
- Isolatie (waardes) ongeveer bepalen zodat je kan inschatten wat je aan g/w/lvkwijt bent (eventueel buren vragen, indien vergelijkbaar)
- Samenstelling van de bevolking in de wijk (gezonde mix)
- Sms sturen om te zien of er bekend is voor hoeveel het huis (mogelijk recent) is gekocht. Dit kan je bij het "kadaster" vinden.
- rekening houden met extra kosten zoals adviseur, notaris of samenlevingscontract etc..

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Kijk goed naar de plannen voor de wijk waarin je wilt gaan wonen, of stel je zelf de vraag wat ze zouden kunnen gaan veranderen. (30 km zone, industrieterrein, windmolenpark, evenementengebouw enz.)

- Staat de woning aan een drukbereden doorgaande weg, of is het een doodlopend woonerf?
- Staan er regelmatig files (door verkeersdrukte of ongevallen) en hoe snel kan je naar een bepaalde plek komen? (In Utrecht wonen is qua reistijden een stuk beter dan als je in Den Helder gaat wonen.)
- Let ook op het weer. In oosten en zuiden van het land heb je grotere temperatuursverschillen. Nu is het tegen de 30 graden aan, en in de winter gaat het vrij snel naar de -20 graden.
Als je in het noordwesten gaat wonen (Alkmaar bijvoorbeeld) heb je vanwege de Noordzee en IJsselmeer veel stabielere temperaturen. In de winter niet zo koud, en in de zomer niet zo heet.

Kijk ook naar voorzieningen. In kleine dorpjes heb je vaak tragere internetverbindingen of zijn niet alle (mobiele) providers goed beschikbaar. Ook de hoeveelheid ov, supermarkten e.d. zijn in grotere steden een stuk groter waardoor je meer keuze hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 27-08-2016 17:10 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Mojo schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Restschuld financieren is wel lastig bij veel banken. Vooral met zo een groot bedrag.

Vroeg of laat moet je het bedrag een keer terug betalen. Ik zou even nagaan wat je nu kan lenen met 40k restschuld incl. herfinanciering en wat je in het fictieve scenario kan lenen als je restschuld nog 20k of 0k is. Want dat kan best drukken op je leencapaciteit!
Dat snap ik. Dat is ook wat we komende week gaan bespreken bij zo een hypotheekfiguur.

Mijn vraag was echter of iemand hier wellicht al een idee had.

Imo moet een huis van 225K er makkelijk in kunnen zitten, zelfs met die 40K schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icemotion
vosss schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 00:20:
[...]

Dat snap ik. Dat is ook wat we komende week gaan bespreken bij zo een hypotheekfiguur.

Mijn vraag was echter of iemand hier wellicht al een idee had.

Imo moet een huis van 225K er makkelijk in kunnen zitten, zelfs met die 40K schuld.
Die restschuld zul je moeten gaan financieren. En dat kan eventueel in je nieuwe hypotheek tot een maximum van 13% van de waarde van het nieuwe huis. Dus ga even uit van 225K. 13% daarvan is ongeveer 29k. De rest zal je via een lening moeten financieren, en die drukt uiteraard op je maximale hypotheek.

Je kan ook je restschuld volledig gaan financieren met een lening (heb ik gedaan omdat ik nog geen nieuwe woning had voor de overdracht van mijn oude) en dit drukt er nog wat steviger op.

En die restschuld; hou m in de gaten, want je kan de rente daarover 15 jaar lang aftrekken bij de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dat snap ik allemaal, ik vroeg me gewoon af of iemand een een beetje een beeld had van wat we kunnen kopen. Is een huis van 225K haalbaar in onze situatie momenteel? Die restschuld moet natuurlijk terugbetaald worden, dat is logisch.

We gaan gewoon voor een oriënterend gesprek en dit soort vragen wil ik voorleggen. Misschien dat iemand een idee had, maar dat blijkt kennelijk niet zo te zijn.

Maargoed, we gaan er nu voor dus volgend jaar rond deze tijd moeten we met gemak al 10K afgelost kunnen hebben, dus dan ligt het er anders voor. En dat wil ik uiteraard ook vragen aan die hypotheekman.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

vosss schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:39:
Dat snap ik allemaal, ik vroeg me gewoon af of iemand een een beetje een beeld had van wat we kunnen kopen. Is een huis van 225K haalbaar in onze situatie momenteel? Die restschuld moet natuurlijk terugbetaald worden, dat is logisch.

We gaan gewoon voor een oriënterend gesprek en dit soort vragen wil ik voorleggen. Misschien dat iemand een idee had, maar dat blijkt kennelijk niet zo te zijn.

Maargoed, we gaan er nu voor dus volgend jaar rond deze tijd moeten we met gemak al 10K afgelost kunnen hebben, dus dan ligt het er anders voor. En dat wil ik uiteraard ook vragen aan die hypotheekman.

:)
je kunt zo'n 350-375k lenen, trek daar 40k restschuld af en je weet ongeveer je max. Beetje kort door de bocht wel, maar theoretisch aardig benaderd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Sport_Life schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:45:
[...]
je kunt zo'n 350-375k lenen, trek daar 40k restschuld af en je weet ongeveer je max. Beetje kort door de bocht wel, maar theoretisch aardig benaderd denk ik.
Dus een huis van 250K zou dan ook nog kunnen? 25K kostenkoper en 40K erbij.
Dan zit je op 315.

Of moet ik die kostenkoper niet meerekenen? Is dat het bedrag wat je zelf op tafel moet leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icemotion
Ik denk dat 225k zeker haalbaar is op basis van die 4500 netto.

Je zal dan uitkomen op een situatie van een hypotheek van zo'n 260k en een lening van 11k ernaast om het huis en de restschuld te financieren.

Ik ben op dit moment bezig met een huis van zo'n 200k met een restschuld van 25k die gefinancierd is in een lening. Met een inkomen dat toch wel een stukje lager ligt. En daar doen de banken nog niet moeilijk over. Aankomende week heb ik een afspraak staan om er dieper op in te gaan.

edit: Kosten koper kan je deels financieren in je Hypotheek (tot 102% van de waarde van de woning) en anders kan je daar ook nog een lening voor afsluiten als t moet.

[ Voor 14% gewijzigd door icemotion op 28-08-2016 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

vosss schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Dan zit je op 315.

Of moet ik die kostenkoper niet meerekenen? Is dat het bedrag wat je zelf op tafel moet leggen?
Kosten koper op een huis van 250k is niet 25k hoor :)
Sowieso 2% overdrachtsbelasting, dat is dus 5K
Notaris: ~€750
Taxateur: ~€400

En dan eventueel een aankoopmakelaar, bouwkundige keuring (en misschien vergeet ik wat).

De overdrachtsbelasting kun je meefinancieren, de rest betaal je zelf.

Edit:
Even opgezocht:

Aankoopkosten
Bouwkundige keuring - Niet verplicht
Makelaarskosten - Niet verplicht
Overdrachtsbelasting - Verplicht, 2%
Transportakte - Notaris - ~€ 500,-

Financieringskosten
Advieskosten hypotheek - Bij een execution only € 650,-
NHG provisie - 1% van de benodigde hypotheeksom € 2500,- (in dit geval, als je NHG wilt)
Taxatierapport - € 300 / € 400,-
Bankgarantie - ~€ 250,-
Hypotheekakte - ~€ 750,-

[ Voor 27% gewijzigd door St@m op 28-08-2016 10:05 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icemotion
St@m schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:59:
[...]

Kosten koper op een huis van 250k is niet 25k hoor :)
Sowieso 2% overdrachtsbelasting, dat is dus 5K
Notaris: ~€750
Taxateur: ~€400

En dan eventueel een aankoopmakelaar, bouwkundige keuring (en misschien vergeet ik wat).
Afsluitkosten voor de Hypotheek / tussenpersoon. Dat is ook zo'n 2000.
De overdrachtsbelasting kun je meefinancieren, de rest betaal je zelf.
Niet helemaal per se waar; Je kan tot 102% van de waarde van het huis financieren in een Hypotheek. Dat is de waarde die door de taxatie wordt bepaald.

Dus op t moment dat de overeengekomen koopprijs 250k is. Maar de taxatie ligt op 270k dan kan je veel meer meefinancieren in je Hypotheek.

En andersom geld het ook, als je overeengekomen koopprijs 250k is, maar de taxatie komt op 240k, dan kan je dus maar 245k financieren in je Hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

icemotion schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:05:
[...]

Afsluitkosten voor de Hypotheek / tussenpersoon. Dat is ook zo'n 2000.
In dit geval waarschijnlijk wel ja ;)
Niet helemaal per se waar; Je kan tot 102% van de waarde van het huis financieren in een Hypotheek. Dat is de waarde die door de taxatie wordt bepaald.

Dus op t moment dat de overeengekomen koopprijs 250k is. Maar de taxatie ligt op 270k dan kan je veel meer meefinancieren in je Hypotheek.

En andersom geld het ook, als je overeengekomen koopprijs 250k is, maar de taxatie komt op 240k, dan kan je dus maar 245k financieren in je Hypotheek.
Ah, ik wist wel dat het 2% van de waarde van de woning was, en als je het een beetje handig doet zul je vast wel op de verkoopprijs uitkomen met een taxateur, als het niet te gek wordt.
Maar nooit gedacht aan de optie dat een huis meer waard kan zijn :P

Borrelt direct een vraag bij me op; is er ergens te zien voor hoeveel een huis getaxeerd is? In mijn geval zijn er in de straat meerdere huizen verkocht, dus die zijn getaxeerd. Zou ik dat ergens kunnen terugvinden? Of is dat classified :P

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 28-08-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Het is allemaal lastig. Plus ik heb er totaal geen verstand van. Heb me destijds een hypotheek van 170K aan laten smeren aflossingsvrij met een of andere beleggingspolis erbij.

Die loopt nog tot 2035 en keert dan uit. Daar zit nu om en nabij de 7000 euro in.
Die kan ik ook laten uitkeren? Volgens mij is dat ook niet een hele goeie polis, al zit er wel ongeveer in wat ik tot nu toe betaald heb. Zal dan zeker ook weer een boete aan vast zitten.

Het gaat mij er meer om dat ik alvast een idee heb naar welke prijzen we kunnen kijken. Er staan mooie huizen voor 2 ton te koop hier, gewoon 2 onder 1 kappers, maar mooiere voor 225 en ik denk dat we dat ook kunnen betalen; zelfs met die restschuld.

Sparen gaat sinds kort erg hard hier. Als die 7K van die polis gebruitk kan worden om af te lossen dan kunnen we volgend jaar rond deze tijd ipv met 40K schuld met gemak nog maar 20K schuld hebben zonder er alles voor opzij te hoeven schuiven en dan hebben we ook wel die 7000 euro of iets in die richting wat je zelf op tafel moet leggen.

Ben benieuwd wat die knakker gaat zeggen. Paar jaar geleden ook geweest, maar toen zat ie ons bijna in ons gezicht uit te lachen. Situatie was ook heel anders toen, ik verdiende 400 euro per maand minder netto en mijn vriendin zat gedeeltelijk afgekeurd thuis met een klein inkomen en de rest aangevuld met uitkering van het UWV en dat was juist het probleem, die uitkering werd niet meegenoemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

vosss schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:17:
Het is allemaal lastig. Plus ik heb er totaal geen verstand van. Heb me destijds een hypotheek van 170K aan laten smeren aflossingsvrij met een of andere beleggingspolis erbij.

Die loopt nog tot 2035 en keert dan uit. Daar zit nu om en nabij de 7000 euro in.
Die kan ik ook laten uitkeren? Volgens mij is dat ook niet een hele goeie polis, al zit er wel ongeveer in wat ik tot nu toe betaald heb. Zal dan zeker ook weer een boete aan vast zitten.

Het gaat mij er meer om dat ik alvast een idee heb naar welke prijzen we kunnen kijken. Er staan mooie huizen voor 2 ton te koop hier, gewoon 2 onder 1 kappers, maar mooiere voor 225 en ik denk dat we dat ook kunnen betalen; zelfs met die restschuld.

Sparen gaat sinds kort erg hard hier. Als die 7K van die polis gebruitk kan worden om af te lossen dan kunnen we volgend jaar rond deze tijd ipv met 40K schuld met gemak nog maar 20K schuld hebben zonder er alles voor opzij te hoeven schuiven en dan hebben we ook wel die 7000 euro of iets in die richting wat je zelf op tafel moet leggen.

Ben benieuwd wat die knakker gaat zeggen. Paar jaar geleden ook geweest, maar toen zat ie ons bijna in ons gezicht uit te lachen. Situatie was ook heel anders toen, ik verdiende 400 euro per maand minder netto en mijn vriendin zat gedeeltelijk afgekeurd thuis met een klein inkomen en de rest aangevuld met uitkering van het UWV en dat was juist het probleem, die uitkering werd niet meegenoemen :)
Tja, of je die polis kan gebruiken bij verkoop woning weet alleen jij :)
Ik heb een levensverzekering bij mijn spaarhypotheek, en als ik ga verhuizen komt dat geld vrij, en dat geld is gelijk aan de verwachte restschuld (mijn geluk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
St@m schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:20:
[...]

Tja, of je die polis kan gebruiken bij verkoop woning weet alleen jij :)
Ik heb een levensverzekering bij mijn spaarhypotheek, en als ik ga verhuizen komt dat geld vrij, en dat geld is gelijk aan de verwachte restschuld (mijn geluk).
Volgens mij is dit ook een soort van levensverzekering. Als ik dood ga komt daar 75K uit vrij en als niet dan gewoon de waarde op einde looptijd. Of ik die kan gebruiken weet ik niet; het zal vast ergens in de kleine lettertjes staan; zoals gezegd, ik heb daar geen verstand van.

In elk geval is het ondanks die flinke restschuld belachelijk dat we met onze salarissen nog in dit kleine flatje wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

vosss schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:22:
[...]

Volgens mij is dit ook een soort van levensverzekering. Als ik dood ga komt daar 75K uit vrij en als niet dan gewoon de waarde op einde looptijd. Of ik die kan gebruiken weet ik niet; het zal vast ergens in de kleine lettertjes staan; zoals gezegd, ik heb daar geen verstand van.

In elk geval is het ondanks die flinke restschuld belachelijk dat we met onze salarissen nog in dit kleine flatje wonen.
Ik zou zeggen; bel je adviseur van destijds of bel maandag naar de partij waar je de polis hebt afgesloten en vraag het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Het loopt bij Avero Achmea.

Dit lees ik op hun website:
https://www.averoachmea.n...0Kapitaaloverdrachten.pdf

Geen idee of ik iets kan met dat geld wat in die pot zit qua aflossen.

[ Voor 79% gewijzigd door vosss op 28-08-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

icemotion schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:05:

De meeste verstrekkers hebben wel degelijk een clausule dat het laagste bedrag van aankoop of taxatie leidend is voor de 102% regel.
Dus een hogere taxatie gaat in de regel geen hogere LTV opleveren.

@Voss, als het een box 3 polis is kan je in ieder geval de waarde gebruiken bij verhuizing. Is het een Box 1 polis (KEW) kan dat bij een restschuld ook onder een bepaalde vrijstelling (vervallen tijdklemmen) Je bent dan dus wel de mogelijkheid kwijt hem fiscaal voor te zetten. Ergo je kan dan niet meer 'belastingvrij sparen' voor het aflossen van je woning.
Adviseur kan je dit in detail uitleggen

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 28-08-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Bij ons is het wel op die manier gegaan en gelukt waardoor ik alleen maar advies en afsluitkosten heb betaald.

Ik had goed contact met mijn adviseur bij de ING :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

vosss schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Dan zit je op 315.

Je zit dan wel redelijk aan de max, dus ik zou weinig risico lopen (dus rente wat langer vastzetten >10-15 jaar ). Probeer persoonlijke kredieten te vermijden voor de restschuld, dat is een trucje van de bank om je flink te naaien (want: het is onderdeel van je hypotheek /woning , alleen is de rente heel veel hoger!!) in dat geval zou ik eerst hard sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 23:41
Ray schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:03:
[...]

De meeste verstrekkers hebben wel degelijk een clausule dat het laagste bedrag van aankoop of taxatie leidend is voor de 102% regel.
Dus een hogere taxatie gaat in de regel geen hogere LTV opleveren.
Bij de ABN/AMRO dan toch nog niet. Dankzij de hogere taxatie moeten mijn vrouw en ik een whopping € 16 inleggen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tha_T schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:07:
[...]

Bij de ABN/AMRO dan toch nog niet. Dankzij de hogere taxatie moeten mijn vrouw en ik een whopping € 16 inleggen......
is dat inclusief een verbouwing die opgenomen is of puur aankoop taxatie ? en met of zonder NHG ?

er zijn inderdaad nog wat omwegen waarvan binnen de gedragscodes met klem wordt verzocht hier niet aan mee te werken omdat anders het complete LTV systeem ondermijnd wordt en de wetgever (zoals vorig jaar met een nhg omweg) weer op zal treden

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 29-08-2016 12:27 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7