Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
hier hetzelfde hoor, speciaal nog nagevraagd want snapte er niets van, maar taxatie was de basis voor de 102% en niet de koopsom, hypotheek zit bij de rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Even een korte ervaring delen. Heb hier een en ander gelezen en dat was nuttig,dus ik pay het gewoon forward en hopelijk is mijn verhaal nuttig voor iemand anders.

Al een poosje op zoek naar een huis in de Eindhovense wijk Gestel. Veel huizen bezichtigd, maar woningen worden snel verkocht en vraagprijzen wordt weinig over onderhandeld. Uiteindelijk half juli een bezichtiging waar we bij de eerste 10 kijkers waren. Meteen een bod uitgebracht van 190k op een vraagprijs van 200k, maar met volledig flexibele aanvaarding ("ergens tussen per direct en eind december is voor ons prima"). Huis moet wel een en ander aan gebeuren. Asbestbeplating op de gevels en verouderde toilet en badkamer, dus vandaar de wat lagere vraagprijs dan andere huizen in dezelfde wijk.

Verkoopmakelaar heeft iedereen die een bod heeft gedaan een gesloten uiterste bod op te geven. Lastige zaak, maar we zijn naar 195k gegaan en uiteindelijk was dat het bod waarmee de verkopers akkoord zijn gegaan. Ontbindende voorwaarden voor ons waren onder voorbehoud van financiering (8 weken) en bouwtechnische keuring, omdat we echt zeker wilden zijn dat er naast die asbest en badkamer geen vervelende dingen zouden zijn. We zijn allebei promovendus, dus we wilden een slag om de arm houden qua financiering regelen.

Financiering gedaan via hypotheek24, wat echt wel de moeite is volgens mij. Geen hypotheekadvies of niets, bemiddelingskosten van 650 euro en that's it. Het is niet een heel duur huis en we hebben een okeej inkomen, dus we wilden gewoon een makkelijke NHG hypotheek met 15 jaar rentevast. Uiteindelijk veel documenten bij elkaar sprokkelen, maar het proces ging eigenlijk best gemakkelijk. 20 juli eerste aanmelding bij hypotheek24, betaling meteen gedaan (dus geen no cure no pay), en 27 juli de eerste batch van documenten geupload (loonstrookjes, werkgeversverklaring, taxatierapport (taxatie werd geregeld door hypotheek24), koopovereenkomst). Meteen 27 juli een opmerking over dat sommige details die niet klopten die we 28 juli gefixt hebben. Ging vooral over het hypotheekbedrag, omdat we in eerste instantie een deel van de verbouwing wilden meefinancieren. Maar omdat we daar tijdens het aanvraagproces van af zagen, klopten niet alle bedragen overal. Ook lastig aan Munt is dat ze echt jaaropgaven nodig hebben en niets met een IB-60 formulier kunnen. Ik moest terug naar het moederbedrijf van mijn failliete werkgever omdat ik rond het faillissement niet alle jaaropgaven uit het systeem heb getrokken...

Maar goed, 28 juli alle documenten klaar, 2 augustus een offerte binnen waar we snel mee akkoord gingen. Meer documenten verzamelen en uploaden (studieschuld, ORV, arbeidsovereenkomst, bankgarantie) en een aantal contracten printen, ondertekenen en scannen. Alles gedaan en 15 augustus een binden hypotheekaanbod binnen. Wederom iets printen, tekenen en scannen, en op 23 augustus hadden we een finaal akkoord binnen. En nu zijn we een afspraak met de notaris aan het maken. Jeej!

Al met al erg blij met hypotheek24 als proces. Als je weet wat je wil qua hypotheekvorm, dan is het gewoon heel makkelijk. Je wordt helemaal aan het handje gehouden en elke stap wordt er netjes uitgelegd wat voor documenten er nodig zijn. Vanaf het begin goed contact met onze hypotheekcoach. Alles wat we uploaden werd gecheckt en we kregen binnen een dag terug als er foutjes waren en wat er dan aangepast moest worden. Het kost wel veel tijd qua documenten verzamelen, printen en scannen, maar voor mij was het de moeite waard. We hebben het hele proces in 34 dagen doorlopen, waar ik ook wel erg blij mee ben.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
icemotion schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:26:
[...]

Die restschuld zul je moeten gaan financieren. En dat kan eventueel in je nieuwe hypotheek tot een maximum van 13% van de waarde van het nieuwe huis. Dus ga even uit van 225K. 13% daarvan is ongeveer 29k. De rest zal je via een lening moeten financieren, en die drukt uiteraard op je maximale hypotheek.

Je kan ook je restschuld volledig gaan financieren met een lening (heb ik gedaan omdat ik nog geen nieuwe woning had voor de overdracht van mijn oude) en dit drukt er nog wat steviger op.

En die restschuld; hou m in de gaten, want je kan de rente daarover 15 jaar lang aftrekken bij de belasting.
Zeer afhankelijk van je hypo verstrekker. Wij hebben onlangs een ander huis gekocht waarbij wij 36,5K restschuld hebben kunnen meefinancieren in de nieuwe hypo. En dan hebben we het over een aankoopwaarde van 160k. Overigens dienen wij het deel restschuld wel binnen 10 jaar terug te betalen ondanks dat het 15 jaar aftrekbaar is. Banken willen dit component zsm terug, mits verantwoordelijk.

Wij zitten bij Aegon (ook de vorige hypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Denniz0229 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:36:
hier hetzelfde hoor, speciaal nog nagevraagd want snapte er niets van, maar taxatie was de basis voor de 102% en niet de koopsom, hypotheek zit bij de rabobank.
Ook hier de vraag of er een verbouwing bij in zat en of het wel of geen nhg aanvraag was.

blijkbaar wordt er toch anders mee omgegaan dan mijn ervaring is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41
Ray schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:17:
[...]

is dat inclusief een verbouwing die opgenomen is of puur aankoop taxatie ? en met of zonder NHG ?

er zijn inderdaad nog wat omwegen waarvan binnen de gedragscodes met klem wordt verzocht hier niet aan mee te werken omdat anders het complete LTV systeem ondermijnd wordt en de wetgever (zoals vorig jaar met een nhg omweg) weer op zal treden
Dat is een taxatie met verbouwing onder NHG voorwaarden. Daarbij moet ik wel opmerken dat de begroting groter begroot is dan dat überhaupt de bedoeling is maar het werkt wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05

St@m

@ Your Service

Pff.. zojuist hebben we een bezichtiging gedaan bij een huis. Het is niet helemaal onze smaak en er zitten best wel wat kosten aan om het naar onze smaak te maken (trap, badkamer, alles schilderen, tuin, vloer).
VP is €309000,- en volgens de makelaar liep het storm en hebben we tot morgenmiddag 16:00 uur om een bod in te leveren.
We gaan er nog een nachtje over slapen, en wij hebben vast niet het hoogste bod maar we gaan inzetten op € 295.000,- en dan maken we er wel een meerjaren traject van om het naar onze smaak te maken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tha_T schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:01:
[...]

Dat is een taxatie met verbouwing onder NHG voorwaarden. Daarbij moet ik wel opmerken dat de begroting groter begroot is dan dat überhaupt de bedoeling is maar het werkt wel :).
Dat is inderdaad de laatste loophole die er nog inzit binnen NHG in ieder geval. Het staat nog letterlijk in de voorwaarden dat dit kan. Ik verwacht niet heel lang meer maar goed. Verstrekkers die zuiver volgen doen het dus op deze manier, echter de meeste die ik ken nemen wel degelijk het laagste bedrag en daar de 102% van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
St@m schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:25:
Pff.. zojuist hebben we een bezichtiging gedaan bij een huis. Het is niet helemaal onze smaak en er zitten best wel wat kosten aan om het naar onze smaak te maken (trap, badkamer, alles schilderen, tuin, vloer).
VP is €309000,- en volgens de makelaar liep het storm en hebben we tot morgenmiddag 16:00 uur om een bod in te leveren.
We gaan er nog een nachtje over slapen, en wij hebben vast niet het hoogste bod maar we gaan inzetten op € 295.000,- en dan maken we er wel een meerjaren traject van om het naar onze smaak te maken.
laat je vooral niet gek maken. Het zou niet de eerste makelaar zijn die zegt dat het storm loopt terwijl je de enige kijker bent. Impulsief handelen is heel risicovol bij zulke bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ray schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:24:
[...]

Ook hier de vraag of er een verbouwing bij in zat en of het wel of geen nhg aanvraag was.

NHG zonder verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Wceend schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:28:
[...]

laat je vooral niet gek maken. Het zou niet de eerste makelaar zijn die zegt dat het storm loopt terwijl je de enige kijker bent. Impulsief handelen is heel risicovol bij zulke bedragen.
True, maar zoals ik dit hoor werkt de makelaar op basis van inschrijving. Dan zit er dus een deadline aan wanneer het bod kan worden ingeleverd (voor alle bieders). Had ik ook bij een huis dat we afgelopen zaterdag bekeken, daar had je na de open dag tot dinsdag de tijd om een bod uit te brengen. En er waren inderdaad veel mensen op de open dag wezen kijken (wij en minstens nog 7 stellen + degene die kwamen toen wij weg waren).
Maargoed wij gaan geen bod doen, want de woonkamer is toch onpraktisch (lees klein) voor ons.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Wceend schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:28:
[...]

Dat snap ik :) Maar ja.. Er staat verder *niets* te koop in de betreffende wijk wat voldoet (tot op zekere hoogte) aan onze eisen. Dit is het enige huis waar we eventueel zouden willen wonen. Daarbij komen deze huizen niet vaak op de markt. En tja.. als de deadline morgenmiddag is, dan kan dat ook betekenen dat de huidige huiseigenaren er snel van af willen. Anyway, we gaan er nog gewoon even een nachtje over slapen :) Als we ons morgen nog in de "mood" voelen om een bod te doen, dan doen we een bod, en anders niet :P

Ik geloof de makelaar overigens wel. Maar "storm" lopen en 5 kijkers dat strookt bij mij niet echt, hij zal er dus wel iets meer druk op willen uitoefenen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47
Ik had dat ook met een woning. Geloofde niet dat het storm liep. Zaterdag huis bekeken, dacht ik doe niet direct een bod want wil niet te gretig overkomen.
Maandagmorgen belde ik om bod te doen, helaas huis is al verkocht aan iemand die zaterdag wel direct geboden heeft.

Tegenwoordig gaan huizen die helemaal klaar zijn en in gewilde wijken staan erg hard.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ook geen kleine fictieve verbouwing ?

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 29-08-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Het is gewoon echt lastig en best stressvol, ons eigen huis staat net te koop en we houden al maanden funda in de gaten. In de tussentijd zijn er 4/5 woningen geweest waar we zouden willen wonen maar waar we op dat moment niet op konden reageren omdat we zelf nog niet zo ver waren met ons eigen huis. Dus nu is het moment dat we moeten acteren. Wellicht komt er morgenochtend weer een nieuw leuk huis, maar helaas is het zo dat we op dit moment maar op 1 paard kunnen wedden, en daar wil ik nog niet eens al mijn geld op inzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
St@m schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:49:
Het is gewoon echt lastig en best stressvol, ons eigen huis staat net te koop en we houden al maanden funda in de gaten. In de tussentijd zijn er 4/5 woningen geweest waar we zouden willen wonen maar waar we op dat moment niet op konden reageren omdat we zelf nog niet zo ver waren met ons eigen huis. Dus nu is het moment dat we moeten acteren. Wellicht komt er morgenochtend weer een nieuw leuk huis, maar helaas is het zo dat we op dit moment maar op 1 paard kunnen wedden, en daar wil ik nog niet eens al mijn geld op inzetten ;)
Verwacht trouwens wel dat er de komende maanden meer te koop komt. Is een beetje een vast patroon:
Men gaat op vakantie, denkt nog eens goed na over de verhuisplannen en hakt tijdens de vakantie de knoop door. Na de vakantie staat het huis te koop. :P

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Meekoh schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:52:
[...]

Verwacht trouwens wel dat er de komende maanden meer te koop komt. Is een beetje een vast patroon:
Men gaat op vakantie, denkt nog eens goed na over de verhuisplannen en hakt tijdens de vakantie de knoop door. Na de vakantie staat het huis te koop. :P
Dat hoor ik inderdaad vaker :) Bij verschillende makelaars geweest om eens te peilen of er iets in de pijplijn zit en mijn zoekprofiel achtergelaten.. (vorige week nog). Overal was het antwoord negatief, nog niets in de pijplijn, maar we verwachten dat eind september.. enz.
Als we dan nog niets hebben, helemaal prima natuurlijk. Maar gokken op iets dat nog moet komen en niet weten wat er komt vind ik ook zo wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:14
Ray schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:24:
[...]

Ook hier 102% van de getaxeerde waarde (welke een klein beetje hoger lag dan de koopprijs). Geen NHG en geen verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ray schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:47:
[...]

Dan telt toch echt de aankoopsom voor de NHG regels als deze lager is.

ook geen kleine fictieve verbouwing ?
Hoe ze het achter de schermen doen geen idee, maar in mijn getekende offerte staat niks van een verbouwing.
Het gaat ook maar om 1500 verschil tussen koop en taxatie, maar voor mij toch weer mooi geld wat ik aan wat anders kan spenderen. Kan niet elke dag geld lenen voor 1,8% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het verschil zal hem zitten in de letterlijke toepassing (wat natuurlijk gewoon mag) en hoe het wenselijk wordt geacht en de implementatie hiervan bij andere verstrekkers die dus niet letterlijk volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier inmiddels ook druk bezig met de aankoop van een huis, vorige week het voorlopig koopcontract getekend en ook druk bezig met het regelen van de hypotheek, waarbij we tegen de volgende uitdaging aanlopen:

Het arbeidscontract van mijn vriendin is heel recent (22-8) gewijzigd, ze is van een 1-uurs contract naar een 16,5 uurs contract gegaan, en dit is nu ook zo netjes op de werkgeversverklaring vermeld. (voorheen had ze heel veel overuren)

echter omdat deze wijziging pas een week oud is, heeft ze nog geen salarisstrookje die dit onderbouwt, die krijgt ze pas eind september, en dan loop het financieringsvoorbehoud af.. te laat dus.

nu lees ik overal dat als de bedragen afwijken dat de werkgever hiervoor een verklaring kan opstellen over het hoe en waarom.

deze vraag staat nu weer uit bij PZ van het bedrijf, met de vraag of ze dit zsm willen opstellen, samen met een proforma salarisstrook en het vernieuwde contract zou dit toch voldoende bewijslast moeten zijn.

fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:52
Misschien en rare vraag, Kan je niet gewoon het arbeidscontract zelf opsturen naar de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:52
Ik heb 2 weken geleden hetzelfde gedaan en mijn werkgever vond het helemaal prima.
Paar weken geleden het traject gestart om een huis te kopen samen met mijn vriendin.
Ik ben sinds een paar weken ook in dienst bij mijn huidige werkgever waar ik eerst gedetarcheerd zat, loonsverhoging tov mijn vorige contract. Ik heb de werkgever toen gevraagd om een bevestiging (per mail) te sturen naar mijn hypotheekverstrekker, waarbij zij verklaren dat ik inderdad een hoger salaris heb.
Hypotheekofferte heb ik gisteren getekend, geen probleem dus. :)

PSN: Curvaa_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan niet met 100% zekerheid een antwoord vinden.

Huidige situatie:
Koopwoning met martkwaarde 180-185k
Huidige hypotheek 180k.

Bij verkoop zal ik dus quite draaien (of een zeer kleine restschuld hebben).

Huidig spaargeld 15k. (30k evt binnen 2 jaar als we nog even doorsparen)

Wensen:
Nieuwbouwwoning 250-260k v.o.n.

Maximale hypotheek die we kunnen krijgen is 250k.

Het zal dus een maximale hypotheek worden maar dan zitten we nog met de grote kostenpost om het huis aan te kleden, denk aan vloeren, wanden, meerwerk, tuinaanleg etc.

Nu hoeft niet alles in een keer of gelijk het duurste van het duurste..
Als de basis maar goed is. Een vloertje vervangen of muur opnieuw behangen na 4-5 jaar is geen probleem.

De huizen die we zo op het oog hebben, hebben al reeds een redelijk badkamer en wc erin zitten.
Maar precieze details weet ik niet.
Een grove schatting voor upgrade badkamer/douche en overige inrichting zoals keuken, vloeren/wanden etc komt neer op 35k.

Dan moet de basis redelijk goed in orde zijn lijkt me.

Echter is dit op dit moment niet haalbaar voor ons maar mijn vader wil een deel belastingvrij schenken.
Hij heeft te kennen gegeven om die 35k voor inrichting etc wel op zich te willen nemen.

Maar hoe zit dit belasting technisch?
Volgens de belastingdienst is het vrijgesteld voor aankoop van een huis. er staat niet echter niet expliciet bij dat het ook voor de basisinrichting geld voor een huis.

Maar volgens mij zijn al die dingen die ik net noemde normaal ook mee te financieren in een hypotheek en zal het dus geen probleem zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je vader het wil schenken in 2017 met de verhoogde schenkingsvrijstelling dient het gebruikt te worden voor aanschaf, verbetering of aflossing. Inrichting als in meubels, gordijnen en vloerbedekking vallen daar niet onder, maar verbouwing van de badkamer of keuken wel. De meubels zou je bij verhuizing meenemen, de badkamer hoort integraal bij het huis.

Overigens mag je vader tussen jouw 18 en 40e al eenmalig ongeveer 25.000 schenken zonder enige voorwaarden. Enkel de verhoging tussen 25.000 en 100.000 moet je aan het huis besteden. Feitelijk ben je dus enkel verplicht om voor de extra 10.000 aan te tonen dat je ze aan het huis besteed hebt.

Ben je al 40? Dan kan het evt. ook aan je partner als die jonger is, want jullie worden door de fiscus als 1 gezien. (Je ouders mogen dus niet 100K aan jouw en 100K aan je partner schenken.)

Los hiervan is dit natuurlijk een criminele maatregel van de overheid. Na aflossing van de top van je tophypotheek heeft de resterende hypotheek geen enkel risico meer voor de bank. Kwam dat even goed uit...
Waarom laten we zo toe dat de overheid dusdanig expliciet stuurt in het uitgeefgedrag van mensen. Die vrijheid behoort toe aan de burger. Waarom mogen ouders niet schenken als ik het geld wil gebruiken om mijn torenhoge huur wil betalen of om een bedrijfje op te zetten?? Dat laatste zou zelfs productief zijn, iets waar de BV Nederland [*kots*] toch veel meer aan heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

St@m schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:25:
En verstuurd (gisteravond):
Goedenavond meneer <naam>,

Vanmiddag hebben wij het huis aan de <straatnaam> nummer 21 bekeken.
Wij zijn van mening dat de woning prima is onderhouden maar behoorlijk gedateerd oogt (badkamer, trappen, zolderverdieping). Dit in tegenstelling tot huisnummer 13 welke onlangs verkocht is voor € 290.500,-
Wij vinden dan ook dat de gehanteerde vraagprijs van € 309.000 stevig te noemen is.

Om bovenstaande redenen willen wij graag het volgende bod uitbrengen:
€ 295.000,- k.k.
onder voorbehoud van verkoop eigen woning
onder voorbehoud van financiering

Dit bod behelst tevens de zaken die ter overname zijn.

Zoals tijdens de bezichtiging aangegeven hebben wij een flink aantal bezichtigingen staan voor deze en volgende week. Derhalve verwachten wij dat onze woning snel verkocht is.
Een eventuele overdracht zou wellicht mogelijk kunnen zijn op 01-12-2016.

Wij hopen graag van u te horen.

Met vriendelijke groet,

<naam>
Afwachten maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks @zevende
Ik ben 35 (vrouw 33), dus die regel geld idd voor ons.

We willen binnen 2-3 jaar denk ik toch verhuizen, en zitten nu een beetje te kijken naar mogelijkheden.
Eerst zat ik te kijken naar een eigen huis te laten bouwen maar dat bleek toch niet echt haalbaar, of we moesten nog langer doorsparen.

Echter komen er aan onze huidige woning ook weer de nodige kosten aan over een jaar of 4-5. (keuken, CV, vloeren etc). Daarom wilden we deze kosten besparen en steken in een nieuw huis.

We zitten nu te kijken naar een nieuwbouwproject dat nog doorloopt tot 2018-2019.
Huizen staan ons wel aan en zijn redelijk compleet ingericht, zag net dat er ook al een keuken in zat.
Dus komt het neer op evt upgrade van "standaard" badkamer, wc en keuken. en de afwerking van het huis/tuin.

Even de kosten op een rij.

Aanschaf huis 250-260k
Kosten aankleding/verbetering 35k.

Totale kosten incl hyptheek etc 295-300k.

Financiele middelen:
Nieuwe hypotheek 250k
30k spaargeld (als we nog 2 jaar strak sparen)
35k schenking ouders.

Totale financiele middelen 315k.

Op papier kunnen we de schenking natuurlijk gebruiken voor het meerwerk, upgrade van keuken etc. en als er nog overblijft als mindering op de nieuwe hypotheek. Dan zouden we evt 240k aan hypotheek nodig hebben..

Dit type huis hadden we voor ogen:
http://www.funda.nl/koop/...stad-type-fuseliergrande/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

Spannend, duimen dus!

Is het trouwens niet gebruikelijk om de voorbehouden iets nader te specificeren? Financiering binnen zes weken o.i.d., verkoop eigen woning binnen tijd x, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is gebruikelijk, echter als er geen tijd afgestemd wordt is dat in het voordeel van de koper. Dus daar mag de verkoper mooi mee aan komen zetten.

@ Remko24: Je weet dat je die vervangingskosten niet gaat besparen he? Die krijgt een ander op z'n bord als hij het huis koopt dus dat zie je direct terug in de verkoopprijs.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Reinier schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:10:
Spannend, duimen dus!

Is het trouwens niet gebruikelijk om de voorbehouden iets nader te specificeren? Financiering binnen zes weken o.i.d., verkoop eigen woning binnen tijd x, etc?
Heel spannend :)
En ja, dat is wel gebruikelijk, maar ik word voor het blok gezet (binnen 24 uur een bod uitbrengen), dus ik heb ook zoiets van "de rest zien we later wel".
Heb er wel over nagedacht om het erbij te zetten, maar inderdaad dus wat hieronder wordt gezegd.
Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:22:
Dat is gebruikelijk, echter als er geen tijd afgestemd wordt is dat in het voordeel van de koper. Dus daar mag de verkoper mooi mee aan komen zetten.
Vanmiddag zelf de eerste 2 kijkers bij onze huidige woning, dus op z'n vroegst weet ik daar vanavond iets van. Mochten de verkopers akkoord gaan met ons bod dan kunnen we altijd verder specificeren.
Verkoop voor 1-10-2016 en na verkoop 6 weken financiering ofzo. (al zou dat ook wel korter kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Magicw00b schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:18:
Wij zijn al een tijdje onderweg, 17 bezichtigingen verder, 1x verkocht maar kreeg de financiering niet rond. En inmiddels staat er in het complex niets ander meer te koop. Ter vergelijk, een half jaar geleden stonden er 6 te koop, welliswaar in een lagere prijsklasse. Ik hou de goede hoop erin. ;-)
Toch ff netjes om hier nog even een update te geven.
Donderdag middag een bod ontvangen, 10% onder de vraagprijs. Aangegeven dat we daar niets mee kunnen aangezien het aan de lage kant is en er nog meer tweede bezichtigingen gepland staan.
Inmiddels hebben ze het bod verhoogt, ze hebben er 5% bovenop gedaan. Alleen totaal geen voorwaarden gesteld. Dus heb de vraag gesteld of dat bewust is, en anders komen we er wel uit. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:22:

@ Remko24: Je weet dat je die vervangingskosten niet gaat besparen he? Die krijgt een ander op z'n bord als hij het huis koopt dus dat zie je direct terug in de verkoopprijs.
Gedeeltelijk mee eens.
Keuken kost mij ongeveer 10-12k.
Vloer vervangen BG 4K
CV ketel 1200-1500 euro.

Bij elkaar 16-17k aan kosten. Echter heb ik dan de keuken en de vloer dan in mijn smaak. Een koper zal het misschien niet of minder mooi vinden, de waarde van het huis gaat namelijk dan niet met 17k omhoog. (eerder 7-8k). Dus een zinloze investering.

Huizen in de straat hebben dezelfde staat als mijn woning nu en gaan voor 180-190k van de hand.
200-210 na verbouwing is dus onverkoopbaar.

De huidige staat is prima hoor, alleen de keuken begint nu wel wat gedateerd te worden minder netjes (kleine beschadigingen etc).

Ik laat dan liever de nieuwe bewoners hun inrichting verder bepalen en die investering doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Laatst online: 08:42

Saffie_time

Why use this? 42!

Is er iemand die me kan uitleggen waarom je een huis op Funda zou zetten en direct op de status *verkocht onder voorbehoud*?
Al een tijdje aan het kijken naar woningen in die wijk en deze is een kandidaat om te gaan bezichtigen/kopen maar dat kan dus niet aangezien hij al verkocht is op moment van online komen.
Makelaar van het huis al sinds 8.30 aan het bellen maar tot nu toe wordt er niet opgenomen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Saffie_time schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:20:
Is er iemand die me kan uitleggen waarom je een huis op Funda zou zetten en direct op de status *verkocht onder voorbehoud*?
Al een tijdje aan het kijken naar woningen in die wijk en deze is een kandidaat om te gaan bezichtigen/kopen maar dat kan dus niet aangezien hij al verkocht is op moment van online komen.
Makelaar van het huis al sinds 8.30 aan het bellen maar tot nu toe wordt er niet opgenomen.
Statistieken voor de makelaar. En een stukje promotie voor de makelaar. Als koper/verkoper heb je er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kungfukip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:05
Saffie_time schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:20:
Funda heeft enkele dagen verwerkingstijd nodig als een makelaar een huis aanmeld. Het kan dus zijn dat het huis is verkocht in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Kungfukip schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:36:
[...]

Funda heeft enkele dagen verwerkingstijd nodig als een makelaar een huis aanmeld. Het kan dus zijn dat het huis is verkocht in de tussentijd.
aanmeldt ;)
Enkele dagen? Volgens mij gaat dat veel sneller. Ik denk ook dat dit simpelweg als reclame voor de makelaar dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Laatst online: 08:42

Saffie_time

Why use this? 42!

Makelaar uiteindelijk te pakken gekregen en sta op lijst om gebeld te worden indien koop niet door zou gaan.
Toen ik terloops aangaf dat ik ook wel een woning wilde die nog niet op funda te koop stond in deze wijk gaf hij meteen aan dat dit kon en hij zou bellen indien er iets vrij komt.
Ik mocht ook nog vrijblijvend op gesprek komen om duidelijk aan te geven welke wensen er zijn voor een woning zodat hij gerichter iets kon aanbieden.
Lijkt dus dat HuHu gelijk heeft en dit iemand is die graag zeer snel verkoopt.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

waarschijnlijk gewoon het scenario met volgorde "bord geplakt-aangemeld-verkocht onder voorbehoud-publicatie op funda"

Soms zit er nog enkele dagen tussen het aanplakken en aanmelding omdat advertentietekst nog niet akkoord is. Het kan dus ook verkocht zijn voor de aanmelding. Publiceren duurt niet lang. Alles wat vandaag gemeld is zal morgen op Funda staan.

[ Voor 50% gewijzigd door Kju op 30-08-2016 11:45 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:43:
Soms zit er nog enkele dagen tussen het aanplakken en aanmelding omdat advertentietekst nog niet akkoord is. Het kan dus ook verkocht zijn voor de aanmelding. Publiceren duurt niet lang. Alles wat vandaag gemeld is zal morgen op Funda staan.
Duurt dat echt nog een nacht? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Gedurende de dag controleren ze ook nog de media, deels nog handmatig. Video checken ze sowieso nog handmatig.
In de loop van de dag kan de makelaar dan de advertentie controleren en de aanvullende producten (360 gr. foto's, video, plattegrond) activeren en instellen en (als het een goede makelaar is) alles nalopen. Bij instant publicatie loop je het risico op fouten en incomplete/slechte advertenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
ANdrode schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:56:
[...]

Duurt dat echt nog een nacht? :)
Ja, wijzigingen op Funda gebeuren altijd 's nachts.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
Mag een makelaar zeggen of er al een bod is gedaan op een huis? Ik kan via google zo 1,2,3 geen antwoord vinden op die vraag. Enkele weken geleden een huis bezichtigd en hier toen geen bod op gedaan, omdat ik ook nog niet bekend ben met de (ver)koopprocedure. Er waren toen al meerdere bezichtigingen gepland en ik ben benieuwd of er door hen ook een bod is uitgebracht. Op Funda staat niks over verkocht onder voorbehoud, maar het is ook nog niet lang te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er een bod gedaan is betekend dat de onderhandelingen zijn gestart.
Het is netjes als een verkopende makelaar dit verteld aan een 2e potentiële koper en wordt er verteld dat deze onderhandelingen netjes afgewacht moeten worden.

Echter zijn er ook boefjes die kopers tegen elkaar uitspelen door kopers tegen elkaar op te laten bieden of druk uit te oefenen om een hoger startbod te krijgen.

Er is helaas niets juridisch vastgelegd hoe een verkopende makelaar moet handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:34:
Onwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Wij hebben net een te laag bod ontvangen. We hebben netjes gemeld dat we geen tegenbod doen en dat ze met een beter bod moeten komen. Zijn dat onderhandelingen? Dacht het niet.

Volgens mij is de NVM-richtlijn dat bieders niet tegen elkaar uitgespeeld mogen worden. Maar, als een tweede bieder zich meldt met een hoger bod, dan kan de eerste bieder gevraagd worden een eindbod neer te leggen. Is dat lager dan het bod van bieder 2, dan gaan de onderhandelingen in de regel met bieder 2 verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:34:
Nee, dat is niet waar. Pas als er een tegenbod is gedaan, is er sprake van onderhandelingen.
Het is netjes als een verkopende makelaar dit verteld aan een 2e potentiële koper en wordt er verteld dat deze onderhandelingen netjes afgewacht moeten worden.

Echter zijn er ook boefjes die kopers tegen elkaar uitspelen door kopers tegen elkaar op te laten bieden of druk uit te oefenen om een hoger startbod te krijgen.

Er is helaas niets juridisch vastgelegd hoe een verkopende makelaar moet handelen.
Voor zover ik begrijp is het best gebruikerlijk om bij meerdere biedingen alle geïnteresseerden om een uiterste bod te vragen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:23:
Mag een makelaar zeggen of er al een bod is gedaan op een huis? Ik kan via google zo 1,2,3 geen antwoord vinden op die vraag. Enkele weken geleden een huis bezichtigd en hier toen geen bod op gedaan, omdat ik ook nog niet bekend ben met de (ver)koopprocedure. Er waren toen al meerdere bezichtigingen gepland en ik ben benieuwd of er door hen ook een bod is uitgebracht. Op Funda staat niks over verkocht onder voorbehoud, maar het is ook nog niet lang te koop.
Jij wilde toch dat huis met die 'bieden vanaf een ton' prijs? Waarom bel je de makelaar niet gewoon om te vragen wat de status is? Afhankelijk van wat hij zegt kun je dan weer je strategie bepalen. Als hij zegt: mondelinge overeenkomst en morgen wordt het koopcontract getekend heb je pech, maar wel duidelijkheid. Zegtie iets anders dan kun je bieden, als je dat wil natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Idd, pas als er een tegenbod van de verkoper komt ben je in onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

St@m schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:03:
[...]

En verstuurd (gisteravond):

[...]

Afwachten maar :)
Blijkbaar is er significant hoger geboden en kunnen we fluiten naar de woning. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant was het dan gewoon niet ons huis. Wel ander positief nieuws, ons huis is verkocht voor de vraagprijs na een whopping 4 dagen op funda (inclusief weekend).

Zo snel gaat het dus hier in Zwolle.. Nu in alle rust kijken naar wat anders, en we kunnen nu snel schakelen en nog een zak eigen geld meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:07
Kju schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:43:
waarschijnlijk gewoon het scenario met volgorde "bord geplakt-aangemeld-verkocht onder voorbehoud-publicatie op funda"

Wat ook kan ik een onderhandse verkoop. Dat zie je vaak terug als er bijvoorbeeld maar 1 foto bij staat. De makelaar die dan alles in orde mag maken zet 'm dan toch ff op funda voor de statistieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Even over de onderhandse verkoop.. de makelaars zitten alweer in de positie om het gratis geld met open armen te ontvangen.
Helaas benaderen wij potentiële kopers niet van te voren. Er is over het algemeen veel belangstelling
voor nieuwe woningen en we willen graag iedereen een gelijke kans geven.
Ik heb mijn zoekprofiel bij zo ongeveer alle makelaars doorgegeven, van 9/10 geen reactie, volgens 2 moest ik de facebookpagina maar in de gaten houden.
Binnenkort gaan de de huizen hier in Zwolle ook allemaal dik over de vraagprijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoezo gratis geld? Alsof die bezichtigingen en de resulterende verkoop de makelaar geen tijd (en dus werk) kost? Dat het makkelijker verkoopt maakt nog niet dat het minder werk is....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

naitsoezn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:25:
Hoezo gratis geld? Alsof die bezichtigingen en de resulterende verkoop de makelaar geen tijd (en dus werk) kost? Dat het makkelijker verkoopt maakt nog niet dat het minder werk is....
Bij wijze van spreke, ze hoeven zelf niet meer actief op zoek te gaan. Achteroverleunen, een dagje enthousiast een huis doorlopen met potentiële kopers en klaar zijn ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00
Goed, huis op het oog, qua prijs lijken we er ook wel uit te komen. Enige puntje is de overdrachtsdatum.. de huidige bewoners zijn nog een huis aan het bouwen, wij moeten nog een huis verkopen en dus is een datum wat verder weg geen probleem.. alleen nu willen de huidige bewoners 1 juni ondanks dat hun huis het eerste kwartaal van 2017 klaar zou moeten zijn. In principe willen wij ze wel de extra tijd gunnen zodat ze niet nog hoeven te gaan huren in de tussentijd maar 1 juni is natuurlijk wel heel erg ver weg.. wat betekend dit voor bijv de hypotheek.. dienen we die nu wel al aan te gaan vragen en is die zo lang 'houdbaar'? Bovendien is natuurlijk de vraag wat de huizenprijzen de komende 9 maanden gaan doen. Iemand van hier ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

St@m schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:52:
[...]

Bij wijze van spreke, ze hoeven zelf niet meer actief op zoek te gaan. Achteroverleunen, een dagje enthousiast een huis doorlopen met potentiële kopers en klaar zijn ze.
Ehm... was dat niet juist tijdens de crisis dat makelaars niks te doen hadden..? :+

De meeste makelaars en taxateurs komen atm juist tijd te kort, werken vaak tot laat en moeten tussen de vele bezichtigingen nog maar zien of ze nieuwe opdrachten binnen kunnen slepen. Sneller verkopen dan dat je aanbod bij krijgt betekent dat een aantal makelaars straks weer zonder werk zullen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
St@m schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:09:
Even over de onderhandse verkoop.. de makelaars zitten alweer in de positie om het gratis geld met open armen te ontvangen.

[...]

Ik heb mijn zoekprofiel bij zo ongeveer alle makelaars doorgegeven, van 9/10 geen reactie, volgens 2 moest ik de facebookpagina maar in de gaten houden.
Binnenkort gaan de de huizen hier in Zwolle ook allemaal dik over de vraagprijs :P
Het valt mij inderdaad ook op in (en rond) Zwolle. Wij zijn al een tijd aan het rondkijken, maar veel dingen zijn vrij snel verkocht tegenwoordig. Wel een goed vooruitzicht, aangezien we ons eigen huis ook moeten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:59
*frietsje laat zich ook horen in dit topic :)

Al een hele tijd zijn mijn vriendin en ik ons aan het oriënteren op huizen en bijbehorende zaken. We wonen nu in een sociale huurwoning (met gelukkig erg lage huur) waar we sinds een paar maanden eigenlijk scheefhuurders zijn i.v.m. mijn nieuwe baan.

Deze week twee oriënterende gesprekken mbt hypotheek en de eerste bezichtiging :)
Onze voorkeur gaat overigens uit naar België (we wonen nu vlakbij de grens, en werken in NL).
Zijn er hier toevallig België-emigranten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:41

Tripl3 D

Brother in Arms

la_fusion schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:39:
Goed, huis op het oog, qua prijs lijken we er ook wel uit te komen. Enige puntje is de overdrachtsdatum.. de huidige bewoners zijn nog een huis aan het bouwen, wij moeten nog een huis verkopen en dus is een datum wat verder weg geen probleem.. alleen nu willen de huidige bewoners 1 juni ondanks dat hun huis het eerste kwartaal van 2017 klaar zou moeten zijn. In principe willen wij ze wel de extra tijd gunnen zodat ze niet nog hoeven te gaan huren in de tussentijd maar 1 juni is natuurlijk wel heel erg ver weg.. wat betekend dit voor bijv de hypotheek.. dienen we die nu wel al aan te gaan vragen en is die zo lang 'houdbaar'? Bovendien is natuurlijk de vraag wat de huizenprijzen de komende 9 maanden gaan doen. Iemand van hier ervaring hierin?
Dan wordt de koop onder voorbehoud van financiering vrijwel onmogelijk. De meeste offertes zijn maar 6 maanden geldig. Dus als je nu een deal hebt kom je zo'n beetje op 1 maart uit.
Tenzij er dus wordt afgezien van het voorbehoud van financiering.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
Tripl3 D schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:43:
[...]

Dan wordt de koop onder voorbehoud van financiering vrijwel onmogelijk. De meeste offertes zijn maar 6 maanden geldig. Dus als je nu een deal hebt kom je zo'n beetje op 1 maart uit.
Dat is niet waar, ik heb net een offerte getekend bij de ING en daar heb je de optie je offerte te laten verlegen. Daar betaal je wel voor overigens dus het is wel de moeite dit even uit te zoeken. Bij ING is het 0.5% over het hypotheekbedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartske op 31-08-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Bartske schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:08:
[...]

Dat is niet waar, ik heb net een offerte getekend bij de ING en daar heb je de optie je offerte te laten verlegen. Daar betaal je wel voor overigens dus het is wel de moeite dit even uit te zoeken. Bij ING is het 0.5% over het hypotheekbedrag.
In hoeverre heb je het kunnen laten verlengen?

Daarnaast weet ik dat er bij veel hypotheken ook mee bewogen wordt met de rentestand en dan alleen in de positieve vorm voor de kopers. Geld dat nog altijd bij een verlenging?

De hypotheker was helaas al gesloten en dus worden we morgen als het goed is door een adviseur teruggebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
la_fusion schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:46:
[...]

In hoeverre heb je het kunnen laten verlengen?

Daarnaast weet ik dat er bij veel hypotheken ook mee bewogen wordt met de rentestand en dan alleen in de positieve vorm voor de kopers. Geld dat nog altijd bij een verlenging?

De hypotheker was helaas al gesloten en dus worden we morgen als het goed is door een adviseur teruggebeld.
Ik heb het niet laten verlengen, het stond alleen in de hypotheek offerte als optie. Dit lijkt me idd het beste om aan een adviseur voor te leggen die heeft de opties goed op een rijtje als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Tripl3 D schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:43:
[...]

Informeer eens bij de rabobank. Volgens mij 1 jaar geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
SpeciesXX schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 18:51:
[...]

Informeer eens bij de rabobank. Volgens mij 1 jaar geldig.
Inderdaad, rabobank is een van de weinigen. Dat `meebewegen' heet dagrente, rente op dag van passeren van akte telt, dit kan dus hoger of lager zijn dan de rente op moment van uitbrengen offerte. Het andere is offerte rente, daarmee zet je rente dus meteen vast, ongeacht stijging of daling van de markt. (Rabobank heeft trouwens dagrente, of dat gunstig is, weet niemand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
exponential schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:57:
[...]

Inderdaad, rabobank is een van de weinigen. Dat `meebewegen' heet dagrente, rente op dag van passeren van akte telt, dit kan dus hoger of lager zijn dan de rente op moment van uitbrengen offerte. Het andere is offerte rente, daarmee zet je rente dus meteen vast, ongeacht stijging of daling van de markt. (Rabobank heeft trouwens dagrente, of dat gunstig is, weet niemand)
Dat is niet helemaal waar

Dit zegt Rabobank

Als de hypotheek ingaat binnen 3 maanden na de offertedatum betaalt u de rente uit de offerte, ook als de rente inmiddels is gestegen. Wanneer de rente op dat moment lager is dan de rente uit uw offerte, geldt voor u de lagere rente. Gaat de hypotheek later in dan 3 maanden na de offertedatum, dan betaalt u de rente die geldt 3 maanden na de offertedatum of de rente uit de offerte als die lager is.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:41

Tripl3 D

Brother in Arms

Bartske schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:08:
[...]

Oké, mijn verwoording was niet helemaal juist. Zonder extra kosten is dit vrijwel niet mogelijk (op uitzonderingen zoals de Rabobank na). Bij een hypotheek van 2 ton kost dit dus al 1000 euro, maar is het wel een optie om in gedachten te houden.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:39:
Ik heb ook negen maanden vooruit gekocht. Hypotheek direct aangevraagd bij aegon, die kun je tot een jaar laten verlengen (standaard 3 en dan +9 maanden, 0,20% bereidstellingsprovisie per extra maand). De rente staat wel vast (stijgt niet, maar daalt dus ook niet mee). De bereidstellingsprovisie hoef je alleen te betalen als de rente hoger is.

Bij aegon kun je wel gratis annuleren. Na een half jaar was de rente 0,5 % gedaald. Wij hebben toen de offerte geannuleerd en een nieuwe aangevraagd, met het lagere rentepercentage. De voorbehouden waren allemaal wel verlopen, maar onze hypotheekadviseur heeft alles netjes geregeld met aegon en er wel voor gezorgd dat we niet opeens afgewezen zouden worden.

• la_fusion
Bedankt voor de reacties zover! Dadelijk een gesprek met de hypotheker per telefoon die mij die waarschijnlijk kan gaan bevestigen. Dit zorgt er dan ook direct voor dat ons bod gelijk kan blijven omdat wij wat extra kosten dienen te maken.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij de ABN heb je met de Wonen Hypotheek de mogelijk om nog 6 maanden te kosteloos verlengen na de eerste drie maanden. Je verbind je wel aan het afsluiten van de hypohteek (boete indien je dan toch niet afsluit).

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Shanquish
  • Niet online
ik liep hier ook tegenaan, uiteindelijk heeft de verkopende partij ingeschikt en vertrekken richting een huurwoning in afwachting van hun nieuwbouw.
ongetwijfeld dat dit is ingecalculeerd in hun verkoopprijs, maar mij scheelt het op 10 jaar looptijd bijna 5000 euro als ik een offerte zou aanvragen die langer geldig is.
exponential schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 07:03:
Misschien en rare vraag, Kan je niet gewoon het arbeidscontract zelf opsturen naar de bank?
Geen rare vraag, contract ligt inmiddels ook al bij ons tussenpersoon.
Curva schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:04:
Ik heb 2 weken geleden hetzelfde gedaan en mijn werkgever vond het helemaal prima.
Paar weken geleden het traject gestart om een huis te kopen samen met mijn vriendin.
Ik ben sinds een paar weken ook in dienst bij mijn huidige werkgever waar ik eerst gedetarcheerd zat, loonsverhoging tov mijn vorige contract. Ik heb de werkgever toen gevraagd om een bevestiging (per mail) te sturen naar mijn hypotheekverstrekker, waarbij zij verklaren dat ik inderdad een hoger salaris heb.
Hypotheekofferte heb ik gisteren getekend, geen probleem dus. :)
Na het tekenen van de offerte begint het hele traject toch pas ?

De onze is gisteren aangevraagd, een hele shitload aan documenten ingeleverd dus in afwachting van wat komen gaat :)

[ Voor 12% gewijzigd door Shanquish op 01-09-2016 11:03 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Taxatie binnen, precies de aankoopprijs. Zegt mijn makelaar en mijn hypotheek adviseur dat dat in 95% van de gevallen zo is 8)7

M.a.w. als ik 10k erboven of 10k eronder had geboden, had dat in het rapport gestaan. Ze werken gewoon met bandbreedtes en als de aankoopprijs in die bandbreedte zit, zetten ze die er gewoon op.

Weer wat geleerd.

• Reinier

Reinier

\o/

Herkenbaar. Ik weet niet meer precies hoe het bij ons destijds zat, maar de taxatie moest op 312.500 uitkomen. En dat werd het ook exact :)
Wassen neus dus IMHO.

• bvbal79
Tripl3 D schreef op donderdag 01 september 2016 @ 07:41:
[...]

Oké, mijn verwoording was niet helemaal juist. Zonder extra kosten is dit vrijwel niet mogelijk (op uitzonderingen zoals de Rabobank na). Bij een hypotheek van 2 ton kost dit dus al 1000 euro, maar is het wel een optie om in gedachten te houden.
Tja, je kan het van alle kanten beredeneren. Ik wil pas over een tijdje verhuizen en het kan dus zijn dat iemand mijn huis niet wil kopen omdat de termijn van de offerte dan verloopt. Ik doe dan graag 1000 euro van de prijs af om tot zaken te komen met een potentiele koper.

• bvbal79
shameete schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:00:
ik liep hier ook tegenaan, uiteindelijk heeft de verkopende partij ingeschikt en vertrekken richting een huurwoning in afwachting van hun nieuwbouw.
ongetwijfeld dat dit is ingecalculeerd in hun verkoopprijs, maar mij scheelt het op 10 jaar looptijd bijna 5000 euro als ik een offerte zou aanvragen die langer geldig is.
5000 euro? Hoe dat dan.

• Shanquish
  • Niet online
hier is de taxatie ook precies op het aangegeven bedrag uitgekomen :)
hogere rente ten opzichte van een offerte gebaseerd op de standaardtermijn (3 maanden?)

• bvbal79
shameete schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:52:
hier is de taxatie ook precies op het aangegeven bedrag uitgekomen :)

[...]

hogere rente ten opzichte van een offerte gebaseerd op de standaardtermijn (3 maanden?)
Ben wel benieuwd welke hypotheekverstrekker dit is dan, en is dat inclusief meerekenen van HRA?

• Shanquish
  • Niet online
bvbal79 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:54:
[...]

Ben wel benieuwd welke hypotheekverstrekker dit is dan, en is dat inclusief meerekenen van HRA?
volgens mij was dat Florius ofzo, maar het verhaal erachter is dan waarschijnlijk dat ik dan duurder uit zou zijn omdat je keuze in aanbieders dan wordt beperkt bij aanbieders die een iets hogere rente hebben. daar zal dit verschil in hebben gezeten.

als ik erop google dan kom ik alleen de bereidstellingsprovisie tegen, van 0,2 tot 0,5 % die ook weer aftrekbaar is.

• bvbal79
shameete schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:06:
[...]

volgens mij was dat Florius ofzo, maar het verhaal erachter is dan waarschijnlijk dat ik dan duurder uit zou zijn omdat je keuze in aanbieders dan wordt beperkt bij aanbieders die een iets hogere rente hebben. daar zal dit verschil in hebben gezeten.

als ik erop google dan kom ik alleen de bereidstellingsprovisie tegen, van 0,2 tot 0,5 % die ook weer aftrekbaar is.
Daarom dat dat bedrag me verbaasde....en tegenwoordig zitten de meeste hypotheekverstrekkers wel bij elkaar in de buurt, zeker met de HRA erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ah, oke. naja is toch niet meer van toepassing omdat de verkopers er eerder uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/snCQwvX1mtn1Bb6ASwWqPlS6/full.png

http://www.funda.nl/koop/...85005943-keizerstraat-31/

Dit vind ik ook wel speciaal. Appartement staat sinds februari 2016 te koop en dan verhoog je na 7 maanden de vraagprijs met 8.000 euro. Als het na 7 maanden niet verkocht is, ligt het toch niet echt voor de hand om de vraagprijs te verhogen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:15:
[afbeelding]

Dit vind ik ook wel speciaal. Appartement staat sinds februari 2016 te koop en dan verhoog je na 7 maanden de vraagprijs met 8.000 euro. Als het na 7 maanden niet verkocht is, ligt het toch niet echt voor de hand om de vraagprijs te verhogen?
Parkeerplaats toegevoegd? (Ik noem maar een gekke zijstraat)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:26
Om te voorkomen weer een nieuw topic te starten, mijn vraag in dit topic. (Mocht dit ongewenst zijn, just say so!)

Ik heb nu enige tijd een relatie, en samenwonen begint langzaamaan op de agenda te verschijnen. Heel leuk natuurlijk! Nou is onze situatie alleen nog wat apart: ik woon nog op kamers, maar mijn (toekomstige) wederhelft heeft deels een eigen huis. Op dit moment heeft ze samen met een familielid een koophuis (ik begrijp dat veel mensen hier een mening over hebben, maar aan die situatie is nu niks te doen).

Vanwege werk ligt het voor de hand dat we in haar huis gaan wonen. Dat betekent wel dat op de een of andere manier dat familielid moet verhuizen, en ik die kant op moet. In theorie (met mijn beperkte kennis) zou het overnemen van zijn deel van de hypotheek geen probleem moeten zijn: ik verdien meer en heb minder studieschuld. Maar ik weet niet zeker of de bank alleen kijkt naar de ex-bewoner en mij, of opnieuw een berekening maakt o.b.v. mij + mijn vriendin. Die heeft het qua salaris en studieschuld namelijk iets minder getroffen.

Een handige volgende stap lijkt mij een gesprek met de hypotheekadviseur betreft de mogelijkheden, maar misschien dat er hier mensen ervaring/ideeën/suggesties hebben? Ben benieuwd! Mocht ik relevante info vergeten zijn... just say so!

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Richard schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 06:00:
[...]

Parkeerplaats toegevoegd? (Ik noem maar een gekke zijstraat)
Of men hanteerde eerst een 'bieden vanaf' prijs en nu ' vraagprijs'.. Bij de een ga je omhoog, bij de ander naar beneden maar je ziet het niet in eerste instantie op funda. Staat vaak alleen in de omschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miss_80 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:14:
[...]

Of men hanteerde eerst een 'bieden vanaf' prijs en nu ' vraagprijs'.. Bij de een ga je omhoog, bij de ander naar beneden maar je ziet het niet in eerste instantie op funda. Staat vaak alleen in de omschrijving
Parkeerplaats zat er al bij en in beide situaties gaat het om een vraagprijs. Dus het blijft een raadsel voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:46:
[...]

Parkeerplaats zat er al bij en in beide situaties gaat het om een vraagprijs. Dus het blijft een raadsel voor mij...
Misschien hebben verkopers een minimumprijs die telkens niet benaderd werd door de biedingen. Als er 'standaard' 10% onder de vraagprijs geboden wordt (een vreemde vuistregel die ik hier in dit topic ook wel eens langs zie komen), terwijl verkopers vinden dat ze een realistische vraagprijs hanteren, dan kun vanuit hun oogpunt misschien beter wat hoger gaan zitten in je vraagprijs. Zou ook een reden kunnen zijn?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:15:
[afbeelding]

Badkamer en/of keuken vernieuwd? Alles geschilderd en nieuwe vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Vorige week ook maar eens een overzichtje bij het BKR opgevraagd, dit nav. de lopende hypotheek aanvraag.
Je 'weet' natuurlijk al wel dat er niks bijzonders in staat, maar het is toch prettig om dit zwart op wit te hebben.
Bijkomend voordeel is dat ik nu ook kan inloggen en kan zien wie mijn gegevens hebben geraadpleegd in de afgelopen periode, best leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
shameete schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:34:
Vorige week ook maar eens een overzichtje bij het BKR opgevraagd, dit nav. de lopende hypotheek aanvraag.
Je 'weet' natuurlijk al wel dat er niks bijzonders in staat, maar het is toch prettig om dit zwart op wit te hebben.
Bijkomend voordeel is dat ik nu ook kan inloggen en kan zien wie mijn gegevens hebben geraadpleegd in de afgelopen periode, best leuk om te zien.
Wilde ik ook, maar kwam tot de ontdekking dat het geld kost om je eigen BKR dossier te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 22:01

Chiron

Moderator Discord
PWM schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:36:
Taxatie binnen, precies de aankoopprijs. Zegt mijn makelaar en mijn hypotheek adviseur dat dat in 95% van de gevallen zo is 8)7

M.a.w. als ik 10k erboven of 10k eronder had geboden, had dat in het rapport gestaan. Ze werken gewoon met bandbreedtes en als de aankoopprijs in die bandbreedte zit, zetten ze die er gewoon op.

Weer wat geleerd.
Zo gaat dat over het algemeen wel ja, maar bij ons niet. Ons appartement werd 1k lager getaxeerd dan onze verkoopprijs, en van het huis wat we willen kopen 3k boven de aankoopprijs 8)7

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Chiron schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:25:
[...]

Zo gaat dat over het algemeen wel ja, maar bij ons niet. Ons appartement werd 1k lager getaxeerd dan onze verkoopprijs, en van het huis wat we willen kopen 3k boven de aankoopprijs 8)7
Boven de aankoopprijs is toch juist mooi? want daar wordt toch mee berekent als je je hypotheek aanvraagt?
daarnaast zeggen jouw absolute getallen niet zoveel tov de evt aankoop/verkoopprijs, op een huis van 3 ton is 3000 euro maar 1%...etc

[ Voor 13% gewijzigd door bvbal79 op 07-09-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 22:01

Chiron

Moderator Discord
bvbal79 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:28:
[...]

Boven de aankoopprijs is toch juist mooi? want daar wordt toch mee berekent als je je hypotheek aanvraagt?
daarnaast zeggen jouw absolute getallen niet zoveel tov de evt aankoop/verkoopprijs, op een huis van 3 ton is 3000 euro maar 1%...etc
Daar ging het niet om, het ging erover of de taxateur netjes gewoon de koopprijs copy paste als taxatiewaarde.

En als de taxatiewaarde hoger is dan de koopsom rekent je hypotheekverstekker gewoon met de 102% van de koopsom hoor.

Andersom als de taxatie lager is rekenen ze wel (tot eind dit jaar) max 102% van de taxatiewaarde ipv de koopsom.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Unigo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:04:
Om te voorkomen weer een nieuw topic te starten, mijn vraag in dit topic. (Mocht dit ongewenst zijn, just say so!)

Ik heb nu enige tijd een relatie, en samenwonen begint langzaamaan op de agenda te verschijnen. Heel leuk natuurlijk! Nou is onze situatie alleen nog wat apart: ik woon nog op kamers, maar mijn (toekomstige) wederhelft heeft deels een eigen huis. Op dit moment heeft ze samen met een familielid een koophuis (ik begrijp dat veel mensen hier een mening over hebben, maar aan die situatie is nu niks te doen).

Vanwege werk ligt het voor de hand dat we in haar huis gaan wonen. Dat betekent wel dat op de een of andere manier dat familielid moet verhuizen, en ik die kant op moet. In theorie (met mijn beperkte kennis) zou het overnemen van zijn deel van de hypotheek geen probleem moeten zijn: ik verdien meer en heb minder studieschuld. Maar ik weet niet zeker of de bank alleen kijkt naar de ex-bewoner en mij, of opnieuw een berekening maakt o.b.v. mij + mijn vriendin. Die heeft het qua salaris en studieschuld namelijk iets minder getroffen.

Een handige volgende stap lijkt mij een gesprek met de hypotheekadviseur betreft de mogelijkheden, maar misschien dat er hier mensen ervaring/ideeën/suggesties hebben? Ben benieuwd! Mocht ik relevante info vergeten zijn... just say so!
Tip: ga gewoon bij haar inwonen, betaal gewoon alle boodschappen of betaal een vast bedrag per maand aan vriendin en familielid als 'huur'.

Na een jaar eens kijken hoe het bevalt en dan eventueel naar hypotheek adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:22:
[...]

Wilde ik ook, maar kwam tot de ontdekking dat het geld kost om je eigen BKR dossier te bekijken?
Zo gek is dat toch niet? als je een identiteitsbewijs van jezelf wil hebben betaal je toch ook leges bij de gemeente ;)

kosten vallen in het niet bij de aankoop van een woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
Unigo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:04:

Kijk eerst eens wat de huidige situatie is, d.w.z. hoe staat het op papier?
Heeft ieder een eigen hypotheek? Of betalen ze samen een hypotheek?

Wat je volgens mij wilt is niet zozeer de hypotheek overnemen, maar het familie lid uitkopen. Belangrijk is dan de LTV, dus wat is het huis waard en hoeveel hypotheekschuld is er nog? Jij koopt dan de helft van het huis van het familielid, die betaalt zijn hypotheek af, vervolgens neem jij een nieuwe hypotheek om de koop te financieren. Je kunt hier dus in de problemen komen als het huis onder water staat.

In theorie is het wel mogelijk, maar er zitten veel haken en ogen aan. Advies inwinnen is dus verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Chiron schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:48:
[...]

Daar ging het niet om, het ging erover of de taxateur netjes gewoon de koopprijs copy paste als taxatiewaarde.

En als de taxatiewaarde hoger is dan de koopsom rekent je hypotheekverstekker gewoon met de 102% van de koopsom hoor.

Andersom als de taxatie lager is rekenen ze wel (tot eind dit jaar) max 102% van de taxatiewaarde ipv de koopsom.
dit is al een keer voorbij gekomen en klopt niet altijd.
Ik heb bij de rabobank afgelopen augustus een hypotheek gekregen voor 102% taxatie waarde en dus niet 102% koopsom.
Nu scheelt het maar 1500 tussen taxatie en koopsom, maar toch kan het dus nog wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Denniz0229 op 07-09-2016 18:59 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik kon nergens vinden vanaf welk moment nu de 101% LTV daadwerkelijk gaat gelden, gisteren van mijn adviseur gehoord dat dit is voor offertes die in 2017 worden gemaakt. Het gaat dus niet om datum koopakte of notarieel transport.

Ik dacht, ik deel het even :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Reinier

Reinier

\o/

leejoow schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:13:
Ik kon nergens vinden vanaf welk moment nu de 101% LTV daadwerkelijk gaat gelden, gisteren van mijn adviseur gehoord dat dit is voor offertes die in 2017 worden gemaakt. Het gaat dus niet om datum koopakte of notarieel transport.

Ik dacht, ik deel het even :)
Gisteren twee mensen van ING gesproken, de ene dacht offertedatum, de andere dacht datum van tekenen akte. Handig...

• JvS
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het gaat al jaren iets omlaag sinds 2013, elk jaar geldt de offerte datum.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Shanquish
  • Niet online
het is inderdaad offertedatum.

gisteren hier de offerte getekend en retour gestuurd, hiermee lijkt alles in kannen en kruiken, toch?

'vroeger'was het zo dat een offerte niet bindend was voor de bank en was dat eigenlijk je startpunt voor de hypotheekaanvraag, maar per juli 2016 schijnt een uitgebrachte offerte bindend voor de bank (en voor jezelf zodra je tekent)
we hadden ons al opgemaakt op de nodige extra documenten aan te leveren (werkgeversverklaringen die achteraf een komma te weinig hebben bijv)
enige documenten die nu nog worden gevraagd is het originele taxatierapport en het polisblad van de ORV.

• Ray

Ray

JvS schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:44:
Het gaat al jaren iets omlaag sinds 2013, elk jaar geldt de offerte datum.
let wel dat, in ieder geval voor NHG, op het moment van offreren strikt genomen er al een koopovereenkomst dient te zijn.

Dus als je aanhoudt dat zowel de koopovereenkomst als offerte uit in 2016 getekend zijn zit je eigenlijk altijd goed

@shameete, het werkt nog lang niet overal zo. Is dit toevallig ING ?

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 08-09-2016 09:21 ]

• Shanquish
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:20:
[...]

@shameete, het werkt nog lang niet overal zo. Is dit toevallig ING ?
Klopt.

• Ray

Ray

Dat is inderdaad ongeveer de enige die al op deze manier werkt
Pagina: 1 ... 20 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7