Wat is jullie ervaring met het krijgen van een hypotheek waarin je de verbouwing meeneemt? In onze regio staan vrijwel alleen maar huizen met een inrichting van 20 jaar of ouder. Nu is een kleine verbouwing zelf betalen geen probleem maar een keuken, badkamer, vloeren en stucwerk loopt toch al snel richting de 40K. Qua max hypotheek is het geen probleem want daar zitten we totaal niet aan maar ik ben benieuwd naar een richtlijn hoeveel % van die 40K je ongeveer mee kan financieren. Oftewel hoe veel hoger het huis getaxeerd wordt als je deze verbouwingen doorvoert. Dat zal vast niet eveneens 40K zijn maar een richting zou fijn zijn.
Verwijderd
zie https://tweakers.net/info/advertising/
[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 08-09-2016 23:31 ]
Ik heb een goed verbouwingsplan met tekeningen laten maken en daarna een taxatie laten doen van de waarde van de woning na verbouwen op basis van dat plan. Je kunt dan maximaal 102% van die waarde lenen.Aghanim schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:32:
Wat is jullie ervaring met het krijgen van een hypotheek waarin je de verbouwing meeneemt? In onze regio staan vrijwel alleen maar huizen met een inrichting van 20 jaar of ouder. Nu is een kleine verbouwing zelf betalen geen probleem maar een keuken, badkamer, vloeren en stucwerk loopt toch al snel richting de 40K. Qua max hypotheek is het geen probleem want daar zitten we totaal niet aan maar ik ben benieuwd naar een richtlijn hoeveel % van die 40K je ongeveer mee kan financieren. Oftewel hoe veel hoger het huis getaxeerd wordt als je deze verbouwingen doorvoert. Dat zal vast niet eveneens 40K zijn maar een richting zou fijn zijn.
Dus als het huis te koop staat voor 200k, en de taxateur vindt het in onberispelijke staat met nieuwe badkamer en keuken 230k waard, dan kan je 234k lenen.
Een vuistregel is dat 70% van de verbouwingskosten in meerwaarde gaan zitten. Maar dat kan naar boven en naar beneden afwijken.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Bedankt. Van die 102% wist ik, Als ik je goed begrijp dan zouden we bij een 2e of 3e bezichtiging een aannemer mee moeten nemen die een plan maakt voor de verbouwing inclusief offerte. Hoe gedetailleerd is dit? Moet je aangeven dat je keuken merk x met waarde y gaat plaatsen of mag je een globale schatting (bijvoorbeeld keuken 10K) doen? Dit zou dan bij de taxatie moeten leiden tot gemiddeld 70% waardevermeerdering, oftewel 30% van die verbouwing moeten we zelf betalen.JvS schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 07:26:
[...]
Ik heb een goed verbouwingsplan met tekeningen laten maken en daarna een taxatie laten doen van de waarde van de woning na verbouwen op basis van dat plan. Je kunt dan maximaal 102% van die waarde lenen.
Dus als het huis te koop staat voor 200k, en de taxateur vindt het in onberispelijke staat met nieuwe badkamer en keuken 230k waard, dan kan je 234k lenen.
Een vuistregel is dat 70% van de verbouwingskosten in meerwaarde gaan zitten. Maar dat kan naar boven en naar beneden afwijken.
Ik ga er overigens wel van uit dat het vervangen van een 30 jaar oude keuken en badkamer sowieso tot waardevermeerdering leidt in de ogen van de taxateur
[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 09-09-2016 07:35 ]
Keukens en badkamers worden lang niet altijd als waardevermeerdering door alle hypotheek verstrekkers gezien. Aangezien dit smaak gevoelige zaken zijn wil men enkel op die zaken niet veel meerwaarde (en dus meer geld wat je kan lenen) zien.
Wel kan je denken aan zonnepanelen, scheiding van hemelwaterafvoeren. Zorg dus dat je van te voren weet waar je hypotheek verstrekker naar kijkt bij dit soort aanvragen.
Wel kan je denken aan zonnepanelen, scheiding van hemelwaterafvoeren. Zorg dus dat je van te voren weet waar je hypotheek verstrekker naar kijkt bij dit soort aanvragen.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Lloyds heeft dit ook al opgevangen met eerst een indicatief aanbod en vervolgens de offerte.Ray schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:03:
[...]
Dat is inderdaad ongeveer de enige die al op deze manier werkt
het ging er hier om dat ING een koppeling heeft met mijn overheid waardoor er veel stukken niet meer aangeleverd hoeven te worden.rjvisje schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:16:
[...]
Lloyds heeft dit ook al opgevangen met eerst een indicatief aanbod en vervolgens de offerte.
het 'ontlopen' van de bindende offerte met een informatie offerte is iets wat de meeste verstrekkers doen
Of we hebben het allebei over wat anders
Veel minder dan je denkt, keukens en badkamers zijn zoals hierboven staat nogal smaakgevoelig. Het helpt hooguit bij de verkoop, maar echt meer geld krijg je er niet voor.Aghanim schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 07:34:
[...]
Ik ga er overigens wel van uit dat het vervangen van een 30 jaar oude keuken en badkamer sowieso tot waardevermeerdering leidt in de ogen van de taxateur
Wat over het algemeen wel echt als waardevermeerderend wordt aangemerkt zijn extra vierkante meters.
Het huis dat wij van de week hebben gekocht, gaan we verbouwen en er komt een flinke opbouw op de garage. Daarvoor was het geen probleem om het huis op een hogere marktwaarde te taxeren.
Houd er ook rekening mee dat de verbouwkosten die je opgeeft, in depot worden gehouden door de bank.
Dus als jij een huis met koopsom 200K koopt, aangeeft dat je 50K gaat verbouwen en taxatiewaarde na verbouwing 230K: Dan krijg je 184,6K beschikbaar voor aankoop woning en 50K wordt achtergehouden in depot. Dus je moet alsnog even dik 15K meebrengen bij de notaris voor de aankoop, ook al leen je meer dan de aankoopwaarde woning.
Dit avontuur heeft ons niet het huis gebracht. Uiteindelijk was het hoogste bod 320.000 k.k. (11K boven de vraaprijs).St@m schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:25:
Pff.. zojuist hebben we een bezichtiging gedaan bij een huis. Het is niet helemaal onze smaak en er zitten best wel wat kosten aan om het naar onze smaak te maken (trap, badkamer, alles schilderen, tuin, vloer).
VP is €309000,- en volgens de makelaar liep het storm en hebben we tot morgenmiddag 16:00 uur om een bod in te leveren.
We gaan er nog een nachtje over slapen, en wij hebben vast niet het hoogste bod maar we gaan inzetten op € 295.000,- en dan maken we er wel een meerjaren traject van om het naar onze smaak te maken.
Vanmorgen een soortgelijk huis bekeken, staat al > een jaar te koop. Vp is 349.000 k.k.
Veel meer dan dat wij er voor willen betalen, dus een bod gedaan van 300K
http://www.funda.nl/koop/...1201-van-nispensingel-43/
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Het is al eerder gezegd, en ook ik kan het beamen. Als de taxatiewaarde hoger is dan de koopsom rekent de hypotheekverstrekker (in mijn geval de Rabo) nog altijd met de 102% van de taxatiewaarde.Chiron schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:48:
[...]
Daar ging het niet om, het ging erover of de taxateur netjes gewoon de koopprijs copy paste als taxatiewaarde.
En als de taxatiewaarde hoger is dan de koopsom rekent je hypotheekverstekker gewoon met de 102% van de koopsom hoor.
Andersom als de taxatie lager is rekenen ze wel (tot eind dit jaar) max 102% van de taxatiewaarde ipv de koopsom.
Bij mij was het verschil ruim 9.000 euro, dit betekende voor mij dat ik de KK in de hypotheek kon onderbrengen :-)
Dat is wel een wijsheid die ik vaker hoor, maar is zeker niet 100% waar. Mijn huis had veel nodig (alles) en ik heb daar flink minder voor betaald dan huizen die destijds "af" waren. Als er echt een aftandse keuken/badkamer in zit, dan heeft dat veel impact op de waarde van een huis. En dat kan zomaar 70% van de kosten van het vervangen zijn. Een op zich prima keuken vervangen door een van je eigen smaak heeft dat niet. Mijn huis had nodig: Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, muren stuccen, nieuwe trap en alles schilderen. Dat kan voor ongeveer 40.000 en mijn huis was ook iets van 40.000 goedkoper dan de andere huizen die er wel goed aan toe waren.Raymond schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:54:
[...]
Veel minder dan je denkt, keukens en badkamers zijn zoals hierboven staat nogal smaakgevoelig. Het helpt hooguit bij de verkoop, maar echt meer geld krijg je er niet voor.
Het komische is dat mijn huis 4m2 kleiner gaat worden na mijn 2e geplande verbouwing (nieuwe keuken, badkamer (naar boven, zit nu achter de keuken) en dakterras), maar dat de huidige taxatie uitkwam op 200k en taxatie na verbouwing 235k.Wat over het algemeen wel echt als waardevermeerderend wordt aangemerkt zijn extra vierkante meters.
Als de indeling logischer en praktischer wordt is dat natuurlijk ook van positieve invloed op de waarde.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Precies mijn punt. "Logisch" zit namelijk ook niet in het rijtje harde criteria van een taxateur. "Hokkerig", "outbollig", "donker" etc ook niet. Hij heeft grofweg gewoon referentiepanden, een aantal m2 en de staat van onderhoud (slecht, redelijk of goed) en dat is het. Met zo'n verbouwing ga je misschien van "redelijk" naar "goed" qua staat onderhoud en dat zet niet perse heel veel zoden aan de deijk.Chiron schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:38:
Als de indeling logischer en praktischer wordt is dat natuurlijk ook van positieve invloed op de waarde.
Maar gezien de bandbreedte van een taxatie vaak +/-10% is, gaat dat in geval van een gloednieuwe keuken, badkamer, logische indeling en "lichte ruimtes" vaak naar de +10% kant in plaats van naar de -10% kant. Alleen al gebruik van die ruimte in taxatie kan je zo 40k getaxeerde waarde schelen.
en aangezien een nieuwe keuken en badkamer echt wel reële waarde bij verkoop toevoegen tov prutspul, neemt een taxateur dat echt ook wel mee.
[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 09-09-2016 13:57 ]
Dat is idd ook zo: Als er zaken inzitten die echt aan opknappen/vervanging toe zijn, dan zal dat idd wel de waarde van het huis vermeerderen. Maar een "gewone" keuken van 5-10 jaar oud, vervangen door een gloednieuwe "gewone" keuken, zal echt niet de taxatiewaarde verhogen met de kosten van die nieuwe keuken.
In het huis wat wij deze week hebben gekocht zitten een badkamer en keuken uit 2008, gewoon neutraal spul gebruikt. Onze hypotheekadviseur gaf meteen aan, dat wanneer wij die zouden gaan vervangen dat met name kapitaalvernietiging is en dat we dat alleen moesten doen als we het voor onszelf gingen doen. Dus dan steek je 25K in het huis en het huis wordt er misschien 5K meer van waard oid, die orde van grootte moesten we aan denken. Gelukkig zijn we dat ook niet van plan, dus dat maakt verder niet uit
Maar de extra 2 kamers die we gaan krijgen als gevolg van de verbouwing waren bijna 1-op-1 waardevermeerderend: €40K verbouwen en als gevolg daarvan €40K hogere taxatiewaarde.
En dat is voor zover ik heb gemerkt in alle gesprekken met verschillende hypotheekadviseurs wel de gangbare lijn: smaakdingen leveren nauwelijks hogere marktwaarde op, echt iets toevoegen of vernieuwen (aftandse keuken vervangen door een echte keuken oid, dus veel verder gaan dan een "smaakdingetje") levert wel echt meerwaarde op.
In het huis wat wij deze week hebben gekocht zitten een badkamer en keuken uit 2008, gewoon neutraal spul gebruikt. Onze hypotheekadviseur gaf meteen aan, dat wanneer wij die zouden gaan vervangen dat met name kapitaalvernietiging is en dat we dat alleen moesten doen als we het voor onszelf gingen doen. Dus dan steek je 25K in het huis en het huis wordt er misschien 5K meer van waard oid, die orde van grootte moesten we aan denken. Gelukkig zijn we dat ook niet van plan, dus dat maakt verder niet uit
Maar de extra 2 kamers die we gaan krijgen als gevolg van de verbouwing waren bijna 1-op-1 waardevermeerderend: €40K verbouwen en als gevolg daarvan €40K hogere taxatiewaarde.
En dat is voor zover ik heb gemerkt in alle gesprekken met verschillende hypotheekadviseurs wel de gangbare lijn: smaakdingen leveren nauwelijks hogere marktwaarde op, echt iets toevoegen of vernieuwen (aftandse keuken vervangen door een echte keuken oid, dus veel verder gaan dan een "smaakdingetje") levert wel echt meerwaarde op.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
PSN: Curvaa_
Als koper heb je normaal gesproken de keuze in notaris, maar ik kan me voorstellen dat in dit soort situaties je wel wat gedwongen wordt door de verkopers richting een notaris.
Maar je bent wel akkoord gegaan met die andere notaris en je had van te voren ook het tarief kunnen opvragen. Dus nu zal je even op de blaren moeten zitten.
Neemt niet weg dat ik beide notarissen maar knetterduur vind: Onze notaris gaat hypotheek/levering en samenwonen doen voor €1050. En da's niet eens de goedkoopste van het lijstje van notarissen hier in de buurt (zwolle).
Je bent in dit geval goed genaaid, omdat die notaris weet dat je toch geen kan op kan. Balen.
Maar je bent wel akkoord gegaan met die andere notaris en je had van te voren ook het tarief kunnen opvragen. Dus nu zal je even op de blaren moeten zitten.
Neemt niet weg dat ik beide notarissen maar knetterduur vind: Onze notaris gaat hypotheek/levering en samenwonen doen voor €1050. En da's niet eens de goedkoopste van het lijstje van notarissen hier in de buurt (zwolle).
Je bent in dit geval goed genaaid, omdat die notaris weet dat je toch geen kan op kan. Balen.
Aangezien jij de notaris betaald, moet jij (schriftelijk) opdracht geven aan de notaris. Heb je dit al gedaan? Zonee dan kun je nog dreigen dat je naar de oorspronkelijke notaris gaat, wie weet.
Mijn notaris was ook duur (zelfde situatie mbt kopen van woningbouw) 1600€.
Kwam vooral doordat er twee hypotheek aktes gemaakt moeten worden, woningbouw krijgt namelijk recht van 2e hypotheek.
Dit kost natuurlijk nauwelijks extra tijd, zeker als je 500+ transacties zoals deze per jaar doet. Marja, geen andere keus.
Mijn notaris was ook duur (zelfde situatie mbt kopen van woningbouw) 1600€.
Kwam vooral doordat er twee hypotheek aktes gemaakt moeten worden, woningbouw krijgt namelijk recht van 2e hypotheek.
Dit kost natuurlijk nauwelijks extra tijd, zeker als je 500+ transacties zoals deze per jaar doet. Marja, geen andere keus.
OK, dus je wil zeggen dat de ING adhv onze aangeleverde stukken deze nog eens extra heeft gechecked op bijv. mijnoverheid.nl ? ik dacht dat dit nog helemaal niet was doorgevoerd...Ray schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:31:
[...]
het ging er hier om dat ING een koppeling heeft met mijn overheid waardoor er veel stukken niet meer aangeleverd hoeven te worden.
het 'ontlopen' van de bindende offerte met een informatie offerte is iets wat de meeste verstrekkers doen
Of we hebben het allebei over wat anders
ik ging er van uit dat je bedoelde dat de ING als 1 van de eerste op basis van de nieuwe EU richtlijn (MCD) werkte.
in elk geval staat in de offerte het volgende vermeld:
Door het ondertekenen van deze offerte komt er een kredietovereenkomst tot stand tussen u en lNG. De getekende offerte en de bijbehorende voorwaarden vormen samen de kredietovereenkomst. Deze
kredietovereenkomst is voor zowel ING als voor u bindend
nee iedereen werkt op basis van MCD omdat dit inmiddels wet is. Echter hoe men daar mee omgaat is wisselend.
ING heeft voor zover ik weet een soort van pilot waarbij je dus veel stukken, zoals een werkgeversverklaring, niet aan hoeft te leveren ivm de koppeling naar mijn overheid (die wel met jou toestemming en inlog tot stand moet komen) . Ik heb hier zelf nog niet mee gewerkt maar aangezien jij aangaf dat enkel taxatie en orv aangeleverd diende te worden leek het mij dat het daar dus om ging. zie hier shameete in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Andere partijen vragen deze stukken namelijk nog wel op. Dit staat overigens weer los van MCD
edit. of bedoelde jij dat je wel werkgeversverklaringen hebt aangeleverd maar dacht dacht deze wellicht niet in een keer goed waren ?
ING heeft voor zover ik weet een soort van pilot waarbij je dus veel stukken, zoals een werkgeversverklaring, niet aan hoeft te leveren ivm de koppeling naar mijn overheid (die wel met jou toestemming en inlog tot stand moet komen) . Ik heb hier zelf nog niet mee gewerkt maar aangezien jij aangaf dat enkel taxatie en orv aangeleverd diende te worden leek het mij dat het daar dus om ging. zie hier shameete in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Andere partijen vragen deze stukken namelijk nog wel op. Dit staat overigens weer los van MCD
edit. of bedoelde jij dat je wel werkgeversverklaringen hebt aangeleverd maar dacht dacht deze wellicht niet in een keer goed waren ?
[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 09-09-2016 23:07 ]
ING vraag mij nog wel om een werkgeversverklaring. Hoe zit dat dan?
Dat laatste inderdaad, ik heb alle stukken (Werkgeversverklaringen, loonstrookjes, saldo opgave etc.) aangeleverd, maar omdat je zo vaak hoort dat WGV's worden afgekeurd om het kleinste detail dat dit vast niet in 1x goed kon gaanRay schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 23:03:
nee iedereen werkt op basis van MCD omdat dit inmiddels wet is. Echter hoe men daar mee omgaat is wisselend.
inlog en toestemming heb ik nooit gegeven
de originele taxatie en polisblad ORV zijn aanvullende stukken waar ze nu nog om vragen, en aangezien de offerte is getekend lijkt mij dat de WGV's en andere inkomensstukken reeds akkoord bevonden zijn.
bij mijn huidige hypotheek heb ik namelijk wel eens een discussie gehad met de werkgever, bank keurde deze af, met de reden van afkeuring melde ik me keurig bij HR en die houdt gewoon vol dat het wel klopte....
[ Voor 6% gewijzigd door Shanquish op 10-09-2016 07:19 ]
Dat is een controle voor de geldverstrekker dat ze een zekerheid hebben dat je daadwerkelijk werkt waar je zegt te werken.Reinier schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 23:15:
ING vraag mij nog wel om een werkgeversverklaring. Hoe zit dat dan?
Dit is een formulier wat je of van ING of van werkgever of zelfs gewoon online kan vinden (vrij standaard)
Die laat je invullen (geen zwarte pen, want daar kunnen ze moeilijk over doen getypt mag weer wel als je werkgever al een standaard format ervoor heeft) door je werkgever met wat stempels en dergelijken. Staat bijvoorbeeld ook op of je een proeftijd en vast contract hebt of van plan bent dat te krijgen van werkgever.
Dit is een imho wat nutteloos papiertje maar ze krijgen dus wel eens hypotheek aanvragen met van alles aan inkomsten aangegeven maar nergens werkend dus gewoon straks niet kunnen betalen.
Werkgeversverklaring
Komt regelmatig voor dat hij meer dan 1 keer opnieuw ingevuld moet worden, want ze kunnen er echt heel moeilijk over doen.
Zo heb ik hem 3 keer moeten laten invullen, eerst vinkje/stempeltje op de verkeerde plek, tweede keer verkeerde kleur pen (zwart dus en dat is met kopiëren moeilijk ofzo

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Bij m'n vriendin was ie met de computer ingevuld, de bedragen en vinkjes.
De ondertekening en stempels waren wel met blauwe inkt gedaan.
De ondertekening en stempels waren wel met blauwe inkt gedaan.
Thanks Rubman, ik weet wat een werkgeversverklaring is maar toch bedankt voor de uitleg 
Waar het mij om ging is dat ING blijkbaar deze informatie al digitaal ontvangt en dat de verklaring niet meer door de werkgever ingevuld hoeft te worden, maar dat mijn adviseur van ING alsnog om de verklaring vroeg. Hij was dus óf niet op de hoogte, óf die proef werkt toch anders dan ik dacht.
Waar het mij om ging is dat ING blijkbaar deze informatie al digitaal ontvangt en dat de verklaring niet meer door de werkgever ingevuld hoeft te worden, maar dat mijn adviseur van ING alsnog om de verklaring vroeg. Hij was dus óf niet op de hoogte, óf die proef werkt toch anders dan ik dacht.
Ah die had ik even gemist, Het is ook vroegReinier schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 08:17:
Thanks Rubman, ik weet wat een werkgeversverklaring is maar toch bedankt voor de uitleg

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Even uit mijn hoofd is er een select aantal adviseurs of enkel een keten die er nu mee kan werken of de pilot moet zelfs nog starten. Ik heb het in vakinformatie gelezen maar was voor mijn nog niet van toepassing.Reinier schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 08:17:
Toen ik dus (verkeerd) dacht te lezen dat iemand de werkgeversverklaring niet aan hoefde te leveren ging ik er va uit dat het dus deze pilot was.
Ik denk dat er momenteel dus een aantal verstrekkers zijn die het mogelijk maken dat de adviseur via zijn adviespakket of via het extranet vd verstrekker een koppeling kan maken (letwel kant moet zelf inloggen!) met mijn overheid zodat inkomen / pensioen en nog wat zaken direct uitgelezen worden
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 10-09-2016 10:00 ]
Ik moet ook gewoon alles zelf aanleveren bij mijn adviseur van de ING. Inclusief een Inkomensverklaring over 2013 van mijn vriendin / aanstaande vrouw. Deze hoop ik vandaag of morgen te ontvangen en dan heb ik alle informatie die ik hebben moet.Reinier schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 08:17:
En we zijn in onderhandelingSt@m schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:57:
[...]
Dit avontuur heeft ons niet het huis gebracht. Uiteindelijk was het hoogste bod 320.000 k.k. (11K boven de vraaprijs).
Vanmorgen een soortgelijk huis bekeken, staat al > een jaar te koop. Vp is 349.000 k.k.
Veel meer dan dat wij er voor willen betalen, dus een bod gedaan van 300Kben benieuwd of we met pek en veren de stad worden uitgejaagd of dat ze in onderhandeling willen.
http://www.funda.nl/koop/...1201-van-nispensingel-43/

Het tegenbod is € 345000,-

Eindbod neergelegd: € 317.500
Spannend, maar ik denk dat het niets word. Even goede vrienden uiteraard.. je mag vragen voor je huis wat je wilt.De woning op nummer 57 met een oppervlakte van 198m2 voor € 340.000,-
De woning op nummer 25 met een oppervlakte van 150m2 voor € 310.000,-
De woning op nummer 27 met een oppervlakte van 150m2 voor € 310.000,-
De van Nispensingel 43 heeft een oppervlakte van 148m2, kleiner dan bovenstaande huizen.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
die waardes van de buren zeggen natuurlijk helemaal niets.St@m schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:59:
[...]
En we zijn in onderhandeling
Het tegenbod is € 345000,-
Eindbod neergelegd: € 317.500
[...]
Spannend, maar ik denk dat het niets word. Even goede vrienden uiteraard.. je mag vragen voor je huis wat je wilt.
wanneer is het verkocht? na hoelang? en wat was de staat.
als ik zie hoe netjes het huis er van binnen uit ziet denk ik dat je het inderdaad wel kan vergeten voor 317,5
maar nooit geschoten altijd mis natuurlijk.
Tja.. andere huizen waren ook gewoon netjes. Dit is wel meer onze smaak, maarja, smaak is subjectief.Denniz0229 schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:26:
[...]
die waardes van de buren zeggen natuurlijk helemaal niets.
wanneer is het verkocht? na hoelang? en wat was de staat.
als ik zie hoe netjes het huis er van binnen uit ziet denk ik dat je het inderdaad wel kan vergeten voor 317,5
maar nooit geschoten altijd mis natuurlijk.
Huis op nr 57 is verkocht ongeveer een half jaar geleden, andere huizen een +jaar geleden.
Dit huis staat al ruim anderhalf jaar te koop (bijna 2 jaar).
En inderdaad, nooit geschoten is altijd mis. We gaan het zien.
Wat ik zo uit de woorden van de verkoopmakelaar begreep:
Ik interpreteer dat als: Het is tijden geleden dat ze een bod hebben ontvangen (als ze die al ooit hebben ontvangen) en ze willen kijken wat onze max is. Die hebben ze nu.Er komen een aantal bezichtigingen aan, verkopers willen niet direct heel veel zakken want ze zijn bang dat ze zich in de vingers snijden.
(en als je die houding al bijna 2 jaar vasthoudt, dan verkoop je inderdaad niet
Kijk, mensen zijn vrij om te vragen wat ze willen. Maar als mijn huis bijna 2 jaar te koop zou staan zou ik me toch achter de oren gaan krabben over de combinatie huis en vraagprijs.
En als het helemaal top afgewerkt zou zijn, met topapparatuur en top of the line materialen dan zou het eventueel wat meer waard kunnen zijn, maar het is allemaal b-kwaliteit/merk. Maar goed, ik vind dat huizen in dezelfde straat wel degelijk een indicatie zijn van de waarde, mits ze gewoon netjes zijn.
http://zomermakelaars.com...wolle-van-nispensingel-27
http://www.funda.nl/koop/...9892-van-nispensingel-57/
Als voorbeeld, deze zijn ook gewoon netjes, en groter, zie hier niet zou gauw een verschil in van 39K. (35K inmiddels) En die laatste is dus voor 340000 verkocht, maar wel 50m2 groter, en een dikkere lap grond erbij.
En nogmaals, men is vrij om te vragen wat ze willen hoor. En als het niet lukt, dan lukt het niet. Ook prima. Er komen vast nog wel meer huizen te koop.. ooit
[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 12-09-2016 16:04 ]
Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet kunnen verkopen voor minder, vanwege een te grote restschuld. Dat zie je vaak genoeg, huis gekocht in de hoogtijdagen, dat is nu flink wat minder waard, waardoor je met een te groot gat komt te zitten. Dan kan het prima jaren te koop staan, als de vraagprijs en geboden bedragen zo ver uit elkaar liggen.St@m schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:56:
Kijk, mensen zijn vrij om te vragen wat ze willen. Maar als mijn huis bijna 2 jaar te koop zou staan zou ik me toch achter de oren gaan krabben over de combinatie huis en vraagprijs.
Ach.. wat is ver uit elkaarTERW_DAN schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:00:
[...]
Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet kunnen verkopen voor minder, vanwege een te grote restschuld. Dat zie je vaak genoeg, huis gekocht in de hoogtijdagen, dat is nu flink wat minder waard, waardoor je met een te groot gat komt te zitten. Dan kan het prima jaren te koop staan, als de vraagprijs en geboden bedragen zo ver uit elkaar liggen.
geloof ook wel dat je je huiswerk goed hebt gedaan hoor
gaf alleen aan dat die getallen mij niks zeggen zonder meer data.
maar goed, je weet toch niet wat de verkopers willen, blijft gokken.
zelf een huis gekocht wat sinds 2011 te koop staat, daar was de instelling gewoon, dit willen we er voor en voor minder blijven we hier wel wonen. die hebben dus ook gewoon gewacht tot dat de prijzen weer gingen stijgen
Ach de hypothecaire inschrijving kan je toch ook opvragenTERW_DAN schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:00:
[...]
Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet kunnen verkopen voor minder, vanwege een te grote restschuld. Dat zie je vaak genoeg, huis gekocht in de hoogtijdagen, dat is nu flink wat minder waard, waardoor je met een te groot gat komt te zitten. Dan kan het prima jaren te koop staan, als de vraagprijs en geboden bedragen zo ver uit elkaar liggen.
Tuin is vaak 10 procent van de woningwaarde. Hier is er ruim 20k in gegaan. Gaat om tuin met veel grondwerk, hoogteverschil en aan het water.Tsurany schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:25:
[...]
Hypotheek en notaris kan goedkoper, zelfde geld voor de bouwkundige keuring. En een tuin voor 10k? Laat je die compleet aanleggen inclusief exotische palmen? Zo duur hoeft een tuin echt niet te zijn lijkt mij.
Qua aankleding hangt het echt af van afwerkingsniveau. Verven + laminaatvloer is wat anders dan goed stucwerk en een luxe eiken vloer.
*knip* je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je kunt er ook normaal op reageren
[ Voor 84% gewijzigd door naitsoezn op 12-09-2016 21:51 ]
interessant artikel over de mogelijke risico's van exectution only
http://amweb.nl/news-1218...ergeten-hypotheekaanvraag
En een laatste tegenbod gehad van € 339.000,- Ik heb ze veel succes gewenst. Hun goed recht uiteraard. We zullen zien wie er met een paar weken gelijk heeft gehad (want er is echt superveel belangstelling.. zo ineens na bijna 2 jaar).
Tja.. is dat een risico? Dat je de gegevens niet goed invult? Dat is gewoon dom. Als je niet weet wat je aan het doen bent, dan moet je iemand in de arm nemen. Dan betaal je 2/3k om er voor te zorgen dat de ander je gegevens goed invult. (kort door de bocht).Ray schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:53:
[ Voor 52% gewijzigd door St@m op 13-09-2016 11:14 ]
Domheid lijkt me juist één van de grootste risico'sSt@m schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:11:
Tja.. is dat een risico? Dat je de gegevens niet goed invult? Dat is gewoon dom.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
vanavond orienterend gesprek met de hypotheker. Hebben jullie nog tips? Wat te vragen, doen etc?
Wat bij ons op de lijst staat:
NHG
Keuring van huis (Vereniging eigen huis?)
mogelijkheden hypotheek
risico's
En er voor de rest eigenlijk blanco in gaan
Wat bij ons op de lijst staat:
NHG
Keuring van huis (Vereniging eigen huis?)
mogelijkheden hypotheek
risico's
En er voor de rest eigenlijk blanco in gaan
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Vergeet ook niet om met andere hypotheekadviseurs een oriënterend gesprek te doencorset schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:31:
vanavond orienterend gesprek met de hypotheker. Hebben jullie nog tips?
Dat is zeker het planRmg schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:33:
[...]
Vergeet ook niet om met andere hypotheekadviseurs een oriënterend gesprek te doen
Studieschuld. Elke bank/verlener kijkt naar andere variabelen hiervoor:
start stand
Maandelijkse lasten
huidige stand
Eind datum hiervan
Dat maakt het wel erg lastig.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Wij vonden de hypotheker zelf een beetje teveel pushen om zijn product te verkopen i.p.v. adviseren. Daarnaast waren zei absoluut niet transparant en konden wij niks op papier meekrijgen voordat de adviesopdracht was getekend. Dit om te voorkomen dat je gaat shoppen bij andere aanbieders natuurlijk.
Hierdoor uiteindelijk gegaan voor een zelfstandige lokale adviseur i.p.v. een grote keten zoals de Hypotheker.
Hierdoor uiteindelijk gegaan voor een zelfstandige lokale adviseur i.p.v. een grote keten zoals de Hypotheker.
HD4Life @ Full-HD
Prachtig. Eerst geen advies willen omdat je het beter denkt te weten en vervolgens iemand anders de rekening willen laten betalen voor je eigen fout om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je dat zo'n offertefabriek niet kwalijk kan nemen dat ze alleen als doorgeefluik fungerenRay schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:53:
Nog even wat anders:
Ik lees wel vaker hier dat het belang van de taxatie word onderschat. Als de taxateur de koopsom taxeert is hij een lul en als hij te laag taxeert is het ook een lul omdat de financiering dan niet doorgaat. Jongens, als je op een punt komt dat een taxateur niet aan de waarde komt, ga dan niet een andere taxateur zoeken want je hebt dan geen goede deal. Als de taxateur de koopsom taxeert, dan vind hij het acceptabel en ziet hij geen problemen dat je op dat bedrag een financiering aangaat. Als hij hoger uit zou komen zou hij ook gewoon hoger schrijven.
Ik maak de afgelopen weken weer een beetje te vaak mee dat kopers te veel betalen of zelfs eigen geld pompen in een woning die veel minder waard is dan de koopsom.
[ Voor 41% gewijzigd door Kju op 13-09-2016 11:48 ]
PSN: Kjujay
Kijk! hier hebben we wat aanDavidshadow13 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:35:
Wij vonden de hypotheker zelf een beetje teveel pushen om zijn product te verkopen i.p.v. adviseren. Daarnaast waren zei absoluut niet transparant en konden wij niks op papier meekrijgen voordat de adviesopdracht was getekend. Dit om te voorkomen dat je gaat shoppen bij andere aanbieders natuurlijk.
Zitten zelf nog te denken om gesprek aan te gaan met:
Rabo & ING. Lokale adviseurs in zoetermeer 0 ervaring mee. Dus dat is wat lastiger.
ING is onze thuisbank en die vonden we vooral veel te duur met de advies en afsluitkosten. Daarmee prijzen ze zichzelf echt uit de markt. ING af laten sluiten via adviseur kan wel voordelig zijn aangezien ze nu een actie rente hebben op 10 jaar vast.corset schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:46:
[...]
Kijk! hier hebben we wat aanbedankt. Gaan we zeker in de gaten houden.
Rabo & ING. Lokale adviseurs in zoetermeer 0 ervaring mee. Dus dat is wat lastiger.
Wij hebben ook een initieel gesprek bij de Rabo gehad, dat was wel positief en ze vragen heel weinig qua advies en afsluitkosten als je zelf een heleboel stukken digitaal aanlevert. Geloof maar iets van 900 euro als je starter bent. Verder adverteren ze er ook mee dat ze als enige bank niet moeilijk doen over een studieschuld maar daar hebben wij geen ervaring mee verder. Nadeel is wel dat ze gemiddeld een iets minder scherpe rente hebben dan bijv. de ING, ABN of SNS.
HD4Life @ Full-HD
Ik kan je wel adviseurs in Den Haag aanraden als je dat op prijs stelt. Moet je maar PM'en.corset schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:46:
[...]
Kijk! hier hebben we wat aanbedankt. Gaan we zeker in de gaten houden.
PSN: Kjujay
Voordat je je rijk rekent. Die richtlijnen voor de studieschuld zijn er niet voor niets. Het is natuurlijk een naaistreek van de overheid om je die studielening op te dringen maar feit blijft dat je hem wel moet terugbetalen.Davidshadow13 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:50:
[...]
Verder adverteren ze er ook mee dat ze als enige bank niet moeilijk doen over een studieschuld maar daar hebben wij geen ervaring mee verder.
En dan is zo'n geldverstrekker misschien "lastig" maar uiteindelijk heb je eer ook niks aan als je je eigen hypotheek niet op kan brengen....
Ik zou graag meer willen weten. Ik heb ING nu ook als bank en heb een afspraak gemaakt voor een 1e adviesgesprek. Op hun website zie ik het volgende bij de (geschatte) kosten voor een nieuwbouwwoning:Davidshadow13 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:50:
ING is onze thuisbank en die vonden we vooral veel te duur met de advies en afsluitkosten. Daarmee prijzen ze zichzelf echt uit de markt. ING af laten sluiten via adviseur kan wel voordelig zijn aangezien ze nu een actie rente hebben op 10 jaar vast.
Overdrachtsbelasting € 0
Notariskosten € 750
Taxatiekosten € 365
Advieskosten € 1.750
Makelaarskosten € 2.250
Dan vind ik die advieskosten van 1750 euro heel erg meevallen!
Ik zie nergens afsluitkosten....
Help!
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
In die €1750 zitten de afsluitkosten al bij in gerekend. Maar dit geldt enkel en alleen voor een eerste hypotheek anders wordt het €2100. Ter vergelijking kan je bij de Rabo al terecht voor je eerste huis voor €1100,- en bij de ABN voor €1500,-. Dan vind ik de ING toch betrekkelijk duur.Tripl3 D schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:17:
[...]
Ik zou graag meer willen weten. Ik heb ING nu ook als bank en heb een afspraak gemaakt voor een 1e adviesgesprek. Op hun website zie ik het volgende bij de (geschatte) kosten voor een nieuwbouwwoning:
Overdrachtsbelasting € 0
Notariskosten € 750
Taxatiekosten € 365
Advieskosten € 1.750
Makelaarskosten € 2.250
Dan vind ik die advieskosten van 1750 euro heel erg meevallen!
Ik zie nergens afsluitkosten....
Help!
Maar goed ik betaal zelf nu €2250,- bij mijn vaste adviseur, is zelfs €2500,- zonder korting maar dan krijg ik wel onafhankelijk advies en ook een goede deal op mijn overlijdensrisico verzekering en eventueel AOV. Daarnaast krijg ik ook weer extra korting op mijn verzekeringspakket dat ook bij hem loopt dus dat maakt 't, het verschil wel weer waard.
HD4Life @ Full-HD
Ik begrijp heel goed dat ze dit meenemen, wat ik echter niet begrijp is dat ze het bedrag pakken aan het begin van je studieschuld en niet het huidige open bedrag.Tha_T schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:14:
[...]
Voordat je je rijk rekent. Die richtlijnen voor de studieschuld zijn er niet voor niets. Het is natuurlijk een naaistreek van de overheid om je die studielening op te dringen maar feit blijft dat je hem wel moet terugbetalen.
En dan is zo'n geldverstrekker misschien "lastig" maar uiteindelijk heb je eer ook niks aan als je je eigen hypotheek niet op kan brengen....
In mijn geval zijn we al 8 jaar aan het terugbetalen en is het restant minimaal maar toch gebruiken ze het begingetal. Voor ons geen probleem maar ik vind het een vreemde regel.
75% van het begingetal rekenen ze mee. Geen logische regel aangezien er, in mijn geval, maar 20% van beginbedrag over is. Gelukkig geen max hypotheek; geen probleem.forzav schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:27:
[...]
Ik begrijp heel goed dat ze dit meenemen, wat ik echter niet begrijp is dat ze het bedrag pakken aan het begin van je studieschuld en niet het huidige open bedrag.
In mijn geval zijn we al 8 jaar aan het terugbetalen en is het restant minimaal maar toch gebruiken ze het begingetal. Voor ons geen probleem maar ik vind het een vreemde regel.
a.s. vrijdag krijgen wij de sleutel van ons huis
Zorg dat je van elke sleutel die je krijgt weet waar ie op pastmaurice_l schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:34:
[...]
75% van het begingetal rekenen ze mee. Geen logische regel aangezien er, in mijn geval, maar 20% van beginbedrag over is. Gelukkig geen max hypotheek; geen probleem.
a.s. vrijdag krijgen wij de sleutel van ons huisIemand nog extra tips voor de eindcontrole buiten de gebruikelijke overname lijst, schade, cv etc?
Mooienaitsoezn schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:37:
[...]
Zorg dat je van elke sleutel die je krijgt weet waar ie op past. Wij hebben een paar setjes sleutels gekregen die één sleutel per setje bevat waarvan we nu nog steeds niet weten waar ie voor is. We zijn nog steeds op zoek naar een geheime kluis
ben ik dan de enigste die zsm nieuwe sloten in een nieuw huis laat zetten?naitsoezn schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:37:
[...]
Zorg dat je van elke sleutel die je krijgt weet waar ie op past. Wij hebben een paar setjes sleutels gekregen die één sleutel per setje bevat waarvan we nu nog steeds niet weten waar ie voor is. We zijn nog steeds op zoek naar een geheime kluis
Dat weet ik niet, daar ken ik je niet goed genoeg voorDenniz0229 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:06:
[...]
ben ik dan de enigste die zsm nieuwe sloten in een nieuw huis laat zetten?
naitsoezn schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:10:
[...]
Dat weet ik niet, daar ken ik je niet goed genoeg voor. Je bent in ieder geval niet de enige, want wij hebben het ook gedaan

heb altijd al moeite gehad met dat stomme nederlands
maar jij bewaart alleen de sleutel van de geheime kluis dus? al in de kruipruimte gekeken?
Ik zet er ook meteen nieuwe cilinders in, meteen met certificaatsleutel , met een gelijksluitende sleutel voor alle deuren. Maar das puur voor het gemak...
Rekenen ze niet met het begingetal omdat het begingetal je maandelijkse lasten bepaalt. Ongeacht hoeveel je al hebt afgelost blijven je maandlasten hetzelfde. Dat is althans wat mijn adviseur bij de Rabo zei volgens mij, ik had namelijk ook hetzelfde idee als jij.maurice_l schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:34:
[...]
75% van het begingetal rekenen ze mee. Geen logische regel aangezien er, in mijn geval, maar 20% van beginbedrag over is. Gelukkig geen max hypotheek; geen probleem.
a.s. vrijdag krijgen wij de sleutel van ons huisIemand nog extra tips voor de eindcontrole buiten de gebruikelijke overname lijst, schade, cv etc?
Ja dat is de reden. Je blijft namelijk bijvoorbeeld 100 p/m terug betalen, ongeacht de hoogte van je schuld. Je hypotheek wordt berekend op basis van je maandlasten en daarom blijft dit een impact hebben.diabyte schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:44:
[...]
Rekenen ze niet met het begingetal omdat het begingetal je maandelijkse lasten bepaalt. Ongeacht hoeveel je al hebt afgelost blijven je maandlasten hetzelfde. Dat is althans wat mijn adviseur bij de Rabo zei volgens mij, ik had namelijk ook hetzelfde idee als jij.
Het volgende;
Mijn vrouw is verliefd geworden op het huis (http://www.funda.nl/koop/...1201-van-nispensingel-43/)
Zoals hier al gezegd hebben wij een laatste tegenbod gehad van € 339.000, wij habben een eindbod neergelegd van € 317.500
Daar gaan we dus niet uitkomen.
Mijn schoonouders zitten redelijk in de slappe was en willen zo'n 15K inleggen zodat we het huis wel kunnen kopen. Het idee is dat wij ze nog een heel eind tegemoet gaan komen en rond de € 330.000 gaan bieden.
Zij vinden dat een goede investering.
Hoezeer ik het aanbod waardeer ben ik van mening dat het huis geen € 330.000 waard is en sta ik er (ik hoorde het net) nog niet heel open voor. Ik schaam me er ook een beetje voor om het geld aan te nemen. Al kan ik me daar wel overheen zetten
(anders krijg je het later als ze dood zijn en moet je er dikke belasting over betalen, dat is hun redenering).
Wat is nu wijsheid.. Ik denk niet dat er veel wijsheid is, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen. Het geld aannemen en dus flink boven (naar je eigen gevoel) de waarde bieden? Of wachten op een ander huis.
Mijn vrouw wil er dus echt heel heel graag wonen. Ik wil er graag wonen, maar ben ook wel bereid om te wachten op een ander huis (al wachten we nu al een maand en komt er steeds geen ander huis, nouja, één huis geweest die we niet hebben gekocht waar flink boven de vraagprijs is geboden).
Hoe langer we gaan wachten, hoe groter de kans is dat we 16-12 zonder huis zitten en dus 2x moeten gaan verhuizen, tijdelijk in een huurhuis moeten gaan wonen, of op een vakantiepark, waar ik ook niet op zit te wachten met 2 kleine kinderen.
Mijn vrouw is verliefd geworden op het huis (http://www.funda.nl/koop/...1201-van-nispensingel-43/)
Zoals hier al gezegd hebben wij een laatste tegenbod gehad van € 339.000, wij habben een eindbod neergelegd van € 317.500
Mijn schoonouders zitten redelijk in de slappe was en willen zo'n 15K inleggen zodat we het huis wel kunnen kopen. Het idee is dat wij ze nog een heel eind tegemoet gaan komen en rond de € 330.000 gaan bieden.
Hoezeer ik het aanbod waardeer ben ik van mening dat het huis geen € 330.000 waard is en sta ik er (ik hoorde het net) nog niet heel open voor. Ik schaam me er ook een beetje voor om het geld aan te nemen. Al kan ik me daar wel overheen zetten
Wat is nu wijsheid.. Ik denk niet dat er veel wijsheid is, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen. Het geld aannemen en dus flink boven (naar je eigen gevoel) de waarde bieden? Of wachten op een ander huis.
Mijn vrouw wil er dus echt heel heel graag wonen. Ik wil er graag wonen, maar ben ook wel bereid om te wachten op een ander huis (al wachten we nu al een maand en komt er steeds geen ander huis, nouja, één huis geweest die we niet hebben gekocht waar flink boven de vraagprijs is geboden).
Hoe langer we gaan wachten, hoe groter de kans is dat we 16-12 zonder huis zitten en dus 2x moeten gaan verhuizen, tijdelijk in een huurhuis moeten gaan wonen, of op een vakantiepark, waar ik ook niet op zit te wachten met 2 kleine kinderen.
[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 16-09-2016 10:24 ]
Geen idee hoevaak je al in het huis geweest bent, maar ga gerust een 3e keer kijken. En vraag je af of deze kans uniek is. Of waarom je verliefd bent op het huis. Je leeft maar 1x en als je denkt hier heel gelukkig te worden voor de komende 20/30 jaar, zou ik lekker betalen.
Aangezien je eindbod geen eindbod is, zullen de verkopers niet naar 330K gaan. Ze kunnen aan alles merken dat je het huis koste wat kost wilt hebben. Dus houd gerust rekening dat je het met 330k niet gaat redden.
Ik heb een hekel aan onderhandelen. Als ik iets wil en ik kan het betalen dan doe ik dat. Wat dat betreft niet heel geschikt voor de huizenmarkt. Maar heb nu wel mijn droomhuis binnen mijn mogelijkheden! En dat maakt me nog elke dag heel gelukkig.
Aangezien je eindbod geen eindbod is, zullen de verkopers niet naar 330K gaan. Ze kunnen aan alles merken dat je het huis koste wat kost wilt hebben. Dus houd gerust rekening dat je het met 330k niet gaat redden.
Ik heb een hekel aan onderhandelen. Als ik iets wil en ik kan het betalen dan doe ik dat. Wat dat betreft niet heel geschikt voor de huizenmarkt. Maar heb nu wel mijn droomhuis binnen mijn mogelijkheden! En dat maakt me nog elke dag heel gelukkig.
We gaan zeker nog eens kijken, en het is wel de bedoeling om er de aankomende 20/30 jaar te gaan wonen.Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:49:
Geen idee hoevaak je al in het huis geweest bent, maar ga gerust een 3e keer kijken. En vraag je af of deze kans uniek is. Of waarom je verliefd bent op het huis. Je leeft maar 1x en als je denkt hier heel gelukkig te worden voor de komende 20/30 jaar, zou ik lekker betalen.
Of deze kans uniek is? Daar kan ik heel kort over zijn, nee. Het is een "gewoon" huis in een "gewone" straat. Er zijn nog wel honderden van dit soort woningen, die zijn alleen niet te koop op het moment
En ik weet ook niet of ze te koop komen binnen afzienbare tijd.
Tja.. de situatie is dermate veranderd dat het geen eindbod meer is inderdaad. Maar dat wist ik ook niet van te voren haha. En ik ben het met je eens, dat is ook een punt wat mij tegenhoud om nog een keer te gaan beiden.Aangezien je eindbod geen eindbod is, zullen de verkopers niet naar 330K gaan. Ze kunnen aan alles merken dat je het huis koste wat kost wilt hebben. Dus houd gerust rekening dat je het met 330k niet gaat redden.
Ik heb geen hekel aan onderhandelenIk heb een hekel aan onderhandelen. Als ik iets wil en ik kan het betalen dan doe ik dat. Wat dat betreft niet heel geschikt voor de huizenmarkt. Maar heb nu wel mijn droomhuis binnen mijn mogelijkheden! En dat maakt me nog elke dag heel gelukkig.
Een paar punten ter overweging: Aangezien je nu al een eindbod hebt gedaan, komt een tweede eindbod niet zo standvastig meer over
. Je eventuele volgende bod zul je dus ook niet moeten overbrengen als nieuwe eindbod oid
Het is een argument waar hier nogal eens commentaar op komt van deze en gene (gedeeltelijk terecht), maar als je 20/30 jaar wilt blijven wonen dan is die 10k of 15k extra die je nu boven je eigen max zou gaan zitten ook wel weer te verwaarlozen. Die 20/30 jaarsplanning maakt het object imho ook weer geen 'goede investering', want niemand kan 20/30 jaar in de toekomst kijken
.
That said: Je zoekt nu een maand en noemt deze woning een unieke kans.... Ik snap je tijdsdruk, maar of het echt een unieke kans is kun je imho nog niet echt inschatten. Dat de woningen waar je naar op zoek bent schaars zijn geloof ik graag, maar als er in een rustige maand als augustus zo'n woning op de markt komt denk ik oprecht dat er de komende maanden nog wel meer van dit soort 'unieke objecten' voorbij zullen komen. Misschien niet voor jullie deadline, en als je echt graag een nieuwe woning wilt hebben voor die tijd dan heb je misschien wat minder opties, maar als je de tijd wilt nemen dan vind je ongetwijfeld iets waar je je beter bij voelt.
Maar ga idd gewoon nog eens kijken en laat eens aan verkopers weten dat je het toch echt wel een heel hoge vraagprijs vind.....
Het is een argument waar hier nogal eens commentaar op komt van deze en gene (gedeeltelijk terecht), maar als je 20/30 jaar wilt blijven wonen dan is die 10k of 15k extra die je nu boven je eigen max zou gaan zitten ook wel weer te verwaarlozen. Die 20/30 jaarsplanning maakt het object imho ook weer geen 'goede investering', want niemand kan 20/30 jaar in de toekomst kijken
That said: Je zoekt nu een maand en noemt deze woning een unieke kans.... Ik snap je tijdsdruk, maar of het echt een unieke kans is kun je imho nog niet echt inschatten. Dat de woningen waar je naar op zoek bent schaars zijn geloof ik graag, maar als er in een rustige maand als augustus zo'n woning op de markt komt denk ik oprecht dat er de komende maanden nog wel meer van dit soort 'unieke objecten' voorbij zullen komen. Misschien niet voor jullie deadline, en als je echt graag een nieuwe woning wilt hebben voor die tijd dan heb je misschien wat minder opties, maar als je de tijd wilt nemen dan vind je ongetwijfeld iets waar je je beter bij voelt.
Maar ga idd gewoon nog eens kijken en laat eens aan verkopers weten dat je het toch echt wel een heel hoge vraagprijs vind.....
Truenaitsoezn schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:09:
Een paar punten ter overweging: Aangezien je nu al een eindbod hebt gedaan, komt een tweede eindbod niet zo standvastig meer over. Je eventuele volgende bod zul je dus ook niet moeten overbrengen als nieuwe eindbod oid
Ik noem het geen goede investeringHet is een argument waar hier nogal eens commentaar op komt van deze en gene (gedeeltelijk terecht), maar als je 20/30 jaar wilt blijven wonen dan is die 10k of 15k extra die je nu boven je eigen max zou gaan zitten ook wel weer te verwaarlozen. Die 20/30 jaarsplanning maakt het object imho ook weer geen 'goede investering', want niemand kan 20/30 jaar in de toekomst kijken.
Nee, ik vind het juist geen unieke woning / kans. Ik ben wel bereid te wachten. Mijn vrouw daarentegen vind het wel een een unieke woning / kans. Als het aan haar ligt had ze al gebeld om een nieuw bod te doen. Ik ben wat gereserveerder in deze. En ik hink dus op twee gedachten..That said: Je zoekt nu een maand en noemt deze woning een unieke kans.... Ik snap je tijdsdruk, maar of het echt een unieke kans is kun je imho nog niet echt inschatten. Dat de woningen waar je naar op zoek bent schaars zijn geloof ik graag, maar als er in een rustige maand als augustus zo'n woning op de markt komt denk ik oprecht dat er de komende maanden nog wel meer van dit soort 'unieke objecten' voorbij zullen komen. Misschien niet voor jullie deadline, en als je echt graag een nieuwe woning wilt hebben voor die tijd dan heb je misschien wat minder opties, maar als je de tijd wilt nemen dan vind je ongetwijfeld iets waar je je beter bij voelt.
Hier een medezwollenaar: van nispensingel is echt niet een buitenkans. Dat kan je alleen al afleiden uit het feit dat er tijd is om te onderhandelen. Meeste nette huizen in zwolle in die prijsklasse zijn binnen een week verkocht.
Maarr: vraagprijzen zijn tegenwoordig wel redelijk scherp en dat ze al 10K willen zakken, is best veel. Dus je gaat hem niet krijgen voor 330. Biedt gewoon het bedrag waarvoor je denkt dat je hem kan krijgen en dan krijg je hem ook. Iedereen tevreden. Zal eerder rond de 335/337 liggen.
En eens met hierboven: dat je 15K meer betaald dan je wilt is nu even vervelend, maar over 5 jaar niet meer zo relevant.
En als je in dec nog niks hebt en dus moet huren, moet je 2x verhuizen en heb je allerlei dubbele lasten. Dus neem dat ook mee in de overweging.
Maarr: vraagprijzen zijn tegenwoordig wel redelijk scherp en dat ze al 10K willen zakken, is best veel. Dus je gaat hem niet krijgen voor 330. Biedt gewoon het bedrag waarvoor je denkt dat je hem kan krijgen en dan krijg je hem ook. Iedereen tevreden. Zal eerder rond de 335/337 liggen.
En eens met hierboven: dat je 15K meer betaald dan je wilt is nu even vervelend, maar over 5 jaar niet meer zo relevant.
En als je in dec nog niks hebt en dus moet huren, moet je 2x verhuizen en heb je allerlei dubbele lasten. Dus neem dat ook mee in de overweging.
Het is een mooi huis, maar de uitspraak 20/30 jaar vind ik stoerSt@m schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:19:
Het volgende;
Hoezeer ik het aanbod waardeer ben ik van mening dat het huis geen € 330.000 waard is en sta ik er (ik hoorde het net) nog niet heel open voor. Ik schaam me er ook een beetje voor om het geld aan te nemen. Al kan ik me daar wel overheen zetten(anders krijg je het later als ze dood zijn en moet je er dikke belasting over betalen, dat is hun redenering).
Dat je schoonouders willen investeren, er van uitgaande dat ze niet hun laatste centen weggeven, zou ik wel aannemen. Zoals mijn schoonouders zeiden: Liever met een warme hand dan een koude. Lekker in een huis wonen welke je mooi vindt en al een deel van de hypotheek afgelost. Banken vinden dat ook gewoon fijn om te zien
Dat weet ik, en dat zeg ik ook. De vraagprijs is ook veel, veel te hoog.Raymond schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:17:
Hier een medezwollenaar: van nispensingel is echt niet een buitenkans. Dat kan je alleen al afleiden uit het feit dat er tijd is om te onderhandelen. Meeste nette huizen in zwolle in die prijsklasse zijn binnen een week verkocht.
Staat ook al bijna 2 jaar te koop he.
Dat ben ik dus niet met je eens. Zie mijn motivatie eerder in deze topic over de Van Nispensingel.Maarr: vraagprijzen zijn tegenwoordig wel redelijk scherp en dat ze al 10K willen zakken, is best veel. Dus je gaat hem niet krijgen voor 330. Biedt gewoon het bedrag waarvoor je denkt dat je hem kan krijgen en dan krijg je hem ook. Iedereen tevreden. Zal eerder rond de 335/337 liggen.
Dit huis steekt er met kop en schouders dik bovenuit met een hogere vraagprijs van meer dan 30K t.o.v. eerder verkochte huizen.
nr 57 (340k wel 50m2 groter en een groter stuk grond), nr 27 (310k, nr 25 (310k).
Dat is mijn grootste overweging. Als dat niet aan de orde was zou ik het nooit kopen voor dat bedrag.En eens met hierboven: dat je 15K meer betaald dan je wilt is nu even vervelend, maar over 5 jaar niet meer zo relevant.
Maar ik hoef dat bedrag dus ook niet te betalen.
Ik woon nu 30 jaar in Zuid, en ga daar voorlopig ook niet weg. Stadshagen (meer huis voor je geld) zul je mij niet vinden. Ook andere wijken in Zwolle wil ik niet wonen.sorted.bits schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:19:
[...]
Het is een mooi huis, maar de uitspraak 20/30 jaar vind ik stoer. Je wensen en eisen veranderen soms snel. Maar dat staat helemaal los van het verhaal verder. Verder niet echt uniek in Zwolle. Er zijn veel mooie huizen te vinden in de prijsklasse/categorie/type wat jij zoekt volgens mij. Ik zie dat dit in Zuid staat, wat zeker een leuke plek is!
True, ik denk dat we het maar gewoon moeten aannemen.Dat je schoonouders willen investeren, er van uitgaande dat ze niet hun laatste centen weggeven, zou ik wel aannemen. Zoals mijn schoonouders zeiden: Liever met een warme hand dan een koude. Lekker in een huis wonen welke je mooi vindt en al een deel van de hypotheek afgelost. Banken vinden dat ook gewoon fijn om te zien.
[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 16-09-2016 11:27 ]
Wat je zegt over Stadshagen klopt inderdaad. Best mooie huizen voor een prima prijs, wij zitten hier dan ook al iets van 16 jaar (6 jaar in 1 huis, nu al 10 in deze). Als ik nu moest gaan verhuizen (we zijn actief op zoek) werd het ook zeker niet weer Stadshagen. Met kleine kinderen prima hoor en alles bij de hand, maar wij zoeken het nu rondom Zwolle (grotere kavel, geen burenSt@m schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:23:
[...]
Ik woon nu 30 jaar in Zuid, en ga daar voorlopig ook niet weg. Stadshagen (meer huis voor je geld) zul je mij niet vinden. Ook andere wijken in Zwolle wil ik niet wonen.
[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 16-09-2016 11:30 ]
Als je niet weg wilt uit Zuid is het wel lastig. Zo veel huizen op een mooie locatie staan daar niet (vind ik). Je zegt voorlopig niet weg te willen uit Zuid en daar heb je misschien wel heel goede redenen voor. Heb je overwogen om in een van de dorpen rondom Zwolle te wonen?St@m schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:23:
[...]
Dat weet ik, en dat zeg ik ook. De vraagprijs is ook veel, veel te hoog.
Staat ook al bijna 2 jaar te koop he.
[...]
Dat ben ik dus niet met je eens. Zie mijn motivatie eerder in deze topic over de Van Nispensingel.
Dit huis steekt er met kop en schouders dik bovenuit met een hogere vraagprijs van meer dan 30K t.o.v. eerder verkochte huizen.
nr 57 (340k wel 50m2 groter en een groter stuk grond), nr 27 (310k, nr 25 (310k).
[...]
Dat is mijn grootste overweging. Als dat niet aan de orde was zou ik het nooit kopen voor dat bedrag.
Maar ik hoef dat bedrag dus ook niet te betalen.
[...]
Ik woon nu 30 jaar in Zuid, en ga daar voorlopig ook niet weg. Stadshagen (meer huis voor je geld) zul je mij niet vinden. Ook andere wijken in Zwolle wil ik niet wonen.
[...]
True, ik denk dat we het maar gewoon moeten aannemen.
Qua reistijd tot het centrum / snelweg kan je net zo goed in Hattem/Dalfsen gaan wonen. Ter vergelijking: je zou het huis van mijn een van mijn buren kunnen kopen als je 230 bied (staat niets te koop overigens, maar voor 230 kan je die van mijn buurvrouw misschien nog wel krijgen). Investeer die ton in verbouwing & opknappen en je hebt een huis dat net zo groot is (of groter), volledig eigen smaak, meer grond (>300m2), geen achterburen en aan de voorkant kijk je tussen 2 huizenrijen door. De reistijd naar snelweg/zwolle centrum is net zo lang.
Maarja, als je echt in Zuid wil wonen, dan moet je misschien ook maar accepteren dat dat geld kost.
Is het gebruikelijk om door te geven aan de verkopende partij (in mijn geval aannemer omdat ik een nieuwbouwhuis heb gekocht) dat de financiering rond is en ik dus geen beroep meer ga doen op het voorbehoud daarvan in de koopovereenkomst? Nou loopt ie volgende week toch al af maar goed.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Hebben wij wel gedaan. Ik zie het maar als goed koper zijn. Toen wij bijvoorbeeld doorgegeven hebben dat alles rond was hebben ze het huis bijvoorbeeld al van Funda gehaald.Bastien schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:47:
Is het gebruikelijk om door te geven aan de verkopende partij (in mijn geval aannemer omdat ik een nieuwbouwhuis heb gekocht) dat de financiering rond is en ik dus geen beroep meer ga doen op het voorbehoud daarvan in de koopovereenkomst? Nou loopt ie volgende week toch al af maar goed.
En als ik verkoper was had ik het ook graag geweten van de kopers
Ik weet niet hoe hard jij kan fietsen, maar vanuit Zuid ben ik met 15 minuten fietsen in de stad en heb ik al mijn vrienden en familie binnen 5 minuten fietsen in de buurt, en mijn vrouw kan lopend naar haar werk. Dalfsen is toch echt wel een half uur / drie kwartier verder fietsen, en Hattem naar Zuid is ook wel een half uur (ok, in de zomermaanden kun je met het pondje). En waar ga ik die ton precies vandaan halen om te verbouwen? En daar komt nog bij dat ik zelf niet handig ben en we gewoon in een instap klaar huis willen wonenTehh schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:43:
[...]
Als je niet weg wilt uit Zuid is het wel lastig. Zo veel huizen op een mooie locatie staan daar niet (vind ik). Je zegt voorlopig niet weg te willen uit Zuid en daar heb je misschien wel heel goede redenen voor. Heb je overwogen om in een van de dorpen rondom Zwolle te wonen?
Qua reistijd tot het centrum / snelweg kan je net zo goed in Hattem/Dalfsen gaan wonen. Ter vergelijking: je zou het huis van mijn een van mijn buren kunnen kopen als je 230 bied (staat niets te koop overigens, maar voor 230 kan je die van mijn buurvrouw misschien nog wel krijgen). Investeer die ton in verbouwing & opknappen en je hebt een huis dat net zo groot is (of groter), volledig eigen smaak, meer grond (>300m2), geen achterburen en aan de voorkant kijk je tussen 2 huizenrijen door. De reistijd naar snelweg/zwolle centrum is net zo lang.
Maarja, als je echt in Zuid wil wonen, dan moet je misschien ook maar accepteren dat dat geld kost.
Ja dus, ik wil echt in Zuid blijven wonen. En ja, dat kost geld. Dat snap ik. Maar dit huis kost veel meer geld dan gelijkwaardige woningen (die voor augustus zijn verkocht). Het is niet voor niets dat dit huis al bijna 2 jaar te koop staat. De vraagprijs is gewoon veel te hoog. Bij een realistische vraagprijs (zeg 320) was het huis natuurlijk allang verkocht.
Nu willen mijn schoonouders dus het gat van een normale vraagprijs voor dit soort woningen tot wat zij er voor willen wel overbruggen. Ik wil dat geld best wel aannemen, maar ik vind dat het niet echt waard. En misschien moet ik ook maar gewoon denken: fuck it. Het is niet mijn geld, dus we nemen het geld gewoon aan en betalen veel meer voor dit huis dat zou moeten.
[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 16-09-2016 11:56 ]
Zo zit ik er eigenlijk ook in, dus zo maar even bellen.Tha_T schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:50:
[...]
Hebben wij wel gedaan. Ik zie het maar als goed koper zijn. Toen wij bijvoorbeeld doorgegeven hebben dat alles rond was hebben ze het huis bijvoorbeeld al van Funda gehaald.
En als ik verkoper was had ik het ook graag geweten van de kopers
Edit: het maakte ze weinig uit volgens mij bij de aannemer. Vroeg niets over bouwproject/-nummer etc dus afstrepen kunnen ze het niet. Het zal hun blijkbaar boeien, ze zullen wel werken met de data in de overeenkomsten en verdere boekhouding zal wel teveel tijd en moeite kosten.
[ Voor 25% gewijzigd door Bastien op 16-09-2016 12:02 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
persoonlijk zou ik me dan niet meer lekker voelen in dat huis, maar dat moet je toch echt voor jezelf bepalen.St@m schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:19:
Het volgende;
Even wat anders, 15k ligt toch ruim boven de maximale schenking?
Dan schenken ze dat aan hun dochter, in het kader van het kopen van een huis. Dan is de vrijstelling hoger (aangenomen dat dochter <40jr is).
En anders mogen ze 5K per jaar aan dochter schenken. Dan lenen ze die 15K en schelden ze de komende jaren elk jaar 5K van die schuld kwijt. Ook prima.
En anders mogen ze 5K per jaar aan dochter schenken. Dan lenen ze die 15K en schelden ze de komende jaren elk jaar 5K van die schuld kwijt. Ook prima.
Dat mag, veel meer ook nog. Althans als zij onder de 40 jaar is of zij erboven en hij eronder. Zie http://www.belastingdiens...ring_van_een_eigen_woningDenniz0229 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:01:
Ik heb niet zoveel met regeltjes van de overheid over wat iemand aan mij wil geven, maar dat is een andere discussie. En volgens mij mogen ouders hun kinderen iets van 27k schenken. Edit: 53k dus zelfs.Denniz0229 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:01:
[...]
persoonlijk zou ik me dan niet meer lekker voelen in dat huis, maar dat moet je toch echt voor jezelf bepalen.
We zijn onder de 40
En ja, ik heb wel een beetje wat jij ook zou hebben. Maar dat is natuurlijk ook een gevoel wat weer verdwijnt binnen afzienbare tijd.
Je overhalen om niet in Zuid te wonen zou niet echt on-topic zijn en laat ik dus maar achterwege. Om toch even gezegd te hebben, ja ik kan hard fietsen. 20 min centrum red ik nog wel. 15 min met auto ook wel als er geen trein dwars zit.St@m schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:54:
[...]
Ik weet niet hoe hard jij kan fietsen, maar vanuit Zuid ben ik met 15 minuten fietsen in de stad en heb ik al mijn vrienden en familie binnen 5 minuten fietsen in de buurt, en mijn vrouw kan lopend naar haar werk. Dalfsen is toch echt wel een half uur / drie kwartier verder fietsen, en Hattem naar Zuid is ook wel een half uur (ok, in de zomermaanden kun je met het pondje). En waar ga ik die ton precies vandaan halen om te verbouwen? En daar komt nog bij dat ik zelf niet handig ben en we gewoon in een instap klaar huis willen wonen![]()
Ja dus, ik wil echt in Zuid blijven wonen. En ja, dat kost geld. Dat snap ik. Maar dit huis kost veel meer geld dan gelijkwaardige woningen (die voor augustus zijn verkocht). Het is niet voor niets dat dit huis al bijna 2 jaar te koop staat. De vraagprijs is gewoon veel te hoog. Bij een realistische vraagprijs (zeg 320) was het huis natuurlijk allang verkocht.
Nu willen mijn schoonouders dus het gat van een normale vraagprijs voor dit soort woningen tot wat zij er voor willen wel overbruggen. Ik wil dat geld best wel aannemen, maar ik vind dat het niet echt waard. En misschien moet ik ook maar gewoon denken: fuck it. Het is niet mijn geld, dus we nemen het geld gewoon aan en betalen veel meer voor dit huis dat zou moeten.
Ik snap je dilemma. Weet je de prijshistorie van het huis? Wíllen die mensen wel verkopen? Of willen ze alleen verkopen als de prijs goed is (lees te hoog) zodat zij een of andere bizarre droom kunnen verwezenlijken? M.a.w.: waarom staat het huis te koop? Twee jaar gelden (mid 2014) leek de huizencrisis net een beetje te eindigen, maar dat was nog niet het ideale moment om je huis te koop te zetten.
Hun eindbod was nu 239? Je kan natuurlijk met behulp van die schenking 230 bieden, als ze dan nog steeds nee zeggen is het hele dilemma ook gelijk voorbij en dan kan je jezelf achteraf niet de schuld geven (had ik maar...). Nu heb je toch immers geen enkele garantie dat ze 't doen? Ik zou dus de 'fuck it' jas aantrekken en gewoon bieden, ik krijg zo'n idee dat ze 't voor 230 ook niet doen namelijk.
@ bastien: dankje, ik dacht dat maar een korte periode was om de huizenmarkt wat te helpen.
En of dat gevoel verdwijnt ligt natuurlijk geheel aan jou en kan ik niet beoordelen.
Natuurlijk zijn er manieren om er omheen te werken, maar vergeet niet dat de belastingdienst meer van je weet als jij zelfSt@m schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:06:
[...]
Ik heb niet zoveel met regeltjes van de overheid over wat iemand aan mij wil geven, maar dat is een andere discussie. En volgens mij mogen ouders hun kinderen iets van 27k schenken. Edit: 53k dus zelfs.
We zijn onder de 40
En ja, ik heb wel een beetje wat jij ook zou hebben. Maar dat is natuurlijk ook een gevoel wat weer verdwijnt binnen afzienbare tijd.
En of dat gevoel verdwijnt ligt natuurlijk geheel aan jou en kan ik niet beoordelen.
Hoe breng je voorzichtig en op respectvolle wijze een bod op VON ? En wat zou je kunnen onderhandelen behalve de bouwrentekosten. Dit is nogal nieuw voor mij. Vooral als de makelaars standaard direkt nee zeggen tegen onderhandelen.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat 6% niet ongebruikelijk is wanneer een nieuwbouwproject 6+ maanden staat aangeboden?
Ik meen ergens te hebben gelezen dat 6% niet ongebruikelijk is wanneer een nieuwbouwproject 6+ maanden staat aangeboden?
[ Voor 21% gewijzigd door SoundByte op 16-09-2016 17:35 ]
Ze hebben geen haast met de verkoop, dat weet ik wel. Ze weten ook nog niet wat ze wel willen (heb ik vernomen). Overigens is het huis te koop gekomen begin januari 2015, dus bijna 2 jaar te koop nu.Tehh schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:04:
[...]
Ik snap je dilemma. Weet je de prijshistorie van het huis? Wíllen die mensen wel verkopen? Of willen ze alleen verkopen als de prijs goed is (lees te hoog) zodat zij een of andere bizarre droom kunnen verwezenlijken? M.a.w.: waarom staat het huis te koop? Twee jaar gelden (mid 2014) leek de huizencrisis net een beetje te eindigen, maar dat was nog niet het ideale moment om je huis te koop te zetten.
Hun eindbod was 339. Na overleg met de schoonouders vandaag willen zij dat we het huis gewoon kopenHun eindbod was nu 239? Je kan natuurlijk met behulp van die schenking 230 bieden, als ze dan nog steeds nee zeggen is het hele dilemma ook gelijk voorbij en dan kan je jezelf achteraf niet de schuld geven (had ik maar...). Nu heb je toch immers geen enkele garantie dat ze 't doen? Ik zou dus de 'fuck it' jas aantrekken en gewoon bieden, ik krijg zo'n idee dat ze 't voor 230 ook niet doen namelijk.
Dank voor alle inzichten in ieder geval. We gaan gewoon "fuck it". Dan maar geen geld uit de erfenis
En wellicht komen er morgen, dinsdag of woensdag nog wat leuke huizen op Funda.
[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 16-09-2016 20:43 ]
Ik wil even mijn ervaring delen over de VEH bouwkundige keuring.
Wij hebben VEH de keuring laten uitvoeren voordat we ons huis kochten, een klein jaar geleden. In de keuring stonden allerlei pietluttige dingen in, maar verder weinig bijzonderheden.
Nu, een klein jaar later dus, is gebleken dat onze stoppenkast onveilig is en op korte termijn moet worden vervangen. Kosten: rond de 500 euro.
Die 500 euro daar kom ik wel overheen (alhoewel je daar veel leuke dingen voor kunt doen...), maar ik vind het wel slecht dat VEH dit over het hoofd heeft gezien..!
Wij hebben VEH de keuring laten uitvoeren voordat we ons huis kochten, een klein jaar geleden. In de keuring stonden allerlei pietluttige dingen in, maar verder weinig bijzonderheden.
Nu, een klein jaar later dus, is gebleken dat onze stoppenkast onveilig is en op korte termijn moet worden vervangen. Kosten: rond de 500 euro.
Die 500 euro daar kom ik wel overheen (alhoewel je daar veel leuke dingen voor kunt doen...), maar ik vind het wel slecht dat VEH dit over het hoofd heeft gezien..!
Volgens mij hangt het er een beetje van af wat precies het gebrek is. Was het zichtbaar niet deugdelijk? Slechte bedrading in de groepenkast bijvoorbeeld kun je eigenlijk niet goed checken bij zo'n keuring.
tja zonder hier precies neer te zetten wat er aan hand is blijft dat gissen. Is het een oude kast nog helemaal zonder aardlek ? dan mag dat nog gewoon maar een ander zal het direct onveilig noemen en aangeven dat het vervangen moet worden (wil je zelf feitelijk ook maar dat terzijde)
een normale stoppenkast slijt niet, zal eigenlijk nooit vervangen hoeven worden. Dat hij niet meer (geen hoofdschakelaar / aardlek etc) voldoet aan de huidige normen is feitelijk met alle woningen > 30 jaar alsnel het geval.
een opmerking hierover was dan wel raadzaam geweest in je keuringsrapport
wil je eens een foto plaatsen en de reden wat er onveilig volgens je installateur ?
.heb toevallig net iets vergelijkbaars bij de hand waar directe kennis nu 1000 euro moet betalen volgens monteur omdat er ook van alles niet zou kloppen terwijl het voor 150 euro weer helemaal up to date gemaakt kan worden (vervangen twee x aardlek en plaatsen hoofdschakelaar, past prima in bestaande kast. De stoppen blijven gewoon en hoeven echt niet vervangen door automaten)
overigens was in mijn huidige woning wel een groep gelegd direct achter de hoofdzekering (zonder tussen stop of schakelaar) was bij de verbouw wel handig voor zwaar gereedschap maar......
een normale stoppenkast slijt niet, zal eigenlijk nooit vervangen hoeven worden. Dat hij niet meer (geen hoofdschakelaar / aardlek etc) voldoet aan de huidige normen is feitelijk met alle woningen > 30 jaar alsnel het geval.
een opmerking hierover was dan wel raadzaam geweest in je keuringsrapport
wil je eens een foto plaatsen en de reden wat er onveilig volgens je installateur ?
.heb toevallig net iets vergelijkbaars bij de hand waar directe kennis nu 1000 euro moet betalen volgens monteur omdat er ook van alles niet zou kloppen terwijl het voor 150 euro weer helemaal up to date gemaakt kan worden (vervangen twee x aardlek en plaatsen hoofdschakelaar, past prima in bestaande kast. De stoppen blijven gewoon en hoeven echt niet vervangen door automaten)
overigens was in mijn huidige woning wel een groep gelegd direct achter de hoofdzekering (zonder tussen stop of schakelaar) was bij de verbouw wel handig voor zwaar gereedschap maar......
[ Voor 71% gewijzigd door Ray op 18-09-2016 11:35 ]
Ja, wat voor huis is het en wat is er met je meterkast aan de hand?
Op het moment woon ik samen en behoorlijk klein (~40 m2), dat wil ik graag gaan veranderen door een huis/appartement te kopen. Het zal mijn eerste koopwoning worden en daardoor zit de kans er dik in dat dat ook niet de laatste wordt, hier wil ik dan ook op inspelen.
Aankomende week heb ik een gesprek met de hypotheker, maar ik ben al aan het rondkijken gegaan. Ik twijfel tussen alleen kopen, of samen kopen met mijn vriendin (van een jaar). Als ik de doorsnee online calculator mag geloven zijn de mogelijkheden qua maximale koopsom respectievelijk ongeveer 180.000 en 230.000.
Ik woon graag in de stad, maar dat is natuurlijk veel duurder. Voor 160k staan er leuke huizen te koop in het dorp waar ik opgegroeid ben. In de stad is 225k redelijk mager.
Zijn er hier mensen die me advies kunnen geven over de verschillen van kopen (en hoogstwaarschijnlijk weer verkopen) van huizen in een stad t.o.v. in een dorp. Ik heb bijvoorbeeld het idee dat verbouwen aan een huis in een dorp veel minder slim is, omdat de waarde van de ligging lager is. Hierdoor is het huis verkopen met dezelfde waardevermeerdering (de verbouwing) lastiger.
Aankomende week heb ik een gesprek met de hypotheker, maar ik ben al aan het rondkijken gegaan. Ik twijfel tussen alleen kopen, of samen kopen met mijn vriendin (van een jaar). Als ik de doorsnee online calculator mag geloven zijn de mogelijkheden qua maximale koopsom respectievelijk ongeveer 180.000 en 230.000.
Ik woon graag in de stad, maar dat is natuurlijk veel duurder. Voor 160k staan er leuke huizen te koop in het dorp waar ik opgegroeid ben. In de stad is 225k redelijk mager.
Zijn er hier mensen die me advies kunnen geven over de verschillen van kopen (en hoogstwaarschijnlijk weer verkopen) van huizen in een stad t.o.v. in een dorp. Ik heb bijvoorbeeld het idee dat verbouwen aan een huis in een dorp veel minder slim is, omdat de waarde van de ligging lager is. Hierdoor is het huis verkopen met dezelfde waardevermeerdering (de verbouwing) lastiger.
Hoe lang denk je er te blijven wonen? Wellicht is huren alsnog handiger.
En verbouwen doe je voor jezelf, niet voor de waardevermeerdering
En verbouwen doe je voor jezelf, niet voor de waardevermeerdering
Ik kocht 5 jaar geleden een appartement(je) in de stad voor de prijs die jij ongeveer noemt. Waarde is inmiddels een stuk hoger, maar belangrijker nog: we wonen er nog steeds best prima, ook al kunnen we nu 2x zo groot (en duur) wonen, gaan hier voorlopig niet weg. Ik zie mezelf (30+) nu nog niet in een dorp of kleine stad wonen. Nadeel is de kleine ruimte, maar locatie weegt voor mij zwaarder. Werk is 15 min fietsen, supermarkt 2 min lopen, slager, bakker, alles om de hoek.Gideonnn schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:45:
Op het moment woon ik samen en behoorlijk klein (~40 m2), dat wil ik graag gaan veranderen door een huis/appartement te kopen. Het zal mijn eerste koopwoning worden en daardoor zit de kans er dik in dat dat ook niet de laatste wordt, hier wil ik dan ook op inspelen.
Uiteraard is dit een persoonlijke mening, kan me heel goed voorstellen dat mensen liever de rust in een dorp zoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2016 23:40 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mojo schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:12:
Ik wil me ook even melden!
7 jaar geleden hebben we een nieuwbouw appartement gekocht. Inmiddels een kleintje gekregen en zijn we toch op zoek naar iets anders. Nieuwbouw is ons dermate goed bevallen, dat we inmiddels deze woning gekocht hebben. Precies onder de NHG-grens, tegenover een park en aan een autoluwe straat. Ons appartement staat nu te koop, voor de geinteresseerden.
Members only: Huidig
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nu alleen overbruggen met een huurwoninkje...
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Gefeliciteerd! Zo'n huurwoning overleef je ook wel joh... Met een beetje geluk (of pech) houd je er nog wat mooie verhalen aan over....Mojo schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:32:
[...]
Vorige week donderdagochtend de hypotheek en levering gepasseerd voor onze nieuwbouw woning. Diezelfde dag eindbod geaccepteerd ter verkoop van mijn huidige woning met best wat overwaarde. 's avonds met m'n vrouw er maar een wijntje op gedronken!
Nu alleen overbruggen met een huurwoninkje...
Voor de aflossing van de hypotheek van ons oude huis is het nodig dat de daaraan gekoppelde spaarverzekering (woekerpolis?) wordt afgekocht. Aanvraag daartoe is begin augustus (!) al gedaan.
Maar wat een ongelofelijke trage baggerbende is het bij Nationale Nederlanden zeg!
Bij de klantenservice word je elke keer afgescheept door een andere call agent / belstudent, waarna je vervolgens een geautomatischeerde brief thuis krijgt dat ze antwoord gaan geven over 6 weken
En niemand die je verder iets zinnigs kan vertellen, of daadwerkelijk iets kan doen om te helpen. Het lijkt bijna op bewust treiteren/vertragen.
Aanvraag voor spoedstatus is afgewezen (dan schijnen ze het te kunnen in 10 werkdagen).
Inmiddels een aangetekende brief verstuurd, want de overdrachtsdatum komt rap dichterbij (1 oktober), en binnenkort maar even kijken of onze rechtsbijstandverzekering nog van nut kan zijn.
Uiteraard stellen we Nationale Nederlanden aansprakelijk voor alle kosten en financiele schade als ze de boel gaan vertragen tot na onze overdrachtsdatum.
Ik zou iig geen zaken meer doen met die toko
Maar wat een ongelofelijke trage baggerbende is het bij Nationale Nederlanden zeg!
Bij de klantenservice word je elke keer afgescheept door een andere call agent / belstudent, waarna je vervolgens een geautomatischeerde brief thuis krijgt dat ze antwoord gaan geven over 6 weken

Aanvraag voor spoedstatus is afgewezen (dan schijnen ze het te kunnen in 10 werkdagen).
Inmiddels een aangetekende brief verstuurd, want de overdrachtsdatum komt rap dichterbij (1 oktober), en binnenkort maar even kijken of onze rechtsbijstandverzekering nog van nut kan zijn.
Uiteraard stellen we Nationale Nederlanden aansprakelijk voor alle kosten en financiele schade als ze de boel gaan vertragen tot na onze overdrachtsdatum.
Ik zou iig geen zaken meer doen met die toko

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
tja dit gaat dus bijna overal zo. vrijwel nergens worden verpande zekerheden voor / tijdens passeren vrij gegeven. Als je dit wilt moet je meestal behoorlijk wat moeite doen en soms zelfs eerst de hypotheekvorm omzetten voordat het überhaupt mogelijk is. Dit is dagelijkse frustratie in onze adviespraktijk en meestal moet je met een alternatief komen omdat ze simpelweg het niet doen
Ben je hier zelf mee aan het proberen of heb je een adviseur ? Ik vrees namelijk dat je hier zelf niet snel door gaat komen en bovendien zal het vrij zeker gewoon in de voorwaarden opgenomen zijn....
rechtsbijstand gaat je waarschijnlijk ook niet helpen aangezien dit 'pure vermogens schade ' is . Ik zou zelf als de donder een een alternatief bedenken als dit je passeren kan blokkeren......
Ben je hier zelf mee aan het proberen of heb je een adviseur ? Ik vrees namelijk dat je hier zelf niet snel door gaat komen en bovendien zal het vrij zeker gewoon in de voorwaarden opgenomen zijn....
rechtsbijstand gaat je waarschijnlijk ook niet helpen aangezien dit 'pure vermogens schade ' is . Ik zou zelf als de donder een een alternatief bedenken als dit je passeren kan blokkeren......
[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 19-09-2016 10:39 ]
We hebben een adviseur, die is er ook bijna dagelijks mee bezig, en heeft inmiddels ook al vaste contacten binnen ING en NN. Bij de ING gaan ze er blijkbaar vanuit dat het doorgaat want we hebben de aflosnota van de ING inmiddels ook binnen.
Opzich kunnen we het passeren van onze flat uitstellen (we verkopen het aan mijn zwager), maar dat levert echt een hoop rompslomp op, en voor het financiele gat mocht de NN echt dwars liggen moeten we nog even kijken of het te lenen valt bij onze ouders.
Opzich kunnen we het passeren van onze flat uitstellen (we verkopen het aan mijn zwager), maar dat levert echt een hoop rompslomp op, en voor het financiele gat mocht de NN echt dwars liggen moeten we nog even kijken of het te lenen valt bij onze ouders.
ik zou in ieder geval zorgen dat je zelf het geld (via ouders) achter de hand hebt want nogmaals dit zijn precies dingen die vaak absoluut niet lekker lopen.
het scheelt in ieder geval zoveel dat de aflosnota al wel sluitend is. Dan kan de notaris in principe gewoon overdragen en royement verlenen en is het feitelijk voornamelijk het probleem van de ing geworden. Mits...op het allerlaatste moment zie die nota nog weer aanpassen (been there, seen that...)
vorige jaar nog zoiets met de Rabo gehad. We hadden een schriftelijke opgave dat er verrekend ging worden maar mooi dat het bij de notaris niet klopte
het scheelt in ieder geval zoveel dat de aflosnota al wel sluitend is. Dan kan de notaris in principe gewoon overdragen en royement verlenen en is het feitelijk voornamelijk het probleem van de ing geworden. Mits...op het allerlaatste moment zie die nota nog weer aanpassen (been there, seen that...)
vorige jaar nog zoiets met de Rabo gehad. We hadden een schriftelijke opgave dat er verrekend ging worden maar mooi dat het bij de notaris niet klopte
[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 19-09-2016 12:00 ]
Ja het kromme is dat het intern met geld schuiven is, want het moet van de NN naar de ING (en dat terwijl we daar nooit om gevraagd hebben, want toen we de boel afsloten viel het allemaal nog onder de Postbank).
Zometeen maar weer een belletje doen naar de ING, want de waarde van de verzekering die ze in die aflosnota hebben gezet is lager dan de NN in een van hun laatste post aan ons heeft medegedeeld.
Zometeen maar weer een belletje doen naar de ING, want de waarde van de verzekering die ze in die aflosnota hebben gezet is lager dan de NN in een van hun laatste post aan ons heeft medegedeeld.
Hoe doe je de afkoop dan precies? De waarde inbrengen in de polis en de rest herfinancieren met een annuïtair aflosschema?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ik heb zelf ooit 30 jaar geleden nieuw gekocht en hoop binnenkort weer te onderhandelen over een nieuwbouw woning dus vind deze vraag heel relevant.SoundByte schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:32:
Hoe breng je voorzichtig en op respectvolle wijze een bod op VON ? En wat zou je kunnen onderhandelen behalve de bouwrentekosten. Dit is nogal nieuw voor mij. Vooral als de makelaars standaard direkt nee zeggen tegen onderhandelen.
Zelf ben ik van mening dat je hier helemaal niet voorzichtig of anders mee moet omgaan dan met een KK woning.
De vorige keer was de woning nog in aanbouw en heb ik alleen de bouwrente over reeds vervallen termijnen geweigerd te betalen en dat werd geaccepteerd.
In het komende geval zou het hopelijk gaan om een nieuwbouwpand wat al af is.
Staat al 2 jaar leeg. Dus mi vraagt de aannemer gewoon teveel. Ga er zeker in met een plusminus 10 % lager dan vraagprijs (VON) bod en heel principieel betaal ik geen rente over vervallen bouwtermijnen.
Daarna is het gewoon, wederom net als bij een bestaande bouw, een kwestie van hoe graag wil verkoper van het pand af en hoe graag wil jij er aan komen.
Hou de onderhandeling netjes en bepaal je eigen grens.
Besef je dat de verkopende partij het geld momenteel in iets heeft zitten waar hij/zij niets aan heeft.
Een aannemer wil bouwen en het beslag dat een gereed pand op het kapitaal van de aannemer legt is niet fijn.
Maar uiteindelijk moet een aannemer ook geld verdienen dus hij/zij gaat het niet wegdoen met (een groot) verlies.
Rijst dus, ook voor mij, de vraag wat de ruimte van een aannemer om te zakken zal zijn op een pand wat al 2 jaar leeg staat. Wat is jouw situatie? Wordt pand nog gebouwd of is dit ook al een tijdje leegstaand?
En in mijn geval is het een appartement waarbij de aannemer dus nu ook per maand opdraait voor de servicekosten (ook een kostenpost die je in je voordeel kan aanwenden).
Als je je huis met restschuld verkoopt kan je de waarde in de verzekering in mindering brengen op de hypotheekschuld. De rest van wat we tekort komen lossen we op met de koopsom van mijn oude huis, plus spaargeld.Mojo schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:26:
Hoe doe je de afkoop dan precies? De waarde inbrengen in de polis en de rest herfinancieren met een annuïtair aflosschema?
Net contact gehad met de ING, nu is in ieder geval het bedrag verklaard; Ze minderen de hypotheekschuld met 92% van de waarde van de verzekering omdat ze dat bedrag voorschieten, en verrekenen de resterende 8% achteraf als de verzekering daadwerkelijk is afgekocht.
Dat de ING 92% voorschiet is mij compleet nieuw, eerlijk gezegd, maar dat zou betekenen dat het passeren in ieder geval door kan gaan
Zonder dit te lezen kom ik echt net van de telefoon af met ING.Chiron schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:09:
Ja het kromme is dat het intern met geld schuiven is, want het moet van de NN naar de ING (en dat terwijl we daar nooit om gevraagd hebben, want toen we de boel afsloten viel het allemaal nog onder de Postbank).
Wij hebben ook een spaarhypotheek met een levensverzekering van (inmiddels NN, nooit zo afgesloten volgens mij, maar goed).
Ik vroeg de ING kerel wat er ging gebeuren met het geld. Hij gaf aan dat ik schriftelijk om het bedrag moet vragen en dat als het geld er nog niet is met de overdracht (wat zeer waarschijnlijk was volgens ING) dat ING het bedrag dan voorschiet.
Nu lees ik dus 2 minuten later dit
Vervelend wel, want het is gewoon jouw geld wat je weer wilt gebruiken.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7