Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01

Chiron

Moderator Discord
St@m schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:25:
[...]

Zonder dit te lezen kom ik echt net van de telefoon af met ING.
Wij hebben ook een spaarhypotheek met een levensverzekering van (inmiddels NN, nooit zo afgesloten volgens mij, maar goed).
Ik vroeg de ING kerel wat er ging gebeuren met het geld. Hij gaf aan dat ik schriftelijk om het bedrag moet vragen en dat als het geld er nog niet is met de overdracht (wat zeer waarschijnlijk was volgens ING) dat ING het bedrag dan voorschiet.

Nu lees ik dus 2 minuten later dit :P Ben benieuwd. Gelukkig heb ik het verschil tussen hypotheek en verkoop huis wel op mijn spaarrekening, dus het geld is niet direct nodig. Maar had er eigenlijk wel op gerekend dat de overwaarde uit de betreffende levensverzekering (verkoopwaarde huis + levensverzekering = meer dan huidige hypotheek (zo'n 6k)) gewoon een dag later op mijn rekening gestort zou krijgen. Maar dat wordt dus eerst voorschieten (voor mezelf) volgens de ING.

Vervelend wel, want het is gewoon jouw geld wat je weer wilt gebruiken.
Ja exact onze situatie dus. Wij hebben telefonisch bij NN om een afkoopvoorstel gevraagd, en een week later is er nog een brief uit gegaan richting de ING. Feitelijk moest de ING een verzoek tot afkoop doen aan de NN. Het frustrerende is gewoon dat dat compleet onduidelijk en vaag is, je weet echt niet waar je precies moet zijn. Dit gecombineerd met de zwaar gebrekkige communicatie van de kant van NN, en de oertrage verwerkingstijd (ze rekenen minimaal 6 weken).

Het formulier wat je naar ING moet sturen kan je in ieder geval hier vinden: https://www.ing.nl/partic...theek-aflossen/index.html

Ondertussen krijg ik net een mailtje van mijn adviseur dat ons dossier bij de NN inmiddels een spoedstatus heeft gekregen, dus dat klinkt iig al positief.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Chiron schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:21:
[...]

Als je je huis met restschuld verkoopt kan je de waarde in de verzekering in mindering brengen op de hypotheekschuld. De rest van wat we tekort komen lossen we op met de koopsom van mijn oude huis, plus spaargeld.

Net contact gehad met de ING, nu is in ieder geval het bedrag verklaard; Ze minderen de hypotheekschuld met 92% van de waarde van de verzekering omdat ze dat bedrag voorschieten, en verrekenen de resterende 8% achteraf als de verzekering daadwerkelijk is afgekocht.

Dat de ING 92% voorschiet is mij compleet nieuw, eerlijk gezegd, maar dat zou betekenen dat het passeren in ieder geval door kan gaan :?
Netjes dat ze het voorschieten. Begrijp alleen nog niet zo heel goed waarom het zo een probleem is om de waarde van de polis in te brengen. Dat heb ik zelf vorig jaar ook gedaan om erfpacht af te kopen en dat was met één formuliertje geregeld.

Fijn dat je in ieder geval kan passeren. :-)

Zelf ook een soortgelijke constructie. Momenteel op mijn oude huis een SEW. Deze zet ik geruisloos voor bij mijn nieuwe huis. Maar als je nog beide leningen tegelijk hebt, kan dat weer niet. ABN doet dat overigens wel elegant door in de nieuwe hypotheek het geld annuïtair beschibaar te stellen en als het oude huis passeert de SEW geruisloos over te nemen. Zit je ook niet met ongelukkige timing van de SEW regels en heb je al wel de beschikking over de euro's.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:05

St@m

@ Your Service

Chiron schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:34:
[...]

Ja exact onze situatie dus. Wij hebben telefonisch bij NN om een afkoopvoorstel gevraagd, en een week later is er nog een brief uit gegaan richting de ING. Feitelijk moest de ING een verzoek tot afkoop doen aan de NN. Het frustrerende is gewoon dat dat compleet onduidelijk en vaag is, je weet echt niet waar je precies moet zijn. Dit gecombineerd met de zwaar gebrekkige communicatie van de kant van NN, en de oertrage verwerkingstijd (ze rekenen minimaal 6 weken).

Het formulier wat je naar ING moet sturen kan je in ieder geval hier vinden: https://www.ing.nl/partic...theek-aflossen/index.html

Ondertussen krijg ik net een mailtje van mijn adviseur dat ons dossier bij de NN inmiddels een spoedstatus heeft gekregen, dus dat klinkt iig al positief.
Ah super! Weet niet of het voor mij verstandig is om het nu al aan te vragen. De financiering van de kopende partij is nog niet rond. Dus als ik nu het verzoek de deur uit doe en de verkoop gaat onverhoopt toch niet door.. :P In die administratieve molen kom ik liever niet verzeild.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Mojo schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:35:
[...]

Netjes dat ze het voorschieten. Begrijp alleen nog niet zo heel goed waarom het zo een probleem is om de waarde van de polis in te brengen. Dat heb ik zelf vorig jaar ook gedaan om erfpacht af te kopen en dat was met één formuliertje geregeld.

Fijn dat je in ieder geval kan passeren. :-)

Zelf ook een soortgelijke constructie. Momenteel op mijn oude huis een SEW. Deze zet ik geruisloos voor bij mijn nieuwe huis. Maar als je nog beide leningen tegelijk hebt, kan dat weer niet. ABN doet dat overigens wel elegant door in de nieuwe hypotheek het geld annuïtair beschibaar te stellen en als het oude huis passeert de SEW geruisloos over te nemen. Zit je ook niet met ongelukkige timing van de SEW regels en heb je al wel de beschikking over de euro's.
Ja in ons geval was het verhuizen een mooie gelegenheid om meteen ook van die maatwerkverzekering af te komen, want dat was gewoon een woekerpolis.

Nu nog zien of de waarde die ze opgeven, ze ook daadwerkelijk uit gaan keren, en niet een of ander grapje gaan doen met een x percentage inhouden aan onkosten, belastingdienst, en andere onzin.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Chiron schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:45:
[...]

Ja in ons geval was het verhuizen een mooie gelegenheid om meteen ook van die maatwerkverzekering af te komen, want dat was gewoon een woekerpolis.

Nu nog zien of de waarde die ze opgeven, ze ook daadwerkelijk uit gaan keren, en niet een of ander grapje gaan doen met een x percentage inhouden aan onkosten, belastingdienst, en andere onzin.
Ik heb 2x iemand bij de NN gesproken hierover, en ze gaven echt aan dat het bedrag wat zij aan mij doorgaven ook het bedrag is wat er wordt overgemaakt. Geen verborgen kosten.
Maar inderdaad.. ik ben benieuwd :P Laat het maar weten.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

fiscale voortzetting (wat Mojo stelt) is overigens wat anders dan afkoop op passeerdatum. Fiscaal voorzetten is feitelijk nooit een probleem, de nieuwe verstrekker wacht netjes tot het geld beschikbaar komt. Dat is vaak maanden! na passeren

De situatie hier is dat het geld juist tijdens! passeren er moet zijn en dat is zoals je hier kan lezen lang niet altijd zo simpel. De polis is dan verpand en de pandnemer moet dit dus feitelijk regelen. Echter zit daar dus vaak de uitdaging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:36
Ik ben aan het kijken naar een huis. Nu zijn er echter vrij grote horizontale scheuren in het plaasterwerk op de eerste verdieping (vooral net onder het plafond).

Nu lijkt me dat niet zo erg. Ik heb een vermoeden dat dit komt omdat er maar half werk geleverd is 25 jaar geleden ivm plakwerk. Maar als ik online wat lees lijkt het erop dat zulke scheuren grote problemen kunnen betekenen.

Het betreft een openbare verkoop dus ik heb zo iets van als ik het goedkoop genoeg kan krijgen, dan is het misschien wel goed te doen. Maar wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Tarkin schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:32:
Het betreft een openbare verkoop dus ik heb zo iets van als ik het goedkoop genoeg kan krijgen, dan is het misschien wel goed te doen. Maar wat is wijsheid?
Het kan vriezen en het kan dooien. Kan dus zijn "niets aan de hand" en dan is het een briljante deal. Maar het kan dus ook zijn dat "het internet" gelijk heeft (wij zijn ook "het internet") en dat er iets groots mis is en dan moet je eventueel flink lappen en is het helemaal geen mooie deal.

Risico loop je altijd. Ik weet niet precies wat "openbare verkoop" is (zijn niet alle verkopen ongeveer openbaar? :P), maar als je geen keuring kan laten doen, moet je dus bewust dat risico willen lopen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
JvS schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:04:
[...]

Het kan vriezen en het kan dooien. Kan dus zijn "niets aan de hand" en dan is het een briljante deal. Maar het kan dus ook zijn dat "het internet" gelijk heeft (wij zijn ook "het internet") en dat er iets groots mis is en dan moet je eventueel flink lappen en is het helemaal geen mooie deal.

Risico loop je altijd. Ik weet niet precies wat "openbare verkoop" is (zijn niet alle verkopen ongeveer openbaar? :P), maar als je geen keuring kan laten doen, moet je dus bewust dat risico willen lopen.
De huidige eigenaar is uit z'n huis gezet een jaar geleden door de bank. Bij ons in belgie wordt dat pand dan openbaar verkocht. Op 1 zittingsdag aan de hoogstbiedende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Iets wat we in Nld executie-veiling noemen waarschijnlijk? In Nld zou ik niet zo snel als particulier aan zoiets beginnen.... Zitten nogal wat haken en ogen aan, waardoor het niet snel heel aantrekkelijk is.... Je moet dan verrekte goed weten wat je doet en waar je aan begint.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 19-09-2016 15:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
naitsoezn schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:09:
Iets wat we in Nld executie-veiling noemen waarschijnlijk? In Nld zou ik niet zo snel als particulier aan zoiets beginnen.... Zitten nogal wat haken en ogen aan, waardoor het niet snel heel aantrekkelijk is.... Je moet dan verrekte goed weten wat je doet en waar je aan begint.
Valt hier vrij goed mee dan, bij ons komen er gewoon x% extra kosten bij (kosten voor de zitting e.d.).

Een algemeen gezegde hier is dat het kan meevallen en tegenvallen qua prijs/bieders. Voor de rest wordt het huis in de huidige staat verkocht.

Het is een pand waar wij wel zot van zijn aangezien het in een aangename buurt ligt dicht bij de ouders (wat een plus is voor kinderen in de toekomst). Tevens is waar ik woon het reteduur om een ietwat deftig huis te kopen of een bouwgrond te kopen en te bouwen. Daarom dat we hopen dat de prijs hier laag genoeg blijft zodat we het kunnen kopen.

Ook als de prijs laag genoeg is, is het een voordeel omdat we dan nog budget over houden om die scheuren direct te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tarkin schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:28:
[...]
Een algemeen gezegde hier is dat het kan meevallen en tegenvallen qua prijs/bieders. Voor de rest wordt het huis in de huidige staat verkocht.
Da's in Nederland ook zo, maar bij zo'n executie-verkoop heb je doorgaans een stuk minder bescherming en rechten als koper. Geen voorbehoud financiering bijvoorbeeld, dus je moet bijkans het bedrag per direct beschikbaar hebben. En je bent vaak ook verplicht om bepaalde achterstallige financiële verplichtingen (bv een achterstand aan de VVE-bijdrages) over te nemen. En natuurlijk heb je geen kans om een grondige bouwkundige keuring te laten doen... Redenen waarom dit soort huizen in Nld vaak opgekocht worden door handelaren, die ze vervolgens weer doorverkopen (met een opslag natuurlijk ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
naitsoezn schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:44:
[...]

Da's in Nederland ook zo, maar bij zo'n executie-verkoop heb je doorgaans een stuk minder bescherming en rechten als koper. Geen voorbehoud financiering bijvoorbeeld, dus je moet bijkans het bedrag per direct beschikbaar hebben. En je bent vaak ook verplicht om bepaalde achterstallige financiële verplichtingen (bv een achterstand aan de VVE-bijdrages) over te nemen. En natuurlijk heb je geen kans om een grondige bouwkundige keuring te laten doen... Redenen waarom dit soort huizen in Nld vaak opgekocht worden door handelaren, die ze vervolgens weer doorverkopen (met een opslag natuurlijk ;) ).
Je hebt idd gelijk qua financiering en bouwkundige keuring. zoiets als een VVE voor gewone huizen hebben we hier niet echt in BE denk ik.

Qua financiering weet ik tot welk bedrag ik direct een lening kan krijgen dus ik ken m'n harde bovengrens wel, daarnaast is het gewoon te zien wat de andere bieders doen natuurlijk.

Qua bouwkundige keuring. Ja dat is inderdaad een risico, maar eentje dat ik bereid ben om te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-08 10:50
Ik heb een huis te koop zien staan op een interessante locatie. Echter staat dit huis nergens in een verkoopadvertentie en maakt de verkoper geen gebruik van een verkoopmakelaar. Achter een aantal ramen plakt enkel een A4 met een mobiel nummer. In de woning heeft een ouder echtpaar gewoond of woont er nog.

Hoe kun je dit nu het beste aanvliegen als je interesse in de woning hebt? Eerst eens bellen en vrijblijvend gaan kijken, maar wat is verstandig gelijk te vragen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Tarkin schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:28:
[...]

Ook als de prijs laag genoeg is, is het een voordeel omdat we dan nog budget over houden om die scheuren direct te laten fixen.
Envoor de duidelijkheid, het risico is niet dat anderen hoog bieden (je hebt je eigen bod in de hand, dus dat zie ik niet als een echt risico), maar dat je niet weet welk budget er uiteindelijk nodig is om die scheuren te fixen, omdat je de echte oorzaak niet weet.

Als je je daar van bewust bent, en dat accepteert, kan je dit natuurlijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
JvS schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:06:
[...]

Envoor de duidelijkheid, het risico is niet dat anderen hoog bieden (je hebt je eigen bod in de hand, dus dat zie ik niet als een echt risico), maar dat je niet weet welk budget er uiteindelijk nodig is om die scheuren te fixen, omdat je de echte oorzaak niet weet.

Als je je daar van bewust bent, en dat accepteert, kan je dit natuurlijk doen.
Daar heb je 100% gelijk in. Vooral dat van een eigen bod. Maar aangezien het onze eerste keer is dat we naar zo iets gaan kijken zijn we wel benieuwd hoe snel het zal gaan. We wetendat er niet veel interesse is momenteel en dat ze het heel graag willen verkopen. Dusja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 23:44
Raymond schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:10:
Hoe lang denk je er te blijven wonen? Wellicht is huren alsnog handiger.

En verbouwen doe je voor jezelf, niet voor de waardevermeerdering :)
Ik heb geen idee hoe lang ik er wil blijven, hangt helemaal af van het woonplezier. Huren heeft vergelijkbare maandlasten en zijn over het algemeen woningen van mindere 'kwaliteit', bovendien heb ik nergens inschrijftijd, dus sociaal huren is geen optie.

Verbouwen doe ik zeker voor mezelf! Ik wil mezelf alleen niet voor gigantisch veel geld in mijn vingers snijden. Dus als de woning stijgt in waarde dan is dat risico kleiner. Vandaar de vraag. :)
Sport_Life schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:36:
[...]
Ik kocht 5 jaar geleden een appartement(je) in de stad voor de prijs die jij ongeveer noemt. Waarde is inmiddels een stuk hoger, maar belangrijker nog: we wonen er nog steeds best prima, ook al kunnen we nu 2x zo groot (en duur) wonen, gaan hier voorlopig niet weg. Ik zie mezelf (30+) nu nog niet in een dorp of kleine stad wonen. Nadeel is de kleine ruimte, maar locatie weegt voor mij zwaarder. Werk is 15 min fietsen, supermarkt 2 min lopen, slager, bakker, alles om de hoek.

Uiteraard is dit een persoonlijke mening, kan me heel goed voorstellen dat mensen liever de rust in een dorp zoeken.
Arg, nu kriebelt het toch weer! :( Ik heb namelijk hetzelfde gevoel bij een woning in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 09:15
Spurlie schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:04:
Ik heb een huis te koop zien staan op een interessante locatie. Echter staat dit huis nergens in een verkoopadvertentie en maakt de verkoper geen gebruik van een verkoopmakelaar. Achter een aantal ramen plakt enkel een A4 met een mobiel nummer. In de woning heeft een ouder echtpaar gewoond of woont er nog.

Hoe kun je dit nu het beste aanvliegen als je interesse in de woning hebt? Eerst eens bellen en vrijblijvend gaan kijken, maar wat is verstandig gelijk te vragen bijvoorbeeld?
Wij hebben een soortgelijke situatie gehad, inderdaad gewoon bellen dat je geïnteresseerd bent en vragen of je een keer mag kijken.
Je kunt ook direct vragen wat de vraagprijs is, bod doen o.i.d. hoeft niet, je kunt het er gewoon op gooien dat je eerst moet kijken wat financieel je mogelijkheden zijn.

Heb je na de bezichtiging nog steeds intresse kun je in onderhandeling gaan. Wij hadden het geluk van een bevriende makelaar die met ons mee is geweest en die vervolgens kon kijken wat de prijzen voor vergelijkbare huizen in de buurt deden. Aan de hand hiervan zijn we in onderhandeling gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door jckw op 20-09-2016 14:51 ]

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Gekke markt is het toch, huis waar wij geïnteresseerd in zijn staat al bijna 2 jaar te koop. Wij zijn geweest om te kijken en hebben een aantal vragen gezien de specifieke bouwmethode(s) van het huis. Niks bjizonders verder: technische tekeningen, materialenlijstje, energielabel / EPC waarde. Al een week geen reactie van de makelaar naast het feit dat hij het uitvraagt bij de verkoper....

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Na een tijdje gelurkt te hebben op Funda, net weer wat makelaars gebeld voor bezichtigingen... Drie huizen, nog geen 2 weken op Funda, en alledrie al onder voorbehoud verkocht... Ja, er is een open uur geweest (say what?), en daarna kon iedereen een bod uitbrengen. Dit zijn voor een dorp vlakbij Amsterdam wel weer nieuwe fratsen hoor, dat gebeurde zelfs voor 2008 niet.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ouderkerk a/d Amstel toevallig? De huizenmarkt is inmiddels niet alleen binnen de ring van Amsterdam verziekt, maar ook buiten de ring. Wel in een dorp wonen, maar zo in de stad kunnen zijn.. daar willen mensen wel royaal voor betalen.
In Ouderkerk beginnen de vraagprijzen voor een eengezinsrijtjeswoning bij 4 ton, als er al wat staat.

Helemaal absurd als je weet wat de prijzen waren toen de huizen net opgeleverd waren midden jaren 80. Straatbeeld is ook veranderd. Toen was het voornamelijk sociale huur en modaal, met een autootje per huis, tegenwoordig staat voor elk huis een dikke leasebak en een SUV, en de auto's van de kinderen.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:52
Woon in Amsterdam Oost en we waren ook een beetje aan het rondkijken naar een wat groter appartement. Maar de markt is nu zo oververhit, daar ga ik echt niet tussen zitten. We kunnen nog wel een paar jaar in ons huidige appartement wonen (kinderen zijn nog klein). Desnoods maar buiten de ring wonen mochten de huizenprijzen zo door blijven stijgen.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Hoe snel heeft een verkopend makelaar normaliter de verkoopakte gereed? In ons geval heeft hij al meer dan een week alle benodigde info (het geaccepteerde bod inclusief alle voorwaarden/datums per mail, alle personalia, etc.), en vandaag is de concepttekst pas klaar. Waar dan vervolgens nog fouten in zitten :(
Van mij mag het wel wat sneller gezien de voorlopige overdrachtdatum van medio november.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 08:42

Saffie_time

Why use this? 42!

Is er iemand die goede ervaringen heeft met een partij voor bouwtechnische keuringen in Tilburg?

Het betreft een pand uit 1906 maar wel voorzien van zonnepanelen en is dus niet een doorsnee keuring gezien de mix van oud en nieuw.
We willen graag zelf aanwezig zijn tijdens de keuring zodat we direct geïnformeerd worden en vragen kunnen stellen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Vorige week dinsdag een gesprek gehad bij de Hypotheker. Totaal geen druk, nette service. Duidelijkheid over wat we kunnen lenen en wat we willen.
Gesprek viel 100% mee, als je her en der de horror verhalen leest over hoe slecht het daar wel niet is en hoe pusherig ze zijn etc. Totaal geen last van gehad :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Shanquish
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:26:
Hoe snel heeft een verkopend makelaar normaliter de verkoopakte gereed? In ons geval heeft hij al meer dan een week alle benodigde info (het geaccepteerde bod inclusief alle voorwaarden/datums per mail, alle personalia, etc.), en vandaag is de concepttekst pas klaar. Waar dan vervolgens nog fouten in zitten :(
Van mij mag het wel wat sneller gezien de voorlopige overdrachtdatum van medio november.
Dat moet wel in een dag kunnen lijkt mij, het meeste is copy paste want al die contracten zijn in de basis hetzelfde.
bij mij zat er in totaal 3 dagen tussen het geaccepteerde bod en de tekenafspraak op kantoor. :)

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

shameete schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:23:
[...]

Dat moet wel in een dag kunnen lijkt mij, het meeste is copy paste want al die contracten zijn in de basis hetzelfde.
bij mij zat er in totaal 3 dagen tussen het geaccepteerde bod en de tekenafspraak op kantoor. :)
Lijkt mij ook... mijn eigen verkoopmakelaar had het wél in een dagje geregeld.
Anyways, ik heb de akte nu dus het komt goed :)

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
Saffie_time schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:33:
Is er iemand die goede ervaringen heeft met een partij voor bouwtechnische keuringen in Tilburg?
Ik heb goede verhalen gehoord over http://www.opthoogbouwadvies.nl, maar persoonlijk geen ervaring.

• Saffie_time
  • Laatst online: 13-09 08:42

Saffie_time

Why use this? 42!

Dirtbiter schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:48:
[...]

Ik heb goede verhalen gehoord over http://www.opthoogbouwadvies.nl, maar persoonlijk geen ervaring.
Die heb ik inderdaad geprobeerd te boeken maar zijn komende 2 weken voor 100% vol geboekt en plannen niet verder vooruit.
Heb dus nu maar via VEH een keuring aangevraagd.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs een gesprek gehad bij de Hypotheker en wil graag hier een tweetal punten toetsen. Deze hebben te maken met het splitsen van een hypotheek in 2 delen, waarvan 1 deel annuïtair is en het andere deel aflossingsvrij/variabel. Oorspronkelijk wilden we het volledige bedrag annuitair aflossen maar ik wil verder kijken naar vormen die voor ons financieel gezien gunstiger zouden kunnen zijn.

Hypotheekdeel 1
- 200.000 euro annuïteit 20 jaar vast (2.2%)

Hypotheekdeel 2
A. 200.000 euro variabel (1.6%) of
B. 200.000 euro aflossingsvrij (2.3%) 20 jaar vast

Variant A lijkt niet zo heel zinvol omdat het renteverschil momenteel dusdanig laag is met een 20-jarige vaste rente. Anderzijds heb ik begrepen dat je bij bepaalde aanbieders per maand je rente alsnog vast kunt zetten als je voor variabel hebt gekozen. Is dit over het algemeen dan tegen de op dat moment geldende rentes of krijg je een soort 'boete' omdat je van variabel over wilt naar vast?

Variant B scheelt zo'n 300 euro per maand qua lasten met daarbij het nadeel dat we slechts 50% van onze woning aflossen. Dat klonk voor mij altijd als onverstandig maar ik probeer nu toch de voor- en nadelen eens op een rijtje te zetten.

Aannames
- waarde woning blijft gelijk of stijgt/daalt maximaal 10%
- woning wordt over 30 jaar verkocht om elders te wonen

Voordelen
- lage maandlasten
- geen afhankelijkheid HRA

Nadelen
- woning slechts voor 50% afgelost
- niet maximaal profiteren van HRA fiscale voordelen

De hamvraag blijft dus eigenlijk: hoe erg is het als je uiteindelijk maar 50% (of een ander percentage) van je woning hebt afgelost? Het plan is om in deze woning te wonen tot onze kinderen het huis uit zijn en wij kleiner willen gaan wonen. Op dat moment verkopen we de woning en hebben we 200.000 over. Met dat bedrag, inclusief ons spaargeld en het werk dat we op dat moment doen, kunnen we prima een kleinere woning kopen of huren.

Hoe kijken jullie hiernaar? Ik heb zelf het gevoel dat 100% aflossen verstandig is, maar dat is er ook vanuit vroeger wel ingehamerd. Als ik het vanuit bovenstaande bekijk dan heb ik de komende 10-20 jaar liever wat meer inkomen dan op mijn oude dag. Na 30 jaar 400.000 op mijn rekening hebben is erg mooi maar niet noodzakelijk.

• Markprinsen
Het is maar de vraag of 100% aflossen verstandig is. Over 30 jaar mag jij fijn je huis op eten om je zorg te betalen. Dan zou ik liever wat 'schulden' houden op mijn huis.

• St@m

St@m

@ Your Service

St@m schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 20:42:
[...]

Hun eindbod was 339. Na overleg met de schoonouders vandaag willen zij dat we het huis gewoon kopen :P Dus 339 is geen probleem meer. Maar we gaan natuurlijk gewoon 330 proberen. Woensdag gaan we weer kijken. Als het dan nog steeds goed voelt gaan we er linksom of rechtsom wel uitkomen.
Dank voor alle inzichten in ieder geval. We gaan gewoon "fuck it". Dan maar geen geld uit de erfenis ;)

En wellicht komen er morgen, dinsdag of woensdag nog wat leuke huizen op Funda.
Geen nieuwe huizen meer op Funda, dus gisteren wezen kijken (wederom) en het voelde nog steeds goed. Direct een bod uitgebracht van 330. En nu dus alweer een tijdje aan het wachten.. Pfff.. duurt lang.
Snap ook niet echt waarom zoiets niet gewoon wat vlotter kan. Alle scenario's heb je zo onderhand wel eens de revue laten passeren lijkt me. Maar als ik dan mijn vrouw weer hoor, die kan per kwartier veranderen.. dus tja.. Wellicht is dit een dermate lastige overweging dat ze er echt > 24 uur voor nodig gaan hebben.

• Shanquish
  • Niet online
Kan ook onderdeel van het spel zijn he, de boel frustreren waardoor jij hopelijk eerder de handoek in de ring gooit en akkoord gaat met hun tegenbod ipv dat jij opnieuw biedt en dat je dan weer x dagen mag wachten.

• St@m

St@m

@ Your Service

shameete schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:41:
Kan ook onderdeel van het spel zijn he, de boel frustreren waardoor jij hopelijk eerder de handoek in de ring gooit en akkoord gaat met hun tegenbod ipv dat jij opnieuw biedt en dat je dan weer x dagen mag wachten.
Kan zeker, maar vorige keren waren ze wel wat sneller :P Achja.. we wachten het maar af.
Wellicht denken ze er serieus over na.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 22-09-2016 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
St@m schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:46:
[...]

Ik heb 2x iemand bij de NN gesproken hierover, en ze gaven echt aan dat het bedrag wat zij aan mij doorgaven ook het bedrag is wat er wordt overgemaakt. Geen verborgen kosten.
Maar inderdaad.. ik ben benieuwd :P Laat het maar weten.
Inmiddels is onze case op 'spoedstatus' gezet, en is er gisteren een bedrag overgemaakt van verzekeraar naar de bank. Maar daar is wel het nodige aan inspanningen aan te pas gekomen zeg, pfff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ahh.. FFS.. laatste tegenbod gehad van ze van 335 (opzich akkoord dus) maar met een overdrachtsdatum van 02-01-2017
Dat gaat dus niet gebeuren. Dus tegenbod geaccepteerd en overdrachtsdatum op 1-12-2016 laten staan.
Ben benieuwd.
Als ze dit niet accepteren betekend het voor ons 2x verhuizen, en dan zakken ze er maar in met hun huis. Dan kunnen we net zo goed langer gaan wachten op een ander huis.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ah ja frustrerend is dat... heb je ook een aankoopmakelaar laten kijken naar de waarde van het huis? Want dat kan nog een onaangename verassing worden als de taxateur voor je financiering toch even een (veel) lagere waarde neerzet dan je koopsom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Chiron schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:49:
Ah ja frustrerend is dat... heb je ook een aankoopmakelaar laten kijken naar de waarde van het huis? Want dat kan nog een onaangename verassing worden als de taxateur voor je financiering toch even een (veel) lagere waarde neerzet dan je koopsom.
Nee, dat heb ik niet gedaan. Loopt wel los. We financieren een gedeelte zelf.
En we zijn akkoord :) 1-12-2016 overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
St@m schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:27:
[...]

Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
St@m schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:27:
[...]

gefeliciteerd! Gaan we gezellig op dezelfde dag verhuizen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Tinoes op 02-07-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Tinoes schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:30:
Eindelijk een 1ste huis gevonden. Terug gekomen van hypotheek gesprek. Huis van 350.000 , eigen inleg 2 ton. Hypotheek nodig dus van 1,5 ton. Als beginnend dga (7 maanden) krijg ik geen hypotheek..
De bv is een familieovername geweest & wegens belastingvoordeel de 'oude' bv gestopt en dus een 'nieuwe' bv begonnen. Dus nu maar vanuit de bv van pa de resterende 1,5 ton lenen. Als de bank niet aan mij wil verdienen, dan maar zo. Helaas wel in 15 jaar afbetalen, omdat pa er over 30 jaar waarschijnlijk niks meer aan heeft.
Ik denk dat dit soort situaties iets te uitzonderlijk zijn. Geen enkele starter zal gaan beginnen aan een huis van 350.000 met een eigen inleg van 2 ton. Dat je daarnaast geen hypotheek van 150.000 euro geregeld krijgt zegt mij dat er toch wat beginnende haken en ogen aan zitten die bank toch als serieus acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 10:48
Afgelopen donderdag kwam ik op funda een leuk appartement tegen. Vond hem redelijk scherp geprijsd, maar op basis van foto's kan je daar nog niet zoveel over zeggen natuurlijk. Vrijdag dus gebeld voor een bezichtiging, en ik kon maandagmiddag terecht. Maandag bezichtigd en het bleek inderdaad een mooi appartement. Dus dinsdag opgebeld en gezegd dat ik graag met mijn makelaar een tweede bezichtiging wil en daarna waarschijnlijk een bod wil uitbrengen, reactie: Te laat, verkocht.

Ik begrijp er nog steeds weinig van. Binnen 5 dagen nadat het appartement op funda komt een bod doen en toch te laat zijn. Als verkoper wacht je dan toch ook even of er nog andere gegadigden zijn? Was overigens niet hartje Amsterdam of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 18:59
Karrespoor schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:21:
Afgelopen donderdag kwam ik op funda een leuk appartement tegen. Vond hem redelijk scherp geprijsd, maar op basis van foto's kan je daar nog niet zoveel over zeggen natuurlijk. Vrijdag dus gebeld voor een bezichtiging, en ik kon maandagmiddag terecht. Maandag bezichtigd en het bleek inderdaad een mooi appartement. Dus dinsdag opgebeld en gezegd dat ik graag met mijn makelaar een tweede bezichtiging wil en daarna waarschijnlijk een bod wil uitbrengen, reactie: Te laat, verkocht.

Ik begrijp er nog steeds weinig van. Binnen 5 dagen nadat het appartement op funda komt een bod doen en toch te laat zijn. Als verkoper wacht je dan toch ook even of er nog andere gegadigden zijn? Was overigens niet hartje Amsterdam of zo.
Bij ons hetzelfde deze week... Bezichtiging gehad met een hoop mensen. Gelijk aangegeven dat ik nog eens wou langskomen, moest dag later bellen voor afspraak. Toen was het dus al te laat, iemand had een bod gedaan (lager dan vraagprijs), hij nam dat van mij niet meer aan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79

Dat vraag ik me af, misschien was het een bod om niet af te slaan. Zo ga ik de verkoop in met een verwachting van prijs. Maar als iemand een redelijk tot goed bod doet maar ook overeenkomt met mijn andere eisen (tijdstip verlaten huis etc) dan zal ik wrs ook direct ja zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29

dat ligt natuurlijk aan de verkoper en geboden prijs.
Ik had 7 bezichtiging ingepland na de eerste dag, direct belde eentje of het niet zsm kon. Dus ik aangegeven dat het dan meteen de volgende middag werd. En meteen de volgende middag met de koper de prijs afgemaakt in de achtertuin (deed zelf bezichtigen).
De kopers boden boven vraagprijs met als voorwaarde dat ik direct zou accepteren en niet op andere ging wachten. Het bod was dusdanig goed dat ik direct geaccepteerd heb.
Ook dit was niet in Amsterdam o.i.d. (zie username voor locatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Hypotheek is bijna geregeld alleen de bank wil perse een kopie van het certificaat van woning borg, dan geven ze pas akkoord. Meer mensen dit ooit mee gemaakt? Gaat om een nieuwbouw huis.

Het stomme is dat woning borg aangeeft dat en certificaat helemaal niet nodig is voor het verstrekken van de hypotheek. Met een beetje pech wat ik 3 weken op een certificaat..... Voordat er echt akkoord is.

http://www.woningborggroe...caat-woningborg-garantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Wackmack schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:14:
Hypotheek is bijna geregeld alleen de bank wil perse een kopie van het certificaat van woning borg, dan geven ze pas akkoord. Meer mensen dit ooit mee gemaakt? Gaat om een nieuwbouw huis.

Het stomme is dat woning borg aangeeft dat en certificaat helemaal niet nodig is voor het verstrekken van de hypotheek. Met een beetje pech wat ik 3 weken op een certificaat..... Voordat er echt akkoord is.

http://www.woningborggroe...caat-woningborg-garantie/
Dit is vrij normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hmmmm op de site van woning borg staat dat het niet nodig is. Naja, geduld hebben en dan is het geregeld.

Als je eigen geld inbrengt bij een nieuwbouw woning. Betaal je dat bij de notaris of pas als het huis af is? Eerste lijkt mij maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wackmack schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:27:
[...]
Hmmmm op de site van woning borg staat dat het niet nodig is. Naja, geduld hebben en dan is het geregeld.
Woningborg legt uit dat volgens hun de bank nog geen risisco loopt als het certificaat er tot het moment dat je een risico aangaat niet is. Wat dus het moment van passeren is. Dat zal technisch gezien vast kloppen. En je kan vast ook een hypotheek krijgen zonder certificaat (alleen met andere voorwaarden; denk aan LTV, rente).

Ik snap heel goed dat banken gewoon de zekerheden willen zien voordat ze niet meer terug kunnen met de lening. Als bank wil je dit met jouw eigen processen controleren en je wilt niet vertrouwen op een (project)notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AversusZ
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15
Met mijn vriendin ben ik aan het kijken naar een nieuw huis, zij huurt momenteel en daarom besloten om mijn koophuis te verkopen. Het betreft een appartement dat ik in 2011 heb gekocht voor 155.000 euro. Afgelopen week is de taxateur langs geweest en nu wordt de marktwaarde geschat op 132.250 :( . Toch nog maar even wachten met verkopen en in plaats van huren het verlies beperken door in ieder nog een jaartje af te lossen en opnieuw proberen te verkopen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Welke regio?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

[...]

Als je eigen geld inbrengt bij een nieuwbouw woning. Betaal je dat bij de notaris of pas als het huis af is? Eerste lijkt mij maar weet het niet zeker.
vaak wordt bij passeren de grond al betaalt en er zijn gewoonweg gevallen bekend dat het alsnog daarna misgaat / ergo het certificaat er toch niet komt en dan zit de bank (en klant) dus met een probleem.

Zoals Androde al aangeeft de bank wil gewoon 100% zekerheid , dus geen certificaat > geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AversusZ schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:55:
Met mijn vriendin ben ik aan het kijken naar een nieuw huis, zij huurt momenteel en daarom besloten om mijn koophuis te verkopen. Het betreft een appartement dat ik in 2011 heb gekocht voor 155.000 euro. Afgelopen week is de taxateur langs geweest en nu wordt de marktwaarde geschat op 132.250 :( . Toch nog maar even wachten met verkopen en in plaats van huren het verlies beperken door in ieder nog een jaartje af te lossen en opnieuw proberen te verkopen? :/
In principe als de markt volgend jaar 10% hoger zou liggen, wat wel heel veel is, dan kost ook het volgende wat je koopt 10% meer, en dat is neem ik aan duurder. Vraag is vooral in hoeverre je onderwater staat en in hoeverre dat te financieren is.

Je hoort het tegenwoordig regelmatig dat het ook buiten de Randstad met die snelheid gaat. Ik zou dan denken dat je, afhankelijk van het bedrag, wel zo'n 5k-10k extra ervoor had moeten kunnen krijgen dan als verkoper.

[ Voor 39% gewijzigd door Sissors op 23-09-2016 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Of je zet het gewoon te koop voor de prijs die je wilt. Markt is gek.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 19:37
Wellicht dat Tweakers ons van inspiratie kan voorzien: Vriendin en ik willen het huis uit en gaan samen wonen. Momenteel zitten we op een half uurtje vanaf Amsterdam/Utrecht, eigenlijk de hele randstad binnen handbereik. Een plek waar je vroeger een huis met een zaterdagbaantje kon aanbetalen en waar nu bijna 3 ton voor neer moet worden gelegd, onbetaalbaar voor ons als starter.

De vraag is nu waar willen we gaan wonen. Het komt er op neer dat huur eigenlijk geen optie is, sociale huur kan niet ivm inkomenseis en in de vrije sector zullen we zoveel geld weg pissen (en dan wonen we daar niet voor onze lol want: appartement) dat kopen een logische keus is. Qua koophuizen is het ook geen feest, zo'n beetje alles onder de 180k in de regio is oude meuk waar je zoveel aan moet verspijkeren om het naar onze zin te maken dat ook dat eigenlijk gewoon te duur is. Driehoek Rotterdam/Amsterdam/Utrecht: als het gaat om onze wensen is dat gewoon onbetaalbaar. Zelfs al zouden we een financiële constructie optuigen waarbij we meer kunnen betalen dan we eigenlijk bereid zijn; de huizen en locaties worden er niet beter op, alleen een paar vierkante meter groter.

Nu zijn er wel opties maar deze liggen meer in het oosten des lands (oostkant Amersfoort). Eigenlijk gewoon wat we zoeken. Recente bouw waar weinig aan hoeft te gebeuren, goede buurt (ook met het oog op de toekomst en eventuele verkoop), een prijs die opgebracht kan worden op 1 salaris.

Wij zijn alleen onzeker over de locatie. Waar nu zo'n beetje de hele randstad in een uur is aan te rijden zit je dan een stuk verder weg. Tegelijkertijd hebben we niks met steden en drukte en vind je ons daar weinig. Ook qua werk valt over beide weinig te zeggen, ik moet nog afstuderen (WO technische master) en vd werkt op project basis. Dat kan vandaag in de Maasvlakte zijn en morgen in Friesland.

Dus ja geen idee. Iemand hier ervaring met verhuizen van een drukke plek naar iets dat meer gaat richting hutje op de hei?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:06
Vergeleken met waar ik woon is Amersfoort een metropool :+

Voor mijn werk ga ik door het hele land. Ben er wel achter gekomen dat ik liever verder reis dan dat ik voor mijn werk ga verhuizen.

Ik zou als ik jou Amersfoort niet onderschatten qua grootte. Nadeel zou wel kunnen zijn dat de weg altijd vastloopt tijdens de spitsuren.

• Wackmack
Ray schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 22:28:
[...]

vaak wordt bij passeren de grond al betaalt en er zijn gewoonweg gevallen bekend dat het alsnog daarna misgaat / ergo het certificaat er toch niet komt en dan zit de bank (en klant) dus met een probleem.

Zoals Androde al aangeeft de bank wil gewoon 100% zekerheid , dus geen certificaat > geen geld
Dank, verder duidelijke verhaal. Nog enkele dagen geduld en dan is alles rond.

• moer
  • Laatst online: 10-09 19:56
Ik weet niet in welke regio dat is maar zoals Sissors ook zei: hou er rekening mee dat het huis die je daarna koopt waarschijnlijk ook duurder is.

Anderhalf jaar geleden zaten wij in dezelfde situatie en konden wij de restschuld gelukkig zelf financieren maar dat was goed slikken. Achteraf gezien zijn wij blij dat wij die keuze toen toch hebben gemaakt om te verkopen. Na 5 maanden zoeken een ander huis gekocht voor een gunstige prijs.
Als wij hadden gewacht met de verkoop waren we nu meer geld kwijt dan de waarde van de restschuld voor hetzelfde soort huis/buurt.

Het is een lastige situatie en per persoon anders, je weet ook niet wat de toekomst doet, succes!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

[...]
Basis idee: je moet eerst jouw geld betalen, en dan pas levert de bank. De eerste rekeningen betaal jij dus, totdat jouw geld op is, maar dat komt niet op de laatste euro indien je een bouwdepot hebt, of als je wegens nieuwbouw verschillende terreinen hebt. Wij hebben een deel van het meerwerk en wat details zoals de tuin buiten de financiering gehouden. Die betalen we dus ook zelf, maar wel later als de factuur komt. De eerste rekening komt voordat je naar de notaris gaat! De notaris wil het geld hebben voordat je aan tafel voor de overdracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 24-09-2016 09:51 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Wackmack
Milmoor schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 09:47:
[...]

Basis idee: je moet eerst jouw geld betalen, en dan pas levert de bank. De eerste rekeningen betaal jij dus, totdat jouw geld op is, maar dat komt niet op de laatste euro indien je een bouwdepot hebt, of als je wegens nieuwbouw verschillende terreinen hebt. Wij hebben een deel van het meerwerk en wat details zoals de tuin buiten de financiering gehouden. Die betalen we dus ook zelf, maar wel later als de factuur komt. De eerste rekening komt voordat je naar de notaris gaat! De notaris wil het geld hebben voordat je aan tafel voor de overdracht.
Duidelijk verhaal, dan kan het een tijdje duren voordat het eigen geld besteed is. Goede info!

• Wackmack
moer schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet in welke regio dat is maar zoals Sissors ook zei: hou er rekening mee dat het huis die je daarna koopt waarschijnlijk ook duurder is.

Anderhalf jaar geleden zaten wij in dezelfde situatie en konden wij de restschuld gelukkig zelf financieren maar dat was goed slikken. Achteraf gezien zijn wij blij dat wij die keuze toen toch hebben gemaakt om te verkopen. Na 5 maanden zoeken een ander huis gekocht voor een gunstige prijs.
Als wij hadden gewacht met de verkoop waren we nu meer geld kwijt dan de waarde van de restschuld voor hetzelfde soort huis/buurt.

Het is een lastige situatie en per persoon anders, je weet ook niet wat de toekomst doet, succes!
Helemaal mee eens. Als je kijkt hoe snel de huizen stijgen zou ik helemaal niet wachten.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:01
Wij hebben een leuk huis op het oog. Instapklaar en een prima wijk. Alleen naar mijn gevoel bezichtigen we vrij laat. We kunnen pas 7 dagen nadat het op Funda kwam langs omdat de makelaar heeft aangegeven dat er veel belangstelling is. Is het gebruikelijk om nadat je klaar bent met bezichtigen ter plekke een bod uitbrengt onder voorbehoud van financiering?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
leecher schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 07:36:
Wij zijn alleen onzeker over de locatie. Waar nu zo'n beetje de hele randstad in een uur is aan te rijden zit je dan een stuk verder weg. Tegelijkertijd hebben we niks met steden en drukte en vind je ons daar weinig. Ook qua werk valt over beide weinig te zeggen, ik moet nog afstuderen (WO technische master) en vd werkt op project basis. Dat kan vandaag in de Maasvlakte zijn en morgen in Friesland.

Dus ja geen idee. Iemand hier ervaring met verhuizen van een drukke plek naar iets dat meer gaat richting hutje op de hei?
Hutje op de hei? Vooral als je niks hebt met grote steden en drukte dan lijkt het me dat je bij bijvoorbeeld een Amersfoort echt geen problemen hebt. In het centrum zal je gewoon alle standaard winkels hebben, dus als je wat wil kopen kan je daar gewoon terecht (overigens moet je nog wel een stuk kleiner zijn voor dat niet meer het geval is). En ze hebben vast ook wel ergens een Restaurant daar ;). Als je een voorkeur hebt voor Zuid-Oost Albanees eten dan wordt het misschien lastiger.

Dan is het de vraag hoe het zit met familie en hoe belangrijk dat voor jullie is, en of je niet beter kan wachten tot je een baan hebt zodat je daar rekening mee kan houden. Als je dat te lang vindt duren, enig idee waar je waarschijnlijk komt te werken? Als je in de IT zit dan kan je waarschijnlijk wel overal komen te werken. Maar er zijn ook richtingen dat je zeer waarschijnlijk in omgeving Eindhoven komt bijvoorbeeld als je in die richting ook werk wil zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Sissors schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 21:45:
[...]

Hutje op de hei? Vooral als je niks hebt met grote steden en drukte dan lijkt het me dat je bij bijvoorbeeld een Amersfoort echt geen problemen hebt. In het centrum zal je gewoon alle standaard winkels hebben, dus als je wat wil kopen kan je daar gewoon terecht (overigens moet je nog wel een stuk kleiner zijn voor dat niet meer het geval is). En ze hebben vast ook wel ergens een Restaurant daar ;). Als je een voorkeur hebt voor Zuid-Oost Albanees eten dan wordt het misschien lastiger.

Dan is het de vraag hoe het zit met familie en hoe belangrijk dat voor jullie is, en of je niet beter kan wachten tot je een baan hebt zodat je daar rekening mee kan houden. Als je dat te lang vindt duren, enig idee waar je waarschijnlijk komt te werken? Als je in de IT zit dan kan je waarschijnlijk wel overal komen te werken. Maar er zijn ook richtingen dat je zeer waarschijnlijk in omgeving Eindhoven komt bijvoorbeeld als je in die richting ook werk wil zoeken.
Werk is in de bouwsector dus de locatie is afhankelijk van het project. Familie is natuurlijk ook nog een vraagstuk.
Ik zag vandaag helaas nog grotere beren op de weg:
Het huis staat 180m bij een kippenstal vandaan, 400m bij een varkensstal, 1.5km in de windrichting (zuidwesten wind) van de grootste stank hotspot van NL en in de corridor met hoogste fijnstof/ammoniak uitstoot tgv pluimvee en varkensstallen. Ik ben niet te beroerd om dat te proberen maar toekomstige kopers hebben ook gewoon google, ogen en een neus.
Ook staat er in de rapportage dat de stankoverlast ruimschoots binnen de norm blijft. Ruimschoots betekend dat er nog ruimte is. Ruimte is er ook nog op het terrein van de kippenboer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

En dan weet je ook waarom er overal in huis een vliegenmepper zal liggen. :X

Waaom zou je jezelf dat aandoen? Dat is het plattelands equivalent van naast de Shell Pernis een goedkoop huisje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 10:52
Varkensstallen hebben voor zover ik weet sinds 1 januari 2013 allemaal verplicht een luchtwasinstallatie, dus daar komt geen stank vanaf. Weet niet of dat ook geldt voor kippen.

Voor kippen geldt ook wat voor n kippen? Biologisch is minder kip/m2 is minder stank.

Kijk of die bedrijven groot of klein zijn: groot betekent in de toekomst nog groter, klein betekent meestal geen toekomst. Als er in de laatste 10 jaar nieuwe stallen gebouwd hebben kun je ervan uitgaan dat ze groot willen worden.

Je argument over dat het huis moeilijk te verkopen is blijft natuurlijk staan, maar dit kun je gebruiken in je bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Het kippenbedrijf is denk ik relatief klein met 2 stallen. Bedrijf en woning zijn gebouwd in de jaren 80. Staat geregistreerd als ZZP er die vleeskuikens houdt. Gisteren was op locatie van de nog te bouwen woning (er kan dus geen bod worden gedaan :P) een lichte kippenlucht aanwezig. Dat is slechts een zeer korte moment opname en het is natuulijk erg warm geweest. Het is lastig om zoiets te beoordelen. Wat ik al eerder noemde is dat de zone met gemiddeld grootse stankoverlast 1,5 km verderop ligt (eveneens pluimvee en varkens) dus dat waait ook die kant op. Beloofd niet echt veel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
leecher schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:50:
Het kippenbedrijf is denk ik relatief klein met 2 stallen. Bedrijf en woning zijn gebouwd in de jaren 80. Staat geregistreerd als ZZP er die vleeskuikens houdt. Gisteren was op locatie van de nog te bouwen woning (er kan dus geen bod worden gedaan :P) een lichte kippenlucht aanwezig. Dat is slechts een zeer korte moment opname en het is natuulijk erg warm geweest. Het is lastig om zoiets te beoordelen. Wat ik al eerder noemde is dat de zone met gemiddeld grootse stankoverlast 1,5 km verderop ligt (eveneens pluimvee en varkens) dus dat waait ook die kant op. Beloofd niet echt veel goeds.
Niet doen, en verder zoeken. Je geeft zelf al aardig wat argumenten die je woongenot kunnen bederven, waar niets tegen te doen valt behalve je huis hermetisch afsluiten. Zie je jezelf daar ook op een zomeravond in de tuin zitten?

Is het huis erg goedkoop? Dan is daar een reden voor, die je zelf al gevonden hebt. Is het niet erg goedkoop, ook verder zoeken. Er lijkt me dan al helemaal geen reden om de stank op te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
mrwolf schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:08:
[...]

Niet doen, en verder zoeken. Je geeft zelf al aardig wat argumenten die je woongenot kunnen bederven, waar niets tegen te doen valt behalve je huis hermetisch afsluiten. Zie je jezelf daar ook op een zomeravond in de tuin zitten?

Is het huis erg goedkoop? Dan is daar een reden voor, die je zelf al gevonden hebt. Is het niet erg goedkoop, ook verder zoeken. Er lijkt me dan al helemaal geen reden om de stank op te gaan zoeken.
Tja dat is ook het dilemma, qua prijs, huis en buurt is het as good as it gets. Maandlast waar je maar een halve woning voor kan huren, nieuwe starterswoning in een niet-startersbuurt. Huisje tuintje schuurtje. De alternatieven zijn plekken waar we niet willen zitten, e.g. ex-huurwoningen, 50 jaar oude buurtjes waar je nieuwbouw prijzen voor neer moet leggen etc. Huizen waar je nog een halve ton aan moet verspijkeren willen we er iets van maken dat naar onze zin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
killerbee1958 schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:38:
[...]

Ik heb zelf ooit 30 jaar geleden nieuw gekocht en hoop binnenkort weer te onderhandelen over een nieuwbouw woning dus vind deze vraag heel relevant.

Zelf ben ik van mening dat je hier helemaal niet voorzichtig of anders mee moet omgaan dan met een KK woning.
De vorige keer was de woning nog in aanbouw en heb ik alleen de bouwrente over reeds vervallen termijnen geweigerd te betalen en dat werd geaccepteerd.

In het komende geval zou het hopelijk gaan om een nieuwbouwpand wat al af is.
Staat al 2 jaar leeg. Dus mi vraagt de aannemer gewoon teveel. Ga er zeker in met een plusminus 10 % lager dan vraagprijs (VON) bod en heel principieel betaal ik geen rente over vervallen bouwtermijnen.

Daarna is het gewoon, wederom net als bij een bestaande bouw, een kwestie van hoe graag wil verkoper van het pand af en hoe graag wil jij er aan komen.

Hou de onderhandeling netjes en bepaal je eigen grens.
Besef je dat de verkopende partij het geld momenteel in iets heeft zitten waar hij/zij niets aan heeft.
Een aannemer wil bouwen en het beslag dat een gereed pand op het kapitaal van de aannemer legt is niet fijn.
Maar uiteindelijk moet een aannemer ook geld verdienen dus hij/zij gaat het niet wegdoen met (een groot) verlies.

Rijst dus, ook voor mij, de vraag wat de ruimte van een aannemer om te zakken zal zijn op een pand wat al 2 jaar leeg staat. Wat is jouw situatie? Wordt pand nog gebouwd of is dit ook al een tijdje leegstaand?
En in mijn geval is het een appartement waarbij de aannemer dus nu ook per maand opdraait voor de servicekosten (ook een kostenpost die je in je voordeel kan aanwenden).
Aankoop-makelaars vertellen mij dat afdingen op VON. moeilijk is. Mocht er 3000 vanafgaan dan kan ik van geluk spreken. En deze partijen zijn alles bij gebaat om toch voor de klant een aantrekkelijke prijs te regele. Of zie ik dit verkeerd?

Ik ben er een beetje klaar mee - Het is knap moeilijk voor mij met mijn budget van max. 150.000 euro. Heb ook helemaal geen zin om de bank 100.000 te geven. En ook nogeens zelf een hypotheek bij te moeten nemen en afbetalen tot mijn senior (ben al 39 jaar). En wat krijg ik ervoor terug. Helemaal niets. Hooguit een bestaande woning uit 1970 waar ze nog 130.000 voor durven vragen.

Mijn budget is niet hoog genoeg om dit spelletje meetespelen - Om iets te kunnen kopen wat télt. Liefst nieuwbouw wat later nog wat oplevert. Een woning uit 1970 is straks klaar voor de sloop. En ziet er nu al niet uit. En staat in een omgeving waar zelfs hondenniet naar omkijken. Dit doet mij wegens omstandigheden heel erg veel pijn.

De Godverdomde inhaligheid met de huizenprijzen is nog springlevend. Kranten-artikelen koppen al met 'de volgende Huizen-zeepbel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57
SoundByte schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:43:
Liefst nieuwbouw wat later nog wat oplevert. Een woning uit 1970 is straks klaar voor de sloop.
Ik snap de aversie van veel mensen tegen de wat oudere huizen niet. Wanneer je een woning gewoon goed onderhoud, de fundering oké is en je ook gewoon groot onderhoud pleegt aan je woning. Zie ik niet in waarom dat slechter moet zijn. Mijn ouders wonen in een huis gebouwd in de jaren '60. Dat huis is kwalitatief beter gebouwd en met betere materialen dan menig nieuwbouw tegenwoordig. Het moet allemaal snel en goedkoop dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Zelf ook net een huis gekocht. Bouwjaar 1963, maar wel voorzien van betonnen vloeren op alle verdiepingen, vernieuwde gevels van ca. 10 jaar oud en compleet uitgebouwd in 2006. Dat huis ziet er echt niet uit als een krot en is kwalitatief beter dan de meeste snelbouw huizen uit de periode 2000-2010 is mijn beleving.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ray schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:26:
tja zonder hier precies neer te zetten wat er aan hand is blijft dat gissen. Is het een oude kast nog helemaal zonder aardlek ? dan mag dat nog gewoon maar een ander zal het direct onveilig noemen en aangeven dat het vervangen moet worden (wil je zelf feitelijk ook maar dat terzijde)

een normale stoppenkast slijt niet, zal eigenlijk nooit vervangen hoeven worden. Dat hij niet meer (geen hoofdschakelaar / aardlek etc) voldoet aan de huidige normen is feitelijk met alle woningen > 30 jaar alsnel het geval.
een opmerking hierover was dan wel raadzaam geweest in je keuringsrapport

wil je eens een foto plaatsen en de reden wat er onveilig volgens je installateur ?
Sorry voor de late reactie. Het is een huis uit de jaren 50. Wel aardlek, geen hoofdschakelaar (9 groepen). Wat er onveilig was aan de stoppenkast is dat 1 van de schakelaars kapot was, dat de bovenkant open was en dat er daardoor gruis in is gekomen en de boel is gaan corroderen. Of een VEH keurder dat allemaal van de buitenkant kan zien weet ik niet. Maargoed, het is inmiddels allemaal weer netjes opgelapt volgens de huidige standaard :)

Mijn punt is eigenlijk dat een VEH-keuring niet heilig is, ook al lijkt zo'n keuringsrapport nog zo kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AversusZ
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15
Kennemerland (Beverwijk om exact te zijn)
Sissors schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 23:30:
[...]

In principe als de markt volgend jaar 10% hoger zou liggen, wat wel heel veel is, dan kost ook het volgende wat je koopt 10% meer, en dat is neem ik aan duurder. Vraag is vooral in hoeverre je onderwater staat en in hoeverre dat te financieren is.
Is ook weer zo.. ik sta gelukkig niet onderwater aangezien ik de afgelopen jaren al afgelost heb.
St@m schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 23:33:
[...]

Of je zet het gewoon te koop voor de prijs die je wilt. Markt is gek.
Dat gaat helaas niet, het betreft een 75% regeling. Ik moet het aan de woningbouwvereniging terug aanbieden en pas als zij nee zeggen (wat ze nu niet gaan doen) mag ik het op de markt zetten voor 100%. Voel mij nu behoorlijk genaaid vanwege de zeer hoge taxatie in 2011...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
SoundByte schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:43:
Mijn budget is niet hoog genoeg om dit spelletje meetespelen - Om iets te kunnen kopen wat télt. Liefst nieuwbouw wat later nog wat oplevert. Een woning uit 1970 is straks klaar voor de sloop. En ziet er nu al niet uit. En staat in een omgeving waar zelfs hondenniet naar omkijken. Dit doet mij wegens omstandigheden heel erg veel pijn.
Dat irriteert mij ook mateloos, de prijzen van oude huizen. Als ik iets koop dan moet dat een zekere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Als ik een gebruikt artikel koop dan moet de prijs helemaal flink omlaag. Op de huizenmarkt lijkt dit niet te gelden. Er wordt niet afgeschreven. Een huis uit de jaren 70 wordt verkocht voor een prijs alsof hij gister is opgeleverd. Er staan hier appartementen in de buurt waar 180k voor neer moet worden gelegd maar die tent is klaar om te sterven. Ik weet vrij zeker dat het binnen 20 jaar tegen de vlakte gaat. Degene die op dat moment een appartement in bezit heeft, ook al is het maar een jaar, die persoon krijgt de afschrijving van de volledige levensduur van het appartementen complex voor zijn rekening. Gewoon waanzin. Je gaat geen 20k betalen voor een Golfje uit 1980 met 3 ton op de klok. Ja de grond blijft wat waard, ja er zitten ook wat externe factoren in de prijs zoals locatie, maar je hoort af te schrijven en dat zie ik maar bij zeer weinig huizen gebeuren.

Ik ben starter en voor mij ziet de huizenmarkt eruit als een debiel piramidespel waarbij iedereen de afschrijving doorschuift naar de volgende eigenaar. Een stoelendans waarbij degene die geen plek vindt een gat in zijn portemonnee of een faillissement cadeau krijgt.

In tegenstelling tot wat ik om mij heen hoor ga ik er ook vanuit dat het over niet al te lange tijd weer finaal in elkaar gaat flikkeren. Starters hebben geen geld maar een studieschuld en een BKR registratie want die gaat er ongetwijfeld komen.
mrwolf schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:08:
[...]

Informatie die ik eerder had gepost kwam bij de partij voor de dieren vandaan en die haten veehouderij :P Ruwe data (MER) blijkt mee te vallen. Hotspot ligt meer naar het westen. Buurtbewoner zegt (al is die er mogelijk aan gewend) dat je het vee zelden ruikt. Wat wel sterk ruikt is wanneer het land wordt bemest maar goed dat heb ik hier ook een paar dagen per jaar en daar lig ik niet wakker van. Verder heb ik de grote stallen in de hotspot bezocht en als ik daar sta met de wind mijn kant op is het daar nu prima. Qua vliegen, op locatie niks gezien, veel open ramen en geen horren.

Waar ik mij nu meer zorgen om maak is de structuurvisie. De omgeving waar de nieuwbouw plaatsvindt zal in de toekomst mogelijk ook woongebied worden. Prima, daar is best ruimte voor en de paar kleine stallen die er staan zullen dan worden verworven door de gemeente. Helaas staat er in de structuurvisie ook een ontsluitingsweg getekend waar ik geen enkele ruimte voor zie behalve als deze zo'n beetje direct tegen mijn toekomstige achtertuin komt te liggen.

Wie/wat/waar/hoe is een goede manier om die toekomstplannen te achterhalen? Wat denken jullie?
Gaat letterlijk om dit paadje:
Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/7aiv7lzt7/baggerweg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Davidshadow13 schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:42:
[...]

Ik snap de aversie van veel mensen tegen de wat oudere huizen niet. Wanneer je een woning gewoon goed onderhoud, de fundering oké is en je ook gewoon groot onderhoud pleegt aan je woning. Zie ik niet in waarom dat slechter moet zijn. Mijn ouders wonen in een huis gebouwd in de jaren '60. Dat huis is kwalitatief beter gebouwd en met betere materialen dan menig nieuwbouw tegenwoordig. Het moet allemaal snel en goedkoop dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Zelf ook net een huis gekocht. Bouwjaar 1963, maar wel voorzien van betonnen vloeren op alle verdiepingen, vernieuwde gevels van ca. 10 jaar oud en compleet uitgebouwd in 2006. Dat huis ziet er echt niet uit als een krot en is kwalitatief beter dan de meeste snelbouw huizen uit de periode 2000-2010 is mijn beleving.
Mijn probleem is mijn lage inkomen.

*Ik kan zelfs na hard sparen niet uitbouwen of zorgen voor nrieuwe gevels.
*Ook kan ik niet gauw verhuizen want dat kost ook veel geld.
Ik zoek dus iets permanenters.
*Woningen zien er gedatteerd uit en zijn meestal half van hout.
*De omgeving is meestal ook niet super wat de waarde van de woning ook niet ten goede komt.

De huizenprijzen stijgen weer verschrikkelijk hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

leecher schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:54:
[...]

Dat irriteert mij ook mateloos, de prijzen van oude huizen. Als ik iets koop dan moet dat een zekere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Als ik een gebruikt artikel koop dan moet de prijs helemaal flink omlaag. Op de huizenmarkt lijkt dit niet te gelden. Er wordt niet afgeschreven.
offtopic:
Vind je dat oprecht gek? De meeste "oude" huizen hebben imho meer te bieden dan nieuwbouw. Locatie is één van die dingen, maar praktisch alle dingen waar je een huis an sich op zou afschrijven zijn gewoon dermate goed te onderhouden dat je afschrijving nihil is. En in de gevallen waar dat niet goed gedaan is, is de waarde van de woning er doorgaans gewoon op aangepast. Houten kozijnen die dertig jaar geen onderhoud hebben gehad: Afgeschreven, inderdaad. Nieuwbouw-kozijnen vergelijken met 'normaal'-onderhouden kozijnen? Geen verschil. Dak? Idem. Muren inhuis? Hetzelfde. Wat er precies zoveel beter is aan een nieuwbouw-huis vergeleken met een normaal-onderhouden-'oud'-huis is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
naitsoezn schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:16:
[...]

offtopic:
Vind je dat oprecht gek? De meeste "oude" huizen hebben imho meer te bieden dan nieuwbouw. Locatie is één van die dingen, maar praktisch alle dingen waar je een huis an sich op zou afschrijven zijn gewoon dermate goed te onderhouden dat je afschrijving nihil is. En in de gevallen waar dat niet goed gedaan is, is de waarde van de woning er doorgaans gewoon op aangepast. Houten kozijnen die dertig jaar gewoon onderhoud hebben gehad: Afgeschreven, inderdaad. Nieuwbouw-kozijnen vergelijken met 'normaal'-onderhouden kozijnen? Geen verschil. Dak? Idem. Muren inhuis? Hetzelfde. Wat er precies zoveel beter is aan een nieuwbouw-huis vergeleken met een normaal-onderhouden-'oud'-huis is mij een raadsel.
Mee eens! Sinds wanneer moet je iets afschrijven als iets onderhouden is. En in een oud huis zetten je muren niet uit waardoor je na een paar jaar weer alles kunt doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ok, misschien heb ik het niet goed verwoord. Ik zie veel oude huizen te koop staan waar dusdanig veel aan moet gebeuren dat een nieuwbouw huis goedkoper is. Ja, een goed onderhouden oud huis kan kwalitatief prima net zo goed zijn als nieuwbouw huis. Desalniettemin gaat het totaal tegen mijn gevoel in. Een huis gaat simpelweg niet oneindig lang mee. Er moet een keer worden afgeschreven. De logica 'het is goed onderhouden dus net zo goed als nieuwbouw' is niet houdbaar. Dat huis gaat een keer tegen de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Comfort is in een nieuwbouwwoning wel veel beter natuurlijk. En energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

JvS schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:04:
Comfort is in een nieuwbouwwoning wel veel beter natuurlijk. En energie verbruik.
Comfort ben ik deels met je eens. Vooral de project bouw van de laatste 3 jaar is mij te 'gesloten' er kan vaak amper nog een raam open en de ventilatie is vaak erg goedkoop uitgevoerd waardoor juist het comfort ver te zoeken is.
Natuurlijk kan dit prima goed gedaan worden maar dan moet je zelf bouwen of het als meerwerk oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

AversusZ schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:05:
[...]
Dat gaat helaas niet, het betreft een 75% regeling. Ik moet het aan de woningbouwvereniging terug aanbieden en pas als zij nee zeggen (wat ze nu niet gaan doen) mag ik het op de markt zetten voor 100%. Voel mij nu behoorlijk genaaid vanwege de zeer hoge taxatie in 2011...
Dat lijkt het inderdaad. Gekocht in 2011, dan zou je inmiddels wel minimaal een gelijke prijs moeten hebben in de meeste regio's wat ik zo om mij heen hoor.
leecher schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:41:
Ok, misschien heb ik het niet goed verwoord. Ik zie veel oude huizen te koop staan waar dusdanig veel aan moet gebeuren dat een nieuwbouw huis goedkoper is. Ja, een goed onderhouden oud huis kan kwalitatief prima net zo goed zijn als nieuwbouw huis. Desalniettemin gaat het totaal tegen mijn gevoel in. Een huis gaat simpelweg niet oneindig lang mee. Er moet een keer worden afgeschreven. De logica 'het is goed onderhouden dus net zo goed als nieuwbouw' is niet houdbaar. Dat huis gaat een keer tegen de grond.
Ik woon in een pand (appartement) dat meer dan 100 jaar oud is, uiteraard wel meerdere keren gemoderniseerd (laatste keer 2011 volledig van binnen en buiten). En ik denk dat over 30 jaar mijn woning nog overeind staat en heel veel jaren 70-80 woningen niet meer. De reden voor mij om hier te wonen is met name locatie en persoonlijk vind ik de bouwstijl mooi. In mijn straat is geen enkel pand hetzelfde. De maandelijkse gwe kosten zijn hoger en de onderhoudskosten ook vergeleken met een nieuwer huis, maar dat is het mij wel waard. Overigens wordt dat deels gecompenseerd met een relatief hoge waardestijging (20% sinds 2013).

Ook de oude huizen (<1930) waar veel aan moet gebeuren zijn populair, omdat de waarde meestal erg hoog is vanwege de locatie en de bouwstijl.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 26-09-2016 22:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

rjong5

?

Oudere huizen hebben doorgaans ook een grotere achtertuin en schuur. ( En gewoon van steen ipv hout).

Als ik bij ons de nieuwbouwprojecten bekijk van de " royale" eengezinswoningen. Die hebben een tuin van nog geen paar vierkante meter en één of ander houten kotje van ze een schuur noemen.
Hechten mensen tegenwoordig geen waarde meer aan een fatsoenlijke tuin vraag ik me dan af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
SoundByte schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:01:
[...]

Mijn probleem is mijn lage inkomen.

*Ik kan zelfs na hard sparen niet uitbouwen of zorgen voor nrieuwe gevels.
*Ook kan ik niet gauw verhuizen want dat kost ook veel geld.
Ik zoek dus iets permanenters.
*Woningen zien er gedatteerd uit en zijn meestal half van hout.
*De omgeving is meestal ook niet super wat de waarde van de woning ook niet ten goede komt.

De huizenprijzen stijgen weer verschrikkelijk hard.
Daar hebben we in Nederland sociale huur voor uitgevonden. Misschien niet het antwoord wat je wil horen maar als je geen geld hebt om te kopen of een huis te onderhouden kun/moet je huren.
Vaak wordt huren als sociaal zwak gezien maar ik zie huren in veel gevallen echt als een goede oplossing om te kunnen wonen. En kom dan niet aan met het argument met huren gooi je geld weg en kopen is voordeliger. Ja dat is misschien zo maar als kopen en onderhoud niet te betalen is dan is huren het beste alternatief.
rjong5 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 06:25:
Oudere huizen hebben doorgaans ook een grotere achtertuin en schuur. ( En gewoon van steen ipv hout).

Als ik bij ons de nieuwbouwprojecten bekijk van de " royale" eengezinswoningen. Die hebben een tuin van nog geen paar vierkante meter en één of ander houten kotje van ze een schuur noemen.
Hechten mensen tegenwoordig geen waarde meer aan een fatsoenlijke tuin vraag ik me dan af
Kijk dat vraag ik me dus ook altijd af. Is voor mij een reden geweest om nieuwbouw links te laten liggen en bestaande bouw te kopen. Je isolatie is misschien niet top maar je koopt een stuk meer meters voor je geld.

[ Voor 25% gewijzigd door Wceend op 27-09-2016 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Wellicht zitten hier kenners die onze vraag kunnen beantwoorden?

Wij hebben een koophuis met hypotheek afgesloten in oktober 2012, dus deze hypotheek valt binnen de overgangsregeling.

Spaarhypotheek: 131.800
Aflossingsvrij: 118.500

Van het aflossingsvrije deel is 7500 afgelost dus de lening is als als volgt:

Aflossingsvrij: 111.000

We overwegen de aankoop van een nieuwe woning met een totale hypotheeksom van 350.000 euro.

Hoeveel mag ik aflossingsvrij lenen met behoudt van HRA binnen de overgangsregeling?

- 118.500 want dat is het originele aflossingsvrije lening deel?
- 111.000 want dat is het leningdeel bij verkoop/aankoop?
- 175.000 want dat is 50% van de nieuwe hypotheeksom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 13:37
leecher schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:54:
[...]

Dat irriteert mij ook mateloos, de prijzen van oude huizen. Als ik iets koop dan moet dat een zekere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Als ik een gebruikt artikel koop dan moet de prijs helemaal flink omlaag. Op de huizenmarkt lijkt dit niet te gelden. Er wordt niet afgeschreven.
Er wordt wel degelijk afgeschreven, naar 0 zelfs. Maar de grondwaarde blijft en stijgt (sterk als de locatie aantrekkelijker wordt).
Je betaalt relatief weinig voor een huis, je betaalt voor de grond/locatie. Het prijsverschil tussen een oud of nieuw appartement op een toplokatie in het centrum is relatief laag. Ongeveer even veel als een stukje grond van dezelfde grootte op een dergelijke locatie...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Markprinsen schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:09:
Die want het is minus het reeds afgelostte bedrag (en nu ga ik heel snel de bron voor je zoeken)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Wellicht zitten hier kenners die onze vraag kunnen beantwoorden?

Wij hebben een koophuis met hypotheek afgesloten in oktober 2012, dus deze hypotheek valt binnen de overgangsregeling.

Aflossingsvrij: 118.500

Van het aflossingsvrije deel is 7500 afgelost dus de lening is als als volgt:

Aflossingsvrij: 111.000

We overwegen de aankoop van een nieuwe woning met een totale hypotheeksom van 350.000 euro.

Hoeveel mag ik aflossingsvrij lenen met behoudt van HRA binnen de overgangsregeling?

- 118.500 want dat is het originele aflossingsvrije lening deel?
feitelijk is je overgangsrecht het volledige saldo op dit moment. Als die 7.500 is afgelost vorig jaar of dit jaar kan die weer herleven.
je spaardeel wordt ook als aflosvrij gezien voor het overgangsrecht. Dus als je die zou stoppen kan je maximaal 50% vd waarde vd nieuwe woning (niet de hypotheeksom) aflosvrij lenen (mits dit niet meer is dan de huidige optelsom van spaar en aflosvrij)

Meestal zie je dat de huidige situatie voortgezet wordt en het extra deel krijgt de nieuwe regels. Dit kan omdat het oude sparen een geoorloofde vorm van aflossen is. Zo kan je dus bijvoorbeeld 100K spaar / 100K aflosvrij / 100K annuiteit hebben op een woning van 300K. Zo heb je dus 200K onder het onvergangsrecht meegenomen. Zou je echter het sparen stoppen dan kan max 150K aflosvrij nemen vanwege de 50% waarde woning eis

hier staat de wettekst

http://www.omgevingsweb.n...fdstuk10bis_Artikel10bis1

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 27-09-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ray schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:53:
[...]

feitelijk is je overgangsrecht het volledige saldo op dit moment. Als die 7.500 is afgelost vorig jaar of dit jaar kan die weer herleven.
je spaardeel wordt ook als aflosvrij gezien voor het overgangsrecht. Dus als je die zou stoppen kan je maximaal 50% vd waarde vd nieuwe woning (niet de hypotheeksom) aflosvrij lenen (mits dit niet meer is dan de huidige som)

Meestal zie je dat de huidige situatie voortgezet wordt en het extra deel krijgt de nieuwe regels.

hier staat de wettekst

Dus? 111.000?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 10:48

Kopers zijn toch nog afgehaakt >:)
Wil wel graag weten waarom, maar toch goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

er staat niet wanneer die 7.500 is afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ray schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:19:
[...]

Blijkbaar is dat ook nog van belang!?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 1% gewijzigd door Richard op 27-09-2016 11:31 . Reden: mo tags ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Ray schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:19:
[...]

Eind 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Richard schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:28:
[...]

Blijkbaar is dat ook nog van belang!?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ja, zie de wettekst

3. Indien na 31 december 2012 op de bestaande eigenwoningschuld, bedoeld in het eerste lid, van de belastingplichtige wordt afgelost, wordt het bedrag van die bestaande eigenwoningschuld verminderd met die aflossing. Onder aflossing wordt voor de toepassing van dit lid niet verstaan het in een kalenderjaar geheel of gedeeltelijk aflossen van een tot de bestaande eigenwoningschuld behorende schuld voor zover tot ten hoogste het afgeloste bedrag uiterlijk in het daaropvolgende kalenderjaar opnieuw een schuld in verband met een eigen woning bestaat (oversluiten).

4. Indien na een verrekening op grond van artikel 3:265d van de Wet op het financieel toezicht van een spaarrekening eigen woning met een eigenwoningschuld, uiterlijk het kalenderjaar volgend op het jaar waarin de verrekening heeft plaatsgevonden opnieuw een schuld wordt aangegaan, wordt deze opnieuw aangegane schuld tot het beloop van die verrekening geacht te zijn aangegaan in verband met een eigen woning. De eerste volzin vindt alleen toepassing voor zover in samenhang met de opnieuw aangegane schuld weer een spaarrekening eigen woning wordt geopend als bedoeld in artikel 10bis.2, zesde lid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Ray schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:53:
[...]

je spaardeel wordt ook als aflosvrij gezien voor het overgangsrecht. Dus als je die zou stoppen kan je maximaal 50% vd waarde vd nieuwe woning (niet de hypotheeksom) aflosvrij lenen (mits dit niet meer is dan de huidige som)

Meestal zie je dat de huidige situatie voortgezet wordt en het extra deel krijgt de nieuwe regels.

hier staat de wettekst

Nee hoor, ik heb gewoon 50% van de waarde van de nieuwe woning gekregen als aflosvrij (en dit is meer dan de waarde van de huidige aflosvrij). Je kunt zelf meer aflosvrij lenen heb ik afgelopen dagen geleerd in een van de andere woningmarkt topics :) Maar dat is dus niet meer met HRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Dat dus, zelf ook gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bvbal79 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:12:
[...]

Nee hoor, ik heb gewoon 50% van de waarde van de nieuwe woning gekregen als aflosvrij (en dit is meer dan de waarde van de huidige aflosvrij). Je kunt zelf meer aflosvrij lenen heb ik afgelopen dagen geleerd in een van de andere woningmarkt topics :) Maar dat is dus niet meer met HRA
de vraag was

Markprinsen in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

dus mijn antwoord is de juiste :)

de andere case hebben we ook samen naar gekeken maar zoals je zelf ook stelt zijn de regels zonder HRA,

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 27-09-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 13:37
Oke, here we go.

Mijn zus komt terug uit Zwitserland. Ze krijgt ongetwijfeld een baan (ze is een hoog gekwalificeerde verpleegster), maar wel gewoon 2 of 3 maanden proeftijd en jaarcontract.

Ze heeft genoeg geld om een modaal huis (ongeveer 200k) cash te betalen, maar dan is haar cash op. En dat is ongewenst, want er moet meer gekocht worden (auto, meubel, klusjesmannen etc).

Volgens de makelaar is dit wat betreft het afsluiten van een hypotheek een kansloze situatie. Niet zijn schuld als het waar is, maar is het waar? Klinkt alsof hier iets niet klopt (kwa rechtvaardigheid)

Zijn er hypotheekverstrekkers die in dit soort situaties wel een hypotheek verstrekken?
- als ze kan aantonen dat haar vermogen overeenkomt met de woningwaarde?
- als ze de helft zelf contant bijlegt?
- als ze voorschiet, en wanneer ze wel voldoet aan de voorwaarden voor een hypotheek deze alsnog afsluit?
- als ze...?

Zijn er andere opties ?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Ray schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:41:
[...]

de vraag was

Markprinsen in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

dus mijn antwoord is de juiste :)

de andere case hebben we ook samen naar gekeken maar zoals je zelf ook stelt zijn de regels zonder HRA,
Maar je geeft aan mits niet hoger dan de huidige som in je antwoord, en volgens mij mag je daar toch gewoon boven komen? of mag je spaar en aflosvrij dan optellen? Want nu heb ik een aflosvrij van 125.000 en ga in mijn nieuwe constructie naar 190.000 aflosvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bvbal79 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:57:
[...]

Maar je geeft aan mits niet hoger dan de huidige som in je antwoord, en volgens mij mag je daar toch gewoon boven komen? of mag je spaar en aflosvrij dan optellen? Want nu heb ik een aflosvrij van 125.000 en ga in mijn nieuwe constructie naar 190.000 aflosvrij.
Je haalt wat dingen door elkaar lijkt het. In mijn uitleg staat dat spaar feitelijk ook als aflosvrij gezien wordt onder het overgangsrecht. dus zou je stoppen met sparen mag je dit deel wel meetellen voor het totaal aflosvrij wat dan mogelijk wordt onder het overgangsrecht met behoud van HRA als dit maar niet meer is dan 50% van de nieuwe woning waarde.

het staat letterlijk in de wettekst waarvan ik de link al een paar maal neer gezet heb. Kijk goed naar het begrip eigen woningschuld.
Pagina: 1 ... 22 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7