Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Arm1n
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 25-09 22:05

Arm1n

Zeven over half twee

RedFox schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Heb je al op Funda gekeken? Daar staan reviews van veel makelaars voor zowel verkoop als aankoop: https://www.funda.nl/makelaars/arnhem/aankoop/
Ja maar het probleem is dat ze allemaal lovende reviews hebben. Misschien dat het verder niet zo veel uitmaakt en ze allemaal wel prima zijn. Misschien maar bij een paar in de buurt langs, kijken hoe de sfeer is en wat het kost.

Canon 6D | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07:00
Arm1n schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:14:
Iemand tips hoe je een goede aankoopmakelaar kan vinden of een aankoopmakelaar in Arnhem kan aanbevelen?

We gaan volgende week kijken bij een huis wat het eerste huis is dat eigenlijk echt aan al onze eisen en wensen voldoet dus grote kans dat we die graag willen hebben. Aangezien wij zelf slecht in kunnen schatten wat een goed bod is willen we een aankoopmakelaar in de arm nemen ook in het geval dit huis het hem niet wordt dan willen we graag wat makkelijker bij een ander huis in aanmerking komen.

Maar er zijn een stuk of 10 aankoopmakelaars actief in Arnhem en geen idee hoe ik de juiste kies. Helaas is er geen handige pricewatch met onafhankelijke reviews voor aankoopmakelaars :P
Petra de Klaermaker is wel eentje die ik veel zag met bordje “aangekocht door”

• Broodbeleg
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
ppeterr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:55:
Het huis waar ik blij van werd na de bezichtiging, gaat na 1 week al over op inschrijving.

Wat een haastig gedoe :|
Herkenbaar. Wij hebben in Heemskerk 10+ huizen bekeken rond de 3 ton vraagprijs en alles was al of werd vrijwel direct een inschrijving. Een heel naar systeem.

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 06:46
Broodbeleg schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Herkenbaar. Wij hebben in Heemskerk 10+ huizen bekeken rond de 3 ton vraagprijs en alles was al of werd vrijwel direct een inschrijving. Een heel naar systeem.
Duidelijk, ik heb het ook over Heemskerk :) Dat had ik nog niet eerder genoemd toch. Wel toevallig :)

Ik bemerk dat niet alleen de huizen markt oververhit is, maar ik zelf ook behoorlijk oververhit er door raak. Ik heb een en ander overwogen. En ga morgen toch een bod uitbrengen....kalm aan in de rust. Ik zie wel wat het wordt.

[Voor 30% gewijzigd door ppeterr op 26-08-2020 16:26]

MENTAL SHUTDOWN

• Broodbeleg
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Je hebt eens wat funda links gedropt uit Heemskerk: ppeterr in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Dat heb ik onthouden als ezel. Deze regio blijft helaas oververhit en aanbod lijkt niet echt te verbeteren, maar de prijs ligt wel weer 20-25k hoger dan vorig jaar.

• ppeterr
Broodbeleg schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:46:
Je hebt eens wat funda links gedropt uit Heemskerk: ppeterr in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Dat heb ik onthouden als ezel. Deze regio blijft helaas oververhit en aanbod lijkt niet echt te verbeteren, maar de prijs ligt wel weer 20-25k hoger dan vorig jaar.
juist :)

Ik zie wel de afgelopen 2 weken veel aanbod erbij komen. Maar het meeste is toch door-zon woningen van voor 1970. Voormalig huur, slecht opgeknapt. Hoog in de prijs. Volgens mij is het wel eerder genoemd hier, of een ander topic. Maar huis eigenaren hebben wellicht toch het idee dat er een markt verschuiving komt. En dus alsnog nu het zo sky-high is hun woning aanbieden.

Ik persoonlijk denk dat er niet veel zal veranderen, en het gewoon door blijft pieken voorlopig.

MENTAL SHUTDOWN

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 13:53
Postius schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Ik zou er 20k vanaf halen. En kopen in de randstad kan je vergeten, of je moet ergens willen wonen waar nederlands de tweede taal is.

Als je goed advies wilt krijgen ga je naar een onafhankelijk kantoor. Banken weten echt niks van hpyotheken af, meerdere gesprekken gehad bij verschillende banken. Allemaal was het gewoon extreem bedroevend gesteld met de kennis en kunde van de mensen die tegenover me zaten.
Wat is dat nou voor bullshit? kan je niet normaal reageren zonder vernederende opmerkingen te maken over mensen in een bepaalde buurt?

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:38
Duo kun je, als je van te voren al weet dat je gaat kopen, ook 5 jaar stopzetten. Doe je dit een jaar van te voren, en ze kijken naar je bankafscchriften, komt het ook niet tevoorschijn.
Voor lage bedragen kijken ze overigens ook niet <4000 volgens mij.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

ppeterr schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

juist :)

Ik zie wel de afgelopen 2 weken veel aanbod erbij komen. Maar het meeste is toch door-zon woningen van voor 1970. Voormalig huur, slecht opgeknapt. Hoog in de prijs. Volgens mij is het wel eerder genoemd hier, of een ander topic. Maar huis eigenaren hebben wellicht toch het idee dat er een markt verschuiving komt. En dus alsnog nu het zo sky-high is hun woning aanbieden.

Ik persoonlijk denk dat er niet veel zal veranderen, en het gewoon door blijft pieken voorlopig.
De vraag-kant zal niet opeens magisch verdwijnen, maar qua aanbod zie je momenteel wel dat er een kentering plaats lijkt te vinden: Waar het de afgelopen paar jaar vanzelfsprekend leek om je huidige vraagprijs te baseren op de verkoopprijs van een 'woning in de buurt', gaat dat tegenwoordig niet meer direct op: Er zit gewoon een bepaald maximum aan de markt. Niet alle verkopers (en dus verkoopmakelaars) zullen dit (willen) inzien, maar het is wel gaande: De stijgingen zullen stagneren. Ik verwacht niet direct een daling maar standaard-+biedingen-op-de-vraagprijs is wel echt over. Imho.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ppeterr
@AGee

Die trend zie ik geheel niet, ik ben ruim 2 jaar aan het rond kijken, het laatste half jaar voor mijzelf.
Ik vraag mij af waar jij dit op baseert. Ik zie momenteel, en zeker na de vakantie periode een stijging van het aanbod. En tevens gewoon een doorgaande stijging van de vraag prijzen. Ik kan dit niet specifiek aantonen met cijfers, maar bij ons in de regio is dat mijn inziens gevoelsmatig juist het tegenovergestelde van wat jij zegt. Tevens baseer ik dit met wat ik in de media lees, en volg in dit topic.

Waar is jou mening op gebaseerd ?

cbs zegt trouwens ook gewoon net zoals de rest van de media - stijgende prijzen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/reeksen/prijzen-koopwoningen

[Voor 11% gewijzigd door ppeterr op 26-08-2020 20:16]

MENTAL SHUTDOWN

• LordMorgoth
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Ik heb vorig jaar een nieuw huis gekocht samen met mijn vrouw. We hebben op onze vorige woning 25k overwaarde. Die hebben we niet in de nieuwe hypotheek gebracht omdat we het idee hadden om de nieuwe woning te verbouwen. Nu is dat door omstandingheden (ziekte van mijn vrouw en Corona) er nog niet van gekomen.

Hoe zit dat nu met de belasting aangifte over 2019? Omdat we de 25k nog niet gebruikt hebben voor de hypotheek of de verbouwing kunnen we van onze nieuwe lening dus 25k minder rente aftrekken? (bijleenregeling?)

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

ppeterr schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:11:
@AGee

Die trend zie ik geheel niet, ik ben ruim 2 jaar aan het rond kijken, het laatste half jaar voor mijzelf.
Ik vraag mij af waar jij dit op baseert. Ik zie momenteel, en zeker na de vakantie periode een stijging van het aanbod. En tevens gewoon een doorgaande stijging van de vraag prijzen. Ik kan dit niet specifiek aantonen met cijfers, maar bij ons in de regio is dat mijn inziens gevoelsmatig juist het tegenovergestelde van wat jij zegt. Tevens baseer ik dit met wat ik in de media lees, en volg in dit topic.

Waar is jou mening op gebaseerd ?

cbs zegt trouwens ook gewoon net zoals de rest van de media - stijgende prijzen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/reeksen/prijzen-koopwoningen
CBS loopt per definitie de feiten achterna ;) . Ik baseer mij op wat ik zie, wat ik beleef, wat ik lees en hoor. Ik ga je niet proberen te overtuigen, mocht je daar naar op zoek zijn :P . Doe en denk wat je niet laten kunt :)

Edit: ok, iets meer detail dan, al is dat eigenlijk off-topic in dit topic :P . Ik ben overtuigd dat er een soort natuurlijke grens zit aan de prijsstijgingen: modale tweeverdieners met een klein beetje overwaarde kunnen maar zó veel uitgeven aan een eengezinswoning op een populaire locatie. Daar zit gewoon een grens aan, die uiteindelijk door zal sijpelen richting de minder populaire locaties in dezelfde regio, maar ook daar zit dus een grens aan. Om het concreet te maken: Ik zie de woningen in mijn buurt de komende vijf tot tien jaar niet voorbij de zeven ton weg gaan. Gewoon omdat de mensen die dat kunnen betalen sneller 'op' raken dan de woningen, zeg maar. Die zeven ton als bovengrens nemende, kun je dit extrapoleren naar de regio's daar omheen (Heemskerk inclusief), met de aanname dat er een reden is dat die regio's minder populaire zijn dan de duurste buurten. Die regio's zullen dus niet zo snel de populaire buurten inhalen qua prijzen, en dus tegen dezelfde grens
(maar dan lager) aanlopen. /my2cents

[Voor 32% gewijzigd door AGee op 26-08-2020 22:49]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat was het verschil van de maximale hypotheek van het oriëntatierapport tov wat in het uiteindelijke adviesrapport onder de kop “Hoeveel kunt u maximaal lenen” stond. Terwijl de maximaal draagbare bruto woonlasten daar juist €100 hoger waren dan in het oriëntatierapport 8)7

Zo hoog was die schuld nou ook weer niet :+

Disclaimer: Dat max bedrag zit wel in de 7 cijfer regionen dus procentueel gezien is het iets minder schokkend, maar wel onverwacht groot.

DUT Racing

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:22
LordMorgoth schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:06:
Ik heb vorig jaar een nieuw huis gekocht samen met mijn vrouw. We hebben op onze vorige woning 25k overwaarde. Die hebben we niet in de nieuwe hypotheek gebracht omdat we het idee hadden om de nieuwe woning te verbouwen. Nu is dat door omstandingheden (ziekte van mijn vrouw en Corona) er nog niet van gekomen.

Hoe zit dat nu met de belasting aangifte over 2019? Omdat we de 25k nog niet gebruikt hebben voor de hypotheek of de verbouwing kunnen we van onze nieuwe lening dus 25k minder rente aftrekken? (bijleenregeling?)
Ik hoop dat je hierover bent geïnformeerd door je adviseur :).

Voor de overwaarde die je niet in je nieuwe woning stopt heb je geen recht op hyp rente aftrek.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• LordMorgoth
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:37:
[...]

Ik hoop dat je hierover bent geïnformeerd door je adviseur :).

Voor de overwaarde die je niet in je nieuwe woning stopt heb je geen recht op hyp rente aftrek.
Dat snap ik ,maar stel dat we dat dit jaar wel in de woning stoppen in de vorm van een verbouwing?

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02:22
LordMorgoth schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:43:
[...]

Dat snap ik ,maar stel dat we dat dit jaar wel in de woning stoppen in de vorm van een verbouwing?
https://www.belastingdien..._eigenwoningreserve_lager

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - BMW R1200GS Rallye '17

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01:43
LordMorgoth schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:06:

Je hebt twee belastingjaren de tijd. Even uit het hoofd telt het jaar van aankoop daarbij mee.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:23

T-Infinity

Heen en weer....

https://www.ad.nl/wonen/k...g-voor-starters~a6849608/

Dit gaat vast een beetje helpen voor de starters, al betekent het waarschijnlijk dat starters nu nog beter kunnen meedoen met overbieden.

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:05
Arm1n schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:25:
[...]

Ja maar het probleem is dat ze allemaal lovende reviews hebben. Misschien dat het verder niet zo veel uitmaakt en ze allemaal wel prima zijn. Misschien maar bij een paar in de buurt langs, kijken hoe de sfeer is en wat het kost.
@Arm1n
Ligt ook een beetje in welke wijk je aan het zoeken bent. Voor Sonsbeek zou ik bijvoorbeeld een andere aankoopmakelaar adviseren dan voor Schuytgraaf.

• maubaan
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 25-09 16:25
T-Infinity schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:33:
https://www.ad.nl/wonen/k...g-voor-starters~a6849608/

Dit gaat vast een beetje helpen voor de starters, al betekent het waarschijnlijk dat starters nu nog beter kunnen meedoen met overbieden.
Dit helpt je juist van de wal in de sloot.
Dit betekent dat mensen die een woning hebben er op kunnen rekenen dat ze 2% meer voor hun woning krijgen als ze verkopen aan een starter die tussen de 25 en 35 is want die hebben nu bijvoorbeeld 5k meer eigen geld voor de woning.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• izdp
  • Laatst online: 00:54
Bijkomend effect:
Een starter zal de overdracht in het nieuwe jaar willen en piet belegger dit jaar.
De starter lijkt nu even extra op achterstand te staan.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

maubaan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Dit helpt je juist van de wal in de sloot.
Dit betekent dat mensen die een woning hebben er op kunnen rekenen dat ze 2% meer voor hun woning krijgen als ze verkopen aan een starter die tussen de 25 en 35 is want die hebben nu bijvoorbeeld 5k meer eigen geld voor de woning.
Hoe zie je dat voor je. Je accepteert hun bod op voorwaarde dat ze het met 5k verhogen? ;) Je kunt natuurlijk niet in hun portemonnee kijken dus je kunt hun situatie met en zonder die 5 k niet. hun bod is hun bod.

de starters blijven concurereren met doorstromers en beleggers, maar de kans voor een starter wordt ietsje groter.

[Voor 9% gewijzigd door T-Infinity op 28-08-2020 13:27]

• maubaan
T-Infinity schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Hoe zie je dat voor je. Je accepteert hun bod op voorwaarde dat ze het met 5k verhogen? ;) Je kunt natuurlijk niet in hun portemonnee kijken dus je kunt hun situatie met en zonder die 5 k niet. hun bod is hun bod.

de starters blijven concurereren met doorstromers en beleggers, maar de kans voor een starter wordt ietsje groter.
ik zie het als volgt.

Kijkers komen als 7e kijkende bij de woning. zijn compleet verliefd of moeten zsm een woning hebben dus gaan voor de vraagprijs, maar om interessant te lijken bieden ze meer dan wat de woning waard is.
Momenteel kan je 100% van de woning lenen, dus gaan ze 5K bijvoorbeeld hoger zitten om te laten zien dat ze interesse hebben en hopen ze dat ze de woning krijgen.

of er zijn 5 mensen die allemaal 100% de vraagprijs hebben geboden, starter kan nu met 5K over de 100% heen met deze regeling als de woning 250000 zou kosten.

dit is voor de huidige bewoners heel interessant maar ook voor starters want die hebben nu meer geld om aan de woning te besteden als ze hier voor kiezen.

wat dit wel met zich mee brengt is dat de woning markt alleen maar een duw de berg op krijgt doordat je vanaf januari waarschijnlijk hogere boden krijgt.

Ik heb geen glazen bol maar voor mensen die geen optie hebben als starter zijnde die uit hun huur huis moeten en het geld er voor hebben denk ik dat dit wel eens goed kan zijn of juist niet. ze moeten er dan op zn minst vroeg bij zijn denk ik?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:27
Starters hebben gewoon 6k meer om te overbieden, aangezien ze het allemaal hebben. Verhoudingen vraag en aanbod blijven hetzelfde en aangezien daardoor de prijs totstandkomt, zal dit maar weinig gewenste verandering teweeg brengen.

It's dogged that does it

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

maubaan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

ik zie het als volgt.

Kijkers komen als 7e kijkende bij de woning. zijn compleet verliefd of moeten zsm een woning hebben dus gaan voor de vraagprijs, maar om interessant te lijken bieden ze meer dan wat de woning waard is.
Momenteel kan je 100% van de woning lenen, dus gaan ze 5K bijvoorbeeld hoger zitten om te laten zien dat ze interesse hebben en hopen ze dat ze de woning krijgen.

of er zijn 5 mensen die allemaal 100% de vraagprijs hebben geboden, starter kan nu met 5K over de 100% heen met deze regeling als de woning 250000 zou kosten.

dit is voor de huidige bewoners heel interessant maar ook voor starters want die hebben nu meer geld om aan de woning te besteden als ze hier voor kiezen.

wat dit wel met zich mee brengt is dat de woning markt alleen maar een duw de berg op krijgt doordat je vanaf januari waarschijnlijk hogere boden krijgt.

Ik heb geen glazen bol maar voor mensen die geen optie hebben als starter zijnde die uit hun huur huis moeten en het geld er voor hebben denk ik dat dit wel eens goed kan zijn of juist niet. ze moeten er dan op zn minst vroeg bij zijn denk ik?
5k is natuurlijk peanuts vergeleken met de concurrentie die gewoon 20k-40k overbiedt. Je kan hooguit stellen dat de starters iets beter mee kunnen doen met overbieden, maar ze zijn nog steeds benadeeld.
Je doet net alsof de starters nu grof geld kunnen bieden en de concurrentie niet. je scenario's zijn niet realistisch.

Denk eerder aan:
er zijn 7 biedingen van doorstromers, ze bieden allemaal 10k-30k over.
De starter kan nu 100% +5K +spaargeld bieden. Nou succes als starter.

[Voor 9% gewijzigd door T-Infinity op 28-08-2020 14:28]

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19:54
In november ga ik de sleutels van mijn appartement krijgen.

Nou is eind september een VVE vergadering en ben ik door zowel een bestuurslid (de toekomstige buurvrouw) en door de VVE beheerder uitgenodigd om ook deel te nemen.
Ben ik erg blij mee want het gaat toch over de toekomst van het pand.

Echter zit ik met een ding, de huidige eigenaar is nogal, hoe zeg ik dit netjes, een persoon die graag controle heeft (en daarnaast haar eigen capaciteiten zwaar overschat maar dat terzijde).
Zij geeft aan dat zij ook naar de bijeenkomst gaat en dat ik niets in te brengen heb omdat het nu over haar geld gaat.

Daar heeft ze inderdaad ook gelijk in maar het gaat natuurlijk ook over de toekomst van het pand dus wat imput zou ik wel fijn vinden.
Iemand hier ervaring mee?

PSN: Flix20-NL

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Arm1n schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:25:
[...]

Als verkoopmakelaar had ik ooit Open Makelaars, ik vond dat allemaal prima en prettig gaan. Die zou ik ook zeker overwegen.

PVoutput

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01:16

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Flix20 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:50:

Nou is eind september een VVE vergadering en ben ik door zowel een bestuurslid (de toekomstige buurvrouw) en door de VVE beheerder uitgenodigd om ook deel te nemen.

Echter zit ik met een ding, de huidige eigenaar is nogal, hoe zeg ik dit netjes, een persoon die graag controle heeft (en daarnaast haar eigen capaciteiten zwaar overschat maar dat terzijde).
Zij geeft aan dat zij ook naar de bijeenkomst gaat en dat ik niets in te brengen heb omdat het nu over haar geld gaat.

Daar heeft ze inderdaad ook gelijk in maar het gaat natuurlijk ook over de toekomst van het pand dus wat imput zou ik wel fijn vinden.
Gewoon lekker gaan en in de discussie kun je je altijd mengen. Als het op stemmen aankomt heb je inderdaad nog even niets te zeggen, maar als je genoeg mensen kunt beïnvloeden in de discussie dan is dat toch ook prima? :)

• maubaan

Je kan altijd gaan, kijken welke mensen er nog meer bij jou in het pand wonen. proeven wat de sfeer is en alvast vooruit kijken op de agenda. door je daar te laten zien creëer je natuurlijk goodwill bij andere bewoners. en misschien steek je nog wat op.

wat @Prx al aangeeft, je mag waarschijnlijk nog niet stemmen maar meteen beetje geluk dat ze het je gunnen als toekomstige bewoner krijg je wel een stem? wie weet mijn glaze bol gaat maar 2 seconden vooruit :P

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

hmm aan de ene kant leuk dat je 'al' uitgenodigd bent. Aan de andere kant begrijp ik het ook wel als mensen zeggen dat je officieel niet daar hoort te zitten omdat je geen eigenaar bent, geen stemrecht hebt etc.
Maar ik zou gewoon gaan en je een beetje bescheiden opstellen en het als kennismaking zien.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:16
@PWM wellicht heb ik het gemist maar ik gok geen goed nieuws voor je?

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Flix20
Erheen ga ik sowieso en mensen achter me krijgen lukt vaak ook wel.
Dacht misschien zijn hier mensen die in zelfde situatie hebben gezeten en een soort van maas in de wet daarin weten.

Gang van zaken is sowieso allemaal raar verlopen met betreffende verkoper.
In het begin gewoon goed contact gehad, geen rare dingen.
Toen hebben we wat besproken over de vloer en wat raam deco dingen.
Een kleine anderhalve week later had ik de makelaar aan de lijn om door te geven dat de financiering rond is, kwam hij met de mededeling dat ze geen direct contact wilt en alle communicatie via de makelaar moet lopen.
Wat natuurlijk haar goed recht is, alleen de gang van zaken vind ik wat raar.

Nu heeft ze ook specifiek tegen de VvE voorzitter gezegd dat ze mij absoluut geen volmacht gaat geven en ze eigenlijk ook wilt dat ik niet aanwezig ben.

Zou haast denken dat ik haar wat aangedaan heb maar daar is absoluut geen spraken van.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Flix20 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:39:
Erheen ga ik sowieso en mensen achter me krijgen lukt vaak ook wel.
Dacht misschien zijn hier mensen die in zelfde situatie hebben gezeten en een soort van maas in de wet daarin weten.

Gang van zaken is sowieso allemaal raar verlopen met betreffende verkoper.
In het begin gewoon goed contact gehad, geen rare dingen.
Toen hebben we wat besproken over de vloer en wat raam deco dingen.
Een kleine anderhalve week later had ik de makelaar aan de lijn om door te geven dat de financiering rond is, kwam hij met de mededeling dat ze geen direct contact wilt en alle communicatie via de makelaar moet lopen.
Wat natuurlijk haar goed recht is, alleen de gang van zaken vind ik wat raar.

Nu heeft ze ook specifiek tegen de VvE voorzitter gezegd dat ze mij absoluut geen volmacht gaat geven en ze eigenlijk ook wilt dat ik niet aanwezig ben.

Zou haast denken dat ik haar wat aangedaan heb maar daar is absoluut geen spraken van.
Nou ik begrijp het eigenlijk wel gewoon. Je bent geen eigenaar dus uiteraard geen volmacht. En 'mensen achter je krijgen' op een vergadering waar je eigenlijk nog niet bij hoort te zijn, is niet netjes/gepast (vind ik).
En ook als je weet dat de eigenaar liever geen direct contact heeft, snap ik best dat het ongemakkelijk is.
Ik zou als verkoper jou wat opdringerig vinden (no offence).

Dit zijn (zeker bij een VVE) nou typische ingredienten voor ruzies als elke buurman/buurvrouw er een andere mening over heeft (jouw deelname) en e.e.a. niet duidelijk in de regelementen staat.

Persoonlijk lijkt het me ook gewoon ongemakkelijk om met nieuwe bewoner bij die vergadering te zitten. Zeker als het over geldbedragen gaat, geluidsoverlast etc. Jij komt tot ontdekkingen waarna je gelijk huidige eigenaar (tijdens vergadering) gaat uithoren, terwijl huidige eigenaar het als een afsluitend contactmoment met de buren zag.

Zo maar een scenario.

• Flix20
T-Infinity schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Nou ik begrijp het eigenlijk wel gewoon. Je bent geen eigenaar dus uiteraard geen volmacht. En 'mensen achter je krijgen' op een vergadering waar je eigenlijk nog niet bij hoort te zijn, is niet netjes/gepast (vind ik).
En ook als je weet dat de eigenaar liever geen direct contact heeft, snap ik best dat het ongemakkelijk is.
Ik zou als verkoper jou wat opdringerig vinden (no offence).

Dit zijn (zeker bij een VVE) nou typische ingredienten voor ruzies als elke buurman/buurvrouw er een andere mening over heeft (jouw deelname) en e.e.a. niet duidelijk in de regelementen staat.

Persoonlijk lijkt het me ook gewoon ongemakkelijk om met nieuwe bewoner bij die vergadering te zitten. Zeker als het over geldbedragen gaat, geluidsoverlast etc. Jij komt tot ontdekkingen waarna je gelijk huidige eigenaar (tijdens vergadering) gaat uithoren, terwijl huidige eigenaar het als een afsluitend contactmoment met de buren zag.

Zo maar een scenario.
Ik snap wat je zegt en natuurlijk ligt het allemaal wat subtieler dan simpelweg zieltjes winnen.
Ga natuurlijk niet als Mel Gibson met oorlogsfacepaint een coupe plegen of mensen tegen elkaar opzetten.
Wat jij ziet als opdringerig, zie ik persoonlijk als pro-actief.

Een VvE vergadering is mijns inziens in belang van het pand en de bewoners daarvan.
Iemand die daar een maandje later weg is heeft daar natuurlijk minder belang bij dan iemand die er komt wonen en er een goed plan wilt hebben.
Zelf zou ik het alleen maar aanmoedigen.
Jij komt er wonen, dus zeg gerust wat over de toekomst van een pand.

Vanzelfsprekend hoef en ga ik me niet bemoeien met dingen die in het verleden zijn gebeurt, maar wel hoor ik graag wat de plannen gaan zijn in het komende jaar, en daar voorbij.
En helemaal fijn zou ik het vinden om daar ook wat over te mogen zeggen. Dit kan natuurlijk i.o.m. huidige bewoners maar als die dwars willen gaan liggen hebben ze daar alle macht toe.

Dat het ongemakkelijk kan zijn vind ik persoonlijk een non-issue/een persoonlijke issue.
Het is op dat moment een zakelijk iets wat zodanig aangepakt moet worden. Daar moeten we ons als volwassene overheen kunnen zetten.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Flix20 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Ik snap wat je zegt en natuurlijk ligt het allemaal wat subtieler dan simpelweg zieltjes winnen.
Ga natuurlijk niet als Mel Gibson met oorlogsfacepaint een coupe plegen of mensen tegen elkaar opzetten.
Wat jij ziet als opdringerig, zie ik persoonlijk als pro-actief.

Een VvE vergadering is mijns inziens in belang van het pand en de bewoners daarvan.
Iemand die daar een maandje later weg is heeft daar natuurlijk minder belang bij dan iemand die er komt wonen en er een goed plan wilt hebben.
Zelf zou ik het alleen maar aanmoedigen.
Jij komt er wonen, dus zeg gerust wat over de toekomst van een pand.

Vanzelfsprekend hoef en ga ik me niet bemoeien met dingen die in het verleden zijn gebeurt, maar wel hoor ik graag wat de plannen gaan zijn in het komende jaar, en daar voorbij.
En helemaal fijn zou ik het vinden om daar ook wat over te mogen zeggen. Dit kan natuurlijk i.o.m. huidige bewoners maar als die dwars willen gaan liggen hebben ze daar alle macht toe.

Dat het ongemakkelijk kan zijn vind ik persoonlijk een non-issue/een persoonlijke issue.
Het is op dat moment een zakelijk iets wat zodanig aangepakt moet worden. Daar moeten we ons als volwassene overheen kunnen zetten.
Ja maar dat is het nu net:
-jij bent geen bewoner en niet gemachtigd
-Je vult in dat het voor de huidige bewoner 'minder belang' heeft. Maar dat is misschien helemaal niet zo als zij nog e.e.a. wil regelen en dat misschien liever zonder jou erbij doet.
-Ik vind dat je voorbij gaat aan de persoonlijke wens van huidige bewoner, door dat weg te zetten als non-issue. Het zijn je zaken (nog) niet.

Ik begrijp echt wel hoe je het bedoelt, maar ik zou echt iets tactvoller zijn. Sommige mensen zijn nu eenmaal wat gevoeliger of volgens de 'regels' of gebaande paden.

Zakelijk gezien heb jij er niets te zoeken, en het is dus een persoonlijk issue als je het daar niet mee eens bent ;)

[Voor 4% gewijzigd door T-Infinity op 28-08-2020 16:57]

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:23:
@PWM wellicht heb ik het gemist maar ik gok geen goed nieuws voor je?
Nee :( Had 895k geboden, maar iemand is er overheen geklapt.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

PWM schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Nee :( Had 895k geboden, maar iemand is er overheen geklapt.
Zonde, maar je biedt wat je maximaal uit wilt geven :) dus iemand anders is gekker :P

• PWM
  • Niet online
KRGT schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Zonde, maar je biedt wat je maximaal uit wilt geven :) dus iemand anders is gekker :P
Iemanden :p Er waren er 5 over vraagprijs. Geen idee hoeveel erover. Dat waren ook de 5 bezichtigingen die ze hebben gehad. Ze hadden nog aanvraag voor 15 anderen 8)7 Balen

• GeeMoney
PWM schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Iemanden :p Er waren er 5 over vraagprijs. Geen idee hoeveel erover. Dat waren ook de 5 bezichtigingen die ze hebben gehad. Ze hadden nog aanvraag voor 15 anderen 8)7 Balen
Op naar een stek met een (eigen) parkeerplek :9

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

[...]

Toch maar kijken in Oost-Groningen, of, als je nog wat speciaals zoekt, volg je even het Funda topic :+

Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2

• PWM
  • Niet online
Ja. Ik doe alles op mijn salaris en we rekenen het salaris van mijn vrouw niet mee, 950k is mijn max. Misschien gaan we dat wel doen, zodat we een stap hoger kunnen gaan.
GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Op naar een stek met een (eigen) parkeerplek :9
Mijn broer heeft net voor 1.3 miljoen in Amsterdam gekocht. Geen parkeerplek en geen tuin. Het kan dommer :+

[Voor 15% gewijzigd door PWM op 28-08-2020 17:04]

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:36

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Nou, ook maar eens een reactie in dit topic.

Wij hebben voor het eerst sinds lange tijd weer iets gezien waar we allebei echt enthousiast van worden. Een woning met originele stijlelementen, maar wel fatsoenlijk opgeknapt, en netjes gedaan, ook de details. Gewoon op alle belangrijke punten is het al klaar.

Maar tja, hoe graag wil je het, en hoeveel ga je overbieden. We gaan nu maar voor 10% bovenop de vraagprijs, en hopen dat het daarmee lukt. Aan de ene kant hebben we redelijk wat reserves, aan de andere kant kan een andere koper ook een belegger zijn die het over een maandje weer te koop zet voor een hogere prijs, en enorm diepe zakken heeft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:27
Had gisteren een discussie en we komen er toch niet helemaal, betreft overwaarde en hra.

Stel:
- 50k overwaarde
- Nieuwe huis kost 400k

Optie 1, zet overwaarde in:
- 400k - 50k = 350k, je ontvangt nog hra over 350k (immers, je ontvangt hra over je daadwerkelijk betaalde rente)

Optie 2, zet overwaarde niet/gedeeltelijk in:
- 400k - 0k = 400k, echter ontvang je slechts hra over 350k, omdat je minder had kunnen lenen

Netto maakt het dan toch niet uit wat je doet, in deze?

It's dogged that does it

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

@SavageBrother het is precies andersom
Bij optie 1 krijg je over 400k renteaftrek.
Bij optie 2 krijg je 350k renteaftrek omdat je de 50 overwaarde ergens anders voor gebruikt (auto, vakantie etc..)

edit: oh wacht ik interpreteer het verkeerd.

Tsja met optie 2 heb je 50k waar je geen HRA meer over krijgt. Dat is het verschil. Dus misschien moet je kijken over welk deel je HRA verliest ipv over welk deel je HRA behoudt.

Overigens, is het missen van de renteaftrek slechts tijdelijk. stel jij krijg over 50k geen aftrek en je lost (maandelijks) 500 euro af, dan neemt het bedrag waarover je geen HRA krijgt elk jaar met 6000 euro af. Dus na 9 jaar heb je weer over het gehele bedrag HRA.

[Voor 58% gewijzigd door T-Infinity op 29-08-2020 10:40]

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:27
SavageBrother schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:39:
Had gisteren een discussie en we komen er toch niet helemaal, betreft overwaarde en hra.

Stel:
- 50k overwaarde
- Nieuwe huis kost 400k

- 400k - 50k = 350k, je ontvangt nog hra over 350k (immers, je ontvangt hra over je daadwerkelijk betaalde rente)

- 400k - 0k = 400k, echter ontvang je slechts hra over 350k, omdat je minder had kunnen lenen

Netto maakt het zeker wel uit want bij optie 2 heb je 50k meer financiering en daarover de lasten (rente zonder hra en aflossing). Dus optie 2 is netto voordeliger als je met die 50k meer rendement kan maken maakt dan de hypotheekrente je over die 50k kost.

[Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 29-08-2020 13:31. Reden: maakt ipv kan maken]

• ppeterr
Alright, even een korte update over mijn aankoop avontuur.

Vorige week maandag was ik de eerste die een bezichtiging mocht doen bij een woning die ik wel interessant vond. De dag erna, is de verkoop "omgezet" naar een inschrijving. De sluiting was daarvan gisteren.

De woning staat te koop voor 339k. Ik heb een bod gedaan van 353k. (ook mijn harde grens voor deze woning)

Nou werd ik gister gebeld door mijn aankoop makelaar dat hij contact heeft gehad met de verkopende partij. Nog voordat de inschrijving zou sluiten. Ik was overboden, maar omdat mijn voorwaarden wel gunstig zijn, kreeg ik de kans om nog een bieding te doen.

Next :)

MENTAL SHUTDOWN

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 26-09 19:03

Stel:
- 50k overwaarde
- Nieuwe huis kost 400k

Mocht je het nog niet gedaan hebben kun je in deze overweging ook meenemen:
- Hoe veel jaar je nog recht hebt op HRA na je vorige huis.
- Of de inzet van die 50K je eventueel rentekorting op je hypotheek oplevert.
cryptapix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:45:
[...]
... optie 2 is netto voordeliger als je met die 50k meer rendement kan maken maakt dan de hypotheekrente je over die 50k kost.
Dit was ook onze conclusie.

[Voor 14% gewijzigd door Charly op 01-09-2020 09:54]

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:37
Optie 2 heeft ook als voordeel dat je een grotere liquide buffer aanhoudt. Handig als je tijdelijk of langdurig bijvoorbeeld geen inkomsten hebt, geeft je tijd om opties uit te werken voor die situatie. Zou wel ook kijken hoe je LTV zicht ontwikkelt: is deze nog erg hoog bij optie 2, dan is optie 2 vanuit dat perspectief (eerder onder water staan) weer juist risicovoller.

Puur vergelijken op rendement is IMHO te eenzijdig.

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:16
Jammer @PWM! Maar idd op zoek naar een huis met wat meer ruimte om het huis? Man man, wat een bedragen eigenlijk he? Het Gooi is ook gewoon duur, ik verbaasde me over de nieuwbouw woningen in Hilversum, tegen Anna's Hoeve aan, 700k voor een 2 onder 1 kapje.. 650k voor een hoekwoning. En dat is al een jaar geleden.. Voor 1 miljoen kan je ook mooi ruim in een opgeknapte boerderij gaan wonen ergens in Drenthe :)

Over DUO gesproken, als je geen NHG hebt en het vormt niet echt een risico, dan zou ik het lekker niet opgeven, eventueel aflosvrije periode aanvragen en klaar. Wij hadden met onze spaarcentjes makkelijk onze studieschulden af kunnen lossen, maar met 0% rente hou ik liever dat geld achter de hand voor mindere dagen. En als ik dan al iets af zou lossen dan weer liever op de hypotheek dan op DUO, rente is rente en als het meer geld scheelt om het af te lossen op de hypotheek dan op DUO dan zou ik dat lekker doen.. Uiteindelijk wil je schuldenvrij zijn en dat is ook wel het doel, maar ik heb liever een gezonde buffer dan die paar tientjes per maand die de studieschuld kost.

offtopic:
Wel grappig om te zien dat iedereen inmiddels meer lijkt te gaan verdienen :) 950k op je eigen salaris als hypotheek is toch best aardig.. Maar goed, ze moeten wel in de randstad i guess.. Waar zijn de tijden dat je nog gewoon 3250 voor een senior developer betaalde? :P Inmiddels moet ik ze aannemen en toen ik dat was 5-6 jaar geleden verdiende ik geen 5k die ze nu willen hebben...

iRacing Profiel

• Flix20
Scr33x0r schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:29:
Jammer @PWM! Maar idd op zoek naar een huis met wat meer ruimte om het huis? Man man, wat een bedragen eigenlijk he? Het Gooi is ook gewoon duur, ik verbaasde me over de nieuwbouw woningen in Hilversum, tegen Anna's Hoeve aan, 700k voor een 2 onder 1 kapje.. 650k voor een hoekwoning. En dat is al een jaar geleden.. Voor 1 miljoen kan je ook mooi ruim in een opgeknapte boerderij gaan wonen ergens in Drenthe :)

Over DUO gesproken, als je geen NHG hebt en het vormt niet echt een risico, dan zou ik het lekker niet opgeven, eventueel aflosvrije periode aanvragen en klaar. Wij hadden met onze spaarcentjes makkelijk onze studieschulden af kunnen lossen, maar met 0% rente hou ik liever dat geld achter de hand voor mindere dagen. En als ik dan al iets af zou lossen dan weer liever op de hypotheek dan op DUO, rente is rente en als het meer geld scheelt om het af te lossen op de hypotheek dan op DUO dan zou ik dat lekker doen.. Uiteindelijk wil je schuldenvrij zijn en dat is ook wel het doel, maar ik heb liever een gezonde buffer dan die paar tientjes per maand die de studieschuld kost.

offtopic:
Wel grappig om te zien dat iedereen inmiddels meer lijkt te gaan verdienen :) 950k op je eigen salaris als hypotheek is toch best aardig.. Maar goed, ze moeten wel in de randstad i guess.. Waar zijn de tijden dat je nog gewoon 3250 voor een senior developer betaalde? :P Inmiddels moet ik ze aannemen en toen ik dat was 5-6 jaar geleden verdiende ik geen 5k die ze nu willen hebben...
't Gooi is inderdaad gewoon echt niet leuk meer.
Die woningen bij Lucent werden toen ik me daar inschreef ter info aangeprezen als 'starterswoningen'.
Vervolgens was de v/a prijs daar zo'n €375.000..
Niet bepaald starters bedrag als je het mij vraagt.

Onder de 4 ton lijkt er momenteel niet gebouwd te worden in de omgeving.

• mierenfokker
PWM schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:00:
Ja. Ik doe alles op mijn salaris en we rekenen het salaris van mijn vrouw niet mee, 950k is mijn max. Misschien gaan we dat wel doen, zodat we een stap hoger kunnen gaan.

[...]

Mijn broer heeft net voor 1.3 miljoen in Amsterdam gekocht. Geen parkeerplek en geen tuin. Het kan dommer :+
Ehhh ben je DGA? :)

• Requiem19

Stel:
- 50k overwaarde
- Nieuwe huis kost 400k

Wij zitten in een vergelijkbare situatie en wij denken aan deze oplossing (even werkend met jouw cijfers):

Optie 3:

350k leningdeel 1, annuïtair, HRA
50 leningdeel 2, aflossingsvrij

overwaarde: buffer / investeren in verbouwing

Voordeel van deze optie is volgens mij:

1) je hebt sowieso maar HRA voor 350
2) Als je het restant aflossingsvrij financiert, scheelt dit maandlasten. Je had voor dit gedeelte toch geen aftrek gehad (je mag sowieso 50% aflossingsvrij financieren)
3) geeft je voor het aflossingsvrije gedeelte flexibiliteit: kiezen wanneer je wilt aflossen
4) je houdt de overwaarde in je zak, handig voor grote tegenvallers / verbouwingen. Je kunt het later altijd nog gebruiken om af te lossen. Maar als je het eenmaal afgelost hebt, krijg je het niet meer terug...
5) je kan de gecashte overwaarde nog ergens laten renderen...

:).

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:48

Notna

Where are you?®

[...]

Het gaat duidelijk slecht met de economie :+

Overigens blijf ik het een strak plan vinden om huizen op één salaris te kopen. Of beter: je kan 2 salarissen gebruiken voor een hogere hypotheek zolang je alles nog steeds met 1 salaris kan trekken. Hier ook gedaan en ik houd meer dan zat over aan het einde van de maand, zelfs nu mijn vrouw niet meer werkt.

En tóch had ik die hypotheek die ik nu heb niet op één salaris kunnen krijgen (inmiddels wel ivm baanswitch)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 25-09 17:22

N1ckk

404 - title not found

Notna schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:54:
[...]

Overigens blijf ik het een strak plan vinden om huizen op één salaris te kopen. Of beter: je kan 2 salarissen gebruiken voor een hogere hypotheek zolang je alles nog steeds met 1 salaris kan trekken. Hier ook gedaan en ik houd meer dan zat over aan het einde van de maand, zelfs nu mijn vrouw niet meer werkt.

En tóch had ik die hypotheek die ik nu heb niet op één salaris kunnen krijgen (inmiddels wel ivm baanswitch)
Herkenbaar, hebben wij ook. Het ligt er overigens wel maar net aan met wat je aan “surplus” acceptabel vind (salaris - hypotheek - maandelijke kosten)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
[...]

Lieve schat, je hebt een onrealistisch beeld van de wereld. Niet iedereen verdient veel geld. Ik zit op iets van 43k bruto en mijn vrouw 27k bruto, aangezien die laatste minder werkt ivm de kinderen.

Ik zou dan 205k kunnen lenen.

Dat wordt dus een flatje ergens of een oude tussenwoning met de nodige kosten de komende jaren...

Op beide salarissen kunnen we 360k ofzo lenen, iets waar je wel een nieuwere tussenwoning voor kan kopen.

• Notna

Notna

Where are you?®

President schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:44:
[...]

Lieve schat, je hebt een onrealistisch beeld van de wereld. Niet iedereen verdient veel geld. Ik zit op iets van 43k bruto en mijn vrouw 27k bruto, aangezien die laatste minder werkt ivm de kinderen.

Ik zou dan 205k kunnen lenen.

Dat wordt dus een flatje ergens of een oude tussenwoning met de nodige kosten de komende jaren...

Op beide salarissen kunnen we 360k ofzo lenen, iets waar je wel een nieuwere tussenwoning voor kan kopen.
Ikz eg nergens dat iedereen dat moet kunnen. Ik zeg alleen dat ik het nog steeds een uitermate strak plan vind om te doen vermits je daar de mogelijkheden toe hebt. Dat je, als je dat wilt, een keuze moet maken tussen waar je woont, wat voor woning etc. is een ander verhaal.

Ik heb zelf ook een huis in 2010 gekocht op een salaris van 36k (aankoopprijs woning was 170k (ééngezinswoning van 98m2 met heel veel achterstallig onderhoud), met een vrouw en 2 kinderen), gebruik gemaakt van de toenmalige starterssubsidie om de laatste 15k te extra te kunnen lenen) dus ik heb een prima beeld van de wereld hoor :)

[Voor 4% gewijzigd door Notna op 01-09-2020 12:48]

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02:22
Notna schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:47:
[...]

Ikz eg nergens dat iedereen dat moet kunnen. Ik zeg alleen dat ik het nog steeds een uitermate strak plan vind om te doen vermits je daar de mogelijkheden toe hebt. Dat je, als je dat wilt, een keuze moet maken tussen waar je woont, wat voor woning etc. is een ander verhaal.

Ik heb zelf ook een huis in 2010 gekocht op een salaris van 36k (aankoopprijs woning was 170k (ééngezinswoning van 98m2 met heel veel achterstallig onderhoud), met een vrouw en 2 kinderen), gebruik gemaakt van de toenmalige starterssubsidie om de laatste 15k te extra te kunnen lenen) dus ik heb een prima beeld van de wereld hoor :)
2010 was wel even een andere markt dan 2020.. ;)

Maar ben het met je eens dat je wel concessies kan doen. Het hoeft niet perse tot de max van de max van beide salarissen. Wat ook weer niet betekent dat het perse op 1 moet.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - BMW R1200GS Rallye '17

• Notna

Notna

Where are you?®

sham27 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:50:
[...]

2010 was wel even een andere markt dan 2020.. ;)

Maar ben het met je eens dat je wel concessies kan doen. Het hoeft niet perse tot de max van de max van beide salarissen. Wat ook weer niet betekent dat het perse op 1 moet.
Mijn punt, die blijkbaar niet overkomt, is dat er een verschil zit tussen wat je kan krijgen aan hypotheek en hoeveel je uiteindelijk kwijt bent elke maand. Zolang je dat laatste op 1 salaris kan doen, maakt het eerste niet uit :)

Ik kon mijn huidige hypotheek (560k) niet krijgen op 1 salaris terwijl ik de netto kosten met gemak kan opbrengen (en dan alle andere vaste kosten ook + sparen).

[Voor 6% gewijzigd door Notna op 01-09-2020 13:06]

• Vistajevski
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 26-09 16:02
[...]

Lang leve de jaren '90, toen het tweede inkomen mocht gaan meetellen voor de hypotheek. Daar viel als éénverdiener niet tegenop te sparen. Wat dat betreft is er weinig veranderd. En behalve de bank is niemand er iets mee opgeschoten.

Hier overigens hetzelfde. Huis gekocht op 2 inkomens en nu prima te betalen op 1 inkomen, maar dat komt ook omdat je hypotheeklasten over het algemeen niet veel meer stijgen na het afsluiten terwijl je inkomen wel doorgroeit. De eerste jaren van je eerste hypotheek zijn het lastigste.

• TrueGamer
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 26-09 18:21
PWM schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:00:

offtopic:
Je bedoeld als die dat had neergelegd voor Rotterdam :D

Zelf ook een tijdje aan het kijken om na 3 jaar huren iets te kopen. Alleen hier in de omgeving stijgen de prijzen ondanks Corona onverminderd door... valt niet tegenop te sparen.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02:29
Vistajevski schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:14:
[...]

Lang leve de jaren '90, toen het tweede inkomen mocht gaan meetellen voor de hypotheek. Daar viel als éénverdiener niet tegenop te sparen. Wat dat betreft is er weinig veranderd. En behalve de bank is niemand er iets mee opgeschoten.
Tja lang leven jaren 90 8)7 Toen wij ons eerste huis kochten was de hypotheekrente bijna 10% dus veel hogere kosten!

 iPad Pro 12.9 2020 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 02:02

Richh

HODL

HereIsTom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:29:
[...]

Tja lang leven jaren 90 8)7 Toen wij ons eerste huis kochten was de hypotheekrente bijna 10% dus veel hogere kosten!
Dit klopt niet, want de huizenprijzen worden bepaald door wat mensen kunnen lenen. De maandlasten zijn altijd grofweg gelijk gebleven als percentage van het inkomen.

Die verschrikkelijk hoge rente van toen, zorgde ervoor dat jouw schuld betrekkelijk klein was ten opzichte van nu.

Vervolgens kreeg je wat je aan rente betaalde terug van de overheid door middel van hypotheekrenteaftrek, waardoor die netto druk helemaal niet zo hoog was. Ook kon je kiezen voor verschillende hypotheekvormen, waardoor je die hoge rente zo lang mogelijk vasthield, om niet te beginnen over aflossingsvrij. Tegelijkertijd steeg de waarde van jouw onderpand, terwijl je (als je het goed hebt gespeeld) telkens je hypotheek kon oversluiten voor een lagere rente. Op die manier stijgt je woningwaarde terwijl je maandlast daalt, wat je over je gehele wooncarriere heel veel mogelijkheden biedt en je een relatief lage persoonlijke schuld kent.

Het zal destijds vast niet makkelijk zijn geweest om er als starter tussen te komen (in Nederland is het sowieso onmogelijk voor starters, het is overigens het slechtste argument ooit om te zeggen 'ja maar wij hadden het ook kut!'), maar achteraf ben je gigantisch spekkoper.

De starter van nu kan onmogelijk hetzelfde pad bewandelen en kent een fórs groter persoonlijk risico bij het aangaan van zo'n torenhoge hypotheekschuld. De starter van nu zou direct tekenen om in zo'n situatie nu in te kunnen stappen.

[Voor 10% gewijzigd door Richh op 01-09-2020 14:42]

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-09 19:27
Requiem19 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:42:
[...]

Wij zitten in een vergelijkbare situatie en wij denken aan deze oplossing (even werkend met jouw cijfers):

Optie 3:

350k leningdeel 1, annuïtair, HRA
50 leningdeel 2, aflossingsvrij

overwaarde: buffer / investeren in verbouwing

Voordeel van deze optie is volgens mij:

1) je hebt sowieso maar HRA voor 350
2) Als je het restant aflossingsvrij financiert, scheelt dit maandlasten. Je had voor dit gedeelte toch geen aftrek gehad (je mag sowieso 50% aflossingsvrij financieren)
3) geeft je voor het aflossingsvrije gedeelte flexibiliteit: kiezen wanneer je wilt aflossen
4) je houdt de overwaarde in je zak, handig voor grote tegenvallers / verbouwingen. Je kunt het later altijd nog gebruiken om af te lossen. Maar als je het eenmaal afgelost hebt, krijg je het niet meer terug...
5) je kan de gecashte overwaarde nog ergens laten renderen...

:).
Optie 3 hebben wij hier ook gedaan. Nieuwe huis gekocht op ons inkomen en de overwaarde van de te verkopen woning gebruikt voor de verbouwing. Uiteindelijk zijn we behoorlijk los gegaan tijdens de verbouwing (dat is dan weer een nadeel, want in deze optie hadden we opeens een hele zak geld, helemaal omdat er flink is overboden...), Restant hebben we gebruikt voor een extra aflossing op de hypotheek en een deel staat nog op de bankrekening voor o.a. de tuin.

Juist die flexibiliteit is handig als je een huis koopt waar je ook nog het een en ander aan moet (of wil) doen.
Richh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:37:
[...]

Dit klopt niet, want de huizenprijzen worden bepaald door wat mensen kunnen lenen. De maandlasten zijn altijd grofweg gelijk gebleven als percentage van het inkomen.

Die verschrikkelijk hoge rente van toen, zorgde ervoor dat jouw schuld betrekkelijk klein was ten opzichte van nu.

Vervolgens kreeg je wat je aan rente betaalde terug van de overheid door middel van hypotheekrenteaftrek. Ook kon je kiezen voor verschillende hypotheekvormen, waardoor je die hoge rente zo lang mogelijk vasthield. Tegelijkertijd steeg de waarde van jouw onderpand, terwijl je (als je het goed hebt gespeeld) telkens je hypotheek kon oversluiten voor een lagere rente. Op die manier stijgt je woningwaarde terwijl je maandlast daalt, wat je over je gehele wooncarriere heel veel mogelijkheden biedt en je een relatief lage persoonlijke schuld kent.

Het zal destijds vast niet makkelijk zijn geweest om er als starter tussen te komen (in Nederland is het sowieso onmogelijk voor starters, het is overigens het slechtste argument ooit om te zeggen 'ja maar wij hadden het ook kut!'), maar achteraf ben je gigantisch spekkoper.

De starter van nu kan onmogelijk hetzelfde pad bewandelen en kent een fórs groter persoonlijk risico bij het aangaan van zo'n torenhoge hypotheekschuld. De starter van nu zou direct tekenen om in zo'n situatie nu in te kunnen stappen.
Wat betreft maandlasten ben ik het met je eens, behoudens dat we toen veelal aflossingsvrij werd afgesloten en men nu minimaal 50% aflost. Op termijn is dat wel gezonder natuurlijk. Het echte probleem gaat pas ontstaan als de rente ooit weer eens gaat stijgen.... maar de kans daarop is vooralsnog minimaal :)

[Voor 39% gewijzigd door koentjuh op 01-09-2020 14:43]

• Requiem19
[...]

Vervolgens kreeg je wat je aan rente betaalde terug van de overheid door middel van hypotheekrenteaftrek. Ook kon je kiezen voor verschillende hypotheekvormen, waardoor je die hoge rente zo lang mogelijk vasthield. Tegelijkertijd steeg de waarde van jouw onderpand, terwijl je (als je het goed hebt gespeeld) telkens je hypotheek kon oversluiten voor een lagere rente. Op die manier stijgt je woningwaarde terwijl je maandlast daalt, wat je over je gehele wooncarriere heel veel mogelijkheden biedt en je een relatief lage persoonlijke schuld kent.

Ook weer te makkelijk gedacht imo.

Als de hypotheekrente 10% was, kreeg je via de HRA maximaal 50% terug, blijft er nog steeds een effectieve rente van 5% over, wat vele malen hoger is dan nu. Daarnaast zijn de huizenprijzen ook in de vorige periode gedaald, dus net als nu is overwaarde nooit een zekerheid.

Overigens kan de nieuwe generatie ook nog steeds spekkoper zijn als ze nu een opknapper kopen bijv. Dat kunnen we pas achteraf zeggen lijkt me... In ieder geval is iedereen die nu koopt wel spekkoper qua hypotheekrente...

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02:29
[...]

Ik snap je redenering niet. De huizenprijzen waren toen ook hoog, ja ook toen was er al woningnood.
En de hypotheekrente aftrek was gelijk aan die van nu hoor, alleen nu niet meer levenslang.
Tegenwoordig doet men graag zielig, maar men doet het zelf met al dat overbieden.

 iPad Pro 12.9 2020 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Richh

Richh

HODL

Requiem19 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:42:
[...]

Ook weer te makkelijk gedacht imo.

Als de hypotheekrente 10% was, kreeg je via de HRA maximaal 50% terug, blijft er nog steeds een effectieve rente van 5% over, wat vele malen hoger is dan nu.
Bovenal is het rek voor waardetoename van een woning, dat is altijd gunstig als je instapt. Deze rek is er nu niet meer, in ieder geval niet op die schaal.
Daarnaast zijn de huizenprijzen ook in de vorige periode gedaald, dus net als nu is overwaarde nooit een zekerheid.
Van 2 ton kan je minder ver dalen dan van 4 ton. Geen overwaarde is balen, maar geen ramp. Een persoonlijke schuld van tienduizenden euro's op je 30e (nog naast je studieschuld) is dat toch een stuk meer.
Overigens kan de nieuwe generatie ook nog steeds spekkoper zijn als ze nu een opknapper kopen bijv. Dat kunnen we pas achteraf zeggen lijkt me... In ieder geval is iedereen die nu koopt wel spekkoper qua hypotheekrente...
Tja, van welk spaargeld, wat je in welke goedkope huurwoning op hebt kunnen sparen, ga je opknappen :+ van een modaal inkomen naast 600-800 euro hypotheeklast houd je ook niet zoveel over.
Opknappers zijn ook juist nu ook ontzettend duur, zeker aan de onderkant van de markt.

Qua rente zit je inderdaad erg laag en de netto last voor een modale woning voor 2 inkomens is relatief gezien niet gek, dat klopt.
HereIsTom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:43:
[...]

Ik snap je redenering niet. De huizenprijzen waren toen ook hoog, ja ook toen was er al woningnood.
En de hypotheekrente aftrek was gelijk aan die van nu hoor, alleen nu niet meer levenslang.
Ik weet niet zo goed hoe ik mijn redenering beter kan uitleggen, of wat je er niet aan snapt.
De huizenprijzen waren toen een factor 4/5 lager dan nu. Nog steeds hoog (want er is altijd woningnood geweest in ons land, dat klopt) maar tov van nu: laag.

Als je destijds instapte, betaalde je qua maandlast relatief veel rente, maar deze is af te trekken. Bovendien kan je rente oversluiten naar mate de rente verder daalt. Als de rente daalt, stijgt je woningwaarde (persoonlijke winst), terwijl je maandlast daalt (na oversluiten). Met geleend geld belegde je (met hefboom) in een extreem aantrekkelijke asset.

Als je nu instapt, betaal je vrijwel alleen maar aflossing. Hierdoor is de huizenprijs 4/5x zo hoog geworden, waardoor je een 4/5x zo hoge schuld aanneemt. Als nu de rente stijgt, dan daalt de woningwaarde (en zit je dus met restschuld) en als je je hypotheekrente dan niet hebt vastgezet dan stijgt je maandlast ook nog eens.
Tenzij je gelooft dat de hypotheekrente naar -9% kan dalen, kan de starter van nu onmogelijk hetzelfde pad bewandelen als dat 30 jaar geleden mogelijk was.
Tegenwoordig doet men graag zielig, maar men doet het zelf met al dat overbieden.
Waar denk je dat die overbiedingen vandaan komen? Juist: uit de overwaarde die ontstaat omdat de rente is gedaald! Dat is toch allemaal lucht, kan je mooi starters mee weg concurreren terwijl je na verhuizing van je hypotheek af kan voor nog lagere maandlasten.

Daar kunnen starters niks aan doen, hoor.

[Voor 51% gewijzigd door Richh op 01-09-2020 15:05]

• Requiem19
Richh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:48:
[...]

Bovenal is het rek voor waardetoename van een woning, dat is altijd gunstig als je instapt. Deze rek is er nu niet meer, in ieder geval niet op die schaal.

[...]

Van 2 ton kan je minder ver dalen dan van 4 ton. Geen overwaarde is balen, maar geen ramp. Een persoonlijke schuld van tienduizenden euro's op je 30e (nog naast je studieschuld) is dat toch een stuk meer.

[...]

Tja, van welk spaargeld, wat je in welke goedkope huurwoning op hebt kunnen sparen, ga je opknappen :+ van een modaal inkomen naast 600-800 euro hypotheeklast houd je ook niet zoveel over.
Opknappers zijn ook juist nu ook ontzettend duur, zeker aan de onderkant van de markt.

Qua rente zit je inderdaad erg laag en de netto last voor een modale woning voor 2 inkomens is relatief gezien niet gek, dat klopt.
Die rek van de waarde toename wist niemand op dat moment, dat is nu achteraf makkelijk invullen :). Feit is wel dat ze effectief hogere financieringskosten hadden, tot wel 3x zoveel als nu (namelijk 5% na aftrek HRA). De echte kosten (en dus niet de aflossing) waren veel hoger.

• Richh

Richh

HODL

Requiem19 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:55:
[...]

Die rek van de waarde toename wist niemand op dat moment, dat is nu achteraf makkelijk invullen :). Feit is wel dat ze effectief hogere financieringskosten hadden, tot wel 3x zoveel als nu (namelijk 5% na aftrek HRA). De echte kosten (en dus niet de aflossing) waren veel hoger.
Dat is zeker waar - maar met de kennis van nu kan je wel zeggen dat als je hetzelfde verhaal nú moet doen, het plaatje er een stuk minder gunstig uit ziet.

Ik kan er lastig cijfers op vinden, maar ik ken niemand die in de jaren '90 >40% van hun netto inkomen in de hypotheek drukte.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

@Richh Maar anderzijds, het grootste gedeelte daarvan is vermogensopbouw. Daar zitten ook haken en ogen aan voor de markt, want op een hypotheek van 3 ton euro heb je na 10 jaar ineens 100.000€ gespaard bij verkoop woning. Best lekker.

• Richh

Richh

HODL

N1ckk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:06:
@Richh Maar anderzijds, het grootste gedeelte daarvan is vermogensopbouw. Daar zitten ook haken en ogen aan voor de markt, want op een hypotheek van 3 ton euro heb je na 10 jaar ineens 100.000€ gespaard bij verkoop woning. Best lekker.
Dat is zeker waar d:)b al is het niks tov de overwaarde die iemand heeft die in de jaren 90 kocht hoor :P

Tegelijkertijd kan je, net als nu, niet je woning zomaar verkopen om (over)waarde te incasseren als vermogen, want je moet toch ergens wonen. Het blijft in de realiteit meestal 'lucht' ipv vermogen, totdat de toko is afgelost en je woonlastvrij verder kan.

[Voor 3% gewijzigd door Richh op 01-09-2020 15:16]

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Dat is waar, maar je kunt natuurlijk wel gaan huren.

• PWM
  • Niet online
Zat van de week ook te rekenen met de HRA.

Mijn eerste huis kocht ik voor 350.000. Daar betaalde ik €21.000,- overdrachtsbelasting over. 5 jaar later kocht ik mijn huidige huis voor 500.000, waar ik €10.000,- overdrachtsbelasting voor heb betaald.

Dat is 31.000,- overdrachtsbelasting. HRA in die tijd: 22.000,-

Hoezo sigaar uit eigen doos :p

En nu ben ik bezig voor 900.000,-, dus 18.000 belasting. Met de huidige rente, haal ik het nooit meer in.

[Voor 13% gewijzigd door PWM op 01-09-2020 15:49]

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00
PWM schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:48:

Mijn eerste huis kocht ik voor 350.000. Daar betaalde ik €21.000,- overdrachtsbelasting over. 5 jaar later kocht ik mijn huidige huis voor 500.000, waar ik €10.000,- overdrachtsbelasting voor heb betaald.

En nu ben ik bezig voor 900.000,-, dus 18.000 belasting. Met de huidige rente, haal ik het nooit meer in.
Zonder HRA stond je dus op - 53.000 :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 26-09 14:36

3DDude

I void warranty's

Moet je ook nieuwbouw kopen :P
Vrij op naam, geen overdrachtbelasting >:)

Ik ben blij dat ik inmiddels een huis heb, zie hier dorpje verder dat ze voor een simpele rijtjes woning (wel nieuwbouw / prefab) 4 ton beginnen, en wat grotere 430 beginnen.
Gekkenhuis joh.. :)

[Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 01-09-2020 19:57]

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

• GeeMoney

Onze dank is groot :9.

Ik heb 1x 6% betaald over 132k bij mijn eerste woning en vervolgens 2x V.O.N. gekocht, mij pakken ze niet meer :+

[Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 01-09-2020 20:00]

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:57
3DDude schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:56:
[...]

Moet je ook nieuwbouw kopen :P
Vrij op naam, geen overdrachtbelasting >:)
Daar staat btw weer tegenover.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 00:14
(in Nederland is het sowieso onmogelijk voor starters, het is overigens het slechtste argument ooit om te zeggen 'ja maar wij hadden het ook kut!'), maar achteraf ben je gigantisch spekkoper.
Je hapt altijd meteen als er iets gezegd/vergeleken wordt over/met situaties uit het verleden. Als een dolle stier duik je er dan op om te stellen hoe moeilijk en slecht het nu allemaal is. Niemand ontkent overigens dat het nu lastig is (wellicht een understatement). Maar een beetje Calimero-gedrag en gejammer is je niet vreemd ;)

En sowieso altijd onmogelijk voor starters in NL? 90% hier in dit topic (wilde gok) heeft een koopwoning en is ooit starter geweest. Ik was vier jaar geleden starter (koop) en jij bent het nu. Althans, aan je posts te zien heb je nu geen eigen woning, wil je wel heel graag, heb je een studieschuld en is alles oneerlijk.

Het is zeker lastig en op sommige vlakken zal je echt een punt hebben, maar het continu benadrukken hoe moeilijk je het hebt en alle vorige generaties het zoveel makkelijker hadden maakt het er niet sympathieker en/of oplossingsgerichter op.

Het draait mijns inziens ook om keuzes maken. Daarom zijn wij 4 jaar geleden ingestapt (opknapper) en nu vast ‘spekkoper’ volgens jou (deels zeker waar, wisten we toen ook niet en destijds ook maar een veilige gok genomen). Vrienden van ons waren allemaal een heel stuk kritischer, hebben nu nog steeds niets kunnen kopen en vinden ook alles alleen maar k*t. Tsja, keuzes mensen, keuzes..

Eigenlijk bedoel ik alleen maar: jouw tijd komt ook wel, je vindt vast ook een partner (of hebt die al, geen idee), en koopt over 3-4 jaar wel wat. Dit is niet lullig bedoeld maar oprecht: ik gun het eenieder zeker maar men moet niet slechts doemdenken en de kansen gaan zeker komen!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HRA, das war einmal. Als ik op berekenhet.nl oid kijk wat ik aan HRA kan verwachten is dat de eerste drie jaar een paar honderd Euro netto, daarna slokt het EWF alles op. Met een hoge WOZ en een kleine hypotheek is de HRA verwaarloosbaar, dat is wel anders dan vroegah waar de staat de helft van je rente betaalde. Dat is niets ivm ruim 20k overdrachtsbelasting. En dan komen ze nu eindelijk met de plannen om die af te schaffen voor starters, net een jaartje te laat -O- _O-

[Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 01-09-2020 21:47]

DUT Racing

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja wat koop je tegenwoordig nog voor 900k. Ik kijk ook weleens naar een woonboerderij in een kleine stad/dorp om onze stadse overwaarde te verzilveren door op een minder dure locatie te gaan wonen.
Kwam ik een woonboerderij tegen voor dat bedrag, bleek het alleen het achterhuis te zijn en nog flink achterstallig onderhoud ook.. Ik dacht dat de wat duurdere huizen minder hard waren gestegen, maar dit slaat werkelijk alles..

Ik weet van een jaar of 10 geleden dat je voor 900k een hele flinke woonboerderij kon kopen, daar is nu weinig van over.

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2020 23:11]

• Richh

Richh

HODL

remzor schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:24:
[...]

Je hapt altijd meteen als er iets gezegd/vergeleken wordt over/met situaties uit het verleden. Als een dolle stier duik je er dan op om te stellen hoe moeilijk en slecht het nu allemaal is. Niemand ontkent overigens dat het nu lastig is (wellicht een understatement). Maar een beetje Calimero-gedrag en gejammer is je niet vreemd ;)

Het is zeker lastig en op sommige vlakken zal je echt een punt hebben, maar het continu benadrukken hoe moeilijk je het hebt en alle vorige generaties het zoveel makkelijker hadden maakt het er niet sympathieker en/of oplossingsgerichter op.
Overigens nooit uit de beweging om te stellen dat het nu 'beter' of 'slechter' is! Dat is inderdaad totaal niet constructief en nutteloos.

Het punt is dat precies @HereIsTom, waar ik op reageerde, stelt 'ja maar wij hadden 10% rente en dat is nu niet meer, dus wat is er eigenlijk nog mis'. Heel wat factoren staan er nu anders voor en dat zorgt voor hele nieuwe fundamentele problemen. Die discussie wordt afgeleid doordat er oude problemen uit de sloot worden gehaald en gebagatelliseerd omdat het 'normaal' is dat het moeilijk is voor starters want dat was vroeger immers ook zo. Dat is pas killing voor een discussie en bovenal je kop in het zand steken.

Dat eigenlijk niemand reageert op dat huizenprijzen niet kunnen stijgen bij gelijkwaardige rente en 2 maximaal meegetelde inkomens - terwijl deze ruimte en de bijbehorende overwaarde de motor in een wooncarriere was, is imho veelzeggend. Ja: na 10 jaar heb je 1/3e afgelost, dus als je dan een nieuwe hypotheek van 30 jaar aangaat aka 40 jaar aflost kan je 1 stap zetten op de ladder. Al moet je dan wel 10 jaar langer betalen.
Tegelijkertijd blijft de bezittende generatie herhalen hoe hun pad toch vanzelf wel gevormd werd en dat je nu vooral hetzelfde als vroeger moest doen. Want: toen ging het toch ook goed?

We kunnen er niet op rekenen dat er om de XX jaar een economische crisis of een pandemie om de hoek komt zetten om zo een kans te creëren. Ook zonder dat moeten middeninkomens gewoon de kans krijgen om betaalbaar te wonen en/of vermogen op te bouwen.
Vind ik dan.

Nog nooit sprak men van een 'uitzichtloze situatie' voor jongeren (afaik!) en van 'generation rent'. Ik vind niet dat je dat mag downplayen met tegenargumenten als 'ja maar het komt vanzelf wel goed' en 'maar vroeger was het ook best ruk dus je moet niet zoveel willen want ons is het ook gelukt'. Ookal komt het later goed: voor zoiets levensbepalends mag de vraag best gesteld worden imo.
Het draait mijns inziens ook om keuzes maken. Daarom zijn wij 4 jaar geleden ingestapt (opknapper) en nu vast ‘spekkoper’ volgens jou (deels zeker waar, wisten we toen ook niet en destijds ook maar een veilige gok genomen). Vrienden van ons waren allemaal een heel stuk kritischer, hebben nu nog steeds niets kunnen kopen en vinden ook alles alleen maar k*t. Tsja, keuzes mensen, keuzes..
Tegenover jouw staan wellicht je vrienden, maar ook de generatie die in de vooravond van de crisis kocht en onder water kwam te staan.
Tuurlijk zijn het allemaal keuzes, maar hoe die keuze uitpakt is voor jou toevallig een kwestie van geluk geweest. Wie weet is het voor heel veel starters hetzelfde verhaal als ze nu instappen, dat kan later zomaar blijken. Of hetzelfde als de eerder genoemde starters. Het is daardoor toch voornamelijk mazzel hebben, zeker voor het gros dat überhaupt niet op de markt let en maar gewoon koopt wanneer het net kan.
Ik was vier jaar geleden starter (koop) en jij bent het nu. Althans, aan je posts te zien heb je nu geen eigen woning, wil je wel heel graag, heb je een studieschuld en is alles oneerlijk.
Eigenlijk bedoel ik alleen maar: jouw tijd komt ook wel, je vindt vast ook een partner (of hebt die al, geen idee), en koopt over 3-4 jaar wel wat. Dit is niet lullig bedoeld maar oprecht: ik gun het eenieder zeker maar men moet niet slechts doemdenken en de kansen gaan zeker komen!
Dat is in ieder geval tof :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb het meer te doen met het verpleegkundige/docent/politie-koppel. Die kunnen geen kant op and nobody seems to care.
"wat als het deze keer niet vanzelf gaat" is toch niet gelijk doemdenken, maar een valide vraag? Waarom zouden we überhaupt niet voor ze nadenken?

En of ik nou over een paar maanden of een paar jaar ook instap - ik vind het normaal dat je kritische vragen stelt bij het huidige systeem. Dat zal ik waarschijnlijk blijven doen, ook na een aankoop ;)

[Voor 3% gewijzigd door Richh op 02-09-2020 01:14]

• Miks
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 01:38
Kijk eens aan, alweer een topic over de huizenmarkt!

Ondanks dat je het waarschijnlijk positief bedoelt voegt deze post helemaal niks toe aan de discussie. Laat dat aub.

[Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 02-09-2020 17:03]

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:16
GeeMoney schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:58:
[...]

Onze dank is groot :9.

Ik heb 1x 6% betaald over 132k bij mijn eerste woning en vervolgens 2x V.O.N. gekocht, mij pakken ze niet meer :+
Haha bijna hetzelfde voor mij, behalve dat mijn eerste huis 141k was.. 2008 yolo 5.4% rente..

iRacing Profiel

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 13:53
remzor schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:24:
[...]

En sowieso altijd onmogelijk voor starters in NL? 90% hier in dit topic (wilde gok) heeft een koopwoning en is ooit starter geweest. Ik was vier jaar geleden starter (koop) en jij bent het nu. Althans, aan je posts te zien heb je nu geen eigen woning, wil je wel heel graag, heb je een studieschuld en is alles oneerlijk.

Grappig zo voelde ik mij ook 10 jaar terug toen ik mijn piepkleine appartement had gekocht voor teveel geld. Trouwens ook met moeite gekocht. Vervolgens iets later i.v.m. crisis met een restschuld van meer dan 30k verkocht. Als ik hem nu had verkocht in plaats van toen, dan had ik geen 30k schuld maar 100k overwaarde. Denk als je een woning koopt hoe moeilijk dat ook nu is, dat je over 10/20/30 jaar altijd beter af bent. Dit is bij woningen eerder regel dan uitzondering.

Ik begrijp niet waarom iedereen gaat vergelijken met vroeger. Toen waren de rentes ook veel hoger. Ik betaal trouwens nu bijna net zo veel per maand voor een grotere woning omdat de rente veel lager is.

[Voor 12% gewijzigd door Figo112 op 02-09-2020 12:17]

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00
Tijden kunnen inderdaad veranderen, zelf gekocht in 2008 vlak voor de crisis -O-
Huis nog laten verbouwen (extra hypotheek) waardoor ik nooit dacht dat ik uberhaupt de hypotheek er ooit zou uithalen met een verkoop.

En voila 10 jaar later verkoop ik ons huis voor dat bedrag, kopen een veel groter huis terug met meer grond en betaal hetzelfde per maand :P

Had je dit in 2010 tegen mij gezegd, had ik je voor gek verklaard :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:48

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Vraagje: heb van de belasingdienst een invulformulier gekregen voor mijn nieuwe woning :
"inlichtingen marktanalyse woningen".

Ze willen dus graag wat dingen over mijn nieuwe stulpje weten ter waardebepaling WOZ.
Zoals de vraagprijs/verkoopprijs en staat van onderhoud enzo.

Ook vragen ze of ik verbouwingen ga uitvoeren. Wat valt er onder interne verbouwing? Ik heb een nieuwe keuken geplaatst en hele woning strak gestuct en laminaatvloer van 20 jaar oud vervangen door een pvc vloer. Valt dit onder 'verbouwingen'? Of moet ik dan meer denken aan muren slopen?

Wil natuurlijk mijn WOZ laag houden voor de WOZ belasting.

Dit dus.

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:05
@FunkyTrip als het over de WOZ waarde gaat neem ik aan dat je die van de gemeente hebt gehad en niet van de Belastingdienst. De gemeente gaat immers over de woz, hier heeft de Belastingdienst zelf niets mee van doen.

• Grolsch
  • Laatst online: 23:02
Zo min mogelijk invullen als het om woz gaat.

Alles wat je trots wil vertellen kun je straks weer xx% belasting over betalen

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Een verzoek noemen ze het, hoef je dus niet in te sturen.
Maar met 1 nadeel als je dat niet doet; het kan tegen je gebruikt worden als je ooit bezwaar maakt voor de WOZ-waarde aangezien je dan zelf niet meegewerkt hebt aan het inschatten daarvan.

Overigens trekt de gemeente de bedragen wel uit het kadaster, die hebben ze helemaal niet nodig. Maar verbouwingen en verbetering weten ze niet en die zijn waarde verhogend.

• Wolly
  • Niet online
Zulke brieven leg ik altijd naast me neer, laat ze maar een aangetekend stuk sturen als ze echt een antwoord willen. Na de 2e herinneringsbrief hoor je er niets meer van.

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:48

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Grolsch schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:22:
Zo min mogelijk invullen als het om woz gaat.

Alles wat je trots wil vertellen kun je straks weer xx% belasting over betalen
hmm, dan laat ik deze (ingevulde) brief voor wat het is en vul ik de herinnering in, maar alleen verkoopprijs en niets over verbouwingen.

Dit dus.

• Grolsch
  • Laatst online: 23:02
FunkyTrip schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:06:
[...]

hmm, dan laat ik deze (ingevulde) brief voor wat het is en vul ik de herinnering in, maar alleen verkoopprijs en niets over verbouwingen.
Zou ik inderdaad ook doen, je snijdt jezelf alleen maar in de vingers met zulke "geintjes".

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 26-09 18:14
Richh schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:53:
[...]

Overigens nooit uit de beweging om te stellen dat het nu 'beter' of 'slechter' is! Dat is inderdaad totaal niet constructief en nutteloos.

Het punt is dat precies @HereIsTom, waar ik op reageerde, stelt 'ja maar wij hadden 10% rente en dat is nu niet meer, dus wat is er eigenlijk nog mis'. Heel wat factoren staan er nu anders voor en dat zorgt voor hele nieuwe fundamentele problemen. Die discussie wordt afgeleid doordat er oude problemen uit de sloot worden gehaald en gebagatelliseerd omdat het 'normaal' is dat het moeilijk is voor starters want dat was vroeger immers ook zo. Dat is pas killing voor een discussie en bovenal je kop in het zand steken.

Dat eigenlijk niemand reageert op dat huizenprijzen niet kunnen stijgen bij gelijkwaardige rente en 2 maximaal meegetelde inkomens - terwijl deze ruimte en de bijbehorende overwaarde de motor in een wooncarriere was, is imho veelzeggend. Ja: na 10 jaar heb je 1/3e afgelost, dus als je dan een nieuwe hypotheek van 30 jaar aangaat aka 40 jaar aflost kan je 1 stap zetten op de ladder. Al moet je dan wel 10 jaar langer betalen.
Tegelijkertijd blijft de bezittende generatie herhalen hoe hun pad toch vanzelf wel gevormd werd en dat je nu vooral hetzelfde als vroeger moest doen. Want: toen ging het toch ook goed?

We kunnen er niet op rekenen dat er om de XX jaar een economische crisis of een pandemie om de hoek komt zetten om zo een kans te creëren. Ook zonder dat moeten middeninkomens gewoon de kans krijgen om betaalbaar te wonen en/of vermogen op te bouwen.
Vind ik dan.

Nog nooit sprak men van een 'uitzichtloze situatie' voor jongeren (afaik!) en van 'generation rent'. Ik vind niet dat je dat mag downplayen met tegenargumenten als 'ja maar het komt vanzelf wel goed' en 'maar vroeger was het ook best ruk dus je moet niet zoveel willen want ons is het ook gelukt'. Ookal komt het later goed: voor zoiets levensbepalends mag de vraag best gesteld worden imo.

[...]
Tegenover jouw staan wellicht je vrienden, maar ook de generatie die in de vooravond van de crisis kocht en onder water kwam te staan.
Tuurlijk zijn het allemaal keuzes, maar hoe die keuze uitpakt is voor jou toevallig een kwestie van geluk geweest. Wie weet is het voor heel veel starters hetzelfde verhaal als ze nu instappen, dat kan later zomaar blijken. Of hetzelfde als de eerder genoemde starters. Het is daardoor toch voornamelijk mazzel hebben, zeker voor het gros dat überhaupt niet op de markt let en maar gewoon koopt wanneer het net kan.

[...]

Dat is in ieder geval tof :)

***members only***

Ik heb het meer te doen met het verpleegkundige/docent/politie-koppel. Die kunnen geen kant op and nobody seems to care.
"wat als het deze keer niet vanzelf gaat" is toch niet gelijk doemdenken, maar een valide vraag? Waarom zouden we überhaupt niet voor ze nadenken?

En of ik nou over een paar maanden of een paar jaar ook instap - ik vind het normaal dat je kritische vragen stelt bij het huidige systeem. Dat zal ik waarschijnlijk blijven doen, ook na een aankoop ;)
En waarom zouden die niks kunnen kopen? Zeker buiten de randstad?

Ik heb 3 maanden geleden een vrijstaand huis in het centrum van Heerenveen gekocht. Ik ben alleen(Gescheiden) en had relatief weinig overwaarde uit mijn vorige huis(22k). Ik heb een hypotheek van 225k op mijn modale inkomen als ICT'er. Dus zeker een docent koppel kan prima iets kopen.

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-09 18:29
Bouke-p schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:04:
[...]

Ik heb 3 maanden geleden een vrijstaand huis in het centrum van Heerenveen gekocht. Ik ben alleen(Gescheiden) en had relatief weinig overwaarde uit mijn vorige huis(22k). Ik heb een hypotheek van 225k op mijn modale inkomen als ICT'er. Dus zeker een docent koppel kan prima iets kopen.
Ik zie het ook veel in discussies over de zorgsalarissen: ik denk dat veel mensen de salarissen van docenten en (HBO) verpleegkundigen nogal onderschatten. De állerlaagste CAO salarisschaal docent primair onderwijs bv, die loopt van 2700 - 4100 euro bruto. Idem voor een HBO opgeleide verpleegkundige.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• mierenfokker

HRA en overdrachtsbelasting hebben o.a. voor die absurde prijsstijgingen gezorgd..

• Kalentum
Wolly schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:38:
Zulke brieven leg ik altijd naast me neer, laat ze maar een aangetekend stuk sturen als ze echt een antwoord willen. Na de 2e herinneringsbrief hoor je er niets meer van.
Conform https://wetten.overheid.n...1-01#HoofdstukV_Artikel30 en https://wetten.overheid.n...kVIII_Afdeling2_Artikel47 ben je verplicht mee te werken aan de waardebepaling en -vaststelling van je woning.

Het is volgens mij niet zo dat gemeentes er werk van maken als je die inlichtingen niet geeft. Ik weet ook niet wat een gemeente kan doen (boete opleggen ofzo?). Maar wel even belangrijk om te melden dat die verplichting er wel degelijk is.

PVoutput

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:48:
[...]

Conform https://wetten.overheid.n...1-01#HoofdstukV_Artikel30 en https://wetten.overheid.n...kVIII_Afdeling2_Artikel47 ben je verplicht mee te werken aan de waardebepaling en -vaststelling van je woning.

Het is volgens mij niet zo dat gemeentes er werk van maken als je die inlichtingen niet geeft. Ik weet ook niet wat een gemeente kan doen (boete opleggen ofzo?). Maar wel even belangrijk om te melden dat die verplichting er wel degelijk is.
Jouw wet gaat over rijksbelastingen, daar valt dit niet onder. Wellicht dat het onder een andere wet geschaard is?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bouke-p schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:04:
[...]

Dat kan nog goedkoper.
https://www.funda.nl/koop...453558-oudebildtdijk-820/

75k voor een vrijstaande woning :).

Denk alleen niet dat je als gezin daar wilt wonen. (Qua gbo)

• Kalentum
Wolly schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:10:
[...]

Jouw wet gaat over rijksbelastingen, daar valt dit niet onder. Wellicht dat het onder een andere wet geschaard is?
Zie de eerste link: https://wetten.overheid.n...1-01#HoofdstukV_Artikel30

PVoutput

• Wolly
  • Niet online
Helemaal goed, ik had de andere link niet gezien :z

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 26-09 18:14
Sport_Life schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:11:
[...]

Dat kan nog goedkoper.
https://www.funda.nl/koop...453558-oudebildtdijk-820/

75k voor een vrijstaande woning :).

Denk alleen niet dat je als gezin daar wilt wonen. (Qua gbo)
Leuke dijk, maar een beetje ver weg van de school van mn kinderen ;)

Ik werk in Groningen en heb een flink aantal jonge collega's. Allemaal HBO of hoger opgeleid(ik ben één van de weinige mbo'ers) en die zijn allemaal boos en beledigd dat ze geen huis in het centrum van Groningen kunnen kopen. Het moet op kruipafstand van de kroegen, 3 kamers en minstens een tuin. En dat als starter.

Terwijl er net buiten de stad genoeg te krijgen is, maar dat is niet naar wens. Dus is gelijk heel de huizenmarkt kut, is het allemaal oneerlijk en verdienen ze niet genoeg. Als ik dan zeg dat ik vind dat ze hun eisen moeten aanpassen heb ik het gedaan en moet ik niet zeuren want ik kon wel een huis kopen. Dat ik jaren gehuurd heb en hiervoor nog een simpelere koopwoning had vergeten ze eventjes.
Pagina: 1 ... 146 147 148 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True