Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 10:10

Crazy D

I think we should take a look.

Bouke-p schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:24:
[...]

Leuke dijk, maar een beetje ver weg van de school van mn kinderen ;)

Ik werk in Groningen en heb een flink aantal jonge collega's. Allemaal HBO of hoger opgeleid(ik ben één van de weinige mbo'ers) en die zijn allemaal boos en beledigd dat ze geen huis in het centrum van Groningen kunnen kopen. Het moet op kruipafstand van de kroegen, 3 kamers en minstens een tuin. En dat als starter.

Terwijl er net buiten de stad genoeg te krijgen is, maar dat is niet naar wens. Dus is gelijk heel de huizenmarkt kut, is het allemaal oneerlijk en verdienen ze niet genoeg. Als ik dan zeg dat ik vind dat ze hun eisen moeten aanpassen heb ik het gedaan en moet ik niet zeuren want ik kon wel een huis kopen. Dat ik jaren gehuurd heb en hiervoor nog een simpelere koopwoning had vergeten ze eventjes.
Als je jong bent wil je op een plek wonen die je niet kunt betalen, als je ouder bent kun je die plek wel betalen maar wil je er niet meer wonen :P

Exact expert nodig? itwize.nl

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:18
Crazy D schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:30:
[...]

Als je jong bent wil je op een plek wonen die je niet kunt betalen, als je ouder bent kun je die plek wel betalen maar wil je er niet meer wonen :P
Dat komt, omdat als je jong bent, geen kinderen etc je; Wel tijd hebt, maar geen geld. En als je ouder bent, wel geld hebt, maar geen tijd :+

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:26

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Dit topic is niet voor het wel en wee van de woningmarkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• 53645714n
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 25-09 15:36
Heb al heel wat gezocht, maar nog niet specifiek genoeg voor mijn situatie gevonden dus probeer het toch maar even via een eigen post.

Vrouw en ik zijn aan het kijken voor een koopwoning, maar er speelt een studieschuld. Van mijn vrouw 45K, van mijzelf 18K.
Mijn vrouw verliest binnenkort haar baan en zal op korte termijn ook niet weer gaan werken, dus we willen alleen mijn salaris laten meetellen. Het liefst ook alleen mijn studieschuld. Zonder kan ik ongeveer 220 lenen, met ongeveer 199..

Vraag: Is dit mogelijk? We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

En kan verzwijgen nog? Qua maandlasten kunnen we deze hypotheek prima dragen; woonlasten zijn dan lager dan onze huidige huur. ZIj er hypotheekverstrekkers die hier reëel naar kijken?

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

53645714n schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:27:
Heb al heel wat gezocht, maar nog niet specifiek genoeg voor mijn situatie gevonden dus probeer het toch maar even via een eigen post.

Vrouw en ik zijn aan het kijken voor een koopwoning, maar er speelt een studieschuld. Van mijn vrouw 45K, van mijzelf 18K.
Mijn vrouw verliest binnenkort haar baan en zal op korte termijn ook niet weer gaan werken, dus we willen alleen mijn salaris laten meetellen. Het liefst ook alleen mijn studieschuld. Zonder kan ik ongeveer 220 lenen, met ongeveer 199..

En kan verzwijgen nog? Qua maandlasten kunnen we deze hypotheek prima dragen; woonlasten zijn dan lager dan onze huidige huur. ZIj er hypotheekverstrekkers die hier reëel naar kijken?
Als jullie gezamenlijk het huis gaan kopen (wat zo zal zijn gezien gemeenschap van goederen) kan je niet de hypotheek enkel op jouw naam laten lopen, het onderpand is immers niet alleen van jou.

Verzwijgen is dan de enige "optie", maar wel riskant natuurlijk omdat banken ook hun manieren hebben om dit te checken. Zou jammer zijn als een koop op het eind toch klapt omdat de bank opeens je schuld opmerkt.

DUT Racing

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 02:02

Richh

HODL

@53645714n je kan wel alleen jouw salaris mee laten tellen :P maar beide studieschulden zal je officieel gezien moeten opgeven volgens mij, gezien jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Verzwijgen is een discussie die al meermaals gevoerd is in heel veel topics. Of het kan? Ja, maar je bent feitelijk aan het liegen en het mag niet. Er wordt vaak gezegd dat het gevolgen zou kunnen hebben voor de NHG-vangnetten en dergelijke.
Als je al bent begonnen met aflossen staat de aflossing op je rekening en denk ik uberhaupt niet dat je het kan verzwijgen.

Ik weet niet wat je huidige huur is, maar hypotheeklast != huurlast. Nu zijn afschrijvingen/onderhoud afhankelijk van wat voor huis je koopt, maar nu op zo'n randje gaan zitten en een bouwval kopen, daar zou ik op z'n minst mee oppassen. Energieneutraal nieuwbouw is wellicht een ander verhaal, maar dat z
Als je huurt voor (laten we zeggen) >1200 per maand is het natuurlijk een ander verhaal. Maar heel eerlijk? Op 1 inkomen (kan ongeveer gokken hoe hoog dat is gezien wat je mag lenen) 60k aan studieschuld aflossen + 1200 euro huur is ook weinig 'zeker' op lange termijn. Ik zou het zelf best gek vinden als de bank je dan een lening van 30 jaar zou verkopen voor hetzelfde maandbedrag.

Het is ontzettend krom voor heel veel starters die duur huren op dit moment, maar netto huurlast is een heel ander getal dan de hypotheeklast en de voorwaarden om 'er vanaf' te komen zijn substantieel verschillend.

Er zijn op dit moment geen hypotheekverstrekkers die daar "reëel" naar kijken. Er was een (inmiddels afgesloten) pilot van BLG Wonen die op die manier wou kijken, en er is een motie aangenomen die verder gaat onderzoeken of die regelgeving als standaard kan worden ingevoerd, op termijn. Of en wanneer dit gaat gebeuren is nog niet duidelijk.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:53
Bouke-p schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:24:
[...]

Terwijl er net buiten de stad genoeg te krijgen is, maar dat is niet naar wens.
Die nieuwbouw in Eelderwolde is ook niet te betalen :P

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 25-09 11:30
53645714n schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:27:

Weet niet of de regels veranderd zijn, maar toen ik het uitrekende, kon ik ongeveer 2x mijn _beginschuld_ afhalen van wat ik maximaal mocht lenen. Zoals al opgemerkt, als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, zal het huis van jullie samen zijn, de schuld dus ook, en dat geldt dan ook voor de studieschuld :(

Overigens, bedenk ook, dat je dus op jouw salaris zowel de hypotheek als de aflossing van beide schulden moet kunnen dragen!

• Grolsch
  • Laatst online: 23:02
Kalentum schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:48:
[...]

Conform https://wetten.overheid.n...1-01#HoofdstukV_Artikel30 en https://wetten.overheid.n...kVIII_Afdeling2_Artikel47 ben je verplicht mee te werken aan de waardebepaling en -vaststelling van je woning.

Het is volgens mij niet zo dat gemeentes er werk van maken als je die inlichtingen niet geeft. Ik weet ook niet wat een gemeente kan doen (boete opleggen ofzo?). Maar wel even belangrijk om te melden dat die verplichting er wel degelijk is.
Klopt, maar het is natuurlijk altijd zo dat een dag nadat jij die brief verstuurd hebt je spontaan ideeën krijgt om te gaan verbouwen. Op het moment dat je die brief verstuurde speelde die gedachte absoluut nog niet in je hoofd O-)

Ik heb zelf trouwens nog nooit van zulke brieven gehad. Onze gemeente zal dat wel anders aanpakken.

[Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 07-09-2020 16:24]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Arm1n
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 25-09 22:05

Arm1n

Zeven over half twee

Iemand enig idee hoe veel je moet overbieden dat de verkopers het huis van de markt halen? Nu al twee keer gehad dat we een bezichtiging hadden gepland waarbij we werden afgebeld omdat iemand zo'n hoog bod had gedaan dat de verkoper daar akkoord mee ging en het huis als verkocht verklaarde.

Vraag me dan toch af hoe veel dat moet zijn op een huis met een vraagprijs van €500k, €550k geboden?

Canon 6D | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:07
Arm1n schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:42:
Iemand enig idee hoe veel je moet overbieden dat de verkopers het huis van de markt halen? Nu al twee keer gehad dat we een bezichtiging hadden gepland waarbij we werden afgebeld omdat iemand zo'n hoog bod had gedaan dat de verkoper daar akkoord mee ging en het huis als verkocht verklaarde.

Vraag me dan toch af hoe veel dat moet zijn op een huis met een vraagprijs van €500k, €550k geboden?
Wij hadden 10% overboden. De dag daarna kregen we in de ochtend gelijk een belletje.

• Soulfix
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21:07

Dat hangt natuurlijk helemaal af van de locatie, prijscategorie en hoe scherp de woning in de mark is gezet. Ik denk dat het in veel omgevingen nog vies kan tegenvallen hoeveel je moet overbieden, 10% is in bijvoorbeeld Utrecht niet zo bijzonder.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor hoeveel geld gaan vergelijkbare woningen ? Dan weet je het. Doorgaans is de prijs per m2 een goede indicator. Nieuwere keuken is paar k erbij, grotere tuin ook paar k erbij, etc zo werkt het een beetje.

Als het huis voor 500k te koop staat en verderop zijn 3 soortgelijke woningen voor 530/540/550k verkocht, dan weet je dat je met een bod van 520k niet zo heel veel kans maakt. Verkoopprijs is irrelevant. Kan net zo goed een miljoen als vraagprijs neerzetten, niemand die dat verbied.

Volgens mij had ik me bij verkoop van onze woning nog meer ingelezen/voorbereid (lees: alle recente verkoopprijzen in Excel geanalyseerd) dan sommige hier die een bod plaatsen ? :?

[Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2020 20:19]

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Sport_Life schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:15:
[...]

Voor hoeveel geld gaan vergelijkbare woningen ? Dan weet je het. Doorgaans is de prijs per m2 een goede indicator. Nieuwere keuken is paar k erbij, grotere tuin ook paar k erbij, etc zo werkt het een beetje.

Als het huis voor 500k te koop staat en verderop zijn 3 soortgelijke woningen voor 530/540/550k verkocht, dan weet je dat je met een bod van 520k niet zo heel veel kans maakt. Verkoopprijs is irrelevant. Kan net zo goed een miljoen als vraagprijs neerzetten, niemand die dat verbied.

Volgens mij had ik me bij verkoop van onze woning nog meer ingelezen/voorbereid (lees: alle recente verkoopprijzen in Excel geanalyseerd) dan sommige hier die een bod plaatsen ? :?
We hebben een aankoopmakelaar in de hand genomen omdat we zelf niet helemaal goed weten wat de juiste prijs is, er waren wel wat huizen in de buurt verkocht, maar de meeste een jaar of half jaar terug, dus geen idee hoe representatief dat nog is. Maar onze aankoopmakelaar heeft het niet gehad over een bod doen waarbij de rest van de kijkers afgebeld wordt en je daarmee het hele biedproces ontwijkt.
banaliteit schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:18:
[...]

Wij hadden 10% overboden. De dag daarna kregen we in de ochtend gelijk een belletje.
We waren niet van plan dat te gaan bieden dus, hopelijk is ons "normale" overbod van pak m beet 8% meer dan genoeg. We zijn verder wel gunstige kopers, 10% eigen geld, huren momenteel dus flexibel qua aanvaarding.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Bij ons was 205k bieden op vraagprijs 199.5k genoeg om binnen 12 uur het huis te krijgen.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [PC: Louqe Ghost S1 - 10900K - RTX3080 - 64GB - Custom loop]

• TweakBoy
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:34
Wij hebben 1% ondergeboden en kregen na 20 minuten een telefoontje.

Ligt natuurlijk aan welk regio

---

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01:43
Zoals vaker aangegeven is een vraagprijs een uitnodiging tot het doen van een bod. Het is geen referentie voor de koopsom. Dat er wordt overboden t.o.v. de vraagprijs is heus geen ramp. Voor een koper is overbieden pas van belang als er wordt overboden t.o.v. de marktwaarde. Dan moet de koper immers eigen geld meenemen om het verschil te betalen.

Simpelweg X% bieden over de vraagprijs is daarom geen slimme strategie.
Bepaal de waarde, probeer in te schatten wat de taxateur zou taxeren. Bepaal daarna wat je maximaal voor die woning kan betalen binnen je financieringsplaatje.

Als je de marktwaarde niet weet te bepalen, neem dan een aankoopmakelaar.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• 53645714n
borft schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:31:
[...]

Weet niet of de regels veranderd zijn, maar toen ik het uitrekende, kon ik ongeveer 2x mijn _beginschuld_ afhalen van wat ik maximaal mocht lenen. Zoals al opgemerkt, als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, zal het huis van jullie samen zijn, de schuld dus ook, en dat geldt dan ook voor de studieschuld :(

Overigens, bedenk ook, dat je dus op jouw salaris zowel de hypotheek als de aflossing van beide schulden moet kunnen dragen!
OK, thanks. Ja, daar had de hypotheekadviseur het ook over maar de online tools laten iets anders zien. Waarheid zal ergens in het midden liggen (hoop ik).
Had dus toch vrijgezel moeten blijven.. :P

Ik weet dat je de aflossing moet kunnen dragen, aangezien mijn draaglast volgens DUO €135 is zal dit geen probleem zijn, hypotheekverstrekkers kijken naar de totale schuld / (30*12) ongeveer en komen op €395.. Terwijl in het scenario dat ik dat moet betalen mijn inkomsten dermate zijn gestegen dat het helemaal geen probleem zou zijn..

• 53645714n
Richh schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:22:
@53645714n je kan wel alleen jouw salaris mee laten tellen :P maar beide studieschulden zal je officieel gezien moeten opgeven volgens mij, gezien jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Verzwijgen is een discussie die al meermaals gevoerd is in heel veel topics. Of het kan? Ja, maar je bent feitelijk aan het liegen en het mag niet. Er wordt vaak gezegd dat het gevolgen zou kunnen hebben voor de NHG-vangnetten en dergelijke.
Als je al bent begonnen met aflossen staat de aflossing op je rekening en denk ik uberhaupt niet dat je het kan verzwijgen.

Ik weet niet wat je huidige huur is, maar hypotheeklast != huurlast. Nu zijn afschrijvingen/onderhoud afhankelijk van wat voor huis je koopt, maar nu op zo'n randje gaan zitten en een bouwval kopen, daar zou ik op z'n minst mee oppassen. Energieneutraal nieuwbouw is wellicht een ander verhaal, maar dat z
Als je huurt voor (laten we zeggen) >1200 per maand is het natuurlijk een ander verhaal. Maar heel eerlijk? Op 1 inkomen (kan ongeveer gokken hoe hoog dat is gezien wat je mag lenen) 60k aan studieschuld aflossen + 1200 euro huur is ook weinig 'zeker' op lange termijn. Ik zou het zelf best gek vinden als de bank je dan een lening van 30 jaar zou verkopen voor hetzelfde maandbedrag.

Het is ontzettend krom voor heel veel starters die duur huren op dit moment, maar netto huurlast is een heel ander getal dan de hypotheeklast en de voorwaarden om 'er vanaf' te komen zijn substantieel verschillend.

Er zijn op dit moment geen hypotheekverstrekkers die daar "reëel" naar kijken. Er was een (inmiddels afgesloten) pilot van BLG Wonen die op die manier wou kijken, en er is een motie aangenomen die verder gaat onderzoeken of die regelgeving als standaard kan worden ingevoerd, op termijn. Of en wanneer dit gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik besef me dat huurlast niet hetzelfde is als hypotheeklast en het is dan ook wel zoeken naar een woning in deze prijsklasse die als een goede koop voelt gezien de situatie. Echter als je niet kijkt zul je hem ook niet vinden dus vandaar dat we wel aan het oriënteren en rondkijken zijn.

• absurdsmash
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 00:54
borft schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:31:
[...]

Ja die zijn wel veranderd want vanaf 2015 geldt een sflostermijn van 35 ipv 15 en daarmee dus ook een lagere lastenweging van 0,45 % ipv 0,75. Daarmee resulteert bijv 15000 studirschuld in 20000 minder hypotheek terwijl dit in het oude stelsel 30000 was.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 25-09 11:30
53645714n schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:23:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik besef me dat huurlast niet hetzelfde is als hypotheeklast en het is dan ook wel zoeken naar een woning in deze prijsklasse die als een goede koop voelt gezien de situatie. Echter als je niet kijkt zul je hem ook niet vinden dus vandaar dat we wel aan het oriënteren en rondkijken zijn.
ik heb 3 jaar geleden mijn eerste huis gekocht, ik kwam uit een huurappartement, beiden in Utrecht. Mijn ervaring was dat mijn maandlasten flink omhoog gingen. Alleen de hypotheeklast is al een paar 100 euro per maand meer, dan heb je nog leuke dingen als gemeentebelastingen die een stuk hoger zijn, onderhoud, extra verzekeringen, etc... Ik ging dan wel van een appartement van 88m2 naar een huis van 115m2, dus ik woon wel ruimer, maar financieel is het niet per se een verbetering (alhoewel je natuurlijk wel vermogen opbouwt door de hypotheekaflossing).

Orienteren is sowieso een goed idee, en advies van een onafhankelijke hypotheekadviseur hoeft ook niet veel te kosten (meestal betaal je pas bij het afsluiten van de hypotheek, en dan is het ook weer aftrekbaar).

• Lennardnl
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 25-09 07:32
Hoeveel je exact aan hypotheek kunt lenen, hangt onder andere af van de hoogte van de looptijd en de rente. Weet iemand een website die aangeeft hoeveel je bij welke aanbieder echt maximaal kunt lenen, dus onder de meest 'ideale' omstandigheden (hoogte van de rente, enzovoorts)? Vaak rekenen die calculators met een vaste looptijd (bijvoorbeeld 30 jaar), terwijl je een hoger bedrag zou kunnen lenen bij bijvoorbeeld 20 jaar rentevast -- of andersom.

Ik weet dat je dan erg dicht op je maximum zit, maar het is wel fijn om dat maximum te weten zonder daarvoor telkens langs de hypotheekadviseur te moeten.

• Frankisback
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Lennardnl schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:07:
Hoeveel je exact aan hypotheek kunt lenen, hangt onder andere af van de hoogte van de looptijd en de rente. Weet iemand een website die aangeeft hoeveel je bij welke aanbieder echt maximaal kunt lenen, dus onder de meest 'ideale' omstandigheden (hoogte van de rente, enzovoorts)? Vaak rekenen die calculators met een vaste looptijd (bijvoorbeeld 30 jaar), terwijl je een hoger bedrag zou kunnen lenen bij bijvoorbeeld 20 jaar rentevast -- of andersom.

Ik weet dat je dan erg dicht op je maximum zit, maar het is wel fijn om dat maximum te weten zonder daarvoor telkens langs de hypotheekadviseur te moeten.
Ik gebruik soms Freek hypotheek voor dit soort acties.

• Revaes
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 25-09 09:15
Sport_Life schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:15:
[...]

Soms is het ook gewoon niet eenvoudig, zeker niet bij huizen waar nog iets aan gedaan moet worden. De m2 is een redelijke indicator, mist de huizen in de buurt vergelijkbaar zijn qua m2 en een vergelijkbaar perceel hebben. Wij hebben afgelopen jaar meermaals aan de kopers kant gestaan voor huizen met een voor de buurt iets bovengemiddeld oppervlak (~20% groter). Alle keren moest er flink worden verbouwd (100-150k naar onze inschatting). Obv de m2 prijs hebben we ingeschat wat het huis waard kon worden en ons bod hierop gebaseerd. In alle gevallen hebben we een bod neergelegd waarna de makelaar wist te melden dat er veel interesse was en dat er een inschrijving zou plaatsvinden waarbij we een eindbod mochten doen. Hierop steeds het bod met ca 10k verhoogt, maar helaas steeds achter het net gevist. Leuk is dan na de overdracht bij het Kadaster te checken wat er uiteindelijk betaald is, om er dan achter te komen dat je vaak niet net verliest, maar wel 30-40k te laag, blijkbaar kunnen sommige mensen heel goedkoop verbouwen >:) .

Ander punt dat je zeker mee kunt nemen in je bod is hoe lang je er wilt wonen en of je in die buurt nog een stijging van de prijzen verwacht. Als je een huis koopt voor de rest van je leven is het wellicht niet zo heel erg om 'te veel' te betalen, je schrijft dat tekort dan over een lange tijd af. Anders is het als je er 5-10 jaar wilt wonen (wat ik zelf op het oog heb), dan is 50k extra bieden/betalen minder aantrekkelijk.

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 05:23
Nieuwe ronde nieuwe kansen :)

Vandaag een bod gedaan op een woning in Uitgeest. Ik heb 20k op de vraagprijs gegooid.

Maandag spannende dag, dan sluit de inschrijving.

MENTAL SHUTDOWN

• ppeterr
ppeterr schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:33:
Nieuwe ronde nieuwe kansen :)

Vandaag een bod gedaan op een woning in Uitgeest. Ik heb 20k op de vraagprijs gegooid.

Maandag spannende dag, dan sluit de inschrijving.
En bericht, ik ben weer overboden. Dus weer een nee......

Waar gaat dit heen zeg, ik ben al steeds iets aan het zakken in de prijs met de zoektocht. Zodat ik meer kan overbieden. Maar ik wordt er toch wel triest van ondertussen.

MENTAL SHUTDOWN

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
ppeterr schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:34:
[...]

Waar gaat dit heen zeg, ik ben al steeds iets aan het zakken in de prijs met de zoektocht. Zodat ik meer kan overbieden. Maar ik wordt er toch wel triest van ondertussen.
Je zit ook wel in de wat dat betreft meest ongunstige regio denk ik. :/

• ppeterr
Supreme schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:25:
[...]

Je zit ook wel in de wat dat betreft meest ongunstige regio denk ik. :/
Vind je dat echt, Heemskerk Beverwijk Uitgeest. Ja het is inderdaad een 20min weg van Haarlem. En 30min weg van Amsterdam. Ik snap de trend ook wel een beetje, maar ik heb er toch erg veel moeite mee dat dit soort dorpjes, en dat zijn het toch wel denk ik in vergelijk met Amsterdam. Zo mee liften ondertussen met de prijzen in de "grote" rand - steden.

Maar goed, ik zoek weer verder. Ik geef het nog een paar kansen.

MENTAL SHUTDOWN

• Supreme
ppeterr schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:41:
[...]

Vind je dat echt, Heemskerk Beverwijk Uitgeest. Ja het is inderdaad een 20min weg van Haarlem. En 30min weg van Amsterdam. Ik snap de trend ook wel een beetje, maar ik heb er toch erg veel moeite mee dat dit soort dorpjes, en dat zijn het toch wel denk ik in vergelijk met Amsterdam. Zo mee liften ondertussen met de prijzen in de "grote" rand - steden.

Hier in het oosten is op de 10 bezichtigingen 1 a 2 biedingen normaal :+

Succes iig, hopelijk lukt het je.

• XNVBX
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 14:55
[...]

Zelf ook in deze regio gezocht (iets meer nog richting Zaanstad, met uitloop tot Uitgeest/Heemskerk). Veel verhalen van bekenden in deze regio en het is inderdaad echt gekkenwerk aan het worden. Veel bekenden hebben dan ook een huis kunnen bemachtigen afgelopen jaren door iets te vinden wat ze konden kopen voor het op de markt (op Funda) kwam, dus via via horen dat iets in de verkoop zou komen en dan toeslaan.. Zelf ook de mazzel gehad dat wij de eigenaren van onze nieuwe woning via via (vaag) bleken te kennen (ons huis stond echter wel al op Funda en had dus ook al veeeel bezichtingen). En dus ook zo'n 4 a 5% moeten overbieden om een kans te maken op het huis (en de gunfactor heeft ons dan wat geholpen om het ook echt te krijgen denken we). Succes!!

• pLabel
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:51
[...]

Vind je dat echt, Heemskerk Beverwijk Uitgeest.
Zelf 4 maanden geleden een bod gedaan op een woning in Castricum. Was op inschrijving en waren totaal 5 biedingen. Totaal 10% zelf moeten overbieden, en morgen eindelijk de overdracht.
Heb zelf ook gekeken naar Heemskerk / Uitgeest, maar daar gaat de prijs ook enorm over de kop.
Veel succes iig.

• izdp
Moeten??

Je moet sowieso niks.
Hier plaatselijk, randstad, word het nog steeds hoog geprijsd.
Om onderhandelingsruimte.
En hopen op een stedeling die er niks van snapt.

Geduld en rekenen is een schone kunst.
Het voorkomt je gek te laten maken.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

izdp schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:11:
Moeten??

Je moet sowieso niks.
Hier plaatselijk, randstad, word het nog steeds hoog geprijsd.
Om onderhandelingsruimte.
En hopen op een stedeling die er niks van snapt.

Geduld en rekenen is een schone kunst.
Het voorkomt je gek te laten maken.
Als je lekker in je huisje zit waar je happy mee bent is dat een makkelijke deur om in te trappen :z

DUT Racing

• izdp
fsfikke schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:27:
[...]

Als je lekker in je huisje zit waar je happy mee bent is dat een makkelijke deur om in te trappen :z
Wat een foute aanname van je.
Mijn partner zal je heel graag je oren wassen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

izdp schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:39:
[...]

Wat een foute aanname van je.
Mijn partner zal je heel graag je oren wassen.
Tja, tot zo ver het argument dat je gek bent als je gaat overbieden :+

DUT Racing

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02:29
fsfikke schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:56:
[...]

Overbieden is meestal niet slim of de vraagprijs moet lager zijn dan de WOZ waarde, daarom zijn de prijzen zo achterlijk hoog!
Men moet en wil alles, groter, beter, duurder, tja dan krijg je zo’n rare markt.
Als over een tijd de prijzen weer flink inzakken gaat men weer zielig doen, vooral als dan ook nog eens de rente weer gaat stijgen.

 iPad Pro 12.9 2020 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• izdp
fsfikke schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:56:
[...]

Dat heb ik niet gezegd!
Lees maar na.
Zo ben je een overigens een prachtige onderstreping.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HereIsTom schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:02:
[...]

Overbieden is meestal niet slim of de vraagprijs moet lager zijn dan de WOZ waarde, daarom zijn de prijzen zo achterlijk hoog!
Men moet en wil alles, groter, beter, duurder, tja dan krijg je zo’n rare markt.
Als over een tijd de prijzen weer flink inzakken gaat men weer zielig doen, vooral als dan ook nog eens de rente weer gaat stijgen.
Als de vraagprijs onder de marktprijs ligt (wat het nu vaak doet) zal je weinig succes hebben zonder er overheen te gaan. Wat de marktprijs is moet iedereen zelf bepalen, maar ik snap niet waarom iedereen juist datgene wat volledig arbitrair gekozen is, namelijk de vraagprijs, altijd op een podest zet.

DUT Racing

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

izdp schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:05:
[...]

Dat heb ik niet gezegd!
Lees maar na.
Zo ben je een overigens een prachtige onderstreping.
Heel duidelijk zijn je posts niet geschreven, maar dat haal ik er nog steeds uit.

DUT Racing

• izdp
Dat snap ik gezien je loze bewering.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

izdp schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:27:
Dat snap ik gezien je loze bewering.
Loos is die bewering zeker niet. Maar vertel anders wat je punt dan was? Deze keer misschien in normaal Nederlands?

DUT Racing

• izdp
Ik doelde op deze bewering van je als reactie op mijn schrijven:

"Als je lekker in je huisje zit waar je happy mee bent is dat een makkelijke deur om in te trappen :z "

Een foute aanname en je voegt inhoudelijks niets toe qua argument of ervaring in het veld.
Daarna leg je nog meer woorden in mijn mond die ik niet heb gezegd.
Dan neig ik te zeggen; je hebt gelijk, het ga je goed.

• izdp
Wat toch wel bijzonder opvalt is dat de huizenmarkt qua aanbod en afname uiterst stabiel is.
Natuurlijk kent deze markt een vertraging t.o.v. de economische ontwikkeling, maar na een half jaar is er nog niets te merken.
De zorgen die iedereen heeft kent blijkbaar nog geen echte vertaling in budgetten of in on hold gedrag.
Er is dus nog best wel veel vertrouwen in de toekomstverwachtingen.
Na morgen ook? ;-)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

izdp schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 00:07:
Ik doelde op deze bewering van je als reactie op mijn schrijven:

"Als je lekker in je huisje zit waar je happy mee bent is dat een makkelijke deur om in te trappen :z "

Een foute aanname en je voegt inhoudelijks niets toe qua argument of ervaring in het veld.
Daarna leg je nog meer woorden in mijn mond die ik niet heb gezegd.
Dan neig ik te zeggen; je hebt gelijk, het ga je goed.
Je post suggereert sterk in de richting dat @pLabel zich gek heeft laten maken omdat hij helemaal niet had moeten overbieden. Misschien zelfs omdat hij een domme stedeling is die de markt niet snapt.

Dat is nou eenmaal makkelijk te zeggen als je zelf niet in de nood bent iets te willen kopen. Of die situatie nou op jou van toepassing is of niet doet er niet toe, het helpt niemand vooruit. Je kan overbieden wel steeds zien als vorm van capitulatie of als deel van ‘het probleem’, maar als je een huisje graag wilt hebben en je kan het goed betalen is dat imo gewoon de markt die zijn werk doet.

Qua veldervaring: begin dit jaar bijna anderhalf ton overboden op ons (eerste) huis. LTI van ong 30% en LTV van 50%. Niet de standaard situatie misschien maar goed we hadden (en hebben) ook naar huizen gekeken die het dubbele moesten kosten. Uiteindelijk dus een weloverwogen keuze om iets lager te kijken en daar genoeg speelruimte te hebben zodat het nog leuk blijft, het advies wat hier ook vaak gegeven wordt: Stel de eisen iets naar beneden want de marktwaarde is gewoon hoger dan je zou willen. Of je houdt vast aan de WOZ waarde en zal voorlopig geen verhuizers nodig hebben :p

DUT Racing

• izdp
Ah kijk, dit maakt het een stuk duidelijker.

Ik reageerde puur op de zin dat hij 10% moest overbieden.
Als het proces netjes is verlopen kan dat niet het geval zijn.
Dan is het puur je eigen inschatting en wat je het je waard is.
Ik zeg absoluut niet dat hij gek is geweest.
Daarvoor mis ik elke info.

Natuurlijk als de nood hoog is dat je dan eigenlijk te ver gaat.
Ik waarschuw vooral tegen het alom opjuinen.
Vandaar mijn opmerking van geduld en rekenen.
En zeker ook verhalen hoe plaatselijk de vraagprijzen worden vastgesteld als waarschuwing.
In populaire steden zie je dat meer gemêleerd.
En eens: WOZ-waarde zegt heel weinig.

• Broodbeleg
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:19
[...]

Vervelend om te horen dat je weer bent overboden. Ik probeerde het positief te zien: volgende keer is die persoon met diepere zakken in ieder geval niet aan het mee doen in de biedingen.

Begin dit jaar, was er een andere tweaker ook in deze regio op zoek en hij heeft het uiteindelijk opgegeven. Hopelijk lukt het jou uiteindelijk om er tussen te komen binnen jouw budget.

• banaliteit
Broodbeleg schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 06:23:
[...]

Begin dit jaar, was er een andere tweaker ook in deze regio op zoek en hij heeft het uiteindelijk opgegeven. Hopelijk lukt het jou uiteindelijk om er tussen te komen binnen jouw budget.
Opgegeven?? Meestal zeg je toch iets in de trant van: uiteindelijk is het gelukt. :+

• ppeterr
Nou, misschien is opgeven dan niet een optie. Maar even het plan om te kopen on-hold zetten. Maar goed, dan komt weer het vraagstuk aan de orde wanneer het wel de juiste tijd is om te kopen. Mijn situatie hier momenteel roept om een andere woning. Ik heb meer ruimte nodig, en de huurprijs ligt een paar honderd hoger dan de uiteindelijke hypotheek die ik zou krijgen op een woning.

Voor jullie beeld vorming even 2 linkjes

https://www.funda.nl/koop/heemskerk/huis-41078155-koekoek-7/
vraag: 339k ik bood 353k.Dus die is richting de 360k gegaan.

Vervolgens zak ik iets terug in de prijs en bied ik 345k op:
https://www.funda.nl/koop...s-41099693-kerverslaan-8/

Wederom overboden, dus die gaat over de 350k.

Het is denk ik wel zo dat woningen rond de 300/350 niet zo heel bijzonder zijn om te "kunnen" kopen hypotheek technisch. 2 verdieners pakken dat vrij makkelijk op, en wellicht ook wel overwaarde die ze mee nemen uit een andere starterswoning of appartement.

Nou had ik natuurlijk hoger kunnen gaan bij die 2e woning. Een soort all-in :)
Maar dan blijf ik zitten met het vraagstuk of ik mij zelf niet te veel laat mee slepen met de markt gekte. En wellicht komt dat nog wel, maar dan moet alles wel helemaal zijn zoals ik wens. Dat waren bovenstaande woningen net niet.

Het spel gaat verder :) Er komt vast wel weer iets. Bedankt voor jullie gedachtes hierover.

MENTAL SHUTDOWN

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

izdp schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 01:04:

In mijn geval moest het echt, we hadden een initieel bod gedaan wat al ruim boven de vraagprijs lag, puur op eigen inschatting inderdaad. Maar daarmee visten we gewoon achter het net. Ons bod was te laag (we waren 4e) en het huis was aan iemand anders gegund. Wij hebben toen onze aankoopmakelaar een bedrag genoemd en haar gevraagd haar stoutste schoenen aan te trekken en het gewoon te regelen :p

DUT Racing

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

HereIsTom schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:02:
[...]

Van alle huizen die wij hebben bezichtigt lag de vraagprijs meer dan een ton boven de WOZ waarde, en de meeste zijn denk ik ook overboden, bij twee was er zo veel geboden dat onze bezichtiging was afgezegd.

De prijsklasse waarin we zochten lag rond de 5 ton mocht wat ons betreft ook wel minder/kleiner maar weinig aanbod dat ons aansprak.

Maar als je het perfecte huis tegenkomt en de hypotheek makkelijk kan betalen waarom zou je het niet doen?

We kwamen eindelijk een huis tegen waarvan we echt enthousiast werden, uiteindelijk 8% over de vraagprijs geboden met gunstige voorwaarden en werd het ons gegund gisteren getekend 8) . In totaal waren er ruim 10 biedingen en lag het dicht bij elkaar. Dus dan is ons bod een redelijk reële marktprijs.
ppeterr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:28:
[...]
Maar dan blijf ik zitten met het vraagstuk of ik mij zelf niet te veel laat mee slepen met de markt gekte. En wellicht komt dat nog wel, maar dan moet alles wel helemaal zijn zoals ik wens. Dat waren bovenstaande woningen net niet.

Het spel gaat verder :) Er komt vast wel weer iets. Bedankt voor jullie gedachtes hierover.
Wij zagen ook vaak woningen langs komen waarbij we allerlei mankementen konden opnoemen en zo iets hadden van misschien hebben we er €x voor over maar als we dan overboden worden, prima dat was het ons toch niet waard. Toen bedacht dat als dat je insteek van een woning is dit misschien niet de juiste woning is. Uiteindelijk kwamen we een woning tegen waarvan we dachten dit moeten we hebben, toen gekeken hoeveel kunnen we opbrengen, en via een aankoopmakelaar advies gekregen wat we moeten opbrengen om het te krijgen. Die twee getallen lagen bij elkaar dus dat geboden en uiteindelijk toch maar iets meer want je zult maar op €5000 je droomhuis mislopen en wat is die €5000 nou over 30 jaar. Dus ik snap helemaal hoe de woningmarkt een gekkenhuis is.

• Rohem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 09:33

Rohem

Vaak buj te bange

Onlangs kwam er een huis op de markt, twee straten van waar we nu wonen. Het is een klus project waar echt alles aan moet gebeuren, maar na wat twijfelen gisteren toch wezen kijken. Mede omdat we een aantal maanden geleden een vergelijkbare woning in de buurt mis zijn gelopen. We kenden het type woning en de buurt dus goed.

De woning was zoals verwacht, maar we zien er enorm veel potentie in en kunnen het helemaal naar onze smaak maken :9

Gisteren einde van de dag daarom direct een bod op de vraagprijs gedaan. Nu is het afwachten, met beetje mazzel horen we het vandaag.

Gaat overigens om een jaren 70 woning, Oosten van het land.

• Broodbeleg
  • Laatst online: 20:19
banaliteit schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:27:
[...]

Opgegeven?? Meestal zeg je toch iets in de trant van: uiteindelijk is het gelukt. :+
Helaas, hij heeft zich uiteindelijk succesvol ingeschreven voor een nieuwbouwproject in Friesland als ik het mij goed kan herinneren.

• Thomas19903
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:16
Ik citeer uit de prinsjesdag documenten:

Verkrijgers kunnen met ingang van 1 januari 2021 in aanmerking komen voor de vrijstelling en
met ingang van die datum gaat ook het hoofdverblijfcriterium voor toepassing van het verlaagde
tarief gelden. Voor een eerdere inwerkingtreding is geen aanleiding, aangezien de toepassing van
de startersvrijstelling geldt op het moment waarop de akte wordt opgemaakt bij de notaris en niet
het moment waarop de koopovereenkomst wordt getekend. De kans op een ongewenst
wachteffect bij koopstarters op de woningmarkt tot 1 januari 2021 is daarmee beperkt. Ook de
toename in woningtransactie door beleggers tot 1 januari 2021 is naar verwachting te overzien,
gezien de korte tijd die tussen Prinsjesdag 2020 en de inwerkingtredingsdatum zit. Bovendien is
een eerdere inwerkingtreding niet haalbaar vanwege de invoering van een stelsel van een
schriftelijke verklaring.

Helaas voor mij, overdacht is op 1 nov, moet ik nog altijd de overdrachtsbelasting betalen. Als ik het goed lees, heb ik nog wel recht bij een volgende woning op de 0% overdracht, mits ik dan nog onder de 35 ben.

• patjenmgn
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16-09 15:26
ppeterr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:28:
Nou, misschien is opgeven dan niet een optie. Maar even het plan om te kopen on-hold zetten. Maar goed, dan komt weer het vraagstuk aan de orde wanneer het wel de juiste tijd is om te kopen. Mijn situatie hier momenteel roept om een andere woning. Ik heb meer ruimte nodig, en de huurprijs ligt een paar honderd hoger dan de uiteindelijke hypotheek die ik zou krijgen op een woning.

Voor jullie beeld vorming even 2 linkjes

https://www.funda.nl/koop/heemskerk/huis-41078155-koekoek-7/
vraag: 339k ik bood 353k.Dus die is richting de 360k gegaan.

Vervolgens zak ik iets terug in de prijs en bied ik 345k op:
https://www.funda.nl/koop...s-41099693-kerverslaan-8/

Wederom overboden, dus die gaat over de 350k.

Het is denk ik wel zo dat woningen rond de 300/350 niet zo heel bijzonder zijn om te "kunnen" kopen hypotheek technisch. 2 verdieners pakken dat vrij makkelijk op, en wellicht ook wel overwaarde die ze mee nemen uit een andere starterswoning of appartement.

Nou had ik natuurlijk hoger kunnen gaan bij die 2e woning. Een soort all-in :)

Wij zijn in Nijmegen op zoek naar een woning, daar gaan woningen van 350k momenteel voor minimaal 400k weg. We zijn nu vier keer overboden bij woningen variërend qua vraagprijs van 350 tot 400k. Waarbij we zelf rond de 10% hadden overboden.

Gisteren werd ik gebeld over een woning, waarbij de vraagprijs 355k was. We hadden zelf ruim overboden met 390k. Maar ik kreeg van de verkoopmakelaar te horen dat we (ruim) overboden zijn. 8)7 Dus geduldig maar weer verder zoeken en weer bezichtigingen inplannen.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
M.b.t. Prinsjesdag, dit zal er voor zorgen dat woningen in rap tempo 2% duurder zijn en dan zijn we precies waar we waren. Ik denk niet dat iemand hier echt iets aan gaat hebben behalve iedereen die al een woning heeft, die ziet zijn waarde nóg wat meer stijgen.

@peterrr @patjenmgn Volgens mij is de enige manier om jezelf niet gek te maken, te accepteren dat die "woning van 350k" op dit moment gewoon een woning van 400k is. Vasthouden aan het idee dat de prijs eigenlijk lager zou moeten zijn heeft geen zin.

In 2014 "moesten" wij ook naar een groter huis. Oude woning verkocht voor 200k. Twee jaar later was de economie aangetrokken en gingen die huizen voor 300k. Tja.

[Voor 44% gewijzigd door mddd op 15-09-2020 16:01]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• dutchgio
  • Laatst online: 26-09 13:32
Thomas19903 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:43:
Ik citeer uit de prinsjesdag documenten:

Verkrijgers kunnen met ingang van 1 januari 2021 in aanmerking komen voor de vrijstelling en
met ingang van die datum gaat ook het hoofdverblijfcriterium voor toepassing van het verlaagde
tarief gelden. Voor een eerdere inwerkingtreding is geen aanleiding, aangezien de toepassing van
de startersvrijstelling geldt op het moment waarop de akte wordt opgemaakt bij de notaris en niet
het moment waarop de koopovereenkomst wordt getekend. De kans op een ongewenst
wachteffect bij koopstarters op de woningmarkt tot 1 januari 2021 is daarmee beperkt. Ook de
toename in woningtransactie door beleggers tot 1 januari 2021 is naar verwachting te overzien,
gezien de korte tijd die tussen Prinsjesdag 2020 en de inwerkingtredingsdatum zit. Bovendien is
een eerdere inwerkingtreding niet haalbaar vanwege de invoering van een stelsel van een
schriftelijke verklaring.

Helaas voor mij, overdacht is op 1 nov, moet ik nog altijd de overdrachtsbelasting betalen. Als ik het goed lees, heb ik nog wel recht bij een volgende woning op de 0% overdracht, mits ik dan nog onder de 35 ben.
Het moet ook voor je eerste woning zijn, op een later moment ben je waarschijnlijk geen starter meer.

• patjenmgn
mddd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:53:
M.b.t. Prinsjesdag, dit zal er voor zorgen dat woningen in rap tempo 2% duurder zijn en dan zijn we precies waar we waren. Ik denk niet dat iemand hier echt iets aan gaat hebben behalve iedereen die al een woning heeft, die ziet zijn waarde nóg wat meer stijgen.

@peterrr @patjenmgn Volgens mij is de enige manier om jezelf niet gek te maken, te accepteren dat die "woning van 350k" op dit moment gewoon een woning van 400k is. Vasthouden aan het idee dat de prijs eigenlijk lager zou moeten zijn heeft geen zin.

In 2014 "moesten" wij ook naar een groter huis. Oude woning verkocht voor 200k. Twee jaar later was de economie aangetrokken en gingen die huizen voor 300k. Tja.
Helemaal mee eens @mddd , maar daarom blijft het constant een soort loterij waar je in terecht komt. Daarnaast moet je dan nog wel even afwachten of de WOZ waarde ook een beetje mee gaat in het oorlogsgeweld van het overbieden. Anders mag je die extra euro's ook nog even op tafel leggen...

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

patjenmgn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:03:
[...]

Helemaal mee eens @mddd , maar daarom blijft het constant een soort loterij waar je in terecht komt. Daarnaast moet je dan nog wel even afwachten of de WOZ waarde ook een beetje mee gaat in het oorlogsgeweld van het overbieden. Anders mag je die extra euro's ook nog even op tafel leggen...
Welke extra euro's moet je precies op tafel leggen als je WOZ waarde laag blijft? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ppeterr
@patjenmgn Vrij bizar allemaal, dat ruim 10% of meer overbieden. Ik heb eens funda bekeken voor Nijmegen, en in vergelijk met mijn regio lijken de prijzen wel lager. Ik heb vooral het idee dat de trend hier in noord-holland vooralsnog is "hoog in zetten boven markt conform", en dan wordt er alsnog overboden.

Het probleem voor mij is dat ik niet tot geen ruimte heb in de hypotheek om daarmee te gaan overbieden, en krijg ik langzaam aan het idee dat ik straks een portiek flat kan gaan kopen voor 300k.

@mddd Ik lees net je edit dus. Ja ik accepteer dat de prijzen verschuiven, maar wat ik hierboven dus al tik, is dat ik niet in de mogelijkheid ben om op te schalen in hypotheek, dus moet gaan zoeken in het lager segment.

Dan krijg ik toch wel wat moeite om zulke hoge bedragen neer te leggen voor 100 vierkante metertjes leefruimte.

[Voor 25% gewijzigd door ppeterr op 15-09-2020 16:08]

MENTAL SHUTDOWN

• patjenmgn
AGee schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:04:
[...]

Welke extra euro's moet je precies op tafel leggen als je WOZ waarde laag blijft? :?
Ik doelde op de WOZ / taxatie uiteraard. Als die lager is dan de aankoopprijs moet je die euro's wel hebben liggen om dat te financieren.

• Thomas19903
  • Laatst online: 23:16
dutchgio schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:59:
[...]

Het moet ook voor je eerste woning zijn, op een later moment ben je waarschijnlijk geen starter meer.
Dat dacht ik ook, maar lees het anders in de volgende citaat:

Op korte termijn zullen ook verkrijgers die aan alle voorwaarden voldoen, maar al wel voor 1
januari 2021 eerder een woning hebben gekocht (jonge doorstromers), de vrijstelling kunnen
toepassen voor de aankoop van een volgende woning. Echter, omdat de aanvullende voorwaarde
is opgenomen dat de vrijstelling maar eenmalig kan worden toegepast, zal dit effect iedere jaar
afnemen en na 2039 is het geheel verdwenen, mits de vrijstelling ook na 31 december 2025 wordt
gecontinueerd. Op dat moment hebben alle verkrijgers die meerderjarig waren in 2020 en
daarmee wettelijk bevoegd waren om een woning te bezitten de leeftijd van vijfendertig jaar
bereikt. De vrijstelling zal dan alleen nog gebruikt worden door verkrijgers die voor de eerste keer
een woning verkrijgen.

• ppeterr
patjenmgn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:09:
[...]

Ik doelde op de WOZ / taxatie uiteraard. Als die lager is dan de aankoopprijs moet je die euro's wel hebben liggen om dat te financieren.
Bij het laatste huis waar ik een bod op deed, vertelde mijn aankoop makelaar dat ook als een pluspunt. Ik bood ruim over de taxatie waarde, dus ik maakte wel kans. Nou, volgens mij gaat dan alleen op in de "starters hoek". En zelfs die worden dan wellicht wel gesteund door hun ouders.

MENTAL SHUTDOWN

• patjenmgn
ppeterr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:06:
@patjenmgn Vrij bizar allemaal, dat ruim 10% of meer overbieden. Ik heb eens funda bekeken voor Nijmegen, en in vergelijk met mijn regio lijken de prijzen wel lager. Ik heb vooral het idee dat de trend hier in noord-holland vooralsnog is "hoog in zetten boven markt conform", en dan wordt er alsnog overboden.

Het probleem voor mij is dat ik niet tot geen ruimte heb in de hypotheek om daarmee te gaan overbieden, en krijg ik langzaam aan het idee dat ik straks een portiek flat kan gaan kopen voor 300k.

@mddd Ik lees net je edit dus. Ja ik accepteer dat de prijzen verschuiven, maar wat ik hierboven dus al tik, is dat ik niet in de mogelijkheid ben om op te schalen in hypotheek, dus moet gaan zoeken in het lager segment.

Dan krijg ik toch wel wat moeite om zulke hoge bedragen neer te leggen voor 100 vierkante metertjes leefruimte.
Zit nogal veel verschil tussen qua wijken en afstand naar het centrum. Maar dat zal overal wel hetzelfde zijn, zie hieronder twee voorbeelden:

https://www.funda.nl/koop...56720-ruusbroecstraat-13/
voorbeeld van een nette woning uit 2014, in de buurt van het centrum

https://www.funda.nl/koop...4-annie-mg-schmidthof-13/
voorbeeld van een nette woning uit 2017, een flink stuk noordelijker van het centrum

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:53
Thomas19903 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:11:
[...]

Dat dacht ik ook, maar lees het anders in de volgende citaat:

Op korte termijn zullen ook verkrijgers die aan alle voorwaarden voldoen, maar al wel voor 1
januari 2021 eerder een woning hebben gekocht (jonge doorstromers), de vrijstelling kunnen
toepassen voor de aankoop van een volgende woning. Echter, omdat de aanvullende voorwaarde
is opgenomen dat de vrijstelling maar eenmalig kan worden toegepast, zal dit effect iedere jaar
afnemen en na 2039 is het geheel verdwenen, mits de vrijstelling ook na 31 december 2025 wordt
gecontinueerd. Op dat moment hebben alle verkrijgers die meerderjarig waren in 2020 en
daarmee wettelijk bevoegd waren om een woning te bezitten de leeftijd van vijfendertig jaar
bereikt. De vrijstelling zal dan alleen nog gebruikt worden door verkrijgers die voor de eerste keer
een woning verkrijgen.
Hier wordt gesproken over 'op korte termijn'. Dat ligt dus nog niet vast, en zal dan met volgend jaar verkiezingen waarschijnlijk onderdeel zijn van de koehandel van het regeerakkoord.

• ppeterr
patjenmgn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:15:
[...]

Zit nogal veel verschil tussen qua wijken en afstand naar het centrum. Maar dat zal overal wel hetzelfde zijn, zie hieronder twee voorbeelden:

https://www.funda.nl/koop...56720-ruusbroecstraat-13/
voorbeeld van een nette woning uit 2014, in de buurt van het centrum

https://www.funda.nl/koop...4-annie-mg-schmidthof-13/
voorbeeld van een nette woning uit 2017, een flink stuk noordelijker van het centrum
Nette woningen, en dit lijkt inderdaad dan wel weer op de prijs stelling zoals hier. Zo rond de 3200 per m².

Nadeel hier in mijn woonplaats is dat het veel woningen zijn rond 1970, door zon woningen. Houten verdiepings vloeren, en dan evengoed gewoon 330k er voor vragen.. In de nieuwbouw wijken hier, en dat zijn er 2 voor de regio heemskerk/beverwijk is het vergelijkbaar. En duikt het over de 400k.

MENTAL SHUTDOWN

• pLabel
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:51
izdp schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 01:04:

Ik zeg absoluut niet dat hij gek is geweest.
Daarvoor mis ik elke info.
Had het woord 'moeten' ook niet moeten (nog een keer) gebruiken. Maar eerder het woord 'het voor over hebben'.
Het aanbod van het huis wat we hebben gekocht komt zo weinig op de markt hier en er is heel veel vraag naar, dus hadden het geld er voor over.

• Facenoise
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 15:36

Facenoise

CSGO: FaceNoise

.

[Voor 99% gewijzigd door Facenoise op 16-09-2020 14:19]

• Hi-Sintar
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 25-09 20:38
Jovatov schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:16:
[...]

Hier wordt gesproken over 'op korte termijn'. Dat ligt dus nog niet vast, en zal dan met volgend jaar verkiezingen waarschijnlijk onderdeel zijn van de koehandel van het regeerakkoord.
Ik heb de gehele memorie van toelichting doorgenomen. Hierin staat duidelijk vermeld dat men verschillende criteria heeft onderzocht om aan het begrip "starter" te voldoen, maar dat toetsing op eerder woningbezit niet haalbaar was (omdat deze informatie niet met 100% betrouwbaarheid uit de huidige systemen van het kadaster en de belastingdienst gehaald kan worden). Hierdoor hebben ze het criterium "eerder woningbezit" laten vallen. Men toetst enkel op leeftijd, hoofdverblijf, en of men niet eerder gebruik heeft gemaakt van de startersvrijstelling. In de toelichting staat dat hierdoor op korte termijn ook jonge doorstromers gebruik kunnen maken van deze regeling, maar dat dit effect in 2039 zal verdwijnen (i.v.m. leeftijdscriterium). Het begrip "op korte termijn" doelt dus hierop, en niet zoals jij aangeeft dat hier nog een beslissing over genomen moet worden.

Ik heb de toelichting meerdere keren doorgenomen omdat ik zelf onlangs een woning heb aangeschaft met overdrachtsdatum 15 december 2020. Ik wil met de verkoper contact opnemen om deze datum met 2,5 week op te schuiven. Het scheelt mij als jonge doorstromer namelijk meer dan 10.000 euro.

Voor diegene die de toelichting zelf willen lezen: https://www.taxlive.nl/me...morie-van-toelichting.pdf

Ik hoop dat onze verkoper flexibiliteit toont en ons dit voordeel gunt, uiteraard met compensatie vanuit onze kant.

• Locolau
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 26-09 17:16
Toch na jaren zoeken iets gevonden en bod is geaccepteerd. Is er nog iets vergelijkbaars als huiskopenvoorbeginners.nl dat ik in de eerste post zag? Ik merk dat ik een beetje overweldigend raak door alle informatie en keuzes die ik moet maken. Bedankt.

• Releases
  • Laatst online: 25-09 17:08

Releases

Ja maar!

Locolau schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:15:
Toch na jaren zoeken iets gevonden en bod is geaccepteerd. Is er nog iets vergelijkbaars als huiskopenvoorbeginners.nl dat ik in de eerste post zag? Ik merk dat ik een beetje overweldigend raak door alle informatie en keuzes die ik moet maken. Bedankt.
Denk dat je met Vereniging Eigen Huis wel een eind moeten komen?

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 26-09 13:55
Locolau schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:15:
Wij hebben daarvoor eigenlijk alle e-books van VEH doorgenomen, en hier en daar specifiek naar dingen gegoogled als het niet helemaal duidelijk was. En onze notaris heeft ook over dat kant van het verhaal nog eea uitgelegd.
Of als er gerichte keuzes zijn waarbij je twijfelt, misschien maar gewoon hier posten?

• banaliteit
Interessante ontwikkeling. Wij zijn starters en hebben al gekocht met een overdrachtsbelasting van 9500 euro. Volgende week is de sleuteloverdracht. We huren momenteel.

Technisch gezien is het mogelijk om de overdracht bij de notaris uit te stellen tot volgend jaar. Omdat er praktische bezwaren zijn en de verkoper mee moet werken zouden we de overdrachtsbelasting 50/50 kunnen verdelen.

De makkelijkste manier zou zijn dat de verkoper ons alvast de sleutel geeft aangezien we de huur al hebben opgezegd. Echter kleven er met name voor de verkoper wat risico's aan. Namelijk stel dat er brand uit breekt tussen nu en de officiële overdracht volgend jaar.

Minimaal benodigde acties
- hypotheekofferte
- notarisafspraak

Wat denken jullie?

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:53
banaliteit schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:53:
Interessante ontwikkeling. Wij zijn starters en hebben al gekocht met een overdrachtsbelasting van 9500 euro. Volgende week is de sleuteloverdracht. We huren momenteel.

Technisch gezien is het mogelijk om de overdracht bij de notaris uit te stellen tot volgend jaar. Omdat er praktische bezwaren zijn en de verkoper mee moet werken zouden we de overdrachtsbelasting 50/50 kunnen verdelen.

De makkelijkste manier zou zijn dat de verkoper ons alvast de sleutel geeft aangezien we de huur al hebben opgezegd. Echter kleven er met name voor de verkoper wat risico's aan. Namelijk stel dat er brand uit breekt tussen nu en de officiële overdracht volgend jaar.

- hypotheekofferte
- notarisafspraak

Wat denken jullie?
Neem ook mee dat de overdrachtsbelasting belastingaftrekbaar is. Afhankelijk van je inkomen krijg je dus nog 37/49% terug bij de belastingteruggaaf.

Op het moment dat je de overdracht uitstelt en de bespaarde €9500,- 50/50 deelt met de verkoper win je daarmee in het beste geval dus (4750 - 3515) €1235,-. Om daarvoor nu alles om te gooien?

Edit: disregard that, juist niet aftrekbaar 8)7.
Dan nog zou ik het de moeite niet waard vinden, zeker niet met overdracht volgende week al.

[Voor 5% gewijzigd door Jovatov op 16-09-2020 18:08]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jovatov schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:04:
[...]

Neem ook mee dat de overdrachtsbelasting belastingaftrekbaar is.
Sinds wanneer dat?
Kosten voor uw eigen woning die niet aftrekbaar zijn:
  • overdrachtsbelasting en omzetbelasting

[Voor 41% gewijzigd door fsfikke op 16-09-2020 18:08]

DUT Racing

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 10:10

Crazy D

I think we should take a look.

Heel erg veel moeite voor 9500 euro (?). Met veel risico's. Sleuteloverdracht moet je verzetten, als dat nog kan ook in verband met hypotheek, je zou dan bij de verkoper moeten huren (want je hebt je eigen huur al opgezegd). Verkoper heeft al iets anders dus zou dan dubbele hypotheeklast hebben. Hypotheekverstrekkers zijn over het algemeen niet zo happig op verhuur. Kortom, heel veel beren.

Oh ja en idd de belastingaangifte dus je krijgt inderdaad ook nog wat terug.

Exact expert nodig? itwize.nl

• President
  • Registratie: februari 2015

- hypotheekofferte
- notarisafspraak

Wat denken jullie?
Vragen kan, maar het is inderdaad alleen in jullie voordeel en op geen enkele manier in het voordeel van de verkoper
- gemeentelijke belastingen worden dus ook voor de komende maanden nog door de verkoper betaald ivm latere overdacht
- verkoper is verantwoordelijk voor alle schades, gebreken, etc tot de overdracht
- verkoper zit langer met twee woningen
- woning is over 3,5 maanden weer in waarde gestegen, dan had verkoper beter kunnen wachten met de verkoop
- verkoper zal langer overbrugging hypotheek moeten aanhouden
- etc

Ik zou het als verkoper echt niet uitstellen voor een 5.000 euro... Maargoed, je kan het altijd proberen :-)

• Supreme
Ik zou hier nooit aan meedoen als verkoper. Dat is het nooit waard.

Er zijn altijd mensen die tussen wal en schip vallen met dit soort wijzigingen. Klote, maar zo is het nou eenmaal. Take your loss en geniet van je nieuwe huis.

• T-Infinity
  • Laatst online: 00:23

T-Infinity

Heen en weer....

Hi-Sintar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:27:
[...]

Ik heb de gehele memorie van toelichting doorgenomen. Hierin staat duidelijk vermeld dat men verschillende criteria heeft onderzocht om aan het begrip "starter" te voldoen, maar dat toetsing op eerder woningbezit niet haalbaar was (omdat deze informatie niet met 100% betrouwbaarheid uit de huidige systemen van het kadaster en de belastingdienst gehaald kan worden). Hierdoor hebben ze het criterium "eerder woningbezit" laten vallen. Men toetst enkel op leeftijd, hoofdverblijf, en of men niet eerder gebruik heeft gemaakt van de startersvrijstelling. In de toelichting staat dat hierdoor op korte termijn ook jonge doorstromers gebruik kunnen maken van deze regeling, maar dat dit effect in 2039 zal verdwijnen (i.v.m. leeftijdscriterium). Het begrip "op korte termijn" doelt dus hierop, en niet zoals jij aangeeft dat hier nog een beslissing over genomen moet worden.

Ik heb de toelichting meerdere keren doorgenomen omdat ik zelf onlangs een woning heb aangeschaft met overdrachtsdatum 15 december 2020. Ik wil met de verkoper contact opnemen om deze datum met 2,5 week op te schuiven. Het scheelt mij als jonge doorstromer namelijk meer dan 10.000 euro.

Voor diegene die de toelichting zelf willen lezen: https://www.taxlive.nl/me...morie-van-toelichting.pdf

Ik hoop dat onze verkoper flexibiliteit toont en ons dit voordeel gunt, uiteraard met compensatie vanuit onze kant.
Maar dit is toch bizar? Want als ik het goed begrijp zou deze regeling nu dus het meest gunstig zijn voor doorstromers onder de 35 jaar.

- hypotheekofferte
- notarisafspraak

Wat denken jullie?
Ik heb (als verkoper) in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb een huis binnen 6 maanden doorverkocht waardoor ik de overdrachtsbelasting terug kreeg. Ik had hierdoor inspanning vanuit de nieuwe kopers nodig. Het was toch nog een kopers-markt.

Ik heb de kopers toen 2000 euro aangeboden om de overdracht 1 maand eerder te laten plaats vinden. Daar gingen ze mee akkoord.

Er moest toen nog wel een constructie bedacht worden voor hoe die 2000 euro dan 'geschonken' wordt. Er werd toen een bepaalde verrekening uitgevoerd tijdens de overdracht. Soort onkostenvergoeding ofzo, weet het niet meer precies. Mijn makelaar/hypotheekadviseur hebben dat toen geregeld, ik had toen nog niet veel verstand van zaken.

Al met al is het wel uitkijken qua afspraken en voorwaarden. Alleen doen als je goed op 1 lijn zit met de andere partij.

[Voor 33% gewijzigd door T-Infinity op 16-09-2020 19:18]

• Hi-Sintar
  • Laatst online: 25-09 20:38
T-Infinity schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:10:
[...]

Maar dit is toch bizar? Want als ik het goed begrijp zou deze regeling nu dus het meest gunstig zijn voor doorstromers onder de 35 jaar.

[...]
Tsja, het is zoals het is... In de memoire van toelichting staat uitgebreid beschreven waarom ze hiervoor gekozen hebben. Een extern onderzoeksbureau heeft verschillende criteria onderzocht, de huidige oplossing bleek het meest eenvoudig uitvoerbare. Neveneffect hiervan is inderdaad dat ook jonge doorstromers eenmalig profiteren, maar dit staat dan ook expliciet genoemd. Je kunt het ook zo zien, door de jonge doorstromers komt er weer een starterswoning vrij voor de instappers. Ik zou in ieder geval gek zijn om voor 2,5 week deze regeling te laten liggen, dus hebben we in goed overleg de overdrachtsdatum 1 maand verschoven naar 15 januari 2021. Scheelt in mijn geval meer dan 10.000 euro.

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:18
[...]

[...]

Ik heb (als verkoper) in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb een huis binnen 6 maanden doorverkocht waardoor ik de overdrachtsbelasting terug kreeg. Ik had hierdoor inspanning vanuit de nieuwe kopers nodig. Het was toch nog een kopers-markt.

Ik heb de kopers toen 2000 euro aangeboden om de overdracht 1 maand eerder te laten plaats vinden. Daar gingen ze mee akkoord.

Er moest toen nog wel een constructie bedacht worden voor hoe die 2000 euro dan 'geschonken' wordt. Er werd toen een bepaalde verrekening uitgevoerd tijdens de overdracht. Soort onkostenvergoeding ofzo, weet het niet meer precies. Mijn makelaar/hypotheekadviseur hebben dat toen geregeld, ik had toen nog niet veel verstand van zaken.

Al met al is het wel uitkijken qua afspraken en voorwaarden. Alleen doen als je goed op 1 lijn zit met de andere partij.
2k mag je toch gewoon belastingvrij schenken? Zoveel constructie was er dan toch niet voor nodig? Dat je het via de notaris schenkt mag natuurlijk altijd.

Weet eigenlijk ook niet, maar dit was gewoon mijn eerste gedachten.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:23

Don Quijote

El Magnifico

Ja weer volstrekt idioot. Had dan op zijn minst een soort Max koopsom afgesproken (Geen overdrachtsbelasting tot NHG).

Het is dat we vorige maand al de overdracht hadden van ons nieuwe huis. Maar anders hadden wij in dit geval bijna 20k belastingvoordeel gehad. En dat alleen omdat we beide onder de 35 zijn. Het feit dat we doorstromers zijn, al flink hebben geprofiteerd van de stijging in de afgelopen zeven jaar en een huis van bijna een miljoen kopen doet niet terzake....

Nu ben ik uiteraard niet vies van gratis geld, maar dit is totaal geen doelmatige wijze van belastinggeld inzetten.

• T-Infinity
  • Laatst online: 00:23

T-Infinity

Heen en weer....

perspectivebass schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:14:
[...]

2k mag je toch gewoon belastingvrij schenken? Zoveel constructie was er dan toch niet voor nodig? Dat je het via de notaris schenkt mag natuurlijk altijd.

Weet eigenlijk ook niet, maar dit was gewoon mijn eerste gedachten.
Ik weet helaas de details niet meer. Is 8 jaar geleden. Het moest in ieder geval goed vastgelegd worden en een beetje schimmig was het wel.

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23:20
Hallo iedereen. Ik ben 30 jaar en een vriend heeft onlangs een nieuw huis gekocht en mij gevraagd of ik interesse heb zijn woning over te nemen. Als starter had ik het al een tijdje opgegeven, maar dit zou wel een ideale kans zijn om mijn eerste woning te kopen. Qua prijs en financien moet het allemaal haalbaar zijn en komt het eigenlijk neer op 2 vragen:

- Hoe bepalen we de waarde van het huis? Ik heb wel een prijs in gedachten, maar we willen elkaar niet tekort doen. Ik wil gewoon een realistische prijs waarbij hij ook deels meeprofiteert van de gestegen markt, maar ik ook niet direct onder water sta als er volgend jaar wel een crisis ontstaat (als IT'er maak ik me niet direct zorgen en ik zie de woningmarkt ook niet direct instorten).

- Wat zijn de zaken waar je specifiek op moet letten (o.a. koopakte, taxatierapport)? Door makelaars wordt uiteraard aangeraden om een makelaar in te schakelen, maar is dat écht nodig?

We zijn beide nog onder de 35, dus als we wachten tot 1 januari hoeven we in beide gevallen geen overdrachtsbelasting te betalen wat nog eens leuk meegenomen is.

• mddd
  • Niet online
@Ypuh Een onderhandse verkoop bespaart beide partijen tijd en geld dus dat is zeker fijn. Je vriend loopt natuurlijk het risico dat hij niet het onderste uit de kan haalt bv als mensen tegen elkaar op zouden bieden, maar dat snapt ie vast ook wel. En is fijn dat hij je de woning gunt. In ruil daarvoor ben jij waarschijnlijk flexibel in de datum van oplevering.

Om tot een eerlijke prijsstelling te komen zou je een onafhankelijke taxateur moeten inschakelen. Als een van beide deze inschakelt is het natuurlijk altijd de vraag hoe onafhankelijk precies. Dus wat ook wel gebeurt is dat beide partijen een taxateur vragen en dan heb je twee rapporten die je kunt vergelijken en het midden van kunt nemen.

Ik denk zeker niet dat je een makelaar nodig hebt. Als er geen bijzonderheden zijn dan is een koopakte een vrij standaard document wat je zelf kunt opstellen. Een notaris heb je sowieso wel nodig, je zou de notaris kunnen vragen om die akte even door te nemen of er niks verkeerd is gedaan. Een beetje extra notariskosten is zeker goedkoper dan een makelaar.

Aanvulling
Een taxatierapport zul jij sowieso nodig hebben om een hypotheek te kunnen aanvragen. Dus als je die toch al hebt van de waardebepaling dan is dat mooi meegenomen.

De koopovereenkomst maak je natuurlijk, net als de makelaar, op basis van het standaard contract van NVM / Eigen huis.

[Voor 15% gewijzigd door mddd op 17-09-2020 09:41]

• Supreme
Ypuh schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:27:

We zijn beide nog onder de 35, dus als we wachten tot 1 januari hoeven we in beide gevallen geen overdrachtsbelasting te betalen wat nog eens leuk meegenomen is.
Je zou nu het huis al kunnen kopen toch? Zolang de overdracht maar na 1 januari is.

Of werkt die nieuwe regeling niet zo?

• mierenfokker
Hallo iedereen. Ik ben 30 jaar en een vriend heeft onlangs een nieuw huis gekocht en mij gevraagd of ik interesse heb zijn woning over te nemen. Als starter had ik het al een tijdje opgegeven, maar dit zou wel een ideale kans zijn om mijn eerste woning te kopen. Qua prijs en financien moet het allemaal haalbaar zijn en komt het eigenlijk neer op 2 vragen:

- Hoe bepalen we de waarde van het huis? Ik heb wel een prijs in gedachten, maar we willen elkaar niet tekort doen. Ik wil gewoon een realistische prijs waarbij hij ook deels meeprofiteert van de gestegen markt, maar ik ook niet direct onder water sta als er volgend jaar wel een crisis ontstaat (als IT'er maak ik me niet direct zorgen en ik zie de woningmarkt ook niet direct instorten).

- Wat zijn de zaken waar je specifiek op moet letten (o.a. koopakte, taxatierapport)? Door makelaars wordt uiteraard aangeraden om een makelaar in te schakelen, maar is dat écht nodig?

Taxatie.

• Ypuh
@Supreme We zitten nog een fase daarvoor, hij heeft een bod uitgebracht die onder voorbehoud geaccepteerd is. Voor mij is dit allemaal nieuw, maar er zullen nog een paar weken/maanden overheen gaan voordat de koop helemaal rond is en de verhuizing gerealiseerd wat mij ook gelegenheid geeft om het voorbereidende werk te doen en met een financiering aan de slag te gaan. Wat dat betreft is het al snel 1 januari, dus weet ik niet tot in hoeverre we het op hoeven te rekken.

@mddd Bedankt, dat zijn alvast een paar bruikbare tips.

Een taxatie is hoe dan ook verplicht toch voor de Belastingdienst (zodat het huis niet onder de marktwaarde verkocht wordt)? Mijn vraag is dus vooral ook hoe betrouwbaar/bruikbaar dit is om de verkoopprijs te betalen. Ik heb al eerder gezien dat de verkoopprijs de taxatiewaarde is, of dat er net zoveel taxateurs gebeld worden tot het bod de waarde is, dit met het oog op het rondkrijgen van de financiering.

Het gaat hier om een klein stadje in de provincie Utrecht. De prijs stijgingen zijn dus wat minder spectaculair dan Utrecht stad, dus mogelijk is de oplossing van 2 onafhankelijke taxateurs voldoende om tot een reële prijs te komen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
mddd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:37:
@Ypuh Een onderhandse verkoop bespaart beide partijen tijd en geld dus dat is zeker fijn. Je vriend loopt natuurlijk het risico dat hij niet het onderste uit de kan haalt bv als mensen tegen elkaar op zouden bieden, maar dat snapt ie vast ook wel. En is fijn dat hij je de woning gunt. In ruil daarvoor ben jij waarschijnlijk flexibel in de datum van oplevering.
Het bespaart in deze markt de koper vooral tijd. De verkoper schiet er vrijwel altijd bij in als het op geld aan komt. Een enkele bieder die er 10k meer voor over heeft is al genoeg om alle kosten die bij verkoop komen kijken ruimschoots goed te maken.
Het is dan voornamelijk het gunnen van verkoper naar koper toe, in feite een gift van vele (tien)duizenden euro's.

@Ypuh ik zou bedenken of je een bouwkundige keuring wilt laten uitvoeren, zeker bij een koop tussen vrienden wil je vooraf duidelijkheid hebben en dat niet achteraf iemand zich bekocht voelt.

Daarnaast wil je een verkoopprijs bepalen. Een taxatie is enorm nattevingerwerk, nodig vijf taxateurs uit en je krijgt vijf prijzen. Daar kan ook weer (tien)duizenden euro's tussen zitten. Bespreek dus onderling wat jullie een betrouwbare methode vinden om op een vraagprijs uit te komen.

Taxateurs zijn ook vrijwel altijd zelf makelaar. Je kan er eentje vragen om te helpen bij het koopcontract, dat zou niet veel geld moeten kosten aangezien het puur administratief is. Je kan het natuurlijk ook zelf doen afhankelijk van je affiniteit met juridische teksten. Knip en plak werk is leuk maar als je het dan zelf niet begrijpt is het alsnog een risico.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00

Prijsbepaling -> taxatie (400-500 euro)

Verder kun je bijvoorbeeld voor paar tientjes lid worden van vereniging eigen huis, staat veel op, ook standaard koopcontract en kun je ook gratis advies krijgen in het traject.
Daarnaast snel afspraak maken bij de bank/hypotheekbureau om te kijken of het allemaal haalbaar is etc.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Ypuh
Tsurany schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:48:
[...]

Het bespaart in deze markt de koper vooral tijd. De verkoper schiet er vrijwel altijd bij in als het op geld aan komt. Een enkele bieder die er 10k meer voor over heeft is al genoeg om alle kosten die bij verkoop komen kijken ruimschoots goed te maken.
Het is dan voornamelijk het gunnen van verkoper naar koper toe, in feite een gift van vele (tien)duizenden euro's.

@Ypuh ik zou bedenken of je een bouwkundige keuring wilt laten uitvoeren, zeker bij een koop tussen vrienden wil je vooraf duidelijkheid hebben en dat niet achteraf iemand zich bekocht voelt.

Daarnaast wil je een verkoopprijs bepalen. Een taxatie is enorm nattevingerwerk, nodig vijf taxateurs uit en je krijgt vijf prijzen. Daar kan ook weer (tien)duizenden euro's tussen zitten. Bespreek dus onderling wat jullie een betrouwbare methode vinden om op een vraagprijs uit te komen.

Taxateurs zijn ook vrijwel altijd zelf makelaar. Je kan er eentje vragen om te helpen bij het koopcontract, dat zou niet veel geld moeten kosten aangezien het puur administratief is. Je kan het natuurlijk ook zelf doen afhankelijk van je affiniteit met juridische teksten. Knip en plak werk is leuk maar als je het dan zelf niet begrijpt is het alsnog een risico.
Ik denk dat het de verkoper net zoveel tijd en energie bespaard, met name qua foto's maken, bezichtigingen, afwachten van financieringen etc. Wat dat betreft kunnen in mijn ogen de voordelen tegen elkaar weggestreept worden. We hebben beide een goedbetaalde baan, hij als ZZP'er dus een dag vrij nemen staat ook gewoon gelijk aan bijna €1.000 omzetverlies.

Wat ik al meegemaakt heb is dat de makelaar al een koper gevonden heeft die €5-10k meer biedt dan de hoogste bieder. Dan is het hele makelaars en bezichtigingsverhaal puur ingezet als verdienmodel, en in die zin denk ik inderdaad dat ze een hogere prijs kunnen krijgen dan wat ik er voor over heb. Ook hier is schaarste, maar geen 30-50 bieders zoals op de populaire locaties in Utrecht, dus zo ver zal het bij dit huis niet gaan.

@Martinusz We gaan volgende week nog een keer kijken of we een beetje op dezelfde lijn zitten qua prijsbepaling en tijdsverloop, en dan plan ik op korte termijn een gesprek in met een hypotheekadviseur. Dit heb ik ca. 3 jaar geleden al een keer gedaan en in die situatie was het al wel mogelijk. Sindsdien is mijn positie alleen maar verbeterd, dus ik geloof dat dat ook al wel een signaal kan geven richting de verkoper (al blijft dit allemaal nieuw voor mij).

Voor nu alvast bedankt voor de reacties. Heb het volgende er uit gehaald:
- Afspraken maken over prijsbepaling, eventueel door 2 taxateurs
- Inlezen opstellen koopcontract en eventueel uitbesteden/VEH/voorleggen notaris
- Afweging maken of er een bouwkundig onderzoek nodig is (ik heb verschillende kennissen in deze wereld die voor een kratje vast wel bereid zijn even langs te komen)
- Termijn/overdracht afstemmen
- Afspraak maken hypotheekadviseur

• Tsurany
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:03:
[...]

Ik denk dat het de verkoper net zoveel tijd en energie bespaard, met name qua foto's maken, bezichtigingen, afwachten van financieringen etc. Wat dat betreft kunnen in mijn ogen de voordelen tegen elkaar weggestreept worden. We hebben beide een goedbetaalde baan, hij als ZZP'er dus een dag vrij nemen staat ook gewoon gelijk aan bijna €1.000 omzetverlies.
Een dag vrij nemen kost netto 500 euro? Als je daar een 10k hogere bieding mee binnen sleept is dat een goede ROI.
Wat ik al meegemaakt heb is dat de makelaar al een koper gevonden heeft die €5-10k meer biedt dan de hoogste bieder. Dan is het hele makelaars en bezichtigingsverhaal puur ingezet als verdienmodel, en in die zin denk ik inderdaad dat ze een hogere prijs kunnen krijgen dan wat ik er voor over heb. Ook hier is schaarste, maar geen 30-50 bieders zoals op de populaire locaties in Utrecht, dus zo ver zal het bij dit huis niet gaan.
Het is lastig te voorspellen, maar het kan om aardig wat geld gaan als je net die gekke bieder mist. Het kan ook zijn dat je die bieder niet krijgt en dat niemand hoger bied maar die kans schat ik niet heel hoog in.

Ik wil het niet afraden maar het is wel goed als beide partijen beseffen dat dit eigenlijk voornamelijk in voordeel van de koper is, niet in voordeel van de verkoper. Voor een duizendje of twee extra kan je al het werk volledig uitbesteden. Komt de schoonmaakster langs en doet de makelaar alle bezichtigingen en is hij er bij voor de foto's.

Ik zie het echt als een gunst/vriendendienst en als beide partijen het daarmee eens zijn dan is dat natuurlijk helemaal prima.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mierenfokker
Tsurany schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:14:
[...]

Een dag vrij nemen kost netto 500 euro? Als je daar een 10k hogere bieding mee binnen sleept is dat een goede ROI.

[...]
Nice jij verdient 10k netto per maand? Ik denk hooguit 200 euro per dag :-)

• Tsurany
  • Niet online
mierenfokker schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:39:
[...]

Nice jij verdient 10k netto per maand? Ik denk hooguit 200 euro per dag :-)
Hij heeft het over 1000 euro omzet als ZZP'er. De meeste ZZP'ers maken geen enorme kosten dus dan is het voornamelijk de inkomstenbelasting die een rol speelt bij omzet naar netto salaris. Maar wellicht komt er nog wat meer bij kijken, geen idee.

• mddd
  • Niet online
@Tsurany Misschien was ik niet duidelijk met mijn opmerking 'tijd en geld'. Ik bedoelde dat beide partijen minder tijd en geld kwijt aan regelzaken zoals makelaar, bezichtingen etc. Ik ben het helemaal met je eens dat onderhands verkopen in deze tijd vrijwel zeker een lagere opbrengst zal geven dat bedoelde ik met "dat snapt ie vast ook wel en is fijn dat hij je de woning gunt".

• Ypuh
Nogmaals goede tips. Ik heb niet de intentie om 15k onder de marktwaarde een 'koopje' te scoren. Het heeft voor mij inderdaad minstens net zoveel voordeel als voor hem. Aan de andere kant ben ik niet bereid om de absolute hoofdprijs te betalen. Dat doet hele idee van een onderhandse verkoop teniet en kan ik net zo goed de markt opgaan en wachten tot de perfecte woning voorbij komt.

Deze woning komt voor 80% overeen mijn wensen -in Utrecht stad was perfect geweest-, wat naar mijn inziens hoog is maar als starter moet je altijd concessies maken. Het is niet dat vergelijkbare woningen voor prijzen die ik achteraf ook wel had kunnen betalen niet bestaan.

Een vrijwel 1-op-1 vergelijkbare woning die in het centrum lag maar waar ik qua onderhoud lichte twijfels had, is uiteindelijk voor 'maar' €8k meer weggegaan dan wat ik geboden heb en uiteindelijk nog steeds verkocht onder de vraagprijs. Als ik de woning écht had willen hebben dan was die €8k het probleem niet geweest, maar dat is dus achteraf. De verkoper heeft waarschijnlijk gedacht een mooie slag te kunnen slaan, maar na 3 maanden toch genoegen genomen met minder.

Zal volgende week eens horen hoe zij er in staan en mocht hij aangeven het onderste uit de kan te willen halen, dan lijkt het mij verstandiger om het via een makelaar te laten lopen maar zie ik ook een risico dat ze niet even makkelijk die 10k extra scoren zonder dat daar een 10-tal bezichtigingen op verschillende dagen en de nodige weken over heen gaan (zoals gezegd, het is hier geen Utrecht stad of Amsterdam).

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

Rohem schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:20:
Onlangs kwam er een huis op de markt, twee straten van waar we nu wonen. Het is een klus project waar echt alles aan moet gebeuren, maar na wat twijfelen gisteren toch wezen kijken. Mede omdat we een aantal maanden geleden een vergelijkbare woning in de buurt mis zijn gelopen. We kenden het type woning en de buurt dus goed.

De woning was zoals verwacht, maar we zien er enorm veel potentie in en kunnen het helemaal naar onze smaak maken :9

Gisteren einde van de dag daarom direct een bod op de vraagprijs gedaan. Nu is het afwachten, met beetje mazzel horen we het vandaag.

Gaat overigens om een jaren 70 woning, Oosten van het land.
Woohoo, goed nieuws! Ons bod is gistermorgen geaccepteerd en na wat onderhandelen over de overdrachtsdatum zijn we er uit en kunnen we alles gaan opsturen voor het opstellen van een voorlopig koopcontract 8)

Overdracht staat nu voor begin januari volgend jaar zodat de huidige eigenaar (meneer op leeftijd) tijd heeft om een andere woonruimte te kopen / huren. Op naar de stap voor verkopen, aannemer zoeken, plannen etc :9~

• coazter
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 25-09 15:25
Rohem schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:15:
Overdracht staat nu voor begin januari volgend jaar zodat de huidige eigenaar (meneer op leeftijd) tijd heeft om een andere woonruimte te kopen / huren. Op naar de stap voor verkopen, aannemer zoeken, plannen etc :9~
Komt dat even goed uit met de 0% overdrachtsbelasting voor kopers onder de 35!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

coazter schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:37:
[...]

Komt dat even goed uit met de 0% overdrachtsbelasting voor kopers onder de 35!
Nou, dat zat ik me dus exact 30 seconden na mijn post te bedenken O-) Want dacht eerst dat het alleen voor starters was, maar is dus ook voor doorstromers onder de 35 die er nog geen gebruik van gemaakt hebben :D Ik had ook echt geen 4 maand ouder moeten zijn _O-

• dj1981
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 25-09 22:31
Supreme schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:40:
[...]

Je zou nu het huis al kunnen kopen toch? Zolang de overdracht maar na 1 januari is.

Of werkt die nieuwe regeling niet zo?
ja, zo werkt dat.
Niet alleen na de wetswijziging, maar nu ook al. Voor de overdrachtsbelasting is het moment van het opmaken van de akte bepalend (dus als je bij de notaris zit):

Artikel 8 lid 1:
Indien voor de verkrijging van een goed als bedoeld in artikel 2 een akte in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek, moet worden ingeschreven, vindt de verkrijging plaats op het tijdstip waarop de akte wordt opgemaakt.

edit:
voor wie het zich afvroeg: als je met z'n 2en een huis koopt, en slechts 1 van de 2 is < 35, dan geldt de vrijstelling alsnog voor 50% van de aankoopprijs...

[Voor 9% gewijzigd door dj1981 op 17-09-2020 12:51]

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Ebayzo

Gekke eend

dj1981 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:43:
[...]

edit:
voor wie het zich afvroeg: als je met z'n 2en een huis koopt, en slechts 1 van de 2 is < 35, dan geldt de vrijstelling alsnog voor 50% van de aankoopprijs...
Ah, nice! April overdracht dus lekker 50% profiteren. Is het gewoon simpelweg aankoop / 2 ?
Pagina: 1 ... 146 147 148 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True