Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:29
Ebayzo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:07:
[...]
Ah, nice! April overdracht dus lekker 50% profiteren. Is het gewoon simpelweg aankoop / 2 ?
Lijkt me wel, als je in een normale situatie zit waarin je gezamenlijk het hele huis koopt.
Uit de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel (https://rijksbegroting.nl/rijksbegroting2021.html en dan belastingplan)
De leeftijdsgrenzen voor de toepassing van de vrijstelling moet worden beoordeeld per verkrijger.
Het komt veelvuldig voor dat één woning wordt verkregen door meerdere verkrijgers gezamenlijk. In dat geval wordt de toepasselijkheid van de vrijstelling bepaald voor iedere verkrijger afzonderlijk. De regel wordt met onderstaande voorbeeld geïllustreerd.

Voorbeeld
Een stel van 32 jaar en 37 jaar koopt een woning met een waarde van € 300.000, waarbij zij ieder een onverdeelde helft verkrijgen. Beiden verklaren daarbij beiden duidelijk, stellig en zonder voorbehoud schriftelijk dat zij deze woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaan gebruiken.
Aanvullend verklaart de verkrijger van 32 jaar dat hij nooit eerder de vrijstelling heeft toegepast. In deze situatie is de verkrijging met een waarde van € 150.000 door de persoon met een leeftijd van 32 jaar vrijgesteld van overdrachtsbelasting en betaalt de verkrijger met een leeftijd van 37 jaar 2% over € 150.000 (€ 3.000).

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
dj1981 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:05:
[...]

Lijkt me wel, als je in een normale situatie zit waarin je gezamenlijk het hele huis koopt.
Uit de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel (https://rijksbegroting.nl/rijksbegroting2021.html en dan belastingplan)

[...]
Als je het huis in je eentje kan bekostigen. Is het dan niet handiger deze in je eentje te kopen, de volledige subsidie binnen te slurpen om vervolgens later naar de notaris te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XNVBX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-07 20:15
Hi-Sintar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:27:
[...]

Ik heb de gehele memorie van toelichting doorgenomen. Hierin staat duidelijk vermeld dat men verschillende criteria heeft onderzocht om aan het begrip "starter" te voldoen, maar dat toetsing op eerder woningbezit niet haalbaar was (omdat deze informatie niet met 100% betrouwbaarheid uit de huidige systemen van het kadaster en de belastingdienst gehaald kan worden). Hierdoor hebben ze het criterium "eerder woningbezit" laten vallen. Men toetst enkel op leeftijd, hoofdverblijf, en of men niet eerder gebruik heeft gemaakt van de startersvrijstelling. In de toelichting staat dat hierdoor op korte termijn ook jonge doorstromers gebruik kunnen maken van deze regeling, maar dat dit effect in 2039 zal verdwijnen (i.v.m. leeftijdscriterium). Het begrip "op korte termijn" doelt dus hierop, en niet zoals jij aangeeft dat hier nog een beslissing over genomen moet worden.

Ik heb de toelichting meerdere keren doorgenomen omdat ik zelf onlangs een woning heb aangeschaft met overdrachtsdatum 15 december 2020. Ik wil met de verkoper contact opnemen om deze datum met 2,5 week op te schuiven. Het scheelt mij als jonge doorstromer namelijk meer dan 10.000 euro.

Voor diegene die de toelichting zelf willen lezen: https://www.taxlive.nl/me...morie-van-toelichting.pdf

Ik hoop dat onze verkoper flexibiliteit toont en ons dit voordeel gunt, uiteraard met compensatie vanuit onze kant.
Wow, ik ben ook jonge doorstromer en dit gaat ons ook 10.000 euro schelen! Dank voor het delen, ik had geen idee! Onze overdracht zou ergens tussen december en maart gaan plaatsvinden, maar vorige week gehoord dat vanwege uitloop van de bouw van de volgende woning van de huidige eigenaren dit eerder richting maart zal zijn dan december, wat voor ons dus alleen maar mooi uitkomt!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:32
mierenfokker schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:55:
[...]

Als je het huis in je eentje kan bekostigen. Is het dan niet handiger deze in je eentje te kopen, de volledige subsidie binnen te slurpen om vervolgens later naar de notaris te gaan?
Waardoor al het geld wat je zelf hebt ingelegd ook direct voor de helft van je partner is (jij koopt het huis, en daarna is het van jullie 2). Het is aannemelijk dat er veel eigen geld wordt ingelegd als je in je eentje de woning kan bekostigen.
Daarnaast krijg je ook nog notariskosten erbij, dus ik denk dat dit geen logisch scenario is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:29
mierenfokker schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:55:
[...]

Ligt er aan wat je bedoelt met "later naar de notaris gaan"?

Als je later, via de notaris, alsnog de helft van het door jou gekochte huis wilt verkopen aan je partner van => 35 jaar, dan is daar ook overdrachtsbelasting op van toepassing, dus dan schiet je er per saldo toch niets mee op?

Overdrachtsbelasting hoef je niet te betalen als je gaat trouwen / geregistreerd partner wordt. Maar in dat geval koop jij eerst het huis met je eigen geld, en wordt je partner dan daarna opeens 50% eigenaar. Moet je ook maar net willen :)

edit: zoals hierboven dus deels ook al gezegd...

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 16:17
Hi all! Heb een vraag, wellicht is het antwoord ook van toepassing op de situatie van een aantal anderen hier ivm de overdrachtsbelsting die verdwijnt.

Een drietal weken terug is mijn bod op een huis in Amsterdam geaccepteerd.
Toen hing al boven de markt de overdrachtsbelasting in januari 2021 zou verdwijnen.
De verkoper betrekt helaas in November al zijn nieuwe woning.

Ik heb hem via mijn aankoopmakelaar voorgesteld om twee maanden hypotheek & service kosten te betalen en de overdracht in januari te laten plaats vinden. Dit zou mij zo'n 4k schelen. Het idee was om de woning dan ook al te betrekken. Echter krabbelt hij daar nu volgens mijn aankoopmakelaar een beetje van terug door allerhande risico's.

Dit betekend dat ik alsnog 2 maanden (duur) moet huren in A'dam waardoor het voordeel praktisch helemaal weg valt. Hebben jullie tips om de verkopende partij wat meer comfort te geven? Anders dan een bindende hypotheek overeenkomst, bankgarantie en evt. huurcontract kan ik niet bedenken.

Thanks! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Overdracht uitstellen lijkt mij de beste optie. Ik zou namelijk ook niet willen verhuren maar als jij mij een paar duizend euro extra betaald best de overdracht even uitstellen.

Vergeet niet dat hij bij verhuur nog steeds eigenaar is, wat als jij de boel sloopt en ook nog de koopovereenkomst moet annuleren vanwege omstandigheden? Of wat als jij iets sloopt en hem gaat proberen aansprakelijk te stellen?

Hij loopt alle risico's voor een redelijk schamel bedragje, al z'n kosten lopen door dus hooguit een paar honderd euro winst. Dat moet je aantrekkelijker maken door het bedrag te verhogen of de risico's te minimaliseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Graft Als ik die verkoper was zou ik een flinke borgsom willen om het risico van eventuele gesloopte spullen op te vangen. OF een aanvullende overeenkomst opstellen waarin dichtgetimmerd wordt dat jij de staat van de woning accepteert zoals die op moment van betrekken van de woning is. In hoeverre dat mogelijk is weet ik niet precies, zou je een notaris kunnen vragen. In de reeds getekende overeenkomst staat immers iets anders namelijk dat je de woning accepteert in de staat zoals die was toen de overeenkomst tot stand kwam.

Maar los van deze zaken speelt er natuurlijk meer: de verkoper heeft ook afspraken met zijn bank en die zijn gebaseerd op verkoop van de oude woning. Als hij opeens voor langere tijd dan voorzien twee woningen heeft, misschien komen die afspraken dan ook onder druk.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58
pLabel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:10:
[...]

Had het woord 'moeten' ook niet moeten (nog een keer) gebruiken. Maar eerder het woord 'het voor over hebben'.
Het aanbod van het huis wat we hebben gekocht komt zo weinig op de markt hier en er is heel veel vraag naar, dus hadden het geld er voor over.
Goed om te horen.
Klinkt zo als een prima besluit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:26
Hi allemaal, normaliter zit ik op de consumentenelectronica fora, maar de komende tijd zal ik hier we wat rondhangen.

Ik woon nu met mijn vriendin en pasgeboren zoon in Den Haag. Mooie parterrewoning die we 3,5 jaar geleden gekocht hebben, maar met de kleine wordt het wat krap. We zijn daarom een beetje aan het oriënteren om te verhuizen.

Ik werk in Rotterdam, mijn vriendin in Den Haag dus we zitten vooral in de dorpen langs de Randstadrail te kijken (Pijnacker, Berkel&Roderijs Voorburg, Leidschenveen).

Toen we onze huidige woning kochten was de markt vrij oververhit en Den Haag is sowieso populair dus werd we flink overgeboden. Uiteindelijk meer dan waard geweest gezien de huidige overwaarde.

Maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die weten hoe het op dit moment in die dorpen zit. Wil bij voorkeur geen aankoopmakelaar gebruiken, maar het is lastig inschatten in de huidige markt. Sommige huizen zijn na een paar weken weg, anderen staan er maanden op. En het verschil is niet altijd zo vanzelfsprekend.

Dus: nog mensen met advies voor me als we in die dorpen gaan zoeken?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
RobbieB schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:16:
Waarom die dorpen? Is Zoetermeer niks voor je? Oosterheem is een redelijk jonge wijk met de RandstadRail?

Verder is het in die regio inderdaad heet, zeker in die gewilde dorpen zoals Berkel en Pijnacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
President schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:30:
[...]

Waarom die dorpen? Is Zoetermeer niks voor je? Oosterheem is een redelijk jonge wijk met de RandstadRail?

Verder is het in die regio inderdaad heet, zeker in die gewilde dorpen zoals Berkel en Pijnacker
Zoetermeer is net niet handig ivm reizen naar Rotterdam Centraal... Verder ken ik het eigenlijk niet zo goed afgezien van dat het niet zo goed te boek staat. Beetje het Oss vd Randstad (Zoals ze in Brabant zouden zeggen)

Die dorpen dus vooral vanwege ligging aan de metro en het feit dat ze redelijk ‘burgerlijk’ zijn..

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieB op 18-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
RobbieB schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:18:
[...]

Zoetermeer is net niet handig ivm reizen naar Rotterdam Centraal... Verder ken ik het eigenlijk niet zo goed afgezien van dat het niet zo goed te boek staat. Beetje het Oss vd Randstad (Zoals ze in Brabant zouden zeggen)

Die dorpen dus vooral vanwege ligging aan de metro en het feit dat ze redelijk ‘burgerlijk’ zijn..
Pittoreske Gouda niet iets?
is zeker tot 300-350K ook oververhit, maar kwa ligging met de trein tussen Den Haag en Rotterdam CS wel perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
[...]

Zelf ben ik 3 jaar geleden verhuist naar een andere stad. Daarvoor heb ik een jaar of 20 gewoond in Zoetermeer. De redenen van verhuizen waren o.a. de explosieve stijging van de huizenprijzen en woon-werk verkeer. Zoetermeer is een leuke stad, maar het zal niet voor iedereen zijn weggelegd. De laatste jaren zijn ze er wel druk bezig om het centrum en de slechtere wijken/buurten op te knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
perspectivebass schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:34:
[...]

Pittoreske Gouda niet iets?
is zeker tot 300-350K ook oververhit, maar kwa ligging met de trein tussen Den Haag en Rotterdam CS wel perfect.
Gouda is zeker ook een optie, als het relatief dicht bij het station is. Budget is tot 500k (550k mits alles echt af is of aan alle eisen voldoet), maar minder is natuurlijk altijd beter. Er staat gelukkig veel te koop in de 3/4 slaapkamer met tuin categorie (lees: standaard pre-fab woning van de afgelopen 5 jaar), maar iets met wat meer karakter heeft stiekem wel de voorkeur (maar is geen harde eis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:51
RobbieB schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:11:
[...]

Gouda is zeker ook een optie, als het relatief dicht bij het station is. Budget is tot 500k (550k mits alles echt af is of aan alle eisen voldoet), maar minder is natuurlijk altijd beter. Er staat gelukkig veel te koop in de 3/4 slaapkamer met tuin categorie (lees: standaard pre-fab woning van de afgelopen 5 jaar), maar iets met wat meer karakter heeft stiekem wel de voorkeur (maar is geen harde eis).
Familielid van me kijkt met een budget van 300k in regio Den Haag/Pijnacker/Voorburg/Zoetermeer en mag al blij zijn als ze mag bezichtigen.
Hoe het in het budget 500k is weet ik niet, maar zal ook niet makkelijk zijn.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Heeft iemand van jullie ervaring met een woning waarbij de keuken zich op de begane grond bevindt en de woonkamer op de eerste verdieping? Heb een leuk huis gezien war voor 90% voldoet aan onze wensen, echter vraag ik me af of bovenstaande niet ontzettend irritant is.

It's dogged that does it

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
SavageBrother schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:00:
Heeft iemand van jullie ervaring met een woning waarbij de keuken zich op de begane grond bevindt en de woonkamer op de eerste verdieping? Heb een leuk huis gezien war voor 90% voldoet aan onze wensen, echter vraag ik me af of bovenstaande niet ontzettend irritant is.
Lijkt mij alleen acceptabel als de bedienden in de keuken blijven, en hun eigen trappen en gangen hebben om de rest van het huis te bereiken.

Oh wacht, je bedoelt nu in 2020? Heh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet er van houden....ik persoonlijk zou het verschrikkelijk vinden... even wat drinken pakken > naar beneden...even in de koelkast kijken > naar beneden .

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

Vorkie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:16:
[...]

Je moet er van houden....ik persoonlijk zou het verschrikkelijk vinden... even wat drinken pakken > naar beneden...even in de koelkast kijken > naar beneden .
Eens. Tenzij je beneden ook een flinke woonkeuken hebt waar je veel verblijft. Als je dan eens zit te chillen op de bank is het een stuk onder vervelend om even naar beneden te moeten. Maar echt handig lijkt het me sowieso niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Ik heb 12 jaar in Zoetermeer gewoond en het is prima wonen. Zolang het geen probleem is dat het geen bruisend geweldig superleuk centrum heeft (maar wel gewoon een nuttig centrum). Het zal erg van de wijk afhangen. Maar als je van het OV afhankelijk bent is de verbinding volgens mij idd net niet handig.

Overigens: Pijnacker, Berkel&Roderijs Voorburg, Leidschenveen
Het is nu ook weer niet alsof dat nou echt mega geweldig is, en Zoetermeer serieus kansloos :+

Gouda oppert iemand, was altijd een leuk stadje. Weet niet hoe het nu is, heb er niks meer te zoeken. M'n broer heeft jarenlang op de Graaf Florisweg gewoond, paar minuten lopen vanaf station en net aan de andere kant t.o.v. de stad. Hij woonde daar wel lekker rustig. Van het rijtje dat je noemt zou ik denk ik toch eerst in Gouda kijken ;)

Exact expert nodig?

• SavageBrother
Thanks voor de input. Keuken is flink, daar kun je prima zitten met een groep. Feit blijft dat je naar beneden moet als je een thee of koffie wilt ‘s avonds. Misschien maar gewoon eens gaan kijken.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
Crazy D schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:27:
[...]

Ik heb 12 jaar in Zoetermeer gewoond en het is prima wonen. Zolang het geen probleem is dat het geen bruisend geweldig superleuk centrum heeft (maar wel gewoon een nuttig centrum). Het zal erg van de wijk afhangen. Maar als je van het OV afhankelijk bent is de verbinding volgens mij idd net niet handig.

Overigens: Pijnacker, Berkel&Roderijs Voorburg, Leidschenveen
Het is nu ook weer niet alsof dat nou echt mega geweldig is, en Zoetermeer serieus kansloos :+

Gouda oppert iemand, was altijd een leuk stadje. Weet niet hoe het nu is, heb er niks meer te zoeken. M'n broer heeft jarenlang op de Graaf Florisweg gewoond, paar minuten lopen vanaf station en net aan de andere kant t.o.v. de stad. Hij woonde daar wel lekker rustig. Van het rijtje dat je noemt zou ik denk ik toch eerst in Gouda kijken ;)
Afgezien van de hoge gemeentelijke lasten (een van de hoogste van Nederland) is het er prima wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 00:54
Wij hebben dit sinds wij dit jaar een huis hebben gekocht. Begane grond is een woonkeuken, eerste verdieping volledig woonkamer + buiten terras via (bijna) floor to ceiling schuifdeuren. Het bevalt perfect, ik vind het heerlijk om alles wat bij de keuken hoort niet op dezelfde etage als de woonkamer te hebben. Daarnaast hebben we een water aan/afvoer aansluiting in de woonkamer waar we tzt nog een barretje boven gaan bouwen zodat het idd wat makkelijker is om even wat te drinken te pakken, maar moet zeggen dat me dat eigenlijk ook totaal niet stoort.

Inmiddels ondervind ik wel het enige échte nadeel overigens - ik heb vorige week mijn achillespees afgescheurd dus loop de komende weken op een been. Dan worden de trappen wél echt vervelend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
Wij hebben dat nu en hoewel het niet mijn voorkeur had is het in de praktijk best wel prima. Wij hebben de eettafel in de keuken beneden waar we zitten als we wat uitgebreider eten / er even voor willlen gaan zitten en anders met het bord op schoot boven op de bank.

Voordeel is dat het ontbreken van een eettafel in de woonkamer een hoop ruimte geeft. Dus wij hebben nu een lees / luister hoek waar de vorige bewoners hun eettafel hadden staan.

Logistiek moet je iets meer nadenken over wat er naar beneden/ boven moet maar dat went snel imo.

Conclusie, heeft z’n voor en tegens maar ik zou het huis er niet om afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:08
Vandaag het traject gestart voor mijn eerste nieuwbouwwoning. Er is binnenkort een inschrijving, op volgorde van inschrijving (via de site) wordt je uitgenodigd voor een gesprek, waarin je het huis gelijk kan reserveren voor 3.5k borg.

Ik heb letterlijk nog nooit zoveel stress ervaren in mijn leven. De concurrentie is moordend (40 mensen, 8 bouwnummers). Afwachten dan maar, maar leuk is het niet.

/eind lief dagboek.

Wat is jullie ervaring met nieuwbouwwoningen? hoeveel lotingen hebben jullie moeten doorstaan om daadwerkelijk een nieuwbouwhuis te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
jessy100 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:17:
Vandaag het traject gestart voor mijn eerste nieuwbouwwoning. Er is binnenkort een inschrijving, op volgorde van inschrijving (via de site) wordt je uitgenodigd voor een gesprek, waarin je het huis gelijk kan reserveren voor 3.5k borg.

Ik heb letterlijk nog nooit zoveel stress ervaren in mijn leven. De concurrentie is moordend (40 mensen, 8 bouwnummers). Afwachten dan maar, maar leuk is het niet.

/eind lief dagboek.

Wat is jullie ervaring met nieuwbouwwoningen? hoeveel lotingen hebben jullie moeten doorstaan om daadwerkelijk een nieuwbouwhuis te krijgen?
Vink in ieder geval aan dat je alle opties wilt. Uitbouw, dakkapellen, etc.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
VidaR-9 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:39:
[...]

Telt 50k meerwerk in de hypotheek meenemen ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03

De plaatsen die je noemt ontlopen elkaar niet zoveel. Mijn voorkeur zou dicht bij een van de steden (R'dam / Den Haag) zijn.
Enige tip die ik heb, realiseer je dat je met een kind vrij snel verweven raakt met een locatie. School, sport , NSO enz enz. Je verhuisd minder snel naar een paar dorpen verderop. Dus wellicht ook kijken of er in de buurt nog "droom huizen" voor een volgende stap staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:36
VidaR-9 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:39:
[...]

Liever nu als achteraf al die rompslomp bedoel je? En dat je het nu (makkelijk) mee kunt financieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

jessy100 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:17:

/eind lief dagboek.

Wij waren later ingestapt, toen een ander stel hun optie had laten vallen.

Pas op met zo'n borg constructie. Als je er later alsnog vanaf ziet of je krijgt de financiering niet rond ben je de borg mogelijk kwijt. Dat zijn de voorwaarden die ik had gelezen bij een ander project..

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2020 18:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
jessy100 schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:05:
[...]

Telt 50k meerwerk in de hypotheek meenemen ook?
Voor de verkopende partij is het veel aantrekkelijker een “full option” huis te verkopen dan een kaal huis. Daarom vragen ze daar vaak naar bij inschrijving.

Het voordeel is dat als je eenmaal “ingeloot” bent je pas echt je definitieve en bindende keuze daarin maakt. Dus je verplicht je tot niks.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13
Iemand die hier mee te maken heeft?
https://www.ad.nl/wonen/h...-notaris-zitten~a2ff68cb/

Mijn overdracht is medio november. Onder de 35...

Zuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

MaStar schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:45:

Zuur...
Al besproken, maar ja. Toevallig vandaag besproken met adviseur. Wij zijn voor de helft onder de 35, dus profiteren 50%. Overdracht in april. Leuke verassing, mooi meegenomen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ach ja, soms zit het mee en soms zit het tegen... (lekkere dooddoener). Onze overdracht is in februari, maar zijn beiden 35. Dus hebben er helaas niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 11:22
Hi allemaal, normaliter zit ik op de consumentenelectronica fora, maar de komende tijd zal ik hier we wat rondhangen.

Ik woon nu met mijn vriendin en pasgeboren zoon in Den Haag. Mooie parterrewoning die we 3,5 jaar geleden gekocht hebben, maar met de kleine wordt het wat krap. We zijn daarom een beetje aan het oriënteren om te verhuizen.

Ik werk in Rotterdam, mijn vriendin in Den Haag dus we zitten vooral in de dorpen langs de Randstadrail te kijken (Pijnacker, Berkel&Roderijs Voorburg, Leidschenveen).

Toen we onze huidige woning kochten was de markt vrij oververhit en Den Haag is sowieso populair dus werd we flink overgeboden. Uiteindelijk meer dan waard geweest gezien de huidige overwaarde.

Maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die weten hoe het op dit moment in die dorpen zit. Wil bij voorkeur geen aankoopmakelaar gebruiken, maar het is lastig inschatten in de huidige markt. Sommige huizen zijn na een paar weken weg, anderen staan er maanden op. En het verschil is niet altijd zo vanzelfsprekend.

Is ook een beetje afhankelijk van je budget. Kijk ook eens naar Bergschenhoek, zo ver is dat niet naar stationwestpolder met de fiets.

Berkel, Bergschenhoek, Pijnacker zijn 'dorpen' die vrij prijzig zijn, maar je hebt er wel veel woongenot.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
MaStar schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:45:

Zuur...
Gevalletje wal en schip denk ik. Balen.

Ik ben benieuwd wat men wilt bereiken met de overdrachtsbelasting verlagen. Er zijn niet magisch meer huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jessy100 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:51:
[...]

Ik ben benieuwd wat men wilt bereiken met de overdrachtsbelasting verlagen. Er zijn niet magisch meer huizen.
De huizenprijzen dus iets hoger opstuwen als je minder overdrachtsbelasting hoeft te betalen, kun je dus meer uitgeven aan het huis :+ Ik weet niet bij hoeveel mensen dit echt het verschil tussen wel niet kunnen betalen gaat maken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Laatst online: 22:51
jessy100 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:51:
[...]

In hoeverre de 'onder 35'-maatregel veel doet weet ik niet. Kan me voorstellen dat die 2% snel bij de marktwaarde bij op is geteld.
Met name de 8% voor beleggers/tweede huis lijkt me een betere.
Als je (zoals nu wel gebeurt) voor je studerende kinderen een appartementje wil kopen dan tik je toch €16.000 af ipv €4.000 op een appartementje van €200.000. En voor beleggers dus ook flink grotere investering. Concurrentie in die markt zal toch iets afnemen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 14-09 21:44
korte en makkelijke vraag over "kosten koper" ( hopelijk) ....

Als benodigde hypotheek onder waarde nieuw huis zit, mag dan overwaarde huidig huis ook worden gebruikt voor de kosten koper = OFTEWEL = mag men de kosten koper in hypottheek-deel stoppen ? ( met behoud van hypotheekrente fiscaal mogen aftrekken)

Randvoorwaarden:
Heb flinke overwaarde bij verkoop huidig huis.
Hypotheek zal daardoor zo'n 55 a 60 % van waarde nieuyw huis worden.
aannname : overwaarde"moet" weer geheel terug in nieuw huis om hyp-aftrek te behouden
Heb spaargeld, maar wil zo min mogelijk spaargeld uitgeven als het ook in hypotheek kan, zodat ik spaargeld voor andere zaken over hou ( inrichting huis, eens andere auto, etc ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Ted038 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:42:
korte en makkelijke vraag over "kosten koper" ( hopelijk) ....

Als benodigde hypotheek onder waarde nieuw huis zit, mag dan overwaarde huidig huis ook worden gebruikt voor de kosten koper = OFTEWEL = mag men de kosten koper in hypottheek-deel stoppen ? ( met behoud van hypotheekrente fiscaal mogen aftrekken)

Randvoorwaarden:
Heb flinke overwaarde bij verkoop huidig huis.
Hypotheek zal daardoor zo'n 55 a 60 % van waarde nieuyw huis worden.
aannname : overwaarde"moet" weer geheel terug in nieuw huis om hyp-aftrek te behouden
Heb spaargeld, maar wil zo min mogelijk spaargeld uitgeven als het ook in hypotheek kan, zodat ik spaargeld voor andere zaken over hou ( inrichting huis, eens andere auto, etc ).
Ja dat kan, dan wordt het meteen verrekend bij de notaris. Dus nieuwe hypotheek is:
koopsom minus (overwaarde minus overdrachtsbelasting)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Met betrekking tot de overdrachtsbelasting: is het nu zo dat als je onder de 35 jaar bent en eerder een huis hebt gekocht, dit mogelijk dus kan vervallen.

Dan maakt het wel interessant om de passeerdatum te verschuiven na 1 januari 2021 in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
MaStar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:33:
Met betrekking tot de overdrachtsbelasting: is het nu zo dat als je onder de 35 jaar bent en eerder een huis hebt gekocht, dit mogelijk dus kan vervallen.

Dan maakt het wel interessant om de passeerdatum te verschuiven na 1 januari 2021 in mijn geval.
<35, en bij het kopen van je eerste huis (dat je ook gaat bewonen).

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58
SavageBrother schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:36:
[...]

Eerste huis is geen eis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
SavageBrother schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:36:
[...]

het hoeft dus niet je eerste huis te zijn, je mag gewoon maar 1x gebruik maken van de regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Dat gaat in tegen wat ik eerder las/hoorde. Maar zie het inderdaad staat. Scheelt ons toch een kleine 9k.

Sick.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
SavageBrother schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:49:
Dat gaat in tegen wat ik eerder las/hoorde. Maar zie het inderdaad staat. Scheelt ons toch een kleine 9k.

Sick.
Wanneer hebben jullie overgedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
MaStar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:49:
[...]

Wanneer hebben jullie overgedragen?
Wij zijn bezig om iets te kopen in de prijsklasse 400k - 450k, dus is meer hypothetisch/hypothekisch.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
SavageBrother schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:49:

Sick.
Dat geld wordt gewoon de markt ingepompt ;) -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
MaStar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:52:
[...]

Snap ik, maar heb liever de keuze om het wel of niet te bieden, dan het sowieso kwijt te zijn ;). En daarbij, nu hebben wij geen 'achterstand' op eerstehuiskopers ;).

Denk dat het stijgende effect wel iets op zich laat wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door SavageBrother op 22-09-2020 15:58 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:27

Koekfabriek

King Billy on the wall

Crazy D schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:08:
[...]

De huizenprijzen dus iets hoger opstuwen als je minder overdrachtsbelasting hoeft te betalen, kun je dus meer uitgeven aan het huis :+ Ik weet niet bij hoeveel mensen dit echt het verschil tussen wel niet kunnen betalen gaat maken.
Mogelijk komen er iets meer starterswoningen vrij, keuze om te kijken voor een groter/duurder huis is voor ons wel gemakkelijk geworden. Zal vermoedelijk voor meer "doorschuivers" op de woningmarkt gelden.

Dat gezegd hebbende, wij zijn ons nu dus ook aan het orienteren op een andere woning. Willen de randstad (Utrecht) uit en wat landelijker gaan wonen (richting het zuiden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
MaStar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:52:
[...]

Maar heb je het dan liever in je huis zitten of ben je het liever kwijt aan belasting? Het is nu een kleine extra schuld (áls het terug te zien is in de huizenprijzen) waarover je een klein beetje hypotheekrenteaftrek krijgt. Anders ben je het dus sowieso kwijt. Je kunt ook het geld van de overdrachtsbelasting minder lenen als je het niet als schuld wilt hebben (m.a.w. er is nu een keuze).

Bovendien is het voor starters - ook al zouden de huizenprijzen hierdoor stijgen - gunstiger doordat ze minder eigen vermogen hoeven te hebben. Scheelt toch weer duizenden euro's spaargeld welke je niet mee kan financieren als zijnde kosten koper. De woning kan wel gefinancierd worden in ieder geval (uitzonderingen wanneer je al maximaal leent daar gelaten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Koekfabriek schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:20:
[...]

Mogelijk komen er iets meer starterswoningen vrij, keuze om te kijken voor een groter/duurder huis is voor ons wel gemakkelijk geworden. Zal vermoedelijk voor meer "doorschuivers" op de woningmarkt gelden.

Dat gezegd hebbende, wij zijn ons nu dus ook aan het orienteren op een andere woning. Willen de randstad (Utrecht) uit en wat landelijker gaan wonen (richting het zuiden).
Ja hier ook.
Zit al een tijdje voor een huis te kijken, maar vond 2% behoorlijk veel spaargeld in de prijsklasse die ik zoek.
Dit vervalt nu. Dus hoef niet meer alleen naar nieuwbouw te kijken!
Nadeel van nieuwbouw is dat je nog hele tijd mag wachten tot het er is. Terwijl ik zsm wil verhuizen (als het kan).

Staat mijn starterswoninkje weer te koop voor de volgende "starter". Uiteraard zegt de makelaar doodleuk, nou dan gooien we weer 10K bovenop haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Slecht nieuws - Overdrachtsbelasting is afgeschoten bij de RvS:

https://rechtennieuws.nl/...tie-overdrachtsbelasting/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik zit een beetje in mijn maag met mijn aankoop makelaar. Ik heb voor hem gekozen omdat het een grote speler is in mijn regio. Tevens de gesprekken waren allemaal goed en fijn. Het ligt dus eigenlijk niet direct aan de persoon, of makelaardij. Wat ik dus wel bemerk, is dat ze eigenlijk te groot zijn. Ik heb een 10tal huizen bekeken. Van die 10 stonden er 7 in de verkoop via hun. Nou heb ik voor die 7 bezichtigingen een andere aankoop makelaar gebruikt. Bevalt ook goed, maar nog niet het gewenste resultaat.

Nou was ik net bij nog een woning. Zonder aankoop makelaar mee, want een woning die ik in eerste instantie maar eens zelf zou beoordelen. Nou hoorde ik van de dame die mij het liet zien, dat mijn aankoop makelaar daar later op de dag met dus een andere "aankoop" klant ook kwam kijken.

Nou is het niet zo dat ik met dat huis door ga. Maar ik voel enorme belangen verstrengeling. Mijn aankoop makelaar heeft dus wellicht wel 2 of meer gegadigden voor die bepaalde woning.

Dus stel ik had het wel interessant gevonden, hoe kan hij dan volledig voor mij instaan als hij dus voor meerdere klanten bemiddeld.

Kort gezegd. Kan ik niet beter gewoon mijn 2e aankoop makerlaar. Die minder actief is in de regio - praktisch zelf geen huizen aanbied in de regio - niet meerdere klanten te gelijk met zelfde belangen moet dienen. "Mijn" aankoop makelaar maken?

Wat vinden jullie.

• Ypuh
Huh? Die 10 pagina's zijn me net iets teveel van het goede, maar definitief of moeten bepaalde voorwaarden aangescherpt worden?

• Soulfix
  • Niet online
ppeterr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:57:
[...]

Kort gezegd. Kan ik niet beter gewoon mijn 2e aankoop makerlaar. Die minder actief is in de regio - praktisch zelf geen huizen aanbied in de regio - niet meerdere klanten te gelijk met zelfde belangen moet dienen. "Mijn" aankoop makelaar maken?

Wat vinden jullie.
Het klinkt alsof je in ieder geval geen goed geval hebt met hoe het nu gaat. Dus ik zou sowieso een gesprek met je huidige makelaar voeren. Daarnaast klinkt het ook alsof je nou niet heel erg een edge hebt door met deze makelaar te werken, dus die tweede makelaar is imo ook geen slechte optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:00:

Huh? Die 10 pagina's zijn me net iets teveel van het goede, maar definitief of moeten bepaalde voorwaarden aangescherpt worden?
In huidige vorm raden ze het af vanwege vooral:
- prijsopdrijving. De 2% “korting” blijf je gewoon betalen alleen niet als belasting maar in de koopprijs
- niet begrensd in koopsom dus een doorstromer van 34 die een huis van 6 ton koopt geniet er ook van. Dat kost geld en is niet omschreven als doel van deze wetswijziging
- Grotere ongelijkheid tussen huren en kopen en tussen kopers van verschillende leeftijd
- niet te controleren op dit moment

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• ppeterr
  • Nu online
Soulfix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:01:
[...]

Het klinkt alsof je in ieder geval geen goed gevoel hebt met hoe het nu gaat. Dus ik zou sowieso een gesprek met je huidige makelaar voeren. Daarnaast klinkt het ook alsof je nou niet heel erg een edge hebt door met deze makelaar te werken, dus die tweede makelaar is imo ook geen slechte optie.
`

Dat klopt, ik heb nog niet gebruik kunnen maken van zijn diensten. Op geen enkele manier is er echt input gekomen van hem. Maar dat komt wellicht ook wel omdat ik hem misschien steeds voor ben. Dus het echte "zoeken" daar heb ik hem ook niet voor nodig. Ik ga morgen hem dit eens voorleggen, het verhaal over meerdere klanten voor een huis.

Die andere aankoop makelaar, gaat anisch een stuk beter. Erg stipt, staat klaar wanneer ik wil. Enkel 2 keer een advies gegeven over een bod. Wat niet goed uitgepakt is. Maar ja, dat kan ik hem niet geheel verwijten in deze markt gekte denk ik.

Ik heb wel net besloten minder actief te worden in de zoektocht. Kan wel stellen dat de lol er af is om daar week in week uit mee bezig te zijn zonder dat het zijn vruchten afwerpt.

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:01
@ppeterr
Alhoewel oneerlijk en terecht, zou ik nu er niet al te veel problemen mee maken. Je komt die makelaar nog vaker tegen.
Ik heb bewust niet de grootste gekozen. Tevens heb ik de grootste gevraagd welke aankoopmakelaar zij adviseren als ze zelf het huis verkopen. Op die manier weet je beetje wie vriendjes van elkaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Dat was al op Prinsjesdag zelf bekend. De Raad van State wijst het af, omdat het een extreem dure maatregel is die helemaal niet het gewenste effect bereikt.

Het kabinet kan er echter voor kiezen om dit naast zich neer te leggen, ik verwacht in beide kamers weinig weerstand eigenlijk.

Echter; het blijft een verstandige reminder om eraan herinnerd te worden dat het nog door de kamer heen moet inderdaad. Het is niet 100% zeker.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
FastFox91 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:11:
@ppeterr
Alhoewel oneerlijk en terecht, zou ik nu er niet al te veel problemen mee maken. Je komt die makelaar nog vaker tegen.
Ik heb bewust niet de grootste gekozen. Tevens heb ik de grootste gevraagd welke aankoopmakelaar zij adviseren als ze zelf het huis verkopen. Op die manier weet je beetje wie vriendjes van elkaar zijn.
Yes. Dat bedacht ik mij natuurlijk ook net. Het hoeft ook geen probleem te worden, en ja. Zeker kom ik hem nog tegen gezien het aanbod hier. Komt vrijwel allemaal uit hun toko. Dus ik moet daar behoedzaam mee omgaan. Ook hun gaven een makelaar aan, om te nemen als ze zelf een huis verkopen wat ik interessant vind.

Dat advies heb ik niet gevolgd. Dus ik koos niet voor hun "vriendjes".....vooral omdat dat een makelaardij is die mij helemaal niet aanspreekt. Jonge mensen, dikke auto's. Populaire uitspraken als "krijg net een bod via whatsapp" terwijl je net de plee aan het bekijken bent :) haha.....nee raar gedoe.

• MaStar
mddd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:07:
[...]

In huidige vorm raden ze het af vanwege vooral:
- prijsopdrijving. De 2% “korting” blijf je gewoon betalen alleen niet als belasting maar in de koopprijs
- niet begrensd in koopsom dus een doorstromer van 34 die een huis van 6 ton koopt geniet er ook van. Dat kost geld en is niet omschreven als doel van deze wetswijziging
- Grotere ongelijkheid tussen huren en kopen en tussen kopers van verschillende leeftijd
- niet te controleren op dit moment
Wat betekent dit concreet? Wanneer horen we iets meer informatie? Raad van State is leidend zeker?
Damn.... Scheelt me dus even 4-8 k euro's :'(

• MaStar
Richh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:15:
[...]

Dat was al op Prinsjesdag zelf bekend. De Raad van State wijst het af, omdat het een extreem dure maatregel is die helemaal niet het gewenste effect bereikt.

Het kabinet kan er echter voor kiezen om dit naast zich neer te leggen, ik verwacht in beide kamers weinig weerstand eigenlijk.
Ah - interessant. Tweede Kamer dus leidend? Wat was al op Prinsjesdag bekend? Wanneer wordt dit behandeld? Nieuws van RvS is pas vandaag naar buiten gekomen.

Het is nogal wat voor veel mensen....

Wanneer weten we meer?

[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 24-09-2020 18:15 ]

• MaStar
ppeterr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:57:
Ik zit een beetje in mijn maag met mijn aankoop makelaar. Ik heb voor hem gekozen omdat het een grote speler is in mijn regio. Tevens de gesprekken waren allemaal goed en fijn. Het ligt dus eigenlijk niet direct aan de persoon, of makelaardij. Wat ik dus wel bemerk, is dat ze eigenlijk te groot zijn. Ik heb een 10tal huizen bekeken. Van die 10 stonden er 7 in de verkoop via hun. Nou heb ik voor die 7 bezichtigingen een andere aankoop makelaar gebruikt. Bevalt ook goed, maar nog niet het gewenste resultaat.

Nou was ik net bij nog een woning. Zonder aankoop makelaar mee, want een woning die ik in eerste instantie maar eens zelf zou beoordelen. Nou hoorde ik van de dame die mij het liet zien, dat mijn aankoop makelaar daar later op de dag met dus een andere "aankoop" klant ook kwam kijken.

Nou is het niet zo dat ik met dat huis door ga. Maar ik voel enorme belangen verstrengeling. Mijn aankoop makelaar heeft dus wellicht wel 2 of meer gegadigden voor die bepaalde woning.

Dus stel ik had het wel interessant gevonden, hoe kan hij dan volledig voor mij instaan als hij dus voor meerdere klanten bemiddeld.

Wat vinden jullie.
Dit gebeurt denk ik vaker. Ook in Utrecht. Wat mijn aankoopmakelaar deed is dat ze het verdelen onder de makelaars van een kantoor. Als er dus 5 mensen op een woning reageren, gaan er 5 verschillende makelaars 'het proces' in. Van elkaar weten ze dan niet hoeveel ze bieden (Hoop je) en pas nadien horen ze wie het huis heeft. Ieder hanteert per klant dus gewoon een eigen bied-strategie.

Het is niet zo dat dezelfde makelaar twee keer met een klant mee gaat. Alhoewel dat ook kan natuurlijk - en heb je meer te maken met hoeveel je kan bieden en hoop je op een onafhankelijke makelaar.

Vraag het gewoon aan de makelaar. Dan weet je het. Een grote speler kan ook voordelen hebben omdat ze juist veel contacten hebben en de markt goed kennen ;)

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

MaStar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:44:
[...]

Ah - interessant. Tweede Kamer dus leidend? Wat was al op Prinsjesdag bekend? Wanneer wordt dit behandeld? Nieuws van RvS is pas vandaag naar buiten gekomen.

Het is nogal wat voor veel mensen....

Wanneer weten we meer?
Het is aangekondigd na het advies van de RvS zo te zien, dus lijkt mij dat het advies tot op heden niet is gevolgd. Fingers crossed...anders maar gewoon voor een jaartje doen om het budgettair in de klauw te houden O-)

Default blanke hetero

• MaStar
Ebayzo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:45:
[...]
Het is aangekondigd na het advies van de RvS zo te zien, dus lijkt mij dat het advies tot op heden niet is gevolgd. Fingers crossed...anders maar gewoon voor een jaartje doen om het budgettair in de klauw te houden O-)
:) >:) inderdaad - hopen..... :9 Aan de andere kant wel bijzonder dat je dit boven de markt laat hangen. Het scheelt toch veel geld.

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 24-09-2020 18:53 ]

• Ypuh
Ik ben ook in onderhandeling. Deze 5k zou zeker meewegen in mijn beslissing, maar ik kan ook al stellen dat die linea recta de huizenmarkt ingepomt zal worden. Als ik nu 5k eigen geld bij moet leggen, dan zal ik mijn bod waarschijnlijk naar beneden bijstellen en weet ik niet of we eruitkomen. Van de verkoper weet ik ook dat hij net een andere woning gekocht heeft en hij is nog onder de 35, dus ook voor hem zal het een aderlating zijn.

Verder kan ik er nog weinig over vinden en lijkt het me vreemd als deze aankondiging weer teruggedraaid wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 00:10
MaStar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:43:
[...]

Wat betekent dit concreet? Wanneer horen we iets meer informatie? Raad van State is leidend zeker?
Damn.... Scheelt me dus even 4-8 k euro's :'(
Een maand is die prijs al weer erop gekomen bij je woning :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Mektheb schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:59:
[...]

kom jou ook in elk onderwerp tegen

Default blanke hetero

• Mektheb
  • Laatst online: 00:10
Ebayzo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:06:
[...]
kom jou ook in elk onderwerp tegen
Haha sorry 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Ebayzo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:45:
[...]
Nee dat is niet hoe het wetgevingsproces werkt. De wetgever komt met een voorstel, daarna vindt de RvS er iets (verstandigs) van, daar doet het parlement hopelijk iets mee (maar vaak ook niet).

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/large/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/ministeries/az/2014/hoe-komt-een-wet-tot-stand-infographic.jpg

Verder een totaal bizar voorstel natuurlijk. Nog even los van wat je er daadwerkelijk mee bereikt (in feite is het enige effect dat je een vrij willekeurige groep een behoorlijk financieel douceurtje geeft; en dat zullen binnen korte tijd sowieso niet de starters zijn maar enkel de woningbezitters) kost het ook belachelijk veel geld:
Verder merkt de Afdeling op dat de regeling overkill bevat. Volgens de toelichting kan het totaal aantal starters dat de woningmarkt betreedt naar schatting met circa 2 tot 10% stijgen. In 2018 waren er bijna 52.000 koopstarters zoals gedefinieerd in het voorstel. (zie noot 15) Dit betekent dat in absolute aantallen het aantal extra starters dat de woningmarkt betreedt, ligt tussen de 1040 (2%) en 5.200 (10%). Het structurele budgettaire beslag van deze maatregel bedraagt € 221 miljoen. Omgerekend per extra starter belopen de kosten van deze maatregel dus ergens tussen de € 212.500 en € 42.500. (zie noot 16)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
Het advies dateert van 31 augustus 2020, maar is nu pas openbaar geworden omdat de plannen zijn ingediend bij de Tweede Kamer op Prinsjesdag. Als je iets verder naar beneden scrollt, vanaf het punt "Nader rapport (reactie op het advies) van 15 september 2020", kan je lezen dat het kabinet aanvullingen heeft gedaan op de memorie van toelichting n.a.v. de adviezen van de Raad van State. Voorlopig nog niets aan de hand dus, het lijkt erop dat ze het advies van de raad naast zich leggen maar dat ze sommige punten wel verder hebben verduidelijkt / aangepast in de memorie van toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Hi-Sintar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 02:54:
[...]

Het advies dateert van 31 augustus 2020, maar is nu pas openbaar geworden omdat de plannen zijn ingediend bij de Tweede Kamer op Prinsjesdag. Als je iets verder naar beneden scrollt, vanaf het punt "Nader rapport (reactie op het advies) van 15 september 2020", kan je lezen dat het kabinet aanvullingen heeft gedaan op de memorie van toelichting n.a.v. de adviezen van de Raad van State. Voorlopig nog niets aan de hand dus, het lijkt erop dat ze het advies van de raad naast zich leggen maar dat ze sommige punten wel verder hebben verduidelijkt / aangepast in de memorie van toelichting.
Thanks. Enig idee wanneer er in dit soort zaken duidelijkheid komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
MaStar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:13:
[...]

Thanks. Enig idee wanneer er in dit soort zaken duidelijkheid komt?
Echte duidelijkheid pas als het formeel door de eerste en tweede kamer is, dat kan goed pas in december zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mesque schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:17:
[...]

Echte duidelijkheid pas als het formeel door de eerste en tweede kamer is, dat kan goed pas in december zijn.
Dus iedereen stelt zijn paseerdatum uit, zonder enige zekerheid. Dat is best lullig. Anders heb je straks dubbele kosten.

Voor mij betekent dit:
2 maanden vergoeding hypotheek van de verkoper;
2 maanden extra kosten voor hypotheek;

Wat bij doorgaan van de regeling 4.000 euro oplevert. En anders dus zo'n 4000 aan kosten.
Het is dus een gok om nu je passeerdatum te verplaatsen :/

[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 25-09-2020 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
MaStar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:18:
[...]

Dus iedereen stelt zijn paseerdatum uit, zonder enige zekerheid. Dat is best lullig. Anders heb je straks dubbele kosten.

Voor mij betekent dit:

Wat bij doorgaan van de regeling 4.000 euro oplevert. En anders dus zo'n 4000 aan kosten.
Volgens mij zit het wel in het Belastingplan of de Overige fiscale maatregelen, wat grote bundels met allerlei nieuwe regels en maatregelen zijn. Over het algemeen worden die gewoon beide kamers heengeramd dus ik zou er (tenzij hier stevige debatten over komen, wat ik niet verwacht) maar vanuit gaan dat dit gewoon door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mesque schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:21:
[...]

Volgens mij zit het wel in het Belastingplan of de Overige fiscale maatregelen, wat grote bundels met allerlei nieuwe regels en maatregelen zijn. Over het algemeen worden die gewoon beide kamers heengeramd dus ik zou er (tenzij hier stevige debatten over komen, wat ik niet verwacht) maar vanuit gaan dat dit gewoon door gaat.
Thanks. Dan neem ik de gok maar.

Het is dan of € 4000 euro erbij .... of €4000 euro extra kosten. Wel bizar dat ze het pas in december weten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
MaStar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:35:
[...]

Thanks. Dan neem ik de gok maar.

Het is dan of € 4000 euro erbij .... of €4000 euro extra kosten. Wel bizar dat ze het pas in december weten :/
Heb het nog even voor je gecheckt, vorig jaar bijvoorbeeld pas op 17 december door de EK.

https://www.eerstekamer.n.../35302_belastingplan_2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mesque schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:59:
[...]

Heb het nog even voor je gecheckt, vorig jaar bijvoorbeeld pas op 17 december door de EK.

https://www.eerstekamer.n.../35302_belastingplan_2020
Thanks. Wel laat , maar het is een gok :) Jij schat het wel in dat het er doorheen komt?
Is even een afweging en risico-inschatting.

Komt het vaker voor dat advies wordt genegeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

MaStar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:01:
[...]

Thanks. Wel laat , maar het is een gok :) Jij schat het wel in dat het er doorheen komt?
Is even een afweging en risico-inschatting.

Komt het vaker voor dat advies wordt genegeerd...
Ik zou het als extra-tje zien en er niet vanuit gaan (of een hele constructie ervoor maken). Wat is het bedrag nu uiteindelijk op totaal van kosten nieuw huis? Zie het als een leuke bonus 1-1-2021 als het doorgaat.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
MaStar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:18:
[...]

Voor mij betekent dit:

Het is een gok(je), maar ik denk dat velen die nemen, inclusief ik. In mijn geval zal het mij óf 2.500 euro meer kosten, óf 12.000 euro opleveren. Dan durf ik die gok wel te nemen ;). Ik heb voorlopig ook niet veel kritiek gehoord op dit plan vanuit de oppositie of andere leden van de regeringspartijen, het ging voornamelijk om de 2 miljard steun die grote bedrijven gaan ontvangen. Ik ga er dan ook vanuit dat deze wijziging 'gewoon' door de kamers komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Ebayzo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:17:
[...]
Ik zou het als extra-tje zien en er niet vanuit gaan (of een hele constructie ervoor maken). Wat is het bedrag nu uiteindelijk op totaal van kosten nieuw huis? Zie het als een leuke bonus 1-1-2021 als het doorgaat.
Nou - ik moet mijn hypotheekdatum ervoor verplaatsen, in overleg met de kopers. Dat levert zo'n 4k op als het doorgaat. Kan je toch mooie meubels voor kopen. Het is dus niet een kwestie van er wel of niet vanuit gaan - ik moet er actie voor nemen met risico op extra kosten.

Maar... indien het niet doorgaat betaal ik 4k extra kosten omdat ik ook mijn hypotheek moet verlengen. Ik denk dat ik de gok neem. All-in ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 25-09-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mektheb schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:59:
[...]

Met dat in het achterhoofd kan je de komende maanden goed shoppen voor huizen waar mensen snel zaken willen doen. Alle concurrenten willen tot volgend jaar wachten, als jij de overdracht eerder kan doen is dat voor sommige verkopers ook interessant.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:10
Ik zit net onze (voorlopige) koopovereenkomst te lezen en het volgende valt mij op. Er is namelijk een ouderdomsclausule opgenomen als volgt;
“Koper verklaart ermee bekend te zijn, dat de onroerende zaak meer dan 51 jaar oud is, wat betekent dat de eisen die aan de bouwkwaliteit gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan bij nieuwe woningen. Tenzij de verkoper de kwaliteit hiervan gegarandeerd heeft, staat hij niet in voor de daken, funderingen, de vloeren, de leidingen, voor de elektriciteit, water en gas, de riolering en de aanwezigheid van enig ongedierte c.q. schimmels (zoals bijvoorbeeld houtworm, boktor, zwam etc.). Bouwkundige kwaliteits-gebreken worden geacht niet belemmerend te werken op het in artikel 6.3 van de koopakte omschreven woongebruik.”.
Nu schrik ik hier niet direct van, maar ik vraag me wel af wat de beste manier is om hier mee om te gaan. De woning die we kopen moet grondig aangepakt worden, maar we hebben tot nu toe geen schokkende dingen gezien. Hebben jullie tips/adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rohem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:05:
Ik zit net onze (voorlopige) koopovereenkomst te lezen en het volgende valt mij op. Er is namelijk een ouderdomsclausule opgenomen als volgt;

[...]

Nu schrik ik hier niet direct van, maar ik vraag me wel af wat de beste manier is om hier mee om te gaan. De woning die we kopen moet grondig aangepakt worden, maar we hebben tot nu toe geen schokkende dingen gezien. Hebben jullie tips/adviezen?
Dit is "gebruikelijk" bij oudere woningen. Staat ook vaak in de funda advertentie vermeld.

Een tip is om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Maar dat doe je waarschijnlijk sowieso wel als je een woning koopt die grondig moet worden aangepakt. Als er dan nog verborgen gebreken naar boven komen heb je goede kans bij verkopers dit te reclameren. Denk aan lekkages e.d. die niet gemeld zijn. Dan kan een verkoper zich nooit beroepen op de ouderdomsclausule.

De woningen waarbij ik het tegenkom zijn <1930, vind het trouwens wel bijzonder dat het bij een jaren 70 woning wordt aangegeven.

Als je juridisch wat sterker wil staan kun je (schriftelijk) vragen of er verborgen gebreken zijn en zo nee waarom dit artikel dan wordt gehandhaafd gezien het bouwkundig geen oude woning is (jaren 70) ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2020 17:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Sport_Life schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:11:
[...]

Dit is "gebruikelijk" bij oudere woningen. Staat ook vaak in de funda advertentie vermeld.

Een tip is om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Maar dat doe je waarschijnlijk sowieso wel als je een woning koopt die grondig moet worden aangepakt. Als er dan nog verborgen gebreken naar boven komen heb je goede kans bij verkopers dit te reclameren. Denk aan lekkages e.d. die niet gemeld zijn. Dan kan een verkoper zich nooit beroepen op de ouderdomsclausule.

De woningen waarbij ik het tegenkom zijn <1930, vind het trouwens wel bijzonder dat het bij een jaren 70 woning wordt aangegeven.

Als je juridisch wat sterker wil staan kun je (schriftelijk) vragen of er verborgen gebreken zijn en zo nee waarom dit artikel dan wordt gehandhaafd gezien het bouwkundig geen oude woning is (jaren 70) ;)
Ik heb er dit weekend nog wat meer over zitten lezen en net als jij vindt ik het ook bijzonder dat het in een koopovereenkomst bij een jaren 70 woning gebruikt wordt. Naar aanleiding van jouw tip (waarvoor dank (y) ) in de laatste alinea hebben we de verkopende makelaar afgelopen weekend gemaild met precies deze strekking. Ben benieuwd naar zijn reactie :)

Het bouwkundige stuk is geregeld inderdaad d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Maar @MaStar, de verkopers hebben ook gewoon een agenda, even verplaatsen kost ook tijd & geld. Grote kans dat ze dit ook weten en dus 50% van je besparing willen (of zelfs 100% als het totaal onhandig uitkomt om dus af te schikken). Maar inderdaad, de gok kan je nemen dat ze het allemaal wel best vinden :) kan je mooie meubels van kopen (of 1, ligt eraan waar je naartoe gaat :P )

@Rohem
Zelfs jaren 80/90 woningen wordt een ouderdomsclausule gebruikt, die kan je er altijd proberen uit te onderhandelen, maar geef je in de huidige markt weinig kans. (jij hebt je keuring laten doen, dus als die positief is zit het wel snor toch)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Pff we zijn intussen ook al een tijdje aan het kijken voor een ander huis (willen upgraden van flat naar 2 onder 1 kap of vrijstaand) maar wat er op de huizenmarkt nu allemaal gebeurd heb ik echt nog nooit meegemaakt en ik ben toch echt al flink wat keren verhuisd in mijn leven.

Huizen met 'bezichting alleen na inschrijving'

Huizen met prioriteitenlijsten voor wie het huis mag kopen

Huizen die 's ochtends op Funda verschijnen en 10 minuten nadat het makelaarskantoor open is al op 'verkocht' staan

Bezichtigingen die alleen ver weg kunnen worden ingepland vanwege 'grote belangstelling'

Makelaars die al van te voren aangeven dat er niks van de prijs afkan ondanks dat het 1 afgetrapte bende is ("kluspand") en er de hoofdprijs voor gevraagd wordt

En het een na het andere huis wordt verkocht voordat je goed en wel met je ogen hebt geknipperd en het idee hebt opgevat om eens een bezichtiging in te plannen.

Het is echt een gekkenhuis op het moment -O- Serieus nog nooit eerder meegemaakt dit.
Ik hoef niet persé nu weg en aan bv overbieden begin ik niet eens maar het is wel vervelend vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:55:
Pff we zijn intussen ook al een tijdje aan het kijken voor een ander huis (willen upgraden van flat naar 2 onder 1 kap of vrijstaand) maar wat er op de huizenmarkt nu allemaal gebeurd heb ik echt nog nooit meegemaakt en ik ben toch echt al flink wat keren verhuisd in mijn leven.

Huizen die 's ochtends op Funda verschijnen en 10 minuten nadat het makelaarskantoor open is al op 'verkocht' staan

Bezichtigingen die alleen ver weg kunnen worden ingepland vanwege 'grote belangstelling'

Makelaars die al van te voren aangeven dat er niks van de prijs afkan ondanks dat het 1 afgetrapte bende is ("kluspand" en er de hoofdprijs voor gevraagd wordt

En het een na het andere huis wordt verkocht voordat je goed en wel met je ogen hebt geknipperd en het idee hebt opgevat om eens een bezichtiging in te plannen.

Het is echt een gekkenhuis op het moment -O- Serieus nog nooit eerder meegemaakt dit.
Ik hoef niet persé nu weg en aan bv overbieden begin ik niet eens maar het is wel vervelend vind ik.
Ga eens in zee met een aankoopmakelaar, dan kom je in de "early access" stapel (als je de juiste kiest) en kan je vaak al voordat ie op Funda komt bezichtigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Vorkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:01:
@Rohem
Zelfs jaren 80/90 woningen wordt een ouderdomsclausule gebruikt, die kan je er altijd proberen uit te onderhandelen, maar geef je in de huidige markt weinig kans. (jij hebt je keuring laten doen, dus als die positief is zit het wel snor toch)
We proberen hem eruit te krijgen en anders te laten aanpassen. Wordt vervolgt dus nog ;)

Bouwtechnisch zijn er geen gekke dingen uitgekomen behalve dat we de hele inrichting naar het heden moeten halen ^^
Vorkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:58:
[...]

Ga eens in zee met een aankoopmakelaar, dan kom je in de "early access" stapel (als je de juiste kiest) en kan je vaak al voordat ie op Funda komt bezichtigen :)
Dit is zeker een aanrader! Wij hebben dat ook met een aantal makelaars gedaan hier en krijgen een paar dagen voor de woning op Funda of in de markt komt een mail of WhatsApp met een vooraankondiging. Kun je net wat eerder dan de rest een afspraak maken voor bezichtiging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh

Makelaars die al van te voren aangeven dat er niks van de prijs afkan ondanks dat het 1 afgetrapte bende is ("kluspand") en er de hoofdprijs voor gevraagd wordt

Goedemorgen. Fijn dat je ook eindelijk wakker bent (even gekscherend bedoelt natuurlijk :+ ).

Deze 'wooncrisis' is tegenwoordig wekelijks op het nieuws. Voor de mensen die geen intentie hebben om te verhuizen is er niets aan de hand, maar starters zoals ik kijken het al jaren met lede ogen aan en is het te vergelijken met een wegvarend bootje dat langzaam uit zicht verdwijnt.

Nu 3-4 jaren later op mijn 30e is er wel iets mogelijk, maar in de tussentijd heb ik het aanbod wel fors af zien nemen, de prijzen flink zien stijgen en de situaties worden steeds extremer tot makelaars die je een half uur voor de bezichtiging opbellen; doe eerst maar een bod anders kom ik niet langs. De situaties van 10 minuten op Funda en verkocht (of in ieder geval geen bezichtiging meer mogelijk) heb ik al meermaals meegemaakt. Ook zijn er in hele regio's (bijv. de Heuvelrug) gewoon simpelweg geen woningen meer onder de 3 ton, en over klushuizen met hoofdprijzen nog maar te zwijgen (met een 50k verbouwing ben je er dan vaak nog niet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 15-09 10:51
@Vorkie @Rohem En op die manier houden alle makelaars elkaar wel de hand boven het hoofd en houden ze elkaar wel lekker bezig. Ook dubbel cashen, zowel bij aan- als bij verkoop. Zij varen er wel bij wanneer het beeld ontstaat (en het soms dus ook de werkelijkheid is) dat je een aankoopmakelaar nodig hebt om er überhaupt tussen te komen. Zal overigens wel per regio verschillen.

Maar als je nu in zo’n lastige situatie zit kan ik me heel goed voorstellen dat je het op die manier wilt proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
remzor schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:25:
@Vorkie @Rohem En op die manier houden alle makelaars elkaar wel de hand boven het hoofd en houden ze elkaar wel lekker bezig. Ook dubbel cashen, zowel bij aan- als bij verkoop. Zij varen er wel bij wanneer het beeld ontstaat (en het soms dus ook de werkelijkheid is) dat je een aankoopmakelaar nodig hebt om er überhaupt tussen te komen. Zal overigens wel per regio verschillen.

Maar als je nu in zo’n lastige situatie zit kan ik me heel goed voorstellen dat je het op die manier wilt proberen.
Ja je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar goed, zo is het nu wel (altijd al geweest). Ze zitten er niet om vrijgevig te zijn toch :)

/edit
In de markten waar weinig woningen zijn, het is niet overal nodig natuurlijk, maar zo te horen woont hij ergens / zoekt hij ergens waar teveel animo is.

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 28-09-2020 09:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Vorkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:27:
[...]

Ja je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar goed, zo is het nu wel (altijd al geweest). Ze zitten er niet om vrijgevig te zijn toch :)
Wat voor matig argument is dat? Als iedereen zich aan de normale gang van zaken houdt, dan krijg je gewoon een eerlijke markt met eerlijke kansen en dezelfde hoge biedingen. Nu is er gewoon een beroepsgroep die zichzelf in stand houdt door 'handelen met voorkennis' en 'ons-kent-ons vriendjes politiek'.

Het is toch gek dat iemand aan 2 kanten geld probeert te/mag verdienen? Eerst bij de verkoop, vervolgens bij de aankoop en het liefst ook nog bij de aankoop van de woning die daarop gekocht wordt. Alsof je geld moet betalen om de AH in te mogen, vervolgens een net iets te hoge prijs moet betalen voor je boodschappen, en ze de deuren ook nog eens gesloten houden voordat je weer naar buiten mag. En dan vergeet ik nog de €2 van het winkelkarretje die ze niet meer teruggeven (want je mag tegenwoordig soms ook gewoon betalen voor bezichtigingen, zeker bij huurappartementen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
remzor schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:25:

Zo gek als dat @Metro2002 beschrijft gaat het hier in de regio (Oosten des lands) gelukkig nog niet. Al moet je wel snel handelen nadat je keer bent wezen kijken. Helemaal huizen die echt af zijn, zijn zo weg. De klusprojectjes gaan iets minder hard nog. Wij hebben vooral gebruik gemaakt van die vooraankondigingen (zonder aankoopmakelaar overigens) om in ieder geval vooraan in de "rij" te staan bij bezichtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:32:
[...]

Wat voor matig argument is dat? Als iedereen zich aan de normale gang van zaken houdt, dan krijg je gewoon een eerlijke markt met eerlijke kansen en dezelfde hoge biedingen. Nu is er gewoon een beroepsgroep die zichzelf in stand houdt door 'handelen met voorkennis' en 'ons-kent-ons vriendjes politiek'.

Het is toch gek dat iemand aan 2 kanten geld probeert te/mag verdienen? Eerst bij de verkoop, vervolgens bij de aankoop en het liefst ook nog bij de aankoop van de woning die daarop gekocht wordt. Alsof je geld moet betalen om de AH in te mogen, vervolgens een net iets te hoge prijs moet betalen voor je boodschappen, en ze de deuren ook nog eens gesloten houden voordat je weer naar buiten mag. En dan vergeet ik nog de €2 van het winkelkarretje die ze niet meer teruggeven (want je mag tegenwoordig soms ook gewoon betalen voor bezichtigingen, zeker bij huurappartementen).
Dat is geen matig argument, dat is gewoon zoals het nu gaat. Wil je er wat tegen doen, moet je zelf makelaar worden (en zal je voor diezelfde dilemma's komen) of de politiek ingaan om dit te verbieden. Ik ben beide niet van plan :)

Ik geef nergens aan dat ik het ermee eens ben, verre van, maar ik geef aan dat dit het is, niet er aan toegeven of meedoen zet je jezelf in sommige regio's compleet buitenspel en kan je zoektocht wel eens eindigen in een façade met de bijbehorende frustraties....of je krijgt een huis die je beter opnieuw kan neerzetten. (uitzonderingen daargelaten, mensen die hun woning zelf verkopen etc...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Vorkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:58:
[...]

Voordat ik met wat mazzel via via een woning heb gekocht ben ik ook gaan informeren bij de verkoopmakelaars.
Eigenlijk gaven ze allen aan dat het 'early-access' er ook wel een beetje vanaf is. Dat het hooguit uren werk is.
Ook bij vrienden die een huis verkocht hebben gingen de huizen met zo'n tempo op funda dat er haast geen spraken meer kan zijn van 'early-access'.
Waar ze wel wellicht meerwaarde in kunnen bieden is het bemachtigen van een tijdslot van de bezichtigingen.
Meerdere malen meegemaakt dat ik om 14:00 een makelaar belde om een afspraak te maken bij een huis welke die ochtend om 10u op funda kwam, dat de bezichtigingen al 'vol' zitten.
Dat is althans mijn ervaring met de inkoop makelaar waar ik uiteindelijk geen gebruik van heb hoeven maken.

Ook wel bizar, in juli de overeenkomst van mijn woning gesloten op 230k.
Vorige week is er een soortgelijke woning verkocht in het complex, met een knappere keuken en badkamer, die voor 265k verkocht is.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Vorkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:36:
[...]

Dat is geen matig argument, dat is gewoon zoals het nu gaat. Wil je er wat tegen doen, moet je zelf makelaar worden (en zal je voor diezelfde dilemma's komen) of de politiek ingaan om dit te verbieden. Ik ben beide niet van plan :)

Ik geef nergens aan dat ik het ermee eens ben, verre van, maar ik geef aan dat dit het is, niet er aan toegeven of meedoen zet je jezelf in sommige regio's compleet buitenspel en kan je zoektocht wel eens eindigen in een façade met de bijbehorende frustraties....of je krijgt een huis die je beter opnieuw kan neerzetten. (uitzonderingen daargelaten, mensen die hun woning zelf verkopen etc...)
Reageerde misschien iets meer op de situatie dan jouw reactie inderdaad. Zelf ben ik van het type die weigert hierin mee te gaan, maar je zou kunnen stellen dat ik mijzelf daarmee alleen maar benadeel.

Ik heb geen problemen met betalen voor goed advies (ben zelf immers een IT consultant die zijn geld verdiend met adviseren), maar ik weiger te betalen voor advies wat gecreëerd wordt door diezelfde beroepsgroep. Eigenlijk is het gewoon een normale makelaarsdienst (aanbod kenbaar maken) achter een paywall verstoppen.

Enige manier om te zorgen dat ze zichzelf niet in stand kunnen houden, is door er niet aan mee te doen. Wie in Utrecht/Amsterdam wil wonen betaalt schijnbaar graag voor dit 'voordeeltje' (hoe klein dan ook) op hun concurrenten. Inmiddels is het het nieuwe normaal geworden en ben je relatief kansloos als je níet meedoet. Ik zie graag de markt instorten alleen maar om dit soort praktijken te smoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Welke regio?

Ja, het is frustrerend en een proces wat lang kan duren... :X
Pagina: 1 ... 148 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7